• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:59
Chiqo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:58:
[...]

17:15 ging die over hier. Ik kan me AliExpress kit list weer annuleren dus haha.
Ik verwacht dat AliExpress kitje in de toekomst nog wel eens nodig zou kunnen gaan hebben.
Wie weet proberen ze morgen weer wat anders 😂

• Renect
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-04 14:33
TKroon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:16:
[...]

Nee hoor, vorige week nog meerdere keren. Gratis stroom bedoel ik dus zonder belasting, want die krijg je volgend jaar niet meer terug. Dus als de EPEX-prijzen incl alles rond de 13 cent zijn, is de stroom niks waard. Dat is precies de stroom die je in je accu wil stoppen, en niet de stroom om 7 uur 's morgens die wél 10+ cent waard is. Mijn panelen liggen oost-west, dus ik wek veel op in de dure uren.
Exact, dankjewel!
Ik zit nu te kijken om een terugverdienmodel te berekenen puur op basis van inkoop tegen laagste tarief op EPEX en dit te gebruiken ipv normale stroomtarieven in mijn vast contract.
Ben een ding nu zeker, het "verdienen" op de onbalansmarkt, is per 2027 definitief voorbij.

Voor een zonneplan accu, aangezien deze gesloten zijn en zonneplan bepaald wanneer en hoe, is het volgens mij niet mogelijk om straks "slim in te kopen" en dit te gebruiken gedurende de komende 20 uur. Of mis ik wellicht iets?

[CiP] Thermaltake Xaser III RoG Edition

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:45
Pff vet raar. Als ik force charge gaat dat "goed", of althans hoe je mag verwachten. Maar bij Force Discharge wordt dat gelijk weer uitgezet door HA. Binnen de seconde zegmaar.
Alles wat ik kan zien is zoals men hier veelvuldig gemeld heeft, maar iets zet mijn rc_force_discharge gewoon meteen weer uit.

Enig idee?

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
elbizarre schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:12:
Pff vet raar. Als ik force charge gaat dat "goed", of althans hoe je mag verwachten. Maar bij Force Discharge wordt dat gelijk weer uitgezet door HA. Binnen de seconde zegmaar.
Alles wat ik kan zien is zoals men hier veelvuldig gemeld heeft, maar iets zet mijn rc_force_discharge gewoon meteen weer uit.

Enig idee?
Zie je in de activity log of een automatisering dat doet of zie je gewoon de status van aan naar uit gaan zonder verdere toevoeging? In dat laatste geval is het ZP.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Evt kun je de dongle er nog eens uit trekken om iets te sluiten. Als het dan nog gebeurt is het toch HA of de omvormer die een setting weigert oid.

• melvinnie
  • Niet online
Had ene mr. Gerrit ook niet dit gedrag voordat hij hier verdween? Tegen de richting in opgeladen. Hij ontlaad niet voor huisondersteuning ondanks dat de time slots actief staan. Nog geen error code overigens.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iSQPM4v6bUKWzlhQN0E1MNLFN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pifm4R07h2DKRatOsQ3UlsrX.jpg?f=fotoalbum_large

• GaMbiNo
  • Nu online
melvinnie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 00:02:
Had ene mr. Gerrit ook niet dit gedrag voordat hij hier verdween? Tegen de richting in opgeladen. Hij ontlaad niet voor huisondersteuning ondanks dat de time slots actief staan. Nog geen error code overigens.[Afbeelding]
Gerrit was denk ik de eerste bij wie zijn eigen aansturing conflicteerde met de veranderde Zonneplan aansturing. Wat we daarna bij meer mensen zagen.

Hoe haal je die gemiddelde SOC van onbalansmarkt eigenlijk? Heeft hij daar een api voor tegenwoordig ? Of via scrapen?

• melvinnie
  • Niet online
GaMbiNo schreef op donderdag 2 april 2026 @ 07:45:
[...]

Gerrit was denk ik de eerste bij wie zijn eigen aansturing conflicteerde met de veranderde Zonneplan aansturing. Wat we daarna bij meer mensen zagen.

Hoe haal je die gemiddelde SOC van onbalansmarkt eigenlijk? Heeft hij daar een api voor tegenwoordig ? Of via scrapen?
Uiteindelijk de work mode zelf aangepast, op unknown deed de accu dus ineens raar.

Dat gemiddelde doe ik dmv scraping idd. Ik zal eens vragen of ze dat via de API beschikbaar willen stellen. Ik vind het wel fijn om afwijkend gedrag te kunnen zien.

• GaMbiNo
  • Nu online
melvinnie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:46:
[...]

Uiteindelijk de work mode zelf aangepast, op unknown deed de accu dus ineens raar.

Dat gemiddelde doe ik dmv scraping idd. Ik zal eens vragen of ze dat via de API beschikbaar willen stellen. Ik vind het wel fijn om afwijkend gedrag te kunnen zien.
Apart, Zonneplan is wel apart bezig met al die verschillende manieren van aansturen.

Zou wel top zijn als dat via de API kon idd. Had daar ook al eens naar zitten kijken maar nog niet de moeite genomen om er een scraper voor te maken.

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:11
Heel bijzonder
Accu is 7% en heeft vandaag nog niks gedaan. Mijn "powerplay" verdiensten variëren vandaag tussen de -30 en +30 cent ongeveer

• GaMbiNo
  • Nu online
erikfw schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:51:
Heel bijzonder
Accu is 7% en heeft vandaag nog niks gedaan. Mijn "powerplay" verdiensten variëren vandaag tussen de -30 en +30 cent ongeveer
Kijk anders even naar de switch.self_use_mode. Die heb ik gisteravond ook weer aan moeten zetten na de switch terug van Zonneplan naar de oorspronkelijke "time of use" aansturing.

• erikfw
GaMbiNo schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:54:
[...]

Kijk anders even naar de switch.self_use_mode. Die heb ik gisteravond ook weer aan moeten zetten na de switch terug van Zonneplan naar de oorspronkelijke "time of use" aansturing.
Hoe bedoel je? Staat toch los van dat de accu niks doet maar dat er wel powerplay kosten of verdiensten zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPF-Az7yPrYSexcOjPmXQsecIoU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/thjqVKToqHhLcfnGsOQRbJno.png?f=fotoalbum_large

• GaMbiNo
  • Nu online
erikfw schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:56:
[...]

Hoe bedoel je? Staat toch los van dat de accu niks doet maar dat er wel powerplay kosten of verdiensten zijn

[Afbeelding]
Dat er dan wel powerplay opbrengsten zijn is wel bijzonder maar dat zie je wel vaker.
Maar hier is hij vandaag wel gewoon aan het laden en ontladen dus vind het vooral gek dat dat die van jou kennelijk niks gedaan heeft.

• erikfw
GaMbiNo schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:00:
[...]

Dat er dan wel powerplay opbrengsten zijn is wel bijzonder maar dat zie je wel vaker.
Maar hier is hij vandaag wel gewoon aan het laden en ontladen dus vind het vooral gek dat dat die van jou kennelijk niks gedaan heeft.
Sinds 10 uur is hij weer gaan laden. Ik ben de dag ook gestart met 7% en vannacht hoge onbalans dus ik snap ook wel dat hij niet is gaan laden. Ontladen lukte niet vanwege de 7%

• elbizarre
melvinnie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:17:
[...]

Zie je in de activity log of een automatisering dat doet of zie je gewoon de status van aan naar uit gaan zonder verdere toevoeging? In dat laatste geval is het ZP.
Turned off triggered by action Home Assistant Core integration: Generic turn off...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frGAvB-IDMPpDLsmG1Zniq9MrjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6D77RF0siBMbSmjick69rs4i.jpg?f=fotoalbum_large
Enig idee wat dat is? :?

[ Voor 31% gewijzigd door elbizarre op 02-04-2026 20:22 ]

• erikfw
Op dit moment wordt force charge weer aangestuurd vanuit ZP. Gaat zo weer lekker voor conflicten zorgen en een batterij die eruit klapt

[ Voor 13% gewijzigd door erikfw op 03-04-2026 11:59 ]

• GaMbiNo
  • Nu online
Twee uur geleden idd. weer geswitcht van "time of use" naar "force (dis)charge" aansturing idd. Blijft gek om te zien hoe ze nu heen en weer schakelen van verschillende manieren om aan te sturen. Al ziet 99% van de Nexus bezitters daar niets van natuurlijk.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik kan me toch niet voorstellen dat deze manier van aansturen bevorderlijk is voor de levensduur van de omvormer. Zoveel op/ontlaad acties in zo'n korte tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXU1GdOfvZMJhTRYQ9gJgtcwiuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KZOyZYPin76Qq0Mf3PrUTDe8.png?f=fotoalbum_large

• GaMbiNo
  • Nu online
kazuka schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:03:
Ik kan me toch niet voorstellen dat deze manier van aansturen bevorderlijk is voor de levensduur van de omvormer. Zoveel op/ontlaad acties in zo'n korte tijd.

[Afbeelding]
Zo ziet het er bij mij niet uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4v1V1MY__Tzj4TuFApxdCJhCc24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJiI1k6RA5tOeImnkVOlbvhf.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien je eerdere post lijkt het bijna alsof je nog een oude automatisering oid hebt die periodiek wat settings wijzigt?

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 03-04-2026 13:09 ]

• melvinnie
  • Niet online
Ik denk dat Zonneplan toch benaderd moet worden om te vragen hoe ze hier zelf tegenaan kijken. Ik heb niet het idee dat ze dit nu doen om ons tegen te houden, anders had er wel communicatie geweest om aan te geven als dit niet de bedoeling is.

• GaMbiNo
  • Nu online
melvinnie schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:07:
Ik denk dat Zonneplan toch benaderd moet worden om te vragen hoe ze hier zelf tegenaan kijken. Ik heb niet het idee dat ze dit nu doen om ons tegen te houden, anders had er wel communicatie geweest om aan te geven als dit niet de bedoeling is.
Ik denk ook niet dat dit is om zelf aansturende klanten te frustreren. Er zal een andere reden achter zitten,

Ik vind het ergens ook wel mooi dat ze nog druk aan het ontwikkelen zijn. Ik zag ook dat de aansturing in huisondersteuning tegenwoordig ongeveer eens per 30 seconden wordt aangepast. Dat is wel veel slechter geweest,

Als je overigens hierover contact op zou nemen met de klantenservice is de kans heel groot dat de medewerker geen idee heeft waar je het over hebt. :D En met Kiki kom je ook niet verder vermoed ik. :P

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-04 19:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7Uu-URYCJNvGYGJKAVNZ1gzMt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h2My9LIgrgWXsXlrzSCKChD9.png?f=fotoalbum_large

Hier ook niet @kazuka

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ja ik had mijn automatiseringen al uitstaan maar zag het nog steeds. Even de omvormer een reboot gegeven en nu is het weer OK. Leek wel of ie vast zat in een loop ofzo.

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Misschien kan iemand dit uitleggen: In de Zonneplan app heb ik slim automatisch aanstaan met 6 kW zonnestroom opslaan en 2 kW leveren aan het huis. Dat zou volgens mij dus betekenen dat hij dus aan het huis moet leveren om minder van het net af te nemen en/of Zonne-energie opslaan. Zonneplan zet in de modbus de switch self-use aan. hetgeen betekent dat het huis voor zou moeten gaan (zowel charge als discharge staan op 0) Dus de batterij doet op dat moment niets, terwijl hij aan het huis zou moeten leveren. Hoe kan dat?

self-use betekent: De omvormer werkt in zelfverbruikmodus: eerst eigen zonne-energie gebruiken, dan batterij, dan net.

Volgens mij zijn dus de modbus self-use mode en de thuisoptimalisatie in de Zonneplan app in conflict met elkaar.

• MichailVS
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-04 14:22
Micronikje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:04:
Misschien kan iemand dit uitleggen: In de Zonneplan app heb ik slim automatisch aanstaan met 6 kW zonnestroom opslaan en 2 kW leveren aan het huis. Dat zou volgens mij dus betekenen dat hij dus aan het huis moet leveren om minder van het net af te nemen en/of Zonne-energie opslaan. Zonneplan zet in de modbus de switch self-use aan. hetgeen betekent dat het huis voor zou moeten gaan (zowel charge als discharge staan op 0) Dus de batterij doet op dat moment niets, terwijl hij aan het huis zou moeten leveren. Hoe kan dat?

self-use betekent: De omvormer werkt in zelfverbruikmodus: eerst eigen zonne-energie gebruiken, dan batterij, dan net.

Volgens mij zijn dus de modbus self-use mode en de thuisoptimalisatie in de Zonneplan app in conflict met elkaar.
Net voordat die ging ontladen de proef op de som genomen. Ik zag dat de schakelaar van force charge aan bleef staan, maar dat het vermogen naar 0 was gezet. Even de cooker leeg laten lopen en vrijwel direct sprong die naar Force Discharge, met het vermogen wat de cooker vroeg. Vlak hierna klein beetje onbalans en ging die naar 10.000 ontladen. Huisondersteuning lijkt dus gewoon goed te werken.

Nu de onbalans weg is, sprong die weer van discharge naar charge en dan met 0 kw.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:30

thido

Tilburg

Iemand al een keer uitgezocht wat de data aders van de dongle zijn?
Adder 2 oranje is power geloof ik.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• GaMbiNo
  • Nu online
thido schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:55:
Iemand al een keer uitgezocht wat de data aders van de dongle zijn?
Adder 2 oranje is power geloof ik.
Volgens mij is ader 2 de voeding.
CryptoCake in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 03-04-2026 20:39 ]

• thido

thido

Tilburg

Yes, check.
Ik zoek alleen de data lijnen, ben benieuwd of iemand dat al eens heeft bekeken.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• PlugAndPray
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 08:11
thido schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:03:
[...]

Yes, check.
Ik zoek alleen de data lijnen, ben benieuwd of iemand dat al eens heeft bekeken.
Bij serieel over UTP zijn de RX/TX meestal ader 4/5. Blauw en Blauw/Wit dus.

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 23:34
De com is een RS485 interface. @R van Lune heeft dit uitgezocht met zijn datalogger projectje.

R van Lune in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

RJ45 Bruin/wit - A
RJ45 Bruin - B
RJ45 Oranje - ground -5volt
RJ45 Groen/wit - VCC +5volt

• Chiqo
Ik heb vanmorgen ontladen met de dongle zonder data. Ik heb nu een gat in de app. Hopelijk wordt dit nog recht getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aGNv8niGXYQSW4uMjmLluynbo0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RGaMi2BetjRBI70U60JxcPBM.png?f=fotoalbum_large

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:16
Werkt niet echt makkelijk dat zelf aansturen.

• PlugAndPray
Chiqo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:13:
De com is een RS485 interface. @R van Lune heeft dit uitgezocht met zijn datalogger projectje.

R van Lune in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

RJ45 Bruin/wit - A
RJ45 Bruin - B
RJ45 Oranje - ground -5volt
RJ45 Groen/wit - VCC +5volt
Is inderdaad bruin bij RS485/modbus, ik stam nog uit de RS232 tijd... 8)7

Ook hier geen info in het kostenoverzicht na ontladen zonder dongle. Heb ik eerder meegemaakt, toen met dongle. Dat is de volgende dag toen gecorrigeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnDlIUmMjk5mLjIW1SfgS39DocU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8VBxFxrvidrVWOTE4UngBxM.jpg?f=fotoalbum_large

• thido

thido

Tilburg

Het is interessant om onderaan die pagina het totaal stroomverbruik in de gaten te houden. Als het goed is wordt het er daar wel bijgezet.

• PlugAndPray
thido schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:46:
Het is interessant om onderaan die pagina het totaal stroomverbruik in de gaten te houden. Als het goed is wordt het er daar wel bijgezet.
Klopt! Daar staat mijn missende 11,1 kWh wel bij.

• thido

thido

Tilburg

Edit: verkeerd geplaatst

[ Voor 89% gewijzigd door thido op 05-04-2026 11:30 ]

• Twanroy
PlugAndPray schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:27:
[...]

Is inderdaad bruin bij RS485/modbus, ik stam nog uit de RS232 tijd... 8)7

Ook hier geen info in het kostenoverzicht na ontladen zonder dongle. Heb ik eerder meegemaakt, toen met dongle. Dat is de volgende dag toen gecorrigeerd.
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd wanneer het gecorrigeerd wordt. Zo zonder de ontlaad uren in het overzicht is het niet prettig.
En inderdaad onderin bij het totaal stroomverbruik staan de ontbrekende kWh’s wel bij. Maar dat is minder overzichtelijk.

• erikfw
Twanroy schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:29:
[...]

Ik ben benieuwd wanneer het gecorrigeerd wordt. Zo zonder de ontlaad uren in het overzicht is het niet prettig.
En inderdaad onderin bij het totaal stroomverbruik staan de ontbrekende kWh’s wel bij. Maar dat is minder overzichtelijk.
Wordt niet gecorrigeerd in het overzicht in de app, in maart al eens gedaan en daar heb ik nog steeds een hap eruit - een uur wordt niet weergegeven

• GaMbiNo
  • Nu online
Als je langere tijd zonder dongle aanstuurt worden de grafieken wel weer gevuld. Als je dus enkele dagen zelf aanstuurt heb je gewoon gevulde grafieken. Maar een uurtje zonder dongle zorgt idd. voor lege plekken in de app.

Ik zou niet wakker liggen van die lege plekken in de app. Zonneplan heeft genoeg info om gewoon je maandfactuur te kunnen maken.

• Chiqo
Ik vind dit wel apart. Blijkbaar kan Zonneplan de mode wel vastzetten, maar als ik het zelf doe zonder dongle, wordt deze alsnog teruggezet naar none.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USX6Umq0W09wouFwxa7rMu4sbbk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PSx3s7yncF3LCb4Y1eIUmB8K.png?f=user_large

• Micronikje
  • Nu online
Ik ben nieuwsgierig naar het volgende: Zonneplan past voor het laden of ontladen van de nexus batterij de solis modbusgegevens aan. Ik denk dat ze dit doen als de onbalansmarkt (tennet sensoren), de epex spot markt en andere markten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Kunnen we via een automatisering in home assistant achterhalen of dit klopt? Volgens mij kan dit wel, maar heb ik nog niet. Als dit werkt, zouden we ook kunnen bepalen of het voor ons beter is om Zonneplan te laten aansturen of dit zelf te doen via de modbus. Criteria hiervoor zijn dan slijtage (levensduur) en verdiensten.

Hoe denken jullie hierover. Is dit zinvol of niet?

• PlugAndPray
Micronikje schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:56:
Ik ben nieuwsgierig naar het volgende: Zonneplan past voor het laden of ontladen van de nexus batterij de solis modbusgegevens aan. Ik denk dat ze dit doen als de onbalansmarkt (tennet sensoren), de epex spot markt en andere markten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Kunnen we via een automatisering in home assistant achterhalen of dit klopt? Volgens mij kan dit wel, maar heb ik nog niet. Als dit werkt, zouden we ook kunnen bepalen of het voor ons beter is om Zonneplan te laten aansturen of dit zelf te doen via de modbus. Criteria hiervoor zijn dan slijtage (levensduur) en verdiensten.

Hoe denken jullie hierover. Is dit zinvol of niet?
Ik denk dat zo’n onderzoek alleen maar frustratie oplevert.
Zelf laden/ontladen mag alleen op de EPEX markt. Voor onbalanshandel hebben we ZP nodig.
Dit jaar is voornamelijk het laden op basis van onbalans nog interessant. Volgend jaar is het een totaal ander spel.
Ik ben bang dat je dan voor onbalanshandel aan hun VPP moet deelnemen. Ik hoop dat er op korte termijn wat meer duidelijkheid is over de strategie van ZP na 2027.

• PlugAndPray
Chiqo schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:47:
Ik vind dit wel apart. Blijkbaar kan Zonneplan de mode wel vastzetten, maar als ik het zelf doe zonder dongle, wordt deze alsnog teruggezet naar none.

[Afbeelding]
Word de instelling direct teruggezet op None? Als het elke 5 minuten is kan dit hetzelfde mechanisme zijn dat ForceDischarge telkens uitzet. Dat doet de Solis zelf, niet ZP.

• Micronikje
  • Nu online
PlugAndPray schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:41:
[...]

Ik denk dat zo’n onderzoek alleen maar frustratie oplevert.
Zelf laden/ontladen mag alleen op de EPEX markt. Voor onbalanshandel hebben we ZP nodig.
Dit jaar is voornamelijk het laden op basis van onbalans nog interessant. Volgend jaar is het een totaal ander spel.
Ik ben bang dat je dan voor onbalanshandel aan hun VPP moet deelnemen. Ik hoop dat er op korte termijn wat meer duidelijkheid is over de strategie van ZP na 2027.
Het klopt, dat je dan alleen op de epex spotmarkt kan laden en ontladen. Dit raakt aan de verdiensten. Die zullen dan naar alle waarschijnlijkheeid minder zijn dan via Zonneplan. Daar staat tegenover dat de levensduur van de batterij groter wordt. Zonneplan stuurt vaak en kort achter elkaar aan. Dit is niet goed voor de chemie in de batterij. Vandaar mijn vraag of dit zinvol is. Je kunt met deze gegevens die zo'n automatisering levert ook zien wat Zonneplan aan verdiensten oplevert en wat je zelf zou kunnen verdienen. O.b.v. deze geggevens kun je dan bepalen of je Zonneplan verder laat aansturen of het zelf gaat doen. Ze hebben bij mij bijv. de batterij vandaag al 14 keer aangestuurd.

• PlugAndPray
Micronikje schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:57:
[...]

Het klopt, dat je dan alleen op de epex spotmarkt kan laden en ontladen. Dit raakt aan de verdiensten. Die zullen dan naar alle waarschijnlijkheeid minder zijn dan via Zonneplan. Daar staat tegenover dat de levensduur van de batterij groter wordt. Zonneplan stuurt vaak en kort achter elkaar aan. Dit is niet goed voor de chemie in de batterij. Vandaar mijn vraag of dit zinvol is. Je kunt met deze gegevens die zo'n automatisering levert ook zien wat Zonneplan aan verdiensten oplevert en wat je zelf zou kunnen verdienen. O.b.v. deze geggevens kun je dan bepalen of je Zonneplan verder laat aansturen of het zelf gaat doen. Ze hebben bij mij bijv. de batterij vandaag al 14 keer aangestuurd.
Je wil dus eigenlijk weten of het voor de rest van dit jaar nog de moeite loont om ZP te laten aansturen?
Ik denk dat die situatie voor iedereen anders is. Is afhankelijk van factoren als: hoeveel zonnepanelen heb je, wat verbruik je zelf aan energie, heb je een EV, gebruik je "huisondersteuning" "zelfconsumptie", etc.

Ik herken het gevoel dat ZP mijn nexus aan het slopen is voor een paar euro aan vergoeding. Je wil dat gevoel dus onderbouwen met concrete cijfers, dat zal lastig worden.

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:15

NvG

Micronikje schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:57:
[...]

Het hoeft niet minder te zijn dan de aansturing via Zonneplan. Als je goede gepersonaliseerde aansturing hebt kan de opbrengst beter zijn dan via Zonneplan op de epex spotmarkt. Daarvoor heb je dan wel een aansturing nodig die behoorlijk adaptief is en bijvoorbeeld gebruik maakt van weersvoorspellingen van je woonsituatie, dat is heel nauwkeurig in te geven, en andere gegevens die belangrijk zijn voor een goede persoonlijke aansturing. Je mist wel de onbalansmarkt maar de tendens is dat die toch steeds minder dominant gaat worden voor het terugverdienplaatje. Het aantal cycli is ook beter aan te sturen, wat vaak een vergeten element is bij de verdiensten, omdat het eigenlijk verborgen slijtagekosten zijn.

• Gertaal
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-04 20:53
Wauw mooi dagje weer vandaag voor het eerst bij het laden meer dan 15 eur verdiend het gaat de laatste tijd weer iets voorspoediger gelukkig

[ Voor 26% gewijzigd door Gertaal op 06-04-2026 16:03 ]

• GaMbiNo
  • Nu online
Lekker dagje idd. Hier ook nog 5,68 verdiend met het door Zonneplan laten uitzetten van de zonnepanelen. :9

Auto is nu ook nog aan het laden. Benieuwd of die ook nog wat binnenhaalt aan netverdiensten. :)

• Gertaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmmzlplZ774vZtBh0JR3FaXQs3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlCER3wfJFc0ktOVvYEqqVBn.jpg?f=fotoalbum_large

• Gertaal
GaMbiNo schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:41:
Lekker dagje idd. Hier ook nog 5,68 verdiend met het door Zonneplan laten uitzetten van de zonnepanelen. :9

Auto is nu ook nog aan het laden. Benieuwd of die ook nog wat binnenhaalt aan netverdiensten. :)
Dat gaat hier dan weer niet, maar wat wasjes gedaan en hij heeft de batterij ermee gevuld dus komt goed

[ Voor 9% gewijzigd door Gertaal op 06-04-2026 16:03 ]

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-04 11:43
Wow vandaag hebben mijn zonnepanelen meer dan €16 opgeleverd met PowerPlay.

En de batterij zit al op €15! Dit is sowieso een record.

En ik zie de PV nu weer uit staan, en de batterij zit na dit alles VOL. Haha, geniaal systeem dit.

• erikfw
Hoe werkt dat met zonnepanelen van zonneplan?
Ik snap het gedeelte uitzetten bij negatieve onbalans zoals vandaag. Maar hoe zit het met negatieve epex prijzen?
Ik zet namelijk zelf via HA de omvormer op pak hem beetje 250W als hij onder 0 komt (sluimer verbruik opvangen). Of volledig uit als hij onder de -11 cent komt. Wat doen de zonnepanelen op van zonneplan op zn dag als vandaag?

• ApexAlpha
erikfw schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:34:
Ik snap het gedeelte uitzetten bij negatieve onbalans zoals vandaag. Maar hoe zit het met negatieve epex prijzen?
Ik zet namelijk zelf via HA de omvormer op pak hem beetje 250W als hij onder 0 komt (sluimer verbruik opvangen). Of volledig uit als hij onder de -11 cent komt. Wat doen de zonnepanelen op van zonneplan op zn dag als vandaag?
Zonnepanelen gaan uit in de uren (inmiddels kwartieren) dat de prijs in totaal negatief is. Aangezien het vandaag kaal -5ct was maar we 13ct 'verdienen' door terug te leveren ivm salderen gaat het gewoon door.

En dan inderdaad 'op verzoek' van TenneT op een dag als vandaag.

• GaMbiNo
  • Nu online
erikfw schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:34:
Afhankelijk van of je meer teruglevert dan je verbruikt gaan ze uit bij negatieve prijzen inclusief of exclusief btw.

Maar op een dag als vandaag gaan ze ook uit vanwege de extreem negatieve onbalansprijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76NNuT4Jk4MWjkVVK_gdPFxnUzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BUXDHpbhCLGEufPQOraBN1h.jpg?f=fotoalbum_large

• erikfw
ApexAlpha schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:36:
[...]

Zonnepanelen gaan uit in de uren (inmiddels kwartieren) dat de prijs in totaal negatief is. Aangezien het vandaag kaal -5ct was maar we 13ct 'verdienen' door terug te leveren ivm salderen gaat het gewoon door.

En dan inderdaad 'op verzoek' van TenneT op een dag als vandaag.
Helder, enkel als je meer verbruikt dan opwekt heb je iets aan incl belasting. Want lever je meer terug dan verbruik dan kost het je geld (daarom gaan die van mij uit, lever meer terug dan ik verbruik)

Het is in ieder geval iets om te overwegen als ik ga verhuizen in de toekomst

• ApexAlpha
Ik moet wel zeggen dat dit meestal centenwerk is, bij de PV. Nu €16 is de eerste keer dat het ooit boven €2 komt op een dag volgens mij. Meestal krijg je 40 ct of zo.

• Gertaal
ApexAlpha schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:00:
Wow vandaag hebben mijn zonnepanelen meer dan €16 opgeleverd met PowerPlay.

Hoe dan???

En de batterij zit al op €15! Dit is sowieso een record.

En ik zie de PV nu weer uit staan, en de batterij zit na dit alles VOL. Haha, geniaal systeem dit.

• ApexAlpha

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:36
Prima dag gisteren.
17.51
En net ook nog een stap van rond de twee euro erbij op de totale vergoeding. Nakomertje van gisteren denk ik.
Met net geen 20 euro mogen er meer van zulke dagen komen.

• Chiqo
Er lijkt een stuk verbeterd te zijn in de afgelopen periode. Ben benieuwd of we daar nog een mailtje of iets over krijgen.

• erikfw
Chiqo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:48:
Er lijkt een stuk verbeterd te zijn in de afgelopen periode. Ben benieuwd of we daar nog een mailtje of iets over krijgen.
Zou wel mooi zijn als ze dat doen!
Denk dat het ongeveer een jaar geleden is dat ik überhaupt een update mail van ze heb gekregen. Terwijl ze leuk en informatief zijn. Rekeningen vinden wel altijd zn weg ;)

• Rover34
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-04 17:26
Wat is nu de beste instelling voor Slim Automatisch?
Ik heb 15 Zonneplan zonnepanelen en 20kW Nexus.

[ Voor 32% gewijzigd door Rover34 op 08-04-2026 17:34 ]

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Chiqo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:48:
Daar heeft ZP zelf niet veel voor hoeven doen denk ik, de opbrengsten op de onbalansmarkt zijn de laatste weken gewoon beter. Hoe dat komt durf ik niet te zeggen maar misschien dat wat er in Iran en omstreken gebeurd wel invloed heeft op de bedragen die we zien op verschillende energiemarkten.

• Speursmurf
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-04 18:48
Ik heb een nexus 10kwh besteld (1 fase model) maar krijg een foutmelding "on hold ivm BMS"
Zonneplan wil er niet veel over kwijt maar is er iemand met inside info? Is jet een software glitch of is er iets anders aan de hand? Men geeft aan dat de verwachting is dat er pas weer eind mei op zijn vroegst geleverd kan worden.

• GaMbiNo
  • Nu online
kazuka schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:33:
[...]

Daar heeft ZP zelf niet veel voor hoeven doen denk ik, de opbrengsten op de onbalansmarkt zijn de laatste weken gewoon beter. Hoe dat komt durf ik niet te zeggen maar misschien dat wat er in Iran en omstreken gebeurd wel invloed heeft op de bedragen die we zien op verschillende energiemarkten.
Dat denk ik ook.

Overdag is er voldoende groene energie maar bij onvoldoende groene energie zoals ‘s nachts moet een substantieel deel van de stroom weer met fossiele brandstof opgewekt worden, zoals gas. En de gasprijzen zijn door die toestanden toch ook behoorlijk gestegen. Ik vermoed ook wel dat dat een reden is dat de Nexus het ineens een stuk beter doet.

• reindeerw5m
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:20
kazuka schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:33:
[...]

Ook lijkt het voor aanbieders weer wennen aan de hoeveelheid zonnestroom van de afgelopen dagen. Tel daarbij de extreme onbalans in België van afgelopen weekend op, waarbij TenneT een deel heeft afgenomen en hier op het net heeft gezet tegen lagere marges, en je ziet wat het met de winst doet.

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-04 10:51
Werd gister door ze gebeld, verkoper gaf aan dat ze het gratis (?!) aanbieden, dat je niet van energiecontract hoeft te wisselen en dat ze iets hebben voor met salderingsregeling. Klonk veels te goed om waar te zijn maar ik ging zelf even kijken op de site. Staat daar echter niets over een gratis variant met gedeelde opbrengsten. Vanavond bellen ze weer dus dan zal ik even het precieze vragen.
Ik vond wel deze: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/zonder-investering

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:15

NvG

Locolau schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:18:
Werd gister door ze gebeld, verkoper gaf aan dat ze het gratis (?!) aanbieden, dat je niet van energiecontract hoeft te wisselen en dat ze iets hebben voor met salderingsregeling. Klonk veels te goed om waar te zijn maar ik ging zelf even kijken op de site. Staat daar echter niets over een gratis variant met gedeelde opbrengsten. Vanavond bellen ze weer dus dan zal ik even het precieze vragen.
Ik vond wel deze: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/zonder-investering
Ze vergeten wel te vermelden dat een lening tegen 0% wel een registratie bij het BKR tot gevolg heeft, waar dan nadelige effecten mee verbonden kunnen zijn.

• Micronikje
  • Nu online
De nexus batterij heb ik nu 2 jaar. In die 2 jaar heeft hij 1000 cycli verbruikt en 2800 euro verdiend. De terugverdientijd werd door Zonneplan geschat op 4,5 jaar (zonder garantie). Nu lijkt het al op 7,5+ jaar uit te komen als je uitgaat van +/- 800 tot 1000 euro per jaar (op dit moment). Dit is zeer teleurstellend. Zonneplan verbruikt dus gemiddeld meer dan 1,3 cyclus per dag en heel veel aansturingsmomenten binnen zo'n cyclus. Dit is niet goed voor de chemie van de batterij. Ik denk er nu serieus over na om Zonneplan niet meer te laten aansturen en het zelf te doen. Ik denk zelf ook in 7,5 jaar terug te kunnen verdienen. Ook na het stoppen van de salderingsregeling.

Hoe denken jullie hierover? Ik kan als dat interessant is aangeven hoe ik bereken, dat je met zelfaansturing na salderingsstop hetzelfde kunt verdienen als Zonneplan (800-1000 euro) per jaar.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Micronikje het is niet dat ik het volledig oneens met je ben. Echter als je naar de laatste tijd kijkt zie je toch wel verbeteringen in de opbrengst waarvan maart en april (tot nu toe) boven de €4 per dag zit gemiddeld. Dat zit ruim boven de afschrijving per cycle. Hoewel ik de waveshare al heb liggen, kijk ik voorlopig en begin volgend jaar het algoritme nog even aan voordat ik zelf aan ga sturen. Bij mede-tweakers bleek recent dat zelf aansturen in combinatie met zonneplan niet werkt. Dus je moet kiezen.

En zeker kun je met zelf aansturen met salderen en EPEX best wat winst halen, maar de onbalans blijft toch ook interessant zoals afgelopen maandag. Voorlopig kijk ik positief genoeg naar de aansturing van Zonneplan.

Resteert me wel nog een tip voor Zonneplan: communiceer eens iets over de ontwikkelingen van de aansturing. Het is duidelijk dat er met name in dit topic bovenmatig veel interesse is en tegelijkertijd onvrede uit onwetendheid. Hoe werkt het nu ongeveer met concrete voorbeelden? Wat zit er nog in de pijplijn aan ontwikkelingen?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Micronikje
  • Nu online
TKroon schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:45:
@Micronikje het is niet dat ik het volledig oneens met je ben. Echter als je naar de laatste tijd kijkt zie je toch wel verbeteringen in de opbrengst waarvan maart en april (tot nu toe) boven de €4 per dag zit gemiddeld. Dat zit ruim boven de afschrijving per cycle. Hoewel ik de waveshare al heb liggen, kijk ik voorlopig en begin volgend jaar het algoritme nog even aan voordat ik zelf aan ga sturen. Bij mede-tweakers bleek recent dat zelf aansturen in combinatie met zonneplan niet werkt. Dus je moet kiezen.

En zeker kun je met zelf aansturen met salderen en EPEX best wat winst halen, maar de onbalans blijft toch ook interessant zoals afgelopen maandag. Voorlopig kijk ik positief genoeg naar de aansturing van Zonneplan.

Resteert me wel nog een tip voor Zonneplan: communiceer eens iets over de ontwikkelingen van de aansturing. Het is duidelijk dat er met name in dit topic bovenmatig veel interesse is en tegelijkertijd onvrede uit onwetendheid. Hoe werkt het nu ongeveer met concrete voorbeelden? Wat zit er nog in de pijplijn aan ontwikkelingen?
Je geeft aan boven de 4 euro per dag te zitten qua opbrengst van de batterij (dus daar bedoel je powerplay/netverdiensten mee, ga ik vanuit).Dus zonder teruglevering via zonnepanelen bijv. Dat haal ik dus absoluut niet (bijna 3 euro) met de teruglevering van zonnepanelen erbij kom ik wel ruim boven de 4 euro uit. Het gaat mij dus alleen om de trugverdientijd van de batterij en de gezondheid hiervan.

• TKroon
  • Niet online
Micronikje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:02:
[...]

Je geeft aan boven de 4 euro per dag te zitten qua opbrengst van de batterij (dus daar bedoel je powerplay/netverdiensten mee, ga ik vanuit).Dus zonder teruglevering via zonnepanelen bijv. Dat haal ik dus absoluut niet (bijna 3 euro) met de teruglevering van zonnepanelen erbij kom ik wel ruim boven de 4 euro uit. Het gaat mij dus alleen om de trugverdientijd van de batterij en de gezondheid hiervan.
Ik heb het over de bedragen die bij de batterij genoemd staan in de app. Dus los van eigen teruglevering. Ik gebruik het grootste deel van de tijd huisondersteuning + powerplay, waarbij huisondersteuning max 2000W mag leveren, maar geen stroom op mag slaan. Dat laatste zou hij volgend jaar pas mogen ;) ik heb de 20 kWh trouwens, mocht dat nog een verschil zijn met jou.

• GaMbiNo
  • Nu online
Ik kijk het dit jaar ook nog even aan. Het gaat best aardig de laatste tijd met de Zonneplan aansturing. Ik verander alleen via HA de Zonneplan modi en huisondersteuning instellingen obv de huidige tarieven. Verder laat ik Zonneplan aansturen.

Met het afschaffen van het salderen veranderd het speelveld enorm. Als er niks geregeld wordt voor de onbalanshandel is dat denk ik niet meer interessant. Wel wordt nul op de meter dan enorm interessant en dan zou prima kunnen met eigen aansturing. Die eigen aansturing heb ik al dus als het moet stap ik dan weer over.

• Micronikje
  • Nu online
TKroon schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:04:
[...]

Ik heb het over de bedragen die bij de batterij genoemd staan in de app. Dus los van eigen teruglevering. Ik gebruik het grootste deel van de tijd huisondersteuning + powerplay, waarbij huisondersteuning max 2000W mag leveren, maar geen stroom op mag slaan. Dat laatste zou hij volgend jaar pas mogen ;) ik heb de 20 kWh trouwens, mocht dat nog een verschil zijn met jou.
ik heb ook een 20 kWh batterij, maar kom dus niet boven de 4 euro van jou. Volgens mij zijn deze verbeterde bedragen te wijten aan: de oorlog met Iran, meer goedkope zonne uren en meer bewegelijkheid door nog koudere nachten (hogere prijzen). Dit blijft niet zo denk ik. Als de oorlog stopt worden de prijzen weer lager en in de komende maanden meer zon en warmere nachten, dus ook weer lagere prijzen. Kort gezegd worden de verdiensten van de zomer dus weer lager. Met zelfverbruik van 10 kWh en de rest vie epex spotmarkt denk ik ongeveer 2,5 euro te kunnen verdienen (zelfverbruik dus meegerekend in dit bedrag). Ben benieuwd hoe meer mensen hierover denken die net zoals ik al zelf kunnen aansturen...........

• elbizarre
Even een zijspoor: hebben jullie al nagedacht hoe de aansturing moet worden wanneer er een 2e accu in de omgeving mee doet? Bijvoorbeeld een bidirectionele auto?
Je wilt dan niet dat de Nexus teruglevering van de auto ziet als zonnestroom en visa versa.

Ik heb nu al het 'slim zonneladen' in mijn paal die de Nexus discharge ziet als zonnestroom. Hoogst irritant.

• GaMbiNo
  • Nu online
elbizarre schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:55:
Even een zijspoor: hebben jullie al nagedacht hoe de aansturing moet worden wanneer er een 2e accu in de omgeving mee doet? Bijvoorbeeld een bidirectionele auto?
Je wilt dan niet dat de Nexus teruglevering van de auto ziet als zonnestroom en visa versa.

Ik heb nu al het 'slim zonneladen' in mijn paal die de Nexus discharge ziet als zonnestroom. Hoogst irritant.
Vwb eigen aansturing:
Ik heb de laadpaal ook gekoppeld aan HA. En dan trek ik voor de Nexus aansturing het verbruik van de laadpaal af van het P1 verbruik.

Op die manier levert de Nexus mijn huisverbruik terug, zonder het laadpaalverbruik. De laadpaal is ook al slim gestuurd dus ik wil idd ook niet dat de energie vanuit de batterij de auto in gaat.

Edit: ah bidirectioneel. Dan wordt het wel wat ingewikkelder. Maar in de basis zou dat hetzelfde kunnen werken.

Edit 2:Met Zonneplan aansturing zet ik huisondersteuning uit als de auto gaat laden.

[ Voor 12% gewijzigd door GaMbiNo op 11-04-2026 09:34 ]

• TKroon
  • Niet online
elbizarre schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:55:

Ja dit kun je instellen door je niveaus van huisondersteuning bij te sturen. Hier komt binnenkort ook een tweede batterij en als ik die wil gebruiken voor NOM, zal ik de Nexus op alleen powerplay instellen.

• GaMbiNo
  • Nu online
TKroon schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:28:
[...]

Ja dit kun je instellen door je niveaus van huisondersteuning bij te sturen. Hier komt binnenkort ook een tweede batterij en als ik die wil gebruiken voor NOM, zal ik de Nexus op alleen powerplay instellen.
Off topic: Ben wel nieuwsgierig welke accu je erbij krijgt? Gewoon een HomeWizard oid?

Je kan trouwens in jouw geval de Nexus nog wel met huisondersteuning gebruiken. Als je nieuwe accu bijvoorbeeld vol is mag de Nexus weer zonnestroom opslaan, of als de nieuwe batterij leeg is mag de Nexus weer terugleveren voor huisverbruik. Zo geef je prio voor NOM aan je nieuwe accu met evt de Nexus nog als deze niet meer kan leveren/laden.

• TKroon
  • Niet online
GaMbiNo schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:46:
[...]

Off topic: Ben wel nieuwsgierig welke accu je erbij krijgt? Gewoon een HomeWizard oid?

Je kan trouwens in jouw geval de Nexus nog wel met huisondersteuning gebruiken. Als je nieuwe accu bijvoorbeeld vol is mag de Nexus weer zonnestroom opslaan, of als de nieuwe batterij leeg is mag de Nexus weer terugleveren voor huisverbruik. Zo geef je prio voor NOM aan je nieuwe accu met evt de Nexus nog als deze niet meer kan leveren/laden.
Het wordt zeer waarschijnlijk de Marstek Venus D 15 kWh. Zowel voor noodstroom als de batterij die ik zelf makkelijk aan kan sturen volgend jaar na afschaffen salderen. Hij kan in de schuur geplaatst worden waar ik direct 1800 Wp aan kan sluiten en daarmee ruim zes maanden per jaar onbeperkte noodstroom heb voor verlichting en de koelvriescombinaties.

• Chiqo
Nul op de meter kan vrij simpel worden gerealiseerd met een Eastron SDM630M tussen de groepen en de hoofdaansluiting. Dat signaal kun je raw doorsturen naar de Solis via het “meter” interface, die dan precies volgt wat er in huis gebeurt.

Daar is geen programmering voor nodig, behalve dat je de Solis op self mode zet en aangeeft hoe de Eastron is aangesloten. De zonneplan dongle trek je er dan uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Chiqo op 11-04-2026 15:12 ]

• Micronikje
  • Nu online
Naar aanleiding van mijn vorige post, waar ik wil weten of ik Zonneplan laat aansturen of het zelf ga doen (inclusief zelfgebruik van de batterij) en niet alleen handelen via de EPEX spotmarkt, heb ik een simulatie gemaakt die dit onderzoekt. Hier deel ik hem, zodat jullie zelf ook kunnen testen.

Helpers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
######################################################
# Viruele helpers batterij                           #
######################################################
virtual_battery_soc:
  name: Virtuele batterij SOC
  min: 0
  max: 100
  step: 1

virtual_battery_profit:
  name: Virtuele batterij winst (€)
  min: -10000
  max: 10000
  step: 0.01

virtual_battery_cycles:
  name: Virtuele cycli
  min: 0

virtual_self_consumption_cost:
  name: Virtuele kosten (standby)
  max: 0

virtual_total_profit:
  name: Virtuele totale winst
Automatisering:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
alias: Simulatie EPEX vs Zonneplan + Zelfverbruik Simulatie (Definitief)
triggers:
  - minutes: /5
    trigger: time_pattern
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ saldo_kwh > 0 and soc < 95 }}"
        sequence:
          - variables:
              raw_load: "{{ [saldo_kwh, max_step] | min }}"
              ruimte: "{{ [cap * (95 - soc) / 100, 0] | max }}"
              kwh_to_load: "{{ [raw_load, ruimte] | min }}"
          - target:
              entity_id: input_number.virtual_battery_soc
            data:
              value: "{{ soc + (kwh_to_load / cap * 100) }}"
            action: input_number.set_value
          - target:
              entity_id: input_number.virtual_battery_cycles
            data:
              value: >
                {{ states('input_number.virtual_battery_cycles') | float(0) +
                (kwh_to_load / cap) }}
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ saldo_kwh < 0 and soc > 10 }}"
        sequence:
          - variables:
              raw_discharge: "{{ [saldo_kwh * -1, max_step] | min }}"
              inhoud: "{{ cap * (soc - 10) / 100 }}"
              kwh_to_discharge: "{{ [raw_discharge, inhoud] | min }}"
              opbrengst: "{{ kwh_to_discharge * prijs * eff }}"
          - target:
              entity_id: input_number.virtual_battery_soc
            data:
              value: "{{ soc - (kwh_to_discharge / cap * 100) }}"
          - target:
              entity_id: input_number.virtual_battery_profit
            data:
                {{ states('input_number.virtual_battery_profit') | float(0) +
                opbrengst }}
          - target:
              entity_id: input_number.virtual_battery_cycles
            data:
                {{ states('input_number.virtual_battery_cycles') | float(0) +
                (kwh_to_discharge / cap) }}
  - variables:
      standby_kwh: "{{ standby_loss }}"
      standby_cost: "{{ standby_kwh * prijs }}"
  - target:
      entity_id: input_number.virtual_self_consumption_cost
    data:
        {{ states('input_number.virtual_self_consumption_cost') | float(0) -
        standby_cost }}
  - target:
      entity_id: input_number.virtual_total_profit
    data:
      value: |
        {{ (states('input_number.virtual_battery_profit') | float(0)) +
           (states('input_number.virtual_self_consumption_cost') | float(0)) }}
variables:
  productie: "{{ states('sensor.s0_meter_huidig_verbruik') | float(0) }}"
  verbruik: "{{ states('sensor.energiemeter_huidig_stroomverbruik') | float(0) }}"
  prijs: "{{ states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff_2') | float(0) }}"
  soc: "{{ states('input_number.virtual_battery_soc') | float(50) }}"
  cap: 20
  eff: 0.9
  standby_loss: 0.005
  saldo_kwh: "{{ (productie - verbruik) * (5/60) }}"
  max_step: 2
mode: restart
Ik ga dit een tijdje draaien om een goed beeld te krijgen. Als jullie nog verbeteringen hebben, laat het dan weten.
ps. je moet wel een aantal sensors aanpassen aan je eigen situatie.

Ik heb inmiddels diverse verbeteringen aangebracht in bovenstaande versie. Mocht er interesse zijn post ik hem wel.

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-04 19:36
Een gemis aan PowerPlay inkomsten op dit moment is ook dat niet inzichtelijk is hoeveel elektriciteit er aan 'Huisondersteuning' word geleverd aan het huis en wat hiervan de waarde is.

De Nexus laad zich constant op met gratis stroom en vooral het ontladen levert naar mijn idee maar weinig op; behalve op uitschieters in onbalans. Op dit moment zit de nexus op 100% en is er 1,45 verdient, dikke prima maar als ik ga koken om 19:00 en hierdoor geen stroom afneem van het net zie ik dit niet.

Het zou een veel beter beeld geven als je kan zien hoeveel euro er verkregen is met gratis laden --> hoeveel euro hiermee aan verbruik tegen epex niet is uitgegeven. Is er iemand die dit op een of andere manier meet?

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid duo 12kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, Zinvolt 6 kWh, Tesla model 3 Performance (2024).

• ApexAlpha
Micronikje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:30:
De nexus batterij heb ik nu 2 jaar. In die 2 jaar heeft hij 1000 cycli verbruikt en 2800 euro verdiend. De terugverdientijd werd door Zonneplan geschat op 4,5 jaar (zonder garantie). Nu lijkt het al op 7,5+ jaar uit te komen als je uitgaat van +/- 800 tot 1000 euro per jaar (op dit moment). Dit is zeer teleurstellend. Zonneplan verbruikt dus gemiddeld meer dan 1,3 cyclus per dag en heel veel aansturingsmomenten binnen zo'n cyclus. Dit is niet goed voor de chemie van de batterij. Ik denk er nu serieus over na om Zonneplan niet meer te laten aansturen en het zelf te doen. Ik denk zelf ook in 7,5 jaar terug te kunnen verdienen. Ook na het stoppen van de salderingsregeling.

Hoe denken jullie hierover? Ik kan als dat interessant is aangeven hoe ik bereken, dat je met zelfaansturing na salderingsstop hetzelfde kunt verdienen als Zonneplan (800-1000 euro) per jaar.
Een terugverdientijd van 7 jaar is toch prima? Bij zonnepanelen is dat vaak het getal waar op gestuurd wordt.

• melvinnie
  • Niet online
GaMbiNo schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:09:
[...]

De app is in de war zodra je halverwege de dag de dongle eruithaalt. Als je hem er langdurig uithaalt gaat dat wel goed. Alles wordt dan tegen Epex tarief berekend.

Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat het op je factuur wel goed berekend wordt.
Ik quote Gambino maar het is een vraag voor iedereen:

Heeft iemand al kunnen bevestigen op de factuur of de teruggeleverde stroom netjes wordt afgerekend terwijl de dongle losgekoppeld is?

• Micronikje
  • Nu online
ApexAlpha schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:46:
[...]

Een terugverdientijd van 7 jaar is toch prima? Bij zonnepanelen is dat vaak het getal waar op gestuurd wordt.
In principe heb je gelijk! Zonnepanelen hebben echter volgens mij een minimale levensduur (garantie) van 25 jaar.
Zelf probeer ik naar meer te kijken. het verschil tussen 4,5 jaar en 7,5 jaar is wel erg groot en mijn aanname van 1000 euro terugverdienen vanaf nu moet ook nog maar gehaald worden na afschaffing van de saldering. Wat mij het meeste stoort nu is dat ik over mijn eigen dure batterij eigenlijk niets heb te zeggen al die jaren dat Zonneplan aanstuurt. Daarom laat ik nu een simulatie draaien in HA waarbij ik zelfaansturing van de batterij vergelijk met de huidige aansturing door Zonneplan. Zonneplan gaat dit ongetwijfeld winnen qua verdienmodel. Bij zelfaansturing ga ik uit van ongeveer 650 euro per jaar. Dat bestaat dan uit de epex spotmarkt, zelfverbruik en het laden van de batterij door zonnepanelen. Dus als de simulatie goed uitpakt (duurt even met testen) dan ga ik zelf aansturen.

• Twanroy
melvinnie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:26:
[...]

Heeft iemand al kunnen bevestigen op de factuur of de teruggeleverde stroom netjes wordt afgerekend terwijl de dongle losgekoppeld is?
Inderdaad, de volgende factuur ff goed bekijken

• ApexAlpha
Micronikje schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:40:
[...]

In principe heb je gelijk! Zonnepanelen hebben echter volgens mij een minimale levensduur (garantie) van 25 jaar.
Zelf probeer ik naar meer te kijken. het verschil tussen 4,5 jaar en 7,5 jaar is wel erg groot en mijn aanname van 1000 euro terugverdienen vanaf nu moet ook nog maar gehaald worden na afschaffing van de saldering. Wat mij het meeste stoort nu is dat ik over mijn eigen dure batterij eigenlijk niets heb te zeggen al die jaren dat Zonneplan aanstuurt. Daarom laat ik nu een simulatie draaien in HA waarbij ik zelfaansturing van de batterij vergelijk met de huidige aansturing door Zonneplan. Zonneplan gaat dit ongetwijfeld winnen qua verdienmodel. Bij zelfaansturing ga ik uit van ongeveer 650 euro per jaar. Dat bestaat dan uit de epex spotmarkt, zelfverbruik en het laden van de batterij door zonnepanelen. Dus als de simulatie goed uitpakt (duurt even met testen) dan ga ik zelf aansturen.
Deze bak metaal staat ook zo 20 jaar te buffelen hoor. En aan het einde van die 20 jaar heb je een bak metaal dat zuiver genoeg is om te recyclen voor een nieuwe batterij.

Al is de kans vrijwel 100% dat je voor die tijd toch wel een nieuwe batterij koopt omdat de ontwikkelingen nu zo snel gaan.

En ja, als TenneT iets aanpast verdienen we allemaal minder ineens. Maar vervolgens valt iemand Iran aan, gaat salderen eraf in 2027 en komen er dynamische nettarieven in 2028. En dan verdienen we weer meer.

Het leven geeft en neemt. :)

• petitienexus
  • Laatst online: 22-04 08:50
Hoi allemaal, even update van de petitie. Ik heb 118 ondertekenaars dat is toch best wel wat en het groeit nog steeds. Ik ben benieuwd of Zonneplan hier nog iets mee gaat doen.

https://www.change.org/p/...en-tegenvallend-rendement

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
aritmeester schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:18:
Ik heb zojuist de eerste versie van mijn TenneT Balance Delta High Resolution integration gepubliceerd! 🎉
Voor nu voeg je de GitHub-repository (https://github.com/aritmeester/tennet_balance) handmatig toe aan HACS.

Ik hoor graag wat je ervan vindt, feedback en suggesties zijn zeer welkom!
Nice, ik heb 'm net toegevoegd aan m'n Home Assistant. nu nog kijken hoe ik dit ga gebruiken voor daadwerkelijk sturen :)

• erikfw
Ik denk dat Henk Heerink zn sensor kapot is op de onbalans site :+

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-04 11:57
petitienexus schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:01:
Hoi allemaal, even update van de petitie. Ik heb 118 ondertekenaars dat is toch best wel wat en het groeit nog steeds. Ik ben benieuwd of Zonneplan hier nog iets mee gaat doen.

https://www.change.org/p/...en-tegenvallend-rendement
Ik vrees voor jullie van niet. Er stond ook vermeld dat die inkomsten konden variëren en dat het op basis van de toenmalige situatie was. Om die reden en omdat ik me niet wilde vastpinnen op één leverancier heb ik hem toen niet aangeschaft.

Wat me veel meer stoort als ik alles zo lees, is dat het moeilijk wordt gemaakt om de batterij zelf te beheren. Ik zou eerder eisen dat ze daar meer mogelijkheden voor bieden en ook de combinatie van zelfbeheer en onbalansaansturing vanuit Zonneplan.

Sowieso succes natuurlijk!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:49
Dag iedereen,

sinds een dag of 5 kan ik de gegevens van de thuisbatterij niet meer zien in de app, daar staat nu "Geen gegevens". Data van stroom- en gasverbruik komen nog wel gewoon door. De ai-bot vertelde me dat ik maar de batterij moest resetten (heb ik gedaan). Medewerker vroeg of de lampjes op de dongels groen branden (dat doen ze). Daarna moest ik bellen en kreeg ik iemand die het zo ook niet wist maar het uit ging zoeken. Heeft iemand hier nog goede ideeën?

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:32
GreatDictator schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:21:
Dag iedereen,

sinds een dag of 5 kan ik de gegevens van de thuisbatterij niet meer zien in de app, daar staat nu "Geen gegevens". Data van stroom- en gasverbruik komen nog wel gewoon door. De ai-bot vertelde me dat ik maar de batterij moest resetten (heb ik gedaan). Medewerker vroeg of de lampjes op de dongels groen branden (dat doen ze). Daarna moest ik bellen en kreeg ik iemand die het zo ook niet wist maar het uit ging zoeken. Heeft iemand hier nog goede ideeën?
De P1 dongels (batterij- en meterkast kant) er al even uit/in gehad? Misschien dat die wat geks doen.

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Hier heeft 5 minuten beide dongels van de batterij eruit halen wel eens geholpen.

Die van de P1 meter zou niet helpen gezien dat een aparte functie is.

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:49
Dongels uit de batterij heeft geholpen. Ik dacht dat er maar ééntje inzat, maar het waren er toch twee en eentje knipperde blauw. Zat tussen de batterij en de muur, daarom had ik m eerst niet gezien. Bedankt voor de hulp iedereen :)

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Twanroy
melvinnie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:26:
[...]

Factuur van maart is beschikbaar, maar ik krijg de getallen in de app niet ge-matcht met de getallen op de factuur. Iemand die hier duidelijkheid kan verschaffen? Chatgtp komt er ook niet uit 🙈

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Nee ik kan er ook nooit een touw aan vast knopen. Krijg €100 dus zal wel goed zijn 😂

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Jasper79 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:24:
Nee ik kan er ook nooit een touw aan vast knopen. Krijg €100 dus zal wel goed zijn 😂
Idem, 200 EUR retour volgende week en nog eens 40 EUR van de jaarafrekening. Ik klaag niet :P

• Micronikje
  • Nu online
Twanroy schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:15:
[...]

Factuur van maart is beschikbaar, maar ik krijg de getallen in de app niet ge-matcht met de getallen op de factuur. Iemand die hier duidelijkheid kan verschaffen? Chatgtp komt er ook niet uit 🙈
Het antwoord is ja. Het wordt netjes verrekend. Kijk bij stroom op totaal stroomverbruik. De afgeronde getallen daarvan vind je terug op je maand afrekening. Je kunt daar ook de teruglevering zien oplopen als je teruglevert. Als de dongle eruit is, zie het daar terug. De volgende dag zijn de juiste kWh's ook bij de andere inzichten terug te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Micronikje op 22-04-2026 16:04 ]

• melvinnie
  • Niet online
Micronikje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:43:
[...]

Het antwoord is ja. Het wordt netjes verrekend. Kijk bij stroom op totaal stroomverbruik. De afgeronde getallen daarvan vind je terug op je maand afrekening. Als de dongle eruit is, zie het daar terug. De volgende dag zijn de juiste kWh's ook bij de andere inzichten terug te zien.
Bedoel je dat het de volgende dag bij de grafieken zichtbaar is? Dat is bij mij nog niet het geval. Ik ga er vanuit dat het wel zal kloppen.

Maart was in ieder geval een goede maand met 284 terug :7
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste