• Sitekick
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-11 13:35
Kacang schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:26:
[...]

Ik denk vanaf 13:00? Want goedkoopst?
Het is er allemaal niet beter op geworden sinds ´we hebben groot nieuws en extra markten toegevoegd´-heisa.

Voor die tijd had ik hogere inkomsten en nu kan ik alleen maar vaststellen dat het inderdaad stabieler is, maar een fractie oplevert van voorheen.

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Nu online

NvG

Sitekick schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:00:
[...]

Het is er allemaal niet beter op geworden sinds ´we hebben groot nieuws en extra markten toegevoegd´-heisa.

Voor die tijd had ik hogere inkomsten en nu kan ik alleen maar vaststellen dat het inderdaad stabieler is, maar een fractie oplevert van voorheen.
En het zal nog minder gaan worden als er meer grote parken van batterijen, zoals deze week in de Flevopolder, bij gaan komen waardoor de pieken op de onbalansmarkt gaan afvlakken.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:23
Sitekick schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:00:
[...]

Word alleen maar minder.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:52
Ik ben aan het orienteren om een thuis accu te gaan aanschaffen. Nu is mijn oog gevallen op de Alpha ESS maar Zonneplan is qua euro/kwh toch echt het goedkoopst. Dit bepaalt de terugverdient tijd uiteindelijk. Hierdoor neig ik toch om voor de Nexus Accu te gaan icm Zonneplan. Ik lees steeds vaker hier dat als mensen terug in de tijd waren gegaan dat ze het niet meer hadden aangeschaft.

Daarnaast vraag mij dus af, stel de Nexus krijgt de opdracht om te laden vanuit Zonneplan vanwege onbalans. En ik stel mijn EV-lader in via home assistant om ook te gaan laden als de Thuisaccu gaat laden om zo dicht bij de totale maximale aansluit vermogen te zitten van 3x25A, kan ik hiermee de opbrengsten van powerplay kan verhogen. Zou dat werken? En heeft iemand dit geprobeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door KoningSlakkie op 13-10-2025 16:32 ]

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-10 17:01
KoningSlakkie schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:31:
Ik ben aan het orienteren om een thuis accu te gaan aanschaffen. Nu is mijn oog gevallen op de Alpha ESS maar Zonneplan is qua euro/kwh toch echt het goedkoopst. Dit bepaalt de terugverdient tijd uiteindelijk. Hierdoor neig ik toch om voor de Nexus Accu te gaan icm Zonneplan. Ik lees steeds vaker hier dat als mensen terug in de tijd waren gegaan dat ze het niet meer hadden aangeschaft.

Daarnaast vraag mij dus af, stel de Nexus krijgt de opdracht om te laden vanuit Zonneplan vanwege onbalans. En ik stel mijn EV-lader in via home assistant om ook te gaan laden als de Thuisaccu gaat laden om zo dicht bij de totale maximale aansluit vermogen te zitten van 3x25A, kan ik hiermee de opbrengsten van powerplay kan verhogen. Zou dat werken? En heeft iemand dit geprobeerd?
Je powerplay vergoeding is obv wat de batterij doet en niet wat er langs je grid meter loopt. Dus nee, je kunt met de eigen aansturing van andere bronnen of afnemers niet de powerplay vergoeding verhogen.
Wel verlagen! Immers kan het zijn dat door andere verbruikers ZP je batterij langzamer laat laden ( en andersom)

En ps. Thuisaccu en terugverdienen gaan vooralsnog niet samen

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:19

In principe kun je met 3 x 25 A max 17 kW laden verbruik van de woning moet er nog wel vanaf.
Omdat de Nexus 10 kW neemt blijft er maximaal 7 kW over voor je laadpaal. Maar met de juiste "load Balancing moet het dus mogelijk zijn om maximaal te kW,s naar binnen te halen.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:24

Is Zonneplan de goedkoopste? Niet balans energie?

• KoningSlakkie
Pluimvee schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:02:
[...]

Je powerplay vergoeding is obv wat de batterij doet en niet wat er langs je grid meter loopt. Dus nee, je kunt met de eigen aansturing van andere bronnen of afnemers niet de powerplay vergoeding verhogen.
Wel verlagen! Immers kan het zijn dat door andere verbruikers ZP je batterij langzamer laat laden ( en andersom)

En ps. Thuisaccu en terugverdienen gaan vooralsnog niet samen
Bedankt! Dat is dus jammer, maar aan de andere kant logisch omdat het zo de makkelijkste manier is om te tracken voor Zonneplan. Het terugverdienen is misschien niet zo extreem relevant, maar het moet op zijn minst wel de maandlasten behouden of verlagen. Ik weet dat het een risico is, ook omdat ik het nooit met eigen geld zou aanschaffen maar wel met warmtefonds. Want ik haal meer rendement door in iets anders te investeren. Dus de warmte fonds zie ik als een verzekering tegen extreem schommelende prijzen. En ik heb het berekend, met warmtefonds en eventueel rente verlaag ik alsnog de maandlasten. Mocht de onbalans opbrengst toch helemaal wegvallen dan los ik de lening gewoon direct af.
Peterhardenberg schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:59:
[...]

In principe kun je met 3 x 25 A max 17 kW laden verbruik van de woning moet er nog wel vanaf.
Omdat de Nexus 10 kW neemt blijft er maximaal 7 kW over voor je laadpaal. Maar met de juiste "load Balancing moet het dus mogelijk zijn om maximaal te kW,s naar binnen te halen.
Dat was dus mijn idee, om in iedergeval nog met kW te laden icm loadbalancing. Zodat het lijkt alsof ik een grotere omvormer heb op de nexus accu. Maar blijkbaar word het niet op de hoofdmeter gemeten, maar alleen het verkeer op de accu zelf.
0xygen500 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:46:
[...]

Is Zonneplan de goedkoopste? Niet balans energie?
Daar kom je nu pas mee :P Ik heb nog nooit eerder van Balans energie gehoord. Ik keek stiekem tussen de 3 grote partijen. Tibber, Zonneplan en Frank Energie. Zo had ik de Alpha ESS op het oog omdat deze ook werkt met 2 andere partijen zoals NextEnergie en Hegg Energy. Maar de Accu van Zonneplan is te goedkoop om daar niet voor te gaan. Maar nu ik Balans Energie heb gezien, twijfel ik alweer over mijn keuze. Het enige wat mij zou tegen houden is dat ik ze niet ken. Ik ga maar eens de topic over debalans energie systeem lezen

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-10 17:01
KoningSlakkie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:53:
[...]
Ik weet dat het een risico is, ook omdat ik het nooit met eigen geld zou aanschaffen maar wel met warmtefonds. Want ik haal meer rendement door in iets anders te investeren. Dus de warmte fonds zie ik als een verzekering tegen extreem schommelende prijzen. En ik heb het berekend, met warmtefonds en eventueel rente verlaag ik alsnog de maandlasten. Mocht de onbalans opbrengst toch helemaal wegvallen dan los ik de lening gewoon direct af.
Warmtefonds inzetten voor een batterij die wordt ingezet op de onbalans?
Laat mij weten of de lening wordt toegekend want volgens de voorwaarden mag de batterij alleen prive worden gebruikt en niet zakelijk (= onbalansmarkt/powerplay)

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-11 21:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLwvHRcetXnHRQSmUYGBHZgQCGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyEBKb6zKQv5tMoHnG7ryBBE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de Nexus 20 kWh nu exact 1 jaar draaien.
Toen ik deze aanschafte werd er 1620 euro per jaar verkondigd op basis van resultaten uit het verleden, maar dat neem je natuurlijk met een korreltje zout. Ik gokte erop dat ik er zo'n 100 euro per maand mee zou verdienen en daarmee mijn jaarlijkse energierekening naar ongeveer 0 kon halen en dat is gelukt. Al is er vast ruimte voor verbetering ben ik best tevreden, ik hoop de batterij in 5-7 jaar terug te verdienen en ga er daarna vanuit dat hij nog zo'n 5-8 jaar mee gaat en nog wat verdient aan onbalans/eigen verbruik zonnestroom.

Ik heb ook de laadpaal van Zonneplan en vind die tot nu toe matig presteren, laden met dynamische prijzen werkt top en heb je geen omkijken naar maar de 2000 km aan gratis stroom door stroomoverschot lijkt niet in de buurt van gehaald te gaan worden en ik heb het idee dat dit niet goed samen werkt met de Nexus. De Nexus laad zich regelmatig vol met gratis stroom maar mijn auto praktisch nooit (ook als de accu op 100% zit, ik monitor dit dagelijks). Hier is naar mijn idee echt ruimte voor verbetering.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

• 0xygen500
Pluimvee schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:27:
[...]

Warmtefonds inzetten voor een batterij die wordt ingezet op de onbalans?
Laat mij weten of de lening wordt toegekend want volgens de voorwaarden mag de batterij alleen prive worden gebruikt en niet zakelijk (= onbalansmarkt/powerplay)
Balans Energie offerte opgestuurd naar warmtefonds, dit is goedgekeurd. Nu kijken of er wordt uitgekeerd na plaatsing 🙂

• NvG
  • Nu online

NvG

0xygen500 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Balans Energie offerte opgestuurd naar warmtefonds, dit is goedgekeurd. Nu kijken of er wordt uitgekeerd na plaatsing 🙂
Het warmtefonds rekent meestal ook gewoon rente over de verstrekte lening. Een vaak vergeten consequentie is dat er ook een registratie bij de BKR plaats vindt.

• 0xygen500
NvG schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Het warmtefonds rekent meestal ook gewoon rente over de verstrekte lening. Een vaak vergeten consequentie is dat er ook een registratie bij de BKR plaats vindt.
Ja mee bekend.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 11:21

Freak187

geen

Ik heb ook om een offerte bij Zonneplan gevraagd (en gekregen) omdat mijn gemeente een subsidie toekent van 80 euro per kWh opslag capaciteit. Dus een 20 kWh batterij geeft 1600 euro subsidie. Dus qua terugverdientijd wordt dat al een stuk aantrekkelijker.

Kun je met de nexus thuisbatterij nu ook je auto opladen? In de offerte staat "krachtige 11 kW laad en ontlaadcapaciteit", dus ik lees dat als 11 kW laden.
Ik heb ook een bescheiden PV opbrengst, gaat die stroom direct de batterij in of wordt die teruggeleverd aan het net?

Kia Niro-EV 2024

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 31-10 09:58
De Nexus handelt volledig zelfstandig op onbalansmarkt buiten je eigen verbruik en opwek om wat de beste opbrengst heeft. Je kunt hem eventueel wel op zelfconsumptie zetten maar dan gaat hij niet op de goedkoopste uren etc laden enkel op PV.

• KoningSlakkie
Hoe is de ervaring met de Nexus en auto laden? Ik heb een Peblar besteld die loadbalancing doet dmv de Homewizard P1 meter. Maar ik vermoed dat de Zonneplan Nexus dat ook doet via de P1 meter. Dus stel ik wil met zonne energie laden dan gaat de nexus ook willen laden lijkt mij? Dat gaat toch elkaar bijten?

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:36
KoningSlakkie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:21:
Hoe is de ervaring met de Nexus en auto laden? Ik heb een Peblar besteld die loadbalancing doet dmv de Homewizard P1 meter. Maar ik vermoed dat de Zonneplan Nexus dat ook doet via de P1 meter. Dus stel ik wil met zonne energie laden dan gaat de nexus ook willen laden lijkt mij? Dat gaat toch elkaar bijten?
Spot on. En precies waarom we open standaarden nodig hebben om een goed HEMS (Home Energy Management System) te kunnen implementeren. Zolang bedrijven zoals Zonneplan, Quatt en anderen allemal een eigen ecosysteem hebben, kun je alleen maar producten uit hun eigen ecosysteem kopen en hopen dat het dan goed samenwerkt. Dus Zonneplan wil in dit geval graag dat je ook hun laadpaal gaat kopen. Net als dat Quatt (warmtepompen) opeens ook een eigen dynamisch energiecontract verkoopt en ook een thuisbatterij en ze niet kunnen samenwerken met een Zonneplan thuisbatterij of energiecontract. Lekker dan. Hoop echt dat dat de komende jaren beter gaat worden net als dat Matter de oplossing moet gaan worden voor domotica compatibiliteit. Elk huis gaat een HEMS nodig hebben, dus de markt is groot.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:53
Freak187 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:47:
Ik heb ook om een offerte bij Zonneplan gevraagd (en gekregen) omdat mijn gemeente een subsidie toekent van 80 euro per kWh opslag capaciteit. Dus een 20 kWh batterij geeft 1600 euro subsidie. Dus qua terugverdientijd wordt dat al een stuk aantrekkelijker.

Kun je met de nexus thuisbatterij nu ook je auto opladen? In de offerte staat "krachtige 11 kW laad en ontlaadcapaciteit", dus ik lees dat als 11 kW laden.
Ik heb ook een bescheiden PV opbrengst, gaat die stroom direct de batterij in of wordt die teruggeleverd aan het net?
Kijk eens naar balans energie. Die bieden een 48 kWh accu voor een gunstige prijs. Met de subsidie van jou gemeente is die bijna gratis.
https://balansenergie.nl/

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-11 06:59
Twanroy schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

Kijk eens naar balans energie. Die bieden een 48 kWh accu voor een gunstige prijs. Met de subsidie van jou gemeente is die bijna gratis.
https://balansenergie.nl/
Dit is al de 2e keer dat je zo goed als reclame maakt voor deze partij. Dit lijkt me meer een advertentie doeleind?

Los daarvan, Balans (en dus hun klanten) krijgt een vergoeding van TenneT voor het verminderen van onbalans, door naar hun eigen zeggen een BSP licentie. Heeft zonneplan dat niet ook, en zo niet waarom niet?

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:53
elbizarre schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

Dit is al de 2e keer dat je zo goed als reclame maakt voor deze partij. Dit lijkt me meer een advertentie doeleind?

Los daarvan, Balans (en dus hun klanten) krijgt een vergoeding van TenneT voor het verminderen van onbalans, door naar hun eigen zeggen een BSP licentie. Heeft zonneplan dat niet ook, en zo niet waarom niet?
Iemand een tip geven mag niet meer?
En wat bedoel je met 2e keer??

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:10
KoningSlakkie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:21:
Ik had de indruk gekregen dat de Nexus goed met alle laadpalen samenwerkt. Maar dit is absoluut niet het geval.
Ik heb een Zappi laadpaal met load balancing. Die werkt met ct klemmen en is vrij nauwkeurig. Hij gaat gewoon iets minder snel laden.
Maar de load balancing van de Nexus werkt voor geen meter. Die is erg gevoelig en als hij merkt dat het teveel wordt, gooit ie hem gelijk in een soort van overbeveiliging. Hierdoor wordt de opbrengst ineens een heel stuk minder. De laadpaal laadt in dit geval gewoon lekker door. Het zou een stuk mooier zijn als de load balancing van de Nexus gewoon het vermogen verminderd met wat teveel gevraagd wordt, maar zo werkt het helaas niet.

• sjoerd-p
Pirelly schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:51:
[...]

Ik had de indruk gekregen dat de Nexus goed met alle laadpalen samenwerkt. Maar dit is absoluut niet het geval.
Ik heb een Zappi laadpaal met load balancing. Die werkt met ct klemmen en is vrij nauwkeurig. Hij gaat gewoon iets minder snel laden.
Maar de load balancing van de Nexus werkt voor geen meter. Die is erg gevoelig en als hij merkt dat het teveel wordt, gooit ie hem gelijk in een soort van overbeveiliging. Hierdoor wordt de opbrengst ineens een heel stuk minder. De laadpaal laadt in dit geval gewoon lekker door. Het zou een stuk mooier zijn als de load balancing van de Nexus gewoon het vermogen verminderd met wat teveel gevraagd wordt, maar zo werkt het helaas niet.
Dat kan de Nexus ook niet. Want Zonneplan heeft de keuze gemaakt om met dongles te werken die via Internet verbonden zijn met hun backend systemen. De meting vindt dus niet zoals bij Zappi lokaal en real-time (elke paar seconde) plaats, maar vindt ééns in de zoveel tijd plaats, wordt dan via internet naar Zonneplan verstuurd en op basis daarvan via Internet weer de batterij of omvormer aangestuurd. Door de lage meetfreqeuntie en de verdere vertraging, is dit verre van real time. Dus is de loadbalancing van de Nexus zeer conservatief. Als het ook maar het gevoel krijgt dat er overbelasting zou kunnen ontstaan tussen nu en het volgende meetmoment, schakelt hij bijna volledig af, tot het volgende meetmoment. Dit is echt iets anders dan wat Zappi doet.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

• KoningSlakkie
Pirelly schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:51:
[...]

Dus de Nexus doet dan niets en geeft de Laadpaal voorrang? Dus dat betekent dat de Zappi volledig op zonne energie kan laden zonder dat de Nexus aan het dwarsbomen is? Dat klinkt dan wel weer goed.
sjoerd-p schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

Dat kan de Nexus ook niet. Want Zonneplan heeft de keuze gemaakt om met dongles te werken die via Internet verbonden zijn met hun backend systemen. De meting vindt dus niet zoals bij Zappi lokaal en real-time (elke paar seconde) plaats, maar vindt ééns in de zoveel tijd plaats, wordt dan via internet naar Zonneplan verstuurd en op basis daarvan via Internet weer de batterij of omvormer aangestuurd. Door de lage meetfreqeuntie en de verdere vertraging, is dit verre van real time. Dus is de loadbalancing van de Nexus zeer conservatief. Als het ook maar het gevoel krijgt dat er overbelasting zou kunnen ontstaan tussen nu en het volgende meetmoment, schakelt hij bijna volledig af, tot het volgende meetmoment. Dit is echt iets anders dan wat Zappi doet.
Dat is slecht nieuws, want ik dacht dat loadbalancing lokaal werd geregeld met back-end als externe signaal om te handelen. Als ik jou hoor dan is het eigenlijk niet mogelijk om zuiver op zonne energie te gaan laden met een Peblar zonder dat de nexus gaat dwarsbomen.

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-11 20:35
Stel je voor: Ik zou ooit van mijn Nexus installatie af willen (want bv overstap naar een ander merk of we gaan verhuizen o.i.d.)
Is er dan een nog een optie om de set te verkopen of andere opties?

(Zie na 2 jaar toch div. andere mooie systemen/opties voorbij komen maar dat werkt allemaal niet samen met een Nexus in huis... en na wat cashback en verdiensten de afgelopen 2 jaar heb ik denk ik toch nog een 4 a 5K erin zitten.)

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-11 09:50
WouteruitTB schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:21:
Stel je voor: Ik zou ooit van mijn Nexus installatie af willen (want bv overstap naar een ander merk of we gaan verhuizen o.i.d.)
Is er dan een nog een optie om de set te verkopen of andere opties?

(Zie na 2 jaar toch div. andere mooie systemen/opties voorbij komen maar dat werkt allemaal niet samen met een Nexus in huis... en na wat cashback en verdiensten de afgelopen 2 jaar heb ik denk ik toch nog een 4 a 5K erin zitten.)
Ik kan me voorstellen dat er hier wel gegadigden zijn voor een licht gebruikte tweedehands batterij module.
Omvormer weet ik zo snel niet

• WouteruitTB
OxyDrokz schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Ik kan me voorstellen dat er hier wel gegadigden zijn voor een licht gebruikte tweedehands batterij module.
Omvormer weet ik zo snel niet
Ik kwam laatst een losse batterij module tegen en leek plug & play.
Begreep toch van Zonneplan dat het niet zo makkelijk was om zo een extra blok bij te plaatsen.
Iemand daar wat meer info over?

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
WouteruitTB schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:41:
[...]

Ik kwam laatst een losse batterij module tegen en leek plug & play.
Begreep toch van Zonneplan dat het niet zo makkelijk was om zo een extra blok bij te plaatsen.
Iemand daar wat meer info over?
In dit topic :

Erwin.Blom in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

Even onder dat bericht verder lezen voor meer info

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:01:
Dus de Nexus doet dan niets en geeft de Laadpaal voorrang? Dus dat betekent dat de Zappi volledig op zonne energie kan laden zonder dat de Nexus aan het dwarsbomen is? Dat klinkt dan wel weer goed.
Nee, de Nexus geeft pas voorrang als de auto in de eerste plaats al laadt. Andersom kan de Zappi niet starten als de Nexus al laadt. Vraag ik al een jaar aan Zonneplan om de Nexus voor x uur te kunnen pauzeren, maar meer dan “bedankt voor de feedback” komt er niet. Heb al meerdere malen gehad dat ik thuiskwam, een uur moest laden en door moest, maar dat de Nexus al aan het laden was. Erg vervelend.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• NvG
  • Nu online

NvG

TKroon schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:08:
[...]

Nee, de Nexus geeft pas voorrang als de auto in de eerste plaats al laadt. Andersom kan de Zappi niet starten als de Nexus al laadt. Vraag ik al een jaar aan Zonneplan om de Nexus voor x uur te kunnen pauzeren, maar meer dan “bedankt voor de feedback” komt er niet. Heb al meerdere malen gehad dat ik thuiskwam, een uur moest laden en door moest, maar dat de Nexus al aan het laden was. Erg vervelend.
Programmatisch is het combineren van twee algoritmes, de laadpaal met load-balancing en de aansturing van de thuisbatterij met handel, moeilijk en snel storingsgevoelig. Zonneplan heeft de oplossing daarvoor waarschijnlijk nog niet helemaal gevonden.

• TKroon
  • Niet online
NvG schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:59:
[...]

Programmatisch is het combineren van twee algoritmes, de laadpaal met load-balancing en de aansturing van de thuisbatterij met handel, moeilijk en snel storingsgevoelig. Zonneplan heeft de oplossing daarvoor waarschijnlijk nog niet helemaal gevonden.
Daarom vraag ik een handmatige oplossing om zelf de Nexus tijdelijk te pauzeren ;) dan hoeft er niks geautomatiseerd te worden.

• NvG
  • Nu online

NvG

TKroon schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:16:
[...]

Daarom vraag ik een handmatige oplossing om zelf de Nexus tijdelijk te pauzeren ;) dan hoeft er niks geautomatiseerd te worden.
Ik denk niet dat ze snel een pauzeknop in zullen gaan bouwen. Daarmee ondergraven ze de doelstelling om te kunnen handelen volgens hun inzichten. Ze moeten die pauzeknop aan iedereen aanbieden, niet alleen aan laadpaalbezitters, met dan mogelijk grote effecten bij het handelen.

De oplossing ligt waarschijnlijk in het zelf aansturen van het geheel.
Daarbij loop je dan wel tegen dezelfde programmatische problematiek aan, maar een pauzeknop is wel makkelijk realiseerbaar.

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:10
KoningSlakkie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

Klinkt goed, maar werkt voor geen meter.
De Zappi neemt eigenlijk voorrang, doordat de Nexus gewoon "afslaat".
Zolang de zon schijnt, is er geen probleem, want dan gaat mijn laadpaal gewoon op zonne-energie laden. De Nexus handelt onafhankelijk daarvan.
Maar op het moment dat er geen zon is, wordt al gauw een fase overbelast. Hierdoor slaat de Nexus af en blijft de laadpaal doorladen.
Zo heeft mijn Nexus vanmiddag niet geladen en ontladen tijdens de onbalans, daardoor sta ik nu een kleine 50 cent in de min, in plaats van 45 cent in de plus.
In de zomer 0 problemen gehad, maar sinds half September al vaker wat van deze momenten gemist.

Als ik nu zou weten wanneer de Nexus gaat laden, dan zou ik de laadpaal hierop kunnen afstemmen. Maar helaas is dat onbekend.

Langzaamaan begin ik steeds meer spijt te krijgen van de aanschaf van de Nexus. Hij voldoet totaal niet aan wat zonneplan beloofd heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Pirelly op 19-10-2025 11:44 ]

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:12
https://zonnigewinkel.nl/...20-kwh-3-fase-noodstroom/

Inclusief noodstroom aansluiting 😁

• TKroon
  • Niet online
@Gerrit1968 oef dat is wel een erg lage prijs…

• Gerrit1968
TKroon schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:56:
@Gerrit1968 oef dat is wel een erg lage prijs…
Inderdaad, maar wat voor mij interessant is , is dat uitbreiden mogelijk is met losse batterijen en de noodstroom aansluiting voor 144 euro is erg welkom.

https://zonnigewinkel.nl/...stroom-schakelaar-3-fase/

[ Voor 10% gewijzigd door Gerrit1968 op 19-10-2025 16:06 ]

• R van Lune
  • Laatst online: 19:27
Gerrit1968 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:05:
[...]

Inderdaad, maar wat voor mij interessant is , is dat uitbreiden mogelijk is met losse batterijen en de noodstroom aansluiting voor 144 euro is erg welkom.
Let er wel op dat dit type omvormer S6-EH3P(5-12)K-H geschikt is tot 600volt, dus maximaal 5 accupack van Pylontech Force H3.
Wanneer je meer dan 5 accupacks wil gebruiken moet je een ander type omvormer hebben. De Solis S6-EH3P(12-20)K-H omvormer gaat tot 800 volt en kun je totaal 7 accu packs gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door R van Lune op 19-10-2025 16:10 ]

• Gerrit1968
R van Lune schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

Let er wel op dat dit type omvormer S6-EH3P(5-12)K-H geschikt is tot 600volt. Wanneer je meer dan 5 accupacks wil gebruiken moet je een ander type omvormer hebben. De Solis S6-EH3P(12-20)K-H omvormer gaat tot 800 volt en kun je totaal 7 accu packs gebruiken.
Zou je dit ook kunnen verzorgen met de combiner box ?
https://zonnigewinkel.nl/product/pylontech-combiner-box-v2/

• R van Lune
  • Laatst online: 19:27
Daar lijkt het wel op ja. Maar ik ken dit product niet.
Zolang de accu's parallel worden aangesloten dan blijft het voltage gelijk. Dus dan zou dat kunnen.....

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:35
Gerrit1968 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:05:
[...]

https://zonnigewinkel.nl/...stroom-schakelaar-3-fase/
Vergelijk maar eens met een GEYA G2R-63II van een paar tientjes.
Maar nog belangrijker lees eerst de instructies van GEYA zelf en zoek enige reviews hoe je deze kunt gebruiken, niet onder last. (niet wisselen onderspanning tussen manueel/automatisch)
Een bekend probleem, afhankelijk van intergratie in je systeem en hoe je deze gebruikt is doorbranden van de spoelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 19-10-2025 17:13 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• WouteruitTB
Prijzen zijn exl BTW ;)
Tot nu toe is de goedkoopste optie voor 1 Pylontech Force H3 5.12kWh batterij unit
Prijs exclusief BTW €860,00 wat ik kon vinden..
(Ik zie voor een scherpe prijs wel wat in het uitbreiden met 2x 5.12kWh maar goedkoper vind ik niet en idd wel veel andere aanbieders die een complete set met of zonder ook ander contract voor minder aanbieden..)

• elbizarre
Het lijkt er op dat je voor een paar honderd euro en andere omvormer er boven zet.
Breek je daarmee niet gewoon het hele systeem open om zo alle restricties en discutabele 'vendor lock' van zonneplan op te heffen?
Dus dat je voor een paar honderd euro gewoon van zonnepanelen af kan?

Niet dat ik dat nu wil, maar wellicht in de toekomst een optie. Die batterijen zijn gewoon prima

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:18

_Arthur

blub

WouteruitTB schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:54:
Prijzen zijn exl BTW ;)
Tot nu toe is de goedkoopste optie voor 1 Pylontech Force H3 5.12kWh batterij unit
Prijs exclusief BTW €860,00 wat ik kon vinden..
(Ik zie voor een scherpe prijs wel wat in het uitbreiden met 2x 5.12kWh maar goedkoper vind ik niet en idd wel veel andere aanbieders die een complete set met of zonder ook ander contract voor minder aanbieden..)
De losse module is bij die shop inderdaad het goedkoopst te vinden. Maar als je een hele Pylontech set van bv 30 kWh wilt (eigenlijk offtopic in dit topic), zijn er andere aanbieders die goedkoper kunnen zijn. Shop die ik net checkte voor een 35 kWh Pylontech was totaal al weer 280 euro voor de hele set goedkoper dan een week geleden. Prijzen zakken snel.

[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 20-10-2025 10:04 ]

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-11 20:55
Misschien dat iemand hier een antwoord op weet, want ik heb het zelf nooit helemaal begrepen.
De Nexus is vandaag bijna volledig vol, maar het laatste stukje wordt nog met zonnestroom geladen via de huisondersteuningsoptie.
Waarom loopt de opbrengst in centen dan toch omlaag op dat moment? Ja het zijn centen maar toch.

Je zou verwachten dat de stroom uit de zonnepanelen die de batterij inloopt niets zou kosten het is immers eigen opgewekte energie.

• sjoerd-p
Chiqo schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:01:
Je zou verwachten dat de stroom uit de zonnepanelen die de batterij inloopt niets zou kosten het is immers eigen opgewekte energie.
Dat is niet waar, want als je diezelfde energie terug had geleverd aan het net zou je er dankzij saldering gewoon geld voor krijgen. Het heeft je dus wel degelijk geld gekost om die energie in de batterij te stoppen in plaats van naar het net te sturen. Het is dus goed dat Zonneplan dat als kosten ziet? Die weer vrij komen als de batterij terug gaat leveren?

• Rudyvm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:04
Pirelly schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:56:
[...]

Klinkt goed, maar werkt voor geen meter.
De Zappi neemt eigenlijk voorrang, doordat de Nexus gewoon "afslaat".
Zolang de zon schijnt, is er geen probleem, want dan gaat mijn laadpaal gewoon op zonne-energie laden. De Nexus handelt onafhankelijk daarvan.
Maar op het moment dat er geen zon is, wordt al gauw een fase overbelast. Hierdoor slaat de Nexus af en blijft de laadpaal doorladen.
Zo heeft mijn Nexus vanmiddag niet geladen en ontladen tijdens de onbalans, daardoor sta ik nu een kleine 50 cent in de min, in plaats van 45 cent in de plus.
In de zomer 0 problemen gehad, maar sinds half September al vaker wat van deze momenten gemist.

Als ik nu zou weten wanneer de Nexus gaat laden, dan zou ik de laadpaal hierop kunnen afstemmen. Maar helaas is dat onbekend.

Langzaamaan begin ik steeds meer spijt te krijgen van de aanschaf van de Nexus. Hij voldoet totaal niet aan wat zonneplan beloofd heeft.
Ik heb ook de Nexus i.c.m. de Zappi laadpaal. Bij mij werkt het beter door via de auto het maximale laadvermogen te beperken (bijv 3x10A). Laden duurt uiteraard iets langer, maar dat is vaak geen probleem, en de Nexus heeft dan genoeg ruimte om te doen wat die wil. Ik had anders het idee dat de twee te veel met elkaar om het vermogen aan het ruziën waren.

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:35
Gaat weer lekker, €4 per kwh onbalans en nexus staat full power te laden.
Pfff, na 9 minuten full power laden eindelijk naar ontladen, benieuwd naar wat ik ervan overhoud (of wat het heeft gekost)

[ Voor 45% gewijzigd door Marco4659 op 23-10-2025 14:03 ]

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Marco4659 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:58:
Gaat weer lekker, €4 per kwh onbalans en nexus staat full power te laden.
Pfff, na 9 minuten full power laden eindelijk naar ontladen, benieuwd naar wat ik ervan overhoud (of wat het heeft gekost)
Hier volgde ie em netjes, vanaf 13.45 begon hij te ontladen. Teller staat tot nu op 5 EUR.

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:15
Rudyvm schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

Ik heb ook de Nexus i.c.m. de Zappi laadpaal. Bij mij werkt het beter door via de auto het maximale laadvermogen te beperken (bijv 3x10A). Laden duurt uiteraard iets langer, maar dat is vaak geen probleem, en de Nexus heeft dan genoeg ruimte om te doen wat die wil. Ik had anders het idee dat de twee te veel met elkaar om het vermogen aan het ruziën waren.
Kan je iets verder toelichten hoe dat gaat? Stel ik stel 3x10a in op de auto dan zal deze met ongeveer 7kwh laden? Op een 3 fase aansluiting hou je dan nog zo’n 10kwh over denk ik? En dan heb je nog je huishouden. Gaat je batterij dan alsnog niet afknijpen?

• elbizarre
Ikzelf hem mijn auto ook op 5A gezet. Ik heb een domme paal, maar gelukkig kan ik het in de auto limiteren. Verder heb ik de aansluiting in de zonneplan op 3x35A gezet en nooit dlb gehad. In ruim een jaar tijd maar 1x een stop gehad die er uit vloog.

• WouteruitTB
elbizarre schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:03:
Ikzelf hem mijn auto ook op 5A gezet. Ik heb een domme paal, maar gelukkig kan ik het in de auto limiteren. Verder heb ik de aansluiting in de zonneplan op 3x35A gezet en nooit dlb gehad. In ruim een jaar tijd maar 1x een stop gehad die er uit vloog.
Iets andere situatie maar redelijk vergelijkbaar.
Hier ook voor het eerst een stop eruit gevlogen maar dit kwam doordat ik dom de auto op de verkeerde groep/fase had gezet met laden s'nachts. (normaal juist daar omdat in de zomer teveel stroom van de panelen daarop binnenkomt maar niet bedacht dat er nu met kou een warmtepomp aan kan gaan + geen zon + ik 2 x 5.12 kWh Marstek Venus op A.I. had gezet ( en pas later las/begreep dat deze in A.I. stand niet op 800W blijven staan maar ook t/m 2500W kunnen gaan laden... aii..

• Rudyvm
Kacang schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:48:
[...]

Kan je iets verder toelichten hoe dat gaat? Stel ik stel 3x10a in op de auto dan zal deze met ongeveer 7kwh laden? Op een 3 fase aansluiting hou je dan nog zo’n 10kwh over denk ik? En dan heb je nog je huishouden. Gaat je batterij dan alsnog niet afknijpen?
Dat afknijpen kan gebeuren. maar ik merk dat dan de zappi eerder iets van de capaciteit inlevert, en omdat die eigen meetklemmen heeft gaat dat sneller en verfijnder. En meestal laad ik overdag en dan helpen de zonnepanelen mee en is er voldoende capaciteit over. In de winter en 's nachts kunnen pieken dus wel voorkomen, maar door niet al te veel te vragen met laden heb ik het idee dat het afstemmen beter gaat en er minder geping-pongt wordt.

Overigens, let op bij drie stroombronnen (hoofdaansluiting, batterij en zonnepanelen) in combinatie met grote verbruikers (lader, warmtepomp etc) dat de totale stroom per fase door de meterkast niet te groot wordt. Dit meet de P1 poort namelijk niet (die meet alleen het netto resultaat op de hoofdaansluiting). Ik heb dan ook remautomaten per fase laten plaatsen, anders was er een onveilige situatie. Eigenlijk had de monteur van zonneplan dit moeten zien bij installatie. Later werd ik er door een elektricien op gewezen.

• Rudyvm
elbizarre schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:03:
waarom zou je dit risico nemen of heb je werkelijk een 3x35A aansluiting? je loopt brandrisico, vooral in combinatie met grote verbruikers en zonnepanelen dat de stroom door de meterkast zelf te groot wordt (los van het netto resultaat bij de hoofdzekering). Of heb je naast zekeringen ook remautomaten?

• TKroon
  • Niet online
Rudyvm schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:51:
[...]

Dat afknijpen kan gebeuren. maar ik merk dat dan de zappi eerder iets van de capaciteit inlevert, en omdat die eigen meetklemmen heeft gaat dat sneller en verfijnder. En meestal laad ik overdag en dan helpen de zonnepanelen mee en is er voldoende capaciteit over. In de winter en 's nachts kunnen pieken dus wel voorkomen, maar door niet al te veel te vragen met laden heb ik het idee dat het afstemmen beter gaat en er minder geping-pongt wordt.

Overigens, let op bij drie stroombronnen (hoofdaansluiting, batterij en zonnepanelen) in combinatie met grote verbruikers (lader, warmtepomp etc) dat de totale stroom per fase door de meterkast niet te groot wordt. Dit meet de P1 poort namelijk niet (die meet alleen het netto resultaat op de hoofdaansluiting). Ik heb dan ook remautomaten per fase laten plaatsen, anders was er een onveilige situatie. Eigenlijk had de monteur van zonneplan dit moeten zien bij installatie. Later werd ik er door een elektricien op gewezen.
De P1 poort (in ieder geval de moderne) meet wel degelijk de fases ook los.

• Rudyvm
TKroon schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:28:
[...]

De P1 poort (in ieder geval de moderne) meet wel degelijk de fases ook los.
Dat klopt maar niet de bruto stromen in de meterkast alleen het netto resultaat per fase. Voorbeeld: je laadt de auto met 11 kW, het huis gebruikt 2 kw en de batterij ontlaadt tegelijkertijd met 10 kW. Dan meet de P1 slechts 3 kW. Maar de hogere vermogens gaan wel allemaal door je meterkast. Dus als je veel grote verbruikers hebt en meerdere bronnen kan de stroom hoger worden dan de meterkast aan kan en ook hoger dan de P1 poort aangeeft

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:56
De P1 meter meet per fase.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• TKroon
  • Niet online
Rudyvm schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:36:
[...]

Dat klopt maar niet de bruto stromen in de meterkast alleen het netto resultaat per fase. Voorbeeld: je laadt de auto met 11 kW, het huis gebruikt 2 kw en de batterij ontlaadt tegelijkertijd met 10 kW. Dan meet de P1 slechts 3 kW. Maar de hogere vermogens gaan wel allemaal door je meterkast. Dus als je veel grote verbruikers hebt en meerdere bronnen kan de stroom hoger worden dan de meterkast aan kan en ook hoger dan de P1 poort aangeeft
Daarom heb je een automaat per groep om overbelasting te voorkomen. De kabels in je meterkast waar veel vermogen door kan gaan zijn doorgaan 6mm2 en zijn dus ook geen bottleneck. Je hoeft je daar dan ook niet druk om te maken.

• OxyDrokz
Hey Dominic,

Ben met m'n waveshare aan het pielen aan de hand van je post.
De screenshot en tekst komen niet helemaal overeen, zie afbeelding in de quote hieronder.
Port: 502
Work Mode: TCP Server
Baud Rate: 9600
Data Bits: 8
Parity: 1
Flow Control: None
[Afbeelding]
Bedoel je niet:
Parity: None
Stop bits: 1

Thanks!
Dominic-070 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:16:
Het is me gelukt om de omvormer in Home Assistant rechtstreeks uit te lezen via via een Waveshare RS485 adapter.
[Afbeelding]

Voornaamste reden om dit te doen:
- De gegevens uit ze Zonneplan integratie lopen altijd iets achter, als je deze op je HA energiedashboard instelt komen waardes in het verkeerde uur terecht.
- Als alternatief hiervoor had ik de waardes uit de batterij ( CryptoCake in "Zonneplan Nexus thuisbatterij" ) ingesteld, echter zijn deze niet helemaal correct, daar er nog verlies in de omvormer optreed, dus ook geen correcte waardes in het energiedashboard.
- Ik ben een Nederlander. Een Modbus adapter is goedkoper dan een (HomeWizard) 3-Fase meter :)

Mijn kennis van Modbus is zeer beperkt, alles is gebaseerd op het uitlezen van de Datalogging sticks. Heeft iemand verbeteringen t.a.v. de settings dan is dat welkom. Maar voor zover ik kan beoordelen werkt alles prima, Sensoren updaten om de paar seconden.

Edit:
Er zit een bug in de Solis Modus integratie. De waardes consumptie en productie kloppen niet. ik heb de fouten al gevonden in de integratie en een pull request gedaan om de aanpassingen te verwerken. Tot die tijd zie stap 7B als tijdelijke oplossing.

Hierbij de instructies.
Benodigdheden:
- UTP Kabels (en indien flexibele aders eventueel adereindhulsjes.
- Waveshare RS485 To RJ45 (POE) https://www.amazon.nl/Wav...4c&camp=247&creative=1211
of
Waveshare RS485 To RJ45 (Zonder POE vereist een losse voeding) https://www.amazon.nl/RS4...4c&camp=247&creative=1211
- Eventueel een din-rail

1. Sluit de waveshare aan (eventieel eerst rechtstreeks op PC). Verbind met de waveshare, deze heeft standaard een statisch IP 192.168.1.200.
2. Verander via de webinterface of via VirCom ( https://files.waveshare.com/upload/4/42/VirCom_en.rar )het ip adres of zet op DHCP.
De HA verbind via IP adres, dus wanneer je voor DHCP kiest, maak dan een reservering in je DHCP server.
3. Update de Waveshare firmware, volg deze instructies: https://github.com/aliena...dbus-cloud/discussions/17
4. Knip een UTP kabel door. Haal de kabel door de wartel van de omvormer. Verbind de blauw-witte ader met A en de blauwe met B van de Waveshare modbus adapter en de UTP kabel met de RS485 poort onder in de omvormer.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

5. Open VirCom ( https://files.waveshare.com/upload/4/42/VirCom_en.rar ) zoek de Waveshare bij devices, controleer of de firmware versie V1.486 is stel de volgende gegevens in:
Port: 502
Work Mode: TCP Server
Baud Rate: 9600
Data Bits: 8
Parity: 1
Flow Control: None
Transfer protocol: Modbus_TCP Protocol
Klik op Modify Settings
[Afbeelding]

6. Ga naar More Advanced Settings..
En stel de volgende gegevens in:
Modbus Gateway Type: Multi-host non-storage type
Enable RS485 Multi-Host: Aan
Enable Bus Conflict detection: Aan
Klik op Oke, en klik op Modify Settings
[Afbeelding]

7. Instaleer via HACS de Solis Modbus integratie https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus

7B. Zolang de Solis Modbus integratie nog niet is bijgewerkt, zie request: https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus/pull/75

In het bestand /custom_components/solis_modbus/sensor.py regels 318 t/m 343 vervangen door onderstaande:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
                {"type": "SS", "name": "Solis Total Battery Charge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_total_battery_charge_energy",
                 "register": ['33161', '33162'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,
                 "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING},

{"type": "SS", "name": "Solis Today Battery Charge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_today_battery_charge_energy",
                 "register": ['33163'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,
                 "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING},
                {"type": "SS", "name": "Solis Yesterday Battery Charge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_yesterday_battery_charge_energy",
                 "register": ['33164'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,
                {"type": "SS", "name": "Solis Total Battery Discharge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_total_battery_discharge_energy",
                 "register": ['33165', '33166'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,

{"type": "SS", "name": "Solis Today Battery Discharge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_today_battery_discharge_energy",
                 "register": ['33167'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,
                {"type": "SS", "name": "Solis Yesterday Battery Discharge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_yesterday_battery_discharge_energy",
                 "register": ['33168'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,

8. Ga naar integraties, integratie toevoegen, Zoek naar Solis Modbus. Geef het IP adres van de Waveshare in.
[Afbeelding]

• Rudyvm
TKroon schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:53:
[...]

Daarom heb je een automaat per groep om overbelasting te voorkomen. De kabels in je meterkast waar veel vermogen door kan gaan zijn doorgaan 6mm2 en zijn dus ook geen bottleneck. Je hoeft je daar dan ook niet druk om te maken.
De 6 mm2 kabels in de meterkast zijn inderdaad de botteneck. Maximaal 40A mag daar doorheen. Het zal een een uitzondering zijn, maar een overschrijding van deze 40A is ook weer niet helemaal uit te sluiten als er toevallig op één fase enkele grote verbruikers tegelijk aan gaan. Voorbeeld:

Auto laden: 16A
Warmtepomp: 11A
Oven: 10A
Wasmachine of koffieautomaat: 9A
Sluipgebruik: 1A
Totaal 48A.

Zonder de batterij of zonder zonnepanelen kan deze situatie niet voorkomen, omdat dan de hoofdzekering van 25A eruit klapt. Maar stel dat de Zonneplan batterij met 15A aan het ontladen is en je hebt ook 13A zonnepanelen op die fase dan gaat er nog maar 20A door je hoofdzekering. De rest van de stroom (28A) wordt namelijk rechtstreeks geleverd door de batterij en zonnepanelen en gaan niet door de hoofdaansluiting. De hoofdzekering grijpt dus niet in. De P1 meter meet voor die fase ook slechts 20A, dus de batterij wordt door Zonneplan niet teruggeregeld. Ook de load balancer van de laadpaal grijpt niet in. Ondertussen kan er wel wat gaan smelten in de meterkast aangezien de interne kabel in de meterkast met 20% wordt overbelast.

Ook de groepautomaten doen niets, want er is geen sprake van overbelasting per groep, maar alleen intern in de meterkast. De hoofdzekering slaat dus ook niet door. Daarom is een remautomaat nodig die bij een stroom hoger dan 40A de fase uitschakelt. Of de meterkast moet geupgrade worden met dikkere draden, maar dat is ingrijpender en vaak niet nodig omdat het maar om uitzonderingen gaat.

De benadering van een verzekeraar kan misschien nog wel theoretischer zijn en hanteert dan strikt de NEN norm. Die ziet de 3x20A zekering van Zonneplan, nog eens een 3x20A zekering van een drie fase omvormer voor zonnepanelen. Samen met de 3x25A van de hoofdzekering kan er dus theoretisch 65A door de meterkast terwijl deze gemaakt is voor max 40A.

Ik vind dat Zonneplan hun klanten met grote verbruikers hierop moeten wijzen en een veilige meterkast moeten achterlaten na installatie. Het plaatsen van een remautomaat per fase neemt niet veel ruimte in en is vaak mogelijk zonder al te grote aanpassingen.

• Rudyvm
Klopt, maar dat is alleen de stroom door de hoofdmeter. Niet de interne stroom door de meterkast.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rudyvm schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:29:
[...]

De 6 mm2 kabels in de meterkast zijn inderdaad de botteneck. Maximaal 40A mag daar doorheen. Het zal een een uitzondering zijn, maar een overschrijding van deze 40A is ook weer niet helemaal uit te sluiten als er toevallig op één fase enkele grote verbruikers tegelijk aan gaan. Voorbeeld:

Auto laden: 16A
Warmtepomp: 11A
Oven: 10A
Wasmachine of koffieautomaat: 9A
Sluipgebruik: 1A
Totaal 48A.

Zonder de batterij of zonder zonnepanelen kan deze situatie niet voorkomen, omdat dan de hoofdzekering van 25A eruit klapt. Maar stel dat de Zonneplan batterij met 15A aan het ontladen is en je hebt ook 13A zonnepanelen op die fase dan gaat er nog maar 20A door je hoofdzekering. De rest van de stroom (28A) wordt namelijk rechtstreeks geleverd door de batterij en zonnepanelen en gaan niet door de hoofdaansluiting. De hoofdzekering grijpt dus niet in. De P1 meter meet voor die fase ook slechts 20A, dus de batterij wordt door Zonneplan niet teruggeregeld. Ook de load balancer van de laadpaal grijpt niet in. Ondertussen kan er wel wat gaan smelten in de meterkast aangezien de interne kabel in de meterkast met 20% wordt overbelast.

Ook de groepautomaten doen niets, want er is geen sprake van overbelasting per groep, maar alleen intern in de meterkast. De hoofdzekering slaat dus ook niet door. Daarom is een remautomaat nodig die bij een stroom hoger dan 40A de fase uitschakelt. Of de meterkast moet geupgrade worden met dikkere draden, maar dat is ingrijpender en vaak niet nodig omdat het maar om uitzonderingen gaat.

De benadering van een verzekeraar kan misschien nog wel theoretischer zijn en hanteert dan strikt de NEN norm. Die ziet de 3x20A zekering van Zonneplan, nog eens een 3x20A zekering van een drie fase omvormer voor zonnepanelen. Samen met de 3x25A van de hoofdzekering kan er dus theoretisch 65A door de meterkast terwijl deze gemaakt is voor max 40A.

Ik vind dat Zonneplan hun klanten met grote verbruikers hierop moeten wijzen en een veilige meterkast moeten achterlaten na installatie. Het plaatsen van een remautomaat per fase neemt niet veel ruimte in en is vaak mogelijk zonder al te grote aanpassingen.
Exact. Feitelijk moet de groepenkast flink verbouwd worden als je met batterijen en zonnepanelen gaat voeden.

In de tijd dat er alleen nog maar sprake was van zonnepanelen heeft ABB hier een document voor uitgegeven. De inhoud is eigenlijk alleen maar relevanter geworden.

• elbizarre
Dit was mij allemaal niet bekend en ik had eigenlijk op eerdere berichten in dit forum de kennis opgedaan de zonneplan app op 3x35a te zetten omdat de dlb nogal hysterisch is. Echter kom ik regelmatig boven de 30A op fase1 (de fase waar het hele huis ook op zit incl. de warmtepomp). Is er heus risico op brand in de meterkast hierdoor?

• TKroon
  • Niet online
elbizarre schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:12:
Dit was mij allemaal niet bekend en ik had eigenlijk op eerdere berichten in dit forum de kennis opgedaan de zonneplan app op 3x35a te zetten omdat de dlb nogal hysterisch is. Echter kom ik regelmatig boven de 30A op fase1 (de fase waar het hele huis ook op zit incl. de warmtepomp). Is er heus risico op brand in de meterkast hierdoor?
Brand niet zo, maar wel dat een groep uitvalt. Wat zit er op je andere fases dan als de warmtepomp op dezelfde groep als je huis zit? Is je verdeling wel in orde?

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:28
TKroon schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:13:
[...]

Brand niet zo, maar wel dat een groep uitvalt. Wat zit er op je andere fases dan als de warmtepomp op dezelfde groep als je huis zit? Is je verdeling wel in orde?
Toch is er wel meer aan de hand dan "er valt een groep uit, die je daarna weer aanzet"....

30A op een fase trekken zal de bekabeling in je meterkast doen opwarmen voorbij de specs (afhankelijk van je meterkast bedrading of dat een probleem kan geven). Daarnaast zal je hoofdschakelaar eruit kunnen springen, tegenwoordig kun je die vaak zelf weer aanzetten, maar in oude huizen moet daarvoor soms iemand langskomen. Die schakelaar is ook niet gemaakt om vaak uit/aan te zetten. Heb je 6mm2+ in de meterkast dan zal het wel goedkomen qua opwarmen van de bekabeling

>16A op een groep kan ook, en heeft soortgelijke effecten maar dan op groepsniveau (en aangezien daar vaak 1.5mm2 kabel achter hangt is dat wel gevaarlijker)

[ Voor 4% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 26-10-2025 11:57 ]

• TKroon
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:55:
[...]

Toch is er wel meer aan de hand dan "er valt een groep uit, die je daarna weer aanzet"....

30A op een fase trekken zal de bekabeling in je meterkast doen opwarmen voorbij de specs (afhankelijk van je meterkast bedrading of dat een probleem kan geven). Daarnaast zal je hoofdschakelaar eruit kunnen springen, tegenwoordig kun je die vaak zelf weer aanzetten, maar in oude huizen moet daarvoor soms iemand langskomen. Die schakelaar is ook niet gemaakt om vaak uit/aan te zetten. Heb je 6mm2+ in de meterkast dan zal het wel goedkomen qua opwarmen van de bekabeling

>16A op een groep kan ook, en heeft soortgelijke effecten maar dan op groepsniveau (en aangezien daar vaak 1.5mm2 kabel achter hangt is dat wel gevaarlijker)
Deels eens, maar een moderne meterkast heeft voor de automaten altijd 6mm2, en na de automaten minstens 2,5mm2. 1,5mm2 is echt wel ongebruikelijk (gelukkig).

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:28
TKroon schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:56:
[...]

Deels eens, maar een moderne meterkast heeft voor de automaten altijd 6mm2, en na de automaten minstens 2,5mm2. 1,5mm2 is echt wel ongebruikelijk (gelukkig).
ook deels een, maar ik vind het best wel eng dat men zomaar de app op 3x35A zet terwijl mensen 3x25A hebben. Als dat hier zomaar als tip staat (en er zijn meer lezers dan deelnemers aan dit forum), dan ontstaan er mogelijk wel gevaarlijke situaties. Deze actie is echt alleen voor mensen die weten wat ze doen, en zeker weten dat het kan.

• TKroon
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:38:
[...]

ook deels een, maar ik vind het best wel eng dat men zomaar de app op 3x35A zet terwijl mensen 3x25A hebben. Als dat hier zomaar als tip staat (en er zijn meer lezers dan deelnemers aan dit forum), dan ontstaan er mogelijk wel gevaarlijke situaties. Deze actie is echt alleen voor mensen die weten wat ze doen, en zeker weten dat het kan.
Klopt! Mijn laadpaal regelt load balancing met CT-klemmen, en voor andere verbruikers regel ik het zelf met domotica om te voorkomen dat er overbelasting ontstaat :) dat geldt voor bijvoorbeeld de warmtepomp, Quooker en granny charger.

• Rudyvm
elbizarre schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:12:
Als je 30A meet met de P1 poort en de batterij is tegelijkertijd met 15A aan het ontladen, dan gaat er 45A door de fasedraad in de meterkast die maximaal 40A aan kan. In dat geval is er dus wel degelijk een risico.

Mijn advies is om dit fysiek te beveiligen met een remautomaat van 40A, in ieder geval op de fase met grote verbruikers.

• OxyDrokz
Kleine waarschuwing voor mensen die een extra module aan willen schaffen:
De webshop die op dit moment het goedkoopste is, pretendeert er 13 op voorraad te hebben en 3-5 dagen levertijd te hebben.
Inmiddels zit ik al 11 dagen te wachten en kreeg ik pas na een week reactie op mijn mail, zonder verdere informatie over levertijd...

• ntram
  • Laatst online: 05-11 08:57
OxyDrokz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:48:
Kleine waarschuwing voor mensen die een extra module aan willen schaffen:
De webshop die op dit moment het goedkoopste is, pretendeert er 13 op voorraad te hebben en 3-5 dagen levertijd te hebben.
Inmiddels zit ik al 11 dagen te wachten en kreeg ik pas na een week reactie op mijn mail, zonder verdere informatie over levertijd...
Onze vrienden uit Muiden? Volgens mij hebben die zelf nog nooit een product op voorraad gehad. Dat kleine percentage extra voor met PayPal betalen is het wat mij betreft helemaal waard bij hen. Voordat ik iets bestelde had ik ook al dergelijke verhalen gelezen in de reviews. Uiteindelijk goed gekomen, maar ze doen het helaas vaker.

• OxyDrokz
Die ja.
Is meer een dropshipper zoals ik het nu zie.
In principe niet erg, maar doen alsof je voorraad hebt en snel verzendt is niet netjes.

Update:

Een forumpost helpt blijkbaar.
Er staat net een Pools vrachtwagentje voor de deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_oWprOZoEQhe76J2xKGOXrc3Fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWIwDZ3qKe9fOn7wW8ajotiC.jpg?f=fotoalbum_large
ntram schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:08:
[...]

Onze vrienden uit Muiden? Volgens mij hebben die zelf nog nooit een product op voorraad gehad. Dat kleine percentage extra voor met PayPal betalen is het wat mij betreft helemaal waard bij hen. Voordat ik iets bestelde had ik ook al dergelijke verhalen gelezen in de reviews. Uiteindelijk goed gekomen, maar ze doen het helaas vaker.

[ Voor 28% gewijzigd door OxyDrokz op 01-11-2025 09:02 ]

• Gertaal
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 02-11 11:50
Freak187 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:47:

Kan je dan ook je btw nog terugkrijgen??

• jeroenbr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-11 11:02
Goedemiddag,

Zijn er hier nog meer gebruikers welke de opbrengsten met de accu nu wel erg vinden tegenvallen?

Er is in het begin gecommuniceerd met een terugverdiend tijd van 4-5 jaar in de vorm van 160o euro bij een 20kw variant.

Dit jaar wordt de 1200 niet eens aangetikt als ik het zo mag inschatten..

Nu hebben ze de website aangepast en is de promotie en zijn alle Hozanna verhalen van de accu zoek...

Ben zeer benieuwd..

• Masterchiev
jeroenbr schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:23:
Goedemiddag,

Zijn er hier nog meer gebruikers welke de opbrengsten met de accu nu wel erg vinden tegenvallen?

Er is in het begin gecommuniceerd met een terugverdiend tijd van 4-5 jaar in de vorm van 160o euro bij een 20kw variant.

Dit jaar wordt de 1200 niet eens aangetikt als ik het zo mag inschatten..

Nu hebben ze de website aangepast en is de promotie en zijn alle Hozanna verhalen van de accu zoek...

Ben zeer benieuwd..
Beetje de werkwijze van Zonneplan. Alleen de goede verhalen vertellen. Voorheen kregen we ook een maandelijkse update met hoe goed de nexus gepresteerd heeft. Is al maanden stil. Echt updates verwacht ik ook niet. Ik kijk het nog even aan en anders ga ik het eea ombouwen met waveshare. Wat ik nu veel doe is de nexus opladen met onbalans en vervolgens op zelfconsumptie zetten en de auto laden. Pak je ongeveer 4,60€ aan stroom en gratis. Ik doe het al maanden en krijg geen extra afrekening. Beetje een Maas in de wet denk ik.

De 10kw versie was helemaal drama vorige maand. Die hadden een flink aantal negatieve dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Masterchiev op 02-11-2025 18:06 ]

• jeroenbr
Ben op zoek naar meer gebruikers welke zich in het Otje genomen voelen.
En welke zonder enige communicatie met ZP op basis van de website de accu aangeschaft hebben, met de gedachte deze terug te verdienen binnen de gestelde tijd.
Dit vooral voor de gebruikers van het 1e uur, later heeft zp de website en communicatie aangepast.

Er is een voornemen om een zaak te starten, echter heb ik op voorhand een mail gestuurd voor info en daarin draaien ze er een beetje omheen en dat maakt mijn zaak niet sterk genoeg.

• Masterchiev
jeroenbr schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:14:
En welke zonder enige communicatie met ZP op basis van de website de accu aangeschaft hebben, met de gedachte deze terug te verdienen binnen de gestelde tijd.
Dit vooral voor de gebruikers van het 1e uur, later heeft zp de website en communicatie aangepast.

Er is een voornemen om een zaak te starten, echter heb ik op voorhand een mail gestuurd voor info en daarin draaien ze er een beetje omheen en dat maakt mijn zaak niet sterk genoeg.
Neem is contact op met kassa. Ik weet dat ze een zaak aan het voorbereiden zijn. Dit gaat over de vendor lock-in, powerplay alleen icm contract ( koppelverkoop ) en veelste gunstige prognoses niet alleen in hun tekst met hoeveel jaar de terugverdientijd is maar ook in plaatjes die ze laten zien waar altijd hele positieve inkomsten op worden laten zien.

Daarnaast altijd een melding maken bij het ACM.

• TKroon
  • Niet online
@jeroenbr hoewel ik je snap heeft Zonneplan nooit voorgespiegelde rendementen gegarandeerd. Altijd stond er keurig bij dat het op basis van verleden behaalde resultaten was... Zonneplan kan er verder ook weinig aan doen dat er minder onbalans te verdienen valt met het Europese project, (veel) meer concurrenten/handelaren op de onbalansmarkt, etc.

Ik zit zelf in kamp @Masterchiev. Voorlopig laat ik de dongles er nog in, maar de Waveshare komt er vanzelf als ik er tijd en zin voor heb. Dan kan ik hem mooi zelf aansturen hoe ik het wil, en zit hij de rest van het huis niet meer in de weg.

• jeroenbr
Dat van kassa klopt idd.,
Daar zijn alle uitingen op de website van zp, beschikbaar ook die waar nog niet gesproken wordt over rendement op basis van verleden behaald resultaat. Iets dat zp nu wel gebruikt.
Daar werd in het gehele bestel proces rondom de accu niet gerept over verleden, en continu gecommuniceerd dat je binne. 4 tot 5 jaar de accu terugverdiend.

Ik heb echter voor de aankoop mail verkeer gehad met zp, en hierdoor is mijn zaak niet geschikt voor een proefzaak.
Op basis van de beschikbare informatie en de website zoals deze op de wayback, machine nog online staat zien zij er wel degelijk een zaak in.

• NvG
  • Nu online

NvG

Masterchiev schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:04:
[...]

Beetje de werkwijze van Zonneplan. Alleen de goede verhalen vertellen. Voorheen kregen we ook een maandelijkse update met hoe goed de nexus gepresteerd heeft. Is al maanden stil. Echt updates verwacht ik ook niet. Ik kijk het nog even aan en anders ga ik het eea ombouwen met waveshare. Wat ik nu veel doe is de nexus opladen met onbalans en vervolgens op zelfconsumptie zetten en de auto laden. Pak je ongeveer 4,60€ aan stroom en gratis. Ik doe het al maanden en krijg geen extra afrekening. Beetje een Maas in de wet denk ik.

De 10kw versie was helemaal drama vorige maand. Die hadden een flink aantal negatieve dagen.
Met het een en ander ombouwen ben je er niet hoor. Je zult een behoorlijk adaptief programma nodig hebben om een redelijke opbrengst uit slim laden en ontladen te kunnen realiseren. De onbalansmarkt is bij volledige zelfsturing buiten de mogelijkheden om van te profiteren. In het verleden gaf je aan van programmeren geen kaas gegeten te hebben.
Zonder een uitgeprobeerd programma kun je voorlopig beter bij jouw wisselmethode blijven.

• Mmikie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:24

Mmikie

ZMT member

Masterchiev schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:04:
[...]

Misschien een domme vraag; maar hoe bepaal je of er onbalans is? Handmatig ? Of via home assistent? Kan je eventueel delen hoe je dat gedaan hebt ?

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-11 21:09
jeroenbr schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:14:

Op de website heeft voor zover ik weet altijd gestaan dat de genoemde verdiensten en gestelde terugverdientijd niet gegarandeerd is en gebaseerd op de resultaten in het verleden.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

• Wolly
  • Niet online
TKroon schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:18:
@jeroenbr hoewel ik je snap heeft Zonneplan nooit voorgespiegelde rendementen gegarandeerd. Altijd stond er keurig bij dat het op basis van verleden behaalde resultaten was... Zonneplan kan er verder ook weinig aan doen dat er minder onbalans te verdienen valt met het Europese project, (veel) meer concurrenten/handelaren op de onbalansmarkt, etc.
Ze hebben letterlijk gezegd dat het rendement skyhigh zou zijn, de AI chatbot heeft ook diverse keren zaken verteld die niet kloppen. Spit het topic maar eens goed door.

Ook hebben ze toegegeven dat ze het eerste jaar meer aan de klanten gaven.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 02-11-2025 22:53 ]

• 0xygen500
Wolly schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:52:
[...]

Ze hebben letterlijk gezegd dat het rendement skyhigh zou zijn, de AI chatbot heeft ook diverse keren zaken verteld die niet kloppen. Spit het topic maar eens goed door.

Ook hebben ze toegegeven dat ze het eerste jaar meer aan de klanten gaven.
Maar hoe kwantificeer je sky high?

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:07:
[...]

Maar hoe kwantificeer je sky high?
Goede vraag. Ik denk buitensporig (hoog) tegenover soortgelijke oplossingen.
In ieder geval geen dalend rendement na 12 maanden.

• Masterchiev
jeroenbr schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:01:
Dat van kassa klopt idd.,
Daar zijn alle uitingen op de website van zp, beschikbaar ook die waar nog niet gesproken wordt over rendement op basis van verleden behaald resultaat. Iets dat zp nu wel gebruikt.
Daar werd in het gehele bestel proces rondom de accu niet gerept over verleden, en continu gecommuniceerd dat je binne. 4 tot 5 jaar de accu terugverdiend.

Ik heb echter voor de aankoop mail verkeer gehad met zp, en hierdoor is mijn zaak niet geschikt voor een proefzaak.
Op basis van de beschikbare informatie en de website zoals deze op de wayback, machine nog online staat zien zij er wel degelijk een zaak in.
Mijn zaak is wel geschikt. Ben in contact met die energie jurist. Ze zoeken nog meer zaken.
Ze zijn zowel juridisch maar ook informatief verkeerd bezig. Die website schets geen eerlijk beeld op de nexus pagina. Dat is het hoofdpunt. Ondanks dat ze geen harde toezeggingen doen maar wel zeggen 4-5 jaar prognose en de screenshots van 5-20€ inkomen per dag laten zien. Terwijl wij weten dat dit een uitzondering is deze bedragen dan standaard.

Daarnaast is het gesloten systeem een probleem. Het overstappen en verliezen van functies is tegen de wet. Juridisch gezien zou je powerplay moeten kunnen ontvangen zonder energie af te nemen bij Zonneplan. Zogenaamde koppelverkoop.
Als laatste is de transparantie van hoeveel de verdeling is tussen de nexus eigenaar en Zonneplan. Dat is trouwens de markt breed want Frank energie deelt dat ook niet. Daar is de ACM ook mee bezig hopelijk, ze gaven mij gelijk alleen vertelde niet of ze een onderzoek gaan starten. Hoe meer meldingen omtrent dit hoe beter. Het zou mooi zijn als we nog een betaling na krijgen.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Mmikie schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:40:
[...]

Misschien een domme vraag; maar hoe bepaal je of er onbalans is? Handmatig ? Of via home assistent? Kan je eventueel delen hoe je dat gedaan hebt ?
Staat allemaal uitgelegd in de startpost. Maar je kunt hier bijvoorbeeld zien dat er de afgelopen week op de onbalansmarkt nauwelijks bedragen van boven de 25ct waren: https://data.boerman.dev/...d&to=now&timezone=browser

Daar hebben alle partijen dan mee te maken, niet alleen ZP. Bij Frank Energie slim handelen zijn de opbrengsten nu ook lager. Tennet heeft dit gewoon een stuk beter onder controle vergeleken met vorig jaar door o.a. invoering van Picasso.

ZP heeft altijd gezegd dat opbrengsten op basis van historisch rendement waren en dat dit geen garantie is voor de toekomst, ook tijdens de early adoption periode vorig jaar.

Powerplay, het algoritme dat actief is op verschillende energiemarkten, kan ook niet zonder een contract bij ZP want als particulier heb je helemaal geen directe toegang tot een aantal van deze markten. Daarvoor moet je aangesloten zijn bij een partij als ZP of Frank. Je kunt wel zelf via modbus aan de slag als je puur wilt laden en ontladen op basis van day ahead prijzen.

• DeHardeWerker
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:56
Vraagje over Slim Terugleveren: zijn er meer mensen waarbij sinds 30 oktober geen terugleverbonus meer afgerekend wordt?
Bij de kosten per dag worden de terugleveringen wel normaal verwerkt.

• elbizarre
Ik vind hier wel wat van. Vanaf het begin was al vrij duidelijk dat de prognoses zeer rooskleurig waren. Iedereen wist dat dit "resultaten behaald in het verleden" waren. En dat dit dus nooit geëvenaard zou worden. Ik ben daar, zoals waarschijnlijk iedereen, willens en wetens ingestapt. Dat het nóg sneller onderuit ging dan ik zelf had verwacht is zeer spijtig. Ik heb gewoon gegokt, en verloren.
Nu die gasten aanklagen is mijn inziens gewoon het zijn van een slechte verliezer, en gewoon een beetje flauw. Ja, misschien sla je er nog een financieel slaatje uit, maar hoe voel je je daar nou echt over?

Daarnaast verwacht ik gewoon een Energie management systeem of omvormer er boven te kunnen hangen welke met alle accu storage werkt, om het vervolgens slim in te zetten. Of anders met een turnkey RPi of HA code van iemand.
Mogelijkheden genoeg, want je hebt nog steeds gewoon 20kW aan accu capaciteit voor ca. 6 tot 7k wat best een prima prijs is.

• Masterchiev
elbizarre schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:24:
Ik vind hier wel wat van. Vanaf het begin was al vrij duidelijk dat de prognoses zeer rooskleurig waren. Iedereen wist dat dit "resultaten behaald in het verleden" waren. En dat dit dus nooit geëvenaard zou worden. Ik ben daar, zoals waarschijnlijk iedereen, willens en wetens ingestapt. Dat het nóg sneller onderuit ging dan ik zelf had verwacht is zeer spijtig. Ik heb gewoon gegokt, en verloren.
Nu die gasten aanklagen is mijn inziens gewoon het zijn van een slechte verliezer, en gewoon een beetje flauw. Ja, misschien sla je er nog een financieel slaatje uit, maar hoe voel je je daar nou echt over?

Daarnaast verwacht ik gewoon een Energie management systeem of omvormer er boven te kunnen hangen welke met alle accu storage werkt, om het vervolgens slim in te zetten. Of anders met een turnkey RPi of HA code van iemand.
Mogelijkheden genoeg, want je hebt nog steeds gewoon 20kW aan accu capaciteit voor ca. 6 tot 7k wat best een prima prijs is.
Ik voel me daar heel simpel over. Blijkt het dat ze daarbij de wet hebben overtreden dan is het goed dat het wordt aangepakt en in ieder geval een halt wordt geroepen voor klanten in de toekomst. Je bent het met me eens denk ik dat de website van Zonneplan onder de sectie nexus niet representatief is voor de inkomsten los van de prognose. Maar met de reviews, foto’s enz enz. Dat is om mensen op het verkeerde been te zetten.

Stel dat er nou uitkomt dat jij met een 20% bent afgezet over de gehele inkomsten van Zonneplan? Hoe voel je je daar dan over?

[ Voor 10% gewijzigd door Masterchiev op 03-11-2025 19:30 ]

• Masterchiev
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door Masterchiev op 03-11-2025 19:30 ]

• elbizarre
Masterchiev schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:27:
[...]

Ik voel me daar heel simpel over. Blijkt het dat ze daarbij de wet hebben overtreden dan is het goed dat het wordt aangepakt. Stel dat er nou uitkomt dat jij met een 20% bent afgezet over de gehele inkomsten van Zonneplan? Hoe voel je je daar dan over?
Eens. Als ze de wet hebben overtreden dan is het een ander verhaal. Maar graven en zoeken naar een juridische claim op basis van wat ze ergens geschreven of gezegd hebben vind ik wat ver gaan. Ik snap dat daar een zeer dunne grens is. Ik hou die groepsclaim dan ook wel in de gaten. :/

• Masterchiev
elbizarre schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:31:
[...]

Eens. Als ze de wet hebben overtreden dan is het een ander verhaal. Maar graven en zoeken naar een juridische claim op basis van wat ze ergens geschreven of gezegd hebben vind ik wat ver gaan. Ik snap dat daar een zeer dunne grens is. Ik hou die groepsclaim dan ook wel in de gaten. :/
Ja het is onder leiding van programma kassa. Sommige hier heeft kassa via de mail benaderd en dan nemen ze contact met je op.

• OxyDrokz
Zondag tijdens de piek de extra module bovenop de oude gezet.

Nu is er 25 kWh beschikbaar voor onbalans en bèta huisondersteuning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M92QQ3lJTp6XToOCbtiWnV2-pBk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/70aJ5rDueEuMMWly72lAEpRw.png?f=fotoalbum_large

State of health ging niet pro rato omhoog, dat had ik eigenlijk wel verwacht. Misschien geeft hij de health van de slechtste weer?

Anderhalve dag is niet echt een gedegen onderzoek, maar op onbalansmarkt ik ben van middenmoter naar ZP top gegaan nu, de komende dagen moeten uitwijzen of deze trend doorzet.

Voorlopig vond ik het een leuk experiment.
Tegen de tijd dat ZP geen goede resultaten meer voor me behaalt ga ik kijken hoe het verder moet met m'n installatie.
Mocht ik hem willen uitbreiden kan ik een 5 hoge stack er naast zetten en een combiner box gebruiken, of nog twee erbovenop en een andere omvormer eraan.
Tegen die tijd is er misschien wel eentje met noodstroom voorziening en PV input te vinden.

• Masterchiev
OxyDrokz schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:52:
Zondag tijdens de piek de extra module bovenop de oude gezet.

Nu is er 25 kWh beschikbaar voor onbalans en bèta huisondersteuning.

[Afbeelding]

State of health ging niet pro rato omhoog, dat had ik eigenlijk wel verwacht. Misschien geeft hij de health van de slechtste weer?

Anderhalve dag is niet echt een gedegen onderzoek, maar op onbalansmarkt ik ben van middenmoter naar ZP top gegaan nu, de komende dagen moeten uitwijzen of deze trend doorzet.

Voorlopig vond ik het een leuk experiment.
Tegen de tijd dat ZP geen goede resultaten meer voor me behaalt ga ik kijken hoe het verder moet met m'n installatie.
Mocht ik hem willen uitbreiden kan ik een 5 hoge stack er naast zetten en een combiner box gebruiken, of nog twee erbovenop en een andere omvormer eraan.
Tegen die tijd is er misschien wel eentje met noodstroom voorziening en PV input te vinden.
Ik ben hier wel in geïnteresseerd. Waar heb je deze gekocht? En er gewoon opgeplaatst?

• OxyDrokz
Masterchiev schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:53:
[...]

Ik ben hier wel in geïnteresseerd. Waar heb je deze gekocht? En er gewoon opgeplaatst?
Sunnergie.
Verwacht geen service, wel goeie prijzen. Levertijd was bij mij een kleine twee weken, geen 3-4 dagen.
Met de juiste volgorde van handelingen is het plug en play. Vrij duidelijk beschreven in de handleiding.

• 0xygen500
OxyDrokz schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:03:
[...]

Sunnergie.
Verwacht geen service, wel goeie prijzen. Levertijd was bij mij een kleine twee weken, geen 3-4 dagen.
Met de juiste volgorde van handelingen is het plug en play. Vrij duidelijk beschreven in de handleiding.
Veel goedkoper dan ZP?

• OxyDrokz
Zonneplan biedt geen losse modules aan...
Voor een heel systeem zul je zelf moeten gaan vergelijken.

• 0xygen500
OxyDrokz schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:24:
[...]

Zonneplan biedt geen losse modules aan...
Voor een heel systeem zul je zelf moeten gaan vergelijken.
Oh dacht dat ze die aanboden, heb zelf geen systeem verder.

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-11 22:17
OxyDrokz schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:03:
[...]

Sunnergie.
Goed te zien dat een uitbreiding gemakkelijk kan worden geïnstalleerd. Vraag je ook de BTW terug. En zo ja op welke manier kan je dat doen?

• OxyDrokz
Mauri13 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:14:
[...]

Goed te zien dat een uitbreiding gemakkelijk kan worden geïnstalleerd. Vraag je ook de BTW terug. En zo ja op welke manier kan je dat doen?
Ik ben daar echt heel slecht in, dus als iemand een idee heeft houd ik me aanbevolen...

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-11 10:46
elbizarre schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:24:

Ik ben het in grote lijnen met je eens. Ik had het meer rendement ook niet teruggeven, bij gokken hoort verliezen. Die opstelling heb ik vaker gehad bij meerdere gokjes.

Maar Zonneplan tart mijn opstelling met hun houding. Succes uitmelken, lastige vragen ontwijken. Ik denk er nog even over na maar anders sluit ik mij zeker bij zo’n claim aan.

Ik wil best fairplay spelen, maar dan moet de andere partij dat ook doen.
Pagina: 1 ... 65 66 Laatste