Ervaringen met Quatt Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 288 289 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-10 07:31
Mooi gedaan!
Kan jij zelf pers fittingen plaatsen?
Tang gehuurd/geleend?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:14
Stefannn schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:23:
[...]

Mooi gedaan!
Kan jij zelf pers fittingen plaatsen?
Tang gehuurd/geleend?
heb zelf een hydraulische perstang (online +/- 120 eur)
koppelingen uit duitsland of aanbieding bij toolstation, ziet er imo netter uit en zo veel goedkoper dan knelkoppelingen..

edit:
terverduidelijking, meeste koper is 28mm, meerlagenbuis is 32x3 (ja dat worden dure koppelingen als je niet perst :+ )

[ Voor 14% gewijzigd door Toby-Wan op 05-10-2025 22:03 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:01
Toby-Wan schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:59:
[...]

koppelingen uit duitsland of aanbieding bij toolstation, ziet er imo netter uit en zo veel goedkoper dan knelkoppelingen..

edit:
terverduidelijking, meeste koper is 28mm, meerlagenbuis is 32x3 (ja dat worden dure koppelingen als je niet perst :+ )
Ik heb zelf deze van Ali:
https://nl.aliexpress.com/item/1005008482806229.html

En dan koppelingen van Heima24.de

Heb die gebruikt om de meerlagenbuis naar de warmtepomp te krimpen, werkt erg goed en tang kost geen drol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:31
Toby-Wan schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:59:
[...]

edit:
Ziet er zonder meer netjes uit maar als je toch koper gebruikt waarom dan niet solderen, is nog goedkoper. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwwjiM4eqakU2NUW__ui9N1gtQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cg3QfJImd9Ams77yoXNE0KR6.jpg?f=fotoalbum_large

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-10 12:40

BKK

Ik heb een 3fase kabel aangelegd met een 3fase 16a B karakteristiek aardlekautomaat. Kan ik de twee Quatt’s elk op een eigen fase aansluiten op de automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:01
BKK schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 00:02:
Ik heb een 3fase kabel aangelegd met een 3fase 16a B karakteristiek aardlekautomaat. Kan ik de twee Quatt’s elk op een eigen fase aansluiten op de automaat?
Volgens mij mag dat niet. Wel met een onderverdeler ertussen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:18
Gerardwaz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:30:
[...]

Ziet er zonder meer netjes uit maar als je toch koper gebruikt waarom dan niet solderen, is nog goedkoper. [Afbeelding]
Ik heb zelf ook al vaak gedacht dat ik cv leidingen leggen nog eens moet oppikken qua skill. Maar eerlijk gezegd is koppelen niet waar ik daar mee zit (kan zelfs zonder tools met knel), leidingen buigen lijkt me een stuk ingewikkelder zonder ze te knikken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:57
onlinaius schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 00:23:
[...]

Ik heb zelf ook al vaak gedacht dat ik cv leidingen leggen nog eens moet oppikken qua skill. Maar eerlijk gezegd is koppelen niet waar ik daar mee zit (kan zelfs zonder tools met knel), leidingen buigen lijkt me een stuk ingewikkelder zonder ze te knikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-10 07:31
onlinaius schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 00:23:
[...]

Knikken is voor koper echt totaal geen risico, je buigt met een buigtang en dan “kan” dat niet.
Tenzij je rood koper gebruikt, dat kan je met de hand buigen maar kan wel knikken. Is echter ook totaal niet moeilijk. In dat geval wel inserts (busjes) gebruiken in klem koppelingen.
Wat wel heel lastig is is de bochtjes op de goede plaats krijgen. Dat moet toch wel op een halve cm nauwkeurig en dat valt niet mee.
Kunststof flex buis is wat dat betreft veel eenvoudiger en buig je met de hand. Knikken is dan een risico maar als je een beetje doe-het-zelf gevoel hebt zal je dat ook niet overkomen. Ik heb alles mijzelf aangeleerd en het is me nog nooit overkomen.
@Gerardwaz: water soldeer ik altijd. Ik dacht dat je cv niet mocht solderen? Ik kan me niet precies herinneren waarom ik dat denk, ik dacht ooit ergens opgepikt. Ik kan het mis hebben

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:49
paQ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 00:17:
[...]

Volgens mij mag dat niet. Wel met een onderverdeler ertussen.
Dat is wat overkill voor enkel en alleen het splitsen van N en G. Bovendien, afhankelijk van wat je bedoeld met onderverdeler (als in: groepenkast) eea niet haalbaar ivm selectiviteit. Gewoon 1 duidelijke verdeeldoos waar je N en G aftakt is genoeg, zeker als dat ongeveer naast de werkschakelaars zit. In het huiselektra topic was dat eerder besproken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK

BKK

@Brent
Ik heb nu een lasdoos op zolder gemaakt waar een 3fase kabel 2,5m2 uitkomt en waarvan Quatt t kan oppakken. In de groepenkast heb ik deze kabel op een 3fase 16a B karakteristiek aardlekautomaat aangesloten. Is dat correct voor het aansluiten van een duo Quatt. Ik wil namelijk de twee units op aparte fases hebben ivm overbelasting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-10 10:39
Ik heb in de meterkast een 20A C karakteristiek 3 fase aardlekautomaat (300mA) gezet (3x25A huisaansluiting) en dan boven 3x B karakteristiek 16A aardlekautomaat (30mA) zodat ik daar drie groepen heb voor de Quatt. Vanuit daar naar de werkschakelaars voor de DUO en All electric. Ik heb de Duo wel nog beiden op dezelfde groep zitten zoals Quatt vereiste (v 1.5) en heb dus één fase op zolder "over" momenteel. Voordeel van deze opstelling is dat ik ook de zonnestroom met 16A automaten op dezelfde fases kan aansluiten op diezelfde zolder. Ik heb dus per fase 1x16A aardlekautomaat (30mA) voor Quatt Duo of AE en ook een 16A automaat op dezelfde fase voor de omvormer. Zo worden beide fases gevoed met de twee omvormers die ik heb en gaat de zonnestroom zoveel mogelijk rechstreeks naar de Duo en boiler als de all-electric zoals beloofd op slimmere momenten zou draaien dan gewoon zodra er water gebruikt wordt.... Zucht...

[ Voor 0% gewijzigd door sjoerd-p op 06-10-2025 09:41 . Reden: typo. ]

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Brent schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:10:
[...]

Dat is wat overkill voor enkel en alleen het splitsen van N en G. Bovendien, afhankelijk van wat je bedoeld met onderverdeler (als in: groepenkast) eea niet haalbaar ivm selectiviteit. Gewoon 1 duidelijke verdeeldoos waar je N en G aftakt is genoeg, zeker als dat ongeveer naast de werkschakelaars zit. In het huiselektra topic was dat eerder besproken.
Naja overkill... pak dan gewoon twee losse 1f alamats.
Nu zet je twee eindgroepen op 1 lekstroombeveiliging.
Het zal wel functioneren, maar de functie van de aardlekautomaat kan zijn werk niet meer doen.\

Ben geen elektricien, maar is dit niet meer de volgorde?
- 3f installatie automaat in groepenkast
- 5 aderige kabel naar onderverdeler
- daar per fase een aardlek automaat

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 06-10-2025 09:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
sjoerd-p schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:40:
Ik heb in de meterkast een 20A C karakteristiek 3 fase aardlekautomaat (300mA) gezet (3x25A huisaansluiting) en dan boven 3x B karakteristiek 16A aardlekautomaat (30mA) zodat ik daar drie groepen heb voor de Quatt. Vanuit daar naar de werkschakelaars voor de DUO en All electric. Ik heb de Duo wel nog beiden op dezelfde groep zitten zoals Quatt vereiste (v 1.5) en heb dus één fase op zolder "over" momenteel. Voordeel van deze opstelling is dat ik ook de zonnestroom met 16A automaten op dezelfde fases kan aansluiten op diezelfde zolder. Ik heb dus per fase 1x16A aardlekautomaat (30mA) voor Quatt Duo of AE en ook een 16A automaat op dezelfde fase voor de omvormer. Zo worden beide fases gevoed met de twee omvormers die ik heb en gaat de zonnestroom zoveel mogelijk rechstreeks naar de Duo en boilder als de all-electric zoals beloofd op slimmere momenten zou draaien dan gewoon zodra er water gebruikt wordt.... Zucht...
Zo heb ik het ook ongeveer.
Op fase 1 de WPB
Op fase 2 de Quatt Duo
Op fase 3 de BackUp Heater

Voordeel is dan ook dat er bij (de meeste) problemen één fase afschakelt, ipv alle 3 direct kwijt.

(uiteraard zijn er wel meer wegen naar Rome)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ww79bOln6h1HwEkqpHHkLd46glI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fu97yQL3TT5toprH7x2qPyem.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-10 10:39
jj85 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:44:
[...]

Zo heb ik het ook ongeveer.
Op fase 1 de WPB
Op fase 2 de Quatt Duo
Op fase 3 de BackUp Heater

Voordeel is dan ook dat er bij (de meeste) problemen één fase afschakelt, ipv alle 3 direct kwijt.

(uiteraard zijn er wel meer wegen naar Rome)
Ik zie dat jij twee kastjes naast elkaar gebruikt wegens ruimtegebrek. Dat heb ik opgelost door de (verplichte!) 4P hoofdschakelaar in een 2 DIN behuizing te kopen. Dat scheelt je twee plekken en dan past het wel in één kastje ;-) Maar dit is ook netjes hoor. En jouw labeling is ook netter dan mijn label writer stickertjes per automaat.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Stefannn schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:51:
[...]

Knikken is voor koper echt totaal geen risico, je buigt met een buigtang en dan “kan” dat niet.
Tenzij je rood koper gebruikt, dat kan je met de hand buigen maar kan wel knikken. Is echter ook totaal niet moeilijk. In dat geval wel inserts (busjes) gebruiken in klem koppelingen.
Wat wel heel lastig is is de bochtjes op de goede plaats krijgen. Dat moet toch wel op een halve cm nauwkeurig en dat valt niet mee.
Kunststof flex buis is wat dat betreft veel eenvoudiger en buig je met de hand. Knikken is dan een risico maar als je een beetje doe-het-zelf gevoel hebt zal je dat ook niet overkomen. Ik heb alles mijzelf aangeleerd en het is me nog nooit overkomen.
@Gerardwaz: water soldeer ik altijd. Ik dacht dat je cv niet mocht solderen? Ik kan me niet precies herinneren waarom ik dat denk, ik dacht ooit ergens opgepikt. Ik kan het mis hebben
Cv leidingen mag je gewoon solderen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:05
Kreeg net een app update met ondersteuning voor Dynamische prijzen. Ben benieuwd

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
sjoerd-p schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:58:
[...]

Ik zie dat jij twee kastjes naast elkaar gebruikt wegens ruimtegebrek. Dat heb ik opgelost door de (verplichte!) 4P hoofdschakelaar in een 2 DIN behuizing te kopen. Dat scheelt je twee plekken en dan past het wel in één kastje ;-) Maar dit is ook netjes hoor. En jouw labeling is ook netter dan mijn label writer stickertjes per automaat.
offtopic:
Reden is niet zozeer ruimtegebrek, maar meer dat ik het destijds als 2 losse projectjes heb opgepakt. Wist toen ook nog niet dat ze uiteindelijk naast elkaar zouden komen ;)

Achteraf had het ook in één kast gekund.

Je kunt er ook over discussiëren of die hoofdschakelaar in het rechter (BUH) kastje wel echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:19
Stefannn schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

Ik heb: jacuzzi, warmtepomp, sauna, EV, closein boiler, elektrische na verwarming op zonneboiler.
En dat alles op 3x25A zonder dat dat er ooit uit is geklapt.
Maar….
Wel heel zorgvuldig over fases verdeeld.
En natuurlijk loadbalancing bij de laadpaal.
3x35 is een flinke klap duurder dan 3x25. Dat doet het financieel voordeel van warmtepomp grotendeels teniet.
Volgensmij valt het gebruik van de quatts wel mee, je zult zelden op max komen.. als je de jacuzzi en wp niet allebei op max draait zal het wel lk kunnen lijkt me. de LB van de laadpaal voorkomt daar al overbelasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Rmaxx schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:04:
[...]

Volgensmij valt het gebruik van de quatts wel mee, je zult zelden op max komen.. als je de jacuzzi en wp niet allebei op max draait zal het wel lk kunnen lijkt me. de LB van de laadpaal voorkomt daar al overbelasting.
Ik heb hier 3 x 25A en 3 vrouwen in huis met allemaal haarstyle apparaten, koken graag, houden van tosti's, overal alles tegelijk aan... En als ze dan een hoofdzekering met 31A over de flos helpen en ik vraag wat ze deden toen "niets doet het meer" gebeurde, dan krijg ik als antwoord:
"Uh... gewoon ik stond de boontjes te snijden"

ja... met ook de oven aan, contactgrille, vaatwasser, 2 pitten op power en laten we tegelijk even een kopje koffie zetten :F
Als er dan ook net een defrost voorbij komt, dan is het *klik* :+

* paQ heeft gelukkig (!) hoofdzekeringautomaten
En heeft ook geleerd dat de hoofdzekering niet zomaar afslaat zodra je de max raakt

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 06-10-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK

BKK

Ik heb nu een lasdoos op zolder gemaakt waar een 3fase kabel 2,5m2 uitkomt en waarvan Quatt t kan oppakken. In de groepenkast heb ik deze kabel op een 3fase 16a B karakteristiek aardlekautomaat aangesloten. Is dat correct voor het aansluiten van een duo Quatt. Ik wil namelijk de twee units op aparte fases hebben ivm overbelasting ? Voor de duidelijkheid het betreft hier een hybride opstelling! Kunnen de twee units ieder op een eigen fase op de 3fase aardlekautomaat 16a B karakteristiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BKK schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:30:
Ik heb nu een lasdoos op zolder gemaakt waar een 3fase kabel 2,5m2 uitkomt en waarvan Quatt t kan oppakken. In de groepenkast heb ik deze kabel op een 3fase 16a B karakteristiek aardlekautomaat aangesloten. Is dat correct voor het aansluiten van een duo Quatt. Ik wil namelijk de twee units op aparte fases hebben ivm overbelasting ? Voor de duidelijkheid het betreft hier een hybride opstelling! Kunnen de twee units ieder op een eigen fase op de 3fase aardlekautomaat 16a B karakteristiek?
laten we zeggen: ik zou het bijzonder vinden als ze het zo aansluiten.

Misschien als je er een 3fase werkschakelaar al monteert, dat er dan minder aan de hand is en ze de units daar gewoon op kunnen aanhaken.
Dan is de nul in de schakelaar samengevoegd en dan 2 fases gebruiken in de schakelaar.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 06-10-2025 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
BKK schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:30:
Kunnen de twee units ieder op een eigen fase op de 3fase aardlekautomaat 16a B karakteristiek?
Ja kan op 2 aparte fases, maar zou het wel anders realiseren (zoals hier al wel genoemd)
Heb je ook een 4polige werkschakelaar voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK

BKK

@jj85
Moet je de werkschakelaar zelf maken of doet Quatt dit? Kan ik ergens teruglezen wat je zelf qua stroom moet realiseren en vanwaar Wuatt dit oppakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
BKK schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:44:
@jj85
Moet je de werkschakelaar zelf maken of doet Quatt dit? Kan ik ergens teruglezen wat je zelf qua stroom moet realiseren en vanwaar Wuatt dit oppakt?
Voorheen zelf. Zal allemaal in je plaatsingsplan moeten staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sos
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06-10 17:41

sos

Beste mensen,
Nieuw hier voor dit forum, maar ik heb u al enkele jaren de Quatt hybrid versie 1.0 hangen, werkt prima. Nu dus ik gesprek met Quatt voor een Full Electric uitbreiding. Voorkeur hier vanwege beperkte ruimte buiten en minimaliseren geluid gaat duidelijk uit naar de hogere capaciteit versie 2 in mono bóven een uitbreiding naar tweede versie 1, in duo. (bij -7/35 heeft V2 iets meer dan dubbele capaciteit dan V1), . Nu lijkt de meerprijs V2 t.o.v. V1 rond de 4k te liggen. Dit kan ik niet plaatsen. Wie heeft hier inzicht in of ervaring mee? Versie 2 bijplaatsen kan iets duurder zijn, minder subsidie denk ik ook maar dit moet bij enkele honderden naar mijn idee ophouden? Zie ik iets verkeerd? Wie heeft hier al ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
sos schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:01:
Beste mensen,
Nieuw hier voor dit forum, maar ik heb u al enkele jaren de Quatt hybrid versie 1.0 hangen, werkt prima. Nu dus ik gesprek met Quatt voor een Full Electric uitbreiding. Voorkeur hier vanwege beperkte ruimte buiten en minimaliseren geluid gaat duidelijk uit naar de hogere capaciteit versie 2 in mono bóven een uitbreiding naar tweede versie 1, in duo. (bij -7/35 heeft V2 iets meer dan dubbele capaciteit dan V1), . Nu lijkt de meerprijs V2 t.o.v. V1 rond de 4k te liggen. Dit kan ik niet plaatsen. Wie heeft hier inzicht in of ervaring mee? Versie 2 bijplaatsen kan iets duurder zijn, minder subsidie denk ik ook maar dit moet bij enkele honderden naar mijn idee ophouden? Zie ik iets verkeerd? Wie heeft hier al ervaringen?
Als je een V2 wil, dan betaal je (uiteraard) weer gewoon de volle mep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sos

sos

Wat is dan "een volle mep" BIJ EEN UPGRADE naar Full electric? Ruim 12k staat onder de streep voor huidige aanbieding ugrade v1 naar v2 all Electric.
In de pakketten is verschil tussen enkelvoudige- en duo V2 ca 1k. Lijkt mij redelijk dat verschil tussen een extra V1 of een vervangende V2 beperkt mag zijn. Zie ik dat verkeerd? Prijsverschil tussen de twee (V1 en V2) is toch geen 4k? Heeft iemand al een aanbod gevraagd hiervoor?

[ Voor 0% gewijzigd door sos op 06-10-2025 13:49 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
sos schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:22:
Wat is dan "een volle mep" BIJ EEN UPGRADE naar Full electric? Ruim 12k staat onder de streep voor huidige aanbieding ugrade v1 naar v2 all Electric.
In de pakketten is verschil tussen enkelvoudige- en duo V2 ca 1k. Lijkt mij redelijk dat verschil tussen een extra V1 of een vervangende V2 beperkt mag zijn. Zie ik dat verkeerd? Prijsverschil tussen de twee 9V1 en V2) is toch geen 4k? Heeft iemand al een aanbod gevraagd hiervoor?
Welke aanbiedingen heb je nu gekregen dan?

Kun je die eens plaatsen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sos

sos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zx9RgbwVCEjiyjhF7FRETt1r5fA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZbdCVawK2D3w0SemGRMLexL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 20:02
paQ schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:51:
[...]

We hebben geen "2 jaar wettelijke garantie".
Ze kunnen prima een termijn stellen. 2 jaar... 6 maanden... 13 dagen :+ om Quatt care af te sluiten though.
Alleen werpt het nogal mist op door die zinsnede er bij te betrekken.
Wij hebben een half jaar terug Quatt care afgesloten voor 5 extra jaren garantie á 8,99 per maand.

2 weken geleden begon de terugslagklep hevig te lekken waardoor ik dagelijks een halve liter water bij moest vullen.
Aangemeld voor garantie.
Antwoord, dit valt buiten de garantie aangezien alleen de CIC en de buitenunit onder garantie vallen volgens de Algemene voorwaarden. Dus 75 euro voorrijkosten en 70 euro per uur arbeidsloon.
Ik ben daar niet mee akkoord gegaan en heb een bevriende jurist geraadpleegd.
We hebben Quatt onderstaande tekst gestuurd waarna ze alsnog akkoord gingen.
Dan hoop ik voor iedereen dat ze hun garantie-policy hebben aangepast en niet alleen ons hebben geholpen omdat we nogal mondig zijn.

--
Er spelen hier twee verschillende garanties:

* Wettelijke garantie (conformiteitsbeginsel)
Volgens de wet (art. 7:17 BW) heb je als consument recht op een product dat voldoet aan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten.

Dat recht geldt onafhankelijk van wat er in de algemene voorwaarden staat en vaak langer dan 1 of 2 jaar, afhankelijk van de aard en levensduur van het product! Een warmtepomp moet bijvoorbeeld veel langer meegaan (10–15 jaar), dus een defect na 3 jaar kan nog steeds onder de wettelijke garantie vallen.

* Fabrieks- of verkopersgarantie (contractuele garantie)

Een installateur of fabrikant mag een extra garantie aanbieden met bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld 2 jaar. Dit is een aanvulling op en nooit een beperking van je wettelijke rechten.

Een verkoper mag niet doen alsof je na 1 of 2 jaar helemaal geen recht meer hebt.

Verschillende termijnen voor verschillende onderdelen?

Een installateur (of in dit geval Quatt) zou in zijn contract of voorwaarden kunnen opnemen dat hij bijvoorbeeld op de warmtepomp 2 jaar extra garantie geeft, en op door hen geplaatste sensoren of andere onderdelen in o.a. de leidingen 1 jaar.

Dat mag contractueel, maar het verandert niets aan de wettelijke garantie: ook die kleinere onderdelen moeten deugdelijk zijn en een redelijke levensduur hebben. Gaan ze veel te snel kapot, dan kan je alsnog aanspraak maken op herstel/vervanging.

De installateur mag verschillende termijnen opnemen in zijn voorwaarden, maar hij kan zich daarmee niet onttrekken aan de wettelijke garantie. Dus ook al zegt hij “1 jaar garantie”, als het apparaat normaal gesproken > 10 jaar mee moet gaan, dan kan je ook na dat jaar nog gewoon aanspraak maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Notaname schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:53:
[...]

Wij hebben een half jaar terug Quatt care afgesloten voor 5 extra jaren garantie á 8,99 per maand.

2 weken geleden begon de terugslagklep hevig te lekken waardoor ik dagelijks een halve liter water bij moest vullen.
Aangemeld voor garantie.
Antwoord, dit valt buiten de garantie aangezien alleen de CIC en de buitenunit onder garantie vallen volgens de Algemene voorwaarden.
In de voorwaarden staat (of stond... er wordt ook wel heel erg geprutst met de verschillend versie van (algemene) voorwaarden momenteel)
De producten die onder Quatt Care vallen zijn de Commander-in-Chief (CiC) en Quatt Hybrid (Duo).
De terugslagklep (en bij de V1 ook de flowsensor onder de CV) zijn toch onderdeel van het product Quatt Hybrid?

Wat een aanfluiting dat ze hier in eerste instantie over begonnen te piepen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Ja, da's wel bijzonder.

De nieuwprijs voor een enkele V2 met Large All-E is
8.499 (inc subsidie)
12.249 (ex subsidie)

Dat is ongeveer 999 euro minder dan jouw prijs (waar nog enkele korting vanaf gegaan zijn ook...)
+ dat men geen nieuwe leidingwerk etc hoeft te trekken.

Suf 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

Aangemeld voor garantie.
Antwoord, dit valt buiten de garantie aangezien alleen de CIC en de buitenunit onder garantie vallen volgens de Algemene voorwaarden. Dus 75 euro voorrijkosten en 70 euro per uur arbeidsloon.
Dan hoop ik voor iedereen dat ze hun garantie-policy hebben aangepast en niet alleen ons hebben geholpen omdat we nogal mondig zijn.

--

Volgens de wet (art. 7:17 BW) heb je als consument recht op een product dat voldoet aan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten.

Dat recht geldt onafhankelijk van wat er in de algemene voorwaarden staat en vaak langer dan 1 of 2 jaar, afhankelijk van de aard en levensduur van het product! Een warmtepomp moet bijvoorbeeld veel langer meegaan (10–15 jaar), dus een defect na 3 jaar kan nog steeds onder de wettelijke garantie vallen.

Een installateur of fabrikant mag een extra garantie aanbieden met bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld 2 jaar. Dit is een aanvulling op en nooit een beperking van je wettelijke rechten.

Een verkoper mag niet doen alsof je na 1 of 2 jaar helemaal geen recht meer hebt.

Een installateur (of in dit geval Quatt) zou in zijn contract of voorwaarden kunnen opnemen dat hij bijvoorbeeld op de warmtepomp 2 jaar extra garantie geeft, en op door hen geplaatste sensoren of andere onderdelen in o.a. de leidingen 1 jaar.

Dat mag contractueel, maar het verandert niets aan de wettelijke garantie: ook die kleinere onderdelen moeten deugdelijk zijn en een redelijke levensduur hebben. Gaan ze veel te snel kapot, dan kan je alsnog aanspraak maken op herstel/vervanging.

De installateur mag verschillende termijnen opnemen in zijn voorwaarden, maar hij kan zich daarmee niet onttrekken aan de wettelijke garantie. Dus ook al zegt hij “1 jaar garantie”, als het apparaat normaal gesproken > 10 jaar mee moet gaan, dan kan je ook na dat jaar nog gewoon aanspraak maken.
Tot zo ver het 'nut' van Quatt care ;)

ik moet zeggen dat ze op de website nu wel duidelijker zijn over wat je mag verwachten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMt8hQHGilkHHnKIuuwgRL4RDyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/64rtIr81pdlNJg2gyu2m4A3V.png?f=fotoalbum_large
...niet bijzonder veel eigenlijk, maar juist in jouw geval zou je dan zeggen: HE! geen arbeidsloon en geen voorrijkosten *O*
maar in de voorwaarden wordt dat geheel paradoxaal weer ondergraven met:
7. Uitsluitingen
7.1. Quatt Care dekt geen normale slijtage, veroudering of schade door
externe oorzaken, waaronder maar niet beperkt tot:
a. weersinvloeden zoals storm, hagel, bliksem, overstroming of
extreme temperaturen;
b. corrosie of schade als gevolg van blootstelling aan zeelucht of
andere agressieve omgevingsfactoren;
c. vervuiling, stof, zand, chemische stoffen of andere schadelijke
stoffen uit de omgeving;
d. schade veroorzaakt door dieren, insecten of ongedierte.
Letten de tweakers even op by the way:
7.2. Quatt is gerechtigd aanspraken onder Quatt Care te weigeren indien:
......
d. de Klant noodzakelijke software- of firmware-updates niet
heeft geïnstalleerd.
e. de Klant niet aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.
f. de communicatie tussen de CiC en de Warmtepomp door
toedoen van de Klant is verbroken of gemanipuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
sos schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:22:
In de pakketten is verschil tussen enkelvoudige- en duo V2 ca 1k. Lijkt mij redelijk dat verschil tussen een extra V1 of een vervangende V2 beperkt mag zijn. Zie ik dat verkeerd? Prijsverschil tussen de twee (V1 en V2) is toch geen 4k? Heeft iemand al een aanbod gevraagd hiervoor?
sja, zij slaan gewoon een geheel nieuwe installatie aan :P
Waarmee je inclusief 800 euro aan 'kortingen' nog duurder uit lijkt te zijn dan wanneer je geheel opnieuw zou beginnen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:51
Wow, Quatt gaat nu echt voor de kill: 6500 euro EXCL BTW om betatester te worden van een warmtepompboiler _/-\o_

Er zijn natuurlijk al genoeg goede redenen genoemd hier op het forum om wel een Quatt AE te willen maar met deze offerte zou ik ook een offerte vragen voor een geheel nieuwe installatie en voor jouw oude Quatt Hybrid nog een paar honderd euro incasseren op Marktplaats.
Wat levert een goed werkende Quatt Hybrid V1 nog op in 2025? En kan je daar met een erkende installateur nog een keer subsidie voor krijgen?

[ Voor 36% gewijzigd door TeslaNerd op 06-10-2025 15:23 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

Wow, Quatt gaat nu echt voor de kill: 6500 euro EXCL BTW om betatester te worden van een warmtepompboiler _/-\o_
ho ho.... heatcharger en heatbattery he B-)

Volgende ontwikkeling is een heatcharger en battery in 1.
Een... warmtepompboiler zeg maar.
Pre-orders vanaf voorjaar 2026.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 06-10-2025 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:12:
[...]
En kan je daar met een erkende installateur nog een keer subsidie voor krijgen?
nee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:18:
Volgende ontwikkeling is een heatcharger en battery in 1.
Een... warmtepompboiler zeg maar.
Pre-orders vanaf voorjaar 2026.
Wat een waanzinnig goed idee! Dat ze daar bij Quatt niet eerder aan gedacht hebben??!

En dan gebruik je lucht uit de omgeving (al dan niet aangezogen via een buis) om de warmte uit te halen, zodat je systeem eenvoudiger, meer standalone en minder 'single point of failure' wordt.

Dat gat in de markt daar zou eens een fabrikant in moeten springen!

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Quatt Support
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-10 14:42

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
Niet Bob maar Martijn hier - Ik ben Head of Software & Infrastructure en al eeuwen tweaker :)

In de komende CIC release (3.11), die deze week naar de beta gebruikers gaat, en als alles goed gaat in de komende weken naar alle gebruikers, hebben we meer gegevens in van de all-electric toegevoegd in de lokale JSON feed.
Aangezien die JSON feed (http:// IP_VAN_JE_QUATT/ voor meer info) vooral door tweakers gebruikt wordt wou ik dat even hier aankondigen.
Hiermee kan je bijvoorbeeld de hoeveelheid ShowerMinutes en de tank temperaturen uitlezen.

CIC versie 3.10, die ondersteuning voor dynamische prijzen voor hybrid bevat, zou inmiddels bij (vrijwel) iedereen moeten zijn.
In een van de komende releases komt ook slimmere ondersteuning voor dynamische prijzen voor all-electric, om op het goedkoopste moment de tank te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Quatt Support schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:31:
Niet Bob maar Martijn hier - Ik ben Head of Software & Infrastructure en al eeuwen tweaker :)

In de komende CIC release (3.11), die deze week naar de beta gebruikers gaat, en als alles goed gaat in de komende weken naar alle gebruikers, hebben we meer gegevens in van de all-electric toegevoegd in de lokale JSON feed.
Aangezien die JSON feed (http:// IP_VAN_JE_QUATT/ voor meer info) vooral door tweakers gebruikt wordt wou ik dat even hier aankondigen.
Hiermee kan je bijvoorbeeld de hoeveelheid ShowerMinutes en de tank temperaturen uitlezen.

CIC versie 3.10, die ondersteuning voor dynamische prijzen voor hybrid bevat, zou inmiddels bij (vrijwel) iedereen moeten zijn.
In een van de komende releases komt ook slimmere ondersteuning voor dynamische prijzen voor all-electric, om op het goedkoopste moment de tank te laden.
Hallo Martijn, welkom (terug?) in dit forum en dankjewel voor deze update.
Kun jij ook de openstaande vragen in de vragenlijst (laten) beantwoorden?

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 06-10-2025 17:50 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:23

Martijn, ik onderhoud de Home Assistant Quatt integratie. Is het mogeljik om alvast een json-file met de nieuwe opties te delen. Dan kan ik zorgen dat de nieuwe versie van de Home Assistant Quatt integratie al is voorbereid op de wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:00

Kunnen we ook een feature request doen? Om bijvoorbeeld meer informatie in de JSON feed te krijgen van de CIC. Dan doel ik op de informatie die sommige van ons op dit moment via de online API ophalen. Zou mooi zijn als we deze lokaal kunnen ophalen. En scheelt jullie weer traffic op jullie endpoints.

Of is dit iets voor in de vragenlijst? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Fragger123 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:09:
[...]

Kunnen we ook een feature request doen? Om bijvoorbeeld meer informatie in de JSON feed te krijgen van de CIC. Dan doel ik op de informatie die sommige van ons op dit moment via de online API ophalen. Zou mooi zijn als we deze lokaal kunnen ophalen. En scheelt jullie weer traffic op jullie endpoints.

Of is dit iets voor in de vragenlijst? ;)
Is zeker een goede voor de vragenlijst 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Lasoul schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:10:
[...]

Martijn, ik onderhoud de Home Assistant Quatt integratie. Is het mogeljik om alvast een json-file met de nieuwe opties te delen. Dan kan ik zorgen dat de nieuwe versie van de Home Assistant Quatt integratie al is voorbereid op de wijzigingen.
Ik zie wat verschil tussen de cijfers in de HA integratie voor stroomverbruik en warmte uit. Zit dat verschil in de json-data? Of in de HA-integratie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DW-UyVDjVvd0EOpeeeduWxeZAY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nUucmnQai5zw9tgz5J8BvGB8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-kcFnJ536gO0bRZdmbZy3x8qTQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WKkaq2DJOxNkaBWyxdNpQ1OZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibmV21t9OrX1Oq6_61SwC7A1xdE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jBd3GqhfW5DZUEuNs5CXv1Cv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:17:
[...]

Ik zie wat verschil tussen de cijfers in de HA integratie voor stroomverbruik en warmte uit. Zit dat verschil in de json-data? Of in de HA-integratie?
Beide niet. Je hebt een helper in HA aangemaakt om vermogen over tijd te integreren tot energie.
De Integral helper.

HA integreert waarschijnlijk net iets anders dan Quatt dat in hun cloud doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
TeslaNerd schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:17:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de json-feed zit deze verbruiksdata niet dus die data kan niet worden getoond door de integratie en zoals hierboven aangegeven is de berekening in Home Assistant waarschijnlijk anders dan in de Quatt cloud.

Moet zeggen dat de 881Wh aardig dicht in de buurt ligt van het gemeten dagverbruik van 879Wh (0.879211 kWh).

[ Voor 11% gewijzigd door Lasoul op 06-10-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:25:
[...]

Beide niet. Je hebt een helper in HA aangemaakt om vermogen over tijd te integreren tot energie.
De Integral helper.

HA integreert waarschijnlijk net iets anders dan Quatt dat in hun cloud doet.
Ik heb zoveel sensoren aangemaakt in HA dat ik deze al niet meer herkende. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Dit klopt niet, even contact opnemen met Quatt. @HBO88 heeft volgens mij ook een upgrade gedaan, die kan je vast meer vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
Gerardwaz schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:34:
[...]

Dit klopt niet, even contact opnemen met Quatt. @HBO88 heeft volgens mij ook een upgrade gedaan, die kan je vast meer vertellen.
Nee ik was dat niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Ah oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Gerardwaz schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:34:
[...]

Moet zijn @medu80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

Aangemeld voor garantie.

--

Wat bedoel je met een terugslagklep die lekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:11
@Gerardwaz en @sos

Ik heb bij de upgrade naar v2 de "standaard" website prijs betaald. Ondanks dat er geen gaten, bigfoots, flowsensor en leidingen nodig zijn geweest. Hier kunnen ze niets aan doen was het antwoord.

Ik ben alweer een half jaar bezig om van Quatt Care af te komen. Heb inmiddels al zeker 6 keer gemaild en telkens is het, we sturen het door naar de juiste afdeling. Aankomende maand is het 1 jaar, dus dan mag ik volgens de voorwaarden van Quatt Care af. Maar nooit een bevestiging gehad dat ze dit ook daadwerkelijk gaan doen. Tevens vind ik dat ik vanaf juni er vanaf moet kunnen met terugwerkende kracht, gezien ik een nieuwe v2 heb en uit loyaliteit weer voor Quatt ben gegaan. Ook geen discussiepunt heb gemaakt van de prijs en ik destijds een test-installatie ben geweest.

Maar die 54 euro weegt zwaarder voor Quatt denk ik, hebben ze nodig. @Quatt Support Apart dat de Care aanvragen zo gepiept is, maar er vanaf komen moet je hemel en aarde bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlorenz
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:08
E-mail van vandaag:
We gebruiken de dynamische tarieven van Quatt Energy, deze zijn altijd gebaseerd op de actuele marktprijzen voor stroom en gas. Dynamische tarieven worden tot de volgende update alleen gebruikt voor de berekening van je besparing. Na de update zal HeatBattery automatisch worden opgeladen op basis van gunstige tarieven. Wil je dit niet? Zet dan 'Optimaal besparen' uit via de instellingen in de Quatt Home app.
Dus alleen gegevens voor hybride gebruikers, geen optimalisatie voor langere verwarmingscycli wanneer de elektriciteitsprijzen laag zijn...
Jammer, de AI in deze warmtepomp is erg dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:14
medu80 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:03:
@Gerardwaz en @sos

Ik heb bij de upgrade naar v2 de "standaard" website prijs betaald. Ondanks dat er geen gaten, bigfoots, flowsensor en leidingen nodig zijn geweest. Hier kunnen ze niets aan doen was het antwoord.

Ik ben alweer een half jaar bezig om van Quatt Care af te komen. Heb inmiddels al zeker 6 keer gemaild en telkens is het, we sturen het door naar de juiste afdeling. Aankomende maand is het 1 jaar, dus dan mag ik volgens de voorwaarden van Quatt Care af. Maar nooit een bevestiging gehad dat ze dit ook daadwerkelijk gaan doen. Tevens vind ik dat ik vanaf juni er vanaf moet kunnen met terugwerkende kracht, gezien ik een nieuwe v2 heb en uit loyaliteit weer voor Quatt ben gegaan. Ook geen discussiepunt heb gemaakt van de prijs en ik destijds een test-installatie ben geweest.

Maar die 54 euro weegt zwaarder voor Quatt denk ik, hebben ze nodig. @Quatt Support Apart dat de Care aanvragen zo gepiept is, maar er vanaf komen moet je hemel en aarde bewegen.
Vanaf moment dat Quatt met Quatt Care kwam, is hier al gezegd dat het meer om snel geld binnenhalen gaat dan om daadwerkelijke service verlenen. Dit, en voorbeeld van @Notaname , is maar weer het bewijs ervan

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Geldt de terugbetaling van Quatt-Care ook voor mensen de het volledige bedrag vooruit hebben betaald? Ik meen namelijk dat dat op de website heeft gestaan maar niet heel duidelijk was.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
CPM schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:56:
Geldt de terugbetaling van Quatt-Care ook voor mensen de het volledige bedrag vooruit hebben betaald? Ik meen namelijk dat dat op de website heeft gestaan maar niet heel duidelijk was.
Dacht het wel, gezien de destijds geldende voorwaarden
https://25848718.fs1.hubs...0Quatt%20Care%20v.1.5.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9r5Y9RDjbJvv-yVPI-zXWid0S8M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rwnMFfpbuVdxhY7DsrryC87s.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06:39
@Gerardwaz en @sos

Ingebrekestelling versturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
@Gerardwaz en @sos

Wat een apart verhaal, voor uitbreiding naar duo kost € 1000 en hebben ze meer werk aan als een V1 omruilen voor een V2. Ikzelf had bedankt voor de volle prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
Gerardwaz schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:50:
[...]

Wat bedoel je met een terugslagklep die lekt?
Deze. Aandraaien met inbus hielp niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laxnM6HYFLrb4qvQWgL-X9zLChk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMotBEXTgh4ZnvJAWVV1PA6F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Notaname schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Deze. Aandraaien met inbus hielp niet.

[Afbeelding]
Dat gebeurt zelden, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
abbeyrules schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:48:
[...]
En schakel ik de hele unit uit als ik ga slapen, want ook zonder brom maakt dat ding echt teveel lawaai als je er naast slaapt. Overdag is het verder prima. Ze hebben beloofd dat er een 's nachts niet warm water maken' functie komt.
De mobile API geeft hoop ;)
code:
1
"avoidNighttimeCharging": null,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notaname
Gerardwaz schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Dat gebeurt zelden, vandaar mijn vraag.
Dat is het advies wat je krijgt op de website van Quatt indien je de lekkage aanmeld. Kon hem dus ook driekwart slag aandraaien waarna hij nog meer ging lekken. 🙈
Een bevriende installateur vertelde dat hij vermoedelijk vanaf het begin al ietwat gelekt moet hebben.
Uiteindelijk heeft de monteur alleen het ringetje erin vervangen omdat hij niet de juiste lengte terugslagklep bij zich had..

Tevens is de waterpomp in de buitenunit vervangen.

Kortom, Quatt heeft het keurig opgelost!
Jammer dat daar dan eerst een week "strijd" aan vooraf moest gaan. 😥

[ Voor 3% gewijzigd door Notaname op 07-10-2025 13:54 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Iemand anders die raar gedrag ziet / zag bij de Quatt vandaag / recent?

Bij mij stopt de Quatt vandaag steeds ruim voor de set point, en ik zie heel onrustig gedrag wat ik nog niet eerder gezien heb. Als ik handmatig de setpoint verhoog slaat de Quatt aan. Ik kreeg het idee dat de thermostaat misschien iets vreemds doet, maar ook de thermostaat resetten liet de Quatt maar eventjes aanslaan, en daarna ging deze al weer snel naar standbye.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMazaC6vfOvbXF6xxp6rlmcK8A0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/169iNkfuHACGxkL2uSIotm14.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-_1W3gF-FUB3dJX85fX2uxLals=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNpvCmfQ8p5Buni0O57kinMe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FcrWh5SGQ-sPQ_N_Z2QOoXT4Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgfySB3BV4HmCA3bore4RGm6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is allemaal nieuw. tot nu toe werkte de Quatt altijd netjes richting de gevraagde temperatuur. Ik heb niets gewijzigd in de thermostaat, maar toch zie ik vandaag raar gedrag.

Toegevoegd:

Bedankt @jj85 , het was inderdaad de thermostaat die geen warmtevraag doorgaf aan de Quatt, ondanks dat de setpoint nog lang niet bereikt was. Heel apart hoe dat opeens kan veranderen, want ik neem toch aan dat een (geroote) Toon 1 geen functionele updates meer krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkVy2oShKYB5Eku0GP_fq4fxwB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lavHyRdlElp5EIZcLucwyvH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door onlinaius op 07-10-2025 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
onlinaius schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:38:

Bij mij stopt de Quatt vandaag steeds ruim voor de set point, en ik zie heel onrustig gedrag wat ik nog niet eerder gezien heb. Als ik handmatig de setpoint verhoog slaat de Quatt aan. Ik kreeg het idee dat de thermostaat misschien iets vreemds doet, maar ook de thermostaat resetten liet de Quatt maar eventjes aanslaan, en daarna ging deze al weer snel naar standbye.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is allemaal nieuw. tot nu toe werkte de Quatt altijd netjes richting de gevraagde temperatuur. Ik heb niets gewijzigd in de thermostaat, maar toch zie ik vandaag raar gedrag.
Zet ook even het Thermostat Heating (bij mij binary_sensor.heatpump_thermostat_heating) van je thermostaat in je grafiek, dan zie je direct of het Quatt is of je thermostaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAcxr9YyqVPyJrmob5tpWFJSOpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6tNkZw5iNcwvM1bxYofdem9Z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
jj85 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:01:
[...]

Zet ook even het Thermostat Heating (bij mij binary_sensor.heatpump_thermostat_heating) van je thermostaat in je grafiek, dan zie je direct of het Quatt is of je thermostaat
[Afbeelding]
Bedankt voor de tip!

Het is inderdaad de thermostaat, die vreemd genoeg (ondanks dat de temperatuur niet bereikt is en ik dit gedrag vroeger nooit zag) opeens regelmatig geen verwarmingsvraag doorstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
onlinaius schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Bedankt voor de tip!

Het is inderdaad de thermostaat, die vreemd genoeg (ondanks dat de temperatuur niet bereikt is en ik dit gedrag vroeger nooit zag) opeens regelmatig geen verwarmingsvraag doorstuurt.
buitentemperatuur boven de maximale temperatuur van de stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:23:
[...]

buitentemperatuur boven de maximale temperatuur van de stooklijn?
Maar ik neem aan dat je daarbij de stooklijn van de Quatt bedoelt? Die beinvloed toch (neem ik aan) niet of de thermostaat warmte vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
onlinaius schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:58:
[...]

Maar ik neem aan dat je daarbij de stooklijn van de Quatt bedoelt? Die beinvloed toch (neem ik aan) niet of de thermostaat warmte vraagt?
Nee, ik bedoel de stooklijn in de Toon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:30
onlinaius schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toegevoegd:

Bedankt @jj85 , het was inderdaad de thermostaat die geen warmtevraag doorgaf aan de Quatt, ondanks dat de setpoint nog lang niet bereikt was. Heel apart hoe dat opeens kan veranderen, want ik neem toch aan dat een (geroote) Toon 1 geen functionele updates meer krijgt.

[Afbeelding]
@onlinaius

Ook hier foute boel.
Ik ben ineens een quatt kwijt, en ik krijg "verwarming aan" ipv nette temperaturen.Warmte geeft hij ook niet aan.
En ook zeer onrustig gedrag van beide quatts, (zie HW)

Neem aan dat er een grote reset is geweest in de app (3.10.1) en dat er iets mis is gegaan.
Denk dat ik nu even versie1.0.0 heb!! :) :) :)

Even rustig afwachten.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:09:
[...]

Nee, ik bedoel de stooklijn in de Toon
Dat zou het kunnen zijn. Die is bij de Toon echter niet in te zien. Het verbaast me vooral omdat ik dit gedrag nooit eerder heb gehad. Ik stook nu een week of 2, en het is vaker deze temperatuur of warmer geweest (ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van de warmste periodes van de dag om de warmte voor de avond / nacht / ochtend in de woning te krijgen). Het zou de combinatie van relatief warm en bewolkt kunnen zijn (HA gooit de temperatuur agressiever omhoog als er zonoverschot is). Even in de gaten houden komende tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Onno ! schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:26:
[...]

Ik zie het wel bij onze enkele Quatt v1. Soms 10 keer binnen 1 uur aan en uit. Dit kan met een paar regels code worden voorkomen worden. Ik denk dat het vaker voorkomt dan menigeen denkt. In de Quatt app zie je het niet terug omdat je enkel uur waarden ziet. In Home Assistant kun je het goed zien in de grafieken.
Quatt heeft nog wat vragen in de vragenlijst beantwoord, waaronder deze
Bob: Dit is niet het gewenste gedrag van de warmtepomp, en zou het resultaat te zijn van een geidentificeerde bug waar we al een fix voor hebben ontwikkeld die bij een volgende CiC FW update wordt uitgerold. Als je dit blijft ervaren zou ik aanbevelen contact op te nemen met Customer Support om naar jouw specifieke situatie te kijken.
@harv Misschien heb jij ook wel 'last' van die bug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Laatst online: 21:56
harv schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:33:
[...]

@onlinaius

Ook hier foute boel.
Ik ben ineens een quatt kwijt, en ik krijg "verwarming aan" ipv nette temperaturen.Warmte geeft hij ook niet aan.
En ook zeer onrustig gedrag van beide quatts, (zie HW)

Neem aan dat er een grote reset is geweest in de app (3.10.1) en dat er iets mis is gegaan.
Denk dat ik nu even versie1.0.0 heb!! :) :) :)

Even rustig afwachten.
Hier precies hetzelfde.. foutje met updaten? Zal morgen vast weer goed staan gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Wat voor thermostaat hebben jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
onlinaius schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:42:
[...]

Dat zou het kunnen zijn. Die is bij de Toon echter niet in te zien. Het verbaast me vooral omdat ik dit gedrag nooit eerder heb gehad. Ik stook nu een week of 2, en het is vaker deze temperatuur of warmer geweest (ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van de warmste periodes van de dag om de warmte voor de avond / nacht / ochtend in de woning te krijgen). Het zou de combinatie van relatief warm en bewolkt kunnen zijn (HA gooit de temperatuur agressiever omhoog als er zonoverschot is). Even in de gaten houden komende tijd.
Of misschien HA wat "liever" instellen (of niet)?
Toen ik om 21.00 uur de Quatt alweer zag starten op 21,8°C (setpoint wisselt dan van 21 naar 21,5°C) zat ik juist te denken: dit proefje met bufferen warmte in vloer (dynamische tarieven) loopt boven verwachting....
Het lijkt hobbelen, maar de gele "kamertemperatuur"-lijn is en blijft al weken opmerkelijk vlak. Hopelijk blijft dat zo bij meer kou.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gy2pg-UzREg8yoXWV3J6os7faKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMsaVtEuBDO0yT5wS2GvReeQ.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005

DefLite

Why so serious?

We hebben al bijna 1 jaar de Quatt Duo.
Verbouwing van beide woningen zijn afgerond.
Maar we houden een relatief lage COP, hieronder een voorbeeld van een typische dag.
In beide woningen staat de temperatuur op 20 graden. Ik heb het idee dat het probleem veel korte runs is, ook is de temperatuur van het water altijd relatief hoog.
Is er een manier om de runs langer te maken en met minder warm water te werken?
We hebben allemaal type 22 radiatoren en beide badkamer met RTL vloerverwarming.
1 Tado thermostaat en de veelgebruikte kamers tado knoppen.
Beide woonkamers mogen de Quatt aansturen, niet ideaal maar onze woonkamer krijgt relatief veel zon en is minder geïsoleerd dan de andere woonkamer en die wordt anders te weinig verwarmd.
Iemand tips, naast extra isoleren en vloerverwarming?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twfjmLd7p_KdpMFCqhx8wpBpmv8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FtNLcv1Cxg1s9FpSDhhLAJUO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fX3c8Uw0mpaQdfsJU4pa7_rhWk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U9vlIqNfbPCfjMpWlMGSMBC1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
DefLite schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:11:
Maar we houden een relatief lage COP, hieronder een voorbeeld van een typische dag.
In beide woningen staat de temperatuur op 20 graden. Ik heb het idee dat het probleem veel korte runs is, ook is de temperatuur van het water altijd relatief hoog.
We hebben allemaal type 22 radiatoren en beide badkamer met RTL vloerverwarming.
Beide woonkamers mogen de Quatt aansturen, niet ideaal maar onze woonkamer krijgt relatief veel zon en is minder geïsoleerd dan de andere woonkamer en die wordt anders te weinig verwarmd.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is je temperatuur van water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Die is naar mijn idee altijd relatief hoog. Hier van vandaag.
Vaak 50-53 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkDZyy4N7B4LNg0eRPpi-9lKSRM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ffzadtPCho3w2FgnD4CpfjPp.png?f=fotoalbum_large

Hier van een "koude" januari dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv7x06Yijoc9P-3CYjcVA5ZWOes=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OZoO0j8i8zWNY8R5nwB42lJp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0wk4tLgpX5qrThbPLCKxT6cZ0Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MV4pdQB2VqAt2xW0NT09jsP5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HF5Nyv6UOxD-Swj5Mz8Idy2lo7E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HTyAWsPL5HWh13IttkxTHo5U.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door DefLite op 07-10-2025 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Laatst online: 22:36
Beta is al aangekondigd door @Quatt Support , voor de volledigheid nog even de inhoud van de mail die ik vandaag heb ontvangen.

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.11.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?
Verbeteringen

Ondersteuning voor Chill.
Ondersteuning voor communicatie tussen apparaten.
Eigenschappen voor All Electric beschikbaar maken in lokale feed.

Bugfixes
Extra foutafhandeling in de HeatPump Modbus-driver
Herverbindingsmechanisme met Quatt-servers herstellen.
Fix het luisteren naar updates van dynamische prijzen.

Engineer aan het woord
In deze update blijven we de ondersteuning voor Chill verbeteren en hebben we enkele kleine problemen opgelost. Je systeem zou zich zoals gewoonlijk moeten blijven gedragen.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Laatst online: 22:36
Lasoul schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:10:
[...]

Ik heb de Beta draaieen, kan ik je ergens mee helpen? Stuur desnoods even een PM wat je nodig hebt en waar ik het kan vinden.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zones zijn best funest wanneer ik dat steeds zo lees: 1, hooguit 2 aansturende knoppen/thermostaten.
Heb je waterzijdig ingeregeld?
Heb je wat meer info over je woning?
Zie ⤵️ ivm relevante info.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
DefLite schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:17:
Vaak 50-53 graden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is niet goed. Kan de Quatt z'n warmte wel kwijt?

Ik lees tado knoppen in je verhaal. Dan kan een hoop elende veroorzaken. Quatt gaat niet echt lekker met naregelingen per kamer.
(uiteraard zijn er ook voorbeelden waar het prima werkt, maar ook genoeg voorbeelden waar het juist problemen geeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vermoed dat je de radiatoren waterzijdig moet inregelen, de korte runs komen door de hoge temperatuur van de Quatts. Dus ik denk dat je retourtemperatuur te hoog is, even in JSON kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lasoul
clubeddie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:17:
[...]

Ik heb de Beta draaieen, kan ik je ergens mee helpen? Stuur desnoods even een PM wat je nodig hebt en waar ik het kan vinden.
Ik heb vanochtend van Martijn via een PM extra informatie gekregen over de aankomende 3.11 release en heb de extra velden geïmplementeerd. De beta versie 0.9.3 kan via HACS worden geïnstalleerd door de personen die meedoen aan het beta-programma en een all-electric installatie hebben.

Onderstaand een paar screenshots van de beschikbare informatie. Dit zijn dummy waardes aangezien ik zelf geen All-Electric installatie heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjX0wM5Xdq2NeHCEVIwe_7CAQr4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tYr72YHVUgKkGqfc6NDipGxC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsAB0rNmgrvpYuB6AEwT_oUElig=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p2erUKMun7cBhtO8LSVHor6C.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkWH6dwjmf3uTDo4XaJBNrgC3Uk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R3bbWYnRtdf1Rrh1FbjuGmQ6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Lasoul op 07-10-2025 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Lasoul schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:24:
[...]

Ik heb vanochtend van Martijn via een PM extra informatie gekregen over de aankomende 3.11 release en heb de extra velden geïmplementeerd. De beta versie 0.9.3 kan via HACS worden geïnstalleerd door de personen die meedoen aan het beta-programma en een all-electric installatie hebben.
Lekker bezig (ook @Quatt Support )! Zijn een hoop extra sensoren en control-mode-info als ik de PR net even bekeek. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Friezin schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:22:
[...]

Zones zijn best funest wanneer ik dat steeds zo lees: 1, hooguit 2 aansturende knoppen/thermostaten.
Heb je waterzijdig ingeregeld?
Heb je wat meer info over je woning?
Zie ⤵️ ivm relevante info.
Nog niet waterzijdig ingeregeld. Heb net alle radiatoren hangen en ontlucht dus inregelen moet nog.
Begreep wel dat het makkelijkst is als het buiten goed koud is.

Het zijn 2 woningen, 1 uit 1888 (label c) en 1 (label a/b (alles erg goed geïsoleerd behalve de vloer dit kon helaas niet(lang verhaal).
Afgelopen tijd verbouwd (van schuur naar woning).
Overal hangen dus type 22 radiatoren.
Totale woonoppervlak is 300m2.
We verwarmen pakweg de helft daarvan.
Beide woonkamers/keukens en badkamers.
jj85 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:22:
[...]

Dat is niet goed. Kan de Quatt z'n warmte wel kwijt?

Ik lees tado knoppen in je verhaal. Dan kan een hoop elende veroorzaken. Quatt gaat niet echt lekker met naregelingen per kamer.
(uiteraard zijn er ook voorbeelden waar het prima werkt, maar ook genoeg voorbeelden waar het juist problemen geeft).
Ook niet heel blij mee maar weet ook niet zo goed wat een fijn alternatief is voor onze situatie.
Tado werd door Quatt ons aangeprezen...
Gerardwaz schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:22:
[...]

Ik vermoed dat je de radiatoren waterzijdig moet inregelen, de korte runs komen door de hoge temperatuur van de Quatts. Dus ik denk dat je retourtemperatuur te hoog is, even in JSON kijken.
Klinkt logisch

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
{
  "boiler": {
    "oTtbTurnOnOffBoilerOn": false,
    "otFbChModeActive": null,
    "otFbDhwActive": null,
    "otFbFlameOn": null,
    "otFbSupplyInletTemperature": null,
    "otFbSupplyOutletTemperature": null,
    "otFbWaterPressure": null,
    "otTbCH": false
  },
  "chill": null,
  "externalMeters": null,
  "flowMeter": {
    "waterSupplyTemperature": 29.908396
  },
  "hb": null,
  "hc": null,
  "hp1": {
    "getMainWorkingMode": 0,
    "limitedByCop": false,
    "modbusSlaveId": 1,
    "power": 0,
    "powerInput": 5.150232,
    "silentModeStatus": false,
    "temperatureOutside": 14.54,
    "temperatureWaterIn": 33.04,
    "temperatureWaterOut": 37.43
  },
  "hp2": {
    "modbusSlaveId": 2,
    "temperatureOutside": 14.82,
    "temperatureWaterIn": 33.45,
    "temperatureWaterOut": 38.02
  },
  "qc": {
    "electricityPriceUsed": 0.282535,
    "flowRateFiltered": 0,
    "gasPriceUsed": 1.382437,
    "stickyPumpProtectionEnabled": false,
    "supervisoryControlMode": 0
  },
  "qcAllE": null,
  "qc_chill": null,
  "system": {
    "electricityTariffType": 1,
    "gasTariffType": 0,

},
  "thermostat": {
    "otFtChEnabled": false,
    "otFtControlSetpoint": 0,
    "otFtCoolingEnabled": false,
    "otFtDhwEnabled": true,
    "otFtRoomSetpoint": 20,
    "otFtRoomTemperature": 20.167969
  },
  "thread": null,
  "time": {
    "ts": 1759869159032,
    "tsHuman": "2025-10-07T20:32:39Z"
  }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DefLite schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:40:
[...]

Nog niet waterzijdig ingeregeld. Heb net alle radiatoren hangen en ontlucht dus inregelen moet nog.
Begreep wel dat het makkelijkst is als het buiten goed koud is.

Het zijn 2 woningen, 1 uit 1888 (label c) en 1 (label a/b (alles erg goed geïsoleerd behalve de vloer dit kon helaas niet(lang verhaal).
Afgelopen tijd verbouwd (van schuur naar woning).
Overal hangen dus type 22 radiatoren.
Totale woonoppervlak is 300m2.
We verwarmen pakweg de helft daarvan.
Beide woonkamers/keukens en badkamers.

[...]

Ook niet heel blij mee maar weet ook niet zo goed wat een fijn alternatief is voor onze situatie.
Tado werd door Quatt ons aangeprezen...
[...]

Klinkt logisch

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
{
  },
  },
  },
  },
  },
    "hostName": "weg"
  },
  },
  }
}
Helaas zijn ze net uit.
Verwijder je CIC adres even, heb m in quote ook niet meegenomen.
Hoeveel zones heb je?

Ik heb geen voetventielen, maar dit werkt ook:
YouTube: TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen! met watertemperatuur van 50°C+ wil dit nu ook.
DeltaT wp is ongeveer 5°C (ipv 20)

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 07-10-2025 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Friezin schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:45:
[...]

Helaas istie net uit.
Verwijder je CIC adres even, heb m in quote ook niet meegenomen.
Hoeveel zones heb je?
Goeie, verwijdert.

Met zones bedoel je ruimtes die direct de thermostaat/Quatt aansturen toch?
Daarvan 2, beide woonkamers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:46
DefLite schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:17:
Vaak 50-53 graden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is veel te hoog, het is buiten >15 graden.
Er is iets mis met je afgifte, of je hebt een 'kortsluiting' waarbij aanvoer direct teruggaat naar de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DefLite schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:48:
[...]

Goeie, verwijdert.

Net linkje hierboven erbij gezet voor waterzijdig inregelen in grote stappen 🫣.
En wat meer radiatoren mee laten draaien is echt niet slecht: hier draaien ze alle 12 (sommigen heel weinig, maar ze draaien).
2 zones zou geen probleem moeten geven vlgs mij, maar er zitten hier behoorlijk wat tado-gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DefLite

DefLite

Why so serious?

raven22 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:53:
[...]

Dat is veel te hoog, het is buiten >15 graden.
Er is iets mis met je afgifte, of je hebt een 'kortsluiting' waarbij aanvoer direct teruggaat naar de retour.
Mis als in niet waterzijdig ingeregeld?
Friezin schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:54:
[...]

Net linkje hierboven erbij gezet voor waterzijdig inregelen in grote stappen 🫣.
En wat meer radiatoren mee laten draaien is echt niet slecht: hier draaien ze alle 12 (sommigen heel weinig, maar ze draaien).
2 zones zou geen probleem moeten geven vlgs mij, maar er zitten hier behoorlijk wat tado-gebruikers.
Ga ik kijken!
Ik kan best wat meer radiatoren openzetten kijken of het beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
{
  },
  },
  },
  },
  },

},
  },
  }
}

[/quote]
Aanvoer en retourtemperatuur lijken in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DefLite schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:04:
[...]

[...]

Ga ik kijken!
Succes. Gaat je lukken.

"Grappig" genoeg had ik net boven jouw post mijn overzicht van vandaag gezet...
Verbruik door de Quatts nagenoeg gelijk, maar COP verschilt nogal.
En dan zit ik er nog warmer bij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
DefLite schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:48:
[...]

Goeie, verwijdert.

De json is van vandaag de rest van eind januari, dat is niet te vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:30
Frozen-Bullet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:49:
[...]

Hier precies hetzelfde.. foutje met updaten? Zal morgen vast weer goed staan gok ik.
@Frozen-Bullet
@jj85

Ik hen mijn 2e quatt weer in beeld!
Mijn app ziet er weer normaal uit!!

Nog steeds versie 3.10.1

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
DefLite schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:04:
[...]

[...]

Ga ik kijken!
Hoeveel radiatoren heb je überhaupt open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:01
In de json van @Gerardwaz zie ik geen vraag vanuit de thermostaat, setpoint is 0 en chEnabled is uit.
Wat staat er bij control setpoint als de thermostaat warmte vraagt?

Idioot om met deze buitentemperaturen al 55 graden te vragen en dan 2 warmtepompen actief te hebben. Met T22 radiatoren zou dat helemaal niet nodig moeten zijn, ik stook ze hier met minder dan 30 graden op 1 warmtepomp, laagste vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is al het nodige gezegd, maar duidelijk dat er in de afgifte zaken niet goed gaan. Hierbij mijn schema van dindlsdag 7 oktober. Weliswaar een geheel ander huis, maar wel twee masterruimtes en Tado. Wel een relatief overbemeten afgiftesysteem van meer dan 30 jaar oud met een drietal grote designradiatoren. Ik vermoed dat jouw afgiftesysteem, indien recent geplaatst, aan de krappe kant is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5v-uAOIETgqDsmjauun5zvbp3c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9IodVdrxqHRT6meAUcjsXcrw.png?f=fotoalbum_large

Ik zou het als volgt aanpakken: Zet eerst alle radiatoren geheel open.

Ik onderscheid drie groepen in ruimtes:

A. Masterruimtes:
- Alle knoppen verwijderen.
- Een ruimte de hoofdthermostaat, de andere ruimtes de draadloze sensor. Dus niet laten regelen door een knop.
-Geef deze ruimtes geheel of gedeeltelijk exact hetzelfde schema.
- Plaats op de radiatoren het maximale wat je kwijt kunt aan radiatorventilatoren. Ik heb zelf Heatfan. Hier zeer tevreden over. Lage starttemperatuur en meerdere standen. Die van mij staan continu op 2.
- Ga hierna experimenteren met het schema.

B. De aan de masterruimtes grenzende vertrekken.
Deze ruimtes hebben nogal invloed op het warmteverlies van de masterruimtes.
- Zet de radiatoren hier ook geheel open; en/of geef deze geheel of gedeeltelijk hetzelfde schema als de masterruimtes; en/of geef deze een minimale constante temperatuur van 18°C.
- Tado knoppen mogen geen directe warmtevraag generen, dus functioneren zelfstandig. Mechanische thermostaatknoppen kunnen hier ook als er niet op schema verwarmd hoeft te worden.

C. De overige ruimtes.
- Hier zou je uit kunnen gaan van de referentietemperaturen uit onderstaand schema.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LI_wpW5qD6ml8wdENpOAMsC5DJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aDxG3sWKn3QdcEMpq2uVlYVg.webp?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Pagina: 1 ... 288 289 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.