• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:42
fvanderstege schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:01:
Gisteren getwijfeld hoe zonneplan omgaat met het wel of niet afschakelen van zonnepanelen als je zelf geen zonneplan omvormer hebt. De vraag was of ik er nu verstandig aan doe om zelf de zonnepanelen af te schakelen bij negatieve stroomprijzen.
Uiteindelijk na heen en weer chatten via de chatbox deze 2 conclusies uit de chatbot
1: Bij Zonneplan betaal je inderdaad géén terugleverkosten of terugleverboete, ook niet bij negatieve stroomprijzen. Je ontvangt altijd de actuele marktprijs per uur voor je teruggeleverde stroom. Powerplay is vooral handig om je eigen verbruik te optimaliseren, maar is dus niet nodig om terugleverkosten te voorkomen.

2: Bij Zonneplan krijg je bij negatieve marktprijzen géén rekening voor het terugleveren van stroom. Je ontvangt dan simpelweg geen vergoeding voor de stroom die je teruglevert, maar je hoeft ook niets te betalen. Je loopt dus geen financieel risico bij negatieve prijzen.
Terugleverkosten en de actuele marktprijs zijn wat anders. Als de marktprijs op -37 cent staat houd het in dat elke kw die je naar het net drukt, jou 37 cent kost 😬 dat ze over teruglevering geen extra kosten rekenen staat hier dan los van.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-05 17:41
Ofwel de extra teruglever BOETE die bijna alle leveranciers klanten opleggen

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-05 17:12
zonnedimmer.nl kan dit oplossen, is gratis en geld toe

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
wbdj schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:05:
helaas, werkt niet bij mij. heb een niet geschikte omvormer ( merk Solplanet). ik kan alleen handmatig uitzetten. Of een waveshare ertussen zetten en in home assisant regelen. ik ga dat laatste maar eens uitzoeken of ik dat kan realiseren

[ Voor 25% gewijzigd door fvanderstege op 27-04-2026 15:20 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-05 09:57
Ik heb me zojuist geregistreerd bij Zonnedimmer en de app geïnstalleerd. Zelfs mijn vijftien jaar oud SMA omvormer kan Zonnedimmer.nl op afstand uitzetten. Dat kun jezelf handmatig in hun app doen of door de netbeheerder laten doen, of door Zonneplan laten doen of door Zonnedimmer als de dynamische day ahead prijs bv negatief wordt. Wist ik nog niet, waarschijnlijk heb ik al een tijdje niet goed opgelet. Dankjewel!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-05 17:39
Betwijfel of je bij negatieve stroomprijs wel geld toe krijgt, er staat immers besparing en niet vergoeding.

De vergoeding zal wel toekomst muziek zijn als ze deals met leveranciers en netbeheerders hebben afgesloten dan zullen ze op verzoek panelen kunnen afschakelen wanneer noodzakelijk en niet zozeer wanneer er negatief tarief geldt.

• wbdj
Ik kreeg gisteren geld toe

• Jasper79
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xztTAk-t956I-vUpiH_9Dkd6OqM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mBspMLNeS71kOMnyryMo5p5N.png?f=fotoalbum_large

Hier staat bespaard, ik verwacht dus geen geld te ontvangen.

• wbdj
Idd, bespaard gisteren. Geen geld toe. Excuses misverstand mijnerzijds.
Toch mooi systeem bij negatieve prijs.
In andere gevallen wel sprake van compensatie

[ Voor 31% gewijzigd door wbdj op 27-04-2026 19:24 ]

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:32

NvG

wbdj schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:17:
Idd, bespaard gisteren. Geen geld toe. Excuses misverstand mijnerzijds.
Toch mooi systeem bij negatieve prijs.
In andere gevallen wel sprake van compensatie
Je kunt beter op deze zonovergoten dagen van negatieve stroomprijzen, als je het hebt natuurlijk, de airco aanzetten. Je verdient dan ook geld en houdt het hoofd koel, om niet direct achter een nieuwe marktpartij aan te lopen waarvan nog weinig bekend is en waar je wel privacy gevoelige informatie aan afgeeft.

• wbdj
Privacy policy staat op hun site.
Met sterk negatieve prijzen maak ik graag gebruik van service automatisch af/aan schakelen. Ieder staat vrij eigen keuze te maken uiteraard. Ik wilde alleen functionaliteit van de service kenbaar maken voor medetweakers.

[ Voor 36% gewijzigd door wbdj op 28-04-2026 16:40 ]

• mauritsf
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 28-04 19:25
Hoi allemaal,
Ik lees al een tijdje aandachtig mee maar had nog geen account. Nu toch maar eentje gemaakt en dat komt eigenlijk door de hulpvraag die ik heb. Ik probeer namelijk ook mijn batterij te laten ontladen door beide dongles uit de batterij te halen. Het lijkt dan 5 minuten te ontladen en dan stopt het. Wat ik doe om het te starten is de batterij op zelfconsumptie te zetten en vervolgens begin ik met de auto te laden. Ik wacht even totdat ik het verbruik zie en haal dan de dongles eruit en stop kort daarna met het opladen van de auto. Wat doe ik precies fout? Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen.

• Jasper79
Geen idee maar is het niet erg veel werk om het zo te doen en levert het dan nog wel iets op vraag ik me dan af.

Mij lukt het niet via Home Assistant om hem te laten ontladen. Hij start wel maar stopt zeer snel weer.

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
mauritsf schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:17:
Hoi allemaal,
Ik lees al een tijdje aandachtig mee maar had nog geen account. Nu toch maar eentje gemaakt en dat komt eigenlijk door de hulpvraag die ik heb. Ik probeer namelijk ook mijn batterij te laten ontladen door beide dongles uit de batterij te halen. Het lijkt dan 5 minuten te ontladen en dan stopt het. Wat ik doe om het te starten is de batterij op zelfconsumptie te zetten en vervolgens begin ik met de auto te laden. Ik wacht even totdat ik het verbruik zie en haal dan de dongles eruit en stop kort daarna met het opladen van de auto. Wat doe ik precies fout? Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen.
De Solis doet dat zelf als failsafe en dat is normaal gedrag. Het is de bedoeling dat je binnen die 5 minuten het register opnieuw beschrijft (met een automation).

• Murdock85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14-05 22:18
Zojuist na 14 dagen eindelijk mijn BMS vervangen. Deze is er na 1.5 jaar dienst mee gestopt. Batterij stopte er in eens mee zonder duidelijke reden resetten bood helaas geen oplossing. Helaas alle onbalans pieken van de afgelopen 2 weken gemist. Hier wordt je ook niet voor gecompenseerd.

• Jasper79
Zou er een meerwaarde zijn als ik een modbus meter aan de meter poort van de omvormer hang?

In de handleiding (van Solis niet ZP) staat dat je er een Easton SDM630MCT aan kan hangen met CT klemmen.

Nu heb ik weinig plaats meer in de meterkast maar ik kan denk ik wel net CT klemmen kwijt onder de hoofdschakelaar.

Om geen gezeur te krijgen had ik ze dan er liever boven maar hoef de aders toch niet los te halen bij de deelbare klemmen.

Weet alleen niet of hij dan beter kan regelen gezien ZP een heel bijzondere manier van aansturen heeft.

• mxjsptlk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 10:01
hallo mensen,

ik had wat vragen die ik uit het topic niet makkelijk terug kan halen.
ik heb een offerte van een 30Kwh nexus gekregen. het volgende is mij niet helemaal duidelijk:
kan ik deze "voor het huis" zetten zodat, in geval van stroomuitval ik het huis draaiend kan houden? of is het "noodstroom stopcontact" de enige uitgang? in de specificaties hebben ze het wel over "Piekvermogen (off-grid, 60s)13200VA"
is de hardware nog altijd de solis omvormer met Pylontech accu's? ik had het vermoeden dat ze inmiddels naar de Pylontech H3 of H3X over waren gestapt. in het geval van de laatste is off grid inbegrepen.

[ Voor 12% gewijzigd door mxjsptlk op 30-04-2026 15:49 ]

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

47 en 44 cent negatief morgen. Als deze trend zich zo doorzet hebben we geen onbalansmarkt meer nodig :P

• Murdock85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14-05 22:18
Het is te hopen dat er morgen op ingespeeld wordt door te laden tegen EPEX want waarschijnlijk zal er niet super veel onbalans zijn tijdens deze uren. Ben in elk geval blij dat mijn PV omvormer zich tegen deze tarieven zelf uitschakeld.

Zetten jullie hem op dagen zoals vandaag als de prijs tegen 0 is maar niet eronder hem op zelfconsumptie tijdens de goedkope uren om te laden op PV of slim automatisch ik merk dat wat ik verdient heb aan de handel verloren gaat met hetgeen ik tussendoor toch teruggeleverd heb. Al is 0ct voor 20kw die je straks kan ontladen niet verkeerd natuurlijk. Ik lever per jaar minder terug dan ik verbruik dus kan de kW's wel gebruiken om de energiebelasting elders weg te strepen.

[ Voor 52% gewijzigd door Murdock85 op 30-04-2026 17:53 ]

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:53
kazuka schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:13:
47 en 44 cent negatief morgen. Als deze trend zich zo doorzet hebben we geen onbalansmarkt meer nodig :P
Morgen is 'weekend' in Europa door 1 mei. Bijna iedereen is vrij behalve wij...

Maar dat we dit nu zo vroeg in het jaar al zien in het weekend, net als afgelopen zondag, is ongekend. Dit gaat elke weekenddag in de zomer zo zijn tussen 12:00 en 15:00 denk ik tot eind september.

• ApexAlpha
mxjsptlk schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:46:
hallo mensen,

ik had wat vragen die ik uit het topic niet makkelijk terug kan halen.
ik heb een offerte van een 30Kwh nexus gekregen. het volgende is mij niet helemaal duidelijk:
kan ik deze "voor het huis" zetten zodat, in geval van stroomuitval ik het huis draaiend kan houden? of is het "noodstroom stopcontact" de enige uitgang? in de specificaties hebben ze het wel over "Piekvermogen (off-grid, 60s)13200VA"
is de hardware nog altijd de solis omvormer met Pylontech accu's? ik had het vermoeden dat ze inmiddels naar de Pylontech H3 of H3X over waren gestapt. in het geval van de laatste is off grid inbegrepen.
vziw is het een 16A noodstopcontact om dan tijdelijke belangrijke zaken zoals CV / ijskast / vrieker / kookplaatje op te kunnen zetten indien nodig.

Zonneplan biedt geen volledig offgrid systeem aan.

• mxjsptlk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 10:01
ApexAlpha schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:28:
[...]

vziw is het een 16A noodstopcontact om dan tijdelijke belangrijke zaken zoals CV / ijskast / vrieker / kookplaatje op te kunnen zetten indien nodig.

Zonneplan biedt geen volledig offgrid systeem aan.
Ik heb gisteren met Zonneplan aan de telefoon gezeten.
Schijnbaar zijn ze met een pilot bezig om noodstroom / off grid functionaliteit toe te voegen. Omdat ze nu, naar mijn weten, de pylontech force H3 gebruiken is het denkbaar dat ze testen met de h3X die uit zichzelf al off grid functionaliteit heeft.

Dit is voor ons iets om op te wachten.

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-05 15:28
Gebeurd niet veel momenteel -499 verwacht +10 actueel. Handmatig opladen dan maar :\

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-05 21:32
Ongeloveloos weer, 34 minuten negatieve EPEX, en al €0,02 verdiend, hoezo AI?

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-05 08:03
Precies, waarom laadt de batterij niet een flink stuk op bij zulke negatieve prijzen.

Alle Modbus users hebben dit waarschijnlijk dan maar zelf aangezet 😃

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:29
Zonneplan handelt niet op EPEX en ik denk eigenlijk dat ze dat ook niet mogen - juist omdat ze toegang tot de onbalansmarkt hebben.

Zou wat zijn, dat je met de helft van je batterijen volle bak gaat laden tegen EPEX-tarieven en zo onbalans veroorzaakt en dan met de andere helft een vergoeding krijgt voor het oplossen van die onbalans. Oké, je moet wel heel groot zijn om dit voor elkaar te krijgen, maar ik kan me voorstellen dat hier regels voor opgesteld zijn.

• leksts
Werkt hier ook niet. Heb mijn SolarEgde omvormer aangemeld en de app gaf aan dat de panelen gedimd werden. Maar de panelen bleven gewoon actief terugleveren. Gauw uitgezet en de 'Negatieve Tariefoptimalisatie' van SolarEdge zelf maar weer aangezet.

Ook komt het tarief wat ik volgens hun aan Zonneplan betaal niet overeen. Goed idee, maar het is nog niet helemaal af...

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:38
EvtK schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:19:
Precies, waarom laadt de batterij niet een flink stuk op bij zulke negatieve prijzen.

Alle Modbus users hebben dit waarschijnlijk dan maar zelf aangezet 😃
Hij is bijna vol :+ En 10 euro rijker

• melvinnie
  • Niet online
erikfw schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:34:
[...]

En vanavond ook nog 5 euro :+

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:04
Hier laadt de batterij gewoon hoor, zonder zelf te forceren oid.

• jojost1
leksts schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:27:
Zonneplan handelt niet op EPEX en ik denk eigenlijk dat ze dat ook niet mogen - juist omdat ze toegang tot de onbalansmarkt hebben.
Jawel, dit is vorig jaar ergens doorgevoerd - ze laden/ontladen ook wel eens op EPEX.

• leksts
jojost1 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Jawel, dit is vorig jaar ergens doorgevoerd - ze laden/ontladen ook wel eens op EPEX.
Laden wel, maar handelen ze ook? Ze noemen het in app zelfconsumptie en het lijkt ook sterk gekoppeld aan je eigen verbruik en zonnepanelen.

Daarom mijn theorie (meer is het niet) dat ze niet mogen "handelen" op EPEX.

• wbdj
leksts schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:32:
[...]

Werkt hier ook niet. Heb mijn SolarEgde omvormer aangemeld en de app gaf aan dat de panelen gedimd werden. Maar de panelen bleven gewoon actief terugleveren. Gauw uitgezet en de 'Negatieve Tariefoptimalisatie' van SolarEdge zelf maar weer aangezet.

Ook komt het tarief wat ik volgens hun aan Zonneplan betaal niet overeen. Goed idee, maar het is nog niet helemaal af...
Had ik 1e keer ook, maar werkte daarna wel. Anders even navragen bij ze

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:44
erikfw schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:34:
[...]

Doe je dit met de dongels eruit? Want dan mis je de meting/opbrengst in de app toch?

• erikfw
dvdhaar schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:18:
[...]

Doe je dit met de dongels eruit? Want dan mis je de meting/opbrengst in de app toch?
16 euro verder
Meting mis ik niet, overzicht grafisch in de app wel

Edit. Ik mis nu wel de onbalans, want tja accu leeg

[ Voor 9% gewijzigd door erikfw op 01-05-2026 20:58 ]

• firepeet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-05 08:44
melvinnie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:52:
[...]

En vanavond ook nog 5 euro :+
Ik had de zonnepanelen uitgezet en alles op vol vermogen aangezet. Onder andere gratis de auto opgeladen, en nog veel meer dingen gedaan, en 21 euro rijker. De batterij heeft hierdoor nauwelijks iets betekend vandaag.

• jojost1
€20,89 vandaag met de batterij + nog €4,48 met de auto wat laden (18,7 kWh), goed dagje :)

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:31
Haha ik heb het spelletje wel uitgespeeld vandaag denk ik.

Dongles uit de Nexus gehaald om 12:00.
Zonnepanelen uit.
3 auto’s aan laders (1x11kW, 2x3kW)
2kW heater (ja kun je wat van vinden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScztYWLMlG_kKf6W7DBUmENG79o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65kdAjzhOx9qZBALR3leEAMd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QmAqnYKpqCw5vR1n1-KozeAc0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcgJuhBE6ss14k6nD7y7ADXb.jpg?f=fotoalbum_large
€24,20 verdiend en 3 auto’s afgetopt

Toen om 16:00 zonnepanelen weer aan en dongles terug in de Nexus. Nog wat verdiend aan invoeden van zonnepanelen maar vooral dus precies op tijd om de batterij nog vol te krijgen voor die opregelende onbalans 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQBQOe4oK7RB63xDneT-b41QmHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGwfGWsFV9adJTd5KOkz5hAX.jpg?f=fotoalbum_large

Nog eens €16,32 gepakt. :Y

[ Voor 7% gewijzigd door bokkow op 01-05-2026 22:52 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:19

thido

Tilburg

Hier ook een prima dagje, zo mogen er meer zijn
:-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDZVPIcOTlMbDGkWN37GhDNj-ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbapQKnIW0JQ1PM6cioIm6Ja.jpg?f=fotoalbum_large

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:17
bokkow schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:49:
Haha ik heb het spelletje wel uitgespeeld vandaag denk ik.

Dongles uit de Nexus gehaald om 12:00.
Zonnepanelen uit.
3 auto’s aan laders (1x11kW, 2x3kW)
2kW heater (ja kun je wat van vinden)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
€24,20 verdiend en 3 auto’s afgetopt

Toen om 16:00 zonnepanelen weer aan en dongles terug in de Nexus. Nog wat verdiend aan invoeden van zonnepanelen maar vooral dus precies op tijd om de batterij nog vol te krijgen voor die opregelende onbalans 😂

[Afbeelding]

Nog eens €16,32 gepakt. :Y
Jij hebt een 3x35 aansluiting dan?

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:31
Kacang schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:49:
[...]

Jij hebt een 3x35 aansluiting dan?
Nope, kan prima op 3x25Amaar dan kan je geen verdere uitschieters gebruiken (Quooker stond ook uit bijvoorbeeld). De automaten van een 3x25A aansluiting houden 30A moeiteloos eindeloos vol. Wat ook hielp was dat de netspanning bij ons richting de 250V zit.

M3P - M3LR - 6320Wp

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:32
Kleine 30 euro totaal en de batterij is gewoon blijven draaien zoals altijd. Hele mooie dag!
Ben benieuwd of de verrekenprijzen nog veel veranderingen brengen.

• ApexAlpha
Gister prima dag, maar er had wel meer ingezeten ben ik bang.

Als ik de auto ga laden gaat de batterij in principe uit, terwijl er nog ~7kW aan vermogen beschikbaar is. Ook vind ik het lastig om te zien wat de batterij nou precies doet.

Gister ging de batterij zodra de zon op was meteen de batterij opladen voor 'huisondersteuning'. Ik snap dat dit zo ingesteld is maar is het algoritme echt niet slim genoeg om zelf te zien dat je beter met -58 kan laden?

Dat dus handmatig uitgezet... Toen om 12:00.... niks. Om 12:15 ging die wel een kwartier laden, toen weer niet.

Ik heb in dit soort situaties toch geen enkele moeite om vol op EPEX te sturen. Liever €10 in de hand dan €30 in de lucht zeg maar?

Aangezien dit nog wel vaker gaat voorkomen (het is pas april?! 8)7 ) hoop ik dat er nog wat verbetering komt.

Ook jammer dat je bij het EV laden niet sommige laadbeurten kan uitsluiten, nu gaat die min €10 naar mijn werkgever denk ik. :+

• MichailVS
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 10:09
ApexAlpha schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:58:
Gister prima dag, maar er had wel meer ingezeten ben ik bang.

Als ik de auto ga laden gaat de batterij in principe uit, terwijl er nog ~7kW aan vermogen beschikbaar is. Ook vind ik het lastig om te zien wat de batterij nou precies doet.

Gister ging de batterij zodra de zon op was meteen de batterij opladen voor 'huisondersteuning'. Ik snap dat dit zo ingesteld is maar is het algoritme echt niet slim genoeg om zelf te zien dat je beter met -58 kan laden?

Dat dus handmatig uitgezet... Toen om 12:00.... niks. Om 12:15 ging die wel een kwartier laden, toen weer niet.

Ik heb in dit soort situaties toch geen enkele moeite om vol op EPEX te sturen. Liever €10 in de hand dan €30 in de lucht zeg maar?

Aangezien dit nog wel vaker gaat voorkomen (het is pas april?! 8)7 ) hoop ik dat er nog wat verbetering komt.

Ook jammer dat je bij het EV laden niet sommige laadbeurten kan uitsluiten, nu gaat die min €10 naar mijn werkgever denk ik. :+
Schakelt de batterij in de dynamic load balancing? Anders kun je, als je inderdaad nog ruimte over hebt, in de app je aansluiting 'verhogen'. Dan reageert de batterij pas bij een hogere fase belasting.

• Richardoe
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-05 13:15
Betreft: verplaatsen van batterij alleen.
Ik kan wel eea vinden over verhuizen van de thuisbatterij, maar dit gaat om net iets anders. We nemen een nieuwe vloer en daarop staat de thuisbatterij. Ik wil dus NIET de omvormer verplaatsen, maar alleen voor een weekje de thuisbatterij verplaatsen. (hoeft dan niet te werken)

Heeft iemand daar ervaring mee? Gaat om de 20kwh.

Ik vroeg mij af of dat goed zelf te doen is en zo ja hoe.
1. stroom eraf,
2. stekkers uit accu
3. losschroeven beugel van de muur
4. ...? kan ik dan losse delen oppakken en hoe zitten die aan elkaar vast?

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 00:00

_PM

Ik weet niet of er regelgeving is m.b.t. het aansluiten van dit soort systemen (opleiding nodig?)
Maar het lijkt me niet zo moeilijk om te doen, uit zetten (hoofd schakelaar uit, batterij uit op BMS), stekkers los, schroefjes in muur en degene die batterijen aan elkaar houden los en dan afstapelen. Mogelijk zit het onderste deel nog vast geschroefd op de vloer.

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-05 21:50
Richardoe schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:00:
Betreft: verplaatsen van batterij alleen.
Ik kan wel eea vinden over verhuizen van de thuisbatterij, maar dit gaat om net iets anders. We nemen een nieuwe vloer en daarop staat de thuisbatterij. Ik wil dus NIET de omvormer verplaatsen, maar alleen voor een weekje de thuisbatterij verplaatsen. (hoeft dan niet te werken)

Heeft iemand daar ervaring mee? Gaat om de 20kwh.

Ik vroeg mij af of dat goed zelf te doen is en zo ja hoe.
1. stroom eraf,
2. stekkers uit accu
3. losschroeven beugel van de muur
4. ...? kan ik dan losse delen oppakken en hoe zitten die aan elkaar vast?
Aan de zijkanten zitten (bij mij iig) twee ijzeren beugels met stuk of 5 schroefjes per kant, als deze los zijn kun je het bovenste deel waar de bediening en kabels aan vast zitten optillen (niet zo zwaar) en deze moet je dan ergens op kunnen leggen (bv op de omvormer) of vast kunnen maken met tieraps oid.
De losse batterijen zijn best zwaar maar kun je daarna ook los optillen en verwijderen (even noteren hoe de volgorde is voor het weer in elkaar zetten.)
Onderop zit een smal stukje basis/frame die je weghaalt en de vloer is vrij.)

Dit heb ik gedaan toen ik een 5e accu bij wou plaatsen en meteen even alles schoon wou maken rondom de Nexus.

• erikfw
Voor de TenneT gebruikers om de batterij aan te sturen, ik moest met opnieuw mn token invoeren - kreeg ik al even geen data meer binnen. Lijkt dat de enius app daar ook last van heeft

• MichailVS
Voor de HA gebruikers zou ik de update nog niet draaien. Er zit hierna een fout in de modbus aansturing.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:04
MichailVS schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:05:
Voor de HA gebruikers zou ik de update nog niet draaien. Er zit hierna een fout in de modbus aansturing.
Welke update gaat dit om? Home Assistant of de modbus integratie?

• MichailVS
GaMbiNo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:32:
[...]

Welke update gaat dit om? Home Assistant of de modbus integratie?
Core update Home Assistant

• patathome
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:57
Tussen de 20kWh en 30kWh Nexus accu zit €1800 netto verschil.

Heb hybride auto, airco waarmee ik verwarm en koel en elektrische kookplaat. Dat zijn de grootste verbruikers.

Ongeveer 5200Wp op het dak liggen waarvan 3600 op ZO en 1600 ZW.

Zal bij weinig verbruik en volle opwekking van stroom ongeveer 3kWh kunnen opslaan. Rest haalt ie maar van het net.

Gaat mij uiteindelijk om goedkoop te laden en duurder verkopen. Is het die €1800 waard met terugverdientijd van ongeveer zes jaar? En dat met een 11kWh omvormer voor de accu en 3-fase 25A aansluiting?

Aanschaf van 30kWh is per kWh wel bijna 60€ goedkoper dan de 20kWh. Dat maakt het aantrekkelijker maar ik kan niet goed inschatten of ik die 50% extra capaciteit ook echt kan inzetten voor financieel gewin. Lees ook dat onbalans markt minder aantrekkelijk wordt.

Iemand soortgelijke ervaring (gehad) en welke keus heb je gemaakt?

• Adiebutch
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14-05 20:16
Goedemorgen,

Hier ook een klant van Zonneplan, die opzoek is naar een thuisbatterij. Gezien de ‘’negatieve’’ verhalen was ik eigenlijk al gauw klaar met de Nexus. Maar nu, hij is veruit het goedkoopste en nu zelfs nog 1000 goedkoper geworden excl. BTW, door een samenwerking met de netbeheerder. Hierdoor ben ik natuurlijk gaan twijfelen. Meerdere partijen over de vloer gehad, waarbij de offertes liepen van 7500 t/m 24000. Tuurlijk zit hier verschil in, zoals een echte switch voor noodstroom en verschil in capaciteit. Domogo was een van deze partijen, die aangaf dat wij maar liefst 57 KWh nodig hadden, waarbij wij jaarlijks meer dan 3000 euro zouden gaan besparen.

In deze grappen trap ik natuurlijk niet. Maar de Nexus is bijna de helft goedkoper dan een andere batterij (AlphaEss of Sigenergy). Feit is echter dat ik dan minder kWh heb, zeg even 3 kWh ten opzichte van de 30 kWh Nexus. Nexus is niet uit te breiden, de andere wel..

Mijn opwek in 2025 was bijna 9900 kWh, verbruik 13500 kWh en teruglevering 5600 kWh. Even de harde cijfers: 20 KWh Nexus nu 7447,9 incl. BTW en 30 kWh Nexus 9444,4 incl. BTW.

Wat zouden jullie doen?

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
MichailVS schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:56:
[...]

Core update Home Assistant
Mijn Modbus aansturing is ook omgevallen, maar ik heb de core update nog niet gedraaid.

Vanavond eens even induiken...

• patathome
Even de harde cijfers: 20 KWh Nexus nu 7447,9 incl. BTW en 30 kWh Nexus 9444,4 incl. BTW.
Vermoed dat je prijzen ex btw zijn en je die terugkrijgt?

Ik heb de 20kWh voor €7155,29 (ex btw) besteld. Op mijn verzoek toch nog offerte gevraagd voor 30kWh en kost mij €8955,25 (ex btw).

Mocht je met hun verder gaan, kan je deze prijzen evt doorgeven. Pak je weer paar honderd euro mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M91bMKLA3MIeRbUlZSaWB0hgWkI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ybouFdrgTKsjiBq0msPsrqxt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door patathome op 07-05-2026 11:34 ]

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Twanroy schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:20:
[...]

Mijn Modbus aansturing is ook omgevallen, maar ik heb de core update nog niet gedraaid.

Vanavond eens even induiken...
Hier idem. Github PR is submitted: https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus/issues/386
edit:
met deze workaround heb ik de integratie weer werkend, totdat een fix uit is:
in both of these files:
/config/custom_components/solis_modbus/modbus_controller.py
/config/custom_components/solis_modbus/sensors/solis_number_sensor.py

Replace the line:

from homeassistant.helpers.template import is_number

With the following code:
code:
1
2
3
4
5
def is_number(value):
    try:
        return math.isfinite(float(value))
    except (TypeError, ValueError):
        return False

[ Voor 39% gewijzigd door kazuka op 07-05-2026 12:23 ]

• Adiebutch
patathome schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:31:
[...]

Vermoed dat je prijzen ex btw zijn en je die terugkrijgt?

Ik heb de 20kWh voor €7155,29 (ex btw) besteld. Op mijn verzoek toch nog offerte gevraagd voor 30kWh en kost mij €8955,25 (ex btw).

Mocht je met hun verder gaan, kan je deze prijzen evt doorgeven. Pak je weer paar honderd euro mee.

[Afbeelding]
Nee, dit is echt inclusief. Dit komt dus door die 1000 euro excl. BTW korting omdat zij een samenwerking hebben met de netwerkbeheerder. Bij de 30 kWh krijg ik bijna 1200 terug en bij de 20 kWh bijna 1000 terug.

• patathome
Adiebutch schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Nee, dit is echt inclusief. Dit komt dus door die 1000 euro excl. BTW korting omdat zij een samenwerking hebben met de netwerkbeheerder. Bij de 30 kWh krijg ik bijna 1200 terug en bij de 20 kWh bijna 1000 terug.
Ok, dat is wel leuk meegenomen dan! Is je netbeheerder toevallig Liander? En kwam zonneplan hier zelf mee?

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
kazuka schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:37:
[...]

Hier idem. Github PR is submitted: https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus/issues/386
edit:
met deze workaround heb ik de integratie weer werkend, totdat een fix uit is:
in both of these files:
/config/custom_components/solis_modbus/modbus_controller.py
/config/custom_components/solis_modbus/sensors/solis_number_sensor.py

Replace the line:

from homeassistant.helpers.template import is_number

With the following code:
code:
1
2
3
4
5
def is_number(value):
    try:
        return math.isfinite(float(value))
    except (TypeError, ValueError):
        return False
Het lijkt met de nieuwste update van de Solis modbus integratie weer te werken. Alleen de SOC van de accu kan ik niet meer uitlezen via de modbus. Is dat bij jou ook zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgK6K1mChLWxMzQNLLGYgfU7brs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swvfn5NMBSrpCCs5HscGr2VI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Twanroy op 07-05-2026 19:16 ]

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Twanroy schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:17:
[...]

Het lijkt met de nieuwste update van de Solis modbus integratie weer te werken. Alleen de SOC van de accu kan ik niet meer uitlezen via de modbus. Is dat bij jou ook zo?

[Afbeelding]
Die werkt hier wel gewoon.

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-05 10:42
opgelost

[ Voor 94% gewijzigd door Laroil op 08-05-2026 09:53 ]

• Adiebutch
patathome schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:11:
[...]

Ok, dat is wel leuk meegenomen dan! Is je netbeheerder toevallig Liander? En kwam zonneplan hier zelf mee?
Liander inderdaad.. Zeker, ging wel een week overheen na het laatste contact, waarbij ik een beetje liet doorschemeren dat ik toch de voorkeur had voor andere merken, onafhankelijker dan relatief vastzitten aan Zonneplan. Blijft echter wel € 5.000 verschil excl. BTW tussen de offertes, waarbij Zonneplan iets meer KwH heeft, maar niet uitbreidbaar is. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden..

[ Voor 6% gewijzigd door Adiebutch op 08-05-2026 13:18 ]

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:55
Adiebutch schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:17:
[...]

Liander inderdaad.. Zeker, ging wel een week overheen na het laatste contact, waarbij ik een beetje liet doorschemeren dat ik toch de voorkeur had voor andere merken, onafhankelijker dan relatief vastzitten aan Zonneplan. Blijft echter wel € 5.000 verschil excl. BTW tussen de offertes, waarbij Zonneplan iets meer KwH heeft, maar niet uitbreidbaar is. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden..
Nexus is uitbreidbaar. Je zet er zo een 5 kWh extra bovenop.

Of in de breedte met een combiner box.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:32
OxyDrokz schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:19:
[...]

Nexus is uitbreidbaar. Je zet er zo een 5 kWh extra bovenop.

Of in de breedte met een combiner box.
Boven de 30 kWh kan het misschien wel lastiger zijn, er zit wel ergens een limiet aan.

• GaMbiNo
SidewalkSuper schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:21:
[...]

Boven de 30 kWh kan het misschien wel lastiger zijn, er zit wel ergens een limiet aan.
Volgens mij is boven de 25 kWh al problematisch omdat de gezamenlijke spanning van 6 accu’s hoger zijn dan de Solis omvormer aankan.

Heb volgens mij ook nog niet gehoord dat er mensen naar hoger dan 25 kWh hebben uitgebreid.

[ Voor 12% gewijzigd door GaMbiNo op 08-05-2026 14:02 ]

• OxyDrokz
Zoals ik al eerder heb opgemerkt staat in de datasheet tot 700V.

Hier heb ik 25 kWh staan, dat gaat iig prima. Die komt niet boven de 562V uit bij maximum lading.

Verder kun je dus nog maximaal 6 parallel stacks maken met de combiner box.

• hommer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 16:57
Ik heb Zonneplan hier een 30kWh opstelling laten installeren een paar week geleden. Ik kreeg ook een installatie met een Force H3X.
Er zit nog wel een installatie aansluiting op (RJ45) maar geen idee of dat nou modbus is. Helaas lijkt eigen aansturing daarmee voorlopig even onmogelijk :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtAjOPee2m6bXV8tFGXnbC1b-Lo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxCaBGje9PHV23F5emtIl9jO.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 15% gewijzigd door hommer op 08-05-2026 21:04 ]

t.k.a. sig space t.e.a.b.

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-05 10:58
Ik krijg sinds gisteren in de app van Zonneplan geen detailgegevens meer voor gas en elektriciteit. Voor de batterij nog wel. Op het hoofdscherm zie ik wel mijn huidige verbruik. Zie ook geen historische gegevens meer. Heb al een keer de cache en gegevens van de app verwijderd. Zijn er meer die hier last van hebben?

• melvinnie
  • Niet online
Kikkasz schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:29:
Ik krijg sinds gisteren in de app van Zonneplan geen detailgegevens meer voor gas en elektriciteit. Voor de batterij nog wel. Op het hoofdscherm zie ik wel mijn huidige verbruik. Zie ook geen historische gegevens meer. Heb al een keer de cache en gegevens van de app verwijderd. Zijn er meer die hier last van hebben?
Ja, hier ook.

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-05 21:32
Kikkasz schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:29:
Hier ook, komt omdat je voor de app als betatester staat aangemeld in de playstore. Heb al feedback gegeven dat stroom- en gasgegevens niet inladen in de versie die vrijdagnacht is geïnstalleerd (6.11.0).

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:28
Is dit een nieuwe manier van aansturen? Heeft iemand hierover iets gelezen? Wat betekent dit voor de aansturing van de Nexus?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onA-5M9Oz3MidfVpCZOOfuefs5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXiscsRCfTLI4PT0uD7K6pZL.jpg?f=fotoalbum_large

• dries863
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-05 13:07
Ik heb zonnepanelen (niet van Zonneplan) en een Nexus thuisbatterij. Ik heb een elektrische auto gekocht en nu heb ik ook een laadpaal nodig. Helaas heeft de lader van Zonneplan geen MID-meter waardoor ik geld misloop.

Ik kan me ook voorstellen dat de Zonneplan Laadpaal en de Nexus batterij "samenwerken". Over hoe die samenwerking precies werkt kan ik weinig vinden (op de marketingteksten na). In hoeverre zal ik die samenwerking merken? Levert het significant voordeel op tov een laadpaal van een ander merk?

Dus, ga ik voor samenwerking tussen Nexus en laadpaal, of ga ik voor laadpaal met MID-meter en neem ik mindere samenwerking voor lief?

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
dries863 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:05:
Ik heb zonnepanelen (niet van Zonneplan) en een Nexus thuisbatterij. Ik heb een elektrische auto gekocht en nu heb ik ook een laadpaal nodig. Helaas heeft de lader van Zonneplan geen MID-meter waardoor ik geld misloop.

Ik kan me ook voorstellen dat de Zonneplan Laadpaal en de Nexus batterij "samenwerken". Over hoe die samenwerking precies werkt kan ik weinig vinden (op de marketingteksten na). In hoeverre zal ik die samenwerking merken? Levert het significant voordeel op tov een laadpaal van een ander merk?

Dus, ga ik voor samenwerking tussen Nexus en laadpaal, of ga ik voor laadpaal met MID-meter en neem ik mindere samenwerking voor lief?
Er is niet echt samenwerken.Ik heb ze allbei. De Charge heeft ook iets van netverdiensten (laden bij onbalans etc.), maar dat levert nauwelijks wat op.

Daarnaast kun je bij plannen laadsessie aangeven dat de accu gepauzeerd moet worden en dat is het wel zo'n beetje. Ze doen ieder gewoon eigen load balancing in mijn optiek.

Als ik ga laden met 1 fase, dan zal het ook gewoon via thuisondersteuning uit de nexus komen

• melvinnie
  • Niet online
Dikke onbalans, ben benieuwd hoe lang het duurt :7

Er zat bij mij trouwens wel een flinke vertraging tussen het moment dat de onbalans bekend is en dat de accu begint met ontladen, zien jullie dat ook? Zou het zin hebben om zelf al te beginnen met ontladen in de huisondersteuning-modus als er onbalans is?

[ Voor 72% gewijzigd door melvinnie op 11-05-2026 15:59 ]

• GaMbiNo
Apart. Aardig energietekort kennelijk. En dat terwijl hier het zonnetje schijnt en het vrij hard waait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHgCg-7XGJJieKfjNECI1N54VvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LLb5DbP5rpw1Pd77rliGyWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Wel lekker dat de Nexus aardig vol zat toen dit begon. :)

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 11-05-2026 16:00 ]

• melvinnie
  • Niet online
GaMbiNo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:59:
Apart. Aardig energietekort kennelijk. En dat terwijl hier het zonnetje schijnt en het vrij hard waait.

[Afbeelding]
In regio Leiden is het bewolkt, mijn zonnepanelen doen niet veel nu.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

melvinnie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:56:
Dikke onbalans, ben benieuwd hoe lang het duurt :7

Er zat bij mij trouwens wel een flinke vertraging tussen het moment dat de onbalans bekend is en dat de accu begint met ontladen, zien jullie dat ook? Zou het zin hebben om zelf al te beginnen met ontladen in de huisondersteuning-modus als er onbalans is?
Nee, alles wat je zelf handmatig ontlaad is altijd tegen EPEX tarief.

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-05 21:23
Ik heb sinds vandaag de Nexus; maar in de app staat bij status 'niet actief'. Dat lijkt me niet kloppen? Hij zit bijna vol en de prijs is hoog dus ik verwacht dat hij momenteel ontlaadt naar het net..

• jojost1
MuFFIN 007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:39:
Ik heb sinds vandaag de Nexus; maar in de app staat bij status 'niet actief'. Dat lijkt me niet kloppen? Hij zit bijna vol en de prijs is hoog dus ik verwacht dat hij momenteel ontlaadt naar het net..
Misschien duurt het even na je installatie. Maar om alvast met de deur in huis te vallen: niet zo kijken naar de reguliere stroomprijzen, de batterij handelt vooral op onbalansprijzen. De EPEX prijs is nu niet abnormaal hoog dus daar doet de batterij nu niets mee. Bij mij (iOS) wordt dat aangeduid in de app als ‘Standby’.

• MuFFIN 007
jojost1 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:45:
[...]

Misschien duurt het even na je installatie. Maar om alvast met de deur in huis te vallen: niet zo kijken naar de reguliere stroomprijzen, de batterij handelt vooral op onbalansprijzen. De EPEX prijs is nu niet abnormaal hoog dus daar doet de batterij nu niets mee. Bij mij (iOS) wordt dat aangeduid in de app als ‘Standby’.
Dank voor je reactie! Maar is dat wel zo? De variatie is inderdaad niet enorm maar de prijs is nu 28.50 cent en morgenmiddag ongeveer 17 cent. Dan zou het toch logisch zijn als hij zichzelf richting die 17 cent langzaam ontlaadt en dan op de goedkope uren morgenochtend weer vollaadt? Daar heb ik dat ding tenminste voor :P Hij levert momenteel zo te zien namelijk ook geen stroom aan het huis, want ik trek netto nog steeds van het net bij een volle batterij. Ik vraag me af of hij wel naar behoren werkt

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
MuFFIN 007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Dank voor je reactie! Maar is dat wel zo? De variatie is inderdaad niet enorm maar de prijs is nu 28.50 cent en morgenmiddag ongeveer 17 cent. Dan zou het toch logisch zijn als hij zichzelf richting die 17 cent langzaam ontlaadt en dan op de goedkope uren morgenochtend weer vollaadt? Daar heb ik dat ding tenminste voor :P Hij levert momenteel zo te zien namelijk ook geen stroom aan het huis, want ik trek netto nog steeds van het net bij een volle batterij. Ik vraag me af of hij wel naar behoren werkt
Lees post 1 op pagina 1 even goed door ;)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• MuFFIN 007
TKroon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:55:
[...]

Lees post 1 op pagina 1 even goed door ;)
Dank, ik leefde in de veroorderstelling dat in de nieuwe 'automatische' modus de Nexus beide doet; dus zowel handelen op onbalansmarkt als day-ahead markt als reserve voor zelfconsumptie. Misschien is dat dus niet helemaal waar, en ben ik in de mooie praatjes van Zonneplan gestonken :P Uiteindelijk laat ik me graag overtuigen door de eerste terugverdiencijfers ;)

• TKroon
  • Niet online
MuFFIN 007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:17:
[...]

Dank, ik leefde in de veroorderstelling dat in de nieuwe 'automatische' modus de Nexus beide doet; dus zowel handelen op onbalansmarkt als day-ahead markt als reserve voor zelfconsumptie. Misschien is dat dus niet helemaal waar, en ben ik in de mooie praatjes van Zonneplan gestonken :P Uiteindelijk laat ik me graag overtuigen door de eerste terugverdiencijfers ;)
Zonneplan doet inderdaad niks op EPEX. Dat zou soms wel kunnen helpen met opbrengsten. Maar vandaag weer ruim €8, terwijl de EPEX-verschillen vrij klein waren.

• MuFFIN 007
TKroon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:51:
[...]

Zonneplan doet inderdaad niks op EPEX. Dat zou soms wel kunnen helpen met opbrengsten. Maar vandaag weer ruim €8, terwijl de EPEX-verschillen vrij klein waren.
Helder, is er een manier om de batterijmodi zodanig te 'forceren' dat de batterij ook los van de onbalansmarkt voor mij gunstig functioneert?

Ik hoop dat je begrijpt waar ik naartoe wil; ik heb een warmtepomp die 's nachts best wat verbruikt voor de vloerverwarming (in de winter) en voor de heetwaterboiler. Ik wil voorkomen dat alle potentiele onbalanswinst gedurende de dag 'verdampt' doordat de software in de dure uren snachts NIET de stroom uit de batterij gebruikt voor het huis / de warmtepomp. In mijn geval logisch, anders werkt het apparaat als het ware tegen zichzelf in en wordt ik er financieel amper wijzer van. Maar voor huishoudens op gas geldt dat natuurlijk niet.

Zou het slim zijn later in de avond modus ZELFCONSUMPTIE aan te zetten zodat ik zeker weet dat dan geen dure externe stroom betrokken wordt (ben dit nu ook aan het testen as we speak)? Elektrische auto laat ik hier even buiten, die kan ik makkelijk handmatig inbrengen.

• MichailVS
MuFFIN 007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:18:
[...]

Helder, is er een manier om de batterijmodi zodanig te 'forceren' dat de batterij ook los van de onbalansmarkt voor mij gunstig functioneert?

Ik hoop dat je begrijpt waar ik naartoe wil; ik heb een warmtepomp die 's nachts best wat verbruikt voor de vloerverwarming (in de winter) en voor de heetwaterboiler. Ik wil voorkomen dat alle potentiele onbalanswinst gedurende de dag 'verdampt' doordat de software in de dure uren snachts NIET de stroom uit de batterij gebruikt voor het huis / de warmtepomp. In mijn geval logisch, anders werkt het apparaat als het ware tegen zichzelf in en wordt ik er financieel amper wijzer van. Maar voor huishoudens op gas geldt dat natuurlijk niet.

Zou het slim zijn later in de avond modus ZELFCONSUMPTIE aan te zetten zodat ik zeker weet dat dan geen dure externe stroom betrokken wordt (ben dit nu ook aan het testen as we speak)? Elektrische auto laat ik hier even buiten, die kan ik makkelijk handmatig inbrengen.
In de ZP app bij batterij op slim automatisch zetten. Bij geavanceerd kun je ontladen naar huis instellen. Op deze manier probeert die zoveel mogelijk nom te houden en bij onbalans pakt die dit mee.

Via home assistant of homey kun je automatiseringen erin zetten zodat wanneer de auto laadt de teruglevering vanuit de accu gestopt word ( onbalans blijft werken) en prijs voorwaarde toevoegen. Boven prijs x huis ondersteuning aan met .... Watt

[ Voor 8% gewijzigd door MichailVS op 12-05-2026 06:48 ]

• TKroon
  • Niet online
@MuFFIN 007 precies wat @MichailVS zegt. Mijn huis draait aardig wat uren op een dag uit de batterij. Dus opladen via onbalans en veel ontladen door NOM te draaien. Hoe het volgend jaar gaat zijn zonder salderen gaan we zien, maar vooarlsnog laad ik de batterij niet op met zonnestroom (dus opladen 0W, ontladen 2000W).

• MuFFIN 007
Thanks heren, dat helpt een hoop! Kan ik zeker mee aan de gang. Ik heb momenteel nog geen automatiseringen / software draaien, dus als de stroomprijs sterk negatief is moet ik bijvoorbeeld handmatig de PV panelen afzetten.

Is er een richtwaarde qua laadtoestand waar de batterij in een standby situatie naar streeft, bijvoorbeeld 50 of 70 procent? Dat kan mij ook helpen de software beter te begrijpen denk ik.

• TKroon
  • Niet online
@MuFFIN 007 de richtwaarde is vol bij geanticipeerde goedkope stroom en leeg bij dure stroom ;) als hij halverwege blijft hangen is dat bij uitblijven van prijsverschillen. Soms is hij een dag lang bijna leeg, of andersom.

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVVvKXXocQP08J3Bkv9QqlZNvag=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q9ye35vUfyrARHvnIvYke7Ux.png?f=fotoalbum_large

Leuk voor de Zonneplan laadpaal bezitters!

[ Voor 68% gewijzigd door Kacang op 12-05-2026 11:55 ]

• jojost1
Kacang schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:51:
[Afbeelding]

Leuk voor de Zonneplan laadpaal bezitters!
Ik heb even gecheckt of dit ook rekening houdt met de Nexus en volgens Zonneplan wel: https://x.com/Zonneplan/status/2054100716663288196?s=20

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:56

Thorne

Forrester

jojost1 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:55:
[...]

Ik heb even gecheckt of dit ook rekening houdt met de Nexus en volgens Zonneplan wel: https://x.com/Zonneplan/status/2054100716663288196?s=20
Wat bedoel je? Vraag me zelf af of het uitmaakt of het uitmaakt of je panelen van Zonneplan zelf hebt... ik bedoel; laadpaal kan nu alleen op basis van P1 meter weten of er stroom terug wordt geleverd... dit kan óók op basis van de batterij (if you catch my drift).

>specs<

• Mmikie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:38

Mmikie

ZMT member

Ik neem aan dat de zonneplan-laadpaal ook een dongleachtige constructie heeft.

Zonneplan weet dus of de accu stroomt levert aan het net en hoeveel, de P1 meter weet dan ook of er extra stroom terugeleverd wordt . Zo ja dan zal het wel van de zonnepanelen komen en kan de laadpaal de auto met dat vermogen op gaan laden.
Als alles via 4G naar Zonneplan gaat en weer terg moet komen is het niet heel erg realtime, aan de andere kant mijn meterkast rapporteert ook via P1 ik dacht elke 30 sec.

• jojost1
Thorne schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:34:
[...]

Wat bedoel je? Vraag me zelf af of het uitmaakt of het uitmaakt of je panelen van Zonneplan zelf hebt... ik bedoel; laadpaal kan nu alleen op basis van P1 meter weten of er stroom terug wordt geleverd... dit kan óók op basis van de batterij (if you catch my drift).
Ja precies dat heb ik gevraagd dus :p

Hebt geen zonnepanelen van Zonneplan nodig en de P1 meter ‘negeert’ ontlaadacties van de batterij bij het kijken ‘wordt er terug geleverd’.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:34
OxyDrokz schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:09:
Zoals ik al eerder heb opgemerkt staat in de datasheet tot 700V.

Hier heb ik 25 kWh staan, dat gaat iig prima. Die komt niet boven de 562V uit bij maximum lading.

Verder kun je dus nog maximaal 6 parallel stacks maken met de combiner box.
Ik heb deze budget 'combiner box'. Paar weken getest en nu weer tijdelijk apart. Als de onbalans nog minder wordt of het salderen er straks af is kan ik mijn 2 systemen (20 + 30 kWh) makkelijk koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k02mJ4VcGyJV2zkb3kg5TZOP6No=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGL5fRRrkZn1WtzqWUKH9ryb.jpg?f=fotoalbum_large

Let the first principles be with you.

• wbdj
'Zonladen' zeker attractieve toevoeging voor 2027. Tot die tijd saldeer ik liever nog even

• OxyDrokz
Chris_82 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:11:
[...]

Ik heb deze budget 'combiner box'. Paar weken getest en nu weer tijdelijk apart. Als de onbalans nog minder wordt of het salderen er straks af is kan ik mijn 2 systemen (20 + 30 kWh) makkelijk koppelen.

[Afbeelding]
Twee Pylontech Force H3 systemen?

En hoe loopt de communicatie tussen de stacks?

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKJpD1r5Ug8DIMzei57BXIHH_1o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hlaLARKHDNC5fiaIdl1ER4N9.png?f=user_large

@OxyDrokz
De communicatie gaat vrij simpel en staat goed beschreven in de Force-H3 handleiding: de BMS units worden gekoppeld met een netwerkkabel (RJ45) van Link 0 (slave) naar Link 1 (master).
Can/RS485 en wifi zijn dan disabled op de slave.
Opstarten ook eerst slave, dan master.
En uiteraard zorgen dat elke stapel even hoog is (gelijk voltage); begin met alle packs op 100% SOC.
Voor de zekerheid had ik per stapel 2x een ZP-pack + 3x een nieuw pack, zodat de stapels vergelijkbare capaciteit (SOH) en interne weerstand hadden.

De HV koppelstukken zijn allemaal net iets anders, poka-yoke:
- op de BMS unit zitten Amphenol H4 stekkers
- op de ZP Solis zitten DEVALAN battery stekkers
- voor de 'combiner' heb ik MC4 10mm2 stekkers gebruikt (kabelklem krimptang nodig)

Let the first principles be with you.

• OxyDrokz
Chris_82 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:50:
[Afbeelding]

@OxyDrokz
De communicatie gaat vrij simpel en staat goed beschreven in de Force-H3 handleiding: de BMS units worden gekoppeld met een netwerkkabel (RJ45) van Link 0 (slave) naar Link 1 (master).
Can/RS485 en wifi zijn dan disabled op de slave.
Opstarten ook eerst slave, dan master.
En uiteraard zorgen dat elke stapel even hoog is (gelijk voltage); begin met alle packs op 100% SOC.
Voor de zekerheid had ik per stapel 2x een ZP-pack + 3x een nieuw pack, zodat de stapels vergelijkbare capaciteit (SOH) en interne weerstand hadden.

De HV koppelstukken zijn allemaal net iets anders, poka-yoke:
- op de BMS unit zitten Amphenol H4 stekkers
- op de ZP Solis zitten DEVALAN battery stekkers
- voor de 'combiner' heb ik MC4 10mm2 stekkers gebruikt (kabelklem krimptang nodig)
Netjes!

Dat scheelt een paar honderd euro voor een kastje.

For future reference: handleiding vanaf pagina 42

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:56

Thorne

Forrester

Iemand wel eens geprobeerd om een extra module tussen te plaatsen Pylontech Force H3 Batterijmodule – 5,12 kWh | Thuisaccu Webshop ? Ik heb de 20kWh Nexus (één van de eerste series) en ruimte genoeg om er iets bij de plakken...

>specs<

• OxyDrokz
Thorne schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:56:
Iemand wel eens geprobeerd om een extra module tussen te plaatsen Pylontech Force H3 Batterijmodule – 5,12 kWh | Thuisaccu Webshop ? Ik heb de 20kWh Nexus (één van de eerste series) en ruimte genoeg om er iets bij de plakken...
Zeker.

Zoek maar even terug in dit topic op 25kWh

Bijvoorbeeld hier: OxyDrokz in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"
Pagina: 1 ... 76 77 Laatste