Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:51
ChillPascal schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Als dit er staat, dan ga ik ervanuit dat het 4% per periode (van 10 weken) is.

[...]
Daar zou ik niet van uit gaan. Rente wordt over het algemeen op jaarbasis berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:17

backupdevice

Boeh!

Hielko schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:52:
[...]

Daar zou ik niet van uit gaan. Rente wordt over het algemeen op jaarbasis berekend.
Denk ik dus ook. Dus dat is 1k per maand in zijn geval

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:53

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat we nu weer meemaken ...

Bij toeval valt mij vandaag pas op dat op de plek van de keuken slechts 1 waterleiding uit de vloer steekt. Toch eens goed kijken of het een bijzondere 2-in-1 leiding is, maar helaas. Er komt slechts alleen een koudwaterleiding uit de vloer.
Volledig verbaasd kijk ik bij mijn buren (zelfde moment gebouwd door dezelfde bouwer) naar binnen: die hebben wel warm en koud uit de vloer of in de muur.
Even de buren gevraagd of ze dan misschien geen Quooker achtige kraan hebben. Jawel, die hebben ze.
Toen snapte ik er even helemaal niets meer van.

Ondanks dat de woning opgeleverd is dan toch maar bellen met de uitvoerder. Die werd even stil en sprak ook zijn verbazing uit. Hij ging er direct achteraan. Ik heb hem op het gart gedruk dit snel te doen, want volgende week dinsdag word de keuken geplaatst. Ondertussen zat ik in mijn archief aan bouwfoto's te zoeken naar foto's waar die leidingen er in een eedere fase op stonden. Toen de dekvloer er nog niet op zat stak er ook maar 1 leiding uit de vloer, dus niet dat er iets teruggeduwd is ofzo.

Binnen een kwartier kreeg ik reactie, deze kwam overduidelijk van de onderaannemer die het zooitje geinstalleerd heeft:
quooker heeft mogelijkheid alleen op koudwater aangesloten te worden
Is niet nodig volgens de keuken informatie
Met daarbij een screenshot van de legenda van mijn keukenleidingschema, waar onder andere "pos 11 Afvoer en wateraansluiting met aansluitingskraan hoogte 50 cm" op te lezen viel.
Men vond op basis daarvan dat ik dus geen warm water in een keuken wil.
Ten eerste heb ik nog nooit van een keuken zonder warm water gehoord en ten tweede heeft een Quooker nog steeds een warmwater leiding nodig.
Direct de uitvoerder teruggebeld en in niet mis te verstane woorden aangegeven dat ik met Selekthuis een contract heb, niet met zijn onderaannemer. Hij heeft tot morgen om met een oplossing te komen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:36
Quooker heeft geen warmwater leiding nodig. Hier net ook thuis net een keuken aangelegd (zelfbouw) met alleen koud water richting keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jannibal23 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:06:
Quooker heeft geen warmwater leiding nodig. Hier net ook thuis net een keuken aangelegd (zelfbouw) met alleen koud water richting keuken.
En hoe krijg je dan gewoon (niet kokend) warm tapwater? Je sluit een warem of koude leiding aan op het reservoir en vervolgens gaan er 3 leiding naar de kraan:
- warm
- koud
- reservoir

YouTube: Een Quooker PRO3-reservoir installeren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xktH0DCaj-uSukovcRIYzayEYcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ehfeHWvGWvKZvxyWIwEdJNVx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Koffie op 24-06-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Je maakt dan toch een mix van koud water plus kokend water uit je Quooker met de ingebouwde thermostaatkraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
Ah je hebt verschillende varianten! Wij hebben de Quooker combi+.

Afbeeldingslocatie: https://www.kokendwatergigant.nl/Images/33150108-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hier is de Quooker (COMBI+) zowel op de koude als warm waterleiding aangesloten. Het werkt ook zonder warmwaterleiding, maar bij een emmer warmwater tappen is het wel handig dat het minder afkoelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wdtp0RLpTHwqiO5FjykIOv0lepE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZavuT4IH7VbWe1z30dNmWDS1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kortom, genoeg aansluitmogelijkheden om er niet blind vanuit te gaan bij het woord 'quooker' dat een warmwaterleiding maar weggelaten kan worden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Koffie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:23:
Kortom, genoeg aansluitmogelijkheden om er niet blind vanuit te gaan bij het woord 'quooker' dat een warmwaterleiding maar weggelaten kan worden ;)
Maar je aansluitschema had ook wat duidelijker kunnen zijn, beetje kort door de bocht om je aannemer op deze manier te benaderen. Zoek liever in overleg naar een oplossing in plaats van het direct hoog op te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:48
Voor een emmertje zou ik in de beging/garage/bijkeuken een uitstortgootsteen met warm+koud doen. In de keuken pakken wij bijna alles uit de quooker - kokend en warm (door koud toe te voegen). Wel even opletten met je energielabel als de quooker als boiler voor warm water wordt geinstalleerd - dit is een COP1 opwekker en wordt dus meegenomen in je berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QP33K
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:51
Koffie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:23:
Ik wil hem juist niet. Ik denk dat het tegenwoordig eerder de norm is om geen warm water leiding aan te leggen wanneer je een quooker laat installeren. Met je quooker heb je direct warm water en je hebt geen onnodig verbruik voor het elke keer aanslaan van je warmtepomp en wachten op warm water. Je kan 15 liter warm water laten stromen, dus bij normaal gebruik ruim voldoende.

Als je zwembaden met warm water wilt vullen vanuit de keukenkraan dan kan een warm water leiding handig zijn, maar anders eigenlijk nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

QP33K schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:30:
[...]

Ik wil hem juist niet. Ik denk dat het tegenwoordig eerder de norm is om geen warm water leiding aan te leggen wanneer je een quooker laat installeren. Met je quooker heb je direct warm water en je hebt geen onnodig verbruik voor het elke keer aanslaan van je warmtepomp en wachten op warm water. Je kan 15 liter warm water laten stromen, dus bij normaal gebruik ruim voldoende.

Als je zwembaden met warm water wilt vullen vanuit de keukenkraan dan kan een warm water leiding handig zijn, maar anders eigenlijk nooit.
Wij krijgen een quooker en hebt expliciet aangeven wel een warm water leiding naar de keuken te willen hebben. Mochten wij later besluiten hem niet meer te willen gebruiken hebben we i.i.g. een leiding liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

deejeebv schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Maar je aansluitschema had ook wat duidelijker kunnen zijn, beetje kort door de bocht om je aannemer op deze manier te benaderen. Zoek liever in overleg naar een oplossing in plaats van het direct hoog op te spelen.
Er is maar 1 oplossing: alsnog een leiding aanleggen.
Bij iedere vorm van twijfel of onduidelijkhied hadden ze gewoon aan de klant moeten vragen ipv op eigen houtje besluiten iets niet aan te leggen (wat ik eerlijk gezegd niet geloof. 2 van de 3 huizen leg je wel WW aan en bij 1 niet, dat gaat er bij mij niet in).

Twee aparte aanvoeren, 1 warm en en 1 koud is in mijn ogen toch echt wel de norm.

Dat hoog opspelen heb ik overgens pas gedaan nádat ze mij afscheepte met 'is bij jou niet nodig, los maar op met je quooker'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QP33K
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:51
backupdevice schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Wij krijgen een quooker en hebt expliciet aangeven wel een warm water leiding naar de keuken te willen hebben. Mochten wij later besluiten hem niet meer te willen gebruiken hebben we i.i.g. een leiding liggen.
Ah, ja dat hadden we nog overwogen, maar dan moet je of de leiding al bij de warmtepomp afsluiten of je moet hem om de zoveel tijd doorspoelen ivm legionella. Uiteindelijk besloten om het weg te laten aangezien we het in ons geval 100% zeker nooit nodig zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ben toch blij dat ik bij de bouw woon . Elke dag net voordat de mensen weggaan ff langslopen en een praatje maken . Gedurende de dag koffie en ijsjes brengen. Ondertussen goed kijken en veel dubbel checken

[ Voor 19% gewijzigd door backupdevice op 24-06-2025 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

backupdevice schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:47:
Ben toch blij dat ik bij de bouw woon . Elke dag net voordat de mensen weggaan ff langslopen en een praatje maken . Gedurende de dag koffie en ijsjes brengen. Ondertussen goed kijken en veel dubbel checken
Wij komen er ook vaak, en altijd goed contact met iedereen op de bouwplaats, maar deze heb ik helaas zelf ook niet eerder bij stilgestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Koffie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:51:
[...]

Wij komen er ook vaak, en altijd goed contact met iedereen op de bouwplaats, maar deze heb ik helaas zelf ook niet eerder bij stilgestaan.
Mooi balen . Hoop dat het goed opgelost gaat worden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:03
In de basis moet je natuurlijk krijgen wat je besteld hebt. Wij hebben wel warm en koud aangesloten op de qooker. Echter als ik het opnieuw zou doen zou ik enkel koud water doen, je hebt feitelijk nooit meer nodig dan er in de buffer zit en voorkomt dat iedere keer de WP moet leveren als je warmwater gebruikt. Maar ieder zo z’n voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:01
deejeebv schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Tot op zekere hoogte ben ik het hier wel mee eens eigenlijk. Al had de onderaannemer ook aan de bel moeten trekken als iets niet duidelijk of ‘conform standaard’ is om te verifiëren.

Wij hadden zo bv de creatieve elektricien.

En er werd ondanks dat toch aan de bel getrokken of we inderdaad 11.2kW kookplaat kregen. Wat resulteerde in de gewenste volwaardige 3f krachtgroep.

@Koffie benieuwd naar de oplossing

[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 24-06-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
QP33K schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:41:
[...]

Ah, ja dat hadden we nog overwogen, maar dan moet je of de leiding al bij de warmtepomp afsluiten of je moet hem om de zoveel tijd doorspoelen ivm legionella. Uiteindelijk besloten om het weg te laten aangezien we het in ons geval 100% zeker nooit nodig zullen hebben.
Doorspoelen geldt ook voor koud water leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Jelmer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:50:
Voor een emmertje zou ik in de beging/garage/bijkeuken een uitstortgootsteen met warm+koud doen. In de keuken pakken wij bijna alles uit de quooker - kokend en warm (door koud toe te voegen). Wel even opletten met je energielabel als de quooker als boiler voor warm water wordt geinstalleerd - dit is een COP1 opwekker en wordt dus meegenomen in je berekening.
Ik overweeg juist om een close in boiler in de garage te zetten 😅

Nog eens kijken wat de installateur rekent om een extra koud en warmwater aftakking in de garage te maken (na oplevering). Koud water is zo gedaan. Warm water wordt ff puzzelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Haha net ff gekeken. Wij hebben dus een quooker combi in de offerte staan. Dus daar gaat geen warm waterleiding op… en volgens mij mag een losse leiding niet zo maar liggen toch? Die moet aangesloten worden ….

Morgen ff de aannemer bellen

[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 24-06-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Net ook gekeken, ook een combi+ en toch aparte warmwater aansluiting in t aansluitschema.

Edit: ah wij hebben een Quooker flex kraan, die heeft wel apart warm water nodig.

[ Voor 32% gewijzigd door Frantic op 24-06-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:51
Jelmer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:50:
Hoe wordt dat dan meegenomen in het label? Want daar staat potentieel tegenover dat je niet 10m waterleiding met warm water laat vollopen voor een half bekertje warm water. Vraag het me serieus af wat ze rekenkundig bedacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Frantic schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:26:
Net ook gekeken, ook een combi+ en toch aparte warmwater aansluiting in t aansluitschema.

Edit: ah wij hebben een Quooker flex kraan, die heeft wel apart warm water nodig.
Wij krijgen een combi en niet de + versie … zal wss wel veranderd moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:35

The Legend

*Plop*

@Koffie hoe denk je dat ze alsnog een ww-leiding gaan leggen als je dekvloer (met vloerverwarming) daar al ligt? Dat wordt wel lastig. Natuurlijk is het formeel hun probleem, maar het wordt hoe dan ook jouw probleem als het technisch eigenlijk niet te realiseren is zonder een hele hoop te slopen. Ik zou daarom vast nadenken over alternatieven (bv een geldelijke vergoeding). Het lijkt me namelijk in gebruik geen probleem als je toch van plan was om een Quooker Combi te gebruiken. Dat is volgens mij ook veel efficienter qua warmwater gebruik dan een leiding vanaf je WP laten vullen en dat water steeds wegspoelen voordat het warm is. Als je vervolgens in de toekomst alsnog een Quooker Combi zou willen, dan moet je je WW-leiding afdoppen, en dat mag niet aan het eind ivm legionella risico. Ik had dus liever geen WW-leiding apart gehad in de keuken.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
ChillPascal schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:33:
Heb je voordat je een optie op een kavel had dan al gesproken met een bouwer of architect? Of was het eerst contact nadat je een optie had?
Je kunt pas ècht met een bouwer of architect gaan praten als je daadwerkelijk een kavel (op het oog) hebt. De vorm en afmetingen van dat kavel èn het bijbehorende bestemmingsplan bepalen namelijk hoe een huis er uit zou kunnen zien en aan welke eisen het moet voldoen.

In het voortraject kun je gebruik maken van algemene richtlijnen zoals een prijs-per-m³. Het is dan héél verleidelijk om bedragen lager in te schatten, echter daarmee komt er een moment dat de bedragen in de daadwerkelijke offerte rouw op je bord terechtkomen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
onne schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:07:
en voorkomt dat iedere keer de WP moet leveren als je warmwater gebruikt. Maar ieder zo z’n voorkeur.
QP33K schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:30:
[...]
Met je quooker heb je direct warm water en je hebt geen onnodig verbruik voor het elke keer aanslaan van je warmtepomp en wachten op warm water.
Uhhh je hebt toch gewoon een boiler aan je WP hangen…?
Als ‘ie aanslaat na een paar liter warmwater tappen dan is er wel meer mis….
The Legend schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:06:
@Koffie hoe denk je dat ze alsnog een ww-leiding gaan leggen als je dekvloer (met vloerverwarming) daar al ligt?
Indien kruipruimte is het nog te overzien….
dan moet je je WW-leiding afdoppen, en dat mag niet aan het eind ivm legionella risico. Ik had dus liever geen WW-leiding apart gehad in de keuken.
Of gewoon bij de boiler / aftakpunt loskoppelen….

[ Voor 29% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-06-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:45
Conrado schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:11:
[...]

Je kunt pas ècht met een bouwer of architect gaan praten als je daadwerkelijk een kavel (op het oog) hebt. De vorm en afmetingen van dat kavel èn het bijbehorende bestemmingsplan bepalen namelijk hoe een huis er uit zou kunnen zien en aan welke eisen het moet voldoen.

In het voortraject kun je gebruik maken van algemene richtlijnen zoals een prijs-per-m³. Het is dan héél verleidelijk om bedragen lager in te schatten, echter daarmee komt er een moment dat de bedragen in de daadwerkelijke offerte rouw op je bord terechtkomen.
Je kan voor de optie obv beschikbare kavel wel al schetsontwerpen laten maken als vorm van aanbesteding om tot architect te komen. Zo hebben wij het iig gedaan.
Even los van of het kavel beschikbaar blijft in die tijd, maar ook daar zijn constructies voor afhankelijk van de verkopende partij.

Je kan ook gewoon wat aannames doen, maar dan heb je een groter risico dat er grote aanpassingen nodig zijn. Bij mij was er in ieder geval een groot verschil tussen de architecten. De een had goed geluisterd en de ander niet. Overigens zou ik bij een nieuw traject de architect benaderen die minder had geluisterd :P Die had leuke eigen inbreng maar daar was ik op dat moment niet naar op zoek.

@Conrado maar wellicht is "pas echt met de architect aan tafel" voor jou de fase na schetsontwerp, dan zijn we het eens ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Deleon78 op 24-06-2025 23:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

The Legend schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:06:
@Koffie hoe denk je dat ze alsnog een ww-leiding gaan leggen als je dekvloer (met vloerverwarming) daar al ligt? Dat wordt wel lastig. Natuurlijk is het formeel hun probleem, maar het wordt hoe dan ook jouw probleem als het technisch eigenlijk niet te realiseren is zonder een hele hoop te slopen. Ik zou daarom vast nadenken over alternatieven (bv een geldelijke vergoeding). Het lijkt me namelijk in gebruik geen probleem als je toch van plan was om een Quooker Combi te gebruiken. Dat is volgens mij ook veel efficienter qua warmwater gebruik dan een leiding vanaf je WP laten vullen en dat water steeds wegspoelen voordat het warm is. Als je vervolgens in de toekomst alsnog een Quooker Combi zou willen, dan moet je je WW-leiding afdoppen, en dat mag niet aan het eind ivm legionella risico. Ik had dus liever geen WW-leiding apart gehad in de keuken.
Dat word dan de tweede keer dat dezelfde onderaannemer dat flikt: Sorry ik heb niet opgelet tijdens de bouw en kan het nu niet meer fiksen.
Ze kunnen toch prima een leiding door de fundering en via de kruipruimte laten lopen?
Sterker nog, volgens mij loopt daar iets van een mantelbuis oid voor in of onder de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Met een kruipruimte is het idd te overzien, dat moet normaal gesproken kunnen. Ik zou me alsnog afvragen of je die leiding daar echt nodig hebt, en de situatie ‘gebruiken’ om tegen betaling daarvan af te zien. Maar als ‘m toch wil, laat ze maar wat moois bedenken. Zou er op staan dat ze vooraf aangeven hoe ze het precies dachten te gaan doen, en bij de uitvoering aanwezig zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:17:
[...]

[...]

[...]

[...]

Aftakking zit bij mij ook in de dekvloer helaas (is nog een installatie met SWW op gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

The Legend schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:48:
Met een kruipruimte is het idd te overzien, dat moet normaal gesproken kunnen. Ik zou me alsnog afvragen of je die leiding daar echt nodig hebt, en de situatie ‘gebruiken’ om tegen betaling daarvan af te zien. Maar als ‘m toch wil, laat ze maar wat moois bedenken. Zou er op staan dat ze vooraf aangeven hoe ze het precies dachten te gaan doen, en bij de uitvoering aanwezig zijn..
Ik heb 'm sowieso nodig, want anders heb ik alleen een kraan waar 3 liter warm water uitkomt en daarna niet meer. Mag ik na elke 3 liter weer 10 tot 20 minuten wachten.

Als ik even de bouw timelapse terugkijk zie ik dat ze na de fundering allerlei leidingen en buizen op hun plek hebben gelegd. De vloerplaten zijn er daarna overheen gelegd, waarbij er vierkante gaten in de vloerplaten zaten voor die leidingen.
Op constructie tekening zie ik een 125mm mantelbuis van de keuken naar de bijkeuken lopen.

Als leek zou ik dus zeggen dat het mogelijk moet zijn om nu nog snel een gat in de vloer te boren, leiding erdoor en dan via de kruipruimte naar de bijkeuken waar je weer omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:03
bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:17:
[...]

[...]

[...]

[...]

Je hebt gelijk, “aanslaan” is niet de juiste term en geen sprake van. Ik doel op het feit dat er warm water van zolder naar de keuken onderweg is, wat zinloos is, want voor het beneden is is typisch de warmtevraag alweer gestopt. Nogal onnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:48
Hielko schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:26:
[...]

Hoe wordt dat dan meegenomen in het label? Want daar staat potentieel tegenover dat je niet 10m waterleiding met warm water laat vollopen voor een half bekertje warm water. Vraag het me serieus af wat ze rekenkundig bedacht hebben.
Heb onlangs hier een energielabel voor de huidige woning laten opstellen en daar werd expliciet gekeken of de quooker alleen voor kokend water was of ook als warmwater. In dat laatste geval zou het worden meegenomen in de berekening. Hij had een anekdote dat bij een opname er een oude slecht geïsoleerde close-in boiler was geïnstalleerd en puur door deze te vervangen het energielabel van de woning met de hakken over de sloot een letter verbeterde. Nu tikt dat bij een klein appartement harder aan dan een kast van een vrijstaande woning.

Wat het precieze effect is op het energielabel is lastig - die hele berekening is een complex verhaal. De NTA8800:2024 kun je via de site van NEN gratis downloaden, de ISSO 82.1 6e druk (als onderlegger om gegevens te verzamelen voor de berekening) kun je ook met wat google werk een kopietje vinden. Als je het precies wil weten zal je met een adviseur moeten overleggen die beschikt over een rekenprogramma zoals Uniec3.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen alle varianten die hierboven genoemd worden. Dus WPB, voorraadvat gevoed door solar, e-boiler, cv-ketel, close-in-boiler, hot-fill, kokend, etc. Dan is ook nog de omvang van het vat relevant, leidingafstand, leidingisolatie, appendages, etc. Ook de WTW goot of pijp van de douche speelt tegenwoordig al mee, zelfs hoe deze is aangesloten (op de mengkraan en/of op de warmte producent). Het hele rataplan rondom warmwater dus.. Zeker bij een detailopname. Zie paragraaf 13.2 en 13.3 van beide documenten.

Even een simpele benadering. Voor mijn huidige 2-onder-1 kap is de behoefte aan SWW/warm tapwater modelmatig vastgesteld op afgerond 3400kWh/jaar. Mijn woning is 147m², dus bij COP1 is dat 23kWh/jaar/m2. Bij ons is het nog een CV ketel met een rendement van 90%, dus 25kWh/jaar/m2.

Als ik 100% vanuit een warmtepomp COP 3 (even pessimistisch aaname gerekend ivm legionella run, winter, etc) haal, is het electische behoefte 1133kWh/jaar en dus 7kWh/jaar/m².

Ik zie zo snel niet wat de verdeelsleutel is die men in het model moet hanteren over de diverse opwekkers, maar stel dat 10% van de warmtebehoefte voor warm tapwater aan de keukenboiler wordt toegekend. Dan zou dat bij ons dus 340kWh/jaar zijn met COP1 oftewel een bijdrage 2,3kWh/jaar/m². (gemakshalve het stand-by verlies van het vat weggelaten, valt mogelijk weg tegen de lengte van de leiding en isolatie daarvan). Daar staat tegenover 0,7kWh/jaar/m2 minder op de warmtepomp. Samen 1,6kWh/jaar/m2

Aangezien het voor het aantal plusjes achter de A hard gaat (A++ naar A+++ is 25kWh/jaar/m²) heb je het dus al over 6,5% voor die stap.

Natuurlijk is het eenvoudig op te lossen door een extra PV paneel het dak op te slingeren, maar moraal van het verhaal is dat als je naar een NoM norm of beter streeft dit dus wel een verschil kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Koffie schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 00:00:
[...]

Ik heb 'm sowieso nodig, want anders heb ik alleen een kraan waar 3 liter warm water uitkomt en daarna niet meer. Mag ik na elke 3 liter weer 10 tot 20 minuten wachten.

Als ik even de bouw timelapse terugkijk zie ik dat ze na de fundering allerlei leidingen en buizen op hun plek hebben gelegd. De vloerplaten zijn er daarna overheen gelegd, waarbij er vierkante gaten in de vloerplaten zaten voor die leidingen.
Op constructie tekening zie ik een 125mm mantelbuis van de keuken naar de bijkeuken lopen.

Als leek zou ik dus zeggen dat het mogelijk moet zijn om nu nog snel een gat in de vloer te boren, leiding erdoor en dan via de kruipruimte naar de bijkeuken waar je weer omhoog gaat.
Met een Quooker Combi heb je 7 liter kokend water of 15 liter warm water. Heb je hem dan nog steeds nodig? Zo nee, dan is een alternatief dus dat ze de meerprijs van een Combi voor je betalen (evt. plus ‘damages’).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ah wij kunnen warmwater leiding gewoon afgedopt laten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rell
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-07 17:08
Conrado schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:11:
[...]

Helemaal mee eens. Wij hebben binnen 2 weken moeten tekenen voor de kavel! We zijn uitgegaan van een m3 prijs tussen de €700 en 800.
Nu verder in het traject lijkt dat nog steeds te lukken. Maar we hebben nog geen definitieve offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:19

ChillPascal

In the end...

ChillPascal schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:40:
@whipcheck @backupdevice @Lieuwe15

Dank voor jullie waardevolle reacties _/-\o_

In het kort:
  • Grondprijs hebben we een goed beeld van. De prijzen van fase 2 zijn nog niet bekend, maar de prijzen van de onlangs uitgegeven kavels in fase 1 zijn nog online inzichtelijk.
  • Met de woning bedoel ik een samengestelde woning zoals deze bijvoorbeeld op de configurator bij GHB inzichtelijk is. Dus incl. aanbouw, dakkappel etc.
  • De opties zijn dan voor aanpassing aan installaties, deuren, afwijkende indeling etc.
  • Prijzen incl. BTW.
  • Grondprijs ook incl. BTW
  • Prijs woning incl. o.a. architect, aanvraag welstand en bouwvergunning, berekeningen (zoals bijv GHB doet)
  • Eventueel kleine zaken zelf doen in de afwerking, maar niks groots. Denk aan saus-/schilderwerk, vloer en plinten, afmontage WCD, etc.
Ziet het er ongeveer zo uit.

Kavel € 350.000,00
Nuts € 5.000,00
Div. overdracht € 5.000,00

Woning € 475.000,00 (ca. 180 - 200 m2, o.b.v. configurator catalogusbouwer)
Opties € 75.000,00 (meerwerk opties buiten configurator)

Wandafwerking € 20.000,00
Vloerafwerking € 15.000,00
Tuin € 25.000,00
Keuken € 25.000,00
Badkamer € 20.000,00
Toilet € 8.000,00

Verlichting € 5.000,00
Screens € 20.000,00
Gordijnen/jaloziën € 15.000,00
Maatwerk kasten € 10.000,00

Onvoorzien € 20.000,00 € 100.000,00

Totaal € 1.093.000,00 € 1.173.000,00

Ontbreken hierin nog significante posten in jullie beeld? De vervolgstap is natuurlijk om in meer detail te treden voor de betreffende posten, maar het gaat er nu om een beeld te krijgen van de kosten en mogelijkheden voor een sleutelklaar huis.
Rell schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:28:
[...]

Helemaal mee eens. Wij hebben binnen 2 weken moeten tekenen voor de kavel! We zijn uitgegaan van een m3 prijs tussen de €700 en 800.
Nu verder in het traject lijkt dat nog steeds te lukken. Maar we hebben nog geen definitieve offerte.
Welke kosten zitten bij in deze m3-prijs? Als ik naar mijn eerdere inschatting kijk, komt dat dan overeen met de 550k (475+75) of heb ik hierin nog kosten los benoemd die jij hebt inbegrepen in de m3-prijs?

Thnx alvast _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:45
backupdevice schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:27:
Ah wij kunnen warmwater leiding gewoon afgedopt laten .
Ik dacht dat dat niet mocht. Zowel warm als koud.
Dan krijg je stilstaand water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rell
[...]

Welke kosten zitten bij in deze m3-prijs? Als ik naar mijn eerdere inschatting kijk, komt dat dan overeen met de 550k (475+75) of heb ik hierin nog kosten los benoemd die jij hebt inbegrepen in de m3-prijs?

Thnx alvast _/-\o_
[/quote]

Bouw zonder keuken, badkamer, vloeren, tuin, legeskosten, aansluiting (bouw)nuts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Deleon78 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:40:
[...]

Ik dacht dat dat niet mocht. Zowel warm als koud.
Dan krijg je stilstaand water.
De leiding zal nooit aangesloten worden . Dus er zit geen water in. Hij ligt er gewoon .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

ChillPascal schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:32:
[...]

[...]

Thnx alvast _/-\o_
Alleen de bouw van het huis . Dus zonder keuken , vloer ,verf , leges , tuin , nuts etc etc.

Reserveer daarvoor minimaal 75K

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 25-06-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rell
backupdevice schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:44:
[...]

Alleen de bouw van het huis . Dus zonder keuken , vloer ,verf , leges , tuin , nuts etc etc.

Reserveer daarvoor minimaal 75K
75K werd ook gezegd tegen ons, maar we zijn er nu achter dat dat echt niet realistisch helaas. We hebben onze begroting daarom flink naar boven aan moeten passen. Ik zou zeggen het dubbele!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Rell schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:56:
[...]

75K werd ook gezegd tegen ons, maar we zijn er nu achter dat dat echt niet realistisch helaas. We hebben onze begroting daarom flink naar boven aan moeten passen. Ik zou zeggen het dubbele!
Daarom zeg ik ook minimaal .

Wij zitten op 120k . Dit is wel alles . Dus van leges , tot en met kavel leefbaar maken voor Unit, van Keuken tot vloeren .

Hebben een goede deal kunnen maken met de keuken en vloeren & kavel tuinklaar maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
75k incl tuin is wel heel karig ingeschat 🥸

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Frantic schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:04:
75k incl tuin is wel heel karig ingeschat 🥸
Als het een 3x4 tuintje is :) . Maar er staat minimaal he .

Wij laten bijv de tuin inzaaien door een lokale boer die ook grondwerken doet . Vanuit daar gaan we eens kijken wat wij willen doen met de tuin

[ Voor 25% gewijzigd door backupdevice op 25-06-2025 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
backupdevice schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:06:
[...]

Als het een 3x4 tuintje is :) . Maar er staat minimaal he .

Wij laten bijv de tuin inzaaien door een lokale boer die ook grondwerken doet . Vanuit daar gaan we eens kijken wat wij willen doen met de tuin
zelfde gaan we hier doen hoor, alleen schutting dan gras, terrasje oprit en pas naar voordeur en dan komt de rest per stap.

Ons werd 10% met een minimum van 100k excl tuin verteld door de hypotheekadviseur. Dat klopt wel aardig.

[ Voor 10% gewijzigd door Frantic op 25-06-2025 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Frantic schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:07:
[...]

zelfde gaan we hier doen hoor, alleen schutting dan gras, terrasje oprit en pas naar voordeur en dan komt de rest per stap.
Idd . Wateropvang onder de oprit , grind erop . Hek links en rechts , laurier ernaast en gras . Nog steeds duur maar wel te behappen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:37
Frantic schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Ons werd 10% met een minimum van 100k excl tuin verteld door de hypotheekadviseur. Dat klopt wel aardig.
Mmm ik zit al op een raming van 270k voor deze kosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

RogerSch schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:24:
[...]

Mmm ik zit al op een raming van 270k voor deze kosten...
Zelf bouwen is een feestje 🥳

Moet ik wel zeggen dat je best nog wel wat kan besparen hoor, zonder aan kwaliteit in te boeten . Wij zijn bijv veel tegel winkels langs geweest en meteen toegeslagen toen wij een party tegels zagen die wij erg mooi vonden. Zelfde met de natte ruimtes . Dit zorgde bij ons al een besparing van 8K.

Als je je tuin niet meteen laat designen dan scheelt dat ook gewoon op de korte termijn. Gras erin . Lokale kwekers voor erfafscheidingen met planten.

[ Voor 52% gewijzigd door backupdevice op 25-06-2025 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:12
backupdevice schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:47:
[...]

Zelf bouwen is een feestje 🥳

Moet ik wel zeggen dat je best nog wel wat kan besparen hoor, zonder aan kwaliteit in te boeten . Wij zijn bijv veel tegel winkels langs geweest en meteen toegeslagen toen wij een party tegels zagen die wij erg mooi vonden. Zelfde met de natte ruimtes . Dit zorgde bij ons al een besparing van 8K.

Als je je tuin niet meteen laat designen dan scheelt dat ook gewoon op de korte termijn. Gras erin . Lokale kwekers voor erfafscheidingen met planten.
Klopt helemaal, als je aannemer daar aan mee wil werken. Door zelf sanitatr en tegels aan te schaffen hebben wij ook 8k bespaard tov de leverancier van de aannemer. En een tuin kun je zo gek maken als je zelf wilt. Ook in terrastegels is er groot prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
The Legend schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:23:
[...]

Met een Quooker Combi heb je 7 liter kokend water of 15 liter warm water. Heb je hem dan nog steeds nodig? Zo nee, dan is een alternatief dus dat ze de meerprijs van een Combi voor je betalen (evt. plus ‘damages’).
Dit inderdaad. Ik zou niet gaan voor een ‘mini’ Quooker. Een 7 liter variant neemt misschien minder ruimte in, maar is minder fijn. En bij een gewone Quooker. Wij hebben er 1 (zonder warm water) en ik merk dat een warm water aansluiting echt geen meerwaarde zou hebben. Meestal is warm water: handen wassen, kopje afspoelen etc. Voordat het warme water uit de ketel bij je Quooker is heb je de kraan al uitgezet. Wij zijn tot op heden nog niet in de buurt gekomen van gebrek aan warm water en met een vermogen van 2200 Watt is de tank vlot weer vol.

Enige reden zou kunnen zijn dat bij koken of een kan thee zetten er met warm water wordt bijgevuld met een COP>1. Maar je zou dus bij je bouwer een schikking kunnen voorstellen (en anders eisen dat ze het alsnog doen). Dat levert wellicht nog meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
ArnaudYK schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Dit inderdaad. Ik zou niet gaan voor een ‘mini’ Quooker. Een 7 liter variant neemt misschien minder ruimte in, maar is minder fijn. En bij een gewone Quooker. Wij hebben er 1 (zonder warm water) en ik merk dat een warm water aansluiting echt geen meerwaarde zou hebben. Meestal is warm water: handen wassen, kopje afspoelen etc. Voordat het warme water uit de ketel bij je Quooker is heb je de kraan al uitgezet. Wij zijn tot op heden nog niet in de buurt gekomen van gebrek aan warm water en met een vermogen van 2200 Watt is de tank vlot weer vol.

Enige reden zou kunnen zijn dat bij koken of een kan thee zetten er met warm water wordt bijgevuld met een COP>1. Maar je zou dus bij je bouwer een schikking kunnen voorstellen (en anders eisen dat ze het alsnog doen). Dat levert wellicht nog meer op.
Je bedoelt 3 in plaats van 7? Of zie ik iets over het hoofd in het Quooker aanbod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
ArnaudYK schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:39:
Enige reden zou kunnen zijn dat bij koken of een kan thee zetten er met warm water wordt bijgevuld met een COP>1.
Zo werkt een Quooker niet.
De Quooker wordt altijd bijgevuld met koud water.
Alleen de warmwateraansluiting wordt eventueel vanuit je cv-ketel of warmwatervat gevoed. Kijk maar eens goed naar de aansluitschema's.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tadaaaaa we hebben warm water :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNGyEoul6oma_yKufyv4QE2u7Qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dK0ZRoNulnaWytXmUXCpOKPx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Hé top! Hoe is die spontaan uit de vloer gegroeid...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Conrado schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:07:
[...]

Hé top! Hoe is die spontaan uit de vloer gegroeid...?
Door heel hard te vloeken :+

Na het contact van gisteren kreeg ik vlak voor lunchtijd nog een mail:Of het volgens mijn keukenleverancier echt nodig was om een wamrwater leiding te hebben, want als dat niet zo was werd ergeen leiding gemaakt en mogen ze niet gebruikt worden ivm legionella (volgens mij is dat dan toch echt mijn verantwoording en niet die van de bouwer).
Ik heb toen duidelijk uitgelegd dat ik echt 3 leidingen naar mijn kraan heb: warm, koud en kokend.
Op de constructietekening zag ik dat er een 125mm mantelbuis zou moeten zijn van keuken naar bijkeuken dus ik heb geopperd dat het daar wellicht mee zou moeten lukken. Maar dan graag wel voor as dinsdag want dan word de keuken geplaatst.
Twee uur later zat de leiding er in :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Koffie schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:13:
[...]

Door heel hard te vloeken :+

Na het contact van gisteren kreeg ik vlak voor lunchtijd nog een mail:Of het volgens mijn keukenleverancier echt nodig was om een wamrwater leiding te hebben, want als dat niet zo was werd ergeen leiding gemaakt en mogen ze niet gebruikt worden ivm legionella (volgens mij is dat dan toch echt mijn verantwoording en niet die van de bouwer).
Ik heb toen duidelijk uitgelegd dat ik echt 3 leidingen naar mijn kraan heb: warm, koud en kokend.
Op de constructietekening zag ik dat er een 125mm mantelbuis zou moeten zijn van keuken naar bijkeuken dus ik heb geopperd dat het daar wellicht mee zou moeten lukken. Maar dan graag wel voor as dinsdag want dan word de keuken geplaatst.
Twee uur later zat de leiding er in :Y)
Netjes opgelost . .

Hier gaan ze beginnen met metselen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:01:

Wel kwamen we er vandaag achter dat de touch schakelaar voor de WtW in alle 3 sanitaire ruimtes gewoon op een batterijtje werken. Waarom er dan in godsnaam overal apart elektra is getrokken en ingebouwd (en dit ook op de muren erbij is geschreven) is mij een volledig raadsel.
Ik heb deze vraag dus neergelegd bij de bouwer, benieuwd waar ze mee gaan komen. Ze zullen de vraag wel weer neerleggen bij de onderaannemer en dat antwoord als feit terugleggen. Maar daar ben ik nu wel klaar mee, ik bouw met Selekthuis niet met een onderaannemer.
Dit was dus dezelfde onderaannemer als die van de waterleiding. Het antwoord lag dus geheel in lijn der verwachting:
U heeft destijds een extra WTW-schakelaar besteld. Tijdens de bouw was nog niet bekend welke voeding hiervoor benodigd zou zijn. Uit voorzorg is daarom een 230V-aansluiting gerealiseerd.

Later is gebleken dat de WTW-unit geen mogelijkheid bood om drie schakelaars aan te sluiten; dit is namelijk beperkt tot maximaal twee schakelaars. Om die reden is de installatie aangepast en is een draadloze variant toegepast.
Onzin, je weet als installateur dondersgoed wat wel en niet kan. Ze hebben gewoon niet die (veel te dure) trafotjes van 50 euro per stuk willen inkopen.
Maar ik heb me er bij neergelegd, ik vervang wel eens in de x tijd een batterijtje in 3 ruimtes.

Verdere voortgang hier:
- vloeren zijn klaar (nog wel een gedoetje over de kwaliteit van de plinten)
- eerste toilet is op voegen na helemaal klaar! Woohoooo! :Y)
- leiding en installatiewerk van beide badkamers loopt ook
- volgende week dindag word de keuken geplaatst

We komen er wel, het kost alleen zoveel energie om iedereen achter de broek aan te zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
@Koffie welke WTW is het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Brink Flair 400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Ohja wacht, ik weet 't weer. Wij hebben dezelfde idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
Frantic schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:25:
[...]

Je bedoelt 3 in plaats van 7? Of zie ik iets over het hoofd in het Quooker aanbod
Ja, moraal van het verhaal: ga voor 7 liter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-07 13:52
Frantic schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:49:
[...]

Architect heeft bij ons ook nog esthetische aanpassingen gedaan zonder dat wij daar een rekening van hebben gezien.

Ben wel benieuwd naar je schetsen.
Voorlopig ontwerp. Al het materiaal en de kleuren die je ziet zijn ter illustratie, want dat hebben we nog niet uitgekozen. Breedte van het geheel is 24,5m (hoofdgebouw is 13m).
Members only: concept
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door seanpaul op 27-06-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Kijk aan, dat is al een hele stap! Hoeveel kuub ga je uitkomen?

Ben benieuwd naar je indeling, want ik denk van binnen naar buiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 10:46
seanpaul schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:05:
[...]

Voorlopig ontwerp. Al het materiaal en de kleuren die je ziet zijn ter illustratie, want dat hebben we nog niet uitgekozen. Breedte van het geheel is 27,5m (hoofdgebouw is 13m).

***members only***
Da's een flinke kiet, maar ik vind die doorlopende kozijnen wel gaaf zo. Wel, meteen een ontwerp waar je vanaf begin af aan heel goed na moet denken over de zonwering, hoe is de oriëntatie?

Ik zie nog geen enkel raam/dakkapel op zolder, is dat bewust?

[ Voor 5% gewijzigd door big bang op 27-06-2025 11:21 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
[...]

Voorlopig ontwerp. Al het materiaal en de kleuren die je ziet zijn ter illustratie, want dat hebben we nog niet uitgekozen. Breedte van het geheel is 27,5m (hoofdgebouw is 13m).

***members only***
Gaaf! Ik ben benieuwd hoe je t verder gaat fine tunen 💪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seanpaul
Conrado schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:15:
[...]

Kijk aan, dat is al een hele stap! Hoeveel kuub ga je uitkomen?

Ben benieuwd naar je indeling, want ik denk van binnen naar buiten :)
Gisteren werd gezegd dat we op zo’n 1.100 kuub uitkomen. Moeilijk voor te stellen wat dat precies betekent qua formaat. Wat je op de foto trouwens niet ziet: er is een uitbouw van 3,5 bij 5 meter.

De binnenindeling staat nog niet vast — daar zijn we nog volop over aan het puzzelen. Nu iets delen heeft weinig zin, want het verandert bijna wekelijks.
De vide bijvoorbeeld: die krijgt nu een overloop richting de trap naar zolder. Dat idee hebben we afgekeken van de GH2-woning van Groothuis 😅. Maar dat betekent ook dat er aan de buitenkant nog een paneel bij moet, want op dat punt ligt nu nog een vloer op halve hoogte. Precies zo’n wijziging dus, waardoor het interieur volgende week alweer anders zal zijn.

We ontwerpen bovendien heel bewust vanuit ons eigen perspectief: wat zie je als je de voordeur opent? Word je meteen geconfronteerd met jassen, schoenen en rommel? Of voelt het rustig?
Ook proberen we looproutes zoveel mogelijk langs muren te laten verlopen — zo min mogelijk “kruisverkeer” in huis. Alles moet eigenlijk lazy by design zijn: vooraf slim ingericht, zodat het straks als vanzelf goed werkt, zonder dat we achteraf moeten bijsturen.

Ook de achterkant van het huis wordt nog aangepast, met meer glaspartij. Dat kost wat, maar het is eigenlijk gewoon wisselgeld, want raam hoeft niet gestuukt te worden 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seanpaul
big bang schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Da's een flinke kiet, maar ik vind die doorlopende kozijnen wel gaaf zo. Wel, meteen een ontwerp waar je vanaf begin af aan heel goed na moet denken over de zonwering, hoe is de oriëntatie?

Ik zie nog geen enkel raam/dakkapel op zolder, is dat bewust?
Zolder heeft een indeling van 3 ruimtes. De helft zal slaapkamer zijn met 2 dakramen op het zuiden en 2 op het westen. De andere helft is in 2 opgedeeld, een berging en een logeerkamer (met 2 dakramen voor de logeerkamer).

Voorgevel van het huis staat op het noorden (heel iets naar het oosten gekanteld).

Edit: correctie met betrekking tot de breedte. Het is 23,5 ipv 27,5m. Kavelbreedte is 25,8. Ik had 28,5 in m’n hoofd 😅

[ Voor 8% gewijzigd door seanpaul op 27-06-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
seanpaul schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:29:
[...]
De binnenindeling staat nog niet vast — daar zijn we nog volop over aan het puzzelen. Nu iets delen heeft weinig zin, want
We ontwerpen bovendien heel bewust vanuit ons eigen perspectief: wat zie je als je de voordeur opent? Word je meteen geconfronteerd met jassen, schoenen en rommel? Of voelt het rustig?
Ook proberen we looproutes zoveel mogelijk langs muren te laten verlopen — zo min mogelijk “kruisverkeer” in huis. Alles moet eigenlijk lazy by design zijn: vooraf slim ingericht, zodat het straks als vanzelf goed werkt, zonder dat we achteraf moeten bijsturen.
Goed bezig, zorg dat het allemaal klopt!
Ook de achterkant van het huis wordt nog aangepast, met meer glaspartij. Dat kost wat, maar het is eigenlijk gewoon wisselgeld, want raam hoeft niet gestuukt te worden 😄
Mwah, dat betwijfel ik.
Glas is duurder dan stüc. Daarnaast zijn er constructieve aspecten: er staat nog een verdieping bovenop en voor dat je het weet is er extra staal en zo nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:04:
[...]

Goed bezig, zorg dat het allemaal klopt!

[...]

Mwah, dat betwijfel ik.
Glas is duurder dan stüc. Daarnaast zijn er constructieve aspecten: er staat nog een verdieping bovenop en voor dat je het weet is er extra staal en zo nodig.
Yep , wij hebben grote ramen en dat kost heel wat extra staal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Toch wel machtig hoor om zo’n voorgespannen H profiel te zien ingebouwd worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Arme bouwvakkers … bij ons komt woensdag de breedplaat vloer . -O-

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 28-06-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
backupdevice schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:12:
Arme bouwvakkers … bij ons komt woensdag de breedplaat vloer . -O-
Koelbox met ijsjes langsbrenfne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Frantic schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:25:
[...]

Koelbox met ijsjes langsbrenfne
Idd . Hebben heel de vriezer voor hen vol liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:02
[...]

Voorlopig ontwerp. Al het materiaal en de kleuren die je ziet zijn ter illustratie, want dat hebben we nog niet uitgekozen. Breedte van het geheel is 24,5m (hoofdgebouw is 13m).

***members only***
Amerikaanse naam, Amerikaans huis.. ;)
Niet mijn smaak, maar ik kan het wel erg waarderen. Mooi ontwerp en staat als een huis :*) (y)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Het is hier - Noordzijde schaduw - nu 31,8 °C buiten, binnen is het 21,6 °C. Het voelt als een koelkast als je van buiten komt.
Wij gebruiken buitenjaloezieën en vloerkoeling. We hebben nog geen airco’s, maar dat lijkt ook niet nodig.

Enkel in de kelder loopt de luchtvochtigheid behoorlijk op, door de condenserende warme lucht. Daar moeten we nog wat op bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:08:
Het is hier - Noordzijde schaduw - nu 31,8 °C buiten, binnen is het 21,6 °C. Het voelt als een koelkast als je van buiten komt.
Wij gebruiken buitenjaloezieën en vloerkoeling. We hebben nog geen airco’s, maar dat lijkt ook niet nodig.

Enkel in de kelder loopt de luchtvochtigheid behoorlijk op, door de condenserende warme lucht. Daar moeten we nog wat op bedenken.
Wat is de orientatie van de rest van de ramen? En afmetingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 16:12

Een airco kan heel goed ontvochtigen :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
backupdevice schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:50:
Wat is de orientatie van de rest van de ramen? En afmetingen?
Dit is pal zuid en veel glas. Even een foto waarbij de buitenjaloezieën opgetrokken zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Ls7FNLYL/KVL-115.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Batilan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:53:
[...]
Een airco kan heel goed ontvochtigen :*)
We een ontvochter besteld.
Nadeel van een airco is dat we dan door de kelderwand moeten. Dat kàn, maar liever niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Dit is pal zuid en veel glas. Even een foto waarbij de buitenjaloezieën opgetrokken zijn.

[Afbeelding]
Thx. Wij krijgen veel glas op west en noord west . Ook met Screens beneden en jaloezien boven. Ook Vloerkoeling dua was ff benieuwd hoe dat bij jou was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Conrado schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:18:
[...]

We een ontvochter besteld.
Nadeel van een airco is dat we dan door de kelderwand moeten. Dat kàn, maar liever niet :)
Snap ik, ik ben ook erg voorzichtig met de kelderwanden, niets boren, maar plakken :).
Overigens heb ik nu wel spijt dat ik geen airco binnenunit in de kelder heb gepland, niet zozeer vanwege koelen, maar omdat de verwarming hier in maart meest al uit kan blijven (althans dit jaar), terwijl de kelder (die als verblijfsruimte wordt gebruikt) dan nog best wel afkoelt, nu moeten we dus t.b.v. de kelder nog wat langer door stoken. Maar om nu de 3-weg split buiten unit voor een 4-weg split in te wisselen gaat me op dit moment wat ver (staat wel vlak bij de kelder, zou eventueel via een koekoek naar binnen kunnen)

Wij hebben inderdaad ook een ontvochtiger aangeschaft: De Qlima Cube D720, niet mooi, wel praktisch met een groot reservoir en eenvoudig te legen. Al was een airco unit daarvoor ook wel handig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:17:
[...]

[Afbeelding]
Heb je toevallig ook een foto met die postbus raam aan de andere kant. Wij krijgen dezelfde kozijnen en een hoek in het kozijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-07 17:48

Het enige nadeel van vloerkoeling is dat het oncomfortabel aan kan voelen als je op blote voeten loopt. In de badkamer beter niet aanzetten want dat leidt tot condensatie op de vloeren.

Nu hebben wij 4 maanden na oplevering een uitleg van de installaties gehad, volgens de installateur zit er op de WTW (Zehnder) en waarschijnlijk ook bij andere merken een optie om te ontvochtigen.Ik heb het nog niet geprobeerd maar misschien helpt dit al een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
whipcheck schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:08:
[...]
Het enige nadeel van vloerkoeling is dat het oncomfortabel aan kan voelen als je op blote voeten loopt. In de badkamer beter niet aanzetten want dat leidt tot condensatie op de vloeren.

Nu hebben wij 4 maanden na oplevering een uitleg van de installaties gehad, volgens de installateur zit er op de WTW (Zehnder) en waarschijnlijk ook bij andere merken een optie om te ontvochtigen.Ik heb het nog niet geprobeerd maar misschien helpt dit al een beetje.
Inderdaad heeft met name Zehnder een optie voor een enthalpiewisselaar, de andere merken bij mijn weten (nog) niet (heb zelf een Ducobox Energy Premium). Was in eerste instantie ook wel bevreesd voor erg droge lucht in de winter. Is in de afgelopen (1e) winter in ons nieuwe huis erg meegevallen, maar ja ook niet erg koud/droog weer geweest (vooral erg vochtig weer), en we hebben waarschijnlijk ook nog wel bouwvocht in de woning wat het effect van droge lucht in de winter dempt.

Hier een verkooppraatje van Zehnder, wat volgens mij niet heel erg klopt: in de winter is de lucht buiten niet per definitie droog, eerder vochtig. Alleen als je een aantal dagen achter elkaar flinke vorst hebt zal de luchtvochtigheid buiten flink lager worden.

Wat wèl altijd het geval is, dat de relatieve luchtvochtigheid van de buitenlucht (die in de "winter" vaak > 90% is) flink omlaag gaat doordat deze wordt opgewarmd (bijvoorbeeld 90% RV bij 5 graden buiten is ca 35% RV bij 20 graden binnen met dezelfde hoeveelheid vocht in de lucht).

Zie ook het enthalpiewisselaar topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:09
whipcheck schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:08:
[...]

Wij hebben beneden de vloerkoeling uitgezet en alleen boven aan. Met een baby van 8 maanden die rond kruipt is een vloer van 18 graden inderdaad niet zo comfy :+ De badkamer kan niet koelen, dit is in de verdeler van de vloerverwarming uitgeschakeld. Wat trouwens ook fijn is want nu loop je van een koude vloer naar een relatief warme vloer en lijkt t net alsof de vloerverwarming aanstaat in de badkamer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
backupdevice schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:05:
Heb je toevallig ook een foto met die postbus raam aan de andere kant. Wij krijgen dezelfde kozijnen en een hoek in het kozijn :)
Sorry, maar ik heb even geen idee wat je bedoeld....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Sorry, maar ik heb even geen idee wat je bedoeld....?
rechterkant van die foto laat een half hoog raam zien. Heb je daar een foto van?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frantic
@Batilan er zijn meerdere merken met enthalpiewisselaar hoor.. Brink bijvoorbeeld ook

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Batilan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:27:
Maar om nu de 3-weg split buiten unit voor een 4-weg split in te wisselen gaat me op dit moment wat ver (staat wel vlak bij de kelder, zou eventueel via een koekoek naar binnen kunnen)
Dat gaat ivm het veel te hoge minimum vermogen van die unit sowieso niet lukken. Voor zo'n kelder die meestal enkel wordt verwarmd kun je veel beter een single-split kopen. Voor meer details: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Andrehj schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:19:
[...]

Dat gaat ivm het veel te hoge minimum vermogen van die unit sowieso niet lukken. Voor zo'n kelder die meestal enkel wordt verwarmd kun je veel beter een single-split kopen. Voor meer details: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2
Die kan ik dan weer niet lekker kwijt buiten. Te laag minimaal vermogen kan ik vast oplossen door 2 units aan te zetten, en een raampje open :*) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
backupdevice schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:22:
[...]

rechterkant van die foto laat een half hoog raam zien. Heb je daar een foto van?
Bedoel je dit hoekraam...?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/P57zz5dz/KVL-122.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:29

Heerlijk, bij ons is het in huis ook 20 graden ondanks de hoge buitentemperatuur door middel van:

*Zonwering
*Vloerkoeling
*Airco’s (elke verdieping zijn eigen, singlesplit dus)

Enkel staat de WTW nog steeds niet aan, hopelijk komt morgen eens de installateur opdraven, want dit duurt een eeuwigheid.

Verder inmiddels de eerste klusweek erop zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Yes thx . Mooi huis man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Dank je wel :)

Nog ter info. Het raam heeft geen dragende functie. We hebben een 'gat' gemetseld en een L-profiel gelast dat in de verdiepingsvloer verankerd is om de stenen boven het gat te dragen...

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xjXLpr1T/KVL-123.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-07 16:21
Ik neem aan dat de kelder volledig rondom geïsoleerd is? Heb je hem ook meegenomen in het ventilatiesysteem, en wordt er dan ingeblazen en/of afgezogen of beide? Gebruik je je een enthalpiewisselaar?
Ik neem aan dat je de vloerkoeling niet in de kelder aan hebt staan?

Ik ben zelf ook bezig met een nieuwbouwproject met volledige onderkeldering en vraag me af of dit te voorkomen is zonder het plaatsen van losse ontvochtiger(s). Daarom ben ik zeer benieuwd naar jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Tweedehans schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:31:
Ik neem aan dat de kelder volledig rondom geïsoleerd is? Heb je hem ook meegenomen in het ventilatiesysteem, en wordt er dan ingeblazen en/of afgezogen of beide? Gebruik je je een enthalpiewisselaar?
Ik neem aan dat je de vloerkoeling niet in de kelder aan hebt staan?
3x Ja; rondom geïsoleerd, ventilatie en enthalpiewisselaar, maar dit probleem komt hier van iets anders. We parkeren in de garage en als die deur (5x2.2 m) opengaat komt er een klap warme lucht binnen, die dan condenseert. En de garage zit logischerwijs niet op het ventilatiesysteem.

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic