Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:16
Koffie schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:47:

Morgen begint de BAM met het ingraven van een nieuwe hoofdleiding voor het glasvezel netwerk van Delte. Iemand al een beetje ervaring hoe lang het duurt voor je iets in de meterkast hebt en een abo kunt aanvragen?
Verwachting is dat ze deze week de (loze) hoofdleiding ingraven langs de 4 nieuwe huizen, daarna vanaf afstand een nieuw stuk hoofglasvezel erin blazen om die vervolgens per woning op de kavelgrens op te pakken en naar de voordeur te schieten?
Bij mijn werk in Breda (ook Delta) zat daar ruim drie jaar tussen. Ik hoop dat het bij jullie sneller gaat. 8)7

Later kwam KPN ook nog, dat was een maand of 6. Veel sneller in ieder geval.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:25
En dan drink je ineens je eerste koude pilsje in je nieuwe huis <3

Badkamers zijn, op wat kleine restpuntjes na, klaar en opgeleverd. Gisteren zijn ze voor de keuken teruggekomen om de installatie van de Quooker af te ronden (er mistte nog een kraantje) , stopcontacten plaatsen en een nieuwe kookplaat (de vorige had transportschade).

In de badkamer beneden wilde ik perse geen zichtbare stopcontacten op de muur (lelijk), dus daarom zit er in de onderste 2 lades nu een stopcontact met USB lader :+

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Morgen begint de BAM met het ingraven van een nieuwe hoofdleiding voor het glasvezel netwerk van Delte. Iemand al een beetje ervaring hoe lang het duurt voor je iets in de meterkast hebt en een abo kunt aanvragen?
Verwachting is dat ze deze week de (loze) hoofdleiding ingraven langs de 4 nieuwe huizen, daarna vanaf afstand een nieuw stuk hoofglasvezel erin blazen om die vervolgens per woning op de kavelgrens op te pakken en naar de voordeur te schieten?

edit
Van de buurman kregen we nog een mooie luchtfoto van de nieuwe huizen. Voor wie niet al mijn posts gevolgd heeft, die onder in het midden is van ons <3

[Afbeelding]
Gaaf hoor! En welke stopcontacten zijn dat? Hoe heb kabelmanagement daarachter gemaakt, gewoon een flexibel snoer die over de bodem heen en weer gaat?

Wij hebben een dubbel stopcontact in een nisje gemaakt. Want onder de spiegel vind ik ook geen porum. Zou dus nu nog wel iets in de lades willen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-09 08:42
Hebben jullie nog ervaring met screens of rolluiken? Laat je daar in een nieuw huis een draadje voor trekken of neem je die met een zonnepaneeltje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 22:30
Het mooiste is als je die kunt integreren in de gevel, dan heb je niet van die bakken. Is wel wat meer dan enkel een draadje....

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Conrado schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:21:
Het mooiste is als je die kunt integreren in de gevel, dan heb je niet van die bakken. Is wel wat meer dan enkel een draadje....
Ja klopt, maar dat ga ik niet doen. Ik vind de rails in of op de dagmaat niet heel storend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:17
Bouwertje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:23:
[...]

Ja klopt, maar dat ga ik niet doen. Ik vind de rails in of op de dagmaat niet heel storend
Wij hebben screens, gewoon in de dagkanten.
In combinatie met kunststof kozijnen vallen ze amper op, van mij hoefde dat in de gevel verwerken ook niets.

We hebben wel vooraf kabels laten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:58
Bouwertje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:18:
Hebben jullie nog ervaring met screens of rolluiken? Laat je daar in een nieuw huis een draadje voor trekken of neem je die met een zonnepaneeltje?
Wij hebben screens, waarbij we de bakken in een overstek (wat er toch al was in het ontwerp) hebben laten wegvallen. Tevoren overleg gehad met de leverancier van de screens: die gaven aan dat ze het liefst per screen een loze leiding naar de dichtsbijzijnde centraaldoos hadden, dus dat hebben we zo geregeld. Ze trekken dan simpelweg het snoer wat toch al bijgeleverd wordt naar de centraaldoos (die moet dan bij voorkeur niet al erg vol zitten).

Ik denk dat ik alleen niet wil weten wat achteraf de extra kosten voor architect en bouwer waren i.v.m. aanpassen tekeningen en constructies, het staat wel erg netjes (foto's volgen als ik weer thuis ben :)). De rails op het kozijn zie je niet i.v.m. zelfde RAL kleur.

Rolluiken hebben we niet overwogen omdat we die beiden erg lelijk vinden (maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk). Leuke van screens is dat als je een donkere kleur kiest en niet de meest zonwerende variant, dat je er nog redelijk doorheen kunt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Badkamers zijn, op wat kleine restpuntjes na, klaar en opgeleverd. Gisteren zijn ze voor de keuken teruggekomen om de installatie van de Quooker af te ronden (er mistte nog een kraantje) , stopcontacten plaatsen en een nieuwe kookplaat (de vorige had transportschade).

In de badkamer beneden wilde ik perse geen zichtbare stopcontacten op de muur (lelijk), dus daarom zit er in de onderste 2 lades nu een stopcontact met USB lader :+

[Afbeelding]

edit
Van de buurman kregen we nog een mooie luchtfoto van de nieuwe huizen. Voor wie niet al mijn posts gevolgd heeft, die onder in het midden is van ons <3

[Afbeelding]
Goede oplossing met dat stopcontact? Heb je daar toevallig een partnumber voor? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:19

backupdevice

No Risk , Full Push

Conrado schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:21:
Staal… heeeel veel staal. IIG hier

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:48
FabianGTI schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:04:
[...]

Wij hebben screens, gewoon in de dagkanten.
In combinatie met kunststof kozijnen vallen ze amper op, van mij hoefde dat in de gevel verwerken ook niets.

We hebben wel vooraf kabels laten trekken.
Ik ben ook van plan op de screens op het kozijn te laten plaatsen. Deze zullen dezelfde kleur hebben als het kozijn zelf en de bak zal op de bovendorpel worden gemonteerd. De hoogte van de bovendorpel wordt aangepast van de hoogte van de bak van de screens (smaller voor de lagere ramen en hoger voor 2 hogere ramen). Ik wil de bakken niet in de gevel weggewerkt hebben om eenvoudig naderhand bij een defect van de motor de screen eenvoudig te kunnen openmaken.

Mijn ervaring in ons huidige huis is dat na 17 jaar 5 van de 14 Somfy motoren zijn vervangen vanwege een defect...
In ons nieuwe huis zijn gelukkig het aantal screens wat lager. 7 stuks om de noodzakelijke ramen op het oosten, zuiden en westen te kunnen afdekken. De tuin, en de grote glasramen in de woonkamer en keuken liggen op het noorden. Daar ga ik geen screens plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Batilan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:28:
[...]

Wij hebben screens, waarbij we de bakken in een overstek (wat er toch al was in het ontwerp) hebben laten wegvallen. Tevoren overleg gehad met de leverancier van de screens: die gaven aan dat ze het liefst per screen een loze leiding naar de dichtsbijzijnde centraaldoos hadden, dus dat hebben we zo geregeld. Ze trekken dan simpelweg het snoer wat toch al bijgeleverd wordt naar de centraaldoos (die moet dan bij voorkeur niet al erg vol zitten).

Ik denk dat ik alleen niet wil weten wat achteraf de extra kosten voor architect en bouwer waren i.v.m. aanpassen tekeningen en constructies, het staat wel erg netjes (foto's volgen als ik weer thuis ben :)). De rails op het kozijn zie je niet i.v.m. zelfde RAL kleur.

Rolluiken hebben we niet overwogen omdat we die beiden erg lelijk vinden (maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk). Leuke van screens is dat als je een donkere kleur kiest en niet de meest zonwerende variant, dat je er nog redelijk doorheen kunt kijken.
Ik ben nog een beetje van het ouderwetse draadje maar zie steeds vaker zonnepanelen op de bakken. Ik ken nog weinig mensen met panelen maar volgens een leverancier verkoopt hij 85% screens met panelen. Het zal ook best goed werken maar die 100 euro voor een loos buisje is (denk ik) ook de meerprijs van Solar bediend. Ik twijfel dus nog een beetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Laatst online: 18:48
Bouwertje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:09:
[...]

Ik ben nog een beetje van het ouderwetse draadje maar zie steeds vaker zonnepanelen op de bakken. Ik ken nog weinig mensen met panelen maar volgens een leverancier verkoopt hij 85% screens met panelen. Het zal ook best goed werken maar die 100 euro voor een loos buisje is (denk ik) ook de meerprijs van Solar bediend. Ik twijfel dus nog een beetje
Ik laat aan de binnenkant van het raam in de muur een inbouwdoos plaatsen met 230 volt aansluiting die naar de centraaldoos van de ruimte gaat. Vanuit de inbouw wordt dan nog een buisje naar buiten gelegd. Zo kan ik vandaar ook eventueel elektrische raambekleding voeden.

Solar zou ik doen bij een bestaand huis waar er geen 230 volt bij het raam is.

Zeker als je, zoals in ons geval de RAL 9016 (wit) zult hebben (beeldkwaliteitsplan) dan is een donker solar paneeltje erg lelijk op een witte bak. Bij een antraciet kleurig screen valt het duidelijk minder op.

[ Voor 11% gewijzigd door RogerSch op 15-07-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan

[Afbeelding]

edit

[Afbeelding]
Ik heb (een hopelijk niet representatieve) ervaring met het aanvragen van glasvezel: de aanvraag van het leggen van de glasvezel ging redelijk vlot, zo'n 2 weken: dat werd gedaan door een lokale onderaannemer die redelijk vlot de boel kon ingraven. Bij ons lagen de glasvezels al "op rol" zoals ze dat noemen: de individuele vezels lagen er al maar op een locatie in de buurt van de kavelgrens, dat moet bij jou dus nog gebeuren, was wel een redelijk prijzig grapje voor een paar meter graven en een glasvezeltje aansluiten: E1.500,- Dat was naast het vastrecht voor FiberFlevo a E2.250,-.

Wij deden de aanvraag juist tijdens de overname van FiberFlevo door Delta waardoor 2x het vastrecht werd afgeschreven. We waren dus al 6.000,- verder, en konden nog geen bit versturen. Dat vastrecht natuurlijk terug laten storten, maar dat had weer als gevolg dat het vinkje van vastrecht betaald bij ons werd weggehaald.

Lang verhaal kort: ik ben 7 maanden bezig geweest om dat vinkje weer ingevuld te krijgen. Gelukkig had ik vóór onze verhuizing alvast een KPN unlimited mobiele data abo aangeschaft waardoor we wel Internet hadden en ook thuiswerken goed mogelijk was. Alleen IPTV trok wat te veel waardoor bleek dat unlimited toch niet echt unlimited was (begrijpelijk) en we enkele uren afgesloten werden (weer snel hersteld door KPN nadat ik angaf wat er aan de hand was).

Samengevat: Als alles volgens de standaard processen blijft lopen kan het met een paar weken geregeld zijn, maar zodra je ergens buiten het standaard proces terecht komt dan kan het hééél lang gaan duren. Heb zelf indertijd bij @Home / Ziggo gewerkt als PL, maar ook wel eens een weekendje meegedraaid om achterstanden bij de servicedesk weg te werken, dan zie je wat er gebeurt als je ergens buiten het standaard proces terecht komt: alle automatiserings / provisioning systemen kunnen niet omgaan met de kleinste afwijkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Morpheusk schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:20:
[...]

Gaaf hoor! En welke stopcontacten zijn dat? Hoe heb kabelmanagement daarachter gemaakt, gewoon een flexibel snoer die over de bodem heen en weer gaat?

Wij hebben een dubbel stopcontact in een nisje gemaakt. Want onder de spiegel vind ik ook geen porum. Zou dus nu nog wel iets in de lades willen.
HomegrownBGP schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:40:
[...]

Goede oplossing met dat stopcontact? Heb je daar toevallig een partnumber voor? :D
https://www.badkamerxxl.n...aatsing-in-lade-mat-zwart

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
RogerSch schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:14:
[...]

Ik laat aan de binnenkant van het raam in de muur een inbouwdoos plaatsen met 230 volt aansluiting die naar de centraaldoos van de ruimte gaat. Vanuit de inbouw wordt dan nog een buisje naar buiten gelegd. Zo kan ik vandaar ook eventueel elektrische raambekleding voeden.

Solar zou ik doen bij een bestaand huis waar er geen 230 volt bij het raam is.

Zeker als je, zoals in ons geval de RAL 9016 (wit) zult hebben (beeldkwaliteitsplan) dan is een donker solar paneeltje erg lelijk op een witte bak. Bij een antraciet kleurig screen valt het duidelijk minder op.
Hoe heb je dat doosje weggewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Bouwertje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:09:
[...]

Ik vermoed dat je leverancier èn meer marge maakt, èn sneller klaar is met het werk, èn minder risico heeft met het boren t.b.v. de leidingen, en vooral bij achteraf montage een nettere installatie kan achterlaten met zonnepaneeltjes. Bij ons kwamen zonnepaneeltjes niet in aanmerking vanwege inbouw, maar ik snap zijn uitspraak wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 10:31
Bouwertje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:18:
Wij hebben stroom laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Conrado schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:27:
Dankjewel!

Aan schoonmaken zijn we nog niet toegekomen, we hebben net gras. Het stof is nu weg, nu nog van de lamellen. Die kun je zowel naar binnen als naar buiten draaien. Hoe verder weg, des te minder zie je ;)

Ik heb ze niet met rolluiken vergeleken. Daarnaast is de zonwering an sich niet de enige kosten. Hier zijn ze in de gevel geïntegreerd, en dat is ook veel werk.

Wat ik niet zo begrijp is wat je met het voordeel van rolluiken bedoeld….?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 15-07-2025 23:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Er zijn ook andere aanbieders dan enkel Roma. Kreeg daar geen hoge pet van op, omdat er geen enkele dealer in het Zuiden wist hoe dat in een gevel geïntegreerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:54
Nondeju,

Dat is een pittige prijs voor wat het is :o .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

elektriekert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 06:30:
[...]

Nondeju,

Dat is een pittige prijs voor wat het is :o .
Da's met alle losse consumentenprijzen van keuken en badkamerspul als je het op gaat zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Batilan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:16:
[...]

Ik heb (een hopelijk niet representatieve) ervaring met het aanvragen van glasvezel: de aanvraag van het leggen van de glasvezel ging redelijk vlot, zo'n 2 weken: dat werd gedaan door een lokale onderaannemer die redelijk vlot de boel kon ingraven. Bij ons lagen de glasvezels al "op rol" zoals ze dat noemen: de individuele vezels lagen er al maar op een locatie in de buurt van de kavelgrens, dat moet bij jou dus nog gebeuren, was wel een redelijk prijzig grapje voor een paar meter graven en een glasvezeltje aansluiten: E1.500,- Dat was naast het vastrecht voor FiberFlevo a E2.250,-.

Wij deden de aanvraag juist tijdens de overname van FiberFlevo door Delta waardoor 2x het vastrecht werd afgeschreven. We waren dus al 6.000,- verder, en konden nog geen bit versturen. Dat vastrecht natuurlijk terug laten storten, maar dat had weer als gevolg dat het vinkje van vastrecht betaald bij ons werd weggehaald.

Lang verhaal kort: ik ben 7 maanden bezig geweest om dat vinkje weer ingevuld te krijgen. Gelukkig had ik vóór onze verhuizing alvast een KPN unlimited mobiele data abo aangeschaft waardoor we wel Internet hadden en ook thuiswerken goed mogelijk was. Alleen IPTV trok wat te veel waardoor bleek dat unlimited toch niet echt unlimited was (begrijpelijk) en we enkele uren afgesloten werden (weer snel hersteld door KPN nadat ik angaf wat er aan de hand was).

Samengevat: Als alles volgens de standaard processen blijft lopen kan het met een paar weken geregeld zijn, maar zodra je ergens buiten het standaard proces terecht komt dan kan het hééél lang gaan duren. Heb zelf indertijd bij @Home / Ziggo gewerkt als PL, maar ook wel eens een weekendje meegedraaid om achterstanden bij de servicedesk weg te werken, dan zie je wat er gebeurt als je ergens buiten het standaard proces terecht komt: alle automatiserings / provisioning systemen kunnen niet omgaan met de kleinste afwijkingen.
HEt voor elkaar krijgen dat er gegraven gaat worden heeft heel veel voeten in de aarde (pun intended) gehad. Delta is heel erg van de regeltjes op dat gebied. Geen huisnummer? Dan kun je niets aanvragen.
Uiteindelijk hebben we de aanvraag kunnen bundelene voor 4 huizen.
Vastrecht afkopen in het buitengebied hier is normaal, maar omdat het er 4 in 1 keer zijn hebben ze alles op nul euro gezet. Die offerte heb ik natuurlijk direct getekend :+

Vandaag beginnen ze met graven, gisteren stond er al een minigraver klaar met wat borden enzo. Ook zou er volgens mijn vrouw al een rol klaar gelegen hebben (geen idee of daar iets in zit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_yGzi4DG_p5_srGBs8uRBlvOnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjQOp5h1duhsAHHjJgU36pGC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:54
Koffie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 06:33:
[...]

Da's met alle losse consumentenprijzen van keuken en badkamerspul als je het op gaat zoeken :)
ja klopt, alles wat bad- baby- of trouwen- voor staat is het de hoofdprijs ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Conrado schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:02:
[...]

Er zijn ook andere aanbieders dan enkel Roma. Kreeg daar geen hoge pet van op, omdat er geen enkele dealer in het Zuiden wist hoe dat in een gevel geïntegreerd werd.
Ik heb een zzp'er gevonden die Roma kan installeren (officiële Roma dealer) , omdat hij geen showroom ed heeft is de prijs een stuk lager dan de offertes die ik her en der gekregen heb van diverse winkels met verkopers en showroom.
Ik calculeer wel paar duizend euro 'risico' in , maar zelfs dan is hij veel goedkoper.
Vandaar de keuze voor Roma :).

Ervan uitgaande dat hij ook nog winst maakt is de marge bij de 'grote' winkels echt enorm, ik denk >50% ..

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 16-07-2025 13:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08

[Afbeelding]

edit

[Afbeelding]
mooi, maar ga jij dan je tandenborstel opladen in een laatje (pun intended) en bukken om je föhn te gebruiken, etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

No Hands schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:58:
[...]

mooi, maar ga jij dan je tandenborstel opladen in een laatje (pun intended) en bukken om je föhn te gebruiken, etc.
Euh .. ja?
Tandenborstel is 1 keer per maand 's nachts aann de lader. Fohn: laatrje open, stekker erin, wapper de wapper. laatje weer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
No Hands schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:58:
Ehh.... ja ;)
Ik vind laders gewoon lelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jappie166
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:30
Koffie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:46:
[...]

Euh .. ja?
Tandenborstel is 1 keer per maand 's nachts aann de lader. Fohn: laatrje open, stekker erin, wapper de wapper. laatje weer dicht.
Ja die grap hebben wij nu hier ook, kneiter irritant want iedere keer ligt la vol met haren.
En als je dan de tandborstel wil opladen, wordt die la door iemand anders geopend, valt die om, vol met haren, heerlijk!

Nee, volgende huis gewoon weer normale stopcontacten naast de wasbak en boven de spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:06
jappie166 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:05:
[...]

Ja die grap hebben wij nu hier ook, kneiter irritant want iedere keer ligt la vol met haren.
En als je dan de tandborstel wil opladen, wordt die la door iemand anders geopend, valt die om, vol met haren, heerlijk!

Nee, volgende huis gewoon weer normale stopcontacten naast de wasbak en boven de spiegel.
Alternatief is een spiegelkastje boven je wastafel. Daar hebben wij het stopcontact in zitten en verlichting erboven. In dat kastje staat de tandenborstel altijd, dus niet (lelijk) op de wastafel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:41
Ik heb dit opgelost door zelf een custom spiegelkast te maken in een valse muur. Dit werkt zo goed dat ik dit in een volgend huis weer zou willen. Edit: tandenborstels staan toevallig nu beide in de douche, maar je ziet het laadstation. Zo zijn ze dus ook toegankelijk als de spiegel naar beneden geplaatst is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clsmqa01hh9WL0k_le9_Szo5FnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJ8lGNVxNo3hoZ4iG6Ie41ah.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e4VpYxlvPsju5cCzPK1hEe8z1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tt6tSDysZB93pp9yjB8smbhM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door walletje-w op 16-07-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

jappie166 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:05:
[...]

Daarom hebben we een dubbele wasbak met dubbele lade. Iedere zijn eigen kantje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-09 11:06
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door seanpaul op 17-07-2025 19:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zapure
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-09 19:41
Ik zou aanraden om je toilet op de eerste verdieping los van de badkamer te maken. Je zou het toilet een eigen hokje kunnen geven met de deur links vlak naast de deur van je badkamer. En dan links naast het hokje van de wc maak je dan de douche in de badkamer. Dan heb je ook een mooie tegelwand rondom bij de douche en hoef je alleen nog een deur te plaatsen indien gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:54
Leuk, origineel ontwerp. Paar puntjes:

Ik zou boven in ieder geval een apart toilet maken, aansluitend op de overloop, zeker omdat bij de hoofdslaapkamer een aparte badruimte zonder toilet komt.
Hoe regel je de zonwering? Je hebt veel grote ramen op alle richtingen.
De wasruimte boven wat groter? Voor bijbehorende opslag, hangplek en strijkplank-ruimte? Let daarbij ook op voldoende ventilatie in deze ruimte.
Speelruimte en kantoorruimte rechts zijn 2 kleine kamers met 2 deuren. Kan dat niet anders, in ieder geval met 1 deur? Of anders schuifdeur naar de speelruimte.
Deur bij overkapping / fietsenstalling, zodat je dan in de bijkeuken binnenkomt.

[ Voor 5% gewijzigd door Bas.013 op 17-07-2025 20:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-09 12:02
@seanpaul
Super leuk om eens een anders dan standaard ontwerp te zien qua huis! Ik snap je gevoel om het risaliet een andere kleur te geven maar ik denk dat je het beter zo kan laten omdat het ook wat rust uitstraalt.

Verder zou ik alleen het washok wat groter maken zodat je ook je kleding kan ophangen enzo.

Je woonkamer is wel een vorm waarin je eigenlijk maar op 1 plek de TV kan ophangen aan een bestaande wand. waardoor je in het verlengde van je keuken eigenlijk een hele grote lege ruimte overhoud. Ik zou persoonlijk daar wel al met een interieurarchitect overna denken hoe je dit zou opvullen.
Nog een eventueel idee;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4j4vugaFC9WHOX4NJ_UvVwmnSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B7lHUAu298QdzSYwgmWP9gvR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zapure
@Aurum : In dat ontwerp kun je ook leuker op straat uitkijken vanaf je thuiswerkplek, en mogelijk pakketjes aannemen via je raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
zapure schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:26:
Ik zou aanraden om je toilet op de eerste verdieping los van de badkamer te maken. Je zou het toilet een eigen hokje kunnen geven met de deur links vlak naast de deur van je badkamer. En dan links naast het hokje van de wc maak je dan de douche in de badkamer. Dan heb je ook een mooie tegelwand rondom bij de douche en hoef je alleen nog een deur te plaatsen indien gewenst.
Ik vind dit wel een goede. Dan heb je gewoon met dat ontwerp, impliciet een inloopdouche gecreëerd.

Moet wel vermelden dat we nog helemaal niet over de badkamer nagedacht hebben. De badkamer is zomaar even ingevuld ter illustratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
Bas.013 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:31:
[...]

Leuk, origineel ontwerp. Paar puntjes:

Ik zou boven in ieder geval een apart toilet maken, aansluitend op de overloop, zeker omdat bij de hoofdslaapkamer een aparte badruimte zonder toilet komt.
Hoe regel je de zonwering? Je hebt veel grote ramen op alle richtingen.
De wasruimte boven wat groter? Voor bijbehorende opslag, hangplek en strijkplank-ruimte? Let daarbij ook op voldoende ventilatie in deze ruimte.
Speelruimte en kantoorruimte rechts zijn 2 kleine kamers met 2 deuren. Kan dat niet anders, in ieder geval met 1 deur? Of anders schuifdeur naar de speelruimte.
Deur bij overkapping / fietsenstalling, zodat je dan in de bijkeuken binnenkomt.
Thanks voor je ingeving. Ik probeer gewoon wat dingen te beantwoorden en verdere context te geven (probeer niets te verdedigen of zo). Zonwering nog niet over nagedacht. De voorkant van het huis staat op het noorden. De achterkant is bijna geheel geweerd door carport en veranda. Behalve de uitbouw waar de eettafel komt.
Wasruimte kan inderdaad groter en de aannemer zei zelf al dat deze goed geventileerd gaat worden (mechanische ventilatie). Die speelkamer/werkkamer opstelling is gescheiden door een muur en moet 2 deuren hebben zei de aannemer in verband met het bouwbesluit en veiligheid met vluchtroute (woorden van aannemer). Ze krijgen op die manier ook ieder hun eigen thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seanpaul
Aurum schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:13:
@seanpaul
Super leuk om eens een anders dan standaard ontwerp te zien qua huis! Ik snap je gevoel om het risaliet een andere kleur te geven maar ik denk dat je het beter zo kan laten omdat het ook wat rust uitstraalt.

Verder zou ik alleen het washok wat groter maken zodat je ook je kleding kan ophangen enzo.

Je woonkamer is wel een vorm waarin je eigenlijk maar op 1 plek de TV kan ophangen aan een bestaande wand. waardoor je in het verlengde van je keuken eigenlijk een hele grote lege ruimte overhoud. Ik zou persoonlijk daar wel al met een interieurarchitect overna denken hoe je dit zou opvullen.
Nog een eventueel idee;
[Afbeelding]
Dankje :) washok heb ik al vaak voorbij zien komen. Die gaan we wat vergroten.
Met betrekking tot de woonkamer wilde mijn vrouw eigenlijk het gezichtsveld van de gasten niet in de keuken hebben. Vandaar dat het zo in het hoekje allemaal is. Ik vind je argument zelf wel valide en die tekening maakt het allemaal wat functioneler. Ik ga het even checken bij de baas 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
@seanpaul, soms vind ik het beoordelen van een ontwerp lastig. Het gaat niet om mijn smaak of wat ik mooi vind, het is immers jullie huis. Waar al veel denkwerk in zit. Ik ben ook geen architect, maar ik heb al heel wat huizen bekeken en van commentaar voorzien.

Ik schrijf dat omdat ik in het ontwerp spanning mis. Het is ontegenzeggelijk een gebalanceerd ontwerp, maar door alle verticale raampartijen en het hoge dak wordt enkel de hoogte enorm geaccentueerd. De verdiepingsvloer loopt daar als juist als een horizontale lijn doorheen. De voorkant is symmetrisch, maar daardoor ook wel erg voorspelbaar. Dat zie je dan ook weer terug in het interieur, waar de gevel-elementen soms de indeling afdwingt. De achterkant oogt druk en daardoor wat rommelig.

Veel ontwerpen die hier voorbij komen zijn catalogus woningen, of afgeleiden daarvan. Dit ontwerp is juist uniek. Echter er gebeurd m.i. weinig in het lijnenspel dat prikkelt. Het roept meer de sfeer van een kantoorpand op. Dat maakt misschien wel de nuance tussen een mooi en een prachtig huis. Daarmee zou ik de architect aan het werk zetten….

Dan een serie praktische tips, gewoon bedoeld om je van ideeën te voorzien:
- Denk nu na over een zonweringssysteem, want dat ga je nodig hebben! Met dat soort puien is alles wat je er achteraf tegenaan ‘plakt’ zonde.
- Een schuifdeur in de drukke route woondeel/hal zou ik niet doen. Die staat altijd open omdat het gebruik onpraktisch is. Je zou het muurtje rechts weg kunnen laten, dat maakt de doorgang lekker breed en er bv een taatsdeur inzetten. Dat is wel een mode-ding maar op zich best praktisch.
- De garderobe slokt behoorlijk wat loopruimte op (ook nodig voor de deur na de bijkeuken), die verder ongebruikt is. Je zou daar één kastenwand van kunnen maken in het verlengde van de mk. Je houdt daarachter ook wat ruimte over voor ondiepe kasten in de bijkeuken.
De loopdeur naar de bijkeuken vervalt daar dan, die kun je op de kopse kant naar de hal zetten als je de deur naar het woondeel wat verplaatst.
- Die lichtstraat boven de eettafel zou ik altijd doen! Als je schrikt van de offerte, kun je in ieder geval het raamwerk in de balkenlaag laten doen, kun je later alsnog de decoupeerzaag in de dakplaten zetten.
- De vide zou je tot aan de voorzijde kunnen laten doorlopen. Dan komt de hoge voorgevel mooi tot z’n recht. Dat heeft wel technische nadelen.
- Het washok, hoe handig ook, slokt behoorlijk wat ruimte op, op een plek waar ander ruimte prioriteit hebben. Die zou ik naar zolder verplaatsen. Daar heb je plek zat. Snap de onhandigheid, maar soms moet je keuzes maken.
- Beide werkruimtes liggen relatief ver uit elkaar. Wij werken al 15 jaar veel thuis en hebben ontdekt dat het praktisch is die bij elkaar te hebben.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Laatst online: 22-09 11:25
Persoonlijk zou ik de entree pui links en rechts ook voorzien van een metselwerk accent. iets van staand metselwerk, of verdikt... Wat aansluit bij de rollaag. En wellicht ook onder het dakbeschot iets van staand metselwerk. Dan springt je entree er wat meer uit. Zo op tekening lijkt het wat vlak.

En daarnaast zou ik de wand bij slaapkamer 01 doortrekken vanaf overloop tot iets langs het bed. Dan heb je wat minder last van elkaar als je in de avond de kamer inkomt / de kamer inkomt en gaat douchen. Ik zou die zeker een 80cm? doorzetten. Ook wanneer de lamp op de overloop aanstaat heb je dan niet gelijk vol verlichting op je gezicht als je al in bed ligt.

Ook zou ik de badkamerdeur 40cm naar links opschuiven en je washok vergroten. Als dat tenminste echt een washok is. Kan je mooi een (vast) rek boven je wasmachine en droger maken.

Werkkamer 01 vind ik wat klein, maar snap ook dat wanneer je hier echt alleen een bureau en stoel neer zet dit prima is.

In je keuken ga ik er vanuit dat de koelkast in de kast langs de wand staat. Ik zou de gootsteen daar naast doen.. En je kookeiland vrij houden voor bereiden van eten. Dan heb je net wat meer werkblad L/R rond de kookplaat.

En in plaats van een schuifpui een vouwpui bij de eettafel richting buiten? En dan ook een vouwpui toevoegen in het brede raamopening aan de woonkamerzijde van de veranda. Dan betrek je de veranda mooi bij het huis. #extracentjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:37
@seanpaul
- Ik mis een garage.
- Ik zou een berging (functioneert toch ook vaak als bijkeuken) altijd binnendoor bereikbaar willen hebben. Zeker als daar ook nog een werkkamer is.
- Hoe kom je vanuit je huis bij de berging? Het lijkt alsof je dan altijd door zo'n (onhandige) schuifpui moet.
- Hoe ga je die werkkamer in de berging ventileren? De rest van het huis zal vast WTW-krijgen, maar die trek je vast niet door naar die werkkamer. Als dit geheel aan de woning vast zou zitten, zou die werkkamer ook op het centrale ventilatiesysteem kunnen.
Kortom. Ziet er mooi uit, maar niet zo praktisch (denk ik).

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 18-07-2025 12:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
@Andrehj garage is heel persoonlijk.. in dit topic werd mij obv de tekeningen ook verteld dat ik die niet nodig had 😅

@seanpaul mooi ontwerp, maar ik mis ook een aantal praktische dingen die hiervoor al genoemd zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Frantic op 18-07-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
@Conrado Het klinkt aannemelijk om tijdens het ontwerp al aan zonwering te denken, maar wat kunnen we nu al doen dan? Ik ging er van uit dat we eigenlijk wel goed zaten. Wat zouden we nu al mee moeten ontwerpen qua zonwering? Ging er vanuit dat we van die buiten shutters achteraf konden laten plaatsen.
De architect belde vandaag en we hebben haar gezegd dat we toch voor taatsdeur gaan ipv schuifdeur.
Over die bijkeuken; mijn vrouw haalt veel voorraad in huis. We zijn met zijn vijfen en zij ziet de bijkeuken als plek voor de vriezer, amerikaanse koelkast en heel veel opslag voor wanneer die bonne maman confiture in de aanbieding is, bijvoorbeeld (het is niet echt een bijkeuken). Reden dat die toegankelijk is via de ruime garderobe, is omdat je dan snel via de voordeur, je jas op hangen en zo de boodschappen op de planken kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
@ZveenT ik ga de aannemer vragen of zij voor mij iets slims willen realiseren zodat we de wasmachine en droger kunnen stapelen bovenop een ladesysteem waardoor we waarschijnlijk wel weer genoeg ruimte krijgen voor strijktafel of iets dergelijks. Ik hoorde de aannemer dit al zelf tussen neus en lippen aanbieden. Over die vouwpui ga ik zeker een vraag stellen, klinkt wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
[
@Andrehj wat bedoel je met garage? De losstaande berging links is min of meer de garage. Daar slaan we de grasmaaier, gereedschap etc in op. De route ernaartoe is wel omslachtig ja. Het idee is als je eenmaal binnen bent, kan je via de draai/kiepraam naar binnen en buiten (die is immers van vloer tot plafond). Je kan hem alleen niet achter je dicht vergrendelen, maar prima als je heen en weer moet. Via dat raam is er dus ventilatie.

[ Voor 45% gewijzigd door seanpaul op 18-07-2025 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
seanpaul schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:03:
[
@Andrehj wat bedoel je met garage? De losstaande berging links is min of meer de garage.
Een ruimte groot genoeg om ook je auto te stallen.
Daar slaan we de grasmaaier, gereedschap etc in op. De route ernaartoe is wel omslachtig ja. Het idee is als je eenmaal binnen bent, kan je via de draai/kiepraam naar binnen en buiten (die is immers van vloer tot plafond). Je kan hem alleen niet achter je dicht vergrendelen, maar prima als je heen en weer moet. Via dat raam is er dus ventilatie.
Bedoel je nu dat je uit een raam moet klimmen om bij die berging of thuiswerkplek te komen? :?
Ik zou toch ernstig overwegen om daar een gewone achterdeur in te tekenen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 23:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[
@Andrehj wat bedoel je met garage? De losstaande berging links is min of meer de garage. Daar slaan we de grasmaaier, gereedschap etc in op. De route ernaartoe is wel omslachtig ja. Het idee is als je eenmaal binnen bent, kan je via de draai/kiepraam naar binnen en buiten (die is immers van vloer tot plafond). Je kan hem alleen niet achter je dicht vergrendelen, maar prima als je heen en weer moet. Via dat raam is er dus ventilatie.
Heb je al gekeken of de gewenste ramen wel kunnen in het materiaal wat je wil? je ziet ze zegmaar met een reden erg weinig verdiepings hoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:47
[
Ik ken die dingen, maar als je het een keer doet doe je het ook twee keer en meer en als het (echt) een raam is beschadig je eens de onder kant ( dorpel).

Zou eens een auto erin tekenen en dan kijken of je de deuren open krijgt, en of je dan je grasmaaier naar buiten kan rijden/rollen. Binnen zijde in de breedte is uiteindelijk ook maar ~540 en dan is je garage maar 270 br. Teken bv de footprint van bv een volvo x90 erin. Kijk of je een nette uitstap hebt.

Weet niet of de garage tegen de erfgrens ligt maar zou je de de garage 50cm langer en 30cm breder kunnen maken en je werkruimte als het mogelijk is maximaal 220-230 breed maken. Dan hoef je niet door het raam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
seanpaul schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:55:
Het klinkt aannemelijk om tijdens het ontwerp al aan zonwering te denken, maar wat kunnen we nu al doen dan?
Het nú uitzoeken :)

Bij moderne huizen is koelen een lastiger ding dan verwarmen. Logischerwijs heeft dat laatste altijd al de aandacht. @twain4me scheef het al, jouw kozijnen zijn een uitdaging. Zoek nu uit hoe je zonwering kunt toepassen, betrek de kozijnenboer daarbij enzovoort. Er is een gezegde, als je de kosten in ontwerp/tijdens de bouw/achteraf met elkaar vergelijkt is dat een factor 1/10/100. Nu kun je nog van alles constructief meenemen, straks wordt dat lastig.
Over die bijkeuken; mijn vrouw haalt veel voorraad in huis. We zijn met zijn vijfen en zij ziet de bijkeuken als plek voor de vriezer, amerikaanse koelkast en heel veel opslag voor wanneer die bonne maman confiture in de aanbieding is, bijvoorbeeld (het is niet echt een bijkeuken).
Ik raad je aan om nog eens naar die hoek te kijken. De gang naar garderobe en toilet is er enkel omdat daar een raam in de gevel moet komen vanwege de symmetrie. Veel symmetrische huizen kampen daarmee. En door dat raam kijk je dus van buiten zo in de garderobe. Gordijnen en dergelijke kunnen enkel in de dag, omdat ze anders ruimte van je gang afsnoepen.
Ik ging er van uit dat we eigenlijk wel goed zaten.
Gewoon nog een algemene tip: neem tijdens de bouw niets zomaar aan. Lees dit forum maar na, teleurstellingen en onenigheid hebben heel vaak met aannames te maken.

offtopic:
Ook wij stouwen de kelder vol als er aanbiedingen zijn. Space is my favorite furniture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
seanpaul schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:55:
@Conrado Het klinkt aannemelijk om tijdens het ontwerp al aan zonwering te denken, maar wat kunnen we nu al doen dan?
Zorgen dat je in je spouw boven de kozijnen ruimte hebt voor de onzichtbare koof van Raffstores (buitenjaloezieën)?
En zorg dat die ook bedraad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 19:50
Andrehj schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:04:
[...]

Zorgen dat je in je spouw boven de kozijnen ruimte hebt voor de onzichtbare koof van Raffstores (buitenjaloezieën)?
En zorg dat die ook bedraad zijn.
Let er daarbij wel op dat je geen koudebrug creëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
deejeebv schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:07:
Let er daarbij wel op dat je geen koudebrug creëert.
Uiteraard. Bij ons is de isolatiedikte boven de kozijnen bij de Raffstores gereduceerd tot 50mm, wat altijd nog beter is dan het triple glas eronder. Geen probleem dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:25
Thx! Weet nu waar ik op moet zoeken. Los van dat ik de usb-c misschien ook wel handig vindt… wel continu sluipverbruik denk ik dat het ga proberen met het volgende

https://amzn.eu/d/8V1way0

Er staat dat deze geschikt is voor wandmontage, vraag me alleen wel af hoe.

Of

https://amzn.eu/d/dfS1MC2

[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 19-07-2025 19:23 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Morpheusk schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:18:
Er staat dat deze geschikt is voor wandmontage, vraag me alleen wel af hoe.
Waarschijnlijk, ik zie ze ook niet, met van die slobgaten.

Persoon heb ik o.a. mijn bureau Brennenstuhl Bremounta's geplaatst. Die hebben schroefgaten geïntegreerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
Ah gelukkig worden de raffstores weer benoemd in dit topic, ik was ze al bijna vergeten. :+

Inmiddels zit bij ons de 4 weken klusvakantie erop maar we hebben een hoop kunnen doen.
Beneden is het voor 85% klaar denk ik, we moeten voornamelijk nog de architraven om de kozijnen maken en de deuren/kozijnen lakken.
Boven is de slaapkamer en hal gereed voor de vloer welke daar over een week wordt geplaatst (beneden is de vloer gereed) en ben ik de laatste wanden in de voorste twee slaapkamers aan het dunpleisteren.

De zolder ga ik 'pas' in het najaar oppakken, we hebben toch zat ruimte met z'n tweeën. :P

@seanpaul Er zijn al genoeg tips gegeven, ik moet daarbij wel aangeven dat het nog steeds jullie huis wordt, iedereen kijkt anders naar bepaalde zaken, zorg er wel voor dat het jullie huis blijft qua ontwerp. ;)
Over het algemeen blijven de reacties op de ontwerpen hier ook vrijwel hetzelfde, wij zijn ook onze eigen weg ingeslagen en hebben daar nog geen spijt van, we krijgen ook leuke reacties van voorbijkomende mensen dus we zullen toch wel iets goeds hebben gedaan. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
FabianGTI schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:33:
Ah gelukkig worden de raffstores weer benoemd in dit topic, ik was ze al bijna vergeten. :+
:+
Inmiddels zit bij ons de 4 weken klusvakantie erop maar we hebben een hoop kunnen doen.
Beneden is het voor 85% klaar denk ik, we moeten voornamelijk nog de architraven om de kozijnen maken en de deuren/kozijnen lakken.
Boven is de slaapkamer en hal gereed voor de vloer welke daar over een week wordt geplaatst (beneden is de vloer gereed) en ben ik de laatste wanden in de voorste twee slaapkamers aan het dunpleisteren.

De zolder ga ik 'pas' in het najaar oppakken, we hebben toch zat ruimte met z'n tweeën. :P
Lekker bezig. De zolder.. ik ben blij dat ik 'm deze week gelijk geschilderd heb.. Wat een bokkenwerk (met een verfspuit die vond dat we het wel zelf konden doen). 4 lagen monodek verder.. ("moet daar nou ook van die dure verf").

Bij ons ligt de vloer beneden en boven. Morgen beginnen ze met de keuken. Plinten worden morgen waar mogelijk geplakt. Het grote schilderwerk is klaar. Nog een paar plekjes bijwerken. Oa trap en kozijnen. Vloer moet er nog in op de zolder, maar die ligt al in de garage. Gaan we deze week zelf doen.

En dan zijn er nog een miljoen projectjes te gaan. Inloopkast, werkkamer, roomdivider, de garage (waskast, omkasting rond installaties, 'pantry'/spoelkeukentje), boekenkast, etc. etc. Maar de eerst volgende wordt de babykamer.
@seanpaul Er zijn al genoeg tips gegeven, ik moet daarbij wel aangeven dat het nog steeds jullie huis wordt, iedereen kijkt anders naar bepaalde zaken, zorg er wel voor dat het jullie huis blijft qua ontwerp. ;)
QFT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Frantic schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:06:
[...]

:+

[...]

Lekker bezig. De zolder.. ik ben blij dat ik 'm deze week gelijk geschilderd heb.. Wat een bokkenwerk (met een verfspuit die vond dat we het wel zelf konden doen). 4 lagen monodek verder.. ("moet daar nou ook van die dure verf").

Bij ons ligt de vloer beneden en boven. Morgen beginnen ze met de keuken. Plinten worden morgen waar mogelijk geplakt. Het grote schilderwerk is klaar. Nog een paar plekjes bijwerken. Oa trap en kozijnen. Vloer moet er nog in op de zolder, maar die ligt al in de garage. Gaan we deze week zelf doen.

En dan zijn er nog een miljoen projectjes te gaan. Inloopkast, werkkamer, roomdivider, de garage (waskast, omkasting rond installaties, 'pantry'/spoelkeukentje), boekenkast, etc. etc. Maar de eerst volgende wordt de babykamer.

[...]

QFT
De zolder is bij ons nu wit melamine (wij hebben geen gordingen in het zicht), maar ik wil de gehele kap afwerken met gipsplaten, deze stuccen en schilderen.

De keuken staat bij ons, deze heb ik zelf ontworpen, gebouwd en gemonteerd dus dat heeft al met al wat tijd gekost, maar we zijn er blij mee.
De plinten van de vloer hebben wij zelf gedaan en zitten er al een tijdje op, deze moesten we voor het egaliseren al lijmen.

Op de eerste verdieping en zolder komt bij ons dezelfde (plak)pvc vloer, dat heb ik uitbesteed, deze leggen ze in twee etappes voor de interne verhuizing. :P
De benedenvloer is ook pvc maar dan met band en bies, dat zag ik al helemaal niet zitten om te leggen.

De trapbomen moeten wij ook nog schilderen, hiervoor wil ik een keer de steiger zetten (eigen beheer) en dan combineren met de videlamp ophangen.

Qua meubelprojecten ben ik ook nog zeker niet klaar, ik moet nog twee kasten in het portaal, inloopkast, trapkast, cinewall met kastenwand en tal van andere meubels maken, het scheelt dat ik meubelmaker ben (vandaar ook de keuken). :)

In eerste instantie wouden we alle wanden met renovlies behangen maar nadat de eerste wanden een teleurstelling waren (door een fout van de leverancier) heb ik uit ellende alles eraf getrokken en ben ik begonnen alles te dunpleisteren, hier zijn we wel 5 dagen werk mee kwijt geraakt. Dan is het ineens toch wel een groot huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
Leuk huis!

Gezien de speelkamer hebben jullie jonge kinderen? Al bedacht wat je met die kamer wil gaan doen als ze ouder worden? Dan kan je daar misschien nu al rekening mee houden om later makkelijk aan te passen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:15
@seanpaul
My two cents is een ervaring over de locatie van de werkkamer. In onze vorige woning zat de werkkamer zoals in jouw tekening vast aan de woonkamer. Dat vonden we onrustig, als de kinderen in de woonkamer spelen of tv kijken of er is bezoek heb je geluidsoverlast, zeker als je voor je werk moet concenteren of (video-) bellen. In onze huidige woning hebben we er dan ook voor gekozen om de werkkamer niet meer aan de woonkamer te koppelen, je moet er heen door de hal. Dat is echt prettiger - al zie ik een tweede werkkamer in het bijgebouw, ik wilde het toch meegeven. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
FabianGTI schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:20:
[...]

De zolder is bij ons nu wit melamine (wij hebben geen gordingen in het zicht), maar ik wil de gehele kap afwerken met gipsplaten, deze stuccen en schilderen.

De keuken staat bij ons, deze heb ik zelf ontworpen, gebouwd en gemonteerd dus dat heeft al met al wat tijd gekost, maar we zijn er blij mee.
De plinten van de vloer hebben wij zelf gedaan en zitten er al een tijdje op, deze moesten we voor het egaliseren al lijmen.

Op de eerste verdieping en zolder komt bij ons dezelfde (plak)pvc vloer, dat heb ik uitbesteed, deze leggen ze in twee etappes voor de interne verhuizing. :P
De benedenvloer is ook pvc maar dan met band en bies, dat zag ik al helemaal niet zitten om te leggen.

De trapbomen moeten wij ook nog schilderen, hiervoor wil ik een keer de steiger zetten (eigen beheer) en dan combineren met de videlamp ophangen.

Qua meubelprojecten ben ik ook nog zeker niet klaar, ik moet nog twee kasten in het portaal, inloopkast, trapkast, cinewall met kastenwand en tal van andere meubels maken, het scheelt dat ik meubelmaker ben (vandaar ook de keuken). :)

In eerste instantie wouden we alle wanden met renovlies behangen maar nadat de eerste wanden een teleurstelling waren (door een fout van de leverancier) heb ik uit ellende alles eraf getrokken en ben ik begonnen alles te dunpleisteren, hier zijn we wel 5 dagen werk mee kwijt geraakt. Dan is het ineens toch wel een groot huis.
Lekker bezig 💪💪 je doet zoveel mogelijk zelf? Heb je foto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
@kepler Dank :) Onze kinderen zijn 1, 2 en 4 nu. Die speelkamer/werkkamer worden ingezet als slaapkamer/douche, later, ten minste, dat is het idee (weten niet of we er dan nog in zitten).

[ Voor 47% gewijzigd door seanpaul op 21-07-2025 08:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
seanpaul schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:29:
@kepler Dank :) Onze kinderen zijn 1, 2 en 4 nu. Die speelkamer/werkkamer worden ingezet als slaapkamer/douche, later, ten minste, dat is het idee (weten niet of we er dan nog in zitten).
zorg dan iig voor de water en afvoer aansluitingen, en genoeg stroompunten en eventueel loze leidingen zodat je in de toekomst niks hoeft te doen wat dat betreft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seanpaul
@kepler Daar dacht ik ook aan. Maar ik wil ze laten aanleggen in de kruipruimte zo pal onder de ruimte, zodat ik in de toekomst nog alle kanten op kan met het indelen van de "badkamer".

[ Voor 42% gewijzigd door seanpaul op 21-07-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 23:16
seanpaul schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:08:
@kepler Daar dacht ik ook aan. Maar ik wil ze laten aanleggen in de kruipruimte zo pal onder de ruimte, zodat ik in de toekomst nog alle kanten op kan met het indelen van de "badkamer".
In je aanvoer wil je dan weer geen dode leiding. Dan moet je dus óf een lus leggen waar het water door stroomt, óf je legt de aanvoer later pas tijdens de verbouwing.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Neem dan in de afstriijkvloer een 'vrije ruimte' op, anders zit straks de vloerverwarming in de weg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Denk aan dode leidingen idd. Zorg anders dat je de waterleiding door kan spoelen. Legionella is een biatch.

Bv je waterleiding in je afvoer in de kruipruimte uit laten komen met een airgap en een kraantje onder je kruipluik. Kan je m ‘op afstand’ spoelen.

En idd wat @Conrado zegt mbt vloerverwarming.

[ Voor 19% gewijzigd door Frantic op 21-07-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:09
Waarom zou je niet alleen de leiding leggen maar hem gewoon nog niet aansluiten? Je doet het voorbereidend werk volgens mij omdat de leiding later netjes onzichtbaar wegwerken lastig is en het nu veel goedkoper is om de leiding door je woning heen te leggen.
Het werk bij de CV of een vertakking toevoegen later is het probleem niet denk ik.

edit: net wakker, hopelijk is het wel helder 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Deleon78 op 21-07-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 10:31
De aannnemer heeft ons een termijnfactuur gestuurd voor het stucwerk, terwijl het pas 80% klaar is. Deze dan betalen of niet? De vorige voor het dak wel betaald, al ontbreken er nog steeds een paar dakpannen....

Daarnaast is de negge veel te klein geworden. In de bouwtekening staat deze op 75mm. Wij hebben voor een smalle (Hilversums formaat) baksteen gekozen. Deze is 75mm breed. Wij hebben hier echter nooit bij stilgestaan dat de negge kleiner wordt. De aannemer heeft hier ook niks over gezegd. En volgens mij kan je altijd nog een hoek metselen bij de kozijnen. Nu zijn de kozijnen geplaatst en is de negge maar 35mm. Esthetisch is het niet mooi, maar we wilden ook screens met een smalle bak plaatsen. Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Oranje Banaan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:47:
De aannnemer heeft ons een termijnfactuur gestuurd voor het stucwerk, terwijl het pas 80% klaar is. Deze dan betalen of niet? De vorige voor het dak wel betaald, al ontbreken er nog steeds een paar dakpannen....

Daarnaast is de negge veel te klein geworden. In de bouwtekening staat deze op 75mm. Wij hebben voor een smalle (Hilversums formaat) baksteen gekozen. Deze is 75mm breed. Wij hebben hier echter nooit bij stilgestaan dat de negge kleiner wordt. De aannemer heeft hier ook niks over gezegd. En volgens mij kan je altijd nog een hoek metselen bij de kozijnen. Nu zijn de kozijnen geplaatst en is de negge maar 35mm. Esthetisch is het niet mooi, maar we wilden ook screens met een smalle bak plaatsen. Wat vinden jullie hiervan?
Ik zou gewoon even met je aannemer in gesprek gaan over de factuur. De afspraak is helder in het contract, dus volgens mij prima om te bespreken (met uitgangspunt dat je pas betaalt als het af is). Gewoon, open, zonder aannames of oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
@FranticIk had jouw opleverpuntje over de latei vandaag even aan Kamphuis laten zien. Ze gaven aan dat het er bij ons niet zo uit zou komen te zien (heb je verder niets aan). Toevallig dacht ik daar aan toen mijn vrouw het had over matchende lateien met de rest van het huis..
Hoe heb je dat nu opgelost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frantic
@seanpaul er is een stuk zetwerk gemaakt door ThuisinBouwen wat het geheel afdekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PtuWzWPh_XsG5rSpG3PU0qyaHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D02gfUobn6vvMYiQOAtwwmwi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:40
Oranje Banaan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:47:
Les 1 met bouwen en aannemers, nooit iets 100% betalen voor dat het af is.
Als je betaald hebt is vanuit hun kant de druk eraf.

Nu zullen er zeker aannemers zijn die ondanks dat alles betaald is ze gewoon hun best doen, maar er zijn ook genoeg tegenovergestelde verhalen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:33
Ik kijk vol jaloezie naar al die stopcontacten... Wij hebben er welgeteld één (wel een dubbele) in onze keuken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
Daarnaast; Als je bouwt onder bouwgarant mag je absoluut niet de facturen eerder betalen dan dat het werk echt klaar is. Anders voldoe je niet aan de voorwaarde, als er dan wat mis gaat dan heb je een kleine uitdaging en wordt er niets vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:27
Dat over die termijnfacturen klopt allemaal wel op papier. Maar je aannemer kan je vervolgens gewoon chanteren. Dat hebben wij nu net meegemaakt deze week.

We hadden de termijnfactuur voor "Dak waterdicht". Vervolgens aangegeven bij de aannemer dat we 'm nog niet kunnen betalen omdat alle dakpannen er nog op moeten en dat de dakbedekking van de aanbouw er nog op moet.

De reactie van de aannemer "Dan hou je de centjes toch mooi op de bank en bespaar je je de rente? Als jij het contract wil volgen, prima. In het contract staat dat we nog zo'n 80 werkbare dagen hebben, dus het kan zijn dat je pas rond december de oplevering hebt."

Want hij had al allerlei andere werkzaamheden laten uitvoeren en daar had hij nog geen factuur voor gestuurd. Daarop antwoorde ik dat hij die facturen direct kon sturen, zodat ik ze kon betalen. Maar dat kon in hun facturatie-systeem niet. Dus moesten we nu maar gewoon die factuur betalen als we graag in september willen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
BBBrt schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:16:
[...]

Ik kijk vol jaloezie naar al die stopcontacten... Wij hebben er welgeteld één (wel een dubbele) in onze keuken :+
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:40
Mr. Inspire schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:40:
Dat over die termijnfacturen klopt allemaal wel op papier. Maar je aannemer kan je vervolgens gewoon chanteren. Dat hebben wij nu net meegemaakt deze week.

We hadden de termijnfactuur voor "Dak waterdicht". Vervolgens aangegeven bij de aannemer dat we 'm nog niet kunnen betalen omdat alle dakpannen er nog op moeten en dat de dakbedekking van de aanbouw er nog op moet.

De reactie van de aannemer "Dan hou je de centjes toch mooi op de bank en bespaar je je de rente? Als jij het contract wil volgen, prima. In het contract staat dat we nog zo'n 80 werkbare dagen hebben, dus het kan zijn dat je pas rond december de oplevering hebt."

Want hij had al allerlei andere werkzaamheden laten uitvoeren en daar had hij nog geen factuur voor gestuurd. Daarop antwoorde ik dat hij die facturen direct kon sturen, zodat ik ze kon betalen. Maar dat kon in hun facturatie-systeem niet. Dus moesten we nu maar gewoon die factuur betalen als we graag in september willen opleveren.
Het is gewoon een overeenkomst die je hebt met je aannemer waarin bepaalde afspraken staan en waarin gehandeld kan worden.

Dit hoeft niet alleen financieel te zijn, maar kan ook met levertijd te maken hebben.

Ik zelf zorg er altijd voor dat ik nooit meer betaald heb dan wat af is.
Geld open laten staan werkt altijd als drukmiddel om zaken geregeld te krijgen vanuit het oogpunt van de opdrachtgever.

Aan de andere kant kan de aannemer levertijd "gebruiken" als drukmiddel om een factuur snel te laten betalen.

In jouw geval, als de aannemer daadwerkelijk bepaalde zaken meer gedaan heeft dan afgesproken tot op dat moment, en qua geld is dat in verhouding, zou ik hem ook betalen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
@Mr. Inspire dan heb je wel een hufter aannemer.. wij hadden ‘discussie’ over de laatste termijn van 10%. Ik heb 5% betaald per factuurdatum. En de overige 5% pas bij ontvangst bankgarantie (5dagen na factuurdatum). Was allemaal geen probleem. En 1 termijn factuur kwam ook te vroeg. Dit gemeld en was ook geen probleem, onder t mom van ‘maak maar over als de werkzaamheden gereed zijn’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@Frantic, heb je gekozen voor een afzuiging met buitenafvoer...?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Frantic schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:18:
@Mr. Inspire dan heb je wel een hufter aannemer.. wij hadden ‘discussie’ over de laatste termijn van 10%.
Voorzichtigheid is op z'n plaats als (onder)aannemers te vroeg facturen versturen. Tè vroeg, want het werk is niet af. Hebben ze 't geld nodig...?

Tijdens mijn bouw zijn twee partijen failliet gegaan. Dat is op zich al vervelend, maar het doet echt pijn als je al vooruitbetaald hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Conrado schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:51:
@Frantic, heb je gekozen voor een afzuiging met buitenafvoer...?
Yep

Naber Thermobox 150 met blowerdoor certificaat ertussen. Geen gezeik met recirculatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

BBBrt schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:16:
[...]

Waarom heb je er dan niet meer laten intekenen?
Persoonlijk vind ik stopcontacten lelijk en een noodzakelijk kwaad.
In de keuken (en de badkamer) dus heel bewust ervoor gekozen om geen stopcontacten in het zicht te hebben.
Op een kookeiland is een stopcontact op je blad (imo) ruk. Het gaat stuk, er komt vuil in en je gaat permanent dingen rond dat stopcontact plaatsen. Weg ruimte.
Daarom ook bewust een koffie nis laten maken, zodat koffieapparaat niet op het eiland komt te staan.
En zeg eens eerlijk: hoe vaak heb je nou stroom nodig in een keuken?
Bij mij: koffiemachine op een vaste plaats in een nis, waterkoker is weg vanwege de quooker.
Blijft incidenteel staafmixer of keukenmachine over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Staafmixer, keukenmachine, kneedmachine, laders aan t schiereiland..

Worden hier dagelijks wel gebruikt.

Onze keuken is ingericht op wat voor ons praktisch is. Omdat we er zoveel tijd doorbrengen. Wij hoeven geen picture perfect showroom keuken.

[ Voor 40% gewijzigd door Frantic op 22-07-2025 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Frantic schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:16:
Staafmixer, keukenmachine, kneedmachine, laders aan t schiereiland..
+ Tosti-ijzer
+ Broodbakmachine
+ Airfryer

En dan vergeet ik vast wel wat.
Je kunt nooit teveel stopcontacten in je keuken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Ijsmachine, melkopschuimer, blender ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Deleon78 op 22-07-2025 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mooi toch, al die verschillen :Y) Dat maakt van een huis nou je eigen thuis.
Bij ons gaat de airfryer dus bewust naar de bijkeuken, weg met dat stinkende bakbeest.
De keukenboer heeft bij ons een fancy stopcontact in de nis gebouwd met stopcontacten en USB porten. Daar komt dan de koffiemachine voor te staan zodat je die niet ziet, maar wel stroom hebt.

Bij het kookeiland hebben we dus een dubbele op beide kopse kanten laten plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cG99lXZMJiVvzv-uXbDzDLm4RxA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oo4feJXZe4gpPmruXQx4FfHj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkoBOjSjEB-iI_ONJ9sfDvSwR2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEufajK9KF0OjFX7kejcKPfd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3NXZH81cEoXuiQPIU87cepBJfg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPharl4hm8qYM6wErd4BxyeZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:33
Koffie schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Waarom heb je er dan niet meer laten intekenen?

[...]

Persoonlijk vind ik stopcontacten lelijk en een noodzakelijk kwaad.
In de keuken (en de badkamer) dus heel bewust ervoor gekozen om geen stopcontacten in het zicht te hebben.
Op een kookeiland is een stopcontact op je blad (imo) ruk. Het gaat stuk, er komt vuil in en je gaat permanent dingen rond dat stopcontact plaatsen. Weg ruimte.
Daarom ook bewust een koffie nis laten maken, zodat koffieapparaat niet op het eiland komt te staan.
En zeg eens eerlijk: hoe vaak heb je nou stroom nodig in een keuken?
Bij mij: koffiemachine op een vaste plaats in een nis, waterkoker is weg vanwege de quooker.
Blijft incidenteel staafmixer of keukenmachine over.
Omdat ik niet de eerste bewoner ben van mijn huidige huis ;)
Wel grappig (of nouja, eigenlijk niet): de vorige (en eerste) bewoner was zelf een aannemer. En het is echt een gevalletje van de kapper met het slechte haar... Wat een prutser. We zijn tegen zó veel dingen aan gelopen... zelfs afschot in de badkamer dat regelrecht de gang in loopt.

Maar terug naar de stopcontacten: in de basis wel met je eens hoor. En bij een nieuwbouwwoning zou ik het net zo aanpakken. Maar wij hebben dus te maken met een situatie die vooraf al vast lag. En dus géén koffienis en géén Quooker. En dan heb je dus standaard al de twee aanwezige stopcontacten in gebruik.
Elke keer als er een blender, mixer etc gebruikt moet worden (de eerste best vaak, met kleine kinderen), moet er dus een apparaat uit. En je moet verplicht in de hoek van de kookplaat staan, want de snoeren zijn meestal niet al te lang...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:43
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
@MadDonkey Wat leuk, en dank voor de complimenten namens iedereen!

Heb je ook al aanzichten...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
Conrado schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:23:
@MadDonkey Wat leuk, en dank voor de complimenten namens iedereen!

Heb je ook al aanzichten...?
Helaas heb ik nog geen aanzichten. Die worden as we speak gemaakt. Er wordt wel hard aan gewerkt, we willen namelijk voor september de vergunningsvraag indienen. Ik verwacht dat de daklijn er ongeveer als volgt uit gaat zien; ^-^

Dus met 2 puntdaken en een plat dak in het midden.

Woonkamer/keuken is wat knus. Maar we moesten ergens een concessie doen. Eventueel is een uitbouw naar achter of naar de zijkant van de woonkamer nog een optie in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zapure
MadDonkey schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:51:
Woonkamer/keuken is wat knus. Maar we moesten ergens een concessie doen. Eventueel is een uitbouw naar achter of naar de zijkant van de woonkamer nog een optie in de toekomst.
Voor mijn gevoel is de entree wel erg ruim, daar zou je nog wel wat ruimte moeten kunnen winnen. Misschien de berging naar links verplaatsen en de woonkamer wat verder richting de voordeur laten beginnen i.c.m een draaiende trap ipv rechte trap? En eventueel de slaapkamer op de begane grond 90 graden draaien?

Verder zou ik proberen om de wand van de keuken niet aan een slaapkamer te laten grenzen. Ik heb dit een paar keer in een vakantiehuisje gehad en werd dan wakker als iemand iets op het aanrecht op in de kastjes deed.

[ Voor 14% gewijzigd door zapure op 22-07-2025 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergnvdb
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 01:55
Hallo allen,

Wij staan op het punt een kavel aan te kopen met eigen geld en overwaarde uit onze huidige woning. De kavels worden aangeboden via een projectontwikkelaar, en we hebben inmiddels een koopovereenkomst getekend voor het kavel.

Onze bank stelt echter een harde eis: bij het passeren bij de notaris moet de omgevingsvergunning al rond zijn. En daar ontstaat het bekende kip-ei-verhaal.

Onze vragen:
Kun je als koper met een ondertekende koopovereenkomst al een omgevingsvergunning aanvragen, ook al ben je juridisch nog geen eigenaar van de grond?

Hoe verloopt dat proces in de praktijk – loopt de aanvraag soepel met zo'n overeenkomst?

En zijn er forumleden die ervaring hebben met een vergelijkbare situatie?

Extra context:
We verwachten ca. 5 maanden voor de levering onze bouwtekeningen, taxatie en begroting rond te hebben (financieel voorbehoud).

We zouden dan dus al de omgevingsvergunning kunnen indienen, vóór de overdracht bij de notaris.

We maken ons zorgen over de haalbaarheid en eventuele risico’s. Heeft iemand dit eerder gedaan of tips over hoe dit het beste aan te pakken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 47% gewijzigd door bergnvdb op 22-07-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:54
bergnvdb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:05:
Hallo allen,

Wij staan op het punt een kavel aan te kopen met eigen geld en overwaarde uit onze huidige woning. De kavels worden aangeboden via een projectontwikkelaar, en we hebben inmiddels een koopovereenkomst getekend voor het kavel.

Onze bank stelt echter een harde eis: bij het passeren bij de notaris moet de omgevingsvergunning al rond zijn. En daar ontstaat het bekende kip-ei-verhaal.

Onze vragen:
Kun je als koper met een ondertekende koopovereenkomst al een omgevingsvergunning aanvragen, ook al ben je juridisch nog geen eigenaar van de grond?

Hoe verloopt dat proces in de praktijk – loopt de aanvraag soepel met zo'n overeenkomst?

Extra context:
We verwachten ca. 5 maanden voor de levering onze bouwtekeningen, taxatie en begroting rond te hebben (financieel voorbehoud).

We zouden dan dus al de omgevingsvergunning kunnen indienen, vóór de overdracht bij de notaris.

We maken ons zorgen over de haalbaarheid en eventuele risico’s. Heeft iemand dit eerder gedaan of tips over hoe dit het beste aan te pakken?

Hoe het in de praktijk gaat heb ik geen ervaring mee. Maar je kunt wel een vergunning aanvragen. Een koopovereenkomst maakt je voldoende belanghebbend voor het doen van een aanvraag. Mijn ervaring is dat de meeste gemeenten er niet verder naar vragen / controleren. Echter, dit kost wel geld: tekeningen, berekeningen, rapporten en de leges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergnvdb
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 01:55
Bas.013 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:13:
[...]

Hoe het in de praktijk gaat heb ik geen ervaring mee. Maar je kunt wel een vergunning aanvragen. Een koopovereenkomst maakt je voldoende belanghebbend voor het doen van een aanvraag. Mijn ervaring is dat de meeste gemeenten er niet verder naar vragen / controleren. Echter, dit kost wel geld: tekeningen, berekeningen, rapporten en de leges.
Dankjewel voor je snelle reactie _/-\o_.

Tekeningen, berekeningen en rapporten zijn gelukkig geen issue, we zijn beide werkzaam bij bouwtechnische adviesbureaus :). We maken ons meer zorgen over de vergunningsprocedure an sich.

Desondanks ben ik nog steeds geintereseeerd in ervaringen van andere zelfbouwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
Hallo allen,

Onze vragen:

Extra context:

Ik denk niet dat je er van uit kan gaan dat je een definitieve (?) omgevingsvergunning hebt op het moment van passeren. De beslistermijn voor de gemeente is 8 weken en vervolgens moet je nog 6 week wachten voordat deze definitief is (als niemand in bezwaar gaat). En voordat je hem kan indienen, moet je niet eerst een vooroverleg doen (kan ook 6 weken duren)? Moet de welstand wellicht goedkeuring geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Wij staan op het punt een kavel aan te kopen met eigen geld en overwaarde uit onze huidige woning.
...........
Onze bank stelt echter een harde eis: bij het passeren bij de notaris moet de omgevingsvergunning al rond zijn.
Die eis snap ik niet zo: het kip-en-ei-verhaal komt vaak omdat je geen onderpand hebt. Banken zien grond niet als onderpand. Zoals ik het begrijp is jouw overwaarde - je huidige huis dus - het onderpand. Dat had ik ook zo. De bank vond verder alles prima: het geld werd op een rekening gestort en veel plezier ermee.
Kortom, check in de offerte welk onderpand er gebruikt wordt.

Terug naar je vraag:
Probleem rond de omgevingsvergunning is tweedeling; je hebt goedkeur van welstand nodig èn je hebt het vergunningstraject. Als je met welstand te maken hebt zou ik zo snel mogelijk vooroverleg met ze hebben, samen met de architect. Heb ik ook gedaan en dan is dat van tafel.
Het traject zelf is afhankelijk van de gemeente, daar kan ik geen uitspraak over doen. Hier, kleine gemeente ZO Brabant, ging dat snel. Zoek uit hoe dat bij jouw gemeente verloopt, Maak kennis met de ambtenaar die dat begeleiden en toon interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
zapure schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:44:
[...]

Voor mijn gevoel is de entree wel erg ruim, daar zou je nog wel wat ruimte moeten kunnen winnen. Misschien de berging naar links verplaatsen en de woonkamer wat verder richting de voordeur laten beginnen i.c.m een draaiende trap ipv rechte trap? En eventueel de slaapkamer op de begane grond 90 graden draaien?

Verder zou ik proberen om de wand van de keuken niet aan een slaapkamer te laten grenzen. Ik heb dit een paar keer in een vakantiehuisje gehad en werd dan wakker als iemand iets op het aanrecht op in de kastjes deed.
Bedankt voor het meedenken. Zo had ik er nog niet naar gekeken. De bijkeuken is ook de informele ingang, maar om die in de woonkamer uit te laten komen... Maar als we straks denken; die 5 m2 heb ik liever bij de woonkamer. Dan doen we dat.

De trap die nu is ingetekend zorgt ook voor een optimale en eerlijke verdeling van de slaapkamers op de eerste. Ik ga nog wel kijken of we de hal niet iets korter kunnen maken. Dat zou de woonkamer wel erg ten goede komen!

We gaan er alles aan doen om akoestisch de slaapkamer van de keuken te ontkoppelen. Zodat ze daar op het aanrecht kunnen drummen zonder dat we er echt last van hebben in de slaapkamer beneden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• seanpaul
Koffie schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:21:
Mooi toch, al die verschillen :Y) Dat maakt van een huis nou je eigen thuis.
Bij ons gaat de airfryer dus bewust naar de bijkeuken, weg met dat stinkende bakbeest.
De keukenboer heeft bij ons een fancy stopcontact in de nis gebouwd met stopcontacten en USB porten. Daar komt dan de koffiemachine voor te staan zodat je die niet ziet, maar wel stroom hebt.

Bij het kookeiland hebben we dus een dubbele op beide kopse kanten laten plaatsen.

Je hebt àlles echt enorm strak en modern. Complimenten! Moet je alleen wel voor zorgen dat je nooit naar het plafond kijkt 😁
Pagina: 1 ... 40 ... 44 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic