Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met Quatt Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 307 308 Laatste
Acties:

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:28
Vetifuro schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:25:
[...]

Wauw, bedankt voor het delen van je dashboard _/-\o_
Heb hem bijna aan de praat, maar ik loop een beetje vast met de helper voor het aantal runs.
Heeft iemand hier misschien een stappenplan voor?

[Afbeelding]
Ik heb een issue aangemaakt: Sensor for the number of starts counted by the Quatt Integration #242

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 22-11-2025 12:42 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:02:
[...]

Hier ook net binnen. COP lijkt nu iets beter 🥳
[Afbeelding]
Raar, hoezo is de PowerInput opeens lager (en dus COP wat hoger).
Of is dat de bodemplaatverwarming die aan stond vóór de update en is uitgeschakeld na de update?

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:54
jj85 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:59:
[...]

Zie enerzijds veel CV ondersteuning voor de defrosts, dat is niet zo gek.

Maar dit is toch wel weer bizar. Probeert Quatt je CV-ketel om zeep te helpen door zo vaak in/uit te schakelen? :?
(al past het wel in het huidige straatje van Quatt om alles om te bouwen tot flipperkasten)
[Afbeelding]
Ben toch bang dat een en ander sterk het gevolg is van het ontbreken van een buffervat, een principe van alleen Quatt. Daardoor is dan ook altijd een cv-ketel noodzakelijk.

Een kleine woninginstallatie (of in gebruik zijn), met slechts enkele radiatoren en kort leidingsysteem heeft slechts weinig waterinhoud.
Moet er gedefrost worden, moet al die warmte uit je leidingen en radiatoren komen.
Gevolg: je enkele quatt krijgt te weinig warmte om te kunnen defrosten, maat sluit na 4 minuten het defrost program af, en bevriest verder.
Bij 2 quatts, of een buffervat zou je dat probleem niet hebben.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik heb alleen radiatoren. Temperatuur in is 32. graden en uit 40 met een delta T van 8.
De woning wordt rustig warm en blijft ook redelijk goed op temperatuur.

Is dat een goede score? Of moet ik zorgen voor meer flow door de radiatoren?

Hier tekenen aub ......

• jj85
  • Nu online
harv schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:16:
[...]
Gevolg: je enkele quatt krijgt te weinig warmte om te kunnen defrosten, maat sluit na 4 minuten het defrost program af, en bevriest verder.
Nee toch? Dan gaat de CV toch altijd even aan (zoals @Friezin altijd zei; pufjes gas en tandjesgrafieken ;) )

Wel weer interessant hoeveel energie zo'n defrost 'kost'. Vooral als beide HP's nagenoeg gelijk gaan ontdooien. De ingaande temp op een vd radiatoren schiet zo'n 12grC omlaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBWToBK0L0-IEpew3kd6zXOz7DY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EvK8YCGtwGpfrdSSsV1BBRru.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door jj85 op 22-11-2025 12:29 ]

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:47
CPM schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:19:
Ik heb alleen radiatoren. Temperatuur in is 32. graden en uit 40 met een delta T van 8.

Wat voor flow heb je? Ik heb, met alleen radiatoren en een flow van 800 l/u, een delta T van ongeveer 4, max 5.

PVoutput

• jj85
  • Nu online

Niet heel gek denk ik

Even als ref, m'n dT en watertemp liggen iets lager. Maar qua ordegrootte wel enigszins vergelijkbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItGoNZt-3mC4MWRLceBZGBDHx28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I06s3wNUCDeNQ5fckNiYDTgr.png?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:03:
[...]

Raar, hoezo is de PowerInput opeens lager (en dus COP wat hoger).
Of is dat de bodemplaatverwarming die aan stond vóór de update en is uitgeschakeld na de update?
de eerste verhoging tot 10:26 is de bodemplaatverwarming die pas na 10 minuten weer aan gaat. De power input gaat dan ca 50 Watt omlaag van 965 Watt voor naar 915 Watt 10 minuten na de firmware update

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:49:
[...]

de eerste verhoging tot 10:26 is de bodemplaatverwarming die pas na 10 minuten weer aan gaat. De power input gaat dan ca 50 Watt omlaag van 965 Watt voor naar 915 Watt 10 minuten na de firmware update
Vreemd dan ... Zou de powerinput berekening dan aangepast zijn?

• rijabo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-11 20:00
jj85 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:23:
[...]
Nee toch? Dan gaat de CV toch altijd even aan (zoals @Friezin altijd zei; pufjes gas en tandjesgrafieken ;) )

Wel weer interessant hoeveel energie zo'n defrost 'kost'. Vooral als beide HP's nagenoeg gelijk gaan ontdooien. De ingaande temp op een vd radiatoren schiet zo'n 12grC omlaag.
[Afbeelding]
mag ik vragen welke sensor dat is voor defrost. Ik heb wel in HA een sensor heatpump_hp1_defrost echter die status is altijd "off" of unavailable terwijl er gisteren bijvoorbeeld regelmatig een defrost was en dit ook aan de pomp zelf gezien. Thanks!

• jj85
  • Nu online
rijabo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:47:
[...]

mag ik vragen welke sensor dat is voor defrost. Ik heb wel in HA een sensor heatpump_hp1_defrost echter die status is altijd "off" of unavailable terwijl er gisteren bijvoorbeeld regelmatig een defrost was en dit ook aan de pomp zelf gezien. Thanks!
Zat een bug in. Je moet even updaten naar de nieuwste (beta) versie

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:03

Dat klinkt als een goede Delta T en een prachtige aanvoertemperatuur bij dit weer.
Ik neem aan dat je een Duo opstelling hebt, want dit is 7,28 kW effectief vermogen bij 800 liter per uur.

Je kan de flow ook live controleren op de webpagina van de CiC die op poort 8080 draait, maar als het lekker warm is en de COP ook niet teleur stelt, dan verwacht ik geen problemen.

• CPM
  • Niet online

CPM

netappie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:23:
[...]

Dat klinkt als een goede Delta T en een prachtige aanvoertemperatuur bij dit weer.
Ik neem aan dat je een Duo opstelling hebt, want dit is 7,28 kW effectief vermogen bij 800 liter per uur.

Je kan de flow ook live controleren op de webpagina van de CiC die op poort 8080 draait, maar als het lekker warm is en de COP ook niet teleur stelt, dan verwacht ik geen problemen.
Bij lagere temperaturen werkt hij op zich redelijk naar "wens". Nu met het koude weer merk ik dat ik wellicht iets meer vermogen moet hebben en de stooklijn omhoog moet.
Het is goed terug te zien in de app. Wat trage verwarming en bij daling van de buitentemperatuur zie je dat ie nog net niet voldoende compenseert.
Moet er wel bij zeggen dat hier regelmatig deuren open/dicht gaan en er veel koud van buiten binnen komt.
En er is een ongeïsoleerde berging, als ik daar de verwarming vol open zet dan blijft de woonkamer wat achter qua verwarming. Dus ik twijfelde over iets meer flow door de woonkamer met gevolg een hogere retour temperatuur, of stooklijn iets omhoog laten zetten. (Die in januari weer naar beneden kan vanwege isolatie maatregelen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DCppAnZ0xc-04xuAJhL88PKdaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2LX8HfkMsdNRKyepWBhcQhnp.jpg?f=fotoalbum_large

Hier tekenen aub ......

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:03
CPM schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:34:
[...]

Bij lagere temperaturen werkt hij op zich redelijk naar "wens". Nu met het koude weer merk ik dat ik wellicht iets meer vermogen moet hebben en de stooklijn omhoog moet.
Het is goed terug te zien in de app. Wat trage verwarming en bij daling van de buitentemperatuur zie je dat ie nog net niet voldoende compenseert.
Moet er wel bij zeggen dat hier regelmatig deuren open/dicht gaan en er veel koud van buiten binnen komt.
En er is een ongeïsoleerde berging, als ik daar de verwarming vol open zet dan blijft de woonkamer wat achter qua verwarming. Dus ik twijfelde over iets meer flow door de woonkamer met gevolg een hogere retour temperatuur, of stooklijn iets omhoog laten zetten. (Die in januari weer naar beneden kan vanwege isolatie maatregelen.)

[Afbeelding]
Hij lijkt hier de laatste tijd ook wat aan de zuinige kant te werken op de laatste halve graad.

Op zich is dat prima te doen, dus ik heb nog niks aangepast, maar als je naar de app zit te kijken dan voelt het wat raar dat de gewenste temperatuur bereiken zo lang duurt.

Je zou eens kunnen kijken wat een halve graad meer doet qua snelheid en comfort. Misschien is er niet meer nodig dan de lat iets verleggen.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:03
CPM schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:34:
[...]

[Afbeelding]
Is meer afgifte altijd beter? Ook bijvoorbeeld een radiator openzetten in een niet geïsoleerde garage?

[ Voor 21% gewijzigd door okijokii op 22-11-2025 16:09 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• okijokii
Vraag voor een vriend van mij die op dit moment de T6 waarschijnlijk kapot heeft en daardoor de Quatt niet meer kan aansturen. Hij heeft thuis nog een iSense liggen. Is dat gewoon de T6 van de muur halen en iSense erop? Of moet er nog iets gebeuren in de CIC of iets dergelijks?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:26
Jan-tweak schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:51:
[...]

gelukkig,
echter als je twee afzondelijke groepen gebruikt, en mogelijk dat ook over twee fases gaat verdelen als je een 3-fase systeem hebt is het niet verstandig om dat over een gemeendschappelijke nul te laten lopen. Al helemaal niet als je dus 2 verschillende fases gaat gebruiken. maar twee kabels trekken zal voor Quatt denk ik geen probleem zijn. En een extra werkschakelaar a 20 euro is ook niet de moeite.
Beide WP units nu op hun eigen fase en eigen alamat B16 30mA 1-fase (1P+N), elk met hun eigen nul. Bedankt voor de tip! Je hebt helemaal gelijk dat je geen gemeenschappelijke nul moet gebruiken (na de alamats), had ik even overheen gezien :) .

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Home Assistant | Tesla Model YLR

• jj85
  • Nu online
okijokii schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:44:
Vraag voor een vriend van mij die op dit moment de T6 waarschijnlijk kapot heeft en daardoor de Quatt niet meer kan aansturen. Hij heeft thuis nog een iSense liggen. Is dat gewoon de T6 van de muur halen en iSense erop? Of moet er nog iets gebeuren in de CIC of iets dergelijks?
Als de iSense ook gewoon OpenTherm is, dan zou het goed moeten gaan. (tenminste, als Quatt dat ding ook ondersteunt).

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:27
De T6 werkt met een ketelmodule. Deze zit tussen de thermostaat en de c.i.c. Die moet er in ieder geval tussenuit.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:43
Ketel module van T6 moet er wel tussenuit

• okijokii
Ik hoor net dat het de eTwist is. Zelfde antwoorden? Ketelmodule van de T6 afkoppelen en dan zou het moeten werken?

[ Voor 95% gewijzigd door okijokii op 22-11-2025 17:08 ]

• jj85
  • Nu online
okijokii schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:05:
Ik hoor net dat het de eTwist is. Zelfde antwoorden? Ketelmodule van de T6 afkoppelen en dan zou het moeten werken?
offtopic:
Heb je de moeite al genomen om zelf even te zoeken ?
https://support.quatt.io/...at-werkt-met-quatt-hybrid
Functionele thermostaten

Functioneel betekent dat Quatt Hybrid je woning goed kan verwarmen in combinatie met deze thermostaten, vaak wordt er wel ingeboet op de besparing en/of het comfort.

Remeha eTwist (alleen i.c.m. Remeha GTW16, mogelijk elk uur cv-ketel aansturing)

• okijokii
jj85 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:51:
[...]
offtopic:
Heb je de moeite al genomen om zelf even te zoeken ?
https://support.quatt.io/...at-werkt-met-quatt-hybrid

[...]
Nee, sorry, heb op dit moment een bierproeverij 😉 en werd gebeld door hem 😇

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:42
Quatt is hier nu uitgegaan door het eten koken. Wat mij echter opvalt, het is buiten 1,8 ˚C, de anti-freeze protection gaat echter niet aan, hij staat gewoon in modus 0 te wachten. Normaal pompte hij altijd wel rond toch met 400 l/h ofzo?

Edit: ik kijk verkeerd, hij staat wel in 98 maar flow van 0.

[ Voor 11% gewijzigd door Dersan op 22-11-2025 18:16 ]

• jj85
  • Nu online
Dersan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:15:
Quatt is hier nu uitgegaan door het eten koken. Wat mij echter opvalt, het is buiten 1,8 ˚C, de anti-freeze protection gaat echter niet aan, hij staat gewoon in modus 0 te wachten. Normaal pompte hij altijd wel rond toch met 400 l/h ofzo?

Edit: ik kijk verkeerd, hij staat wel in 98 maar flow van 0.
Vroegah was het idd een flow van tegen de 400 l/h.
Tegenwoordig laten ze de pomp op ongeveer minimaal draaien, zo laag dat dit door de flowmeter niet opgepikt wordt.

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:23
jj85 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:18:
[...]

Vroegah was het idd een flow van tegen de 400 l/h.
Tegenwoordig laten ze de pomp op ongeveer minimaal draaien, zo laag dat dit door de flowmeter niet opgepikt wordt.
Flowmeter vandaag vervangen door Quatt dat ging goed, echter na een uur lekkage vanuit de cv., automatische ontluchter is gaan lekken |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFayPFv_bltGQwuBnujtXOUbBN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIQVDqd5zMTZ2zcXwq1YtsJ7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag vanmiddag bij controlmode 98 nog wel 400 flow bij Quatt v1. Geen screenshot van

[ Voor 28% gewijzigd door rinkh op 22-11-2025 19:24 ]

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:00:
[...]

Ik heb een issue aangemaakt: Sensor for the number of starts counted by the Quatt Integration #242
@Vetifuro
Dat is een vrij simpele helper in HA

Kan goed via de History Stats. Pak hier de workingmode van de betreffende Quatt en selecteer Type Count
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNGL2qRBeP1v__uQDL5jdK0eAaE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FbJ2qGzv8TRnvIhXo8DuKAaX.png?f=user_large

State: vul 2 in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQnOWgYtK6aW42BTXr6KZt_K1JQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bxHP4wwrYAa2PzLBcTqTVX5p.png?f=user_large

Vul begin en end in (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFoUUPz2dyord2BJixK9WAsxlDU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g3nyxwmIZoLi38jy1B1w2TJW.png?f=user_large

• jj85
  • Nu online
jj85 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:31:
Hé, nog een deelnemer aan de Quatt flipperkastbingo *O*

[Afbeelding]
Ben maar eens gaan tellen (ofja, HA doet het werk)

Aantal keer bodemplaatverwarming inschakelen, vandaag tussen 00:00 en 21:00
(gisteren was het zo'n 100x per warmtepomp) |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2fQByqoD1hhuQ3tAvyiqeIfd-8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7r2YIVlKJs8Sj8xjfMds5Kiv.png?f=user_large

Bij de v1.5 zit schakelpunt op 0grC. Geen hysterese (en geen filtering op de T-sensor).
Krijg je dus dit soort taferelen (mijn sampling rate op buitentemp is 5 seconden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0qgPWg4UvDJcvA1IrrY0NwuwZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XTkA6b0RGG3Zzb0bfsAgRIEU.png?f=fotoalbum_large

Is het erg? Neuh, vast niet. Relais zullen het wel een tijdje uithouden. Maar wel zwaar overbodig.
Hoop dat dit in de v2 beter voor elkaar is. ;)

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:32
Vraagje over de delta t bij een duo opstelling.
Ik zie bij mij per HP de delta van ongeveer 2.5 -3 op dit moment en vrij stabiel.
Het is alleen zo dat de ene het warme water van de ander blijkbaar krijgt en het totale verschil uiteindelijk ongeveer delta 5 is. Dus na het passeren van beide quatts (v1 en v1.5) Is dit nu efficiënt? Omdat men normaal n delta van 5 per enkele warmtepomp probeert aan te houden.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

• jj85
  • Nu online
berrieberrie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:21:
Vraagje over de delta t bij een duo opstelling.
Ik zie bij mij per HP de delta van ongeveer 2.5 -3 op dit moment en vrij stabiel.
Het is alleen zo dat de ene het warme water van de ander blijkbaar krijgt en het totale verschil uiteindelijk ongeveer delta 5 is. Dus na het passeren van beide quatts (v1 en v1.5) Is dit nu efficiënt? Omdat men normaal n delta van 5 per enkele warmtepomp probeert aan te houden.
Volgens Quatt is het vaak efficienter om 2 HPs op laag vermogen te laten pruttelen dan 1 HP op een hoger vermogen.

Nadeel hiervan is 2x verbruik waterpomp, 2x verbruik bodemplaatverwarming (op koude dagen), 2x zoveel defrosts etc.

Dus eigenlijk geen idee of het nou echt efficient is :X

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
jj85 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:55:
[...]

Volgens Quatt is het vaak efficienter om 2 HPs op laag vermogen te laten pruttelen dan 1 HP op een hoger
Nadeel hiervan is 2x verbruik waterpomp, 2x verbruik bodemplaatverwarming (op koude dagen), 2x zoveel defrosts etc.

Dus eigenlijk geen idee of het nou echt efficient is :X
Op lager vermogen duurt het langer voordat een defrost nodig is of misschien kan het worden voorkomen als de verdamper niet zo koud wordt.
Die bodemplaatverwarming is best imo wel een verspilling als het niet vriest en gaat pas boven een bepaalde temperatuur uit tenzij je bij +5 of zoiets even de verwarming uit zet.

• TeslaNerd
0xygen500 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:35:
[...]

Hier okk meer gasverbruik. @Quatt Support Hebben jullie zitten spelen met de firmware?
Ik zie dat mijn Quatt nu op Heating + Boiler gaat als de Soundslider snachts op building87 staat. Was dat vorig jaar ook al zo?

Ik heb daar een tweak voor gemaakt met een automation in HA die de Soundslider voor de nacht op building87 zet na 22h en weer terug naar normal zet na 7am.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
alias: Set_Quatt_SoundSlider_Nighttime_schedule
description: Set heat pump to low sound after 22h and allow normal from 7am
triggers:
  - at: "22:00:00"
    trigger: time
  - at: "07:00:00"
    trigger: time
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "21:59:00"
            before: "07:01:00"
        sequence:
          - target:
              entity_id: select.cic_night_max_sound_level
            data:
              option: building87
            action: select.select_option
      - conditions:
          - condition: time
            after: "06:59:00"
        sequence:
          - target:
              entity_id: select.cic_night_max_sound_level
            data:
              option: normal
            action: select.select_option
mode: single

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 22-11-2025 22:11 ]

• jj85
  • Nu online
bite schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:02:
[...]
Die bodemplaatverwarming is best imo wel een verspilling als het niet vriest en gaat pas boven een bepaalde temperatuur uit tenzij je bij +5 of zoiets even de verwarming uit zet.
'gelukkig' is dat enkel bij de v1 modellen zo :X . Dat blijft een bijzondere designkeuze en helaas enkel op te lossen zonder de software van de buitenunit bij te werken.

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23-11 10:48
De quatt heeft er moeite mee deze ochtend en kan het niet zonder CV helaas.
Zal wel door de wind komen, want het is al kouder geweest.

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:37
Helaas, wij lijken ook last te hebben van de 317hz toon... Quatt Duo is in mei dit jaar geïnstalleerd. Tot nu toe heel tevreden, maar we hebben de afgelopen koude nachten allebei wakker gelegen van die zoem. Soms constant, soms pulserend, maar als je eenmaal wakker bent altijd vervelend. De Quatts staan bij ons een paar meter van de gevel in een grindbak. Wij slapen in de kelder aan dezelfde kant, met een raam richting de Quatts. Zijn er al forumleden die een oplossing met Quatt hebben gevonden? Ik heb hem vannacht na een tijd wakker te hebben gelegen eerst naar library en toen naar silent gezet. Daarna was het enigszins dragelijk en zijn we weer in slaap gevallen. Echter, het lijkt me niet de bedoeling om dusdanig in te leveren op comfort omdat de Quatts zo'n vervelend geluid produceren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7FfLHbh-xGo62kJlevQannXkmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cr6cTuhqgMrFouNxfWH70Vz3.jpg?f=fotoalbum_large

[/list]

• CPM
  • Niet online

CPM

Helaas moet ik mij ook melden met sowieso één van de Quatts met een monotoon geluid. Het lijkt aanwezig rond een power input van 650 watt. Nog nooit eerder gehoord en het geluid draagt best wel ver. Zit rond de 300Hz. Is daar nou een fix voor of zijn er lap middelen?

[ Voor 21% gewijzigd door CPM op 23-11-2025 10:42 ]

Hier tekenen aub ......

• TeslaNerd
CPM schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:30:
Helaas moet ik mij ook melden met sowieso één van de Quatts met een monotoon geluid. Het lijkt aanwezig rond een power input van 650 watt. Nog nooit eerder gehoord en het geluid draagt best wel ver. Zit rond de 300Hz. Is daar nou een fix voor of zijn er lap middelen?

[YouTube: Quatt geluid]
Rond 650 watt is gunstig. Dat betekent dat de compressor frequentie die dit monotone geluid maakt ergens onder het midden van het bereik van de Quatt zit. Verhoog of verlaag de thermostaat of de sound slider zodat de compressor op een andere frequentie gaat draaien en laat het hier weten of dat het probleem oplost

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
CPM schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:30:

[YouTube: Quatt geluid]
290-ish. Is er een compressor toerental van 72 Hz?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:18:
[...]

Rond 650 watt is gunstig. Dat betekent dat de compressor frequentie die dit monotone geluid maakt ergens onder het midden van het bereik van de Quatt zit. Verhoog of verlaag de thermostaat of de sound slider zodat de compressor op een andere frequentie gaat draaien en laat het hier weten of dat het probleem oplost
Het is maar net wat je gunstig noemt :?

• TeslaNerd
paQ schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:24:
[...]

290-ish. Is er een compressor toerental van 72 Hz?
Hier vandaag alles tussen 30 en 79Hz:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9_8V_LJPkTXp5vyeKUf8AQwS50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUdiS4QXvRU2T7hFVC0b42zZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door TeslaNerd op 23-11-2025 11:46 ]

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:43:
[...]

Hier vandaag alles tussen 30 en 79Hz:
[Afbeelding]
check

Die 72Hz (of 36Hz) is dus de frequentie waar @CPM last van heeft. Wat mij betreft overduidelijk herleidbaar tot de compressor. Twee maal een harmonische verdubbeling en je zit aan die 288~290 Hz.

edit:
Nu zullen alle warmtepompen wel zo'n 'magische' frequentie hebben waardoor hij al dan niet kan resoneren in een al dan niet irritante amplitude. Maar als een compressor gewoon traploos kan opereren, dan komt het in de praktijk maar weinig voor dat ie constant op precies die ene frequentie de boel blijft frustreren.
De Quatt 1 en 1.5 draait maar op 10 vastgestelde frequenties, en die zijn bij velen precies 'de foute'.
Dat het er maar 10 zijn, is een hardware beperking van de buitenunit.
Ben wel benieuwd hoeveel stappen de V2 heeft eigenlijk.

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 23-11-2025 11:51 ]

• TeslaNerd
paQ schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:46:
[...]

check

Die 72Hz is dus de frequentie waar @CPM last van heeft. Wat mij betreft overduidelijk herleidbaar tot de compressor. Twee maal een harmonische verdubbeling en je ziet aan die 288~290 Hz.
Dan kan je omhoog naar 79Hz of omlaag naar 67Hz. Prima te doen voor een goede Sr Systems Engineer bij een warmtepomp leverancier met een eigen Quatt Lab met 10 medewerkers zou ik zeggen.
Blijven melden bij @Quatt Support en aandacht voor blijven vragen hier op het forum en alle andere media kanalen.

Tweakers kunnen voor zolang nodig zelf een thermostaat tweak maken met een thermostaat automatisering die de betreffende frequentie overslaat

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:53:
[...]

Dan kan je omhoog naar 79Hz of omlaag naar 67Hz. Prima te doen voor een goede Sr Systems Engineer bij een warmtepomp leverancier met een eigen Quatt Lab met 10 medewerkers zou ik zeggen.
Blijven melden bij @Quatt Support en aandacht voor blijven vragen hier op het forum en alle andere media kanalen.

Tweakers kunnen voor zolang nodig zelf een thermostaat tweak maken met een thermostaat automatisering die de betreffende frequentie overslaat
De oplossing is (natuurlijk) een buitenunit (controller) die traploos kan moduleren. Dat is ook wat een modulerende compressor inhoudt. 10 Stapjes voorprogrammeren verkopen als modulerend is wel de boel mooier maken dan het is.
De toch al beperkte modulatie nog verder inperken zodat je die frequenties overslaat is symptoombestrijding.

Ik denk dat ze er veel beter aan doen een andere controller te plaatsen bij de BU's van klanten die dit probleem hebben, in plaats van zaken te gaan vervangen die het geluid niet veroorzaken.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 23-11-2025 11:59 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
paQ schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:46:
[...]

check

Die 72Hz (of 36Hz) is dus de frequentie waar @CPM last van heeft. Wat mij betreft overduidelijk herleidbaar tot de compressor. Twee maal een harmonische verdubbeling en je zit aan die 288~290 Hz.

edit:
Nu zullen alle warmtepompen wel zo'n 'magische' frequentie hebben waardoor hij al dan niet kan resoneren in een al dan niet irritante amplitude. Maar als een compressor gewoon traploos kan opereren, dan komt het in de praktijk maar weinig voor dat ie constant op precies die ene frequentie de boel blijft frustreren.
De Quatt 1 en 1.5 draait maar op 10 vastgestelde frequenties, en die zijn bij velen precies 'de foute'.
Dat het er maar 10 zijn, is een hardware beperking van de buitenunit.
Ben wel benieuwd hoeveel stappen de V2 heeft eigenlijk.
Ik meende te herinneren dat die hetzelfde aantal tredes had.

• jj85
  • Nu online
0xygen500 schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:05:
[...]

Ik meende te herinneren dat die hetzelfde aantal tredes had.
Idd!

Welke V2 gebruikers kunnen inzicht geven?
Compressor frequentie zit tegenwoordig in de HA integratie ;) (als je de mobile api koppelt)

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11 14:15
jj85 schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:14:
[...]

Idd!

Welke V2 gebruikers kunnen inzicht geven?
Compressor frequentie zit tegenwoordig in de HA integratie ;) (als je de mobile api koppelt)
Heb pas sinds gister de connectie met de mobile api gemaakt, dus weinig data. Maar onderstaand is dus van een V2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/194BWG_x1maCHzGDcfRFvXdtCbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qkpz6Ht8GHPqFSq6YikQHN9S.png?f=fotoalbum_large

CardMapr.nl

• TeslaNerd
UnitedJunk schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:20:
[...]

Heb pas sinds gister de connectie met de mobile api gemaakt, dus weinig data. Maar onderstaand is dus van een V2:

[Afbeelding]
Dankjewel voor deze info!

V1, V1.5 en V2 gebruiken dan allen dezelfde 10 stappen voor de aansturing van de compressor door de CiC

• paQ
  • Nu online
UnitedJunk schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:20:
[...]

[Afbeelding]
Indien 30-90 lijkt dit idd weer op een 10-stappen-plan.

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:26:
[...]

Dankjewel voor deze info!

V1, V1.5 en V2 gebruiken dan allen dezelfde 10 stappen voor de aansturing van de compressor door de CiC
Gemiste kans?

@Quatt Support hierover:
Dit is tot op heden nog een limitatie van de firmware van de warmtepomp zelf (niet de CiC). Je hebt helemaal gelijk dat meer granulaire controle over de compressor frequentie meerwaarde heeft. Voor de V2 zijn we actief bezig met een verbetering op dit front, of dit ook doorgevoerd gaat worden op de V1.5 in de toekomst is nog niet duidelijk.
Wellicht dat de v2 het wel kan, maar dat ze de aansturing nu nog veelal aan v2 gelijk houden?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
jj85 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:58:
[...]

Als de iSense ook gewoon OpenTherm is, dan zou het goed moeten gaan. (tenminste, als Quatt dat ding ook ondersteunt).
Bedenk wel dat er binnen OT best veel verschillende mogelijkheden bestaan, dus alleen OT geeft geen garantie dat het werkt, Quatt had in hun FAQ een lijst van thermostaten welke wel en welke mogelijk en cq niet werken.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:39
Jan-tweak schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:24:
[...]

Bedenk wel dat er binnen OT best veel verschillende mogelijkheden bestaan, dus alleen OT geeft geen garantie dat het werkt, Quatt had in hun FAQ een lijst van thermostaten welke wel en welke mogelijk en cq niet werken.
Pin je niet teveel vast op die lijst. Quatt past deze gewoon aan als het kun beter uitkomt. Lange tijd en tevreden gebruiker geweest van de DT4M, maar door geïntroduceerde bugs in de cic hebben ze besloten deze gewoon van de lijst te halen

Helaas weer terug naar de T6, en meteen een beduidend lagere COP en weer gasverbruik.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:02
TeslaNerd schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:10:
[...]

Ik zie dat mijn Quatt nu op Heating + Boiler gaat als de Soundslider snachts op building87 staat. Was dat vorig jaar ook al zo?
Als ik het gedrag van 'heatpump only' en 'heating + boiler' zie neem ik aan dat het gaat op basis van een vermogensberekening. Er is 4KW vermogen nodig, de warmtepomp kan 3 leveren op Building 87 modus, dus de cv moet bijspringen.

Als dit het geval is kun je het alleen oplossen door het gevraagde vermogen te beperken, het beschikbare vermogen te vergroten (= soundslider omhoog) of de ketel uit te schakelen en te accepteren dat de temperatuur een beetje terug loopt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Rofid
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-11 21:06
Waar kunnen jullie de compressorfrequentie zien? Ik gebruik ook Home Assistant, maar zie het niet terugkomen in de lijst van "entities". Ik heb ook last van de 317Hz geluid, en wil ook zoeken op welke frequentie dit voorkomt, dan kan dit als feedback aan Quatt teruggeven worden.

• jj85
  • Nu online
Rofid schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:09:
Waar kunnen jullie de compressorfrequentie zien? Ik gebruik ook Home Assistant, maar zie het niet terugkomen in de lijst van "entities". Ik heb ook last van de 317Hz geluid, en wil ook zoeken op welke frequentie dit voorkomt, dan kan dit als feedback aan Quatt teruggeven worden.
Je hebt de laatste versie van de HA integratie nodig.
Dan even dit lezen
https://github.com/marcob...emote-mobile-api-optional

• Rofid
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-11 21:06
jj85 schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:40:
[...]

Dan even dit lezen
Dank!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:02
pietjm schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:03:
[...]

LET OP!!

Naar aanleiding van dit vreemde gasverbruik heb ik de hulpfunctie in de app een verzoek ingediend om dit na te gaan.
Maar er worden eerst wat vragen gesteld en acties gevraagd. Een van deze acties was om de pompschakelaar (stond op 22 graden) uit te zetten. De watertemperatuur van de Quatt vloog direct omhoog van rond de 30 graden naar 45 graden. Ook de COP ging omhoog.
Daarna even de pompschakelaar weer aangezet en de watertemperatuur daalde weer naar die 30 graden. Uitgezet en weer direct de temperatuur omhoog. M.i. verklaart dit het plotseling hoge gasverbruik. Ik heb deze pompschakelaar er een paar maanden geleden ingezet, maar die blijft nu uit in de koude periode.

Voor iedereen die een pompschakelaar heeft: TEST DIT OOK!!

Edit: en het logische gevolg is dat ook de radiatoren boven veel warmer geworden zijn. En geen gas meer gebruikt! Daarnaast is de flowrate constanter geworden.
Ik moet terugkomen op deze post, want toeval speelde hier helaas een grote rol. Vlak voor of op het moment dat ik de tests via de helpfunctie van Quatt deed, is kennelijk de pomp van de verdeler stuk gegaan. Dit verklaart de grote verschillen met het aan en uit zetten van de pompschakelaar. Vermoedelijk ging bij het uitzetten de pomp helemaal stil staan en ook de flow was te zwak om rond te laten draaien. Hierdoor steeg de temperatuur, mogelijk doordat de aanvoer van warm water van de Quatt (grotendeels) direct weer de Quatt in ging. Hoe het exact mis is gegaan, weet ik niet. Eerst maar een nieuwe pomp en daarna maar kijken wat het effect daarvan is. Misschien is de pomp zelfs al langere tijd niet goed geweest.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:26
jj85 schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:40:
[...]

Dan even dit lezen
Ik heb de integratie werken, maar krijg de mobile-api niet (meer) werkend. Ik heb de integratie verwijderd, en weer opnieuw gedownload, ook verschillende versies geprobeerd (0.99, 1.03b en 1.04b) maar wat ik ook probeer de mobile-api en dus alle sensors die daar mee komen krijg ik niet meer aan de praat. Tijdens het configureren gaat het pairen met de CIC wel goed, althans ik krijg geen foutmelding of time-out o.i.d. Maar de sensors van de mobile-api zijn nergens te bekennen.

Ik heb het wel aan de praat gehad toen ik de integratie de allereerste keer installeerde, maar kreeg toen niet de Quatt Dashboard Card te zien, dus vandaar geprobeerd de integratie te verwijderen en weer opnieuw te downloaden/configureren.

Het vreemde is dat ik aan een bestaande integratie ook niet alsnog de remote API kan toevoegen zoals hier beschreven wordt https://github.com/marcob...g-to-existing-integration. Ik krijg simpelweg de optie om de remote api te enablen niet te zien (wel als ik de integratie verwijder en weer opnieuw de discovered CIC configureer). Ik moet het nu dus doen met de 51 entities die de integratie zonder mobile api levert.

Iemand enig idee?

[ Voor 3% gewijzigd door balblas op 23-11-2025 19:55 ]

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Home Assistant | Tesla Model YLR

• jj85
  • Nu online
balblas schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:52:
[...]

Ik heb de integratie werken, maar krijg de mobile-api niet (meer) werkend. Ik heb de integratie verwijderd, en weer opnieuw gedownload, ook verschillende versies geprobeerd (0.99, 1.03b en 1.04b) maar wat ik ook probeer de mobile-api en dus alle sensors die daar mee komen krijg ik niet meer aan de praat. Tijdens het configureren gaat het pairen met de CIC wel goed, althans ik krijg geen foutmelding of time-out o.i.d. Maar de sensors van de mobile-api zijn nergens te bekennen.

Ik heb het wel aan de praat gehad toen ik de integratie de allereerste keer installeerde, maar kreeg toen niet de Quatt Dashboard Card te zien, dus vandaar geprobeerd de integratie te verwijderen en weer opnieuw te downloaden/configureren.

Het vreemde is dat ik aan een bestaande integratie ook niet alsnog de remote API kan toevoegen zoals hier beschreven wordt https://github.com/marcob...g-to-existing-integration. Ik krijg simpelweg de optie om de remote api te enablen niet te zien (wel als ik de integratie verwijder en weer opnieuw de discovered CIC configureer). Ik moet het nu dus doen met de 51 entities die de integratie zonder mobile api levert.

Iemand enig idee?
Druk nog maar een paar keer op de CIC knop. Mogelijk verschijnen opeens die sensoren erbij. (waarschijnlijk hangt de integratie ook nog ergens in het pairing process, aangezien je die optie nu niet ziet)
(spreek uit ervaring en ervaring van anderen ;) )

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08:38
Na een paar ochtenden wakker te zijn geworden met een huis onder de gewenste temperatuur (dmv soundslider vermogen beperkt om de watertemperatuur voor de vloer te beperken), werd ik vanochtend wakker met dit plaatje. Was het niet veel logischer geweest als de Quatt terug had gemoduleerd? De ruimte temperatuur is al 6 uur lang 0,5 graden boven de gewenste temperatuur :? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdZ6uwDMTjmf7f2h66U0E3YQdQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWvLrp7huAq8OS2SY7nZ7YuS.jpg?f=fotoalbum_large

• Rmaxx
  • Laatst online: 17:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CN5iNBoWvzUHtU4kjkRWGENjQow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMcq2kxMRYdl1EAxzbVlAdjh.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn quatt duo werkte tot een week geleden prima, maar sinds een stroomuitval van enkele uren door enexis lijkt hij van slag. Temperaturen die voorheen makkelijk gehaald werden lukken niet meer en standaar blijft hij tot max 18 graden kamertemp. verwarmen. Daar blijft hij dan hangen en minder soms nog. Zet ik er een airco bij aan wordt het snel warm in huis maar gaat de quatt gewoon uit- want veel te warm! Dus als ik 20 instel, en door de airco wordt het 19, dat houdt de quatt het voor gezien en stopt hij met verwarmen. Ook lijkt het net of hij nu bij +4-6 graden veel miinder energie opwekt dan voor de stroomonderbreking bij dezelfde temperatuur. Toen had ik het huis zonder problemen op 20 bij 4 graden?! Heb al een vraag uitstaan bij quatt want na 2x de resetprocedure toepassen is het nog hetzelfde. Jullie een idee?

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:19
Hambo schreef op maandag 24 november 2025 @ 06:30:
Na een paar ochtenden wakker te zijn geworden met een huis onder de gewenste temperatuur (dmv soundslider vermogen beperkt om de watertemperatuur voor de vloer te beperken), werd ik vanochtend wakker met dit plaatje. Was het niet veel logischer geweest als de Quatt terug had gemoduleerd? De ruimte temperatuur is al 6 uur lang 0,5 graden boven de gewenste temperatuur :? [Afbeelding]
Dat is zo, maar als het warmteverlies te hoog staat en je thermostaat geeft een laat uitschakelcommando dan kan dit.
Volgens quatt wordt het warmteverlies van de woning nu automatisch aangepast. Dat duurt echter 2-3 weken.

• s020506
  • Laatst online: 16:47
Rmaxx schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:25:
[Afbeelding]

Mijn quatt duo werkte tot een week geleden prima, maar sinds een stroomuitval van enkele uren door enexis lijkt hij van slag. Temperaturen die voorheen makkelijk gehaald werden lukken niet meer en standaar blijft hij tot max 18 graden kamertemp. verwarmen. Daar blijft hij dan hangen en minder soms nog. Zet ik er een airco bij aan wordt het snel warm in huis maar gaat de quatt gewoon uit- want veel te warm! Dus als ik 20 instel, en door de airco wordt het 19, dat houdt de quatt het voor gezien en stopt hij met verwarmen. Ook lijkt het net of hij nu bij +4-6 graden veel miinder energie opwekt dan voor de stroomonderbreking bij dezelfde temperatuur. Toen had ik het huis zonder problemen op 20 bij 4 graden?! Heb al een vraag uitstaan bij quatt want na 2x de resetprocedure toepassen is het nog hetzelfde. Jullie een idee?
Geen idee wat het is. Werkt de rest van de installatie die stroom nodig heeft wel normaal na de stroomstroring? Zoals de pomp van de vloerverwarming. Maar ik zou het noodnummer bellen als je huis niet warm wordt.

PVoutput

• Rmaxx
s020506 schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:36:
[...]

Geen idee wat het is. Werkt de rest van de installatie die stroom nodig heeft wel normaal na de stroomstroring? Zoals de pomp van de vloerverwarming. Maar ik zou het noodnummer bellen als je huis niet warm wordt.
s020506 schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:36:
[...]

Heb geen vvw, en alles lijkt tte werken. Chatsupport heeft al een ticket aangemaakt, zegt dat de cic de stooklijn instellingen kwijt kan zijn (?!), en dat alleen een medewerken dat kan instellen... Dat geeft op zich wel n minder goed gevoel trouwens, dan blijf je dus altijd afhankelijk van Quatt ?

• CPM
  • Niet online

CPM

Hambo schreef op maandag 24 november 2025 @ 06:30:
Na een paar ochtenden wakker te zijn geworden met een huis onder de gewenste temperatuur (dmv soundslider vermogen beperkt om de watertemperatuur voor de vloer te beperken), werd ik vanochtend wakker met dit plaatje. Was het niet veel logischer geweest als de Quatt terug had gemoduleerd? De ruimte temperatuur is al 6 uur lang 0,5 graden boven de gewenste temperatuur :? [Afbeelding]
Als er advies moet komen op basis van dit plaatje alleen dan is het giswerk. Punt 16 openingspost.

Hier tekenen aub ......

• CPM
  • Niet online

CPM

raven22 schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:31:
[...]

Volgens quatt wordt het warmteverlies van de woning nu automatisch aangepast. Dat duurt echter 2-3 weken.
Is dit formeel al bevestigd door iemand anders dan 1e-lijns servicedesk? Want anders ga ik er niet op vertrouwen.
Rmaxx schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:44:
[...]

[...]
Chatsupport heeft al een ticket aangemaakt, zegt dat de cic de stooklijn instellingen kwijt kan zijn (?!), en dat alleen een medewerken dat kan instellen...
Kijk en dit bedoel ik dus

[ Voor 32% gewijzigd door CPM op 24-11-2025 08:55 ]

Hier tekenen aub ......

• CPM
  • Niet online

CPM

En wat mij opvalt is dat mijn Quatt er langer over doet om het huis warmer te krijgen bij lagere buitentemperaturen. Zeer waarschijnlijk omdat de stooklijn iets te ver maar beneden is gezet (in overleg tussen mij en Quatt). Quatt zegt daarvan zelf ook dat het langer kan duren, en wat ook te zien is in de app.
Daarnaast zie ik dat zodra setpoint bijna bereikt is hij er net onder blijft zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7S2kBMvb8yC_t5Rz9OqYS8V2rP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5S1LKChPhkXNqUwdYEE4tcm.jpg?f=fotoalbum_large

Hier tekenen aub ......

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
CPM schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:47:
[...]

Is dit formeel al bevestigd door iemand anders dan 1e-lijns servicedesk? Want anders ga ik er niet op vertrouwen.
Staat de vraag al in de vragenlijst?

Zo niet zou ik hem daar toevoegen ;)

• CPM
  • Niet online

CPM

Fragger123 schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:54:
[...]

Staat de vraag al in de vragenlijst?

Zo niet zou ik hem daar toevoegen ;)
Ik denk dat als we de vraag stellen of de CiC zelflerend is wij er geen antwoord op krijgen. :+

@Quatt Support Werkt de CiC met een vaste stooklijn (Rated maximum house power/Maximum heating outdoor temperature)?
Of wordt deze automatisch aangepast op basis van historische gegevens?

Hier tekenen aub ......

• Rmaxx
CPM schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:59:
[...]

Ik denk dat als we de vraag stellen of de CiC zelflerend is wij er geen antwoord op krijgen. :+

@Quatt Support Werkt de CiC met een vaste stooklijn (Rated maximum house power/Maximum heating outdoor temperature)?
Of wordt deze automatisch aangepast op basis van historische gegevens?
Misschien een trage leerling die soms zijn huiswerk vergeet 7(8)7

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016

Mickel moen

mickelmoen.nl

De stooklijn is toch een vast gegeven op basis van de gegevens bij ingebruikstelling? Tenzij je een aanpassing hebt aangevraagd.

Vorig jaar heb ik die opgevraagd ten behoeve van de warmteverliesberekening die ik sindsdien dagelijks bijhoud.

Als Quatt de stooklijn automatisch aanpast, is die berekening niet meer betrouwbaar. Althans, dan weet je de ingestelde stooklijn niet meer. Toen ik de stooklijn opvroeg, heeft Quatt niets gezegd over automatische aanpassing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBMtgnfhFxj1oDXgmuSUDYMsrV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5u5ze6uC8RZvJegikCxcyuDW.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• CPM
  • Niet online

CPM

@Mickel moen Die grafiek is mooi on point! 8)

Hier die van mij die mijn vermoedden bevestigd.
:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcHec-XVytA1VjY-J8VBpWtDw60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78rU2mPO8eOL8ZCVJMmIrq0b.jpg?f=fotoalbum_large

Hier tekenen aub ......

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@CPM Wow. Dat lijkt mij niet goed. De stooklijn lijkt mij veel te laag ingesteld. Met al zoveel gegevens zou ik aanpassing van de stooklijn aanvragen.

[ Voor 18% gewijzigd door Mickel moen op 24-11-2025 10:06 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• CPM
  • Niet online

CPM

Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:02:
@CPM Wow. Dat lijkt mij niet goed. Met al zoveel gegevens zou ik aanpassing van de stooklijn aanvragen.
het wordt nog steeds warm hier en in januari worden er weer isolatie maatregelen genomen. Een mooi streven om te bekijken of Q1 2026 dichter bij die 7kW gaat komen :+
De stooklijn is destijds op mijn verzoek naar beneden gezet (was 11kW) en is eenvoudig weer omhoog te zetten.
Ook heb ik recent weer radiatoren (andere vertrekken) toegevoegd (en er gaan er nog meer komen) en dan mag ik weer aan de slag met inregelen. O-) En gaat de "besparing" van de isolatie weer op aan warmte in andere vertrekken. :X

Hier tekenen aub ......

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@CPM

Mhh, van 11 naar 7 is wel een hele grote sprong. 9kW/-10°C//16°C lijkt gezien jouw schema, nu de optimale instelling te zijn. Waarom die niet aanvragen?
Later weer een bijstelling aanvragen kan toch altijd? Het lijkt mij dat het nu niet optimaal werkt. Een betrouwbaar beeld heb je eigenlijk pas een jaar na de genomen maatregelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mickel moen op 24-11-2025 10:29 ]

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:53
Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:41:
De stooklijn is toch een vast gegeven op basis van de gegevens bij ingebruikstelling? Tenzij je een aanpassing hebt aangevraagd.

Vorig jaar heb ik die opgevraagd ten behoeve van de warmteverliesberekening die ik sindsdien dagelijks bijhoud.

Als Quatt de stooklijn automatisch aanpast, is die berekening niet meer betrouwbaar. Althans, dan weet je de ingestelde stooklijn niet meer. Toen ik de stooklijn opvroeg, heeft Quatt niets gezegd over automatische aanpassing.

[Afbeelding]
Dit klinkt interessant. Is dit de stooklijn zoals je hem van Quatt ontvangt als je hem opvraagt?
En wat bedoel je met bijhouden?

• CPM
  • Niet online

CPM

Pringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:45:
[...]

Dit klinkt interessant. Is dit de stooklijn zoals je hem van Quatt ontvangt als je hem opvraagt?
Punt 12 openingspost.

Hier tekenen aub ......

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Pringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:45:
[...]

Wat @CPM ook al aangeeft zie punt 12.

Aanvullend.

In weerstatistieken.nl zoek je de gegevens op van het weerstation bij jou in de buurt. Bij mij is dat Leeuwarden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69Kex8l0TbXJsdPXSO8r1ezspvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5MvCgJs4PimrS36yHpnQPj1.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens verwerk je de gemiddelde buitentemperatuur per dag in de sheet. De gebruikte warmte uit de gegevens van Quat voer je vervolgens in. Zowel die van de Quatt en die van de CV-ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk6Rz1b5g9DgK2i446kf6w-1qkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMPYtGYWCFlNW9vXsONE7TW3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik houd het over een jaar bij. De gegevens van het jaar daarvoor overschrijf ik steeds. Kan ik zien of aanpassingen in de afgifte en in stookgedrag ook invloed hebben.

Klik je vervolgens op tabblad stooklijn. Krijg je jouw stooklijn. Het is geduld hebben, want je moet gegevens hebben over het grootste deel van het jaar, voor een betrouwbaar beeld.
Maar vanaf dag 1 kun je al een indruk krijgen van welke kant het op gaat. Hoe meer dagen, hoe constanter de stooklijn.

Natuurlijk kun je de historische gegevens van jouw Quatt en van weerstatistieken alvast invoeren. Heb je de Quatt al een jaar is het even een paar uurtjes werk, maar dan heb je een betrouwbare stooklijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBMtgnfhFxj1oDXgmuSUDYMsrV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5u5ze6uC8RZvJegikCxcyuDW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Mickel moen op 24-11-2025 12:21 ]

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:22

SBL

okijokii schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:08:
[...]
Is meer afgifte altijd beter? Ook bijvoorbeeld een radiator openzetten in een niet geïsoleerde garage?
Voor de COP is meer afgifte altijd beter. Voor je verbruik niet per se, dan alleen binnen de schil verwarmen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:52
paar uurtjes werk nog? moet alles handmatig, wil dit ook wel is doen!
Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:58:
[...]

Aanvullend.

In weerstatistieken.nl zoek je de gegevens op van het weerstation bij jou in de buurt. Bij mij is dat Leeuwarden.

[Afbeelding]

Vervolgens verwerk je de gemiddelde buitentemperatuur per dag in de sheet. De gebruikte warmte uit de gegevens van Quat voer je vervolgens in. Zowel die van de Quatt en die van de CV-ketel.

[Afbeelding]

Ik houd het over een jaar bij. De gegevens van het jaar daarvoor overschrijf ik steeds. Kan ik zien of aanpassingen in de afgifte en in stookgedrag ook invloed hebben.

Klik je vervolgens op tabblad stooklijn. Krijg je jouw stooklijn. Het is geduld hebben, want je moet gegevens hebben over het grootste deel van het jaar, voor een betrouwbaar beeld.
Maar vanaf dag 1 kun je al een indruk krijgen van welke kant het op gaat. Hoe meer dagen, hoe constanter de stooklijn.

Natuurlijk kun je de historische gegevens van jouw Quatt en van weerstatistieken alvast invoeren. Heb je de Quatt al een jaar is het even een paar uurtjes werk, maar dan heb je een betrouwbare stooklijn.

[Afbeelding]

• TeslaNerd
onlinaius schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:57:
[...]

Als ik het gedrag van 'heatpump only' en 'heating + boiler' zie neem ik aan dat het gaat op basis van een vermogensberekening. Er is 4KW vermogen nodig, de warmtepomp kan 3 leveren op Building 87 modus, dus de cv moet bijspringen.

Als dit het geval is kun je het alleen oplossen door het gevraagde vermogen te beperken, het beschikbare vermogen te vergroten (= soundslider omhoog) of de ketel uit te schakelen en te accepteren dat de temperatuur een beetje terug loopt.
is al bekend wat de verschillende SoundSlider standen exact doen met de besturing door de Quatt/CiC?
Normal: geen beperkingen
Library: ??
Silent: ??
Building 87: beperking van toerental van de fan en beperking van het vermogen of de frequentie van de compressor

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

KVS138 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:52:

[...]
Als je de historische gegevens invoert, heb je afhankelijk van de hoeveelheid gegevens wel even werk. Stel je hebt de Quatt al langer dan een jaar, kun je al die dagen opzoeken en invullen. En ja, ik doe het handmatig. Alleen van de zomermaanden als de Quatt niet gewerkt heeft, heb je geen gegevens, dus ook geen werk. Succes. Het is de moeite waard.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

TeslaNerd schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:53:
[...]

is al bekend wat de verschillende SoundSlider standen exact doen met de besturing door de Quatt/CiC?
Building 87: beperking van toerental van de fan en beperking van het vermogen of de frequentie van de compressor
Ik heb hem op Silent staan. Deze winter nog niet boven 1200W geweest. Naar ik mij herinner vorige winter wel.
Ergens tussen 1300W en 1400W.

Echter, naar mijn idee, gebruik ik nu ook minder gas en heb een hogere COP.

[ Voor 9% gewijzigd door Mickel moen op 24-11-2025 13:11 ]

• Pringo
KVS138 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:52:

[...]
Ik had het in een uurtje klaar zojuist. de data van afgelopen jaar. TIP; Laat ChatGPT de temperatuur gemiddelde van jouw locatie in een excel zetten, kan je hem zo kopiëren en plakken in je eigen overzicht(wel even wat steekproeven doen, maar bij mij klopte die).

Succes

• Pringo
Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:58:
[...]

Aanvullend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks! ik heb hem zojuist gemaakt met de data van afgelopen jaar.
Nu is dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aojhkce4971099gUnbgpy1s4_FA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/omNm80k9QVoHBG2LDZeYSYQS.png?f=user_large

Quatt reageerde erg snel met de stooklijn: 10,8kWh en 13 graden en met de vraag: wil je dat we iets aanpassen?

Wat zouden jullie doen met uiteraard mijn data daar in meegenomen?

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:51
Pringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:48:
[...]

Quatt reageerde erg snel met de stooklijn: 10,8kWh en 13 graden en met de vraag: wil je dat we iets aanpassen?

Bij mijn huis hadden ze hem ook op 10,8 en 13,5 graden gezet. Dat was erg onrustig en echt veel te veel t.o.v. wat ik zelf uitgerekend had. Ze hebben hem eerst teruggezet naar 8 en toen zelfs naar 4kW bij -10 en cut-off temperatuur op 15 graden gezet. Zij vonden dat zelf veel te laag met risico op comfortproblemen, maar dat hebben wij nog niet ervaren. CV sprong nooit meer bij en huis bleef keurig 19 graden met lange runs. Inmiddels all-electric en nog steeds tevreden met deze stooklijn al zegt hij dat we veel meer dan deze lijn aan kWh gebruiken al rond het vriespunt. Maar dat komt door de verkeerde data in de app voor All Electric gebruikers en ik hoop dat ze dat snel oplossen zodat ik mijn eigen stooklijn beter kan bepalen/controleren. Alhoewel ik nog niet weet of de getallen van Quatt nog gebruikt kunnen worden omdat een deel van de warmte die gegenereerd wordt naar de boiler gaat...

Dus mijn tip: verlaag het naar wat jij zelf uitgerekend hebt of zelfs net daaronder. Merk je dat de Quatt het niet bij kan houden, laat het dan weer iets verhogen. Ook afhankelijk van of je het prima vindt dat het af en toe iets langer duurt voordat verhogingen ook daadwerkelijk merkbaar zijn.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Pringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:48:
[...]

Thanks! ik heb hem zojuist gemaakt met de data van afgelopen jaar.
Nu is dit het resultaat:

[Afbeelding]

Prachtig. Snel gedaan ook. Mooie tip om ChatGPT in te zetten.

Ik zou nu inderdaad vragen om aan te passen. Vervolgens weer een jaar volgen.

• jj85
  • Nu online
Pringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:45:
[...]

Ik had het in een uurtje klaar zojuist. de data van afgelopen jaar. TIP; Laat ChatGPT de temperatuur gemiddelde van jouw locatie in een excel zetten, kan je hem zo kopiëren en plakken in je eigen overzicht(wel even wat steekproeven doen, maar bij mij klopte die).

Succes
Ik heb het anders aangepakt. Elke dag rond 00:00 stuurt HA die data naar de Google Sheet toe, dus verbruik van die dag + gemiddelde temperatuur van die dag (op basis van de Quatt temp sensoren). Werkt ook prima :)

• carpebios
  • Registratie: December 2008
Een jaar terug waren er problemen dacht ik met de Tado X. Is daar al een update voor, of werkt het allen nog goed met een V3+?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Rmaxx
Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:41:
De stooklijn is toch een vast gegeven op basis van de gegevens bij ingebruikstelling?
Waarom slaat die CiC dat dan niet gewoon op als een soort default? Mijn verwarming lijkt volledig de weg kwijt.. 18 graden vind ie wel prima, of ik nu 19 of 20 instel om mijn T6.. cop van 4.3... Heb inmiddels eerste reactie van Quatt, benieuwd of ze iets kunnen vinden/fixen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QU1E2fQIAH_3GU2cDTFvbRng9MQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXpTj23ap0nS8kvzenDcTIHl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrR1Wyu8bLvaUYQdO0jnqRz_9UM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZdaRv0IG3PURd1RblO3J6BV.jpg?f=fotoalbum_large

• rutgervdf
  • Laatst online: 18:13
carpebios schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:57:
Een jaar terug waren er problemen dacht ik met de Tado X. Is daar al een update voor, of werkt het allen nog goed met een V3+?
Bij mij werkt hij prima, maar ik stuur de quatt dan ook aan op water tempratuur zodat ik een maximale water temperatuur kan instellen.

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Hier geen klachten over Tado X. Eenvoudig systeem: geen vloerverwarming, alleen grote convectoren en kleinere radiatoren. Quatt duo, Atag cv, Tado X, losse sensoren meten temperatuur i.p.v. de thermostaatkranen.
Installatie via Matter geen probleem, in HA beperkte mogelijkheden.

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:51
Rmaxx schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:58:
[...]

Waarom slaat die CiC dat dan niet gewoon op als een soort default? Mijn verwarming lijkt volledig de weg kwijt.. 18 graden vind ie wel prima, of ik nu 19 of 20 instel om mijn T6.. cop van 4.3... Heb inmiddels eerste reactie van Quatt, benieuwd of ze iets kunnen vinden/fixen..
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb vorig jaar een soortgelijk probleem gehad na een stroomonderbreking. Temperatuur ging toen ook dat maximaal 18 graden, dat is een soort noodstand verwacht ik. De CiC was destijds de configuratie kwijt van de Quatts en er is een monteur langsgeweest om het te onderzoeken. Uiteindelijk was de oplossing om de CiC opnieuw te commissionen, dat kon de monteur via de monteurversie van de Quatt app doen. Maar ik meen me te herinneren dat hij aangaf dat Quatt dit ook remote kan initieren.

• Rmaxx
bundit schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:51:
[...]

Ik heb vorig jaar een soortgelijk probleem gehad na een stroomonderbreking. Temperatuur ging toen ook dat maximaal 18 graden, dat is een soort noodstand verwacht ik. De CiC was destijds de configuratie kwijt van de Quatts en er is een monteur langsgeweest om het te onderzoeken. Uiteindelijk was de oplossing om de CiC opnieuw te commissionen, dat kon de monteur via de monteurversie van de Quatt app doen. Maar ik meen me te herinneren dat hij aangaf dat Quatt dit ook remote kan initieren.
Tnx! Kon me al niet voorstellen dat ik de enige was met zoiets.. wel heel eng dat je dus altijd zo afhankelijk bent/kunt zijn van quatt na stroomuitval |:(

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:02
TeslaNerd schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:53:
[...]

Interessante vraag, want dat zou kunnen betekenen dat Silent mogelijk efficienter kan zijn dan Building87 als in Silent de fan wel voluit mag draaien.

Ik ga het in de vragenlijst naar Quatt zetten.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• jj85
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:02:
[...]

Interessante vraag, want dat zou kunnen betekenen dat Silent mogelijk efficienter kan zijn dan Building87 als in Silent de fan wel voluit mag draaien.

Ik ga het in de vragenlijst naar Quatt zetten.
@TeslaNerd CiC stuurt enkel de compressor aan (en flow waterpomp).
Snelheid van de ventilator wordt door de buitenunit zelf geregeld en kan niet beïnvloed worden.

Silent mode heeft enkel invloed op max compressorlevel.

• pietjm
Rmaxx schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:58:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de laatste tijd ook een wat vreemde werking. Ik vraag mij alleen af of dat nu aan de CiC of aan de T6 ligt.

Bij een constante kamertemperatuur van 20,5 graden zag ik vandaag de volgende waarden van resp. de gemeten temperatuur en het ControlSetpoint van de T6:

20,6 en 51
20,5 en 70
20,3 en 34

Volstrekt onlogische waarden van het ControlSetpoint waarop de CiC toch nog steeds wel acteert.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• jj85
  • Nu online
pietjm schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:14:
[...]

Ik heb de laatste tijd ook een wat vreemde werking. Ik vraag mij alleen af of dat nu aan de CiC of aan de T6 ligt.

Bij een constante kamertemperatuur van 20,5 graden zag ik vandaag de volgende waarden van resp. de gemeten temperatuur en het ControlSetpoint van de T6:

20,6 en 51
20,5 en 70
20,3 en 34

Volstrekt onlogische waarden van het ControlSetpoint waarop de CiC toch nog steeds wel acteert.
CSP komt vanuit de T6. Wel gek dat hij 70 is bij 20,5 (weet je zeker dat je setpoint op 20,5 staat ? ;) )
CSP=70 betekent Quatt vol gas + CV aan...

• pietjm
jj85 schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:37:
[...]

CSP komt vanuit de T6. Wel gek dat hij 70 is bij 20,5 (weet je zeker dat je setpoint op 20,5 staat ? ;) )
CSP=70 betekent Quatt vol gas + CV aan...
Nou, niks dus cv aan. Dit was het rond die tijd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLLqBp6HwwoLkRGlalnHDNxVKHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHjIZCjW5o7kkkGWoGcH7ioY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpIysIHS35N73hUdblylJabADmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3udOLwyNIgQPatmUjVjJqY7h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door pietjm op 24-11-2025 17:44 ]

• Pringo
Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:43:
[...]

Prachtig. Snel gedaan ook. Mooie tip om ChatGPT in te zetten.

Ik zou nu inderdaad vragen om aan te passen. Vervolgens weer een jaar volgen.
Thanks! De stooklijn is aangepast.

• jj85
  • Nu online
pietjm schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:39:
[...]

Nou, niks dus cv aan. Dit was het rond die tijd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder... geen idee dan
Pagina: 1 ... 307 308 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.