savagenld schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:49:
Rondom onze woning hebben we een grote overstek, daarin willen we ongeveer 35 spotjes maken om het huis te verlichten aan de buitenkant. Dit zijn van die zaken waar het van tevoren heel lastig zijn om te bedenken hoe het eruit komt te zien, en lastig aan te passen. We gaan ze per kant aansluiten, maar willen ook Zigbee spotjes plaatsen zodat het per spot na te regelen is (en direct ook overal goede Zigbee coverage

)
Hebben jullie nog andere ideeën/tips waar we op kunnen letten? Ik twijfel bv wat mooi is qua afstand tot de muur (overstek is ~40-50cm), evt kantelbare spots te nemen om ze beter te richten en mogelijk dat een bepaald type spots beter zijn dan andere (naast IP-rating)?
Ik denk dat het goed is om te beginnen met het uittekenen van het aantal lichtbundels van de spots in de gevel/overstek, afhankelijk van de hoogte en de stralingshoek van de gekozen spot kan je vervolgens aardig bepalen hoeveel spots benodigd/mooi zijn. Hierbij zoek je de balans tussen niet teveel donkere vlakken en het creëren van een kermisattractie

, waarbij het ook de voorkeur heeft om op de grond een overlap te creëren tussen de lichtbundels, dit geeft vaak een rustige uitstraling. Bij een overstek van 50cm zou ik ze relatief ver uit de gevel plaatsen (op bv. 35/40cm) zodat je geen licht 'hotspot' krijgt tegen de gevel.
Verder enkele punten welke belangrijk kunnen zijn:
- Stem af met de timmerman/aannemer waar je de spots wil hebben, zodat dit ook mogelijk is in de constructie, het mooiste is om het onderlinge afstandspatroon overal gelijk te houden.
- Probeer de kleur van het armatuur hetzelfde te krijgen als de kleur van de overstek, vaak is de overstek netjes aangegeven in een RAL kleur, maar de meeste webshops komen niet heel veel verder dan 'zwart' of 'wit' voor de kleur van een armatuur, je zal zelf moeten uitproberen of de kleur 'matcht'.
- Als de overstek schuin loopt is het ook goed om te kijken of het armatuur van het spotje de hoek van het dak kan ondersteunen. Het zou bijvoorbeeld jammer zijn als je een dak/overstek hebt welke 45 graden schuin loopt en een spot welke maar 30 graden kantelbaar is. Ik vind het zelf het mooist als spots in een overstek recht omlaag schijnen.
- Probeer de voeding van de spots in een lus aan te leggen, zodat in principe iedere spot van 2 kanten gevoed kan worden. Mocht er in de toekomst dan ergens een kabelbreuk ontstaan dan zorgt dit er niet voor dat een (groot) deel van de spots het niet meer doen.
Mijn eigen aanpak:
Ik gaf zelf de voorkeur voor een armatuur waar de GU10 spot wat hoger ingeplaatst wordt, zodat je niet de GU10 lamp ziet als je de spot kantelt in het armatuur ->
Gekozen armatuur
Rondom het huis heb ik Hue GU10 spots verwerkt in de overstek, goot zit op ca. 5.5m, nok op 9m, de afstand tussen de spots in de voor en achtergevel zijn gelijkmatig verdeeld, waarbij de horizontale afstand ca. 2.3m bedraagt, boven de zijgevels (waar de spots op ca. 5,5m hoogte hangen) zitten de spots 2.85m uit elkaar. Bij de zijgevels had ik minimaal 3.2m nodig tussen de spots om op de grond een overlap te hebben tussen de lichtbundels.
Weergave van de lichtbundels van 6 Hue GU10 spots, welke een stralingshoek van 34 graden hebben:
Resultaat, hierbij zitten de spots in het midden van de 110cm brede overstek:
:strip_exif()/f/image/1ODiENUKY6AfGGL4RvOBZwdg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou ze nog iets verder van de gevel kunnen draaien, maar voor nu is het terras (wat inmiddels is betegeld) al mooi verlicht

Initieel was het plan om er RGB Hue lampen in te zetten, om vervolgens met kerst/nieuwjaar iets leuks te programmeren, maar dat heb ik uiteindelijk maar wegbezuinigd