Helaas niet, maar staat ook duidelijk vermeld wat het wel is. Ik denk persoonlijk sowieso powerplay aan, zonnepanelen uit op de uren dat het meer dan €0,0123 negatief is en anders gewoon aanlaten. Gebruik maken van huisondersteuning omdat het je verbruik verminderd, de winst zit in eventuele onbalans en daarom PP ipv zelfconsumptie. En op de uren dat het dus flink negatief is, alles vol aanzetten om betaald te krijgen voor het verbruik, zelfconsumptie aan zou je verbruik verminderenEvtK schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:55:
[...]
Zelfconsumptie aan lijkt me niet handig toch. Die modus kijkt niet naar de stroomprijzen (dacht ik).
Oh jij doet die truc met een SAP? Zo een tweede meter?John245 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:40:
[...]
Ik heb ook een dynamisch contract. En een 2e contract
Moet je zelf weten maar het hele punt van negatieve prijzen is dat ze geen extra elektriciteit op het net willen op dat moment.
Een prijs van min 41 cent betekent dat ze echt HEEL GRAAG niet willen dat je (expres) extra elektriciteit het net op pompt. Echt HEEL GRAAG niet.
Het is geen truc. Maar inderdaad een SAP. Mijn 2e energieleverancier rekent er op, anders krijgt die onbalans.ApexAlpha schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:53:
[...]
Oh jij doet die truc met een SAP? Zo een tweede meter?
Moet je zelf weten maar het hele punt van negatieve prijzen is dat ze geen extra elektriciteit op het net willen op dat moment.
Een prijs van min 41 cent betekent dat ze echt HEEL GRAAG niet willen dat je (expres) extra elektriciteit het net op pompt. Echt HEEL GRAAG niet.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ja maar TenneT en Enexis hebben een hekel aan jeJohn245 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:09:
[...]
Het is geen truc. Maar inderdaad een SAP. Mijn 2e energieleverancier rekent er op, anders krijgt die onbalans.
Bovendien verdien je je eigen onbalans toch weer terug op de andere meter.
Maar pas op dat je DLB niet in de weg zit. Had ik laatst, wilde de batterij niet laden omdat ik teveel verbruikers aan had staan. Weet nog steeds niet wat meer opgeleverd had.Enduser schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:39:
[...]
En op de uren dat het dus flink negatief is, alles vol aanzetten om betaald te krijgen voor het verbruik...
Met deze prijzen in het weekend mogen ze wel even opschieten met die Epex toevoegen aan de markt.
Als je gewoon vol op en ontlaadt puur op prijzen heb je €8 gegarandeerd.
Nee, nog veel meer:ApexAlpha schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:12:
Met deze prijzen in het weekend mogen ze wel even opschieten met die Epex toevoegen aan de markt.
Ontladen in de ochtendpiek, volladen tussen 12:00-15:00, ontladen in de avondpiek
18kWh *0,25
20kWh *0,28
18kWh *0,28
Zo’n €15,- puur op epex vandaag.
Edit: ja ok, die eerste 18kWh moet ook ergens vandaan komen
[ Voor 6% gewijzigd door bokkow op 11-05-2025 09:53 ]
Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West
Wat nog belangrijker is, gegarandeerde opbrengst die allemaal te plannen is.bokkow schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:52:
[...]
Nee, nog veel meer:
Ontladen in de ochtendpiek, volladen tussen 12:00-15:00, ontladen in de avondpiek
18kWh *0,25
20kWh *0,28
18kWh *0,28
Zo’n €15,- puur op epex vandaag.
Edit: ja ok, die eerste 18kWh moet ook ergens vandaan komen
Die tarieven veranderen niet zoals de onbalansmarkt waar je flink nat gaat als het een korte piek is die daarna in het rood duikt.
Kan iemand mij uitleggen waarom de Nexus nu niet volle bak begint op te laden met negatieve onbalansprijzen en een lege batterij? Wachten op nog hogere negatieve bedragen?
Of heeft dat met de EB te maken wellicht?
[ Voor 11% gewijzigd door Marco4659 op 11-05-2025 12:51 ]
Vervolgens staat de accu lekker op standby(6%) te wachten op onbalans bij prijzen van -24/-27 cent?
Auto maar gaan laden, dat levert tenminste nog wat op.
Omdat je anders over een uur gaat klagen waarom-ie voor die paar rotcenten de batterij helemaal vol heeft gegooid in plaats van de €3/kWh die er straks mogelijk aankomt.Marco4659 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:48:
Kan iemand mij uitleggen waarom de Nexus nu niet volle bak begint op te laden met negatieve onbalansprijzen en een lege batterij? Wachten op nog hogere negatieve bedragen?
Van mij mag die m voor deze prijzen voor de helft laden. En dan die andere helft voor de hogere (negatieve) prijzen die misschien om 15.00 en 16.00 uur komen
Omdat de onbalans prijs hoger is dan de epex en dan doet de accu niks (volgens mij zelfs een voorwaarde dat ze dan niet mee mogen handelen)Marco4659 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:48:
Op dit moment word je bewering reeds ontkrachterikfw schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:12:
[...]
Omdat de onbalans prijs hoger is dan de epex en dan doet de accu niks (volgens mij zelfs een voorwaarde dat ze dan niet mee mogen handelen)
Ik heb de mijne op tijd op zelfconsumptie gezet, toen ik 3000Watt zag heb ik de dongles er uit gehaald, dus nu is de batterij mooi 3 uur met 3kW aan het laden geweest, daarnaast auto laden en nog een auto laden met granny charger.
Dus ik trek hier 15kW van het net en nog eens 3,5kW van de zonnepanelen die ik ook op gebruik (wil de pv niet uitzetten, ga voor een record maand in de statistieken). Om 3 uur gaan de dongles er weer in. Mooi volle batterij voor als we straks bij toeval een wolkenveldje en onbalans hebben. 👍🏻
Ik had al wel gedacht dat het weinig onbalans zou gaan zijn tijdens de negatieve uren.
Dus ik trek hier 15kW van het net en nog eens 3,5kW van de zonnepanelen die ik ook op gebruik (wil de pv niet uitzetten, ga voor een record maand in de statistieken). Om 3 uur gaan de dongles er weer in. Mooi volle batterij voor als we straks bij toeval een wolkenveldje en onbalans hebben. 👍🏻
Ik had al wel gedacht dat het weinig onbalans zou gaan zijn tijdens de negatieve uren.
Niet naar Epex prijzen kijken om het gedrag van de Nexus proberen te begrijpen. De onbalans prijzen waren veel hoger-Colossalman- schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:48:
Vervolgens staat de accu lekker op standby(6%) te wachten op onbalans bij prijzen van -24/-27 cent?
Met 3x25A kan je toch iets van 17,3kwh trekken? Thuisbatterij max 10kwh en heb geen andere verbruikers die totaal 7,3 kwh trekt. Denk dat ik zo rond de 3,5kwh heb gebruikt. Ik heb geen electrische autoleksts schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:08:
[...]
Maar pas op dat je DLB niet in de weg zit. Had ik laatst, wilde de batterij niet laden omdat ik teveel verbruikers aan had staan. Weet nog steeds niet wat meer opgeleverd had.
Ik had vandaag steeds een probleem met DLB en de combinatie laadpaal (ZP) en Nexus. Ik trok 9kW uit het net, dus er kon meer (want de laadpaal zat op 4kW vanwege DLB). Maar elke keer als de laadpaal opschakelde, schakelde de Nexus ook mee, en zat ik dus 30 seconden lang op 21kW....
Gebeurde 3x... Ik had overigens de zelf plannen optie gebruikt zonder pauzeer batterij. Wellicht is de andere oplaadmodus beter.
Gebeurde 3x... Ik had overigens de zelf plannen optie gebruikt zonder pauzeer batterij. Wellicht is de andere oplaadmodus beter.
Ik krijg dit overzicht niet, heb je andere accus dan zonneplan(die laat bij accu gebruik het bedrag niet zien).aartvg schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:43:
[Afbeelding]
Denk optimaal gebruik gemaakt van thuis accu en auto opladen.
Ik zit op 60kw oplevering van pv.
Auto geladen vanaf 12uur.
Winst vandaag met handelen 1 hele euro en 42 cent. Dat moet toch beter kunnen 🤔
Filter batterijverbruik uit, dan krijg je dat overzicht.-Colossalman- schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:25:
[...]
Ik krijg dit overzicht niet, heb je andere accus dan zonneplan(die laat bij accu gebruik het bedrag niet zien).
Ik zit op 60kw oplevering van pv.
Auto geladen vanaf 12uur.
Winst vandaag met handelen 1 hele euro en 42 cent. Dat moet toch beter kunnen 🤔
Wow. Ik heb -21,70€ vandaag. Gehele 3 uur iets van 18,5kW getrokken. 😎
Hier ook de dongles eruit en helemaal volgegooid in de eerste 2 uren. 20 kWh tegen ongeveer -0,25 EPEX prijzen erin gegooid. 😆bokkow schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:54:
Ik heb de mijne op tijd op zelfconsumptie gezet, toen ik 3000Watt zag heb ik de dongles er uit gehaald, dus nu is de batterij mooi 3 uur met 3kW aan het laden geweest, daarnaast auto laden en nog een auto laden met granny charger.
Hier ook gedaan. van 6% naar 100% geladen met epex prijzen. Ook grootverbruikers aangezet en zonnepanelen tussen 12 en 15 uur uitgezet. Flink verdiend.GaMbiNo schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:02:
[...]
Hier ook de dongles eruit en helemaal volgegooid in de eerste 2 uren. 20 kWh tegen ongeveer -0,25 EPEX prijzen erin gegooid. 😆
Ik denk, dat de plannen van Zonneplan om ook epex te integreren niet voor 12 juni gaat gebeuren, omdat dan de kwartierprijzen ingaan. Dit kan potentieel veel opleveren voor ons consumenten.
Slim gedaan. Ik heb Zonneplan gemaild met de vraag wanneer het handelen met de EPEX-prijzen komt. Los daarvan een lege EV mooi op kunnen laden en nog wat dingen. Ruim €10 verdiend door netto 3 kWh terug te leveren
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Hoe gaat dit in zijn werk? In dit geval had dat namelijk voordeliger uitgepakt als de strategie van zonneplan zelf.Micronikje schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:46:
[...]
Hier ook gedaan. van 6% naar 100% geladen met epex prijzen. Ook grootverbruikers aangezet en zonnepanelen tussen 12 en 15 uur uitgezet. Flink verdiend.![]()
Ik denk, dat de plannen van Zonneplan om ook epex te integreren niet voor 12 juni gaat gebeuren, omdat dan de kwartierprijzen ingaan. Dit kan potentieel veel opleveren voor ons consumenten.
Bij mij gewoon alles laten staan op PP. Gisteren (moest nog steeds gebeuren) gezien de noodzaak toch maar mijn Enphase op AI gezet en die schakelde otomagisch mijn zonnepanelen uit tussen 12:00 en 15:00 uur.
De EV aan de lader gezet om 11:00 uur (eerst op 5A want moederdag en later remote naar 16A
) en deze lekker 37kWh laten laden tegen (voornamelijk) negatieve tarieven, werkgever betaald dan weer 30 cent per kWh terug dus dat zijn mooie dagen
Toch nog een keer in HA aansturing duiken want als de EV er niet staat voor afname scheelt dat wel flink.
Wat ik me dan wel afvraag waarom er nu (in mei) al zulke enorme uitschieters zijn in dynamische tarieven, vorig jaar zelden tot nooit echt negatieve tarieven (incl energiebelasting gezien). Volgens mij waren dat maar een dag of 10 dat deze inclusief energiebelasting negatief gingen. Toch onderdeel van PICASSO?
De EV aan de lader gezet om 11:00 uur (eerst op 5A want moederdag en later remote naar 16A
Toch nog een keer in HA aansturing duiken want als de EV er niet staat voor afname scheelt dat wel flink.
Wat ik me dan wel afvraag waarom er nu (in mei) al zulke enorme uitschieters zijn in dynamische tarieven, vorig jaar zelden tot nooit echt negatieve tarieven (incl energiebelasting gezien). Volgens mij waren dat maar een dag of 10 dat deze inclusief energiebelasting negatief gingen. Toch onderdeel van PICASSO?
Bij mij is het andersom, Laadpaal schakeld steeds terug naar 4kw (6A) door DLB waardoor ik niet maximaal heb kunnen laden tijdens de 3 negative uren. Ik zie de Nexus eigenlijk nooit tegelijk met de Laadpaal laden en Zonneplan meldde mij dat het of of is hoogstens met een beetje zonnestroom bijladen door de Nexus. Dat ze bij jou beide laden lijkt me niet juist.Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:11:
Ik had vandaag steeds een probleem met DLB en de combinatie laadpaal (ZP) en Nexus. Ik trok 9kW uit het net, dus er kon meer (want de laadpaal zat op 4kW vanwege DLB). Maar elke keer als de laadpaal opschakelde, schakelde de Nexus ook mee, en zat ik dus 30 seconden lang op 21kW....
Ik moet mijn verbruiken per fase maar is gaan optimaliseren.
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).
Mijn laadpaal ging dus ook steeds naar 4kw, en elke keer als hij dacht op te kunnen schakelen ging exact op dat moment de nexus ook, waardoor de laadpaal binnen 30 seconden weer terug ging naar 4kwShandar04 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 23:18:
[...]
Bij mij is het andersom, Laadpaal schakeld steeds terug naar 4kw (6A) door DLB waardoor ik niet maximaal heb kunnen laden tijdens de 3 negative uren. Ik zie de Nexus eigenlijk nooit tegelijk met de Laadpaal laden en Zonneplan meldde mij dat het of of is hoogstens met een beetje zonnestroom bijladen door de Nexus. Dat ze bij jou beide laden lijkt me niet juist.
Ik moet mijn verbruiken per fase maar is gaan optimaliseren.
Zoek op waveshare in dit topic. Zijn al meerdere mensen die zelf kunnen aansturen.Murdock85 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:21:
[...]
Hoe gaat dit in zijn werk? In dit geval had dat namelijk voordeliger uitgepakt als de strategie van zonneplan zelf.
Ik weet niet of mensen hier nog op zitten te wachten maar:
15-11 vorig jaar de accu aangevraagd, 27 januari geplaatst (Drie weken uitstel vanwege planningsprobleem bij ZP), 1 april bevestiging van dat de centrale de BTW aangifte gedaan heeft en vandaag de BTW teruggave op de rekening gehad
15-11 vorig jaar de accu aangevraagd, 27 januari geplaatst (Drie weken uitstel vanwege planningsprobleem bij ZP), 1 april bevestiging van dat de centrale de BTW aangifte gedaan heeft en vandaag de BTW teruggave op de rekening gehad
Voor de zekerheid, is dit de versie die jij hebt gekocht?elbizarre schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:17:
[...]
Pff. Ook ik heb dan toch maar een waveshare gekocht, maar deze komt zowaar dus ZONDER de voeding. Als complete incompetente op dit gebied: welke voeding moet ik hier voor aanschaffen? Ik neem aan dat het uitgaande wattage van belang is maar deze staat er nou net nergens bij.
Edit: voor je over POE begint: ik heb de wifi versie gekocht om niet een utp kabel te hoeven leggen.
https://amzn.eu/d/66H7Zsw
volgens deze website gaat Zonneplan (voorlopig) nog niet over op kwartierprijzen per 12 juni a.s.
Het blijft mijn inziens wel overzichtelijk om per uur op de prijzen in te spelen qua gebruik.
https://doe-duurzaam.nl/a...uur-naar-kwartierprijzen/
Het blijft mijn inziens wel overzichtelijk om per uur op de prijzen in te spelen qua gebruik.
Dat is erg jammer. Hopelijk zorgt dat niet voor chaos in mijn domotica. Die haalt namelijk de algemene EPEX prijzen op en telt daar de standaard heffingen en btw bij op. Als dat kwartier wordt, terwijl Zonneplan uurprijzen aan gaat houden vraag ik me af of dat wel ongeveer gelijk blijft lopen.Peewee070 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:05:
volgens deze website gaat Zonneplan (voorlopig) nog niet over op kwartierprijzen per 12 juni a.s.
Hoe staat dat in de ZP voorwaarden? Mag ZP zelf de uurprijzen verzinnen?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik heb geen zonnepanelen heeft een thuis accu dan zin?
Ik heb een dynamisch stroomcontract bij Next Energie en afgelopen zondag was het natuurlijk 'feest'bij negatieve uren. Maar ik merk dat dit jaar de dalen en pieken steeds verder uit elkaar komen te liggen. Morgenavond 'gewoon 'weer 40 cent om 20:00 terwijl in de middag het nog 12 cent kost. Ik verwacht steeds meer grotere uitslagen en wil dus savonds vanuit een eigen batterij stroom gebruiken die smiddags goedkoop geladen kan worden. Ik heb geen kinderen en ik woon samen met mijn vrouw. Gemiddeld genomen verbruik ik 6kW- 8kW door de week en 10 tot 14kW in het weekend. Een Batterij van 7/8 of max 10kW lijkt mij meer dan genoeg. Ook in de toekomst zullen er geen zonnepanelen komen tenzij de gemeente de bomen voor en achter mn huis gaat kappen maar dat gaat in geen 100 jaar gebeuren
. Dus zinvol of gewoon niet aan beginnen?
Ik zie zonneplan die een 10kW batterij aanbiedt voor ongeveer 4K. Ik vraag mij wel af hoe lang het duurt voordat ik die eruit heb.
Ik heb een dynamisch stroomcontract bij Next Energie en afgelopen zondag was het natuurlijk 'feest'bij negatieve uren. Maar ik merk dat dit jaar de dalen en pieken steeds verder uit elkaar komen te liggen. Morgenavond 'gewoon 'weer 40 cent om 20:00 terwijl in de middag het nog 12 cent kost. Ik verwacht steeds meer grotere uitslagen en wil dus savonds vanuit een eigen batterij stroom gebruiken die smiddags goedkoop geladen kan worden. Ik heb geen kinderen en ik woon samen met mijn vrouw. Gemiddeld genomen verbruik ik 6kW- 8kW door de week en 10 tot 14kW in het weekend. Een Batterij van 7/8 of max 10kW lijkt mij meer dan genoeg. Ook in de toekomst zullen er geen zonnepanelen komen tenzij de gemeente de bomen voor en achter mn huis gaat kappen maar dat gaat in geen 100 jaar gebeuren
Ik zie zonneplan die een 10kW batterij aanbiedt voor ongeveer 4K. Ik vraag mij wel af hoe lang het duurt voordat ik die eruit heb.
[ Voor 6% gewijzigd door Tmaster op 12-05-2025 21:54 ]
Ik heb er ook lang naar gekeken maar ben sinds 1januari weer terug op een vast contract van 19ct per kWh en een cashback van €135. Daar kan geen dynamisch contract met thuisbatterij tegenopTmaster schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:52:
Ik heb een dynamisch stroomcontract bij Next Energie en afgelopen zondag was het natuurlijk 'feest'bij negatieve uren. Maar ik merk dat dit jaar de dalen en pieken steeds verder uit elkaar komen te liggen. Morgenavond 'gewoon 'weer 40 cent om 20:00 terwijl in de middag het nog 12 cent kost. Ik verwacht steeds meer grotere uitslagen en wil dus savonds vanuit een eigen batterij stroom gebruiken die smiddags goedkoop geladen kan worden. Ik heb geen kinderen en ik woon samen met mijn vrouw. Gemiddeld genomen verbruik ik 6kW- 8kW door de week en 10 tot 14kW in het weekend. Een Batterij van 7/8 of max 10kW lijkt mij meer dan genoeg. Ook in de toekomst zullen er geen zonnepanelen komen tenzij de gemeente de bomen voor en achter mn huis gaat kappen maar dat gaat in geen 100 jaar gebeuren. Dus zinvol of gewoon niet aan beginnen?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
*lacht in €0,136/kWh voor auto laden en €0,188/kWh totaal gebruik sinds 1 januari, het goedkoopste seizoen moet nog beginnen, nog zonder zonnepanelenverdiensten, zonder terugleverkosten*TeslaNerd schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:39:
[...]
Ik heb er ook lang naar gekeken maar ben sinds 1januari weer terug op een vast contract van 19ct per kWh en een cashback van €135. Daar kan geen dynamisch contract met thuisbatterij tegenop
Snap niet zo goed wat je hier komt verkondigen. Nog los van de batterij waar dit topic over gaat zou ik alleen om de sport en hobby al niet dynamische energie op willen geven. Zal me benieuwen hoe ver ik eind dit jaar onder die €0,19/kWh die je noemt ga blijven
Mooie resultaten.bokkow schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:50:
[...]
*lacht in €0,136/kWh voor auto laden en €0,188/kWh totaal gebruik sinds 1 januari, het goedkoopste seizoen moet nog beginnen, nog zonder zonnepanelenverdiensten, zonder terugleverkosten*
Snap niet zo goed wat je hier komt verkondigen. Nog los van de batterij waar dit topic over gaat zou ik alleen om de sport en hobby al niet dynamische energie op willen geven. Zal me benieuwen hoe ver ik eind dit jaar onder die €0,19/kWh die je noemt ga blijven
Ik reageerde op de post van @Tmaster die ook geen zonnepanelen heeft 🥳
Ah ja, ik zie hetTeslaNerd schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:09:
[...]
Ik reageerde op de post van @Tmaster die ook geen zonnepanelen heeft 🥳
Deze thuisbatterij doet (voorlopig) niet wat jij er van verwacht, lees eerst de topic start even door. Ik denk dat je met die gedachte voor nu beter uit bent met een batterijsysteem zoals dat van SolarEdge, Enphase of Sigenstor.Tmaster schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:52:
Ik heb een dynamisch stroomcontract bij Next Energie en afgelopen zondag was het natuurlijk 'feest'bij negatieve uren. Maar ik merk dat dit jaar de dalen en pieken steeds verder uit elkaar komen te liggen. Morgenavond 'gewoon 'weer 40 cent om 20:00 terwijl in de middag het nog 12 cent kost. Ik verwacht steeds meer grotere uitslagen en wil dus savonds vanuit een eigen batterij stroom gebruiken die smiddags goedkoop geladen kan worden. Ik heb geen kinderen en ik woon samen met mijn vrouw. Gemiddeld genomen verbruik ik 6kW- 8kW door de week en 10 tot 14kW in het weekend. Een Batterij van 7/8 of max 10kW lijkt mij meer dan genoeg. Ook in de toekomst zullen er geen zonnepanelen komen tenzij de gemeente de bomen voor en achter mn huis gaat kappen maar dat gaat in geen 100 jaar gebeuren. Dus zinvol of gewoon niet aan beginnen?
Daarnaast; kW is vermogen en kWh is capaciteit, het wordt snel heel verwarrend wat er bedoelt wordt. Die 10kWh batterij voor 4k heeft een omvormer van 4,4kW bijvoorbeeld.
Er blijkt nog heel wat te doen over de 15 minuten marktprijzen, en invoering lijkt ook nog niet zeker per 11 of 12 juni a.s.
Eind mei volgt pas uitsluitsel na een stemronde.
https://www.epexspot.com/...e-day-ahead-go-live-light
Eind mei volgt pas uitsluitsel na een stemronde.
https://www.epexspot.com/...e-day-ahead-go-live-light
. Actief sinds augustus 2024?firepeet schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:26:
Ik kijk niet heel vaak naar de opbrengst, maar dit totaalbedrag vond ik wel even een post waardig😉
[Afbeelding]
Ik heb sinds gister een Marstek Venus 5.12 kWh batterij erbij puur om 1 fase waar overdag een paar uur lang teveel zonnestroom binnen komt mee op te vangen en deze s'avonds en s'ochtend leeg te laten lopen en dat lijkt al best leuk te gaan. heb er 1550 euro voor betaald (even een aanbieding opzoeken/afwachten)Tmaster schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:52:
Tussen 10.00 en 17.00 mag die opladen en ergens rond 19/20/21 en daarna 6/7/8 mag die weer ontladen.
Lost het DLB probleem de hele zomer goed op, krijg er meer voor terug (of nog beter gebruik het nu zelf) dan wanneer je het voor een paar cent zou verkopen en ook weer een hobby erbij.
Doet nu 800W per uur maar zag in de instellingen dat het ook lager of hoger kan.
(Zou vanavond bv om 20.00 uur 2500W kunnen ontladen)
[ Voor 3% gewijzigd door WouteruitTB op 13-05-2025 19:18 ]
Leuk. Hoe stuur je die aan? HA of een eigen web interface met wat schedule dingen?WouteruitTB schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:15:
[...]
Ik heb sinds gister een Marstek Venus 5.12 kWh batterij erbij puur om 1 fase waar overdag een paar uur lang teveel zonnestroom binnen komt mee op te vangen en deze s'avonds en s'ochtend leeg te laten lopen en dat lijkt al best leuk te gaan. heb er 1550 euro voor betaald (even een aanbieding opzoeken/afwachten)
Tussen 10.00 en 17.00 mag die opladen en ergens rond 19/20/21 en daarna 6/7/8 mag die weer ontladen.
Lost het DLB probleem de hele zomer goed op, krijg er meer voor terug (of nog beter gebruik het nu zelf) dan wanneer je het voor een paar cent zou verkopen en ook weer een hobby erbij.
Doet nu 800W per uur maar zag in de instellingen dat het ook lager of hoger kan.
(Zou vanavond bv om 20.00 uur 2500W kunnen ontladen)
Joehoe @elbizarre 🥰bokkow schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:21:
[...]
Voor de zekerheid, is dit de versie die jij hebt gekocht?
https://amzn.eu/d/66H7Zsw
Denk ik ook aan, maar voelt toch als vreemde investering als 20kWh Nexus er al staatWouteruitTB schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:15:
[...]
... sinds gister een Marstek Venus 5.12 kWh batterij erbij ...
Ik hoop nog steeds dat mijn auto dat zometeen voor me kan doen. 😩
Dit, en ik ben ook benieuwd of de twee accu’s elkaar niet in de weg gaan zitten.wbdj schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:20:
[...]
Denk ik ook aan, maar voelt toch als vreemde investering als 20kWh Nexus er al staat
Werkt via app, qua investering; nexxus doet onbalans en sinds kort ook beetje huisbesparing en juist dat miste ik. Voor 1250 ex 5.12kWh batterij erbij die puur overdag het topje teveel stroom opslaat die ik later gebruik ipv voor een appel en een ei terug te verkoop is niet verkeerd.Peewee070 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:23:
[...]
Dit, en ik ben ook benieuwd of de twee accu’s elkaar niet in de weg gaan zitten.
staat nu op handmatige tijden te (ont-)laden en zit elkaar dan niet in de weg. Als ik ga uitbreiden wordt het wel lastiger want o.a. hoor ik net dat er dan max 2stuks op 1 fase kunnen of op elke fase 1 anders werkt het weer niet met homewizzard p1 meter e.d.
Bij mij laadt de Nexus nu met ruim 5 kW en zegt “zon opslaan” in de huisbesparingsmodus. Voorheen was dat max 500W. Zouden de vermogens dan opgehoogd zijn
?
Edit: nu is de kleur van de pijlen toch groen geworden, netverdiensten dus
[ Voor 19% gewijzigd door TKroon op 14-05-2025 15:59 ]
Er zit best wel een vertraging in de app, de nexus schakelt sneller als de app laat zien en komt niet altijd overeen 😁TKroon schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:38:
Bij mij laadt de Nexus nu met ruim 5 kW en zegt “zon opslaan” in de huisbesparingsmodus. Voorheen was dat max 500W. Zouden de vermogens dan opgehoogd zijn?
Negeer je me bewust? 😂elbizarre schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:55:
Ik hoop nog steeds dat mijn auto dat zometeen voor me kan doen. 😩
Is dit de variant die jij hebt gekocht? https://amzn.eu/d/66H7Zsw
Weet iemand waar je de juiste waarde van het ontladen van de batterij per dag, week, maand en jaar kan vinden? De waarden in de zonneplan app (dag, maand, jaar) en in de solis modbus komen niet overeen. Ik heb de juiste sensoren nodig voor berekeningen (o.a. voor Efficiëntie )
Oh sorry!bokkow schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:59:
[...]
Negeer je me bewust? 😂
Is dit de variant die jij hebt gekocht? https://amzn.eu/d/66H7Zsw
Nee ik heb niet een rail mounted. Gewoon een losse die ik eerder zag langskomen. Wel van waveshare. Met wifi.
Deze dus: https://www.amazon.nl/Wav...125532&psc=1&gad_source=1
Lijkt allemaal goed en heb hem al kunnen configureren. Weet alleen niet hoe ik hem nu fysiek aansluit. (Soort kabeltjes en waar aan vast)

Thanks! Hmmm kabeltjes? Die ethernet kabel waarvan je blauw en blauw/wit moet gebruiken?elbizarre schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:39:
[...]
Oh sorry!![]()
Nee ik heb niet een rail mounted. Gewoon een losse die ik eerder zag langskomen. Wel van waveshare. Met wifi.
Deze dus: https://www.amazon.nl/Wav...125532&psc=1&gad_source=1
Lijkt allemaal goed en heb hem al kunnen configureren. Weet alleen niet hoe ik hem nu fysiek aansluit. (Soort kabeltjes en waar aan vast)
Ik heb deze destijds besteld: https://a.aliexpress.com/_Ey9EVFobokkow schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:55:
[...]
Thanks! Hmmm kabeltjes? Die ethernet kabel waarvan je blauw en blauw/wit moet gebruiken?
Werkt prima, maar het POE heb ik nooit aan de praat gekregen. Zal wel een maandagochtend modelletje zijn.
Ja nice, maar ik heb daar geen ethernet liggen 😁 Dus zou wifi moeten wordenGaMbiNo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:13:
[...]
Ik heb deze destijds besteld: https://a.aliexpress.com/_Ey9EVFo
Werkt prima, maar het POE heb ik nooit aan de praat gekregen. Zal wel een maandagochtend modelletje zijn.Met ene losse voeding werkt het prima.
Naja, je zal hem toch moeten aansluiten aan de Nexus toch? Ik heb hem al een tijdje op de Nexus gelegd, maar veel gegevens kan ik zo niet uitlezen natuurlijk...bokkow schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:55:
[...]
Thanks! Hmmm kabeltjes? Die ethernet kabel waarvan je blauw en blauw/wit moet gebruiken?
Wat voor kabels moeten er tussen de modbus en de poort op de Nexus. En waar is die poort.
Ding blijft bij mij al uren op 90% hangen. Iemand een idee waarom geen 100%?
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Haha, stap 4:elbizarre schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:57:
[...]
Naja, je zal hem toch moeten aansluiten aan de Nexus toch? Ik heb hem al een tijdje op de Nexus gelegd, maar veel gegevens kan ik zo niet uitlezen natuurlijk...![]()
Wat voor kabels moeten er tussen de modbus en de poort op de Nexus. En waar is die poort.
Dominic-070 in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"
Poort zit onder dat zwarte kapje, 4 schroeven losdraaien
Tennet gaat de vertraging van de balansdelta weer terugbrengen naar 2 minuten:
https://www.tennet.eu/nl/nieuws-voor-marktpartijenVertraging van de balansdelta
Op 3 december 2024 is de vertraging van de publicatie van de balansdelta gewijzigd naar 5 minuten. In januari zagen we een kleine verbetering met betrekking tot de oscillaties van de vermogensonbalans. Door seizoensgebonden veranderingen en meer energie uit hernieuwbare bronnen zijn de oscillaties van de vermogensonbalans echter weer toegenomen. Daarom hebben we geconcludeerd dat de vertraging van 5 minuten bij de publicatie van de balansdelta niet het verwachte effect heeft gehad. Aangezien TenneT deze nieuwe afstemming in de LFC implementeert, is besloten om de vertraging van de publicatie van de balansdelta terug te brengen naar twee minuten. Om de effectiviteit van elke afzonderlijke wijziging van de nieuwe afstemming en de vertragingen van de balansdelta te kunnen observeren, zal de wijziging van de vertraging van de balansdelta naar 2 minuten in week 27 of 28 worden doorgevoerd.
Goeie zaak.kazuka schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:45:
Tennet gaat de vertraging van de balansdelta weer terugbrengen naar 2 minuten:
[...]
https://www.tennet.eu/nl/nieuws-voor-marktpartijen
Over Tennet gesproken, de Tennet API lijkt ook stuk. Ik krijg geen prijzen meer door.
En de site update ook niet meer: https://www.tennet.eu/nl-...netherlands/balance-delta
Edit: zou je altijd zien. Hij doet het weer.
[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 15-05-2025 12:19 ]
Oh wow. Hoeheb ik hier overheen kunnen lezen... Thanks! Ik ga van het weekend eens kijken.bokkow schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:53:
[...]
Haha, stap 4:
Dominic-070 in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"
Poort zit onder dat zwarte kapje, 4 schroeven losdraaien
https://solarmagazine.nl/...roommarkt-uit-tot-oktober
Europa stelt invoering kwartierprijzen stroommarkt uit tot oktober
Europa stelt invoering kwartierprijzen stroommarkt uit tot oktober
[ Voor 21% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 16-05-2025 21:01 ]
Is het wijzigen van die delta naar 2 minuten goed voor ons accu bezitters? Lijkt er wel op geloof ik, in november een ontzettend goede opbrengst en december viel tegen.
Of hebben andere factoren de rendabiliteit omlaag gebracht?
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Iemand al een idee of de reeds geïnstalleerde Nexus ook kan worden voorzien van een noodstroom WCD?
Bij nieuwe installatie kun je voor €200 extra er een bij laten plaatsen maar bij bestaande installatie kan het niet zeggen ze.
Bij nieuwe installatie kun je voor €200 extra er een bij laten plaatsen maar bij bestaande installatie kan het niet zeggen ze.
Waar heb je dat van de wcd gezien dan?Jasper79 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:48:
Iemand al een idee of de reeds geïnstalleerde Nexus ook kan worden voorzien van een noodstroom WCD?
Ze leveren zeker een ander model omvormer neem ik aan? De 'oude' heeft die backup-aansluiting helemaal niet omdat het een ZP-model is.Vanaf mei 2025 biedt Zonneplan een handige noodstroomoptie aan bij de thuisbatterij. Zo kun je ook bij een stroomstoring gebruikmaken van de energie die in je batterij zit. Er wordt een stopcontact naast de thuisbatterij geplaatst, geschikt voor zowel 1-fase als 3-fase systemen. Via dit stopcontact haal je 230V stroom uit je batterij. Met een haspel kun je die stroom vervolgens door je huis leiden om bijvoorbeeld je modem, lamp of koelkast te laten werken. Het maximale vermogen is 16 ampère (~3680 watt) – dat is genoeg voor de meeste apparaten die je bij een storing wilt blijven gebruiken.
✔ Simpele oplossing
✔ Werkt automatisch bij stroomuitval
✔ Kost €200 inclusief btw en installatie
⚠️ Heb je al een Nexus thuisbatterij van Zonneplan? Dan is deze optie helaas niet meer toe te voegen aan je bestaande installatie.
Er was een tijd terug iemand die een MP advertentie deelde van iemand die een originele omvormer te koop had van de Nexus ivm plaatsen noodstroom.
Laat ik nu die persoon een berichtje hebben gestuurd en gevraagd hoe dat in elkaar stak. Kreeg het volgende terug:
“
Er hangt nu een omvormer van Solis. Omdat Zonneplan een noodstroomvoorziening niet ondersteund heeft de installateur deze er gehangen. Via een klok in de meterkast kunnen we de noodstroom voorziening aansturen. Niet via Zonneplan. Kous duurzaam heeft het geïnstalleerd.
“
Ter info, wellicht hebben sommige interesse in die oplossingsrichting.
Laat ik nu die persoon een berichtje hebben gestuurd en gevraagd hoe dat in elkaar stak. Kreeg het volgende terug:
“
Er hangt nu een omvormer van Solis. Omdat Zonneplan een noodstroomvoorziening niet ondersteund heeft de installateur deze er gehangen. Via een klok in de meterkast kunnen we de noodstroom voorziening aansturen. Niet via Zonneplan. Kous duurzaam heeft het geïnstalleerd.
“
Ter info, wellicht hebben sommige interesse in die oplossingsrichting.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Super handig dat je met een haspel 1 apparaat kunt blijven gebruiken.. Ik wil gewoon mijn hele huis er op laten draaien en niet zo'n half bakken oplossing voor ook nog eens €200
Zonneplan installeerde tot nu overal een uitgeklede Solis omvormer. Kennelijk gaan ze nu tegen meerprijs ook een originele Solis omvormer installeren icm noodstroom.
Voor de mensen die toch de Nexus willen ombouwen zoals het voorbeeld van marktplaats heb je iets als deze nodig.
Als je je omvormer vervangt voor deze zou noodstroom ook mogelijk moeten zijn. Zelf vind ik het de investering niet waard overigens.
Voordeel hiervan is trouwens wel dat je evt. ook je zonnepanelen erop aan zou kunnen sluiten.
Voor de mensen die toch de Nexus willen ombouwen zoals het voorbeeld van marktplaats heb je iets als deze nodig.
Als je je omvormer vervangt voor deze zou noodstroom ook mogelijk moeten zijn. Zelf vind ik het de investering niet waard overigens.
Voordeel hiervan is trouwens wel dat je evt. ook je zonnepanelen erop aan zou kunnen sluiten.
[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 18-05-2025 17:59 ]
En kan je dan ook gelijk je zonnepanelen rechtstreeks koppelen? Want die poort zater ook niet op las ik.
Edit: Of je leest de laatste zin ook even.
Edit2: die zonnepanelen aansluiten is wellicht wél die investering van 200€ waard
Edit: Of je leest de laatste zin ook even.

Edit2: die zonnepanelen aansluiten is wellicht wél die investering van 200€ waard
[ Voor 41% gewijzigd door elbizarre op 18-05-2025 18:12 ]
Dat moet wel kunnen, maar denk niet dat Zonneplan dat gaat doen. Maar de originele Solis ondersteunt dat wel. Dan moet je waarschijnlijk ,net als die persoon van marktplaats, het zelf (laten) ombouwen.elbizarre schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:10:
En kan je dan ook gelijk je zonnepanelen rechtstreeks koppelen? Want die poort zater ook niet op las ik.
:strip_exif()/f/image/4X1FQYYUO9QTsUAZ0SBBXN5F.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja maar het lost het probleem van RT2 niet op. Zolang Zonneplan en andere partijen de vraag van Tennet blijven negeren om geleidelijk op te schakelen in plaats van meteen op vol vermogen blijft dit een probleem. Niet voor niets dat Tennet een nieuwe webinar organiseert om het probleem te bespreken maar voor ons op de korte termijn verwacht ik wel dat het rendement iets beter wordt. Ik denk eerlijk gezegd geen 200 EUR+ per maand meer maar wel beter dan nu.ervh schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:07:
Is het wijzigen van die delta naar 2 minuten goed voor ons accu bezitters? Lijkt er wel op geloof ik, in november een ontzettend goede opbrengst en december viel tegen.
Liever dat we straks meerdere keuzes in energiemarkten hebben dan alles op de onbalansmarkt gooien.
Krijg net een melding dat dinsdag en woensdag onderhoud is.
Eindelijk de Q2 update?
Verder fijn dat die delay omlaag gaat naar 2 min, aangezien de meeste 'hoge pieken' 10 min lang zijn of zo gaat dat wel helpen denk ik.
Verder moet ik zeggen dat die volle omvormer er goed uit ziet, noodstroom is niet echt nodig hier maar het combineren van Zonnepanelen / Batterij lijkt me wel wat. Maar nu worden die aangestuurd door ZP direct, dus wellicht iets voor als deze omvormers kapot gaan.
Eindelijk de Q2 update?

Verder fijn dat die delay omlaag gaat naar 2 min, aangezien de meeste 'hoge pieken' 10 min lang zijn of zo gaat dat wel helpen denk ik.
Verder moet ik zeggen dat die volle omvormer er goed uit ziet, noodstroom is niet echt nodig hier maar het combineren van Zonnepanelen / Batterij lijkt me wel wat. Maar nu worden die aangestuurd door ZP direct, dus wellicht iets voor als deze omvormers kapot gaan.
[ Voor 37% gewijzigd door ApexAlpha op 19-05-2025 10:01 ]
Onderhoud netwerk provider…. Dat lijkt mij wat anders dan een update.
Overigens ben ik benieuwd of de loadbalancing (of wat daar bij Zonneplan voor door mag gaan) wel blijft werken.
Overigens ben ik benieuwd of de loadbalancing (of wat daar bij Zonneplan voor door mag gaan) wel blijft werken.
Welke module mist in de solis voor noodstroom? Via de link van GaMbinNo kom ik uit op een volledig nieuwe solis. Ik dacht dat je met de waveshare hem kon aansturen, dus ook gebruiken als noodstroom, of heb ik dat mis?
Ik hoop dat de Nexus bij een verbroken verbinding gewoon in stand-by gaat. Dan is het altijd goed.Guidoweb55 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:07:
Onderhoud netwerk provider…. Dat lijkt mij wat anders dan een update.
Manmanman, laatste dagen is het weer pech.. Ruim 4 euro opgebrand aan ongelukkig laden!
Dat is helaas niet zo. Hij gaat gewoon door met wat hij aan het doen is bij een verbroken verbinding.TKroon schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:11:
[...]
Ik hoop dat de Nexus bij een verbroken verbinding gewoon in stand-by gaat. Dan is het altijd goed.
Het is weer een regel toestand 2 feest zo te zien. De onbalans schiet alle kanten op en de rewards zijn weer negatief.
Hopelijk later vandaag weer wat opbrengsten.
Lijkt bij Frank toch stuk beter te gaanGaMbiNo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:42:
Het is weer een regel toestand 2 feest zo te zien. De onbalans schiet alle kanten op en de rewards zijn weer negatief.
Tja...het is niet erg als het zo af en toe wat minder oplevert, maar nu al een paar dagen negatief is wel een tikkie jammer. Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom dat gebeurt. edit: dit was wat voorbarig, zie hieronder
Aan de andere kant, ik heb dit apparaat nu (bijna) twee weken en de teller staat op bijna 50 euro, dus is het niet slecht, vind ik. Eigenlijk doet 'ie tot nu toe gemiddeld gezien wel wat ik ervan verwachtte (of zelfs nog iets beter, als ie dit gemiddelde volhoudt)
Aan de andere kant, ik heb dit apparaat nu (bijna) twee weken en de teller staat op bijna 50 euro, dus is het niet slecht, vind ik. Eigenlijk doet 'ie tot nu toe gemiddeld gezien wel wat ik ervan verwachtte (of zelfs nog iets beter, als ie dit gemiddelde volhoudt)
[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 20-05-2025 08:42 ]
Ik heb nog geen enkele negatieve dag gehad (na correcties).Prullenbak84 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:04:
Tja...het is niet erg als het zo af en toe wat minder oplevert, maar nu al een paar dagen negatief is wel een tikkie jammer. Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom dat gebeurt.
Gisteren zag er even triest uit met meer dan €2 in de min, maar ik kijk net in de app en die geeft €9,86 aan tot zo ver.
Dat is toch nog best leuk. Eens zien of er nog een correctie overheen komt later.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Jep, hier hetzelfde. Ik had gisterenavond niet meer gekeken, maar inderdaad is de stand juist aanzienlijk gestegen. Dus dat is ruimschoots goedgemaaktRobindd schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 02:50:
[...]
Ik heb nog geen enkele negatieve dag gehad (na correcties).
Gisteren zag er even triest uit met meer dan €2 in de min, maar ik kijk net in de app en die geeft €9,86 aan tot zo ver.
Dat is toch nog best leuk. Eens zien of er nog een correctie overheen komt later.
Of in ieder geval: blijkt maar weer dat het beter is om over de langere termijn te kijken.
[ Voor 7% gewijzigd door Prullenbak84 op 20-05-2025 08:43 ]
Een update in de software:
https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/uitbreiding-powerplay
https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/uitbreiding-powerplay
We hebben een belangrijke stap gezet: je batterij wordt vanaf nu niet meer alleen ingezet voor eigen verbruik en het verhelpen van onbalans op het net, maar ook door in te spelen op energieprijzen. Powerplay schakelt automatisch tussen meerdere strategieën, slim en volledig automatisch.
Deze uitbreiding zorgt voor:
Slimmer batterijgebruik
Kansen spreiden
Stabielere opbrengst
Op deze pagina lees je hoe dat werkt en wat jij daar als klant van merkt
[ Voor 75% gewijzigd door frankrox op 20-05-2025 17:34 ]
Day ahead en Intraday worden dus nu ook meegenomen. Zou mooi zijn als we in de app binnenkort ook zien op welke markt de laad -en ontlaad actie op dat moment actief is maar ik houd de verwachtingen maar laag
Yesss, eindelijk!! Zeer benieuwd hoe het de komende tijd gaat
kazuka schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:43:
Day ahead en Intraday worden dus nu ook meegenomen. Zou mooi zijn als we in de app binnenkort ook zien op welke markt de laad -en ontlaad actie op dat moment actief is maar ik houd de verwachtingen maar laag
:strip_exif()/f/image/4nVT494mO5wbcjAndN4xuVaW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken;
‘’ Er zullen minder extreme uitschieters zijn, maar juist vaker dagen met een goed rendement. Omdat we krachten bundelen, kun je zelfs verdienen op momenten dat jouw batterij even niks heeft gedaan. Je ziet je opbrengst zoals altijd terug in de app.’’
‘’ Er zullen minder extreme uitschieters zijn, maar juist vaker dagen met een goed rendement. Omdat we krachten bundelen, kun je zelfs verdienen op momenten dat jouw batterij even niks heeft gedaan. Je ziet je opbrengst zoals altijd terug in de app.’’
Ik gok maar wat, maar het klinkt als een soortgelijke overeenkomst als die bitcoin-mijnwerkers hebben met netbeheerders. Als het elektriciteitsnet overbelast is, betaalt de exploitant hen om de activiteiten tijdelijk te onderbreken.
Op sommige markten krijg je betaald voor het standby staan met capaciteit, niet voor de daadwerkelijke levering. Zodoende kan je batterij 4 uur lang standby staan als Noodvermogen oid en krijg je toch betaald als het niet nodig is.Peewee070 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:09:
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken;
Ik ben benieuwd of deze nieuwe aansturing ook ten goede komt aan het aantal cycli van de batterij. Minder onnodig heen en weer gepomp zou een welkome bonus zijn.
Nou, inderdaad, gisteren dik 50 kwh heen en weer gejonast, is toch 2,5 cyclus, en dat voor krap €4kazuka schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:10:
Ik ben benieuwd of deze nieuwe aansturing ook ten goede komt aan het aantal cycli van de batterij. Minder onnodig heen en weer gepomp zou een welkome bonus zijn.