Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:09
seanpaul schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:12:
[...]

Je hebt àlles echt enorm strak en modern. Complimenten! Moet je alleen wel voor zorgen dat je nooit naar het plafond kijkt 😁
Is dit nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-09 11:06
@Deleon78 Beetje flauw, weet ik. On-topic maar weer dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

seanpaul schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:12:
[...]

Je hebt àlles echt enorm strak en modern. Complimenten! Moet je alleen wel voor zorgen dat je nooit naar het plafond kijkt 😁
Want? Omdat het plafond niet ook strak wit is?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:17
Frantic schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:15:
[...]

Lekker bezig 💪💪 je doet zoveel mogelijk zelf? Heb je foto’s?
We doen de hele aftimmering etc. zelf, vooral de afwerkdingen. ;)
Ik had nog foto's van de oplevering maar op een of andere manier kan ik ze niet meer delen nu ze op mijn telefoon staan (gemaakt met de drone), dus op heden nog niet echt foto's :?

Het huis is trouwens (volgens de Netatmo) nog steeds wel vrij vochtig, we meten nog steeds 77% in de woonkamer/keuken, zou dit nog vocht zijn vanuit de bouw?

[ Voor 15% gewijzigd door FabianGTI op 23-07-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:31
zou goed kunnen hoor. Met (water gedragen) verf enzo voeg je ook weer veel vocht toe.

Al is de luchtvochtigheid hier de laatste tijd ook gewoon heel hoog.

Wij vertrouwen ook nog niet op enkel de wtw om te ventileren. Alle ramen staan ook open zolang we aan t klussen zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Frantic op 23-07-2025 09:08 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:30
De afdichtstrip tussen beide ramen van de schuifpui is defect. Normaal een gevalletje garantie, maar mijn kozijnenboer is failliet. Dus moest ik manschapen en een kraan regelen want het schuifdeel van 400kg moest er 'even' uit.
Een strip en vanghaken van nog geen €100 worden dan plots een kostenpost die het veelvoud is.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fRh0gGFp/KVL-124.jpg

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:50
Conrado schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:39:
De afdichtstrip tussen beide ramen van de schuifpui is defect. Normaal een gevalletje garantie, maar mijn kozijnenboer is failliet. Dus moest ik manschapen en een kraan regelen want het schuifdeel van 400kg moest er 'even' uit.
Een strip en vanghaken van nog geen €100 worden dan plots een kostenpost die het veelvoud is.

[Afbeelding]
En jij hebt de kozijnen rechtstreeks bij de kozijnenboer gekocht en niet via de aannemer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
deejeebv schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:15:
[En jij hebt de kozijnen rechtstreeks bij de kozijnenboer gekocht en niet via de aannemer?
Zelfbouwer, ik werk zonder aannemer. Dan heb je de lusten, maar dus ook de lasten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 09:01
bergnvdb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:18:
[...]

Dankjewel voor je snelle reactie _/-\o_.

Tekeningen, berekeningen en rapporten zijn gelukkig geen issue, we zijn beide werkzaam bij bouwtechnische adviesbureaus :). We maken ons meer zorgen over de vergunningsprocedure an sich.

Desondanks ben ik nog steeds geintereseeerd in ervaringen van andere zelfbouwers.
Wij zitten in eenzelfde traject. Vandaag eindelijk de koopovereenkomst afgetikt voor het stuk grond... Wij kunnen nu als kopers gewoon een vergunning aanvragen voor het nieuw te bouwen huis met alleen de koopovereenkomst voor zover ik weet.. Onze architect/aannemer neemt gelukkig dit hele traject mee en heeft goede contacten bij de gemeente.. maar het voelt allemaal inderdaad kip-ei:

- We hebben stuk grond gekocht ovb financiering
- Financiering eist o.a. een aanneemovereenkomst en een onherroepelijke omgevingsvergunning
- Aanneemovereenkomst krijg je natuurlijk pas als je weet wat je gaat bouwen en datzelfde geldt voor de vergunning

En dan nu mag je idd met de gemeente in de weer, vooroverleg: 6 weken, ruimtelijke onderbouwing, bodemonderzoek, vergunningsaanvraag, bezwaartermijn etc en dan moet je uiteindelijk nog leges betalen en dan pas krijg ik mn financiering.. voelt allemaal enorm omslachtig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 23:16
Conrado schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:37:
[...]

Zelfbouwer, ik werk zonder aannemer. Dan heb je de lusten, maar dus ook de lasten.....
Dan zijn dit soort dingen even zuur, maar dan bedenk je je even wat je anders kwijt was geweest aan de aannemer en dan ga weer lachend aan de slag.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Hoeflon genot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rell
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:02
Wij staan op het punt om onze schets in te dienen voor het vooroverleg. We hebben nu in het hele huis een verdiepte negge van 15 cm ingetekend. We hebben hier echter weinig verstand van en vragen ons af wat de nadelen hiervan zijn. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben laatst voor kozijnen en passief huis wezen kijken. Daar werd gezegd dat het beste is om de kozijnen in een lijn met de isolatie te plaatsen, dus verdiepte negge. De kozijnen worden dan van binnenuit erin geschoven. Om dezelfde stijldikte aan de zijkanten te krijgen als onder en boven moeten de stijlen aan de zijkanten iets breder worden, omdat het stukje achter de stenen niet zichtbaar is.

[ Voor 40% gewijzigd door gertjan! op 23-07-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 20:15
Wat ik weet van de uitvoering is dat je bij een diepe negge vaak naast je kozijn om moet metselen omdat de steen het gat naar het kozijn niet afdekt . Dit maakt dat er naast het kozijn dunnere isolatie wordt toegepast. Naast dat het arbeidsintensiever is voor de metselaar is de isolatie plaatselijk dunner . Uiteraard allemaal te compenseren maar wel iets om rekening mee te houden

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Klopt, als je inzoomt op de tekening, zie je dat, dat bij het ontwerp van @Rell ook het geval is.
Ook wij hebben diepe negge, maar een gestücte schuimgevel, dan heb je dat probleem niet. Heb je weer andere uitdagingen :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FabianGTI
Frantic schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:15:
[...]

Lekker bezig 💪💪 je doet zoveel mogelijk zelf? Heb je foto’s?
Toch met een kleine omweg een foto van de oplevering, inmiddels is er dus her er der wat veranderd, hoewel aan de buitenzijde dat niet veel is (alleen buitenverlichting en airco's)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
FabianGTI schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Toch met een kleine omweg een foto van de oplevering, inmiddels is er dus her er der wat veranderd, hoewel aan de buitenzijde dat niet veel is (alleen buitenverlichting en airco's)

***members only***
Beste paal voor je brievenbus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:12

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Gisteren zijn bij ons de screens geplaatst. Wat blijkt, moet ik ze zelf aan (laten) sluiten 8)7
“Ja meneer, normaal doen we er een stekker aan en die in het stopcontact. Hier is alles weggewerkt en achter het stopcontact doen wij niet.”
Nou heeft de baas zelf, tijdens de ruwbouw, met de installateur heeft afgestemd waar de leidingen moesten komen.

Mocht ik nou kleine lettertjes hebben gemist, hoe kan ik het dan het beste aansluiten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Od5lr3pQLr2EwWPyKvao9RRRsIU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Vr82IrVajQW6IFnieEkJxvKH.jpg?f=user_large

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappie166
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:30
Frantic schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:22:
[...]

Zal wel een lange postbode zijn, zo te zien.

Wel een bijzondere foto, lijkt zo duidelijk dat het bijna AI lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
The GUI schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:48:
Mocht ik nou kleine lettertjes hebben gemist, hoe kan ik het dan het beste aansluiten?
Ja, dat vroegen die zonweringsboeren zicht waarschijnlijk ook af :)

Je hebt een uitdaging want de installateur heeft doorgerijgd zodat alle WCD-aansluitingen bezet zijn. Je hebt drievoudige Wago's nodig - die voor harde kern en flexibele kabel - om door te koppelen. Als dat niet achter de doos past, zou je één WCD kunnen opgeven en daarvoor in de plaats een blindplaat monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Frantic schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:22:
[...]

:+ Klopt, moest er allemaal weer uit voor graafwerkzaamheden bij het riool, zit er inmiddels allemaal weer in.
Moest een (tijdelijke) brievenbus hebben vlak na de bouw.
jappie166 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:49:
[...]

Zal wel een lange postbode zijn, zo te zien.

Wel een bijzondere foto, lijkt zo duidelijk dat het bijna AI lijkt.
Wat is er met de foto? Is gewoon gemaakt met een DJI Mini 4. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:22
The GUI schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:48:
Gisteren zijn bij ons de screens geplaatst. Wat blijkt, moet ik ze zelf aan (laten) sluiten 8)7
“Ja meneer, normaal doen we er een stekker aan en die in het stopcontact. Hier is alles weggewerkt en achter het stopcontact doen wij niet.”
Nou heeft de baas zelf, tijdens de ruwbouw, met de installateur heeft afgestemd waar de leidingen moesten komen.

[Afbeelding]
Met Wago lasklemmen 3 of 5 draden:
https://www.elektramat.nl...XbZu8-lwcUqwaAlCyEALw_wcB
Deze zijn ook voor soepel snoer.

Er zitten al dubbele draden in de wcd's dus het wordt krap; draden kort houden, of -als dat kan- achter de hollewanddoos weg duwen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Conrado schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:57:
[...]

Ja, dat vroegen die zonweringsboeren zicht waarschijnlijk ook af :)

Je hebt een uitdaging want de installateur heeft doorgerijgd zodat alle WCD-aansluitingen bezet zijn. Je hebt drievoudige Wago's nodig - die voor harde kern en flexibele kabel - om door te koppelen. Als dat niet achter de doos past, zou je één WCD kunnen opgeven en daarvoor in de plaats een blindplaat monteren.
Haha ja dat blijkt. Ondertussen contact gehad met de baas en die gaat het oplossen voor ons, hij heeft nog een andere ploeg die het wel kan doen. Inderdaad met wago’s.
De installateur gaf niet thuis: was niet hun probleem want de leidingen zitten waar ze moeten zitten.
natural colour schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:15:
[...]

Met Wago lasklemmen 3 of 5 draden:
https://www.elektramat.nl...XbZu8-lwcUqwaAlCyEALw_wcB
Deze zijn ook voor soepel snoer.

Er zitten al dubbele draden in de wcd's dus het wordt krap; draden kort houden, of -als dat kan- achter de hollewanddoos weg duwen.
Ja zoiets gaan ze doen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
The GUI schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:31:
Ondertussen contact gehad met de baas en die gaat het oplossen voor ons, hij heeft nog een andere ploeg die het wel kan doen.
Mooi ;)
Maar, je hebt ‘r toch weer gedoe mee….

[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 24-07-2025 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Gelukkig goed opgepakt, een van de redenen dat we met deze partij in zee zijn gegaan. Voor ons was dit geen gedoe. Het gedoe is met de schilders; die zijn tot de dag voor de verhuizing nog bezig :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
Een paar weken geleden vroeg ik hier ook om wat meer info omtrent kavels en eigenaren en vergunningen etc.
Ik heb mijn oog al een tijdje op een stuk grond hier in de buurt en ik ben middels het kadaster voor €12,50 achter de huidige eigenaar gekomen en die heb ik vanochtend ter plaatse ontmoet.
Aardige vent, het blijkt al verkaveld te zijn in 4 gelijke stukken a 750m2 per kavel met al een fundering en onderkelderd met vergunningen en bouwtekeningen goedgekeurd door de Gemeente.

Nu is het zo dat ik mijn interesse heb neergelegd bij hem voor 2 aangrenzende kavels.
De reden waarom hier momenteel geen voortgang meer is, is omdat er een probleem is met de huidige funderingen en kelders. Die zijn niet juist verankerd. Hij geeft aan dit voor verkoop van de kavels in orde te laten maken op zijn kosten zodat dat dus gewoon opgelost is.

Ik ben alleen benieuwd in hoeverre ik nog met de Gemeente in gesprek kan om de woningen/vergunning dus aan te passen naar een eventuele iets andere stijl of andere afmetingen. Ik zou namelijk graag een aangebouwde dubbele garage zien. Momenteel wist hij te vertellen dat er geen garage in de vergunning zit maar dat wel parkeren op eigen terrein mogelijk is maar er ook buiten de 4 kavels op een aangrenzende kavel algemene parkeerplekken moeten/gaan komen met mogelijk ook 4 geschakelde garages.
Is dat eventueel nog haalbaar met een Gemeente denken jullie ?
Ik zou best die losse garage ook wel willen afnemen voor extra opslag, altijd makkelijk maar ik wil toch echt een dubbele aangebouwde garage op mijn eigen perceel.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 25-07-2025 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 23:16
@GeeMoney Je kunt prima een nieuwe vergunning aanvragen volgens je eigen wensen. Echter zal deze dan ook binnen het bestemmingsplan (of hoe dat tegenwoordig ook al weer heet), beeldkwaliteitsplan etc etc moeten passen. En je zult opnieuw leges af moeten tikken.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
GeeMoney schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:35:
Ik ben alleen benieuwd in hoeverre ik nog met de Gemeente in gesprek kan om de woningen/vergunning dus aan te passen naar een eventuele iets andere stijl of andere afmetingen. Ik zou namelijk graag een aangebouwde dubbele garage zien. Momenteel wist hij te vertellen dat er geen garage in de vergunning zit ....
Interessant, maar koop je nu een los kavel of een compleet huis?

Terug naar je vraag, ik sluit me bij @big bang aan, echter met een aanvulling. Ik vermoed dat de garage in het zogenaamde 'achtererfgebied' komt te staan.

Afbeeldingslocatie: https://iplo.nl/publish/pages/192267/afbeelding-voorbeeld-4.jpg

Dan mag je zonder vergunning bouwen tot 3m hoog. Maar dat is voor een garage voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Conrado schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:55:
[...]

Terug naar je vraag, ik sluit me bij @big bang aan, echter met een aanvulling. Ik vermoed dat de garage in het zogenaamde 'achtererfgebied' komt te staan.

[Afbeelding]

Dan mag je zonder vergunning bouwen tot 3m hoog. Maar dat is voor een garage voldoende.
Het zit ongeveer als volgt:

Members only:

Perceel X met bewoner Y heeft natuurlijk ook interesse, zijn kavel ligt samen met de andere kavels op een apart door water omgeven perceel.
Echter wil de eigenaar van de kavels 1-4 niet aan hem verkopen, reden voor hier onbelangrijk.
Ik heb eigenlijk interesse in kavels 3 en 4, kavel 1 gaat vermoedelijk naar zijn zoon.

Wat nu garages worden, was ooit zijn idee tot appartementen maar dat wilde de gemeente niet. Nu heeft het bestemming bedrijfsmatig/opslag.
De kavels hebben woonbestemming met goedgekeurde vergunningen en bouwtekeningen.
Er liggen alleen dus 4 funderingen met 4 kelders. De bouw ligt nu stil.

De boomgaard moet gehandhaafd blijven ook van de gemeente, De eigen inrit en de verharde weg dienen we in een soort VVE met de andere kavel eigenaren (1-4) dus te gaan onderhouden.
Don't mind mijn paint skills :P

In principe koop ik dus losse kavel(s) en geen huis(zen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:05
Conrado schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:55:
[...]

[Afbeelding]

Is de max hoogte van 5 naar 3 meter veranderd dan met de nieuwe regels? Voorheen was de formule (afstand daknok tot de perceelsgrens [m] x 0,47) + 3 = max. daknokhoogte [m] met een max. van 5 meter.

Een platdak is wel 3 meter, maar een plat dak vind ik persoonlijk meer een berging, wel afhankelijk van de stijl van je huis.
Wel is er nog iets met 4 meter afstand van je hoofdgebouw en max hoogtes. Maar hier adviseerde de gemeente het vergunningsvrij te doen, terwijl binnen de 4 meter zat… helemaal begrijpen doe ik het nu achteraf niet.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vandaag wat klusjes gedaan rondom de meterkast.
- plafond erin gemaakt
- verlichting met bewegingssensor gemaakt
- lullig kookgroepje vervangen voor aparte krachtgroep
- krachtgroep voor laadpaal geplaatst
- laadpaal geplaatst en aangesloten

Ondertussen heel erg druk bezig met inrichten en alle kasten in elkaar zetten. Volgend weekend gaan we over. Vanavond gaan mijn jongste en zijn vriendin proefslapen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C--X-k6K1e6gsJkj1AXCo9O4moo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVvXqSRGxztGQp6sWUhqIVdz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wkrmj4pC0MyuikjCZApI9h-FPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3sZBM2s5jVW7asrgorIt3di.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljQRO_lOjrFVicuylCAd46L-Ajg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ay32LwAYqmT8lDa7Csm4Lz6.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Laatst online: 22:06
Koffie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:36:
- plafond erin gemaakt
- lullig kookgroepje vervangen voor aparte krachtgroep
- krachtgroep voor laadpaal geplaatst
- laadpaal geplaatst en aangesloten

Ondertussen heel erg druk bezig met inrichten en alle kasten in elkaar zetten. Volgend weekend gaan we over. Vanavond gaan mijn jongste en zijn vriendin proefslapen :+

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik liet dit zien aan een Australiër .. en die werd helemaal gek. Hier in Australië is het verboden om wat dan ook zelf te doen aan electra (zowel 240V als 12V in je auto/camper bijvoorbeeld). Het werk mag alleen gedaan worden door gecertificeerde elektriciens en wordt ook nog eens na gekeken door inspecteurs via random checks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:48
duvekot schreef op zondag 27 juli 2025 @ 01:51:
[...]

Ik liet dit zien aan een Australiër .. en die werd helemaal gek. Hier in Australië is het verboden om wat dan ook zelf te doen aan electra (zowel 240V als 12V in je auto/camper bijvoorbeeld). Het werk mag alleen gedaan worden door gecertificeerde elektriciens en wordt ook nog eens na gekeken door inspecteurs via random checks.
Tot begin jaren 90 van de vorige eeuw was dat in Nederland ook het geval...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:37
Koffie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:36:
- plafond erin gemaakt
Goed bezig! Maar je kunt bij een meterkast beter een zgn. kastschakelaar toepassen (bijvoorbeeld zoiets). Die hebben namelijk geen standbyverbruik, en als je in de meterkast aan het werk bent, staat de deur toch open.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het begint hier helaas toch een staartje te krijgen allemaal.
Onze hypotheekverstrekker had als eis dat we via een bouwgarantie gingen bouwen. Prima, hebben we geregeld en voor betaald.
Wanneer je via zo'n constructie bouwt moet je wel de laatste factuur betalen, maar word er vervolgens een bankgarantie vanuit de bouwer gegeven voor 3 maanden thv 5% van de aanneemsom.
Afgelopen vrijdag heb ik officieel gemeld dat ik daar aanspraak op ga maken.

Al 12 dagen na oplevering schoot de PV installatie in storing. Dat merkte ik helaas pas na mijn vakantie, en daarna direct melding van gemaakt. Daarna heeft het hele systeem nooit meer gewerkt.
Inmiddels zijn we 2 onderaannemers en meer dan een maand verder en iedereen wijst naar elkaar.
Vandaag kwam ik er ook nog eens achter dat van de 15 aangelegde UTP kabels er 3 niet goed zijn aangesloten (of geknepen).
Dat laatste is extra balen, want de woning is inmiddels aardig ingericht dus even even makkelijk erbij zit er niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Koffie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:48:
Het begint hier helaas toch een staartje te krijgen allemaal.
Onze hypotheekverstrekker had als eis dat we via een bouwgarantie gingen bouwen. Prima, hebben we geregeld en voor betaald.
Wanneer je via zo'n constructie bouwt moet je wel de laatste factuur betalen, maar word er vervolgens een bankgarantie vanuit de bouwer gegeven voor 3 maanden thv 5% van de aanneemsom.
Afgelopen vrijdag heb ik officieel gemeld dat ik daar aanspraak op ga maken.

Al 12 dagen na oplevering schoot de PV installatie in storing. Dat merkte ik helaas pas na mijn vakantie, en daarna direct melding van gemaakt. Daarna heeft het hele systeem nooit meer gewerkt.
Inmiddels zijn we 2 onderaannemers en meer dan een maand verder en iedereen wijst naar elkaar.
Vandaag kwam ik er ook nog eens achter dat van de 15 aangelegde UTP kabels er 3 niet goed zijn aangesloten (of geknepen).
Dat laatste is extra balen, want de woning is inmiddels aardig ingericht dus even even makkelijk erbij zit er niet in.
Balen, maar gelukkig klinkt het niet onoverkomelijk. Als een goede partij één keer goed aandacht geeft komt het mogelijk al goed. You got this!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@Koffie met kabels knijpen bedoel je neem ik aan niet aan het begin of einde ? Als dat zo is dan is het in 5min klaar namelijk. Ik heb er honderden zelf geknepen in mijn leven, voor een bakkie naar je naam is dat zo gepiept :9 .
Als ze hem zelf doorverbonden hebben ergens in een lasdoos en dat geeft nu problemen is het vervelend maar zolang die dozen bereikbaar zijn dan moet ook dat lukken hoor.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 27-07-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

GeeMoney schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:57:
@Koffie met kabels knijpen bedoel je neem ik aan niet aan het begin of einde ? Als dat zo is dan is het in 5min klaar namelijk. Ik heb er honderden zelf geknepen in mijn leven, voor een bakkie naar je naam is dat zo gepiept :9 .
Als ze hem zelf doorverbonden hebben ergens in een lasdoos en dat geeft nu problemen is het vervelend maar zolang die dozen bereikbaar zijn dan moet ook dat lukken hoor.
Eens, het is een klusje van niets.
Maar ik heb de hoofdprijs betaald voor afgemonteerde UTP aansluitingen met WCD montage. Als het dan niiet correct gemonteerd is (geen idee of het bij de connector of de WCD is) dan mogen ze terugkomen het nog een keer te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Koffie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:03:
[...]

Eens, het is een klusje van niets.
Maar ik heb de hoofdprijs betaald voor afgemonteerde UTP aansluitingen met WCD montage. Als het dan niiet correct gemonteerd is (geen idee of het bij de connector of de WCD is) dan mogen ze terugkomen het nog een keer te doen.
“Choose your battles wisely” .
Ik zou vooral werk maken van die panelen en omvormer.
Die keystones of een connector is echt een peulenschilletje.
Als het niet 1 en dezelfde klusjesman is (en dat zal wel niet :+) dan kan je ook even een foto posten van een connector kant en een WCD kant. Wellicht halen we daar al uit waar vermoedelijk het probleem zal zitten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Koffie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:48:
Daar wordt zó veel tijd mee verkloot :(

Succes, komt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Niet online
Koffie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:03:
[...]
Als je de hoofdprijs betaald dan zou ik verwachten dat op het centrale punt de aansluitingen ook netjes zijn afgewerkt op een patchpaneel. Op stugge kabel hoort geen connector te worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:11
gertjan! schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Als je de hoofdprijs betaald dan zou ik verwachten dat op het centrale punt de aansluitingen ook netjes zijn afgewerkt op een patchpaneel. Op stugge kabel hoort geen connector te worden geplaatst.
In ons huis wilde de bouwer UTP wcd's niet afmonteren, het is opgeleverd met een losse kabel in een wcd en een afdekplaatje. Ze gaven aan dat ze er in het verleden veel gedoe mee hebben gehad.

De "gemiddelde" Nederlander heeft niet zoveel verstand van netwerken, de servicedienst moest regelmatig op komen draven bij ict problemen want het lag aan het internet (van slechte wifi tot niet geinstalleerde updates).

Ik vond het geen probleem om het aan te sluiten, paar tientjes en paar uurtjes en het was gepiept. Op de deurbel en buiten access point heb ik wel een connector geknepen. Ben er nog niet over uit welk camerasysteem ik wil maar zal daar waarschijnlijk ook connectors op knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door Frantic op 28-07-2025 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
GeeMoney schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:31:
[...]

***members only***

Perceel X met bewoner Y heeft natuurlijk ook interesse, zijn kavel ligt samen met de andere kavels op een apart door water omgeven perceel.
Echter wil de eigenaar van de kavels 1-4 niet aan hem verkopen, reden voor hier onbelangrijk.
Ik heb eigenlijk interesse in kavels 3 en 4, kavel 1 gaat vermoedelijk naar zijn zoon.

Wat nu garages worden, was ooit zijn idee tot appartementen maar dat wilde de gemeente niet. Nu heeft het bestemming bedrijfsmatig/opslag.
De kavels hebben woonbestemming met goedgekeurde vergunningen en bouwtekeningen.

De boomgaard moet gehandhaafd blijven ook van de gemeente, De eigen inrit en de verharde weg dienen we in een soort VVE met de andere kavel eigenaren (1-4) dus te gaan onderhouden.

Jij kunt gewoon bij de gemeente een aanvraag indienen voor wat je wit, principeverzoek heet dat bij ons en dan kan de gemeente aangeven of ze daaraan willen meewerken. Als je daar een positief antwoord op hebt kun je onderhandelen met die man.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
whipcheck schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:03:
In ons huis wilde de bouwer UTP wcd's niet afmonteren, het is opgeleverd met een losse kabel in een wcd en een afdekplaatje. Ze gaven aan dat ze er in het verleden veel gedoe mee hebben gehad.

De "gemiddelde" Nederlander heeft niet zoveel verstand van netwerken, de servicedienst moest regelmatig op komen draven bij ict problemen want het lag aan het internet (van slechte wifi tot niet geinstalleerde updates).
Wat ik van een installateur had verwacht is dat 'ie UTP afmonteert, test en een bonnetje met het resultaat achterlaat, 'getest voor Cat. xx'. Het enige want de klant wil, is een werkende kabel, toch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scr33x0r
GeeMoney schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:31:
[...]

***members only***

Kavel 3 zit je sowieso gebakken met wat @Conrado zegt, alles is daar achtererf gebied. Je moet alleen opletten dat je binnen de bebouwde vierkante meters blijft etc. Wat gedoe om uit te rekenen hehe.. En idd goothoogte 3m, en dan voor elke meter uit de grens mag je 0.45 omhoog en idd met een max van 5m.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Conrado schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:18:
[...]

Wat ik van een installateur had verwacht is dat 'ie UTP afmonteert, test en een bonnetje met het resultaat achterlaat, 'getest voor Cat. xx'. Het enige want de klant wil, is een werkende kabel, toch?
Nou dat dus :P
En als ik dan mijn cabletester eraan hang en zie dat de 8 aders niet in correcte volgorde zijn geknepen word ik niet vrlijk. Ik heb genoeg klussen liggen in mijn nieuwe huis. Ik heb circa 250 euro per kabel mogen neerleggen dus dan ga ik niet andermans fouten corrigeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Complimenten voor je SketchUp skills (y)

Hier zit al zoveel denkwerk in, dat is al best gerijpt neem ik aan. Twee zaken zou ik nog wat aandacht geven.
Toilet/MK/Garderobe
Hier zit nog wat onnodige meters die met een andere verdeling kunt winnen voor de keuken. Als de hoek bij het eiland wat ruimer wordt, heb je meer ruimte voor het eiland. Dan kun je de afstand eiland/wand wat vergrootten.
Een inbouwkast op zo'n plek heeft niet mijn voorkeur: als je dat wilt kun je dat beter als meubelwerk meenemen zodat je flexibel blijft.
Bovenverdieping
Ik kan de hoogte van de muur onder de kap niet inschatten, en dus de stahoogte niet. Je zou daar een berg ruimte kunnen creëren door een dakkapel over de breedte aan de achterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:14
Mooi hoor. Ik zie twee puntjes die me opvallen. De hal met toilet voelt wat raar met veel loze ruimte. Zeker ook met de deur zo. Je zou ook de meterkast naar de voordeur kunnen verplaatsen, het toilet daarboven en dan waar de meterkast staat een garderobe maken (kan natuurlijk een stukje dieper). Dat past denk ik het verlengde van de muur van de keuken waardoor die breder wordt. De speelkamer krijgt dan een nis/ruimte voor een (diepe) kast.

Verder snap ik de locatie van de technische ruimte, maar die is wel erg ver verwijderd van een aantal warm water punten (met name de badkamer bij de master slaapkamer). Dat moet je lang(er) wachten voor je warm water hebt. Misschien proberen iets aders in te delen en van de speelkamer een bijkeuken/technische ruimte maken en dan kijken hoe je dat doet met kantoor en speelkamer. (en dan zou je in de variant zoals boven genoemd in die nis mooi iets kwijt kunnen bijvoorbeeld een warm water vat of gewoon de wasmachine).

[ Voor 25% gewijzigd door ArnaudYK op 29-07-2025 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scr33x0r
Conrado schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:37:
[...]

Complimenten voor je SketchUp skills (y)

Hier zit al zoveel denkwerk in, dat is al best gerijpt neem ik aan. Twee zaken zou ik nog wat aandacht geven.
Toilet/MK/Garderobe
Hier zit nog wat onnodige meters die met een andere verdeling kunt winnen voor de keuken. Als de hoek bij het eiland wat ruimer wordt, heb je meer ruimte voor het eiland. Dan kun je de afstand eiland/wand wat vergrootten.
Een inbouwkast op zo'n plek heeft niet mijn voorkeur: als je dat wilt kun je dat beter als meubelwerk meenemen zodat je flexibel blijft.
Bovenverdieping
Ik kan de hoogte van de muur onder de kap niet inschatten, en dus de stahoogte niet. Je zou daar een berg ruimte kunnen creëren door een dakkapel over de breedte aan de achterzijde.
Thanks! We hebben voor de indeling inderdaad al 20 verschillende opties laten passeren. Van wel of geen speelkamer, van een woonkamer die is opgesplitst met een roomdivider/tv-meubel etc.

Toilet/MK/Garderobe
De hal had ik niet zo bedacht overigens, maar hier kwam de architect mee, eerlijkheidshalve spreekt het ons heel erg aan omdat we nu altijd struikelen over de schoenen en direct tegen de jassen aankijken. Op deze manier heb je een soort van inloop garderobe. Met de WC deur twijfelen we best wel, op deze manier krijg je misschien wat meer ruimte in de wc, door niet langs het fonteintje te hoeven. Aan de andere kant hebben we nu ook een toilet met foneintje bij de deur en er 0 last van. Zeker omdat ons huidige toilet ook 1.60x1 is. Je zou dan eventueel dus de deur van toilet achter de voordeur kunnen doen. Verder kan je op deze manier ook nog ooit een doorloop creeren voor de speelkamer, dus mocht je er ooit een kantoor van willen maken dan zet je de doorgang in de keuken dicht bijv.

We wilden een apart hoekje voor koffie etc (zie schets hieronder, rechterkant).

Members only:

Bovenverdieping
Qua ruimte boven, het idee is om de "borstwering" of "muurplaatverhoging" van 44cm te doen, op die manier krijg je eigenlijk knieschotten die 44cm hoger zijn dan normaal. Met een kap van 50graden kom je dan op knieschotten uit van ongeveer 1.20 a 1.30 qua hoogte (even afhankelijk van de benodigde ruimte erachter.

[ Voor 4% gewijzigd door Scr33x0r op 29-07-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
ArnaudYK schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:46:
[...]

Mooi hoor. Ik zie twee puntjes die me opvallen. De hal met toilet voelt wat raar met veel loze ruimte. Zeker ook met de deur zo. Je zou ook de meterkast naar de voordeur kunnen verplaatsen, het toilet daarboven en dan waar de meterkast staat een garderobe maken (kan natuurlijk een stukje dieper). Dat past denk ik het verlengde van de muur van de keuken waardoor die breder wordt. De speelkamer krijgt dan een nis/ruimte voor een (diepe) kast.

Verder snap ik de locatie van de technische ruimte, maar die is wel erg ver verwijderd van een aantal warm water punten (met name de badkamer bij de master slaapkamer). Dat moet je lang(er) wachten voor je warm water hebt. Misschien proberen iets aders in te delen en van de speelkamer een bijkeuken/technische ruimte maken en dan kijken hoe je dat doet met kantoor en speelkamer. (en dan zou je in de variant zoals boven genoemd in die nis mooi iets kwijt kunnen bijvoorbeeld een warm water vat of gewoon de wasmachine).
Thanks voor je feedback!

Members only:

Het lang wachten op warm water is idd iets om rekening mee te houden.Hier de TR is handig omdat dan ook de buitenunit daar in de buurt kan. Aangezien ik per se voor een mono unit wil gaan (ervan uitgaande dat het een lucht warmtepomp wordt, we hebben nu een split unit en dat is ronduit teleurstellend qua geluid) zit je daar ook weer met rendementsverlies als je verder van het binnenunit gaat zitten.

Wasmachine wasdroger komen sowieso boven, daar is die kleine ruimte voor. Wel mooi dat we over dat soort dingen al met de architect gepraat hebben, aangezien we hier nogal met hooikoorts en andere allergieen zitten wordt onze was nooit buiten opgehangen, dus dan is de vraag: waarom zou je de was naar beneden willen sjouwen, daar wassen om vervolgens alles weer naar boven de sjouwen? Ons idee was om dus inderdaad op de verdieping daarom de wm/wd combinatie te doen, met wat ruimte voor een ophang rekje.

[ Voor 22% gewijzigd door Scr33x0r op 29-07-2025 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Scr33x0r schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:21:
[...]
We wilden een apart hoekje voor koffie etc (zie schets hieronder, rechterkant).
Top, hebben we ook zo gedaan.
Verder kan je op deze manier ook nog ooit een doorloop creeren voor de speelkamer, dus mocht je er ooit een kantoor van willen maken dan zet je de doorgang in de keuken dicht bijv.
Leg dan vast een latei in de muur, en merk het als deur aan. Dan neemt de constructeur de versteviging mee in de breedplaat. Stelt niets voor, en je kunt het straks heel eenvoudig de deur uitzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
badboyqxy schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:59:
[...]

meer en meer gemeentes gaan over naar omgekeerde staffel.
hoe groter de kavel des te hoger de m2 prijs.
Kan ik jou inhuren als aannemer en leverancier voor materialen.
Ik kom namelijk op hele andere bedragen.
Keuken voor 18K is niet van deze tijd, ik heb hem zelf gemaakt , met aparatuur en bladen was ik al meer dan 35 kwijt, een offerte was boven de 40K in vrijstaand huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Morpheusk schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 01:16:
[...]

Is de max hoogte van 5 naar 3 meter veranderd dan met de nieuwe regels? Voorheen was de formule (afstand daknok tot de perceelsgrens [m] x 0,47) + 3 = max. daknokhoogte [m] met een max. van 5 meter.

Een platdak is wel 3 meter, maar een plat dak vind ik persoonlijk meer een berging, wel afhankelijk van de stijl van je huis.
Wel is er nog iets met 4 meter afstand van je hoofdgebouw en max hoogtes. Maar hier adviseerde de gemeente het vergunningsvrij te doen, terwijl binnen de 4 meter zat… helemaal begrijpen doe ik het nu achteraf niet.
Garages op de kavel van het huis is vaak 5,75 meter met een puntdak. platdk is 3 meter. Daarbij moet (bijna) altijd de puntdak 1 meter lager liggen dan de nok van het huis. Er is een 10% regel, de ene gemeente doet daar wel aan, de ander niet. Altijd geld of naastgelegen buren extra overlast hebben om boven de 10% te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Scr33x0r schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Thanks voor je feedback!

***members only***

Het lang wachten op warm water is idd iets om rekening mee te houden.Hier de TR is handig omdat dan ook de buitenunit daar in de buurt kan. Aangezien ik per se voor een mono unit wil gaan (ervan uitgaande dat het een lucht warmtepomp wordt, we hebben nu een split unit en dat is ronduit teleurstellend qua geluid) zit je daar ook weer met rendementsverlies als je verder van het binnenunit gaat zitten.

Wasmachine wasdroger komen sowieso boven, daar is die kleine ruimte voor. Wel mooi dat we over dat soort dingen al met de architect gepraat hebben, aangezien we hier nogal met hooikoorts en andere allergieen zitten wordt onze was nooit buiten opgehangen, dus dan is de vraag: waarom zou je de was naar beneden willen sjouwen, daar wassen om vervolgens alles weer naar boven de sjouwen? Ons idee was om dus inderdaad op de verdieping daarom de wm/wd combinatie te doen, met wat ruimte voor een ophang rekje.
Ik vind persoonlijk tekening drie de beste indeling EN de mooiste raampartijen. Zou alleen het toilet onder de trap vandaan halen en plaatsen in de nu getekende kast. Meterkast tegen de toielt aan, om een pijpenlaantje te voorkomen. je kan die ruimte zelfs bij de ruimte betrekken.

Mooie raam indeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
backupdevice schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:50:
[...]

Wat is de orientatie van de rest van de ramen? En afmetingen?
Maak een afzuiging, of mini WTW, voor de kelder. Dit met vochtregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
backupdevice schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:40:
[...]

Thx. Wij krijgen veel glas op west en noord west . Ook met Screens beneden en jaloezien boven. Ook Vloerkoeling dua was ff benieuwd hoe dat bij jou was
Neem een WTW met enthalpie regeling als zendher. Die werkt ook als er gekoelt wordt, anders blaas je zo de koel lucjt naar buiten in de zomer en warme lucht naar binnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
Batilan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:45:
[...]

Inderdaad heeft met name Zehnder een optie voor een enthalpiewisselaar, de andere merken bij mijn weten (nog) niet (heb zelf een Ducobox Energy Premium). Was in eerste instantie ook wel bevreesd voor erg droge lucht in de winter. Is in de afgelopen (1e) winter in ons nieuwe huis erg meegevallen, maar ja ook niet erg koud/droog weer geweest (vooral erg vochtig weer), en we hebben waarschijnlijk ook nog wel bouwvocht in de woning wat het effect van droge lucht in de winter dempt.

Hier een verkooppraatje van Zehnder, wat volgens mij niet heel erg klopt: in de winter is de lucht buiten niet per definitie droog, eerder vochtig. Alleen als je een aantal dagen achter elkaar flinke vorst hebt zal de luchtvochtigheid buiten flink lager worden.

Wat wèl altijd het geval is, dat de relatieve luchtvochtigheid van de buitenlucht (die in de "winter" vaak > 90% is) flink omlaag gaat doordat deze wordt opgewarmd (bijvoorbeeld 90% RV bij 5 graden buiten is ca 35% RV bij 20 graden binnen met dezelfde hoeveelheid vocht in de lucht).

Zie ook het enthalpiewisselaar topic.
Het werkt prima een zendher met enthalpie. In de winter is het veel minder droog wat een prettig gevoel geeft. (had hiervoor een huis zonder), ik wil NOOIT meer zonder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:03
koningen schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:41:
[...]

Het werkt prima een zendher met enthalpie. In de winter is het veel minder droog wat een prettig gevoel geeft. (had hiervoor een huis zonder), ik wil NOOIT meer zonder..
Goed om te vernemen dat je erg tevreden bent :).

Ik geloof best dat de Zehnder prima werkt (heb nergens iets anders beweerd volgens mij), maar het verhaaltje wat ze ophangen in hun marketing info klopt gewoon niet.

Ik had hiervoor ook een huis zonder enthalpiewisselaar, daar werd het in de winter ook wel wat droger, maar niet in die mate dat we er last van hadden (behalve dan af en toe wat statische vonkjes). Nu in het nieuwe huis is het nog niet te droog geweest, maar wellicht komt dat nog als al het bouwvocht er uit is en we wat harder moeten stoken.

Vind het wel jammer dat die dingen (bij mijn weten) niet los te krijgen zijn, dan zou je ze tussen aan en afvoer kunnen plaatsen (wat natuurlijk alsnog een uitaging zou zijn)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
koningen schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:39:
[...]

Neem een WTW met enthalpie regeling als zendher. Die werkt ook als er gekoelt wordt, anders blaas je zo de koel lucjt naar buiten in de zomer en warme lucht naar binnen
Een WTW zonder enthalpieregelaar werkt ook prima om de inkomende warme lucht af te koelen.

Misschien in dit geval zelfs wel beter omdat je bij vloerkoeling niet ontvochtigd (zoals bij een airco), dus zal de uitgeblazen koele lucht meestal een hogere RH hebben dan de inkomende warme lucht van buiten. De enthalpiewisselaar zal dan standaard de uitgeblazen lucht ontvochtigen en dus de inkomende lucht bevochtigen, daar zit je niet op te wachten op een warme zomerdag.

Zou je een airco gebruiken dan zal het beter gaan omdat de lucht ontvochtigd wordt en de RH van de uitgaande lucht niet zo snel boven de RH van inkomende lucht uit komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Codeoranje
Ons huis schiet nu lekker op. De bouwvak wordt benut voor het kiezen en inkopen van de afwerking binnen.
Moet zeggen dat ik dat nog het meeste werk vind maar uiteindelijk stap voor stap komen we er wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KG-CjBxgRNx5A11dbgWhnxHzHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrhrRStgFtgZ4x5eAlcDVKjm.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de afwerking 2 vragen voor mensen die daar ervaring mee hebben :
- in de garage ga ik zelf epoxy vloer coating aanbrengen . Er zit ook een kruipgatluik in de garage . Hoe kun je daar het beste mee omgaan? Het lijkt me dat als er coating in het naadje van het luik loopt je het nooit meer open krijgt . Kun je dat afplakken op een handige manier en dan het luik (cementvezelplaat ) ook mee verven of moet je meer denken in een oplossing zoals bij tegels dat je een metalen strip plaatst daar omheen werkt en dan een schoonloop mat over het luik legt . Zou ook een optie zijn want het luik zit voor een loopdeur .

-ik ga zelf plinten maken voor beneden en boven
Op die manier kan ik zelf het profiel en de hoogte en dikte bepalen . Idee is om de plinten te lijmen . Hoeken zaag ik in verstek maar vraag me wel af hoe ik ervoor kan zorgen dat de stuiknaden een beetje corresponderen en niet wisselen .
Als de muur niet helemaal vlak zit ga je de lange lengtes plint vaak toch een wisseling zien . Hoe kun de de plinten onzichtbaar koppelen zodat ze netjes in lijn blijven . Ik denk dan aan een sleufje frezen in de kopkant van beide plinten zodat er een metalen stipje als koppeling in kan maar heeft iemand daar ervaring mee ? En hoe doe je dit gemakkelijk of zijn er nog andere manieren om dit netjes te maken.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

koningen schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:30:
[...]
Keuken voor 18K is niet van deze tijd, ik heb hem zelf gemaakt , met aparatuur en bladen was ik al meer dan 35 kwijt, een offerte was boven de 40K in vrijstaand huis
Huh? Hier vrij ruime Hacker-keuken, custom kleur gespoten, met groot eiland, composiet blad, siemens-apparatuur (2 ovens, vaatwasser, losse vriezer, losse koelkast, kookplaat met downdraft) en quooker. Ongeveer 25K incl. installatie (uit Duitsland wel).
[...]
Enthalpie staat volledig los van wel of niet warme/koude lucht uitblazen. Warmte- (en koude) terugwinning is standaard bij de WTW. (wat Batilan ook al zei zie ik nu)

@Codeoranje bij ons de plinten vaak wat korter gemaakt als de muur/vloer niet recht was, verstek aan elkaar gezet en met kit/verf zie je er niks meer van.

[ Voor 44% gewijzigd door woekele op 02-08-2025 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Codeoranje schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:56:
- in de garage ga ik zelf epoxy vloer coating aanbrengen . Er zit ook een kruipgatluik in de garage . Hoe kun je daar het beste mee omgaan?
Een hoekijzer plaatsen. Heb ik ook gedaan....

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3R0P6CJP/KVL-125.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
@Codeoranje bij ons de plinten vaak wat korter gemaakt als de muur/vloer niet recht was, verstek aan elkaar gezet en met kit/verf zie je er niks meer van.
[/quote]

De hoeken lukt wel. Is altijd een beetje pielen maar kit lost een hoop op . Het gaat mij om de naden (stuiknaden) van de plinten die per wandstuk niet in 1 lengte passen . Waar je dus 2 plinten recht tegen elkaar aan krijgt . Die naad is recht en zit zelden exact gelijk. Beide plinten zitten vastgelijmd maar niet aan elkaar vast . Eigenlijk zou je ze hier onderling aan elkaar willen fixeren zodat deze naad gewoon geplamuurd kan worden en je de naad niet meer ziet .

Voorbeeld van een stuiknaad in ons huidige huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pT3oqLRYg5nwwapNf8oaT0kallQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIYZUTisID8sbipnQsRjwPm7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
[...]

Kan ik jou inhuren als aannemer en leverancier voor materialen.
Ik kom namelijk op hele andere bedragen.
Ik moet wel zeggen dat dit helemaal afhangt van je eisenpakket . Mijn vrouw en ik zijn denk ik niet helemaal van “deze” tijd maar onze keuken voor in het vrijstaande huis hebben wij eind vorig jaar gekocht voor nog geen 18000 euro .
Weliswaar geen high end apparatuur en wijnkoeler en dat soort gein maar wel met koelkast , vriezer , combi oven , Quocker , kookeiland en elektrische kookplaat met interne afzuiging .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Codeoranje schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:37:
[/quote]

De hoeken lukt wel. Is altijd een beetje pielen maar kit lost een hoop op . Het gaat mij om de naden (stuiknaden) van de plinten die per wandstuk niet in 1 lengte passen . Waar je dus 2 plinten recht tegen elkaar aan krijgt . Die naad is recht en zit zelden exact gelijk. Beide plinten zitten vastgelijmd maar niet aan elkaar vast . Eigenlijk zou je ze hier onderling aan elkaar willen fixeren zodat deze naad gewoon geplamuurd kan worden en je de naad niet meer ziet .

[Afbeelding]
Deze moet je ook in verstek zagen. Althans dat deed de vakman bij ons, en doe ik sindsdien zelf ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Codeoranje schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:56:
Ons huis schiet nu lekker op. De bouwvak wordt benut voor het kiezen en inkopen van de afwerking binnen.
Moet zeggen dat ik dat nog het meeste werk vind maar uiteindelijk stap voor stap komen we er wel.

[Afbeelding]

Voor de afwerking 2 vragen voor mensen die daar ervaring mee hebben :
- in de garage ga ik zelf epoxy vloer coating aanbrengen . Er zit ook een kruipgatluik in de garage . Hoe kun je daar het beste mee omgaan? Het lijkt me dat als er coating in het naadje van het luik loopt je het nooit meer open krijgt . Kun je dat afplakken op een handige manier en dan het luik (cementvezelplaat ) ook mee verven of moet je meer denken in een oplossing zoals bij tegels dat je een metalen strip plaatst daar omheen werkt en dan een schoonloop mat over het luik legt . Zou ook een optie zijn want het luik zit voor een loopdeur .
Ga je coaten of gieten? Ik heb gegoten. Vond het tricky om te bepalen hoe dik de laag werd dus heb een houten bekisting gemaakt met PE tape er omheen (hecht epoxy niet op) en een klein rupsje siliconen. De bekisting dekt net de naad van t kruipluik af. Bij mij zit er al een metalen frame in de zandcement vloer.

Members only:

Moet eerlijk bekennen dat ik die bekisting bij t luik nog weg moet halen. Om t vervolgens netjes af te werken slijp ik de naad recht bij en plak er wss een nieuw alu stripje ofzo overheen. Of ik haal een paar mm van mn kruipluik af.

[ Voor 11% gewijzigd door Frantic op 02-08-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
En idd je plinten in verstek zagen. Dus dat je dit idee krijgt : //. Eventueel met een domino/deuvel/biscuit er in zodat ze nog meer uitgelijnd blijven en nooit gaan wijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:19

backupdevice

No Risk , Full Push

[...]

Zendher met enthalpie regeling wordt idd geïnstalleerd

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Codeoranje schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:37:
[/quote]

[Afbeelding]
plint verstek zagen en dan kun je deze naad gewoon plamuren en schilderen, onzichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
Frantic schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Ga je coaten of gieten? Ik heb gegoten. Vond het tricky om te bepalen hoe dik de laag werd dus heb een houten bekisting gemaakt met PE tape er omheen (hecht epoxy niet op) en een klein rupsje siliconen. De bekisting dekt net de naad van t kruipluik af. Bij mij zit er al een metalen frame in de zandcement vloer.
ik ga het coaten.met sika floor. ( het is een rolcoating )
Eerst een primer laag ( gieten en uitrollen met roller )
dan een nivileer laag ( dikte is afhankelijk van oneffenheid vloer 1a 2 mm schat ik ) hierin strook ik ook zand voor de stroefheid .
dan als laatste de kleur laag. Deze wordt gegoten en dan ook uitgerold.
Verwacht dat het hele pakket misschien 3 mm wordt maar echt ervaring met het aanbrengen heb ik niet dus vandaar dat ik even aan het zoeken ben naar ''handigheidjes''

het luik is reeds voorzien van een matrand maar die zit natuurlijk vlak met de cementdekvloer. Als ik dus begin te gieten en rollen zal het denk ik over het randje ''vloeien'' Een strip of bekisting plaatsen zou dit kunnen voorkomen maar een strip is al gouw te dik denk ik omdat het een rolcoating is.
een bekisting van hout is ook mogelijk maar waarschijnlijk zit het epoxy muurvast tegen het hout en hangen de splinters eraan of trek je de vloer stuk bij het verwijderen. Bovendien is de vraag of het eindigt in een strakke naad.

ik meende een keer een stel professionals te zien die nabij inrij ijzers van een garage een sleuf slepen met een diamant blad op een haakse slijper. Die gleuf liep tijdens het coaten vlak vol. echter heb ik het coaten niet specifiek zien gebeuren dus weet niet of ze nog andere trucjes uitgehaald hebben . Na het coaten was de lijn wel strak en stopte de coating bij het ijzer zonder dat het erover heen gelopen was. ik krijg het idee dat die coating zich dan gedraagt zoals water in een gleuf en dan niet doorloopt over het randje. Zoals je een beker ook iets voller kan doen als het randje ( weet niet hoe dit natuurkundig heet ) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Codeoranje schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:01:
[...]

dan een nivileer laag ( dikte is afhankelijk van oneffenheid vloer 1a 2 mm schat ik ) hierin strook ik ook zand voor de stroefheid .
Verwacht dat het hele pakket misschien 3 mm wordt maar echt ervaring met het aanbrengen heb ik niet dus vandaar dat ik even aan het zoeken ben naar ''handigheidjes''

het luik is reeds voorzien van een matrand maar die zit natuurlijk vlak met de cementdekvloer. Als ik dus begin te gieten en rollen zal het denk ik over het randje ''vloeien'' Een strip of bekisting plaatsen zou dit kunnen voorkomen maar een strip is al gouw te dik denk ik omdat het een rolcoating is.
een bekisting van hout is ook mogelijk maar waarschijnlijk zit het epoxy muurvast tegen het hout en hangen de splinters eraan of trek je de vloer stuk bij het verwijderen. Bovendien is de vraag of het eindigt in een strakke naad.

ik meende een keer een stel professionals te zien die nabij inrij ijzers van een garage een sleuf slepen met een diamant blad op een haakse slijper. Die gleuf liep tijdens het coaten vlak vol. echter heb ik het coaten niet specifiek zien gebeuren dus weet niet of ze nog andere trucjes uitgehaald hebben . Na het coaten was de lijn wel strak en stopte de coating bij het ijzer zonder dat het erover heen gelopen was. ik krijg het idee dat die coating zich dan gedraagt zoals water in een gleuf en dan niet doorloopt over het randje. Zoals je een beker ook iets voller kan doen als het randje ( weet niet hoe dit natuurkundig heet ) :P
Oppervlaktespanning: Wikipedia: Oppervlaktespanning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Codeoranje schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:01:
[...]

Houten bekisting zoals ik heb gedaan heb ik buitenom bekleed met PE tape. Van die goedkope verpakkingstape. Daar hecht epoxy niet op. Evenals siliconenkit. Ik heb deze latjes met dubbelzijdige tape vastgemaakt aan de ondergrond. Dus t laat allemaal zo los van elkaar maar was wel dicht.

Het kan wss strakker/efficiënter maar dit was voor mij de eerste keer. Bij mn garage deur heb ik t ook zo gedaan. Op advies van de epoxy leverancier. Dat leverde een hele strakke lijn op.

Bij t luik komt een mat. Evenals bij de deur naar de woonkamer.

[ Voor 5% gewijzigd door Frantic op 02-08-2025 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
woekele schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

Huh? Hier vrij ruime Hacker-keuken, custom kleur gespoten, met groot eiland, composiet blad, siemens-apparatuur (2 ovens, vaatwasser, losse vriezer, losse koelkast, kookplaat met downdraft) en quooker. Ongeveer 25K incl. installatie (uit Duitsland wel).
Inderdaad, hier ook een keuken van een redelijk formaat, composietblad van 4.20m, 3 hoge kasten, kookeiland van 3 meter met 6 grote lades, 6 deuren aan de andere kant, 4 lage kasten (excl. de ruimtes voor apparatuur) 2 luxe siemens ovens met baksensoren, (met magnetron resp stoom), koelvriescombinatie, vaatwasser ook Siemens. Bora kookplaat, en quooker voor minder dan € 25.000 (wel ruim een jaar geleden). Wat is daar "niet van deze tijd" aan?

Je kunt natuurlijk helemaal los gaan met natuursteen bladen, wijnkoelers, stoomovens met vaste wateraansluiting, bordenwarmers, etc.of een Pochendepool keuken, maar je kunt wel degelijk een hedendaagse keuken met enige luxe voor aanzienlijk minder dan € 40.000 samenstellen. Natuurlijk heeft ieder zijn eigen eisen, wensen en voorkeuren, dat is ieders goed recht. Begrijp me goed: een zelfgemaakte keuken van € 40.000 of voor mijn part een ton kan ik vast bewonderen en waarderen. Maar om een keuken voor aanzienlijk minder nu weg te zetten als "niet van deze tijd" gaat toch wat ver.

Maar moet zeggen: @koningen, je hebt ons benieuwd gemaakt naar je zelfbouw keuken: kom maar door met de plaatjes :). Als tweakers zien we met name graag zelfbouwsels van collega's.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

We zijn verhuisd!! *O* oOo

In de aanloop naar de verhuizing zijn vooral mijn vrouw en kinderen druk beig geweest. Ettelijke ritten naar de Ikea (omdat de chauffeurs het niet aandurfde om een stukje over zand te rijden), veel geschroef en getimmer gepaard met af en toe het nodige vloeken wat dan een kwartier later vervolgd word door "oooooh bedoelen ze het ZO?!"

De kinderen hadden hun kamers behoorlijk vroeg al klaar, de jongste (19 jaar) is zelfs al halverwege deze week over gegaan (al mijn spullen liggen er toch al).
Mijn vrouw heeft in de week voor de verhuizing vrij genomen en 's avonds na werk kwam ik er ook bij.
Gisterochtend hebben we een bakwagen gehuurd en met behulp van lieve tweakervrienden hebben we het grote spul verhuisd: bedden, kasten, witgoed, tafels, stoelen. Dat soort werk.

De meeste dozen waren al over, en wat nog in de oude woning staat komt deze week wel (we zijn allebei komende week vrij). Maar vooral spullen die je niet in je eentje een trap op krijgt moest gisteren gebeuren. En dat is gelukt! Uiteindelijk hadden we aan 2 ritten genoeg om alle grote meuk over te brengen.

Toen 's avonds de tafel en stoelen op hun plek stonden, en er wat gezellig lampjes aan stonden klikte het ineens: het was geen bouwhuis meer maar dit is nu mijn thuis <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DV2_lVv9QkEBIMGs-3NjqxtsHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2aDLXtZy1CfSus0fe8MO4eGl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
Koffie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:26:
Toen 's avonds de tafel en stoelen op hun plek stonden, en er wat gezellig lampjes aan stonden klikte het ineens: het was geen bouwhuis meer maar dit is nu mijn thuis <3
Gefeliciteerd, mooi hè :)

Dat thuis klinkt goed, maar ja; ik mag de zaagtafel niet meer in de woonkamer zetten, niet meer met modderschoenen van buiten naar binnen banjeren en de Dixi is ook al weg....
Zo'n bouw was toch één grote man cave :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:19

backupdevice

No Risk , Full Push

Conrado schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Dat thuis klinkt goed, maar ja; ik mag de zaagtafel niet meer in de woonkamer zetten, niet meer met modderschoenen van buiten naar binnen banjeren en de Dixi is ook al weg....
Gewoon een nieuwe stukje grond kopen 8)

Bij ons ligt nu de vloer op de 1e verdieping maar is er nog 2 weken bouwvak.

Na de vakantie komt er meteen het kalkzandsteen voor de eerste verdieping. Dan gaat het de goede kant op. Aannemer verwacht eind oktober wind/waterdicht te zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door backupdevice op 03-08-2025 09:23 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Nou zeg, wat kost een auto, een jurk of een huis....?
Het is maar wat je budget is, en wat je wensen zijn ;)

Je kunt voor ieder budget rond komen. Sommige willen per sé een design-keuken van een bekend merk, anderen kopen een keuken bij Ikea. Niets mis mee.
Hetzelfde voor de badkamer; sommigen willen een wellness paradise, anderen halen hun spullen bij Maxaro. We hadden in het vorige huis het sanitair van een bekend Duits merk. Ja, dat zag er naar 10 jaar nog prima uit. Alleen het design was ook 10 jaar oud....

Wij hebben nu de keuken zelf ontworpen, maar de hh keukenboeren lukte niet dat te realiseren zoals wij wilden. Uiteindelijk laten maken door een meubelmaker. Apparatuur ingekocht tijdens black friday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Koffie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:26:
We zijn verhuisd!! *O* oOo

In de aanloop naar de verhuizing zijn vooral mijn vrouw en kinderen druk beig geweest. Ettelijke ritten naar de Ikea (omdat de chauffeurs het niet aandurfde om een stukje over zand te rijden), veel geschroef en getimmer gepaard met af en toe het nodige vloeken wat dan een kwartier later vervolgd word door "oooooh bedoelen ze het ZO?!"

De kinderen hadden hun kamers behoorlijk vroeg al klaar, de jongste (19 jaar) is zelfs al halverwege deze week over gegaan (al mijn spullen liggen er toch al).
Mijn vrouw heeft in de week voor de verhuizing vrij genomen en 's avonds na werk kwam ik er ook bij.
Gisterochtend hebben we een bakwagen gehuurd en met behulp van lieve tweakervrienden hebben we het grote spul verhuisd: bedden, kasten, witgoed, tafels, stoelen. Dat soort werk.

De meeste dozen waren al over, en wat nog in de oude woning staat komt deze week wel (we zijn allebei komende week vrij). Maar vooral spullen die je niet in je eentje een trap op krijgt moest gisteren gebeuren. En dat is gelukt! Uiteindelijk hadden we aan 2 ritten genoeg om alle grote meuk over te brengen.

[Afbeelding]
Ziet er inderdaad sfeervol uit! Zijn dat keramische tegels met houtprint of toch PVC oid?
(je hebt er immers ook een mooi kleed liggen).
Wij hebben ook een soort van tuinkamer (buiten de geisoleerde schil), deze moet alleen ook nog een beetje gezellig aangekleed worden :) Het heeft wel wat, zo'n als huiskamer ingerichte "buitenruimte".

Overigens best wel vlot gegaan, vanaf start bouw tot verhuizen binnen 9 maanden als ik het goed teruglees. Geniet er van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Voor degenen die bouwen onder WKB: Hebben jullie ook contact gehad met de kwaliteitsborger?
Tot nu toe verloopt alle contact tussen de wkb-er en de aannemer en zie ik op het omgevingsloket wel wat stukken staan, maar heb ik zelf geen contact met de wkb-er.

Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:41
De laatste update is ondertussen al even geleden.. Maar ik heb niet stilgezeten :-)

Achter is alles al gevoegd en zitten de hemelwaterafvoeren ertegen, voor wordt binnenkort afgevoegd en dan kan dat ook voorzien worden de laatste details.

Op naar de binnenafwerking!

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Conrado schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Thanks!
Voordeel is natuurlijk ook dat je dan eindelijk eens op blote voeten kan lopen zonder erna een tetanus prik nodig te hebben :D
Batilan schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:07:
[...]

Ziet er inderdaad sfeervol uit! Zijn dat keramische tegels met houtprint of toch PVC oid?
(je hebt er immers ook een mooi kleed liggen).
Wij hebben ook een soort van tuinkamer (buiten de geisoleerde schil), deze moet alleen ook nog een beetje gezellig aangekleed worden :) Het heeft wel wat, zo'n als huiskamer ingerichte "buitenruimte".

Overigens best wel vlot gegaan, vanaf start bouw tot verhuizen binnen 9 maanden als ik het goed teruglees. Geniet er van!
Het zijn tegels met houtlook.Om heel specifiek te zijn: Sant’Agostino barkwood honey 30120

En so far is de aangebouwde serre echt wel dik favoriet hier 'in' huis. Dit is echt de kers op de taart. Je zit gewoon in de natuur als je alle glazen panelen wegschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-09 11:06
@Scr33x0r
Je hebt best veel looproutes als je vanuit de hal binnenkomt. Probeer eens looproutes te concentreren, het liefst langs de muren heen en zo min mogelijk kruisverkeer.

Ook die sluis aan het hoofdgebouw kun je eigenlijk iets compacter maken door de muur van de werkkamer gelijk te trekken met de achter gevel en dan de deur van de berging naar de hoek verplaatsen.

Als laatste zou ik nadenken over hoe je je voordeur opent. Bijna niemand gaat rechtstreeks van buiten zo naar boven. Als je de opening van de deur aan de kant van de garderobe doet hoef je niet "om" je deur heen te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
seanpaul schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:10:
@Scr33x0r
Je hebt best veel looproutes als je vanuit de hal binnenkomt. Probeer eens looproutes te concentreren, het liefst langs de muren heen en zo min mogelijk kruisverkeer.

Ook die sluis aan het hoofdgebouw kun je eigenlijk iets compacter maken door de muur van de werkkamer gelijk te trekken met de achter gevel en dan de deur van de berging naar de hoek verplaatsen.

Als laatste zou ik nadenken over hoe je je voordeur opent. Bijna niemand gaat rechtstreeks van buiten zo naar boven. Als je de opening van de deur aan de kant van de garderobe doet hoef je niet "om" je deur heen te lopen.
Thanks,
Members only:

Neem aan dat je aan deze post refereert en bovenstaande afbeeldingen en niet die laatste 24 opties? :+

Ik weet niet precies wat je bedoelt met verschillende looproutes? Ik denk dat de ingang die het meest gebruikt wordt de "sluis" is. Juist daar wil ik wat meer ruimte voor schoenen, jassen, sporttassen etc. Daarnaast kan je daar direct de keuken in met je boodschappen en deze opruimen. Je zou theoretisch de hele aanbouw een paar cm meer naar beneden kunnen trekken, maar hierdoor komen de auto's voor het huis uit en je moet de carport meer richting de officiele voorgevel verder trekken. Als hij een 1m uit de voorgevel blijft kan dit sowieso weer vergunningsvrij volgens mij.

Wat je bedoelt met de voordeur, geen idee, ik denk dat je refereert aan een van de schets/optie plaatjes en dus niet aan bovenstaande? Je zou de voordeur naar links kunnen laten draaien ipv rechts, weet niet hoeveel dat uit maakt. Op deze manier, zeker omdat het tegen de blinde muur van de WC is, heeft er nooit iemand last van, lijkt mij?

Ik loop ook nog enorm te klooien met de bovenverdieping. Uiteindelijk na de bouwvak maar weer met architect zitten en kijken wat we daar logisch van kunnen maken. Eerste wat op het programma staat is zo snel als mogelijk schetsen voor de buitenkant af, zodat we een vooroverleg kunnen starten met de gemeente en richting een aanvraag kunnen bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:04
Mag ik vragen hoe je het gesprek met de gemeente gestart bent? Wij hebben een bestaand huis, met een bestaand bouwvak en overwegen dit huis te slopen en opnieuw te bouwen. Nu is het bouwvlak echter 10breed bij 12 diep op een kavel van 2000m2, en zouden we indien mogelijk dit bouwvlak willen laten aanpassen. Ik heb echter geen idee hoe makkelijk de gemeente hierin wil zijn, en of het melden van aanpassing bouwvlak misschien nog andere dingen aanwakkert bij de gemeente waar ik nu geen zicht op heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
kezzza schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:22:
Nu is het bouwvlak echter 10 breed bij 12 diep op een kavel van 2000m2, en zouden we indien mogelijk dit bouwvlak willen laten aanpassen. Ik heb echter geen idee hoe makkelijk de gemeente hierin wil zijn, ......
Als het goed is, komt dat bouwvlak overeen met de afspraken in het bestemmingsplan. Dat betekent dat het niet zomaar gewijzigd kan worden, maar het kan wel. Echter een bestemmingsplanwijziging is gedoe, je moet de gemeente kunnen overtuigen dat het ècht nodig is en zonder dat belangen van anderen, de omgeving of natuur geschaad worden. Zoiets zou ik doen met een adviseur die van de hoed en de rand weet.
Bedenk dat een wijziging (veel) tijd kost en altijd ter inzage komt. Dat laatste betekent dat allerlei figuren moeilijk kunnen doen, om het moeilijk doen.

Echter, is het nodig?
Een vlak van 10x12 is al een aardig basisafmeting. Dat kun je in principe oprekken door aanbouwen - garage, maar ook vaste aanbouw aan de woning - vergunningsvrij te bouwen. Een architect kan je daarin adviseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scr33x0r
kezzza schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

Mag ik vragen hoe je het gesprek met de gemeente gestart bent? Wij hebben een bestaand huis, met een bestaand bouwvak en overwegen dit huis te slopen en opnieuw te bouwen. Nu is het bouwvlak echter 10breed bij 12 diep op een kavel van 2000m2, en zouden we indien mogelijk dit bouwvlak willen laten aanpassen. Ik heb echter geen idee hoe makkelijk de gemeente hierin wil zijn, en of het melden van aanpassing bouwvlak misschien nog andere dingen aanwakkert bij de gemeente waar ik nu geen zicht op heb.
Wij hebben perceel gekocht waar al een vergunning is afgegeven voor het slopen van een huis en het nieuwbouwen van een ander huis. Dat huis is dus helaas niet wat we willen en daardoor moeten we opnieuw het vergunningstraject in. De huidige bewoners/verkopers zijn dat traject gestart maar kregen het uiteindelijk financieel niet rond, ze hebben daarop besloten om het perceel incl vergunning, betaalde leges etc te verkopen. Het huis dat nu vergund is, is echter veel te groot en te duur voor ons, we wilden iets meer rechttoe/rechtaan.

Uiteindelijk heb ik de gemeente gemaild en ben zo in contact gekomen met de ambtenaar die het huidige traject vergund heeft, ik heb hem uitgelegd wat we willen, waar we interesse in hebben en vanuit daar verder. We moeten nog langs de gemeente, maar daarvoor heb je eerst schetsen nodig. Het idee is dat de schetsen eind aug klaar zijn en dat we dan een vooroverleg met de gemeente kunnen doen om te praten over wat wel of niet kan. Ze zijn heel erg welwillend, het huidige huisje dat erop staat, staat er al ruim 80 jaar, er stonden vroeger grote schuren, die zijn allemaal al gesloopt, en ze willen dus graag dat er iets op komt te staan dat mooier is dan wat er nu staat.

Maar er komt stiekem best veel bij kijken, schetsen, vooroverleg, ruimtelijke onderbouwing etc. We kunnen gelukkig aardig wat hergebruiken van de huidige plannen/vergunning, dus dat scheelt met name veel uitzoekwerk.

In jouw geval zou ik gewoon de gemeente mailen, je plannen uitleggen en vragen hoe je dit het beste kunt aanvliegen. Ik kreeg super veel advies over welke procedure, hoe en wat, waar ik rekening mee moest houden etc. Nu zal vast niet elke ambtenaar bij elke gemeente er zo in zitten, maar in principe staat het vrij om gewoon te vragen en ze zullen je vast willen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Scr33x0r schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:56:
Het huis dat nu vergund is, is echter veel te groot en te duur voor ons, we wilden iets meer rechttoe/rechtaan.
Om het helder voor @kezzza te maken: zo als ik het lees wil jij de bouwvergunning aanpassen. Kleiner, past altijd binnen het huidige bestemmingsplan, toch? Dus het bestemmingsplan hoeft niet gewijzigd te worden?

Succes met het traject :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
Conrado schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:02:
[...]

Om het helder voor @kezzza te maken: zo als ik het lees wil jij de bouwvergunning aanpassen. Kleiner, past altijd binnen het huidige bestemmingsplan, toch? Dus het bestemmingsplan hoeft niet gewijzigd te worden?

Succes met het traject :)
Klopt, deels, we hebben perceel gekocht, daar zat bedrijfsbestemming op, daar kwam een nieuwe vergunning bij voor een nieuw te bouwen huis, maar wij willen a) kleiner, b) andere stijl en zij hebben de buitenplanseactiviteiten + bouw gedeelte in 1 vergunning gegoten. En omdat wij dus willen afwijken van het reeds vergunde mogen we opnieuwe een hele BOPA procedure in :) :+ yay..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:04
Dank jullie @Scr33x0r & @Conrado! Ik ga er eens een bericht aan wagen naar de gemeente.
Echter, is het nodig?
Een vlak van 10x12 is al een aardig basisafmeting. Dat kun je in principe oprekken door aanbouwen - garage, maar ook vaste aanbouw aan de woning - vergunningsvrij te bouwen. Een architect kan je daarin adviseren.
Nodig is een groot woord, maar we zijn wel aan het kijken hoe we het huis willen vormgeven, en merken dat we in het huidige bouwvlak niet helemaal onze wensen kwijt kunnen, we zouden idealiter een meter langer of breder willen, maar dan kom je dus buiten het bouwvlak. Complicerende factor is dat we er een kangaroewoning van willen maken voor de zorg voor mijn schoonmoeder, en dus goed moeten nadenken hoe het huis te splitsen.
Je opmerking over de vaste aanbouw is overigens terecht, daar zijn we nu mee bezig en onze wensen kunnen zeker passend gemaakt worden met een stuk aan/uit bouw.

Laatste complicerende factor, mijn vrouw is Zuid Afrikaans en heeft lang in London gewoond, die snapt niet dat dit soort regels niet zomaar aan te passen zijn zonder langdurige trajecten bij de gemeente zonder enige garantie dat ze er in mee gaan. Maar goed, daar kunnen jullie niet bij helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
kezzza schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:06:
Complicerende factor is dat we er een kangaroewoning van willen maken voor de zorg voor mijn schoonmoeder, en dus goed moeten nadenken hoe het huis te splitsen.
Fantastisch dat je dat voor je schoonmoeder doet.

Nu wens ik ieder een lang en gelukkig leven toe, maar de zorg zal ooit tot een einde komen. Nu snap ik dat je zó kunt splitsen dat je daar laten profijt van hebt. Er zijn echter allerlei regels om zo'n woning als separate unit neer te zetten. Zeker op 2000 m² grond moet dat lukken. Beperkt simpelweg het aantal woonwensen binnen het bouwvlak.
Maar goed, daar kunnen jullie niet bij helpen ;)
Ach, hier in Zuiden regelen we nog wel'es wat met een doos gebak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:35
kezzza schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:06:
Dank jullie @Scr33x0r & @Conrado! Ik ga er eens een bericht aan wagen naar de gemeente.

[...]

Nodig is een groot woord, maar we zijn wel aan het kijken hoe we het huis willen vormgeven, en merken dat we in het huidige bouwvlak niet helemaal onze wensen kwijt kunnen, we zouden idealiter een meter langer of breder willen, maar dan kom je dus buiten het bouwvlak.
Beetje afhankelijk van de lokale regels van de gemeente. Maar je kunt vrijwel overal tot 4 meter uitbouwen buiten je bouwvlak, aan de achterzijde. Dit helpt mij nu enorm met de mogelijkheden. Misschien geeft dit jullie net dat zetje de goede richting op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Van de week de eerste nacht gehad in de nieuwe woning. We wachten nog op de keuken en bijkeuken, die komen vanaf volgende week. Tot die tijd is het een beetje kamperen in eigen huis.

Gisteren is het grondverzet begonnen, en ze hebben de glasvezel geraakt helaas. Laat ik nou net de laatste AP hebben opgehangen. Ik had overal in huis 500 Mbps throughput :+
Vanmiddag komt KPN het fixen, dus komt goed.

De eerste bevindingen:
- Het huis is gi-gan-tisch, ik loop met het ongans
- Glasvlies is mooi in daglicht, maar met up/down lights zie je alle oneffenheden. Leer voor de volgende keer: gewoon stucen haha
- Kabels niet meer zelf naar de zolder trekken. Wat een ellende, maar het is gelukt
- Happy wife happy life ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

The GUI schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:03:
Van de week de eerste nacht gehad in de nieuwe woning. We wachten nog op de keuken en bijkeuken, die komen vanaf volgende week. Tot die tijd is het een beetje kamperen in eigen huis.

Gisteren is het grondverzet begonnen, en ze hebben de glasvezel geraakt helaas. Laat ik nou net de laatste AP hebben opgehangen. Ik had overal in huis 500 Mbps throughput :+
Vanmiddag komt KPN het fixen, dus komt goed.

De eerste bevindingen:
- Het huis is gi-gan-tisch, ik loop met het ongans
- Glasvlies is mooi in daglicht, maar met up/down lights zie je alle oneffenheden. Leer voor de volgende keer: gewoon stucen haha
- Kabels niet meer zelf naar de zolder trekken. Wat een ellende, maar het is gelukt
- Happy wife happy life ;)
Die ruimte komt bekend voor ja
De basisomtrek van onze woning is niet veel anders dan we al hadden. Maar er ziten nu geen muren meer in waardoor we een grote woonkamer en keuken hebben. Tel daar een kookeiland, veel kastjes en niet weten waar wat ligt bij op en je loopt letterlijk de hele rondjes rond je eigen keuken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Met stuc zie je ook wel oneffenheden met strijklicht erop hoor. Of we hebben een slechte stucer gehad natuurlijk ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
woekele schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:54:
Met stuc zie je ook wel oneffenheden met strijklicht erop hoor. Of we hebben een slechte stucer gehad natuurlijk ;)
Strijklicht is de natuurlijke vijand van stucwerk je mag voor toetsing aan de normen ook niet beordelen met strijklicht. Oneffenheden (in golf beweging) is inherent aan de manier waarop stucwerk wordt afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
Naar mijn mening verwacht je niet te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 08-08-2025 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
Members only:
Pagina: 1 ... 41 ... 44 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic