WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Terecht punt, kritische reacties worden zeer op prijs gesteld.Andrehj schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:29:
@ChillPascal Ik snap je fascinatie voor een T-vorm niet. Je kunt dezelfde hoeveelheid m² en m³ ook onder een (iets groter) enkelvoudig zadeldak kwijt.
Dat heeft diverse voordelen:Je kunt dus voor minder geld eenzelfde bouwgrootte realiseren, of voor hetzelfde geldt meer inhoud. Volgens mij altijd winst.
- Dakconstructie is goedkoper.
- Minder buitenmuuroppervlak, dat zijn je duurste muren. Je bouw wordt dus goedkoper.
- Minder buitenoppervlak per m³ inhoud, dus energiezuiniger.
We kijken zowel naar een enkel zadeldak als een T-kap. De punten die je opnoemt zijn correct en nemen we ook zeker mee in de vergelijking. De aannemers kijken dan ook naar beide vormen, zodat wij over een aantal weken een richting kunnen kiezen.
Voor nu zien we enkele voordelen voor een T-kap t.o.v. een enkel zadeldak. Het voornaamste is dat deze mooi inpasbaar is op onze hoekkavel, zie ook de afbeelding uit mijn voorgaande post. Tevens vinden wij een T-kapper an sich ook fraaier dan een recht zadeldak.
Uiteindelijk zal het, zoals @Conrado al zei, een keuze worden in wensen, vorm en budget.
Voor nu zitten we in het stadium om te onderzoeken naar de haalbaarheid van beide vormen. Daarvoor ben ik dus zoekende en puzzelende naar een indeling voor een T-kapper. Deze zijn er mondjesmaat te vinden, maar uitsluitend als beging/garage aan de dwarskap zijde. Daarentegen zijn er voor rechthoekige woningen ontelbaar plattegronden te vinden.
ik denk dat je het verkeerdom benaderd, begin bij een plattegrond en zoek er een dak bij. ipv andersom. je bent jezelf enorm an het beperken zonder een echte reden te geven waarom je een T kap wil.ChillPascal schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:36:
@Conrado; nagenoeg volledig vrij. Type dak en samenstelling is vrij, ook de oriëntatie richting de openbare weg is vrij. In ons geval (hoekkavel) ligt de openbare weg aan de west- en zuidzijde, het bovenstaande kaartje is noordgericht.
In de huidige wijk zie een grote variatie aan woningen voorbij komen, van bungalows met één bouwlaag en plat dak tot herenhuizen, en van moderne vila's tot Engelse cottages.
De benoemde restricties zijn:
- Maximale bouwhoogte van 10 meter
- Maximaal bebouwd oppervlak, in ons geval 171 m2
- Minimaal 2.5 m van erfgrens (binnen bouwvlak)
- Gevel op maximaal 5 meter achter erfgrens.
In eerste instantie hebben wij (uitsluitend) gekeken naar een recht zadeldak. Echter vonden wij dat wij deze niet optimaal ingepast kregen op het perceel. De westelijke grens (op bouwvlakniveau) is <12 m breed en ook de schuine bouwvlak grens is minder dan 12 meter breed. De zuidelijke grens is ca. 15 meter breed. De verschillende oriëntaties zijn gegeschetst hieronder, maar dit betreft een woning van 12 meter breed. De uiteindelijk woning zou al snel een meter of 2 breder moeten, waardoor enkele variaties al niet meer mogelijk zijn.twain4me schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:05:
[...]
ik denk dat je het verkeerdom benaderd, begin bij een plattegrond en zoek er een dak bij. ipv andersom. je bent jezelf enorm an het beperken zonder een echte reden te geven waarom je een T kap wil.
De vrijstaande schuur die ook zichtbaar is heeft een maat van 6x4 meter.
Met de ligging en vorm van de kavel vinden wij dat de T-kap, rechtsonderin, mooi uitkomt. Ondanks dat dit niet ons initiële idee was, zijn wij hier wel gecharmeerd van geraakt.
:strip_exif()/f/image/OcYGNPjE3r7fcBuLH5kDV4QD.jpg?f=fotoalbum_large)
Mochten jullie hier nog ideeën of tips voor hebben hoor ik het graag! Ook kritische reacties worden gewaardeerd.
Je hebt geen standaard kavel en dat vraagt als je er zo naar kijkt om een niet standaard vorm, daarom trek je waarschijnlijk naar de T kap. persoonlijk zou ik dan dus ontwerpen vanuit de omgeving en dus kijken naar overige bebouwing de vorm van het kavel, de bezonning, genius loci etc. ik zou denk ik eerder denken aan een L achtige vorm als je de kavel wil benadrukken.. maar heel eerlijk. als er eenmaal bomen, planten gras en een oprit liggen kijkt nooit iemand meer op deze manier naar je huis
de meeste zelfbouw woningbouwprojecten zijn al heel erg beperkt door bouwvlakken/welstand de afmeting van het kavel etc daar is weinig keuze en daarom lijken dat soort projecten makkelijker.. Als je echt zo vrij bent als je lijkt te zijn ben je doorgaans beter af met een architect.
[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 08-09-2025 21:43 ]
Je hebt het grote voordeel dat je een kavel hebt met veel ontwerpvrijheid. Vervolgens ga je daarin direct beperken door een bepaalde vorm te kiezen. Dat doe je ook - zoals @twain4me al opmerkte - van bovenaf, terwijl je dat perspectief nooit in het echt gaat zien. Dat vind ik zonde.ChillPascal schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:23:
Met de ligging en vorm van de kavel vinden wij dat de T-kap, rechtsonderin, mooi uitkomt. Ondanks dat dit niet ons initiële idee was, zijn wij hier wel gecharmeerd van geraakt.
Ons uitgangspunt was om - voordat we met een architect spraken - van binnen naar buiten te denken. Wij hebben immers de beste kijk op hoe we in de woning willen leven. Voor ons is de keuken/eetkamer het centrum, en vandaaruit zijn de overige woonfuncties die we BG wilden gaan uitwerken. We begonnen letterlijk met papiertjes - die ongeveer de grote van een ruimte weergaven - te schuiven tot we een goed concept voor de indeling hadden. Dat was pas na poging 25, of zo, naar wens.
Dat hebben we als huiswerk aan de architect gepresenteerd. Niet om het exact zo in het ontwerp te krijgen, maar wel om vorm en functie optimaal op elkaar af te stemmen.
Geef de architect daarbij de ruimte om vorm te geven
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ik zou ook wat ruimte opofferen van de zeer ruime kastenkamer zodat je wel een apart toilet kan hebben. Ik had eigelijk als veronderstelling dat iedereen die een beetje hier de ruimte voor had dit ook direct als eis had...big bang schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:36:
[...]
Ik had bijna dezelfde wensen; maar geen T-kap (en geen apart toilet). De bijkeuken wordt later nog uitgebreid richting de garage.
[Afbeelding]
1.4.1 heet hier nog berging maar is werkkamer.
Uiteindelijk hebben we nog wat deuren verplaatst en nog wat andere kleine zaken.

:strip_exif()/f/image/ofMFBHtV8oaFppuZcZcF1PhR.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor alle goedbedoelde adviezen, maar de inloopkast staat er al. Omdraaien: slaapkamer en inloopkast; logisch als je met bijvoorbeeld dag/nacht diensten zit of lichte slapers hebt, voor ons is het juist niet prettig telkens door die inloopkast te moeten. Apart toilet is voor ons niet nodig en de ruimte niet waard. Tov de tekening hebben we wel de doorgang richting de ramen verplaatst.
Owja, die ombouw voor de vloerverwarmingverdeler die moet nog…
[ Voor 4% gewijzigd door big bang op 09-09-2025 08:51 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Binnenkort gaan we starten. Onze prefab woning zal gerealiseerd gaan worden. Het lijkt ons leuk één en ander vast te gaan leggen met een camera, Bijvoorbeeld een time-lapse maken op de dag dat ze de muren plaatsen, of wanneer ze met fundering aan de slag gaan.
Geen idee met wat voor camera ja het beste doet. Denken ook na over een beveiligingscamera, kunnen we daar iets mee?
Wat denken jullie?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Geen afschot onder de glasplaten anders staan je glasplaten scheef en moet je wiggen in de houders van het glas plaatsen. Tenminste als het over een glazen schuifrail gaat.backupdevice schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:28:
Vraagje. Wij hebben een overkapping en laten de aannemer een betonvloer storten onder de overkapping. Wij zijn van plan om later een glazen wand te laten plaatsen. Nu zegt de aannemer dat het verstandig is om afschot te hebben, maar als wij op internet nakijken wordt er aangegeven dat de vloer geen afschot moet hebben als er glazen wanden geplaatst worden.
Wat denken jullie?
En waarom zou je onder de overkapping afschot willen. Daar komt toch geen water?
[ Voor 6% gewijzigd door jellebammetje op 11-09-2025 10:39 ]
Thx en inderdaad, zou geen water moeten komen. Maar deze is het meeste op zuid/west gericht dus er zou de meeste regen op staan.jellebammetje schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:37:
[...]
Hallo een timmerman hier. Geen afschot onder de glasplaten anders staan je glasplaten scheef en moet je wiggen in de houders van het glas plaatsen. Tenminste als het over een glazen schuifrail gaat.
En waarom zou je onder de overkapping afschot willen. Daar komt toch geen water?
Hoe stel je dat constructief voor? Wordt het beton gevlinderd, komt er een afwerkvloer op? Maakt de glazen wand het ook waterdicht? Welk peil wil je bereiken?backupdevice schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:28:
Vraagje. Wij hebben een overkapping en laten de aannemer een betonvloer storten onder de overkapping. Wij zijn van plan om later een glazen wand te laten plaatsen.
Wij willen eigenlijk de vloer vlinderen en zo laten. Peil gelijk met onder het peil van huis en grond eromheen. Dan later - lees wanneer er geld is , een glazen schuifwand maken .Conrado schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:23:
[...]
Hoe stel je dat constructief voor? Wordt het beton gevlinderd, komt er een afwerkvloer op? Maakt de glazen wand het ook waterdicht? Welk peil wil je bereiken?
Als je dat doet, vervalt eigenlijk de waterkering functie van de dorpel van je huis. In dat geval zou ik voor alle zekerheid voor afschot kiezen.backupdevice schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:25:
[...]
Wij willen eigenlijk de vloer vlinderen en zo laten. Peil gelijk met het huis en grond eromheen. Dan later - lees wanneer er geld is , een glazen schuifwand maken .
Overigens, lijkt vlinderen 'gratis', maar is zeer zeker niet goedkoop. Je zou ook de vloer waterpas onder peil kunnen leggen, en dan later met tegels op hoogte brengen. Voordeel daarvan is dat de onderdorpel van de glazen wand ook de waterkering én verzonken wordt.
Dat is een goedeConrado schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:02:
[...]
Als je dat doet, vervalt eigenlijk de waterkering functie van de dorpel van je huis. In dat geval zou ik voor alle zekerheid voor afschot kiezen.
Overigens, lijkt vlinderen 'gratis', maar is zeer zeker niet goedkoop. Je zou ook de vloer waterpas onder peil kunnen leggen, en dan later met tegels op hoogte brengen. Voordeel daarvan is dat de onderdorpel van de glazen wand ook de waterkering én verzonken wordt.
Herstel.... ik zeg het verkeerd. Wij willen natuurlijk dat de vloer onder peil van het huis komt, Het wordt geen verlengde van de woonkamer. De bedoeling is dat wij gewoon een gevlinderde vloer onder de overkapping willen en in de toekomst eventueel een glazen schuifwand plaatsen.
[ Voor 19% gewijzigd door backupdevice op 11-09-2025 12:42 ]
Wij willen graag beide aansluitingen in huis hebben. Op dit moment ervaren wij echter een uitdaging: beide netbeheerders geven aan dat de aansluiting pas wordt uitgevoerd wanneer er een abonnement wordt afgesloten. Het is voor ons niet mogelijk om twee abonnementen te nemen, en we vinden het onwenselijk dat dit een voorwaarde lijkt te zijn.
Nu is de situatie nog gunstig, de oprit is nog niet aangelegd, waardoor er geen bezwaar is tegen graafwerkzaamheden. Zodra de oprit er ligt, zal het lastiger en kostbaarder worden om aansluitingen aan te leggen.
Wij hebben van beide netbeheerders een toezegging ontvangen dat het mogelijk is om de aansluitingen kosteloos aan te leggen. Onze vraag is daarom: is het mogelijk om zowel de coax als de glasvezelaansluiting in de woning te laten realiseren zonder dat er direct een abonnement wordt afgesloten?
Ziggo is door het bedrijf dat ook de NUTS aansloot meegenomen en bij KPN lag enkel de glasvezel kabel, daarvoor is later nog een monteur langs geweest om de rest aan te sluiten.
Vast wel, maar dan zal je moeten betalen, waarschijnlijk is een jaartje abonement goedkoper.jan011 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:45:
Deze week is bij ons de huisaansluiting gerealiseerd: water, stroom en de mantelbuizen voor data (glasvezel en coax).
Wij willen graag beide aansluitingen in huis hebben. Op dit moment ervaren wij echter een uitdaging: beide netbeheerders geven aan dat de aansluiting pas wordt uitgevoerd wanneer er een abonnement wordt afgesloten. Het is voor ons niet mogelijk om twee abonnementen te nemen, en we vinden het onwenselijk dat dit een voorwaarde lijkt te zijn.
Nu is de situatie nog gunstig, de oprit is nog niet aangelegd, waardoor er geen bezwaar is tegen graafwerkzaamheden. Zodra de oprit er ligt, zal het lastiger en kostbaarder worden om aansluitingen aan te leggen.
Wij hebben van beide netbeheerders een toezegging ontvangen dat het mogelijk is om de aansluitingen kosteloos aan te leggen. Onze vraag is daarom: is het mogelijk om zowel de coax als de glasvezelaansluiting in de woning te laten realiseren zonder dat er direct een abonnement wordt afgesloten?
Dat is merkwaardig; ik wilde direct internet operationeel hebben maar kon pas een abbo afsluiten - Freedom in mijn geval - , nádat KNP de glasvezel had aangesloten en opgeleverd. Ziggo viel hier af ivm de hoge aanlegkosten.jan011 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:45:
Je zou overigens ook een mantelbuis door de (juiste!) invoerbuizen van de meterkast tot aan de erfgrens kunnen leggen. Dan hoeven ze in de toekomst je oprit niet meer open te halen.
Hier ook gedaan. Destijds toen ze met glasvezel in de straat bezig waren 25 meter van die oranje buis gevraagd en gekregen. Dus heb nu 2x van die buizen naar de straat liggen. Waarvan één inmiddels is voorzien van glasvezel, de ander is eventueel nog vrij voor coax of wat de toekomst brengen moge. Deze niet laten verplaatsen ivm de kosten.big bang schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:22:
Het zal er ook een beetje om hangen hoe lastig het voor ze is. Ziggo heeft bij ons nog heel even tegen gesputterd, maar toen ik meldde "ok, dan komt er gewoon geen ziggo abonnement" gingen ze toch overstag.
Je zou overigens ook een mantelbuis door de (juiste!) invoerbuizen van de meterkast tot aan de erfgrens kunnen leggen. Dan hoeven ze in de toekomst je oprit niet meer open te halen.
Daarnaast als je niet te veel puin in je grond heb zitten kunnen ze ook wel met zo’n raket tot vlak voor je meterkast komen als je geen buizen legt.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Er zitten wat verborgen kosten in ja. Je hebt vaak duurder beton nodig om de gewenste sterkteklasse en vloeibaarheid/droogtijd te hebben. op 10 m3 scheeld dat ongeveer 500 euro (toevallig vorige week gedaan) En daar kunnen nog kosten bij komen voor een kleur. Het vlinderen zelf koste ~700 euro voor 70m2 (wordt niet heel veel goedkoper bij kleinere oppervlaktes) De nabehandeling daarna wisseld van 100 tot 2000 euro. ( wisseld van een product om een hardere toplaag te krijgen zoals gedaan wordt in fabriekshallen tot volwaardig woonbeton. (polijsten, impregneren/coaten etc)). Zelf kom ik op ~25 euro/m2 Zeker niet gratis maar wel een stuk goedkoper dan veel andere vloerafwerkingen. Een ander probleem van dit soort vloeren is dat je ze vaak plaatst op het moment dat je nog vollop in de ruwbouwfase zit en je dus ook nog een bak afdek kosten hebt. Maar dat is niet echt aan de orde als het gaat om een terras naast een huis wat af is.Conrado schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:02:
[...]
Als je dat doet, vervalt eigenlijk de waterkering functie van de dorpel van je huis. In dat geval zou ik voor alle zekerheid voor afschot kiezen.
SlimMorpheusk schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:37:
[...]
Hier ook gedaan. Destijds toen ze met glasvezel in de straat bezig waren 25 meter van die oranje buis gevraagd en gekregen. Dus heb nu 2x van die buizen naar de straat liggen. Waarvan één inmiddels is voorzien van glasvezel, de ander is eventueel nog vrij voor coax of wat de toekomst brengen moge. Deze niet laten verplaatsen ivm de kosten.
Dan moet daar ook geen water/elektra/hwa/grijs liggen. Vooral die eerste twee lopen typisch ook van erfgrens naar meterkast.Daarnaast als je niet te veel puin in je grond heb zitten kunnen ze ook wel met zo’n raket tot vlak voor je meterkast komen als je geen buizen legt.
Ja, heb die ervaring ook opgedaan want we hebben de schuurvloer laten vlinderen. Daarna start pas het metselwerk.twain4me schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:51:
Een ander probleem van dit soort vloeren is dat je ze vaak plaatst op het moment dat je nog vollop in de ruwbouwfase zit en je dus ook nog een bak afdek kosten hebt.
We hebben inderdaad 2 mantelbuizen liggen maar aangezien ze de inrit wel al gerealiseerd hebben komt deze op het begin waar onze oprit moet komen omhoog.
Anders gewoon glasvezel aanvragen en dan de coax mantelbuis afknippen en onder de grond verstoppen.
Nog bedankt voor je reactie! Wij zijn vandaag uiteindelijk toch uitgekomen met Thuisinbouwen. Morgen tekenen als de stukken binnen zijn.Frantic schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:11:
@AI1990 selekthuis slechte ervaringen mee in de gesprekken.
Groothuisbouw ging voor ons niet werken omdat het te duur zou worden in vergelijking met ThuisinBouwen. En veel is gestandaardiseerd, wat logisch is voor hun concept.
Zojuist opgeleverd met ThuisinBouwen, tot nu toe hele goede ervaringen. We hebben wel wat kleine dingetjes gehad, maar dat is eigenlijk allemaal goed opgelost en goed uitgesproken. En als we vrienden om ons heen zien, zijn wij blij dat we voor hun gekozen hebben gezien het getouwtrek dat zij (nog steeds) hebben.
Succes man!AI1990 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:23:
Nog bedankt voor je reactie! Wij zijn vandaag uiteindelijk toch uitgekomen met Thuisinbouwen. Morgen tekenen als de stukken binnen zijn.
Wat ga je precies bouwen....?
Dank je! Wij gaan een soort schuurwoning bouwen, waarbij de bovenste verdieping verhoogde muren heeft. Zij gaan nu aan de slag met het tekenwerk. We hebben op dit moment alleen een eerste plattegrond (excl een kleine zolder).Conrado schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:05:
[...]
Succes man!
Wat ga je precies bouwen....?
:strip_exif()/f/image/qLW2YMK5g8LzQhBnZT6TaHBY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QCDq4CNo0GKsjbpbscFC7hk7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 68% gewijzigd door AI1990 op 13-09-2025 15:19 ]
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic