Ervaringen met Quatt Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 337 338 Laatste
Acties:

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:39
HiFive schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:07:
Wordt dit de grote concurrent voor Quatt?

Nieuw: Weheat Swift
Dé modulaire warmtepomp voor schuine daken
Eenvoudige kraanloze lift-in installatie van binnenuit
Ruimtebehoud: geen verlies van bruikbare meters (NEN 2580)
Service vriendelijk dankzij remote monitoring en remote aansturing
Onopvallend design met aandacht voor minimaal geluidsimpact
Eind 2026 komt de Swift beschikbaar voor installatie.

https://www.weheat.nl/producten/swift
offtopic:
Hier nog weat meer info
https://www.bouweninstall...zinkt-in-het-schuine-dak/

Wel interessant ook dat ze producten van ATA Mute gaan toepassen.
Ge­luids­ab­sorp­tie
Er is ook veel onderzoek en ontwikkeling gedaan om de Swift zo stil mogelijk te maken, vertelt Van de Ven. “Omdat de warmtepomp in de woning hangt is er door de TU Eindhoven een nieuw absorberend materiaal ontwikkeld door ATA Mute. Het is enorm geluidsabsorberend terwijl het maar weinig ruimte in beslag neemt. Na een onderzoekstraject van twee jaar passen wij dit materiaal nu toe in de Swift.”

https://www.atamute.com/

Misschien moeten we het 'doosje' om de Quatt compressor ook maar eens welgooien met dat ATA Mute spul ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Ik zie dit eerder de grote concurrent voor andere binnenhuis warmtepompen zoals de Itho Vincent of de Ego. Beperking van die machines is de pijpjes waar je de lucht doorheen zuigt en blaast, dat heb je met zo'n rooster in je dak niet.

Maar echt concurrentie voor Quatt? Waarbij Quatt aan de buitengevel hangt of in de tuin staat en de leidingen door 1 gat in de muur naarbinnen komt? Voor deze unit moet je een flink gat in je dak zagen.

• jj85
Cannonballl schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Nou ik heb de zooi besteld, doorstroomverwarmer van 3kw (die is al binnen, en verwacht ik niet dat die uberhaupt gebruikt hoeft te worden), 3 fasen meterkast voor in de schuur met eigen groepen voor WPB, doorstroomverwarmer en Quatt en een Atlantic Explorer V5 WPB. Kan niet wachten om die CV van de muur te schroeven en 't gas op te zeggen.

Volgens mij was ik bij Quatt voor de AE upgrade 6000 euro kwijt, ik zit nu net op 2500. Moet nog wel wat klein spul bij natuurlijk voor aansluiten zoals drukmeter, leidingen e.d. maar dat kost de wereld niet, en veel dingen heb ik nog liggen..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Ben benieuwd :)

Wat ga je overigens met die C25 automaat doen? Er even vanuitgaande dat je een 3x25A huisaansluiting hebt, dan zou een C20 wellicht een betere keuze zijn...

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:07
jj85 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:50:
[...]

Nice! Ben benieuwd :)

Wat ga je overigens met die C25 automaat doen? Er even vanuitgaande dat je een 3x25A huisaansluiting hebt, dan zou een C20 wellicht een betere keuze zijn...
Ja die heb ik waarschijnljik verkeerd, die moet ik denk ik nog even omruilen. Ik heb inderdaad 3x25A en wilde die automaat gebruiken om vanaf mijn hoofdmeterkast de nieuwe meterkast in de schuur te voeden (die de rest weer onderverdeeld).

Denk je dat dat net iets te hoog is? Kan hem prima omruilen daar niet van.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:23
Cannonballl schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Nou ik heb de zooi besteld, doorstroomverwarmer van 3kw (die is al binnen, en verwacht ik niet dat die uberhaupt gebruikt hoeft te worden), 3 fasen meterkast voor in de schuur met eigen groepen voor WPB, doorstroomverwarmer en Quatt en een Atlantic Explorer V5 WPB. Kan niet wachten om die CV van de muur te schroeven en 't gas op te zeggen.

Volgens mij was ik bij Quatt voor de AE upgrade 6000 euro kwijt, ik zit nu net op 2500. Moet nog wel wat klein spul bij natuurlijk voor aansluiten zoals drukmeter, leidingen e.d. maar dat kost de wereld niet, en veel dingen heb ik nog liggen..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! Ben benieuwd naar het eindresultaat _/-\o_

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
raven22 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:54:
Ik controleer/regel de bodemplaatverwarming nu bijna een maand via een shelly en homeassistant. BPV gaat aan bij een defrostcycle met buitentemperatuur onder 1 graad en blijft na defrost nog 15 minuten aan.
Uit interesse eens gekeken wat het resultaat is.
Volgens de Quatt app is er door mijn duo v1.0 in januari tot nu toe 516 kwh verbruikt. Volgens mijn homewizard kwh meter in de meterkast (meet alleen de groep van de duo) is de score 422 kwh. Is toch bijna 100kwh verschil. Met een opgewekte warmte van 1920kwh geeft dit een Cop van 4,55 ipv 3,72.
Ik heb een enkele v1 en hier bijvoorbeeld het verschil in verbruik app vs Homewizard:
November 588,86 — 548
December 677,67 — 640
Januari 838,73 — 825
Dus dat geeft voor metingen en berekeningen als de jouwe al een verschil. Misschien kan je aan de hand van oudere gegevens wel bepalen wat het percentage afwijking ongeveer is voor een betere indicatie.
Maar is vervelend dat die onnodig aan staat dus mooie oplossing denk ik zo.

• jj85
Cannonballl schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:17:
[...]

Denk je dat dat net iets te hoog is? Kan hem prima omruilen daar niet van.
Ik zou je case eens voorleggen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 voor wat advies.

Heb zelf een C16 voor deze toepassing, maar voor de thuisbatterij een C20 gepakt. Beide een 4P automaat, dus dan is de neutraal ook afgezekerd. (maar meningen hierover verschilen her en der wel)

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:50

Ik vraag me af waar deze aanzuigt. Want als dat via hetzelfde rooster gaat lijkt recirculatie tegengaan mij nog best een uitdaging.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:11
bite schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:40:
[...]

Ik heb een enkele v1 en hier bijvoorbeeld het verschil in verbruik app vs Homewizard:
November 588,86 — 548
December 677,67 — 640
Januari 838,73 — 825
Dus dat geeft voor metingen en berekeningen als de jouwe al een verschil. Misschien kan je aan de hand van oudere gegevens wel bepalen wat het percentage afwijking ongeveer is voor een betere indicatie.
Maar is vervelend dat die onnodig aan staat dus mooie oplossing denk ik zo.
Bij mij waren ,voordat ik de bpv beheerde, de verschillen tussen de kwh meter en de quatt app veel minder.
Dus de besparing die je hier ziet komt voor grootste deel door de bpv niet 24/7 ana te hebben staan.

• LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08:29
jj85 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:41:
[...]
offtopic:
Hier nog weat meer info
https://www.bouweninstall...zinkt-in-het-schuine-dak/

Wel interessant ook dat ze producten van ATA Mute gaan toepassen.
Ge­luids­ab­sorp­tie
Er is ook veel onderzoek en ontwikkeling gedaan om de Swift zo stil mogelijk te maken, vertelt Van de Ven. “Omdat de warmtepomp in de woning hangt is er door de TU Eindhoven een nieuw absorberend materiaal ontwikkeld door ATA Mute. Het is enorm geluidsabsorberend terwijl het maar weinig ruimte in beslag neemt. Na een onderzoekstraject van twee jaar passen wij dit materiaal nu toe in de Swift.”

https://www.atamute.com/

Misschien moeten we het 'doosje' om de Quatt compressor ook maar eens welgooien met dat ATA Mute spul ;)
Ze hebben ook stille(re) ventilatoren :-)

Tussenwoning 145m2, 1936, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra ace 39, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• Cannonballl
jj85 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Ik zou je case eens voorleggen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 voor wat advies.

Heb zelf een C16 voor deze toepassing, maar voor de thuisbatterij een C20 gepakt. Beide een 4P automaat, dus dan is de neutraal ook afgezekerd. (maar meningen hierover verschilen her en der wel)
Thanks! Er komt meer in de schuur dan alleen die doorstroomverwarmer, wellicht dat ik het daarom gedaan had.

A.s. maandag wordt de warmtepompboiler door warmteservice geleverd, ik hoop dan ook volgende week, of de week erna aan de gang te kunnen. Ik zal zoveel mogelijk foto's maken van het process (van het verwijderen van de cv tot ophangen van de doorstroomverwarmer). Het process van de warmtepompboiler vind ik niet zo spannend maar zal er ook foto's van maken.

Ik zag dat het ophangen van die doorstroomverwarmer niet echt wat bedacht voor was, ik ga denk ik vanavond even in Tinkercad steunen maken om te 3D printen, dan kun je 'm ook met de isolatie ophangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cannonballl op 28-01-2026 17:39 ]

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-01 22:12
LTS_2000 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:22:
[...]

Ze hebben ook stille(re) ventilatoren :-)
Mijn Quatt V1.5 is ook super stil. Dit zal o.a. door het beperkte vermogen komen. Die nieuwe WeHeat heeft ook maar een beperkt vermogen en dat zal een deel van de truc zijn om (ook binnen) aan de geluidseisen te voldoen. Ik zie daarin dus niet zoveel verschil.

Gezien de geluideisen en het vermogen wat meestal in een tussenwoning nodig is, waarom iemand in een tussenwoning, de nieuwe V 2,0 als duo opstelling, op een afdak gaat plaatsen. Achteraf blijkt dat het geluid van de V 2.0, met dus meer vermogen, in de praktijk nog tegenvalt. (Het is maar de vraag of deze wp aan de eisen van de opgegeven specificaties voldoet)

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• LTS_2000
LTS_2000 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:23:
Vandaag ontdekt dat mijn oude convector in de put in mijn woonkamer toch een instel ventiel heeft. En die stond voor 90% dicht (!). En ook al jaren lang dus. OMG.
Één minuut geleden heb ik hem vol open gedraaid.
Ben ontzettend benieuwd nu.
Geweldig begin van de dag haha
Ik weet niet of dit toeval is maar ik vind het wel opvallend dat ik na het openzetten van de convector (vanmorgen om 09.00) het vermogen en de aanvoertemperatuur flink gedaald zijn terwijl het buiten langzaamaan kouder werd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-p1e7rxRKOQKBsKuZWHDyommp2s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rNPQ2N11RTZNy0A3cGqKzxuR.png?f=fotoalbum_large

Tussenwoning 145m2, 1936, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra ace 39, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• onlinaius
LTS_2000 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:28:
[...]

Ik weet niet of dit toeval is maar ik vind het wel opvallend dat ik na het openzetten van de convector (vanmorgen om 09.00) het vermogen en de aanvoertemperatuur flink gedaald zijn terwijl het buiten langzaamaan kouder werd:

[Afbeelding]
Dat lijkt mij zeker geen toeval. Dit komt qua temperatuur dicht bij VVW te zitten!

Mooi resultaat!

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 28-01-2026 18:30 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• jj85
[...]

[Afbeelding]
Nice! Mooie COP is leuk, maar dit is het echt werk ;) Je gaat bijna 50% minder energie gebruiken lijkt het wel.
(hopelijk was dat instelventiel niet met een reden zo ver gesloten en koelt de rest van je huis nu eningszins af, maar dan weet je nu waar je aan moet draaien ;) )

• jj85
Cannonballl schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:37:
[...]

Thanks! Er komt meer in de schuur dan alleen die doorstroomverwarmer, wellicht dat ik het daarom gedaan had.

A.s. maandag wordt de warmtepompboiler door warmteservice geleverd, ik hoop dan ook volgende week, of de week erna aan de gang te kunnen. Ik zal zoveel mogelijk foto's maken van het process (van het verwijderen van de cv tot ophangen van de doorstroomverwarmer). Het process van de warmtepompboiler vind ik niet zo spannend maar zal er ook foto's van maken.

Ik zag dat het ophangen van die doorstroomverwarmer niet echt wat bedacht voor was, ik ga denk ik vanavond even in Tinkercad steunen maken om te 3D printen, dan kun je 'm ook met de isolatie ophangen.
Mogelijk moet je toch nog een lading koppelingen en verlopen bestellen, dan is www.heima24.de (thanks @Toby-Wan ) een goeie. Veel spul en veeeel voordeliger dan in NL.
Kun je direct een grote maat van deze bestellen om de doorstroomverwarmer (inc isolatie) vast te zetten.
https://www.heima24.de/in...-schallschutzeinlage.html (wel even de maat checken dan)

Tip: Na het monteren van de grote (1 1/2") aansluitingen even nagaan of de boel lekdicht is middels een druktest. Eenmaal geinstalleerd wordt het herstellen een stukje lastiger met die grote aansluitingen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a61WQbOVJg21Rv2liDhIzYZo6UU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N78PLHazjnLZDeQ2t1Ha8gUj.jpg?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-01 16:30
[...]

[Afbeelding]
Ik wil geen partypooper zijn maar om 9:00 was jouw Quatt ook klaar met opwarmen van 18 naar 20,5 graden en was er minder warm water nodig om jouw huis op temperatuur te houden.
Benieuwd of het morgenochtend voor 9:00 ook met de lagere aanvoertemperatuur gaat

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-01 17:50
jj85 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:15:
[...]

Kan goed kloppen, had daar ooit een excelsheet voor gemaakt.
Dit nogmaals gedaan met de huidige weerdata en het door GTP laten oplossen. Komt een soortgelijk verschil uit.
Best nog wel afhankelijk van waar je woont. Maar dit is van de afgelopen dagen de gemiddelde uitkomst.

V1.0 en V1.5 zijn per abuis omgewisseld. Dus waar V1 staat is het V1.5 en vice versa 8)7
[Afbeelding]

Afgelopen 365 dagen
[Afbeelding]

Slechts scorende plaats
[Afbeelding]

@Quatt Support Wanneer fixen jullie dit?
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Hier sinds een aantal weken de bodemverwarming geheel uit staan.

Totop heden geen problemen met ophopingen van ijs. Max een centimetertje. Afvoergaten in de bodem blijven bij mij dan ook nog gewoon open.

Wel fijn als je dat makkelijk even buiten kan checken en er niet het dak voor op moet oid.

Vaak ben je te bang :)

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd, HR++ glas, 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 6 convectoren en 13 radiatoren. 7x Heatmeister

• LTS_2000
TeslaNerd schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Ik wil geen partypooper zijn maar om 9:00 was jouw Quatt ook klaar met opwarmen van 18 naar 20,5 graden en was er minder warm water nodig om jouw huis op temperatuur te houden.
Benieuwd of het morgenochtend voor 9:00 ook met de lagere aanvoertemperatuur gaat
Sowieso heb ik hier altijd max 19 graden en geen 20.5. Voorheen wel een halve graad nachtverlaging naar 18.5. Maar in dit geval stond hij al sinds gistermiddag continu op 19 graden.

Maar we gaan het zien morgen en vannacht. Ben heel benieuwd ook naar wat nachtvorst.

• onlinaius
Derk GTT schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Hier sinds een aantal weken de bodemverwarming geheel uit staan.

Totop heden geen problemen met ophopingen van ijs. Max een centimetertje. Afvoergaten in de bodem blijven bij mij dan ook nog gewoon open.

Wel fijn als je dat makkelijk even buiten kan checken en er niet het dak voor op moet oid.

Vaak ben je te bang :)
Interessant! Ik heb de L5 er helemaal vanaf gehad tussen 31 december en 6 januari. Bij mij verstopten de afvoergaten in de bodemplaat wel, en 6 januari had ik nog een cm of 2 - 3 speelruimte tussen de ijsplaat en de onderkant van de fan. Toen kreeg ik het toch een beetje benauwd, en heb de L5 enkele dagen weer vast gehad tot het begon te dooien.

Voor mij lijkt helemaal zonder bodemplaatverwarmer dus niet echt te werken, maar je zult weinig nodig hebben vermoed ik in de praktijk.

Gelukkig kom ik vrij makkelijk (vanuit het slaapkamerraam) op het dak :)

• TeslaNerd
onlinaius schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:24:
[...]

Interessant! Ik heb de L5 er helemaal vanaf gehad tussen 31 december en 6 januari. Bij mij verstopten de afvoergaten in de bodemplaat wel, en 6 januari had ik nog een cm of 2 - 3 speelruimte tussen de ijsplaat en de onderkant van de fan. Toen kreeg ik het toch een beetje benauwd, en heb de L5 enkele dagen weer vast gehad tot het begon te dooien.

Voor mij lijkt helemaal zonder bodemplaatverwarmer dus niet echt te werken, maar je zult weinig nodig hebben vermoed ik in de praktijk.

Gelukkig kom ik vrij makkelijk (vanuit het slaapkamerraam) op het dak :)
Ik kan met de OpenQuatt controller een relais op de @leejoow-module aansturen waarmee ik een 230V-relais kan aansturen om de bodemplaatverwarmer aan- en uit te zetten. Ik zie ook nog ongebruikte draden in de modbus-kabel zitten die ik voor het schakelen kan gebruiken. Wat voor relais kan ik daar het beste voor gebruiken?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
LTS_2000 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:04:
[...]

Sowieso heb ik hier altijd max 19 graden en geen 20.5. Voorheen wel een halve graad nachtverlaging naar 18.5. Maar in dit geval stond hij al sinds gistermiddag continu op 19 graden.

Maar we gaan het zien morgen en vannacht. Ben heel benieuwd ook naar wat nachtvorst.
Ik keek naar de kamertemperatuur in jouw Quatt-insights. Oeps ja, 19,5 ipv 20,5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZJfD9FG02ZpvkEK7ldcNBJ3cms=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PwmmwobgnLm7DtWwzXfPkrJE.png?f=user_large

• Toby-Wan
Cannonballl schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:37:
[...]
Hier wordt ie aan onderzijde ondersteund door 2 hoekprofielen en aan bovenzijde door een klemband (https://www.warmteservice...Eh7TXlzVcZ9waAimOEALw_wcB)

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Cannonballl
jj85 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Mogelijk moet je toch nog een lading koppelingen en verlopen bestellen, dan is www.heima24.de (thanks @Toby-Wan ) een goeie. Veel spul en veeeel voordeliger dan in NL.
Kun je direct een grote maat van deze bestellen om de doorstroomverwarmer (inc isolatie) vast te zetten.
https://www.heima24.de/in...-schallschutzeinlage.html (wel even de maat checken dan)

Tip: Na het monteren van de grote (1 1/2") aansluitingen even nagaan of de boel lekdicht is middels een druktest. Eenmaal geinstalleerd wordt het herstellen een stukje lastiger met die grote aansluitingen ;)
[Afbeelding]
Oh dat is een super tip, thanks, ik ga ff rondneuzen. Vond het inderdaad al een grote maat maar dacht komt wel goed. Volgens mij maat 6/4?
Toby-Wan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:46:
[...]

Hier wordt ie aan onderzijde ondersteund door 2 hoekprofielen en aan bovenzijde door een klemband (https://www.warmteservice...Eh7TXlzVcZ9waAimOEALw_wcB)
Dat kan ook, ook een prima idee! Was zelf al even aan het tinkeren geweest gisteravond en over de nacht een printje laten draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgbxWQY5_v-3rujPFc1f0UszbXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmMghh7kv6R7b5tVeepzuWZT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KHKDqgeSG5HKJ-MaRq_ehcyeI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiOd5tCiyoQPGN3Rr5eiBpeR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pbk1ZgVjuViWD8nq5uS7xiFzsW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C2XcsR3vCxDFXxzEJ1aeI0kx.png?f=fotoalbum_large

• jj85
LTS_2000 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:04:
[...]

En hoe ging het vandaag? :)

• LTS_2000
jj85 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:52:
[...]

En hoe ging het vandaag? :)
Mèh...
Hij stond op duurzaam maar de sneeuw werd toch teveel:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rYZ4kLlKzMcOz3quul4VvCgOZ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v6f8k9EFBptNhJnKA3E72FcL.png?f=fotoalbum_large

Kan het nog nut hebben om hem op 'besparen' te zetten. En heeft de ingestelde temperatuur op mijn cv ketel nog effect op het wel of niet bijspringen van de ketel? De ketel temperatuur staat nu op 55 graden.

Verder heb ik niet echt makkelijke opties om nog iets te finetunen denk ik.

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:56

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

LTS_2000 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Mèh...
Hij stond op duurzaam maar de sneeuw werd toch teveel:[Afbeelding]

Kan het nog nut hebben om hem op 'besparen' te zetten. En heeft de ingestelde temperatuur op mijn cv ketel nog effect op het wel of niet bijspringen van de ketel? De ketel temperatuur staat nu op 55 graden.

Ach, ik had een COP van 2,8 en maar € 0,03 meer verdiend.

Wat ik niet snap is de forse daling in je temperatuur aan het begin ?

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HIer lijkt het alsof een van de Quatt's niet helemaal goed zijn ijs kwijt kan bij een defrost. Quatt 1 heeft alleen 'sneeuw' in de warmtewisselaar, maar Quatt 2 heeft ook nog een ijslaag buitenop de warmtewisselaar.
Vanavond hoorde ik die Quatt ook nog eens aanlopen, alsof de ventilator tegen ijs aankwam, dat leek me niet de bedoeling.

Voor nu maar even de gasprijs verlaagd om te kijken of al het ijs eerst eens kan smelten als de CV ketel de verwarming overneemt. Morgen maar eens kijken of er iets verstopt is.

• LTS_2000
Metsubsidie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:37:
[...]

Ach, ik had een COP van 2,8 en maar € 0,03 meer verdiend.

Wat ik niet snap is de forse daling in je temperatuur aan het begin ?
Goeie vraag. Ik heb geen idee eigenlijk. Het staat nu continu op 19.
Er zou ook nog wel wat reserve moeten zijn om dat gas te voorkomen maar toch besluit de Quatt om wat gas te gebruiken...

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-01 09:29

HaikoW

International man of mystery

Mijn moeder heeft in oktober haar Quatt in gebruik genomen. Ze is er erg tevreden mee. Gezien haar leeftijd heeft ze het graag op 22 graden in de woonkamer. De Quatt kan dat prima aan.
Wat ik echter niet snap is dat als we rond het vriespunt zitten, de Quatt soms zonder problemen de hele dag electrisch werkt en soms (zoals vandaag) het merendeel van de dag vrijwel alleen op gas verwarmt.
Heeft iemand hier een idee over? Het is zo'n inconsequent gedrag, -2 is toch -2?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9vl70wivg1ASQtMWU8ANSwTfyI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SIH22iZ2iDL5kiS0eZnv8j68.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqaT3B78OI0i9t_HRB9TES29RWk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ew2RaNXE7sTwOicAHmFp6MRn.png?f=fotoalbum_large

• onlinaius
HaikoW schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:30:
Mijn moeder heeft in oktober haar Quatt in gebruik genomen. Ze is er erg tevreden mee. Gezien haar leeftijd heeft ze het graag op 22 graden in de woonkamer. De Quatt kan dat prima aan.
Wat ik echter niet snap is dat als we rond het vriespunt zitten, de Quatt soms zonder problemen de hele dag electrisch werkt en soms (zoals vandaag) het merendeel van de dag vrijwel alleen op gas verwarmt.
Heeft iemand hier een idee over? Het is zo'n inconsequent gedrag, -2 is toch -2?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Allereerst: nee -2 is niet gelijk aan -2. Als de ene -2 dag een zonnige kurkdroge winterdag is, en de 2e dag er een dikke mist hangt zul je op die 2e dag veel meer last van aanvriezen op de Quatt hebben, en dat laat de efficientie kelderen.

Maar stel even dat dit niet het (hele) verschil verklaart, dan zou mijn eerste gedachte gaan naar de instellingen van de ketel.

Op welke instellingen staan het maximale vermogen en de maximale temperatuur van de ketel?

Het grootste (naar mijn idee) verschil tussen de 2 plaatjes is de watertemperatuur. Gemiddeld maakt deze niet zo heel veel uit, maar in plaatje 1 zie je wel een stuk meer pieken en dalen. Dat zou mogelijk verklaart kunnen worden met een ketel die te aggresief opstookt, maar uit de screenshots is dit niet helemaal te halen omdat deze eigenlijk wat te grof zijn om zulke patronen te zien.

Theoretisch voorbeeldje: de temperatuur om 13:00 in huis is 21.5, en de Quatt kan het zelf niet helemaal aan om de temperatuur naar de 22 te krijgen. De ketel slaat aan, en doet te aggresief mee. Hierdoor gaat de aanvoertemperatuur van 35 graden naar 65 graden. De Quatt doet nu niet meer mee, want deze gaat maar tot 55 graden. Om 13:20 is de 22 graden gehaald. De cv ketel gaat uit, en de Quatt doet tijdelijk alleen dienst om water door het cv systeem te pompen. De aanvoertemperatuur zakt, en de temperatuur in de woning valt terug naar 21.9. De Quatt slaat weer aan, maar de aanvoertemperatuur ligt nog op 55 graden. De Quatt gaat dus heel hard aan het werk om de aanvoertemperatuur op die 55 graden te houden (met een beroerde efficientie tot gevolg), verliest langzaam die strijd, en rond 14:00 begint de cyclus opnieuw.

Mogelijk helemaal niet het geval, maar ter illustratie hoe een te aggresief bijschakelende ketel kan zorgen voor een Quatt die bijna niets meer doet.

Ik ben benieuwd wat het ingestelde vermogen en de ingestelde temperatuur op de ketel zijn, mogelijk kunnen deze (deels) de lage efficientie van de Quatt verklaren.

Verder neem ik aan dat het gaat om radiatoren en niet om (geheel) vloerverwarming. Mogelijk zijn een aantal radiatorboosters (indien nog niet aanwezig) interessant om die aanvoertemperatuur naar beneden te krijgen?

• TeslaNerd
LTS_2000 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Mèh...
Hij stond op duurzaam maar de sneeuw werd toch teveel:[Afbeelding]

Mooi resultaat toch voor zo een koude dag met sneeuw!
Hoe staat de sound slider?

• LTS_2000
TeslaNerd schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 00:55:
[...]

Mooi resultaat toch voor zo een koude dag met sneeuw!
Hoe staat de sound slider?
De sound slider staat (al) op de hoogste stand.
Of zou het beter kunnen worden op een lagere stand denken jullie?

Persoonlijk heb ik het idee dat de bespaarstand, efficiënter verwarmt en minder gas verbruikt dan de duurzame stand. Maar dit is niet heel erg ergens op gebaseerd.

En mijn keteltemperatuur? Die staat nu op 55, is daar nog iets aan te verbeteren?

• jj85
HaikoW schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:30:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk een dichtgevroren of dichtgesneeuwde verdamper. Je warmtepomp deed de eerste uren nagenoeg niks.
Staat de Quatt op een ongunstige plek

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 13:22

SBL

Mijn kamertemperatuur was (door zon) gestegen tot 0,85 boven de gevraagde temperatuur, maar Quatt draaide nog steeds zachtjes door. Blij mee!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY0EXxoOvfjNotFV7_B01_lwzVo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pshPoLSBsHyKnujuHC2vtsds.png?f=user_large

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq, laadpunt Volt Time Source 2s

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:59
jj85 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:02:
[...]

Denk een dichtgevroren of dichtgesneeuwde verdamper. Je warmtepomp deed de eerste uren nagenoeg niks.
Staat de Quatt op een ongunstige plek
Toch zit er een onvoorspelbaar gedrag in de Quatt/CiC. Bij mij wordt er vaak m.i. onnodig gas bijgestookt. Overdag houdt de Quatt de temperatuur vrijwel constant, maar ‘s nachts vrijwel nooit, terwijl de buitentemperatuur nauwelijks verandert. Dit zou toch niet nodig moeten zijn. In de loop van de dag stopt het gasverbruik weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dk3W8BXKzwSJC6h-p_ftVVs24VI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8yK9NpGXa7WvsZVeCLsDRrOW.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 13:22

SBL

Zojuist mail van Quatt: ze hebben weer frontpanelen.
Ik moest weer aangeven dat ze die van mij op mochten sturen, had ik eerder ook al gedaan.
En over gemaild, dat opsturen toch niet moeilijk zou moeten zijn.

Levering duurt nog een maand!

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq, laadpunt Volt Time Source 2s

• TWN
  • Laatst online: 13:43

TWN

Is er al iemand die meer informatie heeft/kan vertellen over het nieuwe ventilator design van de V2's die rond Maart(?) zouden moeten komen?

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:16
SBL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:53:
Zojuist mail van Quatt: ze hebben weer frontpanelen.
Ik moest weer aangeven dat ze die van mij op mochten sturen, had ik eerder ook al gedaan.
En over gemaild, dat opsturen toch niet moeilijk zou moeten zijn.

Levering duurt nog een maand!
Ik kreeg hem ook en heb de keuze gemaakt voor zelf montage. Dan krijg je de bevestiging: Je ontvangt hem voor het einde van februari.... Achja, vind het minder belangrijk dan mijn defecte flowmeter in HP1. Deze wordt binnenkort vervangen. Planning zal binnenkort contact opnemen.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:07
pietjm schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:41:
[...]

Toch zit er een onvoorspelbaar gedrag in de Quatt/CiC. Bij mij wordt er vaak m.i. onnodig gas bijgestookt. Overdag houdt de Quatt de temperatuur vrijwel constant, maar ‘s nachts vrijwel nooit, terwijl de buitentemperatuur nauwelijks verandert. Dit zou toch niet nodig moeten zijn. In de loop van de dag stopt het gasverbruik weer.

[Afbeelding]
Nergens last van. CIC/Thermostaat volgt bij mij altijd keurig ingestelde temperatuur.
Dus is het de CIC? Of de Thermostaat? Of is het de samenwerking?
Of een afgiftesysteem kwestie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAQaW0QQYK8-rfFpfgCL4frsZQk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0iOqmKvba6WT32qLwtFj8dVd.png?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• onlinaius
pietjm schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:41:
[...]

Toch zit er een onvoorspelbaar gedrag in de Quatt/CiC. Bij mij wordt er vaak m.i. onnodig gas bijgestookt. Overdag houdt de Quatt de temperatuur vrijwel constant, maar ‘s nachts vrijwel nooit.
Is dat niet vanwege de beperking van het vermogen door de soundslider 's nachts?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:44
Ging er trouwens een topic v3 komen? De TS kan een update gebruiken :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Brent
RickvdT schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:24:

Koelen met de Quatt zonder Chill is beloofd tussen begin uitrol Chill en start van de zomer.
Nabrander: waar is dit beloofd?

• pietjm
onlinaius schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:14:
[...]

Is dat niet vanwege de beperking van het vermogen door de soundslider 's nachts?
Nee, staat op hoogste stand.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• jj85
Brent schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Nabrander: waar is dit beloofd?
Hier, door de baas himself
marijnflipse in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

@marijnflipse @Quatt Support Hoe staat het met de implementatie hiervan?
Door een aantal enthousiastelingen wordt er momenteel gewerkt aan een OpenQuatt implementatie, daarin is een koelmodus prima zelf uit te werken. Alle modbusregisters (en meer :henk ) zijn bekend. Daarmee kan de warmtepomp ook zonder CiC aangestuurd worden.
Dan wordt het bijv ook vrij simpel mogelijk om bepaalde compressorfrequenties over te slaan, om bijv de vele gebruikers die last hebben van het 316Hz geluid (bij compressor frequentie 79Hz) tegemoet te komen.

Blijkbaar is dit nodig, want Quatt komt - even plat gezegd - niet echt van de pot m.b.t. diverse toezeggingen. Waaronder sparren met Tweakers en de koelfunctie.

Graag zou ik horen dat de koelfunctie (zonde Chill) er binnenkort aan komt, dan hoeven we niet verder te gaan prutsen :X

[ Voor 53% gewijzigd door jj85 op 30-01-2026 16:30 ]

• Toby-Wan
Brent schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:52:
Ging er trouwens een topic v3 komen? De TS kan een update gebruiken :)
ik had gehoopt daar tijd voor te vinden, echter ik ben nog zoekende :+

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:44
Mickel moen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Nergens last van. CIC/Thermostaat volgt bij mij altijd keurig ingestelde temperatuur.
Dus is het de CIC? Of de Thermostaat? Of is het de samenwerking?
Of een afgiftesysteem kwestie?

[Afbeelding]
Wat is de reden dat jij de temperatuur niet constant gelijk houdt, maar (in kleine stapjes) omhoog laat gaan? Ik dacht dat een warmtepomp juist het meest effectief is bij een constante temperatuur? Just curious, newbie hier dus probeer zoveel mogelijk te snappen ;)

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:13
Vreemd, mijn quatt app is opeens volledig anders.

edit:
Met een nieuwe versie van de quatt app is dit ontstaan.
Goede verbetering; eerst moest je soms wel erg lang op een nieuwe waarde wachten.

Dank je @pietjm

Buitentemp staat ineens boven,Temperaturen van afgegeven warmte en elektriciteit veranderen om de 2 (twee) seconden . In de info lees ik nieuw "home screen met chill support"

Ik vind het positief dat meer werkelijke waarden te zien zijn, en niet een gemiddelde(???) van de laatste metingen in het laatste uur (???)

Anderzijds, ik stel geen prijs op chill en all electric, en ik vind het jammer dat alles op die nieuwe futures gericht zijn.

Hopen dat het inzicht in de gegevens blijft, met geen onderdrukking als er een negatieve opbrengst is, maar minder aandacht in een simpele (duo)Quatt voor minder gebruikte toepassingen maakt het wel allemaal wel wat gemakkelijker.!

[ Voor 13% gewijzigd door harv op 31-01-2026 16:44 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:30
harv schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:46:
Vreemd, mijn quatt app is opeens volledig anders.

Met versie 3.16.3 gebeurde volgens mij niet veel, maar zonder een verdere nieuwe versie verandert wel het hele startscherm van de app.

Buitentemp staat ineens boven,Temperaturen van afgegeven warmte en elektriciteit veranderen om de 2 (twee) seconden . In de info lees ik nieuw "home screen met chill support" ?!?!?!?

Ik vind het positief dat meer werkelijke waarden te zien zijn, en niet een gemiddelde(???) van de laatste metingen in het laatste uur (???)

Anderzijds, ik stel geen prijs op chill en all electric, en ik vind het jammer dat alles op die nieuwe futures gericht zijn.

Hopen dat het inzicht in de gegevens blijft, met geen onderdrukking als er een negatieve opbrengst is, maar minder aandacht in een simpele (duo)Quatt voor minder gebruikte toepassingen maakt het wel allemaal wel wat gemakkelijker.!
Screenshots?

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:07
Morfang schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:27:
[...]

Wat is de reden dat jij de temperatuur niet constant gelijk houdt, maar (in kleine stapjes) omhoog laat gaan? Ik dacht dat een warmtepomp juist het meest effectief is bij een constante temperatuur? Just curious, newbie hier dus probeer zoveel mogelijk te snappen ;)
Ik heb twee redenen.

1. Comfort. Ik werk met twee masterruimtes die elk om warmte kunnen vragen. In beide dus de radiatoren open. De woonkamer heeft relatief een laag warmteverlies. De warmtevraag is hier pas aan het eind van de middag of geen, als ik daar de houtkachel aanzet. De woonkeuken met aangebouwde serre en dus veel glas en 50% platdak heeft relatief een hoog warmteverlies.
Nu blijft de temperatuur in de woonkamer door de dag vrij constant. ‘‘s avonds mag het echter wel wat warmer. Maar wij vinden het ook fijn, dat het ‘‘s ochtends wat koeler is. Kortom dat is dan weer fijn aan de woonkeuken.
Bijkomend voordeel. Er is gedurende de dag voldoende warmtevraag om ook aan de warmtevraag in de rest van het huis te voldoen.

2. Efficiëntie. De Quatt-grafiek hierboven is het resultaat van deze twee masterruimtes. De thermostaat-schema’s zijn voor een gedeelte identiek en vullen elkaar aan. Bovendien vangen ze elkaars verschillen op, als er externe bronnen, als intredend zonlicht, koken en de houtkachel warmte leveren.
Het totaal van beide schema’s is een oplopend schema van 0,1°C per 40 minuten. Die 0,1valt binnen de hysterese van de thermostaat, dus er is in die zin niet ineens extra warmtevraag.
Het voordeel is, dat als de houtkachel ‘‘s avonds aangaat ik niets extra’s hoef te doen. Aan het begin van de avond gaat de thermostaat in de woonkeuken naar de starttemperatuur en in de woonkamer wordt het dan sowieso iets warmer dan het schema. De Quatt stopt er dan mee, tot het moment dat de temperatuur van het schema weer bereikt is. Dat kan later op de avond zijn bij vorst, maar ook midden in de nacht bij veel mildere buitentemperaturen.
Bovendien heb ik dus zo min of meer een nachtverlaging. Dat geeft met name bij de mildere buitentemperaturen zeer hoge COP’s.

In principe werkt het systeem zo 24/7 365 dagen in het jaar. Natuurlijk ben ik nog wel eens wat aan het finetunen. Zo ben ik nu bezig de ideale temperatuur voor de ongebruikte kamers op de verdieping uit te zoeken. Maar verder geen omkijken naar.

Bijgaand van vandaag de Tado-schema’s van beide masterruimtes behorende bij de hierboven geposte Quatt grafiek. De temperatuur aan het begin van de nacht lijkt bijzonder hoog bij het woonkamer-schema, maar dat komt, omdat de thermostaat dicht bij de houtkachel hangt en daar een veel hogere temperatuur meet, dan gemiddeld in de kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wgprt9WJf38he7UFHdzAdHXLAQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sR9jW3FR4Rt4YJ6B45xiXygC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdE1wAg2c5xs0J65wS6kLdgo9Ek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HIGACw6AGfjVZ948ckMZhOWA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Mickel moen op 30-01-2026 19:16 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• DragonFly
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-01 23:53
Helemaal nieuw hier. Tenminste, op het gebied van warmtepompen, niet zo zeer op Tweakers.

Heb recentelijk Quatt Hybride Duo (Classic) installatie laten plaatsen. Installatie ging vlot en professioneel, Kudo's voor de monteurs. Nu lijkt het allemaal prima te werken. Pompen doen hun werk om de woning 24/7 op 20 graden (volgen T6 thermostaat) te houden bij -1, -2 graden buiten . De Remeha Tzerra M28c CW4 is nog niet bijgesprongen (alleen voor warm water).

De hele bubs inmiddels ook in Home Assistant geplaatst, middels de integratie van Marco Boers, welke keurig alle gegevens/grafieken weergeeft. Nu ben ik toch wel verrast door de enorme hoeveelheid topics/informatie (alleen al in deel 2) en dat maakt het soms wat lastig vinden waarna je zoekt.

Waar ik nu eigenlijk naar op zoek ben, is hoe ik kan zien (en b.v. aan de hand van welke grafiek of entiteit) of de pompen hun werk goed doen en b.v niet mogelijk 'pendelen'. Ik lees dat meerdere gebruikers daar last van hebben. Om nu zulks te ondervangen, had ik graag geweten waar ik nu precies naar moet kijken, zonder op een stoeltje bij de pompen te moeten gaan zitten ;-)

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:13
klopte niet

[ Voor 33% gewijzigd door harv op 31-01-2026 16:37 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• pietjm
3.16.3 is CiC versie, niet de app. Die is ook geupdate met een nieuw startscherm.

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-01 20:17
Mijn Quatt staat nu twee weken stil.
Eerste afspraak paar dagen geleden is helaas afgezegd en ik moet nu weer wachten op een nieuwe afspraak.
Ik kreeg een mail van Quatt dat ze case weer bij hun technisch team hebben neergelegd. Ik denk dan van hoezo zo omslachtig. Heb er gelijk achteraan gebeld maar moest wachten op de beoordeling van het technisch team zucht.

Voor de eerste afspraak moest ik er ook al achteraan bellen om daadwerkelijk een datum te krijgen.
Nu maar hopen dat ze volgende week langskomen want het begint nu allemaal wel lang te duren.
Bij mijn collega zijn ze binnen 24u langsgekomen maar die heeft all-electric wat ik dan begrijp want bij een storing dan helemaal geen verwarming meer.
Ik verwarm er vrolijk op los met mijn gasketel maar zal blij zijn als mijn Quatt weer draait.

• jj85
Michel242186 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:35:
Eerste afspraak paar dagen geleden is helaas afgezegd en ik moet nu weer wachten op een nieuwe afspraak.
Ik kreeg een mail van Quatt dat ze case weer bij hun technisch team hebben neergelegd. Ik denk dan van hoezo zo omslachtig. Heb er gelijk achteraan gebeld maar moest wachten op de beoordeling van het technisch team zucht.

Voor de eerste afspraak moest ik er ook al achteraan bellen om daadwerkelijk een datum te krijgen.
Nu maar hopen dat ze volgende week langskomen want het begint nu allemaal wel lang te duren.
Bij mijn collega zijn ze binnen 24u langsgekomen maar die heeft all-electric wat ik dan begrijp want bij een storing dan helemaal geen verwarming meer.
Ik verwarm er vrolijk op los met mijn gasketel maar zal blij zijn als mijn Quatt weer draait.
Je zou bijna zelf even die actuator vervangen... Kan niet heel moeilijk zijn ;)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Michel242186 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:35:

Ja dat lijkt wel geheel in lijn te zijn met de stroom aan reviews over de service op trustpilot.
Alle goede reviews gaan nagenoeg allemaal over de hardwerkende installatiemonteurs. Maar weken zonder werkende warmtepomp in de winter is schijnbaar heel normaal.
Maar idd wat @jj85 zegt. Vervang hem zelf, en als hij weer werkt dan prima.
Als het niet werkt en ze nemen weer contact op, dan kun je zeggen: Actuator vervangen; lost probleem niet op. Scheelt weer een bezoekje van een monteur zonder onderdelen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• LTS_2000
Twee weken is onacceptabel.
Gewoon die spoedlijn bellen en druk erop.
Kinderen liggen als ijsblokjes in bed en geen geld meer voor gas.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:25

Animal_X

Rodin

paQ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Ja dat lijkt wel geheel in lijn te zijn met de stroom aan reviews over de service op trustpilot.
Alle goede reviews gaan nagenoeg allemaal over de hardwerkende installatiemonteurs. Maar weken zonder werkende warmtepomp in de winter is schijnbaar heel normaal.
Maar idd wat @jj85 zegt. Vervang hem zelf, en als hij weer werkt dan prima.
Als het niet werkt en ze nemen weer contact op, dan kun je zeggen: Actuator vervangen; lost probleem niet op. Scheelt weer een bezoekje van een monteur zonder onderdelen.
Zelfde hier vorige winter.. 6 weken zonder WP gezeten in de koudste periode. Geen prioriteit bij Quatt, want CV ketel doet het gewoon. Lang aan het lijntje gehouden met allerlei rare excuses. Uiteindelijk door aanhoudend te klagen over een lekkage, die er ook was, hebben ze een monteur langs gestuurd. De monteur gaf aan dat ze gewoon te veel werk hadden en te weinig monteurs. Destijds nog gekeken of er iets van extra kosten voor gas te verhalen was op Quatt. Dit hebben ze echter contractueel dichtgetimmerd, gevolgschade is niet verhaalbaar. Mijn advies, gewoon blijven bellen en aangeven dat het spoed is. Persoonlijk zou ik een afspraak binnen 10 dagen acceptabel vinden, daarna niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Animal_X op 31-01-2026 11:42 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• TWN
  • Laatst online: 13:43

TWN

Voor de V2 eigenaren die het geluid, vooral van de ventilator, als enorm hinderlijk ervaren. Ik heb zojuist met bitje TX20 de schroeven uit de front gehaald, en de Quatt even laten draaien. Resultaat: de wind is er uiteraard nog steeds maar de toon veranderd. Het lijkt wel alsof de front van de V2 de lucht (veels)teveel knijpt. Ik ben ook benieuwd of dit een verbetering oplevert voor de CoP.

• paQ
  • Nu online
Animal_X schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Zelfde hier vorige winter.. 6 weken zonder WP gezeten in de koudste periode. Geen prioriteit bij Quatt, want CV ketel doet het gewoon. Lang aan het lijntje gehouden met allerlei rare excuses. Uiteindelijk door aanhoudend te klagen over een lekkage, die er ook was, hebben ze een monteur langs gestuurd. De monteur gaf aan dat ze gewoon te veel werk hadden en te weinig monteurs. Destijds nog gekeken of er iets van extra kosten voor gas te verhalen waren op Quatt. Dit hebben ze echter contractueel dichtgetimmerd, gevolgschade is niet verhaalbaar. Mijn advies, gewoon blijven bellen en aangeven dat het spoed is.
Ja, en toch raak je ergens een punt van niet nakomen van geuite prestatieverplichtingen.
Ze dwepen al sinds het begin met beste, slimste, service dit, eigen monteurs dat. Dat zijn zaken die worden aangedragen bij verkoop. Als ze die vervolgens niet kunnen nakomen dan lever je een wanprestatie.
Het lijkt me overigens ook een logistieke hel om op deze manier te werken. Dan moet er iemand langskomen en vaststellen welk onderdeel het is. Dan gaat ie vervolgens weg om het onderdeel naar het adres ta lten sturen. Nieuwe afspraak inplannen om het daadwerkelijk te vervangen en ondervinden of dat het inderdaad was. OF op afstand proberen vast te stellen wat er aan scheelt en dan de rest. Beetje uit de heup schieten, en ondertussen zit een klant onnodig lang (!) zonder werkende warmtepomp.

Dus ja, winter, druk, storingen. Is allemaal waar, maar dat maakt een verplichting tot tijdig herstel niet oneindig rekbaar naar goeddunken van Quatt.

• onlinaius
TWN schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:40:
Ik ben ook benieuwd of dit een verbetering oplevert voor de CoP.
Ja, dat laatste heb ik me ook wel eens afgevraagd. Ik heb ooit eens een experimentje gedaan met een oude frontcover op de achterkant zetten. Dit werkte niet, een deel van de lamellen werden hierdoor volledig afgedekte en kwamen vol ijs te zitten.

Dat was mij hier al voorspelt: je beperkt de luchtstroom en dat is slecht voor je COP. Toen vroeg ik mij al af of dit omgekeerd ook zou werken: frontcover er af, en de luchtstroom wordt beter, met dus een betere COP.

Het zal allicht een kleiner effect hebben dan een cover op de achterkant plaatsen, maar het maakt me toch wel nieuwsgierig. Ik ben echter bang dat de COPwinst moeilijk te achterhalen is, omdat enkele tot maximaal 10% (meer verwacht ik echt niet) COP winst snel weg zal vallen in de cijfers.

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Ja, dat laatste heb ik me ook wel eens afgevraagd. Ik heb ooit eens een experimentje gedaan met een oude frontcover op de achterkant zetten. Dit werkte niet, een deel van de lamellen werden hierdoor volledig afgedekte en kwamen vol ijs te zitten.

Dat was mij hier al voorspelt: je beperkt de luchtstroom en dat is slecht voor je COP. Toen vroeg ik mij al af of dit omgekeerd ook zou werken: frontcover er af, en de luchtstroom wordt beter, met dus een betere COP.

Het zal allicht een kleiner effect hebben dan een cover op de achterkant plaatsen, maar het maakt me toch wel nieuwsgierig. Ik ben echter bang dat de COPwinst moeilijk te achterhalen is, omdat enkele tot maximaal 10% (meer verwacht ik echt niet) COP winst snel weg zal vallen in de cijfers.
Gerommel in de marge.
Een fan is stil door goede lagers, goede afwenteling van luchtstromen op het blad en zoals @TWN oprmerkt, door wind niet vervolgens tegen een blokkerend rooster aan te zwiepen. Dat levert niet alleen weerstand op, maar ook geluid op het rooster.

• onlinaius
paQ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Ja, en toch raak je ergens een punt van niet nakomen van geuite prestatieverplichtingen.
Ze dwepen al sinds het begin met beste, slimste, service dit, eigen monteurs dat. Dat zijn zaken die worden aangedragen bij verkoop. Als ze die vervolgens niet kunnen nakomen dan lever je een wanprestatie.
Het lijkt me overigens ook een logistieke hel om op deze manier te werken. Dan moet er iemand langskomen en vaststellen welk onderdeel het is. Dan gaat ie vervolgens weg om het onderdeel naar het adres ta lten sturen. Nieuwe afspraak inplannen om het daadwerkelijk te vervangen en ondervinden of dat het inderdaad was. OF op afstand proberen vast te stellen wat er aan scheelt en dan de rest. Beetje uit de heup schieten, en ondertussen zit een klant onnodig lang (!) zonder werkende warmtepomp.

Dus ja, winter, druk, storingen. Is allemaal waar, maar dat maakt een verplichting tot tijdig herstel niet oneindig rekbaar naar goeddunken van Quatt.
OF (en dat lijkt me toch al snel de meeste efficiente oplossing) de monteur heeft alle vervangbare onderdelen van de Quatt gewoon in zijn Busla liggen. Dat zal max rond de 1000 euro aan onderdelen zijn. Dat kan op de lange termijn niet meer kosten dan monteurs 2x langs sturen.

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:51:
[...]

OF (en dat lijkt me toch al snel de meeste efficiente oplossing) de monteur heeft alle vervangbare onderdelen van de Quatt gewoon in zijn Busla liggen. Dat zal max rond de 1000 euro aan onderdelen zijn. Dat kan op de lange termijn niet meer kosten dan monteurs 2x langs sturen.
maar...maar.... dan.... doe je net als een echte servicemonteur bij een normaal bedrijf -O-
Wat is daar nou hip aan

• Jurjan Rietveld
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-01 13:35
Hi!

Vorige week de adviseur van Quatt langs gehad.

Situatie: Vrijstaande jaren 30 woning, 115 m2, vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Gasverbruik 1335 m3. Cv ketel intergas 12 jaar oud. Thermostaat: Nest.

Advies: Duo hybride nu, zodat ik straks over kan naar full electric als het allemaal bevalt. Vervang thermostaat voor V3+ en thermostaat knoppen boven. Coverage 93% met single, 100% met duo.

Vragen:

1. Duo lijkt me een overkill, ook met full electric. Ik snap dat het mij netto maar 900 kost na subsidie en dat dit niet veel is voor een extra warmtepomp - maar het voelt een beetje alsof hij gewoon een extra pomp wil verkopen. Wat is jullie advies?

2. De adviseur gaf aan dat de geluidsnormen op de erfgrens golden 'bij een deur of raam van de buren' - dus niet de daadwerkelijke erfgrens. Ik kan dit nergens terug vinden. Weet iemand waar dat op gebaseerd kan zijn?

3. Klopt mijn aanname dat ik niets heb aan slimme thermostaatknoppen als mijn doel is om boven een warmtevraag te genereren als het beneden warm is maar boven koud? Daarvoor heb ik toch zonekleppen nodig? Die worden overigens niet geadviseerd door Quatt omdat er dan geen constante warmtestroom is.

4. Heeft iemand de prijs onderhandeld? Aanbod voor duo hybride is nu netto na subsidie 4905. Full electric na subsidie 9499.

Dank alvast!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Sowieso een bijzondere manier van redeneren, dat wanneer de cv het nog doet het blijkbaar geen prioriteit heeft... Hun product is defect! En dan mag je blijkbaar de kosten van extra gasverbruik niet op hun verhalen. Dat is een mooi business model 🤡

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• paQ
  • Nu online
okijokii schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Sowieso een bijzondere manier van redeneren, dat wanneer de cv het nog doet het blijkbaar geen prioriteit heeft... Hun product is defect! En dan mag je blijkbaar de kosten van extra gasverbruik niet op hun verhalen. Dat is een mooi business model 🤡
Sja in essentie kun je daar ook weinig tegen doen, tot je op het punt van verzuim / nalatigheid komt.
Je 6 weken laten hangen midden in de winter is wel zo'n punt hoor.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Sja in essentie kun je daar ook weinig tegen doen, tot je op het punt van verzuim / nalatigheid komt.
Je 6 weken laten hangen midden in de winter is wel zo'n punt hoor.
Ik doelde inderdaad op dat voorbeeld, 6 weken zonder warmtepomp in de winter

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• paQ
  • Nu online
Jurjan Rietveld schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:19:
Hi!

Vorige week de adviseurs verkoper van Quatt langs gehad.

Situatie: Vrijstaande jaren 30 woning, 115 m2, vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Gasverbruik 1335 m3. Cv ketel intergas 12 jaar oud. Thermostaat: Nest.

Advies: Duo hybride nu, zodat ik straks over kan naar full electric als het allemaal bevalt. Vervang thermostaat voor V3+ en thermostaat knoppen boven. Coverage 93% met single, 100% met duo.

Vragen:

1. Duo lijkt me een overkill, ook met full electric. Ik snap dat het mij netto maar 900 kost na subsidie en dat dit niet veel is voor een extra warmtepomp - maar het voelt een beetje alsof hij gewoon een extra pomp wil verkopen. Wat is jullie advies?

2. De adviseur gaf aan dat de geluidsnormen op de erfgrens golden 'bij een deur of raam van de buren' - dus niet de daadwerkelijke erfgrens. Ik kan dit nergens terug vinden. Weet iemand waar dat op gebaseerd kan zijn?

3. Klopt mijn aanname dat ik niets heb aan slimme thermostaatknoppen als mijn doel is om boven een warmtevraag te genereren als het beneden warm is maar boven koud? Daarvoor heb ik toch zonekleppen nodig? Die worden overigens niet geadviseerd door Quatt omdat er dan geen constante warmtestroom is.

4. Heeft iemand de prijs onderhandeld? Aanbod voor duo hybride is nu netto na subsidie 4905. Full electric na subsidie 9499.

Dank alvast!
1. helemaal eens met je
2. fout. Erfgrens is net zo hard als het midden van een openslaand raam of een deur. De eerste in lijn prevaleert.
3. Ik zou het niet doen en zorgen voor een soort van constante idel temperatuur in je huis.

edit:
Ik zou 2 eigenlijk moeten omdraaien. Erfgrens is leidend, tenzij er zich een openslaand raam of deur van de buur dichterbij de bron bevindt, dan geldt die afstand.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 31-01-2026 12:40 ]

• Jurjan Rietveld
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-01 13:35
Thanks @paQ voor je snelle reactie!

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:55
Hi!

Vragen:

De wettelijk eis qua geluidseisen is daarin heel duidelijk, primair geld de berekening cq limiet (45/40 dB cq 40/40 dB) op de erfgrens tot een andere woning, dit dus zowel links als rechts van je eigen perceel maar dus ook aan de achterkant.
Het maakt hierbij niets uit waar de andere huis/woning staat, ook al staat dat andere huis op 200m afstand geld nog steeds de erfgrens als limiet.
aanvullend (mn als de woningen (rijtjeshuis bv) heel dicht tegen elkaar staan is er een tweede eis qua openstaande deuren cq ramen, de limiet is hier gelijk.
De eisen zijn onderdeel van de BBL (de opvolger van het bouwbesluit).
op de erfgrens geld standaard een meethoogte van 1,5m.
De overheid heeft een tool beschikbaar gesteld (WPAC tool) waarmee je geluidswaarde op basis van de geluidsvermogenswaarde kunt berekenen, die mag dus overdag niet boven 45 dB komen (bij bv een Quatt) en in de avond/nacht niet boven de 40 dB.
het verbaasd me dat Quatt nog steeds deze onzin aangeeft, ik zie dat als een gebrek aan kennis en vraag me af hoe het dan met de rest van zijn informatie gesteld is.
ik zou gaan klagen bij Quatt en vragen om een deskundige adviseur.
Nu is het wel zo als ik naar jou gasverbruik kijk zonder naar andere aspecten van je huis te gaan kijken dat je met een warmtepomp wel behoorlijk kunt besparen.
ik zelf heb een van de eerste Quatt's en heb met slechts 1 Quatt per jaar gemiddeld 1.000 m3 aan gas bespaard, en mijn gasverbruik ligt nu op slechts 200m3, en ja, ik weet dat zijn realtief gezien dure m3.
aan de andere kant is mijn Quatt al terugverdient, en tot dit jaar is door de saldering mijn enige verwarmingskosten die gaskosten, elektra is volledig gratis, volgend jaar gaat dat helaas wel anders worden, maar mbv een thuis-batterij kan ik mijn stroomverbruik toch nog verlagen (gaat helaas de saldering niet vervangen).

de vraag die je zou moeten stellen is wil ik naar volledig electrisch dan zou ik zeker ook eens naar andere alternatieven gaan kijken, die zijn in het algemeen niet veel duurder dan de Quatt oplossing.
wil je echter niet gasloos gaan en wil je bestaande CV nog houden, die daardoor veel minder zwaar belast gaat worden en dus zeer waarschijnlijk (zolang deze nu geen mankementen vertoont) nog wel een behoorlijk tijdje kan meegaan. en dan lijkt me een enkele R290 Quatt (hun nieuwe) gezien die prijs helemaal geen slecht idee.
normaal gesproken werkt met een warmtepomp zoneregeling niet, er zijn uitzondereingen maar ga er er maar van uit dat het niet werkt.
volgens mij heb je zo wie so een andere thermostaat nodig, welke next heb je v2 of v3 ? Quatt heeft in zijn FAQ een lijst van ondersteunde thermostaten staan, kijk anders even daar naar.
zo ver ik weet is onderhandelen bij Quatt niet mogelijk, hun werken zo ver ik weet met vaste prijzen.
vergeet niet dat je aan Quaat eerst het volledige bedrag incl. de subsidie moet betalen, achteraf krijg je van de overheid de subsidie zelf uitbetaald, duurt circa 8 weken na dat je de subsidie hebt aangevraagd, volgens mij bied Quatt dit nog steeds gratis aan om dat voor je te doen via een derde partij.
Dank alvast!

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 31-01-2026 15:08 ]

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14:38
Hi!

Vragen:

Dank alvast!
Met 1335 m3 gas moet je echt wel een duo hebben voor all electric. Dat gaat volgens mij ook de V2 niet in zn eentje redden.
Maar bij hybride volstaat natuurlijk wel een single.

• Brent
ikthuis2 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Met 1335 m3 gas moet je echt wel een duo hebben voor all electric. Dat gaat volgens mij ook de V2 niet in zn eentje redden.
Koevlaas zegt 6,5kW. Is op t randje, maar wel aan de juiste kant.

• paQ
  • Nu online
ikthuis2 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Een beetje wp die 6~8 kW levert bij -7 moet dat prima trekken.

• Hueify
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:50
paQ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:30:
[...]

Een beetje wp die 6~8 kW levert bij -7 moet dat prima trekken.
Bij mij echt niet hoor! Ik zat qua gebruik ook rond die grens en heb advies gekregen om enkele v2 te nemen ipv de initieel bestelde v1.5 duo. Dat nieuwe gas zou veel beter zijn. Helaas heb ik onder de 4 graden nog steeds heel veel gas nodig en maakt dat ding een takke herrie!

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• janZw
  • Laatst online: 13:29
Mijn Quatt Duo werkte tot voor kort naar tevredenheid. Ook bij de lage temperaturen in het begin van de maand sprong de CV-ketel niet bij. De enige keren dat de ketel wel aansprong was tijdens toen ik de Quatts nog niet zo lang had (installatie april vorig jaar) en ik bewust de thermostaat omhoog draaide om te testen of het bij springen van de ketel werkte.

Maar sinds 28 januari ca 15:00 uur zie ik dat de hele dag door de CV zo nu en dan even aangaat, zonder dat ik de instelling van thermostaat of radiatoren heb veranderd.
28-01: 0,27 m3 gas
29-01: 0,58 m3 gas
30-01: 0,29 m3 gas
31-01: 0,08 m3 gas
En dat terwijl de buitentemperatuur hier bijna de hele tijd boven 0 is .
Waardoor wordt dit veroorzaakt? Ik lees hierboven dat er recent een update is geweest van de CIC. Ik zit nu op 3.16.3, maar weet niet wanneer die is geïnstalleerd.
Wat mij opvalt is dat in de json het CIC setpoint zo nu en dan van begin 30 naar bijna 50 springt, terwijl mijn thermostaat nauwelijks warmte vraagt. De ketel gaat dan niet altijd aan, maar ik kan mij voorstellen dat dit het wel kan triggeren.
Ik sla iedere 15 sec de json op in een SQL database en zal de data nog wel even doorspitten om te kijken of er nog opvallende zaken zijn te vinden, maar als iemand zo een verklaring heeft dan is dat welkom.

Aanvulling: het valt mij nu op dat in de app op de 'inzicht'-pagina van 28 januari het balkje ontbreekt van 11tot12 uur. Vond toen de update van de CIC plaats? Ik heb later de CIC nog wel eens van de stroom gehaald, maar dat had geen invloed op het bijspringen van de CV-ketel. Verwarmingoptie naar beparen lijkt het wel iets te verminderen. Ik kan daar natuurlijk ook wat met de gasprijs spelen, maar wil graag weten wat de oorzaak is.

[ Voor 14% gewijzigd door janZw op 31-01-2026 23:44 ]

• Brent
Hueify schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:21:
[...]

Bij mij echt niet hoor! Ik zat qua gebruik ook rond die grens en heb advies gekregen om enkele v2 te nemen ipv de initieel bestelde v1.5 duo. Dat nieuwe gas zou veel beter zijn. Helaas heb ik onder de 4 graden nog steeds heel veel gas nodig en maakt dat ding een takke herrie!
#hoeveeldan. Zowel gas als Quatt vermogen graag.

• Hueify
Brent schreef op zondag 1 februari 2026 @ 03:08:
[...]

#hoeveeldan. Zowel gas als Quatt vermogen graag.
Kamertemperatuur 20,5 gr continue.

Ik weet niet of je dit jaar met vorig jaar kunt vergelijken, maar voor de beeldvorming:
Gasverbruik 33% t.o.v. 2025
Stroomverbruik 200% t.o.v. 2025

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kh9j7aWHPZlykyI0RAu3BToEaqI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8dB0oiFyGyZIZpXPAO1uKLwp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 112% gewijzigd door Hueify op 01-02-2026 05:01 ]

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:07
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 04:43:
[...]

Ik weet niet of je dit jaar met vorig jaar kunt vergelijken, maar voor de beeldvorming:

[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd naar de verloop van de watertemperatuur op 26 januari gezien dat de ketel heel veel levert.
Kan je die dag eens helemaal laten zien qua Inzicht gegevens?

• raven22
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 04:43:
[...]

[Afbeelding]
laat de grafieken van een koude dag eens zien?

• Hueify
netappie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:19:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de verloop van de watertemperatuur op 26 januari gezien dat de ketel heel veel levert.
Kan je die dag eens helemaal laten zien qua Inzicht gegevens?
26 Januari is een dinsdag, dan komt de schoonmaakster. Ik vermoed dat zij de deur naar de gang heeft laten openstaan, wat een dip veroorzaakt in de kamertemperatuur tussen 10’ en 12u?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFNiLaIZPIk9L1RZRFwPRsI8xJE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W5t9hSZXROux9RXHQr6WaVn5.png?f=fotoalbum_large

• Hueify
raven22 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:01:
[...]

laat de grafieken van een koude dag eens zien?
Maandag 5 Januari was een koude dag. Je ziet dat de kamertemperatuur doorschiet, doordat de cv te lang verwarmt en de afgifte uit de vloer trager is. De temperatuur stond toen nog niet continu, maar ging soms met 0,1 omhoog of omlaag voor extra comfort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DmrYSDDFYDlfOO3IRrTlQNzu8c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/liL3yS5AjZNqyj6PVfnUSXKk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Hueify op 01-02-2026 08:27 ]

• netappie
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:22:
[...]

26 Januari is een dinsdag, dan komt de schoonmaakster. Ik vermoed dat zij de deur naar de gang heeft laten openstaan, wat een dip veroorzaakt in de kamertemperatuur tussen 10’ en 12u?

[Afbeelding]
Ik vermoed dat de CV ketel de warmtepomp ook een beetje wegdrukt.
Kan je het maximum vermogen (toerental) van de CV functie verlagen? Dan gaat het uiteindelijk wel naar die 45 graden als het nodig is, maar wat minder hard.

• raven22
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:24:
[...]

Maandag 5 Januari was een koude dag. Je ziet dat de kamertemperatuur doorschiet, doordat de cv te lang verwarmt en de afgifte uit de vloer trager is. De temperatuur stond toen nog niet continu, maar ging soms met 0,1 omhoog of omlaag voor extra comfort.

[Afbeelding]
Gebruik je zones met je Tado? Of heb je de thermostaat knoppen in slave mode staan?
De quatt regelt het veel te aggressief. Flinke undershoot, dan vol gas om weer te verwarmen met als gevolg overshoot en dan weer van voren af aan.

• Hueify
netappie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:32:
[...]

Ik vermoed dat de CV ketel de warmtepomp ook een beetje wegdrukt.
Kan je het maximum vermogen (toerental) van de CV functie verlagen? Dan gaat het uiteindelijk wel naar die 45 graden als het nodig is, maar wat minder hard.
Ik weet niet of dat mogelijk is bij de Remeha Calenta? Ik ga het eens uitzoeken.

• Hueify
raven22 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:38:
[...]

Gebruik je zones met je Tado? Of heb je de thermostaat knoppen in slave mode staan?
De quatt regelt het veel te aggressief. Flinke undershoot, dan vol gas om weer te verwarmen met als gevolg overshoot en dan weer van voren af aan.
Nee ik gebruik geen zones, ik heb alleen een Tado v3 thermostaat in de woonkamer.

Precies wat je zegt, de Quatt is naar mijn idee wat te traag met bijwarmen waardoor de temperatuur te ver wegzakt en dan springt de cv-ketel bij om de boel weer warm te krijgen.

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:56
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:54:
[...]

Ik weet niet of dat mogelijk is bij de Remeha Calenta? Ik ga het eens uitzoeken.
Zie ook YouTube: Instellen Remeha Calenta 40c cv-ketel...👍 voor de calenta

• raven22
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:57:
[...]

Nee ik gebruik geen zones, ik heb alleen een Tado v3 thermostaat in de woonkamer.

Precies wat je zegt, de Quatt is naar mijn idee wat te traag met bijwarmen waardoor de temperatuur te ver wegzakt en dan springt de cv-ketel bij om de boel weer warm te krijgen.
En je hebt boven radiatoren openstaan? Waterzijdig ingeregeld? Kan ook zijn dat je ergens bij een radiator geen of weinig afgifte hebt en retourwater te warm weer terugkomt. Dan blijft de quatt de watertemperatuur ophogen tot er wel voldoende afgifte is. Daardoor krijg je veel te warm water in je vloer met een overshoot als gevolg en een undershoot omdat vvw nou eenmaal traag weer op temperatuur komt.

• Hueify
Dankjewel! Het filmpje van John had ik toevallig ook gevonden en inmiddels toegepast!

Max toerental stond op 4200, deze teruggezet naar 2000.
Pomp stond min. 4 max. 8, deze aangepast naar min. 2 max. 4

• Hueify
raven22 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:17:
[...]

En je hebt boven radiatoren openstaan? Waterzijdig ingeregeld? Kan ook zijn dat je ergens bij een radiator geen of weinig afgifte hebt en retourwater te warm weer terugkomt. Dan blijft de quatt de watertemperatuur ophogen tot er wel voldoende afgifte is. Daardoor krijg je veel te warm water in je vloer met een overshoot als gevolg en een undershoot omdat vvw nou eenmaal traag weer op temperatuur komt.
De vloer aanvoer is begrensd op 45, de mengverdeler mengt dit terug naar max. 35.
Wel prettig met een parketvloer dat die niet te warm wordt.

Radiatoren zijn merkbaar warmer als de cv aanspringt. Zijn ingeregeld. 3 staan nu op 2,5 (slaapkamers) en 3 staan open (badkamer boven, gang en wc beneden).

• rijabo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:45
goedemorgen, vraagje tussen door, valt me opeens op in HA dat sommige entities rond 7 uur s'morgen naar unavailble gaat voor ongeveer 10 seconden, is dit normaal? :) is maar een voorbeeldje zijn ook meerdere. En als ik een aantal dagen terug kijk hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rfw-dPc5SUx5n0vIL7gWMv11cZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E77MAA0K9RyqjzQkCaHnwrYd.png?f=fotoalbum_large

• netappie
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:15:
[...]

De vloer aanvoer is begrensd op 45, de mengverdeler mengt dit terug naar max. 35.

Radiatoren zijn merkbaar warmer als de cv aanspringt. Zijn ingeregeld. 3 staan nu op 2,5 (slaapkamers) en 3 staan open (badkamer boven, gang en wc beneden).
Heb je de radiatoren ingeregeld met het voetventiel of gebruik je de standen op de thermostaatknop?
Die thermostaatknop is niet de juiste manier, want die slaat dicht als de ruimte warm genoeg is, waardoor de boel uit balans raakt. Er kan onder de thermostaatknop mogelijk wel weer een instelbaar ventiel zitten.

Dit is een mooi voorbeeld (zie pdf onder kopje Documentatie):
https://www.warmteservice...etregeling-1-2/p/44854205

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:21
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:15:
[...]

aangezien je de vloer toch al terugmengt zou ik de temperatuur van de CV wat hoger zetten dan de 45 waar hij nu waarschijnlijk op staat. Met 55 kan de CV namelijk pas doen wat de CIC vraagt; extra temperatuur in het systeem brengen.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• Hueify
netappie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:33:
[...]

Heb je de radiatoren ingeregeld met het voetventiel of gebruik je de standen op de thermostaatknop?
Die thermostaatknop is niet de juiste manier, want die slaat dicht als de ruimte warm genoeg is, waardoor de boel uit balans raakt. Er kan onder de thermostaatknop mogelijk wel weer een instelbaar ventiel zitten.

Dit is een mooi voorbeeld (zie pdf onder kopje Documentatie):
https://www.warmteservice...etregeling-1-2/p/44854205
Ingeregeld met voetventiel (retour) en instelbaar ventiel onder de knop. Met radiator op 2,5 is de temperatuur nog aangenaam (niet te warm) om te slapen, ook als de CV onverhoopt aangaat in de nacht.

Dankjewel, ik ga het document eens doornemen.

• Hueify
robmaas schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:05:
[...]

aangezien je de vloer toch al terugmengt zou ik de temperatuur van de CV wat hoger zetten dan de 45 waar hij nu waarschijnlijk op staat. Met 55 kan de CV namelijk pas doen wat de CIC vraagt; extra temperatuur in het systeem brengen.
Ok, ik ga het eens proberen met CV op 55.

• netappie
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:19:
[...]

Ingeregeld met voetventiel (retour) en instelbaar ventiel onder de knop. Met radiator op 2,5 is de temperatuur nog aangenaam (niet te warm) om te slapen, ook als de CV onverhoopt aangaat in de nacht.

Ja, ik denk dat je die knop uiteindelijk ook wel op 2,5 kan zetten. Maar probeer eens of je met de knoppen overal op maximaal en dan aanpassen van het voetventiel ook netjes op die temperatuur kan komen.
Dit natuurlijk even met de aanname dat je die ruimte nooit warmer wilt hebben dan wat waar je nu met 2,5 op begrenst. Alles wat je structureel aan flow vermindert zorgt ook dat die thermostaatknop minder vaak in hoeft te grijpen en meer flow naar andere radiatoren/verdiepingen. De CiC zal namelijk altijd proberen om de totale flow op 800 te houden met de circulatiepomp.

• netappie
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:21:
[...]

Ok, ik ga het eens proberen met CV op 55.
Nee, ik denk niet dat dit handig is. Je wilt juist niet hoger, want dan gaat de COP omlaag en kan de Quatt dus minder leveren. Die stopt ook letterlijk bij 55 graden.

Het is handiger om meer flow richting de VVW beneden te duwen door de radiatoren minder flow te geven en/of het voetventiel van de VVW verdeler verder opeen te draaien indien mogelijk. Dan gaat die meer richting de snelheid van de VVW pomp (kan je misschien ook nog langzamer zetten). Als de VVW pomp bijv 400 liter rond pompt door de vloer en er door het voetventiel 400 liter retour gaat richting de Quatt, dan is de bijmenging 0. Die verhouding is nu waarschijnlijk niet op orde.

• sdh1981
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:19:
[...]

Ik heb dezelfde CV ketel hier hangen en de settings welke jij hebt, draai ik al bijna al een jaar mee. Al moet ik zeggen dat de CV hier enkel bij een defrost kort aan gaat als het echt koud is zoals in begin januari.
Op de bovenverdieping heb ik alle radiatoren vervangen voor een T22 radiator met fans. Alles netjes waterzijdig ingeregeld met een warmtecamera en boven wordt het nu aangenaam warm.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels

• Hueify
sdh1981 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:41:
[...]

Ik heb dezelfde CV ketel hier hangen en de settings welke jij hebt, draai ik al bijna al een jaar mee. Al moet ik zeggen dat de CV hier enkel bij een defrost kort aan gaat als het echt koud is zoals in begin januari.
Op de bovenverdieping heb ik alle radiatoren vervangen voor een T22 radiator met fans. Alles netjes waterzijdig ingeregeld met een warmtecamera en boven wordt het nu aangenaam warm.
Ieder huis is anders. Hoewel ik alleen HR++ en triple glas heb, maken de enorme oppervlaktes aan ramen toch dat de zon (en dus ook koude) invloed hebben op de kamertemperatuur. Zeker bij vrieskou en wind.

Meeste radiatoren zijn al T22, ventilatoren heb ik nog niet. Gezien de lage aanvoertemperatuur die de Quatt levert twijfel ik of ze wel aanspringen? Welk merk/type heb je?

• sdh1981
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Ieder huis is anders. Hoewel ik alleen HR++ en triple glas heb, maken de enorme oppervlaktes aan ramen toch dat de zon (en dus ook koude) invloed hebben op de kamertemperatuur. Zeker bij vrieskou en wind.

Meeste radiatoren zijn al T22, ventilatoren heb ik nog niet. Gezien de lage aanvoertemperatuur die de Quatt levert twijfel ik of ze wel aanspringen? Welk merk/type heb je?
Radiatoren zijn van Brugman Comfort 4. De fans heb ik bij Amazon besteld van het merk Emos. Deze kan je op het display de inschakeltemperatuur instellen vanaf 28 graden tot 33 graden.

Pagina: 1 ... 337 338 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.