De moderator vond dat mijn bericht verwijderd moest worden vanwege redenen die mij niet bekend waren en waarvan ik ook niet zou weten waar ze gepubliceerd staan.NvG schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 00:13:
[mbr]chatgpt zonder prompt of onderbouwing quoten is ongewenst.[/mbr]
Ik wilde snel een gestructureerd antwoord geven op een verwarring die volgens mij was ontstaan over consumentenrecht en het feit dat je bij het terugvragen van de btw voor een thuisbatterij voor de belastingdienst als kleine ondernemer wordt aangemerkt.
Ik ben in de veronderstelling dat het hieronder gegeven antwoord, inclusief mijn vraagstelling daarover, door ChatGPT bij kon dragen aan het oplossen van de ontstane verwarring.
Mijn vraag aan ChatGPT:
Als je als particulier consument een thuisbatterij aanschaft en via de KOR de btw over deze aanschaf terugvraagt, kan je dan daarna nog aanspraak maken op het consumentenrecht?
Het antwoord van ChatGPT:
Dit raakt aan de kruising van btw-regels (KOR) en het consumentenrecht. Ik leg het stap voor stap uit:
1. Consumentenrecht
Het consumentenrecht (zoals de wettelijke garantie, herroepingsrecht bij online aankopen, bescherming tegen oneerlijke voorwaarden) geldt alleen als je koopt als consument – dus als natuurlijk persoon die handelt voor niet-beroepsmatige, niet-bedrijfsmatige doeleinden.
Zodra je optreedt als ondernemer, gelden die beschermingen niet automatisch meer.
2. KOR en btw-teruggave
Als particulier die zonnepanelen of een thuisbatterij koopt, kun je je bij de Belastingdienst aanmelden als btw-ondernemer. Je wordt dan formeel ondernemer voor de btw (ook al heb je geen winstdoel).
• Daardoor mag je de btw op de aanschaf terugvragen.
• Vaak val je direct onder de Kleineondernemersregeling (KOR), zodat je daarna geen btw meer hoeft af te dragen over je leveringen (zoals stroom die je teruglevert).
Juridisch gezien ben je dan dus wél ondernemer voor de btw, ook al gebruik je de installatie hoofdzakelijk privé.
3. Gevolgen voor consumentenrecht
Er zijn twee niveaus:
• Contract met de leverancier
Bij de aankoop kijkt men naar de hoedanigheid waarmee je de koop sluit. Als jij de batterij koopt als particulier, en het contract vermeldt geen bedrijfsgegevens of KvK-nummer, dan wordt dit juridisch gezien gewoon een consumentenkoop. Je kunt dus aanspraak maken op consumentenrechten.
• Fiscale behandeling achteraf
Het feit dat je bij de Belastingdienst later de btw terugvraagt en dus fiscaal ondernemer wordt, verandert meestal niet met terugwerkende kracht de kwalificatie van de koop richting de leverancier.
→ Met andere woorden: je blijft consument in je koopovereenkomst.
Er is wel een kanttekening:
Als je de batterij aantoonbaar zakelijk zou hebben aangeschaft (bijvoorbeeld met bedrijfsnaam op de factuur), kan een verkoper zich erop beroepen dat het geen consumentenkoop is. Dan zou je consumentenrechtelijke bescherming kunnen verliezen.
✅ Kort antwoord:
Ja, je kunt als particulier die via de KOR de btw terugvraagt, nog steeds aanspraak maken op consumentenrechten, zolang de aankoop duidelijk als consumentenaankoop is gedaan (dus niet onder bedrijfsnaam of KvK). Het terugvragen van btw bij de Belastingdienst verandert je rechtspositie richting de leverancier doorgaans niet.
Ik hoop dat ik op deze manier binnen de moderatiecriteria gebleven ben en er toch nog kennis genomen kan worden van mijn zienswijze die door ChatGPT werd verwoord. Ook bij dit antwoord, zoals bij vele antwoorden waar meerdere aspecten elkaar raken en soms lijken te tegenspreken, zijn misschien wel juridische en/of belastingtechnische kanttekeningen te plaatsen.