Goedemiddag Tweakers,
Al enige tijd hebben mijn vrouw en ik de wens om zelf nog eens een vrijstaande woning te bouwen. We wonen nu in een (redelijk grote) tweekapper uit 2017. Qua huis en ruimte in huis zijn we eigenlijk heel tevreden, maar de kleine tuin kent (met twee jonge kinderen) toch ook wel een beetje zijn beperkingen. Daarnaast spreekt het idee van vrijstaand wonen ons erg aan. Nu hebben we een optie op een vrijstaand kavel (~504 m2) iets verder op bij ons in de wijk en zijn we met een architect bezig om ons 'droomhuis' vorm te geven. Droomhuis tussen aanhalingstekens want a) ons echte droomhuis kunnen we niet betalen en b) we willen eigenlijk graag onderhoudsarm bouwen en de elementen dat een droomhuis voor ons heeft zijn dat beslist niet (rieten kap, houtwerk, etc). Dus ergens moeten we compromissen maken, en dat is ook helemaal niet erg.
Hoewel de plattegronden op wat kleine details na eigenlijk wel redelijk af zijn, ben ik toch nog eens benieuwd naar jullie kritische blik.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Een paar opmerkingen bij deze plattegronden;
- We hebben twee dochters en hoewel we nu nog veel gebruik maken van een bad, zien we het gebruik hier van in de komende jaren afnemen. Mijn vrouw en ik gaan sowieso al nooit in bad, dus we hebben liever (ivm ochtendspits) twee prima badkamers met goede douche en wasbak
- De deur tussen hal en garage mag wat ons betreft nog komen te vervallen
- De WC beneden willen we eigenlijk tegen de andere muur hebben ivm mogelijke doorspoelgeluiden
- We willen graag een werkkamer beneden en op zolder (dat is slaapkamer 4)
- We willen graag een aparte speelkamer voor de kids
- We willen levensloopbestendig bouwen, dat wil zeggen dat de werkkamer beneden ooit dienst kan doen als slaapkamer. Bijkeuken kan dan worden omgetoverd tot doucheruimte en de WC zit er al.
- De garage krijgt gewoon een dubbele deur een geen enkele zoals op de tekening.
- Aangezien de veranda en tuin op zuid zit (en het hier soms nog wel een beetje waait) wil ik eigenlijk screens plaatsen om de veranda af te kunnen sluiten, maar heb nog niet echt een beeld hoe dit goed aan te pakken in het huidige ontwerp. Maximale breedte van screens zijn hierbij lijkt het de beperkende factor.
En ik vergeet vast nog wel iets te vermelden. Anyway, benieuwd naar jullie feedback!