Bij de catalogusbouwer hebben ze geen werkgeversverklaring nodig die willen een getekende hypotheek offerte zien. Die werkgeversverklaring heeft je hypotheek verstrekker nodig. Als je een overbruggingskrediet nodig hebt zal de bank waarschijnlijk willen dat je huidige huis verkocht is.Intelcore schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:18:
[...]
Dus de werkgeversverklaring pas aanvragen wanneer je de AOK krijgt (ivm geldigheid 3 maanden)?
Ik heb niks moeten laten zien van de financiering
Klopt, ik begrijp dat de hypotheekverstrekker dit nodig heeft. Maar als de hypotheek (voor het te bouwen huis) later wordt aangevraagd, dan moet ik daar rekening mee houden ivm geldigheid werkgeversverklaring.whipcheck schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:24:
[...]
Bij de catalogusbouwer hebben ze geen werkgeversverklaring nodig die willen een getekende hypotheek offerte zien. Die werkgeversverklaring heeft je hypotheek verstrekker nodig. Als je een overbruggingskrediet nodig hebt zal de bank waarschijnlijk willen dat je huidige huis verkocht is.
Even terug naar je oorspronkelijke vraag; Als je nù je hypotheek afsluit, wordt je geld in depot gezet. Je krijgt daar net zoveel rente voor, als je hypotheekrente., Je betaald dus (nog) niets. Dat heeft een maximum van twee jaar. Kortom denk je dat wacht- + bouwtijd kleiner dan 2 jaar is?Intelcore schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:03:
Stel tussen het tekenen van de offerte voor de bouw van het huis en de daadwerkelijke start van de bouw zit 1+ jaar. Dien je dan op het moment van tekenen een hypotheek rond te hebben die dan ingaat vlak voor de oplevering (omdat dan dus betaald wordt).
Je kunt ook de hypotheek later afsluiten. Dat ziet er nu gunstig uit want de tendens is dat de hypotheekrentes gaan dalen. Echter - na corona en het Ukraine conflict - is er geen garantie voor de toekomst. Kun je met die onzekerheid omgaan?
Dat is eigenlijk hetzelfde, maar toch nietIntelcore schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:21:
[...]
Zou met overwaarde kunnen of hypotheek.
Vaak kun je niet enkel de grond financieren, omdat banken grond niet als verhandelbaar onderpand zien. Je kunt wèl een hypotheek op de overwwaarde van je huidige huis krijgen.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Zojuist de laatste plattegrond binnen gekregen wat de basis zal worden voor de volgende stappen.
Om een aantal vragen voor te zijn. Het is daar het hele jaar door zomer, dus geen verwarming, dubbel glas etc nodig.
![]() |
![]() |
![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door R.van.M op 30-09-2024 09:06 ]
We zijn bijna bij "de mei".
De balkenlaag voor de zoldervloer zijn we nu aan het maken. Echter, deze moeten we bedekken met minimaal 12 mm OSB. We willen eigenlijk kiezen voor 18 mm underlayment, maar het zal nog een week of drie duren voordat het dak erop gaat. De platen zullen dus drie weken nat kunnen worden, en met het weer op dit moment lijkt me dit niet het beste idee.
Nu kun je ook wel watervast verlijmd multiplex gebruiken, maar dan lopen de kosten flink op. Daarom dacht ik eraan om gewoon vuren vloerdelen te gebruiken in plaats van underlaymentplaten.
https://www.houthandelonl...l-22x175-geschaafd-18x163
Of zouden de underlaymentplaten drie weken blootgesteld kunnen worden aan het onvoorspelbare weer van Nederland?
Oja, het is een vlizo zolder dus het hoeft geen schoonheidsprijs
De balkenlaag voor de zoldervloer zijn we nu aan het maken. Echter, deze moeten we bedekken met minimaal 12 mm OSB. We willen eigenlijk kiezen voor 18 mm underlayment, maar het zal nog een week of drie duren voordat het dak erop gaat. De platen zullen dus drie weken nat kunnen worden, en met het weer op dit moment lijkt me dit niet het beste idee.
Nu kun je ook wel watervast verlijmd multiplex gebruiken, maar dan lopen de kosten flink op. Daarom dacht ik eraan om gewoon vuren vloerdelen te gebruiken in plaats van underlaymentplaten.
Of zouden de underlaymentplaten drie weken blootgesteld kunnen worden aan het onvoorspelbare weer van Nederland?
[ Voor 4% gewijzigd door jan011 op 30-09-2024 08:47 ]
Is dat niet alleen op verzoek?whipcheck schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:37:
[...]
De bouwer en de gemeente hebben het perceel onafhankelijk van elkaar uitgezet en beiden kwamen to dezelfde conclusie.
Ik heb geen zin in een discussie en heb de contact gegevens van de landmeter van de gemeente doorgegeven, neem aan dat ze wel komen controleren bij twijfel.
Bij mij kwam de gemeente 1 dag voor de start de paaltjes uit zetten.
Inmiddels is de fundering gestort dus die ligt wel goed.
Maar als ik nu zelf ga kijken kan ik al 2 van de 4 paaltjes niet meer vinden.
Dat heb ik wel nodig als ik m'n tuin af ga zetten, dus ik denk dat ik het nog een keer nodig heb.
Mensen ervaring hier mee om het weer opnieuw uit te laten zetten?
[ Voor 4% gewijzigd door nils7 op 30-09-2024 08:58 ]
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Wat zijn daar de kosten voor een perceel en de bouwkosten ongeveer?R.van.M schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:43:
[...]
Zojuist de laatste plattegrond binnen gekregen wat de basis zal worden voor de volgende stappen.
Om een aantal vragen voor te zijn. Het is daar het hele jaar door zomer, dus geen verwarming, dubbel glas etc nodig.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ka-tjing
Verschilt enorm. In vergelijk met Nederland nog een enorm wilde westen. Mensen vragen wat ze willen en soms totaal onrealistisch waardoor stukken grond of woningen jaren te koop staan.Th@_M@ster schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:23:
[...]
Wat zijn daar de kosten voor een perceel en de bouwkosten ongeveer?
Zoals overal is locatie zeer belangrijk. Ons stuk grond is de 2e rij bij het strand in een kleine stad/groot dorp. Dit zou je kunnen zien als een A2 locatie. Ik zie hier prijzen voorbij komen van $100 tot $250 per m2.
Als je wat verder de kust omlaag gaat, en dus wat verder van de bewoonde wereld komt (B-locaties) zie je prijzen vanaf $75 per m2. Ga je vervolgens ook nog weg van de kust (C-locaties) kun je het voor minder dan $25 per m2 krijgen.
Bouwkosten verschillen ook enorm. Wij gaan het doen met een gerenommeerd bouwbedrijf waarbij de kosten natuurlijk een stuk hoger liggen dan als je het doet met de vriend van de neef die zegt dat hij het allemaal wel kan. Wij hebben nog geen initiële inschatting ontvangen omdat we nog in het traject ervoor zitten. Ik hoop het eind van het jaar te weten.
Het voordeel is zoals aangegeven het klimaat waardoor je geen isolatie, dubbel glas, verwarming etc nodig hebt wat natuurlijk flink zou moeten besparen op de kosten.
een zeil erover?jan011 schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:47:
We zijn bijna bij "de mei".
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Gaaf project.R.van.M schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:43:
[...]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Altijd leuk om het buitenland te bouwen met de lokale "cowboys". Ook al is het een renomeerde aannemer, het blijft soms behelpen, soms ronduit fantastisch.
Op de 2e verdieping is de master bedroom groot en de slaapkamer ernaast wel erg klein. Die muur ertussen een halve meter / meter opschuiven zou het al veel betekenen voor de kleine kamer en je mist niet veel in de master bedroom.
Als ik de tekening goed lees, geen overkapping boven de bar?? Of bouw je dat naderhand? In een zonnig land zou ik het wel overkappen.
Wat voor een autp wil je lokaal gebruiken? Mag je naast/voor huis huis parkeren? Vast wel
Keep us posted! Zeer leuk om te volgen
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Leuk! Ik ken de omgeving natuurlijk niet, als er echter wel druk verkeer is of andere geluidbronnen dan zou ik er wel op letten dat je geluidisolatie van je woning afdoende is. Zeker met wat dunnere (lichtere?) muren en licht glas.R.van.M schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:43:
[...]
Klopt, het is zeker spannend ook omdat het bouw op afstand is. Deels zal je ook moeten accepteren dat niet alles gaat worden zoals je het voor ogen hebt. Belangrijkste is dat het structureel in orde is.Loft schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:45:
[...]
Gaaf project.
Altijd leuk om het buitenland te bouwen met de lokale "cowboys". Ook al is het een renomeerde aannemer, het blijft soms behelpen, soms ronduit fantastisch.
Op de 2e verdieping is de master bedroom groot en de slaapkamer ernaast wel erg klein. Die muur ertussen een halve meter / meter opschuiven zou het al veel betekenen voor de kleine kamer en je mist niet veel in de master bedroom.
Als ik de tekening goed lees, geen overkapping boven de bar?? Of bouw je dat naderhand? In een zonnig land zou ik het wel overkappen.
Wat voor een autp wil je lokaal gebruiken? Mag je naast/voor huis huis parkeren? Vast welEEn grote SUV past er lastig in
![]()
Keep us posted! Zeer leuk om te volgen
Qua slaapkamer, dit is een aanpassing die ik heb laten doen zo. We zijn met zn 2en en de extra kamers zijn alleen voor gasten. Het is nu getekend als slaapkamer maar waarschijnlijk zal die kamer voor wat anders gebruikt gaan worden. Ik heb de voorkeur om een grote master bedroom te hebben. Mocht het ooit nodig zijn is het altijd relatief makkelijk om een muurtje te verschuiven.
De bar heeft inderdaad overkapping, al is dat inderdaad nog niet helemaal uitgewerkt op de tekening. Je ziet rechts onderin een stippellijn met "PROYECCION DE SOLISOMBRA". Tot daar zal de zonwering zijn. We moeten nog bekijken wat qua kosten en mogelijkheden het beste is.
Qua parkeren zijn er daar niet echt regels. Wat je ziet is dat de bewoner naast de strandweg overal grote stenen geplaatst hebben om te voorkomen dat iedereen daar zn auto neerzet. Ik zal zelf voor een compact SUV gaan die 1.8m x 4.7m is die er dus net inpast
Het is een zeer rustige zone. De enige geluidsbronnen zijn de golven van de zeeArnaudYK schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:05:
[...]
Leuk! Ik ken de omgeving natuurlijk niet, als er echter wel druk verkeer is of andere geluidbronnen dan zou ik er wel op letten dat je geluidisolatie van je woning afdoende is. Zeker met wat dunnere (lichtere?) muren en licht glas.
Verder geen bar of restaurant en de doorgaande weg heeft voldoende afstand zodat je t niet hoort.
Die schaduwlijn had ik gezien... Vandaar ook de opmerking dat de bar nu in de zon staat. Met een overkapping komt dat vast goedR.van.M schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:06:
[...]
Klopt, het is zeker spannend ook omdat het bouw op afstand is. Deels zal je ook moeten accepteren dat niet alles gaat worden zoals je het voor ogen hebt. Belangrijkste is dat het structureel in orde is.
Qua slaapkamer, dit is een aanpassing die ik heb laten doen zo. We zijn met zn 2en en de extra kamers zijn alleen voor gasten. Het is nu getekend als slaapkamer maar waarschijnlijk zal die kamer voor wat anders gebruikt gaan worden. Ik heb de voorkeur om een grote master bedroom te hebben. Mocht het ooit nodig zijn is het altijd relatief makkelijk om een muurtje te verschuiven.
De bar heeft inderdaad overkapping, al is dat inderdaad nog niet helemaal uitgewerkt op de tekening. Je ziet rechts onderin een stippellijn met "PROYECCION DE SOLISOMBRA". Tot daar zal de zonwering zijn. We moeten nog bekijken wat qua kosten en mogelijkheden het beste is.
Qua parkeren zijn er daar niet echt regels. Wat je ziet is dat de bewoner naast de strandweg overal grote stenen geplaatst hebben om te voorkomen dat iedereen daar zn auto neerzet. Ik zal zelf voor een compact SUV gaan die 1.8m x 4.7m is die er dus net inpast
Succes! Wanner de start bouw gepland? Of belangrijker, wanneer wil je klaar zijn met de bouw?
[ Voor 3% gewijzigd door Loft op 30-09-2024 11:16 ]
If I agreed with you, we'd both be wrong.
De projectmanager heeft de inschatting gemaakt dat de bouw 8-10 maanden zal duren. Zelf heb ik geen heel strakke planning qua dat betreft. Het doel is om in 2027 te verhuizen dus ruim tijd. Het is eerder dat ik niet wil dat het te lang leeg staat.Loft schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:15:
[...]
Die schaduwlijn had ik gezien... Vandaar ook de opmerking dat de bar nu in de zon staat. Met een overkapping komt dat vast goed![]()
Succes! Wanner de start bouw gepland? Of belangrijker, wanneer wil je klaar zijn met de bouw?
Welke (catalogus)bouwers zijn aanraders als je voor kunststof kozijnen wilt gaan? Ik heb begrepen dat hout vaak de standaard is en dat er tamelijk veel extra kosten worden gerekend.
Selekthuis is niet echt meer een catalogusbouwer, maar die heeft standaard de kozijnen in kunststof.Intelcore schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:39:
Welke (catalogus)bouwers zijn aanraders als je voor kunststof kozijnen wilt gaan? Ik heb begrepen dat hout vaak de standaard is en dat er tamelijk veel extra kosten worden gerekend.
Selecthuis geeft het in de eerste zin op haar website al weg "Eigenlijk is standaard bouwen vaak bouwen met een catalogusbouwer". Vervolgens is hun hele marketing er op gericht om vooral te benadrukken dat ze anders zijn, dan die anderen. Kijk even naar een overzicht van hun huizen en je ziet dat er enkele basismodellen zijn, waarop ze vervolgens wat aanpassen.DeBaroN schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:46:
Selekthuis is niet echt meer een catalogusbouwer.....
En daar is verder niets mis mee, catalogusbouwers weten heel goed welke vormen bij een grote groep in de smaak valt.
Plissé gordijnen zijn geen optie neem ik aan? Je kiest immers zeer waarschijnlijk bewust voor jaloezieën.Conrado schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:47:
We hebben aluminum kozijnen van Reynaers. Dat geeft een mooi filigraan beeld, maar dat heeft ook een nadeel. De kozijnen zijn zo dun om een (klap)raam dat er geen jaloezieën boven passen. Nu zijn er jaloezieën die je aan het (klap)raam zelf monteert met speciale haakjes. Echter die blijken ook niet te passen.
Nu heb ik de indruk dat de mogelijke oplossingen per merk nogal schelen. De stoffeerder had een Duits stalenboek. Wie weet hier een oplossing op?
Als het primair gaat om zonwering en/of beperken inkijk is het een prima optie imho. Als je dan ook nog kiest voor top-down/bottom-up kun je ook nog flexibel kiezen welk deel je wilt afschermen.
Maar inderdaad hadden wij achteraf wellicht ook nog wat andere keuzes gemaak m.b.t. de "dag" als het gaat om raambekleding, daar zou een architect best even wat vragen over mogen stellen.
Ach, wie mooi wil zijnBatilan schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:05:
Maar inderdaad hadden wij achteraf wellicht ook nog wat andere keuzes gemaak m.b.t. de "dag" als het gaat om raambekleding, daar zou een architect best even wat vragen over mogen stellen.
Het gaat idd enkel om inkijk, niet zozeer voor zonwering. Wat experts gesproken en er zijn oplossingen die op het kozijn of raam geplakt kunnen worden. Komt goed!
Wij zijn aan het afronden met de aannemer qua overeenkomst. De aannemer gebruikt hierbij de Woningborg modelovereenkomst in combinatie met de Woningborg Algemene Voorwaarden.
Op een punt met betrekking tot de energiekosten tijdens de bouw, wijkt de overeenkomst af van de algemene voorwaarden.
In de overeenkomst wordt gesteld dat wij (opdrachtgever/verkrijger) verantwoordelijk zijn voor de energiekosten tijdens de bouw.
In de algemene voorwaarden van Woningborg, wordt gesteld dat de aannemer deze kosten voor rekening neemt.
Ik heb geprobeerd te bellen met Woningborg om hun standpunt hierin te vragen. Maar na meerdere pogingen en lange wachttijden is het nog niet gelukt iemand te spreken hierover.
De aannemer verwacht dat de kosten zo'n €3.000,- en stelt dat deze voor onze rekening zijn bovenop de aanneemsom.
Hoe ging dit bij jullie? Of weet iemand of een aannemer van het modelcontract en de voorwaarden van Woningborg mag afwijken?
Op een punt met betrekking tot de energiekosten tijdens de bouw, wijkt de overeenkomst af van de algemene voorwaarden.
In de overeenkomst wordt gesteld dat wij (opdrachtgever/verkrijger) verantwoordelijk zijn voor de energiekosten tijdens de bouw.
In de algemene voorwaarden van Woningborg, wordt gesteld dat de aannemer deze kosten voor rekening neemt.
Ik heb geprobeerd te bellen met Woningborg om hun standpunt hierin te vragen. Maar na meerdere pogingen en lange wachttijden is het nog niet gelukt iemand te spreken hierover.
De aannemer verwacht dat de kosten zo'n €3.000,- en stelt dat deze voor onze rekening zijn bovenop de aanneemsom.
Hoe ging dit bij jullie? Of weet iemand of een aannemer van het modelcontract en de voorwaarden van Woningborg mag afwijken?
Ik weet niet beter dan dat de opdrachtgever de elektriciteit en waterverbruik tijdens de bouw betaalt. Het is ook de bedoeling dat jij dat aanvraagt en ook het water- en energiecontract regelt.
Je gaat een overeenkomst met de aannemer aan, niet met Woningborg, toch? Het enige dat dan telt is je aanneemovereenkomst en de bijbehorende AV. Wat jij daarbij eist is dat Woningborg geregeld is en dat zij een certificaat afgeven. Ik neem aan dat je dat ook voor de hypotheek nodig hebt?
Je gaat een overeenkomst met de aannemer aan, niet met Woningborg, toch? Het enige dat dan telt is je aanneemovereenkomst en de bijbehorende AV. Wat jij daarbij eist is dat Woningborg geregeld is en dat zij een certificaat afgeven. Ik neem aan dat je dat ook voor de hypotheek nodig hebt?
[ Voor 6% gewijzigd door Conrado op 30-09-2024 16:37 ]
Bij ons niet via woningborg, maar in de offerte stond dat stroom en water gratis door ons ter beschikking zou worden gesteld. Dat hebben we gedaan, maar dan gewoon met een verlengsnoertje vanuit onze bestaande woning met buitenstopcontact (daardoor hoefden we geen bouwstroom aan te vragen en water was er al).Mr. Inspire schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:28:
Die stroom was echt alleen maar om gereedschap te laden, voor de zaagtafel, koffiemachine en keet en dergelijke. Dat heeft me misschien wat tientjes aan stroom gekost.
Een keer (spackspuiter) waren er twee kabels uit twee groepen nodig. Voor andere zaken waar krachtstroom voor nodig was gebruikten ze een aggregaat, dat was standaard bij die spullen. Dus ik ben benieuwd waar die 3k vandaan komt. Is dat incl aanvraag bouwstroom?
Ik ging er ook van uit dat wij die kosten zouden dragen. Alleen door het verschil in de overeenkomst en de door de aannemer verstrekte (model) AV begon ik te twijfelen of dit misschien een eis zou zijn vanuit Woningborg met betrekking tot het certificaat dat we via de aannemer gaan verkrijgen. Inderdaad t.b.v. de hypotheek.Conrado schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:37:
Ik weet niet beter dan dat de opdrachtgever de elektriciteit en waterverbruik tijdens de bouw betaalt. Het is ook de bedoeling dat jij dat aanvraagt en ook het water- en energiecontract regelt.
Ik vermoed dat die kosten dan inderdaad inclusief de kosten voor aanvragen bouwstroom zijn, als het zo'n hoog bedrag is. Zal ik morgen navragen tijdens een bel-afspraak.ArnaudYK schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:38:
[...]
Bij ons niet via woningborg, maar in de offerte stond dat stroom en water gratis door ons ter beschikking zou worden gesteld. Dat hebben we gedaan, maar dan gewoon met een verlengsnoertje vanuit onze bestaande woning met buitenstopcontact (daardoor hoefden we geen bouwstroom aan te vragen en water was er al).
Die stroom was echt alleen maar om gereedschap te laden, voor de zaagtafel, koffiemachine en keet en dergelijke. Dat heeft me misschien wat tientjes aan stroom gekost.
Een keer (spackspuiter) waren er twee kabels uit twee groepen nodig. Voor andere zaken waar krachtstroom voor nodig was gebruikten ze een aggregaat, dat was standaard bij die spullen. Dus ik ben benieuwd waar die 3k vandaan komt. Is dat incl aanvraag bouwstroom?
Uberhaupt een bouwaansluiting kunnen krijgen is al een lastige bij ons.
De gemeente heeft onder onze straat, bouw weg nu nog, nog helemaal niks gelegd want "daar zou voorlopig toch niks komen".
Nou wij zijn al begonnen
En we hebben juist van de gemeente gekocht dus ze zouden toch wel een beetje moeten kunnen weten wanneer er wat kan beginnen.
Geen idee wanneer dat van ons komt, in het meest ongunstige geval moet er een generator komen.
De gemeente heeft onder onze straat, bouw weg nu nog, nog helemaal niks gelegd want "daar zou voorlopig toch niks komen".
Nou wij zijn al begonnen
En we hebben juist van de gemeente gekocht dus ze zouden toch wel een beetje moeten kunnen weten wanneer er wat kan beginnen.
Geen idee wanneer dat van ons komt, in het meest ongunstige geval moet er een generator komen.
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Mr. Inspire schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:28:
Wij zijn aan het afronden met de aannemer qua overeenkomst. De aannemer gebruikt hierbij de Woningborg modelovereenkomst in combinatie met de Woningborg Algemene Voorwaarden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Members only:
Inloggen
Intelcore schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:39:
Members only:
Inloggen
[ Voor 28% gewijzigd door Frantic op 30-09-2024 17:49 ]
Members only:
Inloggen
Kan bij veel catalogus bouwers bij ghb betaal je een meerprijs, onder aan de streep maakt het niet veel uit. Houten kozijnen worden in grondverf geleverd schilderen kost ook geld.Intelcore schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:39:
Wij zijn uiteindelijk voor hout gegaan, een koppel wat naast ons stond in de showroom wilde nooit meer kunststof want moeilijk te repareren en het verkleurde na verloop van tijd. Ze vertelden dat je het eigenlijk om de zoveel jaar moet waxen.
De kunststof kozijnen zagen er ook mooi ooit, kunsstof met een nerflaagje. Bijna niet te onderscheiden van hout.
Wij zijn i.i.g. een keer van keuze veranderd.
Dikke tip, ga ook naar een licht specialist om een goed licht plan te laten maken. Dit hebben wij achteraf gedaan, en we hadden met veel minder lichtpunten af gekund bijvoorbeeld. En ze kunnen ook 'speciale' inbouw verlichting adviseren die je al in de bouw moet meenemen.Frantic schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:53:
***members only***
Vast ook grotendeels zelf uit te zoeken, maar mochten we ooit weer gaan bouwen dan gaan we ook een lichtplan vooraf laten maken.
(Wij hebben ook een binnenhuis architect gebruikt, en de aannemer heeft mee gedacht en de keuken ontwerpster. Maar allen wisten toch minder dan de licht specialist
Welke licht specialist was dat,?kepler schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:04:
[...]
Dikke tip, ga ook naar een licht specialist om een goed licht plan te laten maken. Dit hebben wij achteraf gedaan, en we hadden met veel minder lichtpunten af gekund bijvoorbeeld. En ze kunnen ook 'speciale' inbouw verlichting adviseren die je al in de bouw moet meenemen.
Vast ook grotendeels zelf uit te zoeken, maar mochten we ooit weer gaan bouwen dan gaan we ook een lichtplan vooraf laten maken.
(Wij hebben ook een binnenhuis architect gebruikt, en de aannemer heeft mee gedacht en de keuken ontwerpster. Maar allen wisten toch minder dan de licht specialist)
https://bava.nl/
Meer info over een lichtplan:
https://bava.nl/diensten/lichtplan/
[ Voor 16% gewijzigd door kepler op 30-09-2024 19:12 ]
Dat doet onze interieurstylist voor ons. Is idd fijn.kepler schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:04:
[...]
Dikke tip, ga ook naar een licht specialist om een goed licht plan te laten maken. Dit hebben wij achteraf gedaan, en we hadden met veel minder lichtpunten af gekund bijvoorbeeld. En ze kunnen ook 'speciale' inbouw verlichting adviseren die je al in de bouw moet meenemen.
(Wij hebben ook een binnenhuis architect gebruikt, en de aannemer heeft mee gedacht en de keuken ontwerpster. Maar allen wisten toch minder dan de licht specialist)
Heeft iemand nog tips om een beetje een gevoel te krijgen bij de offerte van de elektricien? Bij ons is de offerte t.o.v. de initiële calculatie flink gestegen. Zit o.a. in de integratie van een KNX systeem en aanpassingen van het lichtplan maar ik blijf het wel lastig vinden om er toch een beetje een gevoel bij te krijgen....
Let wel, ik begrijp dat meerdere offertes opvragen natuurlijk het meest transparante is maar we zijn eigenlijk niet voornemens om dat traject te doorlopen. Anderzijds wil ik de elektricien natuurlijk wel een beetje uitdagen om met een marktconforme offerte te komen.
Let wel, ik begrijp dat meerdere offertes opvragen natuurlijk het meest transparante is maar we zijn eigenlijk niet voornemens om dat traject te doorlopen. Anderzijds wil ik de elektricien natuurlijk wel een beetje uitdagen om met een marktconforme offerte te komen.
Ik zou toch eens langs gaan bij een licht architect (zo heten ze blijkbaar), zoals ik al zei hadden we ook een interieur stylist maar die miste toch echt het technische aspect van een licht plan (de inrichting is topFrantic schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:20:
[...]
Dat doet onze interieurstylist voor ons. Is idd fijn.
Als je maar tevreden bent, dat is het belangrijkste
SelektHuis heeft standaard kunststof maar hardhout kan ook, zonder meerprijs.Intelcore schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:39:
Het is bij ons zo afgelegen dat er simpelweg geen bouwstroom komt, er moet een nieuw transformatorhuisje geplaatst worden en een nieuwe nutsgeul. Tegen de tijd dat dit eindelijk rond is zijn wel al bijna klaar met bouwennils7 schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:56:
Uberhaupt een bouwaansluiting kunnen krijgen is al een lastige bij ons.
Overbuurman heeft dus idd een dieselgenerator in zijn tuin gezet.Geen idee wanneer dat van ons komt, in het meest ongunstige geval moet er een generator komen.
'Gelukkig' mogen wij een elektrische kraan inzetten vanwege stikstofregels.
Tijd voor een nieuwe sig..
KNX is voor veel elektriciens een lastig verhaal; systeemintegratie en -configureren is geen dagelijkse kost voor ze. Vaak huren ze een KNX-specialist in, of laten het helemaal over aan een systeemleverancier als Gira, die natuurlijk hun eigen spullen erin stoppen. In beide gevallen komt daar nog een opslag overheen en heb je een aardige kostenpost.Delium86 schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:29:
Heeft iemand nog tips om een beetje een gevoel te krijgen bij de offerte van de elektricien? Bij ons is de offerte t.o.v. de initiële calculatie flink gestegen. Zit o.a. in de integratie van een KNX systeem en aanpassingen van het lichtplan maar ik blijf het wel lastig vinden om er toch een beetje een gevoel bij te krijgen....
Maar wij zijn hier toch allemaal Tweakers? Ik bouw met een groot KNX-systeem (> 60 nodes), DALI voor verlichting, SMI voor de jaloezieën, JAbus voor alarm, CAN voor ventilatie en nog wat busjes. En het werkt ondertussen allemaal.
Kortom, je kunt ook een berg lege pijpen laten leggen en het zelf doen. Voordeel is dat je dan je spullen in D kunt kopen, en dat scheelt een berg. Meer info in het KNX-draadje.
Niet alle tweakers hebben dezelfde interesses en/of skillsetsConrado schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:33:
[...]
KNX is voor veel elektriciens een lastig verhaal; systeemintegratie en -configureren is geen dagelijkse kost voor ze. Vaak huren ze een KNX-specialist in, of laten het helemaal over aan een systeemleverancier als Gira, die natuurlijk hun eigen spullen erin stoppen. In beide gevallen komt daar nog een opslag overheen en heb je een aardige kostenpost.
Maar wij zijn hier toch allemaal Tweakers? Ik bouw met een groot KNX-systeem (> 60 nodes), DALI voor verlichting, SMI voor de jaloezieën, JAbus voor alarm, CAN voor ventilatie en nog wat busjes. En het werkt ondertussen allemaal.
Kortom, je kunt ook een berg lege pijpen laten leggen en het zelf doen. Voordeel is dat je dan je spullen in D kunt kopen, en dat scheelt een berg. Meer info in het KNX-draadje.
Ik vind computers en innovatie leuk om te volgen, maar een installatie bouwen met KNX, Dali etc gaat boven mijn pet.
Ik probeer nu de basis in Loxone aan de gang te hebben om rustig dit uit te bereiden. Maar dat is al lastig genoeg 😉
Ik probeer nu de basis in Loxone aan de gang te hebben om rustig dit uit te bereiden. Maar dat is al lastig genoeg 😉
Dat is ook mijn ervaring.kepler schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:04:
[Wij hebben ook een binnenhuis architect gebruikt, en de aannemer heeft mee gedacht en de keuken ontwerpster. Maar allen wisten toch minder dan de licht specialist
Members only:
Inloggen
Deleon78 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:30:
Niet alle tweakers hebben dezelfde interesses en/of skillsets
Daar heb ik alle begrip voor. Ik werk mijn hele leven al met industriële netwerken, dan lijkt alles vanzelfsprekendRob-T6 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:33:
Ik vind computers en innovatie leuk om te volgen, maar een installatie bouwen met KNX, Dali etc gaat boven mijn pet.
Echter als je aan KNX denkt, is die kennis een must tenzij je een post 'configuratie' per jaar wilt reserveren, want je bent dan afhankelijk van derden voor elke aanpassing.
[ Voor 14% gewijzigd door Conrado op 30-09-2024 23:11 ]
En zo zie je dat een lichtarchitect weer geen verstand van inrichting heeft. Als je hier even een uurtje tv wil kijken ga je een aardig stijve nek krijgen...Conrado schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:58:
[...]
Dat is ook mijn ervaring.
***members only***
Waar zie jij een tv dan?DappereDodo schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 05:22:
[...]
En zo zie je dat een lichtarchitect weer geen verstand van inrichting heeft. Als je hier even een uurtje tv wil kijken ga je een aardig stijve nek krijgen...
Even voor mijn beeld, een post configuratie reserveren per jaar?Conrado schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:10:
[...]
[...]
Daar heb ik alle begrip voor. Ik werk mijn hele leven al met industriële netwerken, dan lijkt alles vanzelfsprekend
Echter als je aan KNX denkt, is die kennis een must tenzij je een post 'configuratie' per jaar wilt reserveren, want je bent dan afhankelijk van derden voor elke aanpassing.
In mijn vorige huis heb ik uiteindelijk na een jaar alleen wat kleine aanpassingen gedaan in verlichting ed., maar verder niet.
Sleutel je maandelijks aan de set-up dan?
Het meest lastige ervaar ik bij het starten met alles, ik weet niet wat ik niet weet, en wat het beste is om het te leren.
Ik he al gekeken naar een cursus o.i.d. maar iets vinden wat te combineren is met werk en gezin en huisbouwen is niet te vinden. Dus als je tips hebt voor een cursus in eigen tempo, graag
En ik knutsel lekker weg zo hoor, eerst verlichting en dan verder automatiseren.
de extra kosten welke ik hiermee kwijt ben streep ik weg tegen de arbeid voor het neerzetten van bijvoorbeeld de garage of de veranda, wat ik zelf doe
Het houd je ook van de straat, en ik krijg er ook de ruimte voor van mijn vrouw.
Vraagje . Wij hebben een aannemer gevonden die voor ons de bouwstroom kast en waterput wilt plaatsen zodat wij een schouwing kunnen laten uitvoeren . Nu willen zij een houten waterput plaatsen die afsluitbaar is maar niet op slot kan. Zij zeggen dat hun ervaring is dat dit niet wordt afgekeurd . Heeft iemand anders die ervaring ook?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Herkenbaar, daarom hebben we voor de feitelijke totstandkoming van het systeem ook zelf een andere partij ingeschakeld. Elektricien is 'alleen' verantwoordelijk voor de aanleg van de leidingen, bekabeling etc (op basis van opgaaf vanuit de andere partij).Conrado schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:33:
[...]
KNX is voor veel elektriciens een lastig verhaal; systeemintegratie en -configureren is geen dagelijkse kost voor ze. Vaak huren ze een KNX-specialist in, of laten het helemaal over aan een systeemleverancier als Gira, die natuurlijk hun eigen spullen erin stoppen. In beide gevallen komt daar nog een opslag overheen en heb je een aardige kostenpost.
Ik heb wel even overwogen om een aanzienlijk deel zelf uit te voeren, maar verwacht dat ik daar qua tijd niet voldoende ruimte voor heb. De beschikbare uren kan ik helaas maar één keer besteden
Voor een paar centen zou ik er een action hangslotje opzetten. Dan ben je van t gezever af. Niemand stelt hoe goed afsluitbaar het moet zijn.backupdevice schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:59:
Vraagje . Wij hebben een aannemer gevonden die voor ons de bouwstroom kast en waterput wilt plaatsen zodat wij een schouwing kunnen laten uitvoeren . Nu willen zij een houten waterput plaatsen die afsluitbaar is maar niet op slot kan. Zij zeggen dat hun ervaring is dat dit niet wordt afgekeurd . Heeft iemand anders die ervaring ook?
It's time to play the music, it's time to light the lights
Nee, natuurlijk nietRob-T6 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:13:
[...]
Sleutel je maandelijks aan de set-up dan?
...
Ik he al gekeken naar een cursus o.i.d. maar iets vinden wat te combineren is met werk en gezin en huisbouwen is niet te vinden. Dus als je tips hebt voor een cursus in eigen tempo, graag
Echter, ik wil dat zo veel mogelijk automatisch verloopt, zodat we er geen omkijken naar hebben. De juiste verlichting aan op het juiste moment etcetera. Dat vraagt om fijnafstemming en dat is lastig als je van een derde afhankelijk bent.
Ik kan je de KNX-cursus van Matthias Kleine aanraden. Een kleine 200 video's, ruim 24 uur in totaal, en mooi overzichtelijk verdeeld voor € 200. Echter, wel Duitstalig.Ik he al gekeken naar een cursus o.i.d. maar iets vinden wat te combineren is met werk en gezin en huisbouwen is niet te vinden. Dus als je tips hebt voor een cursus in eigen tempo, graag
Ja, hier was de waterput ook niet afgesloten. Trouwens de elektriciteitskast aan beide zijden ook niet. Geen opmerking over gehad.backupdevice schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:59:
Nu willen zij een houten waterput plaatsen die afsluitbaar is maar niet op slot kan. Zij zeggen dat hun ervaring is dat dit niet wordt afgekeurd . Heeft iemand anders die ervaring ook?
De waterput had ik wel een simpel slot op, om te voorkomen dat kinderen er mee spelen.
Geweldig, wij hebben de rafstores ook met KNX verbonden, meerdere programma standen
- ochtend stand (alle ramen waar je naar binnen zou kunnen kijken gaan max 4% open (dus genoeg om de zon te zien, maar te weinig om naar binnen te kijken)
- Alleen schuifpui open (spreekt voor zich)
- TV-stand (alleen de rafstores in de woonkamer sluiten zich tot ongeveer 90% (dus geen strepen op je beeld)
- Nachstand (alles dicht)
- Alarm stand (alles open, en de lampen voor de ramen knipperen)
offtopic:
Oeps, zie nu pas dat het een raam is. Dacht rechtsboven een tv te zien
Oeps, zie nu pas dat het een raam is. Dacht rechtsboven een tv te zien

Ik denk dat dit ook een beetje afhangt met wie je te maken hebt. Ik weet nog dat ze bij ons al lagen te zeuren dat de put niet 100% waterpas stond...backupdevice schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:59:
Maar ik denk dat de aannemer de nutsbedrijven in hun regio wel kent.
Even voor de zuiverheid in het KNX-draadje gereageerd.gumtree schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:21:
Geweldig, wij hebben de rafstores ook met KNX verbonden, meerdere programma standen
Bedankt, helaas is mijn duits niet zo goed... ga er evengoed wel even naar kijkenConrado schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:20:
[...]
Ik kan je de KNX-cursus van Matthias Kleine aanraden. Een kleine 200 video's, ruim 24 uur in totaal, en mooi overzichtelijk verdeeld voor € 200. Echter, wel Duitstalig.
Voor onze woning gaan we delen van de gevel bekleden en we willen graag echt hout gebruiken. We zouden echter het onderhoudsinterval zo lang mogelijk willen houden.
De gevelbekleding zal worden toegepast op de boeiboorden bij de overkapping, de garagedeur en de voordeur. Daarnaast zullen we de ramen op de bovenverdieping tot onder de nok van het dak ermee bekleden. Dit is geen gemakkelijke plek voor onderhoud.
We hebben houten kozijnen die ook onderhoud vereisen, dus het zou ideaal zijn als het onderhoudsinterval van de gevelbekleding gelijk kan lopen met dat van de kozijnen.
Ons oog is gevallen op Iroko, Thermo Ayous of Thermo Fraké. We willen graag een iets donkerdere houtsoort.
Is het verstandig om voor een lichtere houtsoort te kiezen en deze te kleuren? Biedt dit betere UV-bescherming tegen verkleuring?
Zijn er mensen met ervaring met stabiele houtsoorten, oliën of beitsen?
De gevelbekleding zal worden toegepast op de boeiboorden bij de overkapping, de garagedeur en de voordeur. Daarnaast zullen we de ramen op de bovenverdieping tot onder de nok van het dak ermee bekleden. Dit is geen gemakkelijke plek voor onderhoud.
We hebben houten kozijnen die ook onderhoud vereisen, dus het zou ideaal zijn als het onderhoudsinterval van de gevelbekleding gelijk kan lopen met dat van de kozijnen.
Ons oog is gevallen op Iroko, Thermo Ayous of Thermo Fraké. We willen graag een iets donkerdere houtsoort.
Is het verstandig om voor een lichtere houtsoort te kiezen en deze te kleuren? Biedt dit betere UV-bescherming tegen verkleuring?
Ik zou dan inderdaad voor thermisch gemodificeerd hout gaan. Als je het hout gaat behandelen met een kleur is het afhankelijk van wat voor materiaal of het UV-bescherming biedt.jan011 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:27:
Voor onze woning gaan we delen van de gevel bekleden en we willen graag echt hout gebruiken. We zouden echter het onderhoudsinterval zo lang mogelijk willen houden.
Wel is mijn ervaring dat je hout beter kunt beitsen dan oliën. En dan moet je over het algemeen wel een beits met kleur hebben om vergrijzing tegen te gaan. Dan maakt de kleur van het hout niet meer zoveel uit maar wel de structuur van het hout.
Bij onze woning zijn we dit ook van plan. De architect adviseerde om geïmpregneerd hout te gebruiken met een vergrijzer. Dat gaat kleurverschillen tegen die op den duur ontstaan, vooral het verschil tussen delen die meer te voorduren hebben van regen/zon. Ook een van de potentiële aannemers onderschreef dat.jan011 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:27:
...
Dit zou dan onderhoudsvrij moeten zijn. Ergens in de levensduur van het huis zal het vervangen moet worden, het is me ontschoten binnen hoeveel tijd dat is...
We zitten nog in de ontwerpfase, over het soort hout kan ik je geen helaas nog geen tips geven.
Wij hebben thermisch gemodificeerd voorvergrijsd hout (behalve bij de ingang daar is het bruin gemaakt) op de gevel en het schuine dak (zie ook foto's een paar pagina's terug). Het thermisch modificeren zorgt ervoor dat het onderhoudsvrij is. En inderdaad voorvergrijzen zodat het egaal blijft. Het bruine is ook behandeld en als het goed is is dat onderhoudsarm (ligt ook op het noorden). Aangezien alles nog maar net is opgeleverd kan ik niks zeggen over levensduur, maar de fabrikant zegt >25 jaar.tostikop schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:24:
[...]
Bij onze woning zijn we dit ook van plan. De architect adviseerde om geïmpregneerd hout te gebruiken met een vergrijzer. Dat gaat kleurverschillen tegen die op den duur ontstaan, vooral het verschil tussen delen die meer te voorduren hebben van regen/zon. Ook een van de potentiële aannemers onderschreef dat.
Dit zou dan onderhoudsvrij moeten zijn. Ergens in de levensduur van het huis zal het vervangen moet worden, het is me ontschoten binnen hoeveel tijd dat is...
We zitten nog in de ontwerpfase, over het soort hout kan ik je geen helaas nog geen tips geven.
Wij gaan ook voor fraké op de voorgevel, voordeur en dubbele garagedeuren. Die van ons gaat in de olie, maar dat moet wel bijgehouden worden. We gaan zien hoe het uitpakt want ze zijn pas net met de fundering begonnen.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Denk niet de stijl die je zoekt maar wij hebben red cedar vergrijst waardoor het overal hetzelfde is en blijft. Zit er nu 2 jaar op en ziet er nog uit als de 1e dag, los van of het ik de zon staat of niet. Onderhoudsvrij (een verademing met deze hoeveelheid hout) en gaat lang mee.
Hier nog een foto van een hele tijd geleden. Meer foto's van ons huis in dit topic
Hier nog een foto van een hele tijd geleden. Meer foto's van ons huis in dit topic
:strip_exif()/f/image/a4eRoZJifWkOGqPao0BYTanQ.jpg?f=fotoalbum_large)
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Hartelijk dank voor al jullie reacties.
@RoelsRules Wij hebben ook een vrij donkere steen en we waren bang dat licht hout te veel naar voren zou komen. Maar ik vind het reuze meevallen. Ik ga deze optie eens met de baas bespreken.
@RoelsRules Wij hebben ook een vrij donkere steen en we waren bang dat licht hout te veel naar voren zou komen. Maar ik vind het reuze meevallen. Ik ga deze optie eens met de baas bespreken.
jan011 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:45:
Hartelijk dank voor al jullie reacties.
Wij zijn er erg over te spreken. Check ook de eerdere foto's als je dat nog niet had gedaan. En je bent welkom om langs te komen (regio Den Bosch)
Hoe zit het met de brandwerendheid van de gevels met houten beschieting? Ik zie dat de meeste beschietingen wel voldoen aan klasse D.
Maar hoe zit het met het achterhout?
Maar hoe zit het met het achterhout?
Werkelijk geen idee qua brandveiligheid met dat hout 
Veel zit tegen aluminium aan. Of anders tegen steen of staal. Ja het zal goed branden maar voordat de binnenkant aan gaat zal het wel ff duren en sta ik buiten.
Dan is deze plek het spannendste doordat die wand binnen van hout is en er een bbq voor staat. Brandblusser staat in de buurt
(foto uit beginstadium)
Veel zit tegen aluminium aan. Of anders tegen steen of staal. Ja het zal goed branden maar voordat de binnenkant aan gaat zal het wel ff duren en sta ik buiten.
Dan is deze plek het spannendste doordat die wand binnen van hout is en er een bbq voor staat. Brandblusser staat in de buurt
:strip_exif()/f/image/EAHFNxeWqoYRgdnOnk0h8Wo7.jpg?f=fotoalbum_large)
Puur uit nieuwsgierigheid. Is het een volledig afgesloten ruimte? Of is het alleen een overkapping?RoelsRules schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:37:
Werkelijk geen idee qua brandveiligheid met dat hout
Dan is deze plek het spannendste doordat die wand binnen van hout is en er een bbq voor staat. Brandblusser staat in de buurt(foto uit beginstadium)
[Afbeelding]
We hebben in huis twee water leidingsystemen; één drinkwater, en één regenwater. De laatste gebruiken we voor de tuin, de toilet en de wasmachine. Ons regenwaterafvoer loopt door een 10.000 liter tank. Als de tank leeg zou zijn, wordt gewoon drinkwater gebruikt via een 'air gap' constructie, want je mag beide leidingen nooit koppelen.
Nu vertelde me iemand dat je op je watermeter een melding moet plakken dat je twee waterleidingsystemen hebt. Een beetje hetzelfde als de PV-sticker voor zonnecellen. Ik kan daar echter niets over terug vinden.
Wie weet hoe dat zit?
Nu vertelde me iemand dat je op je watermeter een melding moet plakken dat je twee waterleidingsystemen hebt. Een beetje hetzelfde als de PV-sticker voor zonnecellen. Ik kan daar echter niets over terug vinden.
Wie weet hoe dat zit?
Het is een serre waarbij aan 1 kant open is maar met glazen schuif panelen/deuren dicht te zetten is. Heb nu even geen goede foto er van.R.van.M schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:40:
[...]
Puur uit nieuwsgierigheid. Is het een volledig afgesloten ruimte? Of is het alleen een overkapping?
Hoezo?
Iets met CO-vergiftiging schat ik.RoelsRules schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:17:
[...]
Het is een serre waarbij aan 1 kant open is maar met glazen schuif panelen/deuren dicht te zetten is. Heb nu even geen goede foto er van.
Hoezo?
Dat is geen probleem met deze afzuigkap. Is er 1 die ook in de professionele wereld wordt gebruikt.
Precies. Ik zag de afzuiging en daarom was ik benieuwd omdat ik ook aan het bedenken ben om een indoor grill te maken. Wat kost zo'n profi afzuiging?RoelsRules schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:42:
[...]
Dat is geen probleem met deze afzuigkap. Is er 1 die ook in de professionele wereld wordt gebruikt.
Heb de offerte er even bij opgezocht en koste 2 jaar geleden +-2kR.van.M schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:59:
[...]
Precies. Ik zag de afzuiging en daarom was ik benieuwd omdat ik ook aan het bedenken ben om een indoor grill te maken. Wat kost zo'n profi afzuiging?
Dat is de bak, dakdoorvoer, pijp op dak, motor(huis) en los materiaal. Installatie zelf gedaan. Bak en motor(huis) duurste onderdelen.
Ik weet het niet, maar ik voeg voor de zekerheid een kenmerk toe, voordat dat gespuis ooit na een verkoop iets wil veranderen en zich dan afvraagt waarom de doorgesneden leiding nog steeds water doorlaat. Wilde eerst de afsluitkranen bij elkaar hebben, maar geeft te veel extra meters aan leidingen.Conrado schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:36:
We hebben in huis twee water leidingsystemen; één drinkwater, en één regenwater. De laatste gebruiken we voor de tuin, de toilet en de wasmachine. Ons regenwaterafvoer loopt door een 10.000 liter tank. Als de tank leeg zou zijn, wordt gewoon drinkwater gebruikt via een 'air gap' constructie, want je mag beide leidingen nooit koppelen.
Wie weet hoe dat zit?
Iemand ook deze interessante reportage van tegenlicht gezien? YouTube: Is dit hoe we in de toekomst huizen gaan bouwen? | VPRO Tegenlicht
Zijn er mensen hier die ook al ervaring hebben met bio based bouwen? Wat voor partijen kunnen hierin ondersteunen? Ik vind het wel een hele interessante ontwikkeling.
Zijn er mensen hier die ook al ervaring hebben met bio based bouwen? Wat voor partijen kunnen hierin ondersteunen? Ik vind het wel een hele interessante ontwikkeling.
Wij hebben een biobased woning laten bouwen (deze zomer opgeleverd). Alleen rond de fundering en het platte dak is de isolatie niet biobased. Maar verder is het inblaastro, inblaashoutvezel of gewone houtvezel isolatie (en houtbouw). In dit forum zijn foto’s van de woning te vinden. Onze architect heeft zich daarin gespecialiseerd (hij is overigens in die reportage van tegenlicht te zien).Jurbatov schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:43:
Iemand ook deze interessante reportage van tegenlicht gezien? YouTube: Is dit hoe we in de toekomst huizen gaan bouwen? | VPRO Tegenlicht
Van belang is een team te krijgen die hier wat mee wil en kan. Dus naast architect ook de aannemer. Wij hadden ook een duurzaamheidsadviseur. Daar begonnen wij zelfs mee, omdat ik die kende van mijn vorige werk voordat hij ZZP werd en zich gespecialiseerd had in passief en ecologisch bouwen. Hij heeft ons ook erg geholpen met eventuele architecten e.d. Uiteindelijk moet je qua ontwerp en ideeen wel een beetje op 1 lijn zitten met je architect.
Mocht je meer info willen kun je me altijd een pb sturen.
Weet iemand hoe het werkt met het uitzetten van het huis op de kavel?
Bij ons is dit recentelijk gedaan, als ik het zo globaal nameet dan hebben ze het te graven vlak zo'n 1m rondom groter gemaakt wat natuurlijk logisch is, er moeten nog genoeg werkzaamheden plaatsvinden.
Echter staan aan één kant de paaltjes op de kavelgrens, maar bij die zijde staat het huis ook op de kavelgrens, wat dus eigenlijk inhoudt dat de woning daar wel strak ingemeten is.
Zou dit gewoon goed gaan? Geen idee namelijk hoe de graving uiteindelijk wordt gedaan, maar zou het zonde vinden als de woning een meter teveel naar links staat, een meter van de kavelgrens vandaan..
Anderzijds wil ik ook niet de aannemer meteen bellen aangezien ik nog een tijdje met ze verder moet.
Bij ons is dit recentelijk gedaan, als ik het zo globaal nameet dan hebben ze het te graven vlak zo'n 1m rondom groter gemaakt wat natuurlijk logisch is, er moeten nog genoeg werkzaamheden plaatsvinden.
Echter staan aan één kant de paaltjes op de kavelgrens, maar bij die zijde staat het huis ook op de kavelgrens, wat dus eigenlijk inhoudt dat de woning daar wel strak ingemeten is.
Zou dit gewoon goed gaan? Geen idee namelijk hoe de graving uiteindelijk wordt gedaan, maar zou het zonde vinden als de woning een meter teveel naar links staat, een meter van de kavelgrens vandaan..
Anderzijds wil ik ook niet de aannemer meteen bellen aangezien ik nog een tijdje met ze verder moet.
Dit kan toch een open vraag zijn? Ik hoop dat je een aannemer hebt die bereid is antwoord te geven op dergelijke vragen. Als je eens wist hoeveel keren wij gevraagd hebben: gaat dit wel goed? (En eigenlijk altijd wel gerustgesteld werden, maar toch…). Als je weet dat je aannemer goed bezig is is dat fijn, maar het is denk ik ook goed dat ie realiseert dat je oplet.FabianGTI schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:51:
Overigens werd bij ons de contouren van de woning met paaltjes en dwarsplanken uitgezet. Eea werd met precisie landmeetspul gedaan. Maar er hoefde nauwelijks gegraven te worden omdat de vloer 30cm boven straatniveau moest (van gemeente).
Ja hoor; eerst wordt het graven uitgezet en dat is logisch groter dan je huis. Dan worden er vaak hoekplanken gezet; Daarop staan de contouren van het huis. Vaak met spijkertjes erbij zodat met een spandraad exact de juiste lijn bepaald kan worden.FabianGTI schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:51:
Het uitmeten kan klassiek, op basis van de kavelhoekpunten of digitaal. Wij hebben digitaal uitgezet.
Members only:
Inloggen
Het is fascinerend hoe ineens je huis vorm krijgt
[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 06-10-2024 18:51 ]
Als je een week later komt kan je de paaltjes niet meer vindenFabianGTI schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:51:
Gelukkig waren ze redelijk snel met uitzetten en de fundering plaatsen want ik kan nu 3 van de 4 paaltjes niet meer vinden.
Merendeel zal wel overheen gereden zijn met graafmaterieel maar heb ook het vermoeden dat zeker 1 paaltje er uit is gehaald.
Want voor dat paaltje moest een straatsteen eruit dus die rijd je ook niet zomaar kapot of weg en toch was die weg

Ik heb na het uitzetten direct een draadeidn van +/- 60 cm in de grond weg geslagen op de plek van het paaltje.
Zodoende was de locatie terug te vinden (behalve bij de schuine geul omdat dit gewoonweg niet meer vlak was.)
Zodoende was de locatie terug te vinden (behalve bij de schuine geul omdat dit gewoonweg niet meer vlak was.)
Ik heb zeker een aannemer die bereid is om antwoorden te geven, ze hebben niet voor niets deze projectleider aan ons huis gekoppeld.ArnaudYK schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:14:
[...]
Dit kan toch een open vraag zijn? Ik hoop dat je een aannemer hebt die bereid is antwoord te geven op dergelijke vragen. Als je eens wist hoeveel keren wij gevraagd hebben: gaat dit wel goed? (En eigenlijk altijd wel gerustgesteld werden, maar toch…). Als je weet dat je aannemer goed bezig is is dat fijn, maar het is denk ik ook goed dat ie realiseert dat je oplet.
Overigens werd bij ons de contouren van de woning met paaltjes en dwarsplanken uitgezet. Eea werd met precisie landmeetspul gedaan. Maar er hoefde nauwelijks gegraven te worden omdat de vloer 30cm boven straatniveau moest (van gemeente).
Dat ze zich realiseren dat we goed opletten zijn ze inmiddels ook wel achter.
Begin volgende week maar even kijken in de bouwput, en anders alsnog maar even bellen met de aannemer.
Ik geloof dat ze zo'n 100cm diep gaan bij ons, in dezelfde week dat het graafwerk wordt gedaan, worden ook de 26 boorpalen aangebracht.
Dan heb je geluk gehad, wij hebben ook gevraagd of het goed ging komen. Aangegeven dat er fouten werden gemaakt, maar niet willen luisteren..ArnaudYK schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:14:
[...]
Dit kan toch een open vraag zijn? Ik hoop dat je een aannemer hebt die bereid is antwoord te geven op dergelijke vragen. Als je eens wist hoeveel keren wij gevraagd hebben: gaat dit wel goed? (En eigenlijk altijd wel gerustgesteld werden, maar toch…). Als je weet dat je aannemer goed bezig is is dat fijn, maar het is denk ik ook goed dat ie realiseert dat je oplet.
Bij ons zou de aannemer ook een bouwraam plaatsen, dat heeft hij niet gedaan. En wat blijkt ons huis met kelder ligt lager dan de omringende huizen. Hij heeft een badkuip gecreëerd, en daar bovenop geen rekening gehouden met hoogste grondwaterstand, en de kelderramen niet waterdicht uitgevoerd. Dus 2e rechtszaak op komst.
OMG wat een ellende. Hou je de kelder een beetje droog?Tijgerhaai schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:10:
En wat blijkt ons huis met kelder ligt lager dan de omringende huizen. Hij heeft een badkuip gecreëerd, en daar bovenop geen rekening gehouden met hoogste grondwaterstand, en de kelderramen niet waterdicht uitgevoerd.
Inmiddels wel, nadat ik zelf beheersmaatregelen heb genomen om het grondwater rondom de koekoeken laag te houden. In 2022 is de kelder (bijna 100m2) overstroomd, water is ook onder de dekvloer gekomen, dus 3 maanden lang hebben een soort stofzuigers de boel moeten drogen. Gelukkig dekte de verzekering de schade. Maar volgens de aannemer lag het aan het uitzonderlijk weer.Conrado schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:52:
[...]
OMG wat een ellende. Hou je de kelder een beetje droog?
Wat dat betreft een geluk dat het in 2022 overstroomde, want als het dit jaar gebeurd was, dan was mijn woning onbewoonbaar geworden omdat de warmtepomp in de kelder staat.
Ik zal later nog wel kort verslagje maken zodat mede tweakers ervan kunnen leren.
Members only:
Inloggen
Poeh, dat is een vervelende ervaring.Tijgerhaai schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:47:
[...]
Inmiddels wel, nadat ik zelf beheersmaatregelen heb genomen om het grondwater rondom de koekoeken laag te houden. In 2022 is de kelder (bijna 100m2) overstroomd, water is ook onder de dekvloer gekomen, dus 3 maanden lang hebben een soort stofzuigers de boel moeten drogen. Gelukkig dekte de verzekering de schade. Maar volgens de aannemer lag het aan het uitzonderlijk weer.
Wat dat betreft een geluk dat het in 2022 overstroomde, want als het dit jaar gebeurd was, dan was mijn woning onbewoonbaar geworden omdat de warmtepomp in de kelder staat.
Ik zal later nog wel kort verslagje maken zodat mede tweakers ervan kunnen leren.
Met welk materiaal is de vloer van je kelder geisoleerd
Ben benieuwd naar de beheersmaatregelenTijgerhaai schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:47:
[...]
Inmiddels wel, nadat ik zelf beheersmaatregelen heb genomen om het grondwater rondom de koekoeken laag te houden.
[...]
[ Voor 0% gewijzigd door gertjan! op 10-10-2024 20:55 . Reden: Spellingsfout ]
Iemand idee wat het kost om een woonunit (bestaande uit 3 delen) te verplaatsen met een kraan? Dus van de ene plaats opheisen en dan vervoeren en weer plaatsen op de nieuwe bestemming.
Moeilijk te zeggen om basis van deze informatie. Kan de vrachtwagen er direct naast staan? Doe je zelf de (de)montage van de units? Hoelang hebben de vrachtwagens nodig om de nieuwe bestemming te bereiken?Intelcore schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:51:
Iemand idee wat het kost om een woonunit (bestaande uit 3 delen) te verplaatsen met een kraan? Dus van de ene plaats opheisen en dan vervoeren en weer plaatsen op de nieuwe bestemming.
Waarschijnlijk zijn er 2 bakwagens en een aanhanger nodig, waarvan een bakwagen een kraan heeft.
Het ene bedrijf geeft een vaste prijs, maar een ander bedrijf kan het per uur doen.
Geen kritiek, maar een puntje voor mensen die nog aan het bouwen zijn..Tijgerhaai schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:10:
[...]
Dan heb je geluk gehad, wij hebben ook gevraagd of het goed ging komen. Aangegeven dat er fouten werden gemaakt, maar niet willen luisteren..
Bij ons zou de aannemer ook een bouwraam plaatsen, dat heeft hij niet gedaan. En wat blijkt ons huis met kelder ligt lager dan de omringende huizen. Hij heeft een badkuip gecreëerd, en daar bovenop geen rekening gehouden met hoogste grondwaterstand, en de kelderramen niet waterdicht uitgevoerd. Dus 2e rechtszaak op komst.
tegenwoordig kan je met een simpele waterpaslaser in het donker zomaar 100m waterpas uitzetten. Een peilmaat van de buren (of kruin van de weg) overnemen naar je eigen kavel en controleren wat je aannemer er van heeft gemaakt is dan vrij simpel. (wel opletten dat je niet op bestuurdershoogte zit te schijnen) beetje controle is weinig mis mee, maar zorg ervoor dat het geen wantrouwen wordt, dan wordt je bouw ervaring een vervelende.
2 jaar geleden hebben we een woonunit laten plaatsen in de tuin. De transporteur kon de unit bij de verkoper zo oppikken met een kraan op z'n wagen en bij ons op straat weer neerzetten. Het was niet mogelijk om het perceel op te rijden, alles zakt zo weg, dus we moesten een 100 tons kraan laten komen om de unit 20 a 25 meter de tuin in te takelen, vanaf de straat naar de gewenste plek.Intelcore schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:51:
Transport van de verkoper naar ons was 400,- voor 80km. De 100 tons kraan was ongeveer 1200 euro, dat was schijnbaar hoger dan normaal door extra stempelmateriaal.
De unit is 9 meter lang bij 3,5 meter breed en 3,4 meter hoog. Er zit een flinke stalen slede onder (noem je dat zo?), het ding weegt rond de 6 ton. Aan weerszijden zitten hijsogen aan de slede gelast, daardoor was die erg makkelijk te verplaatsen.
Hopelijk geeft dit je een idee. Ik zou vooral gewoon wat bedrijven vragen om een offerte, of gewoon even bellen. Degenen die ik had gebeld konden een redelijke richtprijs geven aan de telefoon, of snel een offerte sturen.
Die kraan is echt wel een unit hoor. Gaat m'n jongenshart toch even wat sneller van kloppen

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RSYztis9T5YHXTdEuosYlpXT.jpg?f=user_large)
Ik weet van mezelf dat ik liever een vervelende bouwervaring heb, dan de komende 10/20/30 jaar een vervelende woonervaringtwain4me schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:23:
[...]
beetje controle is weinig mis mee, maar zorg ervoor dat het geen wantrouwen wordt, dan wordt je bouw ervaring een vervelende.
Prima als iemand veel geld vraagt voor zijn werk, maar dan moet het ook goed gebeuren. En niet, zoals ik meermaals ervaren heb, dat ik het nog beter zelf kan uitzoeken en doen. En ik ben geen bouwvakker of bouwkundige.
Dus als ik dan hierboven lees over rechtszaken, waar ik dan weer wel veel van weet, omdat het water door de kelderramen naar binnen stroomt… schrijf mij maar in bij team wantrouwen
Ja maar wat kun je eraan doen. Ten eerste weet je er technisch te weinig van en als de aannemer zegt dat t goed is kun je niet veel meer doen dan hem vertrouwen, daar betaal je 'm voor.marcelcee schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:47:
[...]
Ik weet van mezelf dat ik liever een vervelende bouwervaring heb, dan de komende 10/20/30 jaar een vervelende woonervaringOmdat Jan met de korte waterpas even geen zin had tekst en uitleg te geven… nee dankjewel.
Prima als iemand veel geld vraagt voor zijn werk, maar dan moet het ook goed gebeuren. En niet, zoals ik meermaals ervaren heb, dat ik het nog beter zelf kan uitzoeken en doen. En ik ben geen bouwvakker of bouwkundige.
Dus als ik dan hierboven lees over rechtszaken, waar ik dan weer wel veel van weet, omdat het water door de kelderramen naar binnen stroomt… schrijf mij maar in bij team wantrouwen
Eens, maar het geval was dat er al geconstateerd was dat er fouten gemaakt waren. En daarop kwam de reactie dat een beetje controleren ok is, maar niet wantrouwend moest worden. Ik druk dan liever door, wat je wellicht wantrouwend kunt noemen.R.van.M schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 23:09:
[...]
Ja maar wat kun je eraan doen. Ten eerste weet je er technisch te weinig van en als de aannemer zegt dat t goed is kun je niet veel meer doen dan hem vertrouwen, daar betaal je 'm voor.
Dus legt de aannemer mij maar als leek zijnde uit waarom dit kelderraam op peil -/-100 niet gaat lekken als de grondwaterstand peil -/-70 is. Of waar heeft hij een soortgelijke situatie gebouwd en gaan we daar nog eens informeren hoe tevreden de bewoners zijn. Of je roept een eigen bouwbegeleider op als het probleem te lastig of groot is. Dat zal een aannemer vast ook als wantrouwend ervaren.
Je punt blijft echter valide: ik word ook voorgelogen waar ik bij sta. En meer dan ik kan weten.
nee hoor ik heb meerdere malen bouwbegeleiding gedaan (ook nadat het kalf al verdronken was) , aannemers weten ook wel dat ze hun eigen vlees keuren, zolang je respectvol comuniceerd land het doorgaans wel op zijn pootjesmarcelcee schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 23:29:
[ Of je roept een eigen bouwbegeleider op als het probleem te lastig of groot is. Dat zal een aannemer vast ook als wantrouwend ervaren.
Met controleren op kwaliteit, juistheid en veiligheid is niets mis en als iemand daar wel problemen mee heeft had hij geen aannemer moeten worden. mensen die geen verantwoordelijkheid willen nemen en zich dus ook niet kunnen verantwoorden kan je weinig mee en daar moet je ook weinig mee willen. (en zeker geen huis mee bouwen)
Controle betekend niet per definitie wantrouwen, het negatief maken wel. het is vooral de toon die de muziek maakt.
Vanaf vandaag is er een beurs in Utrecht, beurs eigen huis. Het is niet heel groot maar als je aan het oriënteren bent kan het handig zijn om inspiratie op te doen en contact te leggen. DM voor gratis kaarten aangezien wij er ook staan.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Dit had ik ook gedaan met een kruislaser die zichzelf nivelleert, zo kon ik zien dat buren die 10 cm lager hadden moeten liggen hoger lagen. Wij hadden zelf aangegeven dat we zo hoog mogelijk wilden. Maar de ervaring van de aannemer was dat de gemeente het bouwpeil dwingend zou voorschrijven. De gemeente heeft echter een advies gegeven en aannemer heeft zonder overleg de hoogte zelf bepaald.twain4me schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:23:
[...]
Geen kritiek, maar een puntje voor mensen die nog aan het bouwen zijn..
tegenwoordig kan je met een simpele waterpaslaser in het donker zomaar 100m waterpas uitzetten. Een peilmaat van de buren (of kruin van de weg) overnemen naar je eigen kavel en controleren wat je aannemer er van heeft gemaakt is dan vrij simpel. (wel opletten dat je niet op bestuurdershoogte zit te schijnen) beetje controle is weinig mis mee, maar zorg ervoor dat het geen wantrouwen wordt, dan wordt je bouw ervaring een vervelende.
Uiteindelijk is het zo dat er altijd fouten worden gemaakt, en dat is op zich niet zo groot probleem zolang het bespreekbaar is. Ik ben van mening dat je vertrouwen moet verdienen, als je fouten ontdekt en het wordt niet opgepakt, dan ga je snel naar wantrouwen wat niet goed is voor de relatie.
Bij het bouwproces hoort ook geven en nemen, als voorbeeld: Wij hadden een vaste prijs afgesproken via een open begroting. Tijdens de bouw bleek echter dat de aannemer een stalen balk met een kostprijs van ca 1000,- excl btw had gemist in de begroting. Kan gebeuren, maar hoort in principe tot zijn risico. Als hij komt met een vraag of die balk dan 50-50 kan, dan is dat een optie. Maar onze aannemer wilde de volle mep + zijn aannemersprovisie van 10% rekenen, ook dat doet iets met vertrouwen.
Zo heeft hij ook aan de voorkant aangegeven dat bepaalde hulpmiddelen a 2500,- echt noodzakelijk waren, maar dit bleek niet zo. maar hij wilde het niet terug geven als minderwerk.
Open en eerlijke communicatie is van enorme waarde in het bouwproces, in elkaars schoenen staan helpt.
Hier zijn echter wel 2 welwillende partijen voor nodig en verantwoordelijkheid nemen hoort daar ook bij.
Onze aannemer bleek echter een cowboy met makelaarservaring te zijn die bijna alles uitbesteed. Hij heeft een groter belang om een goede relatie met zijn onderaannemers te hebben dat die ene klant. Ipv met de onderaannemer in onderhandeling te gaan heeft hij ervoor gekozen voor de in zijn ogen makkelijke uitweg en de rekening bij zijn klant neer te leggen. Uiteindelijk ontstaat dan een verlies-verlies situatie.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic