Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:17
Vind het interessant dat in geen van de opties het woord onbalans te vinden is. Het lijkt er meer op dat er op EPEX gesuurd word.

• Peewee070
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05:26
Ik ben even de logica kwijt van de huisondersteuning, laadt de accu nu op met Epex prijzen of op de onbalansmarkt?

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-11 19:48
Even wat anders: ik zie de afgelopen dagen standaard om 16:00 een volledige discharge van de batterijen, als je kijkt bij onbalansmarkt.nl

Is dat toeval, of is dit een nieuwe weg die ze hebben ingeslagen?

• Gilbert-1980
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:59
Pirelly schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:50:
Wel een interessante update.
Zie hier een aantal mensen die Zonnestroom opslaan op 0 zetten. Maar vraag me toch af, waarom zou je de accu niet op willen laden met (overtollige) zonne-energie?
Is het niet altijd voordeliger om de batterij te laden met "gratis" energie ipv van het net binnenhalen op goedkope momenten (de negatieve momenten even niet meegerekend).
Hierbij even mijn mening waarom ik zonnestroom op 0 heb gezet. Op dit moment (in de winter) levert zonnestroom vaak meer op dan in de avond uren de stroom kost. Daarnaast kost het laden en ontladen van de batterij ook stroom zo'n 10% aan stroom. In de zomer maanden ga ik waarschijnlijk wel de accu laden op zonnestroom.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Hier idem. Het onbalansladen is veel goedkoper dan de zonnestroom die je kunt salderen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:51
Ik heb zelf dit nog gemaild naar Zonneplan als suggestie. Heb hier best veel last van namelijk.
----------

Ik heb nog wel een suggestie voor verbetering, specifiek voor klanten die zowel een thuisaccu als laadpaal van Zonneplan gebruiken.

Op dit moment laad ik mijn auto via PowerPlay, bijvoorbeeld tussen 02:00 en 06:00 uur omdat dat de goedkoopste uren zijn. Wat ik daarbij merk, is dat de thuisaccu in dezelfde periode ook wil laden op basis van het algoritme. Hierdoor “zitten ze elkaar in de weg” en laadt de thuisaccu nauwelijks of niet bij.

Volgens mij is dit vrij eenvoudig op te lossen door één van de volgende aanpassingen te overwegen:

Slim gebruik van beschikbare capaciteit:
Laat de thuisaccu laden met het vermogen dat nog over is. Ik heb een 3x25A aansluiting. Als de auto 11 kW verbruikt en het huishouden ongeveer 1 kW, blijft er nog zo’n 5 kW vrij. Toch laadt de accu dan vaak maar met 500 W — dat is zonde van de beschikbare capaciteit.

Afstemming tussen laadpaal en thuisaccu binnen het Zonneplan-platform:
Omdat beide systemen via jullie platform communiceren, zou de accu kunnen herkennen dat de auto ingepland staat om te laden. De thuisaccu kan dan zijn laadtijd aanpassen, bijvoorbeeld door iets eerder te laden (bijv. van 01:00 tot 02:00). Dat kost misschien een cent per kWh meer, maar zorgt er wel voor dat de accu volledig geladen is om tijdens dure uren weer te kunnen ontladen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kacang op 12-11-2025 09:24 ]

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:45
Gilbert-1980 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:37:
[...]

Hierbij even mijn mening waarom ik zonnestroom op 0 heb gezet. Op dit moment (in de winter) levert zonnestroom vaak meer op dan in de avond uren de stroom kost. Daarnaast kost het laden en ontladen van de batterij ook stroom zo'n 10% aan stroom. In de zomer maanden ga ik waarschijnlijk wel de accu laden op zonnestroom.
Helemaal duidelijk. Dat is in de winter inderdaad het geval. Ik ga dat ook proberen en dan in de zomer weer omdraaien.
Zou mooi zijn om dit met homeassistant te automatiseren. Als stroomprijs overdag lager is dan de avond/nacht erna: maximaal op Zonnestroom laden.
Als stroomprijs overdag hoger is dan de avond/nacht erna, dan Zonnestroom laden op 0.

[ Voor 17% gewijzigd door Pirelly op 12-11-2025 11:15 ]

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:01
Goedemorgen, mooie update van ZP.
Zal waarschijnlijk aan mij liggen aangezien ik geen electricien ben maar halen we hier vermogen en cappaciteit niet door elkaar?
De app zegt vermogen in de omschrijving maar dan is het toch kWh en niet kW
Als ik huisoptimalisatie op "leveren aan huis" => 2kW zet. Reserveerd de accuur dan 2kW van de totale 20kW?
hoeveel vermogen kWh pompt hij naar mijn interne stroomnet als ik de wasmachine op 2500W heb draaien?
tis me onduidelijk

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:40
jumper schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:48:
Goedemorgen, mooie update van ZP.
Zal waarschijnlijk aan mij liggen aangezien ik geen electricien ben maar halen we hier vermogen en cappaciteit niet door elkaar?
De app zegt vermogen in de omschrijving maar dan is het toch kWh en niet kW
Als ik huisoptimalisatie op "leveren aan huis" => 2kW zet. Reserveerd de accuur dan 2kW van de totale 20kW?
hoeveel vermogen kWh pompt hij naar mijn interne stroomnet als ik de wasmachine op 2500W heb draaien?
tis me onduidelijk
Je haalt nu zelf kWh en kW een beetje door elkaar,
kWh gaat om de accu opslag capaciteit,
kW gaat om de omvormer vermogen

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:48
Kacang schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:24:
Ik heb zelf dit nog gemaild naar Zonneplan als suggestie. Heb hier best veel last van namelijk.
----------

Ik heb nog wel een suggestie voor verbetering, specifiek voor klanten die zowel een thuisaccu als laadpaal van Zonneplan gebruiken.

Op dit moment laad ik mijn auto via PowerPlay, bijvoorbeeld tussen 02:00 en 06:00 uur omdat dat de goedkoopste uren zijn. Wat ik daarbij merk, is dat de thuisaccu in dezelfde periode ook wil laden op basis van het algoritme. Hierdoor “zitten ze elkaar in de weg” en laadt de thuisaccu nauwelijks of niet bij.

Volgens mij is dit vrij eenvoudig op te lossen door één van de volgende aanpassingen te overwegen:

Laat de thuisaccu laden met het vermogen dat nog over is. Ik heb een 3x25A aansluiting. Als de auto 11 kW verbruikt en het huishouden ongeveer 1 kW, blijft er nog zo’n 5 kW vrij. Toch laadt de accu dan vaak maar met 500 W — dat is zonde van de beschikbare capaciteit.

Afstemming tussen laadpaal en thuisaccu binnen het Zonneplan-platform:
Omdat beide systemen via jullie platform communiceren, zou de accu kunnen herkennen dat de auto ingepland staat om te laden. De thuisaccu kan dan zijn laadtijd aanpassen, bijvoorbeeld door iets eerder te laden (bijv. van 01:00 tot 02:00). Dat kost misschien een cent per kWh meer, maar zorgt er wel voor dat de accu volledig geladen is om tijdens dure uren weer te kunnen ontladen.
Goed plan. Als leaserijder zou ik zeggen, verplaats de auto laadtijd, niet de accu. Dat centje duurder vergoedt de werkgever toch, maar de thuisaccu centjes betalen we zelf. Voor een particulier zal dat verder geen verschil maken.

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
Hoi, de laatste dagen aan het verdiepen in de aanschaf van een accu. Nu een offerte van zonneplan voor +- 9k ex btw voor een installatie van 30kWh 11KW

Mijn casus:

Afgenomen afgelopen jaar 11800kw
Terug geleverd 6981kw
Opgewekt 9500kw(dus 2500kw zelf verbruikt)

2 hybride warmte pompen en 1 elektrische auto(tesla) +-12000 km per naar alles thuis laden.

Verwachting is dat we op jaar basis 2500kw minder verbruiken dan afgelopen jaar ivm 1 elektrische auto minder.

Zou in deze situatie een thuisbatterij rendabel zijn? Mijn gevoel zegt van wel omdat ik dan efficiënter om kan gaan met mijn teruglevering(helemaal vanaf 2027 belangrijk). maar ik kan het niet quantificeren… hopelijk kan iemand die dieper in de materie zit mij helpen!

ZP geeft zelf aan dat ik ongeveer 120 euro per maand ga besparen. Maar ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van de gebruikers en niet alleen de verkoper.

• A. Werner
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-11 08:44
Beste Tweakers zijn er onder jullie personen die bij het uitvallen van stroom voor hun stroom in huis iets hebben geregeld waardoor de instalaties zoals thuis baterij en zonnepanelen het huis van stroom blijven voorzien. Ik zelf kwam een Bliq ATS noodstroom schakelaar 3-Fase tegen en kreeg informatie dat er een Solis omvomer bestaat die blijft werken als de grid stroom weg valt. Ik ben enigzins technisch maar chemicus en vraag jullie hulp omdat ik merk dat er best kennis is in dit forum. Ik zelf heb de Nexus zonder noodstroom voorziening en een SMA omvormer 1 fase voor ca 5000 WP.

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:07

NvG

Bij huisoptimalisatie heb je in de geavanceerde stand de mogelijkheid om te schuiven met de kW van je omvormer, zoals de app aangeeft.
Ik heb een paar maal gezien dat er werd geadviseerd om het op 2 kWh te zetten. Volgens mij moet dat dan 2 kW zijn.
Dat heeft dan, volgens mij, tot gevolg dat er minder snel gehandeld kan worden en je als gevolg daarvan minder opbrengst gaat krijgen. Bij huisoptimalisatie blijft powerplay gewoon werken, maar kan minder snel reageren op marktsituaties.

Als dit niet klopt zou ik het graag uitgelegd willen krijgen.

[ Voor 198% gewijzigd door NvG op 13-11-2025 14:39 ]

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 05:29
Het was mij niet helemaal duidelijk of met de nieuwe app en instellingen een bepaald deel vd accu werd "gereserveerd" voor thuisgebruik, of dat je het vermogen van de omvormer beperkt voor thuisgebruik. Daarom aan kiki wat vragen gesteld en dit laatste antwoord vond ik wel interessant, dus voor wie het interesseert:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGVMFs0wpDgwA52stdlOt25SJWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fB3fvoA4wcOsTWJk5LA87QXx.jpg?f=fotoalbum_large

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:15
Kacang schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:24:
Ik heb dit ook aan Zonneplan voorgelegd, maar ze optimaliseren dit niet. Die ruimte gebruiken doen ze niet onder het nom van veiligheid staat voorop.

Het valt mij op dat de laadpaal praktisch nooit 'gratis stroom' laad terwijl regelmatig gratis stroom op het net beschikbaar is en de accu al op 100% zit terwijl er wel 2000 gratis kilometers per jaar worden beloofd.

De Nexus krijgt altijd voorrang en je laadpaal doet met een Nexus ernaast niks meer dan domweg op de laagste EPEX prijs laden die 'al bekend is in de app' is helaas mijn ervaring sinds ik de laadpaal heb.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:01
Shandar04 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:48:
[...]

Ik heb dit ook aan Zonneplan voorgelegd, maar ze optimaliseren dit niet. Die ruimte gebruiken doen ze niet onder het nom van veiligheid staat voorop.

Het valt mij op dat de laadpaal praktisch nooit 'gratis stroom' laad terwijl regelmatig gratis stroom op het net beschikbaar is en de accu al op 100% zit terwijl er wel 2000 gratis kilometers per jaar worden beloofd.

De Nexus krijgt altijd voorrang en je laadpaal doet met een Nexus ernaast niks meer dan domweg op de laagste EPEX prijs laden die 'al bekend is in de app' is helaas mijn ervaring sinds ik de laadpaal heb.
Prijs is wel erg goed te noemen voor een laadpaal inclusief installatie. Ik krijg het volgende week en betaal 1350€ en 100€ cashback op eerstvolgende rekening. Kom je op 1250€ uit.

• NvG

NvG

Masterchiev schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:01:
[...]

Prijs is wel erg goed te noemen voor een laadpaal inclusief installatie. Ik krijg het volgende week en betaal 1350€ en 100€ cashback op eerstvolgende rekening. Kom je op 1250€ uit.
Lees ik dat nou goed? Een laadpaal van Zonneplan? Het bedrijf dat jou eerder knollen voor citroenen verkocht?

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:01
Laadpaal nu een maand. Vind hem mooiste tov andere modellen en handig om met zp app in te stellen. Zeker niet goedkoop want een 3fase 22kw heb je al voor 1/3 vd prijs (excl installatie). Heel benieuwd hoe ze ooit 2000km gratis kunnen aanbieden. Na 1maand pas 45cent via gratis powerplay. Wassen neus dus

• Masterchiev
NvG schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:44:
[...]

Lees ik dat nou goed? Een laadpaal van Zonneplan? Het bedrijf dat jou eerder knollen voor citroenen verkocht?
Nexus blijf ik mijn mening over houden. Een laadpaal kan weinig fout aan gaan.

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 25-11 11:03
Masterchiev schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:55:
[...]

Aan een batterij kan ook weinig fout gaan, in beide gevallen ligt het aan de aansturing :)

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Masterchiev schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:55:
[...]

Dacht dat de combi met de batterij niet echt lekker liep met een load balancer die heel strict was.

• Masterchiev
LT1970 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:56:
[...]

Aan een batterij kan ook weinig fout gaan, in beide gevallen ligt het aan de aansturing :)
Ja klopt. Helemaal eens. Verre van goed te noemen.

• Masterchiev
0xygen500 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:03:
[...]

Dacht dat de combi met de batterij niet echt lekker liep met een load balancer die heel strict was.
Klopt maar heb geen haast met laden van de auto. De nexus gaat voor begreep ik.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik kreeg deze week een vervelende verrassing van Zonneplan.
Uit de jaarafrekening bleek dat ik een kleine €200 moest bijbetalen.

Ik vraag me toch af hoe dat kan.
Ik betaal iederemaand netjes wat ze vragen, het maandbedrag wordt aangepast op basis van het verschil met de beoogde kosten. Ik zou verwachten dat ik op een klein verschil zou uitkomen. (Verschil tussen de laatste twee maanden voor de rekening) Zijn ze zo slordig met de maandelijkse berekeningen?

Of lees ik de afrekening verkeerd?

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-11 11:37
Vooraf geef je een schatting op van de teruglevering en de afname.

Op basis daarvan berekenen ze hoeveel energiebelasting je moet betalen en dat delen ze door 12, dit betaal je per maand.

De verbruikte en terug geleverde energie reken je maandelijks af.

Zelfde geldt waarschijnlijk ook voor gas, als je 1200m3 ingeschat hebt en 1400m3 verbruikt krijg je een eindafrekening met 200m3 belasting op gas.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Jasper79 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:54:
Vooraf geef je een schatting op van de teruglevering en de afname.

Op basis daarvan berekenen ze hoeveel energiebelasting je moet betalen en dat delen ze door 12, dit betaal je per maand.

De verbruikte en terug geleverde energie reken je maandelijks af.

Zelfde geldt waarschijnlijk ook voor gas, als je 1200m3 ingeschat hebt en 1400m3 verbruikt krijg je een eindafrekening met 200m3 belasting op gas.

Nemen ze in de herberekening niet de energiebelasting mee?
Maar plus en min wordt toch maandelijks verrekend? Ik heb geen vast maandbedrag nml.
Zonneplan berekend zelf het bedrag voor de volgende maand.

(Heb geen gas overigens)

[ Voor 4% gewijzigd door Obelixxx op 14-11-2025 08:56 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
NvG schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:23:
[...]

In mijn concept voor Home Assistant heb ik het opladen en ontladen op de gunstigste uren geautomatiseerd door het ophalen van de gegevens van Nord Pool, wat veel zelf ingrijpen kan schelen. Ik heb er natuurlijk ook gelijk de mogelijkheid ingezet om niet te ontladen naar het net om problemen met dubbele belasting te kunnen voorkomen.
Wat bedoel je met dubbele belasting? Wat maakt het jou nou uit of je buurman belasting betaalt over jouw stroom.

• Jasper79
Obelixxx schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:55:
[...]

Maar plus en min wordt toch maandelijks verrekend? Ik heb geen vast maandbedrag nml.
Zonneplan berekend zelf het bedrag voor de volgende maand.

(Heb geen gas overigens)
Maar niet de energiebelasting, die staat steeds apart op de factuur onder vaste maandkosten stroom.

Dan zou je moeten kijken of wat je ingeschat had overeenkomt met wat je in het jaar daadwerkelijk gedaan hebt.

• Peterhardenberg
Venzent schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:46:
Het was mij niet helemaal duidelijk of met de nieuwe app en instellingen een bepaald deel vd accu werd "gereserveerd" voor thuisgebruik, of dat je het vermogen van de omvormer beperkt voor thuisgebruik. Daarom aan kiki wat vragen gesteld en dit laatste antwoord vond ik wel interessant, dus voor wie het interesseert:
[Afbeelding]
@Venzent
Kiki is niet altijd even correct met antwoorden geven, maar in dit geval zijn de vragen niet geheel correct, je haalt kWh en kW door elkaar.
Nogmaals
De accu kan kWh opslaan.
De omvormer kan kW laden of leveren

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:15
Masterchiev schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:01:
[...]
Niks mis met de prijs, installatie is ook altijd keurig gedaan, App werkt goed en dat is allemaal in orde. Mijn kritiek is alleen op de combinatie met de Nexus.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

• NvG

NvG

Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:55:
[...]

Wat bedoel je met dubbele belasting? Wat maakt het jou nou uit of je buurman belasting betaalt over jouw stroom.
Lees dit artikeltje maar eens, dan weet je waar het over gaat.
https://www.bright.nl/nie...ij-is-onvermijdelijk.html

• Wolly
  • Niet online
NvG schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:56:
[...]

Lees dit artikeltje maar eens, dan weet je waar het over gaat.
https://www.bright.nl/nie...ij-is-onvermijdelijk.html
Daar heb je geen last van als batterijbezitter, de afschaffing van de salderingsregeling is het probleem.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:53
Jasper79 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:07:
[...]
Maar niet de energiebelasting, die staat steeds apart op de factuur onder vaste maandkosten stroom.

Dan zou je moeten kijken of wat je ingeschat had overeenkomt met wat je in het jaar daadwerkelijk gedaan hebt.
De batterij zelf heeft ook circa 15% verlies tussen laden en ontladen. Hebben ze die ook meegenomen in het voorschot energiebelasting? Of verklaart dat het grote verschil? Als je nul op de meter had (en dus al je energiebelasting ongeveer kon salderen), is dat nu zeker niet meer het geval. Nexus laadt ongeveer 1,5 cyclus per dag, dus iets van 30kWh per dag is mijn ervaring. Dat is ongeveer 10.000 kWh per jaar, dus een verlies van ongeveer 1500kWh per jaar waar je energiebelasting over moet betalen, want die heb je extra van het net afgenomen en niet meer teruggeleverd t.o.v. je situatie voor de accu. Als dat 14 cent per kWh energiebelasting is (of zoiets), zit je op ongeveer 200 Euro. Klinkt wel heel toevallig?

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• Masterchiev
sjoerd-p schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:15:
[...]

De batterij zelf heeft ook circa 15% verlies tussen laden en ontladen. Hebben ze die ook meegenomen in het voorschot energiebelasting? Of verklaart dat het grote verschil? Als je nul op de meter had (en dus al je energiebelasting ongeveer kon salderen), is dat nu zeker niet meer het geval. Nexus laadt ongeveer 1,5 cyclus per dag, dus iets van 30kWh per dag is mijn ervaring. Dat is ongeveer 10.000 kWh per jaar, dus een verlies van ongeveer 1500kWh per jaar waar je energiebelasting over moet betalen, want die heb je extra van het net afgenomen en niet meer teruggeleverd t.o.v. je situatie voor de accu. Als dat 14 cent per kWh energiebelasting is (of zoiets), zit je op ongeveer 200 Euro. Klinkt wel heel toevallig?
Gaat niet op dit verhaal. Laad en ontladen zit in je powerplay verwerkt inclusief de laadverliezen. Powerplay is netto. Daar zit alles bij in begrepen.

• sjoerd-p
Masterchiev schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:17:
[...]
Gaat niet op dit verhaal. Laad en ontladen zit in je powerplay verwerkt inclusief de laadverliezen. Powerplay is netto. Daar zit alles bij in begrepen.
Maar de vraag is dus of dat inclusief de energiebelasting is die je wél betaalt, maar waarvan ze nog niet weten of je die over het hele jaar uiteindelijk wel of niet kunt salderen. Dus hoe doen ze dat dan netto in je powerplay vergoeding? Of heb je dan aan het einde van het jaar een meevaller als je wel meer zonnestroom dan verbruik had waardoor je een deel van de laadverliezen kunt salderen qua energiebelasting? Kun je dat op jouw afrekening inzichtelijk maken?

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• Jasper79
Ja en nee, de vergoeding is inclusief verliezen etc maar die betaal je wel zoals hierboven is aangegeven. Je krijgt dus meer vergoeding maar je moet dat blijkbaar weer afdragen.

Daarom is een juiste schatting belangrijk, ik heb zelf mijn teruglevering lager gezet en de afname hoger, hierdoor betaal ik 12 maanden teveel belasting waardoor ik als het goed is niet hoef te betalen.

• Jasper79
Als ik naar mijn 1e volle jaar Nexus kijk heb ik een verlies van 1544 kWh
Geladen 12713 kWh
Ontladen 11169 kWh
Iets meer dan 12% in mijn geval.

• sjoerd-p
Jasper79 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:24:
Als ik naar mijn 1e volle jaar Nexus kijk heb ik een verlies van 1544 kWh
Geladen 12713 kWh
Ontladen 11169 kWh
Iets meer dan 12% in mijn geval.
Dan was mijn schatting van 1500kWh verlies dus zo gek nog niet ;-) De vraag is hoe je daar energiebelasting over betaald hebt en waar je dat op je rekening terug ziet. Als je Powerplay vergoeding daardoor hoger geworden is, omdat je die energiebelasting elders op je rekening weer betaalt, rekenen we ons rijk met de te hoge powerplay opbrengst. Maar als ze de powerplay vergoeding niet inclusief energiebelasting doen, en je die dus wel moet betalen, gaat het ook niet goed. Ik ben er nog niet ingedoken hoe ze dat dan verrekenen. Want dat je over die 1500kWh energiebelasting moet betalen, is duidelijk. En na afschaf van salderen dus over 12713kWh de energiebelasting betalen. Dat is 1700 Euro per jaar aan energiebelasting.... Dat kan dus niet uit.

• Masterchiev
sjoerd-p schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:19:
[...]

Maar de vraag is dus of dat inclusief de energiebelasting is die je wél betaalt, maar waarvan ze nog niet weten of je die over het hele jaar uiteindelijk wel of niet kunt salderen. Dus hoe doen ze dat dan netto in je powerplay vergoeding? Of heb je dan aan het einde van het jaar een meevaller als je wel meer zonnestroom dan verbruik had waardoor je een deel van de laadverliezen kunt salderen qua energiebelasting? Kun je dat op jouw afrekening inzichtelijk maken?
Lijkt me vrij helder verhaal zoals ik aangaf en volgens Kiki ook.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2VEnAeuwmhZdXHURZkdgcmC5K0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bPKizVJnDKlvEP0K0hvzEFkF.png?f=fotoalbum_large

• sjoerd-p
Masterchiev schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:49:
[...]
Lijkt me vrij helder verhaal zoals ik aangaf en volgens Kiki ook.[Afbeelding]
Fijn dat het jou duidelijk is. Kun je het me uitleggen? Je betaalt energiebelasting over het netto getal op je slimme meter. Hoe wordt dat dan verrekend met Powerplay volgens jou? Krijg je dan een hogere opbrengst in PowerPlay die je dan later weer afdraagt aan de overheid? Of betaal je op je factuur/jaarafrekening de energiebelasting helemaal niet en betaalt Zonneplan die ergens voor jou? Ik snap het nog niet. Dus graag even stap voor stap hoe het volgens jou werkt.

• Peterhardenberg
sjoerd-p schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:07:
[...]

Fijn dat het jou duidelijk is. Kun je het me uitleggen? Je betaalt energiebelasting over het netto getal op je slimme meter. Hoe wordt dat dan verrekend met Powerplay volgens jou? Krijg je dan een hogere opbrengst in PowerPlay die je dan later weer afdraagt aan de overheid? Of betaal je op je factuur/jaarafrekening de energiebelasting helemaal niet en betaalt Zonneplan die ergens voor jou? Ik snap het nog niet. Dus graag even stap voor stap hoe het volgens jou werkt.
Kiki gaf mij als antwoord dat het allemaal in de tegenboeking is verwerkt.
En dat de verliezen voor laden en ontladen door de P1 meter worden gemeten en dus bij je huis verbruik horen. Door de tegen boeking zou dit niet tot dubbele kosten lijden.

In mijn optiek blijft het allemaal een beetje wazig, waarom geeft ZP geen heldere uitleg hier over??
Misschien om toch iets te verhullen?

• Masterchiev
sjoerd-p schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:07:
[...]

Deze vragen qua berekening van je powerplay krijg je simpelweg niet beantwoord. Hoe de berekening is krijg je niet te horen van Zonneplan en kan niemand je vertellen. We hebben hele discussies hier in het forum erover gehad. Korte uitleg: Zonneplan is niet transparant hierin.
Waar je het mee moet doen: powerplay is netto inclusief je laadverlies/laadkosten/ontlaadwinsten.
De energiebelasting wordt betaald door Zonneplan en zie je helemaal niet terug op je factuur.

Meer uitleg is er niet. Vraag het Zonneplan, je krijgt geen antwoord.

• Masterchiev
Peterhardenberg schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:15:
[...]

Kiki gaf mij als antwoord dat het allemaal in de tegenboeking is verwerkt.
En dat de verliezen voor laden en ontladen door de P1 meter worden gemeten en dus bij je huis verbruik horen. Door de tegen boeking zou dit niet tot dubbele kosten lijden.

In mijn optiek blijft het allemaal een beetje wazig, waarom geeft ZP geen heldere uitleg hier over??
Misschien om toch iets te verhullen?
Nogmaals ze zijn niet transparant hierin.

• sjoerd-p
Masterchiev schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:16:
[...]
De energiebelasting wordt betaald door Zonneplan en zie je helemaal niet terug op je factuur.

Meer uitleg is er niet. Vraag het Zonneplan, je krijgt geen antwoord.
Ah, dit is nieuw voor mij. Ik heb overproductie van zonnestroom en ging ervanuit dat de stroom die ik teveel geproduceerd heb tijdens salderen nog kan gebruiken om de energiebelasting van de laadverliezen te salderen. Maar dat is dus niet zo? Want die betaalt Zonneplan al en staat niet op mijn rekening en valt dus niet tegen te salderen (in ieder geval niet zichtbaar voor mij, want misschien doen ze dat wel)?

• Masterchiev
sjoerd-p schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:19:
[...]

Ah, dit is nieuw voor mij. Ik heb overproductie van zonnestroom en ging ervanuit dat de stroom die ik teveel geproduceerd heb tijdens salderen nog kan gebruiken om de energiebelasting van de laadverliezen te salderen. Maar dat is dus niet zo? Want die betaalt Zonneplan al en staat niet op mijn rekening en valt dus niet tegen te salderen (in ieder geval niet zichtbaar voor mij, want misschien doen ze dat wel)?
Klopt. Feitelijk heb je de nexus ook zakelijk onder een kleine ondernemings regeling.

• sjoerd-p
Masterchiev schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:20:
[...]
Klopt. Feitelijk heb je de nexus ook zakelijk onder een kleine ondernemings regeling.
Als ik mijn energiebelasting niet terurg krijg, moet ik mijn warmtepomp maar een graadje hoger zetten deze winter ;-) Weer wat wijzer geworden. En zal mijn eigen jaarrekening dit weekend eens uitpluizen met de meterstanden die ik nog terug kan zoeken.

• NvG

NvG

Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:59:
[...]

Daar heb je geen last van als batterijbezitter, de afschaffing van de salderingsregeling is het probleem.
Na beëindiging van de salderingsregeling heb je daar last van. Voor grootgebruikers is er een regeling waardoor die er geen last van hebben. Kleinverbruikers, waaronder de bezitters van thuisbatterijen, hebben daar wel last van en dat zorgt voor rechtsongelijkheid waar nog geen oplossing voor is na het einde van de salderingsregeling.

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 05:29
Peterhardenberg schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:22:
[...]

@Venzent
Kiki is niet altijd even correct met antwoorden geven, maar in dit geval zijn de vragen niet geheel correct, je haalt kWh en kW door elkaar.
Nogmaals
De accu kan kWh opslaan.
De omvormer kan kW laden of leveren
Hi Peter, terwijl ik het bericht aan het maken was, bedacht ik me dat ook, maar had eerlijk gezegd geen zin om weer helemaal terug te zoeken wat wat was. Uiteindelijk wilde ik weten of die 2kw een limiet is op de omvormer of een reservering van de opslagcapaciteit van de batterij. uit het antwoord van Kiki maak ik op dat het het limiteren van de omvormer is.

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 15:02
Vwb de energiebelasting heeft zonneplan hier mij al een keer antwoord op gegeven:

Aan de hand van je ingevoerde gegevens vwb totale geschatte teruglevering en afname wordt het e.e.a. bepaald:

Bij geen overschot krijg je de volledig belasting over je verliezen terug. Bij overschot van minder dan 1250kWh krijg je een deel terug (we berekenen dit, is een logisch en terecht bedrag). Bij overschot van meer dan 1250kWh krijg je geen belasting terug. We hebben hier in de mail naar alle klanten kort over gecommuniceerd, omdat meer uitleg vaak eerder tot meer vragen leidt dan dat het voor het gros van de mensen dingen zou verhelderen..

Mocht je dus e.e.a. hebben ingevuld wat achteraf niet zo blijkt te zijn kan het zijn dat je wat moet bijbetalen of andersom. Allemaal behoorlijk logisch.
Die 1250kWh wordt overigens ook altijd aangepast mochten ze zien dat de verliezen groter of kleiner zijn, dit is geen vaste waarde.

Ik ben met hun redelijk in detail gedoken adhv mijn eigen 3F meter en de onbalans prijzen, en dit klopte behoorlijk goed. Ik had destijds namelijk ook mijn twijfels.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

• sjoerd-p
Robindd schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:20:
Vwb de energiebelasting heeft zonneplan hier mij al een keer antwoord op gegeven:

Aan de hand van je ingevoerde gegevens vwb totale geschatte teruglevering en afname wordt het e.e.a. bepaald:

Bij geen overschot krijg je de volledig belasting over je verliezen terug. Bij overschot van minder dan 1250kWh krijg je een deel terug (we berekenen dit, is een logisch en terecht bedrag). Bij overschot van meer dan 1250kWh krijg je geen belasting terug. We hebben hier in de mail naar alle klanten kort over gecommuniceerd, omdat meer uitleg vaak eerder tot meer vragen leidt dan dat het voor het gros van de mensen dingen zou verhelderen..

Mocht je dus e.e.a. hebben ingevuld wat achteraf niet zo blijkt te zijn kan het zijn dat je wat moet bijbetalen of andersom. Allemaal behoorlijk logisch.
Die 1250kWh wordt overigens ook altijd aangepast mochten ze zien dat de verliezen groter of kleiner zijn, dit is geen vaste waarde.

Ik ben met hun redelijk in detail gedoken adhv mijn eigen 3F meter en de onbalans prijzen, en dit klopte behoorlijk goed. Ik had destijds namelijk ook mijn twijfels.
Ah! Dit is dus een andere conclusie dan hierboven werd geschetsts en betekent dat ik dus WEL mijn overschot van productie kan gebruiken om energiebelasting te salderen met het verlies van de accu. Warmtepomp toch maar weer een graadje lager ;-)

_/-\o_

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Intussen even wat tijd gestoken in het opvragen van API toegang bij Tennet en Entso-e en heb nu mooi de real-time prijzen in HA naast elkaar, met wat hulp van Gemini hier en daar :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6UgWVam2HBRPJR2mGmc1uIQmSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TjGzGFmP63vUoI9o5uDrUAwf.png?f=fotoalbum_large

Ik heb in de Solarman integratie ook de max discharge van mijn batterij veranderd van 7% naar 5%. Volgens de Pylonforce documentatie zou dit geen probleem mogen zijn maar zal eens kijken of het überhaupt iets oplevert qua Powerplay rendement. Zo niet zet ik het mooi weer terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnuQeAnXBjD5XKK01-w1oclg7PA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uIlL86N1Ywx7OvFglyPZws8t.png?f=fotoalbum_large

Overigens vind ik het algoritme vandaag erg vreemd, nauwelijks geladen ookal waren er regelmatig negatieve onbalans tarieven. Gisteren was het eigenlijk perfect, PowerPlay opbrengst van ruim 4 EUR en een lager huisverbruik door de wat agressievere ondersteuning. Hierdoor kan je mooi ook wat pieken opvangen van bijvoorbeeld de warmtepomp of Bora kookplaat.

• Wolly
  • Niet online
NvG schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:38:
[...]

Na beëindiging van de salderingsregeling heb je daar last van. Voor grootgebruikers is er een regeling waardoor die er geen last van hebben. Kleinverbruikers, waaronder de bezitters van thuisbatterijen, hebben daar wel last van en dat zorgt voor rechtsongelijkheid waar nog geen oplossing voor is na het einde van de salderingsregeling.
Exact. Van dubbele energiebelasting heb je geen last, want in welke situatie zou je dubbel belasting betalen?

• NvG

NvG

Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:46:
[...]

Exact. Van dubbele energiebelasting heb je geen last, want in welke situatie zou je dubbel belasting betalen?
Je betaalt persoonlijk geen dubbele belasting. Door de dubbele belasting wordt, bij laden van het net en later weer ontladen naar het net, het product duurder dan nodig is. Jij betaalt belasting bij het laden en bij het ontladen betaalt de volgende gebruiker van dezelfde energie weer belasting. Dat creëert na 1 januari 2027 een rechtsongelijkheid t.o.v. grootgebruikers en wordt een lastig te ontwarren probleem. Er wordt ook onbelaste stroom van zonnepanelen door kleinverbruikers teruggeleverd. We hebben er dus collectief last van door een dan te hoge energieprijs.

• Wolly
  • Niet online
NvG schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:04:
[...]

Je betaalt persoonlijk geen dubbele belasting. Door de dubbele belasting wordt, bij laden van het net en later weer ontladen naar het net, het product duurder dan nodig is. Jij betaalt belasting bij het laden en bij het ontladen betaalt de volgende gebruiker van dezelfde energie weer belasting. Dat creëert na 1 januari 2027 een rechtsongelijkheid t.o.v. grootgebruikers en wordt een lastig te ontwarren probleem. Er wordt ook onbelaste stroom van zonnepanelen door kleinverbruikers teruggeleverd. We hebben er dus collectief last van door een dan te hoge energieprijs.
We hebben collectief allemaal last van hoge belastingen, maar de dubbele belasting is dus totaal niet relevant voor een thuisaccu bezitter in de zin dat die ervoor betaalt. Dat doet de buurman immers.

Is uitzondering voor grootgebruikers er omdat daar blijkbaar wel een waterdicht meetsysteem is?

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-11 21:32

Hun

sjoerd-p schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:19:
[...]

Ik vond deze reactie van nighthawk erg verduidelijkend:

We doen een Powerplay tegenboeking stroomverbruik over alle geladen en ontladen kWh's die in en uit je batterij gaan. Al deze kWh's gaan namelijk ook via je slimme meter, en daardoor worden ze ook afgerekend op de day ahead markt (net zoals al je andere verbruik binnen je huis). De batterij wordt niet ingezet op deze day ahead markt, we boeken dus al deze kWh's tegen.

Effectief betekent dit het volgende;
- Je laadt 1kWh op voor €0,20 en dit gaat direct en automatisch bovenop je stroomverbruik. Wij geven je die €0,20 terug. Puur een administratieve handeling.
- Je ontlaadt 0.9kWh voor €0,30 en dit gaat ook direct en automatisch boven op teruglevering stroom, (onterecht) winst voor jou dus. Wij krijgen deze €0,30 terug van jou. Ook weer puur een administratieve handeling.
Je hebt na deze administratieve handelingen dus gezorgd dat je batterij weggehaald is van je stroomverbruik.
Laat het dus duidelijk zijn, dit zijn geen kosten of winsten die we van je afpakken. Je kosten gaan óf eerst omhoog en worden met hetzelfde bedrag verlaagd, óf gaan eerst omlaag en worden met hetzelfde bedrag verhoogd.

Deze stroom die door de batterij gaat gaan we vervolgens tegen Powerplay prijzen afrekenen.
- Je laadt 1kWh op voor €0,05, dit zijn dus 5 cent aan kosten in je Powerplay vergoeding batterij.
- Je ontlaadt 0.9kWh voor €0,50, dit zijn dus 50 cent aan opbrengsten in je Powerplay vergoeding batterij.
In totaal heb je dus nu 45 cent verdiend! Netto winst, dit zie je terug in je app en op je factuur.

Je ziet dus ook dat door conversie verlies en standby dat het ontladen minder volume is dan het opladen. Dit wordt zowel in de tegenboeking als de powerplay vergoeding gebruikt. De volumes van de tegenboeking zijn altijd precies hetzelfde als wat we in Powerplay verrekenen, de batterij volumes!
We weten dat het een ingewikkeld systeem is, maar wel het meest eerlijke systeem. Je stroom verbruik van je huis gaat op de prijzen zoals je ziet in de app, je batterij gaat tegen Powerplay prijzen.

Hopelijk geeft dit je een duidelijker beeld van hoe de Powerplay tegenboeking werkt. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten."

Belangrijk om hierbij dus te beseffen is dat de kWh's die door je batterij gaan niet meetellen en geen effect hebben op je energierekening! Dat is in positieve zin; dus bij meer verbruik vanwege de Nexus telt dit niet mee voor de dynamische energie rekening. Maar ook in negatieve zin; het verplaatsen van goedkope energie in de middag naar terugleveren door de batterij in de avond levert niet nog extra op want precies dit wordt ook verrekend met die tegenboeking. Met eigen berekeningen aan de hand van kwartierdata uit mijn diverse kWh meters kom ik tot op een afwijking van 1,- per maand aan de tegenboeking, ik kan met enige zekerhied zeggen dat de Nexus in principe geen effect heeft op de dynamische energierekening ten opzichte van wanneer je geen Nexus zou hebben en dat komt door die tegenboeking. Voor de volledigheid, die tegenboeking kost dus geen geld, het is puur een administratieve handeling die verrekent wat je onterecht te veel/te weinig hebt gehad op EPEX basis doordat de kWh door de Nexus ook langs de meter komt.

• TKroon
  • Niet online
kazuka schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:52:
Intussen even wat tijd gestoken in het opvragen van API toegang bij Tennet en Entso-e en heb nu mooi de real-time prijzen in HA naast elkaar, met wat hulp van Gemini hier en daar :+

[Afbeelding]

Ik heb in de Solarman integratie ook de max discharge van mijn batterij veranderd van 7% naar 5%. Volgens de Pylonforce documentatie zou dit geen probleem mogen zijn maar zal eens kijken of het überhaupt iets oplevert qua Powerplay rendement. Zo niet zet ik het mooi weer terug.

[Afbeelding]

Overigens vind ik het algoritme vandaag erg vreemd, nauwelijks geladen ookal waren er regelmatig negatieve onbalans tarieven. Gisteren was het eigenlijk perfect, PowerPlay opbrengst van ruim 4 EUR en een lager huisverbruik door de wat agressievere ondersteuning. Hierdoor kan je mooi ook wat pieken opvangen van bijvoorbeeld de warmtepomp of Bora kookplaat.
Kun je met de solarman integratie ook de laadlimieten instellen? Bijvoorbeeld max 7kW laden, ongeacht wat Zonneplan doorstuurt via hun dongle?

• 0xygen500
  • Nu online
kazuka schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zou je willen delen hoe je die onbalans in HA hebt gekregen? Ben daar wel benieuwd naar. Zelf geen Zonneplan batterij, maar wel een die op onbalans stuurt.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

TKroon schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:49:
[...]

Kun je met de solarman integratie ook de laadlimieten instellen? Bijvoorbeeld max 7kW laden, ongeacht wat Zonneplan doorstuurt via hun dongle?
Dit kan met de Solis modbus integratie. Het probleem is dat sommige waardes telkens door de ZP dongle overschreven worden. Of dat ook voor deze waarde geldt weet ik niet zeker, zou ik even moeten testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs4MsLwI4PM8zutonBD_1q28qxc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UfBpu6eEO7Pq0e2XCRcXvMu4.png?f=fotoalbum_large
0xygen500 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:59:
[...]

Zou je willen delen hoe je die onbalans in HA hebt gekregen? Ben daar wel benieuwd naar. Zelf geen Zonneplan batterij, maar wel een die op onbalans stuurt.
API token bij Tennet aanvragen via https://developer.tennet.eu/register/

Dit is mijn code voor in configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
rest:
  - resource: https://api.tennet.eu/publications/v1/balance-delta
    method: GET
    headers:
      apikey: "YOUR API KEY HERE" 
      Accept: application/json
    scan_interval: 30                    # 30 = 2 req/min < limiet 60 req/min
    params:
      date_from: >
        {{ (now() - timedelta(minutes=6))
           .strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
      date_to: >
        {{ now().strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
    sensor:
      - name: TenneT Balance Delta
        value_template: >
          {{ value_json.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0].sequence
             | default('onbekend') }}
        json_attributes_path: $.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0]
        json_attributes:
          - max_upw_regulation_price
          - min_downw_regulation_price
          - power_afrr_in
          - power_afrr_out
          - power_igcc_in
          - power_igcc_out
          - power_mfrrda_in
          - power_mfrrda_out
          - power_picasso_in
          - power_picasso_out
          - mid_price

En een helper template sensor om de prijs om te zetten van €/MWh naar €/kWh en de opwaartse en neerwaartse prijs te combineren in een enkele sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set opregel_vermogen = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_in') | int(0) %}
{% set afregel_vermogen = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_out') | int(0) %}

{% if opregel_vermogen > 0 %}
  {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'max_upw_regulation_price') | float(0)) / 1000 | round(5) }}
{% elif afregel_vermogen > 0 %}
  {{ ((state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'min_downw_regulation_price') | float(0)) * -1) / 1000 | round(5) }}
{% else %}
  {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'mid_price') | float(0)) / 1000 | round(5) }}
{% endif %}

Device class instellen op 'monetary balance'.

• 0xygen500
  • Nu online
kazuka schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:27:
[...]

Dit kan met de Solis modbus integratie. Het probleem is dat sommige waardes telkens door de ZP dongle overschreven worden. Of dat ook voor deze waarde geldt weet ik niet zeker, zou ik even moeten testen.

[Afbeelding]

[...]

API token bij Tennet aanvragen via https://developer.tennet.eu/register/

Dit is mijn code voor in configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
rest:
  - resource: https://api.tennet.eu/publications/v1/balance-delta
    method: GET
    headers:
      apikey: "YOUR API KEY HERE" 
      Accept: application/json
    scan_interval: 30                    # 30 = 2 req/min < limiet 60 req/min
    params:
      date_from: >
        {{ (now() - timedelta(minutes=6))
           .strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
      date_to: >
        {{ now().strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
    sensor:
      - name: TenneT Balance Delta
        value_template: >
          {{ value_json.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0].sequence
             | default('onbekend') }}
        json_attributes_path: $.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0]
        json_attributes:
          - max_upw_regulation_price
          - min_downw_regulation_price
          - power_afrr_in
          - power_afrr_out
          - power_igcc_in
          - power_igcc_out
          - power_mfrrda_in
          - power_mfrrda_out
          - power_picasso_in
          - power_picasso_out
          - mid_price

En een helper template sensor om de prijs om te zetten van €/MWh naar €/kWh en de opwaartse en neerwaartse prijs te combineren in een enkele sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set opregel_vermogen = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_in') | int(0) %}
{% set afregel_vermogen = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_out') | int(0) %}

{% if opregel_vermogen > 0 %}
  {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'max_upw_regulation_price') | float(0)) / 1000 | round(5) }}
{% elif afregel_vermogen > 0 %}
  {{ ((state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'min_downw_regulation_price') | float(0)) * -1) / 1000 | round(5) }}
{% else %}
  {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'mid_price') | float(0)) / 1000 | round(5) }}
{% endif %}

Device class instellen op 'monetary balance'.
Thanks morgen eens kijken of ik die werkend krijg 😊

• TKroon
  • Niet online
kazuka schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:27:
[...]
Als je dat zou willen doen, heel graag :) ik zou het opladen namelijk graag beperken, omdat spontaan 10 kW opladen vaak veel impact heeft op de energie stromen hier in huis. Als dit naar 7 kW gaat kan de EV ook gewoon blijven laden bijvoorbeeld als er ook nog een vaatwasser of iets aanstaat.

• elbizarre
Ikzelf heb de auto gelimiteerd op 5A, waardoor ik nooit in de problemen kom. Ook niet met de wp die 2kW pakt bij vlagen.

Het enige moment dat het spannend wordt is 1x per week als de legionella spiraal aanslaat met 3kW voor een aantal uur.

• TKroon
  • Niet online
De auto limiteren op 5A is niet wat ik beoog. Als ik de auto snel wil laden moet dat kunnen. De load balancing van de Nexus is dusdanig matig dat ik het andersom wil. Nexus prio 1 en kan zijn gang gaan. Ik wil alleen het maximale op te nemen vermogen iets beperken.

Ik kan de huis instelling wel weer op 3x25A zetten voor de winter, maar in de zomer blijft er bij zonneschijn maar 5% terugleververmogen over. Ik heb veel PV en dan gaat hij met 500W terugleveren ipv 10kW.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:28

GaMbiNo

1337

TKroon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 08:25:
[...]

Als je dat zou willen doen, heel graag :) ik zou het opladen namelijk graag beperken, omdat spontaan 10 kW opladen vaak veel impact heeft op de energie stromen hier in huis. Als dit naar 7 kW gaat kan de EV ook gewoon blijven laden bijvoorbeeld als er ook nog een vaatwasser of iets aanstaat.
Dit kan. Hiermee begrens je de charge/discharge idd. zonder dat Zonneplan dit tussendoor weer aanpast oid.

Ik bedoel de
sensor.solis_s6_eh3p_battery_discharge_limit_power
en
sensor.solis_s6_eh3p_battery_charge_limit_power
dus.

[ Voor 10% gewijzigd door GaMbiNo op 15-11-2025 15:23 ]

• TKroon
  • Niet online
@GaMbiNo thanks! Daar ga ik binnenkort eens naar kijken. Kijken hoe ik de combinatie met Homey kan maken. Ik zou dan ook het limiet dynamisch kunnen wijzigen dat als de auto gaat laden de Nexus beperkt wordt, en daarna weer vrij baan als de auto klaar is :)

• Masterchiev
TKroon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:37:
@GaMbiNo thanks! Daar ga ik binnenkort eens naar kijken. Kijken hoe ik de combinatie met Homey kan maken. Ik zou dan ook het limiet dynamisch kunnen wijzigen dat als de auto gaat laden de Nexus beperkt wordt, en daarna weer vrij baan als de auto klaar is :)
Dat zou echt fantastisch zijn! Icm homey.

• elbizarre
Masterchiev schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:39:
[...]

Dat zou echt fantastisch zijn! Icm homey.
Inderdaad! Als je dat werkend heb, hoor ik graag hoe :*)

• TKroon
  • Niet online
@Masterchiev @elbizarre Ik heb zojuist de Waveshare besteld. Volgens Copilot is het eenvoudig om alles in Homey te krijgen, dus wordt over een tijdje vervolgd als ik de hardware binnen heb en aan heb gesloten :) Welke functies zijn jullie specifiek naar op zoek? Voor mij is het uitlezen, instellen van limieten en direct aansturen belangrijk.

[ Voor 23% gewijzigd door TKroon op 16-11-2025 05:27 ]

• sjoerd-p
Hun schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:09:
[...]

Ik vond deze reactie van nighthawk erg verduidelijkend:

We doen een Powerplay tegenboeking stroomverbruik over alle geladen en ontladen kWh's die in en uit je batterij gaan. Al deze kWh's gaan namelijk ook via je slimme meter, en daardoor worden ze ook afgerekend op de day ahead markt (net zoals al je andere verbruik binnen je huis). De batterij wordt niet ingezet op deze day ahead markt, we boeken dus al deze kWh's tegen.

Effectief betekent dit het volgende;
- Je laadt 1kWh op voor €0,20 en dit gaat direct en automatisch bovenop je stroomverbruik. Wij geven je die €0,20 terug. Puur een administratieve handeling.
- Je ontlaadt 0.9kWh voor €0,30 en dit gaat ook direct en automatisch boven op teruglevering stroom, (onterecht) winst voor jou dus. Wij krijgen deze €0,30 terug van jou. Ook weer puur een administratieve handeling.
Je hebt na deze administratieve handelingen dus gezorgd dat je batterij weggehaald is van je stroomverbruik.
Laat het dus duidelijk zijn, dit zijn geen kosten of winsten die we van je afpakken. Je kosten gaan óf eerst omhoog en worden met hetzelfde bedrag verlaagd, óf gaan eerst omlaag en worden met hetzelfde bedrag verhoogd.

Deze stroom die door de batterij gaat gaan we vervolgens tegen Powerplay prijzen afrekenen.
- Je laadt 1kWh op voor €0,05, dit zijn dus 5 cent aan kosten in je Powerplay vergoeding batterij.
- Je ontlaadt 0.9kWh voor €0,50, dit zijn dus 50 cent aan opbrengsten in je Powerplay vergoeding batterij.
In totaal heb je dus nu 45 cent verdiend! Netto winst, dit zie je terug in je app en op je factuur.

Je ziet dus ook dat door conversie verlies en standby dat het ontladen minder volume is dan het opladen. Dit wordt zowel in de tegenboeking als de powerplay vergoeding gebruikt. De volumes van de tegenboeking zijn altijd precies hetzelfde als wat we in Powerplay verrekenen, de batterij volumes!
We weten dat het een ingewikkeld systeem is, maar wel het meest eerlijke systeem. Je stroom verbruik van je huis gaat op de prijzen zoals je ziet in de app, je batterij gaat tegen Powerplay prijzen.

Hopelijk geeft dit je een duidelijker beeld van hoe de Powerplay tegenboeking werkt. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten."

Belangrijk om hierbij dus te beseffen is dat de kWh's die door je batterij gaan niet meetellen en geen effect hebben op je energierekening! Dat is in positieve zin; dus bij meer verbruik vanwege de Nexus telt dit niet mee voor de dynamische energie rekening. Maar ook in negatieve zin; het verplaatsen van goedkope energie in de middag naar terugleveren door de batterij in de avond levert niet nog extra op want precies dit wordt ook verrekend met die tegenboeking. Met eigen berekeningen aan de hand van kwartierdata uit mijn diverse kWh meters kom ik tot op een afwijking van 1,- per maand aan de tegenboeking, ik kan met enige zekerhied zeggen dat de Nexus in principe geen effect heeft op de dynamische energierekening ten opzichte van wanneer je geen Nexus zou hebben en dat komt door die tegenboeking. Voor de volledigheid, die tegenboeking kost dus geen geld, het is puur een administratieve handeling die verrekent wat je onterecht te veel/te weinig hebt gehad op EPEX basis doordat de kWh door de Nexus ook langs de meter komt.
Hele goede uitleg, maar wat hier mist is de energiebelasting en dat was precies het stuk waar ik vragen over had. Wat gebeurt er als ik netto overproductie heb op mijn huisverbruik. Worden die extra kWh die ik nog mag salderen dan in die tegenboeking verwerkt? Dat weten ze aan het einde van het jaar toch pas of ik die nog over heb? Want ook over de kWh die je met PowerPlay laadt en ontlaadt betaal je energiebelasting en krijg je die terug bij teruglevering. Maar omdat je meer afneemt dan teruglevert, betaal je dus netto energiebelasting over het laadverlies. Mijn vraag was waar dat gesaldeerd wordt op mijn rekening.

• elbizarre
TKroon schreef op zondag 16 november 2025 @ 05:26:
@Masterchiev @elbizarre Ik heb zojuist de Waveshare besteld. Volgens Copilot is het eenvoudig om alles in Homey te krijgen, dus wordt over een tijdje vervolgd als ik de hardware binnen heb en aan heb gesloten :) Welke functies zijn jullie specifiek naar op zoek? Voor mij is het uitlezen, instellen van limieten en direct aansturen belangrijk.
Nou, datzelfde precies dus. :*)

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:24
Bongoarnhem schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:44:
[...]

https://btw-zonnepanelen.nl/

Die hebben het voor mij en velen hier gedaan via Zonneplan. Die kunnen je vast helpen.
Met een paar mailtjes was het geregeld.
Ga 01-01-26 in de vrijstelling, dus de factuur is aan m'n dossier toegevoegd. Zou goed moeten komen dus.

TL;DR; de centrale kan ook voor de extra module(s) btw terugvragen als je nog niet in de vrijstelling zit.

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 15:02
sjoerd-p schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:33:
[...]

Hele goede uitleg, maar wat hier mist is de energiebelasting en dat was precies het stuk waar ik vragen over had. Wat gebeurt er als ik netto overproductie heb op mijn huisverbruik. Worden die extra kWh die ik nog mag salderen dan in die tegenboeking verwerkt? Dat weten ze aan het einde van het jaar toch pas of ik die nog over heb? Want ook over de kWh die je met PowerPlay laadt en ontlaadt betaal je energiebelasting en krijg je die terug bij teruglevering. Maar omdat je meer afneemt dan teruglevert, betaal je dus netto energiebelasting over het laadverlies. Mijn vraag was waar dat gesaldeerd wordt op mijn rekening.
Mijn reactie gelezen? Daar leg ik het uit adhv hoe Zonneplan het heeft uitgelegd.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 25-11 11:03
Pluimvee schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:57:
Als alternatief voor de Waveshare kun je zelf ook voor 5 euro een Modbus-bridge in elkaar solderen om op basis van ESPHome en HA de Nexus aan te sturen.

https://github.com/Pluimvee/esphome-modbus-tcp-to-rtu
Hallo Pluimvee, bedankt voor de tip en ik ben sinds dit weekend aan het spelen met de MAX485 module en de Modbus bridge maar ik krijg ‘m niet 100% aan de praat. De modbus is verbonden en er zijn connecties maar de Nexus omvormer wordt niet uitgelezen door de Solis Modbus integratie in HA. Kan jij de Solis omvormer uitlezen met de MAX485 module?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Vandaag een interessant experiment met de Nexus.

In HA had ik een automation ingesteld dat ie vannacht tijdens het laagste day ahead tarief een uurtje ging opladen. De accu was leeg maar na deze handmatige oplaad actie begon ik de dag met 50% SoC. Wat ik apart vond is dat tijdens het laden mijn PowerPlay opbrengst op liep. Rond 11.00u had ik een opbrengst van 1.11 EUR, terwijl op onbalansmarkt.com iedereen nog met een lege accu zat en 0.10 tot 0.20 EUR opbrengst. Die 50% SoC kwam weer van pas voor het opvangen van het huisverbruik.

Ik nam aan dat handmatig opladen altijd via EPEX tarieven gaat en de PowerPlay teller alleen begint te lopen als Zonneplan een laad of ontlaad commando stuurt op de markt waar zij op dat moment actief zijn?

Maar goed, als ik nu kijk op onbalansmarkt.com zie ik dus dat ik de gehele dag ruim bovenaan sta qua PowerPlay EN dat ik om 11.00u net zo goed naar zelfconsumptie had kunnen switchen want de dagopbrengst na het ontladen van de dure avonduurtjes zit op 1.22 EUR :P

Enige verschil is dat mijn SoC op dit moment wat lager is dan de rest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-drbXB3oOfeVdHz0Cr327p1Ppx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tn9PqVdfC6YUJSjQSmcMpm7H.png?f=fotoalbum_large

Best apart?

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:23
Worden je settings niet steeds terug gezet? Of is het zonder dongel?

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
kazuka schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:39:
Vandaag een interessant experiment met de Nexus.

In HA had ik een automation ingesteld dat ie vannacht tijdens het laagste day ahead tarief een uurtje ging opladen. De accu was leeg maar na deze handmatige oplaad actie begon ik de dag met 50% SoC. Wat ik apart vond is dat tijdens het laden mijn PowerPlay opbrengst op liep. Rond 11.00u had ik een opbrengst van 1.11 EUR, terwijl op onbalansmarkt.com iedereen nog met een lege accu zat en 0.10 tot 0.20 EUR opbrengst. Die 50% SoC kwam weer van pas voor het opvangen van het huisverbruik.

Ik nam aan dat handmatig opladen altijd via EPEX tarieven gaat en de PowerPlay teller alleen begint te lopen als Zonneplan een laad of ontlaad commando stuurt op de markt waar zij op dat moment actief zijn?

Maar goed, als ik nu kijk op onbalansmarkt.com zie ik dus dat ik de gehele dag ruim bovenaan sta qua PowerPlay EN dat ik om 11.00u net zo goed naar zelfconsumptie had kunnen switchen want de dagopbrengst na het ontladen van de dure avonduurtjes zit op 1.22 EUR :P

Enige verschil is dat mijn SoC op dit moment wat lager is dan de rest.

[Afbeelding]

Best apart?
Mijn vermoeden is dat zonneplan alle inkomsten vwb de batterij onder 'powerplay' schaart in de app, op welke markt die dan ook actief is.

Wat mij verder hier thuis opvalt en gerelateerd is aan jouw bevindingen, is dat bij thuisconsumptie op bijvoorbeeld 2,0 kW, de accu ontlaad zodra je thuis stroom verbruikt, ook op de goedkope uren..! Pas als er een actief signaal van zonneplan komt, wordt er gestopt met ontladen en wordt er bijvoorbeeld geladen of maximaal ontladen (onbalansmarkt).

Het vervelende gevolg hiervan is dat de accu de afgelopen dagen veelal leeg is op de mooie momenten zoals gedurende de duurste avonduren. Hij heeft immers de goedkoopste 4 uur daarvoor tussen de 1 en 2 kW geleverd om de warmtepomp van stroom te voorzien! Ik zou dan ook graag ofwel de app-instellingen vwb thuisconsumptie zelf willen aansturen via homeassistant (geen batterijontlading voor thuisgebruik gedurende de goedkoopste 6 uur op een dag), ofwel dat de app alleen ontlaad voor thuisgebruik bij bijvoorbeeld de duurste 12 of 18 uren.

Een andere oplossing kan zijn om actief de thuisaccu te laten laden, tenzij onbalans, alleen ik begrijp dat dat nog niet lekker werkt.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Chiqo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:09:
Worden je settings niet steeds terug gezet? Of is het zonder dongel?
Vannacht was zonder dongel, puur om even uit te proberen. Ik heb nu wel een helper en automatisering aangemaakt die het laden forceert en weer aanzet als de ZP dongle het terugzet. Even kijken hoe dat gaat want de omvormer gaat dan waarschijnlijk wel veel wisselen tussen ontladen en standby binnen een uur. Is wellicht niet zo bevordelijk voor de levensduur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39QR450ZrHb8Px87yf1aBoezlKQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/95138Va9BPgpOzJyBZfQRxB3.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Nexus - Forceer Laadstroom
description: Stelt de laadstroom elke 30 seconden opnieuw in
triggers:
  - seconds: /30
    trigger: time_pattern
  - entity_id: input_number.gewenste_laadstroom_nexus
    trigger: state
conditions:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.forceer_laadstroom_nexus
    state: "on"
actions:
  - target:
      entity_id: number.solis_waveshare_time_charging_charge_current
    data:
      value: "{{ states('input_number.gewenste_laadstroom_nexus') | float(0) }}"
    action: number.set_value
mode: single
frankrox schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:09:
[...]

Mijn vermoeden is dat zonneplan alle inkomsten vwb de batterij onder 'powerplay' schaart in de app, op welke markt die dan ook actief is.

Wat mij verder hier thuis opvalt en gerelateerd is aan jouw bevindingen, is dat bij thuisconsumptie op bijvoorbeeld 2,0 kW, de accu ontlaad zodra je thuis stroom verbruikt, ook op de goedkope uren..! Pas als er een actief signaal van zonneplan komt, wordt er gestopt met ontladen en wordt er bijvoorbeeld geladen of maximaal ontladen (onbalansmarkt).

Het vervelende gevolg hiervan is dat de accu de afgelopen dagen veelal leeg is op de mooie momenten zoals gedurende de duurste avonduren. Hij heeft immers de goedkoopste 4 uur daarvoor tussen de 1 en 2 kW geleverd om de warmtepomp van stroom te voorzien! Ik zou dan ook graag ofwel de app-instellingen vwb thuisconsumptie zelf willen aansturen via homeassistant (geen batterijontlading voor thuisgebruik gedurende de goedkoopste 6 uur op een dag), ofwel dat de app alleen ontlaad voor thuisgebruik bij bijvoorbeeld de duurste 12 of 18 uren.

Een andere oplossing kan zijn om actief de thuisaccu te laten laden, tenzij onbalans, alleen ik begrijp dat dat nog niet lekker werkt.
Ja, nog iets meer finetuning in de controls zou prettig zijn. Ik zou ook graag zien dat er een instelling komt die de mate van agressie kan aanpassen wanneer de accu ontlaad op basis van prijzen. Ik geloof dat Frank wel zoiets heeft in hun ZC+ modus.

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:23
kazuka schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:29:
[...]

Vannacht was zonder dongel, puur om even uit te proberen. Ik heb nu wel een helper en automatisering aangemaakt die het laden forceert en weer aanzet als de ZP dongle het terugzet. Even kijken hoe dat gaat want de omvormer gaat dan waarschijnlijk wel veel wisselen tussen ontladen en standby binnen een uur. Is wellicht niet zo bevordelijk voor de levensduur.

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Nexus - Forceer Laadstroom
description: Stelt de laadstroom elke 30 seconden opnieuw in
triggers:
  - seconds: /30
    trigger: time_pattern
  - entity_id: input_number.gewenste_laadstroom_nexus
    trigger: state
conditions:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.forceer_laadstroom_nexus
    state: "on"
actions:
  - target:
      entity_id: number.solis_waveshare_time_charging_charge_current
    data:
      value: "{{ states('input_number.gewenste_laadstroom_nexus') | float(0) }}"
    action: number.set_value
mode: single

[...]

Ja, nog iets meer finetuning in de controls zou prettig zijn. Ik zou ook graag zien dat er een instelling komt die de mate van agressie kan aanpassen wanneer de accu ontlaad op basis van prijzen. Ik geloof dat Frank wel zoiets heeft in hun ZC+ modus.
Ik gebruik zelf altijd de volgende entiteiten:

Schakelaars:
switch.rc_force_battery_charge
switch.rc_force_battery_discharge

Vermogensinstellingen:
number.solis_waveshare_rc_force_battery_charge_power
number.solis_waveshare_rc_force_battery_discharge_power

• TKroon
  • Niet online
Update:
Mijn eerste mail naar Zonneplan:
TKroon schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:05:
Ik heb een mail naar Zonneplan gestuurd:

Wat een mooie toevoeging aan de app. Ik zou graag nog enkele vragen stellen/feedback geven:

1. Kan er alsjeblieft een stand-by modus gemaakt worden? Dat de batterij (eventueel met in te stellen timeout) niks meer doet?
2. Als ik huisoptimalisatie gebruik en de vermogens afzonderlijk instel, verdwijnen deze als ik van modus wissel. Dus stel ik stel vermogens in, zet de batterij op zelfconsumptie en weer terug op huisondersteuning, dan springt hij weer op “laag” in plaats van de eerder door mij ingestelde vermogens.
3. De update rate van de 4G-dongels is maar liefst 5 minuten. Hiermee is nul op de meter draaien helaas onmogelijk. Prima nu er nog gesaldeerd kan worden omdat het zich vereffent over het hele uur, maar zijn er plannen om dit naar enkele seconden te brengen voor 2027 als het salderen af wordt geschaft?
4. Wordt het instellen van de modus van de Nexus ook mogelijk via een api? Kan ik via Homey of Home Assistant instellen hoe de batterij moet werken?
Hun reactie:

Bedankt voor uw bericht en het delen van uw feedback! Fijn om te horen dat u steeds meer tevreden bent over de Nexus thuisbatterij en onze app. Ik geef graag zo concreet mogelijk antwoord op al uw punten:

1. Stand-by modus
Op dit moment is er geen stand-by modus beschikbaar waarbij de batterij volledig uitgeschakeld kan worden of tijdelijk niets doet. In de Zonneplan app kunt u wel kiezen tussen verschillende aansturingsmodi, zoals Powerplay, Zelfconsumptie en Huisondersteuning. Een specifieke stand-by functie met instelbare timeout wordt in onze documentatie niet genoemd.

2. Instellingen huisoptimalisatie na wisselen van modus
Wanneer u het laad- of ontlaadvermogen bij huisondersteuning (huisoptimalisatie) instelt, worden deze instellingen inderdaad gereset naar ‘laag’ als u tussendoor een andere modus kiest (zoals zelfconsumptie). Dit gedrag is bekend: elke keer dat u terugschakelt naar huisondersteuning dient het gewenste vermogen opnieuw ingesteld te worden.

3. Update rate van de Zonneplan Connect
De updatefrequentie bij huisondersteuning en zelfconsumptie is inmiddels verbeterd van 5 minuten naar 1 minuut. Hierdoor kunnen we de thuisbatterij beter laten aansluiten met het verbruik in de woning.

4. Modusinstelling via API/Homey/Home Assistant
Het wijzigen van de aansturing van uw Nexus thuisbatterij kan momenteel alleen via de Zonneplan app zelf plaatsvinden; er is geen mogelijkheid om dit via een externe API of domotica-platformen zoals Homey of Home Assistant te doen.

Ik vond het eerlijk gezegd niet een exact antwoord op de vraag, maar meer een uitleg van de huidige stand van zaken. Het verhogen van de update rate ben ik in ieder geval blij mee :)

Dit is mijn antwoord in de hoop om meer duidelijkheid te krijgen:

Dank voor je reactie.

1. Ik weet dat het er niet is, maar het is een verzoek om het te maken. Concreet voorbeeld is dat als de Nexus vol aan het laden is en ik thuiskom en de auto op wil laden, de laadpaal niet kan starten omdat er onvoldoende capaciteit is. Ik zou de Nexus dan graag tijdelijk uit willen schakelen zodat ik de auto direct op kan laden.
2. Ook dit is feedback in de hoop dat het aangepast wordt, want het is onlogisch als je vaker van modus wilt wisselen. Het is beter als de instellingen behouden blijven.
3. Dat is goed om te horen! Zijn er plannen om dit in de toekomst nog meer neartime te maken?
4. Is dit wel iets wat bekeken wordt voor de toekomst?

• bgm
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19-11 19:58

bgm

NvG schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:59:
[...]

Zou je mij kunnen vertellen waar te lezen is dat de omvormer een 11 kW versie is?

[Afbeelding]
Ik ben vooral geïnteresseerd in het exacte artikelnummer van deze omvormer.
Pylontech maakt namelijk een 8kW, 10kW, 12kW en 15kW van deze H3X.

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:53
Ik bemerk dat mijn batterij de laatste week ongeveer, bijna synchroon aan de update waarbij ik het huisverbruik iets hoger heb gezet tot 2.5kW, eigenlijk de hele dag leeg is behalve soms kleine ladingen van 1 of 2 kilowatt. Dan schiet het huisverbruik ook geen fluit op natuurlijk. Meer mensen last van? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmEarkH1yNUKl32YNxrqhoONClM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOwMZE2bPuvhX1IXth227ecn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEYr7Lgdb5KKo4_b7n62CYuf9gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDd6cYoyNz22EZGMpxcUhy88.jpg?f=fotoalbum_large

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• Masterchiev
ervh schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:22:
Ik bemerk dat mijn batterij de laatste week ongeveer, bijna synchroon aan de update waarbij ik het huisverbruik iets hoger heb gezet tot 2.5kW, eigenlijk de hele dag leeg is behalve soms kleine ladingen van 1 of 2 kilowatt. Dan schiet het huisverbruik ook geen fluit op natuurlijk. Meer mensen last van? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Iedereen. Dat komt omdat er geen zon energie is dus je kan de nexus niet laden met zon energie op de modus huis optimalisatie. Daarnaast is sinds alle updates dat TENNET heeft doorgevoerd nauwelijks meer onbalans.
Omdat je zelf de nexus niet kan laden op de epex blijft je nexus dus leeg.

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-11 20:39
Vind het wel goed dat hij de afgelopen dagen niet veel gedaan heeft. De onbalans was 0, maar ook de epex deltas waren minimaal. Zou hij toch op apex hebben geladen, dan zou je waarschijnlijk uiteindelijk verlies gedraaid hebben door verliezen en slijtage. Toevallig is er vandaag weer een redelijke delta, dus vandaag zal hij wel weer wat gaan doen. Maar goed, als er niks geks gebeurt blijven de “verdiensten” ook maar beperkt tot een eurootje of 2

• elbizarre
Hoe langer ik er over nadenk, hou geïrriteerder ik wordt dat veel van mijn zonnestroom eerst door de omvormer gaat naar wisselstroom, vervolgens weer door de Nexus omvormer gaat naar DC, en dan weer terug naar het huis.

Om dit aan te passen moet er een andere omvormer komen waar mijn panelen rechtstreeks op kunnen.

Weten jullie of er een pylontech variant is waar dit op zit?
En zou de zonneplan integratie blijven werken zolang je op pylontech blijft? :/

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-11 20:08
Zal niet werken met een Pylontech omvormer omdat Zonneplan alleen de Solis omvormer aanstuurt en niet de accu zelf......
elbizarre schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:15:
Hoe langer ik er over nadenk, hou geïrriteerder ik wordt dat veel van mijn zonnestroom eerst door de omvormer gaat naar wisselstroom, vervolgens weer door de Nexus omvormer gaat naar DC, en dan weer terug naar het huis.

Om dit aan te passen moet er een andere omvormer komen waar mijn panelen rechtstreeks op kunnen.

Weten jullie of er een pylontech variant is waar dit op zit?
En zou de zonneplan integratie blijven werken zolang je op pylontech blijft? :/

• elbizarre
R van Lune schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:51:
Zal niet werken met een Pylontech omvormer omdat Zonneplan alleen de Solis omvormer aanstuurt en niet de accu zelf......

[...]
Ach. Ik bedoelde een andere Solis. |:(

Edit: na zelf onderzoek te doen kost dit zo'n 1100-1200€. Dan heb je eenzelfde omvormer: S6-EH3P10K-H-EU.
Maar dan geen watered down model, maar gewoon een volledige feature set.

Geheid dat dit werkt, want de aansturing zal moet anders zijn. De dongle van ZP zal gewoon werken.

Nu rijst alleen de vraag: waarom zou ik 1200 ballen moeten neerleggen voor iets wat door Zonneplan ongevraagd er uit is gehaald? Ze zullen dit apart zo hebben moeten bestellen, want standaard is het gewoon. Mét PV ingang...

[ Voor 47% gewijzigd door elbizarre op 20-11-2025 19:49 ]

• Masterchiev
elbizarre schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:25:
[...]

Edit: na zelf onderzoek te doen kost dit zo'n 1100-1200€. Dan heb je eenzelfde omvormer: S6-EH3P10K-H-EU.

Geheid dat dit werkt, want de aansturing zal moet anders zijn. De dongle van ZP zal gewoon werken.

Nu rijst alleen de vraag: waarom zou ik 1200 ballen moeten neerleggen voor iets wat door Zonneplan ongevraagd er uit is gehaald? Ze zullen dit apart zo hebben moeten bestellen, want standaard is het gewoon. Mét PV ingang...
Is er geen andere software geflashed op de omvormer van Zonneplan?

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-11 20:08
elbizarre schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:25:
[...]

Gaat niet werken, de dongle van Zonneplan heeft een rj45 stekker. De omvormer waar jij over spreekt heeft een USB aansluiting voor de datalogger. Je kunt de usb datalogger wel ombouwen naar RJ45 en dan kun je zelf de zonneplan omvormer aansturen. Maar daarmee ben je niet geholpen..... dan kun je nog steeds de pv niet aansluiten.....

Zie:
R van Lune in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

[ Voor 4% gewijzigd door R van Lune op 20-11-2025 20:38 ]

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-11 17:11
Sinds ik huisoptimalisatie heb aangepast na de update van de app sta ik ineens regelmatig in de top20 van onbalansmarkt. Ik ben er niet ontevreden over. Dat wordt misschien anders als ik hierdoor onbalans opbrengst mis loop omdat mijn batterij op dat moment al iets leger is maar onbalans lijkt niet echt aan de orde de laatste tijd....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnauDeleKljQ9qbiD_fzgyF-qDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICie2ZZDWlgNbvLk40ZKemXA.jpg?f=fotoalbum_large

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

MrTom schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:22:
Sinds ik huisoptimalisatie heb aangepast na de update van de app sta ik ineens regelmatig in de top20 van onbalansmarkt. Ik ben er niet ontevreden over. Dat wordt misschien anders als ik hierdoor onbalans opbrengst mis loop omdat mijn batterij op dat moment al iets leger is maar onbalans lijkt niet echt aan de orde de laatste tijd....[Afbeelding]
Het is met name nu met het koude weer wel even zoeken wat de sweet spot is van hoeveelheid huisondersteuning. De warmtepomp draait hier nu overuren met deze temperaturen en houdt van zichzelf al rekening met de EPEX prijzen.

Speel een beetje met de instellingen vandaag. Nadat de Nexus volgeladen was vanochtend heb ik hem op zelfconsumptie gezet en dadelijk bij de hoge EPEX prijzen zet ik hem weer even terug op PowerPlay. Wel jammer dat het wisselen tussen de modi niet via de ZP API kan, dan zou je leuke automatiseringen kunnen maken.

• OxyDrokz
Op een dag als vandaag zie ik echt verschil met de 5 kWh extra.
Waar ik voorheen altijd in de middenmoot zweefde, sta ik op het moment op plek 19 van de onbalansmarkt.com tabel.
Meestal zak ik gedurende het eind van de dag weer af, maar dit bewijst dat er aan het eind van de batterij vaak nog wel wat onbalans over is.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

OxyDrokz schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:01:
Op een dag als vandaag zie ik echt verschil met de 5 kWh extra.
Waar ik voorheen altijd in de middenmoot zweefde, sta ik op het moment op plek 19 van de onbalansmarkt.com tabel.
Meestal zak ik gedurende het eind van de dag weer af, maar dit bewijst dat er aan het eind van de batterij vaak nog wel wat onbalans over is.
En nu pak je nog een flinke onbalans mee terwijl de rest (zo goed als) leeg lijkt te zijn. :F

• OxyDrokz
GaMbiNo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:12:
[...]

En nu pak je nog een flinke onbalans mee terwijl de rest (zo goed als) leeg lijkt te zijn. :F
Nu is de koek ook op. 8% nog.
Misschien ook de minimale lading omlaag schroeven naar 5% zoals ik hier laatst voorbij zag komen.

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:43
GaMbiNo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:12:
[...]

Onbalans misgelopen, had hem net om 15.00 uur op zelfconsumptie gezet... 7(8)7

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ahum..... schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:59:
[...]

Onbalans misgelopen, had hem net om 15.00 uur op zelfconsumptie gezet... 7(8)7
Hier ook. Maar heb hem omdat ik het vrijwel meteen zag meteen teruggezet naar onbalans. Toen heeft hij nog een aantal minuten volle bak teruggeleverd op die hoge onbalantarieven. Resultaat 0,18 euro. ;w

Ik snap soms helemaal niks van die rewards.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

OxyDrokz schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:21:
[...]

Nu is de koek ook op. 8% nog.
Misschien ook de minimale lading omlaag schroeven naar 5% zoals ik hier laatst voorbij zag komen.
Dat was ik inderdaad. Toch vraag ik mij wel af hoe ZP de PowerPlay vergoeding berekend als ze op EPEX ontladen zoals vanavond, in plaats van de onbalansmarkt.

Ik heb vandaag alleen de ochtend piek op PowerPlay modus meegepakt en heb daarmee vandaag een vergoeding van 1.86 EUR. De avond piek heb ik zelf handmatig ontladen terwijl de batterij op zelfconsumptie modus stond. Opbrengst: 8 EUR. Dus bijna 10 EUR in totaal vandaag. Kijk ik op de onbalansmarkt.com site zie ik dat de meesten de helft van die opbrengst hebben.

Of ZP roomt gigantisch af van het ontladen op EPEX via Powerplay, of ze zijn ook op andere markten bezig tijdens die pieken (Intraday?).

Voor en na het handmatig ontladen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amSTN8makJ4lga3emMzUfx8x1Mk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o9hTOljUXlRV7THPPc70eFz8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdQKK02MUw8zbBQWNaR8M_39EoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eqHjJU9SLBYTkPtDyv7Mb0wW.png?f=fotoalbum_large

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Iemand in de buurt van Groningen nog belang bij een extra accu? Heb per ongeluk 2 besteld om uit te breiden en lees net dat 5 stuks de max is in combi met deze omvormer... :/
Aangezien terug sturen/brengen naar Rotterdam nogal een dure bedoeling is hierbij de vraag of er een "buur" is die voor 850 euro een batterij (nieuw met bon/garantie etc.) Zou willen overnemen?
(Ga ook regelmatig naar Eindhoven dus kan op de route eventueel ook nog gebracht worden)

[ Voor 10% gewijzigd door WouteruitTB op 25-11-2025 21:06 ]

• kingofzamunda23
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:24
kazuka schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:09:
[...]

Dat was ik inderdaad. Toch vraag ik mij wel af hoe ZP de PowerPlay vergoeding berekend als ze op EPEX ontladen zoals vanavond, in plaats van de onbalansmarkt.

Ik heb vandaag alleen de ochtend piek op PowerPlay modus meegepakt en heb daarmee vandaag een vergoeding van 1.86 EUR. De avond piek heb ik zelf handmatig ontladen terwijl de batterij op zelfconsumptie modus stond. Opbrengst: 8 EUR. Dus bijna 10 EUR in totaal vandaag. Kijk ik op de onbalansmarkt.com site zie ik dat de meesten de helft van die opbrengst hebben.

Of ZP roomt gigantisch af van het ontladen op EPEX via Powerplay, of ze zijn ook op andere markten bezig tijdens die pieken (Intraday?).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien een domme vraag. Heb nu zonneplan in mijn home assistant draaien met de batterij en laadpaal. Maar heb nog geen optie daarin gevonden hoe je zelf de batterij kan ontladen.. hoe doe jij dat precies? Bvd.

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07:24
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hallo kazuka, zet je eerst de batterij in zelfconsumptie en haal je dan de dongle eruit? Want bij mij schakelt hij na een halve minuut weer terug naar de settings van zonneplan

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:02

NightHawk4

Lotte is Liev :>

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch weer voorzichtig aan het meelezen na de laatste updates, werd doodmoe van het negatieve geneuzel in dit forum dus heb maar even niet meer actief meegedaan.

Zit nu wel naar vandaag te kijken en mijn opbrengst komt vrij hoog uit terwijl ik toch echt om 18:45 uur op 7% zat.

Als het dan wel EPEX tarieven waren kan het niet zo zijn dat de energiebelasting dan geparkeerd wordt en niet meetelt maar pas bij de EB berekening boven tafel komt? Scheelt toch een flink bedrag op de totaalsom van een dag.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

kingofzamunda23 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:56:
[...]

Misschien een domme vraag. Heb nu zonneplan in mijn home assistant draaien met de batterij en laadpaal. Maar heb nog geen optie daarin gevonden hoe je zelf de batterij kan ontladen.. hoe doe jij dat precies? Bvd.
Zoek in dit topic even op 'modbus' en er gaat een wereld voor je open.
Gerrit1968 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:05:
[...]

Hallo kazuka, zet je eerst de batterij in zelfconsumptie en haal je dan de dongle eruit? Want bij mij schakelt hij na een halve minuut weer terug naar de settings van zonneplan
De dongle laat ik erin zitten. Via een HA automatisering forceer ik de ontlaad actie. Zie een paar pagina's terug in dit topic waar we het er over hebben voor meer details :)
Pagina: 1 ... 66 67 Laatste