• Pure_Acrobat
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-09 21:23
internetinfo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:28:
[...]

Huh dat is al helemaal raar. Toevallig hoge huisondersteuning aanstaan?

[Afbeelding]

Met settings: 0kW zonnestroom opslaan en tot 1kW leveren aan huis.
Thnx!

Hij staat altijd op modus stroomnet helpen.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:35
Gilbert-1980 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:28:
Misschien kunnen de slimme gasten in deze forum mij helpen. Via de modbus wil ik de omvormer de accu laten ontladen, maar voorheen kon dit door de Thuisbatterij op zelfconsumptie te zetten en de knop force discharge te gebruiken (wel de max vermogen instellen). Nu heet de knop volgensmij accu ontladen, maar helaas doet deze niets bij mij behalve dat deze na een aantal seconden weer uitgezet word. Iemand tips hoe je dit nu het makkelijkst kan doen?
Ik heb zojuist met Claude een automation in elkaar gefrutseld die het lijkt te doen, als in: de Nexus staat al keurig 20 minuten non-stop met 10kW te ontladen.

Mijn inrichting, puur voor het handmatig kunnen starten en vasthouden van de ontlaad cycle:

Helper aanmaken
code:
1
2
3
4
input_boolean:
  force_battery_discharge:
    name: Forceer batterij ontlading
    icon: mdi:battery-arrow-down
Belangrijk: Als je de naam aanpast, dan verandert ook de Entity ID, die moet je dan ook in de automations aanpassen.

Automation 1 - Start ontladen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: "Forceer ontlading - herhaal elke 3 minuten"
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: "/3"
  - platform: state
    entity_id: input_boolean.forceer_batterij_ontlading
    to: "on"
condition:
  - condition: state
    state: "on"
action:
  - service: select.select_option
    target:
      entity_id: select.rc_force_charge_discharge
    data:
      option: "Solis RC Force Battery Discharge"
  - service: number.set_value
    target:
      entity_id: number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_rc_force_battery_discharge_power
    data:
      value: 10000
  - service: switch.turn_on
    target:
      entity_id: switch.rc_force_battery_discharge
mode: single
Let op, de volgorde is belangrijk dus als je zelf iets gaat maken: neem iig de volgorde over

Automation 2 - Stop ontladen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: "Forceer ontlading - uitschakelen"
trigger:
    to: "off"
action:
  - service: switch.turn_off
    target:
    target:
    data:
      option: "None"

Voor laden kan je hem zelf wel andersom invullen :)

Het enige nadeel is, je moet hiervoor de dongle loskoppelen (ik trek gewoon de UTP-stekker uit de omvormer). Dit betekent wel dat de sync met de Zonneplan app stopt.
De teruggeleverde stroom (of met negatieve prijzen: afgenomen stroom) zie je niet terug in je totaaloverzicht, daarbij moet je naar mijn weten maar volledig vertrouwen op de maandelijkse afrekening.

[ Voor 8% gewijzigd door internetinfo op 10-09-2026 19:45 ]

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:25
melvinnie schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:42:
[Afbeelding]De accu van mijn zwager (Balans Energie) met een 11kW omvormer heeft het een stuk beter gedaan op de 8e.
Zonneplan pakt enorme winsten over onze kWh/slijtage. Het zijn echt maffia praktijken. Ook omdat ze weigeren de formule vrij te geven voor de verdeling van de inkomsten.

Snap niet dat de ACM dat niet aanpakt.

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 20:36
internetinfo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:42:
[...]

Ik heb zojuist met Claude een automation in elkaar gefrutseld die het lijkt te doen, als in: de Nexus staat al keurig 20 minuten non-stop met 10kW te ontladen.

Mijn inrichting, puur voor het handmatig kunnen starten en vasthouden van de ontlaad cycle:

Helper aanmaken
code:
1
2
3
4
input_boolean:
  force_battery_discharge:
Belangrijk: Als je de naam aanpast, dan verandert ook de Entity ID, die moet je dan ook in de automations aanpassen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
trigger:
condition:
action:
    target:
    data:
    target:
    data:
    target:
Let op, de volgorde is belangrijk dus als je zelf iets gaat maken: neem iig de volgorde over

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
action:
    target:
    target:
    data:

Het enige nadeel is, je moet hiervoor de dongle loskoppelen (ik trek gewoon de UTP-stekker uit de omvormer). Dit betekent wel dat de sync met de Zonneplan app stopt.
De teruggeleverde stroom (of met negatieve prijzen: afgenomen stroom) zie je niet terug in je totaaloverzicht, daarbij moet je naar mijn weten maar volledig vertrouwen op de maandelijkse afrekening.
Als je de dongle toch uitschakelt, kun je hem beter op Self-Use + TOU zetten. Dan kun je gewoon een discharge-slot aanmaken met 25 A en heb je geen watchdog meer nodig die elke drie minuten Force Discharge opnieuw inschakelt.

De instellingen zouden dan bijvoorbeeld zo kunnen zijn:
code:
1
2
3
4
time_charging_discharge_start_slot_1: "00:00"
time_charging_discharge_end_slot_1: "23:59"
time_charging_discharge_current: 25
work_mode: "Self-Use + TOU"
edit:
rc_force_mode moet wel op "none" staan anders doet die niets.

• internetinfo
Chiqo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:14:
[...]

Als je de dongle toch uitschakelt, kun je hem beter op Self-Use + TOU zetten. Dan kun je gewoon een discharge-slot aanmaken met 25 A en heb je geen watchdog meer nodig die elke drie minuten Force Discharge opnieuw inschakelt.

De instellingen zouden dan bijvoorbeeld zo kunnen zijn:
code:
1
2
3
4
time_charging_discharge_start_slot_1: "00:00"
time_charging_discharge_end_slot_1: "23:59"
time_charging_discharge_current: 25
work_mode: "Self-Use + TOU"
edit:
rc_force_mode moet wel op "none" staan anders doet die niets.
Dank voor de tip. Ik heb voor het herhalend bijwerken van de registers gekozen omdat ik ergens had gelezen dat de omvormer die values steeds bijwerkt in verband met ingebouwde failsafe.
Met mijn opzet vindt er in ieder geval geen flipperen plaats, dus de omvormer flappert niet om de 3-5 minuten van vol ontladen naar 0.

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Masterchiev schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:08:
[...]

Zonneplan pakt enorme winsten over onze kWh/slijtage. Het zijn echt maffia praktijken. Ook omdat ze weigeren de formule vrij te geven voor de verdeling van de inkomsten.

Snap niet dat de ACM dat niet aanpakt.
Ze zijn ook veel transparanter bij Balans

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctnFXTTBCchX2WGR3DjC0fbYPAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2loCt5eTxtYfWEp5xC8odwo.jpg?f=fotoalbum_large

(tijdvak, afname, teruglevering, inkoop, verkoop)

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
melvinnie schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:46:
[...]

Ze zijn ook veel transparanter bij Balans

[Afbeelding]

(tijdvak, afname, teruglevering, inkoop, verkoop)
Verdeling is Klant30/70 BE

• Masterchiev
Is daar een link of bron van? Wil dat graag doorsturen naar Zonneplan, dat het wel kan.

De inkomsten van Balans energie lijken ook was hoger te liggen voor de klant.

• 0xygen500
  • Nu online
Masterchiev schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:06:
[...]

Is daar een link of bron van? Wil dat graag doorsturen naar Zonneplan, dat het wel kan.

De inkomsten van Balans energie lijken ook was hoger te liggen voor de klant.
Dit stond vroeger op de website, maar kan het niet meer vinden.

• Pure_Acrobat
melvinnie schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:56:
48 maar dat is niet relevant omdat er in die tijd geen 20kWh is geleverd
Nouja hij heeft met een 48kwh batterij 73 euro verdiend deze maand waar ik met de nexus 20kwh 47 had verdiend.

Staat miss los van de opbrengst op een bepaald moment maar algehele plaatje scoort de nexus dan niet slecht tov deze setup?

Mijn app lijkt niet te werken en staat steeds te flatlinen terwijl hij wel degelijk laad, ontlaadt en geld binnenhaalt. Vreemd.

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-09 14:14

Thorne

Forrester

Even wat anders (zo tussen de slow chat door)...

Ik heb inmiddels een EcoFlow Stream AC 5000 besteld om naast mijn Nexus te zetten. Niet per se de eenvoudigste combinatie, maar dat maakt het juist interessant. Ik kon in dit topic nog niemand vinden die een Nexus combineert met een tweede AC-gekoppelde batterij. Klopt dat?

Waar ik vooral benieuwd naar ben is de aansturing. Beide batterijen zien uiteindelijk dezelfde aansluiting. Als de Nexus voor Powerplay ontlaadt, kan de EcoFlow dat via P1 aanzien voor een overschot en juist gaan laden. Andersom kan de EcoFlow gaan ontladen terwijl de Nexus aan het laden is. Dan ben ik vooral twee omvormers warm aan het houden.

Mijn eerste gedachte is daarom om de Nexus voorrang te geven en de EcoFlow alleen te laten laden of ontladen wanneer de Nexus niet actief is. Dat zou ik eventueel via Home Assistant kunnen bewaken, mits de EcoFlow zich voldoende direct laat aansturen.

Heeft iemand al een vergelijkbare combinatie draaien, eventueel met een Marstek, Zendure of HomeWizard naast de Nexus? Vooral praktijkervaring met de onderlinge regeling en P1-meting zou welkom zijn. Als de EcoFlow binnen is zal ik mijn eigen metingen hier terugplaatsen.

>specs<

• 0xygen500
  • Nu online
Pure_Acrobat schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 07:41:
[...]

Nouja hij heeft met een 48kwh batterij 73 euro verdiend deze maand waar ik met de nexus 20kwh 47 had verdiend.

Staat miss los van de opbrengst op een bepaald moment maar algehele plaatje scoort de nexus dan niet slecht tov deze setup?

Mijn app lijkt niet te werken en staat steeds te flatlinen terwijl hij wel degelijk laad, ontlaadt en geld binnenhaalt. Vreemd.
Plaatje is nog niet compleet natuurlijk. Aanschafkosten is niet meegerekend. Daarnaast is balans energie opbrengst alleen met BTW zonder eb weggeven

• internetinfo
Toch fijn dat de Nexus vannacht relatief duur naar ~100% is opgeladen en vanochtend weer naar 55% ontladen, voor een opbrengst van €-0,71 -O-

• sbar12
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 17:50
internetinfo schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:11:
Toch fijn dat de Nexus vannacht relatief duur naar ~100% is opgeladen en vanochtend weer naar 55% ontladen, voor een opbrengst van €-0,71 -O-
Ja dat is waarschijnlijk slim en voor het oplossen van de netcongestie 8)7 Hier naar heeft die tot 60% geladen en sta nu nog -0,27 cent met 30 % batterij. Ik denk dat je dit alles weer doet voor 0,23 winst ofzo...slaat echt helemaal nergens op. Zeker omdat ik ook nachtverbruik van (maar) 2,2 kwh heb voor € -0,78.

• Gilbert-1980
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-09 09:39
Thorne schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:09:
Even wat anders (zo tussen de slow chat door)...

Ik heb inmiddels een EcoFlow Stream AC 5000 besteld om naast mijn Nexus te zetten. Niet per se de eenvoudigste combinatie, maar dat maakt het juist interessant. Ik kon in dit topic nog niemand vinden die een Nexus combineert met een tweede AC-gekoppelde batterij. Klopt dat?

Waar ik vooral benieuwd naar ben is de aansturing. Beide batterijen zien uiteindelijk dezelfde aansluiting. Als de Nexus voor Powerplay ontlaadt, kan de EcoFlow dat via P1 aanzien voor een overschot en juist gaan laden. Andersom kan de EcoFlow gaan ontladen terwijl de Nexus aan het laden is. Dan ben ik vooral twee omvormers warm aan het houden.

Mijn eerste gedachte is daarom om de Nexus voorrang te geven en de EcoFlow alleen te laten laden of ontladen wanneer de Nexus niet actief is. Dat zou ik eventueel via Home Assistant kunnen bewaken, mits de EcoFlow zich voldoende direct laat aansturen.

Heeft iemand al een vergelijkbare combinatie draaien, eventueel met een Marstek, Zendure of HomeWizard naast de Nexus? Vooral praktijkervaring met de onderlinge regeling en P1-meting zou welkom zijn. Als de EcoFlow binnen is zal ik mijn eigen metingen hier terugplaatsen.
Ik heb heb een Victron accu ernaast, maar ik meet het verbruik via mijn Enphase waarbij ik de Nexus accu verbruik niet meet. Op die manier kan ik 0 op de meter maken.

• Gilbert-1980
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-09 09:39
[...]

Helper aanmaken
code:
1
2
3
4
input_boolean:
  force_battery_discharge:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
trigger:
condition:
action:
    target:
    data:
    target:
    data:
    target:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
action:
    target:
    target:
    data:

Bedankt voor je input, maar had gehoopt dat dit kon zonder de utp eruit te halen.

• melvinnie
  • Niet online
Gilbert-1980 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:51:
[...]

Bedankt voor je input, maar had gehoopt dat dit kon zonder de utp eruit te halen.
Enige optie is een relay gebruiken om een van de datalijnen te onderbreken.

• Jan_321
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09 23:21
Dit zijn oa mijn (Jan-E) resultaten van 10 september, Ulper stuurt zelf zijn batterij aan maar is zo te zien nog steeds klant bij Zonneplan. Hoe kan het dat het verschil dan zo groot is? Pakt Zonneplan geen/weinig marge bij zelfsturing? Wordt dit dan niet op de een of andere manier verrekend in de energiekosten?
#GebruikerKenmerkenAansturingHandelsresultaatBatterijactiviteit
16Ulper20 kWh10 kWZonneplan€ 14,9532kWh35kWh
Senaxx13.3 kWh6 kWTibber€ 6,036kWh10kWh
Jan_E20 kWh10 kWZonneplan€ 5,8027kWh39kWh

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 20:36
Hij telt de opbrengst van de ontlading op basis van het uurtarief erbij wanneer de batterij via Self Automation ontlaadt, naast de netverdiensten.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Chiqo schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:52:
Hij telt de opbrengst van de ontlading op basis van het uurtarief erbij wanneer de batterij via Self Automation ontlaadt, naast de netverdiensten.
Was Zonneplan niet over naar kwartiertarieven?

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:04
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:02:
[...]

Was Zonneplan niet over naar kwartiertarieven?
Klopt, bij zelf aansturing pakt hij ook de kwartier prijzen. Het is in deze een combinatie, zonneplan en zelf aansturing wat dit resultaat oplevert.

• Jan_321
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09 23:21
Hoe kan je zelf ontladen met netverdiensten objectief vergelijken met de sturing door Zonneplan?

• Pure_Acrobat
Heb weer de balen van gisteren, batterij ontlaadde savonds na de dure uren van 100 naar 7 procent tegen 2 euro, onbegrijpelijk met een epex prijs die vele malen hoger ligt.

Irritant vind ik dat ik tijdens de dure uren stroom heb gebruikt omdat hij op stroomnet helpen staat en niks deed.

Heb nu een simpele automatisering gemaakt in home asisstant.

Batterijaansturing schakelt bij een stroomprijs onder de 20 cent op stroomnet helpen, want ik wil niet dat hij bij lage EPEX aan mijn huis levert, dan laat ik de auto / warmtepomp etc. liever tegen EPEX prijzen verbruiken en de batterij opladen tegen onbalans.

Als de stroomprijs boven de 20 cent komt gaat hij naar "slim automatisch", zodat ik bij duurdere stroom wel aan mijn huis teruglever.

De enige "if" die ik nog even inschakel is dat hij bij dure stroom én teruglevering (ivm massa's zonnepanelen) niet mijn zonnestroom gaat opslurpen, deze "if" kan er dan volgend jaar als de saldering eraf is tussenuit.

• Remco42
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:50
Pure_Acrobat schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 11:32:
Heb weer de balen van gisteren, batterij ontlaadde savonds na de dure uren van 100 naar 7 procent tegen 2 euro, onbegrijpelijk met een epex prijs die vele malen hoger ligt.

Irritant vind ik dat ik tijdens de dure uren stroom heb gebruikt omdat hij op stroomnet helpen staat en niks deed.

Batterijaansturing schakelt bij een stroomprijs onder de 20 cent op stroomnet helpen, want ik wil niet dat hij bij lage EPEX aan mijn huis levert, dan laat ik de auto / warmtepomp etc. liever tegen EPEX prijzen verbruiken en de batterij opladen tegen onbalans.

Als de stroomprijs boven de 20 cent komt gaat hij naar "slim automatisch", zodat ik bij duurdere stroom wel aan mijn huis teruglever.

De enige "if" die ik nog even inschakel is dat hij bij dure stroom én teruglevering (ivm massa's zonnepanelen) niet mijn zonnestroom gaat opslurpen, deze "if" kan er dan volgend jaar als de saldering eraf is tussenuit.
Interessant, heb je ook nog aanpassingen geautomatiseerd in 'instellingen huis'? Zonnestroom opslaan en Leveren aan huis in kW?
EDIT: ik zie nu dat je dat oplos in de 'if'.

• MichailVS
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17-09 06:27
Pure_Acrobat schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 11:32:

Je zou hem op slim automatisch kunnen laten staan en dan alleen schuiven in wat die mag opslaan en leveren bij de voorwaarde. Als je die op 0 zet werkt die hetzelfde als stroomnet helpen.

• Pure_Acrobat
MichailVS schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:16:
[...]

Je zou hem op slim automatisch kunnen laten staan en dan alleen schuiven in wat die mag opslaan en leveren bij de voorwaarde. Als je die op 0 zet werkt die hetzelfde als stroomnet helpen.
Goeie!

Die had ik nog niet bedacht en dat lost voor mij ook wat andere vraagstukken op.. thnx!!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-09 14:32

Hun

Als ik op de site https://mijnbatterij.nl kijk naar de opbrengsten van Zonneplan batterijen op topdagen, dan zie ik geen patroon in welke batterij modus het meest opbrengst. Het lijkt bijna willekeurige te zijn. Ook in de opbrengsten in een heel jaar lijkt er nauwelijks verschil tussen de modi te zitten. Klopt dat! En zo ja, waarom zou je dan nog de batterij in handel modus zetten (je batterij maakt meer cycli en slijt sneller)

• melvinnie
  • Niet online
Hun schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:21:
Als ik op de site https://mijnbatterij.nl kijk naar de opbrengsten van Zonneplan batterijen op topdagen, dan zie ik geen patroon in welke batterij modus het meest opbrengst. Het lijkt bijna willekeurige te zijn. Ook in de opbrengsten in een heel jaar lijkt er nauwelijks verschil tussen de modi te zitten. Klopt dat! En zo ja, waarom zou je dan nog de batterij in handel modus zetten (je batterij maakt meer cycli en slijt sneller)
De modus welke gebruikt wordt kan constant wisselen. Die van mij wisselt ook enkele keren per dag via een automation in Home Assistant.

• sbar12
Hun schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:21:
Ook de sliders in Slim Automatisch Geavanceerd zijn wat mij betreft een wassen neus. Ze geven je het gevoel dat je veel invloed hebt op hoe de batterij functioneert, terwijl de daadwerkelijke invloed in de praktijk zeer beperkt is. Voor 99% blijft de werking gewoon hetzelfde. Het voelt daardoor vooral als een marketinggimmick om de gebruiker een gevoel van controle te geven.

• Masterchiev
sbar12 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:23:
[...]

Ook de sliders in Slim Automatisch Geavanceerd zijn wat mij betreft een wassen neus. Ze geven je het gevoel dat je veel invloed hebt op hoe de batterij functioneert, terwijl de daadwerkelijke invloed in de praktijk zeer beperkt is. Voor 99% blijft de werking gewoon hetzelfde. Het voelt daardoor vooral als een marketinggimmick om de gebruiker een gevoel van controle te geven.
Je hebt geen invloed op wanneer het start of eindigt en met hoeveel wattage. Zonneplan blijft in charge

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:02
Geld verdienen met netcongestie 🤷🏻‍♂️?
In de aflevering van De Groene Nerds wordt gesproken over de netcongestievergoeding. Daarin wordt genoemd dat Zonneplan hieraan meedoet en dat dit per 1 juli zou starten.

YouTube: GELD VERDIENEN met NETCONGESTIE: zo werkt het

Ik kan hierover eigenlijk niets terugvinden in de communicatie van Zonneplan richting gebruikers. Ook in de app zie ik nergens een instelling waarmee je kunt aangeven of je hier wel of niet aan wilt deelnemen.

Vanmorgen heeft mijn Nexus eerst een volledige cycle gemaakt waarbij hij tegen behoorlijk ongunstige prijzen werd volgeladen, om vervolgens tegen een relatief kleine winst van ongeveer €0,60 weer te ontladen. Daarna werd de batterij opnieuw opgeladen tegen behoorlijk hoge prijzen.

Resultaat: vandaag inmiddels ongeveer 1,5 cycle en op dit moment staat het resultaat op € -1,15.

Als ik de laad- en ontlaadmomenten van vanmorgen naast de op dat moment geldende onbalansprijzen leg, krijg ik sterk de indruk dat dit een netcongestie-actie kan zijn geweest.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en kennis hierover.

Weet iemand meer over de netcongestievergoeding bij Zonneplan? Is deze inmiddels daadwerkelijk actief voor Nexus-gebruikers?

Was de actie van vanmorgen inderdaad een netcongestie-actie? En zo ja, betekent dit dan dat wij als Nexus-gebruikers een financieel nadeel kunnen hebben van deze acties, terwijl Zonneplan hiervoor een vergoeding ontvangt?

Heeft Zonneplan hier ooit rechtstreeks over gecommuniceerd naar Nexus-gebruikers? Dus los van de bijdrage aan de podcast van De Groene Nerds. Ik kan zelf geen communicatie hierover vinden, maar misschien heb ik iets gemist.

Klopt het dat Zonneplan eigenlijk geen nieuws of updates over de Nexus meer actief naar gebruikers communiceert? Ik heb in het verleden volgens mij wel updates en nieuwsberichten gezien, maar de laatste tijd lijkt dat volledig verdwenen.

Ik ben benieuwd of andere Nexus-gebruikers hier meer informatie over hebben of misschien dezelfde dingen hebben gezien.

Ik heb Zonneplan zelf inmiddels om een inhoudelijke uitleg gevraagd, maar ben vooral benieuwd of iemand hier op Tweakers al meer weet over hoe dit precies werkt.

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 19:57
Het viel me laatst op dat Zonneplan de batterij met een SOC van ver boven de 95% nog kan laden boven de 4 KW, terwijl de BMS tijdens tijdens het zelf aansturen dit niet toelaat en flink minder snel laad boven de 95%.

Ik vraag me af of Zonneplan een trucje gebruikt en of het wel goed is om de batterij nog zo snel te laden met een hoge SOC.

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 18:00

liberque

Vrijzinnig!

Ik wil graag mijn ervaringen tot nu toe delen in dit topic over de Zonneplan Nexus thuisbatterij (ik heb het 20 kWh pack met de Nexus omvormer). De hardware kan op papier nog zo leuk zijn, maar de organisatie en service erachter zijn momenteel echt een drama. Mijn installatie is een aaneenschakeling van wanprestaties. Hier een kleine opsomming:

Mei: Installatie. De monteur deukt tijdens de montage de omvormer in. Apparaat deed het gelukkig wel, maar er moest natuurlijk een onbeschadigd model komen.

Juli: Afspraak voor vervanging: Hele dag vrij voor genomen (ik werk immers momenteel 250km van huis dus even heen en weer rijden zit er niet in). Word ik gebeld dat de vorige klus uitloopt maar dat ze zeker nog komen. Niet dus. Gewoon een snipperdag weggegooid.

Augustus: Omvormer eindelijk vervangen, maar direct daarna komt het apparaat met geen mogelijkheid meer online. Gevolg: al ruim een maand nul opbrengst en geen Powerplay.

Afgelopen vrijdag: Er komt vier man sterk langs om het te fixen. Ze zijn welgeteld 14 minuten binnen, klagen steen en been dat ze hiervoor 1,5 uur moesten reizen, en vertrekken met de melding dat het serienummer niet goed in het systeem stond maar dat het "binnen een kwartier" online zou komen. Niet dus.

Vrijdagmiddag (30 min na vertrek): Direct gebeld. De helpdeskmedewerker verzekerde mij dat de batterij op de achtergrond "gewoon meedeed, laadde en ontlaadde" en dat de app over een paar uur wel zou bijtrekken. Hij zou het persoonlijk monitoren.

De realiteit nu (maandag): Er is niks gemonitord en er is totale radiostilte. De app staat onveranderd in het rood met de melding "Niet verbonden - Jouw thuisbatterij is offline". Status blijft hangen op 'Kalibreren' en de accu staat vastgevroren op exact 7% (ook te zien op de accu zelf). Het verhaal dat hij op de achtergrond meedraaide was dus gewoon een fabeltje om me te sussen.

Ondertussen is de telefonische klantenservice onbereikbaar voor storingen aan de batterij. AI-bot 'Kiki' weigert je wegens "onderbezetting" door te verbinden naar een mens. De enige manier om iemand aan de lijn te krijgen is letterlijk roepen dat de batterij ontploft is.

Wat mij ook opvalt: vrijwel iedere monteur die hier over de vloer komt, klaagt direct over het prutswerk of de wanprestatie van de vorige monteur. De interne frustratie en chaos daar is blijkbaar enorm groot.

Ik heb inmiddels een officiële ingebrekestelling met een schadeclaim 4 weggegooide verlofdagen + misgelopen opbrengst) de deur uitgedaan. Als ze het niet binnen 5 werkdagen oplossen, ontbind ik de hele koop en mogen ze de hele bende weer komen demonteren (en ja, die extra verlofdag claim ik dan ook).

Zijn er meer mensen die de laatste tijd merken dat het installatiewerk en de service rondom de Nexus-omvormers zo hard achteruit hollen, of heb ik gewoon de hoofdprijs in de pech-loterij?

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• melvinnie
  • Niet online
aritmeester schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:40:
In de aflevering van De Groene Nerds wordt gesproken over de netcongestievergoeding. Daarin wordt genoemd dat Zonneplan hieraan meedoet en dat dit per 1 juli zou starten.

Ik kan hierover eigenlijk niets terugvinden in de communicatie van Zonneplan richting gebruikers. Ook in de app zie ik nergens een instelling waarmee je kunt aangeven of je hier wel of niet aan wilt deelnemen.

Vanmorgen heeft mijn Nexus eerst een volledige cycle gemaakt waarbij hij tegen behoorlijk ongunstige prijzen werd volgeladen, om vervolgens tegen een relatief kleine winst van ongeveer €0,60 weer te ontladen. Daarna werd de batterij opnieuw opgeladen tegen behoorlijk hoge prijzen.

Resultaat: vandaag inmiddels ongeveer 1,5 cycle en op dit moment staat het resultaat op € -1,15.

Als ik de laad- en ontlaadmomenten van vanmorgen naast de op dat moment geldende onbalansprijzen leg, krijg ik sterk de indruk dat dit een netcongestie-actie kan zijn geweest.

Weet iemand meer over de netcongestievergoeding bij Zonneplan? Is deze inmiddels daadwerkelijk actief voor Nexus-gebruikers?

Was de actie van vanmorgen inderdaad een netcongestie-actie? En zo ja, betekent dit dan dat wij als Nexus-gebruikers een financieel nadeel kunnen hebben van deze acties, terwijl Zonneplan hiervoor een vergoeding ontvangt?

Heeft Zonneplan hier ooit rechtstreeks over gecommuniceerd naar Nexus-gebruikers? Dus los van de bijdrage aan de podcast van De Groene Nerds. Ik kan zelf geen communicatie hierover vinden, maar misschien heb ik iets gemist.

Klopt het dat Zonneplan eigenlijk geen nieuws of updates over de Nexus meer actief naar gebruikers communiceert? Ik heb in het verleden volgens mij wel updates en nieuwsberichten gezien, maar de laatste tijd lijkt dat volledig verdwenen.

Ik ben benieuwd of andere Nexus-gebruikers hier meer informatie over hebben of misschien dezelfde dingen hebben gezien.

Ik heb Zonneplan zelf inmiddels om een inhoudelijke uitleg gevraagd, maar ben vooral benieuwd of iemand hier op Tweakers al meer weet over hoe dit precies werkt.
Wat betreft de netgongestie heb ik wel ergens gelezen dat Zonneplan daaraan meedoet maar dat was in samenwerking met Stedin volgens mij. Liander is mijn netbeheerder dus ik val daar buiten. Echter, het gedrag wat jij benoemt ervaar ik ook. 's nachts duur opladen om vervolgens netto ~40 cent over te houden. Ik denk dat zij een commitment hebben gemaakt om op een bepaalde tijd te ontladen maar waarom wij daar niets mee verdienen snap ik niet.

Ook al meerdere keren gezien dat er flinke onbalans is, de accu vol ontlaadt en er vervolgens geen verdiensten voor terug lijken te komen. Zonneplan gaf aan dat dit "intraday" is en dat dit vanzelf wordt rechtgetrokken, al heb ik dat nooit in de data kunnen terugzien... en dat is jammer.

Zonneplan is in hun e-mails niet transparant naar mijn mening. Het voelt als een Kiki-antwoord en daar moeten we het dan maar mee doen.

• aritmeester
melvinnie schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:59:
[...]

Zonneplan is in hun e-mails niet transparant naar mijn mening. Het voelt als een Kiki-antwoord en daar moeten we het dan maar mee doen.
Herkenbaar, mijn inleiding van de gestuurde email:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Remco42
liberque schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:57:
Ik wil graag mijn ervaringen tot nu toe delen in dit topic over de Zonneplan Nexus thuisbatterij (ik heb het 20 kWh pack met de Nexus omvormer). De hardware kan op papier nog zo leuk zijn, maar de organisatie en service erachter zijn momenteel echt een drama. Mijn installatie is een aaneenschakeling van wanprestaties. Hier een kleine opsomming:

Mei: Installatie. De monteur deukt tijdens de montage de omvormer in. Apparaat deed het gelukkig wel, maar er moest natuurlijk een onbeschadigd model komen.

Juli: Afspraak voor vervanging: Hele dag vrij voor genomen (ik werk immers momenteel 250km van huis dus even heen en weer rijden zit er niet in). Word ik gebeld dat de vorige klus uitloopt maar dat ze zeker nog komen. Niet dus. Gewoon een snipperdag weggegooid.

Augustus: Omvormer eindelijk vervangen, maar direct daarna komt het apparaat met geen mogelijkheid meer online. Gevolg: al ruim een maand nul opbrengst en geen Powerplay.

Afgelopen vrijdag: Er komt vier man sterk langs om het te fixen. Ze zijn welgeteld 14 minuten binnen, klagen steen en been dat ze hiervoor 1,5 uur moesten reizen, en vertrekken met de melding dat het serienummer niet goed in het systeem stond maar dat het "binnen een kwartier" online zou komen. Niet dus.

Vrijdagmiddag (30 min na vertrek): Direct gebeld. De helpdeskmedewerker verzekerde mij dat de batterij op de achtergrond "gewoon meedeed, laadde en ontlaadde" en dat de app over een paar uur wel zou bijtrekken. Hij zou het persoonlijk monitoren.

De realiteit nu (maandag): Er is niks gemonitord en er is totale radiostilte. De app staat onveranderd in het rood met de melding "Niet verbonden - Jouw thuisbatterij is offline". Status blijft hangen op 'Kalibreren' en de accu staat vastgevroren op exact 7% (ook te zien op de accu zelf). Het verhaal dat hij op de achtergrond meedraaide was dus gewoon een fabeltje om me te sussen.

Ondertussen is de telefonische klantenservice onbereikbaar voor storingen aan de batterij. AI-bot 'Kiki' weigert je wegens "onderbezetting" door te verbinden naar een mens. De enige manier om iemand aan de lijn te krijgen is letterlijk roepen dat de batterij ontploft is.

Wat mij ook opvalt: vrijwel iedere monteur die hier over de vloer komt, klaagt direct over het prutswerk of de wanprestatie van de vorige monteur. De interne frustratie en chaos daar is blijkbaar enorm groot.

Ik heb inmiddels een officiële ingebrekestelling met een schadeclaim 4 weggegooide verlofdagen + misgelopen opbrengst) de deur uitgedaan. Als ze het niet binnen 5 werkdagen oplossen, ontbind ik de hele koop en mogen ze de hele bende weer komen demonteren (en ja, die extra verlofdag claim ik dan ook).

Zijn er meer mensen die de laatste tijd merken dat het installatiewerk en de service rondom de Nexus-omvormers zo hard achteruit hollen, of heb ik gewoon de hoofdprijs in de pech-loterij?
Ik was zeer tevreden over de installatie. Netjes gewerkt. Maar verder eens met alle opmerkingen over het gebrek aan transparantie, vaag op- en ontladen en zeer beperkte vergoeding.

• Masterchiev
aritmeester schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:40:

Het is niet na te gaan wat je batterij doet. Je ziet simpelweg een bedrag. Je hebt geen idee op welke markt…

je gaat op je mail een copy paste reactie krijgen dat powerplay het moment zelf pakt bla bla bla…

• sbar12
Ja ook geprobeerd antwoord op te krijgen…maar veel meer dan algemeen antwoord dat batterij slimste doet krijg je helaas niet…die netcongestie vergoeding verdwijnt grotendeels in de zakken van Zonneplan en wij krijgen de kruimels is mijn idee bij zulke ontwijkende antwoorden.

• Pure_Acrobat
Hier weer een teleurstelling vandaag, de stroomprijs vanavond 60 cent per kwh, de batterij is van 100 naar 7 procent leeggepompt met als vergoeding 2 euro.

Benieuwd of er nog een correctie volgt maar dit lijkt helemaal nergens op.. heb zelfs nog 1 kWh verbruikt in deze dure uren tegen 60 cent terwijl hij op "slim automatisch" staat, echt drama..

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Pure_Acrobat helemaal eens. Een nuance is dat hij van -1,71 kwam, dus dat verbetert het iets. Neemt niet weg dat gewoon domweg ontladen op EPEX significant meer op had geleverd.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV

• Masterchiev
TKroon schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:04:
@Pure_Acrobat helemaal eens. Een nuance is dat hij van -1,71 kwam, dus dat verbetert het iets. Neemt niet weg dat gewoon domweg ontladen op EPEX significant meer op had geleverd.
Klopt het dat de epex door de energieleveranciers 24u op ingeschreven moet worden? En dat er dan een leveringsverplichting is?

• TKroon
  • Niet online
Masterchiev schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:06:
[...]

Klopt het dat de epex door de energieleveranciers 24u op ingeschreven moet worden? En dat er dan een leveringsverplichting is?
Ja als Zonneplan dat zo zou doen volgens mij wel ja. Ik bedoel vooral als ik het zelf had gedaan ;)

• Masterchiev
TKroon schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:17:
[...]

Ja als Zonneplan dat zo zou doen volgens mij wel ja. Ik bedoel vooral als ik het zelf had gedaan ;)
het blijft een enorm achterlopend device tov de concurrentie. Huilen met de pet op.

• 0xygen500
  • Nu online
TKroon schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:04:
Jullie kunnen die omvormer niet zelf aansturen door weg te gaan bij Zonneplan?

• Masterchiev
0xygen500 schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:24:
[...]

Klopt. Je houd dan een nog dommer device over. Je houd alleen zonneladen. Overschot gaat de accu in. En bij hogere afname dan de panelen geven gaat die ontladen, al is dit midden op de dag of bij negatieve prijzen.. je kan helemaal niets, niet zelf laden of ontladen…

Zit een zware vendor lock in op.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Dit is idd niet best.

Ik ga zelf maar weer aansturen geloof ik. ik heb inmiddels een best aardige aansturing, maar ben toch gezwicht door die dagopbrengst van 20 euro onlangs.

Nu de dongle maar weer uit en het zelf doen. Vandaag 2 cycli verbrand voor vrijwel niks.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 08:12
Mijn observatie van de laatste maanden is dat de echt hoge onbalanspieken vrijwel niet samenvallen met de duurste 2 uren in de avond. Soms net daarvoor en dan in de dure EPEX uren juist lage onbalansprijzen. Dus zelf ontladen is de betere strategie.
Heeft de Nexus met zonneplan aansturing nog wel een toekomst? Opladen gaat nog redelijk gunstig, maar daarbuiten twijfel ik er sterk aan. Misschien moeten ze gaan werken met vaste en variabele vergoedingen om in ieder geval de eigen onbalans op te lossen? Of komt er nog een verrassing? Het lijkt er niet op.

Let the first principles be with you.

• TKroon
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:24:
[...]

Ook zonder weg te gaan kan ik hem zelf aansturen met een Waveshare, waar ik wel aan twijfel. Ik ben ter voorbereiding op volgend jaar mijn eigen home energy management system (HEMS) aan het bouwen met Claude, waarbij ik de controle over de Nexus graag zelf zou hebben.

Dagen als afgelopen week zijn wel wat lastig moet ik zeggen waarbij er best wat onbalans is geweest. Voorspellen is niet te doen en het geautomatiseerd onderbreken van de Zonneplan-dongle is technisch niet heel eenvoudig en verder ook onwenselijk. Idealiter zou ik hem met onbalans op gaan laden en de stroom via zelfconsumptie gebruiken. Alleen gooit Zonneplan met ontladen zo vaak de stroom voor minder weg dan de waarde die het voor mij had gehad. Zeker met die hoge EPEX-prijzen en 's nachts 35 cent, als ik de auto toch op had moeten laden was die stroom voor mij dus gewoon €7 waard geweest.

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-09 22:03
Masterchiev schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:27:
[...]

Klopt. Je houd dan een nog dommer device over. Je houd alleen zonneladen. Overschot gaat de accu in. En bij hogere afname dan de panelen geven gaat die ontladen, al is dit midden op de dag of bij negatieve prijzen.. je kan helemaal niets, niet zelf laden of ontladen…

Zit een zware vendor lock in op.
Dit is onzin, je bent bij de aankoop van je Nexus een sturingsovereenkomst aangegaan. Deze kan je opzeggen en daarna de twee 4G modules terug sturen. Hierna kan je de Nexus zelf aansturen en de hoeveelheid kWh die je laadt of teruglevert worden via EPEX prijzen verrekent.

[ Voor 0% gewijzigd door LT1970 op 15-09-2026 09:31 . Reden: Typo verwijdert ]

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 22:26
Masterchiev schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:06:
[...]

En als Zonneplan nu de aansturing gebruikt om aan haar eigen Epex verplichtingen te voldoen??

• Masterchiev
Peterhardenberg schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:29:
[...]

En als Zonneplan nu de aansturing gebruikt om aan haar eigen Epex verplichtingen te voldoen??
Ja zou kunnen. Niemand die het weet.

• Masterchiev
LT1970 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:20:
[...]

Dit is onzin, je bent bij de aankoop van je Nexus een sturingsovereenkomst aangegaan. Deze kan je opzeggen en daarna de twee 4G modules terug sturen. Hierna kan je de Nexus zelf aansturen en de hoeveelheid kWh die je laadt of teruglevert worden via EPEX prijzen verrekent.
Niet waar. Hoe kom je daarbij? Welke software?😅

• LT1970
Peterhardenberg schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:29:
[...]

Ik denk dat ze dat ook als eerste doen, en daarna acteren op de onbalans markt.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 22:26
Als zonneplan stuurt op haar eigen "epex onbalans" geeft wel de hoogste opbrengst ( voor zp :( )

• Masterchiev
Peterhardenberg schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:35:
Als zonneplan stuurt op haar eigen "epex onbalans" geeft wel de hoogste opbrengst ( voor zp :( )
Het is niet transparant. Dus onmogelijk controleerbaar.

• LT1970
Masterchiev schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:33:
[...]

Niet waar. Hoe kom je daarbij? Welke software?😅
De software zal je zelf moeten regelen. Ik heb de sturingsovereenkomst per 1 september opgezegd en stuur nu zelf de batterij aan dmv modbus en Home Assistant. Geen vendor lock aanwezig.

Als je dit topic een beetje volgt zie je dat er veel meer mensen zijn die zelf aansturen. Mijn inschatting is dat de meesten proberen om samen met Zonneplan de batterij aan te sturen om zo te maximaliseren maar dat probeert Zonneplan (terecht) te voorkomen.

• LT1970
Peterhardenberg schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:35:
Inderdaad, en dit blijft ook interessant voor hen. Ze hebben een enorme batterij capaciteit beschikbaar om te voorkomen dat ze onbalans veroorzaken.

Voor ons wordt de onbalans markt steeds minder interessant omdat er steeds meer grote spelers bij komen waardoor de opbrengsten verwateren en omdat de saldering er af gaat.

• Masterchiev
LT1970 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:42:
[...]

De software zal je zelf moeten regelen. Ik heb de sturingsovereenkomst per 1 september opgezegd en stuur nu zelf de batterij aan dmv modbus en Home Assistant. Geen vendor lock aanwezig.

Als je dit topic een beetje volgt zie je dat er veel meer mensen zijn die zelf aansturen. Mijn inschatting is dat de meesten proberen om samen met Zonneplan de batterij aan te sturen om zo te maximaliseren maar dat probeert Zonneplan (terecht) te voorkomen.
Ja precies, via een omweg maak je het mogelijk. Naja dat is bij de nieuwe omvormer al niet meer het geval. En zeker niet voor mensen die geen tweaker zijn zoals het grootste gedeelte van de Nexus kopers.

Zonder die “omweg” die ook je garantie naar het gootje helpt. Hou je een domme batterij over die geen aansturing kan.

• LT1970
Masterchiev schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:48:
[...]

Ja precies, via een omweg maak je het mogelijk. Naja dat is bij de nieuwe omvormer al niet meer het geval. En zeker niet voor mensen die geen tweaker zijn zoals het grootste gedeelte van de Nexus kopers.

Zonder die “omweg” die ook je garantie naar het gootje helpt. Hou je een domme batterij over die geen aansturing kan.
Sorry maar je roept maar wat.

Je koopt een batterij voor een toendertijd scherpe prijs en daarnaast ga je een sturingsovereenkomst aan met Zonneplan. Als je niet meer wilt dat Zonneplan je batterij aanstuurt omdat je niet tevreden bent dan kan je de overeenkomst opzeggen. Na opzegging blijft de batterij met omvormer over en zal je de de aansturing zelf moeten regelen.

Micronikje heeft hier een zeer uitgebreide beschrijving over gemaakt, Zonneplan/Nexus/Waveshare — Zelfbouw EMS, PID-tuning, YAML 

Verder is de garantie over de batterij en omvormer ook gewoon geregeld nadat ik de sturingsovereenkomst heb opgezegd. Dit zit namelijk op de batterij/omvormer en niet op de overeenkomst.

[ Voor 8% gewijzigd door LT1970 op 15-09-2026 09:59 . Reden: Link naar zelfbouw aansturing toegevoegd ]

• Remco42
LT1970 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:57:
[...]

Je koopt een batterij voor een toendertijd scherpe prijs en daarnaast ga je een sturingsovereenkomst aan met Zonneplan. Als je niet meer wilt dat Zonneplan je batterij aanstuurt omdat je niet tevreden bent dan kan je de overeenkomst opzeggen. Na opzegging blijft de batterij met omvormer over en zal je de de aansturing zelf moeten regelen.

Micronikje heeft hier een zeer uitgebreide beschrijving over gemaakt, Zonneplan/Nexus/Waveshare — Zelfbouw EMS, PID-tuning, YAML 

Verder is de garantie over de batterij en omvormer ook gewoon geregeld nadat ik de sturingsovereenkomst heb opgezegd. Dit zit namelijk op de batterij/omvormer en niet op de overeenkomst.
Ik heb dit voorjaar bij Zonneplan een 20kWh batterij laten installeren, maar bij mij is het gewoon een all-in afspraak. Ik heb geen aparte sturingsovereenkomst die ik kan opzeggen.

• Masterchiev
LT1970 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:57:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHnXhTX1atNTL8bc9481ITU0EBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/To8Olfvvlmhjv1I82KwmNsZq.jpg?f=fotoalbum_large https://zonneplan-site.s3.amazonaws.com/uploads/2026/05/Garantievoorwaarden-Thuisbatterij12-05-2026-v1.7-.pdf

Denk eerder dat jij maar wat roept. Alles wat je toevoegt en niet goedgekeurd is door Zonneplan = geen garantie.

• LT1970
Masterchiev schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:41:
[...]

[Afbeelding] https://zonneplan-site.s3.amazonaws.com/uploads/2026/05/Garantievoorwaarden-Thuisbatterij12-05-2026-v1.7-.pdf

Denk eerder dat jij maar wat roept. Alles wat je toevoegt en niet goedgekeurd is door Zonneplan = geen garantie.
Daarom heb ik officieel mijn sturingsovereenkomst opgezegd en bij de beindiging is expliciet vermeldt dat de garantie op de batterij uiteraard blijft gelden, maar omdat Zonneplan niet meer de aansturing doet de gebruiker bij een garantieclaim de benodigde info moet aanleveren zoals bijv voltagemetingen, error codes en logs vanuit het aansturingssysteem.

Zonneplan meldt nu nog op de site dat je de batterij ook zonder Zonneplan kunt/mag gebruiken: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/12-mythes-over-de-zonneplan-thuisbatterij#blok-2

• LT1970
Remco42 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:15:
[...]

Ik heb dit voorjaar bij Zonneplan een 20kWh batterij laten installeren, maar bij mij is het gewoon een all-in afspraak. Ik heb geen aparte sturingsovereenkomst die ik kan opzeggen.
Ik weet niet hoe het contract er uit ziet wat er tegenwoordig wordt getekend, maar ze geven nog steeds op hun website aan dat:

"Je hebt met de Zonneplan thuisbatterij een toekomstbestendige thuisbatterij en bent vrij om te doen wat je daarmee wilt." https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/12-mythes-over-de-zonneplan-thuisbatterij#blok-2

Als je niet meer wilt dat Zonneplan je batterij aanstuurt dan zou ik contact met ze opnemen.

• GaMbiNo
  • Nu online
Je kan je als leverancier ook niet zomaar onttrekken van al je garantieverplichting. Zelfs niet als het zo omschreven staat in de garantievoorwaarden. Als er een defect zou ontstaan die duidelijk niets te maken heeft met een alternatieve aansturing hebben ze gewoon een garantieplicht.

Maar je moet wel voorzichtig zijn met die eigen aansturing. Als dit wel aantoonbaar mee heeft gespeeld bij het ontstaan van het defect wordt het wel een ander verhaal. Ik weet dat er mensen zijn die bewust vrij agressief tegen de Zonneplan aansturing in sturen. Ik kan me voorstellen dat dit wel een probleem zou kunnen worden bij een garantievraag.

Maar als je gebruik maakt van een eigen aansturing die gedegen in elkaar zit en niet zorgt voor extra zware belasting o.i.d. kan Zonneplan zich ook met zo'n regel in de garantievoorwaarden niet zomaar onttrekken van alle garantie verplichtingen.

• Masterchiev
LT1970 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:33:
[...]

Ik weet niet hoe het contract er uit ziet wat er tegenwoordig wordt getekend, maar ze geven nog steeds op hun website aan dat:

"Je hebt met de Zonneplan thuisbatterij een toekomstbestendige thuisbatterij en bent vrij om te doen wat je daarmee wilt." https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/12-mythes-over-de-zonneplan-thuisbatterij#blok-2

Als je niet meer wilt dat Zonneplan je batterij aanstuurt dan zou ik contact met ze opnemen.
Ik zou dat heel graag willen. Maar er is geen enkele software wat met wat instellingen werkt. Het is voor een gemiddelde gebruiker ingewikkeld in elkaar. Dat neem ik Zonneplan kwalijk. “Je bent vrij om te doen wat je daarmee wilt” dat is natuurlijk leuk gezegd maar in de praktijk werkt dat wel even anders.

• Masterchiev
En voor de nieuwe omvormer is helemaal niets mogelijk. Zit daar dan wel een vendor lock-in op?

• PedroB
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:33
[...]

@internetinfo heb je al een keer kunnen verifiëren of dat goed gaat? Voelt een beetje spannend - zeker omdat zonneplan voor de 'netverdiensten' een soort dubbele boekhouding moet hebben die niet herleidbaar is vanuit de slimme meter data die bij de netbeheerder terecht komt.

• PedroB
LT1970 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:28:
[...]

Daarom heb ik officieel mijn sturingsovereenkomst opgezegd en bij de beindiging is expliciet vermeldt dat de garantie op de batterij uiteraard blijft gelden, maar omdat Zonneplan niet meer de aansturing doet de gebruiker bij een garantieclaim de benodigde info moet aanleveren zoals bijv voltagemetingen, error codes en logs vanuit het aansturingssysteem.

Zonneplan meldt nu nog op de site dat je de batterij ook zonder Zonneplan kunt/mag gebruiken: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/12-mythes-over-de-zonneplan-thuisbatterij#blok-2
Zou je bereid zijn die afspraken rondom garantie te delen? Ik heb gisteren een test gedaan met handmatige discharge en dat werkte uitstekend. Modus eerst op zelfconsumptie gezet om niet te interfereren met de onbalansmarkt. De dongle ging knipperen en de app was ook in de war, dus voelt prettiger om het 'officieel' te regelen - zeker als het gaat om garantie van iets wat duizenden euro's kost. Als de voorwaarden helder en haalbaar zijn lijkt me dat prima.

en heb je nog een failsafe voor als je aansturing uitvalt? Bij mijn weten blijft de laatst geschreven waarde staan en dat is natuurlijk niet altijd handig...

• LT1970
Masterchiev schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:45:
[...]

Ik zou dat heel graag willen. Maar er is geen enkele software wat met wat instellingen werkt. Het is voor een gemiddelde gebruiker ingewikkeld in elkaar. Dat neem ik Zonneplan kwalijk. “Je bent vrij om te doen wat je daarmee wilt” dat is natuurlijk leuk gezegd maar in de praktijk werkt dat wel even anders.
Zoals al vaker is gezegd; is er wel software die je batterij kan aansturen, Home Assistant icm modbus is heel eenvoudig. Maar het is inderdaad niet eenvoudig om het veilig te doen, je stuurt een 3 fase batterij aan die bij verkeerd gebruik een hoofdzekering kan opblazen. Maar dat een gemiddelde gebruiker de batterij niet zelf kan aansturen mag je Zonneplan niet verwijten. Andere partijen kunnen de Nexus ook aansturen maar als ze dat niet aanbieden is ook niet de schuld van Zonneplan.

• LT1970
Masterchiev schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:14:
En voor de nieuwe omvormer is helemaal niets mogelijk. Zit daar dan wel een vendor lock-in op?
Geen idee, heb ik niet onderzocht. Ik verwacht dat het wel mogelijk is maar dat het nog niet is uitgeprobeerd. Maar dit is een persoonlijke aanname van me.

• LT1970
PedroB schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:47:
[...]

Zou je bereid zijn die afspraken rondom garantie te delen? Ik heb gisteren een test gedaan met handmatige discharge en dat werkte uitstekend.
Dat was een persoonlijke mail van een Zonneplan medewerker, ik vind het niet netjes om die te delen. Maar de essensie is dat de garantie blijft bestaan maar omdat zij niet meer aansturen hebben zij de gegevens van de batterij/omvormer niet meer. Daarom moet ik zelf het bewijs bij een garantie claim aanleveren.

Als je meer details wilt kan je het beste met Zonneplan contact op nemen.
en heb je nog een failsafe voor als je aansturing uitvalt? Bij mijn weten blijft de laatst geschreven waarde staan en dat is natuurlijk niet altijd handig...
Er zit een beveiliging op de omvormer, een soort dodemansknop. Ik stuur via "switch RC Force Battery Charge" en "switch RC Force Battery Discharge" en na ongeveer 5 minuten worden deze gerest naar 0 kW. Je moet dus om de 5 minuten opnieuw bevestigen wat de omvormer moet doen.

• GaMbiNo
  • Nu online
CryptoCake schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:41:
[...]

Ik heb 'm zojuist online gegooid. Let op: Het is geen plugin en alles behalve plug & play, maar als je graag wilt tweakeren, be my guest _/-\o_

https://github.com/cryptocake/btle-solis

En als je toevallig ook een pythonista bent: Ik zie je PR's graag tegemoet 8)
Ik heb voor mezelf bovenstaande project aangepast om deze in docker te kunnen draaien. Maar credits aan @CryptoCake die het meeste uitzoekwerk al heeft gedaan. _/-\o_

Hiermee kun je dus in Docker een container opspinnen die via Bluetooth verbinding maakt met de Solis omvormer en deze uitleest. Voor de mensen die bijvoorbeeld geen Waveshare (willen) gebruiken. Vervolgens zet deze container de data op MQTT zodat je het o.a. ook in Home Assistant kan uitlezen.

Ik heb het zelf op een RaspberryPi gezet omdat die al een Bluetooth adapter aan boord heeft. Voor wie het ook wil proberen heb ik deze docker variant van @CryptoCake zijn script op GitHub gezet: https://github.com/Arnoudd/btle-solis-docker .

• roelg90
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Voor de mensen die via Waveshare de Nexus aansturen, welke entiteiten gebruiken jullie? Ik kan dat niet zo snel terugvinden hier. Ik ga een automatisering maken in HA voor laden tijdens goedkopste Epex uren en leveren tijdens dure. Of wellicht heeft iemand al dergelijke yaml. Bedankt alvast

• LT1970
roelg90 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:25:
Voor de mensen die via Waveshare de Nexus aansturen, welke entiteiten gebruiken jullie? Ik kan dat niet zo snel terugvinden hier. Ik ga een automatisering maken in HA voor laden tijdens goedkopste Epex uren en leveren tijdens dure. Of wellicht heeft iemand al dergelijke yaml. Bedankt alvast
Voor het instellen van het vermogen gebruik ik:
-sensor.solis_s6_eh3p10k_h_zp_rc_force_battery_charge_power
-sensor.solis_s6_eh3p10k_h_zp_rc_force_battery_discharge_power

Voor het laden/ontladen:
select.rc_force_charge_discharge

Er zit een soort dodemansknop in de omvormer, ik bevestig elke 3 minuten het laden/ontladen via select.rc_force_charge_discharge

[ Voor 9% gewijzigd door LT1970 op 16-09-2026 13:38 ]

• Rudyvm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-09 09:54
GaMbiNo schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:01:
[...]

Ik heb voor mezelf bovenstaande project aangepast om deze in docker te kunnen draaien. Maar credits aan @CryptoCake die het meeste uitzoekwerk al heeft gedaan. _/-\o_

Hiermee kun je dus in Docker een container opspinnen die via Bluetooth verbinding maakt met de Solis omvormer en deze uitleest. Voor de mensen die bijvoorbeeld geen Waveshare (willen) gebruiken. Vervolgens zet deze container de data op MQTT zodat je het o.a. ook in Home Assistant kan uitlezen.

Ik heb het zelf op een RaspberryPi gezet omdat die al een Bluetooth adapter aan boord heeft. Voor wie het ook wil proberen heb ik deze docker variant van @CryptoCake zijn script op GitHub gezet: https://github.com/Arnoudd/btle-solis-docker .
Het lukt mij niet om een bluetooth verbinding te krijgen met de solis omvormer (S6-EH3P10K-H-ZP). Er wordt een wachtwoord van de installateur gevraagd, maar die zal Zonneplan zelf hebben en niet willen delen. Of is er een default ww?

• GaMbiNo
  • Nu online
Rudyvm schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:03:
[...]

Het lukt mij niet om een bluetooth verbinding te krijgen met de solis omvormer (S6-EH3P10K-H-ZP). Er wordt een wachtwoord van de installateur gevraagd, maar die zal Zonneplan zelf hebben en niet willen delen. Of is er een default ww?
Moest even terugzoeken omdat ik die Bluetooth verbinding al heel lang geleden ge”trust” had. Maar in principe moet je hem kunnen koppelen door eenmalig de touchknop op de omvormer 5 seconden in te drukken, en dan de verbinding te trusten in de RPI.

Verder moet je het wachtwoord als volgt kunnen aanpassen. Maar dit zou volgens mij niet nodig moeten zijn:
Houdt daarvoor het rondje (verlicht) op het display ingedrukt tot hij knippert. Daarna kies je in de Solis cloud app onder extra tools voor lokale verbinding. Kies voor accounttype installer en geef het nieuwe in te stellen wachtwoord in. daarna kun je verbinden met dit wachtwoord.

[ Voor 36% gewijzigd door GaMbiNo op 16-09-2026 16:21 ]

• Pure_Acrobat
Vraagje; er werd gezegd dat je bij handmatige discharge dit niet in de app terugziet, ik zou verwachten dat je dit als teruglevering moet kunnen zien (net als zonnepanelen)?

• TjappieW
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:35
Ik laad en ontlaad via Battery Max Charge Current en Battery Max Discharge Current in zelfconsumptie modus. Het draait deze week als test en ik ben zeer tevreden over de resultaten.

Ik heb samen met Gemini een hele automatisering gemaakt met als doel NOM met o.a. een failsafe ter bescherming van de 3 fases (max current 23A), de accu beschermen tegen onnodige cycli, met PI (nee er is geen D), Deadband en EMS spread via schuifregelaars. Zelfs een digitale noodstop, zodra de switch uitgaat stopt de automasering automatisch.

Ik zal vanavond de automasering, templates en helpers hier delen.

• internetinfo
PedroB schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:43:
[...]

@internetinfo heb je al een keer kunnen verifiëren of dat goed gaat? Voelt een beetje spannend - zeker omdat zonneplan voor de 'netverdiensten' een soort dubbele boekhouding moet hebben die niet herleidbaar is vanuit de slimme meter data die bij de netbeheerder terecht komt.
Pure_Acrobat schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:33:
Vraagje; er werd gezegd dat je bij handmatige discharge dit niet in de app terugziet, ik zou verwachten dat je dit als teruglevering moet kunnen zien (net als zonnepanelen)?
Zodra je de dongle uit de omvormer haalt (ik haal altijd de UTP-stekker uit de com-poort), stopt na een tijdje de gehele registratie in de app. Alsof de p1 meter er ook van afhankelijk is.

Net nog even aan Kiki gevraagd, al is het enorm lastig te controleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9Cz1dBa094XqJKniMUIHfLsLBA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zBmQqroT9lYLeJQ7jwF5xzgY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door internetinfo op 16-09-2026 18:46 ]

• TjappieW
TjappieW schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:50:
Ik laad en ontlaad via Battery Max Charge Current en Battery Max Discharge Current in zelfconsumptie modus. Het draait deze week als test en ik ben zeer tevreden over de resultaten.

Ik heb samen met Gemini een hele automatisering gemaakt met als doel NOM met o.a. een failsafe ter bescherming van de 3 fases (max current 23A), de accu beschermen tegen onnodige cycli, met PI (nee er is geen D), Deadband en EMS spread via schuifregelaars. Zelfs een digitale noodstop, zodra de switch uitgaat stopt de automasering automatisch.

Ik zal vanavond de automasering, templates en helpers hier delen.
Vandaag versie 4 met Gemini gemaakt, de afgelopen dagen heb ik allemaal kleine tweaks toegepast.

Even een korte samenvatting: woning uit 1962 met 3x25A en gasloos, 3900Wp zonnepanelen (180°), verwarming middels 7 kW pellet kachel, 15 kW Nexus thuisbatterij van Zonneplan, Quooker in de keuken, warm water badkamer via 120l elektrische boiler, koken op keramische kookplaat.

Met deze gegevens ben ik met Gemini aan de slag gegaan. De dongels van ZP zitten nog gewoon in de accu en hij staat in de modus zelfconsumptie. P1 meet ik via HomeWizard.

Sinds afgelopen zondagmiddag draait de automatisering en mijn verbruikskosten in de app van ZP zijn als volgt: zondag +€ 1.95, maandag -€ 0.85, dinsdag + € 0.41 en vandaag - € 0.52.

5 helpers:
* input_boolean.nexus_batterij_failsafe
* input_number.nexus_pid_kp (min 0, max 2, step 0.05)
* input_number.nexus_pid_ki (min 0, max 0.2, step 0.005)
* input_number.nexus_em_spread (min 0.05, max 0.5, step 0.01)
* input_number.nexus_pid_deadband (min 0, 250, step 5, unit W)
templates.yaml:
# =========================================================================
# 1. SLIMME KWARTIER PLANNER (Met Dynamische Rendementsdrempel / Spread)
- sensor:
    - name: "Nexus Batterij Kwartier Strategie"
      state: >
        {% set soc = states('sensor.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_soc_2') | float(0) %}
        {% set current_hour = now().hour %}

{# Haal de zonne-prognose en huidige prijs op #}
        {% set zon_prognose = states('sensor.solcast_pv_forecast_voorspelling_vandaag') | float(0) %}
        {% set current_price = states('sensor.zonneplan_current_quarter_hourly_electricity_tariff') | float(0) %}

{# Harde SoC Beveiligingsgrenzen #}
        {% if soc <= 7.0 or soc >= 95.0 %}
          Dynamic
        {% else %}
          {# NACHT-FAILSAFE: Bij weinig zon 's nachts alvast bijladen tot 60% #}
          {% if zon_prognose < 5.0 and current_hour >= 1 and current_hour <= 5 and soc < 60.0 %}
            Laden
          {# HARDE PRIORITEIT: Altijd volgas laden bij negatieve prijzen #}
          {% elif current_price < 0.00 %}
            Laden
          {% else %}
            {# Kwartierprijzen sorteren uit de forecast om de 'Spread' te berekenen #}
            {% set raw_prices = state_attr('sensor.zonneplan_current_quarter_hourly_electricity_tariff', 'forecast') | map(attribute='price_tax_included.amount') | list %}

{% if raw_prices | length > 0 %}
              {% set first_price = raw_prices[0] | float %}
              {% set factor = 10000000.0 if first_price > 1000 else 1.0 %}
              {% set prices = raw_prices | map('float') | map('multiply', 1/factor) | list %}
              {% set sorted_prices = prices | sort %}

{# Bereken het maximale prijsverschil (Spread) van vandaag #}
              {% set max_day_price = sorted_prices[-1] %}
              {% set min_day_price = sorted_prices[0] %}
              {% set actual_spread = max_day_price - min_day_price %}

{# Haal jouw ingestelde minimale spread op van het dashboard #}
              {% set allowed_spread = states('input_number.nexus_em_spread') | float(0.10) %}

{# Als de spread groot genoeg is, mag er gehandeld worden #}
              {% if actual_spread >= allowed_spread %}
                {% set charge_threshold = sorted_prices[15] if sorted_prices | length >= 16 else sorted_prices[-1] %}
                {% set discharge_threshold = sorted_prices[-16] if sorted_prices | length >= 16 else sorted_prices[0] %}

{% if current_price <= charge_threshold %}
                  Laden
                {% elif current_price >= discharge_threshold %}
                  Ontladen
                {% else %}
                  Dynamic
                {% endif %}
              {% else %}
                Dynamic
              {% endif %}
            {% else %}
              Dynamic
            {% endif %}
          {% endif %}
        {% endif %}

# 2. DE REALTIME PI-REGELAAR (Nu met LOEPZUIVER Watt-filter & Deadband)
- trigger:
      seconds: "/4"
  sensor:
    - name: "Nexus Batterij PID Output Amps"
      unit_of_measurement: "A"
        {% set soc_state = states('sensor.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_soc_2') %}
        {% set charge_entity = states('number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_max_charge_current_2') %}

{% if soc_state in ['unavailable', 'unknown'] or charge_entity in ['unavailable', 'unknown'] %}
          0.0
        {% else %}
          {% set soc = soc_state | float(0) %}

{# Spanningen ophalen voor de 3-fase middeling #}
          {% set v1 = states('sensor.p1_meter_spanning_fase_1') | float(230) %}
          {% set v2 = states('sensor.p1_meter_spanning_fase_2') | float(230) %}
          {% set v3 = states('sensor.p1_meter_spanning_fase_3') | float(230) %}
          {% set voltage = (v1 + v2 + v3) / 3 %}

{# LOEPZUIVER INDUCTIEFILTER: We rekenen de vorige Ampère-output eerst om naar Watt #}
          {% set raw_power = states('sensor.p1_meter_vermogen') | float(0) %}
          {% set last_amps = states('sensor.nexus_batterij_pid_output_amps') | float(0) %}
          {% set last_power = last_amps * voltage %}
          {% set grid_power = (raw_power + last_power) / 2 %}

{# DYNAMISCHE DEADBAND (Live vanaf je dashboard slider, nu geoptimaliseerd voor 150W) #}
          {% set deadband = states('input_number.nexus_pid_deadband') | float(150.0) %}
          {% if grid_power | abs < deadband %}
            {% set grid_power = 0.0 %}
          {% endif %}

{# Live 3-Fase stroommeting ophalen voor hoofdzekeringbewaking #}
          {% set l1 = states('sensor.p1_meter_stroom_fase_1') | float(0) %}
          {% set l2 = states('sensor.p1_meter_stroom_fase_2') | float(0) %}
          {% set l3 = states('sensor.p1_meter_stroom_fase_3') | float(0) %}
          {% set max_fuse = 23.0 %}

{% set kp = states('input_number.nexus_pid_kp') | float(0.80) %}
          {% set ki = states('input_number.nexus_pid_ki') | float(0.05) %}

{% set error_amps = grid_power / voltage %}
          {% set last_integral = states('sensor.nexus_batterij_pid_output_integral_amps') | float(0) %}
          {% set p_out = kp * error_amps %}
          {% set current_integral = max(min(last_integral + (error_amps * 4), 50), -50) %}
          {% set i_out = ki * current_integral %}
          {% set pid_output = p_out + i_out %}

{% set final_amps = max(min(pid_output | round(1), 50.0), -50.0) %}

{% if final_amps < 0 and (l1 > max_fuse or l2 > max_fuse or l3 > max_fuse) %}
            {% set final_amps = 0.0 %}
          {% endif %}
          {% if final_amps > 0 and (l1 < (max_fuse * -1) or l2 < (max_fuse * -1) or l3 < (max_fuse * -1)) %}
            {% set final_amps = 0.0 %}
          {% endif %}

{% if soc <= 7.0 and final_amps > 0 %}
            0.0
          {% elif soc >= 95.0 and final_amps < 0 %}
            0.0
          {% else %}
            {{ final_amps }}
          {% endif %}
        {% endif %}

# 3. GEHEUGEN-TRACKER VOOR DE PI INTEGRAL COMPONENT
- trigger:
      seconds: "/4"
  sensor:
    - name: "Nexus Batterij PID Output Integral Amps"
      unit_of_measurement: "A"
        {% set v1 = states('sensor.p1_meter_spanning_fase_1') | float(230) %}
        {% set v2 = states('sensor.p1_meter_spanning_fase_2') | float(230) %}
        {% set v3 = states('sensor.p1_meter_spanning_fase_3') | float(230) %}
        {% set voltage = (v1 + v2 + v3) / 3 %}

{% set raw_power = states('sensor.p1_meter_vermogen') | float(0) %}
        {% set last_amps = states('sensor.nexus_batterij_pid_output_amps') | float(0) %}
        {% set last_power = last_amps * voltage %}
        {% set grid_power = (raw_power + last_power) / 2 %}

{% set deadband = states('input_number.nexus_pid_deadband') | float(150.0) %}
        {% if grid_power | abs < deadband %}
          {% set grid_power = 0.0 %}
        {% endif %}

{% set error_amps = grid_power / voltage %}
        {% set last_integral = states('sensor.nexus_batterij_pid_output_integral_amps') | float(0) %}
        {{ max(min(last_integral + (error_amps * 4), 300), -300) }}
En de automatisering:
alias: 'Batterij: Nexus Solis 15-Min & SoC PI Regeling'
description: >-
  Stuurt de Solis aan op basis van Zonneplan kwartiertarieven, SoC
  veiligheidsmarges, Dashboard Sliders én een Noodstop helper
triggers:
  - entity_id: sensor.nexus_batterij_pid_output_amps
    trigger: state
  - entity_id: sensor.nexus_batterij_kwartier_strategie
  - entity_id: input_boolean.nexus_batterij_failsafe
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: input_boolean.nexus_batterij_failsafe
            state: 'off'
        sequence:
          - target:
              entity_id: number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_max_charge_current_2
            data:
              value: 0
            action: number.set_value
          - target:
              entity_id: number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_max_discharge_current_2
            data:
      - conditions:
            state: 'on'
            entity_id: sensor.nexus_batterij_kwartier_strategie
            state: Laden
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_soc_2
            below: 95
        sequence:
          - target:
            data:
              value: >-
                {% set l1 = states('sensor.p1_meter_stroom_fase_1') | float(0)
                %} {% set l2 = states('sensor.p1_meter_stroom_fase_2') |
                float(0) %} {% set l3 = states('sensor.p1_meter_stroom_fase_3')
                | float(0) %} {% set hoogste_belasting = max(l1, l2, l3) %} {%
                set ruimte_per_fase = max(23.0 - hoogste_belasting, 0.0) %} {{
                min(ruimte_per_fase * 6, 50.0) | round(1) }}
          - target:
            data:
      - conditions:
            entity_id: sensor.nexus_batterij_kwartier_strategie
            state: Ontladen
            above: 7
        sequence:
          - target:
            data:
                {% set l1 = states('sensor.p1_meter_stroom_fase_1') | float(0)
                %} {% set l2 = states('sensor.p1_meter_stroom_fase_2') |
                float(0) %} {% set l3 = states('sensor.p1_meter_stroom_fase_3')
                | float(0) %} {% set hoogste_export = min(l1, l2, l3) %} {% set
                ruimte_per_fase = max(23.0 + hoogste_export, 0.0) %} {{
                min(ruimte_per_fase * 6, 50.0) | round(1) }}
          - target:
            data:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: >-
              {{ states('sensor.nexus_batterij_kwartier_strategie') == 'Dynamic'
              or 
                 states('sensor.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_soc_2') | float <= 7.0 or 
                 states('sensor.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_soc_2') | float >= 95.0 }}
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    entity_id: sensor.nexus_batterij_pid_output_amps
                    above: 0
                    above: 7
                sequence:
                  - target:
                      entity_id: >-
                        number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_max_discharge_current_2
                    data:
                        {{ states('sensor.nexus_batterij_pid_output_amps') |
                        float }}
                  - target:
                        number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_max_charge_current_2
                    data:
              - conditions:
                    entity_id: sensor.nexus_batterij_pid_output_amps
                    below: 0
                    below: 95
                sequence:
                  - target:
                        number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_max_charge_current_2
                    data:
                        {{ states('sensor.nexus_batterij_pid_output_amps') |
                        float | abs }}
                  - target:
                        number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_max_discharge_current_2
                    data:
            default:
              - target:
                data:
              - target:
                data:
    default:
      - target:
        data:
      - target:
        data:
mode: restart
Gemini heeft er her en der wat toelichting ingezet i.v.m een aantal aanpassingen.

In verband met de Quooker en de kooplaat hebben we er een filter ingebouwd die er voor zorgt dat het niet zo'n zaagtand situatie wordt. Indien gewenst kan ik de grafieken van de P1, PID en SoC van de afgelopen dagen delen.

Heb je aanvullingen of verbeteringen? Ik hoor het graag! En zoals altijd, gebruik van de code is op eigen risico!

• aritmeester
TjappieW schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:50:

[...]
Ik begrijp nog niet helemaal hoe jouw automatisering technisch werkt. Kun je me helpen dit beter te begrijpen?

Je geeft aan dat je de Nexus in zelfconsumptiemodus aanstuurt via Battery Max Charge Current en Battery Max Discharge Current. Mijn eerste gedachte bij deze registers is dat ze vooral bedoeld zijn om een maximumlimiet in te stellen, en niet om het laad-/ontlaadvermogen actief te regelen.

Begrijp ik het goed dat je deze registers gebruikt om de aansturing van Zonneplan als het ware te begrenzen?

Bijvoorbeeld:
  • Zonneplan/Powerplay geeft opdracht om met 10 kW te ontladen.
  • Jouw woning verbruikt op dat moment slechts 2 kW.
  • Jouw automatisering berekent vervolgens dat er maar 2 kW nodig is.
  • Je stelt via Battery Max Discharge Current de bijbehorende limiet in, zodat de Nexus uiteindelijk ongeveer 2 kW ontlaadt in plaats van de volledige 10 kW.
Ik ben vooral benieuwd of Max Charge/Discharge Current daadwerkelijk als regelparameter voor het gewenste laad-/ontlaadvermogen kan worden gebruikt, of dat het uitsluitend een beveiligings-/begrenzingsparameter is en de daadwerkelijke vermogensregeling ergens anders plaatsvindt.

Daarnaast ben ik benieuwd: doe je dit met de dongels in de Nexus, of juist zonder dongels?

• TKroon
  • Niet online
@aritmeester ik ben niet degene die je het vroeg, maar bij deze ;) ik gebruik de waveshare in combinatie met de zonneplan dongles. Ik stuur niks zelf aan (behalve het automatisch selecteren van de modus via Homey), maar gebruik de waveshare om de max charge en discharge current in te stellen. Ik heb te vaak gehad dat de auto nadeel ondervond van de Nexus, dat ik nu standaard de Nexus afknijp zodat de auto kan laden hoe het hoort.

Ik ben ermee bezig om de Nexus te gebruiken om "gratis" op te laden via onbalans en die stroom zelf te gebruiken als ik bijvoorbeeld de auto 's nachts op moet laden bij hogere tarieven. Dat wil ik combineren met de onbalanstarieven om terug te schakelen naar powerplay indien nodig.

• Masterchiev
TKroon schreef op donderdag 17 september 2026 @ 17:24:
@aritmeester ik ben niet degene die je het vroeg, maar bij deze ;) ik gebruik de waveshare in combinatie met de zonneplan dongles. Ik stuur niks zelf aan (behalve het automatisch selecteren van de modus via Homey), maar gebruik de waveshare om de max charge en discharge current in te stellen. Ik heb te vaak gehad dat de auto nadeel ondervond van de Nexus, dat ik nu standaard de Nexus afknijp zodat de auto kan laden hoe het hoort.

Ik ben ermee bezig om de Nexus te gebruiken om "gratis" op te laden via onbalans en die stroom zelf te gebruiken als ik bijvoorbeeld de auto 's nachts op moet laden bij hogere tarieven. Dat wil ik combineren met de onbalanstarieven om terug te schakelen naar powerplay indien nodig.
Ik loop ook hier tegen aan combinatie charge 2 en de Nexus. Maar onlangs is mij daarin iets opgevallen.

De Nexus was nagenoeg leeg omdat ik zeker in het weekend overdag 2 Tesla’s vol laad. Er kwam toen hoge onbalans en mijn Nexus kon daar niet aan deelnemen ivm lege accu. Maar alsnog kreeg ik de verdiensten. Dat zegt mij dat Zonneplan een verdeelsleutel maakt over de algehele inkomsten / aantal nexussen.

Ik heb Zonneplan hier over benaderd en er kwam een heel moeilijk verhaal uit maar ze ontkende het niet. Maar kon niets prijsgeven vanwege bedrijfsvoering. Ik vroeg dit met het oog om mijn meterkast te doen verhogen. Maar dat was totaal niet nodig aldus zonneplan.

[ Voor 4% gewijzigd door Masterchiev op 17-09-2026 18:19 ]

• aritmeester
Masterchiev schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:15:
[...] Maar alsnog kreeg ik de verdiensten. Dat zegt mij dat Zonneplan een verdeelsleutel maakt over de algehele inkomsten / aantal nexussen.
[...]
Ik heb dezelfde ervaring inderdaad. Vanmiddag was mijn Nexus al 100% geladen. Toch liep mijn powerplay bedrag terug omdat de gemiddelde Nexus nog niet volledig was opgeladen.

• TjappieW
aritmeester schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:49:
[...]

Ik begrijp nog niet helemaal hoe jouw automatisering technisch werkt. Kun je me helpen dit beter te begrijpen?

Je geeft aan dat je de Nexus in zelfconsumptiemodus aanstuurt via Battery Max Charge Current en Battery Max Discharge Current. Mijn eerste gedachte bij deze registers is dat ze vooral bedoeld zijn om een maximumlimiet in te stellen, en niet om het laad-/ontlaadvermogen actief te regelen.

Begrijp ik het goed dat je deze registers gebruikt om de aansturing van Zonneplan als het ware te begrenzen?

Bijvoorbeeld:
  • Zonneplan/Powerplay geeft opdracht om met 10 kW te ontladen.
  • Jouw woning verbruikt op dat moment slechts 2 kW.
  • Jouw automatisering berekent vervolgens dat er maar 2 kW nodig is.
  • Je stelt via Battery Max Discharge Current de bijbehorende limiet in, zodat de Nexus uiteindelijk ongeveer 2 kW ontlaadt in plaats van de volledige 10 kW.
Ik ben vooral benieuwd of Max Charge/Discharge Current daadwerkelijk als regelparameter voor het gewenste laad-/ontlaadvermogen kan worden gebruikt, of dat het uitsluitend een beveiligings-/begrenzingsparameter is en de daadwerkelijke vermogensregeling ergens anders plaatsvindt.

Daarnaast ben ik benieuwd: doe je dit met de dongels in de Nexus, of juist zonder dongels?
Ik heb de dongels van Zonneplan gewoon in de accu en op de P1 (samen met een HomeWizard) en de accu heb ik in de app van Zonneplan op zelfconsumptie gezet.

De automatisering met de helpers en de templates heb ik Hass gezet. Elke 4 seconden stuurt de modbus een Charge of Discharge Current (dus Ampères) vanuit de automatisering en de accu/omvormer voort deze uit. Er is totaal geen invloed vanuit Zonneplan, dus ook geen handel! Ik stuur dus puur op mijn actuele verbruik (NOM) en de accu probeert zo gunstig mogelijk te laden (alleen wanneer de accu te leeg is voor het komende dagdeel), dus of met zonneenergie of goedkope kwartierprijzen.

Ik gebruik dus geen tijden die aangepast moeten worden in de Solis Intergratie of Force (Dis)Charge, puur de 2 waardes van de Current (number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_max_charge_current_2 en number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_max_discharge_current_2)

En ja, negeer de _2 in mijn sensors ;)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is!

• LT1970
aritmeester schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:49:
[...]

Zoals ik het heb begrepen zijn de Max Charge/Discharge Current de parameters waar je de limiet van je aansluiting instelt. "RC Force Battery Charge Power" en "RC Force Battery Discharge Power" worden gebruikt om te sturen. Max Charge/Discharge Current overrulen ook de andere settings.

Verder worden de waarden van Max Charge/Discharge Current niet opgeslagen in het flash geheugen en het schijnt slechter voor de omvormer te zijn om deze veel te wisselen. Ik kan helaas de bron van deze "waarheid" niet terug vinden dus ik benoem dit met een slag om de arm

• TjappieW
Quote van Gemini:
Belangrijke afstelling & Tuning tips voor jouw Nexus
  1. De D-component is bewust weggelaten: In Home Assistant-omgevingen met Modbus introduceert de 'Derivative' (D) vaak te veel ruis door kleine schommelingen in de P1-meter (zoals een tikkende omvormer of inductiekookplaat). Een PI-regelaar is in 95% van de thuisbatterij-cases stabieler.
  2. De kp (Proportional) waarde fijnlijnen: Als je merkt dat de batterij gaat "pendelen" (hard laden, direct daarna hard ontladen en weer terug), staat de kp te hoog. Verlaag deze dan naar bijvoorbeeld 0.6. Reageert hij te traag op grote stroomverbruikers? Verhoog 'm dan richting de 0.95.
  3. Modbus schrijflimieten: Omdat de automatisering elke 4 seconden een waarde pusht, moet je er zeker van zijn dat je Modbus-entiteiten naar het RAM-geheugen van de omvormer schrijven en niet naar het EEPROM/Flash-geheugen (Flash-geheugen verslijt na +/- 100.000 schrijfacties). Bij de Nexus/Zonneplan Modbus-hacks via bijvoorbeeld Waveshare-gateways schrijf je direct in het actieve register, wat onbeperkt kan.

• LT1970
Battle of the AI Agents :)

Claude adviseerde om niet te snel achter elkaar naar Nexus nieuwe waarden te sturen omdat de omvormer tijd nodig heeft om elke aanpassing te reageren. Ik herken dat ook wel omdat na een aanpassing het een aantal seconden duurt voordat de omvormer heeft gereageerd (of de actie heeft afgerond)

• TjappieW
LT1970 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:58:
[...]

Battle of the AI Agents :)

Claude adviseerde om niet te snel achter elkaar naar Nexus nieuwe waarden te sturen omdat de omvormer tijd nodig heeft om elke aanpassing te reageren. Ik herken dat ook wel omdat na een aanpassing het een aantal seconden duurt voordat de omvormer heeft gereageerd (of de actie heeft afgerond)
Wat ik wel merk en te zien is in de grafiek is dat de omvormer minder warm wordt en dus minder hard hoeft te werken.

(Ik ben zondagavond 13-09 begonnen met mijn eigen aansturing)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-cH_msuEaa8lQbv1Z1ZAY7qI2U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/en2YWQb8G287xHeSTdLUI9H7.png?f=user_large

• internetinfo
TjappieW schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:25:
[...]

Ik heb de dongels van Zonneplan gewoon in de accu en op de P1 (samen met een HomeWizard) en de accu heb ik in de app van Zonneplan op zelfconsumptie gezet.

De automatisering met de helpers en de templates heb ik Hass gezet. Elke 4 seconden stuurt de modbus een Charge of Discharge Current (dus Ampères) vanuit de automatisering en de accu/omvormer voort deze uit. Er is totaal geen invloed vanuit Zonneplan, dus ook geen handel! Ik stuur dus puur op mijn actuele verbruik (NOM) en de accu probeert zo gunstig mogelijk te laden (alleen wanneer de accu te leeg is voor het komende dagdeel), dus of met zonneenergie of goedkope kwartierprijzen.

Ik gebruik dus geen tijden die aangepast moeten worden in de Solis Intergratie of Force (Dis)Charge, puur de 2 waardes van de Current (number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_max_charge_current_2 en number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_max_discharge_current_2)

En ja, negeer de _2 in mijn sensors ;)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is!
Zeg jij hier nu dat het jou op deze manier lukt om de accu te (ont)laden op basis van jouw aansturing? Dus je laadt ook op, zonder zon, bij lage epex?

En het elke vier seconden overschrijven van de registers, die staan in het flash geheugen meen ik, maak je je daar geen zorgen om?

• GaMbiNo
  • Nu online
Ik heb daar wel mijn vraagtekens bij.

Los van het evt. flash geheugen krijgt de omvormer zo nu en dan ook om de paar seconden tegengestelde (ont)laadacties, als Zonneplan ook nog aanstuurt.. Hij wil bvb. gaan laden maar krijgt er meteen weer een ontlaadtrigger overheen. En dan weer een laadtrigger. Enz.

Dat kan toch nooit goed zijn voor de levensduur lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 18-09-2026 09:29 ]

• PedroB
LT1970 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:48:
[...]

Dat was een persoonlijke mail van een Zonneplan medewerker, ik vind het niet netjes om die te delen. Maar de essensie is dat de garantie blijft bestaan maar omdat zij niet meer aansturen hebben zij de gegevens van de batterij/omvormer niet meer. Daarom moet ik zelf het bewijs bij een garantie claim aanleveren.

Als je meer details wilt kan je het beste met Zonneplan contact op nemen.
Dank voor je reactie, ik ga inderdaad Zonneplan benaderen. Nog één vraagje: heb je ook afspraken gemaakt over firmware updates van de omvormer/batterij? Ik neem aan dat die ook via de zonneplan dongle gaan...

• PedroB
Masterchiev schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:15:
Ik heb Zonneplan hier over benaderd en er kwam een heel moeilijk verhaal uit maar ze ontkende het niet. Maar kon niets prijsgeven vanwege bedrijfsvoering. Ik vroeg dit met het oog om mijn meterkast te doen verhogen. Maar dat was totaal niet nodig aldus zonneplan.
Dat is best serieus! Als ik op mijnbatterij.nl kijk en filter op aangestuurd door zonneplan zie ik op zich wel veel verschillen, het is niet zo dat iedereen hetzelfde bedrag toegekend krijgt.

• Masterchiev
PedroB schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:38:
[...]

Dat is best serieus! Als ik op mijnbatterij.nl kijk en filter op aangestuurd door zonneplan zie ik op zich wel veel verschillen, het is niet zo dat iedereen hetzelfde bedrag toegekend krijgt.
Nee klopt maar dat ligt aan de instellingen van het device denk dat het onderscheid gemaakt wordt daarin.

• Masterchiev
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUCB5zl4mKqoZuCsQSlNXh69VEk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FwPQ39OSFg0mMO7biZuQNwpe.png?f=fotoalbum_large

Ff testje draaien. Modus: slim automatisch. De Nexus kan niet laden omdat charge 2 de auto laad.

• TjappieW
GaMbiNo schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:52:
Ik heb daar wel mijn vraagtekens bij.

Los van het evt. flash geheugen krijgt de omvormer zo nu en dan ook om de paar seconden tegengestelde (ont)laadacties, als Zonneplan ook nog aanstuurt.. Hij wil bvb. gaan laden maar krijgt er meteen weer een ontlaadtrigger overheen. En dan weer een laadtrigger. Enz.

Dat kan toch nooit goed zijn voor de levensduur lijkt me.
Maar Zonneplan stuurt, bij mijn weten, niet meer bij mij aan omdat ik de accu in zelfconsumptie heb staan.

• TjappieW
internetinfo schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:37:
[...]

Zeg jij hier nu dat het jou op deze manier lukt om de accu te (ont)laden op basis van jouw aansturing? Dus je laadt ook op, zonder zon, bij lage epex?

En het elke vier seconden overschrijven van de registers, die staan in het flash geheugen meen ik, maak je je daar geen zorgen om?
Ik ontlaad idd via deze methode en laden via zon gaat ook gewoon goed. Laden via lage epex heb ik nog niet nodig gehad, ik kon steeds genoeg energie laden via de zon. Ik hoop van het weekend de resultaten van het epex laden te zien.

En nee ik maak me daar niet druk om, let wel: misschien heel naïef van mij maar de tegenvallende opbrengsten van de handel, het uitblijven van een duidelijk plan van Zonneplan en de afschaffing van de salderingsregeling hebben mij doen besluiten dit te doen.

• melvinnie
  • Niet online
TjappieW schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:44:
[...]

Maar Zonneplan stuurt, bij mijn weten, niet meer bij mij aan omdat ik de accu in zelfconsumptie heb staan.
Zonneplan stuurt wel degelijk in zelfconsumptie. Ze zitten mij in ieder geval in de weg als ik de dongles er niet uit haal. Dat het lijkt te werken kan komen omdat jij NOM doet en dat probeert ZP ook.

• internetinfo
Zonneplan stuurt inderdaad zeker wel aan in Zelfconsumptie-modus, dat hebben ze aan mij zelfs nog bevestigd:
Goedemorgen,

Onze excuses voor de late reactie. Bedankt voor je geduld.

De Zelfconsumptie-modus is bedoeld om je eigen zonnestroom op te slaan en de batterij te laten ontladen wanneer daar vanuit je woning vraag naar is. In deze modus doet de Nexus niet mee aan Powerplay of aan handel op energiemarkten. Het is dus niet de bedoeling om de batterij dan alsnog (handmatig) aan te sturen op het handelen op energiemarkten.

De informatie die je vanuit Kiki hebt ontvangen klopt dus niet. Ook bij 'zelfconsumptie' sturen wij de batterij nog aan, in dat geval via data vanuit de slimme meter, handmatige aansturing kan dan overschreven worden.

Met zonnige groet,

<ZP-collega>
Het Zonneplan Service Team
Als antwoord op:
Van:
Verzonden: vrijdag 17 juli 14:17
Aan: "Zonneplan Service Team"
Onderwerp: Re: Terugkoppeling - Zonneplan

Dag <ZP-collega>,Dank voor je reactie, zij het wat flauw en mijns inziens niet geheel in lijn met jullie openbare informatie.Bijvoorbeeld: https://www.zonneplan.nl/...medium=app"Zelfconsumptie – Je batterij geeft stroom aan je huis, maar helpt het stroomnet niet. Daardoor draag je minder bij aan een beter klimaat dan mogelijk is, en is de opbrengst minimaal. Gebruik in jaar 1 kan ervoor zorgen dat je de btw niet terugkrijgt."Hier staat op geen enkele manier beschreven dat jullie je alsnog met mijn batterij bemoeien zodra deze in Zelfconsumptie-modus staat.
Pagina: 1 ... 83 84 Laatste