Hier kan je meer vinden met een vrij duidelijke uitleg.Lord Anubis schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:20:
[...]
Maar hoe kunnen nieuw bouwers akkoord gaan met zulke bedragen terwijl het uiteindelijk nog vaag is wat ze doen of zelfs gaan doen. Uurtje factuurtje zoals louche bouwvakkers?
Hebben ze voldoende kennis van alle materialen, wat gaan ze narekenen of controleren; wat als je andere damp folie gebruikt die gelijk is of zelfs beter?
Kan je meer vertellen over “ToJuli” afwijkingen? Niet eerder over gehoord.
Wil volledig passief woning bouwen ~150m2, en veel materiaal heb ik al. Denk dat ik uiteindelijk maar ~70-80k nog nodig heb aan materialen. Maar wil geen PH certificering, zie daar het nut niet van in. En volledig offgrid; zal een gasgenerator voor max 6-7 dgn nodig hebben. Maar daar begint de discussie. Valt dat onder de WKB?
https://www.hs-cs.nl/nieu...s-het-en-wat-betekent-het
Ik denk dat er voor grotere projecten niet heel veel veranderd eerlijk gezegd. Dan heb je al te maken met opleverdossiers en het moeten aantonen van wat er gemaakt is. Een wand moet bv voldoen aan een vlakheidsklasse voor afwerking. Dit wordt vooraf gedefineerd en tijdens de bouw gecontroleerd. De gemeente komt bij ons regelmatig langs omwille van het bekijken van de bouwkwaliteit. Evenals een architect of opdrachtgever.
Voor kleinere aannemers is het denk ik zo dat er minder toezicht is. Ik heb geen ervaring met zelfbouwen, maar komt de gemeente langs tijdens de bouw? Met start hijwerk? En als de stucadoor klaar is, loopt een " standaard huisbouwer" of opdrachtgever een rondje met in kennis paraat of iets voldoet of juist niet?
Heeft iemand hier daar antwoord op? Of doet je bouwbegeleider dat? Of doen de meeste zelfbouwers (hier) dat helemaal zelf? En ga je er vanuit dat de aannemer zijn werk netjes doet volgens de gesteld eisen?