Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19
Even een vraagje voor mensen met ervaring met een kelder. We merken dat er schimmel begint te ontstaan op sommige voorwerpen. De kelder is eind 2022 gestort en nog lang nat geweest, het huis is in maart dit jaar opgeleverd. In de zomer warmt de kelder natuurlijk ook niet echt goed op. We hebben wel eerst het opstook protocol van 2 weken gedraaid.

Wij hebben tot op heden nog amper hoeven stoken (gisteren was het huis door de zon opgewarmd tot 22.0 graden, vanochtend was het ondanks de frisse nacht nog steeds 21.0 graden).
Als we echter de verwarming aan zetten dan is het huis meestal binnen een paar uur weer op temperatuur (heb de stooklijn al wat omlaag gezet), en een temperatuur van boven de 22 graden vinden we ook niet prettig. Helaas hebben we in de kelder geen airco laten monteren.

Wat zou de beste oplossing zijn om het vocht te verdrijven, toch maar stoken en wellicht de begane grond wat knijpen, en de kelder voluit zetten? Ik hoop dat dit vooral te maken heeft met het bouwvocht wat nog in de vloer en muren zit, wat is jullie ervaring?

Ik vraag me wel af, of op termijn een airco unit toch niet een goede oplossing is. In eerste instantie zouden we de kelder als sportruimte, opslag en mancave gebruiken, maar binnenkort komt zoonlief weer thuis wonen, waarbij hij heeft aangegeven de kelder als woonruimte te willen gebruiken vanwege de privacy. Dan is een Airco ook wel handig voor buiten het winterseizoen (in de winter verwacht ik dat we meer continue zullen stoken).

We hebben een Daikin multisplit voor 3 units. Ik neem aan dat deze niet is uit te breiden naar 4 units. De buiten unit staat direct aangrenzend aan de kelder, dus dat zou ideaal zijn (meer een vraag voor het L/L WP topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:33
Batilan schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:20:
Even een vraagje voor mensen met ervaring met een kelder. We merken dat er schimmel begint te ontstaan op sommige voorwerpen. De kelder is eind 2022 gestort en nog lang nat geweest, het huis is in maart dit jaar opgeleverd. In de zomer warmt de kelder natuurlijk ook niet echt goed op. We hebben wel eerst het opstook protocol van 2 weken gedraaid.

Wij hebben tot op heden nog amper hoeven stoken (gisteren was het huis door de zon opgewarmd tot 22.0 graden, vanochtend was het ondanks de frisse nacht nog steeds 21.0 graden).
Als we echter de verwarming aan zetten dan is het huis meestal binnen een paar uur weer op temperatuur (heb de stooklijn al wat omlaag gezet), en een temperatuur van boven de 22 graden vinden we ook niet prettig. Helaas hebben we in de kelder geen airco laten monteren.

Wat zou de beste oplossing zijn om het vocht te verdrijven, toch maar stoken en wellicht de begane grond wat knijpen, en de kelder voluit zetten?
Dat moet je sowieso doen, maar ik mis in heel je verhaal het onderwerp "ventilatie". Hoe wordt de kelder geventileerd? Want die schimmel ontstaat als er te veel vocht is. Dat moet je dus wegventileren.
Ik hoop dat dit vooral te maken heeft met het bouwvocht wat nog in de vloer en muren zit, wat is jullie ervaring?

Ik vraag me wel af, of op termijn een airco unit toch niet een goede oplossing is. In eerste instantie zouden we de kelder als sportruimte, opslag en mancave gebruiken, maar binnenkort komt zoonlief weer thuis wonen, waarbij hij heeft aangegeven de kelder als woonruimte te willen gebruiken vanwege de privacy. Dan is een Airco ook wel handig voor buiten het winterseizoen (in de winter verwacht ik dat we meer continue zullen stoken).
Een airco in de kelder kan lastig zijn doordat je (vaak) onder rioolniveau zit en je condenswater dan niet weg wil.
Dan zit je vast aan pompjes, die stuk gaan en herrie maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Andrehj schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:27:
[...]
Een airco in de kelder kan lastig zijn doordat je (vaak) onder rioolniveau zit en je condenswater dan niet weg wil.
Dan zit je vast aan pompjes, die stuk gaan en herrie maken.
Dat valt echt reuze mee. Mijn pompjes hebben het meer dan 18 jaar uitgehouden en tegenwoordig zijn ze amper hoorbaar.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:05

Wat zou de beste oplossing zijn om het vocht te verdrijven, toch maar stoken en wellicht de begane grond wat knijpen, en de kelder voluit zetten? Ik hoop dat dit vooral te maken heeft met het bouwvocht wat nog in de vloer en muren zit, wat is jullie ervaring?

We hebben een Daikin multisplit voor 3 units. Ik neem aan dat deze niet is uit te breiden naar 4 units. De buiten unit staat direct aangrenzend aan de kelder, dus dat zou ideaal zijn (meer een vraag voor het L/L WP topic).
Een ontvochtiger. Ik heb in mijn kelder (12m2, 30m3) de volgende geinstalleerd: https://www.meaco.nl/prod...ger-meaco-arete-two-12-l/

De unit is op een muurbeugel bevestigd, met een slang loopt het water weg in een vat van 30 liter. Je kan ook een variant kopen met een pomp erin, zodat je het water rechtstreeks naar een hoger gelegen afvoer kan pompen.

Waar we eerst hoge luchtvochtigheid hadden, en als gevolg daarvan inderdaad schimmel, hebben we nu het tegenovergestelde. Kurkdroge lucht, de mineralen komen uit de muren en vloeren zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Mvd1981 op 03-11-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:35
@Batilan ik zou eerst het bouwvocht er uit krijgen met een bouwdroger, en dan naar een meer permanente oplossing kijken. Ventilatie wil je natuurlijk sowieso, tenzij de kelder absoluut geen verblijfsfunctie heeft.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
big bang schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:56:
@Batilan ik zou eerst het bouwvocht er uit krijgen met een bouwdroger, en dan naar een meer permanente oplossing kijken. Ventilatie wil je natuurlijk sowieso, tenzij de kelder absoluut geen verblijfsfunctie heeft.
Thx, dat is ook nog een idee. We hebben indertijd enkele weken een bouwdroger in de woning gehad, maar die heeft inderdaad maar een beperkt aantal dagen in de kelder gestaan.

Het bouwvocht lijkt me inderdaad wel de meest waarschijnlijke oorzaak. Al zal de temperatuur in de kelder meestal wel wat lager blijven t.o.v de rest van het huis, vooral als je niet meer hoeft te stoken. Ik verwacht nu dat het stookseizoen hier grofweg van november tot en met maart loopt.

Valt te verwachten dat als het bouwvocht eenmaal uit de kelder is dat we alsnog aanvullende verwarming nodig hebben? Wat betreft ventilatie: ook de kelder doet mee met de wtw, we hebben ook 2 koekoek ramen die open kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrenaline0182
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 07:33
Beste allemaal,

ik hoop dat ik in het goede topic zit, zo niet geef me vooral op mijn donder. Vorige week te horen gekregen dat ik een bouwkavel mag kopen, 510 vierkantemeter. Op de plek die we zo graag willen. Daar zijn we heel blij mee! We hebben al gezeten bij Selekthuis voor een offerte, maar ook de lokale aannemer (die onze huidige woning gebouwd heeft), heeft aangegeven de offerte van Selekthuis tegen dezelfde prijs te willen overnemen, maar een hogere kwaliteit te bieden. Daarvoor moet ik nog even goed om de tafel, om uiteindelijk de juiste keus te maken.

Ik heb voor nu een heel concrete vraag, die heeft betrekking op de zonnepanelen. Ik heb gevraagd om de woning dusdanig duurzaam te bouwen, dat we niet op A+++ maar op A++++ uitkomen. Dat betekent HR+++ glas en extra zonnepanelen. Volgens de offerte van Selekthuis willen zij nu dus 16 panelen van 405Wp plaatsen op het platte dak van de aanbouw/veranda met een totaal oppervlak van 32 vierkantemeter. De kosten bedragen, inclusief een aanpassing van de meterkast (230V naar 400V) 8462 euro. Ik vermoed dat dit aanzienlijk voordeliger kan als ik de installatie hiervan uitbesteed aan een installatiebedrijf in de regio. Ook begreep ik dat er inmiddels efficiëntere panelen op de markt zijn, namelijk glas-glas panelen met 455Wp. Ik zal deze vraag zeker gaan stellen in de vervolggesprekken met Selekthuis, maar aangezien dit alles voor mij volledig nieuw is vroeg ik me af: is het een normaal verzoek dat ik de panelen zelf wil laten leggen? Of is dit niet hoe een offerte van een dergelijke bouwer werkt omdat zij dan hun winst zien afnemen?

Mocht iemand mij hierover kunnen adviseren, dan heel graag. PS: ik rij elektrisch zo'n 40.000 kilometer per jaar (privé). Ik vermoed dus dat ik wat meer panelen wil aankopen, afhankelijk wat zoiets kost. Ook vermoed ik dat de panelen wellicht handig op het hellende dak van het huis kunnen (55 graden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:47
Selekthuis zei tegen ons tijdens de paar gesprekken die we gehad hebben al dat het voordeliger is om zelf met een installateur voor zonnepanelen in zee te gaan.

En stond ook gewoon zo op onze offerte. Er was wel iets met een apart traject op het eind/iets dat je moet ondertekenen ivm het definitieve energielabel.

GHB zei overigens hetzelfde, vanwege de afstand van hun (installateur) tot de bouwlocatie.

[ Voor 43% gewijzigd door Frantic op 03-11-2024 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 12:13

Als er teveel vocht is helpt een mobiele ontvochtiger, je kunt dit makkelijk meten met een relatieve vochtigheidsmeter.
In onze kelder hebben wij vloerverwarming, 1 afzuigpunt en ventilatieroosters in de kelderramen.
Nu is bij ons de relative vochtigheid rond 42%, als hij boven 65% komt dan wil ik nog wel eens de ontvochtiger aanzetten, maar dat is alleen in de zomer bij langdurig vochtig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Nu het over vocht gaat:

Tijdje geleden sprak ik een bouwkundige van de gemeente die het had over het opvragen van een vocht meet rapport aan de bouwer voor oplevering van de woning. Er zijn normen voor begreep ik. Heeft dit rapport een officiële naam? Weet iemand hier een schopje in de juiste richting te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrenaline0182
Frantic schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:52:
Selekthuis zei tegen ons tijdens de paar gesprekken die we gehad hebben al dat het voordeliger is om zelf met een installateur voor zonnepanelen in zee te gaan.

En stond ook gewoon zo op onze offerte. Er was wel iets met een apart traject op het eind/iets dat je moet ondertekenen ivm het definitieve energielabel.

GHB zei overigens hetzelfde, vanwege de afstand van hun (installateur) tot de bouwlocatie.
Oh wat netjes! Dankjewel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Adrenaline0182 schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:26:
Beste allemaal,

ik hoop dat ik in het goede topic zit, zo niet geef me vooral op mijn donder. Vorige week te horen gekregen dat ik een bouwkavel mag kopen, 510 vierkantemeter. Op de plek die we zo graag willen. Daar zijn we heel blij mee! We hebben al gezeten bij Selekthuis voor een offerte, maar ook de lokale aannemer (die onze huidige woning gebouwd heeft), heeft aangegeven de offerte van Selekthuis tegen dezelfde prijs te willen overnemen, maar een hogere kwaliteit te bieden. Daarvoor moet ik nog even goed om de tafel, om uiteindelijk de juiste keus te maken.

Ik heb voor nu een heel concrete vraag, die heeft betrekking op de zonnepanelen. Ik heb gevraagd om de woning dusdanig duurzaam te bouwen, dat we niet op A+++ maar op A++++ uitkomen. Dat betekent HR+++ glas en extra zonnepanelen. Volgens de offerte van Selekthuis willen zij nu dus 16 panelen van 405Wp plaatsen op het platte dak van de aanbouw/veranda met een totaal oppervlak van 32 vierkantemeter. De kosten bedragen, inclusief een aanpassing van de meterkast (230V naar 400V) 8462 euro. Ik vermoed dat dit aanzienlijk voordeliger kan als ik de installatie hiervan uitbesteed aan een installatiebedrijf in de regio. Ook begreep ik dat er inmiddels efficiëntere panelen op de markt zijn, namelijk glas-glas panelen met 455Wp. Ik zal deze vraag zeker gaan stellen in de vervolggesprekken met Selekthuis, maar aangezien dit alles voor mij volledig nieuw is vroeg ik me af: is het een normaal verzoek dat ik de panelen zelf wil laten leggen? Of is dit niet hoe een offerte van een dergelijke bouwer werkt omdat zij dan hun winst zien afnemen?

Mocht iemand mij hierover kunnen adviseren, dan heel graag. PS: ik rij elektrisch zo'n 40.000 kilometer per jaar (privé). Ik vermoed dus dat ik wat meer panelen wil aankopen, afhankelijk wat zoiets kost. Ook vermoed ik dat de panelen wellicht handig op het hellende dak van het huis kunnen (55 graden).
Ik wilde mijn dak ook direct volblaffen met panelen, maar SH gaf direct al aan dat de panelen via hun erg duur zijn. Ook vanwege dat ze in-dak zijn ipv op dak.
Ik heb dus een klein beetje erbij gedaan, en dan zie ik na oplevering wel hoeveel energie een modern huis nu verbruikt. Leg ik eventueel extra panelen wel op de schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 20:20
Adrenaline0182 schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:26:
Beste allemaal,

Ik heb ook met Selekthuis om de tafel gezeten (is al wel 4 jaar geleden). Mijn ambities op het gebied van duurzaamheid waren daar niet of zeer moeilijk te verwezenlijken omdat zij uitgaan van een standaard bouwwijze.
Met veel zonnepanelen kun je uiteraard je energielabel opkrikken, maar je wilt ook maximale isolatie en kierdichtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Mvd1981 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:39:
[...]

Een ontvochtiger. Ik heb in mijn kelder (12m2, 30m3) de volgende geinstalleerd: https://www.meaco.nl/prod...ger-meaco-arete-two-12-l/

De unit is op een muurbeugel bevestigd, met een slang loopt het water weg in een vat van 30 liter. Je kan ook een variant kopen met een pomp erin, zodat je het water rechtstreeks naar een hoger gelegen afvoer kan pompen.

Waar we eerst hoge luchtvochtigheid hadden, en als gevolg daarvan inderdaad schimmel, hebben we nu het tegenovergestelde. Kurkdroge lucht, de mineralen komen uit de muren en vloeren zetten.
OK, dat ziet er best interessant uit, ook nog betaalbaar, alleen is dat specifieke model op dit moment niet leverbaar, deze lijkt me een prima alternatief? Worden de genoemde hoeveelheden daadwerkelijk gehaald? In ons geval zou dat toch snel zo'n 7 tot 10 liter per dag moeten onttrekken. Is ook altijd inzetbaar i.t.t. een bouwdroger.

Onze kelder is zo'n 54m2, dus dat zou net lukken, en iedere liter is er weer één.

[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 03-11-2024 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:05
Batilan schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:14:
[...]

OK, dat ziet er best interessant uit, ook nog betaalbaar, alleen is dat specifieke model op dit moment niet leverbaar, deze lijkt me een prima alternatief? Worden de genoemde hoeveelheden daadwerkelijk gehaald? In ons geval zou dat toch snel zo'n 7 tot 10 liter per dag moeten onttrekken. Is ook altijd inzetbaar i.t.t. een bouwdroger.
De one variant is zonder de bijbehorende app. Of de hoeveelheden worden gehaald weet ik niet, ik laat de luchtvochtigheid tussen de 60 en 65 procent schommelen vanwege een aardige verzameling wijn en champagne. Iedere week komt er zo’n 10 tot 15 liter uit de kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:18
deejeebv schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:38:
[...]

Niet met betrekking tot leidingen, maar wat me opvalt is dat de deur naar het toilet beneden naar binnen draait. Dat lijkt me een lastig omdat je dan weinig ruimte hebt.
Het is wel een toiletruimte van 1,30 * 1,68 m dus dat is ruim genoeg lijkt me?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jannibal23
Mvd1981 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:18:
[...]

De one variant is zonder de bijbehorende app. Of de hoeveelheden worden gehaald weet ik niet, ik laat de luchtvochtigheid tussen de 60 en 65 procent schommelen vanwege een aardige verzameling wijn en champagne. Iedere week komt er zo’n 10 tot 15 liter uit de kelder.
Das flink wat wijn en champagne elke week ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:27
Jannibal23 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:47:
[...]

Das flink wat wijn en champagne elke week ;-)
Ik dacht hetzelfde :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mvd1981 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:18:
[...]

Standaarddrinker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 11:28
Zo, dit hele topic doorgelezen, het vorige topic al grotendeels gevolgd ten tijde van de bouw van ons huidige huis (projectbouw). We hebben inmiddels 2 keer project nieuwbouw gedaan en er ligt nu een kans op de loer om zonder project iets te gaan bouwen waar we steeds concreter in worden.

We hebben een kavel gezien die voor ons al onze wensen afvinkt, helaas wordt er wel veel voor gevraagd (particuliere verkoop). Om goed uit te zoeken of alles haalbaar is, moet ik ook uitzoeken wat een huis kost en daarop heb ik dus dit topic doorgespit. Helaas kom ik nog niet veel verder, er spookt van alles door ons hoofd en de vraag is of het allemaal (financieel) past?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik vind het echter super lastig om uit te vinden of alles binnen ons budget past en of er nog genoeg overblijft voor een "riant" huis. Het voelt allemaal een beetje als kip en ei verhaal. Wat willen we aan de kavel uitgeven, maar ondertussen, wat kost een "droomhuis"?

Van een lokale aannemer hebben we een prijs gekregen van wat een woning kostte die zij hier in de buurt hebben neer gezet (10 x 15, schuurwoning, 600k, gestuct, degelijk sanitair). Hier moet dan evt nog kelder en een losse garage bij.

Omdat we eigenlijk geen idee hebben hoe groot 10 x 15 nou eigenlijk is, zijn we ook maar even bij GHB langs gegaan. Zo konden we in ieder geval proberen te voelen hoe groot een woning nu eigenlijk moet zijn. We wonen momenteel in een vrij grote 2-onder-1 kap, maar we willen er natuurlijk wel op vooruit gaan. Verder zet je op een stukje grond van 3500m2 ook geen huis van 160m2 neer.

De GL2 waar we binnen liepen sprak ons direct aan, de ruimte, het kantoor aan huis (ik werk thuis), de ruimte beneden (zeker als je de keuken nog 1m dieper maakt) en ook de ruimte boven waren genoeg.

Toen we echter met ze in gesprek gingen bleek al gauw dat je pas met een adviseur kunt zitten op het moment dat je een kavel in optie of gekocht hebt. Dat hebben we natuurlijk nog niet. Ze gaven wel aan dat je voor 600k echt iets heel moois kunt bouwen en dat je een heel eind komt. Het klinkt in eerste instantie allemaal heel haalbaar, maar er moet ook nog sanitair in, een keuken in, een losse, bij voorkeur dubbele, garage bij, eventueel onderkelderen etc.. Als ik dan de ervaringen hier een beetje lees met GHB, dan vraag ik me af of je niet heel snel uit het budget loopt? Maar goed, er zijn nog meer bouwers of anders toch met een lokale aannemer verder zoeken.

Ondertussen gaan we gewoon maar weer verder met alles uitzoeken, want ook qua vergunning etc. dient er van alles gecheckt te worden. De aanvliegroute is sowieso ook nog iets, want voor hetzelfde geld is morgen die kavel verkocht. Dus het belangrijkste is om te zorgen dat we op korte termijn een bod gaan doen, maar ik vind dit dus weer spannend als ik niet precies weet wat een huis kost.

Ik probeer in ieder geval zo snel als mogelijk soort van een richtprijs te krijgen voor ons wensenpakket, om vanuit daar een gedegen bod te kunnen doen.

Kortom, een hoop spanning en uitzoekwerk, maar ondertussen ook leuke dingen..

[ Voor 3% gewijzigd door Scr33x0r op 03-11-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 15:51
Scr33x0r schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:17:
We hebben een kavel gezien die voor ons al onze wensen afvinkt, helaas wordt er wel veel voor gevraagd (particuliere verkoop).
Welkom!
Grond is nooit goedkoop geweest, 50 jaar geleden niet en u al helemaal niet ;)

Wat je beschikbaar hebt kun je prima een huis bouwen, echter zorg voor een goede totale begroting; inrichting, stoffering en de tuin zijn bijvoorbeeld behoorlijke posten die niet onder het bouwen vallen.

Voor nu twee opmerkingen:
- Ook ik kocht een kavel van particulieren, en dat is een andere dimensie dan van een gemeente. Ze zijn enkel in het geld geïnteresseerd. Zorg voor een aankoopmakelaar die je voor valkuilen behoed, heb ik veel aan gehad.
- Ik weet niet hoe je financiert; maar de gemiddelde hypotheekverstrekker ziet grond en bouw als één geheel. Als je nog geen bouwovereenkomst hebt, kan dat lastig worden. Zoek dat uit.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53
Als je een aankoopmakelaar gebruikt, zoek wel uit hoeveel ervaring ze hebben in het aankopen van een particuliere kavel. Veel makelaars doen dat niet of nauwelijks. Wij hebben ook een kavel van een particulier gekocht, veel gehad aan onze aankoopmakelaar. Moest een stuk van de vraagprijs afgepraat worden, en dan helpt het als de verkopende makelaar onderhandelt met een collega die ze serieus nemen.

Financiering is inderdaad een dingetje. Als je het niet met eigen vermogen de kavel kan financieren is het bijzonder lastig. Bij kavels die uitgegeven worden door de gemeente geven ze meestal een bijna gratis optie om het te kopen, maar zullen de meeste particuliere verkopers niet zo happig op zijn.

Hou rekening met alle bijkomende kosten. Met alleen het (casco) huis en de grond ben je er nog niet. Vloeren, wandafwerking, raambekleding, tuin, keuken, badkamer, maar ook kosten zoals leges, architect, etc tikken allemaal flink aan. Als je een budget van 700-800K hebt voor alleen de bouwkosten van het huis moet je denk ik wel iets moois kunnen neerzetten (maar geen mega villa). Als je er alles van moet doen dan zul je wel scherpe(re) keuzes moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrenaline0182
Conrado schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:44:
[...]

Welkom!

Wat je beschikbaar hebt kun je prima een huis bouwen, echter zorg voor een goede totale begroting; inrichting, stoffering en de tuin zijn bijvoorbeeld behoorlijke posten die niet onder het bouwen vallen.

- Ook ik kocht een kavel van particulieren, en dat is een andere dimensie dan van een gemeente. Ze zijn enkel in het geld geïnteresseerd. Zorg voor een aankoopmakelaar die je voor valkuilen behoed, heb ik veel aan gehad.
- Ik weet niet hoe je financiert; maar de gemiddelde hypotheekverstrekker ziet grond en bouw als één geheel. Als je nog geen bouwovereenkomst hebt, kan dat lastig worden. Zoek dat uit.
Oei, dat is een goede tip. Ik wil over 3 weken tekenen voor de bouwkavel, vervolgens wil snel tekenen voor een huis. Ik snap niet zo goed hoe dat nu werkt. Je zou verwachten dat een bank hierin meedenkt, ik ben zeker niet in de gelegenheid om de grond even voor te schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
Conrado schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:44:
[...]

Welkom!

Thanks, dat zijn wel goede dingen. Sowieso ga ik aankopen met een aankoopmakelaar. Hij heeft zelf ook wat particuliere grond/kavels in de verkoop, dus ik hoop dat hij genoeg weet.

Het moet voor een deel gefinancierd worden, dus even kijken hoe en wat. De hypotheekman is daar ook mee bezig. Sowieso zal ik toch gaan bieden ovv financiering, puur om dit soort redenen. Er staat wel een huis op het perceel dat nog bewoonbaar is, dus wellicht kunnen we daar wat mee.. Uiteindelijk kom je dan waarschijnlijk op 2 taxaties uit?

Qua kosten bovenop het huis, we hebben al twee keer een nieuwbouwproject gedaan, beide echter via projectbouw. De eerste dura-Vermeer en was echt alles vastgelegd, de tweede met een lokalere aannemer en was er wat meer vrijheid. Dat ik rekening moet hebben met wanden, vloeren, keuken snap ik. Raambekleding kan in de papieren lopen en dan de tuin nog. De tuin is wel een beetje een sluitpost. Voor die 7-800k moet het huis klaar zijn voor alles wat normaal ook in een financiering/hypotheek gedrukt kan worden.

Ik heb inmiddels ook de prijslijst van een Brummelhuis bijv, dat ziet er al weer heel anders uit dan GHB. Selekthuis wacht ik op antwoord.. Maar ik zal in alle gevallen in gesprek moeten gaan lijkt me.

We hebben nu een redelijk ruim 2-onder-1 kap (190m2), dus ik wil wel een stap vooruit maken. Ik werk fulltime thuis, dus ik wil een fijn kantoor. Verder willen we minimaal 4 slaapkamers, waarbij 1 slaapkamer een kleine en-suite krijgt. Ik hoef geen slaapkamer beneden. Daarnaast wil ik een garage voor het liefst 2 auto’s en aangezien golfen een grote hobby is wil ik kijken of ik ergens ruimte voor een golf simulator kan fixen (bijv kelder, of garage/bijgebouw).

Of het allemaal mogelijk is voor dat geld? Geen idee? We gaan het uitvinden gok ik. Ik ben alleen bang dat we een commitment aangaan met die kavel, om er vervolgens achter te komen dat een huis dat ook daadwerkelijk daarbij hoort, te duur wordt.
Hielko schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:19:
Als je een aankoopmakelaar gebruikt, zoek wel uit hoeveel ervaring ze hebben in het aankopen van een particuliere kavel. Veel makelaars doen dat niet of nauwelijks. Wij hebben ook een kavel van een particulier gekocht, veel gehad aan onze aankoopmakelaar. Moest een stuk van de vraagprijs afgepraat worden, en dan helpt het als de verkopende makelaar onderhandelt met een collega die ze serieus nemen.

Financiering is inderdaad een dingetje. Als je het niet met eigen vermogen de kavel kan financieren is het bijzonder lastig. Bij kavels die uitgegeven worden door de gemeente geven ze meestal een bijna gratis optie om het te kopen, maar zullen de meeste particuliere verkopers niet zo happig op zijn.

Hou rekening met alle bijkomende kosten. Met alleen het (casco) huis en de grond ben je er nog niet. Vloeren, wandafwerking, raambekleding, tuin, keuken, badkamer, maar ook kosten zoals leges, architect, etc tikken allemaal flink aan. Als je een budget van 700-800K hebt voor alleen de bouwkosten van het huis moet je denk ik wel iets moois kunnen neerzetten (maar geen mega villa). Als je er alles van moet doen dan zul je wel scherpe(re) keuzes moeten maken.
Thanks! Als ik jouw antwoord zo lees, wordt het wellicht dus krap? Ik hoef geen architectuur technisch hoogstandje, ik ben over het algemeen heel pragmatisch en voor mij is ruimte belangrijker dan een mooi esthetisch huis. Hoewel het wel moet passen natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Scr33x0r op 03-11-2024 20:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
De techniekruimte is dit weekeind gereed gekomen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Scr33x0r schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:51:
Als ik jouw antwoord zo lees, wordt het wellicht dus krap?
Ik snap je behoefte naar zekerheid of duidelijkheid, maar die kunnen wij je niet geven :)
Met jouw budget kun je wel wat, maar alles is afhankelijk van je eigen eisen en wensen. Ga echter niet zomaar uit van de prijzen die sommige bouwers op de website hebben staan, want dan kom je bedrogen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Adrenaline0182 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:41:
[...]

Oei, dat is een goede tip. Ik wil over 3 weken tekenen voor de bouwkavel, vervolgens wil snel tekenen voor een huis.

Je zou verwachten dat een bank hierin meedenkt
Ehh… nee ;)
Een hypotheek is een lening met onderpand, en grond voldoet daar niet aan vinden de banken. Zo zien zij dat…

Soms wordt de grond gefinancierd op basis van een tweede hypotheek op de (overwaarde van) huidige woning. Er schijnen verstrekkers te zijn die oner voorwaarden wel willen financieren.
Kortom, uitzoekwerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Scr33x0r schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:51:
[...]

Thanks, dat zijn wel goede dingen. Sowieso ga ik aankopen met een aankoopmakelaar. Hij heeft zelf ook wat particuliere grond/kavels in de verkoop, dus ik hoop dat hij genoeg weet.

Het moet voor een deel gefinancierd worden, dus even kijken hoe en wat. De hypotheekman is daar ook mee bezig. Sowieso zal ik toch gaan bieden ovv financiering, puur om dit soort redenen. Er staat wel een huis op het perceel dat nog bewoonbaar is, dus wellicht kunnen we daar wat mee.. Uiteindelijk kom je dan waarschijnlijk op 2 taxaties uit?
Als er een bewoonbaar huis op staat zal je het vast kunnen kopen en financieren, maar dan heb je nog steeds geen zekerheid dat je in de vervolgstap de “verbouwing” wel kan financieren.
Qua kosten bovenop het huis, we hebben al twee keer een nieuwbouwproject gedaan, beide echter via projectbouw. De eerste dura-Vermeer en was echt alles vastgelegd, de tweede met een lokalere aannemer en was er wat meer vrijheid. Dat ik rekening moet hebben met wanden, vloeren, keuken snap ik. Raambekleding kan in de papieren lopen en dan de tuin nog. De tuin is wel een beetje een sluitpost. Voor die 7-800k moet het huis klaar zijn voor alles wat normaal ook in een financiering/hypotheek gedrukt kan worden.

Ik heb inmiddels ook de prijslijst van een Brummelhuis bijv, dat ziet er al weer heel anders uit dan GHB. Selekthuis wacht ik op antwoord.. Maar ik zal in alle gevallen in gesprek moeten gaan lijkt me.

We hebben nu een redelijk ruim 2-onder-1 kap (190m2), dus ik wil wel een stap vooruit maken. Ik werk fulltime thuis, dus ik wil een fijn kantoor. Verder willen we minimaal 4 slaapkamers, waarbij 1 slaapkamer een kleine en-suite krijgt. Ik hoef geen slaapkamer beneden. Daarnaast wil ik een garage voor het liefst 2 auto’s en aangezien golfen een grote hobby is wil ik kijken of ik ergens ruimte voor een golf simulator kan fixen (bijv kelder, of garage/bijgebouw).

Of het allemaal mogelijk is voor dat geld? Geen idee? We gaan het uitvinden gok ik. Ik ben alleen bang dat we een commitment aangaan met die kavel, om er vervolgens achter te komen dat een huis dat ook daadwerkelijk daarbij hoort, te duur wordt.

[...]

Thanks! Als ik jouw antwoord zo lees, wordt het wellicht dus krap? Ik hoef geen architectuur technisch hoogstandje, ik ben over het algemeen heel pragmatisch en voor mij is ruimte belangrijker dan een mooi esthetisch huis. Hoewel het wel moet passen natuurlijk.
De lijst die je hebt lijkt me dat het toch al wel snel in de papieren kan lopen met kelder, grote garage etc. Maar als je minimaal vier slaapkamers wilt maakt het natuurlijk wel uit of die 10, 15 of 20 m2 zijn etc.

Wij zijn in de ontwerpfase van ons huis, ook 4 slaapkamers, 2 werkkamers begane grond, ruime keuken en woonkamer en dat gaat iig ruim boven jouw budget eindigen met alleen de bouwkosten van het casco huis en zonder alle andere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Hielko schreef op maandag 4 november 2024 @ 06:44:
[...]

De lijst die je hebt lijkt me dat het toch al wel snel in de papieren kan lopen met kelder, grote garage etc. Maar als je minimaal vier slaapkamers wilt maakt het natuurlijk wel uit of die 10, 15 of 20 m2 zijn etc.

Wij zijn in de ontwerpfase van ons huis, ook 4 slaapkamers, 2 werkkamers begane grond, ruime keuken en woonkamer en dat gaat iig ruim boven jouw budget eindigen met alleen de bouwkosten van het casco huis en zonder alle andere kosten.
Ik ben erg benieuwd wat je dan laat bouwen en wat het wel kost? Misschien reken ik te makkelijk met alle catalogus bouwers etc, bij de een hoor ik, voor 5-6 ton kan je echt mooie ruime woning zetten, en volgens de ander is het compleet onhaalbaar? Ik zal toch echt wat meer info moeten inwinnen voordat ik een bod wil doen op die kavel, maar een aantal bouwers willen pas echt praten als je een kavel hebt.. beetje kip en ei..

[ Voor 9% gewijzigd door Scr33x0r op 04-11-2024 07:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:33
Conrado schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:38:
[...]

Nee, dit is het toch ècht, het gaat niet groter worden :+

Onze hersenen zijn slecht om iets waar je op kijkt, om te zetten naar iets waar tegenaan kijkt of in loopt. Daarnaast is de fundering plus de isolatie véél breder dan de daadwerkelijke muren.

Komt goed :)
Ik ga er vanuit dat het klopt inderdaad, het grondvlak is met 136 m² groter dan ons huidige huis, dus het zal de verbeelding zijn, en inderdaad, op sommige funderingsbalken komen maar wanden van 100mm met uitzondering van de wand tussen woning en garage, die wordt 220mm dik, succes met tillen. :+
Scr33x0r schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:35:
[...]

Ik ben erg benieuwd wat je dan laat bouwen en wat het wel kost? Misschien reken ik te makkelijk met alle catalogus bouwers etc, bij de een hoor ik, voor 5-6 ton kan je echt mooie ruime woning zetten, en volgens de ander is het compleet onhaalbaar? Ik zal toch echt wat meer info moeten inwinnen voordat ik een bod wil doen op die kavel, maar een aantal bouwers willen pas echt praten als je een kavel hebt.. beetje kip en ei..
Wij zitten bij onze woning op zo'n € 600,- per M³, dit is afgebouwd op wat laatste punten na, voornamelijk timmerwerk wat ik zelf uitvoer.
Wel is de prijs dan uiteraard zonder kavel, vloeren, keuken, raamdecoratie etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Onze architect rekent voorlopig met E800/m3. Uiteindelijk zijn de kubieke meters het meest bepalende qua kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Hielko schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:46:
Onze architect rekent voorlopig met E800/m3. Uiteindelijk zijn de kubieke meters het meest bepalende qua kosten.
De echte prijs per kuub weet je pas achteraf :+

Het zal voor een gemiddelde woning van 700~1000m³ best kloppen. Daaronder loopt de m³-prijs op, omdat je allerlei basiszaken en -techniek toch nodig hebt, daarboven zal de prijs om dezelfde reden juist zakken.

Echter; het is maar een richtgetal. Fijn voor een eerste inschatting, maar meer ook niet. Je weet dan dat een notaris woning van 1000m³ voor 500K niet gaat lukken. Probeer er verder geen hogere wiskunde op los te laten door te gaan uitrekenen wat een erker dan kost, of zo. Dat werkt niet.
Het is ook er volatiel; € 25 er bij is al snel totaal 20K meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:40
Iemand een lijstje met categorieën voor de afbouw voor kosteninschattingen?

Voor mijn gevoel ga je al snel naar €150k voor afbouw naast de m3 prijs die de architect inschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
SquareOne schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:03:

Voor mijn gevoel ga je al snel naar €150k voor afbouw naast de m3 prijs die de architect inschat.
Volgens mij moeilijk om daar een getal op te plakken. Aan een keuken of badkamer kan je bijv. compleet verschillende bedragen uitgeven, zelfde met vloeren, of je kan helemaal los met inbouwkasten etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 23:48
Hielko schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:18:
[...]

Volgens mij moeilijk om daar een getal op te plakken. Aan een keuken of badkamer kan je bijv. compleet verschillende bedragen uitgeven, zelfde met vloeren, of je kan helemaal los met inbouwkasten etc.
Ook afhankelijk hoever ze 'm opleveren. Bij mij zit stucwerk er in maar er zijn er ook die dat zonder opleveren

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
SquareOne schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:03:
Afbouw is een lastig woord, ik neem maar even aan dat je bedoeld 'na oplevering'. Zaken die meestal niet in de bouwsom zitten:
- Keuken;
- Badkamer en Toilet (tegels, kranen, sanitair, meubels);
- Vloeren;
- Wanden ('behang klaar' stel in werkelijkheid altijd teleur);
- Stoffering;
- Verlichting;
- Terrassen en looppaden
- Tuin

Budget is erg afhankelijk van smaak en (kavel)grootte.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 16:44
Zijn er hier mede-Tweakers die het dak van hun nieuwbouwwoning zelf hebben gelegd?

Wij willen dit zelf gaan doen en ik ben me aan het oriënteren op de mogelijke valbeveiliging. De rekken die je op de rand van het dak zet, lijken mij de beste optie, maar zover ik kan zien vereisen deze een goot. We maken gebruik van Unilin Roof SW Light Plus-platen, en de goot wordt pas later geplaatst. Of tijdelijk iets op de platen monteren waar de dakrandbeveiliging achter geplaats kan worden?

Heeft iemand andere suggesties? Ik heb ook al de traliebrugsteiger gevonden, wat me ook een goede optie lijkt.

Momenteel staat het huis in de traditionele steiger, maar ik zou toch liever een degelijke valbeveiliging plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
jan011 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:26:
Zijn er hier mede-Tweakers die het dak van hun nieuwbouwwoning zelf hebben gelegd?

Wij willen dit zelf gaan doen en ik ben me aan het oriënteren op de mogelijke valbeveiliging. De rekken die je op de rand van het dak zet, lijken mij de beste optie, maar zover ik kan zien vereisen deze een goot. We maken gebruik van Unilin Roof SW Light Plus-platen, en de goot wordt pas later geplaatst. Of tijdelijk iets op de platen monteren waar de dakrandbeveiliging achter geplaats kan worden?

Heeft iemand andere suggesties? Ik heb ook al de traliebrugsteiger gevonden, wat me ook een goede optie lijkt.

Momenteel staat het huis in de traditionele steiger, maar ik zou toch liever een degelijke valbeveiliging plaatsen.
Ah altijd leuk met de hele familie dakpannen leggen.

hoe wil je er voor zorgen dat de pannen boven komen?
zijn ook pannenhaken nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
nokiaan958GB schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:51:
[...]

Ah altijd leuk met de hele familie dakpannen leggen.

hoe wil je er voor zorgen dat de pannen boven komen?
zijn ook pannenhaken nodig?
Met een pannenlift en een hoop hulp willen we ze omhoog brengen. Panhaken zijn inderdaad ook nodig😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-09 15:27

Laat je de dakplaten wel prefab aankomen en leggen / hijsen door een aannemer?
Dan kan je, afhankelijk van de grote / schuinte van het dak iets fijner over het dak lopen als je looplatten mee laat nemen. Dan kan je je pannen goed in kleine stapels spreiden over je kap.

I.c.m. de looplatten zou ik de steiger rondom laten staan. En pas het steiger laten afbreken als je de pannen er op heb liggen.

En wil je zelf de pannen leggen moet je ook zelf denken aan loodvervanger of lood, ventilatielatten, zagen slijpen, en zoals hier boven al staat de panhaak. En ik zou persoonlijk de pannen langs de randen ook schroeven. Zeker met die rukwinden van tegenwoordig. Dat kost je een paar euro extra maar geeft je net weer wat meer zekerheid ten tijde van harde wind.

Heb je al een pan op het oog? En je panlatten, wil je die wel uitbesteden? Of ga je dat dan ook doen? Neem in elk geval gewolmaniseerde panlatten. Dat is iets duurder, maar mocht je last hebben van vocht - houdt dit langer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang

Neem in ieder geval de eventuele beugels voor je PV panelen vast mee in het leggen, dat scheelt je weer kapotte pannen. Leg je de PV panelen ook zelf? Dan zou ik die gelijk leggen voor dat je de pannen onder je panelen legt, dan kun je er makkelijker bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
De dakplaten gaan we ook zelf leggen; deze zijn klaar, op de panlatten na. Looplatten zitten er ook nog niet op, die moeten we er ook nog opschroeven, dus kunnen we alvast voorbereiden.

We hebben twee soorten dakpannen op het oog: de Wienerberger VHV Klassiek Zwart Satinet en de Wienerberger VHV Vario Leikleur Mat (rode scherf). De eerste heeft onze voorkeur omdat de kern ook zwart is.

Qua breedte zou de tweede pan wat makkelijker werken, omdat deze een getrokken en gedrukte maat heeft, terwijl de eerste een vaste breedte heeft (waarmee we overigens wel uitkomen). Al verwacht ik dat er toch nog iets van speling in zal zitten, of is die echt nul bij deze pan?

Wat betreft de zonnepanelen: ja, we zijn verplicht ze te plaatsen. Eerst wilden we het hele dak vol leggen, maar dat wordt niet echt meer gestimuleerd door de overheid. We hebben overwogen een elektrische auto aan te schaffen, maar daar zijn ook weer meer vraagtekens bij gekomen.

Dus nu is het idee om alleen het benodigde aantal panelen te leggen, en die zullen we op de garage plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
jan011 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:32:
Wat betreft de zonnepanelen: ja, we zijn verplicht ze te plaatsen. Eerst wilden we het hele dak vol leggen, maar dat wordt niet echt meer gestimuleerd door de overheid. We hebben overwogen een elektrische auto aan te schaffen, maar daar zijn ook weer meer vraagtekens bij gekomen.

Dus nu is het idee om alleen het benodigde aantal panelen te leggen, en die zullen we op de garage plaatsen.
Je hebt volledig recht op je eigen kijk op dingen, echter zie ik dat anders.

Zonnepanelen is wat meer dan enkel de terugverdientijd, hoewel dat nog steeds gunstig is. De energiemarkt blijft bijvoorbeeld volatiel, en er hoeft maar iets in de wereld te geburen waardoor de elektriciteitsprijzen weer door het dak gaan. Daarnaast zorgen veel panelen ervoor dat je ook in de winter (wat) eigen voeding hebt.
Bij de huidige prijzen zou ik mijn dak (weer) vol leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Conrado schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:48:
[...]

Je hebt volledig recht op je eigen kijk op dingen, echter zie ik dat anders.

Zonnepanelen is wat meer dan enkel de terugverdientijd, hoewel dat nog steeds gunstig is. De energiemarkt blijft bijvoorbeeld volatiel, en er hoeft maar iets in de wereld te geburen waardoor de elektriciteitsprijzen weer door het dak gaan. Daarnaast zorgen veel panelen ervoor dat je ook in de winter (wat) eigen voeding hebt.
Bij de huidige prijzen zou ik mijn dak (weer) vol leggen...
Klopt, je weet op dit moment gewoon niet waar je goed aan doet. Enigste voordeel is dat nu de prijzen extreem laag zijn.

Echter met een 3 fase aansluiting ben ik benieuwd hoe lang het gaat duren dat je over de eerste fase terug aan het leveren bent tegen een bijzonder laag tarief. En over fase 2 stroom aan het kopen bent tegen een hoog tarief.
Nu wordt dit in de meter nog eruit gefilterd. Ik zeg niet dat ze dit op korte termijn gaan doen, maar als dit gebeurt schieten we het doel compleet voorbij, dan moet je alweer met een accu gaan werken om dit proberen er uit te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:49

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Hier hetzelfde dilemma. Kan er 30 kwijt, maar volgens de norm genoeg aan 14 panelen excl. eigen verbruik. Alle voorbereidingen voor een batterij wel gedaan.
Ik ga binnenkort maar gewoon offertes opvragen, en dan kijken of het mogelijk is om een systeem te hebben dat gedeeltelijk uitgeschakeld kan worden.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
The GUI schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:09:
Hier hetzelfde dilemma. Kan er 30 kwijt, maar volgens de norm genoeg aan 16 panelen excl. eigen verbruik. Alle voorbereidingen voor een batterij wel gedaan.
Ik ga binnenkort maar gewoon offertes opvragen, en dan kijken of het mogelijk is om een systeem te hebben dat gedeeltelijk uitgeschakeld kan worden.
Mag ik vragen hoe groot je woning is? Wij hebben namelijk maar 8 panelen nodig volgens de norm, en we zouden er 36 in totaal kwijt kunnen op ons dak (een dakhelft)

Of heb je gerekend naar eigen verbruik? Onze 8 zijn op de beng nog gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

jan011 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:15:
[...]

Mag ik vragen hoe groot je woning is? Wij hebben namelijk maar 8 panelen nodig volgens de norm, en we zouden er 36 in totaal kwijt kunnen op ons dak (een dakhelft)

Of heb je gerekend naar eigen verbruik? Onze 8 zijn op de beng nog gebaseerd.
Ik zie net dat het er 14 zijn volgens de BENG norm. Huis wordt 230m2, met L/W WP en 300L boiler. Eigen verbruik zal zo’n 3500 kWh zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
The GUI schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:27:
[...]

Ik zie net dat het er 14 zijn volgens de BENG norm. Huis wordt 230m2, met L/W WP en 300L boiler. Eigen verbruik zal zo’n 3500 kWh zijn.
Onze woning zit op 200m2 ik vind het dan nog een behoorlijk verschil in het aantal panelen. Overigens hebben wij ook een lucht water warmtepomp, en volgens de beng hebben we de isolatie minimaal meegenomen (laagste isolatie warden overal)

In de praktijk hebben we meer isolatie toegepast, en tripple glas genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Volgens mij hadden wij er aan 4 al genoeg :? Ik heb er uiteindelijk 8 van laten maken met de gedachte dat ik later altijd nog op de schuur bij kan leggen (en goedkoper dan de bouwer nu doet).

Ik kom van een woning met stadsverarming en een pelletkachel, ik heb dus echt geen flauw idee wat ik me moet voorstellen bij het gebruik van VV en een warmtepomp met buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Uit de BENG berekening voor mijn woning komt een verbruik van 10670 kWh met een warmtebehoefte van 54,64 kWh/m2 en 18 zonnepanelen van 370Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:27
jan011 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:07:
[...]

Klopt, je weet op dit moment gewoon niet waar je goed aan doet. Enigste voordeel is dat nu de prijzen extreem laag zijn.

Echter met een 3 fase aansluiting ben ik benieuwd hoe lang het gaat duren dat je over de eerste fase terug aan het leveren bent tegen een bijzonder laag tarief. En over fase 2 stroom aan het kopen bent tegen een hoog tarief.
Nu wordt dit in de meter nog eruit gefilterd. Ik zeg niet dat ze dit op korte termijn gaan doen, maar als dit gebeurt schieten we het doel compleet voorbij, dan moet je alweer met een accu gaan werken om dit proberen er uit te filteren.
Hieraan toevoegend:

Ik meen dat de nieuwe meters (van afgelopen jaren) alweer vervangen kunnen worden. (Netwerk gaat verdwijnen)

Gevonden: https://www.nu.nl/tech/63...l-aan-vervanging-toe.html

Ik ben heel benieuwd of je dan een nieuwe meter krijgt die ook inwendig de fases al bij elkaar optelt of dat er dan toevallig een gescheiden systeem wordt geïmplementeerd of met een mogelijkheid daartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 19:56
The GUI schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:27:
[...]

Dat is wel een erg laag verbruik (of is dat na afrek opbrengst zonnepanelen?). In mijn vorige woning met verwarming/warm water op gas zat ik al rond de 2400 kWh per jaar. In mijn huidige huis was verbruik in sept al ca 275kWh (Warm water via L/L warmtepomp, verwarmen niet nodig en zonnepanelen stonden nog uit).

Overigens heb ik ook 14 zonnepanelen die nu aanstaan. Die hebben de afgelopen zonnige dagen ca 14-16 kWh per dag opgebracht, jaaropbrengs weet ik niet maar zal ergens tussen de 5000 en 5500 kWh per jaar zijn wat voldoende is om mijn verbruik te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
gertjan! schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:23:
Uit de BENG berekening voor mijn woning komt een verbruik van 10670 kWh met een warmtebehoefte van 54,64 kWh/m2 en 18 zonnepanelen van 370Wp.
Als je daar de koevlaasformule op loslaat (met wat minder draaiuren, vanwege goed geïsoleerde nieuwbouw), dan kom je op een WP-vermogen van 10670/1500 = 7 kW. Dat is en best grote BENG woning! Over hoeveel m² en m³ heb je het hier? Zit er drievoudig glas en WTW-ventilatie in?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:37
maussert schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:56:
Goedemiddag Tweakers,

Al enige tijd hebben mijn vrouw en ik de wens om zelf nog eens een vrijstaande woning te bouwen. We wonen nu in een (redelijk grote) tweekapper uit 2017. Qua huis en ruimte in huis zijn we eigenlijk heel tevreden, maar de kleine tuin kent (met twee jonge kinderen) toch ook wel een beetje zijn beperkingen. Daarnaast spreekt het idee van vrijstaand wonen ons erg aan. Nu hebben we een optie op een vrijstaand kavel (~504 m2) iets verder op bij ons in de wijk en zijn we met een architect bezig om ons 'droomhuis' vorm te geven. Droomhuis tussen aanhalingstekens want a) ons echte droomhuis kunnen we niet betalen en b) we willen eigenlijk graag onderhoudsarm bouwen en de elementen dat een droomhuis voor ons heeft zijn dat beslist niet (rieten kap, houtwerk, etc). Dus ergens moeten we compromissen maken, en dat is ook helemaal niet erg.

Hoewel de plattegronden op wat kleine details na eigenlijk wel redelijk af zijn, ben ik toch nog eens benieuwd naar jullie kritische blik.

***members only***

Een paar opmerkingen bij deze plattegronden;
- We hebben twee dochters en hoewel we nu nog veel gebruik maken van een bad, zien we het gebruik hier van in de komende jaren afnemen. Mijn vrouw en ik gaan sowieso al nooit in bad, dus we hebben liever (ivm ochtendspits) twee prima badkamers met goede douche en wasbak
- De deur tussen hal en garage mag wat ons betreft nog komen te vervallen
- De WC beneden willen we eigenlijk tegen de andere muur hebben ivm mogelijke doorspoelgeluiden
- We willen graag een werkkamer beneden en op zolder (dat is slaapkamer 4)
- We willen graag een aparte speelkamer voor de kids
- We willen levensloopbestendig bouwen, dat wil zeggen dat de werkkamer beneden ooit dienst kan doen als slaapkamer. Bijkeuken kan dan worden omgetoverd tot doucheruimte en de WC zit er al.
- De garage krijgt gewoon een dubbele deur een geen enkele zoals op de tekening.

- Aangezien de veranda en tuin op zuid zit (en het hier soms nog wel een beetje waait) wil ik eigenlijk screens plaatsen om de veranda af te kunnen sluiten, maar heb nog niet echt een beeld hoe dit goed aan te pakken in het huidige ontwerp. Maximale breedte van screens zijn hierbij lijkt het de beperkende factor.

En ik vergeet vast nog wel iets te vermelden. Anyway, benieuwd naar jullie feedback!
Hoi Tweakers,

Inmiddels zijn we weer iets verder in het proces en hebben we op basis van enkele van jullie inzichten en van ons zelf weer wat aanpassingen gedaan. Zo hebben we onder andere;
- de 2e hal aan de achterkant weggelaten en de uitgang via de bijkeuken gemaakt.
- de WC beneden omgedraaid om geluid naar de keuken te beperken.
- extra schuifdeur bij de woonkamer naar buiten
- ramen toegevoegd bij de bijkeuken en berging
- wasruimte op zolder verplaatst naar de ruimte waar ook de techniek zit (we maken ook aansluiting voor wasmachine en droger beneden in de bijkeuken)
- twee kwarts trap naar zolder zodat je niet in het trapgat staat als je de techniek kamer uitkomt
- veranda wat doorgetrokken om het wat meer één geheel te maken

Hieronder wederom wat plaatjes. Ben benieuwd naar jullie feedback. O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGOqyQKiUwd_RI0whN4N6V5XdzM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9gO3yDzRrvhP2YNzRrE4KSAN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUx31R8Ss5aQHrwyePxhQR4sMo8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YiudDaGefyYjCyV0GCKwaykQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSnAOIuHi_2vxFa_CprlKKSwU-s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kNnNC69bTSa0JLoCdnUA6WHV.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsQicvJGTe9QVSUgjSfnmCMYvNA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sJ9MjFZBnzjPzaW56U2DOGZA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVs8mJm2wPh723zrgofC6mfDl20=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/feEtFfjh6tD0azS35xtRy5qO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9Sv0Jg2P4EcQDS4aQRF_u6bfVs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pnocsfmGL2eSIvLqkQckQ687.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vonGBJBflstd-ZVwbtG0LWc-POE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4tSf6tqFxsOWxIqSA4CbZAt8.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

ArnaudYK schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:16:
[...]

Dat is wel een erg laag verbruik (of is dat na afrek opbrengst zonnepanelen?). In mijn vorige woning met verwarming/warm water op gas zat ik al rond de 2400 kWh per jaar. In mijn huidige huis was verbruik in sept al ca 275kWh (Warm water via L/L warmtepomp, verwarmen niet nodig en zonnepanelen stonden nog uit).

Overigens heb ik ook 14 zonnepanelen die nu aanstaan. Die hebben de afgelopen zonnige dagen ca 14-16 kWh per dag opgebracht, jaaropbrengs weet ik niet maar zal ergens tussen de 5000 en 5500 kWh per jaar zijn wat voldoende is om mijn verbruik te compenseren.
Nee dat is ons huidige verbruik in een woning met CV voor verwarming en warm water. Bij ons komt de BENG uit op een verbruik van ~7600 kWh (dit is nog inclusief 3 elek. radiatoren à 1850 kWh die we nog niet ophangen), met een warmtebehoefte van 56,81 kWh/m2. 14 panelen à 405wp, wat uitkomt op 73,7% hernieuwbare energie.
Geen WTW of HR+++ gekozen, deels vanwege kosten en deels vanwege eigen wensen. Geen vloerverwarming op de bovenverdiepingen, met uitzondering van badkamer.
Keuken wordt voorzien van Quooker, scheelt ook voor de WP. We gaan het allemaal wel zien als we verhuisd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
maussert schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:08:
Inmiddels zijn we weer iets verder in het proces en hebben we op basis van enkele van jullie inzichten en van ons zelf weer wat aanpassingen gedaan. Z
Mooi om te zien dat 'we' je hebben kunnen helpen :)

Wat ik nog aandacht zou geven is het toilet BG, de bijkeuken en de hal.
- Toilet BG zou ik echt op een 'logischere' plek in de buurt van de hal plaatsen;
- Hal, of beter halletje, is zo kleine dat je bezoek alleen kunt uitlaten als je zelf op de trap staat;
- De bijkeuken kan nauwelijks optimaal benut worden door alle deuren die er op uit komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:30
maussert schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:08:
[...]

Hoi Tweakers,

Inmiddels zijn we weer iets verder in het proces en hebben we op basis van enkele van jullie inzichten en van ons zelf weer wat aanpassingen gedaan. Zo hebben we onder andere;
- de 2e hal aan de achterkant weggelaten en de uitgang via de bijkeuken gemaakt.
- de WC beneden omgedraaid om geluid naar de keuken te beperken.
- extra schuifdeur bij de woonkamer naar buiten
- ramen toegevoegd bij de bijkeuken en berging
- wasruimte op zolder verplaatst naar de ruimte waar ook de techniek zit (we maken ook aansluiting voor wasmachine en droger beneden in de bijkeuken)
- twee kwarts trap naar zolder zodat je niet in het trapgat staat als je de techniek kamer uitkomt
- veranda wat doorgetrokken om het wat meer één geheel te maken

Hieronder wederom wat plaatjes. Ben benieuwd naar jullie feedback. O+

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom aan de rechterkant bij de woonkamer/snug nog een puist? Zijn heel erg dure meters, erg slecht voor de Als/Ag verhouding en esthetisch vind ik het ook niet geweldig. En wil je echt een 5 meter brede woonkamer?. Voor een beetje knus en huiselijk gevoel raad ik altijd aan om de woonkamer maximaal 4 meter breed te maken. Kijk maar nagenoeg alle vooroorlogse woningen ook riante villa's. Die hebben meestal allemaal woonkamers van maximaal 4 meter.

En wat is de oriëntatie? Grote overkappingen wil je echt niet op het zuiden hebben. We wonen in een landje met een beperkt aantal zonuren. In de winter en het voor- en najaar wil je juist zoveel mogelijk directe zoninstraling.

En gebruik geen screens, één van de meest inefficiënte zonweringen maar raffstores

[ Voor 4% gewijzigd door Autonoesis op 06-11-2024 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:37
Conrado schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:51:
[...]

Mooi om te zien dat 'we' je hebben kunnen helpen :)

Wat ik nog aandacht zou geven is het toilet BG, de bijkeuken en de hal.
- Toilet BG zou ik echt op een 'logischere' plek in de buurt van de hal plaatsen;
- Hal, of beter halletje, is zo kleine dat je bezoek alleen kunt uitlaten als je zelf op de trap staat;
- De bijkeuken kan nauwelijks optimaal benut worden door alle deuren die er op uit komen.
Dank voor je inhoudelijke reactie, ik stel jouw mening en inzichten erg op prijs.

- Toilet BG vinden wij juist een logische plek. Kinderen spelen veel buiten en hoeven dan niet het hele huis door. Vanuit de woonkamer is het misschien iets verder lopen. Maar onze huidige buren hebben het toilet ook zo gesitueerd en dat vinden wij persoonlijk een prettige oplossing. Bijvangst is dat we de ruimte niet in het halletje kwijt zijn.

- Halletje is inderdaad klein, vergelijkbaar met wat we nu hebben. Wij wonen in een dorp en hier komt eigenlijk nietmand via de voordeur. Het is alleen voor pakketbezorgers om pakketjes aan te nemen. Voor de incidentele keer dat er wel iemand via de voordeur de woning betreedt of verlaat heb je direct na de hal bij de keuken wat sta ruimte. De hal is dus geen verblijfsruimte, maar vooral om gewoon doorheen te lopen.

Natuurlijk is het mooier als het groter is en als het kon had ik dat ook graag gewild, maar dat zou in dit geval ten koste gaan van de speelkamer en dat is dan eigenlijk ook weer een concessie die we niet willen maken. We kunnen ook niet breder met de woning en willen ook niet in de lengte bouwen omdat dat weer ten koste gaat van de achtertuin. Het is een lastige puzzel, waarbij dit voor ons de beste middenweg is.

- Bijkeuken is nu grotendeels verbindingsruimte en bevat inderdaad veel deuren. Hinderlijk zal het niet zijn, hooguit niet optimaal gebruik van de ruimte. Was eigenlijk wel blij met deze oplossing omdat we zo wel meer ruimte in de keuken hebben t.o.v. het 2e halletje wat we eerst hadden. Maar andere suggesties zijn welkom.

Ons kavel is ongeveer 18m breed bij 28m diep en om de achtertuin optimaal te benutten willen we graag in de breedte bouwen, maar dat is toch nog een beetje puzzelen. Het was makkelijker geweest als het kavel een metertje of 2 breder was geweest... Dan had de hal ook iets grroter kunnen zijn.

Maar anderszijds... alles kan wel nog groter, maar het moet ook betaald worden en zulke diepe zakken hebben we nou ook weer niet. We zitten nu op ~890 m3 als ik me niet vergis dus daar hangt al een stevige prijs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
maussert schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:21:
Natuurlijk is het mooier als het groter is en als het kon had ik dat ook graag gewild, maar dat zou in dit geval ten koste gaan van de speelkamer en dat is dan eigenlijk ook weer een concessie die we niet willen maken. We kunnen ook niet breder met de woning en willen ook niet in de lengte bouwen omdat dat weer ten koste gaat van de achtertuin. Het is een lastige puzzel, waarbij dit voor ons de beste middenweg is.
Graag gedaan!

Het mooie is dat je nu nog puzzelen kunt. Zodra de bouw start, wil je geen veranderingen meer.
Je zou de woonkamer smaller kunnen maken, en ruimte voorde hal te creëren. Wij hebben bijna een jaar over de indeling gedaan, voordat 'ie was zoals we het wilde. Misschien wel tè lang, maar nu kun je nog met een potlood aanpassen ;)
Maar anderszijds... alles kan wel nog groter, maar het moet ook betaald worden en zulke diepe zakken hebben we nou ook weer niet. We zitten nu op ~890 m3 als ik me niet vergis dus daar hangt al een stevige prijs aan.
Ach, mijn kavel is veel groter, maar ook dat ben je aan het puzzelen en compromissen aan het bedenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:58
Hallo tweakers! Graag jullie hulp bij het volgende: wij zijn bezig met het bouwen van een nieuw huis. Geen projectbouw maar vrij ontwerp. Het huis wordt volgens de hoogst haalbare duurzame en circulaire normen gebouwd. Op voorhand wisten we dat het duurder zou worden dan via bv een catalogusbouwer maar verschil begint nu wel erg op te lopen. Op basis van de 1e calculatie een aantal zaken die opvallen en waarvan ik hoop dat jullie mij alvast wat feedback kunnen geven om de juiste discussie met de aannemer te voeren.

1. De aannemer is in de calculatie uitgegaan van mechanische ventilatie (luchtafzuiging en ventilatie dmv roosters). Ons inziens niet passend gelet op de duurzaamheids kenmerken maar lijkt meer een poging de kosten nog wat te drukken. Een wtw zou hier meer op zijn plaats zijn.

2. Voor de aanleg van 114m2 (alleen bg) vv en een ecofrost full electric warmtepomp wordt 36.000 gecalculeerd. Meerprijs 300l boilervat 2100 euro en meerprijs WW-warmtepomp 6000 euro, meerprijs 96m2 vv 1e verdieping 9000 euro. Volgens de aannemer is vloerverwarming niet nodig op de 1e verdieping (woning heeft ook nog een 2e verdieping). Gelet op de totale stichtingskosten vh huis vinden wij het gevoelsmatig al niet ok om geen vv op de 1e etage neer te leggen maar los daarvan vinden wij de basisprijs van 36k voor de warmtepomp en vv op de bg zeer fors. Gelet op de gemiddelde prijzen voor de aanleg van vv zou er sprake zijn van een enorm dure wp. Prijzen van de ecofrost zijn echter moeilijk te vinden. Aannemer is zelf zeer enthousiast over het merk alleen hier op het forum heb ik niet het idee dat die mening door iedereen wordt gedeeld.

Ik ben zeer benieuwd wat jullie reactie is op bovenstaande punten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Sjors81 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 00:42:
Hallo tweakers! Graag jullie hulp bij het volgende: wij zijn bezig met het bouwen van een nieuw huis. Geen projectbouw maar vrij ontwerp. Het huis wordt volgens de hoogst haalbare duurzame en circulaire normen gebouwd. Op voorhand wisten we dat het duurder zou worden dan via bv een catalogusbouwer maar verschil begint nu wel erg op te lopen. Op basis van de 1e calculatie een aantal zaken die opvallen en waarvan ik hoop dat jullie mij alvast wat feedback kunnen geven om de juiste discussie met de aannemer te voeren.

1. De aannemer is in de calculatie uitgegaan van mechanische ventilatie (luchtafzuiging en ventilatie dmv roosters). Ons inziens niet passend gelet op de duurzaamheids kenmerken maar lijkt meer een poging de kosten nog wat te drukken. Een wtw zou hier meer op zijn plaats zijn.

2. Voor de aanleg van 114m2 (alleen bg) vv en een ecofrost full electric warmtepomp wordt 36.000 gecalculeerd. Meerprijs 300l boilervat 2100 euro en meerprijs WW-warmtepomp 6000 euro, meerprijs 96m2 vv 1e verdieping 9000 euro. Volgens de aannemer is vloerverwarming niet nodig op de 1e verdieping (woning heeft ook nog een 2e verdieping). Gelet op de totale stichtingskosten vh huis vinden wij het gevoelsmatig al niet ok om geen vv op de 1e etage neer te leggen maar los daarvan vinden wij de basisprijs van 36k voor de warmtepomp en vv op de bg zeer fors. Gelet op de gemiddelde prijzen voor de aanleg van vv zou er sprake zijn van een enorm dure wp. Prijzen van de ecofrost zijn echter moeilijk te vinden. Aannemer is zelf zeer enthousiast over het merk alleen hier op het forum heb ik niet het idee dat die mening door iedereen wordt gedeeld.

ik zou een andere aannemer/intalateur zoeken, 1 die een pen hanteerd ipv een vork. of je moet een hele bijzondere opbouw hebben, maar vloerverwarming is doorgaans niet zo duur ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArnaudYK

Als je gaat voor optimaal duurzaam en comfort is een WTW een must. Daarnaast moet de woning goed kier/luchtdicht worden gebouwd. Als je aannemer al begint over ventilatie type C dan gaat hij niet voor optimaal duurzaam en comfort, maar voor wat ie kent (en bij de bouw wat goedkoper is). Dan zou ik er ook niet op vertrouwen dat ie dat andere puntje (luchtdicht) wel goed doet.

Google eens op passief huis voor optimaal duurzaam. Het klinkt alsof je ontwerp al af is, maar door slim ontwerp en passief huis principes kun je juist besparen op installaties. Met een WTW, goede kierdichting en een zeer goed geïsoleerde schil wordt de warmte door heel het huis redelijk gelijkmatig wordt verspreid. Dan is wellicht die extra vloerverwarming op de verdieping echt niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
ArnaudYK schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:03:
[...]

Als je gaat voor optimaal duurzaam en comfort is een WTW een must. Daarnaast moet de woning goed kier/luchtdicht worden gebouwd. Als je aannemer al begint over ventilatie type C dan gaat hij niet voor optimaal duurzaam en comfort, maar voor wat ie kent (en bij de bouw wat goedkoper is). Dan zou ik er ook niet op vertrouwen dat ie dat andere puntje (luchtdicht) wel goed doet.

Google eens op passief huis voor optimaal duurzaam. Het klinkt alsof je ontwerp al af is, maar door slim ontwerp en passief huis principes kun je juist besparen op installaties. Met een WTW, goede kierdichting en een zeer goed geïsoleerde schil wordt de warmte door heel het huis redelijk gelijkmatig wordt verspreid. Dan is wellicht die extra vloerverwarming op de verdieping echt niet nodig.
Dat is nu precies het kromme eraan... het kier en luchtdicht maken van de woning is een van de speerpunten die ze op voorhand ook al hebben benoemd en wat ook in de calculatie is opgenomen. Alles is gericht op een gezond binnenklimaat. het ontbreken van een wtw is dan ook een hele gekke move lijkt mij. Het huis is zo goed geisoleerd dat vloerverwarming niet nodig is op de 1e etage is de stelling. Tegelijkertijd wordt het goed kunnen ventileren van de woning wel weer een speerpunt omdat de woning snel opwarmt maar ook snel zijn warmte weer kwijt moet kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
Kijk voor vloerverwarming op de verdieping niet alleen naar verwarmen, maar ook naar koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
big bang schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:54:
Kijk voor vloerverwarming op de verdieping niet alleen naar verwarmen, maar ook naar koelen.
zeker een aandachtspunt voor ons.... originele plan was om te kijken of we het met topkoeling, zonwering en voldoende ventilatie het zouden redden maar wel de voorbereiding voor eventuele airco's aan te leggen. Vloerverwarming zou dan mogelijk in de plafonds komen. Tenminste dat was het advies van de aannemer....

[ Voor 3% gewijzigd door Sjors81 op 08-11-2024 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
Meerprijs ww-warmtepomp is dan wel weer minimaal... Zou ik dan voor kiezen als je het budget hebt. Voor 6000 euro kan je toch niet alle boringen doen en leidingstelsel leggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
Nog een keer voor alle bouwers, vraag op tijd de NUTS aansluitingen aan.

Wij hebben in April de getekende offerte retour gestuurd inclusief bouw planning.
In Augustus zijn we er nog een keer achteraan gegaan, toen kregen we te horen dat ze ons pas wilden inplannen als de bouwkast en waterput op lokatie stonden.

Deze waren binnen 2 weken geregeld, na het toesturen van foto's duurde het nog een maand voordat ze wilden komen schouwen. Tijdens het schouwen kwamen ze er achter dat ze een vergunning nodig hadden.

Vergunning was binnen 10 dagen rond, uitvoerder wilde pas 6 weken na goedkeuring komen aanlsluiten.
Een dag nadat de aansluiting plaats zou vinden ben ik op het perceel gaan kijken, je raadt het al niks gebeurd, geen enkele communicatie.

Na meerder telefoontjes en emails gaven ze aan dat ze ons uit de planning hadden gehaald om ons tegelijk met de buren ergens in December aan te sluiten. Leuke efficientie slag voor de uitvoerder maar niet voor ons.

Meerdere keren per dag gebeld en een aantal emails gestuurd zonder enige inhoudelijke reactie.
Uiteindelijk een belletje van de uitvoerder, we hebben geschoven. Vandaag komen we aansluiten!

Bij ons is het goedgekomen en we hadden een back-up plan, aftappen bij de buren maar wat een gedoe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
whipcheck schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:17:

<snip>

Meerdere keren per dag gebeld en een aantal emails gestuurd zonder enige inhoudelijke reactie.
Uiteindelijk een belletje van de uitvoerder, we hebben geschoven. Vandaag komen we aansluiten!

Bij ons is het goedgekomen en we hadden een back-up plan, aftappen bij de buren maar wat een gedoe...
Ja NUTS (in ons geval alleen stroom, de rest was er al) is een gedoe. Wij moesten er achteraan voor de schouw, daarna weer niks. Uiteindelijk heeft een formele klachtenprocedure ervoor gezorgd dat we ingepland werden (tussendoor). Anders was ons huis opgeleverd zonder stroom (wij hadden geen bouwstroom nodig). Dus helemaal eens met whipcheck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Jannibal23 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:15:
Meerprijs ww-warmtepomp is dan wel weer minimaal... Zou ik dan voor kiezen als je het budget hebt. Voor 6000 euro kan je toch niet alle boringen doen en leidingstelsel leggen?
ja dat klopt hoor..... mee eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
whipcheck schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:17:
Bij ons doet de aannemer dit, ik ben wel heel benieuwd hoe dat gaat.
De aansluiting wordt ook direct op de goede plek gelegd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
maussert schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:21:
[...]

Dank voor je inhoudelijke reactie, ik stel jouw mening en inzichten erg op prijs.

- Toilet BG vinden wij juist een logische plek. Kinderen spelen veel buiten en hoeven dan niet het hele huis door. Vanuit de woonkamer is het misschien iets verder lopen. Maar onze huidige buren hebben het toilet ook zo gesitueerd en dat vinden wij persoonlijk een prettige oplossing. Bijvangst is dat we de ruimte niet in het halletje kwijt zijn.

- Halletje is inderdaad klein, vergelijkbaar met wat we nu hebben. Wij wonen in een dorp en hier komt eigenlijk nietmand via de voordeur. Het is alleen voor pakketbezorgers om pakketjes aan te nemen. Voor de incidentele keer dat er wel iemand via de voordeur de woning betreedt of verlaat heb je direct na de hal bij de keuken wat sta ruimte. De hal is dus geen verblijfsruimte, maar vooral om gewoon doorheen te lopen.

- Bijkeuken is nu grotendeels verbindingsruimte en bevat inderdaad veel deuren. Hinderlijk zal het niet zijn, hooguit niet optimaal gebruik van de ruimte. Was eigenlijk wel blij met deze oplossing omdat we zo wel meer ruimte in de keuken hebben t.o.v. het 2e halletje wat we eerst hadden. Maar andere suggesties zijn welkom.

Ons kavel is ongeveer 18m breed bij 28m diep en om de achtertuin optimaal te benutten willen we graag in de breedte bouwen, maar dat is toch nog een beetje puzzelen. Het was makkelijker geweest als het kavel een metertje of 2 breder was geweest... Dan had de hal ook iets grroter kunnen zijn.

Heb niet alles meegekregen of teruggelezen maar wou wel even reageren.
De hal bouwen wij nu net zo, alleen de trap erin en kunnen doorlopen. Nu de eerste verdieping gemetseld is: dit is helemaal prima als hal. Mijn inziens worden hallen veel te groot gemaakt. Tegenwoordig zijn trappen ook al bijna 3 meter, dus je hal is dan praktisch al 5 a 6m2. Helemaal prima. Praktische tip: kies een open trap, dan blijft het ook heel licht.
De WC achterin hebben wij ook zo gedaan. We hebben er een klein portaaltje tussen zitten, zodat je van buiten direct naar de WC kunt, inderdaad met dezelfde gedachte. We hebben ook een losse WC boven, dus als het vanuit de woonkamer "te ver" voelt, kun je ook boven. Tip: maak de WC wat groter dan de standaard 120x90. Je hele huis voelt ruimer aan als het kleinste kamertje wat groter is. Wij hebben 150x115 aangehouden. En zorg voor een stroompunt in de WC. Waarom? Dan kan het ook gebruikt worden om even haar te drogen, scheren e.d. als de rest bezet is. Baat het niet, dan schaad het niet.
Qua techniek: dit doen wij allemaal in de berging. Goed toegankelijk, vrij centraal in het huis ivm leidingenloop, genoeg ruimte. Monteur hoeft niet hele huis door te slepen met spullen. Geen geluid in de slaapkamers. En mocht er in de toekomst iets aangepast of vervangen worden, dan is de berging stukken flexibeler dan een zolderruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door barbarbar op 08-11-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Voor de aanleg van 114m2 (alleen bg) vv en een ecofrost full electric warmtepomp wordt 36.000 gecalculeerd. Meerprijs 300l boilervat 2100 euro en meerprijs WW-warmtepomp 6000 euro, meerprijs 96m2 vv 1e verdieping 9000 euro. Volgens de aannemer is vloerverwarming niet nodig op de 1e verdieping (woning heeft ook nog een 2e verdieping). Gelet op de totale stichtingskosten vh huis vinden wij het gevoelsmatig al niet ok om geen vv op de 1e etage neer te leggen maar los daarvan vinden wij de basisprijs van 36k voor de warmtepomp en vv op de bg zeer fors. Gelet op de gemiddelde prijzen voor de aanleg van vv zou er sprake zijn van een enorm dure wp. Prijzen van de ecofrost zijn echter moeilijk te vinden. Aannemer is zelf zeer enthousiast over het merk alleen hier op het forum heb ik niet het idee dat die mening door iedereen wordt gedeeld.
Prijzen van WP zijn niet zo interessant. Ik heb indertijd eens vergeleken en toen zat er tussen Nibe - heb ik gekozen - en wat andere merken, iets van 2K. Het is de installatie en afregeling die het duur maken. En tja, zoek maar eens een loodgieter :)

VV 1e verdieping vind ik ook een no-brainer. Als je ouder wordt kan warmte wel'es heel goed van pas komen. Ook ik vind de meerprijs van de ww-warmtepomp laag. Zitten daar de bronnen ook al bij, en hoeveel dan? Let op dat de aannemer niet op bronnen bespaard.

Als laatste: heb je ook aan koeling gedacht?

En als allerlaatste: een aannemer die gewoon mechanische ventilatie aanbiedt. Dat klinkt als meerwerkposten creëren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Conrado schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:51:
[...]

Prijzen van WP zijn niet zo interessant. Ik heb indertijd eens vergeleken en toen zat er tussen Nibe - heb ik gekozen - en wat andere merken, iets van 2K. Het is de installatie en afregeling die het duur maken. En tja, zoek maar eens een loodgieter :)

VV 1e verdieping vind ik ook een no-brainer. Als je ouder wordt kan warmte wel'es heel goed van pas komen. Ook ik vind de meerprijs van de ww-warmtepomp laag. Zitten daar de bronnen ook al bij, en hoeveel dan? Let op dat de aannemer niet op bronnen bespaard.

Als laatste: heb je ook aan koeling gedacht?

En als allerlaatste: een aannemer die gewoon mechanische ventilatie aanbiedt. Dat klinkt als meerwerkposten creëren :(
dat bevestigd ook mijn gevoel.... maar als ik zo wat op zoek ben je voor een lw-pomp circa 15k kwijt incl. installatie. Dat zou betekenen dat er 20k wordt gerekend voor het inregelen en aanleggen van 114m2 vv op de bg. Dat is toch veel te veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:59

Zijn jullie al aan het bouwen of nog in de ontwerpfase en of aanbesteding fase?

Ik ga even uit van het laatste; zoals eerder aangegeven informeer bij andere partijen en vraag daar offertes op. De bouwwereld is bijzonder conservatief (uitzonderingen daargelaten) en waarschijnlijk heb jij een aannemer gevonden die altijd op een bepaalde manier bouwt. En ook het ontwerp voor jouw woning maakt?
Indien deze aannemer met z’n vaste installateurs geen ervaring heeft met wtw - systeem (ventilatie type d), zoek dan snel een ander. Je wilt niet dat jouw woning een experiment wordt voor de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 21:29
Omdat het verplicht is regenwater te infiltreren was ik aan het denken om een 10m3 wateropslag put onder de grond te plaatsen en een overstort naar een infiltratie put. Iemand ervaring hiermee? Lijkt me handig om het te kunnen gebruiken om te sproeien ipv alles de grond in te laten zakken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
Wij hebben een 10m3 tank in laten graven, plus regenwaterregeneratie voor tuin, toiletten en wasmachine.

Members only:

[ Voor 60% gewijzigd door Conrado op 08-11-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
De architect raadde aan enkel een infiltratieput te plaatsen, zelf vind ik het zonde om alles in de bodem te laten zakken. Ik heb nog geen informatie hierover opgevraagd bij de gemeente maar ik neem aan dat een opslagput met daarna een infiltratieput geen probleem is. Put laten spuiten kan ook maar moet tegenwoordig gemeldt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Er bestaat geen meldplicht voor een regenwaterput. Je regenwaterleidingsysteem moet wel aan de eis voldoen het strikt en gegarandeerd gescheiden is van het drinkwatersystem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
Conrado schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:50:
Er bestaat geen meldplicht voor een regenwaterput. Je regenwaterleidingsysteem moet wel aan de eis voldoen het strikt en gegarandeerd gescheiden is van het drinkwatersystem.
Klopt, maar ik bedoel een grondwaterput, zoiets moet gemeld worden. Was aan het twijfelen dus dat icm een verplichte infiltratieput. Of regenwateropslag icm infiltratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Conrado schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:51:
Dat is heel normaal hoor, het gros van de aannemers bieden een mechanische afzuiging aan in combinatie met roosters, als ik bij ons op het nieuwbouwproject kijk heeft sowieso de helft geen WTW, onze woning van oorsprong ook niet, dat was inderdaad een heftige meerprijs. :P
In totaal? Of nog eens extra na je laatste gesprek, dat bedrag komt me niet overdreven hoog over, wij waren dat enkel al kwijt aan de elektra extra. 8)7
De badkamer wil ik het niet over hebben, wat hebben wij ons daarop misrekend.. :/
Intelcore schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:23:
Omdat het verplicht is regenwater te infiltreren was ik aan het denken om een 10m3 wateropslag put onder de grond te plaatsen en een overstort naar een infiltratie put. Iemand ervaring hiermee? Lijkt me handig om het te kunnen gebruiken om te sproeien ipv alles de grond in te laten zakken.
Hier zitten wij ook naar te kijken, althans, een ondergrondse waterput.
Aangezien wij op kleigrond bouwen heeft infiltratiekratten helaas 0,0 zin, we moeten dus opzoek naar een alternatief als bijvoorbeeld een regenton, en dan het liefst een overstort maken richting de wadi met een terugslagklepje erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
FabianGTI schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:42:

[...]

In totaal? Of nog eens extra na je laatste gesprek, dat bedrag komt me niet overdreven hoog over, wij waren dat enkel al kwijt aan de elektra extra. 8)7
De badkamer wil ik het niet over hebben, wat hebben wij ons daarop misrekend.. :/
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Frantic op 09-11-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Intelcore schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:32:
[...]
Klopt, maar ik bedoel een grondwaterput, zoiets moet gemeld worden.
wat is een grondwaterput....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Laatst online: 13-09 23:23
big bang schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:54:
Koeling door vloerverwarming is aardig als je al gekozen had voor vloerverwarming. Ga a.u.b geen vloerverwarming nemen om te koelen; werkt niet. Ben in Belgie geweest bij 4 huizen waarbij iedere bewoner aangaf dat het niet werkte.

Tevens lijkt het me niet gezond; warme vloer in een koude kamer is geen probleem, maar koude voeten en benen in een warme ruimte, nee dank je. Maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Conrado schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:51:
[...]

wat is een grondwaterput....?
Een grondwater put ligt dieper onder de grond in de bodem op grondwaterniveau en je kan daar dus grondwater aan onttrekken. Dat water is gefilterd door de bovenliggende grond. Dan ben je vergunningsplichtig.

Een regenwaterput ligt ondieper en is hoofdzakelijk om het regenwater op te vangen voor eigen gebruik en eventueel verder te infiltreren naar de ondergrond. Geen vergunning nodig.

Na infiltratie door de bodem komt het regenwater in grondwater laag.
Helaas waar wij willen gaan bouwen is het grondwater niveau hoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Lord Anubis schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:40:
[...]

Koeling door vloerverwarming is aardig als je al gekozen had voor vloerverwarming. Ga a.u.b geen vloerverwarming nemen om te koelen; werkt niet. Ben in Belgie geweest bij 4 huizen waarbij iedere bewoner aangaf dat het niet werkte.

Tevens lijkt het me niet gezond; warme vloer in een koude kamer is geen probleem, maar koude voeten en benen in een warme ruimte, nee dank je. Maar dat is persoonlijk.
Dat is ook maar net wat je ervan verwacht. Wil je een woning van 21 graden terwijl het buiten 30+ is, dan werkt het inderdaad niet.

Een comfortabel binnenklimaat terwijl het buiten 30+ is, is prima haalbaar. Je moet wel op tijd beginnen en ook zorgen dat je zoveel mogelijk zoninstraling vermijdt etc., maar het werkt wel degelijk.

Is het een dikke week 30+, dan wordt moeilijker in stand te houden. Tenminste, dat is mijn ervaring in mijn huidige woning. Ik durf niet te zeggen hoe dit in een nieuwbouwwoning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Lord Anubis schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:08:
Een grondwater put ligt dieper onder de grond in de bodem op grondwaterniveau en je kan daar dus grondwater aan onttrekken. Dat water is gefilterd door de bovenliggende grond. Dan ben je vergunningsplichtig.
....
Helaas waar wij willen gaan bouwen is het grondwater niveau hoog.
Ok, dat is idd een andere tak van sport.
Ik weet eigenlijk niet of je dat wel zou willen. We hebben hier een slordige 3000m³ grondwater weggepompt tijdens de bouw van de kelder en dat is toch ander water dan regenwater. Er zit bijvoorbeeld heel veel ijzer in.

Grondwater is overal nog schrikbarend hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:23
Conrado schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:42:
[...]

Ok, dat is idd een andere tak van sport.
Ik weet eigenlijk niet of je dat wel zou willen. We hebben hier een slordige 3000m³ grondwater weggepompt tijdens de bouw van de kelder en dat is toch ander water dan regenwater. Er zit bijvoorbeeld heel veel ijzer in.

Grondwater is overal nog schrikbarend hoog.
Iets om rekening mee te houden: wij hebben een “grondwaterput” voor beregening, maar gebruiken die niet ivm teveel ijzer in het water. Dat kan voor roest zorgen op de tegels. Dus we besproeien nu vanuit de sloot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Beekforel schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:29:
Dat is ook maar net wat je ervan verwacht. Wil je een woning van 21 graden terwijl het buiten 30+ is, dan werkt het inderdaad niet.

Een comfortabel binnenklimaat terwijl het buiten 30+ is, is prima haalbaar. Je moet wel op tijd beginnen en ook zorgen dat je zoveel mogelijk zoninstraling vermijdt etc., maar het werkt wel degelijk.

Is het een dikke week 30+, dan wordt moeilijker in stand te houden. Tenminste, dat is mijn ervaring in mijn huidige woning. Ik durf niet te zeggen hoe dit in een nieuwbouwwoning is.
Ik gebruik het succesvol in nieuwbouw.
De WP draait ook in de zomer gewoon op de thermostaat. Die zorgt ervoor dat de WP 's nachts aan gaat (hoogste rendement bij koelen) en koelt de woning een paar tiende graden terug tot 23 graden.
Dit werkt door het erg grote VVW-oppervlak (ca 280 m²) en de dikke isolatie uit de kunst.
Als het erg warm (en vooral vochtig) is, wordt op zolder nog soms een paar uurtjes per dag de airco bijgeschakeld om vooral de luchtvochtigheid te verlagen en de zolderverdieping te koelen. Daar komt door het dak de meeste warmte binnen, maar er is geen plafondkoeling via een bovenliggende vloer met vvw.
Die lagere luchtvochtigheid blijft dan behouden door de enthalpiewisselaar in het WTW-ventilatiesysteem.
Dit geheel werkt echt uit de kunst. De woning is de hele zomer lekker comfortabel op 23 °C en de luchtvochtigheid is nooit te hoog (hoogste piek was 64%).
Qua energieverbruik:
Dit is het totaal van de maanden mei t/m september:
Airco: 135 kWh
WP: 292 kWh (exclusief SWW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

FabianGTI schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:42:
[...]
Dat is heel normaal hoor, het gros van de aannemers bieden een mechanische afzuiging aan in combinatie met roosters, als ik bij ons op het nieuwbouwproject kijk heeft sowieso de helft geen WTW, onze woning van oorsprong ook niet, dat was inderdaad een heftige meerprijs. :P
Ik moet toegeven dat ik ervan overtuigd was dat WTW verplicht was vanuit BENG, maat blijkbaar is MV ook afdoende.
Bij ons zat WTW er al standaard in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
@onne

Dat klopt, ook voor toilet spoeling is het onbruikbaar. Wij zullen een bak moeten ingraven om regenwater op te vangen en dat te gebruiken voor de plantjes en toiletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
Wij zijn nog in overleg met lokale aannemers en partijen als SelektHuis en GHB. De laatste 2 bouwen met kruipruimte en de lokale aannemers niet. Lijkt me ivm hoge grondwater stand en isolatiewaarde ook beter om geen kruipruimte te hebben. Ben er nog niet uit of dit een doorslaggevende factor kan zijn, iemand hier meer ervaring mee? Het is op zandgrond overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:55
Lord Anubis schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:40:
[...]

Ook wij gebruiken de vloer koeling naar tevredenheid. Je moet inderdaad niet alleen vertrouwen op vloer koeling, maar het is best een goed hulpmiddel.

We hebben geen airco, best wat ramen die veel zon vangen. Maar door goed de ramen dicht te houden, gordijnen dicht te houden, vloerkoeling en slim gebruik van de bypass van de WTW houden wij ons huis behoorlijk koel. Wonen er nu drie jaar en de woonkamer en 1e verdieping is niet boven de 22-23 graden gekomen (in de meest hete periodes).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 20:20
kepler schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:14:
[...]

Ook wij gebruiken de vloer koeling naar tevredenheid. Je moet inderdaad niet alleen vertrouwen op vloer koeling, maar het is best een goed hulpmiddel.

We hebben geen airco, best wat ramen die veel zon vangen. Maar door goed de ramen dicht te houden, gordijnen dicht te houden, vloerkoeling en slim gebruik van de bypass van de WTW houden wij ons huis behoorlijk koel. Wonen er nu drie jaar en de woonkamer en 1e verdieping is niet boven de 22-23 graden gekomen (in de meest hete periodes).
Zonwering buiten (rafstores of screens) is vele malen effectiever dan gordijnen dichthouden om de warmte buiten te houden. Neem dat indien mogelijk gelijk mee in je plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:55
deejeebv schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:24:
[...]

Zonwering buiten (rafstores of screens) is vele malen effectiever dan gordijnen dichthouden om de warmte buiten te houden. Neem dat indien mogelijk gelijk mee in je plannen.
Dat weet ik en we hebben voorzieningen mee genomen voor screens, maar het kost ook een flinke bak met geld. Tot nu toe is het ook te doen zonder.

Mocht het nog warmer worden in de toekomst dan zullen we zoiets zeker installeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
Koffie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:09:
[...]

Ik moet toegeven dat ik ervan overtuigd was dat WTW verplicht was vanuit BENG, maat blijkbaar is MV ook afdoende.
Bij ons zat WTW er al standaard in.
Bij onze huidige aannemer zat geen WTW er standaard in, dit was een aanpassing en meerprijs.
Toen we met de offertes bezig waren hadden van de 4 aannemers er 2 standaard WTW (Selekthuis en Groothuisbouw).

Uiteindelijk wel gegaan voor een WTW met Enthalpiewisselaar.

Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Intelcore schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:51:
Wij zijn nog in overleg met lokale aannemers en partijen als SelektHuis en GHB. De laatste 2 bouwen met kruipruimte en de lokale aannemers niet. Lijkt me ivm hoge grondwater stand en isolatiewaarde ook beter om geen kruipruimte te hebben. Ben er nog niet uit of dit een doorslaggevende factor kan zijn, iemand hier meer ervaring mee? Het is op zandgrond overigens.
Ik heb hier geen enkel verstand van, maar hoe bouw je dan zonder kruipruimte? Leg je dan een enorme betonnen plaat op de grond waar je direct de muren op plaatst?

Vorige week is bij ons de bouwput uitgegraven.
De dagen er na zijn gebruikt om grondverbetering aan te brengen, talloze vrachtwagens nieuwe grond zijn erin gestort en aangetrild

Helaas bleek de lens in de vroege ochtend vaak beslagen te zijn, waardoor de eerste uren onbruikbaar blijken

Morgen starten ze met het maken van de bekisting voor de fundering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
Koffie schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:51:
[...]

Ik heb hier geen enkel verstand van, maar hoe bouw je dan zonder kruipruimte? Leg je dan een enorme betonnen plaat op de grond waar je direct de muren op plaatst?
Je kunt dan een mal van isolatie maken waarin je het beton stort. Een voorbeeld is een Hectar vloer. Hebben wij ook, maar dan nog met af en toe een gat in de schil voor de funderingspalen. Dan komen de wanden op het beton, maar met overlap op de isolatie van de schil.

Dit levert goede isolatie op, al kun je dat ook we redden met een kruipruimte (al weet ik niet of dat even makkelijk is). Je haakt in ieder geval de thermische massa van de gehele vloer binnen je schil zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Koffie dat is zand wat ze aanvoeren, geen grond. ;)

Schiet lekker op dan ineens!

Zijn hier ervaringen met kelders? Op 1 of andere manier lijkt een kelder mij heel erg handig als bijkeuken / opslag / technische ruimte en wellicht speelruimte oid. Maar geen idee of dit een dure wens is? Hangt dit ook af van je basis (zandgrond, redelijk droog en hoog)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:27
Beekforel schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:58:
@Koffie dat is zand wat ze aanvoeren, geen grond. ;)

Schiet lekker op dan ineens!

Zijn hier ervaringen met kelders? Op 1 of andere manier lijkt een kelder mij heel erg handig als bijkeuken / opslag / technische ruimte en wellicht speelruimte oid. Maar geen idee of dit een dure wens is? Hangt dit ook af van je basis (zandgrond, redelijk droog en hoog)?
Er zijn hier toch echt genoeg verhalen met kelders voorbij gekomem :)

Mijn kelder was ongeveer 50k in 2018/2019. Deel van de kosten zit al in de kosten die je maakt voor de fundering (als je geen palen nodig hebt), dus het is relatief goedkoop.

Kanttekening 1: casco kelder, nul afwerking.
Kanttekening 2: ong 60m2
Pagina: 1 ... 20 ... 44 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic