Ervaringen met Quatt Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 370 371 Laatste
Acties:

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:27
netappie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:25:
[...]

Hoe dan ook ga ik wel zorgen voor een noodoplossing. Ik ben er helemaal niet gerust op dat we geen strenge winters meer krijgen en heb geen zin in gezeur.
We laten de haard voor de zekerheid wel zitten idd ;) Het kost ons niets om deze backup in stand te houden, en die is bestand tegen heel wat soorten risico's.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:21
Brent schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:33:
[...]

We laten de haard voor de zekerheid wel zitten idd ;) Het kost ons niets om deze backup in stand te houden, en die is bestand tegen heel wat soorten risico's.
Ja, ik heb hier geen haard. Overigens heb ik de ketel ook even in winterstand gezet tijdens een koude dag met defrosts toen ik alleen thuis was, maar daar werd ik zelf al niet blij van.

• Brent
netappie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:38:
[...]

Ja, ik heb hier geen haard. Overigens heb ik de ketel ook even in winterstand gezet tijdens een koude dag met defrosts toen ik alleen thuis was, maar daar werd ik zelf al niet blij van.
Je wp komt dus vermogen tekort? Ik had het tevoren wel allemaal uitgerekend waaruit kwam dat het alleen in het slechtste scenario (je moet toch ook een beetje schatten) we mogelijk op het warmteelement aangewezen zouden zijn. Gelukkig werd (bijna) het beste scenario werkelijkheid.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Wagenus schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:06:
[...]

Hetzelfde hier. Als ik bijvul boven de 1.3 bar, dan loopt het weg via een overdrukventiel bij de Quatt.

Volgens Quatt komt dit doordat de warmtepomp op de begane grond staat en de cv-ketel met de drukmeter op de 2e verdieping. De druk zou dan op de begane grond hoger zijn dan op de 2e verdieping.
10 meter water is ongeveer 1 bar, dus reken maar uit.
Durf niet te zeggen of dit ook voor een gesloten systeem geldt.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: 9860WP

• netappie
Brent schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:41:
[...]

Je wp komt dus vermogen tekort? Ik had het tevoren wel allemaal uitgerekend waaruit kwam dat het alleen in het slechtste scenario (je moet toch ook een beetje schatten) we mogelijk op het warmteelement aangewezen zouden zijn. Gelukkig werd (bijna) het beste scenario werkelijkheid.
Ja, ook T11 radiatoren hier en zelfs 1 minder dan vanuit de bouw, dus dat is te weinig volume om de defrost door te komen. Het vermogen zit op het randje zolang ik dat niet op orde heb.

Ik had de Quatt gekocht als tussenoplossing, gewoon omdat de prijs 10.000 euro lager was dan de full electric offertes die er lagen van andere merken en dan ook met een zekere levertijd en een zeer indrukwekkende ervaring van een kennis.

Eerlijk gezegd doet de Quatt V1 het bij mij beter dan ik verwacht had, dus het is een blijvertje. Natuurlijk wil ik uiteindelijk gasloos, maar voor die paarhonderd euro per jaar heb ik geen haast en krijg ik de business case voor alle aanpassingen eigenlijk ook nog niet rond.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:31
netappie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:03:
[...]

Ja, ook T11 radiatoren hier en zelfs 1 minder dan vanuit de bouw, dus dat is te weinig volume om de defrost door te komen. Het vermogen zit op het randje zolang ik dat niet op orde heb.

Ik had de Quatt gekocht als tussenoplossing, gewoon omdat de prijs 10.000 euro lager was dan de full electric offertes die er lagen van andere merken en dan ook met een zekere levertijd en een zeer indrukwekkende ervaring van een kennis.

Eerlijk gezegd doet de Quatt V1 het bij mij beter dan ik verwacht had, dus het is een blijvertje. Natuurlijk wil ik uiteindelijk gasloos, maar voor die paarhonderd euro per jaar heb ik geen haast en krijg ik de business case voor alle aanpassingen eigenlijk ook nog niet rond.
@netappie , @jj85

Misschien dan toch nog een idee voor verdere verbetering van de Open Quatt; (zonder diepgaande kennis te hebben van de odu en oq controller)

Zorg dat bij een duo nooit tegelijk in beide warmtepompen een defrost plaats vindt, en probeer bij een defrost van een warmtepomp de andere warmtepomp een tandje harder te laten werken!

Maar, waarschijnlijk zit het er al in :)

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• Brent
netappie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:03:
[...]

Nee, de lagere stroomkosten na het installeren van T22's (laat staan vvw) leveren absoluut niet de installatiekosten op als je het laat doen. Ik heb daarom de afgelopen jaren wat radiatoren van marktplaats gesprokkeld (alleen 2 300x60 modellen nieuw gekocht), om eens zelf te installeren (blijkt dat loodgieters koppelverkoop verplichten, en dus niet je eigen radiatoren willen installeren). Niet dat het zoveel werk is, maar je kunt het niet alleen doen, en dan waarom niet samen met de loodgieter, zodat het aansluiten in 1 keer goed gaat, was mijn gedachte. Helaas ;)

• netappie
Brent schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:33:
[...]

Nee, de lagere stroomkosten na het installeren van T22's (laat staan vvw) leveren absoluut niet de installatiekosten op als je het laat doen. Ik heb daarom de afgelopen jaren wat radiatoren van marktplaats gesprokkeld (alleen 2 300x60 modellen nieuw gekocht), om eens zelf te installeren (blijkt dat loodgieters koppelverkoop verplichten, en dus niet je eigen radiatoren willen installeren). Niet dat het zoveel werk is, maar je kunt het niet alleen doen, en dan waarom niet samen met de loodgieter, zodat het aansluiten in 1 keer goed gaat, was mijn gedachte. Helaas ;)
Ja, iemand het werk laten doen kost altijd meer en op alleen uurtarief rookt de schoorsteen bij de loodgieter ook niet.

Hoe dan ook is het gasverbruik voor defrosts redelijk verwaarloosbaar, is de ketel nog vrij nieuw en voelt het ook wel veilig dat er bij een storing of elfstedentocht nog steeds een noodvoorziening is die alles op kan vangen. Wat dat betreft is hybride dus een prima keuze geweest.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:09
harv schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:18:
[...]

@netappie , @jj85

Misschien dan toch nog een idee voor verdere verbetering van de Open Quatt; (zonder diepgaande kennis te hebben van de odu en oq controller)

Zorg dat bij een duo nooit tegelijk in beide warmtepompen een defrost plaats vindt, en probeer bij een defrost van een warmtepomp de andere warmtepomp een tandje harder te laten werken!

Maar, waarschijnlijk zit het er al in :)
Defrost-trigger zit in de warmtepomp, dus als een DUO in de winter gelijk start, dan is het vrij reeel dat de defrosts ook min of meer gelijktijdig gaan plaatsvinden. Hier is vooralsnog niet zoveel aan te doen.

Als ze niet gelijktijdig lopen, dan gaat OQ idd de andere warmtepomp iets optoeren om het verschil te compenseren. Dat zit er al wel in.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-10 22:10
jj85 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:45:
[...]

Defrost-trigger zit in de warmtepomp, dus als een DUO in de winter gelijk start, dan is het vrij reeel dat de defrosts ook min of meer gelijktijdig gaan plaatsvinden. Hier is vooralsnog niet zoveel aan te doen.

Als ze niet gelijktijdig lopen, dan gaat OQ idd de andere warmtepomp iets optoeren om het verschil te compenseren. Dat zit er al wel in.
Ik heb zelf maar een enkele Quatt ODU maar is het niet eenvoudig om de tweede ODU dan met een offset-time te starten van de eerste. Of nav de eerste defrost-triggers van beide units, de tweede een offset-aantal minuten uit te zetten en dan weer aan, als de defrosts elkaar overlappen

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• ugene78
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10 17:44
Hi, wij zijn aan het kijken naar een airco vallen van het 1 in het ander ;) . Zo kwam Quatt als mogelijke (hybride) oplossing i.c.m. de Chill als optie ook naar voren.

We hebben een Nefit Topline HR30 uit 2007 welke wel ouder is maar nog prima werkt. Zijn er mensen welke hybride gestart zijn en vervolgens full-electric zijn gegaan? Ik twijfel erg of dit interessant is. Is de Quatt i.c.m. oudere radiatoren (evt. i.c.m. de Chill) wel een optie als vervanging van de ketel zodat deze laatste alleen nog voor warm water zal gaan dienen. We hebben eigenlijk 4 ruimtes welke we willen koelen in de zomer maar ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om 4 Chills te moeten plaatsen. Dan is een (split) airco denk ik interessanter.

Een hoop vragen en hopelijk is er iemand met een soorgelijke situatie hier welke me kan helpen.

• harv
  • Registratie: November 2023
jj85 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:45:
[...]

@jj85 @TeslaNerd

:( :( Ik kan ook niks verzinnen wat beter kan! :) :)

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:43

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

ugene78 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:43:
Hi, wij zijn aan het kijken naar een airco vallen van het 1 in het ander ;) . Zo kwam Quatt als mogelijke (hybride) oplossing i.c.m. de Chill als optie ook naar voren.

We hebben een Nefit Topline HR30 uit 2007 welke wel ouder is maar nog prima werkt. Zijn er mensen welke hybride gestart zijn en vervolgens full-electric zijn gegaan? Ik twijfel erg of dit interessant is. Is de Quatt i.c.m. oudere radiatoren (evt. i.c.m. de Chill) wel een optie als vervanging van de ketel zodat deze laatste alleen nog voor warm water zal gaan dienen. We hebben eigenlijk 4 ruimtes welke we willen koelen in de zomer maar ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om 4 Chills te moeten plaatsen. Dan is een (split) airco denk ik interessanter.

Een hoop vragen en hopelijk is er iemand met een soorgelijke situatie hier welke me kan helpen.
Ik heb tot tevredenheid de Quatt v2 , in hybride opstelling, sinds vorig jaar juli en aangeschaft vanwege de toen beloofde Chills. Inmiddels heb ik sinds 31 juli 2 Chills, die de begane grond en de 1e verdieping kunnen koelen. Dat lukt heel aardig maar ik heb nog niet voldoende ervaring met echt hete zomers, maar de verwachtingen zijn positief.

Splitairco's heb ik ook overwogen maar dat levert weer extra buiten units op. Bovendien hangt er dan het hele jaar een unit aan de muur die op een lage WAF kan rekenen.

Ook ik speel(de) met de overweging om volledig all-electric te gaan , mijn ketel is van 2011 en kan waarschijnlijk nog enkele jaren mee, nu die minder belast wordt. De terug verdien tijd / besparing voor AE uitbreding is echter behoorlijk veel langer dan de Quatt alleen.

Ik kijk het nog wel wat jaren aan. Financieel is het aanschaffen van de warmtepomp nu na 1 jaar al een uitstekende keus gebleken en ik verwacht die binnen 5 jaar terugverdiend te hebben.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
ugene78 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:43:

Wanneer je de buitenunit niet erg vindt, is de split airco zeker interessanter. Minder geluid, koeling van boven naar beneden, geen waterbak legen.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:20
TeslaNerd schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:27:
[...]

Ik heb een ticket aangemaakt nadat het bij mij ook een paar keer naar 1 bar was gezakt. Via de mail heb ik daarna met Quatt Support de diagnose gedaan waarbij ik instructies kreeg een aantal onderdelen van het systeem te onderzoeken. Daar kwam uit dat de antifreeze klep druppelde. Kostte een paar dagen geduld met de mails die heen en weer gingen maar uiteindelijk wel effectief
Top. Ga ik ook doen.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Calanta Ace Matic 40c - 16x Jinkosolar 430 met Enphase micro omvormers. Anker Solix Max AC 7kWh accu

• TeslaNerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjbyRDpx_Sj0M8mg7g4hMyNQFdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tpxc20jqA1Y75EGucWAYUULk.png?f=fotoalbum_large Zijn huizen in China een stuk kleiner dan bij ons of heeft Amitime daar de XXL-versie van de Quatt Chill in de hoek van de kamer staan?

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 23-09-2026 21:44 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:42:
[Afbeelding] Zijn huizen in China een stuk kleiner dan bij ons of heeft Amitime daar de XXL-versie van de Quatt Chill in de hoek van de kamer staan?
Lijkt er wel op ja

Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/dms/image/v2/D4E22AQGoQcPcN2_DeQ/feedshare-image-high-res/B4EZ859OvWKoAY-/0/1783383781177?e=1792022400&v=beta&t=Xeky2MawagrtQeQXYlaBSZ2qGcMS7m6veeQZG3AwtMU

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:52
TeslaNerd schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:42:
[Afbeelding] Zijn huizen in China een stuk kleiner dan bij ons of heeft Amitime daar de XXL-versie van de Quatt Chill in de hoek van de kamer staan?
Of ze hebben daar een XXXXL waterbak nodig

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY) & OpenQuatt, SWW: E-boiler 250L & PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp (SE3000H/IQ8/APsystems), Indevolt SolidFlex 3000AC (5.4kWh)

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Zit gewoon een slang aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wI0ysb08_JC_lL3b9p6QHx0n9CY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OyCi1K1ZuEZ6EAvyZJUswleg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door CPM op 23-09-2026 22:17 ]

Hier tekenen aub ......

• Hueify
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-10 21:38
Ik lees net dat de Bosch Compress 5800i AW aanzienlijk stiller is dan mijn Quatt v2?! En leverbaar is in meerdere vermogens, waardoor je niet beperkt bent tot 1 unit of meteen de verdubbelaar inzetten naar 2 units.
  • 4, 5, 7, 10 en 12 kW
  • ongekend laag geluidsniveau: 26,5 dB(A) op 3 meter afstand
Benieuwd hoe het met de ontwikkeling van Quatt gaat. Een enkele v2 is voor mij net te weinig, verdubbelen vind ik overdreven.

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Hueify schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:08:
Ik lees net dat de Bosch Compress 5800i AW aanzienlijk stiller is dan mijn Quatt v2?! En leverbaar is in meerdere vermogens, waardoor je niet beperkt bent tot 1 unit of meteen de verdubbelaar inzetten naar 2 units.
  • 4, 5, 7, 10 en 12 kW
Benieuwd hoe het met de ontwikkeling van Quatt gaat. Een enkele v2 is voor mij net te weinig, verdubbelen vind ik overdreven.
Niet alleen de Bosch… (is stiller)
Elk gerenomeerd merk heeft een range aan vermogens zodat je de juist gedimensioneerde warmtepomp kunt kiezen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• netappie
Hueify schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:08:
  • 4, 5, 7, 10 en 12 kW
Dat 3 meter afstand gedoe is zo'n onzin.

Daarnaast is de 4 kW versie een stuk stiller dan de 7 kW variant die het volgende haalt volgens de specificaties:

Geluidsvermogensniveau, buiten 42 dB

Bron: https://www.nefit-bosch.nl/ocs/compress-5800i-aw-21076799-p/

Ik vind het niet echt een mooie onopvallende kleur, dus als geluid door geringe afstand tot de buren een belangrijke factor is, dan moet je ze ook maar even een foto laten zien.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:02

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

paQ schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:22:
[...]

Niet alleen de Bosch… (is stiller)
Elk gerenomeerd merk heeft een range aan vermogens zodat je de juist gedimensioneerde warmtepomp kunt kiezen.
Dit vond ik ook het grootste minpunt aan Quatt. De enige reden dat ik Quatt heb gekozen is dat het de enige die een koeloplossing kan plaatsten als 1 totaaloplossing.
2 buitenunits in de tuin is toch wel jammer.

• Jeroennl
  • Nu online
Gisteren een gesprek gehad met Quatt over een mogelijk AE upgrade. An sich een prima gesprek met een vriendelijke medewerker die zich de tijd nam.

Ik was in de veronderstelling dat je bij een AE upgrade altijd naar een duo moet, maar het advies was om in onze situatie gewoon bij de enkele warmtepomp te blijven. Redenatie hier achter was alles is vloerverwarming, gebruiken amper gas in de winter en de heatcharger fungeert dan zelf als WP als er eventueel extra capaciteit wordt gevraagd, hebben hier mensen ervaring mee?

Nu nog eens een lokale electricien zoeken die wat electra werk kan komen doen buiten het voor quatt noodzakelijke 16A groep voor de heat charger. Ik laat dan meteen de huidige WP die nog met stekker werkt maar ombouwen naar werkschakelaar buiten en een voorbereiding treffen mocht ik toch nog een tweede WP plaatsen, advies hier was één 20A groep met 2 werkschakelaars. Nu denk ik dat ik zelf dan maar de WP's gewoon allebei een aparte groep van 16A geef.

• paQ
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:51:
[...]

Dit vond ik ook het grootste minpunt aan Quatt. De enige reden dat ik Quatt heb gekozen is dat het de enige die een koeloplossing kan plaatsten als 1 totaaloplossing.
2 buitenunits in de tuin is toch wel jammer.
Je verdubbelt je footprint, 2 waterpompen, 2 x zoveel geluidsvermogen, extra complexiteit.
Uiteraard gaat het geluidsvermogen van singles met een hoger vermogen ook doorgaans omhoog tov een kleinere in dezelfde serie.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:39
Jeroennl schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:53:
en de heatcharger fungeert dan zelf als WP als er eventueel extra capaciteit wordt gevraagd, hebben hier mensen ervaring mee?
Ik gok dat ze hiermee het COP 1 weerstandselement bedoelen, want warmte uit het tapvat onttrekken is voor zover ik weet nog steeds niet mogelijk (mocht dit ondertussen wel het geval zijn dan hoor ik het graag), en met het huidige tempo van ontwikkelen bij Quatt mag je blij zijn als het er in 2030 wel in zit.

Als ze het wel over warmte onttrekken aan het tapvat hebben vind ik dit een behoorlijke wassen neus (leuke marketing bs, maar kent iemand hier een situatie waar dit ook daadwerkelijk succesvol wordt toegepast, 'tijdelijk' warmte lenen uit een SWW vat?), als je met een 280 liter vat (weet het daadwerkelijke volume van de Quatt XL niet uit mijn hoofd) 20 graden warmte aan het water onttrekt, heb je een buffer van 6.5 kWh.
Echter moet je dit buffer later weer opvullen (met welke capaciteit? Als het steenkoud is, draait de Quatt sowieso al rond vollast), en is 20 graden in de huidige setup al vrij optimistisch, want Quatt warmt de Heatbattery niet zo heel ver op, dus met 20 graden onttrekken zit je al met een vat van 45 graden, en kom je dus al snel in de knel als je een paar douchebeurten achter elkaar doet.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mit Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, 2x Sf 800+ met 2400WP

• Jeroennl
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:32:
[...]

Ik gok dat ze hiermee het COP 1 weerstandselement bedoelen, want warmte uit het tapvat onttrekken is voor zover ik weet nog steeds niet mogelijk (mocht dit ondertussen wel het geval zijn dan hoor ik het graag), en met het huidige tempo van ontwikkelen bij Quatt mag je blij zijn als het er in 2030 wel in zit.
Dit was in ieder geval hoe het mij is toegelicht het tapvat gebruiken om warmte aan te onttrekken.

• Hueify
Jeroennl schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:53:
Gisteren een gesprek gehad met Quatt over een mogelijk AE upgrade. An sich een prima gesprek met een vriendelijke medewerker die zich de tijd nam.

Ik was in de veronderstelling dat je bij een AE upgrade altijd naar een duo moet, maar het advies was om in onze situatie gewoon bij de enkele warmtepomp te blijven. Redenatie hier achter was alles is vloerverwarming, gebruiken amper gas in de winter en de heatcharger fungeert dan zelf als WP als er eventueel extra capaciteit wordt gevraagd, hebben hier mensen ervaring mee?

Nu nog eens een lokale electricien zoeken die wat electra werk kan komen doen buiten het voor quatt noodzakelijke 16A groep voor de heat charger. Ik laat dan meteen de huidige WP die nog met stekker werkt maar ombouwen naar werkschakelaar buiten en een voorbereiding treffen mocht ik toch nog een tweede WP plaatsen, advies hier was één 20A groep met 2 werkschakelaars. Nu denk ik dat ik zelf dan maar de WP's gewoon allebei een aparte groep van 16A geef.
Ik heb volgende week gesprek over AE upgrade, daarbij heb ik de vraag gesteld of een 2de Quatt v2 noodzakelijk is. Wat is je huidige gasverbruik op jaarbasis voor verwarmen en warm water? Dan kan ik mij alvast voorbereiden...

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Hebben binnenkort videocall met Quatt, heb FE XL duo op oog. Lees in dit topic nu paar weken mee en algemene tendens lijkt toch: producten werken in basis prima (waar het mij veelal om te doen is) maar voor de echte Tweaker missen er nog wat (veel beloofde) features. Waar de marketing machine nog altijd beloftes in doet.

Erg benieuwd hoe het gesprek verloopt, ondanks de negatieve klanken omtrent bovenstaande die ik hier veel lees ben ik vooral benieuwd naar, in de basis, een goed werkend systeem en daarmee toch geneigd met hen in zee te gaan. Al neem ik de negatieve klanken uiteraard wel mee in de afweging.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-10 21:40
Axel schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:44:
Hebben binnenkort videocall met Quatt, heb FE XL duo op oog. Lees in dit topic nu paar weken mee en algemene tendens lijkt toch: producten werken in basis prima (waar het mij veelal om te doen is) maar voor de echte Tweaker missen er nog wat (veel beloofde) features. Waar de marketing machine nog altijd beloftes in doet.

Erg benieuwd hoe het gesprek verloopt, ondanks de negatieve klanken omtrent bovenstaande die ik hier veel lees ben ik vooral benieuwd naar, in de basis, een goed werkend systeem en daarmee toch geneigd met hen in zee te gaan. Al neem ik de negatieve klanken uiteraard wel mee in de afweging.
Ideale gelegenheid om zaken die je hier voorbij hebt zien komen en die voor jou van toepassing zijn, in het gesprek te stellen. Dan kan je gelijk kijken of je een marketing antwoord of realistisch antwoord krijgt. Succes met gesprek en de afweging(en).

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:32:
[...]

Als ze het wel over warmte onttrekken aan het tapvat hebben vind ik dit een behoorlijke wassen neus (leuke marketing bs, maar kent iemand hier een situatie waar dit ook daadwerkelijk succesvol wordt toegepast, 'tijdelijk' warmte lenen uit een SWW vat?), als je met een 280 liter vat (weet het daadwerkelijke volume van de Quatt XL niet uit mijn hoofd) 20 graden warmte aan het water onttrekt, heb je een buffer van 6.5 kWh.
Echter moet je dit buffer later weer opvullen (met welke capaciteit? Als het steenkoud is, draait de Quatt sowieso al rond vollast), en is 20 graden in de huidige setup al vrij optimistisch, want Quatt warmt de Heatbattery niet zo heel ver op, dus met 20 graden onttrekken zit je al met een vat van 45 graden, en kom je dus al snel in de knel als je een paar douchebeurten achter elkaar doet.
Via een spiraal zou het snel klaar zijn met je boilertemp iig.
Nu zit er nog een wisselaar tussen met weer een actieve W/W WP natuurlijk.
Beetje zelfde als met een chill, maar dan omgekeerd.

• Jeroennl
  • Nu online
Hueify schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:40:
[...]

Ik heb volgende week gesprek over AE upgrade, daarbij heb ik de vraag gesteld of een 2de Quatt v2 noodzakelijk is. Wat is je huidige gasverbruik op jaarbasis voor verwarmen en warm water? Dan kan ik mij alvast voorbereiden...
Mijn huidige gasgebruik (verwarmen (als de WP het niet aan kan), water en koken), gezin met 2 kinderen,verbruiksjaar loopt van juni t/m juni:

2024-2025: 277m3
2025-2026: 218m3
2026-nu: 25m3

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik heb ook maar eens een vergelijking laten maken door ChatGPT en de posts van @Toby-Wan gebruikt. Ik heb al een 1.5v duo. De WPB zou ik laten installeren en de backup doorstroom verwarmer voor CV zelf plaatsen. 150m3 gas per jaar voor SWW, verder geen gas verbruik.

Kort door de bocht:

Terugverdientijd Atlantic + Econo (V5 200 L + Econo zelf/ gedeeltelijk geïnstalleerd: ± €4.125 netto)

€4.125 / €525 ≈ 7,9 jaar

Quatt All-Electric

€5.249 / €525 ≈ 10,0 jaar

€5.989 / €525 ≈ 11,4 jaar

€6.724 / €525 ≈ 12,8 jaar

Geen idee of dit klopt maar dan ziet Quatt er niet heel aantrekkelijk uit.

Hier tekenen aub ......

• Hueify
Jeroennl schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:53:
[...]

Mijn huidige gasgebruik (verwarmen (als de WP het niet aan kan), water en koken), gezin met 2 kinderen,verbruiksjaar loopt van juni t/m juni:

2024-2025: 277m3
2025-2026: 218m3
2026-nu: 25m3
Dat doen jullie goed! Ons gasverbruik is alleen al 20m3 per maand om te douchen (5 personen).

We hebben de Quatt nu een jaar (begin Oktober). De Quatt-app schat in dat het gasverbruik voor verwarmen afgelopen jaar 321 m3 was.

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:40
CPM schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:26:
Quatt All-Electric

€5.249 / €525 ≈ 10,0 jaar

€5.989 / €525 ≈ 11,4 jaar

€6.724 / €525 ≈ 12,8 jaar

Geen idee of dit klopt maar dan ziet Quatt er niet heel aantrekkelijk uit.
Vorig jaar heb ik ook flink zitten rekenen op de All-electric upgrade. Ik kwam toen ook niet onder de 12 jaar en dat was nog voor de laatste prijsverhoging. Als compleet All-electric pakket incl. buitenunit is Quatt nog interessant maar de all-electric upgrade los naar mijn mening niet.

Of de warmtepompboiler het 12 jaar volhoud is één of allebei de buitenunits het ook zolang volhouden is twee. Dat betwijfel ik, dan wordt het wel een erg lange termijn keuze voor Quatt.

Ik heb wat rondgekeken destijds en zag dat Adlår een all-electric upgrade met een water/water warmtepompboiler van Intuis aanbood. Uiteindelijk heb ik die route gekozen en een Intuis Edel Eau 270 liter (voorheen Auer Edel Eau) ergens besteld. Met een beetje handigheid is dat ding volledig slim aan te sturen en met OpenQuatt kan ook samenwerking met de buitenunits gerealiseerd worden. Alleen warmte ontrekken uit het vat zal niet gaan. Voor de rest heb ik het (naar mijn idee) minimaal net zo goed werkend als de Quatt oplossing. Totale kosten €2800, bijna €4000 euro minder dan Quatt 8)7

• Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:33
Wij zijn in 1x overgestapt van CV ketel naar een Quatt AE (single unit V2.) met XL vat.
Prijstechnisch wel gunstiger denk ik.

Maar nu gaan we de 1e winter in , dus even kijken hoe dat gaat verlopen.
Sinds deze week de eerste keer de verwarming aangesprongen.
Dan verbruikt hij ongeveer 400 Watt.
Als hij het warm water gaat verwarmen verbruikt hij zo'n 800 Watt (andere groep).

Ik zit nu op een COP waarde van rond de 6,9.

• Hueify
RickvdT schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:53:
[...]

Vorig jaar heb ik ook flink zitten rekenen op de All-electric upgrade. Ik kwam toen ook niet onder de 12 jaar en dat was nog voor de laatste prijsverhoging. Als compleet All-electric pakket incl. buitenunit is Quatt nog interessant maar de all-electric upgrade los naar mijn mening niet.

Of de warmtepompboiler het 12 jaar volhoud is één of allebei de buitenunits het ook zolang volhouden is twee. Dat betwijfel ik, dan wordt het wel een erg lange termijn keuze voor Quatt.

Ik heb wat rondgekeken destijds en zag dat Adlår een all-electric upgrade met een water/water warmtepompboiler van Intuis aanbood. Uiteindelijk heb ik die route gekozen en een Intuis Edel Eau 270 liter (voorheen Auer Edel Eau) ergens besteld. Met een beetje handigheid is dat ding volledig slim aan te sturen en met OpenQuatt kan ook samenwerking met de buitenunits gerealiseerd worden. Alleen warmte ontrekken uit het vat zal niet gaan. Voor de rest heb ik het (naar mijn idee) minimaal net zo goed werkend als de Quatt oplossing. Totale kosten €2800, bijna €4000 euro minder dan Quatt 8)7
Mijn vermoeden is ook dat ik de business case om te upgraden niet rond ga krijgen.

Begrijp ik het goed dat de Quatt het water van de Edel Eau opwarmt? Of heeft de Edel Eau ook nog een eigen warmtepomp?

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:09

charrel

Cortisol4life..

Hueify schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:08:
[...]

Mijn vermoeden is ook dat ik de business case om te upgraden niet rond ga krijgen.

Begrijp ik het goed dat de Quatt het water van de Edel Eau opwarmt? Of heeft de Edel Eau ook nog een eigen warmtepomp?
Dat is een warmtepomp boiler.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:19
[...]

Hoeveel kost 15 jaar vastrecht en vaste gascontract kosten?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• paQ
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:58:
[...]

Hoeveel kost 15 jaar vastrecht en vaste gascontract kosten?
...maar dat zet ik toch zelf niet graag af tegen een tvt van 12 jaar... als het ook voor 5 of 6 kan met iets anders ;)

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Met die rekensommetjes, rekenen jullie ook mee dat netwerkkosten & gasprijs alleen maar stijgt?
Stroom zal ook stijgen, maar wellicht minder hard en door zonnepanelen.

• paQ
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:22:
Met die rekensommetjes, rekenen jullie ook mee dat netwerkkosten & gasprijs alleen maar stijgt?
Dan gaan alternatieven ook nog sneller ;)

• Toby-Wan
CPM schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:26:
Ik heb ook maar eens een vergelijking laten maken door ChatGPT en de posts van @Toby-Wan gebruikt. Ik heb al een 1.5v duo. De WPB zou ik laten installeren en de backup doorstroom verwarmer voor CV zelf plaatsen. 150m3 gas per jaar voor SWW, verder geen gas verbruik.

Kort door de bocht:

Terugverdientijd Atlantic + Econo (V5 200 L + Econo zelf/ gedeeltelijk geïnstalleerd: ± €4.125 netto)

€4.125 / €525 ≈ 7,9 jaar
ik denk dat je 4125 eur veel te hoog is:

1) de Econo 3kW is 350 euro, met wat koppelingen & aansturing erbij wordt dat wellicht het 700 eur, zelf installeren, dus aan arbeid komt er niks meer bij.
4125-700 = 3425 eur voor warm water oplossing

2) Atlantic v5 200L kost kaal 1719 eur inkoop bij warmteservice, krijgt 725 eur subsidie terug wanneer je laat installeren, dus netto <1000 eur.
kost installatie kost zeker geen 3425-1000= 2425 eur, tenzij je gouden koppelingen krijgt ;-)

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY) & OpenQuatt, SWW: E-boiler 250L & PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp (SE3000H/IQ8/APsystems), Indevolt SolidFlex 3000AC (5.4kWh)

• Axel
  • Nu online
Okidoki4u schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:05:
Wij zijn in 1x overgestapt van CV ketel naar een Quatt AE (single unit V2.) met XL vat.
Prijstechnisch wel gunstiger denk ik.

Maar nu gaan we de 1e winter in , dus even kijken hoe dat gaat verlopen.
Sinds deze week de eerste keer de verwarming aangesprongen.
Dan verbruikt hij ongeveer 400 Watt.
Als hij het warm water gaat verwarmen verbruikt hij zo'n 800 Watt (andere groep).

Ik zit nu op een COP waarde van rond de 6,9.
Mag ik vragen wat je primaire manieren van verwarmen is (vloerverwarming vs radiator), energielabel en m2? Ik heb binnenkort videocall staan met Quatt en ze bieden mij in de configurator alleen maar duo aan... En heb gevoel dat daar eenvoudige rekentool achter zit van groter dan x m2 dan Duo... Terwijl mijn warmteverliesberekening mij leert dat ik met een Single ook uit zou moeten komen. Ga hen uiteraard ook om die berekening vragen.

• RickvdT
[...]

Deze haalt net als de Quatt warmte uit je cv-water. Het idee is dat hij aangesloten wordt op vloerverwarming waar hij zijn warmte uit de vloer haalt. In de zomer fijn want 'gratis' vloerkoeling. Ik laat de Quatt nu puur meedraaien voor het comfort omdat we nog niet stoken en de retourtemperatuur soms onder de 19 duikt. In theorie zou je het hiermee ook prima kunnen later werken zonder vloerverwarming net als de Quatt.
Psycho_Mantis schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:22:
Die overwegingen heb ik zeker meegenomen. In ons geval douchten we met zijn drieën ongeveer 15 m³ per maand. Met zo'n laag verbruik zetten prijsstijgingen niet heel snel zoden aan de dijk (geopolitieke ellende daargelaten). De gasprijs werkt daarnaast ook weer door in de stroomprijs. Met het kleingebruikerstarief (<500 m³) waren de totale vaste kosten rond de €270. De netwerktarieven voor stroom gaan in ieder geval óók flink door het dak de komende jaren. Het blijft een beetje koffiedik kijken.

Wat je business case wel flink kan helpen is als je cv ketel ergens vervangen moet worden en als je wel twee jaarlijks onderhoud rekent voor de cv maar niks voor je All-electric (zoals Quatt in zijn berekening doet en vervolgens wel Quatt care proberen te verkopen...)

• CPM
  • Niet online

CPM

@Toby-Wan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bt65i_sIpd8oAOsWMMbBxUaHXl8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2wy9PcsfvoKuy81aWtoFLMD3.png?f=fotoalbum_large De Econo kosten zijn inclusief meterkast aanpassing en bedrading.

Prijsstijging van gas is verwaarloosbaar met 140m3 per jaar.

@BarryH Wat kost 15 jaar netbeheerkosten etc, dat is makkelijk te berekenen. Maar bij huidige omstandigheden ga je pas na 8 jaar profiteren.

[ Voor 29% gewijzigd door CPM op 24-09-2026 22:31 ]

Hier tekenen aub ......

• Toby-Wan
CPM schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:19:
@Toby-Wan

[Afbeelding] De Econo kosten zijn inclusief meterkast aanpassing en bedrading.

Prijsstijging van gas is verwaarloosbaar met 140m3 per jaar.
Ducts zijn inderdaad wel prijzig. Maar 1700 eur installatie kosten? Dat is volgens mij wel erg fors (1 dag werk a 80-100 eur/uur zou redelijker zijn in mijn optiek)

[ Voor 9% gewijzigd door Toby-Wan op 24-09-2026 22:36 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:19
@CPM

Als ik de bedragen zie dan denk ik dat je met dakdoorvoeren gaat werken voor de WPB?

Hoeveel m3 gas gebruik je nu voor SWW? Want als dat niet al te gek is kan je de warmte (7kWh/m3) ook uit je binnenlucht halen en wordt de installatie een stuk goedkoper (en in de zomer wat koeling)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Okidoki4u
  • Laatst online: 15:33
Axel schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:31:
[...]

Mag ik vragen wat je primaire manieren van verwarmen is (vloerverwarming vs radiator), energielabel en m2? Ik heb binnenkort videocall staan met Quatt en ze bieden mij in de configurator alleen maar duo aan... En heb gevoel dat daar eenvoudige rekentool achter zit van groter dan x m2 dan Duo... Terwijl mijn warmteverliesberekening mij leert dat ik met een Single ook uit zou moeten komen. Ga hen uiteraard ook om die berekening vragen.
Ik heb gewone ouderwetste T22 radiatoren.Ik heb geen andere verwarmingen of kachels.
Er staan er in huis meestal maar 3 open (2 in de huiskamer, 1 in de gang en 1 op de badkamer)
Voorheen had ik op jaarbasis een gasverbruik van 1000-1100 m3. Hoekhuis met een oppervlak van 144 m2 ,3 verdiepingen.Op papier is mijn huis nog energielabel C, maar in werkelijkheid denk ik op A te zitten, doordat ik nu spouwmuurisolatie en zolder isolatie heb, HR++ kunststof kozijnen, en nu dus ook gasloos ben. We zijn een gezin van 5 maar douchen al 2 a 3 keer per week bij het sporten.

Mij adviseerden ze in eerste instantie ook een Hybride oplossing , maar daar had ik geen trek in.
warmteverliesberekeningen gave ook aan dat een single V2 AE voldoende zou moeten zijn.
Daarnaast heb ik sinds kort nu ook een Chill in huis.

Maar goed, dit wordt onze eerste winter, dus dat wordt ook even afwachten natuurlijk.
Het wordt een kwestie om te zorgen dat de temperatuur gewoon niet te ver terug zakt in de nacht.
In het ergste geval word het kacheltjes bijzetten.

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:20
Wagenus schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:06:
[...]

Hetzelfde hier. Als ik bijvul boven de 1.3 bar, dan loopt het weg via een overdrukventiel bij de Quatt.

Volgens Quatt komt dit doordat de warmtepomp op de begane grond staat en de cv-ketel met de drukmeter op de 2e verdieping. De druk zou dan op de begane grond hoger zijn dan op de 2e verdieping.
Waterdruk verschil is ongeveer 1 bar per 10 meter. 2 verdiepingen maakt meter of 6 hoogteverschil? Zou 0,6 bar zijn. Dan gaat overdrukventiel dus open bij 1,3 + 0,6 =1,9 bar. Wat laag naar mijn mening. Maar zou wellicht er kunnen.

Bij mij zit er 1 verdieping hoogteverschil tussen. Zou hier de oorzaak niet mogen zijn.

inmiddels contact met Quatt support. En we doorlopen stapjes om eea uit te sluiten.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Calanta Ace Matic 40c - 16x Jinkosolar 430 met Enphase micro omvormers. Anker Solix Max AC 7kWh accu

• paQ
  • Nu online
@CPM pfoe :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SzrdqmBqEugIi6T6bUNzSVpXcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FVAfVfNVHeqj0cRuRczCp6zo.png?f=fotoalbum_large
En .... 1 offerte is geen offerte.
2300 voor "materiaal en installatie" is wat vaagjes.
Voor zo'n kostenpost zou ik het graag volledig gespecificeerd zien.

Het is weinig spannend zo'n ding installeren. Waterlijntje ergens op je tapwater aansluiten, ongeacht waar, maar liefst ergens waar je ook een (condens)afvoer dicht in de buurt hebt.
En dan minimaal 1 gat naar buiten voor lucht toe- en/of afvoer. Dat hoeft echt geen honderden euro's te kosten. EPS foam kanalen ergens tussen de 70-150 euro, dan ben je al een heel eind. Op deze manier lijkt de subsidie meer op een subsidie voor de installateur, dan voor jou.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 25-09-2026 10:43 ]

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:54
Axel schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:44:

Een belangrijk minpunt is dat na plaatsing de communicatie heel slecht is. Dat er ook fouten in hun processen zitten. Voorbeeld van de afgelopen weken rond de plaatsing van de Chills

Ondanks dat er uiteindelijk is afgesproken dat we twee units gingen plaatsen, daar dus ook een plaatsingsplan voor gekregen, toch 3 Chills afgeleverd.

Ondanks dat er afgesproken is dat een eigen team komt plaatsen omdat er ook iets onder garantie afgehandeld moet worden, komt er toch een externe partij. Die weet van niks, heeft niet de juiste spullen dus ik moet opnieuw een ticket aan maken want het wordt niet vanzelfsprekend weer opnieuw opgepakt..

Aansluitend op het vorige punt. Op de ochtend dat de Chills geplaast moeten worden, wordt er afgebeld, zieken. Heel mischien kwam in de middag nog een monteur. Binnen een uur later staat er onverwacht een monteur op de stoep. (Die aan Quatt had doorgegeven dat ze dit aan de klant moesten doorgeven) Fijn, maar met het is een risico, ik had ook weg kunnen gaan.

Ondanks dat er op de factuur de pre-order staat, moest in de volle pre-order prijs betalen. (huh) Als je dat aangeeft kan de administratie daar niks aandoen, dat moet de verkoopafdeling beslissen, uiteraard hoor je niks meer van dus weer in de pen, weer aan de telefoon. Uiteindelijk is na meer dan een week het probleem opgelost. Ondertussen wel de mailtjes dat je moet betalen.

Op de bon stond ook een extra quick connector die ik niet heb afgenomen. Ondanks dat er drie Chills waren geleverd zaten er maar twee connectoren bij enz. Het kost gewoon heel veel tijd en frustratie dat als er iets fout gaat, deze fouten weer recht te zetten. Het is niet dat de goede wil er niet is, de processen zijn niet op orde.

Hoekhuis 1993, Quatt V1,5 hybride, Tado V3+, 2 Chills, 14 zonnepanelen O/W, Apsystems, Radiatoren, Indevolt 2000 powerflex, laadpaal Eneco Connectric, gebruik Homewizard-meters, toekomstig EMS Homey Pro

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
WAF1 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:37:
[...]

Een belangrijk minpunt is dat na plaatsing de communicatie heel slecht is. Dat er ook fouten in hun processen zitten. Voorbeeld van de afgelopen weken rond de plaatsing van de Chills

Ondanks dat er uiteindelijk is afgesproken dat we twee units gingen plaatsen, daar dus ook een plaatsingsplan voor gekregen, toch 3 Chills afgeleverd.

Ondanks dat er afgesproken is dat een eigen team komt plaatsen omdat er ook iets onder garantie afgehandeld moet worden, komt er toch een externe partij. Die weet van niks, heeft niet de juiste spullen dus ik moet opnieuw een ticket aan maken want het wordt niet vanzelfsprekend weer opnieuw opgepakt..

Aansluitend op het vorige punt. Op de ochtend dat de Chills geplaast moeten worden, wordt er afgebeld, zieken. Heel mischien kwam in de middag nog een monteur. Binnen een uur later staat er onverwacht een monteur op de stoep. (Die aan Quatt had doorgegeven dat ze dit aan de klant moesten doorgeven) Fijn, maar met het is een risico, ik had ook weg kunnen gaan.

Ondanks dat er op de factuur de pre-order staat, moest in de volle pre-order prijs betalen. (huh) Als je dat aangeeft kan de administratie daar niks aandoen, dat moet de verkoopafdeling beslissen, uiteraard hoor je niks meer van dus weer in de pen, weer aan de telefoon. Uiteindelijk is na meer dan een week het probleem opgelost. Ondertussen wel de mailtjes dat je moet betalen.

Op de bon stond ook een extra quick connector die ik niet heb afgenomen. Ondanks dat er drie Chills waren geleverd zaten er maar twee connectoren bij enz. Het kost gewoon heel veel tijd en frustratie dat als er iets fout gaat, deze fouten weer recht te zetten. Het is niet dat de goede wil er niet is, de processen zijn niet op orde.
Het gaat gelukkig al een stuk beter dan in het begin 🤡

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Brent
paQ schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:20:
@CPM pfoe :X
[Afbeelding]
En .... 1 offerte is geen offerte.
2300 voor "materiaal en installatie" is wat vaagjes.
Voor zo'n kostenpost zou ik het graag volledig gespecificeerd zien.

Het is weinig spannend zo'n ding installeren.
De praktijk is: deze jongens komen om in het werk en kunnen dus vragen wat ze willen. Dat is een voordeel van Quatt, de onderhandeling kun je overslaan. De prijs kan zeker altijd scherper, maar gemiddeld vaak nog veel minder scherp, zoals we hier zien.

• paQ
  • Nu online
Brent schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:45:
[...]

De praktijk is: deze jongens komen om in het werk en kunnen dus vragen wat ze willen. Dat is een voordeel van Quatt, de onderhandeling kun je overslaan. De prijs kan zeker altijd scherper, maar gemiddeld vaak nog veel minder scherp, zoals we hier zien.
Nou, dan zou mijn antwoord zijn: OK thanks voor je moeite, maar ik kijk even verder.

• Brent
paQ schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:46:
[...]

Nou, dan zou mijn antwoord zijn: OK thanks voor je moeite, maar ik kijk even verder.
En zo kwam ik bij Quatt :P

• WAF1
okijokii schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:41:
[...]

Het gaat gelukkig al een stuk beter dan in het begin 🤡
Als ik eerlijk ben is het een puinhoop in installatieland. Het bedrijf wat onze cv-ketelonderhoud is net zo ramp. Zij zijn ook de oorzaak dat we niet meer dan 2 Chills hebben geplaast. Zij zouden roest bij de leidingen vervangen, maar nadat ze er één hadden gedaan laten ze ons zitten. Opdrachten worden aangenomen aan de hand van foto's en als het dan tegenzit is het jouw probleem. Ik mis dan ook de ZZP-er die ooit onze CV-ketel heeft geplaast.

Ondertussen ben ik de laatste door verschillende installatiepartijen afgewezen zijn hebben geen zin in onze klus. het gaat om WPB of boiler plaatsen, de CV-ketel weghalen en een e-cv ophangen. Bij de laatste partij heb ik het vermoeden dat dit door de Quatt komt. Telefonisch hadden ze over een maand misschien een plaatsje. Maar toen ik op verzoek de foto's toestuurde hadden ze ineens helemaal geen tijd. Maar bewijzen kan ik die bewering niet. Soms ben ik bang dat Quatt een blok aan mijn been gaat worden.

Toevallig is het huidige CV-bedrijf een van de partijen die zelf ook iets met Quatt gaan doen, ze kunnen ons niet zomaar afwijzen en daarom blijven we daar misschien daar toch hangen.In ieder geval voorlopig tot vriend houden.

Hoekhuis 1993, Quatt V1,5 hybride, Tado V3+, 2 Chills, 14 zonnepanelen O/W, Apsystems, Radiatoren, Indevolt 2000 powerflex, laadpaal Eneco Connectric, gebruik Homewizard-meters, toekomstig EMS Homey Pro

• michel3vb
  • Registratie: Augustus 2007
Sinds afgelopen mei zijn wij in het bezit van een Quatt DUO warmtepomp in ons nieuwe huis. In ons nieuwe huis heb ik zowel beneden als boven vloerverwarming aangelegd. Door lange tijd verbouwen en daarna verhuizen was het er nog niet van gekomen om de DUO aan te slingeren.

Ik wil nu een opstookprotocol gaan volgen waarbij de eerste 24 uur 20 graden wordt geadviseerd. De volgende 24 uur 25 graden en zo verder.
Hoe kan ik dit regelen via de Quatt app?

De Quatt is aangesloten op een twee open verdelers waar ik verder (behalve de zones open/dicht) niets aan kan regelen.

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
WAF1 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:14:
[...]

Als ik eerlijk ben is het een puinhoop in installatieland. Het bedrijf wat onze cv-ketelonderhoud is net zo ramp. Zij zijn ook de oorzaak dat we niet meer dan 2 Chills hebben geplaast. Zij zouden roest bij de leidingen vervangen, maar nadat ze er één hadden gedaan laten ze ons zitten. Opdrachten worden aangenomen aan de hand van foto's en als het dan tegenzit is het jouw probleem. Ik mis dan ook de ZZP-er die ooit onze CV-ketel heeft geplaast.

Ondertussen ben ik de laatste door verschillende installatiepartijen afgewezen zijn hebben geen zin in onze klus. het gaat om WPB of boiler plaatsen, de CV-ketel weghalen en een e-cv ophangen. Bij de laatste partij heb ik het vermoeden dat dit door de Quatt komt. Telefonisch hadden ze over een maand misschien een plaatsje. Maar toen ik op verzoek de foto's toestuurde hadden ze ineens helemaal geen tijd. Maar bewijzen kan ik die bewering niet. Soms ben ik bang dat Quatt een blok aan mijn been gaat worden.

Toevallig is het huidige CV-bedrijf een van de partijen die zelf ook iets met Quatt gaan doen, ze kunnen ons niet zomaar afwijzen en daarom blijven we daar misschien daar toch hangen.In ieder geval voorlopig tot vriend houden.
Heb je het ook al eens op Werkspot geprobeerd?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu

• CPM
  • Niet online

CPM

WAF1 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:14:
[...]

Herkenbaar. Is iets niet van "hun" dan beginnen ze er liever niet aan of trekken ze je het vel over de oren. En ik heb er ook al meer gehad die, zodra ze de Quatt zien de boel al afkeuren, want onbekend maakt onbemind. Recent een lokal installateur (best groot) gevraagd voor een afvoer/persleiding klusje, heel simpel werk. €120 per uur vroegen ze. Puur omdat ze er geen zin in hebben. Bij de gasten kom ik nooit meer.

Daar zit dus ook wel mijn struikelblok, vind maar eens iemand die de boel wil aansluiten voor een schappelijke prijs (zoals een WPB). Werkspot kun je ook proberen, maar dan weet je helemaal niet wat je krijgt.

Hier tekenen aub ......

• WAF1
Flesym schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:55:
[...]

Heb je het ook al eens op Werkspot geprobeerd?
Nee, ik heb het nog niet op werkspot geprobeerd. Ik had voorkeur voor bepaalde merken dus eerst bij die dealers geprobeerd..Ondertussen ook de elektrovoorzieningen op orde laten maken. (Daarbij de huidige Quatt V !,5 op een werkschakelaar laten zetten met een eigen kWh-meter. Ik wil in de toekomst zoveel mogelijk lokaal kunnen sturen en niet totaal afhankelijk zijn of hoeven zijn van de cloud van Quatt) We zetten dus wel stappen in de juiste richting maar het einddoel is inderdaad nog niet bereikt. De huidige grote CV-ketel moet eruit omdat ik anders geen plaats voor een (wpb) boiler heb.

• jj85
michel3vb schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:51:
Sinds afgelopen mei zijn wij in het bezit van een Quatt DUO warmtepomp in ons nieuwe huis. In ons nieuwe huis heb ik zowel beneden als boven vloerverwarming aangelegd. Door lange tijd verbouwen en daarna verhuizen was het er nog niet van gekomen om de DUO aan te slingeren.

Ik wil nu een opstookprotocol gaan volgen waarbij de eerste 24 uur 20 graden wordt geadviseerd. De volgende 24 uur 25 graden en zo verder.
Hoe kan ik dit regelen via de Quatt app?

De Quatt is aangesloten op een twee open verdelers waar ik verder (behalve de zones open/dicht) niets aan kan regelen.
Dacht dat Quatt die optie niet heeft. Maar je bent vast niet de eerste. Vraag Quatt support eens

• michel3vb
  • Registratie: Augustus 2007
jj85 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:31:
[...]

Dacht dat Quatt die optie niet heeft. Maar je bent vast niet de eerste. Vraag Quatt support eens
Contact gehad met Quatt en het is niet mogelijk om de max watertemperatuur lager dan 40 in te stellen.

Toch vraag ik mij dan af hoe andere tweakers een opstookprotocol hebben uitgevoerd?

• Toby-Wan
michel3vb schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 20:42:
[...]

Contact gehad met Quatt en het is niet mogelijk om de max watertemperatuur lager dan 40 in te stellen.

Toch vraag ik mij dan af hoe andere tweakers een opstookprotocol hebben uitgevoerd?
ik niet ;-)
Bij mij was opstook-instructie met een megverdeler (met pomp), terwijl ik een systeem zonder menging of pomp heb.

Met openquatt kan je wel stooklijn volgen en dus aanvoertemperatuur bepalen })

[ Voor 9% gewijzigd door Toby-Wan op 25-09-2026 22:52 ]

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59
Binnenkort gaan wij vloerverwarming aanleggen op de begane grond. De enkele Quatt V2 staat op de grond naast het huis en de CV ketel hangt op zolder, hier zit circa 18m leidingwerk tussen. De dikste leidingen in mijn CV systeem zijn op dit moment 22mm. (in de toekomst wellicht E-CV of doorstroomverwarmer).

Wat is de beste positie om de aanvoer/retour van de vloerverwarming op het huidige systeem aan te koppelen?
Mijn eerste gedachte was zo dicht mogelijk bij de CV en dan via een koof waar de WTW kanalen doorheen lopen naar beneden de kruipruimte in om iets verderop in de trapkast weer naar boven te komen naar de vloerverwarming verdeler. Leidingen 32mm meerlagenbuis.

Maar de vloerverwarming ligt natuurlijk op de begane grond en de Quatt staat er hemelsbreed eigenlijk maar 5m vanaf. Of is het niet mogelijk gelijk bij de Quatt een aftakking te maken voor de doorstroming richting boven?

• WAF1
Toppertje schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:32:
Binnenkort gaan wij vloerverwarming aanleggen op de begane grond. De enkele Quatt V2 staat op de grond naast het huis en de CV ketel hangt op zolder, hier zit circa 18m leidingwerk tussen. De dikste leidingen in mijn CV systeem zijn op dit moment 22mm. (in de toekomst wellicht E-CV of doorstroomverwarmer).

Wat is de beste positie om de aanvoer/retour van de vloerverwarming op het huidige systeem aan te koppelen?
Mijn eerste gedachte was zo dicht mogelijk bij de CV en dan via een koof waar de WTW kanalen doorheen lopen naar beneden de kruipruimte in om iets verderop in de trapkast weer naar boven te komen naar de vloerverwarming verdeler. Leidingen 32mm meerlagenbuis.

Maar de vloerverwarming ligt natuurlijk op de begane grond en de Quatt staat er hemelsbreed eigenlijk maar 5m vanaf. Of is het niet mogelijk gelijk bij de Quatt een aftakking te maken voor de doorstroming richting boven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Upz5AtwurO7ZPDt-K_lHuyobGr4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Lhj1GRqooWrDlV9uy1mhjFto.avif?f=user_large Quatt hybride is gemaakt om bij de ketel aan te sluiten.. De wp draait indien nodig daadwerkelijk samen met de cv-ketel. Het is niet zoals sommige in hybride opstelling draaien of wp of cv-ketel.. Als het leidingwerk niet is aangepast (grotere diameter) is dit mogelijk qua doorstroming ook de beste optie. Maar er zijn inderdaad wel warmtepompen die rechtstreeks op de vloerverwarming wordt aangesloten, ook in de bestaande situatie. Zover ik weet, als het al mogenlijk is, zal Quatt dat niet snel doen.

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Toppertje schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:32:

Bij Quatt is dit niet mogelijk, Quatt en de CV-ketel staan in serie met elkaar waarbij de Quatt eerst het retourwater opwarmt. Daarna zit een hydraulische bypass klep waar de CV-ketel warmte toe kan voegen. Vervolgens gaat het water naar het afgifte systeem. Dus Quatt en CV-ketel moeten bij elkaar worden aangesloten, er mogen geen afnemers tussen zitten. En dat kan alleen als de Quatt het eerste device in de string is en de CV-ketel de tweede.

Een mogelijke optie is de E-CV gelijk al beneden te plaatsen, maar dan moet je je sanitair warm water nog oplossen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu

• Axel
  • Nu online
Na o.a. vele adviezen in dit topic en veel research toch besloten om voor hybrid (duo) te gaan en niet FE. SWW is max 15% van ons gasverbruik dus pak met Hybride al grootste deel. Voorlopig nog CV als backup. t.z.t. apart WPB er naast plaatsen scheelt ook veel geld t.o.v. FE bij Quatt

En vooral ook minder afhankelijk van alles bij 1 leverancier waar toch wat angst zat na lezen van vele verhalen hier. En met OpenQuatt een fantastische fallback mocht Quatt het niet redden.

Dank voor alle adviezen en ervaringen!

[ Voor 8% gewijzigd door Axel op 27-09-2026 22:16 ]

• TeslaNerd
Flesym schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:37:
[...]
Bij Quatt is dit niet mogelijk, Quatt en de CV-ketel staan in serie met elkaar waarbij de Quatt eerst het retourwater opwarmt. Daarna zit een hydraulische bypass klep waar de CV-ketel warmte toe kan voegen. Vervolgens gaat het water naar het afgifte systeem. Dus Quatt en CV-ketel moeten bij elkaar worden aangesloten, er mogen geen afnemers tussen zitten. En dat kan alleen als de Quatt het eerste device in de string is en de CV-ketel de tweede.

Een mogelijke optie is de E-CV gelijk al beneden te plaatsen, maar dan moet je je sanitair warm water nog oplossen.
Dat is inderdaad hoe Quatt de hybride installatie heeft ontworpen zodat het systeem altijd in staat is voldoende warm water door de buitenunit te laten stromen zodat de buitenunit voldoende startwarmte krijgt om de buitenunit altijd te kunnen laten starten. Ook bij strenge vorst en een ijskoude woning binnen een door Quatt gestelde maximale starttijd.

Bedenk daarbij dat dit is ontworpen met (grote) marges zodat het zonder extra aandacht in veel woningen kan worden toegepast. Quatt heeft een bedrijfsstrategie om miljoenen warmtepompen te installeren.

Als jij voor jou woning met jouw installatie kan zorgen dat de buitenunit in de voor jouw gewenste situaties nog op de warmtepomp kan verwarmen dan kun jij ook naar voor jouw woning eenvoudiger aansluit opties kijken.

Het is een hybride en een alternatieve hybride aansturing is dat de warmtepomp pas na een uur verwarmen op de cv-ketel bij -10 graden kan gaan meedraaien.

Quatt heeft (in 2024 dacht ik) bijvoorbeeld ook de minimale aanvoertemperatuur verlaagd in de CiC waarbij de buitenunit zonder cv-ketel kan starten.

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 28-09-2026 11:36 ]

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:46
Dat wandmodel lijkt me ideaal om uiteindelijk de radiatoren op de (kinder)slaapkamers mee te vervangen. Een afvoertje naar buiten is dan ook zo gemaakt. Hopelijk komt Quatt uiteindelijk ook met zo'n wandmodel.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-10 21:40
Vandaag rollen we een software-update uit naar al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden, dan ontvang je versie 4.15.0-beta.0 automatisch.
Wat is er nieuw?

Verwarmingsprestaties en betrouwbaarheid
  • Het dagelijkse verwarmings- en comfortgedrag is ongewijzigd in deze release.
Bugfixes en onderhoud
  • Een gebundelde firmware-update voor de Quatt Chill lost een probleem in de verwarmingsmodus op.
  • Algemene verbeteringen op het gebied van betrouwbaarheid en onderhoud achter de schermen

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• Toppertje
TeslaNerd schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:30:
[...]

Dat is inderdaad hoe Quatt de hybride installatie heeft ontworpen zodat het systeem altijd in staat is voldoende warm water door de buitenunit te laten stromen zodat de buitenunit voldoende startwarmte krijgt om de buitenunit altijd te kunnen laten starten. Ook bij strenge vorst en een ijskoude woning binnen een door Quatt gestelde maximale starttijd.

Bedenk daarbij dat dit is ontworpen met (grote) marges zodat het zonder extra aandacht in veel woningen kan worden toegepast. Quatt heeft een bedrijfsstrategie om miljoenen warmtepompen te installeren.

Als jij voor jou woning met jouw installatie kan zorgen dat de buitenunit in de voor jouw gewenste situaties nog op de warmtepomp kan verwarmen dan kun jij ook naar voor jouw woning eenvoudiger aansluit opties kijken.

Het is een hybride en een alternatieve hybride aansturing is dat de warmtepomp pas na een uur verwarmen op de cv-ketel bij -10 graden kan gaan meedraaien.

Quatt heeft (in 2024 dacht ik) bijvoorbeeld ook de minimale aanvoertemperatuur verlaagd in de CiC waarbij de buitenunit zonder cv-ketel kan starten.
Technisch ben ik niet goed genoeg onderlegd om vooraf te bepalen wat ook goed zou kunnen werken, dus ik ga de vloerverwarming wel gewoon zo dicht mogelijk bij de CV aan het systeem koppelen. De langere leidinglengte neem ik dan op de koop toe, in de hoop dat daar niet teveel verloren gaat.

@Flesym beneden een E-CV plaatsen zal lastig worden, beneden in de minimale "technische ruimte" die er is hangt al een WTW.

• jj85
marklakeman schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:14:
[...]

Dat wandmodel lijkt me ideaal om uiteindelijk de radiatoren op de (kinder)slaapkamers mee te vervangen. Een afvoertje naar buiten is dan ook zo gemaakt. Hopelijk komt Quatt uiteindelijk ook met zo'n wandmodel.
Ja idd, of deze
https://www.innova.it/en/...pump-terminals/wlhp/wlhp/

toch maar eens een keer werk van maken :-)
Jammer dat ze zo duur zijn

• Caspervetje
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 30-09 18:50
Ik ben over op All-Electric, en ik ben wat teleurgesteld in de mate waarin rekening wordt gehouden met dynamische tarieven. Na het douchen gaat direct de Heat Battery verwarmen, wat ik liefst zelf zou kunnen schedulen. Ditzelfde gebeurt met de legionellarun, gebeurt gewoon.

Het systeem is stabiel, maar wel erg gesloten... Ik heb gekeken naar OpenQuatt maar helaas is deze nu alleen geschikt voor Hybrid.

• Brent
Caspervetje schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:16:
Ik ben over op All-Electric, en ik ben wat teleurgesteld in de mate waarin rekening wordt gehouden met dynamische tarieven.
Als je dat aan hebt in de app, zou hij alleen direct moeten gaan verwarmen als het tarief op dat moment laag is, anders niet.

Verder heb ik het toegestane window danig verkleint: basically mijn PV window.

Quatt houdt zich hier netjes aan.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Caspervetje schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:16:
Ik ben over op All-Electric, en ik ben wat teleurgesteld in de mate waarin rekening wordt gehouden met dynamische tarieven. Na het douchen gaat direct de Heat Battery verwarmen, wat ik liefst zelf zou kunnen schedulen. Ditzelfde gebeurt met de legionellarun, gebeurt gewoon.

Het systeem is stabiel, maar wel erg gesloten... Ik heb gekeken naar OpenQuatt maar helaas is deze nu alleen geschikt voor Hybrid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFBnHKGID3kpCVm-GrDv389VzUQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AESSAHRNLZA1zoOdohoXZJ4j.png?f=fotoalbum_large

Daarom staat hier mijn nachtvenster zo ingesteld. Kan hij op een beter moment opwarmen, goedkopere stroom en warmere buitenlucht en dus efficiënter.
In de avond kan hij wel opwarmen, maar dat is prima want als iemand gaat douchen of in bad gaat in de avond is het wel fijn dat hij in de ochtend wel weer warm is. Dit gebeurd dan niet heel vaak.
Maar dit hadden ze ook gewoon slim kunnen maken. (Zoals geadverteerd)
Brent schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:18:
[...]

Als je dat aan hebt in de app, zou hij alleen direct moeten gaan verwarmen als het tarief op dat moment laag is, anders niet.
...
Dat werkt hier dus ook niet

[ Voor 10% gewijzigd door Psycho_Mantis op 30-09-2026 10:24 ]

• Brent
Psycho_Mantis schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:22:
[...]

[Afbeelding]

Daarom staat hier mijn nachtvenster zo ingesteld. Kan hij op een beter moment opwarmen, goedkopere stroom en warmere buitenlucht en dus efficiënter.
In de avond kan hij wel opwarmen, maar dat is prima want als iemand gaat douchen of in bad gaat in de avond is het wel fijn dat hij in de ochtend wel weer warm is. Dit gebeurd dan niet heel vaak.
Maar dit hadden ze ook gewoon slim kunnen maken. (Zoals geadverteerd)

[...]

Dat werkt hier dus ook niet
Dus hij laadt buiten dat window? En je hebt de app wijsgemaakt dat je een dynamisch tarief hebt?

Zoja, dan moet je even aan de bel trekken bij Quatt. Hier werkt het prima, na een tip van iemand hier.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Brent schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:37:
[...]

Dus hij laadt buiten dat window? En je hebt de app wijsgemaakt dat je een dynamisch tarief hebt?

Zoja, dan moet je even aan de bel trekken bij Quatt. Hier werkt het prima, na een tip van iemand hier.
Zo moet hij staan toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxrcSHmKv4HNGU9KDFVVOA3G1a0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DpKHXB929oWn4c1th2RhbCeM.png?f=fotoalbum_large
Gas heb ik niet, maar staat dus met een vasttarief.

• Brent
Psycho_Mantis schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:30:
[...]

Zo moet hij staan toch?
[Afbeelding]
Gas heb ik niet, maar staat dus met een vasttarief.
Ja, dat moet werken. Even Quatt mailen.

• CPM
  • Niet online

CPM

Even een vraagje voor de mensen die hun CV verwijderd hebben, SWW via een WPB regelen en als backup een doorstroomverwarmer gebruiken. (Ik heb al wel wat post gevonden maar niet direct antwoord op mijn specifieke situatie).

Ik heb een DUO en 10m3 gas verbruik afgelopen jaar door de Quatt. Mijn CV is inmiddels gelimiteerd op 55 graden.

Nu ga ik zelf een WPB plaatsen en wil uiteindelijk de CV verwijderen. Kan ik de econo g2 (hier voorbij gekomen) doorstroomverwarmer parallel plaatsen boven de bypass, dus eigenlijk dezelfde leidingen gebruiken als waar de CV op zit? Of moet ie op een andere plek komen? En welke zaken moet ik nog meer rekening mee houden? Kan ik hem ook "smart" aan schakelen op basis van bepaalde voorwaarden als de watertemperatuur onder de 18 graden is? Ik zie de doorstroomverwarmer alleen als bij/opstart verwarming en dus niet om de werking van de CV te vervangen. Ik heb namelijk in nood gevallen ook een airco in de woonkamer die ik kan gebruiken om te verwarmen. Moet de doorstroomverwarmer op een eigen 1-fase groep komen of kan deze op een gedeelde groep, uiteraard rekening houden met de max belasting van die groep. Of direct op 3-fase aansluiten? En zijn er nog andere veiligheid mechanismen die ik moet nemen?

Alle tips zijn welkom.

[ Voor 12% gewijzigd door CPM op 02-10-2026 15:50 ]

Hier tekenen aub ......

• Toby-Wan
CPM schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:47:
Even een vraagje voor de mensen die hun CV verwijderd hebben, SWW via een WPB regelen en als backup een doorstroomverwarmer gebruiken. (Ik heb al wel wat post gevonden maar niet direct antwoord op mijn specifieke situatie).

Ik heb een DUO en 10m3 gas verbruik afgelopen jaar door de Quatt. Mijn CV is inmiddels gelimiteerd op 55 graden.

Nu ga ik zelf een WPB plaatsen en wil uiteindelijk de CV verwijderen. Kan ik de econo g2 (hier voorbij gekomen) doorstroomverwarmer parallel plaatsen boven de bypass, dus eigenlijk dezelfde leidingen gebruiken als waar de CV op zit? Of moet ie op een andere plek komen? En welke zaken moet ik nog meer rekening mee houden? Kan ik hem ook "smart" aan schakelen op basis van bepaalde voorwaarden als de watertemperatuur onder de 18 graden is? Ik zie de doorstroomverwarmer alleen als bij/opstart verwarming en dus niet om de werking van de CV te vervangen. Ik heb namelijk in nood gevallen ook een airco in de woonkamer die ik kan gebruiken om te verwarmen. Moet de doorstroomverwarmer op een eigen 1-fase groep komen of kan deze op een gedeelde groep, uiteraard rekening houden met de max belasting van die groep. Of direct op 3-fase aansluiten? En zijn er nog andere veiligheid mechanismen die ik moet nemen?

Alle tips zijn welkom.
de bypass is alleen van toepassing wanneer de extra warmtebron een pomp heeft (net als huidige CV ketel)
in geval van een doorstroomverwarmer (als econo g2, of alternatieven als bij mezelf of @jj85 ) komt die in plaats van de bypass. andere plek hoeft niet per se, aansluiting zal net wat veranderen. doorstroomverwarmer moet in principe wel op het aan/uit contact aan rechterzijde van CIC (of R1 linkerzijde van OpenQuatt module :+)

die van mij zit vast op 3-fase aangesloten, @jj85 zit als 1 fase op een stekker als ik me niet vergis

Extra veiligheidsmechanisme: ik heb nog een maximaal thermostaat erop zit als extra temperatuursbeveiliging

• CPM
  • Niet online

CPM

@Toby-Wan dus dan moet het leidingwerk dat Quatt heeft gemaakt (de bypass) aanpassen en de aanvoer en retour afdoppen van de leidingen die de ketel in gaan. Of het compleet netjes maken en de "oude" verbindingen vervangen door iets compleet nieuw.

Die temperatuur veiligheid is wel een goede. Ik wilde eerste ook sturen op flow rate van de quatt, bijv. Boven 600l/u mag ie pas activeren, maar ik heb geen smart stekker van 3-fase. :+ Dus een temperatuur begrenzing is het best dan.

[ Voor 10% gewijzigd door CPM op 02-10-2026 17:04 ]

Hier tekenen aub ......

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Toby-Wan schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:14:
[...]

de bypass is alleen van toepassing wanneer de extra warmtebron een pomp heeft (net als huidige CV ketel)
in geval van een doorstroomverwarmer (als econo g2, of alternatieven als bij mezelf of @jj85 ) komt die in plaats van de bypass. andere plek hoeft niet per se, aansluiting zal net wat veranderen. doorstroomverwarmer moet in principe wel op het aan/uit contact aan rechterzijde van CIC (of R1 linkerzijde van OpenQuatt module :+)

die van mij zit vast op 3-fase aangesloten, @jj85 zit als 1 fase op een stekker als ik me niet vergis
Let wel op dat bij de OpenQuatt oplossing de bypass alleen aangestuurd moet worden via het relais en zeker niet de voeding door de relais moet lopen!

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Toby-Wan
leejoow schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:07:
[...]

Let wel op dat bij de OpenQuatt oplossing de bypass alleen aangestuurd moet worden via het relais en zeker niet de voeding door de relais moet lopen!
In geval van een Quatt installatie is de "bypass" een terugslagklep onder de cv-ketel. Maar je hebt volledig gelijk over de aansturing van de doorstroomverwarmer (in mijn geval gaat het om 24V stuurspanning)

• DiGiDoG
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
bite schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:13:
Ik had 2 december’24 een storing mbt aardlek en kwamen ze 13 januari’25 voor het eerst voor langs om de circulatiepomp te vervangen.
In september heeft een monteur gevonden waar het aan lag. Eerder had ik wel aangegeven dat die was verplaatst en misschien daarmee te maken had en dat bleek uiteindelijk ook. Wel een gedoe met bewijs aanleveren en geduld hebben. Er zullen wel vaak gebruikers fouten voorkomen zoals iemand met een andere belastende verbruiker op de zelfde groep waar de monteur over vertelde. Maar enorm frustrerend toen al allemaal. Nog afgezien van de 79hz compressor frequentie wat wel een toon van 316hz geeft maar dat gelukkig zelf wat kunnen verbeteren met afstand van achterkant tot leidingen.

Overigens met een gedeelde groep kunnen er wel andere apparaten zijn die al wat een lekstroom geven en een oudere aardlekschakelaar wordt gevoeliger. Dus handig als je dat kan uitsluiten, ook voor aantonen van je storing.
Hier kon bijvoorbeeld ook het met homewizard uitschakelen/inschakelen van de vaatwasser de aardlek triggeren en stekker van de kookplaat verwijderen en terugdoen soms idem. Op een gegeven moment heb ik dat sowieso dat allemaal laten vervangen in de groepenkast maar probleem met de Quatt bleef bij vochtig weer voorkomen en soms wel, soms niet. Soms dagenlang en dan wel goed werken als er iemand langskwam.. dus toen ben ik ook video’s gaan maken icm testen op een andere groep. Gelukkig hebben bij jou de monteurs wel het probleem kunnen zien.
Hoi, je zegt terloops "Nog afgezien van de 79hz compressor frequentie wat wel een toon van 316hz geeft maar dat gelukkig zelf wat kunnen verbeteren met afstand van achterkant tot leidingen."
Ik heb enorm last van de 316 Hz trilling en ben benieuwd wat je precies gedaan hebt om die trilling te verminderen.

• jj85
DiGiDoG schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 23:12:
[...]

Hoi, je zegt terloops "Nog afgezien van de 79hz compressor frequentie wat wel een toon van 316hz geeft maar dat gelukkig zelf wat kunnen verbeteren met afstand van achterkant tot leidingen."
Ik heb enorm last van de 316 Hz trilling en ben benieuwd wat je precies gedaan hebt om die trilling te verminderen.
Zonder reclame te maken, maar met OpenQuatt kun je frequenties skippen. Simpelweg door aan te geven dat hij bijv een range van 75-85Hz moet overslaan in de aansturing van de warmtepomp. Doe er je voordeel mee als je er enorm veel last van hebt.
OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

• bite
  • Niet online
DiGiDoG schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 23:12:
[...]

Rubber ringetjes tussen een paar schroeven geplaatst, dan komt het probleem minder snel voor maar wil nog eens wat anders proberen. Mijn theorie is rijpvorming op de koelleiding, ontdooit bij een defrost en bevriest vervolgens weer wat in de isolatie mogelijk contact maakt met de behuizing. Misschien simpelweg een stukje isolatie verwijderen of antidreun materiaal plakken.
Bij Quatt willen ze ook wel werken aan een softwarematige oplossing (weet ik ivm beta testen) maar is wat onduidelijk hoeveel er hinder van hebben en ze willen niet het een oplossen en vervolgens een ander probleem creëren qua resonanties of anderzijds. Ik dacht met het komende stookseizoen is daar misschien meer over te zeggen en een evt oplossing te testen.
De openquatt kan inderdaad ook een mooie oplossing zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door bite op 05-10-2026 16:42 ]

• DiGiDoG
  • Nu online
jj85 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 23:47:
[...]
Zonder reclame te maken, maar met OpenQuatt kun je frequenties skippen. Simpelweg door aan te geven dat hij bijv een range van 75-85Hz moet overslaan in de aansturing van de warmtepomp. Doe er je voordeel mee als je er enorm veel last van hebt.
OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen
Ik vind het een mooi project, zeker. EN als ik 100% zeker wist dat ik de komende 10 in het huidige huis zou blijven wonen zou dit zeker een optie zijn. Initieel wil ik het leed verzachten met wat anderen al proefondervindelijk gevonden hebben. Maar ik zal je eerlijk zeggen dat het me zeer aanspreekt. Eerst maar 'es de kast openschroeven en rondkijken

• DiGiDoG
  • Nu online
bite schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:40:
[...]

Rubber ringetjes tussen een paar schroeven geplaatst, dan komt het probleem minder snel voor maar wil nog eens wat anders proberen. Mijn theorie is rijpvorming op de koelleiding, ontdooit bij een defrost en bevriest vervolgens weer wat in de isolatie mogelijk contact maakt met de behuizing. Misschien simpelweg een stukje isolatie verwijderen of antidreun materiaal plakken.
Bij Quatt willen ze ook wel werken aan een softwarematige oplossing (weet ik ivm beta testen) maar is wat onduidelijk hoeveel er hinder van hebben en ze willen niet het een oplossen en vervolgens een ander probleem creëren qua resonanties of anderzijds. Ik dacht met het komende stookseizoen is daar misschien meer over te zeggen en een evt oplossing te testen.
De openquatt kan inderdaad ook een mooie oplossing zijn.
Bedankt voor je antwoord, je post was van begin dit jaar :-)
Ik ga as weekend maar 'es wat knutselen; de rubber ringetjes heb je willekeurig bij behuizing geplaatst of rond de compressor?
Ik heb afgelopen weekend de thermostaat op 25 graden gezet (CV kant uitgezet) om de WP beetje te laten werken en zodra die boven 1 kW kwam, laten we zeggen 1,17 kW, begon de 316 Hz flink duidelijk te worden. Dat dus bij warm weer (geen bevriezing oid) en met achtergrondgeluid; laat staan als dit 's nachts bij 0 - 3 graden gebeurt ... zoals afgelopen winters.

• bite
  • Niet online
DiGiDoG schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 21:50:
[...]

Bedankt voor je antwoord, je post was van begin dit jaar :-)
Ik ga as weekend maar 'es wat knutselen; de rubber ringetjes heb je willekeurig bij behuizing geplaatst of rond de compressor?
Ik heb afgelopen weekend de thermostaat op 25 graden gezet (CV kant uitgezet) om de WP beetje te laten werken en zodra die boven 1 kW kwam, laten we zeggen 1,17 kW, begon de 316 Hz flink duidelijk te worden. Dat dus bij warm weer (geen bevriezing oid) en met achtergrondgeluid; laat staan als dit 's nachts bij 0 - 3 graden gebeurt ... zoals afgelopen winters.
Opmerkelijk dat je er nu al last van hebt; hoewel alles wordt gemaakt met bepaalde toleranties qua maatvoering dus dat kan het verschil maken.
Op de foto gemarkeerd waar ik die heb geplaatst maar is dus nog niet volledig opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBxNTAOPFrzhLrG1mfcOnZQyrZI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/djtTsMP4CDHXKpl9bK3NX9bG.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door bite op 06-10-2026 01:43 ]

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:39
bite schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 01:40:
[...]

Opmerkelijk dat je er nu al last van hebt; hoewel alles wordt gemaakt met bepaalde toleranties qua maatvoering dus dat kan het verschil maken.
Op de foto gemarkeerd waar ik die heb geplaatst maar is dus nog niet volledig opgelost.
[Afbeelding]
En als je de ODU dan toch open hebt zou je nog kunnen overwegen om gelijk wat kabelhulsjes om de voedingskabels van de Quatt te doen. Quatt doet zelf namelijk niet aan kabelhulzen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mit Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, 2x Sf 800+ met 2400WP

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:01
Komende dinsdag worden bij mij de Quatt All-Electric met enkele buitenunit én 3 Quatt Chills (met 5 aansluitpunten) geïnstalleerd. Ze denken dat in één dag te kunnen doen, ik ben heel benieuwd en enigszins sceptisch...

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten tijdens de installatie?

• RickvdT
Toevallig iemand die recent nog nieuwe frontpanelen heeft ontvangen voor de Quatt v1 / v1.5? Ik heb in maart een ticket aangemaakt, 3 weken terug bericht gehad dat ze 3 oktober geleverd zouden worden. Daarna niks meer gehoord en afgelopen zaterdag niks gezien...

• marklakeman
  • Laatst online: 09:46
RickvdT schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:23:
Toevallig iemand die recent nog nieuwe frontpanelen heeft ontvangen voor de Quatt v1 / v1.5? Ik heb in maart een ticket aangemaakt, 3 weken terug bericht gehad dat ze 3 oktober geleverd zouden worden. Daarna niks meer gehoord en afgelopen zaterdag niks gezien...
Ik heb vorig jaar juli de melding gemaakt, aangegeven dat ik het zelf wilde vervangen, niets meer van gehoord, toen stonden ze eind oktober opeens op de stoep met twee man en hebben ze het vervangen... 8)7

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Knul schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:38:
Komende dinsdag worden bij mij de Quatt All-Electric met enkele buitenunit én 3 Quatt Chills (met 5 aansluitpunten) geïnstalleerd. Ze denken dat in één dag te kunnen doen, ik ben heel benieuwd en enigszins sceptisch...

Als alle ingeplande monteurs komen opdagen wel.
Hier kwamen er 3 van de 4 opdagen. Dus was net niet gelukt om alle chill aansluitingen te maken.
De chill aansluitingen maken ze terwijl ze wachten op firmware updates van de all-electric installatie.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:01
Psycho_Mantis schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:54:
[...]

Als alle ingeplande monteurs komen opdagen wel.
Hier kwamen er 3 van de 4 opdagen. Dus was net niet gelukt om alle chill aansluitingen te maken.
De chill aansluitingen maken ze terwijl ze wachten op firmware updates van de all-electric installatie.
Goed dat je het zegt, wordt voor vier man koffie en koek inslaan dus... Fijn om te horen dat het wel mogelijk is in een dag.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Knul schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:57:
[...]

Goed dat je het zegt, wordt voor vier man koffie en koek inslaan dus... Fijn om te horen dat het wel mogelijk is in een dag.
Bij mij moesten ze niks hebben, dus zou wel koeken kopen die je zelf ook lekker vindt. :P

• Axel
  • Nu online
Hier komen ze eind oktober Hybrid Duo installeren. Valt mij niet tegen hoe snel ze kunnen. Lees dan ook graag mee met de vraag (en antwoorden op) @Knul

• Toppertje
Knul schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:38:

Zoals reeds gezegd, als iedereen komt opdagen zou het kunnen lukken. Bij mij waren de twee monteurs die zouden komen er wel en hebben ze een enkele hybrid niet eens in 1 dag aan kunnen sluiten.
Het is ook nog afhankelijk wie er komt dus.

• BertBertjes
  • Laatst online: 21:25
Het blijft toch af en toe bijzonder wat de trigger is van het laden. Ik hoor zojuist nu de Heatcharger aan springen om mijn water te verwarmen op het duurste moment van de dag. Er is geen warm water gebruik geweest dus dat kan het niet zijn.

Het zou fijn zijn als er een keer een schema of iets dergelijks kan komen hoe je het gedrag van de charger wat aan kan gaan passen, want dit moet en kan echt veel slimmer.

Toevoeging: Het lijkt erop dat de legionella run gestart is want hij gaat richting de 60 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door BertBertjes op 07-10-2026 19:17 ]

Pagina: 1 ... 370 371 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.