• kingofzamunda23
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-12 18:13
kazuka schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:09:
[...]

Dat was ik inderdaad. Toch vraag ik mij wel af hoe ZP de PowerPlay vergoeding berekend als ze op EPEX ontladen zoals vanavond, in plaats van de onbalansmarkt.

Ik heb vandaag alleen de ochtend piek op PowerPlay modus meegepakt en heb daarmee vandaag een vergoeding van 1.86 EUR. De avond piek heb ik zelf handmatig ontladen terwijl de batterij op zelfconsumptie modus stond. Opbrengst: 8 EUR. Dus bijna 10 EUR in totaal vandaag. Kijk ik op de onbalansmarkt.com site zie ik dat de meesten de helft van die opbrengst hebben.

Of ZP roomt gigantisch af van het ontladen op EPEX via Powerplay, of ze zijn ook op andere markten bezig tijdens die pieken (Intraday?).

Voor en na het handmatig ontladen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien een domme vraag. Heb nu zonneplan in mijn home assistant draaien met de batterij en laadpaal. Maar heb nog geen optie daarin gevonden hoe je zelf de batterij kan ontladen.. hoe doe jij dat precies? Bvd.

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:00
[...]

Dat was ik inderdaad. Toch vraag ik mij wel af hoe ZP de PowerPlay vergoeding berekend als ze op EPEX ontladen zoals vanavond, in plaats van de onbalansmarkt.

Ik heb vandaag alleen de ochtend piek op PowerPlay modus meegepakt en heb daarmee vandaag een vergoeding van 1.86 EUR. De avond piek heb ik zelf handmatig ontladen terwijl de batterij op zelfconsumptie modus stond. Opbrengst: 8 EUR. Dus bijna 10 EUR in totaal vandaag. Kijk ik op de onbalansmarkt.com site zie ik dat de meesten de helft van die opbrengst hebben.

Of ZP roomt gigantisch af van het ontladen op EPEX via Powerplay, of ze zijn ook op andere markten bezig tijdens die pieken (Intraday?).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hallo kazuka, zet je eerst de batterij in zelfconsumptie en haal je dan de dongle eruit? Want bij mij schakelt hij na een halve minuut weer terug naar de settings van zonneplan

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-12 16:28

NightHawk4

Lotte is Liev :>

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch weer voorzichtig aan het meelezen na de laatste updates, werd doodmoe van het negatieve geneuzel in dit forum dus heb maar even niet meer actief meegedaan.

Zit nu wel naar vandaag te kijken en mijn opbrengst komt vrij hoog uit terwijl ik toch echt om 18:45 uur op 7% zat.

Als het dan wel EPEX tarieven waren kan het niet zo zijn dat de energiebelasting dan geparkeerd wordt en niet meetelt maar pas bij de EB berekening boven tafel komt? Scheelt toch een flink bedrag op de totaalsom van een dag.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

kingofzamunda23 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:56:
[...]

Misschien een domme vraag. Heb nu zonneplan in mijn home assistant draaien met de batterij en laadpaal. Maar heb nog geen optie daarin gevonden hoe je zelf de batterij kan ontladen.. hoe doe jij dat precies? Bvd.
Zoek in dit topic even op 'modbus' en er gaat een wereld voor je open.
Gerrit1968 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:05:
[...]

Hallo kazuka, zet je eerst de batterij in zelfconsumptie en haal je dan de dongle eruit? Want bij mij schakelt hij na een halve minuut weer terug naar de settings van zonneplan
De dongle laat ik erin zitten. Via een HA automatisering forceer ik de ontlaad actie. Zie een paar pagina's terug in dit topic waar we het er over hebben voor meer details :)

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQJ2BP2VrEfq4og-Xpq2uSDz-5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ueT1cj5IclkZ2kY6EIVvxSU.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij werkt de Enius app al een paar dagen niet meer, hebben meer daar last van?

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:55
Ahum..... schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:58:
Bij mij werkt de Enius app al een paar dagen niet meer, hebben meer daar last van?
Ik gebruik deze altijd: https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-12 08:41
goedenavond,

hier een beginner met HA....... hoe kan ik de nexus toevoegen aan HA?
heb al eens gezocht op het forum (het staat we vast), maar kan het niet vinden.

iemand een tip?

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kW hydro Pelletkachel, 8kW Rotenso WP

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:15

GaMbiNo

1337

pentagon0873 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:52:
goedenavond,

hier een beginner met HA....... hoe kan ik de nexus toevoegen aan HA?
heb al eens gezocht op het forum (het staat we vast), maar kan het niet vinden.

iemand een tip?
Kijk eens 3 posts boven je? :P
En zoek evt nog even naar “Waveshare”.

[ Voor 14% gewijzigd door GaMbiNo op 26-11-2025 17:01 ]

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-12 08:41
waveshare... dat was de tip....

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kW hydro Pelletkachel, 8kW Rotenso WP

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:04
Op de live resultaten - onbalansmarkt dobber ik qua onbalansvergoeding meestal een beetje in het midden, tot onderaan.

Maar tot mijn verbazing sta ik op dit moment met €3,82 ruim boven de hoogst genoteerde Nexussen, zelfs boven een 25 kW! oOo

Ik heb mijn 20 kW Nexus op:
Huisoptimalisatie geavanceerd
Zonnestroom opslaan 0kW
Leveren aan huis tot 10 kW
Batterijactiviteit op dit moment: 7%

Ik vraag me af hoe 't kan (maar geniet er zeker van :+)

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• Gerrit1968
kazuka schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:13:
[...]

Zoek in dit topic even op 'modbus' en er gaat een wereld voor je open.

[...]

De dongle laat ik erin zitten. Via een HA automatisering forceer ik de ontlaad actie. Zie een paar pagina's terug in dit topic waar we het er over hebben voor meer details :)
Hoi Dank je wel, ik ga even terug zoeken. Gaat de automatisering dan niet elke keer pendelen omdat powerplay dwars gaat zitten?

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Gerrit1968 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:49:
[...]

Hoi Dank je wel, ik ga even terug zoeken. Gaat de automatisering dan niet elke keer pendelen omdat powerplay dwars gaat zitten?
In zelfconsumptie mode lijkt de ZP dongle iets minder agressief met waardes overschrijven maar voor mij werkt onderstaande code goed, hij ontlaad hiermee vloeiend zonder te pendelen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Nexus discharge
description: Discharge if EPEX > 0,40 EUR.
triggers:
  - trigger: time_pattern
    seconds: /20
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.thuisbatterij_percentage
    above: 5
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.day_ahead_nl_current_electricity_market_price
    above: 0.4
actions:
  - action: select.select_option
    metadata: {}
    data:
      option: Solis RC Force Battery Discharge
    target:
      entity_id: select.rc_force_charge_discharge
mode: single

• kingofzamunda23
Even buiten alle technische om..mijn batterij staat al een aantal dagen op 7%, onbalans prijs is soms 0.05 cent. Ik heb vaak zat gelezen dat het niet goed is voor batterijen om lang op bijna leeg te staan. Wat is jullie mening hierover?

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@kingofzamunda23 daarom staat hij ook op 7% en niet op 1% ;)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:15
Hier ook al drie dagen weinig activiteit.
Vandaag weer rond 7%

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:47
wbdj schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:36:
Hier ook al drie dagen weinig activiteit.
Vandaag weer rond 7%
Same

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzUigtdw2hyBgLZ-ww1dg9kOr1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qm24fRqa2fll4FVb5TIdhSfI.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist een 5e accu erbij gezet.
Behalve even op volgorde leggen en het gewicht van de accu's een makkelijke klus.
Begreep dat 6e erbij echt niet kan? (omvormer geeft aan max 600 volt dus ik snap dat je er dan overheen gaat maar als in krijg je dan nooit je accu vol? kans op overbelasting of..?)

Alles lijkt weer normaal en goed te werken en nu maar afwachten wat die na een paar keer (ont)laden doet.

Hierbij nog een keer een schopje dat ik dus nog een Pylontech accu nieuw in doos met bon etc, heb liggen die iemand die dit ook wilt voor een nette prijs mag overnemen.

• TKroon
  • Niet online
@WouteruitTB wat bedoel je met op volgorde leggen? Kan de nieuwe niet direct onder het BMS?

• WouteruitTB
Erwin.Blom schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:10:
[...]

Ja dat klopt. Uiteraard vooraf de werkschakelaar en schakelaar op batterijen uitschakelen. Bij aanbrengen heb ik alle modules losgemaakt, de BMS rechtop tegen de muur gezet en op de grond verdeeld, rekening houdend met de volgorde. Vervolgens eerst de nieuwe module geplaatst op de grondplaat en vervolgens in e overige module originele volgorde teruggeplaatst. Tenslotte de BMS erop gezet. Nadat alles is teruggeplaatst alle schroeven weer vastmaken en vervolgens de werkschakelaar en de schakelaar op de batterij weer aanzetten, daarna de batterij weer resetten door de resetknop 5 sec ingedrukt te houden. Overigens zou ik de nieuwe module aanbrengen als de 20kWh ongeveer 100% is, ik deed het toen hij 7% was en toen heeft het bijna een maand geduurd voor hij weer tegen de 100% kwam. Ik heb het wel gedaan met handschoenen die 1000v aankunnen. Uiteraard alles op eigen risico, maar ik vond het goed te doen.

https://etronixcenter.com...chment&id_attachment=2330
Ik heb bovenstaand advies + de handleiding aangehouden. Denk dat andersom ook kan maar dat deze opstelling het beste rendement/verdeling geeft. uit elkaar stapelen en weer in elkaar was 5 minuten werk.

• Peewee070
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08:32
WouteruitTB schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:52:
[Afbeelding]

Behalve even op volgorde leggen en het gewicht van de accu's een makkelijke klus.
Begreep dat 6e erbij echt niet kan? (omvormer geeft aan max 600 volt dus ik snap dat je er dan overheen gaat maar als in krijg je dan nooit je accu vol? kans op overbelasting of..?)

Alles lijkt weer normaal en goed te werken en nu maar afwachten wat die na een paar keer (ont)laden doet.

Hierbij nog een keer een schopje dat ik dus nog een Pylontech accu nieuw in doos met bon etc, heb liggen die iemand die dit ook wilt voor een nette prijs mag overnemen.
Dat ziet er goed uit! Bij mij is de werkschakelaar zodanig geplaatst dat er geen extra accu gestapeld kan worden.

• _Arthur
  • Laatst online: 21:43

_Arthur

blub

Peewee070 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:20:
Dat ziet er goed uit! Bij mij is de werkschakelaar zodanig geplaatst dat er geen extra accu gestapeld kan worden.
Dan verplaats je die?

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:37
WouteruitTB schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:52:
[Afbeelding]

Heb de mijne er gewoon bovenop gekwakt.
Werkt prima. De handleiding is een beetje vaag als ik het me goed herinner.
Natuurlijk moet je de module op de base zetten als je hem bouwt, maar geldt dat ook voor een latere toevoeging?

Als je de datasheet bekijkt voor de Solis S6-EH3P(5-12)K-H, waar de Zonneplan een broertje van lijkt te zijn staat er:
Battery voltage range: 120-600 V ①
Met voetnoot ①;
Supports max. battery voltage to 700 V.
https://www.solisinverter...10/5_10k_s6_H_PRO_en.html

6 stuks Force h3 gaat naar 614 volt

Lijkt goed te gaan dus.
Als er iemand in de ideale positie is om te testen... :+

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Bij mij staat er expliciet 120-600V op de omvormer. Ik zou de gok niet wagen denk ik.

Maar als je er eentje over hebt breng je hem maar naar Friesland. :P

• WouteruitTB
Beide hierboven een goed punt, ik heb de vraag bij ZP gesteld en hopelijk morgen antwoord.
Denk voor nu dat ik bij 5 stuks blijf tenzij ZP met goede uitleg anders verteld.
Heb ondertussen al contact met andere tweakers gehad over overnemen van de extra Pylon dus het komt hoe dan ook wel goed.
Batterij is ondertussen over genomen door een mede tweaker :)

[ Voor 9% gewijzigd door WouteruitTB op 02-12-2025 21:15 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

Het is dan geen eigen ZP omvormer, maar ik heb recent een Solis | S6-EH3P10K-H-EU | Hybrid | 700 Volt DC aangeschaft. Ook met het uiteindelijke doel om toch meer dan 600V beschikbaar te hebben voor thuisbatterij. Aangekocht hiero: https://sunnergie.nl/prod...h-eu-hybride-700-volt-dc/

De overstap naar de 12kW versie en 1000V voor de batterijen was dik Euro 490 meer en dat vond ik het net niet waard.

• TKroon
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:29:
Het is dan geen eigen ZP omvormer, maar ik heb recent een Solis | S6-EH3P10K-H-EU | Hybrid | 700 Volt DC aangeschaft. Ook met het uiteindelijke doel om toch meer dan 600V beschikbaar te hebben voor thuisbatterij. Aangekocht hiero: https://sunnergie.nl/prod...h-eu-hybride-700-volt-dc/

De overstap naar de 12kW versie en 1000V voor de batterijen was dik Euro 490 meer en dat vond ik het net niet waard.
Werkt daar de Zonneplan aansturing ook op? Ik speel met dezelfde gedachte namelijk om de omvormer te vervangen door een die ook echt noodstroom kan leveren als UPS.

• _Arthur

_Arthur

blub

TKroon schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 05:20:
Werkt daar de Zonneplan aansturing ook op?
Simpel: nee. Want geen door Zonneplan geleverde omvormer.

• Schalkkie
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:36
Een vraagje van een leek. Ik las een artikeltje van bright is dit ook mogelijk met de Nexus
https://www.bright.nl/nie...lim-en-zo-rendabeler.html

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:40
Schalkkie schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:52:
Een vraagje van een leek. Ik las een artikeltje van bright is dit ook mogelijk met de Nexus
voutje

[ Voor 3% gewijzigd door Peterhardenberg op 03-12-2025 17:00 ]

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Schalkkie schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:52:
Afhankelijk of ze een integratie met de Solis omvormer hebben, zou dat moeten kunnen ipv de zonneplan integratie. Maar dit is toch ook exact wat zonneplan nu doet?

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

elbizarre schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:50:
[...]

Afhankelijk of ze een integratie met de Solis omvormer hebben, zou dat moeten kunnen ipv de zonneplan integratie. Maar dit is toch ook exact wat zonneplan nu doet?
Volgens de Tibber site hebben ze beta ondersteuning voor Solis omvormers. Vraag is of het met de ZP uitvoering werkt. Ik weet ook niet of Tibber de batterij via de onbalansmarkt oplaad of gewoon via EPEX, want dat is op dit moment natuurlijk het verdienmodel bij ZP.

edit: dit is wat hun chatbot zegt:
De Tibber Bridge ondersteunt Solis omvormers, waaronder de S5 en S6 modellen, en andere Solis modellen die gebruikmaken van de S2-WL-ST data logger.

Voor de Zonneplan Nexus batterij zou deze compatibel moeten zijn met de ondersteunde Solis modellen en de S2-WL-ST dongle moeten gebruiken om te kunnen werken met de Tibber Bridge.

Om succesvol te koppelen moet je omvormer:

Verbonden zijn met het lokale netwerk
Modbus TCP ingeschakeld hebben
Op hetzelfde netwerk staan als de Tibber Bridge
Aangezien de Nexus gebaseerd is op een aangepaste Solis omvormer, hangt de compatibiliteit af van of deze voldoet aan bovenstaande vereisten.

[ Voor 38% gewijzigd door kazuka op 03-12-2025 19:29 ]

• Gerrit1968
kazuka schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:16:
[...]

In zelfconsumptie mode lijkt de ZP dongle iets minder agressief met waardes overschrijven maar voor mij werkt onderstaande code goed, hij ontlaad hiermee vloeiend zonder te pendelen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
triggers:
    entity_id:
conditions:
actions:
    data:
    target:
Hoi Kazuka, nogmaals dank hiervoor. Ik heb deze code omgezet naar een homey flow en de batterij werkt nu perfect in homey en kan hem helemaal zelf aansturen en automatiseren. Helemaal blij meeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZoONISLHguHga2aJiFf-xgsWvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pK8WmY4mM3aoibpL4NvIlrX6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWY7e6wJdMXeuI5OTwNetR0_jTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLoOMA999wHHpIRY8Npkojkw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsGTjOgb_3VqMJDf4KVgWsJjj8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTjXsVk9v3bdT0iysLE0Mhw6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Gerrit1968 op 04-12-2025 20:48 ]

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:21
Zou je die flow en instellingen hier kunnen delen?

Ben wel benieuwd hoe dat werkt op de Homey.
Gerrit1968 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:45:
[...]

Hoi Kazuka, nogmaals dank hiervoor. Ik heb deze code omgezet naar een homey flow en de batterij werkt nu perfect in homey en kan hem helemaal zelf aansturen en automatiseren. Helemaal blij mee[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Gerrit1968
R van Lune schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:48:
Zou je die flow en instellingen hier kunnen delen?

Ben wel benieuwd hoe dat werkt op de Homey.

[...]
Hallo, ik heb de waveshare modbus in home assistant en maak gebruik in homey van de home assistant community app, hiermee kan je alle sensoren en overige items in homey plaatsen. Via een custom device heb ik active power, status, oplaad vermogen en ontlaad vermogen toegevoegd. Hierbij de sensor en invulveld voor oplaad en ontlaad vermogen. Ik kan nu zelf de status kiezen en vermogen, en met homey dus ook een flow maken voor alle waardes en status. Homey flow, als elke 20 seconden, en batterij percentage is hoger dan 7 en energietarief is hoger dan 40 cent dan zet aan force batterij discharge anders zet batterij discharge uit.
Zie ook https://rwdevelopment.de/...-in-homeyenergy-anzeigen/

Om het vermogen af te lezen kies je
Sensor.solis_s6_eh1p_rc_force_battery_charge_power
Om het vermogen zelf in homey in te vullen kies je
number.solis_s6_eh1p_rc_force_battery_charge_power
Charge is voor opladen en discharge voor ontladen.
En met de flow werkt het zonder problemen.
Binnenkort ga ik de flow uitbreiden zodat het automarisch gaat en ook de load balance regelt, want de data van de batterij is per 5 seconden.

[ Voor 18% gewijzigd door Gerrit1968 op 04-12-2025 22:23 ]

• R van Lune
Bedankt. Daar ga ik ook nog eens naar kijken.
Gerrit1968 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:15:
[...]

Hallo, ik heb de waveshare modbus in home assistant en maak gebruik in homey van de home assistant community app, hiermee kan je alle sensoren en overige items in homey plaatsen. Via een custom device heb ik active power, status, oplaad vermogen en ontlaad vermogen toegevoegd. Hierbij de sensor en invulveld voor oplaad en ontlaad vermogen. Ik kan nu zelf de status kiezen en vermogen, en met homey dus ook een flow maken voor alle waardes en status. Homey flow, als elke 20 seconden, en batterij percentage is hoger dan 7 en energietarief is hoger dan 40 cent dan zet aan force batterij discharge anders zet batterij discharge uit.
Zie ook https://rwdevelopment.de/...-in-homeyenergy-anzeigen/

Om het vermogen af te lezen kies je
Sensor.solis_s6_eh1p_rc_force_battery_charge_power
Om het vermogen zelf in homey in te vullen kies je
number.solis_s6_eh1p_rc_force_battery_charge_power
Charge is voor opladen en discharge voor ontladen.
En met de flow werkt het zonder problemen.
Binnenkort ga ik de flow uitbreiden zodat het automarisch gaat en ook de load balance regelt, want de data van de batterij is per 5 seconden.

• Gerrit1968
R van Lune schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:28:
Bedankt. Daar ga ik ook nog eens naar kijken.

[...]
Als je vragen hebt, hoor ik het graag en kan vanaf de computer printscreens laten zien

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-12 12:27
LT1970 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:47:
[...]

Hallo Pluimvee, bedankt voor de tip en ik ben sinds dit weekend aan het spelen met de MAX485 module en de Modbus bridge maar ik krijg ‘m niet 100% aan de praat. De modbus is verbonden en er zijn connecties maar de Nexus omvormer wordt niet uitgelezen door de Solis Modbus integratie in HA. Kan jij de Solis omvormer uitlezen met de MAX485 module?
Excuus voor de late reactie
Ja ik lees de Solis uit (en stuur deze aan) met de zelf gecreëerde modbus-tcp-to-rtu module. Stuur maar een DM om precies uit te leggen wat er wel, of niet gebeurt

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Even een algemene fiscale vraag aangezien dit topic (samen het vorige) al jaren actief is.
Hoe zit het met de belastingaangifte wanneer je btw terugvraagt en daarna de KOR in gaat?
Je bent dan korte tijd een 'btw-ondernemer' en er zijn inkomsten die mogelijk belast kunnen worden.
Er zijn 2 smaken, een die De Centrale ons foutief voorschotelt met een forfait (dat was alleen bij zonnepanelen nodig) en de andere is geen forfait en een beperkte btw administratie voeren tot je de KOR in gaat.

Indien de belastingdienst dit signaleert en bij de voor-ingevulde aangifte zet dan zou dit ook bij andere (uitkering)instanties terecht kunnen komen.
Is dit inderdaad het geval of alleen wanneer je dit zelf aangeeft?
Het is geen inkomen uit arbeid, je zou verwachten dat dit niet speelt maar ik wil dat graag zeker weten :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:48
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij, voor ons huishouden met 30 zonnepanelen, 2 EV's, all-electric warmtepomp. Zonneplan heet me een 30kwh Nexus geadviseerd. Zonder BTW net onder de 9k. Dat klinkt wel aantrekkelijk. Maar mijn voornaamste doel is verhogen van zelfconsumptie. De 'handel' componenent vind ik op lange termijn te onzeker. Het idee is dan 1 jaartje dynamisch met handel en daarna weer terug. Dan is de voornaamste vraag, hoe goed is de Nexus?

Ik zie een aantal voor en nadelen:
+ Nexus is goedkoop in aanschaf
+ Zonneplan hebben wij tot nu toe goede ervaringen mee
+ 30kwh batterij is een mooie oplossing, aan de ruime kant maar daarmee ook bij wat capaciteitsverlies op den duur nog voldoende

- De koppeling met P1 meter is niet responsief genoeg (1x per minuut, zorgt voor minder effectief 'nul op de meter')
- De 10kw omvormer is prettig met hoge pieken tijdens laden van onze auto's, maar minder efficient tijdens dagelijks verbruik
- Zonneplan is niet transparant over het terugverdienen zonder handel
- Gedeeltelijke lock-in met Zonneplan

Wat zijn jullie ervaringen met de effectiviteit van de zelfsconsumptiemodus (nu nog niet zo interessant lijkt me, maar wellicht geprobeerd) en mis ik nog voor- of nadelen?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
buddow schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:23:
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij, voor ons huishouden met 30 zonnepanelen, 2 EV's, all-electric warmtepomp. Zonneplan heet me een 30kwh Nexus geadviseerd. Zonder BTW net onder de 9k. Dat klinkt wel aantrekkelijk. Maar mijn voornaamste doel is verhogen van zelfconsumptie. De 'handel' componenent vind ik op lange termijn te onzeker. Het idee is dan 1 jaartje dynamisch met handel en daarna weer terug. Dan is de voornaamste vraag, hoe goed is de Nexus?

+ 30kwh batterij is een mooie oplossing, aan de ruime kant maar daarmee ook bij wat capaciteitsverlies op den duur nog voldoende

- De koppeling met P1 meter is niet responsief genoeg (1x per minuut, zorgt voor minder effectief 'nul op de meter')
- De 10kw omvormer is prettig met hoge pieken tijdens laden van onze auto's, maar minder efficient tijdens dagelijks verbruik

Wat zijn jullie ervaringen met de effectiviteit van de zelfsconsumptiemodus (nu nog niet zo interessant lijkt me, maar wellicht geprobeerd) en mis ik nog voor- of nadelen?
Heb je een berekening gemaakt voor jezelf?

• elbizarre
  • Nu online

Ik denk, en dat zou voor mij de voornaamste reden zijn, dat het grootste gebrek de incompatibiliteit of het gebrek aan interoperabiliteit is. Je hebt het ding en that's it. Geen out of the box opties en op zijn best zeer moeizame opties met knutselwerk om het samen te laten werken met andere zaken zoals de zonnepanelen of in de toekomst een energie management systeem of slimme bidirectionele autolader.

Je gebruikt enkel wat zonneplan te bieden heeft en kan niet met een open standaard een mooie oplossing maken.

Ja, ik weet van de eigen aansturing via HA, maar ik bedoel meer fysiek koppelen met andere hardware.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:12

Kijk ook eens in het Balans Energie topic

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:48
Wat is dit nou.... Hele goedkope stroom vannacht tot zelfs negatieve stroom prijs, doet die accu niks
Het gaat de afgelopen tijd, lees minimaal 2 maanden, wel echt heel slecht
Vooruit er is ook weinig onbalans. Ben benieuwd of dat nog terug komt. Lees vooral dat netbeheerders accus plaatsen om klappen op te vangen, dus ik denk dat wij met onze accu achteraan aansluiten en de onbalans voor ons wordt weggehouden

[ Voor 40% gewijzigd door erikfw op 08-12-2025 06:14 ]

• edwinkuipers
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14-12 18:12
erikfw schreef op maandag 8 december 2025 @ 06:08:
Wat is dit nou.... Hele goedkope stroom vannacht tot zelfs negatieve stroom prijs, doet die accu niks
Het gaat de afgelopen tijd, lees minimaal 2 maanden, wel echt heel slecht
Vooruit er is ook weinig onbalans. Ben benieuwd of dat nog terug komt. Lees vooral dat netbeheerders accus plaatsen om klappen op te vangen, dus ik denk dat wij met onze accu achteraan aansluiten en de onbalans voor ons wordt weggehouden
Hier precies hetzelfde. De hele nacht stand-by en op 7 procent, erg vreemd. Op onbalansmarkt.com zijn de meeste accu's naar 71 procent geladen en die van mij blijft vanaf gisteren avond 21.00 op 7 procent staan. Alle lampjes groen, systeem verbonden. Geen storingen bekend, vreemd.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Valt me op dat de Nexus überhaupt weinig doet tijdens de weekenden sinds hun 'nieuwe' algoritme. De laatste oplaad actie was bijna 30 uur geleden. Bij Frank lijken de meeste accu's wel netjes opgeladen vannacht.

Geen idee hoe het werkt maar vraag me af of ZP een bepaald budget of beperkte bandbreedte heeft hoeveel ze mogen laden per week via passief onbalans.

edit: alsof ze meelezen hier bij ZP, begint ie nu te laden. Maar wel tegen een hoger onbalans tarief :F

[ Voor 12% gewijzigd door kazuka op 08-12-2025 07:55 ]

• kingofzamunda23
Vanacht was de onbalans zo laag en de batterij heeft niet opgeladen. Echt de hele nacht laag en nu hebben we de piek van 1.58 gemist.

[ Voor 6% gewijzigd door kingofzamunda23 op 08-12-2025 09:43 ]

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:36
Praktisch de hele nacht was RT2, inclusief die piek van 1,90

[ Voor 31% gewijzigd door SidewalkSuper op 08-12-2025 08:53 ]

• TKroon
  • Niet online
Mogelijk (mijn idee) is dat er niet op EPEX wordt geladen als dat de balans op het net zou verstoren.

• buddow
Wolly schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:30:
[...]

Heb je een berekening gemaakt voor jezelf?
Ja, een simpele. Het gaat mij dan enkel om het zelfconsumptie deel, niet het 'handelen', want te onzeker.
Ik reken dan met 80% zelfconsumptie, 80% efficiency en 28ct/kwh voor verbruik en 0ct/kwh voor terugleveren.
De extra zelfconsumptie is dan 4.000kwh (9500 maal 80% minus 3600 kwh huidige zelfconsumptie). Dit levert dan jaarlijks €1.120 euro op, terugverdientijd van 8 jaar. Dat is net ok. Maar de grote vraag is; schakelt de batterij snel genoeg aan/uit met de 4g meter? Ik gebruik nu een kleine plug-in Homewizard batterijtje en die doet dat prima, want nagenoeg 'live'.

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:55
GaMbiNo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:45:
[...]
...knip...

Deze is ook nog wel leuk:
code:
1
switch.solis_s6_solis_allow_grid_to_charge_the_battery

Die is nodig om te laden vanaf het grid. Als je niet aan het laden bent kan hij uit. En wat mij opviel is dat het stand-by verbruik daarmee vrijwel naar 0 gaat.
Het standby verbruik is bij mij ongeveer 60W (gemeten met HomeWizard 3-fase). Bij uitzetten van deze switch blijft het (standby)verbruik bij mij hetzelfde.
Ik ben benieuwd welke Wattages jij meet.

• Gerrit1968
Ik ben even de batterij aan het testen met automatiseringen in homey, maar heb nu toch een wijzig limiet bereikt in de app van 4 uur 🤔
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbRgX7ZkYXuYs1LVPBg-N3nP7kY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bi6yX5CAe11GLtMmlLIZ5P6R.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGSw_4XD-6-G0aCMtCqEC_kKWRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPuCz5uhuT39K9CINcHiOlig.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door Gerrit1968 op 08-12-2025 18:05 ]

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

aritmeester schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:36:
[...]

Het standby verbruik is bij mij ongeveer 60W (gemeten met HomeWizard 3-fase). Bij uitzetten van deze switch blijft het (standby)verbruik bij mij hetzelfde.
Ik ben benieuwd welke Wattages jij meet.
Ik meet het ook met een HW 3 fasemeter.
Standby verbruik is hier ook rond de 60 watt maar als ik de genoemde switch uitzet zakt dat naar de 10 watt oid. Duurt wel een half minuutje oid voor hij gezakt is.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

GaMbiNo schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:44:
[...]

Standby verbruik is hier ook rond de 60 watt maar als ik de genoemde switch uitzet zakt dat naar de 10 watt oid. Duurt wel een half minuutje oid voor hij gezakt is.
De vraag is wel wanneer je deze switch uit zou willen zetten want je wilt in principe geen oplaad moment van ZP missen, toch? Misschien als je batterij helemaal 100% vol zit maar dat gebeurd nauwelijks.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

kazuka schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:48:
[...]

De vraag is wel wanneer je deze switch uit zou willen zetten want je wilt in principe geen oplaad moment van ZP missen, toch? Misschien als je batterij helemaal 100% vol zit maar dat gebeurd nauwelijks.
Die gebruik ik ook alleen als ik zelf aanstuur. Ik heb zelf meerdere modus’ waarbij ik de Nexus aansturing volledig zelf doe. ;)

Je zou evt wel in HA een automatisering kunnen maken die deze switch ook aanzet zodra Zonneplan de charge current en de charge end time zet. Dan heb je met Zonneplan aansturing evt ook een lager stand-by verbruik.

[ Voor 18% gewijzigd door GaMbiNo op 09-12-2025 12:37 ]

• Gerrit1968
kazuka schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:16:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
triggers:
    entity_id:
conditions:
actions:
    data:
    target:
Hallo Kazuka, een kleine vraag.
Als ik de batterij op zelfcomsumptie zet en de batterij laat ontladen, dan merk ik dat het overgrote deel van de kw's niet meegenomen worden in mijn dag stroomverbruik, maar als ik in de app filter batterijverbruik uitzet ze daar staan. Nu krijg ik er weinig voor.
Heb jij dat ook of doe ik iets fout?
Dank alvast voor je reactie

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Gerrit1968 schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:44:
[...]

Hallo Kazuka, een kleine vraag.
Als ik de batterij op zelfcomsumptie zet en de batterij laat ontladen, dan merk ik dat het overgrote deel van de kw's niet meegenomen worden in mijn dag stroomverbruik, maar als ik in de app filter batterijverbruik uitzet ze daar staan. Nu krijg ik er weinig voor.
Heb jij dat ook of doe ik iets fout?
Dank alvast voor je reactie
Dat kan ik hier niet repliceren. Ik zie mijn teruggeleverde energie netjes in het overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw3mqEoT0mWnaJJ-B7YmDAQx9hk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B0tpQBFquREdr8qyJzxQp1mv.png?f=fotoalbum_large

Als je ze daar niet ziet zouden ze in principe bij je Powerplay opbrengsten terecht moeten komen maar in mijn ervaring gebeurd dat enkel als de batterij in de PowerPlay of Huisondersteuning modi staat.

• Gerrit1968
kazuka schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:05:
[...]

Dat kan ik hier niet repliceren. Ik zie mijn teruggeleverde energie netjes in het overzicht:

[Afbeelding]

Als je ze daar niet ziet zouden ze in principe bij je Powerplay opbrengsten terecht moeten komen maar in mijn ervaring gebeurd dat enkel als de batterij in de PowerPlay of Huisondersteuning modi staat.
Hoi Kazuka,
Dank je voor je reactie.
Ze komen ook niet in de powerplay opbrengsten.
Ik heb de batterij binnen 1 minuut op ontladen gezet nadat ik zelfcomsumptie had gekozen, zou dit misschien te snel zijn geweest?
Ik ga het morgen nogmaals proberen

• TKroon
  • Niet online
GaMbiNo schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:44:
[...]

Dit vind ik wel een interessante. Ik vind het standbyverbruik namelijk bijzonder hoog, en vind dit een geruststelling dat - mocht ik in de toekomst alles zelf aansturen - hier makkelijk 50W vanaf kan.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Goed voorbeeld van een langere periode van negatieve onbalansprijzen en laadacties van ZP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58Kt1N795UbUrBA3RzJmhA2tcAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v4BpQsDmOqvZ8mkagqO0g74O.png?f=fotoalbum_large

Had wat data uit mijn HA geëxporteerd over de afgelopen 4 weken en laten analyseren door Gemini. Daar kwam het volgende uit:
Op basis van de geanalyseerde data is er een duidelijke trend zichtbaar: de batterij laadt voornamelijk op wanneer de onbalansprijzen laag of zelfs negatief zijn.

Hier zijn de belangrijkste bevindingen:

Lagere prijzen tijdens laden: De gemiddelde onbalansprijs tijdens het laden is €0,0051, terwijl het gemiddelde over de hele periode €0,0247 is. Dit suggereert dat het laadproces wordt gestuurd door lagere prijzen.

Vaak negatieve prijzen: In 54,7% van de gevallen waarin de batterij aan het opladen was, was de onbalansprijs negatief. Ter vergelijking: over de gehele gemeten periode was de prijs slechts in 41,2% van de gevallen negatief.

Mediaan: De mediaanprijs tijdens het laden is -€0,0365. Dit betekent dat tijdens de helft van de laadmomenten de prijs lager was dan -3,6 cent.

Meerderheid wacht even: Van de keren dat er geladen werd met negatieve prijzen, was de prijs in 87% van de gevallen al langer dan 5 minuten negatief.

Korte piekjes worden genegeerd: Er zijn maar heel weinig laadmomenten (slechts 21 keer) waarbij de prijs korter dan 5 minuten negatief was. Dit suggereert dat je systeem (Nexus) een soort "vertraging" of filter heeft om te voorkomen dat hij direct aanspringt bij een korte dip.

Conclusie: Er is een sterke relatie tussen lage/negatieve onbalansprijzen en het moment waarop de batterij oplaadt. Het lijkt erop dat je systeem (Nexus) correct reageert op goedkope stroommomenten om de batterij te vullen.
Mijn ervaring is dat de batterij meestal begint met laden als de prijs al 5 minuten negatief is, ik neem aan om ook de kans om in RT2 terecht te komen te minimaliseren.

• erikfw
kazuka schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:52:
Goed voorbeeld van een langere periode van negatieve onbalansprijzen en laadacties van ZP.
Er zit een foutje in je grafiek, de onbalans is niet negatief geweest en hing rond die periode op 45 euro per mega watt

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

erikfw schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:00:
[...]

Er zit een foutje in je grafiek, de onbalans is niet negatief geweest en hing rond die periode op 45 euro per mega watt
Ah ja scherp, ik had de verkeerde sensor te pakken voor de grafiek.

• grove825
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:15
Sinds kort ook in het bezit van een Nexus thuisbatterij.
Helaas zit daar niet meer de branded Solis omvormer bij.
Maar een omvormer die op de batterij ligt.

Ik vroeg me af of er al mensen zijn die geprobeerd hebben deze omvormer "Handmatig" te hebben laden/ontladen?
En hoe dit is verlopen.

• TKroon
  • Niet online
@grove825 geen antwoord op je vraag, maar een verzoek uit interesse: kun je de specs en een foto delen van je setup :)?

• R van Lune
Dat zal dan de Force H3X Hybrid zijn denk ik.
https://en.pylontech.com.cn/products/forceh3xdc

YouTube: Pylontech FORCE H3X Hybrid Inverter & Battery Installation Step by S...

[ Voor 53% gewijzigd door R van Lune op 11-12-2025 17:16 ]

• grove825
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:15

• Chavizz
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-12 19:57
Ik ben met zonneplan in gesprek over een thuisbatterij en een overstap naar dynamisch.

Situatie: ik heb 14 zonnepanelen (5100wp) 4 aircos die ook verwarmen, een laadpaal van zonneplan (planning) en een elektrische auto (planning). Momenteel zit ik bij eneco, vast tot september. Ik kan zonder opzegboete over naar zonneplan, maar verlies wel de salderingsmogelijkheid, want september tot en met dec heeft per saldo niks opgeleverd. Terwijl als ik wacht tot september ik alles kan salderen denk ik. Beetje afhankelijk van wammeer de elektrische auto komt etc natuurlijk. Ik heb de volgende indicatie voor de batterij ontvangen van zonneplan, zie afbeelding. Is dit volgens jullie ervaring een realistisch beeld? Of veel te rooskleurig om maar een batterij te verkopen.

En zou overstappen alsnog slim kunnen zijn? Ik betaal nu ong 0.50 per kwhAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuatIZaDYoN7lb_Wo75wC79K_iU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zEFAKlGamxrWXm4wDhCHw6v.jpg?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:12
Chavizz schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:17:
Ik ben met zonneplan in gesprek over een thuisbatterij en een overstap naar dynamisch.

Situatie: ik heb 14 zonnepanelen (5100wp) 4 aircos die ook verwarmen, een laadpaal van zonneplan (planning) en een elektrische auto (planning). Momenteel zit ik bij eneco, vast tot september. Ik kan zonder opzegboete over naar zonneplan, maar verlies wel de salderingsmogelijkheid, want september tot en met dec heeft per saldo niks opgeleverd. Terwijl als ik wacht tot september ik alles kan salderen denk ik. Beetje afhankelijk van wammeer de elektrische auto komt etc natuurlijk. Ik heb de volgende indicatie voor de batterij ontvangen van zonneplan, zie afbeelding. Is dit volgens jullie ervaring een realistisch beeld? Of veel te rooskleurig om maar een batterij te verkopen.

En zou overstappen alsnog slim kunnen zijn? Ik betaal nu ong 0.50 per kwh[Afbeelding]
Als je bekijk opbouw openklikt zie je hoe ze rekenen.

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:40
Chavizz schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:17:

En zou overstappen alsnog slim kunnen zijn? Ik betaal nu ong 0.50 per kwh[Afbeelding]
Als je nu 0.50 betaald per kWh zou ik per direct overstappen

• buddow
Wat zijn jullie ervaringen met de zelfconsumptie modus tot zover? Ik ben vooral benieuwd in hoeverre het lukt om 'nul-op-de-meter' te houden. Reageert de batterij snel op schommelingen in energiebehoefte?

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:48
Het lijkt hier aardig te lukken. Om 13.00 op zelf consumptie gezet tot 1830. Uurtje onbalansmarkt meepakken en daarna tot 22.30 weer op zelf consumptie. Het huis verbruik zat gemiddeld rond de 100W.

Rond 1700 gaan koken, inductie en dat lijkt ie ook vrij vlot op te pakken allemaal. Geen grote uitschieters.

Dit alles op 3 december omdat toen de stroom prijzen hoog waren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGUXtsDajnECD5Adc-166DITnA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zF6d0Fb62X1X5oIxQ7CixH3P.png?f=fotoalbum_large

• wilcovana
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:55
Weten jullie of er toevallig binnenkort een optie komt om de accu op te laden zoals (kwh instelling) en wanneer je zelf wilt? Dan zou je heel goed gebruik kunnen maken van de dynamische prijzen. Mijn vader heeft een Solar Edge en die beschikt al over deze functie en gebruikt dit volop om als de tarieven laag zijn vol te laden en dan op de drukke dure piek uren 0 op de meter te hebben en stroom uit de accu te gebruiken.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

buddow schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:38:
Wat zijn jullie ervaringen met de zelfconsumptie modus tot zover? Ik ben vooral benieuwd in hoeverre het lukt om 'nul-op-de-meter' te houden. Reageert de batterij snel op schommelingen in energiebehoefte?
Behoorlijk goed. Vorig jaar december had ik een energiefactuur van 180 EUR en 75 EUR aan Powerplay opbrengstend.

Deze december probeer ik het iets anders: Gedurende de dag laat ik hem op huisondersteuning staan (tot 2kW) en tijdens het duurste EPEX uur van de dag laat ik hem in zelfconsumptie modus vol ontladen met een HA automatisering. Ik begrens de ontlaad acties van Zonneplan buiten dit uur.

Mijn energiekosten tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RW9XctTsB8jSnj8X1LlUo7dGBw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B04hHIabgWPOyUOQyZ88hUKK.png?f=fotoalbum_large

Zo goed als 0 op de meter. Wel heb ik slechts een paar cent Powerplay opbrengsten omdat ik enkel oplaad in die modus maar dat is tegen onbalans tarieven erg goedkoop. Heb ook het idee dat mijn batterij op deze manier een stuk minder kWh's rondpompt wat weer goed is voor de battery health.

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:55
Dan heb je dus wel een manier gevonden om hem aan te sturen in HA, kun je aangeven of dit ergens beschreven staat hoe dit te doen?

• buddow
kazuka schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:30:
[...]

Behoorlijk goed. Vorig jaar december had ik een energiefactuur van 180 EUR en 75 EUR aan Powerplay opbrengstend.

Deze december probeer ik het iets anders: Gedurende de dag laat ik hem op huisondersteuning staan (tot 2kW) en tijdens het duurste EPEX uur van de dag laat ik hem in zelfconsumptie modus vol ontladen met een HA automatisering. Ik begrens de ontlaad acties van Zonneplan buiten dit uur.

Mijn energiekosten tot nu toe:

[Afbeelding]

Zo goed als 0 op de meter. Wel heb ik slechts een paar cent Powerplay opbrengsten omdat ik enkel oplaad in die modus maar dat is tegen onbalans tarieven erg goedkoop. Heb ook het idee dat mijn batterij op deze manier een stuk minder kWh's rondpompt wat weer goed is voor de battery health.
Dank, maar dit is nog wel in een situatie met saldering. Vanaf 2027 ga je wel een ander bedrag zien dan die 0,52ct als je veel schommelingen hebt waarbij je nog wat teruglevert of afneemt

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

buddow schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:43:
[...]

Dank, maar dit is nog wel in een situatie met saldering. Vanaf 2027 ga je wel een ander bedrag zien dan die 0,52ct als je veel schommelingen hebt waarbij je nog wat teruglevert of afneemt
Uiteraard, volgend jaar is het laatste jaar dat we hier het meest van kunnen profiteren. Ik hoop dat ZP hun aansturing verder verbeterd dit jaar maar tot die tijd is HA een handig hulpmiddel.

• buddow
Ja, maar voor mij is zelfconsumptie de reden om tot aanschaf over te gaan. Als ik jouw resultaten en die van Nedora zie, dan doet de Homewizard batterij het een stuk beter. Die blijft echt rond de 0, mits genoeg capaciteit natuurlijk. Zonneplan moet hier nog wel een stukje in verbeteren.

Hier een eigen voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4XPWEWa1H_BajD_WT_9lem8PRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJ8ZiJwAxwId8bCH1MVvurvq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door buddow op 14-12-2025 19:54 ]

• Nedora
buddow schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:52:
Ja, maar voor mij is zelfconsumptie de reden om tot aanschaf over te gaan. Als ik jouw resultaten en die van Nedora zie, dan doet de Homewizard batterij het een stuk beter. Die blijft echt rond de 0, mits genoeg capaciteit natuurlijk. Zonneplan moet hier nog wel een stukje in verbeteren.

Hier een eigen voorbeeldje:

[Afbeelding]
Klopt, de update rate is elke minuut. Als je dus aan het koken bent en je zet dat ineens uit, blijft de accu dus ook even fors terug leveren. Maar over het algemeen houdt de accu het aardig op 0 als alle grootverbruikers uit staan.

• WouteruitTB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Z_xzN4b0HyUP5kvokT7Ba5_DKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tExfO2BDop5cnvxwBLS3YPW.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een tabel van hun eigen opbrengsten afgelopen 2 week voor mij?

Ben momenteel bezig met ZP omdat ik of geen aansturing krijg of maar op halve kracht sta te laden terwijl er geen tot bijna geen verbruikers aanstaan.
Heb dan ook het idee dat ik behoorlijk wat opbrengst mis loop en ondertussen wel bijna net zoveel (ont)laad cycli meepak..

[ Voor 17% gewijzigd door WouteruitTB op 15-12-2025 10:07 ]

• Nedora
Ik heb wel 2x zelf consumptie gebruikt, verder staat hij op huisondersteuning tot 10kW en geen zonnestroom opslaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzyGyweH5NjiLgjkEPEoE_k6l6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Pm1b0lzrY0NHfoG4ZLvpR1H.jpg?f=fotoalbum_large

• melvinnie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESTxuSz-4HEm_oPcfHGjEDcN3kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooegYL7JyWKgVlafKFBOO5cJ.jpg?f=fotoalbum_large

Geen eigen aansturing, Huisondersteuning tot 2 kW.

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:16
Sinds afgelopen woensdag ook een Nexus Thuisbatterij, 10kWh. Ben nog aan het leren hoe het systeem werkt en hoe ik de app moet "lezen". Ongetwijfeld zal mijn vraag al ergens in dit topic beantwoord zijn, maar ik waag het toch om deze te stellen: Wat is de beste aansturing: Powerplay of Huisoptimalisatie, uitgaande dat ik een laadpaal heb en 4 zonnepanelen, totaal 1500Wp en volledig elektrisch ben (WP,WWT,Inductie etc.). Ik kan dit op dit moment nog niet goed beredeneren/inschatten. Monteur van ZP gaf aan dat Powerplay het meest efficiënt is.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

• melvinnie
  • Niet online
Wakkie schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:54:
Sinds afgelopen woensdag ook een Nexus Thuisbatterij, 10kWh. Ben nog aan het leren hoe het systeem werkt en hoe ik de app moet "lezen". Ongetwijfeld zal mijn vraag al ergens in dit topic beantwoord zijn, maar ik waag het toch om deze te stellen: Wat is de beste aansturing: Powerplay of Huisoptimalisatie, uitgaande dat ik een laadpaal heb en 4 zonnepanelen, totaal 1500Wp en volledig elektrisch ben (WP,WWT,Inductie etc.). Ik kan dit op dit moment nog niet goed beredeneren/inschatten. Monteur van ZP gaf aan dat Powerplay het meest efficiënt is.
Het is voor mij ook nog niet helemaal duidelijk maar ik heb het nu als volgt:

Huisondersteuning tot 2kW en zonnestroom opslaan op 0 sinds 11 november, het lijkt mij gunstiger om zonnestroom terug te leveren i.p.v. in de accu op te slaan vanwege de hogere tarieven in de winter.
Ik heb maar 800WP van twee panelen overigens dus het gaat om niks uiteindelijk.
Baseload van mijn huis ligt vaak tussen de 350 en 500 watt.

In november heb ik 53 euro aan Powerplay-opbrengsten, dat zou mij op onbalansmarkt.com op plek 5 zetten. (Edit: van de Nexus-accu`s uiteraard) Het lijkt erop dat huisondersteuning weinig uitmaakt in de opbrengsten.

Afname inclusief Powerplay is 998 kWh en teruglevering 633 kWh.
Betekent dit dat de accu ~360 kWh heeft geleverd voor huisoptimalisatie? (minus de verliezen van de omvormer)

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CNt4AHrGTB_JZjJu5GVHgt_kmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4d7utoz5aOM5UecJWURLjMm.jpg?f=fotoalbum_large

Geen eigen aansturing, huisoptimalisatie 2,5 kW, zonnestroom 0 kW.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:08
Hier €17,97.

Huisoptimalisatie op 'Hoog'.

• TKroon
  • Niet online
Nou hier had de opbrengst van de afgelopen twee weken verdubbeld kunnen worden en is ie leeg :+

Edit: nu is hij zelfs aan het laden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGPltHEIGspMs0Y74SpGGAN_7K4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G8CA1azPiLB7R2ewdDLHOQDn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06_4HyZKFQXLqiJdscTza2TUbAg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EdKNg0Xstw9nB0bnAueMwjVh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door TKroon op 15-12-2025 17:40 ]

• erikfw
TKroon schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:36:
Nou hier had de opbrengst van de afgelopen twee weken verdubbeld kunnen worden en is ie leeg :+
Het had zo mooi kunnen zijn, lange tijd niet zn onbalans gezien

• Jasper79
Ja en mijn accu6is 8% en ook die ene procent gaat hij niet ontladen

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:56
AI verkeert in winterslaap volgens mij, accu leeg als de duurdere EPEX-uren beginnen, of zoals net, weer eens een keertje een lekkere onbalans.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Die van mij was nog halfvol. Ik heb hem toen ik deze prijzen zag weer omgezet en om 17:34 begon hij volle bak te ontladen. Ik gok dat ik nog een 3 kWh heb ontladen op prijzen tussen 600 en 1885 euro.

De rewards zijn dan wel enorm teleurstellend met 13 cent. 😣 Werkt toch niet zo lekker om de boel om te zetten wanneer er prijspieken zijn.

• Jasper79
Dan zal hij wel op de verkeerde markt gewacht hebben denk ik

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:26
TKroon schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:36:

Edit: nu is hij zelfs aan het laden
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is dus weer een geheel nieuw dieptepunt. Hoe bizar slecht is het algoritme als de accu 5 uur lang geheel leeg wordt gehouden. Dat is gegarandeerd alleen maar verlies.. Waarom blijft er niet sowieso 20-30% over om te kunnen verdienen aan onbalans.Nu wordt die enorme onbalans dus compleet gemist.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Misschien begrijp ik de businesscase niet goed, maar een paar tientjes per maand kan toch nooit winstgevend zijn als over een jaar de energiebelasting en BTW niet meer gesaldeerd mag worden?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Jasper79
Vroegah kwam ik regelmatig boven de €150 euro en soms wel eens boven de €200 per maand.
Nu is de markt verzadigd lijkt het en zit ik iedere maand onder de €80 waardoor het inderdaad niet meer rendabel is.

• TKroon
  • Niet online
@Jasper79 Klopt helaas. EPEX kan op sommige dagen nog interessant zijn. De toegevoegde waarde komt echt pas weer over een jaar als het salderen stopt (mits je voldoende PV hebt).

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:57
TKroon schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 05:47:
@Jasper79 Klopt helaas. EPEX kan op sommige dagen nog interessant zijn. De toegevoegde waarde komt echt pas weer over een jaar als het salderen stopt (mits je voldoende PV hebt).
Ik heb het gevoel dat we zo langzamerhand het punt hebben bereikt dat er met zelf aansturen op de EPEX meer wordt verdient

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• Jasper79
Daar zit ik inderdaad wel aan te denken, 90% laden op epex goedkoopste uren en dan zelfconsumptie tot 20/30% en eventueel als er meer dan 25% prijsverschil zit tussen laag en hoog geforceerd ontladen of zo iets.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
TKroon schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 05:47:
De toegevoegde waarde komt echt pas weer over een jaar als het salderen stopt (mits je voldoende PV hebt).
Dan is het een 'gewone' thuisbatterij bedoel je? Is de zelfconsumptie mode bruikbaar zonder zonneplan contract?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ik heb inmiddels voor mezelf een aansturing op EPEX gemaakt idd.

Die laadt in principe op zonnepanelen, maar wanneer er een lage opbrengst voorspeld wordt laadt hij bij op de 1,2 of 3 goedkoopste uren van de dag. Wanneer de actuele prijs dan weer 15% hoger is dan die laagste prijs (i.v.m. omzetverlies) gaat hij mijn thuisverbruik (excl. laadpaal) terugleveren. En wanneer de hoogste prijs van de dag meer dan 20 cent hoger is dan de laagste prijs gaat hij op dat uur volle bak terugleveren om nog wat op EPEX te verdienen.

Dit werkt best mooi. Heel soms schakel ik nog wel eens terug bij een onbalanspiek maar dat werkt niet zo lekker. Denk dat ik het maar bij mijn eigen aansturing hou. :9
hoevenpe schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:46:
[...]

Dan is het een 'gewone' thuisbatterij bedoel je? Is de zelfconsumptie mode bruikbaar zonder zonneplan contract?
Ja die is bruikbaar zonder Zonneplan contract.

[ Voor 17% gewijzigd door GaMbiNo op 16-12-2025 08:54 ]

• Jasper79
Zover ik weet wel

• elbizarre
  • Nu online
GaMbiNo schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:51:
Ik heb inmiddels voor mezelf een aansturing op EPEX gemaakt idd.

Die laadt in principe op zonnepanelen, maar wanneer er een lage opbrengst voorspeld wordt laadt hij bij op de 1,2 of 3 goedkoopste uren van de dag. Wanneer de actuele prijs dan weer 15% hoger is dan die laagste prijs (i.v.m. omzetverlies) gaat hij mijn thuisverbruik (excl. laadpaal) terugleveren. En wanneer de hoogste prijs van de dag meer dan 20 cent hoger is dan de laagste prijs gaat hij op dat uur volle bak terugleveren om nog wat op EPEX te verdienen.

Dit werkt best mooi. Heel soms schakel ik nog wel eens terug bij een onbalanspiek maar dat werkt niet zo lekker. Denk dat ik het maar bij mijn eigen aansturing hou. :9

[...]

Ja die is bruikbaar zonder Zonneplan contract.
Heb je die op basis van HA of Homey gemaakt?
Pagina: 1 ... 67 68 Laatste