Ervaringen met Quatt Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 354 355 Laatste
Acties:

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:26
SBL schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:25:
[...]

Dubbelglas is ook subsidie voor.
Sterker nog, de subsidie voor dubbel glas verdubbelt zelfs in combinatie met een tweede actie zoals bv een warmtepomp, heb je ook naar vacuüm glas gekeken, nog duidelijk betere oplossing en kan ook in bestaande kozijnen. Wel wat duurder.
Tweede pomp is voor gasjaarverbruik van 1000m3 zinloos, tenzij je er ook warmwater mee wilt maken dan is het misschien handig. Als alleenstaande waarschijnlijk niet, maar je wilt ook een installatie hebben die met het huis verkoopbaar is.
Het nuttig gebruik van zonnestroom met een warmtepomp voor verwarming is trouwens beperkt. Douchewater zou wel kunnen maar is relatief weinig.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:52
Er is in dit topic al vaak gesproken over CV onderhoudscontracten in combinatie met Quatt. Ik ben nu aan het overwegen om mijn CV te vervangen, maar in ongeveer de helft van de gevallen krijg ik hier zelfs een NEE op terug.

Antwoorden varieren van "wij hebben te weinig kennis van Quatt" tot "wij hebben geen vertrouwen in Quatt".

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-04 23:41

Dutchredgaming

ICT Beheerder

onlinaius schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:25:
[...]

Ik neig met die cijfers ook meer naar de enkele, tenzij je ooit met Quatt volledig elektrisch wil, dan is een dubbele net wat meer het overwegen waard. Neem je een losse WPB dan gaat dat (mits je buitenlucht gebruikt) niet af van de capaciteit van je verwarming.

(oud) Dubbel glas naar beter (HR++) glas heb ik ook al enkele keren doorgerekend, maar bij mij kan dit echt niet uit (en het is ook niet eens kantje boord, het kan echt ruimschoots niet uit). Het 'probleem' is dat je met een warmtepomp (zeker als je deze efficient weet te draaien) al zo goedkoop verwarmd dat je relatief weinig terugverdient van die kosten van het efficientere glas.
Kosten en ROI glas is dan laag icm hybride warmte pomp opstelling. Ook moet mogelijk de kozijnen aangepast of zelfs vervangen worden.
SBL schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:25:
[...]

Dubbelglas is ook subsidie voor.
Tweede pomp is voor gasjaarverbruik van 1000m3 zinloos, tenzij je er ook warmwater mee wilt maken dan is het misschien handig. Als alleenstaande waarschijnlijk niet, maar je wilt ook een installatie hebben die met het huis verkoopbaar is.
Het nuttig gebruik van zonnestroom met een warmtepomp voor verwarming is trouwens beperkt. Douchewater zou wel kunnen maar is relatief weinig.
Zoiets denk ik van ja voor 1000 meer heb je wel een ready huis voor all electric. Maar nu voor mij is het echt overkill.
Hueify schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:00:
[...]

Ik lees net dat je het huis nog niet in je bezit hebt. Om het gasverbruik van 1000m3 op waarde te kunnen schatten, is het wel goed om te weten of dit is bij een (dag)temperatuur van 17 graden of 23 graden? Gebruikte de oude bewoner ook nog andere warmtebronnen, zoals airco, houtkachel, etc?
Ouderwerts deuren dicht en per kamer verwarmen. Ik denk rond de 19 graden van confortabel maar niet te veel stoken.
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:38:
[...]

Sterker nog, de subsidie voor dubbel glas verdubbelt zelfs in combinatie met een tweede actie zoals bv een warmtepomp, heb je ook naar vacuüm glas gekeken, nog duidelijk betere oplossing en kan ook in bestaande kozijnen. Wel wat duurder.

[...]
Glas vervaninging vind ik aan de ene kant nog te vroeg indien de kozijnen en de ramen goed is.
Ook wil ik wel minimaal a label voor waardestijging en 0.15% korting op mijn hypotheek (vanaf energielabel A). Ook de lagere maandlasten op gas icm zonnepanelen.

Review QNAP TS-230 NAS

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:27
Rowwan schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:05:
Er is in dit topic al vaak gesproken over CV onderhoudscontracten in combinatie met Quatt. Ik ben nu aan het overwegen om mijn CV te vervangen, maar in ongeveer de helft van de gevallen krijg ik hier zelfs een NEE op terug.

Antwoorden varieren van "wij hebben te weinig kennis van Quatt" tot "wij hebben geen vertrouwen in Quatt".
Ik weet niet wat betreft het vervangen, maar mijn onderhoudsmonteur was juist heel tevreden. Vond het geen enkel probleem om mijn CV te onderhouden sinds 2024 en was vrij lovend over Quatt installaties die hij tegenkwam tijdens zijn werk.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:07
Dutchredgaming schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:04:
[...]

Kosten en ROI glas is dan laag icm hybride warmte pomp opstelling. Ook moet mogelijk de kozijnen aangepast of zelfs vervangen worden.
Roi hangt af van hoeveelheid glas (maar kosten ook). Kozijnen vervangen kan zelf ook een besparing opleveren. Isolatiewaarde van een kunststof frame is beter dan een stuk hout.
Glas vervaninging vind ik aan de ene kant nog te vroeg indien de kozijnen en de ramen goed is.
Wat is goed? Technisch vast, maar als het glas van voor 2000 is, valt er veel te winnen. Icm wp krijg je _veel_ terug bij tripelglas, dat hebben wij dus gedaan. Netto goedkoper dan HR++ daardoor, en tov het glas uit 1990 toch echt een verbetering.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Jan-tweak
Dutchredgaming schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:04:
[...]

[...]

Zoiets denk ik van ja voor 1000 meer heb je wel een ready huis voor all electric. Maar nu voor mij is het echt overkill.

[...]

Ouderwerts deuren dicht en per kamer verwarmen. Ik denk rond de 19 graden van confortabel maar niet te veel stoken.

[...]

Ook wil ik wel minimaal a label voor waardestijging en 0.15% korting op mijn hypotheek (vanaf energielabel A). Ook de lagere maandlasten op gas icm zonnepanelen.
Snap ik, juist daarom de tip, je vervangt dan namelijk alleen het glas, de kozijnen/raam blijft dus verder intact.
Dat werkt dus het zelfde als met dubbel glas, qua afmetingen is dat namelijk vergelijkbaar.

• Jan-tweak

Ik vrees dat de “echte” reden vaak juist niet hoort, bij Quatt gaan wij niets extra’s aan verdienen, een klein advies, vergeet die grote jongens en ga locale, eigenlijk zal de Quatt weinig tot geen invloed op de CV hebben, juist omdat deze minimaal belast wordt en alleen via een simpele aan/uit regeling is verbonden.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-04 23:41

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:03:
[...]

Snap ik, juist daarom de tip, je vervangt dan namelijk alleen het glas, de kozijnen/raam blijft dus verder intact.
Dat werkt dus het zelfde als met dubbel glas, qua afmetingen is dat namelijk vergelijkbaar.
[beetje offtopic]
Dank je wel voor de tip, een offerte maken kan geen kwaad.

Review QNAP TS-230 NAS

• Cypr
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-04 16:49
Dag Tweakers,

Ik ben aan het kijken voor een AE warmtepomp en ben ook bij Quatt terecht gekomen als optie. Wij hebben een hoekhuis uit 1969 - Geisoleerd op vloer en muur maar zonder vloerverwarming. Gewoon met radiatoren. Ik heb twee airco's hangen die ook kunnen verwarmen in de woonkamer / slaapkamer. Daarnaast hebben we een bad en zijn we totaal met 4 personen (2 volwassen en 2 kids). Op 50 graden CV kan ik mijn huis warm houden.

Gasverbruik is momenteel ~1250m3 per jaar. Ik heb ook zonnepanelen waarbij ik ook in de markt bent voor Zonnepanelen + Thuisbatterij (ook ivm eventueel opladen van de auto). Dit zou in een goed deel van het jaar ook voordeel kunnen zijn voor de warmtepomp.

Gegeven deze info ben ik vooral benieuwd of het een goede zet is om een Quatt AE aan te schaffen. Mocht dat zo zijn denk ik wel dat er een aantal radiatoren naar Lage Temperatuur Radiatoren kunnen gaan om de warmteafgifte efficiënter te laten werken.

Ik ben zelf niet heel technisch aangelegd dus vandaar dat ik hier de vraag stel voor wat advies. Hopelijk is het voldoende informatie om wat gedachtes te horen. Bedankt!

Life goes on!

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14:31

TWN

Zijn er Tweakers die meer informatie/ervaringen/foto's hebben van de nieuwe 3-blads ventilator voor de V2's? Ik ben heel benieuwd naar het verschil.

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-04 13:55
Brent schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:20:
[...]
Roi hangt af van hoeveelheid glas (maar kosten ook). Kozijnen vervangen kan zelf ook een besparing opleveren. Isolatiewaarde van een kunststof frame is beter dan een stuk hout.

[...]

Wat is goed? Technisch vast, maar als het glas van voor 2000 is, valt er veel te winnen. Icm wp krijg je _veel_ terug bij tripelglas, dat hebben wij dus gedaan. Netto goedkoper dan HR++ daardoor, en tov het glas uit 1990 toch echt een verbetering.
Wij wonen in een jaren 70 huis, dus your mileage may vary, maar onze glasleverancier zei dat puur uit besparingsoogpunt de kosten van triple niet echt opwegen tegen HR++. De winst was zijns insziens marginaal.

Als je doel is om absoluut zo min mogelijk verbruiken, dan is triple wel een optie maar voor een ROI afweging is dit mogelijk een stuk minder interessant. Toegegeven, we hebben al ons glas laten vervangen door HR++ toen alles nog gas gestookt was. Voor onze gasrekening scheelde die relatief goedkope upgrade (na subsidie) echt flink in de rekening.

[ Voor 17% gewijzigd door Kaaspeer90 op 20-04-2026 16:35 ]

• Brent
Kaaspeer90 schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:32:
[...]

Wij wonen in een jaren 70 huis, dus your mileage may vary, maar onze glasleverancier zei dat puur uit besparingsoogpunt de kosten van triple niet echt opwegen tegen HR++. De winst was zijns insziens marginaal.
Dat is het vaste riedeltje van glasboeren ;) Zoek dit en andere topics maar even door. En reken het zelf maar even uit: hij krijgt betaald voor gezette ruit, niet hoe zwaar of duur die is. Hij verdient dus hetzelfde en hoeft minder te tillen (en de verwarmings-rekening niet te betalen).

• Jan-tweak
Cypr schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:28:
Dag Tweakers,

Ik ben aan het kijken voor een AE warmtepomp en ben ook bij Quatt terecht gekomen als optie. Wij hebben een hoekhuis uit 1969 - Geisoleerd op vloer en muur maar zonder vloerverwarming. Gewoon met radiatoren. Ik heb twee airco's hangen die ook kunnen verwarmen in de woonkamer / slaapkamer. Daarnaast hebben we een bad en zijn we totaal met 4 personen (2 volwassen en 2 kids). Op 50 graden CV kan ik mijn huis warm houden.

Gasverbruik is momenteel ~1250m3 per jaar. Ik heb ook zonnepanelen waarbij ik ook in de markt bent voor Zonnepanelen + Thuisbatterij (ook ivm eventueel opladen van de auto). Dit zou in een goed deel van het jaar ook voordeel kunnen zijn voor de warmtepomp.
bezef aub dat de periode van je PV (zon) niet bepaald overeenkomen met je behoefde qua stroom voor de warmtepomp ( bedenk dat je warmtepomp m.n. tijdens de winter actief is terwijl je dan nagenoeg geen zon hebt en zeker niet die hoeveelheden die een warmtepomp vraagt.
Gegeven deze info ben ik vooral benieuwd of het een goede zet is om een Quatt AE aan te schaffen. Mocht dat zo zijn denk ik wel dat er een aantal radiatoren naar Lage Temperatuur Radiatoren kunnen gaan om de warmteafgifte efficiënter te laten werken.
dat kan, je zou ook eerst eens kunnen kijken of je met ventilatoren en bv de heatmeister je tegen kleine kosten het zelfde effect kunt bereiken, zeker als dat T22 of T33 type radiatoren zijn.
Ik ben zelf niet heel technisch aangelegd dus vandaar dat ik hier de vraag stel voor wat advies. Hopelijk is het voldoende informatie om wat gedachtes te horen. Bedankt!
De vraag is wil je echt gasloos of zou een hybride ( zeker gezien je verbruik van slechts 1200 m3) ook voor je kunnen, bedenk dat op lange termijn een AE wel gunstiger kan worden echter je kunt dit ook eerst met een hybride kunnen proberen ( Quatt leent zich hiervoor als de beste ) en later de stap naar AE kunt gaan, dit zou dan zelfs op twee manieren kunnen, volledig via Quatt ( wat je dus ook in één keer kunt ) of je gaat voor een losse warmtepompboiler van een ander merk ( vaak veel goedkoper ) en een doorstroomheater ( of electrische CV) als backup.
Werkt ook perfect met de Quatt en wordt hier ook veelvuldig toegepast.
Het grote voordeel is dat je niet alles in één keer hoeft te doen en daar ook een zeer vriendelijke prijskaartje aan hangt.

• Jan-tweak
Brent schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:42:
[...]

Dat is het vaste riedeltje van glasboeren ;) Zoek dit en andere topics maar even door. En reken het zelf maar even uit: hij krijgt betaald voor gezette ruit, niet hoe zwaar of duur die is. Hij verdient dus hetzelfde en hoeft minder te tillen (en de rekening niet te betalen).
Het probleem van trippel glas is dat de subsidie alleen van toepassing is incl.een nieuw kozijn, terwijl bij HR++ of vacuüm glas je alleen het glas zelf moet vervangen, daarbij heeft vacuüm glas wel nagenoeg dezelfde isolatiewaarde als HR+++. Terwijl je in combinatie met een Quatt wel gebruik kunt maken van de veel hogere subsidiebedragen per m2.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 20-04-2026 16:55 ]

• Brent
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:54:
[...]

Het probleem van trippel glas is dat de subsidie alleen van toepassing is incl.een nieuw kozijn, terwijl bij HR++ of vacuüm glas je alleen het glas zelf moet vervangen, daarbij heeft vacuüm glas wel nagenoeg dezelfde isolatiewaarde als HR+++. Terwijl je in combinatie met een Quatt wel gebruik kunt maken van de veel hogere subsidiebedragen per m2.
Tenzij je heel gehecht bent aan je kozijn, vervang je die dan toch gewoon? De reden is dat kozijnen een isolatiewaarde hebben en je triple glas niet in 50 jaar oud hout moet zetten.

Vacuumglas was trouwens niet goedkoper hier dan het 'goedkope' triple (met argon geloof ik) dat we hier hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Brent op 20-04-2026 16:59 ]

• Jan-tweak
Brent schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:56:
[...]

Tenzij je heel gehecht bent aan je kozijn, vervang je die dan toch gewoon? De reden is dat kozijnen een isolatiewaarde hebben en je triple glas niet in 50 jaar oud hout moet zetten.

Vacuumglas was trouwens niet goedkoper hier dan het 'goedkope' triple (met argon geloof ik) dat we hier hebben.
Snap ik, alleen is het prijsverschil met eigenlijk nog perfecte kozijnen gewoon een heel andere dimensie, ik gaf het ook gewoon aan omdat ik namelijk wel zie dat de prijs van vacuüm glas aan het zakken is, en daardoor mogelijk ook interessanter word.

• Cypr
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-04 16:49
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:50:
[...]
bezef aub dat de periode van je PV (zon) niet bepaald overeenkomen met je behoefde qua stroom voor de warmtepomp ( bedenk dat je warmtepomp m.n. tijdens de winter actief is terwijl je dan nagenoeg geen zon hebt en zeker niet die hoeveelheden die een warmtepomp vraagt.
[...]
De vraag is wil je echt gasloos of zou een hybride ( zeker gezien je verbruik van slechts 1200 m3) ook voor je kunnen, bedenk dat op lange termijn een AE wel gunstiger kan worden echter je kunt dit ook eerst met een hybride kunnen proberen ( Quatt leent zich hiervoor als de beste ) en later de stap naar AE kunt gaan, dit zou dan zelfs op twee manieren kunnen, volledig via Quatt ( wat je dus ook in één keer kunt ) of je gaat voor een losse warmtepompboiler van een ander merk ( vaak veel goedkoper ) en een doorstroomheater ( of electrische CV) als backup.
Werkt ook perfect met de Quatt en wordt hier ook veelvuldig toegepast.
Het grote voordeel is dat je niet alles in één keer hoeft te doen en daar ook een zeer vriendelijke prijskaartje aan hangt.
Bedankt voor je reactie! Ik zit er wel aan te denken om gasloos te gaan en wil het (nu) in 1x goed doen. Ik besef me (nu iets meer dan voorheen) dat in de zomer je natuurlijk weinig vermorgen er voor nodig hebt en het meeste naar de auto / airco (waar nodig) zal gaan. Ik zal de hybride opties ook nog eens bekijken om wat beter gevoel bij de prijs te krijgen.

Is Quatt ten opzichte van andere merken aan te bevelen als een goed merk met deze omstandigheden? Kwa zonnepanelen / thuisbatterij denk ik aan Zonneplan.

Life goes on!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:52
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:07:
[...]

Ik vrees dat de “echte” reden vaak juist niet hoort, bij Quatt gaan wij niets extra’s aan verdienen, een klein advies, vergeet die grote jongens en ga locale, eigenlijk zal de Quatt weinig tot geen invloed op de CV hebben, juist omdat deze minimaal belast wordt en alleen via een simpele aan/uit regeling is verbonden.
Of ze er niks aan verdienen betwijfel ik. De gemiddelde offertes die ik gekregen heb zijn >2100 euro, met uitschieters tot 2800 euro. (CV in bijkeuken, onder plat dak). Als ik zelf naar de prijs van de ketel kijk is deze <1000 euro. Meer dan 1000 euro voor een half dagje werk vind ik behoorlijk aan de prijs. Ik denk dat ze werk zat hebben :)

• Jan-tweak
Cypr schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:13:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik zit er wel aan te denken om gasloos te gaan en wil het (nu) in 1x goed doen. Ik besef me (nu iets meer dan voorheen) dat in de zomer je natuurlijk weinig vermorgen er voor nodig hebt en het meeste naar de auto / airco (waar nodig) zal gaan. Ik zal de hybride opties ook nog eens bekijken om wat beter gevoel bij de prijs te krijgen.

Is Quatt ten opzichte van andere merken aan te bevelen als een goed merk met deze omstandigheden? Kwa zonnepanelen / thuisbatterij denk ik aan Zonneplan.
Om met dat laatste te beginnen Ja en een zeer duidelijke NEE, zonneplan is prima voor een dynamisch energie contract, kijk maar eens bij Jeroen.nl, echter voor zonnepanelen, zeker in deze tijd zijn hun ECHT veel en veel te duur, haal maar eens een paar offertes van locale bedrijven en als vergelijk kijk wat panelen van een goed merk nu kosten, zo,n 60 euro, en daar zit dus geen btw op.
Een thuis-batterij moet je ook zeker NIET bij zonneplan kopen, want de enige die daaraan verdient is zonneplan en niet jij.
Een goede thuis-batterij is sterk afhankelijk van jouw verbruik en overhead PV, dus daar zijn hier andere topics voor.
Mogelijk zelfs dat de Quatt optie wel iets voor je is.

Quatt is geen A-merk, aan de andere kant hebben hun de laatste jaren wel heel veel warmtepompen geplaatst tegen zeer lage prijzen, wil je echter direct AE dan kom je van zelf in een hogere prijsklasse en dan zijn er ook andere merken. Om je een idee te geven mijn Quatt was binnen 2 jaar al terugverdiend met een ander merk was ik waarschijnlijk nog wel 4 a 5 jaarbezig. Oké, ik was wel vroeg bij.

Wil je echter prijsbewust gaan zou ik de eerder aangegeven weg van hybride gaan en daarbij een aparte warmtepompboiler van een ander merk kiezen, van dat prijsverschil heb je waarschijnlijk al een behoorlijke PV installatie, meer onder het motto je kunt de euro maar één keer uitgeven.

[ Voor 22% gewijzigd door Jan-tweak op 20-04-2026 20:16 ]

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:05

Ik kreeg zelfs meerdere afwijzingen voor het plaatsen van een warmtepompboiler omdat ik een Quatt heb.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Jan-tweak
raven22 schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:16:
[...]

Ik kreeg zelfs meerdere afwijzingen voor het plaatsen van een warmtepompboiler omdat ik een Quatt heb.
Vreemd omdat een WPB niets maar dan ook niets met een hybride warmtepomp ( en of dat nu een Quatt is of niet heeft er eigenlijk niets) mee te maken).
Een WPB staat namelijk kompleet los van je verwarmingssysteem.
Dus wees maar blij van die afwijzing omdat deze er blijkbaar toch geen verstand van hadden.

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-04 23:03
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:54:
[...]

Dat was de oude regeling voor 2025. In 2026 mag je in het bestaande kozijn trippel monteren en krijg je het bedrag van HR++ per m2 terug

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt, 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• raven22
Gisterochtend kreeg ik een automatische melding van quatt dat mijn syssteem niet goed werkte, te weinig flow door het systeem. Blijkt de waterdruk op 0 te staan. Weer bijgvuld tot 1.8 bar en buiten gaan kijken. Het water spoot uit de antivries klep.
Quatt gebeld en op hun verzoek een foto gestuurd. Half uurtje later kreeg ik een voorstel voor een service bezoek de volgende dag al. Vanochtend is de klep vervangen en alles werkt weer. Supersnelle service, het kan dus wel indien nodig.

Ik zie nu alleen dat de flow 930-950l/h is ipv de gebruikelijke 800. Komt dit door de 4.4 firmware? De mannen hebben verder niets aangepast volgens mij.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:17
Bij ons zou morgen de duo v2 op dempers gezet worden en de ventilators vervangen worden. Wordt ik net gebeld door Angela van Quatt dat de spullen bij de douane vastzitten en de afspraak morgen daardoor gecancelled moet worden....

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:39
Zijn er ergens volledige specs van de Quatt 1.5 beschikbaar? Het viel me op dat de hoeveelheid koudemiddel van onderstaand model even hoog is als die in de openingspost, maar dat het maximumvermogen toch 6 kW is. Ik zoek me al een tijdje in de rondte (via duckduckgo en ook op GoT) naar het maximumvermogen van de 1.5 bij A-7 (of nog beter: A-10), maar kan het niet vinden. Quatt zelf heeft uitgebreide spec sheets van de V2, maar van alles daarvoor kan ik alleen maar halve spec sheets vinden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/348PfYrOHHT6HVagFQ8ULRsyIsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6te6pEAR9wudjyvw283s5e4.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: misschien toch gevonden, hoewel de versie er niet bij staat:
http://quatt.intercom-att...he+specificaties+v1.2.pdf

Het lijkt erop dat wat "4.5 kW quatt" genoemd wordt een piekvermogen van 6 kW heeft, bij -7 een nominaal vermogen van 2,7 maar een min/max van 1,2-3,8 kW. Kan iemand dat bevestigen voor ik een miskoop doe? :)

[ Voor 19% gewijzigd door zeekoe op 21-04-2026 13:56 ]

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:45
zeekoe schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:49:

Voor zover ik weet zijn 1.0 en 1.5 grotendeels gelijk aan elkaar. Wijzigingen (uit mijn hoofd) zijn de ingebouwde vorstbeveiliging, en de ingebouwde flowmeter + een net wat minder beroerde aansturing van de bodemplaatverwarming.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• LTS_2000
  • Laatst online: 15:30
Zijn er ergens volledige specs van de Quatt 1.5 beschikbaar?
Via deze link kom je bij de juiste info:

https://downloads.interco...I5RT76GrxFY%0ASg%3D%3D%0A

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• Jan-tweak
Zijn er ergens volledige specs van de Quatt 1.5 beschikbaar? Het viel me op dat de hoeveelheid koudemiddel van onderstaand model even hoog is als die in de openingspost, maar dat het maximumvermogen toch 6 kW is. Ik zoek me al een tijdje in de rondte (via duckduckgo en ook op GoT) naar het maximumvermogen van de 1.5 bij A-7 (of nog beter: A-10), maar kan het niet vinden. Quatt zelf heeft uitgebreide spec sheets van de V2, maar van alles daarvoor kan ik alleen maar halve spec sheets vinden...

[Afbeelding]

Het lijkt erop dat wat "4.5 kW quatt" genoemd wordt een piekvermogen van 6 kW heeft, bij -7 een nominaal vermogen van 2,7 maar een min/max van 1,2-3,8 kW. Kan iemand dat bevestigen voor ik een miskoop doe? :)
Mag ik vragen waarom je nog graag een warmtepomp van de oude generatie (R32) zou willen, ik zelf zou deze nu alleen nog willen indien je zeker niet gasloos wilt gaan en je ook maar een klein vermogen nodig gaat hebben.
Bedenk dat je ondertussen zelfs met een enkele v2 je ook nu al de stap naar AE kunt maken, iets waar je eigenlijk bij Quatt er de duo voor nodig had.
Zelf denk ik dat de meerprijs voor de V2 het zeker gericht op de toekomst waard is.

• zeekoe
Helemaal eens! Eén reden: tweedehands. Anders zou ik nooit voor R32 gaan (behalve misschien de FGI/EVI die extra vermogen op lage temperaturen mogelijk maakt). Ik heb er eentje gevonden, en hoop een tweede te scoren voor het echt koud wordt... dus als iemand nog van een 1.5 af wil... ;)
En ik woon in een vrijstaand huis van 100 jaar oud (da's nog te betalen in Groningen...), dus met ééntje red ik het niet.

[ Voor 46% gewijzigd door zeekoe op 21-04-2026 16:34 ]

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018

[Afbeelding]

de v1.0 werd initieel als 4 kW / 4.5 kW in de markt gezet, maar naar extra testen kon het 6 kW worden.
let wel, dit is zijn de waarde bij +7 graden (wanneer je dat vermogen doorgaans niet nodig hebt), terwijl de waarde bij -7 graden (wanneer je elk beetje vermogen nodig hebt) eerder rond de 3 kW ligt.
De "6 kW" is dus een beetje een marketing kreet (wat overigens bijna de hele markt doet)

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Jan-tweak
zeekoe schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:05:
Helemaal eens! Eén reden: tweedehands. Anders zou ik nooit voor R32 gaan (behalve misschien de FGI/EVI die extra vermogen op lage temperaturen mogelijk maakt). Ik heb er eentje gevonden, en hoop een tweede te scoren voor het echt koud wordt... dus als iemand nog van een 1.5 af wil... ;)
En ik woon in een vrijstaand huis van 100 jaar oud (da's nog te betalen in Groningen...), dus met ééntje red ik het niet.
Oké, ik snap het, vergeet echter niet dat je wel ook nog de CIC daarbij nodig zult hebben en Quatt heeft ook nog de V1 in omloop, die verschilt niet veel van de V1,5.
De V1 waren de eerste Quatt’s, ik heb er zelf eentje, en nee, ik wil die dus niet kwijt.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:59
Jan-tweak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:36:
[...]

Oké, ik snap het, vergeet echter niet dat je wel ook nog de CIC daarbij nodig zult hebben en Quatt heeft ook nog de V1 in omloop, die verschilt niet veel van de V1,5.
De V1 waren de eerste Quatt’s, ik heb er zelf eentje, en nee, ik wil die dus niet kwijt.
Met OpenQuatt en een ESPmodbus boardje heb jij geen CiC meer nodig 😎
Zelf bestellen in China:ca €20
Plug&Play uit NL: ca €50

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 21-04-2026 17:41 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Er staat wel 1 op MP: Quatt hybride warmtepomp
€ 1.500,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Jan-tweak
Oef, dat is de prijs voor een nieuwe toen deze geplaatst was. En dat was incl de plaatsing.

• LTS_2000
  • Laatst online: 15:30
Jan-tweak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:54:
[...]

Oef, dat is de prijs voor een nieuwe toen deze geplaatst was. En dat was incl de plaatsing.
Gaat dit over de allereerste generatie?
Die van mij was - na subsidie - 3.500.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• Jan-tweak
LTS_2000 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:21:
[...]

Gaat dit over de allereerste generatie?
Die van mij was - na subsidie - 3.500.
Ja ( sorrry aangepast ) , V1 koste in het beginstadium netto 1.600 euro ( die van mij dus ook 😂)

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 21-04-2026 19:58 ]

• Jan-tweak
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:39:
[...]

Met OpenQuatt en een ESPmodbus boardje heb jij geen CiC meer nodig 😎
Zelf bestellen in China:ca €20
Plug&Play uit NL: ca €50
Jup , en nee die was ik niet vergeten maar wilde de maker hiervan niet het gras wegmaaien. Dus bedankt voor de zeer nuttige aanvulling.

• zeekoe
Drie maal raden waarom ik juist nu deze vragen ging stellen in dit topic. ;)
En idd, ik gok op OpenQuatt. Dat gaat net iets makkelijker omdat ik zelf ook enige handigheid heb met ESP32'tjes.

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:34
Even over R32 versus propaan. Ik begrijp dat installateurs van andere merken de buitenunit niet tegen de gevel willen plaatsen ivm propaan. Quatt plaatst de buitenunit nog wel tegen de gevel.

Er gaan wat discussies over gevaar bij lekken van propaan dat dit via ventilatieopeningen in de kruipruimte kan stromen en gevaar opleveren, De buitenunit wordt daarom minimaal 1 meter uit de gevel geplaatst.

Kan dit te maken hebben met de hoeveelheid propaan?

• TeslaNerd
Ik zie dat Quatt de CiC nog een update heeft gegeven naar 4.4.1. Heeft iemand daar een release note bij gekregen?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Jan-tweak
rob987 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:44:
Even over R32 versus propaan. Ik begrijp dat installateurs van andere merken de buitenunit niet tegen de gevel willen plaatsen ivm propaan. Quatt plaatst de buitenunit nog wel tegen de gevel.

Er gaan wat discussies over gevaar bij lekken van propaan dat dit via ventilatieopeningen in de kruipruimte kan stromen en gevaar opleveren, De buitenunit wordt daarom minimaal 1 meter uit de gevel geplaatst.

Kan dit te maken hebben met de hoeveelheid propaan?
Bij propaan heb je te maken met een veiligheidszone die door de fabrikant bepaald word aan de hand van een risicoanalyse.
Veelal mag er onder en zijwaarts en Vooren achterwaarts geen opening binnen 1m ( deur, openslaande ramen, maar ook openingen) en geen electrische aansluitingen en schakelaars ( dus ook geen werkschakelaar) geplaatst worden, voor de bovenkant zie je veelal een gebied van 0,5m.
Nu is het wel dat warmtepompen niet onder de ATEX regels vallen maar je hebt natuurlijk wel met het risico van propaan te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 21-04-2026 22:23 ]

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:20:
Ik zie dat Quatt de CiC nog een update heeft gegeven naar 4.4.1. Heeft iemand daar een release note bij gekregen?
Meestal is er eerst een beta update maar dat is hier nog 4.4.0. Misschien kleine update voor een specifieke situatie.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:55
Vanmorgen een mailtje gekregen dat de waterdruk te laag is. We zijn een paar dagen van huis, dus kan morgen pas kijken wat er aan de hand is. Met de ervaringen hier, verwacht ik dat ook bij mij de anti vries klep vervangen moet worden.

Edit: vrijwel zeker die klep, sinds zaterdag loopt elke dag de druk een beetje terug. Als er echt een lek was geweest, was het wel in 1 keer gebeurt.

@jj85 buitentemperatuur toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MI0DCjMmZPjuXtAjWb7FmNlAQH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m8QnLSh7FHAqcqXKuL8BjKHO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door s020506 op 22-04-2026 08:10 ]

PVoutput

• jj85
  • Laatst online: 23:00
s020506 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:59:
Vanmorgen een mailtje gekregen dat de waterdruk te laag is. We zijn een paar dagen van huis, dus kan morgen pas kijken wat er aan de hand is. Met de ervaringen hier, verwacht ik dat ook bij mij de anti vries klep vervangen moet worden.
Raar verhaal, alsof die dingen niet tegen kou kunnen... Of het is een software probleem, geen circulatie bij kou en daardoor 'terecht' aanspreken vd antivriesklep. Kun je zien wat watertemperatuur deze nacht deed?

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-04 12:15
Ik weet niet wat er aan de hand is sinds CiC 4.4.x, maar Quatt gaat ineens weer gas gebruiken. Zelfs in de winter heb ik zelden gas verbruikt, en nu elke ochtend bij start van opwarmings-programma, wordt er in het eerste uur gas verbruikt.

- Ingestelde max. temperatuur 40 graden (sinds 4.4.0)
- Alleen vloerverwarming
- Huidige setup werkte prima zonder gas tot aan 4.4.0
- CiC draait nu 4.4.1

Voorbeeld hieronder. Zelfs voor 0.1 graad omhoog gebruikt Quatt ineens gas. Het is niet veel, en het is afstreepbaar, maar het feit dat dit in de winter niet nodig was vind ik bijzonder. Het is ook alleen bij het opstarten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Sbwi4PNFX0BTEQeSKHxNdrpVY0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7jlGHWzXy9aRl60GJYQSeYqt.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_5c15_jrFopZ2F4m7jFFwRfego=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1gD7l0vGTu2MHWsjeTwyPEKS.png?f=fotoalbum_large

• jj85
UnitedJunk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:48:
Ik weet niet wat er aan de hand is sinds CiC 4.4.x, maar Quatt gaat ineens weer gas gebruiken. Zelfs in de winter heb ik zelden gas verbruikt, en nu elke ochtend bij start van opwarmings-programma, wordt er in het eerste uur gas verbruikt.

- Alleen vloerverwarming
- CiC draait nu 4.4.1

Voorbeeld hieronder. Zelfs voor 0.1 graad omhoog gebruikt Quatt ineens gas. Het is niet veel, en het is afstreepbaar, maar het feit dat dit in de winter niet nodig was vind ik bijzonder. Het is ook alleen bij het opstarten.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Wat was de watertemperatuur bij start?

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:06:
[...]

Raar verhaal, alsof die dingen niet tegen kou kunnen... Of het is een software probleem, geen circulatie bij kou en daardoor 'terecht' aanspreken vd antivriesklep. Kun je zien wat watertemperatuur deze nacht deed?
Is zo een antivriesklep een mechanische klep met of zonder electrische aansturing via software?

Waarschijnlijk gewoon toevallig maar de waterdruk in mijn systeem zakte vanmorgen vroeg ook ver onder de 1 bar naar 0,65 bar. Na bijvullen lijkt het nu weer stabiel

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 22-04-2026 09:03 ]

• jj85
@TeslaNerd puur mechanisch

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:01:
[...]

Is zo een antivriesklep een mechanische klep met of zonder electrische aansturing via software?

Waarschijnlijk gewoon toevallig maar de waterdruk in mijn systeem zakte vanmorgen vroeg ook ver onder de 1 bar naar 0,65 bar. Na bijvullen lijkt het nu weer stabiel
wat @jj85 zegt.

zie hier 2 alternatieve vorstbeveiligingsklep / antivriesklep om het zelf te fixen mocht Quatt niet thuis geven (buiten garantie, geen Care, oid):
https://www.technim.nl/p/...bMf4GpViLajQaAu4iEALw_wcB
https://www.fitting-shop....-buidr-8719804022362.html

door de wartel aan 1 zijde kan je die in elk geval voor de retour direct achterop de Quatt monteren.
beide merken adviseren wel een tweede ook aan de aanvoerzijde, maar dat zal wellicht te maken (kunnen) hebben dat sommige warmtepompen een interne terugslagklep hebben, danwel zoneregeling in afgifte die dicht kan zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door Toby-Wan op 22-04-2026 09:16 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• TeslaNerd
Toby-Wan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:11:
[...]

wat @jj85 zegt.

zie hier 2 alternatieve vorstbeveiligingsklep / antivriesklep om het zelf te fixen mocht Quatt niet thuis geven (buiten garantie, geen Care, oid):

door de wartel aan 1 zijde kan je die in elk geval voor de retour direct achterop de Quatt monteren.
beide merken adviseren wel een tweede ook aan de aanvoerzijde, maar dat zal wellicht te maken (kunnen) hebben dat sommige warmtepompen een interne terugslagklep hebben, danwel zoneregeling in afgifte die dicht kan zitten.
Zo zag de drukval er uit vanacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lDnQZ9hhOhHA7vjhQfLVajiCPY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SVwIwysPNDTouovsGkx90Cbr.png?f=fotoalbum_large

• jj85
Toby-Wan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:11:
[...]

wat @jj85 zegt.

Bij de V1.5 (en 2) zit deze in de ODU

Een Samee QS, in rechter foto verstopt onder de isolatie. Geen idee of dat kwalitatief goed spul is.

Er bovenop zit de watertemperatuursensor. Toch maar een keer de isolatie loshalen om te zien hoe dit nou echt aangesloten is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R2OqoEeHZ03fOXoZxG_6meS17E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w09WXaM37Cv8dyPdegCmgFIo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyTAZxLzTUS42Z-XZViJ5T1WMhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHbZdGtpynTLTq5GWd3aIlI4.jpg?f=fotoalbum_tile

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
Het is hier al vaker voorbij gekomen, maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Via Vereniging Eigen Huis is Quatt nu naar voren gekomen als leverancier voor de collectieve inkoop warmtepompen. Erg interessant, want voor €8000 (na aftrek subsidie uiteraard) staat er een warmtepomp voor de deur. Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in de Chill, maar dat vooralsnog even terzijde.

Ik woon in een rijtjeshuis uit 1991, waarbij ik de vloer en de ramen (HR++) heb nageïsoleerd. Dak en spouwmuur zijn tijdens de bouw geïsoleerd naar de destijds geldende normen (paar cm spouw isolatie, 10cm dakisolatie). Energielabel A, historisch gasverbruik ~475m3 per jaar, oppervlakte benedenverdieping 55m2, drie woonlagen.

Gelet op wat ik hier voorbij heb zien komen zou een enkele buitenunit prima te doen moeten zijn. Met de Koevlaas formule kom ik uit op een warmtepompvermogen van 2.4kW. Na wat oppervlakkig contact merk ik echter dat Quatt gelijk twee buitenunits wil plaatsen. Volgens mij is dit zware overkill voor mijn gebruik. Ideeën/gedachten? Willen ze überhaubt installeren als je per se één buitenunit wil?

• Toby-Wan
Knul schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:55:
Het is hier al vaker voorbij gekomen, maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Via Vereniging Eigen Huis is Quatt nu naar voren gekomen als leverancier voor de collectieve inkoop warmtepompen. Erg interessant, want voor €8000 (na aftrek subsidie uiteraard) staat er een warmtepomp voor de deur. Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in de Chill, maar dat vooralsnog even terzijde.

Ik woon in een rijtjeshuis uit 1991, waarbij ik de vloer en de ramen (HR++) heb nageïsoleerd. Dak en spouwmuur zijn tijdens de bouw geïsoleerd naar de destijds geldende normen (paar cm spouw isolatie, 10cm dakisolatie). Energielabel A, historisch gasverbruik ~475m3 per jaar, oppervlakte benedenverdieping 55m2, drie woonlagen.

Gelet op wat ik hier voorbij heb zien komen zou een enkele buitenunit prima te doen moeten zijn. Met de Koevlaas formule kom ik uit op een warmtepompvermogen van 2.4kW. Na wat oppervlakkig contact merk ik echter dat Quatt gelijk twee buitenunits wil plaatsen. Volgens mij is dit zware overkill voor mijn gebruik. Ideeën/gedachten? Willen ze überhaubt installeren als je per se één buitenunit wil?
tja met zo'n laag historisch gasverbruik is 2 units ronduit lachwekkend. de enige reden daarvoor is de omzet van Quatt omhoog krikken :? |:(
zelf een v1.0 (met grofweg de helft van het vermogen van een v2) kan dat op z'n sloffen..

• TeslaNerd

Bestel de DUO en verkoop de tweede buitenunit op Marktplaats!

• UnitedJunk
jj85 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:01:
[...]

Wat was de watertemperatuur bij start?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP1j1TGLmzgdN_vpERt1Kwecnjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4z4FIw2NmfrIb2cI5FdfLggD.png?f=fotoalbum_large

• TWN
  • Laatst online: 14:31

TWN

TeslaNerd schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:02:
[...]

Daar heb ik ook over nagedacht, maar de subsidie verplicht toch dat je hem minimaal x aantal jaar in gebruik hebt? Of ik heb ik dat verkeerd begrepen?

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-04 13:46
TWN schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:13:
[...]
Daar heb ik ook over nagedacht, maar de subsidie verplicht toch dat je hem minimaal x aantal jaar in gebruik hebt? Of ik heb ik dat verkeerd begrepen?
Minimaal 1 jaar na verstrekken subsidie

• raven22
s020506 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:59:

Edit: vrijwel zeker die klep, sinds zaterdag loopt elke dag de druk een beetje terug. Als er echt een lek was geweest, was het wel in 1 keer gebeurt.

@jj85 buitentemperatuur toegevoegd:
[Afbeelding]
Bij mij is er gisteren een vervangen. Volgens de monteurs is dit momenteel het onderdeel wat vaak stuk gaat. Ze worden vervangen door een nieuw groter model welke beter zou moeten zijn.

De mijne stond echter helemaal open, water spoot er uit en druk was met een minuut weer 0.

[ Voor 4% gewijzigd door raven22 op 22-04-2026 10:25 ]

• Hueify
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:14
UnitedJunk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:48:

- Alleen vloerverwarming
- CiC draait nu 4.4.1

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb hier ook een tijdje last van gehad afgelopen maand, dus niet per se na de software update. Volgens de Quatt engineer werd dit gedrag veroorzaakt doordat het vermogen van de warmtepomp te hoog stond ingesteld. Engineer heeft het vermogen verlaagd en nu geen gasverbruik meer.
Nu maar hopen dat ik komende winter nog genoeg vermogen heb?

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-04 11:57

SBL

Hueify schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:32:
[...]

Ik heb hier ook een tijdje last van gehad afgelopen maand, dus niet per se na de software update. Volgens de Quatt engineer werd dit gedrag veroorzaakt doordat het vermogen van de warmtepomp te hoog stond ingesteld. Engineer heeft het vermogen verlaagd en nu geen gasverbruik meer.
Het *start*vermogen, of vermogens-stooklijn is waarschijnlijk verlaagd.
Vermogen van warmtepomp wordt niet echt verlaagd, alleen dat de tijd die het duurt voordat hij daar is.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• UnitedJunk
Hueify schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:32:
[...]

Ah dan vooral toeval dat het bijna gelijk ging met de CiC update. Blijkbaar wordt dit niet gemonitord en moeten klanten zelf contact opnemen..

• Knul
TeslaNerd schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:02:
[...]

Dat is wel een paardenmiddel :+ Zou liever zien dat ze realistische inschattingen maken. Mocht blijken dat er bij -20 te weinig vermogen beschikbaar is zet ik er wel een COP=1 straalkacheltje bij aan, dat gebeurt toch vrijwel nooit (meer)...

• Brent
Energielabel A, historisch gasverbruik ~475m3 per jaar, oppervlakte benedenverdieping 55m2, drie woonlagen.
Dit klinkt alsof je je woning niet volledig aan het verwarmen bent, kan dat kloppen? Wat verwarm je en tot hoeveel? Weet je hoeveel/weinig sww-kuubs hierin zitten?
Gelet op wat ik hier voorbij heb zien komen zou een enkele buitenunit prima te doen moeten zijn. Met de Koevlaas formule kom ik uit op een warmtepompvermogen van 2.4kW.
Zelfs bij een dubbel verbruik zou 1 genoeg zijn. Kun je ook altijd gewoon aangeven bij Quatt.

• TeslaNerd
Ik heb de data van vanacht nog uitgebreid met de buitentemperatuur. In mijn Quatt V1 zit de antivriesklep aan de buitenkant onderaan de buitenunit bij de wateraansluitingen. Ik verwacht dat de buitentemperatuur daar dicht bij de grond nog wel wat lager was dan wat de buitentemperatuur sensor boven aan de Quatt buitenunit registreert.
Ik las ook ergens dat de temperatuurgevoelige klepduwer in de antivriesklep ook al geactiveerd kan worden zodat de klep begint te lekken, bij een snelle temperatuurdaling terwijl de temperatuur nog boven de gespecificeerde 3 graden Celsius is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvzASETw9YDMLXtWr6RMFnhaorM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MFMUdmu8BJAE4A46j7SwGu26.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door TeslaNerd op 22-04-2026 13:24 ]

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-04 15:25
Knul schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:07:
[...]

Dat is wel een paardenmiddel :+ Zou liever zien dat ze realistische inschattingen maken. Mocht blijken dat er bij -20 te weinig vermogen beschikbaar is zet ik er wel een COP=1 straalkacheltje bij aan, dat gebeurt toch vrijwel nooit (meer)...
Dat zal niet gaan, bij -20 hebben we geheid stroomuitval. Beter een noodmaatregel verzinnen die stroomloos ook werkt. Ik heb nog een sierhaard op gas, die zit nergens aan een stopcontact.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:01
TeslaNerd schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:17:
Ik heb de data van vanacht nog uitgebreid met de buitentemperatuur. In mijn Quatt V1 zit de antivriesklep aan de buitenkant onderaan de buitenunit bij de wateraansluitingen. Ik verwacht dat de buitentemperatuur daar dicht bij de grond nog wel wat lager was dan wat de buitentemperatuur sensor boven aan de Quatt buitenunit registreert.
Ik las ook ergens dat de temperatuurgevoelige klepduwer in de antivriesklep ook al geactiveerd kan worden zodat de klep begint te lekken, bij een snelle temperatuurdaling terwijl de temperatuur nog boven de gespecificeerde 3 graden Celsius is.

[Afbeelding]
@TeslaNerd

Als het goed is wordt die snelle buitentempdaling al lang gesignaleerd door d sensoren aan de buitenkant van de Quatt.
Dan gaat de wp automatisch in de beveiligingstand door middel van draaien van de waterpomp.
Voor de duidelijkheid anti freeze protection, controlmode 98.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• Knul
Brent schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:55:
[...]

Dit klinkt alsof je je woning niet volledig aan het verwarmen bent, kan dat kloppen? Wat verwarm je en tot hoeveel? Weet je hoeveel/weinig sww-kuubs hierin zitten?

[...]

Zelfs bij een dubbel verbruik zou 1 genoeg zijn. Kun je ook altijd gewoon aangeven bij Quatt.
We verwarmen de woonkamer/keuken, badkamer en twee slaapkamers/kantoren tot 19.5c. Hoofdslaapkamer verwarmen we een klein beetje bij indien nodig, maar meestal staat die uit. Zolder verwarmen we niet. Let wel, we zijn 'maar' met z'n 2'en en verwarmen alleen op momenten dat we thuis zijn (ma-doda van 18:00 tot 23:00, vrij-zo hele dag).

Als ik het gasverbruik in de warme maanden extrapoleer kom ik op een sww verbruik van ~80m3 per jaar.

Na wat verder contact komt er op 15 mei iemand langs om de situatie te bekijken en te beoordelen of een enkele buitenunit voldoende is. Ben benieuwd.

[ Voor 8% gewijzigd door Knul op 22-04-2026 13:58 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Knul In ieder geval is één unit echt ruim voldoende voor jullie verbruik.

Zelf ben ik voorstander van het dimensioneren op potentiële gezinsgrootte van de woning. Als er bijv. 3 slaapkamers zijn moet je ook rekening houden met dat er een gezin zou kunnen wonen van 4 personen en de warmtevoorziening daarop aanpassen.

Maar gezien de warmtebehoefte voor ruimteverwarming zo beperkt is, is er zelfs met één buitenunit nog wel ruimte om ook het sanitair warm water te voorzien voor een compleet gezin.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Brent
Knul schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:58:
[...]

Na wat verder contact komt er op 15 mei iemand langs om de situatie te bekijken en te beoordelen of een enkele buitenunit voldoende is. Ben benieuwd.
Ik zou nooit verwarming dimensioneren op deelgebruik, altijd op vol gebruik (het hele huis op 20 graden kunnen houden). Gedrag en behoefte kunnen tenslotte veranderen, en als je verkoopt dan kom je er zeker niet mee weg. Dat je vervolgens overcapaciteit hebt voor je werkelijke gebruik (nu) is dan maar 'jammer'.

Maar zelfs bij volledig verwarmen moet 1 unit uitkunnen denk ik.

• Knul
JanHenk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:10:
@Knul In ieder geval is één unit echt ruim voldoende voor jullie verbruik.

Zelf ben ik voorstander van het dimensioneren op potentiële gezinsgrootte van de woning. Als er bijv. 3 slaapkamers zijn moet je ook rekening houden met dat er een gezin zou kunnen wonen van 4 personen en de warmtevoorziening daarop aanpassen.

Maar gezien de warmtebehoefte voor ruimteverwarming zo beperkt is, is er zelfs met één buitenunit nog wel ruimte om ook het sanitair warm water te voorzien voor een compleet gezin.
Eens, we willen in de toekomst nog een dakkapel op de zolder waardoor dat ook echt een verblijfsruimte wordt. Met die installatie gaan we dan gelijk het dak ook isoleren, dus ik vermoed dat de totale warmtevraag daarmee ongeveer gelijk blijft.

Zelfs als ik energieverbruik zou verdubbelen (1000m3), kom ik uit op een vermogen van 4.85kW. Dan zou ik nog prima met een enkele buitenunit toe kunnen.

• TeslaNerd
harv schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:49:
[...]

@TeslaNerd

Als het goed is wordt die snelle buitentempdaling al lang gesignaleerd door d sensoren aan de buitenkant van de Quatt.
Dan gaat de wp automatisch in de beveiligingstand door middel van draaien van de waterpomp.
Voor de duidelijkheid anti freeze protection, controlmode 98.
Dat dacht ik dus ook maar de temperatuursensor aan de buitenkant op ca 1m hoogte kan dan nog boven de 5 graden Celsius zitten en de anti freeze protection, controlmode 98 nog niet wordt getriggerd terwijl de temperatuur laag bij de grond waar de antivriesklep zit toch al lager is dan de 3 graden Celsius waarbij die klep begint te lekken

• yuehan
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-04 15:36
UnitedJunk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:54:
[...]

Ah dan vooral toeval dat het bijna gelijk ging met de CiC update. Blijkbaar wordt dit niet gemonitord en moeten klanten zelf contact opnemen..
Ik heb dit ook al eerder gemeld (10 maart jl) en een ticket ingeschoten, echter nog geen reactie van Quatt hierop gehad.

Vrijstaand 1995 | Noord-Brabant | 192m2 | Quatt Hybrid Duo | Honeywell Lyric T6 | 80 m2 VVW + standaard radiatoren | Nefit Trendline II HRC25 CW4 | HR | spouwmuur isolatie | dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 2100m3

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:45:
[...]

Dat dacht ik dus ook maar de temperatuursensor aan de buitenkant op ca 1m hoogte kan dan nog boven de 5 graden Celsius zitten en de anti freeze protection, controlmode 98 nog niet wordt getriggerd terwijl de temperatuur laag bij de grond waar de antivriesklep zit toch al lager is dan de 3 graden Celsius waarbij die klep begint te lekken
Op welke temperatuur trigger jij je antivries circulatie nu?

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:03:
[...]

Op welke temperatuur trigger jij je antivries circulatie nu?
Ik heb het in mijn OpenQuatt nu aangepast naar 7/9. Was 3/4.

In mijn historische data zag ik dat ik al eerder drukverlies heb gehad met aansturing door de CiC

[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 22-04-2026 16:18 ]

• harv
TeslaNerd schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:15:
[...]

Ik heb het in mijn OpenQuatt nu aangepast naar 7/9. Was 3/4.

In mijn historische data zag ik dat ik al eerder drukverlies heb gehad met aansturing door de CiC
@TeslaNerd @jj85

Zijn we dan niet de problemen van een slechte kwaliteit antivriesklep aan het opvangen door de uitgebreide mogelijkheden temperatuurregeling van de Open Quatt??? in plaats van ...

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• TeslaNerd
harv schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:10:
[...]

@TeslaNerd @jj85

Zijn we dan niet de problemen van een slechte kwaliteit antivriesklep aan het opvangen door de uitgebreide mogelijkheden temperatuurregeling van de Open Quatt??? in plaats van ...
Tja, wie het weet mag het zeggen. Ik geef de optie van een lagere temperatuur aan de grond tov de waargenomen temperatuur op 1 meter hoogte nog een kans. Er is natuurlijk een reden dat die antivriesklep in de Quatt V1.5 meer naar binnen in de kast is geplaatst

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29
Animal_X schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:46:
Ik heb toch toch maar besloten om de stap naar AE te maken. Nu heb van Quatt het verzoek gehad om een 70% aanbetaling te voldoen, echter zonder enige communicatie over een bevestigde datum voor installatie. Is dat normaal / gebruikelijk?

Bij het aanschaffen van de hybrid 2 jaar geleden ik het volledige bedrag achteraf voldaan zonder verzoek tot aanbetaling. Ik wil persoonlijk best wel een aanbetaling doen, maar dan wel binnen een bevestigde planning 2-3 weken tot installatie. Dat lijkt mij vrij normaal voor wat betreft een eerlijke verdeling van risisco. Andere ervaringen?
Anderhalve week geleden heb ik de aanbetaling gedaan, en heb nog geen installatiedatum.
In het voortraject gaven ze aan binnen 4 tot 6 weken na aanbetaling te kunnen installeren.
Ik heb navraag gedaan en ze geven aan dat de planning z.s.m. & binnen een paar werkdagen contact opneemt maar heb dus nog niks vernomen... een termijn wanneer ze kunnen installeren hebben ze ook niet gegeven...

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:18:
[...]
Er is natuurlijk een reden dat die antivriesklep in de Quatt V1.5 meer naar binnen in de kast is geplaatst
Ja, lastiger maken om te DIY-en 8)

• Louis.
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 22:21
UnitedJunk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:54:
[...]

ik heb precies hetzelfde na de update. sinds de winter geen gas meer verbruikt en nu opeens gas verbruik terwijl de quatt pas 200-300w trekt. erg raar, geen enkele instelling lijkt te helpen. dacht eerst dat het aan die nieuwe setting van de watertemp lag die stond standaard op 70 graden omg. iI zag pas dat er nieuwe setting waren, dus een update was geweest doordat ik opeens gasverbruik zag bij 10+ graden buiten. snel op 40 graden gezet, gasprijs verhoogd, van alles geprobeerd, maar blijft gas vragen. vandaag een ticket aangemaakt. lijkt me niet met het vermogen te maken te hebben als bij 2 a 300 W al de cv aanspringt. ik heb het vermoeden dat ze, in plaats van de eigen ingevoerde prijzen, naar de toegevoegde dynamische prijzen kijken en daar op sturen, maar dat is een vermoeden van mij.

Tussenwoning 1932, 450m3, alleen radiatoren, ca, 90m2 verwarmd. gasverbruik nu ca. 800m3 zonnepanelen, opwek 3600KW verbruik 3200KW. meeste glas HR++ op enkele normaal dubbelglas na. geen gevelisolatie, alle tussenvloeren geisoleerd.

• TeslaNerd
Louis. schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:18:
[...]

ik heb precies hetzelfde na de update. sinds de winter geen gas meer verbruikt en nu opeens gas verbruik terwijl de quatt pas 200-300w trekt. erg raar, geen enkele instelling lijkt te helpen. dacht eerst dat het aan die nieuwe setting van de watertemp lag die stond standaard op 70 graden omg. iI zag pas dat er nieuwe setting waren, dus een update was geweest doordat ik opeens gasverbruik zag bij 10+ graden buiten. snel op 40 graden gezet, gasprijs verhoogd, van alles geprobeerd, maar blijft gas vragen. vandaag een ticket aangemaakt. lijkt me niet met het vermogen te maken te hebben als bij 2 a 300 W al de cv aanspringt. ik heb het vermoeden dat ze, in plaats van de eigen ingevoerde prijzen, naar de toegevoegde dynamische prijzen kijken en daar op sturen, maar dat is een vermoeden van mij.
Quatt blijft maar reclame maken voor OpenQuatt _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 22-04-2026 22:27 ]

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:42
Ik had vandaag ook zo’n gas-hikje. Ik vind het helemaal geen probleem, maar wil het wel begrijpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9umPFmlDBnt7mHOyxsVRgRzG2Lk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vzCSQBI9zNsmubQxJrS9yUyv.png?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid 1.5/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado-V3+/T̄ 20,2°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• okijokii
  • Niet online
Vandaag niet, gisteren wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9u0r3_O0gKOyz_cZ5eAXgKOUi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDHHFpIzgtxgIfCU0fihg8qz.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:26
BLAAAAAAAAAAAAT

[ Voor 100% gewijzigd door rimave op 23-04-2026 22:26 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• UnitedJunk
Ook vandaag begint het programma weer met gas.
Support al ingelicht

TAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gf0mf4kU8zMvfYohs_gkXFk4ouY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ffGNEwtOWi44i91cnRMM2gPM.png?f=fotoalbum_large

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:28
Ik heb de nieuwe CIC update waarbij je de aanvoertemp kan regelen. Dit kan ook in mijn Tado. Welke is dan leidend?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
Erik1805 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:32:
Ik heb de nieuwe CIC update waarbij je de aanvoertemp kan regelen. Dit kan ook in mijn Tado. Welke is dan leidend?
Dat is logischerwijs je Quatt, die gaat gewoon geen warmer water maken dan ingesteld staat op de CIC. Zou heel raar zijn als het niet zo werkt.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:00
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 4.5.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?
Verbeteringen
Voer een noodoplossing in voor HeatPumps wanneer een van de twee debietsensoren defect is
Voeg chMaxWaterTemperature toe aan de lokale feed

Bugfixes
Verbetering van de antivriesmodus van de HeatPump
Verbetering van de logica voor de verwarmingsbehoefte van het systeem
Oplossen van problemen met betrekking tot de configuratie van Chill
Verbetering van de logica voor foutdetectie bij de HeatPump

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• raven22
Erik1805 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:32:
Die temp instelling van Tado kijkt de CIC sowieso niet naar.

• jj85
clubeddie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:21:
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 4.5.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?
Verbeteringen
Voer een noodoplossing in voor HeatPumps wanneer een van de twee debietsensoren defect is
Voeg chMaxWaterTemperature toe aan de lokale feed

Bugfixes
Verbetering van de antivriesmodus van de HeatPump
Verbetering van de logica voor de verwarmingsbehoefte van het systeem
Oplossen van problemen met betrekking tot de configuratie van Chill
Verbetering van de logica voor foutdetectie bij de HeatPump
Vorige en deze release staat er 'Verbetering van de antivriesmodus van de HeatPump'.
Zou er een relatie zijn met de lekkende antivries kleppen? Bijv door geen of te weinig circulatie tijdens CM98

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:40

Ywa

Ywa schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:28:
Is er al iemand bekend met het AMH6-2 model? Ik heb vorige week mijn Quatt ontvangen en er zit een sticker met dit nieuwe modelnummer over de oude heen. Ik dacht zelf dat dit de versie met 3 vinnen zou zijn in plaats van 4, maar voor zover ik zie zitten er toch gewoon 4 vinnen op. De monteurs weten zelf ook niet wat het verschil is.
Quatt schreef dat het AMH6-2 model slechts een administratieve aanpassing is, en dat zal wel kloppen. Maar ik wil toch nog even benadrukken dat model AMH6-2 een subsidiabel vermogen van 8kW heeft ten opzichte van de 7kW van de AMH6.

• Jan-tweak

Oef, als ik al lees “rijtjeshuis” in combinatie met een AE, waarschijnlijk dus een Quatt Duo, dan is mijn eerste vraag of daar goed naar het geluidsaspect is gekeken? En op een juiste manier het rekenmodel toegepast? Zo namelijk zomaar een NO-GO kunnen worden.
En ja voor een rijtjeshuis met een benodigd 2,4 warmtepompvermogen is dat zeker overkill, een enkele is hierbij al meer dan genoeg.
Zelfs bij een AE combinatie.
En Quatt heeft dat ook in het verleden ook al gedaan, is helaas afhankelijk van welke adviseur je hebt.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:42
raven22 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:47:
[...]

Dan zal het toeval zijn. Ik zag deze week dat in de JSON de thermostaat control setpoint op 55°C stond. In Tado stond hij hier ook op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6wZ0lpNZFuHCf9LLVIdNbhZaeg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SOODcznMk8tKrBnyk5l7x0ip.png?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid 1.5/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado-V3+/T̄ 20,2°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29
Jan-tweak schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:07:
[...]

Oef, als ik al lees “rijtjeshuis” in combinatie met een AE, waarschijnlijk dus een Quatt Duo, dan is mijn eerste vraag of daar goed naar het geluidsaspect is gekeken? En op een juiste manier het rekenmodel toegepast? Zo namelijk zomaar een NO-GO kunnen worden.
En ja voor een rijtjeshuis met een benodigd 2,4 warmtepompvermogen is dat zeker overkill, een enkele is hierbij al meer dan genoeg.
Zelfs bij een AE combinatie.
En Quatt heeft dat ook in het verleden ook al gedaan, is helaas afhankelijk van welke adviseur je hebt.
Maakt die buitenunit zoveel herrie dan? of doel je dan op de binnenunit aan de muur?

Als ik naar de prijs kijk uit de quote van @Knul lijkt het eerder op een enkele buitenunit (als ik het vergelijk met de offertes die ik gehad heb).
Bij mij werd inderdaad ook direct een dubbele aangeboden terwijl dat overkill bleek, maar dan moet je zelf wel wat vragen gaan stellen want wat je zegt; ze adviseren heel snel twee buitenunits.

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:40

Ywa

Toppertje schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:54:
[...]

ze adviseren heel snel twee buitenunits.
Mijn recente ervaring is juist andersom: ik moest doorvragen om wel een Duo te krijgen. Dus lijkt me dan toch echt per adviseur en situatie te verschillen.

• okijokii
  • Niet online
[...]
Maakt die buitenunit zoveel herrie dan?
Zoek in het forum maar op 316 hz. Je (en dan ook je buren) kan behoorlijk pech hebben en de duo V2 maakt nog meer geluid dan de 1.x versie.

Al blijkt geluid op dit forum nogal persoonsafhankelijk. Ik heb inmiddels 3 Quatts gehad en ze maakten bij mij allemaal hetzelfde geluid. Anderen horen het niet (mijn vrouw had er ook geen last van). Maar als jij of je buren het wel horen, dan heb je dikke pech. Hangen = hangen

• Jan-tweak
even een vraag over de Chill, is bekend dat Quatt problemen heeft om de Chill bij stalen leiding van 22mm te monteren?

• Jan-tweak
[...]

Maakt die buitenunit zoveel herrie dan? of doel je dan op de binnenunit aan de muur?
er zijn gewoon wettelijke normen voor de geluidswaarden van warmtepompen en airco's.
die zijn 45 dB tussen 7:00 en 19:00 uur en 40 dB voor 19:00 tot 7:00 uur. gemeten bij de erfgrens op 1,5m hoogte maar ook bij bv een openslaande raam en deur (bij de buren).
Zeker bij rijtjeshuizen kan dat zeker tot problemen leiden.
Je moet overigens hier de geluidsvermogenswaarde voor nemen ( in de rekenmethode en niet de geluidsdruk (die is namelijk lager maar wordt ook in dB uitgedrukt.
een enkele Quatt heeft hierbij een geluidsvermogenwaarde van :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2v5_wE_SEDqNpNk_Y8XY3Tz4pco=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f7HC52VZZgAGzK1czunOKsNj.png?f=user_large
bedenk hierbij dat 3 dB een verdubbeling betekend, het is namelijk een logaritmische schaal.
Als ik naar de prijs kijk uit de quote van @Knul lijkt het eerder op een enkele buitenunit (als ik het vergelijk met de offertes die ik gehad heb).
Bij mij werd inderdaad ook direct een dubbele aangeboden terwijl dat overkill bleek, maar dan moet je zelf wel wat vragen gaan stellen want wat je zegt; ze adviseren heel snel twee buitenunits.

• harv
raven22 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:47:
[...]

@Erik1805 @jj85

Bij een aan/uit geschakelde ketel volgt de cv ketel keurig de ingestelde maximale temperatuur in de v3+ thermostaat. (30 graden) na toestemming/opdracht van de CIC (controlmode 3). In praktijk dus slechts als ik de thermostaat ineens van 15 naar 25 graden zet, dus even.
Sinds ik dat heb uitgevonden "brandt" de ketel alleen na een defrost, waarbij een stoot koud water vanuit de warmtepompen komt. "brandt" >>> zelfs als ik de cv ketel uit heb staan, en homewizzard ook geen verbruik geeft.

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:50
Jan-tweak schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:23:
even een vraag over de Chill, is bekend dat Quatt problemen heeft om de Chill bij stalen leiding van 22mm te monteren?
Hier ook 22mm, bij de foto's/online schouw zeiden ze dat het geen probleem was.
Wel ergens hier gelezen dat als het stalen buizen zijn, dat het dan wel dunwandig moet zijn ipv dikwandig staal.

• Jan-tweak
bossche_bol schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:56:
[...]

Hier ook 22mm, bij de foto's/online schouw zeiden ze dat het geen probleem was.
Wel ergens hier gelezen dat als het stalen buizen zijn, dat het dan wel dunwandig moet zijn ipv dikwandig staal.
klopt, maar juist daarvoor zijn er speciale knelringen voor dikwandige buis zodat je daarmee de standaard koppelingen ook bij deze dikwandige buizen kunt gebruiken.
bv deze: Bonfix knelring voor dikwandige staalbuis.
Pagina: 1 ... 354 355 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.