• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Aimabel Zonneplan weet niet dat jij iets overrulet, maar stuurt gewoon frequent een opdracht via de dongle naar je omvormer. Het staat je vrij deze eruit te halen en de aansturing zelf te regelen. Ik heb deze optie ook in mijn achterhoofd, maar ik heb er persoonlijk wel vertrouwen in dat ze een aansturing maken die met het einde van de salderingsregeling om kan gaan. Ze hebben nog een half jaar.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV

• Murdock85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:47
Vannacht 30% van de accu ontladen op een onbalans piek zie afbeelding accu van 38% naar 7 voor -5 cent ik vraag me oprecht af hoe dit kan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/264c3ZyLXuhNBr2QTSWRg5acIO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuB4xEBAVPv6UvDaFAZRMnjy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eqy8jPBpDxm4DtBo_IKBOqYbg5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHPJHQdrIZajK0RRcV7kroMy.jpg?f=fotoalbum_large

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:15
Er is soms geen touw aan vast te knopen ja.

Ik had recent ook teruggeleverd tegen hoge onbalansprijzen. Terwijl de meeste Nexus’ leeg waren was die van mij zo’n 30% gevuld door te laden op zonnestroom. Ik had dus wel die piek meegepakt terwijl de meeste anderen die misten. Vervolgens was daar in de rewards helemaal niks van terug te zien. :|

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 28-06-2026 10:18 ]

• Gertaal
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08-07 21:04
De laatste tijd erg veel last van offline zijn van de dongels, normaal had ik hier geen problemen mee

• jverh
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-07 22:34
GaMbiNo schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:12:

Ik had recent ook teruggeleverd tegen hoge onbalansprijzen. Terwijl de meeste Nexus’ leeg waren was die van mij zo’n 30% gevuld door te laden op zonnestroom. Ik had dus wel die piek meegepakt terwijl de meeste anderen die misten. Vervolgens was daar in de rewards helemaal niks van terug te zien. :|
Dat. Precies hetzelfde hier.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-07 10:47
Vond afgelopen week ook wel erg jammer om te zien dat die €10 aan EPEX ontladingen gewoon niet gepakt worden bij €1 per kWh...

Snap dat er nog onbalans zou kunnen komen maar ik ben meer van de 1 vogel in de hand en zo...

Als salderen dadelijk weg is en we veel meer voor ons eigen huis gaan (ont)laden ga ik wellicht ook zelf aansturen. Vind dit maar vaag.

Ook is zonnestroom opslaan erg dom als instelling. Als de zon opkomt gaat die direct de batterij laden, ook al is de prijs dan 17ct terwijl er daarna nog 5 uren van 2ct elektriciteit komen. Je kan dan niet instellen dat hij op de goedkoopste momenten oplaadt met zon. Maar ik merk dat als het uitstaat hij gewoon soms helemaal niet oplaadt.

• TKroon
  • Niet online
@ApexAlpha Zeker met je laatste alinea ben ik het volledig eens. Dat je hiervoor HA/Homey nodig hebt om dit zo te regelen is gewoon onnodig.

• ApexAlpha
TKroon schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:15:
@ApexAlpha Zeker met je laatste alinea ben ik het volledig eens. Dat je hiervoor HA/Homey nodig hebt om dit zo te regelen is gewoon onnodig.
Je zou toch zeggen dat Zonneplan met de 4G dongel in de PV + P1 meter + het feit dat ze alles zelf gelegd hebben hier wel kan voorspellen hoeveel zon ik ga opwekken op een dag.

Maar dat lijkt er nog niet in te zitten.

Straks lekker 2 of 3 extra modules erbij en simpel bufferen door elke dag op de 2 goedkoopste uren op te laden.

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-07 15:28
ApexAlpha schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:51:
Vond afgelopen week ook wel erg jammer om te zien dat die €10 aan EPEX ontladingen gewoon niet gepakt worden bij €1 per kWh...

Snap dat er nog onbalans zou kunnen komen maar ik ben meer van de 1 vogel in de hand en zo...

Als salderen dadelijk weg is en we veel meer voor ons eigen huis gaan (ont)laden ga ik wellicht ook zelf aansturen. Vind dit maar vaag.

Ook is zonnestroom opslaan erg dom als instelling. Als de zon opkomt gaat die direct de batterij laden, ook al is de prijs dan 17ct terwijl er daarna nog 5 uren van 2ct elektriciteit komen. Je kan dan niet instellen dat hij op de goedkoopste momenten oplaadt met zon. Maar ik merk dat als het uitstaat hij gewoon soms helemaal niet oplaadt.
inderdaad. de aansturing is soms erg onlogisch en er is meer te halen voor zowel zonneplan als voor de gebruikers

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 12:23

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Gisteravond even getest om te kijken of zelfconsumptie de betere optie was tijdens die hoge EPEX pieken.

Weer netjes op Smart Charging gezet rond een uur of twaalf maar vanmorgen was ik toch wel verbaasd dat mijn Nexus was leeggelopen (van 67% naar 7%) voor een mooi bedrag van €0,30. Ik zie bij Enius ook geen bijzondere pieken dus ik verwacht ook niet echt grid rewards meer.

Vreemd gedrag en hier wordt ik niet blij van :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMsn8Er4f3tRwPCuDU8CNiuPAGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWEiSkVlxgLCGcARAIB0689Y.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28bFGzOedApHE5XC4KNMW1RR688=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOJ6C1CHmLjDOGvitnw9UOxc.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals gewoonlijk vindt Kiki het allemaal weer prima en akkoord :F

Maar als ik ga bierviltrekenen (correct me if im wrong) dan was de Nexus 8 mille totaal met een garantie van 6.000 cycli dus omgerekend €1,33 per cyclus. Als er dan 60% wordt ontladen tegen 30 cent (één cyclus is 200% dus omgerekend 1 euro) dan kost die cyclus gewoon geld. 8)7 :? :X

[ Voor 31% gewijzigd door NightHawk4 op 01-07-2026 10:26 ]

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-07 17:57

Hun

Als je puur per cyclus kijkt heb je gelijk. Maar je hebt je aanschaf gedaan. De degradatie is niet alleen afhankelijk van gebruik, maar ook zeker van tijd. Dus de 30ct en 1 euro per cycle is mooi meegenomen in vergelijking met niets. Als je zonnestroom gebruikt en voorkomt dat je een boete krijgt mag je dat er bij optellen. Alleen je laadverlies moet er ook nog wel van af. Dus waarschijnlijk is het minder dan 30ct. En op het eind van de 6000 laadcycli is waarschijnlijk nog 70% van de capaciteit over, wat ook nog voldoet voor de grootste nachtbehoefte van de meesten (de accu hoeft nog niet volledig afgeschreven te zijn / is nog goed bruikbaar)

• NightHawk4

NightHawk4

Hun schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:25:
Als je puur per cyclus kijkt heb je gelijk. Maar je hebt je aanschaf gedaan. De degradatie is niet alleen afhankelijk van gebruik, maar ook zeker van tijd. Dus de 30ct en 1 euro per cycle is mooi meegenomen in vergelijking met niets. Als je zonnestroom gebruikt en voorkomt dat je een boete krijgt mag je dat er bij optellen. Alleen je laadverlies moet er ook nog wel van af. Dus waarschijnlijk is het minder dan 30ct. En op het eind van de 6000 laadcycli is waarschijnlijk nog 70% van de capaciteit over, wat ook nog voldoet voor de grootste nachtbehoefte van de meesten (de accu hoeft nog niet volledig afgeschreven te zijn / is nog goed bruikbaar)
Dat ik de aanschaf heb gedaan doet niks af aan terugverdientijd en de investering.

En zonnestroom gebruik en geen boete? Dat is gewoon onderdeel van een dynamisch contract en niet batterij gerelateerd?

En restcapaciteit is leuk maar als investering (het blijft een leuke hobby dat wel) is dat natuurlijk waardeloos om die mee te gaan rekenen. Dan was die investering ergens anders vele malen beter tot zijn recht gekomen.

Nu staat mijn EV tegen EPEX tarief te laden a 27 cent per kWh |:(

Het is gewoon vreemd dat ZP het een goed idee vindt om 12kW tegen een paar duppies te dumpen.

[ Voor 3% gewijzigd door NightHawk4 op 01-07-2026 11:47 ]

• GaMbiNo
Frustrerend ja. Lijkt soms enorm onlogisch wat de Nexus doet.

Sinds Zonneplan al die extra markten heeft toegevoegd is het er allemaal ook niet duidelijker op geworden. Toen de Nexus nog volledig op onbalans draaide was het een stuk overzichtelijker. Nu heb je vaak geen idee wat hij aan het doen is.

Jammer dat ze nog steeds niet wat extra overzicht geven mbt de markten waar hij op handelt. Zo spannend kan dat allemaal toch niet zijn.

Wel weer een extra reden om vanaf 2027 zelf maar aan te sturen.

• sbar12
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 08:08
Ik ben sinds kort ook in het bezit van een nieuwe 30 kWh Nexus. Ik zie bovenstaande reacties en herken die ergernis volledig. Op de website van Zonneplan en ook in de offerte wordt naar mijn mening een heel ander beeld geschetst van de werking van de accu. Ik heb Zonneplan daarom om uitleg gevraagd.

Die netverdiensten zijn natuurlijk mooi meegenomen, maar ik vind het zonde dat de accu soms voor een zeer lage opbrengst wordt leeggetrokken, terwijl je op datzelfde moment (dure) stroom uit het net afneemt voor je eigen huisverbruik. Dat voelt niet als de slimme aansturing die vooraf werd beloofd.

Ik ben benieuwd hoe Zonneplan dit uitlegt en of hier in de toekomst nog iets aan gaat veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdzcSEsoiRGTFbqqtySqtHASZSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S06obnYyIUzSKf77RqZ91Mnp.png?f=fotoalbum_large

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:11
sbar12 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:23:
Ik ben sinds kort ook in het bezit van een nieuwe 30 kWh Nexus. Ik zie bovenstaande reacties en herken die ergernis volledig. Op de website van Zonneplan en ook in de offerte wordt naar mijn mening een heel ander beeld geschetst van de werking van de accu. Ik heb Zonneplan daarom om uitleg gevraagd.

Die netverdiensten zijn natuurlijk mooi meegenomen, maar ik vind het zonde dat de accu soms voor een zeer lage opbrengst wordt leeggetrokken, terwijl je op datzelfde moment (dure) stroom uit het net afneemt voor je eigen huisverbruik. Dat voelt niet als de slimme aansturing die vooraf werd beloofd.

Ik ben benieuwd hoe Zonneplan dit uitlegt en of hier in de toekomst nog iets aan gaat veranderen.

[Afbeelding]
Hmm, hier in afwachting van een Nexus 30kWh, twijfelde voor 3x een Anker Solix Max AC, die schijt het softwarematig uitstekend te doen ivm zonnepanelen en een dynamisch stroom contract.

... Nog even nadenken.

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:25
Mail van Zonneplan
We gaan over van uurprijzen naar kwartierprijzen voor je stroom. Vanaf 1 augustus volgt je tarief de marktprijs nog preciezer. Je hoeft niets te doen en gebruikt je stroom zoals je gewend bent.

Jammer, als je het mij vraagt, uur prijzen is een stuk overzichtelijker dan kwartierprijzen. Je gaat van 24 momenten op een dag naar 96 momenten. Is niet te doen om daarop je verbruik af te stemmen
Andere kant, vanaf 2027 gaat dat minder uitmaken gezien je dan toch meer richting 0 op de meter gaat in plaats van maximale te verdienen aan de batterij

• ApexAlpha
Dit is geen keuze van Zonneplan de onderliggende (Europese) markt is overgegaan.

Nu zie je slechts een gemiddelde dus denk je soms goed bezig te zijn is er het eerste kwartier van een uur nog net wel zon en nog hogere prijs…

Je betaalt er wel al voor, laat ook maar zien dan. Bovendien kan je kiezen zag ik.

[ Voor 3% gewijzigd door ApexAlpha op 01-07-2026 18:18 ]

• erikfw
ApexAlpha schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:18:
Dit is geen keuze van Zonneplan de onderliggende (Europese) markt is overgegaan.

Nu zie je slechts een gemiddelde dus denk je soms goed bezig te zijn is er het eerste kwartier van een uur nog net wel zon en nog hogere prijs…

Je betaalt er wel al voor, laat ook maar zien dan. Bovendien kan je kiezen zag ik.
Klopt deels, dus ja het is dat de markt al enige tijd over is gegaan naar kwartier prijzen. Het is enkel aan de aanbieder wat ermee te doen (anders heb je ook geen vaste tarieven bij jaar contracten ;))

Je kan enkel kiezen of je een gemiddelde per uur wilt zien in de app of de werkelijke kwartier prijs. Is enkel visueel, niet wat je betaald

• sbar12
erikfw schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:30:
[...]

Klopt deels, dus ja het is dat de markt al enige tijd over is gegaan naar kwartier prijzen. Het is enkel aan de aanbieder wat ermee te doen (anders heb je ook geen vaste tarieven bij jaar contracten ;))

Je kan enkel kiezen of je een gemiddelde per uur wilt zien in de app of de werkelijke kwartier prijs. Is enkel visueel, niet wat je betaald
Op zich prima ontwikkeling, zou wel mooi zijn als ze dan ook de app update doen zodat deze in realtime de data laat zien. Nu kan je eigenlijk niet sturen vanuit de ZP app.

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
GaMbiNo schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:12:

Nu lijkt het weer te gebeuren, 11% ontladen tijdens de onbalans van zojuist maar ik zie in de verdiensten niets terug. Misschien nog iets voorbarig om er nu al over te klagen maar normaal staat het er binnen een half uur wel bij.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-07 10:42
Kan gewoon intraday zijn die tegelijk verhandeld wordt

• TKroon
  • Niet online
Bij mij is er op de minuut nauwkeurig niks ontladen in die piek. Wel 20 min later.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik lees nu dat er in mijn regio een overeenkomst is tussen Zonneplan en Liander. Hierdoor heb je recht op een periodieke vergoeding maar ook een eenmalige korting op de batterij. Hebben jullie een idee waar ik dan aan moet denken?

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 04-07-2026 11:37 ]

• sbar12
meesje schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:37:
Ik lees nu dat er in mijn regio een overeenkomst is tussen Zonneplan en Liander. Hierdoor heb je recht op een periodieke vergoeding maar ook een eenmalige korting op de batterij. Hebben jullie een idee waar ik dan aan moet denken?
Bij mij 1000 € op 30kwh, regio achterhoek. Lees ook dat anderen minder kregen…was voor mij ook doorslag omdat ZP gewoon stuk goedkoper was als alpha ess en zeker als sigenstor. De aansturing van ZP is soms wat “vreemd” maar verschil in aankoopbedrag zag ik mezelf niet zomaar terugverdienen door andere batterij keuze. Maar de tijd zal het leren…

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
sbar12 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:38:
[...]

Bij mij 1000 € op 30kwh, regio achterhoek. Lees ook dat anderen minder kregen…was voor mij ook doorslag omdat ZP gewoon stuk goedkoper was als alpha ess en zeker als sigenstor. De aansturing van ZP is soms wat “vreemd” maar verschil in aankoopbedrag zag ik mezelf niet zomaar terugverdienen door andere batterij keuze. Maar de tijd zal het leren…
Ik zit in regio Flevoland. Vanuit de provincie is er ook nog max 1250 euro subsidie. Voor dit jaar is het potje op. Volgend jaar weer een nieuw potje beschikbaar. Het liefst zou ik dan beide willen combineren. Alle kleine beetjes helpen.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:42
Hier in Utrecht met Stedin. 300 euro korting op een 10kwh batterij

• Whiskey48
Vraag; wij nemen de 30kWh Nexus.

Heeft iemand een idee wat realistisch te verwachten is qua opbrengst met handelen in stroom na het salderen?

Op het internet lees ik enkel een tientje per maand, tot honderden euro's per maand ... Compleet uitlopend. Wat zou realistisch voorzichtig te verwachten kunnen zijn?

(Verder hebben we een 12kW warmtepomp en koken (uitgebreid) elektrisch).

[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 05-07-2026 08:21 ]

• erikfw
Whiskey48 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 07:57:

Heeft iemand een idee wat realistisch te verwachten is qua opbrengst met handelen in stroom na het salderen?

Op het internet lees ik enkel een tientje per maand, tot honderden euro's per maand ... Compleet uitlopend. Wat zou realistisch voorzichtig te verwachten kunnen zijn?

Reken op tientjes werk maximaal, nu met saldering praten we over 100 - 150 euro via handel

• Rudyvm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-07 16:13

Check even of je warmtepomp op 1 fase of 3 fases is aangesloten. Als dit op 1 fase is dan zal de batterij bijvoorbeeld in de winter minder kunnen doen omdat de meest verbruikende fase bepaalt hoeveel ruimte de batterij krijgt omdat de omvormer alle drie fases gelijkmatig belast.

• Whiskey48
Rudyvm schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:42:
[...]

Check even of je warmtepomp op 1 fase of 3 fases is aangesloten. Als dit op 1 fase is dan zal de batterij bijvoorbeeld in de winter minder kunnen doen omdat de meest verbruikende fase bepaalt hoeveel ruimte de batterij krijgt omdat de omvormer alle drie fases gelijkmatig belast.
1 fase, maar die verbruikt in de winter maar tussen de 450W - 1200 watt rustig aan continue. Maakt niet het grootste verschil. (enkel na douchen even een half uurtje 2400 watt op 60hz compressor).

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ook wel een leuke, mijn accu was vannacht helemaal leeg maar tussen 03.00 en 06.00 liepen mijn Grid Rewards toch op naar 0.70 EUR. Word ik nu beloond voor een lege batterij? :P

• Kaboemwl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07:51

Dat mensen dit nog kopen 8)7 8)7 ik handel zelf alleen nog maar dynamische met de nexus je kan er echt zelf niks mee de besturing als je hem volgend jaar op 0 op de meter zet dan reageert die echt traag koop gewoon een systeem waar je zelf de baas over bent ik zelf zou de nexus nooit meer kopen.

• morlune
Kaboemwl schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:17:
[...]

Dat mensen dit nog kopen 8)7 8)7 ik handel zelf alleen nog maar dynamische met de nexus je kan er echt zelf niks mee de besturing als je hem volgend jaar op 0 op de meter zet dan reageert die echt traag koop gewoon een systeem waar je zelf de baas over bent ik zelf zou de nexus nooit meer kopen.
Begrijp ik het goed dat als je de zonneplan nexus batterij wil gebruiken voor het zoveel mogelijk verbruiken van eigen stroom (0 op de meter) en niet om te handelen op de onbalans markt, het niet zo geschikt is? Waarom niet?

• GaMbiNo
Kaboemwl schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:17:
[...]

Hoezo reageert hij heel traag? Met zelf aansturen (via modbus dus), reageert hij snel zat.
Ik heb dit zelf een tijdje gedaan met een nul op de meter aansturing en dat gaat echt prima.

Als je de nul op de meter aansturing van Zonneplan bedoeld kan ik me daar nog iets bij voorstellen, alhoewel die ook sterk verbeterd is de afgelopen tijd. Maar de hardware, althans de eerste versie met Solis omvormer die ik heb, leent zich prima voor een snelle nul op de meter aansturing.

• Kaboemwl
morlune schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:31:
[...]

Begrijp ik het goed dat als je de zonneplan nexus batterij wil gebruiken voor het zoveel mogelijk verbruiken van eigen stroom (0 op de meter) en niet om te handelen op de onbalans markt, het niet zo geschikt is? Waarom niet?
ik gebruik hem nu alleen voor dynamische handelen aangezien ik het zonde vind als zonneplan handelt op de onbalans markt voor een paar centen heel je accu leegt trekt.

• Kaboemwl
GaMbiNo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:33:
[...]

Hoezo reageert hij heel traag? Met zelf aansturen (via modbus dus), reageert hij snel zat.
Ik heb dit zelf een tijdje gedaan met een nul op de meter aansturing en dat gaat echt prima.

Als je de nul op de meter aansturing van Zonneplan bedoeld kan ik me daar nog iets bij voorstellen, alhoewel die ook sterk verbeterd is de afgelopen tijd. Maar de hardware, althans de eerste versie met Solis omvormer die ik heb, leent zich prima voor een snelle nul op de meter aansturing.
Ja ik heb er ook een modbus aan hangen en dan werkt het prima

• GaMbiNo
Kaboemwl schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:46:
[...]

Ja ik heb er ook een modbus aan hangen en dan werkt het prima
Ah zo. Dan heb je het over de Zonneplan aansturing. Die is ook al een stuk beter geworden de laatste tijd. Denk dat dat langzaamaan ook wel geschikt wordt voor nul op de meter. Voorheen was die idd veel te traag.

Maar zelf via modbus werkt toch het mooist/snelst.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 06-07-2026 17:30 ]

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:37
GaMbiNo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:59:
[...]

Ah zo. Dan heb je het over de Zonneplan aansturing. Die is ook al een stuk beter geworden de laatste tijd. Denk dat dat langzaamaan ook wel geschikt wordt voor nul op de meter. Voorheen was die idd veel te traag.

Maar zelf via modbus werkt toch het mooist/snelst.
Nul op de meter zal volgens mij nooit lukken. Zowel niet via Zonneplan als via de modbus. Zonneplan is al traag in het reageren en de modbus is ook altijd trager dan wat je sensor van de p1 meter aangeeft. Als voorbeeld: ik stuur deze maand via de modbus aan en heb tot nu toe 13 kWh geimporteerd vanuit het net. Veel beter zal het niet kunnen. De automatisering die ik gebruik loopt altijd achter de feiten aan (15s). De rest van mijn verbruik komt uit de zonnepanelen en de batterij. Vandaag heb ik bijv. 2.92 euro vermeden aan importkosten

• GaMbiNo
Micronikje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:31:
[...]

Nul op de meter zal volgens mij nooit lukken. Zowel niet via Zonneplan als via de modbus. Zonneplan is al traag in het reageren en de modbus is ook altijd trager dan wat je sensor van de p1 meter aangeeft. Als voorbeeld: ik stuur deze maand via de modbus aan en heb tot nu toe 13 kWh geimporteerd vanuit het net. Veel beter zal het niet kunnen. De automatisering die ik gebruik loopt altijd achter de feiten aan (15s). De rest van mijn verbruik komt uit de zonnepanelen en de batterij. Vandaag heb ik bijv. 2.92 euro vermeden aan importkosten
Je loopt ook altijd wat achter de feiten aan. Je moet reageren op een P1 meter die ook met bepaalde interval metingen doet. In mijn geval een wat oudere P1 meter die elke 10 seconden update. Maar ik heb al wat met automatiseringen gedraaid die bij elke P1 update bijstuurde, en die leverde een behoorlijke strakke aansturing op met vrijwel geen verbruik. 100% aansturing ga je nooit halen maar voor mij is het prima.

Zonneplan lijkt wel stappen te maken met de aansturing. Die is al veel frequenter dan voorheen maar of dat volgend jaar voldoende is voor nul op de meter gaan we zien.

• Peewee070
  • Laatst online: 16-07 08:29
Bij de ‘uitleg bij aansturing’ in de Zonneplan app staat dit bij de zelfconsumptie. Ik verwacht wel van Zonneplan dat hier een oplossing voor is in 2027. Anders ga ik toch maar een overstap overwegen naar de modbus aansturing. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ib-LsWo9_igKDvPuRQ3iTM85xOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28haK2aja820TAZBQeJGlQyJ.jpg?f=fotoalbum_large

• NightHawk4

NightHawk4

Peewee070 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:49:
Bij de ‘uitleg bij aansturing’ in de Zonneplan app staat dit bij de zelfconsumptie. Ik verwacht wel van Zonneplan dat hier een oplossing voor is in 2027. Anders ga ik toch maar een overstap overwegen naar de modbus aansturing. [Afbeelding]
De batterij is ook snel leeg doordat er geen slimme laadplanning is.

Afgelopen week in de gaten gehouden maar praktisch elke nacht (niet elke nacht bekeken) is de batterij volledig leeggelopen tegen 60 a 90 cent (en dat voor 40-80%).

Met draaiende airco's levert zelfconsumptie meer op. Snap ook niet waarom ZP de batterij in beide andere modi leegtrekt naar 7% en niet een buffer van 25% aanhoudt als de prijs dramatisch is.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:25
NightHawk4 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:23:
[...]

De batterij is ook snel leeg doordat er geen slimme laadplanning is.

Afgelopen week in de gaten gehouden maar praktisch elke nacht (niet elke nacht bekeken) is de batterij volledig leeggelopen tegen 60 a 90 cent (en dat voor 40-80%).

Met draaiende airco's levert zelfconsumptie meer op. Snap ook niet waarom ZP de batterij in beide andere modi leegtrekt naar 7% en niet een buffer van 25% aanhoudt als de prijs dramatisch is.
Omdat Zonneplan niets verdient aan jouw zelfconsumptie, maar wel aan het leegspugen van jouw accu en weer volladen met 2 cent per kWh inkoopkosten en andere marges? Dat verklaart gelijk waarom er maar 90 cent overblijft ;-) Zonneplan kan nog heel veel verbeteren om "slim" te gaan sturen. Alle AI beloftes lijken nog niet echt waargemaakt te worden helaas.

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:17
GaMbiNo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:28:
[...]

Je loopt ook altijd wat achter de feiten aan. Je moet reageren op een P1 meter die ook met bepaalde interval metingen doet. In mijn geval een wat oudere P1 meter die elke 10 seconden update. Maar ik heb al wat met automatiseringen gedraaid die bij elke P1 update bijstuurde, en die leverde een behoorlijke strakke aansturing op met vrijwel geen verbruik. 100% aansturing …..
Met Home Battery Control kan je ipv NOM ook naar een zelf opgegeven waarde sturen, bijv naar -50 watt. Hierdoor is de kans kleiner dat je stroom verbruikt van het net. Als je erg veel overschot hebt zou dat een oplossing kunnen zijn.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:35
Ik kreeg vandaag een gepersonaliseerde aanbieding van Zonneplan voor een actie in samenwerking met Stedin.

Klopt dit en maakt deze samenwerking het volgend jaar weer interessant of iets dit vergelijkbaar met eerdere 'lokale projecten van de gemeente'?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• kingofzamunda23
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-07 14:58
Via HA een nette omschakeling gehad vanwege hoge onbalans prijzen en vanochtend een goed stukje meegepakt. De batterij zat genoeg vol. Alleen zie ik daar niets van terug in de vergoeding.. dit klopt volgens mij niet helemaal. Of zie ik iets over het hoofd? Misschien heeft iemand een idee. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nk99hQCu-C6pGl7ErkikMwZqXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QkBKi61CXhWjQbo5u1QO69W.jpg?f=fotoalbum_large

• melvinnie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFOulWlax2fLDXDosaiUT3F0vLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8RLV2irPUYkACrM44v77YdT.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna niet te controleren dus...

• erikfw
Dus het meest optimale is gekozen, tegen 5 cent per kwh 8)7

• melvinnie
  • Niet online
erikfw schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:34:
[...]

Dus het meest optimale is gekozen, tegen 5 cent per kwh 8)7
Nog erger, in het voorbeeld wat ik aanhaalde bij Zonneplan gingen onze opbrengsten zelfs onder nul :+

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePL1iQ19KmgdnJl-BUO3N4v4eB0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t6U7XFSfOaMEKRDCvLbEDsMd.jpg?f=user_large

Doorgekregen van een vriend. Bij Tibber hebben ze het vandaag wel goed gedaan. Sinds vorige week kreeg hij een mail dat ze nu ook op Intraday handelen. Sind die tijd 2x een klapper gemaakt. Deze en eind juni ook rond dit bedrag.

Hopelijk trekt Zonneplan wel bij want de laatste tijd is het weer wat minder.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:41
Transparantie is ver onder maat bij Zonneplan.

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:36
Bijna niet????
Ik denk onmogelijk om op een goede manier te controleren.

.

• JDVB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-07 17:25

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Ik heb een Nexus thuis batterij en een Homey.
Wat ik nu zie is dat de thuisbatterij vanaf volgend jaar geld lijkt te gaan kosten voor het huidig verbruiks-patroon. Dat wil zeggen dat mijn totale netto opbrengst vanaf installatie tot nu minder is dan de energiebelasting die ik over het laden zou hebben moeten betalen zonder de salderingsregeling.

Wat ik in de huidige topic start niet terug zie komen is wat het beste gaat zijn om te doen wanneer de saldering daadwerkelijk stopt per januari.

Ik zie veel berichten terug dat de aansturing van Zonneplan best wel dom is en totaal niet te begrijpen valt. Ik zie zelf ook terug dat met een recordspread op 1 dag er nauwelijks of niet gebruik gemaakt wordt van de day-ahead spread. Weggegooid geld, zo dom.
Ik zie ook veelvuldig terug dat de powerplay er geen rekening mee houdt wat 1 cyclus kost in afschrijving. Een 20kWh batterij gaat met zelf consumptie nooit terug te verdienen zijn, powerplay is effectief waardeloos zonder de salderingsregeling en naar het er nu naar uit ziet gaat Zonneplan daar niets in veranderen, zij hopen enkel op een uitzondering voor thuisbatterijen om dubbele belasting te gaan voorkomen. Deze wens is er, maar geen praktisch plan, dat het hele verdienmodel op basis van historische resultaten dan al compleet instort met die dubbele belasting is iets wat Zonneplan willens en wetens lijkt te willen ontkennen.

Ik heb een Homey, nu met de Zonneplan app, ik zie dat je daar de batterij wel de opdracht kan geven om te gaan laden of ontladen, maar niet op welke markt die dat dan gaat doen. Ik zou verwachten dat een scriptje redelijk eenvoudig beter te krijgen zou moeten zijn dan wat Zonneplan nu heeft, maar dat is dus niet aan te sturen omdat de verschillende markten niet zelf te bedienen vallen. Dus zelf aansturen gaat dan effectief alleen op de day ahead markt kunnen? Ook dat gaat de batterij zeker niet rendabel maken.

TLDR:
Wat is verstandig om te doen vanaf januari?

[ Voor 9% gewijzigd door JDVB op 09-07-2026 13:55 ]

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

@petitienexus Wellicht is het ook handig om bij je petitie een oproep te zetten om een review achter te laten over Zonneplan, veel negatieve reviews zal ook om een reactie vragen.

• TKroon
  • Niet online
@JDVB vooropgesteld ben ik van mening dat Zonneplan langzaamaan wel eens iets mag gaan delen over hun (geplande) aansturing volgend jaar.

Los daarvan zie ik jou de aanname doen dat Zonneplan de huidige aansturing zo door laat gaan. Nu zijn de parameters prijs_levering en prijs_teruglevering gelijk aan elkaar. Als dit niet meer het geval is verandert natuurlijk de aansturing. Het is nu in vrijwel alle gevallen onhandig om je zonnestroom op te slaan in de Nexus. Te meer omdat de Nexus geen rekening houdt met de actuele EPEX-prijs. Ik heb oost-west-panelen en de Nexus zou doodleuk zonnestroom opslaan op de hoogste EPEX-prijs van de avond. Dat moet natuurlijk niet kunnen. Dát aspect kun je met Homey wel regelen door het opladen van je huisondersteuning naar 0 te zetten.

Wellicht kun je Zonneplan direct de vraag stellen wat ze volgend jaar gaan doen en aangeven dat je je zorgen maakt :)

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Ik zit ondertussen nog wat verder te zoeken op wat Zonneplan zelf hierover verteld.
https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/12-mythes-over-de-zonneplan-thuisbatterij
Kortom, zelfs al zou er een negatieve impact van afschaffing saldering zijn, blijft een thuisbatterij een interessante investering.
https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/de-impact-van-afschaffen-salderen
Door de salderingsregeling betaal je nu geen energiebelasting over de stroom die de thuisbatterij van het net afneemt. Hoe dit gaat werken als de salderingsregeling verdwijnt is nog niet geheel duidelijk.
Ik snap niet waarom zij dit zeggen, het is volgens mij vrij klip en klaar dat iedere afgenomen kWh telt voor de energiebelasting en btw.
De aanstaande afschaffing van de salderingregeling zal de aansturing veranderen. De 'dubbele energiebelasting' heeft een hoge impact op verdiensten. Maar onderzoek van Berenschot laat zien we dat zelfs in die situaties de thuisbatterij rendabel is.
https://www.zonneplan.nl/blog/onderzoek-berenschot-rendement-thuisbatterij

Afbeeldingslocatie: https://zonneplan-site.s3.amazonaws.com/uploads/2025/06/Terugverdientijden-thuisbatterijen.png
Een terugverdientijd tot 30 jaar wordt daar door Zonneplan genoemd, en iedere andere kolom houdt onterecht rekening met een compensatie voor dubbele energiebelasting.
Echter, de prijzen van de batterijen met de verwachte besparingen zijn volgens de huidige website daarvoor (Nexus batterij zelf samenstellen met zonnepanelen):
CapaciteitPrijsJaarlijkse besparingterugverdientijd in jaren
10kWh5493,4010055
20kWh8457,9020042
30kWh9728,4030032
Ik heb vorig jaar in het hele jaar maar 3 dagen gehad met een verbruik boven de 20kWh, hoe een 30kWh batterij dan 100 euro meer dan de 20kWh batterij moet gaan besparen is mij echt een raadsel. Sterker nog, hoe de 20kWh 100 euro meer moet besparen dan de 10kWh variant is mij al een raadsel. Er zijn in een jaar wanneer er zodanig veel zonne energie is dat ik daar mee kan schuiven 0 dagen waarop mijn avond en nachtverbruik boven de 10kWh zal uitkomen.

Met handel en huidige saldering (Nexus batterij zelf samenstellen met zonnepanelen):
CapaciteitPrijsJaarlijkse besparingterugverdientijd in jaren
10kWh46906008
20kWh729012006
30kWh849013506
(Exclusief de kosten die gerekend worden voor het voor jou regelen van de BTW teruggave)
Deze bedragen zijn hoger dan mijn huidige opbrengst inclusief saldering.

Ergo, het lijkt er sterk op dat men hier bewust blijft rekenen met een compensatie voor dubbele energie belasting (behoud saldering), ondanks dat hier geen enkel concreet plan voor bestaat om hiervoor een compensatie toe te gaan passen.

Ik heb de vraag ook aan Zonneplan gesteld, dat ik op basis van historische resultaten bang ben voor de toekomst, zeker omdat uit alle bovenstaande voorbeelden blijkt dat Zonneplan het hoofd in het zand begraaft en blijft geloven in een compensatie voor de dubbele belasting. Dat vind ik zeer zorgelijk en dat doet mij vermoeden dat er helemaal geen aangepaste software klaar ligt voor 2027.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44213/kabinet-zoekt-nog-altijd-oplossing-voor-dubbele-energiebelasting-thuisbatterij
De intentie om hier iets aan te doen is er wel, maar een oplossing niet. En dat deze er op korte termijn gaat komen is ook zeer onwaarschijnlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door JDVB op 09-07-2026 16:11 ]

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:15

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

hoevenpe schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:43:
Ik kreeg vandaag een gepersonaliseerde aanbieding van Zonneplan voor een actie in samenwerking met Stedin.

Klopt dit en maakt deze samenwerking het volgend jaar weer interessant of iets dit vergelijkbaar met eerdere 'lokale projecten van de gemeente'?
Zelfde aanbieding kreeg ik ook. Ook in samenwerking met mijn gemeente. Om de prijzen te zien moet je naar hun site. Alleen krijg je dan geen prijsopgave, ze willen je gegevens om een afspraak te maken. Op de site van mijn gemeente gekeken, maar daar stond niets over een samenwerking oid. Ik heb het in de oud papier container gegooid.

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-07 16:59
Ik heb ook al een andere omvormer klaar liggen van SolarEdge, waar een batterij in gang én zonnepanelen ingang in zit.

Daarmee ga ik 10% stroom 'besparen' wat ik nu weggooi door de dubbele omvormer in mijn huidige situatie. Daarmee denk ik al meer winst te behalen dan welke optie Zonneplan zometeen ons kan aanbieden.

Edit: en als ik dan ooit nog die stroom rechtstreeks in mijn auto kan gieten zonder omvormer, dan mag de vlag uit

[ Voor 15% gewijzigd door elbizarre op 09-07-2026 21:25 ]

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05:21
elbizarre schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:24:
Ik heb ook al een andere omvormer klaar liggen van SolarEdge, waar een batterij in gang én zonnepanelen ingang in zit.

Daarmee ga ik 10% stroom 'besparen' wat ik nu weggooi door de dubbele omvormer in mijn huidige situatie. Daarmee denk ik al meer winst te behalen dan welke optie Zonneplan zometeen ons kan aanbieden.

Edit: en als ik dan ooit nog die stroom rechtstreeks in mijn auto kan gieten zonder omvormer, dan mag de vlag uit
Dan moet je sigenergy kopen, die kan DC laden in de auto. Moet je helaas wel je optimizers er tussenuit halen

• Peewee070
  • Laatst online: 16-07 08:29
Tweede kamer wil nieuw onderzoek naar dubbele energiebelasting thuisbatterij.

‘De motie verzoekt het kabinet dan ook ‘verder te verkennen hoe dubbele energiebelasting bij opslag kan worden voorkomen, en de Tweede Kamer hierover voor het eind van het jaar te informeren’‘

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44229/tweede-kamer-wil-nieuw-onderzoek-naar-dubbele-energiebelasting-thuisbatterij

[ Voor 22% gewijzigd door Peewee070 op 10-07-2026 10:17 ]

• Whiskey48
Peewee070 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:16:

‘De motie verzoekt het kabinet dan ook ‘verder te verkennen hoe dubbele energiebelasting bij opslag kan worden voorkomen, en de Tweede Kamer hierover voor het eind van het jaar te informeren’‘

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44229/tweede-kamer-wil-nieuw-onderzoek-naar-dubbele-energiebelasting-thuisbatterij
Stel dit gaat door, hoe kan dit dan uitgevoerd worden?
De energieleverancier moet dan weten wat er in-uit de accu specifiek ging.
Dan zou dit bij een stekkerbatterij zoals van Anker of Zendure niet mogelijk zijn, echter enkel bij een accu van een energielverancier zoals Zonneplan en Tibber?

• NightHawk4

NightHawk4

Whiskey48 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:25:
[...]

Dan zou dit bij een stekkerbatterij zoals van Anker of Zendure niet mogelijk zijn, echter enkel bij een accu van een energielverancier zoals Zonneplan en Tibber?
De enige manier om hier akkoord op te krijgen is een thuisbatterij die door een leverancier gestuurd wordt. Die hebben de data en daar kan op afgerekend worden, het kan allemaal wel maar is wel weer fraudegevoelig. Een beetje hetzelfde idee als de afrekening van ERE- certificaten.

• Whiskey48
NightHawk4 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:30:
[...]

De enige manier om hier akkoord op te krijgen is een thuisbatterij die door een leverancier gestuurd wordt. Die hebben de data en daar kan op afgerekend worden, het kan allemaal wel maar is wel weer fraudegevoelig. Een beetje hetzelfde idee als de afrekening van ERE- certificaten.
Aha. Dan vervalt per direct mijn optie om een Anker Solix Max AC systeem te willen maar voor Zonneplan ga, met Anker zou dit echt niet kunnen. Dat zou dan echt enorm veel schelen zeg.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:18
Peewee070 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:16:

Dit is echt waanzin. Er is geen dubbele energiebelasting. Wanneer je de batterij laadt vanuit het net betaal je energiebelasting, lever je terug dan krijg je daar nu nog energiebelasting over omdat de salderingsregeling nog van kracht is, maar je betaalt deze dus op geen moment dubbel.

Vergoeden van energiebelasting voor terugleveren vanuit thuisbatterijen is salderen 2.0 waar we weer moeite van af gaan komen gezien we enorm saldering verslavings gevoelig blijken te zijn.

M3P - M3LR - 6320Wp

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:53
bokkow schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Dit is echt waanzin. Er is geen dubbele energiebelasting. Wanneer je de batterij laadt vanuit het net betaal je energiebelasting, lever je terug dan krijg je daar nu nog energiebelasting over omdat de salderingsregeling nog van kracht is, maar je betaalt deze dus op geen moment dubbel.

Vergoeden van energiebelasting voor terugleveren vanuit thuisbatterijen is salderen 2.0 waar we weer moeite van af gaan komen gezien we enorm saldering verslavings gevoelig blijken te zijn.
Zit de dubbele energiebelasting niet in het feit dat ik energiebelasting betaal over wat uit het net komt, daarna teruglever waarbij het naar de "buurman" gaat die opnieuw betaalt? Tot 2027 krijg ik de energiebelasting terug. Dus tot einde dit jaar geen dubbele energiebelasting en daarna wel.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• NightHawk4

NightHawk4

[...]

Niet helemaal met je eens aangezien de energiebelasting is ingevoerd voor het verbruik van energie verkregen via een energieaansluiting. Dus op het moment dat je het opslaat en teruglevert heb je (behalve het omzetverlies) geen energie verbruikt.

Maar het hekele punt is dus hoe men energiebelasting gaat bekijken, als simpele afroomkosten voor de overheid of daadwerkelijk waar het voor bedoeld is.

Het is een milieubelasting die bedoeld is om je aan te sporen bewuster en zuiniger met energie om te gaan en over te stappen op duurzame alternatieven.

En nog even van de belastingdienst;

Er bestaan diverse belastingen op milieugrondslag: de energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie, de belasting op leidingwater, de kolenbelasting, de afvalstoffenbelasting en de vliegbelasting.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:35
Whiskey48 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:25:
Weer salderen voor mensen met een vaste thuisbatterij van minstens x kWh, die hebben dan weer voordeel van hun panelen waardoor de businesscase van zo'n batterij veel interesanter wordt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:18
NightHawk4 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:44:
[...]

Niet helemaal met je eens aangezien de energiebelasting is ingevoerd voor het verbruik van energie verkregen via een energieaansluiting. Dus op het moment dat je het opslaat en teruglevert heb je (behalve het omzetverlies) geen energie verbruikt.

….
Dat mag je niet eens zijn maar nergens betaal je het hier dubbel, en je verbruikt het wel degelijk. Volgens die logica zou je ook energiebelasting moeten krijgen op hetgeen je opwekt, uit zonnepanelen, en laten we daar nu precies van af moeten. Nee er is geen dubbele energiebelasting, en hier iets tegenover willen stellen wordt dadelijk weer een draak van een regeling waar we weer met de grootst mogelijke moeite van af moeten stappen wanneer blijkt (surprise) dat de kosten van zo’n regeling gewoon teruggelegd worden bij de leverancier en daarmee in de energietarieven.

Ik hoop zo dat iemand in de tweede of eerste kamet alsnog blijkt relevante kennis te hebben, zodat deze onzin in de kiem wordt gesmoord.

M3P - M3LR - 6320Wp

• NightHawk4

NightHawk4

bokkow schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:31:
[...]

Dat mag je niet eens zijn maar nergens betaal je het hier dubbel, en je verbruikt het wel degelijk. Volgens die logica zou je ook energiebelasting moeten krijgen op hetgeen je opwekt, uit zonnepanelen, en laten we daar nu precies van af moeten. Nee er is geen dubbele energiebelasting, en hier iets tegenover willen stellen wordt dadelijk weer een draak van een regeling waar we weer met de grootst mogelijke moeite van af moeten stappen wanneer blijkt (surprise) dat de kosten van zo’n regeling gewoon teruggelegd worden bij de leverancier en daarmee in de energietarieven.

Ik hoop zo dat iemand in de tweede of eerste kamet alsnog blijkt relevante kennis te hebben, zodat deze onzin in de kiem wordt gesmoord.
Ik heb het dubbel betalen bewust niet genoemd omdat ook weer een kwestie van interpretatie is. Er wordt namelijk wel dubbel betaald voor de energie die opgeslagen is geweest vanuit het net en teruggeleverd wordt en daarna verbruikt wordt. Maar nogmaals is dat net hoe men dit soort zaken bekijkt.

Als ik energie uit het net opsla en teruglever heb ik dat toch niet verbruikt, gebruikt wel maar niet verbruikt.

En om dan opwek er bij te halen is onzin want het gaat om het niet betalen van de energiebelasting niet om het terug te krijgen.

En dat de regeling niet hanteerbaar is of om daar een passende variant voor te vinden is natuurlijk geen reden om de theoretische kant van dit verhaal te belichten.

En ja praktisch gezien wordt het een drama verhaal, precies hetgeen er nu weer wordt gedaan met die ERE-certificaten.

• Jasper79
Er wordt bij stroom afnemen als onbalans middel wel dubbel betaald.

Ik laad mijn batterij en betaal belasting etc.

Als ik de batterij weer laat ontladen om een dip in het net op te vullen krijg ik (2027) die belasting etc niet meer terug maar de buurman die zijn auto staat te laden moet wel de belasting etc. betalen voor afnemen.

Bij Zonneplan wordt de batterij apart verrekend en als ze dit straks nog doen zou ik dus zelfs zelf belasting gaan betalen op moment dat de batterij ontlaad en ik stroom gebruik in de woning.

• Micronikje
Ben benieuwd of hier meer mensen zitten die hun eigen EMS gebouwd hebben op Zonneplan/Nexus/Waveshare, en daarbij echt de diepte in zijn gegaan — PID-tuning, SoC-strategieën, financiële resultaten, YAML delen. Niet de gebruikelijke basisvragen, maar de technische keuken.

Zelf draai ik een volledig zelfgebouwd EMS in Home Assistant (Solis S6 EH1P, 20 kWh LFP, 8 kWp PV) met o.a. ontkoppelde PID-parameters voor laden/ontladen, dynamische SoC-strategie, en een migratie naar 15-minuten Zonneplan-pricing die voor 1 augustus live moet.

Vragen die me bezighouden:

Hoe pakken jullie PID-tuning aan — vast of adaptief?

Ervaring met 15-minuten pricing i.p.v. uurprijzen?

Gebruikt iemand al feed-forward sturing (bijv. met Solcast) naast reactieve regeling?

Wat zijn jullie financiële resultaten, ook met het oog op het einde van salderen per 1-1-2027?

Bij voldoende animo open ik graag een apart topic hiervoor, met concrete YAML-structuren en debug-sensoren erbij — leek me zonde om dit soort diepgang alleen 1-op-1 te delen.

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:05
Micronikje schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:31:
Ben benieuwd of hier meer mensen zitten die hun eigen EMS gebouwd hebben op Zonneplan/Nexus/Waveshare, en daarbij echt de diepte in zijn gegaan — PID-tuning, SoC-strategieën, financiële resultaten, YAML delen. Niet de gebruikelijke basisvragen, maar de technische keuken.

Zelf draai ik een volledig zelfgebouwd EMS in Home Assistant (Solis S6 EH1P, 20 kWh LFP, 8 kWp PV) met o.a. ontkoppelde PID-parameters voor laden/ontladen, dynamische SoC-strategie, en een migratie naar 15-minuten Zonneplan-pricing die voor 1 augustus live moet.

Gebruikt iemand al feed-forward sturing (bijv. met Solcast) naast reactieve regeling?

Wat zijn jullie financiële resultaten, ook met het oog op het einde van salderen per 1-1-2027?

Bij voldoende animo open ik graag een apart topic hiervoor, met concrete YAML-structuren en debug-sensoren erbij — leek me zonde om dit soort diepgang alleen 1-op-1 te delen.
Ik ben bezig met Home Assistant in combinatie met DAO.

Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

Nog niet concreet, maar voor 2027 wil ik het draaiend hebben.

• TKroon
  • Niet online
Micronikje schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:31:

Yes, druk mee bezig. Nog niet voor de Nexus, maar wel voor de Marstek. Is ook een proof of concept voor de Nexus, mocht de Zonneplan-aansturing me tegen gaan staan. Wat ik nu werkend heb:

1. Omdat de Marstek ook noodstroom kan leveren aan mijn belangrijkste groepen, en directe PV input krijgt, berekent Homey de minimale SoC om 24 uur zonder netspanning te kunnen zitten. Met data uit solar forecast, verwachte tijden van hoger verbruik (verlichting, tv, etc) kom ik bijvoorbeeld vandaag uit op 38% SoC (12% is beveiligd, dus 26% heb ik daadwerkelijk nodig).

2. Met die minimale SoC mag een EPEX-script gaan zoeken naar interessante laadkoppels, waarbij er alleen maar ontladen mag worden als er een later goedkoper prijsuur tegenover staat. Ik zeg wel uur, maar het script werkt inmiddels al met kwartieren.

3. Omdat de aansturing niet vlekkeloos gaat, maar ik wel CT-informatie kan faken, stuur ik daar de Marstek mee aan. Ik kan dus via dezelfde aansturing NOM-draaien (zelfs met een Nexus ernaast die zijn eigen plan trekt), maar ook EPEX-handelen.

4. Homey zelf doet ook aan energiemanagement door prioriteiten toe te kennen aan apparaten. Bijvoorbeeld de auto laden als die nog niet vol is, maar wel bijna weg moet. Of de tank opwarmen als er beperkt warm water is, etc. Op basis van die prioriteiten kunnen apparaten worden beperkt in hun verbruik of zelfs uitgezet. Werkt zowel voor load balancing doeleinden als zonnestroom gebruiken.

5. PID-tuning gaat hier niet te snel en dat is goed genoeg. Anders zit je al te snel op over- of undershoots als de Quooker even 7 seconden aanspringt met 10A. Dat vind ik geen ramp en is gerommel in de marge.

6. Ervaring nog niet, maar voor de batterij met handelen gebruik ik kwartierprijzen, voor zaken als de auto laden, tank opwarmen, etc gebruik ik gewoon nog uurprijzen. Dat zijn langere processen wat niet op een paar cent komt, maar toch meerdere kwartieren beslaat. Als de schommelingen straks te groot blijken pas ik het wellicht nog aan om de blokken in zijn geheel wat te verschuiven, maar ik ga de auto niet elk kwartier laten stoppen en starten met laden.

En ik ben ook geïnteresseerd in een los topic, want dat gaat hier snel offtopic.

• Jasper79
Hier ook voorkeur voor een apart topic, momenteel gebruik ik de Nexus vrij standaard wel bepaalt HA op basis van prijs en percentage of er zonnestroom mag worden opgeslagen en/of huisondersteuning aan mag of niet.

Ook wil ik nog de Solaredge omvormer gaan regelen via modbus om wel/niet export of zero-export te doen.

Als de prijs minder negatief is dan inclusief belasting zou ik zero-export willen omdat je dan natuurlijk betaalt voor verbruik en teruglevering.

• Micronikje
Hier is de link naar het topic.

gathering.tweakers.net/forum/list_message/85694476?newPost=1#85694476

Bij voldoende animo ga ik ermee verder.

• GaMbiNo
Eigen topic lijkt mij ook prima.

Ik heb in de afgelopen tijden ook al een heleboel verschillende varianten eigen aansturing geprobeerd. Allemaal via modbus/Home Assistant.

Ik heb o.a. een eigen aansturing die vooral nul op de meter doet maar overgaat op dynamisch handelen bij een hoge spread. Daarnaast laadt die ook op de laagste dynamische prijzen als er onvoldoende zonnestroom voorspeld is. Maar ik moet de kwartierprijzen nog even inbouwen. :)

Nu draai ik overigens wel weer op Zonneplan aansturing omdat dit een tijdje ook wel weer aardig liep. Via modbus zorg ik nog wel voor een fatsoenlijke loadbalancing om overbelasting van fases te voorkomen.

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:18
aritmeester schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:38:
Nieuwe pre-release van mijn tennet_balance custom component: v2602.25.1b1

Met onder andere nieuwe regeltoestand-functionaliteit.

Belangrijk om te weten: de regeltoestand kan pas achteraf definitief worden vastgesteld.
Daarom is het huidige kwartier een prognose, en is er daarnaast ook een aparte sensor voor het vorige kwartier, die de definitieve regeltoestand bevat.

De bepaling van de regeltoestand is gebaseerd op de documentatie van TenneT.

Dit betreft een experimentele feature. De logica is nog in evaluatie en kan in toekomstige versies wijzigen. Feedback is dus zeer welkom 🙌

Repo: https://github.com/aritmeester/tennet_balance
Issues: https://github.com/aritmeester/tennet_balance/issues

Update:

Inmiddels heb ik v2602.26.1b1 als nieuwe pre-release gepubliceerd.
Vanmorgen was de TenneT API tijdelijk niet beschikbaar. Naar aanleiding daarvan heb ik de error-afhandeling robuuster gemaakt, zodat het component beter omgaat met dit soort situaties.

Feedback blijft uiteraard welkom.
Bij mij werkt het niet meer. Hij accepteert de API key niet meer. Ik heb al een nieuwe key gegenereerd, maar die wordt ook geweigerd.

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-07 10:59
@Twanroy

Bij mij is authenticatie geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oakPe-y7buA5YypRaO1AbjBVdw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D2T2eWLCp8aif1qtUZAkoKbw.png?f=fotoalbum_large

Wel lijkt de api de laatste dagen te klapperen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gq0LDQIHj12FHdoBEEFtQL5SQE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LCx2y6lc3QqFEEyX7cgWli06.png?f=fotoalbum_large

• Twanroy
aritmeester schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:17:
@Twanroy

Bij mij is authenticatie geen probleem.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan zal het wel aan mijn Key liggen. Heb een verse key aangemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGwhAoT3G1cgsW9AEfDLxGvZIfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqDLblMg3O9PeHhPtkISYVIU.jpg?f=fotoalbum_large

• GaMbiNo
[b]aritmeester schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:17:

Dat viel mij ook op. Dan weet ik iig dat het niet aan mijn Home Assistant ligt. :)

• Twanroy
Ik heb het nu wel werkend gekregen :)

[ Voor 57% gewijzigd door Twanroy op 13-07-2026 09:17 ]

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

[...]

Maar zonder een compensatie hierop zal een grotere thuisbatterij per definitie onrendabel zijn, daarmee rem je een groot deel van de investeringen van burgers in deze sector sterk af, enkel eigen avond/nachtgebruik dekkend i.p.v. systemen die gaan helpen net-congestie tegen te gaan in samenwerking met netbeheerders.

Het gaat in deze ook niet over massale energie opwek terwijl niemand dat gebruikt, maar over extra afname op momenten met overtollig aanbod en extra aanbod op momenten met extreme vraag. Wanneer er zodanig veel batterijen komen dat dit een probleem zou worden, verdampen de verdiensten vanzelf en zal een batterij ook niet meer of niet meer zoveel terugleveren omdat dit dan niet meer rendabel zal zijn. Er zit hier dus een zelf remmend effect op, wat bij de zonnepanelen compleet afwezig was.

Daarbij lijkt het mij dat als er voldoende thuisbatterijen zijn, er meer huishoudens/bedrijven op dezelfde capaciteit van een netwerk kunnen waar heel Nederland mee geholpen zal zijn.

De consequentie van belasting heffen op stroom door batterijen afgenomen zonder compensatie bij teruglevering zal zijn dat dit veel minder zal gebeuren, waar we voor de energie transitie moeten naar een systeem waarbij dit zoveel mogelijk gebeurt in samenwerking met netbeheerders tot op het punt dat net-congestie niet langer een probleem zal zijn.

Dan kun je stellen dat deze batterijen door de netbeheerders moeten worden aangeschaft en op wijk niveau aangestuurd moeten worden, echter, dan moet iedereen hieraan meebetalen, zullen deze wijkbatterijen exact hetzelfde doen als de thuisbatterijen en compleet vrijgesteld zijn van energiebelasting, ook het netto verbruik van de batterijen.

De netto effecten voor de NL staat gaan dan dus worden:
Er wordt niets aan belasting misgelopen, het onrendabel maken van handel met een thuisbatterij zal dit gedrag naar mijn verwachting (vrijwel) volledig stoppen ten gunste van de grotere industriële batterijen.
De netbeheerders zullen niet of nauwelijks door particulieren ondersteund worden waardoor de benodigde investeringen door deze partijen onnodig hoog op zullen lopen
Energie armoede voor het armere deel van NL is en blijft een groot probleem.

Andersom, als de thuisbatterij wel een compensatie voor iedere terug geleverde kWh krijgt voor zover deze afkomstig is van uit het net afgenomen stroom, de netbeheerder zal dan zelf minder hoeven te investeren in batterijopslag, wat de investeringen voor heel NL verlaagd en over wordt geheveld op de rijkere Nederlanders die hiervoor wel al geld willen investeren.
Dit maakt het ook gemakkelijker voor netbeheerders om bepaalde adressen aan te schrijven met het verzoek om in een thuisbatterij te investeren, zoals je nu leest dat al wel gebeurt. Een netbeheerder kan dan dus op probleemlocaties subsidies geven aan mensen om in een thuisbatterij te investeren zonder dat het zelf de volledige investering moet gaan dragen, wederom een lagere behoefte aan financiering voor de netbeheerder wat gaat leiden tot minder energie armoede.
De huidige situatie waarbij een netbeheerder een vergoeding geeft voor het aansturen van een thuisbatterij zal vanzelfsprekend van een compleet andere orde moeten zijn wanneer de verdiensten van deze thuisbatterij direct naar de staat vloeien in de vorm van energiebelasting, in plaats van naar de persoon die het grootste deel van de investering daarvoor dient te betalen, wat er snel toe zal leiden dat op de langere termijn het voor een netbeheerder dan veel beter zal zijn dit maar volledig zelf te doen ten einde de toch best forse energie belasting te kunnen ontwijken.

TLDR: Batterijen in het elektra netwerk zijn essentieel voor de energie transitie, zowel op de korte als op de lange termijn. De financieringsbehoefte bij het volledig laten uitvoeren door netbeheerders is groot, deze op afname gebaseerd op iedereen gelijk afwentelen zal leiden tot energie armoede, waarop de armste Nederlanders veel meer gecompenseerd zullen moeten worden dan wanneer er een compensatie komt voor de thuisbatterij die netto niets kost (extra nuttige afname weggestreept tegen extra nuttige teruglevering), zodat deze investering voor een groot deel afgewenteld kan worden op de vermogende Nederlanders.
Een algehele saldering is belastingderving, voor de thuisbatterij is dat het niet maar enkel het verwijderen van een rem op nuttige zelf stabiliserende effecten van het elektra netwerk.

De samenwerkingen van Zonneplan met netbeheerders laten zien dat het dus mogelijk is om aan de randvoorwaarden zoals hier bedoeld voldaan kan worden. Het nut voor een netbeheerder is dus al groot genoeg dat zij hier actief aankoop subsidie op geven.

[ Voor 4% gewijzigd door JDVB op 13-07-2026 12:40 ]

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-07 10:59
Twanroy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:10:
Ik heb het nu wel werkend gekregen :)
Top! Hier lijkt het 'klapperen' van de api ook opgelost. Het zijn dus waarschijnlijk problemen o.i.d. aan de TenneT kant geweest.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Is het momenteel nog slim om een Nexus batterij aan te schaffen? Mijn ouders hebben een voorstel gehad en dat was een stuk gunstiger dan wanneer ze een standaard thuisaccu zouden laten plaatsen.

Mijn gevoel vraagt zich dan direct af waarom dit dan zoveel gunstiger is. Zelf heb ik het idee dat dit komt doordat de Nexus handelt op de onbalansmarkt en als ik mij goed heb ingelezen is dit niet meer mogelijk (of iig niet meer rendabel) als het salderen komt te vervallen.

Klopt mijn gevoel of zit ik er naast en is investeren in een Nexus nog steeds een goed idee?

• Kacang
Geen idee. Ik weet alleen dat tibber nu helemaal los gaat zoals te zien op mijnbatterij.nl. 20 euro plus per dag.

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-07 15:28
Kacang schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:59:
Geen idee. Ik weet alleen dat tibber nu helemaal los gaat zoals te zien op mijnbatterij.nl. 20 euro plus per dag.
inderdaad! resultaat tibber explodeert sinds 8 juli. extra markt ontsloten?

• morlune
Maar je hoeft toch niet mee te doen met de onbalansmarkt met een thuisbatterij van zonneplan? Of is dat verplicht?

• Kacang
FunkyEnyak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:08:
[...]

inderdaad! resultaat tibber explodeert sinds 8 juli. extra markt ontsloten?
Intraday begreep ik van een vriend die kreeg een mail van ze. Hebben wij ook toch? Maar toch anders blijkbaar.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
morlune schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:32:
Maar je hoeft toch niet mee te doen met de onbalansmarkt met een thuisbatterij van zonneplan? Of is dat verplicht?
Ik zie inderdaad dat dit niet verplicht is. Maar wat ik mij dan afvraag. Wat is het nu van een 10 Kwh thuisbatterij als je er niet mee handelt? Dat is toch alleen interessant als je heel veel stroom verbruikt per dag?

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Phoolie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:51:
Is het momenteel nog slim om een Nexus batterij aan te schaffen? Mijn ouders hebben een voorstel gehad en dat was een stuk gunstiger dan wanneer ze een standaard thuisaccu zouden laten plaatsen.

Mijn gevoel vraagt zich dan direct af waarom dit dan zoveel gunstiger is. Zelf heb ik het idee dat dit komt doordat de Nexus handelt op de onbalansmarkt en als ik mij goed heb ingelezen is dit niet meer mogelijk (of iig niet meer rendabel) als het salderen komt te vervallen.

Klopt mijn gevoel of zit ik er naast en is investeren in een Nexus nog steeds een goed idee?
Ik ben bang van niet, omdat Zonneplan geen duidelijkheid geeft en bij voortzetting van de huidige strategie de batterij een zeer laag of negatief rendement zal behalen vanaf 2027. Ze hebben genoeg historische data om een simulatie van software voor 2027 te kunnen draaien en daarbij behorende rendementen te tonen, daar een blogpost aan te weiden om duidelijkheid te verschaffen, dat weigeren ze en dat zal met een goede reden zijn die voor ons ongetwijfeld niet gunstig is.

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Phoolie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:08:
[...]

Ik zie inderdaad dat dit niet verplicht is. Maar wat ik mij dan afvraag. Wat is het nu van een 10 Kwh thuisbatterij als je er niet mee handelt? Dat is toch alleen interessant als je heel veel stroom verbruikt per dag?
Als je niet handelt, verdient een 10 kWh batterij per jaar 100 euro wanneer je zonnepanelen hebt volgens Zonneplan zelf, dat geeft een terugverdientijd van iets in de 50 jaar, ergo, vooral niet doen.

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

De verdiensten van Tibber zijn zeer opvallend, zou een overstap voor Zonneplan klanten een optie zijn m.b.v. een https://tibber.com/nl/store/product/bridge?
Dat ding werkt gewoon op wifi, dan ben ik direct van die ellendige 4G dongles verlost.

Compatibiliteit:
Solis S6 hybrid (S2-WL-ST dongle required) - Momenteel in Tibber Labs
Solis S6 10kW 3 fase omvormer is wat ik nu heb denk ik.

[ Voor 36% gewijzigd door JDVB op 14-07-2026 10:19 ]

• Kaboemwl
JDVB schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:14:
De verdiensten van Tibber zijn zeer opvallend, zou een overstap voor Zonneplan klanten een optie zijn m.b.v. een https://tibber.com/nl/store/product/bridge?
Dat ding werkt gewoon op wifi, dan ben ik direct van die ellendige 4G dongles verlost.

Compatibiliteit:
Solis S6 hybrid (S2-WL-ST dongle required) - Momenteel in Tibber Labs
Solis S6 10kW 3 fase omvormer is wat ik nu heb denk ik.
weet iemand toevallig of dit werkt en kan je het koppelen aan een waveshare ?

• melvinnie
  • Niet online
Kaboemwl schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:35:
[...]

weet iemand toevallig of dit werkt en kan je het koppelen aan een waveshare ?
Die Solis S2-WL-ST dongle sluit je aan op de poort waar nu de dongle inzit, technisch moet het kunnen. Laat wel die dongle een andere aansluiting hebben waardoor je een verloopje moet maken, dat is eerder voorbijgekomen in dit topic maar kan het zo snel niet vinden.

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

melvinnie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:01:
[...]

Die Solis S2-WL-ST dongle sluit je aan op de poort waar nu de dongle inzit, technisch moet het kunnen. Laat wel die dongle een andere aansluiting hebben waardoor je een verloopje moet maken, dat is eerder voorbijgekomen in dit topic maar kan het zo snel niet vinden.
Als ik in dit topic zoek op S2-WL-ST kom ik o.a. deze tegen, @EvtK weet jij ondertussen meer?

• sbar12
Weet iemand of het (al) mogelijk is om de nieuwe Pylontech h3x omvormers zelf via modus aan te sturen? Ik vind wel info over de solis maar de Pylontech vind ik nog weinig info, bvd:)

• GaMbiNo
sbar12 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:59:
Weet iemand of het (al) mogelijk is om de nieuwe Pylontech h3x omvormers zelf via modus aan te sturen? Ik vind wel info over de solis maar de Pylontech vind ik nog weinig info, bvd:)
De meeste mensen hier hebben de Solis gok ik.

Van de Pylontech h3x is mij i.i.g. niet veel bekend. Is deze ook aangepast door Zonneplan of heeft deze nog alle aansluitingen? En welke aansluitingen zijn evt. nog vrij?

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik vond dit v.w.b. de Pylontech H3X en modbus via HA: https://github.com/wietse108/HA-pylontech-force-H3X

• steen064
  • Laatst online: 01:03
Heeft iemand de nieuwe Zonneplan Pylontech H3X al daadwerkelijk via Modbus TCP aangestuurd? Niet de Solis-versie, maar specifiek de H3X. Is poort 502 lokaal bereikbaar en welke dongle/aansluiting is gebruikt?

Ik ben tot nu toe niet erg tevreden met de Nexus en kan hem tot morgen nog retourneren.

Wat ik eigenlijk mis, is een instelbare reserve voor eigen verbruik.

Bijvoorbeeld: de batterij mag voor Powerplay en Grid Rewards worden gebruikt, maar slechts boven een door mij ingestelde minimale SOC, bijvoorbeeld 50%. Onder die grens mag de batterij alleen nog voor mijn eigen huisverbruik worden ontladen.

Is zo’n functie beschikbaar of gepland? Zonder zo’n reserve loopt de batterij ’s avonds soms leeg voor het net, terwijl ik die energie later in de nacht juist nodig heb voor eigen verbruik, bijvoorbeeld voor de warmtepomp.

[ Voor 42% gewijzigd door steen064 op 17-07-2026 01:03 ]

• Jasper79
Of dat er ooit aan komt zul je zonneplan moeten vragen.
Pagina: 1 ... 79 80 Laatste