@
seanpaul, soms vind ik het beoordelen van een ontwerp lastig. Het gaat niet om mijn smaak of wat ik mooi vind, het is immers jullie huis. Waar al veel denkwerk in zit. Ik ben ook geen architect, maar ik heb al heel wat huizen bekeken en van commentaar voorzien.
Ik schrijf dat omdat ik in het ontwerp spanning mis. Het is ontegenzeggelijk een gebalanceerd ontwerp, maar door alle verticale raampartijen en het hoge dak wordt enkel de hoogte enorm geaccentueerd. De verdiepingsvloer loopt daar als juist als een horizontale lijn doorheen. De voorkant is symmetrisch, maar daardoor ook wel erg voorspelbaar. Dat zie je dan ook weer terug in het interieur, waar de gevel-elementen soms de indeling afdwingt. De achterkant oogt druk en daardoor wat rommelig.
Veel ontwerpen die hier voorbij komen zijn catalogus woningen, of afgeleiden daarvan. Dit ontwerp is juist uniek. Echter er gebeurd m.i. weinig in het lijnenspel dat prikkelt. Het roept meer de sfeer van een kantoorpand op. Dat maakt misschien wel de nuance tussen een mooi en een prachtig huis. Daarmee zou ik de architect aan het werk zetten….
Dan een serie praktische tips, gewoon bedoeld om je van ideeën te voorzien:
- Denk nu na over een zonweringssysteem, want dat ga je nodig hebben! Met dat soort puien is alles wat je er achteraf tegenaan ‘plakt’ zonde.
- Een schuifdeur in de drukke route woondeel/hal zou ik niet doen. Die staat altijd open omdat het gebruik onpraktisch is. Je zou het muurtje rechts weg kunnen laten, dat maakt de doorgang lekker breed en er bv een taatsdeur inzetten. Dat is wel een mode-ding maar op zich best praktisch.
- De garderobe slokt behoorlijk wat loopruimte op (ook nodig voor de deur na de bijkeuken), die verder ongebruikt is. Je zou daar één kastenwand van kunnen maken in het verlengde van de mk. Je houdt daarachter ook wat ruimte over voor ondiepe kasten in de bijkeuken.
De loopdeur naar de bijkeuken vervalt daar dan, die kun je op de kopse kant naar de hal zetten als je de deur naar het woondeel wat verplaatst.
- Die lichtstraat boven de eettafel zou ik altijd doen! Als je schrikt van de offerte, kun je in ieder geval het raamwerk in de balkenlaag laten doen, kun je later alsnog de decoupeerzaag in de dakplaten zetten.
- De vide zou je tot aan de voorzijde kunnen laten doorlopen. Dan komt de hoge voorgevel mooi tot z’n recht. Dat heeft wel technische nadelen.
- Het washok, hoe handig ook, slokt behoorlijk wat ruimte op, op een plek waar ander ruimte prioriteit hebben. Die zou ik naar zolder verplaatsen. Daar heb je plek zat. Snap de onhandigheid, maar soms moet je keuzes maken.
- Beide werkruimtes liggen relatief ver uit elkaar. Wij werken al 15 jaar veel thuis en hebben ontdekt dat het praktisch is die bij elkaar te hebben.
Hopelijk heb je hier wat aan
Mijn huis is slimmer dan ik...