Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 35 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:05:
Geen idee in welke gemeente dat is, maar hier is zeker weten aan het huis zelf helemaal niks opgemeten.
Heus wel hoor ;)

De gemeente heeft gewoon een landmeter langst gestuurd om het in te meten. Die data ligt vervolgens vast in alle systemen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-05 12:08
Lord Anubis schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:35:
[...]

[nieuwsgierigheid mode]

Heb je daar informatie, zoals materiaal, gereedschap en afwerking , om te delen voor ons en foto's van tijdens het maken en resultaat? Deurbeslag; Blum gebruikt of ander materiaal? Geluid?

[/nieuwsgierigheid mode]

Wij willen dat ook doen maar zitten ( en lopen ) te kijken wat vinden we uiteindelijk praktisch, mooi en wat is het waard. Zelf paar keer een keuken gemaakt voor anderen, maar zitten zelf nu hier in een standaard Bruinzeel keuken.
Ik moet even zoeken of ik dit keer foto's gemaakt hebt.
Ik heb gebruikt als gereedschap, Festool stofzuiger met invalzaag en lineaal.
Een dominofrees (Makita) en een stuk of 10 lijmklemmen van 1000 mm.

Ik heb voor de kasten 18 mm watervast MDF gebruikt. LETOP hoge kasten worden zwaar (richting de 70kg).
Je kan de platen ook laten zagen door b.v. ADZAAGT in Heemskerk. Deze zagen CNC.

Voor de voorkant heb ik gefineerd zebrano hout op MDF gebruikt.
Tekening laten doorlopen, dus geen fouten maken, want dat kost je een hele plaat.

Afwerken grondverf Sigma en aflak, hout 2x transparant afgelakt.

Voor lades heb ik deze besteld (kant en klaar)tijdens een Black ridag actie (-30%) van het merk Blum.
Dit zijn in mijn perceptie de beste lades, kosten ongeveer €150,= per stuk.

Koelkast en Vriezer merk Siemens Push to Open
Vaatwasser Miele Knock to Open
Koffiemachine, stoomoven oven comb en oven van Siemens.

Let op push to open en knock to open kosten belachelijk veel extra geld. (of dat het waard is....)

Verder paar kleine hulpmiddelen van het merk Blum.

Ik zal kijken of ik foto's heb gemaakt die zinnig zijn om te plaatsen.

NAtuursteenblad online gekocht (123 natuursteen.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 17:14
@koningen Bedankt; zelf vind ik de lichte zebrano hout versie mooi. Veel last van ruwheid; veel schuren?

Tja, apparatuur heeft ook zijn prijskaartje.

Je schrijft 'deze' m.b.t. Blum. Push open met zo'n blok met handle erachter?

[ Voor 38% gewijzigd door Lord Anubis op 24-10-2024 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 11:48
Om hier nog even op terug te komen; Bij veel huizen van Finnhouse begint het schuine dak op de eerste verdieping. Wij hebben er voor gekozen de wanden daar eerst nog 90cm door te laten lopen en zijn daar erg blij mee. Je kunt tegen 90cm nog een bed, bureau of lage kast zetten. Begint meteen het schuine dak dan heb je altijd een hoop m3 die niet zo efficiënt is. Je moet dan altijd bukken om er bij te komen (ook met poetsen) en je kunt er maar moeilijk meubels kwijt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-05 15:01
Conrado schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:10:
Welkom @MadDonkey, interessant project!
Als je even op de merknaam zoekt, kom je best wat mede-Tweakers en ervaring tegen.

Ik heb echter een hele ander vraag; waarom kies je voor die typische bouwwijze en leverancier? Bouwen kan op heel veel manieren, van het traditionele stenen stapelen tot allerlei experimentele methoden aan toe. Ze hebben ook allemaal typische voor- en nadelen. Waarom dan deze bouwmethode?
Dat maakt aan mede-tweakers met ervaring duidelijk of hun ervaring voor jou waardevol kan zijn.
Goede vraag! Vooral smaak is de reden dat we specifiek naar deze bouwer kijken.

Houtbouw brengt ook twee voordelen voor mij. Daar ervaar ik het 'karakter' dat ik zoek en ze zijn ook erg comfortabel om in te wonen. Daarnaast blijkt uit de gesprekken die ik met gemeenten heb gevoerd dat zij welwillender zijn bij nieuwe woningen die biobased gebouwd worden, lage CO2 voetafdruk en een lagere stikstof afzetting.

Van mij hoeft het niet perse goedkoop. Maar we hebben nu wel een krapper budget voor de woning, omdat het perceel duurder is dan we hadden begroot. Waardoor we nu slimme keuzes moeten maken. En bijvoorbeeld slim inkopen.

HIerboven lees ik al wat handige dingen:

- WTW box in Belgie aanschaffen.

- Tip om te kijken naar Vasco Easyflow voor installatie ventilatie type D. Hier deed Finnhouse namelijk wat lastig over in het eerste gesprek.

- Zaken waar 'eenvoudig' op bespaard kan worden zoals zelf buizen en draden trekken. Wat voor mij een fijne avond/weekend besteding kan zijn. Ik kan ook extra handjes regelen die hier als vriendendienst bij kunnen helpen. Maar dan moet het wel in de planning passen.

- Zelf schakelmateriaal regelen en plaatsen, draai ik mijn hand niet voor om.

Dus de grootste uitdagingen worden het schatten of iets door mij zelf in een weekend te doen is bijvoorbeeld en de schatting te maken wanneer iets laten doen onderaan de streep goedkoper is. Naast het zelfbeheersen.
big bang schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

Om hier nog even op terug te komen; Bij veel huizen van Finnhouse begint het schuine dak op de eerste verdieping. Wij hebben er voor gekozen de wanden daar eerst nog 90cm door te laten lopen en zijn daar erg blij mee. Je kunt tegen 90cm nog een bed, bureau of lage kast zetten. Begint meteen het schuine dak dan heb je altijd een hoop m3 die niet zo efficiënt is. Je moet dan altijd bukken om er bij te komen (ook met poetsen) en je kunt er maar moeilijk meubels kwijt.
Dankjewel! Dat is een hele slimme keuze! Dat moet voor ons ook wel mogelijk zijn, max hoogte van 10m en goothoogte van 6m. Al willen we die hoogte niet geheel gebruiken, geeft het wel vrijheid.

[ Voor 16% gewijzigd door MadDonkey op 24-10-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Onverwacht toch een optie op een kavel. Heb gesprek gehad met gemeente. Kavel is terug gegeven vanwege de beschermde bomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkSx0183nu6VQy73iNfq5VJglBA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F4sMt9lBScHMLWjboKLp6s92.png?f=fotoalbum_large

Rood is bouwvlak, geel bijgebouwen en groen geen gebouwen.

Maximale nokhoogte 8M, en goothoogte 3.6M. Natuurlijk ter plekke wezen kijken, en begin volgende week gesprek met een architect om een beter gevoel te krijgen.

Vraag welke vooral speelt is in welke maten belemmeren de bomen het bouwplan. Verder vraag bij gemeente neer gelegd hoe ik de beschermde boom clausule moet zien. Boom staat op erfgrens, wat nu als buurman schade aan brengt, ben ik volgens overeenkomst verplicht een boom terug te plaatsen 8)7 . Is de boom momenteel gezond? Een boom kan volgens mij ondanks dat je voorzichtig bent ook te leidden hebben onder nieuwbouw (wijziging grondwaterpeil).

Daarnaast natuurlijk of ik binnen het bouwvlak van 12x7M mijn woonwensen kwijt kan. De tuin/kavel in totaal is meer dan groot genoeg, 712m2.

Iemand ervaring met beschermde bomen?

[ Voor 16% gewijzigd door Bartjeee op 24-10-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 22:07
Ik kan je wel antwoord geven op 1 deel van je vraag, waarschijnlijk moet je inderdaad een boom terug planten als ie op wat voor manier ook aan het einde van zijn leven is. En ook al is ie uit zichzelf helemaal omgewaaid, moet je nog steeds een kapvergunning aanvragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bartjeee schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:53:
Onverwacht toch een optie op een kavel. Heb gesprek gehad met gemeente. Kavel is terug gegeven vanwege de beschermde bomen.

[Afbeelding]

Rood is bouwvlak, geel bijgebouwen en groen geen gebouwen.

Maximale nokhoogte 8M, en goothoogte 3.6M. Natuurlijk ter plekke wezen kijken, en begin volgende week gesprek met een architect om een beter gevoel te krijgen.

Vraag welke vooral speelt is in welke maten belemmeren de bomen het bouwplan. Verder vraag bij gemeente neer gelegd hoe ik de beschermde boom clausule moet zien. Boom staat op erfgrens, wat nu als buurman schade aan brengt, ben ik volgens overeenkomst verplicht een boom terug te plaatsen 8)7 . Is de boom momenteel gezond? Een boom kan volgens mij ondanks dat je voorzichtig bent ook te leidden hebben onder nieuwbouw (wijziging grondwaterpeil).

Daarnaast natuurlijk of ik binnen het bouwvlak van 12x7M mijn woonwensen kwijt kan. De tuin/kavel in totaal is meer dan groot genoeg, 712m2.

Iemand ervaring met beschermde bomen?
Ik snap het wel.
Bomen kun je behoorlijk last van krijgen, zoals de kastanje die erg snel groeit.

Ze kunnen schaduw opleveren op je zonnepanelen of schaduw op de plek waar je graag zon in de tuin of op je ruiten hebt. En het gras wil niet onder de bomen groeien. De wortels kunnen funderingen aantasten, je leidingen in de grond beschadigen en bestrating omhoog drukken.

Normaal mag je overhangende takken van de buren afzagen maar dat zal hier wel niet mogen :+

Wat betreft de exacte regels kun je de gemeente bevragen op de regels die op de bomen van toepassing zijn en de kettingbedingen die ze hiervoor in de koopakte van de kavel gaan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Bartjeee schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:53:
Leuk kavel, leuke uitdaging :)

Mooie uitdaging voor een architect; slaapdeel in de bijbouw of zoiets. Ga er vanuit dat de bomen er staan en niet weg kunnen of mogen. Dan zou ik de zonnepanelen onderin plaatsen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:59
Andrehj schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Geen idee in welke gemeente dat is, maar hier is zeker weten aan het huis zelf helemaal niks opgemeten. De gemeente heeft alleen gekeken of het huis op de juiste plek werd gebouwd, en kwam steeds voor het storten van de vloeren langs om de wapening te checken.
Daarna bij de oplevering nog even een rondje door het huis gelopen, waarbij enkel werd gekeken of er een ventilatiesysteem was en of de rookmelders werkten. En dat was het.
Zou het nog kunnen afwijken nu we met die kwaliteitsborging werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Lord Anubis schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:40:
@koningen Bedankt; zelf vind ik de lichte zebrano hout versie mooi. Veel last van ruwheid; veel schuren?

Tja, apparatuur heeft ook zijn prijskaartje.

Je schrijft 'deze' m.b.t. Blum. Push open met zo'n blok met handle erachter?
Met Zebrano moet je goed opletten dat je van grof naar fijn schuurd.
Zebrano heeft namelijk kruis vezels (ipv andere houtsoorten met 1 richting)

Ik begin met K180 - K280 - K400 om opstaande houtvezels (ruw) te voorkomen
na lakken alleen K400 (liefst zou ik K600 gebruiken maar dat heeft festool niet)
Na lakken is fijne korrel om krassen te voorkomen.

Is ook erg mooi.

Blum is push to open: lade geleiders Legrabox Bluemotion + tip on.

Dat is de exacte benaming
(dan kun je het makkelijk vinden).

vragen stel gerust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Deleon78 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:20:
[...]

Haha grappig...
ik woon in Lelystad....heb mijn huis als casco laten bouwen.
Rest zelf afgemaakt.

Ook hier controle gehad..
Het enige waar oog voor was, was i.d.d. de rookmelders en WTW.

Al het andere werd niet benoemd en had geen aandacht.

Wel was er eerder gekeken naar een hekwerk voor het frans balkon en de zonnepanelen. (vanauit de buiten kant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Lwent schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:45:
Goedemiddag,

Heeft iemand ervaring met geluidsoverlast in de slaapkamers. We hebben dit jaar ons huis opgeleverd gekregen, en zijn niet tevreden over de geluidsbelasting in de slaapkamers. Het huis staat naast een relatief drukke weg zowel snachts als overdag. We hebben tijdens de bouw geluidsmeting laten maken en daarop de beglazing aangepast. Echter hoor je het verkeer in de slaapkamer enorm goed, zeker als het regent of als er vrachtverkeer langs komt rijden.

Ik heb eens een paar uur het geluid gemeten in de kamer en meet bij vrachtverkeer/motoren/scooters een belasting van ruim 48decibel. Bij langs rijdend verkeer loopt de meter op tussen de 34-38 decibel, als er even geen verkeer is zit het geluid tussen de 31-32 decibel.

Conform het bouwbesluit zou de maximale belasting in een slaapkamer 33 decibel mogen zijn heb ik begrepen, maar weet iemand hoe dit gemeten wordt? Bijvoorbeeld op een regenachtige dag in combinatie met een donderdag of vrijdag is de belasting aanzienlijk hoger dan op een zonnige zondag. En stel dat de belasting hoger uitkomt dan 33 decibel is de aannemer dan verplicht dit op te lossen? Ik las wel dat het gekwalificeerd kan worden als bouwfout en dit via de woningborg garantie gedekt zou kunnen worden.

Iemand hier toevallig ervaring mee? Alvast bedankt!
Het geluidsniveau mag maximaal 40 db zijn gemeten op 1 meter afstand van de gevel aan de buitenzijde.
Deze regel geld als de weg gelijktijdig of later is ontwikkeld.
Als dit een in brei locatie is dan gelden andere regels. Weet niet welke.

Heb je geluidswerende beglazing bv 5-12-4-12-6 mm. Met drie verschillende glas diktes?
Of betreft het 4-12-4-12-4 (dit vermoed ik, dit geeft elk geluid prima door...en voldoet in jou situatie niet.

Dit laatste had ik in mijn vorige huis en wil ik nooit meer. Als er buiten of binnen gepraat wordt kun je het aan de andere kant verstaan.
Nu heb ik geludsiwerend laten plaatsen (in nieuw huis) en je hebt nergens meer last van ALS je de ramen dicht laat. Met WTW lukt dat heel goed. heb je roosters komt het geluid daar weer doorheen en mpoet je dat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Lwent schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:10:
[...]

Het betreft een woning gebouwd door in dit geval een catalogusbouwer op onze kavel dus geen projectbouw. Er zit nu 33.1-15-33.1 HR++ Rw= 36db in. Achteraf had ik uiteraard liever triple glas gehad.... maar dit was volgens de aannemer niet echt nodig. Door de drukte ook verder niet meer bij stil gestaan. Ik vermoed dat die wat hogere waarde door de WTW komt, deze maakt tot op heden wat meer geluid dan we zouden willen, hier wordt eveneens nog naar gekeken.

Die pieken zijn inderdaad hoog, er komt ook gewoon flink wat herrie binnen als er een vrachtwagen of tractor langs rijdt en dat is nogal vaak, combinatie van onvoldoende geluidswering glas en slecht wegdek.

Ik heb inderdaad het geluidsrapport er nog eens bijgepakt en die hebben alleen de waardes vanuit de gemeente beschikbaar zijn gesteld gepakt. Die waardes zijn van 2016... inmiddels zijn er ruim tweeduizend woningen bijgebouwd, dus aanzienlijk meer verkeer op die wegen. Ze hebben op onze kavel 57,9 decibel en 58,6 decibel gemeten gecorrigeerd met 5 decibel. Ik zie dat in de geluidsberekening rekening gehouden is met 63 decibel op de gevel. Probleem hierin is dat de piekbelasting van tractoren en vrachtwagens velemale hoger ligt.
Dit dus..dubbelglas met twee dezelfde diktes, die geven elke decibel door.
de .1 staat voor folie, mag je zien als"veiligheids"glas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:06
Deleon78 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:20:
[...]

De kwaliteitsborger is verplicht bij vergunningen aanvragen vanaf 1 januari 2024 (via melding Wkb). Waarschijnlijk valt dit bouwplan onder de Wabo en is de gemeente de toezichthouder.
Overigens mag een kwaliteitsborger niet controleren op de ruimtelijke aspecten, zoals het overstek. Daarvoor blijft de gemeente de toezichthouder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:23
koningen schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:00:
[...]

Het geluidsniveau mag maximaal 40 db zijn gemeten op 1 meter afstand van de gevel aan de buitenzijde.
Deze regel geld als de weg gelijktijdig of later is ontwikkeld.
Als dit een in brei locatie is dan gelden andere regels. Weet niet welke.
Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt. Maar (als voor 1 januari) dan is de Wet geluidhinder (Wgh) leidend bij nieuwbouw. Er wordt een berekening gedaan van het invallend geluidniveau op de gevel (rekentechnisch worden punten 10 cm voor de gevel geplaatst en wordt geen rekening gehouden met reflecties in die gevel). Het jaargemiddelde Lden (den staat voor day, evening, night) niveau wordt berekend door het tijdsgewogen gemiddelde van de dag, avond en nachtperiodes te bepalen, waarbij avond en nacht een toeslag krijgen.

Voor wegverkeer gold een voorkeursgrenswaarde van 48dB. Echter dit wordt (heel) vaak niet gehaald. Dan is er de mogelijkheid ontheffing te krijgen (art 83Wgh). Dat kon tot 63dB (voor binnenstedelijk gebied). De eis van het binnenniveau blijft. Nu is het vergelijkbaar onder de Omgevingswet, met net wat andere getallen. (alles 5 dB hoger, maar dat heeft te maken met een aftrek die in het verleden werd gebruikt om te compenseren voor de verwachting dat verkeer stiller zou worden, die aftrek is komen te vervallen).

Het blijft natuurlijk dat als je net aan aan grenswaarden voldoet (ook binnen) dat niet wil zeggen dat het helemaal stil is. Zeker pieken zul je blijven horen. Bij een gelijke Lden zal dat meer opvallen bij een weg met een wat lagere verkeersintensiteit waar je wat dichter op zit (laag gemiddelde, hoge pieken) tov van een drukkere weg waar je verder vanaf zit.

Het is dat rond mijn nieuwe huis niks gebeurt anders zou ik bij zelfbouw daar altijd op letten en wat extra's doen (voor energie sowieso altijd triple glas doen, maar bij geluid ook triple glas met verschillende diktes). Let ook op dat een Rw een eengetalswaarde voor de isolatie is gebaseerd op een standaard (wegverkeers)spectrum. Laag frequent is de isolatie altijd veel slechter.

[ Voor 3% gewijzigd door ArnaudYK op 25-10-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Even wat anders; iedere ochtend en avond zien de ramen er zo uit.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu weet ik wel hoe dat komt, maar mooi is anders. Is daar een of ander huismiddeltjesoplossing (3x woordwaarde) voor?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:52
Conrado schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:34:

***members only***

Nu weet ik wel hoe dat komt, maar mooi is anders. Is daar een of ander huismiddeltjesoplossing (3x woordwaarde) voor?
Volgens de architect had je maar voor HR++ moeten kiezen :+ :
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2269680

Trekt het snel weg of valt dat tegen? Bij ons is het binnen 2 uur wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Ha ha FreezingPixels, enkelglas heeft er ook geen last van :+

Maar, dit is de noordzijde dus dat blijft eigenlijk de hele dag zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:03

***members only***

Tja.. Nadeel van zeer goed geïsoleerd huis ;)
Te weinig ventilatie?

Wellicht is een optie van een lucht ontvochtiger? (is dat een woord.)
Luchtbevochtiger hebben wij aan als het erg droge lucht is. Ook beter voor het parket.

Omgekeerd kan ik wellicht een apparaat voorstellen die vocht uit de lucht haalt. (heeft mijn auto in ieder geval)

Wellicht heeft de auto branche een goed middel om ramen beter 'glad'/schoon/waterafstotend te krijgen? Daarmee is er nog steeds vocht, maar gaat dat makkelijk naar beneden??

Wel lastig en vervelend.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:33
Loft schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:14:
[...]

Tja.. Nadeel van zeer goed geïsoleerd huis ;)
Te weinig ventilatie?

Wellicht is een optie van een lucht ontvochtiger? (is dat een woord.)
Luchtbevochtiger hebben wij aan als het erg droge lucht is. Ook beter voor het parket.

Omgekeerd kan ik wellicht een apparaat voorstellen die vocht uit de lucht haalt. (heeft mijn auto in ieder geval)

Wellicht heeft de auto branche een goed middel om ramen beter 'glad'/schoon/waterafstotend te krijgen? Daarmee is er nog steeds vocht, maar gaat dat makkelijk naar beneden??

Wel lastig en vervelend.
Heeft niets met ventilatie te maken, want zit aan de buitenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:19

***members only***

Hier precies hetzelfde, ik vrees dat er weinig aan te doen is omdat het te maken heeft met het buitenklimaat en de goede isolatie van je ramen (wellicht helpt het als je er een blower op zet, maar dat zal voor deze ramen (op zolder?) ook niet meevallen).

Wij hebben een soort van inpandige tuinkamer waardoor een aantal van de buitenramen onder een flinke "overkapping" zitten. Deze ramen beslaan dan juist weer niet, en laten dat nu net de ramen zijn die ons vanaf de keukentafel en de bank het mooiste uitzicht over de omgeving bieden :).

Achteraf dus meer geluk dan wijsheid B)

Onze buurman heeft om deze reden ook geen triple glas genomen; had hij ook in zijn vorige woning, en werd een beetje depri van de beslagen ramen tot in de middag.

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 25-10-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Batilan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:59:
Hier precies hetzelfde, ik vrees dat er weinig aan te doen is omdat het te maken heeft met het buitenklimaat en de goede isolatie van je ramen (wellicht helpt het als je er een blower op zet, maar dat zal voor deze ramen (op zolder?) ook niet meevallen).
Dit is tot 7,5m hoog, dus dat wordt 'm niet ;)

Eigenlijk ben ik opzoek naar 'iets' om het beslaan te voorkomen. Zoiets als bij spiegels op de badkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
Conrado schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Eigenlijk ben ik opzoek naar 'iets' om het beslaan te voorkomen. Zoiets als bij spiegels op de badkamer.
Je zou eens een ant-fog spray kunnen proberen, de meeste zijn gericht op (duik)brillen en helm vizieren.
Deze is ook voor autoruiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:27
@Conrado het schijnt dat de ruiten goed schoonmaken en behandelen met glaspolish of autowax helpt. "Schijnt" want ik heb het nooit geprobeerd met mijn HR++ glas. Het is dus niet alleen een "probleem" van echt goed geisoleerd glas maar ook bij HR++ komt het voor.

Ook zijn er permanente coatings mogelijk, maar zover ik weet kun je die niet achteraf aanbrengen. Maar wellicht kun je eens informeren bij je glasleverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:04
[...]

Die spiegels op de badkamer worden verwarmd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
[...]

Fans in je dakrand monteren, zodat ze drooggeblazen worden :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
big bang schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:08:
Fans in je dakrand monteren, zodat ze drooggeblazen worden :+
Mij dochter studeert voor binnenhuisarchitect: ze stelde voor het hele huis en kavel in een transparante koepel te plaatsen en er een ook nog een zwembad in te bouwen :+ #weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Prins32 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:06:
Die spiegels op de badkamer worden verwarmd ;)
Stom, dat valt dus af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Batilan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:42:
Je zou eens een ant-fog spray kunnen proberen, de meeste zijn gericht op (duik)brillen en helm vizieren.
Deze is ook voor autoruiten.
Ik ga dat eens proberen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:08

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Conrado schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

Nee, dit wil je op schrift!
Stel dat je 2% te horen krijgt, maar achteraf toch voor 10% aangeslagen wordt.

Je kunt ook nog een ander juridisch geitenpad volgen: het huis afbreken maar de voordeur o.i.d. laten staan. Dan is het juridisch een verbouwing :)
Een kennis heeft dat gedaan, o.a. om de gasaansluiting te behouden. In alle gevallen wel degelijk en juridisch advies inwinnen en zaken op papier vast laten leggen....
Heb ondertussen gesproken met een specialist overdrachtsbelasting van de Belastingdienst. Duidelijk: als je het koopt, sloopt en wat nieuws bouwt betaal je 10,8%.

Kopp je het en ga je er wonen (of maak je dat aannemelijk, door je daar in te schrijven, tegen je vrienden te vertellen dat je verhuist en je sociale leven gaat zich daar afspelen) dan 2% (of niks als je daar voor in aanmerking komt). Dat zou dan ongeveer 6 maanden moeten.

Ik denk dat we dat gaan doen, dan hebben we ook gelijk zekerheid over de verkoop van het huidige huis en zijn we al gelijk op de locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
Beekforel schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Heb ondertussen gesproken met een specialist overdrachtsbelasting van de Belastingdienst. Duidelijk: als je het koopt, sloopt en wat nieuws bouwt betaal je 10,8%.

Kopp je het en ga je er wonen (of maak je dat aannemelijk, door je daar in te schrijven, tegen je vrienden te vertellen dat je verhuist en je sociale leven gaat zich daar afspelen) dan 2% (of niks als je daar voor in aanmerking komt). Dat zou dan ongeveer 6 maanden moeten.

Ik denk dat we dat gaan doen, dan hebben we ook gelijk zekerheid over de verkoop van het huidige huis en zijn we al gelijk op de locatie.
Heb je hier ook wat van op schrift gekregen? Ik heb namelijk een soort gelijke vraag uitstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

MadDonkey schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Heb je hier ook wat van op schrift gekregen? Ik heb namelijk een soort gelijke vraag uitstaan.
Nee, helaas.

Wel een verwijzing naar ECLI:NL:RBZWB:2024:3944, een recente uitspraak over iets in dezelfde geest.

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Beekforel op 26-10-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
Beekforel schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Nee, helaas.

Wel een verwijzing naar ECLI:NL:RBZWB:2024:3944, een recente uitspraak over iets in dezelfde geest.

***members only***
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Beekforel schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:41:
Slimme zet, echter twee aandachtspunten:
- Hoe weet je wat je mag bouwen?
- Waar woon je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Conrado schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:32:
[...]

Slimme zet, echter twee aandachtspunten:
- Hoe weet je wat je mag bouwen?
- Waar woon je dan?
Dat zijn goede vragen waar ik ook nog geen antwoord op heb. Tijdelijke huisvesting kan in een stacaravan of woonunit en met de gemeente gaan we in gesprek obv een schetsontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-05 18:09
Wij zijn aan het oriënteren op de wandafwerking. Ik ben een beetje bang voor scheuren in stucwerk, daarom lijkt renovlies ons een goede optie (daar hebben we in ons huidige nieuwbouwhuis prima ervaringen mee). Heeft een van jullie een goede partij in Oost Nederland die dat kan doen? Zou mooi zijn als ze ook gewoon behang kunnen doen op een aantal wanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:04
acidd91 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:23:
Wij zijn aan het oriënteren op de wandafwerking. Ik ben een beetje bang voor scheuren in stucwerk, daarom lijkt renovlies ons een goede optie (daar hebben we in ons huidige nieuwbouwhuis prima ervaringen mee). Heeft een van jullie een goede partij in Oost Nederland die dat kan doen? Zou mooi zijn als ze ook gewoon behang kunnen doen op een aantal wanden.
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theepel
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11-2024
Batilan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:00:
[...]

Het is mij uit de discussie niet helemaal duidelijk wat de rol is van de "project architect". Het is meestal òf een eigen kavel waarvoor je geheel zelf verantwoordelijk bent hoe je het aanpakt, òf een project ontwikkelaar met een bouwer / architect die een beperkt aantal opties heeft voor het type woningen, waarbij tegenwoordig vaak ook meer inspraak van de kopers mogeljk is voor eigen inbreng. Is dat laatste hier het geval?

Mocht je geheel vrij zijn in de keuze voor architect of een catalogus woning (of iets wat er tussen in zit), dan zou ik eerst orienteren welke route het best bij je past. Mocht je gaan voor een eigen architect, dan kan ik je zeker aanraden om 2 architecten met wie je een klik hebt (qua ontwerpen en/of werkwijze / communicatie, en liefst allemaal) te vragen een schetsontwerp te maken.

Hebben wij ook gedaan, en we hadden de woning nooit zo goed naar onze zin gekregen als we niet 2 schetsontwerpen hadden laten maken. De voordelen zijn onder andere:
  • je leert de wijze van werken en communiceren van de architect kennen
  • je kunt elementen uit beide ontwerpen combineren of als inspiratiebron gebruiken
  • iedere architect heeft zo zijn eigen aandachtspunten, samen dekken ze meer af
Een van onze architecten was zeer flexibel en probeerde echt rekening te houwen met onze praktische wensen, het 1e ontwerp was echter niet heel sprankelend en sloot niet geheel aan bij onze wensen qua uiterlijk en indeling. Van de 2e architect zagen we vooraf zeer aansprekende ontwerpen, het duurde echter best een tijd voordat er een ontwerp kwam wat in de buurt kwam qua uitstraling. Uiteindelijk kwam er wel een schets uit met een paar bruikbare uiterlijke elementen en een wat betere indeling.

Vervolgens hebben we deze 2 samen met enkele Pinterest :*) ideëen zelf gecombineerd tot een eigen ontwerp en dit verder uit laten werken door de 1e architect. Ik zou er wel open over zijn, sommige architecten zullen hier niet enthousiast over zijn, maar als ze vertrouwen in eigen kunnen hebben zullen ze dit als uitdaging zien. Het kost je een € 1000 tot € 1500,- extra, maar op een totaal huis is dat peanuts,

Hoewel een architect ook bouwbegeleiding kan doen, zou ik zelf aanraden om daar een andere partij / persoon voor te vragen met een bewezen track-record die echt onafhankelijk is van de partijen, ook hier ga je weer wat extra aan uitgeven, maar dat bespaar je op scherp toezicht en vooral op gemoedsrust.

Je schreef dat je "juist de vormen van de huizen wel mooi vindt". Misschien kun je eens wat voorbeelden posten, dan krijgen we een idee bij je wensen. Zelf vonden we de ontwerpen van Bekhuis en Kleinjan wel mooi, maar die hebben we uiteindelijk niet gevraagd omdat we het idee hadden dat ze in een wat hogere league spelen dan wat ons plan was :+ (al kan het resulaat zich naar ons bescheiden idee meten met deze ontwerpen :) )
Deleon78 had gelijk idd, het vrije kavel ligt in een nieuwe wijk waar 2 verschillende projectarchitecten de projectwoningen hebben ontworpen. Wij zijn dus helemaal vrij (moet wel in het stedenbouwkundig plan passen).

Omdat wij echt nog niks wisten heb ik gewoon veel mails verstuurd naar verschillende partijen. Ik denk zowel prefab als houtskelet als eigen architect.

Mijn planning ziet er nu zo uit:
Bezoek VGLoghouse: 28 oktober
Bezoek Livingstone 31 oktober
Belafspraak Smink Architecten 31 oktober
Bezoek Brummelhuis 11 november

En 9 november ga ik koffie drinken met een gepensioneerde architect die mn achterbuurman zou worden (woont in de wijk ernaast en is de vader van een vriendin)

Ik hoop na deze bezoeken beter te weten wat er allemaal mogelijk is en ik hoop idd dan ook te weten welke route bij ons past.

Dit huis vonden we mooi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_UOO5SFmOaOzpNU5VSkC9rOxmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LSyaekt3H3lsXdA993iBhWPQ.png?f=fotoalbum_large

Ik kan ook wel de link naar het nieuwbouwproject posten maar dan zie je wel gelijk welk kavel ik een optie op heb. Geen idee of dat onverstandig is om te posten ivm privacy ofzo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Theepel schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:12:
[...]

Deleon78 had gelijk idd, het vrije kavel ligt in een nieuwe wijk waar 2 verschillende projectarchitecten de projectwoningen hebben ontworpen. Wij zijn dus helemaal vrij (moet wel in het stedenbouwkundig plan passen).

Omdat wij echt nog niks wisten heb ik gewoon veel mails verstuurd naar verschillende partijen. Ik denk zowel prefab als houtskelet als eigen architect.

En 9 november ga ik koffie drinken met een gepensioneerde architect die mn achterbuurman zou worden (woont in de wijk ernaast en is de vader van een vriendin)

Ik hoop na deze bezoeken beter te weten wat er allemaal mogelijk is en ik hoop idd dan ook te weten welke route bij ons past.

Dit huis vonden we mooi:

[Afbeelding]

Ik kan ook wel de link naar het nieuwbouwproject posten maar dan zie je wel gelijk welk kavel ik een optie op heb. Geen idee of dat onverstandig is om te posten ivm privacy ofzo :)
Je haalt wel een aantal termen door elkaar, daar zou ik nog even naar kijken.
Prefab, HSB, architect zijn echt totaal verschillende dimensies en hoor je niet zo in 1 zin te gebruiken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 19:18
Deleon78 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:15:
[...]

Je haalt wel een aantal termen door elkaar, daar zou ik nog even naar kijken.
Prefab, HSB, architect zijn echt totaal verschillende dimensies en hoor je niet zo in 1 zin te gebruiken ;)
Huh? Je kan toch door een eigen architect een HSB huis laten ontwerpen en dat prefab in een fabriek laten bouwen?
Ik zou alleen nooit HSB willen i.v.m. o.a. de kleine thermische massa binnen de geïsoleerde schil, maar dat is wat anders.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Andrehj schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:34:
[...]

Huh? Je kan toch door een eigen architect een HSB huis laten ontwerpen en dat prefab in een fabriek laten bouwen?
Ik zou alleen nooit HSB willen i.v.m. o.a. de kleine thermische massa binnen de geïsoleerde schil, maar dat is wat anders.
Was wel te verwachten dat iemand ze in een zin zouden zetten die kan, maar ik kreeg niet het idee dat de OP op die manier naar de termen keek ;)
Maar ik kan het mis hebben. Het helpt alleen als je dit soort dingen zelf al uitzoekt voor de effectiviteit van de gesprekken.

[ Voor 11% gewijzigd door Deleon78 op 27-10-2024 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Het ontwerp van een huis en de bouwmethode staan in principe los van elkaar. Iedere bouwmethode heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Kijk wat bij je past.

Ontwerpen en bouwen kunnen wel bij één partij zitten; Livingstone en Brummelhuis zijn daar voorbeelden van. Dat soort partijen zijn goed in marketing, en geven je snel het gevoel dat je er al woont. Je hoeft enkel nog leuke dingen als een keuken, badkamer en de gordijnen uit te zoeken.
Bij architecten gaat dat echt anders. Het traject is langer en intensiever. Je krijgt jouw ontwerp in plaats van een ontwerp.

Budget is natuurlijk belangrijk, maar iedere partij en iedere bouwmethodiek bouwt grofweg hetzelfde ontwerp voor ongeveer hetzelfde budget. Anders zou er wel één dominant zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theepel
Deleon78 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:39:
[...]

Was wel te verwachten dat iemand ze in een zin zouden zetten die kan, maar ik kreeg niet het idee dat de OP op die manier naar de termen keek ;)
Maar ik kan het mis hebben. Het helpt alleen als je dit soort dingen zelf al uitzoekt voor de effectiviteit van de gesprekken.
Jullie hebben helemaal gelijk. De formulering was hier fout en ik heb nog niet alle termen helemaal scherp.

Houtskelet
Zo als ik het nu zie, is houtskelet bouw waarbij je je fundament van hout bouwt. Gezonder, duurzamer maar duurder?

Prefab
Prefab is dat het al in de fabriek gemaakt is, een vriend van mij had deze week een dakkapel laten plaatsen. Ding werd in z'n geheel op het dak gezet. Lekker snel.

Volgens mij moet ik het volgende kiezen:
A. Wil ik houtskelet of niet? (Weet de echte voor en nadelen daar nog niet van)
B: Wil ik een catalogus woning? (waarschijnlijk niet, want wil efficient gebruik maken van de grond waar ik daadwerkelijk op mag bouwen)
C: Ga ik in zee met iemand die prefab elementen gebruikt?
D: Of wil ik echt alles zelf kiezen mbv een architect?

Klopt dit een beetje?

Ik heb morgen in ieder geval een gesprek met VGLoghouse die hier in het lijstje staat onder catalogus bouwer, maar die aan de telefoon vertelde zelf een architect te hebben die met ons om tafel gaat zitten om its te ontwerpen.

Livingsstone doet voor zover ik weet ook zelf ontwerpen maar maakt wel gebruik van Prefab.

Brummelhuis doet ook zelf ontwerpen maar heeft zelf voorbeeld woningen? (lijkt op catalogusbouw, maar aan de telefoon zei men van niet)

En dan nog het gesprek met de architect van het project.

Mis ik naast deze 4 nog iets wat ik zou moeten onderzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Theepel schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:27:
[...]

Jullie hebben helemaal gelijk. De formulering was hier fout en ik heb nog niet alle termen helemaal scherp.

Houtskelet
Zo als ik het nu zie, is houtskelet bouw waarbij je je fundament van hout bouwt. Gezonder, duurzamer maar duurder?

Prefab
Prefab is dat het al in de fabriek gemaakt is, een vriend van mij had deze week een dakkapel laten plaatsen. Ding werd in z'n geheel op het dak gezet. Lekker snel.

B: Wil ik een catalogus woning? (waarschijnlijk niet, want wil efficient gebruik maken van de grond waar ik daadwerkelijk op mag bouwen)

Klopt dit een beetje?
Efficiënt gebruik maken van de grond kan zeker wel met een catalogusbouwer. Dat heeft die bij ons overduidelijk gedaan door actief met suggesties te komen.

Alles valt of staat ook met wat voor persoon je tegenover je krijgt..

[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 27-10-2024 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
[...]

Houtskelet

Prefab

Klopt dit een beetje?

Ik heb morgen in ieder geval een gesprek met VGLoghouse die hier in het lijstje staat onder catalogus bouwer, maar die aan de telefoon vertelde zelf een architect te hebben die met ons om tafel gaat zitten om its te ontwerpen.

Livingsstone doet voor zover ik weet ook zelf ontwerpen maar maakt wel gebruik van Prefab.

Brummelhuis doet ook zelf ontwerpen maar heeft zelf voorbeeld woningen? (lijkt op catalogusbouw, maar aan de telefoon zei men van niet)

Bij HSB is de fundering meestal wel van beton, het dragende skelet is van hout.
Een alternatief voor HSB is bouwen met SIP panelen, bijvoorbeeld van https://isokern.nl/ . Wij hebben daarvoor gekozen.
We hebben wel voor een eigen ontwerp gekozen. Het casco wordt dan in de fabriek gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
[...]

Houtskelet

Prefab

Klopt dit een beetje?

Onder "fundament" versta ik de fundering. Die is vrijwel altijd van beton.

Probeer voor jezelf een beslisboom te maken en maak eerst keuzes in wat je het allerbelangrijkst vindt.
Wel of geen HSB staat nu bovenaan bij je beslissingen. Is dat echt een dealbreaker?
Als een catalogusbouwer iets aanbiedt wat mooi op je kavel past dan heb je geen architect nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Ehh... nee ;)
Ontwerp en techniek kun je in alle vormen combineren. Er zijn bijvoorbeeld bouwers die een ontwerp van een architect in prefab uitwerken.
Iedere catalogusbouwer heeft ook een architect omdat je niet 'zomaar' een huis ergens kunt neerzetten; het moet altijd voldoen aan de bestemmingplan- en beeldkwaliteiseisen. Standaard ontwerpen worden dan wat aangepast. Echter, een bouwer die op de website een een catalogus heeft, is een catalogusbouwer :)
Dat is overigens geen waardeoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-05 07:01
Conrado schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:07:

Iedere catalogusbouwer heeft ook een architect omdat je niet 'zomaar' een huis ergens kunt neerzetten; het moet altijd voldoen aan de bestemmingplan- en beeldkwaliteiseisen. Standaard ontwerpen worden dan wat aangepast. Echter, een bouwer die op de website een een catalogus heeft, is een catalogusbouwer :)
En er zijn catalogusbouwers die de mogelijkheid geven om de architect je woning te laten ontwerpen. Je hebt dan 100% vrijheid hoe je woning wordt. Is het dan nog catalogusbouw?

Ik snap het gemak van catalogusbouw heel goed. Gezin, drukke baan etc wil je dan gemak of zelf meer uitzoeken? De vraag stellen is voor velen hem beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theepel
nokiaan958GB schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

Onder "fundament" versta ik de fundering. Die is vrijwel altijd van beton.

Probeer voor jezelf een beslisboom te maken en maak eerst keuzes in wat je het allerbelangrijkst vindt.
Wel of geen HSB staat nu bovenaan bij je beslissingen. Is dat echt een dealbreaker?
Als een catalogusbouwer iets aanbiedt wat mooi op je kavel past dan heb je geen architect nodig.
Een beslisboom is een heel goed idee. Mijn probleem is dat ik niet veel info kan vinden over welke beslissingen ik moet nemen.

Normaal vind ik wel een aantal youtube filmpjes of een reddit post met info, maar over keuzes bij zelfbouw is weinig te vinden in een makkelijk format.

Ik denk dat ik dan toch maar even heel deel 2 moet gaan lezen :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frantic
  • Nu online
Theepel schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:38:
[...]

Een beslisboom is een heel goed idee. Mijn probleem is dat ik niet veel info kan vinden over welke beslissingen ik moet nemen.

Normaal vind ik wel een aantal youtube filmpjes of een reddit post met info, maar over keuzes bij zelfbouw is weinig te vinden in een makkelijk format.

Ik denk dat ik dan toch maar even heel deel 2 moet gaan lezen :')
Hoe meer van die gesprekken die je doet hoe meer inzichten je krijgt. Schroom niet om extra gesprekken in te plannen met die bouwers/architecten. Je kan je nog zo goed voorbereiden, maar het beste is uiteindelijk nog wel de gesprekken aan gaan. Kijken wat goed voelt voor jou (en je partner).

Het is geen pakje boter wat je koopt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:59
3 weken geleden lag de fundering er:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1KR6Up3mggAFkoMtoLQ-i8Fzpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAxjTFPGnn4jlXo7QWqcLP6G.jpg?f=fotoalbum_large

Members only:

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
josefine schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 04:48:
Ik snap het gemak van catalogusbouw heel goed. Gezin, drukke baan etc wil je dan gemak of zelf meer uitzoeken? De vraag stellen is voor velen hem beantwoorden.
Maar...., is dat ook zo? Ik heb daar geen ervaring mee, maar ben benieuwd of Tweakers die met een catalogusbouwer in zee zijn gegaan, dat ook daadwerkelijk als gemak hebben ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Conrado schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Maar...., is dat ook zo? Ik heb daar geen ervaring mee, maar ben benieuwd of Tweakers die met een catalogusbouwer in zee zijn gegaan, dat ook daadwerkelijk als gemak hebben ervaren?
Beetje lastig bepalen. Dan moet er net een tweaker zijn die beide opties heeft geprobeerd. Maar dan zijn ze al beïnvloed door het feit dat ze het niet voor de eerste keer doen.

Ik ben het overigens wel met je eens. De dingen die mijzelf de meeste energie hebben gekost, zouden bij beide opties nodig zijn.
Het design maken was juist het leukste deel voor mij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nils7
[...]

Ik werk met een catalogusbouwer.
We speelden al langer met het idee om iets zelf te bouwen en de vriendin van de getuigen van mijn vrouw is architect en gaf altijd aan ons huis wel te willen tekenen.
Inmiddels werkt zij voor deze catalogusbouwer dus was dat een logische stap, ondanks het een optie was ook door haar iets te laten ontwerpen en ergens anders te gaan laten bouwen.

Wij hebben gekozen voor de catalogusbouwer omdat ons beeldkwaliteitsplan weinig opties bied: zwarte dakpan, rode bakstenen en na de eerste bouwlaag moest meteen een kap met maar 1 richting komen.
Architectonisch nou niet echt een uitdaging. Veel met glas etc. kon ook niet ivm het "landelijk karakter".

In principe nemen ze wel veel uit handen.
De communicatie kan alleen wat beter vinden m'n vrouw en ik want dat ze een brand in hun fabriek hebben gehad moest ik via Facebook vernemen en wanneer ze zouden beginnen en met wat precies was ook niet doorgegeven.
Maar buiten dat hoeven wij alleen de Nuts voorziening en een grondwerker te regelen en doen zij de rest.
Dus de omgevingsvergunning etc.

[edit]
Daarnaast de prijs.. wij schuren tegen de 800 euro m3 aan, voor behangklaar ex. badkamer/keuken en eigen afwerking.
Ik had laatst iemand gesproken die zei dat bedragen boven de 1000 euro al voorbij komen, geen idee of dat klopt overigens, daar kunnen andere hier over mee praten.

[ Voor 9% gewijzigd door nils7 op 28-10-2024 11:00 ]

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
Andrehj schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:34:
[...]

Het is een kleinere thermische massa dan beton, maar niet noodzakelijkerwijs een (te) kleine thermische massa. Je kunt prima voldoende massa genereren met je bouwwijze en daarmee je isolatiemateriaal (houtvezel met relatief grote thermische massa vs pir met vrijwel geen massa). Voordeel van iets als houtvezel is het vochtregulerend vermogen van de wand.

Maar dat maakt de discussie wat te doen best complex. De ene HSB is de andere niet. Misschien beginnen met wat je wilt bereiken (mate van duurzaamheid, veel eigen inbreng, ontzorgd worden, uniek ontwerp etc). Dan zijn er verschillende routes waarop je dat kunt bereiken. Zo zie ik hier voorbij komen dat zowel door catalogusbouwers als architecten/aannemers soms moeilijk gedaan wordt over triple glas. Dat zou voor mij meteen een no-go zijn.

Wij hebben uiteindelijk gebouwd met architect en een aannemer die de zaken als wanden en dak in fabriek (dus prefab) in HSB heeft uitgevoerd. Prefab is dan nog steeds op maat gemaakt, alleen wordt de basis van het huis in drie dagen in elkaar gezet (en daarna nog in 9 weken afgewerkt). Ik weet eerlijk gezegd niet of ik meer ontzorgd zou zijn bij een catalogusbouwer. De architect hielp veel en heeft bijvoorbeeld ook de omgevingsvergunning geregeld (en er voor gezorgd dat alle stukken er kwamen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frantic
  • Nu online
Members only:

[ Voor 49% gewijzigd door Frantic op 28-10-2024 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:07
nils7 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:32:
3 weken geleden lag de fundering er:

[Afbeelding]

***members only***
Jemig, dat is even hard gegaan! Ik zou het zelf wel jammer hebben gevonden het hele proces te hebben gemist vanwege een vakantie. :+
Uiteindelijk dus toch goed gekomen met de kap constructie?
nils7 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:57:
[...]

[edit]
Daarnaast de prijs.. wij schuren tegen de 800 euro m3 aan, voor behangklaar ex. badkamer/keuken en eigen afwerking.
Ik had laatst iemand gesproken die zei dat bedragen boven de 1000 euro al voorbij komen, geen idee of dat klopt overigens, daar kunnen andere hier over mee praten.

Het heeft te maken met zoveel factoren, zo hebben wij bijvoorbeeld hoogbouw, dit is relatief goedkoper dan laagbouw.
Wij zitten nu op een prijs van zo'n 600 euro/M³, en we hebben daarbij niet eens gekozen voor een goedkope bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
FabianGTI schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:46:
[...]

Jemig, dat is even hard gegaan! Ik zou het zelf wel jammer hebben gevonden het hele proces te hebben gemist vanwege een vakantie. :+
Uiteindelijk dus toch goed gekomen met de kap constructie?

[...]

Het heeft te maken met zoveel factoren, zo hebben wij bijvoorbeeld hoogbouw, dit is relatief goedkoper dan laagbouw.
Wij zitten nu op een prijs van zo'n 600 euro/M³, en we hebben daarbij niet eens gekozen voor een goedkope bouw.
Vakantie (Cruise dus verzetten ging ook niet) was al anderhalf jaar geleden geboekt.
Ik had het ook graag willen zien, wilde een timelapse maken met elke dag een foto maken van de voortgang.
Maar goed Murphy's law O-)

M'n moeder langs gestuurd voor die foto's, maar dan is het toch niet zoals ik wilde.
Wilde de foto's niet zien die ze had gemaakt voordat ik het zelf kon zien, ik bedoel als ik dan toch moet wachten wil ik wel verrast worden.

Het dak wordt nu "traditioneel" gebouwd ipv uit de fabriek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Loft
[...]

Dit huis vonden we mooi:

[Afbeelding]

Ziet er top uit.

Ik zou bij deze soort tekeningen altijd vragen naar een referentiehuis waarin exact! dezelfde steen verwerkt is. Niet een steen die erop lijkt, maar exact dezelfde.

De plaatjes willen nogal eens verschillen van de werkelijkheid en dan is de vraag of jullie dat mooi vinden.

Wij hebben in verschillende wijken rondgereden en gekeken naar wat wij mooi vonden qua huis en steen (dat is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde huis). Bij sommigen heb ik aangebeld en de mensen gecomplimenteerd met de mooie keuze en gevraagd welke bouwer en/of welke steen dat was.
Dit heeft veel geholpen met beeldvorming voor ons huis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Loft
Conrado schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:07:
[...]

Ehh... nee ;)
Ontwerp en techniek kun je in alle vormen combineren. Er zijn bijvoorbeeld bouwers die een ontwerp van een architect in prefab uitwerken.

[...]

1e quote mee eens

2e ligt iets genuanceerder. Ja, een bouwer die een website heeft met een catalogus is een catalogusbouwer. Echter kan deze ook maatwerk leveren in sommige gevallen.

De term catalogus is soms negatief beladen, some heel breed ingezet voor iets wat misschien voor 20% lijkt op een catalogus woning ;)

Selekthuis is een bouwer die verregaande standaardisatie heeft toegepast en heeft een flink aantal type huizen en bouwt daardoor bijna nooit eenzelfde huis.
Wat mij betreft dan toch wel catalogus, denk ik ;)

Brummelhuis vind ik meer naar gestandaardiseerde bouwmethode neigen en minder naar catalogus.
Allurebouw, idem. Ze hebben een aantal catalogus woningen, maar doen ook 100% maatwerk.

Misschien eerst maar eens eens worden over een definitie ;)
[...]

Ik heb ervaring met 100% maatwerk, zowel met een prefab bouwer (Allure), als verschillende lokale bouwers/aannemers in westen als oosten.
Enkele ervaring met catalogusbouwers en projectontwikkelaars waar ik vrienden help met bouwbegeleiding aan de klantkant.

Zoals @nils7 aangeeft is communicatie 'lastig'. Maar dat vind ik in algemene zin met bouwers ;) Autodealers en nog wel meer bedrijven ;)

Zolang jezelf pro-actief opstelt naar een bouwer(en andere betrokkenen), niet alles magisch verwacht, veel vragen stelt uit nieuwsgierigheid en belangstelling en planningsoogpunt, kom je een heel eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
@Loft meest waardevolle bijdrage voor @Theepel tot nu toe denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Loft schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:54:
Zoals @nils7 aangeeft is communicatie 'lastig'. Maar dat vind ik in algemene zin met bouwers ;) Autodealers en nog wel meer bedrijven ;)
En dat zeg je tegen iemand die al twee jaar op een nieuwe auto wacht...? :+

Terug naar de ervaring met catalogusbouwers. Ik versta onder gemak en 'ontzorgen' nog iets heel anders: Als ik tussen de regels lees heeft iedereen die met een aannemer bouwt wel op enig moment een conflict(je), waarbij de aannemer iets meerwerk vindt, terwijl de koper het als onderdeel van de opdracht ziet. Soms gaat het over kleingeld, soms gaat het over serieuze bedragen.

Is dat met catalogusbouwers ook zo? Want, dat lees ik hier ook, het brengt veel stress en sores met zich mee...

[Edit]
Om het te verduidelijken:
Ik bedoel tegenslagen tijdens de bouw, die als meerwerk gefactureerd worden. Is bij een catalogusbouwer prijs=prijs of komen ze ook de tegenslagen verhalen?

[ Voor 10% gewijzigd door Conrado op 29-10-2024 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nils7
Conrado schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:36:
[...]

Terug naar de ervaring met catalogusbouwers. Ik versta onder gemak en 'ontzorgen' nog iets heel anders: Als ik tussen de regels lees heeft iedereen die met een aannemer bouwt wel op enig moment een conflict(je), waarbij de aannemer iets meerwerk vindt, terwijl de koper het als onderdeel van de opdracht ziet. Soms gaat het over kleingeld, soms gaat het over serieuze bedragen.

Is dat met catalogusbouwers ook zo? Want, dat lees ik hier ook, het brengt veel stress en sores met zich mee...
Ik kan niet voor allemaal spreken maar bij ons was er een hele dag uitgetrokken meerwerk zaken zoals de trap, binnendeuren, buitendeuren, loze leidingen, buitenkranen etc.
Dat hebben we toen vast gelegd en ja daar zaten toen wel extra kosten aan.
Overigens waren er al standaard 1 buiten kraan en alle deuren in de offerte maar als je dan iets luxer wil qua deur of kozijn of toch een stopcontact extra.

Maar door de brand in hun fabriek en dat ze nu het dak traditioneel gaan leggen, leggen ze het bonnetje niet bij mij. Mijn catalogus bouwer vermeldde dat ze bijna een stuk of 10 per week zetten in NL/BE/FR dus mag hopen dat ze inmiddels alles al een keer tegen zijn gekomen. Dus er zal een deel marge in zitten dat er een keer iets anders moet, maar moet dat ook... want ze doen normaal gesproken alles in eigen beheer dus zijn niet afhankelijk van anderen wat meer kan kosten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
nils7 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:46:
Ik kan niet voor allemaal spreken maar bij ons was er een hele dag uitgetrokken meerwerk zaken zoals de trap, binnendeuren, buitendeuren, loze leidingen, buitenkranen etc.
Dank, maar misschien had ik het niet duidelijk genoeg uitgedrukt: ik bedoel tegenslagen tijdens de bouw, die als meerwerk gefactureerd worden.
Is bij een catalogusbouwer prijs=prijs of komen ze ook de tegenslagen verhalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Nu online
Conrado schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

prijs=prijs bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Laatst online: 29-05 17:14
nils7 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

Maar door de brand in hun fabriek en dat ze nu het dak traditioneel gaan leggen, leggen ze het bonnetje niet bij mij.
Zullen hiervoor verzekerd zijn, brand en gevolg schade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loft
Conrado schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:36:
[...]

[Edit]
Om het te verduidelijken:
Ik bedoel tegenslagen tijdens de bouw, die als meerwerk gefactureerd worden. Is bij een catalogusbouwer prijs=prijs of komen ze ook de tegenslagen verhalen?
Oef... 2 jaar op een auto wachten... Niet fijn.

Ervaringen van een catalogus bouwer / lokale aannemer / Allurebouw zijn voor mij vergelijkbaar geweest, met 1 uitzondering.
Lokale aannemers willen nog wel eens wat vergeten, of hadden te weinig uren ingeschat en dan kom je duurder uit. Wij kwamen er altijd wel uit, maar het kost je altijd meer tijd/ongemak of geld.

Lokale aannemer
Bij mijn ouders destijds niet strak genoeg gestuurd op afspraken waneer iets af is. Daardoor laatste 10% ingehouden en overeengekomen dat de laatste delen niet afgerond hoefden te worden en daardoor die laatste 10% niet betaald hoefde te worden. Scheeltde veel geld, maar daardoor wel tijd/moeite in gestoken voor afronden betimmer op de etage en plaatsen en aansluiten van MV + WtW.

Lokale aannemer
Bij schoonouders was er te weinig gerekend voor arbeid, waardoor kosten wel hoger uitvielen dan gepland. Omdat er gewerkt was met een open begroting, zijn die kosten grotendeels voor hen geweest.

Allure
Bij ons, hadden ze op de uiteindelijke bouwtekening een iets andere uitsparing/kolom staan dan op de ontwerptekening waardoor een kast niet zou passen. Dit was van te voren aangegeven hoe/wat/waar die zou komen te staan. Die uitbouw is nu 10cm dieper, kostenloos :P
Riool is kostenloos aangesloten, onder mom van, we zijn toch bezig
Wij hadden een TOP timmerman tijdens de bouw. Die overlegde wat hij ging doen en wanneer hij dacht het beter/simpeler kon kwam hij dat overleggen. Idem met plaatsen van de trap+afbouw en de uitlijn van de plafond platen van de veranda.

Catalogus bouwer
Bij vrienden mee geweest naar de bouwer, deels bouw begeleiding om hen voor te bereiden op wat er komen gaat e.d.
Geen grote gekke dingen. Trapleuning die links en rechts een andere maat hadden, tja, stond niets over in bestek / brochure / enz..
Kleine beschadigingen aan hout benoemd tijdens oplevering, verder zonder morren opgelost.
Keukenopstelling is later veranderd, niets over gehoord qua tekening/kosten

Zo nog wel een paar voorbeelden. Eigenlijk nooit veel gezeik gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
ArnaudYK schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:28:
Het is een kleinere thermische massa dan beton, maar niet noodzakelijkerwijs een (te) kleine thermische massa. Je kunt prima voldoende massa genereren met je bouwwijze en daarmee je isolatiemateriaal (houtvezel met relatief grote thermische massa vs pir met vrijwel geen massa). Voordeel van iets als houtvezel is het vochtregulerend vermogen van de wand.
Allemaal waar, maar tegen de warmtecapaciteit van dikke betonnen vloeren kan niks op.
Door die warmtecapaciteit kunnen we erg veel warmte binnen de geïsoleerde schil bufferen, waardoor de vele zonuren van vorige week de woning op konden warmen zonder dat het binnen veel te warm werd.
En nu wordt die thermische buffer (met een tiende graad per dag oid) weer geleegd.

Dit geheel werkt erg goed en zorgt ervoor dat dit stookseizoen de warmtepomp de woning nog niet heeft hoeven verwarmen.

Bij een woning met veel minder thermische massa ga je bij veel zon al eerder aan zonwering doen, omdat het anders binnen 26 graden oid wordt, en kun je dus minder thermische kWh opslaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Andrehj schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

Allemaal waar, maar tegen de warmtecapaciteit van dikke betonnen vloeren kan niks op.
Door die warmtecapaciteit kunnen we erg veel warmte binnen de geïsoleerde schil bufferen, waardoor de vele zonuren van vorige week de woning op konden warmen zonder dat het binnen veel te warm werd.
En nu wordt die thermische buffer (met een tiende graad per dag oid) weer geleegd.

Dit geheel werkt erg goed en zorgt ervoor dat dit stookseizoen de warmtepomp de woning nog niet heeft hoeven verwarmen.

Bij een woning met veel minder thermische massa ga je bij veel zon al eerder aan zonwering doen, omdat het anders binnen 26 graden oid wordt, en kun je dus minder thermische kWh opslaan.
Elk voordeel heeft zn nadeel. Eind van de zomer krijg je dan ook de warmte er niet passief uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
[...]

Met minder thermische massa kun je via nachtkoeling je huis ook weer sneller afkoelen. Je begint de dag dus koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Deleon78 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:25:
Elk voordeel heeft zn nadeel. Eind van de zomer krijg je dan ook de warmte er niet passief uit?
Nee, ook in de zomer zorgt veel thermische massa binnen de geïsoleerde schil voor een veel constanter binnenklimaat.
Bovendien is de hoeveelheid warmte die je moet afvoeren niet afhankelijk van de thermische massa, maar van hoeveel warmte er binnen komt. En dat minimaliseer je uiteraard, o.a. door gebruik te maken van zonwering aan de oost-, zuid-, en westzijde van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
deejeebv schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:52:
Met minder thermische massa kun je via nachtkoeling je huis ook weer sneller afkoelen. Je begint de dag dus koeler.
Bedenk even welke warmte je in de nacht weg wilt koelen: Dat is uiteraard de warmte die overdag binnen is gekomen. En hoeveel warmte er overdag binnen komt is niet afhankelijk van de thermische massa van je woning, maar afhankelijk van je zonwering en isolatie.
De af te voeren hoeveelheid warmte is in beide situaties dus ook gelijk.

Hét grote verschil in beide situaties is dat de woning met veel thermische massa door die gelijke hoeveelheid binnengekomen warmte veel minder ver opwarmt, en dus veel comfortabeler blijft.

Het is allemaal eenvoudige basiskennis natuurkunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Conrado schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Dank, maar misschien had ik het niet duidelijk genoeg uitgedrukt: ik bedoel tegenslagen tijdens de bouw, die als meerwerk gefactureerd worden.
Prijs=prijs maar heb ook niet geprobeerd om nu nog iets te wijzigen.
Ze communiceren een duidelijke harde deadline dat je na een bepaalde tijd niks meer kan wijzigen.
Eigenlijk zodra je je krabbel zet staat alles vast: ontwerp, alle zaken rondomheen en ook de prijs.
Het is minder flexibel, vanuit beide kanten op.
Lord Anubis schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

Zullen hiervoor verzekerd zijn, brand en gevolg schade.
Dat zeker maar er zullen er ook bij zijn geweest die wellicht de extra kosten toch stiekem proberen te verhalen bij de klant.

[ Voor 19% gewijzigd door nils7 op 30-10-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Nu online
nils7 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

Ze communiceren een duidelijke harde deadline dat je na een bepaalde tijd niks meer kan wijzigen.
Eigenlijk zodra je je krabbel zet staat alles vast: ontwerp, alle zaken rondomheen en ook de prijs.
Zo zwart/wit is 't bij ons niet. Idd de keuken verplaatsen naar de andere kant vd woning en andere kozijnen Enzo kan niet meer na een bepaald moment. Maar andere binnendeuren/kozijnen en extra stopcontacten etc. kan bij ons nog vrij lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:27
Andrehj schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:57:
[...]
En hoeveel warmte er overdag binnen komt is niet afhankelijk van de thermische massa van je woning, maar afhankelijk van je zonwering en isolatie.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar de massa heeft wel degelijk invloed op de hoeveelheid warmte die in de zomer naar binnen kan komen. Denk aan b.v. een kasteel in Zuid Frankrjk waarbij het in hartje zomer door de hele dikke muren (>1 meter dik) binnen koel is terwijl de isolatiegraad toch laag is (Rc <1m2KW).
Dat deze kastelen doorgaans kleine ramen hebben is uiteraard ook een factor in de beperkte opwarming.

Zowel massa als isolatiegraad spelen een rol in hoe een woning reageert op in dit geval warme buitentemperaturen. Oftewel: beide eigenschappen hebben effect. In Ubakus is dat ook goed te simuleren als je naar de temperatuuramplitude demping en faseverschuiving kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
[...]

enkele ervaringen met cateloges bouwers en van vrienden heb ik kunnen zien hoe het ging met architect.

zelf ervaring met roweco --> ramp, wilde uiteindelijk veel te weinig op papier zetten en kregen ook van andere advies om niet met hun samen te gaan werken. Op laatste moment ons nog terug getrokken

zelf ervaring met selekthuis

tot huis opgeleverd werd, super casco dus zonder binnenmuren. ging opzich wel goed.
Wel waren ze hele tijd aan het pushen voor duurdere opties.
mensen bij mij in de straat die volledig af lieten bouwen, kregen uit het niks een rekening van 70k meerwerk, terwijl ze eerst indicatie hadden gegeven van 30k

kwaliteit van bouw van selekthuis vind ik niet zo geweldig.

kwa ontwerp hebben we veel problemen zelf moeten oplossen omdat ze echt grote fouten gemaakt hebben.
Stalen trap moeten pakken, omdat houten trap niet kon zonder paal

wtw berekening die totaal niet klopte

rioolbuizen niet aangelegt hoe afgesproken.

Versteviing voor wp zat op verkeerde plek, waardoor we veel gedoe door hebben gekregen.

ontwerp van badkamer door selekthuis geadviseert, was technisch niet mogelijk
selekthuis zelf bouwt zonder uitsparing in de kanaalplaten voor leidingen, dit betekent in de basis dat selekthuis uit gaat van een cemetndekvloer verhoging in de badkamer van 12 cm!
uiteindelijk door zelf alles goed om te gooien en te rekenen, met 0 cm weg weten te komen. dus het kan wel

vind de kunststof onderkant bij houten kozijenn niet zo geweldig, combinatie van twee materialen lijkt toch niet helemaal lekker te werken. ja je hebt minder kans op houtrot maar wel andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:46
Frantic schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:40:
[...]

Zo zwart/wit is 't bij ons niet. Idd de keuken verplaatsen naar de andere kant vd woning en andere kozijnen Enzo kan niet meer na een bepaald moment. Maar andere binnendeuren/kozijnen en extra stopcontacten etc. kan bij ons nog vrij lang.
Ik kan dit beamen, vandaag wordt onze fundering gestort en over 2 weken wordt er met de onderbouw gestart. 29 November liggen de dakpannen erop.

Wij konden tot 1 September aanpassen. Mid-Augustus hebben we de Nokhoogte nog aangepast. Hier kwamen wel extra kosten bij om de tekening aan te passen en de bouwvergunning moest worden aangepast maar dit was redelijk snel geregeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnaudYK
[...]

Hier ook nog niks hoeven doen (maar ook passief huis). Temperatuur schommelt tussen de 20 en 22 graden binnen (relatief kleine woning met hoog oppervlak/volume verhouding).

Maar beton heeft per volume ca 5x meer warmtecapaciteit dan bijvoorbeeld houtvezelisolatie. Als die houtvezelisolatie 2.5 keer zo dik is als het beton dan is dat verschil minder groot dan je zou denken (massief hout heeft een warmtecapaciteit dat maar de helft is van beton). Veelal is de vloer/fundering wel van beton bij hsb, dus dat deel zal dempt het verschil ook wel wat. Maar je hebt gelijk dat met beton de warmtecapaciteit altijd wel groter is, echter beton heeft dan weer geen vochtregulerende werking.

Al met al moet je doen waar je je goed bij voelt en mooi dat we beide blij zijn met onze keuzes. :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 11:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:50:
[...]

Nou, dit heeft langer geduurd en meer voeten in de aarde gehad dan ik had verwacht (maar dit is dan ook het eerste huis wat we laten bouwen), maar gisteren dan eindelijk de omgevingsvergunning voor de bouw gekregen O+
Ondertussen zijn we druk bezig met keuken, badkamers en vloer enzo te kiezen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
En wederom (helaas) weer veel langer geduurd dan verwacht, maar er is nu eindelijk een begin!!
Gisteren is de gemeente langs geweest voor het aangeven van de rooilijnen en bouwvlak. Daarna is de aannemer gestart met het uitzetten van de woning.
We hebben nu ook een planning _/-\o_

Week 44/45:Ontgraven
Week 44, 8 nov:Levering bouwplaats voorzieningen
Week 46:Fundering maken, storten en ontkisten
Week 47:Opmetselen fundering
Week 48:Riolering, BG-vloer en kim
Week 48, 27 nov:BG-vloer leggen
Week 48/49:Lijmwerkzaamheden binnen muren
Week 49:Kozijnen
Week 50:Steiger
Week 51, 18 dec:VD-vloer leggen
Week 4-2025, 17 jan:Kap plaatsen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfjXJv_oqTdiatyfFSRaA5U503E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmdz5DNdHYdCEJW4YXTVMmJW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-cD0wvrlJdvK-QEHHhcxjxxhi8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caXQuwZhdD7KpV4GLHxHoQKw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THDA8xUYT_GJ6SIh5uyVlNFFm60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHgUK6l9Gw589Ew91fpQOUOW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkfRBPsxZRUYij5E3mB-igW3tgA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6JGQHZRINfaRiwZSCLnrA73.jpg?f=fotoalbum_tile

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 08:38
nils7 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

[...]

Dat zeker maar er zullen er ook bij zijn geweest die wellicht de extra kosten toch stiekem proberen te verhalen bij de klant.
Prijs =Prijs gaat niet altijd op volgens de wet. Lees ook de algemene voorwaarden.
Vaak is het zo dat bij extreem hoge prijswijzigingen de aannemer dit wel in rekening kan brengen.
Neem bijvoorbeeld de AVA2013 artikel 5: Kostenverhogende omstandigheden. Als materiaal 2x zo duur wordt door een gebeurtenis (oorlog) dan had aannemer dit niet kunnen voorzien en komt de rekening bij opdrachtgever te liggen. De aannemer dient echter wel tijdig te waarschuwen en je de mogelijkheid geven om het werk te veranderen (zaken weglaten om toch binnen budget te blijven).

Uiteraard moet de aannnemer zijn materiaal wel tijdig besteld hebben, als door zijn schuld vertraging ontstaat en er niet meer tegen overeengekomen prijs het materiaal gekocht kan worden, dan is hij wel verwijtbaar.
Uiteindelijk telt hier ook redelijkheid en billijkheid. Het is niet netjes als aannemer over de prijsstiging zijn aannemersprovisie gooit. Een deel van de prijsstiging moet redelijkerwijs eerst uit zijn eigen risico komen, dat is namelijk ook het geval indien zich een kleine prijsstijging voordoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theepel
Update.

Deze week met 3 partijen gesproken, schetsen volgen later. Context: We hebben een bouw budget van 6 ton voor het huis, dus kavel en keuken etc hoort daar niet bij

- VGLoghouse
- Livingstone
- Smink Architecten, de architect die de helft van de woningen in het project heeft.

Wat een rollercoaster...

VGLoghouse eerst:

Conclusie:
- Leuk
- Ja we kunnen bouwen voor 6 ton, we schatten rond de 700e per m3. Je huis zal zo'n 200m2 zijn (vind ik veel, hoef geen kasteel)

2e gesprek met de project architect (Smink).
- Kutkavel
- Het restje. hier konden we niks plaatsen
- Je zit tegenover sociale huur, waar barry aan zn scooter gaat sleutelen
- Rare vormen dus heel duur
- Je huis staat gelijk onder water
- Alleen het huis, zonder keuken etc zal ex btw 1000e per m3 gaan zijn.
- Doe het niet!

3e gesprek: Livingstone
- Ja leuk
- Moet kunnen voor dat budget, misschien niet alles wat je wil maar we kunnen een eind komen

8)7

edit: Foto van het kavel. Het zuid-oosten kijkt uit op moestuinen en ligt lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dOQZaSv_yDZSWpoLNywn30s_vs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lxp1BZPhjvr9ExLH1MhWK4I8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Theepel op 01-11-2024 11:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batilan
Theepel schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:32:
Update.

Deze week met 3 partijen gesproken, schetsen volgen later. Context: We hebben een bouw budget van 6 ton voor het huis, dus kavel en keuken etc hoort daar niet bij

- VGLoghouse
- Livingstone
- Smink Architecten, de architect die de helft van de woningen in het project heeft.

Wat een rollercoaster...

:

8)7
Je bent toch weer een stukje verder? VG Loghouses zier er best goed uit toch? Volgens mij is € 700,- / m3 niet verkeerd als ik het type woningen zie wat ze bouwen, best wel veel variatie en leuke originele ontwerpen? edit: Prijs is wel incl. BTW neem ik aan, prijzen excl BTW slaan nergens op als je als particulier gaat bouwen.

Moet natuurlijk wel een stuk concreter worden, zou ze inderdaad een schetsontwerp laten maken op basis van jullie wensen, wat ze kunnen bouwen voor het budget.

Livingstone is ook nog niet erg concreet, beetje hetzelfde verhaal.

Smink heeft duidelijk geen serieuze belangstelling, verder geen tijd en energie meer in steken.

Wat je ook eens kunt doen is vragen naar concrete referenties bij VG Loghouses en Livingstone en die mensen bellen of langsgaan. Hier in het forum zijn volgens mij ook wel ervaringen te vinden met Livingstone.

EDIT: kavel en bouwvlak hebben inderdaad hun uitdagingen, laat ze maar wat leuks bedenken :)

EDIT2: Zie bijvoorbeeld deel 1 en deel 2

[ Voor 14% gewijzigd door Batilan op 01-11-2024 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
@Theepel Heb je zelf al iets van een collage oud gemaakt van wat je zou willen, en heb je een goed overzicht van de bouwregels/beeldkwaliteitplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theepel
Batilan schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:46:
[...]

Je bent toch weer een stukje verder? VG Loghouses zier er best goed uit toch? Volgens mij is € 700,- / m3 niet verkeerd als ik het type woningen zie wat ze bouwen, best wel veel variatie en leuke originele ontwerpen? Moet natuurlijk wel een stuk concreter worden, zou ze inderdaad een schetsontwerp laten maken op basis van jullie wensen, wat ze kunnen bouwen voor het budget.

Livingstone is ook nog niet erg concreet, beetje hetzelfde verhaal.

Smink heeft duidelijk geen serieuze belangstelling, verder geen tijd en energie meer in steken.

Wat je ook eens kunt doen is vragen naar concrete referenties bij VG Loghouses en Livingstone en die mensen bellen of langsgaan. Hier in het forum zijn volgens mij ook wel ervaringen te vinden met Livingstone.
Ja gek he, Smink was alleen maar negatief.

Het kost vooral mentale energie, het ene moment denk je: jeuj! En het andere moment ben je weer somber omdat Smink zegt dat het kut is.

VGLoghouse heeft een huis laten zien ook toen we op bezoek waren, dat was erg fijn. Wel heb ik het gevoel dat je bij deze partij meer zelf zal moeten doen.

Bij Livingstone had ik heel erg het idee dat alles uit handen wordt genomen. Ik had idd hier al gelezen dat mensen positief waren maar dat het wel wat duurder zou zijn. Wat ook wel logisch is, deze hebben een winkel en ook echt een groot kantoor.

We gaan nog naar Brummelhuis en daarna ga ik de schetsen & begrotingen maar eens naast elkaar leggen :)

edit: Bouwvlak is een suggestie op basis van de regels, Smink heeft het Kavelpaspoort gemaakt namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Theepel op 01-11-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theepel
big bang schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:49:
@Theepel Heb je zelf al iets van een collage oud gemaakt van wat je zou willen, en heb je een goed overzicht van de bouwregels/beeldkwaliteitplan?
We hebben
- een wensenlijst van 60 items
- een moodboard
- stedenbouwkundig plan
- kavelpaspoort waar van alles op staat

en nog wat documenten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
Theepel schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:55:
[...]

We hebben
- een wensenlijst van 60 items
- een moodboard
- stedenbouwkundig plan
- kavelpaspoort waar van alles op staat

en nog wat documenten
Ik zou:
  • Smink lekker in z'n ivoren toren laten zitten
  • Uitzoeken of je woonwensen fysiek passen op je kavel
  • een bouwer/architect zoeken die past bij je esthetische en praktische wensen. Figuren die alleen maar in problemen denken wil je sowieso niet tijdens je bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theepel
big bang schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:44:
[...]

Ik zou:
  • Smink lekker in z'n ivoren toren laten zitten
  • Uitzoeken of je woonwensen fysiek passen op je kavel
  • een bouwer/architect zoeken die past bij je esthetische en praktische wensen. Figuren die alleen maar in problemen denken wil je sowieso niet tijdens je bouw.
Helemaal mee eens. Het had gewoon impact omdat Smink ook zelf het Kavelpaspoort heeft gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
Update.

- VGLoghouse
- Livingstone

Wat een rollercoaster...

VGLoghouse eerst:

Conclusie:
- Leuk
- Ja we kunnen bouwen voor 6 ton, we schatten rond de 700e per m3. Je huis zal zo'n 200m2 zijn (vind ik veel, hoef geen kasteel)

- Kutkavel
- Doe het niet!

- Ja leuk
- Moet kunnen voor dat budget, misschien niet alles wat je wil maar we kunnen een eind komen

8)7

edit: Foto van het kavel. Het zuid-oosten kijkt uit op moestuinen en ligt lager.

[Afbeelding]
Lekker zo'n projectarchitect. Die heeft er duidelijk geen zin in. Overigens is het kavel nu ook weer niet zo beroerd (en zo te zien van wat nu uitgegeven is nog met het grootste oppervlak van allemaal). Ook als ik kijk naar de toekomstige overige bebouwing is er best wat van te maken. En als ik kijk naar het AHN (actueel hoogte bestand Nederland) is het hoogteverloop niet te slecht. Je zit niet in een kuil ofzo en als dat een beetje zo is kun je je perceel wel wat ophogen. Ligging van de achtertuin is perfect (zolang daar niet van alles gebouwd gaat worden).

Voor zes ton moet je best wat neer kunnen zetten. Hou wel rekening met BTW, legeskosten en kwaliteitsborger. Incl bouwvergunning waren wij als zo'n 50k kwijt aan architect/sondering/berekeningen en legeskosten en dan was er nog helemaal niks gebouwd.

P.S. je laat coördinaten zien, dus de locatie is op te zoeken. Als je dat niet wil zou ik doe dus uit je figuur verwijderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 11:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9yMNa9k3rWY9u0CHweaCliYvxA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Tky7SSf0rbTAzg8IMAnvfwkd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2k_Q58A0vFuvUNEVNU9DIdGEJE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/48uIZxE4MFNGFphOxtI16ut4.png?f=fotoalbum_tile

Yes, uitgraven is vandaag begonnen! (geen idee of ze in 1 dag klaar zijn, zie ik na het weekend wel).
Nu eens op mijn gemak kijken hoe ik de beelden van de timelapse camera aan elkaar rijg en op YT plaats :)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:07
Wij zijn ook weer een stapje verder, de funderingskisten liggen er. :)
Leuk om eindelijk de contouren te zien van het huis, al oogt het wat klein volgens ons, zal hopelijk de verbeelding zijn.

Qua afvoeren van het zand (klei) hadden we van te voren wel een inschattingsfout gemaakt, er is veel meer grond afgevoerd dan van te voren gedacht.
Daarnaast is de prijs voor het afvoeren doorgaans per TON en niet per KUUB, een kuub klei is ongeveer 1,5 ton.
Gelukkig konden wij het dankzij een buurman kwijt bij een lokale boer waardoor het qua prijs allemaal mee viel, anders was het beduidend duurder uitgevallen. :+

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-05 23:40
Is inderdaad de verbeelding denk ik. Ik had hetzelfde bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
FabianGTI schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:27:
Leuk om eindelijk de contouren te zien van het huis, al oogt het wat klein volgens ons, zal hopelijk de verbeelding zijn.
Nee, dit is het toch ècht, het gaat niet groter worden :+

Onze hersenen zijn slecht om iets waar je op kijkt, om te zetten naar iets waar tegenaan kijkt of in loopt. Daarnaast is de fundering plus de isolatie véél breder dan de daadwerkelijke muren.

Komt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
  • Laatst online: 20-05 21:45
Pas geleden met GHB in gesprek geweest, blijkt dat ze de dakranden enkel in hout uitvoeren. Had liever trespa of rockpanel. En sommige opties waren vrij duur zoals een hoekraam. Vind het verder wel een prettige zaak zo op het eerste gezicht.

Overigens ook met Selekthuis een gesprek gehad maar vond de verkoper niet zo geschikt dus ben afgehaakt, er is daar wel meer mogelijk volgens mij maar dan ga ik liever met een lokale aannemer in zee als ik echt 'custom' wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Update.

- VGLoghouse
- Livingstone

Wat een rollercoaster...

VGLoghouse eerst:

Conclusie:
- Leuk

- Kutkavel
- Doe het niet!

- Ja leuk

8)7

[Afbeelding]
Toch mooi dat Smink eerlijk zegt wat ze vinden. Maar als het kopen van deze kavel een weloverwogen beslissing is geweest dan hoef je je daar niets van aan te trekken ;)

Een bouwbedrijf zal zich niet zo snel druk maken over de ligging of vorm van je kavel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online

Wat een rollercoaster...
Mooi hè :)

Ik had je al gewaarschuwd bij Project Architecten weg te blijven, want die denken tè veel vanuit het project ontwikkelaar perspectief: Goedkoop ontwerp aan de mensùh verkopen als 'droomhuis'. Natuurlijk vind 'ie dit tè lastig, tè duur, niet doen.
Dat is helemaal wààr, tenminste als je projectontwikkelaar bent :)

Dit soort kavels zijn juist een uitdaging en een èchte architect die er iets heel moois op ontwerp dat binnen je budget past.

O, ja: Barry is gewon een toffe gast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Conrado schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:09:
[...]

Mooi hè :)

Ik had je al gewaarschuwd bij Project Architecten weg te blijven, want die denken tè veel vanuit het project ontwikkelaar perspectief: Goedkoop ontwerp aan de mensùh verkopen als 'droomhuis'. Natuurlijk vind 'ie dit tè lastig, tè duur, niet doen.
Dat is helemaal wààr, tenminste als je projectontwikkelaar bent :)

Dit soort kavels zijn juist een uitdaging en een èchte architect die er iets heel moois op ontwerp dat binnen je budget past.

O, ja: Barry is gewon een toffe gast :)
Dat ze een project hebben gedaan, wil.niet zeggen dat het een projectarchitect is.
Maar goed, now we know ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Laatst online: 11:56
Zojuist de plannen binnen gekregen van de water, electra en het riool. (hier)

Vandaag eens rustig alles 10x bekijken en mijn aanmerkingen op papier gaan zetten. Als iemand hier nog iets bijzonders ziet hoor ik t graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
R.van.M schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:30:
Zojuist de plannen binnen gekregen van de water, electra en het riool. (hier)

Vandaag eens rustig alles 10x bekijken en mijn aanmerkingen op papier gaan zetten. Als iemand hier nog iets bijzonders ziet hoor ik t graag ;)
Niet met betrekking tot leidingen, maar wat me opvalt is dat de deur naar het toilet beneden naar binnen draait. Dat lijkt me een lastig omdat je dan weinig ruimte hebt.
Pagina: 1 ... 19 ... 35 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic