Ervaringen met Quatt Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 325 326 Laatste
Acties:

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

TM4 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:33:
Script weer aangepast - mode in grafiek wordt niet meer overschreven en naast thermostaat control setpoint nu ook vermogen in een 3e grafiek. Geeft volgens mij nu wel een vrij goed beeld in 1 totale grafiek en ik denk dat ik het hier bij laat. Ga het morgen even vergelijken met het goed functionerende systeem.
Wat ik naast het al bekende flowprobleem wel opvallend vind is dat het vermogen een periode diep in de min schiet, kan dat verklaard worden met defrosting?

[Afbeelding]
Heb je een zelfde CV ketel als bij het vergelijkbare systeem?
Je ziet dat de flow issues elke keer optreden zodra de watertemperatuur hoog is en de CV ketel nodig is?

Hier tekenen aub ......

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
onlinaius schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:05:
[...]

Wat zijn je bevindingen hiermee tot nu toe en welke instellingen gebruik je qua temp? De temperatuur is hier vandaag niet onder de 0 geweest, maar desondanks heb ik toch wel zoveel ijsvorming dat ik de Quatt nu maar even heb uitgezet voor een nachtje, en morgen plaats ik het L5 contact tijdelijk weer terug tot ik een permanentere / stuurbare oplossing heb gevonden zoals jij.

[Afbeelding]
Hij gaat aan als bij een defrost en de temperatuur onder 0,5 graden is. Ik heb gisteren gekeken en de bodemplaat was ijsvrij. Wel een klein beetje ijs tussen de opstaande rand aan de achterkant en de warmtewisselaar.

Zal straks nog eens kijken. Nu sneeuwt het te hard :)

PVoutput

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:49
Razer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:16:
[...]

Helaas was leuk zo lang het duurde... En zo als het kwam is die er ook weer mee gestopt.

[Afbeelding]

[...]

Het is een enkele Quatt, aangesloten op stopcontact. Nog nagelopen maar kan zo niks ontdekken. Aansluiting direct op Quatt lijkt ook gewoon goed te zitten.

De fan probeert bij een start 4-5 seconden iets te doen en den stopt die en schakelt over naar de CV.
Ik neem zonder terug lezen even aan dat je onder verwarmingsopties voor Duurzaam hebt gekozen zodat de ketel alleen bijspringt als de warmtepomp het niet alleen kan.

Welke CV ketel hangt er aan?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:02
netappie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:36:
[...]

Ik neem zonder terug lezen even aan dat je onder verwarmingsopties voor Duurzaam hebt gekozen zodat de ketel alleen bijspringt als de warmtepomp het niet alleen kan.

Welke CV ketel hangt er aan?
Klopt, duurzaam, en ook twee weken probleemloos gewerkt. Zelfs bij de twee -7 nachten met veel wind 0x de CV-ketel nodig gehad.

Er hangt een Nefit Trendline HRC25 nog naast.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:49
Razer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:39:
[...]

Klopt, duurzaam, en ook twee weken probleemloos gewerkt. Zelfs bij de twee -7 nachten met veel wind 0x de CV-ketel nodig gehad.

Er hangt een Nefit Trendline HRC25 nog naast.
Misschien is het handig om even te controleren of de ketel niet te laag beperkt staat.
Uitgaande van radiatoren (en bij aanwezigheid vloerverwarming een mengverdeler), zou ik eens kijken of de ketel nu misschien zo laag staat dat de gewenste temperatuur niet gehaald wordt en de warmtepomp het niet over neemt.

Even op 60 graden zetten geeft dan mogelijk genoeg ruimte:
YouTube: Cv-ketel: Nefit Proline NXT HRC

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-01 21:53
Ik heb een probleem. Er vindt geen communicatie meer plaatst tussen de Honeywell T6 en de CiC. Kamer is 18,5 graden terwijl setpoint 20 is. Quatt blijft in modus 98 staan en krijgt geen warmtevraag door. Heb alles al gereset. Jullie nog een idee ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UiA1popWBeuDj32fJDHM6i4-Q0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sCYpx8DUNfI8XFlr2tqjhCoY.png?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:07
scotman21 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:10:
Ik heb een probleem. Er vindt geen communicatie meer plaatst tussen de Honeywell T6 en de CiC. Kamer is 18,5 graden terwijl setpoint 20 is. Quatt blijft in modus 98 staan en krijgt geen warmtevraag door. Heb alles al gereset. Jullie nog een idee ?

[Afbeelding]
Los contactje tussen T6 ketelmodule en de CiC?
Hoe ziet je json eruit?

• scotman21
@jj85 Hierbij de JSON-data

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqAV4xdStWBYvEvEJYHdqxKHDVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HU771BWrjxT2BKA7twOuTc7E.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqfB-elI493J3o75GRH2qCItT9k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EtAnGav2DqS0SolxiExSYSmP.png?f=fotoalbum_large

• jj85
Oeps, was juist benieuwd naar het stukje thermostat ;)

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
m10tech schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:28:
[...]

Hier ook de aardschakelaar eruit... Pas met het afkoppelen van de Quatt buitenunit geen issue meer.
Werkmodus is naar 4 gegaan (boiler only) en de CiC stuurt inderdaad de CV aan en dat werkt.
Mijn probleem is dat het CV systeem nog gevuld is, maar dat betekend dat vannacht met vorst de Quatt buitenunit kapot zou kunnen vriezen, toch?
Kan de veiligheidsklep werken zonder elektriciteit?
Dat is wel beter, maar dan zit ik in de kou...
Ik heb hulp aangevraagd, met hoge urgentie hiervoor...
Nog niets gehoord of geen mail ter bevestiging.
Geen idee wat te verwachten in detail.

Wat is het veiligst om zelf te doen op korte termijn?

Morgen ga ik het dak op om te kijken of de 10cm sneeuw die hier vandaag gevallen is (vanuit de kant van de frontplaat van de Quatt) hier nog iets mee te maken heeft...
Ik had dit in de eerste koude periode na installatie van mijn Quatt mono en de snelle fix was de Quatt buitenunit (met een verlengsnoer) in een stopcontact van een andere groep te zetten zodat Quatt en cv weer normaal verder konden.
De root cause bleek een half ingestoken draad in een lasblokje ergens tussen meterkast en stopcontact in de cv-ruimte te zijn die bij langdurige hoge belasting een vonkende verbinding ging maken. Het geblakerde lasblokje vervangen door een nieuwe met de draden voldoende ingestoken laat de Quatt en cv sindsdien weer normaal functioneren.
Ik heb Quatt toen gevraagd of het stopcontact was getest voor langdurige belasting maar de reactie daarop was dat dat mijn probleem was

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• scotman21
@jj85 : kabel tussen de T6 en CIC gecontroleerd en alles werkt nu weer. Zat ws idd een contact los. Thnx !

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:06:
[...]

Ik had dit in de eerste koude periode na installatie van mijn Quatt mono en de snelle fix was de Quatt buitenunit (met een verlengsnoer) in een stopcontact van een andere groep te zetten zodat Quatt en cv weer normaal verder konden.
De root cause bleek een half ingestoken draad in een lasblokje ergens tussen meterkast en stopcontact in de cv-ruimte te zijn die bij langdurige hoge belasting een vonkende verbinding ging maken. Het geblakerde lasblokje vervangen door een nieuwe met de draden voldoende ingestoken laat de Quatt en cv sindsdien weer normaal functioneren.
Ik heb Quatt toen gevraagd of het stopcontact was getest voor langdurige belasting maar de reactie daarop was dat dat mijn probleem was
Ik zou dit idd even goed checken. Al meer foto's langs zien komen hier van op zijn best matig aangesloten elektra. (zonder adereindhuls)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TeslaNerd
  • Nu online
paQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:10:
[...]

Ik zou dit idd even goed checken. Al meer foto's langs zien komen hier van op zijn best matig aangesloten elektra. (zonder adereindhuls)
Bij mij was de situatie vergelijkbaar met deze beschrijving: https://www.elektroraad-classificatie.nl/voorbeeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDV4okTLxb0mV71LAh8lKomXAWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xWtu4jrVdki5xg0UJv9ST92.jpg?f=fotoalbum_large

En meer tips van Reddit: https://www.reddit.com/r/Klussers/s/ITJMebb3Xo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KLhL9KoPlpUkRFB087DHmKi0_o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ACAwj7HsHLa7pSTbQbVoOJ5h.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 04-01-2026 11:32 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-01 20:58
Zijn er hier meer mensen die continue terugkerende storingen in hun CV ketel hebben sinds ze de Quatt hebben? Wij krijgen elk jaar code 6A storing in de nefit en hebben al drie keer de ketel laten fixen, maar het komt elke keer weer terug in de winter. Voorde quatt nooit ergens last van.

• TeslaNerd
  • Nu online
m10tech schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:28:
[...]
Hier ook de aardschakelaar eruit... Pas met het afkoppelen van de Quatt buitenunit geen issue meer.
Werkmodus is naar 4 gegaan (boiler only) en de CiC stuurt inderdaad de CV aan en dat werkt.
Mijn probleem is dat het CV systeem nog gevuld is, maar dat betekend dat vannacht met vorst de Quatt buitenunit kapot zou kunnen vriezen, toch?
Kan de veiligheidsklep werken zonder elektriciteit?
Dat is wel beter, maar dan zit ik in de kou...
Ik heb hulp aangevraagd, met hoge urgentie hiervoor...
Nog niets gehoord of geen mail ter bevestiging.
Geen idee wat te verwachten in detail.

Wat is het veiligst om zelf te doen op korte termijn?

Morgen ga ik het dak op om te kijken of de 10cm sneeuw die hier vandaag gevallen is (vanuit de kant van de frontplaat van de Quatt) hier nog iets mee te maken heeft...
Hoe zag het er uit op het dak?

• jj85
Johan Bogle schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:47:
Zijn er hier meer mensen die continue terugkerende storingen in hun CV ketel hebben sinds ze de Quatt hebben? Wij krijgen elk jaar code 6A storing in de nefit en hebben al drie keer de ketel laten fixen, maar het komt elke keer weer terug in de winter. Voorde quatt nooit ergens last van.
Lijkt me niet gerelateerd aan Quatt
https://www.warmteklacht....storing=5256&subcode=1063

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:42
Kan het kwaad als hier zich ijs opstapelt? En zo ja, wat kan ik ertegen doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sLKlA4cW_T4Zrbdr4pxRhj-xps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3I7IIymStvU2mukup1XDczT8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihKi5dctfe1o27HBclVh7qg5VxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ok8RaquD7azqdUBS1XXh4a2b.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
draayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zeker. Uiteindelijk vriest de afvoer geheel dicht en stapelt het op en komt je bij je fanbladen.

Waterkoker aan, en langzaam aan voorzichtig laten smelten.
Of een met een fohn als je tot daar komt.

Maar zo te zien is het alleen aan de zijkant?

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 04-01-2026 12:49 ]

• paQ
  • Nu online
sejsis.... :X
warmtebeeldcamera kan soms echt wel een redding zijn. Sowieso voor vloerverwarming afstellen, maar ook in geval van de almaar toenemende elektrificatie.
Voor 120 piek heb je al een meer dan uitstekende van ali of amazon.

• draayertje
paQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Zeker. Uiteindelijk vriest de afvoer geheel dicht en stapelt het op en komt je bij je fanbladen.

Waterkoker aan, en langzaam aan voorzichtig laten smelten.
Of een met een fohn als je tot daar komt.

Maar zo te zien is het alleen aan de zijkant?
Ik zie onderin op de bodemplaat ook een laag ijs liggen.... daar kan ik toch niet zomaar kokend water op gieten?

Kan ik de warmtepomp omzeilen door de gasprijs op 0 te zetten? Dan kan de buitenunit ontdooien

• paQ
  • Nu online
draayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Ik zie onderin op de bodemplaat ook een laag ijs liggen.... daar kan ik toch niet zomaar kokend water op gieten?

Kan ik de warmtepomp omzeilen door de gasprijs op 0 te zetten? Dan kan de buitenunit ontdooien
Kan, maar op basis waarvan denk je dat het gaat ontdooien dan?
Wellicht afhankelijk van locatie en eventueel volle zon. Maar zonder hulp kan dat behoorlijk gaan duren.

Je kan ook heet kraanwater pakken natuurlijk en wat vaker lopen. Daar kun je gewoon water gieten hoor,

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:03

TM4

Zelfde script laten draaien bij een systeem zonder flowprobleem. Daarna ook een defrost cycle. Ook dit ziet er een stuk minder rommelig uit dan bij mij. Laat deze nog een paar uur draaien maar ik zie op zich al genoeg. @Flesym je ziet dat in dit systeem setpoint ook niet hoger wordt dan 26 graden en ook daalt naar 10 graden. Wat mij ook opviel in jouw json gegevens is dat deze met enkele decimalen achter de komma wordt weergegeven, bij die van ons zijn geen decimalen te zien. Het is mij sowieso niet duidelijk wat dit exact doet, dus ik weet niet of ik hier iets mee moet/kan. Neem het in ieder geval mee met de monitoring.

@CPM we hebben allebei een Remeha Tzerra, alleen die van mij is vorig jaar nieuw geplaatst. Deze is volgens mij >5 jaar oud, zat nog net op de grens om geschikt te zijn voor een warmtepomp.

2e keer trouwens dat ik bij dit systeem de CIC moest resetten (stekker er even uit) om de json data te kunnen inzien. Toegang werd namelijk geweigerd, zelfs pingen werkt niet. Bij mij gaat dit eigenlijk altijd goed. Is dit gebruikelijk? Kan ik dit voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abhMjyYTvqA5Jr24YBNcBFSoBjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Keca8yWQ69MEX9Y4euuuawuC.jpg?f=fotoalbum_large

• draayertje
paQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Kan, maar op basis waarvan denk je dat het gaat ontdooien dan?
Wellicht afhankelijk van locatie en eventueel volle zon. Maar zonder hulp kan dat behoorlijk gaan duren.

Je kan ook heet kraanwater pakken natuurlijk en wat vaker lopen. Daar kun je gewoon water gieten hoor,
Op basis dat het hier 1 graden boven 0 is, maar daar zal het niet snel mee ontdooien nee. Ik ga het met lauw kraanwater proberen.

• paQ
  • Nu online
draayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:06:
[...]

Op basis dat het hier 1 graden boven 0 is, maar daar zal het niet snel mee ontdooien nee. Ik ga het met lauw kraanwater proberen.
Gehakt ontdooit ook niet zomaar in de koelkast ;)

• jj85
draayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook even Quatt raadplegen. Mogelijk werkt jouw bodemplaatverwarming niet goed.

• draayertje
jj85 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Ik heb ze net gebeld, een monteur gaat me terugbellen. Ben benieuwd hoe snel...

• s020506
  • Nu online
onlinaius schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:05:
[...]

Wat zijn je bevindingen hiermee tot nu toe en welke instellingen gebruik je qua temp? De temperatuur is hier vandaag niet onder de 0 geweest, maar desondanks heb ik toch wel zoveel ijsvorming dat ik de Quatt nu maar even heb uitgezet voor een nachtje, en morgen plaats ik het L5 contact tijdelijk weer terug tot ik een permanentere / stuurbare oplossing heb gevonden zoals jij.

[Afbeelding]
Ik heb de ladder nog maar eens gepakt en wat foto's getrokken. Er ligt geen ijs op de bodemplaat. Het warmtelint kan ik bewegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xh_7N3Ohp7HYbhwsb7U5pBEjti8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aIRgM0Aem1ujdB1fMAdaGft.jpg?f=fotoalbum_large

Dan nog eentje van het ijs aan de achterkant voor een defrotst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpT-jXeREx1d3UfbNTY2r5lXi58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAKQmIGAgQJB5BNfGJS6bolb.jpg?f=fotoalbum_large

En erna:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8lVlLX34lgWIz9SEZ7SVg7Z10k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2o2xFpxtdwDKzzHDeTo4Vygl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat het wel korter kan dan 10 minuten, maar ik vind het wel prima zo. Klein beetje marge is niet zo erg. Nu heb is er 1,2 kWh verbruikt, in plaats van 15 kWh sinds de installatie.

PVoutput

• paQ
  • Nu online
s020506 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Ik heb de ladder nog maar eens gepakt en wat foto's getrokken. Er ligt geen ijs op de bodemplaat. Het warmtelint kan ik bewegen:
[Afbeelding]

Dan nog eentje van het ijs aan de achterkant voor een defrotst:
[Afbeelding]

En erna:
[Afbeelding]

Ik denk dat het wel korter kan dan 10 minuten, maar ik vind het wel prima zo. Klein beetje marge is niet zo erg. Nu heb is er 1,2 kWh verbruikt, in plaats van 15 kWh sinds de installatie.
top! :)
Scheelt best veel energie in een januari :)

• TeslaNerd
  • Nu online
s020506 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:38:
[...]
Mooie plaatjes, maar hoe moet ik die 1,2 kWh "Nu" vergelijken met 15 kWh "sinds de installatie"?

• Razer
TeslaNerd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Mooie plaatjes, maar hoe moet ik die 1,2 kWh "Nu" vergelijken met 15 kWh "sinds de installatie"?
Verbruik als de bodemplaat verwarming constant had aangestaan, t.o.v. de situatie zoals die nu is.

• draayertje
jj85 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Het lijkt wel dat de bodemplaatverwarming het doet, maar dat hij niet op de juiste plek ligt...

Verder zaten er twee zwarte rubberen dopjes in de bodemplaat, horen die erin? Lijkt me dat als die eruit zijn, het defrostwater beter wegloopt...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5jq3F8WcK7ab7oY2_8YlmZ37SI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7gkjgW7ZwIyvEnBqLib7eeW.jpg?f=fotoalbum_large

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-01 19:25
TeslaNerd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:55:
[...]

Hoe zag het er uit op het dak?
Helemaal schoon daarnet, ook bodemplaat, ik denk dat ik de stekker er eens opnieuw insteek om te zien of het nog stuk is.
Het kan natuurlijk ook de pomp zijn, die hier eerder is genoemd als mogelijke oorzaak.

Update na inpluggen 45 min geleden:
De aardlek springt er niet uit. De pomp is gaan werken. Alles werkt weer naar behoren. (fingers crossed)
Opvallend, de unit is 22 uur van de stroom geweest, maar niet onder nul geweest.
De eerste 5 minuten draaide de pomp op volle bak, 1200 l/u, daarna naar 800 l/u.
En het eerste half uur is de crankcase heater aan geweest, en de compressor niet, ondanks cmd-level 10.
Na dat half uur is de compressor aangegaan en is nu warmte aan het maken.

Conclusie, het is dubieus dat een sneeuwsituatie de aardlek kan laten springen... maar verder lijkt alles weer te werken

[ Voor 45% gewijzigd door m10tech op 04-01-2026 15:58 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• s020506
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Sinds ik de bodemplaatverwarming kan aan- en uitzetten heb ik 1,2 kWh verbruikt, in plaats van 15 kWh zonder de schakelaar. Dan had deze namelijk continue aan gestaan.

PVoutput

• s020506
  • Nu online
draayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Het lijkt wel dat de bodemplaatverwarming het doet, maar dat hij niet op de juiste plek ligt...

Verder zaten er twee zwarte rubberen dopjes in de bodemplaat, horen die erin? Lijkt me dat als die eruit zijn, het defrostwater beter wegloopt...?

[Afbeelding]
Hangt je unit boven het plat dak? Dan zou ik beide doppen eruit halen. Bij mij zitten die niet, er zitten alleen 2 gaten.

PVoutput

• draayertje
s020506 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:16:
[...]

Hangt je unit boven het plat dak? Dan zou ik beide doppen eruit halen. Bij mij zitten die niet, er zitten alleen 2 gaten.
Hij staat op mijn dakterras, ik heb de doppen er nu uit gelaten voorlopig.

• s020506
  • Nu online
draayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Hij staat op mijn dakterras, ik heb de doppen er nu uit gelaten voorlopig.
Ik zou wel dat ijs even wegspoelen. Dat ontdooit voorlopig niet zo.

PVoutput

• TeslaNerd
  • Nu online
Het lijkt wel of met de laatste CiC update de watertemperatuur obv de flowtemperatuur wordt begrensd op 45 grC. Is dat bij jullie ook waarneembaar?

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:45:
Het lijkt wel of met de laatste CiC update de watertemperatuur obv de flowtemperatuur wordt begrensd op 45 grC. Is dat bij jullie ook waarneembaar?
Nee hoor, met CV erbij gaat hij zo naar 55⁰C. Maar staat je CV misschien erg laag dat die hem begrenstAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZ4rgXP-zC8Dg2Lky3t59dEIxy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8d9FNSlaU0GeGbyZ5ExwSC8W.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• draayertje
s020506 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Ik zou wel dat ijs even wegspoelen. Dat ontdooit voorlopig niet zo.
Maar hoe, ik heb het geprobeerd met lauw water maar je komt er niet makkelijk bij...

• draayertje
Nog maar eens gebeld met Quatt, de monteur neemt alleen contact met je op als je geen warmte meer hebt. Dat had de eerste medewerker niet gezegd, die had beloofd dat ik vandaag terug gebeld zou worden. Dus ik moet eerst wachten tot de fan echt vast loopt op het ijs voordat ik een monteur kan spreken.

Daarop vooruitlopend: stel dat dat gebeurt, kan ik dan de warmtepomp buiten spel zetten door het gastarief op €0 te zetten zodat hij altijd verwarm dmv de CV ketel?

• Razer
draayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:34:
Nog maar eens gebeld met Quatt, de monteur neemt alleen contact met je op als je geen warmte meer hebt. Dat had de eerste medewerker niet gezegd, die had beloofd dat ik vandaag terug gebeld zou worden. Dus ik moet eerst wachten tot de fan echt vast loopt op het ijs voordat ik een monteur kan spreken.

Daarop vooruitlopend: stel dat dat gebeurt, kan ik dan de warmtepomp buiten spel zetten door het gastarief op €0 te zetten zodat hij altijd verwarm dmv de CV ketel?
Verwarmingsopies: Besparen
Elektra: 5+ euro bijvoorbeeld
Gas: 10 cent bijvoorbeeld

Keuze zou dan normaal naar CV moeten gaan.

• TeslaNerd
  • Nu online
Flesym schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Nee hoor, met CV erbij gaat hij zo naar 55⁰C. Maar staat je CV misschien erg laag dat die hem begrenst[Afbeelding]
Ja, mijn cv staat inderdaad op de laagste stand zodat mijn Quatt altijd alleen op de warmtepomp draait. Ondanks dat ik de ingestelde temperatuur dan continu een hele graad boven de ingestelde temperatuur houdt met HA zie ik dat de compressor van level 10 omlaag gaat naar level 8 als de watertemperatuur van de flowmeter de 45 graden heeft bereikt en zo het water op 45 graden blijft

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:03

TM4

draayertje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:34:
Ditto - hieronder het antwoord dat ik kreeg na invoeren ticket. A bit longer... geen idee wat ze daar onder verstaan. Geduld dan maar, en hopen dat het blijft draaien :)

We have noted your observations regarding the COP values, the system flow behaviour, and your questions about optimisation. This information is helpful and will be reviewed as part of the further assessment of your request.
At the moment, due to the cold season, our teams are very busy and are prioritising customers who are without heating or dealing with leakages. As a result, it may take a bit longer for us to look into your case in more detail and determine the next steps.

Please rest assured that your request has been received and remains open. As soon as we are able to continue the follow-up and have more clarity, we will get back to you with an update.

Thank you for your patience and understanding.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-01 21:05
onlinaius schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:25:
[...]

Ik zie je punt, maar ik heb sterk mijn twijfel of dat daadwerkelijk werkt. Conglomereren en vertikale integratie zie je in de praktijk namelijk maar heel weinig voorkomen, en dat heeft een reden: het werkt meestal niet. In het engels noemen ze dat 'jack of all trades, master of none'.

Daarom zie je dat ASML een belang neemt in Carl Zeiss, maar het bedrijf niet inlijft, BMW maakt geen eigen banden en de waterpomp in je Quatt is gewoon een Wilo waterpomp. Je kunt namelijk beter erg goed worden in 1 specifiek ding, dan alles een beetje kunnen.

Je kunt succesvol zijn met conglomereren / vertikaal integreren. Dan heb je het over bedrijven als Samsung, Daewoo en tot op zekere hoogte Tesla, maar in de praktijk zie je dat vrij weinig bedrijven dit doen, of heel beperkt doen, en dat heeft goede redenen.

Denk eens in de termen van groeipotentieel, welk product kun je beter naar het buitenland exporteren? Een kneitergoede warmtepomp, of een middelmatige energieleverancier, een dertien in een dozijn verkoper van thuisaccu's, een ingewikkelde en prijzige oplossing voor FE met een hoop kinderziektes of een niche manier van koelen?

Dat is toch echt die kneitergoede warmtepompen. Middelmatige oplossingen geleverd door lokale bedrijven kun je door heel Europa krijgen.

En ja, als je dat op orde hebt kun je inderdaad het succes daarvan aangrijpen om een ecosysteem te bouwen waarbij je meer producten aan die klanten verkoopt, maar een track record van alles half doen helpt daar niet bepaald bij.

Waarmee ik overigens niet zeg dat WeHeat dit gaat lukken, maar ik zie in hun nieuwsbericht wel dat ze in ieder geval de ambitie hebben om iets heel goeds neer te zetten, en ik hoop dat ze daarin slagen, want dan hebben ze / we (als Nederland) een exportproduct wat de hele wereld over kan.
Even aansluiten op je post. Vandaag in de Facebookgroep van Quatt las ik een zeer verontrustend bericht. Ik kan natuurlijk niet controleren of het waar is, maar het kwam er op neer dat ze geen krediet meer krijgen van de bank. Dat ongeveer de helft van het personeel weg is e.d.

Voordat je mensen ongerust maakt: extraordinary claims require extraordinary evidence, hier hoort een facebook link bij zodat mensen zelf de betrouwbaarheid van de bron kunnen controleren.

Om eerlijk te zijn knijp ik hem. Komt ook omdat ik vorige week €400 voor verlengde garantie heb over gemaakt. Zoals ik al eerder aangeven heb, Quatt Care, ze zijn op zoek naar geld. Inderdaad plaats ik een negatief bericht maar ik vind ook dat evt. nieuwe klanten dit moeten weten. Bovendien zijn er hier misschien mensen die meer zicht hebben op de jaarcijfers e.d. Ik zeg eerlijk dat ik destijds heel goed wist dat ik een risico nam. En nog steeds is het in mijn belang dat Quatt slaagt. Tot nu toe werkt mijn Quatt prima en heb er geen spijt van dat ik eerst voor een goedkopere hybride ben gegaan. Ik weet nu een beetje wat er in mijn huis wel of niet mogenlijk is en kijk ondertussen ook naar andere warmtepompen. Maar ik hoop gewoon dat Quatt overleeft of dat andere partijen in zullen springen.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 04-01-2026 20:00 ]

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11:09
WAF1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Even aansluiten op je post. Vandaag in de Facebookgroep van Quatt las ik een zeer verontrustend bericht. Ik kan natuurlijk niet controleren of het waar is, maar het kwam er op neer dat ze geen krediet meer krijgen van de bank. Dat ongeveer de helft van het personeel weg is e.d. Om eerlijk te zijn knijp ik hem. Komt ook omdat ik vorige week €400 voor verlengde garantie heb over gemmaakt. Zoals ik al eerder aangeven heb, Quatt Care, ze zijn op zoek naar geld. Inderdaad plaats ik een negatief bericht maar ik vind ook dat evt. nieuwe klanten dit moeten weten. Bovendien zijn er hier misschien mensen die meer zicht hebben op de jaarcijfers e.d. Ik zeg eerlijk dat ik destijds heel goed wist dat ik een risico nam. En nog steeds is het in mijn belang dat Quatt slaagt. Tot nu toe werkt mijn Quatt prima en heb er geen spijt van dat ik eerst voor een goedkopere hybride ben gegaan. Ik weet nu een beetje wat er in mijn huis wel of niet mogenlijk is en kijk ondertussen ook naar andere warmtepompen. Maar ik hoop gewoon dat Quatt overleeft of dat andere partijen in zullen springen.
@WAF1

Of facebook nou je informatiebron moet zijn,... maar blijft gelukkig dat er al veel mensen een quatt hebben, en ook veel mensen best positief zijn.
En gelukkig, zelfs al zou het mis gaan, er is hier veel kennis omtrent de warmtepomp aanwezig, en dus heb ik er alle vertrouwen in dat we de pompen draaiende houden.!

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• paQ
  • Nu online
Waar staat dat bericht dan :?
Zijn best wel uitspraken die je of compleet uit de duim zuigt of ergens op kunt baseren.

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
paQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:18:
Waar staat dat bericht dan :?
Zijn best wel uitspraken die je of compleet uit de duim zuigt of ergens op kunt baseren.
Dat niet alleen maar Quatt heeft zich tot nu toe voor zover ik weet gefinancierd met venture capital, niet via banken.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• CPM
  • Niet online

CPM

Als ze failliet gaan hoop ik dat ze hun software open source maken en de CiC toegankelijk zodat je lokaal de boel kan aansturen. En hun leveranciers bekend worden voor onderdelen. Maar er is vast een partij die in het gat springt dan, want genoeg onderhoud en storingen waarvoor mensen dan moeten betalen.
Maar ik heb Quatt-Care dus ik help Quatt de winter door. ❄️

[ Voor 31% gewijzigd door CPM op 04-01-2026 19:36 ]

Hier tekenen aub ......

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:18

Animal_X

Rodin

Al eerder genoemd maar dit was bij mij ook het geval. Verbindingen in de werkschakelaar buiten zeer slordig aangesloten door de Quatt monteurs. Gevolg: warmte ontwikkeling en een wegvallende stroomverbinding tot hij helemaal niets meer deed ivm smelten. Quatt is de afgelopen 2 jaar door zijn snelle groei gedwongen om met veel leerlingmonteurs dan wel horizontale overstappers te werken. Het idee is dat er altijd een meer ervaren monteur de leerlingmonteur controleert. Helaas is dat lang niet altijd het geval, is al vaker langs gekomen hier.

Bij mij lekten initeel ook bijna alle leiding aansluitingen binnen van zowel de bypass als de flexibele leidingen. Omdat ik zelf niet het risico wilde nemen om dingen stuk te trekken Quatt gebeld. Die stuurden 2 Slowaakse monteurs langs die begonnen meteen te lachen omdat alles "nicht fest genug" waren aangedraaid. Die trokken alles strak en daarna nooit meer een lekkage gehad. Eigenlijk mogen dit soort dingen niet voorkomen natuurlijk. Zeker die losse elektra verbindingen levert natuurlijk brandgevaar op. Ik zie het als groeistuipen en hoop dat ze dit inmiddels beter onder controle hebben. Weet iemand of die Slowaakse monteurs nog steeds gebruikt worden door Quatt? Die heren die bij mij de boel kwamen oplossen waren zeer vriendelijk en kundig.

Mijn Quatt Duo v1.5 doet het hier overigens momenteel voortreffelijk. Het is heerlijk warm binnen en geen gasverbruik bij deze temperaturen met een COP van 3.5. De defrosts werken ook prima hier, geen ijsvorming zoals op de foto's hierboven. En laten we hier inderdaad niet speculeren over de liquiditeitspositie van Quatt zonder feiten. Dat gezegd hebbende, het zou wel fijn zijn als de backend software opensource zou zijn en de API van de CiC lokaal toegankelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Animal_X op 04-01-2026 20:40 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• WAF1
harv schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:03:
[...]

@WAF1

Of facebook nou je informatiebron moet zijn,... maar blijft gelukkig dat er al veel mensen een quatt hebben, en ook veel mensen best positief zijn.
En gelukkig, zelfs al zou het mis gaan, er is hier veel kennis omtrent de warmtepomp aanwezig, en dus heb ik er alle vertrouwen in dat we de pompen draaiende houden.!
De persoon op Facebook claimt dat hij met een oud medewerker heeft gesproken. Van een bedrijf zelf krijg je natuurlijk nooit te horen dat het slechter gaat. Maar volkomen los van die claim heb ik al eerder voorspelt dat komend jaar voor Quatt erop of eronder wordt. Je ziet dat ze relatief dure Quatt Care invoeren. Terwijl hun USP was geen onderhoudskosten zoals bij een CV. *(Ik heb verlengde garantie genomen omdat ik regelmatig lees dat pompen vervangen moeten worden, je zult zien dat dit net na de garantie gebeurt.) Het speciale telefoonnummer voor CV-monteurs is weg. Uitrol van nieuwe producten loopt niet erg soepel. Ik zie dus wel degelijk een tendens dat het niet helemaal lekker gaat. Ook dat de tweede keer subsidie vervalt bij een duo, is in het nadeel van Quatt. Maar anderzijds denk ik dat Quatt druk bezig is om de boel op orde te krijgen.

*Er bestaat inderdaak ook zoiets als wettelijke garantie.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:18

Animal_X

Rodin

Hoe zit het eigenlijk. Stel dat de backend van Quatt down is door b.v. een storing. Werkt je Quatt dan nog normaal (buiten dat de app niet meer werkt)? Ik dacht dat de CiC configuratie mbt warmteverlies/stooklijn uit de cloud haalt. Als hij die verbinding niet meer heeft, verwarmt hij dan nog als normaal? Of is dergelijke basisconfiguratie lokaal opgeslagen op de CiC? Zo ja, wat in het geval van een stroomstoring? Verliest de CiC uiteindelijk zijn lokale cache/configuratie? Iemand enig idee?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• WAF1
[...]

Even aansluiten op je post. Vandaag in de Facebookgroep van Quatt las ik een zeer verontrustend bericht. Ik kan natuurlijk niet controleren of het waar is, maar het kwam er op neer dat ze geen krediet meer krijgen van de bank. Dat ongeveer de helft van het personeel weg is e.d.

[mbr]Voordat je mensen ongerust maakt: extraordinary claims require extraordinary evidence, hier hoort een facebook link bij zodat mensen zelf de betrouwbaarheid van de bron kunnen controleren.[/mbr]

Om eerlijk te zijn knijp ik hem. Komt ook omdat ik vorige week €400 voor verlengde garantie heb over gemaakt. Zoals ik al eerder aangeven heb, Quatt Care, ze zijn op zoek naar geld. Inderdaad plaats ik een negatief bericht maar ik vind ook dat evt. nieuwe klanten dit moeten weten. Bovendien zijn er hier misschien mensen die meer zicht hebben op de jaarcijfers e.d. Ik zeg eerlijk dat ik destijds heel goed wist dat ik een risico nam. En nog steeds is het in mijn belang dat Quatt slaagt. Tot nu toe werkt mijn Quatt prima en heb er geen spijt van dat ik eerst voor een goedkopere hybride ben gegaan. Ik weet nu een beetje wat er in mijn huis wel of niet mogenlijk is en kijk ondertussen ook naar andere warmtepompen. Maar ik hoop gewoon dat Quatt overleeft of dat andere partijen in zullen springen.
Ik gaf al aan dat ik niet weet hoe betrouwbaar de informatie is. Ik zag toevallig reaktie op iemand die over de service van Quatt klaagt. Kijk zelf bij de reacties. Ik heb zelf niet de indruk dat het iemand is die Quatt bewust of nadrukkelijk in een kwaad daglicht wil zetten. Wel is de reactie onder een bijnaam.

https://www.facebook.com/groups/413638707531015/[s]

• paQ
  • Nu online
WAF1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:24:
[...]

De persoon op Facebook claimt dat hij met een oud medewerker heeft gesproken. Van een bedrijf zelf krijg je natuurlijk nooit te horen dat het slechter gaat. Maar volkomen los van die claim heb ik al eerder voorspelt dat komend jaar voor Quatt erop of eronder wordt. Je ziet dat ze relatief dure Quatt Care invoeren. Terwijl hun USP was geen onderhoudskosten zoals bij een CV. *(Ik heb verlengde garantie genomen omdat ik regelmatig lees dat pompen vervangen moeten worden, je zult zien dat dit net na de garantie gebeurt.) Het speciale telefoonnummer voor CV-monteurs is weg. Uitrol van nieuwe producten loopt niet erg soepel. Ik zie dus wel degelijk een tendens dat het niet helemaal lekker gaat. Ook dat de tweede keer subsidie vervalt bij een duo, is in het nadeel van Quatt. Maar anderzijds denk ik dat Quatt druk bezig is om de boel op orde te krijgen.

*Er bestaat inderdaak ook zoiets als wettelijke garantie.
Flesym schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Dat niet alleen maar Quatt heeft zich tot nu toe voor zover ik weet gefinancierd met venture capital, niet via banken.
Sja, het is allemaal uit 3e hand.
Ik denk wel dat ze schreeuwend hoge overhead hebben, en enorme logistieke kosten maken. Op het aangetrokken vreemd vermogen liggen best heftige rentes. Kan die prospect niet meer vinden, maar er staat me iets bij van 8%.
Als marketing-machine loopt het iig nog steeds gesmeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 04-01-2026 22:02 ]

• CPM
  • Niet online

CPM

WAF1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:05:
[...]

Ik gaf al aan dat ik niet weet hoe betrouwbaar de informatie is. Ik zag toevallig reaktie op iemand die over de service van Quatt klaagt. Kijk zelf bij de reacties. Ik heb zelf niet de indruk dat het iemand is die Quatt bewust of nadrukkelijk in een kwaad daglicht wil zetten. Wel is de reactie onder een bijnaam.

https://www.facebook.com/groups/413638707531015/[s]
Ik kan de betreffende post niet openen en kom op een algemene pagina uit.

Hier tekenen aub ......

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:09
[...]

[mbr]Voordat je mensen ongerust maakt: extraordinary claims require extraordinary evidence, hier hoort een facebook link bij zodat mensen zelf de betrouwbaarheid van de bron kunnen controleren.[/mbr]

Allereerst: mij hoor je niet zeggen dat ik denk dat Quatt over de kop gaat, en ondanks mijn vervelende ervaringen met hen gun ik ze dat ook niet. Er zijn duizenden middelmatige bedrijven in NL, en die kunnen het tientallen jaren volhouden.

Mijn punt was vooral de disconnect tussen wat Quatt ooit beweerde (wij gaan de markt veranderen, een miljoen warmtepompen neerzetten in X jaar, en dat worden warmtepomen die zichzelf met AI iedere dag verbeteren, en dergelijke techbro bullshit) en de richting die ik ze nu zie opgaan met een zwik aan producten die half af zijn, vol kinderziektes en die allemaal net zo slecht of zelfs iets slechter werken (maar zelden beter) dan de gevestigde orde

Maar ook middelmatige bedrijven hebben bestaansrecht, ik zie ze alleen niet meer die unicorn worden die ze ooit prentendeerden, en een WeHeat lijkt die ambitie nog wel te hebben.

Maar ondanks dat het me niet zou verbazen als ze nog tientallen jaren bestaan zou het me ook niet verbazen als ze er in 2027 niet meer zijn, want ik zie ook wel wat dingen die mij verbazen. En dat is vooral dat ik al 1.5 jaar nauwelijks iets van vooruitgang zie. De app heeft dynamische tarieven gekregen, er is met vertraging een FE oplossing gekomen die nog steeds in een beta fase is, chill heeft vertraging, energyos heeft vertraging, thuisbatterij heeft vertraging en tegelijkertijd schijnt er achter de schermen een enorm team bezig te zijn om van alles te ontwikkelen.

Die combinatie vind ik toch ook wel wat wonderlijk. Voor mij zijn er dan 2 opties: oftewel Quatt komt in 2026 met een zeer geavanceerd energyos waar alle Quatt producten naadloos in opgaan en waarover iedereen denkt 'nu snap ik waar dat forse team 1.5 jaar lang aan heeft gewerkt', oftewel ze hebben zoveel problemen met hun huidige producten dat dat hele team alleen maar bezig is met probleemoplossing.

We gaan het zien in 2026, ik hoop dat het optie 1 wordt, maar gebaseerd op hun huidige performance ben ik toch bang dat Quatt een 6je blijft.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:08
onlinaius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 00:40:
[...]

Allereerst: mij hoor je niet zeggen dat ik denk dat Quatt over de kop gaat, en ondanks mijn vervelende ervaringen met hen gun ik ze dat ook niet. Er zijn duizenden middelmatige bedrijven in NL, en die kunnen het tientallen jaren volhouden.

Mijn punt was vooral de disconnect tussen wat Quatt ooit beweerde (wij gaan de markt veranderen, een miljoen warmtepompen neerzetten in X jaar, en dat worden warmtepomen die zichzelf met AI iedere dag verbeteren, en dergelijke techbro bullshit) en de richting die ik ze nu zie opgaan met een zwik aan producten die half af zijn, vol kinderziektes en die allemaal net zo slecht of zelfs iets slechter werken (maar zelden beter) dan de gevestigde orde

Maar ook middelmatige bedrijven hebben bestaansrecht, ik zie ze alleen niet meer die unicorn worden die ze ooit prentendeerden, en een WeHeat lijkt die ambitie nog wel te hebben.

Maar ondanks dat het me niet zou verbazen als ze nog tientallen jaren bestaan zou het me ook niet verbazen als ze er in 2027 niet meer zijn, want ik zie ook wel wat dingen die mij verbazen. En dat is vooral dat ik al 1.5 jaar nauwelijks iets van vooruitgang zie. De app heeft dynamische tarieven gekregen, er is met vertraging een FE oplossing gekomen die nog steeds in een beta fase is, chill heeft vertraging, energyos heeft vertraging, thuisbatterij heeft vertraging en tegelijkertijd schijnt er achter de schermen een enorm team bezig te zijn om van alles te ontwikkelen.

Die combinatie vind ik toch ook wel wat wonderlijk. Voor mij zijn er dan 2 opties: oftewel Quatt komt in 2026 met een zeer geavanceerd energyos waar alle Quatt producten naadloos in opgaan en waarover iedereen denkt 'nu snap ik waar dat forse team 1.5 jaar lang aan heeft gewerkt', oftewel ze hebben zoveel problemen met hun huidige producten dat dat hele team alleen maar bezig is met probleemoplossing.

We gaan het zien in 2026, ik hoop dat het optie 1 wordt, maar gebaseerd op hun huidige performance ben ik toch bang dat Quatt een 6je blijft.
Quatt heeft een mooie visie maar ook ik maak mij inmiddels ook wel een beetje zorgen dat de complexiteit flink onderschat is. De lange vertraging op de Chill en de FE betekent ook een aardige bak onverwachte ontwikkelkosten.

Inmiddels zijn erg genoeg warmtepompen in een mooie vormfactor met een vergelijkbare of zelfs betere prijs/prestatie verhouding. Ook qua FE is Quatt door de HeatCharger verre van goedkoop. Afgezien van de Chill zie ik nog maar weinig onderscheidend vermogen bij Quatt.

Ik denk dat ze met het orderboek voor de FE en de Chill het komende jaar nog wel zoet zijn. Daarna ben ik erg benieuwd. Het aangevraagde ISDE budget voor warmtepompen zat in November pas op 2/3e van 2024. Nu is december altijd een sterke maand maar alsnog wel een duidelijk teken dat de hoogtijdagen voorbij zijn. Verdere marktconsolidatie de komende twee jaar zou mij niet verbazen. Ik hoop dat Quatt daar niet bij zit maar we gaan het meemaken.

• s020506
  • Nu online
RickvdT schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:50:
[...]

Quatt heeft een mooie visie maar ook ik maak mij inmiddels ook wel een beetje zorgen dat de complexiteit flink onderschat is. De lange vertraging op de Chill en de FE betekent ook een aardige bak onverwachte ontwikkelkosten.

Inmiddels zijn erg genoeg warmtepompen in een mooie vormfactor met een vergelijkbare of zelfs betere prijs/prestatie verhouding. Ook qua FE is Quatt door de HeatCharger verre van goedkoop. Afgezien van de Chill zie ik nog maar weinig onderscheidend vermogen bij Quatt.

Ik denk dat ze met het orderboek voor de FE en de Chill het komende jaar nog wel zoet zijn. Daarna ben ik erg benieuwd. Het aangevraagde ISDE budget voor warmtepompen zat in November pas op 2/3e van 2024. Nu is december altijd een sterke maand maar alsnog wel een duidelijk teken dat de hoogtijdagen voorbij zijn. Verdere marktconsolidatie de komende twee jaar zou mij niet verbazen. Ik hoop dat Quatt daar niet bij zit maar we gaan het meemaken.
Het helpt natuurlijk niet voor Quatt dat de warmtepompverplichting van tafel is. Dat zal voor Quatt (en anderen) wel een flinke tegenvaller zijn.

En als aanvulling op jouw punten; ik denk dat ze de service onderschat hebben.

PVoutput

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 00:40:
[...]

Mijn punt was vooral de disconnect tussen wat Quatt ooit beweerde (wij gaan de markt veranderen, een miljoen warmtepompen neerzetten in X jaar, en dat worden warmtepomen die zichzelf met AI iedere dag verbeteren, en dergelijke techbro bullshit)

[...]

Kijk, beide verkopen praatjes voor investeerders (ik. snap het verschil tussen klanten en investeerders, kennelijk niet iedereen). Ik wens zoals Quatt als Weheat alle succes, maar op dit punt lijken me ze equivalent. Ik heb eerder de indruk dan Quatt al meer verkocht heeft, en in die zin meer ervaring (wat ook telt).
En dat is vooral dat ik al 1.5 jaar nauwelijks iets van vooruitgang zie.
Is de Quatt V2 niet een flinke verbetering tov V1.x? Volgens mij wel is die echt een klasse beter.
De app heeft dynamische tarieven gekregen, er is met vertraging een FE oplossing gekomen die nog steeds in een beta fase is, chill heeft vertraging, energyos heeft vertraging, thuisbatterij heeft vertraging en tegelijkertijd schijnt er achter de schermen een enorm team bezig te zijn om van alles te ontwikkelen.
Kwa software gaat het langzaam, stappen lijken mij erg klein en weinig. Hoe het de nieuwe hardware gaat weet ik niet, misschien is de grootste fout dat Quatt te vroeg aankondigt (of dat wij teveel naar het investeerdersverhaal luisteren), hoe dan ook kan Quatt verbeteren in deze communicatie, en, heb ik de indruk, softdev.

Op dat laatste denk ik echter niet dat er veel het beter doen: daar is het toch een appliance waarbij je met een goede api zelf aan de slag kan (op zich positief, maar niet voor iedereen) en je op updates uberhaupt niet hoeft te rekenen.

Ik zie in de Google play store 10k+ installaties, mijn klantnr was in de 30k. Ik gok dat Quatt dus ergens tussen de 10 en 100k klanten heeft, dat is ook weer geen kleine installbase. Als ze gemiddeld 5000 vragen aan een klant, dan hebben ze met 50k klanten 250M binnengehaald. Waarschijnlijk zit een groot deel in de hardwarekosten, maar dat is toch ook weer geen kleine omzet.

We zullen zien. Is het niet weer eens tijd de jaarrekening bij de KvK op te vragen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• jj85
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:33:
[...]
Is de Quatt V2 niet een flinke verbetering tov V1.x? Volgens mij wel is die echt een klasse beter.
Zo te lezen niet op het gebied van geluid... Volgens deze verhalen is de V2 een stuk luider dan de oude generatie.
https://www.facebook.com/...561440&id=500485775066150

Daar lees ik hier dan weer heel weinig over :X

• Brent
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Zo te lezen niet op het gebied van geluid... Volgens deze verhalen is de V2 een stuk luider dan de oude generatie.
Ik doelde op prestaties (vermogen/COP), met name onder nul.
Je moet ze beide hebben als je dit wil kunnen vaststellen, en dat zullen er weinig zijn.

Hier heb ik er 2 en FE, en dat werkt allemaal keurig. COP is een halfje minder dan ik had gehoopt, maar ook echt niet slecht, tot -5 nog steeds winst tov gas (en kouder is het nog niet geweest). Geluid horen we niet, maar ze staan dan ook langs een muur zonder slaapkamerramen. Wel de woonkamer, maar ook daar hoor ik niets. We hebben tripleglas, dat zal helpen. Mijn partner misofonie, dus die zou allang ze weg laten halen als ze ze hoorde ;) De badkamer heeft een kiepraam met ouder dubbelglas op een meter op 5, daar hoor ik ze nu s nachts wel. Niet storend, maar ik slaap daar natuurlijk ook niet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 05-01-2026 10:15 ]

• BrianSalces
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Ik doelde op prestaties (vermogen/COP), met name onder nul.
Hoe zijn je resultaten afgelopen dagen met uitdagende temperaturen voor de Quatt? En hoe zit het verschil tussen de nieuwe- en de oude Quatt versie?

[ Voor 11% gewijzigd door BrianSalces op 05-01-2026 09:59 ]

• Brent
  • Nu online
BrianSalces schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Hoe zijn je resultaten afgelopen dagen met uitdagende temperaturen voor de Quatt?
Een combinatie van hoop en inschatting was dat ik water van ca. 40-45 graden nodig zou hebben, en dat is precies uitgekomen. Niet slecht gezien de T11's die ik hier overal heb hangen. Komt ook door de isolatiemaatregelen een beetje misschien (dus tripleglas laten zetten, schuindak 18cm glaswol gekregen).

Nog eens goed kijkend, volgen we eigenlijk vrij precies de COP curve bij het 45 graden plaatje in de spec sheet. Omdat het CV water iets minder dan 45 is, had ik iets beter verwacht, maar nu ik nog eens goed kijk zou dat hooguit 0.1 verschil zijn.

Vooral bij beter weer, als ik hier mensen met COP 6+ zie, ben ik wat jaloers ;) Beste resultaat tot nu toe was 5, maar boven de 10 meestal zo rond de 4,5. Misschien dat de upgrade naar T22's volgende zomer dit wat gaan verbeteren. Radiatoren geven onder de 30 bijna niets meer af, en met T11's al helemaal niet. Dus die 25 graden nodig voor zo'n COP van 6+, die alleen kan met vvw, gaat met radiatoren nooit lukken. Iets verbeteren door afgifte oppervlak te verdubbelen, dat is wat ik nog ga proberen. Maar zo nodig als het eerst misschien leek (mijn best case scenario lijkt uit te komen) is het dus niet.
En hoe zit het verschil tussen de nieuwe- en de oude Quatt versie?
Met name onder nul zakte vermogen en COP flink in bij de V1, als een echte mooiweerpomp (en zo kwam Quatt ook de markt in: hybride ding dat 10 maanden van het jaar alles kan, en voor de overige 2 heb je ketel nog). Met FE zat je dus vooral daarom denk ik altijd aan een Duo, maar eigenlijk moest dat ding gewoon verbeteren. Nou, dat is ook gelukt met de V2. Misschien niet zo goed als een Panasonic/Mitsu, maar speelt iig nu in dezelfde divisie mee ;) De V1 zeker niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 05-01-2026 10:14 ]

• Razer
BrianSalces schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Hoe zijn je resultaten afgelopen dagen met uitdagende temperaturen voor de Quatt? En hoe zit het verschil tussen de nieuwe- en de oude Quatt versie?
Spec sheets van V1 en V2 al eens vergeleken?
Daar staat in wat je wilt weten.
https://support.quatt.io/...-van-een-quatt-warmtepomp

• onlinaius
RickvdT schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:50:
Dit inderdaad. Ze hebben best veel warmtepompen weten weg te zetten, maar dat zal deels ook komen omdat ze op de goede tijd begonnen, ze waren de markt net een beetje voor.

De chill is inderdaad een nieuw product. Mocht dit enorme hoeveelheden klanten gaan aantrekken dat zal dit ook een boost geven aan hun warmtepomp divisie, en heb je mogelijk een product wat het exporteren waard is.

De FE vind ik behoorlijk teleurstellen. Quatt heeft hier geprobeerd het wiel opnieuw uit te vinden, maar wil je een W/W WPB dan bestonden die al (bijv de Edel Eau), en die doen het ook nog eens probleemloos, en heb je geen W/W nodig kies je voor een L/W en die bestaan ook al voor prima prijzen en zonder problemen.

Ik kan me niet voorstellen dat de FE optie mensen over de streep gaat trekken om voor Quatt te kiezen, de afzetmarkt zal voornamelijk gebruikers zijn die toch al een Quatt hebben draaien.

Daar is echter 1 grote MAAR aan: als ze met EnergyOS deze keer inderdaad waarmaken wat ze beloven en alle systemen superslim / AI / techbabbel weten te integreren hebben ze mogelijk een winnend product. Maar daar heb ik gezien de prestaties in het verleden sterk mijn vraagtekens bij.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
[...]

Kijk, beide verkopen praatjes voor investeerders (ik. snap het verschil tussen klanten en investeerders, kennelijk niet iedereen). Ik wens zoals Quatt als Weheat alle succes, maar op dit punt lijken me ze equivalent. Ik heb eerder de indruk dan Quatt al meer verkocht heeft, en in die zin meer ervaring (wat ook telt).
De inschatting dat Quatt meer ervaring heeft deel ik met je. Maar qua ontwikkelrichting zie ik (in ieder geval op papier) nu wel een verschil, Quatt heeft het hele 'wij zijn slimmer dan de rest' losgelaten, en daarmee blijft vooral een vrij matig product met veel kinderziektes over. Het zou kunnen dat WeHeat het ook puur voor de buhne doet, maar ik zie in die visie (als ze die uitvoeren) wel een weg naar een werkelijk onderscheidend product wat je wereldwijd kunt afzetten.

De hardware hebben de grote fabrikanten al prima op orde, maar als je softwarematig een (hardwarematig gemiddelde niet al te dure) warmtepomp kan laten draaien op het niveau van een Nibe heb je volgens mij wereldwijd goud in handen.

En dat dit technisch mogelijk is twijfel ik niet aan, vele Tweakers hier zijn er hobbymatig mee bezig hun warmtepomp zo efficient mogelijk te laten lopen en als fabrikant heb je met alle data die je tot je beschikking hebt hier ook nog eens veel meer mogelijkheden toe dan de gebruikers zelf.

• TeslaNerd
  • Nu online
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:08:
[...]

Een combinatie van hoop en inschatting was dat ik water van ca. 40-45 graden nodig zou hebben, en dat is precies uitgekomen. Niet slecht gezien de T11's die ik hier overal heb hangen. Komt ook door de isolatiemaatregelen een beetje misschien (dus tripleglas laten zetten, schuindak 18cm glaswol gekregen).

Nog eens goed kijkend, volgen we eigenlijk vrij precies de COP curve bij het 45 graden plaatje in de spec sheet. Omdat het CV water iets minder dan 45 is, had ik iets beter verwacht, maar nu ik nog eens goed kijk zou dat hooguit 0.1 verschil zijn.

Vooral bij beter weer, als ik hier mensen met COP 6+ zie, ben ik wat jaloers ;) Beste resultaat tot nu toe was 5, maar boven de 10 meestal zo rond de 4,5. Misschien dat de upgrade naar T22's volgende zomer dit wat gaan verbeteren. Radiatoren geven onder de 30 bijna niets meer af, en met T11's al helemaal niet. Dus die 25 graden nodig voor zo'n COP van 6+, die alleen kan met vvw, gaat met radiatoren nooit lukken. Iets verbeteren door afgifte oppervlak te verdubbelen, dat is wat ik nog ga proberen. Maar zo nodig als het eerst misschien leek (mijn best case scenario lijkt uit te komen) is het dus niet.

[...]

Met name onder nul zakte vermogen en COP flink in bij de V1, als een echte mooiweerpomp (en zo kwam Quatt ook de markt in: hybride ding dat 10 maanden van het jaar alles kan, en voor de overige 2 heb je ketel nog). Met FE zat je dus vooral daarom denk ik altijd aan een Duo, maar eigenlijk moest dat ding gewoon verbeteren. Nou, dat is ook gelukt met de V2. Misschien niet zo goed als een Panasonic/Mitsu, maar speelt iig nu in dezelfde divisie mee ;) De V1 zeker niet.
Haal jij met alleen radiatoren een COP > 3 bij +2 / 45?
Bij mijn V1 kom ik amper op COP=2,5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSfKKsS6652asFDA3k3kUc8_shw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ttUsBE2nQAU1K1F0hOMsuBx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUS0SWzwNcgSLwj9EYJQ5WfDAHw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MTLwcyLRKBe9G5GEhbgledwG.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 05-01-2026 10:33 ]

• Brent
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat de FE optie mensen over de streep gaat trekken om voor Quatt te kiezen, de afzetmarkt zal voornamelijk gebruikers zijn die toch al een Quatt hebben draaien.
Ik blijft het herhalen: als je niets weet en niets wenst te weten (en dat geld voor 99,999% van de markt), dan zijn de kostprijzen van de materialen bijna een afrondingsfout. Ik zit installateurs rustig 8k voor installatie van een unit van 2k vragen, of 20k voor iets dat 6k kost. En mensen weten niet beter (hoe zouden ze ook, het is een wild-west).

Quatt was de enige die hier FE voor <10k wilde neerzetten. Ik had geen zin in zelf klussen of installaties waarbij mijn vrouw mij opbelt ipv Quatt/$leverancier ;) Omdat ik mezelf niet kan helpen, ben ik natuurlijk wel in de details gedoken en heb alle electra gedaan (was ik toch aan begonnen ivm kookplaat), maar that's it.

Dus ja, ik ben zo'n domme klant die FE via Quatt kocht puur op basis van prijs. Want daar scoren ze echt goed.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:55
jj85 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Volgens diezelfde verhalen weten ze niet eens of ze een 1.0, 1.5 of 2.0 hebben. Ik heb 3 jaar een 1.0 gehad en nu een half jaar de 2.0.
Die laatste is beter, ik kan bij -4 graden mijn huis nog opwarmen waarbij de 1.0, de temp puur kon handhaven.
Kwa geluid, is niet zo heel veel verschil, ja deze is misschien iets luider, maar het is echt niet 3db oftewel verdubbeling.
De 1.0 draaide bij 0 graden en lager continue op 90Hz en de woonkamer temp zakte soms nog, deze kan het af met 55Hz en houd het stabiel op 21. Ik zou Facebook met een korreltje zout nemen.
De 1.0 had elke 55 minuten een defrost, dus netto minder kW. Deze defrost volgens mij eens per 2 a 3 uur. Ook de BPV is vrijwel altijd uit en soms gaat ie random aan, maar wel altijd aan bij defrost. Wat daar de trigger van is, is mij nog onduidelijk.
Bij temperaturen van -2 a -4, maakt de 2.0 altijd nog +6kW. December 2025 COP van 4.1 en December 2024 COP van 4.6.

• Brent
  • Nu online
TeslaNerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:31:
[...]

Haal jij met alleen radiatoren een COP > 3 bij +2 / 45?
Die curve klopt dus aardig, al is er meestal geen 45 graden bij +2, het zal ong. 40 zijn. De COP curve lijkt wel op wat ik hier zie bij gerealiseerde COP tot dusver. Bij 2 graden hangt het erg af van wind en luchtvochtigheid ivm de defrostfrequentie (gok ik), dat kan 2,3 zijn maar ook nog 2,8.

• onlinaius
Op papier zeker, maar het verklaart niet echt waar dat enorme team dan precies mee bezig is geweest. Ik vermoed een stuk meer met FE, want daar doen ze wel echt iets 'nieuws'. Het resultaat lijkt er voor mij niet echt te zijn, ze hebben iets nieuws uitgevonden wat eigenlijk niets toevoegt aan de huidige markt, maar ik kan me wel voorstellen dat hier veel ontwikkeltijd in is gaan zitten.

De V2 zal relatief weinig tijd gekost hebben. Ze werken in China (dacht ik me te herinneren) met een lokale partner om de warmtepompen in elkaar te zetten. Dat betekend onderdelen en wensen aanvinken uit een optielijst, onderhandelen over de levervoorwaarden en prijs, en je hebt je fysieke warmtepomp. Software zal een tikje afwijken van de V1, maar zal als ze met dezelfde fabrikant werken ook aardig overeen komen.

Vooral softwarematig vraag ik me echt vaak af waar al hun manuren in gaan zitten. Als ze met een eigen 'EnergyOS' bezig zijn neem je aan dat ze een heel aantal programmeurs in dienst hebben, maar als ik dan zie wat er is verbeterd aan de huidige app en hoe extreem beperkt de FE optie was (is?) uitgevoerd krijg ik echt het idee dat dit zaken zijn waar een gemiddelde programmeur nog geen week mee bezig is geweest. (dus waar dan wel aan?)

• paQ
  • Nu online
medu80 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Volgens diezelfde verhalen weten ze niet eens of ze een 1.0, 1.5 of 2.0 hebben. Ik heb 3 jaar een 1.0 gehad en nu een half jaar de 2.0.
Die laatste is beter, ik kan bij -4 graden mijn huis nog opwarmen waarbij de 1.0, de temp puur kon handhaven.
Kwa geluid, is niet zo heel veel verschil, ja deze is misschien iets luider, maar het is echt niet 3db oftewel verdubbeling.
De 1.0 draaide bij 0 graden en lager continue op 90Hz en de woonkamer temp zakte soms nog, deze kan het af met 55Hz en houd het stabiel op 21. Ik zou Facebook met een korreltje zout nemen.
De 1.0 had elke 55 minuten een defrost, dus netto minder kW. Deze defrost volgens mij eens per 2 a 3 uur. Ook de BPV is vrijwel altijd uit en soms gaat ie random aan, maar wel altijd aan bij defrost. Wat daar de trigger van is, is mij nog onduidelijk.
Bij temperaturen van -2 a -4, maakt de 2.0 altijd nog +6kW. December 2025 COP van 4.1 en December 2024 COP van 4.6.
:D. ja dit is wel een verjaardagsknaller zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3j7YHtYr9CRJEBxzU3Sl7uzJ_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ePFZrfVgipfXvpSksuwFvkpn.png?f=fotoalbum_large

Gewoon... 'even gemeten' en geconcludeerd.
Niets over omstandigheden, (thermisch) vermogen, wat dan ook.

Het is van hetzelfde niveau dat hier bij de een de Quatt door de straat staat te blehren, en bij de ander stil opereert.

Dat ze allemaal zo verschillend 'klinken' en er niets aan gedaan kan worden zou me veel meer zorgen baren.
Het is hit & miss

• onlinaius
Ik zie in de Google play store 10k+ installaties, mijn klantnr was in de 30k. Ik gok dat Quatt dus ergens tussen de 10 en 100k klanten heeft, dat is ook weer geen kleine installbase. Als ze gemiddeld 5000 vragen aan een klant, dan hebben ze met 50k klanten 250M binnengehaald. Waarschijnlijk zit een groot deel in de hardwarekosten, maar dat is toch ook weer geen kleine omzet.

We zullen zien. Is het niet weer eens tijd de jaarrekening bij de KvK op te vragen?
Het aantal neergezette Quatts stond in hun nieuwjaarspraatje:

"17.453 huishoudens werken op duurzame energie met Quatt"

• TeslaNerd
  • Nu online
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:36:
[...]
Die curve klopt dus aardig, al is er meestal geen 45 graden bij +2, het zal ong. 40 zijn. De COP curve lijkt wel op wat ik hier zie bij gerealiseerde COP tot dusver. Bij 2 graden hangt het erg af van wind en luchtvochtigheid ivm de defrostfrequentie (gok ik), dat kan 2,3 zijn maar ook nog 2,8.
De curve in de Quatt V1 specs zit duidelijk hoger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IF39frvNZ6Ob7X9zA3hW2901B88=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S5cWMdLqqCG041oQewStRIJ4.png?f=user_large

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:42:
[...]

Wat evengoed een vage markteting-term is.
Het zegt niets over het aantal warmtepompen dat geplaatst is, en hoeveel daarvan de duo uitvoering zijn.

Het percentage van die laatste zal sowieso hard kelderen vanwege nieuwe regelgeving en vanwege het feit dat je ECHT niet snel 14 kW nodig hebt 8)7 (nee, echt niet)

• Brent
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:30:
[...]

De hardware hebben de grote fabrikanten al prima op orde, maar als je softwarematig een (hardwarematig gemiddelde niet al te dure) warmtepomp kan laten draaien op het niveau van een Nibe heb je volgens mij wereldwijd goud in handen.
Mijn ouders hebben een Nibe, ik heb liever mijn Quatt. Dramatische COP, want laten installeren door $projectbouwer. Ik heb 4 keer zoveel oppervlak, zij overal vvw (nieuwbouw 2023), en nog verbruiken ze hetzelfde dan ik lijk te gaan doen.

Wat Quatt goed doorheeft is dat de pomp een (belangrijk) element is in een geheel. En dat dat geheel typisch gezien heel matig is, ook als er goed spul staat. Je kunt op dit moment klachten over elk merk vinden, en dat is omdat we nu teveel focussen op de wp. Zoals je zegt, Quatt hoeft ook niet topspul te leveren om toch gemiddeld er heel goed af te komen, alleen al door het zelf doen van installatie (ook al gaat dat dus niet altijd goed wegens tekort geschoold personeel) en iets meer software dan wat de meeste wp-bouwers leveren (en ik geef Quatt ook hier niet de eerste prijs, maar die plek verdient op dit moment volgens mij niemand).

• paQ
  • Nu online
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:45:
[...]

Mijn ouders hebben een Nibe, ik heb liever mijn Quatt. Dramatische COP, want laten installeren door $projectbouwer. Ik heb 4 keer zoveel oppervlak, zij overal vvw (nieuwbouw 2023), en nog verbruiken ze hetzelfde dan ik lijk te gaan doen.

Wat Quatt goed doorheeft is dat de pomp een (belangrijk) element is in een geheel. En dat dat geheel typisch gezien heel matig is, ook als er goed spul staat. Je kunt op dit moment klachten over elk merk vinden, en dat is omdat we nu teveel focussen op de wp. Zoals je zegt, Quatt hoeft ook niet topspul te leveren om toch gemiddeld er heel goed af te komen, alleen al door het zelf doen van installatie (ook al gaat dat dus niet altijd goed wegens tekort geschoold personeel) en iets meer software dan wat de meeste wp-bouwers leveren (en ik geef Quatt ook hier niet de eerste prijs, maar die plek verdient op dit moment volgens mij niemand).
En, je denkt niet dat er (heel) veel te winnen valt als de boel eens goed wort ingesteld en afgesteld bij die Nibe die terloops mee is genomen door de projectbouwer met standaard instellingen?

• Brent
  • Nu online
TeslaNerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:43:
[...]

De curve in de Quatt V1 specs zit duidelijk hoger:

[Afbeelding]
Ik zit natuurlijk naar de V2 Duo te kijken omdat ik die heb. Uitgangspunt voor mij was dat ik volgens koevlaas ±10kW moest hebben, en ik dat zeker bij -7 wilde kunnen halen (en dat zou de V2 Duo moeten kunnen). Die COP curve haal ik tussen de -5 en 5 graden op 0.1, 0.2 na niet denk ik. Wat ik acceptabel vind.

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 05-01-2026 10:56 ]

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:50
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:41:
[...]

:D. ja dit is wel een verjaardagsknaller zo
[Afbeelding]

Gewoon... 'even gemeten' en geconcludeerd.
Niets over omstandigheden, (thermisch) vermogen, wat dan ook.

Het is van hetzelfde niveau dat hier bij de een de Quatt door de straat staat te blehren, en bij de ander stil opereert.

Dat ze allemaal zo verschillend 'klinken' en er niets aan gedaan kan worden zou me veel meer zorgen baren.
Het is hit & miss
Ik kan mijn post niet meer terug vinden over dat geluid, maar ik kan beamen dat V2 veel meer "lawaai" maakt dan V1.5.
De buurman heeft sinds 2 weken ook een Quatt Duo V2 en ik zelf V1.5. Bij mij staan ze op de noordkant, bij hem op het zuiden, ertussen ligt een wei van ongeveer 50 meter breed. Als ik precies in het midden sta hoor ik die van hem heel duidelijk terwijl ik die van ons niet hoor. Ik durf zelfs te stellen dat als ik op 10 meter afstand van die van ons sta ik die van hem wel hoor en die van ons niet.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• Brent
  • Nu online
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:47:
[...]

En, je denkt niet dat er (heel) veel te winnen valt als de boel eens goed wort ingesteld en afgesteld bij die Nibe die terloops mee is genomen door de projectbouwer met standaard instellingen?
Oh, eerst duurde het een halve winter voordat iemand uberhaupt kon komen. Dat was er zo een (wat volgens mij 99% van de technici nog steeds is) van het kaliber omgeschoolde ketelmonteur: is er warmte? probleem opgelost. _helemaal niemand_ levert dit soort diensten, COP tuning. Projectbouwers niet, maar ook de meeste installateurs niet. Bij onze vorige woning had ik iemand die het over 10-12kW had terwijl ik op basis van koevlaas 5kW+ nodig had; deze deed ook energielabels.

Er is geen app oid, alleen het menuutje in de pomp waar ik een beetje heb zitten turen maar ik niets kon vinden dat deze kant op gaat. Wel hebben ze een flink buffervat wat nergens op slaat in hun woning (vvw overal), wat ik dan maar de schuld geef van een deel van de slechte COP.

Ik blijf erbij: Quatt steekt positief af in alles wat ik zie langskomen. Het is niet beter dan een goed afgestelde pomp van een beter merk, maar het is in elk geval scherper geprijsd dan zelfs de simpelste installatie die ik heb gezien in mijn kringen. Mensen geloven me niet als ik vertel dat hier FE onder de 10k staat.

• Brent
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Op papier zeker, maar het verklaart niet echt waar dat enorme team dan precies mee bezig is geweest. Ik vermoed een stuk meer met FE, want daar doen ze wel echt iets 'nieuws'. Het resultaat lijkt er voor mij niet echt te zijn, ze hebben iets nieuws uitgevonden wat eigenlijk niets toevoegt aan de huidige markt, maar ik kan me wel voorstellen dat hier veel ontwikkeltijd in is gaan zitten.
De V2 voegt ook niets toe in de markt, maar dat ze gewoon meer vermogen moeten kunnen leveren <0 graden in FE opstellingen was iedereen duidelijk. Die Duo was anders eigenlijk nergens anders voor nodig. Kwa w/w sww voorziening zijn ze wel een van de weinigen volgens mij.

Hoe groot is dat team dan overigens? Geen idee. En hoe is dat verdeeld in hardware/software?
De V2 zal relatief weinig tijd gekost hebben. Ze werken in China (dacht ik me te herinneren) met een lokale partner om de warmtepompen in elkaar te zetten. Dat betekend onderdelen en wensen aanvinken uit een optielijst, onderhandelen over de levervoorwaarden en prijs, en je hebt je fysieke warmtepomp. Software zal een tikje afwijken van de V1, maar zal als ze met dezelfde fabrikant werken ook aardig overeen komen.
Geld natuurlijk voor elke startup, en ook voor grotere jongens.
Vooral softwarematig vraag ik me echt vaak af waar al hun manuren in gaan zitten.
Afhankelijk van je antwoord op een eerdere vraag: ik zie dat ook niet terug nee ;) Maar, het is al meer dan menig ander merk.

• TeslaNerd
  • Nu online
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Ook voor de V2 geeft Quatt in de specs een COP van 3,3 bij A2/W45.
Daar zit jouw V2 dan niet 0,1 - 0,2 maar 0,5 - 1,0 onder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwfnK4pakyrqEkNdhvzGaYYmeOk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EQBVQENal3l8CQlh6Xm6boyq.png?f=user_large

• Brent
  • Nu online
TeslaNerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Ook voor de V2 geeft Quatt in de specs een COP van 3,3 bij A2/W45.
Daar zit jouw V2 dan niet 0,1 - 0,2 maar 0,5 - 1,0 onder
[Afbeelding]
OK, ja, ik kijk naar de curve, die is niet het best afleesbaar. Ik kwam niet verder dan iets boven de 3 op +2. Dan klopt mijn eerste schatting dus toch wel aardig.

De curve en de tabel gaan uit van krukdroge lucht lijkt me, dat je in Nederland dat niet vaak hebt lijkt me een deel van de verklaring. Maar aangezien ik die 45 graden eigenlijk niet aantik bij +2 (en ik dus een nog wat beter COP zou moeten halen, laten we uitgaan van die 2,9 als realistisch in Nederland), miste ik dus iets aan de Quatt kant, dat lijkt hiermee dan enigszins te bevestigen.

[edit]

Ik heb nog even terug in de tijd gekeken, naar wat warmere dagen waarbij af en toe 2 a 1 graden werd aangetikt. Daar kan ik een hoogste uur-COP van 3,4 op +2 graden terugvinden zogauw. Water was echter maar 36/37 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 05-01-2026 11:22 ]

• paQ
  • Nu online
Star65 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Ik kan mijn post niet meer terug vinden over dat geluid, maar ik kan beamen dat V2 veel meer "lawaai" maakt dan V1.5.
De buurman heeft sinds 2 weken ook een Quatt Duo V2 en ik zelf V1.5. Bij mij staan ze op de noordkant, bij hem op het zuiden, ertussen ligt een wei van ongeveer 50 meter breed. Als ik precies in het midden sta hoor ik die van hem heel duidelijk terwijl ik die van ons niet hoor. Ik durf zelfs te stellen dat als ik op 10 meter afstand van die van ons sta ik die van hem wel hoor en die van ons niet.
Ik geloof je zomaar hoor.
Maar het is ook echt een ander apparaat.
Alle opgaven die Quatt doet neem ik met een korreltje zout, simpelweg omdat er hier zat mensen zijn met een V1 of V1.5 waar de warmtepomp de hele dag FFFFFOOOOOOOEEEEEEEEE staat te doen.
Zet die eens naast de V2 van je buurman.
Misschien heeft je buur ook wel zo'n variant te pakken, dat is wat ik er mee bedoel aan te geven.

Misschien zijn er wel 4 varianten.
een V1 / 1.5 die wel herrie maakt
een V1 / 1.5 die geen herrie maakt
een V2 die wel herrie maakt
een V2 die geen herrie maakt

Op papier zijn ze allemaal even 'stil' en och zelfs de stilste in zijn klasse (whatever that means)
Als ze allemaal alleen op vol vermogen dat opgegeven maximale geluidsvermogen halen, dan zit je daar net onder dus in een zone die (blijkbaar) niet op papier verschijnt, of de testmodellen hadden die kuren niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIeDkaKP57KE8CuDy5478r1LHyE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ul8RQsGsWOcudzAi5glI1c09.png?f=fotoalbum_large

"bouwstofzuiger" is eigenlijk een heel treffende omschrijving.

• Brent
  • Nu online
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Op papier zijn ze allemaal even 'stil' en och zelfs de stilste in zijn klasse (whatever that means)
Als ze allemaal alleen op vol vermogen dat opgegeven maximale geluidsvermogen halen, dan zit je daar net onder dus in een zone die (blijkbaar) niet op papier verschijnt, of de testmodellen hadden die kuren niet.

[Afbeelding]

"bouwstofzuiger" is eigenlijk een heel treffende omschrijving.
Zoals het afsluitende in het stukje al aangeeft: het hangt enorm af van waar en hoe je ze plaatst. Op daken (die Nibe van mijn ouders dus ook, met zelfde geluidsissue) of aan muren is natuurlijk anders koek dan op de grond. Quatt begon ooit met een relatief klein en licht dingetje dat aan de muur kon. Weet even niet of er nog verschil dat in gewicht tussen V1 en V1.5, maar de zwaardere V2 die resoneert daardoor harder _als_ die resoneert. Misschien dat het daarmee te maken heeft? Dat het geluid van de unit niet zozeer veranderd is, maar er gewoon meer gewicht staat te trillen?

• paQ
  • Nu online
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Zoals het afsluitende in het stukje al aangeeft: het hangt enorm af van waar en hoe je ze plaatst. Op daken (die Nibe van mijn ouders dus ook, met zelfde geluidsissue) of aan muren is natuurlijk anders koek dan op de grond. Quatt begon ooit met een relatief klein en licht dingetje dat aan de muur kon. Weet even niet of er nog verschil dat in gewicht tussen V1 en V1.5, maar de zwaardere V2 die resoneert daardoor harder _als_ die resoneert. Misschien dat het daarmee te maken heeft? Dat het geluid van de unit niet zozeer veranderd is, maar er gewoon meer gewicht staat te trillen?
Dan nog: het "bouwstofzuiger" geluid heeft weinig met de plaatsing te maken. Dat wordt door Quatt intussen omschreven als "normaal werkgeluid" bij alle mensen in dit topic die daar last van hebben. Het is rechtstreeks herleidbaar uit de compressor(frequentie).

(zou wat zijn als je dak op 316Hz kon resoneren)

• s020506
  • Nu online
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Als het een smal steegje is, kan ik me voorstellen dat dit geluid erg blijft hangen. Er is eerder in dit topic iemand die last had van de Quatt van de buren omdat de precies tegenover zijn raam was opgehangen. Op een plat dak in de relatief open ruimte gaat veel minder geluidshinder geven.

PVoutput

• Brent
  • Nu online
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:17:
[...]

(zou wat zijn als je dak op 316Hz kon resoneren)
Oh ik heb een vakje materiaalanalyse gehad; ik geloof direct dat (onderdelen van) iets complex' zoals een plat dak op een (onder-/boven-)toon van zo'n frequentie kunnen meetrillen. Dit is een Moeilijk Onderwerp.

• paQ
  • Nu online
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Oh ik heb een vakje materiaalanalyse gehad; ik geloof direct dat (onderdelen van) iets complex' zoals een plat dak op een (onder-/boven-)toon van zo'n frequentie kunnen meetrillen. Dit is een Moeilijk Onderwerp.
Ik weet niet of die discussie (weer voeren) veel zin heeft.
Apparaten Quatts die op de grond staan maken _exact_ hetzelfde geluid.
Telkens harmonische verdubbelingen van de compressorsnelheid.

Ik ga niet mee in de kapstok "plaatsing op plat dak / gevel / steeg"

• TeslaNerd
  • Nu online
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:06:
[...]
OK, ja, ik kijk naar de curve, die is niet het best afleesbaar. Ik kwam niet verder dan iets boven de 3 op +2. Dan klopt mijn eerste schatting dus toch wel aardig.

De curve en de tabel gaan uit van krukdroge lucht lijkt me, dat je in Nederland dat niet vaak hebt lijkt me een deel van de verklaring. Maar aangezien ik die 45 graden eigenlijk niet aantik bij +2 (en ik dus een nog wat beter COP zou moeten halen, laten we uitgaan van die 2,9 als realistisch in Nederland), miste ik dus iets aan de Quatt kant, dat lijkt hiermee dan enigszins te bevestigen.
Waarom uitgaan van 2,9 in NL als Quatt voor de Nederlandse specs 3,3 opgeeft?
Ik ben het wel eens met jouw positieve verhaal over Quatt in het algemeen maar ook jouw Quatt COP blijft significant achter bij wat Quatt belooft.

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:50
s020506 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Als het een smal steegje is, kan ik me voorstellen dat dit geluid erg blijft hangen. Er is eerder in dit topic iemand die last had van de Quatt van de buren omdat de precies tegenover zijn raam was opgehangen. Op een plat dak in de relatief open ruimte gaat veel minder geluidshinder geven.
Ter aanvulling op mijn vorige post snap ik heel goed dat je appels met appels moet vergelijken, de opstelling waar ik het over heb is precies gelijk met uitzondering dat 1 opstelling op noord is, de ander op zuid. Staan allebei op een grindbed en de quatts staan vrij opgesteld.Wat je hoort zijn duidelijk de ventilatoren van de Quatts. Ik heb geen meting gedaan maar het veraschil is duidelijk hoorbaar.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• Brent
  • Nu online
TeslaNerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Waarom uitgaan van 2,9 in NL als Quatt voor de Nederlandse specs 3,3 opgeeft?
Ik ben het wel eens met jouw positieve verhaal over Quatt in het algemeen maar ook jouw Quatt COP blijft significant achter bij wat Quatt belooft.
De tabel heeft een range, en zeker bij 2 graden wordt die voornamelijk verklaard door defrostgedrag, wat erg afhangt van luchtvochtigheid. Noodzakelijkerwijs zijn de uitersten hier droge lucht en verzadigde lucht, dus moeten dan de eindpunten zijn van de range. Daarom verwacht ik niet die 3,3 vaak in NL te halen. De curve in de plot lijkt bij nader inzien misschien gewoon het gemiddelde tussen die 2, wat geen onbegrijpelijke keuze is. Echter, gemiddeld zou in NL meer aan de luchtvochtige kant gaan zitten, want zo is onze klimaatzone nu eenmaal. Dus de curve lijkt me dan een aardige realistische bovengrens. Misleiding van Quatt? Jain.

Het feit dat tov die curve nog steeds een halve punt lijk te missen, gegeven de gerealiseerde CV temp, is een verschil dat ik wel echt in de schoenen van Quatt schuif: dit is een verschil aan de verwarmingskant, niet de afgifte.

Evengoed, voor december lijkt opgenomen vermogen in lijn met de energierekening (voor november zit Quatt er nog steeds 50%+ boven) maar dit soort verschillen doen mij rapportage van Quatt ook weer met een korreltje zout nemen. Ik bedoel: als er een halve MWh mist, dan kan de COP er ook best een halve punt naast zitten, toch? Beter zou zijn zelf de COP te meten, maar dat is een project waar ik nu geen tijd voor heb ;)
offtopic:
Ik heb jaren gewoond op een plek met vrij droge lucht, dus ik weet uit ervaring wel een beetje wat het verschil is. Ook zelf: daar ging je rustig in het zonnetje bij +2 terrasjes pakken, hier niet ;)
Aankomende nacht staat -6 op de verwachtig: ik zal dat morgen eens naast de -7 houden (COP 2,4).

• Brent
  • Nu online
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Ik weet niet of die discussie (weer voeren) veel zin heeft.
Apparaten die op de grond staan maken _exact_ hetzelfde geluid.
Telkens harmonische verdubbelingen van de compressorsnelheid.
De oren horen niet of geluid van resonantie komt of primaire onderdelen in de WP is all.

Ik stel bij deze mijn opstelling beschikbaar voor metingen (ik heb geen apparatuur). Mocht iemand willen langskomen (prov. L) dan kan dat. Meten is immers weten. (Je meet dus dan aan spul dat op de grond staat, voor de goede orde)

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:13
onlinaius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:42:
[...]

In een artikel van eind 2024 gaven ze aan 7.000 offertes voor 2025 binnen te hebben ivm verlaging subsidie. Als je even uitgaat van wat afvallers en 5.500 aanhoudt en wat nieuwe installaties etc, dan zou hun omzet vorig jaar ergens tussen de 40-50 miljoen moeten liggen. Als wat ze aangeven idd waar was dan.

• paQ
  • Nu online
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:40:
[...]

De oren horen niet of geluid van resonantie komt of primaire onderdelen in de WP is all.

Ik stel bij deze mijn opstelling beschikbaar voor metingen (ik heb geen apparatuur). Mocht iemand willen langskomen (prov. L) dan kan dat. Meten is immers weten. (Je meet dus dan aan spul dat op de grond staat, voor de goede orde)
Er zijn in dit topic voldoende filmpjes en opnames te vinden om je conclusies aan te verbinden ;)
Op een plat dak, op het terras in de tuin, vrij opgesteld 10m achter het huis.

Het gaat niet om het vermogen van het bouwstofzuigergeluid, maar dat het aanwezig is. En als het aanwezig is, dan is het iig luid. Luid genoeg om redelijk veilig te stellen: "te luid"

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:13
onlinaius schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:25:
[...]

Ik zie je punt, maar ik heb sterk mijn twijfel of dat daadwerkelijk werkt. Conglomereren en vertikale integratie zie je in de praktijk namelijk maar heel weinig voorkomen, en dat heeft een reden: het werkt meestal niet. In het engels noemen ze dat 'jack of all trades, master of none'.

Daarom zie je dat ASML een belang neemt in Carl Zeiss, maar het bedrijf niet inlijft, BMW maakt geen eigen banden en de waterpomp in je Quatt is gewoon een Wilo waterpomp. Je kunt namelijk beter erg goed worden in 1 specifiek ding, dan alles een beetje kunnen.

Je kunt succesvol zijn met conglomereren / vertikaal integreren. Dan heb je het over bedrijven als Samsung, Daewoo en tot op zekere hoogte Tesla, maar in de praktijk zie je dat vrij weinig bedrijven dit doen, of heel beperkt doen, en dat heeft goede redenen.

Denk eens in de termen van groeipotentieel, welk product kun je beter naar het buitenland exporteren? Een kneitergoede warmtepomp, of een middelmatige energieleverancier, een dertien in een dozijn verkoper van thuisaccu's, een ingewikkelde en prijzige oplossing voor FE met een hoop kinderziektes of een niche manier van koelen?

Dat is toch echt die kneitergoede warmtepompen. Middelmatige oplossingen geleverd door lokale bedrijven kun je door heel Europa krijgen.

En ja, als je dat op orde hebt kun je inderdaad het succes daarvan aangrijpen om een ecosysteem te bouwen waarbij je meer producten aan die klanten verkoopt, maar een track record van alles half doen helpt daar niet bepaald bij.

Waarmee ik overigens niet zeg dat WeHeat dit gaat lukken, maar ik zie in hun nieuwsbericht wel dat ze in ieder geval de ambitie hebben om iets heel goeds neer te zetten, en ik hoop dat ze daarin slagen, want dan hebben ze / we (als Nederland) een exportproduct wat de hele wereld over kan.
Ik ben het met je eens dat ze ook eerst de basis op orde moeten hebben en dan moeten gaan kijken naar het eco systeem eromheen, maar soms is die keuze lastig met de concurrentie die op de deur aan het kloppen is.

Wat betreft WeHeat hebben ze ook mooie ambities, maar heel eerlijk die heeft Quatt ook. Als ik kijk naar de app downloads en reviews dan valt wel op dat WeHeat veel minder downloads en reviews heeft (ook slechtere reviews ivm Quatt), wat ik ook best opvallend vind aangezien ze juist met en grote jongens zoals Coolblue toch wel een aardig eind moeten kunnen komen. Dat vind ik dan wel weer het slimme aan WeHeat dat ze via installateurs werken, dat maakt jouw schaalbaarheid sneller. Nadeel is wel weer dat je minder controle hebt over een belangrijk gedeelte van het proces namelijk the last mile naar de eindklant. Plus wat mij gevaarlijk lijkt is dat je in een lijstje met andere merken komt te staan en dat de eind klant dan liever een Remeha of Bosch pakt omdat ze die kennen.

Het is en blijft lastig :).

• Brent
  • Nu online
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Er zijn in dit topic voldoende filmpjes en opnames te vinden om je conclusies aan te verbinden ;)
Op een plat dak, op het terras in de tuin, vrij opgesteld 10m achter het huis.

Het gaat niet om het vermogen van het bouwstofzuigergeluid, maar dat het aanwezig is. En als het aanwezig is, dan is het iig luid. Luid genoeg om redelijk veilig te stellen: "te luid"
Specifiek de compressor dan, of alle geluid bij elkaar?

Als het spul hier draait, ben ik doorgaans niet buiten, maar kan me niet een 320Hz achtige frequentie herinneren. Kan er eens op letten.

Met filmpjes en alle psycho-akoestische verwerking in audiocodecs kan ik niet zoveel. Daarmee kun je alles bagetelliseren danwel opblazen (opzettelijk of niet).

• onlinaius
Wat dan wel weer geruststellend is: ze hebben 9 vacatures open staan.

Ook dat zegt natuurlijk niet alles, maar het zou een indicatie kunnen zijn dat ze financieel er goed genoeg voorstaan om nieuwe medewerkers aan te nemen.

https://careers.quatt.io/jobs

• onlinaius
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:59:
Hoe groot is dat team dan overigens? Geen idee. En hoe is dat verdeeld in hardware/software?
Een indicatie zie je op de foto op deze pagina:

https://www.quatt.de/working-at-quatt

De verdeling is uiteraard niet duidelijk, maar als ik kijk naar wat er qua software voor de klanten beschikbaar is gekomen kan ik wel concluderen dat de programmeurs oftewel er niet zijn, oftewel heel andere zaken aan hun hoofd hebben dan de huidige producten van Quatt verbeteren, en ook niet bepaald tijd hebben genomen voor de FE.

• Brent
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:07:
Wat dan wel weer geruststellend is: ze hebben 9 vacatures open staan.

Ook dat zegt natuurlijk niet alles, maar het zou een indicatie kunnen zijn dat ze financieel er goed genoeg voorstaan om nieuwe medewerkers aan te nemen.

https://careers.quatt.io/jobs
Gelukkig allemaal taken die me idd prio lijken te hebben: montage & onderhoud, en finance & nieuw hoofd sales ;)

• paQ
  • Nu online
Brent schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Specifiek de compressor dan, of alle geluid bij elkaar?

Als het spul hier draait, ben ik doorgaans niet buiten, maar kan me niet een 320Hz achtige frequentie herinneren. Kan er eens op letten.

Met filmpjes en alle psycho-akoestische verwerking in audiocodecs kan ik niet zoveel. Daarmee kun je alles bagetelliseren danwel opblazen (opzettelijk of niet).
Nou, dat is toch juist de issue?
Lang niet iedereen heeft het.
Maar als je _wel_ het bouwstofzuiger geluid hebt, dan zegt Quatt: normaal werkgeluid

Pagina: 1 ... 325 326 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.