WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:46
Zoals ik al eerder heb opgemerkt staat in de datasheet tot 700V.

Hier heb ik 25 kWh staan, dat gaat iig prima. Die komt niet boven de 562V uit bij maximum lading.

Verder kun je dus nog maximaal 6 parallel stacks maken met de combiner box.

• hommer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 16:57
Ik heb Zonneplan hier een 30kWh opstelling laten installeren een paar week geleden. Ik kreeg ook een installatie met een Force H3X.
Er zit nog wel een installatie aansluiting op (RJ45) maar geen idee of dat nou modbus is. Helaas lijkt eigen aansturing daarmee voorlopig even onmogelijk :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtAjOPee2m6bXV8tFGXnbC1b-Lo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxCaBGje9PHV23F5emtIl9jO.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 15% gewijzigd door hommer op 08-05-2026 21:04 ]

t.k.a. sig space t.e.a.b.

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-05 10:58
Ik krijg sinds gisteren in de app van Zonneplan geen detailgegevens meer voor gas en elektriciteit. Voor de batterij nog wel. Op het hoofdscherm zie ik wel mijn huidige verbruik. Zie ook geen historische gegevens meer. Heb al een keer de cache en gegevens van de app verwijderd. Zijn er meer die hier last van hebben?

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Kikkasz schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:29:
Ik krijg sinds gisteren in de app van Zonneplan geen detailgegevens meer voor gas en elektriciteit. Voor de batterij nog wel. Op het hoofdscherm zie ik wel mijn huidige verbruik. Zie ook geen historische gegevens meer. Heb al een keer de cache en gegevens van de app verwijderd. Zijn er meer die hier last van hebben?
Ja, hier ook.

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-06 20:56
Kikkasz schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:29:
Hier ook, komt omdat je voor de app als betatester staat aangemeld in de playstore. Heb al feedback gegeven dat stroom- en gasgegevens niet inladen in de versie die vrijdagnacht is geïnstalleerd (6.11.0).

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-06 18:10
Is dit een nieuwe manier van aansturen? Heeft iemand hierover iets gelezen? Wat betekent dit voor de aansturing van de Nexus?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onA-5M9Oz3MidfVpCZOOfuefs5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXiscsRCfTLI4PT0uD7K6pZL.jpg?f=fotoalbum_large

• dries863
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-05 11:32
Ik heb zonnepanelen (niet van Zonneplan) en een Nexus thuisbatterij. Ik heb een elektrische auto gekocht en nu heb ik ook een laadpaal nodig. Helaas heeft de lader van Zonneplan geen MID-meter waardoor ik geld misloop.

Ik kan me ook voorstellen dat de Zonneplan Laadpaal en de Nexus batterij "samenwerken". Over hoe die samenwerking precies werkt kan ik weinig vinden (op de marketingteksten na). In hoeverre zal ik die samenwerking merken? Levert het significant voordeel op tov een laadpaal van een ander merk?

Dus, ga ik voor samenwerking tussen Nexus en laadpaal, of ga ik voor laadpaal met MID-meter en neem ik mindere samenwerking voor lief?

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:23
dries863 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:05:
Ik heb zonnepanelen (niet van Zonneplan) en een Nexus thuisbatterij. Ik heb een elektrische auto gekocht en nu heb ik ook een laadpaal nodig. Helaas heeft de lader van Zonneplan geen MID-meter waardoor ik geld misloop.

Ik kan me ook voorstellen dat de Zonneplan Laadpaal en de Nexus batterij "samenwerken". Over hoe die samenwerking precies werkt kan ik weinig vinden (op de marketingteksten na). In hoeverre zal ik die samenwerking merken? Levert het significant voordeel op tov een laadpaal van een ander merk?

Dus, ga ik voor samenwerking tussen Nexus en laadpaal, of ga ik voor laadpaal met MID-meter en neem ik mindere samenwerking voor lief?
Er is niet echt samenwerken.Ik heb ze allbei. De Charge heeft ook iets van netverdiensten (laden bij onbalans etc.), maar dat levert nauwelijks wat op.

Daarnaast kun je bij plannen laadsessie aangeven dat de accu gepauzeerd moet worden en dat is het wel zo'n beetje. Ze doen ieder gewoon eigen load balancing in mijn optiek.

Als ik ga laden met 1 fase, dan zal het ook gewoon via thuisondersteuning uit de nexus komen

• melvinnie
  • Niet online
Dikke onbalans, ben benieuwd hoe lang het duurt :7

Er zat bij mij trouwens wel een flinke vertraging tussen het moment dat de onbalans bekend is en dat de accu begint met ontladen, zien jullie dat ook? Zou het zin hebben om zelf al te beginnen met ontladen in de huisondersteuning-modus als er onbalans is?

[ Voor 72% gewijzigd door melvinnie op 11-05-2026 15:59 ]

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:01
Apart. Aardig energietekort kennelijk. En dat terwijl hier het zonnetje schijnt en het vrij hard waait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHgCg-7XGJJieKfjNECI1N54VvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LLb5DbP5rpw1Pd77rliGyWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Wel lekker dat de Nexus aardig vol zat toen dit begon. :)

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 11-05-2026 16:00 ]

• melvinnie
  • Niet online
GaMbiNo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:59:
Apart. Aardig energietekort kennelijk. En dat terwijl hier het zonnetje schijnt en het vrij hard waait.

[Afbeelding]
In regio Leiden is het bewolkt, mijn zonnepanelen doen niet veel nu.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

melvinnie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:56:
Dikke onbalans, ben benieuwd hoe lang het duurt :7

Er zat bij mij trouwens wel een flinke vertraging tussen het moment dat de onbalans bekend is en dat de accu begint met ontladen, zien jullie dat ook? Zou het zin hebben om zelf al te beginnen met ontladen in de huisondersteuning-modus als er onbalans is?
Nee, alles wat je zelf handmatig ontlaad is altijd tegen EPEX tarief.

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 09:26
Ik heb sinds vandaag de Nexus; maar in de app staat bij status 'niet actief'. Dat lijkt me niet kloppen? Hij zit bijna vol en de prijs is hoog dus ik verwacht dat hij momenteel ontlaadt naar het net..

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02:44
MuFFIN 007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:39:
Ik heb sinds vandaag de Nexus; maar in de app staat bij status 'niet actief'. Dat lijkt me niet kloppen? Hij zit bijna vol en de prijs is hoog dus ik verwacht dat hij momenteel ontlaadt naar het net..
Misschien duurt het even na je installatie. Maar om alvast met de deur in huis te vallen: niet zo kijken naar de reguliere stroomprijzen, de batterij handelt vooral op onbalansprijzen. De EPEX prijs is nu niet abnormaal hoog dus daar doet de batterij nu niets mee. Bij mij (iOS) wordt dat aangeduid in de app als ‘Standby’.

• MuFFIN 007
jojost1 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:45:
[...]

Misschien duurt het even na je installatie. Maar om alvast met de deur in huis te vallen: niet zo kijken naar de reguliere stroomprijzen, de batterij handelt vooral op onbalansprijzen. De EPEX prijs is nu niet abnormaal hoog dus daar doet de batterij nu niets mee. Bij mij (iOS) wordt dat aangeduid in de app als ‘Standby’.
Dank voor je reactie! Maar is dat wel zo? De variatie is inderdaad niet enorm maar de prijs is nu 28.50 cent en morgenmiddag ongeveer 17 cent. Dan zou het toch logisch zijn als hij zichzelf richting die 17 cent langzaam ontlaadt en dan op de goedkope uren morgenochtend weer vollaadt? Daar heb ik dat ding tenminste voor :P Hij levert momenteel zo te zien namelijk ook geen stroom aan het huis, want ik trek netto nog steeds van het net bij een volle batterij. Ik vraag me af of hij wel naar behoren werkt

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
MuFFIN 007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Dank voor je reactie! Maar is dat wel zo? De variatie is inderdaad niet enorm maar de prijs is nu 28.50 cent en morgenmiddag ongeveer 17 cent. Dan zou het toch logisch zijn als hij zichzelf richting die 17 cent langzaam ontlaadt en dan op de goedkope uren morgenochtend weer vollaadt? Daar heb ik dat ding tenminste voor :P Hij levert momenteel zo te zien namelijk ook geen stroom aan het huis, want ik trek netto nog steeds van het net bij een volle batterij. Ik vraag me af of hij wel naar behoren werkt
Lees post 1 op pagina 1 even goed door ;)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• MuFFIN 007
TKroon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:55:
[...]

Lees post 1 op pagina 1 even goed door ;)
Dank, ik leefde in de veroorderstelling dat in de nieuwe 'automatische' modus de Nexus beide doet; dus zowel handelen op onbalansmarkt als day-ahead markt als reserve voor zelfconsumptie. Misschien is dat dus niet helemaal waar, en ben ik in de mooie praatjes van Zonneplan gestonken :P Uiteindelijk laat ik me graag overtuigen door de eerste terugverdiencijfers ;)

• TKroon
  • Niet online
MuFFIN 007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:17:
[...]

Dank, ik leefde in de veroorderstelling dat in de nieuwe 'automatische' modus de Nexus beide doet; dus zowel handelen op onbalansmarkt als day-ahead markt als reserve voor zelfconsumptie. Misschien is dat dus niet helemaal waar, en ben ik in de mooie praatjes van Zonneplan gestonken :P Uiteindelijk laat ik me graag overtuigen door de eerste terugverdiencijfers ;)
Zonneplan doet inderdaad niks op EPEX. Dat zou soms wel kunnen helpen met opbrengsten. Maar vandaag weer ruim €8, terwijl de EPEX-verschillen vrij klein waren.

• MuFFIN 007
TKroon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:51:
[...]

Zonneplan doet inderdaad niks op EPEX. Dat zou soms wel kunnen helpen met opbrengsten. Maar vandaag weer ruim €8, terwijl de EPEX-verschillen vrij klein waren.
Helder, is er een manier om de batterijmodi zodanig te 'forceren' dat de batterij ook los van de onbalansmarkt voor mij gunstig functioneert?

Ik hoop dat je begrijpt waar ik naartoe wil; ik heb een warmtepomp die 's nachts best wat verbruikt voor de vloerverwarming (in de winter) en voor de heetwaterboiler. Ik wil voorkomen dat alle potentiele onbalanswinst gedurende de dag 'verdampt' doordat de software in de dure uren snachts NIET de stroom uit de batterij gebruikt voor het huis / de warmtepomp. In mijn geval logisch, anders werkt het apparaat als het ware tegen zichzelf in en wordt ik er financieel amper wijzer van. Maar voor huishoudens op gas geldt dat natuurlijk niet.

Zou het slim zijn later in de avond modus ZELFCONSUMPTIE aan te zetten zodat ik zeker weet dat dan geen dure externe stroom betrokken wordt (ben dit nu ook aan het testen as we speak)? Elektrische auto laat ik hier even buiten, die kan ik makkelijk handmatig inbrengen.

• MichailVS
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20:38
MuFFIN 007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:18:
[...]

Helder, is er een manier om de batterijmodi zodanig te 'forceren' dat de batterij ook los van de onbalansmarkt voor mij gunstig functioneert?

Ik hoop dat je begrijpt waar ik naartoe wil; ik heb een warmtepomp die 's nachts best wat verbruikt voor de vloerverwarming (in de winter) en voor de heetwaterboiler. Ik wil voorkomen dat alle potentiele onbalanswinst gedurende de dag 'verdampt' doordat de software in de dure uren snachts NIET de stroom uit de batterij gebruikt voor het huis / de warmtepomp. In mijn geval logisch, anders werkt het apparaat als het ware tegen zichzelf in en wordt ik er financieel amper wijzer van. Maar voor huishoudens op gas geldt dat natuurlijk niet.

Zou het slim zijn later in de avond modus ZELFCONSUMPTIE aan te zetten zodat ik zeker weet dat dan geen dure externe stroom betrokken wordt (ben dit nu ook aan het testen as we speak)? Elektrische auto laat ik hier even buiten, die kan ik makkelijk handmatig inbrengen.
In de ZP app bij batterij op slim automatisch zetten. Bij geavanceerd kun je ontladen naar huis instellen. Op deze manier probeert die zoveel mogelijk nom te houden en bij onbalans pakt die dit mee.

Via home assistant of homey kun je automatiseringen erin zetten zodat wanneer de auto laadt de teruglevering vanuit de accu gestopt word ( onbalans blijft werken) en prijs voorwaarde toevoegen. Boven prijs x huis ondersteuning aan met .... Watt

[ Voor 8% gewijzigd door MichailVS op 12-05-2026 06:48 ]

• TKroon
  • Niet online
@MuFFIN 007 precies wat @MichailVS zegt. Mijn huis draait aardig wat uren op een dag uit de batterij. Dus opladen via onbalans en veel ontladen door NOM te draaien. Hoe het volgend jaar gaat zijn zonder salderen gaan we zien, maar vooarlsnog laad ik de batterij niet op met zonnestroom (dus opladen 0W, ontladen 2000W).

• MuFFIN 007
Thanks heren, dat helpt een hoop! Kan ik zeker mee aan de gang. Ik heb momenteel nog geen automatiseringen / software draaien, dus als de stroomprijs sterk negatief is moet ik bijvoorbeeld handmatig de PV panelen afzetten.

Is er een richtwaarde qua laadtoestand waar de batterij in een standby situatie naar streeft, bijvoorbeeld 50 of 70 procent? Dat kan mij ook helpen de software beter te begrijpen denk ik.

• TKroon
  • Niet online
@MuFFIN 007 de richtwaarde is vol bij geanticipeerde goedkope stroom en leeg bij dure stroom ;) als hij halverwege blijft hangen is dat bij uitblijven van prijsverschillen. Soms is hij een dag lang bijna leeg, of andersom.

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVVvKXXocQP08J3Bkv9QqlZNvag=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q9ye35vUfyrARHvnIvYke7Ux.png?f=fotoalbum_large

Leuk voor de Zonneplan laadpaal bezitters!

[ Voor 68% gewijzigd door Kacang op 12-05-2026 11:55 ]

• jojost1
Kacang schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:51:
[Afbeelding]

Leuk voor de Zonneplan laadpaal bezitters!
Ik heb even gecheckt of dit ook rekening houdt met de Nexus en volgens Zonneplan wel: https://x.com/Zonneplan/status/2054100716663288196?s=20

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-06 21:45

Thorne

Forrester

jojost1 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:55:
[...]

Ik heb even gecheckt of dit ook rekening houdt met de Nexus en volgens Zonneplan wel: https://x.com/Zonneplan/status/2054100716663288196?s=20
Wat bedoel je? Vraag me zelf af of het uitmaakt of het uitmaakt of je panelen van Zonneplan zelf hebt... ik bedoel; laadpaal kan nu alleen op basis van P1 meter weten of er stroom terug wordt geleverd... dit kan óók op basis van de batterij (if you catch my drift).

>specs<

• Mmikie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 18:24

Mmikie

ZMT member

Ik neem aan dat de zonneplan-laadpaal ook een dongleachtige constructie heeft.

Zonneplan weet dus of de accu stroomt levert aan het net en hoeveel, de P1 meter weet dan ook of er extra stroom terugeleverd wordt . Zo ja dan zal het wel van de zonnepanelen komen en kan de laadpaal de auto met dat vermogen op gaan laden.
Als alles via 4G naar Zonneplan gaat en weer terg moet komen is het niet heel erg realtime, aan de andere kant mijn meterkast rapporteert ook via P1 ik dacht elke 30 sec.

• jojost1
Thorne schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:34:
[...]

Wat bedoel je? Vraag me zelf af of het uitmaakt of het uitmaakt of je panelen van Zonneplan zelf hebt... ik bedoel; laadpaal kan nu alleen op basis van P1 meter weten of er stroom terug wordt geleverd... dit kan óók op basis van de batterij (if you catch my drift).
Ja precies dat heb ik gevraagd dus :p

Hebt geen zonnepanelen van Zonneplan nodig en de P1 meter ‘negeert’ ontlaadacties van de batterij bij het kijken ‘wordt er terug geleverd’.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:27
OxyDrokz schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:09:
Zoals ik al eerder heb opgemerkt staat in de datasheet tot 700V.

Hier heb ik 25 kWh staan, dat gaat iig prima. Die komt niet boven de 562V uit bij maximum lading.

Verder kun je dus nog maximaal 6 parallel stacks maken met de combiner box.
Ik heb deze budget 'combiner box'. Paar weken getest en nu weer tijdelijk apart. Als de onbalans nog minder wordt of het salderen er straks af is kan ik mijn 2 systemen (20 + 30 kWh) makkelijk koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k02mJ4VcGyJV2zkb3kg5TZOP6No=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGL5fRRrkZn1WtzqWUKH9ryb.jpg?f=fotoalbum_large

Let the first principles be with you.

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-06 16:32
'Zonladen' zeker attractieve toevoeging voor 2027. Tot die tijd saldeer ik liever nog even

• OxyDrokz
Chris_82 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:11:
[...]

Ik heb deze budget 'combiner box'. Paar weken getest en nu weer tijdelijk apart. Als de onbalans nog minder wordt of het salderen er straks af is kan ik mijn 2 systemen (20 + 30 kWh) makkelijk koppelen.

[Afbeelding]
Twee Pylontech Force H3 systemen?

En hoe loopt de communicatie tussen de stacks?

• Chris_82
  • Laatst online: 22:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKJpD1r5Ug8DIMzei57BXIHH_1o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hlaLARKHDNC5fiaIdl1ER4N9.png?f=user_large

@OxyDrokz
De communicatie gaat vrij simpel en staat goed beschreven in de Force-H3 handleiding: de BMS units worden gekoppeld met een netwerkkabel (RJ45) van Link 0 (slave) naar Link 1 (master).
Can/RS485 en wifi zijn dan disabled op de slave.
Opstarten ook eerst slave, dan master.
En uiteraard zorgen dat elke stapel even hoog is (gelijk voltage); begin met alle packs op 100% SOC.
Voor de zekerheid had ik per stapel 2x een ZP-pack + 3x een nieuw pack, zodat de stapels vergelijkbare capaciteit (SOH) en interne weerstand hadden.

De HV koppelstukken zijn allemaal net iets anders, poka-yoke:
- op de BMS unit zitten Amphenol H4 stekkers
- op de ZP Solis zitten DEVALAN battery stekkers
- voor de 'combiner' heb ik MC4 10mm2 stekkers gebruikt (kabelklem krimptang nodig)

Let the first principles be with you.

• OxyDrokz
Chris_82 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:50:
[Afbeelding]

@OxyDrokz
De communicatie gaat vrij simpel en staat goed beschreven in de Force-H3 handleiding: de BMS units worden gekoppeld met een netwerkkabel (RJ45) van Link 0 (slave) naar Link 1 (master).
Can/RS485 en wifi zijn dan disabled op de slave.
Opstarten ook eerst slave, dan master.
En uiteraard zorgen dat elke stapel even hoog is (gelijk voltage); begin met alle packs op 100% SOC.
Voor de zekerheid had ik per stapel 2x een ZP-pack + 3x een nieuw pack, zodat de stapels vergelijkbare capaciteit (SOH) en interne weerstand hadden.

De HV koppelstukken zijn allemaal net iets anders, poka-yoke:
- op de BMS unit zitten Amphenol H4 stekkers
- op de ZP Solis zitten DEVALAN battery stekkers
- voor de 'combiner' heb ik MC4 10mm2 stekkers gebruikt (kabelklem krimptang nodig)
Netjes!

Dat scheelt een paar honderd euro voor een kastje.

For future reference: handleiding vanaf pagina 42

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-06 21:45

Thorne

Forrester

Iemand wel eens geprobeerd om een extra module tussen te plaatsen Pylontech Force H3 Batterijmodule – 5,12 kWh | Thuisaccu Webshop ? Ik heb de 20kWh Nexus (één van de eerste series) en ruimte genoeg om er iets bij de plakken...

>specs<

• OxyDrokz
Thorne schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:56:
Iemand wel eens geprobeerd om een extra module tussen te plaatsen Pylontech Force H3 Batterijmodule – 5,12 kWh | Thuisaccu Webshop ? Ik heb de 20kWh Nexus (één van de eerste series) en ruimte genoeg om er iets bij de plakken...
Zeker.

Zoek maar even terug in dit topic op 25kWh

Bijvoorbeeld hier: OxyDrokz in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 20:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rP11hqHIfMs1xscQ5JSk027oPKM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MWwx66ddtw9DirEuga1ItA3O.png?f=fotoalbum_large Jammer dat we niet realtime kunnen meesturen…

• GaMbiNo
Bongoarnhem schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:15:
[Afbeelding] Jammer dat we niet realtime kunnen meesturen…
Aardig tekort weer ja. Hier is de Nexus flink aan het terugleveren dus ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bseHhH2YRQBBpi_la3mm9UOL9Lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JMiUZtngbhsVnSlmCILdVuU.jpg?f=fotoalbum_large

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 20:19
Het gaat de goede kant op!

• Gertaal
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01-06 19:50
De laatste tijd gaat het veel beter dan vorig jaar

• melvinnie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dy-p51kQzG4-fj5SxegWW7H541U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLl1gUWMjRLpuocvOq8PDrii.jpg?f=fotoalbum_large Dit is toch wel bijzonder..

Edit: Is puur epex natuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door melvinnie op 16-05-2026 21:51 ]

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:18
melvinnie schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:23:
[Afbeelding] Dit is toch wel bijzonder..

Edit: Is puur epex natuurlijk
Wat is smit-37?

• melvinnie
  • Niet online
Sorry, had ik duidelijk moeten maken. Is een user op onbalansmarkt.com. Ik dacht dat het een Zonneplan-accu was maar blijkt DIY (61 kWh) te zijn zonder onbalans.

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-06 17:15
Thorne schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:56:
Dat kan zeker. Heb ik ook gedaan.

Zoals de planning nu lijkt stap ik volgende maand over naar balansenergie en gooi ik mijn gehele set compleet of in delen te koop dus mocht jij of andere nog een hele set of 1 (of meer) accu's zoeken bij deze alvast een heads up..

(Had gekeken naar de optie om de set naar mijn vader of een ander te verkopen maar begon meteen al bij ZP met: wil je garantie blijven houden dan moeten hun af- en aansluiten en kost 1500 a 1800 euro oid.) Dus ben nog bezig met wat de beste optie is.(2 systemen lijkt me een beetje teveel van het goede 8)7 )

• erikfw
WouteruitTB schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:55:
[...]

Zoals de planning nu lijkt stap ik volgende maand over naar balansenergie en gooi ik mijn gehele set compleet of in delen te koop dus mocht jij of andere nog een hele set of 1 (of meer) accu's zoeken bij deze alvast een heads up..
Waarom stap je over?

Accu die ze aanbieden is niet eens zo heel duur trouwens.. En hoe doe je dat zo met de kor om belasting terug te vragen? Want dat mag maar 1x dacht ik

• Peewee070
  • Laatst online: 21:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/625yQJig9ynhCX4BUe6zQolfXg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVtmnxWTC9Sbgg61mFlxAbDC.jpg?f=fotoalbum_large Sinds gisteren krijg ik deze melding. Dit heb ik nog niet eerder gezien. Komen jullie deze melding ook tegen in de app? Wellicht heeft het te maken met de Home Assistant koppeling, maar daar is niks aan gewijzigd.

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-06 17:15
erikfw schreef op maandag 18 mei 2026 @ 01:02:
[...]

Waarom stap je over?

Accu die ze aanbieden is niet eens zo heel duur trouwens.. En hoe doe je dat zo met de kor om belasting terug te vragen? Want dat mag maar 1x dacht ik
Heb eigen bedrijf dus gooi het op de zaak.

Heb nu 25kWh en ga naar 80(met optie tot 96) Heb door bedrijf aan huis teveel opwek en/of teveel verbruik dus 80 past redelijk en 25 zet geen zoden aan de dijk (vooral vanaf volgend jaar zonder salderen met 22k gebruik, 15k teruglevering en dus daadwerkelijk 7a8k gebruik.)

Accu is zeer betaalbaar, contract lijkt best ok en met zonneplan niet slecht maar kan ook niet zeggen fantastisch een mooie optie (ohja + kan tot op heden niet softwarematig de panelen uit laten gaan, zonneplan zegt kan alleen als ik alles nieuw koop daar :/ en balansenergie zegt zijn ze mee bezig om dat te kunnen.)

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:08

thido

Tilburg

Alle Zonneplan batterijen staan weer braaf te wachten deze avond (uitzonderingen daargelaten voor enkele zelfontladers). Ben benieuwd of dat nog zijn vruchten afwerpt later vanavond.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-06 16:32
Peewee070 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:43:
[Afbeelding] Sinds gisteren krijg ik deze melding. Dit heb ik nog niet eerder gezien. Komen jullie deze melding ook tegen in de app? Wellicht heeft het te maken met de Home Assistant koppeling, maar daar is niks aan gewijzigd.
Had ik gisteren ook. Heb ook HA, niets gewijzigd idd. Zonder wifi, via 5G, wilde ZP app wel open

• Peewee070
wbdj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:47:
[...]

Had ik gisteren ook. Heb ook HA, niets gewijzigd idd. Zonder wifi, via 5G, wilde ZP app wel open
Ik heb het probleem gevonden in Home Assistant. Ik heb geen contract voor gas bij Zonneplan, en enkele sensors proberen gas waarden op te halen. Blijkbaar is dit bij een laatste update niet goed gegaan. Het uitschakelen van de gas sensors in HA heeft geholpen.

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-05 09:11
erikfw schreef op maandag 18 mei 2026 @ 01:02:
[...]

Waarom stap je over?

KOR registratie kan je makkelijk voor een jaar stil zetten, dan betaal je 1 jaar btw. Andere mogelijkheid is via eventuele partner in huis

• erikfw
Laroil schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:02:
[...]

KOR registratie kan je makkelijk voor een jaar stil zetten, dan betaal je 1 jaar btw. Andere mogelijkheid is via eventuele partner in huis
Hoe bedoel je, makkelijk een jaar stil zetten?

Ik heb zelf kor gebruikt voor zonnepanelen zn 4 jaar terug. En mn vriendin (want ze wilde hem zo graag :+ ) de thuis accu 1,5 jaar geleden. Daarmee ben ik toch door mn kor opties heen?

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 12:00
Nee je kunt ook nog een gezamelijke KOR aanvragen, dus 1 op jullie gezamelijke 'bedrijfs' naam. Zo heeft Zonneplan dat voor mij geregeld met de thuis batterij omdat ik al een KOR had op de zonnepanelen van vorige huis en mijn vrouw een KOR voor de zonnepanelen van huidige huis.

iRacing Profiel

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-05 09:11
erikfw schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:51:
[...]

Hoe bedoel je, makkelijk een jaar stil zetten?

Ik heb zelf kor gebruikt voor zonnepanelen zn 4 jaar terug. En mn vriendin (want ze wilde hem zo graag :+ ) de thuis accu 1,5 jaar geleden. Daarmee ben ik toch door mn kor opties heen?
Als je naar belastingen site gaat kies je voor bedrijven en je logt in met DIGID en dan zie je je KOR registratie en die kan je opzeggen. Duurt to maximaal 1 kwartaal en dan moet je wel jaarlijks aangifte doen en het schijnt (nog niet geprobeerd) dat er een module is waar je het aantal zonnepanelen invult en dan automatisch het bedrag krijgt te zien (tientjes). Na 12 maanden mag je weer gewoon de KOR starten

• erikfw
Laroil schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:45:
[...]

Als je naar belastingen site gaat kies je voor bedrijven en je logt in met DIGID en dan zie je je KOR registratie en die kan je opzeggen. Duurt to maximaal 1 kwartaal en dan moet je wel jaarlijks aangifte doen en het schijnt (nog niet geprobeerd) dat er een module is waar je het aantal zonnepanelen invult en dan automatisch het bedrag krijgt te zien (tientjes). Na 12 maanden mag je weer gewoon de KOR starten
Zonnepanelen is niet interessant meer mbt kor aangezien die 0% zijn. Dank voor de tip in ieder geval, want dan kan ik vast in actie komen gezien ik aan het rondkijken ben voor een ander huis waarbij dit wel handig is!

• thido

thido

Tilburg

erikfw schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:21:
[...]

Zonnepanelen is niet interessant meer mbt kor aangezien die 0% zijn. Dank voor de tip in ieder geval, want dan kan ik vast in actie komen gezien ik aan het rondkijken ben voor een ander huis waarbij dit wel handig is!
Als je gaat verhuizen kun je de belastingdienst laten weten dat je de zakelijke activiteiten staakt (de zonnepanelen of accu set blijven immers achter in/op de woning). Daarmee vervalt de KOR regeling en kun je in je nieuwe woning weer opnieuw de KOR aanvragen voor nieuwe activiteiten.
edit:
voor de zekerheid: dat kon in ieder geval toen ik zelf verhuisde in 2016. Of dat nu ook nog zo werkt even navragen bij de Belastingdienst uiteraard.

[ Voor 11% gewijzigd door thido op 20-05-2026 10:36 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:41
Chiqo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:18:
Ik heb vanmorgen ontladen met de dongle zonder data. Ik heb nu een gat in de app. Hopelijk wordt dit nog recht getrokken.

[Afbeelding]
Welke ader heb je onderbroken om zonder data te ontladen? En blijft de dongle dan wel “actief” zodat je direct kunt schakelen naar powerplay als er een hoge onbalans is?

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 17:45
erikfw schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:21:
[...]

Zonnepanelen is niet interessant meer mbt kor aangezien die 0% zijn.
Nieuwe zonnepanelen niet inderdaad. Maar voor oude zonnepanelen die met de KOR aangeschaft zijn moet je nog steeds btw afdragen.

Het kan wel anders, want één van de voorwaarde om gebruik te mogen maken van de KOR is dat het energiecontract op dezelfde naam staan - daarom is bij ons, toen we de batterij aanschafte, het contract overgezet naar een stille maatschap tussen mijn vrouw en mij.

Omdat het energiecontract op naam van de maatschap staat is dat de partij die de btw-ondernemer is en ook degene die de btw af moet dragen over de opbrengst van de zonnepanelen. Wij hebben toen een contractje opgesteld waarmee we de zonnepanelen overdragen van mij aan de maatschap. Hierdoor was alles (het energiecontract, de zonnepanelen en de thuisbatterij) bij één juridische entiteit belegd en kon ik mij afmelden voor de KOR.

*) Geen juridisch advies ofzo, maar zo hebben wij het gedaan.

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:29
thido schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:33:
[...]

Als je gaat verhuizen kun je de belastingdienst laten weten dat je de zakelijke activiteiten staakt (de zonnepanelen of accu set blijven immers achter in/op de woning). Daarmee vervalt de KOR regeling en kun je in je nieuwe woning weer opnieuw de KOR aanvragen voor nieuwe activiteiten.
edit:
voor de zekerheid: dat kon in ieder geval toen ik zelf verhuisde in 2016. Of dat nu ook nog zo werkt even navragen bij de Belastingdienst uiteraard.
klopt helemaal, heb ik ook toegepast toe ik een woning met PV verkocht in 2018, Na verkoop laten uitschrijven dan kan je regeling later voor een andere woning opnieuw gebruiken.

Nu weer terug naar Nexus :)

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 17:29
Murdock85 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:13:
Zojuist na 14 dagen eindelijk mijn BMS vervangen. Deze is er na 1.5 jaar dienst mee gestopt. Batterij stopte er in eens mee zonder duidelijke reden resetten bood helaas geen oplossing. Helaas alle onbalans pieken van de afgelopen 2 weken gemist. Hier wordt je ook niet voor gecompenseerd.
ik heb ruim een maand (3 maanden na installatie) zonder werkende nexus gezeten, heb de opbrengsten (ca €400) gecompenseerd gekregen, wellicht toch een aan de bel trekken.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kW hydro Pelletkachel, 8kW Rotenso WP

• Murdock85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 05-06 16:47
pentagon0873 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 06:43:
[...]

ik heb ruim een maand (3 maanden na installatie) zonder werkende nexus gezeten, heb de opbrengsten (ca €400) gecompenseerd gekregen, wellicht toch een aan de bel trekken.
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen ik heb een uur met de klantenservice aan de lijn gehangen maar ik kreeg nul dus tips zijn welkom.

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 17:29
Murdock85 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:13:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen ik heb een uur met de klantenservice aan de lijn gehangen maar ik kreeg nul dus tips zijn welkom.
Mail gestuurd naar service@zonneplan.nl

"Mijn Nexus installatie is al vanaf 17-7-2024 niet meer operationeel.

Er is op 23-8-2024 een nieuwe omvormer geplaatst, en er zijn 2 nieuwe

dongles ingestoken, dit echter zonder resultaat.

12-9-2024 wordt weer een poging gedaan om eea op te lossen.

Graag wil ik weten hoe en wanneer mijn misgelopen opbrengst (van 17-7-2024

tot 31-8-2024 al minimaal 316 euro) wordt gecompenseerd."

"Goedemiddag,

Wat vervelend om te horen dat je Nexus installatie al sinds 17 juli 2024 niet meer operationeel is.

Wat betreft de compensatie voor de misgelopen opbrengst, daar kom ik graag na het bezoek van 12 september bij je op terug wanneer we zeker weten dat het probleem is verholpen. Dan kijken we uiteraard naar de gemiste opbrengsten van de volledige periode.

Ik wil je bedanken voor je geduld en begrip in deze situatie. We doen ons uiterste best om dit zo snel mogelijk voor je op te lossen."

"Goedemiddag,

Hierbij kom ik terug op de coulance voor de gemiste opbrengsten. De gemiste opbrengsten komen uit op €416,25. Dit is dan ook het bedrag dat we aan u over kunnen maken. Graag ontvang ik ter verificatie uw IBAN nummer, dan zorg ik ervoor dat het bedrag aan u wordt overgemaakt.

Alvast bedankt.

Met zonnige groet,

Nancy Lubbers

Het Zonneplan Service Team"

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kW hydro Pelletkachel, 8kW Rotenso WP

• patathome
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:27
Sinds vandaag ben ik ook de gelukkige eigenaar van een 20kWh Nexus accu. Kwam mooi vol geleverd aan en ging als een malle richting 6%.

Koelribben aan achterzijde werd door het vele terugleveren lekker warm en ik bedacht mij dat ik nog ventilatoren van speed comfort voor radiatoren had liggen. Deze niet meer nodig ivm gebruik van vloerverwarming.

Even eentje onder en boven de ribben geplaatst met de thermo sensor, en vrij rap de boel weer koel.

Ben benieuwd naar t rendement komende dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door patathome op 23-05-2026 21:10 ]

• Marco4659
patathome schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:32:
Sinds vandaag ben ik ook de gelukkige eigenaar van een 20kWh Nexus accu. Kwam mooi vol geleverd aan en ging als een malle richting 6%.

Koelribben aan achterzijde werd door het vele terugleveren lekker warm en ik bedacht mij dat ik nog ventilatoren van speed comfort voor radiatoren had liggen. Deze niet meer nodig ivm gebruik van vloerverwarming.

Even eentje onder en boven de ribben geplaatst met de thermo sensor, en vrij rap de boel weer koel.

Ben benieuwd naar t rendement komende dagen.
Gokje, na 3 zonnige dagen 'spekkoper' met in totaal zo tussen de €9 en €10?

• patathome
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:27
Marco4659 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:57:
[...]

Gokje, na 3 zonnige dagen 'spekkoper' met in totaal zo tussen de €9 en €10?
Vrijdag en zaterdag samen rond €12,- voor zonnepanelen en accu. Gisteren (zondag) was niet heel veel qua opbrengst, klein eurotje.

• TKroon
  • Niet online
Ik was even benieuwd wat er deze maand met EPEX verdiend had kunnen worden. Ik heb het Claude gevraagd om per dag de twee goedkoopste en twee duurste uren te gebruiken. Opvallend genoeg zie je op de normale dagen zoals de afgelopen dagen met een redelijk EPEX-verschil dat EPEX rendabeler is, en op dagen met weinig EPEX-verschil dat er meer uit onbalans wordt gehaald. Zonneplan weet toch 2x meer rendement te halen uit hun aansturing dan puur EPEX.

(waar ik tegenaan loop is hun matige load balancing. Het gebeurt vrij vaak dat er op een fase 3-4 kW vermogen wordt afgenomen en dat dan toch de Nexus op 10 kW aangaat. En vrij vlot natuurlijk weer terug naar 2 kW of zelfs 0,5 kW. Er lijkt geen slimme tussenweg gebruikt te worden om ook met 4, 6 of 8 kW te laden)

Hier is het volledige overzicht! Eerst even de aannames die ik gehanteerd heb:
  • Lading per dag: 18 kWh (2u × 10 kW omvormer, maar begrensd door 20 kWh × 90% DoD = 18 kWh bruikbaar)
  • Ontlading per dag: 18 × 83% RTE = 14,94 kWh terug het net op
  • De prijzen in de CSV zijn in €/kWh (all-in)

DatumLaadurenGem. koopprijsOntlaaduurenGem. verkoopprijsKostenOpbrengstWinst
1 mei13u, 14u€-0,457520u, 19u€0,3350€-8,23€5,00€13,24
2 mei13u, 14u€0,070520u, 19u€0,3560€1,27€5,32€4,05
3 mei11u, 10u€0,160520u, 19u€0,3025€2,89€4,52€1,63
4 mei13u, 12u€0,234020u, 19u€0,3880€4,21€5,80€1,58
5 mei13u, 14u€0,25107u, 6u€0,3185€4,52€4,76€0,24
6 mei13u, 14u€0,242020u, 21u€0,3190€4,36€4,77€0,41
7 mei13u, 14u€0,246520u, 19u€0,3670€4,44€5,48€1,05
8 mei13u, 12u€0,199520u, 6u€0,3030€3,59€4,53€0,94
9 mei11u, 12u€0,131020u, 21u€0,2980€2,36€4,45€2,09
10 mei12u, 13u€0,126020u, 21u€0,2805€2,27€4,19€1,92
11 mei16u, 15u€0,21007u, 8u€0,3260€3,78€4,87€1,09
12 mei14u, 13u€0,163020u, 21u€0,3035€2,93€4,53€1,60
13 mei14u, 13u€0,207020u, 21u€0,3195€3,73€4,77€1,05
14 mei14u, 13u€0,138020u, 21u€0,3175€2,48€4,74€2,26
15 mei13u, 14u€0,173520u, 21u€0,3060€3,12€4,57€1,45
16 mei13u, 14u€0,129021u, 20u€0,3010€2,32€4,50€2,17
17 mei11u, 13u€0,131021u, 20u€0,3145€2,36€4,70€2,34
18 mei13u, 14u€0,241020u, 21u€0,3915€4,34€5,85€1,51
19 mei12u, 13u€0,211020u, 19u€0,3265€3,80€4,88€1,08
20 mei14u, 13u€0,171021u, 20u€0,3250€3,08€4,86€1,78
21 mei13u, 14u€0,139020u, 21u€0,3585€2,50€5,36€2,85
22 mei12u, 13u€0,131020u, 21u€0,3705€2,36€5,54€3,18
23 mei13u, 14u€0,100521u, 20u€0,3335€1,81€4,98€3,17
24 mei13u, 14u€0,047520u, 21u€0,3150€0,85€4,71€3,85
Maandtotaal (1–24 mei): €56,54

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:40
Eens over de loadbalancing. Ik raad aan iedereen die daar ook last van heeft een melding te maken. Dat heb ik ook gedaan. Hopelijk gaan ze er dan iets aan doen als dat überhaupt mogelijk is.

• Marco4659
patathome schreef op maandag 25 mei 2026 @ 00:30:
[...]

Vrijdag en zaterdag samen rond €12,- voor zonnepanelen en accu. Gisteren (zondag) was niet heel veel qua opbrengst, klein eurotje.
Topic gaat over de Nexus thuisbatterij, dan is opbrengst zonnepanelen niet relevant, lijkt mij. Er is dan nogal een verschil in opbrengst of je 10 of 40 panelen hebt liggen.
edit:
Ben overigens wel benieuwd hoe je de (exacte) opbrengst van je zonnepanelen berekent.

[ Voor 10% gewijzigd door Marco4659 op 25-05-2026 09:21 ]

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-06 17:14
Marco4659 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:09:
[...]

Topic gaat over de Nexus thuisbatterij, dan is opbrengst zonnepanelen niet relevant, lijkt mij. Er is dan nogal een verschil in opbrengst of je 10 of 40 panelen hebt liggen.
edit:
Ben overigens wel benieuwd hoe je de (exacte) opbrengst van je zonnepanelen berekent.
Volgens mij, maar correct me if i'm wrong, heeft het wel of niet hebben van zonnepanelen wel gewoon invloed op je thuisbatterij. Het heeft natuutlijk nogal invloed of je kunt laden of dat je moet inkopen, dus ik vind het ook wel verhelderend als ik weet wat er voor installatie staat.

En, nogmaals, ook ik ben nieuw met de nexus, wel al langer ervaring met zelfbouw, dus ik heb de wijsheid niet in pacht en kan het compleet mishebben.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• thido

thido

Tilburg

Peewee070 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:06:
[...]

Ik heb het probleem gevonden in Home Assistant. Ik heb geen contract voor gas bij Zonneplan, en enkele sensors proberen gas waarden op te halen. Blijkbaar is dit bij een laatste update niet goed gegaan. Het uitschakelen van de gas sensors in HA heeft geholpen.
Hier sinds een week of wat ook steeds die melding.
Gas sensoren in HA staan allemaal uitgeschakeld, dat mag helaas niet baten.
Geen idee wat het probleem nu is.

Verder ook nog best wel wat zaken in de integratie die ik niet gebruik, zal eens beginnen met alle ballast uitschakelen en bekijken of het helpt.

[ Voor 12% gewijzigd door thido op 26-05-2026 13:42 ]

• Marco4659
Philos31 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:10:
[...]

Volgens mij, maar correct me if i'm wrong, heeft het wel of niet hebben van zonnepanelen wel gewoon invloed op je thuisbatterij. Het heeft natuutlijk nogal invloed of je kunt laden of dat je moet inkopen, dus ik vind het ook wel verhelderend als ik weet wat er voor installatie staat.

En, nogmaals, ook ik ben nieuw met de nexus, wel al langer ervaring met zelfbouw, dus ik heb de wijsheid niet in pacht en kan het compleet mishebben.
Ik heb, helaas, de wijsheid wat zonnepanelen en thuisbatterij betreft al helemaal niet in pacht en volg juist daarom dit topic. Ik volg graag de adviezen op die worden gegeven door ter zake kundige lieden in dit topic. Een advies wat ik heb opgevolgd is, zolang dit jaar nog gesaldeerd kan worden, om de thuisbatterij NIET te laden met zonnestroom omdat die vaak veel goedkoper wordt ingekocht op de onbalansmarkt. Dus daarom ben ik van mening dat de opbrengst van de zonnepanelen, zo die al berekend zou kunnen worden zonder HA (mijn situatie) niet in de opbrengst van de batterij thuishoort, het is immers de opbrengst van de zonnepanelen.

• Philos31
Marco4659 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:24:
[...]

Ik heb, helaas, de wijsheid wat zonnepanelen en thuisbatterij betreft al helemaal niet in pacht en volg juist daarom dit topic. Ik volg graag de adviezen op die worden gegeven door ter zake kundige lieden in dit topic. Een advies wat ik heb opgevolgd is, zolang dit jaar nog gesaldeerd kan worden, om de thuisbatterij NIET te laden met zonnestroom omdat die vaak veel goedkoper wordt ingekocht op de onbalansmarkt. Dus daarom ben ik van mening dat de opbrengst van de zonnepanelen, zo die al berekend zou kunnen worden zonder HA (mijn situatie) niet in de opbrengst van de batterij thuishoort, het is immers de opbrengst van de zonnepanelen.
Dat klinkt eigenlijk heel logisch. Bedankt voor de opheldering.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• erikfw
Krijgen jullie via HA ook de afgelopen 2 uur ongeveer geen data meer van Balance Delta High Resolution?

• melvinnie
  • Niet online
erikfw schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:59:
Krijgen jullie via HA ook de afgelopen 2 uur ongeveer geen data meer van Balance Delta High Resolution?
Ik heb geen onderbreking in de data maar ik gebruik de HACS integratie niet dus ik weet niet of dat helpt.

• erikfw
melvinnie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:08:
[...]

Ik heb geen onderbreking in de data maar ik gebruik de HACS integratie niet dus ik weet niet of dat helpt.
Edit. Nevermind, las je comment niet goed.

[ Voor 44% gewijzigd door erikfw op 27-05-2026 19:24 ]

• erikfw
erikfw schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:59:
Het bleek een lokaal HA probleem te zijn. Meerdere sensoren update niet meer

• Peewee070
Morgenavond een piek in de stroomprijzen. Ik ben benieuwd of de Nexus dan een deel van de pijn kan verzachten dmv huisondersteuning.

• Philos31
Zojuist bericht van de provincie Flevoland dat de subsidie van 1250 euro is goedgekeurd. Scheelt weer een beetje.
Een van de regels is dat bij PR-materiaal of andere publicaties ik moet vermelden dat het mede mogelijk is gemaakt door de provincie Flevoland dus....

De Nexus* zoemt al eventjes hier.
*Mede mogelijk gemaakt door een subsidie van de provincie Flevoland.

[ Voor 43% gewijzigd door Philos31 op 28-05-2026 16:06 ]

• Sitekick
  • Laatst online: 29-05 20:33
Vandaag is de batterij helemaal volgeladen aan 13 ct per KwH, nu is de prijs 40 cent, dus er kan 27 cent verdiend worden en mijn batterij doet niets, nada noppes. Meer mensen waarbij de Nexus niets doet?

• TKroon
  • Niet online
Sitekick schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:33:
Vandaag is de batterij helemaal volgeladen aan 13 ct per KwH, nu is de prijs 40 cent, dus er kan 27 cent verdiend worden en mijn batterij doet niets, nada noppes. Meer mensen waarbij de Nexus niets doet?
Check de TS even. De Nexus doet niets met EPEX-prijzen, alleen met onbalans en eventueel andere markten (waar wij geen zicht op hebben). Ja, soms lijkt er via EPEX meer te verdienen voor 0,27 euro / kWh, maar bij onbalans zie je 1,80-4 euro / kWh. En zoals vanavond met code oranje zie je toch vaak een grote kans op onbalans. Nu niet gebeurd, maar ik bedoel vooral aan te geven dat de Nexus anders werkt dan de prijzen die je in de app ziet.

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZowQMSq9GZdGOP4Vkm8-04ExEHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaM7v2MLtssXs1eAy2CGVPK3.jpg?f=fotoalbum_large

Vpp_flex. Dit zit nu al een tijdje in de HA integratie, maar heb nog niet kunnen ontdekken welke functie dit zou kunnen zijn. Iemand?

• Peewee070
Twanroy schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:49:
[Afbeelding]

Vpp_flex. Dit zit nu al een tijdje in de HA integratie, maar heb nog niet kunnen ontdekken welke functie dit zou kunnen zijn. Iemand?
Vpp kan verwijzen naar Virtual Power Plant, de aansturing van Zonneplan naar de Nexus voor de onbalanshandel.

Waarom dat dan als aparte modus zichtbaar is is mij een raadsel.

toegevoegd: https://www.zonneplan.nl/energie/virtual-power-plant

[ Voor 14% gewijzigd door Peewee070 op 02-06-2026 05:10 ]

• Aimabel
  • Laatst online: 03-06 23:10
Na lange tijd weer eens actief aandacht geven aan mijn energiesysteem welke ik geheel bij Zonneplan heb aangeschaft. Tevens dit topic bij gelezen.

Vandaag de laadpaal op zon-laden gezet. De batterij zou dan niet moeten laden. ( Batterij staat op slim automatisch , geavanceerd met de instelling geavanceerd waarbij " zon opslaan" en "leveren aan huis" op 10 Kw staan) Toch laden de auto en de batterij tegelijkertijd. En ook duidelijk meer dan mijn zonnepanelen opleveren (5625 watt). De batterij met 9613 watt en de auto met 3420 watt. ( De waardes zijn een momentopname, maar het gelijkwaardige effect is op meerdere momenten geconstateerd)

Het lijkt er op dat batterij en laadpaal op geen enkele wijze rekening met elkaar houden. Is er iemand die geconsteerd heeft dat de batterij en de laadpaal wél rekening met elkaar houden (dus de batterij afschaalt en/of stopt als laadpaal aan is). Zo ja, dan ga ik door met het uittesten, zo nee, dan stop ik met het uittesten.

Tevens denk ik hierdoor dat het kopen van een nieuwe laadpaal bij Zonneplan niets toevoegt omdat die veel te beperkt is ( geen meter én geen teruglevering aan huis mogelijk, zoals bij de laadpaal van de ANWB wel zou kunnen voor een aanschafprijs van ong 2.000, euro). Dit als antwoord op een eerder gestelde vraag in dit topic.

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:06
Laadpaal is een miskoop

• GaMbiNo
Ik heb de indruk dat de laadpaal het batterijverbruik negeert bij het Zonladen. Misschien is dit ook wel logisch aangezien die meestal verrekend wordt op een andere markt dan de zonnepanelen en de laadpaal.

Het zou dus ook een bewuste keuze kunnen zijn om toch je zonneopbrengst te laden ongeacht wat je batterij op dat moment doet.. Zolang load balancing maar goed werkt en er niets overbelast raakt.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 03-06-2026 13:49 ]

• Gilbert-1980
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-06 14:17
Wat geeft zonneplan app aan wat hij gedaan heeft met de zon opbrengst? In jou geval zou deze op 0 moeten staan. Ik verwacht eigenlijk ook wat GaMbiNo zegt dat je accu op een andere markt aan het laden is en je auto op zon opbrengst. Ik verwacht nu ook dat de laadpaal vermogens stappen heeft waarop hij kan laden op zon opbrengst. zoals 3,7kw dan 5,9kw (de stappen weet ik niet precies mogelijk weet een ander forum lid dit).

• Aimabel
  • Laatst online: 03-06 23:10
Bedankt voor jullie reacties. Opbrengst zon heeft niet op nul gestaan. Maar wel dichter bij nul, zowel groen als geel (uur registratie). Ik ga mee met GambiNo. Dus batterij en laadpaal hebben geen interactie is mijn conclusie.

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Aimabel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:25:
Bedankt voor jullie reacties. Opbrengst zon heeft niet op nul gestaan. Maar wel dichter bij nul, zowel groen als geel (uur registratie). Ik ga mee met GambiNo. Dus batterij en laadpaal hebben geen interactie is mijn conclusie.
Dit zegt Kiki in de zonneplan app:

Je kunt in de Zonneplan-app instellen dat je auto zoveel mogelijk op je eigen zonnestroom laadt, maar het is technisch niet mogelijk om álle opgewekte zonnestroom direct in je auto te laden. Dit komt door een paar dingen:

- De laadpaal kijkt naar het overschot: Alleen de stroom die je zonnepanelen opwekken én die niet direct door je huis of batterij wordt gebruikt, telt als overschot. Dáár kan de auto op laden.

- Minimaal laadvermogen: De auto laadt altijd op het minimale vermogen dat de laadpaal en je auto ondersteunen (bijvoorbeeld 1,4 kW bij 1-fase, 4,1 kW bij 3-fasen). Is je overschot lager, dan wordt het verschil aangevuld met netstroom of laadt de auto niet.

- Andere verbruikers gaan altijd voor: Apparaten in huis en de thuisbatterij krijgen voorrang op de zonnestroom. Pas wat daarna overblijft, kan naar de auto.

Je kunt de startwaarde in de app zo instellen dat de auto pas begint met laden bij een bepaald overschot. Maar het is niet mogelijk om de auto álle zonnestroom te laten gebruiken als er ook andere verbruikers zijn

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• Jasper79
Ja en je kunt ook niet zeggen dat je 4140W wil laden, dan pakt hij 10kW en de rest uit het net. Ook kan de Charge 2 geen phase switching (wat de originele van de fabrikant SAJ wel kan)

Zonneplan heeft een goede laadpaal volledig leeg getrokken, rfid is eruit, Bluetooth eruit ocpp eruit het is nu gewoon een kale overpriced laadpaal die verkocht wordt als slimme laadpaal.

• GaMbiNo
Jasper79 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:08:

Zonneplan heeft een goede laadpaal volledig leeg getrokken, rfid is eruit, Bluetooth eruit ocpp eruit het is nu gewoon een kale overpriced laadpaal die verkocht wordt als slimme laadpaal.
Is dat zo? Ik heb nog de eerste witte versie (ABB Terra), en daar zit nog gewoon wifi en OCPP op. Je moet alleen weten hoe je die activeert. Maar ik kan hem ook zo gewoon aansturen en uitlezen dus.

is dat bij de Charge 2 allemaal hardwarematig eruit gesloopt? Wat is de fabrikant van de Charge 2 eigenlijk? Dit kun je overigens tegenwoordig zien als je in de Zonneplan integratie in HA bij de apparaat-info kijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ag-uELYu2OrCpY8ERawv3wkVA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lVG9oUDRw4mReQszWFHwyaA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door GaMbiNo op 03-06-2026 19:50 ]

• GaMbiNo
Deze gebruikt de Elekeeper app om e.e.a. te configureren zie ik. En standaard heeft deze laadpaal wifi en ethernet.

Heeft iemand al eens geprobeerd om deze SAJ aan het thuisnetwerk te hangen? Zo kun je hem mbv de Home Assistant OCPP integratie bedienen en aansturen. Zo heb ik het ook gedaan met de eerste ABB versie. Maar dan met de ABB apps uiteraard. :)

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 03-06-2026 20:44 ]

• Jasper79
Heb pas foto's op marktplaats gezien van het binnenwerk. Daar was te zien dat er een compleet bord mist in de Charge 2

• GaMbiNo
Jasper79 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:48:
Heb pas foto's op marktplaats gezien van het binnenwerk. Daar was te zien dat er een compleet bord mist in de Charge 2
Dat zou wel klote zijn. Zeker omdat de eerste Zonneplan laadpaal intern niet aangepast was.

Toch zou ik wel benieuwd zijn wat er gebeurt als iemand het eens zou proberen met de Elekeeper app. Misschien lukt het toch om eerst Bluetooth en daarna Wifi verbinding te maken.

• Jasper79
Ik kreeg geen Bluetooth zichtbaar na stroom eraf halen en er weer op.

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-06 10:01
Hoewel enigszins gerelateerd is de laadpaal niet het onderwerp van dit forum.

• gramdon
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 04-06 17:35
https://www.en-plustech.com/ dit is de fabrikant van de charge 2

Hopelijk helpt het

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:27
dvdhaar schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:25:
Vandaag met de Waveshare RS232/485 TO WIFI ETH (B) de Solis omvormer kunnen koppelen aan Home Assistant.

Ik begreep dat het eerder bij sommige leden niet lukte om met de Wifi variant te koppelen. Met onderstaande settings moet dat wel lukken. Ik heb alleen de settings via de webinterface gewijzigd (Vircom lukte niet).

Stap 1: Verbind je computer met het Wifi netwerk de Waveshare
Stap 2: Koppel je eigen netwerk SSID + password
Stap 3: Zet het IP-adres naar static in je router (in mijn geval 192.168.2.18)
Stap 4: Solis integratie via HACS toegevoegd (laatste versie). Bij het instellen gekozen voor de juiste omvormer (S6-EH3P10K-H-ZP), S/N, het IP-adres + Port 502.

Waveshare webinterface settings
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Net ook even getest met "RC Force Battery Discharge" en "RC Force Battery Charge" en lijkt goed te gaan.
Thanks voor deze manual, daarmee is het mij ook gelukt om de Modubs integratie te koppelen aan de waveshare wifi variant.

Ik heb een mac en kan dus geen Vircom draaien. Kan ook die firmware update niet doen. Ik neem aan dat jij dit ook niet gedaan hebt, maar daar geen problemen mee ervaart?

• melvinnie
  • Niet online
EvtK schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:03:
[...]

Thanks voor deze manual, daarmee is het mij ook gelukt om de Modubs integratie te koppelen aan de waveshare wifi variant.

Ik heb een mac en kan dus geen Vircom draaien. Kan ook die firmware update niet doen. Ik neem aan dat jij dit ook niet gedaan hebt, maar daar geen problemen mee ervaart?
Ik heb het uiteindelijk met moeite met Wine aan de gang gekregen op Linux... maar een simpele Windows VM werkt ook, waarschijnlijk een stuk sneller.

• EvtK
melvinnie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:54:
[...]

Ik heb het uiteindelijk met moeite met Wine aan de gang gekregen op Linux... maar een simpele Windows VM werkt ook, waarschijnlijk een stuk sneller.
ohja wine :). Allright, ik ben nog even zoekende naar wat die firmware update dan oplevert? Ik heb ook zonder die update de boel draaiend namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door EvtK op 05-06-2026 17:14 ]

• EvtK
... never mind! :)

[ Voor 96% gewijzigd door EvtK op 05-06-2026 17:42 ]

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste