Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:41

NvG

NvG schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 00:13:
[mbr]chatgpt zonder prompt of onderbouwing quoten is ongewenst.[/mbr]
De moderator vond dat mijn bericht verwijderd moest worden vanwege redenen die mij niet bekend waren en waarvan ik ook niet zou weten waar ze gepubliceerd staan.

Ik wilde snel een gestructureerd antwoord geven op een verwarring die volgens mij was ontstaan over consumentenrecht en het feit dat je bij het terugvragen van de btw voor een thuisbatterij voor de belastingdienst als kleine ondernemer wordt aangemerkt.

Ik ben in de veronderstelling dat het hieronder gegeven antwoord, inclusief mijn vraagstelling daarover, door ChatGPT bij kon dragen aan het oplossen van de ontstane verwarring.

Mijn vraag aan ChatGPT:

Als je als particulier consument een thuisbatterij aanschaft en via de KOR de btw over deze aanschaf terugvraagt, kan je dan daarna nog aanspraak maken op het consumentenrecht?

Het antwoord van ChatGPT:

Dit raakt aan de kruising van btw-regels (KOR) en het consumentenrecht. Ik leg het stap voor stap uit:

1. Consumentenrecht

Het consumentenrecht (zoals de wettelijke garantie, herroepingsrecht bij online aankopen, bescherming tegen oneerlijke voorwaarden) geldt alleen als je koopt als consument – dus als natuurlijk persoon die handelt voor niet-beroepsmatige, niet-bedrijfsmatige doeleinden.

Zodra je optreedt als ondernemer, gelden die beschermingen niet automatisch meer.

2. KOR en btw-teruggave

Als particulier die zonnepanelen of een thuisbatterij koopt, kun je je bij de Belastingdienst aanmelden als btw-ondernemer. Je wordt dan formeel ondernemer voor de btw (ook al heb je geen winstdoel).
• Daardoor mag je de btw op de aanschaf terugvragen.
• Vaak val je direct onder de Kleineondernemersregeling (KOR), zodat je daarna geen btw meer hoeft af te dragen over je leveringen (zoals stroom die je teruglevert).

Juridisch gezien ben je dan dus wél ondernemer voor de btw, ook al gebruik je de installatie hoofdzakelijk privé.

3. Gevolgen voor consumentenrecht

Er zijn twee niveaus:
• Contract met de leverancier
Bij de aankoop kijkt men naar de hoedanigheid waarmee je de koop sluit. Als jij de batterij koopt als particulier, en het contract vermeldt geen bedrijfsgegevens of KvK-nummer, dan wordt dit juridisch gezien gewoon een consumentenkoop. Je kunt dus aanspraak maken op consumentenrechten.
• Fiscale behandeling achteraf
Het feit dat je bij de Belastingdienst later de btw terugvraagt en dus fiscaal ondernemer wordt, verandert meestal niet met terugwerkende kracht de kwalificatie van de koop richting de leverancier.
→ Met andere woorden: je blijft consument in je koopovereenkomst.

Er is wel een kanttekening:
Als je de batterij aantoonbaar zakelijk zou hebben aangeschaft (bijvoorbeeld met bedrijfsnaam op de factuur), kan een verkoper zich erop beroepen dat het geen consumentenkoop is. Dan zou je consumentenrechtelijke bescherming kunnen verliezen.

✅ Kort antwoord:
Ja, je kunt als particulier die via de KOR de btw terugvraagt, nog steeds aanspraak maken op consumentenrechten, zolang de aankoop duidelijk als consumentenaankoop is gedaan (dus niet onder bedrijfsnaam of KvK). Het terugvragen van btw bij de Belastingdienst verandert je rechtspositie richting de leverancier doorgaans niet.

Ik hoop dat ik op deze manier binnen de moderatiecriteria gebleven ben en er toch nog kennis genomen kan worden van mijn zienswijze die door ChatGPT werd verwoord. Ook bij dit antwoord, zoals bij vele antwoorden waar meerdere aspecten elkaar raken en soms lijken te tegenspreken, zijn misschien wel juridische en/of belastingtechnische kanttekeningen te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@NvG zie ook de huisregels punt 3 en Proton_ in "DEI feedbacktopic"
Het gereedschap geeft in je post geen links, jurisprudentie of andere onderbouwing, dus je moet het maar op zijn blauwe bitjes geloven terwijl je weet dat het liever overtuigend en glashard liegt dan onzekerheid toont.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
ChatGPT geeft bij mij met dezelfde prompt een zekerheids percentage van 70% en excuses voor de gemaakte verwarring in zijn conclusie mbt het gebruik van KOR om btw terug te vragen (wat natuurlijk incorrect is)

Na enig doorvragen komt hij tot de conclusie dat het arrest van Gruber (C-464/01) aangeeft dat het gebruik van het aangekochte bepaald of je consumentenrecht hebt. Gelet dat wij de Nexus 100% op de onbalans zetten heeft ertoe geleid dat wij de BTW geheel terug hebben mogen vragen en daarmee is zijn herziene conclusie dat wij de nexus hoofdzakelijk bedrijfsmatig inzetten.

Trek uit onderstaande jurisprudentie je eigen conclusies
https://eur-lex.europa.eu...XT/?uri=CELEX:62001CJ0464

[ Voor 8% gewijzigd door Pluimvee op 19-09-2025 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Pluimvee schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:05:
ChatGPT geeft bij mij met dezelfde prompt een zekerheids percentage van 70% en excuses voor de gemaakte verwarring in zijn conclusie mbt het gebruik van KOR om btw terug te vragen (wat natuurlijk incorrect is)

Na enig doorvragen komt hij tot de conclusie dat het arrest van Gruber (C-464/01) aangeeft dat het gebruik van het aangekochte bepaald of je consumentenrecht hebt. Gelet dat wij de Nexus 100% op de onbalans zetten heeft ertoe geleid dat wij de BTW geheel terug hebben mogen vragen en daarmee is zijn herziene conclusie dat wij de nexus hoofdzakelijk bedrijfsmatig inzetten.

Dit gaat over een verzoek van het Oberste Gerichtshof (Oostenrijk) om een prejudiciële beslissing uit 2005.

We leven inmiddels twintig jaar verder en ik denk persoonlijk dat het geen verreikende gevolgen heeft gehad voor de Nederlandse situatie. Er zou anders breed over gepubliceerd zijn en de gevolgen zouden, denk ik, algemeen bekend zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-09 15:00
Pluimvee schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:05:

Dit is volgens mij ook zo en dan vervalt je hele consumentenrecht. Anders zou je als klein ondernemer alles eerst privé aankopen en dan overzetten naar de zaak zodat je van beide walletjes kan nemen als dat nodig is. Zonneplan zelf geeft ook aan telefonisch dat het consumentenrecht niet van toepassing is ivm bedrijfsmatige inzet. De KOR geeft geen beginsel maar maakt de inzet van de nexus wel duidelijk namelijk bedrijfsmatig handelen op de onbalans/intraday.

Fijn dat het duidelijk is.

De volgende vraag komt dan, valt die wel onder de particuliere opstalverzekering? Zal de verzekering hierover is bellen.

Vind overigens dit zeer slecht is weergegeven op de Zonneplan website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
NvG schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:50:
[...]

Dit gaat over een verzoek van het Oberste Gerichtshof (Oostenrijk) om een prejudiciële beslissing uit 2005.

We leven inmiddels twintig jaar verder en ik denk persoonlijk dat het geen verreikende gevolgen heeft gehad voor de Nederlandse situatie. Er zou anders breed over gepubliceerd zijn en de gevolgen zouden, denk ik, algemeen bekend zijn geweest.
Een uitspraak van een rechter is leidend. Dat het in Oostenrijk is maakt geen verschil, komt namelijk dat het consumentenrecht Europees geregeld is.
Als er geen opvolgende jurisprudentie volgt dus een andere uitspraak van een rechter is het leidend. Ook al is het 100 jaar oud. Toevallig is dit mijn vakgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:44
@NvG Je bent ondernemer voor de BTW, niet voor de inkomstenbellasting
Consumentenrecht geldt ook voor kleine ondernemers & ZPP-ers via reflexwerking, zoals je aan geeft.
Het veel gebruikte voorbeeld , de koop van een auto door een bakker valt onder consumentenrecht , maar zijn meel niet.

Voor de nexus moet je afvragen of het niet een bedrijfsmiddel is.
De omvormer is een heel specifieke fysieke versie voor een specifieke doel, je kan niet een andere energieleverancier dezelfde opslagruimte aanbieden, (geen bedrijf vanwege 3 opdrachtgevers regel) zuiver prive gebruik is ook niet aangetoond tot nu toe, zodat je het al dienstverlening zou kunnen zien en geen bedrijfsmiddel.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Masterchiev schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:54:
[...]

Een uitspraak van een rechter is leidend. Dat het in Oostenrijk is maakt geen verschil, komt namelijk dat het consumentenrecht Europees geregeld is.
Als er geen opvolgende jurisprudentie volgt dus een andere uitspraak van een rechter is het leidend. Ook al is het 100 jaar oud. Toevallig is dit mijn vakgebied.
Als het je vakgebied is kun je dan misschien aangeven in welke gevallen, vergelijkbaar aan de situatie van garantie en het terugvragen van btw na afsluiten van de koop, een Nederlands rechtscollege daar uitspraken over heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
NvG schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:19:
[...]

Als het je vakgebied is kun je dan misschien aangeven in welke gevallen, vergelijkbaar aan de situatie van garantie en het terugvragen van btw na afsluiten van de koop, een Nederlands rechtscollege daar uitspraken over heeft gedaan?
De btw vraag je niet terug na de koop. Het aankoopproces zit slim in elkaar. Wettelijk gezien is de koop rond nadat jij betaald hebt.

In het stadium ervoor zit je in het portaal van Zonneplan. Daarin geef je al aan dat je btw terug wilt vragen en geef je onder andere al je rekeningnummer op. Dus aan de voorkant weet je al voor dat de nexus is geplaatst dat je het bedrijfsmatig gaat inzetten. Die ballon gaat echt niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

Masterchiev schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:30:
[...]

De btw vraag je niet terug na de koop. Het aankoopproces zit slim in elkaar. Wettelijk gezien is de koop rond nadat jij betaald hebt.

In het stadium ervoor zit je in het portaal van Zonneplan. Daarin geef je al aan dat je btw terug wilt vragen en geef je onder andere al je rekeningnummer op. Dus aan de voorkant weet je al voor dat de nexus is geplaatst dat je het bedrijfsmatig gaat inzetten. Die ballon gaat echt niet op.
Ik vermoed dat belastingrecht waarschijnlijk niet je vakgebied is.
Kun je, naast mijn vorige verzoek, ook misschien aangeven in welke situaties de belastingdienst btw terugbetaald vóórdat een koop gesloten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Nu online
NvG schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:50:
[...]

Dit is een europese uitspraak over waneer het een "consument gesloten overeenkomst betreft" en waneer een zakelijke. Dat de aanleiding hiervoor een Oostenrijkse casus was en de zaak over dakpannen ging doet verder niet terzake.

Of er meer jurisprudentie over is weet ik niet. Als je het echt zeker wil weten is een juridisch advies de enige juiste route

[ Voor 8% gewijzigd door Pluimvee op 19-09-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Nu online
Masterchiev schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:52:
[...]

De volgende vraag komt dan, valt die wel onder de particuliere opstalverzekering? Zal de verzekering hierover is bellen.
Ik run meerdere bedrijven vanuit huis, enkele bv's en zowel mijn vrouw als ikzelf een EMZ. Alle zakelijke aankopen (onder een bepaald bedrag) vallen gewoon onder de inboedel. Voor de batterij heb ik nog expliciet gebeld en is mij verzekerd dat er geen toevoeging nodig is voor inboedel, en ook niet (misschien wel belangrijker) de opstal.

Maar dit kan per maatschappij anders zijn dus navraag kan geen kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
NvG schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:53:
[...]

Ik vermoed dat belastingrecht waarschijnlijk niet je vakgebied is.
Kun je, naast mijn vorige verzoek, ook misschien aangeven in welke situaties de belastingdienst btw terugbetaald vóórdat een koop gesloten is?
Ik kan dat niet aangeven aangezien het nooit gebeurt. Belastingdienst betaald altijd vooraf de btw terug. Dat komt omdat je ook moet aantonen dat je onder de btw lijn blijft om onder de KOR te vallen.

Mijn vakgebied is consumentenrecht. Daarom ben ik ook zo fel op het lock-in onderwerp haha. En soms is het wel lachwekkend wat ik hier dan tegenkom en soms met waarheden wordt verteld terwijl het feitelijk onjuist is. Maar dat terzijde. Het slikken van zoete koek verhaal zeg maar.

Ik ken geen één dossier waarbij bedrijfsmatigheid samengaat met consumentenrecht. Het klopt dat de intentie van de aankoop leidend is. Met nadruk op intentie. Dat is wat anders dan “ koop de nexus en dan vraag ik btw terug dus heb ik consumentenrecht”.
De thuisbatterij kan je niet opsplitsen omdat het een werkeloos object wordt ten tijde van de opsplitsing daarnaast is zowel op de omvormer en batterijen de btw teruggevraagd. Dus de bakker en zijn meel voorbeeld gaat niet op.

De intentie is dus belangrijk en toon je aan onder andere in het portaal waarbij je ook je meterkast foto’s upload enz enz. Pas als de portaal is doorlopen met stappen krijg je de nexus geleverd en ga je akkoord met de voorwaarden feitelijk. Er is overigens ook een optie in het portaal om de btw helemaal niet terug te vragen. Dan is de intentie anders van de aankoop.

Ik kan niet anders concluderen dat dit voor bedrijfsmatige doeleinden wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Pluimvee schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:09:
[...]

Ik run meerdere bedrijven vanuit huis, enkele bv's en zowel mijn vrouw als ikzelf een EMZ. Alle zakelijke aankopen (onder een bepaald bedrag) vallen gewoon onder de inboedel. Voor de batterij heb ik nog expliciet gebeld en is mij verzekerd dat er geen toevoeging nodig is voor inboedel, en ook niet (misschien wel belangrijker) de opstal.

Maar dit kan per maatschappij anders zijn dus navraag kan geen kwaad
Dat is mooi! Zal is checken bij inshared.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is mijn vak niet (IANAL) maar dit geeft volgens mij weinig ruimte voor misverstanden en is vrij helder Nederlands:
(uit de EU link hierboven)
52
Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer een particulier zonder verdere precisering zaken bestelt die daadwerkelijk voor de uitoefening van zijn beroep kunnen dienen, daarbij [...] de mogelijkheid tot teruggaaf van BTW vermeldt.
53
In een dergelijk geval gelden de bijzondere bevoegdheidsregels van de artikelen 13 tot en met 15 Executieverdrag inzake door consumenten gesloten overeenkomsten niet, ook niet indien de overeenkomst niet als zodanig in aanzienlijke mate een beroepsmatig doel dient, aangezien moet worden aangenomen dat de particulier, vanwege de indruk die hij bij zijn wederpartij te goeder trouw heeft gewekt, van de door deze artikelen gewaarborgde bescherming afstand heeft gedaan.
De wens tot BTW-teruggave geef je bij Zonneplan voor de koop al aan. Onbalanshandel doe je niet als consument maar als handelaar (itt zero-export, waar een consument wél wat aan heeft).
Bovendien ligt de bewijslast bij jou:
46
Gelet op de gebruikelijke regels inzake bewijslast, staat het aan de persoon die zich op de artikelen 13 tot en met 15 Executieverdrag wil beroepen het bewijs te leveren dat in de betrokken overeenkomst met een tweeledig doel het beroepsmatige gebruik onbetekenend is, waarbij de wederpartij het recht heeft om het tegenbewijs te leveren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Voor het lock-in verhaal idem dito. Het is heel simpel eigenlijk.
Als nexus gerbuiker moet je de mogelijkheid hebben om over te kunnen stappen met dezelfde mogelijkheden. Daar zit geen maar of voorwaarden aan verbonden.

Je mag gewoon simpel weg geen verlies in gebruik ervaren als je overstapt met alles features die het device aanbied. Dus geen hardware toevoeging en geen aanpassingen als het bedrijf failliet gaat waar je het hebt aangekocht. Dus geen waveshare bijv.

Jaren geleden rond 2008 en 2010 hadden we de iPhone net nieuw in Nederland. T-Mobile had daar een lock in op en werd teruggefloten door de rechter. Gebruikers konden niet overstappen ondanks het wel kon als je de iPhone jailbreakte. Het device werd nutteloos voor een deel en had niet dezelfde features bij een overstap. Gebruikers konden wel bellen maar niet gebruik maken van internet. Als de telefoon jailbreakte hadden ze volledige features.

Als de nexus blind is zonder dongles als Zonneplan failliet is zou je kunnen zeggen wettelijk dat Zonneplan de nexus doelbewust onjuist installeert.

Installeert Zonneplan de nexus met een controller die bij een overstap door een ander bedrijf kan worden beheert is de installatie juist zonder lock-in.

Meer bedrijven doen dit omdat bijna geen consumenten hier werk van maken. Pas bij problemen wordt er aktie ondernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Proton_ schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:22:
Het is mijn vak niet (IANAL) maar dit geeft volgens mij weinig ruimte voor misverstanden en is vrij helder Nederlands:

[...]

De wens tot BTW-teruggave geef je bij Zonneplan voor de koop al aan. Onbalanshandel doe je niet als consument maar als handelaar (itt zero-export, waar een consument wél wat aan heeft).

[...]
Klopt 100%. Ik probeer het in Jip en Janneke taal te vertellen haha maar is 100% juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Masterchiev schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:12:
[...]

Ik kan dat niet aangeven aangezien het nooit gebeurt. Belastingdienst betaald altijd vooraf de btw terug. Dat komt omdat je ook moet aantonen dat je onder de btw lijn blijft om onder de KOR te vallen.

Mijn vakgebied is consumentenrecht. Daarom ben ik ook zo fel op het lock-in onderwerp haha. En soms is het wel lachwekkend wat ik hier dan tegenkom en soms met waarheden wordt verteld terwijl het feitelijk onjuist is. Maar dat terzijde. Het slikken van zoete koek verhaal zeg maar.

Ik ken geen één dossier waarbij bedrijfsmatigheid samengaat met consumentenrecht. Het klopt dat de intentie van de aankoop leidend is. Met nadruk op intentie. Dat is wat anders dan “ koop de nexus en dan vraag ik btw terug dus heb ik consumentenrecht”.
De thuisbatterij kan je niet opsplitsen omdat het een werkeloos object wordt ten tijde van de opsplitsing daarnaast is zowel op de omvormer en batterijen de btw teruggevraagd. Dus de bakker en zijn meel voorbeeld gaat niet op.

De intentie is dus belangrijk en toon je aan onder andere in het portaal waarbij je ook je meterkast foto’s upload enz enz. Pas als de portaal is doorlopen met stappen krijg je de nexus geleverd en ga je akkoord met de voorwaarden feitelijk. Er is overigens ook een optie in het portaal om de btw helemaal niet terug te vragen. Dan is de intentie anders van de aankoop.

Ik kan niet anders concluderen dat dit voor bedrijfsmatige doeleinden wordt gebruikt.
Als een bedrijf producten inkoopt en vervolgens buiten Nederland weer verkoopt, kan dat bedrijf per kwartaal de btw over de ingekochte producten terugvragen. Daar moet een degelijke boekhouding over gevoerd worden waar de belastingdienst controle over uit kan oefenen. Het vóór de aankoop van producten terugvragen van btw wordt als frauduleus gekwalificeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
NvG schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:29:
[...]

Als een bedrijf producten inkoopt en vervolgens buiten Nederland weer verkoopt, kan dat bedrijf per kwartaal de btw over de ingekochte producten terugvragen. Daar moet een degelijke boekhouding over gevoerd worden waar de belastingdienst controle over uit kan oefenen. Het vóór de aankoop van producten terugvragen van btw wordt als frauduleus gekwalificeerd.
Maar dat is nu toch niet aan de orde?? Binnen de KOR krijg je de btw terug binnen de aanvraag maar voor dat de KOR uiteindelijk is toegekend.
Je zou ook iets aan kunnen nemen haha.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:30
Gezellig topic is het geworden.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Proton_ schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:22:

[...]

[...]
Een bezitter van een 20 kWh thuisbatterij zou het in geval van een proces misschien moeilijk kunnen hebben om aan te tonen dat het profijt onbetekenend is, maar voor een 10 kWh thuisbatterij bezitter, zoals ik, is dat geen enkel probleem.
Een 20 kWh thuisbatterij is bijna altijd overgedimensioneerd en daarom snel onder de verdenking dat hij is aangeschaft om zoveel mogelijk winst te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
NvG schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:53:
[...]

Een bezitter van een 20 kWh thuisbatterij zou het in geval van een proces misschien moeilijk kunnen hebben om aan te tonen dat het profijt onbetekenend is, maar voor een 10 kWh thuisbatterij bezitter, zoals ik, is dat geen enkel probleem.
Een 20 kWh thuisbatterij is bijna altijd overgedimensioneerd en daarom snel onder de verdenking dat hij is aangeschaft om zoveel mogelijk winst te genereren.
Naja dat is maar de vraag. Bij bedrijfsmatig handelen is het bij voorbaat al aangetoond. Er is niemand op deze wereld die express verliesmakend bedrijfsmatig handelt. Dus bij voorbaat is het winstgevend element al aangetoond. Al handel je bedrijfsmatig met 1kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:40
NvG schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:53:
[...]

Klinkt leuk, maar is een 10 kW omvormer niet een beetje overgedimesioneerd, tov 10 kWh opslag, voor thuis gebruik.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Nu online
Ik denk dat er genoeg onderbouwing is gegeven dat de nexus door de btw teruggave een zakelijke aanschaf is, door de activering op de onbalans in zakelijk gebruik is, en men hierdoor niet moet rekenen op consument beschermingen.

Ik ga nu weer verder over op hoe wij de nexus zelf kunnen aansturen nadat het salderen is gestopt. Ik ga een module maken die de p1 poort uitleest en daarmee de solis aanstuurt zodat er een configureerbaar max watage de deur in-/of uit gaat. Een standalone kastje die je tussen de slimme meter en de solis hangt. Watch this space

[ Voor 4% gewijzigd door Pluimvee op 19-09-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvG

NvG

Peterhardenberg schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:04:
[...]

Klinkt leuk, maar is een 10 kW omvormer niet een beetje overgedimesioneerd, tov 10 kWh opslag, voor thuis gebruik.
Een 10 kWh thuisbatterij heeft een 4 kW omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:26

GaMbiNo

1337

Pluimvee schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:14:
Ik denk dat er genoeg onderbouwing is gegeven dat de nexus door de btw teruggave een zakelijke aanschaf is, door de activering op de onbalans in zakelijk gebruik is, en men hierdoor niet moet rekenen op consument beschermingen.

Ik ga nu weer verder over op hoe wij de nexus zelf kunnen aansturen nadat het salderen is gestopt. Ik ga een module maken die de p1 poort uitleest en daarmee de solis aanstuurt zodat er een configureerbaar max watage de deur in-/of uit gaat. Een standalone kastje die je tussen de slimme meter en de solis hangt. Watch this space
Gaaf idee. Zelf aansturen is toch veel gaver dan alles aan Zonneplan laten. Ik ben benieuwd naar je uitkomsten. Ik zie een klein webshopje aankomen met raspberrypi’s die de aansturing overnemen aankomen. ;)

Ik heb hem nu zelf weer op mijn eigen zelfconsumptie+ mode draaien (Home assistant).
Dat betekent continu nul op de meter met iedere P1 update bijsturing. En als extra in het goedkoopste uur maximaal bijladen bij gebrek aan zonnestroom. En het leukste, bij hele hoge stroomprijzen zoals nu een uur maximaal terugleveren. :9 Als het goed is heb ik zo ruim 6 euro’s verdiend dit uur. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:09
GaMbiNo schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:36:
[...]

Gaaf idee. Zelf aansturen is toch veel gaver dan alles aan Zonneplan laten. Ik ben benieuwd naar je uitkomsten. Ik zie een klein webshopje aankomen met raspberrypi’s die de aansturing overnemen aankomen. ;)

Ik heb hem nu zelf weer op mijn eigen zelfconsumptie+ mode draaien (Home assistant).
Dat betekent continu nul op de meter met iedere P1 update bijsturing. En als extra in het goedkoopste uur maximaal beladen bij gebrek aan zonnestroom. En het leukste, bij grote stroomprijzen zoals nu een uur maximaal terugleveren. :9 Als het goed is heb ik zo ruim 6 euro’s verdiend dit uur. :P
zelfconsumptie+ nice zo ga ik het ook noemen 😄👍🏼

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:19
Pluimvee schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:14:

Top idee. Zodra dat beschikbaar is wil ik het bij je kopen 👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Nu online
GaMbiNo schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:36:
[...]

Dat betekent continu nul op de meter met iedere P1 update bijsturing. En als extra in het goedkoopste uur maximaal bijladen bij gebrek aan zonnestroom. En het leukste, bij hele hoge stroomprijzen zoals nu een uur maximaal terugleveren. :9 Als het goed is heb ik zo ruim 6 euro’s verdiend dit uur. :P
Gisteren was idd het maximale EPEX resultaat (6,48) hoger dan het onbalans (FRR) resultaat (5,43), en hadden wij de Nexus net zo goed zelf aan kunnen sturen. Het probleem waar ik nog tegenaanloop is dat ik wel kan voorspellen wat het EPEX resultaat zal worden (obv day-ahead) maar niet wat het FRR kan worden.
Wo en do waren de Onbalans resultaten hoger dan EPEX, ma en vr de EPEX hoger dan Onbalans.
Heb jij hier een algo voor kunnen herleiden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEEsL8wO1eItqVlA-ZPhzb2h2Ck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xymdc28m3orld1ibLweID3a2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
Pluimvee schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:20:
[...]

Gisteren was idd het maximale EPEX resultaat (6,48) hoger dan het onbalans (FRR) resultaat (5,43), en hadden wij de Nexus net zo goed zelf aan kunnen sturen. Het probleem waar ik nog tegenaanloop is dat ik wel kan voorspellen wat het EPEX resultaat zal worden (obv day-ahead) maar niet wat het FRR kan worden.
Wo en do waren de Onbalans resultaten hoger dan EPEX, ma en vr de EPEX hoger dan Onbalans.
Heb jij hier een algo voor kunnen herleiden?

[Afbeelding]
En ook graag een algo voor de winnende loterij nummers als je toch bezig bent 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

Voor hen die nog in de beslissingsfase voor het aanschaffen van een thuisbatterij zitten zijn er door de bovenstaande discussies mogelijk een aantal, tot nu toe onderbelichte, aspecten in dit topic naar boven gekomen.

Als je overweegt om een thuisbatterij aan te schaffen kan het van belang zijn om voor garantie gebruik te mogen maken van het consumentenrecht. Dit biedt veel beter en langer bescherming voor consumenten, wat in EU regelgeving is vastgelegd.

Om daar gebruik van te kunnen maken is het van belang dat je intentie niet is om uit winstoogmerk een thuisbatterij aan te schaffen.
Als je een duidelijk overgedimensioneerde batterij aanschaft is dat moeilijk aannemelijk te maken en zal Zonneplan een beroep op consumentenrecht hoogstwaarschijnlijk afwijzen.

Dit is een niet te onderschatten aspect omdat de omvormers een mogelijk kortere levensduur hebben dan het batterijpakket, misschien zelfs minder dan de helft, en dus eerder met garantieproblematiek te maken kunnen krijgen.

Naast de intentie is de mogelijke opbrengst van de thuisbatterij belangrijk. Die moet onbetekenend zijn. Onbetekenend is een rekbaar begrip en is zo verwoord, volgens mij, omdat we in de EU met sterk verschillende welvaartsniveaus te maken hebben.
Het is daarom aan nationale rechtbanken om vast te stellen wat “onbetekend” is voor het betreffende land.

Bij een niet overgedimensioneerde of zelfs licht overgedimensioneerde thuisbatterij is dat aannemelijk te maken omdat, zelfs bij aanvankelijk iets hogere opbrengsten, de thuisbatterij door degradatie van de capaciteit zal teruglopen in potentie om aan de gestelde doelen te voldoen.

Een aspect wat in het voordeel spreekt van een 10 kWh thuisbatterij is dat door de daarbij horende 4 kW omvormer er, zeg maar, minder agressief op de energiemarkten gehandeld kan worden, waardoor er minder cycli plaats hebben per jaar dan bij een 20 kWh thuisbatterij. Dat heeft waarschijnlijk tot gevolg dat de levensverwachting van de omvormer en het batterijpakket langer zal zijn dan bij een 20 kWh thuisbatterij.
Het afschrijvingspercentage verschilt daarom dan ook tussen de verschillende aanbiedingen van Zonneplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06:50
Pluimvee schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:30:
[...]

De Powerplay tegenboeking is geen boeking tegen de Powerplay vergoeding maar een tegenboeking tegen de posten
- Werkelijk stroomverbruik
- Werkelijke teruglevering stroom
Zo, het kwartje is eindelijk gevallen bij me. Omdat het een onderdeel van de Powerplay vergoeding is heb ik het ook daarmee verrekend, maar ik heb inderdaad extra winsten/verliezen gemaakt via het werkelijke verbruik/terugleveren en dat is gecorrigeerd. d:)b

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:46
Twanroy schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:19:
[...]

Top idee. Zodra dat beschikbaar is wil ik het bij je kopen 👍🏻
En met jou vele anderen. Ook buiten dit forum.
Als je dit goed aanpakt en een sjiek turnkey kastje maakt, dan zijn hier goeie knaken mee te verdienen.
Ik gun het de eerste die dit doet ook van harte, en ik zal er zeker ook 1 kopen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:06
Ik heb nu sinds een paar dagen een Eastron SDM 630 in de groepenkast ingebouwd en deze via RS485 aangesloten op de Solis omvormer. De Zonneplan dongles eruit, en de omvormer op self use gezet.
Dan volgt de accu perfect de opbrengst van mijn zonnepanelen en het verbruik in huis. Dus zo goed als geen import en export.
Daarnaast heb ik home assistant nu werkend en kan ik zelf ook nog ingrijpen om te gaan laden of ontladen op goedkope momenten en terugleveren op dure momenten. Mede door informatie van oa Dominic-070, waarvoor dank! Zie hiervoor : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80215546

Voor nu helemaal tevreden.

Hieronder een overzicht van vandaag. Zoals je kunt zien heb ik vanmiddag met de goedkope tarieven de accu en de auto volgeladen. De piek rond 2:00 was even een testje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHb2DNIO8_za2Y1Oqic8I6oz9yg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZqxb4e3ttrQ3K6FHA2Gk5ma.png?f=fotoalbum_large

Hierbij een overzicht van het terugleveren en laden van de accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZLmydE5jf9j9N3WUDR4-ufEsfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sQPvZ2ao20gUPg4r7k5paUaM.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgLhgbf4AJyXWWh-QXvrA2pp7T8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qVITijJShIga27uzVfvz2SwA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JQ37_p9rB0witXlx4ZYHNGRDvg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IN941asn0eshxjuf67ubtHlC.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@R van Lune Heel tof! Mag ik vragen waarom je Eastron direct aan de Solis hebt gekoppeld, en niet alles via Home Assistant laat lopen?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
R van Lune schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:42:
Ik heb nu sinds een paar dagen een Eastron SDM 630 in de groepenkast ingebouwd en deze via RS485 aangesloten op de Solis omvormer. De Zonneplan dongles eruit, en de omvormer op self use gezet.
Dan volgt de accu perfect de opbrengst van mijn zonnepanelen en het verbruik in huis. Dus zo goed als geen import en export.
Daarnaast heb ik home assistant nu werkend en kan ik zelf ook nog ingrijpen om te gaan laden of ontladen op goedkope momenten en terugleveren op dure momenten.

Hieronder een overzicht van vandaag. Zoals je kunt zien heb ik vanmiddag met de goedkope tarieven de accu en de auto volgeladen. De piek rond 2:00 was even een testje.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Bedankt! Je bent (hier) de eerste die het ook echt probeert en laat zien dat je wel bij Zonneplan weg kunt met minimale inspanning. Een 3F kWh meter van Eastron (laten) installeren en de aanwezige firmware omzetten naar self-use.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06:34
Dit bewijst dat er geen vendor lock in is voor de zp batterij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Wat mij betreft wel. Maar als je vindt dat je weg moet kunnen zonder (simpelweg benodigde) extra handeling, dan niet haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NvG

NvG

Daarnaast heb ik home assistant nu werkend en kan ik zelf ook nog ingrijpen om te gaan laden of ontladen op goedkope momenten en terugleveren op dure momenten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Leuk om te zien dat het werkt.

Ik heb zelf al een gelijksoortig YAML concept voor HA op de plank liggen maar wacht nog een jaar met het echte knutselen. Dat jaar geeft Zonneplan de tijd om met een oplossing te komen en geeft mij de tijd om op basis van ervaring en op dit topic verzamelde tips een misschien betere analyse te maken.

Het geeft mij ook een betere kans om, op basis van het gelijkheidsbeginsel t.o.v. grootgebruikers bij dubbele belasting, eventueel bezwaar te maken bij de belastingdienst als ze gehele of gedeeltelijke terugbetaling van de btw vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Oh! Waar ik trouwens heel benieuwd naar ben, want de omvormer ondersteunt het wel volgens het boekje:

Doet ie dan ook ongelijke vermogen verdeling over fases?
Dus bijvoorbeeld: L1: 2000W L2: 500W L3: 500W?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiqo

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Wij hebben een gelijk iets 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWi7UXEeX7YblfhW_R-MvLHHmo0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VTDABcl5llZrowTdaFHQwRPF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R van Lune
TKroon schreef op zondag 21 september 2025 @ 06:30:
@R van Lune Heel tof! Mag ik vragen waarom je Eastron direct aan de Solis hebt gekoppeld, en niet alles via Home Assistant laat lopen?
Eigenlijk heel simpel. Ik ben niet zo goed met Home Assistant en alles wat ik ermee kan is wat ik van internet heb gekopieerd. Mede door informatie van oa Dominic-070, waarvoor dank!
Zie hiervoor : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80215546

Maar met de Eastron meter is ook zoals het in de handleiding van de omvormer wordt beschreven. Dit werkt denk ik ook het snelst. De omvormer kan direct reageren op het stroom verbruik/opwek in huis. de vertraging is minimaal. Het enige waar ik tegen aanliep, wanneer er erg goedkope momenten zijn dan wil ik zelf de omvormer de opdracht kunnen geven om te gaan laden, en bij dure momenten ontladen. Dit kan wel via de Solis app en via bluetooth. Maar dat houdt dan in dat ik iedere keer naar zolder moet lopen om dit in te stellen. Zoals je begrijpt is dat niet handig. Nu kan ik het via Home Assistant vanaf mijn telefoon of laptop doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R van Lune
bokkow schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:05:
[...]

Bedankt! Je bent (hier) de eerste die het ook echt probeert en laat zien dat je wel bij Zonneplan weg kunt met minimale inspanning. Een 3F kWh meter van Eastron (laten) installeren en de aanwezige firmware omzetten naar self-use.
Klopt, het werkt prima. Ook zonder Zonneplan, echter kun je dan geen gebruik meer maken van powerplay. Dus geen handel op de onbalansmarkt. Daar dat is nu behoorlijk ingestort. Uiteraard kun je wel op de EPEX markt handelen, maar hier zou je dan een aansturing voor kunnen maken in HA. Maar daar moet ik me nog verder in verdiepen. Maar nu kan ik het wel handmatig doen als ik dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R van Lune
Dat is wel een mooie Zou je daar de code van willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
R van Lune schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:02:
[...]

Eigenlijk heel simpel. Ik ben niet zo goed met Home Assistant en alles wat ik ermee kan is wat ik van internet heb gekopieerd. Mede door informatie van oa Dominic-070, waarvoor dank!

Maar met de Eastron meter is ook zoals het in de handleiding van de omvormer wordt beschreven. Dit werkt denk ik ook het snelst. De omvormer kan direct reageren op het stroom verbruik/opwek in huis. de vertraging is minimaal. Het enige waar ik tegen aanliep, wanneer er erg goedkope momenten zijn dan wil ik zelf de omvormer de opdracht kunnen geven om te gaan laden, en bij dure momenten ontladen. Dit kan wel via de Solis app en via bluetooth. Maar dat houdt dan in dat ik iedere keer naar zolder moet lopen om dit in te stellen. Zoals je begrijpt is dat niet handig. Nu kan ik het via Home Assistant vanaf mijn telefoon of laptop doen :)
Precies dat laatste was de reden van mijn vraag inderdaad. Mijn panelen liggen oost/west. Zo leverde ik een paar dagen geleden in de dure 40 en 60 ct-uren nog best wel wat terug. En dat wil ik dan natuurlijk terugleveren en niet opslaan. In de ochtend idem. Het moet pas de accu ingaan op de goedkoopste uren, want dan pas is de stroom anders waardeloos (na salderen). Hopelijk komt er een MQTT oplossing die aan de Solis te koppelen is, want ik gebruik helaas geen home assistant maar Homey.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R van Lune
bokkow schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:19:
[...]

Oh! Waar ik trouwens heel benieuwd naar ben, want de omvormer ondersteunt het wel volgens het boekje:

Doet ie dan ook ongelijke vermogen verdeling over fases?
Dus bijvoorbeeld: L1: 2000W L2: 500W L3: 500W?
Nee, hij levert niet ongelijk terug. Ik denk dat dat ook iets is wat uit de omvormer gehaald is.

Bij de S6-EH3P(5-10)K-H omvormer staat vermeld dat deze een driefasige ongebalanceerde uitgang heeft.
De Zonneplan versie staat ook op de site van Solis. Het betreft dan type S6-EA3P(5-10)KAA-NV-ND-H. Bij dit model wordt niet gesproken van een ongebalanceerde uitgang.

Als ik in de app de ongebalanceerde uitgang activeer dan schakelt de omvormer uit. Dus dat werkt niet, maar is opzich geen probleem. Want de meter saldeert intern over de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R van Lune
TKroon schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:11:
[...]

Precies dat laatste was de reden van mijn vraag inderdaad. Mijn panelen liggen oost/west. Zo leverde ik een paar dagen geleden in de dure 40 en 60 ct-uren nog best wel wat terug. En dat wil ik dan natuurlijk terugleveren en niet opslaan. In de ochtend idem. Het moet pas de accu ingaan op de goedkoopste uren, want dan pas is de stroom anders waardeloos (na salderen). Hopelijk komt er een MQTT oplossing die aan de Solis te koppelen is, want ik gebruik helaas geen home assistant maar Homey.
Ik gebruik zelf ook Homey, vandaar dat dit voor mij met HA weer een nieuwe wereld is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R van Lune
bokkow schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:43:
Wat mij betreft wel. Maar als je vindt dat je weg moet kunnen zonder (simpelweg benodigde) extra handeling, dan niet haha
Er zit geen vendor lock op. Je kunt alles zelf aansturen en doen. Maar je hebt een product bij Zonneplan besteld met de aansturing van Zonneplan. En ja, als je dan weg wil bij Zonneplan dan verdwijnt ook de aansturing en zal de accu op zelfconsumptie overschakelen. Maar dit zal dan alsnog via de Zonneplan dongles lopen met een grote vertraging. Daarom dat ik opzoek ben gegaan naar een alternatief......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
R van Lune schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:11:
[...]

Nee, hij levert niet ongelijk terug. Ik denk dat dat ook iets is wat uit de omvormer gehaald is.

Bij de S6-EH3P(5-10)K-H omvormer staat vermeld dat deze een driefasige ongebalanceerde uitgang heeft.
De Zonneplan versie staat ook op de site van Solis. Het betreft dan type S6-EA3P(5-10)KAA-NV-ND-H. Bij dit model wordt niet gesproken van een ongebalanceerde uitgang.

Als ik in de app de ongebalanceerde uitgang activeer dan schakelt de omvormer uit. Dus dat werkt niet, maar is opzich geen probleem. Want de meter saldeert intern over de fases.
Het zou wel handig kunnen zijn om thuis meer capaciteit aan je aansluiting toe te voegen. Als bijvoorbeeld een oven en wasmachine op dezelfde fase tegelijk aanstaan, maar je wilt ook nog de auto opladen zou je op specifiek die fase terug kunnen leveren om onder de 25 ampère te blijven. Geen noodzaak, maar ik zou de functie zeker gebruiken als die er was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R van Lune
TKroon schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:15:
[...]

Het zou wel handig kunnen zijn om thuis meer capaciteit aan je aansluiting toe te voegen. Als bijvoorbeeld een oven en wasmachine op dezelfde fase tegelijk aanstaan, maar je wilt ook nog de auto opladen zou je op specifiek die fase terug kunnen leveren om onder de 25 ampère te blijven. Geen noodzaak, maar ik zou de functie zeker gebruiken als die er was.
Die functie is er ook. Er zit ook een peak shaving functie op maar die heb ik niet getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
R van Lune schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:06:
[...]

Klopt, het werkt prima. Ook zonder Zonneplan, echter kun je dan geen gebruik meer maken van powerplay. Dus geen handel op de onbalansmarkt. Daar dat is nu behoorlijk ingestort. Uiteraard kun je wel op de EPEX markt handelen, maar hier zou je dan een aansturing voor kunnen maken in HA. Maar daar moet ik me nog verder in verdiepen. Maar nu kan ik het wel handmatig doen als ik dat wil.
R van Lune schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:15:
[...]

Er zit geen vendor lock op. Je kunt alles zelf aansturen en doen. Maar je hebt een product bij Zonneplan besteld met de aansturing van Zonneplan. En ja, als je dan weg wil bij Zonneplan dan verdwijnt ook de aansturing en zal de accu op zelfconsumptie overschakelen. Maar dit zal dan alsnog via de Zonneplan dongles lopen met een grote vertraging. Daarom dat ik opzoek ben gegaan naar een alternatief......
Geloof me, I know! 😁

Fijn dat iemand het laat zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
R van Lune schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:11:
[...]

Ah thanks! Goed te weten. Jammer maar niet onoverkomelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

R van Lune schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:02:
[...]

In mijn concept voor Home Assistant heb ik het opladen en ontladen op de gunstigste uren geautomatiseerd door het ophalen van de gegevens van Nord Pool, wat veel zelf ingrijpen kan schelen. Ik heb er natuurlijk ook gelijk de mogelijkheid ingezet om niet te ontladen naar het net om problemen met dubbele belasting te kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R van Lune
NvG schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:23:
[...]

In mijn concept voor Home Assistant heb ik het opladen en ontladen op de gunstigste uren geautomatiseerd door het ophalen van de gegevens van Nord Pool, wat veel zelf ingrijpen kan schelen. Ik heb er natuurlijk ook gelijk de mogelijkheid ingezet om niet te ontladen naar het net om problemen met dubbele belasting te kunnen voorkomen.
Daar moet ik eens mee gaan stoeien. Kun je die automatisering naar mij sturen? Of hier delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

R van Lune schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:31:
[...]

Daar moet ik eens mee gaan stoeien. Kun je die automatisering naar mij sturen? Of hier delen?
Ik dacht; “ Ik geef een hint waar mee te stoeien is, dat vind een tweaker veel leuker dan pasklare antwoorden waar geen voldoening uit te halen valt. “🥴

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Aardige onbalans. Laten we hopen dat Zonneplan op de goede markt zit… :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbCxGwWG0jSaTed5OoalKPkN5dA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBZm6C21Lsi5ookQQsu8Ntde.jpg?f=fotoalbum_large

Wel blij dat ik net weer even op onbalans draai vandaag.

[ Voor 85% gewijzigd door GaMbiNo op 21-09-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinkuipers
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 06:45
GaMbiNo schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:12:
Aardige onbalans. Laten we hopen dat Zonneplan op de goede markt zit… :P

[Afbeelding]

Wel blij dat ik net weer even op onbalans draai vandaag.
De cijfers lopen nog wat achter maar verwacht een mooie opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvG

NvG

R van Lune schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:31:
[...]

Je kunt ook, als je tenminste nog een dynamisch energiecontract van Zonneplan hebt, de dagelijkse prijzen met HA uit hun app uitlezen en in een automatie gebruiken. Op GitHub is daar het nodige over te vinden. Het is dan wel een unofficial integratie die mogelijk niet lang werkzaam blijft als Zonneplan iets veranderd. Deze mogelijkheid is niet getest, evenals het ophalen van Nord Pool gegevens dat nog niet voorbij de conceptuele fase gekomen is en dus ook niet getest is op werkzaamheid.

Nord Pool is al in HA geïntegreerd en haalt de prijzen gratis op voor Nederland die alleen nog moeten bewerkt worden naar consumentenprijzen, wat makkelijk te doen is.

[ Voor 12% gewijzigd door NvG op 22-09-2025 01:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Nu online
Super!
Je hebt 2 project risico's bij mij alvast ontnomen:
1. Wordt de SDM630 door de ZP omvormer wel aangeroepen (via de meter poort)
2. Kun je in SelfUse mode de omvormer nog steeds via HA laten laden/ontladen

Ik heb de SDM630 op het oog om na te bootsen zodat de omvormer denkt dat hij met een SDM communiceert (ondersteunen van dezelfde ModBus registers). Het plaatsen van een extra meter in de meterkast is voor mij geen eenvoudige optie, omdat de meterkast al overvol zit. Daarnaast zit er al een meter in de meterkast en vind ik al tweaker dat we daar gebruik van moeten maken.

Super bedankt voor het delen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Pluimvee schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:04:
[...]

Super!
Je hebt 2 project risico's bij mij alvast ontnomen:

2. Kun je in SelfUse mode de omvormer nog steeds via HA laten laden/ontladen
Ik vermoed dat je dan twee stuurman op één schip scenario krijgt. Dus of zelf aansturen via HA of de omvormer met selfuse mode aan laten sturen. Dan zul je misschien van modus moeten kunnen wisselen in HA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R van Lune
bokkow schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:23:
[...]

Ik vermoed dat je dan twee stuurman op één schip scenario krijgt. Dus of zelf aansturen via HA of de omvormer met selfuse mode aan laten sturen. Dan zul je misschien van modus moeten kunnen wisselen in HA
Als je de omvormer op self use laat staan en HA Time of Use laat schakelen en de tijdstippen erin laat zetten dan werkt het gewoon. Time of use overruled dan de meter.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• R van Lune
Vandaag weer een stukje verder gekomen.
De omvormer kun je met een Solis dongle aan Solis cloud koppelen.
Ik moet nog even een kabeltje solderen aan de dongle. Heb een 4 pins dongle gekocht en hier kun je dan een netwerkkabel aan vast solderen.

Aansluitschema:
RJ45 Bruin/wit - A
RJ45 Bruin - B
RJ45 Oranje - ground -5volt
RJ45 Groen/wit - VCC +5volt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MWX9qA5R4fCjeI39A0z1ziqg2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jz9aNvd3e4migvmQu9vBLhko.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwJCYRlqKC5emGBOYO7GGHHQsbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wd6qFov3gThRr0ISmHr8mGFm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOn13Sw36rkCQIHfzCPgIh-4Llc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzID5Tv7fykcRkbukKupYsPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mEklGYfPmxxsYVQf33rqYNGKqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hd08xtrki8T3BuamWoJldDn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5mbBDtNQypvvtbj0zq8EqnZ1ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXoC9B2FOIbkCLI7zKfhupL8.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ook de 1000 euro gepasseerd. Installatiedatum 29-11-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiqo
R van Lune schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:45:
[...]

Als je de omvormer op self use laat staan en HA Time of Use laat schakelen en de tijdstippen erin laat zetten dan werkt het gewoon. Time of use overruled dan de meter.
lekker bezig weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
R van Lune schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:29:
Ik moet nog even een kabeltje solderen aan de dongle. Heb een 4 pins dongle gekocht en hier kun je dan een netwerkkabel aan vast solderen.

Aansluitschema:
RJ45 Bruin/wit - A
RJ45 Bruin - B

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vermoed wel dat er mensen van Zonneplan met enig zweet op de rug dit meekrijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Nu online
bokkow schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:29:
[...]

Ik vermoed wel dat er mensen van Zonneplan met enig zweet op de rug dit meekrijgen
Ze hebben nog een jaar om met een commercieel aantrekkelijk alternatief te komen. Hoe beter de marktpartijen het verbruik kunnen voorspellen (kwartier waardes voor day-ahead), en hoe meer onbalans op een grotere markt kan worden uitgezet (Picasso, etc), hoe meer EPEX handelen en zelf gebruik interessanter kan worden boven onbalans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:35
R van Lune schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:29:

Aansluitschema:
RJ45 Bruin/wit - A
RJ45 Bruin - B

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus elke 4-pins logger kan aan de Zonneplan Solis worden geknutseld zo?

Op het DIY solar forum wordt veel gesproken over GrugBus om de Solis aan te sturen. Lijkt redelijk overeen te komen met de Solis van ZP.
https://github.com/peufeu2/GrugBus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R van Lune
OxyDrokz schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:10:
[...]

Dus elke 4-pins logger kan aan de Zonneplan Solis worden geknutseld zo?

Op het DIY solar forum wordt veel gesproken over GrugBus om de Solis aan te sturen. Lijkt redelijk overeen te komen met de Solis van ZP.
https://github.com/peufeu2/GrugBus
Ik vermoed dat het wel een dongle moet zijn die werkt met RS485, dus niet met RS232. Maar zeker weet ik dit niet en heb ook niet de mogelijkheid om dit uit te testen.
Momenteel kan ik de omvormer met de Waveshare modbus interface en de Solis datalogger uitlezen en aansturen tegelijk.

Overigens een voordeel van deze dongle is dat het makkelijk te solderen is aangezien de aansluiting van de dongle zelf er eenvoudig af klikt en op deze punten makkelijk de bekabeling te solderen is.

Ik heb dit type dongle gekocht : Solis S5-WiFi-ST 4 pin. Is een wifi en ethernet dongle.
https://www.solisinverter...ries15/S5-WiFi-ST_nl.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4f5GQo90O9b4PRc8iIV2ya9ieM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3s5rhXhHkyzZtvDnqj9JTqk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door R van Lune op 23-09-2025 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

R van Lune schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:13:
[...]

Ik vermoed dat het wel een dongle moet zijn die werkt met RS485, dus niet met RS232. Maar zeker weet ik dit niet en heb ook niet de mogelijkheid om dit uit te testen.
Momenteel kan ik de omvormer met de Waveshare modbus interface en de Solis datalogger uitlezen en aansturen tegelijk.

Overigens een voordeel van deze dongle is dat het makkelijk te solderen is aangezien de aansluiting van de dongle zelf er eenvoudig af klikt en op deze punten makkelijk de bekabeling te solderen is.

Ik heb dit type dongle gekocht : Solis S5-WiFi-ST 4 pin. Is een wifi en ethernet dongle.
https://www.solisinverter...ries15/S5-WiFi-ST_nl.html

[Afbeelding]
Kun je met deze dongle ook lokaal verbinding krijgen via Home Assistant? Met een Solis integratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R van Lune
GaMbiNo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:59:
[...]

Kun je met deze dongle ook lokaal verbinding krijgen via Home Assistant? Met een Solis integratie?
Het is me wel gelukt verbinding te maken maar er is dan maar 1 entiteit beschikbaar 😔

• Masterchiev
R van Lune schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:56:
[...]

Het is me wel gelukt verbinding te maken maar er is dan maar 1 entiteit beschikbaar 😔
Alleen ontladen waarschijnlijk. Dat is de fallback als de dongles eruit gaan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:37
Vanmorgen is de nieuwe versie van de Nexus 20kWh (met backup stopcontact) bij mij geïnstalleerd. Aldus de installateur (niet Zonneplan zelf) de eerste van dit type die ze hebben geplaatst.
Ondanks lief vragen wilde ze niet helpen om de homewizard energy meter er bij te plaatsen. Dit kwam omdat ze geen bijzetkastje voor in de meterkast hadden waar beide apparaten in zouden passen. Dat moet ik dus door een eigen elektricien laten doen. Maar dan bestaat er een kans dat mijn garantie op de installatie verloopt bij ZP. Daar moet ik dus eerst uitsluitsel over krijgen van de klanten service voordat ik dit laat doen.

In de aankondiging van deze versie werd al benoemd dat er een iets krachtigere omvormer op zou zitten. En dat het design anders is. Ze hebben de omvormer dan ook vervangen voor een Pylontech ipv een Solis.
In dit geval een Force H3X Energy storage system.
Bijgevoegd foto's voor de geïnteresseerden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik2YnoMx4xjHSQ_Knv2cbyF-_qY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djoLDlm1KrfZ1GI8O3Ss844u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRh_xbxyCU8szFefd1iuOhbc7NA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqGO0fbp79rBR1JjEYg4Jbm7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9t25vcBM-1SN1iYOuK0wm7E9CU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KatX6VIY3umk2VRIaQgVocJ3.jpg?f=fotoalbum_tile
Zelf ben ik niet super handig nog met HA etc. Sterker nog, ik moet het nog installeren. Dus ik ga even rustig in de wacht modus totdat er iemand met meer kennis met een HA integratie komt zodat ik ook kan koppelen aan onbalansmarkt. Gaat blijkbaar via de zonneplan app, dus ik ga de koppeling nu direct opbouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Wel mooi dat het een alles-in-1 apparaat is en geen losse omvormer meer aan de muur. De Pylontech doet 11kW geloof ik (en te zien aan de specs op de foto)? Zou mooi zijn als je hem op den duur aan onbalansmarkt.com toevoegt zodat we verschil in opbrengst kunnen vergelijken met alle 10kW omvormers :)

[ Voor 6% gewijzigd door kazuka op 25-09-2025 13:45 ]

• NvG

NvG

kazuka schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:35:
Wel mooi dat het een alles-in-1 apparaat is en geen losse omvormer meer aan de muur. De Pylontech doet 11kW geloof ik (en te zien aan de specs op de foto)? Zou mooi zijn als je hem op den duur aan onbalansmarkt.com toevoegt zodat we verschil in opbrengst kunnen vergelijken met alle 10kW omvormers :)
Zou je mij kunnen vertellen waar te lezen is dat de omvormer een 11 kW versie is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDTxV3cXbcVO0IIjUH1AWI6wIWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zggmtulPzAo0TMioTlLYZ0kS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OxyDrokz
NvG schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:59:
[...]

Zou je mij kunnen vertellen waar te lezen is dat de omvormer een 11 kW versie is?

[Afbeelding]
Nominal active power from grid: 11000
Nominal active power to grid: 11000

• NvG

NvG

OxyDrokz schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:02:
[...]

Nominal active power from grid: 11000
Nominal active power to grid: 11000
Bedankt. Totaal overheen gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:37
kazuka schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:35:
Klopt, hij doet inderdaad 11kW.
Dacht eerst dat het koppelen nog niet mogelijk was ivm de andere omvormer. Maar toen ik eenmaal de instructie begon te lezen bleek dat niet het geval. Ik heb de batterij zojuist gekoppeld.
Dus we zullen zienn of er verschil is, en zo ja hoeveel dan.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

5,5 EUR per kWh aan onbalans opbrengsten nu. Volgens mij nog nooit zo hoog gezien in de afgelopen anderhalf jaar. Niet dat ik klaag maar jammer dat de accu niet nog iets voller zat :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-09 19:14
kazuka schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:28:
5,5 EUR per kWh aan onbalans opbrengsten nu. Volgens mij nog nooit zo hoog gezien in de afgelopen anderhalf jaar. Niet dat ik klaag maar jammer dat de accu niet nog iets voller zat :P
En dat had hij wel gemoeten. Gisteren in het jeugdjournaal was al het bericht dat vanavond de windmolens op de Noordzee stilgezet worden vanwege vogeltrek.

Dus Kiki kijkt geen jeugdjournaal

[ Voor 3% gewijzigd door Guidoweb55 op 25-09-2025 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:06
Onbalansprijs was net 5500 Euro, een nieuw record denk ik.
Wel jammer dat de batterij bijna leeg was.

[ Voor 28% gewijzigd door hasseroderman op 25-09-2025 18:47 ]

• Chiqo
hasseroderman schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:43:
Ongelofelijk, zo veel onbalans in tijden en dan is dat ding weer half leeg :-(

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Als je nu zelf een paar 5 kWh batterijen hebt toegevoegd ben je wel spekkoper nu. Ik ben benieuwd of we dat ook gaan zien op de onbalanswebsite bij de 25 kWh Nexus’.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:02
He zonde dat die leeg is, wel alsnog €15 vandaag.

Sowieso heb ik het idee dat het beter gaat. Of is er gewoon meer onbalans?

Houdt iemand hier bij hoeveel we verdienen tov een theoretisch ‘optimaal’ scenario aan onbalans? Om te kijken of het algoritme verbeterd?

Mijn zonnepanelen onbalans staat ook al veel hoger dan heel vorig jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door ApexAlpha op 25-09-2025 19:03 ]

• ApexAlpha
hasseroderman schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:43:
In dit geval hadden ze hem naar 0% mogen trekken van me.

Dacht sowieso dat LFP naar 0% kon, itt tot nmc of zo. Maar ze gaan nooit lager dan 7% hier.

• OxyDrokz
GaMbiNo schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:53:
Als je nu zelf een paar 5 kWh batterijen hebt toegevoegd ben je wel spekkoper nu. Ik ben benieuwd of we dat ook gaan zien op de onbalanswebsite bij de 25 kWh Nexus’.
Hier ben ik dus al even naar aan het kijken.
Ik dacht dat iemand van hier dat al gedaan had? Is het echt een kwestie van de bms optillen, extra module(s) er op zetten en bms terug?

Wie heeft de goedkoopste aanbieder gevonden?

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:06
ApexAlpha schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:02:
He zonde dat die leeg is, wel alsnog €15 vandaag.

Sowieso heb ik het idee dat het beter gaat. Of is er gewoon meer onbalans?

Houdt iemand hier bij hoeveel we verdienen tov een theoretisch ‘optimaal’ scenario aan onbalans? Om te kijken of het algoritme verbeterd?

Mijn zonnepanelen onbalans staat ook al veel hoger dan heel vorig jaar.
Hier nu €20. Met een volle batterij hadden we €50 kunnen hebben. Bierviltje berekening 😉

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:42
Bingo!! €20,71 8)

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• ApexAlpha
Guidoweb55 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:30:
[...]

En dat had hij wel gemoeten. Gisteren in het jeugdjournaal was al het bericht dat vanavond de windmolens op de Noordzee stilgezet worden vanwege vogeltrek.

Dus Kiki kijkt geen jeugdjournaal
Energieboeren kijken zelf wel naar dit soort journaals hoor, dit zou invloed hebben op EPEX nu denk ik, niet onbalans.

Tenzij er plots meer wind uitgezet is dan vooraf aangegeven.

• ApexAlpha
hasseroderman schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:11:
[...]

Hier nu €20. Met een volle batterij hadden we €50 kunnen hebben. Bierviltje berekening 😉
Ah hier ook bijna €21 nu.

Nu snel weer wat opladen.

• ApexAlpha
OxyDrokz schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:09:
[...]

Ik dacht dat iemand van hier dat al gedaan had? Is het echt een kwestie van de bms optillen, extra module(s) er op zetten en bms terug?

Pylontech zelf via JD of AliBaba?

Zullen binnenkort wel bij de MediaMarkt staan.

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-09 19:14
ApexAlpha schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:13:
[...]

Energieboeren kijken zelf wel naar dit soort journaals hoor, dit zou invloed hebben op EPEX nu denk ik, niet onbalans.

Tenzij er plots meer wind uitgezet is dan vooraf aangegeven.
En het was niet te zien in epex dus was de verwachting op onbalans.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

OxyDrokz schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:09:
[...]

Er zijn al een aantal mensen die het hebben gedaan. Waaronder Command51 van de onbalans site. Maar ook Erwin.Blom in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

Het is dus goed te doen als ik het zo lees. De extra winst is vandaag 2 euro’s als ik de score van Command51 zie. :)

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:19
GaMbiNo schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:25:
[...]

Er zijn al een aantal mensen die het hebben gedaan. Waaronder Command51 van de onbalans site. Maar ook Erwin.Blom in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

Het is dus goed te doen als ik het zo lees. De extra winst is vandaag 2 euro’s als ik de score van Command51 zie. :)
Dat is ook ongeveer het verschil tussen de 20 en 15 uitvoering.

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:01

m00

Waarom zo'n €4/kWh piek van 20:05 dan weer volledig wordt genegeerd is mij een waar raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
m00 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:24:
Waarom zo'n €4/kWh piek van 20:05 dan weer volledig wordt genegeerd is mij een waar raadsel.
Kiki was even afgeleid met haar geld tellen.

Semi offtopic: ik zag dat je nu Kiki kan bellen. Ben erg benieuwd hoe goed dat werkt en vind het als Tweaker toch wel tof dat ze dat gewoon proberen.

Leuk project om te maken denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door ApexAlpha op 25-09-2025 20:28 ]

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
m00 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:24:
Ik heb daarentegen een dagopbrengst van dik 21 euro :Y

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• m00

m00

GreatDictator schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:37:
[...]

Ik heb daarentegen een dagopbrengst van dik 21 euro :Y
Ik ook. Maar dat had na 20:00-20:15 nog €5-10 meer kunnen zijn. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:41
De achterkant van het bierviltje berekening die ik hier voorbij zie komen is veel te vaak enorm te ruim ingeschat. Er worden gouden bergen bedacht. De maximale opbrengst vandaag was geen 50 euro met de Nexus voor het eerste blok onbalans (tussen 18u en 19u). Ook had er geen 5 tot 10 euro in het kwartier na 20u winst gehaald kunnen worden.

Stel je voor dat de prijs 5 minuten lang continu 5,5 euro per kWh is op de onbalansmarkt. Dan kun je met de Nexus in die periode 0,83 kWh ontladen. 0,83 * 5,5 is ongeveer 4,58 euro.
Je moet dan ook rekening houden met een winstpercentage en een perfecte situatie qua aan en uitschakelen.

De vertraging van Tennet is nog een factor waardoor de perfecte situatie eigenlijk niet gehaald kan worden.

• m00

m00

SidewalkSuper schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:48:
De achterkant van het bierviltje berekening die ik hier voorbij zie komen is veel te vaak enorm te ruim ingeschat. Er worden gouden bergen bedacht. De maximale opbrengst vandaag was geen 50 euro met de Nexus voor het eerste blok onbalans (tussen 18u en 19u). Ook had er geen 5 tot 10 euro in het kwartier na 20u winst gehaald kunnen worden.

Stel je voor dat de prijs 5 minuten lang continu 5,5 euro per kWh is op de onbalansmarkt. Dan kun je met de Nexus in die periode 0,83 kWh ontladen. 0,83 * 5,5 is ongeveer 4,58 euro.
Je moet dan ook rekening houden met een winstpercentage en een perfecte situatie qua aan en uitschakelen.

De vertraging van Tennet is nog een factor waardoor de perfecte situatie eigenlijk niet gehaald kan worden.
Onbalans werkt met kwartierprijzen, die tot stand komen op basis van de duurste minuut in een gegeven kwartier.
Probeer het nog eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
m00 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:01:
[...]

Onbalans werkt met kwartierprijzen, die tot stand komen op basis van de duurste minuut in een gegeven kwartier.
Probeer het nog eens.
Dit is zeker onjuist. Het kwartier wordt gebruikt om eventueel regeltoestand 2 toe te kennen aan dat tijdsblok, maar zeker niet om het hele kwartier dezelfde prijs toe te kennen. 1 minuut €4000/MWh betekent niet dat alle 15 minuten tegen die prijs afgerekend worden.

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste