• wilcovana
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:01
Ik ben ook benieuwd hoe het zit met een solis s6 hybride omvormer aansluiten op de accu's. Hoef je alleen de omvormer om te wisselen of moet er meer gewisseld worden? Grote voordeel hierbij is dan als ik het goed begrijp dat je vanuit je zonnepanelen direct DC kan laden en een keer omzetten daarmee voorkomt waardoor je meer uit je zonne energie haalt. Heeft iemand hier ervaring mee?

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:43
4 euro per kWh nu, recoordje?

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ja ik zit met verbazing te kijken hoe mijn accu hier niet op reageert...

• erikfw
melvinnie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:35:
Ja ik zit met verbazing te kijken hoe mijn accu hier niet op reageert...
Volle bak hier, tot nu. Zet ie hem uit...............

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Die hebben we in januari ook al eens gehad. Maar tikt wel lekker aan zo. Het valt mij op dat er sinds de Iran oorlog weer vaker hogere onbalans bedragen zijn. Geen idee of er enig verband is i.v.m. stijgende gas -en olie kosten maar ik begreep dat het ten tijde van de Russische inval in Oekraïne ook het geval was.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:07

thido

Tilburg

Had mijn 'schakel bij hoge onbalans tarieven terug naar powerplay' automation niet ingeschakeld staan, oeps...
Ach ja, you win some, you loose some. Toch nog ruim 4 Euro met de teruglevering en een kleine 4 Euro op onbalans vandaag nog.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:27
De teller staat bij mij op €20,90 en ik heb nog 16% in de Nexus, kijken of we de €30.00 gaan halen! *O*

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-04 17:00

johanm3

Het kan altijd slechter

Was een leuke verrassing gister. Op 22,20 blijven steken.

Nog steeds tevreden met de accu. Helaas loopt de jaarlijkse opbrengst wat terug. Hij staat er nu bijna 2 jaar. Maar maandelijks toch wel een leuke correctie op je energiekosten.

[ Voor 61% gewijzigd door johanm3 op 26-03-2026 11:05 ]

Gadgets fan

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:06
johanm3 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:03:
Was een leuke verrassing gister. Op 22,20 blijven steken.

Nog steeds tevreden met de accu. Helaas loopt de jaarlijkse opbrengst wat terug. Hij staat er nu bijna 2 jaar. Maar maandelijks toch wel een leuke correctie op je energiekosten.
Wat voor installatie heb je? Een collega van mij heeft gisteren een 20 kWh-exemplaar gekregen ergens in de middag en liet vanochtend al zien dat hij er 21 euro mee had verdiend....

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Red devil schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:21:
[...]

Wat voor installatie heb je? Een collega van mij heeft gisteren een 20 kWh-exemplaar gekregen ergens in de middag en liet vanochtend al zien dat hij er 21 euro mee had verdiend....
Dat kan kloppen. Gisteren was dan ook de beste dag sinds 8 november 2024 ;)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Red devil
TKroon schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:26:
[...]

Ha, ik (en hij vast ook) zat al dat bedrag te extrapoleren. Het zou een leuke bijverdienste zijn als dit elke dag gebeurde.

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:22
Red devil schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Ha, ik (en hij vast ook) zat al dat bedrag te extrapoleren. Het zou een leuke bijverdienste zijn als dit elke dag gebeurde.
Ik heb hem nu op een paar dagen na precies 2 jaar, 4.08 per dag gemiddeld (3029 euro totaal). Zoals anderen aangeven loopt dat bedrag per dag al een tijd terug doordat het de laatste maanden gewoon minder vaak zo goed gaat als gisteren

• Red devil
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:35:
[...]

Ik heb hem nu op een paar dagen na precies 2 jaar, 4.08 per dag gemiddeld (3029 euro totaal). Zoals anderen aangeven loopt dat bedrag per dag al een tijd terug doordat het de laatste maanden gewoon minder vaak zo goed gaat als gisteren
1500 euro per dag jaar is nog best netjes trouwens. Hoe duur was de installatie? Wat is de verwachting voor volgend jaar, als de saldering wegvalt. Is dat een gunstige of een minder gunstige ontwikkeling.

[ Voor 1% gewijzigd door Red devil op 26-03-2026 12:12 . Reden: oeps ]

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-04 20:39
Red devil schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:42:
[...]

1500 euro per dag is nog best netjes trouwens. Hoe duur was de installatie? Wat is de verwachting voor volgend jaar, als de saldering wegvalt. Is dat een gunstige of een minder gunstige ontwikkeling.
1500 euro per dag is zeker een goed verdien model! :+

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:22
Red devil schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:42:
[...]

1500 euro per dag is nog best netjes trouwens. Hoe duur was de installatie? Wat is de verwachting voor volgend jaar, als de saldering wegvalt. Is dat een gunstige of een minder gunstige ontwikkeling.
Was eerste batch, dus na belasting teruggaaf was het 8300 euro.

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-04 17:00

johanm3

Het kan altijd slechter

Red devil schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:21:
[...]

Sinds April 2024 een 20kWh accutje ;)

Gadgets fan

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07:46
TKroon schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:26:
[...]

Gisteren was er noodvermogen nodig, net een correctie in de app; van € 22,14 naar € 26,51!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:27
Ahum..... schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:44:
De teller staat bij mij op €20,90 en ik heb nog 16% in de Nexus, kijken of we de €30.00 gaan halen! *O*
Gisteren afgesloten met een opbrengst van €22,41 en vandaag nog een verhoging erbij naar €26,71, kom ik toch nog een beetje dichter in de buurt! 8)

En ja..., wat de verwachtingen na de stop van het salderen betreft..., even de glazen bol raadplegen. O-)

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:23
Tijdens een sneak preview van de release notes voor HA 2026.4 kwam ik het volgende tegen:
New integrations
We welcome the following new integrations in this release:
...
Solarman, added by @solarmanpv
Integrate your Solarman smart energy devices with Home Assistant over the local network. Monitor energy production, consumption, and control devices like smart plugs and meter readers in real time.

• melvinnie
  • Niet online
OxyDrokz schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:11:
Tijdens een sneak preview van de release notes voor HA 2026.4 kwam ik het volgende tegen:

[...]

...

[...]
Misschien mis ik iets maar waarom is dit relevant voor dit topic?

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

melvinnie schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:33:
[...]

Misschien mis ik iets maar waarom is dit relevant voor dit topic?
Je kunt daarmee je Pylon batterijen en BMS uitlezen in HA. Kon al met de Solarman (of Solis Modbus) integratie maar zo te zien is de integratie nu HA certified?

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:23
kazuka schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:38:
[...]

Je kunt daarmee je Pylon batterijen en BMS uitlezen in HA. Kon al met de Solarman (of Solis Modbus) integratie maar zo te zien is de integratie nu HA certified?
Precies. Dus nu van HACS naar de Core HA integratie.
Goed teken voor de ondersteuning en verdere ontwikkeling.

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:53
EvtK schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:35:
[...]

https://support.tibber.co...81533-ondersteunde-merken

Is iemand hier al verder ingedoken? Met het oog op de aanschaf van een laadpaal (geen zonneplan) en integratie mogelijheden bij Tibber, zou ik graag naar ze overstappen. Maar dan moeten ze wel de thuisbatterij kunnen aansturen. MODbus integratie klinkt me nog net een stap te heftig :)
[/quote]
Chatbot is niet veel belovend:
Nee, de Tibber Bridge kan helaas niet verbinding maken met je Zonneplan S6-EH3P omvormer.

De Bridge ondersteunt momenteel alleen batterij-omvormers van deze merken:

Kostal (Plenticore series)
SolaX (X1/X3 Fit/Hybrid G4 series)
Solis (S5/S6 hybrid modellen in Labs)
De Bridge werkt via Modbus TCP communicatie en is alleen compatibel met deze specifieke ondersteunde modellen. Voor je Zonneplan S6-EH3P omvormer is er momenteel geen compatibiliteit beschikbaar.

• thido

thido

Tilburg

GaMbiNo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:58:
[...]

Kan best. Zonneplan lijkt wel iets te hebben aangepast in de aansturing. Misschien dat dat in bepaalde gevallen die alarm code triggert.

Zonneplan switcht iig de select.work_mode van "Self-Use + TOU" naar "Self use". En ze schakelen de switch.time_of_use uit. Daarna wordt er nog steeds aangestuurd maar niet meer door de time slots en de currents. Wel logisch dat modbus dan niet meer reageert op de slot en current aanpassingen die ik doe. :P

Lijkt er op dat ze gewoon een compleet andere aansturing hebben sinds vandaag oid? 8)7
Sinds 12.00u is de aansturing bij mij ook veranderd.
Mode op self use en aansturing via RC Force Battery Charge/discharge.
Time slots en charge current worden niet meer gebruikt.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Gilbert-1980
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 01-04 15:08
Dit was mij ook opgevallen, maar betekend dit dat we de niet meer kunnen aansturen via HA? of moet dit nu op een andere manier?

• thido

thido

Tilburg

Gilbert-1980 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:19:
Dit was mij ook opgevallen, maar betekend dit dat we de niet meer kunnen aansturen via HA? of moet dit nu op een andere manier?
Als je dat eerder via de time slots deed dan werkt dat niet meer nu.
Ik ga ervan uit dat het zelf aansturen via de force charge/discharge wel gewoon nog werkt.

• melvinnie
  • Niet online
thido schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:36:
[...]

Als je dat eerder via de time slots deed dan werkt dat niet meer nu.
Ik ga ervan uit dat het zelf aansturen via de force charge/discharge wel gewoon nog werkt.
Ik denk dat daarbij enkel force discharge power ook toegevoegd moet worden omdat die nu steeds wijzigt. Dat ga ik vanavond even proberen.

Update, net al even getest. Ik krijg er helaas niks uit op deze manier.

[ Voor 8% gewijzigd door melvinnie op 30-03-2026 14:15 ]

• Gilbert-1980
Het aanpassen naar zelfconsumptie lukt wel, maar force charge springt na 2 a 3 seconden bij mij weer uit. En de waarde bij force discharge veranderd ook terug.

[ Voor 20% gewijzigd door Gilbert-1980 op 30-03-2026 14:47 ]

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Gilbert-1980 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:45:
Het aanpassen naar zelfconsumptie lukt wel, maar force charge springt na 2 a 3 seconden bij mij weer uit. En de waarde bij force discharge veranderd ook terug.
Ja hier idem, ook in zelfconsumptie mode worden de waardes nu telkens aangepast door de ZP aansturing. Dat betekend dat handmatig ontladen op het duusrte EPEX uur nu ook niet meer werkt.

Vreemd, want waarom zou de batterij in zelfconsumptie een RC Force Charge doen? Dat is niet logisch.

• melvinnie
  • Niet online
kazuka schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:52:
[...]

Ja hier idem, ook in zelfconsumptie mode worden de waardes nu telkens aangepast door de ZP aansturing. Dat betekend dat handmatig ontladen op het duusrte EPEX uur nu ook niet meer werkt.

Vreemd, want waarom zou de batterij in zelfconsumptie een RC Force Charge doen? Dat is niet logisch.
Zonnestroom opslaan tijdens zelfconsumptie. Daar zouden we dan een slider voor moeten hebben in de API.

Ik vind dit wel enorm jammer, ik heb deze maand meer opbrengsten dan Zonneplan in de afgelopen 4 maanden heeft kunnen realiseren.

• thido

thido

Tilburg

Het lijkt erop dat ze inderdaad actief overschrijven wat je zelf ingeeft.
Handmatig ontladen op EPEX is waarschijnlijk hetgeen wat ze willen voorkomen.
Dat kan dan alleen nog als de dongle er niet in zit voor nu.
Maar vast wel iemand die er weer iets op zal vinden.

• c1913
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 31-03 14:37
Ze ontdekten wat we deden en voorkwamen dit met bruteforce, waardoor de modbusregisters gedwongen werden andere interactie te vermijden

[ Voor 44% gewijzigd door c1913 op 30-03-2026 14:57 ]

• melvinnie
  • Niet online
Zij gebruiken mijn accu om het stroomnet te ontlasten door overtollige stroom op te slaan. Wat ik er vervolgens mee doe mag ik zelf weten, toch?

[ Voor 4% gewijzigd door melvinnie op 30-03-2026 14:59 ]

• MichailVS
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 07:48
melvinnie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:58:
Zij gebruiken mijn accu om het stroomnet te ontlasten door overtollige stroom op te slaan. Wat ik er vervolgens mee doe mag ik zelf weten, toch?
Niet helemaal natuurlijk. Volgens de verkoop voorwaarde mag je natuurlijk niet sleutelen aan de aansturing. Deze dienst kun je natuurlijk wel opzeggen. Dan kun je zelf aan de gang zonder aansturing van ZP

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

MichailVS schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:12:
[...]

Niet helemaal natuurlijk. Volgens de verkoop voorwaarde mag je natuurlijk niet sleutelen aan de aansturing. Deze dienst kun je natuurlijk wel opzeggen. Dan kun je zelf aan de gang zonder aansturing van ZP
Voor de PowerPlay en Huisondersteuning modi kan ik daar inkomen, maar in zelfconsumptie modus moet je toch zelf de vrijheid hebben hoe aan te sturen? Is het niet zo dat als je morgen je contract bij ZP opzegt dat de Nexus permanent in zelfconsumptie komt te staan?

• MichailVS
kazuka schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:20:
[...]

Voor de PowerPlay en Huisondersteuning modi kan ik daar inkomen, maar in zelfconsumptie modus moet je toch zelf de vrijheid hebben hoe aan te sturen? Is het niet zo dat als je morgen je contract bij ZP opzegt dat de Nexus permanent in zelfconsumptie komt te staan?
Voor wat ik begrijp wel. Zodra je weg gaat vervalt de aansturing en is het een 'gewone' batterij. Dan wel aan te sturen via modbus, maar toch.

Dit lijkt vooralsnog te werken

Edit: geen idee of dit teveel calls opleverd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: Nexus discharge
description: Discharge if EPEX > 0,20 EUR.
triggers:
  - trigger: time_pattern
    seconds: /2
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.thuisbatterij_percentage
    above: 7
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    above: 0.1
actions:
  - action: select.select_option
    target:
      entity_id: select.rc_force_charge_discharge
    data:
      option: Solis RC Force Battery Discharge
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: >
              {{ states('select.thuisbatterij_batterijbesturingsmodus') !=
              'self_consumption' }}
        sequence:
            target:
              entity_id: select.thuisbatterij_batterijbesturingsmodus
            data:
              option: self_consumption
    default: []
mode: single

• melvinnie
  • Niet online
MichailVS schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:21:
[...]

Voor wat ik begrijp wel. Zodra je weg gaat vervalt de aansturing en is het een 'gewone' batterij. Dan wel aan te sturen via modbus, maar toch.

Dit lijkt vooralsnog te werken

Edit: geen idee of dit teveel calls opleverd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: Nexus discharge
description: Discharge if EPEX > 0,20 EUR.
triggers:
  - trigger: time_pattern
    seconds: /2
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.thuisbatterij_percentage
    above: 7
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    above: 0.1
actions:
    target:
      entity_id: select.rc_force_charge_discharge
    data:
      option: Solis RC Force Battery Discharge
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: >
              {{ states('select.thuisbatterij_batterijbesturingsmodus') !=
              'self_consumption' }}
        sequence:
            target:
              entity_id: select.thuisbatterij_batterijbesturingsmodus
            data:
              option: self_consumption
    default: []
mode: single
Getest maar ik zie maar heel soms een piekje naar 10kw en daarna weer terug. Ben bang dat dit de oplossing niet is.

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:10
Wellicht dat dit kan helpen om automatisch de dongels aan/uit te schakelen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81719616

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Langzaam wordt de nieuwe aansturing overal uitgerold zo te zien. Geen time of use aansturing meer maar ws. de “self use” aansturing. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe dat gaat. Normaal heb je er dan een meter op aangesloten die de omvormer op de hoogte houdt van het actuele verbruik, of de teruglevering bij de p1 meter. Dan stuurt de omvormer in die modus zelf bij om maximaal zelfverbruik of nul op de meter te creëren.

Maar ik vind hier niets van terug bij het uitlezen. Ergens vermoed ik dat er dan een schrijfregister is waar Zonneplan een zelf berekende waarde heen schrijft. Maar deze schrijfregister heeft of geen bijbehorend leesregister, of ik heb deze nog niet gevonden. :)

Aanturen zonder dongle kan idd nog prima omdat je dan weer gewoon de time of use mode kan gebruiken.

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:08
Welk tarief wordt dan berekend voor de teruggeleverde stroom als je de dongle eruit haalt? Ik heb namelijk laatst de dongle eruit gehaald en iets van 15kW teruggeleverd. Ik zie dat alleen nergens terug bij teruglevering deze maand.

[ Voor 6% gewijzigd door dvdhaar op 30-03-2026 19:05 ]

• GaMbiNo
  • Nu online
dvdhaar schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:05:
Welk tarief wordt dan berekend voor de teruggeleverde stroom als je de dongle eruit haalt? Ik heb namelijk laatst de dongle eruit gehaald en iets van 15kW teruggeleverd. Ik zie dat alleen nergens terug bij teruglevering deze maand.
De app is in de war zodra je halverwege de dag de dongle eruithaalt. Als je hem er langdurig uithaalt gaat dat wel goed. Alles wordt dan tegen Epex tarief berekend.

Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat het op je factuur wel goed berekend wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 30-03-2026 19:09 ]

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Het viel me net wel op dat als er geen PV opbrengst is dat het vol ontladen wel goed gaat. De Nexus omvormer schiet dan niet terug in RC Force Charge in zelfconsumptie. Misschien eens spelen met het tijdelijk uitzetten van de PV omvormer als ik handmatig ga ontladen.

[ Voor 3% gewijzigd door kazuka op 30-03-2026 21:14 ]

• erikfw
kazuka schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:14:
Het viel me net wel op dat als er geen PV opbrengst is dat het vol ontladen wel goed gaat. De Nexus omvormer schiet dan niet terug in RC Force Charge in zelfconsumptie. Misschien eens spelen met het tijdelijk uitzetten van de PV omvormer als ik handmatig ga ontladen.
Hoe bedoel je die? Want de force discharge wordt gewoon overschreven
Dit is echt wel gedaan om onze handmatige truuk te blokkeren, snap ik ergens ook wel want dat is natuurlijk niet gewenst vanuit ZP. Maar leuk is anders vanuit de hobby en financieel oogpunt

Ik krijg hem nu zelf niet verder dan 2,5 kWh ontladen

[ Voor 4% gewijzigd door erikfw op 30-03-2026 21:28 ]

• dvdhaar
Exact hier liep ik ook tegenaan laatst. Ook met automation die elke 5 seconden alles goed zette 😒

• EvtK
Damn, was ik net zover dat ik ook voor de modbus oplossing wilde gaan :).

Is de conclusie dan dat we op zoek moeten naar een apparaatje waarmee we de dongle als het ware kunnen togglen?

-> standaard de dongle 'uit' en ontladen tegen hoge epex en opladen tegen lage epex
-> dongle 'aan' bij hoge onbalans (ontladen) en lage onbalans (opladen)

t zal ws wel ff duren voordat de dongle online is, waardoor je wat onbalans mis loopt.

@kazuka zou je hier trouwens je meest recente HA scripts voor de aansturing van de nexus kunnen posten? Many thanks!

Oh en hoe ik dit nou voor elkaar krijg? Op plek 4 in de jaar ranking van 2026 tot zover :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dt86L2SgRLPiOzlN-LyMlygzijo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YworNKoEkr8Lc9r7Lz24VJuc.png?f=fotoalbum_large

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

erikfw schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:27:
[...]

Hoe bedoel je die? Want de force discharge wordt gewoon overschreven
Dit is echt wel gedaan om onze handmatige truuk te blokkeren, snap ik ergens ook wel want dat is natuurlijk niet gewenst vanuit ZP. Maar leuk is anders vanuit de hobby en financieel oogpunt

Ik krijg hem nu zelf niet verder dan 2,5 kWh ontladen
Hij heeft bij mij net rond 21.00 vol ontladen van 100 tot 80% SoC als onderdeel van een automatisering. Vanmiddag lukte dat niet toen hij steeds op RC Force Charge sprong omdat hij de batterij wilde opladen met PV opbrengst. Eens kijken wat er vanavond om 22.00u gebeurd als het duurste uur van de dag ontladen aanspringt.

• erikfw
kazuka schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:45:
[...]

Hij heeft bij mij net rond 21.00 vol ontladen van 100 tot 80% SoC als onderdeel van een automatisering. Vanmiddag lukte dat niet toen hij steeds op RC Force Charge sprong omdat hij de batterij wilde opladen met PV opbrengst. Eens kijken wat er vanavond om 22.00u gebeurd als het duurste uur van de dag ontladen aanspringt.
Hier is hij nu zelfs gestopt met de 2.5kWh die hij eventjes leek te doen. Nu doet hij een soort idle mode, ondanks dat elke paar seconden hij getriggerd wordt dat hij te laag is..

• MichailVS
Nu ze de omvormer via force charge/discharge aansturen, lopen ze tegen hetzelfde probleem aan als meerdere anderen eerder hebben gemeld. Na ongeveer 5 à 6 minuten schakelt de omvormer automatisch naar de idle-status. Kort daarna sturen ze opnieuw hetzelfde commando. Hierdoor schakelt de omvormer veel vaker dan voorheen.

• kingofzamunda23
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-04 17:54
EvtK schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:44:
Damn, was ik net zover dat ik ook voor de modbus oplossing wilde gaan :).

Is de conclusie dan dat we op zoek moeten naar een apparaatje waarmee we de dongle als het ware kunnen togglen?

-> standaard de dongle 'uit' en ontladen tegen hoge epex en opladen tegen lage epex
-> dongle 'aan' bij hoge onbalans (ontladen) en lage onbalans (opladen)

t zal ws wel ff duren voordat de dongle online is, waardoor je wat onbalans mis loopt.

@kazuka zou je hier trouwens je meest recente HA scripts voor de aansturing van de nexus kunnen posten? Many thanks!

Oh en hoe ik dit nou voor elkaar krijg? Op plek 4 in de jaar ranking van 2026 tot zover :)
[Afbeelding]
Hoi tijdje niet alles gelezen hier. Was ook bezig met een modbus. Is het nog steeds mogelijk als je dongle eruit haalt volledig te ontladen als die hier al.mee begonnen was op zelf consumptie neem ik aan? Oftewel als dit kan wat zijn dan precies de voorwaarden om dit goed te kunnen doen.

• GaMbiNo
  • Nu online
Zonneplan stuurt nu aan via de
code:
1
2
switch.rc_force_battery_charge 
switch.rc_force_battery_discharge
voor de richting.

En de
code:
1
2
number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_rc_force_battery_charge_power 
number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_rc_force_battery_discharge_power
voor de wattages.

De update interval is daarbij dusdanig hoog dat aangepaste waardes heel snel weer overschreven worden. Op zich is dat goed nieuws. We hebben in het verleden namelijk heel vaak kritiek gehad op de lage update interval. En daar hebben ze goed naar geluisterd. :P
Maar ze zijn dus ook in staat om met een hoge update interval aan te sturen wat met het oog op nul op de meter/ einde salderen wel een goeie zaak is. :)

Ik vind ook dat we de laatste tijd ook weinig te klagen hebben over de opbrengsten. Die zijn weer redelijk goed, wellicht door de toestand in het midden oosten.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 31-03-2026 12:15 ]

• EvtK
Maar is dan de conclusie dat het op dit moment even niet meer technischemogelijk en ook niet financieel aantrekkelijk is om de Nexus zelf aan te sturen via ModBus?

Even los van een situatie waarin ik afscheid zou willen nemen van zonneplan en via een andere aanbieder de ModBus aansturing zou willen benutten.

• GaMbiNo
  • Nu online
EvtK schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:00:
Maar is dan de conclusie dat het op dit moment even niet meer technischemogelijk en ook niet financieel aantrekkelijk is om de Nexus zelf aan te sturen via ModBus?

Even los van een situatie waarin ik afscheid zou willen nemen van zonneplan en via een andere aanbieder de ModBus aansturing zou willen benutten.
Ik was sowieso niet zo’n voorstander van een dubbele gelijktijdige aansturing die elkaar kunnen tegenwerken. Maar met de huidige hoge update interval is het heel lastig geworden denk ik.

Zelf aansturen gaat het beste zonder dongle denk ik. Als je zelf wil sturen op de epex markt.

• thido

thido

Tilburg

Het is natuurlijk wachten op degene die als eerste gaat proberen wat er gebeurd bij het onderbreken van de dongle verbinding, op het moment dat de EPEX prijs hoog is om zelf te ontladen. Dat zal wel prima werken, de vraag is hoe ZP daar dan mee om zal gaan.

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-04 13:49
Zonneplan zou natuurlijk ook de batterij beter aanstuurbaar kunnen maken (EPEX ontladen) zodat al hun klanten tevreden zijn.. is maar een idee ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door FunkyEnyak op 31-03-2026 17:04 ]

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

FunkyEnyak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:04:
Zonneplan zou natuurlijk ook de batterij beter aanstuurbaar kunnen maken (EPEX ontladen) zodat al hun klanten tevreden zijn.. is maar een idee ;-)
Wat niet is, kan nog komen! Ze hebben in elk geval aangetoond de software te blijven verbeteren, al duurt het soms wat langer.

Ik kijk het denk ik ook even aan met deze nieuwe aansturing en laat de modbus ingrepen voor wat ze zijn. Kijken hoe het rendement is de komende periode. En anders lijkt me een Shelly relay ertussen ook wel een optie om de dongle op afstand uit te zetten.

• thido

thido

Tilburg

FunkyEnyak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:04:
En waarom zouden ze dat doen?
Zodat jij geld kunt verdienen aan het ontladen terwijl je hem opgeladen hebt voor weinig of niets op onbalans? En zij vervolgens geen capaciteit beschikbaar als ze het nodig hebben? Nee, ik denk niet dat dit er gaat komen.

• Renect
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:17
Hey @EvtK , @erikfw , Allen hier

Vraagje, ik zit nu zelf te kijken naar de zonneplan 30kw opslag met 11kw omvormer. 8600EUR dus ~286EUR per kw.
Ik zie dat jullie en anderen actief knutselen in dit topic om vrij te kunnen handelen met HA (en dat Zonneplan jullie met patches loopt te irriteren). Verder lees ik zaken als bij Frank Energie (hun aansturing) en Zonneplan aansturing met slechte resultaten.

Als jullie vandaag de dag met jullie kennis van nu een systeem van Zonneplan kunnen aanschaffen, of zelf een systeem laten bouwen (bijv. Victron). Hadden jullie dan alsnog zonneplan gekozen of toch voor iets anders gegaan?

[CiP] Thermaltake Xaser III RoG Edition

• erikfw
Renect schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:46:

Vraagje, ik zit nu zelf te kijken naar de zonneplan 30kw opslag met 11kw omvormer. 8600EUR dus ~286EUR per kw.
Ik zie dat jullie en anderen actief knutselen in dit topic om vrij te kunnen handelen met HA (en dat Zonneplan jullie met patches loopt te irriteren). Verder lees ik zaken als bij Frank Energie (hun aansturing) en Zonneplan aansturing met slechte resultaten.

Als jullie vandaag de dag met jullie kennis van nu een systeem van Zonneplan kunnen aanschaffen, of zelf een systeem laten bouwen (bijv. Victron). Hadden jullie dan alsnog zonneplan gekozen of toch voor iets anders gegaan?
Financieel gezien, dan had ik het niet nog eens gedaan
Hobby gezien, dan wel met aansturingen zoals het kon erbij wel. Leuk om dat in elkaar te knutselen en resultaat te zien

• Renect
erikfw schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:51:
[...]

Financieel gezien, dan had ik het niet nog eens gedaan
Hobby gezien, dan wel met aansturingen zoals het kon erbij wel. Leuk om dat in elkaar te knutselen en resultaat te zien
Bedankt voor je snelle reactie.
Financieel gezien als, investeer 8000 en dan hopen dat je ~1000 per jaar kan maken?

Zit zelf te kijken voor een oplossing met zonnepanelen ~3200kw per jaar + warmtepomp + ev. En dacht dat een sterke batterij hier goed bij kan helpen. Maar mijn grootste zorg is, wat als na 3 jaar deze batterij versleten is, volgens mij moet de hele unit eruit en kan ik niet een los onderdeel vervangen zoals bijv. bij Victron of iets anders.

Kortom, doel: "investeren en rendement", groen en vrij zijn maakt mij niet veel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Renect op 31-03-2026 19:03 ]

• erikfw
Snapt er iemand hoe die dongles van zonneplan werken?

Kabel van de omvormer eruit = beide dongles vallen uit na een paar seconden
Daarmee lijkt het mij dat de dongles POE gevoed zijn

Doe ik een power injector op een netwerkkabel, en steek ik die in het "hubje" ipv de omvormer kabel = dongles uit
Doe ik hetzelfde maar dan ipv de kabel van de batterij = dongles aan
Doe ik de batterij eruit en de omvormer = dongles uit
Dongle rechtstreeks in de power inject = uit
Dongle rechstreeks in een andere POE switch = uit

Het is alsof hij de omvormer moet zien, anders gaat hij uit. Of zijn die dongles niet gelijk aan een standaard ethernet kabel?

Edit. Het is zeker RS485...

• thido

thido

Tilburg

Ik heb daarstraks even een eindje ontladen zonder de dongle erin. De grafiek wordt na herconnectie netjes bijgewerkt (stuk groen als in huisondersteuning). De kWh's zie ik nog nergens terug. Ik heb mijn Victron set ook mee laten ontladen dat uur dus eens kijken of en wat er nog bijgewerkt wordt.

• erikfw
thido schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:40:
Ik heb daarstraks even een eindje ontladen zonder de dongle erin. De grafiek wordt na herconnectie netjes bijgewerkt (stuk groen als in huisondersteuning). De kWh's zie ik nog nergens terug. Ik heb mijn Victron set ook mee laten ontladen dat uur dus eens kijken of en wat er nog bijgewerkt wordt.
Dat heb ik gisteren ook gedaan, maar je gaat geen correctie krijgen in de app. De vraag is nu of het op de achtergrond wel netjes geregistreerd is en dat het op de maand factuur klopt

• thido

thido

Tilburg

Onderin de app onder het kopje stroom staat ook een totaaloverzicht wat er over de meter is gegaan. Dat is inclusief het laden/ontladen van de batterij. Ik heb die niet vooraf bekeken helaas, verwacht dat het daar wel bij staat.

Edit: daar staan bij de terug levering wel meer kWh's dan wat er in de grafiek staat (niet bijgewerkt) + wat er ontladen is vanuit de batterij. Het lijkt dus wel gewoon meegenomen te worden.
Ik kan in de beta app het batterij filter niet meer vinden, ben benieuwd wat daar wordt weergegeven als die aan staat (als in: batterij niet mee tellen).

[ Voor 43% gewijzigd door thido op 31-03-2026 22:09 ]

• erikfw
thido schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:53:
Onderin de app onder het kopje stroom staat ook een totaaloverzicht wat er over de meter is gegaan. Dat is inclusief het laden/ontladen van de batterij. Ik heb die niet vooraf bekeken helaas, verwacht dat het daar wel bij staat.

Edit: daar staan bij de terug levering wel meer kWh's dan wat er in de grafiek staat (niet bijgewerkt) + wat er ontladen is vanuit de batterij. Het lijkt dus wel gewoon meegenomen te worden.
Ik kan in de beta app het batterij filter niet meer vinden, ben benieuwd wat daar wordt weergegeven als die aan staat (als in: batterij niet mee tellen).
Ik heb net even proef op de som genomen. Dongle eruit, 10 minuten op 9750 Wh ontladen en de teruglevering is met 1.3 kWh opgelopen. Warmtepomp draait op dit moment. Dus dat klopt ongeveer wel!

• dvdhaar
Maar tegen welk tarief weet zonneplan toch niet? Of gaat dat gewoon via de slimme meter als correctie?

Want als je de dongle er een dag uittrekt kan het elk tarief zijn..

• erikfw
dvdhaar schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:39:
Maar tegen welk tarief weet zonneplan toch niet? Of gaat dat gewoon via de slimme meter als correctie?

Want als je de dongle er een dag uittrekt kan het elk tarief zijn..
Als je geen thuis batterij hebt, en dus ook de dongles bij de batterij niet, dan weet zonneplan het toch ook tegen welk dynamisch tarief je iets gedaan hebt ;)
(Er zit ook nog een dongle in de P1 meter van de meterkast)

[ Voor 6% gewijzigd door erikfw op 31-03-2026 22:55 ]

• EvtK
Renect schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:46:

Ik zou denk ik niet opnieuw voor zonneplan kiezen. Ja er is geen sprake van een vendor lock-in, maar het is overduidelijk dat de aangepaste versie van de Solis S6 omvormer niet (of niet direct) door andere energiemaatschappijen wordt ondersteund. Zonneplan levert geen mid certified laadpaal, dus ik kan ook niet binnen hun 'ecosysteem' blijven voor een integraal EMS.

Gisteren nog een reactie van Tibber binnen:
We hebben geen officiële ondersteuning voor de Zonneplan batterij/omvormer, ondanks dat dit in de kern een Solis omvormer is.

We weten momenteel ook enkel dat de koppeling met de Bridge werkt met de "S2-WL-ST data logger" van Solis voor de Modbus verbinding. Ik kan niet zeggen of de koppeling ook werkt via de Modbus Waveshare.

Het korte antwoord is dus dat we je batterij met deze installatie niet kunnen aansturen.
Ik zou nu voor een partij als tibber of frank energie gekozen hebben, omdat ze veel meer mogelijkheden bieden voor het aansluiten van energie systemen (batterijen, laadpalen etc).

• GaMbiNo
  • Nu online
EvtK schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:55:
[...]

Ik zou denk ik niet opnieuw voor zonneplan kiezen. Ja er is geen sprake van een vendor lock-in, maar het is overduidelijk dat de aangepaste versie van de Solis S6 omvormer niet (of niet direct) door andere energiemaatschappijen wordt ondersteund. Zonneplan levert geen mid certified laadpaal, dus ik kan ook niet binnen hun 'ecosysteem' blijven voor een integraal EMS.

[...]

Ik zou nu voor een partij als tibber of frank energie gekozen hebben, omdat ze veel meer mogelijkheden bieden voor het aansluiten van energie systemen (batterijen, laadpalen etc).
Dan zou je een S2-WL-ST data logger moet aanschaffen en deze op de COM poort moeten aansluiten toch? Weet niet of iemand dat al eens geprobeerd heeft?

Mogelijk niet want ik geloof dat Zonneplan de COM poort nu nog bezet heeft. Maar als je overweegt naar Tibber over te stappen kan die er uit en is dat een poging waard.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

EvtK schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:55:
[...]

[...]

Ik zou het Frank Slim Handelen topic wel eerst even checken want daar klagen ze steen en been over de gebrekkige aansturing en opbrengsten. Het feit dat ze veel meer systemen ondersteunen lijkt in de praktijk juist voor problemen te zorgen qua stabiliteit en robuustheid en regelmatig disconnects met Frank's aansturing.

• Kaboemwl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07:39
Dat laden en ontladen kan ook nooit goed zijn voor de accu ik vind echt dat zonneplan echt onze accu misbruikt en zelf verdienen ze er dik aan ze laden gewoon op de onbalans markt en verkopen lekker op de Epex zoals ik eerst ook deed maar dit hebben ze nu helaas geblokt.

ik kijk het nog even aan en anders maak ik me eigen systeem en dan maar wat minder verdienen maar omdat de accu dan minimaal 5 jaar langer mee gaat verdien je veel meer geld en ben je gewoon eigenbaas over je accu.

• EvtK
GaMbiNo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:42:
[...]

Dan zou je een S2-WL-ST data logger moet aanschaffen en deze op de COM poort moeten aansluiten toch? Weet niet of iemand dat al eens geprobeerd heeft?

Mogelijk niet want ik geloof dat Zonneplan de COM poort nu nog bezet heeft. Maar als je overweegt naar Tibber over te stappen kan die er uit en is dat een poging waard.
Het zou prima kunnen dat dat uiteindelijk gewoon werkt inderdaad, maar feit is wel dat het zeker niet zonder enige technische kennis en bereidheid om te pluggen is.

Ik overweeg op dit moment overigens meer naar een EVCC oplossing, om alles zelf in de hand te hebben. Je mist uiteraard dan de grid rewards / onbalans opbrengsten.

• TKroon
  • Niet online
Ik heb ook veel geklaagd hier, maar tegenwoordig is het best wel prima :) de update rate is verhoogd en er zijn meerdere markten toegevoegd. Hoe ze het einde van de salderingsregeling implementeren moeten we nog zien, maar met huisondersteuning denk ik dat we een eind komen. Dan hoop ik wel dat er een verwachting gemaakt wordt van de opbrengst van die dag, en niet dat dure stroom 's ochtends opgeslagen wordt waardoor de Nexus 's middags met gratis stroom al vol zit.

De dongle eruit trekken en zelf aansturen blijft een optie, maar het rendement gaat dan toch echt lager zijn. En dat Zonneplan niet wil dat je zelf hun aansturing steeds bijstuurt snap ik ook wel.

Het blijft een prima batterij voor de prijs, ondanks dat ze hem enkele maanden na aanschaf €1000 goedkoper hebben gemaakt.

Enige wat ik echt nog mis, is om de batterij via de app simpelweg uit/standby te zetten. Dat kan nog altijd niet. Enerzijds wil ik dat graag dat ik mijn auto kan laden als ik snel weer weg moet en de batterij al laadt (dan kan de laadpaal niet starten), en anderzijds als ik met elektra iets wil doen en de spanning eraf moet doe ik dat liever als de batterij in standby staat dan dat ik de spanning op hoog vermogen eraf moet halen.

• Renect
TKroon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:36:
Ik heb ook veel geklaagd hier, maar tegenwoordig is het best wel prima :) de update rate is verhoogd en er zijn meerdere markten toegevoegd. Hoe ze het einde van de salderingsregeling implementeren moeten we nog zien, maar met huisondersteuning denk ik dat we een eind komen. Dan hoop ik wel dat er een verwachting gemaakt wordt van de opbrengst van die dag, en niet dat dure stroom 's ochtends opgeslagen wordt waardoor de Nexus 's middags met gratis stroom al vol zit.

De dongle eruit trekken en zelf aansturen blijft een optie, maar het rendement gaat dan toch echt lager zijn. En dat Zonneplan niet wil dat je zelf hun aansturing steeds bijstuurt snap ik ook wel.

Het blijft een prima batterij voor de prijs, ondanks dat ze hem enkele maanden na aanschaf €1000 goedkoper hebben gemaakt.

Enige wat ik echt nog mis, is om de batterij via de app simpelweg uit/standby te zetten. Dat kan nog altijd niet. Enerzijds wil ik dat graag dat ik mijn auto kan laden als ik snel weer weg moet en de batterij al laadt (dan kan de laadpaal niet starten), en anderzijds als ik met elektra iets wil doen en de spanning eraf moet doe ik dat liever als de batterij in standby staat dan dat ik de spanning op hoog vermogen eraf moet halen.
De in de middag "gratis" stroom is volgens mij alleen in de zomer maanden met vol zon, of merk je dit ook in de winter?
Ik verbruik richting de 13000kw dus krijg het opzich wel op als mijn batterij a 30kw 1x gratis vol laad per dag.

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-04 13:49
thido schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:28:
[...]

En waarom zouden ze dat doen?
Zodat jij geld kunt verdienen aan het ontladen terwijl je hem opgeladen hebt voor weinig of niets op onbalans? En zij vervolgens geen capaciteit beschikbaar als ze het nodig hebben? Nee, ik denk niet dat dit er gaat komen.
je kan prima de batterij 24h per dag op epex laten laden en ontladen... als ze er vanaf halen dat je zomaar kan switchen is probleem opgelost.

• Gilbert-1980

Je weet toch wel dat er een werkschakelaar zit bij je accu? Dus als je gaat werken aan je elektra kan je deze omzetten.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:41

Maar de batterij heeft toch load balancing via de P1 meter? Of werkt dit niet?

Ik heb zelf ook een laadpaal van ZP. Maar ik zou verwachten dat een andere laadpaal 'gewoon' een apparaat is dat 10kW trekt volgens de DLB van ZP en dat de batterij dan terug gaat.

• TKroon
  • Niet online
Renect schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:28:
[...]

De in de middag "gratis" stroom is volgens mij alleen in de zomer maanden met vol zon, of merk je dit ook in de winter?
Ik verbruik richting de 13000kw dus krijg het opzich wel op als mijn batterij a 30kw 1x gratis vol laad per dag.
Nee hoor, vorige week nog meerdere keren. Gratis stroom bedoel ik dus zonder belasting, want die krijg je volgend jaar niet meer terug. Dus als de EPEX-prijzen incl alles rond de 13 cent zijn, is de stroom niks waard. Dat is precies de stroom die je in je accu wil stoppen, en niet de stroom om 7 uur 's morgens die wél 10+ cent waard is. Mijn panelen liggen oost-west, dus ik wek veel op in de dure uren.

• TKroon
  • Niet online
Gilbert-1980 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:08:
[...]

Je weet toch wel dat er een werkschakelaar zit bij je accu? Dus als je gaat werken aan je elektra kan je deze omzetten.
Natuurlijk snap ik dat en dat is precies wat ik bedoel. Die zet ik niet graag om onder volle belasting. Je zet de motor van je auto ook niet uit als die 7000 toeren maakt.

• TKroon
  • Niet online
ApexAlpha schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:11:
[...]

Maar de batterij heeft toch load balancing via de P1 meter? Of werkt dit niet?

Ik heb zelf ook een laadpaal van ZP. Maar ik zou verwachten dat een andere laadpaal 'gewoon' een apparaat is dat 10kW trekt volgens de DLB van ZP en dat de batterij dan terug gaat.
Ja dat heeft die zeker, maar om de laadpaal te laten starten heeft die minstens 6 ampere nodig. Als de accu al 16A gebruikt en er staat nog iets aan in huis, is de belasting al boven de 20A van de 25A. De laadpaal kán dan niet starten totdat er voldoende capaciteit vrij is.

Dus wil ik graag de batterij op standby zetten, zodat de laadpaal kan starten. En vanaf dat moment zal de load balancing wél werken van de Nexus, omdat hij de andere verbruikers ziet.

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06:26
TKroon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:18:
[...]

Ja dat heeft die zeker, maar om de laadpaal te laten starten heeft die minstens 6 ampere nodig. Als de accu al 16A gebruikt en er staat nog iets aan in huis, is de belasting al boven de 20A van de 25A. De laadpaal kán dan niet starten totdat er voldoende capaciteit vrij is.

Dus wil ik graag de batterij op standby zetten, zodat de laadpaal kan starten. En vanaf dat moment zal de load balancing wél werken van de Nexus, omdat hij de andere verbruikers ziet.
Klopt, tegen deze situatie ben ik ook aangelopen. Het laden van de auto starte niet omdat Nexus volle bak aan het laden was. Maar dit is me maar een paar keer overkomen de laatste 2 jaar, gebeurt dit vaker bij jou?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• TKroon
  • Niet online
LT1970 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:21:
[...]

Klopt, tegen deze situatie ben ik ook aangelopen. Het laden van de auto starte niet omdat Nexus volle bak aan het laden was. Maar dit is me maar een paar keer overkomen de laatste 2 jaar, gebeurt dit vaker bij jou?
Is me 2x gebeurd, maar wel erg vervelend.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:41
TKroon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:18:
[...]

Ah zo, ja dat is inderdaad een probleem. Je kan indd die werkschakelaar omzetten maar dat is absoluut niet hoe het hoort.

Het beste wat ik kan bedenken is via de app 'snel' je hoofzekering lager zetten zodat ze batterij zichzelf al remt, maar dat is wel erg omslachtig. Waarschijnlijk wel beter dan die werkschakelaar eraf knallen bij 10kW.

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
Ik zie momenteel beide gaan. Zowel time als rc force

[ Voor 126% gewijzigd door Chiqo op 01-04-2026 17:52 ]

• GaMbiNo
  • Nu online
Chiqo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:49:
Ik zie momenteel beide gaan. Zowel time als rc force.
Ik zat ook al te kijken. Time of use mode staat ineens weer aan sinds een half uurtje. Opvallend.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 01-04-2026 17:52 ]

• Chiqo
GaMbiNo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:52:
[...]

Ik zat ook al te kijken. Time of use mode staat ineens weer aan sinds een half uurtje. Opvallend.
De workmode is unknown geworden. Deze stond op self vanmiddag.

• GaMbiNo
  • Nu online
Chiqo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:54:
[...]

De workmode is unknown geworden. Deze stond op self vanmiddag.
Klopt ja. Self use is ook uitgezet. Beetje vaag allemaal.

• Chiqo
GaMbiNo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:55:
[...]

Klopt ja. Self use is ook uitgezet. Beetje vaag allemaal.
17:15 ging die over hier. Ik kan me AliExpress kit list weer annuleren dus haha.

• GaMbiNo
  • Nu online
Chiqo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:58:
[...]

17:15 ging die over hier. Ik kan me AliExpress kit list weer annuleren dus haha.
Hier 17:18. Ik was al bang dat ik met mijn dikke vingers een oude automatisering had aangeslingerd. :X

Maar kennelijk hebben ze besloten om weer terug naar de oude aansturing te switchen. :?

• Chiqo
GaMbiNo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:01:
[...]

Hier 17:18. Ik was al bang dat ik met mijn dikke vingers een oude automatisering had aangeslingerd. :X

Maar kennelijk hebben ze besloten om weer terug naar de oude aansturing te switchen. :?
Ik denk dat het te maken kan hebben wat hier eerder genoemd is met de mode die steeds terug gaat naar none.

• melvinnie
  • Niet online
Chiqo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:03:
[...]

Ik denk dat het te maken kan hebben wat hier eerder genoemd is met de mode die steeds terug gaat naar none.
Dat was bij mij de afgelopen anderhalve maand default totdat ze switchten.

• GaMbiNo
  • Nu online
Ik heb self use maar weer aangezet. Ik zie gewoon dat ze sturen op time of mode nu, met currents en time slots. Maar zonder self use reageert de Nexus daar helemaal niet op. :X

De stagiair is even bezig daar denk ik. :P

[ Voor 14% gewijzigd door GaMbiNo op 01-04-2026 18:14 ]

• Chiqo
Ja ik een ander knopje. 36cent komt er aan :-)

• erikfw
Schiet mij maar lek, mn oude automatisering werkt weer
Chiqo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:11:
Ja ik een ander knopje. 36cent komt er aan :-)
25 cent, maar snap wat je bedoelt ;)

[ Voor 64% gewijzigd door erikfw op 01-04-2026 19:02 ]

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:10
Chiqo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:58:
[...]

Ik verwacht dat AliExpress kitje in de toekomst nog wel eens nodig zou kunnen gaan hebben.
Wie weet proberen ze morgen weer wat anders 😂

• Renect
TKroon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:16:
[...]

Nee hoor, vorige week nog meerdere keren. Gratis stroom bedoel ik dus zonder belasting, want die krijg je volgend jaar niet meer terug. Dus als de EPEX-prijzen incl alles rond de 13 cent zijn, is de stroom niks waard. Dat is precies de stroom die je in je accu wil stoppen, en niet de stroom om 7 uur 's morgens die wél 10+ cent waard is. Mijn panelen liggen oost-west, dus ik wek veel op in de dure uren.
Exact, dankjewel!
Ik zit nu te kijken om een terugverdienmodel te berekenen puur op basis van inkoop tegen laagste tarief op EPEX en dit te gebruiken ipv normale stroomtarieven in mijn vast contract.
Ben een ding nu zeker, het "verdienen" op de onbalansmarkt, is per 2027 definitief voorbij.

Voor een zonneplan accu, aangezien deze gesloten zijn en zonneplan bepaald wanneer en hoe, is het volgens mij niet mogelijk om straks "slim in te kopen" en dit te gebruiken gedurende de komende 20 uur. Of mis ik wellicht iets?

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-04 20:12
Pff vet raar. Als ik force charge gaat dat "goed", of althans hoe je mag verwachten. Maar bij Force Discharge wordt dat gelijk weer uitgezet door HA. Binnen de seconde zegmaar.
Alles wat ik kan zien is zoals men hier veelvuldig gemeld heeft, maar iets zet mijn rc_force_discharge gewoon meteen weer uit.

Enig idee?

• melvinnie
  • Niet online
elbizarre schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:12:
Pff vet raar. Als ik force charge gaat dat "goed", of althans hoe je mag verwachten. Maar bij Force Discharge wordt dat gelijk weer uitgezet door HA. Binnen de seconde zegmaar.
Alles wat ik kan zien is zoals men hier veelvuldig gemeld heeft, maar iets zet mijn rc_force_discharge gewoon meteen weer uit.

Enig idee?
Zie je in de activity log of een automatisering dat doet of zie je gewoon de status van aan naar uit gaan zonder verdere toevoeging? In dat laatste geval is het ZP.

• GaMbiNo
  • Nu online
Evt kun je de dongle er nog eens uit trekken om iets te sluiten. Als het dan nog gebeurt is het toch HA of de omvormer die een setting weigert oid.

• melvinnie
  • Niet online
Had ene mr. Gerrit ook niet dit gedrag voordat hij hier verdween? Tegen de richting in opgeladen. Hij ontlaad niet voor huisondersteuning ondanks dat de time slots actief staan. Nog geen error code overigens.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iSQPM4v6bUKWzlhQN0E1MNLFN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pifm4R07h2DKRatOsQ3UlsrX.jpg?f=fotoalbum_large

• GaMbiNo
  • Nu online
melvinnie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 00:02:
Had ene mr. Gerrit ook niet dit gedrag voordat hij hier verdween? Tegen de richting in opgeladen. Hij ontlaad niet voor huisondersteuning ondanks dat de time slots actief staan. Nog geen error code overigens.[Afbeelding]
Gerrit was denk ik de eerste bij wie zijn eigen aansturing conflicteerde met de veranderde Zonneplan aansturing. Wat we daarna bij meer mensen zagen.

Hoe haal je die gemiddelde SOC van onbalansmarkt eigenlijk? Heeft hij daar een api voor tegenwoordig ? Of via scrapen?
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste