• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
De ontwikkelaar van de app wil hier wellicht naar kijken in de kerstvakantie, hulp zal altijd wel welkom zijn denk ik.

Overigens Homey kan het al wel.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:26

GaMbiNo

1337

Jasper79 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:58:
De ontwikkelaar van de app wil hier wellicht naar kijken in de kerstvakantie, hulp zal altijd wel welkom zijn denk ik.

Overigens Homey kan het al wel.
De ontwikkelaar is hier idd mee bezig. Heb hem toevallig nog wat request/response data e.d. aangeleverd hiervoor een paar dagen geleden. Hij heeft zelf geen Nexus namelijk.

Dus hopelijk kan dit binnenkort wel via Home assistant.

• Jasper79
  • Nu online
Ahh oké, nou als ik iets kan testen hoor ik het graag.

• kingofzamunda23
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-01 13:37
GaMbiNo schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:57:
[...]

De ontwikkelaar is hier idd mee bezig. Heb hem toevallig nog wat request/response data e.d. aangeleverd hiervoor een paar dagen geleden. Hij heeft zelf geen Nexus namelijk.

Dus hopelijk kan dit binnenkort wel via Home assistant.
Oh wauw dat is super! bedankt voor het antwoord. Al helemaal nu ik hoor dat hij geen Nexus heeft. Eigenlijk wel een donatie waard. Heeft hij zoiets opgezet?

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

kingofzamunda23 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:32:
[...]

Oh wauw dat is super! bedankt voor het antwoord. Al helemaal nu ik hoor dat hij geen Nexus heeft. Eigenlijk wel een donatie waard. Heeft hij zoiets opgezet?
Op de https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one staat wel een "sponsor" linkje evt.

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:38
Ik heb zeker al een tijd niet alles gelezen,

ik zie nu even snel scrollend mensen met 5 accu's

Hoe worden deze geregistreerd bij Zonneplan + halen jullie er profijt uit?

• DustPhyte
Los daar van nog een vraag. Mooi dat nieuwe dashboard van hassio, meerdere mensen die het vermogen van hun batterij + een net via p1 hebben?

ziet er zo extreem uit, de totale meter neemt opname batterij + net samen wat een vertekend beeld geeft.

• DustPhyte
WouteruitTB schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:54:
[Afbeelding]

Heeft iemand een tabel van hun eigen opbrengsten afgelopen 2 week voor mij?

Ben momenteel bezig met ZP omdat ik of geen aansturing krijg of maar op halve kracht sta te laden terwijl er geen tot bijna geen verbruikers aanstaan.
Heb dan ook het idee dat ik behoorlijk wat opbrengst mis loop en ondertussen wel bijna net zoveel (ont)laad cycli meepak..
https://onbalansmarkt.com/live

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
DustPhyte schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:20:
Ik heb zeker al een tijd niet alles gelezen,

ik zie nu even snel scrollend mensen met 5 accu's

Hoe worden deze geregistreerd bij Zonneplan + halen jullie er profijt uit?
Niet geregistreerd. Gaat prima. M'n Home Assistant en ZP app geven allebei dezelfde batterijlading aan.
Of ik de investering rendabel vind... Nog niet echt.
Op dagen met lange onbalans zie ik positief verschil. Andere dagen helemaal niet.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Er is nu een eerste beta versie van de Zonneplan integratie die kan switchen tussen de Nexus modi. o<:)

Zou mooi zijn als we nog kunnen kiezen tussen de 4 huisoptimalisatie standen maar ben hier al heel blij mee. :9

• Jasper79
  • Nu online
Enkel advanced zou voor mij genoeg zijn, en ik verwacht voor de meeste Tweakers wel te doen met automations etc.

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:21
Mooie optie zeg. Weer een stukje meer controle.
De geavanceerde setting van huisoptimalisatie zou welkom zijn inderdaad. Maar dat komt vast wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Twanroy op 21-12-2025 19:47 ]

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:10

NvG

Twanroy schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:46:
Mooie optie zeg. Weer een stukje meer controle.
De geavanceerde setting van huisoptimalisatie zou welkom zijn inderdaad. Maar dat komt vast wel.
Ik geloof dat ik het niet helemaal meer begrijp. Er is toch al een geavanceerde instellingsmogelijkheid bij huisoptimalisatie die al maanden functioneert? Er zit een schuifmogelijkheid in voor het aantal kW opslaan aan zonnestroom en voor opslaan aan huis.

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
NvG schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:59:
[...]

Ik geloof dat ik het niet helemaal meer begrijp. Er is toch al een geavanceerde instellingsmogelijkheid bij huisoptimalisatie die al maanden functioneert? Er zit een schuifmogelijkheid in voor het aantal kW opslaan aan zonnestroom en voor opslaan aan huis.
Dit gaat om de Homeassistant-plugin en niet om de app.

Edit: Ik weet niet of de dev hier meeleest maar ik ben hier enorm dankbaar voor!

[ Voor 9% gewijzigd door melvinnie op 22-12-2025 13:07 ]

• Jasper79
  • Nu online
Niet in de Home Assistant integratie

• Twanroy
Edit: knip

[ Voor 99% gewijzigd door Twanroy op 23-12-2025 19:05 ]

• Jasper79
  • Nu online
Top, bedankt. Ga hem proberen

• Jasper79
  • Nu online
Om geen powerplay te missen heb ik er wel button.thuisbatterij_enable_home_optimization van gemaakt.
Als tzt dan ook nog de geavanceerde optie in de integratie komt dan kan ik eventueel ook gewoon op 2kW zetten of zo iets.

• Twanroy
Jasper79 schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:33:
Om geen powerplay te missen heb ik er wel button.thuisbatterij_enable_home_optimization van gemaakt.
Als tzt dan ook nog de geavanceerde optie in de integratie komt dan kan ik eventueel ook gewoon op 2kW zetten of zo iets.
Ja, dat is ook mijn plan, maar nu word hij op 500w laden / 500w onladen ingesteld zodra de home_optimization gekozen word. Dat is vind ik te weinig, vandaar dat ik momenteel nog naar volledig self consuption overschakel.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ik heb gisteren op verzoek van de developer weer wat request en responses aangeleverd voor de advanced optie van de home optimization modus.

Ik weet niet precies wanneer hij tijd heeft maar hij kijkt er i.i.g. naar. :Y) Zou wel helemaal top zijn om dit bij automateringen zoals bovenstaande te kunnen gebruiken. :9

Wel helemaal top dat hij hier ook weer aan bouwt want hij heeft zelf geen Nexus.

[ Voor 14% gewijzigd door GaMbiNo op 22-12-2025 16:27 ]

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Ik kan via homey de huisoptimalisatie regelen en dit staat nu de gehele dag automatisch op 500w en de disxharge limit power op 500w. Straks bij de 2 duurste uren gaat de zelfcomsumptiemodus in en gaat de batterij 9500w teruleveren tot 10%. Als er een onbalans is hoger dan 30 cent zal automatisch de discharge limit power op 0 gezet worden om de hoge onbalans mee te pakken, lager dan 30 cent onbalans doe ik nu niet mee. Mijn batterij zit nu 93% en gaat zometeen ontladen voor 27 cent per kw. Opladen heeft mij vanacht en vandaag 14 cent opgeleverd. Dus een prima deal. Werkt tot nu perfect met homey.
Ik zal vandaag ongeveer €4,5 verdienen hierdoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Gerrit1968 op 22-12-2025 16:38 ]

• Jasper79
  • Nu online
Oké dus via homey kun je geforceerd ontladen en laden?

• Gerrit1968
  • Nu online
Jasper79 schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:43:
Oké dus via homey kun je geforceerd ontladen en laden?
Hoi Jasper, ik heb de waveshare aangesloten via home assistant en haal hier ook de onbalans prijzen vandaan, via home assistant community app in homey kan ik alle sensors, schakelaars en dergelijke vanuit home assistant in homey zetten via een aangepast apparaat, dus ook alle 284 entiteiten van de solis modbus.
homey werkt voor mij veel makkelijker om via flows te werken dan home assistant en het werkt tot nu perfect.
Wat mij wel is opgevallen is dat ik niet direct na het omschakelen van huisoptimalisatie naar zelfconsumptie moet gaan ontladen, want de eerste 4 minuten wordt het verrekend met powerplay en dat wil ik dus niet, dus mijn flows zijn, duurste tarief, schakel om naar zelfconsumptie, zet discharge limit power naar 9500, wacht 5 minuten en dan RC force battery discharge aan. en dan elke 10 seconden een flow om force battery discharge te controleren omdat zonneplan het uitschakelt. pas stoppen bij 10% lading en dan alles weer netjes terug zetten.

ik zal straks de resultaten in mijn zonneplan app delen als de batterij op 10 % staat :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5s1AgXSINqDp3ojxWWOCRodl18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ry8Wl1AiksUDlePWpUG9nMKE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vccEAkxSpuYBuncQWOrCLGw_jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iivIg2bnFGpKKkF7M4haPsnR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPi7sa3FUMxsBc2NipOQNFkugvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gP1pJgIgybscFcNEemzg5Tlf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9pIr1HimupdlH22WWx65D1hfyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1D63xgzL7G9GIF165jgHuOqF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1KBmwPPqcsXXBZIa0RtJ7YOs7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDQO9UzxPrbCHSh0s23aH6gN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeihtA1ofJ_cedGlKkO8P5zXtxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OmAZU3wCtm9Gt2gDjhhEuVO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bChme6REiRVJ3PtKR7ulohTtDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FaEnWQh3uxkptiMsbe6tvU0.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywN-vwvZqUAYkee7DZQiE4D_ysc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mxzf3O5g3oo6BbeTlyHYh9Ke.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HaD9svYFYkVqHHlMWDgLXwhLH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xun22tRK0POZUYUARvUy5eaz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doVMKJx4bsKwNJW46ZKnvAlLgkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XjojSlnEIoGaRSdNNS9Tnw4n.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door Gerrit1968 op 22-12-2025 17:29 ]

• Jasper79
  • Nu online
GaMbiNo schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:22:
......
Wel helemaal top dat hij hier ook weer aan bouwt want hij heeft zelf geen Nexus.
Daarom heb ik hem aan mijn huis toegevoegd zodat hij kan testen, scheelt weer wachten tot iemand reageert.

Waardeer zijn werk zeer zeker 👍

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Jasper79 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:41:
[...]

Daarom heb ik hem aan mijn huis toegevoegd zodat hij kan testen, scheelt weer wachten tot iemand reageert.

Waardeer zijn werk zeer zeker 👍
Helemaal top idd.
Ik had je al herkend van GitHub idd. ;)

• Jasper79
  • Nu online
@Gerrit1968 Zou deze ook werken? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJ4L15oE_wDKfXoX4xf1UpeLdpw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lWKIBAz8svAjqGC4CjhSyMzA.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€24,88 | Waveshare RS485 naar Ethernet-converter, verbeterbare Cortex-M0-processor, Modbus RTU naar TCP, Modbus Gateway, RS485 en RJ45-poort
https://a.aliexpress.com/_EywaMAC

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Jasper79 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:39:
@Gerrit1968 Zou deze ook werken? [Afbeelding]

€24,88 | Waveshare RS485 naar Ethernet-converter, verbeterbare Cortex-M0-processor, Modbus RTU naar TCP, Modbus Gateway, RS485 en RJ45-poort
Deze heb ik volgens mij wel vaker voorbij zien komen. Had jij die niet @Twanroy ?
Ik dacht dat het koppelen moeizaam/niet ging. De witte variant gaat soepeler dacht ik.

Zelf heb ik, zoals de meesten hier dacht ik, de witte variant.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 22-12-2025 19:47 ]

• Jasper79
  • Nu online
Ahh oké, dan bestel ik de witte variant gewoon. Vond deze handiger omdat ik in de meterkast geen din rail Meer vrij heb.

• Gerrit1968
  • Nu online
GaMbiNo schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:45:
[...]

Deze heb ik volgens mij wel vaker voorbij zien komen. Had jij die niet @Twanroy ?
Ik dacht dat het koppelen moeizaam/niet ging. De witte variant gaat soepeler dacht ik.

Zelf heb ik, zoals de meesten hier dacht ik, de witte variant.
Hoi @Jasper79 en @GaMbiNo deze is volgens mij ook lastig te koppelen, hier en bij github inderdaad meldingen van lastig koppelen. Ik heb ook de witte variant.
In een paar reacties terug had ik mijn flows gedeelt en hierbij mijn opbrengst voor vandaag.
Vanaf de 13e ben ik begonnen met testen. Eerst handmatig en nu automatisch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmjjgFOXQ9AOuIOXCsPH0mXCfvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXGh3eIEAtCymn1GjJOI60Tu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DA179h6hktkCNWrEz7ZpWpEcEtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6aysiUUZlLj7s1oGhW0kqTd.jpg?f=fotoalbum_large

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Er is nu alweer een nieuwe bèta versie van de Zonneplan Home Assistant integratie. Nu ook met home optimization advanced en sliders om de wattages te configureren. Zelf al even getest en dat werkt top. 🤩

Er zal binnenkort wel een definitieve release komen maar de beta werkt hier al prima. 😌

• Twanroy
Jasper79 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:39:
@Gerrit1968 Zou deze ook werken? [Afbeelding]

Ik had dit type, de wifi uitvoering. Die heb ik niet werkend gekregen, en is retour gestuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Twanroy op 23-12-2025 06:32 ]

• Jasper79
  • Nu online
Oké, dacht dat deze ethernet aansluiting had maar voor de zekerheid vanmorgen de witte POE besteld.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

GaMbiNo schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:21:
Er is nu alweer een nieuwe bèta versie van de Zonneplan Home Assistant integratie. Nu ook met home optimization advanced en sliders om de wattages te configureren. Zelf al even getest en dat werkt top. 🤩

Er zal binnenkort wel een definitieve release komen maar de beta werkt hier al prima. 😌
Ik heb de beste man 2 kopjes koffie geschonken. Super dat hij dit doet voor de community terwijl hij zelf geen Nexus heeft. Dit maakt de batterij direct een stuk meer veelzijdiger binnen HA.

Wel te hopen dat er voor de nieuwe Pylon omvormer die ZP nu uitlevert ook iets van HA integratie komt, ik kon daar tot dusver nog niets van vinden. Wat dat betreft hebben we geluk dat de Solis modbus integratie zo uitgebreid is.

• Jasper79
  • Nu online
Het is wellicht nog wat vroeg maar heb een 🍺 klaar gezet voor hem

• kingofzamunda23
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-01 13:37
Ik ga straks ook even een donatie doen!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Goed voorbeeld doet volgen. Heb ook een kleine donatie gedaan.

• wilcovana
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:33
Een vraagje omtrent home assistant. Begrijp ik goed dat als je dat hebt je de batterij wel real time kan laten ontladen voor huis ondersteuning (dus niet die minuut vertraging) en je zelf kan bepalen hoeveel en wanneer de accu mag laden en ontladen?

• Jasper79
  • Nu online
Real-time niet echt want het werkt eigenlijk met de app gegevens.

Wel real-time is de waveshare modbus weg, maar die heb ik pas net besteld dus daarvoor zul je op andere Tweakers moeten wachten voor details

• wilcovana
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:33
Jasper79 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:01:
Real-time niet echt want het werkt eigenlijk met de app gegevens.

Wel real-time is de waveshare modbus weg, maar die heb ik pas net besteld dus daarvoor zul je op andere Tweakers moeten wachten voor details
Oke maar wel binnen een paar sec reactie dan? Of blijft het gewoon de 1 minuut van zonneplan aanhouden?

• Jasper79
  • Nu online
Via de zonneplan integratie blijf je afhankelijk van de tijd die nodig is om je bericht naar hun server te sturen en dan sturen hun je omvormer aan. Dat blijft een vertraging van tientalle seconden tot minuten.

Wil je direct dan is modbus de enige manier.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:00
Maximaal 1 minuut toch

• Jasper79
  • Nu online
Voor mijn gevoel soms langer maar nooit gemeten.

• Twanroy
Super dat de settings van huisoptimalisatie nu ook ingevuld kunnen worden in HA.
Hierbij de YAML van de aangepaste automation:
Inmiddels getest, en met een kleine aanpassing werkte het.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
alias: Nexus ↔ Powerplay/Huisoptimalisatie (select-mode)
description: >-
  Schakelt battery control mode via select.thuisbatterij_battery_control_mode en
  zet Huisoptimalisatie-setpoints
triggers:
  - trigger: state
    id: powerplay_bij_verlaten_high
    entity_id: sensor.zonneplan_current_tariff_group
    from: high
  - trigger: numeric_state
    id: powerplay_bij_batt_onder_8
    entity_id: sensor.thuisbatterij_percentage
    below: 8
    id: huisopt_bij_in_high
    to: high
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
          - condition: template
            value_template: >
              {{ states('select.thuisbatterij_battery_control_mode') !=
              'Powerplay' }}
        sequence:
          - action: select.select_option
            target:
              entity_id: select.thuisbatterij_battery_control_mode
            data:
              option: dynamic_charging
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            above: 14
              'Huisoptimalisatie' }}
        sequence:
            target:
            data:
              option: home_optimization
          - action: number.set_value
            target:
              entity_id: number.thuisbatterij_max_charge_power_home_optimization
            data:
              value: "0"
            target:
              entity_id: number.thuisbatterij_max_discharge_power_home_optimization
            data:
              value: 3000
      - conditions:
              'Powerplay' }}
        sequence:
            target:
            data:
mode: single

[ Voor 8% gewijzigd door Twanroy op 24-12-2025 09:20 ]

• Gerrit1968
  • Nu online
wilcovana schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:03:
[...]

Oke maar wel binnen een paar sec reactie dan? Of blijft het gewoon de 1 minuut van zonneplan aanhouden?
Aansturing via de modbus reageert mijn omvormer/ batterij direct binnen enkele seconden, aansturing die ik gebruik middels homey en via home assitant is ook enkele seconden, dus max 3 a 4 seconden totaal vertraging bij mij op dit moment

• Mindaugas
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik ben eerlijk gezegd teleurgesteld over hoe snel de opbrengst van de Zonneplan-thuisbatterij is teruggevallen sinds 2024.

Cijfers:

2024 (vanaf augustus): €749 opbrengst

Heel 2025: €1.107 opbrengst

Dat ligt ver onder wat destijds werd geadverteerd. De verwachte opbrengst en terugverdientijd werden duidelijk gebruikt als belangrijk verkoopargument.

Wat mij extra opvalt: op de huidige website gebruikt Zonneplan de jaarlijkse opbrengstgeschiedenis niet meer als hoofdverkoopargument. Dat geeft mij het gevoel dat historische resultaten zijn ingezet om de verkoop te stimuleren, terwijl de toekomstige opbrengsten onvoldoende zijn meegenomen of te optimistisch zijn gepresenteerd.

Ik ben benieuwd of meer mensen dit ervaren en hoe Zonneplan hier zelf naar kijkt.

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-01 18:46
Sinds 1 okt markt-kwartierprijzen is het zeer magertjes

• Ilumiance
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb een Node-RED flow gemaakt voor het aansturen van mijn thuisbatterij met dynamische stroomprijzen en netbalans (TenneT).

Globale opzet:
De batterij kent meerdere modi: uit, zelfverbruik, arbitrage, powerplay en force laden / ontladen.
De flow stuurt per modus of de batterij mag laden, ontladen of niets doen.
Daarnaast schakelt de flow automatisch tussen verschillende batterij-regimes ( HA zonneplan, laatste update) (zelfconsumptie vs. powerplay) afhankelijk van de situatie op het net.

Zelfverbruik:
Normaal draait de batterij op zelfconsumptie.
Alleen tijdens goedkope uren wordt de batterij bijgeladen.
Bij grote netbalans-afwijkingen (positief of negatief) schakelt de batterij tijdelijk over naar een dynamische netmodus.
Zodra de netbalans weer normaal is, schakelt hij automatisch terug.

Arbitrage:
De batterij laadt alleen in goedkope uren als er later die dag voldoende dure uren zijn om winst te maken.
Ontladen gebeurt alleen als het verwachte prijsverschil groot genoeg is.
De flow houdt bij tegen welke prijs de batterij is geladen en gebruikt dat als referentie.
Zo voorkomt hij laden of ontladen zonder economisch voordeel.

Netstabiliteit (TenneT)
Bij sterke netonbalans (zowel overschot als tekort) krijgt netstabiliteit altijd voorrang.
De batterij schakelt dan direct over naar een dynamische regeling.
Na de piek schakelt hij vanzelf weer terug.

Doel:
Maximaal eigen gebruik waar het kan.
Alleen arbitrage als het echt loont.
Altijd rekening houden met netbalans, zonder handmatig ingrijpen.

Mijn vraag: is dit volgens jullie een logische aanpak, of zie ik belangrijke randgevallen over het hoofd? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fV8KpGz6N0a-l1XSzP9rwmHVVPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbL1LqchuNFVir3fq0FWW64b.png?f=fotoalbum_large

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:00
Tijdje dit topic niet meer gevolgd, net wat recente paginas gelezen. Leuk om te zien hoe ver jullie zijn gekomen in het aansturen!

Ik begrijp de wil om hem zelf te willen aansturen binnen of de handel of de zelf consumptie modus.
Ilumiance schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:55:
Ik heb een Node-RED flow gemaakt voor het aansturen van mijn thuisbatterij met dynamische stroomprijzen en netbalans (TenneT).

Globale opzet:
De batterij kent meerdere modi: uit, zelfverbruik, arbitrage, powerplay en force laden / ontladen.
De flow stuurt per modus of de batterij mag laden, ontladen of niets doen.
Daarnaast schakelt de flow automatisch tussen verschillende batterij-regimes ( HA zonneplan, laatste update) (zelfconsumptie vs. powerplay) afhankelijk van de situatie op het net.

Zelfverbruik:
Normaal draait de batterij op zelfconsumptie.
Alleen tijdens goedkope uren wordt de batterij bijgeladen.
Bij grote netbalans-afwijkingen (positief of negatief) schakelt de batterij tijdelijk over naar een dynamische netmodus.
Zodra de netbalans weer normaal is, schakelt hij automatisch terug.

Arbitrage:
De batterij laadt alleen in goedkope uren als er later die dag voldoende dure uren zijn om winst te maken.
Ontladen gebeurt alleen als het verwachte prijsverschil groot genoeg is.
De flow houdt bij tegen welke prijs de batterij is geladen en gebruikt dat als referentie.
Zo voorkomt hij laden of ontladen zonder economisch voordeel.

Netstabiliteit (TenneT)
Bij sterke netonbalans (zowel overschot als tekort) krijgt netstabiliteit altijd voorrang.
De batterij schakelt dan direct over naar een dynamische regeling.
Na de piek schakelt hij vanzelf weer terug.

Doel:
Maximaal eigen gebruik waar het kan.
Alleen arbitrage als het echt loont.
Altijd rekening houden met netbalans, zonder handmatig ingrijpen.

Mijn vraag: is dit volgens jullie een logische aanpak, of zie ik belangrijke randgevallen over het hoofd? [Afbeelding]
Ik begrijp niet zo goed waarom er ook geoptimaliseerd wordt voor zowel zelfconsumptie als terug schakelen naar onbalans. Specifiek de financiele afwikkeling: ik meen dat er 4 uur zit tussen schakelen van onbalans & zelf consumptie (lijkt ook nog hier te staan: https://www.zonneplan.nl/...umptie-mogelijk-met-nexus)

Ik kan het niet zo goed terug vinden in het topic: hoe bepaal/verifieer je dat het wisselen tussen de zelf consumptie & net balanceren ook daadwerkelijk financieel zo wordt afgehandeld?

• Ilumiance
Geard007 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:43:
Tijdje dit topic niet meer gevolgd, net wat recente paginas gelezen. Leuk om te zien hoe ver jullie zijn gekomen in het aansturen!

Ik begrijp de wil om hem zelf te willen aansturen binnen of de handel of de zelf consumptie modus. -> Correct, ik wil de goedkope stroom zelf gebruiken, maar geen piek missen.

[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom er ook geoptimaliseerd wordt voor zowel zelfconsumptie als terug schakelen naar onbalans. Specifiek de financiele afwikkeling: ik meen dat er 4 uur zit tussen schakelen van onbalans & zelf consumptie (lijkt ook nog hier te staan: https://www.zonneplan.nl/...umptie-mogelijk-met-nexus), -> sinds kort kun je elk moment wisselen van modus en sinds vandaag kun je dat sturen in HA

Ik kan het niet zo goed terug vinden in het topic: hoe bepaal/verifieer je dat het wisselen tussen de zelf consumptie & net balanceren ook daadwerkelijk financieel zo wordt afgehandeld? -> door de modus van zonneplan dan op powerplay te zetten.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Mindaugas schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:53:
Ik ben eerlijk gezegd teleurgesteld over hoe snel de opbrengst van de Zonneplan-thuisbatterij is teruggevallen sinds 2024.

Cijfers:

Dat ligt ver onder wat destijds werd geadverteerd. De verwachte opbrengst en terugverdientijd werden duidelijk gebruikt als belangrijk verkoopargument.

Wat mij extra opvalt: op de huidige website gebruikt Zonneplan de jaarlijkse opbrengstgeschiedenis niet meer als hoofdverkoopargument. Dat geeft mij het gevoel dat historische resultaten zijn ingezet om de verkoop te stimuleren, terwijl de toekomstige opbrengsten onvoldoende zijn meegenomen of te optimistisch zijn gepresenteerd.

Ik ben benieuwd of meer mensen dit ervaren en hoe Zonneplan hier zelf naar kijkt.
Dit komt simpelweg omdat die hoge onbalanspieken vrijwel verdwenen zijn in de loop van dit jaar, daar kan ZP weinig aan doen (ja, het regeltje "resultaten uit het verleden.." hebben ze duidelijk goed verstopt op de site). Het verdienmodel is nu eigenlijk omgedraaid; de batterij wordt opgeladen tegen onbalanstarieven als er een stroomoverschot is op de onbalansmarkt. Huisondersteuning (tot 10 kW als je wilt) of zelf ontladen via HA tegen de hoogste EPEX tarieven zorgen vooral voor een lage energierekening.

December vorig jaar had ik een energierekening van 180 EUR en 75 EUR Powerplay opbrengst. Dit jaar zit ik op 9 EUR aan energiekosten en 3 EUR aan Powerplay. Netto verdien ik deze maand dus meer dan vorig jaar :P Benieuwd wel hoe dit in de zomermaanden gaat uitpakken met deze nieuwe aansturing.

Hoe het er in 2027 gaat uitzien blijft nog even afwachten. ZP claimt van alles op hun site en dat ze voorbereid zijn op de afschaffing van saldering. Laat maar zien dan.

[ Voor 6% gewijzigd door kazuka op 24-12-2025 15:23 ]

• Geard007
Bedankt voor je snelle antwoord, dan rest mij de vraag; is er een artikeltje/linkje/zoekterm oid die over die snellere schakeling tussen powerplay & zelfconsumptie bij zonneplan? Kan er niet echt iets over vinden,

of is het een stille upgrade die je zou kunnen afleiden uit die screenshots waar je afwisselend "huisbesparing" en "powerplay" ziet?(van zonneplan website:)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-f4jaB4fV_y4KzygorxONgRb3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mSqxn6qYM4VnoregPq1UX3Sb.png?f=fotoalbum_large

• Ilumiance
Stond in een mail van zonneplan 11-11-2025

[ Voor 81% gewijzigd door Ilumiance op 24-12-2025 16:08 ]

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ilumiance schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:07:
Stond in een mail van zonneplan 11-11-2025
Klopt idd.
Meer flexibiliteit en persoonlijke controle: dat was een veelgehoorde wens voor de aansturing van de thuisbatterij. En precies díe controle krijg je nu met de nieuwste update van de Zonneplan app.

Dit zijn de verbeteringen:
Direct wisselen van aansturing
Wil je schakelen tussen verschillende aansturingen? Dat kan. De wachttijd is verleden tijd. Je schakelt nu op ieder moment, en zo vaak je wilt, tussen de verschillende aansturingen.

Instelbaar vermogen voor Huisoptimalisatie
De functie die je kende als ‘Powerplay met huisondersteuning’ gaat verder als een eigen, verbeterde modus: Huisoptimalisatie. Het grote voordeel? Je stelt nu zélf het laad- en ontlaadvermogen in. Hiermee bepaal jij dus zelf de balans tussen eigen zonnestroom opslaan en ondersteunen van je huis of het net.
Daardoor is de besturing met Home Assistant wel heel interessant geworden.

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:55
Blijft toch vreemd. Vandaag voor 70 cent de batterij volgeladen met eigen zonnestroom (13.2kwh). Dit zou toch niets moeten kosten lijkt mij.

• Jasper79
  • Nu online
Die vraag stelde ik soortgelijk op Facebook, ik heb enkele uren huisondersteuning gebruikt en mijn verdiensten liepen iets op. Wat op zich niet zou moeten want je zou de stroom niet verkopen

• Geard007
GaMbiNo schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:24:
[...]

Klopt idd.

[...]

Daardoor is de besturing met Home Assistant wel heel interessant geworden.
Aaah check, thanks voor de context!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:55
Jasper79 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:29:
Die vraag stelde ik soortgelijk op Facebook, ik heb enkele uren huisondersteuning gebruikt en mijn verdiensten liepen iets op. Wat op zich niet zou moeten want je zou de stroom niet verkopen
Dit is Kiki de reactie.

Hoi, goede vraag! Het lijkt misschien gek, maar wat je ziet komt door de manier waarop je slimme meter het batterijgebruik meet. Ook als je de batterij oplaadt met zonnestroom, registreert de slimme meter dit soms als verbruik van het net. Daarom wordt alles achteraf gecorrigeerd met een "Powerplay tegenboeking" op je factuur. Zo betaal je nooit dubbel en klopt het uiteindelijk gewoon. Zie jij dit terug op je energiefactuur? 😊

• Jasper79
  • Nu online
Ik kreeg als antwoord dat het direct optelt of van de vergoeding af gaat, dat betekent dat ik gisteren 7 cent per kWh gekregen heb voor de 5kWh die ik in huisondersteuning gebruikt heb. Ik snap er helemaal niets van en betwijfel of het allemaal wel goed komt op de factuur.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:41
kazuka schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:20:
[...]

Dit komt simpelweg omdat die hoge onbalanspieken vrijwel verdwenen zijn in de loop van dit jaar, daar kan ZP weinig aan doen (ja, het regeltje "resultaten uit het verleden.." hebben ze duidelijk goed verstopt op de site). Het verdienmodel is nu eigenlijk omgedraaid; de batterij wordt opgeladen tegen onbalanstarieven als er een stroomoverschot is op de onbalansmarkt. Huisondersteuning (tot 10 kW als je wilt) of zelf ontladen via HA tegen de hoogste EPEX tarieven zorgen vooral voor een lage energierekening.

December vorig jaar had ik een energierekening van 180 EUR en 75 EUR Powerplay opbrengst. Dit jaar zit ik op 9 EUR aan energiekosten en 3 EUR aan Powerplay. Netto verdien ik deze maand dus meer dan vorig jaar :P Benieuwd wel hoe dit in de zomermaanden gaat uitpakken met deze nieuwe aansturing.
Wil je delen wat verbruikscijfers dan doen? Ik denk dat ik einde van het contractjaar zo’n 1500kWh aan energiebelasting bij moet gaan leggen omdat ik tekort kom om dit weg te salderen. Is verbruik nu met slimmere eigen aansturing ook minder in jouw ervaring?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

bokkow schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:23:
[...]

Wil je delen wat verbruikscijfers dan doen? Ik denk dat ik einde van het contractjaar zo’n 1500kWh aan energiebelasting bij moet gaan leggen omdat ik tekort kom om dit weg te salderen. Is verbruik nu met slimmere eigen aansturing ook minder in jouw ervaring?
Jazeker, er gaat een stuk minder terug over de meter nu. Afgelopen 2 koude dagen waren wel wat minder omdat je wel afhankelijk blijft van het oplaad algoritme van ZP en mijn WP had het ook zwaar :P

December vorig jaar en december dit jaar naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VeSpXClkcBbzjLwpqfJLSlm6W4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hXNEPvlXJe4rYIpAkNUABgKB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0zSZRWMT773e-Hic8MV9eRh3CY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AaQhnUO1Y3PysSlZNvEZrSQJ.png?f=fotoalbum_tile
Laad en ontlaad verbruik december vorig jaar en dit jaar naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TG23MDsUf8yLpMKm8H3VqTIm8rA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JfhrQeDgwyXe6aOHBrvn41k8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuIEnGDc6He7g9Y3EPi2BDmtdRc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uSNqDBMDWiWWZB43uYnlD7WD.png?f=fotoalbum_tile

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
Zijn er al tweakers die ervaring hebben met de EVCC addon in HA?

Mijn eerste indruk is dat dit een mooie oplossing is om nul op de meter te houden en om op gunstige momenten de EV, Nexus eventueel elk apparaat wat stroom gebuikt en met HA is aan te sturen met goedkope stroom te laden / of in werking te zetten.

De add-on combineert in de planning om te laden de verwachte opbrengst van de zonnepanelen met epex en de opgegeven laadbehoefte in de toekomst en houd rekening met de prioriteit van elk apparaat.

Je kan de Nexus laden met HA en Solis Modbus integration als je de Nexus aan EVCC toe voegt als een EV Wallbox om bijv alle stroom die eventueel naar export gaat te laden in de Nexus. Ontladen lukt me nog niet omdat er geen standard setup is voor onze Solis omvormer.

Heeft iemand ook ervaring met EVCC en een oplossing gevonden om de Solis omvormer aan EVCC te koppelen?

• Jasper79
  • Nu online
Ben er aan begonnen maar vond EVCC vrij lastig in te stellen en op een of andere manier blijft hij ook niet draaien

• Jasper79
  • Nu online
Heb gisteren met Copilot zitten stoeien om te kijken of ik beter gebruik van Huisoptimilisatie gebruik kan maken.

Ik wilde een minimum aanhouden zodat als er ooit nog eens een onbalans moment komt er wel stroom over is. Vooruit kijken zodat ik niet bij Laag tarief de batterij leeg trek als er later hoge prijs aan komt en eventueel de ondersteuning blokkeren als de auto aan het laden is.

Testen valt nog niet mee want de batterij was gisteren natuurlijk weer eens leeg.

Wellicht dat iemand die er wel verstand van heeft eens mee kan kijken, hiervoor hem maar op GitHub gezet.

https://github.com/Dutchy...isoptimilisatie/tree/main

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-12-2025
Jasper79 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:45:
Heb gisteren met Copilot zitten stoeien om te kijken of ik beter gebruik van Huisoptimilisatie gebruik kan maken.

Ik wilde een minimum aanhouden zodat als er ooit nog eens een onbalans moment komt er wel stroom over is. Vooruit kijken zodat ik niet bij Laag tarief de batterij leeg trek als er later hoge prijs aan komt en eventueel de ondersteuning blokkeren als de auto aan het laden is.

Testen valt nog niet mee want de batterij was gisteren natuurlijk weer eens leeg.

Wellicht dat iemand die er wel verstand van heeft eens mee kan kijken, hiervoor hem maar op GitHub gezet.

https://github.com/Dutchy...isoptimilisatie/tree/main
Interessant, ik wil hier wel even naar gaan kijken. Ben op zoek naar een home assistant oplossing om de batterij beter te benutten, nu de opbrengst uit onbalans zo goed als volledig is weggevallen. Ever ter check: gaat dit werken zonder de hier veel aangehaalde 'modbus' oplossing? Ik heb gewoon de basic setup van een batterij geplaatst door zonneplan + combi met zonneplan integratie in HA.

• Jasper79
  • Nu online
Dit is puur Zonneplan integratie zonder modbus maar je bent dus wel deels afhankelijk van zonneplan zelf. Die bepalen of je batterij laad of niet.

• Mauri13
Jasper79 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:29:
Ben er aan begonnen maar vond EVCC vrij lastig in te stellen en op een of andere manier blijft hij ook niet draaien
Heb je ook geprobeerd de Solis omvormer toe te voegen?
EVCC lijkt nu stabiel te werken en het laden met overschot gaat probleemloos, nu nog ontladen…..

• Jasper79
  • Nu online
Nee ik heb de modbus omvormer nog niet binnen om aan de Nexus Solis te hangen. Heb net voor de kerst besteld dus waarschijnlijk daardoor nog ergens bij PostNL in een distributiecentrum

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D083LDnpvLYwtpSgtUn4hTbxF-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STu4S2u4G7nDHKmPY4EJLMnG.jpg?f=fotoalbum_large

Begin december een 5e batterij toegevoegd (onderaan de stapel) sindsdien alleen maar gedoe met een niet goed werkende Nexus.
Ze.zijn er bij ZP nu al 2 week mee bezig waarvan de afgelopen week in handmatige stand proberen volledig op te laden maar tot nu toe blijft dit het beste resultaat...
Iemand nog tips/suggesties of gaan we maar weer terug naar 4 accu's :/

• Jasper79
  • Nu online
Mij is verteld dat de BMS dit volledig zou moeten accepteren.
Als je aan de BMS een wifi antenne hangt en solarman op de telefoon installeert zie je dan eventueel iets in de verschillende batterij spanningen etc? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUCwqETvq-wnESsr9uHXmNqqJ1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bI1ZqLl8VXSGJ6gt67ixmcs3.png?f=fotoalbum_large

• TjappieW
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-01 20:29
WouteruitTB schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:54:
[Afbeelding]

Begin december een 5e batterij toegevoegd (onderaan de stapel) sindsdien alleen maar gedoe met een niet goed werkende Nexus.
Ze.zijn er bij ZP nu al 2 week mee bezig waarvan de afgelopen week in handmatige stand proberen volledig op te laden maar tot nu toe blijft dit het beste resultaat...
Iemand nog tips/suggesties of gaan we maar weer terug naar 4 accu's :/
Onze Nexus heeft al dagen amper de 100% SoC behaald (die van mij is nog origineel O-) ). Ik weet niet of het helemaal aan je accu ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCvzjxclQT0-pAL2jxBSsu5on5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CxyJuH9hoekOuJMgvG5hCKFA.png?f=fotoalbum_large

• Jasper79
  • Nu online
Ik heb duidelijk minder steedsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBBO8pNbOUh45drOOplS8NgekWM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iXxgjAVUAywnM4jZQorEHjGl.png?f=fotoalbum_large

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Ik had de 2 week voor bij plaatsen ook al weinig actie en slechts een enkele keer laden tot 100%.
Gister/vannacht is de batt. Handmatig tot 89% geladen, vanmorgen handmatig leeg getrokken en staat nu sinds een uur weer op handmatig vol laden. Ben benieuwd wat die straks doet.
Ben momenteel niet thuis dus weet niet alle accu/cell info. Hoop dat die straks naar de 100% gaat of iig hoger dan de 89%.

• Marszy
  • Registratie: Augustus 2009
Ik heb sinds 2 december een Zonneplan thuisbatterij. Die heeft 1 week gedraaid en staat sindsdien in storing.
Gisteren kwam een monteur langs (ik moest dus 2 weken wachten!). Hij heeft het niet kunnen verhelpen (geen reserve accupack of omvormer mee, waar vermoedelijk het probleem ligt). Nu wacht ik op een nieuwe afspraak, maar nog niks gehoord...

De opbrengst vanaf 2 december voor 1 week is € 6,- en daar word ik eigenlijk ook niet vrolijk van.

Zijn er meer mensen met deze ervaringen met de service? Vooral bij een nieuwe installatie verwacht ik een snelle interactie.

• Jasper79
  • Nu online
Wel dat de opbrengst een dame is de laatste maanden. Service niet nodig gehad tot heden.

• DustPhyte
Mindaugas schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:53:

Cijfers:

Je zal momenteel maar een batterij bij Quatt kopen, die blijven mooi weer spelen met data uit 2024 (in de kleine lettertjes). >:)

Bron: https://www.quatt.io/homebattery

* Bovengenoemde besparingen en terugverdientijden zijn een indicatie en gebaseerd op data van 2024. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.
**Voor 38 kWh en 45,6 kWh tonen wij de prijs inclusief btw, omdat btw-teruggave niet voordelig is.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
kazuka schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:13:
December vorig jaar en december dit jaar naast elkaar:
Oef, dat verschil in beloning.
Is dat incidenteel of is de businesscase er gewoon niet meer?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:34
hoevenpe schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:37:
[...]

Ik verwacht structureel. Toen de eerste Nexus werd aangeboden waarschuwden experts al dat de business case niet klopte.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• DustPhyte
Twanroy schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:09:
Super dat de settings van huisoptimalisatie nu ook ingevuld kunnen worden in HA.
Hierbij de YAML van de aangepaste automation:
Inmiddels getest, en met een kleine aanpassing werkte het.

thx @Twanroy voor de automatisering, even testen de komende tijd.
Bij mij pakte hij enkele settings niet, geen idee waarom sommige waardes dan weer Nederlands zijn bij mij.
bv: select.thuisbatterij_batterijbesturingsmodus
als ik dan weer bij de statussen kijk is het weer anders

[ Voor 70% gewijzigd door DustPhyte op 31-12-2025 16:24 ]

• DustPhyte
WouteruitTB schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:53:
Ik had de 2 week voor bij plaatsen ook al weinig actie en slechts een enkele keer laden tot 100%.
Gister/vannacht is de batt. Handmatig tot 89% geladen, vanmorgen handmatig leeg getrokken en staat nu sinds een uur weer op handmatig vol laden. Ben benieuwd wat die straks doet.
Ben momenteel niet thuis dus weet niet alle accu/cell info. Hoop dat die straks naar de 100% gaat of iig hoger dan de 89%.
13 uur was hij hier 99 procent, staat toch al 1,5 jaar te werken hier.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:13
[...]

Dat zijn screenshots van de stroomkosten, niet van de opbrengst van de batterij. Je kan op basis daarvan dus weinig over de businesscase zeggen, vooral over de verplaatste energie (en bijbehorende kosten).

Feit is wel dat de opbrengst deze maand niet al te best is. Volgens de de jaargrafiek hier was vorig jaar december de mediane opbrengst voor een Zonneplan batterij van 10kW/20kWh nog €86,72, dat blijft deze maand rond €32.21 steken... In 2024 waren er nog dagen met meer opbrengst dan deze hele maand dus de markt is zonder meer veranderd.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

[...]

Ik weet dat je dat graag blijft herhalen in dit topic maar je leest niet goed. Dit jaar had december voor mij meer rendement dan vorig jaar.

• Jasper79
  • Nu online
@DustPhyte Als het goed is moet hij de select mode pakken van de sensor die je opgeeft. Anders wil ik morgen wel even kijken of ik ergens iets verkeerds gedaan heb.

Bij mij is hij in het Engels en werkt het vandaag best wel goed nu de batterij eindelijk weer eens aan het laden geweest is.

• Mauri13
Jasper79 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:07:
Nee ik heb de modbus omvormer nog niet binnen om aan de Nexus Solis te hangen. Heb net voor de kerst besteld dus waarschijnlijk daardoor nog ergens bij PostNL in een distributiecentrum
Je kan de omvormer toevoegen als “ Ginlong Solis Hybrid Inverter (S Series)” in EVCC. Daarmee kan je de Nexus direct laden met overschot en laden/ontladen op basis van epex. Als het goed is zonder enige vertraging. Ik ben benieuwd hoe stabiel dit werkt over langere tijd.

• Jasper79
  • Nu online
Oké maar dan moet je toch ook verbinding hebben met de omvormer via Wi-Fi/Lan /Bluetooth oid?

• Mauri13
Jasper79 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:19:
Oké maar dan moet je toch ook verbinding hebben met de omvormer via Wi-Fi/Lan /Bluetooth oid?
Klopt, via het IP adres van de WaveShare.

• Jasper79
  • Nu online
Ahh zo, ja daar wacht ik nog op inderdaad.

• DustPhyte
Jasper79 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:38:
@DustPhyte Als het goed is moet hij de select mode pakken van de sensor die je opgeeft. Anders wil ik morgen wel even kijken of ik ergens iets verkeerds gedaan heb.

Bij mij is hij in het Engels en werkt het vandaag best wel goed nu de batterij eindelijk weer eens aan het laden geweest is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
alias: Nexus ↔ Powerplay/Huisoptimalisatie (select-mode)
description: >-
  Schakelt battery control mode via select.thuisbatterij_battery_control_mode en
  zet Huisoptimalisatie-setpoints
triggers:
    from: high
  - trigger: numeric_state
    below: 8
    to: high
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: select.thuisbatterij_batterijbesturingsmodus
            state:
              - home_optimization
              - self_consumption
        sequence:
            data:
            target:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            above: 14
            state:
              - dynamic_charging
              - self_consumption
        sequence:
            data:
              option: home_optimization
            target:
            data:
              value: "0"
            target:
              entity_id: number.thuisbatterij_zonnestroom_opslaan_huisoptimalisatie
            data:
              value: 3000
            target:
              entity_id: number.thuisbatterij_leveren_aan_huis_huisoptimalisatie
      - conditions:
            state:
              - home_optimization
              - self_consumption
        sequence:
            data:
            target:
mode: single

dit werkt, nu al 1,5 dagen.

het kromme is dus stukjes als dit, met Engels en Nederlands door elkaar:

code:
1
2
3
4
            state:
              - dynamic_charging
              - self_consumption
8)7

EDIT: vergeten @Twanroy te bedanken voor de simpele maar logische automatisering.

[ Voor 5% gewijzigd door DustPhyte op 02-01-2026 11:38 ]

• Jasper79
  • Nu online
Vanmorgen de waveshare modbus ontvangen, blijkt helaas dat de overgebleven 24v Ubiquity poe adapter niet werkt hiermee dus maar even een 12v adapter eraan gehangen en geïnstalleerd.

De Solis integratie heeft wel heel veel meer instellingen inmiddels en na installatie ook heel veel opties.

Daar kom ik nog niet helemaal uit om iets mee te kunnen doen, wellicht iemand hier al iets voor beschreven?

Bvd,

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Jasper79 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:21:
Vanmorgen de waveshare modbus ontvangen, blijkt helaas dat de overgebleven 24v Ubiquity poe adapter niet werkt hiermee dus maar even een 12v adapter eraan gehangen en geïnstalleerd.

De Solis integratie heeft wel heel veel meer instellingen inmiddels en na installatie ook heel veel opties.

Daar kom ik nog niet helemaal uit om iets mee te kunnen doen, wellicht iemand hier al iets voor beschreven?

Bvd,
Ik gebruik zelf op dit moment slechts 3 entiteiten van de Solis integratie:

- select.rc_force_charge_discharge : om de batterij geforceerd te kunnen ontladen (bijv. bij hoge EPEX prijzen)
- number.solis_waveshare_rc_force_battery_discharge_power : hier kun je het vermogen instellen waarmee je wilt ontladen (bijv. 9900W).
- number.solis_waveshare_overdischarge_soc: Hiermee kun je de max. ontlading van de SoC verlagen van 7% naar 5% om net dat beetje meer van je capaciteit te kunnen benutten.

Samen met de uitgebreide Zonneplan integratie kun je dan best leuke dingen doen :)

• Jasper79
  • Nu online
Bedankt, heb die entities even op een card gezet en dan eens nadenken over wat automations.
Wellicht dat er wat bij te verdienen valt op deze manier.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Eureka! Dat is lang geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PjWvVPONyN6IH3_f2qc9RceAns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DEOzi600pslqNq16vzZ8WCWZ.png?f=fotoalbum_large

edit:

3.96 EUR :o Dat is een nieuw record denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqjg1zRVQpM8-x3DuF55nPB_yu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WU9r1gswgr9KKqYA5y7ipjxX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door kazuka op 02-01-2026 13:22 ]

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Dit is een behoorlijke onbalans idd. Duurt ook weer wat langer dan we gewend zijn. Er ligt vast teveel sneeuw op de zonnepaneeltjes. :P

• Ko Blankie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JK12JVV_drXd0p6awZjPO3NWcg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RXsw9cpwpj5LPvF1793atXiu.png?f=fotoalbum_large
Zo deze zien we inderdaad niet vaak

• Jasper79
  • Nu online
En helaas leeg nu

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

De mensen met de 25 kWh Nexus’ zijn vandaag spekkoper denk ik. De rest is bijna leeg zo te zien op de onbalansmarkt website..

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:32
Jammer van die lege accu. 8)7

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

GaMbiNo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:30:
De mensen met de 25 kWh Nexus’ zijn vandaag spekkoper denk ik. De rest is bijna leeg zo te zien op de onbalansmarkt website..
Ik zit nog op 40% en kachel nog ff door :P Helaas was mijn WP net bezig met zijn SWW run dus er gaat maar 8kW over de meter.

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6f6WONCdQtSiyf43AxEyOHl0qA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wio5NGiVOTxvvRO0Ly6TtmI6.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar zijn er serieuze problemen op ons stroomnetwerk...

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
GaMbiNo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:30:
Had nog 11% over (van 25 kWh dus) toen hij stopte met 10 kW terugleveren.
Sta op 16,16 euro nu, 5e op onbalansmarkt.com
Niet gek :)
33 inmiddels ;w

[ Voor 3% gewijzigd door OxyDrokz op 02-01-2026 14:08 ]

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Mooie opbrengst, had wel (veel) meer lunnen zijn zo te zien.

Raar dat ie nu ook niet volledig oplaadt?
Pagina: 1 ... 68 69 Laatste