Ik weet even niet of ik deze het beste hier of in het grote elektra topic moet plaatsen, ik begin even hier
We zijn grondig aan het renoveren in onze woonboerderij (totaal verbouwing) en binnenkort wordt de bestaande vloer uitgebroken om deze vervolgens dieper uit te graven en opnieuw beton te storten (12 cm beton, 20 cm EPS en 7 cm zandcement). Onder die betonplaat moeten we nu riool, koud water en mantelbuizen voorbereiden.
Omdat vele ogen meer zien dan twee, vraag ik graag jullie tips en aandachtspunten.
In de toekomst bouwen we nog een schuur, vrijstaand naast de woning. Hier wil ik voorbereid zijn op een aantal voorzieningen (zie hieronder). In de tuin wil ik het gras graag beregenen (sproeiers voor +/- 750 m2 gazon en druppelslang voor ongeveer 50m planten) + tuinverlichting. Ik heb nu het volgende bedacht:
Schuur (naast de woning, vrijstaand, afstand meterkast:
15-20m)
- Zonnepanelen (4mm2)
- Thuisaccu (5G6mm2)
- Laadpaal (4mm2)
- Wateraansluiting + afvoer
- Elektra (2,5mm2)
- UTP (6A)
Dit willen we middels één of meerdere mantelbuizen doen vanaf de meterkast. Ik heb de zwaarte van de draden erbij geschreven en was benieuwd of dit voldoende wordt geacht. Best om dit middels 2 buizen te doen á 50mm?
Tuin
- Wateraansluiting drink/sproeiwater
- Tuinverlichting
- Elektra terras
- UTP
Woning
- Wasmachine water/afvoer
- Toilet water/afvoer
- Kookeiland water/afvoer
- Koffiehoek water/afvoer(?)
- Waterdamp haard: water
- Inbouwhaard: 100mm buis met koekoek (in de toekomst zou er dan toch nog een 'echte' haard gerealiseerd kunnen worden
- Waterontharder: water/afvoer
- Airco: afvoer op de verdieping
- Gevel: op twee posities een vorstvrije buitenkraan (één voor, één achterzijde woning).
Voor het water denk ik eraan om vanaf de meterkast naar de technische ruimte (+/- 7m) een buis te laten aanleggen á 22mm om daar de waterontharder te plaatsen. Vanaf hier zou ik dan naar ieder waterpunt in de woning individueel een 15mm leiding willen. Het water voor toilet, schuur en buitenkranen hoeft niet onthard te worden en kan vanaf dit punt dan ook middels 15mm leidingen naar de juiste posities.
Voor de afvoerbuizen van de verdieping zal gebruikt gemaakt worden van een 'geïsoleerde/zware' buis om geluidsoverlast te voorkomen.
Ik zou graag willen weten of jullie hier nog overwegingen bij hebben, zijn er wellicht nog zaken waar ik aan kan denken om voorbereid te zijn om de toekomst? Liever nu teveel voorbereid dan later spijt
(Warm water, elektra komt na de betonvloer).