Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
De vandaag gelanceerde Quatt Thuis Batterij die onderdeel is van een heel opelkaar afgestemde energy family
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1ctm9KJnH65b7vg413FgagOwqc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uoOzbN28HmjnwodE3vnf65yF.png?f=user_large
De toekomst is elektrisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gR2L6tdY1OjUHl7yunxd8WCz9f4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N2vsWxPyY0IjNQu2rZCF7Nfa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YMM2a2BUZT34PaN1rplea_n5g0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ci37FqyYn6vboiAg2yobEX2O.avif?f=fotoalbum_large

zie de life-feed van de introductie van oa deze thuis-batterij op 6-5-2025 te Amsterdam.

Deze batterij is zowel voor 1-fase systemen als ook voor 3-fase systemen beschikbaar.
link naar de betreffende Quatt site
Heeft een 10 kW omvormer, dus ook voor groot verbruikers zoals een electrische kookplaat, oven, laadpaal voor een EV of Hybride is deze geschikt.
In verschillende capaciteiten vanaf 7,6 kWh (1 of 3 fase) tot max. 22,8 kWh (3-fase)
In combinatie met een dynamisch contract zelfs BTW teruggave (wordt door Quatt geregeld) mogelijk.
De genoemde prijs zijn inclusief de installatie.

Deze TS zal in de loop van de komende week met informatie worden aangevuld, dus aub nog even geduld.

[ Voor 88% gewijzigd door MacD007 op 06-05-2025 22:44 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MacD007 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

van de bovenliggende topic:
wordt is het deel (en dat is bij mij al ruim 5,5 MWh/jaar) wat van de zonnepanelen komt en waarvan circa 50%-60% naar eigen verbruik cq verlies gaat, niet vergeten ?
De overige 40-50% zal vaak met een lagere marge verkocht kunnen worden, mn de de nacht (moet het wel dan niet al te hard waaien, anders drukken die windmolens ook weer de prijs.
echter circa 50% van mijn jaarverbruik lig nu juist in de 3 a 4 slechte maanden (deels oktober tot begin maart).
en juist in deze tijd lijkt me, ik ben dat nog op uurbasis voor heel 2024
Maar we hebben al voor juist de Batterij een eigen topic, mogelijk dat we daar de discussie kunnen vervolgen.

[ Voor 83% gewijzigd door MacD007 op 09-05-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:44
Top initiatief om een extra topic te starten @MacD007 👍

Kun jij aansluiten bij de onderwerpen die geraakt worden in de TS van Zonneplan? Die is al goed gevormd door de ervaringen van medetweakers en daarmee ook nuttig voor aspirantkopers van een Quatt thuisbatterij

https://gathering.tweaker...list_messages/2258328/202

[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 09-05-2025 14:55 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:51:

Kun jij aansluiten bij de onderwerpen die geraakt worden in de TS van Zonneplan? Die is al goed gevormd door de ervaringen van medetweakers en daarmee ook nuttig voor aspirantkopers van een Quatt thuisbatterij

Geen probleem en goed idee, ik zal daar eens naar kijken en ik denk ook dat daar de zelfde vragen worden gesteld. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

ik ben op dit moment bezig om een dag/uur vergelijking met combinatie van de Quatt en een dynamisch contact te maken.
via de beschikbare data (HW) en Jeroen.nl (historische data dynamische contracten) ben ik op dit moment een model te maken waar ik deze op zowel dag niveau en voor de maanden oktober tot maart ook per uur (data uit 2024) en in vervolg ook data van het stookseizoen 2025.
in eerste instantie was dit bedoeld om te kijken in hoever je een ideale PiB capaciteit (specifiek tussen maart en oktober) te vinden, nu met deze Quatt thuisbatterij wil ik dat ook gaan kijken in hoever het zinvol is om juist tijdens de donkere dagen van het jaar (oktober-maart) met een grotere thuisbatterij het verbruik zo goed mogelijk via opslaan goedekope energie en deze dan tijdens de dure tijden weer te gebruiken (dan heb je in mijn geval al snel een batterij van 12 kWh en meer nodig, alleen de warmtepomp zelf verbruikt al ruim 20 kWh en het huis zelf ook nog 10 kWh. (per dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Een van de dingen waar we nog helemaal geen info over hebben is de round trip efficiency (RTE) van dit systeem, kijk ik bij AlphaESS wordt hier gesproken over 97% maar of ze daar nu de RTE mee bedoelen (lijkt mee namelijk zeer optimisch) is mij nog onduidelijkheid.
Echter deze RTE is wel van groot belang om te kijken welke capaciteit je echt nodig hebt voor jou huis. Ik hoop dat Quatt hier binnenkort met aanvullende informatie komt.

Een tweede vraag waar ook nog helemaal niet over gesproken is hoe is de communicatie tussen je slimme meter en de Batterij cq software is geregeld, gaat dit via een P1 dongle (slimme meter, want dat is toch al een voorwaarde voor een dynamisch contract en dus ook voor deze batterij) of wordt er een meetmodule met CT klemmen gebruikt (bv een shelly type)?

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 10-05-2025 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:57
Precies, die laatste vraag (over de P1) had ik in ieder geval ook al. Morgen heb een gesprek met Quatt over de batterij. Als iemand vragen heeft, laat het dan gerust weten, dan kan ik ze wellicht meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
EnergyExplorer schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:14:
Precies, die laatste vraag (over de P1) had ik in ieder geval ook al. Morgen heb een gesprek met Quatt over de batterij. Als iemand vragen heeft, laat het dan gerust weten, dan kan ik ze wellicht meenemen.
Oeps, zo snel zal lastig worden, maar ik zou graag meer willen weten over de vereisten in de groepenkast, p1 meter en RTE.
Garantie die via een externe organisatie wordt ondersteund, bij AlphaESS is dat een verzekeraar MunichRe.
Hoe eenvoudig is een upgrade, bv nu klein beginnen en later eventueel uitbreiden.
Welke voltage heeft het batterijsysteem ( intern dus )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TeslaNerd
Vraag Quatt met welke partijen zij (in de toekomst gaan) samenwerken voor aggregatie en de virtuele energiecentrale voor de verdienmodellen op de verschillende energiemarkten:

Verdienopties Quatt HomeBattery
De Quatt HomeBattery met EnergyOS combineert zelfconsumptie, EPEX-handel en onbalansmarktdeelname, met plannen voor een virtuele energiecentrale om extra markten te betreden. Hier zijn de verdienopties:
1. EPEX Spot-markt (Day-Ahead en Intraday):
• Beschrijving: EnergyOS laadt bij lage prijzen (bijv. overdag bij veel zon) en ontlaadt bij hoge prijzen (bijv. ’s avonds).
• Verdienmodel: Besparen door goedkope inkoop en verdienen door verkoop op piekprijzen.
• Opbrengst: Geschat op €600/jaar voor 10 kWh, vergelijkbaar met industrie-standaarden.
• Status: Actief, onderdeel van EnergyOS’s strategie.
2. Onbalansmarkt:
• Beschrijving: De batterij ondersteunt netstabilisatie door te laden bij overaanbod en te ontladen bij tekorten, met hoge verdiensten bij prijsspikes.
• Verdienmodel: Automatische handel via EnergyOS, met hogere opbrengsten bij meerdere batterijmodules.
• Opbrengst: Tot €1.800/jaar voor 10 kWh onder ideale omstandigheden, maar realistisch ~55% hiervan (€990/jaar) door batterijbeperkingen.
• Status: Actief, met focus op aggregatie via een virtuele energiecentrale (in testfase).
3. aFRR (Automatic Frequency Restoration Reserve):
• Beschrijving: Snelle reservecapaciteit voor frequentie-stabilisatie.
• Verdienmodel: Betaling voor beschikbaarheid en activatie, versterkt door Quatt’s virtuele energiecentrale.
• Opbrengst: Geschat op €1.000/jaar voor 10 kWh, hoger bij grotere capaciteit.
• Status: In ontwikkeling, afhankelijk van succesvolle aggregatie.
4. mFRR (Manual Frequency Restoration Reserve):
• Beschrijving: Langzamere reserves voor netonbalans.
• Verdienmodel: Betaling voor capaciteit en activatie.
• Opbrengst: €500–€800/jaar voor 10 kWh.
• Status: Waarschijnlijk toekomstige markt via virtuele energiecentrale, nog niet actief.
5. FCR (Frequency Containment Reserve):
• Beschrijving: Ultrasnelle frequentie-stabilisatie.
• Verdienmodel: Hoge betaling, maar technisch complex.
• Opbrengst: Tot €2.000/jaar voor 10 kWh, maar onwaarschijnlijk.
• Status: Onwaarschijnlijk zonder grote aggregatie.
6. Congestiemanagement:
• Beschrijving: Flexibiliteit bieden aan netbeheerders om congestie te verminderen.
• Verdienmodel: Betaling voor aangepast laad-/ontlaadgedrag, vooral in gebieden met veel zonnepanelen.
• Opbrengst: €200–€500/jaar voor 10 kWh.
• Status: Waarschijnlijk toekomstige markt, passend bij Quatt’s zelfconsumptie-focus.
7. P2P/Lokale energiemarkten:
• Beschrijving: Lokaal energie verhandelen.
• Verdienmodel: Verkoop aan lokale netwerken of buren.
• Opbrengst: €50–€200/jaar.
• Status: Onwaarschijnlijk, lage prioriteit door lage opbrengsten.
Totaal geschatte verdiensten (10 kWh):
• Actueel: €990 (onbalansmarkt) + €600 (EPEX) + ~€300 (zelfconsumptie) = €1.890/jaar.
• Toekomstig potentieel: €1.890 + €1.000 (aFRR) + €200–€500 (congestie) = €3.090–€3.390/jaar, afhankelijk van aggregatie.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
@MacD007 Goed bezig! _/-\o_
Stel wel voor dit topic Quatt HomeBattery te noemen ipv Quatt Thuis Batterij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:19:
@MacD007 Goed bezig! _/-\o_
Stel wel voor dit topic Quatt HomeBattery te noemen ipv Quatt Thuis Batterij ;)
Weet jij hoe je dit eventueel kunt wijzigen? Hoewel ik zelf geen voorstander ben om maar alles in het Engels te zetten ( heeft vrees ik meer met mijn leeftijd te maken, ben helaas niet meer de jongste ) snap ik dit wel en heb er ook geen moeite mee, alleen dan hoe? :)

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 12-05-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:27:
[...]

Weet jij hoe je dit eventueel kunt wijzigen? Hoewel ik zelf geen voorstander ben om maar alles in het Engels te zetten ( heeft vrees ik meer met mijn leeftijd te maken, ben helaas niet meer de jongste ) snap ik dit wel en heb er ook geen moeite mee, alleen dan hoe? :)
Via een topic report kan dat aangevraagd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:31:
[...]

Via een topic report kan dat aangevraagd worden :)
Oké, want ik zag zo snel niet hoe en of je dat zelf kunt doen. Dank. 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:47:
[...]

Oké, want ik zag zo snel niet hoe en of je dat zelf kunt doen. Dank. 🙏
offtopic:
Ik ook niet, maar zag elders wel een aantal keer terug dat via een topic report blijkbaar de gangbare route is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:49:
[...]

offtopic:
Ik ook niet, maar zag elders wel een aantal keer terug dat via een topic report blijkbaar de gangbare route is
Aangevraagd, dus niet verwonderen dat je hem niet meer kunt vinden via de oude naam. Quatt HomeBattery is dan de nieuwe naam.
Ben overigens de volgende twee weken op vakantie dus in die tijd weinig tijd om aan de topics te werken, lees wel mee.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 12-05-2025 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:12:
Vraag Quatt met welke partijen zij (in de toekomst gaan) samenwerken voor aggregatie en de virtuele energiecentrale voor de verdienmodellen op de verschillende energiemarkten:

Verdienopties Quatt HomeBattery
De Quatt HomeBattery met EnergyOS combineert zelfconsumptie, EPEX-handel en onbalansmarktdeelname, met plannen voor een virtuele energiecentrale om extra markten te betreden. Hier zijn de verdienopties:
1. EPEX Spot-markt (Day-Ahead en Intraday):
• Beschrijving: EnergyOS laadt bij lage prijzen (bijv. overdag bij veel zon) en ontlaadt bij hoge prijzen (bijv. ’s avonds).
• Verdienmodel: Besparen door goedkope inkoop en verdienen door verkoop op piekprijzen.
• Opbrengst: Geschat op €600/jaar voor 10 kWh, vergelijkbaar met industrie-standaarden.
• Status: Actief, onderdeel van EnergyOS’s strategie.
2. Onbalansmarkt:
• Beschrijving: De batterij ondersteunt netstabilisatie door te laden bij overaanbod en te ontladen bij tekorten, met hoge verdiensten bij prijsspikes.
• Verdienmodel: Automatische handel via EnergyOS, met hogere opbrengsten bij meerdere batterijmodules.
• Opbrengst: Tot €1.800/jaar voor 10 kWh onder ideale omstandigheden, maar realistisch ~55% hiervan (€990/jaar) door batterijbeperkingen.
• Status: Actief, met focus op aggregatie via een virtuele energiecentrale (in testfase).
3. aFRR (Automatic Frequency Restoration Reserve):
• Beschrijving: Snelle reservecapaciteit voor frequentie-stabilisatie.
• Verdienmodel: Betaling voor beschikbaarheid en activatie, versterkt door Quatt’s virtuele energiecentrale.
• Opbrengst: Geschat op €1.000/jaar voor 10 kWh, hoger bij grotere capaciteit.
• Status: In ontwikkeling, afhankelijk van succesvolle aggregatie.
4. mFRR (Manual Frequency Restoration Reserve):
• Beschrijving: Langzamere reserves voor netonbalans.
• Verdienmodel: Betaling voor capaciteit en activatie.
• Opbrengst: €500–€800/jaar voor 10 kWh.
• Status: Waarschijnlijk toekomstige markt via virtuele energiecentrale, nog niet actief.
5. FCR (Frequency Containment Reserve):
• Beschrijving: Ultrasnelle frequentie-stabilisatie.
• Verdienmodel: Hoge betaling, maar technisch complex.
• Opbrengst: Tot €2.000/jaar voor 10 kWh, maar onwaarschijnlijk.
• Status: Onwaarschijnlijk zonder grote aggregatie.
6. Congestiemanagement:
• Beschrijving: Flexibiliteit bieden aan netbeheerders om congestie te verminderen.
• Verdienmodel: Betaling voor aangepast laad-/ontlaadgedrag, vooral in gebieden met veel zonnepanelen.
• Opbrengst: €200–€500/jaar voor 10 kWh.
• Status: Waarschijnlijk toekomstige markt, passend bij Quatt’s zelfconsumptie-focus.
7. P2P/Lokale energiemarkten:
• Beschrijving: Lokaal energie verhandelen.
• Verdienmodel: Verkoop aan lokale netwerken of buren.
• Opbrengst: €50–€200/jaar.
• Status: Onwaarschijnlijk, lage prioriteit door lage opbrengsten.
Totaal geschatte verdiensten (10 kWh):
• Actueel: €990 (onbalansmarkt) + €600 (EPEX) + ~€300 (zelfconsumptie) = €1.890/jaar.
• Toekomstig potentieel: €1.890 + €1.000 (aFRR) + €200–€500 (congestie) = €3.090–€3.390/jaar, afhankelijk van aggregatie.
super bedankt voor de mooie aanvulling en ook super goed omschreven d:)b . heb deze gepind

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Naam is gewijzigd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
EnergyExplorer schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:14:
en voor ik het vergeet; heeft de batterij een ingebouwde blusinstallatie of een speciale brandwerende contructie?
Een van de foto's van de Batterij laat een batterij in een ruimte onder een trap zien, niet bepaald een veilige locatie (namelijk onder een vluchtweg)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHVKwZ1_KOnStVqy9BDqLNajkPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OhdjpNfVVPquIbWaHPtEP44.jpg?f=fotoalbum_large
waneer kunnen we de broodnodige documenten zoals handleidingen, CE documentatie ed terugvinden in de FAQ.

[ Voor 41% gewijzigd door MacD007 op 12-05-2025 13:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:27
Vorige week was ik er bij, bij het Quatt live event, uitgenodigd door mijn zwager. Het was leuk om eens mee te maken, was wel een beetje druk, lastig om de producten goed te zien. Na afloop waren de rijen ook lang om in te schrijven voor een advies gesprek, dus maar gewoon online gedaan.

Vanmorgen had ik dus het gesprekje over de thuisbatterij. Een groot deel van het gesprek ging over dingen die wat specifiek voor mij zijn, verbruik woning, daarop volgende schatting terugverdientijd en natuurlijk de plaatsing.

Dingen die me wat opvielen en misschien interessant zijn voor in dit topic:
1. Terugverdientijd: ze gaan daarbij uit van de huidige gelijk blijvende situatie, terwijl natuurlijk de salderingsregeling af gaat lopen in 2027. In mijn geval als ik de 15 kWh 1fase batterij neem, 7 tot 8 jaar.

2. In de presentatie werd als verkooppunt genoemd dat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zonneplan, je niet perse zelf een keuze hoeft te maken tussen de manier van inzet van de batterij. Toch werd er wel met behulp van 1 tot 3 eurotekentjes uitgelegd hoe bijvoorbeeld thuisconsumptie en handelen op de onbelansmarkt invloed heeft op de opbrengsten.

3. Ik heb gevraagd naar de RTE (Round Trip Efficiency betekent dat volgens mij). Die zou 97% bedragen, iets wat mij bevreemd, ik geloof nooit dat die zo hoog is. Er gaat altijd energie verloren bij AC / DC conversie, maar ook bij het ontladen en opladen van de accu in verband met de interne weerstand. Iets wat trouwens in de loop der jaren toe zal nemen, iets om rekening mee te houden. De verkoper was het er mee eens dat het hoog klonk en ging het navragen.

4. Home Assistant? Niet mogelijk, het wordt een gesloten API systeem, in de toekomst willen ze wel wat open stellen voor home automation. Op zich hoef ik de batterij niet perse zelf aan te sturen, maar inzicht zou ik wel willen buiten de app om, maar het is een nice to have.

5. Voor de zekerheid gevraagd of het ook mogelijk is om een P1 splitter te gebruiken, aangezien ik wel gewoon mijn slimme meter wil kunnen blijven uitlezen (Prometheus / Grafana). Ook dit wordt nagevraagd.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
budi schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:18:
Vorige week was ik er bij, bij het Quatt live event, uitgenodigd door mijn zwager. Het was leuk om eens mee te maken, was wel een beetje druk, lastig om de producten goed te zien. Na afloop waren de rijen ook lang om in te schrijven voor een advies gesprek, dus maar gewoon online gedaan.

Vanmorgen had ik dus het gesprekje over de thuisbatterij. Een groot deel van het gesprek ging over dingen die wat specifiek voor mij zijn, verbruik woning, daarop volgende schatting terugverdientijd en natuurlijk de plaatsing.

Dingen die me wat opvielen en misschien interessant zijn voor in dit topic:
1. Terugverdientijd: ze gaan daarbij uit van de huidige gelijk blijvende situatie, terwijl natuurlijk de salderingsregeling af gaat lopen in 2027. In mijn geval als ik de 15 kWh 1fase batterij neem, 7 tot 8 jaar.
top d:)b
En ja, die terugverdientijd is een lastige, mn omdat we nu op dit moment nog helemaal niet veel over deze batterij weten. dus inderdaad een beetje koffiedik kijken.
ik ben overigens bezig om een model op te zetten met data van dynamische prijzen, dus als dat klaar is zal ik dat hier of op een ander topic wel plaatsen, tenminste alsdaar behoefte aan is.
2. In de presentatie werd als verkooppunt genoemd dat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zonneplan, je niet perse zelf een keuze hoeft te maken tussen de manier van inzet van de batterij. Toch werd er wel met behulp van 1 tot 3 eurotekentjes uitgelegd hoe bijvoorbeeld thuisconsumptie en handelen op de onbelansmarkt invloed heeft op de opbrengsten.

3. Ik heb gevraagd naar de RTE (Round Trip Efficiency betekent dat volgens mij). Die zou 97% bedragen, iets wat mij bevreemd, ik geloof nooit dat die zo hoog is. Er gaat altijd energie verloren bij AC / DC conversie, maar ook bij het ontladen en opladen van de accu in verband met de interne weerstand. Iets wat trouwens in de loop der jaren toe zal nemen, iets om rekening mee te houden. De verkoper was het er mee eens dat het hoog klonk en ging het navragen.
het vreemde is dat exact dit cijfer ook bij AlphaESS (de oorsprong van deze Quatt batterij, Smile G3) voorbij kwam, veel meer als dat was dus ook bij deze club niet beschikbaar.
4. Home Assistant? Niet mogelijk, het wordt een gesloten API systeem, in de toekomst willen ze wel wat open stellen voor home automation. Op zich hoef ik de batterij niet perse zelf aan te sturen, maar inzicht zou ik wel willen buiten de app om, maar het is een nice to have.
oeps, dat zullen een hoop lui niet fijn vinden, ik denk dat ik deze via een HW kWh 3-fase ga invbinden, dan heb ik tenminste wel enige info beschikbaar, mijn Quatt hanght ook aan een dergelijke kWh meter.
5. Voor de zekerheid gevraagd of het ook mogelijk is om een P1 splitter te gebruiken, aangezien ik wel gewoon mijn slimme meter wil kunnen blijven uitlezen (Prometheus / Grafana). Ook dit wordt nagevraagd.
hebben ze aangegeven hoe dan de verbinding tussen de slimme meter en de batterij tot stand komt, eigen P1 meter of eigen kWh meter met meetklemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:52
budi schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:18:

Oei, zelfs geen MODBUS TCP communicatie die de Smile G3 van AlphaESS wel biedt?
Daar zijn al HA integraties voor. Als ze dat actief gaan tegenhouden vrees ik idd dat dat de populariteit niet ten goede komt.

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:57
Ook ik heb zojuist het gesprek met Quatt gehad over de batterij. Er was nog erg veel niet bekend als het gaat om de echt technische details van het product. Mijn verkoper gaf aan dat ze bezig zijn met alle specificaties en technische details op de website te zetten (maar hij wist niet precies wanneer dit klaar zou zijn). Veel vragen bleven bij mij onbeantwoord, maar daar zou hij op korte termijn op terug komen. Hieronder een aantal punten:

Aanpassingen meterkast
Voor het aansluiten van de batterij was enkel een 1 of 3-fase afzekering nodig (die bij de installatie inbegrepen zit).

Uitlezen P1 en zonne-energie
Het was niet helemaal duidelijk, maar hij gaf aan dat ze een aantal P1 meters uit kunnen lezen. Daarnaast is het ook mogelijk een extra meter te plaatsen (als er bijvoorbeeld geen P1 meter is). Of de lage meetinterval van oude DSMR meters een effect hebben op de werking van de batterij wist hij niet. Om zonnepanelen-energie goed in kaart te brengen wist hij niet of er een directe koppeling zou komen met omvormers, komt hij op terug.

RTE
Wist hij niet precies, maar lag volgens hem hoger dan 80%. Komt hij op terug. Daarnaast zou hij de exacte capaciteit van de batterij uitzoeken, zodat we de onder en bovengrens van de batterij weten.

Voltage
Wist hij niet, maar komt hij op terug

Noodstroom
Volgens hem was er een optie voor het aansluiten van een losse stekker (als een soort uitbreiding). Daarnaast zijn ze bezig met de optie voor een volledige noodstroom voorziening, maar wist hij natuurlijk weinig over te zeggen. Ik heb gevraagd om bijvoorbeeld een schema van hoe ze dat aan willen sluiten.

Kortom, hopelijk binnenkort meer bekend. Dan zal ik deze post aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Dylanf97 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:02:
[...]

Oei, zelfs geen MODBUS TCP communicatie die de Smile G3 van AlphaESS wel biedt?
Daar zijn al HA integraties voor. Als ze dat actief gaan tegenhouden vrees ik idd dat dat de populariteit niet ten goede komt.
Wat zijn de voordelen van de Quatt batterij tov zelf een Smile G3 van AlphaESS kopen?
En wat zijn de nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:13:
[...]

Wat zijn de voordelen van de Quatt batterij tov zelf een Smile G3 van AlphaESS kopen?
En wat zijn de nadelen?
goede vraag, helaas kon ik zo snel namelijk geen prijzen van AlphaESS smile G3 vinden, als iemand die heeft is het handig dat deze hier geplaatst worden, kun je tenminste goed vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:39:
[...]

goede vraag, helaas kon ik zo snel namelijk geen prijzen van AlphaESS smile G3 vinden, als iemand die heeft is het handig dat deze hier geplaatst worden, kun je tenminste goed vergelijken.
@Toby-Wan heeft dat gedaan
Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Dank;
Hier de twee prijzen uit de post van de link. Incl installatie excl BTW
- AlphaESS 7.6 kWh, 10kW inverter(3F) = 5300 ex BTW
- AplhaESS 11.4 kWh, 10kW inverter (3F) = 6400 ex BTW
De prijs van Quatt is

€4.890 voor 7,6 kWH 3-fase, 400 euro goedkoper
€5.890 voor 11,4 kWh 3-fase, dus 500 euro goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moogholland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-08 00:08
Ik ben heel benieuwd welke zonnepaneel omvormers compatibel zijn en of je die überhaupt nodig hebt, bij de Quatt batterij setup ! Ook de rekenmethodes hier toch wat aan te kunnen verdienen als je geen variabel abbo kunt nemen door dat je een grootverbruik abbo met stroom deelt met een aantal huizen in een park omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
moogholland schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 01:17:
Ik ben heel benieuwd welke zonnepaneel omvormers compatibel zijn en of je die überhaupt nodig hebt, bij de Quatt batterij setup ! Ook de rekenmethodes hier toch wat aan te kunnen verdienen als je geen variabel abbo kunt nemen door dat je een grootverbruik abbo met stroom deelt met een aantal huizen in een park omgeving.
Helaas is daar op dit moment nog geen informatie over, het werd wel tijdens de presentatie genoemd.
Dus ik verwacht dat de bekende merken daar wel ondersteund worden.

Of je zonnepanelen nodig hebt is een heel andere vraag, in feite niet, met een dynamisch contract zou je dus ook tijdens goedkope cq nagenoeg gratis stroomprijzen je batterij kunnen vullen en deze dan tijdens dure tijden weer verbruiken cq verkopen, volgens Quatt kan de energyOS dit gewoon handelen.
Ook omdat je met 10 kW voldoende laadvermogen hebt, dus in korte tijd een behoorlijke batterij kunt gaan laden cq ontladen. Het is wat je wilt.
Vaak wordt juist echter een thuis batterij gebruikt om na de saldering je opgewekte stroom niet meer terug te leveren maar juist voor eigengebruik later op te slaan, daarnaast kun je deze tijdens dure tijdstippen ook verkopen. Dat werkt natuurlijk alleen met een dynamisch energiecontract.

Je laatste vraag, vrees ik dat dit product specifiek maar ook een thuisbatterij in het algemeen niet het juiste tool is, de capaciteit zal te gering zijn en is je grootverbruiker Abbo wel een dynamisch tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moogholland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-08 00:08
Nee het grootverbruik tarief biedt geen dynamisch tarief mogelijkheid, ook terug levering lijkt er niet in te zitten. sterker als de totale afname te klein is wordt de Kw kostprijs hoger. Ondanks dat heeft een aantal aangesloten huishoudens zonnepanelen en leveren terug...dwz binnen ons netwerk dus niet aan de provider maar de onderlinge vergoeding is niet om over naar huis te schrijven. Binnenkort krijgen wij een grote capaciteit uitbreiding per woning waardoor bijna iedereen van het gas af zou kunnen. Of dat verstandig is is een andere vraag. Veel van de woningen zijn niet goed geïsoleerd. Ik ben een van de weinigen met een hybride warmte pomp. Deze werkt voor mij fantastisch ik vraag mij zelfs af of ik wel een 2de nodig heb om van het gas af te gaan.Ik gebruik nu vooral gas voor warm water wat ik een enorme verspilling vind het verbruikt ongelooflijk veel. Qua zonnepanelen. ik heb iets van 40 stuks van 340 watt liggen te wachten en zowel micro als 4kw omvormers. nog niet neergelegd.. waar, is nl nog een dingetje en ....wat moest ik met zoveel..ik wachtte op de totale oplossing van Quatt, vandaar ook de twijfel over de omvormers ed die nu ontstaan is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:07
MacD007 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:53:
[...]

Dank;
Hier de twee prijzen uit de post van de link. Incl installatie excl BTW
- AlphaESS 7.6 kWh, 10kW inverter(3F) = 5300 ex BTW
- AplhaESS 11.4 kWh, 10kW inverter (3F) = 6400 ex BTW
De prijs van Quatt is

€4.890 voor 7,6 kWH 3-fase, 400 euro goedkoper
€5.890 voor 11,4 kWh 3-fase, dus 500 euro goedkoper
had afgelopen week een intake gesprek, maar op basis van hoe ik daar te woord ben gestaan & bij de andere partij, dan betaal ik graag die 400-500 euro meer als je dan zeker weten met batterij professionals te maken hebt.
zo werd er door Quatt niet gevraagd over zonnepanelen, type omvormers, huidig gebruik / import / export, en op mijn vraag of er advies gegeven kon worden welke capaciteit batterij voor mij geschikt zou zijn werd ik schaapachtig aangekeken en kwam het antwoord niet verder dan "kijk maar op de site", tja

Daarnaast, zoals het aan mij werd overbracht, lijkt Quatt de batterij alleen te willen verkopen als je daarmee ook overstapt naar Quatt Energy, dus dit heeft alle schijn van koppelverkoop..

[ Voor 16% gewijzigd door Toby-Wan op 19-05-2025 10:15 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:06:
[...]

had afgelopen week een intake gesprek, maar op basis van hoe ik daar te woord ben gestaan & bij de andere partij, dan betaal ik graag die 400-500 euro meer als je dan zeker weten met batterij professionals te maken hebt.
zo werd er door Quatt niet gevraagd over zonnepanelen, type omvormers, huidig gebruik / import / export, en op mijn vraag of er advies gegeven kon worden welke capaciteit batterij voor mij geschikt zou zijn werd ik schaapachtig aangekeken en kwam het antwoord niet verder dan "kijk maar op de site", tja

Daarnaast, zoals het aan mij werd overbracht, lijkt Quatt de batterij alleen te willen verkopen als je daarmee ook overstapt naar Quatt Energy, dus dit heeft alle schijn van koppelverkoop..
Dit lijkt dus juist de manier hoe je het echt niet moet gaan doen, aka zorg eerst eens dat je je verkopers cq sales medewerkers voldoende opleid want een thuis batterij is toch echt heel andere koek dan een warmtepomp.
@marijnflipse ik vrees dat hier echt werk aan de winkel is, zeker de pilots zijn extreem belangrijk voor een geslaagde introductie van een nieuw product. Dergelijke acties zijn dodelijk voor een nieuw product.
Stuur je verkopers a.u.b. terug de schoolbanken in bij AlphaESS.

@Toby-Wan ik vrees dat je daar echt gelijk in hebt, sorry voor Quatt, maar dergelijke fouten mag je gewoon niet maken.
Op hun site lees ik die koppeling ook niet, ik weet ook niet of dit nu wel of niet is toegestaan? :?
Als je daarbij ook nog meer functies gaat krijgen en vrij bent in je keuze met een dynamisch tarief wordt de keuze nog eenvoudiger.
Ik weet ook niet of de meerwaarde van hun energyOS en de integratie met hun overige producten dit opheft. Mn omdat ze nog steeds heel summiere informatie over beide producten op hun site hebben staan.
Zelf keek ik m’n veel naar PIB maar nu met dit verhaal gaat de interesse steeds meer naar een 3-fase systeem met ruime capaciteit en dit in combinatie met een dynamisch contract als opvolger van mijn huidig vast contract ( zonder TLB/TLK), maar ik heb nog de ruim de tijd om dat goed te bekijken.
Op zich zou ik Quatt hier wel willen meenemen maar ze moeten dan wel meer hun best gaan doen.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 19-05-2025 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
[...]

Beetje jammer idd, komt ook overeen met het verhaal van @WAF1
WAF1 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:23:
[...]
Op hun site lees ik die koppeling ook niet, ik weet ook niet of dit nu wel of niet is toegestaan? :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhuYZXmGyGLVeVeTAn2BeG_mM3I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VJavJP5KvO6udimG9IoY8R8S.png?f=user_large

In de algemene voorwaarden is het wat anders omschreven
Voorwaarde voor het gebruik van EnergyOS en de Batterij is het
afsluiten door de Klant van een dynamisch energiecontract bij Quatt
noodzakelijk. Indien de Klant geen dynamisch Quatt energiecontract
(meer) heeft, kan EnergyOS bepaalde diensten niet uitvoeren, zoals
onbalanshandel en energieoptimalisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Beetje jammer idd, komt ook overeen met het verhaal van @WAF1
WAF1 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Dank, en ik vrees dat dit soort zaken ( bepaalde functies wel cq niet beschikbaar maken ) wel mag, een harde koppeling lijkt me echter niet toegestaan.
Edit: Na wat zoektocht op internet blijkt dit blijkbaar dus wel te mogen, ik vraag me dan wel af als je later zou besluiten om van dynamische aanbieder te wisselen wat zijn dan de gevolgen?

Ik zal eens aan Jeroen.nl vragen of zij Quatt dynamisch contract willen opnemen en wat hun mening van dit contract is.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 20-05-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:50
[...]

Sterker nog, mij werd letterlijk vandaag verteld dat het alleen kon als ik overstapte naar hun Energy maatschappij.

Bijzonder ook hoe ze dan praten over het gastarief, niet in M3, maar in een klein deel daarvan, zoveel cent per ....en dan een rare eenheid.

[ Voor 7% gewijzigd door carpebios op 20-05-2025 15:46 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
Ja dus je kan stellen dat de een aanmeldbonus van een energie contract bij Quatt zit verwerkt in de lagere prijs van hun accu pakket.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TeslaNerd
The - DDD schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:14:
Ja dus je kan stellen dat de een aanmeldbonus van een energie contract bij Quatt zit verwerkt in de lagere prijs van hun accu pakket.
QuattEnergy bestaat niet. In de algemene voorwaarden wordt verwezen naar een andere energieleverancier NoordEnergie. De relevante reviews van NoordEnergie zijn allemaal 1 ster. De positieve reviews voor Noord Energie zijn allemaal fake reviews van de marketing afdeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
TeslaNerd schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:02:
[...]

QuattEnergy bestaat niet. In de algemene voorwaarden wordt verwezen naar een andere energieleverancier NoordEnergie. De relevante reviews van NoordEnergie zijn allemaal 1 ster. De positieve reviews voor Noord Energie zijn allemaal fake reviews van de marketing afdeling
Scherp zeg! Waarom zouden ze zich hieraan willen verbinden...?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TeslaNerd
carpebios schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:26:
[...]

Scherp zeg! Waarom zouden ze zich hieraan willen verbinden...?
De energieleverancier waar jij voor Quatt EnergyOS aan wordt verbonden door het contract dat jij sluit via Quatt is bij ACM sinds eind 2024 NoordEnergie maar was daarvoor actief als Yebbo en daar voor als Prik en eerder als Discount energie.

Yebbo en Prik hadden ook geen beste reputatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yHRF_W2aRjIXPlYtMOAj6kyZWE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B1rvgjkqOuS6FVoM64NG7A2N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFFn0vOfh7rDDORfSC7xSgF7bRo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q08n65ZlGEYKC01t7b9O0PEt.png?f=fotoalbum_large

@marijnflipse Waarom willen jullie Quatt en Quatt gebruikers aan deze partij verbinden?

[ Voor 38% gewijzigd door TeslaNerd op 21-05-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:02:
[...]

De oude naam ( voor 20-12-2024 ) was Yebbo B.V.
Zie deze melding van de ACM: vergunningen voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers van Yebbo B.V. worden op naam gesteld van Noord Energie KZ B.V. De Autoriteit Consument en Markt ( ACM ) heeft hiervoor op 20 december 2024 namens de Minister van Klimaat en Groene Groei een naamswijzigingsbesluit genomen.

Blijkbaar had Yebbo niet bepaald een goede reputatie en zijn blijkbaar ook failliet gegaan, NoordEnergie heeft blijkbaar het klantenbestand overgenomen.

Nu zie veel dat bedrijven zijn die hun eigen merknaam aan een energiecontract verbinden, de bekendste is de ANWB die natuurlijk zelf ook geen eigen leverancier is maar dit bij energyzero inkoopt. Coolblue is ook een vergelijkbare situatie, kijk anders naar Jeroen.nl daar vind je de complete overzicht van m’n dynamische aanbieders met hun voor en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:34:
[...]

De energieleverancier waar jij voor Quatt EnergyOS aan wordt verbonden door het contract dat jij sluit via Quatt is bij ACM sinds eind 2024 NoordEnergie maar was daarvoor actief als Yebbo en daar voor als Prik en eerder als Discount energie.

Yebbo en Prik hadden ook geen beste reputatie

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@marijnflipse Waarom willen jullie Quatt en Quatt gebruikers aan deze partij verbinden?
Vergeet niet dat bij beide reviews dit eerst compleet andere energieleveranciers waren waarbij noordenergie deze na sluiting door de ACM het klantenbestand heeft overgenomen.
Het is wel zo dat er relatief weinig echte reviews van noordenergie zelf te vinden is, een andere keuze voor een gevestigde naam zoals bv eneryzero die dit soort branding veel toepassen (bv ANWB) was mogelijk slimmer geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:38:
[...]De oude naam ( voor 20-12-2024 ) was Yebbo B.V.
Zie deze melding van de ACM: vergunningen voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers van Yebbo B.V. worden op naam gesteld van Noord Energie KZ B.V.

Blijkbaar had Yebbo niet bepaald een goede reputatie en zijn blijkbaar ook failliet gegaan, NoordEnergie heeft blijkbaar het klantenbestand overgenomen.

… kijk anders naar Jeroen.nl daar vind je de complete overzicht van m’n dynamische aanbieders met hun voor en nadelen.
Ik kan Noord Energie niet vinden op Jeroen.nl.
Ik zie 19 aanbieders die worden vergeleken maar Noord Energie zit daar niet bij.

[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 21-05-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:50:
[...]

Ik kan Noord Energie niet vinden op Jeroen.nl.
Ik zie 19 aanbieders die worden vergeleken maar Noord Energie zit daar niet bij.
Klopt, na mijn vakantie zal ik aan Jeroen vragen of hij deze ook zou willen opnemen. heb mail verstuurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:07
[...]

Had voorstel alleen maar geopend (nergens op geklikt) en kreeg onderstaande email.. (overigens geen optie om af te wijzen)
Hoezo "geaccepteerd"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xo2kil-VK3hldq-IkqcavWBXD0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ED7lLFbLSk9gE6HF4EI0FLNF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Toby-Wan op 23-05-2025 10:07 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:46:
[...]

Kwaliteit van Quatt voorstel, zucht 7(8)7

[Afbeelding]

Had voorstel alleen maar geopend (nergens op geklikt) en kreeg onderstaande email.. (overiygeen optie om af te wijzen)
Hoezo "geaccepteerd"
[Afbeelding]
Wat zegt deze Latijnse tekst aan? Off is dit een van een standaard tekst zonder werkelijke inhoud, een zogenaamde placehouder die soms gevuld is met een standaard Latijnse tekst.?

Hoezo geaccepteerd, ik vrees dat ze daar nog wel erg sterk naar moeten kijken. @marijnflipse ik vrees dat je echt hier naar moet kijken.

Ik vraag met ook af waarom jullie niet gewoon open jullie prijsstelling niet duidelijk en open op de site publiceren. Ook dat is transparantie, die jullie zo hoog in het vaandel hebben staan.
Ik zou overigens graag bij een dynamisch contract ook de keuze alleen stroom of stroom en gas willen zien.
Lijkt me een kleine moeite.
Want deze krijg je toch te zien als je iets intoetst, zie voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4du8Ov4EnjX8TYNgPrgzAP4KNs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y5F9bmfll4ODqpZcMGzmEdep.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:19:
[...]

Wat zegt deze Latijnse tekst aan? Off is dit een van een standaard tekst zonder werkelijke inhoud, een zogenaamde placehouder die soms gevuld is met een standaard Latijnse tekst.?
https://www.lipsum.com/
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ik dacht al dat ik het herkende, dummy tekst dus aka placeholder. Dank.
Dit betekent ook dat ze blijkbaar nog niet helemaal klaar waren met de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Bij mij hetzelfde. Ik zou geaccepteerd hebben, maar heb nog niets eens de offerte ontvangen. Rare mails ook en blijkbaar dus een provider met hele bijzondere reviews.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ik moet ze nageven: Quatt trekt een flinke (te!) grote broek aan.
Er is nog niet één batterij geleverd maar in de paginagrote advertentie de trustpilot reviews opgeven alsof die bij de thuisbatterij horen.

Foei.

https://gratiskrant.nieuw...r/issues/11264/#/pages/12

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:12:
Ik moet ze nageven: Quatt trekt een flinke (te!) grote broek aan.
Er is nog niet één batterij geleverd maar in de paginagrote advertentie de trustpilot reviews opgeven alsof die bij de thuisbatterij horen.

Foei.

https://gratiskrant.nieuw...r/issues/11264/#/pages/12
En dan ook nog de batterij in een trapkast, dus boven een vluchtweg in beeld plaatsen, een misser van je hoogste plank.
Helaas werkt zo marketing, nee je hebt helemaal gelijk, niet echt slim en netjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
carpebios schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:52:
Bij mij hetzelfde. Ik zou geaccepteerd hebben, maar heb nog niets eens de offerte ontvangen. Rare mails ook en blijkbaar dus een provider met hele bijzondere reviews.
Misleiding tijdens de verkoop van een thuisbatterij neemt toe. Zowel telefonisch als aan de deur worden consumenten bedrogen. Vereniging Eigen Huis waarschuwt: beslis nooit gelijk.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kreeg het afgelopen jaar bijna 700 meldingen binnen over agressieve verkoop van de thuisbatterij. Veel bedrijven gebruiken dezelfde werkwijze. Zij bellen de consument, sommen alle voordelen van de thuisbatterij op en vragen om een handtekening ter bevestiging van een afspraak. Zonder dat de consument het doorheeft tekent deze voor de aankoop van de batterij. Zodra de consument dit ontdekt en de verkoper hier op aanspreekt wordt deze vaak agressief of intimiderend. Als een consument spijt heeft van de aankoop op afstand kunnen zij binnen 14 dagen van de koop afzien. De ACM heeft voorbeeldbrieven om consumenten op weg te helpen.

https://www.eigenhuis.nl/...nde-verkoop-thuisbatterij

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 31-05-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:16:
[...]

Misleiding tijdens de verkoop van een thuisbatterij neemt toe. Zowel telefonisch als aan de deur worden consumenten bedrogen. Vereniging Eigen Huis waarschuwt: beslis nooit gelijk.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kreeg het afgelopen jaar bijna 700 meldingen binnen over agressieve verkoop van de thuisbatterij. Veel bedrijven gebruiken dezelfde werkwijze. Zij bellen de consument, sommen alle voordelen van de thuisbatterij op en vragen om een handtekening ter bevestiging van een afspraak. Zonder dat de consument het doorheeft tekent deze voor de aankoop van de batterij. Zodra de consument dit ontdekt en de verkoper hier op aanspreekt wordt deze vaak agressief of intimiderend. Als een consument spijt heeft van de aankoop op afstand kunnen zij binnen 14 dagen van de koop afzien. De ACM heeft voorbeeldbrieven om consumenten op weg te helpen.

https://www.eigenhuis.nl/...nde-verkoop-thuisbatterij
Ja, was net ook het artikel aan het lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-09 22:28

Ersus

Zuid-Limburg

Een trieste ontwikkeling idd. wat marketing pret aangaat, maar dat niet alleen, de inhoudelijke kennis van de 'adviseurs' is erg ondermaats. Men ziet alleen de €'s

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Ersus schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:32:
Een trieste ontwikkeling idd. wat marketing pret aangaat, maar dat niet alleen, de inhoudelijke kennis van de 'adviseurs' is erg ondermaats. Men ziet alleen de €'s
Helaas is de kennis en vaak ook de wil om zich in deze materie te verdiepen niet al te groot, dus de doorsnee consument is blijkbaar dus ook niet in staat om door de praatjes van de snele verkopers doorheen te prikken, we probleren hier op tweakers dat dus wel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
Reactie van Quatt:

Het is inderdaad niet mogelijk via een andere leverancier energie te krijgen. Echter, hebben wij juist NoordEnergie gekozen als partner omdat zij zulke tevreden klanten hebben (heb uiteraard ook de enkele negatieve gezien op trustpilot maar dat waren er erg weinig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
carpebios schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:49:
Reactie van Quatt:

Het is inderdaad niet mogelijk via een andere leverancier energie te krijgen. Echter, hebben wij juist NoordEnergie gekozen als partner omdat zij zulke tevreden klanten hebben (heb uiteraard ook de enkele negatieve gezien op trustpilot maar dat waren er erg weinig).
Ik heb op Quatt.io geprobeerd een maandbedrag voor Quatt Energy te krijgen naar kom een stuk hoger uit dan wat ik nu bij Essent betaal.
Ik zie ook niet in de voorbeeldberekening wat ik met EnergyOS concreet kan besparen of hoe de opbrengsten uit de netwerk optimalisaties in het maandbedrag zijn verwerkt 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:15:
[...]

Ik heb op Quatt.io geprobeerd een maandbedrag voor Quatt Energy te krijgen naar kom een stuk hoger uit dan wat ik nu bij Essent betaal.
Ik zie ook niet in de voorbeeldberekening wat ik met EnergyOS concreet kan besparen of hoe de opbrengsten uit de netwerk optimalisaties in het maandbedrag zijn verwerkt 🤔
kijk eens naar dit topic. Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic
In de TS vind je een uitgebreid excel sheet met de kosten, helaas is daar Quatt nog niet in aangegeven, maar die kun je met de gegevens die ook op deze TS staan, in de tabel is namelijk Quatt wel genoemd.

ik kom met Quatt plus minus op het zelfde uit dan met bv Tibber.
Gas denk ik is verstandiger om dat los via een vast cq variabel contract af te sluiten zou je dat nog nodig hebben.
laat eens weten wat je via deze weg kwijt bent.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
carpebios schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:49:
Reactie van Quatt:

bedoelen ze daar mee altijd, of alleen voor de eerste bestelling van de thuis-batterij, tenslotte ben je geheel vrij om op een later tijdstip een andere dynamische aanbieder te nemen, of is hun software volledig gelocked op slechts die aanbieder, want dan vrees ik dat ze niet goed bezig zijn :?

kijk maar eens naar het TS overzicht van Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:17:
[...]

Quatt.io kan niet juridisch verplichten om de Quatt HomeBattery uitsluitend te gebruiken met een energiecontract van Quatt Energy. In Nederland en de EU is het verplichten van een specifiek energiecontract bij de aankoop van een product zoals een thuisbatterij in strijd met mededingingsregels en consumentenrechten, omdat dit de vrije keuze van de consument beperkt (zie EU-richtlijn 2011/83/EU over consumentenrechten).
dat dacht ik dus ook, maar als je dan op de site van de ACM leest lijkt het er op, maar ik ben geen jurist, dat het vaak blijkbaar wel mag.
volgens mij ontbreekt het namelijk bij Quatt aan voorwaarde 1) economische machtspositie (die heeft het zeker bij dit soort producten totaal niet.
ACM vermeld het volgende:
- Een bedrijf heeft geen economische machtspositie. Het mag dan 2 producten samen verkopen.
- 2 bedrijven bieden samen producten aan. Bedrijven mogen zulke contracten met elkaar sluiten. (Quatt verkoopt eigenlijk het prodcut van een andere aanbieder onder zijn eigen naam, geld zowel voor de batterij als ook voor het energiecontract)
een ander aspect is eigenlijk het geringe prijsverschil tussen AlphaEss en Quatt, zou je dus eigenlijk ook gewoon het andere merk kopen.
Er zou dus een voordeel van bv de software en app moeten zijn om de keuze richting Quatt te vallen, helaas is er nog heel weinig hierover bekend. Qua prijs is het dynamisch contract nog niet eens zo slecht.
- een iets hogere vaste maandkosten van 9 euro ipv de tussen 6 en 8 euro bij andere aanbieders ( dus verschil van circa 12 - 36 euro op jaar basis.
- daartegen hebben hun wel een lage opslag van 1,815 ct/kWh versus de 4,840 ct die bv ANWB rekend, anderen liggen wel weer onder die van de ANWB. bij een verbruik van 4.000 kWh/jaar en idem terugleveren
betaal je circa 145 euro, bij de ANWB is dat bijna 390 euro waarbij er nog een onduidelijkheid is hoe zij salderen. een verschil van bijna 250 euro dus, dat is dus veel meer dan (bij ANWB) het verschil van 48 euro bij de vaste kosten.

dus gewoon goed vergelijken, en ja, vergelijken van dynamische contracten is dus een heel stuk lastiger van wat we bij vaste contracten gewend waren.
De Quatt HomeBattery, geproduceerd door AlphaESS, is technisch compatibel met andere energiecontracten, vooral omdat het een standaard lithium-ionbatterij
volgens mij zijn dit LiFePO / LFP type batterijen, bij AlphaESS krijg je bv ook 10 jaar garantie met 80% restcapaciteit, hoe dat bij Quatt is (zou eigenlijk het zlefde moeten zijn) wordt niet aangegeven.
is die werkt met dynamische energieprijzen en bestaande PV-installaties. Echter, Quatt promoot sterk het gebruik van hun eigen dynamische energiecontract (Quatt Energy) omdat hun EnergyOS-software is geoptimaliseerd om de batterij slim aan te sturen op basis van hun contractvoorwaarden en marktprijzen, wat maximale besparingen oplevert (tot €2.100 per jaar, afhankelijk van gebruik).
Hoewel Quatt kan stimuleren om hun energiecontract te gebruiken (bijvoorbeeld via software-integratie of extra voordelen), kunnen ze je niet dwingen. Als je al in het Quatt-ecosysteem zit, kan het gemakkelijker zijn om hun contract te kiezen voor naadloze integratie, maar je behoudt de vrijheid om een andere energieleverancier te kiezen, zoals bij de AlphaESS Smile G3, de originele variant van de Quatt-batterij.
Voor maximale flexibiliteit kun je overwegen om de batterij te combineren met een andere dynamische energieleverancier, hoewel je dan mogelijk niet alle voordelen van EnergyOS benut. Controleer bij aankoop de algemene voorwaarden van Quatt om te bevestigen dat er geen verborgen beperkingen zijn. Als je twijfelt, kun je contact opnemen met Quatt Support via info@quatt.io of 085 1300 622.
ja, dat is ook mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 21:37
[...]

Dit is dus ook mijn eerste indruk. Ik ben op vakantie geweest en zit nog niet diep in de materie. Maar ik keek vandaag wat voor aanbod Essent mij ging doen, mijn contract loopt eind juli af. Het gaat om een contract voor gas en stroom op basis van het volgende gebruik volgens Essent.

overdag/normaal tarief 1383 kWh
dal 2686 kWh
385 m3 gas
Opbrengst zonnepanelen 5475 kWh

Ik heb nog niet gecontroleerd of dit inderdaad ook klopt, maar met deze gegevens rekent Essent. (Op mijn maandenergierapport staat als verwacht energieverbruik per jaar 4518 kWH stroom, 4479 kWh teruglevering en 385 m3 gas) Er is nog niet rekening mee gehouden qua vaste kosten voor gas dat ik (als het goed is) minder netbeheer kosten hoef te betalen.

Vast:

3 jaar €119 p.m.
1 jaar €122 p.m

Dynamisch:

€55 p.m.

Vul ik vegelijkbare gegevens bij Quatt in dan kom ik op €68,72 p.m.

Ik heb hier in deze berekening dus niet de kosten van een batterij opgenomen. Maar behalve dat Quatt (op dit moment) duurder is dan Essent met hun dynamisch contract, heb ik inmiddels grote twijfels of ik de beoogde batterij op termijn kan terug te verdienen. De grooste financiële winst zit voor onze situatie, mogenlijk in het aan gaan van een dynamisch contract. Want zolang ik ook nog gasvebruik (douchen, koken) moet ik gewoon de volle pond voor dat gas betalen. Door een batterij (van Quatt) te nemen manier krijg ik niet het maandbedrag niet op nul, de evt. besparing zal maar beperkt zijn. Inderdaad maakt Quatt op geen enkele manier duidenlijk wat je evt. met hun batterij en/of hun nieuwe besturingsysteem extra (boven op het dynamische contract) zal kunnen gaan besparen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
WAF1 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:12:
[...]

Dynamisch:

€55 p.m.

offtopic:
Ik snap uberhaupt niet hoe een energieaanbieder een maandbedrag kan berekenen bij dynamische tarieven. Die zijn immers dynamisch en elke uur anders...

Dus wat zijn die 55 en 68 euro/mnd eigenlijk waard? Gebruiken ze dezelfde rekenmethoden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:12:
[...]

Dit is dus ook mijn eerste indruk. Ik ben op vakantie geweest en zit nog niet diep in de materie. Maar ik keek vandaag wat voor aanbod Essent mij ging doen, mijn contract loopt eind juli af. Het gaat om een contract voor gas en stroom op basis van het volgende gebruik volgens Essent.

overdag/normaal tarief 1383 kWh
dal 2686 kWh
385 m3 gas
Opbrengst zonnepanelen 5475 kWh

Ik heb nog niet gecontroleerd of dit inderdaad ook klopt, maar met deze gegevens rekent Essent. (Op mijn maandenergierapport staat als verwacht energieverbruik per jaar 4518 kWH stroom, 4479 kWh teruglevering en 385 m3 gas) Er is nog niet rekening mee gehouden qua vaste kosten voor gas dat ik (als het goed is) minder netbeheer kosten hoef te betalen.

Vast:

3 jaar €119 p.m.
1 jaar €122 p.m

Dynamisch:

€55 p.m.

Ik heb hier in deze berekening dus niet de kosten van een batterij opgenomen. Maar behalve dat Quatt (op dit moment) duurder is dan Essent met hun dynamisch contract, heb ik inmiddels grote twijfels of ik de beoogde batterij op termijn kan terug te verdienen. De grooste financiële winst zit voor onze situatie, mogenlijk in het aan gaan van een dynamisch contract. Want zolang ik ook nog gasvebruik (douchen, koken) moet ik gewoon de volle pond voor dat gas betalen. Door een batterij (van Quatt) te nemen manier krijg ik niet het maandbedrag niet op nul, de evt. besparing zal maar beperkt zijn. Inderdaad maakt Quatt op geen enkele manier duidenlijk wat je evt. met hun batterij en/of hun nieuwe besturingsysteem extra (boven op het dynamische contract) zal kunnen gaan besparen.
ik zelf ben op dit moment aan het berekenen in hoever een dynamisch contract gezien met mijn verbruik interessant kan zijn. (hierbij heb ik voor 2024 en deels 2025 ook de energieprijzen (per uur).
Als ik dan naar mijn totaal benodigd vermogen bekijk is dat circa 6.000 kWh/jaar, hiervan wordt 2.000 kWh/jaar direct door de sonnepanelen geleverd waarbij deze ook circa 6.000 kWh op jaarbasis opwekken, dus circa 4.000 kWh gaat terug het net op. Dus op dit moment nog speel ik eigenlijk op NOM.
wat je echter ziet dat slechts totaal 3.000 kWh in de periode (midden-maart/oktober verbruikt wordt weaarbij dus 2/3 direct van de zon, dus slechts 1.000 kWh in die periode vanuit het net.
De andere periode van november-februari (en deels maart) verbruik ik ook 3.000 kWh waarbij de PV stroom nagenoeg nihil is, alleen al de warmtepomp verbruikt in deze periode dus circa 2.000 kWh.
Dus je trekt juist in de relatieve dure periode relatief veel stroom, alleen is de prijs juist ook in die periode niet gelijk verdeeld.
En daar komt dus de batterij om de hoek kijken, als ik dan via HW kijk wat mn in de dure tijdsblokken mijn energiebehoefte is zou je daar dus iets mee kunnen.
oplossing 1) Je laat de Warmtepomp alleen lopen tijdens deze goedkope uren en uit op de juist dure uren, helaas bied de quatt daar dus geen optie voor. Je zou dit bv via een EcoSwitch kunnen doen, alleen kan volgens mij juist de Quaat daar niet mee overweg. jammer.
oplossing 2) via een batterij, waarbij je tijdens goedkope uren de batterij vult en de warmtepomp en het overige huis tijdens de dure uren juist dan voed.
als je echter kijkt hoe die prijzen dan liggen erk je al snel dat dit best ver uitelkaar ligt, soms met minimale verschillen en soms juist met behoorlijk veel verschil van soms 2 a 3 keer zo hoog.
hieronder de prijsverloop (let op dit is excl BTW en energiebelasting en toeslag, dus op deze prijzen met je zeker nog 14-15 ct bij optellen om te komen tot de brutto prijs.
[
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaDiQGgX18I4iKZwvdskYkz5a0s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0xI5LapvSqr6OX6k1MRBufZv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcgVxQ1JOn_6IgMq8YC-pION3Qg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WXfoWs0C9yCMj0DruceyKgp5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_GxmXGdKDUicd7UUcmy2tj2J5s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/81AYi6w2mi5hWGpe5UfA1SYz.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WENrnr6ZjoYKBTVyi9lBrk6zPbY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/h5z6hr9ikqUl6bKtnrm2QcCq.png?f=fotoalbum_tile

prijsverloop van de periode 14-1-2025 t/m 17-1-2025.

kijk je bv op 15-1-2025
dan heb je de groene tijdvakken waar je goedkoop kunt laden (met vinkje)
en je hebt de rode tijdvakken waar je eigenlijk gezien de prijs de stroom beter uit een batterij kunt gaan halen. (kruisje)
het verschil is hier dus zeker 200% en meer ( circa 10-12 ct tov 30-35 ct )
je moet dus weten hoe groot is je energiebehoefte in die rode gebieden en hoeveel capaciteit heb je daar bij nodig, en vergeet hierbij niet de laad en ontlaadverliezen van de thuis-battterij niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_M06juSwodC1Nh1fXXcxoUdygk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IaHs2evDCOD8zi9l04Fv42w7.png?f=fotoalbum_large

al met al dus een redelijk complex verhaal.

als je een batterij wilt zou je eigenlijk of een kleine nemen om mn in de periode maart-oktober deze zo optimaal mogelijk te gebruiken waarbij je eigenlijk in die andere periode deze eigenlijk niet of nauwelijks te gebruiken.
een tweede optie is een grote batterij die je gebruikt om zo veel mogelijk je zonnestroom op te vangen en deze in de iets durdere tijden, hier als voorbeeld 12-mei jl genomen.

In de geel gemarkeerde tijdstippen kun je dus je energie gaan verkopen, en brengt dus meer op dan wat je bij een vast contract nog zou krijgen (0,25 ct). In de tussenliggende periode (veel zon, dus veel opbrengst, dan weer de batterij in (overschot), hierbij heb je dus zowel voor het laden als ook voor het ontladen wel een batterij nodig die een relatief hoog laad & ontlaadcapaciteit heeft, met een PiB met een 800W omvormer kom je er dus niet, De Quatt / AlphaESS met zijn 10.000W omvormer komt daar dus veel meer in de buurt, deze is in staat in een relatieve korte tijd dus ook je hele batterij behoorlijk leeg te trekken.
Hierdoor krijg je dus wel extra opbrengsten, die ook wel nodig zijn omdat dit soort thuis-batterijen natuurlijk een heel stuk duurder zijn dan de kleine PiB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJOqvJZOF5nf8w7ktMYnUlJC0CI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L3Wzu82C42S5ZesoYTqnwrMI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 04-06-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
jj85 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:42:
[...]

offtopic:
Ik snap uberhaupt niet hoe een energieaanbieder een maandbedrag kan berekenen bij dynamische tarieven. Die zijn immers dynamisch en elke uur anders...

Dus wat zijn die 55 en 68 euro/mnd eigenlijk waard? Gebruiken ze dezelfde rekenmethoden?
Ik kan inderdaad niet nagaan welke rekenmethoden ze precies hanteren en op basis van welke gegevens ze een en ander voorspellen. Vandaag contact gehad met klantenmedewerker van Essent maar ik kwam geen stap verder qua inzicht. Wel zitten er ook vaste kosten in het tarief verwerkt en mijn indruk is, op basis van de gevoerde gesprekken in dit topic, dat die bij Quatt mogenlijk hoger zijn dan bij Essent. Maar om eerlijk te zijn heb ik nog geen inzicht in de opbouw van dynamische tarieven, het is voor mij nog iets volkomen nieuws.

Maar dit schrijft Essent:

Groene stroom & gas - Dynamisch

Dit zijn onze tarieven.

Tarieven zijn incl. 21% btw.

Hieronder zie je de verwachte gemiddelde stroom- en/of gasprijs voor de komende maand, volgens ICE index (de beursprijs). En daar komt de inkoopvergoeding bij. De prijzen worden elke dag bijgesteld.

Stroom

Verwachte stroomprijs
per kWh
1 t/m 2.900 kWh € 0,25768
per kWh
2.901 t/m 10.000 kWh € 0,25768
Vaste leveringskosten (per dag) € 0,24625

De voorspelling voor gas laat ik hier even weg.

Ik weet dus inderdaad niet hoe hoog de inkoopvergoeding van Essent is, daar zijn ze niet transparant in. Ik weet wel dat ik de komende maanden een fors overschot aan zonnestroom produceer en dan bij afloop van mijn vaste contract (nu heb ik nog geen terugleverkosten) ik dan terugleverkosten moet betalen. Mijn vergoeding voor mijn opgewekte stroom is nihil, maar ik profiteer komend jaar nog wel van de salderingsregeling.Het verschil, in mijn geval, tussen een nieuw vast contract en een dynamisch bij Essent, loopt tot mijn verbazing, behoorlijk op dus ik moet daar kritisch naar kijken. Veel minder interresant is voor mij het verschil tussen een dynamisch contract tussen Quatt en Essent, maar op basis van deze berekeningen zie ik dus inderdaad geen enkele reden om daarvoor naar Quatt Energy over te stappen. Ik beschouw Essent bovendien als de meer betrouwbare partij. (Nog niet naar andere aanbieders gekeken)

Natuurlijk kunnen, als je dynamisch gaat, onder extreme omstandigheden die tarieven sterk afwijken. Maar tussen een maandtarief van €55 p.m. of een vast tarief van bijv. €110 zit in mijn geval 100% verschil. Je moet dan afwegen of je dat risico aan wil gaan en tevens incalculeren dat je ook weleens een jaar meer dan iemand met een vast contract per jaar betaalt. Ik had dit grote prijsverschil (het is mijn eerste jaar zonnepanelen + hybride warmtepomp) inderdaad niet verwacht en moet het nog verder uitpluizen. Mogenlijk heb ik in februari gewoon een slecht aanbod voor een vast contract gehad. Ik reken net uit dat ik dit jaar ongeveer €86 p.m. heb betaalt. Is een contract nog zonder terugleverkosten.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:41:
[...]

Ik kan inderdaad niet nagaan welke rekenmethoden ze precies hanteren en op basis van welke gegevens ze een en ander voorspellen. Vandaag contact gehad met klantenmedewerker van Essent maar ik kwam geen stap verder qua inzicht. Wel zitten er ook vaste kosten in het tarief verwerkt en mijn indruk is, op basis van de gevoerde gesprekken in dit topic, dat die bij Quatt mogenlijk hoger zijn dan bij Essent. Maar om eerlijk te zijn heb ik nog geen inzicht in de opbouw van dynamische tarieven, het is voor mij nog iets volkomen nieuws.

Maar dit schrijft Essent:

Groene stroom & gas - Dynamisch

Dit zijn onze tarieven.

Tarieven zijn incl. 21% btw.

Hieronder zie je de verwachte gemiddelde stroom- en/of gasprijs voor de komende maand, volgens ICE index (de beursprijs). En daar komt de inkoopvergoeding bij. De prijzen worden elke dag bijgesteld.

Stroom

Verwachte stroomprijs
per kWh
1 t/m 2.900 kWh € 0,25768
per kWh
2.901 t/m 10.000 kWh € 0,25768
Vaste leveringskosten (per dag) € 0,24625

De voorspelling voor gas laat ik hier even weg.

Ik weet dus inderdaad niet hoe hoog de inkoopvergoeding van Essent is, daar zijn ze niet transparant in. Ik weet wel dat ik de komende maanden een fors overschot aan zonnestroom produceer en dan bij afloop van mijn vaste contract (nu heb ik nog geen terugleverkosten) ik dan terugleverkosten moet betalen. Mijn vergoeding voor mijn opgewekte stroom is nihil, maar ik profiteer komend jaar nog wel van de salderingsregeling.Het verschil, in mijn geval, tussen een nieuw vast contract en een dynamisch bij Essent, loopt tot mijn verbazing, behoorlijk op dus ik moet daar kritisch naar kijken. Veel minder interresant is voor mij het verschil tussen een dynamisch contract tussen Quatt en Essent, maar op basis van deze berekeningen zie ik dus inderdaad geen enkele reden om daarvoor naar Quatt Energy over te stappen. Ik beschouw Essent bovendien als de meer betrouwbare partij. (Nog niet naar andere aanbieders gekeken)

Natuurlijk kunnen, als je dynamisch gaat, onder extreme omstandigheden die tarieven sterk afwijken. Maar tussen een maandtarief van €55 p.m. of een vast tarief van bijv. €110 zit in mijn geval 100% verschil. Je moet dan afwegen of je dat risico aan wil gaan en tevens incalculeren dat je ook weleens een jaar meer dan iemand met een vast contract per jaar betaalt. Ik had dit grote prijsverschil (het is mijn eerste jaar zonnepanelen + hybride warmtepomp) inderdaad niet verwacht en moet het nog verder uitpluizen. Mogenlijk heb ik in februari gewoon een slecht aanbod voor een vast contract gehad. Ik reken net uit dat ik dit jaar ongeveer €86 p.m. heb betaalt. Is een contract nog zonder terugleverkosten.
erst eens op dit topic hoe een dynamisch tarief in elkaar zit, helaas zie je daar nog geen essent in staan.
als ik zelf kijk bij essent krijg ik dit te zien: dat zijn dus de zelfde prijzen als je zelf aangeeft.

dus circa 7,51/mnd vaste leveringskosten (stroom) (op basis van 30,5 dagen)
bij Quatt betaal je meer, maar de variabele opslag is € 0,0182
wat echter deze variabele opslag bij essent is is onbekend, zelfs spreken ze daar van een gemiddeld stroomtarief, daar kun je dus bij een dynamisch tarief totaal niets mee, want de prijs wordt nu nog per uur bepaald en hun zetten daar een bepaalde opslag er bovenop, dus niets gemiddelde stroomprijs, ik zou nog maar eens bij essent navragen wat hun opslag is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDQw08-5u8zx04J41Pie-SxR47c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DUkWOxrVdtfY8eidOBCvQbcl.png?f=user_large
zelf geven aan dat ze ook nog een opslag en terugleveropslag gaan hanteren, alleen wat deze is vind je nergens in terug, ook de teruglevering vind je in hun info ook helemaal niets terug.
behoorlijk ondoorzichtig.
kijk maar eens naar deze lijst: de totale lijst vind je in de eerder vermelde topic.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGHJHErS344SpWnCWAFGS5EpJF8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CTh59iOXoZHxQ5Zgzs8b10x0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 04-06-2025 20:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
MacD007 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:08:
[...]

ik zelf ben op dit moment aan het berekenen in hoever een dynamisch contract gezien met mijn verbruik interessant kan zijn. (hierbij heb ik voor 2024 en deels 2025 ook de energieprijzen (per uur).
Als ik dan naar mijn totaal benodigd vermogen bekijk is dat circa 6.000 kWh/jaar, hiervan wordt 2.000 kWh/jaar direct door de sonnepanelen geleverd waarbij deze ook circa 6.000 kWh op jaarbasis opwekken, dus circa 4.000 kWh gaat terug het net op. Dus op dit moment nog speel ik eigenlijk op NOM.
wat je echter ziet dat slechts totaal 3.000 kWh in de periode (midden-maart/oktober verbruikt wordt weaarbij dus 2/3 direct van de zon, dus slechts 1.000 kWh in die periode vanuit het net.
De andere periode van november-februari (en deels maart) verbruik ik ook 3.000 kWh waarbij de PV stroom nagenoeg nihil is, alleen al de warmtepomp verbruikt in deze periode dus circa 2.000 kWh.
Dus je trekt juist in de relatieve dure periode relatief veel stroom, alleen is de prijs juist ook in die periode niet gelijk verdeeld.
En daar komt dus de batterij om de hoek kijken, als ik dan via HW kijk wat mn in de dure tijdsblokken mijn energiebehoefte is zou je daar dus iets mee kunnen.
oplossing 1) Je laat de Warmtepomp alleen lopen tijdens deze goedkope uren en uit op de juist dure uren, helaas bied de quatt daar dus geen optie voor. Je zou dit bv via een EcoSwitch kunnen doen, alleen kan volgens mij juist de Quaat daar niet mee overweg. jammer.
oplossing 2) via een batterij, waarbij je tijdens goedkope uren de batterij vult en de warmtepomp en het overige huis tijdens de dure uren juist dan voed.
als je echter kijkt hoe die prijzen dan liggen erk je al snel dat dit best ver uitelkaar ligt, soms met minimale verschillen en soms juist met behoorlijk veel verschil van soms 2 a 3 keer zo hoog.
hieronder de prijsverloop (let op dit is excl BTW en energiebelasting en toeslag, dus op deze prijzen met je zeker nog 14-15 ct bij optellen om te komen tot de brutto prijs.
[
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

prijsverloop van de periode 14-1-2025 t/m 17-1-2025.

kijk je bv op 15-1-2025
dan heb je de groene tijdvakken waar je goedkoop kunt laden (met vinkje)
en je hebt de rode tijdvakken waar je eigenlijk gezien de prijs de stroom beter uit een batterij kunt gaan halen. (kruisje)
het verschil is hier dus zeker 200% en meer ( circa 10-12 ct tov 30-35 ct )
je moet dus weten hoe groot is je energiebehoefte in die rode gebieden en hoeveel capaciteit heb je daar bij nodig, en vergeet hierbij niet de laad en ontlaadverliezen van de thuis-battterij niet.
[Afbeelding]

al met al dus een redelijk complex verhaal.

als je een batterij wilt zou je eigenlijk of een kleine nemen om mn in de periode maart-oktober deze zo optimaal mogelijk te gebruiken waarbij je eigenlijk in die andere periode deze eigenlijk niet of nauwelijks te gebruiken.
een tweede optie is een grote batterij die je gebruikt om zo veel mogelijk je zonnestroom op te vangen en deze in de iets durdere tijden, hier als voorbeeld 12-mei jl genomen.

In de geel gemarkeerde tijdstippen kun je dus je energie gaan verkopen, en brengt dus meer op dan wat je bij een vast contract nog zou krijgen (0,25 ct). In de tussenliggende periode (veel zon, dus veel opbrengst, dan weer de batterij in (overschot), hierbij heb je dus zowel voor het laden als ook voor het ontladen wel een batterij nodig die een relatief hoog laad & ontlaadcapaciteit heeft, met een PiB met een 800W omvormer kom je er dus niet, De Quatt / AlphaESS met zijn 10.000W omvormer komt daar dus veel meer in de buurt, deze is in staat in een relatieve korte tijd dus ook je hele batterij behoorlijk leeg te trekken.
Hierdoor krijg je dus wel extra opbrengsten, die ook wel nodig zijn omdat dit soort thuis-batterijen natuurlijk een heel stuk duurder zijn dan de kleine PiB.
[Afbeelding]
Bedankt voor je uitgebreide bericht en ik snap inderdaad dat dit op deze manier werkt, daarom kijk ik zowel naar een kleine batterij (opslag eigen zonnestroom) als juist een grote batterij zoals Quatt die bijv. aanbied. De batterij van Homewizard vind ik nu nog niet betrouwbaar genoeg en is daarom is deze optie voorlopig afgevallen. (Bij Ketelklets lees ik dat sommige baterijen snel stuk zijn. Worden dan wel vervangen maar op dat gezeur zit ik niet te wachten) Bij een grote batterij is de sturing doorslagevend en daar heb ik nog niet voldoende zicht op.

De keuze voor een batterij hangt daarnaast van de thuissituatie af. Die situatie gaat bij mij de komende jaren nog veranderen (bijv. zoon uit huis) waardoor onze energiebehoefte anders wordt. Nu mijn zoon, tijdenlijk doordeweeks op kamers is (onderverhuur) merk ik al grote verschillen. In de maand mei (wij een weekje vakantie, zoon thuis) hebben we maar weinig stroom gebruikt. Het energieverbruik was zo laag (zonder teruglevering) dat er nog weinig stroom valt te besparen. Heb ik dus eigenlijk wel een grote batterij nodig? Is alleen een dynamisch contract misschien een beter idee? Kan ik mijn geld niet beter besteden aan FE of gewoon in mijn zak houden?

Als ik naar jouw voorbeelden kijk valt op dat Essent (mijn huidige leverancier) in haar dynamische contract met dagtarieven werkt. Dat werkt natuurlijk anders dan uurtarieven. We hebben hier blijkbaar een nieuwe variant van dynamisch te pakken. Wel ligt de gemiddelde kWh prijs per uur in jouw voorbeelden naar mijn eerste indruk lager dan het aanbod dat ik van Essent heb gekregen. (Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of in jouw voorbeelden wel of geen BTW zit) Met dagtarieven werkt de batterij van Quatt natuurlijk niet lekker samen en daarmee haal je het hele "terugverdienmodel" onderuit. Maar zoals je kan zien (als de berekening klopt) ben ik bij Essent op dit moment goedkoper uit en hoef ik om daarvan te profiteren geen batterij aan te schaffen.

Het aanbod van AlphaESS zelf, dit besteden ze uit aan Solarite, moet ik nog nader bestuderen. Dat aanbod had ik al voor mijn vakantie gekregen maar nog niet goed bestudeerd. Ik weet wel dat door het handelen op de markt (Frank Energie) het rekensommetje veel gunstiger uitkwam. In mijn situatie zou mijn maandelijkse kosten, inclusief gas, daadwerkenlijk op nul komen. In dat geval valt er mogenlijk op termijn nog iets terug te verdienen. Maar ik kreeg de indruk dat een bepaalde optie (bepaalde besturing?) er eigenlijk nog niet is, dus wat koop ik dan. Wel kon de medewerker wel aantonen wat hij zelf met Frank Energie in april had verdient. Ondertussen weet ik niet of mijn eerder opgegeven verbruik klopt, ik zie bovendien dat de prognose elke maand door mijn energiemaatschappij naar beneden wordt bijgesteld, ik moet controleren wat ik heb opgegeven. Als ik zelf meer duidenlijkheid heb zal ik mijn bevindingen hier delen.

Solarite kijkt steeds naar welke leverancier het meeste opleverd dus volgend jaar zou dat weer een andere leverancier kunnen zijn. Je kan zelf bepalen of je daar naar wil overstappen. Maar ik vraag mij ondertussen wel af als ik al een Quatt heb, of de twee verschillende besturingsystemen elkaar tegen zullen gaan werken. De Quatt werkt met de CIC als kapitein toch net anders als de meeste andere warmtepompen en ik begrijp dat ze een nieuw besturingsysteem (EnergyOS) uiteindelijk in al hun producten gaan inbouwen. Hoe werkt dat dus uit? Eigenlijk kom tot de conclusie dat het nog te vroeg is om tot aanschaf van een batterij over te gaan, er zijn te veel onzekerheden. Dat Quatt zijn energiecontract heeft ondergebracht bij een kleine leverancier, is voor mij een no go. Na overstappen naar Welkom Energie (failliet) heb ik mijn lesje wel geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:33:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide bericht en ik snap inderdaad dat dit op deze manier werkt, daarom kijk ik zowel naar een kleine batterij (opslag eigen zonnestroom) als juist een grote batterij zoals Quatt die bijv. aanbied. De batterij van Homewizard vind ik nu nog niet betrouwbaar genoeg en is daarom is deze optie voorlopig afgevallen. (Bij Ketelklets lees ik dat sommige baterijen snel stuk zijn. Worden dan wel vervangen maar op dat gezeur zit ik niet te wachten) Bij een grote batterij is de sturing doorslagevend en daar heb ik nog niet voldoende zicht op.
ik doe eigenlijk het zelfde, ook voor mij is het nog onduidelijk of het een iets kleinere ( ik ben op dit moment behoorlijk onder de indruk van Zendure, mn ook omdat deze een mooie upgrade mogelijkheid heeft of dat het een groter 3-fase thuisbatterij wordt, ala Quatt / AlphaEss, maar ook Anker Solix X1 is een mogelijke optie, en dit dan in combinatie met een dynamisch contract.
wat ook nog een rol hierin meespeelt hoe een mogelijke doorgang van de saldering via de voorwaarden van de energieboeren daadwerkelijk een optie zou kunnen zijn, mijn voorwaarden zouden zich daar mogelijk wel toe leiden. Maar dat is een nog vrij onzekere situatie, dus wil ik gewoon meerdere opties openhouden. :)
De keuze voor een batterij hangt daarnaast van de thuissituatie af. Die situatie gaat bij mij de komende jaren nog veranderen (bijv. zoon uit huis) waardoor onze energiebehoefte anders wordt. Nu mijn zoon, tijdenlijk doordeweeks op kamers is (onderverhuur) merk ik al grote verschillen. In de maand mei (wij een weekje vakantie, zoon thuis) hebben we maar weinig stroom gebruikt. Het energieverbruik was zo laag (zonder teruglevering) dat er nog weinig stroom valt te besparen. Heb ik dus eigenlijk wel een grote batterij nodig? Is alleen een dynamisch contract misschien een beter idee? Kan ik mijn geld niet beter besteden aan FE of gewoon in mijn zak houden?

Als ik naar jouw voorbeelden kijk valt op dat Essent (mijn huidige leverancier) in haar dynamische contract met dagtarieven werkt. Dat werkt natuurlijk anders dan uurtarieven. We hebben hier blijkbaar een nieuwe variant van dynamisch te pakken. Wel ligt de gemiddelde kWh prijs per uur in jouw voorbeelden naar mijn eerste indruk lager dan het aanbod dat ik van Essent heb gekregen. (Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of in jouw voorbeelden wel of geen BTW zit)
de grafieken van mij zijn incl. BTW echter zit daar dus geen energiebelasting (kleine 11ct/kWh) en de toeslag van de energieboer (bij Quatt was dat circa 1,8ct/kWh) er bij.
de stippellijn geeft de gemiddelde prijs aan. Maar werken met dagprijzen is eigenlijk geen dynamisch tarief, en het zou me niet verwachten dat je hier waarschijnlijk meer betaald dan bij een echt dynamisch tarief, kijk anders eens bij de topic in mijn post, daar kun je via een excel sheet exact jou situatie ingeven en kun je direct dat met de verschillende aanbieders vergelijken.
Met dagtarieven werkt de batterij van Quatt natuurlijk niet lekker samen en daarmee haal je het hele "terugverdienmodel" onderuit. Maar zoals je kan zien (als de berekening klopt) ben ik bij Essent op dit moment goedkoper uit en hoef ik om daarvan te profiteren geen batterij aan te schaffen.

Het aanbod van AlphaESS zelf, dit besteden ze uit aan Solarite, moet ik nog nader bestuderen. Dat aanbod had ik al voor mijn vakantie gekregen maar nog niet goed bestudeerd. Ik weet wel dat door het handelen op de markt (Frank Energie) het rekensommetje veel gunstiger uitkwam. In mijn situatie zou mijn maandelijkse kosten, inclusief gas, daadwerkenlijk op nul komen. In dat geval valt er mogenlijk op termijn nog iets terug te verdienen. Maar ik kreeg de indruk dat een bepaalde optie (bepaalde besturing?) er eigenlijk nog niet is, dus wat koop ik dan. Wel kon de medewerker wel aantonen wat hij zelf met Frank Energie in april had verdient. Ondertussen weet ik niet of mijn eerder opgegeven verbruik klopt, ik zie bovendien dat de prognose elke maand door mijn energiemaatschappij naar beneden wordt bijgesteld, ik moet controleren wat ik heb opgegeven. Als ik zelf meer duidenlijkheid heb zal ik mijn bevindingen hier delen.
heb je nog geen HW P1 dongel of heb je nog geen slimme meter?
Want met een dynamisch tarief heb je die wel nodig.
Solarite kijkt steeds naar welke leverancier het meeste opleverd dus volgend jaar zou dat weer een andere leverancier kunnen zijn. Je kan zelf bepalen of je daar naar wil overstappen. Maar ik vraag mij ondertussen wel af als ik al een Quatt heb, of de twee verschillende besturingsystemen elkaar tegen zullen gaan werken. De Quatt werkt met de CIC als kapitein toch net anders als de meeste andere warmtepompen en ik begrijp dat ze een nieuw besturingsysteem (EnergyOS) uiteindelijk in al hun producten gaan inbouwen. Hoe werkt dat dus uit? Eigenlijk kom tot de conclusie dat het nog te vroeg is om tot aanschaf van een batterij over te gaan, er zijn te veel onzekerheden. Dat Quatt zijn energiecontract heeft ondergebracht bij een kleine leverancier, is voor mij een no go. Na overstappen naar Welkom Energie (failliet) heb ik mijn lesje wel geleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 05-06-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
[b]MacD007 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:40:[/

ik doe eigenlijk het zelfde, ook voor mij is het nog onduidelijk of het een iets kleinere ( ik ben op dit moment behoorlijk onder de indruk van Zendure, mn ook omdat deze een mooie upgrade mogelijkheid heeft of dat het een groter 3-fase thuisbatterij wordt, ala Quatt / AlphaEss, maar ook Anker Solix X1 is een mogelijke optie, en dit dan in combinatie met een dynamisch contract.
wat ook nog een rol hierin meespeelt hoe een mogelijke doorgang van de saldering via de voorwaarden van de energieboeren daadwerkelijk een optie zou kunnen zijn, mijn voorwaarden zouden zich daar mogelijk wel toe leiden. Maar dat is een nog vrij onzekere situatie, dus wil ik gewoon meerdere opties openhouden. :)
Fijn dat er een nieuwe optie wordt genoemd, ik ben nog maar net met mijn onderzoekje begonnen en ken inderdaad nog niet alle merken. Op het eerste gezicht ziet Zendure heel aardig uit. Het valt mij ook op dat deze batterij buiten (onder afdak) mag staan. Ik vraag mij alleen af hoe ik dit werkend krijg als ik al een P1-dongel van Homewizard heb. Maar voordat ik mij daar druk over ga maken eerst beslissen of een batterij rendabel is.Tegelijkertijd zie ik ontwikkelingen die mij in de toekomst erg interressant lijken. Zo las ik deze week over het opslaan van warmte in zand. Nu nog in een ver warm land maar het systeem was ook voor gematigde klimaten geschikt. Via water wat je er lang laat stromen haal je die warmte er weer uit. Eenvoudig, goedkoop en veel minder vervuilend als een batterij. Eigenlijk verwacht ik de komende jaren innovatie en ik zou ook gewoon willen weten hoe de batterij van bijv. Quatt presteert. Ik zou graag willen weten of er ook forumleden op het aanbod zijn ingegaan. Ik weet dat ze snel kunnen plaatsen.
De grafieken van mij zijn incl. BTW echter zit daar dus geen energiebelasting (kleine 11ct/kWh) en de toeslag van de energieboer (bij Quatt was dat circa 1,8ct/kWh) er bij.
de stippellijn geeft de gemiddelde prijs aan. Maar werken met dagprijzen is eigenlijk geen dynamisch tarief, en het zou me niet verwachten dat je hier waarschijnlijk meer betaald dan bij een echt dynamisch tarief, kijk anders eens bij de topic in mijn post, daar kun je via een excel sheet exact jou situatie ingeven en kun je direct dat met de verschillende aanbieders vergelijken.
Inderdaad was ik verrast dat Essent (geen kleine speler) met dagtarieven werkt in hun dynamisch contract. Inderdaad zou je verwachten dat je dan duurder uit bent dan een partij met uurprijzen. Maar vergeleken met QuattEnergy is deze dus goedkoper. Ik ga er even vanuit dat Essent nog volgens de regels saldeert en mogenlijk zit daar dus een verschil in. Ook gaat, uit mijn hoofd, de terugleververgoeding van Essent per 1 juni omhoog. Maar los daarvan, die €55 p.m. is het bedrag wat Essent mij voorspelt, dus in die voorspelling zitten als het goed is geen fouten, zij weten precies wat mijn verbruik is en hoeveel mijn zonnepanelen opleveren. Ik verwacht dat ze gewoon een vast bedrag per maand in rekening brengen wat ik zelf erg prettig vind. Natuurlijk zal ik inderdaad ook nog kijken naar anderen leveranciers maar voor een paar euro's stap ik niet over dan moet het verschil groter zijn. Los van een contract probeer ik gebruik te maken van mijn eigen zonnestroom. Dat betekent dat de afwasmachine overdag aangaat in de plaats van in de avond/nacht en de wasmachine ook.
heb je nog geen HW P1 dongel of heb je nog geen slimme meter?
Want met een dynamisch tarief heb je die wel nodig.
Ik heb een slimme meter en een P1 dongel van Homewizard. Op zich heb ik dus goed inzicht* in mijn verbruik en is dynamisch gaan met een slimme meter geen probleem. Het "probleem" zit in het feit dat ik de gegevens nog moet analyseren en leren begrijpen en dat ik mijn wp nog geen jaar heb. De zonnepanelen brengen door hun ligging, oost/west op plat dak minder op als verwacht maar wel met een betere spreiding over de dag. Maar zelfs die conclusie moet ik opnieuw bekijken omdat mijn energieleverancier de opbrengst hoger inschat dan ik zelf doe op basis van de app van mijn zonnepanelen. Mogenlijk gaat het om een verschil tussen bruto en netto, dat moet ik dus uitzoeken en mogelijk heb ik mij vergist. Mijn verwachtte gasvebruik is de laatste maanden steeds naar beneden bijgesteld en de jaarrekening is gewoon lager dan verwacht. Maar waarom ik volgend jaar dan met hetzelfde vebruik veel meer moet betalen is mij nog niet helemaal duidenlijk, maar dat zal o.a. in de terugleverkosten zitten. Ik moet dus alle informatie nog eens goed bekijken.

* Ik heb APS micro-omvormers. Pas sinds 1 januari 2025 kan ik mijn zonvebruik overzichtelijk zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
WAF1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:09:
[...]
Ik vraag mij alleen af hoe ik dit werkend krijg als ik al een P1-meter van Homewizard heb. Maar voordat ik mij daar druk over ga maken eerst beslissen of een batterij rendabel is.T
P1-splitter ertussen en je kunt een hele reeks P1-meters aansluiten. Vooral niet druk over maken idd O-)
https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

[ Voor 6% gewijzigd door jj85 op 06-06-2025 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Handig Test BTW thuisbatterij:

https://batterij.de-centrale.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:50

paQ

Of je bestelt je batterij in Duitsland, dan betaal je 0% BTW.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
[...]

Ik haak opnieuw in op jouw post. In het algemeen ben ik aan het onderzoeken welke volgende stap ik in de energietransitie moet maken. Het volgende kwam ik tegen en als het klopt dan is het duidelijk waarom Essent voor sommige mensen goedkoper is, Essent rekent geen maandelijkse kosten.

https://doe-duurzaam.nl/dossier/dynamische-energietarieven/

Ik zeg eerlijk ik heb nog geen nadere berekeningen gemaakt maar in eerste instantie lijkt mij het aanbod van mijn huidige leverancier aantrekkelijk. Daar komt bij dat ik in de huidige situatie geen mogenlijkheden heb om van de dynamische prijzen goed gebruik te maken. Als mijn wp begint te draaien, het dus echt nodig is om bij te stoken, zo rond november, heb ik nog nauwelijks opbrengst van mijn panelen. Er valt niks te verschuifen en met alleen radiatoren kan je bovendien niet zo goed bufferen. Een boiler (of wpb) heb ik op dit moment nog niet. En uiteraard, daarom zit ik in dit topic, ook nog geen batterij. In dat geval is het dan niet erg dat Essent met dagtarieven werkt, misschien zelfs wel gunstiger. Ik moet mij nog in het contract verdiepen, maar ik heb dus wel de eerste aanwijzing waarom in mijn situatie (hangt af van hoeveel je terugleverd) Essent mogelijk goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik 1198S
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13-09 20:37
Ik oriënteer me voor een thuisbatterij en omdat ik al een Quatt Hybrid Duo warmtepomp heb heeft de Quatt Homebattery mijn voorkeur. Ik heb van verschillende aanbieders een adviesgesprek en een prijsaanbieding ontvangen voor een thuisbatterij, zo ook van Quatt.

Aan alle partijen heb ik gevraagd of ze mijn persoonlijke situatie in een rekenmodel kunnen zetten. Ik wil graag aantoonbaar zien dat de aanschaf van een batterij i.c.m. een dynamisch contract (met een overload aan zonnepanelen op mijn dak én een Quatt Hybrid Duo warmtepomp) financieel gunstiger is dan een vast contract zonder thuisbatterij. Helaas kan geen van de partijen dat op dit moment inzichtelijk maken. Het blijft een overall verhaal o.b.v. gemiddelde uitgangspunten. En laat de situatie bij mij nou net niet gemiddeld zijn.

Wat ik lastig vind in mijn businesscase:
Een vast contract kost nu ca. 0,20 cent /kWh. De prijs fluctueert enorm bij een dynamisch contract. Aangezien ik veel zonnepanelen heb (27 stuk x 345 = 9,32 kWp), heb ik in het voorjaar, zomer en najaar behoorlijke teruglevering, ca. 3.800 op jaarbasis. In deze zon-uren is de stroomprijs van een dynamisch contract, naar mijn verwachting, lager dan de prijs bij een vast contract. Maar ja, ik heb dal al gratis stroom van mijn zonnepanelen. Ik heb een vrij hoog eigen verbruik van ca. 13.500 kWh op jaarbasis (dit is dus exclusief teruglevering). Dit komt o.a. door mijn koi-vijver die 24/7 draait op ca. 1.000 W en tevens door de warmtepomp in de winter (ca. 2.800 kWh op jaarbasis). Wanneer de warmtepomp stroom vraagt zijn de dynamische prijzen, naar mijn verwachting, hoger dan bij een vast contract en doordat er bijna geen zonuren zijn, waardoor de panelen zeer weinig opwekken, moet ik ook in de hoge tarieven afnemen. Doordat mijn koivijver 24/7 draait heb ik met een dynamisch contract ook dus veel te maken met de dure tarieven verspreidt over de dag. De investering van een Quatt Homebattery kost mij zo'n 8,5K ex de btw. Maar ja, vanaf oktober heb ik ook te maken met de teruglevertoeslag, die gaat mij zo'n 500,- per jaar kosten. Het lijkt financieel gunstig om een Quatt Homebattery te kopen maar ja, ik kom er niet goed uit.

Al met al vind ik het een lastige business case. Heeft iemand van jullie misschien een format die ik hiervoor zou mogen gebruiken?

En heeft iemand van jullie al een Quatt Homebattery gekocht en laten installeren? Zo ja dan ben ik zeer benieuwd naar de ervaringen!!!

Dank!!!
Groeten Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:38
Erik 1198S schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:06:

Al met al vind ik het een lastige business case. Heeft iemand van jullie misschien een format die ik hiervoor zou mogen gebruiken?

En heeft iemand van jullie al een Quatt Homebattery gekocht en laten installeren? Zo ja dan ben ik zeer benieuwd naar de ervaringen!!!

Dank!!!
Groeten Erik
Ik heb geen uitgewerkte businesscase. Maar juist als je non-stop een 1000w verwarming hebt voor je koi vijver zou je kunnen kijken naar dynamisch contract + batterij

Je koopt namelijk dan de goedkoopste uren can de dag in en verbruikt het de duurste uren.

Maar hoe meer stuurbaar vermogen hoe interessanter dynamisch wordt. Eigenlijk zonder electrische auto is maar de vraag of je een echte (rendabele) businesscase gaat krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Erik 1198S schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:06:
Een vast contract kost nu ca. 0,20 cent /kWh. De prijs fluctueert enorm bij een dynamisch contract. Aangezien ik veel zonnepanelen heb (27 stuk x 345 = 9,32 kWp), heb ik in het voorjaar, zomer en najaar behoorlijke teruglevering, ca. 3.800 op jaarbasis. In deze zon-uren is de stroomprijs van een dynamisch contract, naar mijn verwachting, lager dan de prijs bij een vast contract. Maar ja, ik heb dal al gratis stroom van mijn zonnepanelen. Ik heb een vrij hoog eigen verbruik van ca. 13.500 kWh op jaarbasis (dit is dus exclusief teruglevering). Dit komt o.a. door mijn koi-vijver die 24/7 draait op ca. 1.000 W en tevens door de warmtepomp in de winter (ca. 2.800 kWh op jaarbasis). Wanneer de warmtepomp stroom vraagt zijn de dynamische prijzen, naar mijn verwachting, hoger dan bij een vast contract en doordat er bijna geen zonuren zijn, waardoor de panelen zeer weinig opwekken, moet ik ook in de hoge tarieven afnemen. Doordat mijn koivijver 24/7 draait heb ik met een dynamisch contract ook dus veel te maken met de dure tarieven verspreidt over de dag. De investering van een Quatt Homebattery kost mij zo'n 8,5K ex de btw. Maar ja, vanaf oktober heb ik ook te maken met de teruglevertoeslag, die gaat mij zo'n 500,- per jaar kosten. Het lijkt financieel gunstig om een Quatt Homebattery te kopen maar ja, ik kom er niet goed uit.
Met copy paste van jouw casus in Grok/Chatgpt krijg ik een keurige analyse met deze conclusie. Ik zou zeggen go for it!

Conclusie
• Dynamisch contract met Quatt HomeBattery: Dit is de meest rendabele optie. Je bespaart ~€2.099/jaar (inclusief netbalancering), met een terugverdientijd van ~4 jaar. De batterij benut goedkope uren en maximaliseert zonnestroomgebruik, wat perfect past bij je hoge 24/7-verbruik (koi-vijver) en winterse warmtepompgebruik. De Quatt EnergyOS-software optimaliseert dit automatisch, maar vereist Quatt’s eigen dynamische contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:10:
[...]

Met copy paste van jouw casus in Grok/Chatgpt krijg ik een keurige analyse met deze conclusie. Ik zou zeggen go for it!

Conclusie
• Dynamisch contract met Quatt HomeBattery: Dit is de meest rendabele optie. Je bespaart ~€2.099/jaar (inclusief netbalancering), met een terugverdientijd van ~4 jaar. De batterij benut goedkope uren en maximaliseert zonnestroomgebruik, wat perfect past bij je hoge 24/7-verbruik (koi-vijver) en winterse warmtepompgebruik. De Quatt EnergyOS-software optimaliseert dit automatisch, maar vereist Quatt’s eigen dynamische contract.
Niet doen Tes, geen Grok of ChatGPT gebruiken.
@Erik 1198S heeft meer aan echte ervaringen.
En wie heeft dit al (want Grok lult gewoon de advertentie na, logisch).

(Ik hoop echt dat je zelf blijft nadenken...)

Ps: Ik heb ook een koi-vijver met 2 pompjes van 40W (2500 liter per uur).
Achterste 12m3 is plantenvijver, voor zwemmen de koi in ongeveer 30m3 water.
Geen filters nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 07-09-2025 18:25 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

copilot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_z-azhlpgrh5h5Q8P8IcQ8NVi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VYR3cwhfcDw0iXZ9i7BZy4oo.png?f=fotoalbum_large

En als ik vraag de bevindingen uit het artikel mee te wegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJkUzDyvNic16ILXsbMhB8mbsT4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aZwFx5Q9rOHjXKINzlYnsJrh.png?f=fotoalbum_large

wil je dat ik ChatGPT ook nog even doe? :z

edit
GPT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KE2147pgFybZyBaO-3gUpNbP4ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dwEDtxevqQZnqT9N3eCmIA8z.png?f=fotoalbum_large

edit:
Ik zou de bij Quatt vragen dat ze je de batterij leveren met de Grok software, dan moet het helemaal goed komen!

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 08-09-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ik vind de berekening die grok maakt voor de situatie zoals beschreven door @Erik 1198S goed te volgen:

3. Quatt HomeBattery met dynamisch energiecontract
De Quatt HomeBattery (bijvoorbeeld 7,6 kWh voor €4.890 ex. btw of 22,8 kWh voor €8.890 ex. btw) kan je helpen meer eigen zonnestroom te gebruiken en goedkope dynamische uren te benutten. Laten we de voordelen en kosten analyseren:
• Investering:
• €8.500 ex. btw (~€10.285 incl. btw, aannemende 21% btw).
• Mogelijke btw-teruggave bij installatie met zonnepanelen, waardoor netto kosten ~€8.500 worden.
• Voordelen:
1. Meer eigen zonnestroom gebruiken:
• Zonder batterij lever je 3.800 kWh terug. Met een batterij kun je een groot deel hiervan opslaan (bijvoorbeeld 80%, afhankelijk van capaciteit en verbruikspatroon), dus ~3.040 kWh extra eigen verbruik.
• Dit vermijdt terugleverkosten (€500/jaar) en bespaart inkoopkosten: 3.040 kWh x €0,20 (vast contract prijs als referentie) = €608/jaar.
2. Goedkope uren benutten:
• De Quatt HomeBattery met EnergyOS laadt automatisch op tijdens goedkope uren (bijvoorbeeld €0,10/kWh) en ontlaadt tijdens dure uren (bijvoorbeeld €0,27/kWh). Stel, je kunt 50% van je overige verbruik (7.985 kWh - 3.040 kWh = ~4.945 kWh) verschuiven van dure naar goedkope uren:
• Besparing: 4.945 kWh x (€0,27 - €0,10) = €841/jaar.
3. Netbalancering:
• De Quatt HomeBattery kan extra inkomsten genereren door het net te stabiliseren (bijvoorbeeld €100-€200/jaar, afhankelijk van deelname).
• Totale besparing:
• Zonnestroom + terugleverkosten: €608 + €500 = €1.108/jaar.
• Goedkope uren: €841/jaar.
• Netbalancering: ~€150/jaar (gemiddeld).
• Totaal: €1.108 + €841 + €150 = ~€2.099/jaar.
• Terugverdientijd:
• Investering: €8.500.
• Jaarlijkse besparing: €2.099.
• Terugverdientijd: €8.500 / €2.099 ≈ 4,05 jaar.
• Kosten met batterij:
• Netto afname van het net: 7.985 kWh - 3.040 kWh (extra zonnestroom) = ~4.945 kWh.
• Hiervan wordt ~50% in goedkope uren geladen (2.473 kWh x €0,10 = €247) en 50% in dure uren (2.473 kWh x €0,27 = €668).
• Totale kosten: €247 + €668 = €915/jaar (exclusief belastingen, geen terugleverkosten meer).
• Besparing t.o.v. vast contract: €2.097 - €915 = €1.182/jaar (exclusief netbalancering).

1. Quatt HomeBattery (Bijgewerkt)
• Capaciteit: 22,8 kWh (€8.890 ex. btw).
• Prijs: €8.890 ex. btw (~€10.750 incl. btw); btw-teruggave mogelijk.
• Efficiëntie: ~90% round-trip.
• Slimme functies: EnergyOS optimaliseert voor dynamische tarieven en netbalancering.
• Garantie: 10 jaar.
• Voordelen (bijgewerkt):
• Zonnestroomopslag: ~3.040 kWh extra eigen gebruik (80% van 3.800 kWh teruglevering), bespaart €500/jaar terugleverkosten + €608/jaar inkoop (€0,20/kWh) = €1.108/jaar. Dit blijft stabiel, onafhankelijk van balancering.
• Dynamische tarieven: Laden in goedkope uren (€0,10/kWh) en ontladen in dure (€0,27/kWh) voor ~4.945 kWh netto verbruik: ~€841/jaar besparing.
• Netbalancering: Eerder geschat op €150/jaar, maar artikel toont daling (naar ~€90/maand gemiddeld, of €1.080/jaar voor high-performers; realistisch nu €50-€100/jaar voor individuele batterijen door saturatie en Europese afstemming).
• Totale besparing (dynamisch contract): €1.108 (opslag) + €841 (dynamisch) + €75 (balancering, conservatief) = ~€2.024/jaar (was €2.099).
• Terugverdientijd: €8.890 / €2.024 ≈ 4,4 jaar (iets langer dan voorheen).
• Met vast contract: €1.108/jaar (geen dynamisch/netbalancering), terugverdientijd ~8 jaar.
• Nadelen: Balancering-inkomsten volatiel; afhankelijk van Quatt’s contract.
• Geschiktheid voor jou: Nog steeds sterk door hoge capaciteit voor je teruglevering en 24/7-verbruik. De daling raakt balancering, maar opslag en dynamische besparingen domineren (~85% van totaal).

[ Voor 40% gewijzigd door TeslaNerd op 08-09-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TeslaNerd schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:56:
Ik vind de berekening die grok maakt voor de situatie zoals beschreven door @Erik 1198S goed te volgen:

3. Quatt HomeBattery met dynamisch energiecontract
De Quatt HomeBattery (bijvoorbeeld 7,6 kWh voor €4.890 ex. btw of 22,8 kWh voor €8.890 ex. btw) kan je helpen meer eigen zonnestroom te gebruiken en goedkope dynamische uren te benutten. Laten we de voordelen en kosten analyseren:
• Investering:
• €8.500 ex. btw (~€10.285 incl. btw, aannemende 21% btw).
• Mogelijke btw-teruggave bij installatie met zonnepanelen, waardoor netto kosten ~€8.500 worden.
• Voordelen:
1. Meer eigen zonnestroom gebruiken:
• Zonder batterij lever je 3.800 kWh terug. Met een batterij kun je een groot deel hiervan opslaan (bijvoorbeeld 80%, afhankelijk van capaciteit en verbruikspatroon), dus ~3.040 kWh extra eigen verbruik.
• Dit vermijdt terugleverkosten (€500/jaar) en bespaart inkoopkosten: 3.040 kWh x €0,20 (vast contract prijs als referentie) = €608/jaar.
2. Goedkope uren benutten:
• De Quatt HomeBattery met EnergyOS laadt automatisch op tijdens goedkope uren (bijvoorbeeld €0,10/kWh) en ontlaadt tijdens dure uren (bijvoorbeeld €0,27/kWh). Stel, je kunt 50% van je overige verbruik (7.985 kWh - 3.040 kWh = ~4.945 kWh) verschuiven van dure naar goedkope uren:
• Besparing: 4.945 kWh x (€0,27 - €0,10) = €841/jaar.
3. Netbalancering:
• De Quatt HomeBattery kan extra inkomsten genereren door het net te stabiliseren (bijvoorbeeld €100-€200/jaar, afhankelijk van deelname).
• Totale besparing:
• Zonnestroom + terugleverkosten: €608 + €500 = €1.108/jaar.
• Goedkope uren: €841/jaar.
• Netbalancering: ~€150/jaar (gemiddeld).
• Totaal: €1.108 + €841 + €150 = ~€2.099/jaar.
• Terugverdientijd:
• Investering: €8.500.
• Jaarlijkse besparing: €2.099.
• Terugverdientijd: €8.500 / €2.099 ≈ 4,05 jaar.
• Kosten met batterij:
• Netto afname van het net: 7.985 kWh - 3.040 kWh (extra zonnestroom) = ~4.945 kWh.
• Hiervan wordt ~50% in goedkope uren geladen (2.473 kWh x €0,10 = €247) en 50% in dure uren (2.473 kWh x €0,27 = €668).
• Totale kosten: €247 + €668 = €915/jaar (exclusief belastingen, geen terugleverkosten meer).
• Besparing t.o.v. vast contract: €2.097 - €915 = €1.182/jaar (exclusief netbalancering).

1. Quatt HomeBattery (Bijgewerkt)
• Capaciteit: 22,8 kWh (€8.890 ex. btw).
• Prijs: €8.890 ex. btw (~€10.750 incl. btw); btw-teruggave mogelijk.
• Efficiëntie: ~90% round-trip.
• Slimme functies: EnergyOS optimaliseert voor dynamische tarieven en netbalancering.
• Garantie: 10 jaar.
• Voordelen (bijgewerkt):
• Zonnestroomopslag: ~3.040 kWh extra eigen gebruik (80% van 3.800 kWh teruglevering), bespaart €500/jaar terugleverkosten + €608/jaar inkoop (€0,20/kWh) = €1.108/jaar. Dit blijft stabiel, onafhankelijk van balancering.
• Dynamische tarieven: Laden in goedkope uren (€0,10/kWh) en ontladen in dure (€0,27/kWh) voor ~4.945 kWh netto verbruik: ~€841/jaar besparing.
• Netbalancering: Eerder geschat op €150/jaar, maar artikel toont daling (naar ~€90/maand gemiddeld, of €1.080/jaar voor high-performers; realistisch nu €50-€100/jaar voor individuele batterijen door saturatie en Europese afstemming).
• Totale besparing (dynamisch contract): €1.108 (opslag) + €841 (dynamisch) + €75 (balancering, conservatief) = ~€2.024/jaar (was €2.099).
• Terugverdientijd: €8.890 / €2.024 ≈ 4,4 jaar (iets langer dan voorheen).
• Met vast contract: €1.108/jaar (geen dynamisch/netbalancering), terugverdientijd ~8 jaar.
• Nadelen: Balancering-inkomsten volatiel; afhankelijk van Quatt’s contract.
• Geschiktheid voor jou: Nog steeds sterk door hoge capaciteit voor je teruglevering en 24/7-verbruik. De daling raakt balancering, maar opslag en dynamische besparingen domineren (~85% van totaal).
Waarin je enkele (gevaarlijke) aannames doet:

- De Quatt HomeBattery met EnergyOS laadt automatisch op tijdens goedkope uren (bijvoorbeeld €0,10/kWh) en ontlaadt tijdens dure uren (bijvoorbeeld €0,27/kWh)

KAN ja... is echt niet elke dag het geval, laat staan dat je de grilligheid even snel meepikt. De snelheid daarvan.

- Slimme functies: EnergyOS optimaliseert voor dynamische tarieven en netbalancering.
Ja... slimme AI zeker :')

-Efficiëntie: ~90% round-trip.
Ik help je hopen dat je dat haalt. Ik vind het erg optimistisch

En dan nog de rappe nivellering van de dynamische tarieven.
Met handelen moet je wel kleur bekennen en een route kiezen ook. Als je je batterij leegdrukt om 19:40 omdat het dan goed oplevert, zit je daarna zelf met een lege accu, tegen hogere tarieven je vijver warm te houden.
OF je bewaart het voor de nacht, maar dan kun je dat aspect in 'winst maken' op de dynamische tarieven ook wel aan de kant schuiven.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 08-09-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CKSotos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 12:27
Ik kan er niks over terug vinden... Maar ik woon in een gebied waar elke maand wel stroomuitval is in de buurt.
Nu zijn er al een heleboel leveranciers die al een eiland modus aanbieden in de batterij. Maar ik kan bij de Quatt dit niet terugvinden.
De Alpha biedt dit wel volgens de datasheet (50A discharging current sustainable for 30 minutes in off-grid operation)
Weten jullie hier iets meer over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
CKSotos schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:10:
Ik kan er niks over terug vinden... Maar ik woon in een gebied waar elke maand wel stroomuitval is in de buurt.
Nu zijn er al een heleboel leveranciers die al een eiland modus aanbieden in de batterij. Maar ik kan bij de Quatt dit niet terugvinden.
De Alpha biedt dit wel volgens de datasheet (50A discharging current sustainable for 30 minutes in off-grid operation)
Weten jullie hier iets meer over?
Off-grid / eilandbedrijf zit er voorlopig nog niet in. Mogelijk in de toekomst wel.
Zie marijnflipse in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Dank! Er zullen 2 oplossingen zijn. Back-up port, dat is gewoon "geintegreerd stopcontact" en "full off grid mode". Die laatste zal een (flinke) meerprijs zijn. We zijn nog aan 't uitzoeken hoe dit exact te installeren. Daarom noemen we ook dat die in de toekomst zal verschijnen :).

46kWh gaan we aanbieden, gaan we updaten op de website ;).
Off grid is vooral een aanpassing/uitbreiding aan de electrische installatie zodat jouw thuisbatterij bij stroomuitval niet de stroombackup wordt voor de hele buurt maar jouw huis automatisch en veilig van het stroomnet wordt losgekoppeld

[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 08-09-2025 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

AI posts zijn ongewenst en derhalve ook verwijderd.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

opmerkingen over moderatie zijn in het topic altijd offtopic, en de discussie over wel of geen AI is ook verwijderd, want is hier offtopic.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:26
Wat maar weer laat zien dat je nooit blind op AI moet vertrouwen maar altijd even moet checken.
Investering: € 8.500 EX BTW.
Netto investering: € 6.715

Ik denk niet dat de overheid het zo leuk vindt om BTW terug te geven wanneer je het nog niet eens betaald hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 08-09-2025 18:51 ]

Pagina: 1