Conrado schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:36:
[...]
En dat zeg je tegen iemand die al twee jaar op een nieuwe auto wacht...?
Terug naar de ervaring met catalogusbouwers. Ik versta onder gemak en 'ontzorgen' nog iets heel anders: Als ik tussen de regels lees heeft iedereen die met een aannemer bouwt wel op enig moment een conflict(je), waarbij de aannemer iets meerwerk vindt, terwijl de koper het als onderdeel van de opdracht ziet. Soms gaat het over kleingeld, soms gaat het over serieuze bedragen.
Is dat met catalogusbouwers ook zo? Want, dat lees ik hier ook, het brengt veel stress en sores met zich mee...
[Edit]
Om het te verduidelijken:
Ik bedoel tegenslagen tijdens de bouw, die als meerwerk gefactureerd worden. Is bij een catalogusbouwer prijs=prijs of komen ze ook de tegenslagen verhalen?
Oef... 2 jaar op een auto wachten... Niet fijn.
Ervaringen van een catalogus bouwer / lokale aannemer / Allurebouw zijn voor mij vergelijkbaar geweest, met 1 uitzondering.
Lokale aannemers willen nog wel eens wat vergeten, of hadden te weinig uren ingeschat en dan kom je duurder uit. Wij kwamen er altijd wel uit, maar het kost je altijd meer tijd/ongemak of geld.
Lokale aannemer
Bij mijn ouders destijds niet strak genoeg gestuurd op afspraken waneer iets af is. Daardoor laatste 10% ingehouden en overeengekomen dat de laatste delen niet afgerond hoefden te worden en daardoor die laatste 10% niet betaald hoefde te worden. Scheeltde veel geld, maar daardoor wel tijd/moeite in gestoken voor afronden betimmer op de etage en plaatsen en aansluiten van MV + WtW.
Lokale aannemer
Bij schoonouders was er te weinig gerekend voor arbeid, waardoor kosten wel hoger uitvielen dan gepland. Omdat er gewerkt was met een open begroting, zijn die kosten grotendeels voor hen geweest.
Allure
Bij ons, hadden ze op de uiteindelijke bouwtekening een iets andere uitsparing/kolom staan dan op de ontwerptekening waardoor een kast niet zou passen. Dit was van te voren aangegeven hoe/wat/waar die zou komen te staan. Die uitbouw is nu 10cm dieper, kostenloos
Riool is kostenloos aangesloten, onder mom van, we zijn toch bezig
Wij hadden een TOP timmerman tijdens de bouw. Die overlegde wat hij ging doen en wanneer hij dacht het beter/simpeler kon kwam hij dat overleggen. Idem met plaatsen van de trap+afbouw en de uitlijn van de plafond platen van de veranda.
Catalogus bouwer
Bij vrienden mee geweest naar de bouwer, deels bouw begeleiding om hen voor te bereiden op wat er komen gaat e.d.
Geen grote gekke dingen. Trapleuning die links en rechts een andere maat hadden, tja, stond niets over in bestek / brochure / enz..
Kleine beschadigingen aan hout benoemd tijdens oplevering, verder zonder morren opgelost.
Keukenopstelling is later veranderd, niets over gehoord qua tekening/kosten
Zo nog wel een paar voorbeelden. Eigenlijk nooit veel gezeik gehad.
If I agreed with you, we'd both be wrong.