onlinaius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 00:40:
[...]
Mijn punt was vooral de disconnect tussen wat Quatt ooit beweerde (wij gaan de markt veranderen, een miljoen warmtepompen neerzetten in X jaar, en dat worden warmtepomen die zichzelf met AI iedere dag verbeteren, en dergelijke techbro bullshit)
[...]
Maar ook middelmatige bedrijven hebben bestaansrecht, ik zie ze alleen niet meer die unicorn worden die ze ooit prentendeerden, en een WeHeat lijkt die ambitie nog wel te hebben.
Kijk, beide verkopen praatjes voor investeerders (ik. snap het verschil tussen klanten en investeerders, kennelijk niet iedereen). Ik wens zoals Quatt als Weheat alle succes, maar op dit punt lijken me ze equivalent. Ik heb eerder de indruk dan Quatt al meer verkocht heeft, en in die zin meer ervaring (wat ook telt).
En dat is vooral dat ik al 1.5 jaar nauwelijks iets van vooruitgang zie.
Is de Quatt V2 niet een flinke verbetering tov V1.x? Volgens mij wel is die echt een klasse beter.
De app heeft dynamische tarieven gekregen, er is met vertraging een FE oplossing gekomen die nog steeds in een beta fase is, chill heeft vertraging, energyos heeft vertraging, thuisbatterij heeft vertraging en tegelijkertijd schijnt er achter de schermen een enorm team bezig te zijn om van alles te ontwikkelen.
Kwa software gaat het langzaam, stappen lijken mij erg klein en weinig. Hoe het de nieuwe hardware gaat weet ik niet, misschien is de grootste fout dat Quatt te vroeg aankondigt (of dat wij teveel naar het investeerdersverhaal luisteren), hoe dan ook kan Quatt verbeteren in deze communicatie, en, heb ik de indruk, softdev.
Op dat laatste denk ik echter niet dat er veel het beter doen: daar is het toch een appliance waarbij je met een goede api zelf aan de slag kan (op zich positief, maar niet voor iedereen) en je op updates uberhaupt niet hoeft te rekenen.
Die combinatie vind ik toch ook wel wat wonderlijk. Voor mij zijn er dan 2 opties: oftewel Quatt komt in 2026 met een zeer geavanceerd energyos waar alle Quatt producten naadloos in opgaan en waarover iedereen denkt 'nu snap ik waar dat forse team 1.5 jaar lang aan heeft gewerkt', oftewel ze hebben zoveel problemen met hun huidige producten dat dat hele team alleen maar bezig is met probleemoplossing.
We gaan het zien in 2026, ik hoop dat het optie 1 wordt, maar gebaseerd op hun huidige performance ben ik toch bang dat Quatt een 6je blijft.
Ik zie in de Google play store 10k+ installaties, mijn klantnr was in de 30k. Ik gok dat Quatt dus ergens tussen de 10 en 100k klanten heeft, dat is ook weer geen kleine installbase. Als ze gemiddeld 5000 vragen aan een klant, dan hebben ze met 50k klanten 250M binnengehaald. Waarschijnlijk zit een groot deel in de hardwarekosten, maar dat is toch ook weer geen kleine omzet.
We zullen zien. Is het niet weer eens tijd de jaarrekening bij de KvK op te vragen?