Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-06 17:09
Lord Anubis schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Maar hoe kunnen nieuw bouwers akkoord gaan met zulke bedragen terwijl het uiteindelijk nog vaag is wat ze doen of zelfs gaan doen. Uurtje factuurtje zoals louche bouwvakkers?

Hebben ze voldoende kennis van alle materialen, wat gaan ze narekenen of controleren; wat als je andere damp folie gebruikt die gelijk is of zelfs beter?

Kan je meer vertellen over “ToJuli” afwijkingen? Niet eerder over gehoord.

Wil volledig passief woning bouwen ~150m2, en veel materiaal heb ik al. Denk dat ik uiteindelijk maar ~70-80k nog nodig heb aan materialen. Maar wil geen PH certificering, zie daar het nut niet van in. En volledig offgrid; zal een gasgenerator voor max 6-7 dgn nodig hebben. Maar daar begint de discussie. Valt dat onder de WKB?
Hier kan je meer vinden met een vrij duidelijke uitleg.
https://www.hs-cs.nl/nieu...s-het-en-wat-betekent-het

Ik denk dat er voor grotere projecten niet heel veel veranderd eerlijk gezegd. Dan heb je al te maken met opleverdossiers en het moeten aantonen van wat er gemaakt is. Een wand moet bv voldoen aan een vlakheidsklasse voor afwerking. Dit wordt vooraf gedefineerd en tijdens de bouw gecontroleerd. De gemeente komt bij ons regelmatig langs omwille van het bekijken van de bouwkwaliteit. Evenals een architect of opdrachtgever.

Voor kleinere aannemers is het denk ik zo dat er minder toezicht is. Ik heb geen ervaring met zelfbouwen, maar komt de gemeente langs tijdens de bouw? Met start hijwerk? En als de stucadoor klaar is, loopt een " standaard huisbouwer" of opdrachtgever een rondje met in kennis paraat of iets voldoet of juist niet?

Heeft iemand hier daar antwoord op? Of doet je bouwbegeleider dat? Of doen de meeste zelfbouwers (hier) dat helemaal zelf? En ga je er vanuit dat de aannemer zijn werk netjes doet volgens de gesteld eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:16
[b]ZveenT schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:24:
Voor kleinere aannemers is het denk ik zo dat er minder toezicht is. Ik heb geen ervaring met zelfbouwen, maar komt de gemeente langs tijdens de bouw? Met start hijwerk? En als de stucadoor klaar is, loopt een " standaard huisbouwer" of opdrachtgever een rondje met in kennis paraat of iets voldoet of juist niet?

Heeft iemand hier daar antwoord op? Of doet je bouwbegeleider dat? Of doen de meeste zelfbouwers (hier) dat helemaal zelf? En ga je er vanuit dat de aannemer zijn werk netjes doet volgens de gesteld eisen?
In 2018-2019 mijn zoon zijn woning uitgebouwd met 120m2 en alles met mijn zoon gedaan. Je kan zelf de kwaliteit bepalen en het heft in eigen handen houden. Maar heb niemand van de gemeente gezien.

Ook wat gebeurd er wanneer je tijdens de bouw een ander afwerk materiaal kiest; gaan ze zich daarmee bemoeien? Glaswol isolatie zonder certificaat omdat het de helft van de prijs is; probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-06 13:41
Lord Anubis schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:19:
[...]

Iemand al ervaringen met de WKB? Vind de prijzen vaak absurd. Een kennis van mijn buurman beweerde dat de tekening van de gemeente doorgelicht waren en dat zijn huis sowieso afgekeurd zou worden. Exotische materialen waren uit den boze. Vreem allemaal. Had het over zeer variabele prijzen.

Kon het niet vinden hier op tweakers maar zou het tof vinden als er een eigen topic over komt.
Ik zit zelf in kwaliteitsmanagement bij grote infrastructurele projecten. Daar zijn ze al zo’n 20 jaar bezig en aannemers krijgen gemiddeld een 5 van mij.

Heb ooit een controle tijdens de bouw uit laten voeren door VEH, volgens mij redelijk vergelijkbaar met wkb. Ik heb daar niets aan gehad. Bij de gemeente wilde ze wel leges hebben maar enige controle was er niet. Gemeente heeft in de vergunning gezet dat er een opdrijfberekening moest komen, aannemer heeft die nooit geleverd.

Als een goede controleur een dag langs komt ben je snel 1000,- per dag kwijt denk ik. Zit natuurlijk ook verschil of je een redelijk standaard huis laat bouwen of heel apart met nieuwe materialen en/of techniek. Dan komt het gezegde kijken “wat de boer niet kent, dat eet hij niet”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:36
ZveenT schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:24:
[...]
Ik heb geen ervaring met zelfbouwen, maar komt de gemeente langs tijdens de bouw? Met start hijwerk? En als de stucadoor klaar is, loopt een " standaard huisbouwer" of opdrachtgever een rondje met in kennis paraat of iets voldoet of juist niet?
Ik bouw zonder aannemer en de gemeente heeft al het constructiewerk gecontroleerd, vanaf de keldervloer tot aan de zolder.
Controle van de stucadoor en zo doe ik zelf.

Overigens vind ik - op betonconstructies na - de hele WKB een raar verhaal voor zelfbouwers. Het is bedoeld om de consument te beschermen, maar je kunt je moeilijk tegen jezelf beschermen ;)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:15
Wellicht beschermt het tegen de handige Harry die geen idee heeft wat hij doet en na een paar jaar zijn woning weer doorverkoopt. Per slot van rekening wordt er ook door aannemers soms maar wat aan geklooid. Kijk naar de parkeergarages die de afgelopen jaren in het nieuws zijn geweest. Dus als Harry er zelf wel een HEA balk toepast die als materiaal voldoet, maar vervolgens verkeerd verwerkt kan dat in de toekomst desastreuze gevolgen hebben. De hamvraag is natuurlijk of de inspectie dat ziet.

Ik ben het met hierboven eens dat het zich zou moeten beperken tot de algemene casco constructie. Onzin dat het dossier pas dicht kan als de badkamer gezegend is..

Ik pleit voor een certificatie zoals, zeg maar zoals iso27001 in de IT. Als een aannemer dat heeft icm met een onafhankelijk verzekerde garantie, dan is een wkb controleur In no time klaar en heeft de consument m.i. een prima bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-06 19:00
Conrado schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 00:11:
[...]

Overigens vind ik - op betonconstructies na - de hele WKB een raar verhaal voor zelfbouwers. Het is bedoeld om de consument te beschermen, maar je kunt je moeilijk tegen jezelf beschermen ;)
Het is eigenlijk gewoon bedoeld om te controleren of er conform vergunning gebouwd wordt, daar had het gros van de gemeenten geen tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:37
Lord Anubis schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Maar hoe kunnen nieuw bouwers akkoord gaan met zulke bedragen terwijl het uiteindelijk nog vaag is wat ze doen of zelfs gaan doen. Uurtje factuurtje zoals louche bouwvakkers?

Hebben ze voldoende kennis van alle materialen, wat gaan ze narekenen of controleren; wat als je andere damp folie gebruikt die gelijk is of zelfs beter?

Kan je meer vertellen over “ToJuli” afwijkingen? Niet eerder over gehoord.

Wil volledig passief woning bouwen ~150m2, en veel materiaal heb ik al. Denk dat ik uiteindelijk maar ~70-80k nog nodig heb aan materialen. Maar wil geen PH certificering, zie daar het nut niet van in. En volledig offgrid; zal een gasgenerator voor max 6-7 dgn nodig hebben. Maar daar begint de discussie. Valt dat onder de WKB?
Mja, ik kan moeilijk doen over de bedragen maar dan is het heel simpel, dan wordt er niet gebouwd. :+

De Tojuli is vanwege de overhitting in de zomer, nou hebben wij zonwering, vloerkoeling en airco's, maar enkel de zonwering wordt meegerekend als optie om de woning koel te houden.
Wij kregen eigenlijk nog een paar opties:
  • Nieuwe berekening, behoorlijke kosten.
  • Kleinere ramen, geen optie.
  • Minder ramen, geen optie.
  • Nog meer zonwering (op de noordkant).
  • Overstekken in het dak, past niet bij ons ontwerp.
Of dus afzien van de Tojuli in verband met een kleine overschrijding, met de airco's en vloerkoeling redden we het makkelijk.
Het stomme is dat de extra zonwering dan enkel op de begane grond hoeft, de slaapkamers maakt het geen donder uit dat deze oververhit raken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 11:33
@FabianGTI hoezo wordt de vloerkoeling niet meegenomen? Zonder vloerverwarming blijft je huis ook niet warm toch?

En een aanvulling op een bestaande berekening zou bij een fatsoenlijk bureau ook niet de hoofdprijs hoeven te kosten.

[ Voor 34% gewijzigd door big bang op 10-07-2024 09:40 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-06 21:52
FabianGTI schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:08:
[...]

Mja, ik kan moeilijk doen over de bedragen maar dan is het heel simpel, dan wordt er niet gebouwd. :+

De Tojuli is vanwege de overhitting in de zomer, nou hebben wij zonwering, vloerkoeling en airco's, maar enkel de zonwering wordt meegerekend als optie om de woning koel te houden.
Wij kregen eigenlijk nog een paar opties:
  • Nieuwe berekening, behoorlijke kosten.
  • Kleinere ramen, geen optie.
  • Minder ramen, geen optie.
  • Nog meer zonwering (op de noordkant).
  • Overstekken in het dak, past niet bij ons ontwerp.
Of dus afzien van de Tojuli in verband met een kleine overschrijding, met de airco's en vloerkoeling redden we het makkelijk.
Het stomme is dat de extra zonwering dan enkel op de begane grond hoeft, de slaapkamers maakt het geen donder uit dat deze oververhit raken. 8)7
Vreemd, o.a. op https://www.omgevingsweb....efinitief-bekend-gemaakt/ lees ik dat bij toepassing van actieve koeling de TO-juli op 0 gesteld mag worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Type-R739
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:02
deejeebv schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:28:
[...]

Vreemd, o.a. op https://www.omgevingsweb....efinitief-bekend-gemaakt/ lees ik dat bij toepassing van actieve koeling de TO-juli op 0 gesteld mag worden.
Dit is per 1 juli 2024 aangepast. Je moet bij actieve koeling aantonen dat er voldoende koelcapaciteit is of dat er weinig zoninstraling is. Dit kan op verschillende manieren:
- Er zijn weinig ramen tov gebruiksoppervlak ca. 20% is de grenswaarde;
- Er is weinig zoninstraling (zonwering of zonwerende beglazing);
- Er is een dynamische koellastberekening gemaakt;

Daarnaast kan ook met een GTO-berekening (gewogen temperatuur overschrijdingsberekening) aangetoond worden dat het niet te warm wordt binnen.

Bovenstaande geldt alleen als er niet voldaan wordt aan het TOjuli getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

Nou weer een nieuwtje uit de WKB, ook met betrekking tot de T0juli.

Als de bouwmelding niet voor 1 juli is gedaan, dan zijn de berekeningen niet meer akkoord. 8)7 , die dienen aangevuld te worden met de nieuwe regels.

Vroeger keek men naar de datum van de aanvraag bij de gemeente. Nu is het dus 4 weken voor start bouw.
Dus met terugwerkende kracht mag je berekeningen gaan aanpassen, die wel gewoon gecontroleerd en afgemeld zijn. Mooie wet... die WKB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:47
Conrado schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:28:
@maussert, Leuk ontwerp, hier zit al wat denkwerk in :)

@Andrehj heeft al heel wat ideeën genoemd. Er zijn hier voldoende mensen die ervaring met screens/raffstores hebben. Daartoe zijn gevelaanzichten handig.

Wat aanvullende opmerkingen:
- Benoem de garage voor wat het is, de bijkeuken. Voorkomt allerlei gedoe om dat een MK in de garage soms lastig is.
- De kast naast de keuken zou ik niet doen. Muur en zo nemen veel ruimte weg. Ik snap de keunenwand-symmetrie, maar ik zou toch bekijken hoe je dat in de keukenopzet kunt meenemen.
- Ik mis leidingkokers, en je hebt wat ruimte nodig voor lucht, water en verwarming.
- De werkruimte is best compact om als hoofdslaapkamer te dienen.
- De speelkamer is nogal afgesloten van de rest. Spelen is toch iets wat 'samen' gebeurd. Tegelijkertijd is de tijd dat kinderen dat ècht gebruiken beperkt. Wat doe je met die ruimte daarna? Zou je speel- en werkkamer bij elkaar kunnen brengen, zodat het later één slaapkamer wordt?
- De hal steekt in de woonkamer. Is een luchtsluis naar buiten, maar hoe belangrijk is dat tov de ruimte die het van de woonkamer afsnoept?

Dat alles als bedoeld als ideeën om er anders naar te kijken ;)
Bedankt voor je reactie!

- Ja bijkeuken of berging, lijken mij benamingen die beter bij het doel van de ruimte passen.
- Kast naast de keuken hebben we vooral omdat we toch ook ergens een stofzuiger en andere spullen kwijt willen. Maar dat zou wellicht ook in de berging kunnen. Maar je hebt gelijk, als je straks een mooie ingebouwde keukenwand hebt dan steekt een deur links ervan misschien een beetje gek af.
- Er zijn geen leidingkokers e.d. omdat dit enkel concept is mbt indeling. Zodra dat definitief is komen de detail ontwerpen.
- Bedoeling is juist ook dat spelen afgsloten gebeurd, tenminste dat we een plek hebben waar ze lekker met vriendjes met speelgoed kunnen spelen zonder dat je er over struikelt. Natuurlijk mogen ze ook in de rest van het huis spelen of op hun kamer, maar einde van de dag kun je het in ieder geval ergens opruimen. Er komt wel een glazen deur, dus er blijft zicht in de ruimte. Als ze straks groter zijn kunnen we er een bank neerzetten en een TV en kunnen ze daar even chillen / gamen / whatever zonder dat ze bij pa en ma op de bank hoeven te zitten. Of misschien willen ze er wel huiswerk maken ipv op hun slaapkamer. We zien wat dat betreft toepassingen genoeg.
- Je laatste punt mbt luchtsluis en ruimte afsnoepen van de woonkamer snap ik niet helemaal? Of bedoel je de hal bij de keuken? Ja ik denk dat het hebben van zo'n luchtsluis wel prettig is, bovendien heb je dan even een plek waar je je schoenen kunt neerzetten. Die moet je anders in de keuken laten staan. (wij doen schoenen in huis altijd uit). Wordt misschien wel wat hokkerig, dus daarom zouden we denk ik toch de deur/wand tussen die hal en garage (berging) willen laten vervallen en open laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
Loft schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:40:
[...]

Leuk! Zeker een paar handige dingen gezien.

Ik zou de 2e hal niet op die manier doen. De muur recht door trekken naar achteren. Wij hebben ook de veranda rechtstreeks aan de eetkamer en nooit last. Scheelt veel ruimte en staat veel strakker

Ik zou ook de werkkamer ook wat groter maken als het kan. Zeker met een toekomstige slaapkamer is dat wel fijner.

WC omdraaien, had je zelf ook gezegd ;)

Mag de meterkast in de berging. Hadden wij ook graag gewild, maar de brandweer wat toch niet akkoord.

Op de zolder. Ik zou de meterkast op de overloop doen, dan is lengte van leidingen naar de badkamers veeel korter. In verband met duurzaamheid ook beter ;) De was kun je nog steeds ophangen waar je wilt, maar dan heb je een extra slaapkamer (waarde vermeerderend)

Heb je ook tekeningen van de buitenkant en plaatsing op de kavel?
Altijd gaaf om te zien
- 2e hal wringt bij ons ook nog een beetje, maar hem weglaten creeer je wellicht koude trek in de winter doordat je de buitendeur direct aan de woonruimte hebt gekoppeld en zoals ik eerder aangaf kun je dan ook niet ff snel je schoenen kwijt ofzo..

- Volgens onze architect kan de meterkast in de garage (berging), heeft hij vaker gedaan.

- Goede tip mbt technische installatie en de plaatsing op de overloop van zolder. Zal ik eens naar kijken.

- Buitenkant zijn we nog mee bezig, zal ik tzt misschien ook wel even delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
Mr. Stom schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:08:
[...]

[Afbeelding]

Geen idee of dit ruimte/technisch past en vergeef me voor m'n paint skills.

- Geen tweede hal en loze ruimte
- WC naar de bijkeuken en in de buitenmuur
- dubbele deuren naar de veranda, ook in de woonkamer (tenzij daar al glas tot de grond zit)
- glaswand in de 'speelkamer' (indien dit een te rommelige look geeft in de keuken alsnog dichtzetten)
- makkelijker bijbouwen van douche-/wastafel op rode vierkant
- doorloop garage breder door kasten in verlengde keukenkasten te plaatsen
- meterkast-/kast situatie weghalen t.b.v. dubbele deuren en een strakkere look in de keuken

Zelf zou ik het ook erg mooi vinden indien je vanuit de hal in een rechte lijn naar de tuin kunt lopen. Dan blokkeert de tafel ook de zichtlijn naar de tuin niet. Maar dan moet je de eettafel/openslaande deuren wisselen etc.
Creatief! Bedankt voor het meedenken en leuk om een andere kijk op het ontwerp te krijgen.

- Nut en noodzaak tweede hal heb ik al wel benoemd, maar zal het nog eens heroverwegen want het lijkt inderdaad suboptimaal
- WC naar buitenmuur is ook wel slim ivm geluid doorspoelen, maar er mag volgens mij geen raam op die buitenmuur omdat het maar 1 meter van erfafscheiding zit.
- Er zit al een dubbele schuifdeur in de veranda, dus een extra dubbele openslaande deur is niet nodig. In de woonkamer zijn de ramen al tot de grond inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-06 23:14
Wellicht is het een gekke vraag hier. Maar ik wil even een soort sanity check doen. Ik hoop dat ik hier de juiste mensen kan vinden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:39
@MadDonkey
Als met slechts 20k wordt overboden moet je de volgende keer gewoon 50k meer bieden. Als je dat ook nog deelt door 2 gezinnen ben je dat later zo weer vergeten.
Maar belangrijker lijkt mij dat je voordat je iets koopt zeker weet of de gemeente daar wel dubbele bewoning toestaat. Er is weliswaar een enorm woningentekort, maar ambtenaren zijn ontzettende stijfkoppen en staan er dus bepaald niet bekend om lekker aan zoiets mee te werken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Goedemiddag,

Ik zal gelijk met de vraag de deur binnenvallen: "Is het oké, of juist onnodig duur om ons volledig te laten ontzorgen (sleutelklaar) door een catalogusbouwer, met de wensen die we hebben?"

In oktober worden er kavels verkocht door de gemeente onder het principe "wie het eerst komt, wie het eerst maalt". Zal zo meer feitjes delen.

Wij hebben gebrekkige kennis met betrekking tot bouw. Het enige wat we goed weten, is de indeling en dat we straks een onderhoudsarm huis willen. Enige ervaring die we hebben, is om met een sleutelklaar huis aan de slag te gaan (we wonen in een nieuwbouwproject koophuis uit 2017).

Ik heb heel wat posts teruggelezen en kwam eigenlijk een beetje tot de conclusie dat het voor ons het gemakkelijkst is om bij partijen als (en dan specifiek, gezien de reviews) Grootbouw aan te kloppen. We zijn al op oriëntatiegesprek geweest bij SelektHuis. Maar welke is beter en wat is het verschil tussen de twee partijen?

Feitjes:
- Kavelgrootte: 888 m² (bouwenvelop 222 m²)
- Prijs kavel: 423k
- Overwaarde huidige huis (na aflossen schuld): 283k - 333k
- Maximale hypotheek die we willen aangaan: 700k
- Eigen inbreng: 250k

Wens:
- (Laagbouw) huis van minimaal 250 m². Bij laagbouw willen we kijken of het dak op de 1e verdieping niet te snel afloopt door de muren hoger te laten optrekken. En anders wordt het hoogbouw.
- Geïsoleerde garage die in de toekomst als extra werk-/recreatie-/sport-/woonruimte gebruikt kan worden.
- Raffstores overal in plaats van rolluiken
- Stenen trap (heb een hekel gekregen aan die krakende houten trappen na al dat thuiswerken)
- Douche WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 22:11
maussert schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:09:
[...]

- 2e hal wringt bij ons ook nog een beetje, maar hem weglaten creeer je wellicht koude trek in de winter doordat je de buitendeur direct aan de woonruimte hebt gekoppeld en zoals ik eerder aangaf kun je dan ook niet ff snel je schoenen kwijt ofzo..

- Volgens onze architect kan de meterkast in de garage (berging), heeft hij vaker gedaan.

- Goede tip mbt technische installatie en de plaatsing op de overloop van zolder. Zal ik eens naar kijken.

- Buitenkant zijn we nog mee bezig, zal ik tzt misschien ook wel even delen.
Wij doen onze schoenen buiten uit, onder de veranda en lopen dan met schoenen in de hand naar binnen. Alleen als de schoenen smerig zijn ;) Hoef je de rotzooi ook niet op te ruimen

De architect kan het wel willen ;) Maar die gaat er niet over. Bij mijn schoonouders was dat ook de wens. Brandweer niet akkoord. Ik zou dat verder checken voordat je een bouwaanvraag doet. (je kunt een consult aanvragen bij de gemeente, althans bij de onze)
Als je dat nog moet veranderen later, is dat wel erg veel heroverwegen. Overigens kan de architect dat natuurlijk al gedaan hebben, zou mooi zijn ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:04
Andrehj schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:07:
@MadDonkey
Als met slechts 20k wordt overboden moet je de volgende keer gewoon 50k meer bieden. Als je dat ook nog deelt door 2 gezinnen ben je dat later zo weer vergeten.
Maar belangrijker lijkt mij dat je voordat je iets koopt zeker weet of de gemeente daar wel dubbele bewoning toestaat. Er is weliswaar een enorm woningentekort, maar ambtenaren zijn ontzettende stijfkoppen en staan er dus bepaald niet bekend om lekker aan zoiets mee te werken.
Hoho, ambtenaar hier. Ik ben net zo min stijfkop als dat alle Tweakers nerds zijn

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Case_C schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:51:
Nou weer een nieuwtje uit de WKB, ook met betrekking tot de T0juli.

Als de bouwmelding niet voor 1 juli is gedaan, dan zijn de berekeningen niet meer akkoord. 8)7 , die dienen aangevuld te worden met de nieuwe regels.

Vroeger keek men naar de datum van de aanvraag bij de gemeente. Nu is het dus 4 weken voor start bouw.
Dus met terugwerkende kracht mag je berekeningen gaan aanpassen, die wel gewoon gecontroleerd en afgemeld zijn. Mooie wet... die WKB.
Leuk , als je in die weken dus vanwege de WKB iets moet aanpassen wat dus altijd langer duurt dan 4 weken waardoor daarna de aannemers 5 weken later pas kunnen beginnen…….en je dus weer met een verlopen vergunning zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
seanpaul schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:10:

Feitjes:
- Kavelgrootte: 888 m² (bouwenvelop 222 m²)
- Prijs kavel: 423k
- Overwaarde huidige huis (na aflossen schuld): 283k - 333k
- Maximale hypotheek die we willen aangaan: 700k
- Eigen inbreng: 250k

Wens:
- (Laagbouw) huis van minimaal 250 m². Bij laagbouw willen we kijken of het dak op de 1e verdieping niet te snel afloopt door de muren hoger te laten optrekken. En anders wordt het hoogbouw.
- Geïsoleerde garage die in de toekomst als extra werk-/recreatie-/sport-/woonruimte gebruikt kan worden.
- Raffstores overal in plaats van rolluiken
- Stenen trap (heb een hekel gekregen aan die krakende houten trappen na al dat thuiswerken)
- Douche WTW
Als ik het goed begrijp heb je straks een budget van ~810k voor een woning van 250m², inclusief tekenkosten, leges etc. Dat klinkt zeker haalbaar. Echter met deze wensen zou ik gewoon een architect in de arm nemen met een goede aannemer in de regio. Goede aannemers kunnen ook ontzorgen.

Belangrijk deel van het bontzorgen is om niet onnodig tegen de haren in de strijken. Een aannemer en architectenbureau hebben vaak een aantal gewoontes of bouwmanieren. Ben daar vooral kritisch over als je daar goede redenen voor hebt, maar laat ze daarbuiten ook gewoon hun ding doen.

En toch, ik bouw in een wijk waarin niets anders staat dan zelfbouw. Sommigen bouwen vanaf nul alles zelf, sommige laten het casco neerzetten (in meer of mindere maten) en anderen laten bijna alles doen. In alle gevallen komt daar een hoop keuzestress bij kijken, veel keuzes kan een ander nu eenmaal niet voor je maken, hooguit adviseren.

*p.s. ter overweging; ik zou balansventilatie aan het rijtje toevoegen, mocht ik in jouw schoenen staan.

[ Voor 3% gewijzigd door big bang op 12-07-2024 06:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
seanpaul schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:10:
Ik zal gelijk met de vraag de deur binnenvallen: "Is het oké, of juist onnodig duur om ons volledig te laten ontzorgen (sleutelklaar) door een catalogusbouwer, met de wensen die we hebben?"
Welkom!
Wat ik niet precies uit je verhaal kan halen wat je wensen zijn, afgezien van het rijtje onderaan.

Catalogusbouwers bieden standaard ontwerpen aan, waarvan ze weten dat het veel kopers aanspreekt. Die bouwen ze vervolgens efficiënt. Aanpassingen zijn beperkt, maar ik denk dat jouw wensenrijtje wel zou passen. Kortom, als hun huizen je aanspreekt, zou dat best kunnen.
Voordelen: je weet wat je koopt, vaste prijs, relatieve snelle bouw. Nadelen: Interessante vanaf prijs maar uiteindelijk relatief duur zeker als je naar opties kijkt. Marketing/sales gericht. Beperkt aanpasbaar.

Echter, als je echt zelf wilt bepalen, dat kan ook als je kavel een afwijkende vorm heeft, dan kom je bij de architect (en aannemer) uit. Dat kan apart, maar ook als één combinatie. Dat start lastiger omdat je met een wit vel papier begint. Ook lastig is om een budget aan te houden; er is de neiging te veel wensen te willen realiseren voor een bepaald budget. Als je 1:1 vergelijkt; catalogusbouw versus architect/aannemer is de prijs vergelijkbaar. Maar dan moet je het wel gelijk houden.
Voordeel; Volledige vrije ontwerp- en bouwkeuze, ontwerp eenvoudig aanpasbaar. Invloed tijdens de bouw. Nadelen; Veel keuzestress; uiteindelijke investering pas helder achteraf;

Er zijn ook nog mixvormen zoals aannemers die standaard ontwerpen in d ela hebben liggen. Dan hef je niet met een vel papier te beginnen maar kun je het ontwerp wel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
Andrehj schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:07:
@MadDonkey
De post was vooral omdat ik even wilde checken of we niet teveel voor te weinig willen. Juist omdat we slechts eenmaal iets vonden in die 6 maanden.

Dubbele bewoning is zeker een dingetje. Maar steeds meer gemeenten doen daar niet zo moeilijk over, bovendien kunnen we altijd nog het kavel splitsen en er een 2kapper opzetten. Maar dan moet je wel voldoende vierkante meters hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-06 19:19
MadDonkey schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:50:
[...]

bovendien kunnen we altijd nog het kavel splitsen en er een 2kapper opzetten. Maar dan moet je wel voldoende vierkante meters hebben.
Ook dat is niet vanzelfsprekend. Moet passen binnen het omgevingsplan. Hier kan dat bijvoorbeeld niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seanpaul
  • Nu online
big bang schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:48:
[...]

Echter met deze wensen zou ik gewoon een architect in de arm nemen met een goede aannemer in de regio. Goede aannemers kunnen ook ontzorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seanpaul
  • Nu online
Conrado schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:37:
[...]

Echter, als je echt zelf wilt bepalen, dat kan ook als je kavel een afwijkende vorm heeft, dan kom je bij de architect (en aannemer) uit. Dat kan apart, maar ook als één combinatie. Dat start lastiger omdat je met een wit vel papier begint. Ook lastig is om een budget aan te houden; er is de neiging te veel wensen te willen realiseren voor een bepaald budget. Als je 1:1 vergelijkt; catalogusbouw versus architect/aannemer is de prijs vergelijkbaar. Maar dan moet je het wel gelijk houden.
Voordeel; Volledige vrije ontwerp- en bouwkeuze, ontwerp eenvoudig aanpasbaar. Invloed tijdens de bouw. Nadelen; Veel keuzestress; uiteindelijke investering pas helder achteraf;

Er zijn ook nog mixvormen zoals aannemers die standaard ontwerpen in d ela hebben liggen. Dan hef je niet met een vel papier te beginnen maar kun je het ontwerp wel aanpassen.
Bedankt, hele waardevolle antwoorden. Wij gaan zeker met wat aannemers babbelen. Hou het hier op de hoogte!

In oktober gaan de kavels in de verkoop 🤞ik ga er mijn tentje opzetten 😉

[ Voor 3% gewijzigd door seanpaul op 11-07-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:42
Lord Anubis schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:02:
[...]

In 2018-2019 mijn zoon zijn woning uitgebouwd met 120m2 en alles met mijn zoon gedaan. Je kan zelf de kwaliteit bepalen en het heft in eigen handen houden. Maar heb niemand van de gemeente gezien.

Ook wat gebeurd er wanneer je tijdens de bouw een ander afwerk materiaal kiest; gaan ze zich daarmee bemoeien? Glaswol isolatie zonder certificaat omdat het de helft van de prijs is; probleem?
als mijn gegevens up to date zijn, is er een nieuwe regelgeving aangenomen dat bij projecten gestart na 06-2024 de gemeente periodiek kwaliteitscontroles moet gaan houden.

Waar ze vooral op toetsen is of je je houd aan veiligheid
of je je houd aan bouwbesluit
of je je houd aan geluid eisen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
ArnaudYK schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:56:
[...]

Ook dat is niet vanzelfsprekend. Moet passen binnen het omgevingsplan. Hier kan dat bijvoorbeeld niet.
Dat is niet mijn grootste horde. Er is meer mogelijk dan je op het ogenblik denkt. Vaak is er wel ruimte voor een aanpassing/wijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
MadDonkey schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:55:
Dat is niet mijn grootste horde.
Een bijkomende horde kan tijd zijn. Mensen kunnen bezwaar maken tegen een bestemmingsplanwijziging en dat kan doorlopen tot de Hoge Raad. Als het er niet te veel zijn, kun je dat ook proberen af te kopen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:11
maussert schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:09:
Bij ons wordt hier HEEEL moeilijk over gedaan.
Ik krijg het ondanks de eerdere toezegging (nog) niet voor elkaar.
Het MOET in de hal achter de voordeur binnen 4,5 meter.
Daar zijn ze heel resoluut in.
Regio Noord (waterleidingbedrijf Groningen + Enexis)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
@maussert, Het is in strijdt met de richtlijn dus de enige raad die ik kan geven is om dat zelf zwart-op-wit te krijgen.
In het hele traject naar de vergunning toe, kijkt niemand hiernaar of is er verantwoordelijk voor. Pas als ze de meterkast komen schouwen voor de definitieve aansluiting, wordt het gecontroleerd. Dat is het te laat...

Hier hangt de verdeler 35cm lager, en dat is keurig door Enexis geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
buiter schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:08:
[...]

Jep, hier hetzelfde, tijdens het ontwerp hebben we dit moeten aanpassen.
In eerste instantie hebben we de meterkast in de garage gedaan maar moet nu toch in de hal bij de voordeur, de aannemer is door de nuts bedrijven op de vingers getikt dat dit de huidige regelgeving is.

Wel jammer maar het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
buiter schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:08:
[...]

Klopt, vaak een persoonlijke interpretatie van de architect. MK mag ook niet in een kamer naast de voordeur. Zelfs al zit er een deur naast naar die kamer.
Geeft natuurlijk wel issues als de MK op vier meter zit en je wilt een tocht sluis plaatsen tussen de MK en de voordeur.

Wat ik me ook afvraag of het toegestaan is om een MK voor de voordeur in een portiek te plaatsen? Een kennis heeft dat, en zie het ook bij flats.

[ Voor 10% gewijzigd door Lord Anubis op 12-07-2024 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Lord Anubis schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:15:
Wat ik me ook afvraag of het toegestaan is om een MK voor de voordeur in een portiek te plaatsen? Een kennis heeft dat, en zie het ook bij flats.
Kan nog anders:
Bij mijn schoonouders zit (bij een jaren-90-appartement aan een niet overdekte galerij) de meterkast buiten, direct naast de voordeur.
Als je daar de deur van de meterkast open doet terwijl het (zoals vandaag) hard regent, regent het zo de meterkast in....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Andrehj schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:32:
[...]

Kan nog anders:
Bij mijn schoonouders zit (bij een jaren-90-appartement aan een niet overdekte galerij) de meterkast buiten, direct naast de voordeur.
Als je daar de deur van de meterkast open doet terwijl het (zoals vandaag) hard regent, regent het zo de meterkast in....
Toch nooit wat er over kunnen vinden in officiële documenten. Snap heel goed dat de brandweer dat graag ziet; behalve dat binnen regenen ☔️.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Lord Anubis schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:15:
[...]
De richtlijnen waar wij het over hebben zijn voor laagbouw / woningen.
Er zijn aparte richtlijnen voor hoogbouw en grote gebouwen. Je kunt immers geen invoerbuizen op een verdieping toepassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:23
NEN (2768) voor positie meterkast is aangepast (eind 2023). Moet binnen 4.5m zitten vanaf de voordeur.
Hoe andere het hebben boeit natuurlijk niet. Je moet je houden aan de huidige regelgeving.

edit: ik zie dat dit eerder is vermeld. :Z

[ Voor 48% gewijzigd door DeBaroN op 13-07-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Conrado schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:41:
[...]

De richtlijnen waar wij het over hebben zijn voor laagbouw / woningen.
Er zijn aparte richtlijnen voor hoogbouw en grote gebouwen. Je kunt immers geen invoerbuizen op een verdieping toepassen :)
De kennis heeft een bungalow met een portiek.
Zou dat ook wel willen, alles buiten de deur; pv-omvormers Deye, accu’s en MK; weliswaar ieder in eigen afscherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:10
Kan je niet als het past in je ontwerp een paar wanden tijdelijk zo zetten dat de meterkast binnen 4,5m van de voordeur zit, als.de aansluitingen allemaal zitten effe wandjes aanpassen waardoor hij opeens in de garage zit?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
DeBaroN schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:59:
NEN (2768) voor positie meterkast is aangepast (eind 2023). Moet binnen 4.5m zitten vanaf de voordeur.
Hoe andere het hebben boeit natuurlijk niet. Je moet je houden aan de huidige regelgeving.

edit: ik zie dat dit eerder is vermeld. :Z
Wat is de definitie van de voordeur }) ... En welke vorm/type deur moet het zijn? >:)

Als jij zegt dat je voordeur in de garage zit .... En mooi omhoog beweegt om te zorgen dat je een mooie ruime ingang hebt bij je voordeur ... Wie houdt je tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Niemand :)

... Echter het aansluiten van je woning op het elektriciteitsnet is een recht en geen plicht. Als de schouwer voor de definitieve aansluiting jouw garagedeur afdoet als "Mooi verhaal m'heertje....", dàn heb je een probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:57
duvekot schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:02:
[...]

Wat is de definitie van de voordeur }) ... En welke vorm/type deur moet het zijn? >:)

Als jij zegt dat je voordeur in de garage zit .... En mooi omhoog beweegt om te zorgen dat je een mooie ruime ingang hebt bij je voordeur ... Wie houdt je tegen?
Dat was ook ons plan B. Maar uiteindelijk zonder probleem is deze in de garage aangesloten.

Anders hadden we de wand in de hal (aansluitend aan garage, zie mijn plattegrond elders in dit topic) doorgebroken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 11:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Architectuur bepaald doorgaans wat de voordeur is.

Een willekeurige andere deur voordeur noemen werkt niet (ik heb het al eens geprobeerd :P )

In mijn geval was het wel de achterdeur, maar in die omeving is de achterdeur de voordeur dus was de meterkast daar helemaal niet zo raar opzich wel jammer dat ze het hebben veranderd, maargoed het blijft een richtlijn dus ze mogen er vanaf wijken en vaak gebeurd dat ook.

[ Voor 53% gewijzigd door twain4me op 13-07-2024 20:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:26
De vergunning is verleend, de financiering is rond.

We kunnen definitief stappen gaan maken 8-) Ben nu @ work, zal later ff een tekening/impressie delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06 12:26
twain4me schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:09:

Een willekeurige andere deur voordeur noemen werkt niet (ik heb het al eens geprobeerd :P )

In mijn geval was het wel de achterdeur, maar in die omeving is de achterdeur de voordeur dus was de meterkast daar helemaal niet zo raar opzich wel jammer dat ze het hebben veranderd, maargoed het blijft een richtlijn dus ze mogen er vanaf wijken en vaak gebeurd dat ook.
Je zou ook kunnen vragen of je de hoofdafsluiting binnen 4,5m plaatst, maar dan de groepenkast elders plaatst. Dat zie je in oudere huizen ook nog wel vaker. Nee heb je, ja kun je krijgen. Zorg inderdaad wel dat je alles zwart op wit krijgt.

Ik heb mijn hoofdaansluiting wel gewoon in de meterkast geplaatst, alleen een heel stuk naar links en lager. Dit lag allemaal op papier vast. Totdat ik de kast had hangen en de monteur van Enexis kwam. Die begon te klagen en wilde weg gaan. Toen heb ik de werkvoorbereider gebeld en die is afgekomen om hem aan te sturen en te bevestigen dat we dat inderdaad hadden afgesproken. Iets op papier hebben is belangrijk...
Ze houden vooral niet van verrassingen.. dan zijn ze snel beledigd en krijg je niks meer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Krijnemans schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:04:
Dit lag allemaal op papier vast. Totdat ik de kast had hangen en de monteur van Enexis kwam. Die begon te klagen en wilde weg gaan.
...
Ze houden vooral niet van verrassingen.. dan zijn ze snel beledigd en krijg je niks meer klaar.
Ik denk dat het uitmaakt waar je bouwt. Hier in het Zuiden valt dat wel mee, en komt Enexis zelf niet eens. Ze laten alles over aan een onderaannemer. Ook hier was de schouwer verrast, maar die reageerde '...dan zijn ze in Den Bosch weer'es vergeten dit door te geven' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Conrado schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:23:
[...]

Ik denk dat het uitmaakt waar je bouwt. Hier in het Zuiden valt dat wel mee, en komt Enexis zelf niet eens. Ze laten alles over aan een onderaannemer. Ook hier was de schouwer verrast, maar die reageerde '...dan zijn ze in Den Bosch weer'es vergeten dit door te geven' ;)
Klopt, als ik een project in liander gebied had kreeg ik spontaan uitslag, stedin gaat in renovatie heel goed. in nieuwbouw is het wisselend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:13
twain4me schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:09:

Ik heb de meterkast hier zonder problemen achter de deur gekregen van het tussenstuk van de woning en de garage. Verzorgingsgebied is van Liander.
Members only:

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
@Morpheusk
Goed om te horen dat niet iedereen ze achter het behang wil plakken :P Jouw aanvraag is denk ik nog wel gedaan onder de oude regels toen stond er mogelijk nog toegangsdeur ipv voordeur in de richtlijn? want mijn ervaring is dus dat ze redelijk streng op de richtlijn zitten. Bij renovatie zijn ze ook soepeler maar als het kan bij de toegangsdeur/voordeur willen ze dat doorgaans wel. of ik heb gewoon pech met de medewerkers die ik tref. :+

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 15-07-2024 19:30 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

[ Voor 54% gewijzigd door Frantic op 15-07-2024 20:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:23
Neem dan ook een visgraat vloer, marmeren keukenblad en zwart stalen deuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
Wat voor prijs per m2 of m3 hebben zelfbouwers hier wanneer het project klaar is excl. grond? Is dit gelijk aan de google prijzen? Of zit dit juist hoger of lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@ZveenT, wat kost een auto..?
Verwacht je het afwerkingsniveau van standaard projectbouw, à la de instapprijs van sommige catalogusbouwers, of een high-end afwerkingsniveau? Wat is je verwachtte grootte? Mijn m³-prijs valt bijvoorbeeld best gunstig uit, maar ik deel alle kosten door een groot volume :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
@Frantic, mooi Ontwerp!
Echter, ik denk van binnen naar buiten en ben dus benieuwd naar je plattegronden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
@Conrado die zal ik deze week nog ff posten. Wat drukker dan verwacht 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
Conrado schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:39:
@ZveenT, wat kost een auto..?
Verwacht je het afwerkingsniveau van standaard projectbouw, à la de instapprijs van sommige catalogusbouwers, of een high-end afwerkingsniveau? Wat is je verwachtte grootte? Mijn m³-prijs valt bijvoorbeeld best gunstig uit, maar ik deel alle kosten door een groot volume :)
Ja lastig. Ik snap dat er meerere factoren zijn welke meewegen in de prijs. Maar laten we zeggen; hoge afwerking, 1100m3. Ik ga zelf anders wel aan de slag met eenheidsprijzen. Kan wel wat doorrekenen, maar ben vooral benieuwd waar een ieder een beetje op zit. Misschien schiet ik iets teveel met hagel met deze vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
ZveenT schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:46:
Maar laten we zeggen; hoge afwerking, 1100m3.
Ga eens uit van € 750~800/m³

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Conrado
Eindelijk, eindelijk, - had ik al eindelijk gezegd? - zijn we aan het grondwerk kunnen beginnen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:13
twain4me schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:30:
@Morpheusk
Goed om te horen dat niet iedereen ze achter het behang wil plakken :P Jouw aanvraag is denk ik nog wel gedaan onder de oude regels toen stond er mogelijk nog toegangsdeur ipv voordeur in de richtlijn? want mijn ervaring is dus dat ze redelijk streng op de richtlijn zitten. Bij renovatie zijn ze ook soepeler maar als het kan bij de toegangsdeur/voordeur willen ze dat doorgaans wel. of ik heb gewoon pech met de medewerkers die ik tref. :+
Pfoew, denk niet dat ik nog ergens dat document heb om het te vergelijken. De aanvraag is in september 2022 ingediend. Uiteindelijk heeft het wel meer dan een jaar geduurd, voordat ze contact opnamen en tijd hadden voor de werkzaamheden. In februari dit jaar hebben ze eindelijk de werkzaamheden uitgevoerd.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06 12:26
ZveenT schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:46:
[...]

Ja lastig. Ik snap dat er meerere factoren zijn welke meewegen in de prijs. Maar laten we zeggen; hoge afwerking, 1100m3. Ik ga zelf anders wel aan de slag met eenheidsprijzen. Kan wel wat doorrekenen, maar ben vooral benieuwd waar een ieder een beetje op zit. Misschien schiet ik iets teveel met hagel met deze vraag.
Ik heb ca. 15-20% bespaard door zaken zelf te doen en zit op ongeveer €700 per m³. Grond en tuin/oprit/terras niet meegeteld, dus puur bouw van de woning (prijzen hoofdaannemer en installateur van begin 2022, prijs van kozijnenboer, keuken en zonnepanelen medio 2022, prijzen van tegels, badkamer etc. van eind 2022).

[ Voor 11% gewijzigd door Krijnemans op 16-07-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

[ Voor 29% gewijzigd door Frantic op 16-07-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Ik vind in dit soort huizen een trap met een draai altijd jammer. Lekker ruim opgezet, maar die draai blijft een frummelhoek waar je elkaar niet kunt passeren. Wil je geen thuiskantoor of komt die op een van de slaapkamers/zolder? Geen wens voor een bijkeuken?

[ Voor 4% gewijzigd door big bang op 16-07-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
big bang schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:58:
[...]

Ik vind in dit soort huizen een trap met een draai altijd jammer. Lekker ruim opgezet, maar die draai blijft een frummelhoek waar je elkaar niet kunt passeren. Wil je geen thuiskantoor of komt die op een van de slaapkamers/zolder? Geen wens voor een bijkeuken?
Hoe vaak passeer je iemand effectief op een trap? Het is geen kantoorgebouw 😅

Thuiskantoor heb ik niet nodig, ik heb een externe locatie. En voor het beetje werk wat thuis gebeurd: zie mijn post. Zolder wordt sport/opslag/logeerkamer. Wellicht nog een 2e badkamer. Maar die ruimte wordt bewust nog niet ingevuld.

Er was zeker een wens voor een bijkeuken, maar dan ga je kijken naar t financiële plaatje en de mogelijkheden van de kavel. En dan moet je ergens concessies doen. We hebben nu nog steeds de mogelijkheid om een wandje in de garage te zetten als bijkeuken, mocht die wens er komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Frantic op 16-07-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
@Frantic, dank voor de plattegronden. Even wat zaken om eens over na te denken:
  • De hal/WC/MK/Trap zou ik wat anders doen. WC staat zo wel midden in huis, incl. geluid. De MK is straks een lelijke hoek in de keuken. Je vind genoeg voorbeelden in dit draadje hoe je zo'n combi anders kunt indelen.
  • De keuken zit op deze manier in een U. Ik zou dar wat afschermen omdat je anders altijd tegen de volle aanrecht kijkt tijdens het eten,
  • De garage lijkt me minder geschikt om er een auto in te zetten. Laat de dubbel deur weg, richt links een bijkeuken in en zorg rechts voor een deur met doorgang naar de berging er achter.
  • De badkamer heeft, door de verspringende muur, relatief veel ruimte die je verder niet kunt gebruiken. Kijk of je die muur naar rechts kunt plaatsen en de garderobe een kwart slag kunt draaien, dan heb je meer ruimte in de slaapkamer.
  • Denk aan de leidingkokers, want die nemen ruimte in....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Frantic schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:03:
[...]
We hebben nu nog steeds de mogelijkheid om een wandje in de garage te zetten als bijkeuken, mocht die wens er komen.
ik zou die wandjes toch eens met potlood intekenen, zodat je bijvoorbeeld goed uit komt met lichtpunten, schakelaars en ventilatie als je dat gaat toepassen. Vooral ventilatie en lichtpunten zijn achteraf niet zo maar aan te passen.

En die trappen met draai; tja ik heb daar gewoon een hekel aan, al zie ik in een rijtjeshuis absoluut dat het ook veel ruimte kan besparen dus daar zie ik het nut er wel van in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Goede suggesties.

Voorbereiding leidingwerk badkamer op zolder is wellicht ook goed om nu al mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Conrado schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:20:
@Frantic, dank voor de plattegronden. Even wat zaken om eens over na te denken:
[list]
• De hal/WC/MK/Trap zou ik wat anders doen. WC staat zo wel midden in huis, incl. geluid. De MK is straks een lelijke hoek in de keuken. Je vind genoeg voorbeelden in dit draadje hoe je zo'n combi anders kunt indelen.
Over nagedacht, ongeveer 10 verschillende tekeningen van gemaakt waarbij deze als beste uit de bus kwam. De meterkast uitstulping is precies t formaat van een standaard keukenkast. Wanneer we daar een kastenwand maken valt deze weg in de kastenwand. Daarbij komt dat we ergens een standleiding nodig hebben en deze op deze plek t minst ‘irritant’ aanwezig is.
• De keuken zit op deze manier in een U. Ik zou dar wat afschermen omdat je anders altijd tegen de volle aanrecht kijkt tijdens het eten,
de keuken op deze manier ingetekend is een idee van de architect. Wij gaan dit nog totaal anders doen want deze opstelling is kak. Maar hoe weten we nog niet precies.
• De garage lijkt me minder geschikt om er een auto in te zetten. Laat de dubbel deur weg, richt links een bijkeuken in en zorg rechts voor een deur met doorgang naar de berging er achter.
er kunnen 2-3 auto’s in 😅 plek genoeg. Ik heb voor mijn werk/hobbies daar veel open ruimte nodig dus deze ruimte wordt niet op gedeeld op eventueel een wandje tussen woning en garage in rond de installaties en WM/WD. De brede deur blijft sowieso, dat had ik in de vorige woning en ik wil niet anders meer.
In eerste instantie hadden we een rechthoekige garage. Maar daardoor kwam t huis anders op t kavel waardoor we gezien de ligging van t bouwvlak bij de buren koffie zouden drinken en teveel loze ruimte in de voortuin zouden krijgen.
• De badkamer heeft, door de verspringende muur, relatief veel ruimte die je verder niet kunt gebruiken. Kijk of je die muur naar rechts kunt plaatsen en de garderobe een kwart slag kunt draaien, dan heb je meer ruimte in de slaapkamer.
we hebben al een lerp van een slaapkamer 😅 dit is al groot zat. We houden liever de optie voor een (baby)bad open.
• Denk aan de leidingkokers, want die nemen ruimte in....
[/list]
Die zijn idd al grotendeels meegenomen. Leidingwerk voor 2e badkamer wordt ook meegenomen naar de zolder.

[ Voor 6% gewijzigd door Frantic op 16-07-2024 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
big bang schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:20:
[...]

ik zou die wandjes toch eens met potlood intekenen, zodat je bijvoorbeeld goed uit komt met lichtpunten, schakelaars en ventilatie als je dat gaat toepassen. Vooral ventilatie en lichtpunten zijn achteraf niet zo maar aan te passen.
Klopt, hebben we ook reeds gedaan. Installaties worden later nog met ons definitief kort gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
Hoe is het afvoer van het toilet op de 1e nu bedacht?

Ik zou de hal iets verruimen en het toilet beneden iets naar achter zetten en spiegelen. Dan krijg je direct ruimte voor de meterkast.
Dan kun je de badkamer spiegelen zodat afvoer toilet op de verdieping boven het toilet van bg zit. Heb je direct een goede leidingkoker voor andere zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Mooi huis! Is dit een ontwerp van Brummelhuis? :)
Kan je nog wat delen over de afmetingen van de woning?

Het enige wat me wel opvalt is dat er zoveel verschil zit in de dikte van de buitenmuren én binnenmuren, weet je waarom dat is?
Frantic schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:55:
[...]
er kunnen 2-3 auto’s in 😅 plek genoeg. Ik heb voor mijn werk/hobbies daar veel open ruimte nodig dus deze ruimte wordt niet op gedeeld op eventueel een wandje tussen woning en garage in rond de installaties en WM/WD. De brede deur blijft sowieso, dat had ik in de vorige woning en ik wil niet anders meer.
In eerste instantie hadden we een rechthoekige garage. Maar daardoor kwam t huis anders op t kavel waardoor we gezien de ligging van t bouwvlak bij de buren koffie zouden drinken en teveel loze ruimte in de voortuin zouden krijgen.
Uhm, in de tekening zelf staat dat er geen voertuigen in mogen? Als je dat toch wil is het dan geen verstandig idee om de constructie daarop aan te passen?

[ Voor 52% gewijzigd door FabianGTI op 16-07-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Jelmer schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:57:
Hoe is het afvoer van het toilet op de 1e nu bedacht?

Ik zou de hal iets verruimen en het toilet beneden iets naar achter zetten Dankrijg je direct ruimte voor de meterkast.
Dan kun je de badkamer spiegelen zodat afvoer toilet op de verdieping boven het toilet van bg zit. Heb je direct een goede leidingkoker voor andere zaken.
Onder afschot door de breedplaatvloer. Niet ideaal maar wel werkbaar. De standleiding zit vooralsnog achter de meterkast. Wellicht dat deze nog naar t BG toilet verhuist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
FabianGTI schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:58:
[...]

Members only:
Het enige wat me wel opvalt is dat er zoveel verschil zit in de dikte van de buitenmuren én binnenmuren, weet je waarom dat is?
Geen idee, valt me ook nu pas op 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
[Het enige wat me wel opvalt is dat er zoveel verschil zit in de dikte van de buitenmuren én binnenmuren, weet je waarom dat is?
Gipswanden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Kalkzandsteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Binnen kan ik me dat nog voorstellen, maar kijk maar eens naar de buitenmuren op de BGG, daar is een hele mix van diktes toegepast.
Bij onze woning zijn de buitenmuren van 120mm kalkzandsteen (op de muur tussen woonkamer en garage na) en de tussenmuren van 100mm kalkzandsteen.

Er zal vast een reden voor zijn, daar was ik vooral benieuwd naar. :P

@Frantic , wanneer gaat de bouw beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
FabianGTI schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:40:
[...]

@Frantic , wanneer gaat de bouw beginnen?
We hopen eind september/begin oktober en dan voor de zomer ‘25 op te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Frantic schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:29:
[...]

We hopen eind september/begin oktober en dan voor de zomer ‘25 op te leveren.
Iets eerder dan ons, wij beginnen eind oktober en ze verwachten in mei/juni gereed te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
Dragend vermogen en stabiliteit van de wanden op bg met veel glas en deuren zou wellicht een reden kunnen zijn dat deze dikker zijn uitgevoerd dan de lange wanden waar minder/ geen ramen of deuren zitten.

Edit
Zoals mb300 hieronder terecht zegt, mistte in mn stukje, dragend vermogen voor de verdiepingsvloer en alles daarboven.

[ Voor 23% gewijzigd door Jelmer op 16-07-2024 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 10:49
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-04 16:53
Jelmer schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:21:
Dragend vermogen en stabiliteit van de wanden op bg met veel glas en deuren zou wellicht een reden kunnen zijn dat deze dikker zijn uitgevoerd dan de lange wanden waar minder/ geen ramen of deuren zitten.
Het heeft denk ik meer te maken met hoe de vloeren afdragen naar de muren. Ik denk 2 zijdig opgelegd, in dit geval boven en onder en dus niet of in elk geval veel minder op de muren links en rechts. Dat zie je heel vaak met dit type woning(en).

Je verbaast je erover wat de muurdikte doet aan stevigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
[...]

Members only:
Uhm, in de tekening zelf staat dat er geen voertuigen in mogen? Als je dat toch wil is het dan geen verstandig idee om de constructie daarop aan te passen?
Members only:

[ Voor 38% gewijzigd door Frantic op 17-07-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:29

backupdevice

Boeh!

Lekker om een planning te maken als je nu al voor Januari een uitloop hebt tot 12 maanden voor een bouwaansluiting.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 17:58
backupdevice schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:44:
Lekker om een planning te maken als je nu al voor Januari een uitloop hebt tot 12 maanden voor een bouwaansluiting.
Oh dan valt die voor ons eind oktober nog mee (vorige maand aangevraagd)

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

nils7 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:54:
[...]

We komen er wel, maar moest aan de voorkant dingen in de planning veranderen. Ik heb het kunnen rechtbreien maar wat een geregel zeg :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
nils7 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:54:
[...]

Is dat afgesproken met de planner of via de "wens week" van mijnaansluiting.nl? Want daar geldt de standaard maximum termijn van 18 weken, maar dat wil niet zeggen dat ze dat halen. Wij hadden in in week 5 aangevraagd en als gewenste week nr 24 ingevuld. Uiteindelijk is de stroom eergsisteren gekomen (volgende week is de oplevering). Dat ging niet vanzelf. Na bellen en uiteindelijk een klachtenprocedure kreeg ik eindelijk (ca twee weken terug) de planner te pakken die nog een gaatje had (Stedin gebied).

Gelukkig is het bij ons dus goedgekomen en kwam de datum mijn aannemer uiteindelijk heel goed uit. Maar toch, als ik er niet acheraan had gezeten had ik nu niks gehad. Wij hadden hier overigens geen bouwstroom nodig omdat ik er recht tegenover woon en met wat verlengsnoeren was het prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

ArnaudYK schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Is dat afgesproken met de planner of via de "wens week" van mijnaansluiting.nl? Want daar geldt de standaard maximum termijn van 18 weken, maar dat wil niet zeggen dat ze dat halen. Wij hadden in in week 5 aangevraagd en als gewenste week nr 24 ingevuld. Uiteindelijk is de stroom eergsisteren gekomen (volgende week is de oplevering). Dat ging niet vanzelf. Na bellen en uiteindelijk een klachtenprocedure kreeg ik eindelijk (ca twee weken terug) de planner te pakken die nog een gaatje had (Stedin gebied).

Gelukkig is het bij ons dus goedgekomen en kwam de datum mijn aannemer uiteindelijk heel goed uit. Maar toch, als ik er niet acheraan had gezeten had ik nu niks gehad. Wij hadden hier overigens geen bouwstroom nodig omdat ik er recht tegenover woon en met wat verlengsnoeren was het prima te doen.
Ik heb nu alles naar voren laten halen zodat ik - hopelijk- met uitloop nog steeds goed uitkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
ArnaudYK schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Met de planner (Enexis gebied), ik zit er alleen meer mee dat het huis waarschijnlijk dan al staat en misschien eerder direct een definitieve aansluiting kan worden

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

nils7 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:32:
[...]

Met de planner (Enexis gebied), ik zit er alleen meer mee dat het huis waarschijnlijk dan al staat en misschien eerder direct een definitieve aansluiting kan worden
Ja maar dan had je wss al een aansluiting en/of geen bouwaansluiting nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
backupdevice schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Ja maar dan had je wss al een aansluiting en/of geen bouwaansluiting nodig.
Had m aangevraagd voor begin september, wanneer de bouwstart maar ze hebben maar 6 weken nodig om het weg te zetten en aan de afwerking te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

nils7 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:47:
[...]

Had m aangevraagd voor begin september, wanneer de bouwstart maar ze hebben maar 6 weken nodig om het weg te zetten en aan de afwerking te beginnen.
Dus als de bouwer gaat beginnen heb je geen stroom/water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
backupdevice schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:49:
[...]

Dus als de bouwer gaat beginnen heb je geen stroom/water?
Correct, ze kunnen een aggregaat mee nemen als dat nodig is (hun eigen woorden).
Maar ze hebben voor het bouwen van de woning geen stroom nodig, pas bij de afwerking wat precies goed uit gaat komen gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

nils7 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:53:
[...]

Correct, ze kunnen een aggregaat mee nemen als dat nodig is (hun eigen woorden).
Maar ze hebben voor het bouwen van de woning geen stroom nodig, pas bij de afwerking wat precies goed uit gaat komen gok ik zo.
Nice. Wij komen ook wel uit , heeft alleen een paar telefoontjes en hoge bloeddruk gekost.

[ Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 18-07-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
backupdevice schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:54:
[...]

Nice. Wij komen ook wel uit , heeft alleen een paar telefoontjes en hoge bloeddruk gekost.
Ja daar zit ik nu in of dat wel goed gaat, moet de grondwerker wel zelf regelen maar meer dan dat is niet gezegd.
Dus een paar gebeld, die vragen wat moet er dan gebeuren?
Ja stalen rijplaten en wat graven, meer dan dat weet ik niet.
Grondwerker zegt dat het tussen de 30k en 100k kan kosten.
Terwijl aannemer altijd heeft gezegd een paar duizend euro, dat is bij mij geen 30+
Dus van geschrokken.

Aannemer zegt, geef mij maar het telefoonnumer van de grondwerker (was altijd al de bedoeling) maar ik wil er graag wel bij blijven voor de kosten.
Aannemer gaf aan dat er maar voor anderhalve dag graafwerk nodig is dus inderdaad maar een paar duizend kan kosten.
Dat is inmiddels 2 weken geleden maar nu met de bouwvak en vakantie komen we niks verder maar begin september willen ze gaan beginnen 8)7

Denk om m'n bloeddruk, denk om m'n bloeddruk :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

nils7 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:58:
[...]

Ja daar zit ik nu in of dat wel goed gaat, moet de grondwerker wel zelf regelen maar meer dan dat is niet gezegd.
Dus een paar gebeld, die vragen wat moet er dan gebeuren?
Ja stalen rijplaten en wat graven, meer dan dat weet ik niet.
Grondwerker zegt dat het tussen de 30k en 100k kan kosten.
Terwijl aannemer altijd heeft gezegd een paar duizend euro, dat is bij mij geen 30+
Dus van geschrokken.

Aannemer zegt, geef mij maar het telefoonnumer van de grondwerker (was altijd al de bedoeling) maar ik wil er graag wel bij blijven voor de kosten.
Aannemer gaf aan dat er maar voor anderhalve dag graafwerk nodig is dus inderdaad maar een paar duizend kan kosten.
Dat is inmiddels 2 weken geleden maar nu met de bouwvak en vakantie komen we niks verder maar begin september willen ze gaan beginnen 8)7

Denk om m'n bloeddruk, denk om m'n bloeddruk :F
Lekker is dat.

Hier gaat onze aannemer dat allemaal verzorgen. Dus ook waterput en pukkel plaatsen en terrein bouwklaar maken. Exacte kosten weet ik nog niet maar ik weet wel dat het no way zo duur is als jij te horen hebt gekregen. Hij had het idd over een paar K

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 18-07-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
nils7 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:53:
[...]

Ik weet niet of bij je afwerking ook de buitenkant zit, maar volgens mijn aannemer brengen ze geen stroom naar de woning als er steigers omheen staan. Dus dat kan een aandachtspunt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Al met al is dit mijn eerst keer zelf bouwen , en we zitten nu pas in de opstart fase.... en ik kan nu al zeggen dat ik het nooit meer ga doen :D

[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 18-07-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ArnaudYK schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:04:
[...]

Ik weet niet of bij je afwerking ook de buitenkant zit, maar volgens mijn aannemer brengen ze geen stroom naar de woning als er steigers omheen staan. Dus dat kan een aandachtspunt zijn.
Dus tijdens schouw en uitvoering ff de steiger gedeeltelijk afbreken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Bouwaansluiting en energiecontract daarvoor zojuist geregeld :7

Nu ff afwachten wanneer ze alles aan gaan leggen.

Ergens wel belachelijk dat je nog eens dat bedrag moet betalen om het naar binnen te leggen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
bbbrumbrum schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:17:
[...]

Dus tijdens schouw en uitvoering ff de steiger gedeeltelijk afbreken…
Dat kan ook, maar tijdens de schouw stonden bij mij de steigers nog gewoon. De beste man kon prima zien waar de doorvoer zat en waar de meterkast binnen stond. Het ging er hem met name om hoe/waar ze de aftakking van het net gingen maken en waar te graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:34
Frantic schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:26:
Bouwaansluiting en energiecontract daarvoor zojuist geregeld :7

Nu ff afwachten wanneer ze alles aan gaan leggen.

Ergens wel belachelijk dat je nog eens dat bedrag moet betalen om het naar binnen te leggen :')
Belachelijk of heb je niet nagedacht voordat je wat zei? (Overkomt mij ook regelmatig hoor)
Pagina: 1 ... 13 ... 38 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic