Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
ArnaudYK schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:52:
[...]

We krijgen een alles in 1 unit (Nilan compact S). Dus evt bijverwarmen via de WTW en ook warm water via de WTW. Dus geen buitenunit als warmtepomp nodig.
Verder geen vloerverwarming of radiatoren op 1 extra kleine electrische radiator na (<1kW). Dit voor de slechtste dagen (geen zon wel kou).

Maar naast energieverbruik hoop ik ook te winnen op comfort. Huis is volgens passief huis principes gebouwd (daar had ik ook een speciale adveiseur voor en architect die dit snapt).
Dat is een ventilatiewarmtepomp.

Ik zit niet zo in de passieve huizen, maar ook die zullen 's winters toch verwarmd worden.
Je hebt altijd warmteverlies, en dit zul je dus moeten compenseren met verwarming, hoe had je dit in gedachten :?

En een ventilatiewarmtepomp kan de te verwarmen lucht nooit warmer krijgen dan de afgezogen lucht zonder gebruik van (extra) elektriciteit.

En hoe kun je gaan "winnen" op comfort bij het niet toepassen van vloerverwarming, die snap ik niet zo goed?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Grolsch schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:26:
[...]

Ik zit niet zo in de passieve huizen, maar ook die zullen 's winters toch verwarmd worden.
Je hebt altijd warmteverlies, en dit zul je dus moeten compenseren met verwarming, hoe had je dit in gedachten :?

En een ventilatiewarmtepomp kan de te verwarmen lucht nooit warmer krijgen dan de afgezogen lucht zonder gebruik van (extra) elektriciteit.

En hoe kun je gaan "winnen" op comfort bij het niet toepassen van vloerverwarming, die snap ik niet zo goed?
Je hebt ook in de winter zon die naar binnen kan schijnen, plus je hebt allerlei apparatuur in huis die sowieso warmte genereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:56
Grolsch schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:26:
[...]

Klopt het is een ventilatiewarmtepomp, maar met ingebouwde WTW (ik zei alleen dat we geen buitenunit hadden). Die heeft genoeg vermogen om ook in de winter te verwarmen, bij mindere isolatie zou er onvoldoende vermogen zijn. Bij verwarming via ventilatie wordt wel de hele woning verwarmd. Al heb je niet veel verschil tussen ruimtes vanwege de WTW hebben we dus toch nog een radiator voor evt verwarming in de woonkamer. De meeste warmte komt echter door een uitgekiend ontwerp met betrekking tot ramen (zonnewarmte). De koudste dagen in NL zijn vaak ook zonnig, dus dan is bijverwarmen niet nodig.

Verder wordt de woning verwarmd door 2 mensen (ca 100 watt per stuk) en 4 katten ;) Ook bij koken, een was draaien etc ontstaat warmte. Vloerverwarming is zware overkill in ons geval. Maar goed, het huis wordt nu gebouwd dus we moeten het nog ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Hielko schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:29:
[...]

Je hebt ook in de winter zon die naar binnen kan schijnen, plus je hebt allerlei apparatuur in huis die sowieso warmte genereert.
Zijn de passieve huizen van tegenwoordig dan zo goed geïsoleerd dat er helemaal geen verwarming nodig is verder?
ArnaudYK schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:40:
[...]

Klopt het is een ventilatiewarmtepomp, maar met ingebouwde WTW (ik zei alleen dat we geen buitenunit hadden). Die heeft genoeg vermogen om ook in de winter te verwarmen, bij mindere isolatie zou er onvoldoende vermogen zijn. Bij verwarming via ventilatie wordt wel de hele woning verwarmd. Al heb je niet veel verschil tussen ruimtes vanwege de WTW hebben we dus toch nog een radiator voor evt verwarming in de woonkamer. De meeste warmte komt echter door een uitgekiend ontwerp met betrekking tot ramen (zonnewarmte). De koudste dagen in NL zijn vaak ook zonnig, dus dan is bijverwarmen niet nodig.

Verder wordt de woning verwarmd door 2 mensen (ca 100 watt per stuk) en 4 katten ;) Ook bij koken, een was draaien etc ontstaat warmte. Vloerverwarming is zware overkill in ons geval. Maar goed, het huis wordt nu gebouwd dus we moeten het nog ervaren.
WTW heeft wel een goed rendement, maar geen 100%, volgens mij max 95%, maar dan heb je nog 5% ventilatieverlies, en je hebt natuurlijk altijd je reguliere warmteverlies door de thermische schil van de woning.

Maar ik heb geen ervaring met zulke passieve huizen, maar ik kan me niet voorstellen dat je in de winter bij -10, wind, sneeuw en regen je woning warm kunt houden zonder verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
Grolsch schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:52:
[...]

Zijn de passieve huizen van tegenwoordig dan zo goed geïsoleerd dat er helemaal geen verwarming nodig is verder?

[...]

WTW heeft wel een goed rendement, maar geen 100%, volgens mij max 95%, maar dan heb je nog 5% ventilatieverlies, en je hebt natuurlijk altijd je reguliere warmteverlies door de thermische schil van de woning.

Maar ik heb geen ervaring met zulke passieve huizen, maar ik kan me niet voorstellen dat je in de winter bij -10, wind, sneeuw en regen je woning warm kunt houden zonder verwarming.
Er staat toch nergens dat er helemaal geen verwarming is? Met de Nilan kun je de uitgeblazen lucht nog verder via warmtepomp koelen om de ingeblazen lucht bij te verwarmen. Daarnaast zijn er allerlei andere warmtebronnen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:49
In extreme situaties wordt er bij een Passief huis volgens mij ook nog elektrisch bijverwarmd.

Volgens Passive house zijn de eisen voor een Passief huis m.b.t. verwarming: maximaal 15kWh per m2 woonoppervlak per jaar of 10W per m2 in pieksituaties. Dat laatste zou dus voor een woning met 150m2 woonoppervlak slechts 1,5kWh zijn. Zelfs met een elektrisch element met COP1 is dat in die extreme situaties weinig verbruik.

https://passivehouse.com/...ve-house-requirements.htm

@ArnaudYK ik ben heel benieuwd hoe je passief huis gaat bevallen. Ik vind het een erg interessant concept. Ook als je b.v. de ambitie hebt om jaarrond zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn wat energie betreft is een Passief huis een hele grote stap in de juiste richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ArnaudYK schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Er staat toch nergens dat er helemaal geen verwarming is? Met de Nilan kun je de uitgeblazen lucht nog verder via warmtepomp koelen om de ingeblazen lucht bij te verwarmen. Daarnaast zijn er allerlei andere warmtebronnen in huis.
Ik ben niet zo goed bekend met het "ventilatie warmtepomp principe".
Als ik het goed begrijp gebruikt deze de afgezogen ventilatielucht als bron om de toegevoerde ventilatielucht verder te verwarmen dan wat de WTW al gedaan heeft :?

Maar daar zal dan dus wel een element ofzo inzitten, en als je inderdaad zo weinig warmteverlies hebt hoeft dat nog niet eens erg te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
Grolsch schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:36:
[...]

Ik ben niet zo goed bekend met het "ventilatie warmtepomp principe".
Als ik het goed begrijp gebruikt deze de afgezogen ventilatielucht als bron om de toegevoerde ventilatielucht verder te verwarmen dan wat de WTW al gedaan heeft :?
Yup. Met als voorbeeldje (met enigzins fictieve getallen exacte COP weet ik niet bij deze temperaturen).

Binnen is het 20C en buiten 0C. Buitenlucht gaat via de WTW en wordt verwarmd tot 18C. De binnenlucht wordt gekoeld tot 2C.
Vervolgens gaat de binnenlucht naar de warmtepomp en wordt gekoeld tot -5C. De warmte wordt afegegeven aan de buitenlucht die verder wordt verwarmd tot 27C. Dat komt dan je kamers ingeblazen. Overigens doet ie hetzelfde truukje voor het verwarmen van water. In de zomer kan ie iets koelen (veel minder dan een airco) door het systeem om te draaien. Sterker nog als je water aan het opwarmen bent kost dat niks extra's.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 23:48
Eergisteren gebeld met de aannemer (prefabbouwer) wanneer ze nu willen gaan beginnen.
Nog voordat de grond van ons was hadden ze zonder communicatie zelf 22 mei uitgekozen om te beginnen maar de grond is pas sinds 11 juni van ons dus dat ging niet.
Een week voor de overdracht gebeld dat we zouden emailen (zwart op wit) als het kavel echt van ons zou zijn.
Direct na de notaris (oke en een klein bubbels moment op ons lapje onkruid) gedaan.
Ook netjes doorgegeven wanneer de bouwaansluiting (pas 28 oktober) aangesloten wordt.
En toen bleef het stil vanuit hen, niet eens "bedankt, ontvangen etc.".

Toch maar eens gebeld dan en het blijkt dat ze de eerste week van september willen gaan beginnen met de fundering uitgraven maar daarna gewoon doorgaan zonder stroom, want dat was niet nodig.
Pas bij het afwerken en als dat eerder is komt er een aggregaat.

Had niet erop gerekend voor de kerst er in te zitten maar dat blijkt opeens toch heel realistisch.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:03
Nou, de financiering zit in de afrondende fase. #fingerscrossed

Vergunningsaanvraag zit in de laatste fase (welstand, stedenbouwkundig is 't goedgekeurd)

Als dat rond is, m.n. het eerste, dan zal ik hier wat meer over de plannend delen 8-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-09 21:04
nils7 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:49:
Eergisteren gebeld met de aannemer (prefabbouwer) wanneer ze nu willen gaan beginnen.
Nog voordat de grond van ons was hadden ze zonder communicatie zelf 22 mei uitgekozen om te beginnen maar de grond is pas sinds 11 juni van ons dus dat ging niet.
Een week voor de overdracht gebeld dat we zouden emailen (zwart op wit) als het kavel echt van ons zou zijn.
Direct na de notaris (oke en een klein bubbels moment op ons lapje onkruid) gedaan.
Ook netjes doorgegeven wanneer de bouwaansluiting (pas 28 oktober) aangesloten wordt.
En toen bleef het stil vanuit hen, niet eens "bedankt, ontvangen etc.".

Toch maar eens gebeld dan en het blijkt dat ze de eerste week van september willen gaan beginnen met de fundering uitgraven maar daarna gewoon doorgaan zonder stroom, want dat was niet nodig.
Pas bij het afwerken en als dat eerder is komt er een aggregaat.

Had niet erop gerekend voor de kerst er in te zitten maar dat blijkt opeens toch heel realistisch.
In september beginnen en voor de Kerst erin? Dat is wel heel snel, of wordt het een klein huisje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:23
ArnaudYK schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:40:
[...]

Nu komen we natuurlijk dicht bij de PHPP berekeningen.
Ik zie dat ze in Nederland nog steeds met pakket 9.x werken, en in Duitsland reeds met pakket 10.
Worden en voor de Nederland markt aanpassingen gedaan? Of waardoor de achterstand?’

Kan je in. Phpp zelf materialen invoegen? Zag bij de demo output b.v niets over folies e.t.c. Of het creëren van dubbele stud buiten wanden? Of een berekening van een pelletkachel met CV aansluiting.

Vind Abacus.de wel erg prettig, helaas geen ventilatie, koeling en zon instraling erbij.

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Rien43 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:13:
[...]

In september beginnen en voor de Kerst erin? Dat is wel heel snel, of wordt het een klein huisje?
Ze hebben altijd gezegd 6 weken op de bouwplaats nodig te hebben, ook daarna begint de afwerking.
Maar dat is dan nog twee maanden tot kerst.
Zou net aan kunnen 8)

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35
Ik ben me momenteel aan het oriënteren. Als ik de inspiratie tekeningen en wat filmpjes van realisatie bekijk, dan lijkt bij diverse catalogusbouwers dat ze de vlieringvloer van hout zonder verdere akoestische isolatie maken (bijv bij ghb de gl6). Wat is jullie ervaring met een zoldervloer van hout? Ik vraag me dit met name af in relatie tot geluidsoverdracht tussen de ruimtes op de eerste verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:59
Jelmer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:48:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren. Als ik de inspiratie tekeningen en wat filmpjes van realisatie bekijk, dan lijkt bij diverse catalogusbouwers dat ze de vlieringvloer van hout zonder verdere akoestische isolatie maken (bijv bij ghb de gl6). Wat is jullie ervaring met een zoldervloer van hout? Ik vraag me dit met name af in relatie tot geluidsoverdracht tussen de ruimtes op de eerste verdieping.
Als je dit overweegt zou ik bij de modelwoningen gaan kijken, bij de omschrijving staat:

2.22 Uitvoering zoldervloer
De zolder is bereikbaar met een 3-delige vlizotrap. De zoldervloer is afgetimmerd met plaatmateriaal
18 mm dik. Maximale belasting zoldervloer 100 kg/m2.

Let op, dit is bij een standaarduitvoering. Wanneer je voor een 53° kap + vaste trap kiest zullen ze de zoldervloer verzwaren (weet niet wat het dan wordt) hier worden extra kosten voor berekend.

Wij hebben voor de 53° graden kap + verhoogde borstwering + vaste trap naar de zolder gekozen.
Zonder deze extra's heb je meer een bergzolder dan een woonruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 16:44
We hebben nog een praktische vraag.
We krijgen een HEA 120 ingestort in de vloer welke uit het beton zal steken. (en zal afdragen via een koker naar de fundering) Kunnen we ook een balk instorten welke verzonken is of in de menie zit? Om roestvorming en betonrot te voorkomen.

Of moet die onbehandeld zijn en vervolgens het deel wat uitsteekt goed in de menie zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:25
De balk zal al behandeld zijn als deze op de bouw komt. Waarschijnlijk in de menie als deze alleen maar binnen zit.

Nu vraag ik me af waarom niet geheel ingestort, en hea120 is +/- 12 cm hoog

[ Voor 26% gewijzigd door Rob-T6 op 01-07-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
whipcheck schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:30:
[...]

Als je dit overweegt zou ik bij de modelwoningen gaan kijken, bij de omschrijving staat:

2.22 Uitvoering zoldervloer
De zolder is bereikbaar met een 3-delige vlizotrap. De zoldervloer is afgetimmerd met plaatmateriaal
18 mm dik. Maximale belasting zoldervloer 100 kg/m2.

Let op, dit is bij een standaarduitvoering. Wanneer je voor een 53° kap + vaste trap kiest zullen ze de zoldervloer verzwaren (weet niet wat het dan wordt) hier worden extra kosten voor berekend.

Wij hebben voor de 53° graden kap + verhoogde borstwering + vaste trap naar de zolder gekozen.
Zonder deze extra's heb je meer een bergzolder dan een woonruimte.
Bezoekje bij gub staat op de planning. In het gebied waar wij naar kijken en nog kavels gaan komen staan meer van soortgelijke woningen, dus ook daar kan ik eens te raden gaan. Sinds vorige week wordt er in datzelfde stuk ook nog een gebouwd, grondvlak lijkt exact een gl6 en kan ik dus ook eens van dichtbij kijken hoe de constructie eruit ziet tijdens de bouw.

Hetgeen je omschrijft is precies wat ik ook in gedachten heb. Als je het wil delen, aan welke orde van grootte aan meerkosten moet je aan denken?

[ Voor 8% gewijzigd door Jelmer op 01-07-2024 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:28
jan011 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:37:
We krijgen een HEA 120 ingestort in de vloer welke uit het beton zal steken. (en zal afdragen via een koker naar de fundering) Kunnen we ook een balk instorten welke verzonken is of in de menie zit? Om roestvorming en betonrot te voorkomen.
Nee, volledig in de menie.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1RWwsQBk/KVL32.jpg

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

evol

hello world

@Jelmer Foto van de zoldervloer terwijl deze op onze GL6 gehezen werd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGWbp2F1pputWfNn_Djelk84VY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FzA28v8m35acSXcuxAvVDKo.jpg?f=fotoalbum_large

53 graden kap, plafond begane grond verhoogd naar 280cm.
Zolder is zeker bruikbaar, maar voor ons wel logeer ruimte aan een kant en WTW aan andere kant.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 10:04
Ik blijf zwaar respect houden voor de monteurs die door hier en daar een pijpje omhoog te steken een werkende e-installatie weten op te leveren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
evol schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:59:
@Jelmer Foto van de zoldervloer terwijl deze op onze GL6 gehezen werd:

[Afbeelding]

53 graden kap, plafond begane grond verhoogd naar 280cm.
Zolder is zeker bruikbaar, maar voor ons wel logeer ruimte aan een kant en WTW aan andere kant.
Tnx! En qua acoustiek/geluidsoverdracht tussen de kamers op de verdieping, kun je daar iets over vertellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

Jelmer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Tnx! En qua acoustiek/geluidsoverdracht tussen de kamers op de verdieping, kun je daar iets over vertellen?
We wonen er nog niet dus lastig te zeggen.

Met lopen erop merk ik wel verschil in vloer natuurlijk. Het is minder massief.
Er ligt nu wel een ondervloer en dan vloerbedekking op. Dat dempt wel enigszins.

Logeer deel tijdens afbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVfEvphsxwFsMFKsjlSwwxxY50g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y60Tq119k1c3ITtYjIcEjzwo.jpg?f=fotoalbum_large

Nu dus vloerbedekking erop.
Let wel op met WTW buizen ook. Die liggen rechts in het afgetimmerde deel en voor deze kamer aan beide zijden van de zolder.

Die buizen lagen in praktijk anders dan op tekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
ybos schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:06:
[...]

Ik blijf zwaar respect houden voor de monteurs die door hier en daar een pijpje omhoog te steken een werkende e-installatie weten op te leveren _/-\o_
Dank je wel!
De hele installatie hebben we zelf gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
evol schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:06:
[...]

We wonen er nog niet dus lastig te zeggen.

Met lopen erop merk ik wel verschil in vloer natuurlijk. Het is minder massief.
Er ligt nu wel een ondervloer en dan vloerbedekking op. Dat dempt wel enigszins.

Logeer deel tijdens afbouw:
[Afbeelding]

Nu dus vloerbedekking erop.
Let wel op met WTW buizen ook. Die liggen rechts in het afgetimmerde deel en voor deze kamer aan beide zijden van de zolder.

Die buizen lagen in praktijk anders dan op tekening.
Dit is dus zonder verhoogde borstwering?
Wij laten deze 40cm verhogen waardoor het netto vloeroppervlak op 1e verdieping en zolder toeneemt.

Het plafond op de 1e verdieping blijft even hoog maar de schuine kant begint iets later.

Plafond op zolder wordt 40 cm hoger waardoor er ineens een stuk meer bruikbare ruimte is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

whipcheck schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:20:
[...]

Dit is dus zonder verhoogde borstwering?
Klopt, alleen plafond op begane grond verhoogd naar ca. 280 cm.
Verder verhogen konden we niet ivm het bestemmingsplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steeky
  • Laatst online: 03-09 18:53
Benieuwd naar jullie ervaringen hier.
Wij krijgen deze week te horen of we eigenaren worden van een kavel.

Heb 3 verschillende bouwers op het oog:
- Prefab hout
- Prefab beton
- Combinatie prefab / traditioneel

Nog voor nadelen die jullie misschien al ervaringen mee hebben waar ik rekening mee kan houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
steeky schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:02:

- Prefab hout
- Prefab beton

Nog voor nadelen die jullie misschien al ervaringen mee hebben waar ik rekening mee kan houden?
Volgens mij staat dit topic daar al vol mee (in feite vraag je in bovenstaande post of iemand even dit topic voor je wil samenvatten...). Ik zou het topic gewoon lezen, dan zit je er aardig in.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 03-07-2024 11:18 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7

- Prefab hout
- Prefab beton

Spannend voor het kavel.
Denk eigenlijk alleen mensen die meerdere huizen hebben laten bouwen en voor verschillende types hebben gekozen je echt het verschil kunnen vertellen.
En dat is een enkeling die hopelijk hier terug in kijkt.

Er zijn er wel zat die 1 van je 3 opties heeft gekozen en daar over kan vertellen.
Wij hebben voor prefab beton gekozen maar ze moeten nog beginnen met bouwen dus kan je er helaas weinig over vertellen hoe dat in de praktijk uit pakt.
Gezien alleen de bouw nog moet starten, kan ik je alleen vertellen dat ons is aangeraden om rekening te houden met toekomstige verbouwingen, ofwel kamers bij elkaar trekken etc. Aangezien beton wel beton is, tuurlijk kan het eruit maar als je nog twijfelt kun je beter nu zelf een gipswandje zetten.
En met wifi is het best duur omdat je meer Cat-6 moet laten aanleggen.
We hebben bijna in elke ruimte dit aan laten leggen omdat de wifi gewoon niet ver schijnt te komen, zelfs naar eigen zeggen van de pre-fab bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Kun je aangeven waarom je juist voor deze drie prefab-varianten gaat? Wat is bepalend voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steeky
De reden waarom we voor prefab kiezen is omdat we zelf weinig tot geen ervaring hebben met bouwen.
Het kiezen voor prefab zal er (hopelijk) voor zorgen dat een hoop zaken duidelijk zijn in tegenstelling tot bouwen met een aannemer.

De laatste optie / combinatie neigen wij nu het meeste naar, dit omdat de snelheid waarmee gebouwd wordt ons aanspreekt + het is een degelijke constructie, bij houtskeletbouw is dit voor mijn gevoel toch anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:14
steeky schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:20:
De reden waarom we voor prefab kiezen is omdat we zelf weinig tot geen ervaring hebben met bouwen.
Het kiezen voor prefab zal er (hopelijk) voor zorgen dat een hoop zaken duidelijk zijn in tegenstelling tot bouwen met een aannemer.

De laatste optie / combinatie neigen wij nu het meeste naar, dit omdat de snelheid waarmee gebouwd wordt ons aanspreekt + het is een degelijke constructie, bij houtskeletbouw is dit voor mijn gevoel toch anders.
Ik denk dat je je nog even achter de oren moet krabben.
Prefab zou ik eerder kwalificeren als moeilijk, omdat je echt alles van tevoren moet bedenken, terwijl bij traditionele bouw je veel in het werk nog kan aanpassen.
Ook de snelheid kan je vraagtekens bij zetten, tenzij je met standaard elementen gaat werken en je je ontwerp daarop aanpast.

Je komt een beetje over als ik toen ik jaren geleden begon: veel aannames op basis van logisch denken gebaseerd op gebrekkige kennis.
Ik zou me er meer in verdiepen of de techniek juist loslaten en overlaten aan de professionals.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Ik denk, dat je dan jezelf juist beperkt.

Prefab is een bouwwijze, en heeft weinig met het 'gedoe' van nieuwbouw te maken. Het grote verschil is dat er heel veel vooraf gebeurd, waardoor de tijd op de bouwplaats beperkt blijft. In totaal is de doorlooptijd wat korter, maar niet significant als je .dat vergelijkt met efficiënte voorbereide bouw.

Wat niet duidelijk is wat je bedoeld met je gebrek aan ervaring met bouw; ben je opzoek naar een soort casco dat je afbouwt, of wil je er helemaal geen omkijken naar hebben? In beide gevallen zou ik je dan een catalogusbouwer aanraden. Geen 'gedoe', duidelijke afspraken en snelle bouwmethodiek.

[ Voor 20% gewijzigd door Conrado op 04-07-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 23:51
Conrado schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:02:
[...]
In beide gevallen zou ik je dan een catalogusbouwer aanraden. Geen 'gedoe', duidelijke afspraken en snelle bouwmethodiek.
Mee eens. Er wordt wel eens neerbuigend gedaan over catalogusbouwers, maar ze bedienen nu eenmaal een groot deel van de "middle-of-the-road" markt. En daar is niets mis mee, zolang jou wensen en hun aanbod overeen komen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:23
Goedemiddag Tweakers,

Al enige tijd hebben mijn vrouw en ik de wens om zelf nog eens een vrijstaande woning te bouwen. We wonen nu in een (redelijk grote) tweekapper uit 2017. Qua huis en ruimte in huis zijn we eigenlijk heel tevreden, maar de kleine tuin kent (met twee jonge kinderen) toch ook wel een beetje zijn beperkingen. Daarnaast spreekt het idee van vrijstaand wonen ons erg aan. Nu hebben we een optie op een vrijstaand kavel (~504 m2) iets verder op bij ons in de wijk en zijn we met een architect bezig om ons 'droomhuis' vorm te geven. Droomhuis tussen aanhalingstekens want a) ons echte droomhuis kunnen we niet betalen en b) we willen eigenlijk graag onderhoudsarm bouwen en de elementen dat een droomhuis voor ons heeft zijn dat beslist niet (rieten kap, houtwerk, etc). Dus ergens moeten we compromissen maken, en dat is ook helemaal niet erg.

Hoewel de plattegronden op wat kleine details na eigenlijk wel redelijk af zijn, ben ik toch nog eens benieuwd naar jullie kritische blik.

Members only:

Een paar opmerkingen bij deze plattegronden;
- We hebben twee dochters en hoewel we nu nog veel gebruik maken van een bad, zien we het gebruik hier van in de komende jaren afnemen. Mijn vrouw en ik gaan sowieso al nooit in bad, dus we hebben liever (ivm ochtendspits) twee prima badkamers met goede douche en wasbak
- De deur tussen hal en garage mag wat ons betreft nog komen te vervallen
- De WC beneden willen we eigenlijk tegen de andere muur hebben ivm mogelijke doorspoelgeluiden
- We willen graag een werkkamer beneden en op zolder (dat is slaapkamer 4)
- We willen graag een aparte speelkamer voor de kids
- We willen levensloopbestendig bouwen, dat wil zeggen dat de werkkamer beneden ooit dienst kan doen als slaapkamer. Bijkeuken kan dan worden omgetoverd tot doucheruimte en de WC zit er al.
- De garage krijgt gewoon een dubbele deur een geen enkele zoals op de tekening.

- Aangezien de veranda en tuin op zuid zit (en het hier soms nog wel een beetje waait) wil ik eigenlijk screens plaatsen om de veranda af te kunnen sluiten, maar heb nog niet echt een beeld hoe dit goed aan te pakken in het huidige ontwerp. Maximale breedte van screens zijn hierbij lijkt het de beperkende factor.

En ik vergeet vast nog wel iets te vermelden. Anyway, benieuwd naar jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK

Ik heb het gevoel dat je een paar zaken mengt. Je hebt voor de bouw keuze uit traditioneel (voor Nederland dan) ofwel beton en Houtbouw/HSK (kun je denk ik wel beschouwen als traditioneel in landen als de VS, Canada etc). Qua degelijkheid kan in mijn optiek beide. Zo is er inmiddels een houten apartementen gebouw van bijna 85 meter hoog gerealiseerd.

Het tweede is prefab of niet, zowel voor beton als hout. Daarbij zijn er meerder gradaties van prefab. Je hebt volledige elementen (zag ik bij een woning met 1 bouwlaag) die aan elkaar worden "geplakt". Na plaatsen nog een paar zaken afwerken en klaar. Dan heb je nog grote gevel/wand en dakelementen met alles erop en eraan (ook stopcontacten). Bij ons was het een stapje lager. Daar waren de geveldelen, wanden en dak (incl kozijnen en ramen) prefab gebouwd en in enkele dagen geplaatst. Vervolgens is nog de installatiewand geplaatst (met isolatie) en ook alle electraleidingen. Hiermee hielden we vrijheid voor alle lichtpunten en electra etc.

Het plaatsen van de wanden en gevels ging bij ons in drie dagen. Daarna is het nog 10 weken tot oplevering. de woning wordt wel volledig gereed (op vloer, keuken en schilderen deurkozijnen na) opgeleverd. De woning is volledig houtbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
@maussert
Paar opmerkingen:
- Als je naar vrijstaand wilt omdat je huidige tuin te klein is, is 504 m² dan niet wat erg weinig? Dat vind ik sowieso al te klein om een vrijstaande woning op te zetten (of misschien zijn we hier in het oosten wel wat verwend).
- Die garage is geen garage maar een (wat mij betreft) veel te smalle berging. Daarin een dubbele deur zetten heeft geen zin, er past toch niet een auto in. Die kun je (ook ivm ventilatie-eisen) beter gewoon berging noemen op de tekening.
- De techniekruimte + voorzolder samen zijn wel heel erg groot. Kun je daar niet een extra slaapkamer maken?
- Twee gelijke badkamers op de 1e verdieping en dan geen los toilet?
- Ik mis een bad (vooral handig met kinderen).
- Deur binnendoor naar de garage laten vervallen? Dan moet je altijd buitenom? :? Dat lijkt me bijzonder onhandig (zacht uitgedrukt).
- Vergeet de zonwering (niet alleen op zuid!) niet. En ik zou altijd weer voor raffstores kiezen.
- De techniekruimte zit erg ver van de (toekomstige) badkamers af.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 04-07-2024 16:46 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@maussert, Leuk ontwerp, hier zit al wat denkwerk in :)

@Andrehj heeft al heel wat ideeën genoemd. Er zijn hier voldoende mensen die ervaring met screens/raffstores hebben. Daartoe zijn gevelaanzichten handig.

Wat aanvullende opmerkingen:
- Benoem de garage voor wat het is, de bijkeuken. Voorkomt allerlei gedoe om dat een MK in de garage soms lastig is.
- De kast naast de keuken zou ik niet doen. Muur en zo nemen veel ruimte weg. Ik snap de keunenwand-symmetrie, maar ik zou toch bekijken hoe je dat in de keukenopzet kunt meenemen.
- Ik mis leidingkokers, en je hebt wat ruimte nodig voor lucht, water en verwarming.
- De werkruimte is best compact om als hoofdslaapkamer te dienen.
- De speelkamer is nogal afgesloten van de rest. Spelen is toch iets wat 'samen' gebeurd. Tegelijkertijd is de tijd dat kinderen dat ècht gebruiken beperkt. Wat doe je met die ruimte daarna? Zou je speel- en werkkamer bij elkaar kunnen brengen, zodat het later één slaapkamer wordt?
- De hal steekt in de woonkamer. Is een luchtsluis naar buiten, maar hoe belangrijk is dat tov de ruimte die het van de woonkamer afsnoept?

Dat alles als bedoeld als ideeën om er anders naar te kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:23
Andrehj schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:38:
@maussert
Paar opmerkingen:
- Als je naar vrijstaand wilt omdat je huidige tuin te klein is, is 504 m² dan niet wat erg weinig? Dat vind ik sowieso al te klein om een vrijstaande woning op te zetten (of misschien zijn we hier in het oosten wel wat verwend).
- Die garage is geen garage maar een (wat mij betreft) veel te smalle berging. Daarin een dubbele deur zetten heeft geen zin, er past toch niet een auto in. Die kun je (ook ivm ventilatie-eisen) beter gewoon berging noemen op de tekening.
- De techniekruimte + voorzolder samen zijn wel heel erg groot. Kun je daar niet een extra slaapkamer maken?
- Twee gelijke badkamers op de 1e verdieping en dan geen los toilet?
- Ik mis een bad (vooral handig met kinderen).
- Deur binnendoor naar de garage laten vervallen? Dan moet je altijd buitenom? :? Dat lijkt me bijzonder onhandig (zacht uitgedrukt).
- Vergeet de zonwering (niet alleen op zuid!) niet. En ik zou altijd weer voor raffstores kiezen.
- De techniekruimte zit erg ver van de (toekomstige) badkamers af.
Dank voor je reactie!

Ja had liever groter dan 504 m2 gehad, maar er zijn geen grotere kavels beschikbaar (of je moet aan een treinspoor willen wonen) en de ligging is heel mooi (bos aan achterzijde) dus denk dat het qua “gevoel” wel mee zal vallen. Ik woon zelf overigens ook in het oosten in een dorp :9

- garage is wat ons betreft ook een berging idd. Geen intentie om een auto binnen te zetten. Enkel 2 elektrische fietsen. We bouwen ook een stenen tuinschuur waar we andere tuin spullen en fietsen van de kinderen in kwijt kunnen. Berging die we nu hebben is smaller overigens en voldoet ook prima. Alternatief is ruimte afsnoepen van de keuken / woonkamer of tot op de erfafscheiding bouwen. Maar dat doen we allen liever niet.

- voor zolder wordt ook was ruimte. Techniekruimte ook een stuk opberg (icm knieschotten op de alle vertrekken op zolder. Er is ook niet echt noodzaak voor een extra slaapkamer, maar sta open voor ideeen. Hoe zou je het anders indelen?

- beide badkamers hebben een toilet. Dus noodzaak voor een los toilet lijkt me nihil. Als de ene badkamer bezet is, kun je naar het toilet op de andere. Ruimte is in dat opzicht ook beperkt op de verdieping om nog een los toilet te herbergen.

- geen bad is bewuste keuze. Hebben we nu, maar we maken er zelf nooit gebruik van. Kinderen wel dagelijks, maar hoe vaak gaan tiener (duurt nog een paar jaar) dochters in bad? Wij verwachten in de toekomst dus meer baat te hebben bij een extra douche dan een bad.

- deur vervallen bij de hal / garage bedoel ik dus mee open maken. Niet dat je dan buitenom moet, want dat is inderdaad niet handig.

- welke breedte kunnen raffstores overbruggen? vind het wel mooi maar geen idee qua mogelijkheden en specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29
maussert schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:56:
Goedemiddag Tweakers,

Al enige tijd hebben mijn vrouw en ik de wens om zelf nog eens een vrijstaande woning te bouwen. We wonen nu in een (redelijk grote) tweekapper uit 2017. Qua huis en ruimte in huis zijn we eigenlijk heel tevreden, maar de kleine tuin kent (met twee jonge kinderen) toch ook wel een beetje zijn beperkingen. Daarnaast spreekt het idee van vrijstaand wonen ons erg aan. Nu hebben we een optie op een vrijstaand kavel (~504 m2) iets verder op bij ons in de wijk en zijn we met een architect bezig om ons 'droomhuis' vorm te geven. Droomhuis tussen aanhalingstekens want a) ons echte droomhuis kunnen we niet betalen en b) we willen eigenlijk graag onderhoudsarm bouwen en de elementen dat een droomhuis voor ons heeft zijn dat beslist niet (rieten kap, houtwerk, etc). Dus ergens moeten we compromissen maken, en dat is ook helemaal niet erg.

Hoewel de plattegronden op wat kleine details na eigenlijk wel redelijk af zijn, ben ik toch nog eens benieuwd naar jullie kritische blik.

***members only***

- We hebben twee dochters en hoewel we nu nog veel gebruik maken van een bad, zien we het gebruik hier van in de komende jaren afnemen. Mijn vrouw en ik gaan sowieso al nooit in bad, dus we hebben liever (ivm ochtendspits) twee prima badkamers met goede douche en wasbak
- De WC beneden willen we eigenlijk tegen de andere muur hebben ivm mogelijke doorspoelgeluiden
- We willen levensloopbestendig bouwen, dat wil zeggen dat de werkkamer beneden ooit dienst kan doen als slaapkamer. Bijkeuken kan dan worden omgetoverd tot doucheruimte en de WC zit er al.
- De garage krijgt gewoon een dubbele deur een geen enkele zoals op de tekening.

- Aangezien de veranda en tuin op zuid zit (en het hier soms nog wel een beetje waait) wil ik eigenlijk screens plaatsen om de veranda af te kunnen sluiten, maar heb nog niet echt een beeld hoe dit goed aan te pakken in het huidige ontwerp. Maximale breedte van screens zijn hierbij lijkt het de beperkende factor.

En ik vergeet vast nog wel iets te vermelden. Anyway, benieuwd naar jullie feedback!
Leuk! Zeker een paar handige dingen gezien.

Ik zou de 2e hal niet op die manier doen. De muur recht door trekken naar achteren. Wij hebben ook de veranda rechtstreeks aan de eetkamer en nooit last. Scheelt veel ruimte en staat veel strakker

Ik zou ook de werkkamer ook wat groter maken als het kan. Zeker met een toekomstige slaapkamer is dat wel fijner.

WC omdraaien, had je zelf ook gezegd ;)

Mag de meterkast in de berging. Hadden wij ook graag gewild, maar de brandweer wat toch niet akkoord.

Op de zolder. Ik zou de meterkast op de overloop doen, dan is lengte van leidingen naar de badkamers veeel korter. In verband met duurzaamheid ook beter ;) De was kun je nog steeds ophangen waar je wilt, maar dan heb je een extra slaapkamer (waarde vermeerderend)

Heb je ook tekeningen van de buitenkant en plaatsing op de kavel?
Altijd gaaf om te zien

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-07 04:40
Kunnen ik en mijn vriend één perceel kopen en er twee huizen op bouwen? De perceelgrootte bedraagt ​​circa 1000m2. Is het juridisch mogelijk om te splitsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:35
igix schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:11:
Kunnen ik en mijn vriend één perceel kopen en er twee huizen op bouwen? De perceelgrootte bedraagt ​​circa 1000m2. Is het juridisch mogelijk om te splitsen?
Vanwege de beperkte informatie is hier geen eenduidig antwoord op te geven maar doorgaans zal de reactie zijn nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:20
Dat hangt af van het bestemmingsplan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
deejeebv schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 06:24:
[...]

Dat hangt af van het bestemmingsplan.
Oftewel, 99% kans nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 16:57
Ligt aan het bestemmingsplan, mocht het buitengebied zijn, daar is vaak wel meer toegestaan.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steeky
Deleon78 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:56:
[...]

Ik denk dat je je nog even achter de oren moet krabben.
Prefab zou ik eerder kwalificeren als moeilijk, omdat je echt alles van tevoren moet bedenken, terwijl bij traditionele bouw je veel in het werk nog kan aanpassen.
Ook de snelheid kan je vraagtekens bij zetten, tenzij je met standaard elementen gaat werken en je je ontwerp daarop aanpast.

Je komt een beetje over als ik toen ik jaren geleden begon: veel aannames op basis van logisch denken gebaseerd op gebrekkige kennis.
Ik zou me er meer in verdiepen of de techniek juist loslaten en overlaten aan de professionals.
De bedoeling is om een kant en klare woning te kopen uit een catalogus, met hier en daar wat aanpassingen misschien.
Deze moeten dan inderdaad van te voren besloten worden maar nemen een hoop stress tijdens de bouw af.
Het lijkt me sterk dat dit lastiger is dan werken met een aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steeky
Conrado schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Ik denk, dat je dan jezelf juist beperkt.

Prefab is een bouwwijze, en heeft weinig met het 'gedoe' van nieuwbouw te maken. Het grote verschil is dat er heel veel vooraf gebeurd, waardoor de tijd op de bouwplaats beperkt blijft. In totaal is de doorlooptijd wat korter, maar niet significant als je .dat vergelijkt met efficiënte voorbereide bouw.

Wat niet duidelijk is wat je bedoeld met je gebrek aan ervaring met bouw; ben je opzoek naar een soort casco dat je afbouwt, of wil je er helemaal geen omkijken naar hebben? In beide gevallen zou ik je dan een catalogusbouwer aanraden. Geen 'gedoe', duidelijke afspraken en snelle bouwmethodiek.
Klopt, dit is ook de bedoeling. Bouwers als Danilith en Selekthuis hebben onze voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steeky
Conrado schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:16:
[...]

Kun je aangeven waarom je juist voor deze drie prefab-varianten gaat? Wat is bepalend voor jou?
De reden waarom wij voor deze prefab varianten gaan is omdat ik denk dat als de beslissingen van te voren genomen zijn, daarna een hoop dingen uit handen genomen zijn.
Keuzes maken en door, wachten tot de bouw klaar is en vervolgens verder afwerken.
Ik wil dat de woning klaar is op de keuken, badkamer en andere afwerkdetails na.

[ Voor 8% gewijzigd door steeky op 05-07-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Kunnen ik en mijn vriend mijn vriend en ik één perceel kopen en er twee huizen op bouwen? De perceelgrootte bedraagt ​​circa 1000m2. Is het juridisch mogelijk om te splitsen?
Doorgaan kan dat niet. Als je de informatie van het bestemmingsplan en/of de informatie die bij de kavel hoort download/opvraagt, dan moet dat daar ergens in staan.
Ook jurdisch splitsen zal lastig worden en kun je navragen bij de gemeente waar die bouwkavel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
steeky schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:20:
[...]
Klopt, dit is ook de bedoeling. Bouwers als Danilith en Selekthuis hebben onze voorkeur.
Helder, echter prefab blijft een bouwwijze. Traditionele catalogus bouwers zijn zo efficiënt dat de duur en 'het gedoe' vergelijkbaar zijn.
Als ik deze keuze zou maken, dan ging ik voor de aanbieder met de beste combi van je wenshuis, doorlooptijd en invetsering, ongeacht de bouwwijze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-09 17:17
maussert schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:56:
Goedemiddag Tweakers,

***members only***

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYPNwQiI24vtAqrYA3b_nAAcLzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fZfhA1wXbU7jWKeivS8uI8Kw.png?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit ruimte/technisch past en vergeef me voor m'n paint skills.

- Geen tweede hal en loze ruimte
- WC naar de bijkeuken en in de buitenmuur
- dubbele deuren naar de veranda, ook in de woonkamer (tenzij daar al glas tot de grond zit)
- glaswand in de 'speelkamer' (indien dit een te rommelige look geeft in de keuken alsnog dichtzetten)
- makkelijker bijbouwen van douche-/wastafel op rode vierkant
- doorloop garage breder door kasten in verlengde keukenkasten te plaatsen
- meterkast-/kast situatie weghalen t.b.v. dubbele deuren en een strakkere look in de keuken

Zelf zou ik het ook erg mooi vinden indien je vanuit de hal in een rechte lijn naar de tuin kunt lopen. Dan blokkeert de tafel ook de zichtlijn naar de tuin niet. Maar dan moet je de eettafel/openslaande deuren wisselen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00
Mr. Stom schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:08:
[...]

[Afbeelding]

Geen idee of dit ruimte/technisch past en vergeef me voor m'n paint skills.

- Geen tweede hal en loze ruimte
- WC naar de bijkeuken en in de buitenmuur
- dubbele deuren naar de veranda, ook in de woonkamer (tenzij daar al glas tot de grond zit)
- glaswand in de 'speelkamer' (indien dit een te rommelige look geeft in de keuken alsnog dichtzetten)
- makkelijker bijbouwen van douche-/wastafel op rode vierkant
- doorloop garage breder door kasten in verlengde keukenkasten te plaatsen
- meterkast-/kast situatie weghalen t.b.v. dubbele deuren en een strakkere look in de keuken

Zelf zou ik het ook erg mooi vinden indien je vanuit de hal in een rechte lijn naar de tuin kunt lopen. Dan blokkeert de tafel ook de zichtlijn naar de tuin niet. Maar dan moet je de eettafel/openslaande deuren wisselen etc.
Heb je toestemming dat de meterkast in de garage mag?
Deze week heb ik een aanvraag (verplaatsen aansluiting) ingediend.
Direct afkeur op de locatie (ook in een garage)
Daar heb ik nu een discussie over lopen met de partijen.
De meterkast moet tegenwoordig binnen 3 meter vanaf de voordeur gesitueerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
steeky schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:18:
[...]

De bedoeling is om een kant en klare woning te kopen uit een catalogus, met hier en daar wat aanpassingen misschien.
Deze moeten dan inderdaad van te voren besloten worden maar nemen een hoop stress tijdens de bouw af.
Het lijkt me sterk dat dit lastiger is dan werken met een aannemer.
Catalogusbouw is wat anders dan prefab. Als je bv Selekthuis doet, is het gewoon traditionele bouw (met prefab vouwdak dacht ik, dat dan weer wel).
Vandaar mn suggestie wat meer in te lezen, dan zijn de vragen beter te begrijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25
buiter schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:53:
[...]

De meterkast moet tegenwoordig binnen 3 meter vanaf de voordeur gesitueerd zijn.
Bij ons wel in de garage. Het kan helpen om die ruimte “bijkeuken” te noemen. Dat hebben wij gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012

Case_C

[Team Carrack]

buiter schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:53:
[...]

Sinds 2 jaar is dat aangepast naar 4.5m Dat geeft wel meer flexibiliteit.
https://www.nen.nl/nieuws...r-meterruimten-aangepast/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Deleon78 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:32:
[...]

Catalogusbouw is wat anders dan prefab. Als je bv Selekthuis doet, is het gewoon traditionele bouw (met prefab vouwdak dacht ik, dat dan weer wel).
Vandaar mn suggestie wat meer in te lezen, dan zijn de vragen beter te begrijpen :)
Wilde precies hetzelfde typen, de catalogusbouwers bouwen uit een catalogus en zijn niet perse prefab bouwers. Het zijn traditioneel gebouwde huizen met veel prefab elementen. De binnenmuren staan binnen een week, de rest wordt traditioneel uitgevoerd.

Ga er een keer langs, zal je zien dat ze alles op maat maken binnen een droge verwarmde hal. Dit komt natuurlijk ten goede van de kwaliteit.

Wij zijn ook langs een architect geweest maar hadden geen match, uurtje factuurtje en de beste man wilde een beetje teveel zijn ideeën in het huis toepassen.

Onze ervaringen zijn wel dat een catalogusbouwer liever een standaard huis neerzet. Er was veel meer mogelijk dan dat ze aangaven, weinig input. Sommige opties waren we niet van op de hoogte en zijn we via diverse Instagram achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
steeky schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:20:
[...]

Wij gaan met Danilith bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 16:53
Samen met onze toekomstige buren zijn we op dit moment bezig met het afronden van de voorselectie voor een catalogusbouwer uit het oosten van het land. Er zijn al schetsen gemaakt en ook 2 indelingen. Wij zelf zullen de rechterwoning gaan bewonen.

Ik twijfel er over om toch de indeling van de 1e verdieping van de buren enigszins over te nemen en de trap van BG naar EV op te schuiven richting de voorgevel zodat er meer ruimte ontstaat in het woongedeelte.

Al wordt dan de verdeling van de slaapkamers misschien iets onhandiger. Misschien dat jullie input ons nog verder op weg kan helpen.

Members only:

Daarnaast zijn we natuurlijk bezig met het kostenplaatje. Hoe is jullie ervaring bij de offerte. Is hier nog ruimte voor onderhandeling? Of zijn die prijzen eigen altijd vast?

Momenteel hebben we dit qua aanneemsom incl. opties. Met name de optie voor het verlengen van de woning van 11m naar 12m lijkt een flinke post en we twijfelen of dit in verhouding is en of we dit zullen laten doen.
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Inspire op 06-07-2024 23:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Mr. Inspire schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 23:15:
Momenteel hebben we dit qua aanneemsom incl. opties. Met name de optie voor het verlengen van de woning van 11m naar 12m lijkt een flinke post en we twijfelen of dit in verhouding is en of we dit zullen laten doen.

***members only***
Geen mening over de lengte. Ik weet niet hoe de kavel er uit ziet, maar ik zou veel liever de woning een meter breder willen. 5m10 is bepaald niet breed. Zo'n slaapkamer van 2m35 breed is toch echt behelpen.

Maar wat me veel meer opvalt: De optie drievoudig glas is niet aangevinkt. Betekent dit dat jullie echt anno 2024 nog een woning met HR++ (techniek van 30 jaar geleden) willen bouwen? Dat moet je toch echt niet meer willen.
HR++ heeft een R-waarde van ca 0.8, (vergelijk dat eens met je muren die rond de 5.0 zullen zitten).
Dan is de upgrade naar drievoudig glas (met U-waarde 0.6 à 0.7, dus R ca 1.5) een enorme verbetering. Voor meer info: Het grote HR +++ glas en kozijn topic

En ik zou altijd gaan voor kunststof kozijnen. Al was het alleen al omdat je tegenwoordig nauwelijks nog een (betaalbare) schilder kunt vinden. Voor meer info: Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc.

En zit er wel WTW-ventilatie in? Check bij twijfel anders even Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:28
Daarnaast ben ik bang dat de benedenverdieping wel erg donker gaat worden. Wij hebben soortgelijke woning, met garage. Echter zonder die hal. We hebben daardoor op de lange zij-muur nog twee ramen. Als we die niet zouden hebben zou ik het echt snel te donker vinden. In jullie geval zou ik iig een raam plaatsen rechtsonder bij de keuken, en mogelijk nog kijken naar andere mogelijkheden. Hoe meer natuurlijk licht, hoe beter (vinden wij :D)

Wij hadden ook eerst de trap haaks op de zij muur, maar dat leverde teveel 'problemen' op boven. Dus die hebben we gedraaid, dus daar zou je ook eens mee kunnen spelen :) Maar zoals hij nu staat is voor beneden wel erg logisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
Samen met onze toekomstige buren zijn we op dit moment bezig met het afronden van de voorselectie voor een catalogusbouwer uit het oosten van het land. Er zijn al schetsen gemaakt en ook 2 indelingen. Wij zelf zullen de rechterwoning gaan bewonen.

Ik twijfel er over om toch de indeling van de 1e verdieping van de buren enigszins over te nemen en de trap van BG naar EV op te schuiven richting de voorgevel zodat er meer ruimte ontstaat in het woongedeelte.

Al wordt dan de verdeling van de slaapkamers misschien iets onhandiger. Misschien dat jullie input ons nog verder op weg kan helpen.

***members only***

Daarnaast zijn we natuurlijk bezig met het kostenplaatje. Hoe is jullie ervaring bij de offerte. Is hier nog ruimte voor onderhandeling? Of zijn die prijzen eigen altijd vast?

***members only***
Trap van BG naar EV meer naar de voorkant verplaatsen betekent ook dat je een kleine kookeiland krijgt. Indien je de trap verplaatst is de ruimte tussen muur en eiland 60cm en dat is te weinig. Absoluut minimum is 90cm, beter is 100cm.

Uitbouw is inderdaad veel geld, maar niet perse duur. De hele EV en zolder gaat ook mee. Dan is het totaal plaatje zeer schappelijk. Als het kan qua budget, zou ik het doen.
Dan hoef je de trap ook niet te verplaatsen ;)

Heb je gedacht aan mogelijke 2e badkamer op zolder? Wellicht niet voor nu, maar dan voorbereiding qua leidingen?

Algemene vraag. Zijn jullie veel in de tuin en als je dan naar binnen loopt, wil je dan door de woonkamer?? (kan net met een looproute achter de bank)
Of liever buiten en koken samen zoals de buren het hebben?
Geen goed of fout, maar hoe leven jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loft
Andrehj schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:27:
[...]

Geen mening over de lengte. Ik weet niet hoe de kavel er uit ziet, maar ik zou veel liever de woning een meter breder willen. 5m10 is bepaald niet breed. Zo'n slaapkamer van 2m35 breed is toch echt behelpen.

Maar wat me veel meer opvalt: De optie drievoudig glas is niet aangevinkt. Betekent dit dat jullie echt anno 2024 nog een woning met HR++ (techniek van 30 jaar geleden) willen bouwen? Dat moet je toch echt niet meer willen.
HR++ heeft een R-waarde van ca 0.8, (vergelijk dat eens met je muren die rond de 5.0 zullen zitten).
Dan is de upgrade naar drievoudig glas (met U-waarde 0.6 à 0.7, dus R ca 1.5) een enorme verbetering. Voor meer info: Het grote HR +++ glas en kozijn topic

En ik zou altijd gaan voor kunststof kozijnen. Al was het alleen al omdat je tegenwoordig nauwelijks nog een (betaalbare) schilder kunt vinden. Voor meer info: Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc.

En zit er wel WTW-ventilatie in? Check bij twijfel anders even Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Ik denk dat ik met bijna alles eens ben, behalve kunstof kozijnen.

Ik zou altijd voor hout of voor alluminium gaan. Ik heb in het verleden bij woningbouw coorporaties mogen meekijken. Niets dan ellende met kunstof. (schades niet te repareren, kleur onecht, kleur verschil, inbraak gevoeliger, minder sjiek, minder luxe, minder gratieus.)

Nu zelf meerdere huizen gebouwd en zowel alluminium als hout. Beide bevallen perfect.
Hout in meer klassiek huis en alluminium in moderner. Veel strakker/kleurechter dan kunstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:18

***members only***

***members only***
1 meter is wel erg weinig, ik werk bij mijn huidige werkgever nu 3 jaar in de nieuwbouw van woningen, een extra verlenging is 2 - 2.5 meter méér.
Ga eens een schaalmodel van karton van de woonkamer en meubels maken en ga schuiven, kontroleer het ook in het groot; hoeveel ruimte heeft een stoel/ bank voor jullie nodig?
Zet je de meubels op schaal wat meer uit elkaar; heeft die 100 cm echt effect?

HR++ of HR+++? van alle woningen waar ik de laatste 3 jaar aan het werk ben geweest (elektrisch) is er géén één die triple glas heeft.. (woningen van 500-1000K)
Maar ik kan je het wel aanbevelen als er grote kozijnen inkomen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:25
Voor de genoemde meerprijs van het sausklaar en spuitwerk zou ik het zeker laten doen.

Je hebt er zoveel gemak van, ook als je alsnog naderhand ga frezen.

5,1 meter is wel smal idd, zeker met een rechte trap zo omhoog, maar kabel breedte lijkt niet meer toe te staan zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Inspire
Andrehj schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:27:
[...]

De woning kan eigenlijk niet breder, tenzij de berging (veel) smaller wordt. De maximale bouwbreedte is 9m omdat we ook nog langs de berging in de achtertuin willen kunnen komen. Alternatief is de gehele berging er af halen en los in de tuin bouwen, maar dat gaat dan natuurlijk weer (flink) ten koste van de achtertuin.

Voor ons is het idee wel om de HR+++ beglazing te nemen. Maar vrijwel alle aannemers werken momenteel nog standaard met HR++.
Loft schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:13:
[...]

Trap van BG naar EV meer naar de voorkant verplaatsen betekent ook dat je een kleine kookeiland krijgt. Indien je de trap verplaatst is de ruimte tussen muur en eiland 60cm en dat is te weinig. Absoluut minimum is 90cm, beter is 100cm.

Uitbouw is inderdaad veel geld, maar niet perse duur. De hele EV en zolder gaat ook mee. Dan is het totaal plaatje zeer schappelijk. Als het kan qua budget, zou ik het doen.
Dan hoef je de trap ook niet te verplaatsen ;)

Heb je gedacht aan mogelijke 2e badkamer op zolder? Wellicht niet voor nu, maar dan voorbereiding qua leidingen?

Algemene vraag. Zijn jullie veel in de tuin en als je dan naar binnen loopt, wil je dan door de woonkamer?? (kan net met een looproute achter de bank)
Of liever buiten en koken samen zoals de buren het hebben?
Geen goed of fout, maar hoe leven jullie?
Kookeiland is geen noodzaak voor ons. We zitten er aan te denken om de trap en doorgang entree --> woning hetzelfde te doen als de linker woning. Dan kun je met een L-keuken tegen de trapkast aan werken en maak je als het ware de hele ruimte open. Het kookeiland is door de aannemer in de schets ingetekend.

We willen de woonkamer aan de tuinzijde vanwege de privacy en het zicht op onze eigen tuin. In ons huidige huis hebben we dit ook en dat bevalt goed.
natural colour schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:00:
[...]

1 meter is wel erg weinig, ik werk bij mijn huidige werkgever nu 3 jaar in de nieuwbouw van woningen, een extra verlenging is 2 - 2.5 meter méér.
Ga eens een schaalmodel van karton van de woonkamer en meubels maken en ga schuiven, kontroleer het ook in het groot; hoeveel ruimte heeft een stoel/ bank voor jullie nodig?
Zet je de meubels op schaal wat meer uit elkaar; heeft die 100 cm echt effect?

HR++ of HR+++? van alle woningen waar ik de laatste 3 jaar aan het werk ben geweest (elektrisch) is er géén één die triple glas heeft.. (woningen van 500-1000K)
Maar ik kan je het wel aanbevelen als er grote kozijnen inkomen.
Het gaat om een verlenging van de gehele woning, dus niet alleen een uitbouw beneden. Waarbij de basislengte al 11m is van de gehele woning. Met een meter verlenging, blijft er nog 13m achtertuin over in de lengte. Dat is voor ons eigenlijk ook wel het minimum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:20
Mr. Inspire schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:57:
[...]

Voor ons is het idee wel om de HR+++ beglazing te nemen. Maar vrijwel alle aannemers werken momenteel nog standaard met HR++.
Dat bepalen jullie als opdrachtgever toch, en niet de aannemer.
Wij hebben gekozen voor triple glas. Ook al zou je het niet terugverdienen doe het dan voor het comfort. Doe dat dan wel in combinatie met een WTW voor de ventilatie, anders heb je alsnog last van koude trek bij de ramen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Die aannemer hoeft niet zelf in de woning te wonen en de energierekening ook niet te betalen. Hij kiest dus voor de goedkoopste en (voor hem) gemakkelijkste oplossing. Dat is HR++.
Jij, als toekomstige bewoner, hebt andere belangen.

Vergeet verder ook niet dat het glas (samen met de ventilatie, vandaar WTW) je grootste warmteverlies is. Als je die verliezen verlaagt, kun je vaak ook met een kleinere WP toe.
Bovendien kun je door de lagere warmtebehoefte je WP ook nog met een lagere watertemperatuur laten draaien, waardoor de COP hoger wordt.
Je wekt dus minder warmte op, en ook nog met een hoger rendement. Dat gaat dus dubbelop. Meer tips: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
@Andrehj Volledig met je eens hoor. Wij kiezen daarom ook voor HR+++ met een WTW. Maar ik vond het in de basis wel opvallend. De bouw toont hier en daar z'n conservatieve kant door soms in de basis voor ouderwetse methodes te kiezen. Al is de "duurzame klant" ook een makkelijke melkkoe voor opties.

We zullen daarna ook met de installateur om tafel om de gevolgen door te rekenen in de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:28
[...]

De woning kan eigenlijk niet breder, tenzij de berging (veel) smaller wordt. De maximale bouwbreedte is 9m omdat we ook nog langs de berging in de achtertuin willen kunnen komen. Alternatief is de gehele berging er af halen en los in de tuin bouwen, maar dat gaat dan natuurlijk weer (flink) ten koste van de achtertuin.

[...]
Kan je niet totaan de rand van je kavel bouwen, de hal ietsje smaller maken en een extra deur in garage om door te steken naar de tuin? Levert je wel een bak meer ruimte op, en kan je je huis en/of garage nog wat breder maken.

Wij hebben in principe ook geen directe achterom, en doen dat ook door de garage. Heel vaak gaan we toch eerst de voordeur naar binnen, en dan door naar de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49

Grappig, we zitten met vrijwel dezelfde afmetingen te klooien. We hebben samen met buren besloten de maximale lengte die op de kavel mocht te bouwen. Bij ons kon ook niet breder. Ben zelf aan het tekenen gegaan, en de buren hebben dat enigzins aangepast overgenomen. We hebben het laten uitwerken door een constructeur en zelf aannemers prijzen laten opstellen.

Members only: prijzen en tekening idee

[ Voor 15% gewijzigd door barbarbar op 07-07-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:08
Iemand nog tips/adviezen inzake kunststof vs hout qua kozijnen? Uiteindelijk is het ook een kwestie van smaak, en over smaak valt niet te twisten maar toch. :) We laten een woning bouwen (redelijk modern/donkere steen + donkere kozijnen) en initieel zaten we op het kunststof ramen + houten deuren pad. Twijfel begint toe te slaan. We vinden kunststof praktischer maar blijf het toch wat cheap vinden. Deuren doen we sowieso hout omdat ik dat in kunststof sowieso lelijk vind.

Aannemer is meer van het hout. Hij is ook wat bang dat er wat verschil gaat zitten in kunststof kozijnen en de houten kozijnen + deuren.

Kunststof zal uiteindelijk voordeliger zijn maar de prijs is eigenlijk niet echt een overweging.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Inspired schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:23:
Iemand nog tips/adviezen inzake kunststof vs hout qua kozijnen? Uiteindelijk is het ook een kwestie van smaak, en over smaak valt niet te twisten maar toch. :) We laten een woning bouwen (redelijk modern/donkere steen + donkere kozijnen) en initieel zaten we op het kunststof ramen + houten deuren pad. Twijfel begint toe te slaan. We vinden kunststof praktischer maar blijf het toch wat cheap vinden. Deuren doen we sowieso hout omdat ik dat in kunststof sowieso lelijk vind.

Aannemer is meer van het hout. Hij is ook wat bang dat er wat verschil gaat zitten in kunststof kozijnen en de houten kozijnen + deuren.

Kunststof zal uiteindelijk voordeliger zijn maar de prijs is eigenlijk niet echt een overweging.
Je hebt ook nog andere opties zoals Aluminium :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Deleon78 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:30:
[...]

Je hebt ook nog andere opties zoals Aluminium :)
Lekker dan, maak het nog ff moeilijker. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar

Qua prijzen van vergelijkbare kozijnen zit er op het moment vrijwel geen verschil tussen hout, kunstof of aluminium. Het is dus puur een kwestie van smaak. Qua kunstof zit er ook wel verschil in kwaliteit, de profielen worden met een folie voorzien van de houtnerfstructuur, en daar kan ebst wat verschil inzitten. Als je dat heel belangrijk vind kun je best wat meer uitgeven voor kwaliteit, dan heb je met hout geen zichtbaar verschil meer. Vonden we zelf niet heel belangrijk, we hebben voor renovatieprofielen gekozen met "middelste" kwaliteit folie aan de buitenkant. Binnekant glad, is makkelijk schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:31
Zijn de prijzen zo veel veranderd dat er vrijwel geen verschil meer is in die 3?
In 'onze tijd' (bijna 2 jaar geleden) was daar toch aardig wat verschil in. Aluminium had al 3 prijsniveaus in afwerkingsniveau.

Anyway, wat ons heeft geholpen is een paar referentie huizen bezoeken van de verschillende opties. Hout viel bij ons af omdat we een onderhoudsvriendelijk (cq nagenoeg vrij van onderhoud) wilde hebben. Kunstof was het voor ons niet doordat deze profielen vaak te breed waren of te nep oogde.
Dus op alu uitgekomen en daar uiteindelijk voor de optie met mat en structuur gegaan.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
barbarbar schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:40:
[...]

Qua prijzen van vergelijkbare kozijnen zit er op het moment vrijwel geen verschil tussen hout, kunstof of aluminium. Het is dus puur een kwestie van smaak. Qua kunstof zit er ook wel verschil in kwaliteit, de profielen worden met een folie voorzien van de houtnerfstructuur, en daar kan ebst wat verschil inzitten. Als je dat heel belangrijk vind kun je best wat meer uitgeven voor kwaliteit, dan heb je met hout geen zichtbaar verschil meer. Vonden we zelf niet heel belangrijk, we hebben voor renovatieprofielen gekozen met "middelste" kwaliteit folie aan de buitenkant. Binnekant glad, is makkelijk schoonmaken.
Ja, zo'n gladde binnenkant krijg ik instant kriebels van. Zou sowieso altijd structuur doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
Inspired schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:38:
[...]

Ja, zo'n gladde binnenkant krijg ik instant kriebels van. Zou sowieso altijd structuur doen.
Waarom, geschilderd hout heeft ook geen structuur.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
No Hands schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:47:
[...]

Waarom, geschilderd hout heeft ook geen structuur.
Klopt, maar is ook niet 100% glad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Kunststof kozijnen heb je in duizenden versies; van goedkope renovatie spul, tot high-end uitvoeringen. Ik heb in mijn zoektocht waanzinnig mooi spul gezien.
Er is verschil in structuren of nerven, dikte en breedte van de profielen, opbouw of inbouw scharnieren, en constructie. Met kunststof kun je de hoeken onder 45 grd maken, maar ook kops à la hout. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik wist overigens niet dat je houten deuren in aluminium kunt toepassen?

Ik heb voor aluminium gekozen omdat ik smalle donkere filigranen profielen wilde in een witte gevel. In een donkere gevel, vallen de kozijnen sowieso wat minder op.

[ Voor 13% gewijzigd door Conrado op 08-07-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
RoelsRules schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:16:
Zijn de prijzen zo veel veranderd dat er vrijwel geen verschil meer is in die 3?
In 'onze tijd' (bijna 2 jaar geleden) was daar toch aardig wat verschil in. Aluminium had al 3 prijsniveaus in afwerkingsniveau.

Anyway, wat ons heeft geholpen is een paar referentie huizen bezoeken van de verschillende opties. Hout viel bij ons af omdat we een onderhoudsvriendelijk (cq nagenoeg vrij van onderhoud) wilde hebben. Kunstof was het voor ons niet doordat deze profielen vaak te breed waren of te nep oogde.
Dus op alu uitgekomen en daar uiteindelijk voor de optie met mat en structuur gegaan.
Bij ons zaten er voor het hele huis nog geen duizend euro verschil tussen de verschillende opties. Al zal de exacte keuze en wat je vergelijkt natuurlijk wel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:31
barbarbar schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Bij ons zaten er voor het hele huis nog geen duizend euro verschil tussen de verschillende opties. Al zal de exacte keuze en wat je vergelijkt natuurlijk wel verschil maken.
Geinig hoe dat zo verschillend kan zijn. Hier alleen al een paar k verschil in glad alu vs mat vs structuur..
Maar het zal ongetwijfeld te maken hebben met vele variabelen.
Blijft dus staan dat het belangrijk is om te kijken wat je mooi vind, welke overige eisen je hebt en wat je portemonnee als grens aangeeft.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
barbarbar schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:34:
Bouw je in BE of NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
NL, klein dorpje in het oosten met lokale aannemer en onderaannemers. De buren waar we mee bouwen wonen er hele generaties en hebben een paar eigen bedrijven. We (denken) soms te merken dat de lokale mensen hun wel graag tevreden willen houden en ze geen poot *durven* uit te draaien. Waar wij op mee hobbelen. Bouwmateriaal komt bij een kennis van hun vandaan, die dan weer klusjes in hun bedrijven krijgt. De schilder die komt, moet ook even wat in hun andere panden doen etc. Dus ik denk wel dat we zeker niet de hoofdprijs betalen, maar zal ook niet de kostprijs zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door barbarbar op 08-07-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Prachtig.

ik vroeg het omdat aluminium stelkozijnen nodig heeft. het materiaal is duurder plus de stelkozijnen, en dan zo'n klein prijsverschil.
Probleem met een aannemer is dat je geen idee heeft wat hij kiest of vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Conrado schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:16:
Prachtig.

ik vroeg het omdat aluminium stelkozijnen nodig heeft. het materiaal is duurder plus de stelkozijnen, en dan zo'n klein prijsverschil.
Probleem met een aannemer is dat je geen idee heeft wat hij kiest of vergelijkt.
De aannemer regelt het wel allemaal en we hebben gezegd dat hij zelf moet weten met welke partijen. We spreken vervolgens wel met de onderaannemers af voor de details, dus qua kozijnen, elektra, sanitair e.d. hebben we best nog wel wat dingen aangepast. Mochten we toch nog iets compleet anders willen, dan kan dat alsnog zolang het niet opnieuw langs de welstand hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 12:13

***members only***

***members only***
Ik zou de hsb wand op zolder zelf plaatsen voor dat bedrag.
Post 1 vind ik apart. Er staat dat de wkb inclusief is, maar tussen haakjes dat het een stelpost is tot 7000,-
Wat als de wkb je ca 10.000 gaat kosten? Zeker als een extra controle nodig is veroorzaakt door aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Tijgerhaai schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:11:
[...]

Ik zou de hsb wand op zolder zelf plaatsen voor dat bedrag.
Post 1 vind ik apart. Er staat dat de wkb inclusief is, maar tussen haakjes dat het een stelpost is tot 7000,-
Wat als de wkb je ca 10.000 gaat kosten? Zeker als een extra controle nodig is veroorzaakt door aannemer?
Iemand al ervaringen met de WKB? Vind de prijzen vaak absurd. Een kennis van mijn buurman beweerde dat de tekening van de gemeente doorgelicht waren en dat zijn huis sowieso afgekeurd zou worden. Exotische materialen waren uit den boze. Vreem allemaal. Had het over zeer variabele prijzen.

Kon het niet vinden hier op tweakers maar zou het tof vinden als er een eigen topic over komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:18
Lord Anubis schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:19:
[...]

Iemand al ervaringen met de WKB? Vind de prijzen vaak absurd. Een kennis van mijn buurman beweerde dat de tekening van de gemeente doorgelicht waren en dat zijn huis sowieso afgekeurd zou worden. Exotische materialen waren uit den boze. Vreem allemaal. Had het over zeer variabele prijzen.

Kon het niet vinden hier op tweakers maar zou het tof vinden als er een eigen topic over komt.
Wij beginnen er een beetje ervaring mee te krijgen, de kosten zijn niet mals, €12.000,- :X

Vandaag nog contact gehad met de aannemer over de WKB, de Tojuly papieren waren nog niet helemaal in orde, de toetsing wordt nu gedaan met screens en airco’s, deze mogen wel gewoon na oplevering geplaatst worden.
Beetje vreemd allemaal maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
FabianGTI schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:01:
[...]

Wij beginnen er een beetje ervaring mee te krijgen, de kosten zijn niet mals, €12.000,- :X

Vandaag nog contact gehad met de aannemer over de WKB, de Tojuly papieren waren nog niet helemaal in orde, de toetsing wordt nu gedaan met screens en airco’s, deze mogen wel gewoon na oplevering geplaatst worden.
Beetje vreemd allemaal maar we gaan het zien.
Oei dat is een hoop geld! Zijn de legeskosten voor de vergunning nu wel lager vergeleken met vorig jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
ArnaudYK schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:18:
[...]

Oei dat is een hoop geld! Zijn de legeskosten voor de vergunning nu wel lager vergeleken met vorig jaar?
Volgens mij wel, wij moesten nog €3000,- aan leges betalen, maar dit verschilt erg per gemeente.
Net als de WKB overigens, bij sommige grote aannemers is de WKB zo'n €4000,-, maar wij bouwen met een lokale 'kleinere' bouwer.

Er was door RTL nieuws laatst een artikel gemaakt over leges:
https://www.rtl.nl/econom...s-bouwen-kosten-hoog-laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012

Case_C

[Team Carrack]

FabianGTI schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:06:
[...]
Er was door RTL nieuws laatst een artikel gemaakt over leges:
https://www.rtl.nl/econom...s-bouwen-kosten-hoog-laag
Zat even te kijken naar mijn regio, maar dat komt niet overeen met de % die ik hier zie.
Is ook uit 2019, dus redelijk verouderd, en daar zit nog geen korting voor de WKB in.
Misschien wel een interessant item voor RTL item om nog eens te bezoeken met welke gemeentes wel/niet wat met de leges heeft gedaan. Zie nu alleen steekproeven langskomen:Lang verhaal kort, lang niet overal heeft de nieuwe regeling het gewenste effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Wij hebben ook ervaring met de WKB zo een 7000 euro extra. Lege kosten is nog even afwachten. Vergunning is binnen, maar nog geen rekening gezien vanuit de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 16:44
De kozijnen worden deze week of volgende week geleverd, echter iedereen zegt iets anders over de deurdorpels.

Wat is jullie ervaring hiermee, palats je deze beter voor of na de kozijnen? Ik heb diverse dorpelboeren gebeld en de verdeling is een beetje 50/50.

Voor de kozijnen: dat is makkelijker want dan kun je de kozijn erop zetten.
Na de kozijnen : Dan kunnen de dorpels mooi ingemeten worden.

De dorpels zullen gemonteerd worden op de buitenmuur, en afdragen op een vloerkozijnstrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02
volgens mij staan de legeskosten helemaal niet in verhouding met de kosten voor WKB. Wij hebben een paar jaar geleden rond de 3000 euro aan legeskosten betaald, als je dan nu 7000 euro aan WKB moet betalen wordt het alleen maar duurder.

Wat is de ervaring met zo'n kwaliteitsborger in het bouwproces? nog enigsinds meerwaarde of alleen maar geld naar nog iemand weggebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
Aurum schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:41:
volgens mij staan de legeskosten helemaal niet in verhouding met de kosten voor WKB. Wij hebben een paar jaar geleden rond de 3000 euro aan legeskosten betaald, als je dan nu 7000 euro aan WKB moet betalen wordt het alleen maar duurder.

Wat is de ervaring met zo'n kwaliteitsborger in het bouwproces? nog enigsinds meerwaarde of alleen maar geld naar nog iemand weggebracht?
Hangt heel erg van de gemeente af. Bij ons betaalde je tot voor kort een percentage van de bouwkosten. Dat percentage nam af als de bouwkosten hoger werden. Maar voor bouwkosten tussen de 200k en 500k was dat maar liefst 3,95% (uit eerder geciteerde artikel van RTL blijkt dat ik in 1 van de duurste gemeentes zat). Voor 3k leges mocht hier de woning niet meer dan van 65k kosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 23:51
ArnaudYK schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:31:
[...]

Hangt heel erg van de gemeente af. Bij ons betaalde je tot voor kort een percentage van de bouwkosten. Dat percentage nam af als de bouwkosten hoger werden. Maar voor bouwkosten tussen de 200k en 500k was dat maar liefst 3,95% (uit eerder geciteerde artikel van RTL blijkt dat ik in 1 van de duurste gemeentes zat). Voor 3k leges mocht hier de woning niet meer dan van 65k kosten..
Let ook goed op wat er precies in de legeverordening staat. Bij ons moesten ze (gemeente) eerst zelf de bouwkosten berekenen (aan de hand van een bepaalde methode), en slechts als dat niet kon, mochten ze af gaan op het bedrag dat wij opgaven. Dat laatste bedrag lag een stuk hoger dan wat uit de berekening volgde.

Wat denk je? Baseren ze de leges op het door ons opgegeven bedrag, terwijl ze hun eigen berekening gewoon konden maken. Bezwaar aantekenen (binnen 6 weken), om vervolgens 9 maanden(!) te wachten op een inhoudelijke reactie, en daarna nog twee maanden op t geld.

Vervolgens hebben ze ook de berekening nog fout gedaan, maar dat scheelde dermate weinig dat het niet de moeite waard was op daar op in te gaan.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02
ArnaudYK schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:31:
[...]

Damn oke dat is dan zeker echt wel pittig. Als ze dan de leges verlagen maar meer vragen voor de WKB inspecteur en het middelt een beetje uit is het natuurlijk best oke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 13:45
De meer waarden moet nog uitwijzen.
Bijna alles wat nu gebouwd wordt is nog van vergunningen voor de nieuwe woningwet waar de WKB ook onder valt.

Voordeel van de WKB voor de consument is dat de bewijslast bij problemen bij de aannemer ligt.
Heb je bijv. een lekkage dan moet de aannemer het oplossen of bewijzen dat het niet aan hem ligt.
Dit "bewijzen" zou dus kunnen met het dossier wat de WKB-er maakt.

Ik weet wel dat er heel weinig WKB-ers zijn kortom die krijgen het in het begin zo druk dat ze denk ik de aanvragen & opdrachten niet aankunnen, de dossiers zullen ondanks de prijs niet echt heel denderend zijn.
Zonder WKB-er mag je weet niet bouwen, kortom de 100.000 woningen gaat helemaal goed komen :+

De meeste aannemers denken dat het een papieren tijger is.
Bouwen wordt er in ieder geval niet goedkoper van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI

Bij ons zouden de legeskosten zo'n 6k zijn, nu is zijn de legeskosten dus wel naar beneden gegaan maar dat streept totaal de 12k van de WKB'er niet af.. :/

Inmiddels een formulier ontvangen om van de Tojuli af te komen door genoegen te nemen met een afwijkende waarde, wat een papieren rompslomp is dat zeg. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
FabianGTI schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:34:
[...]

Bij ons zouden de legeskosten zo'n 6k zijn, nu is zijn de legeskosten dus wel naar beneden gegaan maar dat streept totaal de 12k van de WKB'er niet af.. :/

Inmiddels een formulier ontvangen om van de Tojuli af te komen door genoegen te nemen met een afwijkende waarde, wat een papieren rompslomp is dat zeg. 8)7
Maar hoe kunnen nieuw bouwers akkoord gaan met zulke bedragen terwijl het uiteindelijk nog vaag is wat ze doen of zelfs gaan doen. Uurtje factuurtje zoals louche bouwvakkers?

Hebben ze voldoende kennis van alle materialen, wat gaan ze narekenen of controleren; wat als je andere damp folie gebruikt die gelijk is of zelfs beter?

Kan je meer vertellen over “ToJuli” afwijkingen? Niet eerder over gehoord.

Wil volledig passief woning bouwen ~150m2, en veel materiaal heb ik al. Denk dat ik uiteindelijk maar ~70-80k nog nodig heb aan materialen. Maar wil geen PH certificering, zie daar het nut niet van in. En volledig offgrid; zal een gasgenerator voor max 6-7 dgn nodig hebben. Maar daar begint de discussie. Valt dat onder de WKB?
Pagina: 1 ... 12 ... 44 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic