Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:31
NvG schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:25:
[...]

Zo voel ik het zeker niet.
Zonder Powerplay is de hardware goed aan te sturen en op het moment dat mij dat nuttig lijkt zal ik dat zeker gaan doen.
Voor een tweaker wellicht. Maar niet voor de gemiddelde Nederlander. Wordt express zodanig moeilijk gemaakt met aangepaste hardware dat het gewoon een vendor lock in is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01:12

NvG

meesje schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:39:
[...]

Los vanuit technisch oogpunt (kan een tweaker met knutsel werk zelf de batterij aansturen?) kun je het ook vanuit de gewone man/vrouw bekijken. Voor zover mij bekend is er als je stopt met Zonneplan er niet zomaar een app voorhanden die je even snel koppelt aan de batterij en dan van alles via een normale GUI kunt inregelen. Indien iets dergelijks er niet is, vind ik vanuit normale gebruiker perspectief er wel sprake is van een verdor lockin.
De voorwaarden en regels van Zonneplan waren toch bekend bij het aangaan van een overeenkomst?
Dan kan je je daar van tevoren in verdiepen en de voors en tegens afwegen.
Als ik geen mogelijkheden had gezien om zonder Zonneplan verder te gaan dan was ik er niet aan begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:30
Masterchiev schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Voor een tweaker wellicht. Maar niet voor de gemiddelde Nederlander. Wordt express zodanig moeilijk gemaakt met aangepaste hardware dat het gewoon een vendor lock in is.
Exact. Los van hoe het voor een nerd voelt. De normale man/vrouw zit gewoon aan Zonneplan vast.
Er zijn tegenwoordig ook al plug&Play thuisbatterij die voor jou slim kunnen inkopen en verkopen, los van bij welke energieleverancier je zit.

[ Voor 15% gewijzigd door meesje op 29-08-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
NvG schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:57:
[...]

De voorwaarden en regels van Zonneplan waren toch bekend bij het aangaan van een overeenkomst?
Dan kan je je daar van tevoren in verdiepen en de voors en tegens afwegen.
Als ik geen mogelijkheden had gezien om zonder Zonneplan verder te gaan dan was ik er niet aan begonnen.
Vind ik iets te makkelijk.

Bij een iPhone was ook bekend bij aankoop dat je alleen de Appstore kon gebruiken. Nu moeten ze ook andere winkels toelaten middels eu regelgeving.

Gaat uiteindelijk ook bij Zonneplan gebeuren. Ze zijn ook de enige in de markt die dit zo doen. Kwestie van tijd. Daarnaast als de saldering eraf is en er geen oplossing komt voor de dubbele belasting zet iedereen de nexus op de domme modus en is overstappen geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:03
meesje schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:22:
[...]

Exact. Los van hoe het voor een nerd voelt. De normale man/vrouw zit gewoon aan Zonneplan vast.
Er zijn tegenwoordig ook al plug&Play thuisbatterij die voor jou slim kunnen inkopen en verkopen, los van bij welke energieleverancier je zit.
NU ja...
Maar ik kan je op een briefje geven dat iemand hier wel een consumenten / turnkey oplossing voor gaat maken. Hier is immers een markt voor.
Ik denk dat de gewone burger met zo'n ding wel geld wilt betalen voor een oplossing in een ex-zonneplan tijdperk.
Daarnaast denk ik nog steeds gewoon dat zonneplan hier ook wel iets in gaat betekenen. Ze moeten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:16

GaMbiNo

1337

elbizarre schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

NU ja...
Maar ik kan je op een briefje geven dat iemand hier wel een consumenten / turnkey oplossing voor gaat maken. Hier is immers een markt voor.
Ik denk dat de gewone burger met zo'n ding wel geld wilt betalen voor een oplossing in een ex-zonneplan tijdperk.
Daarnaast denk ik nog steeds gewoon dat zonneplan hier ook wel iets in gaat betekenen. Ze moeten wel.
Dat moet zeker kunnen. Bliq kan dat technisch gezien ook wel lijkt me. De Solis omvormer die wij hebben is softwarematig niet veel anders dan een reguliere Solis. Ik begrijp niet zo goed waarom Bliq niet in deze markt stapt, of het moet zijn omdat ze bang zijn voor een conflict met Zonneplan?

Maar Zonneplan moet dit ook beter doen inderdaad. Ze zouden vertrekkende klanten iets meer vrijheid moeten geven voor de aansturing. I.i.g. dynamisch handelen en 0 op de meter opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
elbizarre schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

NU ja...
Zonneplan kennende komen ze dan met een nieuwe accu met nieuwe features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Masterchiev schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:26:
[...]

Vind ik iets te makkelijk.

Bij een iPhone was ook bekend bij aankoop dat je alleen de Appstore kon gebruiken. Nu moeten ze ook andere winkels toelaten middels eu regelgeving.

Gaat uiteindelijk ook bij Zonneplan gebeuren. Ze zijn ook de enige in de markt die dit zo doen. Kwestie van tijd. Daarnaast als de saldering eraf is en er geen oplossing komt voor de dubbele belasting zet iedereen de nexus op de domme modus en is overstappen geen probleem.
Om alles bij Zonneplan neer te leggen vind ik ook iets te makkelijk.

Ik wil ook wel een misschien niet helemaal passende vergelijking introduceren.
Voordat je je eerste auto koopt ga je toch eerst leren autorijden en informeer je naar wat er te koop is en wat de voor en nadelen zijn van het aangebodene?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
NvG schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

Om alles bij Zonneplan neer te leggen vind ik ook iets te makkelijk.

Ik wil ook wel een misschien niet helemaal passende vergelijking introduceren.
Voordat je je eerste auto koopt ga je toch eerst leren autorijden en informeer je naar wat er te koop is en wat de voor en nadelen zijn van het aangebodene?
Om de vergelijking af te maken. Stel, je VW kan alleen bij de merkdealer in onderhoud.
Ja, als je zelf automonteur bent kan je hem zelf onderhouden, na het breken met de VW dealer.

Maar in de auto markt kan je de VW ook bij allerlei andere autogarages kwijt.

Dit gaat ook bij de zonneplan accu gebeuren, zodra hier geld in is te verdienen. Het heeft alleen iets meer tijd nodig, want er is nu nog geen markt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Nog even on topic rant. Er gaan nu hele dagen met zonneschijn voorbij zonder dat hij er echt iets bij laadt. Allemaal gratis stroom wat wordt weggegooid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Nog even on topic rant. Er gaan nu hele dagen met zonneschijn voorbij zonder dat hij er echt iets bij laadt op de panelen. Allemaal gratis stroom wat wordt weggegooid...

Het wordt tijd dat ze dat eigen gebruik wat opschroeven naar 1 of 1,5kW ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaTTe44
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-09 18:57
elbizarre schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:31:
[...]

Nog even on topic rant. Er gaan nu hele dagen met zonneschijn voorbij zonder dat hij er echt iets bij laadt op de panelen. Allemaal gratis stroom wat wordt weggegooid...
De stroom van je panelen wordt wel gebruikt om je batterij te laden. Nu op dit moment gaat er ruim 7000W de batterij in. Maar P1 meter geeft een actueel verbruik van 2500W, dan komt er toch 4500W van de panelen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0bE6xbP6C6smNZK8bYSxr1SGjg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/18wrnIifLwpYndno1pny6xAU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:51
elbizarre schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Om de vergelijking af te maken. Stel, je VW kan alleen bij de merkdealer in onderhoud.
Ja, als je zelf automonteur bent kan je hem zelf onderhouden, na het breken met de VW dealer.

Maar in de auto markt kan je de VW ook bij allerlei andere autogarages kwijt.

Dit gaat ook bij de zonneplan accu gebeuren, zodra hier geld in is te verdienen. Het heeft alleen iets meer tijd nodig, want er is nu nog geen markt voor.
De vergelijking met de VW is wel leuk, maar ik wil het iets Andes stellen.
Als een VW koopt mag je alleen maar tanken bij VW garage's.
Overstappen naar een andere energie leverancier wordt erg lastig met een Nexus.

Je kunt een ZP accu zelf aansturen word hier verteld, Maar er de meeste thuis accu's kunnen dat veel beter.
Voor NOM gebruik is de omvormer van de Nexus ver over bemeten.
Als de onbalans verdiensten weg vallen heb je met een Nexus accu, niet de meest ideale accu om PV stroom op een later tijdstip te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:32
Peterhardenberg schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 00:27:
[...]

De vergelijking met de VW is wel leuk, maar ik wil het iets Andes stellen.
Als een VW koopt mag je alleen maar tanken bij VW garage's.
Overstappen naar een andere energie leverancier wordt erg lastig met een Nexus.

Je kunt een ZP accu zelf aansturen word hier verteld, Maar er de meeste thuis accu's kunnen dat veel beter.
Voor NOM gebruik is de omvormer van de Nexus ver over bemeten.
Als de onbalans verdiensten weg vallen heb je met een Nexus accu, niet de meest ideale accu om PV stroom op een later tijdstip te gebruiken.
Trek de vergelijking dan wel ff gelijk door te stellen dat de verkoper dit van te voren natuurlijk heeft verteld. Iedereen doet hier alsof Zonneplan ze verteld heeft dat de opbrengsten gegarandeerd zijn. Volgens mij is altijd gezegd dat dit verwachte kosten zijn ipv gegarandeerde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
WaTTe44 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:22:
[...]

De stroom van je panelen wordt wel gebruikt om je batterij te laden. Nu op dit moment gaat er ruim 7000W de batterij in. Maar P1 meter geeft een actueel verbruik van 2500W, dan komt er toch 4500W van de panelen?[Afbeelding]
Is dit waar, ook volgens anderen? Ik zie namelijk in de app nooit meer dan een paar honderd Watt.
Ook in de grafiek zie ik dit. Bij jouw claim zou de grafiek behoorlijk stijle blokken in geel zien. Dat zie ik nooit. Die zijn altijd horizontaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

elbizarre schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:31:
[...]

Is dit waar, ook volgens anderen? Ik zie namelijk in de app nooit meer dan een paar honderd Watt.
Ook in de grafiek zie ik dit. Bij jouw claim zou de grafiek behoorlijk stijle blokken in geel zien. Dat zie ik nooit. Die zijn altijd horizontaal
Dit zal een onbalans laadactie zijn. Bij huisondersteuning worden er niet zulke hoge wattages gehaald idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:54
[...]

Is dit een vraag of te veel geproduceerde stroom in je batterij wordt geladen?

want dan is antwoord JA, hier bij mij heel duidelijk te zien omdat ik nog een 1fase PV omvormer heb die alles op fase 1 afleverd.
Batterij boeit het niet, die vraagt of leverd gewoon stroom over de fases ongeacht waar die vandaan komen of gaan.
(maar dan alleen als de batterij stroom opslaat op basis van een trigger in de onbalans markt)

in afbeelding is op dit moment de batterij aan het laden, fase 2 en 3 boven de 3200wat. Fase 1 is maar 1000 wat omdat de overige stroom (2600W) vanuit de PV omvormer komt ipv het netAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOVp9zicJA7AiAfqAxxZmOlO8Zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtjtYBdY7f06YBVqJs2ugeW0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door jumper op 31-08-2025 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:53
Antwoord is nee.
De accu reageert niet op de ontbrengst van de zonnepanelen.

De accu gaat laden en trekt het vermogen wat hij wil laden naar binnen, als je zonnepanelen op dat moment stroom opwekken trekt hij dat ook naar binnen en neemt hij gewoon minder af van het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaTTe44
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-09 18:57
[...]

Dit is inderdaad bij een onbalansactie geweest. Bij huisondersteuning heb je deze waarden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkKXtPqC50U8nKSflBMuAIGJAk8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EfBdHWVWP3pyS3jB56EqXXyX.png?f=user_large
Bij negatieve prijzen kan er direct rond de 1000W, worden geladen.
Maar dat alle zonneenergie wordt weggegooid klopt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Inderdaad. Ik loop al een tijdje mee met die forum, en voor zover ik weet doet hij max ongeveer 300W van de zonnepanelen.

Ik had dit nu zo langzamerhand wel verhoogd willen zien naar 1,5kW. Vooral gezien er nauwelijks echt geld verdient wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:53
elbizarre schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:30:
Ik had dit nu zo langzamerhand wel verhoogd willen zien naar 1,5kW. Vooral gezien er nauwelijks echt geld verdient wordt.
Begrijp ik nou goed dat een deel van de verdienste uitbetaald wordt in euro's en een ander deel in chocolademunten. :P

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

0xygen500 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 07:28:
[...]

Trek de vergelijking dan wel ff gelijk door te stellen dat de verkoper dit van te voren natuurlijk heeft verteld. Iedereen doet hier alsof Zonneplan ze verteld heeft dat de opbrengsten gegarandeerd zijn. Volgens mij is altijd gezegd dat dit verwachte kosten zijn ipv gegarandeerde
Bij het aangaan van de overeenkomst is dat nog extra vermeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YBtqLPpzDMtsDjMxdecHrRygRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHBWO2uglGiByW8KTwGK6Yjg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
NvG schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:43:
[...]

Bij het aangaan van de overeenkomst is dat nog extra vermeld.[Afbeelding]
Nooit gezien dit. Bij mij is dit telefonisch gegaan. Rooskleurig gesprek kan ik je zeggen😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Masterchiev schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:47:
[...]

Nooit gezien dit. Bij mij is dit telefonisch gegaan. Rooskleurig gesprek kan ik je zeggen😉.
Je hebt zelf niks getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Ik werd gebeld omdat ik Zonneplan als energieleverancier had genomen. Daarna was er een online portaal aangemaakt via een mail die ontving.

Deze stappen moest ik dan doorlopen, foto meterkast enz enz.

[ Voor 9% gewijzigd door Masterchiev op 01-09-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Masterchiev schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:53:
[...]

Ik werd gebeld omdat ik Zonneplan als energieleverancier had genomen. Daarna was er een online portaal aangemaakt via een mail die ontving.

En daarna moest je geen contract digitaal tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
0xygen500 schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:38:
[...]

En daarna moest je geen contract digitaal tekenen?
Ik heb geen idee meer precies… zal juridisch wel dicht zijn denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:51
Masterchiev schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:40:
[...]

Ik heb geen idee meer precies… zal juridisch wel dicht zijn denk ik.
Als de Powerplay AI van ZP net zo goed was als de Marketing afdeling van zonneplan :? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-09 13:31
Masterchiev schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Welke hardware heb jij dan? Ik heb een omvormer met modbus en rj45, meer standaard kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Masterchiev schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:53:
[...]

Zonneplan heeft alleen internetverkoop. Voordat ze bij jou een thuisbatterij van vele duizenden euro’s komen plaatsen moet jij dus digitaal akkoord zijn gegaan. Je hebt daarvoor op de knop moeten drukken die ik in de foto weergaf. Je ging een overeenkomst aan en gaf te kennen dat je op de hoogte was van hun voorwaarden, garantiebepalingen en de onzekerheden over de opbrengst van het handelen met de thuisbatterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edwinkuipers
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 04:37
edwinkuipers schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:49:
Wat ik zeer interessant vind is waarom frank energie en zonneplan een totaal andere strategie hanteren. Ik zie nu al dagen achter elkaar dat frank energie in de ochtend al flinke opbrengsten heeft en zonneplan de avond hun opbrengsten binnenhaald. Lijkt toch wel dat er enige afstemming is tussen de 2 bedrijven. Duidelijk terug te zien op onbalansmarkt.com. top92 is momenteel bezet door frank en daarna volgt pas de eerste zonneplan klant. Beetje vreemd. Iemand die dit uit kan leggen. Verschillende ai systemen oke, maar dit is allemaal wel heel erg gecoördineerd lijkt me.
Ik probeer nog steeds een antwoord te vinden op bovenstaande vraag, maar kennelijk ben ik de enige die het vreemd vind dat Frank energie (ook vandaag weer) ver boven zonneplan klanten staat. Ik haal 3.67euro binnen met mijn 20kwh accu vandaag en een gemiddelde Frank klant met een 20kwh accu 13 euro.
Bron: onbalansmarkt.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
edwinkuipers schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:40:
[...]

Ik probeer nog steeds een antwoord te vinden op bovenstaande vraag, maar kennelijk ben ik de enige die het vreemd vind dat Frank energie (ook vandaag weer) ver boven zonneplan klanten staat. Ik haal 3.67euro binnen met mijn 20kwh accu vandaag en een gemiddelde Frank klant met een 20kwh accu 13 euro.
Nou dat verschil kan ik je wel uitleggen hoor. Zonneplan lijkt veel meer te pakken van de winst.

Moet je voor de gein is Zonneplan bellen en vragen hoeveel percentage ze pakken van de winst of per kWh😂. Dan krijg je me toch een blaartrekkend verhaal vol irritatie. Met wat doorvragen gooien ze de hoorn erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 16:26
Masterchiev schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:42:
[...]

Nou dat verschil kan ik je wel uitleggen hoor. Zonneplan lijkt veel meer te pakken van de winst.

Moet je voor de gein is Zonneplan bellen en vragen hoeveel percentage ze pakken van de winst of per kWh😂. Dan krijg je me toch een blaartrekkend verhaal vol irritatie. Met wat doorvragen gooien ze de hoorn erop.
Nee. Dit is een aanname.

Die verschillen zijn ontstaan toen Zonneplan hun stuurstrategie meer divers maakte, dus ook EPEX en Intraday. Wanneer je je positie al bepaald hebt kun je niet zomaar wisselen.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
En bij Frank gaat er heel wat af nog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

edwinkuipers schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:40:
[...]

Als ik naar de resultaten van gisteren kijk, live resultaten zijn nog niet helemaal correct, dan blijkt dat alle mensen met een Frank contract die boven de Zonneplan klanten staan een thuisbatterij met een capaciteit van minimaal 20 kWh, en meestal meer, hebben en een omvormer van meer dan 10 kW .

Dat is voor een groot gedeelte waarschijnlijk de verklaring voor hun hogere opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
NvG schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:58:
[...]

Als ik naar de resultaten van gisteren kijk, live resultaten zijn nog niet helemaal correct, dan blijkt dat alle mensen met een Frank contract die boven de Zonneplan klanten staan een thuisbatterij met een capaciteit van minimaal 20 kWh, en meestal meer, hebben en een omvormer van meer dan 10 kW .

Dat is voor een groot gedeelte waarschijnlijk de verklaring voor hun hogere opbrengst.
Ook vergelijkbare systemen hebben meer opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
bokkow schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:55:
[...]

Nee. Dit is een aanname.

Die verschillen zijn ontstaan toen Zonneplan hun stuurstrategie meer divers maakte, dus ook EPEX en Intraday. Wanneer je je positie al bepaald hebt kun je niet zomaar wisselen.
Als het al een aanname is dan kan alleen Zonneplan die ontkrachten om duidelijk te maken hoeveel procent ze pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:35
@edwinkuipers als ik kijk naar de gemiddelde opbrengst over augustus doet zonneplan het toch veel beter volgens onbalans markt.com? Per dag kijken vind ik persoonlijk niet heel relevant, daar zullen altijd beide kanten op uitschieters in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Masterchiev schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:59:
[...]

Ook vergelijkbare systemen hebben meer opbrengst.
Ik weet niet waar dat gepubliceerd wordt, maar op onbalansmarkt.com worden alleen resultaten van Frank Energie en Zonneplan weergegeven.

Kan je mij aangeven waar dat te zien is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masterchiev
NvG schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:06:
[...]

Ik weet niet waar dat gepubliceerd wordt, maar op onbalansmarkt.com worden alleen resultaten van Frank Energie en Zonneplan weergegeven.

Kan je mij aangeven waar dat te zien is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FE12TtoO_mOsF7vMRTxVE6amiPM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hzffRfLpV5MqMlThzJwrv5ZR.png?f=fotoalbum_large

Hier zie vergelijkebare systemen vandaag op Frank. En met vergelijkbaar bedoel ik die rond de 20kwh en 10kw batterij/omvormer zijn.

Ook kleinere systemen hebben meer dan de 20kwh accu Zonneplan.

[ Voor 4% gewijzigd door Masterchiev op 01-09-2025 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Masterchiev schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:10:
[...]

[Afbeelding]

Hier zie vergelijkebare systemen vandaag op Frank. En met vergelijkbaar bedoel ik die rond de 20kwh en 10kw batterij/omvormer zijn.

Ook kleinere systemen hebben meer dan de 20kwh accu Zonneplan.
https://onbalansmarkt.com/resultaten

Hier zie je toch niet zoveel verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
Ga nog is een maandje terug.
Afgelopen maand viel wel mee idd. Maar die maand ervoor was er wel weer een significant verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinkuipers
Guidoweb55 schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:56:
En bij Frank gaat er heel wat af nog
Dus bedoel je dat wat bij zonneplan klanten te zien is dat dit netto resultaten zijn en bij Frank klanten bruto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Het is heel simpel; Zonneplan heeft hun stuur algoritme meer richting andere markten bewogen. Kun je vervelend vinden natuurlijk maar daar ga je in je eentje weinig aan doen. Ik vraag me af of het verschil op een maand groot is tussen een vergelijkbare batterij en omvormer bij Frank. En dan blijft het alsnog een verschil in strategie, niet een rare afroom actie, wat zouden ze daar op kunnen winnen denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinkuipers
sven4474 schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:04:
@edwinkuipers als ik kijk naar de gemiddelde opbrengst over augustus doet zonneplan het toch veel beter volgens onbalans markt.com? Per dag kijken vind ik persoonlijk niet heel relevant, daar zullen altijd beide kanten op uitschieters in zitten.
Hey die maand filter had ik nog niet gezien, dan komt het inderdaad een stuk dichter bij elkaar. Dank u! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
bokkow schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:36:
Het is heel simpel; Zonneplan heeft hun stuur algoritme meer richting andere markten bewogen. Kun je vervelend vinden natuurlijk maar daar ga je in je eentje weinig aan doen. Ik vraag me af of het verschil op een maand groot is tussen een vergelijkbare batterij en omvormer bij Frank. En dan blijft het alsnog een verschil in strategie, niet een rare afroom actie, wat zouden ze daar op kunnen winnen denk je?
Zolang ze niet openbaar laten zien op welke markt ze actief zijn en de daarbijbehorende kWh/gegenereerd inkomen speel je niet open kaart. Zelfde dat ze niet openbaar maken hoeveel percentage ze pakken op de winst op ons aangeschafte nexus. Ze kunnen de winsten vergroten zonder je daarvoor in kennis te stellen. En pakken ze ook verlies bij het laden? Delen ze dat dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Frank is ook niet open, Tibber is niet exact open, ze zijn geen van allen open. En wat zou het ze opleveren niet zo veel mogelijk aan klanten toe te laten komen? Dat is totaal niet logisch.

Ik zou graag meer openheid zien maar om het vervolgens maar laaielichterij te noemen gaat ook ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:53
Masterchiev schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:42:
[...]

Dat deden ze een jaar geleden ook al bij mij toen ik interesse had en gewoon wat vragen had.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-09 14:12
edwinkuipers schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:30:
[...]

Dus bedoel je dat wat bij zonneplan klanten te zien is dat dit netto resultaten zijn en bij Frank klanten bruto?
Dat klopt ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingofzamunda23
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:04
Als we duidelijkheid willen dan kunnen we dat opeisen door allemaal onze batterij op thuis modus te zetten voor een paar dagen. Dan komt zonneplan vanzelf wel met duidelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik ben bang dat we niet met genoeg tweakers zijn in verhouding tot alle andere klanten ;)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
kingofzamunda23 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:55:
Als we duidelijkheid willen dan kunnen we dat opeisen door allemaal onze batterij op thuis modus te zetten voor een paar dagen. Dan komt zonneplan vanzelf wel met duidelijkheid
Lijkt mij een goed plan.

Alleen moet het wel als collectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:11
zo zo, een onbalansprijs van € 3965. Eens kijken wat ZP er van maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door hasseroderman op 02-09-2025 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:10
hasseroderman schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:43:
En op dit moment alle Zonneplan gebruikers bovenaan. Is die dialoog ook direct beslecht. :henk

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
hasseroderman schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:43:
Sta nu op 7€ exact. Erg bijzonder dat gister rond de €3.50/4.00 zat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c1913
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 04-09 09:54
7€ is much more than the actual discharge at that imbalance price, so Zonneplan actually brings something from elsewhere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinkuipers
ervh schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:58:
[...]

En op dit moment alle Zonneplan gebruikers bovenaan. Is die dialoog ook direct beslecht. :henk
We hadden er veel eerder over moeten beginnen. We draaien het lot de goede kant op. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Kiki is gewoon terug van vakantie sinds gister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Kan ook nog een nacalculatie van gisteren zijn, toen was er ook even een hoge onbalanspiek waarvan de verdiensten niet direct in de app zichtbaar was. Is al wel vaker gebeurd sinds dat nieuwe algoritme live is gegaan, het bijwerken van bedragen duurt een stuk langer hoewel dan meestal het bedrag van gisteren wordt aangepast.

Maar er is nu deze maand al meer aan onbalans opbrengsten dan de gehele maand augustus. Constant zomers weer is helemaal niet gunstig, veranderlijk en onvoorspelbaar weer des te meer. Ik geloof echt dat we in de herfst maanden een betere opbrengst hebben dan van de zomer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edwinkuipers
Op 2 september 2025 was de onbalans rond 10:15 uur 's ochtends inderdaad zeer opmerkelijk. Dit kwam door een plotselinge en aanzienlijke afname van windenergieproductie in combinatie met de opbouw van zonne-energie.
​Dit is wat er precies gebeurde:
​Wegvallen van wind: Rond 10:00 uur viel de wind in de Noordzee en over land plotseling weg. Dit zorgde ervoor dat een groot deel van de windmolens minder stroom ging produceren dan verwacht.
​Onverwacht stroomtekort: Deze plotselinge daling in aanbod creëerde een snel en groot stroomtekort op het net, aangezien de vraag nog steeds hoog was.
​Forse prijspiek: Om het net in balans te houden, moest netbeheerder TenneT snel extra stroom inkopen. Dit dreef de onbalansprijs in korte tijd extreem hoog op, wat leidde tot de enorme uitslag die je zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

kazuka schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:18:
Kan ook nog een nacalculatie van gisteren zijn, toen was er ook even een hoge onbalanspiek waarvan de verdiensten niet direct in de app zichtbaar was. Is al wel vaker gebeurd sinds dat nieuwe algoritme live is gegaan, het bijwerken van bedragen duurt een stuk langer hoewel dan meestal het bedrag van gisteren wordt aangepast.

Maar er is nu deze maand al meer aan onbalans opbrengsten dan de gehele maand augustus. Constant zomers weer is helemaal niet gunstig, veranderlijk en onvoorspelbaar weer des te meer. Ik geloof echt dat we in de herfst maanden een betere opbrengst hebben dan van de zomer.
Kan eigenlijk geen nacalculatie zijn. Ik stond tijdens de piek van gisteren namelijk op Zelfconsumptie en ik heb vandaag net zoveel opbrengst als de rest als ik het zo zie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

GaMbiNo schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:20:
[...]

Kan eigenlijk geen nacalculatie zijn. Ik stond tijdens de piek van gisteren namelijk op Zelfconsumptie en ik heb vandaag net zoveel opbrengst als de rest als ik het zo zie. :)
Ja ik zou dan ook eerder verwachten dat rond de middag het bedrag van gisteren wordt aangepast, dat heb ik al wel een paar keer gezien. Denk dat de piek vandaag gewoon echt extreem was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-09 11:26
Hier inmiddels ook de waveshare aangesloten. Werkt perfect bedankt voor de uitleg @Dominic-070

[ Voor 4% gewijzigd door Chiqo op 02-09-2025 19:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elbizarre
Masterchiev schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:43:
[...]

Zolang ze niet openbaar laten zien op welke markt ze actief zijn en de daarbijbehorende kWh/gegenereerd inkomen speel je niet open kaart. Zelfde dat ze niet openbaar maken hoeveel percentage ze pakken op de winst op ons aangeschafte nexus. Ze kunnen de winsten vergroten zonder je daarvoor in kennis te stellen. En pakken ze ook verlies bij het laden? Delen ze dat dan ook?
Geen enkel bedrijf (waarschijnlijk uitzonderingen daargelaten) is doorzichtig in hun marge en verdien strategie.
Bij de autodealer zie je ook de marges op onderdelen niet, net zoals in de supermarkt of bij de Zara.

Wat je wilt en bijna eist is volledig ongegrond en onterecht. Ik snap het wel, maar je kunt dat niet van ze verwachten.

Waar ze wèl open over zouden moeten worden is wanneer ze waar handelen. Ook dat zijn ze niet verplicht, maar zou wel zo klantvriendelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
elbizarre schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:01:
[...]

Geen enkel bedrijf (waarschijnlijk uitzonderingen daargelaten) is doorzichtig in hun marge en verdien strategie.
Bij de autodealer zie je ook de marges op onderdelen niet, net zoals in de supermarkt of bij de Zara.

Wat je wilt en bijna eist is volledig ongegrond en onterecht. Ik snap het wel, maar je kunt dat niet van ze verwachten.

Waar ze wèl open over zouden moeten worden is wanneer ze waar handelen. Ook dat zijn ze niet verplicht, maar zou wel zo klantvriendelijk zijn.
Volgens mij is elke dynamische gas/elektra aanbieder transparant in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Wolly schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:51:
[...]

Volgens mij is elke dynamische gas/elektra aanbieder transparant in de marge.
Dat komt omdat iedereen transparant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
elbizarre schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:01:
[...]

Vind ik helemaal niet. Ze verdienen namelijk op mijn eigendom doorlopend bij elke kWh. Dat is totaal wat anders dan 1x marge op een auto onderdeel.

Ze pakken doorlopend marge op een product wat ik heb aangeschaft waarbij ze ook nog een vendor lock-in creëren omdat ik niet de volledige zeggenschap krijg over mijn product als ik overstap. Dat wil zeggen dat ik niet zelf kan laden of ontladen of onbalans kan laden ontladen bij een leverancier die dat toestaat.

Volgens de wet gezien betaal ik voor elke geladen kWh en dan is het mijn eigendom. Vervolgens verkoop ik eigendom. Dus dan mag ik zeer zeker weten hoeveel marge ik afsta.

Zou wat zijn als je jouw auto via marktplaats verkoopt en dan een marge moet overmaken naar Volkswagen.
Dat is dan ineens heel vreemd😉.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Guidoweb55
Nee. Jij verkoopt het niet, je biedt het aan aan Zonneplan die het verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Chiqo schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:24:
Hier inmiddels ook de waveshare aangesloten. Werkt perfect bedankt voor de uitleg @Dominic-070
Waarom Waveshare als je in de app van Home Assistant een dashboard met knoppen en grafische vormgeving op je mobieltje en/of tablet kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-09 11:26
NvG schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:42:
[...]

Waarom Waveshare als je in de app van Home Assistant een dashboard met knoppen en grafische vormgeving op je mobieltje en/of tablet kan hebben?
Dit is ook waarvoor ik hem gebruik. En met de waveshare kan je ook de Nexus aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Chiqo schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:16:
[...]

Dit is ook waarvoor ik hem gebruik. En met de waveshare kan je ook de Nexus aansturen.
Het is dus, zoals ik begrijp uit de reactie, als een extra mogelijkheid bedoeld om aan te kunnen sturen, want dat kun je ook vanaf je mobieltje of tablet doen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-09 16:14
NvG schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:53:
[...]

Het is dus, zoals ik begrijp uit de reactie, als een extra mogelijkheid bedoeld om aan te kunnen sturen, want dat kun je ook vanaf je mobieltje of tablet doen?
Niet juist.
Met "Waveshare" (een merknaam) wordt in deze context een RS485 adapter bedoeld, die de interface met de zonneplan hardware voor z'n rekening neemt.
Deze kun je dan met een domotica systeem aansturen.
Dit in tegenstelling tot het uitlezen, wat gewoon over Ethernet/wifi kan.

Smartphone/tablet is in deze context het schermpje dat je gebruikt om met de domotica te communiceren.
Meestal home assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:02
Chiqo schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:24:
Ik heb er ook 1 besteld. Mooi hobby projectje voor komende winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:17
Vraagje.
Mijn is net opgevallen dat mijn thuisbatterij vanmiddag niet volgeladen is.
Dus even vergeleken met de demo op de zonneplan website (https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/nexus-demo) en daar zie ik een heel andere grafiek.
Ben ik de enige, of is hier iets aan de hand?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0Pg0VJ7vy0iKZEnTsMZDV7FNoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAr2BatDd3GHvacH5T4K25RJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Pirelly op 03-09-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Pirelly schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:59:
Vraagje.
Dus even vergeleken met de demo op de zonneplan website (https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/nexus-demo) en daar zie ik een heel andere grafiek.
[Afbeelding]
Dynamic balance ingetreden wellicht?

Had je een andere groot verbruiker aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Daar dacht ik in eerste instantie aan. Weet niet waar je dat precies terug kan zien. Maar in home assistent geeft "dynamic load balancing overload active" voor de hele dag "uit" weer.

Maar ik heb wel om 11:45 de auto aan de lader gezet. Die laadt echter maar op max 3,6kW (lader is een 3 fase zappi, auto kan maar tit max 3.6kW laden).

Maar zou het DLB geweest zijn, dan zou het wel fijn zijn dat wanneer de overload situatie niet meer aanwezig is, de batterij gewoon weer vol gaat laden. Zo schiet het niet echt op.

[ Voor 60% gewijzigd door Pirelly op 03-09-2025 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Pirelly schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:38:
Daar dacht ik in eerste instantie aan. Weet niet waar je dat precies terug kan zien. Maar in home assistent geeft "dynamic load balancing overload active" voor de hele dag "uit" weer.
Zonneplan geeft die niet meer goed door. Die staat altijd op “uit”. Ook als DLB wel actief is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Dat is jammer.
Alle grafieken die ik tot mijn beschikking heb, zeggen dat ik niet boven de 12kW uitgekomen ben vandaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JiBo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:43
Pirelly schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:59:
Vraagje.
[Afbeelding]
Misschien heb je in de toekomst wat aan deze website:

https://onbalansmarkt.com/live/aanbieder/zonneplan

Zo kan je 139 andere systemen zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Pirelly schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:18:
Dat is jammer.
Alle grafieken die ik tot mijn beschikking heb, zeggen dat ik niet boven de 12kW uitgekomen ben vandaag.
Eigenlijk moet je ook per fase kijken. Als een verbruiker rond de 2500 watt verbruikt op 1 fase kan dat al voor DLB zorgen. Bijvoorbeeld een vaatwasser, wasmachine, kacheltje, 1 fase autolader oid.

Edit: Ah lees nu dat je idd ws. een 1 fase autolader hebt. Dan zal dat het zijn idd.

[ Voor 9% gewijzigd door GaMbiNo op 03-09-2025 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Pirelly schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:38:

Maar ik heb wel om 11:45 de auto aan de lader gezet. Die laadt echter maar op max 3,6kW.

Maar zou het DLB geweest zijn, dan zou het wel fijn zijn dat wanneer de overload situatie niet meer aanwezig is, de batterij gewoon weer vol gaat laden. Zo schiet het niet echt op.
Dat is het dan zeker geweest. Die 3,6 kW trekt hij namelijk op één fase. Dat is al 16A, nog naast wat je verder al hebt draaien. Met dus er is al maar maximaal 3x9A beschikbaar voor de Nexus ipv 3x16A. En de aansturing van Zonneplan is niet individueel, maar collectief. Dus als je jouw laadmoment “gemist” of onvolledig benut hebt, is het helaas.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Ik heb een Zappi lader. Die staat op 3 fase. Maar geen idee hoe hij dat verdeeld. Ook de laadpaal heeft DLB. Vind hem nog steeds vreemd, waarschijnlijk staat de DLB van zonneplan erg gevoelig afgesteld.

Maar deze situatie gaat in de winter waarschijnlijk vaker voorkomen, zeker tijdens laden in de goedkope uurtjes. Helemaal als ik nog een warmtepomp overweeg...

[ Voor 50% gewijzigd door Pirelly op 03-09-2025 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Pirelly schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:28:
Ik heb een Zappi lader. Die staat op 3 fase. Maar geen idee hoe hij dat verdeeld. Ook de laadpaal heeft DLB. Vind hem nog steeds vreemd, waarschijnlijk staat de DLB van zonneplan erg gevoelig afgesteld.

Maar deze situatie gaat in de winter waarschijnlijk vaker voorkomen, zeker tijdens laden in de goedkope uurtjes. Helemaal als ik nog een warmtepomp overweeg...
Ik ken de Zappi niet maar ik heb even wat vragen aan ChatGPT gesteld. :) Zo is het dan gegaan denk ik.
Als je een Zappi 3-fase op 3P-modus laat draaien en je sluit er een auto op aan die maar 1-fase kan laden (max. 3,6 kW ≈ 16A), dan gebeurt het volgende:
• De auto “vraagt” via de laadcommunicatie (IEC 61851) aan de laadpaal hoeveel stroom hij wil hebben en op hoeveel fasen.
• De Zappi levert dan alle vermogen op één fase (L1), omdat de auto maar op 1 fase kan laden.
• De andere twee fasen (L2 en L3) blijven niet belast.

👉 Dus je auto krijgt gewoon zijn 3,6 kW op één fase. Er wordt niet verdeeld over de drie fasen, want dat kan de auto zelf niet aansturen.
Dus toch 3600 watt op 1 fase zo te zien. Dat zal de reden zijn dat de Nexus in DLB gaat.

Als je laadpaal nu ook een goeie load balancing heeft zou je ook in de Zonneplan app de boel op 3x35A kunnen zetten. Dan zal de Nexus wat minder snel in de load balancing schieten en hopelijk gaat de laadpaal load balancen als het nodig is.

Er is dan wel een risico dat er een fase uitschiet als het toch niet lekker werkt zo. Maar dat moet je voor jezelf bekijken. Ik heb hem zelf al heel lang op 3x35A staan omdat ik ook een goeie load balancing op de laadpaal heb, en ik heb gewoon een 3x25A aansluiting.

Edit: Ik heb ook een warmtepomp. Maar die werkt normaliter langdurig met een vrij laag verbruik als hij bezig is. Dus die zorgt niet echt voor problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 03-09-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Ah, helemaal duidelijk.
Ik heb ook nog eens wat zitten bekijken in homeassistant.
Wat blijkt... Toen ik rond 11:45 de auto aan de lader zette, stond de Nexus dus volle bak te laden. Daarbij was ook de wasmachine aan, deed de quooker een opwarmronde en zette m'n vriendin de droger aan... Das misschien iets teveel van het goede... 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Pirelly schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:49:
Ah, helemaal duidelijk.
Ik heb ook nog eens wat zitten bekijken in homeassistant.
Wat blijkt... Toen ik rond 11:45 de auto aan de lader zette, stond de Nexus dus volle bak te laden. Daarbij was ook de wasmachine aan, deed de quooker een opwarmronde en zette m'n vriendin de droger aan... Das misschien iets teveel van het goede... 7(8)7
Ja dat zal het wel verklaren. Maar je hoogst bezette fase bepaald eigenlijk wat de Nexus doet. Dus als alle apparatuur een beetje verdeeld is over alle fases krijg je niet direct problemen. Als alle drie de fases rond de 2000 watt zouden trekken kan het nog net.

Maar de 3600 watt belasting van de Zappi op 1 fase is al wel voldoende voor DLB op de Nexus.

• NvG

NvG

OxyDrokz schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:09:
[...]

Niet juist.
Met "Waveshare" (een merknaam) wordt in deze context een RS485 adapter bedoeld, die de interface met de zonneplan hardware voor z'n rekening neemt.
Deze kun je dan met een domotica systeem aansturen.
Dit in tegenstelling tot het uitlezen, wat gewoon over Ethernet/wifi kan.

Smartphone/tablet is in deze context het schermpje dat je gebruikt om met de domotica te communiceren.
Meestal home assistant
Wordt daar deze adapter mee bedoeld? Waveshare Industrial USB to RS485 Converter.
Ik wilde er me eigenlijk pas volgend jaar echt in gaan verdiepen, als de salderingsregeling gaat aflopen, maar als ik alvast gegevens over de hardware kan krijgen is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-09 16:14
NvG schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:07:
[...]

Wordt daar deze adapter mee bedoeld? Waveshare Industrial USB to RS485 Converter.
Ik wilde er me eigenlijk pas volgend jaar echt in gaan verdiepen, als de salderingsregeling gaat aflopen, maar als ik alvast gegevens over de hardware kan krijgen is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen.
Even teruglezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

Hier kan ik wel iets mee. Hartstikke bedankt hoor.

Ik heb pas sinds twee maanden een Nexus en heb voor die tijd dit topic dan ook niet gevolgd. Het is daardoor een beetje zoeken naar een speld in de hooiberg als je iets wilt terugzoeken. De gele markering van zoekitems helpt ook niet echt bij het snel zoeken.

• mikeyverhoef
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-09 22:47
Weer vreemde ontlaadcurve. :-(
Sta op 0,62 euro nu, met batterij op 88 %
Hoogste prijs vandaag was 0,38 E inkoop 0,14 in dal.
Lijkt er hoe langer hoe meer op dat sturen op day ahead prijzen interessanter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinkuipers
mikeyverhoef schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:16:
Lijkt er hoe langer hoe meer op dat sturen op day ahead prijzen interessanter is.
Inderdaad een aantal gemiste kansen vandaag. Het kan allemaal nog wel een stukje slimmer lijkt mij. :z

• Masterchiev
mikeyverhoef schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:16:
Dan verdiend Zonneplan niets

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
😂😂 je bent in ieder geval volhardend. Houd vol!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Zonneplan is ook weer in het nieuws.

“Thuisbatterij levert fors minder op: van 175 naar 90 euro per maand.”
https://rtl.nl/nieuws/bin...eens-stuk-minder-nog-maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Vandaag mijn jaarafrekening gekregen van Zonneplan, is er hier nog een register accountant die een weekend niks te doen heeft?

Haha jezus wat een berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:47
ApexAlpha schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:24:
Vandaag mijn jaarafrekening gekregen van Zonneplan, is er hier nog een register accountant die een weekend niks te doen heeft?

Haha jezus wat een berekening.
haha wat dan? nou ben ik wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Kacang schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:29:
[...]

haha wat dan? nou ben ik wel benieuwd.
Ja, 10 pagina's aan berekeningen: stroom, powerplay, zonnepanelen, zonnebonus, terugboekingen, vooruitbetalingen, bijschavingen van vooruitbetalingen etc...

Volgens mij kom ik uit op 13ct per kWh gemiddeld, inclusief BTW maar exclusief de belasting. Denk dat dat wel netjes is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:47
ApexAlpha schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:33:
[...]

Ja, 10 pagina's aan berekeningen: stroom, powerplay, zonnepanelen, zonnebonus, terugboekingen, vooruitbetalingen, bijschavingen van vooruitbetalingen etc...

Volgens mij kom ik uit op 13ct per kWh gemiddeld, inclusief BTW maar exclusief de belasting. Denk dat dat wel netjes is?
Oke, ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet. Ik moet nog even een paar maanden wachten op mijn 1e jaarrekening. 13 cent is super netjes lijkt mij. beter kan je niet echt wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Kacang schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:43:
[...]

Oke, ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet. Ik moet nog even een paar maanden wachten op mijn 1e jaarrekening. 13 cent is super netjes lijkt mij. beter kan je niet echt wensen.
Nou moet ik wel zeggen dat mijn WP ook zelf de uurprijzen download en zich aanpast, dat zal veel schelen. Als straks na salderen de batterij meer voor thuis gaat doen zal het nog verder kunnen dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinkuipers
GaMbiNo schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:48:
Zonneplan is ook weer in het nieuws.

“Thuisbatterij levert fors minder op: van 175 naar 90 euro per maand.”
https://rtl.nl/nieuws/bin...eens-stuk-minder-nog-maar
Ik heb geen spijt dat ik hem heb gekocht want ik vind het ook gewoon leuk om bij te houden en wie weet wat de toekomst brengt. Echter, als ik dit net allemaal wat eerder had geweten dan had ik het niet gedaan. Toen ik van plan was hem aan te schaffen heb ik meerdere mensen in mijn omgeving warm proberen te krijgen om het ook te doen, want het klonk allemaal zo logisch en zo mooi. Nu raad ik het af. En niet alleen met de reden dat het onzeker is, maar ook om te voorkomen dat het aandeel van de huidige bezitters omlaag gaat. Ik vertel in ieder geval het eerlijke verhaal en dat zou zonneplan ook wat beter kunnen doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NvG

NvG

edwinkuipers schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:11:
[...]

Ik heb geen spijt dat ik hem heb gekocht want ik vind het ook gewoon leuk om bij te houden en wie weet wat de toekomst brengt. Echter, als ik dit net allemaal wat eerder had geweten dan had ik het niet gedaan. Toen ik van plan was hem aan te schaffen heb ik meerdere mensen in mijn omgeving warm proberen te krijgen om het ook te doen, want het klonk allemaal zo logisch en zo mooi. Nu raad ik het af. En niet alleen met de reden dat het onzeker is, maar ook om te voorkomen dat het aandeel van de huidige bezitters omlaag gaat. Ik vertel in ieder geval het eerlijke verhaal en dat zou zonneplan ook wat beter kunnen doen.
Ik heb voor de 10 kWh Nexus versie gekozen vanuit de overweging dat bij reclame de feiten altijd mooier worden voorgespiegeld dan de werkelijkheid en ik niet voor de hoogst mogelijke winst wilde gaan. Waarom toch een Nexus thuisbatterij? Ik heb ook een warmtepomp en zag aankomen dat na beëindiging van de salderingsregeling, bij een dynamisch energiecontract, in de wintermaanden de stroomkosten soms erg hoog op kunnen gaan lopen. Een thuisbatterij kan, bij goede aansturing, die hoge stroomprijzen flink nivelleren. Ik verwacht volgend jaar een grotere belangstelling voor thuisbatterijen, vanwege beëindiging van de salderingsregeling, en ook als de batterijen zelf misschien goedkoper worden dan zullen de installatiekosten niet lager worden en de inflatie drijft de prijs ook nog iets op.
De installatiekosten zaten in de kosten van de Nexus bij Zonneplan en dat vond ik ook een aantrekkelijk zekerheidje.

Ik kan vóór die tijd ervaring opdoen en Zonneplan in het handelsbeleid volgen waardoor ik tijdig kan overschakelen naar zelfsturing als dat volgens mij beter is. Ik wist toen ik met Zonneplan in zee ging dat dat geen te grote opgave voor me zou zijn.

Daarnaast gaat door de investering in zonnepanelen (2020), warmtepomp (2022) en thuisbatterij (2025) mijn energielabel van de woning uit 1992 zeker met één en misschien zelfs met twee punten omhoog. Dat levert een woningwaardevermeerdering op van minimaal 2% en zorgt ervoor dat de gezamenlijke investering al goeddeels is terugverdiend in de hogere woningwaarde. Omdat woningen, waar de thuisbatterij na installatie deel van uitmaakt, gemiddeld jaarlijks meer in waarde toenemen dan de inflatie levert dat dus ook nog een zeker verborgen rendement op. (Wel zonder garantie natuurlijk, net zo als bij het handelen van Zonneplan.)

Ik heb nu gegarandeerd geen terugleverkosten en een dynamisch energiecontract is aantoonbaar goedkoper dan de meeste vaste en variabele contracten, én ik vind het ook nog eens leuk om alles te volgen.

Bij goede afweging kan de aanschaf van een Zonneplan thuisbatterij daarom volgens mij nog best aan te raden zijn.
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste