Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:00
Dylanf97 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:54:
[...]

BYD zit ook rond de 3MWh/kWh en Huawei zit daar met de Luna serie zelfs onder met 2,6MWh/kWh.
SMA doet het dan weer een stuk beter met 7,2MWh/kWh, ik weet alleen niet hoe die zich qua prijs verhouden tot de rest.
Hoe komen jullie uit met deze beperkingen van ca 3000 cycli of ca “3MWh doorvoer per kWh geinstalleerd” op de door Quatt voorgestelde scenario’s voor EnergyOS? Ik kom voor een te behalen jaarlijkse besparing van ca €1200 dan uit op een minimaal benodigd prijsverschil van gemiddeld 50 eurocent per kwh.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:44
Ik heb er ook al een keer grof aan zitten rekenen , om de garantie voor die 10 jaar vast te houden heb je het voor die 15,2kWh 3F variant over gemiddeld 0,85 laadcycli per dag, 12,95kWh/dag.

Over die 10 jaar mag je 47.272kWh door het systeem doorvoeren, 4.727kWh/jaar. Om dan die verwachte besparing te halen hebben we het over een verschil van 30 cent/kWh.
Ik ben benieuwd hoe efficiënt EnergyOS inkoop en verkoop kan managen, vooral op koude dagen waar onze Quatt Hybrid Duo er met gemak 40kWh elektriciteit doorheen jaagt.

Tot 2027 saldeer ik er nog stevig op los, ben benieuwd hoe de prijzen er tegen die tijd uit zien en hoe het batterijlandschap zich ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Dylanf97 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:55:
Over die 10 jaar mag je 47.272kWh door het systeem doorvoeren, 4.727kWh/jaar. Om dan die verwachte besparing te halen hebben we het over een verschil van 30 cent/kWh.
Ik ben benieuwd hoe efficiënt EnergyOS inkoop en verkoop kan managen, vooral op koude dagen waar onze Quatt Hybrid Duo er met gemak 40kWh elektriciteit doorheen jaagt.

Tot 2027 saldeer ik er nog stevig op los, ben benieuwd hoe de prijzen er tegen die tijd uit zien en hoe het batterijlandschap zich ontwikkelt.
Hoe efficient EnergyOS inkoop en verkoop kan managen ligt toch buiten bereik van Quatt?
Het prijsverschil van bij mij gemiddeld 50 en bij jou 30 cent moet komen uit de dynamische tariefschommelingen tussen hoge en lage tarieven gedurende de dag en/of het verschil tussen wat een kwh kost uit PV en wat een kwh kost uit het energiecontract.

[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 09-05-2025 14:14 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
paQ schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:12:
[...]

Ik lees ook "per kWh batterij"

Dus met 10 kWh batterij x 10
10 x 3.11 = 31 MWh
Ik denk dat je daar gelijk in hebt, maar dan wel met 3,31 MWh/kWh-batterij. d:)b

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
TeslaNerd schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Hoe efficient EnergyOS inkoop en verkoop kan managen ligt toch buiten bereik van Quatt?
Het prijsverschil van bij mij gemiddeld 50 en bij jou 30 cent moet komen uit de dynamische tariefschommelingen tussen hoge en lage tarieven gedurende de dag en/of het verschil tussen wat een kwh kost uit PV en wat een kwh kost uit het energiecontract.
Dat klopt inderdaad. Op een winterse dag is de PV opbrengst nagenoeg verwaarloosbaar, dan komt het weer neer op wanneer EnergyOS besluit om batterij energie op te slaan/ in te zetten.
Ik zal het concept wel nog niet helemaal begrijpen, maar het lijkt me tamelijk complex om buiten dynamische tarieven tegelijkertijd ook nog rekening te houden met alle weersomstandigheden en verwachte PV opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-06 20:38
MacD007 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:56:
[...]

Normaal gezien ( binnen in een huis) pas je daar dus geen beveiliging toe, je beveiligd geen kabel maar de verbruikers, dus daarvoor zitten de beveiligingen wel in de onderverdeler (vaak als pv verdeler aangeduid, maar strikt genomen is dat dus eigenlijk iets anders). let wel, dit is alleen van toepassing binnen een huis, ga je met je kabel de grond cq buiten om (bv naar je garage), dan heb je wel ivm bv sluiting naar aarde zou optreden in de grondkabel, wel een aardlekbeveiliging nodig.
de leidingen voor de Quatt's die naar buiten lopen zijn echter door de alamats prima beveiligd.

hier een topic waar dit ook wordt besproken (wel of niet verplicht in de GK een beveiliging voor de PV verdeler).
Eaton zegt hier het volgende van:
[Afbeelding]
vaak gaat men echter uit van een bestaande groep (waar dus in de groepenkast wel al een beveiliging aanwezig is, daar zit dan ook direct een probleem, want hier heb je dus ook weer te maken met selectiviteit en zul je zeer waarschijnlijk je standaard B16 hiervoor dus niet kunnen gebruiken. dus zul je die beveiliging hierop moeten aanpassen.

in mijn voorbeeld zou dat ook niet kunnen, een groep met in serie geschakelde B16 weet je nooit welke van de twee gaat schakelen (ivm selectiviteit)
Nee dat is onjuist. Je beveiligt kabels.

Je mag de kabel naar de onderverdeler niet rechtstreeks op de hoofdschakelaar aansluiten, de kabel moet juist wel beveiligd worden met een installatieautomaat in de groepenkast (dat wordt in de tekst van EATON bedoeld met distributiegroep). Er staat: de distributiegroep wordt uitgevoerd met een 16A installatieautomaat (dat is in de groepenkast).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnNWBcuiWwKVAAsP186M0g9lQMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wyM5VNoO6CIAvbA0lIJdcN3R.avif?f=fotoalbum_large

Waarom?
Stel de onderverdeelkast heeft 2 16A alamats zoals jouw voorbeeld, dan kan de maximale stroom door kabel naar de onderverdeelkast 32A zijn. Daar moet de kabel wel op berekend zijn. De hoofdzekering bv C25 beveiligt dan op max 25A, en een eventuele aanwezige PV installatie op dezelfde fase zou nog eens 7A kunnen invoeden voordat een van de amalats tript.

Dus de kabel bescherm je vanuit de groepenkast richting de onderverdeler tegen overbelasting met een automaat passend bij de kabel, dus bv B20 voor 2.5 mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:43
Ik heb er ook al een keer grof aan zitten rekenen , om de garantie voor die 10 jaar vast te houden heb je het voor die 15,2kWh 3F variant over gemiddeld 0,85 laadcycli per dag, 12,95kWh/dag.

yep, #metoo
Maar ben wel langzaamaan aan het voorsorteren op dat moment. Dat ik vanaf dan ook flexibiliteit heb in aanbieders, systemen, batterijen, whatnot.
Heb enkele jaren geleden een SAP laten installeren (ook zoiets waarvan ik denk dat dat wel eens afgelopen kan zijn binnenkort), en ben ik in contact met een leverancier van een Energy Management System, maar dan aan de hardware zijde.
Zo merk ik ook dat het relatief weinig zoden aan de dijk zet mijn WPB vooral met zon-overschot heter te stoken. En dan extra slijtage (daardoor) nieteens meegenomen nog.
Ik denk dat winst dan eerder zit in wanneer er 's avonds iemand het bad kneitervol heeft laten lopen, de WPB daarna ook gewoon met rust te laten, en die op een goedkoop moment tot bijv 42 graden 'te laden' zodat er 's ochtends kort gedouched kan worden, waarna je wacht op de zon om hem dan weer te vullen. Dat kan in de (mijn) praktijk zo al zeker 150 x 2.5 kWh schelen per jaar.
Maar dat zijn zaken die deel uitmaken van zo'n EMS.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

wordt is het deel (en dat is bij mij al ruim 5,5 MWh/jaar) wat van de zonnepanelen komt en waarvan circa 50%-60% naar eigen verbruik cq verlies gaat, niet vergeten ?
De overige 40-50% zal vaak met een lagere marge verkocht kunnen worden, mn de de nacht (moet het wel dan niet al te hard waaien, anders drukken die windmolens ook weer de prijs.
echter circa 50% van mijn jaarverbruik lig nu juist in de 3 a 4 slechte maanden (deels oktober tot begin maart).
en juist in deze tijd lijkt me, ik ben dat nog op uurbasis voor heel 2024
Maar we hebben al voor juist de Batterij een eigen topic, mogelijk dat we daar de discussie kunnen vervolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MWink schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:28:
[...]

Nee dat is onjuist. Je beveiligt kabels.

Je mag de kabel naar de onderverdeler niet rechtstreeks op de hoofdschakelaar aansluiten, de kabel moet juist wel beveiligd worden met een installatieautomaat in de groepenkast (dat wordt in de tekst van EATON bedoeld met distributiegroep). Er staat: de distributiegroep wordt uitgevoerd met een 16A installatieautomaat (dat is in de groepenkast).

[Afbeelding]

Waarom?
Stel de onderverdeelkast heeft 2 16A alamats zoals jouw voorbeeld, dan kan de maximale stroom door kabel naar de onderverdeelkast 32A zijn. Daar moet de kabel wel op berekend zijn. De hoofdzekering bv C25 beveiligt dan op max 25A, en een eventuele aanwezige PV installatie op dezelfde fase zou nog eens 7A kunnen invoeden voordat een van de amalats tript.

Dus de kabel bescherm je vanuit de groepenkast richting de onderverdeler tegen overbelasting met een automaat passend bij de kabel, dus bv B20 voor 2.5 mm2.
hoe wil je een onderverdeler met mogelijk wel 2,3, of 4 B16 (die gezamelijk mogelijk wel 20 of mogelijk zelfs 25A gezamelijk afnemen beveiligen met een B16 :? , sorry dat gaat dus fout.
daarbij zou je dus geen B16 maar een C16 moeten gebruiken (selectiviteit), en eigenlijk beter een C20 (maar de laatste kom je al weer in de klem met de selectiviteit met je hoofdzekering, en dat laatste wil je al helemaal niet.
het enige wat je wel kunt beveiligen is met een aardlek, want dan heb je die leiding namelijk tegen een lekstroom beveiligd, bv als er iemand per vergissing in de leiding boort.

wat ik uit het stuk van Eaton lees is dat het einde met een B16 wordt gezekert, echter dan heb je dus wel nog een aardlek nodig, die of in de meterkast (en dus de hele onderverdeler ook mee beveiligd of de automaten zijn als alamats uitgevoerd en hebben hun eigen beveiliging, mn bij een PV toepassing waar er duidelijk hogere lekstromen kunnen lopen, en daarom vaak 100mA of 300mA aardleks worden toegespast, daardoor kom je echter wel in de knel met een 30mA die vanuit de groepenkast aangesloten is, die zal dus eerder trigeren (iets wat je eigenlijk niet wilt)
Voor de toepassing hier specifiek voor de Quatt R290 Duo kun je mits er nog voldoende plek van je aardlek zit (hier dus minimaal 2 plekken vrij van de 4) er ook voor te kiezen om de aardlek van deze via een bestaande aardlek te laten lopen (bedoeld als beveiliging voor de leiding) maar de twee Quatt's ieder zijn eigen alamats te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:33:
[...]

yep, #metoo
Maar ben wel langzaamaan aan het voorsorteren op dat moment. Dat ik vanaf dan ook flexibiliteit heb in aanbieders, systemen, batterijen, whatnot.
Heb enkele jaren geleden een SAP laten installeren (ook zoiets waarvan ik denk dat dat wel eens afgelopen kan zijn binnenkort), en ben ik in contact met een leverancier van een Energy Management System, maar dan aan de hardware zijde.
Zo merk ik ook dat het relatief weinig zoden aan de dijk zet mijn WPB vooral met zon-overschot heter te stoken. En dan extra slijtage (daardoor) nieteens meegenomen nog.
Ik denk dat winst dan eerder zit in wanneer er 's avonds iemand het bad kneitervol heeft laten lopen, de WPB daarna ook gewoon met rust te laten, en die op een goedkoop moment tot bijv 42 graden 'te laden' zodat er 's ochtends kort gedouched kan worden, waarna je wacht op de zon om hem dan weer te vullen. Dat kan in de (mijn) praktijk zo al zeker 150 x 2.5 kWh schelen per jaar.
Maar dat zijn zaken die deel uitmaken van zo'n EMS.
Ben benieuwd wat jij dan doet met dat bad dat iemand kneitervol heeft laten lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:05:
[...]

Ben benieuwd wat jij dan doet met dat bad dat iemand kneitervol heeft laten lopen?
het is een groot bad :+
En ik lig er ook wel eens in.

voorbeeld: gister met 55 midden temp in de boiler begonnen met bad vullen, 'vol' toen de tank 23 was.
Nu gaat ie dan in de nacht gewoon weer vullen tot 52 graden, en dan zodra er zonoverschot is door tot 62. Nu wil ik dat laatste stuk eigenlijk weghalen. Vullen tot bijv 40 graden lijkt me zinvoller, en voor de rest wachten op zon overschot. En dan misschien maar tot 56 ipv 62.
En in de maanden dart er geen zon / overschot is, of nachttarief goedkoper is toevallig op een dynamisch contract, overschakelen naar SAP ipv PAP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63V8XGRX3qENpyWbdQ_IIHkBfyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dY9vR2pvc7kK57RdhBfIapkJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 09-05-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-06 11:57
MacD007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:53:
[...]

oke, ik vraag me dan wel af of dit met het ontwerp van de Chill ook wel kan, in jou geval zou dan namelijk ook de hele flow door die Chill moeten gaan, altijd. terwijl dit met radiatoren dus niet is (tenminste is dat mijn verwachting).
Ik vrees dat je deze vraag of je de Chill als pure vervanging van een radiator zou kunnen gebruiken echt aan Quatt moet gaan voorleggen.
Dit ging over de vraag of een radiator nodig is icm de Chill.
De kunst lijkt me vooral om voldoende en gelijke flow door alle Chills in huis te krijgen, onafhankelijk of er veel of weinig radiatoren open staan. Ik vermoed dat ze hem parallel aansluiten op een radiator en eisen dat die radiator tijdens Chill-gebruik wordt dichtgezet. In de Chill zou een flowregelaar kunnen zitten. Als dit klopt kun je die radiator dus net zo goed helemaal verwijderen, tenzij je in de winter geen brommend apparaat in je kamer wil hebben staan.
Een in-serie aansluiting met een radiator zou ook kunnen, de radiator functioneert dan als weerstand tegen een te hoge flow. Lijkt me niet heel logisch eerlijk gezegd. Je kunt dan nog steeds de radiator verwijderen en vervangen door een weerstand. De vraag is vooral wat Quatt allemaal voor je wil regelen en wat je zelf moet doen. We gaan het zien, ik heb er een paar in bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
lieverd schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:35:
[...]

Dit ging over de vraag of een radiator nodig is icm de Chill.
De kunst lijkt me vooral om voldoende en gelijke flow door alle Chills in huis te krijgen, onafhankelijk of er veel of weinig radiatoren open staan. Ik vermoed dat ze hem parallel aansluiten op een radiator en eisen dat die radiator tijdens Chill-gebruik wordt dichtgezet. In de Chill zou een flowregelaar kunnen zitten. Als dit klopt kun je die radiator dus net zo goed helemaal verwijderen, tenzij je in de winter geen brommend apparaat in je kamer wil hebben staan.
Een in-serie aansluiting met een radiator zou ook kunnen, de radiator functioneert dan als weerstand tegen een te hoge flow. Lijkt me niet heel logisch eerlijk gezegd. Je kunt dan nog steeds de radiator verwijderen en vervangen door een weerstand. De vraag is vooral wat Quatt allemaal voor je wil regelen en wat je zelf moet doen. We gaan het zien, ik heb er een paar in bestelling.
Als je de radiator dicht zet , is er ook geen flow meer. (Als die radiator parallel is aangesloten)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-06 11:57
paQ schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:40:
[...]

Als je de radiator dicht zet , is er ook geen flow meer. (Als die radiator parallel is aangesloten)
We begrijpen elkaar niet goed denk ik. Als de parallel aangesloten radiator dicht is gaat alle flow die anders door die radiator zou gaan nu door de warmtewisselaar in de Chill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
lieverd schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:45:
[...]

We begrijpen elkaar niet goed denk ik. Als de parallel aangesloten radiator dicht is gaat alle flow die anders door die radiator zou gaan nu door de warmtewisselaar in de Chill.
ah, yes :)

Naja, het wordt afwachten hoe die aansluiting gaat uitzien.
Het is net of ze het zelf ook nog niet helemaal rond hebben ofzo.
Heel die koppeling is een USP maar daar is met geen woord over gerept volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:38
BoschR schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:47:
[...]

Bedankt :).

Mix fonds bij een betrouwbare partij? All world beleggen vind ik zelf niet agressief. 7-8% is een 100jaars gemiddelde, dus realistisch. Als je S&P500 50 jaars gemiddelde pakt zit je boven de 10% uit mn hoofd. Nasdaq100 laatste 10 jaar boven de 20%.

Het gaat ook niet om een mega bedrag in dit geval. Maar beleggen is inderdaad niet voor iedereen weggelegd, terwijl het zo simpel is eigenlijk.

Maar goed, dit gaat behoorlijk offtopic.
Haha, laten we d'r geen beleggen topic van maken idd ;)
Ik denk dat 80% van de beleggers heel, heel blij zou zijn met een 8% of zelfs 7% gemiddelde ;)
Tof dat je d'r zo mee bezig bent.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Why So Serious.
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-06 23:22
Stefannn schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:13:
[...]

Tot slot kan je verdeler vervangen door pomp loze verdeler. Dat levert je dus 2.5graad lagere stook temperatuur op. Je kan de hele verdeler vervangen maar ook gewoon de pomp er tussenuit halen. Bovenste aansluiting afdopppen en retour op onderste aansluiting zetten. Als je een knutselaar bent kan je dat zelf en dan is het heel goedkoop. Zie plaatje mbt hoe het bij mij zit. Ik had exact dezelfde verdeler alleen zit hij onderste boven. (Bij mij is het wat rommelig want ik heb mijn installatie echt al 3 of 4x omgebouwd. Ik heb hem een keer doorgezaagd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit snap ik nog niet helemaal, waarom zou de retour op de onderste leiding moeten komen? Zou zeggen retour op de bovenste bak laten zitten, en de aanvoer verplaatsen zodat die op de onderste bak komt zoals hier gedaan. Zodat je de menging en pomp ertussenuit haalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIQoJwF8rZgLecj8OhoFp8tTxE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ehqdf45lv9O1Z3fZeJIePU2W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Why So Serious.
SBL schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:20:
[...]

Een halve graad temperatuurverlies in HP1? Die staat uit, neem ik aan? Slechte meting aan de uitgang van HP1, want als hij HP2 binnenkomt is het weer 0,4 warmer. Hierdoor zal je COP ook slechter lijken dan hij in werkelijkheid is.
Maar je bent tevreden met de verbeteringen die je hebt doorgevoerd, schrijf je, en tevreden met huidige COP. Da's mooi, als hij (bij HP1) stiekem nog wat beter is dan je ziet.
Stond inderdaad maar 1wp aan, blijkbaar wijken die metingen bij een van beide af? Geen idee of het normaal is dat de metingen onderling verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:51
Why So Serious. schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:24:
[...]

Stond inderdaad maar 1wp aan, blijkbaar wijken die metingen bij een van beide af? Geen idee of het normaal is dat de metingen onderling verschillen.
Nee, niet normaal. Komt overigens wel vaker voor ;)
Zie bijv post van @harv
harv in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janssuhhh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-06 22:41
SBL schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:22:
[...]

Op het scherm van de T6 staat een "gevoel"temperatuur, daar heb je weinig aan.
De T6 app sluit hierbij aan volgens bij; ook per halve graad in elk geval.

In JSON staan wel echte+nauwkeurige metingen van T6, alleen kunnen die wat oud zijn, wanneer de meting nog geen 0,2 graad is gewijzigd want dan wordt hij door T6 pas weer doorgegeven via OpenTherm.
De Quatt app rondt de JSON waardes weer af en heeft volgens mij ~20s vertraging tov JSON.

Dus de echte meting van de T6 kan ik nergens zien, behalve als deze net is gewijzigd: in JSON.
Hoe kom jij achter de "daadwerkelijk door de T6 gemeten temperatuur"?
Ik heb er nog een OpenTherm Gateway liggen die ik op de momenten dat ik twijfelde aan de juistheid van informatie in de CiC, ipv de CiC aansloot. Deze gaf dan direct de juiste temperatuur weer, die een losse temp-sensor bevestigde.
CiC er weer aan en dan bleef de temperatuur lange tijd nog foutief.

Ik durf die OTGW er niet permanent tussen te frutselen, simpelweg omdat ik niet weet of de CiC dat leuk vind en/of deze dan wel goed zal werken.
Uiteindelijk zet je, tenminste zo is mijn redenering, meerdere gateways achter elkaar die allemaal hun plasje over de informatie willen/kunnen doen...

2-1-kap (1977) 150m² | Vloerverwarming all the way | Quatt Duo | 18 Zonnepanelen (SolarEdge + GoodWe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

paQ schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:13:
[...]

voorbeeld: gister met 55 midden temp in de boiler begonnen met bad vullen, 'vol' toen de tank 23 was.
Nu gaat ie dan in de nacht gewoon weer vullen tot 52 graden, en dan zodra er zonoverschot is door tot 62. Nu wil ik dat laatste stuk eigenlijk weghalen. Vullen tot bijv 40 graden lijkt me zinvoller, en voor de rest wachten op zon overschot. En dan misschien maar tot 56 ipv 62.
En in de maanden dart er geen zon / overschot is, of nachttarief goedkoper is toevallig op een dynamisch contract, overschakelen naar SAP ipv PAP.

[Afbeelding]
Vergeet de legionella niet.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:22
paQ schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:13:
[...]

[Afbeelding]
Klinkt als een systeem wat het zelfgebruik inderdaad kan verhogen.

Bij mij zelf zijn dit soort regelingen echter vaak vrij moeilijk goed te krijgen. De ellende hierbij is dat je ze pas echt goed krijgt op het moment dat je het weer / seizoen hierin meeneemt.

Ik merk vaak dat ik automations maak die op dat moment prima werken, maar dat in de zomer aangemaakte automations in de winter vaak heel anders uitpakken.

Om een specifieker voorbeeldje te geven: een automation die gericht is op zonneoverschot kan in de winter gerust een maand achter elkaar niet triggeren, en als dat je enige legionellaruns zijn kan dat problemen geven.

Vergeet dus niet een hoop failsafes in te bouwen ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Why So Serious. schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:21:
[...]

Dit snap ik nog niet helemaal, waarom zou de retour op de onderste leiding moeten komen? Zou zeggen retour op de bovenste bak laten zitten, en de aanvoer verplaatsen zodat die op de onderste bak komt zoals hier gedaan. Zodat je de menging en pomp ertussenuit haalt.

[Afbeelding]
Mooi plaatje gevonden! Exact dat bedoel ik!
Defacto maakt het niet uit of het het op de ene of andere balk zit. Er zitten geen keer kleppen in het circuit dus het maakt de leidingen door de vloer werkelijk niet uit welke kant het op stroomt.

Enige verschil is dat je de knoppen “per vloer groep” aan het begin danwel aan het eind van de leiding hebt. Gevoelsmatig wil je dat aan het begin (zoals de waterkraan naar je tuinslang) maar het maakt geen bal uit. Het is immers een gesloten systeem dus het maakt niet uit “waar in die cirkel” de kraan zit. De kranen hebben ook geen keerklep.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
janssuhhh schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:38:
[...]

Ik heb er nog een OpenTherm Gateway liggen die ik op de momenten dat ik twijfelde aan de juistheid van informatie in de CiC, ipv de CiC aansloot. Deze gaf dan direct de juiste temperatuur weer, die een losse temp-sensor bevestigde.
CiC er weer aan en dan bleef de temperatuur lange tijd nog foutief.

Ik durf die OTGW er niet permanent tussen te frutselen, simpelweg omdat ik niet weet of de CiC dat leuk vind en/of deze dan wel goed zal werken.
Uiteindelijk zet je, tenminste zo is mijn redenering, meerdere gateways achter elkaar die allemaal hun plasje over de informatie willen/kunnen doen...
Ik heb de OTGW al ruim een jaar tussen de CiC en de thermostaat zitten. Geen problemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
CPM schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:03:
[...]

Vergeet de legionella niet.
Da’s een setting van wpb zelf. Staat op eens in de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Why So Serious.
Stefannn schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 06:49:
[...]

Mooi plaatje gevonden! Exact dat bedoel ik!
Defacto maakt het niet uit of het het op de ene of andere balk zit. Er zitten geen keer kleppen in het circuit dus het maakt de leidingen door de vloer werkelijk niet uit welke kant het op stroomt.

Enige verschil is dat je de knoppen “per vloer groep” aan het begin danwel aan het eind van de leiding hebt. Gevoelsmatig wil je dat aan het begin (zoals de waterkraan naar je tuinslang) maar het maakt geen bal uit. Het is immers een gesloten systeem dus het maakt niet uit “waar in die cirkel” de kraan zit. De kranen hebben ook geen keerklep.
Ah oké, helder verhaal! Thanks👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:02
Pfff nou, de installatie van onze Quatt mono (v1) staat gepland voor over 2 maanden, dus ik vroeg per e-mail of wij nou ook de v2 gaan krijgen, is het antwoord:
Het is mogelijk om voor de V2 te gaan, u betaald dan het verschil plus €500 aan werkvoorbereidingskosten
Heeft iemand anders dit ook te horen gekregen? Raar dat sommigen hier dit gratis aangeboden kregen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
Hebben mensen onder het grind bij de Quatt's een worteldoek gelegd? Of heeft dat effect voor het condenswater?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

supercrazy schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:20:
Hebben mensen onder het grind bij de Quatt's een worteldoek gelegd? Of heeft dat effect voor het condenswater?
Worteldoek onder het grind gelegd en geen problemen met de afvoer van water.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:04
ma3d1um schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:47:
Pfff nou, de installatie van onze Quatt mono (v1) staat gepland voor over 2 maanden, dus ik vroeg per e-mail of wij nou ook de v2 gaan krijgen, is het antwoord:

[...]

Heeft iemand anders dit ook te horen gekregen? Raar dat sommigen hier dit gratis aangeboden kregen :(
Heb je een 2024 offerte? Die mocht je toch gratis annuleren?

Weet niet hoe de rekensom er dan uit ziet met nieuwe prijs + 2025 subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-06 22:54
ma3d1um schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:47:

[...]

Nee, precies dezelfde reactie gekregen. Maar volgens mij heeft niemand hem gratis aangeboden gekregen. De mail die gequote was, was volgens mij per abuis verstuurt. Als het goed is komen ze bij ons hem op 21 mei installaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
Dersan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Uiteraard gaat het op de 2025 subsidie. Die is 50 euro hoger dan de 2024 subside (voor een Duo installatie). In mijn geval ben ik € 450 duurder uit in totaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Dersan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Bedenk dat de Quatt (R290) ook een iets hogere subsudie heeft.
subsidie Quatt R290 7 kW is per 1-1-2025 2.800 euro
subsidie Quatt R32 4 kW is per 1-1-2025 2.125 euro
subsidie Quatt R32 4 kW is per 1-1-2024 2.725 euro
bij de Quatt Duo wordt het subsidiebedrag dus verdubbeld.

Hou er ook rekening mee dat de nieuwe Quatt R290 een duidelijk hoger vermogen heeft, dus het zou zo maar kunnen waar je bij de oudeQuatt nog de Duo nodig hebt, heb je bij de nieuwe (R290) al voldoende aan een enkele. Dit zal natuurlijk voor ieder huis weer anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14-06 12:37

Prh

paQ schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Da’s een setting van wpb zelf. Staat op eens in de week.
Er zit echt niet zomaar legionella in hoor. Vat stroomt toch elke dag x liter door.

Ik heb de cv op max 55gr staan. Vat is vaak 40-50gr dus slaat cv niet zo snel aan.

Af en toe is vat 85graden door de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Prh schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Er zit echt niet zomaar legionella in hoor. Vat stroomt toch elke dag x liter door.

Ik heb de cv op max 55gr staan. Vat is vaak 40-50gr dus slaat cv niet zo snel aan.

Af en toe is vat 85graden door de zon.
die 40-50 graden zijn wel heel ideaal voor legionella, je moet echt die 60 gr C gaan doen en dat ook nog een bepaalde tijd om deze beestjes de nek om te draaien. Ook regelmaat is hierbij belangrijk.
af en toe op de zon vertrouwen lijkt me geen goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
MacD007 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:36:
[...]

Bedenk dat de Quatt (R290) ook een iets hogere subsudie heeft.
subsidie Quatt R290 7 kW is per 1-1-2025 2.800 euro
subsidie Quatt R32 4 kW is per 1-1-2025 2.125 euro
subsidie Quatt R32 4 kW is per 1-1-2024 2.725 euro
bij de Quatt Duo wordt het subsidiebedrag dus verdubbeld.

Hou er ook rekening mee dat de nieuwe Quatt R290 een duidelijk hoger vermogen heeft, dus het zou zo maar kunnen waar je bij de oudeQuatt nog de Duo nodig hebt, heb je bij de nieuwe (R290) al voldoende aan een enkele. Dit zal natuurlijk voor ieder huis weer anders zijn.
Ik had ook gebeld of ik nog kon wisselen, maar zoals ik het begreep (naast de 20A groep) heb je wel de duo nodig als je electric wilt gaan in de toekomst. Het verschil voor ons is iets van 700 euro van wat ik zag als we de duo willen wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
Dus je bent toch voor de v2 gegaan? Ik twijfel...
stamppot schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:33:
[...]
In mijn geval ben ik € 450 duurder uit in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14-06 12:37

Prh

MacD007 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:10:
[...]

die 40-50 graden zijn wel heel ideaal voor legionella, je moet echt die 60 gr C gaan doen en dat ook nog een bepaalde tijd om deze beestjes de nek om te draaien. Ook regelmaat is hierbij belangrijk.
af en toe op de zon vertrouwen lijkt me geen goed plan.
Draait al 5 jaar zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Prh schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:27:
[...]

Draait al 5 jaar zonder problemen
Dat snap ik, het toestel zelf heeft ook geen enkel last van legionella, :+ , maar ik hoop voor jou en je familie daar ook nooit echt last van gaat krijgen, want daar wordt je echt niet gelukkig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ma3d1um schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:19:

[...]
is het een mono of een Duo en wat is je gewenste vermogen cq benodigd vermogen en wil je op den duur ook gasloos ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:19
Ik heb besloten mijn pre order van de chill te annuleren. Kan ik gewoon een mail naar Quatt sturen zodat ik de 99 euro terugkrijg?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
Nee, gewoon een mono & hmm gewenst/benodigd vermogen zou ik niet weten. We zitten op ~1000m3 gas, waarvan we volgens Quatt 82% kunnen besparen en 99% "Benodigde warmtevraag geleverd door warmtepomp". Vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Op den duur gasloos is geen pre. Op de een of andere manier voelt een gasbackup ook wel veilig.

Bedankt voor het meedenken!
MacD007 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:47:
is het een mono of een Duo en wat is je gewenste vermogen cq benodigd vermogen en wil je op den duur ook gasloos ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Erik1805 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:15:
Ik heb besloten mijn pre order van de chill te annuleren. Kan ik gewoon een mail naar Quatt sturen zodat ik de 99 euro terugkrijg?
Naar sales@quatt.io mailen idd, bij mij zijn ze nog steeds aan het zoeken in hun systeem of zoiets naar mijn betaling (ging wel over preorder Quatt Hybrid). Misschien is de administratie inmiddels wat beter op orde mbt de betaling van de nieuwere producten.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18-06 16:20

[...]
Waarom is de V2 duurder dan de V1? Ik dacht dat ze nu allebei € 3.800 waren. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-06 13:38
Tanuki schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:15:
[...]

Naar sales@quatt.io mailen idd, bij mij zijn ze nog steeds aan het zoeken in hun systeem of zoiets naar mijn betaling (ging wel over preorder Quatt Hybrid). Misschien is de administratie inmiddels wat beter op orde mbt de betaling van de nieuwere producten.
Hahahaha, als je een beraalbewijs meestuurt hebben zie die toch zo gevonden? 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ma3d1um schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:11:
Nee, gewoon een mono & hmm gewenst/benodigd vermogen zou ik niet weten. We zitten op ~1000m3 gas, waarvan we volgens Quatt 82% kunnen besparen en 99% "Benodigde warmtevraag geleverd door warmtepomp". Vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Op den duur gasloos is geen pre. Op de een of andere manier voelt een gasbackup ook wel veilig.

Bedankt voor het meedenken!

[...]
Ik zelfs zou voor de nieuwe Quatt mono gaan, zeker als je niet direct en mogelijk zelfs niet gasloos zou gaan.
Met deze 7 kW zou je volgens mij voldoende capaciteit moeten hebben, mijn eigen gasverbruik lag daar iets boven circa 1250, nu heb ik vorig jaar 160 m3 en dit jaar 250 m3 verbruik gehad ( jaarbasis).
En dat is dus met de oude 4,5 kW WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
0xygen500 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:58:
[...]

Hahahaha, als je een beraalbewijs meestuurt hebben zie die toch zo gevonden? 🤣
Vertel dat Quatt maar. :p Ze hebben inmiddels een uitdraai met daarop mijn betaling (pdfje van de ING transactie op mijn bankrekening). Zou toch simpel moeten zijn...

En los daarvan, ze zouden die transactie zelf ook in hun systeem moeten hebben staan!

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:40
CPM schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:36:
[...]

Worteldoek onder het grind gelegd en geen problemen met de afvoer van water.
ook een afvoerbuis onder in het grind/doek.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot

[...]
Ja, inderdaad. Ik ben een heel klein beetje nerveus voor de mogelijkheid van kinderziektes, maar de mogelijkheid tot 65 graden water indien vereist trok me over de streep. Er leeft hier nogal een koukleum. In mijn vorige woning had ik de warmtepomp achteraf gezien net 1 dimensie groter willen hebben, daarom nu liever wat extra vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:19
Tanuki schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:52:
[...]

Vertel dat Quatt maar. :p Ze hebben inmiddels een uitdraai met daarop mijn betaling (pdfje van de ING transactie op mijn bankrekening). Zou toch simpel moeten zijn...

En los daarvan, ze zouden die transactie zelf ook in hun systeem moeten hebben staan!
Heb inmiddels bericht dat het verwerkt is en ik de 99 euro retour krijg.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

belmonde schreef op maandag 12 mei 2025 @ 01:28:
[...]

Nee verder geen afvoer oid dat is ook niet mogelijk. Maar een grindbak volstaat hier prima. Ik zit wel op zandgrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:45
CPM schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:13:
[...]

Nee verder geen afvoer oid dat is ook niet mogelijk. Maar een grindbak volstaat hier prima. Ik zit wel op zandgrond.
Mag ik hier ook even op inhaken? Hoe diep moet de grindlaag zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:37
Zojuist gebeld door Quatt om mijn huidige offerte te upgraden naar de v2 quatt. Deze is 500 euro duurder, maar er zit wel meer subsidie op en ik heb wat korting kunnen krijgen. Plaatsingplan is nu net bevestigd. Gelijk ook 2x Chill besteld.

Heb alleen wel extra kosten omdat we samen overeen zijn gekomen toch een aparte groep door hun te laten installeren (500 euro) met kabel trekken door de meterkast>kruipruimte>buitenmuur>tuin>dak. Vind 500 euro voor een extra groep wel erg duur, maar kan me voorstellen dat arbeidskosten een ding zijn met de kruipruimte en hoogwerken.

[ Voor 41% gewijzigd door DonnieDoezoe op 12-05-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:31
DonnieDoezoe schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:17:
Zojuist gebeld door Quatt om mijn huidige offerte te upgraden naar de v2 quatt. Deze is 500 euro duurder, maar er zit wel meer subsidie op en ik heb wat korting kunnen krijgen. Plaatsingplan is nu net bevestigd. Gelijk ook 2x Chill besteld.

Heb alleen wel extra kosten omdat we samen overeen zijn gekomen toch een aparte groep door hun te laten installeren (500 euro) met kabel trekken door de meterkast>kruipruimte>buitenmuur>tuin>dak. Vind 500 euro voor een extra groep wel erg duur, maar kan me voorstellen dat arbeidskosten een ding zijn met de kruipruimte en hoogwerken.
Gemak is ook wat waard, maar een elektricien zal dit voor een heel stuk minder doen.

Bij mij werden er 2 groepen geplaatst en zelfs dat was nog goedkoper dan die €500,-.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
belmonde schreef op maandag 12 mei 2025 @ 01:28:
[...]

Ik heb Quatt gewoon in bloemperk staan.
Verder niets (op 2x2 betonblok en daarop rubber matje na).
Niets gemerkt van overstromingen eronder of bevriezen grond (-7°C).
Zit wel op zandgrond. Water is zo foetsie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jofuwNq41I6BMxySZHAwpxEUR1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wk136AgpqgC8oeTut1CwXfL.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:20
Friezin schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:24:
[...]

[Afbeelding]
@Friezin

Soms denk ik wel: wat zou @Friezin nou doen met dit veranderende beleid van Quatt.
r32 >>> propaan
andere prijzen
andere subsidie¨s
koppelen oude r 32 quatt aan 2e propaan quatt.???

Laat maar eens horen!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
harv schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:38:
[...]

@Friezin

Soms denk ik wel: wat zou @Friezin nou doen met dit veranderende beleid van Quatt.
r32 >>> propaan
andere prijzen
andere subsidie¨s
koppelen oude r 32 quatt aan 2e propaan quatt.???

Laat maar eens horen!!
Koppelen V1 aan V2 werkt niet.
Dus een 2de V1 wordt het: moet voldoende zijn bij mijn warmteverlies van 9kWh

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Friezin schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:17:
[...]

Koppelen V1 aan V2 werkt niet.
Dus een 2de V1 wordt het: moet voldoende zijn bij mijn warmteverlies van 9kWh
Verder heeft propaan ook geen voordeel.. Ook nog is men bang voor propaan dat gaat lekken in het cv water, etc. En die hogere temperaturen is ook niet meteen een voordeel.. Als je die sowieso niet nodig bent.. En je moet die beter sowieso vermijden door afgifte bij lage aanvoertemperatuur te verhogen/verbeteren door meer of grotere radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
Friezin schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:24:
[...]

[Afbeelding]
Bij ons komt de wp op het terras.. Dus we willen geen groot oppervalk van de tegels loslaten..
En, hoeveel water komt er vrij ? Misschien ook niet handig om veel water zo vlak bij de muur in de grond te laten zakken.. wat richting huis kan trekken..??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
belmonde schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:24:
[...]

Bij ons komt de wp op het terras.. Dus we willen geen groot oppervalk van de tegels loslaten..
En, hoeveel water komt er vrij ? Misschien ook niet handig om veel water zo vlak bij de muur in de grond te laten zakken.. wat richting huis kan trekken..??
Drupt wel redelijk door, bij defrosts een klein straaltje (dooiwater).
Heb niet één keer ijsvorming gezien onder de Quatt, maar zoals gezegd: zandgrond.
Ik heb, een meter of 3 naar links, een van de vele afvoerputjes liggen: wanneer het te erg was geworden met het water had ik een regenpijp ingegraven en af laten wateren.
Nu niet nodig.
2de Quatt komt stukje naar links, tegen muur werkplaats.
Ik hou het hier warm met 35°C continue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jari401
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-06 22:59
Dag mensen,
Na heel lang lurken en twijfelen heb ik een vraag en hoop ik dat jullie mij kunnen helpen :)

Wij willen de vernieuwde Quatts kopen en eigenlijk dan de duo. We verbruiken +- 1400M3 op 129 M2.

Enerzijds willen we deze investering maken omdat ik denk dat we veel kunnen besparen, maar ook omdat ik merk dat we de laatste tijd op comfort inleveren ( lees; kachel lager).

Nu hebben wij twee dakkapellen die onmogelijk te bereiken zijn en ze daar dus eigenlijk niet op wil hebben ook ivm de resonantie, maar ook aangezien er dan elke keer weer een steiger moet komen en extra moeten betalen voor werken op hoogte ( mits er uiteraard reparaties nodig zijn).

Nu hebben we een stukje schuur over waar het volgens mij mooi op kan, maar ik ben benieuwd wat hier jullie mening in is:

Bijgaand de foto's:
Dakkapel+ afmetingingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCHzpZo7IjsjQWuvKhK-Cuot8uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUVMVW500kB1tnHB85xgrqzV.jpg?f=fotoalbum_large

De weg waarheen de buizen gaan ( liefst uiteraard onder de dakpannen ( is dit een mogelijkheid?) Groen en zwart zitten in mijn hoofd als mogelijkheden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkPOPYxmOFZP9aZaQZ-RX3s-Lk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jnXRgMZppKNHPzYifOKKseH.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkant waar er naar binnen wordt geboord vanuit het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syoiyziIgNkYaJ-suvnMz1-YidQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0aUbyK5PMilvvPgroS9Z5um.jpg?f=fotoalbum_large

En dan kan die zo naar de andere kant lopen naar de CV ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMSfztf4nTg9qRp4Bc5RRLOP0FE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPzlQFDvgHOy4uIfOeB6Wy9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Hellingsgraad van het minimale schuine dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYFKNqYmXAsUvm-iYdbA3NmXWvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFRgjD6HnAxKU9bughw7pW0b.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is dus eigenlijk: Denken jullie dat Quatt hier op deze manier gaat plaatsen ja/nee?
Alvast dank voor jullie mening/tijd :)

Groeten,
Jari

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
belmonde schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:22:
[...]

Ook nog is men bang voor propaan dat gaat lekken in het cv water, etc.
Dit is een grapje mag ik hopen? 8)7
Je zou bijna denken dat de R290 units levensgevaarlijk zijn met dat kleine beetje gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
jj85 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:49:
[...]

Dit is een grapje mag ik hopen? 8)7
Je zou bijna denken dat de R290 units levensgevaarlijk zijn met dat kleine beetje gas.
Nou ze bouwen afscheiders in buitenunit bij lg en daikin heb ik begrepen.. Automatische luchtafscheide rmoeten binnen gesloten worden/zijn. Er mag geen hoofdschakelaar achter de wp buiten. Moet eindej er van af. De wp mag niet voor een raam dat tot onder loopt en op een of ander manier open kan. De wp mag niet bij een keldergat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:44
belmonde schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:22:
[...]

Verder heeft propaan ook geen voordeel.. Ook nog is men bang voor propaan dat gaat lekken in het cv water, etc. En die hogere temperaturen is ook niet meteen een voordeel.. Als je die sowieso niet nodig bent.. En je moet die beter sowieso vermijden door afgifte bij lage aanvoertemperatuur te verhogen/verbeteren door meer of grotere radiator.
Propaan (R290) is wel ontvlambaar, maar er zit zo weinig in dat het niet in verhouding staat tot een CV ketel.

Ook is het niet echt gevaarlijk voor de gezondheid tenzij je er een ruimte mee vult:
Propaan is niet giftig. Het irriteert de huid niet en is ook niet kankerverwekkend. Wel verdringt propaan de in een ruimte aanwezige zuurstof waardoor hoge concentraties bedwelmend of verstikkend werken. Bij de verbranding van propaan ontstaat kooldioxide en water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Ik zag dat het propaan bij daikin dacht ik bij vervoer/levering nog in een aparte gedeelte opgesloten zit en pas bij installatie in de rest van het circuit komt.. Zodat bij beaschadiging van verdamper, etc. het propaan niet vrij kan komen.
Ook zitten bij die mekren de electronica in een aparta afgesloten gedeelte zodat er geen grote ontploffing kan komen =,. ha,ha

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jari401 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:45:
Dag mensen,
Na heel lang lurken en twijfelen heb ik een vraag en hoop ik dat jullie mij kunnen helpen :)

Wij willen de vernieuwde Quatts kopen en eigenlijk dan de duo. We verbruiken +- 1400M3 op 129 M2.

Enerzijds willen we deze investering maken omdat ik denk dat we veel kunnen besparen, maar ook omdat ik merk dat we de laatste tijd op comfort inleveren ( lees; kachel lager).

Nu hebben wij twee dakkapellen die onmogelijk te bereiken zijn en ze daar dus eigenlijk niet op wil hebben ook ivm de resonantie, maar ook aangezien er dan elke keer weer een steiger moet komen en extra moeten betalen voor werken op hoogte ( mits er uiteraard reparaties nodig zijn).

Nu hebben we een stukje schuur over waar het volgens mij mooi op kan, maar ik ben benieuwd wat hier jullie mening in is:

Bijgaand de foto's:
Dakkapel+ afmetingingen
[Afbeelding]

De weg waarheen de buizen gaan ( liefst uiteraard onder de dakpannen ( is dit een mogelijkheid?) Groen en zwart zitten in mijn hoofd als mogelijkheden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn vraag is dus eigenlijk: Denken jullie dat Quatt hier op deze manier gaat plaatsen ja/nee?

Groeten,
Jari
Wanneer de hele tweede foto je woning is (schuurtje en afdakje) lijkt het mij prima mogelijk.
Ook mooi wat afstand tot ramen. Eventueel Quatts ruggelings plaatsen (dus 1 naar links en 1 naar rechts blazend).
Wat is de afstand tot erfgrens?
En had je afgelopen winter getest met cv-watertemperatuur op ≈ 50°C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenWwijk
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:00
Ik ga binnenkort akkoord geven voor het plaatsen van de Quatt Duo. Nu twijfel ik nog of ik akkoord moet gaan met de oude versie met subsidie van 2024, of dat het slimmer is om ongeveer €600 bij te betalen voor de nieuwe versie. De adviseur van Quatt raadde de oude versie aan vanwege de prijs/kwaliteitsverhouding.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
RubenWwijk schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:05:
Ik ga binnenkort akkoord geven voor het plaatsen van de Quatt Duo. Nu twijfel ik nog of ik akkoord moet gaan met de oude versie met subsidie van 2024, of dat het slimmer is om ongeveer €600 bij te betalen voor de nieuwe versie. De adviseur van Quatt raadde de oude versie aan vanwege de prijs/kwaliteitsverhouding.

Wat zouden jullie doen?
Denk dat niemand hier daar iets zinnigs over kan zeggen, zonder meer informatie (type huis, huidig gasverbruik, type verwarming etc etc).

Misschien heb je nu wel genoeg aan een enkele Quatt V2 ipv een duo Quatt V1? Wie zal het zeggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jari401
Friezin schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:34:
[...]

Wanneer de hele tweede foto je woning is (schuurtje en afdakje) lijkt het mij prima mogelijk.
Ook mooi wat afstand tot ramen. Eventueel Quatts ruggelings plaatsen (dus 1 naar links en 1 naar rechts blazend).
Wat is de afstand tot erfgrens?
En had je afgelopen winter getest met cv-watertemperatuur op ≈ 50°C?
Het afdakje is van de buurvrouw. Schuur staat wel echt op de erfgrens..
Winter is inderdaad getest met lage CV-watertemperatuur, dus het enige wat in de weg kan zitten is dus de erfgrens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jari401 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:28:
[...]

Het afdakje is van de buurvrouw. Schuur staat wel echt op de erfgrens..
Winter is inderdaad getest met lage CV-watertemperatuur, dus het enige wat in de weg kan zitten is dus de erfgrens?
Als ik dat dan zo inschat: ja.
De geluidseisen zijn best streng.

@MacD007 kan daar veel meer over zeggen en eventueel een berekening voor je uitvoeren.
Welke mogelijkheden heb je verder?

Is op de grond, links tegen de uitbouw, een mogelijkheid?

Een duo in een tussenwoning lijkt me praktisch onmogelijk.
Een enkele nieuwe Quatt (versie 2/7kW) heeft echter flink capaciteit: ikzelf ben met versie 1 (4,5kW) zelfs van 2100m3 naar 300m3 gas gezakt (en flink meer comfort).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Jari401 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:45:
Dag mensen,

Bijgaand de foto's:
Dakkapel+ afmetingingen
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Groeten,
Jari
hoi, ik zag het bericht van @Friezin over je vraag.
en om maar erlijk zijn verwacht ik zonder dat ik dat nu berekend heb (en dat moet je dus altijd wel doen, alleen dat gaat me nu even niet meer lukken, ga morgen op vakantie, dus dat wordt daarna) en de fotos die ik gezien heb (je erfgrens links (bij het afdakje, bekeken vanuit de achtergevel, dus rechts vanuit de foto) zeer lastig worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UigxuSia4ljK1Ggq-DBqVvef1uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jf2fCdHTE2tmk8jCVTfI6jnq.jpg?f=fotoalbum_large
erfgrens zie rechte lijn met pijl Afstand tot erfgrens is gewoon te kort, de afstand tot de erfgrens is hooguit 1,2m en met de nieuwe geluidswaarden van 58dB(overdag) en 53dB (avond/nacht, dat was overigens bij de oude 55 dB) zal dat zeer lastig gaan worden, ondanks dat deze op de uitbouw staan en je dus daar iets mee gaat winnen. zie onderstaande tekening.
link spec's Quatt Duo R290
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjHZa289Bv_liBAUFPY2w_SoeMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7Vti96I7cFjDz7zLDTXHtWN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thermometer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:35

Thermometer

Whoop Whoop!

Net de Quatt technisch adviseur over de vloer gehad voor een intake gesprek. Wellicht wat interessante info, die volgens mij nog niet eerder hier langsgekomen zijn:
  • Ze blijven het huidige Hybrid model verkopen, waar dit een logischere keus kan zijn voor sommige huishoudens met weinig gasverbruik
  • Het huidige Hybrid model heeft inmiddels een kunststof frontpaneel die het probleem van de afgebladderde verf (?) zou moeten verhelpen. Niet alleen bij het nieuwe model een ander paneel dus
  • Boren in beton zit niet bij de installatie prijs inbegrepen, €150 omdat ze een diamantboor moeten gebruiken
  • Elektra kunnen ze ook verzorgen, maar voor een nieuwe groep plaatsen betaal je bij hen €500+. Dus kon ervoor kiezen om dat zelf te laten doen, waarschijnlijk stuk goedkoper uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Thermometer schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:20:
Net de Quatt technisch adviseur over de vloer gehad voor een intake gesprek. Wellicht wat interessante info, die volgens mij nog niet eerder hier langsgekomen zijn:

[list]
• Ze blijven het huidige Hybrid model verkopen, waar dit een logischere keus kan zijn voor sommige huishoudens met weinig gasverbruik
vreemd, mede omdat deze op hun site er helemaal niet meer staat, ook geen prijs meer.
• Het huidige Hybrid model heeft inmiddels een kunststof frontpaneel die het probleem van de afgebladderde verf (?) zou moeten verhelpen. Niet alleen bij het nieuwe model een ander paneel dus
• Boren in beton zit niet bij de installatie prijs inbegrepen, €150 omdat ze een diamantboor moeten gebruiken
Dat was nooit, ook vroeger moest je voor betonboren altijd bijbetalen, had ik ook.
• Elektra kunnen ze ook verzorgen, maar voor een nieuwe groep plaatsen betaal je bij hen €500+. Dus kon ervoor kiezen om dat zelf te laten doen, waarschijnlijk stuk goedkoper uit.
[/list]
dat kon vroeger ook al (ik dacht vanaf 2024) maar wel behoorlijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:37
RubenWwijk schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:05:

Wat zouden jullie doen?
De subsidie op propaan is toch juist weer hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Erik1805 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:16:
[...]

Heb inmiddels bericht dat het verwerkt is en ik de 99 euro retour krijg.
Netjes!

Ik kreeg zojuist de volgende bedroevende email:
Hallo Xxx,

Mijn collega's van Financiën zijn nog steeds op zoek naar uw betaling. Zodra we een update hebben, hoort u van ons.

Met vriendelijke groet,
Xxx
Ze zijn dus al 10 dagen fulltime aan het zoeken nu.

Net (1,5 uur geleden) met Quatt gebeld, ze vertelden dat de terugbetaling verwerkt zou moeten zijn. Dus ik ben benieuwd.

Daarnaast ook de aanbetaling van mijn ouders besproken en aangegeven dat ik de Quatt een oplossing vind voor ze. In juni het adviesgesprek. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17-06 19:09
MacD007 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:19:
[...]
en om maar erlijk zijn verwacht ik [...] en de fotos die ik gezien heb (je erfgrens links (bij het afdakje, bekeken vanuit de achtergevel, dus rechts vanuit de foto) zeer lastig worden.
[Afbeelding]
erfgrens zie rechte lijn met pijl Afstand tot erfgrens is gewoon te kort, de afstand tot de erfgrens is hooguit 1,2m en met de nieuwe geluidswaarden van 58dB(overdag) en 53dB (avond/nacht, dat was overigens bij de oude 55 dB) zal dat zeer lastig gaan worden, ondanks dat deze op de uitbouw staan en je dus daar iets mee gaat winnen. zie onderstaande tekening.
link spec's Quatt Duo R290
[Afbeelding]
Ik schat in dat de regenpijp aan de andere kant de erfgrens met een tweede buur is.
Je huis is maar 4,60m breed!
Dat maakt het eigenlijk kansloos, zoals al eerder gesuggereerd, ook als je over andere locaties denkt.
Verder is je locatie op het einde van de schuur bij de buren een plant, dus dat helpt ook niet...
Sorry...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:10
m10tech schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:33:
[...]

Verder is je locatie op het einde van de schuur bij de buren een plant, dus dat helpt ook niet...
Sorry...
Met een (glazen 6mm )afscheiding ( 10kg per M2) zou het misschien net wel lukken ( een enkele Quatt), en misschien ook nog op het dak op de aangegeven locatie.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
m10tech schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:33:
[...]

Ik schat in dat de regenpijp aan de andere kant de erfgrens met een tweede buur is.
Je huis is maar 4,60m breed!
Dat maakt het eigenlijk kansloos, zoals al eerder gesuggereerd, ook als je over andere locaties denkt.
Sorry...
Ik vrees dat die boodschap dus voor @Jari401 bedoeld is en je geeft eigenlijk het zelfde aan wat ik ook al zij, een dergelijke smale <5m tussenwoning is een warmtepomp echt een uitdaging.
en ik ben het met je eens, dit ga je niet lukken vrees ik, ook van mij, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:50
Na kijken van de filmpjes en lezen van specs ben ik nog niet helemaal zeker hoe de nieuwe warmtepomp, heat charger en heat battery exact werken. Ik zie:
  • Een L/W warmtepomp buiten (zonder backup element)
  • Een heat charger waar de warmte uit de wp binnenkomt
  • In de heat charger een W/W warmtepomp, en ook nog een backup element
  • De heat charger heeft "iets" waardoor hij kan schakelen tussen verwarmen cv, sww en "cv uit sww"
  • De heat battery heeft voor zichzelf ook nog een backup heater.
  • De L/W warmtepomp maakt max 65 graden water
  • De heat charger W/W warmtepomp maakt max 60 graden water
  • De heat charger kan ook warmte onttrekken aan de heat battery
Dat snap ik allemaal denk ik. Maar hoe werkt SWW bereiden. Gaat de buitenunit dan ook warmer stoken die kan immers het warmste water maken? Zo ja dan is de w/w binnenunit voor het verwarmen van SWW overbodig. Zo nee gaat dan de heat charger op de retour van de cv leiding van de buitenunit, via de W/W warmtepomp het sww warm maken (net zoals mijn Auer Edel Eau warmtepompboiler}? Of zit er toch een driewegklep om op de aanvoer te gaan draaien.

Tot slot de warmte uit de heat battery halen voor extra kW warmte voor de CV. Zou dit dan weer via de W/W warmtepomp in de heat charger gaan, maar dan als bron de spiraal van de boiler? Dat vereist flink wat kleppenwerk in de heat charger. Of zit er een 2e spiraal in waar cv aanvoer doorheen loopt, dat zou de boiler wel erg snel koud trekken denk ik.

Zou mooi zijn als Quatt ook nog wat meer technische filmpjes deelt.

Het idee om de W/W warmtepomp buiten de boiler te houden vind ik wel mooi bedacht, maakt het geheel wel eenvoudiger te repareren. De boiler zal denk ik langer meegaan dan de rest.

Iemand hier die meer weet van die technische details? Misschien kan ik op basis daarvan mijn warmtepompboiler ook wel ombouwen tot zoiets :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
jurjen_g schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:38:
Na kijken van de filmpjes en lezen van specs ben ik nog niet helemaal zeker hoe de nieuwe warmtepomp, heat charger en heat battery exact werken. Ik zie:
  • De heat charger heeft "iets" waardoor hij kan schakelen tussen verwarmen cv, sww en "cv uit sww"
De huidige L/W Quatts (v1) kunnen water verwarmen tot zo'n 50-55grC, dus daar is de W/W HeatCharger sowieso nodig om de temp verder op te krikken.

Geen idee overigens hoe dit systeem zo optimaal mogelijk bedreven kan worden. Is het beter om de Quatt HP op relatief lage temperatuur water op te warmen (bijv 35grC) bij hoge COP. Om vervolgens de HeatCharger hier het SWW circuit tot 60grC op te krikken.
Of kan de Quatt HP in dit geval ook beter op hoge temp draaien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:56
Ik weet niet of dit 'off-topic' is, maar ik kwam net filmpje tegen van installatie van een 'WeHeat' warmtepomp. Deze lijkt goed te kunnen worden geplaatst op een plat dak.

Ik was benieuwd of iemand van jullie weleens de afweging heeft gemaakt van WeHeat vs Quatt en op basis van welke argumenten de keuze is gemaakt (uiteindelijk voor de Quatt verwacht ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:03
alikebab1 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:25:
Ik weet niet of dit 'off-topic' is, maar ik kwam net filmpje tegen van installatie van een 'WeHeat' warmtepomp. Deze lijkt goed te kunnen worden geplaatst op een plat dak.

Ik was benieuwd of iemand van jullie weleens de afweging heeft gemaakt van WeHeat vs Quatt en op basis van welke argumenten de keuze is gemaakt (uiteindelijk voor de Quatt verwacht ik).
ik had de Quatt (Mono, R32) al voordat WeHeat met het goedkopere model kwam (Flint), anders was ik wellicht voor de Flint gegaan vanwege (1) verliest minder vermogen wanneer het kouder wordt (4 kW tov 2.7 kW van Quatt), (2) minder 'blackbox' / meer instelmogelijkheden tov Quatts CIC.
Voordeel van Quatt: all-in-one prijs. Bij WeHeat heb je een lokale(re) installateur die je wellicht overbodige componenten wil verkopen (buffervat etc) omdat die dat gewend is.

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:03
jurjen_g schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:38:
Dat snap ik allemaal denk ik. Maar hoe werkt SWW bereiden. Gaat de buitenunit dan ook warmer stoken die kan immers het warmste water maken? Zo ja dan is de w/w binnenunit voor het verwarmen van SWW overbodig. Zo nee gaat dan de heat charger op de retour van de cv leiding van de buitenunit, via de W/W warmtepomp het sww warm maken (net zoals mijn Auer Edel Eau warmtepompboiler}? Of zit er toch een driewegklep om op de aanvoer te gaan draaien.

Tot slot de warmte uit de heat battery halen voor extra kW warmte voor de CV. Zou dit dan weer via de W/W warmtepomp in de heat charger gaan, maar dan als bron de spiraal van de boiler? Dat vereist flink wat kleppenwerk in de heat charger. Of zit er een 2e spiraal in waar cv aanvoer doorheen loopt, dat zou de boiler wel erg snel koud trekken denk ik.

Zou mooi zijn als Quatt ook nog wat meer technische filmpjes deelt.

Het idee om de W/W warmtepomp buiten de boiler te houden vind ik wel mooi bedacht, maakt het geheel wel eenvoudiger te repareren. De boiler zal denk ik langer meegaan dan de rest.

Iemand hier die meer weet van die technische details? Misschien kan ik op basis daarvan mijn warmtepompboiler ook wel ombouwen tot zoiets :+
Denk dat niemand hier echt goed antwoord hierop kan geven.
Het boilervat en CV systeem lijken beide een eigen 2 kW backup element te hebben, welke alleen afzonderlijk kunnen werken gezien ze samen met een B16 worden afgezekerd.
Verder lijkt het inderdaad een Auer Edel Eau met een 'omkeerfunctie', en deze lijkt op de aanvoer ze zitten IPV de retour

Onderstaand een half beeld van het binnenwerk en fittingen op boilervat, uit een nieuwsbrief van Quatt. Wellicht dat @Timmy z'n Heatcharger kan openschroeven om betere foto's te maken, maar dat zal vast niet mogen :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEvJl5nSJAx3m0qVuwIC-Jqmv5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExQC7GadBUMseLjSyjcW0UUn.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:21

Wat @Toby-Wan zegt. Tegen de tijd dat de cv-ketel + Quatt vervangen moeten worden ga ik ook meerdere offertes opvragen van andere partijen en fabrikanten, niet alleen die 2. Waarom zou je je daar toe bepreken?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
DonnieDoezoe schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:37:
[...]

De subsidie op propaan is toch juist weer hoger?
volgens mij is de subsidie niet afhankelijk van het koudemiddel maar mn van de door RVO bepaalde vermogen. Hierbij heeft de nieuwe Quatt hybride (AMH6) de 7 kW behaald (RVO vermogen), mogelijk dat de R290 hierbij wel geholpen heeft.
De oude Quatt Hybride 6 kW had volgens de RVO bepalingen echter slechts een vermogen van 4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Als je de Flint bedoeld dan is dat een redelijk vergelijkbare warmtepomp met de nieuwe Quatt, beide draaien met R290 en zijn beide in principe een hybride warmtepomp, ik zie niet direct een verschil qua plaatsing op een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:44:
[...]

De huidige L/W Quatts (v1) kunnen water verwarmen tot zo'n 50-55grC, dus daar is de W/W HeatCharger sowieso nodig om de temp verder op te krikken.

Geen idee overigens hoe dit systeem zo optimaal mogelijk bedreven kan worden. Is het beter om de Quatt HP op relatief lage temperatuur water op te warmen (bijv 35grC) bij hoge COP. Om vervolgens de HeatCharger hier het SWW circuit tot 60grC op te krikken.
Of kan de Quatt HP in dit geval ook beter op hoge temp draaien...
goede vraag mn nu beide systemen met R290 draaien, zeker met een Quatt R290 Duo zou de HeatCharger wel eens overbodig zijn qua opwarmen van het SWW water, alleen als je dan de Heatbattery als backup wil gebruiken zou die HeatCharger wel eens belangrijk kunnen zijn. Helaas ontbreekt het nog steeds over een uitgewerkt functieschema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jari401
MacD007 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:50:
[...]

Ik vrees dat die boodschap dus voor @Jari401 bedoeld is en je geeft eigenlijk het zelfde aan wat ik ook al zij, een dergelijke smale <5m tussenwoning is een warmtepomp echt een uitdaging.
en ik ben het met je eens, dit ga je niet lukken vrees ik, ook van mij, sorry
Daar hoeven jullie zeker geen sorry voor te zeggen, dank juist voor het meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:16
MacD007 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:53:
[...]

volgens mij is de subsidie niet afhankelijk van het koudemiddel maar mn van de door RVO bepaalde vermogen. Hierbij heeft de nieuwe Quatt hybride (AMH6) de 7 kW behaald (RVO vermogen), mogelijk dat de R290 hierbij wel geholpen heeft.
De oude Quatt Hybride 6 kW had volgens de RVO bepalingen echter slechts een vermogen van 4 kW.
Het vermogen op de RVO subsidielijst is afhankelijk van het door de fabrikant opgegeven vermogen. Aan elke vermelding op de RVO subsidielijst moet een productfiche en EPREL registratie ten grondslag liggen. De nieuwe Quatt is dus echt een heel andere unit dan de vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Insert12 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:30:
[...]

Het vermogen op de RVO subsidielijst is afhankelijk van het door de fabrikant opgegeven vermogen. Aan elke vermelding op de RVO subsidielijst moet een productfiche en EPREL registratie ten grondslag liggen. De nieuwe Quatt is dus echt een heel andere unit dan de vorige.
niet helemaal, mooi voorbeeld was dat de oude Quatt R32 door Quatt als 6 kW werdt aangeduid, echter een energielabel van 5 kW had (zie beeld) maar door de RVO als een 4 kW warmtepomp werdt gevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8JypkKMHLI-f2vnOZKz3l3KGEw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uiTM3Pj57TNLWZ0fV1ueyMGp.png?f=fotoalbum_large

Zonder nu de details te kennen verwacht ik wel dat de nieuwe Quatt R290 een qua opbouw ook andere warmtepomp is, dus duidelijk meer dan alleen een wissel van het koudemiddel, hij is ook groter geworden, dat zal niets voor niets gedaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jari401 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:02:
[...]

Daar hoeven jullie zeker geen sorry voor te zeggen, dank juist voor het meedenken! :)
ik wil best meedenken naar mogelijke oplossingen maar dat kan helaas pas na mijn vakantie, dus begin juni gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
MacD007 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:07:
[...]

Zonder nu de details te kennen verwacht ik wel dat de nieuwe Quatt R290 een qua opbouw ook andere warmtepomp is, dus duidelijk meer dan alleen een wissel van het koudemiddel, hij is ook groter geworden, dat zal niets voor niets gedaan zijn.
Verwacht niet heel veel grote wijzigingen eigenlijk. Het werkingsprincipe blijft gelijk. Wel een groter uitwisselend oppervlak voor de lucht/R290 warmtewisselaar en R290/water warmtewisselaar omdat deze meer vermogen moeten gaan overbrengen. Een iets grotere compresssor allicht.

En mogelijk iets van een overdrukbeveiliging die de spanning afschakelt, zoals de WeHeat Flint ook heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLYXgtmA6ibo8elFoDXEiKoN79o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c7T7B27dwc9331bJ4tEfyDYr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Wie maakt er ook zo een filmpje van een schoonmaakbeurt van een Quatt buitenunit?

https://youtu.be/pu9PfzbLsEE?feature=shared

https://youtu.be/MtycjlYaANI?feature=shared

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 14-05-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:07:
Wie maakt er ook zo een filmpje van een schoonmaakbeurt van een Quatt buitenunit?

https://youtu.be/pu9PfzbLsEE?feature=shared
zie ik het nu goed, hij zet de WP aan ipv uit (op 1:15), hij stond dus uit ! voor dat hij de cover er afhaald. oeps. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40
Voor diegenen die geen 20A groepen kunnen (wegens 3x25A hoofdzekering) of willen plaatsen voor de nieuwe Duo: Quatt heeft mij laten weten dat twee aparte 16A groepen, of een 16A-krachtgroep (waar dan 1 fase niet van gebruikt wordt) ook kan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Brent schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:32:
Voor diegenen die geen 20A groepen kunnen (wegens 3x25A hoofdzekering) of willen plaatsen voor de nieuwe Duo: Quatt heeft mij laten weten dat twee aparte 16A groepen, of een 16A-krachtgroep (waar dan 1 fase niet van gebruikt wordt) ook kan.
Dat is ook mijn plan voor deze zomer om de elektravoorziening voor de Quatt V1 wat aan te passen :)
Krachtgroep 16A naar zolder (via kleine onderverdeler op zolder)
1x 16A voor HP1
1x 16A voor HP2
1x 16A voor All-Electric

Dan verdeel ik tevens de belasting wat mooier over de drie fases (was met 3x25A en alles (straks) elektrisch best een puzzel is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
jj85 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Dat is ook mijn plan voor deze zomer om de elektravoorziening voor de Quatt V1 wat aan te passen :)
1x 16A voor HP1
1x 16A voor HP2
1x 16A voor All-Electric

Dan verdeel ik tevens de belasting wat mooier over de drie fases (was met 3x25A en alles (straks) elektrisch best een puzzel is).
Dit wil ik eigenlijk ook doen. Wat is alleen dan handig kwa bedrading en kwa werkschakelaars: dit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvPl3ke6UUg1410lQ3D2ukOHUJc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TP99WH5eirXOZkUJ01iGQgl7.png?f=fotoalbum_large

Is dat OK zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
Brent schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:02:
[...]

Dit wil ik eigenlijk ook doen. Wat is alleen dan handig kwa bedrading en kwa werkschakelaars: dit?[Afbeelding]

Is dat OK zo?
Ik zou:

In de meterkast afzekeren met 3x25A, kabel naar de onderverdeler en die met een hoofdschakelaar uitvoeren.
Een onderliggende zekering moet 1,6x zwaarder zijn dan de opvolgende zekering. Als je 3 aardlekgroepen van 16A wil maken zit je dus al met 25A.
Van daaruit kun je voor de warmtepompen kiezen qua werkschakelaar:
- 1x 4-polige werkschakelaar
- 2x 2 polige werkschakelaars (m.i. de meest nette oplossing, dan heeft elke unit z'n eigen lastscheider)

Selectiviteit is sws een ramp om te realiseren in huisinstallaties met een 3x25A aansluiting, hiermee kun je iig het beschikbare vermogen (max 25A) door de kabel transporteren, mochten er ooit nog PV panelen bij komen.

Qua bedrading zou ik dan elke unit z'n eigen 3x,5mm² uit de subverdeler geven.
Met een 5x2,5mm² zou je 2 verschillende voedende groepen in 1 kabel hebben, dat mag alleen als die twee groepen met elkaar samen af te schakelen zijn (zoals in een fornuisgroep)

[ Voor 10% gewijzigd door Dylanf97 op 14-05-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dylanf97 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:47:
[...]

Ik zou:

In de meterkast afzekeren met 3x25A, kabel naar de onderverdeler en die met een hoofdschakelaar uitvoeren.
Een onderliggende zekering moet 1,6x zwaarder zijn dan de opvolgende zekering. Als je 3 aardlekgroepen van 16A wil maken zit je dus al met 25A.
Van daaruit kun je kiezen qua werkschakelaar:
- 1x 4-polige werkschakelaar
- 2x 2 polige werkschakelaars (m.i. de meest nette oplossing, dan heeft elke unit z'n eigen lastscheider)

Selectiviteit is sws een ramp om te realiseren in huisinstallaties met een 3x25A aansluiting, hiermee kun je iig het beschikbare vermogen (max 25A) door de kabel transporteren, mochten er ooit nog PV panelen bij komen.
In mijn onduidelijke schets komen de aders uit de 16A krachtzekering van beneden, en is er een verdeeldoos om G en N te splitsen, maar verder geen extra eigen zekeringen (dat lijkt me overkill, en zoals je aangeeft, kan eigenlijk niet bij een 3x25A hoofdzekering). Vanuit die verdeeldoos direct naar de werkschakelaars, waarvan 1 een gewone (voor de FE unit), en 1 krachtschakelaar, voor de twee pompen (dat is door Quatt zo voorgesteld), met 2 fasen.

Waarom ik het zo zou willen: dan weet ik zeker dat de FE op de derde fase zit en het geheel dus netjes verdeeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:46:
[...]

1x 16A voor HP1
1x 16A voor HP2
1x 16A voor All-Electric

Dit is een prima idee en ik was oorspronkelijk van plan hetzelfde te doen. Maar dan nog met een PV-omvormer (SolarEdge) erop. Die levert altijd symmetrisch terug over alle fases, dus hoef ik ook geen rekening te houden met belasting over de nul richting de onderverdeler.

Echter, ik heb mijn pre-order voor All-E van Quatt geannuleerd in overleg met de accountmanager. Ik wil per se de 300L boiler (ivm gezinsgrootte), maar die kan ik (op dit moment) niet kwijt zonder ingrijpende verbouwing. Quatt stelt eisen aan de hoogte op locatie. Bij een schuin dak heb je minimaal 190 cm aan de laagste zijde nodig en dat heb ik niet. Daarnaast hangt mijn huidige cv-ketel nu aan een houten plaat, wat Quatt eveneens afraadt omdat ze die vervangen voor een warmtepomp die op zijn beurt trillingen van de compressor kan doorgeven.

Al met al blijf ik voorlopig gewoon op gas voor (vrijwel alleen) het warm water dus.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Pagina: 1 ... 251 ... 260 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.