Ja dit is gewoon wederom kul. Ieder batterijsysteem heeft input nodig van de meter op de aansluiting.
SolarEdge
Enphase
HomeWizard
Marstek
Sessy
Sigenstore
Enz
Ze hebben
allemaal hardware (en soms extra software) nodig omdat ze anders “blind” zijn.
Zonneplan heeft dit in de Nexus propositie afgevangen met een dongle van Zonneplan in de P1 poort en aansturing via het internet. Kun je op zichzelf heel wat van vinden maar voor hun propositie werkt het.
Als je dus zelf de Solis omvormer wil laten functioneren op een van de andere (aanwezige) modi in de firmware dan is er hardware nodig om uit te lezen wat er op de aansluiting gebeurt. Nogmaals; anders is de batterij blind. Dit staat ook gewoon beschreven in de Solis S6 handleiding.
Dat je pa van 74 dit niet zelf gaat kunnen lijkt me nogal wiedes, want afgezien van een stekkerbatterij MET een P1 dongle zijn ALLE BESS meer involved en vragen om een installateur voor het werkt.
Oh ja joh? En waar ga je die dan mee aansturen? Ik neem aan met een systeem als HA en ergens meetdata vandaan trekken op je aansluiting. TOCH?
Dus ben je Zonneplan’s Nexus propositie echt beu, en daar lijkt het wel op in jouw geval, dan sla je eerst die weg uit met Zonneplan: “ik ga weg, zet de batterij op zelfconsumptie” en komen ze niet met een werkbare oplossing dan vraag je een installateur met ervaring in Solis omvormers om compatible meet hardware in de meterkast te plaatsen. Eventueel probeer je het dan te verhalen op Zonneplan.
Maar hou eens op met dat continue gejank en aanvallen van ieder ander in dit topic. Ja, Zonneplan is matig in communicatie, ze zijn slecht in transparantie en het zou ze sieren als ze eens meer aansturingsrichtingen mogelijk maakten in de app. Maar, je bent er niet mee getrouwd, je kunt prima weg en als je geen tweaker bent zul je er misschien een handig neefje of installateur voor langs moeten laten komen wat bij ieder ander BESS hetzelfde was, ook niet onoverkomelijk.