Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Check...de eerst druppels waren al zichtbaar.Brinckie77 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:43:
[...]
Mooie installatie, heb zelf een situatie welke installatie op vrijwel dezelfde manier toe staat. Ga wel voorlopig hybride ivm meerdere projecten/kosten. Lang leve het opknappen van een '73 woning.
@Okidoki4u zou ervoor kiezen om de afvoer af te doppen of beter nog tijdelijk de rookgasafvoer/luchttoevoer hiermee te verbinden totdat je de ketel dakdoorvoer en schoorsteen hebt verwijderd. regenwater en evt. condens loopt nu niet meer weg via de ketel condensafvoer maar dit water zoekt wel het laagste punt en hoopt daar op met alle gevolgen van dien.
Ik heb er nu even een emmer onder staan, maar deze week als het weer droog weer is verwijder ik meteen de rookgasafvoer. Ik heb de dakpannen nog liggen.
Maar ik ben tot zover tevreden met het systeem. De minimale warmtevraag die nu ontstaat (in de ochtend) gaat prima.
Ook heb ik nu meer warm water dat uit de kraan komt (door het voorraad vat uiteraard)
Hier overigens ook een '73 woning. Eerst alles geïsoleerd. Ik ben wel benieuwd naar de winter vanwege "maar" een enkele buitenunit. Volgens de warmte verlies berekeningen zou het voldoende moeten zijn.
Overigens was OpenQuatt hierbij best wel handig geweest. In principe hoefde alleen de pomp te lopen, maar nu is de verwarming gisteren een aantal uur aangeweest om de lucht uit de VVW te pompen.onlinaius schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:57:
Edit: te snel gewanhoopt, half uurtje op verwarmen laten staan (ketel staat uit, dus die gaat niets doen) en opeens zag ik de heatpump af en toe bijspringen en ook af en toe flow.
Ik heb de VVW verdeler een poosje mee laten pompen, maar er komt nog een enorme lading aan lucht uit, dus de flowrate varieert behoorlijk.
Nu voor vandaag maar even mee opgehouden, want de vriendin ligt te slapen, en dan wil ik niet elke 5 minuten de trap op rennen om te kijken of de druk bij de cv ketel nog op het juiste niveau ligt.
Morgen verder testen. De waterpomp lijkt gelukkig dus nog wel wat te doen.
(de CiC en de Quatt even stroomloos maken had ik inderdaad al eerder gedaan, dat leek niet veel op te lossen. Of mogelijk heeft dat het wel opgelost, maar dan met wat vertraging).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Best handig @Quatt Support , een knop in de app waarmee je de pomp handmatig aan kunt zetten voor een aantal uur.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Volgens Quatt moet dat ontluchten zo:onlinaius schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:22:
[...]
Overigens was OpenQuatt hierbij best wel handig geweest. In principe hoefde alleen de pomp te lopen, maar nu is de verwarming gisteren een aantal uur aangeweest om de lucht uit de VVW te pompen.
Best handig @Quatt Support , een knop in de app waarmee je de pomp handmatig aan kunt zetten voor een aantal uur.
Ik heb met Openquatt ervaren dat de pompen automatisch stoppen als je een systeem vol met lucht hebt. Dus het zit niet in de CiC maar puur in de pomp of Megmeet/Amitime SW in de ODU. Vullen wachten, korte burst en dan wachten. Dit is hoe je het voor elkaar krijgt. Orginele CiC firmware heeft deze functie, alleen kunnen we niet met onze app in de service mode komen. Ik heb toen de tijd @jj85 een ontluchtprotocol gegeven dat hij nu in de OpenQuatt heeft gebouwd.onlinaius schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:22:
[...]
Overigens was OpenQuatt hierbij best wel handig geweest. In principe hoefde alleen de pomp te lopen, maar nu is de verwarming gisteren een aantal uur aangeweest om de lucht uit de VVW te pompen.
Best handig @Quatt Support , een knop in de app waarmee je de pomp handmatig aan kunt zetten voor een aantal uur.
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
Nope, dit gebeurt niet. Ik heb het getest en de pompen blijven uit.jj85 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:44:
[...]
Volgens Quatt moet dat ontluchten zo:
[Afbeelding]
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
Goede! Dat had ik wat eerder moeten weten, maar inderdaad goed om te weten mocht ie nog eens leeg moeten!jj85 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:44:
[...]
Volgens Quatt moet dat ontluchten zo:
[Afbeelding]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Op zich zou dat wel logisch zijn: geen contact met CiC is voor de zekerheid circuleren om eventuele vorstschade / oververhitting van de buitenunit te voorkomen.sdh1981 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:43:
[...]
Nope, dit gebeurt niet. Ik heb het getest en de pompen blijven uit.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
hoe heb je dat gecontroleerd?sdh1981 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:43:
[...]
Nope, dit gebeurt niet. Ik heb het getest en de pompen blijven uit.
want als dat via modbus-> flowsensor is, dan is er dus communicatie en gaat hij niet preventief circuleren
[ Voor 20% gewijzigd door jj85 op 16-06-2026 17:17 ]
Bij mij lijkt dit wel zo te werken. Als ik de stekker van de cic er uit trek zie ik even later de waterdruk een klein beetje toenemen. En je voelt de stroming door de buis als je je hand er op legt.sdh1981 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:43:
[...]
Nope, dit gebeurt niet. Ik heb het getest en de pompen blijven uit.
Na de stekker er weer in gedaan te hebben, zie je de druk plotseling weer een klein beetje dalen en voel ik geen stroming meer in de buis.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Toen ik de flowmeter had vervangen in de ODU is al het water eraf geweest. Dus ook een waterkolom van 4 meter die eerst omhoog moet vanaf het garagedak naar de zolder. Systeem spanningsloos (om te voorkomen dat water in de odu sluiting maakt tijden leeglopen) Flowmeter vervangen, systeem gevuld op 2 bar en de schakelaar omgezet van de odu (zonder openQuatt of CiC) Buitenunit doet gewoon niks en gaat niet vanzelf pompen.
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
Misschien verschil tussen de 1.0 en 1.5 quatt? Ik heb hier 2x de 1.5 staan.raven22 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:15:
[...]
Bij mij lijkt dit wel zo te werken. Als ik de stekker van de cic er uit trek zie ik even later de waterdruk een klein beetje toenemen. En je voelt de stroming door de buis als je je hand er op legt.
Na de stekker er weer in gedaan te hebben, zie je de druk plotseling weer een klein beetje dalen en voel ik geen stroming meer in de buis.
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
ik duo v1sdh1981 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:19:
[...]
Misschien verschil tussen de 1.0 en 1.5 quatt? Ik heb hier 2x de 1.5 staan.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
mijn 1.5 doet het ook wel.. toch vreemd dansdh1981 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:19:
[...]
Misschien verschil tussen de 1.0 en 1.5 quatt? Ik heb hier 2x de 1.5 staan.
Stroomkabel van de CiC losgegooid, en daardoor gaat de buitenunit bij mij inderdaad gaat pompen.
Ik heb niet het idee dat dit op vol vermogen is, maar hij doet het wel degelijk.
Wat me wel opviel: kennelijk stroomt het water bij mij gewoon nog door de ketel, ipv de bypass.
Ik had namelijk vlak voor dit experimentje onder de douche gestaan, en de ketel was nog 55 graden, daardoor liep de temp in de VVW verdeler even op naar een kleine 40 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 17-06-2026 00:37 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Toen ik nog een cv ketel had gebeurde dat bij mij ook. Ze moeten toch ook in serie staan omdat de cv ketel de quatt helpt indien nodig. Er zit ook geen aan te sturen klep in de bypass.onlinaius schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:04:
Ok, dan ook maar even my two cents.
Stroomkabel van de CiC losgegooid, en daardoor gaat de buitenunit bij mij inderdaad gaat pompen.
Ik heb niet het idee dat dit op vol vermogen is, maar hij doet het wel degelijk.
Wat me wel opviel: kennelijk stroomt het water bij mij gewoon nog door de ketel, ipv de bypass.
Ik had namelijk vlak voor dit experimentje onder de douche gestaan, en de ketel was nog 55 graden, daardoor liep de temp in de VVW verdeler even op naar een kleine 40 graden.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Kennelijk is de weerstand door de ketel dan lager dan de weerstand door de bypass. Op zich niet erg / raar, dan is de bypass meer een backup mocht de cv ketel teveel van de flow blokkeren.raven22 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:50:
[...]
Toen ik nog een cv ketel had gebeurde dat bij mij ook. Ze moeten toch ook in serie staan omdat de cv ketel de quatt helpt indien nodig. Er zit ook geen aan te sturen klep in de bypass.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Kan zijn dat die terugslagklep wat blijft hangen en niet goed opent (of verkeerd om gemonteerd)onlinaius schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:14:
[...]
Kennelijk is de weerstand door de ketel dan lager dan de weerstand door de bypass. Op zich niet erg / raar, dan is de bypass meer een backup mocht de cv ketel teveel van de flow blokkeren.
Ik zit nu op 4.7.1.
Heeft iemand misschien de release notes?
@marijnflipse Kun je misschien al iets meer info delen mbt het enablen van de koelfunctie? De Chill is gelanceerd en de zomer is er (bijna).marijnflipse schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:22:
[...]
Ik ben 't er wel mee eens dat als je een goed geisoleerd huis hebt met vloerverwarming (liefst ook in de slaapkamer ivm slapen?) dan kan "vloerkoeling" een prima optie zijn voor iets van koeling. Dus we zullen 'm gaan enablen. Gratis, maar wel met een flinke disclaimer. Ergens tussen Chill lancering en volgende zomer.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
bite in "Ervaringen met Quatt Deel 2"speedmetal35 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:08:
[...]
Ik zit nu op 4.7.1.
Heeft iemand misschien de release notes?
de .1 en .2 releasen zijn altijd kleine bugfixes zonder release notes
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
HC stond hier vanmorgen gewoon weer om 07:00 te pruttelen. Al moet gezegd dat de prijzen vandaag nauwelijks inzakken, dus op zich was er ook niet veel te winnen.onlinaius schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:56:
Ik ben heel benieuwd of er merkbare verbetering is voor de FE gebruikers qua laden en ontladen op goedkope momenten.
Gisteren sloeg hij wel rond middaguur aan, maar ik heb de dagprijzen van gisteren niet paraat.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Voor een deel opladen gebeurt ook niet. Als hij start, dan gaat hij door tot 31 min (55 graden). Met uitsluiting van de legionella run, die gaat tot 35 min (60 graden)
Ja, het is jammer dat de OpenQuatt module nog niet zo ver is, anders had ik zeker een poging gewaagd om te kijken wat koelen doet met ons huis, want vanuit Quatt verwacht ik het niet meerraven22 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:12:
[...]
@marijnflipse Kun je misschien al iets meer info delen mbt het enablen van de koelfunctie? De Chill is gelanceerd en de zomer is er (bijna).
Toch jammer dat er in het topic goed werd bijgedragen door zowel Support als af en toe door Martijn, en daar helaas niks meer van over is
Een en ander heb ook met je verwachtingspatroon te maken. Ik had niet verwacht dat ze de koelmodule deze zomer al vrij zou worden geven. Ik denk dat ze nog wel belangrijkere dingen hebben te doen.BertBertjes schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:18:
[...]
Ja, het is jammer dat de OpenQuatt module nog niet zo ver is, anders had ik zeker een poging gewaagd om te kijken wat koelen doet met ons huis, want vanuit Quatt verwacht ik het niet meer![]()
Toch jammer dat er in het topic goed werd bijgedragen door zowel Support als af en toe door Martijn, en daar helaas niks meer van over is
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Tegelijkertijd, met die redenatie hoef je die de komende 10 jaar niet te verwachten. Met het huidige ontwikkeltempo heb je dat ongeveer wel nodig om FE foutloos te krijgen, hybride volledig uit te werken, EnergyOS uit te werken, hun eigen energiemaatschappij uit te werken, de batterijen volledig uit te werken, en dat gaat er dan nog vanuit dat ze over 2 jaar dit niet allemaal onafgemaakt laten liggen, en met 5 andere projectjes beginnen. Tip aan Quatt: eigen kernfusiereactor is wel gaaf, en past goed bij jullie eigen energiemaatschappij! En dan ook nog een eigen internetprovider om al jullie spullen aan elkaar te knopen, mogelijk misschien zelfs via een eigen satellietconstellatie?WAF1 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:46:
[...]
Een en ander heb ook met je verwachtingspatroon te maken. Ik had niet verwacht dat ze de koelmodule deze zomer al vrij zou worden geven. Ik denk dat ze nog wel belangrijkere dingen hebben te doen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
En de marketing-sneuneuzen bij Quatt hebben weer een misleidend stukje bij elkaar gekotst.
Waar moet je beginnen...
Met de Chill koelen ze net zo krachtig als met een airco.
Mwah, misschien als je airco's voor caravans meeneemt, of mobiele airco's, maar niet als je een normale split pakt (even Daikin en Mitsubishi gecheckt of ik geen onwaarheden verkondig), dan begin je over het algemeen bij zo'n 2.5 KW. En dan neem je nog niet mee, dat er bij de chill meer in de unit zelf gebeurd, waardoor je meer warmte in huis genereert, wat ook afgevoerd moet worden, met ook nog een kleine afgifte van de leidingen richting de buitenunit.
Misschien dus niet 100% onwaar, maar wel behoorlijk misleidend.
Toch werd hun slaapkamer elke zomer ondraaglijk warm.
Ligt het aan mij, of lijkt dit meer op een door Quatt zelf geschreven stukje, en niet iets wat 'Roelof' zelf zou zeggen? Als je al 43 jaar een ondraaglijk warme slaapkamer hebt begin ik mij toch wel af te vragen waarom je nog geen airco hebt.
Verdacht...
20.000 tevreden huishoudens.
JA, MET EEN HYBRIDE JA. Niet met een chill. Hoeveel er tevreden zijn kan ik niet beoordelen, aangezien Quatt heel betrouwbaar is neem ik die 20.000 tevreden huishoudens maar van ze aan.
Stelletje leugenachtige conjo's.
Je condensor heb je al staan.
Klinkt ook als iets wat door Quatt is geschreven? Zelfs hier op Tweakers gebruiken we het woord condensor niet erg vaak (meestal zeggen we gewoon buitenunit of iets in die trant), dus dat 'Roelof' dit woord wel gebruikt is op zijn minst verdacht. En ja, dit zou door 'Roelof' gezegd moeten zijn, want in het antwoord daarvoor heeft hij het over 'ons'.
De opvolgende antwoorden ruiken mij ook behoorlijk naar 'geschreven door Quatt', maar daar kan ik wat minder mijn vinger op leggen.
En kennelijk past een airco aan de wand 'totaal niet in een ruimte', maar die grote chillbak beter.
Ik moet ze nageven: de chill ziet er niet slecht uit, maar om nu vloerruimte op te offeren terwijl je ook een unit aan de wand kan hebben. En als die niet mooi toont zijn daar ook prima oplossingen voor, heb je al eens aan een ombouw gedacht 'Roelof'? Dan heb je alleen nog enkele ventilatieopeningen en een soort van koofje.
Ik wil een kots emoji Tweakers!
Offtopic: bedankt! :r:r:r
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Ik kijk er nuchter naar. In geen enkele marketinguiting hebben ze de passieve koelfunctie belooft. (Alleen in het begin en werd al snel duidelijk dat ze actief wilde gaan koelen via een unit)) Maar ze hebben in hun marketinguitingen wel de boostfunctie, de heatbattery e.d. belooft en die belofte moeten ze dus nakomen. Ook voor de Chill zijn er nog de nodige (logistieke) uitdagingen. Die passieve koeling heeft naar mijn inschatting een lagere prioriteit. Op geen enkele wijze is beloofd dat dit deze mogelijkheid er al deze zomer zou zijn. Is in mijn ogen ook niet logisch als je net de Chill op de markt zet. We verschillen dus van mening met wat we dit jaar kunnen verwachten.onlinaius schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:49:
[...]
Tegelijkertijd, met die redenatie hoef je die de komende 10 jaar niet te verwachten. Met het huidige ontwikkeltempo heb je dat ongeveer wel nodig om FE foutloos te krijgen, hybride volledig uit te werken, EnergyOS uit te werken, hun eigen energiemaatschappij uit te werken, de batterijen volledig uit te werken, en dat gaat er dan nog vanuit dat ze over 2 jaar dit niet allemaal onafgemaakt laten liggen, en met 5 andere projectjes beginnen. Tip aan Quatt: eigen kernfusiereactor is wel gaaf, en past goed bij jullie eigen energiemaatschappij! En dan ook nog een eigen internetprovider om al jullie spullen aan elkaar te knopen, mogelijk misschien zelfs via een eigen satellietconstellatie?
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Als ik dit lees uit monde van de CEO, dan is dat in mijn beleving een soort van belofteWAF1 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:23:
[...]
Op geen enkele wijze is beloofd dat dit deze mogelijkheid er al deze zomer zou zijn. Is in mijn ogen ook niet logisch als je net de Chill op de markt zet. We verschillen dus van mening met wat we dit jaar kunnen verwachten.
marijnflipse in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
(dat was vorige zomer, dus volgende zomer zou ongeveer nu moeten zijn
Anyway, zoals ik ook al in een gesprek met Quatt heb aangegeven; OpenQuatt is (deels) ontstaan uit onvrede (het ander deel is een hoog

Happy team in de speeltuin!
@onlinaius ik begrijp je frustratie wel. Ik vind het ook behoorlijk amateuristisch overkomen dat ze functionaliteiten maar mondjes maat uitbrengen en ze hier door een aantal goede Tweakers compleet voorbij worden gelopen qua ontwikkeling. Hoe dan? In deze tijd van AI tools moet het kinderlijk eenvoudig zijn als je over alle parameters etc beschikt van een systeem. En zo zijn er nog wel meer dingen die allang op een hoger niveau hadden kunnen zitten (Servicedesk!!!!!!!)
Mijn ticket m.b.t. het geluid: monteurs zijn geweest, kunnen het niet reproduceren (compressor frequentie vast zetten niet mogelijk. OpenQuatt eitje) gaan weer weg en daarna gewoon NIETS meer gehoord. Geen melding, geen opvolging. Bagger ticket systeem. Ik heb het maar opgegeven. Triest. Owja: @Quatt Support
[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 19-06-2026 07:11 ]
Hier tekenen aub ......
dit was ook nog in de winter.
Toen in twee jaar geleden mijn pre-order deed voor de Chill had ik deze ook eerder verwacht. Ik begrijp dus heel goed de onvrede. Maar je ziet steeds opnieuw dat Quatt achter op hun eigen planning loopt.. Daar kan je steeds opnieuw over gaan zeuren of daar enigszins rekening mee gaan houden. Dat OpenQuatt wordt ontwikkelt dat is alleen maar goed en houdt Quatt bovendien scherp.jj85 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:45:
[...]
Als ik dit lees uit monde van de CEO, dan is dat in mijn beleving een soort van belofte
marijnflipse in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
(dat was vorige zomer, dus volgende zomer zou ongeveer nu moeten zijn)
Anyway, zoals ik ook al in een gesprek met Quatt heb aangegeven; OpenQuatt is (deels) ontstaan uit onvrede (het ander deel is een hoog-gehalte). Naast passief koelen is er gewoon nog een heel blik aan verbeterpunten vanuit de Tweakers community gekomen waar simpelweg niks mee gedaan wordt. Dat is gewoon jammer, en dat zie je nu ook weer terug in het verhaal van @onlinaius
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Ik begrijp je punt. Die planningoverruns kan ik tot op zekere hoogte nog wel begrijpen (hoewel ik het wel vrij genant vind dat je een enorme vertraging hebt bij het introduceren van een knopje in de app wat een hitte-element aanzet in de warm water tank, dat is echt zo basaal als je het ongeveer krijgt qua programmeren.)WAF1 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:01:
Daar kan je steeds opnieuw over gaan zeuren of daar enigszins rekening mee gaan houden.
Waar ik me bij voorgaande email van Quatt vooral aan ergerde is dat er een marketingafdeling zit die volledig onafhankelijk van de realiteit lijkt te werken, en maar vage / loze beloftes blijft uitkotsen, en theoretische toekomstige features aanprijst als 'dit kunnen wij nu al'. Dat is een patroon wat je al vanaf het begin van Quatt zag. En als je dan ziet dat enkele van die beloftes na enige tijd 'stilletjes' gecanceld worden ga je je toch afvragen: is dit daadwerkelijk een 'simpele vertraging' of is het loze belofte nummer zoveel die binnenkort gecanceld gaat worden?
Zelflerende stooklijn zoals in het begin belooft?
Vertraagd, of kunnen we ondertussen zeggen gecanceld?
AI?
Non-existent. Vertraagd, of kunnen we ondertussen zeggen gecanceld?
Boost?
Vertraagd? Misschien ook gecanceld?
Dynamische tarieven.
Vertraagd maar is er wel gekomen, lijkt niet heel lekker te werken als ik de gebruikers hier mag geloven.
Vloerkoelen met Quatt
Vertraagd, mogelijk ook gecanceld?
AE volgens Quatt 'Elke dag slimmer met EnergyOS'.
Is de AE al gekoppeld aan EnergieOS? Nee? Waarom dan claimen dat deze elke dag slimmer wordt door EnergyOS? Vertraagd? Misschien ook gecanceld?
AE Als er een overschot aan energie is verwarmen wij het water, daar krijg jij een vergoeding voor.
Leugen, dat doet de AE nog helemaal niet. Vertraagd? Misschien ook gecanceld?
Samenwerking met Quatt Chill: Quatt Chill is onze unieke koeloplossing die koelt als een airco. Normaal gesproken wordt warme lucht naar buiten afgevoerd maar dat is zonde. Quatt gebruikt het om jouw kraanwater op te warmen.
Leugen, dat doet de Chill nog helemaal niet. Vertraagd? Misschien ook gecanceld?
De HeatCharger vervangt jouw cv-ketel en kan warmte toevoegen of onttrekken uit de boiler.
Leugen, warmte onttrekken uit de boiler kan nog helemaal niet. Vertraagd? Misschien ook gecanceld?
Er zijn vast nog meer voorbeelden, maar dat zijn ALLEMAAL claims die Quatt ooit heeft gemaakt, waarbij ze deden of hun producten dat konden, en ALLEMAAL dingen die op het moment dat ze dat schreven helemaal niet van toepassing waren, en sommige daarvan lijken permanent gecanceld te zijn.
Het spijt me, maar dat vind ik geen marketing, marketing is je positieve punten net wat dikker aanzetten, niet bestaande features noemen als 'dit kunnen wij' vind ik gewoon ronduit liegen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
@Onlinalus. Ik denk dat we het helemaal met elkaar eens zijn. En als ik naar jouw lijstje kijk zie ik punten die ik persoonlijk als bedrijf prioriteit zou geven boven de koelfunctie. Ik denk ook dat de koelfunctie vrijgeven complexer is dan alleen het knopje omzetten. Niet zozeer technisch maar de consequenties die het kan hebben. Ook bij WeHeat zie ik dat de koelfunctie lang niet altijd zo soepel loopt. Maar WeHeat kan verwijzen naar de installateur en deze krijgt niet zelf de klachten op zijn bord, Quatt wel.onlinaius schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:34:
[...]
Ik begrijp je punt. Die planningoverruns kan ik tot op zekere hoogte nog wel begrijpen (hoewel ik het wel vrij genant vind dat je een enorme vertraging hebt bij het introduceren van een knopje in de app wat een hitte-element aanzet in de warm water tank, dat is echt zo basaal als je het ongeveer krijgt qua programmeren.)
Waar ik me bij voorgaande email van Quatt vooral aan ergerde is dat er een marketingafdeling zit die volledig onafhankelijk van de realiteit lijkt te werken, en maar vage / loze beloftes blijft uitkotsen, en theoretische toekomstige features aanprijst als 'dit kunnen wij nu al'. Dat is een patroon wat je al vanaf het begin van Quatt zag. En als je dan ziet dat enkele van die beloftes na enige tijd 'stilletjes' gecanceld worden ga je je toch afvragen: is dit daadwerkelijk een 'simpele vertraging' of is het loze belofte nummer zoveel die binnenkort gecanceld gaat worden?
Zelflerende stooklijn zoals in het begin belooft?
Vertraagd, of kunnen we ondertussen zeggen gecanceld?
AI?
Non-existent. Vertraagd, of kunnen we ondertussen zeggen gecanceld?
Boost?
Vertraagd? Misschien ook gecanceld?
Dynamische tarieven.
Vertraagd maar is er wel gekomen, lijkt niet heel lekker te werken als ik de gebruikers hier mag geloven.
Vloerkoelen met Quatt
Vertraagd, mogelijk ook gecanceld?
AE volgens Quatt 'Elke dag slimmer met EnergyOS'.
Is de AE al gekoppeld aan EnergieOS? Nee? Waarom dan claimen dat deze elke dag slimmer wordt door EnergyOS? Vertraagd? Misschien ook gecanceld?
AE Als er een overschot aan energie is verwarmen wij het water, daar krijg jij een vergoeding voor.
Leugen, dat doet de AE nog helemaal niet. Vertraagd? Misschien ook gecanceld?
Samenwerking met Quatt Chill: Quatt Chill is onze unieke koeloplossing die koelt als een airco. Normaal gesproken wordt warme lucht naar buiten afgevoerd maar dat is zonde. Quatt gebruikt het om jouw kraanwater op te warmen.
Leugen, dat doet de Chill nog helemaal niet. Vertraagd? Misschien ook gecanceld?
De HeatCharger vervangt jouw cv-ketel en kan warmte toevoegen of onttrekken uit de boiler.
Leugen, warmte onttrekken uit de boiler kan nog helemaal niet. Vertraagd? Misschien ook gecanceld?
Er zijn vast nog meer voorbeelden, maar dat zijn ALLEMAAL claims die Quatt ooit heeft gemaakt, waarbij ze deden of hun producten dat konden, en ALLEMAAL dingen die op het moment dat ze dat schreven helemaal niet van toepassing waren, en sommige daarvan lijken permanent gecanceld te zijn.
Het spijt me, maar dat vind ik geen marketing, marketing is je positieve punten net wat dikker aanzetten, niet bestaande features noemen als 'dit kunnen wij' vind ik gewoon ronduit liegen.
Ik lees bijv. in het WeHeat topic dat er twee keer zo groot oppervlakte nodig is om te koelen dan om te verwarmen. In de praktijk betekent dit dat er soms een buffervat moet worden geplaatst. Dat soort maatwerk kan Quatt gewoon niet leveren. Ik lees bovendien dat WeHeat zijn pomp beschermt tijdens koelen door intelligentie in te zetten. Meer intelligentie toevoegen zie ik voor Quatt als prioriteit, zeker met het oog op afschaffing van de salderingregeling. Ik ben ervan overtuigd dat Quatt hard aan het werk is maar zie ook dat er te veel beloofd wordt en dat er blijkbaar veel mis gaat. Het is soms om gek van te worden
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Quatt kan volgende week een experimental button maken waar deze features achter zitten.
Kunnen en willen....Appesteijn schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:49:
Wat ik echt niet begrijp is dat 5 mensen op een forum in hun avonduren wel een OpenCiC, Open Energy OS en zelflerend huis model kunnen maken wat met elkaar samen werkt.
Quatt kan volgende week een experimental button maken waar deze features achter zitten.
Wat levert geld op is denk ik meer de vraag. Quatt=Quote
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
En zelfs daar heb ik mijn vragen bij. Mogelijk dat het werkt voor korte termijn winst, maar wat heeft meer potentieel, een matig tot ok werkende warmtepomp, of een standaard warmtepomp met de beste software in de business, die feilloos voor de gebruiker weet te voorspellen wat de laagste kosten, het hoogste comfort of een combi van beiden oplevert?okijokii schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:40:
[...]
Kunnen en willen....
Wat levert geld op is denk ik meer de vraag. Quatt=Quote
De huidige opzet van Quatt lijkt voor mij toch sterk op fake it till you make it, maar voor dat laatste deel lijken ze nog verbazingwekkend weinig moeite te doen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Ik heb het graag fout, maar eerlijk gezegd begin ik daar steeds meer aan te twijfelen. Ik vraag me af of er überhaupt programmeurs in dienst zijn, want wat er aan software uit komt is zo bedroevend onderwelmend dat je je toch gaat afvragen welke programmeur zijn naam hier aan wil verbinden. Voor mij zou 'ik heb hiervoor bij Quatt gewerkt als developer' niet bepaald een pre zijn.Appesteijn schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:49:
Quatt kan volgende week een experimental button maken waar deze features achter zitten.
De frontend developer geloof ik nog wel, visuals en statistieken zijn goed, maar de developer die achter de FE functionaliteit, boost functie en dynamische tarieven zit moet zich de ogen uit het hoofd schamen.
Sorry, helemaal verkeerd gezien. Dat @jj85 meer en betere software weet te maken in een week dan het Quatt team in 2 jaar ligt uiteraard niet aan het Quatt team, maar aan de awesomeness van jj85! 😍😉
[ Voor 16% gewijzigd door onlinaius op 20-06-2026 01:08 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Simpel en strak heeft prioriteit boven complexe apps met moeilijke inrichting. Uiteindelijk verdient quatt geld met zo veel mogelijk dozen schuiven. Neemt niet weg dat ze moeten doen wat ze beloven maar ik begin de rants in dit forum irritant te vinden. Ik ben meer geïnteresseerd in de techniek en de tweaks.
Fijn dat er zo veel mogelijkheden zijn om er zelf mee aan de slag te gaan en dat quatt daar ook nog aan meewerkt. Ik zou het fijn vinden als we ons daar op focussen tezamen met het helpen van mensen met problemen met hun installatie.
1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup
Ow mij hebben ze 3 jaar geleden zeker wel een koelfunctie belooft. Ook een die met eigen vloerverwarming zou werken. En dat zeer binnenkort. Ik zou er zelfs op kunnen wachten en de installatie even uitstellen. Besloten door de overtuigende woorden om mijn installatie nog even uit te stellen. Ook belooft dat bij uitstellen van mijn installatie niets zou veranderen aan de afgesproken prijs. Echter de week erop kreeg ik een mail dat mijn huidige prijs niet meer kon en er even ruim 30% op de prijs kwam.WAF1 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:23:
[...]
Ik kijk er nuchter naar. In geen enkele marketinguiting hebben ze de passieve koelfunctie belooft. (Alleen in het begin en werd al snel duidelijk dat ze actief wilde gaan koelen via een unit)) Maar ze hebben in hun marketinguitingen wel de boostfunctie, de heatbattery e.d. belooft en die belofte moeten ze dus nakomen. Ook voor de Chill zijn er nog de nodige (logistieke) uitdagingen. Die passieve koeling heeft naar mijn inschatting een lagere prioriteit. Op geen enkele wijze is beloofd dat dit deze mogelijkheid er al deze zomer zou zijn. Is in mijn ogen ook niet logisch als je net de Chill op de markt zet. We verschillen dus van mening met wat we dit jaar kunnen verwachten.
Ik lees her en der passief mee en zie vele leuke oplossingen en ook veel frustratie. Hoe positief ik eerst sprak over QUATT en ik het ook aan kennissen en vrienden aanbeval heb ik dat nu totaal niet meer. Blijf er maar lekker weg van. Ze hebben nog steeds erg slechte service, beloftes komen ze niet na, laten mensen in de kou zitten. Ik ben er wel klaar mee. Geen reclame meer voor hun, sterker nog ik zal het afraden. En dan ben ik nog heeeel geduldig en mild geweest. Iedereen succes die er lekker mee aan de slag kan, helaas voor mij niet weggelegd. Hier gaat een lucht/water warmtepomp komen die gewoon kan koelen en aangestuurd kan worden. En ja ik weet dat je dat koelen met een korreltje zout moet nemen maar al is het maar iets is het mooi meegenomen.
Lijkt de laatste dagen, na de update die verbetering beloofde, inderdaad wat betrouwbaarder rondom het minimumtarief van de dag te starten, en niet al zodra het onder de 25 cent komt.onlinaius schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:34:
[...]
Dynamische tarieven.
Vertraagd maar is er wel gekomen, lijkt niet heel lekker te werken als ik de gebruikers hier mag geloven.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
[ Voor 9% gewijzigd door Animal_X op 20-06-2026 12:56 ]
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Hier zie ik dat buitenunit aan springt om zakken onder 18 te voorkomen, en daar we geen vvw hebben is die 18 ook met dit weer na een minuut of 20-30 bereikt.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Brent schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:02:
@Animal_X kun je de CV watert er even bij pakken? Komt die onder de 18?
Hier zie ik dat buitenunit aan springt om zakken onder 18 te voorkomen, en daar we geen vvw hebben is die 18 ook met dit weer na een minuut of 20-30 bereikt.
HC supply temp temp geeft nu 20.7 graden aan en de HC draait nu al zeker 20min. Ik zal even in de gaten houden hoe snel deze daalt. Echter, vloerverwarming hier en vrij groot huis met lange leidingen en dikke vloerlaag.
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
7 juli komt er hier ook nog een Chill bij. Ik ga er vanuit dat de buitenunit dan nog minder hoeft bij te springen. Zal je alleen zien dat we dan alle hitte van dit jaar gehad hebben natuurlijk...
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Er is gelukkig een andere koeloplossing (niet Chill)
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Daarnaast zie ik regelmatig meldingen van de Anna dat er iets mis is met de ketel. Voor de Anna is dat, je raadt het al, de Quatt CiC.
Ik zag in de changelogs van versie 4.7.0 dat er aanpassingen geweest zijn in de communicatie en dat er issues zijn opgelost met kortstondige warmtevraag tot gevolg. Daar had ik mijn hoop op gevestigd, maar het lijkt sinds 4.7.x juist alleen maar erger te worden.
De Anna heeft uiteraard al een reset gehad om problemen aan die kant uit te sluiten.
Iemand toevallig die iets vergelijkbaars ervaart of een tip heeft in welke hoek ik het moet zoeken? Het hele systeem reageert verder wel gewoon netjes, het zijn puur de willekeurige schommelingen in de ingestelde temperatuur die de boel ontregelen.
Met een hamer past alles... - PVOutput
Begrijp ik goed dat je thermostaat random naar 30 graden of 4 graden schiet? In dat geval zal ik het toch volledig aan de thermostaat kant zoeken. Cic kan naar mijn weten thermostaat niet aansturen, alleen lezen en volgen.Wouzziew schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:13:
Toch hier ook maar eens m'n licht opsteken. Sinds een week of 2/3 gaat de thermostaat (Plugwise Anna) op willekeurige momenten naar z'n maximale of minimale bereik. Nu is de 4 graden minimum als instelling niet zo dramatisch met dit weer, maar een paar ochtenden met de thermostaat op 30 graden en een systeem wat staat te stampen is niet bepaald de bedoeling.
Daarnaast zie ik regelmatig meldingen van de Anna dat er iets mis is met de ketel. Voor de Anna is dat, je raadt het al, de Quatt CiC.
Ik zag in de changelogs van versie 4.7.0 dat er aanpassingen geweest zijn in de communicatie en dat er issues zijn opgelost met kortstondige warmtevraag tot gevolg. Daar had ik mijn hoop op gevestigd, maar het lijkt sinds 4.7.x juist alleen maar erger te worden.
De Anna heeft uiteraard al een reset gehad om problemen aan die kant uit te sluiten.
Iemand toevallig die iets vergelijkbaars ervaart of een tip heeft in welke hoek ik het moet zoeken? Het hele systeem reageert verder wel gewoon netjes, het zijn puur de willekeurige schommelingen in de ingestelde temperatuur die de boel ontregelen.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Yes, klopt inderdaad; een keer of 5 per dag staat de thermostaat spontaan heel hoog of heel laag. De thermostaat zelf durf ik uit te sluiten: hij heeft een groot gedeelte van de dag los gehangen van de CiC en bleef toen stabiel.clubeddie schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:36:
[...]
Begrijp ik goed dat je thermostaat random naar 30 graden of 4 graden schiet? In dat geval zal ik het toch volledig aan de thermostaat kant zoeken. Cic kan naar mijn weten thermostaat niet aansturen, alleen lezen en volgen.
Alles is met OpenTherm aangesloten; dat is 2-wegverkeer meen ik toch?
[ Voor 36% gewijzigd door Wouzziew op 21-06-2026 21:29 ]
Met een hamer past alles... - PVOutput
Opentherm is MainDevice-SubDevice (vroeger master-slave). De thermostaat vraagt en de ketel/wp/cic antwoordt met informatie of voert de wens uit. Beide kanten doen daar dan mee wat ze willen: een ketel/wp kan kiezen even niks te doen met de water-doeltemperatuur die gevraagd wordt bijv. omdat de huidige temperatuur niet ver genoeg eronder ligt, en een thermostaat kan kiezen dan maar een hogere temperatuur te vragen omdat hij vindt dat t te lang duurt. Maar de communicatie kan alleen door de thermostaat geïnitieerd worden. En de thermostaat bepaalt wat de ketel moet doen, niet andersom: de ketel antwoordt en voert uit, de thermostaat vraagt en commandeert.Wouzziew schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:27:
[...]
Yes, klopt inderdaad; een keer of 5 per dag staat de thermostaat spontaan heel hoog of heel laag. De thermostaat zelf durf ik uit te sluiten: hij heeft een groot gedeelte van de dag los gehangen van de CiC en bleef toen stabiel.
Alles is met OpenTherm aangesloten; dat is 2-wegverkeer meen ik toch?
Maarja, van een brakke implementatie kan je natuurlijk van de flos raken.
Vandaag was hij weer om 7:00 scherp aan het pruttelen, terwijl er nog een verlaging in het middagtarief zit aan te komen (ca 13 cent duurder dan vandaag had gekund). En Quatt weet inmiddels toch wel dat wij nooit voor het middaguur douchen. Mja, mja, niet geweldig nog dus.Brent schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:01:
[...]
Lijkt de laatste dagen, na de update die verbetering beloofde, inderdaad wat betrouwbaarder rondom het minimumtarief van de dag te starten, en niet al zodra het onder de 25 cent komt.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Correctie: dat zou Quatt KUNNEN weten. Maar dat vereist 'AI' (ok, gewoon een slim algoritme, daar hoef je niet direct AI op te plakken), en dat is niet aanwezig.Brent schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:13:
En Quatt weet inmiddels toch wel dat wij nooit voor het middaguur douchen. Mja, mja, niet geweldig nog dus.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
| Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 4.8.0-beta.0 automatisch. |
Wat is er nieuw?
|
Verwarmingsprestaties en betrouwbaarheid
- Verbeterde verbindingsstabiliteit via zowel Thread als wifi, met minder kortstondige onderbrekingen.
- Verbonden Chill-apparaten verdwijnen niet langer kortstondig uit het startscherm van de app terwijl er op de achtergrond een update draait.
- Het verbindingslampje van de Quatt-dongle wordt nu correct rood wanneer de dongle daadwerkelijk offline is.
Bugfixes en onderhoud
- Deze update bevat daarnaast algemene foutoplossingen, beveiligingsupdates en verbeteringen aan de betrouwbaarheid en connectiviteit van het systeem.
[ Voor 3% gewijzigd door clubeddie op 22-06-2026 11:49 ]
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Verkeerd gelezenclubeddie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:49:
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 4.8.0-beta.0 automatisch.
Wat is er nieuw?
- Als u een All-Electric systeem met een Chill heeft, wordt de door de Chill onttrokken warmte automatisch gebruikt om de HeatBattery op te laden wanneer dat mogelijk is.
Verwarmingsprestaties en betrouwbaarheid
- Verbeterde verbindingsstabiliteit via zowel Thread als wifi, met minder kortstondige onderbrekingen.
- Verbonden Chill-apparaten verdwijnen niet langer kortstondig uit het startscherm van de app terwijl er op de achtergrond een update draait.
- Het verbindingslampje van de Quatt-dongle wordt nu correct rood wanneer de dongle daadwerkelijk offline is.
Bugfixes en onderhoud
- Deze update bevat daarnaast algemene foutoplossingen, beveiligingsupdates en verbeteringen aan de betrouwbaarheid en connectiviteit van het systeem.
[ Voor 6% gewijzigd door BertBertjes op 22-06-2026 11:52 ]
Daarom hebben we het zelf opgelost.onlinaius schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:34:
[...]
Ik begrijp je punt. Die planningoverruns kan ik tot op zekere hoogte nog wel begrijpen (hoewel ik het wel vrij genant vind dat je een enorme vertraging hebt bij het introduceren van een knopje in de app wat een hitte-element aanzet in de warm water tank, dat is echt zo basaal als je het ongeveer krijgt qua programmeren.)
Waar ik me bij voorgaande email van Quatt vooral aan ergerde is dat er een marketingafdeling zit die volledig onafhankelijk van de realiteit lijkt te werken, en maar vage / loze beloftes blijft uitkotsen, en theoretische toekomstige features aanprijst als 'dit kunnen wij nu al'. Dat is een patroon wat je al vanaf het begin van Quatt zag. En als je dan ziet dat enkele van die beloftes na enige tijd 'stilletjes' gecanceld worden ga je je toch afvragen: is dit daadwerkelijk een 'simpele vertraging' of is het loze belofte nummer zoveel die binnenkort gecanceld gaat worden?
Zelflerende stooklijn zoals in het begin belooft?
Vertraagd, of kunnen we ondertussen zeggen gecanceld?
AI?
Non-existent. Vertraagd, of kunnen we ondertussen zeggen gecanceld?
Boost?
Vertraagd? Misschien ook gecanceld?
Dynamische tarieven.
Vertraagd maar is er wel gekomen, lijkt niet heel lekker te werken als ik de gebruikers hier mag geloven.
Vloerkoelen met Quatt
Vertraagd, mogelijk ook gecanceld?
AE volgens Quatt 'Elke dag slimmer met EnergyOS'.
Is de AE al gekoppeld aan EnergieOS? Nee? Waarom dan claimen dat deze elke dag slimmer wordt door EnergyOS? Vertraagd? Misschien ook gecanceld?
AE Als er een overschot aan energie is verwarmen wij het water, daar krijg jij een vergoeding voor.
Leugen, dat doet de AE nog helemaal niet. Vertraagd? Misschien ook gecanceld?
Samenwerking met Quatt Chill: Quatt Chill is onze unieke koeloplossing die koelt als een airco. Normaal gesproken wordt warme lucht naar buiten afgevoerd maar dat is zonde. Quatt gebruikt het om jouw kraanwater op te warmen.
Leugen, dat doet de Chill nog helemaal niet. Vertraagd? Misschien ook gecanceld?
De HeatCharger vervangt jouw cv-ketel en kan warmte toevoegen of onttrekken uit de boiler.
Leugen, warmte onttrekken uit de boiler kan nog helemaal niet. Vertraagd? Misschien ook gecanceld?
Er zijn vast nog meer voorbeelden, maar dat zijn ALLEMAAL claims die Quatt ooit heeft gemaakt, waarbij ze deden of hun producten dat konden, en ALLEMAAL dingen die op het moment dat ze dat schreven helemaal niet van toepassing waren, en sommige daarvan lijken permanent gecanceld te zijn.
Het spijt me, maar dat vind ik geen marketing, marketing is je positieve punten net wat dikker aanzetten, niet bestaande features noemen als 'dit kunnen wij' vind ik gewoon ronduit liegen.
Warmwater maken tijdens goedkopere tijden ✅
Pre heating tijdens goedkopere tijden: ✅
Dit loopt allemaal op de lilygo t-connect welke de Marstek accu’s aanstuurt via modus, en via een API welke in contact staat met de lilygo t-connect waar OpenQuatt op draait. EnergyOS kan besluiten OpenQautt aan te sturen als het nodig is.
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
Ik ben erg benieuwd wat bedoeld wordt met 'wanneer dit mogelijk is', dat vind ik toch wel wat verwarrend.clubeddie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:49:
Wat is er nieuw?
- Als u een All-Electric systeem met een Chill heeft, wordt de door de Chill onttrokken warmte automatisch gebruikt om de HeatBattery op te laden wanneer dat mogelijk is.
Nu is het ook al 'mogelijk'. Als de Chill toevallig op hetzelfde moment draait als de HeatCharger, EN de buitenunit pas begint te koelen bij een bepaalde temperatuur kan het nu ook al 'toevallig' gebeuren dat de warmte uit de chill het vat in gaat.
Wil je een niveau verder dan moet je actief hierop gaan sturen, als in: het is nu buiten warm, dus de chill zal gebruikt gaan worden, of iets simpeler: de chill draait nu, dus de HeatCharger verwarmd het vat wat verder dan normaal.
Ik vermoed dat ze die laatste variant bedoelen, want het lijkt me toch wat raar als dit in de changelog zou staan terwijl er niets veranderd zou zijn.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Ik denk dit. Dan is het vat een keer 85 of 95% 'vol' ipv bij 78% te blijven hangenonlinaius schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:55:
[...]
: de chill draait nu, dus de HeatCharger verwarmd het vat wat verder dan normaal.
Het kan ook betekenen: warmt eerder op dan normaal gesproken. Dus vanaf een hoger aantal douche-minuten dan eerder het geval was.abbeyrules schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:16:
[...]
Ik denk dit. Dan is het vat een keer 85 of 95% 'vol' ipv bij 78% te blijven hangen
Er is zojuist een nieuwsbrief verstuurd, de boost functie komt in juli. Zie:onlinaius schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:55:
[...]
Ik ben erg benieuwd wat bedoeld wordt met 'wanneer dit mogelijk is', dat vind ik toch wel wat verwarrend.
Nu is het ook al 'mogelijk'. Als de Chill toevallig op hetzelfde moment draait als de HeatCharger, EN de buitenunit pas begint te koelen bij een bepaalde temperatuur kan het nu ook al 'toevallig' gebeuren dat de warmte uit de chill het vat in gaat.
Wil je een niveau verder dan moet je actief hierop gaan sturen, als in: het is nu buiten warm, dus de chill zal gebruikt gaan worden, of iets simpeler: de chill draait nu, dus de HeatCharger verwarmd het vat wat verder dan normaal.
Ik vermoed dat ze die laatste variant bedoelen, want het lijkt me toch wat raar als dit in de changelog zou staan terwijl er niets veranderd zou zijn.
We hebben een update over twee aankomende verbeteringen voor jouw All-Electric. |
| Boost-modus: bijna klaar Met Boost activeer je straks met één tik extra warm water op het moment dat jij wil. Je vindt de Boost knop straks in het doucheminuten-scherm. In Boost-modus krijg je sneller warm water dan bij normaal laden, omdat zowel de HeatCharger als het back-up element direct het water bovenin de HeatBattery verwarmen, het water dat je als eerste tapt dus. Boost stopt automatisch na 30 minuten, of je stopt het zelf via de app. |
![]() |
| De lancering stond gepland voor maart maar heeft wat extra tijd nodig gehad. De functionaliteit is nu bijna klaar en uitgebreid getest. We zijn nog bezig met de laatste puntjes in de app zelf, en verwachten Boost in juli beschikbaar te maken. |
| Slimmer laden met Chill Als je ook een Chill hebt komt er nog een verbetering aan die de wisselwerking tussen koelen en warm water verbetert. Als HeatBattery aan het laden is terwijl Chill koelt, gebruikt de HeatCharger nu al automatisch de warmte die Chill uit de ruimte haalt om de HeatBattery te laden. Handig, want die warmte gaat zo niet verloren. Maar als de HeatBattery al voldoende gevuld is, laat het systeem die warmte nu nog liggen en voert de buitenunit die af. Dat kan slimmer. We passen de logica aan zodat de HeatCharger ook laadt als Chill aan het koelen is, zelfs als de HeatBattery al voldoende doucheminuten heeft. Je ziet dit niet als aparte instelling in de app, maar merkt het doordat de HeatCharger vaker aanslaat tijdens het koelen. Deze update verwachten we voor het einde van de zomer klaar te hebben. |
Dat is hetzelfde als wat @abbeyrules bedoeld ;)Magreet1 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:35:
[...]
Het kan ook betekenen: warmt eerder op dan normaal gesproken. Dus vanaf een hoger aantal douche-minuten dan eerder het geval was.
Het aantal doucheminuten / procenten gevuld is hetzelfde, en komt beiden neer op de temperatuur in het vat verhogen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Goed gegokt dusBertBertjes schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:39:
We passen de logica aan zodat de HeatCharger ook laadt als Chill aan het koelen is, zelfs als de HeatBattery al voldoende doucheminuten heeft. Je ziet dit niet als aparte instelling in de app, maar merkt het doordat de HeatCharger vaker aanslaat tijdens het koelen. Deze update verwachten we voor het einde van de zomer klaar te hebben.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
En top gepland ook!
Kun je het mooi de hele winter testen
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Sorry voor de late reactie. Nee dit stond er niet in. Ik heb morgen overigens een belafspraak met ze nav de klacht. Maar zie nu net in de mailbox een juli update met in ieder geval de boost functie en de airco en boiler koppelingToby-Wan schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:34:
[...]
Tja, ook dit is niet zoals Quatt het origineel in de markt heeft gezet. Waren veel mooie animaties waar de mogelijkheid tot 'omkeren' van de warmte duidelijk was aangegeven.
Edit: netappie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
@bossche_bol zit dit aspect ook in je ingebrekestelling?
Interessante vraag of er een verband is tussen deze mail en jouw belafapraak morgen…bossche_bol schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:49:
[...]
Sorry voor de late reactie. Nee dit stond er niet in. Ik heb morgen overigens een belafspraak met ze nav de klacht. Maar zie nu net in de mailbox een juli update met in ieder geval de boost functie en de airco en boiler koppeling
Thread als in tzt first party support voor Home Automation?clubeddie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:49:
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 4.8.0-beta.0 automatisch.
Wat is er nieuw?
Verwarmingsprestaties en betrouwbaarheid
[list]
• Verbeterde verbindingsstabiliteit via zowel Thread als wifi, met minder kortstondige onderbrekingen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik dacht eigenlijk dat de CiC altijd via Thread communiceerde met de chill(s) via een dongle die er in gestoken wordt?Brent schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:36:
[...]
Thread als in tzt first party support voor Home Automation?
Dat is dus kennelijk verouderde informatie en aansturing via wifi is nu ook mogelijk?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
En dat ondanks dat ik de benodigde formulieren had ingevuld en foto's had opgestuurd zoals maanden geleden gevraagd.
De enige oplossing was het installeren van nieuwe radiatoren of leidingen... dat gaat niet gebeuren.
Dus, nogal teleurstellend, heb ik mijn bestelling geannuleerd. Het is nu 5 dagen geleden, ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik mijn geld terugkrijg.
Ik ben niet bepaald onder de indruk van deze ervaring.
Ik moest wel even een beetje lachen hierom. Ik herinner me nog een niet zo optimale (put)plaatsing van de buitenunits in het verleden. Blijkbaar hadden ze met de Chill toch weer je vertrouwen gewonnen (om het daarna weer in de prullebak te knikkeren...)A lex schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:26:
Ik ben niet bepaald onder de indruk van deze ervaring.
Jammer dat het zo loopt
Ik heb een vloerverwarmingspomp met pompschakelaar die alleen gaat draaien als de temperatuur boven een bepaalde temperatuur is (er komt warmte van de Quatts) en stopt als er geen warmte meer komt. Dus eigenlijk zou ik dan de vloerverwarmingpomp ook moeten laten draaien op warme dagen, zodat het koude water van de heat charger juist de vloer in gaat? Of hoe mengt die pomp in de vloerverwarming? Ik neem aan helemaal niets als de pomp niet draait? Klinkt alsof ik mijn pomp dan op één of andere manier ook aan moet schakelen bij opstarten van de Heat Charger.. Dat is nog niet eenvoudig aangezien de pompschakelaar nu stand-alone is. Eigenlijk moet de pompschakelaar precies het tegenovergestelde gaan doen. Draaien als het water juist kouder dan 22 graden wordt of zo, want dat komt in de zomer niet vaak voor...Animal_X schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:54:
De heatcharger gebruikt wel echt alle hitte uit de woning nu om het tapwater te verwarmen. Ik heb de laatste dagen nog niet gezien dat hij de buitenunits aanstuurt voor warmte. Dus meer douchen = koudere vloer 😀
Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌
idealiter haal je de hele pomp weg.sjoerd-p schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:29:
[...]
Ik heb een vloerverwarmingspomp met pompschakelaar die alleen gaat draaien als de temperatuur boven een bepaalde temperatuur is (er komt warmte van de Quatts) en stopt als er geen warmte meer komt. Dus eigenlijk zou ik dan de vloerverwarmingpomp ook moeten laten draaien op warme dagen, zodat het koude water van de heat charger juist de vloer in gaat? Of hoe mengt die pomp in de vloerverwarming? Ik neem aan helemaal niets als de pomp niet draait? Klinkt alsof ik mijn pomp dan op één of andere manier ook aan moet schakelen bij opstarten van de Heat Charger.. Dat is nog niet eenvoudig aangezien de pompschakelaar nu stand-alone is. Eigenlijk moet de pompschakelaar precies het tegenovergestelde gaan doen. Draaien als het water juist kouder dan 22 graden wordt of zo, want dat komt in de zomer niet vaak voor...
Keep it simple
(En scheelt ook elektraverbruik van de pomp)
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Wat is er zo bijzonder aan jouw installatie dat dit niet kan?A lex schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:26:
Na lang wachten, meerdere uitgestelde installatiedata en onbeantwoorde e-mails, kreeg ik vorige week eindelijk een telefoontje van Quatt met de mededeling dat ze mijn Chill-systeem niet op mijn radiatoren konden installeren.
En dat ondanks dat ik de benodigde formulieren had ingevuld en foto's had opgestuurd zoals maanden geleden gevraagd.
De enige oplossing was het installeren van nieuwe radiatoren of leidingen... dat gaat niet gebeuren.
Dus, nogal teleurstellend, heb ik mijn bestelling geannuleerd. Het is nu 5 dagen geleden, ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik mijn geld terugkrijg.
Ik ben niet bepaald onder de indruk van deze ervaring.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Klopt - hier draait de pomp ook in de zomer. Geen schakelaar om de reden die je benoemt. Zonder pomp is hier geen optie, dan gaat er te veel flow naar de radiatoren ipv naar de vloerverwarming.sjoerd-p schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:29:
[...]
Ik heb een vloerverwarmingspomp met pompschakelaar die alleen gaat draaien als de temperatuur boven een bepaalde temperatuur is (er komt warmte van de Quatts) en stopt als er geen warmte meer komt. Dus eigenlijk zou ik dan de vloerverwarmingpomp ook moeten laten draaien op warme dagen, zodat het koude water van de heat charger juist de vloer in gaat? Of hoe mengt die pomp in de vloerverwarming? Ik neem aan helemaal niets als de pomp niet draait? Klinkt alsof ik mijn pomp dan op één of andere manier ook aan moet schakelen bij opstarten van de Heat Charger.. Dat is nog niet eenvoudig aangezien de pompschakelaar nu stand-alone is. Eigenlijk moet de pompschakelaar precies het tegenovergestelde gaan doen. Draaien als het water juist kouder dan 22 graden wordt of zo, want dat komt in de zomer niet vaak voor...
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Ik had dit ook, maar vind het geen prettige opstelling. Ik heb het nu opgelost met een slimme stekker, en Homey die "kijkt" of er verwarmt moet worden -> zoja, dan gaan de slimme stekker aan en zo ook de vloerverwarmings pomp.sjoerd-p schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:29:
[...]
Ik heb een vloerverwarmingspomp met pompschakelaar die alleen gaat draaien als de temperatuur boven een bepaalde temperatuur is (er komt warmte van de Quatts) en stopt als er geen warmte meer komt. Dus eigenlijk zou ik dan de vloerverwarmingpomp ook moeten laten draaien op warme dagen, zodat het koude water van de heat charger juist de vloer in gaat? Of hoe mengt die pomp in de vloerverwarming? Ik neem aan helemaal niets als de pomp niet draait? Klinkt alsof ik mijn pomp dan op één of andere manier ook aan moet schakelen bij opstarten van de Heat Charger.. Dat is nog niet eenvoudig aangezien de pompschakelaar nu stand-alone is. Eigenlijk moet de pompschakelaar precies het tegenovergestelde gaan doen. Draaien als het water juist kouder dan 22 graden wordt of zo, want dat komt in de zomer niet vaak voor...
Je kunt ook luisteren op de CiC events met HA of Homey, ik doe het nu op de TADO events. Op deze manier bespaar je ook stroom, en staat je pomp niet continu te draaien en slijten.
[ Voor 3% gewijzigd door Cannonballl op 24-06-2026 07:49 ]
Denk er dan ook aan at een keer per dag de pomp even moet laten draaien om vastzitten te voorkomenCannonballl schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:48:
[...]
Ik had dit ook, maar vind het geen prettige opstelling. Ik heb het nu opgelost met een slimme stekker, en Homey die "kijkt" of er verwarmt moet worden -> zoja, dan gaan de slimme stekker aan en zo ook de vloerverwarmings pomp.
Je kunt ook luisteren op de CiC events met HA of Homey, ik doe het nu op de TADO events. Op deze manier bespaar je ook stroom, en staat je pomp niet continu te draaien en slijten.
Stalen buizen, dat is blijkbaar niet OK.WAF1 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:10:
[...]
Wat is er zo bijzonder aan jouw installatie dat dit niet kan?
Die Quick connectors hebben geen fittingen voor dikwandig stalen buizen.
Je kan altijd kijken of je een stukje dikwandig staal kan (laten) vervangen voor 15mm koper of iets vergelijkbaars, mits je daar de ruimte voor hebt. hier komt vanmiddag ook iemand langs om een stukje dikwandig voor koper te vervangen. Helaas zit elke loodgieter voorlopig volgeboekt met airco installaties dus als je het laat doen kan je een tarief verwachten die een kleine klus aantrekkelijK maakt…
Als je het zelf wilt doen, voor dikwandig staal heb je speciale fittingen nodig om te knellen, maar die levert quatt niet standaard. Die kan je prima bij warmteservice oid krijgen.
[ Voor 25% gewijzigd door Kaaspeer90 op 24-06-2026 09:28 ]
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Maar stand-alone zoals nu: er komt warm water, dus draaien en anders sowieso regelmatig even draaien is verreweg de simpelste en betrouwbaarste oplossing. De basisvoorzieningen in huis moeten ook werken als Home Assistant gecrasht is, er geen internet is of welke storing dan ook in mijn domotica. Ik had deze week al dat de laadpaal het even niet deed omdat ik een internet storing had. Ik ben privé rijder, maar wil wel af en toe gastgebruik toe staan. Maar zelf niet kunnen laden omdat de OCPP koppeling het niet deed, moet ik echt voorkomen ;-) Idem met verwarming. Die moet het gewoon altijd doen, ook als mijn domotica even gecrasht is. Dus dan moet ik iets gaan verzinnen met domotica parallel aan de pompschakelaar. Dat ik hem vaker kan triggeren, maar dat hij ook zelfstandig kan blijven functioneren als domotica plat ligt.Cannonballl schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:48:
[...]
Ik had dit ook, maar vind het geen prettige opstelling. Ik heb het nu opgelost met een slimme stekker, en Homey die "kijkt" of er verwarmt moet worden -> zoja, dan gaan de slimme stekker aan en zo ook de vloerverwarmings pomp.
Je kunt ook luisteren op de CiC events met HA of Homey, ik doe het nu op de TADO events. Op deze manier bespaar je ook stroom, en staat je pomp niet continu te draaien en slijten.
En ik heb nog een oude pomp die veel stroom verbruikt, dus het is wel de moeite waard om hem niet teveel te laten draaien. Maar omdat hij geïntegreerd is in de hele verdeler, is een upgrade niet makkelijk. Bovendien zijn de aanvoerleidingen mogelijk te dun om zonder extra pomp te werken of krijgen de radiatoren in de rest van het huis dan te weinig warmte. Dat moet ik nog eens goed uitrekenen.
Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌
Wat zijn jullie ervaringen met Quatt? Op dit moment neig ik steeds meer naar een oplossing van Daikin of soortgelijks...
Het is maar net wie je het vraagt. Bij ons is het allemaal goed verlopen (wat kleine admin dingetjes) en we besparen ook een leuk bedrag ermee. Tevens vind ik de warmte afgifte ook veel fijner, maar dat is persoonlijk.Nickvdwaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:35:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op welke hybride warmtepomp we willen laten installeren. Qua product spreekt Quatt mij erg aan, maar als ik de berichten op dit forum lees, krijg ik toch de indruk dat er rondom het product zelf nog het nodige te verbeteren valt.
Wat zijn jullie ervaringen met Quatt? Op dit moment neig ik steeds meer naar een oplossing van Daikin of soortgelijks...
Ik denk dat als je puur kijkt naar het hybride aanbod van Quatt dat het geen slecht product is. Ik heb sinds eind 2024 naar alle tevredenheid een enkele 1.5 unit buiten staan welke prima werkt. Een keer een akkefietje mee gehad maar monteur kwam een week later.Nickvdwaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:35:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op welke hybride warmtepomp we willen laten installeren. Qua product spreekt Quatt mij erg aan, maar als ik de berichten op dit forum lees, krijg ik toch de indruk dat er rondom het product zelf nog het nodige te verbeteren valt.
Wat zijn jullie ervaringen met Quatt? Op dit moment neig ik steeds meer naar een oplossing van Daikin of soortgelijks...
Echter lees ik inderdaad wel veel minpunten als het komt op communicatie, verantwoordelijkheid en service achteraf. Maar goed, je hoort natuurlijk ook vaker mensen die problemen hebben dan mensen waar het vlekkeloos werkt
Precies! Vandaar ook de vraag, het is altijd makkelijker om een bericht te schrijven als het effe niet loopt, ik vind de techniek bij Quatt namelijk wel een goed iets.Fragger123 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:46:
[...]
Ik denk dat als je puur kijkt naar het hybride aanbod van Quatt dat het geen slecht product is. Ik heb sinds eind 2024 naar alle tevredenheid een enkele 1.5 unit buiten staan welke prima werkt. Een keer een akkefietje mee gehad maar monteur kwam een week later.
Echter lees ik inderdaad wel veel minpunten als het komt op communicatie, verantwoordelijkheid en service achteraf. Maar goed, je hoort natuurlijk ook vaker mensen die problemen hebben dan mensen waar het vlekkeloos werkt
Wellicht dat iemand nog weet hoe de integratie via Home Assistant is en welke opties daar zijn? Loopt dat allemaal via de cloud of is er ook een lokale mogelijkheid zoals een modbus oid?
Dat is er zeker. Maar dat zal bij veel alternatieven ook zo zijn. De basics werken (er is warmte en warm water). Quatt heeft het zichzelf lastig gemaakt door te overpromisen, mondjesmaat leveren ze maar het is mondjesmaat. Hadden ze dat niet gedaan, was het nog steeds een prima oplossing geweest.Nickvdwaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:35:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op welke hybride warmtepomp we willen laten installeren. Qua product spreekt Quatt mij erg aan, maar als ik de berichten op dit forum lees, krijg ik toch de indruk dat er rondom het product zelf nog het nodige te verbeteren valt.
Sommige alternatieven zul je middels betere HA meer kunnen aanpassen aan je wensen. De vraag is of je veel wensen hebt, en hoeveel werk je daarvoor wil doen. Als je twee keer veel antwoord, zijn er betere opties. Zeg je twee keer neuh, dan is Quatt prima.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
de techniek van een warmtepomp is niets nieuws onder de zon (omgedraaide koelkast etc.). enige dat Quatt zelf maakt aan de buitenunit is het frontje met hun naam erop, de rest komt gewoon met boot uit china (net als vele andere merken overigens)Nickvdwaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:51:
[...]
Precies! Vandaar ook de vraag, het is altijd makkelijker om een bericht te schrijven als het effe niet loopt, ik vind de techniek bij Quatt namelijk wel een goed iets.
de techniek die Quatt wel zelf ontwerpt/maakt, staat bekend om vertragingen en beloften of veel die laat of niet nagekomen worden. All-electric, heat charger, boost functie, chill, ze zijn er allemaal aan ten prooi gevallen.
home assistent is best mooi, meer voor de overzichten, voor echte controle moet je bij OPenQuatt zijn:Wellicht dat iemand nog weet hoe de integratie via Home Assistant is en welke opties daar zijn? Loopt dat allemaal via de cloud of is er ook een lokale mogelijkheid zoals een modbus oid?
leejoow in "OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen"
[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 24-06-2026 16:03 ]
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Je kunt met de homeassistant integratie ook alles instellen wat je met de Quatt App kan instellen op je telefoon. Sommige dingen lopen via de cloud maar andere sensoren kunnen lokaal uitgelezen worden via een JSON feed die de CiC publiceert.Nickvdwaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:51:
[...]
Precies! Vandaar ook de vraag, het is altijd makkelijker om een bericht te schrijven als het effe niet loopt, ik vind de techniek bij Quatt namelijk wel een goed iets.
Wellicht dat iemand nog weet hoe de integratie via Home Assistant is en welke opties daar zijn? Loopt dat allemaal via de cloud of is er ook een lokale mogelijkheid zoals een modbus oid?
Daarnaast is er ook nog OpenQuatt die nu met bestaande hardware maar binnenkort specifiek hiervoor gemaakte hardware door @leejoow en partner
Grappig dat jij de vraag net stelt, ik ben in precies dezelfde positie als jij, morgen een gesprek met Quatt and De warmte. Tevens overweeg ik nog een lokale installateur die dan een saai grijs kastje installeert.Nickvdwaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:35:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op welke hybride warmtepomp we willen laten installeren. Qua product spreekt Quatt mij erg aan, maar als ik de berichten op dit forum lees, krijg ik toch de indruk dat er rondom het product zelf nog het nodige te verbeteren valt.
Wat zijn jullie ervaringen met Quatt? Op dit moment neig ik steeds meer naar een oplossing van Daikin of soortgelijks...
Gisteren ben ik gebeld door iemand van kwaliteit, samen met de productmanager.
Deze hebben mij in het gelijk gesteld en bedankt dat ik dit aanhangig heb gemaakt. De brief/ingebrekestelling heeft extra druk op de ketel (leuke woordspeling
Zoals gezegd het ligt aan wie je het vraagt, in mijn geval ben ik ook gezwicht voor de mooie verkooppraat en installatie onderdelen. Dat alles in één keer goed gaat is echt afhankelijk van de voorbereiding, zorg dat ze langskomen en jou situatie hebben gezien. Want als er iets niet goed gaat is de communicatie met Quatt ontzettend moeilijk, ik heb nu meerdere contactpersonen gehad en elke keer moet je weer uitleggen wat er fout ging of wat het probleem is. Als je zelf belt krijg je altijd iemand anders aan de lijn (want geen directe nummers) en moet je dus geluk hebben dat je contactpersoon aanwezig is. Beloftes van terugbellen oid zijn ze in mijn geval letterlijk nooit nagekomen (van de 3x).Nickvdwaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:35:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op welke hybride warmtepomp we willen laten installeren. Qua product spreekt Quatt mij erg aan, maar als ik de berichten op dit forum lees, krijg ik toch de indruk dat er rondom het product zelf nog het nodige te verbeteren valt.
Wat zijn jullie ervaringen met Quatt? Op dit moment neig ik steeds meer naar een oplossing van Daikin of soortgelijks...
Reageren op mails doen ze in mijn geval eens in de week.
Monteurs die hier destijds geweest zijn maakten ook niet echt reclame voor hun eigen product, want als er iets stuk is ben je altijd afhankelijk van Quatt en daar hebben ze misschien een punt. Met mijn ervaring tot nu toe ben ik daar wel ontzettend bang voor in de toekomst.
Nu kan er natuurlijk overal iets fout gaan en daar kan ik best begrip voor hebben, maar dan gaat het erom hoe ze dat afhandelen, maar ze plannen gewoon alles vol dus op korte termijn een oplossing kunnen ze gewoon niet bieden.
My 2 cents.
Daar zijn speciale ringen voor te krijgen, die heb ik een tijdje geleden hier ook al gepost. Vaak van het merk Bonfix nylon knelring dikwandig, in diverse diameters te krijgen, 15, 22, 28 mm. (en andere)Kaaspeer90 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:26:
[...]
Die Quick connectors hebben geen fittingen voor dikwandig stalen buizen.
Je kan altijd kijken of je een stukje dikwandig staal kan (laten) vervangen voor 15mm koper of iets vergelijkbaars, mits je daar de ruimte voor hebt. hier komt vanmiddag ook iemand langs om een stukje dikwandig voor koper te vervangen. Helaas zit elke loodgieter voorlopig volgeboekt met airco installaties dus als je het laat doen kan je een tarief verwachten die een kleine klus aantrekkelijK maakt…
Als je het zelf wilt doen, voor dikwandig staal heb je speciale fittingen nodig om te knellen, maar die levert quatt niet standaard. Die kan je prima bij warmteservice oid krijgen.
Deze ringen komen in de plaats van de normale ringen en daarmee kun je dus ook prima dikwandige stalen leidingen mee knellen.
Hier een voorbeeld link.
Helaas klopt het dat je hier veel klachten hoort en zeker is dat Quatt hier nog een behoorlijke weg te gaan heeft.Nickvdwaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:35:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op welke hybride warmtepomp we willen laten installeren. Qua product spreekt Quatt mij erg aan, maar als ik de berichten op dit forum lees, krijg ik toch de indruk dat er rondom het product zelf nog het nodige te verbeteren valt.
Wat zijn jullie ervaringen met Quatt? Op dit moment neig ik steeds meer naar een oplossing van Daikin of soortgelijks...
Aan de andere kant, ik ben een van de vroege vogels die eentje besteld heeft toen er nog niet eens een echt model aanwezig was, dus die van mij hangt er al een behoorlijk tijdje en had nog lager gehangen als het toen met mij wat beter was gegaan, dus moest ik noodgedwongen eea nog uitstellen, heb ik slechts 1 keer, en dat was eigenlijk op de dag van de installatie, ze waren toen net om 9 uur s’avonds vertrokken, dat het mis is gegaan. De avond laat nog telefonisch met de support ruim 30 minuten gesproken, probleem bleek echter lastig ( achteraf bleek ik de eerste te zijn met dit type ketel en uitvoering ) de volgende dag stonden de zelfde monteurs weer voor de deur en met ondersteuning van support werdt het opgelost.
Daarna loopt dat ding zonder storing en heeft mij al heel wat kubs gas bespaard, gezien de prijs toen, netto van nog geen 1600 euro heeft deze zich dus al dubbel en dwars terugverdiend.
Een Chill is ondertussen ook besteld.
Ik heb ook meerdere kennissen geholpen met hun Quatt’s en die zijn zonder uitzondering gewoon dik tevreden. 😊
Dus ja er zijn soms problemen maar bedenk ook dat achter elke mogelijk niet perfecte installatie er talosse zijn waar het gewoon prima werkt, alle die zie en hoor je dus niet.
Daarmee wil ik zeker niet aangeven dat de hier genoemde zaken overdreven of onjuist zouden zijn, alleen is dat dus niet het hele verhaal.
Hier sinds eind 2023 quatt eigenaar. Product werkt naar behoren, volgens de besparingen in hun app naar verwachting volgend jaar terugverdiend (met hele lage elec en gasprijzen). Product heeft bij mij gedaan wat het zou moeten doen, namelijk mijn woning warm houden. Voor mij was het een spannende, gezien mijn woning. Maar het werk zeer goed. Veel comfortabeler dan voorheen met cv. Maar zoals meerder al zeggen, er zijn teveel beloftes gedaan en dat is jammer. Quatt is slim begonnen met een mooi frontje, maar dat is toch ook wel het enige wat 'slim' is, voor de rest is het een domme omgekeerde koelkast. Mijn installatie was zo simpel als het maar kon. Buiten tegen de gevel, 2 meter hoger door de muur boren en aansluiten op de CV.Nickvdwaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:35:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op welke hybride warmtepomp we willen laten installeren. Qua product spreekt Quatt mij erg aan, maar als ik de berichten op dit forum lees, krijg ik toch de indruk dat er rondom het product zelf nog het nodige te verbeteren valt.
Wat zijn jullie ervaringen met Quatt? Op dit moment neig ik steeds meer naar een oplossing van Daikin of soortgelijks...
Verhalen die je hier veelal terugleest zijn de ietwat complexere installatie, waar ze of niet aan willen beginnen, of ergens tijdens installatie tegenaan lopen en als je dan een probleem hebt lijkt het heel moeilijk om contact met ze te krijgen (maar een eerlijk kritisch verhaal op LinkedIn met de hippe CEO getagd wil wel eens helpen).
Ondertussen worden door een paar slimme koppen hier iets moois gebouwd, waarbij alle beloofde slimmigheden wel lijken te kunnen.
Ook zijn er hier (bij een bepaalde serie) klanten die last hebben van een vervelend geluid, wat niet echt serieus genomen is of niet echt wordt opgelost. Veel discussies ook over resonantie (veelal bij plaatsing dakkapellen of aan de muur). Maar ik denk dat dit laatste bij elke warmtepomp een issue is.
Heb je een redelijke eenvoudige installatie, een redelijk goed geïsoleerde woning met goede warmteafgifte dan kan een Quatt echt wel iets voor je zijn. Zoek je veel instelmogelijkheden en vertrouw je op de community hier dan kan OpenQuatt zeker iets zijn om te volgen.
Mijn advies zou zijn om met minstens 3 partijen in gesprek te gaan, daar alle wensen en eisen neerleggen en dan hun antwoorden naast elkaar te leggen en dan pas de knoop door te hakken.
Hier ben je wel aan een goed adres voor vragen of advies, veel behulpzame (en terecht) kritische klanten. Succes!
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Mooi verhaal en volgens mij een prima hulp voor die nog aan het zoeken zijn.clubeddie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:40:
[...]
Hier sinds eind 2023 quatt eigenaar. Product werkt naar behoren, volgens de besparingen in hun app naar verwachting volgend jaar terugverdiend (met hele lage elec en gasprijzen). Product heeft bij mij gedaan wat het zou moeten doen, namelijk mijn woning warm houden. Voor mij was het een spannende, gezien mijn woning. Maar het werk zeer goed. Veel comfortabeler dan voorheen met cv. Maar zoals meerder al zeggen, er zijn teveel beloftes gedaan en dat is jammer. Quatt is slim begonnen met een mooi frontje, maar dat is toch ook wel het enige wat 'slim' is, voor de rest is het een domme omgekeerde koelkast. Mijn installatie was zo simpel als het maar kon. Buiten tegen de gevel, 2 meter hoger door de muur boren en aansluiten op de CV.
Verhalen die je hier veelal terugleest zijn de ietwat complexere installatie, waar ze of niet aan willen beginnen, of ergens tijdens installatie tegenaan lopen en als je dan een probleem hebt lijkt het heel moeilijk om contact met ze te krijgen (maar een eerlijk kritisch verhaal op LinkedIn met de hippe CEO getagd wil wel eens helpen).
Ondertussen worden door een paar slimme koppen hier iets moois gebouwd, waarbij alle beloofde slimmigheden wel lijken te kunnen.
Ook zijn er hier (bij een bepaalde serie) klanten die last hebben van een vervelend geluid, wat niet echt serieus genomen is of niet echt wordt opgelost. Veel discussies ook over resonantie (veelal bij plaatsing dakkapellen of aan de muur). Maar ik denk dat dit laatste bij elke warmtepomp een issue is.
Heb je een redelijke eenvoudige installatie, een redelijk goed geïsoleerde woning met goede warmteafgifte dan kan een Quatt echt wel iets voor je zijn. Zoek je veel instelmogelijkheden en vertrouw je op de community hier dan kan OpenQuatt zeker iets zijn om te volgen.
Mijn advies zou zijn om met minstens 3 partijen in gesprek te gaan, daar alle wensen en eisen neerleggen en dan hun antwoorden naast elkaar te leggen en dan pas de knoop door te hakken.
Hier ben je wel aan een goed adres voor vragen of advies, veel behulpzame (en terecht) kritische klanten. Succes!
Top en bedankt 🙏
Het is jammer dat Quatt niet slim is gemaakt. Maar goed, mijn CV ketel keek ik ook nooit naar om.
prima waar voor mijn geld.
Ik heb offertes opgevraagd bij veel partijen in de buurt, maar ik kreeg er jeuk van dat elke leverancier iets anders aan me wilde verkopen. Vrijwel elke cowboy op de markt levert WeHeat warmtepompen, maar bij 4 partijen kreeg ik 4 totaal verschillende kostenplaatjes. De een zei dat een Flynt voldoende was voor mijn huis, de ander zei weer dat ik absoluut het vermogen van de Blackbird nodig had, buffervaten, nieuw leidingwerk, you name it ik heb het allemaal gehoord. Aangezien niemand het met elkaar eens was, wist ik ook niet wie ik kon vertrouwen.
Daar kwam Quatt, die al met al ongeveer 2000 euro goedkoper was na subsidie dan de goedkoopste leverancier van WeHeat. Hun basis installatie was qua plaatsing nagenoeg identiek als de andere leveranciers. De hybrid duo is met twee toch vrij grote apparaten wellicht niet de meest esthetische oplossing, maar doordat ze in serie geschakeld zijn lost het bij mij het geneuzel over vermogen ook meteen op. Gezien de prijs neem ik een wat tragere klantenservice op de koop toe.
Ik heb dit voorbeeld al een paar keer hier genoemd, maar mijn ouders hebben een warmtepomp van Bosch, maar die is ook niet zaligmakend. Ze hebben een fantastische lokale leverancier die echt heel goed met ze mee denkt, maar de beste man is totaal afhankelijk van Bosch voor onderdelen en die zijn weer zo traag als maar kan.
Toegegeven ik laat me ook af en toe meeslepen door het geklaag op dit forum, maar als ik even stil sta bij mijn eigen situatie valt eea echt wel mee. Als je Quatts beloftes over slimme aansturing e.d. even achterwege laat en het gewoon beoordeelt als een warmtepomp die doet wat het moet doen, dan is quatt qua prijs / kwaliteit dik in orde.
Er is al veel over gezegd, kijk naar het basis product en dan is het best ok. Met homeassistant kun nog her en der wel wat tweaks toevoegen. OpenQuatt beloofd mooie extra features.Nickvdwaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:35:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op welke hybride warmtepomp we willen laten installeren. Qua product spreekt Quatt mij erg aan, maar als ik de berichten op dit forum lees, krijg ik toch de indruk dat er rondom het product zelf nog het nodige te verbeteren valt.
Wat zijn jullie ervaringen met Quatt? Op dit moment neig ik steeds meer naar een oplossing van Daikin of soortgelijks...
Alle beloftes moet je in duidleijke taal zwart op wit vragen en zelfs dan proberen ze zich er onderuit te wringen. Pin je ook niet vast op AE of de chill want voor je het weet zeggen ze opeens dat het niet meer kan. Of laat ook dat van te voren zwart op wit zetten.
Ik wacht nu al 4 maanden op terugbetaling van de 99 euro die ik aanbetaald heb voor de AE welke uiteindelijk dus door Quatt werd afgeblazen. Herhaaldelijk gebeld en herhaaldelijk is beloofd dat het binnen een week wordt overgemaakt.......
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.

:strip_exif()/f/image/NzvI3jqb0BXBY07szn4Yv3q9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wmqYbWFNeTsHXCuCYNmsYqUH.jpg?f=fotoalbum_large)