Micronikje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:24:
[...]
Hoe bevalt dat? Heb je de batterij eerst in thuismodus gezet (self-use) en gebruik je hem nu alleen daarvoor? Of laadt/ontlaadt je nog steeds op de epex markt?
Ik ben benieuwd of dat vergelijkbare opbrengsten heeft.
Ja best wel goed. Je kan zelf bepalen waar je de nadruk op legt, eigen zonnestroom gebruik of dynamisch handelen. Ik heb zelf voor een middenweg gekozen die in principe eigen zonnestroom opslaat om later te gebruiken. Maar wanneer er te weinig zonnestroom voorspelt is pakt hij daarnaast de goedkoopste 1, 2 of 3 uren om volle bak te laden. Vervolgens ga ik die stroom gebruiken wanneer de prijzen weer wat gestegen zijn. Maar als het verschil tussen de laagste en de hoogste prijs hoog is gaat hij in de duurste 1 of 2 uren wél volle bak terugleveren.
De afgelopen dagen was er wel sprake van een groot verschil tussen de hoge en de lage prijzen dus dan handelt hij op epex naast het dempen van het eigen verbruik in de piekuren. Maar vandaag is dat verschil ween stuk kleiner en dan handelt hij niet, maar laad alleen in de daluren om geen verbruik te hebben in de piekuren, vanwege de beperkte zonneopbrengst vandaag.
Dat is min of meer het algoritme die ik daarvoor gebruik maar dat kun je volledig naar eigen inzicht schrijven natuurlijk. Dat is het mooie ervan.