Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:12
De meeste grondwerkers kosten hier ongeveer 1000 euro per dag. Dat is 1 a 2 personen en groot materieel. Wil je dan nog dat ze grond/zand/etc aan of afvoeren dan komen die kosten er nog boven op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:10
ArnaudYK schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:04:
[...]

Ik weet niet of bij je afwerking ook de buitenkant zit, maar volgens mijn aannemer brengen ze geen stroom naar de woning als er steigers omheen staan. Dus dat kan een aandachtspunt zijn.
Heb pre fab dus denk niet dat er heel lang steigers staan
Aurum schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:44:
De meeste grondwerkers kosten hier ongeveer 1000 euro per dag. Dat is 1 a 2 personen en groot materieel. Wil je dan nog dat ze grond/zand/etc aan of afvoeren dan komen die kosten er nog boven op.
ander halve meter zand voordat ze op het wit zand zitten blijkbaar voor ongeveer 120 vierkante meter, x 1,5 laten we zeggen zo'n 200 kuub zandafvoeren.

Denk wel dat een paar duizend euro voldoende moet zijn.
backupdevice schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:02:
[...]

Lekker is dat.

Hier gaat onze aannemer dat allemaal verzorgen. Dus ook waterput en pukkel plaatsen en terrein bouwklaar maken. Exacte kosten weet ik nog niet maar ik weet wel dat het no way zo duur is als jij te horen hebt gekregen. Hij had het idd over een paar K
Denk ook dat het maar een paar k is.
Gelukkig doet de aannemer vrij veel, ik hoef ook eigenlijk alleen het telefoonnummer van een grondwerker door te geven. Maar die begonnen natuurlijk te vragen hoe en wat.
Naast dat hoefde ik alleen de nuts zelf te regelen en de rest doen zij, ze hebben zelfs de omgevingsvergunning, sondering etc. geregeld.

[ Voor 70% gewijzigd door nils7 op 19-07-2024 10:28 ]

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:21
Kijktip voor iedereen die een energiezuinige eigen woning wil bouwen:
https://npo.nl/start/seri...ler-zonder-airco/afspelen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 22:12
Andrehj schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:30:
Kijktip voor iedereen die een energiezuinige eigen woning wil bouwen:
https://npo.nl/start/seri...ler-zonder-airco/afspelen
2 jaar geleden een multisplit van Mitsubishi laten installeren (1 buiten, 2 binnen units). Toegegeven, het is heerlijk als die aanstaat. Maar hij staat maar een paar keer aan per jaar. Is echt op 2 handen te tellen.
Was destijds een aanschaf van 3.2k, maar had niet gehoeven.

Als ik het over moet doen dan zou ik voor rolluiken/buitenjaloezieƫn gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:32
backupdevice schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:11:
[...]

Geen praktijk, maar wel een architect die aangaf dat het werken met screens en luiken, inclusief koelen met de WP een goede temp zou geven.

nadeel is wel dat je dan geen deuren moet openzetten , anders zijn zij wel nodig.

Ik ga het met screens en koelen via WP proberen, maar laat wel alle voorbereidingen tekenen en meenemen in de bouw.
Wat neem je precies mee tijdens de bouw qua voorbereiding voor airco? Wij gaan sowieso op de bovenverdieping richting airco en eigenlijk wil ik op de begane grond ook wel iets hebben.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Inspired schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:01:
Wat neem je precies mee tijdens de bouw qua voorbereiding voor airco? Wij gaan sowieso op de bovenverdieping richting airco en eigenlijk wil ik op de begane grond ook wel iets hebben.
- Condenswaterafvoer bij de binnenunits (je wilt echt niet prutsen met die pompjes).
- Loze 19mm leiding tussen binnenunit en plek waar de buitenunit moet komen.
- Mogelijkheid om de koelmiddelleiding te trekken tussen binnen en buiten (of je legt die leiding bijvoorbeeld alvast in de betonvloer).
- Losse 16A stroomgroep die ergens binnen in een doos uitkomt (vlak bij de plek waar de buitenunit komt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:58
Is er hier iemand die toevallig zelf ervaring heeft met houtbouw aanbieders uit het oosten van Europa?

Bijvoorbeeld:
Pineca
Prefabhome

Ik vind weinig mensen die daadwerkelijk met een dergelijke partij in zee zijn gegaan. We zijn op zoek naar een zelfbouw optie voor een recreatiewoning.

Mocht iemand nog andere creatieve projecten tegen zijn gekomen (zoals containerbouw (te smal) of A-Frame (inefficiƫnt qua ruimte) dan ben ik ook benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:41
seanpaul schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 00:18:
[...]

2 jaar geleden een multisplit van Mitsubishi laten installeren (1 buiten, 2 binnen units). Toegegeven, het is heerlijk als die aanstaat. Maar hij staat maar een paar keer aan per jaar. Is echt op 2 handen te tellen.
Was destijds een aanschaf van 3.2k, maar had niet gehoeven.

Als ik het over moet doen dan zou ik voor rolluiken/buitenjaloezieƫn gaan.
De boodschap die ik er uit haal (en waarbij ik niet direct partij kies voor het ƩƩn of het ander) is dat je niet alleen aan symptoombestrijding moet doen.

Hang geen airco op die de hele dag op 18 graden loeit, omdat je huis anders zo warm is. Terwijl je nergens zonwering hebt en enorme raampartijen op het zuiden. En wel interessant hoe ze uitleggen dat BENG normen en subsidies eigenlijk stimuleren om niet volledig energieneutraal te bouwen.

Is een airco dan slecht en altijd overbodig? Nee, helemaal niet. In volledige nieuwbouw wellicht niet nodig als we het anders aanpakken. In mijn jaren 70 huis heeft de airco echter 800m3 gas bespaard en houdt hij op warme dagen zoals gisteren het huis heel aangenaam koel. Ik heb al zonwering, ik heb al geĆÆsoleerd.

Het item heeft me wel geĆÆnspireerd, voor wanneer ik in de toekomst zelf zou gaan bouwen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Nu we met riool verder kunnen, is ook de vuilwater opvoerpomp in de kelder afgemonteerd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:14
Hebben de zelfbouwers hier drainage rond de woning gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:47
Ik heb vooraf een afwateringsgeul gemaakt, en naderhand de tuin volledig gedraineerd.
Maar ik heb ook kruipruimte loos gebouwd.

Bij een kruipruimte had ik in ieder geval 1 streng in het midden onder de fundatie gelegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
@Frantic, wat verwacht je met drainage te bereiken, want dat kun je niet voor alle wateroverlast gebruiken....?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frantic
Conrado schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:38:
@Frantic, wat verwacht je met drainage te bereiken, want dat kun je niet voor alle wateroverlast gebruiken....?
Droge kruipruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappie166
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-05 13:54
Waarom zou je nog een kruipruimte maken in je huis? Is dat bij nieuwbouwhuis nog nodig (cq. extra kostenpost)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ben ik ook wel benieuwd naar. In mijn huidige woning uit begin jaren ā€˜90 was ik erg blij met de kruipruimte met flinke hoogte. Heb de keuken kunnen verplaatsen (elektra, water, afvoer), extra ethernet kabels kunnen trekken, glasvezel naar de meterkast was makkelijker, kabels voor laadpaal, waterkraan en afvoer overkapping, extra isolatie en naar de toekomst toe regenwater opslag en leidingen warmtepomp.

in nieuwbouw neig ik naar bouwen met kruipruimte, je weet nooit hoe je er over 10 a 20 jaar naar kijkt. Zonder kruipruimte zou ik sowieso extra loze leidingen leggen vanuit de meterkast van minimaal 80mm geribbeld of 50mm glad naar de voor- en achtergevels. Als vanuit de meterkast geen koker naar de verdiepingen gaat, dan ook daar een dergelijk traject maken.

Daarnaast van de meterkast voorzieningen aar een plek voor omwisselen zit- /eet en keukenplek en voorsorteren voor toekomstbestendig slapen en badkamer (bijv 110mm riool afgedopt in de garage en rekening houden met sww).

Dan is het de vraag wat voordeliger is: voorsorteren op de toekomst en dan zonder kruipruimte of gewoon een kruipruimte. Vlakbij waar wij zouden willen bouwen is het nodige zonder kruipruimte gerealiseerd ivm hoogte van het grondwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Ik ben er niet zo thuis in, maar waar blijft het water dan? Heb je dan ook geen pomp nodig om het water af te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcides
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-05 19:31
Hebben jullie jullie serverrack ed in de meterkast laten zetten? Zit er nu aan te denken om die onder de trap (trapkast) te zetten of in bijgebouw ivm ruimte in de meterkast. Kan er nu nog alle kanten mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 19:23
Alcides schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:43:
Hebben jullie jullie serverrack ed in de meterkast laten zetten? Zit er nu aan te denken om die onder de trap (trapkast) te zetten of in bijgebouw ivm ruimte in de meterkast. Kan er nu nog alle kanten mee op.
Onder de trap lijkt me een prima plek. Ik heb er een beetje spijt van dat ik geen mantelbuis heb getrokken tussen die plek en de meterkast.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:55

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik heb gisteren bij de installateur gezeten voor alle aansluitingen. Daar zijn we denk ik wel over uit. Ik had echter nog niet goed nagedacht over die berg aan UTP die in de meterkast uit gaat komen. Dat zijn zo'n 24 kabels.
De meterkast is 0,9m x 0,35m. Is dit voldoende ruimte voor een 24-poorts switch? Wat zijn jullie ervaringen/tips?

Ik heb nog enkele opties voordat de schop in de grond gaat:
- Het zo laten en zien hoe het wordt en ermee werken
- De meterkast iets dieper maken (ca. 10 cm)
- Alles naar de naar de zolder laten leggen (hier komt al mijn IT spul te staan), met een 4-tal? loze leidingen (19/25mm?) terug naar de meterkast voor aansluiting slimme deurbel, internetverbinding en eventueel ander spul

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 21:16
The GUI schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:12:
Ik heb gisteren bij de installateur gezeten voor alle aansluitingen. Daar zijn we denk ik wel over uit. Ik had echter nog niet goed nagedacht over die berg aan UTP die in de meterkast uit gaat komen. Dat zijn zo'n 24 kabels.
De meterkast is 0,9m x 0,35m. Is dit voldoende ruimte voor een 24-poorts switch? Wat zijn jullie ervaringen/tips?

Ik heb nog enkele opties voordat de schop in de grond gaat:
- Het zo laten en zien hoe het wordt en ermee werken
- De meterkast iets dieper maken (ca. 10 cm)
- Alles naar de naar de zolder laten leggen (hier komt al mijn IT spul te staan), met een 4-tal? loze leidingen (19/25mm?) terug naar de meterkast voor aansluiting slimme deurbel, internetverbinding en eventueel ander spul
Ik heb het op deze manier gedaan, een 19ā€ beugel met switch en patch panel verticaal opgehangen aan de zijwand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnEM9PEnqvzSHTJiJYsJKSndIHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDqlDCm487XCd85HyWWJf4dC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

deejeebv schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:26:
[...]

Ik heb het op deze manier gedaan, een 19ā€ beugel met switch en patch panel verticaal opgehangen aan de zijwand.
[Afbeelding]
Ja die zag ik ook en zou bij optie 1 horen. Mijn wens is eigenlijjk om een 10" rack te kunnen plaatsen zoals hier: https://www.netwerkkabel....-312x300x415mm-bxdxh.html

De externe diepte is 300mm dus 'in theorie' moet dat passen.

Dit is trouwens de begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9Nxh2IKoBDGeaf5Vp-q8B1z8X0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6H1HGL24jbevm2ozpzuDDaho.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcides
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-05 19:31
Hebben jullie ook voorbereidingen voor alarm systeem tijdens de bouw meegenomen? Of is dit tegenwoordig draadloos ook prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Jazeker, en dat is onderdeel van deze scope. Het is met name de vraag hoe ik met die berg kabels om moet gaan. Ik heb even doorgeteld en kom al rond de 30 uit ondertussen 8)7
edit: de installatietekeningen komen nog onze kant op, deze zijn na de bouwvak klaar. Het gaat me nu vooral om de ruimte in de meterkast.

[ Voor 28% gewijzigd door The GUI op 24-07-2024 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Alcides schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:36:
Hebben jullie ook voorbereidingen voor alarm systeem tijdens de bouw meegenomen? Of is dit tegenwoordig draadloos ook prima?
Alles, ĆØcht alles, kan voortaan wel draadloos, en je vind achteraf wel uit of dat goed, betrouwbaar en stabiel werkt :+

Ik heb alles voorbereid voor bedraad alarm. In alle openslaande ramen en deuren zijn in de kozijnen contacten geĆÆntegreerd. Op divers plaatsen in huis laat ik die samenkomen, om dan naar de centrale gevoerd te worden. Verder maak ik gebruik van ruimte sensoren ĆØn wat glassensoren.

Ik werk met Jablotron, dat werkt hier ook al 15 jaar perfect en zonder problemen. Jablotron werkt met ene bus waarop je alle sensoren en contacten aansluit en dat biedt een fijne topologie zonder mega veel kabels.

Daarnaast buiten een plek voor de flitser :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Ik heb op de eerste verdieping (direct boven de normale meterkast) een tweede meterkast laten maken, speciaal voor mijn IT-infrastructuur. Doordat de UTP- (en coax-)kabels daar van onder en van boven naar toe lopen, scheelt dat enorm in de kabelchaos. Vooral ook omdat de meterkast met de ca 36 groepen en uitgebreide monitoring aldaar al vol genoeg was. En ik heb nu ruimte zat. Bevalt prima, maar je moet er wel de ruimte voor hebben (of claimen, kwestie van prioriteit ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 20:17
Ik heb destijds bij de bouw van onze woning (2017) ook naar elke ruimte 2 UTP kabels laten trekken, ik heb in totaal +30 UTP kabels die in de meterkast uitkomen, en ik gebruik er welgeteld 6, namelijk die van mijn 3 AP's, 1 die naar een switch gaat in mijn TV meubel voor de apparatuur daar (PS5/Formuler/TV) en 1 naar de garage/mancave waar ook een switch hangt, waar welgeteld ook 1 AP op aangesloten is.

Mijn NAS en ODROID voor HA hangen in de meterkast, die zijn dus ook bedraad aangesloten.

Moraal van het verhaal, zorg dat je op de juiste pelkken een UTP kabel hebt voor je AP's.
En zorgt dat je een fatsoenlijk wifi systeem hebt, ik gebruik Ubitique

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 24-07-2024 20:56 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:57
Zorg voor koeling.
De modem, switch, router en NAS etc en hun voedingen kunnen de temperatuur flink extra omhoog stouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Andrehj schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:56:
[...]

Ik heb op de eerste verdieping (direct boven de normale meterkast) een tweede meterkast laten maken, speciaal voor mijn IT-infrastructuur. Doordat de UTP- (en coax-)kabels daar van onder en van boven naar toe lopen, scheelt dat enorm in de kabelchaos. Vooral ook omdat de meterkast met de ca 36 groepen en uitgebreide monitoring aldaar al vol genoeg was. En ik heb nu ruimte zat. Bevalt prima, maar je moet er wel de ruimte voor hebben (of claimen, kwestie van prioriteit ;) )
Hele mooie oplossing. Helaas kom ik dan midden in onze slaapkamer uit :+
Grolsch schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:08:
Ik heb destijds bij de bouw van onze woning (2017) ook naar elke ruimte 2 UTP kabels laten trekken, ik heb in totaal +30 UTP kabels die in de meterkast uitkomen, en ik gebruik er welgeteld 6, namelijk die van mijn 3 AP's, 1 die naar een switch gaat in mijn TV meubel voor de apparatuur daar (PS5/Formuler/TV) en 1 naar de garage/mancave waar ook een switch hangt, waar welgeteld ook 1 AP op aangesloten is.

Mijn NAS en ODROID voor HA hangen in de meterkast, die zijn dus ook bedraad aangesloten.

Moraal van het verhaal, zorg dat je op de juiste pelkken een UTP kabel hebt voor je AP's.
Thanks voor de tip, 4 AP’s zijn geregeld, al in huis en Ubiquiti! Maar ik ben die tweaker die alles bekabeld wilt hebben. Daarnaast houd ik wel van een nette meterkast, vooral omdat ik dat nu niet heb.

Ik neig naar een 10 inch rack van 300mm diep, maar dan houd ik maar 5cm speling, dat is er krap. Tenzij iemand ervaring heeft hierin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
The GUI schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:01:
Hele mooie oplossing. Helaas kom ik dan midden in onze slaapkamer uit :+
Het hoeft er niet recht boven ;)

Ook wilde niet alles in de MK laten uitkomen, mede door de positie ervan. Door de vide en wat ijzeren balken, hadden we maar plek voor een beperkt aantal pijpen over het beton dek.
Ik heb een ruimte gereserveerd in een hoek onder het dak, zo'n 10m van de MK. Geen afstrijkvloer zodat met een dubbelle bodem alle kabels eenvoudig naar de serverkast kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6pTZxFtp/KVL84.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:07
Qua utp kast hebben wij een extra kast kunnen maken direct naast de meterkast. Hier hangt alles qua utp, alarm, deur slot, homey etc.
Kan daar nu geen foto van maken maar ben wel blij dat we niet alles in de meterkast hoeven te plaatsen. Heb nu zo'n 30 utp in gebruik en nog een zwik niet aangesloten/nodig.
Wellicht is dat een idee/oplossing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIddbZDc3HS4WeS-jizdNYvN-S0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6k4b97Okgnz8FPiYC612HgwA.jpg?f=fotoalbum_large

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:54

backupdevice

Boeh!

Grolsch schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:08:

Ik wil ook zo iets realiseren. Ben alleen er nog niet over uit of ik voor inwalls per kamer ga. Dan heb je meteen wifi en UTP per slaap/werk kamer. En dan 1 AP in de woonkamer. TV/AppleTV en Sonos op kabel.

Lijkt mij een berg kabels schelen.

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 25-07-2024 10:23 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
backupdevice schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:21:
[...]

Ik wil ook zo iets realiseren. Ben alleen er nog niet over uit of ik voor inwalls per kamer ga. Dan heb je meteen wifi en UTP per slaap/werk kamer. En dan 1 AP in de woonkamer. TV/AppleTV en Sonos op kabel.

Lijkt mij een berg kabels schelen.
Ik heb in totaal 4 AP's

1 x bovenverdieping
1 x begane grond
1 x veranda buiten
1 x garage / mancave

Ik heb overal ruim voldoende wifi dekking, in totaal ruim 40 apparaten in huis, voor 95% dus wifi apparaten en ik heb nooit geen wifi problemen.

Dat Ubitique spul kost misschien wel een paar cent, maar het werkt perfect en stabiel.

Scheelt wel dat ik buitenaf woon en dus geen "last" heb van andere wifi AP's in de buurt.

@The GUI geeft aan alles bedraad te willen aansluiten, maar hoe wil je dat doen met tablets/telefoons/laptops :? Bij ons in Twente lopen we normaal achter op de rest van NL, maar die apparaten zijn bij ons al +10 jaar draadloos :*) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Grolsch schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:49:
[...]

Ik heb in totaal 4 AP's

1 x bovenverdieping
1 x begane grond
1 x veranda buiten
1 x garage / mancave

Ik heb overal ruim voldoende wifi dekking, in totaal ruim 40 apparaten in huis, voor 95% dus wifi apparaten en ik heb nooit geen wifi problemen.

Dat Ubitique spul kost misschien wel een paar cent, maar het werkt perfect en stabiel.

Scheelt wel dat ik buitenaf woon en dus geen "last" heb van andere wifi AP's in de buurt.

@The GUI geeft aan alles bedraad te willen aansluiten, maar hoe wil je dat doen met tablets/telefoons/laptops :? Bij ons in Twente lopen we normaal achter op de rest van NL, maar die apparaten zijn bij ons al +10 jaar draadloos :*) O-)
Wifi snap ik. Is alleen in mijn gedachte als ik de inwalls pak, ik 1 kabel kan trekken die meteen wifi en UTP poort per kamer realiseert. Scheelt een hoop kapels trekken.

Aan de andere kant... als zij toch bezig zijn. ... Misschien een loze leiding per kamer... just in case

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:58
backupdevice schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:58:
[...]

Aan de andere kant... als zij toch bezig zijn. ... Misschien een loze leiding per kamer... just in case
Als ze toch bezig zijn, dan gelijk UTP laten aanleggen. Patchen kan ook, maar ook zelf.
Ben je gelijk van die klus af ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

[...]

Je noemt nu draagbare apparaten. Natuurlijk leggen we die niet aan de draad. Ik wil best uitweiden over de setup, maar het gaat mij meer om de oplossingen van eenieder voor het verwerken van een hoop UTP kabels. En n=1 natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Bij ons in Twente lopen we normaal achter op de rest van NL, maar die apparaten zijn bij ons al +10 jaar draadloos :*) O-)
Wowww, en ik ben al blij dat ik sinds een week riolering heb :+

Zonder gekheid, WiFi is prima, alleen is bedraad mi beter. Nu moet ik erbij zeggen dat we hier best veel 2,4 /5 Ghz band vervuiling hebben. Los daarvan biedt bedraad nog een voordeel, en dat is PoE. Zeker als het bijvoorbeeld om IP-camera's gaat.

Enfin, keuzes, keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:24:
[...]

Zonder gekheid, WiFi is prima, alleen is bedraad mi beter. Nu moet ik erbij zeggen dat we hier best veel 2,4 /5 Ghz band vervuiling hebben. Los daarvan biedt bedraad nog een voordeel, en dat is PoE. Zeker als het bijvoorbeeld om IP-camera's gaat.

Idd. Binnenkort maar eens goed voor gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
[...]

Ik heb in totaal 4 AP's

1 x bovenverdieping
1 x begane grond
1 x veranda buiten
1 x garage / mancave

Mooi is dat spul van Ubiquiti, zelf de overstap gemaakt 6 jaar geleden door altijd gezeik te hebben met draadloos internet.

Vervolgens bij mijn ouders ook een AP van opgehangen. Ook nooit meer problemen.

Top dingen, ik doe er zo weinig mee dat ik af en toe vergeet hoe het ook alweer werkt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
elektriekert schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:30:
[...]

Mooi is dat spul van Ubiquiti, zelf de overstap gemaakt 6 jaar geleden door altijd gezeik te hebben met draadloos internet.

Vervolgens bij mijn ouders ook een AP van opgehangen. Ook nooit meer problemen.

Top dingen, ik doe er zo weinig mee dat ik af en toe vergeet hoe het ook alweer werkt :+
Een genot om te beheren, omdat ik vroeger (+15 jaar geleden) ook in de IT zat denkt iedereen dat als er iets is wat op stroom werkt dat ik er verstand van heb.......

Dus als men mij vraagt of ik een wifi netwerk wil installeren doe ik dat alleen maar op de voorwaarde dat het Ubitique spul is, dan weet ik zeker dat men bereid is voor kwaliteit te betalen, en dat het altijd werkt en ik dus niet om de haverklap gebeld wordt :P _/-\o_
The GUI schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:55:
[...]

Je noemt nu draagbare apparaten. Natuurlijk leggen we die niet aan de draad. Ik wil best uitweiden over de setup, maar het gaat mij meer om de oplossingen van eenieder voor het verwerken van een hoop UTP kabels. En n=1 natuurlijk ;)
Conrado schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:24:
[...]

Voor zaken als camera's is bedraad inderdaad beter, maar die heb ik (bewust) niet.
Een vaste computer heb ik nog wel, maar die staat sinds de verhuizing (2017) nog steeds in een doos.

Enigste wat wel prettig is voor ons om bedraad te hebben is de Formuler ivm FHD streamen, en de PS5 vanwege de kids en hun online games als Fortnite / etc.

maar goed, voor ieders wat wil, maar ik probeer aan te geven dat ik in 2017 ook overal UTP kabels heen heb laten trekken en dat wij er bar weinig gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Grolsch schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:36:
[...]

maar goed, voor ieders wat wil, maar ik probeer aan te geven dat ik in 2017 ook overal UTP kabels heen heb laten trekken en dat wij er bar weinig gebruik van maken.
Ja dat is een beetje waar ik aan zit te denken.

Tuurlijk een goed idee om dit te doen, maar ik wil dit echt tot het minimum beperken. Ik wil op alle slaapkamers een goede WIFI dekking hebben , EN de mogelijk om UTP kabel te gebruiken voor TV etc.

Dus het het idee is om daar Ubiquity Inwalls te plaatsen, dan heb je lokaal wifi en UTP. In mijn ogen zijn dat dan 3 kabels .

Maar of dat beter is dan 1 AP op de bovenverdieping en een UTP aansluiting op de kamers... Ben ik nog niet over uit.

Beneden wel UTP voor TV , kantoor en Camera,s plus een AP voor buiten.... Misschien wel aan beide kanten van het huis enkele aansluitingen voor UTP just in case.

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 25-07-2024 16:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:07
Ik heb bewust overal dubbel utp aangelegd/laten aanleggen omdat daar dan een tv, box, game device, ap, pc, etc aan kan koppelen. Vrouwlief verklaarde me voor gek maar veel van de outlets zijn bezet. En hangt dus direct aan een switch van ubiquiti. Sommige kamers hebben zelfs al aan de outlet een switch omdat 2 (of 4) outlets niet voldoende was. Ik sluit bekabeld aan wat bekabeld kan :)
Het ligt dus erg aan je eigen keuze of behoefte hoeveel bekabeld je wilt. Maar je doet het maar 1 keer ;)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob-T6
Bekabeld is bij mij ook de insteek.
Alles wat met een kabel kan gaat ook straks met een kabel.

Het houdt het wifi netwerk ook rustig voor wat betreft TV, radio en games.

En als je toch alles al bekabeld, kunnen er ook net zo goed 2 gelijk doorheen.
Dus ik heb in alle slaapkamers ook 2x2 aansluitingen, schuin tegenover elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Zo zit ik er ook in, alles bekabeld wat bekabeld kan. En waar en hoe hebben jullie al die kabels weggewerkt? In de MK of een aparte locatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
Ik heb een 24 poorts in de meterkast en eenzelfde in de berg kast op de overloop op de eerste verdieping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 23:15
Advies gevraagd, Ik heb op een paar plekken in huis wat luchtkanalen weg te werken. Hoe kan ik dit het beste isoleren tegen geluid in aanliggende ruimtes? Ik dacht aan aftimmeren, een dubbel stucpaneel ervoor (blokken kosten te veel ruimte) en dicht spuiten met 1 of ander goedje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYN7yc__-GPtMFXfaRHBbD9Em-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTaMXsFRpyZNdDBftc7tKyWW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Als je isolatie over hebt, zou ik het achter de wand vol stoppen. Voorkom dat het een klankkast kan worden.
En dan een simpel regelwerk of blokken maakt niet veel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
brammh schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 00:35:
Advies gevraagd, Ik heb op een paar plekken in huis wat luchtkanalen weg te werken. Hoe kan ik dit het beste isoleren tegen geluid in aanliggende ruimtes? Ik dacht aan aftimmeren, een dubbel stucpaneel ervoor (blokken kosten te veel ruimte) en dicht spuiten met 1 of ander goedje.

[Afbeelding]
Platen steenwol (kun je krijgen in slechts 5 cm dik, bij bijvoorbeeld de Hornbach) ervoor maken en dan aftimmeren. Dan hoor je niks meer.
Ik heb hetzelfde gedaan bij een erg luidruchtige standleiding van het riool, en die hoor ik nu totaal niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-05 16:17
We zijn weer verder met de plannen voor onze nieuwbouwwoning (samen met onze toekomstige buren). We hebben een principeakkoord bereikt met een aannemer uit de regio.

Tekeningen:
Members only:

We zijn nu ook in de afronding qua meer-/minderwerk en finale afronding van de aanneemsom. Hoe is jullie ervaring geweest met afdingen? Is momenteel de prijs gewoon de prijs, of kunnen aannemers in de praktijk nog wel s iets zakken?

Het voorstel:
Members only:

Mijn gevoel zegt dat aannemers graag aan het werk willen en misschien nog wel iets zouden willen zakken. Maar is dat 5%? Of 1%? Misschien dat hier mensen zijn die hetzelfde hebben geprobeerd en wel of geen succes hadden.

[ Voor 9% gewijzigd door Mr. Inspire op 29-07-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mr. Inspire schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:23:
We zijn weer verder met de plannen voor onze nieuwbouwwoning (samen met onze toekomstige buren). We hebben een principeakkoord bereikt met een aannemer uit de regio.

Tekeningen:

***members only***

We zijn nu ook in de afronding qua meer-/minderwerk en finale afronding van de aanneemsom. Hoe is jullie ervaring geweest met afdingen? Is momenteel de prijs gewoon de prijs, of kunnen aannemers in de praktijk nog wel s iets zakken?

Het voorstel:

***members only***

Mijn gevoel zegt dat aannemers graag aan het werk willen en misschien nog wel iets zouden willen zakken. Maar is dat 5%? Of 1%? Misschien dat hier mensen zijn die hetzelfde hebben geprobeerd en wel of geen succes hadden.
Ik mis nogal wat installaties ed in de offerte? Of is dit enkel casco? Maar dat is weer vreemd omdat ze eigenlijk wel plintjes wilden zetten?
Maw: iets meer context graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
bbbrumbrum schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:30:
[...]

Ik mis nogal wat installaties ed in de offerte? Of is dit enkel casco? Maar dat is weer vreemd omdat ze eigenlijk wel plintjes wilden zetten?
Maw: iets meer context graag :)
Heb de post verder uitgebreid :-) Mis je nu nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Conrado schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:48:
[...]

Ik ben er niet zo thuis in, maar waar blijft het water dan? Heb je dan ook geen pomp nodig om het water af te voeren?
Je legt zo’n buis in principe rond je fundering, de uiteinden verbind je niet, in het ā€˜midden’ sluit je t met een T koppeling aan op de reguliere hemelwaterafvoer.

In principe heb je geen pomp nodig dan door de ā€˜natuurlijke zuigende werking’ kan niet op de juiste naam komen šŸ˜…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
45k ex btw voor een lucht/water warmtepomp is nogal heftig. Is dat echt alleen de wp?

Normaal gesproken zou een lucht/water warmtepomp voor een kwart van die prijs zo ongeveer aangelegd moeten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
jappie166 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:46:
[...]

Waarom zou je nog een kruipruimte maken in je huis? Is dat bij nieuwbouwhuis nog nodig (cq. extra kostenpost)?
Later Extra leidingen kunnen trekken E.d. en het is hoe onze bouwer bouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
Insert12 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:15:
45k ex btw voor een lucht/water warmtepomp is nogal heftig. Is dat echt alleen de wp?

Normaal gesproken zou een lucht/water warmtepomp voor een kwart van die prijs zo ongeveer aangelegd moeten kunnen worden.
Sorry, dit was wat onduidelijk. Dit is voor het totale installatiewerk qua elektra etc. en inclusief een basis Nibe warmtepomp & boiler. Heb de post iets verduidelijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Woww een bouwofferte met prijzen incl. BTW, Het kan dus tòch :)

Als ik goed tel bestaat je offerte voor zo'n € 47K uit stelposten met BTW. Wees daar voorzichtig mee, want je geeft een soort van blanco cheque af. Daarnaast vind ik dat niet zo netjes want de aannemer zoekt maar uit wat het precies kost. Dan weet je ook direct hoe graag 'ie wil...
Pas als het grootste deel daarvan helder is, kun je ĆØcht onderhandelen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
Conrado schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:39:
[...]

Als ik goed tel bestaat je offerte voor zo'n € 47K uit stelposten met BTW. Wees daar voorzichtig mee, want je geeft een soort van blanco cheque af. Daarnaast vind ik dat niet zo netjes want de aannemer zoekt maar uit wat het precies kost. Dan weet je ook direct hoe graag 'ie wil...
Mee eens. Wij hebben een stalen dak, waarvan de prijzen op het moment van de offerte stevig fluctueerde. Wij kregen toen de keuze tussen een stelpost of een flink overgedimensioneerde offerte post. Dat soort zaken die echt buiten de invloedssfeer van de aannemer liggen zijn imho de enige geldige reden om stelposten op een offerte te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
Conrado schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:39:
[...]

Ja de aannemer kan het wel.

Maar de zojuist ontvangen offerte van de installateur is wel ex BTW en de meerkosten van loze leidingen etc. ook. Altijd dat dubbele rekenwerk met BTW etc..

@Conrado Jouw advies is om met de installateur om tafel te gaan over wensen/aanpassingen in die installatie-offerte en het dan de aannemer uit te laten zoeken en een totaal prijs laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Mr. Inspire schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:30:
Jouw advies is om met de installateur om tafel te gaan over wensen/aanpassingen in die installatie-offerte en het dan de aannemer uit te laten zoeken en een totaal prijs laten maken?
Zoals @big bang al benoemde, stelposten moet je enkel accepteren als de aannemer het ĆØcht niet vooraf kan weten.

Echter, je moet zorgen dat jullie niet een blokkade zijn. Ja, ga met de installateur praten en stem af. Zorg dat 'ie precies weet wat jullie willen, zodat hij de installatie kan ontwerpen. Dat zijn zaken die je tòch op een rijtje moet hebben, beter nu dan later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-05 21:24
Je zou ook de switches verticaal kunnen hangen, ik heb dit toevallig zelf ook toegepast om het geheel wat compacter te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAnVV2Oz1-RJZeO-tRH_G-nL7OU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFCVF2JOqfWArdtqbD6tk600.jpg?f=fotoalbum_large

Betreft een Startech RK619WALLV i.c.m. een Startech WALLMOUNTH2

diepte van de RK619WALLV is ca. 28cm, dus dat zou in je meterkast moeten passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

big bang schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:49:
[...]

Mee eens. Wij hebben een stalen dak, waarvan de prijzen op het moment van de offerte stevig fluctueerde. Wij kregen toen de keuze tussen een stelpost of een flink overgedimensioneerde offerte post. Dat soort zaken die echt buiten de invloedssfeer van de aannemer liggen zijn imho de enige geldige reden om stelposten op een offerte te zetten.
Weet je ook wat die wtw gaat kosten qua aanschaf en installatie ? Die staat er ook niet in

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hier ook eindelijk maar weer eens posten :)

Het heeft allemaal best lang geduurd om alles passend te krijgen naar de bouwregels van de gemeente, maar het ziet er naar uit dat we nu eindelijk alles rond hebben.
Vorige week al gezeten om tig keuzes te moeten maken over deuren, kozijnen, vensterbanken, deurbeslag, plaats van stopcontacten en UTP :D
Ik krijg een kleine kast (1.35 breed bij 2.65 diep) op de overloop waar ook de WTW unit komt te hangen (kon helaas niet op de vliering) ik overweeg om daar mijn hele serverrackje heen te verhuizen.

Misschien toch eens vragen of het niet handiger is om Ɣlle UTP gewoon daar uit te laten komen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:46
Conrado schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:49:
[...]

Zoals @big bang al benoemde, stelposten moet je enkel accepteren als de aannemer het ĆØcht niet vooraf kan weten.

Echter, je moet zorgen dat jullie niet een blokkade zijn. Ja, ga met de installateur praten en stem af. Zorg dat 'ie precies weet wat jullie willen, zodat hij de installatie kan ontwerpen. Dat zijn zaken die je tòch op een rijtje moet hebben, beter nu dan later.
Tenzij alles dichtgetimmerd is ontkom je er soms niet aan. Wij hadden stelposten voor zaken als electra (maar ook bijvoorbeeld de binnendeuren, die hebben we later uigekozen). Daar zat echter wel een uitgangspunt bij (aantal WCD, UTP, lichtpunten en groepen etc). Als we precies dat aantal hadden gekozen dan was het gewoon die prijs. Maar je kunt van een aannemer geen vaste prijs verwachten als die niet precies weet wat en hoeveel je wilt. Wij hebben bijvoorbeeld vrij laat nog besloten nog een extra 3 fase groep stroomaansluiting in de schuur te laten maken (naast eentje naar de parkeerplaats). Dat is dan meerwerk (net als dat we vrijwel overal dimmers wilden). Dat meerwerk is wel conform de prijzen in de uitgangspunten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
ArnaudYK schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:01:
[Tenzij alles dichtgetimmerd is ontkom je er soms niet aan. Wij hadden stelposten voor zaken als electra ...... Daar zat echter wel een uitgangspunt bij (aantal WCD, UTP, lichtpunten en groepen etc).
Niet om te muggenziften, het is een stelpost, maar eigenlijk een offerte met meer-.en minderwerk. Je weet de prijs en je weet de consequenties als je daar van afwijkt. Die keuze heb je dus zelf in de hand.

Om het helder te houden:
Een stelpost is een bedrag waarvan de (onder)aannemer nog niet helemaal zeker is. Een voorlopige schatting. Pas bij het uitvoeren van de werkzaamheden wordt duidelijk wat de exacte kosten van het betreffende werk bedragen. Stelposten zijn voortaan in de wet geregeld. Zo worden ze bijvoorbeeld als richtprijs gezien.
Echter, de rekening komt achteraf en die kĆ n dus fors hoger uitvallen.

Hoe hoog is afhankelijk van wat zaken. Als het om werk gaat waar je zelf nauwelijks invloed op hebt - de hele WP-installatie van een huis bijvoorbeeld - mag dat maximaal 10% van de stelpost zijn, tenzij de (onder)aannemer op tijd meldt dat het nog hoger gaat uitvallen. En dat is direct een valkuil; want wat doe je in zo'n geval? Je kunt er zelfs een hele procedure voor starten, maar ondertussen ligt je bouw stil....
Als je wĆØl veel invloed op de stelpost hebt - tegels en sanitair bijvoorbeeld - mag de (onder)aannemer alleen de stelpost overschrijden, als je dat toestaat. Maar in dat geval heb je het zelf in de hand, en kun je naar alternatief sanitair gaan kijken.

Nog een paar belangrijke dingen over stelposten:
- Over een stelpost komt nog de opslag van de aannemer, dus ook over eventuele overschrijding!
- Stelposten binden je aan de (onder)aannemer en dus ook aan zijn prijzen. Sanitair kun je dan bijvoorbeeld enkel uitzoeken bij een bepaalde leverancier, en zonder verdere korting.

Kortom, probeer ze te voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
Conrado schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:07:
[...]

Niet om te muggenziften, het is een stelpost, maar eigenlijk een offerte met meer-.en minderwerk. Je weet de prijs en je weet de consequenties als je daar van afwijkt. Die keuze heb je dus zelf in de hand.

Om het helder te houden:
Een stelpost is een bedrag waarvan de (onder)aannemer nog niet helemaal zeker is. Een voorlopige schatting. Pas bij het uitvoeren van de werkzaamheden wordt duidelijk wat de exacte kosten van het betreffende werk bedragen. Stelposten zijn voortaan in de wet geregeld. Zo worden ze bijvoorbeeld als richtprijs gezien.

[knip]

- Over een stelpost komt nog de opslag van de aannemer, dus ook over eventuele overschrijding!
- Stelposten binden je aan de (onder)aannemer en dus ook aan zijn prijzen. Sanitair kun je dan bijvoorbeeld enkel uitzoeken bij een bepaalde leverancier, en zonder verdere korting.

Ok helder.

Wat betreft dat laatste. Dat hangt denk ik van je aannemer af. Ook wij hadden een stelpost voor sanitair (zo stond dat in de offerte). Op advies van de aannemer naar een winkel/groothandel gegaan. Van alles uitgezocht en zij zouden de offerte naar mijn aannemer sturen en die zou dan het totaalbedrag geven (incl afbouw). Die offerte is door mijn aannemer echter rechtstreeks door naar ons doorgestuurd en we schrokken ons rot van de prijzen. Vergelijkbare of dezelfde producten waren ca 70% duurder dan op internet. Nu verwacht ik wel wat duurder, maar dit ging hem niet worden. Dus met mijn aannemer afgesproken dat hij aan zou geven wat het zou kosten voor de afbouw en ik zou voor de spullen zorgen. Uiteindelijk bij een zaak gekocht met duidelijke en transparante prijzen (die prijzen kon je ook gewoon op internet vinden). Scheelde meer dan 5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
Conrado schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:07:
[...]

Om het helder te houden:

Hoe hoog is afhankelijk van wat zaken. Als het om werk gaat waar je zelf nauwelijks invloed op hebt - de hele WP-installatie van een huis bijvoorbeeld - mag dat maximaal 10% van de stelpost zijn, tenzij de (onder)aannemer op tijd meldt dat het nog hoger gaat uitvallen. En dat is direct een valkuil; want wat doe je in zo'n geval? Je kunt er zelfs een hele procedure voor starten, maar ondertussen ligt je bouw stil....
Als je wĆØl veel invloed op de stelpost hebt - tegels en sanitair bijvoorbeeld - mag de (onder)aannemer alleen de stelpost overschrijden, als je dat toestaat. Maar in dat geval heb je het zelf in de hand, en kun je naar alternatief sanitair gaan kijken.

We hebben de gespecificeerde offerte van de installateur ontvangen. Die wil ik de aannemer sowieso al vast laten leggen in de aannemingsovereenkomst.

Hierin zit opgenomen:
  • Nibe AMS 10-8 SPLIT warmtepomp met koelfunctie
  • Nibe BA-SVM 10-200/12 binnenunit met 180L boiler
  • Vloerverwarming met zone-regeling per slaapkamer op BG & EV
  • DUCO Energy Premium 325 WTW incl. 2 CO2 sensoren & schakelaar in badkamer
  • WCD's & lichtpunten door de gehele woning (lange lijst)
Members only:

Ik heb zelf niet helemaal een idee of dit reƫle prijzen zijn. Het zijn allemaal wel mooi ronde bedragen, maar voor onderhandeling is denk ik weinig ruimte.

Ik heb bij een online aanbieder van zonnepanelen een set van 16 panelen, montage & omvormer bij elkaar geklikt en kwam toen wel wat lager uit. Maar ook niet wereldschokkend eerlijk gezegd.

We zitten er op de begane grond aan te denken om trimless inbouwspots te doen in de breedplaatvloer. Is hier iemand met goede ervaringen met een bepaald model of type? En dan ook in een breedplaatvloer?

Morgen zitten we met de installateur om de offerte door te nemen en om wensen te bespreken.

Wat ik zou willen laten opnemen:
- Loze leiding t.b.v. dubbele CAT6 in woonkamer, elke slaapkamer, werkkamer & zolderruimte (Nog tips voor bepaalde maat?)
- Vochtsensor t.b.v. WTW in badkamer
- Spots in breedplaatvloer (Deze wil ik later met Zigbee dimmer dimbaar maken, moet ik dan extra 0-draad laten trekken?)
- Extra lege "stoppenkast" in de meterkast
- Mantelbuis naar voorkant woning voor toekomstige wallbox/autolader
- Mantelbuis naar achterkant berging t.b.v. toekomstig tuinhuis

Het type warmtepomp twijfel ik nog over. Dit is een grote regionale installateur dus die zullen graag deze standaard warmtepomp gebruiken. Maar dit is niet het meest stille model en zou daarom eventueel uit willen wijken naar ander type NIBE. Maar daar is dit waarschijnlijk niet het juiste topic voor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
Mr. Inspire schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:41:
[...]

We hebben de gespecificeerde offerte van de installateur ontvangen. Die wil ik de aannemer sowieso al vast laten leggen in de aannemingsovereenkomst.

Hierin zit opgenomen:
***members only***

Ik heb zelf niet helemaal een idee of dit reƫle prijzen zijn. Het zijn allemaal wel mooi ronde bedragen, maar voor onderhandeling is denk ik weinig ruimte.

Ik heb bij een online aanbieder van zonnepanelen een set van 16 panelen, montage & omvormer bij elkaar geklikt en kwam toen wel wat lager uit. Maar ook niet wereldschokkend eerlijk gezegd.

We zitten er op de begane grond aan te denken om trimless inbouwspots te doen in de breedplaatvloer. Is hier iemand met goede ervaringen met een bepaald model of type? En dan ook in een breedplaatvloer?

Morgen zitten we met de installateur om de offerte door te nemen en om wensen te bespreken.

- Loze leiding t.b.v. dubbele CAT6 in woonkamer, elke slaapkamer, werkkamer & zolderruimte (Nog tips voor bepaalde maat?)
- Spots in breedplaatvloer (Deze wil ik later met Zigbee dimmer dimbaar maken, moet ik dan extra 0-draad laten trekken?)

Het type warmtepomp twijfel ik nog over. Dit is een grote regionale installateur dus die zullen graag deze standaard warmtepomp gebruiken. Maar dit is niet het meest stille model en zou daarom eventueel uit willen wijken naar ander type NIBE. Maar daar is dit waarschijnlijk niet het juiste topic voor ;)
Prijzen kan ik niks over zeggen, je hebt een heel ander concept dan wij. Maar het lijkt me niet extreem. Ik weet niet wat je verder nog bij de zonnepanelen krijgt (wel/geen micro-omvormers bijvoorbeeld). Wij waren wat meer kwijt voor 14x440Wp en IQ8+ micro-omvormers, maar ook een in dak systeem wat precies op de juiste plek moest komen om precies uit te komen met de latjes van de gevelbekleding (loopt door in het dak).

Waarom een loze leiding voor cat6 en niet gewoon cat6 kabels overal naar toe? Mantelbuizen zou ik zeker doen, maar als je een laadpaal in de toekomst overweegt dan zou ik ook gelijk een 3 fase aansluiting en kabel naar de voorkant doen. Scheelt weer in de kosten in de toekomst. Toen ik een offerte aanvroeg voor een laadpaal (best duur nog) gaf diegene aan dat als er een kabel is die aangesloten is op de meterkast de aansluiting veel eenvoudiger is (geen elektricien nodig).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
Mr. Inspire schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:41:
[...]

Hierin zit opgenomen:
***members only***

Ik zie een split unit met R410a koudemiddel en een 180 liter boiler, beide zijn in jouw woning niet wenselijk. Waarom?

1. Split units met R410a en R32 koudemiddel worden per 2027 uitgefaseerd op basis van EU regelgeving die een paar maanden geleden is aangenomen. Op basis van die wetgeving is R290 de meest waarschijnlijke opvolger en dat is alleen in monoblock beschikbaar. Consequentie hiervan is dat bij vervanging van deze unit ook de leidingen tussen binnen- en buitenunit opnieuw aangelegd moeten worden. Ik zie bovendien in de technische data van de aangeboden wp dat het een R410a variant is. Dat impliceert bij mij dat het om oude voorraad gaat die goedkoop aan de installateur wordt aangeboden.

Tip: vraag om een monoblock warmtepomp met R290 als koudemiddel. Dat zorgt er voor dat je op de toekomst bent voorbereid. Bovendien kan een R290 warmtepomp een aanvoertemperatuur van 70 graden produceren waardoor ook de legionellacyclus van de boiler volledig door de warmtepomp verzorgd kan worden. Dat scheelt je in het energieverbruik.

2. Je hebt een bad, douche en 3 slaapkamers. De 180 liter boiler heeft daarmee hoogstwaarschijnlijk onvoldoende capaciteit om eerst in bad te gaan en dan te douchen. Verstandiger is een 300 liter boiler waarvan je eventueel de boilertemperatuur omlaag bijstelt.

En dan nog punt 3, de zoneregeling. Dat is niet nodig, maar waarschijnlijk vereist via het garantiefonds. In de praktijk zorgt het voor een onnodig complexe opstelling die amper iets toevoegt en voornamelijk extra energieverbruik oplevert. Via de WTW unit wordt de warmte al door de hele woning verspreidt zodat alle ruimtes ook in de winter netjes op temperatuur blijven. Advies in deze is om de zoneregeling in je hele woning te laten vervallen en de binnenunit van de warmtepomp rechtstreeks op de vloerverwarmingsverdelers aan te sluiten. Natuurlijk moet er wel hydraulisch ingeregeld worden om de warmte netjes te verspreiden.

Kan dit niet, vraag dan om een vrij doorstromende benedenverdieping zodat er in elk geval geen parallel buffervat nodig is. Dat is een rendementskiller in een nieuwbouwwoning. In dat geval wordt enkel de bovenverdieping van thermostaten en motoren op de verdeler van de vloerverwarming voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Insert12 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:47:
[...]

Ik zie een split unit met R410a koudemiddel en een 180 liter boiler, beide zijn in jouw woning niet wenselijk. Waarom?

1. Split units met R410a en R32 koudemiddel worden per 2027 uitgefaseerd op basis van EU regelgeving die een paar maanden geleden is aangenomen. Op basis van die wetgeving is R290 de meest waarschijnlijke opvolger en dat is alleen in monoblock beschikbaar. Consequentie hiervan is dat bij vervanging van deze unit ook de leidingen tussen binnen- en buitenunit opnieuw aangelegd moeten worden. Ik zie bovendien in de technische data van de aangeboden wp dat het een R410a variant is. Dat impliceert bij mij dat het om oude voorraad gaat die goedkoop aan de installateur wordt aangeboden.

Tip: vraag om een monoblock warmtepomp met R290 als koudemiddel. Dat zorgt er voor dat je op de toekomst bent voorbereid. Bovendien kan een R290 warmtepomp een aanvoertemperatuur van 70 graden produceren waardoor ook de legionellacyclus van de boiler volledig door de warmtepomp verzorgd kan worden. Dat scheelt je in het energieverbruik.

2. Je hebt een bad, douche en 3 slaapkamers. De 180 liter boiler heeft daarmee hoogstwaarschijnlijk onvoldoende capaciteit om eerst in bad te gaan en dan te douchen. Verstandiger is een 300 liter boiler waarvan je eventueel de boilertemperatuur omlaag bijstelt.

En dan nog punt 3, de zoneregeling. Dat is niet nodig, maar waarschijnlijk vereist via het garantiefonds. In de praktijk zorgt het voor een onnodig complexe opstelling die amper iets toevoegt en voornamelijk extra energieverbruik oplevert. Via de WTW unit wordt de warmte al door de hele woning verspreidt zodat alle ruimtes ook in de winter netjes op temperatuur blijven. Advies in deze is om de zoneregeling in je hele woning te laten vervallen en de binnenunit van de warmtepomp rechtstreeks op de vloerverwarmingsverdelers aan te sluiten. Natuurlijk moet er wel hydraulisch ingeregeld worden om de warmte netjes te verspreiden.

Kan dit niet, vraag dan om een vrij doorstromende benedenverdieping zodat er in elk geval geen parallel buffervat nodig is. Dat is een rendementskiller in een nieuwbouwwoning. In dat geval wordt enkel de bovenverdieping van thermostaten en motoren op de verdeler van de vloerverwarming voorzien.
Met alles eens. Zou ook sowieso voor monoblock gaan, hoeft nu niet perse R290 te zijn (legionella kost je niet zoveel op jaarbasis, je gaat het iig niet terugverdienen). Maar R410 is wel voort een beetje antiek.
Puur technisch gezien is het GWP het enige nadeel, maar toch.
De impact van de koudemiddelleiding vervangen door 32mm MLB kan natuurlijk meevallen als de buitenunit en installatie binnen aan beide zijdes van dezelfde muur zijn gesitueerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
Insert12 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:47:
[...]

Duidelijke info, thanks! Hier kan ik zeker wat mee. Wat betreft de boilermaat, hebben we gisteravond besloten om geen bad te nemen. Maar misschien wel een regendouche + handdouche. Zal dit met de installateur bespreken.

De andere punten zijn helder en leg ik morgen in het gesprek neer.
bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:02:
[...]

Met alles eens. Zou ook sowieso voor monoblock gaan, hoeft nu niet perse R290 te zijn (legionella kost je niet zoveel op jaarbasis, je gaat het iig niet terugverdienen). Maar R410 is wel voort een beetje antiek.
De impact van de koudemiddelleiding vervangen door 32mm MLB kan natuurlijk meevallen als de buitenunit en installatie binnen aan beide zijdes van dezelfde muur zijn gesitueerd.
De warmtepomp buitenunit moet in principe bovenop de berging komen. De binnenunit komt binnen in diezelfde berging te staan. Lijkt me geen heel lang tracƩ voor de buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Nu online
Ik zou sowieso een wtw pijp toepassen. Bij een bad niet nuttig, tenzij iemand gaat douchen als je het bad laat leeglopen. Wellicht dat je dan prima wegkomt met de 180 liter (ook als deze door gebruik van het bad al flink is afgekoeld).

En icm een regendouche een must imho, maar dan kan een wtw-goot ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Jelmer op 30-07-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:02:
[...]

Impact van het vervangen van de koudemiddelleiding zal wellicht meevallen, maar het is toch weer werk wat gedaan moet worden. En dus kosten terwijl je het nu in ƩƩn keer goed kunt doen en dus niet dubbel kosten hoeft te maken.
Mr. Inspire schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:04:
[...]

Duidelijke info, thanks! Hier kan ik zeker wat mee. Wat betreft de boilermaat, hebben we gisteravond besloten om geen bad te nemen. Maar misschien wel een regendouche + handdouche. Zal dit met de installateur bespreken.

De andere punten zijn helder en leg ik morgen in het gesprek neer.

[...]

De warmtepomp buitenunit moet in principe bovenop de berging komen. De binnenunit komt binnen in diezelfde berging te staan. Lijkt me geen heel lang tracƩ voor de buizen.
Zonder bad kan het in principe met 180 liter, afhankelijk van hoeveel water per minuut je regendouche verbruikt en of je een douche-wtw pijp neemt. Met 90% bruikbare inhoud van de boiler en een temperatuur van 55 graden heb je zo'n 260 liter warm water van 38 graden beschikbaar. Een regendouche die 12 liter per minuut neemt zorgt er voor dat je zo'n 21 minuten douchen. Tussen de douchebeurten door heb je natuurlijk wel een klein beetje opwarming van de boiler, maar dat is vrij beperkt. Een douchepijp-wtw kan zorgen voor een stuk hogere bruikbare inhoud van de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Insert12 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:12:
[...]

Impact van het vervangen van de koudemiddelleiding zal wellicht meevallen, maar het is toch weer werk wat gedaan moet worden. En dus kosten terwijl je het nu in ƩƩn keer goed kunt doen en dus niet dubbel kosten hoeft te maken.
[...]

Zonder bad kan het in principe met 180 liter, afhankelijk van hoeveel water per minuut je regendouche verbruikt en of je een douche-wtw pijp neemt. Met 90% bruikbare inhoud van de boiler en een temperatuur van 55 graden heb je zo'n 260 liter warm water van 38 graden beschikbaar. Een regendouche die 12 liter per minuut neemt zorgt er voor dat je zo'n 21 minuten douchen. Tussen de douchebeurten door heb je natuurlijk wel een klein beetje opwarming van de boiler, maar dat is vrij beperkt. Een douchepijp-wtw kan zorgen voor een stuk hogere bruikbare inhoud van de boiler.
Mja zou daar nu niet te zwaar aan tillen.
Wellicht dat ze over 15jaar zeggen: "ja die kunststof Uponor PFAS rommel daar beginnen we niet meer aan (als ze al de juiste persbekken hebben), we werken alleen met koper. "
Of; "deze nieuwe hyperefficiente R999 monoblock heeft minimaal 50mm leiding nodig, die gaat met zo'n 32mm rietje niet werken..." Je weet het niet.

De overige argumenten zijn valide genoeg om de split te laten staan.

Verticale douche WTW idd ook altijd doen.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-07-2024 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:43
bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:30:
[...]

Mja zou daar nu niet te zwaar aan tillen.
Wellicht dat ze over 15jaar zeggen: "ja die kunststof Uponor PFAS rommel daar beginnen we niet meer aan (als ze al de juiste persbekken hebben), we werken alleen met koper. "
Of; "deze nieuwe hyperefficiente R999 monoblock heeft minimaal 50mm leiding nodig, die gaat met zo'n 32mm rietje niet werken..." Je weet het niet.

De overige argumenten zijn valide genoeg om de split te laten staan.

Ik zou mij in de toekomst wƩl zorgen maken over de staat van de isolatie van elektra draden in 'bedrade flexibele buis' zeker de helft van die draden zit nu al muurvast en kan niet worden vervangen.
Deze troep moet echt verboden worden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:13
bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:30:
[...]

Ik blijf het wel jammer vinden dat wij deze niet krijgen in onze woning, de installateur werkt daar totaal niet aan mee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer
  • Nu online
Je zou kunnen vragen of ze een voorbereiding willen treffen: voor de douche een losse 50mm afvoer via een toegankelijke verticale ruimte en de koudwaterleiding naar zowel de warmtepomp als douchemengkraan ook via die plek. Dan kun je m.i. later relatief eenvoudig de pijp er tussen monteren. Evt. in combinatie met een plek voor een waterontharder.

[ Voor 10% gewijzigd door Jelmer op 30-07-2024 19:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• big bang
FabianGTI schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:50:
[...]

Ik blijf het wel jammer vinden dat wij deze niet krijgen in onze woning, de installateur werkt daar totaal niet aan mee..
Dit is het zelfbouw topic, en daar in geld; wie betaalt, die bepaalt, toch? Installateur vertellen dat ie daar niets in te kiezen heeft lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-05 16:58
Wij hebben een donkere gang, en daar willen we graag daglicht in hebben. We twijfelen over de volgende 2 opties:
1. Lichtkoker - Solatube eco 25cm. De isolatie is best wel ok (0,5 W/m²K), maar nog steeds minder dan het dak zelf. Er bestaat evt ook een dimmer.
2. Hue Aurelle paneel. Deze zal ong 30 watt verbruiken voor eenzelfde lichtopbrengst. Ik schat dat hij 30% van de tijd aan zal staan, mogelijk iets minder met wat logica in HA.

We willen de keuze af laten hangen van het energie die de oplossing kost. De stroom kosten zijn gemakkelijk uit te rekenen. Maar is er een manier om de extra energie van de lagere isolatie te berekenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:04
savagenld schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:51:
Wij hebben een donkere gang, en daar willen we graag daglicht in hebben. We twijfelen over de volgende 2 opties:
1. Lichtkoker - Solatube eco 25cm. De isolatie is best wel ok (0,5 W/m²K), maar nog steeds minder dan het dak zelf. Er bestaat evt ook een dimmer.
2. Hue Aurelle paneel. Deze zal ong 30 watt verbruiken voor eenzelfde lichtopbrengst. Ik schat dat hij 30% van de tijd aan zal staan, mogelijk iets minder met wat logica in HA.

We willen de keuze af laten hangen van het energie die de oplossing kost. De stroom kosten zijn gemakkelijk uit te rekenen. Maar is er een manier om de extra energie van de lagere isolatie te berekenen?
Met een warmteverlies berekening. Maar dat is behoorlijk wat werk.

Het dak heeft een RC gemiddeld van 6,3? En dan kan je de oppervlakte van de solatube vs de dakoppervlakte van elkaar afhalen. Dan het warmteverlies (verschil) van het normale dakpakket en de solatube naast elkaar houden? Lekker die tube doen. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnaudYK
savagenld schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:51:

Dan zou ik die Solatube kiezen. Ik zie dat die constructie ca 28cm rond is. Dat is dus 0.12m2. Je verliest dus 0.06W per graad temperatuurverschil. Bij -10 buiten en 20 graden binnen is dat dus net geen 2 Watt. Het is ook niet slechter dan een goed HR+++ glas en het is maar een klein raampje. Uiteraard wel zorgen voor goede kierdichting.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
En huis is meer dan een isolerende schil met zo min mogelijk warmteverlies. Het is vooral je thuis, waar je leeft.

Los van @ArnaudYK's rationele benadering, zou voor mij de emotie winnen. Ik zou voor de Solatube gaan omdat het ĆØcht licht laat zien; zon, bewolkt, of regen. Er gebeurt dan wat, en de Hue geeft enkel maar licht :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:17
Nog als toevoeging op de utp discussie en wellicht ter inspiratie. Ik heb alle utp kabels in de meterkast laten uitkomen, die doorgeboord aan de zijkant en daar de kabels naar toe gebracht. Door standaard Ikea pax kasten wat te verbouwen de basis gemaakt en daarna deuren en panelen op maat laten zagen om het te af te maken.

We hebben naar elke ruimte tenminste 1 utp kabel laten trekken en heb boven 2 unify in wall's, beneden 1 en in de garage hangt een U6 pro voor de tuin en garage zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCHKhCK98zEZy6D9_p-ToPJkvuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaKWRBFbpILYTnt6wECYYkfa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEQEyTc3c3NOi50hy-tjm6vXPBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0G3gxBpG94UnYiEswbdSheiQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IuUI6U1sKqSvMfRvvJI9DnyQh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erWdvVuLZW6IWLDQZ9eaEAsp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAUK1cq4fRjOBqVd2AU16M7ACN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlqh8XI2UBF4aN3fZ2ONfhja.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdelijke oplossing tijdens de bouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5hr174X8x7sNiNMslS_dtPYctM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzCOmLXywo4F3zf1CazP0Vxx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savagenld
@FreezingPixels Heel mooie kast! Kun je eens vertellen hoe je die hebt gemaakt?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FreezingPixels
savagenld schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:12:
@FreezingPixels Heel mooie kast! Kun je eens vertellen hoe je die hebt gemaakt?
Thanks, het is niet helemaal rocket science gelukkig, t meest uitdagende is dat ook een nieuwbouw woning niet 100% recht is. Meten is weten. Het bestaat uit 2x een 50cm brede kast met daarboven 1 kast die verzaagd is om de juiste hoogte te krijgen van 265cm. Ik had wat extra planken gekocht om zo een boven en onderkant te hebben. De schoenenkast en lade is een 100cm kast die versmald is naar 77cm. De MK zelf bekleed met het materiaal van de verzaagde kast.

De bovenkast is ook onderdeel geweest van de 100cm kast. En daarnaast nog een extra kast gekocht om alle pas stukken uit te zagen, hierdoor ontstaat er aan beide kanten een mooie shadow gap waar de plint tegen aan loopt. Zo kunnen de deuren ook nog netjes open. Totaal waren het dus 5 kasten. a 600 euro + nog wat planken en wat klein grut.

Voor de nis en de deuren heb ik plaatmateriaal op maat laten zagen bij Ad-Zaagt. Zelf zagen was een optie maar het kantenband er opzetten was voor m'n andere meubels een dingetje en daar had ik deze keer geen zin in. Ad-Zaagt had ook precies de panelen in het assortiment die ik nodig had. Dus daar alles besteld, deuren zijn ongeveer 100 euro p/s (4 stuks uit 1 plaat inclusief kant fineer) Scharnierengaten zelf geboord met een 3d geprint malletje. Het nisje is iets van 300 euro aan plaatmateriaal.

Het meeste werk waren de deuren voor de meterkast, ik had hier vooraf beter over na moeten tijdens het ontwerp van het huis, nu zitten de scharnieren van de deuren in de deurpost van de MK deur.

Totaal dus iets van 1400 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R34j-LQvixdHo4WInhA4PKiwj8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KlVBJfxZf3crr53S9LpsZcfO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mut7iC6I5rgnmmIqQaYcYNFUNGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yImZqImh9ncoIz0AqpQOwi3S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsO_rWlwHffyUMYhgs-tk6VXBDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22iXQ1Q3uFDvk5CMfzoThWxE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbVlaIDO9uFohn29QzYyUh1M2d0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5YbwwGfcKQM5wKrA4B3yu34.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQ9vkdHrc1vF-Op_ZBY4fMbTFp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6Wm9X2nC7fD3qxNynT4BkmU.jpg?f=fotoalbum_large

Led verlichting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3sAAW-w9qpWeP-OHwO1Np_WdvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkrxwdjTmvb7FB0otR76Gk8f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9HywguiCEegqrY_ToRShIUYXg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XODHf1jebLemPxtIO6ccJyRN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-05 07:51
We zijn bezig met het vlechten van de wapening voor in de breedplaatvloeren. Echter op de tekening van de onderwapening staan 2 staven die elkaar kruisen beide in de eerste laag aangegeven.

Zijn er nu bepaalde regels welke op de schil moeten en welke erop.

Het is helaas bouwvak, constructeur en de leverancier beide gesloten 🄲.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/894hn4cNh2UcSeTKoIpkLYpJKyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnB9rYIW1wN01yqL2nFgmXNS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
FreezingPixels schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:27:
Voor de nis en de deuren heb ik plaatmateriaal op maat laten zagen bij Ad-Zaagt.
....
Het meeste werk waren de deuren voor de meterkast, ik had hier vooraf beter over na moeten tijdens het ontwerp van het huis, nu zitten de scharnieren van de deuren in de deurpost van de MK deur.
Top gedaan @FreezingPixels!

Hier nog een fan van AdZaagt, gewoon een fijn bedrijf om mee te werken. We hebben helemaal geen omtimmering van de meterkast gebruikt. De kastenwand is uiteindelijk de meterkast :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9XpFCDNs/KVL87.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
jan011 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:12:
We zijn bezig met het vlechten van de wapening voor in de breedplaatvloeren. Echter op de tekening van de onderwapening staan 2 staven die elkaar kruisen beide in de eerste laag aangegeven.
Nee dat maakt niet uit.

Let wel even op, het zijn geen twee staven maar twee sets van staven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:31
jan011 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:12:

Zijn er nu bepaalde regels welke op de schil moeten en welke erop.

Het is helaas bouwvak, constructeur en de leverancier beide gesloten 🄲.

[Afbeelding]
Wat geeft detail 3a aan ?
Ik zou de linkse staven ( die wandelstokken ) 2e laag leggen .
Zoals het lijkt is de meeste wapening die horizontaal op tekening ligt 2e laag en verticaal 1e laag . Maar heel veel uitmaken zal het niet . Mits het maar in de onderste 30 mm op de schil ligt .
Helaas komen dit soort kleine tekenfoutjes steeds vaker voor bij de vloeren wapenings tekeningen merk ik de laatste jaren .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-05 07:51
Hartelijk dank, mij lijkt het ook het meest logische ok de verticale wapening ik de eerste laag te leggen. Het detail geeft het drukgebied aan van 80mm.

Na wat zoekwerk over de ligging van de staven bij drukgebieden kwam ik ook tegen dat ze de spleet met speciale mortel vullen? De we hebben een bouwbegeleider en die zei gewoon dicht timmeren van onderen en mee storten?
In de verwerkings voorschrifte van de breedplaatvloer kan ik hier ook niks van terug vinden???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Conrado schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:56:
[...]

Top gedaan @FreezingPixels!

Hier nog een fan van AdZaagt, gewoon een fijn bedrijf om mee te werken. We hebben helemaal geen omtimmering van de meterkast gebruikt. De kastenwand is uiteindelijk de meterkast :)

[Afbeelding]
Altijd baas boven baas :9~ Super mooi!!! Achteraf had ik het zelfde moeten doen maar ik had de kast nog niet helemaal uitgewerkt en de bouwers moesten een omtimmering maken voor de meterkast. Ook de deur moest er al in zitten voor de nuts aansluiting, beetje jammer van deze extra massieve deur. Zie ik het goed dat jij ook een dubbele deur hebt voor de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
FreezingPixels schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:12:
Achteraf had ik het zelfde moeten doen maar ik had de kast nog niet helemaal uitgewerkt en de bouwers moesten een omtimmering maken voor de meterkast. Ook de deur moest er al in zitten voor de nuts aansluiting, beetje jammer van deze extra massieve deur. Zie ik het goed dat jij ook een dubbele deur hebt voor de meterkast?
Dank voor het compliment. Ik bouw voor de derde keer, heb plechtig beloofd thuis dat het de laatste keer is, en dan weet je voortaan wat er op je afkomt.

Ja, het is een dubbele deur want alleen de verdeler zelf is al ruim een meter breed. Die hangt ook lager en daarvoor had ik toestemming van Enexis nodig, de rest is dan ook zo (informeel) geregeld. Maar, hier in het zuiden lijken dat soort dingen wat makkelijker te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
jan011 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:34:
Na wat zoekwerk over de ligging van de staven bij drukgebieden kwam ik ook tegen dat ze de spleet met speciale mortel vullen? De we hebben een bouwbegeleider en die zei gewoon dicht timmeren van onderen en mee storten?
Er is van alles 'speciaal' terug te vinden :)

Echter, jouw breedplaat tekeningen - en eventuele bijlagen - zijn leidend. Als daar op staat dat het met speciale mortel moet worden dichtgezet is dat zo. Staat het er niet - en daar ga ik vanuit - dan wordt het gewoon van onderen dichtgezet en met beton volgestort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:13
big bang schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:49:
[...]

Dit is het zelfbouw topic, en daar in geld; wie betaalt, die bepaalt, toch? Installateur vertellen dat ie daar niets in te kiezen heeft lijkt me?
Gedeeltelijk, met de meeste aannemers zit je ook aan een bepaalde installateur vast.
De badkamer laten we ook door de aannemer/installateur doen.

Wel vandaag, vlak voor de bouwvak, de nieuwe installatie tekening gekregen, hopelijk is alles verwerkt op de tekening. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
FabianGTI schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:40:
[...]

Gedeeltelijk, met de meeste aannemers zit je ook aan een bepaalde installateur vast.
De badkamer laten we ook door de aannemer/installateur doen.

Wel vandaag, vlak voor de bouwvak, de nieuwe installatie tekening gekregen, hopelijk is alles verwerkt op de tekening. :)
Dan nog heeft ie gewoon uit te voeren wat de klant wilt, zolang de klant maar betaalt. Zou wat zijn zeg; een badkamer installateur die alleen grijze tegels wilt zetten of een elektricien die geen led verlichting installeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer
  • Nu online
Ik snap de installateur prima. Je vergeet dat er ook garantie op moet worden gegeven, kennis van moet op gedaan etc. Want wie bel jij als er wat mis mee is? En dan verwacht je ook dat het kosteloos wordt opgelost..

Dat is wat anders dan alleen maar een kleur tegels. Eerder dat je vraagt of de badkamerspeciaalzaak ook je pvc vloer wil leveren en gaat plakken. Dan snapt iedereen ineens dat er partijen zijn die alleen focus hebben op het sanitair en vloertegels.

Je ziet het ook in de IT, partijen kiezen bepaalde merken (bijv. 1 merk firewall voeren) en houden zich daaraan vast, alleen op die manier is gegarandeerde kwaliteit en garantie te borgen. Een ander merk firewall zal prima door een kundig iemand geĆÆnstalleerd kunnen worden, maar dan is de vraag of je de spullen tegen goede prijzen kunt leveren en of je er wat aan overhoudt als it partij.

Het zou wel chique zijn als er in overleg wel naar manier gezocht kan worden hoe dan wel. Bijv. door een onderaannemer die er wel ervaring in heeft, of gewoon later doen.

Bouwen met een aannemer (of met wat voor een leverancier dan ook) is m.i. een samenwerking, over en weer betrokkenheid en begrip tonen als de ander zijn grens aangeeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Of je de installateur nu wel of niet begrijpt, het maakt maar weer’es duidelijk dat je, je wensenlijst vooraf helder moet hebben. Het liefst vastgelegd in het bestek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:23

Wij hebben in 2015 ook een 2-kapper laten bouwen (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/51965587) en toen nog wel iets kunnen afdingen. Niet heel veel want ze gaven al aan de offerte scherp ingezet te hebben. Dat klopte ook wel want we hebben toen ook nog een andere offerte opgevraagd (zelfde tekeningen) en die zaten 80K hoger.

Dus je kunt het altijd proberen maar in deze tijd denk ik nog iets minder kans dan in 2015. Maargoed wie niet waagt wie niet wint ;).

Jullie tekeningen zien er goed uit, en slim dat jullie voor een aparte WC gaan op de 1e verdieping. Dat hadden wij achteraf ook moeten doen :D

[ Voor 8% gewijzigd door Road-runner83 op 02-08-2024 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
Jelmer schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:03:
Ik snap de installateur prima. Je vergeet dat er ook garantie op moet worden gegeven, kennis van moet op gedaan etc. Want wie bel jij als er wat mis mee is? En dan verwacht je ook dat het kosteloos wordt opgelost..

Dat is wat anders dan alleen maar een kleur tegels. Eerder dat je vraagt of de badkamerspeciaalzaak ook je pvc vloer wil leveren en gaat plakken. Dan snapt iedereen ineens dat er partijen zijn die alleen focus hebben op het sanitair en vloertegels.
Tot op zekere hoogte. Als je een installateur hebt die zegt: "ik maak geen inloopdouche dus dat kan niet" dan accepteer je dat ook niet. Een (vertikale) douche WTW is gewoon stand der techniek. Van een installateur moet je kunnen verwachten dat die dat kan monteren.

Wij hebben zelf de badkamer op de begane grond en uiteindelijk niet gekozen voor een douche WTW. Rendement van een douchegoot WTW is een stuk lager en als we zouden kiezen voor eentje met relatief hoog rendement dan zou de douchevloer verhoogd moeten worden tov de badkamervloer (en die krengen zijn erg duur). Toch voelt het niet helemaal goed om al die energie door het riool te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
Rondom onze woning hebben we een grote overstek, daarin willen we ongeveer 35 spotjes maken om het huis te verlichten aan de buitenkant. Dit zijn van die zaken waar het van tevoren heel lastig zijn om te bedenken hoe het eruit komt te zien, en lastig aan te passen. We gaan ze per kant aansluiten, maar willen ook Zigbee spotjes plaatsen zodat het per spot na te regelen is (en direct ook overal goede Zigbee coverage 8) )

Hebben jullie nog andere ideeƫn/tips waar we op kunnen letten? Ik twijfel bv wat mooi is qua afstand tot de muur (overstek is ~40-50cm), evt kantelbare spots te nemen om ze beter te richten en mogelijk dat een bepaald type spots beter zijn dan andere (naast IP-rating)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
savagenld schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:49:
Rondom onze woning hebben we een grote overstek, daarin willen we ongeveer 35 spotjes maken om het huis te verlichten aan de buitenkant. Dit zijn van die zaken waar het van tevoren heel lastig zijn om te bedenken hoe het eruit komt te zien, en lastig aan te passen. We gaan ze per kant aansluiten, maar willen ook Zigbee spotjes plaatsen zodat het per spot na te regelen is (en direct ook overal goede Zigbee coverage 8) )

Hebben jullie nog andere ideeƫn/tips waar we op kunnen letten? Ik twijfel bv wat mooi is qua afstand tot de muur (overstek is ~40-50cm), evt kantelbare spots te nemen om ze beter te richten en mogelijk dat een bepaald type spots beter zijn dan andere (naast IP-rating)?
  • Let goed op de afstraling, een brede bundel geeft een heel ander effect dan een smalle bundel.
  • Hoe dichter op de muur, hoe meer je het reliĆ«f accentueert.
  • Kies alles de zelfde kleurtemperatuur, warm wit != warm wit.
  • Met 35 Zigbee spotjes heb je een hue bridge al meer dan half vol, dus indien hue heb je maar beperkt wat aan die Zigbee coverage.
  • CRI is voor deze toepassing niet zo van belang, maar houdt er voor de test wel een naast je gevel of het er mooi uit ziet.
  • Sowieso zou ik een sample bestellen voor het installeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
savagenld schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:49:
Rondom onze woning hebben we een grote overstek, daarin willen we ongeveer 35 spotjes maken om het huis te verlichten aan de buitenkant. Dit zijn van die zaken waar het van tevoren heel lastig zijn om te bedenken hoe het eruit komt te zien, en lastig aan te passen.
35 spots lijkt me best veel, heb je werkelijk zo'n lange overstek?

Dat soort klusjes zijn gewoon vanaf papier niet in te schatten. Wij hebben lang naar up/down-stalers gezocht en uiteindelijk Hue Appear gekozen. Eentje op proef besteld, 's avonds met een verlengsnoer bij de gevel gehouden en akkoord bevonden.

Mooi lijstje van @big bang. Wat je vervolgens kunt doen is er twee laten komen en die provisorische tegen de overstek plakken of monteren. In mijn huidige huis - ook een grote overstek - heb ik dat met zo'n klempaal gedaan. Door met twee te experimenteren krijg je inzicht in het juiste lichtbeeld en afstand.
Bedenk vervolegns hoe je dat kunt monteren. In ene overstek zitten draagbalkjes, en komen platen tegn elkaar. Allemla zaken om tijdens de lichtplanning naar te kijken.

Pagina: 1 ... 14 ... 33 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic