Ik bewonder je optimisme. Ik lees er in: de combi FE en Chill zorgt niet voor problemen. Ik lees niets over slim samenwerken, en gezien het huidige track record van Quatt heb ik een sterk vermoeden dat die samenwerking niet verder gaat dan 'werken samen als de Heat battery toevallig draait terwijl de chill draait'.
Om daar wat op uit te breiden, basaal zie ik 3 niveaus van samenwerken tussen chill en FE.
1. Geen slimme samenwerking, als de chill toevallig draait als de FE aan het verwarmen is wordt de warmte niet naar buiten afgevoerd, maar in het boilervat gestopt.
Deze optie vereist geen communicatie tussen chill en FE, en zal er dus sowieso zijn.
2. Zodra de chill draait wordt de energie hiervan tot op zekere hoogte gebruikt om het vat warmer te maken dan het normaal is. Nadelen: wat lagere COP op de HeatCharger (maar dit maakt weinig uit, aangezien je het verbruik van de buitenunit er tegen weg kunt strepen), en de extra capaciteit zal (afhankelijk van de gekozen settings) beperkt zijn. Kies je bijv voor opwarmen van 55 naar max 70 dan win je 3.48 KWh aan thermische capaciteit = 1:45 chill draaien. Je winst in elektrisch verbruik is dan (schatting) 3.48KWh / COP 10 op de buitenunit (schatting bij hoge buitentemperaturen) = 348Wh minus het extra verbruik wat de HeatCharger heeft bij opwarmen van 55 tot 70, ten opzichte van het opwarmen tot 'slechts' 55.
Deze optie lijkt me redelijk eenvoudig te maken, maar als ik zie dat Quatt al meer dan een half jaar bezig is om een boost functie te implementeren zou ook dit best wel eens lang kunnen gaan duren.
3. De Quatt herkent actief op welke dagen de chill waarschijnlijk gebruikt wordt en past hierop de momenten dat de HeatBattery wordt opgewarmd aan. Hiermee is de hoogste winst te halen, maar het vereist ook de grootste hoeveelheid 'slimheid'.
Het lijkt me zeer sterk dat Quatt ooit zover komt. Theoretisch zou het, mits goed geimplementeerd, weinig afbreuk moeten doen aan het comfort, maar dat is wel een hele grote MITS. De logica zou bijv kunnen zijn: er zijn 2 mensen in dit huishouden, en er zijn 2 douchebeurten geweest, deze avond zal er dus niet veel warm water meer nodig zijn. Het is dan ook niet erg dat het vat op 38 graden blijft staan tot de komende middag. Wordt de chill niet gebruikt dan is er alsnog een hoge COP te halen door hoogste buitentemperatuur te gebruiken / warmte uit de woning passief op te nemen, en daarmee maximaliseren we ook het gebruik van eigen zonnestroom.
Gezien de huidige ervaringen met Quatt en 'slim' lijkt me dit niveau een utopie.
[
Voor 64% gewijzigd door
onlinaius op 03-05-2026 13:05
]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP