De ontwikkelaar van de app wil hier wellicht naar kijken in de kerstvakantie, hulp zal altijd wel welkom zijn denk ik.
Overigens Homey kan het al wel.
De ontwikkelaar is hier idd mee bezig. Heb hem toevallig nog wat request/response data e.d. aangeleverd hiervoor een paar dagen geleden. Hij heeft zelf geen Nexus namelijk.Jasper79 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:58:
De ontwikkelaar van de app wil hier wellicht naar kijken in de kerstvakantie, hulp zal altijd wel welkom zijn denk ik.
Oh wauw dat is super! bedankt voor het antwoord. Al helemaal nu ik hoor dat hij geen Nexus heeft. Eigenlijk wel een donatie waard. Heeft hij zoiets opgezet?GaMbiNo schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:57:
[...]
De ontwikkelaar is hier idd mee bezig. Heb hem toevallig nog wat request/response data e.d. aangeleverd hiervoor een paar dagen geleden. Hij heeft zelf geen Nexus namelijk.
Dus hopelijk kan dit binnenkort wel via Home assistant.
Op de https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one staat wel een "sponsor" linkje evt.kingofzamunda23 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:32:
[...]
Oh wauw dat is super! bedankt voor het antwoord. Al helemaal nu ik hoor dat hij geen Nexus heeft. Eigenlijk wel een donatie waard. Heeft hij zoiets opgezet?
https://onbalansmarkt.com/liveWouteruitTB schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:54:
[Afbeelding]
Heeft iemand een tabel van hun eigen opbrengsten afgelopen 2 week voor mij?
Ben momenteel bezig met ZP omdat ik of geen aansturing krijg of maar op halve kracht sta te laden terwijl er geen tot bijna geen verbruikers aanstaan.
Heb dan ook het idee dat ik behoorlijk wat opbrengst mis loop en ondertussen wel bijna net zoveel (ont)laad cycli meepak..
Niet geregistreerd. Gaat prima. M'n Home Assistant en ZP app geven allebei dezelfde batterijlading aan.DustPhyte schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:20:
Ik heb zeker al een tijd niet alles gelezen,
ik zie nu even snel scrollend mensen met 5 accu's
Hoe worden deze geregistreerd bij Zonneplan + halen jullie er profijt uit?
[ Voor 3% gewijzigd door Twanroy op 21-12-2025 19:47 ]
Ik geloof dat ik het niet helemaal meer begrijp. Er is toch al een geavanceerde instellingsmogelijkheid bij huisoptimalisatie die al maanden functioneert? Er zit een schuifmogelijkheid in voor het aantal kW opslaan aan zonnestroom en voor opslaan aan huis.Twanroy schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:46:
Mooie optie zeg. Weer een stukje meer controle.
De geavanceerde setting van huisoptimalisatie zou welkom zijn inderdaad. Maar dat komt vast wel.
Dit gaat om de Homeassistant-plugin en niet om de app.NvG schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:59:
[...]
Ik geloof dat ik het niet helemaal meer begrijp. Er is toch al een geavanceerde instellingsmogelijkheid bij huisoptimalisatie die al maanden functioneert? Er zit een schuifmogelijkheid in voor het aantal kW opslaan aan zonnestroom en voor opslaan aan huis.
[ Voor 9% gewijzigd door melvinnie op 22-12-2025 13:07 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Twanroy op 23-12-2025 19:05 ]
Ja, dat is ook mijn plan, maar nu word hij op 500w laden / 500w onladen ingesteld zodra de home_optimization gekozen word. Dat is vind ik te weinig, vandaar dat ik momenteel nog naar volledig self consuption overschakel.Jasper79 schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:33:
Om geen powerplay te missen heb ik er wel button.thuisbatterij_enable_home_optimization van gemaakt.
Als tzt dan ook nog de geavanceerde optie in de integratie komt dan kan ik eventueel ook gewoon op 2kW zetten of zo iets.
[ Voor 14% gewijzigd door GaMbiNo op 22-12-2025 16:27 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Gerrit1968 op 22-12-2025 16:38 ]
Hoi Jasper, ik heb de waveshare aangesloten via home assistant en haal hier ook de onbalans prijzen vandaan, via home assistant community app in homey kan ik alle sensors, schakelaars en dergelijke vanuit home assistant in homey zetten via een aangepast apparaat, dus ook alle 284 entiteiten van de solis modbus.Jasper79 schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:43:
Oké dus via homey kun je geforceerd ontladen en laden?
:strip_exif()/f/image/ry8Wl1AiksUDlePWpUG9nMKE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iivIg2bnFGpKKkF7M4haPsnR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gP1pJgIgybscFcNEemzg5Tlf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1D63xgzL7G9GIF165jgHuOqF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QDQO9UzxPrbCHSh0s23aH6gN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3OmAZU3wCtm9Gt2gDjhhEuVO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5FaEnWQh3uxkptiMsbe6tvU0.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/mxzf3O5g3oo6BbeTlyHYh9Ke.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Xun22tRK0POZUYUARvUy5eaz.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 87% gewijzigd door Gerrit1968 op 22-12-2025 17:29 ]
Daarom heb ik hem aan mijn huis toegevoegd zodat hij kan testen, scheelt weer wachten tot iemand reageert.GaMbiNo schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:22:
......
Wel helemaal top dat hij hier ook weer aan bouwt want hij heeft zelf geen Nexus.
Helemaal top idd.Jasper79 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:41:
[...]
Daarom heb ik hem aan mijn huis toegevoegd zodat hij kan testen, scheelt weer wachten tot iemand reageert.
Waardeer zijn werk zeer zeker 👍
/f/image/lWKIBAz8svAjqGC4CjhSyMzA.png?f=fotoalbum_large)
Deze heb ik volgens mij wel vaker voorbij zien komen. Had jij die niet @Twanroy ?Jasper79 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:39:
@Gerrit1968 Zou deze ook werken? [Afbeelding]
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€24,88 | Waveshare RS485 naar Ethernet-converter, verbeterbare Cortex-M0-processor, Modbus RTU naar TCP, Modbus Gateway, RS485 en RJ45-poort
https://a.aliexpress.com/_EywaMAC
[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 22-12-2025 19:47 ]
Hoi @Jasper79 en @GaMbiNo deze is volgens mij ook lastig te koppelen, hier en bij github inderdaad meldingen van lastig koppelen. Ik heb ook de witte variant.GaMbiNo schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:45:
[...]
Deze heb ik volgens mij wel vaker voorbij zien komen. Had jij die niet @Twanroy ?
Ik dacht dat het koppelen moeizaam/niet ging. De witte variant gaat soepeler dacht ik.
Zelf heb ik, zoals de meesten hier dacht ik, de witte variant.
:strip_exif()/f/image/iXGh3eIEAtCymn1GjJOI60Tu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had dit type, de wifi uitvoering. Die heb ik niet werkend gekregen, en is retour gestuurd.Jasper79 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:39:
@Gerrit1968 Zou deze ook werken? [Afbeelding]
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€24,88 | Waveshare RS485 naar Ethernet-converter, verbeterbare Cortex-M0-processor, Modbus RTU naar TCP, Modbus Gateway, RS485 en RJ45-poort
https://a.aliexpress.com/_EywaMAC
[ Voor 4% gewijzigd door Twanroy op 23-12-2025 06:32 ]
Ik heb de beste man 2 kopjes koffie geschonken. Super dat hij dit doet voor de community terwijl hij zelf geen Nexus heeft. Dit maakt de batterij direct een stuk meer veelzijdiger binnen HA.GaMbiNo schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:21:
Er is nu alweer een nieuwe bèta versie van de Zonneplan Home Assistant integratie. Nu ook met home optimization advanced en sliders om de wattages te configureren. Zelf al even getest en dat werkt top. 🤩
Er zal binnenkort wel een definitieve release komen maar de beta werkt hier al prima. 😌
Oke maar wel binnen een paar sec reactie dan? Of blijft het gewoon de 1 minuut van zonneplan aanhouden?Jasper79 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:01:
Real-time niet echt want het werkt eigenlijk met de app gegevens.
Wel real-time is de waveshare modbus weg, maar die heb ik pas net besteld dus daarvoor zul je op andere Tweakers moeten wachten voor details
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
| alias: Nexus ↔ Powerplay/Huisoptimalisatie (select-mode)
description: >-
Schakelt battery control mode via select.thuisbatterij_battery_control_mode en
zet Huisoptimalisatie-setpoints
triggers:
- trigger: state
id: powerplay_bij_verlaten_high
entity_id: sensor.zonneplan_current_tariff_group
from: high
- trigger: numeric_state
id: powerplay_bij_batt_onder_8
entity_id: sensor.thuisbatterij_percentage
below: 8
id: huisopt_bij_in_high
to: high
conditions: []
actions:
- choose:
- conditions:
- condition: trigger
- condition: template
value_template: >
{{ states('select.thuisbatterij_battery_control_mode') !=
'Powerplay' }}
sequence:
- action: select.select_option
target:
entity_id: select.thuisbatterij_battery_control_mode
data:
option: dynamic_charging
- conditions:
- condition: numeric_state
above: 14
'Huisoptimalisatie' }}
sequence:
target:
data:
option: home_optimization
- action: number.set_value
target:
entity_id: number.thuisbatterij_max_charge_power_home_optimization
data:
value: "0"
target:
entity_id: number.thuisbatterij_max_discharge_power_home_optimization
data:
value: 3000
- conditions:
'Powerplay' }}
sequence:
target:
data:
mode: single |
[ Voor 8% gewijzigd door Twanroy op 24-12-2025 09:20 ]
Aansturing via de modbus reageert mijn omvormer/ batterij direct binnen enkele seconden, aansturing die ik gebruik middels homey en via home assitant is ook enkele seconden, dus max 3 a 4 seconden totaal vertraging bij mij op dit momentwilcovana schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:03:
[...]
Oke maar wel binnen een paar sec reactie dan? Of blijft het gewoon de 1 minuut van zonneplan aanhouden?
Ik begrijp niet zo goed waarom er ook geoptimaliseerd wordt voor zowel zelfconsumptie als terug schakelen naar onbalans. Specifiek de financiele afwikkeling: ik meen dat er 4 uur zit tussen schakelen van onbalans & zelf consumptie (lijkt ook nog hier te staan: https://www.zonneplan.nl/...umptie-mogelijk-met-nexus)Ilumiance schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:55:
Ik heb een Node-RED flow gemaakt voor het aansturen van mijn thuisbatterij met dynamische stroomprijzen en netbalans (TenneT).
Globale opzet:
De batterij kent meerdere modi: uit, zelfverbruik, arbitrage, powerplay en force laden / ontladen.
De flow stuurt per modus of de batterij mag laden, ontladen of niets doen.
Daarnaast schakelt de flow automatisch tussen verschillende batterij-regimes ( HA zonneplan, laatste update) (zelfconsumptie vs. powerplay) afhankelijk van de situatie op het net.
Zelfverbruik:
Normaal draait de batterij op zelfconsumptie.
Alleen tijdens goedkope uren wordt de batterij bijgeladen.
Bij grote netbalans-afwijkingen (positief of negatief) schakelt de batterij tijdelijk over naar een dynamische netmodus.
Zodra de netbalans weer normaal is, schakelt hij automatisch terug.
Arbitrage:
De batterij laadt alleen in goedkope uren als er later die dag voldoende dure uren zijn om winst te maken.
Ontladen gebeurt alleen als het verwachte prijsverschil groot genoeg is.
De flow houdt bij tegen welke prijs de batterij is geladen en gebruikt dat als referentie.
Zo voorkomt hij laden of ontladen zonder economisch voordeel.
Netstabiliteit (TenneT)
Bij sterke netonbalans (zowel overschot als tekort) krijgt netstabiliteit altijd voorrang.
De batterij schakelt dan direct over naar een dynamische regeling.
Na de piek schakelt hij vanzelf weer terug.
Doel:
Maximaal eigen gebruik waar het kan.
Alleen arbitrage als het echt loont.
Altijd rekening houden met netbalans, zonder handmatig ingrijpen.
Mijn vraag: is dit volgens jullie een logische aanpak, of zie ik belangrijke randgevallen over het hoofd? [Afbeelding]
Geard007 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:43:
Tijdje dit topic niet meer gevolgd, net wat recente paginas gelezen. Leuk om te zien hoe ver jullie zijn gekomen in het aansturen!
Ik begrijp de wil om hem zelf te willen aansturen binnen of de handel of de zelf consumptie modus. -> Correct, ik wil de goedkope stroom zelf gebruiken, maar geen piek missen.
[...]
Ik begrijp niet zo goed waarom er ook geoptimaliseerd wordt voor zowel zelfconsumptie als terug schakelen naar onbalans. Specifiek de financiele afwikkeling: ik meen dat er 4 uur zit tussen schakelen van onbalans & zelf consumptie (lijkt ook nog hier te staan: https://www.zonneplan.nl/...umptie-mogelijk-met-nexus), -> sinds kort kun je elk moment wisselen van modus en sinds vandaag kun je dat sturen in HA
Ik kan het niet zo goed terug vinden in het topic: hoe bepaal/verifieer je dat het wisselen tussen de zelf consumptie & net balanceren ook daadwerkelijk financieel zo wordt afgehandeld? -> door de modus van zonneplan dan op powerplay te zetten.
Dit komt simpelweg omdat die hoge onbalanspieken vrijwel verdwenen zijn in de loop van dit jaar, daar kan ZP weinig aan doen (ja, het regeltje "resultaten uit het verleden.." hebben ze duidelijk goed verstopt op de site). Het verdienmodel is nu eigenlijk omgedraaid; de batterij wordt opgeladen tegen onbalanstarieven als er een stroomoverschot is op de onbalansmarkt. Huisondersteuning (tot 10 kW als je wilt) of zelf ontladen via HA tegen de hoogste EPEX tarieven zorgen vooral voor een lage energierekening.Mindaugas schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:53:
Ik ben eerlijk gezegd teleurgesteld over hoe snel de opbrengst van de Zonneplan-thuisbatterij is teruggevallen sinds 2024.
Cijfers:
2024 (vanaf augustus): €749 opbrengst
Heel 2025: €1.107 opbrengst
Dat ligt ver onder wat destijds werd geadverteerd. De verwachte opbrengst en terugverdientijd werden duidelijk gebruikt als belangrijk verkoopargument.
Wat mij extra opvalt: op de huidige website gebruikt Zonneplan de jaarlijkse opbrengstgeschiedenis niet meer als hoofdverkoopargument. Dat geeft mij het gevoel dat historische resultaten zijn ingezet om de verkoop te stimuleren, terwijl de toekomstige opbrengsten onvoldoende zijn meegenomen of te optimistisch zijn gepresenteerd.
Ik ben benieuwd of meer mensen dit ervaren en hoe Zonneplan hier zelf naar kijkt.
[ Voor 6% gewijzigd door kazuka op 24-12-2025 15:23 ]
Bedankt voor je snelle antwoord, dan rest mij de vraag; is er een artikeltje/linkje/zoekterm oid die over die snellere schakeling tussen powerplay & zelfconsumptie bij zonneplan? Kan er niet echt iets over vinden,
[ Voor 81% gewijzigd door Ilumiance op 24-12-2025 16:08 ]
Klopt idd.Ilumiance schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:07:
Stond in een mail van zonneplan 11-11-2025
Daardoor is de besturing met Home Assistant wel heel interessant geworden.Meer flexibiliteit en persoonlijke controle: dat was een veelgehoorde wens voor de aansturing van de thuisbatterij. En precies díe controle krijg je nu met de nieuwste update van de Zonneplan app.
Dit zijn de verbeteringen:
Direct wisselen van aansturing
Wil je schakelen tussen verschillende aansturingen? Dat kan. De wachttijd is verleden tijd. Je schakelt nu op ieder moment, en zo vaak je wilt, tussen de verschillende aansturingen.
Instelbaar vermogen voor Huisoptimalisatie
De functie die je kende als ‘Powerplay met huisondersteuning’ gaat verder als een eigen, verbeterde modus: Huisoptimalisatie. Het grote voordeel? Je stelt nu zélf het laad- en ontlaadvermogen in. Hiermee bepaal jij dus zelf de balans tussen eigen zonnestroom opslaan en ondersteunen van je huis of het net.
Aaah check, thanks voor de context!GaMbiNo schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:24:
[...]
Klopt idd.
[...]
Daardoor is de besturing met Home Assistant wel heel interessant geworden.
Dit is Kiki de reactie.Jasper79 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:29:
Die vraag stelde ik soortgelijk op Facebook, ik heb enkele uren huisondersteuning gebruikt en mijn verdiensten liepen iets op. Wat op zich niet zou moeten want je zou de stroom niet verkopen
Wil je delen wat verbruikscijfers dan doen? Ik denk dat ik einde van het contractjaar zo’n 1500kWh aan energiebelasting bij moet gaan leggen omdat ik tekort kom om dit weg te salderen. Is verbruik nu met slimmere eigen aansturing ook minder in jouw ervaring?kazuka schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:20:
[...]
Dit komt simpelweg omdat die hoge onbalanspieken vrijwel verdwenen zijn in de loop van dit jaar, daar kan ZP weinig aan doen (ja, het regeltje "resultaten uit het verleden.." hebben ze duidelijk goed verstopt op de site). Het verdienmodel is nu eigenlijk omgedraaid; de batterij wordt opgeladen tegen onbalanstarieven als er een stroomoverschot is op de onbalansmarkt. Huisondersteuning (tot 10 kW als je wilt) of zelf ontladen via HA tegen de hoogste EPEX tarieven zorgen vooral voor een lage energierekening.
December vorig jaar had ik een energierekening van 180 EUR en 75 EUR Powerplay opbrengst. Dit jaar zit ik op 9 EUR aan energiekosten en 3 EUR aan Powerplay. Netto verdien ik deze maand dus meer dan vorig jaarBenieuwd wel hoe dit in de zomermaanden gaat uitpakken met deze nieuwe aansturing.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Jazeker, er gaat een stuk minder terug over de meter nu. Afgelopen 2 koude dagen waren wel wat minder omdat je wel afhankelijk blijft van het oplaad algoritme van ZP en mijn WP had het ook zwaarbokkow schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:23:
[...]
Wil je delen wat verbruikscijfers dan doen? Ik denk dat ik einde van het contractjaar zo’n 1500kWh aan energiebelasting bij moet gaan leggen omdat ik tekort kom om dit weg te salderen. Is verbruik nu met slimmere eigen aansturing ook minder in jouw ervaring?
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Interessant, ik wil hier wel even naar gaan kijken. Ben op zoek naar een home assistant oplossing om de batterij beter te benutten, nu de opbrengst uit onbalans zo goed als volledig is weggevallen. Ever ter check: gaat dit werken zonder de hier veel aangehaalde 'modbus' oplossing? Ik heb gewoon de basic setup van een batterij geplaatst door zonneplan + combi met zonneplan integratie in HA.Jasper79 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:45:
Heb gisteren met Copilot zitten stoeien om te kijken of ik beter gebruik van Huisoptimilisatie gebruik kan maken.
Ik wilde een minimum aanhouden zodat als er ooit nog eens een onbalans moment komt er wel stroom over is. Vooruit kijken zodat ik niet bij Laag tarief de batterij leeg trek als er later hoge prijs aan komt en eventueel de ondersteuning blokkeren als de auto aan het laden is.
Testen valt nog niet mee want de batterij was gisteren natuurlijk weer eens leeg.
Wellicht dat iemand die er wel verstand van heeft eens mee kan kijken, hiervoor hem maar op GitHub gezet.
https://github.com/Dutchy...isoptimilisatie/tree/main
Heb je ook geprobeerd de Solis omvormer toe te voegen?Jasper79 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:29:
Ben er aan begonnen maar vond EVCC vrij lastig in te stellen en op een of andere manier blijft hij ook niet draaien
:strip_exif()/f/image/STu4S2u4G7nDHKmPY4EJLMnG.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze Nexus heeft al dagen amper de 100% SoC behaald (die van mij is nog origineelWouteruitTB schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:54:
[Afbeelding]
Begin december een 5e batterij toegevoegd (onderaan de stapel) sindsdien alleen maar gedoe met een niet goed werkende Nexus.
Ze.zijn er bij ZP nu al 2 week mee bezig waarvan de afgelopen week in handmatige stand proberen volledig op te laden maar tot nu toe blijft dit het beste resultaat...
Iemand nog tips/suggesties of gaan we maar weer terug naar 4 accu's
Je zal momenteel maar een batterij bij Quatt kopen, die blijven mooi weer spelen met data uit 2024 (in de kleine lettertjes).Mindaugas schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:53:
Ik ben eerlijk gezegd teleurgesteld over hoe snel de opbrengst van de Zonneplan-thuisbatterij is teruggevallen sinds 2024.
Cijfers:
2024 (vanaf augustus): €749 opbrengst
Heel 2025: €1.107 opbrengst
Dat ligt ver onder wat destijds werd geadverteerd. De verwachte opbrengst en terugverdientijd werden duidelijk gebruikt als belangrijk verkoopargument.
Wat mij extra opvalt: op de huidige website gebruikt Zonneplan de jaarlijkse opbrengstgeschiedenis niet meer als hoofdverkoopargument. Dat geeft mij het gevoel dat historische resultaten zijn ingezet om de verkoop te stimuleren, terwijl de toekomstige opbrengsten onvoldoende zijn meegenomen of te optimistisch zijn gepresenteerd.
Ik ben benieuwd of meer mensen dit ervaren en hoe Zonneplan hier zelf naar kijkt.
Oef, dat verschil in beloning.kazuka schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:13:
December vorig jaar en december dit jaar naast elkaar:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik verwacht structureel. Toen de eerste Nexus werd aangeboden waarschuwden experts al dat de business case niet klopte.hoevenpe schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:37:
[...]
Oef, dat verschil in beloning.
Is dat incidenteel of is de businesscase er gewoon niet meer?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Bij mij pakte hij enkele settings niet, geen idee waarom sommige waardes dan weer Nederlands zijn bij mij.Twanroy schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:09:
Super dat de settings van huisoptimalisatie nu ook ingevuld kunnen worden in HA.
Hierbij de YAML van de aangepaste automation:
Inmiddels getest, en met een kleine aanpassing werkte het.
thx @Twanroy voor de automatisering, even testen de komende tijd.
[ Voor 70% gewijzigd door DustPhyte op 31-12-2025 16:24 ]
13 uur was hij hier 99 procent, staat toch al 1,5 jaar te werken hier.WouteruitTB schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:53:
Ik had de 2 week voor bij plaatsen ook al weinig actie en slechts een enkele keer laden tot 100%.
Gister/vannacht is de batt. Handmatig tot 89% geladen, vanmorgen handmatig leeg getrokken en staat nu sinds een uur weer op handmatig vol laden. Ben benieuwd wat die straks doet.
Ben momenteel niet thuis dus weet niet alle accu/cell info. Hoop dat die straks naar de 100% gaat of iig hoger dan de 89%.
Dat zijn screenshots van de stroomkosten, niet van de opbrengst van de batterij. Je kan op basis daarvan dus weinig over de businesscase zeggen, vooral over de verplaatste energie (en bijbehorende kosten).hoevenpe schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:37:
[...]
Ik weet dat je dat graag blijft herhalen in dit topic maar je leest niet goed. Dit jaar had december voor mij meer rendement dan vorig jaar.hoevenpe schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:37:
[...]
Je kan de omvormer toevoegen als “ Ginlong Solis Hybrid Inverter (S Series)” in EVCC. Daarmee kan je de Nexus direct laden met overschot en laden/ontladen op basis van epex. Als het goed is zonder enige vertraging. Ik ben benieuwd hoe stabiel dit werkt over langere tijd.Jasper79 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:07:
Nee ik heb de modbus omvormer nog niet binnen om aan de Nexus Solis te hangen. Heb net voor de kerst besteld dus waarschijnlijk daardoor nog ergens bij PostNL in een distributiecentrum
Klopt, via het IP adres van de WaveShare.Jasper79 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:19:
Oké maar dan moet je toch ook verbinding hebben met de omvormer via Wi-Fi/Lan /Bluetooth oid?
Jasper79 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:38:
@DustPhyte Als het goed is moet hij de select mode pakken van de sensor die je opgeeft. Anders wil ik morgen wel even kijken of ik ergens iets verkeerds gedaan heb.
Bij mij is hij in het Engels en werkt het vandaag best wel goed nu de batterij eindelijk weer eens aan het laden geweest is.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
| alias: Nexus ↔ Powerplay/Huisoptimalisatie (select-mode)
description: >-
Schakelt battery control mode via select.thuisbatterij_battery_control_mode en
zet Huisoptimalisatie-setpoints
triggers:
from: high
- trigger: numeric_state
below: 8
to: high
conditions: []
actions:
- choose:
- conditions:
- condition: state
entity_id: select.thuisbatterij_batterijbesturingsmodus
state:
- home_optimization
- self_consumption
sequence:
data:
target:
- conditions:
- condition: numeric_state
above: 14
state:
- dynamic_charging
- self_consumption
sequence:
data:
option: home_optimization
target:
data:
value: "0"
target:
entity_id: number.thuisbatterij_zonnestroom_opslaan_huisoptimalisatie
data:
value: 3000
target:
entity_id: number.thuisbatterij_leveren_aan_huis_huisoptimalisatie
- conditions:
state:
- home_optimization
- self_consumption
sequence:
data:
target:
mode: single |
1
2
3
4
| entity_id: select.thuisbatterij_batterijbesturingsmodus
state:
- dynamic_charging
- self_consumption |
[ Voor 5% gewijzigd door DustPhyte op 02-01-2026 11:38 ]
Ik gebruik zelf op dit moment slechts 3 entiteiten van de Solis integratie:Jasper79 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:21:
Vanmorgen de waveshare modbus ontvangen, blijkt helaas dat de overgebleven 24v Ubiquity poe adapter niet werkt hiermee dus maar even een 12v adapter eraan gehangen en geïnstalleerd.
De Solis integratie heeft wel heel veel meer instellingen inmiddels en na installatie ook heel veel opties.
Daar kom ik nog niet helemaal uit om iets mee te kunnen doen, wellicht iemand hier al iets voor beschreven?
Bvd,
/f/image/DEOzi600pslqNq16vzZ8WCWZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door kazuka op 02-01-2026 13:22 ]
Dit is een behoorlijke onbalans idd. Duurt ook weer wat langer dan we gewend zijn. Er ligt vast teveel sneeuw op de zonnepaneeltjes.
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Ik zit nog op 40% en kachel nog ff doorGaMbiNo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:30:
De mensen met de 25 kWh Nexus’ zijn vandaag spekkoper denk ik. De rest is bijna leeg zo te zien op de onbalansmarkt website..
Had nog 11% over (van 25 kWh dus) toen hij stopte met 10 kW terugleveren.GaMbiNo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:30:
De mensen met de 25 kWh Nexus’ zijn vandaag spekkoper denk ik. De rest is bijna leeg zo te zien op de onbalansmarkt website..
[ Voor 3% gewijzigd door OxyDrokz op 02-01-2026 14:08 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq