WAF1 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:12:
[...]
Dit is dus ook mijn eerste indruk. Ik ben op vakantie geweest en zit nog niet diep in de materie. Maar ik keek vandaag wat voor aanbod Essent mij ging doen, mijn contract loopt eind juli af. Het gaat om een contract voor gas en stroom op basis van het volgende gebruik volgens Essent.
overdag/normaal tarief 1383 kWh
dal 2686 kWh
385 m3 gas
Opbrengst zonnepanelen 5475 kWh
Ik heb nog niet gecontroleerd of dit inderdaad ook klopt, maar met deze gegevens rekent Essent. (Op mijn maandenergierapport staat als verwacht energieverbruik per jaar 4518 kWH stroom, 4479 kWh teruglevering en 385 m3 gas) Er is nog niet rekening mee gehouden qua vaste kosten voor gas dat ik (als het goed is) minder netbeheer kosten hoef te betalen.
Vast:
3 jaar €119 p.m.
1 jaar €122 p.m
Dynamisch:
€55 p.m.
Vul ik vegelijkbare gegevens bij Quatt in dan kom ik op €68,72 p.m.
Ik heb hier in deze berekening dus niet de kosten van een batterij opgenomen. Maar behalve dat Quatt (op dit moment) duurder is dan Essent met hun dynamisch contract, heb ik inmiddels grote twijfels of ik de beoogde batterij op termijn kan terug te verdienen. De grooste financiële winst zit voor onze situatie, mogenlijk in het aan gaan van een dynamisch contract. Want zolang ik ook nog gasvebruik (douchen, koken) moet ik gewoon de volle pond voor dat gas betalen. Door een batterij (van Quatt) te nemen manier krijg ik niet het maandbedrag niet op nul, de evt. besparing zal maar beperkt zijn. Inderdaad maakt Quatt op geen enkele manier duidenlijk wat je evt. met hun batterij en/of hun nieuwe besturingsysteem extra (boven op het dynamische contract) zal kunnen gaan besparen.
ik zelf ben op dit moment aan het berekenen in hoever een dynamisch contract gezien met mijn verbruik interessant kan zijn. (hierbij heb ik voor 2024 en deels 2025 ook de energieprijzen (per uur).
Als ik dan naar mijn totaal benodigd vermogen bekijk is dat circa 6.000 kWh/jaar, hiervan wordt 2.000 kWh/jaar direct door de sonnepanelen geleverd waarbij deze ook circa 6.000 kWh op jaarbasis opwekken, dus circa 4.000 kWh gaat terug het net op. Dus op dit moment nog speel ik eigenlijk op NOM.
wat je echter ziet dat slechts totaal 3.000 kWh in de periode (midden-maart/oktober verbruikt wordt weaarbij dus 2/3 direct van de zon, dus slechts 1.000 kWh in die periode vanuit het net.
De andere periode van november-februari (en deels maart) verbruik ik ook 3.000 kWh waarbij de PV stroom nagenoeg nihil is, alleen al de warmtepomp verbruikt in deze periode dus circa 2.000 kWh.
Dus je trekt juist in de relatieve dure periode relatief veel stroom, alleen is de prijs juist ook in die periode niet gelijk verdeeld.
En daar komt dus de batterij om de hoek kijken, als ik dan via HW kijk wat mn in de dure tijdsblokken mijn energiebehoefte is zou je daar dus iets mee kunnen.
oplossing 1) Je laat de Warmtepomp alleen lopen tijdens deze goedkope uren en uit op de juist dure uren, helaas bied de quatt daar dus geen optie voor. Je zou dit bv via een
EcoSwitch kunnen doen, alleen kan volgens mij juist de Quaat daar niet mee overweg. jammer.
oplossing 2) via een batterij, waarbij je tijdens goedkope uren de batterij vult en de warmtepomp en het overige huis tijdens de dure uren juist dan voed.
als je echter kijkt hoe die prijzen dan liggen erk je al snel dat dit best ver uitelkaar ligt, soms met minimale verschillen en soms juist met behoorlijk veel verschil van soms 2 a 3 keer zo hoog.
hieronder de prijsverloop (let op dit is excl BTW en energiebelasting en toeslag, dus op deze prijzen met je zeker nog 14-15 ct bij optellen om te komen tot de brutto prijs.
[
prijsverloop van de periode 14-1-2025 t/m 17-1-2025.
kijk je bv op 15-1-2025
dan heb je de groene tijdvakken waar je goedkoop kunt laden (met vinkje)
en je hebt de rode tijdvakken waar je eigenlijk gezien de prijs de stroom beter uit een batterij kunt gaan halen. (kruisje)
het verschil is hier dus zeker 200% en meer ( circa 10-12 ct tov 30-35 ct )
je moet dus weten hoe groot is je energiebehoefte in die rode gebieden en hoeveel capaciteit heb je daar bij nodig, en vergeet hierbij niet de laad en ontlaadverliezen van de thuis-battterij niet.
al met al dus een redelijk complex verhaal.
als je een batterij wilt zou je eigenlijk of een kleine nemen om mn in de periode maart-oktober deze zo optimaal mogelijk te gebruiken waarbij je eigenlijk in die andere periode deze eigenlijk niet of nauwelijks te gebruiken.
een tweede optie is een grote batterij die je gebruikt om zo veel mogelijk je zonnestroom op te vangen en deze in de iets durdere tijden, hier als voorbeeld 12-mei jl genomen.
In de geel gemarkeerde tijdstippen kun je dus je energie gaan verkopen, en brengt dus meer op dan wat je bij een vast contract nog zou krijgen (0,25 ct). In de tussenliggende periode (veel zon, dus veel opbrengst, dan weer de batterij in (overschot), hierbij heb je dus zowel voor het laden als ook voor het ontladen wel een batterij nodig die een relatief hoog laad & ontlaadcapaciteit heeft, met een PiB met een 800W omvormer kom je er dus niet, De Quatt / AlphaESS met zijn 10.000W omvormer komt daar dus veel meer in de buurt, deze is in staat in een relatieve korte tijd dus ook je hele batterij behoorlijk leeg te trekken.
Hierdoor krijg je dus wel extra opbrengsten, die ook wel nodig zijn omdat dit soort thuis-batterijen natuurlijk een heel stuk duurder zijn dan de kleine PiB.
[
Voor 10% gewijzigd door
MacD007 op 04-06-2025 19:12
]