Vergeten te vermelden: er is al een x bedrag in rekening gebracht en betaald voor het “op hoogte werken”. Dat hier een lift, hoogwerker of alleen een ladder voor wordt gebruikt is nooit specifiek uitgesproken. Wel dat het uiteraard allemaal probleemloos zou verlopen.WAF1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:21:
[...]
Ik was inderdaad benieuwd hoe de installatie was gegaan. Uit "gemak" is dus geen hoogwerker ingezet. Maar je kan plaatsing van een installatie natuurlijk nooit laten afhangen van de welwillendheid van je buren als dat niet van te voren overlegd. Quatt had die hoogwerker dan bij jou in rekening kunnen brengen, dat is de normale gang van zaken. Ook de meest veilige weg voor de medewerkers. En met een gat in mijn dak zou ik echt niet blij zijn en dan nog de wrijving met de buren. Poeh.
Erg vervelend om te horen, goed overal foto's van maken, zoveel mogelijk schriftelijk/email correspondentie gebruiken. Weet niet of je een rechtsbijstandverzekering hebt, maar vrees dat je die straks nodig gaat hebben. Helaas reageert @marijnflipse alleen als er een nieuwe productlijn wordt gelanceerd. Ik snap dat je als hippe CEO je niet kunt verlagen tot het voetvolk.ScreamGT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:42:
[...]
Vergeten te vermelden: er is al een x bedrag in rekening gebracht en betaald voor het “op hoogte werken”. Dat hier een lift, hoogwerker of alleen een ladder voor wordt gebruikt is nooit specifiek uitgesproken. Wel dat het uiteraard allemaal probleemloos zou verlopen.
Als je LinkedIn heb zou ik daar zeker een relaas doen, even flink wat taggen. Check even wat berichten waar Quatt in voorkomt, dit soort bedrijven zijn vaak huiverig zodra de grote media er lucht van krijgt of als iets viraal gaat. Tuurlijk kan er iets misgaan, maar ik voorzie een lang en naar traject.
En die bloemen en bonbons gaan dus uiteraard even vergoed worden en dunnetjes worden over gedaan door Quatt.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ik krijg gewoon medelijden met de monteurs.ScreamGT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:00:
[...]
Nou, de dag van de installatie. Mijn eerste reactie op hoe het is gegaan?![]()
![]()
Ik heb in zeer lange tijd niet zo een ongeorganiseerde bende meegemaakt. Dit was bijna lachwekkend. Ik ben niet alleen ontzettend teleurgesteld maar ergens ook echt boos hoe vandaag verlopen is.
-8:00 arriveert de verhuislift waar de quatts mee het dak op worden gehezen, deze vertrekt weer zonder dienst gedaan te hebben om 8:45 want de monteurs hadden vertraging.
-9:00 monteurs komen aan. Eentje vriendelijk, de ander minder. De lift was er niet, daar waren ze verbaasd over. Dat begrijp ik. Vervolgens pakt men de trap om het dak op te gaan, trap te kort. De vraag of men via het huis van de buren het dak op kon kwam dan toch, want die hebben een terras. Ik heb aangegeven dit liever niet te willen, zo ook de buren niet. Er is namelijk niet zo gek lang geleden een baby geboren. Dit heb ik ook meerdere keren aangegeven bij planning en de sales. Maargoed toch aangebeld en de buurvrouw gaf met enige tegenzin toestemming.
-11:30 verhuislift is er weer, Quatts worden netjes het dak op verhuisd.
-16:30 na meerdere keren gevraagd te hebben of de werkzaamheden op het dak al klaar waren kwam de buurvrouw zelf. Redelijk over de zeik, want het duurt allemaal wel erg lang. Daar sta je dan met het schaamrood op je gezicht te verontschuldingen over de ellende. Buren moesten weg dus ook de monteurs moesten van het dak. Werkzaamheden op het dak niet kunnen afronden, buurvrouw boos. Top.
-18:30 monteurs zijn weg. Thermostaat in aangesloten, Quatt is niet aangesloten. Gat van 10cm doorsnede in het dak zit er, zonder buizen. Ze hebben dit provisorisch afgesloten zodat er geen water doorheen kan lopen bij regen. Ik houd mijn hart vastIk heb van alles foto's en video's gemaakt.
Samenvattend: amateuristisch.
Ik heb meerdere keren aangedrongen om een hoogwerker te gebruiken. Men vond een trap beter want daarmee kon je prima het balkion van de buren bereiken. NIET DUS. Quatts zijn ook niet aangesloten, ik moet maar even contact opnemen met QUATT om het verder te regelen.
@marijnflipse eerder vond ik het onnodig jou te taggen, maar bij deze doe ik het toch. Ik heb de helpdesk al gesproken en -om het licht uit te drukken- mijn ongenoegen al uitgesproken. Maar waar zijn we in godsnaam mee bezig? Er wordt nu verwacht dat ik nogmaals doodleuk 2 dagen thuis blijf voor additionele werkzaamhedenEven los van het hele voortraject wat ik hierboven heb gedeeld.
Ik ben er eerlijk gezegd even helemaal klaar mee.
P.S. heb maar een bloemetje en een doos merci gekocht voor de buren. Je moet toch wat hea.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Niks overmaken zolang eea niet gefixt is en vooral de bloemen en merci in mindering brengen op het resterende bedrag.. en wat @clubeddie zegt, @marijnflipse is hier snel weer vertrokken sinds de laatste webinar, tag hem vooral op LinkedIn want dat is publiekScreamGT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:42:
[...]
Vergeten te vermelden: er is al een x bedrag in rekening gebracht en betaald voor het “op hoogte werken”. Dat hier een lift, hoogwerker of alleen een ladder voor wordt gebruikt is nooit specifiek uitgesproken. Wel dat het uiteraard allemaal probleemloos zou verlopen.
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Wat een drama. Dat gedoe met de lift is ongelukkig, maar een te korte ladder is bijna slapstick. Ik had het trouwens niet aan mijn buren gevraagd. Je zet hen eigenlijk ook voor een keuze die ze niet kunnen weigeren (als je een goede band hebt), en de monteurs hadden het gewoon zelf moeten oplossen. Al ik snap het ook wel, je wilt gewoon graag dat de Quatts geïnstalleerd worden.ScreamGT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:00:
[...]
![]()
Ik heb in zeer lange tijd niet zo een ongeorganiseerde bende meegemaakt. Dit was bijna lachwekkend. Ik ben niet alleen ontzettend teleurgesteld maar ergens ook echt boos hoe vandaag verlopen is.
-8:00 arriveert de verhuislift waar de quatts mee het dak op worden gehezen, deze vertrekt weer zonder dienst gedaan te hebben om 8:45 want de monteurs hadden vertraging.
-9:00 monteurs komen aan. Eentje vriendelijk, de ander minder. De lift was er niet, daar waren ze verbaasd over. Dat begrijp ik. Vervolgens pakt men de trap om het dak op te gaan, trap te kort. De vraag of men via het huis van de buren het dak op kon kwam dan toch, want die hebben een terras. Ik heb aangegeven dit liever niet te willen, zo ook de buren niet. Er is namelijk niet zo gek lang geleden een baby geboren. Dit heb ik ook meerdere keren aangegeven bij planning en de sales. Maargoed toch aangebeld en de buurvrouw gaf met enige tegenzin toestemming.
-16:30 na meerdere keren gevraagd te hebben of de werkzaamheden op het dak al klaar waren kwam de buurvrouw zelf. Redelijk over de zeik, want het duurt allemaal wel erg lang. Daar sta je dan met het schaamrood op je gezicht te verontschuldingen over de ellende. Buren moesten weg dus ook de monteurs moesten van het dak. Werkzaamheden op het dak niet kunnen afronden, buurvrouw boos. Top.
-18:30 monteurs zijn weg. Thermostaat in aangesloten, Quatt is niet aangesloten. Gat van 10cm doorsnede in het dak zit er, zonder buizen. Ze hebben dit provisorisch afgesloten zodat er geen water doorheen kan lopen bij regen. Ik houd mijn hart vastIk heb van alles foto's en video's gemaakt.
Ik heb meerdere keren aangedrongen om een hoogwerker te gebruiken. Men vond een trap beter want daarmee kon je prima het balkion van de buren bereiken. NIET DUS. Quatts zijn ook niet aangesloten, ik moet maar even contact opnemen met QUATT om het verder te regelen.
@marijnflipse eerder vond ik het onnodig jou te taggen, maar bij deze doe ik het toch. Ik heb de helpdesk al gesproken en -om het licht uit te drukken- mijn ongenoegen al uitgesproken. Maar waar zijn we in godsnaam mee bezig? Er wordt nu verwacht dat ik nogmaals doodleuk 2 dagen thuis blijf voor additionele werkzaamhedenEven los van het hele voortraject wat ik hierboven heb gedeeld.
P.S. heb maar een bloemetje en een doos merci gekocht voor de buren. Je moet toch wat hea.
Misschien helpen herinneren dat als ze terug komen ze wel een ladder meenemen die groot genoeg is
Ik vind het niet raar dat meneer Flipse hier niet reageert als dit soort opmerkingen worden gemaakt. Slaat echt nergens op en compleet onnodig.clubeddie schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:44:
[...]
Ik snap dat je als hippe CEO je niet kunt verlagen tot het voetvolk.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat
Ik begrijp je frustratie.ScreamGT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:00:
[...]
Ik heb meerdere keren aangedrongen om een hoogwerker te gebruiken. Men vond een trap beter want daarmee kon je prima het balkion van de buren bereiken. NIET DUS.
Maar wanneer heb je aangedrongen om een hoogwerker te gebruiken? Nog tijdens de planning aan quatt of pas nadat je bij de buren had gevraagd of ze via hun terras konden?
Nu ben je -terecht- boos, maar ze konden het ook niet afmaken omdat je afhankelijk was geworden van de buren die nu ook boos zijn.
Ik had gewoon gezegd dat via dak van buren geen optie is en dat de monteurs maar iets moeten regelen, dan was de installatie wellicht wel klaar gekomen
Yep. Maar een Tesla Y is natuurlijk veel hipper dan een werkbus met gereedschappen en EEN LADDER OP DE DAKDRAGER.s020506 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 06:51:
[...]
Wat een drama. Dat gedoe met de lift is ongelukkig, maar een te korte ladder is bijna slapstick. Ik had het trouwens niet aan mijn buren gevraagd. Je zet hen eigenlijk ook voor een keuze die ze niet kunnen weigeren (als je een goede band hebt), en de monteurs hadden het gewoon zelf moeten oplossen. Al ik snap het ook wel, je wilt gewoon graag dat de Quatts geïnstalleerd worden.
Misschien helpen herinneren dat als ze terug komen ze wel een ladder meenemen die groot genoeg is
[...]
Ik vind het niet raar dat meneer Flipse hier niet reageert als dit soort opmerkingen worden gemaakt. Slaat echt nergens op en compleet onnodig.
Geen idee hoe hoog dat punt is waar ze bij moeten kunnen komen, maar een installateur die op het dak moet zijn en geen ladder mee heeft die lang genoeg is, is gewoon onbestaanbaar. Net zoals dat de klant de huurkosten voor die ladder wordt doorbelast.
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 14-06-2025 10:09 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Bij jouw hadden ze tenminste nog een lift en een ladder... Bij mij komen ze over ruim een maand terug om opnieuw te beginnen.ScreamGT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:00:
[...]
![]()
En in het plaatsingsplan stond toch echt duidelijk waar op circa 5 meter hoogte aan de gevel de unit mocht komen te hangen.

Ben het zeker met je eens maar ik snap ook waar het vandaan komt.s020506 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 06:51:
Ik vind het niet raar dat meneer Flipse hier niet reageert als dit soort opmerkingen worden gemaakt. Slaat echt nergens op en compleet onnodig.
Meneer flipse wordt hier vaak getagd, maar los van de week na de webinar/productlaunch is er geen enkele reactie/betrokkenheid meer geweest. Overigens kan ik me niet herinneren dat er eerder opmerkingen 'die op het randje zijn' zijn gemaakt
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Ik zou me als CEO ook niet bezighouden eerlijk gezegd met forum reacties. MAAR!!! dan ook niet (wel) komen pitchen wat je allemaal in petto hebt. Staat m.i. ook haaks op de tweakers policy.Toby-Wan schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:23:
[...]
Ben het zeker met je eens maar ik snap ook waar het vandaan komt.
Meneer flipse wordt hier vaak getagd, maar los van de week na de webinar/productlaunch is er geen enkele reactie/betrokkenheid meer geweest. Overigens kan ik me niet herinneren dat er eerder opmerkingen 'die op het randje zijn' zijn gemaakt
Prima als er een bedrijfsaccount is, maar reageer dan ook buiten om allerlei reclamepraat. En dat hoeft de CEO zelf echt niet te zijn natuurlijk.
Waar ik echt met mijn pet niet bij kan is dat installateurs dan weer vertrekken met de opmerking dat klant zelf maar weer even moet bellen met Quatt over hoe het allemaal verder moet.Quatts zijn ook niet aangesloten, ik moet maar even contact opnemen met QUATT om het verder te regelen.

Dingen kunnen onvoorzien zijn (de ladder niet overigens), dingen kunnen tegenzitten en dingen kunnen uitlopen. Maar zonder duidelijk vervolg zit je er maar mooi mee en moet je maar hopen dat noodweer uitblijft.
Echt absurd.ScreamGT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:00:
[...]
![]()
@marijnflipse Zijn dit soort berichten ook onderdeel van Quatt haar tijdsbesteding op Tweakers? Of is het echt alleen de toffe peer uithangen als er voor Quatt wat te promoten valt?
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Exact dit.paQ schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:07:
[...]
Yep. Maar een Tesla Y is natuurlijk veel hipper dan een werkbus met gereedschappen en EEN LADDER OP DE DAKDRAGER.
Geen idee hoe hoog dat punt is waar ze bij moeten kunnen komen, maar een installateur die op het dak moet zijn en geen ladder mee heeft die lang genoeg is, is gewoon onbestaanbaar. Net zoals dat de klant de huurkosten voor die ladder wordt doorbelast.
Dat achterlijke hippe gedoe mogen ze wat mij betreft echt achterwege laten. Gewoon professioneel werken voor je centen, in plaats van dat uit de hoogte blabla en je goed voor willen doen. Doe maar gewoon normaal met twee voeten op de grond, zoals de rest van het land.
Je wordt beoordeeld op je werk en je product, en daar heb je fatsoenlijk gereedschap en planning voor nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 14-06-2025 12:02 ]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Ik zeg ook niet dat dit vaker wordt gedaan. Maar dit soort opmerkingen is over de grens. Kritisch mag hoor, dit was niet kritisch meer, maar gewoon bashen.Toby-Wan schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:23:
[...]
Ben het zeker met je eens maar ik snap ook waar het vandaan komt.
Ik verbaas me er ook over mensen verbaasd zijn de man niet reageert als hij hier wordt getagged. Hij is een paar keer in dit topic te zien geweest, en dan heel kort. Hij reageert niet op berichten. Hij komt alleen een beetje promoten. Waarom denken mensen hier dat hij dit bericht wel gaat lezen en op in gaat? Het zou hem, of zijn bedrijf, sieren als dat wel wordt gedaan. Maar dat gebeurt tot nog toe niet.
Als hij hier alleen komt om zijn producten te promoten (mag dat overigens zomaar op Tweakers?), dan kan hij net zo goed helemaal wegblijven.s020506 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:03:
[...]
Ik zeg ook niet dat dit vaker wordt gedaan. Maar dit soort opmerkingen is over de grens. Kritisch mag hoor, dit was niet kritisch meer, maar gewoon bashen.
Ik verbaas me er ook over mensen verbaasd zijn de man niet reageert als hij hier wordt getagged. Hij is een paar keer in dit topic te zien geweest, en dan heel kort. Hij reageert niet op berichten. Hij komt alleen een beetje promoten. Waarom denken mensen hier dat hij dit bericht wel gaat lezen en op in gaat? Het zou hem, of zijn bedrijf, sieren als dat wel wordt gedaan. Maar dat gebeurt tot nog toe niet.
0 Toegevoegde waarde. Wie A zegt moet ook B zeggen. Of ga anders je tijd nuttig besteden als CEO.
Helemaal mee eens. Als hij de tijd die hij bespaart nu eens steekt in het opzetten van goede communicatie...VindiGoosh schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:05:
[...]
Als hij hier alleen komt om zijn producten te promoten (mag dat overigens zomaar op Tweakers?), dan kan hij net zo goed helemaal wegblijven.
0 Toegevoegde waarde. Wie A zegt moet ook B zeggen. Ga anders je tijd nuttig besteden als CEO.
Maar goed, wel een beetje kenmerkend voor het bedrijf. En voor mij ook een reden om in de toekomst niet voor Quatt te kiezen.
Ja mee eens.s020506 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:09:
[...]
Helemaal mee eens. Als hij de tijd die hij bespaart nu eens steekt in het opzetten van goede communicatie...
Maar goed, wel een beetje kenmerkend voor het bedrijf. En voor mij ook een reden om in de toekomst niet voor Quatt te kiezen.
Wij hebben zelf nog 2 pre-orders voor de Chill uit staan, maar ik begin steeds meer en meer te twijfelen.
Is er al iemand die ze heeft kunnen testen? Ben hier een lange tijd niet actief meer geweest.
Voor zover ik weet is de Chill nog niet werkend gezien. Bij dat webinar begin mei stond er wel een mockup RobertowNL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"VindiGoosh schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:10:
[...]
Ja mee eens.
Wij hebben zelf nog 2 pre-orders voor de Chill uit staan, maar ik begin steeds meer en meer te twijfelen.
Is er al iemand die ze heeft kunnen testen? Ben hier een lange tijd niet actief meer geweest.
Er nog geen duidelijkheid hoe deze wordt aangesloten, hoeveel geluid hij maakt (meer dan een split airco, minder dan een mobiele airco) en over de prestaties.
Jammer! Ben benieuwd. In elk geval bedankt voor de update 😊s020506 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:49:
[...]
Voor zover ik weet is de Chill nog niet werkend gezien. Bij dat webinar begin mei stond er wel een mockup RobertowNL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Er nog geen duidelijkheid hoe deze wordt aangesloten, hoeveel geluid hij maakt (meer dan een split airco, minder dan een mobiele airco) en over de prestaties.
Split airco (binnenunit): 18-25 dB (zeer stil, ideaal voor slaapkamers).s020506 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:49:
[...]
Voor zover ik weet is de Chill nog niet werkend gezien. Bij dat webinar begin mei stond er wel een mockup RobertowNL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
• Mobiele airco: 50-65 dB (merkbaar, kan storend zijn, vooral ’s nachts).
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
En wanneer heb jij De Heer Flipse hier gezien? Jawel, de dag na de onthulling in spijker broek en t shirt. Daar kreeg hij heel veel lof voor, waaronder van mij. Er is al heel veel gezegd dat het fijn zou zijn als iemand van Quatt hier in dit forum soms eens even actief zou kunnen zijn. Hier kunnen ze een hoop wind uit de zeilen halen.s020506 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 06:51:
[...]
Wat een drama. Dat gedoe met de lift is ongelukkig, maar een te korte ladder is bijna slapstick. Ik had het trouwens niet aan mijn buren gevraagd. Je zet hen eigenlijk ook voor een keuze die ze niet kunnen weigeren (als je een goede band hebt), en de monteurs hadden het gewoon zelf moeten oplossen. Al ik snap het ook wel, je wilt gewoon graag dat de Quatts geïnstalleerd worden.
[...]
De webinar was o zo fantastisch, geweldige nieuwe producten, blablabla... Maar ondertussen is de support en de aftersales blijkbaar op sommige punten nog steeds ruk. En het is relatief simpel op te lossen.
En om dan alleen bij je product lancering iets van je te laten horen, daar vind ik wel wat van. En ik denk dat De Heer Flipse wel tegen een stootje kan. Maar als je toen de ballen had om te reageren, moet je dat nu ook doen.
Verder hoop ik dat de problemen bij deze nieuwe klant goed en adequaat opgelost worden, maar daar verwacht ik zonder al teveel herrie op andere media niet veel van helaas.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ik snap dat je teleurgesteld bent, maar vanuit Marijns kant gekeken zou ik geen zin hebben om hierop te reageren. Daarbij, het slaat gewoon nergens op. De CEO van een start-up en scale up heeft veel verschillende taken en staat gewoon midden tussen het voetvolk.clubeddie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:12:
[...]
En wanneer heb jij De Heer Flipse hier gezien? Jawel, de dag na de onthulling in spijker broek en t shirt. Daar kreeg hij heel veel lof voor, waaronder van mij. Er is al heel veel gezegd dat het fijn zou zijn als iemand van Quatt hier in dit forum soms eens even actief zou kunnen zijn. Hier kunnen ze een hoop wind uit de zeilen halen.
De webinar was o zo fantastisch, geweldige nieuwe producten, blablabla... Maar ondertussen is de support en de aftersales blijkbaar op sommige punten nog steeds ruk. En het is relatief simpel op te lossen.
En om dan alleen bij je product lancering iets van je te laten horen, daar vind ik wel wat van. En ik denk dat De Heer Flipse wel tegen een stootje kan. Maar als je toen de ballen had om te reageren, moet je dat nu ook doen.
Verder hoop ik dat de problemen bij deze nieuwe klant goed en adequaat opgelost worden, maar daar verwacht ik zonder al teveel herrie op andere media niet veel van helaas.
Ik denk wel dat mensen hier zich moeten realiseren met wat voor bedrijf ze te maken hebben. Ik gok dat Quatt als bedrijf redelijk draait nu, maar de toekomst is nog lang niet zeker. Ik weet niet of ze zonder financiering rond komen. Er moet omzet (en als het ff kan winst) gemaakt worden, en dan focus je je als klein bedrijf op zaken die dat genereren. Dus veel units installeren tegen zo laag mogelijke kosten. Klantenservice kost geld en op dit moment komen ze er gewoon mee weg. Had wel service willen hebben, dan had je de lokale installateur moeten laten komen. Kost een bak duiten meer, maar als het niet werkt staat die man snel op de stoep.
Eerder is al gebleken dat de boys van Quatt geen hoge pet van dit forum ophebben. Waarom zouden ze in godes naam hier moeite in steken? Het kost alleen maar geld en levert op dit moment niks op. Een groot aantal heeft gewoon een Chill besteld, dus zo ontevreden is men hier niet. Die paar teleurgestelden kunnen ze wel hebben op het totale klantenbestand.
Mijn punt: bekijk het eens vanuit het oogpunt van Quatt.
Als je als CEO geen zin hebt om op klachten of frustratie te reageren dan voel je je wel verheven boven iemand anders wat mij betreft.
Ik had wel de stille hoop dat er nog opvolging kwam en dat de community iets serieuzer genomen zou worden, maar helaas.
Ik had wel de stille hoop dat er nog opvolging kwam en dat de community iets serieuzer genomen zou worden, maar helaas.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Ooit gebeld door de CEO van Zwitserleven. Die belde elke week 10 klanten met een klacht, om te helpen, maar ook om te weten wat er speelt. Het is een keuze hoe je met klanten omgaat.CPM schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:45:
Als je als CEO geen zin hebt om op klachten of frustratie te reageren dan voel je je wel verheven boven iemand anders wat mij betreft.
Ik kan me wel voorstellen dat hij betere dingen te doen heeft dan zich online te moeten verdedigen. Het is niet zo dat hij er meer of minder units door verkoopt.
Het zou netjes zijn als hij dat wel deed. En ik denk ook dat het in de toekomst beter niet. Maar ik snap wel dat hij dat nu niet doet.
Het zou netjes zijn als hij dat wel deed. En ik denk ook dat het in de toekomst beter niet. Maar ik snap wel dat hij dat nu niet doet.
paQ schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:07:
[...]
Yep. Maar een Tesla Y is natuurlijk veel hipper dan een werkbus met gereedschappen en EEN LADDER OP DE DAKDRAGER.
To be fair naar Quatt: dat hippe gedoe was bij mij (tot 2x toe) bij servicemonteurs. De installateurs die de Quatt toendertijd hebben geplaatst (Slovaken als ik het me goed herinner) kwamen gewoon in een busje.VindiGoosh schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:01:
[...]
Exact dit.
Dat achterlijke hippe gedoe mogen ze wat mij betreft echt achterwege laten. Gewoon professioneel werken voor je centen, in plaats van dat uit de hoogte blabla en je goed voor willen doen. Doe maar gewoon normaal met twee voeten op de grond, zoals de rest van het land.
Je wordt beoordeeld op je werk en je product, en daar heb je fatsoenlijk gereedschap en planning voor nodig.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Juist vanuit het oogpunt van Quatt gezien snap ik veel van hun beslissingen juist absoluut niet.s020506 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:50:
[...]
Ik snap dat je teleurgesteld bent, maar vanuit Marijns kant gekeken zou ik geen zin hebben om hierop te reageren. Daarbij, het slaat gewoon nergens op. De CEO van een start-up en scale up heeft veel verschillende taken en staat gewoon midden tussen het voetvolk.
Ik denk wel dat mensen hier zich moeten realiseren met wat voor bedrijf ze te maken hebben. Ik gok dat Quatt als bedrijf redelijk draait nu, maar de toekomst is nog lang niet zeker. Ik weet niet of ze zonder financiering rond komen. Er moet omzet (en als het ff kan winst) gemaakt worden, en dan focus je je als klein bedrijf op zaken die dat genereren. Dus veel units installeren tegen zo laag mogelijke kosten. Klantenservice kost geld en op dit moment komen ze er gewoon mee weg. Had wel service willen hebben, dan had je de lokale installateur moeten laten komen. Kost een bak duiten meer, maar als het niet werkt staat die man snel op de stoep.
Eerder is al gebleken dat de boys van Quatt geen hoge pet van dit forum ophebben. Waarom zouden ze in godes naam hier moeite in steken? Het kost alleen maar geld en levert op dit moment niks op. Een groot aantal heeft gewoon een Chill besteld, dus zo ontevreden is men hier niet. Die paar teleurgestelden kunnen ze wel hebben op het totale klantenbestand.
Mijn punt: bekijk het eens vanuit het oogpunt van Quatt.
1. Je bent nu (nog) een startup, en daar hoort lean en nimble bij. Als je nu al geen service kan verlenen en klanten van het kastje naar de muur stuurt gaat dat echt niet goed komen als je een grote gevestigde partij bent, want over het algemeen worden de lijntjes dan niet korter, en de bureaucratie niet minder.
2. Je kunt de Tweakers nog zoveel minachten (en ik zie dat wel in meer dingen, gebruikers met kennis van zaken worden bij Quatt gewoon niet gewaardeerd, ze verkopen hun product liever aan mensen met een mentale beperking die zelf niet na kunnen denken), ook qua businesscase is het absoluut niet slim vanwege meerdere redenen:
- Tweakers kunnen je helpen bij de ontwikkeling van je product. Ze zullen problemen veel eerder zien, en dat helpt je je product en service te verbeteren en problemen op te pakken bij een paar honderd units, ipv er achter te komen als er al duizenden geplaatst zijn.
- Tweakers zullen sneller de stap durven te zetten om een (duur) nieuw product aan te schaffen als je ze kunt overtuigen dat het de moeite waard is. De interesse voor FE en Chill zal hier een heel stuk groter zijn in de gemiddelde populatie.
- Tweakers zijn voor hun omgeving vaak aanspreekpunt / adviespunt als het gaat om verduurzaming. Ik heb al meerdere vragen gekregen hoe het bevalt, en of het een aanrader is. Helaas kan ik Quatt niet met een goed geweten aanraden aan vrienden en bekenden. Ik vind het tot nu toe echt nog een matig rommelproduct (en dan vooral het servicegedeelte) met garantie tot aan de deur. De waarde is in mijn ogen niet gestegen boven de waarde die de eerste klanten (waaronder ik) betaalden: zo'n 1500 euro na subsidie.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik begrijp 100% dat de CEO geen tijd heeft om hier veel aanwezig te zijn. Wel mag meneer Flipse wat mij betreft dan ook hier wegblijven als er weer blikje marketing BS open getrokken moet worden.CPM schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:45:
Wat ik niet begrijp is dat er hier niet iemand van de serviceafdeling wordt neergezet met verstand van zaken. Dat helpt zowel voor je productontwikkeling, als voor de goodwill.
Voor mij is de Quatt als product een matig 6je, en de Quatt als bedrijf een 3.
Reken maar dat hij er minder units door verkoopt. In mijn omgeving hebben al 2 personen voor een alternatief gekozen nadat ik Quatt afraadde, waarbij bij 1 persoon mijn ervaringen de doorslaggevende factor was.s020506 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:28:
Ik kan me wel voorstellen dat hij betere dingen te doen heeft dan zich online te moeten verdedigen. Het is niet zo dat hij er meer of minder units door verkoopt.
Ik heb een Quatt en wil een nieuwe (v2), maar kom er niet door. Ik kijk ook al naar DeWARMTE en WeHeat.onlinaius schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:09:
[...]
Reken maar dat hij er minder units door verkoopt. In mijn omgeving hebben al 2 personen voor een alternatief gekozen nadat ik Quatt afraad, waarbij bij 1 persoon mijn ervaringen de doorslaggevende factor was.
Bij Quatt wordt ook niet met "alleen" met een buitenunit gewerkt. In de Chill zit een kleine warmtepomp. Omdat de meeste processen zeg maar intern zijn wordt op die plek ook het condens opgevangen. Zou je alleen met een buitenunit werken dan krijg je, vooral in samenwerking met normale radiatoren al snel condensproblemen. Mogelijk kan het wel met speciale radiatoren (of hoe ze het ook noemen) van bijv. Jaga of met Faincoils. Maar in dat geval moet ook het leidingwerk in huis op condenskoelen zijn aangepast. In bestaande huizen zit het leidingwerk (soms) in muren en vloeren en kan je die niet makkenlijk vervangen. Maar op die plekken wil je natuurlijk geen condensproblemen hebben. Wat jij schets is ook het probleem waar Quatt tegen aanliep en de rede waarom ze uiteindelijk de Chill hebben ontwikkelt.nairolf schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:32:
[...]
Vooral die laatste opmerking is waar ik erg benieuwd naar ben. Ik ben een tijd geleden bij Quatt uitgekomen (en uiteindelijk niet geworden) omdat ze met de Chill zouden komen. Gezien we een knus rijtjeshuis hebben is opstelling van 1 WP al moeilijk, laat staan als er dan ook nog een airco zou moeten komen voor de zomers.
Ik heb denk ik wel 8 installateurs aangeschreven met de vraag of ze geen systeem leveren wat op 1 buitenunit zowel condenserend kan koelen als kan verwarmen, maar iedereen vond het maar een rare vraag, terwijl ze wel allemaal het ermee eens waren dat dat ideaal zou zijn voor de miljoenen rijtjeshuizen die Nederland kent.
Daikin heeft het "Multi+" systeem, maar dat adverteren ze vooral als Aircos + Boiler, nooit als Aircos + CV-water-verwarming (+ Boiler). Maar dan heb je te maken met split-systemen, dus koelmiddel wat naar binnen gaat, en dat dus met leidingen naar iedere binnenunit apart, en niet zoals je voorstelt een water/lucht airco die het CV-water verwarmt om lucht te koelen, wat met de monoblock unit dan gekoeld wordt, waardoor maar 1 set leidingen van buiten naar binnen gaat.
Wellicht denk ik er te makkelijk over, maar dit is volgens mij een gat in de markt waar je als installateur in wil springen..
De meneer van Jaga legt het verschil tussen passief en actief koelen in de video uit in samenspraak met hun oplossingen. In nieuwbouw of totale renovatie is jouw genoemde oplossing dus wel degenlijk mogenlijk zolang het gehele systeem daarop is aangepast.
YouTube: 1️⃣ Isoleren, 2️⃣ warmtepomp, en.. 3️⃣ LAGE TEMPERATUUR VERWARMING! ▵
Ik verwacht dat actief koelen de toekomst ook de nieuwe standaard voor nieuwe huizen gaat worden zodat een losse airco niet nodig is. Veel mensen zijn ook al met passief koelen tevreden, bij anderen werkt het niet zo lekker. Ik dacht te hebben gelezen dat de mate van koel houden van een huis ook een grotere rol gaat spelen in het energielabel. Rekening houden met hittestress zal natuurlijk ook invloed hebben op de manier van bouwen te maken. bijv. toch niet die grote ramen niet op het zuiden zoals je in Nederland nu vaak ziet.
Maar los van evt. regelgeving, ik woon in een huis met een plat dak en veel ramen en jaren gelden liet de makelaar doorschemeren, dat de hitte die hij op zolder vaststelde in de verkoopprijs van het huis een rol ging spelen. Die hittestress hebben wij de laatste jaren aangepakt en de kosten waren hoog maar vertaalt zich wel in een hogere evt. verkoopprijs en een hoger energielabel (o.a. screens, rolluiken, HR++ glas). De aanschaf van enkele Chill's is de volgende stap om de temperatuur indien nodig naar beneden te krijgen. De aanschaf van airco's dat lag complex en is in ons geval ook niet goedkoper dan de Quatt oplossing. Wel zijn de units van de Chill groter dan ik vooraf had ingeschat. Niet ideaal maar op zich hebben wij ruime slaapkamers en hebben we nu op de slaapkamer ventilators staan. Het is roeien met de riemen die we hebben. Een tegenvaller is dat Quatt met minder kleuren de Chill gaat lanceren dan eerder gecommuniceerd.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
De directe afvoer van condens is dan het issue.WAF1 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:11:
[...]
Ik verwacht dat actief koelen de toekomst ook de nieuwe standaard voor nieuwe huizen gaat worden zodat een losse airco niet nodig is.
en dat kun je (duur) oplossen zoals innova dat doet door het onder druk weer de retourleiding in te drukken, of goedkoop door condenswater af te voeren via zwaartekracht (Airco naar buiten, of airco in een bakje, of FCU in een bakje)
Houdt er ook rekening mee dat je chill waarschijnlijk niet zal koelen als er SWW wordt gemaakt.
Zo heeft de Chill het voordeel van geen condenserend leidingwerk, maar het nadeel van de ruimte, geluid, moet naast een radiator, en steeds een bakje legen.
Een splitunit heeft al die nadelen niet, maar vergt wel weer een extra buitenunit.
ALs je die buitenunit niet wil, zaag je twee gaten in je gevel en hang je een monoblock AC op.
En zo zie je dat dat niet condenserend koelen zo gek nog niet is
(of installeer gewoon een airco)
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 15-06-2025 18:42 ]
Heb een beetje terug zitten lezen en kijken, maar die chill wordt toch wel steeds minder interessant hoor.
Wat een log bakbeest is het ook geworden. Dan heb ik liever iets aan mijn muur hangen dat verder geen ruimte inneemt.
Wat een log bakbeest is het ook geworden. Dan heb ik liever iets aan mijn muur hangen dat verder geen ruimte inneemt.
En waarom kan een monoblock van een warmtepomp in de zomer niet het koelmiddel door airco binnenunits laten stromen in plaats van door de waterwarmtewisselaar?paQ schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:39:
[...]
De directe afvoer van condens is dan het issue.
en dat kun je (duur) oplossen zoals innova dat doet door het onder druk weer de retourleiding in te drukken, of goedkoop door condenswater af te voeren via zwaartekracht (Airco naar buiten, of airco in een bakje, of FCU in een bakje)
Houdt er ook rekening mee dat je chill waarschijnlijk niet zal koelen als er SWW wordt gemaakt.
Zo heeft de Chill het voordeel van geen condenserend leidingwerk, maar het nadeel van de ruimte, geluid, moet naast een radiator, en steeds een bakje legen.
Een splitunit heeft al die nadelen niet, maar vergt wel weer een extra buitenunit.
ALs je die buitenunit niet wil, zaag je twee gaten in je gevel en hang je een monoblock AC op.
Nu staat de buitenunit de helft van het jaar niets te doen

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Het is een strategie om eerst zoveel mogelijk units in de markt te zetten, de rest los je later wel op. Als dat ding eenmaal hangt, ga je niet zo snel naar een ander. Dat jij (en ik) het waarschijnlijk anders zouden doen zijn we eens, maar ik kan hun strategie ergens wel volgen.onlinaius schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:04:
[...]
Juist vanuit het oogpunt van Quatt gezien snap ik veel van hun beslissingen juist absoluut niet.
1. Je bent nu (nog) een startup, en daar hoort lean en nimble bij. Als je nu al geen service kan verlenen en klanten van het kastje naar de muur stuurt gaat dat echt niet goed komen als je een grote gevestigde partij bent, want over het algemeen worden de lijntjes dan niet korter, en de bureaucratie niet minder.
2. Je kunt de Tweakers nog zoveel minachten (en ik zie dat wel in meer dingen, gebruikers met kennis van zaken worden bij Quatt gewoon niet gewaardeerd, ze verkopen hun product liever aan mensen met een mentale beperking die zelf niet na kunnen denken), ook qua businesscase is het absoluut niet slim vanwege meerdere redenen:
- Tweakers kunnen je helpen bij de ontwikkeling van je product. Ze zullen problemen veel eerder zien, en dat helpt je je product en service te verbeteren en problemen op te pakken bij een paar honderd units, ipv er achter te komen als er al duizenden geplaatst zijn.
- Tweakers zullen sneller de stap durven te zetten om een (duur) nieuw product aan te schaffen als je ze kunt overtuigen dat het de moeite waard is. De interesse voor FE en Chill zal hier een heel stuk groter zijn in de gemiddelde populatie.
- Tweakers zijn voor hun omgeving vaak aanspreekpunt / adviespunt als het gaat om verduurzaming. Ik heb al meerdere vragen gekregen hoe het bevalt, en of het een aanrader is. Helaas kan ik Quatt niet met een goed geweten aanraden aan vrienden en bekenden. Ik vind het tot nu toe echt nog een matig rommelproduct (en dan vooral het servicegedeelte) met garantie tot aan de deur. De waarde is in mijn ogen niet gestegen boven de waarde die de eerste klanten (waaronder ik) betaalden: zo'n 1500 euro na subsidie.
En over deze community, tja, er zit veel kennis hier. Maar er staat ook veel onzin tussen. Ik weet niet hoeveel procent van de Quatt eigenaren op tweakers zit. Is die procent van de gebruikers het waard om er de effort in te stoppen? Nogmaals, dat jij (en ik) het anders zouden doen zijn we eens, maar ook dit kan ik wel snappen.
Ik kan niet in het orderboek van Quatt kijken. Ik kan alleen maar aannemen dat ze hier wel actief zouden zijn als ze het nut er van in zouden zien. Of misschien willen ze dat wel, maar kunnen ze geen mensen daarvoor vinden.
Dit slaat nergens op. Waarom zou je Zwitserleven nu vergelijken met Quatt? Ze hebben niks gemeen, op geen enkel vlak. Andere markt, bedrijf bestaat al (veel) langer, ander product, andere klanten, andere bedrijfsfase.MeTooPV schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:13:
[...]
Ooit gebeld door de CEO van Zwitserleven. Die belde elke week 10 klanten met een klacht, om te helpen, maar ook om te weten wat er speelt. Het is een keuze hoe je met klanten omgaat.
Ben het wel eens dat het een keuze is hoe je met je klanten omgaat. Nogmaals, ik zou het ook anders doen, maar ik kan het ergens wel begrijpen.
Er is nog bijzonder weinig van het ding bekend. Hoe hij aangesloten wordt, hoe goed hij koelt, hoeveel geluid dat ding maakt.VindiGoosh schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:21:
Heb een beetje terug zitten lezen en kijken, maar die chill wordt toch wel steeds minder interessant hoor.
Verder moet hij in de buurt staan van je radiator, en er loopt een stroomkabel door je kamer. En je moet het condensbakje niet vergeten te leggen.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Ik wacht ze niet af, ik heb vorig jaar een airco laten hangen.
Exact dit. Hier ben ik naar op zoek. Het gebruik van de 2 verschillende buitenunits is “mutually exclusive”, oftewel je gebruikt 1 nooit tegelijk met de ander. Daarnaast, de warmtepomp buitenunit moet per definitie kunnen koelen, want dat is wat een defrost is. Dus het kan.TeslaNerd schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:29:
[...]
En waarom kan een monoblock van een warmtepomp in de zomer niet het koelmiddel door airco binnenunits laten stromen in plaats van door de waterwarmtewisselaar?
Alleen moet je dan wel weer met F-gassen gaan werken, waar de markt juist steeds vaker richting monoblock lijkt te gaan vanwege gemak van installatie.
Alleen is er gewoon geen fabrikant die het doet, ten minste niet met F-gassen leidingen. Quatt wel op hun creatieve manier, maar met de bijbehorende nadelen.
We gaan het zien. Opzich ben ik best tevreden met de Quatt tot nu toe, we zijn zo'n beetje midden in de gascrisis verhuist dus het was destijds belangrijk dat er snel een WP stond, ondertussen heeft ie al 2000 kuub gas bespaard.EnergyExplorer schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:06:
[...]
Ze nemen bij mij binnenkort ook contact op voor een schouw. Eerder gaven ze bij mij ook aan dat een de FE niet icm een zonneboiler kan, maar wil toch wat verder vragen waarom. Momenteel gebruik ik een mengventiel voor een hot-fill van de wasmachine. Ditzelfde kan natuurlijk ook bij de FE als ze bang zijn voor een te hoge aanvoer temperatuur.
Mijn broer heeft een zonneboiler icm een WeHeat, werkt prima samen. Ik ben benieuwd wat ze er bij jou van zeggen.
Waar ik minder blij mee ben is dat hele chill gedoe, komaan doe gewoon koelen via de de CV leidingen, ik heb hier vloerverwarming liggen en daar kan ik het ook op de dagen dat het stervenswarm is zoals afgelopen vrijdag prima leefbaar houden in de woning, ook met niet-condenserende temperaturen.
Wat in ieder geval bekend is, is dat hij niet 1 maar twee aansluitingen nodig heeft, veel meer geluid maakt dan een split unit, bijna vergelijkbaar met, -doch iets minder dan-, een mobiele airco.s020506 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:01:
[...]
Er is nog bijzonder weinig van het ding bekend. Hoe hij aangesloten wordt, hoe goed hij koelt, hoeveel geluid dat ding maakt.
Verder moet hij in de buurt staan van je radiator, en er loopt een stroomkabel door je kamer. En je moet het condensbakje niet vergeten te leggen.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Ik wacht ze niet af, ik heb vorig jaar een airco laten hangen.
In de buurt van je radiator vind ik overigens echt onzin. Als je hem ergens anders wilt hebben staan, dan kun je gewoon een leiding leggen. Condensbakje is wel een ding, maar opzich geen onoverkomelijk issue.
Wat mij echt tegen staat is dat hij waarschijnlijk meer produceert dan het gemiddelde tussen een split unit en mobiele unit, en bovenal: het formaat.
Ze hadden het voorheen over een tafelmodel. Dit is geen tafelmodel meer, of ja, eetkamertafel model. Wat is dan de toegevoegde waarde van een Chill nog, buiten het hippe uiterlijk om? Dan heb je toch liever een unit aan de muur die geen ruimte inneemt?
Het blijft even afwachten, maar de voortekenen beloven m.i. niet veel goeds. Ik word steeds minder enthousiast.
Waar komt deze informatie vandaan?VindiGoosh schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:46:
[...]
veel meer geluid maakt dan een split unit, bijna vergelijkbaar met, -doch iets minder dan-, een mobiele airco.
Hij wordt niet of niet veel kleiner dan een mobiele airco zo te zien.
Er zit een fan in, net als bij een mobiele airco, en er zit een compressor in, net als bij een mobiele airco.
Een mobiele airco is wel mobiel; de chill niet echt.
Er zit een fan in, net als bij een mobiele airco, en er zit een compressor in, net als bij een mobiele airco.
Een mobiele airco is wel mobiel; de chill niet echt.
ik kan het je niet zeggenTeslaNerd schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:29:
[...]
En waarom kan een monoblock van een warmtepomp in de zomer niet het koelmiddel door airco binnenunits laten stromen in plaats van door de waterwarmtewisselaar?
Ik heb dit vorige week nagevraagd. Het geluid is wel minder dan een mobiele unit, maar gaat alsnog meer naar die van een mobiele unit dan die van een split airco unit.
Ik heb geen zin om tientallen pagina’s terug te zoeken, maar een user hier heeft hier volgens mij ook per mail naar gevraagd en die kreeg een soortgelijk antwoord.
Wat het daadwerkelijk gaat zijn is afwachten natuurlijk. Ik reken nergens op maar ik hoop dat het meevalt.
[ Voor 10% gewijzigd door VindiGoosh op 15-06-2025 22:02 ]
Natuurlijk kan in bestaande huizen een airco om te koelen een prima oplossing tegen hittestress zijn. Maar dan heb je wel te maken met geluidseisen en welstandseisen. In mijn persoonlijke situatie kan ik niet aan die eisen voldoen en zou ik ook zelf al die leidingen en buitenunits aan mijn gevel lelijk vinden. Daarnaast kon ik niet alle ruimtes met airco in mijn huis verwarmen wat ik met de warmtepomp wel kan. Het werd dus een wp en wist toen ik deze kocht dat deze niet omkeerbaar zou zijn. Maar omdat ik alleen gewone radiatoren heb, kan ik toch niet effectief passief koelen en is bijv. 2 graden daling in de temperatuur is niet genoeg. Voor vergelijkbare situaties heeft Quatt de Chill bedacht.paQ schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:39:
[...]
De directe afvoer van condens is dan het issue.
Voor relatief nieuwe huizen is passief koelen naar mijn indruk nu al de norm. Bij ons in de nieuwbouwwijk hebben ze o.a. ook op de eerste verdieping vloerverwarming waarmee dat dus kan. Maar die nieuwbouwhuizen hebben meestal wel al een (w/w) warmtepomp die ze inderdaad kunnen omkeren. Die huizen hebben betere isolatie en ook een WTW installatie. Niemand beweert naar mijn mening dat passief koelen geheel niet kan, maar het is meestal niet de oplossing van oudere bestaande huizen die last hebben van hittestress. Maar die laatste is wel de doelgroep waar Quatt zich op richt, dat is gewoon een keuze binnen een met elkaar concurrerende markt. Wil je een pomp die passief kan koelen dan moet je inderdaad geen Quatt kopen, zo simpel is het. En ik weet dat het in het begin niet meteen duidelijk was wat Quatt met koeling ging doen, inderdaad hebben die early birds daarmee pech, maar die hebben nu wel al bijna de kosten van de wp eruit en kunnen evt. voor een andere wp kiezen. Maar dat is dus niet hetzelfde als dat deze keuze daarom van Quatt een domme beslissing is.
Naast deze twee groepen heb je oude huizen met o.a. leidingen in het zicht die je toch weg wil werken, waar je geheel nieuwe kan keuzes voor kan maken net zoals je dat voor (in eigen beheer) geheel nieuwe huizen kan doen en mogelijk kies je dan eerder voor actief koelen. Ik verwacht dat deze laatste groep groter wordt omdat koelen met airco ook niet alles is.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
“Underpromise and overdeliver”. Een uitgangspunt dat hopelijk na verloop van tijd ook bij Quatt voeten in aarde gaat krijgen.
Geen leidingwerk, geen buitenunit.WAF1 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:01:
[...]
Natuurlijk kan in bestaande huizen een airco om te koelen een prima oplossing tegen hittestress zijn. Maar dan heb je wel te maken met geluidseisen en welstandseisen. In mijn persoonlijke situatie kan ik niet aan die eisen voldoen en zou ik ook zelf al die leidingen en buitenunits aan mijn gevel lelijk vinden.
/f/image/ri7FWon4CNyJkHrb8D8c96R2.png?f=fotoalbum_large)
Waarom niet? Dat levert toch juist een hogere efficientie op, omdat je hitte die je toch al kwijt moet dan in het SWW water pompt?paQ schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:39:
Dat lijkt me nu juist een van de voordelen van de (verder naar mijn idee veel te gecompliceerde) chill / FE / Heatbattery / Battery / Heatcharger / setup van Quatt.
Wat de Chill-discussie betreft. Zoals alles is het een individuele keuze op een persoonlijke situatie. Als de Chill niet past bij jouw wensen en situatie, niet kopen lijkt mij. Dat men vervolgens wel gaat mopperen op het bedrijf, bevreemd mij.
Voor onze wensen/situatie lijkt de Chill de ideale oplossing. Ik heb hem besteld voor onze slaapkamer welke de hele zolder beslaat. Met een matig geïsoleerd dak kan het hier wel warm worden. Kortom, als hier overdag voldoende gekoeld wordt kan hij ''s nachts uit. Dat condensbakje legen, lijkt mij geen enkel probleem.
Wat anders. Met de heatfans onder de radiatoren in de woonkamer ervaar ik koeling. Er zal nauwlijks warmteafvoer zijn. Dat de lucht in de kamer in beweging wordt gebracht met met name een koelere luchtstroom over de grond heeft wel effect. De radiatoren voelen kouder aan en dus ook de lucht die er door geblazen wordt. Maar nogmaals er zal weinig afvoer van warmte zijn.
Wat nu als er een Chill op zolder staat. Die geeft de warmte af aan de retour. De Quatt voert die warmte af naar buiten. Dan hangt het er vanaf of de watertemperatuur op de invoer ook lager is. In dat geval zou een Chill, helemaal in samenwerking met radiatorventilatoren ook voor de rest van het huis, waar de radiatoren geheel open staan, voor warmteafvoer kunnen zorgen. Let wel het gaat hier om het principe. Niet om het bereiken van hetzelfde effect als een airco,
Voor onze wensen/situatie lijkt de Chill de ideale oplossing. Ik heb hem besteld voor onze slaapkamer welke de hele zolder beslaat. Met een matig geïsoleerd dak kan het hier wel warm worden. Kortom, als hier overdag voldoende gekoeld wordt kan hij ''s nachts uit. Dat condensbakje legen, lijkt mij geen enkel probleem.
Wat anders. Met de heatfans onder de radiatoren in de woonkamer ervaar ik koeling. Er zal nauwlijks warmteafvoer zijn. Dat de lucht in de kamer in beweging wordt gebracht met met name een koelere luchtstroom over de grond heeft wel effect. De radiatoren voelen kouder aan en dus ook de lucht die er door geblazen wordt. Maar nogmaals er zal weinig afvoer van warmte zijn.
Wat nu als er een Chill op zolder staat. Die geeft de warmte af aan de retour. De Quatt voert die warmte af naar buiten. Dan hangt het er vanaf of de watertemperatuur op de invoer ook lager is. In dat geval zou een Chill, helemaal in samenwerking met radiatorventilatoren ook voor de rest van het huis, waar de radiatoren geheel open staan, voor warmteafvoer kunnen zorgen. Let wel het gaat hier om het principe. Niet om het bereiken van hetzelfde effect als een airco,
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Het ding heeft meer aansluitingen nodig, is een stuk groter dan “een tafelmodel” en vooral: maakt een stuk meer geluid dan voorheen werd voorgespiegeld. Met name dat laatste is m.i. een teleurstelling, omdat hij nu waarschijnlijk teveel geluid maakt voor op een slaapkamer.Mickel moen schreef op maandag 16 juni 2025 @ 00:25:
Wat de Chill-discussie betreft. Zoals alles is het een individuele keuze op een persoonlijke situatie. Als de Chill niet past bij jouw wensen en situatie, niet kopen lijkt mij. Dat men vervolgens wel gaat mopperen op het bedrijf, bevreemd mij.
Waarom is het vreemd dat ik daar mijn teleurstelling over uit?
@VindiGoosh Zeker kun je je teleurstelling uitspreken. We hebben het echter over een product wat nog niet op de markt is. Dan gaat het dus om verwachtingen die gewekt maar ook hoe deze geïnterpreteerd zijn.
Vervolgens is het dus situatie afhankelijk. In het generaal slapen wij alleen ''s nachts. Dus in onze situatie mag de Chill gedurende de periode dat we er niet zijn geluid maken. Dat is de periode dat er ook de meeste warmte binnenkomt. Het zal wat uitproberen zijn met de temperatuurinstelling. Mijn doel is dat dat ding uitgaat, zodra wij slapen gaan. Kortom een voldoende koele kamer waarmee je de nacht doorkomt zonder dat de Chill hoeft te werken.
Maar laat dat ding eerst maar eens komen.
Vervolgens is het dus situatie afhankelijk. In het generaal slapen wij alleen ''s nachts. Dus in onze situatie mag de Chill gedurende de periode dat we er niet zijn geluid maken. Dat is de periode dat er ook de meeste warmte binnenkomt. Het zal wat uitproberen zijn met de temperatuurinstelling. Mijn doel is dat dat ding uitgaat, zodra wij slapen gaan. Kortom een voldoende koele kamer waarmee je de nacht doorkomt zonder dat de Chill hoeft te werken.
Maar laat dat ding eerst maar eens komen.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ik denk dat dit wel een beetje een teleurstelling gaat worden misschien. Het koelvermogen van de Chill is niet super groot (40 m3 wordt gegeven), dus bij een grote zolder wordt het krap. Stel dat het wel voldoende is: ik heb nu een airco op zolder en afgelopen zaterdag die uitgezet toen we naar bed gingen. De temperatuur liep toch redelijk snel een beetje op. Ik zou dit testen met een mobiele airco deze zomer.Mickel moen schreef op maandag 16 juni 2025 @ 00:25:
Mobiele aircos zouden in mijn optiek verboden moeten worden.s020506 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:44:
[...]
Ik zou dit testen met een mobiele airco deze zomer.
Aan de condensorkant wordt de warmte lucht afgevoerd. Vaak met een logge slang naar buiten.
Door het afvoeren van lucht trek je een onderdruk in je ruimte / huis. Een even grote hoeveelheid lucht moet dan aangevoerd worden. Dat zal vaak via allerlei gaten en kieren / ventilatieroosters je huis weer binnen komen. Dus je trekt de warme buitenlucht ook direct weer naar binnen.
En twee ventilatoren verwacht ik, voor beide luchtcircuits eentje.
Dat is bij een chill wel wezenlijk anders.
[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 16-06-2025 08:27 ]
Op papier. Mn als het retourwater van de chill hoger ligt dan de temp van het vat.onlinaius schreef op maandag 16 juni 2025 @ 00:14:
[...]
Waarom niet? Dat levert toch juist een hogere efficientie op, omdat je hitte die je toch al kwijt moet dan in het SWW water pompt?
Dat lijkt me nu juist een van de voordelen van de (verder naar mijn idee veel te gecompliceerde) chill / FE / Heatbattery / Battery / Heatcharger / setup van Quatt.
De rest wordt opgepikt door de heatcharger.
Ik verwacht wel dat als je een sww run maakt de buitenunit zal gaan verwarmen ipv koelen.
Maar goed. Dat weet je wellicht pas volgend jar zomer.
De betere mobiele airco heeft twee slangen.jj85 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:25:
[...]
Mobiele aircos zouden in mijn optiek verboden moeten worden.
Aan de condensorkant wordt de warmte lucht afgevoerd. Vaak met een logge slang naar buiten.
Door het afvoeren van lucht trek je een onderdruk in je ruimte / huis. Een even grote hoeveelheid lucht moet dan aangevoerd worden. Dat zal vaak via allerlei gaten en kieren / ventilatieroosters je huis weer binnen komen. Dus je trekt de warme buitenlucht ook direct weer naar binnen.
aan- en afvoer.
Klopt, maar die zie je zelden. Gros van de mensen koopt zo'n dom ding met één slang.paQ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:27:
[...]
De betere mobiele airco heeft twee slangen.
aan- en afvoer.
Ja, die dingen moeten eigenlijk gewoon verboden worden. Maar ja, er zijn weinig alternatieven zijn plan een beetje te testen.jj85 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:25:
[...]
Zolang het buiten kouder is dan binnen en je hem op zolder zet is dat aanzuigen niet zo'n ramp.jj85 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:25:
[...]
netappie schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:42:
[...]
Zolang het buiten kouder is dan binnen en je hem op zolder zet is dat aanzuigen niet zo'n ramp.
offtopic:
Dan kun je net zo goed een ventilator aanzetten + raam open doen
Gek genoeg zijn die heel moeilijk te vinden in Nederland (Europa?). Net zoals dat je die zelf-plug split units hier niet hebt (en je dus zelf zou kunnen installeren, zonder gas certificatie).paQ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:27:
[...]
De betere mobiele airco heeft twee slangen.
aan- en afvoer.
Ik zag onlangs net over de grens in DE een split airco met een voorafgevulde kabel en een raamstuk/-hoes, dat is geen slecht idee.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ja, dat als eerste. Maar met buiten 24 en boven op zolder 28 gaat er toch echt een airco aan.jj85 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:53:
[...]
offtopic:
Het hele huis trekt zo net wat beter door dan een paar ramen tegen elkaar open zetten en het is ook wat handiger om de boel voor te koelen als er niemand thuis is.
Die laatste kun je vinden onder caravanairco.Brent schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:58:
[...]
Gek genoeg zijn die heel moeilijk te vinden in Nederland (Europa?). Net zoals dat je die zelf-plug split units hier niet hebt (en je dus zelf zou kunnen installeren, zonder gas certificatie).
Ik zag onlangs net over de grens in DE een split airco met een voorafgevulde kabel en een raamstuk/-hoes, dat is geen slecht idee.
Ja, maar die bedoel ik niet. Dit was een 'echte', niet zo'n mini ding met maar een kW koelvermogen. Gewoon een met 3,5kW, en een flexibele slang, binnenunit wel gewoon een torentje en geen wandding.
Ziet er op het eerste gezicht leuk uit. Maar ik zal wel dom zijn als ik niet snap hoe het werkt. Waar laat dit ding zijn warmte? Bij de Chill wordt deze via de verwarmingsbuizen afgevoerd.
En lekt en maakt herrie
https://www.cvtotaal.nl/q...onoblock.html#reviews.tab
Edit:
Geschikt tot inhoud m3: 85 m³
Verwarmen: 2350 W
Koelen: 2900 W
Geluid binnen: 58 dB
@WAF1 , warmte gaat naar buiten, zie filmpje in mijn link
[ Voor 15% gewijzigd door Friezin op 16-06-2025 12:51 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Als ik de handleiding er bijpak zie ik dat deze werkt door 2 gaten in de buitenmuur te boren, 1 voor aanzuiging en 1 voor afvoer:WAF1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:32:
[...]
Ziet er op het eerste gezicht leuk uit. Maar ik zal wel dom zijn als ik niet snap hoe het werkt. Waar laat dit ding zijn warmte? Bij de Chill wordt deze via de verwarmingsbuizen afgevoerd.
https://www.cvtotaal.nl/a...d/file/312/product/46161/
los ervan dat dit beetje offtopic begint te worden, waarom kies je ervoor om alleen de enige 1 ster review quoten en de overige (meerdere 4-5 sterren!!) reviews niet te benoemen?Friezin schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:42:
[...]
En lekt en maakt herrie
Waarom niet, iedereen kan lezen 😉.Toby-Wan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:55:
[...]
los ervan dat dit beetje offtopic begint te worden, waarom kies je ervoor om alleen de enige 1 ster review quoten en de overige (meerdere 4-5 sterren!!) reviews niet te benoemen?
Net voor je opmerking de rest van de specs er ook bij gezet, dan kan ieder zelf oordelen
[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 16-06-2025 13:43 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
@Friezin n=1
Daar zit een in- en afvoer
Gewoon aan de andere kant van de muurWAF1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:32:
[...]
Daar zit een in- en afvoer
Zoiets dus voor de beeldvorming:Brent schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:58:
[...]
Gek genoeg zijn die heel moeilijk te vinden in Nederland (Europa?). Net zoals dat je die zelf-plug split units hier niet hebt (en je dus zelf zou kunnen installeren, zonder gas certificatie).
https://www.gereedschapce...DrwA2_vkCLCBoCGkQQAvD_BwE
Niet heel veel vermogen maar kan wel iets doen met de temperatuur. Alleen die ventilator van de binnenunit maakt best veel geluid. Owja en de slang naar buiten is kwetsbaar en losse onderdelen zijn niet te verkrijgen. En je raam moet iets open blijven.
Ja, maar die bedoelde hij dus niet.CPM schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:24:
[...]
Zoiets dus voor de beeldvorming:
https://www.gereedschapce...DrwA2_vkCLCBoCGkQQAvD_BwE
Niet heel veel vermogen maar kan wel iets doen met de temperatuur. Alleen die ventilator van de binnenunit maakt best veel geluid. Owja en de slang naar buiten is kwetsbaar en losse onderdelen zijn niet te verkrijgen. En je raam moet iets open blijven.
Ik denk dat @Brent zoiets bedoelt:
/f/image/8oglYj2wFCDwNpO3TvIHWVx9.png?f=fotoalbum_large)
https://www.torros.nl/nl-...01ehZ0EAQYAyABEgIIqPD_BwE
[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 16-06-2025 13:29 ]
Ik denk dat als het buffervat al op temperatuur is (in de zomer) de overige geproduceerde warmte door de Chill "gewoon" in de buitenlucht wordt gedumpt. Als je geen All Electric installatie zou hebben zou de wp dat ook doen. Indirect gaat EneryOS, het besturingsysteem wat nog in ontwikkeling is, met de weersverwachting/stroomopbrengst werken. Elke dag worden er voor de volgende dag (dynamisch contract) voorspellingen over de stroomopbrengst gedaan en EneryOS kan berekenen op welk moment hij in de Heatbattery het best kan verwarmen. Het moment dat je de Chill's nodig hebt voor koeling valt vaak samen met de momenten dat de stroom goedkoop is. Ik denk dat het dus goed komt. De Quatt wp is misschien nu nog niet zo slim, maar deze gaat zeker slimmer worden. Quatt moet wel want andere concurrenten zoals WeHeat maken op dat gebied ook duidelijke stappen. Werkt dit vanaf het begin allemaal goed dat denk ik niet, maar dat het kan, dat geloof ik wel. Quatt zal zich de komende jaren moeten gaan bewijzen, het is erop of eronder. Maar naast alle terechte kritiek op Quatt, een ding kan je ze niet verwijten namelijk dat ze niet innoveren.paQ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:26:
[...]
Op papier. Mn als het retourwater van de chill hoger ligt dan de temp van het vat.
De rest wordt opgepikt door de heatcharger.
Ik verwacht wel dat als je een sww run maakt de buitenunit zal gaan verwarmen ipv koelen.
Maar goed. Dat weet je wellicht pas volgend jar zomer.
Donderdag wordt de Quatt geleverd en volgende week woensdag wordt deze geïnstalleerd.
Hij komt op het platte dak van mijn garage en wil hiervoor ook rubberen tegels regelen.
Zal dit voldoende zijn voor de resonantie? Dus platdak - rubberen tegels - big boots - Quatt?
Of heeft men nog tips/advies?
Hij komt op het platte dak van mijn garage en wil hiervoor ook rubberen tegels regelen.
Zal dit voldoende zijn voor de resonantie? Dus platdak - rubberen tegels - big boots - Quatt?
Beter is:Salvogs schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:06:
Donderdag wordt de Quatt geleverd en volgende week woensdag wordt deze geïnstalleerd.
Platdak - rubber tegels - massa, bijv stoeptegels of opsluitbanden - bigfoots - veerdempers (zie hieronder) - Quatt
![]() | ![]() |
Zoek eens op "tegels" in dit forum.Salvogs schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:06:
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Nu snap ik pas hoe het werkt, er zitten dus gewoon gaten in de buitenmuur. Twee per unit. Om een of andere manier vermoed ik dat mijn energielabel daar niet beter van wordt. Al die moeite gedaan om extra te isoleren, kortom dit wordt hem niet. En 58 dB dat is niet te harden. Nu verwacht ik niet dat de Chill volkomen stil zal zijn maar wel stiller dan dit. Maar uiteraard zal voor sommige mensen deze oplossing een uitkomst zijn. Het is ook altijd goed als er ook alternatieven worden besproken, zodat je gefundeerd afwegen kan maken maar voor mijn situatie beslist geen goede oplossing. Het vermogen waarmee je staat te koelen lijkt mij ook hoog, zeker als je meerdere units hebt staan. Jammer dat de specificaties van de Chill (zover ik weet) nog niet bekend zijn. Ik moet ook afwachten of het aansluiten mogelijk is, het besluit is nog niet genomen. En vergeleken met de oorspronkelijke communicatie, die ook nog in de TS staat, vind ik de gekozen kleuren tegenvallen. Er is gekozen voor de bedrijfskleuren (branding) maar dat zijn niet de kleuren hoe ik graag mijn huis inricht.Friezin schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:42:
[...]
En lekt en maakt herrie
Edit:
Geschikt tot inhoud m3: 85 m³
Verwarmen: 2350 W
Koelen: 2900 W
Geluid binnen: 58 dB
@WAF1 , warmte gaat naar buiten, zie filmpje in mijn link
Ok, maar wat dan? Ik schat dat de inhoud van onze zolder de 40m3 benadert. Ik wil geen mobiel ding. Ik wil ook geen airco met een buitenunit of een extra afvoer naar buiten.s020506 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:44:
[...]
Ik denk dat dit wel een beetje een teleurstelling gaat worden misschien. Het koelvermogen van de Chill is niet super groot (40 m3 wordt gegeven), dus bij een grote zolder wordt het krap. Stel dat het wel voldoende is: ik heb nu een airco op zolder en afgelopen zaterdag die uitgezet toen we naar bed gingen. De temperatuur liep toch redelijk snel een beetje op. Ik zou dit testen met een mobiele airco deze zomer.
De Chill lijkt mij dus de ideale oplossing. Hij zal zeker wat doen. Dat is altijd beter dan de situatie nu.
@s020506Mickel moen schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:51:
[...]
Ok, maar wat dan? Ik schat dat de inhoud van onze zolder de 40m3 benadert. Ik wil geen mobiel ding. Ik wil ook geen airco met een buitenunit of een extra afvoer naar buiten.
De Chill lijkt mij dus de ideale oplossing. Hij zal zeker wat doen. Dat is altijd beter dan de situatie nu.
Het is niet 40m3, maar 40m2
(niet dat dat een hele logische benadering is...)
/f/image/hcybtuOz2ITdWw2gkUIudomm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 16-06-2025 15:57 ]
Hier is vandaag de Quatt Duo V2 geinstalleerd. Ging vlot en zonder problemen of drama. Leidingtraject over de muur ging zelfs nog mooier dan in het installatieplan. Heren hadden ook een tillit en ladders van de juiste lengte bij zich (:-P). 8:30 stipt stonden ze op de stoep, om 14:30 zaten ze in de auto terug. Nu eens zien hoe dit in Home Assistant in te binden....
Dat wordt hier vaak zo aangeraden maar ik heb tegels (balken van 15x15x60) daarop rubber en daarop de Quatt.Salvogs schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:06:
Een glas water is rimpelloos wanneer ik m erop zet in vol bedrijf.
Ook de akoestiek-winkel geeft die volgorde aan: https://www.akoestiekwink...uitenunit-op-een-plat-dak
(Rubber absorbeert trilling al voor hij in de tegels komt)
:strip_exif()/f/image/jXtt1VXsJniohtKHk3hVQDis.jpg?f=fotoalbum_large)
Pics or it didn't happenstamppot schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:09:
Hier is vandaag de Quatt Duo V2 geinstalleerd. Ging vlot en zonder problemen of drama. Leidingtraject over de muur ging zelfs nog mooier dan in het installatieplan. Heren hadden ook een tillit en ladders van de juiste lengte bij zich (:-P). 8:30 stipt stonden ze op de stoep, om 14:30 zaten ze in de auto terug. Nu eens zien hoe dit in Home Assistant in te binden....
(Ben benieuwd of manier van aansluiten onder cv nog anders is geworden)
ik vind op Youtube wel dit project waar iemand een warmtepomp heeft gemaakt van een oude airco buitenunit. Dan zou het omgekeerde ook mogelijk moeten zijn: aan een warmtepomp buitenunit een airco-circuit toevoegen
YouTube: DIY Air to water heatpump first test run
[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 16-06-2025 18:13 ]
Oh, ik schat dat de oppervlakte van onze slaapkamer zo rond de 25m2 is. Dan zou je zeggen, dat het een makkie is voor de Chill.jj85 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:56:
[...]
@s020506
Het is niet 40m3, maar 40m2
(niet dat dat een hele logische benadering is...)
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 16-06-2025 18:20 ]
Sowieso een uiterst vage normering.
Hoe warm naar hoe koud en met welke warmtelast?
Net zo vaag als: is het huis van voor of na 1974?
Hoe warm naar hoe koud en met welke warmtelast?
Net zo vaag als: is het huis van voor of na 1974?
Vandaag zijn mijn 2 Quatt Heatpumps geïnstalleerd. 2 super nette en vriendelijke installateurs kwamen netjes op tijd aan. Helaas miste het leidingwerk, dus begon het niet ideaal. Quatt belde meteen en gaf aan dat alles behalve de leidingen gedaan zouden worden (rest als service binnen week).
Monteur zat tijdens de andere werkzaamheden druk te bellen en kreeg het voor elkaar toch de leidingen via magazijn te laten komen.
De Quatts zijn netjes aangesloten met beide op eigen fase/groep.
Installateurs namen alle tijd om alles netjes af te werken, overleggen en uitgebreid toe te lichten hoe alles werkt.
Een wat hobbelige start, maar door de inzet van de 2 monteurs, netjes werk geleverd.
Nu mag het wel weer kouder gaan worden 😉
Monteur zat tijdens de andere werkzaamheden druk te bellen en kreeg het voor elkaar toch de leidingen via magazijn te laten komen.
Installateurs namen alle tijd om alles netjes af te werken, overleggen en uitgebreid toe te lichten hoe alles werkt.
Een wat hobbelige start, maar door de inzet van de 2 monteurs, netjes werk geleverd.
Deze, om heel precies te zijn:paQ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:28:
[...]
Ja, maar die bedoelde hij dus niet.
Ik denk dat @Brent zoiets bedoelt:
[Afbeelding]
https://www.torros.nl/nl-...01ehZ0EAQYAyABEgIIqPD_BwE
https://www.bauhaus.info/...aet-portasplit/p/31934233
We zijn natuurlijk ook benieuwd naar foto's, tenminste ik wel haha.jordy5 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:10:
Vandaag zijn mijn 2 Quatt Heatpumps geïnstalleerd. 2 super nette en vriendelijke installateurs kwamen netjes op tijd aan. Helaas miste het leidingwerk, dus begon het niet ideaal. Quatt belde meteen en gaf aan dat alles behalve de leidingen gedaan zouden worden.
Monteur zat tijdens de andere werkzaamheden druk te bellen, steeds en kreeg het voor elkaar toch de leidingen via magazijn te laten komen.
De heatpumpsSalvogs schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:11:
[...]
We zijn natuurlijk ook benieuwd naar foto's, tenminste ik wel haha.
:strip_exif()/f/image/Vegm1TCwa5hObEdHmKSUWNVs.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnen netjes afgewerkt. Ging er vanuit dat ik dit zelf nog moest doen:
:strip_exif()/f/image/uUGRt3rM2kv9OOXvw7j3NTFj.jpg?f=fotoalbum_large)
Nice, en hoe ziet het er bij de CV uit?jordy5 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:15:
[...]
De heatpumps
[Afbeelding]
Binnen netjes afgewerkt. Ging er vanuit dat ik dit zelf nog moest doen:
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit. En zelfde manier van aansluiten als de V1 en V1.5jordy5 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:38:
[...]
[Afbeelding]
Het voorwerk om 20cm staal te hebben was nergens voor nodig geweest. Aangezien ze veel meer nodig hebben en ze het toch gewoon correct met bypass e.d willen opbouwen.
@jordy5 Hoe ga je het grind onder de Quatts krijgen? Dingen weer optillen?
grind rolt en is vooral voor de sierCPM schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:53:
@jordy5 Hoe ga je het grind onder de Quatts krijgen? Dingen weer optillen?
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Bij jullie misschien wel ja, maar grind heeft vooral als doel dat het water ruimte heeft om weg te lopen als er grote hoeveelheden afgevoerd moet worden en de ondergrond (klei bijv.) niet voldoende kan afvoeren.
En een paar sier steentjes rondom de poten is echt wat anders dan een goede bak waar het water in weg kan lopen. Helemaal in de winter.
Maar zoals ik al zei, ieder zijn ding.
En een paar sier steentjes rondom de poten is echt wat anders dan een goede bak waar het water in weg kan lopen. Helemaal in de winter.
Maar zoals ik al zei, ieder zijn ding.
[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 16-06-2025 22:48 ]
Maar die units zijn enorm en de bigfoots idem kwa hoogte. Het loopt uit 3 gaatjes aan de onderkant, dan zal zo’n bed toch ruim voldoende moeten zijn, zelfs op klei.CPM schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:44:
Bij jullie misschien wel ja, maar grind heeft vooral als doel dat het water ruimte heeft om weg te lopen als er grote hoeveelheden afgevoerd moet worden en de ondergrond (klei bijv.) niet voldoende kan afvoeren.
Dan zie ik het waarschijnlijk niet goed ofzo. De Quatts lijken namelijk qua onderkant bijna gelijk aan het straatwerk te staan. Straatwerk links lijkt nog een stuk hoger te liggen. De opsluitbanden voor de Quatts liggen hoger dan de grindtegels.jordy5 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:47:
[...]
Maar die units zijn enorm en de bigfoots idem kwa hoogte. Het loopt uit 3 gaatjes aan de onderkant, dan zal zo’n bed toch ruim voldoende moeten zijn, zelfs op klei.
Het lijkt op een kom op de foto maar dat kan een vertekend beeld zijn.
Meeste airco's die ik ken staan op het grind.
Volgens Quatt komt er flink wat water af. Plaatsingsplan beschreef bij mij ook een met grind gevulde bak.
Maar jouw feestje
[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 16-06-2025 23:01 ]
Vertekend en komt nog opsluitband omheen. Wou juist de goede hoogte krijgen na plaatsen voor hoeveelheid grind. Advies was ook vanuit de installateurs en bij Quatt om grind later te plaatsen.CPM schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:58:
[...]
Dan zie ik het waarschijnlijk niet goed ofzo. De Quatts lijken namelijk qua onderkant bijna gelijk aan het straatwerk te staan. Straatwerk links lijkt nog een stuk hoger te liggen. De opsluitbanden voor de Quatts liggen hoger dan de grindtegels.
Volgens Quatt komt er flink wat water af. Plaatsingsplan beschreef bij mij ook een met grind gevulde bak.
Maar jouw feestje
Maar ieder zijn ding. Ik ben er zeker niet bang voor. Regenpijpen lopen hier ook in de grindbakken en gaat ook prima 🤣 voordeel van geen klei.
CPM schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:58:
[...]
Dan zie ik het waarschijnlijk niet goed ofzo. De Quatts lijken namelijk qua onderkant bijna gelijk aan het straatwerk te staan. Straatwerk links lijkt nog een stuk hoger te liggen. De opsluitbanden voor de Quatts liggen hoger dan de grindtegels.
Maar jouw feestje
Ik heb ook een beetje het idee dat de hoeveelheid water die er vanaf komt nog wel eens overdreven wordt.jordy5 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:47:
[...]
Maar die units zijn enorm en de bigfoots idem kwa hoogte. Het loopt uit 3 gaatjes aan de onderkant, dan zal zo’n bed toch ruim voldoende moeten zijn, zelfs op klei.
De waterproductie van de Quatt kan ik wat moeilijker volgen omdat deze op het garagedak staat.
Ik heb hier echter een 5KW airco staan die ik een winter als verwarming heb gebruikt voordat ik de Quatt had en daarvan weet ik wel aardig goed hoeveel defrostwater deze produceert omdat deze rechtstreeks op de (hoek van) het terras loost. Je krijgt dan een mooie ijsbaan (maar ligt aan de rand van het terras, dus heb ik niet zoveel moeite mee).
Na een week vriezen had je het over ongeveer een cm ijs over zo'n 3 a 4 m2.
Pas dat eens denkbeeldig in die grindbak, en je hebt als ik even een inschatting moet maken ruimte genoeg voor een maand onder de 0.
Daarnaast zal de airco ook nog eens meer water produceren dan de Quatt omdat deze veel intelligenter defrost en pas defrost als dat ook daadwerkelijk nodig is. (Jep, kennelijk kon dat in 2017 al).
Je krijgt vooral aanvriezen van ijs als er al wat aanzit, en dat kun je ook goed in de efficientiecurves zien: als het vriest zie je een duidelijk zaagtandpatroon waarbij de efficientie (bij de Quatt) het eerste deel van het uur vrij goed blijft, en dan 'opeens' hard keldert.
Hier wel zicht erop.onlinaius schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 00:15:
[...]
[...]
Ik heb ook een beetje het idee dat de hoeveelheid water die er vanaf komt nog wel eens overdreven wordt.
De waterproductie van de Quatt kan ik wat moeilijker volgen omdat deze op het garagedak staat.
Ik heb hier echter een 5KW airco staan die ik een winter als verwarming heb gebruikt voordat ik de Quatt had en daarvan weet ik wel aardig goed hoeveel defrostwater deze produceert omdat deze rechtstreeks op de (hoek van) het terras loost. Je krijgt dan een mooie ijsbaan (maar ligt aan de rand van het terras, dus heb ik niet zoveel moeite mee).
Na een week vriezen had je het over ongeveer een cm ijs over zo'n 3 a 4 m2.
Pas dat eens denkbeeldig in die grindbak, en je hebt als ik even een inschatting moet maken ruimte genoeg voor een maand onder de 0.
Daarnaast zal de airco ook nog eens meer water produceren dan de Quatt omdat deze veel intelligenter defrost en pas defrost als dat ook daadwerkelijk nodig is. (Jep, kennelijk kon dat in 2017 al).
Je krijgt vooral aanvriezen van ijs als er al wat aanzit, en dat kun je ook goed in de efficientiecurves zien: als het vriest zie je een duidelijk zaagtandpatroon waarbij de efficientie (bij de Quatt) het eerste deel van het uur vrij goed blijft, en dan 'opeens' hard keldert.
Ook wel eens staan kijken wat er nu afdruipt.
Dat is simpelweg enkel datgene wat dan aangevroren zit maar dan als water.
Als er een kilo ijs aan de Quatt hangt, is dat dus een liter. Zal het ook ongeveer zijn.
Hier, ook bij redelijke vorst (-7°C), nooit ijs op de (zand)grond gezien: misschien dat er, doordat Quatt er staat, een soort luwte eronder ontstaat (soort overkappinkje) waardoor daar de grond minder goed bevriest.
Nog maar eens mijn bevroren Quatt bij start defrost:
:strip_exif()/f/image/5Wk136AgpqgC8oeTut1CwXfL.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb nog geen foto van de dak situatie gemaakt, maar dit is iig onder de ketel.jj85 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:02:
[...]
Pics or it didn't happen![]()
(Ben benieuwd of manier van aansluiten onder cv nog anders is geworden)
:strip_exif()/f/image/vPxJtEUOzrvspIkvZiXnZ0Z8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door stamppot op 17-06-2025 09:21 ]
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.