Friezin schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:59:
[...]
Hoezo "overal ver vandaan"?
Grappig dat randstedelingen dat perspectief hebben: een uur in de file is natuurlijk anders dan 1 uur doorrijden?
(En vreemd genoeg, zodra men deze kant op komt, hoor ik alleen maar "goh, sneller dan ik dacht": je rijdt namelijk van de files af ipv "erin".
Ik zie in je ondertitel staan dat je in ZO Friesland woont. Ik ga binnenkort ook op die grens wonen en we hebben zoals ik in mijn vorige bericht ook al aangaf ook zelfs nog noordelijker overwogen.
Waar jij woont en waar wij binnenkort komen te wonen is echt nog véél meer 'bewoonde wereld' dan dat stuk boven Leeuwarden.
Het punt is namelijk: vanuit ZO Friesland, ZW Drenthe, Kop van Overijssel, dat soort regio's, kan je nog alle kanten op, letterlijk. En Amsterdam (om die toch maar even te noemen) is meestal maar iets meer dan een uur rijden, 1,5 max. En je hebt vanuit de genoemde regio nog aardig wat grotere en kleinere steden om je heen.
Ik merk dat ik bijna in herhaling wil treden, maar nogmaals: je kan Rinsumageast echt niet gelijktrekken met zeg een Makkum of Oldeberkoop of Zuidwolde om maar even een paar dorpen te noemen die ook bij lange na geen randstad zijn, maar wel veel meer mogelijkheden bieden.
Wij hebben het er voorafgaand aan het concreet maken van onze verhuisplannen ook met familie en vrienden over gehad en bewust ook de vraag gesteld in 1 van 2 varianten: ofwel "zou je plek X ok vinden om nog naartoe te komen rijden?" of "wat zie je zelf als nog normale reisafstand om ons te komen bezoeken?". In 90% van de gevallen kwamen we met vrienden en familie uit de randstad toch nauwelijks verder dan die strook met grote Friese steden t/m pakweg Dwingeloo eo.