Ervaringen met Quatt Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 326 327 Laatste
Acties:

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:24
TeslaNerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:43:
[...]

De curve in de Quatt V1 specs zit duidelijk hoger:

[Afbeelding]
Ik zit natuurlijk naar de V2 Duo te kijken omdat ik die heb. Uitgangspunt voor mij was dat ik volgens koevlaas ±10kW moest hebben, en ik dat zeker bij -7 wilde kunnen halen (en dat zou de V2 Duo moeten kunnen). Die COP curve haal ik tussen de -5 en 5 graden op 0.1, 0.2 na niet denk ik. Wat ik acceptabel vind.

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 05-01-2026 10:56 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:08
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:41:
[...]

:D. ja dit is wel een verjaardagsknaller zo
[Afbeelding]

Gewoon... 'even gemeten' en geconcludeerd.
Niets over omstandigheden, (thermisch) vermogen, wat dan ook.

Het is van hetzelfde niveau dat hier bij de een de Quatt door de straat staat te blehren, en bij de ander stil opereert.

Dat ze allemaal zo verschillend 'klinken' en er niets aan gedaan kan worden zou me veel meer zorgen baren.
Het is hit & miss
Ik kan mijn post niet meer terug vinden over dat geluid, maar ik kan beamen dat V2 veel meer "lawaai" maakt dan V1.5.
De buurman heeft sinds 2 weken ook een Quatt Duo V2 en ik zelf V1.5. Bij mij staan ze op de noordkant, bij hem op het zuiden, ertussen ligt een wei van ongeveer 50 meter breed. Als ik precies in het midden sta hoor ik die van hem heel duidelijk terwijl ik die van ons niet hoor. Ik durf zelfs te stellen dat als ik op 10 meter afstand van die van ons sta ik die van hem wel hoor en die van ons niet.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• Brent
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:47:
[...]

En, je denkt niet dat er (heel) veel te winnen valt als de boel eens goed wort ingesteld en afgesteld bij die Nibe die terloops mee is genomen door de projectbouwer met standaard instellingen?
Oh, eerst duurde het een halve winter voordat iemand uberhaupt kon komen. Dat was er zo een (wat volgens mij 99% van de technici nog steeds is) van het kaliber omgeschoolde ketelmonteur: is er warmte? probleem opgelost. _helemaal niemand_ levert dit soort diensten, COP tuning. Projectbouwers niet, maar ook de meeste installateurs niet. Bij onze vorige woning had ik iemand die het over 10-12kW had terwijl ik op basis van koevlaas 5kW+ nodig had; deze deed ook energielabels.

Er is geen app oid, alleen het menuutje in de pomp waar ik een beetje heb zitten turen maar ik niets kon vinden dat deze kant op gaat. Wel hebben ze een flink buffervat wat nergens op slaat in hun woning (vvw overal), wat ik dan maar de schuld geef van een deel van de slechte COP.

Ik blijf erbij: Quatt steekt positief af in alles wat ik zie langskomen. Het is niet beter dan een goed afgestelde pomp van een beter merk, maar het is in elk geval scherper geprijsd dan zelfs de simpelste installatie die ik heb gezien in mijn kringen. Mensen geloven me niet als ik vertel dat hier FE onder de 10k staat.

• Brent
onlinaius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Op papier zeker, maar het verklaart niet echt waar dat enorme team dan precies mee bezig is geweest. Ik vermoed een stuk meer met FE, want daar doen ze wel echt iets 'nieuws'. Het resultaat lijkt er voor mij niet echt te zijn, ze hebben iets nieuws uitgevonden wat eigenlijk niets toevoegt aan de huidige markt, maar ik kan me wel voorstellen dat hier veel ontwikkeltijd in is gaan zitten.
De V2 voegt ook niets toe in de markt, maar dat ze gewoon meer vermogen moeten kunnen leveren <0 graden in FE opstellingen was iedereen duidelijk. Die Duo was anders eigenlijk nergens anders voor nodig. Kwa w/w sww voorziening zijn ze wel een van de weinigen volgens mij.

Hoe groot is dat team dan overigens? Geen idee. En hoe is dat verdeeld in hardware/software?
De V2 zal relatief weinig tijd gekost hebben. Ze werken in China (dacht ik me te herinneren) met een lokale partner om de warmtepompen in elkaar te zetten. Dat betekend onderdelen en wensen aanvinken uit een optielijst, onderhandelen over de levervoorwaarden en prijs, en je hebt je fysieke warmtepomp. Software zal een tikje afwijken van de V1, maar zal als ze met dezelfde fabrikant werken ook aardig overeen komen.
Geld natuurlijk voor elke startup, en ook voor grotere jongens.
Vooral softwarematig vraag ik me echt vaak af waar al hun manuren in gaan zitten.
Afhankelijk van je antwoord op een eerdere vraag: ik zie dat ook niet terug nee ;) Maar, het is al meer dan menig ander merk.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:58
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Die curve klopt dus aardig, al is er meestal geen 45 graden bij +2, het zal ong. 40 zijn. De COP curve lijkt wel op wat ik hier zie bij gerealiseerde COP tot dusver. Bij 2 graden hangt het erg af van wind en luchtvochtigheid ivm de defrostfrequentie (gok ik), dat kan 2,3 zijn maar ook nog 2,8.
Ook voor de V2 geeft Quatt in de specs een COP van 3,3 bij A2/W45.
Daar zit jouw V2 dan niet 0,1 - 0,2 maar 0,5 - 1,0 onder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwfnK4pakyrqEkNdhvzGaYYmeOk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EQBVQENal3l8CQlh6Xm6boyq.png?f=user_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Brent
TeslaNerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Ook voor de V2 geeft Quatt in de specs een COP van 3,3 bij A2/W45.
Daar zit jouw V2 dan niet 0,1 - 0,2 maar 0,5 - 1,0 onder
[Afbeelding]
OK, ja, ik kijk naar de curve, die is niet het best afleesbaar. Ik kwam niet verder dan iets boven de 3 op +2. Dan klopt mijn eerste schatting dus toch wel aardig.

De curve en de tabel gaan uit van krukdroge lucht lijkt me, dat je in Nederland dat niet vaak hebt lijkt me een deel van de verklaring. Maar aangezien ik die 45 graden eigenlijk niet aantik bij +2 (en ik dus een nog wat beter COP zou moeten halen, laten we uitgaan van die 2,9 als realistisch in Nederland), miste ik dus iets aan de Quatt kant, dat lijkt hiermee dan enigszins te bevestigen.

[edit]

Ik heb nog even terug in de tijd gekeken, naar wat warmere dagen waarbij af en toe 2 a 1 graden werd aangetikt. Daar kan ik een hoogste uur-COP van 3,4 op +2 graden terugvinden zogauw. Water was echter maar 36/37 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 05-01-2026 11:22 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:39
Star65 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Ik kan mijn post niet meer terug vinden over dat geluid, maar ik kan beamen dat V2 veel meer "lawaai" maakt dan V1.5.
De buurman heeft sinds 2 weken ook een Quatt Duo V2 en ik zelf V1.5. Bij mij staan ze op de noordkant, bij hem op het zuiden, ertussen ligt een wei van ongeveer 50 meter breed. Als ik precies in het midden sta hoor ik die van hem heel duidelijk terwijl ik die van ons niet hoor. Ik durf zelfs te stellen dat als ik op 10 meter afstand van die van ons sta ik die van hem wel hoor en die van ons niet.
Ik geloof je zomaar hoor.
Maar het is ook echt een ander apparaat.
Alle opgaven die Quatt doet neem ik met een korreltje zout, simpelweg omdat er hier zat mensen zijn met een V1 of V1.5 waar de warmtepomp de hele dag FFFFFOOOOOOOEEEEEEEEE staat te doen.
Zet die eens naast de V2 van je buurman.
Misschien heeft je buur ook wel zo'n variant te pakken, dat is wat ik er mee bedoel aan te geven.

Misschien zijn er wel 4 varianten.
een V1 / 1.5 die wel herrie maakt
een V1 / 1.5 die geen herrie maakt
een V2 die wel herrie maakt
een V2 die geen herrie maakt

Op papier zijn ze allemaal even 'stil' en och zelfs de stilste in zijn klasse (whatever that means)
Als ze allemaal alleen op vol vermogen dat opgegeven maximale geluidsvermogen halen, dan zit je daar net onder dus in een zone die (blijkbaar) niet op papier verschijnt, of de testmodellen hadden die kuren niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIeDkaKP57KE8CuDy5478r1LHyE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ul8RQsGsWOcudzAi5glI1c09.png?f=fotoalbum_large

"bouwstofzuiger" is eigenlijk een heel treffende omschrijving.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Brent
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Op papier zijn ze allemaal even 'stil' en och zelfs de stilste in zijn klasse (whatever that means)
Als ze allemaal alleen op vol vermogen dat opgegeven maximale geluidsvermogen halen, dan zit je daar net onder dus in een zone die (blijkbaar) niet op papier verschijnt, of de testmodellen hadden die kuren niet.

[Afbeelding]

"bouwstofzuiger" is eigenlijk een heel treffende omschrijving.
Zoals het afsluitende in het stukje al aangeeft: het hangt enorm af van waar en hoe je ze plaatst. Op daken (die Nibe van mijn ouders dus ook, met zelfde geluidsissue) of aan muren is natuurlijk anders koek dan op de grond. Quatt begon ooit met een relatief klein en licht dingetje dat aan de muur kon. Weet even niet of er nog verschil dat in gewicht tussen V1 en V1.5, maar de zwaardere V2 die resoneert daardoor harder _als_ die resoneert. Misschien dat het daarmee te maken heeft? Dat het geluid van de unit niet zozeer veranderd is, maar er gewoon meer gewicht staat te trillen?

• paQ
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Zoals het afsluitende in het stukje al aangeeft: het hangt enorm af van waar en hoe je ze plaatst. Op daken (die Nibe van mijn ouders dus ook, met zelfde geluidsissue) of aan muren is natuurlijk anders koek dan op de grond. Quatt begon ooit met een relatief klein en licht dingetje dat aan de muur kon. Weet even niet of er nog verschil dat in gewicht tussen V1 en V1.5, maar de zwaardere V2 die resoneert daardoor harder _als_ die resoneert. Misschien dat het daarmee te maken heeft? Dat het geluid van de unit niet zozeer veranderd is, maar er gewoon meer gewicht staat te trillen?
Dan nog: het "bouwstofzuiger" geluid heeft weinig met de plaatsing te maken. Dat wordt door Quatt intussen omschreven als "normaal werkgeluid" bij alle mensen in dit topic die daar last van hebben. Het is rechtstreeks herleidbaar uit de compressor(frequentie).

(zou wat zijn als je dak op 316Hz kon resoneren)

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:03
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Als het een smal steegje is, kan ik me voorstellen dat dit geluid erg blijft hangen. Er is eerder in dit topic iemand die last had van de Quatt van de buren omdat de precies tegenover zijn raam was opgehangen. Op een plat dak in de relatief open ruimte gaat veel minder geluidshinder geven.

PVoutput

• Brent
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:17:
[...]

(zou wat zijn als je dak op 316Hz kon resoneren)
Oh ik heb een vakje materiaalanalyse gehad; ik geloof direct dat (onderdelen van) iets complex' zoals een plat dak op een (onder-/boven-)toon van zo'n frequentie kunnen meetrillen. Dit is een Moeilijk Onderwerp.

• paQ
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Oh ik heb een vakje materiaalanalyse gehad; ik geloof direct dat (onderdelen van) iets complex' zoals een plat dak op een (onder-/boven-)toon van zo'n frequentie kunnen meetrillen. Dit is een Moeilijk Onderwerp.
Ik weet niet of die discussie (weer voeren) veel zin heeft.
Apparaten Quatts die op de grond staan maken _exact_ hetzelfde geluid.
Telkens harmonische verdubbelingen van de compressorsnelheid.

Ik ga niet mee in de kapstok "plaatsing op plat dak / gevel / steeg"

• TeslaNerd
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:06:
[...]
OK, ja, ik kijk naar de curve, die is niet het best afleesbaar. Ik kwam niet verder dan iets boven de 3 op +2. Dan klopt mijn eerste schatting dus toch wel aardig.

De curve en de tabel gaan uit van krukdroge lucht lijkt me, dat je in Nederland dat niet vaak hebt lijkt me een deel van de verklaring. Maar aangezien ik die 45 graden eigenlijk niet aantik bij +2 (en ik dus een nog wat beter COP zou moeten halen, laten we uitgaan van die 2,9 als realistisch in Nederland), miste ik dus iets aan de Quatt kant, dat lijkt hiermee dan enigszins te bevestigen.
Waarom uitgaan van 2,9 in NL als Quatt voor de Nederlandse specs 3,3 opgeeft?
Ik ben het wel eens met jouw positieve verhaal over Quatt in het algemeen maar ook jouw Quatt COP blijft significant achter bij wat Quatt belooft.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Star65
s020506 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Als het een smal steegje is, kan ik me voorstellen dat dit geluid erg blijft hangen. Er is eerder in dit topic iemand die last had van de Quatt van de buren omdat de precies tegenover zijn raam was opgehangen. Op een plat dak in de relatief open ruimte gaat veel minder geluidshinder geven.
Ter aanvulling op mijn vorige post snap ik heel goed dat je appels met appels moet vergelijken, de opstelling waar ik het over heb is precies gelijk met uitzondering dat 1 opstelling op noord is, de ander op zuid. Staan allebei op een grindbed en de quatts staan vrij opgesteld.Wat je hoort zijn duidelijk de ventilatoren van de Quatts. Ik heb geen meting gedaan maar het veraschil is duidelijk hoorbaar.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• Brent
TeslaNerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Waarom uitgaan van 2,9 in NL als Quatt voor de Nederlandse specs 3,3 opgeeft?
Ik ben het wel eens met jouw positieve verhaal over Quatt in het algemeen maar ook jouw Quatt COP blijft significant achter bij wat Quatt belooft.
De tabel heeft een range, en zeker bij 2 graden wordt die voornamelijk verklaard door defrostgedrag, wat erg afhangt van luchtvochtigheid. Noodzakelijkerwijs zijn de uitersten hier droge lucht en verzadigde lucht, dus moeten dan de eindpunten zijn van de range. Daarom verwacht ik niet die 3,3 vaak in NL te halen. De curve in de plot lijkt bij nader inzien misschien gewoon het gemiddelde tussen die 2, wat geen onbegrijpelijke keuze is. Echter, gemiddeld zou in NL meer aan de luchtvochtige kant gaan zitten, want zo is onze klimaatzone nu eenmaal. Dus de curve lijkt me dan een aardige realistische bovengrens. Misleiding van Quatt? Jain.

Het feit dat tov die curve nog steeds een halve punt lijk te missen, gegeven de gerealiseerde CV temp, is een verschil dat ik wel echt in de schoenen van Quatt schuif: dit is een verschil aan de verwarmingskant, niet de afgifte.

Evengoed, voor december lijkt opgenomen vermogen in lijn met de energierekening (voor november zit Quatt er nog steeds 50%+ boven) maar dit soort verschillen doen mij rapportage van Quatt ook weer met een korreltje zout nemen. Ik bedoel: als er een halve MWh mist, dan kan de COP er ook best een halve punt naast zitten, toch? Beter zou zijn zelf de COP te meten, maar dat is een project waar ik nu geen tijd voor heb ;)
offtopic:
Ik heb jaren gewoond op een plek met vrij droge lucht, dus ik weet uit ervaring wel een beetje wat het verschil is. Ook zelf: daar ging je rustig in het zonnetje bij +2 terrasjes pakken, hier niet ;)
Aankomende nacht staat -6 op de verwachtig: ik zal dat morgen eens naast de -7 houden (COP 2,4).

• Brent
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Ik weet niet of die discussie (weer voeren) veel zin heeft.
Apparaten die op de grond staan maken _exact_ hetzelfde geluid.
Telkens harmonische verdubbelingen van de compressorsnelheid.
De oren horen niet of geluid van resonantie komt of primaire onderdelen in de WP is all.

Ik stel bij deze mijn opstelling beschikbaar voor metingen (ik heb geen apparatuur). Mocht iemand willen langskomen (prov. L) dan kan dat. Meten is immers weten. (Je meet dus dan aan spul dat op de grond staat, voor de goede orde)

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:42:
[...]

Het aantal neergezette Quatts stond in hun nieuwjaarspraatje:

"17.453 huishoudens werken op duurzame energie met Quatt"
In een artikel van eind 2024 gaven ze aan 7.000 offertes voor 2025 binnen te hebben ivm verlaging subsidie. Als je even uitgaat van wat afvallers en 5.500 aanhoudt en wat nieuwe installaties etc, dan zou hun omzet vorig jaar ergens tussen de 40-50 miljoen moeten liggen. Als wat ze aangeven idd waar was dan.

• paQ
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:40:
[...]

De oren horen niet of geluid van resonantie komt of primaire onderdelen in de WP is all.

Ik stel bij deze mijn opstelling beschikbaar voor metingen (ik heb geen apparatuur). Mocht iemand willen langskomen (prov. L) dan kan dat. Meten is immers weten. (Je meet dus dan aan spul dat op de grond staat, voor de goede orde)
Er zijn in dit topic voldoende filmpjes en opnames te vinden om je conclusies aan te verbinden ;)
Op een plat dak, op het terras in de tuin, vrij opgesteld 10m achter het huis.

Het gaat niet om het vermogen van het bouwstofzuigergeluid, maar dat het aanwezig is. En als het aanwezig is, dan is het iig luid. Luid genoeg om redelijk veilig te stellen: "te luid"

• supercrazy
  • Nu online
onlinaius schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:25:
[...]

Ik zie je punt, maar ik heb sterk mijn twijfel of dat daadwerkelijk werkt. Conglomereren en vertikale integratie zie je in de praktijk namelijk maar heel weinig voorkomen, en dat heeft een reden: het werkt meestal niet. In het engels noemen ze dat 'jack of all trades, master of none'.

Daarom zie je dat ASML een belang neemt in Carl Zeiss, maar het bedrijf niet inlijft, BMW maakt geen eigen banden en de waterpomp in je Quatt is gewoon een Wilo waterpomp. Je kunt namelijk beter erg goed worden in 1 specifiek ding, dan alles een beetje kunnen.

Je kunt succesvol zijn met conglomereren / vertikaal integreren. Dan heb je het over bedrijven als Samsung, Daewoo en tot op zekere hoogte Tesla, maar in de praktijk zie je dat vrij weinig bedrijven dit doen, of heel beperkt doen, en dat heeft goede redenen.

Denk eens in de termen van groeipotentieel, welk product kun je beter naar het buitenland exporteren? Een kneitergoede warmtepomp, of een middelmatige energieleverancier, een dertien in een dozijn verkoper van thuisaccu's, een ingewikkelde en prijzige oplossing voor FE met een hoop kinderziektes of een niche manier van koelen?

Dat is toch echt die kneitergoede warmtepompen. Middelmatige oplossingen geleverd door lokale bedrijven kun je door heel Europa krijgen.

En ja, als je dat op orde hebt kun je inderdaad het succes daarvan aangrijpen om een ecosysteem te bouwen waarbij je meer producten aan die klanten verkoopt, maar een track record van alles half doen helpt daar niet bepaald bij.

Waarmee ik overigens niet zeg dat WeHeat dit gaat lukken, maar ik zie in hun nieuwsbericht wel dat ze in ieder geval de ambitie hebben om iets heel goeds neer te zetten, en ik hoop dat ze daarin slagen, want dan hebben ze / we (als Nederland) een exportproduct wat de hele wereld over kan.
Ik ben het met je eens dat ze ook eerst de basis op orde moeten hebben en dan moeten gaan kijken naar het eco systeem eromheen, maar soms is die keuze lastig met de concurrentie die op de deur aan het kloppen is.

Wat betreft WeHeat hebben ze ook mooie ambities, maar heel eerlijk die heeft Quatt ook. Als ik kijk naar de app downloads en reviews dan valt wel op dat WeHeat veel minder downloads en reviews heeft (ook slechtere reviews ivm Quatt), wat ik ook best opvallend vind aangezien ze juist met en grote jongens zoals Coolblue toch wel een aardig eind moeten kunnen komen. Dat vind ik dan wel weer het slimme aan WeHeat dat ze via installateurs werken, dat maakt jouw schaalbaarheid sneller. Nadeel is wel weer dat je minder controle hebt over een belangrijk gedeelte van het proces namelijk the last mile naar de eindklant. Plus wat mij gevaarlijk lijkt is dat je in een lijstje met andere merken komt te staan en dat de eind klant dan liever een Remeha of Bosch pakt omdat ze die kennen.

Het is en blijft lastig :).

• Brent
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Er zijn in dit topic voldoende filmpjes en opnames te vinden om je conclusies aan te verbinden ;)
Op een plat dak, op het terras in de tuin, vrij opgesteld 10m achter het huis.

Het gaat niet om het vermogen van het bouwstofzuigergeluid, maar dat het aanwezig is. En als het aanwezig is, dan is het iig luid. Luid genoeg om redelijk veilig te stellen: "te luid"
Specifiek de compressor dan, of alle geluid bij elkaar?

Als het spul hier draait, ben ik doorgaans niet buiten, maar kan me niet een 320Hz achtige frequentie herinneren. Kan er eens op letten.

Met filmpjes en alle psycho-akoestische verwerking in audiocodecs kan ik niet zoveel. Daarmee kun je alles bagetelliseren danwel opblazen (opzettelijk of niet).

[edit]

Ben even wezen luisteren, kon ik meteen verijsde sneeuw bovenop wegbikken ;) Ik kan hem eruit vissen, ook op 10 meter afstand. Maar het valt op elke afstand weg tegen het geluid van de fans. Het spul levert nu ca. 7,5kW, dus uiteraard kun je dat horen. Maar luid vind ik het niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Brent op 05-01-2026 12:29 ]

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:30
Wat dan wel weer geruststellend is: ze hebben 9 vacatures open staan.

Ook dat zegt natuurlijk niet alles, maar het zou een indicatie kunnen zijn dat ze financieel er goed genoeg voorstaan om nieuwe medewerkers aan te nemen.

https://careers.quatt.io/jobs

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:59:
Hoe groot is dat team dan overigens? Geen idee. En hoe is dat verdeeld in hardware/software?
Een indicatie zie je op de foto op deze pagina:

https://www.quatt.de/working-at-quatt

De verdeling is uiteraard niet duidelijk, maar als ik kijk naar wat er qua software voor de klanten beschikbaar is gekomen kan ik wel concluderen dat de programmeurs oftewel er niet zijn, oftewel heel andere zaken aan hun hoofd hebben dan de huidige producten van Quatt verbeteren, en ook niet bepaald tijd hebben genomen voor de FE.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Brent
onlinaius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:07:
Wat dan wel weer geruststellend is: ze hebben 9 vacatures open staan.

Ook dat zegt natuurlijk niet alles, maar het zou een indicatie kunnen zijn dat ze financieel er goed genoeg voorstaan om nieuwe medewerkers aan te nemen.

https://careers.quatt.io/jobs
Gelukkig allemaal taken die me idd prio lijken te hebben: montage & onderhoud, en finance & nieuw hoofd sales ;)

• paQ
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Specifiek de compressor dan, of alle geluid bij elkaar?

Als het spul hier draait, ben ik doorgaans niet buiten, maar kan me niet een 320Hz achtige frequentie herinneren. Kan er eens op letten.

Met filmpjes en alle psycho-akoestische verwerking in audiocodecs kan ik niet zoveel. Daarmee kun je alles bagetelliseren danwel opblazen (opzettelijk of niet).
Nou, dat is toch juist de issue?
Lang niet iedereen heeft het.
Maar als je _wel_ het bouwstofzuiger geluid hebt, dan zegt Quatt: normaal werkgeluid

• TeslaNerd
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Gelukkig allemaal taken die me idd prio lijken te hebben: montage & onderhoud, en finance & nieuw hoofd sales ;)
Dat die Senior Financial Controller functie al lange tijd open staat is een indicatie dat Quatt zelf geen idee heeft hoe zij er financieel voor staan :+

• Brent
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:28:
[...]

Nou, dat is toch juist de issue?
Lang niet iedereen heeft het.
Maar als je _wel_ het bouwstofzuiger geluid hebt, dan zegt Quatt: normaal werkgeluid
Ik update net mijn post met mijn luistersessie, ter volledigheid:

Ben even wezen luisteren, kon ik meteen verijsde sneeuw bovenop wegbikken ;) Ik kan hem eruit vissen, ook op 10 meter afstand. Maar het valt op elke afstand weg tegen het geluid van de fans. Het spul levert nu ca. 7,5kW, dus uiteraard kun je dat horen. Maar luid vind ik het niet.

Is Quatt komen meten in die gevallen?

• paQ
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Ik update net mijn post met mijn luistersessie, ter volledigheid:

Is Quatt komen meten in die gevallen?
Ik heb het over dit geluid he: (deze @ 73Hz compressorsnelheid)
CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Als je dat hebt, valt het meteen op

• Brent
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Ik heb het over dit geluid he: (deze @ 73Hz compressorsnelheid)
CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Als je dat hebt, valt het meteen op
Nee, ik luisterde naar 316Hz, dat schreef je eerder. Iets in die richting hoorde ik wel, maar niets 73-achtigs.

• paQ
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Nee, ik luisterde naar 316Hz, dat schreef je eerder. Iets in die richting hoorde ik wel, maar niets 73-achtigs.
Nee, 73, (en diens opvolgende stapjes) * 2 * 2 = stofzuigergeluiden
dus die van 73 veroorzaakt ergens rond de 292
die van 79 (?) ergens rond de 316

• Brent
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:42:
[...]

Nee, 73, (en diens opvolgende stapjes) * 2 * 2 = stofzuigergeluiden
dus die van 73 veroorzaakt ergens rond de 292
die van 79 (?) ergens rond de 316
Aha. Met mijn oor vertrouw ik niet op het kunnen onderscheiden van 292 en 316. Maar, het was niet luid tov fans.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:38
Het is wel even hard werken nu (net thermostaat een halve graag hoger gezet).

Blijf het wel indrukwekkend vinden dat in het R32 circuit de druk toeneemt tot zo'n 30 bar en de temperatuur net niet de 100grC aantikt. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0nEfuXsniTJu-l12hGODUIOrpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12Po5mIV2vbw51vJOHO8j0oe.png?f=fotoalbum_large

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:36
supercrazy schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:47:
[...]

Ik ben het met je eens dat ze ook eerst de basis op orde moeten hebben en dan moeten gaan kijken naar het eco systeem eromheen, maar soms is die keuze lastig met de concurrentie die op de deur aan het kloppen is.

Wat betreft WeHeat hebben ze ook mooie ambities, maar heel eerlijk die heeft Quatt ook. Als ik kijk naar de app downloads en reviews dan valt wel op dat WeHeat veel minder downloads en reviews heeft (ook slechtere reviews ivm Quatt), wat ik ook best opvallend vind aangezien ze juist met en grote jongens zoals Coolblue toch wel een aardig eind moeten kunnen komen. Dat vind ik dan wel weer het slimme aan WeHeat dat ze via installateurs werken, dat maakt jouw schaalbaarheid sneller. Nadeel is wel weer dat je minder controle hebt over een belangrijk gedeelte van het proces namelijk the last mile naar de eindklant. Plus wat mij gevaarlijk lijkt is dat je in een lijstje met andere merken komt te staan en dat de eind klant dan liever een Remeha of Bosch pakt omdat ze die kennen.

Het is en blijft lastig :).
Ik vind het werken via installateurs juist een nadeel, want een heel belangrijk deel van het proces heb je niet in de hand. En we weten allemaal dat er heel goede installateurs zijn, maar helaas ook veel slechte.
En over het algemeen zijn de Quatt installateurs zeer capabele gasten.
Voor ik met Quatt in zee ging heb ik ook offertes gehad van Weheat installateurs. Dat was voor het Flint tijdperk, maar de hoogte van de offertes waren minimaal 2x die van Quatt.

• onlinaius
raven22 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:20:
[...]

Ik vind het werken via installateurs juist een nadeel, want een heel belangrijk deel van het proces heb je niet in de hand. En we weten allemaal dat er heel goede installateurs zijn, maar helaas ook veel slechte.
Ja eens. Dat vind ik ook daadwerkelijk een groot pluspunt bij Quatt. Dat je gewoon zonder allerlei offertes opvragen direct weet wat het kost, en er alleen extra wordt gerekend voor specifieke situaties, die vaak vrij duidelijk zijn (zoals betonboring, steiger, etc). Waar het overigens ook wel vaak mis gaat als ik het zo mag geloven uit de reacties hier, want ter plekke komt men er dan achter dat die steiger toch niet nodig is. Verder geeft het onder 1 dak houden het voordeel dat je als klant geen gedonder heb waarbij de installateur naar de warmtepompfabrikant wijst, terwijl de fabrikant zegt dat je niets met hen van doen hebt, omdat die installateur hun klant is.
Die zijn er zeker bij, maar ik zie hier toch ook wel vrij regelmatig heel rommelig achtergelaten installaties voorbij komen, dus ook bij Quatt zijn de gebruikte installateurs behoorlijk variabel qua prestaties.

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:07

TM4

[...]

Voor ik met Quatt in zee ging heb ik ook offertes gehad van Weheat installateurs. Dat was voor het Flint tijdperk, maar de hoogte van de offertes waren minimaal 2x die van Quatt.
Flint zou voor mij iets goedkoper zijn geweest inclusief installatie. Aangezien mijn belangrijkste doel energielabel verbetering is, ik dit niet zie als 'hobby' of ideologisch project en besparing niet meer dan bijvangst is heb ik voor Quatt gekozen.

Kreeg de indruk dat Quatt meer ontzorgt en meekijkt met je installatie en deze geen of nauwelijks onderhoud of opvolging nodig heeft. Gezien de slechte performance van mijn wp en motorproblemen bij de andere installatie die ik monitor is dat achteraf niet geheel uitgekomen. Je voegt complexiteit toe aan je systeem en je moet je echt wel inlezen en je installatie in de gaten houden.

Zelfde zal voor Weheat ook wel gelden, maar ik vraag me dan (achteraf) wel af of Quatt voor 'de niet hobbyist' wel zo'n veel betere keuze is.

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:50
Inmiddels mijn stooklijn laten aanpassen naar mijn eigen berekende 'optimale' stooklijn. Eens kijken hoe dat gaat de komende weken. Overigens werden mails binnen twee werkdagen beantwoord in een periode rond de feestdagen met vorst, terwijl ik aangevinkt had dat het geen haast had. Dat is toch netjes.
RickvdT schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:48:
[...]

Op basis van de vorige resultaten maar mijn stooklijn opgevraagd. Mijn berekende inschatting komt aardig in de buurt van wat er ingesteld staat gelukkig. Ik denk als je geen idee hebt wat je huidige en optimale stooklijn zijn dat dit best handig kan zijn voor een indicatie.

[Afbeelding]

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:54
Goedemiddag,

Ik heb in mijn app de optie "sustainability" aangevinkt en probeer met deze koude dagen inzicht te krijgen of mijn warmtepomp in staat is het huis warm te krijgen zonder hulp van de cv. Het valt me alleen op dat hij over blijft schakelen naar de cv terwijl hij toch nog niet op zijn maximale vermogen zou moeten zitten volgende de specs? Ik heb vloerverwarming en tegen de adviezen in verhoog ik de temperatuur geleidelijk met 1 graad, iets wat in het voor en najaar goed werkte in verband met zonnepalen benutten.

Wat mis ik? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkVKKt2JHCDdzdRZ4kOpmtcernE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBRZau02JemV9GHf4M5r5YxB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiGyaKKMIoEZG4Sm1Ca-7yrAvng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfcZJBOvn6zLmFf3XOQ1rQx4.jpg?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
SalmonAce schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:51:
Goedemiddag,

Ik heb in mijn app de optie "sustainability" aangevinkt en probeer met deze koude dagen inzicht te krijgen of mijn warmtepomp in staat is het huis warm te krijgen zonder hulp van de cv. Het valt me alleen op dat hij over blijft schakelen naar de cv terwijl hij toch nog niet op zijn maximale vermogen zou moeten zitten volgende de specs? Ik heb vloerverwarming en tegen de adviezen in verhoog ik de temperatuur geleidelijk met 1 graad, iets wat in het voor en najaar goed werkte in verband met zonnepalen benutten.

Wat mis ik? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Jij bent al goed bezig maar jij moet de watertemperatuur van de cv-ketel nog op de laagste stand zetten zodat die niet aanspringt als de Quatt CiC de cv wil bijschakelen.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:21

Animal_X

Rodin

Goedemiddag,

Wat mis ik? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat gek dat je huis de hele nacht (de koudste periode) boven ingestelde temperatuur was zonder gebruik van CV of Quatt. Dat is is niet ideaal natuurlijk. Tegen de tijd dat je temperatuur onder setpoint komt is je vloer al flink afgekoeld en zal hij flink moeten werken om dit weer te corrigeren. Beter 24/dag op een lager constant vermogen verwarmen.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
Goedemiddag,

Wat mis ik? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het gat te groot is om snel te kunnen overbruggen op enkel de WP, dan schakelt hij de CV bij. Dat is voor mij de reden dat ik de verwarmingsfunctie hard heb uitgeschakeld op de CV zelf. Maar met dit weer krijgt hij het dan wel lastig met een single Quatt ;)

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 2,12 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• supercrazy
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Ja eens. Dat vind ik ook daadwerkelijk een groot pluspunt bij Quatt. Dat je gewoon zonder allerlei offertes opvragen direct weet wat het kost, en er alleen extra wordt gerekend voor specifieke situaties, die vaak vrij duidelijk zijn (zoals betonboring, steiger, etc). Waar het overigens ook wel vaak mis gaat als ik het zo mag geloven uit de reacties hier, want ter plekke komt men er dan achter dat die steiger toch niet nodig is. Verder geeft het onder 1 dak houden het voordeel dat je als klant geen gedonder heb waarbij de installateur naar de warmtepompfabrikant wijst, terwijl de fabrikant zegt dat je niets met hen van doen hebt, omdat die installateur hun klant is.
Ik vind het bij Quatt ook een voordeel en dat het hiermee ook transparant is. En gevoelsmatig kunnen ze dit aspect ook veel beter als voordeel pushen omdat het een USP is die andere weer niet hebben. Ontzorging (en daar valt dit ook onder) verkoopt altijd goed bij klanten is mijn ervaring.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:01
Goedemiddag,

Wat mis ik? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Stop met nachterverlaging en verhogen van temperatuur, draai eens een paar dagen 24/7 dezelfde temp en kijk wat de Quatt dan doet. Door de verhogingen die je nu doorvoert, en het beperktere output vermogen wat beschikbaar is met deze temperaturen trekt je Quatt het niet om deze temperatuur verhoging door te voeren en schakelt de CV bij.

• SalmonAce
Viper085 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:07:
[...]

Als het gat te groot is om snel te kunnen overbruggen op enkel de WP, dan schakelt hij de CV bij. Dat is voor mij de reden dat ik de verwarmingsfunctie hard heb uitgeschakeld op de CV zelf. Maar met dit weer krijgt hij het dan wel lastig met een single Quatt ;)
Oke eens onderzoeken hoe ik dat bij mijn cv in kan stellen, dank voor de tip.

• SalmonAce
Razer schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:54:
[...]

Stop met nachterverlaging en verhogen van temperatuur, draai eens een paar dagen 24/7 dezelfde temp en kijk wat de Quatt dan doet. Door de verhogingen die je nu doorvoert, en het beperktere output vermogen wat beschikbaar is met deze temperaturen trekt je Quatt het niet om deze temperatuur verhoging door te voeren en schakelt de CV bij.
Makkelijkste oplossing en ga ik ook zeker met experimenteren.

• SalmonAce
Animal_X schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:07:
[...]

Wat gek dat je huis de hele nacht (de koudste periode) boven ingestelde temperatuur was zonder gebruik van CV of Quatt. Dat is is niet ideaal natuurlijk. Tegen de tijd dat je temperatuur onder setpoint komt is je vloer al flink afgekoeld en zal hij flink moeten werken om dit weer te corrigeren. Beter 24/dag op een lager constant vermogen verwarmen.
Dat komt zoals vermeld omdat ik hem 1 graad verlaag in de nacht. Ga daar mee experimenteren maar in het najaar werkte dit goed zodat ik mijn zonnepanelen volledig kon benutten.

• SalmonAce
TeslaNerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:06:
[...]

Jij bent al goed bezig maar jij moet de watertemperatuur van de cv-ketel nog op de laagste stand zetten zodat die niet aanspringt als de Quatt CiC de cv wil bijschakelen.
Oke volgens mij heb ik die al op 40 graden staan en ik meen dat dit de laagste stand is maar ga ik ook nog even naar kijken, dank.

• Viper085
SalmonAce schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:57:
[...]

Oke eens onderzoeken hoe ik dat bij mijn cv in kan stellen, dank voor de tip.
Succes! Dit zorgt er natuurlijk wel voor dat je CV als back-up ook niet langer beschikbaar is. Dus misschien een puntje van aandacht als je op vakantie gaat oid.

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 2,12 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• TeslaNerd
Viper085 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:07:
[...]

Ik denk dat Quatt met de CiC veel te snel de cv-ketel bijschakelt terwijl met iets meer geduld ook een enkele Quatt buitenunit veel kan doen bij een redelijk goed geisoleerde woning. Zelfs bij dit weer. Maar iedere woning is anders en dit zijn ideale dagen voor iedere tweaker met een warmtepomp om dat zelf uit te vinden

• Viper085
TeslaNerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:24:
[...]

Ik denk dat Quatt met de CiC veel te snel de cv-ketel bijschakelt terwijl met iets meer geduld ook een enkele Quatt buitenunit veel kan doen bij een redelijk goed geisoleerde woning. Zelfs bij dit weer. Maar iedere woning is anders en dit zijn ideale dagen voor iedere tweaker met een warmtepomp om dat zelf uit te vinden
Eens. Afgelopen jaar heb ik volledig zonder cv kunnen doen. Pas rond kerst en nu red ik het net niet meer om het huis op temperatuur te houden. Meestal zag je in de nacht een lichte daling in temperatuur (max 0,3 graad) en gedurende de dag trok hij dat weer bij. Nu duurt de koude periode net iets te lang ;)

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:06
Goedemiddag,

Wat mis ik? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je nog steeds alleen maar 40 m3 vloerverwarming aan de Quatt hangen?
Als je de hartafstand tussen de slangen in de vloer weet, dan kan je doorrekenen wat het maximale afgiftevermogen per m2 is:
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

In de praktijk is het zeer lastig om boven de 100W per m2 uit te komen, zelfs als alles vol ligt met ideale afwerking. Is de ruimte 40 m2, dan is meestal niet alles vol gelegd omdat het onder kasten en keukenblokken niet handig is, dus moet je met minder rekenen. En met oudere systemen is het vaak gelegd als bijverwarming met grotere hartafstand, dus dan mag je blij zijn als je er 3 kW uit kan persen.

Het gevolg van te weinig afgifte is dat de CiC gaat compenseren met een hogere aanvoertemperatuur. Met radiatoren werkt dit prima, maar een VVW verdeler slaat dicht om de vloer te beschermen.

Als je iemand met een infrarood camera kent, dan kan die precies laten zien waar de slangen liggen. Ze lopen naar de verdeler, dus de diameter kan je daar opmeten.

Als je echt niks boven wilt qua radiatoren en daar zelfstandig gaat verwarmen,. dan zou ik dikke isolatie toevoegen in het bestaande plafond, de warmteverliesberekening opnieuw laten doen op basis van de verkleinde inhoud van de nieuwe thermische schil en indien mogelijk een buffervat in serie toevoegen op de retour. Niet dat dit een wenselijk component is, maar die Quatt gaat elke keer afslaan als je te weinig volume hebt voor het minimale vermogen omdat het water te snel retour komt.

De gemakkelijkere optie is boven parallel wat radiatoren ophangen, zodat het water minder snel doorstroomt en meer warmte afgegeven wordt, waardoor je ook geen plafondkoeling hebt en de vloerverwarming geen beperkende factor meer is.

• TeslaNerd
netappie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:41:
[...]

Als je de hartafstand tussen de slangen in de vloer weet, dan kan je doorrekenen wat het maximale afgiftevermogen per m2 is:

In de praktijk is het zeer lastig om boven de 100W per m2 uit te komen, zelfs als alles vol ligt met ideale afwerking. Is de ruimte 40 m2, dan is meestal niet alles vol gelegd omdat het onder kasten en keukenblokken niet handig is, dus moet je met minder rekenen. En met oudere systemen is het vaak gelegd als bijverwarming met grotere hartafstand, dus dan mag je blij zijn als je er 3 kW uit kan persen.

Het gevolg van te weinig afgifte is dat de CiC gaat compenseren met een hogere aanvoertemperatuur. Met radiatoren werkt dit prima, maar een VVW verdeler slaat dicht om de vloer te beschermen.

Als je iemand met een infrarood camera kent, dan kan die precies laten zien waar de slangen liggen. Ze lopen naar de verdeler, dus de diameter kan je daar opmeten.

Als je echt niks boven wilt qua radiatoren en daar zelfstandig gaat verwarmen,. dan zou ik dikke isolatie toevoegen in het bestaande plafond, de warmteverliesberekening opnieuw laten doen op basis van de verkleinde inhoud van de nieuwe thermische schil en indien mogelijk een buffervat in serie toevoegen op de retour. Niet dat dit een wenselijk component is, maar die Quatt gaat elke keer afslaan als je te weinig volume hebt voor het minimale vermogen omdat het water te snel retour komt.

De gemakkelijkere optie is boven parallel wat radiatoren ophangen, zodat het water minder snel doorstroomt en meer warmte afgegeven wordt, waardoor je ook geen plafondkoeling hebt en de vloerverwarming geen beperkende factor meer is.
Een slimme pendelregeling is dan een prima oplossing. Stook je vloer op met maximaal vermogen op de warmtepomp (thermostaat 1 graad boven kamertemperatuur) zonder de cv-ketel.
Als de maximale toelaatbare watertemperatuur voor de vloer is bereikt de thermostaat weer omlaag zetten zodat de warmtepomp stopt.
Als de opwarmsnelheid van de ruimte afneemt dan start je de cyclus opnieuw.

Zie de alles-in-1-Apex chart hieronder:
- kamertemperatuur stabiel tussen 19,5 en 19,7 (na zoninval vanmiddag)
- iedere 10 minuten de thermostaat gedurende 1 minuut 0,5 graad omhoog zetten voorkomt dat de Quatt CiC pas reageert als de kamertemperatuur beneden de ingestelde temperatuur is gezakt en dat radiatoren koud worden
- watertemperatuur tussen 27 en 41 graden
- slim pendelen op hoger vermogen is gemeten obv kwh/graaddagen voordeliger dan continue draaien op lager vermogen ivm extra overhead bij lager vermogen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8h3OovOewJD1scf1At32Amih3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAgtRc6SAh8TPDqBkOeCCBxw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 05-01-2026 20:48 ]

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Cv bij schakelen vind ik geen probleem. Het is een hybride warmtepomp en geen full electric. Ik wil het gewoon lekker warm hebben in huis.

[ Voor 20% gewijzigd door Erik1805 op 05-01-2026 20:48 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• TeslaNerd
Erik1805 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:47:
Cv bij schakelen vind ik geen probleem. Het is een hybride warmtepomp en geen full electric. Ik wil het gewoon lekker warm hebben in huis.
Helemaal met jou eens. Maar als de Quatt het met iets meer geduld ook zonder gas kan dan vind ik dat ook geen probleem. Als het nog een keer echt gaat vriezen mag mijn cv ook meedoen.

• SalmonAce
netappie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:41:
[...]

Ik heb nu inderdaad nog de quatt alleen op de benedenverdieping draaien. Ik heb toevallig vorige week een pakketje uit Italië ontvangen met twee innova fan coils. Nog geen tijd en extra paar handen gehad om ze aan te sluiten.

Overigens heb ik het plafond behoorlijk vol geramd met glaswol tijdens de verbouwing dus daar zou niet zoveel warmte verloren moeten gaan.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:14
Met alle sneeuw in de lucht heeft de Quatt toch de 3kW BUH nodig voor ondersteuning na de defrosts, eerste keer dat ik dit gedrag zie in de anderhalf stookseizoen dat de Quatt nu full electric draait.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrwzl2_Rh22N0lAvEWE631bf6Us=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HAPAzFltgvjsxdYPBjwSCrtp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrPv_IZn79UlPRlLFBcXHJRpu2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R7tSBluyONJbUTn4IkHRT9xl.png?f=fotoalbum_large

Zelfs eerste kerstdag met temperaturen tot -4 maar droge lucht kon de Quatt het alleen af
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7TBqjwXNgSDFw7QWNXQSCYlgCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x3sQQAg1iN5XJhIxpuM2UuAV.png?f=fotoalbum_large

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:34
m10tech schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Helemaal schoon daarnet, ook bodemplaat, ik denk dat ik de stekker er eens opnieuw insteek om te zien of het nog stuk is.
Het kan natuurlijk ook de pomp zijn, die hier eerder is genoemd als mogelijke oorzaak.

Update na inpluggen 45 min geleden:
De aardlek springt er niet uit. De pomp is gaan werken. Alles werkt weer naar behoren. (fingers crossed)
Opvallend, de unit is 22 uur van de stroom geweest, maar niet onder nul geweest.
De eerste 5 minuten draaide de pomp op volle bak, 1200 l/u, daarna naar 800 l/u.
En het eerste half uur is de crankcase heater aan geweest, en de compressor niet, ondanks cmd-level 10.
Na dat half uur is de compressor aangegaan en is nu warmte aan het maken.

Conclusie, het is dubieus dat een sneeuwsituatie de aardlek kan laten springen... maar verder lijkt alles weer te werken
Mail gekregen van Quatt support. Zijn het eens met het uitschakelen van de Quatt tijdens de nacht, want als de aardlek zou springen terwijl ik slaap kan ik niets corrigeren. Maar dan MOET de CV BLIJVEN draaien.
De work-mode gaat naar 4, CV only.

Extra detail: Ik heb de versie met de flowmeter in de Quatt, maar dus alleen een temperatuursensor op de uitgang van CV+Quatt.
De truuk bestaat er voor mij uit om die sensor los te clippen. Daardoor denkt de CiC dat er ruim minder warmte is dan de Control Setpoint (CSP) die ik heb ingesteld op 45°C. En daardoor blijft de CV doorgaan, op de ingestelde max-temp van de ketel.
In mijn geval is die CSP+2, maar dit werkt voor ieder die in deze situatie zou komen. Je thermostaat zal de CSP op een redelijke temperatuur zetten als de doel temperatuur niet wordt bereikt. Eigenlijk traditioneel CV bedrijf...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• netappie
SalmonAce schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:10:
[...]

Ik heb nu inderdaad nog de quatt alleen op de benedenverdieping draaien. Ik heb toevallig vorige week een pakketje uit Italië ontvangen met twee innova fan coils. Nog geen tijd en extra paar handen gehad om ze aan te sluiten.

Overigens heb ik het plafond behoorlijk vol geramd met glaswol tijdens de verbouwing dus daar zou niet zoveel warmte verloren moeten gaan.
Ok, dan zou je kunnen kijken of je de ketel in zomerbedrijf kan zetten zodat die niet meeverwarmt, zelfs als de Quatt dit vraagt. Ik zag dat je een Nefit hebt, dus dan zou het ongeveer zoiets moeten zijn:
https://www.handleidi.ng/...rc-30-cw5/handleiding?p=9
Dit kan anders zijn op jouw specifieke ketel, dus lees ook de handleiding die er bij zit.

Tot je de afgifte gerepareerd hebt kan je de soundslider eventueel gebruiken om het vermogen 24 uur per dag te beperken zodat de aanvoertemperatuur niet te ver oploopt.

Kijk eens met een constante thermostaat temperatuur en Building 87 in de Soundslider of je daarmee de vraag en geleverde hoeveelheid energie stabiel kan krijgen. Door geen nachtverlaging toe te passen kan die vloerverwarming dan 24 uur per dag het verlies aanvullen.

Die fancoils aansluiten gaat je afgifte waarschijnlijk wel weer repareren, dus dan hoeft je warmteverlies instelling bij Quatt, die gebaseerd is op de hele woning, mogelijk niet omlaag.

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 06-01-2026 06:09 ]

• netappie
TeslaNerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:06:
[...]

Dat is niet de correcte manier. Zo gaat de ketel mogelijk veel sneller stuk. Dit is alsof je met een auto wegrijdt met de handrem er nog op.

De juiste manier om de ketel niet bij te laten schakelen is natuurlijk het afgifte systeem zo vergroten dat dit niet nodig is.

Een mooie workaround in de tussentijd is om de ketel in zomerstand te zetten. Dat is gemakkelijker omkeerbaar.

Het te ver verlagen van de maximum aanvoertemperatuur zorgt dat je ketel continu aan/uit/aan/uit/aan/uit gaat doen als de CiC tevergeefs om hulp vraagt. Afhankelijk van de fabrikant en bouwjaar betekent dit mogelijk toch gasverbruik en super veel slijtage.

• Brent
Helaas, het is hier vannacht niet verder gaan vriezen, het bleef boven de -1. Geen -7/45 cijfers dus.

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Iets wat mij vanochtend opviel, we hebben een DUO v1.5 met een iSense thermostaat (v28 dacht ik).

Als de buitentemperatuur onder nul is dan laat de iSense 0.0 graden buitentemperatuur zien. Toen ik nog een OTGW had, werden temperaturen onder nul wel goed getoond. Temperaturen boven de 0 worden wel goed getoond.

Hebben andere mensen hier ook 'last' van?

• TeslaNerd
netappie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 06:23:
[...]

Dat is niet de correcte manier. Zo gaat de ketel mogelijk veel sneller stuk. Dit is alsof je met een auto wegrijdt met de handrem er nog op.

De juiste manier om de ketel niet bij te laten schakelen is natuurlijk het afgifte systeem zo vergroten dat dit niet nodig is.

Een mooie workaround in de tussentijd is om de ketel in zomerstand te zetten. Dat is gemakkelijker omkeerbaar.

Het te ver verlagen van de maximum aanvoertemperatuur zorgt dat je ketel continu aan/uit/aan/uit/aan/uit gaat doen als de CiC tevergeefs om hulp vraagt. Afhankelijk van de fabrikant en bouwjaar betekent dit mogelijk toch gasverbruik en super veel slijtage.
Met het cv-water op maximaal 30 graden gaat mijn Intergas helemaal niet aan omdat het water dan door de Quatt al warmer wordt gemaakt dan die 30 graden. Misschien dat niet iedere cv ketel zo slim is als mijn Intergas maar hier geen aan/uit/aan/uit/aan/uit.

• Erik1805
  • Nu online
Zo hier is het goed koud 😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OX6u6IzRub3S-y7RNTlgJ8EEF7c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AozxiJNJZElXsZEiAW8Rt4V7.png?f=user_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• netappie
TeslaNerd schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Met het cv-water op maximaal 30 graden gaat mijn Intergas helemaal niet aan omdat het water dan door de Quatt al warmer wordt gemaakt dan die 30 graden. Misschien dat niet iedere cv ketel zo slim is als mijn Intergas maar hier geen aan/uit/aan/uit/aan/uit.
Op een Intergas ketel kan je het al helemaal gemakkelijk regelen.
Kwestie van parameter q instellen op 1 en dan kan je met 1 druk op de knop de zomerstand in en uitschakelen.

Dit heeft als voordeel dat je de ketel gewoon op een temperatuur kan houden die niet tot pendelen leidt als je Quatt een storing heeft of het echt super koud is.

Je ketel begrenzen op 30 doet namelijk ook niet veel goeds als de Quatt het met 29 aanlevert.

• RickvdT
RickvdT schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:26:
Inmiddels mijn stooklijn laten aanpassen naar mijn eigen berekende 'optimale' stooklijn. Eens kijken hoe dat gaat de komende weken. Overigens werden mails binnen twee werkdagen beantwoord in een periode rond de feestdagen met vorst, terwijl ik aangevinkt had dat het geen haast had. Dat is toch netjes.
[...]
3x raden wanneer de stooklijn is aangepast :) Sindsdien een super stabiele run van 20 uur tot de zon doorbrak i.p.v. elke 2/3 uur even uit. Even afwachten wat het met nog lagere temperaturen doet maar vooralsnog is dit een aanzienlijke vooruitgang met vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xyfjdo0AzjB9irEqUoIEDNVn3XQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qw4AAGuVAIGDuEYIm7xQgWyI.jpg?f=fotoalbum_large

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:05
Ik zit sinds afgelopen vrijdag met een defecte Quatt. Ik heb al 4x gebeld en telkens krijg ik dezelfde melding: ik moet gewoon geduldig afwachten totdat de planning contact met me opneemt voor een afspraak. Ik wordt er echt heel pissig van. Voelt gewoon niet goed met temperaturen ver beneden nul en een cv die ook soms even een of twee uur uitstaat. Kans op bevriezing is dan wel reëel. Ik ga ze in ieder geval iedere dag bellen.

Hebben jullie nog tips om bevriezing tegen te gaan? Ik kon op mijn cv geen functie vinden om de pomp constant te laten draaien.

• Pistolepaultje
  • Registratie: Maart 2022
dzuijlek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:18:
Ik zit sinds afgelopen vrijdag met een defecte Quatt. Ik heb al 4x gebeld en telkens krijg ik dezelfde melding: ik moet gewoon geduldig afwachten totdat de planning contact met me opneemt voor een afspraak. Ik wordt er echt heel pissig van. Voelt gewoon niet goed met temperaturen ver beneden nul en een cv die ook soms even een of twee uur uitstaat. Kans op bevriezing is dan wel reëel. Ik ga ze in ieder geval iedere dag bellen.

Hebben jullie nog tips om bevriezing tegen te gaan? Ik kon op mijn cv geen functie vinden om de pomp constant te laten draaien.
Wat is je defect? Wat gaat er exact mis bij je?

• dzuijlek
  • Laatst online: 18:05
Pistolepaultje schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Wat is je defect? Wat gaat er exact mis bij je?
De aardlek knalt er telkens uit als ik de stekker van de Quatt erin stop. Ik iemand op dit forum dacht aan de waterpomp die het begeven heeft.

• Hueify
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Na dit topic al een tijdje met aandacht gevolgd te hebben, heeft het me doen besluiten om na een ingrijpende verbouwing aan onze woning in 2025 (200+ m2, vrijstaand, 1966, veel grote ramen) een Quatt aan te schaffen. Sinds Oktober 2025 helpt een enkele Quatt V2 hybrid met het verwarmen van onze woning. Iedere situatie is uniek, zo ook die van mij. :-)

De Quatt werkt nog niet optimaal bij ons. Het afgifte systeem op begane grond en 1ste verdieping vraagt om verbetering, ik ben voornemens om dit de komende tijd gefaseerd aan te pakken en zal proberen om zo uitvoerig mogelijk te beschrijven waar ik tegenaan loop.

Afgifte:
Begane grond: Vloerverwarming in woonkamer en keuken: Comfortline 8-groeps LTV-verdeler met WILO pomp, 5 lange groepen (100m, 2017), 3 korte groepen (60m, 2025), 2 radiatoren in gang en WC.
1ste verdieping: 4 radiatoren (3 slaapkamers, 1 badkamer)
2de verdieping: 42 m2 Vloerverwarming WARP-systems (werkt TOP!)

Stap 1: Het afgifte systeem op de begane grond aanpakken
De Quatt levert water van 32/35 graden, echter de aanvoertemperatuur van de vloer is maar 28 graden. De mengkraan staat open, de 8 groepen hebben een goede flow, het hydraulische inregelventiel zo dicht mogelijk. Het lijkt erop dat de LTV-verdeler retourwater blijft mengen waardoor de aanvoertemperatuur te laag blijft met als gevolg dat de ketel zeer regelmatig bijspringt! Zodra de (Remeha) ketel aan gaat (45 graden), dan gaat er wel 45 graden de vloer in (en dat wil ik dan weer niet, max. 40!) :-)

De radiatoren vinden 45 graden trouwens ook fijner dan 32 graden, maar dat is een volgende stap (waterzijdig inregelen, ventilatoren, etc.). De Quatt zou deze hogere temperatuur ook moeten kunnen leveren, maar de Quatt helpdesk kan mij niet vertellen hoe ik dit kan realiseren?

Na van alles geprobeerd te hebben is mijn conclusie dat de LTV-verdeler op de begane grond niet geschikt is voor een hybride systeem en deze vervangen dient te worden door een hybride verdeler (b.v. ROBOT Hybride LTVC verdeler 8 groeps Wilo). Dit is echter een redelijke prijzige oplossing. Is dit de beste oplossing voor mijn specifieke situatie?

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• onlinaius
RickvdT schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:13:
[...]

3x raden wanneer de stooklijn is aangepast :) Sindsdien een super stabiele run van 20 uur tot de zon doorbrak i.p.v. elke 2/3 uur even uit. Even afwachten wat het met nog lagere temperaturen doet maar vooralsnog is dit een aanzienlijke vooruitgang met vloerverwarming.

[Afbeelding]
Ziet er inderdaad een stuk beter uit.

@Quatt Support Misschien een goede om hier eens een stagiair op te zetten die analyseert welke Quatts hier nog meer last van hebben? Dat hoeft niet eens een WO stagiair te zijn, een HBO student die een beetje goed met SPSS / Stata is kan dit er ook zo uitvissen, want voor een goede statisticus is dit kinderlijk eenvoudig.

- Neem de warmteopwek data van alle Quatts over een aantal (bijv 10) willekeurige dagen in het stookseizoen.
- Verwijder de uren waar de Quatt uitstond.
- Bereken de gemiddelde warmteopwek over de uren waarop de Quatt aanstond.
- Stel een grens waarop je kunt zeggen dat de Quatt pendelt. Bijv 20% boven de gemiddelde warmtevraag en 20% er onder.
- Stel een grens hoeveel uren hieraan moet worden voldaan voordat je kunt spreken van (onnodig) pendelgedrag, bijv 5 uur.
- Maak per stookdag een pendelgedrag dummy variabele.
- Stel een grens hoeveel van de 10 dagen de pendelgedrag dummy op 1 moet staan voordat je de Quatt bestempelt als een mogelijk probleemgeval. (bijv 3).

Nu heb je een lijst van Quatts die je dieper kunt analyseren, en waarbij je de stooklijnen kunt aanpassen.

Best leuk, kan die stagiair op zijn stageverslag zetten dat zijn korte stage bijv. 16 ton Co2 per jaar heeft bespaart.

(vergeef eventuele foutjes, mijn statistiek is wat roestig)

Volgende stap: detecteer pendelen automatisch, en pas de stooklijn automatisch aan (eerst supervised waarbij een medewerker de aanpassingen goed moet keuren, en als dat een paar honderd keer goed is gegaan automatisch, waarbij je de gebruiker via email informeert over de aangepaste stooklijn, en wat te doen als dit toch niet naar wens is).

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 06-01-2026 12:10 ]

• Erik1805
  • Nu online
Ik ga toch een keer proberen met de stand op duurzaam. Kijken of de Quatt het zonder cv ook zou redden. Aangezien ik wel zie dat de Quatt niet zijn maximale vermogen gebruikt en dan de cv snel bijschakeld. Heb dat nog nooit geprobeerd.

• Star65
Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:02:

Na van alles geprobeerd te hebben is mijn conclusie dat de LTV-verdeler op de begane grond niet geschikt is voor een hybride systeem en deze vervangen dient te worden door een hybride verdeler (b.v. ROBOT Hybride LTVC verdeler 8 groeps Wilo). Dit is echter een redelijke prijzige oplossing. Is dit de beste oplossing voor mijn specifieke situatie?
Ik ben overgestapt van een mengverdeler naar een pomploze LTV verdeler en dat werkt in mijn geval aanzienlijk beter. Voor een 8 groeps verdeler (rvs) ben je ongeveer €380 kwijt bij warmyteservice. Zorg ook ervoor als je dat gaat doen dat je aanvoerleidingen minimaal 22mm zijn, liefst nog groter.

[ Voor 13% gewijzigd door Star65 op 06-01-2026 12:23 ]

• onlinaius
Erik1805 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:13:
Ik ga toch een keer proberen met de stand op duurzaam. Kijken of de Quatt het zonder cv ook zou redden. Aangezien ik wel zie dat de Quatt niet zijn maximale vermogen gebruikt en dan de cv snel bijschakeld. Heb dat nog nooit geprobeerd.
Even voor de zekerheid: zie je dat in het gebruikte elektrisch vermogen, of het thermisch vermogen (de warmte die er wordt opgewekt?). Want het maximale vermogen kun je alleen aflezen aan het gebruikte elektrisch vermogen (als dit ergens rond de 1600 watt ligt (even uit mijn hoofd) draait je Quatt ongeveer maximaal).

• onlinaius
Ik zie dat mijn automatisch aanpassingen (via HA) aan de soundslider niet goed doorkomen. Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWLhURDevKuPahTwjIWob6Byir8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xQ8Ut7wYGvceJqhmxGSjVxRw.jpg?f=user_large

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:36
RickvdT schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:13:
[...]

[Afbeelding]
Heel mooi, maar ik blijf het bizar vinden dat de cic dat zelf niet kan met al die ingebouwde AI. Of zou dat ooit nog komen?

• Hueify
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Star65 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:20:
[...]
Ik ben overgestapt van een mengverdeler naar een pomploze LTV verdeler en dat werkt in mijn geval aanzienlijk beter. Voor een 8 groeps verdeler (rvs) ben je ongeveer €380 kwijt bij warmyteservice. Zorg ook ervoor als je dat gaat doen dat je aanvoerleidingen minimaal 22mm zijn, liefst nog groter.
En dan de CV terug naar 40 om te voorkomen dat er te warm water de vloer in gaat?
En leveren de pomp van de Quatt en CV dan genoeg druk voor voldoende flow op de 8 groepen?

[ Voor 8% gewijzigd door Hueify op 06-01-2026 13:00 ]

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:03

Het is niet zo koud dat met een uurtje of 2 gelijk al je leidingen kapot vriezen. En dan gaat sowieso het overstort ventiel eerst open. En als het zo koud is, lijkt het me ook sterk dat de CV 2 uur niet aan staat.

PVoutput

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:14
De radiatoren vinden 45 graden trouwens ook fijner dan 32 graden, maar dat is een volgende stap (waterzijdig inregelen, ventilatoren, etc.). De Quatt zou deze hogere temperatuur ook moeten kunnen leveren, maar de Quatt helpdesk kan mij niet vertellen hoe ik dit kan realiseren?
een Quatt laat zich niet sturen op een specifieke aanvoertemperatuur, dus "ik wil 45 graden", dat gaat simpelweg niet.
als de (master) thermostaat het huis (danwel de master-ruimte) op temperatuur kan houden met 32 graden, dan is dat de temperatuur waar je het mee moet doen.
voor overige ruimten (met radiatoren): de afgifte is de bottleneck, niet de WP. Dus los het probleem op waar het ontstaat i.p.v. "pleisters plakken / symptoom bestrijding" bij de WP.
Grappig overigens dat je de oplossing al op de 2e verdieping hebt liggen, maar dat terzijde.

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• TeslaNerd
netappie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Op een Intergas ketel kan je het al helemaal gemakkelijk regelen.
Kwestie van parameter q instellen op 1 en dan kan je met 1 druk op de knop de zomerstand in en uitschakelen.

Dit heeft als voordeel dat je de ketel gewoon op een temperatuur kan houden die niet tot pendelen leidt als je Quatt een storing heeft of het echt super koud is.

Je ketel begrenzen op 30 doet namelijk ook niet veel goeds als de Quatt het met 29 aanlevert.
Ik heb een 36/30 CW5 voor veel warm water. Die heeft al 20 jaar probleemloos gependeld tot de Quatt het heeft overgenomen en pendelt probleemloos verder zonder dat ik mij daar enige zorgen over zal maken. Jouw ophef hierover herken ik totaal niet

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 06-01-2026 13:19 ]

• RickvdT
raven22 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:33:
[...]

Heel mooi, maar ik blijf het bizar vinden dat de cic dat zelf niet kan met al die ingebouwde AI. Of zou dat ooit nog komen?
Wij draaien hier volledig op vloerverwarming met pomploze verdelers op een flink aantal groepen. Daarbij een constante thermostaat temperatuur. Qua modelleren is het een setup met minimale ruis dus dat ging best prima. Ik kan mij echter voorstellen dat het bij de meeste Quatt bezitters dit een stuk lastiger zal zijn.

Daarbij zal het overgrote deel van de klanten niet of nauwelijks opmerken dat het efficiënter kan, terwijl het overgrote deel van de klanten zal klagen als het niet comfortabel warm is. Dus ik snap dat ze aan de veilige kant gaan zitten qua stooklijn, want te veel sturen op efficiëntie kost Quatt alleen maar geld aan servicecontact. (WeHeat intelligence wordt bijvoorbeeld ook een betaalde dienst.)
Kijk even of je de pomp nadraaitijd in kan stellen. Bij sommige merken kan deze op 24 uur worden gezet (of in ieder geval meer dan een uur) tegen bevriezing.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:21

Animal_X

Rodin

Na dit topic al een tijdje met aandacht gevolgd te hebben, heeft het me doen besluiten om na een ingrijpende verbouwing aan onze woning in 2025 (200+ m2, vrijstaand, 1966, veel grote ramen) een Quatt aan te schaffen. Sinds Oktober 2025 helpt een enkele Quatt V2 hybrid met het verwarmen van onze woning. Iedere situatie is uniek, zo ook die van mij. :-)

De Quatt werkt nog niet optimaal bij ons. Het afgifte systeem op begane grond en 1ste verdieping vraagt om verbetering, ik ben voornemens om dit de komende tijd gefaseerd aan te pakken en zal proberen om zo uitvoerig mogelijk te beschrijven waar ik tegenaan loop.

Afgifte:
Begane grond: Vloerverwarming in woonkamer en keuken: Comfortline 8-groeps LTV-verdeler met WILO pomp, 5 lange groepen (100m, 2017), 3 korte groepen (60m, 2025), 2 radiatoren in gang en WC.
1ste verdieping: 4 radiatoren (3 slaapkamers, 1 badkamer)
2de verdieping: 42 m2 Vloerverwarming WARP-systems (werkt TOP!)

Stap 1: Het afgifte systeem op de begane grond aanpakken
De Quatt levert water van 32/35 graden, echter de aanvoertemperatuur van de vloer is maar 28 graden. De mengkraan staat open, de 8 groepen hebben een goede flow, het hydraulische inregelventiel zo dicht mogelijk. Het lijkt erop dat de LTV-verdeler retourwater blijft mengen waardoor de aanvoertemperatuur te laag blijft met als gevolg dat de ketel zeer regelmatig bijspringt! Zodra de (Remeha) ketel aan gaat (45 graden), dan gaat er wel 45 graden de vloer in (en dat wil ik dan weer niet, max. 40!) :-)

Waarom niet het inregelventiel van de LTV verdeler helemaal dicht zodat hij niet meer bijmengt en dan de max thermostaat van de verdeler naar 40 graden, of eventuel de max aanvoer van de ketel ook verlagen naar 40 graden? 45 graden is overigens ook geen probleem mijn inziens.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• onlinaius
RickvdT schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:21:
Daarbij zal het overgrote deel van de klanten niet of nauwelijks opmerken dat het efficiënter kan, terwijl het overgrote deel van de klanten zal klagen als het niet comfortabel warm is. Dus ik snap dat ze aan de veilige kant gaan zitten qua stooklijn, want te veel sturen op efficiëntie kost Quatt alleen maar geld aan servicecontact. (WeHeat intelligence wordt bijvoorbeeld ook een betaalde dienst.)
Tegelijkertijd maakt dat het hele 'wij zijn o zo duurzaam, zie wat wij allemaal betekenen voor het milieu', aardig hypocriet.

In de praktijk is dat dus meer 'het milieu kan ons roesten, als we maar warmtepompen verkopen.'

Als je met zulke relatief eenvoudige aanpassingen veel energie kunt besparen, en je laat dat na, dan is het moeilijk vol te houden dat je veel met het milieu op hebt.

• Star65
Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:34:
[...]

En dan de CV terug naar 40 om te voorkomen dat er te warm water de vloer in gaat?
En leveren de pomp van de Quatt en CV dan genoeg druk voor voldoende flow op de 8 groepen?
Hier continu flow van 800 l/h dus dat mag geen probleem zijn en ik heb de CV begrensd op 45 graden.
Ik zou wel met flowmeters gaan werken zodat je iedere groep mooi kunt inregelen, zelf heb ik de Robot RVS verdeler maar er zijn natuurlijk nog tig andere mogelijkheden.

[ Voor 17% gewijzigd door Star65 op 06-01-2026 13:57 ]

• SalmonAce
netappie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 06:07:
[...]

Ok, dan zou je kunnen kijken of je de ketel in zomerbedrijf kan zetten zodat die niet meeverwarmt, zelfs als de Quatt dit vraagt. Ik zag dat je een Nefit hebt, dus dan zou het ongeveer zoiets moeten zijn:
https://www.handleidi.ng/...rc-30-cw5/handleiding?p=9
Dit kan anders zijn op jouw specifieke ketel, dus lees ook de handleiding die er bij zit.

Tot je de afgifte gerepareerd hebt kan je de soundslider eventueel gebruiken om het vermogen 24 uur per dag te beperken zodat de aanvoertemperatuur niet te ver oploopt.

Kijk eens met een constante thermostaat temperatuur en Building 87 in de Soundslider of je daarmee de vraag en geleverde hoeveelheid energie stabiel kan krijgen. Door geen nachtverlaging toe te passen kan die vloerverwarming dan 24 uur per dag het verlies aanvullen.

Die fancoils aansluiten gaat je afgifte waarschijnlijk wel weer repareren, dus dan hoeft je warmteverlies instelling bij Quatt, die gebaseerd is op de hele woning, mogelijk niet omlaag.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga lekker experimenteren deze week. Heb de nachtverlaging eraf gehaald en zie nu al inderdaad dat de ketel niet bijgeschakeld wordt. Logisch ook wel. Helaas minder goed nieuws voor het verbruiken van zelf opgewekte stroom maar dat dan eenmaal zo. Ik wil de ketel zo lang mogelijk preserveren als warm water bron.

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:01
ik heb een duo systeem met vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Op zich tevreden met de quatt nu aan het kijken of het efficiënter kan.

Beneden 1 verdeler met pomp en 14 groepen(+-120m2 oppervlakte)
Boven radiatoren +(1 verdeler met pomp) vloerverwarming op de beide badkamers en toilet

om mijn systeem efficiënter te laten werken zat ik te denken aan het volgende:
bij beide verdelers de pomp stroomloos maken en thermostaatkraan helemaal open, dit om bijmenging te voorkomen. CV uiteraard niet hoger dan 45.

Iemand die dit geprobeerd heeft en hoe heeft dit uitgepakt?

• Flesym
  • Niet online
TeslaNerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:24:
[...]

Niet mee eens, bij mij zie je de temp langzaam 0,4 graden wegzakken en dan moet alsnog de CV bijspringen en krijg ik een overshoot die ik begrens door het vermogen van de CV ketel te beperken en de max temp op 55⁰C te hebben.
Dus het is sterk afgiftesysteem / huis afhankelijk. En zonder instelmogelijkheden kiest Quatt "de gulden middenweg".

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:28
Bij ons sinds gistermiddag ook defect, aardlekschakelaar er binnen enkele minuten uit (ook zonder warmtevraag, dus ik vermoed kortsluiting). Kreeg direct een mailtje van Quatt dat de unit niet verbonden was, maar die stop ik voorlopig niet in een stopcontact. Contact gehad en er wordt een afspraak gepland, ben benieuwd hoe snel dit opgelost wordt.

• Oboeman
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:10
Ik lees de laatste tijd al wat vaker berichten over een Quatt die eruit klapt op de aardlek, en ik heb precies hetzelfde probleem. Afgelopen november viel 's ochtends plots de stroom uit in het hele huis, en na een kort onderzoek bleek dat de Quatt (een enkele, van het eerste uur) de aardlek eruit liet klappen. Het was die dag erg mistig, ik dacht code geel/oranje vanwege mist, dus ik had het vermoeden dat dat ermee kon maken. Meteen contact opgenomen, en een afspraak gemaakt voor een week later om het te laten onderzoeken/verhelpen. De dag na de stroomuitval nog een keer geprobeerd de Quatt er weer in te doen, maar weer springt de aardlek eruit. Een week later kwamen ze dus van Quatt op bezoek, zij doen de stekker erin, en je raad het al: hij blijft het gewoon doen. Uit voorzorg hebben ze toen een pomp vervangen.

Alleen, vorige week (uiteraard terwijl je net op vakantie bent, en toevallig of niet: weer code oranje vanwege mist), valt de stroom weer uit thuis. Gelukkig hebben we familie in de buurt wonen die even op onderzoek kon en de stroom weer aan kon doen. Ook nu kwam het weer door de Quatt, dus de stekker er maar weer uit. Meteen weer een afspraak gemaakt, en afgelopen vrijdag kwam de service dienst weer langs. Dit keer deden ze de stekker er in, en weer springt de aardlek eruit. Alles weer gecontroleerd, andere bekabeling, moederbord vervangen, maar de aardlek bleef springen. Het kon nog aan 1 onderdeel liggen, maar die hadden ze niet bij zich, dus er zou een nieuwe afspraak worden ingepland. Tot die tijd moet ik het doen met de CV.
Vandaag maar weer contact opgenomen, er is namelijk nog steeds geen afspraak ingepland, en ik moet ook nog steeds maar rustig afwachten totdat ze contact met mij opnemen.

Net toch ook maar weer even geprobeerd de stekker er in te doen, en warempel: de aardlek spring niet...

Geen idee wat er aan de hand is, maar toch voelt het niet goed. Ik heb nu toch het idee dat het elk moment weer kan klappen, waardoor weer het hele huis geen stroom heeft...

• HiFive
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Als je je Quatt op een aparte aardlekautomaat had aangesloten/gebruikt dan hebben je andere groep(en) automaten die op (een) aardlekschakelaar(s) zitten geen last dat ze door kortsluiting in je Quatt stroomloos komen te staan. Ik heb bewust een aardlekautomaat daarom voor mijn Quatt Hybrid Duo gebruikt.

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• netappie
TeslaNerd schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:16:
[...]

Ik heb een 36/30 CW5 voor veel warm water. Die heeft al 20 jaar probleemloos gependeld tot de Quatt het heeft overgenomen en pendelt probleemloos verder zonder dat ik mij daar enige zorgen over zal maken. Jouw ophef hierover herken ik totaal niet
Ja, alleen gaat het prima met een CV ketel omdat die alle warmte levert.
Met de Quatt er bij levert hij alleen wat niet lukt, maar de Quatt levert dan al 4 kW, waardoor er eigenlijk te weinig bereik over blijft om de ketel op zijn minimale modulatie draaiend te houden.

Ik heb inmiddels zelf de Remeha ketel ook in zomerstand gezet om te testen of ik helemaal gasloos kan zonder comfortklachten.

In de praktijk ging die alleen aan tijdens de defrost of als iemand aan de thermostaat ging prutsen. Daarbij heb ik de nachtverlaging er voorlopig wel af gehaald, want anders komt de Quatt net tekort om de inhaalslag tijdig te maken.

Overigens stond de maximum aanvoertemperatuur ook niet gigantisch hoog, maar zelfs op het laagste vermogen moet je iets van ruimte hebben zodat die ketel niet onmiddelijk afslaat.

Het effect is goed te meten met een HomeWizard stekker aan de CV ketel. Het elektrische vermogen verklikt heel mooi waar de ketel mee bezig is, van de opstartprocedure tot hoog vermogen voor warm water.

Maar regel het hoe je zelf wilt. Die ketel doet toch niks bij jou.

• paQ
Oboeman schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:31:
Ik lees de laatste tijd al wat vaker berichten over een Quatt die eruit klapt op de aardlek, en ik heb precies hetzelfde probleem. Afgelopen november viel 's ochtends plots de stroom uit in het hele huis, en na een kort onderzoek bleek dat de Quatt (een enkele, van het eerste uur) de aardlek eruit liet klappen. Het was die dag erg mistig, ik dacht code geel/oranje vanwege mist, dus ik had het vermoeden dat dat ermee kon maken. Meteen contact opgenomen, en een afspraak gemaakt voor een week later om het te laten onderzoeken/verhelpen. De dag na de stroomuitval nog een keer geprobeerd de Quatt er weer in te doen, maar weer springt de aardlek eruit. Een week later kwamen ze dus van Quatt op bezoek, zij doen de stekker erin, en je raad het al: hij blijft het gewoon doen. Uit voorzorg hebben ze toen een pomp vervangen.

Alleen, vorige week (uiteraard terwijl je net op vakantie bent, en toevallig of niet: weer code oranje vanwege mist), valt de stroom weer uit thuis. Gelukkig hebben we familie in de buurt wonen die even op onderzoek kon en de stroom weer aan kon doen. Ook nu kwam het weer door de Quatt, dus de stekker er maar weer uit. Meteen weer een afspraak gemaakt, en afgelopen vrijdag kwam de service dienst weer langs. Dit keer deden ze de stekker er in, en weer springt de aardlek eruit. Alles weer gecontroleerd, andere bekabeling, moederbord vervangen, maar de aardlek bleef springen. Het kon nog aan 1 onderdeel liggen, maar die hadden ze niet bij zich, dus er zou een nieuwe afspraak worden ingepland. Tot die tijd moet ik het doen met de CV.
Vandaag maar weer contact opgenomen, er is namelijk nog steeds geen afspraak ingepland, en ik moet ook nog steeds maar rustig afwachten totdat ze contact met mij opnemen.

Net toch ook maar weer even geprobeerd de stekker er in te doen, en warempel: de aardlek spring niet...

Geen idee wat er aan de hand is, maar toch voelt het niet goed. Ik heb nu toch het idee dat het elk moment weer kan klappen, waardoor weer het hele huis geen stroom heeft...
en welk onderdeel is dat dan?

• netappie
Oboeman schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:31:

Als het hele huis geen stroom heeft dan ga ik uit van een 1 fase aansluiting met maar 1 aardlekschakelaar voor alle groepen.
Dat kan soms net te weinig zijn, vooral als andere apparaten ook allemaal een klein beetje lekken.

Je zou kunnen kijken of er ruimte is voor een tweede aardlekschakelaar of alamat (combinatie van automaat/aardlekschakelaar) om de groep waar de Quatt op zit te isoleren qua lekstroom.
Hoe dan ook is meer dan 1 aardlekschakelaar geen overbodige luxe.

Als de aardlek er weer uit klapt dan kan je ook kijken of andere groepen uit laten helpt.
Het kan ook nog door slechte bedrading/contacten in het traject vanaf de meterkast komen.

Als je een dik verlengsnoer hebt liggen, dan kan je ook even kijken of het vanaf een eigen groep zoals die van een wasmachine wel goed gaat.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Met 1 ding is Quatt wel 'snel'. Vandaag kreeg ik via de mail de factuur voor het verplaatsen van de Quatt op 30 oktober. Of ik deze binnen 3 dagen (dat is snel), maar uiterlijk op 3 januari (dat is te snel) wil betalen. Factuur gedateerd op 31-12, vandaag bezorgd (dat is dan weer niet heel snel)...

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 06-01-2026 18:18 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Oboeman
paQ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:58:
[...]

en welk onderdeel is dat dan?
Daar ben ik ook erg benieuwd naar, wanneer ze langskomen om het te vervangen laat ik het weten ;)

• Oboeman
netappie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:30:
[...]

Als het hele huis geen stroom heeft dan ga ik uit van een 1 fase aansluiting met maar 1 aardlekschakelaar voor alle groepen.
Dat kan soms net te weinig zijn, vooral als andere apparaten ook allemaal een klein beetje lekken.

Je zou kunnen kijken of er ruimte is voor een tweede aardlekschakelaar of alamat (combinatie van automaat/aardlekschakelaar) om de groep waar de Quatt op zit te isoleren qua lekstroom.
Hoe dan ook is meer dan 1 aardlekschakelaar geen overbodige luxe.

Als de aardlek er weer uit klapt dan kan je ook kijken of andere groepen uit laten helpt.
Het kan ook nog door slechte bedrading/contacten in het traject vanaf de meterkast komen.

Als je een dik verlengsnoer hebt liggen, dan kan je ook even kijken of het vanaf een eigen groep zoals die van een wasmachine wel goed gaat.
Het hele huis is misschien wat overdreven. Wij hebben 2 aardlekschakelaars, en 1 vliegt eruit (waar de Quatt op zit, Tv, CV en de thuisserver), op de andere aardlekschakelaar zit onder andere de wasmachine, garage en elektrisch fornuis. Aangezien wij toch van plan zijn de meterkast aan te pakken komt de Quatt in ieder geval achter een eigen aardlek(automaat).

• Star65
Zijn er hier meer met een Quatt Duo waarvan er eentje (bij ongeveer gelijke input qua vermogen) er eentje de watertemperatuur ongeveer een graad of 4 lager heeft dan de ander?
De delta T per Quatt is dan wel weer gelijk.

• onlinaius
Star65 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:27:
Zijn er hier meer met een Quatt Duo waarvan er eentje (bij ongeveer gelijke input qua vermogen) er eentje de watertemperatuur ongeveer een graad of 4 lager heeft dan de ander?
De delta T per Quatt is dan wel weer gelijk.
Het water gaat van nummer 1 naar nummer 2. De uitgaande watertemperatuur van nummer 1 zou dus om en nabij de ingaande temperatuur voor nummer 2 moeten zijn.

• Star65
onlinaius schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Het water gaat van nummer 1 naar nummer 2. De uitgaande watertemperatuur van nummer 1 zou dus om en nabij de ingaande temperatuur voor nummer 2 moeten zijn.
Weer wat geleerd, had het eigenlijk kunnen weten. Klopt inderdaad dat uitgaande temp van Quatt 1 ongeveer ingaande is van Quatt2.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

WAF1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Even aansluiten op je post. Vandaag in de Facebookgroep van Quatt las ik een zeer verontrustend bericht. Ik kan natuurlijk niet controleren of het waar is, maar het kwam er op neer dat ze geen krediet meer krijgen van de bank. Dat ongeveer de helft van het personeel weg is e.d.

[mbr]Voordat je mensen ongerust maakt: extraordinary claims require extraordinary evidence, hier hoort een facebook link bij zodat mensen zelf de betrouwbaarheid van de bron kunnen controleren.[/mbr]

Om eerlijk te zijn knijp ik hem. Komt ook omdat ik vorige week €400 voor verlengde garantie heb over gemaakt. Zoals ik al eerder aangeven heb, Quatt Care, ze zijn op zoek naar geld. Inderdaad plaats ik een negatief bericht maar ik vind ook dat evt. nieuwe klanten dit moeten weten. Bovendien zijn er hier misschien mensen die meer zicht hebben op de jaarcijfers e.d. Ik zeg eerlijk dat ik destijds heel goed wist dat ik een risico nam. En nog steeds is het in mijn belang dat Quatt slaagt. Tot nu toe werkt mijn Quatt prima en heb er geen spijt van dat ik eerst voor een goedkopere hybride ben gegaan. Ik weet nu een beetje wat er in mijn huis wel of niet mogenlijk is en kijk ondertussen ook naar andere warmtepompen. Maar ik hoop gewoon dat Quatt overleeft of dat andere partijen in zullen springen.
Even in aanvulling op de "geruchten",
Ik neem aan dat jullie dan dit bericht bedoelen:
https://www.facebook.com/share/p/1H9hwUJ5ht/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xTMejvIaMrZpsqywNuN-mNMC6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lBEFOshuEVw74VvQphc08Cd3.png?f=fotoalbum_large

Maar ik geloof alleen druiven.
:+

Hier tekenen aub ......

• HiFive
  • Nu online
Ik volg dit Quatt forum met volle interesse.
Ik heb sinds half november een Quatt Hybrid Duo V2 die op mijn dakkapel staat.
In het begin zag ik hp1 en hp2 allebei wel draaien.
De laatste tijd valt mij op dat hp1 bijna altijd draait en hp2 niet meer.
Gisteren zag ik nog kort hp1 én hp2 kort samen draaien.
Het viel mij wel op dat hp2 met COP van <1 (0,75) draaide, dat lijkt mij niet de bedoeling toch!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyL-Qu0jIrzKClWfjEIngyCavOU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kScfWhEa5dFG0QiXKaqjGapQ.png?f=fotoalbum_large

Vandaag heb ik enkel hp1 nog zien draaien, hp2 helpt niet meer mee. Mijn COP is slecht en ik heb T6 thermostaat vast op 18C staan. Vanmiddag naar 18,5C verhoogd en de Quatt lukte het niet om deze naar 18,5C te krijgen. Beneden staan alle drie T22 radiatoren en plintverwarming keuken volledig open, 1e verdieping staat T23 radiator half open, T21 radiator stukje open, T22 radiator stukje open, zolder T22 radiator stukje open. Flowrate is altijd goed ~800L/h.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rH2WMUDJJXqgYuLr5GvdPF-oik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jQrrwa6vfogzoE8jH6QvnWL0.png?f=fotoalbum_large

Zoals hieronder staat horen beide hp1 en hp2 elkaar af te wisselen. Dat gebeurt bij mij dus niet.
Betekent het dat mijn hp2 iets niet goed mee is of dat de CiC aansturing niet goed werkt?
Ik draai de laatste CiC versie: 3.15.4

Wat doet de CiC:
- Gelijkmatige levensduur: De regelaar verdeelt de draaiuren over beide buitenunits zodat ze allebei evenveel gebruiken en even lang meegaan.
- Efficiënte werking: De CiC start met één unit en schakelt de tweede pas in als de warmtevraag toeneemt, wat 'pendelen' (kort aan-uit-cycli) voorkomt en energie bespaart.
- Optimalisatie: Het systeem zoekt naar de meest efficiënte manier om te verwarmen, waarbij het vermogen van beide units wordt geoptimaliseerd op basis van de buitentemperatuur en de benodigde watertemperatuur.

Hoor graag of dit bekend probleem is.

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:38
@HiFive Heb je al buiten bij je Quatts gekeken? Mogelijk dat HP2 volledig dichtgevroren zit?

• HiFive
  • Nu online
jj85 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:38:
@HiFive Heb je al buiten bij je Quatts gekeken? Mogelijk dat HP2 volledig dichtgevroren zit?
Zie foto:
hp2 staat links op de foto, die niet (meer) draait en is naar wat ik kan zien niet dichtgevroren, ik zag licht aan de voorkant door de lamellen heen namelijk
en
hp1 staat rechts op de foto die de hele dag draait en om de zoveel uur defrosts uitvoert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGEU5KyNrAMgHy6LUd3uiL3bzqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDPE5ltGPPxRMTjT7wgK7MfV.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 326 327 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.