Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-06 21:16
Andrehj schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:41:
[...]

Ik heb onze straat bij Google (en bij openmaps) gewoon zelf toegevoegd. Werkt prima en stond er (na goedkeuring) binnen een paar dagen op.
Openstreetmap staat de straat er al wel op alleen nog niet op begaanbaar.
Heb hem via google aangedragen om toe te voegen.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-06 21:20
Wie wil er nog even meedenken :-)

Ik ben leidingen aan het trekken in de vloer, maar zo lang er nog geen beton in zit kan ik evt nog wat toevoegen.

Momenteel ligt er het volgende, alles in 19mm:

Vanuit de MK:
- Voedingen naar de diverse ruimtes, met de badkamer en woonkamer apart;
- Voedingen naar de technische ruimte (WP, WTW, Backup heater, loos);
- Aarding badkamer;
- Voedingen boven;
- Loze buizen richting zolder;
- Loze buizen naar elk setje ramen tbv. screens/rolluiken. (Komen uit de centraaldoos/spotdoos)

Netwerk van uit de technische ruimte, in 19mm:
- 4x buis naar garage/portaal;
- 4x buis naar zolder;
- 2x buis naar knieschot voor;
- 2x buis naar MK;
- 1x buis naar elke ruimte tbv alarm/bewegingsmelder/sensoren;
- 3x buis naar kantoor (3 van de 4 hoeken);
- 1x buis naar elke slaapkamer, die lus ik dan door naar de tegenovergestelde wand;
- 1x buis naar de keuken voor touchdisplay Homeassistant.

Daarnaast in de vloer nog doorvoeren van MK naar voortuin, achtertuin, technische ruimte, oprit en garage.

Accespoints werk ik weg in kastjes waar een netwerkaansluiting in/achter zit, omdat m'n vrouw ze niet in het zicht wil :-)

Uitgangspunt is automatisering met HomeAssistant, zigbee/z-wave en bedraad of draadloze netwerk. Wel overal met "analoge" schakelaars, dus zonder app moet ook alles bedienbaar zijn.

Zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:11
MacgregorSound schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:52:
Ik ben leidingen aan het trekken in de vloer, maar zo lang er nog geen beton in zit kan ik evt nog wat toevoegen.
Da’s al een aardig bundel pijp ;)

Ik heb o.a. nog pijp liggen voor;
- Gevelverlichting;
- Raamcontacten bij ieder raam;
- CO2, vochtsensoren waar nodig;
- Electrische radiatoren in de badkamers;
- Voorbereiding thuisbatterij;
- Elektrisch bediende gordijnen;
- Centraal stofzuiger systeem
Uitgangspunt is automatisering met HomeAssistant, zigbee/z-wave.
Ja dat kan allemaal. HA vind ik een geweldig programma en dat ben ik ook aan het installeren. Echter…., wel als erbij en zeker niet als primair besturing.

Het zijn allemaal ‘hobby consumentenoplossingen'. Een huisinstallatie moet het simpelweg 25 jaar doen. Hoe lang het mee gaat en of het over een paar jaar allemaal nog beschikbaar is, blijft koffiedik kijken. Systemen als KNX en DALI hebben zich al bewezen. Probeer eens een HA-systeem over te dragen aan andere bewoners.

Dan is er nog zoiets als stabiliteit. Het is niet fijn als HA er op kerstavond mee ophoudt, of in de eerste week van je vakantie. Bij mij is KNX (decentraal) primaire automatisering, GIRA X1 (KNX centraal) secundair, en HA komt daarna, vooral als dashboard en remote app. Ook energiemanagement wil ik in HA doen, want ook dan blijven systemen werken als HA uitvalt.
Wel overal met "analoge" schakelaars, dus zonder app moet ook alles bedienbaar zijn.
Da's jammer, want daarmee beperk jezelf enorm in de mogelijkheden.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-06 18:32
MacgregorSound schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:52:
Wie wil er nog even meedenken :-)

Momenteel ligt er het volgende, alles in 19mm:

Vanuit de MK:
- Voedingen naar de diverse ruimtes, met de badkamer en woonkamer apart;
- Voedingen naar de technische ruimte (WP, WTW, Backup heater, loos);
- Aarding badkamer;
- Voedingen boven;
- Loze buizen richting zolder;
- Loze buizen naar elk setje ramen tbv. screens/rolluiken. (Komen uit de centraaldoos/spotdoos)

Netwerk van uit de technische ruimte, in 19mm:
- 4x buis naar garage/portaal;
- 4x buis naar zolder;
- 2x buis naar knieschot voor;
- 2x buis naar MK;
- 1x buis naar elke ruimte tbv alarm/bewegingsmelder/sensoren;
- 3x buis naar kantoor (3 van de 4 hoeken);
- 1x buis naar elke slaapkamer, die lus ik dan door naar de tegenovergestelde wand;
- 1x buis naar de keuken voor touchdisplay Homeassistant.

Daarnaast in de vloer nog doorvoeren van MK naar voortuin, achtertuin, technische ruimte, oprit en garage.

Accespoints werk ik weg in kastjes waar een netwerkaansluiting in/achter zit, omdat m'n vrouw ze niet in het zicht wil :-)

Uitgangspunt is automatisering met HomeAssistant, zigbee/z-wave en bedraad of draadloze netwerk. Wel overal met "analoge" schakelaars, dus zonder app moet ook alles bedienbaar zijn.

Zie ik nog iets over het hoofd?
50mm Mantelbuis van mk naar de technische ruimte voor toekomstige thuis accu, mantelbuis van EV lader naar accu's
Aarding badkamer breng je naar de centraaldoos van de badkamer (waar die zich ook maar bevindt)
Rookmelders met elkaar doorverbindingen met buis, voeding rookmelders zelfde groep aanhouden (monteer op een centraaldoos)
Dubbele utp naast voordeur voor video deurbel o.i.d.
En wat Conrado al schreef; aparte groep voor (badkamer) straalkachels.

Ik werk als elektromonteur, onlangs een woning gebouwd waar onder anderen alle lichtpunten met Domotica wordt bediend, dit betekende voor ons dat alle schakeldraden van lichtpunten naar de meterkast zijn gebracht, samen met een voeding van des betreffende lichtgroep, alwaar de Domotica-kast wordt geplaatst.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
Conrado schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:11:
[...]

Da’s al een aardig bundel pijp ;)

Ik heb o.a. nog pijp liggen voor;
- Gevelverlichting;
- Raamcontacten bij ieder raam;
- CO2, vochtsensoren waar nodig;
- Electrische radiatoren in de badkamers;
- Voorbereiding thuisbatterij;
- Elektrisch bediende gordijnen;
- Centraal stofzuiger systeem

[...]

Ja dat kan allemaal. HA vind ik een geweldig programma en dat ben ik ook aan het installeren. Echter…., wel als erbij en zeker niet als primair besturing.

Het zijn allemaal ‘hobby consumentenoplossingen'. Een huisinstallatie moet het simpelweg 25 jaar doen. Hoe lang het mee gaat en of het over een paar jaar allemaal nog beschikbaar is, blijft koffiedik kijken. Systemen als KNX en DALI hebben zich al bewezen. Probeer eens een HA-systeem over te dragen aan andere bewoners.

Dan is er nog zoiets als stabiliteit. Het is niet fijn als HA er op kerstavond mee ophoudt, of in de eerste week van je vakantie. Bij mij is KNX (decentraal) primaire automatisering, GIRA X1 (KNX centraal) secundair, en HA komt daarna, vooral als dashboard en remote app. Ook energiemanagement wil ik in HA doen, want ook dan blijven systemen werken als HA uitvalt.

[...]

Da's jammer, want daarmee beperk jezelf enorm in de mogelijkheden.
Gevelverlichting en een thuisaccu is aan gedacht, sensoren bij de ramen heb ik er niet in zitten maar kunnen nog via de vloer als we dat zouden willen.

Buizen voor sensoren en e-radiator in de badkamer zijn ook voorzien :)

Centraal stofzuiger systeem hebben we niet voor gekozen, automatische gordijnen ook niet.

De basis van ons systeem is niet HA, maar ik wil dit wel als overkoepelende automatisering hebben. Dus wat het ook wordt, ik zoek iets wat in dat platform past. Gelukkig is dat niet heel lastig.

De leidingen zijn zo gemaakt dat we met KNX aan de gang kunnen, maar ik weet niet of dat aan het eind van de rit nog in het budget past.

Door het qua bediening in te richten als een ouderwets systeem moet het juist zonder de slimmigheid nog blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
natural colour schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:11:
[...]

50mm Mantelbuis van mk naar de technische ruimte voor toekomstige thuis accu, mantelbuis van EV lader naar accu's
Aarding badkamer breng je naar de centraaldoos van de badkamer (waar die zich ook maar bevindt)
Rookmelders met elkaar doorverbindingen met buis, voeding rookmelders zelfde groep aanhouden (monteer op een centraaldoos)
Dubbele utp naast voordeur voor video deurbel o.i.d.
En wat Conrado al schreef; aparte groep voor (badkamer) straalkachels.

Ik werk als elektromonteur, onlangs een woning gebouwd waar onder anderen alle lichtpunten met Domotica wordt bediend, dit betekende voor ons dat alle schakeldraden van lichtpunten naar de meterkast zijn gebracht, samen met een voeding van des betreffende lichtgroep, alwaar de Domotica-kast wordt geplaatst.
Onder het huis lopen al diverse mantelbuizen, oa van MK naar technische ruimte, naar elke kant van het huis, naar de oprit en naar de garage. Daarnaast vanuit de technische ruimte nog een 110 voor de warmtepomp.

Qua aarding zat ik nog met mn hoofd bij de oude regels, ik doe niet veel met huis-installaties dus wist niet dat dat tegenwoordig naar de centraaldoos gebracht mocht worden.

Rookmelders en UTP voor de deurbel zijn ook meegenomen 8)

• nils7
Members only: Update op de start van ons project
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• Conrado
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:28
FabianGTI schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:40:
[...]

Gedeeltelijk, met de meeste aannemers zit je ook aan een bepaalde installateur vast.
De badkamer laten we ook door de aannemer/installateur doen.

Wel vandaag, vlak voor de bouwvak, de nieuwe installatie tekening gekregen, hopelijk is alles verwerkt op de tekening. :)
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:39
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:46
Heeft iemand ervaring met het (laten) wijzigen van het bouwvlak via de gemeente? Is zoiets überhaupt mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:27

Case_C

[Team Carrack]

TNThomas schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:32:
Heeft iemand ervaring met het (laten) wijzigen van het bouwvlak via de gemeente? Is zoiets überhaupt mogelijk?
Het kan, maar dat is een langere procedure. Het kan binnen de 14 weken, maar waarschijnlijker dat het langer duurt, zonder garantie dat ze akkoord gaan. Voor zoiets is een vooroverleg wel de beste weg.

Moet er als t goed is binnenkort 1 wijzigen. Maar daar zit in het bestemmingsplan een clausule voor het wijzigen. Dan is het relatief makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
Case_C schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

Het kan, maar dat is een langere procedure. Het kan binnen de 14 weken, maar waarschijnlijker dat het langer duurt, zonder garantie dat ze akkoord gaan. Voor zoiets is een vooroverleg wel de beste weg.

Moet er als t goed is binnenkort 1 wijzigen. Maar daar zit in het bestemmingsplan een clausule voor het wijzigen. Dan is het relatief makkelijker.
Bedankt voor de info! Dan weet ik al wat ik kan verwachten en stel ik mijn verwachting wat bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Het is mogelijk, mijn persoonlijke ervaring is dat ze meer afwijzen dan toewijzen. meestal is de grenzen opzoeken en wat vergunnings vrij toevoegen een stuk makkelijker als het gaat om het vergroten van het bouwvlak. Andere redenen zoals een stukje verplaatsen lukt hier vaak wel. (dit is ook samen met vergunningsvrij bouwen slim in te zetten.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Wij hebben het bouwvlak naar achteren verschoven. Het Beeldregieplan dat in opdracht van de gemeente was opgesteld had 'het Brabantse Erf' als leidmotief. Er stond "de woningen rond het hof staan nooit op dezelfde rooilijn als de naastgelegen woning. Het verschil is minimaal 3 meter.
Wij hebben dat verschil simpelweg geaccentueerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Je moet volgens mij een goed verhaal hebben, en het maakt ook veel uit of je het alleen een stukje wilt verplaatsen of groter wilt maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:28
Hangt heel erg af van de gemeente, situatie.

Ik wilde een stukje grond. Het bouwvlak was ‘vreemd’ en het kavel was te klein. Het geheel bestond oorspronkelijk uit vier kavels en werd er 1 en deze werd gesplitst in twee kavels; alles in 1 dag ( met nieuwe kavel nummers ). Eigenlijk zelfs in een paar uur. Het was al in de middag dat ik dit vroeg en had volgende ochtend een contract met kadaster gegevens. Puur geluk en goede samenwerking met verkoper en kadaster en gemeente. Hierdoor kon het bouwvlak naar mijn wensen aangepast worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Lord Anubis op 31-08-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:02
Tijdens het opstellen van ons elektrisch schema voor de woning zijn we er vanuit gegaan om een onderverdeler in de garage te plaatsen. Omdat vanuit de garage veel gevoed zal worden.

Echter sprak ik laats iemand en die vertelde ons dat dit pas mag vanaf een 3x35 ampère aansluiting, en niet met een 3x25 ampere. Echter ik kan nergens betrouwbare bronnen vinden.

Wat ik zelf wel kan vinden volgens de NEN1010 staat dat het mag mits het veilig en goed is opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Meestal wordt vanwege selectiviteit de onderverdeler 1,6 maal kleiner afgezekerd, Bij 25A wordt dat dan 16A, daaronder zou je dan nog 10A groepen kunnen plaatsen.
Door selectiviteit te gebruiken zou er praktisch nooit je hoofdzekering aangesproken moeten worden.
Weet niet of dit ook bereikt mag worden door snelle zekeringen onder een langzame te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:27
jan011 schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:34:
Tijdens het opstellen van ons elektrisch schema voor de woning zijn we er vanuit gegaan om een onderverdeler in de garage te plaatsen. Omdat vanuit de garage veel gevoed zal worden.

Echter sprak ik laats iemand en die vertelde ons dat dit pas mag vanaf een 3x35 ampère aansluiting, en niet met een 3x25 ampere. Echter ik kan nergens betrouwbare bronnen vinden.

Wat ik zelf wel kan vinden volgens de NEN1010 staat dat het mag mits het veilig en goed is opgebouwd.
Deze vraag kun je beter stellen in het topic dat er speciaal voor is: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011

Er is geen regel dat dat niet mag. Als mensen zoiets zeggen is het vaak omdat men zelf heeft zitten nadenken over selectiviteit.
Selectiviteit (voor zover je dat kan halen in huis installaties) wordt vaak teruggebracht tot dat de eindgroep moet worden afgezekerd op maximaal hoofdzekering/1,6. Dus bij 25 A / 1,6 = ca 16 A.
Sommige mensen denken dan weer dat deze factor bij elke tussenstap geldt. Maar hij geldt alleen tussen hoofdzekering en eindgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Onduidelijk is of deze garage onderdeel van het huis is; dan vind ik dat een extra onderverdeling niet opweegt tegen wat extra pijpen en draden naar de meterkast.
Als het vrijstaand is, wordt het een ander verhaal. Ik heb de onderverdeling in de vrijstaande garage daar afgezekerd op 10A, simpelweg omdat, dat me beter uit kwam.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nils7
Members only: gestart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
Members only: reply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterrobo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 09:42
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Is dit voor de prijs voor beide woningen samen?

Constructeur en BENG lijken min vrij heftig voor zulke simpele woningkjes.
Vraag eens bij Timax een prijs voor BENG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterrobo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 09:42
bbbrumbrum schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 00:42:
[...]

Is dit voor de prijs voor beide woningen samen?

Constructeur en BENG lijken min vrij heftig voor zulke simpele woningkjes.
Vraag eens bij Timax een prijs voor BENG.
Voor beide woningen samen ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:18
@Frantic dat zijn wel heel veel palen voor onder een woning😳

Voor de start wordt meestal de eerste bouwhandeling aangehouden. Tegenwoordig is het steeds vaker bron boringen, en anders meestal start heiwerk.
Dus eigenlijk de eerste dure handelingen.

Van de andere kant, eigen huis, dus wat voor jullie ook goed voelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:27

Case_C

[Team Carrack]

48 palen??? Heb hier een 2 onder 1 kap met zoveel palen... dat is ruim 360m2.
Stalen buispaal met kleine diameter dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Case_C schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:27:
[...]

48 palen??? Heb hier een 2 onder 1 kap met zoveel palen... dat is ruim 360m2.
Stalen buispaal met kleine diameter dan?
Members only:

Ander ding:
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Het is eenvoudig; jouw grond is jouw grond en verder heeft niemand er iets te zoeken. Iedere bouwplaats is te klein en iedereen zoekt naar uitbreiding. Braak liggend terrein is dan ideaal en er is geen bouwer die hekwerk volgens opgave kadaster plaatst.
Kortom, ze terug 'in het hok' krijgen is de uitdaging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-06 23:37
Ik twijfel tussen witte bitumen of witte EPDM op m'n dak.
Voorkeur neigt naar EPDM ivm levensduur en ik verwacht makkelijker schoonmaken (wat nodig zal zijn bij wit). Echter een EPDM daktrim in dezelfde RAL kleur als kozijnen is een stuk prijziger dan standaard op kleur gebrachte daktrim, naast de meerprijs van EPDM wordt 't wel prijzig.
Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Laatst online: 16:15
brammh schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:08:
Ik twijfel tussen witte bitumen of witte EPDM op m'n dak.
Voorkeur neigt naar EPDM ivm levensduur en ik verwacht makkelijker schoonmaken (wat nodig zal zijn bij wit). Echter een EPDM daktrim in dezelfde RAL kleur als kozijnen is een stuk prijziger dan standaard op kleur gebrachte daktrim, naast de meerprijs van EPDM wordt 't wel prijzig.
Iemand advies?
Hoe veel duurder is epdm dan?
Ik zou voor epdm gaan vanuit levensduur. En minder troep op je dak.
Je kan ook - als je binnen tien jaar denkt te verhuizen voor de portemonnee kiezen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 15:52
Frantic schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:08:
[...]

***members only***

Ander ding:

***members only***
Bij de uitvoerder van de buren langs gaan met een doos appelflappen, aangeven dat je vanaf nu je plek zelf nodig hebt. Jullie zullen nog wel even met elkaar te maken hebben en allicht heb je er in de toekomst ook nog eens een handje hulp van.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
big bang schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:33:
[...]

Bij de uitvoerder van de buren langs gaan met een doos appelflappen, aangeven dat je vanaf nu je plek zelf nodig hebt. Jullie zullen nog wel even met elkaar te maken hebben en allicht heb je er in de toekomst ook nog eens een handje hulp van.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-06 23:37
ZveenT schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:17:
[...]

Hoe veel duurder is epdm dan?
Ik zou voor epdm gaan vanuit levensduur. En minder troep op je dak.
Je kan ook - als je binnen tien jaar denkt te verhuizen voor de portemonnee kiezen natuurlijk.
2k ongeveer, excl eventueel andere daktrim. Geen plannen om binnen 10jr te verhuizen, vind duurzaam belangrijk.

• ZveenT
  • Laatst online: 16:15
brammh schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:20:
[...]

2k ongeveer, excl eventueel andere daktrim. Geen plannen om binnen 10jr te verhuizen, vind duurzaam belangrijk.
Dan doe je toch EPDM lijkt mij :). Tenzij je geld nodig hebt voor andere potjes, dan kan je straks alvast op je planning/spaardoel zetten dat je over 20 jaar geld moet hebben voor je bitumen ;).

• Frantic
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
Frantic schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:08:
[...]

***members only***

Ander ding:

***members only***
Members only:

• Frantic
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:46
Misschien is het een idee om je eigen kavel alvast in de bouwhekken te zetten :? Dan komen ze er ook niet per ongeluk op.

Ik vind het van je nieuwe buren ook niet netjes dat ze het niet ff overlegd hebben.

Ook een grote kans dat je nieuwe buren helemaal van niets weten, en dat hun aannemer dit zonder overleg gedaan heeft.

Als ze naar je toe waren gekomen met de melding "hé buurman, mogen wij voor xx weken wat op jullie grond neerzetten" was het wat netter geweest.

En jullie in die tijd niet aan het werk zijn, en als hij na de tijd met 2 kratjes groene knuppels aankomt, dat jullie direct goede buren zijn 8)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Frantic
Grolsch schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:16:
[...]

Ook een grote kans dat je nieuwe buren helemaal van niets weten, en dat hun aannemer dit zonder overleg gedaan heeft.
Members only:

• nils7
Grolsch schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:16:
[...]

Misschien is het een idee om je eigen kavel alvast in de bouwhekken te zetten :? Dan komen ze er ook niet per ongeluk op.

Ik vind het van je nieuwe buren ook niet netjes dat ze het niet ff overlegd hebben.

Als ze naar je toe waren gekomen met de melding "hé buurman, mogen wij voor xx weken wat op jullie grond neerzetten" was het wat netter geweest.

En jullie in die tijd niet aan het werk zijn, en als hij na de tijd met 2 kratjes groene knuppels aankomt, dat jullie direct goede buren zijn 8)
Het is een beetje geven en nemen natuurlijk.
De projectbouwer voor ons had de hele straat afgezet dus wij zijn tot vorige week nooit met onze auto voor het kavel kunnen rijden.
We zijn netjes naar hun toegegaan (een week ervoor) met de melding dat we erbij willen.
En vrijdag ervoor was het netjes aan de kant.

Naast ons komen nog 4 andere kavels. En ik heb alleen een omgevingsvergunningaanvraag gezien van het kavel helemaal aan de andere kant van ons.
De kavels direct naast ons is dus nog van de gemeente en ja daar zullen ze wel het eea. op doen.

Ik heb wel aan de makelaar doorgegeven dat ze onze gegevens aan onze nieuwe buren mogen geven maar heb niks meer terug gehoord.

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-06 23:14
Je hebt al contact met de bouwer! Geef bij hen je contactgegevens door met het verzoek om dit aan je toekomstige buren te geven. Omdat jullie graag kennis willen maken.

Zo heb ik contact gekregen met mijn toekomstige buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
We hebben aluminum kozijnen van Reynaers. Dat geeft een mooi filigraan beeld, maar dat heeft ook een nadeel. De kozijnen zijn zo dun om een (klap)raam dat er geen jaloezieën boven passen. Nu zijn er jaloezieën die je aan het (klap)raam zelf monteert met speciale haakjes. Echter die blijken ook niet te passen.

Nu heb ik de indruk dat de mogelijke oplossingen per merk nogal schelen. De stoffeerder had een Duits stalenboek. Wie weet hier een oplossing op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:41
Conrado schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:47:
We hebben aluminum kozijnen van Reynaers. Dat geeft een mooi filigraan beeld, maar dat heeft ook een nadeel. De kozijnen zijn zo dun om een (klap)raam dat er geen jaloezieën boven passen. Nu zijn er jaloezieën die je aan het (klap)raam zelf monteert met speciale haakjes. Echter die blijken ook niet te passen.

Nu heb ik de indruk dat de mogelijke oplossingen per merk nogal schelen. De stoffeerder had een Duits stalenboek. Wie weet hier een oplossing op?
Echt een veelgehoord probleem, dat bij het ontwerpen niet rekening wordt gehouden met raambekleding :(

*schrijft het gelijk op zn todo list…

Op de dag is altijd een optie…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Conrado schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:47:

Even de kapitein uit hangen; hebben ze bij Reynaers zelf geen suggesties?

• Conrado
Deleon78 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:01:
Echt een veelgehoord probleem, dat bij het ontwerpen niet rekening wordt gehouden met raambekleding :(
Dat is ook waar, maar dat geldt voor de buitenzonwering. Daar heb ik jaloezieën die in de gevel verdwijnen. Echter, dit is aan de Noordzijde. En het nadeel van dunne aluminium kozijnen is dat je dus nauwelijks plek hebt voor dit soort zaken. En dagkanten kun je daarvoor niet prepareren...
big bang schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:11:
Even de kapitein uit hangen; hebben ze bij Reynaers zelf geen suggesties?
Ahoy :)
Had ik ook aan gedacht maar zij maken enkel buitenzonwering voor professionele klanten (vliesgevels).

• Deleon78
Conrado schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:02:
[...]

Dat is ook waar, maar dat geldt voor de buitenzonwering. Daar heb ik jaloezieën die in de gevel verdwijnen. Echter, dit is aan de Noordzijde. En het nadeel van dunne aluminium kozijnen is dat je dus nauwelijks plek hebt voor dit soort zaken. En dagkanten kun je daarvoor niet prepareren...
Ik heb het over de raambekleding aan de binnenkant :)

• Conrado
Dat begrijp ik @Deleon78, maar zoals ik al zei, daar kun je constructief niets voorzien.

• Deleon78
Conrado schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:55:
Dat begrijp ik @Deleon78, maar zoals ik al zei, daar kun je constructief niets voorzien.
Want? Je kan toch ruimte boven het kozijn houden voor bevestiging van raambekleding?

[ Voor 15% gewijzigd door Deleon78 op 19-09-2024 21:20 ]

• big bang
Conrado schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:02:
[...]

Ahoy :)
Had ik ook aan gedacht maar zij maken enkel buitenzonwering voor professionele klanten (vliesgevels).
Ze hoeven het zelf niet te verkopen om misschien toch wat compatibele systemen te kennen. Ik bedoel, je kunt het altijd proberen..,

[ Voor 6% gewijzigd door big bang op 19-09-2024 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Deleon78 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:01:
[...]

*schrijft het gelijk op zn todo list…

Op de dag is altijd een optie…
Daarom hebben wij op de begane grond Amsterdamse kozijnen (van kunststof) :P .
Op de verdieping hebben we er niet echt ruimte voor, maar daar gaan we ook voor normale gordijnen, ook goed voor de akoestiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Wat zijn Amsterdamse kozijnen en hoe helpen die? Google gaf niet echt duidelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:42
Deleon78 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:13:
Wat zijn Amsterdamse kozijnen en hoe helpen die? Google gaf niet echt duidelijkheid :)
Ik zet in op nep schuif, zoek maar eens op Amsterdams profiel.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Deleon78 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:13:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/bQYuPjZ0kNTx98d8yP69Adns.jpg

Het bovenste gedeelte is dan vast raam (eventueel met roedes), het onderste gedeelte is kiep/kantel raam, bijkomend voordeel is dat het dan ook niet meteen een mega glaspartij is die open gaat.
Bij ons worden de kozijnen 1800x1200mm, maar heb nog geen afbeelding omdat ze nog niet zijn begonnen met de bouw. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Maar hoe lost dat het probleem met raambekleding aan de binnenzijde op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:08
Deleon78 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:23:
Maar hoe lost dat het probleem met raambekleding aan de binnenzijde op?
Hierdoor kan je veel meer soorten raambekleding ophangen en toch het raam nog open doen.

Zelf heb ik draai ramen en vanaf bovenkant draaiend deel tot onderkant aftimmering heb ik zo'n 6 tot 7 centimeter. Daar past net een rolgordijntje tussen. Maar een vouwgordijn of luxaflex of ... kan je wel monteren, maar als die helemaal naar boven is opgetrokken, kan nog steeds je raam niet open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvroos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:43
Ervaringen Groothuis

Goedemiddag,
ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op een catalogusbouwer en kom vaak uit op de site van Groothuis. Ervaringen van anderen zijn wel online te vinden, maar niet altijd recent, welliht zijn er aanvullingen mogelijk.

Verder ben ik vooral op zoek naar de kosten waar ik rekening mee moet houden.

De calculator van Groothuis is een mooi startpunt. Wat zijn de ervaringen van anderen. Hoeveel meerwerkposten (en euro's) zijn erbij gekomen door bijvoorbeeld extra kozijnen, kunststofkozijnen, binnenwanden op andere plekken enz enz.

Graag jullie aanvullingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-06 23:14
jeroenvroos schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:15:
Ervaringen Groothuis

Goedemiddag,
ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op een catalogusbouwer en kom vaak uit op de site van Groothuis. Ervaringen van anderen zijn wel online te vinden, maar niet altijd recent, welliht zijn er aanvullingen mogelijk.

De calculator van Groothuis is een mooi startpunt. Wat zijn de ervaringen van anderen. Hoeveel meerwerkposten (en euro's) zijn erbij gekomen door bijvoorbeeld extra kozijnen, kunststofkozijnen, binnenwanden op andere plekken enz enz.

Beetje lullig. Maar heb je in dit topic, en de voorgaande delen, al gezocht op Groothuis? Er is al veel over geschreven namelijk! En goed vindbaar :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenvroos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:43
MadDonkey schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:42:
[...]

Beetje lullig. Maar heb je in dit topic, en de voorgaande delen, al gezocht op Groothuis? Er is al veel over geschreven namelijk! En goed vindbaar :-)
Heb ik zeker ook gedaan, maar weinig exacte prijzen kunnen vinden. Vandaar mijn "herhaalde" en "aangescherpte" vraag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
Even een algemene waarschuwing, gezien de website momenteel nog live is: Rosco Bouw uit Heesch is failliet. Heeft een aantal huizen bij ons in de buurt gebouwd, gelukkig waren die allemaal al af voor zover ik begreep. Hopelijk is dit niet het begin van een trend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Mijn elektricien en aluminium kozijnenboer zijn failliet. In bede gevallen goed weggekomen, hoewel je altijd een soort van slachtoffer bent. Allebei een gevalletje Corona-schuld dat tè veel werd.
Mijn buren hebben met Rosco gebouwd, dat is echter al een tijdje geleden opgeleverd. Geen idee wat er speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:45
Neemt de vraag af waardoor ze het prijspeil niet meer op niveau kunnen houden?

Ik heb nog steeds het gevoel dat aannemers / bouwers / vakmannen nog steeds niet aan te slepen zijn tegen ‘normale’ tarieven.

2 jaar geleden kon iedereen vragen wat ze wilden. Er was toch meer vraag dan aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
SquareOne schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:55:

Ik heb nog steeds het gevoel dat aannemers / bouwers / vakmannen nog steeds niet aan te slepen zijn tegen ‘normale’ tarieven.

2 jaar geleden kon iedereen vragen wat ze wilden. Er was toch meer vraag dan aanbod.
Denk dat het verschil zit in partijen die verantwoordelijkheid nemen en personeel hebben en bv zzp achtigen. Personeelstekort ja, maar dat betekent niet dat je cashflow goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
SquareOne schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:55:

het is een combinatie van zaken: sommige bedrijven hebben belasting uitstel gevraagd tijdens Corona, omdat het kon; Na Corona startte het Oekraïne-conflict en ging de energieprijzen door het dak. Veel bouwstoffen werden duurden voor aangenomen werk met een vastgelegde prijs; Daarna volgende de inflatie met oplopende arbeidskosten, opnieuw tegen vastgelegde tarieven.

• Frantic
jeroenvroos schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:15:
Ervaringen Groothuis

Goedemiddag,

Wij hebben een offerte via hun op laten stellen. Ze bleven (als een van de weinigen) keurig binnen het door ons opgegeven budget, maar wel was duidelijk dat er nog enorm veel bovenop de prijzen uit de calculator kwam om qua features een vergelijkbare woning te krijgen als bij andere bouwers.

Onder de streep leverde dit voor ons minder woning voor hetzelfde geld op en zijn we hierom niet met hun in zee gegaan. De gesprekken enzo waren we enorm fijn. Wij hadden een enorm lange wachttijd tot de afspraak (3-4 maanden). In de tussentijd zijn we naar de modelwoningen wezen kijken en aldaar in gesprek geraakt met de verkoper waar we een afspraak hadden. Deze heeft zelf in zijn agenda nog lopen schuiven om de afspraak substantieel naar voren te halen. Kudo’s daarvoor.

• Intelcore
  • Laatst online: 23-06 08:10
Frantic schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:26:
[...]

Wij hebben een offerte via hun op laten stellen. Ze bleven (als een van de weinigen) keurig binnen het door ons opgegeven budget, maar wel was duidelijk dat er nog enorm veel bovenop de prijzen uit de calculator kwam om qua features een vergelijkbare woning te krijgen als bij andere bouwers.

Onder de streep leverde dit voor ons minder woning voor hetzelfde geld op en zijn we hierom niet met hun in zee gegaan. De gesprekken enzo waren we enorm fijn. Wij hadden een enorm lange wachttijd tot de afspraak (3-4 maanden). In de tussentijd zijn we naar de modelwoningen wezen kijken en aldaar in gesprek geraakt met de verkoper waar we een afspraak hadden. Deze heeft zelf in zijn agenda nog lopen schuiven om de afspraak substantieel naar voren te halen. Kudo’s daarvoor.
Met een vergelijkbare firma in zee gegaan of eerder iets lokaals?

Ben ook aan het twijfelen. Ze hebben wel een relatief korte levertijd.

• jan011
Nu de winter voor de deur staat en ons huis bijna wind- en waterdicht is, had ik de timmerman gevraagd om het glas te bestellen, zodat we de ramen kunnen plaatsen zodra de dakpannen erop liggen. De deuren wilde ik tijdelijk afsluiten met hout. (Aangezien we de deuren in hun natuurlijke kleur willen houden, willen we hier geen zand, cement of lijm op hebben.)

Echter, de timmerman stond erop om te wachten met het plaatsen van het glas tot na de stukadoor, vanwege mogelijke beschadigingen. Als er stucwerk op het glas komt, kan dit uitslaan tot een witte vlek.
Bij alle nieuwbouwhuizen in die wijk, met name prefab woningen, zit het glas er al vanaf het begin in, samen met de deuren. Huizen die door een aannemer gebouwd worden, worden vaak zonder glas gebouwd tijdens de ruwbouw, maar voor mijn gevoel zit het glas er altijd in voordat de stukadoor komt.

Daarom wil ik toch, tegen het advies van de timmerman in, het glas bestellen en laten plaatsen. Of zou dat toch zo onverstandig zijn als hij aangeeft?

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:16
jan011 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:08:
Daarom wil ik toch, tegen het advies van de timmerman in, het glas bestellen en laten plaatsen. Of zou dat toch zo onverstandig zijn als hij aangeeft?
YMMV ¯\_(ツ)_/¯ hier mijn huis gerenoveerd met dubbel glas (nu HR++, ook hierop stuc gehad), op dat dubbel glas was wel eens stuc gekomen, gewoon met een krabber eraf gehaald en nooit problemen gehad..

Op de kozijnen is 't lastiger zonder beschadigingen schoon te maken. Veel geduld en water nodig, en veel poetsen.

Misschien zit er nog een extra binnen folie ipv glas aan de interieurkant? Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dat het geval zou zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door grasmanek94 op 26-09-2024 08:20 ]

• jan011
grasmanek94 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:19:
[...]

YMMV ¯\_(ツ)_/¯ hier mijn huis gerenoveerd met dubbel glas (nu HR++, ook hierop stuc gehad), op dat dubbel glas was wel eens stuc gekomen, gewoon met een krabber eraf gehaald en nooit problemen gehad..

Op de kozijnen is 't lastiger zonder beschadigingen schoon te maken. Veel geduld en water nodig, en veel poetsen.
De kozijnen zitten er wel al in namelijk, maar het zijn gelukkig houten kozijnen en moeten nog geverfd worden. Dus daar maar ik me iets minder zorgen over. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:08
Met glas in de kozijnen is het binnenklimaat in de woning een stuk makkelijker te regelen. Dat wil zeggen ventileren bij een hoge luchtvochtigheid, ramen weer dicht om te zorgen dat het binnen niet te koud wordt. Te koud = niet afwerken. Glas in de kozijnen is wat mij betreft onderdeel van het wind-en-waterdicht maken van het huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Nu de winter voor de deur staat en ons huis bijna wind- en waterdicht is, had ik de timmerman gevraagd om het glas te bestellen, zodat we de ramen kunnen plaatsen zodra de dakpannen erop liggen. De deuren wilde ik tijdelijk afsluiten met hout. (Aangezien we de deuren in hun natuurlijke kleur willen houden, willen we hier geen zand, cement of lijm op hebben.)

Echter, de timmerman stond erop om te wachten met het plaatsen van het glas tot na de stukadoor, vanwege mogelijke beschadigingen. Als er stucwerk op het glas komt, kan dit uitslaan tot een witte vlek.
Bij alle nieuwbouwhuizen in die wijk, met name prefab woningen, zit het glas er al vanaf het begin in, samen met de deuren. Huizen die door een aannemer gebouwd worden, worden vaak zonder glas gebouwd tijdens de ruwbouw, maar voor mijn gevoel zit het glas er altijd in voordat de stukadoor komt.

Als er nog geen glas in de woning aanwezig is, heb je kans dat het naar binnen regent (vooral de komende periode). Volgens mij stellen stukadoors eisen aan het vocht percentage in de woning. Is het te vochtig, dan gaan ze misschien niet aan de slag. Wellicht even checken bij de stukadoor. Een woning die wind/water- dicht is kun je makkelijker droogstoken. Daarnaast is cement(sluier) op glas een groter probleem dan stuc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 16:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

Glas gewoon erin en afplakken kan ook , behalve een beetje extra werk en wat kosten heeft dat eigenlijk weinig nadelen'

kip 313-51 is prijzig maar wel handig. mijn stucadoor zou gewoon weer in zijn auto stappen als de woning geen glas heeft. een enkel raampje ofzo is een ander verhaal maar de hele woning zou hij echt niet aan beginnen. het grootste probleem is dat zijn stuc niet meer voorspelbaar is door invloeden van buiten. (wind/tocht/vochtigheid)

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 26-09-2024 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
Helder, jullie reacties bevestigen mijn gevoel. Gewoon goed beschermen. En als er dan een raam sneuvelt, zal het voor mijn gevoel nog altijd goedkoper zijn om overal hout in te zetten.

Ik zal hem het glas laten bestellen en dan mag hij dat komen plaatsen zodra de dakpannen liggen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Intelcore schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:09:
[...]

GHB had een wachttijd van meer dan anderhalf jaar tot start bouw toen wij in februari op gesprek gingen. En dus meerdere maanden tot we een gesprek konden hebben.

Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
Intelcore schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:09:
[...]

Bij ons was start bouw een jaar na tekenen offerte, daarna is de bouw wel vrij snel.
Wij hebben ook een gesprek gehad bij GHB, leuk bedrijf met erg mooie woningen, maar de werkelijke prijs is wel heel erg afwijkend van de internetprijs, dat is echt een lokkertje.

Wij hebben dan ook voor een lokale bouwer gekozen, veel meer huis (op papier, moet zich natuurlijk nog bewijzen) voor minder geld en véél flexibeler.

Nog 2,5 week wachten, dan gaan ze bij ons beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:12
Deze week heeft onze bouwer de woning uitgezet en de gemeente het perceel (alleen het stuk wat aan de openbare weg grenst).

Onze buurman heeft ons perceel gebruikt om grond en materiaal op te slaan wat prima is zolang het netjes wordt achtergelaten. Nu staan de bouwhekken 2 meter op onze grond en hebben we de buurman gevraagd om de hekken op de perceelgrens te zetten, onze bouwer heeft de ruimte hard nodig.

Nu zijn het niet alleen de hekken die moeten worden verplaatst maar ook een aantal containers, hij heeft ook een keer gezegd "ik weet niet zeker of mijn huis op de juiste plek staat".

Nu staan de piketpaaltjes in de grond en krijgen we de vraag van de buurman of we wel zeker weten of deze op de juiste plek staan. Hij wil het samen even nameten, wij hebben aangegeven dat hij maar contact opneemt met de gemeente. Wij hebben geen zin om met een meetlint op de lokatie te gaan staan. Dat heeft de landmeter immers al gedaan.

Tijdens het uitzetten van de perceel grenzen gaf de landmeter aan dat onze buurman met de bouw was gestart voordat hij langs was geweest. Op de vraag wat er gebeurt er als het huis inderdaad fout staat gaf hij aan, ja waarschijnlijk (gedeeltelijk) afbreken.

Ik hoop dat het allemaal meevalt maar het geeft wel wat te denken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:53
Hierbij meld ik mij ook op het forum met een nieuwbouw project. Echter in mijn geval wat bijzonder aangezien het project in zuid-Amerika zal zijn. Ik zal mijn ervaringen hier delen, waarschijnlijk meer ter vermaak dan dat iemand er daadwerkelijk wat aan heeft :D

De eerste stappen zijn gezet door het bouwbesluit op te vragen en onze twee stukken grond te laten samenvoegen tot een. De architect heeft de eerste versie opgeleverd van de algemene tekening waar nog een paar kleine aanpassingen op zullen komen. Vervolgens kunnen de elektrische, water en constructief ingenieur aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
R.van.M schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:41:
Hierbij meld ik mij ook op het forum met een nieuwbouw project. Echter in mijn geval wat bijzonder aangezien het project in zuid-Amerika zal zijn. Ik zal mijn ervaringen hier delen, waarschijnlijk meer ter vermaak dan dat iemand er daadwerkelijk wat aan heeft :D

De eerste stappen zijn gezet door het bouwbesluit op te vragen en onze twee stukken grond te laten samenvoegen tot een. De architect heeft de eerste versie opgeleverd van de algemene tekening waar nog een paar kleine aanpassingen op zullen komen. Vervolgens kunnen de elektrische, water en constructief ingenieur aan de slag.
Alle vergunningen op orde? De zoon van de burgemeester is neem ik aan de architect? Kijk of je de septic tank kan plaatsen in de grond? En wordt het een B&B of Chambre D'Haut? :+

/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
whipcheck schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:25:
Nu staan de piketpaaltjes in de grond en krijgen we de vraag van de buurman of we wel zeker weten of deze op de juiste plek staan. Hij wil het samen even nameten, wij hebben aangegeven dat hij maar contact opneemt met de gemeente. Wij hebben geen zin om met een meetlint op de lokatie te gaan staan. Dat heeft de landmeter immers al gedaan.
Ik had iets vergelijkbaars; mijn buurman wist drommels goed dat 'ie een halve meter van 'ons' terrein in bezit had genomen.
Voorkom dat je op dag één al ruzie met de buurman hebt, dus beweeg even mee. Uiteindelijk telt één ding en dat is da landmeter/kadaster. Laat ze terugkomen als er onenigheid is. Beter nu dan later....

Wij hebben overigens digitaal uitgezet; zowel de bouw als later iedere vloer. Kan ik erg aanraden.

[ Voor 6% gewijzigd door Conrado op 27-09-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Conrado schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:36:
[...]

Ik had iets vergelijkbaars; mijn buurman wist drommels goed dat 'ie een halve meter van 'ons' terrein in bezit had genomen.
Voorkom dat je op dag één al ruzie met de buurman hebt, dus beweeg even mee. Uiteindelijk telt één ding en dat is da landmeter/kadaster. Laat ze terugkomen als er onenigheid is. Beter nu dan later....

Wij hebben overigens digitaal uitgezet; zowel de bouw als later iedere vloer. Kan ik erg aanraden.
De bouwer en de gemeente hebben het perceel onafhankelijk van elkaar uitgezet en beiden kwamen to dezelfde conclusie.

Ik heb geen zin in een discussie en heb de contact gegevens van de landmeter van de gemeente doorgegeven, neem aan dat ze wel komen controleren bij twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:29

_Eend_

🌻🇺🇦

peligro2k schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:43:
Is er hier iemand die toevallig zelf ervaring heeft met houtbouw aanbieders uit het oosten van Europa?

Bijvoorbeeld:
Pineca
Prefabhome

Ik vind weinig mensen die daadwerkelijk met een dergelijke partij in zee zijn gegaan. We zijn op zoek naar een zelfbouw optie voor een recreatiewoning.

Mocht iemand nog andere creatieve projecten tegen zijn gekomen (zoals containerbouw (te smal) of A-Frame (inefficiënt qua ruimte) dan ben ik ook benieuwd.
Late reactie, maar ik ben aan het kijken of een (houten) prefabhuisje een optie is, en zo kwam ik bij Pineca uit. Na een korte zoekactie kwam ik een aantal recente ervaringen tegen op https://nl.trustpilot.com/review/pineca.nl en die zijn niet erg lovend. Ook in andere landen zie ik in reviews dezelfde problemen mbt kwaliteit van de materialen en een gebrekkige handleiding.

Voor mij al reden genoeg om in ieder geval Pineca helemaal af te schrijven, het is geen nieuw bedrijf, ze bestaan al jaren buiten Nederland. Dan zou je verwachten dat dat soort QC issues allang zijn opgelost.

En gratis bezorging? Arme PostNL ZZP'er :+

[ Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 27-09-2024 23:09 ]

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:56
R.van.M schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:41:

Als je regelmatig gaat delen dan is een eigen topic geen gek idee! Zeker voor zo’n uniek project.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
RobbieB schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:01:
[...]

Als je regelmatig gaat delen dan is een eigen topic geen gek idee! Zeker voor zo’n uniek project.
Wat mij betreft gewoon hier! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Ik denk dat een eigen topic, in ieder geval nu, niet nodig is. Mocht het echt een saga worden zal ik het openen maar ik heb de hoop dat alles zonder al te grote problemen gaat verlopen 😆

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
nils7 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:49:
[...]

Alle vergunningen op orde? De zoon van de burgemeester is neem ik aan de architect? Kijk of je de septic tank kan plaatsen in de grond? En wordt het een B&B of Chambre D'Haut? :+

/s
Het blijft natuurlijk een wat andere wereld. Omdat wij alles correct doen vragen we een vergunning vooraf aan.

Hier is ook een inspectie voor nodig en toen onze bouwprojectmanager aankwam bij ons grondstuk stonden er ook 2 belastinginspecteurs te wachten. Toen hij vervolgens onbebouwde grond liet zien waren ze allemaal verbaasd want ze dachten dat het huis er al (jaren) zou staan en dachten dus achterstallige belasting direct te innen.

Verder blijft natuurlijk de uitdaging om dit op afstand te doen. We hebben het geluk dat we iemand hebben die we kunnen vertrouwen en die ervaring heeft met veel grotere projecten. Dit soort projecten zijn normaal te klein voor hem maar hij doet het voor ons als een gunst.

En als laatste, geen B&B maar wel een rooftop cocktailbar met uitzicht op zee :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC_win
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-09-2024
R.van.M schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:34:
[...]

Het blijft natuurlijk een wat andere wereld. Omdat wij alles correct doen vragen we een vergunning vooraf aan.

Hier is ook een inspectie voor nodig en toen onze bouwprojectmanager aankwam bij ons grondstuk stonden er ook 2 belastinginspecteurs te wachten. Toen hij vervolgens onbebouwde grond liet zien waren ze allemaal verbaasd want ze dachten dat het huis er al (jaren) zou staan en dachten dus achterstallige belasting direct te innen.

Verder blijft natuurlijk de uitdaging om dit op afstand te doen. We hebben het geluk dat we iemand hebben die we kunnen vertrouwen en die ervaring heeft met veel grotere projecten. Dit soort projecten zijn normaal te klein voor hem maar hij doet het voor ons als een gunst.

En als laatste, geen B&B maar wel een rooftop cocktailbar met uitzicht op zee :*)
Word toch wel nieuwsgierig nu :)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:32
Het is weer even geleden dat ik gepost heb met o.a. het ontwerp en de eerste voortgang. Uiteindelijk is de bouw redelijk soepel verlopen. Enkele dagen uitloop, maar gelukkig paste alles precies met timing vloer/keuken en tuin.

Ze zijn extreem lang bezig geweest om alle latjes precies goed te spijkeren. De architect had ook in de positionering van de ramen er voor gezorgd dat dat precies met hele latjes kon. Uiteindelijk ben ik blij met het resultaat. Nu nog wat stoeien met de WTW. Nadat ik een CO2 meter had gekocht viel me op die die 's nachts in de slaapkamer te hoge concentraties aangaf (ca 1200ppm). Ik heb wat berekeningen/testjes gedaan en heb het gevoel dat er iets mis zit, want de pomp zou dit makkelijk aan moeten kunnen. Daar gaan we dus nog achteraan. Want nu we een passief huis hebben willen we in de winter geen raam hoeven open te zetten.

We gaan nog wel ervaren hoe het is in de winter, maar voorlopig is de temperatuur niet onder de 21 graden gezakt binnen. Wat ook opvallend is (maar dat zal wellicht bij meer nieuwbouwhuizen zijn) is dat bij de storm laatst het windstil en rustig is binnen. Wel een verschil met mijn vorige huis. De blowerdoortest was dus ook ruim binnen de passiefhuis norm terwijl we ook een kattenluik (wel een speciale passiefhuis variant) hebben. Althans kattenluik... Die gaat dwars door de muur, dus het is meer een kattentunnel (met aan beide zijden een deurtje).

Al met al een hele ervaring en nu een heerlijk plekje. Een aantal tegenvallers (o.a. bezwaar vergunning, telkens nieuwe regels voor banken), maar we zijn er gekomen. Gelukkig wel een prettige bouwer en omdat ik recht tegenover het kavel woonde was ik dagelijks even op de bouwplaats. Een schuur hebben we door een ander laten doen, onze aannemer heeft alleen voor de fundering gezorgd. Hij was wel zo flexibel dat die tijdens de bouw (was 1 dagje werk) geplaatst kon worden.

Het ziet er nu zo uit (de entree is recent pas afgetimmerd, want ze de bruine latten waren niet geleverd. Daardoor zien die grijze die binnen hebben gelegen er al iets anders uit. Dat trekt wel bij).:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrNDB4zDSyisYO0l2tT8JknZJt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ff6duwQn1nLGasExMOaE8VMI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HW8Vsjgy3mGrWqihjF0BfCAiXZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYn8YO8ULhzWzxpa3c0b9Wbm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmqPs8fN5AqsA7TLFTdUlkITTO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9v8t6gQjbQJCiB5bLdQVQ0i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rb3L0ESy38WqyfLWgtC6rueHq5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDNiWTKfvhAn2pZZSPRA1AfI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eO2U3h8eJPruvrrIgsrKcG2W9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0LCazNuFVuFbhIF8MqFU0Kb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Conrado
Hier ook een kleine update :)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
Een vraag over catalogusbouwers die betaling bij oplevering hanteren. Stel tussen het tekenen van de offerte voor de bouw van het huis en de daadwerkelijke start van de bouw zit 1+ jaar. Dien je dan op het moment van tekenen een hypotheek rond te hebben die dan ingaat vlak voor de oplevering (omdat dan dus betaald wordt). Of hoe werkt dit in de praktijk? Een hypotheek offerte is natuurlijk geen jaar geldig dus weet niet goed hoe dit te timen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-06 21:28
Intelcore schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:03:
Een vraag over catalogusbouwers die betaling bij oplevering hanteren. Stel tussen het tekenen van de offerte voor de bouw van het huis en de daadwerkelijke start van de bouw zit 1+ jaar. Dien je dan op het moment van tekenen een hypotheek rond te hebben die dan ingaat vlak voor de oplevering (omdat dan dus betaald wordt). Of hoe werkt dit in de praktijk? Een hypotheek offerte is natuurlijk geen jaar geldig dus weet niet goed hoe dit te timen?
Neem aan dat je de grond wel vooraf zelf moet kopen. Op het moment van overdracht gaat je hypotheek in. Bouwsom zit in bouwdepot tot moment van oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
Intelcore schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:03:
Je krijgt een offerte, als je daarmee eens bent teken je een intentie verklaring. Als je deze annuleert kost het een paar honderd euro. Als je wil annuleren na berekeningen, tekeningen en indienen ontwerp bij de welstand kost het 1000en euro’s.

Een aantal maanden voor de bouw krijg je de AOK toegestuurd dan teken je voor de bouw en staat het ontwerp vast (wijzigen kan wel maar dan betaal je weer extra om de woning door te rekenen en extra ontwerpkosten).

Voor de AOK vragen ze om een financiële onderbouwing, dit is een getekende hypotheek offerte, accountants verklaring, bewijs eigen geld of een combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
whipcheck schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:00:
[...]

Je krijgt een offerte, als je daarmee eens bent teken je een intentie verklaring. Als je deze annuleert kost het een paar honderd euro. Als je wil annuleren na berekeningen, tekeningen en indienen ontwerp bij de welstand kost het 1000en euro’s.

Een aantal maanden voor de bouw krijg je de AOK toegestuurd dan teken je voor de bouw en staat het ontwerp vast (wijzigen kan wel maar dan betaal je weer extra om de woning door te rekenen en extra ontwerpkosten).

Voor de AOK vragen ze om een financiële onderbouwing, dit is een getekende hypotheek offerte, accountants verklaring, bewijs eigen geld of een combinatie.
Dus de werkgeversverklaring pas aanvragen wanneer je de AOK krijgt (ivm geldigheid 3 maanden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@Intelcore hoe financier je de grond...?

Pagina: 1 ... 16 ... 38 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic