Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
savagenld schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:49:
Rondom onze woning hebben we een grote overstek, daarin willen we ongeveer 35 spotjes maken om het huis te verlichten aan de buitenkant. Dit zijn van die zaken waar het van tevoren heel lastig zijn om te bedenken hoe het eruit komt te zien, en lastig aan te passen. We gaan ze per kant aansluiten, maar willen ook Zigbee spotjes plaatsen zodat het per spot na te regelen is (en direct ook overal goede Zigbee coverage 8) )

Hebben jullie nog andere ideeën/tips waar we op kunnen letten? Ik twijfel bv wat mooi is qua afstand tot de muur (overstek is ~40-50cm), evt kantelbare spots te nemen om ze beter te richten en mogelijk dat een bepaald type spots beter zijn dan andere (naast IP-rating)?
Ook iets om te overwegen: alternatief voor spotjes in de overstek is het verlichten van de woning vanaf de grond.

Het is smaak maar persoonlijk vind ik dat veel mooier, bijkomend voordeel is dat je deze keuzes nu nog niet hoeft te maken 😉

Sowieso advies om foto’s - of beter nog in het echt - van woningen met spots in de overstek te vergelijken met woningen die vanaf onder worden uitgelicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:01
Of gewoon je woning aan de buitenkant niet verlichten, dat kan natuurlijk ook!

Overigens denk ik dat omhoog schijnen meer lichtvervuiling oplevert?

[ Voor 31% gewijzigd door Deleon78 op 02-08-2024 19:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Rondom onze woning hebben we een grote overstek, daarin willen we ongeveer 35 spotjes maken om het huis te verlichten aan de buitenkant. Dit zijn van die zaken waar het van tevoren heel lastig zijn om te bedenken hoe het eruit komt te zien, en lastig aan te passen. We gaan ze per kant aansluiten, maar willen ook Zigbee spotjes plaatsen zodat het per spot na te regelen is (en direct ook overal goede Zigbee coverage 8) )

Hebben jullie nog andere ideeën/tips waar we op kunnen letten? Ik twijfel bv wat mooi is qua afstand tot de muur (overstek is ~40-50cm), evt kantelbare spots te nemen om ze beter te richten en mogelijk dat een bepaald type spots beter zijn dan andere (naast IP-rating)?
Ik was het zoeken naar spotjes voor onder het overstek van een schuine kap helemaal zat en heb gekozen voor ledstrip, maar het is nog niet af, dus ik heb nog geen voorbeeld. maar het is per led stuurbaar, dus het zou goed moeten komen. primaire functie is trouwens een beetje licht omdat het aan die kant van het huis donker is en de achteruitrijcamera's van de auto's net iets meer licht nodig hebben. niet zozeer het "opleuken" van het huis.. dat je op 5 mei van je dakrand de vlag kan maken is dan wel weer grappig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-06 21:51
Super goede tips!

Van onderaf beschijnen vind ik zelf ook mooi (als het goed is gedaan), maar door de overstek zullen we op de bovenverdieping dan een schaduw krijgen. Dus dat gaat niet

Goed punt over de max devices. Ik heb het even gecheckt, en Z2M met CC2652P lijkt 200 (directe) devices te ondersteunen. Dus dat moet geen probleem zijn..

De woning wordt gestuct aan de buitenkant, en dat is nooit helemaal strak. Dus we moeten zeker oppassen met relief. Het huis is ongeveer 13x13m, en de overstek is bijna de hele woning rondom. Dus met ~52m zitten de spotjes 1,5m uit elkaar. Maar beide kunnen we heel makkelijk checken met een test setje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-06 23:36

Waarom niet normale 220V ledjes die je mooi vindt en 1 shelly om ze aan te sturen. Of desnoods 1 shelly per windrichting?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
Terechte vraag, en nog niet helemaal besloten.

Maar ik vond het prijsverschil wel meevallen, en het plaatsen en onderhoud zal makkelijker worden (minder aansluitingen en minder drivers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-06 23:36
Ik heb gewoon 1 zo'n lange lus gemaakt en die aangesloten op 1 shelly, veel makkelijker wordt het niet.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:54
Ik vind deze lampjes ook leuk op stucwerk. Zandlopers noem ik ze naar het beeld wat ze vormen als ze aan staan. Wel zorgen dat de shutters boven en onder onafhankelijk zijn, sommige zijn zo gebouwd dat als je de bovenste smaller maakt dat dan de onderste breder wordt. Dan kun je m niet wat smaller maken en toch symmetrisch houden.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 21:25
twain4me schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:42:
[...]
…. maar het is per led stuurbaar, dus het zou goed moeten komen.
Let wel op de lengte en de voeding want zover ik weet zijn programmeerbare LED-strips er enkel in 5 Volt.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-06 17:56

Ik denk dat het goed is om te beginnen met het uittekenen van het aantal lichtbundels van de spots in de gevel/overstek, afhankelijk van de hoogte en de stralingshoek van de gekozen spot kan je vervolgens aardig bepalen hoeveel spots benodigd/mooi zijn. Hierbij zoek je de balans tussen niet teveel donkere vlakken en het creëren van een kermisattractie :9 , waarbij het ook de voorkeur heeft om op de grond een overlap te creëren tussen de lichtbundels, dit geeft vaak een rustige uitstraling. Bij een overstek van 50cm zou ik ze relatief ver uit de gevel plaatsen (op bv. 35/40cm) zodat je geen licht 'hotspot' krijgt tegen de gevel.

Verder enkele punten welke belangrijk kunnen zijn:
- Stem af met de timmerman/aannemer waar je de spots wil hebben, zodat dit ook mogelijk is in de constructie, het mooiste is om het onderlinge afstandspatroon overal gelijk te houden.
- Probeer de kleur van het armatuur hetzelfde te krijgen als de kleur van de overstek, vaak is de overstek netjes aangegeven in een RAL kleur, maar de meeste webshops komen niet heel veel verder dan 'zwart' of 'wit' voor de kleur van een armatuur, je zal zelf moeten uitproberen of de kleur 'matcht'.
- Als de overstek schuin loopt is het ook goed om te kijken of het armatuur van het spotje de hoek van het dak kan ondersteunen. Het zou bijvoorbeeld jammer zijn als je een dak/overstek hebt welke 45 graden schuin loopt en een spot welke maar 30 graden kantelbaar is. Ik vind het zelf het mooist als spots in een overstek recht omlaag schijnen.
- Probeer de voeding van de spots in een lus aan te leggen, zodat in principe iedere spot van 2 kanten gevoed kan worden. Mocht er in de toekomst dan ergens een kabelbreuk ontstaan dan zorgt dit er niet voor dat een (groot) deel van de spots het niet meer doen.

Mijn eigen aanpak:
Ik gaf zelf de voorkeur voor een armatuur waar de GU10 spot wat hoger ingeplaatst wordt, zodat je niet de GU10 lamp ziet als je de spot kantelt in het armatuur -> Gekozen armatuur
Rondom het huis heb ik Hue GU10 spots verwerkt in de overstek, goot zit op ca. 5.5m, nok op 9m, de afstand tussen de spots in de voor en achtergevel zijn gelijkmatig verdeeld, waarbij de horizontale afstand ca. 2.3m bedraagt, boven de zijgevels (waar de spots op ca. 5,5m hoogte hangen) zitten de spots 2.85m uit elkaar. Bij de zijgevels had ik minimaal 3.2m nodig tussen de spots om op de grond een overlap te hebben tussen de lichtbundels.

Weergave van de lichtbundels van 6 Hue GU10 spots, welke een stralingshoek van 34 graden hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bG0vRGHaebxjpoj4FSL43LmN4XM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rGXOpRUC9530GlvsjmYRIH8E.png?f=fotoalbum_large

Resultaat, hierbij zitten de spots in het midden van de 110cm brede overstek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-1dmYD_K4pY5yVLejZg3FovhZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ODiENUKY6AfGGL4RvOBZwdg.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zou ze nog iets verder van de gevel kunnen draaien, maar voor nu is het terras (wat inmiddels is betegeld) al mooi verlicht 8)
Initieel was het plan om er RGB Hue lampen in te zetten, om vervolgens met kerst/nieuwjaar iets leuks te programmeren, maar dat heb ik uiteindelijk maar wegbezuinigd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Conrado schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:04:
[...]

Let wel op de lengte en de voeding want zover ik weet zijn programmeerbare LED-strips er enkel in 5 Volt.
Goede tip, maar ik gebruik ze standaard op 24v. Ook 48v is een mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:38

Ik heb de SG Nano gemonteerd, 33mm diameter IP44, beperkt kantelbaar 1Watt, (de grotere zijn ook IP 65); komt in de avond nog zó veel uit dat de dimmer op 25% staat.
De licht-architect adviseerde mij om bouwkundige elementen als kozijnen, hoeken aan te lichten, dus geen lichtketting maken als bij een feesttent o.i.d.
Bij elk kozijn heb ik 2 spotjes, bij het tussenliggende metselwerk geen, bij de kozijnen straalt het licht ook heel mooi naar binnen.
https://www.sg-as.com/nl/producten/nano-nano-tilt#articles

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• empi_tweak
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-06 02:21

empi_tweak

Solution creator

Andrehj schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:30:
Kijktip voor iedereen die een energiezuinige eigen woning wil bouwen:
https://npo.nl/start/seri...ler-zonder-airco/afspelen
Bedankt voor de tip! Dit maakt het een stuk duidelijker voor sommige mensen om me heen hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-06 23:14
Andrehj schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:30:
Kijktip voor iedereen die een energiezuinige eigen woning wil bouwen:
https://npo.nl/start/seri...ler-zonder-airco/afspelen
Bedankt voor het delen! Zal dit in mijn achterhoofd houden wanneer de kavel rond is en er gekeken kan worden naar een bouwer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterrobo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 09:42
Weten jullie of ik recht heb om facturen op te vragen bij mijn aannemer voor werk dat hij een ander bureau heeft laten doen? Dus exacte facturen van dat bureau, niet zijn eigen gefabriceerde factuur? Het gaat om een stelpost die eigenlijk veel goedkoper uitvalt (kwam ik telefonisch achter door contact met dat bureau) maar dat voordeel steekt de aannemer in zijn eigen zak. Verschil is dik 30%.

Nu begin ik ook stevig te twijfelen aan eerdere stelposten die ik al heb betaald, waarbij hij ook een ander bureau heeft ingeschakeld voor tekenwerk/rapportage/berekeningen.

[ Voor 25% gewijzigd door masterrobo op 07-08-2024 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:59
masterrobo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 01:29:
Weten jullie of ik recht heb om facturen op te vragen bij mijn aannemer voor werk dat hij een ander bureau heeft laten doen? Dus exacte facturen van dat bureau, niet zijn eigen gefabriceerde factuur? Het gaat om een stelpost die eigenlijk veel goedkoper uitvalt (kwam ik telefonisch achter door contact met dat bureau) maar dat voordeel steekt de aannemer in zijn eigen zak. Verschil is dik 30%.

Nu begin ik ook stevig te twijfelen aan eerdere stelposten die ik al heb betaald, waarbij hij ook een ander bureau heeft ingeschakeld voor tekenwerk/rapportage/berekeningen.
Dan had je dat rechtsreeks zelf geregeld moeten hebben met die andere partijen?

Aannemers gooien er altijd een dikke lap bij op facturen. Al is het maar om eventueel garantie/problemen/alternatieven er mee te kunnen opvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Weten jullie of ik recht heb om facturen op te vragen bij mijn aannemer voor werk dat hij een ander bureau heeft laten doen? Dus exacte facturen van dat bureau, niet zijn eigen gefabriceerde factuur?
...
Verschil is dik 30%.
Ehh... Nee...

Een aannemer neemt aan, dat totale offertebedrag heb jij geaccepteerd. De rest is voor risico van de aannemer. Sommige posten vallen mee, andere vallen tegen. Je kunt natuurlijk niet enkel de meevallers opeisen.
Niemand weet van te voren hoe een bouw precies uitvalt, ook ervaren aannemers niet. Ik ben intensief met m'n ontwerp bezig gewest, ken elke detail uit mij hoofd en sta ook regelmatig voor verrassingen hoe iets er in het werk nu echt gerealiseerd moet worden. Dan moet je improviseren, met de bijbehorende kosten, en daar heeft een aannemer ook mee te maken. Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Die 30% op Inkoopfacturen is bedrijfsmatig een hele normale marge. Hij 'steekt het ook niet in zijn zak'. Van die bruto marge gaan nog al zijn reserveringen en (vaste) kosten, en tijd vanaf, betaalt 'ie winstbelasting en houdt 'ie uit eindelijke inkomen over.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Conrado schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:37:
[...]

Ehh... Nee...

Een aannemer neemt aan, dat totale offertebedrag heb jij geaccepteerd. De rest is voor risico van de aannemer. Sommige posten vallen mee, andere vallen tegen. Je kunt natuurlijk niet enkel de meevallers opeisen.
Niemand weet van te voren hoe een bouw precies uitvalt, ook ervaren aannemers niet. Ik ben intensief met m'n ontwerp bezig gewest, ken elke detail uit mij hoofd en sta ook regelmatig voor verrassingen hoe iets er in het werk nu echt gerealiseerd moet worden. Dan moet je improviseren, met de bijbehorende kosten, en daar heeft een aannemer ook mee te maken. Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Die 30% op Inkoopfacturen is bedrijfsmatig een hele normale marge. Hij 'steekt het ook niet in zijn zak'. Van die bruto marge gaan nog al zijn reserveringen en (vaste) kosten, en tijd vanaf, betaalt 'ie winstbelasting en houdt 'ie uit eindelijke inkomen over.....
Nou elke stelpost die hier duurder uitvalt tot 10 duizenden euro’s aan toe weten ze prima door te berekenen, met aantonen van inkoopfacturen/eigen offertes. Maar andersom is een lastige discussie.

Gezien het bij @masterrobo een stelpost betreft lijkt het mij helemaal niet zo gek dat ze facturen overleggen. Heb hier wel geleerd van stelposten, het is bijna een blanco cheque. Ook bij niet stelposten weten ze er vaak wel weer een draai aan te geven trouwens.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:29
Morpheusk schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:46:
[...]

Nou elke stelpost die hier duurder uitvalt tot 10 duizenden euro’s aan toe weten ze prima door te berekenen, met aantonen van inkoopfacturen/eigen offertes. Maar andersom is een lastige discussie.

Gezien het bij @masterrobo een stelpost betreft lijkt het mij helemaal niet zo gek dat ze facturen overleggen. Heb hier wel geleerd van stelposten, het is bijna een blanco cheque. Ook bij niet stelposten weten ze er vaak wel weer een draai aan te geven trouwens.
Lijkt mij wel gek. Als verkopende partij geeft men zelden inzicht voor heoveel men inkoopt.
De bouwhandel geeft toch ook geen inzicht in de inkoop prijzen?
Idem voor een klediing / electronicazaak, of welke zaak dan ook.

Ik ken 1 soort uitzondering, als je met de aannemer een marge afspreekt die ze mogen maken en dat je verder een open einde begroting hebt.

Ik heb zelfs een huis niet gekocht, omdat de PM posten niet duidelijk genoeg gespecificeerd werden. (dat ging om een marge van + of - 75k) Met de bouwer van ons huidige huis hebben we daar goede afspraken over kunnen maken zodat de PM posten geen loterij werden.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-06 21:15
Zoals ik de poster begrijp gaat het om een stelpost. De klant mag specificatie opvragen van de betreffende stelpost. Echter de aannemer bepaald de prijs. Als dat de prijs is van bijvoorbeeld een adviseur. Vermeerderd met 30% algemene kosten van de aannemer is dan is dat legitiem.
Stelposten zijn altijd een beetje link . De opdrachtgever wil niet het risico voor heel veel kosten en de aannemer wil niet het risico van iets dat hij nog niet weet (of nog niet uitgewerkt is) juist om deze punten ontstaat vaak veel strijd als het bedrag voor een bepaalde partij tegenvalt . Het verdiend de aanbeveling om hier goede afspraken over te maken en open en transparant te communiceren . Soms zijn er namelijk goedkopere oplossingen.
Dus ik zou zeggen vraag de specificatie op en indien er gekke dingen op staan dan kun je daar altijd vragen over stellen. Echter vergeten mensen vaak 2 belangrijke dingen . 1 is de btw . Ex btw en incl btw worden vaak vergeten en scheelt 21%. Daarnaast maakt iemand die iets voor een ander moet doen ook kosten . Het personeelslid dat de contacten onderhoud met bijvoorbeeld een constructeur is daar ook tijd aan kwijt. Die kosten zitten vaak verwerkt in een opslag. Die opslag is een percentage van het totaalbedrag en wordt bij de factuur opgeteld .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
Nu begin ik ook stevig te twijfelen aan eerdere stelposten ..... voor tekenwerk/rapportage/berekeningen.
Ik heb onlangs aan de openingspost een alinea over stelposten toegevoegd, met de waarschuwing ze zoveel mogelijk te vermijden. Je weet immers pas achteraf wat het gekost heeft.

Een woonhuis is geen rocket science. Tenzij je een super apart design wilt, of bijvoorbeeld het hele huis met de zon wilt laten meedraaien, heeft iedere architect, tekenaar, constructeur of andere adviseur het allemaal weleens aan de hand gehad. Ze kunnen hun werkzaamheden prima inschatten en offreren. Daar zijn m.i. ook geen stelposten voor nodig.
Een tweede waarschuwing: pas daarbij ook op voor de uurtjes-factuurtjes aanbiedingen voor (advies)werkzaamheden. Je weet wel waar het begint, maar niet waar het eindigt.

Dat alles betekent niet dat je geen spelposten zou kunnen accepteren, of niet op basis van facturatie achteraf kunt laten werken. Het gaat me er enkel om dat je de risico’s beseft.
.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 20:18

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:21:
poging 2 :+
Nou, laat ik ook eens in dit topic posten :)
Ik heb dit topic vaker voorbij zien komen, maar in de afgelopen periode is dit wat actueler geworden voor mij.

Vanochtend zaten we bij de notaris om de koopakte voor onze kavel te tekenen, we verhuizen van Lelystad naar Doornspijk :Y)
Ons huis zal door SelektHuis gebouwd worden, op dit moment ligt het ontwerp bij de welstandscommissie in vooroverleg, fingers crossed dat hier geen gedoe uit komt.
Nou, dit heeft langer geduurd en meer voeten in de aarde gehad dan ik had verwacht (maar dit is dan ook het eerste huis wat we laten bouwen), maar gisteren dan eindelijk de omgevingsvergunning voor de bouw gekregen O+
Ondertussen zijn we druk bezig met keuken, badkamers en vloer enzo te kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmHl6PGRJlM3ae6Bq70MFLikK9s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mvJ2jIt8DejhWxyUrzhqAMDq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svbFzKz72j0ijpR3Ipt87lf-c9Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/t2xpY7zRZW5GSjQMJM81OyKo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwX2GJvh2lCoFkNAgPh9t1b4EBo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4Mcwepbuvr6tLmNAT6CWC5vA.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_CZNkTEsh2o5fAKKgu3-uu4DUU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ideuwjh7NTTp4kPVjoBKWcQJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CO11Z3jBS4PDs8LsyL98pvtC6hI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YRssm6rd5EBv5wWfJeV7ULNG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRhHq6apgGwF1L2_8GeuiyWGvIg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EkTx39pfF6haqBYL3gAkptmb.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sGceTDr26GPirrQj_jp42y1GcA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NGRanvYreCaZaC81ZcNn98tN.png?f=fotoalbum_tile

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• empi_tweak
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-06 02:21

empi_tweak

Solution creator

Ergens is dit topic ook een beetje dwars.. het heet ervaringen met het BOUWEN VAN EEN EIGEN HUIS maar toch zie ik hier erg veel berichten waarin de bouw of delen daarvan worden uitbesteed.

Ieder zijn ding natuurlijk, iedereen is goed in iets anders en besteed bepaalde dingen liever uit. En daar is ook zeker niks mis mee, het leuke van zelfbouwen vind ik noujuist dat iedereen het op zijn eigen manier doet.

Mijn eigen huis heb ik helemaal zelf gebouwd (ruwbouw) met het Isoblok bouwsysteem. Dit bouwsysteem hebben ik en mijn vader samen ontwikkeld met een focus op zelfbouwers.

*knip* werving

[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 09-08-2024 08:43 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 13:04
Het bouwen van een eigen huis staat synoniem voor het laten bouwen van een huis, zelf bouwen van een huis of half/half. En daar doet eenieder dan zijn eigen ervaringen mee op. Ook ik ben bezig met het bouwen van een eigen huis, mijn rol is beperkt tot het iedere weekend de bouw opruimen, hoekijzers en balken schilderen. En daarnaast vooral opletten dat alles goed gaat. Mag ik nu meedoen ervaringen delen of is het niet zelfbouw genoeg…..
Met andere woorden hierboven staan drie delen aan ervaringen van zelfbouwers, wat wil je nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Welke optie kiest men hier als het gaat om wifi dekking voor het hele huis? Ik heb nu overal hoge stopcontacten ingetekend voor wifi versterkers maar iedere kamer heeft ook gewoon een UTP kabel. Kan ik dan niet beter vanuit die UTP kabel versterken middels zo’n gecombineerde utp/wifi box op iedere kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
YKla schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:00:
Welke optie kiest men hier als het gaat om wifi dekking voor het hele huis? Ik heb nu overal hoge stopcontacten ingetekend voor wifi versterkers maar iedere kamer heeft ook gewoon een UTP kabel. Kan ik dan niet beter vanuit die UTP kabel versterken middels zo’n gecombineerde utp/wifi box op iedere kamer?
Ik ga uit van poe access points.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
big bang schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:18:
[...]

Ja dat zijn bijvoorbeeld die TP links toch? Ik lees dat ik dan ook een POE switch en adapter heb. Die koop ik dan los en daar sluit ik mijn modem op aan oid?

[ Voor 22% gewijzigd door YKla op 09-08-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Nu online
Ja je hebt echt geen versterkers in elke kamer nodig als je goede PoE APs ophangt.

Hier hebben we op elke verdieping en in de tuin een bedrade ubiquity AP hangen. Werkt fantastisch, zowel qua dekking, “overpakken” tussen verdiepingen en 0 maintenance / resets etc.

Scheelt ook behoorlijk in de kosten als je al die leidingen kan wegstrepen 😉

[ Voor 13% gewijzigd door onne op 09-08-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
onne schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:39:
Ja je hebt echt geen versterkers in elke kamer nodig als je goede PoE APs ophangt.

Hier hebben we op elke verdieping en in de tuin een bedrade ubiquity AP hangen. Werkt fantastisch, zowel qua dekking, “overpakken” tussen verdiepingen en 0 maintenance / resets etc.

Dan heb je er 1 in de overloop + zolder ofzo hangen? Dan pak je gewoon 2 standaard utp aansluitingen en daar hang je een POE adapter tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
@YKla je hangt ze het makkelijkst aan een poe switch. Die voedt dan ook de ap’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
big bang schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:01:
@YKla je hangt ze het makkelijkst aan een poe switch. Die voedt dan ook de ap’s.
Sorry voor de vragen, leek op dit gebied 🥲
Dus ik plaats bijvoorbeeld 1 utp cat 6 op de overloop, die loopt naar de meterkast een switch in, en die zit weer vast aan het modem? Of is de switch in plaats van het modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
onne schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:39:

Onze tuin is niet zo gek diep (12m). Als ik m in de keuken aan de binnenmuur hang dekt ie dan de tuin denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
empi_tweak schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 00:56:
Ergens is dit topic ook een beetje dwars.. het heet ervaringen met het BOUWEN VAN EEN EIGEN HUIS maar toch zie ik hier erg veel berichten waarin de bouw of delen daarvan worden uitbesteed.
Ach, mensen hebben ook altijd gevlogen, terwijl ze gewoon passagier waren :)

Zelfbouwen zit al niet in onze cultuur, verreweg de meesten huizen worden in project gerealiseerd, laat staan doe-het-zelfbouwen. In DE en BE is dat echt anders, waar veel huizen door particulieren gerealiseerd worden. In DE is doe-het-zelf lastiger ivm hun voorschriften, maar in BE is er een hele industrie van bedrijven die de doe-het-zelver ondersteunen, zie bijvoorbeeld EasyKit.. Jaarlijks wordt in Brussel de Batibouw georganiseerd.

Van ons huidige huis heb ik iedere steen in de hand gehad. Nu bouw ik in eigen beheer met een ploeg ZZPérs, maar doe alle techniek zelf. Zelfs voor de meeste Tweakers is dat vaak een stap te ver, omdat het natuurlijk een zeker risico in zich heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
YKla schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:34:
[...]

Onze tuin is niet zo gek diep (12m). Als ik m in de keuken aan de binnenmuur hang dekt ie dan de tuin denk je?
Ik heb een in-wall naast onze schuifpui richting de tuin en het glas (hr+++) blokkeert het signaal bijna volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Nu online
YKla schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:00:
[...]

Dan heb je er 1 in de overloop + zolder ofzo hangen? Dan pak je gewoon 2 standaard utp aansluitingen en daar hang je een POE adapter tussen?
We hebben er 1 in de keuken voor de BG, 1 op de overloop 1e verdieping en 1 op zolder. Allemaal aan het plafond, aangesloten op utp. Die 3 utps komen uit in de meterkast op een switch. Via de switch krijgen ze power. De kpn modem loopt naar de switch, en AP op die modem hebben we uitgezet.

Vwb de tuin, dat hangt van veel factoren af. In ons geval hebben we een vrij grote tuin, dus dat red het AP van de Bg niet geheel. Wat je kan doen is reeds een utp naar buiten laten lopen vanaf de meterkast. Dan kan je later besluiten of een AP in de tuin wel of niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Koffie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:50:
[...]

Nou, dit heeft langer geduurd en meer voeten in de aarde gehad dan ik had verwacht (maar dit is dan ook het eerste huis wat we laten bouwen), maar gisteren dan eindelijk de omgevingsvergunning voor de bouw gekregen
Goed gebruik gemaakt van vergunningsvrije bouwwerken. Wat zijn de getekende 'stroken' boven de Kozijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Conrado schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:54:
[...]

Goed gebruik gemaakt van vergunningsvrije bouwwerken. Wat zijn de getekende 'stroken' boven de Kozijnen?
Thanks, was idd wat gepuzzel en een hoop 'nee' vanuit de gemeente. Uiteindelijk de oplossing gevonden door de slaapkamer aan de voorkant juist niet als aanbouw te bestempelen en de rest wel.

De rand boven de kozijnen is een decoratief randje waar de stenen rechtop gemetseld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:54
Wifi versterkers zijn k*t. Wat je wilt is een bekabeld access point centraal op elke verdieping.
Dat kan in de vorm van zo'n een PoE gevoed bolletje aan het plafond (maar zit vaak in het zicht), maar het kan ook met het systeem van AVM (Fritz-box). Daarvoor heb je een stopcontact met direct daarnaast een UTP-wcd nodig. En die plaats je uiteraard ergens centraal op elke verdieping maar wel onzichtbaar, in een kast of zo.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Andrehj schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:23:
[...]

Wifi versterkers zijn k*t. Wat je wilt is een bekabeld access point centraal op elke verdieping.
Dat kan in de vorm van zo'n een PoE gevoed bolletje aan het plafond (maar zit vaak in het zicht), maar het kan ook met het systeem van AVM (Fritz-box). Daarvoor heb je een stopcontact met direct daarnaast een UTP-wcd nodig. En die plaats je uiteraard ergens centraal op elke verdieping maar wel onzichtbaar, in een kast of zo.
In, onder of direct naast een kast komt je signaal niet ten goede. Dat wil niet zeggen dat het niet werkt, maar wat vrije ruimte kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb de luxe dat ik hier 5 unifi in-wall AP's heb (plus nog 2 schotels buiten). Die gaan dus allemaal mee.
So far hebben we dus in alle slaapkamers 'gewoon' UTP ingetekend op 30 cm hoogte en daar kom een in-wall aan te hangen.
Die in-walls zijn PoE en hebben ook nog eens 2x ethernet out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:47

backupdevice

Boeh!

Koffie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:45:
[...]

Ik heb de luxe dat ik hier 5 unifi in-wall AP's heb (plus nog 2 schotels buiten). Die gaan dus allemaal mee.
So far hebben we dus in alle slaapkamers 'gewoon' UTP ingetekend op 30 cm hoogte en daar kom een in-wall aan te hangen.
Zo wil ik het ook gaan doen

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Koffie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:45:
[...]

In mijn lekenbrein suggereerd inwall dat ze in je muur zitten. Maar als ik het google lijken het gewoon PoE acces points met de mogelijkheid om ook bedraad te gebruiken. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

YKla schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:10:
[...]

In mijn lekenbrein suggereerd inwall dat ze in je muur zitten. Maar als ik het google lijken het gewoon PoE acces points met de mogelijkheid om ook bedraad te gebruiken. Of zie ik iets over het hoofd?
Het in-wall komt eigenlijk vanuit amerika. Dat je dus gewoon een UTP kabel door je holle wand trekt en daar die in-wall overheen plaatst.
Het is dus idd een PoE accesspoint maar wel eentje specifiek bedoeld voor op de muur.

Ik ben er iig erg tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:06
big bang schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:18:
[...]

Hallo deze vraag hoort in een eigen topic bij netwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Lord Anubis schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:37:
[...]

Hallo deze vraag hoort in een eigen topic bij netwerken.
Kan prima hier. We maken ook niet aparte topics over welke bakstenen of voegen. 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
Koffie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:33:
[...]

Kan prima hier. We maken ook niet aparte topics over welke bakstenen of voegen. 👍
Onzin. Bakstenen horen bij het bouwen van een huis. Voor electra ga je ook naar het elektra forum. Idem dito met netwerken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
Modbreak:We zijn redelijk ruimdenkend met wat hier ontopic is maar als het beter in een gespecialiseerd topic of zelfs fora past zoals netwerken kan het veel beter daar en is het hier eigenlijk gewoon offtopic , behalve dat de antwoorden doorgaans beter zijn, blijft dit topic schoner en niet onbelangrijk werkt de zoekfunctie van het forum beter. dat het toevallig in een zelfbouw huis gaat maakt het niet vanzelfsprekend ontopic.

zie ook de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:17
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 13% gewijzigd door Frantic op 11-08-2024 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-06 21:15
Zo bij deze maar weer eens een update over ons project.

Na de officiële overdracht van onze sloopwoning in Maart zijn er reeds diverse zaken gebeurt:
-Asbestonderzoek
-Afsluiten stroom & aansluiten bouwstroom
-Afsluiten gas in 2x ivbm leiding niet vindbaar
-flora fauna quickscan
-opstart vervolgonderzoek vleermuis ( helaas anders waren we nu aan het slopen )
-huisraad verwijderd + de tuin flink opgeschoond van struiken etc
-asbest golfplaten dak verwijderd ingepakt en afgevoerd
-woning aan binnenzijde leeg gesloopt
-bouw waterkraan naast watermeterput geplaatst.
-grond onderzoek (schoongrondverklaring voor de omgevingsvergunning ) Rapport is in de maak.
-meerdere afspraken met aannemers waarbij uiteindelijk de keuze is gevallen voor Groothuisbouw. Zij gaan na de vakantie onze plannen verder uitwerken en dan het vooroverleg in met de gemeente.

Helaas dus wat ups en downs. Er komt onwijs veel op ons af maar de droom is nog steeds groot en we denken aan het eindresultaat. uiteindelijk zal dat tellen en kunnen we niet wachten op de dag dat we in onze nieuwe woning kunnen trekken.
De onzekerheid van procedures als welstand , flora en fauna etc maakt het spannend en zorgt ervoor dat een strakke zekere planning niet altijd even makkelijk is. Maar dat hoort er immers bij.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Codeoranje schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:18:
Helaas dus wat ups en downs. Er komt onwijs veel op ons af maar de droom is nog steeds groot en we denken aan het eindresultaat. uiteindelijk zal dat tellen en kunnen we niet wachten op de dag dat we in onze nieuwe woning kunnen trekken.
De onzekerheid van procedures als welstand , flora en fauna etc maakt het spannend en zorgt ervoor dat een strakke zekere planning niet altijd even makkelijk is. Maar dat hoort er immers bij.
Komt mij helaas bekend voor.
Wij zijn al sinds eind november bezig, en dachten het ook wel even rap te doen (naief :P) maar uiteindelijk hebben we dus pas sinds een paar weken de vergunning rond en hopen we in oktober te starten met de bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jappie166
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-06 15:34
Wij gaan ook een mooi avontuur aan en gaan een eigen huis bouwen.
Situatie:
- Erf bij bekende heeft 2 kavels met bouwbestemming.
- Bekende woont momenteel zelf nog in boerderij, maar wil samen met ons gaan bouwen
- Op de 2 kavels staan momenteel nog 2 aaneengesloten loodsen.

Nu zijn wij nog echt vooraan in het traject en zullen binnenkort met een Architect gaan zitten om het erf met de 2 kavels in te gaan tekenen. Ook zijn we op zoek naar een financieel adviseur, maar grove schatting van het budget is wel in orde.

Op dit moment zijn er 3 grote vragen die me bezig houden (dit gaan er nog 1000+ worden):
- Waar kan ik een adviseur vinden die me meer kan vertellen over de financiële voorwaarde bij de overdacht? (Lees wat te doen om overdrachtsbelasting te betalen ipv BTW. Financiële adviseurs dit ik op dit moment heb benaderd kunnen eigenlijk alleen advies geven over de hypotheek en zijn onbekend met dit onderwerp)
- Hoe bepalen we de grondprijs van de kavel? (momenteel nog niet vastgesteld en willen dit graag voor beide partijen goed doen)
- Hoe kan ik de bouwkosten van het huis goed in gaan schatten? (Ik kom hier namelijk bedragen van 350 tot 1000 euro per kuub tegen. Waar hangt dit van af, hoe bepaal ik die kosten en dus indirect met welke grootte van het huis ga ik rekenen? Afgelopen jaar heb ik dit topic nauwlettend in de gaten gehouden en natuurlijk ook de topic starter gelezen, dus dat geeft al een richting, maar nog steeds heel onzeker voor me op dit moment.)

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 13:04
Op zoek naar een adviesbureau met kennis van agrarische sector. Cultuurgrond of grond met agrarische bestemming omzetten naar bouwkavel vergt wel wat specifieke kennis. Wie draagt kosten sanering schuren en grond bouwrijp maken? Woz waardes, oppervlakte perceel bouwvlak enz. bepalen groot deel van de kavelwaarde. Woning moet passen op kavel en mogelijk afgestemd worden met buurman dat bepaald al voor een deel de kosten per kuub. Sondering, schonegrondverklaring, bouwaansluiting enz. Een groot deel van de kosten zit hem in de voorbereiding.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-06 21:20
Members only:

• savagenld
Onze bovenverdieping wordt als houtskeletbouw gebouwd. De regels staan er al (SLS) en aan de buitenkant komen er OSB platen tegenaan, aan de binnenkant multiplex+stucplaten.

Nu zit ik aan de elektra te denken die we in de buitenmuren willen gaan maken, en hoe we dat luchtdicht gaan maken. Ik lees dat een leidingspouw een goed idee is, maar die is niet voorzien...

Voor de inbouwdozen zie ik dat er inzetstukken zijn, maar er zijn ook openingen in de muur nodig om die buizen via het plafond naar de centraaldoos te brengen. Dat zou evt met tape kunnen (en binnenkant met bv flexibele PUR?).
Voor de centraaldoos zijn er evt ook luchtdichte inzetstukken, maar het verlaagde plafond luchtdicht maken lijkt me ook heel lastig (spotjes, ventielen, etc).

Wat kan ik het beste doen, is het te doen om alle gaten 1 voor 1 proberen te dichten? Of is dat onbegonnen werk en kan ik het beter anders oplossen?
In totaal gaat het om ong 25 dozen en 15-20 elektrabuizen.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voor doorvoer van buizen zijn manchetten te krijgen, kijk eens op luchtdichtshop.nl

Maar wat komt er aan de buitenzijde “om” het OSB? Beter die naden allemaal aftapen.

[ Voor 35% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-08-2024 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
savagenld schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:04:
Onze bovenverdieping wordt als houtskeletbouw gebouwd. De regels staan er al (SLS) en aan de buitenkant komen er OSB platen tegenaan, aan de binnenkant multiplex+stucplaten.

Nu zit ik aan de elektra te denken die we in de buitenmuren willen gaan maken, en hoe we dat luchtdicht gaan maken. Ik lees dat een leidingspouw een goed idee is, maar die is niet voorzien...

Voor de inbouwdozen zie ik dat er inzetstukken zijn, maar er zijn ook openingen in de muur nodig om die buizen via het plafond naar de centraaldoos te brengen. Dat zou evt met tape kunnen (en binnenkant met bv flexibele PUR?).
Voor de centraaldoos zijn er evt ook luchtdichte inzetstukken, maar het verlaagde plafond luchtdicht maken lijkt me ook heel lastig (spotjes, ventielen, etc).

Wat kan ik het beste doen, is het te doen om alle gaten 1 voor 1 proberen te dichten? Of is dat onbegonnen werk en kan ik het beter anders oplossen?
In totaal gaat het om ong 25 dozen en 15-20 elektrabuizen.
Je kunt die leidingspouw natuurlijk alsnog aanbrengen dmv 44x44 balkjes, kun je het gelijk afwerken met gips. Mits je dan met je deuren nog goed uit komt.

Een verlaagd plafond hoeft toch niet lucht dicht te zijn, zolang je “echte” plafond/dak maar lucht dicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
@bbbrumbrum: Aan de buitenkant komt stucwerk. Ik had altijd het idee om de buitenkant luchtdicht te maken, maar de stucadoor en aannemer gaven gisteren aan dat dat niet de manier is. De binnenkant moet luchtdicht zijn, en de buitenkant moet ademen.
Als we dat niet doen is er risico dat het houtwerk rot omdat het vocht niet weg kan. Ik begrijp dat dat niet weg kan aan de binnenkant.

@big bang: Je hebt gelijk. Zoals ik zie hebben we 4 opties:
OptieOmschrijving
1. Geen leidingspouw, constructie plafond dichtWeinig aanpassingen, maar alle WCD/UTP moeten door de schil
2. Geen leidingspouw, verlaagd plafond dichtCentraaldoos luchtdicht maken, maar ook alle ventielen en spotjes. Lijkt me niet een goede optie
3. Leidingspouw, constructie plafond luchtdichtElke kamer moet minimaal 1 extra spouw krijgen wat lastig is met de kozijnen die er al zitten. Maar denk ik wel de meest luchtdichte oplossing
4. Leidingspouw, verlaagd plafond luchtdichtGeen voordelen

Dus als het niet mogelijk is om de buitenkant luchtdicht te maken (is dat zo?) dan is optie 3 denk ik de beste optie.

Ik zie op luchtdichtshop.nl best wat oplossingen om een buis aan de buitenkant luchtdicht af te sluiten met een manchet. Maar de binnenkant van de installatiebuis is nog steeds open dan. Hoe kan ik de binnenkant van zo'n 3/4" installatiebuis die door de schil gaat afdichten?
In de luchtdichte elektradozen moeten de VD kabels 1-voor-1 door een membraan heen geprikt worden, bestaat ook zoiets voor elektrabuizen of laat je zo'n buis even vollopen met bv kit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-06 11:10
Iemand ervaring met instucbare gordijnrails en (24v) lightrail?
Ik kom op het net diverse varianten tegen, maar veelal 3cm of meer diep. Nu lees ik dat stucwerk bij voorkeur maximaal 2 - 2,5cm dik is. Hoe gaat dit samen?
iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Laatst online: 17:09
savagenld schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:48:
@bbbrumbrum: Aan de buitenkant komt stucwerk. Ik had altijd het idee om de buitenkant luchtdicht te maken, maar de stucadoor en aannemer gaven gisteren aan dat dat niet de manier is. De binnenkant moet luchtdicht zijn, en de buitenkant moet ademen.
Als we dat niet doen is er risico dat het houtwerk rot omdat het vocht niet weg kan. Ik begrijp dat dat niet weg kan aan de binnenkant.

OptieOmschrijving
1. Geen leidingspouw, constructie plafond dichtWeinig aanpassingen, maar alle WCD/UTP moeten door de schil
2. Geen leidingspouw, verlaagd plafond dichtCentraaldoos luchtdicht maken, maar ook alle ventielen en spotjes. Lijkt me niet een goede optie
3. Leidingspouw, constructie plafond luchtdichtElke kamer moet minimaal 1 extra spouw krijgen wat lastig is met de kozijnen die er al zitten. Maar denk ik wel de meest luchtdichte oplossing

Dus als het niet mogelijk is om de buitenkant luchtdicht te maken (is dat zo?) dan is optie 3 denk ik de beste optie.

Ik zie op luchtdichtshop.nl best wat oplossingen om een buis aan de buitenkant luchtdicht af te sluiten met een manchet. Maar de binnenkant van de installatiebuis is nog steeds open dan. Hoe kan ik de binnenkant van zo'n 3/4" installatiebuis die door de schil gaat afdichten?
In de luchtdichte elektradozen moeten de VD kabels 1-voor-1 door een membraan heen geprikt worden, bestaat ook zoiets voor elektrabuizen of laat je zo'n buis even vollopen met bv kit?
Ik mis denk ik wat context; je bedoelt het HSB element luchtdicht maken waarin een WCD / inbouwdoos moet komen, toch? Want HSB zelf wordt in de bouw rondom afgesmeerd met bv liquid rubber, aan kop van de wand en vloerrand. Dat kan prima. Binnen afdichten kan ook maar dan zit je met de afwerking. Dit kan ook met een tape van Siga i.p.v. liquid rubber.

Edit: t'gaat om electra. - > ik zou 44x44 binnenwerk op de elementen schroefen om hier electra door te knallen zoals hierboven ook wordt gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door ZveenT op 16-08-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
savagenld schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:48:

OptieOmschrijving

Ademen en ventileren zijn niet hetzelfde.
De dampdiffusie door de materialen moet kloppen, dat kan gewoon luchtdicht zijn.

Heb je een detail tekening vd wandopbouw? Stuccen ze rechtstreeks op het OSB?

Leidingspouw geen fan van, extra werk, extra materiaal, zwakkere wand (tov multiplex & gips rechtstreeks op wand staanders) minder binnenruimte. Als je het bewust doet icm extra goede luchtdichting of extra isolatiewaarde, ok.

Hier is buitenwerk zwarte gevelfolie, alles afgetapet. Binnen eerst het OSB afgetapet en daarover gelijmd Fermacell.
De buizen/draden worden door de luchtdicht inzetten in de centraaldozen/installatiedozen afgedicht, aangezien je de aders per stuk door het rubber prikt.

Maar als beide eindes van de buis binnen de schil uitkomen is de luchtdichting ervan toch geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
Laat ik er dan vanuit gaan dat de hele elektra binnen de schil gaat vallen, dat lijkt me idd het beste.

Hieronder het detail dat door de architect is gemaakt. Dit is een detail van een overstek, dus zie je nog een extra holte aan de buitenkant. Maar voor de HSB muren is het verder hetzelfde. Zoals je kunt zien wordt de HSB gebouwd bovenop een stenen muur. De buitenkant wordt gestuct (Strikolith).

Als het goed begrijp stel je voor om de dampremmende laag, die vlak achter de EPS komt ook luchtdicht te maken. Daarvan zeiden de stucadoor en aannemer dat ze dat liever niet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzH0W7KhUPrh4jqY6kQrWfuXeWQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tBfAoeUSRgCWL5e9ZWIaP4RW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
_sepulnation_ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:54:
Ik kom op het net diverse varianten tegen, maar veelal 3cm of meer diep. Nu lees ik dat stucwerk bij voorkeur maximaal 2 - 2,5cm dik is. Hoe gaat dit samen?
iemand tips?
Je moet dan OF een gleuf in je plafond hakken (Gaat niet zonder meer voor deze lengtes, eerst ff met bv constructeur contact op nemen), OF een verlaagd plafond aan brengen waar je de rails in het gips werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Laatst online: 17:09
savagenld schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:23:
Laat ik er dan vanuit gaan dat de hele elektra binnen de schil gaat vallen, dat lijkt me idd het beste.

Hieronder het detail dat door de architect is gemaakt. Dit is een detail van een overstek, dus zie je nog een extra holte aan de buitenkant. Maar voor de HSB muren is het verder hetzelfde. Zoals je kunt zien wordt de HSB gebouwd bovenop een stenen muur. De buitenkant wordt gestuct (Strikolith).

Als het goed begrijp stel je voor om de dampremmende laag, die vlak achter de EPS komt ook luchtdicht te maken. Daarvan zeiden de stucadoor en aannemer dat ze dat liever niet doen.

[Afbeelding]
Vergeet niet te benoemen dat je een antidreun-folie onder je waterslag wil. Zeker met zulke brede kappen is dat wel fijn.

Wat betreft die gemetselde muur onder je HSB. Het kan zo, maar waarom geen drukvaste isolatie/kantplank tegen je binneblad onder de vloer? Dan hoef je mits je een fatsoenlijke beugel voor het hsb gebruikt, die buitenste gemetselde muur niet te maken.

Kantplanken aanbrengen en dichtmaken gaat sneller dan metselen. En je isolatiewaarde is ook nog eens beter dan zoals het nu is getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
savagenld schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:23:

[Afbeelding]
Zoals ik de tekening interpreteer is de zowel isolatie en dampremmende laag op de goede plek.

Ik neem aan dat je de genoemde electriciteit binnenshuis wilt gebruiken ;)
Dan kunnen aanvoerleidingen toch netjes in de nieuwe cementvloer aangebracht worden, door de bestaande muurplaat en dan de holle ruimte in?

Daarmee blijf je binnen de schil, (dat wil je ook). Centraal dozen kunnen dan afhankelijk van positie vanuit deze muur naar plafond gaan, of vanuit de leidingschacht naar de volgende vloer (dak/plafond van deze ruimte)

Bij ons zijn de BG, 1e en 2e verdieping betonnen vloeren en alles via zand/cementvloer aan gebracht. In het dag (2e) dat van hout is zijn de centraaldozen gevoed vanuit technische ruimte naar plafond (houten balken+gips plafond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
@ZveenT Ik begrijp wat je bedoelt, maar die gemetselde muur is een bestaande muur.
Op papier is het eigenlijk geen nieuwbouw, maar een heeeele grote verbouwing :)
Antidreunfolie ga ik bespreken, dank je wel!

@Loft Als ik je goed begrijp dan stel je voor om de dampremmende laag in deze tekening ook luchtdicht te maken? Dan zou al het regelwerk binnen de schil vallen, wat alles makkelijker maakt. Dat had de aannemer liever niet, maar kan ik bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
savagenld schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:22:
@ZveenT Ik begrijp wat je bedoelt, maar die gemetselde muur is een bestaande muur.
Op papier is het eigenlijk geen nieuwbouw, maar een heeeele grote verbouwing :)
Antidreunfolie ga ik bespreken, dank je wel!

@Loft Als ik je goed begrijp dan stel je voor om de dampremmende laag in deze tekening ook luchtdicht te maken? Dan zou al het regelwerk binnen de schil vallen, wat alles makkelijker maakt. Dat had de aannemer liever niet, maar kan ik bespreken.
Wat ik zie op de tekening is ook hoe ik het als bouwkundige geleerd heb en aantal keer heb toegepast.
Ik heb al jaren niets te maken met de bouw ;) (anders dan eigen huis bouwen en 1e huis volledig verbouwen, huis van mijn ouders ontwerpen en bouwen en bij een huis van mijn schoonouders bouwbegeleiding doen ;) )

Er komt altijd vocht in de muur. Dat is een gegeven dat je krijgt met warmte en koude wisselingen.
Je wilt die vocht niet aan de binnenkant, want vochtplekken
Die dampwerende laag mooet dat tegen houden.
Die dampwerende laag zit tegen de isolatie aan, aan de buitenkant. Vandaar ook de spouw daar, zodat daar de natuurlijke ventilatie die de vocht opneemt en afvoert. (zelfde verhaal met bakstenen gevel, betonnen binnenblad)
Afhankelijk van type isolatie, kan deze beter of minder goed tegen vocht. In oudere huizen zal ook (een deel van) de isolatie verrot/weg zijn.

Over de tekening. Daar staat een dampwerende laag, die doorgaat in die dikkere zwarte streep, verticaal naar beneden. Ik vermoed dat ook een dampwerende laag is. (anders heb je een knip bij je horizontale muurplaat)

Die laag zou ik in tact houden.
Ik zou alle electriciteit binnen de binnenste laag houden, binnen de dampwerende laag.
Electriciteit in die buitenlaag komt in aanraking met vocht en stelt andere eisen aan de veiligheid/bescherming e.d. Electriciteit en vocht moet je niet samen wiillen. Tevens het doorbreken van die dampwerende laag, moet je niet willen. Die zit er met een reden. (ongewenst vocht buiten houden)

Uitzonderingen zijn elektra punten in de buitenmuur. Die zijn ook echt anders geaard, anders geplaatst, ander materiaal.

Double check. Links is buiten, rechts is binnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:43
_sepulnation_ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:54:
iemand tips?
dat is niet zo heel lastig, je kunt gewoon met gipsplaat opdikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
@Loft Rechts is inderdaad binnen :)

Het is heel duidelijk dat de schil niet in dezelfde muur moet zitten als de elektra binnen. Óf tussen de isolatie en de HSB, of anders een leidingspouw.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Loft schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:39:
[...]

Tevens het doorbreken van die dampwerende laag, moet je niet willen. Die zit er met een reden. (ongewenst vocht buiten houden)
Daarom wordt steeds vaker een Installatielaag gemaakt. Een laag tussen de binnen afwerking ( gips ) en je luchtdichte laag. Ideaal voor alles soorten leidingen, kabels. De luchtdichte laag zal volledig in tact blijven. Voor toch doorgangen kan je manchetten maken of kopen. De ruimte zelf kan je natuurlijk weer vullen met glaswol of steenwol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Lord Anubis schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:59:
[...]

Daarom wordt steeds vaker een Installatielaag gemaakt. Een laag tussen de binnen afwerking ( gips ) en je luchtdichte laag. Ideaal voor alles soorten leidingen, kabels. De luchtdichte laag zal volledig in tact blijven. Voor toch doorgangen kan je manchetten maken of kopen. De ruimte zelf kan je natuurlijk weer vullen met glaswol of steenwol.
Je moet ook wel luchtdicht afwerken. Maar met betere materialen heb je helemaal geen folie aan binnenzijde nodig.

Installatielaag zou ik dan ook met fijner isolatiemateriaal zoals houtvezel uitvoeren.

En gipsvezel ipv peperkoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
bbbrumbrum schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:06:
[...]

Je moet ook wel luchtdicht afwerken. Maar met betere materialen heb je helemaal geen folie aan binnenzijde nodig.
Hangt er van af wat je als afwerking wil en wat voor ruimte. Waarom zo veel werk er in steken als je straks schilderijen gaat op hangen of een wandspotjes? Hoeveel extra werk om je WCD's luchtdicht te maken?
bbbrumbrum schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:06:
[...]
Installatielaag zou ik dan ook met fijner isolatiemateriaal zoals houtvezel uitvoeren.
Tuurlijk dat mag en kan maar had je een specifieke nut waarde in gedachte?
Dat klinkt voor mijn gevoel persoonlijk, waarom zou gipsplaten niet goed zijn? Zoveel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik weet niet zeker of het hier hoort, maar ben ook vooral even benieuwd naar hoe andere het aanpakken.
Wij gaan dus een vrijstaand huis bouwen, conform alle nieuwe BENG normen. We krijgen dus een "Luchtwarmtepompinstallatie (7 kW) met 300 liter boiler en geluidsarme buitenunit ".
Standaard is die boiler 200 liter, maar die hebben we vergroot naar 300 liter.

We laten 2 badkamers bouwen, 1 badkamer en suite voor mij en mijn vrouw en 1 op de bovenverdieping voor de 2 kinderen (18+). De badkamer boven krijgt een ligbad, beide badkamers een regendouche.
De kinderen brengen tegenwoordig aanhang mee. Van de kinderen neemt er slechts 1 een bad.
In de keuken komt een Quooker te hangen.

We hebben in ons huidige huis al 20 jaar stadsverwarming, dus boilers, ketels en warmtepompen zeggen ons helemaal niets.
Is het raadzaam om verder uit te breiden voor warm water? Is een doorstroomboiler voor het bad iets wat in dergeljke situaties vaker word gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Toch alleen maar goed dat op=op? Beetje bewustzijn kan geen kwaad. Maar met 300ltr @>60grC moet je een heel eind komen. Doorstromer kan, maar dan voor de hele SWW installatie als backup. Wel zorgen dat je een >13kW zonder flowrestrictor neemt, anders heb je er alleen maar last van.

Met die backup kun je trouwens ook makkelijker een optimum in SWW temperatuur vinden, aangezien je geen rekening hoeft te houden met een situatie die zich maar sporadisch voordoet. Lagere SWW temp = hogere COP.

Maar van dr andere kant, als je stadsverarming gewend bent is dit allemaal geneuzel in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
Loft schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:39:
[...]
Over de tekening. Daar staat een dampwerende laag, die doorgaat in die dikkere zwarte streep, verticaal naar beneden. Ik vermoed dat ook een dampwerende laag is. (anders heb je een knip bij je horizontale muurplaat)

Die laag zou ik in tact houden.
Duidelijk verhaal, veel van geleerd.

In hoeverre is die dampwerende laag nog nodig met een dikke isolatie? De aannemer gaf vorige week nml aan dat hij die misschien weg wil laten, zou de stucadoor ook beter uitkomen. Er is in zijn ogen geen ventilatie in de muur, dus mocht er vocht opgevangen worden door de dampwerende laag kan het toch niet weg.

Dat staat best haaks tegenover wat ik hier lees...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
savagenld schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:41:
[...]

In hoeverre is die dampwerende laag nog nodig met een dikke isolatie? De aannemer gaf vorige week nml aan dat hij die misschien weg wil laten, zou de stucadoor ook beter uitkomen. Er is in zijn ogen geen ventilatie in de muur, dus mocht er vocht opgevangen worden door de dampwerende laag kan het toch niet weg.

Zet het geheel even in Ubakus met de correcte materialen, dan kunnen we er iets meer over zeggen. Op tekening staan nl alleen maten gespecificeerd, maar niet welke (isolatie-) materialen en folies.

Er is trouwens een heel topic over dit onderwerp, waar zeker meer expertise zit, zeker aangezien dit renovatie betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-08-2024 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:50
[...]

Dit topic:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2227890

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
[...]

Er zit altijd vocht in een muur, er strekt ook voor door de muur en dat wil je niet/zo min mogelijk. In lage concentraties wellicht niet heel erg, maar als het er blijft zitten gaat het rotten, of vochtplekken geven. Ooit zelf gehad, omdat mijn muur niet goed genoeg geimpregneerd was (huis uit 1910). Daardoor last van optrekkend vocht.

Als je geen dampwerend laag hebt, dan trek vocht door de muur en bij jou het hout in.
Isolatie wordt 'droog'' door de spouw en de ventilatie die dat oplevert. Vandaar in een bakstenen muur, open stootvoegen, bij een platdak, ruimte achter de boeidelen.

Wellicht dat moderne opties dat op een andere manier oplossen. Daarvoor ben ik langer uit die wereld.

Net ff gegoogled, ik ind bij Unidek, debouwmarktshop.nl Sleiderink, en meer. Allemaal zelfde verhaal.

https://www.sleiderink.nl...pbouw-houtskeletbouw-wand
https://www.prefabmaat.co...e-opbouw-van-een-hsb-wand
https://wandshop.nl/kenni...e-opbouw-van-een-hsb-wand

Maar we herhalen onszelf ;)
Ik ben nieuwsgierig wat jullie / de bouwe gaan doen. succes met de keuzes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Loft schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:45:
[...]

Er zit altijd vocht in een muur, er strekt ook voor door de muur en dat wil je niet/zo min mogelijk. In lage concentraties wellicht niet heel erg, maar als het er blijft zitten gaat het rotten, of vochtplekken geven. Ooit zelf gehad, omdat mijn muur niet goed genoeg geimpregneerd was (huis uit 1910). Daardoor last van optrekkend vocht.

Als je geen dampwerend laag hebt, dan trek vocht door de muur en bij jou het hout in.
Isolatie wordt 'droog'' door de spouw en de ventilatie die dat oplevert. Vandaar in een bakstenen muur, open stootvoegen, bij een platdak, ruimte achter de boeidelen.

Wellicht dat moderne opties dat op een andere manier oplossen. Daarvoor ben ik langer uit die wereld.

Net ff gegoogled, ik ind bij Unidek, debouwmarktshop.nl Sleiderink, en meer. Allemaal zelfde verhaal.

https://www.sleiderink.nl...pbouw-houtskeletbouw-wand
https://www.prefabmaat.co...e-opbouw-van-een-hsb-wand
https://wandshop.nl/kenni...e-opbouw-van-een-hsb-wand

Maar we herhalen onszelf ;)
Ik ben nieuwsgierig wat jullie / de bouwe gaan doen. succes met de keuzes ;)
Bij dampopen bouwen wil je geen dampremde folie in je muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
big bang schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:55:
[...]

Bij dampopen bouwen wil je geen dampremde folie in je muur.
Ja, dat kan ook. Dan heb je wel een totaal ander concept van vochthuishouding in je muren / huis en ook in de gedrag van de bewoners

In een paar post eerder zei ik al. Vocht heb je altijd, ook in de muren en daken e.d. Hoe je er mee om gaat is iets anders.

Dit is wel een leuk/geinig concept. Zo bouwde met ook vroeger, maar toen leefde men ook meer met en in de natuur. Op deze manier bouwen gebeurd nu weinig, zover ik weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
Loft schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Ja, dat kan ook. Dan heb je wel een totaal ander concept van vochthuishouding in je muren / huis en ook in de gedrag van de bewoners

In een paar post eerder zei ik al. Vocht heb je altijd, ook in de muren en daken e.d. Hoe je er mee om gaat is iets anders.

Dit is wel een leuk/geinig concept. Zo bouwde met ook vroeger, maar toen leefde men ook meer met en in de natuur. Op deze manier bouwen gebeurd nu weinig, zover ik weet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kc1eZygD1NZ6sF-5_mw5uTJS0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lttRLDEKV2nnOxKemPQERqVs.jpg?f=fotoalbum_large
Wij hebben een dampopen huis van Finnhouse, met deze wand opbouw. Deels met houten bekleding, geventileerd aangebracht, deels met dampopen stuc rechtstreeks op de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappie166
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-06 15:34
jappie166 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:00:
Wij gaan ook een mooi avontuur aan en gaan een eigen huis bouwen.
Situatie:
- Erf bij bekende heeft 2 kavels met bouwbestemming.
- Bekende woont momenteel zelf nog in boerderij, maar wil samen met ons gaan bouwen
- Op de 2 kavels staan momenteel nog 2 aaneengesloten loodsen.

Nu zijn wij nog echt vooraan in het traject en zullen binnenkort met een Architect gaan zitten om het erf met de 2 kavels in te gaan tekenen. Ook zijn we op zoek naar een financieel adviseur, maar grove schatting van het budget is wel in orde.

Op dit moment zijn er 3 grote vragen die me bezig houden (dit gaan er nog 1000+ worden):
- Waar kan ik een adviseur vinden die me meer kan vertellen over de financiële voorwaarde bij de overdacht? (Lees wat te doen om overdrachtsbelasting te betalen ipv BTW. Financiële adviseurs dit ik op dit moment heb benaderd kunnen eigenlijk alleen advies geven over de hypotheek en zijn onbekend met dit onderwerp)
- Hoe bepalen we de grondprijs van de kavel? (momenteel nog niet vastgesteld en willen dit graag voor beide partijen goed doen)
- Hoe kan ik de bouwkosten van het huis goed in gaan schatten? (Ik kom hier namelijk bedragen van 350 tot 1000 euro per kuub tegen. Waar hangt dit van af, hoe bepaal ik die kosten en dus indirect met welke grootte van het huis ga ik rekenen? Afgelopen jaar heb ik dit topic nauwlettend in de gaten gehouden en natuurlijk ook de topic starter gelezen, dus dat geeft al een richting, maar nog steeds heel onzeker voor me op dit moment.)
Aangezien er na mijn vragen wat mooie bouwers vragen zijn gekomen is deze waarschijnlijk bij vele over het hoofd gezien. Enig advies wat jullie hierin kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
jappie166 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:16:
[...]

Aangezien er na mijn vragen wat mooie bouwers vragen zijn gekomen is deze waarschijnlijk bij vele over het hoofd gezien. Enig advies wat jullie hierin kunnen geven?
1 wellicht zoek je een belastingadviseur?

2 beide een makelaar/taxateur laten taxeren en het gemiddelde nemen, samen iemand selecteren kan natuurlijk ook.

3 De kosten van een huis zijn afhankelijk van of en wat je zelf doet, het afwerkingsnivo, de gekozen (ruimtelijke) oplossingen en de bouwmethode(s) .
Marmer kost meer dan stucwerk en erkers, overhangende bouwdelen etc kosten meer dan rechte muren.
De locatie kan natuurlijk ook invloed hebben. (bv bouwweg aanleggen, betaald parkeren (deze is meer iets voor renovatie, maar het komt voor) , is er bouwstroom etc. )

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 21-08-2024 08:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Loft schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Dit is wel een leuk/geinig concept. Zo bouwde met ook vroeger, maar toen leefde men ook meer met en in de natuur. Op deze manier bouwen gebeurd nu weinig gelukkig weer steeds meer, zover ik weet.
FTFY

;)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
jappie166 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:00:
Vraag dat aan de notaris die je ook voor de overdracht zou inschakelen, die doet namelijk ook de belastingaangifte. Er is in dit draadje iemand die ook een 'adviseur' gevraagd had, maar bij de overdracht een vervelend bericht van de notaris kreeg.
Kijk naar de marktwaarde in de buurt. Via Funda kun je op kavels zoeken.
- Hoe kan ik de bouwkosten van het huis goed in gaan schatten? (Ik kom hier namelijk bedragen van 350 tot 1000 euro per kuub tegen. Waar hangt dit van af, hoe bepaal ik die kosten en dus indirect met welke grootte van het huis ga ik rekenen?
Tja, wat kost een auto :)
Het is erg afhankelijk van wat je uiteindelijk wilt. Om simpel te beginnen, pak eens de basisprijs van een catalogusbouwer van een huis wat zo'n beetje voor jullie klopt en zet er 15%~20% op. Dan heb je iets van een budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:58
2 september gaat bij ons de schop in de grond *O*

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Frantic op 22-08-2024 10:57 ]

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:37
Wat zijn de mogelijke verbeteringen in het label?
Dit staat als het goed is in de bijlage.

Als er bijvoorbeeld met een simpele douchepijp WTW een verbetering al is, zou ik voor zoiets gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Members only:

• Deleon78
Als huiszoekende kan ik bevestigen dat het label steeds belangrijker voor me is geworden.
Maar dan wel <A of >=A. Het aantal plusjes doet me niet zo veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door Frantic op 22-08-2024 13:26 ]

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:58
Gekke vraag misschien maar wanneer wordt je straat eigenlijk opgenomen op Google maps en zo?
Ik heb 1 van de 5 kavels gekocht maar ik ben het verste tot nu toe, met een onherroepelijke omgevingsvergunning en dat ze over 10 dagen beginnen.
Ik ben ook de eerste in de straat dus.

Via het kadaster zie ik m’n straat al wel en kadastrale kaart.com toont zelfs m’n adres.
Maar google nog niet.

Wanneer gebeurt dat een beetje?

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-06 19:00
nils7 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:34:
Gekke vraag misschien maar wanneer wordt je straat eigenlijk opgenomen op Google maps en zo?
Ik heb 1 van de 5 kavels gekocht maar ik ben het verste tot nu toe, met een onherroepelijke omgevingsvergunning en dat ze over 10 dagen beginnen.
Ik ben ook de eerste in de straat dus.

Via het kadaster zie ik m’n straat al wel en kadastrale kaart.com toont zelfs m’n adres.
Maar google nog niet.

Wanneer gebeurt dat een beetje?
Volgens mij kun je die zelf toevoegen.

https://support.google.co...=GENIE.Platform%3DAndroid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Ik heb onze straat bij Google (en bij openmaps) gewoon zelf toegevoegd. Werkt prima en stond er (na goedkeuring) binnen een paar dagen op.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:37
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Members only:

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-06 19:00
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Een hypotheek 10k lager is wat anders dan 10k schade ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:17

Case_C

[Team Carrack]

Wel benieuwd hoeveel het verschil is tussen de A+++ en A++++, gezien je met 0 tot 50kWh/m² in A+++ valt... kan nogal een verschil zijn.

Kan me overigens ook niet voorstellen dat er niet een regeltje in het contract staat over wijzigingen en consequenties voor de BENG?
Pagina: 1 ... 15 ... 38 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic