Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cootje16
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 19:32
Hier ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-05 17:31
hier ook is de weergave niet goed, echter heb wel 1,24 verdient en is aan het ontladen (dus niet offline)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3nb-oudwb17HzOUSdPykz5Wl1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9YgOk8G7LL6m0QRKBcRjn30.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door pentagon0873 op 28-04-2025 08:08 ]

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverh
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:57
TKroon schreef op maandag 28 april 2025 @ 05:52:
Zo te zien heeft Zonneplan een storing/onderhoud server. Mijn batterij is al twee uur offline, en zo te zien bij de live resultaten ben ik niet de enige.
Hier ook vanochtend. Zelfs de zelfconsumptie-modus is niet veilig voor een ZP outage. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:51
jverh schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:58:
[...]

Hier ook vanochtend. Zelfs de zelfconsumptie-modus is niet veilig voor een ZP outage. :X
Logisch toch als je p1 module en je batterij via 4G in connectie staan via de zonneplan servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
DustPhyte schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:50:
[...]

Logisch toch als je p1 module en je batterij via 4G in connectie staan via de zonneplan servers.
Ik heb een hele mooie glasvezelverbinding waar ze wel gebruik van mogen mogen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:43
melvinnie schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:01:
[...]

Ik heb een hele mooie glasvezelverbinding waar ze wel gebruik van mogen mogen 8)7
Sterker nog ik host de docker container ook nog wel zelf, kan die interval meteen naar 1 seconde ipv 5 minuten... Levert alle partijen winst op.

[ Voor 8% gewijzigd door ApexAlpha op 28-04-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:10
stefan1512 schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:11:
Hoe hebben jullie ZP gebruikers überhaupt geld kunnen verdienen? Bij FE wordt opgeladen maar onbalans is hoger dan EPEX dus wij draaien netto verlies. Heb het al eerder aangestipt maar wellicht matst ZP jullie dan door de EPEX te laten ofzo? Bij ons is die correctie helaas wel juist en nu flink in het nadeel van de gebruiker.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Begrijp jullie EPEX correctie niet helemaal.
Zonneplan laat alleen de netto winst zien, dus dat is inderdaad anders.
De “kosten”, of in dit geval opbrengst bij negatieve EPEX prijzen worden op de maand factuur verrekend.
Dat doen ze op zo’n manier dat de accu 0,0 effect heeft op je normale EPEX factuur elke maand. Dus het resultaat van Zonneplan is echt 100% opbrengst.

Bij Frank is de handelsopbrengst anders dus?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
ApexAlpha schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:48:
[...]

Sterker nog ik host de docker container ook nog wel zelf, kan die interval meteen naar 1 seconde ipv 5 minuten... Levert alle partijen winst op.
Je bent niet de enige, het werkt nu eenmaal zo.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:48
Gisteren handelen op day ahead was achteraf gezien lucratiever geweest. Reactie op twitter van ZP.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhfrOSsSMJPRyWdjF-XHJqysmgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9c7biBVMF8qFvTdZ41DZ8aBd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Buns schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:14:
Gisteren handelen op day ahead was achteraf gezien lucratiever geweest. Reactie op twitter van ZP.[Afbeelding]
Er lijkt in ieder geval vaart achter te zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
ApexAlpha schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:42:
[...]

Er lijkt in ieder geval vaart achter te zitten!
Ds Nexus leunt op het salderen, hoe gaat dit met die paar uur negatieve prijzen een markt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@DustPhyte het niet per se om negatieve prijzen. Vorige zonnige weken hadden we ook ruim 20 cent prijsverschil per dag.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
DustPhyte schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:59:
[...]

Ds Nexus leunt op het salderen, hoe gaat dit met die paar uur negatieve prijzen een markt worden?
Paar uur? Volgens mij is het inmiddels elke dag tussen maart en oktober met een beetje zon dat de prijzen negatief of net boven 0 zitten tussen 12h en 15h of zo.

[ Voor 3% gewijzigd door ApexAlpha op 28-04-2025 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-05 15:35
Wat natuurlijk wel een feit is dat zodra het salderen wegvalt je de stroom verkoopt tegen de kale kWh prijs terwijl je wel de volle mep moet betalen bij inkoop. Of klopt die redenatie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Gohf046 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:58:
Wat natuurlijk wel een feit is dat zodra het salderen wegvalt je de stroom verkoopt tegen de kale kWh prijs terwijl je wel de volle mep moet betalen bij inkoop. Of klopt die redenatie niet?
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je 'de volle mep' wilt omschrijven. :9

Maar zoals het er nu uitziet is het inderdaad energiebelasting betalen bij laden waardoor je inkoop het bedrag van de energiebelasting duurder wordt dan met de salderingsregeling.

Maar ook daar zijn ze nog naar aan het kijken en het is nog geen 2027. :+

Dat zou wel betekenen dat (ik weet niet precies hoe dat nu geregeld is omdat er verrekening plaatsvindt) dat na de 10.000kWh er veel minder EB betaald hoeft te worden, in 2025 hebben we het dan over €0,10154 om €0,06937 :>

[edit] bedragen zijn natuurlijk exclusief BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Energie die in een batterij gaat zou onbelast moeten worden, “opslag groene energie” 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Na 5 maanden de accu te hebben gehad ga ik onverwacht verhuizen, ik krijg van Zonneplan het advies om de accu met het huis (appartement zonder panelen) te verkopen. Hoe realistisch is het dat deze gewenst is door een koper? En dan bedoel ik met name de verplichte aansturing door Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:54

GaMbiNo

1337

melvinnie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:21:
Na 5 maanden de accu te hebben gehad ga ik onverwacht verhuizen, ik krijg van Zonneplan het advies om de accu met het huis (appartement zonder panelen) te verkopen. Hoe realistisch is het dat deze gewenst is door een koper? En dan bedoel ik met name de verplichte aansturing door Zonneplan.
Kun je hem niet zelf mee verhuizen? Evt met hulp van een elektricien? Ik heb hier in het topic wel eens gelezen dat dit ook gedaan werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Laat het lekker opnemen in de verkoop. Geef de voorspellingen van zonneplan mee, en neem er afscheid van al weet je zelf beter.

Ga door, doei nexus met niet verwachte opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
DustPhyte schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:33:
[...]

Laat het lekker opnemen in de verkoop. Geef de voorspellingen van zonneplan mee, en neem er afscheid van al weet je zelf beter.

Het is net als een warmtepomp in een huis dat eigenlijk niet zonder gas kan. Je koopt een huis met een hybride opstelling die alleen maar meer kosten kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Meer serieus nu, is de nexus al betaald of niet?

Lekkere investering als je 5 maanden later onverwachts gaat verhuizen…

Ik zou de kopers de optie geven, verder blijft het jou probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door DustPhyte op 29-04-2025 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:14
DustPhyte schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:33:
[...]

:o Je zou toch denken dat de wereld nét iets leuker wordt zonder dit soort goedbedoelde adviezen... ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Oculus op 29-04-2025 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Oculus schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:41:
[...]

:o Je zou toch denken dat de wereld nét iets leuker wordt zonder dit soort goedbedoelde adviezen... ;)
Je was iets sneller dan ik, zie vorige post.

Vind het wel gek dat je “onverwachts” gaat verhuizen na zo een investering.

Heb je hem zelf gekocht? Persoonlijk zou ik niet iemand anders er mee opzadelen.

1) je zit vast aan Zonneplan wat jou keuze was.
2) de batterij had bij mij de voorspelling vanaf mei 2100 euro, dat is nog niet eens 1600 euro momenteel, je geeft dus iets door wat niet voldoet aan de verwachting.

Zoek een partij die hem wilt verhuizen voor je, je kan dit niet verkopen aan de nieuwe kopers zonder eerlijk te zijn over de opbrengst + de werking van dynamische contracten.

Willen ze toch de gok wagen dan is dat aan hun.

Transparant zijn is key denk ik dan!

[ Voor 45% gewijzigd door DustPhyte op 29-04-2025 20:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000

NightHawk4

Lotte is Liev :>

DustPhyte schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:47:
[...]

Je was iets sneller dan ik, zie vorige post.
Die vond ik vrij lomp, soms is het beter om niks te zeggen. En als je dan edit doe het op de juiste manier en gebruik geen eigen quotes die er net boven staan 8)7
Vind het wel gek dat je “onverwachts” gaat verhuizen na zo een investering.
Want een andere baan of een ander huis waarvan je niet verwacht dat hij te koop komt is vreemd?
Heb je hem zelf gekocht? Persoonlijk zou ik niet iemand anders er mee opzadelen.
Opzadelen? Beetje raar advies op die wijze, dan zou het netter zijn om hem optioneel in de verkoop te laten opnemen.
1) je zit vast aan Zonneplan wat jou keuze was.
2) de batterij had bij mij de voorspelling vanaf mei 2100 euro, dat is nog niet eens 1600 euro momenteel, je geeft dus iets door wat niet voldoet aan de verwachting.
1) Nee want je kan zelfconsumptie mode gewoon aanzetten, echt ook al honderd keer voorbij gekomen in dit topic
2) Die van mij is geplaatst in juli 2024 en er is nooit een bedrag van €2100 als verwachting genoemd, voldoet de staatsloterij ook niet aan de verwachting als jij verwacht dat je de hoofdprijs wint?
Zoek een partij die hem wilt verhuizen voor je, je kan dit niet verkopen aan de nieuwe kopers zonder eerlijk te zijn over de opbrengst + de werking van dynamische contracten.

Willen ze toch de gok wagen dan is dat aan hun.

Transparant zijn is key denk ik dan!
Je kan hem wel verkopen aan de nieuwe kopers door eerlijk te zijn over de werking en opbrengsten maar of je je eigen geld er uit haalt is een tweede.

Inderdaad laat de keus aan de kopers.

En helemaal gelijk transparant zijn is de manier. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
De kans op een huis met tuin kon ik niet laten schieten, vandaar..

Helemaal mee eens dat ik eerlijk moet zijn. Ik zal de verkoopmakelaar vragen om de accu als optie op te laten nemen met uitleg over de geadverteerde opbrengsten vs de lagere opbrengsten die we hier voorbij zien komen in het topic. Ik denk zelf niet dat iemand dit wilt, maar wie weet. Anders verplaats ik 'm zelf en laat ik een elektricien komen.

Stel dat de accu wel wordt overgenomen dan zou ik de accu alsnog overwegen vanwege de nieuwe enwegiemarkten. Het blijft een leuke investering, zeker met huisondersteuning :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:00
melvinnie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:39:
De kans op een huis met tuin kon ik niet laten schieten, vandaar..

Helemaal mee eens dat ik eerlijk moet zijn. Ik zal de verkoopmakelaar vragen om de accu als optie op te laten nemen met uitleg over de geadverteerde opbrengsten vs de lagere opbrengsten die we hier voorbij zien komen in het topic. Ik denk zelf niet dat iemand dit wilt, maar wie weet. Anders verplaats ik 'm zelf en laat ik een elektricien komen.

Stel dat de accu wel wordt overgenomen dan zou ik de accu alsnog overwegen vanwege de nieuwe enwegiemarkten. Het blijft een leuke investering, zeker met huisondersteuning :)
Ik verwacht niet veel van die nieuwe energiemarkten. Als die zo lucratief zijn was Zonneplan daar wel mee begonnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:42
Beter En+En+En, alle markten aanboren en ook huisondersteuning optimaliseren. En wie weet komen er rond 2027 weer wat nieuwe mogelijkheden bij, uit koker ZP of Den Haag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentagon0873
De koper van jou huis de keuze geven: kopen voor het aanschafbedrag minus de reeds genoten opbrengst, en anders neem je hem mee.

Persoonlijk zou ik hem meenemen, het aansluiten is geen probleem voor een beetje elektricien, zeker omdat je zelf aangeeft dat je wel toekomst ziet in een accu.

succes met de keuze (en de verhuizing)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:42
NB: Als je BTW via KOR hebt teruggekregen, heeft doorverkopen misschien nadelige consequenties. ZP heeft BTW partner die je daarover meer kan vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Nou, we gaan weer met een volledig lege accu de avond in :) Ben erg benieuwd naar de nieuwe energiemarkten. EPEX-handelen had hier namelijk ruim €6 op kunnen leveren vandaag.
Tussen 13:00 en 15:00 vol laden voor 10*0 + 10*-0,029 = €-0,29
Tussen 19:00 en 21:00 ontladen voor 10*0,30 + 10*0,343 = € 6,43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05 15:14
TKroon schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:40:
Nou, we gaan weer met een volledig lege accu de avond in :) Ben erg benieuwd naar de nieuwe energiemarkten. EPEX-handelen had hier namelijk ruim €6 op kunnen leveren vandaag.
Tussen 13:00 en 15:00 vol laden voor 10*0 + 10*-0,029 = €-0,29
Tussen 19:00 en 21:00 ontladen voor 10*0,30 + 10*0,343 = € 6,43
maar toen je de NEXUS kocht en 8K betaalde had je jezelf wel verdiept in het product en op welke markt hij handeld en wat de voorwaarden zijn (in verleden behaalde.......)??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@jumper Je doet best denigrerend. Ik weet zeker precies wat ik heb gekocht. Er is ook toegezegd dat er nieuwe energiemarkten toegevoegd zouden worden, en recent is dat nog door Zonneplan bevestigd. Ik geef met mijn bericht hierboven aan dat de onbalans-AI van Zonneplan weer naast zit, zoals afgelopen week, door onnodig de uitersten van de batterijlading op te zoeken. Vanmiddag is er dus geen onbalans geweest waarmee hij op had kunnen laden, en zal er vanavond bij een eventueel tekort ook niks te verdienen zijn.
Met energiemarkt EPEX-handelen had er dus wél goed verdiend kunnen worden, en wel gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenbakker
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-05 22:47
jumper schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:53:
[...]

maar toen je de NEXUS kocht en 8K betaalde had je jezelf wel verdiept in het product en op welke markt hij handeld en wat de voorwaarden zijn (in verleden behaalde.......)??
Wat heeft dit te maken met optimaliseren van het product dmv wijzigen van tactieken en markten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01:24
TKroon schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:03:
@jumper Je doet best denigrerend. Ik weet zeker precies wat ik heb gekocht. Er is ook toegezegd dat er nieuwe energiemarkten toegevoegd zouden worden, en recent is dat nog door Zonneplan bevestigd. Ik geef met mijn bericht hierboven aan dat de onbalans-AI van Zonneplan weer naast zit, zoals afgelopen week, door onnodig de uitersten van de batterijlading op te zoeken. Vanmiddag is er dus geen onbalans geweest waarmee hij op had kunnen laden, en zal er vanavond bij een eventueel tekort ook niks te verdienen zijn.
Met energiemarkt EPEX-handelen had er dus wél goed verdiend kunnen worden, en wel gegarandeerd.
Komt nog eens bij dat de EPEX van tevoren al vast staat. Hier is dus geen gokken bij, maar gegarandeerde opbrengst.

Toen hij om 12:00 zo goed als leeg stond, had ik een sprankje hoop. Maar ik had ook wel de kennis dat Epex niet van toepassing is. Maar toch. Op papier zag het er goed uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:06
De Nexus staat hier nu gewoon vol te laden, laten we de resultaten afwachten in plaats van voorspellen hoe slecht de prestaties zullen zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Shandar04 op 01-05-2025 16:01 ]

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenbakker
Shandar04 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:59:
De Nexus staat hier nu gewoon vol te laden, laten we de resultaten afwachten in plaats van voorspellen hoe slecht de prestaties zullen zijn.
Ja ik ben benieuwd.

Wat irritant voelt is dat ik eerst 3 cent per kWh betaal voor wat mijn panelen (9kwh per uur) opwekken ipv dat de Nexus met winst oplaadt, ik er het uur erna niks voor krijg en de Nexus nu verhinderd dat ik 14 cent krijg voor mijn opgewekte stroom door volle bak op te laden, dit gedrag kost dus aan alle kanten geld en verhinderd gegarandeerde winst.

Maar goed wie weet straks ineens een dikke opbrengst, blijft gokken, afgelopen maand was iig weer een tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
Ik snap de frustratie ook en opmerking was niet denigrerend bedoelt maar als je product x koopt met voorwaarden dan weet je precies wat het product gaat leveren. Ja het is super leuk dat je binnen x jaar die handel kunt terugverdienen maar dat is gokken op voorspellingen. Die prul handeld nu eenmaal op onbalans en niet op EPEX. Leuk als in toekomst veranderd maar om daar ieder keer een punt van te maken en liggen posten dat je geld laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenbakker
jumper schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:15:
Ik snap de frustratie ook en opmerking was niet denigrerend bedoelt maar als je product x koopt met voorwaarden dan weet je precies wat het product gaat leveren. Ja het is super leuk dat je binnen x jaar die handel kunt terugverdienen maar dat is gokken op voorspellingen. Die prul handeld nu eenmaal op onbalans en niet op EPEX. Leuk als in toekomst veranderd maar om daar ieder keer een punt van te maken en liggen posten dat je geld laat liggen.
Dit topic is toch juist bedoeld voor gebruikservaringen en om te sparren over wel/niet betere opties?

Dit is IMO waar oriënterende mensen naar op zoek zijn en tevens leest Zonneplan mee dus denk ik dat het juist goed is om te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jumper
coenbakker schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:31:
[...]

Dit topic is toch juist bedoeld voor gebruikservaringen en om te sparren over wel/niet betere opties?

Dit is IMO waar oriënterende mensen naar op zoek zijn en tevens leest Zonneplan mee dus denk ik dat het juist goed is om te delen.
Klopt en hopelijk leest zonneplan ook mee en maken ze hun batterij ook slimmer.
Maar een orienterend persoon die hier als leek binnenkomt en alleen de data/info van ZP heeft gelezen hoeft niet door 198 paginas heen te akkeren om iedere keer te horen dat Onbalans niet efficent is en handelen op EPEX veel beter en we hebben geld laten liggen. Wat denk je dat die klant dan zegt? toedeledoeki.
Ik zit pas sinds november bij ZP + Nexus. Betaalde voorheen 60euro per maand Electra. Nu gemiddeld 100euro terug en niks te betalen aan electra. Dat is effectief 160euro in de pocket x 12. Is het dan zo zwaar weer of wil iedereen alleen maar de max eruit halen en is aankoop om netcongestie alleen maar een buz woord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enduser
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 00:33
coenbakker schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:12:
[...]

Ja ik ben benieuwd.

Wat irritant voelt is dat ik eerst 3 cent per kWh betaal voor wat mijn panelen (9kwh per uur) opwekken ipv dat de Nexus met winst oplaadt, ik er het uur erna niks voor krijg en de Nexus nu verhinderd dat ik 14 cent krijg voor mijn opgewekte stroom door volle bak op te laden, dit gedrag kost dus aan alle kanten geld en verhinderd gegarandeerde winst.

Maar goed wie weet straks ineens een dikke opbrengst, blijft gokken, afgelopen maand was iig weer een tegenvaller.
Herkenbaar. Via Home Assistant (HA) heb ik sinds zaterdag er wel voor gezorgd dat onze Huawei omvormer de output terugbrengt naar 0 als er een negatief tarief is (ZP integratie in HA) en weer opschaalt zodra het negatieve tarief voorbij is. Omvormer helemaal uitschakelen schijnt niet goed te zijn, vandaar dat ik het vermogen heb teruggeschroefd. Daarnaast mijn warmtepomp-boiler het water laten opwarmen.
Is dat ook mogelijk bij jou?

Volgende stap is kijken of ik het vermogen van de panelen kan afstemmen op het huidig gebruik plus de maximale 400watt zonne-opbrengst laden van de thuisbatterij. En uiteraard of dat het meeste opbrengt t.o.v. uitschakelen van de panelen.

Weet iemand of de onbalans vergoeding alleen van toepassing is op het geleverd/opgevraagd vermogen van de thuisbatterij of dat dit geldt voor je gehele aansluiting (dus incl. zonnepanelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:24
coenbakker schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:12:
[...]
Je krijgt gewoon geld voor die zonnestroom hoor, die wordt gewoon EPEX afgerekend en alles wat de Nexus in gaat met onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Even wat anders. Ik zie vrijwel consequent GaMbiNo bovenaan staan in de ranking met een aardig verschil. Wat doet hij anders dan de rest?
Of kloppen zijn data niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
elbizarre schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:24:
Even wat anders. Ik zie vrijwel consequent GaMbiNo bovenaan staan in de ranking met een aardig verschil. Wat doet hij anders dan de rest?
+1, gun het hem heel zeker maar wat doe hij anders tov iemand op plaats 111. Op dit moment maar 5kwh geladen en 15kwh ontladen maar batterij nog half vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:33
elbizarre schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:24:
Grappig dat je het vraagt, ik stond net op 2 omdat ik vanaf 12:00 zelfconsumptie modus had aangezet. Het zal iets dergelijks zijn :)

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
bokkow schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:32:
[...]

Grappig dat je het vraagt, ik stond net op 2 omdat ik vanaf 12:00 zelfconsumptie modus had aangezet. Het zal iets dergelijks zijn :)
Wellicht kan hij zelf inzicht geven. Dan kunnen we daar allemaal van leren en profiteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:04
bokkow schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:32:
[...]

Heb je een windwokkel op je omvormer aangesloten? 😄

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ik speel zo nu en dan wel eens wat met de aansturing inderdaad. :9 Dat pakt soms goed uit en en soms niet. Vandaag pakt dat tot nu toe weer goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenbakker
jojost1 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:17:
[...]

Je krijgt gewoon geld voor die zonnestroom hoor, die wordt gewoon EPEX afgerekend en alles wat de Nexus in gaat met onbalans.
Dit klopt dus niet, dagverbruik stond op +1,13 toen de stroom 14 cent was en de panelen 9kwh deden, bleef gedurende 1,5 uur lang hierop staan terwijl de Nexus aan het laden was, Powerplay trok ondertussen zo'n 30 cent van de powerplay opbrengst (netto +-3kwh per uur verbruik) terwijl het dagverbruik een kleine + 2 euro achterbleef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenbakker
Enduser schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:57:
[...]

Herkenbaar. Via Home Assistant (HA) heb ik sinds zaterdag er wel voor gezorgd dat onze Huawei omvormer de output terugbrengt naar 0 als er een negatief tarief is (ZP integratie in HA) en weer opschaalt zodra het negatieve tarief voorbij is. Omvormer helemaal uitschakelen schijnt niet goed te zijn, vandaar dat ik het vermogen heb teruggeschroefd. Daarnaast mijn warmtepomp-boiler het water laten opwarmen.
Is dat ook mogelijk bij jou?

Volgende stap is kijken of ik het vermogen van de panelen kan afstemmen op het huidig gebruik plus de maximale 400watt zonne-opbrengst laden van de thuisbatterij. En uiteraard of dat het meeste opbrengt t.o.v. uitschakelen van de panelen.
Ja dat is mogelijk, echter laat ik vooralsnog de zonnepanelen aanstaan, de auto volle bak laden en zorg ik daarnaast dat ik als het ff kan (zou mooi zijn als de Nexus dat dan deed....) 12kwh van het net af trek, zo trek ik het voltage van het net lekker omlaag , hebben we de accus weer vol en het boilervat van de WP weer warm 👌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DustPhyte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJ551gsuiNgmQZ4gWvR2XjkC3-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4IYFBMb8VHkSsBBSp5hDsbA.jpg?f=fotoalbum_large

8 mei is het zover, dan is mijn nexus 1 jaar!

Ik ga pas rekenen vanaf 9 mei, de 1600 die verwacht was bij aanschaf (1800 volgens Zonneplan) zal net aan gehaald worden.

2100 stond 4-5 maanden in hassio als voorspelling.

Alsnog tevreden met de 1600, het gaat mij niet om het geld, wel om het net helpen. (Uiteraard ben ik wel genoeg negatief geweest over de keuzes van de “ai”, de nexus moet zich wel terug verdienen na de investering, winst maken is niet mijn doel).

Pro nexus:

- huis ondersteuning sinds kort, werkt goed.
- omvormer is sterk genoeg om op korte termijn genoeg te laden / ontladen.
- prijs is naar beneden gegaan (ik was zelf te vroeg om hier van te kunnen profiteren).
- 60 procent van de tijd heb ik het gevoel dat we het net helpen, kan wel beter door sneller aan te sturen.

Cons:

- Zonneplan, vaag, sterk in marketing, “de zon komt dus rendement gaat omhoog blabla, rendement blijft uiteindelijk uit”, zonnige dagen zijn uiteindelijk zeker niet een garantie op suces.

- de keuzes van de AI in combinatie met het trage aansturen, verliezen (op een dag) kunnen oplopen.

- zelfconsumptie is veel te traag, blijft in beta, ook weer door het trage aansturen.

Wellicht vul ik mijn bericht aan.

Tevredenheid momenteel:

Aankoop + installatie: 10/10
Communicatie: 6/10
Werking: 6,5 / 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
jojost1 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:17:
[...]

Inderdaad, zonnepanelen staan los van de nexus.

Zonnepanelen beperken deed ik vorig jaar om de Nexus niet in de weg te zitten, DLB tegengaan, dat was toen centen werk.

Momenteel heb ik het gevoel (ik moet het nog nalopen) dat dit het een verschil kan maken van ongeveer een euro gezien de nexus nu geen super winsten meer maakt.

De zonnepanelen zelf uitschakelen of beperken bij negatieve prijzen lijkt mij nog een druppel op de gloeiende plaat met het salderen.

De gemiddelde prijs gaat iets naar beneden van de teruggeleverde stroom, al bij al lijkt mij dat minder boeiend dan niks terugleveren. (Salderen is er nog).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
Zo dan, mij valt die 3,65 op. Ik zit op iets meer dan de helft vandaag. Ik heb die nieuwe functie thuisondersteuning oid aan staan; scheelt dat zoveel met gewoon onbalanshandel?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lGwObGGUhuYsHHFud1GZlcMwfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOFX2JjaJF3B5BdHTFj0aJQe.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckLgbXVow7QaUSVJ9cYe4DubdOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8rWWimBf0sw1xJimMn7QQHB.jpg?f=fotoalbum_large

Mail van februari

December 87
Januari 98
Februari 78
Maart 81
April 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenbakker
DustPhyte schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:50:
[...]

Inderdaad, zonnepanelen staan los van de nexus.

Zonnepanelen beperken deed ik vorig jaar om de Nexus niet in de weg te zitten, DLB tegengaan, dat was toen centen werk.

Momenteel heb ik het gevoel (ik moet het nog nalopen) dat dit het een verschil kan maken van ongeveer een euro gezien de nexus nu geen super winsten meer maakt.

De zonnepanelen zelf uitschakelen of beperken bij negatieve prijzen lijkt mij nog een druppel op de gloeiende plaat met het salderen.

De gemiddelde prijs gaat iets naar beneden van de teruggeleverde stroom, al bij al lijkt mij dat minder boeiend dan niks terugleveren. (Salderen is er nog).
toon volledige bericht
Het is dan gek dat mijn dagopbrengst (niet de powerplay) dan niet oploopt als mijn panelen 1,40 per uur zouden moeten opbrengen terwijl de Nexus staat te laden, als het zou kloppen dat dit los van elkaar staat.

12 cent salderen heeft geen zin als je stroom opwekt tegen -15 cent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DustPhyte
ervh schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:53:
[...]

Zo dan, mij valt die 3,65 op. Ik zit op iets meer dan de helft vandaag. Ik heb die nieuwe functie thuisondersteuning oid aan staan; scheelt dat zoveel met gewoon onbalanshandel?
Zoals je kan zien aan mijn grafiek staat huisondersteuning aan.

Eerder was is tegen het beperken van mijn zonnepanelen, zoals ik al zei was dat voordien centen werk om de DLB tegen te gaan. Met winsten van 6-24 euro per dag.

Nu maakt dat blijkbaar wel verschil
Als ik jou post lees, ik ga het morgen vergelijken met anderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3Pp_YWj64KD-OpIneJIWVcRiYA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ifJuwWC60K85ufANRk9ILq54.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
coenbakker schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:03:
[...]

Het is dan gek dat mijn dagopbrengst (niet de powerplay) dan niet oploopt als mijn panelen 1,40 per uur zouden moeten opbrengen terwijl de Nexus staat te laden, als het zou kloppen dat dit los van elkaar staat.

12 cent salderen heeft geen zin als je stroom opwekt tegen -15 cent.
Ik zeg maar wat, het is al laat. Op je factuur staat een tegenboeking. Wellicht zit het daar in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coenbakker
DustPhyte schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:08:
[...]

Ik zeg maar wat, het is al laat. Op je factuur staat een tegenboeking. Wellicht zit het daar in.
Goeie, daar eens naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gilbert-1980
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-05 10:59
Goedemorgen GaMbiNo,
Kan je ons iets meer vertellen wat je de afgelopen periode zoal hebt getest. Denk zeer interessant voor iedereen en voor mij. Heb je op bepaalde momenten de accu op zelf consumptie gezet als je weet dat de EPEX prijzen negatief worden of heb je nog meer tweaks gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
coenbakker schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:21:
[...]

Goeie, daar eens naar kijken!
Zoek eens op mijn berichten, dan wordt je een heleboel wijzer.
Inderdaad wordt de geladen en ontladen kWh’en van de batterij verrekend tegen de dan geldende EPEX prijzen. Dit komt op je factuur terug als tegenboeking en dus maar 1x per maand. Dit heeft namelijk niks met onbalans te maken maar wel met de werkwijze van afrekenen van de gebruikte kWh’en van de Nexus.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:47
Gilbert-1980 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:11:
Goedemorgen GaMbiNo,
Kan je ons iets meer vertellen wat je de afgelopen periode zoal hebt getest. Denk zeer interessant voor iedereen en voor mij. Heb je op bepaalde momenten de accu op zelf consumptie gezet als je weet dat de EPEX prijzen negatief worden of heb je nog meer tweaks gedaan?
Af en toe ff stukje terug lezen,

GaMbiNo in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:05
We kunnen natuurlijk nog wel eens de leermomenten van het handmatig schakelen tussen zelfconsumptie en powerplay met elkaar delen en zo tot een optimale strategie komen.

Mijn ervaring is dat er bij stroomoverschot in de zomer regelmatig geen onbalans meer is (laatst overigens wel een grote uitzondering). Dus op zelfconsumptie gaan en tijdens de lage prijzen de accu volladen met panelen en tegen de avondpiek weer terug naar powerplay lijkt een aardige strategie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:45
Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:30:
We kunnen natuurlijk nog wel eens de leermomenten van het handmatig schakelen tussen zelfconsumptie en powerplay met elkaar delen en zo tot een optimale strategie komen.
Dat zou toch juist die AI moeten/kunnen doen?
Lijkt me geen rocketscience om te bepalen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilbert-1980
Bedankt Maurice, dat is inderdaad wat ik bedoelde met mijn vraag, Ik heb alle post gelezen overigens van dit forum, maar ik was meer opzoek naar wat bij hem werkt en wat niet. Hij is 1 van de weinige die het eea probeert en weet hoe dit resulteert op de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
hoevenpe schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:43:
[...]

Dat zou toch juist die AI moeten/kunnen doen?
Lijkt me geen rocketscience om te bepalen...
Powerplay kijkt naar onbalans prijzen, deze strategie kijkt naar Epex prijzen.

En het zou mooi zijn als powerplay in de toekomst ook naar een combinatie zal kijken. Men zegt daarmee bezig te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 02-05-2025 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
Volgens startte de nexus echt veelste laat met ontladen op de huidige piek van 1800€+ net. Iemand die dat kan controleren met HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Masterchiev schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:28:
Volgens startte de nexus echt veelste laat met ontladen op de huidige piek van 1800€+ net. Iemand die dat kan controleren met HA?
De piek die je achteraf kan zien maar met 5 minuten vertraging door Tennet wordt doorgegeven aan de onbalanspartijen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:32:
[...]

De piek die je achteraf kan zien maar met 5 minuten vertraging door Tennet wordt doorgegeven aan de onbalanspartijen ?
De piek was al bezig en zelfs al zichtbaar maar de nexus reageerde niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Masterchiev schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:33:
[...]

Wat ik kan zien is dat de piek van 11:10~11:26 was (op site van tenergy)

Mijn Nexus is begonnen met ontladen om 11:07 en stopte om 11:37.

+ € 5.64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:38:
[...]

+ € 5.64
Top thanks! Dan is het wel goed gegaan. De app van Zonneplan heeft enorme vertraging soms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Masterchiev schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:40:
[...]

Top thanks! Dan is het wel goed gegaan. De app van Zonneplan heeft enorme vertraging soms
11:07 begonnen, dus dat moet op het signaal van 11:02 zijn. Toen was hij 150, en in stijgende lijn, dus daar zal op gereageerd zijn, wat perfect uitpakte omdat hij doorging naar 1895... Zit ook wat geluk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:38:
[...]

+ € 5.64
nog niet te zien in de app bij mij; zit op welgeteld 0,35ct 😂 zit er een vertraging in de ZP app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
ervh schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:55:
[...]
nog niet te zien in de app bij mij; zit op welgeteld 0,35ct 😂 zit er een vertraging in de ZP app?
Staat die op zelfconsumptie 🤪

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
Haha nee. Hij loopt nu langzaam wat op maar kom niet in de buurt van sommige anderen op onbalansmarkt. Wordt tijd dat ik me daar ook aan meldt, maar heb nog geen HA. Misschien maar eens installeren op een OrangePi die hier nog ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Zijn er meer die veel verschillen hebben.

[ Voor 71% gewijzigd door Masterchiev op 02-05-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
14 euro!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Masterchiev schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:33:
[...]

De app info heb je weinig aan idd voor actuele data.
Met 5 minuten vertraging vond ik hem hier best netjes reageren!
Sta nu op €16.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jW2NBkkz-GItGUdFxJpjghxwP0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtZOQqv5p6JtyljwDsdst7wt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Robindd schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:28:
[...]

De app info heb je weinig aan idd voor actuele data.
Met 5 minuten vertraging vond ik hem hier best netjes reageren!
Sta nu op €16.
[Afbeelding]
Grappig, zo sta ik bijna bovenaan, paar uur later loop ik 2 euro achter (zelfs met zonnepanelen beperken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
DustPhyte schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:51:
[...]

Grappig, zo sta ik bijna bovenaan, paar uur later loop ik 2 euro achter (zelfs met zonnepanelen beperken).
Klein verschil in reactie vanuit Zonneplan geeft in zo’n geval een groot verschil idd. Dat gebeurd altijd, maar is nu een wat groter effect.
Ik beperk alleen de zonnepanelen overigens als het ex. belasting negatief is qua prijs omdat ik netto terug lever. Daarnaast op eigen risico de zekering op 3x35A ingesteld in de app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:10
Robindd schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:26:
[...]

Klein verschil in reactie vanuit Zonneplan geeft in zo’n geval een groot verschil idd. Dat gebeurd altijd, maar is nu een wat groter effect.
Ik beperk alleen de zonnepanelen overigens als het ex. belasting negatief is qua prijs omdat ik netto terug lever. Daarnaast op eigen risico de zekering op 3x35A ingesteld in de app :)
Krijg je ook de energiebelasting terug als je op jaarbasis meer teruglevert dan afneemt, als dat zo is, heb ik weer wat geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:34
Alles wat je meer terugleverd dan je afneemt krijg je geen energiebelasting en btw voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:10
Jasper79 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:27:
Alles wat je meer terugleverd dan je afneemt krijg je geen energiebelasting en btw voor terug.
Dat dacht ik ook, mja wie spreekt er nu de waarheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:12
Catdogsf schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:34:
[...]

Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:22
@GaMbiNo hoe gaat het met de waveshare icm solis modbus integratie in Home Assistant.
Stuur je nog steeds aan wanneer je in zelf consumptie draait.
Kun je eventueel je bevindingen delen.
Ik wil zelf ook aan de slag, maar vind het zonde om het wiel opnieuw uit te vinden.

hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Catdogsf schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:34:
[...]

Wie zegt er wat anders dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilbert-1980
Zijn er nog meer gebruikers van de Nexus waarbij vanmiddag de onbalans niet heeft meegenomen? Mijn accu was voor 80% vol. Ik weet wel dat op 1 fase ongeveer 3000W werd gevraagd, maar was benieuwd of dit de oorzaak kan zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

jeroenribbink schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:58:
@GaMbiNo hoe gaat het met de waveshare icm solis modbus integratie in Home Assistant.
Stuur je nog steeds aan wanneer je in zelf consumptie draait.
Kun je eventueel je bevindingen delen.
Ik wil zelf ook aan de slag, maar vind het zonde om het wiel opnieuw uit te vinden.

hoor het graag.
Je kan met de Waveshare i.c.m. de Solis integratie de batterij volledig zelf besturen. Je kan zelf een zelfconsumptie modus schrijven in Home Assistant die de batterij realtime aanstuurt op basis van je verbruik uit de P1 meter. En dan heb je dus net zoveel updates als je wilt. Voorwaarde is dat je dongel offline is om alles via EPEX te laten verrekenen.

Je kan evt. zelfs een eigen aansturing op onbalans maken, maar dan moet de dongel uiteraard wel online zijn voor de verrekening op onbalans prijzen. Nadeel is dat je dan enige "last" hebt van de Zonneplan aansturing, ook al is die niet heel frequent.
Maar Zonneplan verrekend uiteindelijk de Kwh die je rondpompt, en daarvoor maakt het niet uit wie de boel aanstuurt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper79
Gilbert-1980 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:12:
Zijn er nog meer gebruikers van de Nexus waarbij vanmiddag de onbalans niet heeft meegenomen? Mijn accu was voor 80% vol. Ik weet wel dat op 1 fase ongeveer 3000W werd gevraagd, maar was benieuwd of dit de oorzaak kan zijn.
Yup hier ook, had 96 cent ipv 8 euro
Accu vol genoeg maar deed niet mee. Enkel wat huis ondersteuning. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmRxvpo96jEKeMIRX6DlXq2UBtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AVjfqmm9Fuls61qxRLtuE0oU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enduser
Bijzonder. Ik heb al tijden PP aanstaan met huisondersteuning en kreeg wel €8. Hebben jullie recentelijk geswitcht met modus? Wel/geen zonnepanelen? Ben benieuwd op basis waarvan ie dan differentiërt.

GaMbiNo, ik denk zelf aan signaal eerst aan splitten en meelezen. Je kan misschien ook de dongle aansluiten de pi en het signaal dan doorlaten of overrulen, dan hoeft de dongle niet offline. Geen idee nog of het werkt maar de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Wel zonnepanelen, sinds eerste dag dat huisondersteuning via beta app beschikbaar was aan gezet en niet meer veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Gilbert-1980 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:12:
Jep hier ook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
Goh deze maand begint goed, nu al €30 terwijl de afgelopen maanden ~€90 in totaal waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Ik zie dat ik op plek 114 sta, onbalans is niet meegenomen, ik beperk mijn zonnepanelen die alleen op fase 3 zitten.

De verschillen zijn gigantisch, alsof ze maar een deel aangestuurd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enduser
Kan het misschien toch regio gebonden zijn?

Mn buurman liep tegen de beperking van zn omvormer aan. Zowel zonnepanelen stonden te blazen met 6kwh en omdat zijn batterij (niet ZP) op dezelfde omvormer zit, kon de thuisbatterij niet meer terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Enduser schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:14:
Kan het misschien toch regio gebonden zijn?

Mn buurman liep tegen de beperking van zn omvormer aan. Zowel zonnepanelen stonden te blazen met 6kwh en omdat zijn batterij (niet ZP) op dezelfde omvormer zit, kon de thuisbatterij niet meer terugleveren.
Er is wel een probleem (geweest) met batterijen die vol terugleveren terwijl de wijkkast al aan zijn max zit.

Daarom heeft Zonneplan nu iets als ‘GridGuard’ waarbij ze (op wijkniveau?) een seintje krijgen van de netbeheerder.

Aangezien er veel PV was gister kan het best dat jouw batterij niet mag terugleveren en andere wel, denk ik.

Vziw is dat nog niet zichtbaar in de app.

Fyi: https://www.zonneplan.nl/...an-introduceert-gridguard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ja kan maar dan zou je een beloning moeten krijgen voor het niet terugleveren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Jasper79 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:22:
Ja kan maar dan zou je een beloning moeten krijgen voor het niet terugleveren lijkt me.
Dat lijkt me sterk je zonnepanelen klappen er ook gewoon zonder vergoeding uit als de spanning in je straat te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
Jasper79 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 06:56:
[...]

Yup hier ook, had 96 cent ipv 8 euro
Accu vol genoeg maar deed niet mee. Enkel wat huis ondersteuning. [Afbeelding]
even een brutale vraag, heb jij de nexxus in homewizzard geïntegreerd? (iig zou ziet het er uit)
zo ja, hoe?.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:33
pentagon0873 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:31:
[...]

even een brutale vraag, heb jij de nexxus in homewizzard geïntegreerd? (iig zou ziet het er uit)
zo ja, hoe?.....
Met een 3F kWh meter van Homewizard zelf

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Jasper79 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:09:
Wel zonnepanelen, sinds eerste dag dat huisondersteuning via beta app beschikbaar was aan gezet en niet meer veranderd.
Ik hetzelfde, maar maar 3 euro. Zonnepanelen wel beperkt bij ontladen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:48
Zoiets, de 3F kWh meter van Homewizard net voor de werkschakelaar in een klein verdeelkastje geïnstalleerd.
Omdat ik de voedingskabel niet via de snelste (dus de gemakkelijkste) manier over de wand wilde hebben.
Heb ik zelf de kabel via de kruipruimte naar de locatie aangelegd, als tegenprestatie hebben de monteurs van Zonneplan de 3F kWh meter voor mij geïnstalleerd. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUArIR7C0zWYpvRVoWeeQ-zsKWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9sQNh9CdtQiWOHOcRo4DnHy.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste