Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:26
twain4me schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 00:41:
[...]

nee hoor ik heb meerdere malen bouwbegeleiding gedaan (ook nadat het kalf al verdronken was) , aannemers weten ook wel dat ze hun eigen vlees keuren, zolang je respectvol comuniceerd land het doorgaans wel op zijn pootjes

Met controleren op kwaliteit, juistheid en veiligheid is niets mis en als iemand daar wel problemen mee heeft had hij geen aannemer moeten worden. mensen die geen verantwoordelijkheid willen nemen en zich dus ook niet kunnen verantwoorden kan je weinig mee en daar moet je ook weinig mee willen. (en zeker geen huis mee bouwen)

Controle betekend niet per definitie wantrouwen, het negatief maken wel. het is vooral de toon die de muziek maakt.
Maar dat werkt natuurlijk twee kanten op. Mijn ervaring is dat er doorgaans eerst een ronde blufpoker wordt gespeeld door aannemer/bouwvakker. “Nee het zit echt wel goed, heb nog nooit meegemaakt dat dit een probleem wordt.” Zie ook het voorbeeld hierboven.
Dan blijkt het toch wel een probleem te zijn. En dan wordt het plotseling erg stekelig vanuit de bouwer. Terwijl je als klant alleen maar stelt het probleem niet te accepteren en een oplossing wilt zien.

Als iemand bij mij halfbakken (zicht)werk uitvoert dan mag hij het op eigen kosten opnieuw komen proberen. En daarna is hij af, dan krijgt hij alleen nog de rekening van een andere partij die het moet komen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:43
Tijgerhaai schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:13:
Open en eerlijke communicatie is van enorme waarde in het bouwproces, in elkaars schoenen staan helpt.
Hier zijn echter wel 2 welwillende partijen voor nodig en verantwoordelijkheid nemen hoort daar ook bij.
Helaas, de bouw aanneemwereld heeft zichzelf al lang en breed zo 'bevuilt', dat je redelijke en billijke communicatie onmogelijk is. Je steeds hetzelfde gedrag; òf er is niets aan de hand, òf het is binnen de tolerantie. Aan beide gevallen trek je aan het kortste eind.
Ik heb bij mijn allereerste bouw het ook allemaal meegemaakt. Deels moet je het dan maar laten gebeuren.

Zelf werk ik daarom nu met òf op uurtarief òf zelfstandige partijen die niet door aannemers verpest zijn. Verder heb ik tijdens de keuze van mensen een serie controle vragen om te kijken hoe ze reageren.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 10:58
We zitten nu in de laatste fase van een lang juridisch traject rondom de bouw van ons huis. Het hele verhaal begon toen de aannemer € 23.000 van ons opeiste. Dit bedrag hadden we achtergehouden omdat we, eerlijk gezegd, niet heel tevreden waren met een aantal zaken die ze hadden opgeleverd (meer details hier: link).

Wat begon als een meningsverschil, is inmiddels uitgegroeid tot een juridisch gevecht van maar liefst vier jaar. Vorig jaar stonden we eindelijk voor de rechter, maar hij besloot pas een uitspraak te doen als er eerst een onafhankelijk rapport zou komen. Dat rapport kwam er in mei dit jaar, en het resultaat was niet mals: 90% van onze klachten werd bevestigd, en die overige 10%? Dat waren details waar je bijna om zou moeten lachen.

De onafhankelijke beoordelaar schatte de schade op zo’n € 60.000 – een stuk meer dan de € 23.000 die we hadden ingehouden. En alsof het haast niet voorspelbaar was, belde de aannemer nog geen dag later met de vraag of we misschien tot een schikking konden komen. Tegen finale kwijting uiteraard. Nou ja, te laat vriend! Dat hadden we vier jaar geleden nog kunnen overwegen, maar nu niet meer.

Nu staan we voor een nieuw dilemma. In plaats van die oorspronkelijke €23.000 hebben we volgens het onafhankelijke rapport recht op ruim €37.000 extra. Klinkt als goed nieuws, maar de vraag is of we dat geld ooit gaan zien. De financiële situatie van de aannemer is namelijk behoorlijk troebel. Onze advocaat verwacht zelfs dat het bedrijf het einde van 2024 niet gaat halen. Dus ja, de vraag is nu of het de moeite waard is om verder te gaan met deze juridische strijd en of we die investering in juridische kosten nog kunnen terugverdienen.

Het is een verhaal zonder duidelijk einde, maar zoals het er nu uitziet: wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
gumtree schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:30:
En alsof het haast niet voorspelbaar was, belde de aannemer nog geen dag later met de vraag of we misschien tot een schikking konden komen. Tegen finale kwijting uiteraard.
Wat een verhaal en wat een toestand. Ik snap je reactie, echter rust en zekerheid hebben ook een waarde. Bij schikking is finale kwijting eigenlijk normaal, anders hoef je niet te schikken.

Ik zou toch die schikking heroverwegen; als 'ie failliet gaat heb je (mogelijk) niets. Is er een afbouwgarantie? In dat geval gaat iemand zorgen dat het goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
gumtree schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:30:
We zitten nu in de laatste fase van een lang juridisch traject rondom de bouw van ons huis. Het hele verhaal begon toen de aannemer € 23.000 van ons opeiste. Dit bedrag hadden we achtergehouden omdat we, eerlijk gezegd, niet heel tevreden waren met een aantal zaken die ze hadden opgeleverd (meer details hier: link).

Wat begon als een meningsverschil, is inmiddels uitgegroeid tot een juridisch gevecht van maar liefst vier jaar. Vorig jaar stonden we eindelijk voor de rechter, maar hij besloot pas een uitspraak te doen als er eerst een onafhankelijk rapport zou komen. Dat rapport kwam er in mei dit jaar, en het resultaat was niet mals: 90% van onze klachten werd bevestigd, en die overige 10%? Dat waren details waar je bijna om zou moeten lachen.

De onafhankelijke beoordelaar schatte de schade op zo’n € 60.000 – een stuk meer dan de € 23.000 die we hadden ingehouden. En alsof het haast niet voorspelbaar was, belde de aannemer nog geen dag later met de vraag of we misschien tot een schikking konden komen. Tegen finale kwijting uiteraard. Nou ja, te laat vriend! Dat hadden we vier jaar geleden nog kunnen overwegen, maar nu niet meer.

Nu staan we voor een nieuw dilemma. In plaats van die oorspronkelijke €23.000 hebben we volgens het onafhankelijke rapport recht op ruim €37.000 extra. Klinkt als goed nieuws, maar de vraag is of we dat geld ooit gaan zien. De financiële situatie van de aannemer is namelijk behoorlijk troebel. Onze advocaat verwacht zelfs dat het bedrijf het einde van 2024 niet gaat halen. Dus ja, de vraag is nu of het de moeite waard is om verder te gaan met deze juridische strijd en of we die investering in juridische kosten nog kunnen terugverdienen.

Het is een verhaal zonder duidelijk einde, maar zoals het er nu uitziet: wordt vervolgd
voorlopig goed nieuws

wijsheid toegewenst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theepel
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11-2024
Hoi allemaal,

Ik heb ineens geheel onverwachts een optie op een kavel in een nieuwbouw wijk

Nu heb ik hier wel eens over gedroomd maar meer niet eigenlijk.

Ik ga maandag eerst eens even bellen met de hypotheek adviseur om te kijken wat er qua budget mogelijk is.

Mijn vraag nu is eigenlijk, waar begin ik?

Bij een architect? De makelaar verwees mij naar 1, maar hoe vind ik andere en moet ik die dan vergelijken? (Is het zo simpel als gewoon opzoeken via Google?)

Ik heb de eerste pagina gelezen van dit topic maar dat is eigenlijk al verder dan ik op dit moment ben 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 10:58
Conrado schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:36:
[...]

Wat een verhaal en wat een toestand. Ik snap je reactie, echter rust en zekerheid hebben ook een waarde. Bij schikking is finale kwijting eigenlijk normaal, anders hoef je niet te schikken.

Ik zou toch die schikking heroverwegen; als 'ie failliet gaat heb je (mogelijk) niets. Is er een afbouwgarantie? In dat geval gaat iemand zorgen dat het goed komt.
De schikking is natuurlijk een goed begin, alleen tegen finale kwijting raad ik niemand aan. Daarmee doe je namelijk ook afstand van alle garantie-afspraken. Bovendien zou ik daarmee ook akkoord gaan dat ik de juridische kosten die ik zelf heb betaald (wat ondertussen ook al ruim over de 10K) voor mijn rekening neem. Op advies van onze advocaat hebben we dit opgenomen in een nieuw schikkingsvoorstel.

Gelukkig is ons huis af het ging in ons geval alleen om grote afwijkingen in het bouwplan en onderdelen die niet conform bestek/bouwplan zijn uitgevoerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Theepel schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:00:
Hoi allemaal,

Ik heb ineens geheel onverwachts een optie op een kavel in een nieuwbouw wijk

Nu heb ik hier wel eens over gedroomd maar meer niet eigenlijk.

Ik ga maandag eerst eens even bellen met de hypotheek adviseur om te kijken wat er qua budget mogelijk is.

Mijn vraag nu is eigenlijk, waar begin ik?

Bij een architect? De makelaar verwees mij naar 1, maar hoe vind ik andere en moet ik die dan vergelijken? (Is het zo simpel als gewoon opzoeken via Google?)

Ik heb de eerste pagina gelezen van dit topic maar dat is eigenlijk al verder dan ik op dit moment ben 😅
Hangt er vanaf wat je kan en wil natuurlijk.
Wij bouwen ons eerste huis, dus nul ervaring voor we hier aan begonnen.

Onze aanstaande buren hebben een huis laten ontwerpen bij een architect welke vervolgens door een andere partij word gebouwd. In mijn ogen moeten die veel zaken zelf regelen en overal bovenop zitten.

Aan de andere kant wilde wij dat absoluut. We hebben niet de kennis en ervaring, en willen niet alles zelf moeten regelen.
Wij hebben dus bewust voor een catalogus bouwer gekozen die redelijk turn-key oplevert maat wel nog een hoop vrijheid geeft.
Een hoop dingen die ik bij mijn buren zie, worden door de aannemer gedaan bij ons.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Wij zijn nu in de beginfase van een huis ontwerpen en bouwen met architect, maar hoeveel je zelf moet regelen hangt ook af van wat voor partij je inschakelt. Je kan een architect inhuren die bij wijze van spreke alleen de boel ontwerpt, maar bouwbegeleiding, interieurontwerp, tuinontwerp etc alles is mogelijk als je maar betaalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theepel
Koffie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:42:
[...]

Hangt er vanaf wat je kan en wil natuurlijk.
Wij bouwen ons eerste huis, dus nul ervaring voor we hier aan begonnen.

Onze aanstaande buren hebben een huis laten ontwerpen bij een architect welke vervolgens door een andere partij word gebouwd. In mijn ogen moeten die veel zaken zelf regelen en overal bovenop zitten.

Aan de andere kant wilde wij dat absoluut. We hebben niet de kennis en ervaring, en willen niet alles zelf moeten regelen.
Wij hebben dus bewust voor een catalogus bouwer gekozen die redelijk turn-key oplevert maat wel nog een hoop vrijheid geeft.
Een hoop dingen die ik bij mijn buren zie, worden door de aannemer gedaan bij ons.
Okee begrijp ik het goed dat dan de eerste keuze is eigenlijk: Ga ik voor een eigen ontwerp of een catalogus woning?

En hoe heb je die woning gekozen? Gewoon gezocht op google of kan je ook ergens een adviseur inschakelen?
[...]

Wij zijn nu in de beginfase van een huis ontwerpen en bouwen met architect, maar hoeveel je zelf moet regelen hangt ook af van wat voor partij je inschakelt. Je kan een architect inhuren die bij wijze van spreke alleen de boel ontwerpt, maar bouwbegeleiding, interieurontwerp, tuinontwerp etc alles is mogelijk als je maar betaalt
Hoe heb je deze architect gevonden als ik mag vragen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Theepel schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Okee begrijp ik het goed dat dan de eerste keuze is eigenlijk: Ga ik voor een eigen ontwerp of een catalogus woning?

En hoe heb je die woning gekozen? Gewoon gezocht op google of kan je ook ergens een adviseur inschakelen?
Het stond voor ons vast dat wij alles door 1 club wilde laten doen, dan ga je google en kom je bij een paar uit. Dan kijk je op de sites en wat je bevalt maak je een afspraak mee. Waar je een goed gevoel bij over houd ga je mee verder.

We zijn eerst naar Groothuis gegaan.Ultieme ontvangst, maar weinige concrete info (terwijl we echt aangaven al een optie op een kavel te hebben) en we moesten op de site nog maar eens met de configurator aan de gang.
Daarna naar SelektHuis (eigenlijk omdat de makelaar een render op onze kavel had laten maken door ze) en die had binnen een uur een concrete schets met al onze wensen. Daar zijn we dus mee verder gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:56
Wij hebben ook via een architect gebouwd. Dit vanwege specifieke eisen van ons zelf met betrekking tot wat voor een woning we wilden. (Overigens zou een catalogus bouwer hier niet geschikt zijn vanwege allerlei beperking mbt bouwhoogte in het bestemmingsplan).

In ons geval hebben we een architect via via gevonden. Relevant was dat die ervaring en feeling had met biobased bouwen en passief huis. Daarbij wel eerst een uitgebreid kennismakingsgesprek gehad en de opdracht liep in een aantal fases, waarbij we altijd na een fase konden stoppen met diegene.

Als ik het anders zou moeten doen dan zou ik eerst bedenken wat voor soort woning ik wil (grote lijnen). Lijkt dat heel erg op een catalogus woning dan dat vooral doen. Wil je iets anders dan zou ik websites van kleine architectenbureaus/ZZPers bekijken om te kijken of hun filosofie/portfolio overeenkomsten heeft met jouw wensen. Dan een gesprek aangaan.

Ons huis is net opgeleverd en het aantal keuzes die wij moesten maken viel reuze mee. Ook de architect was nog betrokken in de bouwfase voor details. Wat bijvoorbeeld tijd kost is het bedenken van waar je de stroom, data en lichtpunten wilt hebben. Maar dat is dan weer handig want je kunt dan optimaliseren voor je inrichting. Voor de rest viel het reuze mee. Af en toe een vraag vanuit de bouwplaats (e.g. bij afwerken van de badkamer de vraag hoe hoog wil je het handoekverwarmrekje hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:59
ArnaudYK schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:45:
Wij hebben ook via een architect gebouwd. Dit vanwege specifieke eisen van ons zelf met betrekking tot wat voor een woning we wilden. (Overigens zou een catalogus bouwer hier niet geschikt zijn vanwege allerlei beperking mbt bouwhoogte in het bestemmingsplan).

In ons geval hebben we een architect via via gevonden. Relevant was dat die ervaring en feeling had met biobased bouwen en passief huis. Daarbij wel eerst een uitgebreid kennismakingsgesprek gehad en de opdracht liep in een aantal fases, waarbij we altijd na een fase konden stoppen met diegene.

Als ik het anders zou moeten doen dan zou ik eerst bedenken wat voor soort woning ik wil (grote lijnen). Lijkt dat heel erg op een catalogus woning dan dat vooral doen. Wil je iets anders dan zou ik websites van kleine architectenbureaus/ZZPers bekijken om te kijken of hun filosofie/portfolio overeenkomsten heeft met jouw wensen. Dan een gesprek aangaan.

Ons huis is net opgeleverd en het aantal keuzes die wij moesten maken viel reuze mee. Ook de architect was nog betrokken in de bouwfase voor details. Wat bijvoorbeeld tijd kost is het bedenken van waar je de stroom, data en lichtpunten wilt hebben. Maar dat is dan weer handig want je kunt dan optimaliseren voor je inrichting. Voor de rest viel het reuze mee. Af en toe een vraag vanuit de bouwplaats (e.g. bij afwerken van de badkamer de vraag hoe hoog wil je het handoekverwarmrekje hebben).
Weet je dat zeker met de bouwhoogte mbt catalogus bouwer? GHB kan alles aanpassen als je er maar naar vraagt. Meerdere huizen in de buurt van ghb en meerdere hebben het dak aan laten passen ivm maximale hoogte.

Wij hebben de nokhoogte juist laten verhogen waardoor de zolder een stuk bruikbaarder is.

Voor het biobased verhaal moet je idd niet bij een catalogus bouwer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
whipcheck schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:56:
[...]

Weet je dat zeker met de bouwhoogte mbt catalogus bouwer? GHB kan alles aanpassen als je er maar naar vraagt. Meerdere huizen in de buurt van ghb en meerdere hebben het dak aan laten passen ivm maximale hoogte.

Wij hebben de nokhoogte juist laten verhogen waardoor de zolder een stuk bruikbaarder is.

Voor het biobased verhaal moet je idd niet bij een catalogus bouwer zijn.
Ach wij hadden sowieso specifieke eisen, dus was het niet aan de orde. Maar als ik naar voorbeeld plaatjes kijk dan zou het erg lastig worden. Met 15% afwijking mocht je maximaal tot 5.45 meter hoog bouwen (tov de vloer), inmiddels is die afwijking van 15% verlaagd naar 10% dus is het max 5.20 meter. Maar misschien kan het dus wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:54
Maak voor jezelf een MOSCOW lijst en ga daarmee het gesprek aan met catalogusbouwers en een architect. Neem je kavelpaspoort en de eisen vanuit de gemeente ook mee.

Laat hun maar eens zien wat ze kunnen, zij willen verkopen toch ;) op basis van die eerste gesprekken maak je een filtering en ga je zo steeds een gespreksronde verder.

Wij hebben hier goede ervaringen mee, variërend van kies zelf maar een woning en die gaan we bouwen tot ‘dit kunnen wij bieden binnen de gewenste kleurplaat’. Logischerwijs zijn wij dan ook voor die laatste optie gegaan.

Bij veel catalogusbouwers is net zoveel mogelijk als bij een architect. Prefab bouwers zijn hier iets rigider in, is mijn ervaring.

[ Voor 26% gewijzigd door Frantic op 13-10-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theepel
Frantic schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:26:
Maak voor jezelf een MOSCOW lijst en ga daarmee het gesprek aan met catalogusbouwers en een architect. Neem je kavelpaspoort en de eisen vanuit de gemeente ook mee.

Laat hun maar eens zien wat ze kunnen, zij willen verkopen toch ;) op basis van die eerste gesprekken maak je een filtering en ga je zo steeds een gespreksronde verder.

Wij hebben hier goede ervaringen mee, variërend van kies zelf maar een woning en die gaan we bouwen tot ‘dit kunnen wij bieden binnen de gewenste kleurplaat’. Logischerwijs zijn wij dan ook voor die laatste optie gegaan.

Bij veel catalogusbouwers is net zoveel mogelijk als bij een architect. Prefab bouwers zijn hier iets rigider in, is mijn ervaring.
Heb je zelf zo'n lijst gemaakt en wil je die evt met mij delen? (ter inspiratie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:31
Hier was de architect al gekozen vanuit de ontwikkelaar cq gemeente. Uiteindelijk heeft er 1 het voor elkaar gekregen om toch een catalogus woning te bouwen. En heel eerlijk, dat zie je wel.. Wellicht dat de prijs van een architect en alles wat dat doet voor de bouw het niet waard is (dat is persoonlijk) maar kijk vooral wat je aanspreekt, waar je je wensen in kwijt kan en wat je budget is.
Het zijn wel enorm veel keuzes die je na het ontwerp fase nog moet maken (van de lagemaat tot kleur voeg en stopcontacten etc). We zitten wel eens in ons huis rond te kijken om te kijken of we iets kunnen vinden wat geen keuze is geweest.... Tot op heden nog niet gevonden :)
Overigens kan een architect je daar ook in helpen maar we hadden al genoeg geld die kant op gebracht dus dan ga je zelf zaken uitzoeken

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theepel
RoelsRules schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:35:
Hier was de architect al gekozen vanuit de ontwikkelaar cq gemeente. Uiteindelijk heeft er 1 het voor elkaar gekregen om toch een catalogus woning te bouwen. En heel eerlijk, dat zie je wel.. Wellicht dat de prijs van een architect en alles wat dat doet voor de bouw het niet waard is (dat is persoonlijk) maar kijk vooral wat je aanspreekt, waar je je wensen in kwijt kan en wat je budget is.
Het zijn wel enorm veel keuzes die je na het ontwerp fase nog moet maken (van de lagemaat tot kleur voeg en stopcontacten etc). We zitten wel eens in ons huis rond te kijken om te kijken of we iets kunnen vinden wat geen keuze is geweest.... Tot op heden nog niet gevonden :)
Overigens kan een architect je daar ook in helpen maar we hadden al genoeg geld die kant op gebracht dus dan ga je zelf zaken uitzoeken
Wat zie je dan precies? Is de afwerking minder? Ziet het er goedkoper uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
RoelsRules schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:35:
Wellicht dat de prijs van een architect en alles wat dat doet voor de bouw het niet waard is (dat is persoonlijk) maar kijk vooral wat je aanspreekt, waar je je wensen in kwijt kan en wat je budget is.
Tussen 'werken met een architect' en de 'bekende landelijke catalogusbouwers' is nog een hele wereld van mengvormen zoals aannemers met een eigen architect of aannemers met basis-ontwerpen enzovoort.

Echter het is niet zo dat catalogusbouwers spotgoedkoop en architecten peperduur zijn; voor vergelijkbare woningen kom je op vergelijkbare prijzen uit.
Ik werk met een architect en dat zou ik altijd doen; je eigen huis is dan ook ècht je eigen huis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:14
Conrado schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Ik werk met een architect en dat zou ik altijd doen; je eigen huis is dan ook ècht je eigen huis :)
Ja? Of van de architect? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ehhh.... Nee :+

Je bent de opdrachtgever; als je dan eindigt met een huis van de architect, is er onderweg echt iets fout gegaan. Mijn aanpak is overigens anders; ik ontwerp het grondplan en de basis opzet zelf, en dàn ga ik pas naar de architect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Conrado schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:54:
[...]

Ehhh.... Nee :+

Je bent de opdrachtgever; als je dan eindigt met een huis van de architect, is er onderweg echt iets fout gegaan. Mijn aanpak is overigens anders; ik ontwerp het grondplan en de basis opzet zelf, en dàn ga ik pas naar de architect.
Tis maar net hoe je er naar kijkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Theepel schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Heb je zelf zo'n lijst gemaakt en wil je die evt met mij delen? (ter inspiratie)
Ja, wij hadden twee-drie A4’s met eisen/wensen onderverdeelt in Moetjes, Zou leuk zijn, ‘verre Dromen’ en Absoluut niet.

Enkele voorbeelden, heb de lijst zelf totaal niet bij de hand en ga deze ook niet uploaden omdat het heel persoonlijk is.

Moetjes was bij ons bv: apart toilet boven, leefkeuken, grote garage

Zou leuk zijn: 6 slaapkamer, veranda/overkapping, inloopkast, triple glas, wtw, hoogst haalbare qua energielabel

‘Verre dromen’: lichtstraal, zwembad, kelder, aangebouwde carport

Absoluut niet: wc in de badkamer, huis waarvan er al 10 in de wijk staan

Etc.

Uiteindelijk hebben we alle moetjes, 97% van de zou leuk zijn, en voorbereiding voor alle ‘verre dromen’ meegenomen. Eén en ander is natuurlijk ook afhankelijk van je budget.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Frantic schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:51:
Absoluut niet: wc in de badkamer….
Mooi hè, persoonlijke wensen; wij hebben nu juist wél weer voor een (extra) toilet in de badkamer gekozen… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Conrado schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 23:07:
[...]

Mooi hè, persoonlijke wensen; wij hebben nu juist wél weer voor een (extra) toilet in de badkamer gekozen… :)
Daarom dat ik de lijst ook niet post ;) dit is echt iets wat je zelf moet bedenken als je een huis zelf gaat bouwen. En neem de gekste wensen lekker op, wie weet is 't gewoon haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theepel
Ik zie dat er 2 architecten bureaus zijn betrokken bij het gehele nieuwbouw project.

Is het voor een los kavel binnen dat project dan handig (en goedkoper?) om 1 van die bureaus te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Theepel schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:57:
Ik zie dat er 2 architecten bureaus zijn betrokken bij het gehele nieuwbouw project.

Is het voor een los kavel binnen dat project dan handig (en goedkoper?) om 1 van die bureaus te vragen?
Het kan voordelen met zich mee brengen: ze zijn waarschijnlijk al vaak op locatie, kennen de gemeente mogelijk al, je zou zelfs in de stijl mee kunnen gaan van de rest. Heul misschien kosten.

Kan ook nadelig zijn: ze zullen misschien gaan voor een geheel (dus minder jouw stijl), projectarchitecten kunnen best duur zijn, etc.

Ik zou vooral selecteren op stijl (elke vorm) en klik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theepel
Deleon78 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

Het kan voordelen met zich mee brengen: ze zijn waarschijnlijk al vaak op locatie, kennen de gemeente mogelijk al, je zou zelfs in de stijl mee kunnen gaan van de rest. Heul misschien kosten.

Kan ook nadelig zijn: ze zullen misschien gaan voor een geheel (dus minder jouw stijl), projectarchitecten kunnen best duur zijn, etc.

Ik zou vooral selecteren op stijl (elke vorm) en klik.
Ja, we hadden dit even uitgezocht omdat we juist de vormen van de huizen wel mooi vonden. Vrijdag hebben we een virtuele meeting, ben benieuwd.

En thanks voor de tip qua kosten. Ik zal ook nog met een andere architect in gesprek gaan om te kunnen vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Theepel schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:57:
Projectbouw werkt meestal wat anders; dergelijke architecten moeten een optimum vinden tussen de wensen van de gemeenten; de commerciële wensen van de projectontwikkelaars en de business case van die laatsten. Dat is echt een ander tak van sport.

Architecten hebben een bepaald portfolio en je kiest er meestal eentje waarvan de ontwerpen je aanstaan. Ervaring in de desbetreffende gemeente is wel handig, want dan weten ze hoe de hazen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noahhg
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-10-2024
spam

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 14-10-2024 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theepel
ik kwam deze links nog tegen in mijn zoektocht, deze staan niet in het overzicht op pagina 1. Iemand er bekend mee?

welstandbouw.nl
goedhuis.nl
https://westerhof-wonen.nl/
https://www.goldewijk.nl/

En deze links in het overzicht doen het niet meer?

Mi Casa
peritusbouw
vanvlietbouwenadvies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Volgende week gaan wij voor de NUTS schouwing de waterput en stroomkast plaatsen. Zuid Oost Brabant heeft met enorme wachttijden te maken . Wij hebben pas in Januari bouw stroom & water nodig voor de unit, maar ons is door Enexis geadviseerd om nu al de schouwingen in gang te zetten.

Uitdaging is dat het kavel nog niet is uitgezet. Nu kan ik in BAG viewer wel precies zien waar de unit in de vergunningsaanvraag is geplaatst . In BAG kan ik dan de coordinaten zien en die omrekenen naar GPS coordinaten. Dit komt overeen met hoe de kavels op papier staan. Gemeente geeft aan dat zij nog niet weten wanneer zij officieel de kavels gaan uitzetten.

Mis ik iets, of is de manier die ik boven heb beschreven de enige manier op dit moment?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
backupdevice schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:33:
Volgende week gaan wij voor de NUTS schouwing de waterput en stroomkast plaatsen. Zuid Oost Brabant heeft met enorme wachttijden te maken .
Ik neem aan dat Hurkmans de onderaannemer is? Die werken heel soepel is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:53:
[...]

Ik neem aan dat Hurkmans de onderaannemer is? Die werken heel soepel is mijn ervaring.
Nee die zijn het niet. Het is van Dorp uit Den Bosch. En toen ik die eind Juni aan de lijn had gaven zij ook al aan om rond deze tijd een foto schouwing te laten doen , om een kans te hebben eind Januari aangesloten te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:59
backupdevice schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:33:
Volgende week gaan wij voor de NUTS schouwing de waterput en stroomkast plaatsen. Zuid Oost Brabant heeft met enorme wachttijden te maken . Wij hebben pas in Januari bouw stroom & water nodig voor de unit, maar ons is door Enexis geadviseerd om nu al de schouwingen in gang te zetten.

Uitdaging is dat het kavel nog niet is uitgezet. Nu kan ik in BAG viewer wel precies zien waar de unit in de vergunningsaanvraag is geplaatst . In BAG kan ik dan de coordinaten zien en die omrekenen naar GPS coordinaten. Dit komt overeen met hoe de kavels op papier staan. Gemeente geeft aan dat zij nog niet weten wanneer zij officieel de kavels gaan uitzetten.

Mis ik iets, of is de manier die ik boven heb beschreven de enige manier op dit moment?
Bij ons kon de schouwing pas worden aangevraagd nadat de stroomkast en waterput geplaatst waren.
Wij moesten foto's toesturen om in de planning te komen, na een aantal weken toen ze kwamen schouwen kwamen ze eracher dat de aansluiting aan de andere kant van de weg zat. Er moest een vergunning worden aangevraagd om onder de weg door te boren.

Vergunning is inmiddels goedgekeurd, wij hebben hier zelf achteraan gezeten. Precies 6 weken na de goedkeuring zal het worden aangesloten. Dit is een week te laat, de kast en waterput zullen er dan 3 maanden staan. Aanvraag via mijnaansluiting is inmiddels 9-10 maanden geleden.

Gelukkig mogen we een weekje stroom en water af tappen van de nieuwe buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

whipcheck schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:48:
[...]

Bij ons kon de schouwing pas worden aangevraagd nadat de stroomkast en waterput geplaatst waren.
Wij moesten foto's toesturen om in de planning te komen, na een aantal weken toen ze kwamen schouwen kwamen ze eracher dat de aansluiting aan de andere kant van de weg zat. Er moest een vergunning worden aangevraagd om onder de weg door te boren.

Vergunning is inmiddels goedgekeurd, wij hebben hier zelf achteraan gezeten. Precies 6 weken na de goedkeuring zal het worden aangesloten. Dit is een week te laat, de kast en waterput zullen er dan 3 maanden staan. Aanvraag via mijnaansluiting is inmiddels 9-10 maanden geleden.

Gelukkig mogen we een weekje stroom en water af tappen van de nieuwe buren.
Ja idd. Vandaar dat wij maandag gaan plaatsen en meteen de foto's doorsturen. Dan hebben wij nog 3 maanden om het voor elkaar te krijgen. Dan zou het bij ons ook 9 maanden geleden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:41
backupdevice schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:59:
[...]

Ja idd. Vandaar dat wij maandag gaan plaatsen en meteen de foto's doorsturen. Dan hebben wij nog 3 maanden om het voor elkaar te krijgen. Dan zou het bij ons ook 9 maanden geleden zijn.
Ik weet niet of het je eigen bouwmeterkast is, maar ik kreeg destijds van mijn elektricien de tip om er na het plaatsen van de kast een stuk kabel of grijze pvc buis onderuit te laten steken (en een stukje in de grond te graven), zodat het lijkt alsof deze is aangesloten. Hij had het een keer meegemaakt dat een vrachtwagentje met kraan in een nieuwbouwwijk verschillende bouwmeterkasten had meegenomen welke nog niet waren aangesloten. Dus zeker als deze lang niet aangesloten blijft staan kan dit handig zijn om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

GameSmurf schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:27:
[...]

Ik weet niet of het je eigen bouwmeterkast is, maar ik kreeg destijds van mijn elektricien de tip om er na het plaatsen van de kast een stuk kabel of grijze pvc buis onderuit te laten steken (en een stukje in de grond te graven), zodat het lijkt alsof deze is aangesloten. Hij had het een keer meegemaakt dat een vrachtwagentje met kraan in een nieuwbouwwijk verschillende bouwmeterkasten had meegenomen welke nog niet waren aangesloten. Dus zeker als deze lang niet aangesloten blijft staan kan dit handig zijn om te doen.
Dat is een goede tip!

Net even met Bagviewer en het omrekenen van de coordinaten aan de gang geweest. Daarna ff onsite gekeken of het overeen kwam en ik denk dat wij om de nabij de 2 meter nauwkeurig zijn gekomen . Wij hebben een flik stuk land en ruime marges binnen ons kavel genomen dus ik denk dat wij van de week kunnen gaan graven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noahhg
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-10-2024
*spam*

[ Voor 98% gewijzigd door tweakduke op 16-10-2024 13:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:18
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Conrado schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:20:
[...]

Dat had ik zo niet verwacht, benieuwd naar de argumentatie van de notaris, want snappen doe ik het niet.
Beetje een kick, maar ik vroeg mij af of @Codeoranje de argumentatie nog kan posten?

Ik lees wat wisselende ervaringen, blijkbaar afhankelijk per notaris? Dat zou niet zo mogen zijn lijkt mij.

Ik zit een beetje met het woordje mogelijk wat de Belastingdienst schrijft. Dat lijkt een opening te geven. Ik ben aan het onderzoeken of ik een woning kan kopen welke in erbarmelijke staat is, het meest wijze hiermee is nieuwbouw. Maar 10% extra op de aankoop zou jammer zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 15:00
Beekforel schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:18:
[...]

Beetje een kick, maar ik vroeg mij af of @Codeoranje de argumentatie nog kan posten?

Ik lees wat wisselende ervaringen, blijkbaar afhankelijk per notaris? Dat zou niet zo mogen zijn lijkt mij.

Ik zit een beetje met het woordje mogelijk wat de Belastingdienst schrijft. Dat lijkt een opening te geven. Ik ben aan het onderzoeken of ik een woning kan kopen welke in erbarmelijke staat is, het meest wijze hiermee is nieuwbouw. Maar 10% extra op de aankoop zou jammer zijn.
Onze notaris kwam met een schrijven (notamail)
Ik kan je die eventueel wel sturen via pb oid .
De redenatie van de notaris was dat het huis gesloopt ging worden en wij dus niet in het betreffende huis gaan wonen maar het huis slopen er er een nieuwe gaan bouwen. Simpele oplossing was geweest er daadwerkelijk te gaan wonen maar dat zou om gezondheidsredenen niet verantwoord zijn.

3 september hebben wij een bezwaar of thans een verzoek tot bekijken in de brievenbus gegooid richting de belastingdienst (bezwaar kan slechts tot 6 weken na overdracht kwamen wij later achter ) . Tot op heden helaas nog geen enkele reactie.
Niet eens een ontvangst bevestiging.

Het bezwaar gaat in op de intentie van het specifieke tarief (investeerders ) maar ook de intepetatie van de termen als de verkregen woning aanhorigheden etc . En waarom wij vinden dat het voor ons niet zou moeten gelden.
We hopen op een begripvolle belastingambtenaar en een mogelijke korting voor onze specifieke situatie maar vooralsnog is het dus vooral afwachten .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De overdrachtsbelasting is nog altijd gunstiger dan BTW over een bouwkavel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 15:00
gertjan! schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:32:
Dat klopt maar je hebt bij bestaande bouw ook kosten voor sloop , asbestonderzoek , grond onderzoek , bouwrijp maken etc .

Dus per saldo wordt het opkopen van een slooppand wel een stuk minder interessant

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Codeoranje schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:51:
[...]

Dat klopt maar je hebt bij bestaande bouw ook kosten voor sloop , asbestonderzoek , grond onderzoek , bouwrijp maken etc .

Dus per saldo wordt het opkopen van een slooppand wel een stuk minder interessant
Ik vond dit wel interessant:
Daarnaast kunnen we op grond van rechtspraak het standpunt innemen dat in een dergelijke situatie voor de overdrachtsbelasting toch de woonbestemming op het te slopen pand blijft rusten bij de overdracht en dan ook als woning kan worden bestempeld. Het zal in ieder geval duidelijk moeten zijn dat de nieuw te bouwen woning als hoofdverblijf zal worden gebruikt
Maar goed, het is wel wat lastig om je te baseren op een artikeltje op internet.

De Belastingdienst schrijft:
Op (te verbouwen) bedrijfsgebouwen en -ruimtes, afzonderlijke garageboxen en grond bestemd voor woningbouw is het 2%-tarief niet van toepassing. Ook als u een woning koopt die na de koop gesloopt wordt, is het 2%-tarief of de startersvrijstelling mogelijk niet van toepassing, maar geldt het tarief van 10,4 %
Dat woordje mogelijk geeft ruimte. :+
Zal de Belastingdienst eens bellen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Codeoranje schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:51:
[...]

Dan koop je het toch niet? :) dat is een probleem dat zichzelf oplost (of als je het mij vraagt: zichzelf al heeft opgelost) in de prijs.

[ Voor 12% gewijzigd door Deleon78 op 18-10-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
gertjan! schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:32:
Bouwkavel kan ook onder de overdrachtsbelasting vallen, als ie niet bouwrijp is. Zit je wel in de 10.4%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Beekforel schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:56:
Dat woordje mogelijk geeft ruimte.
Zal de Belastingdienst eens bellen hierover.
Nee, dit wil je op schrift!
Stel dat je 2% te horen krijgt, maar achteraf toch voor 10% aangeslagen wordt.

Je kunt ook nog een ander juridisch geitenpad volgen: het huis afbreken maar de voordeur o.i.d. laten staan. Dan is het juridisch een verbouwing :)
Een kennis heeft dat gedaan, o.a. om de gasaansluiting te behouden. In alle gevallen wel degelijk en juridisch advies inwinnen en zaken op papier vast laten leggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Conrado schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

Nee, dit wil je op schrift!
Stel dat je 2% te horen krijgt, maar achteraf toch voor 10% aangeslagen wordt.

Je kunt ook nog een ander juridisch geitenpad volgen: het huis afbreken maar de voordeur o.i.d. laten staan. Dan is het juridisch een verbouwing :)
Een kennis heeft dat gedaan, o.a. om de gasaansluiting te behouden. In alle gevallen wel degelijk en juridisch advies inwinnen en zaken op papier vast laten leggen....
Zoiets zal het waarschijnlijk ook worden, de "meterkast" met voordeur zal blijven staan denk ik. Maar inderdaad, dit moet wel op schrift. Geen idee hoe ik dat voor elkaar ga krijgen nog, maar heb wel tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:42
Theepel schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:47:
[...]

Ja, we hadden dit even uitgezocht omdat we juist de vormen van de huizen wel mooi vonden. Vrijdag hebben we een virtuele meeting, ben benieuwd.

En thanks voor de tip qua kosten. Ik zal ook nog met een andere architect in gesprek gaan om te kunnen vergelijken
Het is mij uit de discussie niet helemaal duidelijk wat de rol is van de "project architect". Het is meestal òf een eigen kavel waarvoor je geheel zelf verantwoordelijk bent hoe je het aanpakt, òf een project ontwikkelaar met een bouwer / architect die een beperkt aantal opties heeft voor het type woningen, waarbij tegenwoordig vaak ook meer inspraak van de kopers mogeljk is voor eigen inbreng. Is dat laatste hier het geval?

Mocht je geheel vrij zijn in de keuze voor architect of een catalogus woning (of iets wat er tussen in zit), dan zou ik eerst orienteren welke route het best bij je past. Mocht je gaan voor een eigen architect, dan kan ik je zeker aanraden om 2 architecten met wie je een klik hebt (qua ontwerpen en/of werkwijze / communicatie, en liefst allemaal) te vragen een schetsontwerp te maken.

Hebben wij ook gedaan, en we hadden de woning nooit zo goed naar onze zin gekregen als we niet 2 schetsontwerpen hadden laten maken. De voordelen zijn onder andere:
  • je leert de wijze van werken en communiceren van de architect kennen
  • je kunt elementen uit beide ontwerpen combineren of als inspiratiebron gebruiken
  • iedere architect heeft zo zijn eigen aandachtspunten, samen dekken ze meer af
Een van onze architecten was zeer flexibel en probeerde echt rekening te houwen met onze praktische wensen, het 1e ontwerp was echter niet heel sprankelend en sloot niet geheel aan bij onze wensen qua uiterlijk en indeling. Van de 2e architect zagen we vooraf zeer aansprekende ontwerpen, het duurde echter best een tijd voordat er een ontwerp kwam wat in de buurt kwam qua uitstraling. Uiteindelijk kwam er wel een schets uit met een paar bruikbare uiterlijke elementen en een wat betere indeling.

Vervolgens hebben we deze 2 samen met enkele Pinterest :*) ideëen zelf gecombineerd tot een eigen ontwerp en dit verder uit laten werken door de 1e architect. Ik zou er wel open over zijn, sommige architecten zullen hier niet enthousiast over zijn, maar als ze vertrouwen in eigen kunnen hebben zullen ze dit als uitdaging zien. Het kost je een € 1000 tot € 1500,- extra, maar op een totaal huis is dat peanuts,

Hoewel een architect ook bouwbegeleiding kan doen, zou ik zelf aanraden om daar een andere partij / persoon voor te vragen met een bewezen track-record die echt onafhankelijk is van de partijen, ook hier ga je weer wat extra aan uitgeven, maar dat bespaar je op scherp toezicht en vooral op gemoedsrust.

Je schreef dat je "juist de vormen van de huizen wel mooi vindt". Misschien kun je eens wat voorbeelden posten, dan krijgen we een idee bij je wensen. Zelf vonden we de ontwerpen van Bekhuis en Kleinjan wel mooi, maar die hebben we uiteindelijk niet gevraagd omdat we het idee hadden dat ze in een wat hogere league spelen dan wat ons plan was :+ (al kan het resulaat zich naar ons bescheiden idee meten met deze ontwerpen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Batilan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:00:
[...]

Het is mij uit de discussie niet helemaal duidelijk wat de rol is van de "project architect". Het is meestal òf een eigen kavel waarvoor je geheel zelf verantwoordelijk bent hoe je het aanpakt, òf een project ontwikkelaar met een bouwer / architect die een beperkt aantal opties heeft voor het type woningen, waarbij tegenwoordig vaak ook meer inspraak van de kopers mogeljk is voor eigen inbreng. Is dat laatste hier het geval?

Mocht je geheel vrij zijn in de keuze voor architect of een catalogus woning (of iets wat er tussen in zit), dan zou ik eerst orienteren welke route het best bij je past. Mocht je gaan voor een eigen architect, dan kan ik je zeker aanraden om 2 architecten met wie je een klik hebt (qua ontwerpen en/of werkwijze / communicatie, en liefst allemaal) te vragen een schetsontwerp te maken.

Hebben wij ook gedaan, en we hadden de woning nooit zo goed naar onze zin gekregen als we niet 2 schetsontwerpen hadden laten maken. De voordelen zijn onder andere:
  • je leert de wijze van werken en communiceren van de architect kennen
  • je kunt elementen uit beide ontwerpen combineren of als inspiratiebron gebruiken
  • iedere architect heeft zo zijn eigen aandachtspunten, samen dekken ze meer af
Een van onze architecten was zeer flexibel en probeerde echt rekening te houwen met onze praktische wensen, het 1e ontwerp was echter niet heel sprankelend en sloot niet geheel aan bij onze wensen qua uiterlijk en indeling. Van de 2e architect zagen we vooraf zeer aansprekende ontwerpen, het duurde echter best een tijd voordat er een ontwerp kwam wat in de buurt kwam qua uitstraling. Uiteindelijk kwam er wel een schets uit met een paar bruikbare uiterlijke elementen en een wat betere indeling.

Vervolgens hebben we deze 2 samen met enkele Pinterest :*) ideëen zelf gecombineerd tot een eigen ontwerp en dit verder uit laten werken door de 1e architect. Ik zou er wel open over zijn, sommige architecten zullen hier niet enthousiast over zijn, maar als ze vertrouwen in eigen kunnen hebben zullen ze dit als uitdaging zien. Het kost je een € 1000 tot € 1500,- extra, maar op een totaal huis is dat peanuts,

Hoewel een architect ook bouwbegeleiding kan doen, zou ik zelf aanraden om daar een andere partij / persoon voor te vragen met een bewezen track-record die echt onafhankelijk is van de partijen, ook hier ga je weer wat extra aan uitgeven, maar dat bespaar je op scherp toezicht en vooral op gemoedsrust.

Je schreef dat je "juist de vormen van de huizen wel mooi vindt". Misschien kun je eens wat voorbeelden posten, dan krijgen we een idee bij je wensen. Zelf vonden we de ontwerpen van Bekhuis en Kleinjan wel mooi, maar die hebben we uiteindelijk niet gevraagd omdat we het idee hadden dat ze in een wat hogere league spelen dan wat ons plan was :+ (al kan het resulaat zich naar ons bescheiden idee meten met deze ontwerpen :) )
Het vrije kavel ligt in een nieuwe wijk waar de projectarchitect de projectwoningen heeft ontworpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:42
Deleon78 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:42:
[...]

Het vrije kavel ligt in een nieuwe wijk waar de projectarchitect de projectwoningen heeft ontworpen.
Ah, Ok. Dus je bent geheel vrij om te kiezen. Aangezien het type geplande woningen je aanspreekt overweeg je de projectarchitect? Je kunt nog steeds de route van 2 architecten volgen :) Maar als de geplande woningen je aanspreken voldoet e.e.a wellicht al een heel eind en is er minder reden om een andere architect te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Batilan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:00:
Zelf vonden we de ontwerpen van Bekhuis en Kleinjan wel mooi, maar die hebben we uiteindelijk niet gevraagd omdat we het idee hadden dat ze in een wat hogere league spelen dan wat ons plan was
Ik heb indertijd contact met ze gehad en ze vroegen toen circa 25K. Ben niet met ze verder gegaan omdat ze geen ervaring in onze omgeving hadden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 22:53
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Welkom @MadDonkey, interessant project!
Als je even op de merknaam zoekt, kom je best wat mede-Tweakers en ervaring tegen.

Ik heb echter een hele ander vraag; waarom kies je voor die typische bouwwijze en leverancier? Bouwen kan op heel veel manieren, van het traditionele stenen stapelen tot allerlei experimentele methoden aan toe. Ze hebben ook allemaal typische voor- en nadelen. Waarom dan deze bouwmethode?
Dat maakt aan mede-tweakers met ervaring duidelijk of hun ervaring voor jou waardevol kan zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
Ik kan je meegeven uit eigen ervaring.....na het realiseren van twee eigen huis afbouwen vanuit Casco (windwaterdicht).

Het is NIET goedkoper, het wordt WEL beter met mooiere materialen.

Zelfdoen kost ook veel tijd en geld.
Materialen moet je slim inkopen.
En je zult mooiere materialen kopen die nu vaak duurder zijn.

Verder zul je zelf securder zijn met afwerken wat meer tidj kost,.

Mijn ervaring is dat het ongeveer het zelfde kost maar meer plezier van het gerealiseerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 23:51
koningen schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:06:
[...]

Ik kan je meegeven uit eigen ervaring.....na het realiseren van twee eigen huis afbouwen vanuit Casco (windwaterdicht).

Het is NIET goedkoper, het wordt WEL beter met mooiere materialen.

Zelfdoen kost ook veel tijd en geld.
Materialen moet je slim inkopen.
En je zult mooiere materialen kopen die nu vaak duurder zijn.

Verder zul je zelf securder zijn met afwerken wat meer tidj kost,.

Mijn ervaring is dat het ongeveer het zelfde kost maar meer plezier van het gerealiseerde.
Mijn ervaring: deels waar; deels niet. Materialen via de aannemer gaan soms zelfs voor adviesprijs +10%, hoewel de prijzen bij Finnhouse in onze ervaring allesinds redelijk waren. Sommige dingen waren echter wel flink goedkoper om zelf te doen; zoals een ingewerkt screen. Daar hebben we €1000 op bespaard met minder dan een dag werk.

Voorbeeld waarbij we wel duurder uit waren om het zelf te doen: standaard tekenen ze houten stompe deuren in (al veel beter dan opdek dus). Wij hebben echter gekozen om er Xinnix X40 in te verwerken. Veel duurder, veeeel meer werk, wel gaaf en geen spijt van.

Qua elektra kun je een hoop besparen door al het buis en draadwerk zelf al te doen, daar hoef je geen elektricien voor te zijn.

En soms kun je ook veel besparen door zelf de koopjes te zoeken. Zo heb ik bij Cyclin voor een leuke prijs akoestisch isolatiemateriaal gevonden omdat het de verkeerde kleur had...

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
big bang schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:23:
[...]

Mijn ervaring: deels waar; deels niet. Materialen via de aannemer gaan soms zelfs voor adviesprijs +10%, hoewel de prijzen bij Finnhouse in onze ervaring allesinds redelijk waren. Sommige dingen waren echter wel flink goedkoper om zelf te doen; zoals een ingewerkt screen. Daar hebben we €1000 op bespaard met minder dan een dag werk.

Voorbeeld waarbij we wel duurder uit waren om het zelf te doen: standaard tekenen ze houten stompe deuren in (al veel beter dan opdek dus). Wij hebben echter gekozen om er Xinnix X40 in te verwerken. Veel duurder, veeeel meer werk, wel gaaf en geen spijt van.

Qua elektra kun je een hoop besparen door al het buis en draadwerk zelf al te doen, daar hoef je geen elektricien voor te zijn.

En soms kun je ook veel besparen door zelf de koopjes te zoeken. Zo heb ik bij Cyclin voor een leuke prijs akoestisch isolatiemateriaal gevonden omdat het de verkeerde kleur had...
Ik doelde vooral op duurdere binnendeuren (heb er 16).
vensterbanken....die neem je bv allemaal in natuursteen. Is natuurlijk veel duurder dan een plankje hout....
Plaatsen binnenmuren..i.p.v. Gibo deugdelijk houtskelet...
Electrawerk i.p.v. 40 WCD 150 WCD, en duurdere keuze (online) i.p.v. standaard. (en dat kost heel veel meer),onderschat dat niet afmontage

WTW i.p.v. standaard Brink ee Zenhder met entalpie regeling en CO2 regeling...

i.p.v. vuren trap mooie hard houten trappen met luxe smeedijzeren sppijlers..

En zo kan ik nog wel even doorgaan..
Het hoeft niet duurder te zijn...maar de verleiding van zelfbouw is groot om het mooi te maken.
Tenslotte bouw je zelf om een prachtig resultaat te krijgen ....niet omdat het voordeliger moet zijn.

En als je dan zelf 4 maanden bezig bent...17x36 uur reken maar uit...
Je eigen uurloon is vast geen €20-25,= per uur...want dan is zelf onwikkelen niet echt verstandig

Je loopt daarmee namelijk ook veel risico's van prijzen....

Maar goed dat is mijn bescheiden mening.

Hier zijn we ruim €100.000,= over het budget heen gegaan, terwijl we 4 jaar geleden ook gebouwd hebben en de prijzen en wensen heel goed in kaart hadden.
De meeste dingen zijn extra kosten geweest omdat het mooier, beter., luxer e.d. was.

Verder hebben we meer dan €100.000,= aan meerwerk aan het cascohuis....denk aan stenen, triple geluidsisolerend glas, extra ramen...aanbouw 38 m2..e.d.
Die kosten lopen enorm op....en (een deel) die zie je pas als je verder bent en er eigenlijk geen weg meer terug is...

in ieder geval succes met bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
koningen schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:44:
Het hoeft niet duurder te zijn...maar de verleiding van zelfbouw is groot om het mooi te maken.
Tenslotte bouw je zelf om een prachtig resultaat te krijgen ....niet omdat het voordeliger moet zijn.
Het is precies dàt :)

Los van de verleiding; installatietechniek is momenteel hot met daardoor relatief veel dure uren. Als je dat zelf kunt, kun je ècht kosten besparen.

Inkoop:
WTW: Bijvoorbeeld Ubbink in België duidelijk goedkoper;
Schakelmateriaal: Alle merken in Duitsland veel goedkoper;
Sanitair: Tegen winkelprijzen ipv listprijzen;

Verder blijft het opletten; veel bekende merken hebben tegenwoordig een prof-lijn en een bouwmarkt-lijn. Dat is echt appels en peren vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
koningen schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:44:
[...]

WTW i.p.v. standaard Brink ee Zenhder met entalpie regeling en CO2 regeling...

i.p.v. vuren trap mooie hard houten trappen met luxe smeedijzeren sppijlers..
de deuren noemde ik al, dat ging bij ons ook zo inderdaad. De trap is bij ons marginaal goedkoper, wel veel luxer. Hout komt uit een outletpartij en heb hulp van een bevriende lasser.

Bij WTW heb ik het juist andersom gedaan. Ik maak onderscheid tussen achteraf aan te passen en niet of heel lastig aan te passen. Dus ik heb fatsoenlijk kanaalwerk met een budget Itho wtw. Als ik die over 5 jaar beu ben dan hang ik er dan wel een mooie zehnder neer. Ik heb overal hr+++ (doen ze standaard al in de p&b ramen) en extra isolatie onder de vloer als meerwerk. In/naar de tuin liggen mantelbuizen, maar de verlichting komt later nog wel. Kies tussen wat nu MOET en wat later ook nog kan, als je in eerste instantie het geld op zak wilt houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
big bang schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:28:
[...]

de deuren noemde ik al, dat ging bij ons ook zo inderdaad. De trap is bij ons marginaal goedkoper, wel veel luxer. Hout komt uit een outletpartij en heb hulp van een bevriende lasser.

Bij WTW heb ik het juist andersom gedaan. Ik maak onderscheid tussen achteraf aan te passen en niet of heel lastig aan te passen. Dus ik heb fatsoenlijk kanaalwerk met een budget Itho wtw. Als ik die over 5 jaar beu ben dan hang ik er dan wel een mooie zehnder neer. Ik heb overal hr+++ (doen ze standaard al in de p&b ramen) en extra isolatie onder de vloer als meerwerk. In/naar de tuin liggen mantelbuizen, maar de verlichting komt later nog wel. Kies tussen wat nu MOET en wat later ook nog kan, als je in eerste instantie het geld op zak wilt houden.
Hier door we alles in één keer goed.
Anders zijn we over vijf jaar nog bezig....daar heb ik geen zin in. :)

Ik wilde alleen delen dat zelfdoen niet perse goedkoper is.
Verder hebben we hier meer dan 70m2 ramen. Meerdere dubbele deuren ...
Keuken die wat uitgebreider is (zelfgemaakt btw maar koste alsnog ruim €25.000,=).
Badkamer 25 M2 met een inpandige Sauna. Daar gingen meer dan 75m2 tegelwerk in en dan maten van 600x1200 mm... en dan loopt de prijs wat op.

En in zo'n badkamer gaat natuurlijk een (halfvrijstaand)bad ...met allemaal inbouwkranen.
Die zitten natuurlijk niet standaard in het pakket.

Ik zie en hoor vaak...je kan voor €200.000,= a €300.000,= een huis laten bouwen...die tijd is echt voorbij.

Je bent zo €600.000,= verder ex grond vergunningen e.d.
En dan moet je niet te wilt doen.

Maar zelfdoen is het leukste...en je krijgt precies de kwaliteit die je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
big bang schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:28:
[...]

Ik heb voor kanaalwerk Easy flow gekozen...alles in de afwerkvloer...netjes weggewerkt.
Is alleen een hele puzzel met 2.500 m1 vloerverwarming slang omdat dat er een beetje knappies in te krijgen.
Door toepassen van easy flow (vasco) hebben we geen enkele koof. Dat vindt ik zo prut...
En dat zal een bouwer niet zo gauw doen...

en ja easy flow is rete duur. je legt zo 100 buizen weg.

En dan die rot ventielen...die zijn peperduur als je mooie wenst.
Een Vasvo metalen kost online €65,= per stuk en dat keer 19 en dan heb je niks...om het zo maar te zeggen

[ Voor 6% gewijzigd door koningen op 22-10-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:32

JJJ

Vraagje over de 30 min wbdbo waarde: wij laten een prefab houtskeletbouw woning bouwen. Een zijde hiervan staat op ~1,2 meter van de erfgrens af en bevat een bijkeuken plus garage. In de bijkeuken hebben we een kunststof kozijn richting erfgrens gevraagd en in de garage een kunststof zijdeur. De garage plus bijkeuken hebben daarbij een houten overstek.

Nu geeft de bouwer aan dat het kozijn en deur geschrapt moeten worden ivm de 30 minuten wbdbo waarde. Functioneel nogal zonde, omdat we dan veel licht verliezen in de bijkeuken en we een belangrijke looproute missen in de garage.

Wat zijn onze opties in deze?

Ik heb wel wat gelezen over dat berekeningen tov de erfgrens gespiegeld uit worden gevoerd, maar wanneer je kijkt naar het kavelpaspoort moet de andere woning op hun kavel minimaal 3 meter van de erfgrens staan. We hebben hiermee minimaal 4,2 meter afstand tussen de woningen. Wordt dit (of kan dit) niet meegenomen (worden) in de berekening?

Een andere link had het erover dat de hele gevel als geheel klasse B moet hebben. Zijn hier bij prefab hsb ook nog opties voor?
De bouwer weet vooralsnog geen opties aan te dragen behalve het schrappen van het kozijn en de deur, maar ik heb nog moeite dit te accepteren, vandaar dat ik even breder zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
JJJ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:28:

Ik heb wel wat gelezen over dat berekeningen tov de erfgrens gespiegeld uit worden gevoerd, maar wanneer je kijkt naar het kavelpaspoort moet de andere woning op hun kavel minimaal 3 meter van de erfgrens staan. We hebben hiermee minimaal 4,2 meter afstand tussen de woningen. Wordt dit (of kan dit) niet meegenomen (worden) in de berekening?

Een andere link had het erover dat de hele gevel als geheel klasse B moet hebben. Zijn hier bij prefab hsb ook nog opties voor?
De bouwer weet vooralsnog geen opties aan te dragen behalve het schrappen van het kozijn en de deur, maar ik heb nog moeite dit te accepteren, vandaar dat ik even breder zoek.
De buren mogen mogelijk ook vergunningsvrij uitbouwen tot op de erfgrens. Dan is de 3m aan die kant niet van toepassing? Verder geen ervaring mee, maar ik kan met moeilijk voorstellen dat er geen klasse B deuren/kozijnen te vinden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:23
koningen schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

Keuken die wat uitgebreider is (zelfgemaakt btw maar koste alsnog ruim €25.000,=).
[nieuwsgierigheid mode]

Heb je daar informatie, zoals materiaal, gereedschap en afwerking , om te delen voor ons en foto's van tijdens het maken en resultaat? Deurbeslag; Blum gebruikt of ander materiaal? Geluid?

[/nieuwsgierigheid mode]

Wij willen dat ook doen maar zitten ( en lopen ) te kijken wat vinden we uiteindelijk praktisch, mooi en wat is het waard. Zelf paar keer een keuken gemaakt voor anderen, maar zitten zelf nu hier in een standaard Bruinzeel keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
@JJJ

Benader de gemeente en/of degene die het kavel paspoort geschreven heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Vraagje over de 30 min wbdbo waarde: wij laten een prefab houtskeletbouw woning bouwen. Een zijde hiervan staat op ~1,2 meter van de erfgrens af en bevat een bijkeuken plus garage. In de bijkeuken hebben we een kunststof kozijn richting erfgrens gevraagd en in de garage een kunststof zijdeur. De garage plus bijkeuken hebben daarbij een houten overstek.

Nu geeft de bouwer aan dat het kozijn en deur geschrapt moeten worden ivm de 30 minuten wbdbo waarde. Functioneel nogal zonde, omdat we dan veel licht verliezen in de bijkeuken en we een belangrijke looproute missen in de garage.

Wat zijn onze opties in deze?

Maakt niet uit omdat jij binnen 2,5 meter van de grens zit moet je hoe dan ook 30 min. ik zou dat maar gewoon accepteren, daar kom je echt niet onderuit. Wat eventueel wel kan is kijken naar andere kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Vraagje over de 30 min wbdbo waarde: wij laten een prefab houtskeletbouw woning bouwen. Een zijde hiervan staat op ~1,2 meter van de erfgrens af...
Kun je alles opschuiven zodanig dat je wèl aan de 2,5m voldoet? Wat beperkt je daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ

JJJ

Conrado schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:11:
[...]

Kun je alles opschuiven zodanig dat je wèl aan de 2,5m voldoet? Wat beperkt je daarin?
Helaas, dat lukt niet. De kavel is te smal (of de woning te breed). De andere kant van de woning moet 3 meter van de erfgrens liggen en daar liggen we nu precies op, dus onze speelruimte is nihil.
twain4me schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

Maakt niet uit omdat jij binnen 2,5 meter van de grens zit moet je hoe dan ook 30 min. ik zou dat maar gewoon accepteren, daar kom je echt niet onderuit. Wat eventueel wel kan is kijken naar andere kozijnen.
Ik heb nu een kozijn en deur die geschrapt zijn van de tekening. Wat is voor de berekening dan het meest bepalend? Het kozijn, de deur? Zijn er kunststof kozijnen en deuren die wel brandwerend zijn?
Waar zou je op optimaliseren in zo'n geval?
Lord Anubis schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:43:
@JJJ

Benader de gemeente en/of degene die het kavel paspoort geschreven heeft.
Wat bedoel je hiermee precies?
big bang schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:24:
[...]

De buren mogen mogelijk ook vergunningsvrij uitbouwen tot op de erfgrens. Dan is de 3m aan die kant niet van toepassing? Verder geen ervaring mee, maar ik kan met moeilijk voorstellen dat er geen klasse B deuren/kozijnen te vinden zijn?
Dat klopt, maar gezien dat het een 2-onder-1-kap is en gezien het kavelpaspoort is de afstand van 3 meter tot de erfgrens wel redelijk een zekerheidje. Over je vraag of er wel/geen klasse B deuren/kozijnen zijn, het liefst gaan wij voor kunststof ivm onderhoudsarm. Maar van mijn prefab bouwer krijg ik niet direct antwoord op de vraag of dit een optie is. Ze hebben het iig niet standaard in het assortiment (wel een van de nadelen van prefab bouwers, ik veronderstel dat ze iets proactiever meedenken bij andere bouwvormen (zonder die discussie hier te willen starten)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
JJJ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:08:
[...]

Helaas, dat lukt niet. De kavel is te smal (of de woning te breed). De andere kant van de woning moet 3 meter van de erfgrens liggen en daar liggen we nu precies op, dus onze speelruimte is nihil.

[...]

Ik heb nu een kozijn en deur die geschrapt zijn van de tekening. Wat is voor de berekening dan het meest bepalend? Het kozijn, de deur? Zijn er kunststof kozijnen en deuren die wel brandwerend zijn?
Waar zou je op optimaliseren in zo'n geval?

[...]

Wat bedoel je hiermee precies?

[...]

Dat klopt, maar gezien dat het een 2-onder-1-kap is en gezien het kavelpaspoort is de afstand van 3 meter tot de erfgrens wel redelijk een zekerheidje. Over je vraag of er wel/geen klasse B deuren/kozijnen zijn, het liefst gaan wij voor kunststof ivm onderhoudsarm. Maar van mijn prefab bouwer krijg ik niet direct antwoord op de vraag of dit een optie is. Ze hebben het iig niet standaard in het assortiment (wel een van de nadelen van prefab bouwers, ik veronderstel dat ze iets proactiever meedenken bij andere bouwvormen (zonder die discussie hier te willen starten)).
Bedoel je catalogus bouwer ipv prefab bouwer?

https://www.europrovyl.nl...erende-kunststof-kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
JJJ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:08:
Laat'es tekeningen zien, dan kunnen we meedenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heb je iets van een tekening? Want volgens mij gaat een gemeente sowieso geen ramen en deuren op 1 meter van de buren accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Koffie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:29:
[...]

Heb je iets van een tekening? Want volgens mij gaat een gemeente sowieso geen ramen en deuren op 1 meter van de buren accepteren?
2m al niet, tenzij melkglas oid.
En brandwerendheid uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:20
Koffie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:29:
[...]

De gemeente nam bij de vergunningverlening bij ons het volgende op:
Burenrecht
In uw plan is een raam aanwezig in de muur van ruimte 0.8 op minder dan 2
m uit de erfgrens. Wij wijzen u er op dat het in strijd is met het burenrecht
om binnen 2 m van de erfgrens direct uitzicht te hebben op een buurperceel.
De vergunning werd gewoon verleend. De ramen zitten er ook, overigens zijn het bovenlichten, op ongeveer 2 meter hoog, dus kijk je er normaal niet door.
Als onze buren moeilijk gedaan zouden hebben hadden we folie opgeplakt.
Nu hebben zij zelf ook een raam aan de overliggende muur, ook binnen twee meter van de erfgrens. Dat raam is kamerhoog. Wij hebben daar geen probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

deejeebv schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:02:
[...]

De gemeente nam bij de vergunningverlening bij ons het volgende op:

[...]

De vergunning werd gewoon verleend. De ramen zitten er ook, overigens zijn het bovenlichten, op ongeveer 2 meter hoog, dus kijk je er normaal niet door.
Als onze buren moeilijk gedaan zouden hebben hadden we folie opgeplakt.
Nu hebben zij zelf ook een raam aan de overliggende muur, ook binnen twee meter van de erfgrens. Dat raam is kamerhoog. Wij hebben daar geen probleem mee.
Bijzonder. Dit is dus geen 'oeps niet gezien' maar meer 'zoek het maar zelf met je buren uit'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJ

JJJ

Bedankt voor de tip van de brandwerende kunststof kozijnen. Goed te weten dat het bestaat.
Conrado schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:15:
[...]

Laat'es tekeningen zien, dan kunnen we meedenken ;)
DeBaroN schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:32:
[...]

2m al niet, tenzij melkglas oid.
En brandwerendheid uitvoeren.
Hier een plaatje van de kavel setup: https://imgur.com/a/YFBdUKD
waarbij de bovenkant van de figuur het noorden is. Kortom, de buren gaan niet heel dicht op de erfgrens zitten verwacht ik. En we hebben qua raam in de bijkeuken ook alleen maar een zijlicht, als daar melkglas in moet komen is dat ook helemaal prima.

Ben benieuwd of jullie nog oplossingen weten. Merk dat de bouwer nu wel iets huiveriger is om iets te regelen ivm de Wkb, "vroeger" zouden er nog wat mogelijkheden zijn om mogelijk alsnog zaken anders uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Koffie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

Bijzonder. Dit is dus geen 'oeps niet gezien' maar meer 'zoek het maar zelf met je buren uit'.
Meer een; als de buren moeilijk gaan doen hebben ze gelijk en dan heb je geen poot om op te staan. Bij onze buren zit er een doorzichtige ruit in de deur van de aangebouwde garage die uitkijkt op een blinde muur bij ons. T zijn hele redelijke mensen en ik weet zeker dat ze er een folie op zouden plakken als ik er iets van zou zeggen. Maar waarom zou ik, in dit geval, als ik me er niet aan stoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
@JJJ Om alle onbekendheden uit te sluiten zijn zij degenen die het juiste antwoord weten; niet per se de bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Koffie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

Dit kan komen doordat bovenlichten hoog in een muur worden geplaatst, waardoor ze licht binnenlaten, maar geen uitzicht naar buiten geven. Hier is de privacy van de buren beschermd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

JJJ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:18:
waarbij de bovenkant van de figuur het noorden is. Kortom, de buren gaan niet heel dicht op de erfgrens zitten verwacht ik. En we hebben qua raam in de bijkeuken ook alleen maar een zijlicht, als daar melkglas in moet komen is dat ook helemaal prima.

Ben benieuwd of jullie nog oplossingen weten. Merk dat de bouwer nu wel iets huiveriger is om iets te regelen ivm de Wkb, "vroeger" zouden er nog wat mogelijkheden zijn om mogelijk alsnog zaken anders uit te voeren.
Ik bedoelde meer een plattegrond van je huis op de kavel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ

JJJ

Lord Anubis schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:35:
@JJJ Om alle onbekendheden uit te sluiten zijn zij degenen die het juiste antwoord weten; niet per se de bouwer.
Ah, goeie, bedankt voor de tip.
Koffie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 06:35:
[...]

Ik bedoelde meer een plattegrond van je huis op de kavel :)
Mja, ik snap de achtergrond van de vraag maar hier is echt letterlijk niks te schuiven. Fictief voorbeeld, de kavel is 15 meter breed, we zijn verplicht 3 meter aan 1 zijde aan te houden en de woning is zelf 10,8 meter breed. Dan resteert er domweg 1,2 meter aan doorloopruimte bij de andere zijde.
Het is wel zo dat we ervoor kiezen de tuin op het zuiden te hebben, maar ook al zou je dat omdraaien is het een probleem wat je dan aan de andere kant creëert i.v.m. de buren daar.

Allen, bedankt voor de feedback. Ik ga de bouwer vragen contact op te nemen met de gemeente voor de mogelijkheden / ruimte en kijken of er brandwerende kozijnen/deuren mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
JJJ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:18:

waarbij de bovenkant van de figuur het noorden is. Kortom, de buren gaan niet heel dicht op de erfgrens zitten verwacht ik.
Het is ook natuurlijk zo dat het voor jullie een bescherming is. Het gaat is twee kanten op. Als de twee onder 1 kap zijramen heeft op de eerste verdieping, als deze er is, dan kunnen zij ook bij jou naar binnen kijken; ondanks eventuele hoge ramen bij jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
Goedemiddag,

Heeft iemand ervaring met geluidsoverlast in de slaapkamers. We hebben dit jaar ons huis opgeleverd gekregen, en zijn niet tevreden over de geluidsbelasting in de slaapkamers. Het huis staat naast een relatief drukke weg zowel snachts als overdag. We hebben tijdens de bouw geluidsmeting laten maken en daarop de beglazing aangepast. Echter hoor je het verkeer in de slaapkamer enorm goed, zeker als het regent of als er vrachtverkeer langs komt rijden.

Ik heb eens een paar uur het geluid gemeten in de kamer en meet bij vrachtverkeer/motoren/scooters een belasting van ruim 48decibel. Bij langs rijdend verkeer loopt de meter op tussen de 34-38 decibel, als er even geen verkeer is zit het geluid tussen de 31-32 decibel.

Conform het bouwbesluit zou de maximale belasting in een slaapkamer 33 decibel mogen zijn heb ik begrepen, maar weet iemand hoe dit gemeten wordt? Bijvoorbeeld op een regenachtige dag in combinatie met een donderdag of vrijdag is de belasting aanzienlijk hoger dan op een zonnige zondag. En stel dat de belasting hoger uitkomt dan 33 decibel is de aannemer dan verplicht dit op te lossen? Ik las wel dat het gekwalificeerd kan worden als bouwfout en dit via de woningborg garantie gedekt zou kunnen worden.

Iemand hier toevallig ervaring mee? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
Lwent schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:45:
Heeft iemand ervaring met geluidsoverlast in de slaapkamers. We hebben dit jaar ons huis opgeleverd gekregen, en zijn niet tevreden over de geluidsbelasting in de slaapkamers. Het huis staat naast een relatief drukke weg zowel snachts als overdag. We hebben tijdens de bouw geluidsmeting laten maken en daarop de beglazing aangepast. Echter hoor je het verkeer in de slaapkamer enorm goed, zeker als het regent of als er vrachtverkeer langs komt rijden.

Ik heb eens een paar uur het geluid gemeten in de kamer en meet bij vrachtverkeer/motoren/scooters een belasting van ruim 48decibel. Bij langs rijdend verkeer loopt de meter op tussen de 34-38 decibel, als er even geen verkeer is zit het geluid tussen de 31-32 decibel.

Conform het bouwbesluit zou de maximale belasting in een slaapkamer 33 decibel mogen zijn heb ik begrepen, maar weet iemand hoe dit gemeten wordt? Bijvoorbeeld op een regenachtige dag in combinatie met een donderdag of vrijdag is de belasting aanzienlijk hoger dan op een zonnige zondag. En stel dat de belasting hoger uitkomt dan 33 decibel is de aannemer dan verplicht dit op te lossen? Ik las wel dat het gekwalificeerd kan worden als bouwfout en dit via de woningborg garantie gedekt zou kunnen worden.

Betreft dit het bouwen van een woning in eigen beheer of projectbouw (in dat geval zit je hier in het verkeerde topic → Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3)?

Maar als eerste vraag ik me af hoe je dit gemeten hebt. 31-32 dB als er geen verkeer of ander geluid is, is namelijk erg veel. Het lijkt erop dat je meting wat naar boven afwijkt.

Wat voor glas zit er trouwens in? Hoeveel geluiddemping is er gespecificeerd? Want 48 dB binnen met geluidswerend glas is best veel...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Goedemiddag,

Als aanvulling op @Andrehj, heb je centrale (balans)ventilatie of rooster boven de ramen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 16:44
Goedemiddag,

Wij hebben voor onze vergunningsaanvraag ook een geluidsberekening moeten laten uitvoeren. Hierbij werden metingen gebruikt die door de gemeente beschikbaar waren gesteld. Het lijkt mij een kwestie van de oorzaak achterhalen, en de partij die verantwoordelijk is voor dat onderdeel aansprakelijk stellen.

Dus is alles conform de adviezen van de geluidsberekening uitgevoerd?
Is de geluidsberekening correct uitgevoerd?
Hoe is de data die gebruikt is bij de geluidsberekening verkregen en hoe betrouwbaar is deze?

In ons geval was de partij die de geluidsberekening heeft uitgevoerd verantwoordelijk voor de juiste data. De gemeente had deze beschikbaar gesteld, omdat het hier om een nieuwbouwwijk ging en er diverse metingen waren uitgevoerd.

Dus in jouw situatie "als" de aannemers alles conform het geluidsadvies heeft uitgevoerd lijkt het mij niet zijn verantwoordelijkheid, maar zul je verder moeten graven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
JJJ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:58:
Mja, ik snap de achtergrond van de vraag maar hier is echt letterlijk niks te schuiven.
Je bepaalt natuurlijk helemaal zelf wat je hier deelt :)

Echter, ik heb al eerder verbaasd gestaan van de interessante alternatieven die collega's hier op een plattegrond weten te bedenken. Als de doelstelling is dat er een meter of wat gewonnen moet worden, kijk dan eens waar 'we' mee komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
Andrehj schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:02:
[...]

Betreft dit het bouwen van een woning in eigen beheer of projectbouw (in dat geval zit je hier in het verkeerde topic → Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3)?

Maar als eerste vraag ik me af hoe je dit gemeten hebt. 31-32 dB als er geen verkeer of ander geluid is, is namelijk erg veel. Het lijkt erop dat je meting wat naar boven afwijkt.

Wat voor glas zit er trouwens in? Hoeveel geluiddemping is er gespecificeerd? Want 48 dB binnen met geluidswerend glas is best veel...
Het betreft een woning gebouwd door in dit geval een catalogusbouwer op onze kavel dus geen projectbouw. Er zit nu 33.1-15-33.1 HR++ Rw= 36db in. Achteraf had ik uiteraard liever triple glas gehad.... maar dit was volgens de aannemer niet echt nodig. Door de drukte ook verder niet meer bij stil gestaan. Ik vermoed dat die wat hogere waarde door de WTW komt, deze maakt tot op heden wat meer geluid dan we zouden willen, hier wordt eveneens nog naar gekeken.

Die pieken zijn inderdaad hoog, er komt ook gewoon flink wat herrie binnen als er een vrachtwagen of tractor langs rijdt en dat is nogal vaak, combinatie van onvoldoende geluidswering glas en slecht wegdek.

Ik heb inderdaad het geluidsrapport er nog eens bijgepakt en die hebben alleen de waardes vanuit de gemeente beschikbaar zijn gesteld gepakt. Die waardes zijn van 2016... inmiddels zijn er ruim tweeduizend woningen bijgebouwd, dus aanzienlijk meer verkeer op die wegen. Ze hebben op onze kavel 57,9 decibel en 58,6 decibel gemeten gecorrigeerd met 5 decibel. Ik zie dat in de geluidsberekening rekening gehouden is met 63 decibel op de gevel. Probleem hierin is dat de piekbelasting van tractoren en vrachtwagens velemale hoger ligt.

[ Voor 18% gewijzigd door Lwent op 23-10-2024 16:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnaudYK
Goedemiddag,

De waarde van 33dB is een zogenaamde Lden waarde. Dat is een jaargemiddelde niveau, waarbij de avondperiode (19.00-23.00) een toeslag krijgt van 5 dB en de nachterperiode (23.00-07.00) een toeslag van 10dB. Let wel dat het een energetisch gemiddelde is. (dus 20dB en 50dB zijn samen gemiddeld ca 47dB en niet 35).

Wanneer gebouwd wordt langs een weg wordt (meestal) een geluidberekening uitgevoerd. Invoergegevens zijn dan de ligging van de weg, gebouwen etc (maar ook het type bodem). De hoeveelheid geluid die een gemiddeld voertuig maakt staat vast (althans kan zo modig aangepast worden). De te hanteren emissies zijn dan ook voorgeschreven in wettelijke regelingen. Ook het type asfalt telt mee. In de rekenmethodes wordt standaard uitgegevaan van een droge deklaag van gemiddelde kwaliteit.

Wanneer de geluidbelasting op de gevel bekend is dan kan een gevelwering berekenin worden uitgevoerd om het binnenniveau te toetsen. Een dergelijke berekeing is niet nodig als je onder de voorkeursgrenswaarde (voor inwerkingtreding Omgevingswet) of standaardwaarde (onder Omgevingswet).

Maar het komt er dus op neer dat er wel degelijk pieken zouden kunnen optreden die hoger zijn dan die 33dB. Zeker bij afwijkende voertuigen (motoren met bepaalde uitlaat).

Als je zelf wilt rekenen kun je eens kunnen kijken naar https://www.rivm.nl/gelui...n-tools/wegverkeersgeluid. Dat is een simpele tool die op basis van voertuigaantallen en snelheden een jaargemiddelde waarde berekend. Let wel dat de emissies in die tool van na Omgevingswet zijn (die zijn toen aangepast) en je het dan niet kan vergelijken met een berekening voor Omgevingswet. Daar wordt alleen het niveau op de gevel berekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Lwent schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:10:
[...]

Het betreft een woning gebouwd door in dit geval een catalogusbouwer op onze kavel dus geen projectbouw. Er zit nu 33.1-15-33.1 HR++ Rw= 36db in. Achteraf had ik uiteraard liever triple glas gehad.... maar dit was volgens de aannemer niet echt nodig. Door de drukte ook verder niet meer bij stil gestaan. Ik vermoed dat die wat hogere waarde door de WTW komt, deze maakt tot op heden wat meer geluid dan we zouden willen, hier wordt eveneens nog naar gekeken.

Die pieken zijn inderdaad hoog, er komt ook gewoon flink wat herrie binnen als er een vrachtwagen of tractor langs rijdt en dat is nogal vaak, combinatie van onvoldoende geluidswering glas en slecht wegdek.

Ik heb inderdaad het geluidsrapport er nog eens bijgepakt en die hebben alleen de waardes vanuit de gemeente beschikbaar zijn gesteld gepakt. Die waardes zijn van 2016... inmiddels zijn er ruim tweeduizend woningen bijgebouwd, dus aanzienlijk meer verkeer op die wegen. Ze hebben op onze kavel 57,9 decibel en 58,6 decibel gemeten gecorrigeerd met 5 decibel. Ik zie dat in de geluidsberekening rekening gehouden is met 63 decibel op de gevel. Probleem hierin is dat de piekbelasting van tractoren en vrachtwagens velemale hoger ligt.
36db zou in theorie een geluidsreductie van factor 12 beteken.

Wel een gemiste kans dat je met focus op geluid niet voor triple glas bent gegaan.

Gaat het hier om kunststof kozijnen? Heb je ook gecheckt of de ramen mooi sluitend in de kozijnen vallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
[...]

Oei gemiste kans, dezelfde glasplaat binnen als buiten is eigenlijk altijd een nono voor geluid. bepaalde frequenties gaan er dan doorheen alsof er geen glasplaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Bij ons zijn gisteren de dakplaten geleverd, Unilin Roof SW Light Plus. Deze hebben een standaard breedte van 1,02 meter, waarbij we met volle platen uitkomen op overstekken van 35 cm.

Volgens het bestemmingsplan zijn overstekken toegestaan tot 30 cm. In onze tekeningen zijn de overstekken getekend, maar daar is geen maat aan gekoppeld. Deze tekeningen zijn overigens door de gemeente goedgekeurd en kunnen dus als leidend beschouwd worden, lijkt me.

Nu heb ik eigenlijk geen zin om van deze platen over de lengte 10 cm af te zagen en vervolgens weer dicht te timmeren. Ik wil ze eigenlijk gewoon zo opleggen en de overstekken op 35 cm brengen. Maar hoe groot is de kans dat de gemeente hier moeilijk over doet? En als ze er al moeilijk over doen: dit is niet bemaat in de tekening waar ze akkoord mee zijn gegaan. En ik zie een ambtenaar niet op een ladder gaan staan om een overstek na te meten voor een paar cm.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort situaties? Afwijken van het bouwbesluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
jan011 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:13:
Bij ons zijn gisteren de dakplaten geleverd, Unilin Roof SW Light Plus. Deze hebben een standaard breedte van 1,02 meter, waarbij we met volle platen uitkomen op overstekken van 35 cm.

Volgens het bestemmingsplan zijn overstekken toegestaan tot 30 cm. In onze tekeningen zijn de overstekken getekend, maar daar is geen maat aan gekoppeld. Deze tekeningen zijn overigens door de gemeente goedgekeurd en kunnen dus als leidend beschouwd worden, lijkt me.

Nu heb ik eigenlijk geen zin om van deze platen over de lengte 10 cm af te zagen en vervolgens weer dicht te timmeren. Ik wil ze eigenlijk gewoon zo opleggen en de overstekken op 35 cm brengen. Maar hoe groot is de kans dat de gemeente hier moeilijk over doet? En als ze er al moeilijk over doen: dit is niet bemaat in de tekening waar ze akkoord mee zijn gegaan. En ik zie een ambtenaar niet op een ladder gaan staan om een overstek na te meten voor een paar cm.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort situaties? Afwijken van het bouwbesluit?
Je legt alles wel heel erg in je eigen voordeel uit :)
Waarom zou je niet gewoon aan de regels moeten voldoen? En anderen wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Deleon78 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:19:
[...]

Je legt alles wel heel erg in je eigen voordeel uit :)
Waarom zou je niet gewoon aan de regels moeten voldoen? En anderen wel?
Klopt haha, feitelijk zou ik aan de regels moeten voldoen, ik vraag me alleen af hoe groot het risico is wat ik loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08

Komen er pannen op?
Indien ja, dan is je oversteklengte afhankelijk van je pannenmaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:32

Je wijkt niet af van het bouwbesluit, maar van de vergunning. Tenminste, eigenlijk moet die maat op de tekening zijn aangegeven, want kennelijk is dit van belang vanuit het bestemmingsplan.
Zoals ik het lees zie je die 5 cm niet terug. En nee, gemeente toezichthouder gaat niet nameten en kijken of hij (of zij) hier een handhavingszaak van kan maken.
Er is geen sprake van een strakke rijenbouw met een strakke voorgevelrooilijn waarbij alle huizen op 1 lijn staan, neem ik aan?

Enige risico die ik zie is dat een buurman verzoek om handhaving doet en dwingt de gemeente om wel na te meten. Dan kun je de discussie met de gemeente voeren over de fout op tekening en in de vergunning…

[ Voor 3% gewijzigd door Bas.013 op 24-10-2024 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Volgens het bestemmingsplan zijn overstekken toegestaan tot 30 cm. In onze tekeningen zijn de overstekken getekend, maar daar is geen maat aan gekoppeld.
Mooi dat er geen maten bijstonden :)

Ik ben verbaasd dat een gemeente de overstek exact en in cm vastlegt. Voor een beeldkwaliteit wil je juist dat de overstek in overeenstemming net het ontwerp is. Benoem dan dat je 'beperkte' overstekken wilt of zo.

Die 5 cm valt in de tolerantie van de daklengte weg. daar zou ik me geen zorgen over maken. Overigens wordt iedere nieuwbouw in de eindfase opgemeten, dus men kan het controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
DeBaroN schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Komen er pannen op?
Indien ja, dan is je oversteklengte afhankelijk van je pannenmaat.
Met de Standaard breedte kom ik dan precies uit ja dat klopt, maar ik was in de veronderstelling dat je met de getrokken en gedrukte breedte vrijwel elke dak maat kunt bedekken met pannen?
Bas.013 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:57:
[...]

Je wijkt niet af van het bouwbesluit, maar van de vergunning. Tenminste, eigenlijk moet die maat op de tekening zijn aangegeven, want kennelijk is dit van belang vanuit het bestemmingsplan.
Zoals ik het lees zie je die 5 cm niet terug. En nee, gemeente toezichthouder gaat niet nameten en kijken of hij (of zij) hier een handhavingszaak van kan maken.
Er is geen sprake van een strakke rijenbouw met een strakke voorgevelrooilijn waarbij alle huizen op 1 lijn staan, neem ik aan?

Enige risico die ik zie is dat een buurman verzoek om handhaving doet en dwingt de gemeente om wel na te meten. Dan kun je de discussie met de gemeente voeren over de fout op tekening en in de vergunning…
Klopt, elk huis is anders ins de wijk. of je moet met groothuisbouw gebouwd hebben ;)
Conrado schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:02:
[...]

Mooi dat er geen maten bijstonden :)

Ik ben verbaasd dat een gemeente de overstek exact en in cm vastlegt. Voor een beeldkwaliteit wil je juist dat de overstek in overeenstemming net het ontwerp is. Benoem dan dat je 'beperkte' overstekken wilt of zo.

Die 5 cm valt in de tolerantie van de daklengte weg. daar zou ik me geen zorgen over maken. Overigens wordt iedere nieuwbouw in de eindfase opgemeten, dus men kan het controleren.
Ik heb zojuist nog eens het beeldkwaliteitsplan erbij gepaakt, daar staat --> Overstekken ontbreken of zijn beperkt (maximaal 0.3 meter)

Ook heb ik de architect gevraagd, zij zegt hier zou ik me niet druk over maken, je mag 10% afwijken van het bestemmingsplan, waardoor er maar 2cm overblijft. dit gaan ze niet nameten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj

Het betreft een woning gebouwd door in dit geval een catalogusbouwer op onze kavel dus geen projectbouw. Er zit nu 33.1-15-33.1 HR++ Rw= 36db in. Achteraf had ik uiteraard liever triple glas gehad.... maar dit was volgens de aannemer niet echt nodig. Door de drukte ook verder niet meer bij stil gestaan.
Jammer. Hier blijkt maar weer dat de aannemer tijdens de bouw hele andere belangen heeft dan de gebruiker.
Bij ons hebben de standaard ramen (niet aan de straatzijde, en niet doorvalbestendig) al een Rw waarde van 35 dB (4-14-4-14-4).

De ramen aan de straatkant hebben we extra geluidwerend laten maken. Daar zit 4m-13-4F-13-6m glas in (met verschillende diktes dus), en die zitten op 40 dB.

Ik zou als ik jou was eens contact met de kozijnfabrikant opnemen en vragen of er niet alsnog beter geluidwerend glas in kan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:02:
Geen idee in welke gemeente dat is, maar hier is zeker weten aan het huis zelf helemaal niks opgemeten. De gemeente heeft alleen gekeken of het huis op de juiste plek werd gebouwd, en kwam steeds voor het storten van de vloeren langs om de wapening te checken.
Daarna bij de oplevering nog even een rondje door het huis gelopen, waarbij enkel werd gekeken of er een ventilatiesysteem was en of de rookmelders werkten. En dat was het.

Pagina: 1 ... 18 ... 44 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic