MadDonkey schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:14:
***members only***
Mijn huis is slimmer dan ik...
Architecten kunnen eigenwijs zijn, maar uiteindelijk is het jouw huis. Dat was ook vaak in gesprek met onze (prettige) architect: Het is jullie huis, maar realiseer je wat deze keuze betekent. In ons traject was er iets van co-creatie. Hij nam onze ideeen mee in het ontwerp waardoor het ons huis ipv de zijne. Jouw relatie met de architect zou voor mij niet werken en het kan dus anders.MadDonkey schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:14:
***members only***
Dat is wel heel frustrerend, zo je het beschrijft lijkt het bijna wanprestatie. Wij hebben ook zo'n gevalletje gehad. Zelfs de zaken die we duidelijk hadden aangegeven als eisen werden compleet genegeerd, waarschijnlijk omdat ze niet overeenkwamen met de creatieve ideëen van de architect. We zijn uiteindelijk verder gegaan met een andere architect. Het proces liep bij ons iets anders omdat we juist om dit soort zaken te voorkomen 2 architecten hadden gevraagd een schetsontwerp te maken. Dat kan ik ook iedereen aanraden die "onder architectuur" gaat bouwen. Zie ook Batilan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:00. Ik heb hier al vaker in dit topic en de voorganger voor gepleit, en blijf het darom herhalen voor de nieuwkomers
Je zou nog kunnen overwegen een laatste heel duidelijk signaal te geven en aageven dat je er per direct mee stopt op het moment dat ze je eisen en wensen (ongemotiveerd) naast zich neerleggen. Maak dan zoveel mogelijk van je wensen als eisen kenbaar
Heb je alle communicatie "op papier" (e-mail). Het lijkt me dat als je hard kunt maken dat ze niets hebben gedaan met je eisen en wensen dat je de laatste factuur kunt betwisten. Je zult al wel de nodige facturen hebben ontvangen en betaald? Eigenlijk zou je recht hebben op meer compensatie, maar daar zit dan weer een duur en frustrerend proces aan vast.
Is het een eenmans architecten buro (met maar 1 architect dan)? Anders wil het ook nog wel eens helpen er een andere architect van het buro naar te laten kijken. Je hebt het ook over Finnhouse gehad, maar daar ben je uiteindelijk niet mee in zee gegaan?
[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 10-08-2025 10:22 ]
Precies dat!, zo hoort het te gaan. Dat hebben wij bij onze uiteindelijk gekozen architect ook gevonden. Dat krijg je eigenlijk alleen helder door op zijn minst een stukje van het proces samen te doorlopen. Na het 1e gesprek met de "niet luisterende" architect hadden we nog steeds een goed gevoel, dat verdween volledig nadat we het schetsontwerp proces doorlopen hadden.ArnaudYK schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:34:
[...]
Architecten kunnen eigenwijs zijn, maar uiteindelijk is het jouw huis. Dat was ook vaak in gesprek met onze (prettige) architect: Het is jullie huis, maar realiseer je wat deze keuze betekent. In ons traject was er iets van co-creatie. Hij nam onze ideeen mee in het ontwerp waardoor het ons huis ipv de zijne. Jouw relatie met de architect zou voor mij niet werken en het kan dus anders.
Ook ik heb twee architecten een (betaald) schetsontwerp laten maken en dat is goed bevallen.Batilan schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:08:
[...]
Dat is wel heel frustrerend, zo je het beschrijft lijkt het bijna wanprestatie. Wij hebben ook zo'n gevalletje gehad. Zelfs de zaken die we duidelijk hadden aangegeven als eisen werden compleet genegeerd, waarschijnlijk omdat ze niet overeenkwamen met de creatieve ideëen van de architect. We zijn uiteindelijk verder gegaan met een andere architect. Het proces liep bij ons iets anders omdat we juist om dit soort zaken te voorkomen 2 architecten hadden gevraagd een schetsontwerp te maken. Dat kan ik ook iedereen aanraden die "onder architectuur" gaat bouwen. Zie ook Batilan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:00. Ik heb hier al vaker in dit topic en de voorganger voor gepleit, en blijf het darom herhalen voor de nieuwkomers(ik zie nu overigens dat in deze post de frustraties over het niet meenemen van onze eisen en wensen niet helemaal duidelijk zijn, dat komt in deze post beter uit de verf)
Je zou nog kunnen overwegen een laatste heel duidelijk signaal te geven en aageven dat je er per direct mee stopt op het moment dat ze je eisen en wensen (ongemotiveerd) naast zich neerleggen. Maak dan zoveel mogelijk van je wensen als eisen kenbaar.
Heb je alle communicatie "op papier" (e-mail). Het lijkt me dat als je hard kunt maken dat ze niets hebben gedaan met je eisen en wensen dat je de laatste factuur kunt betwisten. Je zult al wel de nodige facturen hebben ontvangen en betaald? Eigenlijk zou je recht hebben op meer compensatie, maar daar zit dan weer een duur en frustrerend proces aan vast.
Is het een eenmans architecten buro (met maar 1 architect dan)? Anders wil het ook nog wel eens helpen er een andere architect van het buro naar te laten kijken. Je hebt het ook over Finnhouse gehad, maar daar ben je uiteindelijk niet mee in zee gegaan?
Uiteindelijk gekozen voor degene die het best had geluisterd naar de belangrijkste eisen.
Voor een evt volgende woning zou ik nu voor de andere architect kiezen, omdat deze meer out of the box dacht, de klik er wel was en omdat ik nu een andere aanpak wil proberen.
Uiteindelijk gekozen voor dezelfde architect als de vorige keer
We wachten rustig af maar zijn natuurlijk uiterst nieuwsgierig hoe het gaat worden
Wij hebben het geluk om met een nieuwbouwproject mee te mogen gaan doen. De binnendeuren zullen van Berkvens zijn, nu ging ik even googlen en schrok ik wel van de reviews.
Wat zijn jullie ervaringen met de deuren van Berkvens en hebben jullie nog tips?
Bedankt alvast!
Verkeerde topic, er is ook een topic voor projectbouw:STBA schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:32:
Hoi allemaal,
Wij hebben het geluk om met een nieuwbouwproject mee te mogen gaan doen. De binnendeuren zullen van Berkvens zijn, nu ging ik even googlen en schrok ik wel van de reviews.
Wat zijn jullie ervaringen met de deuren van Berkvens en hebben jullie nog tips?
Bedankt alvast!
Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3
(gebruik ook de zoekfunctie binnen het topic, berkvens wordt vaak gemeld)
Excuses, ik dacht echt dat ik dat forum zat. Thanks voor de heads up.Deleon78 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:08:
[...]
Verkeerde topic, er is ook een topic voor projectbouw:
Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3
(gebruik ook de zoekfunctie binnen het topic, berkvens wordt vaak gemeld)

Direct maar een catalogusbouwer en lokale aannemer benaderd voor een vrijblijvend adviesgesprek. Hoe pak(ten) jullie dat aan? Deel je direct je begroting waaruit simpelweg een maximale aanneemsom volgt, geef je juist een indicatie die lager ligt dan je maximale budget of ga je het gesprek aan op basis van je woonwensen om te zien waar je uitkomt?
Mijn ervaring is dat de meesten er standaard iets boven gaan zitten. Selekthuis verdubbelde t budget :’)
Maar dat laatste is vooral wat je zelf comfortabel vindt in de gesprekken.
[ Voor 14% gewijzigd door Frantic op 16-08-2025 12:22 ]
Hoe bedoel je dit precies, Selekthuis is een mogelijke catalogusbouwer waar wij op bezoek zouden willen.Frantic schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:21: Selekthuis verdubbelde t budget :’)
Zorg eerst dat je zo'n beetje weet wat je wilt, en hoe groot dat wordt. Er komen hier genoeg m³-prijzen voorbij, die een eerste indicatie voor je budget vormen. Noem je budget - geeft aan dat je er over nagedacht hebt - maar zorg voor reserve. Extra's en tegenvallers horen bij ieder project.ChillPascal schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:04:
geef je juist een indicatie die lager ligt dan je maximale budget of ga je het gesprek aan op basis van je woonwensen om te zien waar je uitkomt?
Hou stevig aan je genoemde budget vast. Na de eerste offerteronde kun je altijd de teugels vieren, maar inleveren op je wensen doet pijn. Een partij die rustig een factor twee offreert, zou ik direct laten vallen. Jij neemt hen serieus, dat mag je andersom ook zo verwachten.
Ook ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe globaal de omrekenfactor is om van m2 woonoppervlak naar m3 te gaan voor een ‘gemiddelde’ laagbouw-woning. m2 zegt mij (tot op heden) meer dan m3, maar dat zal lopende het proces waarschijnlijk wel anders worden.
Da's een prima start! In de regel parten we hier over de aanneemsom, dus dat is zonder vloerafwerking, keuken, wandafwerking, etc.ChillPascal schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:06:
Thanks @Conrado. Vanzelfsprekend hebben we al het e.e.a. voorbereid en zijn de globale wensen wel in beeld gebracht. Qua prijzen lijkt het hier wel over zo’n €800/m3 te gaan. Wat niet altijd duidelijk is wat hierbij in zit. O.a. wandafwerking, vloerafwerking, keuken en/of badkamer.
Ik denk dat, dat lastig is: de m³-prijs omvat alles. Vaak hebben woningen - door uitbouw - beneden meer meters dan boven, dat maakt een gemiddelde prijs lastig. En voor een recht-toe-recht-aan huis is de m³-prijs het grondoppervlak vermenigvuldigd met anderhalve verdieping.Ook ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe globaal de omrekenfactor is om van m2 woonoppervlak naar m3 te gaan...
Wij hebben een huis van 1.180 m3 inhoud, netto 284 m2 vloeroppervlakte hoogbouw. (gemeten volgens NEN norm af 150 cm en conform daglicht en ventilatie)ChillPascal schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:06:
Thanks @Conrado. Vanzelfsprekend hebben we al het e.e.a. voorbereid en zijn de globale wensen wel in beeld gebracht. Qua prijzen lijkt het hier wel over zo’n €800/m3 te gaan. Wat niet altijd duidelijk is wat hierbij in zit. O.a. wandafwerking, vloerafwerking, keuken en/of badkamer. Dat maakt het vergelijken soms lastig. Logischerwijs zit de grond, de tuin en overige leges en aansluitkosten hier niet bij.
Ook ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe globaal de omrekenfactor is om van m2 woonoppervlak naar m3 te gaan voor een ‘gemiddelde’ laagbouw-woning. m2 zegt mij (tot op heden) meer dan m3, maar dat zal lopende het proces waarschijnlijk wel anders worden.
Zolder (3de verdieping niet meegnomen in vloeroppervlakte).
Geheel afgebouwd incl WTW, vloerverwarming en bodemkoeling/warmte. waren wij €725.000,= kwijt exclusief grond en bouwrente verlies. Wel inclusief keuken, badkamer, wandafwerking en leges e.d.
Afhankelijk van hoe je nu woont kan bouwrente zomaar oplopen richting de 30-50K als de oplevering grond en overdracht oude woning langer als een jaar duurt!
Kun je hier iets mee?
O goed om te weten, huis was in aug 2024 woonklaar.
Als we nu het zelfde huis willen bouwen komen we zeker 100.000 euro duurder uit.
[ Voor 6% gewijzigd door koningen op 16-08-2025 16:26 ]
Zij kwamen met een offerte die 2x ons opgegeven budget was.ChillPascal schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:26:
[...]
Hoe bedoel je dit precies, Selekthuis is een mogelijke catalogusbouwer waar wij op bezoek zouden willen.
Maar ligt wss aan de persoon die wij gesproken hebben. Hoor daar niet veel fijne ervaringen over.
Welke omgeving ga je bouwen?
[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 16-08-2025 19:53 ]
Wat is jouw definitie van alles? Is dat incl. afwerking, keuken, badkamer, vloeren, etc?Conrado schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:03:
Ik denk dat, dat lastig is: de m³-prijs omvat alles. Vaak hebben woningen - door uitbouw - beneden meer meters dan boven, dat maakt een gemiddelde prijs lastig. En voor een recht-toe-recht-aan huis is de m³-prijs het grondoppervlak vermenigvuldigd met anderhalve verdieping.
Tevens volg ik je rekensom niet helemaal. Voor een grondoppervlak van bijvoorbeeld 120 m2 en een verdieping van 2,60 m kom ik op ca 470 m3. Dat lijkt me wat weinig.
Ondanks dat het een flinke kast is, is de info zeker bruikbaar, dank voor het delen!koningen schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:24:
[...]
Wij hebben een huis van 1.180 m3 inhoud, netto 284 m2 vloeroppervlakte hoogbouw. (gemeten volgens NEN norm af 150 cm en conform daglicht en ventilatie)
Zolder (3de verdieping niet meegnomen in vloeroppervlakte).
Geheel afgebouwd incl WTW, vloerverwarming en bodemkoeling/warmte. waren wij €725.000,= kwijt exclusief grond en bouwrente verlies. Wel inclusief keuken, badkamer, wandafwerking en leges e.d.
Afhankelijk van hoe je nu woont kan bouwrente zomaar oplopen richting de 30-50K als de oplevering grond en overdracht oude woning langer als een jaar duurt!
Kun je hier iets mee?
O goed om te weten, huis was in aug 2024 woonklaar.
Als we nu het zelfde huis willen bouwen komen we zeker 100.000 euro duurder uit.
Vreemd…Frantic schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:50:
[...]
Zij kwamen met een offerte die 2x ons opgegeven budget was.
Maar ligt wss aan de persoon die wij gesproken hebben. Hoor daar niet veel fijne ervaringen over.
Wij gaan in regio Twente bouwen. Maar eens om ons heen kijken naar goede (catalogus)bouwers.
Nee, het gaat over aanneemsommen dus excl. die zaken.ChillPascal schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:43:
Wat is jouw definitie van alles? Is dat incl. afwerking, keuken, badkamer, vloeren, etc?
Klopt, ik was wat tè kort door de bocht. Bij een traditioneel huis heb je natuurlijk ook nog een vliering en zo.Tevens volg ik je rekensom niet helemaal. Voor een grondoppervlak van bijvoorbeeld 120 m2 en een verdieping van 2,60 m kom ik op ca 470 m3. Dat lijkt me wat weinig.
Wij gaan zeer waarschijnlijk met Selekthuis in zee, juist goede ervaringen met hun, ze luisteren goed, zijn praktisch, denken mee qua mogelijkheden, wat handig is en wat niet etc. Onze offerte was ongeveer 625k, dat is dan een woning zoals ik hier eerder gedeeld had. Dus 9 x 15.5 en een aanbouw van 7x5, overkapping erbij van 4x8. Wel met casco badkamers. We moeten nog kijken waar we precies op uitkomen, hangt ook wat af van gevelbekleding, stenen, etc etc en dan nog wat extra dingen zoals een carport die we willen etc.Frantic schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:50:
[...]
Zij kwamen met een offerte die 2x ons opgegeven budget was.
We hadden ook gesprekken met lokale aannemer en architect, en hoewel we bij hun als personen een heel goed gevoel hadden, blijft alles een beetje in het midden hangen. Alles kan, alles is bespreekbaar, maar de aanpak is dus ook heel random, en dat is dus wel lekker aan Selekthuis, ze gieten alles in een soort van "standaard" traject en dat helpt je wel met welke keuzes je op welk moment moet maken etc.
Zolang je wensen en eisen overeenkomen met hun mogelijkheden is dat prima. Er is ook best een grote kans dat dat zo is want ze mikken op de grootste groep. En daar is niets mis mee. Heb je echter andere wensen dan is er een grote kans dat zo’n partij voor jou niet de juiste is. Gelukkig bestaan daar ook oplossingen voor.Scr33x0r schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:02:
[...] Alles kan, alles is bespreekbaar, maar de aanpak is dus ook heel random, en dat is dus wel lekker aan Selekthuis, ze gieten alles in een soort van "standaard" traject en dat helpt je wel met welke keuzes je op welk moment moet maken etc.
It's time to play the music, it's time to light the lights
MadDonkey schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:32:
***members only***
Voor Selekthuis mag je 20% extra geld meenemen. Is niet de goedkoopste bouwer.ChillPascal schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:43:
[...]
Wat is jouw definitie van alles? Is dat incl. afwerking, keuken, badkamer, vloeren, etc?
Tevens volg ik je rekensom niet helemaal. Voor een grondoppervlak van bijvoorbeeld 120 m2 en een verdieping van 2,60 m kom ik op ca 470 m3. Dat lijkt me wat weinig.
[...]
Ondanks dat het een flinke kast is, is de info zeker bruikbaar, dank voor het delen!
[...]
Vreemd…
Wij gaan in regio Twente bouwen. Maar eens om ons heen kijken naar goede (catalogus)bouwers.
Bouwen wel prima!
Als je standaard wenst , zonder veel extra's kom je er leuk mee weg.
Zeker als er de fundering op staal is. (anders krijg je schroefpalen e.d.)
Kijk goed naar koofjes e.d. daar zijn ze gek op. Die staan standaard niet op tekening!
Ja, dat is helaas een bekende valkuil: bij een architect kan 'alles', en start je dus met nietsScr33x0r schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:02:
We hadden ook gesprekken met lokale aannemer en architect, en hoewel we bij hun als personen een heel goed gevoel hadden, blijft alles een beetje in het midden hangen. Alles kan, alles is bespreekbaar, maar de aanpak is dus ook heel random, en dat is dus wel lekker aan Selekthuis, ze gieten alles in een soort van "standaard" traject en dat helpt je wel met welke keuzes je op welk moment moet maken etc.
De ontwerpen van catalogus bouwers zijn afgestemd op de gemiddelde smaak van een groot publiek. Ze bouwen vervolgens in een standaard proces met standaard techniek. Daar is verder niets mis mee.
Echter, als ik zo hoor en zie wat hier collega bouwers voor dergelijke woningen kwijt zijn, kun je voor dat bedrag ook met een architect en aannemer werken. Het klopt, dat traject is taaier, vraagt veel meer aandacht en kent lange tijd onzekerheid totdat de definitieve offertes op tafel liggen. De bouw zelf vraagt ook weer meer aandacht.
Echter, je krijgt - voor ongeveer hetzelfde geld - wel precies wat je wilt in je eigen unieke ontwerp. Dat is onder de streep de moeite zeker waard.
Wij voelden ons ook totaal niet serieus genomen als jong stel die een bovengemiddelde vrijstaande woning wilden laten bouwen.
Kwam beetje over als ‘oh ik maak het extra duur want jullie kunnen het toch niet betalen en zijn m’n tijd niet waard’
[ Voor 27% gewijzigd door Frantic op 17-08-2025 22:33 ]
Ik woon er net een paar weken in .. AMA.ChillPascal schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:26:
[...]
Hoe bedoel je dit precies, Selekthuis is een mogelijke catalogusbouwer waar wij op bezoek zouden willen.
Tijd voor een nieuwe sig..
Blijkbaar zijn er 2 manieren om alles te bevestigen, aan de zijkanten in de sponning met beugels in de muur of direct op onze kunststof kozijnen geboord. Dat laatste had de voorkeur van de monteur, ik begrijp wel waarom, dat is voor hun gemakkelijker maar toch krijg ik er een raar gevoel bij dat er zomaar in nieuwe kunststof kozijnen geboord gaat worden.
Iemand ervaring ?
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Enige wat ik tot nu toe gezien heb voor de binnenkant is Suneclipse. Hebben jullie andere suggesties voor binnen/buitenkant?
Misschien is dat iets wat je kunt bekijken?
Zonwering aan de buitenkant werkt veel beter dan aan de binnenkant. Dus als je wat passends vindt zou ik zeker wat aan de buitenkant nemen.
Wij hebben voor dezelfde uitdaging gestaan , maar dan met alu kozijnen. Wij hebben er toch voor gekozen om de profielen op de kozijnen te boren. Als je voor sponningen gaat dan moet er ook weer rekening gehouden worden met koudebruggen en extra isolatie. Dit was iig bij ons wel het geval.Roy Batty schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:19:
Ik heb een vraagje over ZIpscreens voor onze nieuwbouwwoning. We hebben een paar offertes laten maken en daar nu in principe een leverancier uit geselecteerd obv Somfi i/o en Luxaflex. Daar zijn we vorige week op bezoek geweest en toen heeft een monteur het montageproces van de bak en de geleiders uitgelegd. We hebben de voorkeur voor inbouw in het kozijn, dat is strakker tov opbouw op de muur.
Blijkbaar zijn er 2 manieren om alles te bevestigen, aan de zijkanten in de sponning met beugels in de muur of direct op onze kunststof kozijnen geboord. Dat laatste had de voorkeur van de monteur, ik begrijp wel waarom, dat is voor hun gemakkelijker maar toch krijg ik er een raar gevoel bij dat er zomaar in nieuwe kunststof kozijnen geboord gaat worden.
Iemand ervaring ?
Zorg ervoor dat de leverancier van de kozijnen de juiste kleurcode aangeeft zodat je deze aan je leverancier van je Renson screens kan geven. Dus niet alleen het RAL nummer ,maar ook het nummer die voor de afwerking staat. Renson heeft bijna alle kleuren en afwerkingscodes , dus daarmee zit je wel goed. Het laatste wat je wilt is dat die geleiders niet 100% matchen met je kozijnen.
Nog een tip. Check met je aannemer/architect of hij genoeg ruimte heeft tussen de spouw en de bakken om ook horren te plaatsen. Anders kan je achteraf niks meer plaatsen.
[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 18-08-2025 10:33 . Reden: vaudjes ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Maar ik wil echt graag montage in de dag, dit vanwege potdekselplanken etc. en ik ben heel huiverig voor montage op m'n kunststof kozijnen..
Er bestaan toch van die hoeklijn geleiders?Roy Batty schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:19:
Ik heb een vraagje over ZIpscreens voor onze nieuwbouwwoning. We hebben een paar offertes laten maken en daar nu in principe een leverancier uit geselecteerd obv Somfi i/o en Luxaflex. Daar zijn we vorige week op bezoek geweest en toen heeft een monteur het montageproces van de bak en de geleiders uitgelegd. We hebben de voorkeur voor inbouw in het kozijn, dat is strakker tov opbouw op de muur.
Iemand ervaring ?
Ik zou ze niet op mijn nieuwe kunststofkozijnen laten schroeven. Volgens mij is daarna je isolatie van je kozijn ook niet meer gegarandeerd.
Zoiets:
:strip_exif()/f/image/cXJihMSDuPsJwpmxI15c1hxO.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door elektriekert op 18-08-2025 14:23 ]
Geen ervaring maar bij zonwering-fabriek.nl hebben ze een montage optie tussen de muur, waarbij de zonwering tussen de dag wordt gemonteerd maar niet op het kozijn. Zie deze variant weinig voorkomen maar is een variant die op inbouw lijkt en waarbij niet geboord hoeft te worden in het kunststof. Is dat niet wat?Roy Batty schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:19:
Iemand ervaring ?
Dat heet "in de dag" en daar worden de profielen gebruikt die in mijn vorige post staanJJJ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:08:
[...]
Geen ervaring maar bij zonwering-fabriek.nl hebben ze een montage optie tussen de muur, waarbij de zonwering tussen de dag wordt gemonteerd maar niet op het kozijn. Zie deze variant weinig voorkomen maar is een variant die op inbouw lijkt en waarbij niet geboord hoeft te worden in het kunststof. Is dat niet wat?
Er zijn er vast meerRoy Batty schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:19:
Blijkbaar zijn er 2 manieren om alles te bevestigen, aan de zijkanten in de sponning met beugels in de muur of direct op onze kunststof kozijnen geboord.
Wij hebben een hele andere soort zonwering, namelijk buitenjaloezieën. Toch is het montageprincipe gelijk. Wij hebben houten laten die om het kozijn in de sponning staan, en daar zijn de begeleiders tegenaan geschroefd,
Ik ben in dat soort zaken principieel: beiden boeren - kozijnen en zonwering - moeten het daarmee eens zijn. Zo niet, dat eindige je bij een probleemsituatie met twee partijen die naar elkaar wijzen en sta jij met lege handen.Dat laatste had de voorkeur van de monteur, ik begrijp wel waarom, dat is voor hun gemakkelijker maar toch krijg ik er een raar gevoel bij dat er zomaar in nieuwe kunststof kozijnen geboord gaat worden.
Dank voor je reactie, de RAL kleuren van de kozijnen zijn 7016 en de geleiders worden inderdaad ook die kleur. Mooi om te lezen dat het goed is gegaan met het boren in de alu-kozijnen, het blijft gewoon een vreemd idee.backupdevice schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:23:
[...]
Wij hebben voor dezelfde uitdaging gestaan , maar dan met alu kozijnen. Wij hebben er toch voor gekozen om de profielen op de kozijnen te boren. Als je voor sponningen gaat dan moet er ook weer rekening gehouden worden met koudebruggen en extra isolatie. Dit was iig bij ons wel het geval.
Zorg ervoor dat de leverancier van de kozijnen de juiste kleurcode aangeeft zodat je deze aan je leverancier van je Renson screens kan geven. Dus niet alleen het RAL nummer ,maar ook het nummer die voor de afwerking staat. Renson heeft bijna alle kleuren en afwerkingscodes , dus daarmee zit je wel goed. Het laatste wat je wilt is dat die geleiders niet 100% matchen met je kozijnen.
Nog een tip. Check met je aannemer/architect of hij genoeg ruimte heeft tussen de spouw en de bakken om ook horren te plaatsen. Anders kan je achteraf niks meer plaatsen.
ja dit is inderdaad de alternatieve methode.....om eerlijk te zijn spreekt mij dit ook meer aan maar het kan tussen de oren zitten. De monteur gaf aan dat er altijd wel oneffenheden zijn in een sponnning.elektriekert schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:21:
[...]
Er bestaan toch van die hoeklijn geleiders?
Ik zou ze niet op mijn nieuwe kunststofkozijnen laten schroeven. Volgens mij is daarna je isolatie van je kozijn ook niet meer gegarandeerd.
Zoiets:
[Afbeelding]
edit: in de dag
goed punt en eigenlijk moet ik je daar gelijk in gevenConrado schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:36:
[...]
Ik ben in dat soort zaken principieel: beiden boeren - kozijnen en zonwering - moeten het daarmee eens zijn. Zo niet, dat eindige je bij een probleemsituatie met twee partijen die naar elkaar wijzen en sta jij met lege handen.
Ja hallo, daar is ‘ie monteur voorRoy Batty schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:16:
De monteur gaf aan dat er altijd wel oneffenheden zijn in een sponnning.
ja deze was in eerste instantie nogal recalcitrant, ook mbt de aansluiting van de motor op de electra. Er liggen daar al draadjes onder vaste spanning dus de bestaande kabel op de motor moet afgeknipt worden.
Alsof ik de enige ben die dat heeft, hij stelde al voor dat zijn collega het maar moest komen maken.
Conrado schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:23:
@MadDonkey Wat leuk, en dank voor de complimenten namens iedereen!
Heb je ook al aanzichten...?
Er is nog weinig van te zeggen omdat er vanalles nog niet in lijn met welstand is, toch? Vind de symmetrie en tapsheid wel mooi uitgewerkt.
Ben het met je eens, en zou ook om praktische redenen voor een donker dak kiezen. Wat is de bedoeling van beide ‘grasbakken’ boven op de uitbouw?
Die kleine grasbakjes vielen mij net pas voor het eerst op tijdens het posten. Dat is sedum. Ik zou die overkapping/overstekken wat hoger willen voor een ruimtelijker gevoel en meer eenheid. Verwacht dat dit is gedaan om kosten te drukken. Ik zou liever de overkapping hoger willen en voorzien van sedum. Dat brengt meer rust en eenheid aan de achterkant. Ook zorgt het dat je echt een groene oase ziet vanaf de 1e verdieping, achter de woning zit nog 20 meter tuin met bomen van 15 a 20 meter hoog.
Beide zaken zijn wel op te lossen. De voorgevel zou je ook kunnen stücen.MadDonkey schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:26:
Wanneer we de goot optisch naar beneden halen valt het er eigenlijk wel binnen. Moeten we ze alleen even lief aankijken wat betreft de houten gevel aan de voorzijde. Dat kan dan nog een discussiepunt zijn.
Eens. Als ik het zo inschat, zijn de bakken ook behoorlijk wat werk en kosten. Ik vermoed dat ze een HWA functie hebben, maar dat kan anders opgelost worden.Die kleine grasbakjes vielen mij net pas voor het eerst op tijdens het posten. Dat is sedum. Ik zou die overkapping/overstekken wat hoger willen voor een ruimtelijker gevoel en meer eenheid.
Prijzen van de opties geven wel een goede richting, probeer zo veel mogelijk woningen aan te vragen waar bepaalde punten die je graag wil (zoals dakkapel, garage, etc) los in hun categorie zitten. Dan weet je vrij goed de prijs van dat onderdeel.ChillPascal schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:49:
Iemand hier ervaring met de inspiratiecaculatie van Selekthuis? Dit lijkt een geïndexeerde prijs van een werkelijk gebouwde woning incl. gekozen opties. Ik ben benieuwd of dit engiszins richtgevend is voor de kostprijs van een dergelijke woning of dat hierbij nog veel extra kosten bijkomen.
Wij zitten bijna in het einde van de offerte fase, en hoewel het geen goedkope hobby is zijn we niet voor enorm grote verassingen komen te staan.
We hebben bij Selekthuis gekozen voor de Matterhorn met een 55 graden dak + muurplaatverhoging (44cm), hiermee hebben we qua formaat op het bouwvlak (9x12) de maximale binnenruimte zonder een hoogbouwwoning te maken.
Zijn bijna klaar met de tekeningen, kleur van de steen willen we wel nog aanpassen (donkerder; warmer). Dan kan het avontuur gaan beginnen
Benieuwd naar de komende tijd, dan zal ik ook vaker updates sturen.
En natuurlijk ook gefeliciteerd met de bouwplannen. Zoals je vast al weet zijn we razend nieuwsgierig na de vorderingen.
Het zou fijn zijn als je wat kunt vertellen over de finale offerte vs instapprijs.Voor velen die over zelfbouw nadenken is dat waardevolle informatie.
Dankje, spannender nog dan de woning maar enorm leuk uiteraard. Ik hou jullie op de hoogte van de plannen en zal voor de mensen die daar interesse in hebben ook ons idee bij de prijzen / offertes delen. Hou jullie op de hoogte de komende tijd.Conrado schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:49:
@Thomason, Gefeliciteerd met jullie gezinsuitbreiding!
En natuurlijk ook gefeliciteerd met de bouwplannen. Zoals je vast al weet zijn we razend nieuwsgierig na de vorderingen.
Het zou fijn zijn als je wat kunt vertellen over de finale offerte vs instapprijs.Voor velen die over zelfbouw nadenken is dat waardevolle informatie.
Blijft een droom die uitkomt, kwam een beetje per toeval op ons pad toen we ineens heel hoog uit de loting waren gekomen van een nieuwbouwproject. Onze nummer 1 keuze was nog beschikbaar, in een bouwproject precies tussen waar ik opgegroeid ben en waar mijn vriendin is opgegroeid. Dat was dus een kans die we niet konden laten schieten.twodigits schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:07:
Gaaf dat je op die relatief jonge leeftijd al een eigen huis kan laten bouwen hoor. Leuke woning!
En financieel helpt het dat we 3 jaar geleden een woning gekocht hebben, een bouwval waar sinds 1975 niks meer aan gebeurt was. Die hebben we helemaal opnieuw opgebouwd, waarbij we bijna alles zelf gedaan hebben. Woning is bijna in waarde verdubbelt.
Frantic schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:42:
***members only***
ff vraagje over jouw serre. Jij gaf eerder aan dat je alleen de muren had laten isoleren. Heb jij niet de vloer laten isoleren of toch wel?
Bij ons heeft de aannemer het frame van de overkapping geplaatst en we zijn nu aan het kijken of wij hier niet een zomer/lente kamer van kunnen maken met een glazen pui. De vraag is dan of het zin heeft om de vloer te isoleren of niet...
Hoe dik wordt de afstrijkvloer?backupdevice schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:41:
De vraag is dan of het zin heeft om de vloer te isoleren of niet...
Laten isoleren! Onze hele schuur is geïsoleerd en ook de wanden van de veranda maar de vloer zelf niet (ook geen betonnen fundering, gewoon op zand) en achteraf had ik toch wel graag dit ook gehad. Afgelopen weken druk bezig geweest om de veranda af te maken met een buitenkeuken, glazen wanden etc en het is erg comfortabel maar ik had toch graag een normale vloer gehad ipv buiten tegels.backupdevice schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:41:
[...]
ff vraagje over jouw serre. Jij gaf eerder aan dat je alleen de muren had laten isoleren. Heb jij niet de vloer laten isoleren of toch wel?
Bij ons heeft de aannemer het frame van de overkapping geplaatst en we zijn nu aan het kijken of wij hier niet een zomer/lente kamer van kunnen maken met een glazen pui. De vraag is dan of het zin heeft om de vloer te isoleren of niet...
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Dat is een duidelijke meningFreezingPixels schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:58:
[...]
Laten isoleren! Onze hele schuur is geïsoleerd en ook de wanden van de veranda maar de vloer zelf niet (ook geen betonnen fundering, gewoon op zand) en achteraf had ik toch wel graag dit ook gehad. Afgelopen weken druk bezig geweest om de veranda af te maken met een buitenkeuken, glazen wanden etc en het is erg comfortabel maar ik had toch graag een normale vloer gehad ipv buiten tegels.Dit was de laatste grote klus aan het huis, deze was nog niet afgewerkt vanuit de bouw, nu alleen nog wat kleine puntjes.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Maar vraag me wel af wat je daarmee precies wint? Zo te zien heb je gewone enkel glas schuifwanden die ook nog wel wat ruimte hebben tussen de panelen (zo te zien heb je wel "borstels" toegepast om de tocht enigszins te beperken?) Ga je dan uiteindelijk veel winnen met het alleen isoleren van de vloer?
Bij ons is het dak wel geïsoleerd, zij het minder dan de isolatie binnen de geïsoleerde schil. Dat moet dan helpen bij het voorkomen van condens (wat volgens mij ook helpt omdat we nog geen condens hebben gezien, sterker nog: de triple glas ramen die uitkijken op de tuinkamer zijn altijd condensvrij in tegenstelling tot de ramen die direct in de buitengevel zitten).
Is geen kritiek, ben alleen benieuwd naar wat het op zou leveren. Hier overigens ook tegels (keramische). Voor nu prima wat ons betreft.
Het wordt natuurlijk anders als je in de toekomst zou overwegen om er een binnenruimte van te maken.
Ik moet wel zeggen dat de tuinkamer van @Koffie een inspiratiebron vormt wat betreft sfeer en indeling. Ik meen dat ik ook al ergens een mooie tuinkamer heb gezien met een mooie staande booglamp (ben zelf ook nog op zoek naar inspiratie).
EDIT: Hmm, nu ik de teskt nog een keer lees lijkt het toch dat je glaswanden geïsoleerd zijn?
Als ik de glaspanelen zie lijkt dat niet het geval?
Vanmorgen pas het balletje opgegooid richting aannemer die nu ons huis bouwt. Dus nog geen idee. Wel al besproken dat wij het vlinderen na storten zodat dat meteen als afwerking gezien kan worden .
Mooi!FreezingPixels schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:58:
[...]
Laten isoleren! Onze hele schuur is geïsoleerd en ook de wanden van de veranda maar de vloer zelf niet (ook geen betonnen fundering, gewoon op zand) en achteraf had ik toch wel graag dit ook gehad. Afgelopen weken druk bezig geweest om de veranda af te maken met een buitenkeuken, glazen wanden etc en het is erg comfortabel maar ik had toch graag een normale vloer gehad ipv buiten tegels.Dit was de laatste grote klus aan het huis, deze was nog niet afgewerkt vanuit de bouw, nu alleen nog wat kleine puntjes.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Bij ons zal dan de serre voor de helft aan de spouw zitten, en de andere helft glas. Ik weet dus niet of vloer isolatie iets toevoegd aan een serre die niet helemaal in de isolatie schil zit. Die ruimte in de toekomst binnen de schil plaatsen zit er echt niet in .
Nu inderdaad enkel glas er in maar anders had ik er gewoon een geïsoleerde pui er ingezet en met een kleine meerprijs een volledig geïsoleerde extra ruimte gehad die ook in de winter als kantoor/keuken/woonkamer gebruikt kon worden. Ook voor optrekkend vocht/condens etc was het beter geweest, voorlopig geen probleem nog maar ik ben benieuwd hoe het in de winter gaat. Op het moment dat we de woning hebben ontworpen hier nooit echt goed over nagedacht, met de kennis van nu had ik dit anders gedaan.Batilan schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:12:
[...]
Dat is een duidelijke mening
Maar vraag me wel af wat je daarmee precies wint? Zo te zien heb je gewone enkel glas schuifwanden die ook nog wel wat ruimte hebben tussen de panelen (zo te zien heb je wel "borstels" toegepast om de tocht enigszins te beperken?) Ga je dan uiteindelijk veel winnen met het alleen isoleren van de vloer?
Bij ons is het dak wel geïsoleerd, zij het minder dan de isolatie binnen de geïsoleerde schil. Dat moet dan helpen bij het voorkomen van condens (wat volgens mij ook helpt omdat we nog geen condens hebben gezien, sterker nog: de triple glas ramen die uitkijken op de tuinkamer zijn altijd condensvrij in tegenstelling tot de ramen die direct in de buitengevel zitten).
Is geen kritiek, ben alleen benieuwd naar wat het op zou leveren. Hier overigens ook tegels (keramische). Voor nu prima wat ons betreft.
Het wordt natuurlijk anders als je in de toekomst zou overwegen om er een binnenruimte van te maken.
Ik moet wel zeggen dat de tuinkamer van @Koffie een inspiratiebron vormt wat betreft sfeer en indeling. Ik meen dat ik ook al ergens een mooie tuinkamer heb gezien met een mooie staande booglamp (ben zelf ook nog op zoek naar inspiratie).
EDIT: Hmm, nu ik de teskt nog een keer lees lijkt het toch dat je glaswanden geïsoleerd zijn?
De betonvloer kan in principe op iedere positie onder peil liggen. Dan heb je bijvoorbeeld -150mm onder peil, voor 70mm isolatie en 70mm afstrijk en 10mm tegels.. Kun je ook nog vvw meenemen....backupdevice schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:18:
Vanmorgen pas het balletje opgegooid richting aannemer die nu ons huis bouwt. Dus nog geen idee. Wel al besproken dat wij het vlinderen na storten zodat dat meteen als afwerking gezien kan worden .
Conrado schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:26:
[...]
De betonvloer kan in principe op iedere positie onder peil liggen. Dan heb je bijvoorbeeld -150mm onder peil, voor 70mm isolatie en 70mm afstrijk en 10mm tegels.. Kun je ook nog vvw meenemen....
backupdevice schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:41:
[...]
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Het mmuurtje tegen de woning aan is niet geisoleerd, maar is niet enkelsteens. Wellicht dat ik die ooit in de toekomst naisoleer, maar ik twijfel of dit toegevoegde waarde heeft.
Last but not least hebben de fundering van de woning volledig door laten bouwen voor de serre. Er zit dus een geisoleerde vloer met kruipruimte onder.
Vergis je niet: een serre zoals die van ons die bijna alleen maar van glas is word heet. Heeeel erg heet!.
Ik heb temperaturen gezien van 50+ graden vorige week. Kaarsen die letterlijk smolten tot een poeltje vloeibaar kaarsvet.
Speciaal voor deze hiotte (en straks kou) heb ik dus heel bewust een airco opgehangen.
thx. Ziet er schitterend uit. Bij ons komt deze op het westen te liggen en zal specifiek om een serre gaan en geen onderdeel worden van de woonkamer. Ik wil dus gewoon beton laten storten waarop de ramen komen . En dan de vloer vlinderen. Vraag is dan alleen nog of vloer isolatie in dat geval en use case voordelen heeftKoffie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:19:
[...]De serre is letterlijk tegen de woning aan gebouwd. Dus de muur waar de tuindeuren naar de woning toe in zitten, is een volledig geisoleerde buitenmuur.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Het mmuurtje tegen de woning aan is niet geisoleerd, maar is niet enkelsteens. Wellicht dat ik die ooit in de toekomst naisoleer, maar ik twijfel of dit toegevoegde waarde heeft.
Last but not least hebben de fundering van de woning volledig door laten bouwen voor de serre. Er zit dus een geisoleerde vloer met kruipruimte onder.
Vergis je niet: een serre zoals die van ons die bijna alleen maar van glas is word heet. Heeeel erg heet!.
Ik heb temperaturen gezien van 50+ graden vorige week. Kaarsen die letterlijk smolten tot een poeltje vloeibaar kaarsvet.
Speciaal voor deze hiotte (en straks kou) heb ik dus heel bewust een airco opgehangen.
[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 21-08-2025 14:31 ]
Conrado schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:05:
@Batilan ik heb dit als isolatie naar de kelder, dus boven op het betondek van de kelder. Isolatie is gespoten schuim. Nergens last van.
Voor hen heb ik namelijk 3 vragen;
1 wat voor type kelder heb je gekozen en waarom?
2 wat zou je anders doen als je opnieuw kon kiezen?
3 wat waren de kosten ongeveer?
Bij ons leven nog twijfels over het formaat. Het plan is om de kelder onderdeel te maken van de fundering, we funderen op staal. Op dit moment hebben we voor een halve onderkeldering gekozen ivm kosten. Daarbij moeten we de kelder in het werk laten storten ipv prefab. Omdat er geen prefab maat is die gaat passen onder de woning.
Stiekem wil ik de woning volledig onderkleren. Omdat dit de kelder bruikbaarder maakt voor andere doeleinden dan alleen een technische ruimte en washok.
Daarom maar bovengronds ruimer gebouwd. Ruim 1100 m3 en daarbij een losse garage van 3,75 bij 13,5 meter (binnenmaten).
[ Voor 3% gewijzigd door RogerSch op 22-08-2025 16:19 ]
Ja, wij hebben 200 m² kelder onder het huis. Het is voor ons de tweede keer, want ook het vorige huis had 180 m² kelder. In het werk gebouwd door Belgen. In Nederland zijn kelders nogal onbekend, in België heeft praktisch ieder huis een kelder.MadDonkey schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:06:
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hun woning hebben onderkelderd?
Pas even op want dat kun je, zonder sondering en advies, niet zomaar stellen. Uitgangspunt is idd dat je kelder het fundament is. Echter hier in ZO Brabant bouwt iedereen op staal, totdat je een kelder bouwt. Riviertjes hebben hier op 3 à`4 meter diepte leem afgezet, dus zodra je een kelder graaft, graaf je de goede grond weg. Leem is letterlijk prut. De eerste kelder stond daarom op schroefpalen. Deze kleder had dat niet nodig maar hebben we een meter grondverbetering toegepast.Bij ons leven nog twijfels over het formaat. Het plan is om de kelder onderdeel te maken van de fundering, we funderen op staal.
Mijn advies = niet doen! Je komt er nog achter dat er geen kostenvoordeel is. Als je, je huis deels onderkeldert versterk je dat deel met een stevige betonnen doos. Je zult de rest extra moeten funderen om scheurvorming, en wegzakken te vermijden. Dat kan iedere constructeur je wel uitleggen.Op dit moment hebben we voor een halve onderkeldering gekozen ivm kosten.
Daarnaast een veel grotere kelder is niet lineair duurder. je betaald simpel per m² vloer en wand.

Gat met grondverbetering.

Detail van installatiewerk: elektra en waterdichte kelderwanddoorvoeren.

Hoofdbak compleet. Hier is later nog de koekoek en fundament van de voorpui aangestort. Je ziet in het beton kunststofbakjes zitten met de stekker er in.
Wat tips:- Werk met een aannemer die goede ervaring met kelders heeft, want er wordt wat afgeprutst.
- Zorg dat alle aansluitingen (nuts, WP, etc) waterdicht uitgevoerd zijn
- Zorg dat alles waterdicht is. Architecten willen Koekoeks e.d. nog wel és met een grindbodem uitvoeren. Nooit doen: regenwater is eenvoudig af te voeren. Omhoogkomend grondwater is een ramp!
- Eis garantie 25 jaar op waterdichtheid
Onze kelderbak met koekoek en aangestorte fundament (niet op foto) was offerte € 105K, stand 01-2023. Grondwerk was € 15K. Bornnering was € 3K. Ik ben wel zelfbouwer, zonder aannemer, en betaal dus de onderaannemers direct zelf. Een aannemer rekent andere bedragen.
2024 was een kletsnat jaar, en het grondwater heeft al volop tegen de kelderwand geklotst. Die is met alle doorvoeren waterdichtRogerSch schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:18:
Ik heb met opzet niet gekozen voor een kelder. Het grondwaterpeil is op 1,5 meter onder maaiveld en de ellende die ik gezien heb bij onze huidige achterburen met hun kelder (pas na 20 jaar!!) en ook nog bij andere mensen.
Onze vorige kelder was na 20 jaar nog kurkdroog. Op de vorige en huidige kelder hebben we 25 jaar garantie.
Maar, ik ken de horrorverhalen ook, en ook hier in de buurt zijn mensen met hun kelder aan het tobben. Aannemers in Nederland prutsen op dit gebied maar wat af en denken even een kleder te bouwen. Installateurs hebben ook geen idee hoe je dat waterdicht uitvoert. Vandaar dat ik met Belgische specialisten heb gewerkt.
Betreft een vak van ongeveer 8x4, zo'n beetje de grootste die ze over de weg konden vervoeren.
Blij mee, is feitelijk onze zolder daar we de vliering niet gebruiken. Heeft toen een kleine 40k alles bij gekost uit m'n hoofd.
En ja, had graag het hele huis onderkelderd maar dat was budgettair meteen een ding. Zijn wel de goedkoopste m3 dus als je het kan zou ik het doen.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Zou het altijd doen als het kan.
Zou wel zorgen voor voldoende ramen/koekoeks die open kunnen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik kan inderdaad beamen dat de belgen hier het allerbeste in zijn. Ik heb 2 ooms en een oma & opa wonen in Brussel en ze hadden allemaal een kelder verdieping (zelfs in die jaren 30 woningen) en ook na ze verhuist zijn kwam er een kelder in.
In Nederland denken sommige aannemers wel even een kelder te bouwen. Ik heb indertijd bij de buren meegekeken omdat ze problemen hadden. Dan springen de tranen je in de ogen hoe dat gebouwd is. Probeert zo'n bouwer hen ook nog wijs te maken dat het met een coating aan de binnenzijde heus waterdicht wordt.
11-12 jaar geleden moesten we ook een aanpassing van bestemmingsplan doen (tuingrond naar bouwgrond), maar doordat er toen geen bezwaar was gekomen ging dat relatief snel (= anderhalf jaar van start tot bouwen). Vrees dat we dit keer er wel overheen gaan.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Denke je dat je met de bezwaarmaker tot onderhandse overeenstemming zou kunnen komen?Wom schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:54:
De gemeente heeft de vergunning afgegeven, maar hier is bezwaar op gekomen.
Lang verhaal kort: Nee.Conrado schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:26:
[...]
Denke je dat je met de bezwaarmaker tot onderhandse overeenstemming zou kunnen komen?
Officieel zijn we nog geen partij, omdat wij de grond pas aankopen als deze onherroepelijk bouwgrond is geworden. Er zijn twee partijen met bezwaar. Van één partij weten we een beetje het motief. Alle vorige bezwaren kwamen ook van hun. Van de andere partij weten we niks.
Alle onderbouwing en onderzoeken die er geweest zijn, spreken in ons voordeel. Er zijn vanuit de gemeente al wat concessies gedaan, om aan de bezwaren tegemoet te komen. Maar na drie jaar is het ook een beetje principekwestie geworden, vrees ik.
Dat snap ik, maar het is de moeite van het proberen waard. Bezwaar maken tegen iets 'abstracts' als een grondeigenaar met plannen is toch wat anders, dan als ze kennis met jou gemaakt hebben. Dan krijgt de ander kant opeens een menselijk gezicht.Wom schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:38:
Maar na drie jaar is het ook een beetje principekwestie geworden, vrees ik.
Ben ik zeker met je eens. Maar belangrijk detail in deze: de bezwaarmakers weten wie we zijn. Het perceel ligt en de bezwaarmaker wonen in dezelfde straat als waar wij nu wonen (doodlopende straat met 12 huizen). De hele bezwaarprocedure is wel al gestart voordat wij interesse in het perceel hadden. Ik zie het niet als iets persoonlijks overigens, we groeten elkaar nog gewoon. Ze beschermen een zakelijk belang (perceel grenst aan bedrijfsterrein van hun), wat ik kan snappen.Conrado schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:46:
[...]
Dat snap ik, maar het is de moeite van het proberen waard. Bezwaar maken tegen iets 'abstracts' als een grondeigenaar met plannen is toch wat anders, dan als ze kennis met jou gemaakt hebben. Dan krijgt de ander kant opeens een menselijk gezicht.
Hoe kan ik achterhalen of onze kelder door een Belgische bouwer is gemaakt!Conrado schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:39:
@seanpaul, ja dat herken ik bij mijn familie ook
In Nederland denken sommige aannemers wel even een kelder te bouwen. Ik heb indertijd bij de buren meegekeken omdat ze problemen hadden. Dan springen de tranen je in de ogen hoe dat gebouwd is. Probeert zo'n bouwer hen ook nog wijs te maken dat het met een coating aan de binnenzijde heus waterdicht wordt.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Er zijn in Nederland wel degelijk enkele gespecialiseerde kelder bouwers. Eén daarvan heeft onze kelder gebouwd: Rook bouw uit Vollenhove. Zie ook hun website voor referentie projecten.Conrado schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:39:
@seanpaul, ja dat herken ik bij mijn familie ook
OngetwijfeldBatilan schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:20:
Er zijn in Nederland wel degelijk enkele gespecialiseerde kelder bouwers. Eén daarvan heeft onze kelder gebouwd: Rook bouw uit Vollenhove.
Hoe groot is je kelder en ben je tevreden?
Dat was de reden waarom ik vroeg naar je ligging van de serreKoffie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:19:
[...]De serre is letterlijk tegen de woning aan gebouwd. Dus de muur waar de tuindeuren naar de woning toe in zitten, is een volledig geisoleerde buitenmuur.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Met het zonnescherm onder het glas (blijft wel schoon) heb je al die warmte wel binnen zitten.
Nu weer ik niet precies wat de instralingshoek is e.d. maar die airco gaat daar nog anders nog een kluif aan hebben.
We hebben ervoor gekozen om slechts een klein deel van de woning te onderkelderen: ca. 9x6m. En ja we zijn tevreden over de kwaliteit van de kelder. Anders had ik hem niet aangeraden. Maar ik begrijp dat ik eerst 20 jaar moet wachten voordat ik een definitief oordeel kan vellenConrado schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:57:
[...]
Ongetwijfeld
Hoe groot is je kelder en ben je tevreden?
Maar bij een andere aannemer had ik waarschijnlijk ook deze aannemer ingeschakeld voor de kelder
Tijd voor de volgende stap: gesprekken met aannemers. We hebben deze week 3 gesprekken met aannemers gepland.
Hebben jullie tips? Wat moeten we zeker niet vergeten te vragen?
Dank voor jullie reacties!
Ik zou vooral om referenties vragen waarmee je contact mag leggen. Een aannemer kan wellicht een heel mooi verhaal vertellen waarbij alles mogelijk is. Maar de praktijk kan anders zijn.Rell schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 07:31:
Wij hebben de schets inmiddels ingediend voor het vooroverleg bij de gemeente.
Tijd voor de volgende stap: gesprekken met aannemers. We hebben deze week 3 gesprekken met aannemers gepland.
Praktisch:
- aannemers provisies
- heeft de aannemer een tekenaar die de technische tekeningen kan maken of moet de architect dat aanleveren.
- kun je een deel van de laatste termijn inhouden bij defecten of werkt de aannemer met een bankgarantie.
- hoe zitten garanties in elkaar (meest wordt verlegd naar garanties van onderaannemers, hoe zijn die geregeld.
- kun je zelf bepaalde onderaannemers voorstellen (b.v installateur) waar je vertrouwen in hebt
Bovenstaande zijn vooral punten waarvan ik achteraf denk: daar ben ik goed weggekomen of had ik beter kunnen regelen.
Zoals ik t begreep is t onder wkb standaard bankgarantie..Batilan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 07:54:
[...]
Ik zou vooral om referenties vragen waarmee je contact mag leggen. Een aannemer kan wellicht een heel mooi verhaal vertellen waarbij alles mogelijk is. Maar de praktijk kan anders zijn.
Praktisch:
- aannemers provisies
- heeft de aannemer een tekenaar die de technische tekeningen kan maken of moet de architect dat aanleveren.
- kun je een deel van de laatste termijn inhouden bij defecten of werkt de aannemer met een bankgarantie.
- hoe zitten garanties in elkaar (meest wordt verlegd naar garanties van onderaannemers, hoe zijn die geregeld.
- kun je zelf bepaalde onderaannemers voorstellen (b.v installateur) waar je vertrouwen in hebt
Bovenstaande zijn vooral punten waarvan ik achteraf denk: daar ben ik goed weggekomen of had ik beter kunnen regelen.
Of het hangt af van de borger..
Ligt eraan of er een hypotheekverstrekker nodig is en of deze onder een of andere bouw garantie wilt bouwen. Dan kom je al snel op een bankgarantieFrantic schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:26:
[...]
Zoals ik t begreep is t onder wkb standaard bankgarantie..
Of het hangt af van de borger..
wellicht eerst een lijst wergeven wat je al hebt opgeschreven.Rell schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 07:31:
Wij hebben de schets inmiddels ingediend voor het vooroverleg bij de gemeente.
dan kunnen we dat aanvullen
Vraag in ieder geval alle comissies van onderaannemers en wat de aannemer daarvoor doet! incl garanties , begeleiding en verantwoording! Let op vooral het laatste is belangrijkBatilan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 07:54:
[...]
Ik zou vooral om referenties vragen waarmee je contact mag leggen. Een aannemer kan wellicht een heel mooi verhaal vertellen waarbij alles mogelijk is. Maar de praktijk kan anders zijn.
Praktisch:
- aannemers provisies
Als dingen niet goed gaan, waar kun je bijsturen. Hoe worden fouten opgelost.
De commissies voor de onderaannemers zijn inderdaad een onderdeel van de aannemers provisies. Daarnaast rekenen ze vaak ook nog separaat winst provisie en risico opslag. De algemene / kantoor kosten zijn vaak een begrote component, maar kunnen ook een opslag zijn.koningen schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:35:
[...]
Vraag in ieder geval alle comissies van onderaannemers en wat de aannemer daarvoor doet! incl garanties , begeleiding en verantwoording! Let op vooral het laatste is belangrijk
Als dingen niet goed gaan, waar kun je bijsturen. Hoe worden fouten opgelost.
In mijn ervaring zijn aannemers meestal niet zo gemotiveerd dit erg precies te verantwoorden. In de tijd dat wij de offerte lieten opstellen (2022) was het meer 'take it or leave it'. Wellicht doen ze intussen wat harder hun best om de opdracht te verkrijgen.
Je vraagt bij de winkel toch ook niet wat de inkoopprijs is?
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic