Zijn geen storingen gemeld afgelopen tijd https://status.quatt.io/LTS_2000 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:10:
[...]
Ik had vanmiddag ook een ontkoppelde cic, terwijl ik niets aan mijn internet veranderd heb.
Het heeft zichzelf hersteld. Misschien was er een storing bij Quatt?
Ik denk dat je op dit punt te negatief bent. Quatt is natuurlijk al lang met Quatt Energy OS bezig. Dat gaan ze ook uitrollen voor hun andere producten. Dat is wat ik vorig jaar op de bijeenkomst heb gehoord. Maar ik ben bang dat Quatt een beetje teveel op hun hooivork hebben genomen. Naast de Quatts van de eerste generatie moesten ze meteen werken aan een propaanpomp, een koeloplossing, het slimmer maken van de wp, een AE-opstelling en een thuisbatterij. Marketing, monteurs opleiden enz. Ook ik ben kritisch op Quatt maar niet omdat ze geen visie hebben, ze willen misschien te veel tegelijkertijd.onlinaius schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 02:16:
De S-serie heeft ook de optie om te reageren op weersvoorspellingen en om te anticiperen op dynamische energietarieven en het aanbod van zelf opgewekte zonnestroom. Het toestel is via haar energiemanagement-opties dus in staat om de zelfconsumptie van de zonnepanelen op te krikken, en ook te anticiperen op de ochtend en avondpieken in het elektriciteitsnet. Hierdoor kan de warmtepomp bijdragen aan het terugdringen van de krapte op het elektriciteitsnet.
https://www.installatie.nl/nieuws/nieuwe-nibe-warmtepomp-naast-slim-ook-stuk-stiller/
Dit had een van jullie USP's kunnen zijn @Quatt Support als jullie niet 2 jaar geleden alle ambities tot 'slim' hadden laten varen.
Goed om te zien dat in andere delen van de markt wel het besef leeft dat 'smart' de toekomst heeft. Naar mijn idee nog wel teveel gefocust op het bevorderen van netstabiliteit (terwijl je het ook zou kunnen aanvliegen vanuit het verhogen van comfort of het verbeteren van efficientie en liefst een combinatie van al die factoren), maar het is een mooi begin!
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Een programmeur gaat niet helpen bij het opleiden van monteurs. Inderdaad, EnergyOS is in principe wat Nibe hier voorstelt (en dat is alles wat het voorlopig is!). Maar helaas druppelen de (feature)updates niet gestaag binnen. Misschien bereiden ze ineens een enorme stap voor, maar beter is vaak veel kleine stapjes.WAF1 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:17:
[...]
Ik denk dat je op dit punt te negatief bent. Quatt is natuurlijk al lang met Quatt Energy OS bezig. Dat gaan ze ook uitrollen voor hun andere producten. Dat is wat ik vorig jaar op de bijeenkomst heb gehoord. Maar ik ben bang dat Quatt een beetje teveel op hun hooivork hebben genomen. Naast de Quatts van de eerste generatie moesten ze meteen werken aan een propaanpomp, een koeloplossing, het slimmer maken van de wp, een AE-opstelling en een thuisbatterij. Marketing, monteurs opleiden enz. Ook ik ben kritisch op Quatt maar niet omdat ze geen visie hebben, ze willen misschien te veel tegelijkertijd.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Of op zn minst een roadmap met wat we mogen verwachten...Brent schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:25:
[...]
Een programmeur gaat niet helpen bij het opleiden van monteurs. Inderdaad, EnergyOS is in principe wat Nibe hier voorstelt (en dat is alles wat het voorlopig is!). Maar helaas druppelen de (feature)updates niet gestaag binnen. Misschien bereiden ze ineens een enorme stap voor, maar beter is vaak veel kleine stapjes.
Quatt “moest” niks, ze hebben een bewuste keuze gemaakt om alles in 1 keer te willen doen. dat dat als een deksel op hun neus komt, tja hoef je geen "Captain Hindsight" voor te zijn, dat had je ook vooraf kunnen uittekenenWAF1 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:17:
[...]
Naast de Quatts van de eerste generatie moesten ze meteen werken aan een propaanpomp, een koeloplossing, het slimmer maken van de wp, een AE-opstelling en een thuisbatterij. Marketing, monteurs opleiden enz. Ook ik ben kritisch op Quatt maar niet omdat ze geen visie hebben, ze willen misschien te veel tegelijkertijd.
Het hele "Energy OS" is tot nu toe de vervanger van de "AI", lekkere marketing slogan maar weinig om echt te laten zien voor gebruikers.
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Misschien dat je gelijk hebt, ik hoop het.WAF1 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:17:
[...]
Ik denk dat je op dit punt te negatief bent. Quatt is natuurlijk al lang met Quatt Energy OS bezig. Dat gaan ze ook uitrollen voor hun andere producten. Dat is wat ik vorig jaar op de bijeenkomst heb gehoord. Maar ik ben bang dat Quatt een beetje teveel op hun hooivork hebben genomen. Naast de Quatts van de eerste generatie moesten ze meteen werken aan een propaanpomp, een koeloplossing, het slimmer maken van de wp, een AE-opstelling en een thuisbatterij. Marketing, monteurs opleiden enz. Ook ik ben kritisch op Quatt maar niet omdat ze geen visie hebben, ze willen misschien te veel tegelijkertijd.
Maar als ik de huidige trackrecord van Quatt meeneem ben ik sceptisch. Misschien dat ze al het andere programmeerwerk hebben laten zitten om straks met een knaller van een product te komen, maar behalve layout (en ik moet toegeven, hun app ziet er visueel goed uit!) heb ik nog geen software van Quatt gezien waar ik van onder de indruk ben. Als ik bijv kijk naar dynamische tarieven en boost functie krijg ik toch meer een '16 jarige met chatgpt' gevoel dan 'professioneel programmeur team'.
En als @Quatt Support het daar niet mee eens is zie ik graag een update waar ze mee bezig zijn en hoe het er voor staat.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Dat gevoel heb ik er inderdaad ook bij. Toendertijd gaf ik ze (zelfs vrij lang) het voordeel van de twijfel, maar ik zie geen reden om dat nu weer te doen. Eigenlijk alles gaat zoals een paar jaar eerder: paar events /promo mails / berichten per jaar waar je gouden bergen voorspiegelt, zonder concrete resultaten en als men na een poosje argwaan krijgt beloof je het volgende, nog grootsere plan.Toby-Wan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:34:
[...]
Het hele "Energy OS" is tot nu toe de vervanger van de "AI", lekkere marketing slogan maar weinig om echt te laten zien voor gebruikers.
Maar uiteraard heb ik het graag fout, en komt er binnenkort iets schitterends uit de koker van Quatt wat de markt op de kop zet.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Dat idee heb ik inderdaad ook gehad, maar dat lijkt me wel een hele rare strategie.Brent schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:25:
[...]
Misschien bereiden ze ineens een enorme stap voor, maar beter is vaak veel kleine stapjes.
Stel namelijk dat dit het plan is: de huidige software gaat er uit, en alles wordt EnergyOS.
Je klanten vragen om een boostfunctie voor FE, iets wat een goede programmeur waarschijnlijk in een dag zou kunnen implementeren.
Is die goede programmeur dan zo hard bezig met EnergyOS dat je een boel frustratie en negatieve publiciteit wilt riskeren om dat kleine beetje programmeerwerk uit te kunnen sparen?
Ik zie de logica niet.
Maar zelfs als dat de logica zou zijn, is het dan echt slim om dit niet te communiceren? 'Dit wordt geïmplementeerd in EnergyOS, dus in de huidige app houden we het bij een zeer basale implementatie' lijkt mij een slimmere strategie dan frustratie laten opbouwen.
Als dit inderdaad klopt zeg je eigenlijk: onze topprogrammeurs zijn bezig met EnergyOS, maar daar willen we niets over vertellen en ons 16 jarige neefje bouwt de huidige tijdelijke functionaliteit, maar verder is er niets mis met ons, vertrouw ons nu maar, alles komt goed.
Of EnergyOS gaat ook weer een wassen neus zijn.
Ik weet wel welke optie ik logischer vind.
Voor als iemand in de toekomst hier ook tegen aan loopt, quatt heeft de CiC gereboot en daarnaast ook het volledige netwerkgeheugen uit de CiC gehaald. Probleem opgelost!LTS_2000 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:10:
[...]
Ik had vanmiddag ook een ontkoppelde cic, terwijl ik niets aan mijn internet veranderd heb.
Het heeft zichzelf hersteld. Misschien was er een storing bij Quatt?
auch....
In navolging van het periodiek 'leeglopen' lopen van mijn 3 maanden 'oude' Quatt duo wel keihard tegen (het schrijnende gebrek aan) de af-fabriek service van Quatt aangelopen. Na aanvankelijke vrij dramatisch lekkages aan beide Quatt vanwege losse koppelingen (na 6 weken). Nu een terugkerend probleem dat de Quatts zichzelf leeggooien om de paar dagen.
Reeds vorige vrijdag is de diagnose gesteld, de standaard overdruk ventielen van 2.5 bar zijn te licht en moete vervangen door 3 bar versies, Quatt zegt deze bij te leveren, echter er zat niets in de dozen en installateur weet ook van niets, zelfs niet dat deze vervangen zouden moeten worden, geen onderdelen, geen instructie en bij het eerste manco geen woord over overdrukventielen.
Na een week wachten, gister en vandaag mailen en bellen... Quatt weigert het reeds tweede af-fabriek issue te verhelpen, installateur boos, ik zwaar geïrriteerd. Het is een product van 10k, je kan fatsoenlijke wijs de klant toch niet laten zitten? Nu ben ik zelf PL bij de grootste installateur van het land en draai m'n hand er niet voor om en de dingen te vervangen, echter dan vervalt de garantie.
Wilde ik ook nog twee Chill's bestellen....
In navolging van het periodiek 'leeglopen' lopen van mijn 3 maanden 'oude' Quatt duo wel keihard tegen (het schrijnende gebrek aan) de af-fabriek service van Quatt aangelopen. Na aanvankelijke vrij dramatisch lekkages aan beide Quatt vanwege losse koppelingen (na 6 weken). Nu een terugkerend probleem dat de Quatts zichzelf leeggooien om de paar dagen.
Reeds vorige vrijdag is de diagnose gesteld, de standaard overdruk ventielen van 2.5 bar zijn te licht en moete vervangen door 3 bar versies, Quatt zegt deze bij te leveren, echter er zat niets in de dozen en installateur weet ook van niets, zelfs niet dat deze vervangen zouden moeten worden, geen onderdelen, geen instructie en bij het eerste manco geen woord over overdrukventielen.
Na een week wachten, gister en vandaag mailen en bellen... Quatt weigert het reeds tweede af-fabriek issue te verhelpen, installateur boos, ik zwaar geïrriteerd. Het is een product van 10k, je kan fatsoenlijke wijs de klant toch niet laten zitten? Nu ben ik zelf PL bij de grootste installateur van het land en draai m'n hand er niet voor om en de dingen te vervangen, echter dan vervalt de garantie.
wie heeft die diagnose gedaan? Quatt zelf of de intallateur?Matn61 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:21:
Reeds vorige vrijdag is de diagnose gesteld, de standaard overdruk ventielen van 2.5 bar zijn te licht en moete vervangen door 3 bar versies,
Blijft wel belabberd zeg...
En opvallend, normaal regent het service klachten vlak voor / in het stookseizoen... nu lijkt het vrij constant geworden
A 1699 per stuk is het inmiddels meer dan een losse airco laten installeren..Matn61 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:21:
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
edit: Dubbel
[ Voor 95% gewijzigd door Toby-Wan op 23-05-2026 08:53 ]
In deze tijd waar je met AI tools ontzettend veel kan bereiken (het is absurd ) hoeft die programmeur niet veel meer te doen. Je geeft AI toegang tot je code, geeft aan welke features je wil en voila, binnen een dag (of sneller) is het klaar.Brent schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:25:
[...]
Een programmeur gaat niet helpen bij het opleiden van monteurs. Inderdaad, EnergyOS is in principe wat Nibe hier voorstelt (en dat is alles wat het voorlopig is!). Maar helaas druppelen de (feature)updates niet gestaag binnen. Misschien bereiden ze ineens een enorme stap voor, maar beter is vaak veel kleine stapjes.
Zelfs OpenQuatt ontwikkeling is sneller gegaan dan nieuwe features van Quatt.
[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 22-05-2026 22:47 ]
Hier tekenen aub ......
Wie doet diagnose.... goede vraag zeg!jj85 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:39:
[...]
wie heeft die diagnose gedaan? Quatt zelf of de intallateur?
Blijft wel belabberd zeg...![]()
En opvallend, normaal regent het service klachten vlak voor / in het stookseizoen... nu lijkt het vrij constant geworden
Ik vrees dat ik die zelf gedaan heb, ik zag de 2.5 bar op de overdrukventielen nadat deze enorm begonnen te trillen bij aanraken, terwijl ik de wartels onder toeziend oog van de collega installateur vast draai. Ik zeg "dat is niet normaal".... "ook het doorlekken bij 2.2 bar bij vullen vind ik niet normaal". Vervolgens samen Quatt gebeld en die bevestigd de diagnose en komt met het verhaal dat deze vervangen moeten worden. Dat was verleden week vrijdagmiddag... een week later, geen actie.
Btw..........op de Chill krijg je maximaal 2x 500E korting, 1100 oer stuk dus. Ik ga Quatt toch eens porren voor compensatie. 2,5 week opgeteld in de ellende en niet op komen dagen bij een af-fabriek manco is geen reclame voor hun service. Dat iets niet goed is kan ik mee leven, dat een producent het niet wil oplossen vind ik erg verontrustend, ook naar de toekomst. "Te druk" bleek het excuus naar mijn installateur.... tis 25 graden buiten (??).
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ja ik mis de confetti achtergrond en ballonnen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
ja, helaas dat zie je bij Bright steeds vaker, ze zetten het er wel bij maar hun teksten zijn zo pro proudct geschreven dat je moet afvragen hoe serius je deze gasten nog moet nemen.
bv "En het vetste: de warmte die hij uit je kamer haalt, stopt het in de warmte voor je tapwater. Je doucht ‘s avonds dus met de warmte die je overdag afgevoerd hebt."
op zich helemaal juist, behalve dat er niet bij staat dat dit alleen werkt met een Quatt FE warmtepomp en boiler combinatie. heb je alleen bv een warmtepomp of zelfs een Quatt warmtepomp (hybride) dan gaat die vlieger dus niet meer op.
Ik vond deze juist wel mooi van 'Bright' (over een split-airco):Jan-tweak schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:22:
[...]
ja, helaas dat zie je bij Bright steeds vaker, ze zetten het er wel bij maar hun teksten zijn zo pro proudct geschreven dat je moet afvragen hoe serius je deze gasten nog moet nemen.
bv "En het vetste: de warmte die hij uit je kamer haalt, stopt het in de warmte voor je tapwater. Je doucht ‘s avonds dus met de warmte die je overdag afgevoerd hebt."
op zich helemaal juist, behalve dat er niet bij staat dat dit alleen werkt met een Quatt FE warmtepomp en boiler combinatie. heb je alleen bv een warmtepomp of zelfs een Quatt warmtepomp (hybride) dan gaat die vlieger dus niet meer op.
een vaste binnenunit prominent in de kamer...
De Chill staat daarmee gezegd niet prominent in de kamer?
En, na 18 uur koelen de waterbak legen. Het is nog niet heel warm geweest, ik ben benieuwd naar de ervaringen straks in juli/augustus.
Bright is Bright niet meer, ze hebben ontdekt waar ze meer mee kunnen verdienen.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Gisteren & vandaag voor 't eerst m'n Chill écht kunnen gebruiken - lekker koel op slaap/werkkamer (is zolder met plat dak, normaal snikheet zomers), dus dat werkt prima.
Viel me nu net op dat ik nieuwe 'magische' supervisory modes zie (qc.supervisoryControlMode 5 & 6).
Niet beschreven in de JSON feed, en (dus?) ook niet herkend door de HA integratie.
De HeatCharger was wel aan 't laden op hetzelfde moment: 'Charge - normal' (2) - maar da's mogelijk toeval, nu weer uit (0), en qc.supervisoryControlMode=5
Iemand enige idee wat die modes zijn?
Viel me nu net op dat ik nieuwe 'magische' supervisory modes zie (qc.supervisoryControlMode 5 & 6).
Niet beschreven in de JSON feed, en (dus?) ook niet herkend door de HA integratie.
De HeatCharger was wel aan 't laden op hetzelfde moment: 'Charge - normal' (2) - maar da's mogelijk toeval, nu weer uit (0), en qc.supervisoryControlMode=5
Waarschijnlijk staat je workingmode van HP ook op 1 nu (ipv 0 standby of 2 heating).edovino schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:43:
Gisteren & vandaag voor 't eerst m'n Chill écht kunnen gebruiken - lekker koel op slaap/werkkamer (is zolder met plat dak, normaal snikheet zomers), dus dat werkt prima.
CM5 is in OpenQuatt ook koeling
Wat zou CM6 zijn?
Ja, de HPs (duo-systeem) wisselen om-en-om tussen WM0 en WM1.jj85 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:48:
[...]
Waarschijnlijk staat je workingmode van HP ook op 1 nu (ipv 0 standby of 2 heating).
CM5 is in OpenQuatt ook koeling![]()
Wat zou CM6 zijn?
[Afbeelding]
Misschien is CM5 passief koelen? ik zie dat als 'ie naar CM6 gaat, dan gaat tegelijk ook 1 van de HPs naar WM1. Dus CM5 & WM0, en CM6 & WM1 lijken gekoppeld te zijn?
ooh, bijzonderedovino schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:17:
[...]
Ja, de HPs (duo-systeem) wisselen om-en-om tussen WM0 en WM1.
Misschien is CM5 passief koelen? ik zie dat als 'ie naar CM6 gaat, dan gaat tegelijk ook 1 van de HPs naar WM1. Dus CM5 & WM0, en CM6 & WM1 lijken gekoppeld te zijn?
Zou CM5 dan een soort koeling standby zijn?
nouja, gaan we vast tzt wel achterkomen
ZIe je dit ook terug in de quatt-app animaties als er gekoeld wordt?
Jup, kreeg ik ook, echter ik zit nog steeds te wachten op een datum waneer ze die van mij nu gaan installeren, e.e.a. is al betaald dus het wordt ondertussen wel tijd dat ze dat ding ook komen leveren.onlinaius schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:03:
Ik kreeg zojuist deze Quattvertorial in de mailbox:
[Afbeelding]
Een buurman zit overigens al ruim 2 maanden te wachten, heeft ondertussen dat ding al thuis staan alleen kwamen ze op het laatste moment er achter dat ze blijkbaar bij hem een probleem haden qua installatie.
Waar dat probleem (hij heeft net als ik nog stalen leidingen 22mm, dikwandig) nu zit snap ik eigenlijk niet omdat er juist voor dit type leidingen bij knelkoppelingen een speciale ring voor dit soort leiding er is die ipv de standaard ring bij elke type knelkoppeling gewoon gebruikt kan worden.
Daar lijkt 't inderdaad op, ja - als ik de water delta er bij zet zie je dit:jj85 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:20:
[...]
ooh, bijzonder
Zou CM5 dan een soort koeling standby zijn?
/f/image/oJawtYdJJP4rSlXpWxoY1HkP.png?f=fotoalbum_large)
Nee, zijn verder geen aparte animaties (niet in 't overzicht-schermpje, ook niet bij het Chill detail scherm)ZIe je dit ook terug in de quatt-app animaties als er gekoeld wordt?
Wat jammer dat we dat niet van Quatt aangeboden krijgen.sdh1981 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:39:
Wat een genot hier met vloerkoeling + radiator koeling met fansSorry kon het niet laten om een beetje te plagen hier
[Afbeelding
Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.
Ja, het doet echt wel iets. Heerlijk .sdh1981 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:39:
Wat een genot hier met vloerkoeling + radiator koeling met fansSorry kon het niet laten om een beetje te plagen hier
[Afbeelding]
Niet vergelijkbaar met airco, maar voor ons ideaal. Haalt net even wat warmte uit de toko
/f/image/Ro5RsIFh6bEyJ0MbBG2kKSv0.png?f=fotoalbum_large)
jj85 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:18:
[...]
Ja, het doet echt wel iets. Heerlijk .
Niet vergelijkbaar met airco, maar voor ons ideaal. Haalt net even wat warmte uit de toko
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier blijft het tussen de 22,5 en 23 graden. Je kan het niet vergelijken met een airco, luchtvochtigheid blijft hetzelfde wat je bij een airco verlaagd. Maar goed heeft ook zijn voordelen, mijn vrouw klaagt altijd over droge lucht bij een airco. Probleem is nu opgelost .
Misschien kijkt Quatt mee in onze systemen, mijn CiC geeft netjes door wat ik allemaal doe met mijn systeem. Ook bij het laatste belletje met de helpdesk vonden ze dat mijn systeem anders reageerde en bij nader onderzoek zagen ze dat ik aan het koelen was geweest. Helpdesk medewerker werd gelijk enthousiast en had in de gaten dat ze met een open quatt gebruiker aan de lijn hing .
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
Kan je ook koelen met alleen radiatoren?jj85 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:18:
[...]
Ja, het doet echt wel iets. Heerlijk .
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet niet of dat succesvol gaat zijn....
Heb hier Jaga's met een stel ventilatoren erop
Je maakt me wel jaloers. Zouden we het ooit via quatt kunnen?sdh1981 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:39:
[Afbeelding]
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Het is niet een kwestie van niet kunnen maar willen bij Quatt. software technisch stelt het geen ruk voor. Dauwpunt in de gaten houden en daarop de max watertemperatuur bepalen. Zoals we nu zien en dat ziet ook @jj85 is 1 odu op compressor lvl 1-2 genoeg om het mogelijk te maken op 15-16 graden water aanvoer. Lager is mogelijk alleen loopt je condensatie risico’sraven22 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:28:
[...]
Je maakt me wel jaloers. Zouden we het ooit via quatt kunnen?
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
Er is ook totaal geen incentive voor Quatt om dit te faciliteren, hallo Quatt Chillsdh1981 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:39:
[...]
Het is niet een kwestie van niet kunnen maar willen bij Quatt. software technisch stelt het geen ruk voor. Dauwpunt in de gaten houden en daarop de max watertemperatuur bepalen. Zoals we nu zien en dat ziet ook @jj85 is 1 odu op compressor lvl 1-2 genoeg om het mogelijk te maken op 15-16 graden water aanvoer. Lager is mogelijk alleen loopt je condensatie risico’s
Dat wilde ik net zeggen. Alhoewel de Chill werkt als een airco en daardoor het comfort kan verhogen door de luchtvochtigheid te verlagen. Dat doet vloer of radiator koeling niet. Tenzij je hem koud zet en met een dweil door je huis loopt 🤪0xygen500 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:40:
[...]
Er is ook totaal geen incentive voor Quatt om dit te faciliteren, hallo Quatt Chill
Het is meer dat ze het beloofd hebben, maar ik heb er een beetje hard hoofd in.sdh1981 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:44:
[...]
Dat wilde ik net zeggen. Alhoewel de Chill werkt als een airco en daardoor het comfort kan verhogen door de luchtvochtigheid te verlagen. Dat doet vloer of radiator koeling niet. Tenzij je hem koud zet en met een dweil door je huis loopt 🤪
Zou graag willen koelen met mijn duo (ik heb vvw en jaga's met ventilatoren), maar heb ook nog quatt care voor de komende jaren.
Of kan ik OpenQuatt draaien zonder dat dit geregistreerd wordt bij quatt. Lijkt me niet denk ik, zij kunnen ook de working modes uitlezen natuurlijk.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Ik denk ook dat Energy OS de vervanger is van het AI verhaal. Zover ik weet draait Energy OS wel voor de thuisbatterij, maar ik zeg ook eerlijk dat ik de ontwikkelingen op dat forum niet (meer) actief volg. Wat ik merk is dat bij Quatt bepaalde dingen gewoon niet altijd gaan zoals gehoopt. Vertraging bij het op de markt brengen van de Chill, de AE, de thuisbatterij. Vertraging bij de boostfunctie. Hoe dan? De V2 maakt meer geluid als verwacht enz. Er wordt gewoon meer beloofd dan ze op korte termijn waar kunnen maken. Maar dat ze met Energy OS achter de schermen bezig zijn dat staat voor mij vast. Je kan het negatief benaderen, maar misschien nemen ze dit keer meer tijd voor de ontwikkeling. Dat laatste juich ik alleen maar toe. Maar het klopt dat de marketingafdeling dingen beloofd die het bedrijf vervolgens niet waar kan maken. Zelfs de zwarte Chill komt voorlopig niet op de markt. En plotseling verbruikt mijn Quatt (in de nacht) meer gas en dan moet ik op het forum lezen dat ze iets aan de instellingen hebben veranderd. Ik baal soms ontzettend van het bedrijf en ik heb mijn bedekkingen, maar anderzijds draait mijn wp tot nu toe als een zonnetje, met meer comfort.Toby-Wan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:34:
[...]
Quatt “moest” niks, ze hebben een bewuste keuze gemaakt om alles in 1 keer te willen doen. dat dat als een deksel op hun neus komt, tja hoef je geen "Captain Hindsight" voor te zijn, dat had je ook vooraf kunnen uittekenen
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Volgens mij heet dit sales-driven. Daarmee houd je investeerders tevredenWAF1 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 00:44:
[...]
Ik denk ook dat Energy OS de vervanger is van het AI verhaal. Zover ik weet draait Energy OS wel voor de thuisbatterij, maar ik zeg ook eerlijk dat ik de ontwikkelingen op dat forum niet (meer) actief volg. Wat ik merk is dat bij Quatt bepaalde dingen gewoon niet altijd gaan zoals gehoopt. Vertraging bij het op de markt brengen van de Chill, de AE, de thuisbatterij. Vertraging bij de boostfunctie. Hoe dan? De V2 maakt meer geluid als verwacht enz. Er wordt gewoon meer beloofd dan ze op korte termijn waar kunnen maken. Maar dat ze met Energy OS achter de schermen bezig zijn dat staat voor mij vast. Je kan het negatief benaderen, maar misschien nemen ze dit keer meer tijd voor de ontwikkeling. Dat laatste juich ik alleen maar toe. Maar het klopt dat de marketingafdeling dingen beloofd die het bedrijf vervolgens niet waar kan maken. Zelfs de zwarte Chill komt voorlopig niet op de markt. En plotseling verbruikt mijn Quatt (in de nacht) meer gas en dan moet ik op het forum lezen dat ze iets aan de instellingen hebben veranderd. Ik baal soms ontzettend van het bedrijf en ik heb mijn bedekkingen, maar anderzijds draait mijn wp tot nu toe als een zonnetje, met meer comfort.
Helaas wel, soms moet je afvragen in de vreemde wereld wie nu je echte klanten zijn, die je producten gaan kopen of die investeerders die soms vergeten waar het bij bedrijven nu echt om gaat, dus te veel op korte termijn en te weinig op de lange termijn denken. maar de politiek is daar niet anders.okijokii schreef op zondag 24 mei 2026 @ 06:49:
[...]
Volgens mij heet dit sales-driven. Daarmee houdt je investeerders tevreden
Ik zelf zit nog steeds te wachten op enige reactie van Quatt, blijkbaar heb ik het doel al bereikt, de Chill is betaald dus de buit is al binnen.
[ Voor 13% gewijzigd door Jan-tweak op 24-05-2026 09:37 ]
Anders even wachten tot @leejoow de Q editon controller klaar heeft en dan OpenQuatt draaien met de CiC eraan. Systemen draaien netjes binnen de gestelde boundaries kwa temperaturen en limieten. De buiten unitis zijn Amitime en deze bied standaard een volledig systeem aan wat kan koelen,verwarmen en DHW.Jan-tweak schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:35:
[...]
Helaas wel, soms moet je afvragen in de vreemde wereld wie nu je echte klanten zijn, die je producten gaan kopen of die investeerders die soms vergeten waar het bij bedrijven nu echt om gaat, dus te veel op korte termijn en te weinig op de lange termijn denken. maar de politiek is daar niet anders.
Ik zelf zit nog steeds te wachten op enige reactie van Quatt, blijkbaar heb ik het doel al bereikt, de Chill is betaald dus de buit is al binnen.
Ter info: ik was heel benieuwd wat de Quatt zou doen als de AE in dit zomerse weer het water ging verwarmen. De hoop was dat is warmte uit het cv circuit zou halen en daarmee passief het huis wat zou koelen tijdens een warm water run. Helaas zit ook hier weinig intelligentie in het systeem. Ondanks dat het binnen ruim warmer is dan de thermostaat ingesteld staat, gaat ie vrolijk het warmte verlies compenseren door de quatt aan te slingeren. Met dit weer is de COP fantastisch, dus met >300 watt pompt ie vrolijk 4KW het huis in.....
Best apart, want ik meen mij te herinneren dat sommigen hier zeiden dat de buitenunit pas aanslaat als het cv water te ver zakt (onder de 18 meen ik mij te herinnereren, maar wie dat wanneer gezegd heeft kan ik niet helemaal voor me halen).abbeyrules schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:34:
Ter info: ik was heel benieuwd wat de Quatt zou doen als de AE in dit zomerse weer het water ging verwarmen. De hoop was dat is warmte uit het cv circuit zou halen en daarmee passief het huis wat zou koelen tijdens een warm water run. Helaas zit ook hier weinig intelligentie in het systeem. Ondanks dat het binnen ruim warmer is dan de thermostaat ingesteld staat, gaat ie vrolijk het warmte verlies compenseren door de quatt aan te slingeren. Met dit weer is de COP fantastisch, dus met >300 watt pompt ie vrolijk 4KW het huis in.....
Dat zou hiermee conflicteren, of de watertemp zakt inderdaad te ver.
Nu kan ik mij inderdaad ook wel voorstellen dat met een woning die bijv 23 graden is er niet snel genoeg warmte kan worden gewonnen om bijv 3 kW aan koeling te compenseren om de temperatuur van het systeem boven die 18 te houden.
Maar dat zal uiteraard stevig afhangen van het cv systeem (met een grote lap VVW gaat dit een stuk makkelijker) en je binnentemperatuur.
Wel benieuwd: wat zijn de Tin en Tout van de Quatt buitenunit? (en ook die van de HeatCharger als je dit kunt inzien).
Zijn er ook al echte reviews?okijokii schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:37:
En nu met beeld en geluid:
YouTube: Deze airco koelt je huis en verwarmt je douche
"DHW" die afkorting moest ik even Googlen.
Zijn er al mensen die de Quatt gebruiken om hun zwembad te verwarmen?
Hier tekenen aub ......
Alles kan, tot max 55grC , lijkt me voor een zwembad primaCPM schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:48:
"DHW" die afkorting moest ik even Googlen.
Weet je dit zeker? Ik draai sinds deze week AE met het XL buffervat. Het viel mij gisteren en vandaag op toen hij ging verwarmen dat in de Quatt app de leiding van de radiator naar de heat charger, en de leiding van de heat charger naar de heat battery als oranje liet zien. Pas enige tijd later sprong 1 van de buitenunits even aan op laag vermogen, 300 watt oid inderdaad. Dus mijn inziens probeert hij dus wel eerst warmte uit de woning te intrekken in eerste instantie. Heb wel even naar de JSON zitten kijken, maar kan mij niet meer herinneren wat de temperaturen waren.abbeyrules schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:34:
[ Voor 4% gewijzigd door Animal_X op 25-05-2026 20:48 ]
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Vraagje voor de geleerden:
In OpenQuatt kan ik nu heel gemakkelijk de gewenste flowrate instellen en dus afstappen van de standaard 800L/h van Quatt. In mijn geval kan ik 1300 L/h eruit persen, maar dan suizen de leidingen wel
Is het zinvol en logisch om in OpenQuatt een verschil te maken tussen verwarmen en koelen wat flowrate betreft?
Dus:
Flow setpoint verwarmen: bijv 800 L/h
Flow setpoint koelen: bijv 1000 L/h
In OpenQuatt kan ik nu heel gemakkelijk de gewenste flowrate instellen en dus afstappen van de standaard 800L/h van Quatt. In mijn geval kan ik 1300 L/h eruit persen, maar dan suizen de leidingen wel
Is het zinvol en logisch om in OpenQuatt een verschil te maken tussen verwarmen en koelen wat flowrate betreft?
Dus:
Het minimumvermogen is typisch groot (net als bij verwarmen in het tussenseizoen), maar vooral de ruimte voor een lage aanvoertemperatuur om dat kwijt te raken is er nauwelijks vanwege het dauwpunt. Een hogere flow leidt tot een lagere deltaT dus kan hij potentieel langer doorgaan.jj85 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:57:
In OpenQuatt kan ik nu heel gemakkelijk de gewenste flowrate instellen en dus afstappen van de standaard 800L/h van Quatt. In mijn geval kan ik 1300 L/h eruit persen, maar dan suizen de leidingen wel![]()
Dus:
in theorie..
hoho 60,6 graden celcius haalt ie met een compressordruk van 40,2barjj85 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:51:
[...]
Alles kan, tot max 55grC , lijkt me voor een zwembad prima
Afgelopen weekend is Quatt bij mij langs geweest voor de ventilator wissel van de 4-blads naar de 3-blads variant. Ook zijn de fan motoren en de steunen verwisseld. Het geluid is niet weg, maar wel aanzienlijk minder irritant. Nu is het een grote kamer ventilator i.p.v. een bouwstofzuiger. Helemaal goed kunnen testen heb ik niet, want verwarmen is met dit lekkere weer niet nodig
De specs van de nieuwe motor zijn ook anders, deze is minder diep, en heeft een vermogen van 60W ipv de standaard geleverde 119W motor.
De specs van de nieuwe motor zijn ook anders, deze is minder diep, en heeft een vermogen van 60W ipv de standaard geleverde 119W motor.
Oftewel, kleinere motor + lager toerental + 3blads fan = minder lucht verplaatsing. En dus minder geluid. Dit gaat natuurlijk wel ergens iets doen in je verwarmingscapaciteit..TWN schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:23:
Afgelopen weekend is Quatt bij mij langs geweest voor de ventilator wissel van de 4-blads naar de 3-blads variant. Ook zijn de fan motoren en de steunen verwisseld. Het geluid is niet weg, maar wel aanzienlijk minder irritant. Nu is het een grote kamer ventilator i.p.v. een bouwstofzuiger. Helemaal goed kunnen testen heb ik niet, want verwarmen is met dit lekkere weer niet nodig[Afbeelding]
Dat ligt voor de hand inderdaad.sdh1981 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:54:
[...]
Oftewel, kleinere motor + lager toerental + 3blads fan = minder lucht verplaatsing. En dus minder geluid. Dit gaat natuurlijk wel ergens iets doen in je verwarmingscapaciteit..
De 3 blads op zich niet perse: deze heeft (voor zover ik weet) een grotere angle of attack, (en dat denk ik ook te zien op de foto).
Het lagere motorvermogen suggereert echter inderdaad wel dat er minder lucht verplaatst zal kunnen worden.
Hier sprong de wp gisteren aan na een half uurtje in de hc run. Waarom kom ik niet helemaal uit, het was nog ruim boven setpoint tenslotte, maar 1:1 is het zeker niet.Animal_X schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:46:
[...]
Weet je dit zeker? Ik draai sinds deze week AE met het XL buffervat. Het viel mij gisteren en vandaag op toen hij ging verwarmen dat in de Quatt app de leiding van de radiator naar de heat charger, en de leiding van de heat charger naar de heat battery als oranje liet zien. Pas enige tijd later sprong 1 van de buitenunits even aan op laag vermogen, 300 watt oid inderdaad. Dus mijn inziens probeert hij dus wel eerst warmte uit de woning te intrekken in eerste instantie. Heb wel even naar de JSON zitten kijken, maar kan mij niet meer herinneren wat de temperaturen waren.
[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 26-05-2026 15:03 ]
Wat waren de aanvoer en retourtemperaturen?Brent schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:02:
[...]
Hier sprong de wp gisteren aan na een half uurtje in de hc run. Waarom kom ik niet helemaal uit, het was nog ruim boven setpoint tenslotte, maar 1:1 is het zeker niet.
Kan het dat deze onder een bepaalde minimumtemp gingen (ergo: er kan niet snel genoeg warmte uit de woning gewonnen worden)?
Op het punt dat de flowmeter onder de 18 dreigt te zakken slaat de wp aan. Het is hier een radiator situatie. Dus dat zal het zijn.onlinaius schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:17:
[...]
Wat waren de aanvoer en retourtemperaturen?
Kan het dat deze onder een bepaalde minimumtemp gingen (ergo: er kan niet snel genoeg warmte uit de woning gewonnen worden)?
[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 26-05-2026 15:55 ]
Die 18grC is idd door Quatt wel vaker genoemd. En idd, met radiatoren trek je vrij snel de aanvoertemp omlaag.Brent schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:52:
[...]
Op het punt dat de flowmeter onder de 18 dreigt te zakken slaat de wp aan. Het is hier een radiator situatie. Dus dat zal het zijn.
Hierbij wat Claude zegt hierover (laat het DHW er maar uit)jj85 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:57:
In OpenQuatt kan ik nu heel gemakkelijk de gewenste flowrate instellen en dus afstappen van de standaard 800L/h van Quatt. In mijn geval kan ik 1300 L/h eruit persen, maar dan suizen de leidingen wel![]()
Dus:
Ja, dat is een verstandige aanpak — er is een echte fysische reden waarom je voor koeling een hogere flow wilt dan voor verwarming.
Waarom verschillende flowrates logisch zijn
Voor verwarmen
- ΔT supply-return: typisch 7–10°C
- Vermogen = flow × cp × ΔT
- Bij 800 L/h en ΔT=8°C → ~7.5 kW
- HP COP is optimaal bij hogere ΔT (minder pompverbruik, betere stratificatie)
- 700–900 L/h is in de meeste woningen ruim voldoende
Voor koelen (vooral vloer)
- ΔT physiek beperkt tot 3–5°C:
- Aanvoer kan niet lager dan ~17°C (dauwpunt)
- Retour mag niet hoger dan ~22°C (dan koel je niet meer)
- Zelfde vermogen = je hebt dus 2× zoveel flow nodig als bij verwarmen
- 1000–1100 L/h is een goed compromis (genoeg flow, geen geluid)
De drie voordelen van hogere flow bij koelen
| Effect | Verwarmen | Koelen |
|---|---|---|
| Vloeruniformiteit | Niet kritisch (warm = comfort) | Kritisch — koude zones → condens, comfort-issues |
| Snelheid van respons | Traag is OK | Sneller is beter (PID volgt makkelijker) |
| Condensrisico | Geen | Lager bij hoge flow — leidingen blijven dichter bij gemiddelde temp |
Concrete cijfers voor jouw setup
Met Quatt Duo + plak-PVC vloer:| Mode | Suggestie | Reden |
|---|---|---|
| Verwarmen | 800 L/h | Default, werkt prima |
| Koelen | 1000 L/h | Genoeg voor vloeruniformiteit, blijft onder geluidsdrempel (1300 = sissen) |
| DHW | 900–1000 L/h | HP-spiraal heeft hogere flow nodig voor goede heat transfer |
Implementatie in OpenQuatt
Laat me kijken hoe flow nu wordt aangestuurd:Op dit moment is er één oq_flow_setpoint_lph die voor alles wordt gebruikt (verwarmen, koelen, DHW). De PI-controller leest die op regel 403 zonder onderscheid.
Voorstel implementatie
Drie aparte setpoints, één PI-loop die de juiste kiest op basis van oq_control_mode_code:| Entity | Default | Bereik | Wanneer actief |
|---|---|---|---|
| oq_flow_setpoint_heating_lph | 800 | 400–1300 | CM1, CM2 |
| oq_flow_setpoint_cooling_lph | 1000 | 400–1300 | CM5 |
| oq_flow_setpoint_dhw_lph | 1000 | 400–1300 | CM4 |
| oq_flow_setpoint_lph (huidige) | — | — | Fallback als nieuwe entities NAN |
Logica in de PI-loop
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| float sp_target = NAN; switch (id(oq_control_mode_code)) { case 5: // CM5 cooling sp_target = id(oq_flow_setpoint_cooling_lph).state; break; case 4: // CM4 DHW sp_target = id(oq_flow_setpoint_dhw_lph).state; break; case 1: case 2: // CM1/2 heating sp_target = id(oq_flow_setpoint_heating_lph).state; break; default: sp_target = NAN; } // Fallback naar oude single setpoint als nieuwe niet ingevuld if (isnan(sp_target) || sp_target <= 0.0f) { sp_target = id(oq_flow_setpoint_lph).state; } |
Voordelen
- Geen breaking change: oude installs blijven werken (fallback)
- Per-mode optimaal: koeling krijgt vanzelf hogere flow zonder dat je het handmatig hoeft te wisselen
- Geluidsbescherming: bij overgang heat→cool wordt flow geleidelijk gewijzigd door PI ramping, geen schokken
- Diagnose: in HA zie je 3 sliders i.p.v. 1 — duidelijker wat actief is
Wil je dat ik dit implementeer? Dan voeg ik toe:
- Drie nieuwe number entities in oq_flow_control.yaml
- De switch-logica in de PI-loop
- Dashboards: nieuwe entities zichtbaar
- Sensor "actieve flow setpoint" voor diagnose
Ik denk wel dat het logisch kan zijn. Bij koelen houd ik liever marge richting het dauwpunt dan dat ik op de meest efficiënte delta T zit. Bij verwarmen is dat anders. Dus met koelen draai ik liever een hogere flow. Aan de andere kant is de overgang tussen het stook- en koelseizoen niet zo abrupt dat 2x per jaar aanpassen heel veel moeite is.jj85 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:57:
Dus:
Die theorie heb ik recent getest tijdens een run en dat scheelt inderdaad aanzienlijk. Flow terug op 800 betekent 50% hogere delta T en dus aanzienlijk minder koelvermogen.nairolf schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:19:
[...]
Het minimumvermogen is typisch groot (net als bij verwarmen in het tussenseizoen), maar vooral de ruimte voor een lage aanvoertemperatuur om dat kwijt te raken is er nauwelijks vanwege het dauwpunt. Een hogere flow leidt tot een lagere deltaT dus kan hij potentieel langer doorgaan.
in theorie..
Ik ben eigenlijk heel tevreden. Sinds nov 2024 één Quatt (Hybrid mode), sinds nov 2025 een tweede Quatt (ook een v1.5 model), en FE, met 187L boilervat. (Sinds deze maand ook een Chill, nu nog een HomeBattery en dan heb ik KWARTET!)marten12 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:38:
Ik heb dit topic voor een deel doorgenomen, maar alle 1400 pagina's is mij nog niet gelukt![]()
Wat is bij jullie als gebruikers het algehele gevoel bij de FE? Go of no-go? Ik zie gemixte reacties voorbij komen.
Quatt is vooral erg scherp geprijsd en dat maakt hun offerte wel erg interessant. Het gaat in mijn geval om een DUO met 187L boilervat.
Installaties zijn nagenoeg vlekkeloos gegaan: na installatie FE kleine lekkage bij bestaande condenswaterpomp, binnen paar dagen verholpen. Ik heb dus ook goeie ervaring met de support, maar nog maar 1 (niet-spoed) gevalletje gehad. Er zijn hier ook mensen met duidelijk minder goede ervaringen...
Wel duidelijk minder sjiek dat Quatt dingen beloofd heeft (en nog verkoopt) die nog steeds niet gerealiseerd zijn (boost-knop voor HC, Chill->HeatBattery opladen, en volgens mij is ook koel-modus beloofd)
Oh, en sinds twee weken wel rare bug in de app: HeatBattery laad percentage wordt niet meer weergegeven? Battery denkt dat 'ie leeg is, maar er staat wel een aantal doucheminuten: ook wel minder dan eerst (nu 25 ipv 31). Volgens support wonderlijke bug in de app die nog opgelost gaat worden.
Overigens nog nooit koude douches gehad, tot nu toe.
[edit voor toevoeging]
Ook dingen die beloofd en wél gerealiseerd zijn: in eerste jaar (hybrid-opstelling) gasverbruik tot 30% teruggebracht, maandelijkse energiekosten van 130 naar ong. 80 eu - en ik ben meer gaan stoken (want ik was wel héél erg krenterig, merkte ik aan vochtige bovenverdieping...)
Ik heb een groot huis (1920, 3 verd, 210m2), soort-van-geïsoleerd - wel overal HR glas, maar heb geen spouwmuren, (nog) geen vloerisolatie. Adviesrapport vanuit Quatt was 'matig geschikt voor FE, mits upgrade naar Duo opstelling'.
De overstap naar FE wilde ik eigenlijk pas maken nadat de vloer op de begane grond vervangen was (schuimbeton, vloerverwarming), maar omdat de krakkemikkige CV ketel (waardeloze 10jr oude ATAG HR) op 't punt stond te overlijden toch maar naar voren gehaald.
[ Voor 20% gewijzigd door edovino op 28-05-2026 22:08 ]
Helemaal mee eens. Hier lopen we hier thuis ook tegenaan. Nota bene nog vooraf nagevraagd of die koppeling Chill/boiler er al was. Na plaatsing Chill - 2 weken terug - beklag gedaan 'we bellen u volgende week terug mevrouw'. Dat telefoontje moet nog komen. Boostfunctie krijg je ook geen enkele update over, alleen bij navraag, terwijl ze in hun nieuwsbrief van najaar 2025 zetten dat het in maart 2026 geregeld is. Op de website staat volgens mij al anderhalf jaar 'binnenkort voegen we de boost-functie toe'. Omdat het onduidelijk is en blijft daarom aan Quatt Support een gepeperde mail gestuurd omdat je zo niet met klanten omgaat, je voelt je met een kluitje in het riet gestuurd, beloftes worden niet nagekomen en vooraf krijg je onjuiste/onvolledige info. Vandaag mail terug, ze komt er vrijdag op terug en gaat 'intern escaleren'.edovino schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:40:
[...]
Wel duidelijk minder sjiek dat Quatt dingen beloofd (en verkoopt) die nog niet gerealiseerd zijn (boost-knop voor HC, Chill->HeatBattery opladen, en volgens mij is ook koel-modus beloofd)
zeker wanneer je dat in het daglicht zet van die 'adverentie' van een Bright-video van vorige pagina, dan vraag ik me af of er inmiddels geen sprake is van (on)bewuste klantmisleiding. want dit valt niet meer de verbloemen als 'verkeerd begrepen AI marketing retoriek', dit is een USP welke gewoonweg niet waar gemaakt wordt en er geen realistisch tijdspad geboden wordt wanneer het wel voor mekaar is..bossche_bol schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:16:
[...]
Helemaal mee eens. Hier lopen we hier thuis ook tegenaan. Nota bene nog vooraf nagevraagd of die koppeling Chill/boiler er al was. Na plaatsing Chill - 2 weken terug - beklag gedaan 'we bellen u volgende week terug mevrouw'. Dat telefoontje moet nog komen. Boostfunctie krijg je ook geen enkele update over, alleen bij navraag, terwijl ze in hun nieuwsbrief van najaar 2025 zetten dat het in maart 2026 geregeld is. Op de website staat volgens mij al anderhalf jaar 'binnenkort voegen we de boost-functie toe'. Omdat het onduidelijk is en blijft daarom aan Quatt Support een gepeperde mail gestuurd omdat je zo niet met klanten omgaat, je voelt je met een kluitje in het riet gestuurd, beloftes worden niet nagekomen en vooraf krijg je onjuiste/onvolledige info. Vandaag mail terug, ze komt er vrijdag op terug en gaat 'intern escaleren'.
Wellicht even een belletje naar rechtsbijstand plegen, of / welke mogelijkheden er zijn, want informeren kan nooit kwaad.
Dank @RickvdT en @nairolf voor jullie beschouwingRickvdT schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:40:
[...]
Ik denk wel dat het logisch kan zijn. Bij koelen houd ik liever marge richting het dauwpunt dan dat ik op de meest efficiënte delta T zit. Bij verwarmen is dat anders. Dus met koelen draai ik liever een hogere flow. Aan de andere kant is de overgang tussen het stook- en koelseizoen niet zo abrupt dat 2x per jaar aanpassen heel veel moeite is.
[...]
Die theorie heb ik recent getest tijdens een run en dat scheelt inderdaad aanzienlijk. Flow terug op 800 betekent 50% hogere delta T en dus aanzienlijk minder koelvermogen.
[Afbeelding]
Zo werkt de marketing afdeling toch al sinds het begin?Toby-Wan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:50:
[...]
zeker wanneer je dat in het daglicht zet van die 'adverentie' van een Bright-video van vorige pagina, dan vraag ik me af of er inmiddels geen sprake is van (on)bewuste klantmisleiding. want dit valt niet meer de verbloemen als 'verkeerd begrepen AI marketing retoriek', dit is een USP welke gewoonweg niet waar gemaakt wordt en er geen realistisch tijdspad geboden wordt wanneer het wel voor mekaar is..
Wellicht even een belletje naar rechtsbijstand plegen, of / welke mogelijkheden er zijn, want informeren kan nooit kwaad.
En (pas!) als ze ergens op gewezen worden, dan passen ze het aan, en volgende week staat er weer wat nieuws >> repeat.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zou je daarvoor de laatste betaling vast kunnen houden ?
Tot dat ze geleverd hebben wat er beloofd is ? Dus inclusief booster functie...
Tot dat ze geleverd hebben wat er beloofd is ? Dus inclusief booster functie...
Bij mij is de ventilator incl. motor en bracket inmiddels ook vervangen. Eerste inschatting is dat het geluid inderdaad veel aangenamer is! Nog even afwachten tot November/December om definitieve conclusies te kunnen trekken? :-)TWN schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:23:
Afgelopen weekend is Quatt bij mij langs geweest voor de ventilator wissel van de 4-blads naar de 3-blads variant. Ook zijn de fan motoren en de steunen verwisseld. Het geluid is niet weg, maar wel aanzienlijk minder irritant. Nu is het een grote kamer ventilator i.p.v. een bouwstofzuiger. Helemaal goed kunnen testen heb ik niet, want verwarmen is met dit lekkere weer niet nodig[Afbeelding]
Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.
Zeker! Quatt moet alleen nog even bij mij terugkomen, ik heb een Hybrid Duo, echter hebben ze maar 1 fan, motor en beugel naar mij toegestuurd.Hueify schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:12:
[...]
Bij mij is de ventilator incl. motor en bracket inmiddels ook vervangen. Eerste inschatting is dat het geluid inderdaad veel aangenamer is! Nog even afwachten tot November/December om definitieve conclusies te kunnen trekken? :-)
Oeps... zonde van de dubbele reistijd!TWN schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:02:
[...]
Zeker! Quatt moet alleen nog even bij mij terugkomen, ik heb een Hybrid Duo, echter hebben ze maar 1 fan, motor en beugel naar mij toegestuurd.![]()
Mijn mening over Quatt tot nu is wel dat het product prachtig is en (goed?) werkt, maar de support en communicatie is wel echt TE ver onder de maat!
Ik heb een enkele Quatt v2 en volgens de app heb ik sinds Oktober 2025 al 1444m3 gas bespaard. Het resterende gasverbruik is 321m3 (verwarmen) en +/- 300m3 voor douche/bad (5 pers.).
Maandlasten drukken was mijn hoofddoel, dus op dat punt ben ik zeker tevreden over de Quatt!
Als de Quatt met de nieuwe fan echt stiller blijkt, durf ik wel aan om een 2de bij te plaatsen. (staat op erfgrens). Echter de business-case om 321m3 gas (verwarmen) te besparen wordt al een stuk minder interessant... de business-case voor de laatste 300m3 (warm water) bij overstap naar FE nog minder interessant!!!
Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.
De stap naar een tweede snap ik. Maar vind je de stap naar FE dan niet juist interessant? Dan ben je alsnog 600m3 gas kwijt + vastrecht. Dat gaat toch als snel over €600,- per jaar, dus een prima terugverdientijd. Dat wordt nog wat interessanter als je ketel (bijna) aan vervanging toe is.Hueify schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:18:
Als de Quatt met de nieuwe fan echt stiller blijkt, durf ik wel aan om een 2de bij te plaatsen. (staat op erfgrens). Echter de business-case om 321m3 gas (verwarmen) te besparen wordt al een stuk minder interessant... de business-case voor de laatste 300m3 (warm water) bij overstap naar FE nog minder interessant!!!
Ik ben op o.a. op basis van de dit topic 99% zeker dat ik voor een Quatt DUO FE ga kiezen, ondanks dat een deel van hun systeem nog niet werkt zoals beloofd lijkt het op dit moment wel het meest passende aanbod. Prijstechnisch kwamen in mijn offertes vooral Intergas Xceed (8kw) en Itho Amber (6,5kw) in de buurt, maar deze kunnen beide beperkt terug moduleren en zijn daarmee niet ideaal in mijn situatie.
Qua specs kom ik als alternatief dan uit bij Panasonic, Daikin of Valliant (op volgorde van prijs), waarbij vooral Panasonic mijn aandacht trok. De totale installatie daarvan komt zo'n 2.000 euro hoger uit, wat zich vertaald naar zo'n 2,5 jaar langere terugverdientijd.
Daarbij komt dat Quatt nu de Chill in het assortiment heeft, wat mij een mooie oplossing lijkt voor mijn uitbouw. Dat is namelijk zowel de warmste als koudste plek van het huis. In alle jaargetijden zou de Chill daar een mooie boost kunnen geven.
De 3 fase aansluiting heb ik inmiddels aangevraagd en ook de bouwtekeningen van de woning (ivm plaatsing van boiler op houten verdiepingsvloer) heb ik ontvangen. Volgens mij moet de boiler in ieder geval geen probleem zijn met deze opbouw:
Ik haak hier toch even op in. Je hebt een offerte gehad voor een Intergas Xceed 8 kW (7.25 bij -7 volgens specsheet) en een Itho Amber 65 (3.5 kW bij -10, ja echt!), maar vanwege de modulatie ga je voor een Duo (11.2 kW bij -7)? De amber heeft (volgens specsheet) een minimum van 2.3, ja iets hoger dan de 1.8 van Quatt, maar echt niet super spannend. Ja het dynamische bereik (minimum t.o.v. maximum) is groot, maar het absolute minimum verschilt echt niet mega veel. Van de intergas kan ik even geen minimum vinden.marten12 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:51:
[...]
De stap naar een tweede snap ik. Maar vind je de stap naar FE dan niet juist interessant? Dan ben je alsnog 600m3 gas kwijt + vastrecht. Dat gaat toch als snel over €600,- per jaar, dus een prima terugverdientijd. Dat wordt nog wat interessanter als je ketel (bijna) aan vervanging toe is.
Ik ben op o.a. op basis van de dit topic 99% zeker dat ik voor een Quatt DUO FE ga kiezen, ondanks dat een deel van hun systeem nog niet werkt zoals beloofd lijkt het op dit moment wel het meest passende aanbod. Prijstechnisch kwamen in mijn offertes vooral Intergas Xceed (8kw) en Itho Amber (6,5kw) in de buurt, maar deze kunnen beide beperkt terug moduleren en zijn daarmee niet ideaal in mijn situatie.
Qua specs kom ik als alternatief dan uit bij Panasonic, Daikin of Valliant (op volgorde van prijs), waarbij vooral Panasonic mijn aandacht trok. De totale installatie daarvan komt zo'n 2.000 euro hoger uit, wat zich vertaald naar zo'n 2,5 jaar langere terugverdientijd.
Daarbij komt dat Quatt nu de Chill in het assortiment heeft, wat mij een mooie oplossing lijkt voor mijn uitbouw. Dat is namelijk zowel de warmste als koudste plek van het huis. In alle jaargetijden zou de Chill daar een mooie boost kunnen geven.
De 3 fase aansluiting heb ik inmiddels aangevraagd en ook de bouwtekeningen van de woning (ivm plaatsing van boiler op houten verdiepingsvloer) heb ik ontvangen. Volgens mij moet dat laatste in ieder geval geen probleem zijn met deze opbouw: [Afbeelding]
Ofwel de Amber 65 was zwaar onderbemeten, of je hebt geen Duo nodig. Ik zou nog eens even goed gaan kijken wat je precies nodig hebt, en of je die Duo wel wil hebben.. Kost meer, 2x zoveel ruimte, en 2x zoveel geluid.
Excuus, ik bedoelde inderdaad de Amber 95. De 65 is te licht, ik verwacht 6KW piekvermogen bij -10 nodig te hebben (1200m3).nairolf schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:17:
[...]
Ofwel de Amber 65 was zwaar onderbemeten, of je hebt geen Duo nodig. Ik zou nog eens even goed gaan kijken wat je precies nodig hebt, en of je die Duo wel wil hebben.. Kost meer, 2x zoveel ruimte, en 2x zoveel geluid.
Wat betreft de minimum modulatie dacht ik gelezen te hebben 40% van 9,5kw (dus 3,8kw), of interpreteer ik het specsheet verkeerd?
De intergas (8kw) heeft een vermogensbereik van 4kw tot 12kw.
Volgens Bright op YouTube:bossche_bol schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:16:
[...]
Helemaal mee eens. Hier lopen we hier thuis ook tegenaan. Nota bene nog vooraf nagevraagd of die koppeling Chill/boiler er al was. Na plaatsing Chill - 2 weken terug - beklag gedaan 'we bellen u volgende week terug mevrouw'. Dat telefoontje moet nog komen. Boostfunctie krijg je ook geen enkele update over, alleen bij navraag, terwijl ze in hun nieuwsbrief van najaar 2025 zetten dat het in maart 2026 geregeld is. Op de website staat volgens mij al anderhalf jaar 'binnenkort voegen we de boost-functie toe'. Omdat het onduidelijk is en blijft daarom aan Quatt Support een gepeperde mail gestuurd omdat je zo niet met klanten omgaat, je voelt je met een kluitje in het riet gestuurd, beloftes worden niet nagekomen en vooraf krijg je onjuiste/onvolledige info. Vandaag mail terug, ze komt er vrijdag op terug en gaat 'intern escaleren'.
In mijn Chrome browser in MacOS Sonoma wordt de laatste kolom met uitleg niet volledig weergegeven. Weet iemand hier hoe ik dat goed kan krijgen?jj85 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:57:
Fancy! Nieuwe JSON-pagina
(zou dit de opmaat zijn naar forse aangekondigde uitbreiding van de local API entities?)
[Afbeelding]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
@TeslaNerd op mijn iPhone krijg ik dit ook niet goed. Zowel verticaal kan ik de waardes wel aflezen, horizontaal niet. De laatste kolom valt er sowieso helemaal af.
Ik ben iets verder nu. Als ik een filter instel dan wordt de laatste kolom wel weer goed weergegeven 🤷♂️Magreet1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:21:
@TeslaNerd op mijn iPhone krijg ik dit ook niet goed. Zowel verticaal kan ik de waardes wel aflezen, horizontaal niet. De laatste kolom valt er sowieso helemaal af.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Waar filter je dan op?TeslaNerd schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:11:
[...]
Ik ben iets verder nu. Als ik een filter instel dan wordt de laatste kolom wel weer goed weergegeven 🤷♂️
Overigens is het op mijn iPad horizontaal goed. Verticaal komt de kolom toelichting er maar gedeeltelijk op.
[ Voor 11% gewijzigd door Mickel moen op 29-05-2026 16:27 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard
Geen klachten meer op mijn chromebook.Ferdinand Oeinck schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:10:
Op mijn android krijg ik dit:
[Afbeelding]
Onacceptabel!
Wel wat duidelijker geworden!
Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.
Waar quatt voorheen de temperatuur voor de HC vrij laag hield, is er sinds een bepaalde update nu de strategie dat hij de kamertemperatuur aanhoudt als richt temperatuur.Brent schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:02:
[...]
Hier sprong de wp gisteren aan na een half uurtje in de hc run. Waarom kom ik niet helemaal uit, het was nog ruim boven setpoint tenslotte, maar 1:1 is het zeker niet.
Alleen inmiddels al wel gemerkt dat die daar geregeld boven zit en dan zie je ook warmteafgifte in de app en ik zie dan ook de kamer temperaturen stijgen.
Extra nadeel bij ons is dat de huiskamer doorgaans de warmste kamer is en hij op deze manier de slaapkamers staat te verwarmen.
Ook als die aan het einde een te lage temperatuur in de leiding heeft, dan zet die de warmtepomp nog aan om hem weer omhoog te sturen.
As we speak is hier nu ook de temperatuur in de leiding nadat die klaar was weer hoger dan de kamertemperatuur.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Ik zou hier een ticket voor aanmaken bij Quatt via de Quatt appOmeJoyo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:31:
[...]
Waar quatt voorheen de temperatuur voor de HC vrij laag hield, is er sinds een bepaalde update nu de strategie dat hij de kamertemperatuur aanhoudt als richt temperatuur.
Alleen inmiddels al wel gemerkt dat die daar geregeld boven zit en dan zie je ook warmteafgifte in de app en ik zie dan ook de kamer temperaturen stijgen.
Extra nadeel bij ons is dat de huiskamer doorgaans de warmste kamer is en hij op deze manier de slaapkamers staat te verwarmen.
Ook als die aan het einde een te lage temperatuur in de leiding heeft, dan zet die de warmtepomp nog aan om hem weer omhoog te sturen.
As we speak is hier nu ook de temperatuur in de leiding nadat die klaar was weer hoger dan de kamertemperatuur.
Ik heb nog zoveel openstaan dat ik daar eigenlijk echt geen trek in heb. Ik ga zelf wel met OTGW de gerapporteerde temperatuur beïnvloeden dynamisch.TeslaNerd schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:33:
[...]
Ik zou hier een ticket voor aanmaken bij Quatt via de Quatt app
Ze zijn van de week eindelijk geweest om het probleem op te lossen voor het nieuwe geluid bij de normale verwarming. Uiteraard had de monteur een andere tijd in zijn agenda als die mij was gecommuniceerd en was het de monteur waarvan ze hadden gezegd dat die absoluut niet zou komen.
Dat laatste was prettig, want Rob is een fijne monteur en die was er weer. Het is overigens een terugslagklep die rechts onderin zit. Die moet verplaatst worden, maar in de praktijk vervangen omdat ze breken bij het eruit halen.
Ik begreep dat alle heat chargers dit doen, het is alleen niet bij iedereen even waarneembaar en niet iedereen zal klagen.
Kortom, de communicatie is nog steeds gewoon but en met wat er van de week is genoemd dat er nog steeds lange beloftes niet zijn nagekomen, ga ik zelf wel aan de slag met dit soort dingen.
Kan Quatt zich concentreren op de nieuwe fronten, het leidingwerk opknappen en de beloofde opties beschikbaar maken.
Edit:
Zie wel dat het sinds de update van 19 mei, echt heel veel erger is geworden. (4.6.0-beta.1)
(De piek rond 16 mei was het gewoon even koud en was er dus cv vraag, die op 26 mei was om te testen toen ze hier waren)
/f/image/mPYnrWGCopcsptMJ8weWuiWv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door OmeJoyo op 29-05-2026 18:30 ]
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Bedankt voor deze info! Ik heb zijn reactie gelezen op youtube dat de update over Heatbattery/Chill koppeling as we speak wordt uitgerold. Daar klopt niets van, want de klantenservice kan dit niet bevestigen. Het is weer hetzelfde jolige Quatt (kwatsch?!)-verhaal wat niet strookt met de werkelijkheid. En dit past bij het beeld van de Boostfunctie met al anderhalf jaar 'wordt binnenkort uitgerold' op de website.Toby-Wan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:50:
[...]
zeker wanneer je dat in het daglicht zet van die 'adverentie' van een Bright-video van vorige pagina, dan vraag ik me af of er inmiddels geen sprake is van (on)bewuste klantmisleiding. want dit valt niet meer de verbloemen als 'verkeerd begrepen AI marketing retoriek', dit is een USP welke gewoonweg niet waar gemaakt wordt en er geen realistisch tijdspad geboden wordt wanneer het wel voor mekaar is..
Ik heb inmiddels hier een klacht over ingediend bij Quatt, en wordt volgende week woensdag teruggebeld door zowel iemand van Support als iemand die dichter op de techniek zit (gezamenlijk gesprek). Heb gezegd dat ik verwacht dat ze zelf transparant en pro-actief gaan communiceren - met zowel mij als andere klanten - over het tijdspad (en ook zelf terugkomend op eerdere beloftes over tijdspaden die niet worden ingelost) én dergelijke loze kreten verwijderen uit online uitingen als er géén duidelijk tijdspad is. Wil ook erkenning dat we verkeerd voorgelicht zijn.
Ja, dat snap ik dus ook niet helemaal. Dat BrightNL klakkeloos een marketingverhaaltje van Quatt overneemt vind ik al vrij dubieus, maar ik vraag me hierbij ook wel af of het BrightNL zelf is die onder de video reageert, of dat een medewerker van Quatt dit mag doen.bossche_bol schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:11:
[...]
Bedankt voor deze info! Ik heb zijn reactie gelezen op youtube dat de update over Heatbattery/Chill koppeling as we speak wordt uitgerold. Daar klopt niets van, want de klantenservice kan dit niet bevestigen. Het is weer hetzelfde jolige Quatt (kwatsch?!)-verhaal wat niet strookt met de werkelijkheid.
In het eerste geval vraag ik me af of zij meer weten over de timeline van Quatt (en dat heb ik ze ook gevraagd in de comments) of dat ze gewoon glashard het marketingverhaaltje van Quatt blijven verdedigen (maar daar lijkt dit wel weer vrij specifiek voor), maar het lijkt me eerlijk gezegd logischer als dit iemand van Quatt is die hier reageert.
Top! Houd ons op de hoogte! (hoewel ik natuurlijk liever heb dat Quatt ons zelf proactief op de hoogte gaat houden).bossche_bol schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:11:
Heb gezegd dat ik verwacht dat ze zelf transparant en pro-actief gaan communiceren - met zowel mij als andere klanten - over het tijdspad (en ook zelf terugkomend op eerdere beloftes over tijdspaden die niet worden ingelost) én dergelijke loze kreten verwijderen uit online uitingen als er géén duidelijk tijdspad is. Wil ook erkenning dat we verkeerd voorgelicht zijn.
Ik weet niet of het de bedoeling is, maar ik kan jouw CiC benaderen door naar de URL uit de afbeelding te gaanFerdinand Oeinck schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:10:
Op mijn android krijg ik dit:
[Afbeelding]
Onacceptabel!
Beide URLs in je signature zijn ook bereikbaar...TWN schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:12:
[...]
Ik weet niet of het de bedoeling is, maar ik kan jouw CiC benaderen door naar de URL uit de afbeelding te gaan
Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc
Net als bij de presentatie van de chill kom ik nu ook op facebook tegen dat de meningen over het geluid verdeeld zijn, varierend tussen: prima, tot: zware koelkast met een resonantie in de leidingen.
https://www.facebook.com/groups/413638707531015/permalink/1179973594230852/?rdid=32MAc4Dq23buq0Qz#
Een video (voor wat het waard is, geluid is moeilijk in te schatten op video).
https://www.facebook.com/nick.hiemstra1/videos/2176328979809509/
https://www.facebook.com/groups/413638707531015/permalink/1179973594230852/?rdid=32MAc4Dq23buq0Qz#
Gelukkig kun je niets wijzigen!TWN schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:12:
[...]
Ik weet niet of het de bedoeling is, maar ik kan jouw CiC benaderen door naar de URL uit de afbeelding te gaan
Weet je het zeker? Die in je signature kan ik de modus van je batterij aanklikken.
En wijzigen? Oeps...0xygen500 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:05:
[...]
Weet je het zeker? Die in je signature kan ik de modus van je batterij aanklikken.
Een deja vu... De één vindt het lawaai en de ander vindt het 'acceptabel', weer een ander hoort niets 🤪onlinaius schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:06:
Net als bij de presentatie van de chill kom ik nu ook op facebook tegen dat de meningen over het geluid verdeeld zijn, varierend tussen: prima, tot: zware koelkast met een resonantie in de leidingen.
Dat zou de verklaring kunnen zijn. Een andere verklaring is dat je bij Quatt wat mazzel moet hebben, 8 van de 10 zijn goed en de andere 2 zijn maandag-morgen-modellen.okijokii schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:07:
[...]
Een deja vu... De één vindt het lawaai en de ander vindt het 'acceptabel', weer een ander hoort niets 🤪
Ik ben er nog niet helemaal uit, misschien houd ik mijzelf voor de gek, en was de herrie uit mijn Quatt 1.0 er ook al in de eerste 2 jaar, maar ik heb toch sterk het idee dat dit er toen niet was, en mijn vriendin heeft het in de eerste 2 jaar ook niet gehoord.
Ik heb 3 Quatts gehad en alle 3 hetzelfde geluid. Ik denk daar dus iets anders over. Alles geprobeerd, met veren, verzwaren, schroeven losser en vaster en de laatste verplaatst naar de grond. Altijd hetzelfde geluid. Ik denk dat 8 van de 10 niet goed zijn en je dus een beetje meer mazzel moet hebben (of geen last hebben van het acceptabele geluid) 😅onlinaius schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:07:
[...]
Dat zou de verklaring kunnen zijn. Een andere verklaring is dat je bij Quatt wat mazzel moet hebben, 8 van de 10 zijn goed en de andere 2 zijn maandag-morgen-modellen.
Ik ben er nog niet helemaal uit, misschien houd ik mijzelf voor de gek, en was de herrie uit mijn Quatt 1.0 er ook al in de eerste 2 jaar, maar ik heb toch sterk het idee dat dit er toen niet was, en mijn vriendin heeft het in de eerste 2 jaar ook niet gehoord.
Korte updateonlinaius schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:56:
[...]
Top! Houd ons op de hoogte! (hoewel ik natuurlijk liever heb dat Quatt ons zelf proactief op de hoogte gaat houden).
Belafspraak is geannuleerd vanuit Quatt. Dit lag in lijn der verwachting omdat we afgelopen zondag een officiële ingebrekestelling hebben ingediend met meerdere bezwaren, voornaamste daarvan;
- verkeerde pre-sale voorlichting over functies All-E en Chill koppeling (na expliciete navraag per mail);
- voortdurend uitingen over boostfunctie (op website of nieuwsbrief) die vervolgens niet worden gehaald of vaag blijven, zonder proactief klanten te berichten via website of nieuwsbrief ;
Ze gesommeerd tot uitrol van de functies of als dat niet lukt de website bij te werken met actuele informatie én een nieuwsbrief voor bestaande klanten, en wel binnen 14 dagen. Een brief van 17 kantjes met 10 producties (bijlagen zoals screenshots uit mails, nieuwsbrieven of website; bij website incl. vergelijk verleden en heden én met de werkelijkheid) en met mogelijke vervolgstappen uiteengezet.
[ Voor 3% gewijzigd door bossche_bol op 02-06-2026 20:11 ]
Beetje off-topic, maar lachen om de concurrent plaatst de problemen bij Quatt weer wat in perspectief.
Bij DeWarmte bespaar je 1200 kuub gas per jaar met een warmtepomp van 16.5kW.
Dan doet Quatt het toch niet zo slecht! 🤣
Of zouden er net als bij Quatt ook bij DeWarmte marketeers werken die van voren niet weten dat ze van achteren leven...? 😢
Bij DeWarmte bespaar je 1200 kuub gas per jaar met een warmtepomp van 16.5kW.
Dan doet Quatt het toch niet zo slecht! 🤣
Of zouden er net als bij Quatt ook bij DeWarmte marketeers werken die van voren niet weten dat ze van achteren leven...? 😢
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/hS1cBXuiBIxC34se0Ali6Ej6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PM0Wpnqi8z87uzZVrZVvHr4F.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/mlEsFe7iAFa6SDPXU1yjUDAa.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CRQMPmAmWBFw9K14vdga1sVA.jpg?f=fotoalbum_large)