Ervaringen met Quatt Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 356 357 Laatste
Acties:

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:05
BertBertjes schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:17:
Ik loop zojuist mijn berging in, staat lekker de AE te verwarmen. om 13:00 zijn de prijzen -0,47 cent, maar nee nu moet het vat opgewarmt worden!

Volgens mij is dit gewoon een bug in de software, want dit is de laagste (positieve prijs) van de dag, volgens mij houden ze gewoon geen rekening met negatieve waarden! Jammer dit, het was mooi geweest als hij in de negatieve uren het vat had opgewarmd, of beter nog de Legionella cyclus had gedaan. Gemiste kans weer...
Het kan beter idd. Ook op dagen zonder negatieve prijzen begint Quatt vaak te vroeg. Een andere reden dat ik graag handmatig het opwarmwindow zou willen opgeven (PV ligt hier zuid-west, dus begin middag is eigenlijk altijd het beste moment).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Ferdinand Oeinck schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:27:
Hier ook inderdaad maar 0,01 m3 gas. Maar toch....
Quatt nam contact met me op over mijn specifieke aanwijzingen. Dit kreeg ik net als reactie:
thanks! We hebben een bug gevonden in je specifieke geval, en dat gaan we met de volgende cic release uitbrengen!
Thanks voor het melden / meewerken!
Groeten,
Martijn / Head of Software van Quatt.
Hopelijk lost dit voor anderen het gas probleem ook op!

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:27
onlinaius schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:56:
[...]

Licht misleidend:

Samenwerking met Quatt Chill: Quatt Chill is onze unieke koeloplossing die koelt als een airco. Normaal gesproken wordt warme lucht naar buiten afgevoerd maar dat is zonde. Quatt gebruikt het om jouw kraanwater op te warmen.

Ik heb sterk mijn twijfels of dit er al in zit. Ja, als de chill loopt en de HeatCharger ook doe je dit effectief natuurlijk, maar samenwerking impliceert dat Chill en HeatCharger slim samenwerken, en niet 'toevallig' soms tegelijkertijd draaien.
Hier wordt de Chill airco over 2 weken geplaatst.
Daarom dit even nagevraagd bij Quart en kreeg het volgende antwoord;
Goed om te horen dat u zich hierin verdiept. Uiteraard hebben wij de koppeling tussen de Quatt Chill en het All-Electric systeem uitgebreid getest, en deze werkt naar behoren.
Bij het koelen van de woning werkt het als volgt: om te voorkomen dat het opgewarmde CV-water andere plekken in huis ongewenst gaat verwarmen, is een All-Electric of Hybrid systeem nodig. Dit systeem haalt de warmte uit het CV-circuit en slaat deze op, bijvoorbeeld in de HeatBattery. Op die manier wordt de warmte effectief afgevoerd en hergebruikt, zonder dat dit leidt tot ongewenste opwarming in andere ruimtes.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:32
bossche_bol schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Hier wordt de Chill airco over 2 weken geplaatst.
Daarom dit even nagevraagd bij Quart en kreeg het volgende antwoord;
Beste Laura,
Goed om te horen dat u zich hierin verdiept. Uiteraard hebben wij de koppeling tussen de Quatt Chill en het All-Electric systeem uitgebreid getest, en deze werkt naar behoren.
Bij het koelen van de woning werkt het als volgt: om te voorkomen dat het opgewarmde CV-water andere plekken in huis ongewenst gaat verwarmen, is een All-Electric of Hybrid systeem nodig. Dit systeem haalt de warmte uit het CV-circuit en slaat deze op, bijvoorbeeld in de HeatBattery. Op die manier wordt de warmte effectief afgevoerd en hergebruikt, zonder dat dit leidt tot ongewenste opwarming in andere ruimtes.
Ik gok dat dit precies het antwoord was wat je wilde horen? ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:02
onlinaius schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:42:
[...]

Ik gok dat dit precies het antwoord was wat je wilde horen? ;)
werkt dat dan bij een hybride opstelling dan niet het zelfde :? alleen dan niet richting je heat-battery maar gewoon via de Quatt zelf naar buiten? :? sorry, ik denk dat ze bij Quatt toch eens moeten nadenken over hoe ze met hun klanten comuniceren. 8)7 |:( _O-

• bossche_bol
@onlinaius Klopt was precies het gewenste antwoord. :)
@Jan-tweak dat is ook hoe ik het lees: dus heb je een electric dan gaat het in het boilervat en als je een hybride hebt gaat de warmte naar de buitenunit(in dat geval volgens mij net als bij een airco)?

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:10
bossche_bol schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:41:
@Jan-tweak dat is ook hoe ik het lees: dus heb je een electric dan gaat het in het boilervat en als je een hybride hebt gaat de warmte naar de buitenunit(in dat geval volgens mij net als bij een airco)?
wellicht moet je antwoorden met de vraag of ze slim verwarmen ook "uiteraard uitgebreid getest en werkt naar behoren".. guess not |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 02-05-2026 21:05 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• onlinaius
bossche_bol schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:41:
Ik bewonder je optimisme. Ik lees er in: de combi FE en Chill zorgt niet voor problemen. Ik lees niets over slim samenwerken, en gezien het huidige track record van Quatt heb ik een sterk vermoeden dat die samenwerking niet verder gaat dan 'werken samen als de Heat battery toevallig draait terwijl de chill draait'.

Om daar wat op uit te breiden, basaal zie ik 3 niveaus van samenwerken tussen chill en FE.

1. Geen slimme samenwerking, als de chill toevallig draait als de FE aan het verwarmen is wordt de warmte niet naar buiten afgevoerd, maar in het boilervat gestopt.

Deze optie vereist geen communicatie tussen chill en FE, en zal er dus sowieso zijn.

2. Zodra de chill draait wordt de energie hiervan tot op zekere hoogte gebruikt om het vat warmer te maken dan het normaal is. Nadelen: wat lagere COP op de HeatCharger (maar dit maakt weinig uit, aangezien je het verbruik van de buitenunit er tegen weg kunt strepen), en de extra capaciteit zal (afhankelijk van de gekozen settings) beperkt zijn. Kies je bijv voor opwarmen van 55 naar max 70 dan win je 3.48 KWh aan thermische capaciteit = 1:45 chill draaien. Je winst in elektrisch verbruik is dan (schatting) 3.48KWh / COP 10 op de buitenunit (schatting bij hoge buitentemperaturen) = 348Wh minus het extra verbruik wat de HeatCharger heeft bij opwarmen van 55 tot 70, ten opzichte van het opwarmen tot 'slechts' 55.

Deze optie lijkt me redelijk eenvoudig te maken, maar als ik zie dat Quatt al meer dan een half jaar bezig is om een boost functie te implementeren zou ook dit best wel eens lang kunnen gaan duren.

3. De Quatt herkent actief op welke dagen de chill waarschijnlijk gebruikt wordt en past hierop de momenten dat de HeatBattery wordt opgewarmd aan. Hiermee is de hoogste winst te halen, maar het vereist ook de grootste hoeveelheid 'slimheid'.

Het lijkt me zeer sterk dat Quatt ooit zover komt. Theoretisch zou het, mits goed geimplementeerd, weinig afbreuk moeten doen aan het comfort, maar dat is wel een hele grote MITS. De logica zou bijv kunnen zijn: er zijn 2 mensen in dit huishouden, en er zijn 2 douchebeurten geweest, deze avond zal er dus niet veel warm water meer nodig zijn. Het is dan ook niet erg dat het vat op 38 graden blijft staan tot de komende middag. Wordt de chill niet gebruikt dan is er alsnog een hoge COP te halen door hoogste buitentemperatuur te gebruiken / warmte uit de woning passief op te nemen, en daarmee maximaliseren we ook het gebruik van eigen zonnestroom.

Gezien de huidige ervaringen met Quatt en 'slim' lijkt me dit niveau een utopie.

[ Voor 64% gewijzigd door onlinaius op 03-05-2026 13:05 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 09:20
Hier ook een teleurgestelde klant van Quatt. Ik heb een v1duo en all electric systeem en stoor me toch iedere morgen weer om 7:00 dat de all electric juist dan het vat gaat opwarmen, terwijl ik smiddags gratis stroom heb of negatieve energieprijzen... Hopelijk komt er toch ooit nog een slimmere aansturing van de allelectric, al was het maar een betere tijdsplanning voor het verwarmen.

• Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-05 15:46
Unneoetech schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:19:
Hier ook een teleurgestelde klant van Quatt. Ik heb een v1duo en all electric systeem en stoor me toch iedere morgen weer om 7:00 dat de all electric juist dan het vat gaat opwarmen, terwijl ik smiddags gratis stroom heb of negatieve energieprijzen... Hopelijk komt er toch ooit nog een slimmere aansturing van de allelectric, al was het maar een betere tijdsplanning voor het verwarmen.
Maar hoe tevreden ben je over het algemeen over het systeem ? En levert het wel een kostenbesparing op ?
Ik heb nog geen variabele stroomtarieven, dus het moment van opwarmen maakt voor mij (nu) nog niet zoveel uit.
Dat is een volgende stap in mijn huis.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Okidoki4u schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Maar hoe tevreden ben je over het algemeen over het systeem ? En levert het wel een kostenbesparing op ?
Ik heb nog geen variabele stroomtarieven, dus het moment van opwarmen maakt voor mij (nu) nog niet zoveel uit.
Dat is een volgende stap in mijn huis.
Zou je met een elektrische auto opladen ook niet wachten tot 11:30 als de tarieven zakken of wanneer je veel PV opwek hebt? Of laad je telkens gewoon op het meest ongunstige moment van de dag?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Okidoki4u
paQ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:00:
[...]

Zou je met een elektrische auto opladen ook niet wachten tot 11:30 als de tarieven zakken of wanneer je veel PV opwek hebt? Of laad je telkens gewoon op het meest ongunstige moment van de dag?
Ik vind natuurlijk ook dat je zelf bepaalde instellingen moet kunnen regelen.
Zoals gezegd zijn er voor mij nog geen "ongunstige" momenten, omdat ik nog geen variabele tarieven heb.
Maar hopelijk gaat Quatt het zelf beheren van de opwarm periode nog wel implementeren, want in de toekomst wil ik dat natuurlijk ook kunnen.
Na het hele huis geïsoleerd te hebben ben ik nu bezig met het huis gasloos maken. En aansluitend daarop ook meer zelfvoorzienend met stroom. (Door batterij , een aantal zonnepanelen en variabele stroomtarieven)

• paQ
  • Nu online
Okidoki4u schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:43:
[...]

Ik vind natuurlijk ook dat je zelf bepaalde instellingen moet kunnen regelen.
Zoals gezegd zijn er voor mij nog geen "ongunstige" momenten, omdat ik nog geen variabele tarieven heb.
Maar hopelijk gaat Quatt het zelf beheren van de opwarm periode nog wel implementeren, want in de toekomst wil ik dat natuurlijk ook kunnen.
Na het hele huis geïsoleerd te hebben ben ik nu bezig met het huis gasloos maken. En aansluitend daarop ook meer zelfvoorzienend met stroom. (Door batterij , een aantal zonnepanelen en variabele stroomtarieven)
Vervang heatcharger door laadpaal. Ben je dan tevreden over je laadpaal? Ik zou dat niet zijn; @Unneoetech ook niet.
Dat is wat ik dan bedoel. Quatt dweept met dergelijke optimalisaties, en AI, en OS, en ooohhhh engelengezang.
Alleen, het gebeurt in de praktijk niet.

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13-05 10:46

TWN

Ferdinand Oeinck schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:48:
Bij ons zou morgen de duo v2 op dempers gezet worden en de ventilators vervangen worden. Wordt ik net gebeld door Angela van Quatt dat de spullen bij de douane vastzitten en de afspraak morgen daardoor gecancelled moet worden....
Ik lees zojuist dit bericht, bij mij is exact hetzelfde gebeurd! Ik werd op 20 april om 16.00 gebeld dat mijn afspraak op 21 april om 12.00 niet door kon gaan. Erg fijn, dag vrij genomen voor niks! :F Ferdinand, is bij jou intussen de ventilator al gewisseld? En hoe bevalt de nieuwe ventilator in tegenstelling tot de 4-blad ventilator?

• Ferdinand Oeinck
TWN schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:27:
[...]

Ik lees zojuist dit bericht, bij mij is exact hetzelfde gebeurd! Ik werd op 20 april om 16.00 gebeld dat mijn afspraak op 21 april om 12.00 niet door kon gaan. Erg fijn, dag vrij genomen voor niks! :F Ferdinand, is bij jou intussen de ventilator al gewisseld? En hoe bevalt de nieuwe ventilator in tegenstelling tot de 4-blad ventilator?
Nee nog niet. Ze komen nu 11 mei langs.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:05
Unneoetech schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:19:
Dat hoop ik ook, maar tot die tijd moet je de app op dynamische tarieven zetten. Dan laad hij vaak meer midden op de dag op, meestal eind ochtend wanneer de prijzen zakken (helaas niet op het laagste van de dag).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 09:20
Brent schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:50:
[...]

Dat hoop ik ook, maar tot die tijd moet je de app op dynamische tarieven zetten. Dan laad hij vaak meer midden op de dag op, meestal eind ochtend wanneer de prijzen zakken (helaas niet op het laagste van de dag).
Merci, ik hoop dat dit het net weer wat slimmer maakt.
An sich ben ik wel redelijk tevreden met de warmtepomp en duos. Ik ben nu van het gas af en het werkt wel allemaal. Ik miste de beloofde boost knop nog toen ik nog wilde douchen na 7 uur en het bad al een keer was gevuld en er gedoucht was. Ik heb daarmee dus 1 keer een koude douche gehad, maar voor de rest werkt het wel allemaal zonder omkijken. Het is inderdaad wel jammer dat er vanalles beloofd is wat nog niet waar wordt gemaakt.

• BertBertjes
  • Laatst online: 13-05 16:26
Ik zag deze foto op facebook voorbij komen van iemand waar ze vandaag eigenlijk de Chill gingen plaatsen en al de QuickConnector hadden geplaatst: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-_YYdfFl_X2PJHqTxfQilVEvBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J90g0KLvcNpaPJZI4PoOa1YI.jpg?f=fotoalbum_large

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:09
Dit is hoe het bij mij is gedaan. De koppeling heeft een flink formaat maar omdat de slang naar de Chill erg stug is wilde ik de koppeling onder de radiator hebben, zo neemt alles minder ruimte in beslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaLSP8SVNeR12DO4WCKQNBbS8Lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpBGaCnjHm4wUGJIpJdjO7qq.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
Da's wel chill.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33
Ik zie alleen maar kinderen voor me die op zo'n uitstekende leiding gaan staan :+

• bossche_bol
jj85 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:51:
[...]

Ik zie alleen maar kinderen voor me die op zo'n uitstekende leiding gaan staan :+
Precies dat , of eraan gaan lopen sjorren. Blij dat het hier achter het schot wordt weggewerkt op de 2e verdieping.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

.

[ Voor 99% gewijzigd door CPM op 05-05-2026 22:56 ]

Hier tekenen aub ......

• CPM
  • Niet online

CPM

BertBertjes schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:41:
Ik zag deze foto op facebook voorbij komen van iemand waar ze vandaag eigenlijk de Chill gingen plaatsen en al de QuickConnector hadden geplaatst: [Afbeelding]
Die ken ik van de camping: https://www.cadacinternat.../quick-release-koppeling/
Zou mijn Skottel er ook op passen? :+

Hier tekenen aub ......

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02:56
jj85 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:51:
[...]

Zo kun je van iedere oplossing een probleem maken. Draai het om. Bedenk een oplossing voor als je een kind hebt die overal op gaat staan.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid 1.5/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado-V3+/T̄ 20,2°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• Matn61
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-05 23:08
Sinds februari draait hier een Quatt Duo, nu nog i.c.m. een Remeha CV ketel, het systeem draaide aanvankelijk goed tot deze na 8 weken druk verloor, zou de vorstbeveiliging kunnen zijn. Na een week wachten op onderdelen en elke keer voor douchen het systeem even op druk brengen (liep binnen 2 uren leeg), samen met de installateur de kap er af en.... koppeling intern niet vastgedraaid, ook Quatt 2 gecontroleerd en ook dezelfde koppeling niet goed vastgedraaid. Reactie Quatt volledig blasé...

Beter een losse koppeling dan een defecte Quatt.... volgende stappen en een aantal vragen voor een vrij specifieke toepassing. Anderhalf huis met drie woonlagen en bovenverdieping naastgelegen woning, we wonen op de verdieping, beneden (voormalige winkel) wordt B&B.

- Werkt het Honeywell EvoHome systeem goed samen met de Quatt?
> Woonkamer is snel warm door veel glasoppervlak, naastgelegen bovenverdieping blijft dan aan de koude kant. Quatt laten draaien voor één kamer wordt afgeraden, wellicht een infra rood paneel plaatsen (?)
- Tapwatervoorziening voor twee badkamers, mogelijk gelijktijdig
1. Ervaring met warmtepompboiler (Atlantic 200ltr) is er vanuit vorige woning, werkt fijn, maar vat 200ltr te snel leeg. 300 ltr is een optie
2. Tweede warmtepompboiler voor B&B 200 ltr
of
3. Indirect groot vat via de Quatt, de Quatt versie is schandalig overprized... passen mensen een ander vat toe en hoe wordt deze aangestuurd?
of
4. Combi van 2 en 3...?

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-05 23:45
Matn61 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:08:
Sinds februari draait hier een Quatt Duo, nu nog i.c.m. een Remeha CV ketel, het systeem draaide aanvankelijk goed tot deze na 8 weken druk verloor, zou de vorstbeveiliging kunnen zijn. Na een week wachten op onderdelen en elke keer voor douchen het systeem even op druk brengen (liep binnen 2 uren leeg), samen met de installateur de kap er af en.... koppeling intern niet vastgedraaid, ook Quatt 2 gecontroleerd en ook dezelfde koppeling niet goed vastgedraaid. Reactie Quatt volledig blasé...

Beter een losse koppeling dan een defecte Quatt.... volgende stappen en een aantal vragen voor een vrij specifieke toepassing. Anderhalf huis met drie woonlagen en bovenverdieping naastgelegen woning, we wonen op de verdieping, beneden (voormalige winkel) wordt B&B.

- Werkt het Honeywell EvoHome systeem goed samen met de Quatt?
> Woonkamer is snel warm door veel glasoppervlak, naastgelegen bovenverdieping blijft dan aan de koude kant. Quatt laten draaien voor één kamer wordt afgeraden, wellicht een infra rood paneel plaatsen (?)
- Tapwatervoorziening voor twee badkamers, mogelijk gelijktijdig
1. Ervaring met warmtepompboiler (Atlantic 200ltr) is er vanuit vorige woning, werkt fijn, maar vat 200ltr te snel leeg. 300 ltr is een optie
2. Tweede warmtepompboiler voor B&B 200 ltr
of
3. Indirect groot vat via de Quatt, de Quatt versie is schandalig overprized... passen mensen een ander vat toe en hoe wordt deze aangestuurd?
of
4. Combi van 2 en 3...?
Optie 3 ben ik aan het uitwerken. Voor mij is het zoiezo een nogo voor de Quatt FE wegens ruimte gebrek. Daarom ontwikkel ik zelf een oplossing en laat het werken met een eigen controller op de basis van @jj85 openQuatt firmware.
Zoek even op het forum van OpenQuatt 😉Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDYaO7swea2nY_f3DyHUkGBuiA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJ3oL4nsXAF75iNZU4p0BfB9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LU5qV5qxwpmrVfgRo5eyH1ioFuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvvhkdUcNZhPELWuJxbyr3B7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOa_4EQ87JDmr5xzQlk-tjeVz3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftKiftOSi8ZeWElGnOf4RdL0.jpg?f=fotoalbum_large

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt + DHW DIY in progress, 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• jj85
Mickel moen schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:08:
[...]

Zo kun je van iedere oplossing een probleem maken. Draai het om. Bedenk een oplossing voor als je een kind hebt die overal op gaat staan.
Afbeeldingslocatie: https://vmn-vakbladwarmtepompen.imgix.net/uploads/2024/06/chill.jpg

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01:26
Mickel moen schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:08:
[...]

Jij hebt geen kinderen zeker? De dag dat die van mij gaan luisteren komt misschien ooit nog ;)

Maar het is natuurlijk gewoon onderdeel van de installatie. En inderdaad, als je hier moeite mee hebt, moet je er een oplossing voor zoeken. Mijn oplossing is dat een airco unit op ongeveer 2 m hoog hangt. Ieder zijn ding :)

PVoutput

• Mickel moen
s020506 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Jij hebt geen kinderen zeker? De dag dat die van mij gaan luisteren komt misschien ooit nog ;)

Maar het is natuurlijk gewoon onderdeel van de installatie. En inderdaad, als je hier moeite mee hebt, moet je er een oplossing voor zoeken. Mijn oplossing is dat een airco unit op ongeveer 2 m hoog hangt. Ieder zijn ding :)
O ja hoor,

Kinderen, kleinkinderen en mijn hele werkzame leven met kinderen gewerkt.

Sterker, op moment van schrijven passen we op twee kleinkinderen, een kleuter en en peuter. Heerlijke dynamiek.

Typisch iets voor volwassenen om er kinderen bij te halen om eigen ongenoegen te duiden bij iets, waar kinderen helemaal geen aandeel in hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 06-05-2026 09:08 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid 1.5/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado-V3+/T̄ 20,2°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• s020506
Mickel moen schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:04:
[...]

O ja hoor,

Kinderen, kleinkinderen en mijn hele werkzame leven met kinderen gewerkt.

Sterker, op moment van schrijven passen we op twee kleinkinderen, een kleuter en en peuter. Heerlijke dynamiek.

Typisch iets voor volwassenen om er kinderen bij te halen om eigen ongenoegen te duiden bij iets, waar kinderen helemaal geen aandeel in hebben.
Op welke manier moet ik duidelijker aangeven dat mijn eerste zin niet serieus was? Dan doe ik dat de volgende keer. Ik ben het gewoon met je eens namelijk.

PVoutput

• paQ
  • Nu online
oe wat is dat voor een fancy aansluiting? :o

:+

• Mickel moen
s020506 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:49:
[...]

Op welke manier moet ik duidelijker aangeven dat mijn eerste zin niet serieus was? Dan doe ik dat de volgende keer. Ik ben het gewoon met je eens namelijk.
Mooi. Het was mij inderdaad niet helemaal duidelijk. 😀

• Mickel moen
paQ schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:55:
[...]

oe wat is dat voor een fancy aansluiting? :o

:+
Artist impression?

(Thermo) Technisch gezien al een uitdaging met alleen een aansluiting op de retour.

• paQ
  • Nu online
Door dergelijke '.......impressies' kan het resultaat alleen maar tegenvallen.

• jj85
Mickel moen schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Artist impression?

(Thermo) Technisch gezien al een uitdaging met alleen een aansluiting op de retour.
In het patent vd Chill werd het wel zo uitgewerkt. Item 32 hieronder
In patent is het nog een 'quick connector' op de retour (3R), met daarin een terugslagklep (en een waterpomp in de Chill).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTfNvUL-aorgDUd9xX4cTCovMiY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H0l43QOxS0WBX3RkdG6qtBFs.png?f=fotoalbum_large

Anyway, ik was wel gecharmeerd van deze eerste aanpak en renders.
Wel of geen kinderen: de huidige setup (zeker het voorbeeld van Timmy) vindt ik persoonlijk verschrikkelijk en vies tegenvallen.
Maar genoeg hierover denk ik :)

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
marijnflipse schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:22:
[...]

We geven prio aan Chill omdat dit daadwerkelijk kan koelen zoals een airco en we dus een koeling product kunnen leveren waar mensen daadwerkelijk iets aan hebben. Het aantal mensen dat 't huis echt koel kan krijgen zonder Chill (of airco) is gewoon beperkt. En zoals hier inderdaad al genoemd wordt, dat gaat voor veel teleurstelling zorgen bij een hoop mensen. For the record, Quatt verdient amper aan Chill ;)

Ik ben 't er wel mee eens dat als je een goed geisoleerd huis hebt met vloerverwarming (liefst ook in de slaapkamer ivm slapen?) dan kan "vloerkoeling" een prima optie zijn voor iets van koeling. Dus we zullen 'm gaan enablen. Gratis, maar wel met een flinke disclaimer ;). Ergens tussen Chill lancering en volgende zomer.
Over een Chill wandmodel: ik denk dat 't een goed idee is, maar daar werken we momenteel niet aan. Eerst Chill staand model lanceren, zullen deze overwegen.
Ik ben benieuwd of deze belofte nagekomen gaat worden deze zomer (liefst begin zomer natuurlijk).
(Koelen met de Quatt in de app aanzetten, zonder een Chill te hebben)
Kunnen koelen met de Quatt voor mensen die voornamelijk overal vloerverwarming hebben liggen of LTV radiatoren geschikt voor koeling en een goed geisoleerd huis. (Met flinke disclamer).

Wat denken jullie, gaat dit er komen ??

• Mickel moen
jj85 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:25:
[...]

In het patent vd Chill werd het wel zo uitgewerkt. Item 32 hieronder
In patent is het nog een 'quick connector' op de retour (3R), met daarin een terugslagklep (en een waterpomp in de Chill).

[Afbeelding]

Anyway, ik was wel gecharmeerd van deze eerste aanpak en renders.
Wel of geen kinderen: de huidige setup (zeker het voorbeeld van Timmy) vindt ik persoonlijk verschrikkelijk en vies tegenvallen.
Maar genoeg hierover denk ik :)
Ik ben het zeker met je eens, dat de aansluiting op het plaatje zeer fraai is.

Maar technisch (commercieel?) niet haalbaar?

We zullen het nu moeten doen met de huidige aansluiting,

• jj85
stanman23 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Ik ben benieuwd of deze belofte nagekomen gaat worden deze zomer (liefst begin zomer natuurlijk).
Kunnen koelen met de Quatt voor mensen die voornamelijk overal vloerverwarming hebben liggen of LTV radiatoren geschikt voor koeling en een goed geisoleerd huis. (Met flinke disclamer).

Terechte vraag: @Quatt Support / @BobVI dit is ook enige tijd geleden besproken in het OpenQuatt x Quatt overleg. Is hier, met de zomer op komst, iets meer over te zeggen?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:27
stanman23 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Ik denk van niet. Zelfde categorie als de slimste warmtepomp die quatt zou zijn.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:09
jj85 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:25:
Ik ben het helemaal met je eens. Vergelijk ik het met de artist impressions, dan is het natuurlijk helemaal niets. Het neemt veel meer ruimte in beslag en het ziet er niet uit. Daar ga ik zeker nog met ze over in gesprek.

• MadDragon
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23:26
Goedemiddag, Ik krijg vrijdag a.s. een adviseur voor een Quatt full electric systeem over de vloer. Ik heb nu beneden en boven geen radiatoren, maar Warp Speedtile(WC en badkamer icm tegels) en Speedtherm 15 met laminaat in de rest van de woning. Beneden een verdeler met 12 groepen en boven 11 groepen en beide met pomp. Nu is mijn vraag kan ik de pompen gewoon uitschakelen of is het beter om deze te verwijderen? Zou Warp kunnen goed werken als de koelfunctie beschikbaar komt of juist niet? Zijn er daarnaast nog belangrijke dingen waar ik om moet letten of wat ik de adviseur moet/kan vragen?

[ Voor 7% gewijzigd door MadDragon op 06-05-2026 18:55 ]

• yuehan
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-05 16:11
yuehan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 07:55:
[...]

Ook ik heb dit nog steeds sinds mijn eerste melding op 10 maart j.l. yuehan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ik heb dit gemeld bij Quatt, totaal geen reactie hierop gekregen :(
Eindelijk na 2 maanden een reactie:

De situatie is als volgt ontstaan:
  • Beveiliging: In eerdere softwareversies zat een fout waardoor de cv-ketel in bepaalde risicovolle situaties (bij erg koud water) niet startte. Omdat dit een risico op bevriezing van de buitenunit gaf, hebben we deze beveiliging hersteld.
  • Optimalisatie: In eerste instantie reageerde deze beveiliging te snel op koud water dat stilstond in de buitenleidingen. Dit hebben we inmiddels geoptimaliseerd: de warmtepomp wacht nu eerst tot het water uit de woning is rondgepompt voordat er wordt gecontroleerd of de ketel echt nodig is.
Waarom ziet u dit nog steeds? De nieuwe logica werkt voor de meeste woningen goed. In uw specifieke geval duurt het echter net iets te lang voordat al het water volledig is rondgepompt (bijvoorbeeld door de lengte van de leidingen =25m) Hierdoor ziet de sensor op het moment van de controle nog koud water en springt de ketel voor de veiligheid heel kort bij.
Wat betekent dit voor u? Het gaat om een zeer kleine hoeveelheid gas en uw systeem werkt verder volledig veilig en efficiënt. Zoals u van ons gewend bent, is Quatt constant bezig met optimalisaties. We nemen de data van uw systeem dan ook mee om onze software in de toekomst nog nauwkeuriger af te stemmen op situaties zoals die van u.

Dus reden is nú bekend echter nog niet opgelost.

Vrijstaand 1995 | Noord-Brabant | 192m2 | Quatt Hybrid Duo | Honeywell Lyric T6 | 80 m2 VVW + standaard radiatoren | Nefit Trendline II HRC25 CW4 | HR | spouwmuur isolatie | dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 2100m3

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 16:10
MadDragon schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:07:
Goedemiddag, Ik krijg vrijdag a.s. een adviseur voor een Quatt full electric systeem over de vloer. Ik heb nu beneden en boven geen radiatoren, maar Warp Speedtile(WC en badkamer icm tegels) en Speedtherm 15 met laminaat in de rest van de woning. Beneden een verdeler met 12 groepen en boven 11 groepen en beide met pomp. Nu is mijn vraag kan ik de pompen gewoon uitschakelen of is het beter om deze te verwijderen? Zou Warp kunnen goed werken als de koelfunctie beschikbaar komt of juist niet? Zijn er daarnaast nog belangrijke dingen waar ik om moet letten of wat ik de adviseur moet/kan vragen?
Ik heb op de benedenverdieping Variotherm vloerverwarming en boven op twee verdiepingen Warp Speetherm, alles zonder pompen en de Quatt kan het goed rond pompen, heb ongeveer 90m2 aan totale oppervlakte aan vloerverwarming. Hoeveel m2 aan vvw heb jij? Ik merk in de winter wel dat met hybride als het echt koud wordt, bij het ontdooien van de warmtepomp de cic de ketel aanspreekt, 90m2 is denk ik net niet genoeg water inhoud om die daling in temperatuur op te vangen aangezien alles droogbouw is en je niet een lekker dikke betonlaag hebt die veel warmte buffert

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:25
Misschien interessant voor iemand hier:

Je krijgt toegang tot een exclusieve korting op alle producten van Quatt (met uitzondering van Quatt Care). Gebruik hiervoor de Exclusieve Tweakers kortingscode:
QTT-TWK-200X 

Deze korting van €200 is niet geldig in combinatie met andere kortingen of aanbiedingen, alleen geldig op de actuele prijs en als je jouw adviesafspraak uiterlijk 30 september 2026 aanvraagt.

• LTS_2000
  • Laatst online: 23:04
Ik heb vandaag mijn warmteverlies berekend via de spreadsheet op pagina 1.
Nu laat de spreadsheet iets heel anders zien dan de stooklijn van Quatt.

Begrijp ik het goed dat de stooklijn van Quatt bij voorkeur gelijk moet lopen met de stooklijn in de spreadsheet?

De stooklijn van Quatt staat ingesteld op 5kW bij -10 en loopt door tot 16 graden.
De berekende lijn in de spreadsheet geeft 7kW bij -10 en loopt door tot 14 graden.

Moet ik Quatt dan vragen om die 5kW te verhogen naar 7 en de maximum temperatuur te verlagen naar 14?

Sorry als dit een noob vraag is :-)

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• Okidoki4u
Ik was zelf ook een nieuwsgierig naar de benodigde stooklijn en warmte verlies.
Wij hebben nog geen Quatt AE, maar was benieuwd wat er eventueel uit zo komen.
Als weerstation voor de buitentemperatuur heb ik gekozen voor Volkel (dat is het dichtste bij) en voor de maand februari omdat ik van januari niet de complete gegevens had.
Ik heb zelf het gasverbruik dus ingevuld en daarbij rekening gehouden met 10% Warm water verbruik.
Dan kom ik op onderstaande lijn uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHLhQDPndRG-5y1nfL2b7fnf-Xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Vp9mJobKtPnZQP8jdiwT1ZT.jpg?f=fotoalbum_large

• Toby-Wan
Okidoki4u schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:21:
Ik was zelf ook een nieuwsgierig naar de benodigde stooklijn en warmte verlies.
Wij hebben nog geen Quatt AE, maar was benieuwd wat er eventueel uit zo komen.
Als weerstation voor de buitentemperatuur heb ik gekozen voor Volkel (dat is het dichtste bij) en voor de maand februari omdat ik van januari niet de complete gegevens had.
Ik heb zelf het gasverbruik dus ingevuld en daarbij rekening gehouden met 10% Warm water verbruik.
Dan kom ik op onderstaande lijn uit.

[Afbeelding]
je moet wel even een temperatuur definiëren waar warmtevraag 0 is, want dit bepaald ook de steilheid van je trendlijn

(Als je warmteverlies 4 kW bij -10 zou zijn, dan heb je bij minstens 17-18 graden al geen warmtevraag meer, IPV 22 graden in je huidige grafiek)

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Mickel moen
LTS_2000 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 00:03:
Ik heb vandaag mijn warmteverlies berekend via de spreadsheet op pagina 1.
Nu laat de spreadsheet iets heel anders zien dan de stooklijn van Quatt.

Begrijp ik het goed dat de stooklijn van Quatt bij voorkeur gelijk moet lopen met de stooklijn in de spreadsheet?

De stooklijn van Quatt staat ingesteld op 5kW bij -10 en loopt door tot 16 graden.
De berekende lijn in de spreadsheet geeft 7kW bij -10 en loopt door tot 14 graden.

Moet ik Quatt dan vragen om die 5kW te verhogen naar 7 en de maximum temperatuur te verlagen naar 14?

Sorry als dit een noob vraag is :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZMGhdczLz9UsDklxGgljUe4WfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAiIkzWNYGNkScBaiZ3XRX6J.jpg?f=fotoalbum_large Ik heb een redelijk vergelijkbaar huis. Dit is mijn stooklijn van een jaar meten. Vorig jaar was de gemeten stooklijn vrijwel gelijk aan de ingestelde. Ik verklaar het verschil door de lagere temperaturen deze winter. Die hebben de lijn nogal omhoog getrokken. Ik zie vooralsnog geen reden de ingestelde lijn te verhogen. Eigenlijk moet je dat pas doen, als je het huis bij die lage temperaturen niet meer warm krijgt.

Een lagere stooklijn betekent, naar ik weet, met minder vermogen werken. Over de gehele linie is dit efficiënter. Zou de ingestelde stooklijn veel hoger zijn dan de gemeten lijn, is het wel zaak in te grijpen.

Maar ik ben zeker geen deskundige in deze, dus ik ben ook wel benieuwd naar volgende reacties.

• Okidoki4u
Toby-Wan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:39:
[...]

je moet wel even een temperatuur definiëren waar warmtevraag 0 is, want dit bepaald ook de steilheid van je trendlijn

(Als je warmteverlies 4 kW bij -10 zou zijn, dan heb je bij minstens 17-18 graden al geen warmtevraag meer, IPV 22 graden in je huidige grafiek)
Oh, ik had netjes de instructie gevolgd in de sheet.
Waar definieer de maximale temperatuur voor warmtevraag voor mijn eigen stooklijn ?
Ik kan deze alleen aanpassen voor de Quatt stooklijn

[ Voor 7% gewijzigd door Okidoki4u op 08-05-2026 10:08 ]

• Toby-Wan
Okidoki4u schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Oh, ik had netjes de instructie gevolgd in de sheet.
Waar definieer de maximale temperatuur voor warmtevraag voor mijn eigen stooklijn ?
Ik kan deze alleen aanpassen voor de Quatt stooklijn
geen idee, ik heb die sheet niet gemaakt of gebruikt (heb m'n eigen excel)

het is gewoon een nadeel van de excel trend lijn, hoe lager je warmteverlies en dus vlakker de trendlijn hoe verder weg (lees hogere temperatuur) hij door de nul gaat.

• s020506
@LTS_2000 @Mickel moen De stooklijn bij Quatt is niet super belangrijk. Quatt gebruikt deze, om met input van het temperatuur verschil tussen en binnen en buiten en doeltemperatuur om te bepalen met welk vermogen te verwarmen. Maar dat is alleen als de Quatt start met verwarmen. Na een tijdje neemt een regelaar in de CiC het over, die ook kijkt naar opwarmsnelheid bijvoorbeeld. Deze regelaar is (bij mij in ieder geval) goed in staat om het binnen op temperatuur te houden.

Staat de stooklijn in Quatt te laag, dan duurt het langer voordat je huis warm is omdat de CiC pas extra gaat stoken als deze ingrijpt. Staat de stooklijn te hoog, dan heb je kans op een overshoot omdat de Quatt te hard gaat stoken voordat de CiC ingrijpt en heb je kans dat alles uit gaat omdat het te warm wordt.

Als Quatt alleen naar de stooklijn zou kijken, zou je huis nooit warm (altijd te weinig warmte) worden als deze te laag staat, en pendelgedrag vertonen als deze te hoog staat (altijd harder stoken dan nodig).

Volgens mij werkt het zo, als ik het verhaal van Quatt zelf goed begrepen heb :)

PVoutput

• jj85
s020506 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:55:
@LTS_2000 @Mickel moen De stooklijn bij Quatt is niet super belangrijk. Quatt gebruikt deze, om met input van het temperatuur verschil tussen en binnen en buiten en doeltemperatuur om te bepalen met welk vermogen te verwarmen. Maar dat is alleen als de Quatt start met verwarmen. Na een tijdje neemt een regelaar in de CiC het over, die ook kijkt naar opwarmsnelheid bijvoorbeeld. Deze regelaar is (bij mij in ieder geval) goed in staat om het binnen op temperatuur te houden.

Staat de stooklijn in Quatt te laag, dan duurt het langer voordat je huis warm is omdat de CiC pas extra gaat stoken als deze ingrijpt. Staat de stooklijn te hoog, dan heb je kans op een overshoot omdat de Quatt te hard gaat stoken voordat de CiC ingrijpt en heb je kans dat alles uit gaat omdat het te warm wordt.

Als Quatt alleen naar de stooklijn zou kijken, zou je huis nooit warm (altijd te weinig warmte) worden als deze te laag staat, en pendelgedrag vertonen als deze te hoog staat (altijd harder stoken dan nodig).

Volgens mij werkt het zo, als ik het verhaal van Quatt zelf goed begrepen heb :)
Dit idd. Stooklijn vormt de feed forward, daar bovenop komt de correctie vd kamerthermostaat

• LTS_2000

Dan zou het misschien gunstig zijn om er net onder te gaan zitten zodat hij dan iig niet te hard opstart. Klopt die gedachte?

Of moet je gewoon zo nauwkeurig mogelijk erop gaan zitten? Je zou zeggen dat dat beter is, wanneer de pomp met het juiste vermogen start. Niet teveel (verspeelde energie) en niet te weinig (het duurt te lang voordat het warm is).

En als je moet kiezen, dan liever iets te laag dan te hoog ivm overshoots?

Mijn berekende stooklijn staat op 6,8 kw bij -10 maar Quatt heeft deze op 5kw ingesteld bij -10.

Dat is een groot verschil.

Groet!

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• Mickel moen
@LTS_2000

Ik zou niet te snel handelen. Heb je al een heel jaar in de spreadsheet verwerkt?

Verder. Hoe ziet de stooklijn eruit, als je de dagen met de gemiddelde temperaturen onder 0°C eruit laat. Bij mij zijn dat de dagen die de stooklijn het meest omhoog trekken, terwijl dit maar een paar dagen in het jaar zijn.

Als de ingestelde stooklijn te hoog is, wat in jouw geval niet zo is, zou ik om verlaging vragen. Kreeg de Quatt het deze winter niet warm, dan verhogen. Anders zou ik het eerst nog wat aanzien.

[ Voor 23% gewijzigd door Mickel moen op 09-05-2026 18:56 ]

• CPM
  • Niet online

CPM

@LTS_2000 @Mickel moen De stooklijn bij Quatt is niet super belangrijk.
Nou.....bij mij heeft het ontzettend geholpen om de stooklijn aan te passen naar minder vermogen. Anders kreeg ik een Quart die alleen maar sprintjes trok. Vol gas, stop, vol gas, stop. Volgens mij loop jij hier al langer rond om te weten dat een goede stooklijn afgestemd op warmte verliest wel degelijk belangrijk is toch?

Hier tekenen aub ......

• s020506
CPM schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:19:
[...]

Nou.....bij mij heeft het ontzettend geholpen om de stooklijn aan te passen naar minder vermogen. Anders kreeg ik een Quart die alleen maar sprintjes trok. Vol gas, stop, vol gas, stop. Volgens mij loop jij hier al langer rond om te weten dat een goede stooklijn afgestemd op warmte verliest wel degelijk belangrijk is toch?
Wat ik bedoel is dat als de stooklijn ongeveer goed is, het allang prima is. Een (veel) te hoge stooklijn heb je vooral last van in het voor- en naseizoen, dan ga je teveel sprintjes zien met te hoog vermogen. Van de andere kant, je huis wordt wel gewoon warm, dus er is geen groot probleem. Maar ik zou het ook hebben laten aanpassen.

@LTS_2000 iets te laag heeft denk ik wel mijn voorkeur voor een Quatt. Maar maak er geen probleem van, als je huis warm wordt en de warmtepomp niet te vaak uit gaat, is er niks mis.

PVoutput

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:07
Wij gaan over een paar weken over naar nieuwbouw (2020), het gaat om een tussenwoning van circa 120m2 met label A, schuin dak, inductie en op elke verdieping vloerverwarming. Helaas is deze woning ondanks het bouwjaar nog op gas en valt daarom ook buiten de ISDE subsidie gezien de later afgegeven bouwvergunning, na 01/07/2018.

Maar goed, idealiter lijkt deze nu goed geschikt om redelijk “plug and play” een all electric Quatt erin te zetten en van het gas af te gaan. Inmiddels ook wat adviesgesprekken gepland staan, o.a. met Quatt, echter zijn er uit ervaring vanuit jullie (met een soortgelijke woning) nog voornamelijk praktische zaken waar ik rekening mee kan of moet houden? Ook omdat ik me er nu wat weken in heb zitten verdiepen maar dit gebied is wel volledig nieuw voor mij.

Denk aan bijvoorbeeld plaatsing van de buitenunit. Onze nieuwe buren hebben deze aan de buitenmuur hangen ter hoogte van de eerste verdieping, maar ik slaap licht dus mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar plaatsing in de tuin.

• Mickel moen
@Dalive

Als het kan altijd in de tuin op een grindbakje. Al het andere zijn mindere alternatieven.

Aan de gevel heeft vaak als groot nadeel slechte bereikbaarheid bij storingen e.d. Als zo’n plek alleen bereikbaar is met een steiger of hoogwerker heb je altijd meerkosten.

Op een dak heeft weer de nadelen van mogelijk ongewenste resonanties.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Deze kende ik nog niet... Iemand enig idee wat hier gebeurt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sup6oeHO7makWGnfsJ2eXfmxfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHH4PfKpY975W9eaGjbqk6fO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwS_AJzKJoI4esn84c-giD3bDEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ej8HG92DGkgCZgMChSQwy2ao.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Mickel moen
@okijokii

Geen idee, maar wat mij wel opvalt is dat de gerealiseerde temperatuur steeds onder de ingestelde zit. Hoe is dit op andere dagen.

• okijokii
  • Niet online
Mickel moen schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:49:
@okijokii

Geen idee, maar wat mij wel opvalt is dat de gerealiseerde temperatuur steeds onder de ingestelde zit. Hoe is dit op andere dagen.
Heel verschillend, soms er boven, soms er onder. Dit bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aLoZfdKZ1u8al2m37elFAHe2f0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaiBM1naFPhod9qN0Y0xtfcy.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Mickel moen
@okijokii

Hmm,

Ik vind het opvallend dat de grafiek vaak wel een halve graad werkelijke temperatuur onder de ingestelde laat zien. Ik zie dat zo nooit. wel een hogere temperatuur door externe warmtebronnen. Dus dan zou ik het eerder zoeken in thermostaat/afgiftesysteem

• Mickel moen
okijokii schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kom er nog even op terug. Ik probeer mee te denken. Wat je ziet is, dat het systeem moete heeft met de laatste halve graad verhoging. Het duurt te lang om de ingestelde temperatuur te bereiken. Misschien omdat met de ingestelde stooklijn, de buitentemperatuur en de watertemperatuur verwacht wordt dat de ingestelde temperatuur eerder bereikt wordt. Dit duurt te lang dus wordt er wat gas bij gegeven. Op zich een goede reactie van de CIC. Ik had dat gisteren ook, maar dat was omdat we een paar dagen weg zijn geweest en de thermostaat van mij de opdracht kreeg om weer naar het normale schema te gaan.

Blijft de vraag, waarom naar mijn mening over de gehele dag jouw actuele temperaratuur vaak en lang onder de ingestelde temperatuur blijft. Zo ook op 1 februari.

Staat de stooklijn wel goed? Krijgt de CIC van de thermostaat wel de juiste gegevens?

• okijokii
  • Niet online
Mickel moen schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:32:
[...]

Ik kom er nog even op terug. Ik probeer mee te denken. Wat je ziet is, dat het systeem moete heeft met de laatste halve graad verhoging. Het duurt te lang om de ingestelde temperatuur te bereiken. Misschien omdat met de ingestelde stooklijn, de buitentemperatuur en de watertemperatuur verwacht wordt dat de ingestelde temperatuur eerder bereikt wordt. Dit duurt te lang dus wordt er wat gas bij gegeven. Op zich een goede reactie van de CIC. Ik had dat gisteren ook, maar dat was omdat we een paar dagen weg zijn geweest en de thermostaat van mij de opdracht kreeg om weer naar het normale schema te gaan.

Blijft de vraag, waarom naar mijn mening over de gehele dag jouw actuele temperaratuur vaak en lang onder de ingestelde temperatuur blijft.

Staat de stooklijn wel goed?
Ik heb werkelijk geen idee. Ik heb dit nog niet eerder gezien. De Quatt had zelf nog meer dan voldoende vermogen achter de hand om extra zijn best te doen, zonder gasverbruik lijkt mij?

• Mickel moen
@okijokii

Ja dat klopt, maar ik zie dat in het 1 februari schema ook. Een zeer groot gedeelte van de dag wordt het ingestelde schema niet gehaald. Weet je je stooklijn en houd je die ook bij in de welbekende spreadsheet van pagina 1?

Bijgaand mijn grafiekjes van 1 februari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VyLYQZb1oTplDSh7hGoeJQhvG8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cI5UcbaZ8ZaCiuFMcSvibJNp.png?f=fotoalbum_large

• okijokii
  • Niet online
Mickel moen schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:46:
@okijokii

Ja dat klopt, maar ik zie dat in het 1 februari schema ook. Een zeer groot gedeelte van de dag wordt het ingestelde schema niet gehaald. Weet je je stooklijn en houd je die ook bij in de welbekende spreadsheet van pagina 1?

Bijgaand mijn grafiekjes van 1 februari.

[Afbeelding]
Die heb ik in het begin wel bijgehouden. Laatste jaren al niet meer. Kan ik nog wel eens gaan doen, maar ik kijk nu even naar dit (voor mij onbekende) fenomeen. De puf gas met een Quatt die zonder veel moeite aan het werk is.

• Mickel moen
@okijokii

Dan interpreteer jij dit anders dan ik. Ik lees jouw schema van maandag zo, dat alleen aan het begin van de nacht de ingestelde temperatuur behaald wordt en zo rond een uur of 11 eventjes. De rest van de dag blijft het er onder. Als ik dat vergelijk met mijn schema's. verwoord ik dat als het systeem heeft er vrijwel altijd moete mee, maar valt het steeds nog net binnen de marges.

Is dit eigen aan jouw afgiftesysteem met vloerverwarming?

Is dit eigen aan de thermostaat?

Is het gelegen aan de ingestelde stooklijn?

Is het het gevolg van een combinatie van dit al?

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 12-05-2026 08:27 ]

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:51

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het niet een software update van de Quatt?

Geen idee hoor. Maar kan mij voorstellen dat dan de cv het even over moet nemen.

• Toby-Wan
@okijokii @Mickel moen
die halve graad undershoot herken ik wel als een van de onvolkomenheden van de T6, voordat ik begon de T6 elke dag te flippen. misschien dat je daar iets mee kan.

mogelijk dat CIC vond dat de opwarming te lang duurde, daarom gas erbij pakte, maar even later gaat vraagtemperatuur weer een graad omlaag

• okijokii
  • Niet online
Toby-Wan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:38:
@okijokii @Mickel moen
die halve graad undershoot herken ik wel als een van de onvolkomenheden van de T6, voordat ik begon de T6 elke dag te flippen. misschien dat je daar iets mee kan.

mogelijk dat CIC vond dat de opwarming te lang duurde, daarom gas erbij pakte, maar even later gaat vraagtemperatuur weer een graad omlaag
Ja, denk dat dat inderdaad met de T6 te maken kan hebben. Ik zal op een rustiger moment weer eens de stooklijn in kaart brengen.

Zou kunnen dat de CIC dat dacht, maar de Quatt had nog voldoende vermogen over om een tandje bij te zetten. Heb dit ook nog nooit eerder gezien. Even afwachten of het vaker gaat voorkomen of eenmalig was.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:36
jj85 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:18:
[...]

Dat je bij CM98 geen pompactie ziet is wel vreemd. Vlak voordat ik de CiC ertussen gehaald heb, heb ik wel gezien dat de CM98 tegenwoordig op 1 pomp draait in een duo-setup. Dat verklaart jouw 9 en 6W observatie wel.

Jou huidige observatie lijkt me niet goed... heeft Quatt per ongeluk de anti-vriescirculatie gesloopt?
Vorige week is bij mijn Quatt V1 de chinese waterpomp preventief vervangen door een Wilo waterpomp. Nu het vanacht weer koud was zag ik dat mijn Quatt wel een aantal uren mode 98 had gehad maar geen flow behalve direct bij de start van mode 98. Dat heb ik met de oude waterpomp niet eerder gezien.
Hoort dat tegenwoordig zo met een Wilo pomp?
Per email lijkt Quattsupport dat wel te bevestigen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpXrIIiETTZaEapXjO_gyapBy-s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ysnrgzzxb8tKQ1aNuxbOsLmB.png?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• onlinaius
TeslaNerd schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Vorige week is bij mijn Quatt V1 de chinese waterpomp preventief vervangen door een Wilo waterpomp. Nu het vanacht weer koud was zag ik dat mijn Quatt wel een aantal uren mode 98 had gehad maar geen flow behalve direct bij de start van mode 98. Dat heb ik met de oude waterpomp niet eerder gezien.

[Afbeelding]
Geen flow herken ik wel. Bij mij is de pomp van de V1 ook een klein jaar geleden vervangen (eigenlijk kwamen ze voor de geluidsproblemen, maar hebben gelijk de pomp meegenomen).

Ik heb het idee dat de snelheid van mode 98 te laag is om gemeten te worden door de flowsensor.

Kijk eens in de logs wat de watertemp (in en uit) van de Quatt zelf zeggen. Als deze te ver weg zakt is er echt geen flow, als deze gewoon op peil blijft is er wel een flow maar wordt deze niet gemeten.

• jj85
TeslaNerd schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:23:
[...]

[Afbeelding]
Ja, de CM98 flow is dusdanig laag dat je flowmeter het waarschijnlijk niet kan meten.

• TeslaNerd
jj85 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:31:
[...]

Ja, de CM98 flow is dusdanig laag dat je flowmeter het waarschijnlijk niet kan meten.
Aha, de CiC zoekt dan bij mode 98 naar de minimale flow waarbij de watertemperatuur in de buitenunit boven een bepaalde ondergrens blijft (>18 graden Celsius?)

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
TeslaNerd schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:22:
[...]

Aha, de CiC zoekt dan bij mode 98 naar de minimale flow waarbij de watertemperatuur in de buitenunit boven een bepaalde ondergrens blijft (>18 graden Celsius?)
Nee, veel simpeler. Hij stuurt gewoon de wilo pomp naar een iPWM van 800

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-05 14:59

OmeJoyo

This is me

Nou, we zijn inmiddels een half jaar verder sinds het vorige bezoek en Quatt heeft eindelijk weer contact opgenomen. Ze komen binnenkort, want ik moet wachten tot de planning contact op neemt, met vrijwel zeker een oplossing voor het "nieuwe" geluidsprobleem. Het was verder een weinig zeggend gesprek dat op speaker werd gevoerd voor het eerst en waarbij ze ook voor het eerst vroegen of ze mochten opnemen voor trainingsdoeleinden. Het voelde voor het eerst als een niet vloeiend en terughoudend gesprek. Het enige "zinvolle" was dat ik ook met dit geluid niet de enige ben, maar dat het niet bij iedereen even hard is. Ze gaan een terugslagklep vervangen in ieder geval.

Als dat opgelost is dan komen ze voor het leidingwerk, daar komt dan nog weer iemand anders voor op een andere dag. Dat de fronten ook nog steeds niet waren gedaan was eigenlijk al weer van de agenda verdwenen.

Tja, ik heb er momenteel met ervaringen vanuit het verleden nog niet zo heel erg veel vertrouwen in, maar we gaan het zien of ze daadwerkelijk binnen korte tijd komen en of het dan ook echt opgelost is.

We zijn in ieder geval nu ruim een jaar na plaatsing.

@Magreet1 Jij ondertussen al wat verder sinds de laatste monteur een goede maand geleden?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• CPM
  • Niet online

CPM

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Temperatuur te laag, stoken, doel bereikt, uit, temperatuur te laag, stoken, etc etc, en vervolgens verhoging vragen, duurt een tijd, doel niet gehaald, nogmaals verhoging vragen, Quatt denkt, nu is het genoeg, CV er bij.

Zoeits?

Valt me op dat de gemeten temperatuur snel terugzakt. En dat met vloerverwarming?

Hier tekenen aub ......

• okijokii
  • Niet online
CPM schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:49:
[...]

Temperatuur te laag, stoken, doel bereikt, uit, temperatuur te laag, stoken, etc etc, en vervolgens verhoging vragen, duurt een tijd, doel niet gehaald, nogmaals verhoging vragen, Quatt denkt, nu is het genoeg, CV er bij.

Zoeits?

Valt me op dat de gemeten temperatuur snel terugzakt. En dat met vloerverwarming?
De verhoging werd al om 18.00 uur gevraagd, het gasverbruik was om 22.00 uur. Dat vind ik het vreemde. Zeker ook omdat er nog ruim voldoende vermogen vanuit Quatt te halen was.

Ik vind het een onlogisch plaatje.

• CPM
  • Niet online

CPM

okijokii schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:52:
[...]

De verhoging werd al om 18.00 uur gevraagd, het gasverbruik was om 22.00 uur. Dat vind ik het vreemde. Zeker ook omdat er nog ruim voldoende vermogen vanuit Quatt te halen was.

Ik vind het een onlogisch plaatje.
Toch niet onlogisch? Verwacht je CV gedrag?Quatt probeert het eerst zelf en als dat niet lukt gas er op/bij.

Maar zoals eerder genoemd kan het ook de T6 zijn. Hoeveel dagen zie je dit gedrag al?

Hier tekenen aub ......

• CPM
  • Niet online

CPM

OmeJoyo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:47:
Nou, we zijn inmiddels een half jaar verder sinds het vorige bezoek en Quatt heeft eindelijk weer contact opgenomen. Ze komen binnenkort, want ik moet wachten tot de planning contact op neemt, met vrijwel zeker een oplossing voor het "nieuwe" geluidsprobleem. Het was verder een weinig zeggend gesprek dat op speaker werd gevoerd voor het eerst en waarbij ze ook voor het eerst vroegen of ze mochten opnemen voor trainingsdoeleinden. Het voelde voor het eerst als een niet vloeiend en terughoudend gesprek. Het enige "zinvolle" was dat ik ook met dit geluid niet de enige ben, maar dat het niet bij iedereen even hard is. Ze gaan een terugslagklep vervangen in ieder geval.

Als dat opgelost is dan komen ze voor het leidingwerk, daar komt dan nog weer iemand anders voor op een andere dag. Dat de fronten ook nog steeds niet waren gedaan was eigenlijk al weer van de agenda verdwenen.

Tja, ik heb er momenteel met ervaringen vanuit het verleden nog niet zo heel erg veel vertrouwen in, maar we gaan het zien of ze daadwerkelijk binnen korte tijd komen en of het dan ook echt opgelost is.

@Magreet1 Jij ondertussen al wat verder sinds de laatste monteur een goede maand geleden?
Ook ik heb Quatt over de vloer gehad om te luisteren naar een geluid. Maar zolang ze geen compressor frequentie kunnen vastzetten is het lastig te reproduceren.

Ze zijn onverrichterzake weg gegaan en nooit meer iets van vernomen. Gelukkig staan ze op een plek dat het minder waarneembaar is, maar ik kan me voorstellen dat als je er naast moet slapen ik elke dag ging bellen naar support.

Dit geluid.

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 12-05-2026 17:00 ]

Hier tekenen aub ......

• okijokii
  • Niet online
CPM schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:56:
[...]

Toch niet onlogisch? Verwacht je CV gedrag?Quatt probeert het eerst zelf en als dat niet lukt gas er op/bij.

Maar zoals eerder genoemd kan het ook de T6 zijn. Hoeveel dagen zie je dit gedrag al?
Quatt kan dit normaal helemaal alleen. Daarom voor mij wel onlogisch. Ik verwacht geen CV gedrag, zo'n bijzondere verhoging van de temperatuur heb ik volgens mij niet, toch?

Waarom zou hier volgens jou gas bij moeten en niet meer vermogen vanuit Quatt?

Ik heb dit gedrag nu 1x gezien, daarom mijn 'verbazing' en vraag om duiding op dit forum ;).

• CPM
  • Niet online

CPM

okijokii schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:01:
[...]

Quatt kan dit normaal helemaal alleen. Daarom voor mij wel onlogisch. Ik verwacht geen CV gedrag, zo'n bijzondere verhoging van de temperatuur heb ik volgens mij niet, toch?

Waarom zou hier volgens jou gas bij moeten en niet meer vermogen vanuit Quatt?

Ik heb dit gedrag nu 1x gezien, daarom mijn 'verbazing' en vraag om duiding op dit forum ;).
Dat zeg ik toch? En vergeet de koude dalende buitentemperatuur niet. Daarnaast blijft het gissen, ik ben geen Quatt.

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 12-05-2026 17:11 ]

Hier tekenen aub ......

• TeslaNerd

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, Quatt aansturing neemt het verschil tussen setpoint en kamertemperatuur en vermenigvuldigt dat met een factor omgekeerd evenredig met de buitentemperatuur. In jouw situatie was de kamertemperatuur nog lager dan het setpoint en zie jij ook de buitentemperatuur snel dalen. De Quatt aansturing gaat daarmee de compressorsnelheid verhogen en als die op max staat dan wordt de cv-ketel bijgeschakeld

• okijokii
  • Niet online
TeslaNerd schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:36:
[...]

Ja, Quatt aansturing neemt het verschil tussen setpoint en kamertemperatuur en vermenigvuldigt dat met een factor omgekeerd evenredig met de buitentemperatuur. In jouw situatie was de kamertemperatuur nog lager dan het setpoint en zie jij ook de buitentemperatuur snel dalen. De Quatt aansturing gaat daarmee de compressorsnelheid verhogen en als die op max staat dan wordt de cv-ketel bijgeschakeld
Dankjewel voor de uitleg. Geen goede samenwerking dus tussen T6, Quatt en hun AI 😇

• okijokii
  • Niet online
Toby-Wan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:38:
@okijokii @Mickel moen
@Toby-Wan dit had jij gedaan dmv iedere dag stroom minuut van de thermostaat af toch?

• jj85
TeslaNerd schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:36:
[...]

dat vindt ik eigenlijk het rare bij @okijokii . je ziet namelijk rond 22h de Quatt nog geen max vermogen vragen, en toch vlak erna de CV bij.

Als de temp langdurig onder setpoint zit, had hij gewoon de compressor een tandje hoger moeten zetten. Volgens mij heeft Quatt in de laatste CiC updates de logica van de regeling bijgewerkt (zie changelogs van @clubeddie ). Zou me niks verbazen als dit gewoon een bug is...

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:18
OmeJoyo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:47:

Ik kreeg 2 weken geleden een mail met de vraag of we foto’s wilden maken dan de voorgestelde alternatieve locatie. Dus ik schat in dat ze hem toch willen verplaatsen. We hebben foto’s gestuurd met uitgebreide toelichting. Vandaag met een mail gehad waarin ze aangaven ons niet te vergeten, maar dat het nu erg druk was.

Dat is onze stand van zaken…

• TeslaNerd
okijokii schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:45:
[...]

Dankjewel voor de uitleg. Geen goede samenwerking dus tussen T6, Quatt en hun AI 😇
Ja, en Quatt houdt al jaren vast aan deze aansturing die blijkbaar voor veel installaties prima resultaten geeft maar niet voor iedereen. Er zijn verschillende manieren om dat te verhelpen:

- probeer een andere thermostaat

- maak een eigen regeling met Home Assistant of ESPHome om actief het setpoint op jouw thermostaat te sturen zodat T6, Quatt en hun AI ook voor jouw systeem beter gaan werken

- stap over op OpenQuatt en probeer of dat een betere samenwerking geeft tussen T6, Quatt en jouw huis met OpenQuatt, en pas het naar wens aan omdat het opensource is

• okijokii
  • Niet online
jj85 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:54:
[...]

dat vindt ik eigenlijk het rare bij @okijokii . je ziet namelijk rond 22h de Quatt nog geen max vermogen vragen, en toch vlak erna de CV bij.

Als de temp langdurig onder setpoint zit, had hij gewoon de compressor een tandje hoger moeten zetten. Volgens mij heeft Quatt in de laatste CiC updates de logica van de regeling bijgewerkt (zie changelogs van @clubeddie ). Zou me niks verbazen als dit gewoon een bug is...
Ja, dat was eigenlijk ook mijn gedachte. Er is vermogen genoeg over, geen reden om de CV bij te schakelen.

• Ferdinand Oeinck
okijokii schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:12:
[...]

Ja, dat was eigenlijk ook mijn gedachte. Er is vermogen genoeg over, geen reden om de CV bij te schakelen.
Lijkt op de bug die quatt bij mijn duo v2 heeft vastgesteld....
https://gathering.tweaker...message/85174868#85174868

[ Voor 12% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 12-05-2026 23:14 ]

• Toby-Wan
okijokii schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:49:
[...]

@Toby-Wan dit had jij gedaan dmv iedere dag stroom minuut van de thermostaat af toch?
ja klopt, met homewizard stekker 23.30 stroom eraf, 23.35 stroom erop.
T6 is dan zeker niet perfect, maar wel rustiger en minder "vol gas, uit, vol gas"

[ Voor 25% gewijzigd door Toby-Wan op 13-05-2026 07:12 ]

• okijokii
  • Niet online
Dank, hier nu ook zo ingesteld.

[ Voor 52% gewijzigd door okijokii op 13-05-2026 10:49 ]

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:06
Toby-Wan schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:07:
[...]

T6 is dan zeker niet perfect, maar wel rustiger en minder "vol gas, uit, vol gas"
Die ervaring heb ik ook. Je kunt ook in de instellingen van de T6 "optimaliseren" een keer uit en weer aan zetten.

• jj85
Toby-Wan schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:07:
[...]

Deed ik ook altijd. Nu met OpenQuatt heb ik de afhankelijkheid van ChEnabled eruit gehaald en werkt de T6 opeens een stuk beter met de Quatts. T6 geeft alleen nog setpoint en kamertemperatuur door.

• CPM
  • Niet online

CPM

Ferdinand Oeinck schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:09:
[...]

Lijkt op de bug die quatt bij mijn duo v2 heeft vastgesteld....
https://gathering.tweaker...message/85174868#85174868
Deze had ik even gemist. Hier idd de laatste tijd ook pufjes gas in de nacht bij de "opstart" van het systeem als deze even niet gedraaid heeft. Best bijzonder, want de watertemperatuur van het systeem is niet lager dan 20 graden denk ik. En dan een pufje gas, waarbij het warme water direct langs de temperatuur sensor komt onder de ketel.

Hier tekenen aub ......

• LTS_2000
Mickel moen schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:15:
@LTS_2000

Ik zou niet te snel handelen. Heb je al een heel jaar in de spreadsheet verwerkt?

Verder. Hoe ziet de stooklijn eruit, als je de dagen met de gemiddelde temperaturen onder 0°C eruit laat. Bij mij zijn dat de dagen die de stooklijn het meest omhoog trekken, terwijl dit maar een paar dagen in het jaar zijn.

Als de ingestelde stooklijn te hoog is, wat in jouw geval niet zo is, zou ik om verlaging vragen. Kreeg de Quatt het deze winter niet warm, dan verhogen. Anders zou ik het eerst nog wat aanzien.
Ik heb gisteren drie varianten van de spreadsheet gemaakt.
1. Alle data van oktober t/m maart
2. Alle data minus de vorstdagen
3. Alle dagen onder de 6 graden.

Verschillen zijn marginaal. Maximaal denk ik 500 watt verschil bij -10.

• yuehan
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-05 16:11
CPM schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Deze had ik even gemist. Hier idd de laatste tijd ook pufjes gas in de nacht bij de "opstart" van het systeem als deze even niet gedraaid heeft. Best bijzonder, want de watertemperatuur van het systeem is niet lager dan 20 graden denk ik. En dan een pufje gas, waarbij het warme water direct langs de temperatuur sensor komt onder de ketel.
Zie hier het antwoord op mijn reactie aan Quatt over dit: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85211122

Vrijstaand 1995 | Noord-Brabant | 192m2 | Quatt Hybrid Duo | Honeywell Lyric T6 | 80 m2 VVW + standaard radiatoren | Nefit Trendline II HRC25 CW4 | HR | spouwmuur isolatie | dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 2100m3

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:13

Animal_X

Rodin

Iemand enig idee hoeveel tijd er normaliter zit tussen het leveren van de spullen voor een AE upgrade en de installatie door Quatt? Ik kreeg gisteren ineens bericht dst vrijdag een pallet thuis afgeleverd wordt. Echter, ik heb nog geen bevestiging van Quatt gehad met een installatiedatum... Tevens stond in eerdere communicatie dat ik een aankondiging van levering van de transporteur 2 weken vóór de levering zou krijgen en ook die heb ik niet gehad...

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:18
@Animal_X Volgens mij is het gebruikelijk dat ze leveren nadat er een datum is gepland. Bij ons zat er max 14 dagen tussen levering en plaatsing en kregen we van te voren verschillende mailtjes vanuit Quatt en later van de bezorger. Ik zou even bellen, best wel een kans dat er al een datum bekend is maar er in de communicatie iets mis gegaan is.
Pagina: 1 ... 356 357 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.