• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:10
erikfw schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:26:
Ik snap het wel dat als je het zelf verplaatst hebt. Ze kunnen geen garantie geven op iets wat je zelf gedaan hebt (of een andere partij) dat zou bijzonder worden.
Het is makkelijker om het in een andere context te plaatsen. Dat is hetzelfde als dat je je winterbanden zelf hebt gemonteerd, maar wat mis is gegaan en je gaat naar de VW dealer om te vragen of ze het gratis willen oplossen voor je, want het is een VW bij hun gekocht. Want daarvoor deed je auto het altijd goed, ook met winterbanden
Als de door mij meeverhuisde batterij al weer een jaar probleemloos draaide, kan het niets meer met de installatie te maken hebben. Dit was overduidelijk een communicatie geval tussen de BMS en de omvormer. Zelf denk ik dat de module, waar de beide dongles inzitten het heeft begeven. Maar goed alles werkt weer.

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:44
Micronikje schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:26:
[...]

Als de door mij meeverhuisde batterij al weer een jaar probleemloos draaide, kan het niets meer met de installatie te maken hebben. Dit was overduidelijk een communicatie geval tussen de BMS en de omvormer. Zelf denk ik dat de module, waar de beide dongles inzitten het heeft begeven. Maar goed alles werkt weer.
Dat is ook waar, daarom is de opmerking van GaMbiNo ook pakkender dan die van mij

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-03 19:31
Gerrit1968 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:08:
[...]

Hoi Jasper, ik heb de waveshare aangesloten via home assistant en haal hier ook de onbalans prijzen vandaan, via home assistant community app in homey kan ik alle sensors, schakelaars en dergelijke vanuit home assistant in homey zetten via een aangepast apparaat, dus ook alle 284 entiteiten van de solis modbus.
homey werkt voor mij veel makkelijker om via flows te werken dan home assistant en het werkt tot nu perfect.
Wat mij wel is opgevallen is dat ik niet direct na het omschakelen van huisoptimalisatie naar zelfconsumptie moet gaan ontladen, want de eerste 4 minuten wordt het verrekend met powerplay en dat wil ik dus niet, dus mijn flows zijn, duurste tarief, schakel om naar zelfconsumptie, zet discharge limit power naar 9500, wacht 5 minuten en dan RC force battery discharge aan. en dan elke 10 seconden een flow om force battery discharge te controleren omdat zonneplan het uitschakelt. pas stoppen bij 10% lading en dan alles weer netjes terug zetten.
Ha Gerrit,

Ik ben er eindelijk aan toe gekomen om jouw integratie na te bouwen, en zowaar werkt het allemaal. Ik moest wel zelf wat zaken uitzoeken want niet alle stappen stonden beschreven, zoals het aanpassen van de numeric entities voor de limits, zodat deze readWRITE zijn, ipv read only :-)

Maar ik heb nog wat vragen mbt de flows.
- Ik zie dat je reageert op onbalans prijzen, hoe had je dit integratie gedaan? Rechtstreeks in Homey, of via HA met de API die ik eerder langs zag komen?
- Verder zie ik een verwijzing naar een "Home Optimization Advanced Charge": Wat is dat? :-o
- En ik zie nog een "ontladen" én een "batterij ontladen" variabele. Waarom 2? Ik denk dat het gewoon met 1 kan?

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:54
Ik lees hier regelmatig over powerplay, maar als ik de zonneplan AI daar meer over vraag krijg ik steevast antwoorden in de trant van: kan / mag ik niks over zeggen, alles is afhankelijk van verbruikprofiel, en marktprijzen.

Kik, dat je geen appje er op los kan laten snap ik, daarvoor is de zon & marktprijzen te variabel.

Maar ook geen indicatie over afgelopen jaar? dat snap ik (nog) niet goed.
Ik weet mijn gebruiksprofiel en zonneplan weet hoe het afgelopen jaar stond met de vergoedingen én marktprijzen... niet?

Dus.... kan iemand mij hier meer vertellen hoe het in joúw situatie uitpakte? goed? niet goed? matig? paar euri overgehouden ? minder dan verwacht?

Schiet maar in, mij oren staan open... _/-\o_

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Hansieo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:24:
Ik lees hier regelmatig over powerplay, maar als ik de zonneplan AI daar meer over vraag krijg ik steevast antwoorden in de trant van: kan / mag ik niks over zeggen, alles is afhankelijk van verbruikprofiel, en marktprijzen.

Kik, dat je geen appje er op los kan laten snap ik, daarvoor is de zon & marktprijzen te variabel.

Ik weet mijn gebruiksprofiel en zonneplan weet hoe het afgelopen jaar stond met de vergoedingen én marktprijzen... niet?

Dus.... kan iemand mij hier meer vertellen hoe het in joúw situatie uitpakte? goed? niet goed? matig? paar euri overgehouden ? minder dan verwacht?

Toen de accu vorig jaar werd geplaatst werd er nog over ~€1800 gesproken voor een 20 kWh variant maar ik ben blijven steken op ~€1100. Ik kijk nu ongeveer een maand naar de onbalansprijzen, AFFR, PICASSO en zie geen actie op de Nexus die laat zien dat er op een situatie wordt voorgesorteerd. Tot nu toe heb ik de AI nog niet gezien maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Hansieo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:24:

Het heet intussen geen Powerplay meer maar Grid Rewards, I know lekker origineel :P

Ze hebben de focus afgelopen jaar verlegd van pure onbalansverdiensten naar meer zelfondersteuning en goedkoop laden bij lage onbalanstarieven. Met hulp van een HA koppeling via modbus zijn voor mij deze eerste 2 maanden in elk geval gunstiger qua resultaat dan vorig jaar dus ik klaag niet.

Grote vraag is hoe het er vanaf volgend jaar uit gaat zien.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Afhankelijk van hoeveel stroom je verbruikt en zelf opwekt kan hij volgend jaar interessanter zijn dan dit jaar. Afgelopen winter heb ik vaak een groot deel van de "gratis" opgeladen stroom zelf verbruikt, wat redelijk wat opleverde. En volgend jaar kun je je overtollige zonnestroom erin kwijt in plaats van gratis terugleveren. Daar zal je het meer van moeten hebben dan onbalans.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Hansieo
@melvinnie @kazuka
Dus er is nog niets te zeggen over hoe het er in/va 2027 uit zou kunnen zien?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• melvinnie
  • Niet online
Hansieo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:39:
@melvinnie @kazuka
Deels, eigen opwek opslaan en gebruiken gaat sowieso belangrijk worden voor iedere eigenaar van zonnepanelen.

Ben benieuwd of het "gratis" laden blijft zoals het is. In dat geval is ontladen op EPEX niet zo nuttig meer. Zelf gebruiken natuurlijk wel, mijn huis kan dan makkelijk NOM draaien.

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
Hansieo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:39:
@melvinnie @kazuka
AI staat tegenwoordig bij Zonneplan kennelijk voor 'Achterhaalde Intelligentie'.
Als je niets met HA kunt (zoals ik en met mij velen vermoed ik), dan ben je aan de goden overgeleverd. Betere voorlichting door Zonneplan zou voor toekomstige potentiële kopers fijn zijn.

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:32
Marco4659 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:03:
[...]

AI staat tegenwoordig bij Zonneplan kennelijk voor 'Achterhaalde Intelligentie'.
Als je niets met HA kunt (zoals ik en met mij velen vermoed ik), dan ben je aan de goden overgeleverd. Betere voorlichting door Zonneplan zou voor toekomstige potentiële kopers fijn zijn.
Potentiële koper hier, ik haak net in op dit draadje.

Begrijp ik het goed dat, zonder Home Assistant, de terugverdiensten terug aan 't lopen zijn door de taktiek van zonneplan?

Dat is ook het 'enge' dat me nog weerhoudt om een thuisbatterij te kopen, dat je er zelf (zonder HA) 0 controle over hebt en dat je er maar van uit moet gaan dat zonneplan het beste met mij voor heeft.

Ik heb zonnepanelen en geen laadpaal, het liefste zou ik zien dat ik mijn accu in de zomer ontlaadt op het net zodat de accu weer leeg is zodra de zon op komt. In de winter zou ik hem graag opladen op de tijden dat de stroom goedkoop is om zelf de stroom te gebruiken wanneer de stroom duur(der) is. Net zoals iedereen denk ik.

In hoeverre komt dit overeen met het standaard gedrag van de thuisbatterij? Is dit ook wat zonneplan graag ziet?

• Hansieo
@melvinnie @kazuka
Ok, bedankt voor jullie input.

Nu hebben jullie dus nette inkomsten ervan, maar weten jullie ook om hoeveel (schatting?) kWh het ging.
vb: ontvangen 75,= en "misgelopen" kWh door uitschakelen 8.000kWh ??

Wat zijn jullie metingen /vaststellingen?

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:59
Nieuwe pre-release van mijn tennet_balance custom component: v2602.25.1b1

Met onder andere nieuwe regeltoestand-functionaliteit.

Belangrijk om te weten: de regeltoestand kan pas achteraf definitief worden vastgesteld.
Daarom is het huidige kwartier een prognose, en is er daarnaast ook een aparte sensor voor het vorige kwartier, die de definitieve regeltoestand bevat.

De bepaling van de regeltoestand is gebaseerd op de documentatie van TenneT.

Dit betreft een experimentele feature. De logica is nog in evaluatie en kan in toekomstige versies wijzigen. Feedback is dus zeer welkom 🙌

Repo: https://github.com/aritmeester/tennet_balance
Issues: https://github.com/aritmeester/tennet_balance/issues

Update:

Inmiddels heb ik v2602.26.1b1 als nieuwe pre-release gepubliceerd.
Vanmorgen was de TenneT API tijdelijk niet beschikbaar. Naar aanleiding daarvan heb ik de error-afhandeling robuuster gemaakt, zodat het component beter omgaat met dit soort situaties.

Feedback blijft uiteraard welkom.

[ Voor 23% gewijzigd door aritmeester op 26-02-2026 12:08 . Reden: v2602.26.1b ]

• kingofzamunda23
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-03 15:00
Hoi Twanroy, Heb jij toevallig 2 linkjes van de producten die je besteld hebt? Ik begrijp hier dat ik een modbus moet kopen voor de solis omvormer en een waveshare? Ik heb de batterij al in HA maar wil toch verder prutsen aangezien ik nu echt helemaal zie dat de batterij niets meer oplevert met hoe het ooit bedacht is.

Ik heb nu de batterij veel op zelfconsumptie staan als die vol zit en laadt hier de auto mee op en gebrui de stroom voor in huis maar wil er toch wat meer uit halen dan alleen dit. Hopelijk kan jij de producten met me delen. Of iemand anders zodat ik langzaam verder kan prutsen ;-)

Fijn dat veel mensen hier hun verhaal delen. Ik vind persoonlijk wel ook dat Zonneplan meer moet gaan doen voor de mensen die de batterij hebben. Ze hebben iets beloofd en nu gaan mensen via omwegen van alles doen. Gooi gewoon alles open en neem je verlies zou ik tegen Zonneplan willen zeggen.

[quote]Twanroy schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:36:
Het is mij ook gelukt (met dank aan @dvdhaar) om de Waveshare (Wifi variant) te koppelen met de Solis.
Dit zijn mijn instelling van de waveshare:

• melvinnie
  • Niet online
kingofzamunda23 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:37:
Hoi Twanroy, Heb jij toevallig 2 linkjes van de producten die je besteld hebt? Ik begrijp hier dat ik een modbus moet kopen voor de solis omvormer en een waveshare? Ik heb de batterij al in HA maar wil toch verder prutsen aangezien ik nu echt helemaal zie dat de batterij niets meer oplevert met hoe het ooit bedacht is.

Ik heb nu de batterij veel op zelfconsumptie staan als die vol zit en laadt hier de auto mee op en gebrui de stroom voor in huis maar wil er toch wat meer uit halen dan alleen dit. Hopelijk kan jij de producten met me delen. Of iemand anders zodat ik langzaam verder kan prutsen ;-)

Fijn dat veel mensen hier hun verhaal delen. Ik vind persoonlijk wel ook dat Zonneplan meer moet gaan doen voor de mensen die de batterij hebben. Ze hebben iets beloofd en nu gaan mensen via omwegen van alles doen. Gooi gewoon alles open en neem je verlies zou ik tegen Zonneplan willen zeggen.

Het is mij ook gelukt (met dank aan @dvdhaar) om de Waveshare (Wifi variant) te koppelen met de Solis.
De Solis heeft een modbus-aansluiting. Daar sluit je de een modbusadapter op aan zoals deze:

https://www.amazon.nl/dp/B09QMNWYLQ

De stappen daarna zijn ook niet helemaal makkelijk maar in dit topic is al heel veel voorbijgekomen om je op weg te helpen.
Ik heb zelf veel gehad aan Claude, zeker met de automatisering in Home Assistant. Het is belangrijk om scherp te hebben hoe de accu zich moet gedragen in bepaalde situaties, daarna kan Claude een goede opzet maken maar het kost wat tijd.

De belangrijkste is dat de Time Discharge Current verlaagd wordt op het moment dat de TenneT up regulation price minder is dan bijvoorbeeld 30 cent per kWh. Ik zet die waarde zelf op 3 ampere zodat huisondersteuning blijft functioneren en terug naar 50 als het gunstig is. De up regulation price zit in de nieuwe integratie van @aritmeester. Ik heb het zelf gekoppeld aan het hoogeste EPEX-tarief van de dag + 15%.

Zelfconsumptie is sowieso niet de juiste default modus. Je mist door de dag heen makkelijk een euro aan powerplay (zelfs met eigen modbus-aansturing), je kan beter huisondersteuning gebruiken op bijvoorbeeld 2kW. Bij zelf ontladen is zelfconsumptie wel goed, dan ontlaad je tegen EPEX-tarieven.

Edit: Ik deel mijn automatisering bewust niet, het is nogal een bij elkaar geraapt zooitje geworden wat ik nog een keer moet opruimen.

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:12
kingofzamunda23 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:37:

Ik heb de wifi modbus/waveshare die in deze post vermeld is:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84565344

• kingofzamunda23
melvinnie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:32:
[...]

De Solis heeft een modbus-aansluiting. Daar sluit je de een modbusadapter op aan zoals deze:

De stappen daarna zijn ook niet helemaal makkelijk maar in dit topic is al heel veel voorbijgekomen om je op weg te helpen.
Ik heb zelf veel gehad aan Claude, zeker met de automatisering in Home Assistant. Het is belangrijk om scherp te hebben hoe de accu zich moet gedragen in bepaalde situaties, daarna kan Claude een goede opzet maken maar het kost wat tijd.

De belangrijkste is dat de Time Discharge Current verlaagd wordt op het moment dat de TenneT up regulation price minder is dan bijvoorbeeld 30 cent per kWh. Ik zet die waarde zelf op 3 ampere zodat huisondersteuning blijft functioneren en terug naar 50 als het gunstig is. De up regulation price zit in de nieuwe integratie van @aritmeester. Ik heb het zelf gekoppeld aan het hoogeste EPEX-tarief van de dag + 15%.

Zelfconsumptie is sowieso niet de juiste default modus. Je mist door de dag heen makkelijk een euro aan powerplay (zelfs met eigen modbus-aansturing), je kan beter huisondersteuning gebruiken op bijvoorbeeld 2kW. Bij zelf ontladen is zelfconsumptie wel goed, dan ontlaad je tegen EPEX-tarieven.

Edit: Ik deel mijn automatisering bewust niet, het is nogal een bij elkaar geraapt zooitje geworden wat ik nog een keer moet opruimen.
Bedankt! Ik wil eigenlijk alleen kunnen laden en ontladen op commando om te beginnen. Dat lijkt me wel te doen toch? Met de modbus en de HACS integratie van SOLIS als ik alles zo terug lees?

• kingofzamunda23
melvinnie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:32:
[...]

Bedankt! Ik wil eigenlijk alleen kunnen laden en ontladen op commando om te beginnen. Dat lijkt me wel te doen toch? Met de modbus en de HACS integratie van SOLIS als ik alles zo terug lees?
Heel erg bedankt voor het sturen van de link

• melvinnie
  • Niet online
kingofzamunda23 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:47:
[...]

[...]

Heel erg bedankt voor het sturen van de link
Dat kan je op twee manieren doen, ik denk dat de meeste Tweakers deze gebruiken:

Time-Charging Discharge End (Slot 1) op 00:00
Time-Charging Discharge End (Slot 2) op 23:59 Als deze eenmaal "pakt" dan blijft de omvormer deze aanhouden
Time-Charging Discharge Current op 25, deze wordt constant overschreven door Zonneplan dus deze waarde moet iedere ~20 seconden overschreven worden.
Zonneplan gebruikt dit ook, voor zowel huisondersteuning als powerplay.

De andere manier is het gebruiken van force discharge:

RC Force Battery Discharge op on, Zonneplan zet deze automatisch uit, dus ook iedere 20 seconden overschrijven.
RC Force Battery Discharge Power op 9500 oid. Hier doet Zonneplan niets mee
Nadeel hiervan is dat je de kans loopt dat de omvormer steeds uit/aan gaat wat weer slecht kan zijn voor de componenten op langere termijn.

In beide gevallen moet zelfconsumptie aanstaan.

• Twanroy
melvinnie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:32:
[...]

Dat kan je op twee manieren doen, ik denk dat de meeste Tweakers deze gebruiken:

Time-Charging Discharge End (Slot 1) op 00:00
Time-Charging Discharge End (Slot 2) op 23:59 Als deze eenmaal "pakt" dan blijft de omvormer deze aanhouden
Time-Charging Discharge Current op 25, deze wordt constant overschreven door Zonneplan dus deze waarde moet iedere ~20 seconden overschreven worden.
Zonneplan gebruikt dit ook, voor zowel huisondersteuning als powerplay.

De andere manier is het gebruiken van force discharge:

RC Force Battery Discharge op on, Zonneplan zet deze automatisch uit, dus ook iedere 20 seconden overschrijven.
RC Force Battery Discharge Power op 9500 oid. Hier doet Zonneplan niets mee
Nadeel hiervan is dat je de kans loopt dat de omvormer steeds uit/aan gaat wat weer slecht kan zijn voor de componenten op langere termijn.

In beide gevallen moet zelfconsumptie aanstaan.
Ik heb beide manieren geprobeerd om geforceerd te ontladen, maar telkens ziet het ontlaad patroon er grillig uit (zoals te zien is hier onder).
Lukt het jou wel om het strakker te ontladen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0At5XLHRTcpm3P8_g3aGuSkyr9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2DQPkR4SRnZgUa4TkohjjCo.jpg?f=fotoalbum_large

• melvinnie
  • Niet online
Twanroy schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Ik heb beide manieren geprobeerd om geforceerd te ontladen, maar telkens ziet het ontlaad patroon er grillig uit (zoals te zien is hier onder).
Lukt het jou wel om het strakker te ontladen?

[Afbeelding]
Nee, exact hetzelfde. Ik red het vaak net niet om in 2 uur helemaal leeg te laden.

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:09
Hiervoor heb ik een watchdog aangemaakt. Als deze detecteert dat RC Force Charge/Discharge op none wordt gezet, zet hij de waarde automatisch terug naar discharge.

• Twanroy
Chiqo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:12:
Hiervoor heb ik een watchdog aangemaakt. Als deze detecteert dat RC Force Charge/Discharge op none wordt gezet, zet hij de waarde automatisch terug naar discharge.
Dat heb ik ook, binnen 2 seconden schakelt ie de waarde weer terug. Maar toch krijg ik het grillige verloop.

• melvinnie
  • Niet online
Klopt, wat de modbus laat zien loopt een beetje achter. Ik weet niet hoe we dat kunnen versnellen.

• petitienexus
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 03-03 11:31
Teken de petitie voor rechtvaardigheid: https://www.change.org/p/...e-rond-de-zonneplan-nexus

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Voor mensen die de tegenboeking op de factuur nog steeds niet snappen heeft Zonneplan nu een uitleg video online gezet: YouTube: Hoe werkt netverdiensten tegenboeking?
(Ja met AI, zoals hun andere video’s, dat is off-topic)

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

En daar nog wel een aparte account voor aangemaakt ook :P

Hoewel hun marketing de zaken inderdaad rooskleuriger deed voorkomen dan de werkelijkheid denk ik niet dat je hier veel mee gaat bereiken. Er stond ook altijd bij dat de opbrengst geen garantie was maar op basis van resultaten uit het verleden. Als de onbalansprijzen lager worden omdat het net beter in balans is door o.a. Picasso (wat op zichzelf goed is) kan ZP niet magisch een hoger bedrag uitkeren aan de klant. Dit is iets waar andere partijen zoals Frank ook mee te maken hebben, ook daar zijn lagere opbrengsten.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:53
jojost1 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:26:
Voor mensen die de tegenboeking op de factuur nog steeds niet snappen heeft Zonneplan nu een uitleg video online gezet: YouTube: Hoe werkt netverdiensten tegenboeking?
(Ja met AI, zoals hun andere video’s, dat is off-topic)
Het viel me op dat ze Powerplay als term helemaal los hebben gelaten. “Net verdiensten” nu, en heb je de app in het Engels, dan hebben ze het over… jawel “Grid rewards” beter goed gestolen dan slecht bedacht :+

M3P - M3LR - 6320Wp

• petitienexus
kazuka schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:35:
[...]

En daar nog wel een aparte account voor aangemaakt ook :P

Hoewel hun marketing de zaken inderdaad rooskleuriger deed voorkomen dan de werkelijkheid denk ik niet dat je hier veel mee gaat bereiken. Er stond ook altijd bij dat de opbrengst geen garantie was maar op basis van resultaten uit het verleden. Als de onbalansprijzen lager worden omdat het net beter in balans is door o.a. Picasso (wat op zichzelf goed is) kan ZP niet magisch een hoger bedrag uitkeren aan de klant. Dit is iets waar andere partijen zoals Frank ook mee te maken hebben, ook daar zijn lagere opbrengsten.
Ja, dat klopt. Ik wil hier actief mee aan het werk gaan. Mijn identiteit is hier makkelijk te achterhalen op basis van wat ik heb gezegd, zeker als dat wordt vergeleken met mijn batterij-activiteit. De bedoeling is dat, als de petitie succesvol is, ik hiermee in gesprek wil gaan met Zonneplan. En als zij niets willen, trekken we het door richting andere organisaties.

Ik ben van mening dat er echt wel grove fouten zijn gemaakt. En dit kan zo niet verder. We hebben niet een klein bedrag aan ze betaald. En we zijn nu met z’n allen overgeleverd aan de AI van Zonneplan, die je batterij alleen maar slechter maakt.

Ik snap dat jullie tevreden zijn met jullie technische snufjes, maar dit kan niet de bedoeling zijn. Het valt me ook op dat 24 mensen deze petitie hebben ondertekend. Dat had ik echt niet verwacht. Dit zegt wat mij betreft best veel.

Voor de mensen die het eens zijn met wat de petitie zegt: ik zou zeggen, tekenen. Zonneplan zal niet blij zijn als deze petitie hoog in de Google-rankings komt.

De petitie kun je vinden op : https://www.change.org/p/...tie-rond-de-thuisbatterij

• erikfw
edit. Wat ik schreef klopte niet

Er matcht iets niet met HA settings en hoe zonneplan het geregistreerd heeft. Even uitzoeken hoe het nu wel zit

Nu het juiste

Bijzondere puzzle.
Situatie volgens HA
Tussen 1.00 en 2.06 is mn accu handmatig ontladen, zn 10 kWh in zelf consumptie. Ik verwacht zelf dat dit nog. 1,40 op heeft geleverd

Volgens zonneplan
Tussen 1.00 en 1.45 huis optimalisatie, zij geven het per 15 min aan. Ontlading is 7,5 kWh ong. De rest is net ondersteuning
Terug leveren heeft 1,10 opgeleverd, klinkt opzich prima. Stel dat mn verwarming/warmtepomp is aangesprongen kan dit prima (kan dit niet zien). Nu heeft de net verdiensten ook nog een 1,20 ong opgeleverd. Als ik terug kijk is dit gedurende de hele nacht heb gekregen/is opgelopen
Dit allemaal met een lege accu en geen onbalans waarop iets gebeurd is.

Nu hoor je me niet klagen over het resultaat, is positief in mijn voordeel, alleen verklaarbaar is het totaal niet

[ Voor 155% gewijzigd door erikfw op 01-03-2026 09:40 ]

• petitienexus
Meer dan 50 ondertekenaars voor de petitie. Dat is toch wel zorgwekkend. https://www.change.org/p/...0?recently_published=true

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:33
petitienexus schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:34:
Meer dan 50 ondertekenaars voor de petitie. Dat is toch wel zorgwekkend. https://www.change.org/p/...0?recently_published=true
Als mensen zien dat ze gedupeerden zijn, er wordt gesproken over herstel etc dan krijg je de handen wel op elkaar.

Ik had de Nexus als een van de eersten, ik was er zeer bekend mee dat resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst zijn. Na bijna 2 jaar zit ik nu op netverdiensten van 2920 totaal. 20kWh en daar heb ik toen 8300 voor betaald (geen circa 10k zoals in de petitie wordt aangegeven). Lichte onvrede toen de 20kWh daarna nog veel goedkoper werd aangeboden, maar over het algemeen tevreden over mijn aankoop.

Ik heb hem op huis optimalisatie staan (max 10kW terugleveren), dus waarschijnlijk op het stukje goedkoop laden/dure moment eigen stroom gebruiken ook nog wel wat gepakt.

Voor mij voldoet de nexus aan de verwachtingen en werkt zonder eigen aansturing momenteel behoorlijk goed. Had ik liever nu op 5000 euro netverdiensten gestaan waar in het begin nog wel eens sprake van was, natuurlijk, maar dit is alsnog geheel in de lijn van mijn eigen pessimistische verwachten.

Alsnog wens ik jou en de ondertekenaars veel succes !

• Chiqo
Misschien een beetje off-topic, maar op mijnbatterij.nl worden nu andere waardes voor handelsresultaat gedeeld, inclusief teruglevering opbrengst?

• aritmeester
Chiqo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:17:
Misschien een beetje off-topic, maar op mijnbatterij.nl worden nu andere waardes voor handelsresultaat gedeeld, inclusief teruglevering opbrengst?
Volgens de documentatie zijn er inmiddels inderdaad meerdere resultaatvelden voor batterij opbrengsten:
"batteryResult": "8.80",
"batteryResultTotal": "1004.75",
"batteryResultEpex": "-1.40",
"batteryResultImbalance": "9.60",
"batteryResultCustom": "0.60",
"batteryResultAccounting": "0.60",

Hoe deze gebruikt dienen te worden staat echter niet beschreven in de api docs.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:14
Chiqo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:17:
Bedoel je met andere waardes de uitschieter(s) van sommige installaties van zelf-aangestuurde Nexussen? Ik heb het idee dat die uitschieters komen doordat Zonneplan de DIY-aansturing (nog?) niet wegfiltert uit de netverdiensten.
offtopic:
@aritmeester als je op 'Schema' klikt dan verschijnt er per veld een toelichting - de meeste velden komen meer bij Frank Energie vandaan overigens

• Chiqo
Leftblank schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:28:
[...]

Bedoel je met andere waardes de uitschieter(s) van sommige installaties van zelf-aangestuurde Nexussen? Ik heb het idee dat die uitschieters komen doordat Zonneplan de DIY-aansturing (nog?) niet wegfiltert uit de netverdiensten.
offtopic:
@aritmeester als je op 'Schema' klikt dan verschijnt er per veld een toelichting - de meeste velden komen meer bij Frank Energie vandaan overigens
Ik weet niet of je op netverdiensten kunt sturen via HA, omdat je niet weet op welk verdienmodel Zonneplan op dat moment staat (APX, EPEX, etc.). Zelfconsumptie kan uiteraard wel, maar die wordt niet op de site getoond.

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:19
Vandaag stond de batterij in error op de app.
Vervolgens de volgende stappen gedaan om de Nexus thuisbatterij te resetten:
  1. Omvormer uit via de werkschakelaar
  2. Batterij uit via de breaker achter het klepje
  3. Groep uit via de automaat in de meterkast (BESS sticker)
  4. Na een paar minuten weer alles bij in omgekeerde volgorde:
  5. Groep bij, batterij bij, omvormer werkschakelaar weer bij.
  6. Daarna als laatste stap de batterij starten door middel van de start knop op de batterij. Na een paar seconden indrukken hoor je piepjes en geleidelijk zul je de relais van de batterij en vervolgens de omvormer horen klikken. Kost een paar minuten.
Nu is hij weer online.
Snel een automation gemaakt die me een notificatie stuurt in HA als de omvormer naar fault gaat.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Thuisbatterij in storing
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.thuisbatterij_inverter_state
    to:
      - Fault
conditions: []
actions:
  - action: notify.mobile_app_pixel_8_pro
    metadata: {}
    data:
mode: single

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:08
Toch blijft het ook vreemd dat zonneplan niet gewoon een optie maakt dat je je batterij automatisch vollaad op laagste day ahead en ontlaad op hoogste day ahead van de dag.. is een optie die ik graag zou willen gebruiken in deze omgeving. Dus zonneplan die hier vast ook mee leest.. doe er iets mee.. gewoon ontladen op epex prijzen knop installeren.. (ik snap dat jullie dan moeten meebieden in de day ahead, en dat je niet elke 3 uur kan switchenn), maar de batterij kan meer dan hij nu doet en de praatjes over altijd actief op de beste markten geloven we inmiddels ook al niet meer.

• Chiqo
Er lijkt een nieuwe modus aan te komen. In HA is er een mode vpp_flex te zien.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Chiqo schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:53:
Er lijkt een nieuwe modus aan te komen. In HA is er een mode vpp_flex te zien.
Ik gok dat het hiermee te maken heeft:
https://www.zonneplan.nl/energie/virtual-power-plant

• melvinnie
  • Niet online
Die lijst wordt dus dynamisch opgehaald door de integratie, leuk dat we het vroegtijdig gezien hebben. Ik zie dat die pagina overigens al sinds 19 juli vorig jaar bestaat. Ben heel benieuwd wat de nieuwe modus precies gaat doen (en opleveren).

• TKroon
  • Niet online
Ik ga de waveshare toch maar eens wat hoger op mijn prioriteitenlijstje zetten. Ruim €0,30 cent verschil en de Nexus staat volgeladen uit zijn neus te eten.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:40

thido

Tilburg

Mijn Nexus was niet helemaal vol maar wil zich wel steeds vol gana laden nu. Waarschijnlijk omdat mijn andere accu set aan het ontladen is en hij denkt dat er zonoverschot is oid. Het spelen met de tijden zoals hier werd aangegeven werkt niet, wordt gewoon steeds direct overschreven. Ik heb hem nu in zelfconsumptie gezet en dan de force discharge aan, dit blijft wel gewoon staan.

Edit: toch ook niet, na een minuut of 5 weer uit. Toch eens meer mee gaan spelen met dan handmatig ontladen.

[ Voor 12% gewijzigd door thido op 04-03-2026 18:41 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• melvinnie
  • Niet online
thido schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:33:
Mijn Nexus was niet helemaal vol maar wil zich wel steeds vol gana laden nu. Waarschijnlijk omdat mijn andere accu set aan het ontladen is en hij denkt dat er zonoverschot is oid. Het spelen met de tijden zoals hier werd aangegeven werkt niet, wordt gewoon steeds direct overschreven. Ik heb hem nu in zelfconsumptie gezet en dan de force discharge aan, dit blijft wel gewoon staan.

Edit: toch ook niet, na een minuut of 5 weer uit. Toch eens meer mee gaan spelen met dan handmatig ontladen.
Je moet er of een watchdog voor maken of gewoon iedere 10/20 seconden de gewenste waarde schrijven. Dat is de enige redelijk goed werkende manier.

• melvinnie
  • Niet online
TKroon schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:30:
Ik ga de waveshare toch maar eens wat hoger op mijn prioriteitenlijstje zetten. Ruim €0,30 cent verschil en de Nexus staat volgeladen uit zijn neus te eten.
Zeker doen, deze maand heb je 'm binnen 4 dagen terugverdiend ;)

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Ulper staat elke dat bovenaan de lijst.. is dat ook iemand in dit topic? Ben heel benieuwd naar zijn tactiek/automatiseringen

• erikfw
TKroon schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:30:
Vandaag is uiteraard een extreme dag, maar 10 euro gaat ie zeker en met gemak halen

• erikfw
dvdhaar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:56:
Ulper staat elke dat bovenaan de lijst.. is dat ook iemand in dit topic? Ben heel benieuwd naar zijn tactiek/automatiseringen
Ik heb mn automatisering al eens gedeeld. Zal een geupdate versie een deze dagen weer delen, nu alle bugs eruit lijken te zijn

• Chiqo
dvdhaar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:56:
Geforceerd ontladen in “duren” uren als Zonneplan AI ligt te slapen. Hier 15,67€ vandaag op verdiend.

• TKroon
  • Niet online
erikfw schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:58:
[...]

Ik heb mn automatisering al eens gedeeld. Zal een geupdate versie een deze dagen weer delen, nu alle bugs eruit lijken te zijn
Overrule jij Zonneplan steeds of schakel je de 4G-dongles tijdelijk uit als je zelf ontlaadt?

• erikfw
TKroon schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:02:
[...]

Overrule jij Zonneplan steeds of schakel je de 4G-dongles tijdelijk uit als je zelf ontlaadt?
Overrulen, zodra iets wordt terug gezet triggert de automation om het weer aan te zetten

• erikfw
Chiqo schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:02:
[...]

Geforceerd ontladen in “duren” uren als Zonneplan AI ligt te slapen. Hier 15,67€ vandaag op verdiend.
Wow dat heb ik niet eens gehaald, zo te zien ga ik blijven haken op 11.
Vanochtend 2 uur lang ontladen en vanavond 2 uur lang ontladen. Maar het feest is nu wel op voor vandaag

• TKroon
  • Niet online
erikfw schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:04:
[...]

Overrulen, zodra iets wordt terug gezet triggert de automation om het weer aan te zetten
Zie je dan dat de omvormer heel kort Zonneplan volgt, of is je automatisering dusdanig snel dat het gedrag niet verandert? Ik wil liever niet elke minuut een keer schakelen tussen 0 en -10kW namelijk.

• Chiqo
erikfw schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:05:
[...]

Wow dat heb ik niet eens gehaald, zo te zien ga ik blijven haken op 11.
Vanochtend 2 uur lang ontladen en vanavond 2 uur lang ontladen. Maar het feest is nu wel op voor vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Zl8nU2TL21GCT3aTYxqqMVczIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93yU8lLLxeVkAHoYssJaGcQZ.jpg?f=fotoalbum_large

• erikfw
TKroon schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:05:
[...]

Zie je dan dat de omvormer heel kort Zonneplan volgt, of is je automatisering dusdanig snel dat het gedrag niet verandert? Ik wil liever niet elke minuut een keer schakelen tussen 0 en -10kW namelijk.
Ik zie dat als hij op 9500 watt ontladen uitgezet wordt dat de omvormer geleidelijk naar de 0 gaat. Het is niet in 1 klap. En ver daarvoor triggert hij al om hem weer op 9500 te zetten

• erikfw
Netjes!
13,64 bij mij, zit enkel nog wat zonnepanelen opbrengst in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T-z0QNHEbqNCpQpfM4aYYWYNZE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h5OUOzfqfdq6pjsZWWPYiQQX.png?f=fotoalbum_large

• dvdhaar
  • Nu online
erikfw schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:58:
[...]

Zou cool zijn! 🙏

• thido

thido

Tilburg

erikfw schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:07:
[...]

Ik zie dat als hij op 9500 watt ontladen uitgezet wordt dat de omvormer geleidelijk naar de 0 gaat. Het is niet in 1 klap. En ver daarvoor triggert hij al om hem weer op 9500 te zetten
Jij gebruikt wel gewoon force discharge da of met de tijdsloten? En je zet hem dan eerst op zelfconsumptie om je ervan te verzekeren dat het tegen epex verrekend wordt neem ik aan?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• erikfw
thido schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:17:
[...]

Jij gebruikt wel gewoon force discharge da of met de tijdsloten? En je zet hem dan eerst op zelfconsumptie om je ervan te verzekeren dat het tegen epex verrekend wordt neem ik aan?
Force discharge inderdaad in combinatie met zelf consumptie

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-yePw2nOR4BkuzTorGz6JcRQ8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U80g7dIiG2h83WQbGcJNqGfz.jpg?f=fotoalbum_large

• dvdhaar
  • Nu online
@Gerrit1968 doe jij dit met HA? Zou je jouw automatiseringen misschien willen delen?

• Gerrit1968
dvdhaar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:39:
@Gerrit1968 doe jij dit met HA? Zou je jouw automatiseringen misschien willen delen?
Ik doe dit met homey in combinatie met HA. Ik heb hier een tijd geleden mijn flows gedeeld.
Dit jaar tot nu toe al meer dan €400 opbrengst door zelf aansturing

• thido

thido

Tilburg

Gerrit1968 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:42:
[...]

Ik doe dit met homey in combinatie met HA. Ik heb hier een tijd geleden mijn flows gedeeld.
Dit jaar tot nu toe al meer dan €400 opbrengst door zelf aansturing
Zal hem er straks eens bij zoeken.
Laden doe je dan ook wel eens zelf op epex?
Mij Nexus staat ook wel eens rustig 3 dagen zo goed als leeg als ZP niet gaat laden.

• thido

thido

Tilburg

erikfw schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:22:
[...]

Force discharge inderdaad in combinatie met zelf consumptie
De force discharge knop even kort uit en weer aan lijkt de truc te doen. Zal dat eens in een automation zetten.

• Gerrit1968
thido schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Zal hem er straks eens bij zoeken.
Laden doe je dan ook wel eens zelf op epex?
Mij Nexus staat ook wel eens rustig 3 dagen zo goed als leeg als ZP niet gaat laden.
De batterij staat continu op slim automatisch en schakelt alleen op zelfconsumptie tijdens de dure uren om te ontladen.
Tijdens slim automatisch wordt hij de laatste 8 weken 2x per dag zo goed als volgeladen. In het begin had ik alleen de 2 duurste uren en nu sinds januari de 2 duurste voor 10 uur en de 2 duurste van 16 tot 20 om niet de halve dag te wachten met een volle batterij.

[ Voor 24% gewijzigd door Gerrit1968 op 04-03-2026 20:02 ]

• GaMbiNo
  • Nu online
Hier vandaag 100% eigen aansturing. Zonder dongle dus. :P

Ik heb een eigen automatische aansturing op epex en eigenlijk vooral gericht op maximaal gebruik van eigen zonne energie. Maar als er extreme pieken zijn zoals vandaag gaat hij toch een uurtje maximaal ontladen, zoals hij ook even maximaal gaat laden in de daluurtjes bij te weinig zonnestroom. Of bij negatieve tarieven.

Ging best aardig vandaag, alleen jammer dat hij vanochtend even leeg was door de warmtepomp die vannacht ging draaien. B)

Vanmiddag ook nog even de auto opgeladen trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/db5sVjQcPxU4x1wyGrHYguwn9jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8gdX5fiz0lIpf2r30WYScnt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door GaMbiNo op 04-03-2026 20:27 ]

• thido

thido

Tilburg

Gerrit1968 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:57:
[...]

De batterij staat continu op slim automatisch en schakelt alleen op zelfconsumptie tijdens de dure uren om te ontladen.
Tijdens slim automatisch wordt hij de laatste 8 weken 2x per dag zo goed als volgeladen. In het begin had ik alleen de 2 duurste uren en nu sinds januari de 2 duurste voor 10 uur en de 2 duurste van 16 tot 20 om niet de halve dag te wachten met een volle batterij.
Ah ok, helemaal geen powerplay meer dus. Denk dat ik daar ook maar naar ga kijken. Laatste tijd geschakeld tussen powerplay en huisondersteuning á la de flow van @TKroon maar moeilijk te bepalen wat dat dan opbrengt.

• erikfw
Dit is gewoon precies hetzelfde als huis ondersteuning qua uitleg

• thido

thido

Tilburg

Ik heb de Tennet API aangevraagd zoals @kazuka eerder heeft beschreven (kazuka in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2")

Nu nog even bekijken hoe ik de duurste twee uren bepaal in HA zodat ik daarmee kan bepalen wanneer er ontladen moet worden. Iemand daar een voorbeeldje van? Kijk nu alleen nog naar de actuele prijs van de ZP integratie.

• GaMbiNo
  • Nu online
thido schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:36:
Ik heb de Tennet API aangevraagd zoals @kazuka eerder heeft beschreven (kazuka in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2")

Nu nog even bekijken hoe ik de duurste twee uren bepaal in HA zodat ik daarmee kan bepalen wanneer er ontladen moet worden. Iemand daar een voorbeeldje van? Kijk nu alleen nog naar de actuele prijs van de ZP integratie.
Dat doe ik met deze template. Het goedkoopste uur is dan 1 en de duurste 24, en alles daartussen. Ik gebruik voor input de Nordpool migratie.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- name: "Nordpool rang huidig uur"
        unique_id: nordpool_rank_current_hour
        state_class: measurement
        icon: mdi:chart-line
        state: >
          {% set prices = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'today') %}
          {% if prices is not none and prices | count == 24 %}
            {% set now_hour = now().hour %}
            {% set hour_price = prices[now_hour] %}
            {% set lower_count = prices | select('lt', hour_price) | list | count %}
            {{ lower_count + 1 }}
          {% else %}
            unavailable
          {% endif %}

• Chiqo
Mooie oplossing allemaal.

• thido

thido

Tilburg

GaMbiNo schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:41:
[...]

Dat doe ik met deze template. Het goedkoopste uur is dan 1 en de duurste 24, en alles daartussen. Ik gebruik voor input de Nordpool migratie.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- name: "Nordpool rang huidig uur"
        unique_id: nordpool_rank_current_hour
        state_class: measurement
        icon: mdi:chart-line
          {% set prices = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'today') %}
          {% if prices is not none and prices | count == 24 %}
            {% set now_hour = now().hour %}
            {% set hour_price = prices[now_hour] %}
            {% set lower_count = prices | select('lt', hour_price) | list | count %}
            {{ lower_count + 1 }}
          {% else %}
            unavailable
          {% endif %}
Ah met de Nordpool integratie, dank voor het delen!
@Gerrit1968 welke gebruik jij voor de uurtarieven?

• erikfw
Ik bepaal hem op deze manier;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
- binary_sensor:
      - name: "Dure uren"
          {% set data = state_attr('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff', 'forecast') %}
          {% if not data %}
            false
          {% else %}
            {% set vandaag = now().date() %}
            {% set vandaag_data = data
              | selectattr('datetime', 'search', vandaag|string)
              | sort(attribute='electricity_price_excl_tax', reverse=True)
              | list %}

{% set ns = namespace(ochtend=[], middag=[], gekozen=[]) %}

{% for uur in vandaag_data %}
              {% set local_dt = as_local(as_datetime(uur.datetime)) %}
              {% set hour = local_dt.hour %}
              {% set local_uur = uur | combine({'local_datetime': local_dt}) %}

{% if hour < 12 and ns.ochtend | count < 2 %}
                {% set ns.ochtend = ns.ochtend + [local_uur] %}
                {% set ns.gekozen = ns.gekozen + [local_uur] %}
              {% elif hour >= 12 and ns.middag | count < 2 %}
                {% set ns.middag = ns.middag + [local_uur] %}
              {% endif %}

{% if ns.gekozen | count == 4 %}
                {% break %}
              {% endif %}
            {% endfor %}

{% set current_hour = now().hour %}
            {{ ns.gekozen
                | selectattr('local_datetime.hour', 'equalto', current_hour)
                | list
                | count > 0 }}
          {% endif %}
Hij geeft op dit moment de 2 duurste in de ochtend en de 2 duurste in de avond
Edit. Beter gezegd, duurste 2 voor 12:00 en duurste 2 na 12:00

• Gerrit1968
thido schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:51:
[...]

Ah met de Nordpool integratie, dank voor het delen!
@Gerrit1968 welke gebruik jij voor de uurtarieven?
Ik gebruik homey en gebruik de flows van de energie tarieven in homeyAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zL-wc8vdeYTLWGo13CQV42k_7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFt4xwBHjKsUsV4IQEesedAo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q217DqzwqqSzvLRquBC8WrQTabI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eadQoU2LqOkoJJf9Bg2guUkf.jpg?f=fotoalbum_large

• thido

thido

Tilburg

erikfw schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:51:
Ik bepaal hem op deze manier;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
- binary_sensor:
      - name: "Dure uren"
          {% set data = state_attr('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff', 'forecast') %}
          {% if not data %}
            false
          {% else %}
            {% set vandaag = now().date() %}
            {% set vandaag_data = data
              | selectattr('datetime', 'search', vandaag|string)
              | sort(attribute='electricity_price_excl_tax', reverse=True)
              | list %}

{% set ns = namespace(ochtend=[], middag=[], gekozen=[]) %}

{% for uur in vandaag_data %}
              {% set local_dt = as_local(as_datetime(uur.datetime)) %}
              {% set hour = local_dt.hour %}
              {% set local_uur = uur | combine({'local_datetime': local_dt}) %}

{% if hour < 12 and ns.ochtend | count < 2 %}
                {% set ns.ochtend = ns.ochtend + [local_uur] %}
              {% elif hour >= 12 and ns.middag | count < 2 %}
                {% set ns.middag = ns.middag + [local_uur] %}
              {% endif %}

{% if ns.gekozen | count == 4 %}
                {% break %}
              {% endif %}
            {% endfor %}

{% set current_hour = now().hour %}
            {{ ns.gekozen
                | selectattr('local_datetime.hour', 'equalto', current_hour)
                | list
                | count > 0 }}
          {% endif %}
Hij geeft op dit moment de 2 duurste in de ochtend en de 2 duurste in de avond
Edit. Beter gezegd, duurste 2 voor 12:00 en duurste 2 na 12:00
Top, ook bedankt voor het delen!
Hij geeft bij het maken van de binaire sensor template nu nog wel de volgende melding: Translation error: MALFORMED_ARGUMENT. Maar daar kijk ik morgen wel naar. Voor je het weet zit je weer tot diep in de nacht in dat HA te roeren haha (vast herkenbaar).

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-03 19:31
Gerrit1968 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:00:
[...]

Ik gebruik homey en gebruik de flows van de energie tarieven in homey[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe haal je de onbalans prijzen binnen? Want dit is niet standaard in de energie functie van Homey.

• erikfw
thido schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:14:
[...]

Top, ook bedankt voor het delen!
Hij geeft bij het maken van de binaire sensor template nu nog wel de volgende melding: Translation error: MALFORMED_ARGUMENT. Maar daar kijk ik morgen wel naar. Voor je het weet zit je weer tot diep in de nacht in dat HA te roeren haha (vast herkenbaar).
De inkopers:
- bestaat de zonneplan sensor bij je?
- heb je hem onder template in de configuratie yaml gezet? (Helper werkt niet)

• aritmeester
Members only: Dagopbrengst
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik heb ook nog een power limiter automation die ervoor zorgt dat hij niet continue op volle kracht blijft ontladen. De automation werkt ook voor opladen. Handig voor als er nog eens negatieve prijzen komen.
Hiermee hoop ik de batterij wat te sparen icm het gebruik van force (dis)charge omdat daarbij het BMS niet ingrijpt.

Zie ontladen vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9c5P-ECuvNnE3YEuYJVR5Fc8QQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VcSOkOGAsYeXjX1mWcknUqWB.png?f=fotoalbum_large
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
alias: Solis Force Dynamic Power Control (Rate Limited)
mode: restart

trigger:
  # SoC moet 10 sec stabiel veranderd zijn
  - platform: state
    entity_id: sensor.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_soc
    for: "00:00:10"

# Switches direct reageren
  - platform: state
    entity_id:
      - switch.rc_force_battery_charge
      - switch.rc_force_battery_discharge

variables:
  soc: "{{ states('sensor.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_soc') | float(0) }}"
  min_soc: "{{ states('sensor.solis_s6_eh3p10k_h_zp_overdischarge_soc') | float(7) }}"
  hysteresis: 0.5
  max_power: 10000
  min_power: 1000

action:
  - choose:

# =========================
      # FORCE DISCHARGE
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: switch.rc_force_battery_discharge
            state: "on"
        sequence:

- choose:

# Onder absolute grens → direct uit
              - conditions:
                  - condition: template
                    value_template: "{{ soc <= min_soc }}"
                sequence:
                  - service: switch.turn_off
                    target:
                      entity_id: switch.rc_force_battery_discharge

# Vermogensregeling boven hysterese
              - conditions:
                    value_template: "{{ soc > (min_soc + hysteresis) }}"
                sequence:
                  - variables:
                      lower: "{{ min_soc + hysteresis }}"
                      upper: "{{ min_soc + hysteresis + 20 }}"
                      new_power: >
                        {% if soc >= upper %}
                          {{ max_power }}
                        {% else %}
                          {{ (min_power + (soc - lower) / 20 * (max_power - min_power)) | round(0) }}
                        {% endif %}
                      current_power: "{{ states('number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_rc_force_battery_discharge_power') | float(0) }}"
                    value_template: "{{ (new_power | float - current_power | float) | abs > 1 }}"
                  - service: number.set_value
                    target:
                      entity_id: number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_rc_force_battery_discharge_power
                    data:
                      value: "{{ new_power }}"

# FORCE CHARGE
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: switch.rc_force_battery_charge
            state: "on"
        sequence:
          - variables:
              new_power: >
                {% if soc <= 80 %}
                  {{ max_power }}
                {% elif soc >= 95 %}
                  {{ min_power }}
                {% else %}
                  {{ (max_power - (soc - 80) / 15 * (max_power - min_power)) | round(0) }}
                {% endif %}
              current_power: "{{ states('number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_rc_force_battery_charge_power') | float(0) }}"
            value_template: "{{ (new_power | float - current_power | float) | abs > 1 }}"
            target:
              entity_id: number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_rc_force_battery_charge_power
            data:
              value: "{{ new_power }}"

default:

# Beide FORCE uit → alleen resetten indien nodig
      - variables:
          discharge_current: "{{ states('number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_rc_force_battery_discharge_power') | float(0) }}"
          charge_current: "{{ states('number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_rc_force_battery_charge_power') | float(0) }}"
      - choose:
          - conditions:
                value_template: "{{ discharge_current != max_power }}"
            sequence:
                target:
                  entity_id: number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_rc_force_battery_discharge_power
                data:
                  value: 10000
          - conditions:
                value_template: "{{ charge_current != max_power }}"
            sequence:
                target:
                  entity_id: number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_rc_force_battery_charge_power
                data:
                  value: 10000

[ Voor 3% gewijzigd door aritmeester op 04-03-2026 23:47 . Reden: Voorbeeld grafiek toegevoegd ]

• TKroon
  • Niet online
@aritmeester toch zie ik bij jou wel het frequent wisselen tussen -10 kW en 0. @erikfw gaf aan dat hij dit wel kon voorkomen om stabiel hetzelfde vermogen (ongeveer) te houden.

• aritmeester
TKroon schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:49:
@aritmeester toch zie ik bij jou wel het frequent wisselen tussen -10 kW en 0. @erikfw gaf aan dat hij dit wel kon voorkomen om stabiel hetzelfde vermogen (ongeveer) te houden.
De Force switch wordt eerst uitgezet en daarna weer aangezet. Het duurt even voordat Home Assistant het uitschakelen heeft verwerkt. Na het weer inschakelen wordt het vermogen vervolgens langzaam weer opgevoerd.

Mocht @erikfw een goede tip hebben om dit te voorkomen, dan hoor ik dat natuurlijk graag 🙂

• erikfw
aritmeester schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:59:
[...]

De Force switch wordt eerst uitgezet en daarna weer aangezet. Het duurt even voordat Home Assistant het uitschakelen heeft verwerkt. Na het weer inschakelen wordt het vermogen vervolgens langzaam weer opgevoerd.

Mocht @erikfw een goede tip hebben om dit te voorkomen, dan hoor ik dat natuurlijk graag 🙂
Ik trigger op 2 signalen
- switch uitgezet
- teruglevering lager dan 9000 watt

En bij beide zet ik hem weer aan en stel ik alles weer in als gewenst, ook als de waardes nog steeds goed staan. Wat ik dan zie is dat het vermogen vaak nog wel terug loopt tot 1000 watt vaak, om daarna weer terug te gaan naar 9500.
Ook als ik het ontladen stop zie ik nog minuten daarna dat hij langzamer terug loopt en dat het geen klap is. Overigens ben ik ook niet zo bang voor dat een aan/uit schakeling te hard gaat, zonneplan doet dat immers ook. Zelf vanuit vol ontladen naar vol opladen, instant

• Gilbert-1980
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:31
Ik heb het gisteren handmatig gedaan, maar ik merkte wel dat je hem van Slim automatisch naar Zelfconsumtie moet zetten anders zie je de opbrengsten niet terug bij je stroomverbruik.

• dvdhaar
  • Nu online
BIj mij springt ie ook steeds terug van Discharge ondanks de slot instellingen en de modus "zelfconsumptie"

• erikfw
Bestaat er eigenlijk een utp switch oid dat je via HA aan en uit kan zetten? Want daarmee zou je zelfs de dongle van ZP uit kunnen zetten als dat gewenst is op een bepaald punt

• GaMbiNo
  • Nu online
erikfw schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:35:
Bestaat er eigenlijk een utp switch oid dat je via HA aan en uit kan zetten? Want daarmee zou je zelfs de dongle van ZP uit kunnen zetten als dat gewenst is op een bepaald punt
Ik ben zelf al eens aan het knutselen geweest n.a.v. deze post van @CryptoCake.

Dit werkt prima. Zodra ik overschakel naar mijn eigen aansturing gaat automatisch de dongle uit. Ik gebruik hiervoor deze schakelaar icm een aangepast utp koppelstuk. Kan evt oook met een shelly oid maar deze had ik al liggen.

• Twanroy
erikfw schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:35:
Ja, in het begin waren er veel problemen met storingen in de dongles. Die waren op te lossen door de dongle een paar minuten te ontkoppelen.
Toen heeft een tweaker een automatische schakeling gemaakt met behulp van een shelly. Volgens mij schakelde hij de de ader die voor de voeding van de dongle was via HA.

Edit; gevonden;
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81719616

[ Voor 8% gewijzigd door Twanroy op 05-03-2026 19:01 ]

• erikfw
Thanks! Even in duiken

Daarmee los je lijkt me ook het discharge uitzetten op.
Het is (nog) niet nodig, maar klinkt wel weer als een leuke stap in dit hobby projectje

• thido

thido

Tilburg

erikfw schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:42:
[...]

De inkopers:
- bestaat de zonneplan sensor bij je?
- heb je hem onder template in de configuratie yaml gezet? (Helper werkt niet)
Yes, de sensot bestaat.
Maar had hem in een heler gezet, niet in de configuration.yaml.
Nu net wel gedaan, even afwachten wat hij doet ;-)

• thido

thido

Tilburg

kazuka schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:27:

API token bij Tennet aanvragen via https://developer.tennet.eu/register/

Dit is mijn code voor in configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
rest:
  - resource: https://api.tennet.eu/publications/v1/balance-delta
    method: GET
    headers:
      apikey: "YOUR API KEY HERE" 
      Accept: application/json
    scan_interval: 30                    # 30 = 2 req/min < limiet 60 req/min
    params:
      date_from: >
        {{ (now() - timedelta(minutes=6))
           .strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
      date_to: >
        {{ now().strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
    sensor:
      - name: TenneT Balance Delta
        value_template: >
          {{ value_json.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0].sequence
             | default('onbekend') }}
        json_attributes_path: $.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0]
        json_attributes:
          - max_upw_regulation_price
          - min_downw_regulation_price
          - power_afrr_in
          - power_afrr_out
          - power_igcc_in
          - power_igcc_out
          - power_mfrrda_in
          - power_mfrrda_out
          - power_picasso_in
          - power_picasso_out
          - mid_price
En een helper template sensor om de prijs om te zetten van €/MWh naar €/kWh en de opwaartse en neerwaartse prijs te combineren in een enkele sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set opregel_vermogen = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_in') | int(0) %}
{% set afregel_vermogen = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_out') | int(0) %}

{% if opregel_vermogen > 0 %}
  {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'max_upw_regulation_price') | float(0)) / 1000 | round(5) }}
{% elif afregel_vermogen > 0 %}
  {{ ((state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'min_downw_regulation_price') | float(0)) * -1) / 1000 | round(5) }}
{% else %}
  {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'mid_price') | float(0)) / 1000 | round(5) }}
{% endif %}
Device class instellen op 'monetary balance'.
Er moet gebruik gemaakt worden van de vervangende high res API zie ik.
Zal eens kijken of ik dat met behulp van chatgpt aan de gang krijg.

• aritmeester
thido schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:32:
[...]

Er moet gebruik gemaakt worden van de vervangende high res API zie ik.
Zal eens kijken of ik dat met behulp van chatgpt aan de gang krijg.
Daar is al een (hacs) custom component voor.

https://github.com/aritmeester/tennet_balance

• GaMbiNo
  • Nu online
Ik had helemaal gemist dat er tegenwoordig een high resolution api van Tennet is. Ik moet mijn mail beter lezen geloof ik. :P Ik maakte dus nog gebruik van de oude 1 minuut update api die ergens rond 1 april gaat verdwijnen als ik de Tennet mails lees.

Nu dan maar overgestapt naar je integratie en dat ziet er top uit. d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 06-03-2026 08:22 ]

• erikfw
GaMbiNo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:21:
[...]

Ik had helemaal gemist dat er tegenwoordig een high resolution api van Tennet is. Ik moet mijn mail beter lezen geloof ik. :P Ik maakte dus nog gebruik van de oude 1 minuut update api die ergens rond 1 april gaat verdwijnen als ik de Tennet mails lees.

Nu dan maar overgestapt naar je integratie en dat ziet er top uit. d:)b
Dat mijn score op onbalans 136e plek is, was precies de reden dat ik ook wil overstappen naar de high res (en dit is beter dan een hand gemaakt ding) Mijn 1 min update was precies te laat om de mooie maar zeer korte piek mee te pikken

• GaMbiNo
  • Nu online
edit: laat maar. Niet goed opgelet.... :)

[ Voor 103% gewijzigd door GaMbiNo op 08-03-2026 11:37 ]

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
Ik snap het even niet meer. Volgens de zonneplan integratie in HA heb ik op dit moment 16 cent verdiend met de thuisbatterij. Als ik in de zonneplan app kijk heb ik 16 cent verlies geleden. Terwijl gisteren de bedragen exact overeen kwamen. Wie heeft er een helder idee? Zelf denk ik dat de automatisering die ik gebruik om zelf te laden/ontladen hier debet aan is. Het betreft een aangepaste versie van wat hier eerder is gepost door aritmeester. Misschien had ik de dongle eruit moeten trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Micronikje op 08-03-2026 19:20 ]

• erikfw
Micronikje schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:09:
Ik snap het even niet meer. Volgens de zonneplan integratie in HA heb ik op dit moment 16 cent verdiend met de thuisbatterij. Als ik in de zonneplan app kijk heb ik 16 cent verlies geleden. Terwijl gisteren de bedragen exact overeen kwamen. Wie heeft er een helder idee? Zelf denk ik dat de automatisering die ik gebruik om zelf te laden/ontladen hier debet aan is. Het betreft een aangepaste versie van wat hier eerder is gepost door aritmeester. Misschien had ik de dongle eruit moeten trekken.
Dit klinkt raar
Lijkt me sterk dat het aan een automation ligt dat je in de ZP een andere waarde ziet voor net verdiensten dan in HA in de ZP integratie.
Heb ik nooit eerder gezien, enkel dat ze niet altijd tegelijk geupdate worden maar dat trekt vanzelf recht

• aritmeester
Micronikje schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:09:
Volgens mij zit er een bug in de Home Assistant frontend waardoor waarden als absolute getallen worden weergegeven. In mijn dashboard zag ik bijvoorbeeld een positieve waarde, terwijl de sensor eigenlijk negatief was.

Toen ik via /config/developer-tools/state keek, bleek dat de sensor daar wel degelijk een negatieve waarde had.

HA bug report: https://github.com/home-assistant/core/issues/164895

[ Voor 14% gewijzigd door aritmeester op 09-03-2026 09:33 . Reden: github issue ]

• ivolution
  • Registratie: Juni 2005
Heeft er iemand momenteel een werkende HA automation gebaseerd op slot 2 discharging? Ik was er gisteren mee begonnen, en het werkte initieel. Alleen na een minuut of 7 nam de zonneplan sturing het weer over en leek het schier onmogelijk om hier nog op in te breken. Als ik de discharge current zette dan was die binnen een seconde of 3 weer terug naar waar ZP het wilde. Uiteraard stond de batterij in zelfconsumptie modus.

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:08
vraagje: de nexus batterij heeft 2 dongels 1 voor de BMS en 1 voor de omvormer. Als ik de omvormer dongel eruit trek, blijft dan de omvormer terug leveren op het vermogen dat hij gaf voordat ik de dongel eruit haalde? en wat is precies de functie van de bms dongel? alleen rapportage van de batterij?

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:58

_PM

FunkyEnyak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:19:
vraagje: de nexus batterij heeft 2 dongels 1 voor de BMS en 1 voor de omvormer. Als ik de omvormer dongel eruit trek, blijft dan de omvormer terug leveren op het vermogen dat hij gaf voordat ik de dongel eruit haalde? en wat is precies de functie van de bms dongel? alleen rapportage van de batterij?
Ik vermoed dat de omvormer blijft doen wat hij aan het doen was.

Ik heb heb ervaren wat er gebeurd als de cloud dienst van zonneplan (ook p1 meter uitlezing) down is. Midden in de nacht was mijn auto aan het laden en de batterij ging ook laden (de nexus is de enige die load balancing doet), daarnaast was de warmtepomp ook nog actief. Resultaat een hoofdstop die sprong en een piepende UPS. Na een telefoontje met Zonneplan bleek de cloud-dienst een aantal uren uit de lucht te zijn geweest.
Dus mijn conclusie: de omvormer blijft doen wat hij doet als de 5g dongle eruit is (mits je hem niet lokaal bestuurt)

• GaMbiNo
  • Nu online
ivolution schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:37:
Heeft er iemand momenteel een werkende HA automation gebaseerd op slot 2 discharging? Ik was er gisteren mee begonnen, en het werkte initieel. Alleen na een minuut of 7 nam de zonneplan sturing het weer over en leek het schier onmogelijk om hier nog op in te breken. Als ik de discharge current zette dan was die binnen een seconde of 3 weer terug naar waar ZP het wilde. Uiteraard stond de batterij in zelfconsumptie modus.
Ik zette de slot 1 aansturing ook standaard weer terug naar 0:00 bij de slot 2 aansturing. En als slot 2 dan gevuld was kon Zonneplan slot 1 niet meer vullen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd vrijwel alleen zonder Zonneplan dongle aanstuur dus dan is dit alles niet meer nodig.
Pagina: 1 ... 72 73 Laatste