Triple glas veel meer condens aan buitenkant dan HR++ glas?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:12

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Binnenkort krijgen we een nieuwe pui, aluminium kozijnen.
Onze architect wil nu normaal HR++ glas plaatsen en geen HR+++. Dit omdat er dan veel meer condens aan de buitenkant zou optreden.

Is het echt zo erg dat je de hele dag niet naar buiten kunt kijken in de herfst/winter of valt het mee?
Wat zijn de ervaringen hiermee?

nope

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:04
Dat gebeurd ook bij HR++. Is vooral soms in de ochtend. Zelf hier HR+++ en wij zitten niet continu naar condens te kijken. Alleen in de vroege morgen is er wat condens bij echt goed koude nachten. Maar dat trekt snel weg.

De ramen, heb je een vaste prijs afgesproken of gaat de prijs omhoog door hr+++.

[ Voor 15% gewijzigd door corporalnl op 22-10-2024 19:58 ]

Acties:
  • +52 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
Het wordt echt hoe langer hoe gekker.
Wie betaald de energierekening en wie woont er in dat huis? Die architect of jij?

Condens op de buitenkant kan nooit een argument zijn om in te leveren op isolatiewaarde en comfort.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22
Hr+++ isoleert beter en daardoor is het glasoppervlak aan de buitenkant sochtends even wat kouder dan de lucht, waardoor er condensvorming is.

Dit kleine ongemak in de ochtend zou mij niet weerhouden om hr+++ te nemen.
Zeker bij nieuwbouw is het raar als je geen hr+++ neemt.

De architect vind het om design redenen waarschijnlijk minder mooi als er condens optreed.
Maar je stook/koelkosten zijn al genoeg reden om dat wel te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Als "ervaringdeskundige" kan ik mededelen dat er condens op kan treden. Naargelang de temperatuur en luchtvochtigheid kan dit de gehele dag tot bij wijze van enkele minuten zijn. Vandaag was er de gehele dag vocht op de buitenzijde van de ramen. De overige woningen in mijn woonplaats die triple glas hebben kun je in den regel snel herkennen (zijn er niet veel overigens).

Voor mijzelf sprekend: wat is de waarde van van de wens om hoe dan ook condensvrij naar buiten te kunnen kijken versus de besparing van triple glas. Zelf boeit het naar buiten "loeren" mij niet zo en het prijsverschil bij aanschaf was nihil. Plus triple glas heeft een (ietjes) betere geluidsreductie ten opzichte van dubbel glas. Mijn keuze is op de triple glas gevallen.

- Toevoeging in jou situatie -

Bepaald de architect het en / of jullie? Hoe is architect tot zijn idee gekomen? Plus hoe zit het met de kosten en voldoen aan eventuele bouwbesluiten bij deze wijzigingen? Als in mocht er een subsidie zijn en / of komen voor triple glas en je hebt nu dubbel, wat dan? Of wat als er is afgesproken dat de woning een A+++ label heeft bij aflevering en het door de beglazing een A+ is?

Bovenstaande vragen zijn deels van de reageerders hierboven geleend en uitgebreid :+

[ Voor 25% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 22-10-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Waar ik met mijn trippel glas wel last van heb tegenover HR++ is ijsvorming op een winterdag. Dat blijft behoorlijk langer aanwezig. Maar dit zijn maar enkele dagen(ochtend/avond, overdag niet) in het jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Dank allen.
Rationeel is idd HR+++ de betere keuze, maar als ik het zo lees dan is langdurige condens wel een dingetje.
We hebben juist een heel fantastisch uitzicht en zitten echt de hele dag naar buiten te kijken.
De omgeving is ook vochtig, bossig en drassig gebied. Dat helpt ws ook niet qua condens.

Hmm twijfel dus, even een nachtje over slapen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door bloody op 22-10-2024 20:18 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
bloody schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:51:
Onze architect wil nu normaal HR++ glas plaatsen en geen HR+++. Dit omdat er dan veel meer condens aan de buitenkant zou optreden.

Is het echt zo erg dat je de hele dag niet naar buiten kunt kijken in de herfst/winter of valt het mee?
Ik heb beide. Overdag kan je prima naar buiten kijken door beide. 's ochtends soms een beetje beslagen aan buitenkant. Merk niet zoveel verschil. Kan evt ook komen dat mijn HR+++ glas stiekem verwarmd wordt door stralingswarmte van de gevel waar het naast staat. Ik zou hr+++ kiezen voor nieuw glas.
(Ik woon in een kuststreek in het westen, dus relatief warmer dan het oosten).

[ Voor 14% gewijzigd door MWDKing op 22-10-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

bloody schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:16:
Dank allen.
Rationeel is idd HR+++ de betere keuze, maar als ik het zo lees dan is langdurige condens wel een dingetje.
We hebben juist een heel fantastisch uitzicht en zitten echt de hele dag naar buiten te kijken.
De omgeving is ook vochtig, bossig en drassig gebied. Dat helpt ws ook niet qua condens.

Laat ik duidelijk zijn. Jullie huis = jullie keus.

Als ik toch even een kritische nood mag plaatsen richting de architect en / of jullie als bewoners. Zeker de architect had bij een goed huis ontwerp rekening kunnen houden met dit probleem. Misschien is het zelfs mogelijk om de condens tegen kunnen gaan. Door bijvoorbeeld alle ramen richting de zon te plaatsen. En ja het is azijn pissen vind ik zelf, maar zoals ik je openingspost lees is het alsof de architect zoiets had van oepsie. Of is het jullie besluit geweest om dit te wijzigingen? Het komt toch niet zo uit de lucht vallen? Uiteraard hoef je niet te antwoorden, alleen dan trek ik wel mijn eigen conclusies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 06:25

Zelfs met een raampartij op het noorden valt dat reuze mee. Het is af en toe, en dan nog maar een heel klein beetje. Op het zuiden eigenlijk nooit, behalve dan bij wat resterende HR ramen. Maar dat is aan de binnenkant en soms ook fors. De vraag zou eerder zijn: hoe lang denk je voor dat raam te gaan zitten als het geen HR+++ is? Want het comfort van HR+++ is veel hoger, zeker als je graag voor het raam zit zou ik het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48
Ik heb 2 tripleglas ramen op het westen, komt vrijwel nooit condens op. De grote ramen op de zuidkant (HR+ met zonwerende folie en HR++) zitten 's morgens vol condens.
HR++ op het noorden zit tussen mijn berging en de overkapping van de buurman, daar ook nooit condens.

Ik vind condens persoonlijk een non-issue en zou gewoon voor triple gaan. Bij de eerste straaltjes zon op de ramen is het weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Dank allen.

Als je zo graag naar buiten wil kijken dan pak je even een raamwissertje en haal je die condens weg als het te lang blijft zitten. Als er 365 dagen in een jaar zijn zijn dat er misschien 15 met condens is mijn ervaring inmiddels. Afhankelijk van de oriëntatie van je raam is het ook zo weg of zit het er langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
No Hands schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:25:
[...]

Als je zo graag naar buiten wil kijken dan pak je even een raamsissertje en haal je die condens weg als het te lang blijft zitten. Als er 365 dagen in een jaar zijn zijn dat er misschien 15 met condens is mijn ervaring inmiddels. Afhankelijk van de oriëntatie van je raam is het ook zo weg of zit het er langer.
Raamwissertje doet alleen niet zoveel. Als je glas koud is bij hoge luchtvochtigheid buiten staat er binnen een halfuur weer condens op je ramen.

Het zijn een paar dagen per jaar dat er flink wat condens op zit, maar over het algemeen valt het reuze mee of is het zo weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:10
Dank allen.

Hr++ glas heeft ook condens dus dat maakt geen verschil.

Hij hebben zelf op de grote pui hr+++ gezet met een fantastisch uitzicht in een drassig/bosrijk gebied met een weiland erbij.

Ja we hebben soms wat condens, maar ook veel ochtenden niet. Kan komen door de overkapping die er. De voordelen qua isolatie, zowel zomer als winter zijn zeker bij grote raampartijen groot. Je het nagenoeg geen koudeval in de winter bij HR+++ terwijl je dit bij ++ wel hebt.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 13:27
Misschien is er iets om op te smeren zoals ik gebruik in de badkamer op de spiegel is anti condens spul dat blijft een paar maanden condensvrij. of iets van nano coating die ze op auto's gebruiken.
Heb zelf ook triple glas maar heb het nog niet geprobeerd zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
HR++ U=1.0 heeft net zo goed kans op condens als HR+++ tripple.

Als die architect zijn vak zou verstaan dan zou hij bij de ramen die er het gevoeligst voor zijn er rekening mee houden met het ontwerp. Het zijn namelijk altijd dezelfde ramen met de grootste kans op condens (orientatie, hoogte, wind, objecten) wat doet vermoeden dat er bouwkundig enigszins rekening mee gehouden kan worden.

En zoals anderen al zeggen: het gaat om een minderheid van dagen en bij de eerste zonnestralen is het zo weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
_JGC_ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:33:
[...]

Raamwissertje doet alleen niet zoveel. Als je glas koud is bij hoge luchtvochtigheid buiten staat er binnen een halfuur weer condens op je ramen.

Het zijn een paar dagen per jaar dat er flink wat condens op zit, maar over het algemeen valt het reuze mee of is het zo weg.
Die 15 dagen dat er vorig jar condens was heb ik het met een wissertje weggehaald en bleef het weg.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:15
Ik denk dat de architect door Belisol wordt betaald

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55

Theo

moederbord

Wanneer je wél een goed isolerend glas wil hebben maar geen condens op de ramen aan de buitenkant dan kun je ook kijken naar een rolluik voor dat betreffende raam welke 's avonds (autmatisch?) dicht gaat. Hiermee heb je geen condens op je ruit omdat je ruit dan aan de buitenkant warmer blijft.

Maar condens heb ik hier ook regelmatig aan de buitenkant op mijn 9 jaar oude HR++ dubbel glas staan terwijl het binnen 21 graden is. Dus condens aan je buitenkant daar ontkom je niet aan.

Je hebt dus drie opties:
- Accepteren dat er condens is met HR++(+) glas. Met tripple glas zal dit vaker/meer zijn dan met dubbel. (en tripple glas kan aan de buitenkant ook aanvriezen)
- Condens niet accepteren en enkel glas plaatsen zodat je ruit te warm is voor condens.
- Condens niet accepteren en een rolluik plaatsen zodat je ruit te warm is en afgesloten is van condens.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:32
Heel vreemd idee : In mijn auto bestrijd ik condens door er warme lucht langs te blazen. Is daar niet iets voor als de architect dit echt wil voorkomen ?

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sauron28
  • Nu online
eatme schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:48:
Heel vreemd idee : In mijn auto bestrijd ik condens door er warme lucht langs te blazen. Is daar niet iets voor als de architect dit echt wil voorkomen ?
Zeker!
https://houhetwarm.nl/verwarming/glasverwarming/

Kost wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Laatst online: 07:32
Ik bedoelde eigenlijk alleen de buitenkant even droog blazen als er condens op zit, net als in de auto.

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:37
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het geweldig als er condens aan de buitenkant zichtbaar is. Dan kan ik tenminste zien dat ik waar voor mijn geld heb gekregen en kan de buurt mooi bekijken hoe luxe ik er bij zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nog een ervaringsdeskundige met driedubbel glas. Condens aan de buitenzijde zien we enkel op de ramen zonder rolluiken en daar is het op de vrijwel alle dagen weg van zodra het wat opwarmt buiten. Ik heb er mij nog nooit aan gestoord maar mijn uitzicht is wellicht niet zo geweldig als die van jou :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55

Theo

moederbord

eatme schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:48:
Je auto heeft enkel glas. Warme lucht aan de binnenkant erop blazen warmt daarmee ook de buitenkant op. Met dubbel of trippel glas heb je meerdere lagen glas. Condens zit op één ruit aan de buitenkant. Dan kun je wel op een andere ruit warmte gaan blazen maar die warmte komt niet zomaar bij de buitenste ruit. :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb glas met een U van 1.0 en triple met een u van 0.7 naast elkaar zitten in het zelfde kozijn onder de zelfde orientatie en ongeveer gelijk formaat en triple heeft meer condens. dus daar is niets aan gelogen. blijft een discussie over wat is veel.. als het uitzicht belangrijk voor is (wat ik snap) kan een extra paar uur ongelukkig getimed per jaar al iets uitmaken echter kan je die uren niet sturen. en zijn ze vaak niet heel verschillend met hr ++ glas (zuid west is mijn orientatie) ik heb ook nog triple glas met een groot schuif luik en dat beslaat verreweg het minste.. wellicht is dat een idee Een schuif luik of rolluiken voor snachts zodat je de nachtelijke uitstraling dan mist en dan smorgens open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Het maakt ook verschil hoe hoog het raam zit. Onze ramen op de tweede verdieping waren laatst beslagen, maar het raam er direct boven (zelfde ruimte, hoge ruimte) niet/amper. En de benedenverdieping ook amper. Ik zou gewoon de gok wagen. Tripleglas is niet alleen veel fijner, maar zorgt ook in de zomer dat het niet zo kneiterwarm in huis wordt. M'n zus heeft ook tripleglas, woont landelijk, ook een schitterend uitzicht etc, maar heeft overal triple glas en is er zeer blij mee!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:32
Ik vind condens in de ochtend op mijn ramen top! Ik loop zo vanuit de douche naar de slaapkamer met de gordijnen open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 14:01
Aan de buitenkant is hier ook wat tegen te doen zoals eerder al is aangegeven met rolluiken. Maar ook een overkapping zorgt ervoor dat er geen vocht bij de ramen kan komen.

Geen idee om welke ramen het exact gaat en wat je plannen zijn maar misschien heb je plannen om iets met een overkapping / rolluiken te doen. Rolluiken verduisteren natuurlijk ook en heb het idee (geen idee of het echt zo is) dat het helpt tegen inbraak. Misschien dat daar ook plannen in zijn.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
No Hands schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 07:48:
[...]

Die 15 dagen dat er vorig jar condens was heb ik het met een wissertje weggehaald en bleef het weg.
Je hebt gelijk, mijn vriendin deed dat afgelopen jaar een keer 's avonds want ze wilde naar buiten kunnen kijken. Dat feestje was van korte duur want na het wissen condenseert het gewoon weer. Als je dat 's morgens doet zijn de temperaturen al opgelopen en blijft het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:06:
Het wordt echt hoe langer hoe gekker.
Wie betaald de energierekening en wie woont er in dat huis? Die architect of jij?

Condens op de buitenkant kan nooit een argument zijn om in te leveren op isolatiewaarde en comfort.
Comfort, als in naar buiten kunnen kijken is natuurlijk ook wel wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 15:49

PinusRigida

I put the p in pool.

Waar zijn de ramen waardoor jullie het liefste naar buiten kijken naar georiënteerd? N,O,Z of W?

Hier ook HR+++ glas en nu de nachten voelbaar koeler en vochtig zijn staat er ook condens op buitenkant s' ochtends, wat wel duidelijk is, is dat het aan de noordkant van ons huis langer duurt eer het weg gaat dan aan oost en zuid-kant, vandaar de vraag.
Zéker als er 's ochtends wat zon staat is het meteen weg.

Aan noordkant duurt het merkbaar langer maar moest het echt 'langdurig' zijn dan zou het me al opgevallen zijn.

Ik werk vrijdag van thuisuit, als ik eraan denk zal ik het 's ochtends eens timen, ik sta op rond 7u15...

...de ene dag is de andere niet natuurlijk, je hebt soms echt kille vochtige ochtenden of juist omgekeerd, of kil maar droog etc, wel zon, geen zon, etc...

In any case... ik denk dat je architect meer begaan is met het uiterlijk (en z'n naam) dan met jouw energiefactuur. :D

[ Voor 50% gewijzigd door PinusRigida op 23-10-2024 14:29 . Reden: Ik heb blijkbaar ook HR+++ (i.t.t. HR++ wat ik dacht) te zien aan de dubbele ruimte binnenin het raampaneel ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 07:12

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Openslaande deuren met triple glas op west, stond vanmorgen condens op tot ~30 minuten na zonsopkomst (zover je van zon kunt spreken vandaag). Het is vochtig en mistig. Zodra het echt koud wordt komt het niet meer voor. Is alleen in voor- en najaar en dan ook nog eens af en toe.

Ik vind het altijd wel mooi om te zien, ik denk dan "fijn, die investering doet wat het moet doen".

Ik ben er overigens dubbel blij mee want de deuren zijn veel zwaarder en dat vind ik prettig omdat ze dan niet zomaar open zwiepen. Met een schuifpui misschien wel weer een nadeel?

[ Voor 23% gewijzigd door Beekforel op 23-10-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 16:02
Elk verschil in condens komt door verschil in isolatie. Aangezien hr++ ook al best aardig isoleert kan ik me slecht voorstellen dat het een enorm verschil is qua condens.

Daarnaast: als je dit in het extreem wil trekken is het efficienter om de buitenkant van je glas te verwarmen op het moment dat je geen condens wil, in plaats van altijd verwarmen dmv slechtere isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 22:41
Hier 2 grote raam partijen met hr++ en die staat ook elke ochtend vol met condens. Dus argument dat het beslaat slaat nergens op want dat gaat ++ ook gewoon doen. Als de zon er eenmaal is dan is het ook direct weer weg.

Denk dat hij het gewoon teveel gedoe vind omdat hr+++ een stuk zwaarder is en dus meer kost om te plaatsen, want je bent dan waarschijnlijk een kraantje nodig. En het kozijn zelf zal iets zwaarder uitgevoerd moeten worden verwacht ik.

Als ik moest nu moest kiezen deed ik +++ nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-09 16:14
Zou zo'n magnetisch aquariumwissertje ook werken op driedubbel glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:38
Dank allen.

Hier HR++, U=1.2. Al 25 jaar een paar dagen per jaar condens aan 1 of meer kanten. Op werkdagen geen last van, in de winter laat licht/vroeg donker. 4km vrij uitzicht, elke dag genieten, vooral in voor en najaar, zelfs op de condensdagen.

Ik zou zo goed mogelijk isoleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-09 15:29
Wij hebben sinds korte nieuwe kozijnen (kunststof met HR+++ (geen ventilatie roosters). Enkele ramen hebben idd was condens maar vinden het niet storend oid.

Het zou voor ons geen ding zijn om het niet te doen. (Uitzicht van ons is groen/bos...vrijstaand..dus de moeite waard(

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Ha wat mooi, zo veel ervaringen!
Samenvattend lijkt het te zijn: condens met HR+++ valt aardig mee en je krijgt wel extra comfort tov HR++.
Ik beweeg me voorzichtig naar het HR+++ kamp, ook al omdat het koudeval gaat schelen en onze bank precies in die hoek komt.

Ramen zijn ong. 3 meter hoog (grond tot plafond), mocht dat nog uitmaken.

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier ook best wel wat condens, zeker op het westen.

Hoort erbij. Je kunt ook geen raam nemen, kun je nog beter naar buiten kijken ;)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 17:26
Ik heb het in maart laten doen , ikzelf woon in Ierland .. en het klimaat is ongeveer hetzelfde.
Ik kan zeggen dat als het koud buiten is onder de 6 a 7 graden, er s'ochtends condens aan de buitenkant zit , maar zodra de zon op komt, is het ook weer weg.

Ik moet wel zeggen dat Spinnen het wel heel aangenaam vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:30
Hier een voorgevel met 12 meter triple glas en regelmatig bij vochtig weer condens buiten, achter ook 12 meter triple glas maar daar staat nu een veranda (bijna) tegenaan en geen uitstraling naar boven meer dus ook geen condens...dus bij 3 meter hoog glas zou een beetje overhang vanuit de gevel geen kwaad kunnen, instraling zomer en condens winter getackeld

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Manuel
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-08 19:53
Ook hier HR+++ en condens aan de buitenzijde is zelden een probleem. Koude i.c.m. hoge luchtvochtigheid is mi sowieso maar een beperkte periode in het jaar.

Als ik nog een duit in het zakje mag doen: je hebt kunststof kozijn die voorzien zijn van een Renolit folie met houtnerfstructuur, als je dat combineert met een HVL blokprofiel dan is het kunststof kozijn haast niet meer van hout te onderscheiden. En dit hoef je dus nooit meer te schilderen..

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09

Wuursj

want worst is al bezet

Ja uiteraard is er bij tripple meer condens dan bij HR++. Het is immers beter gesioleerd. Aan de voorkant van het huis (westen) is het meestal snel weg maar op het oosten kan het hardnekkig zijn en daar hebben we juist veel glas: 4 meter pui maar ook op de lichtstraat blijft veel staan. Ik gebruiik het maar als teken van goede isolatie :) maar daar denkt mijn vriendin anders over...

Ik heb wel eens uitgerekend dat op die paar ochtenden meer stoken, goedkoper is dan bij HR++ blijven. Zeker als dat plaatselijk kan. Mijn auto heeft voorruit verwarming... :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonysaygo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 17:03
Hier ook 4 maanden geleden gekozen voor triple glas in mijn uitbouw. Het gaat over een 7 meter glas van 3 meter hoog. Je hebt inderdaad condens in de ochtend. Ik heb ook een kleine overkapping om buitenverlichting/zonneschermen te bergen maar dat helpt niet om de condens weg te houden.

Mijn aannemer wist me te vertellen dat je de ramen kan behandelen met een spray die de condens weg houdt, waarschijnlijk tijdelijk.

Ik ben tevens zeer blij met mijn keuze nu ik het verschil zie hoe weinig de verwarming aan moet tegenover wat dat vroeger was. De condens is steeds snel wag, maar ik heb natuurlijk nog geen winter meegemaakt ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
Dank allen.

+++ doen, voor die paar dagen per jaar levert het je meer op dan dat je er last van heb. Schuifpui open, 2 tellen met een trekkertje er langs en weer dicht. Met ++ heb je net zo goed condens (vooral) in de herfst.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qua111
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:10
Misschien niet relevant in geval van uitbouw/nieuwbouw, maar als het renovatie betreft kan je subsidie mislopen met aluminium kozijnen.

In ons geval was het renovatie van bestaand kozijn incl glas. Eis voor subsidie was dat niet alleen dat t glas onder de x U waarde is, maar ook t kozijn. Deze waarde leek niet haalbaar met aluminium kozijnen, en dus voor kunststof gegaan. Zou zonde zijn als je daardoor de triple subsidie misloopt, was voor onze aannemer ook onbekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:15
je zal je afvragen waarom aannemers aluminium kozijnen offreren als dat veel slechter isoleert? Tegenwoordig worden kunststof kozijnen voorzien van isolerende luchtkamers en nu mijn broertje een offertje heeft voor een gevel met HR++ in de vaste raamdelen had ik een soort van aangenomen dat dit ook voor moderne aluminiumkozijnen zou gelden.

Persoonlijk heb ik ervaring met een aluminium plaatje als bewegend raamdeel in mijn jaren '70 huis, ik neem alsnog aan dat we het niet over een zelfde dergelijke koudebrug hebben?

maarja.... zou dit condensvorming op de ruiten nu juist erger of minder erg maken? (buitenkant kozijn is straks warmer dan de ruit door een slechtere isolatie) :?
bloody schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:02:
Ik beweeg me voorzichtig naar het HR+++ kamp, ook al omdat het koudeval gaat schelen en onze bank precies in die hoek komt.

Dat was exact de reden waarom mijn broertje toch naar HR+++ is gegaan voor de vaste delen, er stond een bank naast met een dekentje in de hoek omdat het daar wat kouder is (toegegeven, huidige situatie is dubbel glas uit de jaren '90).

[ Voor 28% gewijzigd door Lothlórien op 23-10-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 19:59
Samenvattend lijkt het te zijn: condens met HR+++ valt aardig mee en je krijgt wel extra comfort tov HR++.

Ik heb sinds kort HR++ ipv wat er eerst in zat (Ik meen HR of HR+) en ik heb al een paar dagen gehad dat er 's morgens wat condens op zit..
Dus ik ben bang als dat de enige reden is om voor HR++ ipv HR+++ te gaan, dat het je dan alsnog vies tegenvalt dat er toch condens is.
Al valt het op zich reuze mee, zijn het inderdaad maar een paar dagen in het jaar (ik had al 1 raam wel beter geïsoleerd dus kon altijd het verschil goed zien), zodra de zon opkomt is het snel genoeg weg en is het desnoods weg te halen met een wisser. (En die wisser heb je snel terugverdiend met de betere isolatie!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 00:30

mjl

Ugh

Ik heb denk ik wel van alle soorten en opties aan glas wel in huis, van glas in lood met voorzetraam tot ultra dik trippel glas met zonne werende coating.

Je zal met beide opties condens hebben ‘s ochtends en op bewolkte dagen en and de noord-west kant van een pand iets langer moeten wachten tot dat verdampt is met trippel glas. Als je zonnewerende coating neemt is het glas wat donkerder, dus warmt aan de buitenzijde sneller op, die ramen hebben bij ons minder last van condens dan gewone trippel glas.

Voordeel van trippel glas is: betere isolatie (ook geluid) en in de winter prachtige ijsbloemen op de ramen.

-------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 17:59
interessante redenatie. ik ben zelf architect, en raad meestal wel HR+++ aan, ook al kun je wat kleinere en mooiere profielen krijgen voor kozijnen (staal/alu/hout) met HR++ ivm het hogere gewicht en dikte, maar daar moet je maar gewoon mee ontwerpen (niet alles kan ;) ).. In mijn ervaring gaat het HR+++ er uit omdat de meerkost voor het profiel+glas relatief groot is en de isolatiewinst relatief beperkt is, mits je geen gigantische puien hebt en mensen toch liever een luxere keuken hebben bvb ;). Deze meerkost was vooral het geval bij de start van de oekraine-oorlog, toen de gasprijzen de pan uit rezen, die de prijs voor glas bepaalde, dat is intussen al weer een stuk minder, maar nog altijd is de combinatie een stukje prijziger.

mocht het mijn eigen woning zijn en je hebt het geld, zou ik het wel doen. Je hebt wel een stuk minder koudeval rond de HR+++ ramen, dus een stoel bij het raam zetten gaat net iets comfortabeler in de winter.

Houd ook rekening met moderne bouw dat isolatie tegen kou intussen minder een issue is dan isolatie tegen warmte. Grote ramen op het zuiden, én top geisoleerd allemaal leuk en aardig, maar als je vervolgens een airco er in moet knallen is heel je investering weer voor nop geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@rutgerdrum123 Zonwering is wat men tegenwoordig vergeet. Er zijn veel mogelijkheden, ook zonder airco, maar op één of andere manier worden appartementen tegenwoordig opgeleverd met flinke glaspartijen op het zuiden en westen en mag men daar zelf een oplossing voor vinden. Of je dan HR++ of HR+++ hebt boeit niet, je krijgt de warmte niet meer weg.

Wat betreft de HR++ vs HR+++ kosten, het materiaal is 50% duurder, maar op de totale offerte is het te verwaarlozen, glas kost in verhouding niet zoveel. Samen met de prijzen van glas zijn die van PVC en hout nml ook gestegen, en omdat iedereen bij gas voor 3 euro per kuub ineens wilde verduurzamen konden offertes ook met een vork geschreven worden, mensen deden het toch wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10

Architecten horen dit soort adviezen helemaal niet te geven. Echt wat een oetlul. Zeker voor HR3 glas gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
De discussie over HR+++ glas lijkt opgelost.

In ons huis zaten vanuit de originele bouw (1976-ish) aluminium kozijnen. Bij onze buren zaten die er nog in en daar kon je de kou binnen voelen en zien als het buiten koud was. Ik ben nog wel benieuwd waarom er voor aluminium kozijnen gekozen is? Als er iets niet goed isoleert is het metaal/aluminium. Dus leuk dat je dan HR+++ glas hebt dat gaat dan niet zoveel opleveren. Of is de isolatie van aluminium kozijnen enorm verbetert in de afgelopen 50 jaar?

Losse andere vraag: Leuk dat zo'n architect een ontwerp maakt met mooie plaatjes. Maakt hij ook een berekening van bouwkosten en leefkosten (stookkosten, onderhoud, etc)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:07
Mijn ervaring op een groot schuifraam op het westen: ja, in deze periode staat er wat condens op bij schemerdonker, als de zon goed is opgekomen is het al weer weg, en dat is HR++.
blijhoofd_bennie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:22:
...Door bijvoorbeeld alle ramen richting de zon te plaatsen. ...
Dat is als om een keer wat groters te vervoeren meteen een vrachtwagen kopen als dagelijkse auto, en dan elke dag problemen hebben om parkeerplaats te vinden...
Je wil een een goed geïsoleerd huis zeer goed opletten voor oververhitting, dus grote ramen op het zuiden zijn een groot probleem eerder dan een oplossing.

@bloody Overweeg met die grote ramen ook goed of je screens en/of rolluiken wil, deze kunnen als neveneffect wat helpen tegen die paar dagen met condens; maar gaan vooral in de zomer heel veel helpen tegen oververhitting. Op groot schuifraam op het westen zit een screen en dat is de hele zomer een enorm genot; het scheelt gevoelsmatig 5°C als ik 's middags de screens wat naar beneden zet (rond 14u schijnt de zon daar volop naar binnen; ik heb een shelly2.5 op de screens zodat ik van op het werk deze kan aanpassen).

Als die screens vermijden dat je een airco nodig hebt, betalen ze zichzelf enorm snel terug.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 11-09 20:19

Heb met ons HR++ huis uit 2006 op alle ramen met dit vochtige koele weer condens in de ochtend. Blij mee, blijken al die ramen nog goed te zijn. De later geplaatste HR+++ dakramen zit overigens nooit condens op maar heb ik laten uitrusten met anti condens coating. Geen idee of dat daadwerkelijk helpt of de reden is, maar ze zijn met IR iets warmer aan de binnenzijde dan de HR++ ramen en toch geen condens. Of het is omdat ze hoog liggen, who knows.

Nuff said: HR+++ doen en kijken hoe het gaat, dikke kans dat je met HR++ evengoed condens hebt (net als ik), dus dat maakt dan ook niet uit. Kan helaas in onze bestaande kozijnen geen HR+++, omdat met 2 x spou en dik gelamineerd glas het simpelweg niet past als er nog een glaslatje in moet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

naftebakje schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:10:
Mijn ervaring op een groot schuifraam op het westen: ja, in deze periode staat er wat condens op bij schemerdonker, als de zon goed is opgekomen is het al weer weg, en dat is HR++.

[...]
Dat is als om een keer wat groters te vervoeren meteen een vrachtwagen kopen als dagelijkse auto, en dan elke dag problemen hebben om parkeerplaats te vinden...
Je wil een een goed geïsoleerd huis zeer goed opletten voor oververhitting, dus grote ramen op het zuiden zijn een groot probleem eerder dan een oplossing.

@bloody Overweeg met die grote ramen ook goed of je screens en/of rolluiken wil, deze kunnen als neveneffect wat helpen tegen die paar dagen met condens; maar gaan vooral in de zomer heel veel helpen tegen oververhitting. Op groot schuifraam op het westen zit een screen en dat is de hele zomer een enorm genot; het scheelt gevoelsmatig 5°C als ik 's middags de screens wat naar beneden zet (rond 14u schijnt de zon daar volop naar binnen; ik heb een shelly2.5 op de screens zodat ik van op het werk deze kan aanpassen).

Als die screens vermijden dat je een airco nodig hebt, betalen ze zichzelf enorm snel terug.
Mooi vergelijking met de vrachtwagen en parkeerplaats. Denk dat toch veel mensen die logica aanhouden. Een elektrische auto kan niet op één lading naar Frankrijk rijden voor die vakantie per jaar. Maar zijsprong.

Een vloer die als buffer fungeert en de warmte dan later op de dag weer afgeeft kan helpen tegen het overschot aan warmte. Maar je hebt geen ongelijk niet alle ramen aan één zijde niet het probleem van de topicstarter oplost (en normaliter nemen mensen mij juist nooit zo letterlijk 8) .

Had trouwens niet verwacht dat er zoveel reactie op dit topic zou komen. Of zijn wij tweakers toch stiekem allemaal azijnpissers en zeuren graag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:33
Condens aan de buitenkant op de ramen is een goed teken. Het is resultaat van een hoge isolatiewaarde.

En ja , er is duidelijk verschil tussen HR++ en Triple glas

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grandshock
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 13:56
Wij hadden dezelfde keuze om te maken. Uiteindelijk toch voor HR+++ gekozen tijdens de energiecrisis. Zeer tevreden mee. Ja, soms heb je condens op het raam. Vooral op de noord ramen. Op de zuid ramen is het na het ontbijt al aan het wegtrekken.

Ik vind het zelf geen probleem. Je went er een beetje aan en in de loop van de dag trekt het weg. De koudeval die zowel niet aanwezig is is een groot pluspunt. Bij mijn schoonouders in hun serre (veranda) voel je in de winter de koude door de ramen trekken.

Wat mensen nog vaak vergeten is de akoestische isolatie van driedubbel glas. Dat is een enorm verschil en zeer aangenaam. Ramen dicht = muisstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Flans schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 06:12:
[...]

.

Of is de isolatie van aluminium kozijnen enorm verbetert in de afgelopen 50 jaar?
Zwaar oftopic on.
Ja Alu kozijnen zijn een stuk verbeterd door er koudebruggen in te maken.
(heb tot 1998 18 jaar in de kozijnen wereld gewekt , zowel alu als hout en kunstof)
Maar mijn voorkeur gaat naar kunstof , Wel een goed merk nemen .
Ontopic,
Mijn hr++ is op het westen op deze dagen in de ochtend tot ongeveer 9 uur beslagen aan de buiten zijde.
Persoonlijk zou ik voor hr+++ en triple kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ouwefreaker schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:54:
[...]

Zwaar oftopic on.
Ja Alu kozijnen zijn een stuk verbeterd door er koudebruggen in te maken.
(heb tot 1998 18 jaar in de kozijnen wereld gewekt , zowel alu als hout en kunstof)
Maar mijn voorkeur gaat naar kunstof , Wel een goed merk nemen .
Ontopic,
Mijn hr++ is op het westen op deze dagen in de ochtend tot ongeveer 9 uur beslagen aan de buiten zijde.
Persoonlijk zou ik voor hr+++ en triple kiezen.
koudebrug onderbrekingen, koudebruggen hadden ze al genoeg van zichzelf :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 11-09 20:19
Gefascineerd door dit topic laatste dagen in de gaten gehouden:

- enkel glas onverwarmde tuinkamer (zuid): beslagen tot de zon erop schijnt, meeste is nu rond 10:15 weg
- hr++ gelamineerd (nieuw) richting west is nog beslagen, ouder hr++ raam niet meer
- oud hr++ richting noorden is nog beslagen
- oud hr++ richting oosten in de zon is nog beslagen
- oost-zuid is boven vrij, west/noord nog beslagen

Ergo: het maakt bijzonder weinig uit! Alles beslaat en vooral delen in de zon en 1 enkel ouder hr++ raam niet. Zal de IR camera weer ‘s op dat raam zetten want wellicht istie lek aan het raken ofzo.

En weer over op de orde van de dag :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelo s
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-10-2024
Hoi.
Deze ochtend zitten we al vanaf de vroege ochtend tot, het is nu al bijna 11 uur, tegen beslagen ramen aan te kijken. Met name op de Noordkant vh huis.
Wij wonen in een huurhuis en dit was de enige optie. Take or or take it. Fijn dat de vereniging investeert in de duurzaamheid vd woning enzo.
Maar volgens zitten er toch ramen in een woning om naar buiten te kunnen kijken?
Wie verzint dit?

Het is vooral in de herfstperiode en ook wel in het vroege voorjaar dat dit gebeurt. Een klein ongemak weliswaar, maar toch....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
angelo s schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:53:
Hoi.
Deze ochtend zitten we al vanaf de vroege ochtend tot, het is nu al bijna 11 uur, tegen beslagen ramen aan te kijken. Met name op de Noordkant vh huis.
Wij wonen in een huurhuis en dit was de enige optie. Take or or take it. Fijn dat de vereniging investeert in de duurzaamheid vd woning enzo.
Maar volgens zitten er toch ramen in een woning om naar buiten te kunnen kijken?
Wie verzint dit?

Het is vooral in de herfstperiode en ook wel in het vroege voorjaar dat dit gebeurt. Een klein ongemak weliswaar, maar toch....
Bouwkundig en juridisch gezien zitten er ramen in een woning om daglicht binnen te laten, niet om naar buiten te kijken.
Beslagen ramen laten nauwelijks minder daglicht door dan wanneer diezelfde ramen niet beslagen zouden zijn.

Isolatiewaarde is dan wel weer een harde eis. Elke woningcorporatie moet het gemiddelde energielabel van al haar woningen naar B of zuiniger hebben gebracht. Er is dan dus inderdaad geen keuze als het gaat om het aanbrengen van isolerende maatregelen. Niet voor de woningcorporatie en niet voor de huurder. En daar mag je héél blij om zijn. Als er op het vlak van duurzaamheid geen regels waren geweest, dan had elke huurwoning in Nederland nu waarschijnlijk nog enkel glas en muren zonder isolatie. Dan zit je in de winter in de kou en betaal je je blauw aan energiekosten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wie verzint dit?
Het oude dubbelglas was (doorgaans) goed genoeg om niet te beslaan binnen en te slecht om te beslaan buiten. niemand heeft dat bedacht dat was gewoon het resultaat van de stand van de techniek. enkelglas besloeg natuurlijk ook gewoon, maar dan binnen. nu we beter glas hebben beslaat het buiten, ook dit heeft niemand bedacht, het is gewoon een natuurkundig gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:11
Hier in de omgeving ook goed te zien dat enkele woningen met triple glas op de noordzijde om bijna 13 uur nog steeds beslagen zijn. Zuid niet omdat het zonnetje lekker schijnt. TS moet afweging maken of comfort boven uitzicht gaat. 10 jaar geleden zou dilemma niet eens bestaan hebben dus hoe erg is fractioneel minder goede isolatiewaarde als je gaat van het uitzicht geniet? Als je niet met je neus op het raam zit zal koudeval vast geen issue vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
dimi_v schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:48:
Hier in de omgeving ook goed te zien dat enkele woningen met triple glas op de noordzijde om bijna 13 uur nog steeds beslagen zijn. Zuid niet omdat het zonnetje lekker schijnt. TS moet afweging maken of comfort boven uitzicht gaat. 10 jaar geleden zou dilemma niet eens bestaan hebben dus hoe erg is fractioneel minder goede isolatiewaarde als je gaat van het uitzicht geniet? Als je niet met je neus op het raam zit zal koudeval vast geen issue vormen.
Fractioneel minder? Een beetje fatsoenlijk triple glas laat de helft minder warmte door ten opzichte van HR++ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:12
In het kader van condens en triple glas….. iemand ervaring met dit glas?

https://www.pilkington.co...ton-anti-condensatie-glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 19:59

Waar ben je voor gegaan en hoe bevalt het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoi.
Wie verzint dit?

Dan doe je de ramen even af als je jezelf er aan stoort? Met enkel glas had je dat ook moeten doen, maar dan aan de binnenkant.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Truus01 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:59:
[...]

Waar ben je voor gegaan en hoe bevalt het?
triple glas, bevalt HEEL erg goed!
Tot nu toe geen / weinig condens.
Ook scheelt het heel veel met geluid merken we.

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bloody schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:34:
[...]

triple glas, bevalt HEEL erg goed!
Tot nu toe geen / weinig condens.
Ook scheelt het heel veel met geluid merken we.
let op met hoe je dat verteld,je kan mensen erg makkelijk verkeerd voorlichten en deze halve waarheid zingt helaas al veel te lang rond. Triple is opzich geen enkele reden om beter te zijn met geluid, het kan zelfs zeer makkelijk slechter zijn dan goed ontworpen dubbel glas. alles staat en valt met hoe de glasplaten zich tot elkaar verhouden. Zowel bij dubbel als triple-glas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthuz
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-05 08:40
De condens slaat neer op het koudste oppervlak. Triple glas isoleert zo goed dat daar condens zal optreden. Op het zuiden korter dan op het noorden. Heel irritant met ramen op het noorden die langzaam opwarmen. Daar moet je zelf een keuze in maken. Echter bedenk dat als je muren nóg beter zouden isoleren dan triple glas, dat de condens dáár neerslaat (het koudste oppervlak), dus wat zegt dit over de isolatiewaarde van je muren? Mijn advies is het glas zo te kiezen dat het net iets minder isoleert dan je, als het goed is, supergeïsoleerde muur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:07
@Arthuz Waarom zou je de ramen minder isolerend nemen? Dat heeft er niets mee te maken. Warmtecapaciteit van een stenen muur is veel groter dan van glas, dus die muur koelt minder af 's nachts en is niet het koudste oppervlak.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09

Wuursj

want worst is al bezet

Arthuz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:40:
De condens slaat neer op het koudste oppervlak.
Nope. Vocht slaat op alles neer waarvan de temperatuur onder het dauwpunt zit. Niet alleen op het koudste oppervlak.
Arthuz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:40:
[..]
Echter bedenk dat als je muren nóg beter zouden isoleren dan triple glas, dat de condens dáár neerslaat (het koudste oppervlak), dus wat zegt dit over de isolatiewaarde van je muren? Mijn advies is het glas zo te kiezen dat het net iets minder isoleert dan je, als het goed is, supergeïsoleerde muur!
Vocht is buiten bij afkoelende lucht nagenoeg onbeperkt aanwezig. Vocht zal op alles neerslaan als daar de temperatuur maar onder het dauwpunt van is. Op het gras, op de auto, op je glas en (als de muur maar koud genoeg is geworden), ook op de muur. Naast elkaar, allemaal tegelijk.

Bovendien is goed geisoleerd glas met U=0,4 sowieso nog steeds slechter geisoleerd dan de meeste muren waar ze naast geplaatst worden. Rc2,5 was bijna 35 jaar geleden de norm en zelfs dat is nog beter dan goed triple glas.

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 13-05-2025 18:00 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1