halen we niet 2 zaken door elkaar hier? Salderen = terugleveren en verrekening van Energie die vanuit Zonnepanelen komen vs Energie die vanuit Zonneplan Nexus via onbalans wordt verhandeld en waarbij ze met de P1 meter alle gemaakte kosten verrekenen op je faktuur
Dit kon al met de nexus zonder node-red te gebruiken.Mauri13 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:27:
[...]
Na een poosje gestoeid te hebben met EVCC, heb ik nu HBC gevonden. Dit is specifiek voor de Marstek batterij. Maar er is ook iemand die het weer aangepast heeft met helpers voor een ander merk thuis batterij. Met wat geknutsel in HA lukt het om ook de Nexus (modbus) zo aan te sturen dat je NOM kan krijgen. HBC heeft ook aan aantal strategieën om bijv NOM te combineren met inkoop en verkoop als de prijs verschillen groot genoeg zijn, dynamische prijzen van verschillende leveranciers en een solar opbrengst verwachting worden gebruikt. Er is ook veel documentatie en instructie video’s beschikbaar. De eerste resultaten zijn heel bemoedigend en zou zomaar een goede oplossing zijn om na dit jaar zelf de controle van de Nexus in de hand te nemen.
Link https://homebatterycontrol.com/
Nee helaas. Bij de verrekening die Zonneplan maakt wordt nu nog gebruik gemaakt van salderen. En dat kan dus volgend jaar niet meer waardoor het moeilijker wordt om te verdienen aan de Onbalans.jumper schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:22:
halen we niet 2 zaken door elkaar hier? Salderen = terugleveren en verrekening van Energie die vanuit Zonnepanelen komen vs Energie die vanuit Zonneplan Nexus via onbalans wordt verhandeld en waarbij ze met de P1 meter alle gemaakte kosten verrekenen op je faktuur
Volgens ChatgptGaMbiNo schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:54:
[...]
Nee helaas. Bij de verrekening die Zonneplan maakt wordt nu nog gebruik gemaakt van salderen. En dat kan dus volgend jaar niet meer waardoor het moeilijker wordt om te verdienen aan de Onbalans.
knipknip, geen ai pulp op het forum
[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 12-06-2026 21:48 ]
Het is ook enorm verwarrend. Maar ik heb niet het idee dat ChatGPT het hier juist heeft eerlijk gezegd.
Zonneplan zelf schrijft ook nog steeds dat er nieuwe regels nodig zijn om een uitzondering voor thuisbatterijen te maken. Maar heel eerlijk verwacht ik die niet meer eigenlijk.
Aan het verhaal te lezen hoopt Zonneplan nog wel op zo'n uitzondering, maar ze sorteren ook alvast voor op een geheel nieuwe aansturing om zich veel meer te richten op NOM aansturing.
Zonneplan zelf schrijft ook nog steeds dat er nieuwe regels nodig zijn om een uitzondering voor thuisbatterijen te maken. Maar heel eerlijk verwacht ik die niet meer eigenlijk.
Aan het verhaal te lezen hoopt Zonneplan nog wel op zo'n uitzondering, maar ze sorteren ook alvast voor op een geheel nieuwe aansturing om zich veel meer te richten op NOM aansturing.
Dat is waar, maar je moet wel een hele hoop automation schrijven in HA. HBC wordt op een presenteer blad aangereikt en scheelt dus een hoop werk. Dus voor diegene die dat niet kan of wil, doe er je voordeel mee.Micronikje schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:36:
[...]
Dit kon al met de nexus zonder node-red te gebruiken.
Dus komt het erop neer, dat als de uitzondering er niet komt, en er is nog geen enkel bericht uit de politiek dat die uitzondering gaat komen. Moet je voor elke kWh die je via de P1 meter laad belasting moet betalen, en elke kWh die er via de P1 meter word terug geleverd krijg je geen belasting terug.GaMbiNo schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:03:
Het is ook enorm verwarrend. Maar ik heb niet het idee dat ChatGPT het hier juist heeft eerlijk gezegd.
Zonneplan zelf schrijft ook nog steeds dat er nieuwe regels nodig zijn om een uitzondering voor thuisbatterijen te maken. Maar heel eerlijk verwacht ik die niet meer eigenlijk.
Aan het verhaal te lezen hoopt Zonneplan nog wel op zo'n uitzondering, maar ze sorteren ook alvast voor op een geheel nieuwe aansturing om zich veel meer te richten op NOM aansturing.
Verwijderd
Ik heb gisteren Kiki van Zonneplan hierover een aantal vragen gesteld, o.a.GaMbiNo schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:03:
Het is ook enorm verwarrend. Maar ik heb niet het idee dat ChatGPT het hier juist heeft eerlijk gezegd.
Zonneplan zelf schrijft ook nog steeds dat er nieuwe regels nodig zijn om een uitzondering voor thuisbatterijen te maken. Maar heel eerlijk verwacht ik die niet meer eigenlijk.
Aan het verhaal te lezen hoopt Zonneplan nog wel op zo'n uitzondering, maar ze sorteren ook alvast voor op een geheel nieuwe aansturing om zich veel meer te richten op NOM aansturing.
Vraag: Ik neem aan dat jullie advies gaan geven voor de meest optimale instelling van zonnepanelen en batteri.j
Antwoord: Klopt, zodra de salderingsregeling vervalt, wordt het nóg belangrijker om je eigen zonnestroom slim te gebruiken en op te slaan. Zonneplan zal hier zeker advies over geven, zodat je het maximale uit je zonnepanelen en thuisbatterij haalt.
De belangrijkste punten:
- Eigen verbruik wordt leidend: Hoe meer zonnestroom je direct zelf gebruikt of opslaat in je batterij, hoe minder je hoeft terug te leveren tegen de lagere marktprijs.
- Instellingen in de app: Je kunt nu al kiezen uit verschillende modi voor je batterij, zoals “Stroomnet helpen”, “Slim automatisch” en “Zelfconsumptie”. Vooral de “Slim automatisch” en “Zelfconsumptie”-modus worden na het einde van de salderingsregeling extra interessant, omdat ze gericht zijn op maximaal eigen gebruik.
- Advies volgt: Zonneplan blijft de ontwikkelingen volgen en zal tijdig communiceren welke instellingen het beste passen bij de nieuwe situatie. Je hoeft dus niet zelf te gaan puzzelen.
Ik ben vooral benieuwd wanneer ze gaan communiceren, want de laatste nieuwsbrief is ook al weer een jaar geleden die ik heb mogen ontvangen
Ik denk dat vooral eigen gebruik de hoofdrol gaat spelen
Ik denk dat vooral eigen gebruik de hoofdrol gaat spelen
Communiceren over een situatie die pas over bijna een half jaar gaat intreden heeft nu voor hen waarschijnlijk weinig zin. In deze periode kan er bestuurlijk en op geopolitiek terrein nog het een en ander veranderen waardoor aanpassingen bij de aansturing nodig kunnen zijn. Nu communiceren zou onrust en veel vragen kunnen oproepen zonder dat definitieve duidelijkheid gegeven kan worden.erikfw schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:18:
Ik ben vooral benieuwd wanneer ze gaan communiceren, want de laatste nieuwsbrief is ook al weer een jaar geleden die ik heb mogen ontvangen
Ik denk dat vooral eigen gebruik de hoofdrol gaat spelen
wordt het niet eens tijd dat Zonneplan ook meer omvormers gaat aansturen? het slim terugleveren door zonnepanelen ook mee te laten doen aan onbalans is nooit verder uitgerold, ondanks dat zonneplan dat wel beloofde/aangaf te willen doen in het verleden.
Solar & Storage Magazine - Frank Energie breidt dienst Slim Terugleveren uit met 7 omvormermerken
Solar & Storage Magazine - Frank Energie breidt dienst Slim Terugleveren uit met 7 omvormermerken
Helemaal eens. Ik heb echter het idee dat ze dit niet snel gaan doen vanwege de eigen propositie met zonnepaneel installatie. Ik zit te denken om als alternatief de app zonnedimmer te gaan gebruiken. Ze geven aan vanaf eind juni met een P1 dongel te gaan werken zodat het dimmen kan worden afgestemd op je verbruik wat na afschaffing saldering interessant is. Maar liever zou ik alle aansturing (inclusief auto, los van laadpaal merk) bij één partij willen.FunkyEnyak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:26:
wordt het niet eens tijd dat Zonneplan ook meer omvormers gaat aansturen? het slim terugleveren door zonnepanelen ook mee te laten doen aan onbalans is nooit verder uitgerold, ondanks dat zonneplan dat wel beloofde/aangaf te willen doen in het verleden.
Solar & Storage Magazine - Frank Energie breidt dienst Slim Terugleveren uit met 7 omvormermerken
Ik gebruik Zonnedimmer al, inderdaad omdat mijn omvormer door Zonneplan niet ondersteund wordt. Echter, de toekomstige sturing van Zonnedimmer via de P1, gaat niet werken aangezien de Nexus ook verbruik laat zien via de P1 meter.Rudyvm schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:47:
[...]
Helemaal eens. Ik heb echter het idee dat ze dit niet snel gaan doen vanwege de eigen propositie met zonnepaneel installatie. Ik zit te denken om als alternatief de app zonnedimmer te gaan gebruiken. Ze geven aan vanaf eind juni met een P1 dongel te gaan werken zodat het dimmen kan worden afgestemd op je verbruik wat na afschaffing saldering interessant is. Maar liever zou ik alle aansturing (inclusief auto, los van laadpaal merk) bij één partij willen.
Ik kan maar lastig een duidelijk antwoord krijgen van Kiki hierover:
Als ik aan het terugleveren ben met de accu in onbalansmodus en ik laad tijdens het terugleveren mijn auto op met die stroom, krijg ik dan alsnog onbalansvergoeding of gebeurd dat alleen als de stroom van de accu daadwerkelijk het net op gaat?
Als ik aan het terugleveren ben met de accu in onbalansmodus en ik laad tijdens het terugleveren mijn auto op met die stroom, krijg ik dan alsnog onbalansvergoeding of gebeurd dat alleen als de stroom van de accu daadwerkelijk het net op gaat?
If it aint broke, fix it till it is!
Volgens mij zit het zo:Venxir schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:44:
Ik kan maar lastig een duidelijk antwoord krijgen van Kiki hierover:
Als ik aan het terugleveren ben met de accu in onbalansmodus en ik laad tijdens het terugleveren mijn auto op met die stroom, krijg ik dan alsnog onbalansvergoeding of gebeurd dat alleen als de stroom van de accu daadwerkelijk het net op gaat?
Je krijgt aan de ene gewoon de complete onbalansvergoeding. (Netverdiensten)
Maar aan de andere kant betaal je ook voor het verbruik van je auto laden. (Normale stroomverbruik) En die EPEX prijzen zijn ook hoog, dus het is nu niet echt een gunstig moment om je auto te laden. Het zou beter zijn om je auto vannacht te laden wanneer de EPEX prijzen een stuk lager zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 18-06-2026 21:01 ]
Ik gebruik EVCC, die ziet dat de accu ontlaadt met 10kW en begint als reactie de auto te laden met 10kW. Ze heffen elkaar op en de p1 meter ziet effectief 0 kW(give or take a few). Dus ik neem op dat moment geen stroom af van het net denk ik dan.GaMbiNo schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:53:
[...]
Volgens mij zit het zo:
Je krijgt aan de ene gewoon de complete onbalansvergoeding. (Netverdiensten)
Maar aan de andere kant betaal je ook voor het verbruik van je auto laden. (Normale stroomverbruik) En die EPEX prijzen zijn ook hoog dus het is nou echt een gunstig moment om je auto te laden. Het zou beter zijn om je auto vannacht te laden wanneer de EPEX prijzen een stuk lager zijn.
If it aint broke, fix it till it is!
Dat klopt. Maar Zonneplan verrekend dat wel volgens mij. Als het goed is zie je dat zo ook in de Zonneplan app. Dan registreert hij alsnog een verbruik in die uren.Venxir schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:01:
[...]
Ik gebruik EVCC, die ziet dat de accu ontlaadt met 10kW en begint als reactie de auto te laden met 10kW. Ze heffen elkaar op en de p1 meter ziet effectief 0 kW(give or take a few). Dus ik neem op dat moment geen stroom af van het net denk ik dan.
:strip_exif()/f/image/7NiWPCS1x2iFywEmsvS8EdJg.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk daar zo maar eens.
Ja inderdaad, daar zie ik inderdaad wat verbruik staan maar heb net ook staan koken natuurlijk..Ik blijf het erg verwarrend vinden. Dit zou betekenen dat ik dus NIET de auto moet willlen laden als de accu teruglevert..Nu denkt EVCC namelijk dat dit nog zonnepaneel opwekking is.GaMbiNo schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:04:
[...]
Dat klopt. Maar Zonneplan verrekend dat wel volgens mij. Als het goed is zie je dat zo ook in de Zonneplan app. Dan registreert hij alsnog een verbruik in die uren.
[Afbeelding]
Kijk daar zo maar eens.
If it aint broke, fix it till it is!
Dat klopt helemaal. Ik raad je aan om die modus bijvoorbeeld alleen tussen 9:00 en 17:00 aan te zetten.Venxir schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:08:
[...]
Ja inderdaad, daar zie ik inderdaad wat verbruik staan maar heb net ook staan koken natuurlijk..Ik blijf het erg verwarrend vinden. Dit zou betekenen dat ik dus NIET de auto moet willlen laden als de accu teruglevert..Nu denkt EVCC namelijk dat dit nog zonnepaneel opwekking is.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Klopt. Dat is het vervelende van de Nexus en alle verschillende markten waar hij op zit. Je Nexus gaat wel langs je P1 meter en daardoor wordt er vanalles door Zonneplan verrekend, en wordt het onoverzichtelijk.Venxir schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:08:
[...]
Ja inderdaad, daar zie ik inderdaad wat verbruik staan maar heb net ook staan koken natuurlijk..Ik blijf het erg verwarrend vinden. Dit zou betekenen dat ik dus NIET de auto moet willlen laden als de accu teruglevert..Nu denkt EVCC namelijk dat dit nog zonnepaneel opwekking is.
Je moet dus idd niet je auto willen laden met energie van de Nexus, omdat Zonneplan dat dus allemaal gaat verrekenen en alsnog in rekening brengt. (Je krijgt dus wel de totale onbalansvergoeding maar je betaald het deel dat je verbruik tegen EPEX tarief).
Ik zou je EVCC algoritme dus anders instellen. Kun je je Nexus activiteiten er niet uitfilteren? Er zijn mensen geweest die de Nexus in EVCC hadden gekoppeld dacht ik.
Ja in principe wel, ik ben bezig om de nexus met modbus(waveshare) uit te lezen en te verwerken in EVCC. Maar daar kwamen deze vragen ook een beetje vandaan.GaMbiNo schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:16:
[...]
Klopt. Dat is het vervelende van de Nexus en alle verschillende markten waar hij op zit. Je Nexus gaat wel langs je P1 meter en daardoor wordt er vanalles door Zonneplan verrekend, en wordt het onoverzichtelijk.
Je moet dus idd niet je auto willen laden met energie van de Nexus, omdat Zonneplan dat dus allemaal gaat verrekenen en alsnog in rekening brengt. (Je krijgt dus wel de totale onbalansvergoeding maar je betaald het deel dat je verbruik tegen EPEX tarief).
Ik zou je EVCC algoritme dus anders instellen. Kun je je Nexus activiteiten er niet uitfilteren? Er zijn mensen geweest die de Nexus in EVCC hadden gekoppeld dacht ik.
If it aint broke, fix it till it is!
Waveshare is over het algemeen goed te doen. Dat staat hier op het forum wel goed uitgelegd. EVCC heb ik geen ervaring mee maar meende gelezen te hebben dat dat ook kon.Venxir schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:22:
[...]
Ja in principe wel, ik ben bezig om de nexus met modbus(waveshare) uit te lezen en te verwerken in EVCC. Maar daar kwamen deze vragen ook een beetje vandaan.
Dat zou een goede toevoeging voor je kunnen zijn denk ik.
Tot die tijd zou je misschien ook nog iets kunnen bedenken dat rekening houdt met Epex prijzen. Bij hoge EPEX prijzen dus niet laden maar gewoon terugleveren. En bij lage EPEX prijzen wel laden.
Met een P1 splitter zou dit denk ik wel kunnen werken.Peewee070 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:11:
[...]
Ik gebruik Zonnedimmer al, inderdaad omdat mijn omvormer door Zonneplan niet ondersteund wordt. Echter, de toekomstige sturing van Zonnedimmer via de P1, gaat niet werken aangezien de Nexus ook verbruik laat zien via de P1 meter.
Het signaal uitlezen wel ja.Rudyvm schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:21:
[...]
Met een P1 splitter zou dit denk ik wel kunnen werken.
Maar hoe gaat zonnedimmer regelen op nul op de meter als de nexus potentieel zijn eigen laad en ontlaad acties uitvoert?
Dit is het grote probleem van het ontbrengen van open standaarden. Uiteindelijk zul je een Home Energy Management System nodig hebben dat alles kan aansturen en de totaalbeslissing kan maken. Ik zit met dezelfde uitdaging met gesloten ecosystemen van Zonneplan en Quatt. En een SmartEVSE laadpaal. Mijn laadpaal denkt bij teruglevering van de accu inderdaad ook dat ik zonnestroom over heb. En als de stroom goedkoop is, gaan de Zonneplan batterij en auto beiden proberen zo veel mogelijk te laden en gaan ze beiden wel load balancen. Ik blijf dus binnen mijn 3x25A hoofdaansluiting, maar kan niet makkelijk de auto prioriteit geven bijvoorbeeld. Of juist de batterij als onbalans erg groot is. Markt is hier nog te onvolwassen en gesloten voor. Via Home Assistant kun je steeds meer zelf, maar volwassen is het nog niet en geeft ook weer een extra afhankelijkheid die ik nu niet heb omdat de laadpaal en zonneplan zelf de P1 poort uitlezen zonder afhankelijkheid van Home Assistant of andere oplossingen. Maar de P1 is door de thuisbatterij opeens geen betrouwbare bron meerOxyDrokz schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:46:
[...]
Het signaal uitlezen wel ja.
Maar hoe gaat zonnedimmer regelen op nul op de meter als de nexus potentieel zijn eigen laad en ontlaad acties uitvoert?
Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌
Het is niet optimaal. Er wordt dan geheel gestuurd op wat er op de P1 gebeurt i.p.v. sturing op je vebruik los van de batterij. Maar voor de energiebelasting is dat juist gunstiger en dat zal na afschaffing salderen belangrijk worden. Het kan voorkomen dat de zonnepanelen onnodig gedimd worden tijdens het laden. Ik verwacht namelijk dat er voorlopig geen uitzondering voor energiebelasting wordt gemaakt op batterijen op kleinverbruik aansluitingen (het issue van dubbele belasting straks)OxyDrokz schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:46:
[...]
Het signaal uitlezen wel ja.
Maar hoe gaat zonnedimmer regelen op nul op de meter als de nexus potentieel zijn eigen laad en ontlaad acties uitvoert?
In de praktijk verwacht ik niet vaak conflict. Je wilt je auto laden als de stroom goedkoop is. Dan is er meestal dus een overschot aan stroom en komt het niet zo vaak voor dat de thuisbatterij gaat terugleveren. Dus dan kun je prima op P1 data sturen om de auto op te laden. Bovendien verwacht ik dat sturen op onbalans gaat stoppen bij Zonneplan juist omdat je de energiebelasting niet meer terugkrijgt. Dan moet er wel extreme onbalans zijn om nog terug te gaan leveren. Ik laat mijn laadpaal dus voorlopig op P1 sturing staan (alleen binnen het tijdswindow met verwacht zonneoverschot of goedkope stroom) en neem dan voor lief dat het een enkele keer mis zou kunnen gaan. In de praktijk regelt mijn laadpaal ook sneller dan Zonneplan, dus schaalt mijn auto sneller op als er stroom over is binnen de 3x25A tijdens goedkope uren dan de accu. Wat fijn is, want ik wil mijn auto voorrang geven. Gaat dus min of meer toevallig goed in de meeste gevallen.Rudyvm schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:53:
[...]
Het is niet optimaal. Er wordt dan geheel gestuurd op wat er op de P1 gebeurt i.p.v. sturing op je vebruik los van de batterij. Maar voor de energiebelasting is dat juist gunstiger en dat zal na afschaffing salderen belangrijk worden. Het kan voorkomen dat de zonnepanelen onnodig gedimd worden tijdens het laden. Ik verwacht namelijk dat er voorlopig geen uitzondering voor energiebelasting wordt gemaakt op batterijen op kleinverbruik aansluitingen (het issue van dubbele belasting straks)
Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌
Denk ik ook. Het zon dimmen zal, als je de offset goed instelt, ook alleen maar actief zijn als de prijs niet negatiever is dan de energiebelasting. Want bij negatievere prijzen kan de omvormer 100% uit. Dus de impact van niet optimale dimming is niet zo groot. Ik denk wel dat onbalans een rol blijft spelen. Afgelopen avond ook prijzen van 200 cent gehad en dat is ruim boven de energiebelasting en dan is het ook straks nog logisch om erop te reageren. Maar het zullen wat meer de uitzonderingen worden. Sturing op eigen gebruik zal dominanter worden.sjoerd-p schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:59:
[...]
In de praktijk verwacht ik niet vaak conflict. Je wilt je auto laden als de stroom goedkoop is. Dan is er meestal dus een overschot aan stroom en komt het niet zo vaak voor dat de thuisbatterij gaat terugleveren. Dus dan kun je prima op P1 data sturen om de auto op te laden. Bovendien verwacht ik dat sturen op onbalans gaat stoppen bij Zonneplan juist omdat je de energiebelasting niet meer terugkrijgt. Dan moet er wel extreme onbalans zijn om nog terug te gaan leveren. Ik laat mijn laadpaal dus voorlopig op P1 sturing staan (alleen binnen het tijdswindow met verwacht zonneoverschot of goedkope stroom) en neem dan voor lief dat het een enkele keer mis zou kunnen gaan. In de praktijk regelt mijn laadpaal ook sneller dan Zonneplan, dus schaalt mijn auto sneller op als er stroom over is binnen de 3x25A tijdens goedkope uren dan de accu. Wat fijn is, want ik wil mijn auto voorrang geven. Gaat dus min of meer toevallig goed in de meeste gevallen.
Lukt het jou om met EVCC de Nexus te laden met solar export? EVCC laad de Nexus wel bij lage stroom prijzen maar niet als er export is.Venxir schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:22:
[...]
Ja in principe wel, ik ben bezig om de nexus met modbus(waveshare) uit te lezen en te verwerken in EVCC. Maar daar kwamen deze vragen ook een beetje vandaan.
Ik voorzie juist vaak de situatie waarin je betaalt voor de afgenomen stroom en betaalt voor de teruggeleverde stroom. Dus ‘maatwerk-dimmen’ wordt dan belangrijk. Helaas ondersteunt Zonneplan (nog) geen andere omvormers.Rudyvm schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:11:
[...]
Denk ik ook. Het zon dimmen zal, als je de offset goed instelt, ook alleen maar actief zijn als de prijs niet negatiever is dan de energiebelasting. Want bij negatievere prijzen kan de omvormer 100% uit. Dus de impact van niet optimale dimming is niet zo groot. Ik denk wel dat onbalans een rol blijft spelen. Afgelopen avond ook prijzen van 200 cent gehad en dat is ruim boven de energiebelasting en dan is het ook straks nog logisch om erop te reageren. Maar het zullen wat meer de uitzonderingen worden. Sturing op eigen gebruik zal dominanter worden.
Nu las ik dat als ik het eerste jaar de accu veel inzet voor eigen gebruik, ik de btw mogelijk moet terug betalen.
Als volgend jaar het salderen is afgeschaft, en je dan een accu koopt, lijkt mij dat wel een dingetje. Dit voor toekomstige kopers. Klopt dat?
Als volgend jaar het salderen is afgeschaft, en je dan een accu koopt, lijkt mij dat wel een dingetje. Dit voor toekomstige kopers. Klopt dat?
Ach, is hoeveel eigen verbruik heb je op dit moment? De belastingdienst kijkt hier niet naar of dat straks iets minder is. Nu krijg je gewoon de BTW terug minus de EUR 450. Hopelijk dat later gewoon het BTW tarief naar 0% gaat (net zoals in andere landen en dat in NLD ook bij zonnepanelen is gedaan).patathome schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:18:
Nu las ik dat als ik het eerste jaar de accu veel inzet voor eigen gebruik, ik de btw mogelijk moet terug betalen.
Als volgend jaar het salderen is afgeschaft, en je dan een accu koopt, lijkt mij dat wel een dingetje. Dit voor toekomstige kopers. Klopt dat?
[ Voor 71% gewijzigd door Whiskey48 op 23-06-2026 12:11 ]
Toch wel verbaasd dat er vannacht een flinke onbalans was, zn 4 euro per kWh. Nog 18% in de accu hier en hij is niet gaan ontladen.. Maar zo te zien bij niemand
Vandaag om 20:00 gaat de uurprijs naar € 0,83.
Daar zal wellicht een reden voor zijn, bijvoorbeeld windmolens uit vanwege vogels, verkoop aan Duitsland of iets dergelijks.
Dit zal waarschijnlijk ook consequenties hebben voor de onbalansprijs. Ik hoop dat de intelligentie hier rekening mee houdt en ervoor zorgt dat hij van tevoren mooi op 100% komt.
Daar zal wellicht een reden voor zijn, bijvoorbeeld windmolens uit vanwege vogels, verkoop aan Duitsland of iets dergelijks.
Dit zal waarschijnlijk ook consequenties hebben voor de onbalansprijs. Ik hoop dat de intelligentie hier rekening mee houdt en ervoor zorgt dat hij van tevoren mooi op 100% komt.
Airco's.Obelixxx schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:51:
Vandaag om 20:00 gaat de uurprijs naar € 0,83.
Daar zal wellicht een reden voor zijn,
Oa in Frankrijk zijn kerncentrales stilgelegd omdat het koelwater te warmObelixxx schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:51:
Vandaag om 20:00 gaat de uurprijs naar € 0,83.
Daar zal wellicht een reden voor zijn, bijvoorbeeld windmolens uit vanwege vogels, verkoop aan Duitsland of iets dergelijks.
Dit zal waarschijnlijk ook consequenties hebben voor de onbalansprijs. Ik hoop dat de intelligentie hier rekening mee houdt en ervoor zorgt dat hij van tevoren mooi op 100% komt.
Vermoedelijk regeltoestand 2 geweest, want bij mij was er iets geladen en iets ontladen en stond €0,85 negatief.erikfw schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:52:
Toch wel verbaasd dat er vannacht een flinke onbalans was, zn 4 euro per kWh. Nog 18% in de accu hier en hij is niet gaan ontladen.. Maar zo te zien bij niemand
Morgenavond bijna € 1,10. Eens kijken of dat wat oplevert (of kostObelixxx schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:51:
Vandaag om 20:00 gaat de uurprijs naar € 0,83.
Daar zal wellicht een reden voor zijn, bijvoorbeeld windmolens uit vanwege vogels, verkoop aan Duitsland of iets dergelijks.
Dit zal waarschijnlijk ook consequenties hebben voor de onbalansprijs. Ik hoop dat de intelligentie hier rekening mee houdt en ervoor zorgt dat hij van tevoren mooi op 100% komt.
De vraag is: levert de onbalans voldoende op, of doen we er goed aan om de BMS los te halen* en via eigen aansturing de ontladen; eventueel tot 20% om zo de nacht nog door te komen.
Ik heb dit een keer eerder gedaan, maar dat leverde een gat op in de Zonneplan app. Hoe kan ik eigenlijk controleren of die tegen EPEX tarieven teruggeleverde energie goed wordt verrekend? Kiki geeft enkel aan "trust us, it'll be fine".
*Dit is afaik nog steeds nodig, toch? Aangezien ZP nogal agressief hun eigen waarden blijft updaten.
Ik heb dit een keer eerder gedaan, maar dat leverde een gat op in de Zonneplan app. Hoe kan ik eigenlijk controleren of die tegen EPEX tarieven teruggeleverde energie goed wordt verrekend? Kiki geeft enkel aan "trust us, it'll be fine".
*Dit is afaik nog steeds nodig, toch? Aangezien ZP nogal agressief hun eigen waarden blijft updaten.
[ Voor 11% gewijzigd door internetinfo op 23-06-2026 19:09 ]
De mijne levert nu in elk geval lekker terug.
Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n
Ik begrijp niet waarom de accu nu niet teruglevert als de onbalansprijs al een half uur +1500 is 🤷♂️
Vandaag heeft Zonneplan hun positie ingenomen op Day-Ahead basis, je kunt het niet twee keer verkopen. Vandaar dat de Nexus vandaag zo’n 70ct/kWh heeft opgeleverd en bij Frank bedragen van 1,50-2,-/kWh voorkwamen
M3P - M3LR - 6320Wp
Dat klopt denk ik niet. Want toen de onbalans even in zakte stopte ook het ontladen even, rond 21.15 was dit. En de opbrengst was hoger dan de epex prijsbokkow schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:33:
Vandaag heeft Zonneplan hun positie ingenomen op Day-Ahead basis, je kunt het niet twee keer verkopen. Vandaar dat de Nexus vandaag zo’n 70ct/kWh heeft opgeleverd en bij Frank bedragen van 1,50-2,-/kWh voorkwamen
[ Voor 4% gewijzigd door erikfw op 24-06-2026 06:54 ]
Interessant, is dat iets wat ze ergens communiceren? Ik heb gisteren een beetje geswitched tussen zelf ontladen in zelfconsumptie modus en ZP ontladen in Powerplay modus, dat leverde mij zo'n 20 EUR op.bokkow schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:33:
Vandaag heeft Zonneplan hun positie ingenomen op Day-Ahead basis, je kunt het niet twee keer verkopen. Vandaar dat de Nexus vandaag zo’n 70ct/kWh heeft opgeleverd en bij Frank bedragen van 1,50-2,-/kWh voorkwamen
Qua opregel volume viel het me gisteren nog wel mee, kwam niet echt boven de 400MW uit. Benieuwd wat er vanavond en vooral donderdag en vrijdag gaat gebeuren met nog extremere temperaturen.
Kan je aangeven waar je deze info kan vinden?bokkow schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:33:
Vandaag heeft Zonneplan hun positie ingenomen op Day-Ahead basis, je kunt het niet twee keer verkopen. Vandaar dat de Nexus vandaag zo’n 70ct/kWh heeft opgeleverd en bij Frank bedragen van 1,50-2,-/kWh voorkwamen
Hoe doe jij dit? Onderbreek je dan de BMS?kazuka schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:20:
[...]
Interessant, is dat iets wat ze ergens communiceren? Ik heb gisteren een beetje geswitched tussen zelf ontladen in zelfconsumptie modus en ZP ontladen in Powerplay modus, dat leverde mij zo'n 20 EUR op.
Qua opregel volume viel het me gisteren nog wel mee, kwam niet echt boven de 400MW uit. Benieuwd wat er vanavond en vooral donderdag en vrijdag gaat gebeuren met nog extremere temperaturen.
Zo ja, dan heb je toch een gat in je data van zonneplan en weet je de opbrengst toch enkel bij benadering?
Zo nee, hoe dan? Want bij mij overruled Zonneplan binnen 5 seconden elke wijziging die ik via HA naar de Nexus stuur.
BMS uitschakelen? BMS uit zetten. Dat is niet zo verstandiginternetinfo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:27:
[...]
Hoe doe jij dit? Onderbreek je dan de BMS?
Zo ja, dan heb je toch een gat in je data van zonneplan en weet je de opbrengst toch enkel bij benadering?
Zo nee, hoe dan? Want bij mij overruled Zonneplan binnen 5 seconden elke wijziging die ik via HA naar de Nexus stuur.
BMS - Battery management system zorgt er voor dat de accu veilig werkt, niet te warm word, de spanning niet te hoog word, de accu niet te diep ontlaad. Ik denk niet dat de BMS van invloed is op de Nexus verdienste.
Bron
Ik denk ook dat er op onbalans werd gestuurd. Bij EPEX sturing wordt naar mijn idee maar de helft van het voordeel aan de klant gegund. Heb het idee dat Zonneplan een ruim percentage rekent voor hun aansturing. Zonneplan zal hier transparanter in moeten worden.erikfw schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:47:
[...]
Dat klopt denk ik niet. Want toen de onbalans even in zakte stopte ook het ontladen even, rond 21.15 was dit. En de opbrengst was hoger dan de epex prijs
bij mij gebeurde iets raars. Gisteren heb ik veel zonne-energie teruggeleverd en toen de batterij op die dure uren ging ontladen was ik dat in ene kwijt. Ook bij het maandoverzict/meetdata slimme meter is het niet terug te vinden.
De onbalans was lange tijd tussen de 1500 en 2000 per MWh. Dus dan had de opbrengst ruim 30 euro kunnen zijn. Het wordt steeds duidelijk dat Zonneplan een wel zeer ruime service-fee rekent.Kacang schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:27:
16 euro toch? Niks mis mee!
Zag het ook al ja, bijna alleen maar opregelen. Misschien zelf maar even handmatig laden tijdens de 2 goedkoopste uurtjes als het zo blijft.melvinnie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:27:
[Afbeelding] Tot nu toe weinig kansen voor ZP om op te laden, ben benieuwd of de accu nog vol raakt vandaag.
Gelukkig, hij begint met ladenkazuka schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:44:
[...]
Zag het ook al ja, bijna alleen maar opregelen. Misschien zelf maar even handmatig laden tijdens de 2 goedkoopste uurtjes als het zo blijft.
/f/image/032prcObKnVcBk6tsDEmNpwv.png?f=fotoalbum_large)
edit:
Toch maar handmatig opladen, was voor korte duur.
Toch maar handmatig opladen, was voor korte duur.
[ Voor 5% gewijzigd door melvinnie op 24-06-2026 14:27 ]
Bij ons kort opgeladen, en daarna weer ontladen met 15 cent verlies tot gevolg. Ondertussen blijft de batterij steken op 7%, hoe deze ‘slimme’ batterij functioneert is mij een raadsel.
Er is eigenlijk de hele dag al sprake van energietekort, dus dat de accu niet oplaadt is wel te begrijpen. Waarom hij toch even wél leek te laden, is mij ook niet helemaal duidelijk.melvinnie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:06:
[...]
Gelukkig, hij begint met laden
[Afbeelding]edit:
Toch maar handmatig opladen, was voor korte duur.
Hoe laad jij hem handmatig op?
Ik heb gisteren de dongels eruit gehaald om tijdens de twee duurste uren te ontladen (op huisoptimalisatie). De uren dat de dongels eruit waren, zie ik een gat in de inzichten van de Zonneplan-app. Zowel voor de batterij als het stroomverbruik is er geen kWh geregistreerd en dus ook niets 'afgerekend'.
Vandaag ga ik toch maar proberen de overproductie van de zonnepanelen op te slaan. Hopelijk kan hij dat vanavond kwijt tegen een vergelijkbaar rendement als gisterenavond.
Klopt, de Zonneplan-app laat een gat zien en dat herstelt zich bij mij niet. Op de factuur klopt het wel weer, het is dus even schatten hoeveel je verdiend hebt iedere dag.aritmeester schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Er is eigenlijk de hele dag al sprake van energietekort, dus dat de accu niet oplaadt is wel te begrijpen. Waarom hij toch even wél leek te laden, is mij ook niet helemaal duidelijk.
Hoe laad jij hem handmatig op?
Ik heb gisteren de dongels eruit gehaald om tijdens de twee duurste uren te ontladen (op huisoptimalisatie). De uren dat de dongels eruit waren, zie ik een gat in de inzichten van de Zonneplan-app. Zowel voor de batterij als het stroomverbruik is er geen kWh geregistreerd en dus ook niets 'afgerekend'.![]()
Vandaag ga ik toch maar proberen de overproductie van de zonnepanelen op te slaan. Hopelijk kan hij dat vanavond kwijt tegen een vergelijkbaar rendement als gisterenavond.
Je kan eventueel naar sensor.zonneplan_elektriciteitsproductiekosten_deze_maand kijken maar daar worden je onbalans-kWh`s ook in meegenomen tegen het Epex-tarief dus is enkel indicatief.
Met de Solis modbus integratie laad ik handmatig op via de entiteiten Backup SOC and Reserve Battery Mode.aritmeester schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Er is eigenlijk de hele dag al sprake van energietekort, dus dat de accu niet oplaadt is wel te begrijpen. Waarom hij toch even wél leek te laden, is mij ook niet helemaal duidelijk.
Hoe laad jij hem handmatig op?
Ik heb gisteren de dongels eruit gehaald om tijdens de twee duurste uren te ontladen (op huisoptimalisatie). De uren dat de dongels eruit waren, zie ik een gat in de inzichten van de Zonneplan-app. Zowel voor de batterij als het stroomverbruik is er geen kWh geregistreerd en dus ook niets 'afgerekend'.![]()
Vandaag ga ik toch maar proberen de overproductie van de zonnepanelen op te slaan. Hopelijk kan hij dat vanavond kwijt tegen een vergelijkbaar rendement als gisterenavond.
Slim, ga ik binnenkort ook maar doen. Dan hoeft de dongle niet uit tijdens het laden.kazuka schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:41:
[...]
Met de Solis modbus integratie laad ik handmatig op via de entiteiten Backup SOC and Reserve Battery Mode.
Met alle dongels en/of de BMS kabel aangesloten?kazuka schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:41:
[...]
Met de Solis modbus integratie laad ik handmatig op via de entiteiten Backup SOC and Reserve Battery Mode.
Als ik Reserve Battery Mode inschakel gaat hij inderdaad even volle bak laden, maar krijg ik dit gedrag:
Turned off
15:51:38 - 16 seconds ago
Turned on triggered by action Switch: Turn on switch
15:50:56 - 57 seconds ago - Peter
Die kende ik nog niet. Als je die activeert laadt hij de Nexus tot de Backup SOC instelling?kazuka schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:41:
[...]
Met de Solis modbus integratie laad ik handmatig op via de entiteiten Backup SOC and Reserve Battery Mode.
En waneer dat gehaald is hij stopt hij weer?
Jep, wel in zelfconsumptie modus. Anders dan grijpt de ZP dongle snel in.GaMbiNo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:55:
[...]
Die kende ik nog niet. Als je die activeert laadt hij de Nexus tot de Backup SOC instelling?
En waneer dat gehaald is hij stopt hij weer?
Vandaag precies een jaar Zonneplan.
Opbrengst is net iets meer dan 1100 euro. Stuk minder dan de toen verwachtte 1600-1800 euro. Maar nog steeds wel ok.
Opbrengst is net iets meer dan 1100 euro. Stuk minder dan de toen verwachtte 1600-1800 euro. Maar nog steeds wel ok.
[ Voor 54% gewijzigd door Pirelly op 24-06-2026 16:05 ]
Simpel beredeneren. Het ontladen was volle bak (MID bemeterd gelezen) tussen ~20:15 en 22:00 ondanks de visualisatie in Zonneplan want deze is maar een indicatie. In die tijd was de waarde inclusief EB, btw en opslag ongeveer €0,70/kWh, en dat leverde in die periode ook ongeveer €14,- op dat is een-op-een EPEX waarde geweest. Dit hebben ze dus vooraf verkocht op DA tarief basis, en dus de vloot aan Nexus genomineerd hiervoor. Dan KUN je niet zomaar je keutel terugtrekken en alsnog wisselen naar passieve onbalans.erikfw schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:47:
[...]
Dat klopt denk ik niet. Want toen de onbalans even in zakte stopte ook het ontladen even, rond 21.15 was dit. En de opbrengst was hoger dan de epex prijs
Batterijen bij Frank zaten uiteindelijk (met hetzelfde vermogen en capaciteit) tussen de 30,- en 40,- wat overeen komt met wat er in diezelfde periode voor balancering werd betaald, een tijd lang zelfs 4,-/kWh. Maar dat is dus een risico, EPEX is zekere waarde, onbalans kan meer opleveren ALS het wordt geactiveerd.
Dit verschil kan gewoon niet zitten in een “afroming” door Zonneplan trouwens, wat zou daarin te behalen zijn denk je?
M3P - M3LR - 6320Wp
Nee hoe ze traden communiceren ze niet. Dit is zelf beredeneren, als ze dit niet zouden nomineren op EPEX basis dan zou het hen een behoorlijke onbalans kostenpost opleveren met het volume aan batterijen in hun pool. Als er geen onbalans winst wordt gepakt omdat het niet wordt geactiveerd dan zou er ook gezeken worden op Zonneplan. Ik denk dat ze gisteren (of eigenlijk dus eergisteren 14:30kazuka schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:20:
[...]
Interessant, is dat iets wat ze ergens communiceren? Ik heb gisteren een beetje geswitched tussen zelf ontladen in zelfconsumptie modus en ZP ontladen in Powerplay modus, dat leverde mij zo'n 20 EUR op.
Qua opregel volume viel het me gisteren nog wel mee, kwam niet echt boven de 400MW uit. Benieuwd wat er vanavond en vooral donderdag en vrijdag gaat gebeuren met nog extremere temperaturen.
M3P - M3LR - 6320Wp
De energiemarkten een beetje kennen, ik denk niet dat Zonneplan inzicht gaat geven over hoe ze assets nomineren.Mauri13 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:25:
[...]
Kan je aangeven waar je deze info kan vinden?
M3P - M3LR - 6320Wp
Ik snap niet wat je zegtbokkow schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:34:
[...]
Simpel beredeneren. Het ontladen was volle bak (MID bemeterd gelezen) tussen ~20:15 en 22:00 ondanks de visualisatie in Zonneplan want deze is maar een indicatie. In die tijd was de waarde inclusief EB, btw en opslag ongeveer €0,70/kWh, en dat leverde in die periode ook ongeveer €14,- op dat is een-op-een EPEX waarde geweest. Dit hebben ze dus vooraf verkocht op DA tarief basis, en dus de vloot aan Nexus genomineerd hiervoor. Dan KUN je niet zomaar je keutel terugtrekken en alsnog wisselen naar passieve onbalans.
Batterijen bij Frank zaten uiteindelijk (met hetzelfde vermogen en capaciteit) tussen de 30,- en 40,- wat overeen komt met wat er in diezelfde periode voor balancering werd betaald, een tijd lang zelfs 4,-/kWh. Maar dat is dus een risico, EPEX is zekere waarde, onbalans kan meer opleveren ALS het wordt geactiveerd.
Dit verschil kan gewoon niet zitten in een “afroming” door Zonneplan trouwens, wat zou daarin te behalen zijn denk je?
De simpelste rekensom, stel je pakt de epex prijs (krijg je nooit bij dat ahead, is lager maar toch) dan had je gisteren zn 14 euro kunnen halen en niet de 19 a 20 waar we op zaten. Dus moet het onbalans alleen al om die reden zijn, nog naast van de pauzes tijdens het ontladen tijdens een lage onbalans
Franken energie vergelijken is lastig want zij hebben bruto winst en moeten achteraf kon de kosten aan Franken afdragen
Rudyvm schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:28:
[...]
Ik denk ook dat er op onbalans werd gestuurd. Bij EPEX sturing wordt naar mijn idee maar de helft van het voordeel aan de klant gegund. Heb het idee dat Zonneplan een ruim percentage rekent voor hun aansturing. Zonneplan zal hier transparanter in moeten worden.
Nee. Als het op basis van onbalans was, lagen de verdiensten een stuk hoger (zoals je zelf later ook zegt) maar dat deze onbalanspiek zou kunnen voorkomen was een risico en ze zijn blijkbaar voor zekerheid van de day ahead prijs gegaan. Die lag achteraf natuurlijk een stuk lager. De logisch verklaarbare verdiensten zijn dus op basis van day ahead en niet onbalans en een gigantische service-fee, dat is simpelweg niet realistisch en niet passend bij het profiel gisteren.Rudyvm schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:37:
[...]
De onbalans was lange tijd tussen de 1500 en 2000 per MWh. Dus dan had de opbrengst ruim 30 euro kunnen zijn. Het wordt steeds duidelijk dat Zonneplan een wel zeer ruime service-fee rekent.
M3P - M3LR - 6320Wp
Dat is een vreemde conclusie, er was meer batterij activiteit dan alleen tussen 20:00 en 22:00 he, heb je ook niet toevallig wat gepakt met export van zon? De verdiensten van gisteren zijn heel veel meer logisch verklaarbaar aan de hand van day ahead tarieven. Was het op basis van onbalans dan was het een factor 2 keer zo hoog en niet een laffe 2-3 euroerikfw schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:43:
[...]
Ik snap niet wat je zegt
De simpelste rekensom, stel je pakt de epex prijs (krijg je nooit bij dat ahead, is lager maar toch) dan had je gisteren zn 14 euro kunnen halen en niet de 19 a 20 waar we op zaten. Dus moet het onbalans alleen al om die reden zijn, nog naast van de pauzes tijdens het ontladen tijdens een lage onbalans
Franken energie vergelijken is lastig want zij hebben bruto winst en moeten achteraf kon de kosten aan Franken afdragen
M3P - M3LR - 6320Wp
Maakt eens de rekensom met EPEX prijzen, dan laten de cijfers zien dat je niet uitkomt met EPEX prijzen en hoger zat qua winsten. En dan mag je de gehele 20 kWh pakken tegen het hoogste tarief van gisteren plus dat zonneplan je de volledige opbrengst geeft. Doe dat eens en vergelijk het met je batterij vergoeding van gisterenbokkow schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:48:
[...]
Dat is een vreemde conclusie er was meer batterij activiteit dan alleen tussen 20:00 en 22:00 he, heb je ook niet toevallig wat gepakt met export van zon? De verdiensten avn gisteren zijn heel veel meer logisch verklaarbaar aan de hand van day ahead tarieven. Was het op basis van onbalans dan was het een factor 2 keer zo hoog en niet een laffe 2-3 euro
Bedankt voor de suggestie. Ik zit correct.erikfw schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:51:
[...]
Maakt eens de rekensom met EPEX prijzen, dan laten de cijfers zien dat je niet uitkomt met EPEX prijzen en hoger zat qua winsten. En dan mag je de gehele 20 kWh pakken tegen het hoogste tarief van gisteren plus dat zonneplan je de volledige opbrengst geeft. Doe dat eens en vergelijk het met je batterij vergoeding van gisteren
M3P - M3LR - 6320Wp
Goed ik reken het voor je uit
20 kWh, instand ontladen voor het gemak
EPEX hoogste 72 cent
Maakt 14,40 euro (20x72 cent)
ZP maakt 0 euro winst, alles voor jou! Cadeautje!
Gap 5 euro met de winst van gisteren, dus ZP heeft je nog eens 5 euro extra cadeau gedaan? Naast zelf geen winst maken en dat je de laatste 7% ook niet kon ontladen krijg je ook cadeau en dat je gespreid over 2 uur ontlaad vanwege beperking omvormer/stroom aansluiting tegen een lagere EPEX prijs ook dat krijg je cadeau
Nexus is hier nu vanaf 100% naar 73% ontladen met een heuse opbrengst van €1,01. 
Ik heb zojuist de dongel eruitgetrokken, de boel op zelfconsumptie gezet en laat de boel in ieder geval dit uur zelf maar leeglopen. Ik kan me niet voorstellen dat de onbalanstarieven straks nóg hoger zijn dan de huidige €1,10/kWh.
Ik heb zojuist de dongel eruitgetrokken, de boel op zelfconsumptie gezet en laat de boel in ieder geval dit uur zelf maar leeglopen. Ik kan me niet voorstellen dat de onbalanstarieven straks nóg hoger zijn dan de huidige €1,10/kWh.
Met de batterij in de modus 10 Kw opslaan én 10 Kw opslaan is de batterij nu ( nadat hij 100% opgeladen was en tot 80 % heeft ontladen) is de batterij nu aan het opslaan en zie ik mijn stroomrekening oplopen omdat de airco's aan staan én de batterij aan het opladen is.
Ik snap hier echt helemaal niets van.
Ik snap hier echt helemaal niets van.
:strip_exif()/f/image/j0BVpF2c2KbqGlxCDulx6Mvg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3LwVmJav00ip5PEFhQMv4UI1.jpg?f=fotoalbum_large)
De winst voor Zonneplan is voorkomen van onbalanskosten, zij kunnen hun portfolio hiermee enorm sturen. De verdiensten van gisteren kwamen uit day ahead nominatie, niet uit onbalans, zie bovenstaand: 10kW 2 uur lang, waarvan 1,5 uur gemiddeld ~€2,-/kWh voor passieve onbalanssturing dat is 15kWh~€30,-.
M3P - M3LR - 6320Wp
Vandaag hebben ze niet op day ahead genomineerd. Ze hopen op onbalans activatie.Aimabel schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:07:
Met de batterij in de modus 10 Kw opslaan én 10 Kw opslaan is de batterij nu ( nadat hij 100% opgeladen was en tot 80 % heeft ontladen) is de batterij nu aan het opslaan en zie ik mijn stroomrekening oplopen omdat de airco's aan staan én de batterij aan het opladen is.
Ik snap hier echt helemaal niets van.
M3P - M3LR - 6320Wp
bokkow schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:10:
[...]
Vandaag hebben ze niet op day ahead genomineerd. Ze hopen op onbalans activatie.
Ik had 10 Kw opslaan én 10Kw aan huis. ( gisteren ingesteld) En toch loopt mijn kosten energieverbruik op. Dit had uit de batterij moeten komen moet niet leiden tot hogere kosten. (Ik heb vandaag per saldo 38 kWh teruggeleverd, bruto zo opbrengst 57 kWh)
Laatste poging, onbalansbokkow schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De winst voor Zonneplan is voorkomen van onbalanskosten, zij kunnen hun portfolio hiermee enorm sturen. De verdiensten van gisteren kwamen uit day ahead nominatie, niet uit onbalans, zie bovenstaand: 10kW 2 uur lang, waarvan 1,5 uur gemiddeld ~€2,-/kWh voor passieve onbalanssturing dat is 15kWh~€30,-.
Even gem. 2 euro (er boven en eronder, de verrekenprijs was lager dan jouw grafiek) x 20 kWh is 40 euro
7% gaat niet, en ZP had al 15% ontladen voor dat moment tegen een schamele vergoeding. Maar goed laten we samen even 20% nemen waar je niks aan had in grote cijfers, dat is 32 euro. ZP pakt 30% winst. 22,40 euro. Komt toch al verdacht dicht in de buurt van de werkelijke winst
Kerel al zeg je 100e poging. Je hebt geen gelijk, wat je ook voor rekent, het ontlaadprofiel en de ordegrootte verdiensten laten duidelijk zien dat hier is verkocht op day-ahead.erikfw schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:20:
[...]
Laatste poging, onbalans
Even gem. 2 euro (er boven en eronder, de verrekenprijs was lager dan jouw grafiek) x 20 kWh is 40 euro
7% gaat niet, en ZP had al 15% ontladen voor dat moment tegen een schamele vergoeding. Maar goed laten we samen even 20% nemen waar je niks aan had in grote cijfers, dat is 32 euro. ZP pakt 30% winst. 22,40 euro. Komt toch al verdacht dicht in de buurt van de werkelijke winst
Waar verzin je 30% afromen vandaan?
M3P - M3LR - 6320Wp
Ik heb geen gelijk, zoals je wilt en klopt ook. Want het verschil wat in mijn berekening zat waren de kosten van het opladenWaar verzin je 30% afromen vandaan?
ZP pakt 30% op de batterij verdiensten
Edit als je er naar googled gaat het zelfs over 50%
[ Voor 7% gewijzigd door erikfw op 24-06-2026 21:35 ]
He he, zijn we er eindelijk. Die 30% is net zo uit de lucht getrokken en onlogisch als het voorrekenen op balanceringverdiensten. Heeft er iemand een verdiensten grafiekje uit HA van gisteravond? Dat zal grotendeels lineair verlopen wat past bij day ahead verkooperikfw schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:26:
[...]
[...]
Ik heb geen gelijk, zoals je wilt en klopt ook. Want het verschil wat in mijn berekening zat waren de kosten van het opladen
ZP pakt 30% op de batterij verdiensten
M3P - M3LR - 6320Wp
bokkow schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:38:
[...]
He he, zijn we er eindelijk. Die 30% is net zo uit de lucht getrokken en onlogisch als het voorrekenen op balanceringverdiensten. Heeft er iemand een verdiensten grafiekje uit HA van gisteravond? Dat zal grotendeels lineair verlopen wat past bij day ahead verkoop
en de interessante range gepakt, hij ijlt daarna enkel nog na
😂 om 22:00 hield het op he, de batterij was leeg, hooguit ex-post, geen onbalansverdiensten.erikfw schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:42:
[...]
[Afbeelding] en de interessante range gepakt, hij ijlt daarna enkel nog na
M3P - M3LR - 6320Wp
bokkow schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:48:
[...]
😂 om 22:00 hield het op he, de batterij was leeg, hooguit ex-post, geen onbalansverdiensten.
Kijk naar het ontlaadprofiel van gisteren versus die van vandaag, vandaag is enorm grillig, die van gisteren is snaarstrak. Gisteren was day ahead verkocht en vandaag achter de hand gehouden voor onbalans. Gisteren hadden ze hun positie op rood ingezet en viel zwart, vandaag hebben ze op zwart ingezet en viel zwart. Alleen is zwart vandaag niet zo veel waard als gister
M3P - M3LR - 6320Wp
Ik zie het, bijzonder ontlaad profiel dat wel. Daarmee lijkt er eerder iets op wijk niveau gedaan te zijnbokkow schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:12:
Kijk naar het ontlaadprofiel van gisteren versus die van vandaag, vandaag is enorm grillig, die van gisteren is snaarstrak. Gisteren was day ahead verkocht en vandaag achter de hand gehouden voor onbalans. Gisteren hadden ze hun positie op rood ingezet en viel zwart, vandaag hebben ze op zwart ingezet en viel zwart. Alleen is zwart vandaag niet zo veel waard als gister
en bij mij 10 kW tegen de hoogste prijs van het net gehaald ipv uit de batterij. lekkere Huisondersteuningmikeyverhoef schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:05:
Echt slechte opbrengst gisteren.
Had gistermiddag de boel maar op zelfconsumptie gezet en net voor twaalven weer op Smart Charging.
Ging van 60 naar 14% met een opbrengst van een paar duppies...zelfs de EPEX prijs was hoger dan dat.
Ging van 60 naar 14% met een opbrengst van een paar duppies...zelfs de EPEX prijs was hoger dan dat.
Vandaag een Waveshare gekocht. Volgende week maar eens beginnen met knutselen. 😊
Wat ik me nu afvraag, en wat ik hier en daar lees, is dat je via Modbus zelf kunt sturen wanneer de batterij moet laden en ontladen. Gebeurt dat dan altijd op vol vermogen (10 kW), of kun je het laad-/ontlaadvermogen ook nog regelen via de Modbus-configuratie?
Daarnaast lees ik dat Zonneplan met hun dongles de aansturing van de batterij weer overneemt. Klopt het dat je dit kunt omzeilen door de batterij eerst op "zelfconsumptie" te zetten, of moeten de dongles daarvoor daadwerkelijk losgekoppeld worden?
En begrijp ik het goed dat wanneer je de batterij via Modbus laat laden of ontladen, dit dan nog steeds gebeurt op basis van de onbalansmarktprijzen en niet op basis van de EPEX-prijzen zolang de dongles aangesloten blijven?
Wat ik me nu afvraag, en wat ik hier en daar lees, is dat je via Modbus zelf kunt sturen wanneer de batterij moet laden en ontladen. Gebeurt dat dan altijd op vol vermogen (10 kW), of kun je het laad-/ontlaadvermogen ook nog regelen via de Modbus-configuratie?
Daarnaast lees ik dat Zonneplan met hun dongles de aansturing van de batterij weer overneemt. Klopt het dat je dit kunt omzeilen door de batterij eerst op "zelfconsumptie" te zetten, of moeten de dongles daarvoor daadwerkelijk losgekoppeld worden?
En begrijp ik het goed dat wanneer je de batterij via Modbus laat laden of ontladen, dit dan nog steeds gebeurt op basis van de onbalansmarktprijzen en niet op basis van de EPEX-prijzen zolang de dongles aangesloten blijven?
Het is mij nu een paar keer opgevallen dat opbrengst bij accu bijv begin van de dag op 0,75ct staat en begin van de avond op 0,25ct
Kan iemand vertellen hoe de accu zijn opbrengst op dezelfde dag negatief kan beïnvloeden?
Kan iemand vertellen hoe de accu zijn opbrengst op dezelfde dag negatief kan beïnvloeden?
Ja, in zelfconsumptie modus kun je zelf laden en ontladen met eigen voorkeur vermogen. Sinds de nieuwere ZP aansturing worden de waarden wel vrij agressief overschreven dus je automatisering zal ook elke 2-3 sec. moeten lopen. Het werkt niet meer zo vlekkeloos als in het begin maar gisteren bijvoorbeeld kon ik tijdens de 2 duurste uurtjes voor 20 EUR ontladen.ruudbeest schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:10:
Vandaag een Waveshare gekocht. Volgende week maar eens beginnen met knutselen. 😊
Wat ik me nu afvraag, en wat ik hier en daar lees, is dat je via Modbus zelf kunt sturen wanneer de batterij moet laden en ontladen. Gebeurt dat dan altijd op vol vermogen (10 kW), of kun je het laad-/ontlaadvermogen ook nog regelen via de Modbus-configuratie?
Daarnaast lees ik dat Zonneplan met hun dongles de aansturing van de batterij weer overneemt. Klopt het dat je dit kunt omzeilen door de batterij eerst op "zelfconsumptie" te zetten, of moeten de dongles daarvoor daadwerkelijk losgekoppeld worden?
En begrijp ik het goed dat wanneer je de batterij via Modbus laat laden of ontladen, dit dan nog steeds gebeurt op basis van de onbalansmarktprijzen en niet op basis van de EPEX-prijzen zolang de dongles aangesloten blijven?
Zelf aansturen zal altijd tegen EPEX tarieven zijn. Enkel ZP zelf kan tegen onbalans tarieven laden en ontladen.
Het opladen van de accu is niet gratis, tenzij de onbalans tarieven langere tijd negatief zijn.patathome schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 19:38:
Het is mij nu een paar keer opgevallen dat opbrengst bij accu bijv begin van de dag op 0,75ct staat en begin van de avond op 0,25ct
Kan iemand vertellen hoe de accu zijn opbrengst op dezelfde dag negatief kan beïnvloeden?
[...]
Ah, ok! Ik dacht dat het verbruik voor laden bij normaal stroom verbruik kwam te staan.Het opladen van de accu is niet gratis, tenzij de onbalans tarieven langere tijd negatief zijn.
Dus ZP probeerd zelfs als ik de modus zelfconsumptie actief hebt de batt aansturen in de zin dat ZP aanstuurt of de batt moet laden of ontladen. Als ik dus een overwrite naar ontladen via HA geef met de modbus integratie zal ZP na pak weg 3 sec mogelijk toch de batt op laden kunnen zetten?kazuka schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:06:
[...]
Ja, in zelfconsumptie modus kun je zelf laden en ontladen met eigen voorkeur vermogen. Sinds de nieuwere ZP aansturing worden de waarden wel vrij agressief overschreven dus je automatisering zal ook elke 2-3 sec. moeten lopen. Het werkt niet meer zo vlekkeloos als in het begin maar gisteren bijvoorbeeld kon ik tijdens de 2 duurste uurtjes voor 20 EUR ontladen.
Zelf aansturen zal altijd tegen EPEX tarieven zijn. Enkel ZP zelf kan tegen onbalans tarieven laden en ontladen.
[...]
Het opladen van de accu is niet gratis, tenzij de onbalans tarieven langere tijd negatief zijn.
automatisering moet dus zoals hierboven gezegt iedere 2 a 3 sec lopen of de dongles eruit (denk ik). maar zonder dongles zal er nooit onbalans kosten berekend worden.
Zojuist een mail gehad dat er nu ook lokaal gekeken wordt naar vraag en aanbod.
Ben benieuwd of ik er veel van ga merken / afwijken ten opzichte van batterijen die niet in die regio zitten
https://www.zonneplan.nl/blog/zonneplan-werkt-samen-met-netbeheerders-voor-meer-ruimte-op-het-stroomnet
Ben benieuwd of ik er veel van ga merken / afwijken ten opzichte van batterijen die niet in die regio zitten
https://www.zonneplan.nl/blog/zonneplan-werkt-samen-met-netbeheerders-voor-meer-ruimte-op-het-stroomnet
Hier ook. Ben benieuwd of je het dan ook kan zien of het voor gemeente of net is geweest.Kacang schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:45:
Zojuist een mail gehad dat er nu ook lokaal gekeken wordt naar vraag en aanbod.
Ben benieuwd of ik er veel van ga merken / afwijken ten opzichte van batterijen die niet in die regio zitten
https://www.zonneplan.nl/blog/zonneplan-werkt-samen-met-netbeheerders-voor-meer-ruimte-op-het-stroomnet
Ook ik heb een mail ontvangen over de samenwerking met in mijn geval Liander. Je verdiensten kunnen hoger uitvallen staat er. Dus er wordt niets gegarandeerd. Ik denk er nu sterk over om de thuisbatterij dongle er definitief uit te trekken. De gezondheid van de batterij wordt er hiermee niet beter op. (ben nu mijn ems al aan het testen). Op dit moment heb ik 1.68 euro verdiend met het terugleveren van overschot van de zonnepanelen. Door het laden vande batterij met zonnestroom heb ik ook nu 3.73 euro bespaard door het niet vanaf het net te doen. Vanaf 01.01.2027 mag Zonneplan sowieso niet meer de batterij beheren.
/f/image/PODVKSDJPKupBvT81pkJXnJB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VEajarSnUCkCZjV1jOvWMMF0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/i8por7FA6tqzoYIOGfDednFY.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/od3V4pqFWPPToN19T0OJGXcH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/axkGcNqty8llTxg8PHpssAyz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hJS3xlRLfwtVSDUVrzZSjgjs.jpg?f=fotoalbum_large)