Bedankt, ik ga het doorlezen!OxyDrokz schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 23:58:
[...]
De mogelijkheden worden in deze afsplitsing besproken:
Zonneplan/Nexus/Waveshare — Zelfbouw EMS, PID-tuning, YAML
Hallo Allemaal,Leftblank schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:35:
[...]
Een extra inkomstenbron die in de regio Utrecht wel bestaat is de aansturing door de netbeheerders. Die aansturing heeft Zonneplan hier aangekondigd maar nog zonder te verwachten opbrengsten. Meedoen betekent wel dat je de batterij moet inzetten op meer dan alleen zelfconsumptie maar als ik hier kijk levert dat bij Essent/Frank Energie een vergoeding op van max €200-250 per jaar, mogelijk dat Zonneplan ook zoiets zal bieden. Niet meteen een vetpot maar wel een extraatje ten opzichte van een stekkerbatterij.
Als je in het topic terugzoekt komen er zo nu en dan wel kortingen op aanschaf langs, ik zag zo snel €300 korting in Utrecht op de 10kWh batterij, op zich ook leuk meegenomen.
Ik ben nieuw op dit forum. Mocht onderstaand bericht veel informatie bevatten wat al lang bekend is dan hoor ik het graag.
Waar dit over gaat is de extra netcongestievergoeding in de FGU gebieden en een gedeelte van Noord Brabant. Er is in juli een nieuwe regeling afgekondigd waarbij de thuisbatterij ingezet zou gaan worden tegen netcongestie en dat dit een extra inkomstenbron zou inhouden. Het duurde best lang voordat ik goed helder had wat dit nu anders is, in vergelijking met datgene wat de thuisbatterij al lang deed. Bij deze mijn bevindingen.
Waar gaat het precies over??
De regeling waar het over gaat is de KV Flex - Slimme apparaten. Dit is de formele naam van de regeling zoals alliander een aanbesteding van heeft open gezet, en waar zonneplan en andere partijen zich op hebben ingeschreven.Wat houdt deze regeling exact in?
De netbeheerders willen de zekerheid hebben dat ze op bepaalde momenten een vastgestelde hoeveelheid capaciteit achter de hand hebben voor diverse regio's. Per regio is dit verschillend. Het reserveren van deze capaciteit is waardevol voor de netbeheerders en ze betalen daarvoor een capaciteitsvergoeding.Het tijdvak waar het over gaat is tussen 17.00 - 23.00 uur. De netbeheerders maken afspraken over een 2 uurs beschikbaarheid, 4 uur of 6 uur. (kom ik op terug bij de tarieven).
Op zijn laatst de dag van te voren, voor 8.00 uur, geven de netbeheerders aan zonneplan door of ze de capaciteit nodig gaan hebben. Dus vandaag (donderdag) voor 08.00 uur in de ochtend, is duidelijk of de batterij vrijdag om 17.00 uur klaar moet staan met een gereserveerde capaciteit.
De periode van het jaar zijn de maanden november, december, januari en februari. Maar de vergoeding wordt het hele jaar uitbetaald. De capaciteitsvergoeding staat los van de inzet/benodigdheid van de capaciteit.
Opbouw vergoeding van de netbeheerders richting de energie maatschappijen
Om iets te begrijpen over de vergoeding is het goed om eerst bij de bron te beginnen. Hoe wordt, in dit geval zonneplan, vergoedt vanuit de netbeheerders? Dit is terug te vinden in de KV Flex - slimme apparaten regeling. Deze informatie is niet allemaal even publiek te vinden. Voor een deel is deze regeling vergelijkbaar bij andere europese landen. Wat ik hieronder schrijf is het resultaat van uren en uren research, en kan wat fouten bevatten. Maar in de kern komt het wel ongeveer hier op neer.1. Opstartvergoeding
Allereerst krijgt zonneplan een opstartvergoeding. Hier zit een rekenformule onder. Ik ken de omvang van zonneplan natuurlijk niet.Marktpartijen ontvangen daarnaast een eenmalige implementatievergoeding. Deze bedraagt maximaal €900.000 per marktpartij en is bedoeld voor implementatie-, software- en investeringskosten. Hoeveel Zonneplan daadwerkelijk ontvangt is afhankelijk van de omvang van het gecontracteerde vermogen. Het bouwen van het algoritme, communicatie, ontwikkelen van nieuwe producten, en promotie vallen hier onder andere onder. Zelf verwacht ik dat die 1000 euro aanschafsubsidie ook hieruit betaald wordt.2. Beschikbaarheidsvergoeding
De netbeheerders maken afspraken met de energieleveranciers over beschikbaarheid. Voor de niet nerds onder ons. Kw is wat anders dan de kWh van de batterij.Dus heb je een 20 kwh batterij dan zou je beschikbaarheid voor
2 uurs regeling - 10 kw kunnen zijn.
4 uurs regeling - 5 kw kunnen zijn.
6 uurs regeling - 3 kw kunnen zijn.
Het tarief wat zonneplan krijgt is
60 euro capaciteitsvergoeding per kw per jaar bij 2 uur beschikbaarheid.
90 euro capaciteitsvergoeding per kw per jaar bij 4 uur beschikbaarheid.
120 euro capaciteitsvergoeding per kw per jaar bij 6 uur beschikbaarheid.
Rekenvoorbeeld:
Bij mijn 30 kwh batterij zou bij 4 uur beschikbaarheid, ik continu 7 kw kunnen leveren. Dus dat komt neer op een capaciteitsvergoeding van 630 euro.
sidenote: Als je dit vergelijkt met de regeling bij Frank Energie, of bij Essent (buurtbonus) dan zijn die behoorlijk congruent hieraan. Wel iets lager, maar dit is te verklaren vanuit marge voor henzelf of dat niet 100% van de batterij hiervoor beschikbaar wordt gesteld.
3. handelsopbrengsten
Als de capaciteit wordt aangesproken dan krijg je hiervoor de handelsopbrengsten zoals gangbaar zijn op de onbalansmarkt of intraday markt.4. Compensatie
Het kan zijn dat de batterij capaciteit reserveert maar geblokeerd wordt door deze regeling om te handelen. In dat geval wordt je gecompenseerd voor de misgelopen handelsopbrengsten voor de dan geldende handelstarieven. Deze regeling is bekend rondom zonnepanelen. Je kan je omvormers laten uitschakelen op bepaalde momenten en dat je hiervoor dan ook een netvergoeding krijgt.Wanneer?
De regeling is 3 juli opengesteld voor aanbesteding. Onder andere Zonneplan heeft zich hier op ingeschreven. Als ik het goed begrijp is het doel dat voor November alles ingeregeld moet zijn. Ik verwacht voor November geen extra inkomsten hierdoor.Opvallend detail: In de voorwaarden die FRANK energie publiceert over deze regeling is dat vanaf december de vergoeding start. Dit zou een logisch gevolg zijn als de regeling in November start, en je in de maand daarna vergoed wordt.
Rondom wanneer zijn ook nog paar andere details belangrijk:
Zoals gezegd: de inzet wordt volgens die regeling alleen gevraagd in de periode tussen van november tot en met februari. Maar de capaciteitsvergoeding is een heel jaar lang.
De periode van deze aanbesteding is van 2026 tot en met 2030.
En nog een opvallend detail uit de voorwaarden die FRANK energie heeft gepubliceerd. Zij verwachten dat er maar 30 uur per jaar daadwerkelijk die capaciteit nodig heeft. Het probleem van netcongestie is dat er maar een beperkt aantal momenten per jaar zijn dat er echt een groot probleem op het net is. Dit sluit aan bij mijn eerder opmerking dat een dag van te voren, voor 08.00 uur in de ochtend, gemeld wordt aan zonneplan of de capaciteit wel of niet nodig is. Op deze manier wordt het reguliere gedrag van je batterij maar zeer beperkt beïnvloed.
Communicatie vanuit zonneplan
De communicatie vanuit zonneplan is zeer onduidelijk en wisselend.Zonneplan doet mee
Zonneplan werkt samen met netbeheerders voor meer ruimte op het stroomnet | ZonneplanOp deze site staat dat Zonneplan mee doet aan de regeling. Ze noemen op de site dat dit twee dingen inhoudt:
- Extra vergoeding bij aanschaf. Woon je in een netcongestie gebied, dan krijg je nu 1000 euro subsidie bij aanschaf thuisbatterij.
- Extra netopbrengsten.
Zeer onduidelijk over de vergoeding
Maar over punt 2 zijn ze niet concreet. En in hun communicatie, zowel aan de klantenservice, de verkoop, op twitter en via KIKI geven ze continu wisselende antwoorden. Ze vervallen in hun standaard zinnen en antwoorden. En als je hier op doorvraagt, door aan te komen met primaire bronnen en informatie, vinden ze je ineens iets minder aardig. Ik heb respectvol, maar zeer stevig doorgevraagd, met elke keer weer wisselende antwoorden.heel onduidelijk: Doe ik nu wel mee of niet?
Op basis van de kaart, die ze zelf publiceren, zou je de conclusie kunnen trekken dat je mee doet, als je woont in de betreffende postcodegebied. Maar ook hierover krijg je continu wisselende antwoorden.Weet zonneplan het zelf wel?
Ergens geef ik ze het voordeel van de twijfel. De regeling is 3 juli gepubliceerd vanuit alliander richting de netbeheerders. Het is legitiem om tijd nodig te hebben voor de uitwerking, en de interne communicatie hierover. Maar het zou ook kunnen zijn dat Zonneplan het heel bewust geheim wil houden, en zelf het gros van de opbrengsten wil opstrijken.Mijn oproep:
Mensen, vraag door bij zonneplan. Zorg dat we met een heel leger van mensen, op respectvolle manier, stevig doorvragen. Hoe meer dit gebeurd, hoe meer Zonneplan genoodzaakt wordt om hierover helder de communiceren. Ook goed om hier op sociale media aandacht voor te vragen en dit te benoemen. Vragen, twijfel en kritische opmerkingen is natuurlijk niet leuk voor Zonneplan en ik verwacht dat dit de druk verhoogd voor transparante communicatie.Mijn verwachting
Uiteindelijk heeft Zonneplan er geen belang bij als er een mega kloof gaat ontstaan in handelsopbrengsten tussen zonneplan en andere aanbieders. Concurrentie doet hierin ook gewoon zijn werkt. Dus mijn inschatting is dat ook Zonneplan wil gaan voor maximaal rendement zowel voor de klanten als voor hen zelf. Alleen wellicht dat Zonneplan wel een groter deel hiervan voor zichzelf wil houden, in vergelijking met andere aanbieders. Maar juist hiervoor is transparantie zo belangrijk.Aanvullingen of inhoudelijke correcties zijn welkom. Graag hoor ik de bevindingen van anderen. Ik ben geen journalist en er kunnen fouten tussen zitten. Maar ook dat geeft zonneplan de gelegenheid om met transparante informatie te komen.
Ik heb mij gebaseerd op veel artikelen over de kv flex - slimme apparaten regeling. Veel documenten op open.overheid.nl
Documenten over de pilot versie. Interne bronverwijzingen en daar weer op door zoeken. etc. etc. Heel wat uurtjes naar gezocht.
[ Voor 5% gewijzigd door jmfreeke op 23-07-2026 12:40 ]
Ik vraag me af of die KV Flex regeling die je noemt iets is waar ZP de VPP Flex modus heeft voor de Nexus batterijen. Nog niet te selecteren in de ZP app maar al wel via de API te zien in o.a. de HA integratie.
Zou goed kunnen. In de informatie over netcongestie kwam ik heel erg vaak de de term: 'virtual power plant' tegen.
die vpp flex is volgens mij al best een hele tijd zichtbaar in HAkazuka schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:23:
Ik vraag me af of die KV Flex regeling die je noemt iets is waar ZP de VPP Flex modus heeft voor de Nexus batterijen. Nog niet te selecteren in de ZP app maar al wel via de API te zien in o.a. de HA integratie.
[Afbeelding]
Beste JmFreeke,jmfreeke schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:15:
[...]
Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Mocht onderstaand bericht veel informatie bevatten wat al lang bekend is dan hoor ik het graag.
Waar dit over gaat is de extra netcongestievergoeding in de FGU gebieden en een gedeelte van Noord Brabant. Er is in juli een nieuwe regeling afgekondigd waarbij de thuisbatterij ingezet zou gaan worden tegen netcongestie en dat dit een extra inkomstenbron zou inhouden. Het duurde best lang voordat ik goed helder had wat dit nu anders is, in vergelijking met datgene wat de thuisbatterij al lang deed. Bij deze mijn bevindingen.Waar gaat het precies over??
De regeling waar het over gaat is de KV Flex - Slimme apparaten. Dit is de formele naam van de regeling zoals alliander een aanbesteding van heeft open gezet, en waar zonneplan en andere partijen zich op hebben ingeschreven.Wat houdt deze regeling exact in?
De netbeheerders willen de zekerheid hebben dat ze op bepaalde momenten een vastgestelde hoeveelheid capaciteit achter de hand hebben voor diverse regio's. Per regio is dit verschillend. Het reserveren van deze capaciteit is waardevol voor de netbeheerders en ze betalen daarvoor een capaciteitsvergoeding.
Het tijdvak waar het over gaat is tussen 17.00 - 23.00 uur. De netbeheerders maken afspraken over een 2 uurs beschikbaarheid, 4 uur of 6 uur. (kom ik op terug bij de tarieven).
Op zijn laatst de dag van te voren, voor 8.00 uur, geven de netbeheerders aan zonneplan door of ze de capaciteit nodig gaan hebben. Dus vandaag (donderdag) voor 08.00 uur in de ochtend, is duidelijk of de batterij vrijdag om 17.00 uur klaar moet staan met een gereserveerde capaciteit.
De periode van het jaar zijn de maanden november, december, januari en februari. Maar de vergoeding wordt het hele jaar uitbetaald. De capaciteitsvergoeding staat los van de inzet/benodigdheid van de capaciteit.Opbouw vergoeding van de netbeheerders richting de energie maatschappijen
Om iets te begrijpen over de vergoeding is het goed om eerst bij de bron te beginnen. Hoe wordt, in dit geval zonneplan, vergoedt vanuit de netbeheerders? Dit is terug te vinden in de KV Flex - slimme apparaten regeling. Deze informatie is niet allemaal even publiek te vinden. Voor een deel is deze regeling vergelijkbaar bij andere europese landen. Wat ik hieronder schrijf is het resultaat van uren en uren research, en kan wat fouten bevatten. Maar in de kern komt het wel ongeveer hier op neer.1. Opstartvergoeding
Allereerst krijgt zonneplan een opstartvergoeding. Hier zit een rekenformule onder. Ik ken de omvang van zonneplan natuurlijk niet.Marktpartijen ontvangen daarnaast een eenmalige implementatievergoeding. Deze bedraagt maximaal €900.000 per marktpartij en is bedoeld voor implementatie-, software- en investeringskosten. Hoeveel Zonneplan daadwerkelijk ontvangt is afhankelijk van de omvang van het gecontracteerde vermogen. Het bouwen van het algoritme, communicatie, ontwikkelen van nieuwe producten, en promotie vallen hier onder andere onder. Zelf verwacht ik dat die 1000 euro aanschafsubsidie ook hieruit betaald wordt.2. Beschikbaarheidsvergoeding
De netbeheerders maken afspraken met de energieleveranciers over beschikbaarheid. Voor de niet nerds onder ons. Kw is wat anders dan de kWh van de batterij.
Dus heb je een 20 kwh batterij dan zou je beschikbaarheid voor
2 uurs regeling - 10 kw kunnen zijn.
4 uurs regeling - 5 kw kunnen zijn.
6 uurs regeling - 3 kw kunnen zijn.
Het tarief wat zonneplan krijgt is
60 euro capaciteitsvergoeding per kw per jaar bij 2 uur beschikbaarheid.
90 euro capaciteitsvergoeding per kw per jaar bij 4 uur beschikbaarheid.
120 euro capaciteitsvergoeding per kw per jaar bij 6 uur beschikbaarheid.
Rekenvoorbeeld:
Bij mijn 30 kwh batterij zou bij 4 uur beschikbaarheid, ik continu 7 kw kunnen leveren. Dus dat komt neer op een capaciteitsvergoeding van 630 euro.
sidenote: Als je dit vergelijkt met de regeling bij Frank Energie, of bij Essent (buurtbonus) dan zijn die behoorlijk congruent hieraan. Wel iets lager, maar dit is te verklaren vanuit marge voor henzelf of dat niet 100% van de batterij hiervoor beschikbaar wordt gesteld.3. handelsopbrengsten
Als de capaciteit wordt aangesproken dan krijg je hiervoor de handelsopbrengsten zoals gangbaar zijn op de onbalansmarkt of intraday markt.4. Compensatie
Het kan zijn dat de batterij capaciteit reserveert maar geblokeerd wordt door deze regeling om te handelen. In dat geval wordt je gecompenseerd voor de misgelopen handelsopbrengsten voor de dan geldende handelstarieven. Deze regeling is bekend rondom zonnepanelen. Je kan je omvormers laten uitschakelen op bepaalde momenten en dat je hiervoor dan ook een netvergoeding krijgt.Wanneer?
De regeling is 3 juli opengesteld voor aanbesteding. Onder andere Zonneplan heeft zich hier op ingeschreven. Als ik het goed begrijp is het doel dat voor November alles ingeregeld moet zijn. Ik verwacht voor November geen extra inkomsten hierdoor.
Opvallend detail: In de voorwaarden die FRANK energie publiceert over deze regeling is dat vanaf december de vergoeding start. Dit zou een logisch gevolg zijn als de regeling in November start, en je in de maand daarna vergoed wordt.
Rondom wanneer zijn ook nog paar andere details belangrijk:
Zoals gezegd: de inzet wordt volgens die regeling alleen gevraagd in de periode tussen van november tot en met februari. Maar de capaciteitsvergoeding is een heel jaar lang.
De periode van deze aanbesteding is van 2026 tot en met 2030.
En nog een opvallend detail uit de voorwaarden die FRANK energie heeft gepubliceerd. Zij verwachten dat er maar 30 uur per jaar daadwerkelijk die capaciteit nodig heeft. Het probleem van netcongestie is dat er maar een beperkt aantal momenten per jaar zijn dat er echt een groot probleem op het net is. Dit sluit aan bij mijn eerder opmerking dat een dag van te voren, voor 08.00 uur in de ochtend, gemeld wordt aan zonneplan of de capaciteit wel of niet nodig is. Op deze manier wordt het reguliere gedrag van je batterij maar zeer beperkt beïnvloed.Communicatie vanuit zonneplan
De communicatie vanuit zonneplan is zeer onduidelijk en wisselend.Zonneplan doet mee
Zonneplan werkt samen met netbeheerders voor meer ruimte op het stroomnet | Zonneplan
Op deze site staat dat Zonneplan mee doet aan de regeling. Ze noemen op de site dat dit twee dingen inhoudt:
- Extra vergoeding bij aanschaf. Woon je in een netcongestie gebied, dan krijg je nu 1000 euro subsidie bij aanschaf thuisbatterij.
- Extra netopbrengsten.
Zeer onduidelijk over de vergoeding
Maar over punt 2 zijn ze niet concreet. En in hun communicatie, zowel aan de klantenservice, de verkoop, op twitter en via KIKI geven ze continu wisselende antwoorden. Ze vervallen in hun standaard zinnen en antwoorden. En als je hier op doorvraagt, door aan te komen met primaire bronnen en informatie, vinden ze je ineens iets minder aardig. Ik heb respectvol, maar zeer stevig doorgevraagd, met elke keer weer wisselende antwoorden.heel onduidelijk: Doe ik nu wel mee of niet?
Op basis van de kaart, die ze zelf publiceren, zou je de conclusie kunnen trekken dat je mee doet, als je woont in de betreffende postcodegebied. Maar ook hierover krijg je continu wisselende antwoorden.Weet zonneplan het zelf wel?
Ergens geef ik ze het voordeel van de twijfel. De regeling is 3 juli gepubliceerd vanuit alliander richting de netbeheerders. Het is legitiem om tijd nodig te hebben voor de uitwerking, en de interne communicatie hierover. Maar het zou ook kunnen zijn dat Zonneplan het heel bewust geheim wil houden, en zelf het gros van de opbrengsten wil opstrijken.Mijn oproep:
Mensen, vraag door bij zonneplan. Zorg dat we met een heel leger van mensen, op respectvolle manier, stevig doorvragen. Hoe meer dit gebeurd, hoe meer Zonneplan genoodzaakt wordt om hierover helder de communiceren. Ook goed om hier op sociale media aandacht voor te vragen en dit te benoemen. Vragen, twijfel en kritische opmerkingen is natuurlijk niet leuk voor Zonneplan en ik verwacht dat dit de druk verhoogd voor transparante communicatie.Mijn verwachting
Uiteindelijk heeft Zonneplan er geen belang bij als er een mega kloof gaat ontstaan in handelsopbrengsten tussen zonneplan en andere aanbieders. Concurrentie doet hierin ook gewoon zijn werkt. Dus mijn inschatting is dat ook Zonneplan wil gaan voor maximaal rendement zowel voor de klanten als voor hen zelf. Alleen wellicht dat Zonneplan wel een groter deel hiervan voor zichzelf wil houden, in vergelijking met andere aanbieders. Maar juist hiervoor is transparantie zo belangrijk.
Aanvullingen of inhoudelijke correcties zijn welkom. Graag hoor ik de bevindingen van anderen. Ik ben geen journalist en er kunnen fouten tussen zitten. Maar ook dat geeft zonneplan de gelegenheid om met transparante informatie te komen.
Ik heb mij gebaseerd op veel artikelen over de kv flex - slimme apparaten regeling. Veel documenten op open.overheid.nl
Documenten over de pilot versie. Interne bronverwijzingen en daar weer op door zoeken. etc. etc. Heel wat uurtjes naar gezocht.
Ten eerste beankt voor de uitgebreide informatie! Altijd goed. Maar zou je wat achtergrond over jezelf kunnen geven. Je doet namelijk een oproep tot een actie. Misschien ben ik wat te voorzichtig. Ik vraag dit omdat op deze post na niets van je kan vinden. Heb je bijvoorbeeld zelf een thuisaccu van zonneplan?
Klopt, prima vraag.Hun schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:31:
[...]
Beste JmFreeke,
Ten eerste beankt voor de uitgebreide informatie! Altijd goed. Maar zou je wat achtergrond over jezelf kunnen geven. Je doet namelijk een oproep tot een actie. Misschien ben ik wat te voorzichtig. Ik vraag dit omdat op deze post na niets van je kan vinden. Heb je bijvoorbeeld zelf een thuisaccu van zonneplan?
Het klopt ook dat ik zelf heel recent de nexus heb. Afgelopen vrijdag (24 juli) is deze geinstalleerd.
In de zonneplan nexus groep heb ik mijzelf uitgebreid voorgesteld.
Wat betreft vraag om actie. Zelf denk ik dat het goed is als meerdere gebruikers kritisch door blijven vragen bij Zonneplan op bepaalde punten. Zelf denk ik dat dit helpt richting meer transparantie. Niet van vandaag op morgen, maar wel over de langere termijn.
Tegelijk hoor je mij niet klagen over zonneplan. Aanschafprijs was zeer goedkoop, en de resultaten redelijk (volgens mijnbatterij.nl). Dus je zult mij in die zin niet mega horen afgeven op zonneplan. Maar goed doorvragen bij hen is altijd verstandig lijkt mij.
Overigens on topic over netcongestie. Er is een podcast opgenomen recent over de netcongestie regeling bij Zonneplan. Veel overlap met mijn verhaal, ook een paar terechte nuanceringen. En ook de boodschap dat ze nog bezig zijn de regeling uit te werken. Mocht je meer over mij willen weten, ik ben vooral te vinden op het facebook forum.
Heeft iemand toevallig een schema/ goede uitleg en/of foto's hoe de aansluitingen zitten bij de Nexus?
(Wil het de elektricien zo makkelijk mogelijk maken om mijn oude set correct bij mijn vader te installeren )
(Wil het de elektricien zo makkelijk mogelijk maken om mijn oude set correct bij mijn vader te installeren )
Hoi mede tweakers, ik heb tot pagina 4 gelezen maar kom het zo snel niet tegen. Is er ook een simpelere manier om enkel de informatie uit te lezen. Ik wil dus niet sturen, ik wil enkel sneller de status uitlezen dan dat dat gaat via de Zonneplan app. Het liefst direct in mijn homey zonder tussenkomst van HA.
welke simpele oplossingen zijn hier voor?
alvast bedankt!
alvast bedankt!
Ik verwacht hier Thuisbatterij Zonneplan - Apparaten - Homey Community Forum https://share.google/42Ju6F5WwdNYTUM1n
Dan is modbus de enige manier volgens mij; dat is zo goed als realtime. Dat je met modbus ook kan sturen staat er dan los van (je gebruikt dan alleen de lees mogelijkheden)RobHop schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:21:
Hoi mede tweakers, ik heb tot pagina 4 gelezen maar kom het zo snel niet tegen. Is er ook een simpelere manier om enkel de informatie uit te lezen. Ik wil dus niet sturen, ik wil enkel sneller de status uitlezen dan dat dat gaat via de Zonneplan app. Het liefst direct in mijn homey zonder tussenkomst van HA.
alvast bedankt!
Nope… dit beperkt zich tot de Zonneplan app die een te trage refresh rate heeft. Ik zou graag een snellere update krijgen als de batterij gaat laden of ontladen. Met name met het aantal Watt.
[ Voor 8% gewijzigd door RobHop op 01-08-2026 08:17 ]
Dan is inderdaad modbus of een tussenmeter een optie. Ik heb er naast modbus ook nog een Homewizard 3 fase meter tussen zitten. Meer real-time als dat gaat het niet worden.
Mocht je de bedrading niet willen onderbreken kun je nog overwegen om een shelly met CT klemmen te nemen.
Mocht je de bedrading niet willen onderbreken kun je nog overwegen om een shelly met CT klemmen te nemen.
Oké, ik voel me wel echt een noob. Maar ik ga het toch vragen:Jasper79 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:45:
Dan is inderdaad modbus of een tussenmeter een optie. Ik heb er naast modbus ook nog een Homewizard 3 fase meter tussen zitten. Meer real-time als dat gaat het niet worden.
Als ik de CT klem pak van Shelly, kan ik deze dan direct op de kabel vanuit de omvormer zetten of moet deze ergens achter de groep waarop hij is verbonden in mijn meterkast? Ik voel me niet senang bij het kabeltraject onderbreken of rommelen in de meterkast gezien ik bang ben hierin wat verkeerd te doen. Als dit op de kabel kan, welke Shelly moet ik dan nemen en hoe sluit ik dit dan netjes aan?
CT klemmen gaan om de individuele draden dus niet om de gehele kabel.
Je kunt een 2.4ghz antenne aan de batterij doen en dan met de Solarman app proberen
Je kunt een 2.4ghz antenne aan de batterij doen en dan met de Solarman app proberen
Dit snap ik niet, reageer je hier op de modbus comment ?RobHop schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:17:
Nope… dit beperkt zich tot de Zonneplan app die een te trage refresh rate heeft. Ik zou graag een snellere update krijgen als de batterij gaat laden of ontladen. Met name met het aantal Watt.
Nee op de link naar het homey forum. Dat komt niet verder dan de integratie op de cloud van ZonneplanMmikie schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:07:
[...]
Dit snap ik niet, reageer je hier op de modbus comment ?
Ja hier idem, en RC Force werkt niet echt goed meer. Maar even een backup teruggezet tot ze het gefixed hebben.erikfw schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:30:
Bijzonder, sinds de Solis modbus update kan ik nog maar met max 6000 ontladen (of opladen)
Ik zie ook een post op github waarin het issue gemeld wordt, ook bij andere omvormerskazuka schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:36:
[...]
Ja hier idem, en RC Force werkt niet echt goed meer. Maar even een backup teruggezet tot ze het gefixed hebben.
https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus/issues/454
Baal wel dat ik geen back-up heb van voor de update...
[ Voor 14% gewijzigd door erikfw op 02-08-2026 22:06 ]
erikfw schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:59:
[...]
Ik zie ook een post op github waarin het issue gemeld wordt, ook bij andere omvormers
offtopic:
Je kunt via hacs vorige versies downloaden.
Je kunt via hacs vorige versies downloaden.
Nee ik ben hier niet mee verder gegaan. Heb de route gekozen van handmatig aansturen op EPEX wat erg goed werkt.JDVB schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:33:
[...]
Als ik in dit topic zoek op S2-WL-ST kom ik o.a. deze tegen, @EvtK weet jij ondertussen meer?
Er is nu een update met fix uitgebracht:erikfw schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:59:
[...]
Ik zie ook een post op github waarin het issue gemeld wordt, ook bij andere omvormers
https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus/pull/455
Ik wacht nog even geduldig tot jullie tevreden zijn
Ik wacht nog even, zie dat de bug opnieuw is aangemaakt omdat hij ook in die update niet werktmelvinnie schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:58:
[...]
Er is nu een update met fix uitgebracht:
https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus/pull/455
Ik wacht nog even geduldig tot jullie tevreden zijn
Ik heb hem even geprobeerd maar hij geeft inderdaad nog een out of range melding als je manueel met 10kW probeert te ontladen.erikfw schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:14:
[...]
Ik wacht nog even, zie dat de bug opnieuw is aangemaakt omdat hij ook in die update niet werkt
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Yes… de laatste tijd wel vaker het probleem dat m’n key verlopen lijktmelvinnie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:30:
Is de TenneT api bij jullie ook instabiel sinds 18:30?
VEH: Meldpunt agressieve en misleidende verkoop bij verduurzaming
Hoewel wij er met z'n allen natuurlijk 100% zelf voor hebben gekozen en er, voor zover ik weet, vanuit ZP geen sprake is van agressieve verkoopmethoden, heb ik wel het formulier ingevuld met als motivatie: misleiding.
Geen idee wat de VEH ermee gaat doen, maar wellicht als wij dit "massaal" invullen dat het ergens nog iets in beweging brengt.
Hoewel wij er met z'n allen natuurlijk 100% zelf voor hebben gekozen en er, voor zover ik weet, vanuit ZP geen sprake is van agressieve verkoopmethoden, heb ik wel het formulier ingevuld met als motivatie: misleiding.
Geen idee wat de VEH ermee gaat doen, maar wellicht als wij dit "massaal" invullen dat het ergens nog iets in beweging brengt.
melvinnie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:30:
Is de TenneT api bij jullie ook instabiel sinds 18:30?
Naar aanleiding van soortgelijke ervaringen heb ik vanmorgen v2608.5.1 uitgebracht. De release maakt de integratie een stuk robuuster tegen tijdelijke problemen aan de TenneT-kant.Mmikie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:40:
[...]
Yes… de laatste tijd wel vaker het probleem dat m’n key verlopen lijkt
Belangrijkste verbeteringen:
- Retries bij tijdelijke HTTP-fouten.
- Tijdelijke 401/403-fouten leiden niet meer direct tot een reauth-melding als de integratie al eerder succesvol data heeft opgehaald. Pas na meerdere opeenvolgende authenticatiefouten wordt de API-key als ongeldig beschouwd.
- Bij een korte API-storing blijven de laatst bekende waarden maximaal 3 minuten beschikbaar, in plaats van dat alle sensoren direct unavailable worden.
Ben benieuwd of dit ook voor jullie de problemen oplost.
Bij mij in ieder geval wel:
Feedback is uiteraard welkom!
Dat is heel fijn @aritmeester ! tnx!aritmeester schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:25:
[...]
[...]
Naar aanleiding van soortgelijke ervaringen heb ik vanmorgen v2608.5.1 uitgebracht. De release maakt de integratie een stuk robuuster tegen tijdelijke problemen aan de TenneT-kant.
Belangrijkste verbeteringen:De laatste tijd lijkt de TenneT API af en toe wat instabiel te zijn, dus hopelijk wordt dat met deze update een stuk beter in Home Assistant.
- Retries bij tijdelijke HTTP-fouten.
- Tijdelijke 401/403-fouten leiden niet meer direct tot een reauth-melding als de integratie al eerder succesvol data heeft opgehaald. Pas na meerdere opeenvolgende authenticatiefouten wordt de API-key als ongeldig beschouwd.
- Bij een korte API-storing blijven de laatst bekende waarden maximaal 3 minuten beschikbaar, in plaats van dat alle sensoren direct unavailable worden.
Ben benieuwd of dit ook voor jullie de problemen oplost.
Bij mij in ieder geval wel:
[Afbeelding]
Feedback is uiteraard welkom!
Was dit niet al aanwezig als onderdeel van de `TenneT API configuration` ?Bij een korte API-storing blijven de laatst bekende waarden maximaal 3 minuten beschikbaar, in plaats van dat alle sensoren direct unavailable worden.
Voor deze release gingen alle sensoren op 'niet beschikbaar' bij een hikje van de TenneT API. Dat gebeurd nu pas bij aanhoudende problemen met de API.Mmikie schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:19:
[...]
Was dit niet al aanwezig als onderdeel van de `TenneT API configuration` ?
mijn energiecontract loop binnenkort af dus ben ook aan het kijken naar dynamische prijzen en ook een accu gezien ik met EV aardig wat stroom gebruik. Afgelopen week een gesprek gehad met Zonneplan waar ze melden dat in mijn postcode Enexis als netbeheerder ook 1000 euro subsidie geeft en nog van de prijs op de website af gaat.
Ze doen een aanbieding voor een 35 KWH batterij. totale kosten 8.255,29 (ex btw)
In het aanbod staat ook "Slimme inzet voor uw buurt" is dit het KV Flex waar @jmfreeke het over had?
ik ben trouwens aan het kijken om hem zakelijk (eigen bedrijf aan huis) aan te schaffen. iemand daar ervaring mee?
Ze doen een aanbieding voor een 35 KWH batterij. totale kosten 8.255,29 (ex btw)
In het aanbod staat ook "Slimme inzet voor uw buurt" is dit het KV Flex waar @jmfreeke het over had?
ik ben trouwens aan het kijken om hem zakelijk (eigen bedrijf aan huis) aan te schaffen. iemand daar ervaring mee?
35kW? Dacht dat ze max 30kW hadden?Crysania schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:19:
mijn energiecontract loop binnenkort af dus ben ook aan het kijken naar dynamische prijzen en ook een accu gezien ik met EV aardig wat stroom gebruik. Afgelopen week een gesprek gehad met Zonneplan waar ze melden dat in mijn postcode Enexis als netbeheerder ook 1000 euro subsidie geeft en nog van de prijs op de website af gaat.
[Afbeelding]
Holy moly! Hebben jullie dan 3x50A aansluitwaarde?
M3P - M3LR - 6320Wp
Haha kWh bedoel ikbokkow schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:24:
[...]
Holy moly! Hebben jullie dan 3x50A aansluitwaarde?
Ik sta op het punt om de knoop door te hakken voor een thuisbatterij, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Zonneplan vertelt een rooskleurig verhaal, maar ik twijfel of dit wel een verstandige investering is.
Mijn afweging is nu tussen de Zonneplan Nexus 20 kWh (met 11 kW 3-fase omvormer) en een open systeem via Frank Energie (bijvoorbeeld de AlphaESS 15 kWh met 10 kW omvormer, of de compactere Anker SOLIX). Frank kan met beide ook op de onbalansmarkt handelen.
Wat zouden jullie adviseren voor ca. 5000kWh verbruik en 1900kWh teruglevering op jaarbasis? Anker lijkt minder risico, Nexus opportuun afhankelijk wat vergoeding gaat doen, of AlphaESS als open alternatief.
Mijn afweging is nu tussen de Zonneplan Nexus 20 kWh (met 11 kW 3-fase omvormer) en een open systeem via Frank Energie (bijvoorbeeld de AlphaESS 15 kWh met 10 kW omvormer, of de compactere Anker SOLIX). Frank kan met beide ook op de onbalansmarkt handelen.
Wat zouden jullie adviseren voor ca. 5000kWh verbruik en 1900kWh teruglevering op jaarbasis? Anker lijkt minder risico, Nexus opportuun afhankelijk wat vergoeding gaat doen, of AlphaESS als open alternatief.
[ Voor 75% gewijzigd door robinwo op 12-08-2026 11:46 ]
Ter referentie:Crysania schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:19:
[Afbeelding]
Accu van 32 KwH: https://www.nkon.nl/nkon-ess-pro-cornex-51-2v-32-15kwh-thuisbatterij.html
Kost € 4.099,95 Excl. BTW:€ 3.388,39
Omvormer incl noodstroom optie: https://www.nkon.nl/growatt-wit-12k-hu-12kw-3-fase-hybride-lv-omvormer.html
Kost € 1.394,95 Excl. BTW:€ 1.152,85
Totaal 5500 incl btw en 4500 zonder btw.
Dit is ex. installatie. Maar qua hardware erg vergelijkbaar.
Je betaald dus via Zonneplan circa 4K extra.
Daar moet je een hoop voor handelen voordat je dat verschil eruit hebt.
Voordeel bij Zonneplan is uiteraard dat je volledig ontzorgt wordt maar we zitten wel hier op tweakers
Feit blijft dat voor veel mensen een kleine accu voldoende is om te voorkomen dat je zonnestroom goedkoop terug levert en in de avond dure stroom moet terugkopen. Daar heb je geen 35 kwh voor nodig.
Met een EV wil je vooral overdag direct de stroom in je auto stoppen met een slimme lader en je auto op de goedkope momenten opladen (dynamisch contract).
Neemt niet weg dat een flinke accu thuis met noodstroom optie wel een fijn gevoel geeft en ook leuk is om te hebben. Of het economisch uit kan, betwijfel ik.
Zou er gezien de waarschuwing van Tennet om morgenavond tijdens de eclips géén EV's op te laden etc. nog wat onbalans in het verschiet zitten...?
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Bij bijna 60 cent per kWh, denk dat de onbalans wel mee zal vallen als iedereen buiten staat te kijkenAhum..... schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:00:
Zou er gezien de waarschuwing van Tennet om morgenavond tijdens de eclips géén EV's op te laden etc. nog wat onbalans in het verschiet zitten...?
De waarschuwing? Onbalans komt voornamelijk vanwege onverwachte omstandigheden, dat kun je van een zonsverduistering moeilijk stellen 😅Ahum..... schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:00:
M3P - M3LR - 6320Wp
Inderdaad, de zonsverduistering is van te voren bekend, maar hoe hebben de omliggende landen van ons de zaken op het net geregeld, we zitten toch op een Europees netwerk?
We gaan het zien, de eclips hopelijk ook!
We gaan het zien, de eclips hopelijk ook!
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Nou Zonneplan laat het mooi afweten gisteren ben daar erg over teleurgesteld , een mooie epex maar niet ontladen
Een vraag voor mensen met zowel een Zonneplan Nexus als Charge 1 of 2, ik merk dat sinds de installatie van de Nexus het PowerPlay laden van de laadpaal praktisch nooit meer voorkomt.
Mijn vermoeden is dat de software de Nexus prioriteit geeft en de laadpaal simpelweg niks meer doet aan onbalans laden; ik heb dit bekeken over de afgelopen 12 maanden en het verbaast mij dat de Nexus zich constant vol laad met 'gratis' stroom maar de Charge 2 niks doet.
Is er iemand die dit ook ervaart?
Mijn vermoeden is dat de software de Nexus prioriteit geeft en de laadpaal simpelweg niks meer doet aan onbalans laden; ik heb dit bekeken over de afgelopen 12 maanden en het verbaast mij dat de Nexus zich constant vol laad met 'gratis' stroom maar de Charge 2 niks doet.
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid duo 12kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, Zinvolt 6 kWh, Tesla model 3 Performance (2024).
Ik heb ze ook allebei, bij mij ook al geruime tijd geen powerplay inkomsten (2 euro voor heel 2026) meer op de charge. Gratis laden is volgens mij lastig terug te vinden in de app.Shandar04 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:23:
Een vraag voor mensen met zowel een Zonneplan Nexus als Charge 1 of 2, ik merk dat sinds de installatie van de Nexus het PowerPlay laden van de laadpaal praktisch nooit meer voorkomt.
Ik zou anno nu nooit meer voor Zonneplan gaan. Niet dat ik zit te zuurpruimen, maar er zijn betere systemen op de markt nu.
En dan ben je vrij om te doen wat je wilt, met een mooier systeem, en betere aanstuur en aansluitmogelijkheden.
En voor de onbalans handel hoef je het echt niet meer te doen. Daar verdien je nauwelijks nog wat aan.
Al met al heb ik gewoon gegokt, en verloren. Ik kijk nog wel even hoe lang ik hem aanhoud, maar echt getrouwd ben ik er niet meer mee.
En dan ben je vrij om te doen wat je wilt, met een mooier systeem, en betere aanstuur en aansluitmogelijkheden.
En voor de onbalans handel hoef je het echt niet meer te doen. Daar verdien je nauwelijks nog wat aan.
Al met al heb ik gewoon gegokt, en verloren. Ik kijk nog wel even hoe lang ik hem aanhoud, maar echt getrouwd ben ik er niet meer mee.
Gelukkig is de Nexus al helemaal leeg voor €2 gisteren, in plaats van 25% SoC te bewaren voor als het nodig is
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV
Verkopen is overigens niet mogelijk - op een ander adres wordt slim laden en ontladen door zonneplan niet ondersteund. Dus als je hem verkoopt moet je hem als "domme accu" verkopen.elbizarre schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:53:
Ik zou anno nu nooit meer voor Zonneplan gaan. Niet dat ik zit te zuurpruimen, maar er zijn betere systemen op de markt nu.
Yes hier ook. -2.46 euro en eigenlijk geen activiteit gehaderikfw schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:35:
Er gaat iets mis bij ZP. Sta opeens op -2.33 euro en de accu heeft 3% ontladen en daarna leeg
Kansloos, laadactie tijdens dikke onbalans. Dat de accu leeg is is tot daar aan toe maar dit is wel heel dom.
Pfff die aansturing toch. Sta nu op min 2,65????
Tijd om een Frank energie dongel erin te duwen of wellicht gewoon evcc.
Tijd om een Frank energie dongel erin te duwen of wellicht gewoon evcc.
Er gaat wel degelijk iets mis;
ik heb 24% ontladen 30% --> 6% (zelf opwekking vanuit gisteren nog over in de accu) Ook ik sta -€2.45.
In de hoge onbalanstijd, niets geladen.
Ik heb alles opgeslagen, als dit vandaag niet gecorrigeerd wordt krijgt Zonneplan een serieuze mail waarin uitleg wordt gevraagd.
:strip_exif()/f/image/GO7oACrHn4WBFqcngaj2ch7Q.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb 24% ontladen 30% --> 6% (zelf opwekking vanuit gisteren nog over in de accu) Ook ik sta -€2.45.
Ik heb alles opgeslagen, als dit vandaag niet gecorrigeerd wordt krijgt Zonneplan een serieuze mail waarin uitleg wordt gevraagd.
:strip_exif()/f/image/GO7oACrHn4WBFqcngaj2ch7Q.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door Youri Paauwe op 15-08-2026 13:07 ]
Ik ben verhuisd naar een ander adres, inclusief de zonneplan thuisbatterij en na een mail + telefoontje was t administratief geregeld. Niet hetzelfde als verkopen maar wel een ander adres dus.jan100 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:21:
[...]
Verkopen is overigens niet mogelijk - op een ander adres wordt slim laden en ontladen door zonneplan niet ondersteund. Dus als je hem verkoopt moet je hem als "domme accu" verkopen.
Hier 2.60 in de min maar eindelijk heeft hij alleen rond de 10% gehangen de hele dag.. Geen idee waarvoor ik nu moet betalen..Youri Paauwe schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:04:
Er gaat wel degelijk iets mis;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelfde hier, laad ook niet vol nu? Denk dat er iets van een storing is?burlapp schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:16:
[...]
Hier 2.60 in de min maar eindelijk heeft hij alleen rond de 10% gehangen de hele dag.. Geen idee waarvoor ik nu moet betalen..
Hier -€2,71 ook zonder laad of ontlaad actie. @Youri Paauwe ben benieuwd naar de reactie ik heb naar aanleiding van eerder genoemde acties met bijbehorende mail 0 op het reqest gekregen bij Zonneplan benieuwd of jij mee4lr succes hebt. Het is je gegund.
Bij mij is de kogel door de kerk de waveshare is besteld home assistant is geinstalleere zodra ik het draaiend heb gaan de dongles eruit en ga ik op Epex aansturen het rooit nergens op de laatste tijd. Er word vol ingezet op onbalans terwijl er op de Epex gewoon goed gegarandeerd geld ligt. Dat hele Ai slimme aanstuur verhaal geloof ik niet meer de daarbij komende intransperantie en het gebrek aan een plan voor 2027 sterkt me alleen maar in mijn beslissing. Zoals eerder genoemd door iemand anders zie ik het als ik heb gegokt en verloren maar ga er voor de toekomst wel het beste uithalen.
Bij mij is de kogel door de kerk de waveshare is besteld home assistant is geinstalleere zodra ik het draaiend heb gaan de dongles eruit en ga ik op Epex aansturen het rooit nergens op de laatste tijd. Er word vol ingezet op onbalans terwijl er op de Epex gewoon goed gegarandeerd geld ligt. Dat hele Ai slimme aanstuur verhaal geloof ik niet meer de daarbij komende intransperantie en het gebrek aan een plan voor 2027 sterkt me alleen maar in mijn beslissing. Zoals eerder genoemd door iemand anders zie ik het als ik heb gegokt en verloren maar ga er voor de toekomst wel het beste uithalen.
Zojuist, na 5 minuten doordrammen op Kiki AI, via een omweg uiteindelijk een medewerker gesproken. Aldus hem is dat heel bijzonder omdat er maar 3 mensen op zaterdag werken. Er is een ticket aangemaakt, maar hij deed alsof zijn neus bloedde. Geen storingen oid in PowerPlay.
Maandag bel ik terug, evenals dinsdag enz. enz. als ik geen reactie krijg.
Namens ons allen hier: dankjewel!Youri Paauwe schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:51:
Zojuist, na 5 minuten doordrammen op Kiki AI, via een omweg uiteindelijk een medewerker gesproken. Aldus hem is dat heel bijzonder omdat er maar 3 mensen op zaterdag werken. Er is een ticket aangemaakt, maar hij deed alsof zijn neus bloedde. Geen storingen oid in PowerPlay.
Dan zit je volgens mij alsnog met het probleem dat de omvormer, dus los van Zonneplan, elke vijf minuten stopt met het laden/ontladen.Murdock85 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:35:
Hier -€2,71 ook zonder laad of ontlaad actie. @Youri Paauwe ben benieuwd naar de reactie ik heb naar aanleiding van eerder genoemde acties met bijbehorende mail 0 op het reqest gekregen bij Zonneplan benieuwd of jij mee4lr succes hebt. Het is je gegund.
Met die pieken van de afgelopen dagen zat ik iig op de bank, eigenlijk de gek voor woorden, elke vijf minuten dat ding weer een ontlaadopdracht te geven.
Dat is by-design, de firmware vereist zelf dat je dat register iedere 5 minuten bijwerkt. Een security feature heb ik ooit ergens gelezen.internetinfo schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:57:
[...]
Dan zit je volgens mij alsnog met het probleem dat de omvormer, dus los van Zonneplan, elke vijf minuten stopt met het laden/ontladen.
Met die pieken van de afgelopen dagen zat ik iig op de bank, eigenlijk de gek voor woorden, elke vijf minuten dat ding weer een ontlaadopdracht te geven.
Ik heb begin dit jaar een huis gekocht, waarbij ik ook de Zonneplan thuisaccu van 20khw heb overgenomen. De vorige bewoner heeft een constructie bedacht en geïnstalleerd waar ik nu (einde van het jaar) vanaf wil.
In de meterkast zijn twee slimme meters. Eén slimme meter is voor de thuisbatterij. Verder zit hier bijna niks op. De andere slimme meter is voor de rest. Dit betekent dat de thuisaccu tot nu toe alleen maar is gebruikt in de modus "Stroomnet helpen" zoals Zonneplan dat zelf noemt. In de huidige constructie is het niet mogelijk om de opwek van de zonnepanelen op te slaan, omdat die via de andere meter gaat.
Uiteindelijk zal de extra slimme meter voor de thuisbatterij verwijderd moeten worden en alles op één meter, zodat ik opwek kan gaan opslaan, zodra de salderingsregeling vervalt. Op dit moment heb ik twee energie contracten: Zonneplan voor de batterij en Budget voor de andere meter.
Ik heb uiteraard een elektricien nodig voor de aanpassingen in de meterkast, maar ik heb Zonneplan ook nodig, immers de meter gaat veranderen en wat moet er dan bijvoorbeeld met de P1 module gebeuren, kwestie van omprikken? Ik heb voor zover ik kan zien geen andere optie dan in de nieuwe situatie voor Zonneplan te kiezen als leverancier.
Ik zal hierover contact opnemen met Zonneplan, maar mijn ervaringen zijn tot nu toe matig. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? En ik neem aan dat enkel een dynamisch contract zinvol is in deze situatie?
In de meterkast zijn twee slimme meters. Eén slimme meter is voor de thuisbatterij. Verder zit hier bijna niks op. De andere slimme meter is voor de rest. Dit betekent dat de thuisaccu tot nu toe alleen maar is gebruikt in de modus "Stroomnet helpen" zoals Zonneplan dat zelf noemt. In de huidige constructie is het niet mogelijk om de opwek van de zonnepanelen op te slaan, omdat die via de andere meter gaat.
Uiteindelijk zal de extra slimme meter voor de thuisbatterij verwijderd moeten worden en alles op één meter, zodat ik opwek kan gaan opslaan, zodra de salderingsregeling vervalt. Op dit moment heb ik twee energie contracten: Zonneplan voor de batterij en Budget voor de andere meter.
Ik heb uiteraard een elektricien nodig voor de aanpassingen in de meterkast, maar ik heb Zonneplan ook nodig, immers de meter gaat veranderen en wat moet er dan bijvoorbeeld met de P1 module gebeuren, kwestie van omprikken? Ik heb voor zover ik kan zien geen andere optie dan in de nieuwe situatie voor Zonneplan te kiezen als leverancier.
Ik zal hierover contact opnemen met Zonneplan, maar mijn ervaringen zijn tot nu toe matig. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? En ik neem aan dat enkel een dynamisch contract zinvol is in deze situatie?
Aha. En is het voortijds overschrijven dan voldoende? Want elke vijf minuten pingpongen lijkt mij ook niet wenselijk voor de levensduur van de omvormer.melvinnie schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:20:
[...]
Dat is by-design, de firmware vereist zelf dat je dat register iedere 5 minuten bijwerkt. Een security feature heb ik ooit ergens gelezen.
Ja dat klopt, ik update zelf iedere minuut en dat gaat goed maar in theorie is iedere 4e minuut ook prima. Heb nooit de tijd genomen om het aan te passen.internetinfo schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:03:
[...]
Aha. En is het voortijds overschrijven dan voldoende? Want elke vijf minuten pingpongen lijkt mij ook niet wenselijk voor de levensduur van de omvormer.
[ Voor 6% gewijzigd door melvinnie op 15-08-2026 23:12 ]
Alleen dynamisch is idd zinvol met een thuisbatterij.djoelzz schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:26:
Ik heb begin dit jaar een huis gekocht, waarbij ik ook de Zonneplan thuisaccu van 20khw heb overgenomen. De vorige bewoner heeft een constructie bedacht en geïnstalleerd waar ik nu (einde van het jaar) vanaf wil.
Zonneplan kan administratief de thuisbatterij verhuizen naar de andere aansluiting, mits ze daar uiteraard ook de stroom gaan leveren. Dongles van de thuisbatterij kunnen hetzelfde blijven. (Is hier tenminste zo gegaan bij een verhuizing van de thuisbatterij) Van zonneplan krijg je waarschijnlijk een nieuwe dongle voor de p1 meter van je budget aansluiting.
Snelste manier om met zonneplan in contact te komen voor mij was mij te laten bellen en aan de ai-agent alles uit te laten leggen, met daarbij een verzoek om met spoed gebeld/gemaild te worden door een echte medewerker.
Ik heb er verder geen ervaring mee maar sommigen hebben een PAP/SAP ( primair en secundaire aansluiting) en die zijn er maar wat blij mee. Wellicht even opzoeken hoe dat zit vooraleer je iets gaat doen. Want om nu een dergelijke setting nog te krijgen schijnt erg duur te zijn. Men schijnt er , mits goed ingericht, geld mee te verdienen.frankrox schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:52:
[...]
Alleen dynamisch is idd zinvol met een thuisbatterij.
Zonneplan kan administratief de thuisbatterij verhuizen naar de andere aansluiting, mits ze daar uiteraard ook de stroom gaan leveren. Dongles van de thuisbatterij kunnen hetzelfde blijven. (Is hier tenminste zo gegaan bij een verhuizing van de thuisbatterij) Van zonneplan krijg je waarschijnlijk een nieuwe dongle voor de p1 meter van je budget aansluiting.
Snelste manier om met zonneplan in contact te komen voor mij was mij te laten bellen en aan de ai-agent alles uit te laten leggen, met daarbij een verzoek om met spoed gebeld/gemaild te worden door een echte medewerker.
Ik zou het heel erg op prijs stellen als je ons een beetje op de hoogte zou kunnen houden hoe je inkomsten/besparingen zijn aankomende tijd. Dan kunnen we allen wellicht een beetje inschatten hoe het zelf op EPEX regelen verhoudt tot het laten aansturen door Zonneplan.Murdock85 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:35:
Ik heb het idee dat ik nauwelijks iets verdiend heb in de zomermaanden. Enkele euros terug iedere maand, terwijl mijn zonnepanelen overuren draaien.
Dat dus, ik zal me melden als ik zinvolle resultaten hebelbizarre schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:19:
[...]
Ik zou het heel erg op prijs stellen als je ons een beetje op de hoogte zou kunnen houden hoe je inkomsten/besparingen zijn aankomende tijd. Dan kunnen we allen wellicht een beetje inschatten hoe het zelf op EPEX regelen verhoudt tot het laten aansturen door Zonneplan.
Ik heb het idee dat ik nauwelijks iets verdiend heb in de zomermaanden. Enkele euros terug iedere maand, terwijl mijn zonnepanelen overuren draaien.
Ik stuur onze Nexus 20 kWh nu een maand op EPEX. Als ik per dag vergelijk met de 10e user op mijnbatterij, dan is de opbrengst met EPEX hoger, minder kWh = minder slijtage? En betere efficiëntie. Sinds we EPEX sturen, is het eigenverbruik van zonopwek ruwweg gestegen van 30% naar 50%.
| Juli | Epex | kWh in | kWh uit | Zonneplan | kWh in | kWh uit |
| 13 juli | € 3,38 | 19,91 | 19,04 | € 3,41 | 24,63 | 25,31 |
| 14 juli | € 3,74 | 19,87 | 19,1 | € 2,90 | 24 | 20 |
| 15 juli | € 3,34 | 19,93 | 18,51 | € 2,54 | 23 | 22 |
| 16 juli | € 2,94 | 19,3 | 18,47 | € 1,98 | 24 | 21 |
| 17 juli | € 1,24 | 19,28 | 18,39 | € 1,25 | 23 | 20 |
| 18 juli | € 3,06 | 19,21 | 18,3 | € 1,58 | 28 | 17 |
| 19 juli | € 3,43 | 19,1 | 18,84 | € 2,27 | 31 | 23 |
| 20 juli | € 3,93 | 19,67 | 19,4 | € 3,74 | 17 | 24 |
| 21 juli | € 3,62 | 19,65 | 18,76 | € 5,53 | 31,23 | 26,89 |
| 22 juli | € 3,43 | 19,75 | 19,06 | € 1,39 | 33,64 | 14,65 |
| 23 juli | € 4,11 | 19,94 | 19,2 | € 4,99 | 26 | 38 |
| 24 juli | € 4,07 | 19,95 | 19,2 | € 2,29 | 27 | 19 |
| 25 juli | € 3,75 | 19,8 | 18,48 | € 3,79 | 23,95 | 23,59 |
| 26 juli | € 3,39 | 19,07 | 18,62 | € 1,59 | 46,61 | 29,61 |
| 27 juli | € 4,02 | 19,2 | 19,09 | € 4,74 | 33 | 42 |
| 28 juli | € 4,71 | 19,78 | 19,23 | € 4,19 | 31 | 32 |
| 29 juli | € 5,18 | 19,88 | 18,74 | € 4,21 | 26 | 21 |
| 30 juli | € 3,78 | 19,45 | 18,8 | € 7,30 | 46,93 | 44,12 |
| 31 juli | € 2,20 | 19,54 | 18,99 | € 2,45 | 29,2 | 25,02 |
| Totaal | € 67,32 | 372,28 | 358,22 | € 62,14 | 549,19 | 488,19 |
| Efficientie | 96,22% | 88,89% |
| Augustus | Epex | kWh in | kWh uit | Zonneplan | kWh in | kWh uit |
| 1-8 | € 3,92 | 19,7 | 18,66 | € 2,93 | 25,96 | 23,09 |
| 2-8 | € 4,10 | 19,24 | 18,65 | € 3,21 | 36 | 28 |
| 3-8 | € 4,39 | 19,38 | 18,71 | € 3,79 | 32,29 | 31,77 |
| 4-8 | € 2,47 | 19,41 | 18,92 | € 8,44 | 35 | 32 |
| 5-8 | € 3,80 | 19,53 | 18,65 | € 3,36 | 40,8 | 37,72 |
| 6-8 | € 3,88 | 19,29 | 18,65 | € 2,55 | 26,95 | 20,55 |
| 7-8 | € 3,78 | 19,41 | 19,16 | € 3,17 | 26 | 26 |
| 8-8 | € 4,25 | 19,78 | 19,12 | € 3,17 | 26,92 | 22,34 |
| 9-8 | € 4,02 | 19,72 | 19,17 | € 3,51 | 26 | 23 |
| 10-8 | € 3,87 | 19,92 | 18,88 | € 2,78 | 38,61 | 32,03 |
| 11-8 | € 4,42 | 19,52 | 19,15 | € 5,26 | 26,74 | 28,9 |
| 12-8 | € 6,50 | 19,86 | 18,03 | € 2,45 | 28 | 17 |
| 13-8 | € 7,43 | 18,77 | 18,08 | € 5,92 | 28,22 | 32,45 |
| 14-8 | € 5,17 | 18,83 | 18,77 | € 2,93 | 27 | 24 |
| 15-8 | € 4,10 | 19,44 | 19,1 | -€ 0,60 | 20 | 18 |
| Totaal | € 66,10 | 291,8 | 281,7 | € 52,87 | 444,49 | 396,85 |
| Efficientie | 96,54% | 89,28% |
Super interessant!Stanh1502 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:28:
Ik stuur onze Nexus 20 kWh nu een maand op EPEX. Als ik per dag vergelijk met de 10e user op mijnbatterij, dan is de opbrengst met EPEX hoger, minder kWh = minder slijtage? En betere efficiëntie. Sinds we EPEX sturen, is het eigenverbruik van zonopwek ruwweg gestegen van 30% naar 50%.
Juli Epex kWh in kWh uit Zonneplan kWh in kWh uit 13 juli € 3,38 19,91 19,04 € 3,41 24,63 25,31 14 juli € 3,74 19,87 19,1 € 2,90 24 20 15 juli € 3,34 19,93 18,51 € 2,54 23 22 16 juli € 2,94 19,3 18,47 € 1,98 24 21 17 juli € 1,24 19,28 18,39 € 1,25 23 20 18 juli € 3,06 19,21 18,3 € 1,58 28 17 19 juli € 3,43 19,1 18,84 € 2,27 31 23 20 juli € 3,93 19,67 19,4 € 3,74 17 24 21 juli € 3,62 19,65 18,76 € 5,53 31,23 26,89 22 juli € 3,43 19,75 19,06 € 1,39 33,64 14,65 23 juli € 4,11 19,94 19,2 € 4,99 26 38 24 juli € 4,07 19,95 19,2 € 2,29 27 19 25 juli € 3,75 19,8 18,48 € 3,79 23,95 23,59 26 juli € 3,39 19,07 18,62 € 1,59 46,61 29,61 27 juli € 4,02 19,2 19,09 € 4,74 33 42 28 juli € 4,71 19,78 19,23 € 4,19 31 32 29 juli € 5,18 19,88 18,74 € 4,21 26 21 30 juli € 3,78 19,45 18,8 € 7,30 46,93 44,12 31 juli € 2,20 19,54 18,99 € 2,45 29,2 25,02 Totaal € 67,32 372,28 358,22 € 62,14 549,19 488,19 Efficientie 96,22% 88,89%
Augustus Epex kWh in kWh uit Zonneplan kWh in kWh uit 1-8 € 3,92 19,7 18,66 € 2,93 25,96 23,09 2-8 € 4,10 19,24 18,65 € 3,21 36 28 3-8 € 4,39 19,38 18,71 € 3,79 32,29 31,77 4-8 € 2,47 19,41 18,92 € 8,44 35 32 5-8 € 3,80 19,53 18,65 € 3,36 40,8 37,72 6-8 € 3,88 19,29 18,65 € 2,55 26,95 20,55 7-8 € 3,78 19,41 19,16 € 3,17 26 26 8-8 € 4,25 19,78 19,12 € 3,17 26,92 22,34 9-8 € 4,02 19,72 19,17 € 3,51 26 23 10-8 € 3,87 19,92 18,88 € 2,78 38,61 32,03 11-8 € 4,42 19,52 19,15 € 5,26 26,74 28,9 12-8 € 6,50 19,86 18,03 € 2,45 28 17 13-8 € 7,43 18,77 18,08 € 5,92 28,22 32,45 14-8 € 5,17 18,83 18,77 € 2,93 27 24 15-8 € 4,10 19,44 19,1 -€ 0,60 20 18 Totaal € 66,10 291,8 281,7 € 52,87 444,49 396,85 Efficientie 96,54% 89,28%
Misschien is het nog rendabel om hem op de dagen dat het verschil op de EPEX markt klein is hem automatisch op onbalanshandel te zetten via Zonneplan? Of is dat niet mogelijk?
En nog een optie: opladen op onbalansmarkt en ontladen op EPEX markt?
Ik kan me geen scenario voorstellen waarbij dat het geval is (uitgaande van de situatie vanaf 1/1: er is geen salderingsregeling). Of mis ik iets... Maar ik zal de vraag hier eens stellen.Rojado schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:13:
[...]
Ik heb er verder geen ervaring mee maar sommigen hebben een PAP/SAP ( primair en secundaire aansluiting) en die zijn er maar wat blij mee. Wellicht even opzoeken hoe dat zit vooraleer je iets gaat doen. Want om nu een dergelijke setting nog te krijgen schijnt erg duur te zijn. Men schijnt er , mits goed ingericht, geld mee te verdienen.
Zonneplan wederom telefonisch gesproken nadat ik Kiki AI mij initieel niet wilde doorsturen, maar na de woorden ‘opzeggen’ wel.
Medewerker die ik nu sprak was wel behulpzaam en heeft de aangemaakte ticket doorgenomen, verder uitgevraagd, verder uitgeschreven en doorgezet. Daarbij korte berekening gemaakt waarbij wij het beide eens zijn dat het heel raar ik dat ik een negatieve PowerPlay vergoeding heb (op basis van de ingestuurde foto’s en de op dat moment actuele onbalansprijzen). Uiteraard geen toezeggingen gedaan, maar foto’s liegen er niet om.
Door drukte kan het wel tot 28 augustus duren voordat deze ticket is behandeld, daar kan ik dus nu niet anders dan op wachten. Uitslag daarvan wordt hier gedeeld. Mocht je dus ook op 15 augustus negatief zijn uitgekomen, waarvan jij denkt dat dit niet mogelijk zou moeten zijn, kan het handig zijn om een ticket aan te maken. Wellicht als dit veel binnenkomt dat ze niet anders kunnen dan iedereen corrigeren.
Medewerker die ik nu sprak was wel behulpzaam en heeft de aangemaakte ticket doorgenomen, verder uitgevraagd, verder uitgeschreven en doorgezet. Daarbij korte berekening gemaakt waarbij wij het beide eens zijn dat het heel raar ik dat ik een negatieve PowerPlay vergoeding heb (op basis van de ingestuurde foto’s en de op dat moment actuele onbalansprijzen). Uiteraard geen toezeggingen gedaan, maar foto’s liegen er niet om.
Door drukte kan het wel tot 28 augustus duren voordat deze ticket is behandeld, daar kan ik dus nu niet anders dan op wachten. Uitslag daarvan wordt hier gedeeld. Mocht je dus ook op 15 augustus negatief zijn uitgekomen, waarvan jij denkt dat dit niet mogelijk zou moeten zijn, kan het handig zijn om een ticket aan te maken. Wellicht als dit veel binnenkomt dat ze niet anders kunnen dan iedereen corrigeren.
Ik heb een 20kwh accu met PowerPlay:
14-8: € 2,52
15-8: - €0,87
16-8: € 3,02
Ik ervaar ongeveer hetzelfde, 1,51 voor heel 2026. Ik ben met ze in discussie hierover, heb ze het een maand met de auto ingeplugd (op vakantie) laten monitoren, monteur langs gehad; ze hebben gezegd de data te monitoren en intern onderzoek te doen. Maar er komt niks uit.Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:17:
[...]
Ik heb ze ook allebei, bij mij ook al geruime tijd geen powerplay inkomsten (2 euro voor heel 2026) meer op de charge. Gratis laden is volgens mij lastig terug te vinden in de app.
Mijn conclusie is dat de Powerplay voor de laadpaal praktisch niet meer werkt als je een Nexus hebt en Zonneplan heeft niet kunnen bewijzen dat dit anders is. Noch willen ze iets loslaten over hoe de aansturing werkt, ze zeggen alleen dat beide apparaten "anders werken" op de onbalans markt.
De Nexus laad zich constant op met overbodige stroom, de laadpaal doet nooit iets. Die 1,51 komt volgens mij ook alleen van momenten tijdens gepland laden. Ik heb Zonneplan om een oplossing of compensatie gevraagd.
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid duo 12kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, Zinvolt 6 kWh, Tesla model 3 Performance (2024).
Hier vrijwel precies hetzelfde, 20 kWh accu. 14-8: € 2,43, 15-8: -€ 0,87, 16-8: € 3,03.djoelzz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:57:
Ik heb een 20kwh accu met PowerPlay:
Heb wel Kiki vragen gesteld over dat minbedrag op 15-8 maar ben niet zo ver gegaan als YouriPaauwe dat ik heb doorgevraagd tot ik een medewerker aan de lijn kreeg.
Voor de Zonneplan dynamisch contracthouders met zonneplan batterij heb ik een vraag.
Zelf een Sigenstor batterij. Afgelopen jaar (aug 2025 tot aug 2026) 100 euro per maand voorschot betaald. Eindafrekening uiteindelijk neergekomen op -€3. Dus uiteindelijk een jaar stroomverbruik/terugleveren en 3 euro kosten.
Nu krijg ik een nieuw maandbedrag voorgeschoteld: €436 per/maand.
Ik begrijp dat salderen eraf gaat, maar er lijkt totaal geen rekening gehouden te zijn met het feit dat ik een batterij heb en dus goedkoop kan inkopen en duur verkopen.
Wordt er bij mensen met een zonneplan thuisbatterij wel rekening gehouden hiermee? Van wat voor maandbedragen komen jullie en gaan jullie naar toe?
Zelf een Sigenstor batterij. Afgelopen jaar (aug 2025 tot aug 2026) 100 euro per maand voorschot betaald. Eindafrekening uiteindelijk neergekomen op -€3. Dus uiteindelijk een jaar stroomverbruik/terugleveren en 3 euro kosten.
Ik begrijp dat salderen eraf gaat, maar er lijkt totaal geen rekening gehouden te zijn met het feit dat ik een batterij heb en dus goedkoop kan inkopen en duur verkopen.
Wordt er bij mensen met een zonneplan thuisbatterij wel rekening gehouden hiermee? Van wat voor maandbedragen komen jullie en gaan jullie naar toe?
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Je kunt ervoor kiezen om simpel per maand af te rekenen. Dan krijg je in de zomer geld terug en in de winter betaal je bij. Of je vult andere verbruikswaarden in totdat je op het voorschot zit wat je wilt.timpel_800 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:40:
Voor de Zonneplan dynamisch contracthouders met zonneplan batterij heb ik een vraag.
Heb jij toevallig de nieuwe Nexus met de Pylontech Force H3X, of nog de oudere Solis-versie?Stanh1502 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:28:
Juli Epex kWh in kWh uit Zonneplan kWh in kWh uit 13 juli € 3,38 19,91 19,04 € 3,41 24,63 25,31 14 juli € 3,74 19,87 19,1 € 2,90 24 20 15 juli € 3,34 19,93 18,51 € 2,54 23 22 16 juli € 2,94 19,3 18,47 € 1,98 24 21 17 juli € 1,24 19,28 18,39 € 1,25 23 20 18 juli € 3,06 19,21 18,3 € 1,58 28 17 19 juli € 3,43 19,1 18,84 € 2,27 31 23 20 juli € 3,93 19,67 19,4 € 3,74 17 24 21 juli € 3,62 19,65 18,76 € 5,53 31,23 26,89 22 juli € 3,43 19,75 19,06 € 1,39 33,64 14,65 23 juli € 4,11 19,94 19,2 € 4,99 26 38 24 juli € 4,07 19,95 19,2 € 2,29 27 19 25 juli € 3,75 19,8 18,48 € 3,79 23,95 23,59 26 juli € 3,39 19,07 18,62 € 1,59 46,61 29,61 27 juli € 4,02 19,2 19,09 € 4,74 33 42 28 juli € 4,71 19,78 19,23 € 4,19 31 32 29 juli € 5,18 19,88 18,74 € 4,21 26 21 30 juli € 3,78 19,45 18,8 € 7,30 46,93 44,12 31 juli € 2,20 19,54 18,99 € 2,45 29,2 25,02 Totaal € 67,32 372,28 358,22 € 62,14 549,19 488,19 Efficientie 96,22% 88,89%
Augustus Epex kWh in kWh uit Zonneplan kWh in kWh uit 1-8 € 3,92 19,7 18,66 € 2,93 25,96 23,09 2-8 € 4,10 19,24 18,65 € 3,21 36 28 3-8 € 4,39 19,38 18,71 € 3,79 32,29 31,77 4-8 € 2,47 19,41 18,92 € 8,44 35 32 5-8 € 3,80 19,53 18,65 € 3,36 40,8 37,72 6-8 € 3,88 19,29 18,65 € 2,55 26,95 20,55 7-8 € 3,78 19,41 19,16 € 3,17 26 26 8-8 € 4,25 19,78 19,12 € 3,17 26,92 22,34 9-8 € 4,02 19,72 19,17 € 3,51 26 23 10-8 € 3,87 19,92 18,88 € 2,78 38,61 32,03 11-8 € 4,42 19,52 19,15 € 5,26 26,74 28,9 12-8 € 6,50 19,86 18,03 € 2,45 28 17 13-8 € 7,43 18,77 18,08 € 5,92 28,22 32,45 14-8 € 5,17 18,83 18,77 € 2,93 27 24 15-8 € 4,10 19,44 19,1 -€ 0,60 20 18 Totaal € 66,10 291,8 281,7 € 52,87 444,49 396,85 Efficientie 96,54% 89,28%
Als je de H3X hebt: hoe stuur je die precies aan? Via Modbus TCP / Home Assistant, en gebruik je daarvoor de standaard netwerkinterface of nog een extra dongle/adapter?
[ Voor 3% gewijzigd door steen064 op 18-08-2026 15:04 ]
Zit er functionaliteit in waar wij van kunnen profiteren? Ik blijf anders gewoon op v4.1.6 hangen.EvtK schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:23:
[Afbeelding]
Wie draait deze al zonder issues m.b.t. handmatig laden/ontladen?
Ik heb al een paar dagen dat de getallen net de verkeerde kant uitslaan.
Met de chatbot kom ik er ook niet uit want dat ding kan niet verklaren waarom ik voor bank moet spelen voor iets wat Zonneplan geld oplevert maar waar ik elke dag voor EXTRA moet bijbetalen.
Ik heb nu een belverzoek laten aanmaken. Hierbij staat er dat het tot 8 werkdagen kan duren.
Totdat ze me terugbellen ga ik in de app de instelling op zelfconsumptie zetten.
Wat doen jullie (via de app) om extra kosten te voorkomen ?
Met de chatbot kom ik er ook niet uit want dat ding kan niet verklaren waarom ik voor bank moet spelen voor iets wat Zonneplan geld oplevert maar waar ik elke dag voor EXTRA moet bijbetalen.
Ik heb nu een belverzoek laten aanmaken. Hierbij staat er dat het tot 8 werkdagen kan duren.
Totdat ze me terugbellen ga ik in de app de instelling op zelfconsumptie zetten.
iOS N3rd
Ik sta nu op -0,70 euro maar wel met 82% batterij. Ik verwacht later vandaag in de plus te komen als de batterij ontlaadt.Ro_meo schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:06:
Ik heb al een paar dagen dat de getallen net de verkeerde kant uitslaan.
Peewee070 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:18:
[...]
Ik sta nu op -0,70 euro maar wel met 82% batterij. Ik verwacht later vandaag in de plus te komen als de batterij ontlaadt.
De slechte opbrengst komt door de weersverandering de afgelopen dagen. Nauwelijks zon en er wordt veel meer opgeregeld dan afgeregeld op de onbalansmarkt. Laden is dus ook wat duurder.
Ik had verwacht dat hun aansturing wel wat flexibeler over meerdere markten kon zijn voor een beter rendement maar ik heb het idee dat 95% van de aansturing nog steeds enkel onbalans is.
Ik had verwacht dat hun aansturing wel wat flexibeler over meerdere markten kon zijn voor een beter rendement maar ik heb het idee dat 95% van de aansturing nog steeds enkel onbalans is.
Hoe werkt dit met de dongles dan? Zonder dat dit steeds overschreven wordt. Zonder dongles kon ik wel zelf ontladen maar kreeg ik geen teruglevering in de app te zien.Stanh1502 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:28:
Zou je de automations hiervoor met ons willen delen?
@dvdhaar ik ben nog op zoek naar een oplossing om met een Shelly de dongles te kunnen (ont)koppelen. Alleen ben ik nog op zoek waar het mini-switchje zijn voeding vandaan haalt. Dit zit erin:
COM-poort Solis
COM-poort BMS
Dongle 1
Dongle 2
Dus een van de COM-poorten zal de voeding wel geven, maar weet nog niet welke.
COM-poort Solis
COM-poort BMS
Dongle 1
Dongle 2
De voeding komt van de Solis. In dit forum is wel terug te vinden welke van de draden je moet onderbreken om de voeding te verbreken. Volgens mij in een post van @CryptoCake ?TKroon schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:26:
@dvdhaar ik ben nog op zoek naar een oplossing om met een Shelly de dongles te kunnen (ont)koppelen. Alleen ben ik nog op zoek waar het mini-switchje zijn voeding vandaan haalt. Dit zit erin:
COM-poort Solis
COM-poort BMS
Dongle 1
Dongle 2
ik heb hier zelf al een tijdje een schakelaar op zitten, geen Shelly maar iets soortgelijks en dat werkt prima.
Ik ben eigenlijk ook nog wachtende tot er een groen licht is dat de issues zijn opgelost. Ben benieuwd of iemand al een werkende nieuwe versie heeftEvtK schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:23:
[Afbeelding]
Wie draait deze al zonder issues m.b.t. handmatig laden/ontladen?
4.2.3 ontlaad zonder issues. Laden niet geprobeerd.erikfw schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:37:
[...]
Ik ben eigenlijk ook nog wachtende tot er een groen licht is dat de issues zijn opgelost. Ben benieuwd of iemand al een werkende nieuwe versie heeft
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
4.2.5 geïnstalleerd en werktthido schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 23:00:
[...]
4.2.3 ontlaad zonder issues. Laden niet geprobeerd.
Nee maar dat zal nooit kunnen, zij overschrijven de data immers in hetzelfde veld als waar hij iets in zetdvdhaar schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:33:
[...]
Kun je met de update ontladen zonder overruling van Zonneplan met de dongles erin?
MIsschien een "stomme" vraag na zo lang de ZP batterij te hebben
Ik gebruik al een tijdje de TenneT Balance Delta High Resolutionapp. Hierin heb je;
Balance Mid Price
Max Upward Regulation Price
Min Downward Regulation Price
Welke gebruik je nu om de onbalans te bepalen? Want wat ik tot nu toe doe, is de laatste die update van de max of min, dat als huidige onbalans prijs gebruiken. Vanuit het idee op en afregelen
Maar wat doet Balance Mid Price in dit verhaal? Want ik zie dat die vandaag rond 14.00 behoorlijk negatief is geweest
Ik gebruik al een tijdje de TenneT Balance Delta High Resolutionapp. Hierin heb je;
Balance Mid Price
Welke gebruik je nu om de onbalans te bepalen? Want wat ik tot nu toe doe, is de laatste die update van de max of min, dat als huidige onbalans prijs gebruiken. Vanuit het idee op en afregelen
Maar wat doet Balance Mid Price in dit verhaal? Want ik zie dat die vandaag rond 14.00 behoorlijk negatief is geweest
Ik heb hem zo.erikfw schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:23:
MIsschien een "stomme" vraag na zo lang de ZP batterij te hebben
Balance Mid Price
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| template: - sensor: - name: "TenneT Onbalans Prijs" unique_id: tennet_onbalans_prijs unit_of_measurement: "€/MWh" state_class: measurement state: > {% set up = states('sensor.tennet_max_upward_regulation_price') | float(0) %} {% set down = states('sensor.tennet_min_downward_regulation_price') | float(0) %} {% set mid = states('sensor.tennet_mid_price') | float(0) %} {# Simpele logica: als max_upw > 0 -> upward prijs, anders als min_downw > 0 -> downward prijs, anders mid #} {% if up > 0 %} {{ up }} {% elif down > 0 %} {{ down }} {% else %} {{ mid }} {% endif %} |
Hoe te doen is niet zo lastig, maar wat betekent of doet de mid price?Chiqo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:53:
[...]
Ik heb hem zo.YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 template: - sensor: - name: "TenneT Onbalans Prijs" unique_id: tennet_onbalans_prijs unit_of_measurement: "€/MWh" state_class: measurement state: > {% set up = states('sensor.tennet_max_upward_regulation_price') | float(0) %} {% set down = states('sensor.tennet_min_downward_regulation_price') | float(0) %} {% set mid = states('sensor.tennet_mid_price') | float(0) %} {# Simpele logica: als max_upw > 0 -> upward prijs, anders als min_downw > 0 -> downward prijs, anders mid #} {% if up > 0 %} {{ up }} {% elif down > 0 %} {{ down }} {% else %} {{ mid }} {% endif %}
Zoals verwacht; een standaard antwoord van Zonneplan. Lijkt wel gegenereerd door Kiki, maar er staat een andere naam onder. Ik laat het hier niet bij en heb inzicht gevraagd in hun kan van de kostenberekening van de betreffende 15 augustus.
Tevens worden in de reactie dingen naar voren gehaald welke ik ook al telefonisch heb besproken, zoals dat de prijs niet 1 op 1 over gaat. Wordt dus wederom vervolgd…
Beste Youri,
Bedankt voor je geduld. Je vier screenshots zijn goed ontvangen. Ik neem jouw voorbeeld als uitgangspunt: de batterij ontlaadde voor 24% terwijl de onbalansprijs volgens de app ongeveer € 4 was. Op basis daarvan verwacht je ongeveer € 14 meer Powerplay-vergoeding.
Powerplay werkt niet als een eenvoudige berekening waarbij het ontlaadpercentage wordt vermenigvuldigd met de prijs die op dat moment in de app staat. De Nexus wordt automatisch aangestuurd op basis van realtime signalen uit meerdere energiemarkten, waaronder de day-ahead-, intraday- en onbalansmarkt. De prijs die je op dat moment ziet, is daarom niet automatisch de definitieve vergoeding voor jouw batterij.
De onbalansmarkt wordt achteraf definitief verwerkt. Een prijs die tijdens het ontladen gunstig lijkt, kan bij de definitieve verwerking worden aangepast. Daardoor kan een ontlaadmoment uiteindelijk een lagere of zelfs negatieve netverdienste opleveren. Daarnaast staat 24% ontlading niet gelijk aan een vast aantal kWh dat tegen één prijs wordt afgerekend. Onder andere conversieverlies en standby-verbruik worden automatisch meegenomen in de Powerplay-vergoeding.
Een negatieve netverdienste betekent overigens niet dat je huisverbruik hierdoor hoger wordt. De batterijactiviteit wordt via de Powerplay-tegenboeking administratief gescheiden van je huishoudelijke verbruik, zodat je niet dubbel voor deze batterij-activiteit betaalt.
Tevens worden in de reactie dingen naar voren gehaald welke ik ook al telefonisch heb besproken, zoals dat de prijs niet 1 op 1 over gaat. Wordt dus wederom vervolgd…
Beste Youri,
Bedankt voor je geduld. Je vier screenshots zijn goed ontvangen. Ik neem jouw voorbeeld als uitgangspunt: de batterij ontlaadde voor 24% terwijl de onbalansprijs volgens de app ongeveer € 4 was. Op basis daarvan verwacht je ongeveer € 14 meer Powerplay-vergoeding.
Powerplay werkt niet als een eenvoudige berekening waarbij het ontlaadpercentage wordt vermenigvuldigd met de prijs die op dat moment in de app staat. De Nexus wordt automatisch aangestuurd op basis van realtime signalen uit meerdere energiemarkten, waaronder de day-ahead-, intraday- en onbalansmarkt. De prijs die je op dat moment ziet, is daarom niet automatisch de definitieve vergoeding voor jouw batterij.
De onbalansmarkt wordt achteraf definitief verwerkt. Een prijs die tijdens het ontladen gunstig lijkt, kan bij de definitieve verwerking worden aangepast. Daardoor kan een ontlaadmoment uiteindelijk een lagere of zelfs negatieve netverdienste opleveren. Daarnaast staat 24% ontlading niet gelijk aan een vast aantal kWh dat tegen één prijs wordt afgerekend. Onder andere conversieverlies en standby-verbruik worden automatisch meegenomen in de Powerplay-vergoeding.
Een negatieve netverdienste betekent overigens niet dat je huisverbruik hierdoor hoger wordt. De batterijactiviteit wordt via de Powerplay-tegenboeking administratief gescheiden van je huishoudelijke verbruik, zodat je niet dubbel voor deze batterij-activiteit betaalt.
dit was het vandaag bij mij. 20kwh Batterij
apart dat we een verschillende tijdschaling hebben
[img=800,1739]blob:https://gathering.tweakers.net/08acc6bb-a63f-4731-bde7-f95c3a3b1c00[/img]
apart dat we een verschillende tijdschaling hebben
[img=800,1739]blob:https://gathering.tweakers.net/08acc6bb-a63f-4731-bde7-f95c3a3b1c00[/img]
:strip_exif()/f/image/SSnmQWo97zhRS6yyeynE1xyj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Unv9sNzHxW9ZDXGV11UvLhUA.png?f=user_large)
/f/image/4LFIFSSTkTSetj60mRKybXQ2.png?f=fotoalbum_large)