Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:24
JanHenk schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:24:
[...]

Echter, ik heb mijn pre-order voor All-E van Quatt geannuleerd in overleg met de accountmanager. Ik wil per se de 300L boiler (ivm gezinsgrootte), maar die kan ik (op dit moment) niet kwijt zonder ingrijpende verbouwing. Quatt stelt eisen aan de hoogte op locatie. Bij een schuin dak heb je minimaal 190 cm aan de laagste zijde nodig en dat heb ik niet.
Dat is goed om te weten, ik ga straks eens even de rolmaat erbij pakken :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hier wat info die ik kreeg van Quatt inzake de benodigde ruimte voor de All-E opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLetY2nrLTML1FBkCU63hh6Lbgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZOiu3bGwBj4HSqdmKZZDpKts.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUvrBT153EiD0uNDAVEV2MtF-s4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C9nJKzsqMLadR1ndBMg4VWUs.png?f=fotoalbum_large

Waarbij hij dus aantekende dat er afhankelijk van de ruimte ook onder een schuin dak gewerkt kan worden, maar dan moet er op het laagste punt in ieder geval een 15 centimeter ruimte zijn boven de bovenkant van de boiler, waarbij de andere zijde wel naar de genoemde 40cm gaat.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 11:59
Ik kreeg van Quatt de melding na hun presentatie van 6 mei dat ze uiterlijk in juni contact opnemen voor een afspraak over de verdere planning van de All-Electric en heb op dit moment een 4KW Quatt.

Ik zie een boilervat en een doorstroomboilet (geen idee wat er verder in de ' Heat charger') zit, als ik dat Google kom ik op door mij als consument te bestellen prijzen van ~ 900 (200L vat) en ~400 euro (boiler) echter kost de All Electric ' Upgrade' 4800 euro.

Dit prijsverschil is zo groot dat ik vast wat over het hoofd zie, weet iemand wat deze prijs rechtvaardigt?
Uitbreiding naar Quatt duo hierbuiten gelaten want die zit niet in de prijs.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:44
Shandar04 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:30:
Ik kreeg van Quatt de melding na hun presentatie van 6 mei dat ze uiterlijk in juni contact opnemen voor een afspraak over de verdere planning van de All-Electric en heb op dit moment een 4KW Quatt.

Ik zie een boilervat en een doorstroomboilet (geen idee wat er verder in de ' Heat charger') zit, als ik dat Google kom ik op door mij als consument te bestellen prijzen van ~ 900 (200L vat) en ~400 euro (boiler) echter kost de All Electric ' Upgrade' 4800 euro.

Dit prijsverschil is zo groot dat ik vast wat over het hoofd zie, weet iemand wat deze prijs rechtvaardigt?
Als ik het goed begrepen heb is die HeatCharger een elektrische CV en een booster warmtepomp (W/W) in 1.
Zeker gezien ze niet op een houten achterwand mogen om trillingen zoveel mogelijk te vermijden.
Water uit de Hybrid (V1) wordt max 55 graden, dat laatste stukje voor tapwater doet de HeatCharger.

[ Voor 4% gewijzigd door Dylanf97 op 14-05-2025 14:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
Dylanf97 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:33:
[...]

Als ik het goed begrepen heb is die HeatCharger een elektrische CV en een booster warmtepomp (W/W) in 1.
Zeker gezien ze niet op een houten achterwand mogen om trillingen zoveel mogelijk te vermijden.
Water uit de Hybrid (V1) wordt max 55 graden, dat laatste stukje voor tapwater doet de HeatCharger.
Klopt, de HeatCharger is grotendeels een W/W warmtepomp.
Heb geprobeerd er een schemaatje van te maken, op basis van de info van @JanHenk, renders van de Quatt site etc.
Volgens de tekening van JanHenk gaan er 2 pijpen tot onderin de HeatBattery.

Er zijn 4 aansluitingen onderin de HeatCharger in, en aan de bovenkant komen er 3 in/uit richting HeatBattery.

Denk dat het werkinsprincipe is zoals hieronder geschets.
Doorstroomverwarmer (backup-element) in HeatCharger en back-up heater in HeatBattery heb ik niet ingetekend.

De W/W warmtepomp heeft waarschijnlijk niet heel veel delta_T nodig aan de kant van het CV-water om het tapwater tot 60grC op te piepen.

Kan me voorstellen dat bijvoorbeeld op een koude winterdag de buitenunit 40grC water maakt.
De HeatCharger snoept daar 5 graden vanaf om de W/W warmtepomp z'n werk te laten doen om warm tapwater te maken.
Dan blijft er nog 35grC water over om je huisje mee te verwarmen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GKN2MXXQwCxFdXBV5OnFfVRrAw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lT1fO0TPUxo5mHRPkGZd2jSt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:36
Shandar04 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:30:

Een WPB heb je dan ook voor minder dan de helft staan.
Wat de heatcharger nog zou kunnen als extra is weer warmte terug leveren aan je cv installatie, maar verwacht daar geen wonderen van. Wel grappig vind ik het principe dat de restwarmte van een chill straks zo naar de boiler kan. (benieuwd vooral hoe groot dat effect zal zijn)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:15
jj85 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:27:
[...]

Klopt, de HeatCharger is grotendeels een W/W warmtepomp.
Heb geprobeerd er een schemaatje van te maken, op basis van de info van @JanHenk, renders van de Quatt site etc.
Volgens de tekening van JanHenk gaan er 2 pijpen tot onderin de HeatBattery.

Er zijn 4 aansluitingen onderin de HeatCharger in, en aan de bovenkant komen er 3 in/uit richting HeatBattery.

Denk dat het werkinsprincipe is zoals hieronder geschets.
Doorstroomverwarmer (backup-element) in HeatCharger en back-up heater in HeatBattery heb ik niet ingetekend.

De W/W warmtepomp heeft waarschijnlijk niet heel veel delta_T nodig aan de kant van het CV-water om het tapwater tot 60grC op te piepen.

Kan me voorstellen dat bijvoorbeeld op een koude winterdag de buitenunit 40grC water maakt.
De HeatCharger snoept daar 5 graden vanaf om de W/W warmtepomp z'n werk te laten doen om warm tapwater te maken.
Dan blijft er nog 35grC water over om je huisje mee te verwarmen

[Afbeelding]
Mooi gedaan!!
Gezien de 3 pijpen en de manier waarop je ze hebt ingetekend, denk ik dat de backup heater voor SWW in de Heatcharger zelf zit (water uit vat pompen, langs doorstroomverwarmer en weer terug in vat)
Vraag blijft of het dan zin heeft om een aparte backup verwarmer voor CV deel te hebben of dat ze de SWW backup ook daarvoor kunnen gebruiken via de compressor (gescheiden systemen uiteraard)

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
paQ schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:32:
[...]
Wel grappig vind ik het principe dat de restwarmte van een chill straks zo naar de boiler kan. (benieuwd vooral hoe groot dat effect zal zijn)
Compressor zal daar wel werk voor moeten verzetten om de restwarmte naar een bruikbare hoge temperatuur te krijgen, dus 'gratis' zal het niet zijn..

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Toby-Wan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:55:
[...]

Mooi gedaan!!
Gezien de 3 pijpen en de manier waarop je ze hebt ingetekend, denk ik dat de backup heater voor SWW in de Heatcharger zelf zit (water uit vat pompen, langs doorstroomverwarmer en weer terug in vat)
Vraag blijft of het dan zin heeft om een aparte backup verwarmer voor CV deel te hebben of dat ze de SWW backup ook daarvoor kunnen gebruiken via de compressor (gescheiden systemen uiteraard)
Aan de dwarsdoorsnede te zien is er ook geen spiraal aanwezig in het vat zelf; dan 'moet' het opwarmen (op welke wijze dan ook) ook wel in die heatcharger gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:55:
[...]

Mooi gedaan!!
Quatt schrijft zelf daarover wat anders
Ja, 2 zelfs. Er is 1 back-up geïnstalleerd in de HeatCharger, deze wordt alleen gebruikt als de warmtepomp (buitenunit) niet voldoende warmte kan leveren en er niet genoeg warmte is opgeslagen in de HeatBattery, of als de warmtepomp problemen heeft. De andere back up wordt in de tank geïnstalleerd, deze wordt gebruikt als er een probleem is met de HeatCharger.
Zou dat een doorstromertje zijn in het CV-circuit en een warmteelement in het boilervat voo het SWW?

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 14-05-2025 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
jj85 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:04:
[...]

[...]

Zou dat een doorstromertje zijn in het CV-circuit en een warmteelement in het boilervat voo het SWW?
Dan wel ja, maar had verwacht dat die laatste dan wel ingetekend zou zijn in de afbeeldingen van @JanHenk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:48
Toby-Wan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:14:
[...]

Dan wel ja, maar had verwacht dat die laatste dan wel ingetekend zou zijn in de afbeeldingen van @JanHenk
Ik denk dat deze plaatjes van Quatt zelf afkomstig zijn en niet door @JanHenk zijn getekend

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:30
JanHenk schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:16:
Hier wat info die ik kreeg van Quatt inzake de benodigde ruimte voor de All-E opstelling.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarbij hij dus aantekende dat er afhankelijk van de ruimte ook onder een schuin dak gewerkt kan worden, maar dan moet er op het laagste punt in ieder geval een 15 centimeter ruimte zijn boven de bovenkant van de boiler, waarbij de andere zijde wel naar de genoemde 40cm gaat.
Hoe breed mag het totaal zijn? Alle maten staan erbij behalve dat

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
VindiGoosh schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:48:
[...]

Hoe breed mag het totaal zijn? Alle maten staan erbij behalve dat
Maximaal twee meter, minimaal 10cm tussen HB en HC
HV is 45cm breed
HB 58cm breed

You can do the math :)

https://www.quatt.io/waar...tepomp/specificaties-unit

[ Voor 25% gewijzigd door jj85 op 14-05-2025 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:30
jj85 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:05:
[...]

Maximaal twee meter, minimaal 10cm tussen HB en HC
HV is 45cm breed
HB 58cm breed

You can do the math :)

https://www.quatt.io/waar...tepomp/specificaties-unit
Dus in het voorbeeld van het plaatje hoeft er rechts van de HC dus geen ruimte te zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 14-05-2025 18:15 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:32:
Voor diegenen die geen 20A groepen kunnen (wegens 3x25A hoofdzekering) of willen plaatsen voor de nieuwe Duo: Quatt heeft mij laten weten dat twee aparte 16A groepen, of een 16A-krachtgroep (waar dan 1 fase niet van gebruikt wordt) ook kan.
Heb je daar een quote van? Of was dat een telefoongesprek o.i.d.?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
VindiGoosh schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:14:
[...]

Dus in het voorbeeld van het plaatje hoeft er rechts van de HC dus geen ruimte te zitten?
Ah zo.. ja dat is idd niet helemaal duidelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:04:
[...]

[...]

Klopt, zowel de HeatCharger heeft een Backup element (voor het CV-circuit) als de HeatBattery.
paQ schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:01:
[...]

Aan de dwarsdoorsnede te zien is er ook geen spiraal aanwezig in het vat zelf; dan 'moet' het opwarmen (op welke wijze dan ook) ook wel in die heatcharger gebeuren.
Ja dit klopt ook. Er is inderdaad geen spiraal, dus het sanitair water wordt in de HC opgewarmd.
TeslaNerd schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:33:
[...]

Ik denk dat deze plaatjes van Quatt zelf afkomstig zijn en niet door @JanHenk zijn getekend
Ik heb ze van de accountmanager van Quatt. Die heeft ze mij gemaild, zodat ik zelf na kon gaan of eea zou passen. Hij had een uitgebreide info brochure waar dit uit komt, maar die zal wel enkel voor intern gebruik zijn ;)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:00
Kan je de HeatBattery ook hangen aan de muur waar de CV hangt of moet deze vrij staan? Zolder is voorzien van een houten vloer, om daar nu een 150 kg neer te zetten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:59
supercrazy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:00:
Kan je de HeatBattery ook hangen aan de muur waar de CV hangt of moet deze vrij staan? Zolder is voorzien van een houten vloer, om daar nu een 150 kg neer te zetten...
Dat moet geen probleem zijn toch? Gemiddeld persoon is ook al 80 kilo en dan kun je er ook we met z'n 2en staan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:17
supercrazy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:00:
Volgens mij is ophangen geen optie.

Je kan natuurlijk wel een constructie maken die de druk verdeelt, eventueel bevestigd aan de muur om de vloer nog meer te ontlasten of de grootte te beperkten tot het formaat van de HeatBattery.

Dus bijvoorbeeld een dikke multiplex plaat op de vloer met twee plankdragers aan weerszijden die ondersteboven aan de muur zitten:
https://www.hornbach.nl/p...cm-gegalvaniseerd/781862/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40
Tanuki schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:29:
[...]

Heb je daar een quote van? Of was dat een telefoongesprek o.i.d.?
Mailtje.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shandar04
JanHenk schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:59:
[...]

Klopt, zowel de HeatCharger heeft een Backup element (voor het CV-circuit) als de HeatBattery.

[...]

Ja dit klopt ook. Er is inderdaad geen spiraal, dus het sanitair water wordt in de HC opgewarmd.

[...]

Ik heb ze van de accountmanager van Quatt. Die heeft ze mij gemaild, zodat ik zelf na kon gaan of eea zou passen. Hij had een uitgebreide info brochure waar dit uit komt, maar die zal wel enkel voor intern gebruik zijn ;)
Stel dat dit het ongeveer is, komen we terug bij mijn originele vraag.

Hoe zou dit geheel 4800 euro moeten kosten?
Even uitgaande van:
- Quatt Hybrid is al geïnstalleerd (even onafhankelijk van of een upgrade naar Duo nodig is, dit is een aparte extra aanschaf)
- Bestaande CV ketel kan op dezelfde locatie vervangen worden door HeatCharger
- Er is ruimte voor het boilervat volgens eisen van Quatt

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:29
Specs quatt v2 propaan. Zijn deze al vrijgegeven? Hoeveel geluid (db)maakt deze ? Meer of minder dan de eerste versie nu?. Is er ook een vergelijk in COP (niet SCOP) met v1 zodat een goede inschatting gemaakt kan worden hoeveel warmte er geproduceerd kan worden als het er echt toe doet, wanneer het vriest .❄️☃️

Quatt-mono, 2 onder 1 kap ca 110m2 Zuid-Limburg bouwjaar 1989, default dubbelglas en isolatie conform 1989 - T21 radiatoren met speedcomfort -Tado V3+ thermostaat- vanaf 2013 ca 5Kw zonnepanelen verdeeld over oost en west

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
Parsley schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:24:
Specs quatt v2 propaan. Zijn deze al vrijgegeven? Hoeveel geluid (db)maakt deze ? Meer of minder dan de eerste versie nu?. Is er ook een vergelijk in COP (niet SCOP) met v1 zodat een goede inschatting gemaakt kan worden hoeveel warmte er geproduceerd kan worden als het er echt toe doet, wanneer het vriest .❄️☃️
Heb je uberhaupt de moeite genomen om even op de Quatt site te kijken? :X
https://www.quatt.io/hybride-warmtepomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6iVEESobnE64fcsVyzR1TFfm1U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ccWIgjz8Cm4WGlZgSHzyBqYZ.png?f=user_large

V2: https://25848718.fs1.hubs...ische%20specificaties.pdf

V1: https://quatt.intercom-at...he+specificaties+v1.2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Shandar04 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:12:
[...]

Stel dat dit het ongeveer is, komen we terug bij mijn originele vraag.

Hoe zou dit geheel 4800 euro moeten kosten?
Even uitgaande van:
- Quatt Hybrid is al geïnstalleerd (even onafhankelijk van of een upgrade naar Duo nodig is, dit is een aparte extra aanschaf)
- Bestaande CV ketel kan op dezelfde locatie vervangen worden door HeatCharger
- Er is ruimte voor het boilervat volgens eisen van Quatt
Als je een vergelijk zou maken met een Auer Edel Eau 200L, water-water warmtepompboiler, deze kost bijna 2700 euro.
Daarbij zit er in de HeatCharger ook nog een backup-element voor het CV-circuit (doorstroomverwarmer?), drijft de kosten nog iets omhoog.

Tevens wordt de CV verwijderd en afgevoerd en diente het leidingwerk behoorlijk aangepast (versimpeld) te worden. Dus 2 a 3 monteurs zijn er een dag mee bezig?
3 x 50 EUR/h * 8h = 1200 euro?

Komt best een eind richting die 4800 euro, neemt niet weg dat het nog steeds een hoop geld is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:23
marijnflipse schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:16:
Dank iedereen voor alle feedback op 't event! Een aantal dingen om te noemen

EnergyOS zal uiteindelijk ook met 3rd party laadpalen, auto's, batterijen etc werken. Je bent dus niet "locked-in" bij Quatt. Focus ligt uiteraard eerst op eigen producten te integreren in EnergyOS.

Laadpaal: die staat niet op de planning, maar who knows! Wel de integratie met bestaande laadpalen (zie hierboven).

Mijn kleding: Yep we zijn inderdaad randstad :+

[...]

Zeker! Zoals hier ergens op het forum al genoemd: we hebben nieuwe (spuitgegoten) frontpanelen voor R32 unit. Die zullen we deze zomer uitleveren. Daarnaast hebben we een aantal mensen aangenomen om service levels omhoog te brengen, en daar zijn we dan ook hard mee bezig.
@marijnflipse Even een korte reactie omdat ik weinig tijd hebt. Ik kan zeggen dat ik een van de eerste was de een adviesgesprek heb aangevraagd voor de Homebattery. Een ervaring die mij nog niet helemaal goed is bevallen. Ik ben een klant die echt intresse heeft dus ik verwacht aan de andere kant van de lijn een verkoper. Ik had het gevoel dat het iniatief van mij kant moest komen. (Wat wil je?) Ik had verwacht dat de verkoper mij voor zou spiegelen wat de evt. besparing zou zijn maar ik werd doorverwezen naar de website. Tja.

De link in de mail over de homebattery die deed het niet, dus vlug voor de "videomeeting" nog wat informatie op de website opgezocht. Geen enkele technische vraag kon de verkoper beantwoorden, zelfs niet of ik een aparte groep voor de batterij nodig. Goed om te weten dat je met Quatt niet locked in bent, op termijn. Het vermoeden van wel, was rede om ook rechtstreeks bij AlphaESS te informeren. Zij pakken het naar mijn mening handiger aan, het verbruik aan stroom en teruglevering kon je meteen invullen op de website. Dit is namenlijk wel informatie die je nodig hebt om een berekening te kunnen maken.

Maar ook AlphaESS besteed de installatie uit en met deze verkoper, pro actief, had ik een goed gesprek. Zond mij ter plekke berekeningen toe die ik nog nader moet bestuderen. (Ik kom er op terug) Aan hem moest ik wel op nieuw mijn stroomverbruik en gasverbruik doorgeven. Op dit moment doen zij zaken met Frank Energie omdat dit nu het hoogste rendement geeft.

Achteraf had ik de verkoper de verkeerde informatie gegeven over mijn verbruik. De opwek van mijn zonnepanelen komt niet op mijn jaarafrekening van mijn energieleverancier voor en ik had een denkfout gemaakt. Volgens de verkoper kon ik hem gewoon vragen stellen maar tot nu toe, een week later, nog niks vernomen. De ondergrond en/of de achterwand kwam in het verkoopgesprek met Quatt niet aanbod, terwijl ik begrijp via de website dat dit toch belangrijk is. Mijn indruk is dat een wand van gips niet wordt aangeraden. Kan/moet ik die wand evt. brandbestendig maken? Op die vraag nog geen antwoord gekregen. Eigenlijk de enige postieve redenen om Quatt homebattery te overwegen, is het antwoord dat jij hier op Tweakers geeft, Quatt wordt niet Lockd- in en het service niveau gaat omhoog.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
jj85 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:28:
[...]

Als je een vergelijk zou maken met een Auer Edel Eau 200L, water-water warmtepompboiler, deze kost bijna 2700 euro.
4800 is voor de M, voor een eerlijk vergelijk moet je die naast een 150 L WPB leggen.
lucht-water WPB is doorgaans iets goedkoper
E-boiler is nog goedkoper (in aanschaf)
Daarbij zit er in de HeatCharger ook nog een backup-element voor het CV-circuit (doorstroomverwarmer?), drijft de kosten nog iets omhoog.
700 EUR DIY, +installatiekosten als niet-DIY
Tevens wordt de CV verwijderd en afgevoerd en diente het leidingwerk behoorlijk aangepast (versimpeld) te worden. Dus 2 a 3 monteurs zijn er een dag mee bezig?
als leidingwerk aangepast moet worden zal het minimaal zijn, niet veel meer of minder dan wat eerder met de Quatt zelf is gebeurd.
Komt best een eind richting die 4800 euro, neemt niet weg dat het nog steeds een hoop geld is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
WAF1 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:46:
[...]

@marijnflipse Even een korte reactie omdat ik weinig tijd hebt. Ik kan zeggen dat ik een van de eerste was de een adviesgesprek heb aangevraagd voor de Homebattery. Een ervaring die mij nog niet helemaal goed is bevallen. Ik ben een klant die echt intresse heeft dus ik verwacht aan de andere kant van de lijn een verkoper. Ik had het gevoel dat het iniatief van mij kant moest komen. (Wat wil je?) Ik had verwacht dat de verkoper mij voor zou spiegelen wat de evt. besparing zou zijn maar ik werd doorverwezen naar de website. Tja.

De link in de mail over de homebattery die deed het niet, dus vlug voor de "videomeeting" nog wat informatie op de website opgezocht. Geen enkele technische vraag kon de verkoper beantwoorden, zelfs niet of ik een aparte groep voor de batterij nodig. Goed om te weten dat je met Quatt niet locked in bent, op termijn. Het vermoeden van wel, was rede om ook rechtstreeks bij AlphaESS te informeren. Zij pakken het naar mijn mening handiger aan, het verbruik aan stroom en teruglevering kon je meteen invullen op de website. Dit is namenlijk wel informatie die je nodig hebt om een berekening te kunnen maken.

Maar ook AlphaESS besteed de installatie uit en met deze verkoper, pro actief, had ik een goed gesprek. Zond mij ter plekke berekeningen toe die ik nog nader moet bestuderen. (Ik kom er op terug) Aan hem moest ik wel op nieuw mijn stroomverbruik en gasverbruik doorgeven. Op dit moment doen zij zaken met Frank Energie omdat dit nu het hoogste rendement geeft.

Achteraf had ik de verkoper de verkeerde informatie gegeven over mijn verbruik. De opwek van mijn zonnepanelen komt niet op mijn jaarafrekening van mijn energieleverancier voor en ik had een denkfout gemaakt. Volgens de verkoper kon ik hem gewoon vragen stellen maar tot nu toe, een week later, nog niks vernomen. De ondergrond en/of de achterwand kwam in het verkoopgesprek met Quatt niet aanbod, terwijl ik begrijp via de website dat dit toch belangrijk is. Mijn indruk is dat een wand van gips niet wordt aangeraden. Kan/moet ik die wand evt. brandbestendig maken? Op die vraag nog geen antwoord gekregen. Eigenlijk de enige postieve redenen om Quatt homebattery te overwegen, is het antwoord dat jij hier op Tweakers geeft, Quatt wordt niet Lockd- in en het service niveau gaat omhoog.
offtopic:
Misschien marijn even goed taggen, anders krijgt hij hier nooit melding van...
Tevens is er nu een HomeBattery topic, dus zou mooi zijn als we daar verder gaan over de Batterij
Quatt HomeBattery Deel 1 (onderdeel van de Quatt family)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:49
Nieuwe Beta versie onderweg, voornamelijk voor de nieuwe productlijn. Maar bij deze ter informatie:

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.2.0-beta.1 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen
Ondersteuning toegevoegd voor de nieuwe Quatt Hybrid.

Volledig elektrische systemen kunnen nu gebruikmaken van een noodverwarming-back-up.

Extra veiligheidsmaatregelen toegevoegd voor gebruik in de All-Electric modus.

Je kunt nu op afstand een herstart van de HeatCharger uitvoeren.

Bugfixes
De boileraansluiting wordt nu volledig uitgeschakeld in All-Electric modus

De tellerstanden van All-Electric worden nu correct opgeslagen en blijven behouden na herstart.

Het vlammetje verschijnt nu op de thermostaat zodra de cv-ketel in gebruik is.

Engineer aan het woord
In deze update hebben we ons gericht op de ondersteuning van onze nieuwste producten: de volledig elektrische configuratie en de vernieuwde versie van onze warmtepomp. Je systeem blijft gewoon werken zoals je gewend bent.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:09
Toch even gekeken naar de Homebatterij 7,6kWh. Maar toch voor een ander merk gekozen. Iets minder kWh maar aanzienlijk goedkoper (in mijn persoonlijke situatie gunstiger)

[ Voor 14% gewijzigd door Erik1805 op 15-05-2025 14:16 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
clubeddie schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:05:

Verbeteringen
Ondersteuning toegevoegd voor de nieuwe Quatt Hybrid.
Het is nu ook terug te zien in de mobile-API. Daar wordt sinds kort het type buitenunit (oduType) weergegeven. Natuurlijk is deze informatie nodig voor de visualisatie in de app :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
            "heatPumps": [{
                "on": false,
                "modbusSlaveId": 1,
                "compressorFrequency": 0,
                "compressorFrequencyDemand": 0,
                "minimumPower": 0,
                "power": 0,
                "electricalPower": 5.150232,
                "ratedPower": 6115.28,
                "expectedPower": 0,
                "status": null,
                "temperatureOutside": 30.94,
                "temperatureWaterIn": 22.7,
                "temperatureWaterOut": 30.43,
                "waterPumpLevel": 0,
                "silentModeStatus": false,
                "limitedByCop": false,
                "oduType": "AMM4-V1.5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zou je die dan hier neer willen plakken?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
jj85 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:28:
[...]

Tnx! Goede uitleg.
Zit het warmtepomp gedeelde niet in de Hybrid(s), en de overige verwarming voor naar boven de 55 graden / bij te weinig capaciteit van de Hybrid(s) in de heat charger? En is hierdoor het niet simpelweg een opslag vat ipv warmtepompboiler?

Ik zie die 200L versie overigens ook te koop voor 2295 euro excl teruggave van subsidie (595) op het apparaat dus zal Quatt hier ver onder moeten kunnen inkopen. Op de full electric zit geen subsidie vandaar dat het onderdeel warmtepomp in twijfel trek.

Een CV ketel doet een ervaren monteur in een half dagje, maak er 1 van dan zou ik rekenen met 1x 8u a 60 euro. Zal ongetwijfeld tussen onze inschatting inzitten 😀.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Shandar04 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:01:
[...]

Tnx! Goede uitleg.
Zit het warmtepomp gedeelde niet in de Hybrid(s), en de overige verwarming voor naar boven de 55 graden / bij te weinig capaciteit van de Hybrid(s) in de heat charger? En is hierdoor het niet simpelweg een opslag vat ipv warmtepompboiler?
De HeatCharger bestaat sowieso uit een water/water warmtepomp (op R290). Deze maakt je warme water.
De Quatt buitenunit hoeft hiervoor geen hele hoge temp (55grC) water te maken.

Zie m'n schetsje dat ik eerder gepost heb. Iets dergelijks zal het werkingsprincipe zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GKN2MXXQwCxFdXBV5OnFfVRrAw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lT1fO0TPUxo5mHRPkGZd2jSt.png?f=user_large
Ik zie die 200L versie overigens ook te koop voor 2295 euro excl teruggave van subsidie (595) op het apparaat dus zal Quatt hier ver onder moeten kunnen inkopen. Op de full electric zit geen subsidie vandaar dat het onderdeel warmtepomp in twijfel trek.
Op de HeatCharger + HeatBattery zit wel subsidie; 725 euro.
Een CV ketel doet een ervaren monteur in een half dagje, maak er 1 van dan zou ik rekenen met 1x 8u a 60 euro. Zal ongetwijfeld tussen onze inschatting inzitten 😀.
Ze zullen minimaal met 2 man komen vanwege het gewicht/omvang van de HeatCharger en HeatBattery ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shandar04
jj85 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:11:
[...]
Op de HeatCharger + HeatBattery zit wel subsidie; 725 euro.

Dat zou betekenen dat de prijs voor de full electric eigenlijk 5525 is, misschien een aanname maar de overige prijzen van Quatt zijn ook minus subsidie.

[...]
Ze zullen minimaal met 2 man komen vanwege het gewicht/omvang van de HeatCharger en HeatBattery ;)
Fair enough, middelen we die op 800 euro :)

Blijft er een prijs van 4725 over voor het vat, de Heatcharger + installatiemateriaal/leidingwerk.
In mijn ogen nog steeds aan de prijs, maar ik zie bij concurrenten Adlar, Weheat en deWarmte vergelijkbare prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Erik1805 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:14:
Toch even gekeken naar de Homebatterij 7,6kWh. Maar toch voor een ander merk gekozen. Iets minder kWh maar aanzienlijk goedkoper (in mijn persoonlijke situatie gunstiger)
Welke heb jij gekozen?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Shandar04 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:17:
[...]

Fair enough, middelen we die op 800 euro :)

Blijft er een prijs van 4725 over voor het vat, de Heatcharger + installatiemateriaal/leidingwerk.
In mijn ogen nog steeds aan de prijs, maar ik zie bij concurrenten Adlar, Weheat en deWarmte vergelijkbare prijzen.
Een Auer Edel Eau WPB (aansluiten op de retour naar de Quatt) plus doorstromer komt na WPB-subsidie uit op ca 2400 euro. Dat is de helft van wat het kost bij Quatt.
Het blijft een vreemde propositie. Zowel bij Quatt als bij de concurrenten.

Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 15-05-2025 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:06:
[...]

Een Auer Edel Eau WPB (aansluiten op de retour naar de Quatt) plus doorstromer komt na WPB-subsidie uit op ca 2400 euro. Dat is de helft van wat het kost bij Quatt.
Het blijft een vreemde propositie. Zowel bij Quatt als bij de concurrenten.

Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen
Hoe krijg je warmte in de Auer bij tapwatervraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:11:
[...]

Hoe krijg je warmte in de Auer bij tapwatervraag?
De Auer is een warmtepompboiler in 150, 200 en 270 liter uitvoeringen.

De Auer Edel Eau heeft een water/water warmtepomp die op de cv-leiding wordt aangesloten bij de retour naar de Quatt-buitenunit.

Er is ook de Edel Air warmtepompboiler met een lucht/water warmtepomp die koude lucht blaast terwijl het water in het vat wordt verwarmd.

Ik zit zelf te kijken naar een 150l Auer Edel Air naast een 150l Auer Edel Eau zodat ik als de Quatt draait de WPB op de Quatt buitenunit laat meedraaien en in de zomer de koude lucht uit de WPB kan gebruiken om te koelen. Dan heb ik ook de functie van de Quatt Chill er bij :-)

[ Voor 36% gewijzigd door TeslaNerd op 15-05-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:15:
[...]

De Auer is een warmtepompboiler in 150, 200 en 270 liter uitvoeringen.

De Auer Edel Eau heeft een water/water warmtepomp die op de cv-leiding wordt aangesloten bij de retour naar de Quatt-buitenunit.
Laat ik het anders stellen, hoe schakel je de Quatt aan bij tapwatervraag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Het is heel druk in dit topic
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
@Erik1805 heb ik daar ook gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:16:
[...]

Laat ik het anders stellen, hoe schakel je de Quatt aan bij tapwatervraag?
De Auer Edel Eau heeft een eigen circulatiepomp die voor ca 350l/u circulatie zorgt

Onder de kap ziet het er zo uit:

Links in wit plastic de circulatiepomp met zelfontluchter, dan de warmtewisselaar, een temperatuurgestuurd expansieventiel, de warme leidingen die het vat in gaat en weer terug komt, de scroll compressor en het kastje met voeding en stuurprint

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAcVjZs29-qUQuAbUw7im8rPvZU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/l7st3mktaP0K9x08zosnsboJ.jpg?f=user_large

[ Voor 49% gewijzigd door TeslaNerd op 15-05-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:24:
[...]

De Auer Edel Eau heeft een eigen circulatiepomp die voor ca 350l/u circulatie zorgt

Onder de kap ziet het er zo uit:

[Afbeelding]
Weet ik, maar zolang de Quatt buitenunit niet aan staat, zal er ook weinig warmte gegenereerd worden.

Blijft de vraag dus: hoe schakel je de Quatt aan bij warmwatervraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:29:
[...]

Weet ik, maar zolang de Quatt buitenunit niet aan staat, zal er ook weinig warmte gegenereerd worden.

Blijft de vraag dus: hoe schakel je de Quatt aan bij warmwatervraag ;)
Met de eigen circulatiepomp haalt de WPB warmte uit de woning via de vvw en radiatoren.
De thermostaat van de Quatt zal de Quatt aanzetten als het te koud wordt.

Ik verwacht dat de Quatt zelf ook nog een betere COP gaat krijgen wanneer het retourwater kouder terugkomt als de WPB aan het verwarmen is.

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 15-05-2025 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:09
De 5.12 kWh van Marstek.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:33:
[...]

Met de eigen circulatiepomp haalt de WPB warmte uit de woning via de vvw en radiatoren.
De thermostaat van de Quatt zal de Quatt aanzetten als het te koud wordt.

Ik verwacht dat de Quatt zelf ook nog een betere COP gaat krijgen wanneer het retourwater kouder terugkomt als de WPB aan het verwarmen is.
Dat wordt dan s zomers de thermostaat op 25grC zetten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:55:
[...]

Ik ben het met jou eens dat de stand van de thermostaat in de zomer dan omhoog kan. Hoe hoog dat is natuurlijk per huis verschillend en sterk afhankelijk van de comforteisen van de bewoner(s). Hoe gaat het in Friesland @Friezin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:15:
[...]

Ik ben het met jou eens dat de stand van de thermostaat in de zomer dan omhoog kan. Hoe hoog dat is natuurlijk per huis verschillend en sterk afhankelijk van de comforteisen van de bewoner(s). Hoe gaat het in Friesland @Friezin ?
An sich moet jouw oplossing wel werken, maar krijg het plaatje nog niet helemaal rond in m'n hoofd :+
Dan kun je dus ook de Edel gebruik om je huis te koelen in de zomer (= overdag veel warm water maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
jj85 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:55:
[...]

de datasheets van de Auer Edel Eau specificeren een minimale vloeroppervlakte (meer dan 50 m2). In de zomer maakt ie gebruik van de warmte in de massa van de vloer.

Een kennis had een 150L variant in zn huis met alleen radiatoren gezet, dat gaat dus niet werken, die waren binnen no-time koud en ging de WPB over op z'n COP1 element

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
het laatste punt in de FAQ in dat topic is leuk voor iedereen die in te Quatt HeatCharger geinteresseerd is m.b.t. de "COP" van de HeatCharger, het addertje :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Toby-Wan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:17:
[...]

de datasheets van de Auer Edel Eau specificeren een minimale vloeroppervlakte (meer dan 50 m2). In de zomer maakt ie gebruik van de warmte in de massa van de vloer.

Een kennis had een 150L variant in zn huis met alleen radiatoren gezet, dat gaat dus niet werken, die waren binnen no-time koud en ging de WPB over op z'n COP1 element
Zoals met @jj85 hieronder besproken moet de thermostaat dan wat hoger.
En met het verlagen van de retourtemperatuur van het cv water naar de Quatt wordt de COP van de Quatt ook hoger.
Jouw Quatt moet natuurlijk wel voldoende restcapaciteit hebben en anders nog een extra buitenunit erbij plaatsen

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 15-05-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
-

[ Voor 99% gewijzigd door jj85 op 15-05-2025 20:30 . Reden: dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:17:
[...]

Het jeukt me wel een beetje om het linker contract (met douche) eens een keer kort te sluiten, kijken wat ie dan gaat doen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLnRt_EWIgP0fzfeSJua52Wcni4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JT7nRdytmvm3eiP1I0aSmv7m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:30:
[...]

Het jeukt me wel een beetje om het linker contract (met douche) eens een keer kort te sluiten, kijken wat ie dan gaat doen :+

[Afbeelding]
Ziet er toch eerder uit als een aansluiting voor een temperatuursensor voor de douche?

En wellicht dat als de weerstandwaarde over die aansluiting verandert dat het douche relais rechts dan wordt gesloten?

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 15-05-2025 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:23
jj85 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:36:
[...]

offtopic:
Misschien marijn even goed taggen, anders krijgt hij hier nooit melding van...
Tevens is er nu een HomeBattery topic, dus zou mooi zijn als we daar verder gaan over de Batterij
Quatt HomeBattery Deel 1 (onderdeel van de Quatt family)
Ga ik doen, ik loop flink achter en nog niet mee gekregen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:33
Zijn er hier mensen die een offerte uit 2024 hebben maar nog niets hebben geaccepteerd/ingepland? Wat zijn de mogelijkheden om van een oude duo r32 naar de nieuwe duo r290 te gaan?

Je krijgt dan ook een hogere subsidie waarde uit 2024 toch? (2x 7kw ipv 2x 6kw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:15:
[...]

?

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenWwijk
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-06 13:00
Kruimelvlaai schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 01:47:
Zijn er hier mensen die een offerte uit 2024 hebben maar nog niets hebben geaccepteerd/ingepland? Wat zijn de mogelijkheden om van een oude duo r32 naar de nieuwe duo r290 te gaan?

Je krijgt dan ook een hogere subsidie waarde uit 2024 toch? (2x 7kw ipv 2x 6kw)
Ze gaven bij mij aan dat het 600 euro extra gaat kosten als ik voor de V2 duo zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Ik zou toch echt kijken of je in die gevallen niet gewoon afkunt met 1 nieuwe vs een 'oude' duo.
Het vermogensverschil bij koude is toch wel significant. Begrijpelijkerwijs wil Quatt liever twee warmtepompen verkopen dan 1, maar 14 kW heb je niet snel nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:54:
Ik zou toch echt kijken of je in die gevallen niet gewoon afkunt met 1 nieuwe vs een 'oude' duo.
Het vermogensverschil bij koude is toch wel significant. Begrijpelijkerwijs wil Quatt liever twee warmtepompen verkopen dan 1, maar 14 kW heb je niet snel nodig ;)
Vraag me af of Quatt dit gaat toepassen. Dit maakt de Duo regeling wel wat complexer wellicht, maar het zou prima moeten kunnen.

Zie dat de nieuwe Quatts ook met een hogere waterflow (1000L/h ipv 800L/h) gaan werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alikebab1
Ik heb ervoor gekozen om af te zien van de Quatt. Heb nog steeds geen offerte voor de V2 en uberhaupt geen communicatie meer gehad.

Ik wil toch liever 1 warmtepomp dus ik heb een offerte voor een Weheat Blackbird. Uiteraard geen idee of die beter is, maar ik heb er wel vertrouwen in.

Alleen nog de vraag of ik annuleringskosten o.i.d. moet betalen, ik hoor nog van mijn contactpersoon.

Kan ik ook mijn B16A zekering gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:17:
[...]

Vraag me af of Quatt dit gaat toepassen. Dit maakt de Duo regeling wel wat complexer wellicht, maar het zou prima moeten kunnen.

Zie dat de nieuwe Quatts ook met een hogere waterflow (1000L/h ipv 800L/h) gaan werken.
Dat is 25% meer flow! Moet het afgiftesysteem dan ook 25% meer warmte kunnen afgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:25:
[...]

Dat is 25% meer flow! Moet het afgiftesysteem dan ook 25% meer warmte kunnen afgeven?
Q=m*c*dT
als afgifte constant blijft, wordt je deltaT kleiner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Toby-Wan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:34:
[...]

Q=m*c*dT
als afgifte constant blijft, wordt je deltaT kleiner
Wat is dan de bedoeling van een hogere flow als de afgifte niet wijzigt maar de deltaT kleiner wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:01
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:43:
[...]

Wat is dan de bedoeling van een hogere flow als de afgifte niet wijzigt maar de deltaT kleiner wordt?
Meer pendelgedrag? Meer stromingsgeluid? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:43:
[...]

Lagere T-aanvoer --> hogere COP

(en idd meer stromingsgeluid :+ )

[ Voor 6% gewijzigd door jj85 op 16-05-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Lagere T-aanvoer --> hogere COP

(en idd meer stromingsgeluid :+ )
Als dat zo werkt dan wil ik die hogere flow ook op mijn “oude” Quatt.

@marijnflipse Werkt dat inderdaad zo?

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 16-05-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:52:
[...]

Als dat zo werkt dan wil ik die hogere flow ook op mijn “oude” Quatt.

@marijnflipse Werkt dat inderdaad zo?
Moet je de PWM-kabel van de waterpomp lostrekken, dan gaat hij naar maximale toeren ;)
(nadeel; anti-vorst-circulatie gaat dan ook met hoge flow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
COP effecten zijn maar tijdelijk. (hoger of lager) of zeer marginaal.
Je verbruikt ook meer op je waterpomp.
Het is een weegschaal die meerdere kanten op balanceert.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 16-05-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:56:
COP effecten zijn maar tijdelijk. (hoger of lager) of zeer marginaal.
Je verbruikt ook meer op je waterpomp.
Het is een weegschaal die meerdere kanten op balanceert.
Waar zie jij meer verbruik op de warmte waterpomp? Die paar watt die het extra kost om de flow van 800 naar 1000 l/u te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:50
Via dit topic kwam ik achter het bestaan van de V2 variant (V1 duo is vorige week ingepland). Quatt gebeld en ze vragen 600 voor de wissel + 500 "administratieve/werkvoorbereidingskosten" omdat ze de V1 al besteld hadden. Discutabel natuurlijk, want niemand vanuit Quatt had me over deze optie geïnformeerd. Heb er mijn beklag over gedaan, even afwachten hoe ze reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
bronstige schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:18:
Via dit topic kwam ik achter het bestaan van de V2 variant (V1 duo is vorige week ingepland). Quatt gebeld en ze vragen 600 voor de wissel + 500 "administratieve/werkvoorbereidingskosten" omdat ze de V1 al besteld hadden. Discutabel natuurlijk, want niemand vanuit Quatt had me over deze optie geïnformeerd. Heb er mijn beklag over gedaan, even afwachten hoe ze reageren.
Persoonlijk zie ik de V2 niet in alle gevallen als een verbetering.
Ding is fors groter en fors zwaarder.

Wat wellicht interessant kan zijn is om te kijken of je een V1 Duo kan inwisselen voor een V2 Mono.
Bijv als je met de V1 net iets te kort kwam qua vermogen, maar dat mogelijk met de V2 wel in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Waar zie jij meer verbruik op de warmtepomp? Die paar watt die het extra kost om de flow van 800 naar 1000 l/u te brengen?
waterpomp
Alles helpt mee / werkt tegen.

"Paar Watt" meer op de waterpomp, "paar Watt" minder op de compressor.
Het komt uit de lengte of uit de breedte, maar elk systeem (wp + CV systeem in een huis) heeft zo zijn eigen sweetspot.

Als elke warmtepomp per definitie een beter COP zou hebben bij 1000 vs 800 l/hr, dan stond elke wp wel op 1000 l/hr ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:29:
[...]

waterpomp
Alles helpt mee / werkt tegen.

"Paar Watt" meer op de waterpomp, "paar Watt" minder op de compressor.
Het komt uit de lengte of uit de breedte, maar elk systeem (wp + CV systeem in een huis) heeft zo zijn eigen sweetspot.

Als elke warmtepomp per definitie een beter COP zou hebben bij 1000 vs 800 l/hr, dan stond elke wp wel op 1000 l/hr ;)
Waar staan de meeste andere wp’s op? 800? 1000?

Nb 25 procent meer flow kost bij de Quatt 10-tallen watts extra terwijl een 25 procent lagere delta T 100-en watts zal schelen. Dat zijn significant verschillende hoeveelheden energie voor delta flow en delta-deltaT

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 16-05-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:38:
[...]

Nb 25 procent meer flow kost bij de Quatt 10-tallen watts extra terwijl een 25 procent lagere delta T 100-en watts zal schelen. Dat zijn significant verschillende hoeveelheden energie voor delta flow en delta-deltaT
Sowieso vrij instelbaar, of compleet variabel (acterend op bijv fixed dT ipv fixed flow)
De mijne nu vindt dat ie doorgaans rond de 860l/hr moet pompen, en met mijn vorige zat ik goed op ca 15 l/min (900l/hr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:59
alikebab1 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:23:
Ik heb ervoor gekozen om af te zien van de Quatt. Heb nog steeds geen offerte voor de V2 en uberhaupt geen communicatie meer gehad.

Ik wil toch liever 1 warmtepomp dus ik heb een offerte voor een Weheat Blackbird. Uiteraard geen idee of die beter is, maar ik heb er wel vertrouwen in.

Alleen nog de vraag of ik annuleringskosten o.i.d. moet betalen, ik hoor nog van mijn contactpersoon.

Kan ik ook mijn B16A zekering gewoon gebruiken.
Wij hebben ook niks meer vernomen van de Quatt verkoper nadat hij enkele weken geleden tijdens laatste telefonische contact beloofde een offerte op te sturen. Ondertussen een bezoek gehad van een lokale installateur (die heel wat kundiger leek dan die verkoper van Quatt) en waarvan we een Weheat Blackbird offerte kregen. Wel een flink stuk duurder (denk ivm 1 warmtepomp in tegenstelling duo opstelling bij Quatt).

Warm water voorziening dmv zelfde warmtepomp (200 of 300 liter vat) hebben van af gezien omdat wij hier minstens 8 jaar verder zijn voordat we dat er uit hebben. (gebruiken maar 100 m3 gas per jaar voor warm water). Als de vastrecht of gasprijs explodeert kunnen we dat altijd nog laten uitbreiden.

Goede tip over terugvragen van advies gespreks kosten (van 49 euro), ga ik ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Sowieso vrij instelbaar, of compleet variabel (acterend op bijv fixed dT ipv fixed flow)
De mijne nu vindt dat ie doorgaans rond de 860l/hr moet pompen, en met mijn vorige zat ik goed op ca 15 l/min (900l/hr).
Hoe heeft jouw warmtepomp gevonden dat ie doorgaans op 860l/hr moet pompen? Heb jij dat geoptimaliseerd voor jouw installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:58:
[...]

Hoe heeft jouw warmtepomp gevonden dat ie doorgaans op 860l/hr moet pompen? Heb jij dat geoptimaliseerd voor jouw installatie?
Die staat op "auto".
Kan hem ook instellen overal tussen 50 en 100% pompvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:45
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:58:
[...]

Denk er wel aan dat power consumption van een pomp typisch niet linear is met de flow. Voor een (lucht)ventilator is het volgens mij zelfs cubisch (3e macht) van de flow. Wil je de flow dus 2x zo groot hebben dan heb je 8x zoveel vermogen/energie nodig. Ik weet niet of het met een waterpomp hetzelfde werkt, zeker gezien we het hier hebben over een gesloten circuit. Maar het zal vast niet lineair zijn, en dus wordt de analyse van "optimaal" al snel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:17

SBL

TeslaNerd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:38:
[...]

Over het algemeen: hoe meer vermogen, hoe meer flow. 800 is redelijk minimum net als de 4,5kW van Quatt v1, 1400 standaard (bij een warmtepomp die wat meer vermogen heeft dan Quatt), maar 2000l/uur komt ook voor.
Efficiency is gerelateerd aan een andere deltaT, namelijk Tlift = watertemp (Ta) - buitentemp (Tb).
Deze verandert geen 25% als je flow 25% verandert.
Voorbeeld bij 800l/min: maakt Ta 35 en Tr 30 (goede afgifte bij gemiddeld 32,5)
dat wordt dan bij 1000l/min: maakt Ta 34,5 en Tr 30,5 (zelfde afgifte bij gemiddeld 32,5).
Dus je Tlift verlaag je met 0,5graad. Als het buiten 10 graden is, heb je Tlift dan met 0,5/25=2% gewijzigd.
Je COP verbetert met <0,1. Verbruikte je eerst 1200We voor 3000Wth? dan nu nog 1160We.
Dus je bespaart maar tientallen Watts elektriciteit met hogere flow, geen honderden Watts (en daar moeten dan nog enkele Watts waterpompenergie van af).

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
En dan is er nog wat je hydraulisch kunt bereiken zonder eventuele bijgeluiden
Mijn vorige 7kW LG deed met 100% pompdruk 23,5l/min (1400l/hr) door 125m2 vvw 14mm, samen ongeveer 980 m1
Kan goed dat ie op een andere CV installatie een hogere flow kon halen (met dezelfde pompdruk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
Herbiek616 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Wij hebben ook niks meer vernomen van de Quatt verkoper nadat hij enkele weken geleden tijdens laatste telefonische contact beloofde een offerte op te sturen. Ondertussen een bezoek gehad van een lokale installateur (die heel wat kundiger leek dan die verkoper van Quatt) en waarvan we een Weheat Blackbird offerte kregen. Wel een flink stuk duurder (denk ivm 1 warmtepomp in tegenstelling duo opstelling bij Quatt).

Warm water voorziening dmv zelfde warmtepomp (200 of 300 liter vat) hebben van af gezien omdat wij hier minstens 8 jaar verder zijn voordat we dat er uit hebben. (gebruiken maar 100 m3 gas per jaar voor warm water). Als de vastrecht of gasprijs explodeert kunnen we dat altijd nog laten uitbreiden.

Goede tip over terugvragen van advies gespreks kosten (van 49 euro), ga ik ook proberen.
Ah vergelijkbare situatie dus.

Ik vraag mij alleen nog af hoe het zit met annuleren. Had namelijk al installatieplan goedgekeurd, maar vervolgens installatie geannuleerd (i.v.m. aankondiging nieuw model).

Weet dus niet in hoeverre ik nog een 'afnameverplichting' o.i.d. heb. Ik vermoed wat annuleringskosten en daarna klaar.

Edit: ik vermoed deze sectie van de algemene voorwaarden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRoen8YUau3OGc4-SZGUglzngbQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/37mggFueTrUkYIcTvzPUyD0E.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door alikebab1 op 16-05-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:57:
En dan is er nog wat je hydraulisch kunt bereiken zonder eventuele bijgeluiden
Mijn vorige 7kW LG deed met 100% pompdruk 23,5l/min (1400l/hr) door 125m2 vvw 14mm, samen ongeveer 980 m1
Kan goed dat ie op een andere CV installatie een hogere flow kon halen (met dezelfde pompdruk)
De installatie en wat hydraulisch bereikbaar is speelt dus ook een belangrijke rol bij het bepalen van de optimale flow. Enig idee hoe de optimalisatie door jou warmtepomp wordt uitgevoerd wanneer deze op auto staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:45:
[...]

Over het algemeen: hoe meer vermogen, hoe meer flow. 800 is redelijk minimum net als de 4,5kW van Quatt v1, 1400 standaard (bij een warmtepomp die wat meer vermogen heeft dan Quatt), maar 2000l/uur komt ook voor.
Efficiency is gerelateerd aan een andere deltaT, namelijk Tlift = watertemp (Ta) - buitentemp (Tb).
Deze verandert geen 25% als je flow 25% verandert.
Voorbeeld bij 800l/min: maakt Ta 35 en Tr 30 (goede afgifte bij gemiddeld 32,5)
dat wordt dan bij 1000l/min: maakt Ta 34,5 en Tr 30,5 (zelfde afgifte bij gemiddeld 32,5).
Dus je Tlift verlaag je met 0,5graad. Als het buiten 10 graden is, heb je Tlift dan met 0,5/25=2% gewijzigd.
Je COP verbetert met <0,1. Verbruikte je eerst 1200We voor 3000Wth? dan nu nog 1160We.
Dus je bespaart maar tientallen Watts elektriciteit met hogere flow, geen honderden Watts (en daar moeten dan nog enkele Watts waterpompenergie van af).
Heeft een Quatt duo een hogere flow dan de enkele Quatt? Ik dacht hier op het forum wel eens 900l/u hier te hebben gelezen voor Quatt duo vs 800l/u voor de enkele Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 08:49
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Heeft een Quatt duo een hogere flow dan de enkele Quatt? Ik dacht hier op het forum wel eens 900l/u hier te hebben gelezen voor Quatt duo vs 800l/u voor de enkele Quatt.
Ook mijn DUO draait met 800L/u :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:33:
[...]

De installatie en wat hydraulisch bereikbaar is speelt dus ook een belangrijke rol bij het bepalen van de optimale flow. Enig idee hoe de optimalisatie door jou warmtepomp wordt uitgevoerd wanneer deze op auto staat?
Dan zou ik echt even de handleiding moeten induiken.
Ik neem aan dat ie dat bepaalt adhv het (water)pompvermogen en de snelheid / eenvoud waarmee hij bij zijn target komt of blijft (in Ta that is) Hij 'gaat' voor een bepaalde watertemperatuur die constant wordt bijgesteld tot 2 cijfers achter komma.

Bij de ThermaV kon ik bijv instellen: ik wil een dT van 5 (minder kon ook niet overigens)
Gevolg: de waterpomp ging dan dermate traag draaien, dat ik idd dT 5 haalde, maar daardoor ging de compressor natuurlijk ook feller opwarmen, waardoor de flow dan toch ook soms weer wat omhoog ging, ohjee nu komt het te heet terug, toch weer aftoeren en enz... De fuzzy logic in dat ding was soms compleet ongrijpbaar. Maar Had ik nou alleen radiatoren gehad en niet een Ta van 28 wilde maar bijv 34, dan had die regeling heel anders uitgepakt natuurlijk.
Na veel testen kwam ik erachter dan een vast debiet van 15l/min uitstekend functioneerde :)
Bij defrosts ging hij toch wel vol uit.

Ik denk dat de 800l/hr gewoon een hele veilige modus is. En omdat de 7kW versie wat meer vermogen heeft ze gaan voor wat meer flow (vooralsnog), maar soort van altijd zal functioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Ja, hier 900L/h bij m'n duo, maar dat is omdat één van beide waterpompen niet goed aangestuurd wordt en dus op volle toeren draait.
Quatt heeft één pomp vervangen, waarschijnlijk dus de verkeerde, en vervolgens is het weer stil...

(dus mijn anti-vries-circulatie gaat ook op 900L/h... 8)7 )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:19:
[...]

Ja, hier 900L/h bij m'n duo, maar dat is omdat één van beide waterpompen niet goed aangestuurd wordt en dus op volle toeren draait.
Quatt heeft één pomp vervangen, waarschijnlijk dus de verkeerde, en vervolgens is het weer stil...

(dus mijn anti-vries-circulatie gaat ook op 900L/h... 8)7 )
Met de terugkeer van @marijnflipse eerder deze maand had ik toch even het idee dat Quatt iets zou gaan verbeteren aan de dienstverlening en aan de communicatie met gebruikers via oa dit forum.

Helaas, pindakaas. Als ik de commentaren sinds die laatste posts van @marijnflipse lees dan is het nog steeds hetzelfde en was de aandacht van @marijnflipse puur commercieel voor het pushen van de nieuwe Quatt producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:58:
[...]

Met de terugkeer van @marijnflipse eerder deze maand had ik toch even het idee dat Quatt iets zou gaan verbeteren aan de dienstverlening en aan de communicatie met gebruikers via oa dit forum.

Helaas, pindakaas. Als ik de commentaren sinds die laatste posts van @marijnflipse lees dan is het nog steeds hetzelfde en was de aandacht van @marijnflipse puur commercieel voor het pushen van de nieuwe Quatt producten
Wel valide punt...
Heb al weken 6 tickets open staan.
3 automagische (nav een spanningsdip)
3 geïnitieerd door mijzelf, blijft alweer weken stil.

Had ook nog een issue met een vriendenkorting die niet uitgekeerd werd, daar ging iemand achteraan. Dan na 2 weken eens een update gevraagd. Krijg je iets als
Het is natuurlijk vervelend om te moeten zeggen, maar we vragen je nog om een beetje geduld. We doen ons best om het zo snel mogelijk op te lossen.
Alsof dit iets super complex is om op te lossen... Net zoals @Tanuki nog steeds z'n pre-order niet vergoed heeft gekregen na annulering.. Slaat eigenlijk nergens op dat hij zelf het bewijs moet leveren dat er betaald is...
Krijg elke keer de indruk dat problemen/tickets/vragen continu doorgeschoven worden naar 'de juist afdeling'. Zou juist fijn zijn als iemand zich vastbijt in een probleem en je contact hebt met één persoon ipv elke keer iemand anders. Stukje eigenaarschap lijkt te ontbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Hier was Quatt ruim een week geleden op gesprek. Dat was best goed, maar ik had 2 vragen waarop terug gekomen zou worden. Later constateerde ik ook dat de na subsidie-prijs opeens meer dan 1000 euro meer was dan op basis van eerste inschrijving (heb via VEH), terwijl de situatie juist als eenvoudiger-kan-het-niet werd beoordeeld en ik enkel een iets groter vat koos (zou 200 EUR moeten zijn).

Mails terug laten 3-4 dagen op zich wachten, en zijn een halve zin, en niet echt complete antwoorden op de vraag...

Ben op zich heel positief over de propositie, en de (oorspronkelijke) prijs, maar echt lekker gaat dit niet. Ik heb geloof ik wel 4 herinneringsmailtjes voor het aanbod gekregen, maar dat doe ik natuurlijk pas als de offerte volgens afspraak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Brent schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:12:
Hier was Quatt ruim een week geleden op gesprek. Dat was best goed, maar ik had 2 vragen waarop terug gekomen zou worden. Later constateerde ik ook dat de na subsidie-prijs opeens meer dan 1000 euro meer was dan op basis van eerste inschrijving (heb via VEH), terwijl de situatie juist als eenvoudiger-kan-het-niet werd beoordeeld en ik enkel een iets groter vat koos (zou 200 EUR moeten zijn).
vreemd, zou je een voorbeeld, uiteraard zonder persoonlijke gegevens hier eens kunnen plaatsen?

De nieuwe Quatt R290 hybride is qua subsidie versus de oude Quatt (2024), 75 euro hoger, de meerprijs voor een enkele Quatt is echter zeker geen 1.000 euro duurder.
Wel vervelend dat sales daar niet alert op reageert.
Mails terug laten 3-4 dagen op zich wachten, en zijn een halve zin, en niet echt complete antwoorden op de vraag...

Ben op zich heel positief over de propositie, en de (oorspronkelijke) prijs, maar echt lekker gaat dit niet. Ik heb geloof ik wel 4 herinneringsmailtjes voor het aanbod gekregen, maar dat doe ik natuurlijk pas als de offerte volgens afspraak is.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
MacD007 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:08:
[...]
vreemd, zou je een voorbeeld, uiteraard zonder persoonlijke gegevens hier eens kunnen plaatsen?

De nieuwe Quatt R290 hybride is qua subsidie versus de oude Quatt (2024), 75 euro hoger, de meerprijs voor een enkele Quatt is echter zeker geen 1.000 euro duurder.
Wel vervelend dat sales daar niet alert op reageert.

[...]
De oorspronkelijke offerte was 8999 na subsidie. De upgrade naar v2 was 100 na subsidie (en dat klopt met de specificering van de Duo op de nieuwe offerte). De upgrade L naar XL zou 200 euro zijn (en leek ons daarom ook een no-brainer). Toch ligt er nu een offerte a 10107 na subsidie nu, ipv 9299. Op de vraag waar hem dat in zit heb ik nog geen antwoord, of uitleg gehad op het gesprek (er was toen geen sprake van meerwerk).

offtopic:
Blijf eens van die telefoon af en kijk naar het strand ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Brent op 16-05-2025 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14:58
jj85 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:07:
[...]

Krijg elke keer de indruk dat problemen/tickets/vragen continu doorgeschoven worden naar 'de juist afdeling'. Zou juist fijn zijn als iemand zich vastbijt in een probleem en je contact hebt met één persoon ipv elke keer iemand anders. Stukje eigenaarschap lijkt te ontbreken.
Dit inderdaad, exact dezelfde ervaring. Heel jammer, super mooi product, super integratie van verschillende systemen, prijs niet laag, maar ook niet exorbitant, maar de communicatie is zo-enorm-frustrerend. Alles waar je over communiceert (dus niet alleen tickets (lees: klachten), maar ook plaatsingsplan (lees: salesopportunity)) moet je aan leuren en sleuren om helderheid te krijgen. Zonde! ik zou de spoc of casemanager aanbevelen (en dan niet bij de telefonische ingang af laten vangen met een "hij is nu niet bereikbaar, maar belt u zo terug"....wat niet gebeurt). Eigenaarschap, precies het juiste woord!

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
jj85 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:07:
[...]

Wel valide punt...
Heb al weken 6 tickets open staan.
3 automagische (nav een spanningsdip)
3 geïnitieerd door mijzelf, blijft alweer weken stil.

Had ook nog een issue met een vriendenkorting die niet uitgekeerd werd, daar ging iemand achteraan. Dan na 2 weken eens een update gevraagd. Krijg je iets als

[...]

Alsof dit iets super complex is om op te lossen... Net zoals @Tanuki nog steeds z'n pre-order niet vergoed heeft gekregen na annulering.. Slaat eigenlijk nergens op dat hij zelf het bewijs moet leveren dat er betaald is...
en daarom vind ik 1 WP prima, maar blijf ik ver weg van de rest van het ecosysteem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wagenus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-06 11:39
bronstige schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:18:
In mij geval wilde Quatt €500 extra om de planning van v1 naar v2 om te zetten. Ik heb toen aangegeven dat ik nog kosteloos van de v1 kan afzien (installatie is over een maand ongeveer), en vervolgens de v2 via een nieuwe offerte zou kunnen kopen. Vervolgens verviel de €500.

Dit betreft wel een offerte via Vereniging eigen huis (voor de v1), wellicht dat de voorwaarden anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balkonboer
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23:48
Ik heb een Quatt Hybrid en had een pre-order voor All Electric. Sinds Ralph P. van Quatt heeft gebeld dat ik in de Pilot-uitrol kon komen zeer positief over alles.

Maar toen begon het verhaal met de mails van Quatt waarin je overal goedkeuring aan kan of moet geven met "onderstaande button" Hun manier van mailen.
Keur je iets goed dan zie je alleen dat het bij hun binnengekomen is en bevestigingsmails krijg je niet. Je weet dus totaal niet wat er gebeurt.

Voor je het weet kun je gratis omruilen naar versie 2, krijg je meteen ook een Duo die je helemaal niet wilt hebben en heel veel aanbetalingslinks. Dus ik weet niet of ik nu 12 Quatts heb besteld of gewoon alleen 1x All Electric.
Dan bel en mail je de klantenservice die dus echt in Paramaribo zit en helemaal van niets weten , alleen maar mailtjes doorsturen naar Nederland. Die mailtjes werden bij mij in ieder geval niet beantwoordt.
Lang verhaal kort !!
Ik probeer alles the annuleren, maar communicatie is dus gewoon niet mogelijk.

Daar ga ik geen 5500 Euro spenderen.
Heel jammer allemaal .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:37
Gisteren videogesprek gehad met Quatt, wat overigens prima ging. Twijfel nog of wij een enkele unit doen of een duo, gezien meerprijs voor twee maar paar honderd euro is.
Voor extra gas besparing hoef ik het niet te doen gezien dat niet van toepassing is, maar enkel voor later als we FE willen.

Dus daar moeten we nog even over nadenken wat we willen.

Twee vragen aan jullie;
- Hoe reëel is de berekende kostenbesparing vanuit Quatt? Komt dit overeen met het geen wat jullie daadwerkelijk besparen? Mijn verbruik is +-1200 en verwachtte besparing is 960m3 gas.

- Zijn er mensen die het leidingwerk door een slaapkamer hebben gelegd? Tot in hoeverre hoor je hier iets van savonds/nachts?

Indicatie voor installatie werd bij mij 6 - 8 weken afgegeven overigens.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:55
Salvogs schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:35:
Gisteren videogesprek gehad met Quatt, wat overigens prima ging. Twijfel nog of wij een enkele unit doen of een duo, gezien meerprijs voor twee maar paar honderd euro is.
Voor extra gas besparing hoef ik het niet te doen gezien dat niet van toepassing is, maar enkel voor later als we FE willen.

Twee vragen aan jullie;
- Hoe reëel is de berekende kostenbesparing vanuit Quatt? Komt dit overeen met het geen wat jullie daadwerkelijk besparen? Mijn verbruik is +-1200 en verwachtte besparing is 960m3 gas.

- Zijn er mensen die het leidingwerk door een slaapkamer hebben gelegd? Tot in hoeverre hoor je hier iets van savonds/nachts?

Bedankt!
Ik bespaar ca 92% van mijn gasverbruik voor verwarmen, terwijl mijn huis niet direct de beste isolatie heeft (zie mijn onderschrift) en vooral; het comfort is enorm gestegen, omdat het huis nu 24x7 op temperatuur is.

Quatt had de besparing lager ingeschat, dus prima!

Leidingen die de slaapkamer durf ik niet te zeggen. Normaal lijkt me dat geen probleem, want een radiator heeft ook leidingen, maar die staat bij ons altijd uit....

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:33
Salvogs schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:35:

Twee vragen aan jullie;

Bedankt!
Ik bespaar ook meer dan Quatt had berekend. Zelfs na vervangen van 30 jaar oud dubbel glas voor hr+++ (schuifpui) en hr++ (andere ramen).
Verder loopt bij mij de leiding ook door de slaapkamer, en dat is geheel stil.
Pagina: 1 ... 252 ... 260 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.