2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Kom op... We zitten op Tweakers...Morfang schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:17:
Newbie vraag: wat is de reden dat de Quatt defrosts uitvoert en hoe zie je dat terug in de app? En is er zoiets als te weinig of teveel defrosts (AKA: iets om in de gaten te houden)?
Zoek functie bovenin, Google, Topic start etc
Normaal gesproken regel je de hoeveelheid bijmeng met de thermostatische knop. Zolang de aanvoer van de Quatt onder de instelling van de thermostatische knop blijft (en het retourventiel maximaal open staat), is het bijmengen minimaal. Wordt de aanvoer 'te warm' dan gaat het thermostatisch ventiel knijpen en wordt er meer bijgemengd.okijokii schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:13:
[...]
Heeft de hoeveelheid dat er bijgemengd ook te maken met de lage aanvoertemperatuur momenteel? Dus als het weer afkoelt en de aanvoer gaat bijvoorbeeld naar 45 graden, dat hij dan weer meer gaat bijmengen? Of werkt dat niet zo?
En hoe kan ik daar invloed op uitoefenen, is dat door het ventiel verder open te draaien?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Oke, ik ben benieuwd wanneer de aanvoertemperaturen weer wat omhoog gaan. Dankjewel 👍onlinaius schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:31:
[...]
Normaal gesproken regel je de hoeveelheid bijmeng met de thermostatische knop. Zolang de aanvoer van de Quatt onder de instelling van de thermostatische knop blijft (en het retourventiel maximaal open staat), is het bijmengen minimaal. Wordt de aanvoer 'te warm' dan gaat het thermostatisch ventiel knijpen en wordt er meer bijgemengd.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
@pietjmpietjm schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:04:
[...]
Ik heb vandaag even naar berekend gasverbruik door Quatt en werkelijk verbruik gekeken. Vandaag 2,6 m3 werkelijk verbruik. Daar gaat ong 0,5 vanaf wegens douchen en warm water; houdt dus ong 2,1 m3 over. De app zegt 2,25 m3. Een verschil van ong 7% dat de app teveel aangeeft.
Ik denk dat ik een v1.5 heb, geïnstalleerd in februari 2025. Geen thermostaat bij de ketel (ook geen flowmeter), maar gewoon een klem om de leiding die de temperatuur meet t.b.v. de CiC. M.i. klopt de meting omdat ik via json zie dat de flowmeter temperatuur zo’n 0,7 graden onder de temperatuur zit van het water dat uit de Quatt komt. Eigenlijk is 0,7 wel best veel, want de leiding van Quatt naar ketel is ong 2,5 meter waarvan 90% binnen.
Rond feb 25 werd volgens mij nog maar alleen de v 1.5 geinstalleerd. Het gasverbruik klopt wel met elkaar. De klem is een tempsensor, en die sensoren zijn echt niet zo nauwkeurig. Niet te druk om maken.
Wat blijft is je startpost op 13 feb 11.00.
Het is een algemene post, met wel een goede signature, maar misschien heb je al eerder bijzonderheden gegeven omtrent je installatie.
Ik zie dat op 13 feb, -toch niet zoń koude dag-, de kamer niet op temperatuur komt, en dat dan de cv ketel als een woesteling gaat bijstoken.
Echter het betreft slechts 1 quatt die maximaal met deze watertemperaturen een 4 kwh kan afgeven. En dat in een huis uit 1982 met een vloeropp van 182 m2. Vroeger had je een ketel die 30 kwh kon geven!!
Maar blijft dat het beter kan en moet.
Als jij nu al watertemperaturen van rond 40 graden nodig hebt met beneden alleen vloerverwarming, en dus met lage temperaturen zou moeten werken klopt er iets niet.
Begin met meten van de instellingen en temperaturen rondom je vloerverwarming. Plaats een foto hiervan en onder de ketel.
En, er zijn hier ook tweakers die nog veel meer kijk hebben op een Intergas HRE 36/30 dan ik, en graag meedenken!
Ben benieuwd.
Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.
Ik merkte toevallig vandaag dat een ventilatierooster tegenover mijn thermostaat open stond. Wellicht dat dit vooral ‘s nachts van invloed is omdat het dan vaak wat kouder is. Ik heb dat nu veranderd en ga dit eerst een paar dagen aankijken.harv schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:00:
[...]
@pietjm
Rond feb 25 werd volgens mij nog maar alleen de v 1.5 geinstalleerd. Het gasverbruik klopt wel met elkaar. De klem is een tempsensor, en die sensoren zijn echt niet zo nauwkeurig. Niet te druk om maken.
Wat blijft is je startpost op 13 feb 11.00.
Het is een algemene post, met wel een goede signature, maar misschien heb je al eerder bijzonderheden gegeven omtrent je installatie.
Ik zie dat op 13 feb, -toch niet zoń koude dag-, de kamer niet op temperatuur komt, en dat dan de cv ketel als een woesteling gaat bijstoken.
Echter het betreft slechts 1 quatt die maximaal met deze watertemperaturen een 4 kwh kan afgeven. En dat in een huis uit 1982 met een vloeropp van 182 m2. Vroeger had je een ketel die 30 kwh kon geven!!
Maar blijft dat het beter kan en moet.
Als jij nu al watertemperaturen van rond 40 graden nodig hebt met beneden alleen vloerverwarming, en dus met lage temperaturen zou moeten werken klopt er iets niet.
Begin met meten van de instellingen en temperaturen rondom je vloerverwarming. Plaats een foto hiervan en onder de ketel.
En, er zijn hier ook tweakers die nog veel meer kijk hebben op een Intergas HRE 36/30 dan ik, en graag meedenken!
Ben benieuwd.
Overdag houdt de Quatt het huis met watertemperaturen van rond de 30 graden prima warm.
Ik heb in de huiskamer boven de tegelvloer die er al lag een pvc vloer gelegd met een paar mm egaline. Zou ook nog een nadelig effect kunnen hebben.
Overigens is het huis uit 2000 en goed geïsoleerd. Ik kom er binnenkort met foto’s en meer info op terug.
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
@pietjmpietjm schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:14:
[...]
Ik merkte toevallig vandaag dat een ventilatierooster tegenover mijn thermostaat open stond. Wellicht dat dit vooral ‘s nachts van invloed is omdat het dan vaak wat kouder is. Ik heb dat nu veranderd en ga dit eerst een paar dagen aankijken.
Overdag houdt de Quatt het huis met watertemperaturen van rond de 30 graden prima warm.
Ik heb in de huiskamer boven de tegelvloer die er al lag een pvc vloer gelegd met een paar mm egaline. Zou ook nog een nadelig effect kunnen hebben.
Overigens is het huis uit 2000 en goed geïsoleerd. Ik kom er binnenkort met foto’s en meer info op terug.
jaar 1982 met opp 182 verward.
Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.
Jullie hebben me geïnspireerd, ik ben ook maar eens aan de slag gegaan met de verdeler. Verschil in retourtemp tussen de (5) groepen was eerst zo'n 6 graden. Ik heb dat weten terug te brengen naar zo'n 3 graden. Verder krijg ik het niet naar beneden: dan moeten bepaalde groepen zo ver dicht dat de 800 liter flow niet meer gehaald wordt en dat lijkt me het niet waard.
Als ik van de zomer de leidingen rechtstreeks op de verdeler aansluit valt er misschien nog wat meer uit te halen.
[ Voor 12% gewijzigd door onlinaius op 14-02-2026 21:24 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Bedoel je het verschil onderling of delta T per groep?onlinaius schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:24:
@Morfang @okijokii
Jullie hebben me geïnspireerd, ik ben ook maar eens aan de slag gegaan met de verdeler. Verschil in retourtemp tussen de (5) groepen was eerst zo'n 6 graden. Ik heb dat weten terug te brengen naar zo'n 3 graden. Verder krijg ik het niet naar beneden: dan moeten bepaalde groepen zo ver dicht dat de 800 liter flow niet meer gehaald wordt en dat lijkt me het niet waard.
Als ik van de zomer de leidingen rechtstreeks op de verdeler aansluit valt er misschien nog wat meer uit te halen.
:strip_exif()/f/image/k9vldzao7OaW8Q8gGe27v7Vh.jpg?f=fotoalbum_large)
De Quatt app op de telefoon geeft iets inzicht in je systeem, maar je moet altijd je telefoon pakken, app openen, enz., dus het is vrij omslachtig en ook beperkt in wat je kunt zien.
Met de json zie je veel meer, maar het blijft omslachtig. HA heb ik niet.
Ik heb daarom deze week een schermpje gekocht (Pimoroni Presto) en daar vandaag in python zelf een appje voor gemaakt. Het werkt onbedraad (wifi, batterij) en met een sensor eraan voor de temperatuur/luchtdruk/vocht% in de woonkamer. Updateinterval vanaf 1sec, dus je ziet real time wat er gebeurt en staand op het dressoir altijd in beeld. Achtergrondkleur geeft extra info, zoals hierboven blauw tijdens een defrost van WP1.
Het is een touch screen, dus ik zou de app eenvoudig kunnen uitbreiden met meer schermen. B.v. met grafiekjes.
Op de achterzijde zitten een aantal LEDs die je individueel kunt aansturen voor een ambient light effect. Dus b.v. een rode gloed achter het scherm wanneer de gasketel aan gaat o.i.d.
Vrijstaande woning 1974 180m2 - geïsoleerd - Remeha Calenta CV (uitgeschakeld)+WW - Honeywell EvoHome- Quatt Duo - radiatoren+vent. - Altech Eclips houtkachel - 20 zonnepanelen
Het verschil in de retouren was eerst zo'n 6 graden en heb ik weten terug te krijgen naar zo'n 3 graden tussen de warmste retour en de koudste retour. Dat is toch weer winst, ondanks dat mijn systeem best prima draaitokijokii schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:40:
[...]
Bedoel je het verschil onderling of delta T per groep?
De verschillen tussen ingaand en uitgaand zijn tussen de 3 en de 6 graden per groep (overdag wat meer waarschijnlijk, aangezien in de nacht de soundslider altijd lager staat (de soundslider varieert automatisch met de buitentemperatuur, en de etmaaltemperatuur maar staat in de nacht altijd lager dan overdag).)
De verdeler is open tussen de aanvoer en retour. Dus als het retourventiel ver genoeg open staat en de thermostaatknop niet ingrijpt, dan is het bijmengen afhankelijk van de snelheid van het rondpompen.okijokii schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:13:
[...]
Heeft de hoeveelheid dat er bijgemengd ook te maken met de lage aanvoertemperatuur momenteel? Dus als het weer afkoelt en de aanvoer gaat bijvoorbeeld naar 45 graden, dat hij dan weer meer gaat bijmengen? Of werkt dat niet zo?
En hoe kan ik daar invloed op uitoefenen, is dat door het ventiel verder open te draaien?
Stel dat je verdeler 200 liter/uur krijgt van de Quatt en de VVW pomp 400liter/uur rond pompt, dan gaat er 200 liter per uur uit de vloer niet naar de retour, maar weer richting de VVW pomp. Dus dan is het half om half.
Als de VVW pomp 200 liter per uur rond pompt en de VVW aanvoer 200 liter per uur is, dan is de bijmenging 0 liter per uur.
Stel dat die VVW pomp juist te langzaam staat, dan gaat een deel van het water direct van aanvoer naar retour. De Quatt zal het water dan dus warmer terug krijgen.
P.S. De thermostaatknop op de verdeler beperkt de flow ook als het te warm gaat worden. en de maximaalthermostaat kan de pomp helemaal uitschakelen, wat ook weer invloed heeft. De exacte werking hiervan laat ik toch maar even even buiten beschouwing omdat ik aan neem dat je daar met correct instellen niet meer komt.
[ Voor 15% gewijzigd door netappie op 15-02-2026 08:55 ]
Helder! Ik kan (en ga) dus nog een beetje 'spelen' met de standen op de Wilo pomp en met het retourventiel. De rest zijn vast waarden denk ik?netappie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:38:
[...]
De verdeler is open tussen de aanvoer en retour. Dus als het retourventiel ver genoeg open staat en de thermostaatknop niet ingrijpt, dan is het bijmengen afhankelijk van de snelheid van het rondpompen.
Stel dat je verdeler 200 liter/uur krijgt van de Quatt en de VVW pomp 400liter/uur rond pompt, dan gaat er 200 liter per uur uit de vloer niet naar de retour, maar weer richting de VVW pomp. Dus dan is het half om half.
Als de VVW pomp 200 liter per uur rond pompt en de VVW aanvoer 200 liter per uur is, dan is de bijmenging 0 liter per uur.
Stel dat die VVW pomp juist te langzaam staat, dan gaat een deel van het water direct van aanvoer naar retour. De Quatt zal het water dan dus warmer terug krijgen.
P.S. De thermostaatknop op de verdeler beperkt de flow ook als het te warm gaat worden. en de maximaalthermostaat kan de pomp helemaal uitschakelen, wat ook weer invloed heeft. De exacte werking hiervan laat ik toch maar even even buiten beschouwing omdat ik aan neem dat je daar met correct instellen niet meer komt.
Alleen als je verder geen naregeling gebruikt zoals thermostaatknoppen op de radiatoren.okijokii schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:09:
[...]
Helder! Ik kan (en ga) dus nog een beetje 'spelen' met de standen op de Wilo pomp en met het retourventiel. De rest zijn vast waarden denk ik?
Maar je kan het beste gewoon even alle aanvoer/retourtemperaturen in huis meten en in een spreadsheet stoppen. per component een veld er bij voor de stand en dan kan je terug kijken wat elke aanpassing heeft gedaan. Ook fijn om de bypass daar in mee te nemen, dan kan je zien of de flow zo beperkt is dat die water door laat.
Het is best een kunst om alles goed in balans te krijgen tussen radiatoren en de VVW verdeler en dan heb je nog eens de balans en flow binnen je VVW verdeler groepen. Als dat nu niet naar wens is of je twijfelt of dat te dicht staat, kan je die retour per VVW groep eerst vol open zetten en elke keer de warmste retour een beetje knijpen. Dan moet er uiteindelijk in ieder geval 1 retour vol open staan en is de rest geknepen zodat die de retourtemperaturen ongeveer gelijk zijn over alle VVW groepen.
Ik heb alleen thermostaatknoppen bij de vvw verdeler en bij de vloerverwarming in de badkamer. Beide staan op 50 graden, dus zou niet veel invloed moeten hebben.netappie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:25:
[...]
Alleen als je verder geen naregeling gebruikt zoals thermostaatknoppen op de radiatoren.
Maar je kan het beste gewoon even alle aanvoer/retourtemperaturen in huis meten en in een spreadsheet stoppen. per component een veld er bij voor de stand en dan kan je terug kijken wat elke aanpassing heeft gedaan. Ook fijn om de bypass daar in mee te nemen, dan kan je zien of de flow zo beperkt is dat die water door laat.
Het is best een kunst om alles goed in balans te krijgen tussen radiatoren en de VVW verdeler en dan heb je nog eens de balans en flow binnen je VVW verdeler groepen. Als dat nu niet naar wens is of je twijfelt of dat te dicht staat, kan je die retour per VVW groep eerst vol open zetten en elke keer de warmste retour een beetje knijpen. Dan moet er uiteindelijk in ieder geval 1 retour vol open staan en is de rest geknepen zodat die de retourtemperaturen ongeveer gelijk zijn over alle VVW groepen.
Ik heb ook al eens (jaar geleden) zo'n spreadsheet bijgehouden en waterzijdig ingeregeld, maar daarna is er 1 radiator in de woonkamer verwijderd en een nieuwe pvc vloer (inclusief 2 lagen egaline) gelegd over de stenen vloer. De bypass heb ik toen niet meegenomen. En de snelheid van de Wilo pomp van de vvw verdeler ook niet (alleen het geluid ervan 🥳). Dat is de enige reden dat deze nu op stand 3 staat.
Goed moment om dit nog eens helemaal overnieuw te gaan doen.
Ja, die VVW pomp hoeft niet zo snel. Geluid kan ook wijzen op een flow beperking in die groepen, dus markeer desnoods even de huidige standen per groep en check dan per groep hoe veel verder ze open kunnen. De Quatt pomp mikt altijd op 800 liter per uur, dus stel dat die vloer daar 50% van opslokt (wel een dikke aanvoer nodig), dan heb je met 400 liter per uur in die VVW pomp al genoeg. De dikte van die aanvoerleiding kan beperkend zijn als hij heel lang is.okijokii schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:41:
[...]
Ik heb alleen thermostaatknoppen bij de vvw verdeler en bij de vloerverwarming in de badkamer. Beide staan op 50 graden, dus zou niet veel invloed moeten hebben.
Ik heb ook al eens (jaar geleden) zo'n spreadsheet bijgehouden en waterzijdig ingeregeld, maar daarna is er 1 radiator in de woonkamer verwijderd en een nieuwe pvc vloer (inclusief 2 lagen egaline) gelegd over de stenen vloer. De bypass heb ik toen niet meegenomen. En de snelheid van de Wilo pomp van de vvw verdeler ook niet (alleen het geluid ervan 🥳). Dat is de enige reden dat deze nu op stand 3 staat.
Goed moment om dit nog eens helemaal overnieuw te gaan doen.
Check ook even of die badkamer radiator zonder ingrijpen van de thermostaatknop niet te veel door laat. De doorstroming alleen daarvan afhankelijk maken geeft rare effecten. Een voetventiel is de beste manier om de flow te beperken.
Leuk initiatief! En mooi hoe je kan zien dat 1 is defrost is en hoeveel energie die absorbeert.janZw schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:46:
[Afbeelding]
De Quatt app op de telefoon geeft iets inzicht in je systeem, maar je moet altijd je telefoon pakken, app openen, enz., dus het is vrij omslachtig en ook beperkt in wat je kunt zien.
Met de json zie je veel meer, maar het blijft omslachtig. HA heb ik niet.
Ik heb daarom deze week een schermpje gekocht (Pimoroni Presto) en daar vandaag in python zelf een appje voor gemaakt. Het werkt onbedraad (wifi, batterij) en met een sensor eraan voor de temperatuur/luchtdruk/vocht% in de woonkamer. Updateinterval vanaf 1sec, dus je ziet real time wat er gebeurt en staand op het dressoir altijd in beeld. Achtergrondkleur geeft extra info, zoals hierboven blauw tijdens een defrost van WP1.
Het is een touch screen, dus ik zou de app eenvoudig kunnen uitbreiden met meer schermen. B.v. met grafiekjes.
Op de achterzijde zitten een aantal LEDs die je individueel kunt aansturen voor een ambient light effect. Dus b.v. een rode gloed achter het scherm wanneer de gasketel aan gaat o.i.d.
Is er een mogelijkheid dat je je python appje kan delen met eventueel geïnteresseerden?
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Veelbelovend! Hier ook kogel door de kerk, na 1.5 jaar wachten op de Chill komt er nu binnen twee weken 2x split-airco. Offerte voor kwaliteitsmerk (MHI, scop verwarmen 4.6) met 2x condenswaterpomp was precies anderhalf keer duurder dan 2x Chill. De voordelen zijn in deze draad al uitgebreid benoemd. Nadelen zijn er buiten de prijs natuurlijk ook, je moet de ruimte hebben om nog eens twee (kleine) buitenunits weg te zetten, dat is waar de Chill begint te shinen. Multisplit (2x binnen, 1x buitenunit) is ook mogelijk maar duurder.Toby-Wan schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:47:
Hier is inmiddels kogel door de kerk, eind april komt er vloerverwarming met een pomploze verdeler. Ga eens zien wat voor invloed dat komend stookseizoen heeft op verbruik, COP, etc. Nog even kijken wat voor thermostaat daarbij gaat, nu nog dagelijks flippende T6, straks wellicht een diyless 3
Dankje. Geen probleem om de code te delen,Toby-Wan schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:40:
[...]
Leuk initiatief! En mooi hoe je kan zien dat 1 is defrost is en hoeveel energie die absorbeert.
Is er een mogelijkheid dat je je python appje kan delen met eventueel geïnteresseerden?
Voor geïnteresseerden: ik kocht bij Pimoroni een Pimoroni Presto Kit + Li Ion battery pack + LiPo Amigo charger + een extra kabeltje. In de Presto Kit zit zitten naast de Presto ook nog een paar kabeltjes en een sensor voor temperatuur, luchtvochtigheid en lichtsterkte/beweging, een kleine game console, een USB card. Maar als je het display voedt via een eigen USB kabel en lader (of USB-poort), dan zou je voor deze toepassing kunnen volstaan met alleen de Presto. Op de Presto zit een RP2350B processor, 16MB QSPI flash, 8MB PSRAM, Pi RM2 module voor Wifi en bluetooth, microSD slot. Te programmeren met C/C++ of MicroPython.
Standaard zijn er een aantal voorbeeld apps geïnstalleerd waarvan je de MicroPython code kunt bekijken. Niet zozeer apps om te gebruiken, maar als voorbeeld en inspiratie om zelf apps te ontwikkelen. Op internet (Github) zijn meer voorbeelden te vinden, b.v. uitgebreid weerstation en display t.b.v. muziekdiensten (o.a. Spotify). In de Pimoroni shop vind je bij de Presto een heleboel informatie en links naar meer.
Het lijkt zo wat off forum topic te worden en daarom terug naar mijn Quatt app. M.b.v. de voorbeeld apps had ik deze app snel werkend. Tobi-Wan noemt de Defrost die op een van de door mij geplaatste foto's is te zien en het is inderdaad heel mooi om in real time de wattages en de temperaturen te zien veranderen. Dan zie je ook dat tijdens een defrost van een van de WP's van een Quatt Duo de andere het leidingwater ongeveer net zoveel opwarmt als de defrostende WP warmte onttrekt. Je uitgaande leidingwater wordt bij de DUO niet ineens veel kouder en daardoor zal de CV-ketel ook niet zo snel bijspringen bij een defrost. Bij een enkelvoudig Quatt zou je dat met een buffervat kunnen voorkomen.
Het display leert je ook dat de waardes in de json geen exacte waardes zijn. Zo staan mijn WP's naast elkaar en je zou verwachten dat ze dezelfde buitentemperatuur aangeven. Dat is door afwijkingen in de sensoren al niet zo wanneer beide WP's uit staan en verschillen zijn door de luchtstromingen nog veel groter wanneer een van beide aan gaat. Ook zie je b.v. wel eens dat het water dat uit WP1 gaat kouder is dan het water dat WP2 in gaat. En ook de temperatuur die het ringetje om de buis bij de ketel meet wijkt denk ik flink af van de werkelijke waarde.
Het real time bekijken van dit soort gegevens op mijn Presto display werkt verhelderend.
Vrijstaande woning 1974 180m2 - geïsoleerd - Remeha Calenta CV (uitgeschakeld)+WW - Honeywell EvoHome- Quatt Duo - radiatoren+vent. - Altech Eclips houtkachel - 20 zonnepanelen
Maar dan koop je ook stilte, efficiëntie, vermogen en onafhankelijkheid (van een Quatt WP).lieverd schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:33:
[...]
Veelbelovend! Hier ook kogel door de kerk, na 1.5 jaar wachten op de Chill komt er nu binnen twee weken 2x split-airco. Offerte voor kwaliteitsmerk (MHI, scop verwarmen 4.6) met 2x condenswaterpomp was precies anderhalf keer duurder dan 2x Chill. De voordelen zijn in deze draad al uitgebreid benoemd. Nadelen zijn er buiten de prijs natuurlijk ook, je moet de ruimte hebben om nog eens twee (kleine) buitenunits weg te zetten, dat is waar de Chill begint te shinen. Multisplit (2x binnen, 1x buitenunit) is ook mogelijk maar duurder.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik heb dezelfde beslissing genomen - na wachten op de chill, is dat het toch net niet. Die geannuleerd (overigens snel door quatt opgepakt en teruggestort). Over een paar weken komt er bij mij ook een MHI, 1 unit in de grote zolderkamer. (3.5kW model, volgens de berekeningen zou 2.5 genoeg moeten zijn, dus met wat overcapaciteit)lieverd schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:33:
[...]
Veelbelovend! Hier ook kogel door de kerk, na 1.5 jaar wachten op de Chill komt er nu binnen twee weken 2x split-airco. Offerte voor kwaliteitsmerk (MHI, scop verwarmen 4.6) met 2x condenswaterpomp was precies anderhalf keer duurder dan 2x Chill. De voordelen zijn in deze draad al uitgebreid benoemd. Nadelen zijn er buiten de prijs natuurlijk ook, je moet de ruimte hebben om nog eens twee (kleine) buitenunits weg te zetten, dat is waar de Chill begint te shinen. Multisplit (2x binnen, 1x buitenunit) is ook mogelijk maar duurder.
Hier kan hij dan koelen en op de koudere dagen een beetje bijverwarmen.
Ik hoop dan op de warme dagen de rest van het huis op de koeling mee te laten liften, met de deuren open zou de koude lucht zich wat door het huis moeten verspreiden
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Ik ben benieuwd hoe je dat tzt ervaart. Koude zakt natuurlijk ook naar beneden, dus dat effect zal er zeker deels zijn. Ik vermoed wel dat dit (de rest van de woning meekoelen) vooral goed werkt als je de airco meer als een warmtepomp gebruikt, en wat minder als een airco of cv ketel. Dus niet even snel afkoelen, maar langere tijd kou in de woning pompen, waardoor de vloeren plafonds ook afkoelen en kou beginnen af te geven aan de lagere verdiepingen. Luchtstroom is moeilijk te zeggen, als ik de airco op de bovenverdieping (deze hangt zelfs nog op de overloop) aanzet blijft er toch wel aardig wat van de kou boven, en ook in de slaapkamers koelen duurt best even.WouterB schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:14:
Ik hoop dan op de warme dagen de rest van het huis op de koeling mee te laten liften, met de deuren open zou de koude lucht zich wat door het huis moeten verspreiden
Zo komen we bijna weer aan passieve vloerkoeling
Uren lang kleine beetjes.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Begint een beetje off-topic te worden, maar ik was van plan om die airco 's zomers (uitsluitend) aan te zetten tijdens teruglevermomenten. Zou moeten kunnen met climacontrol en HA, daarbij inderdaad hopend op 'gratis' transport van koude lucht naar beneden.onlinaius schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:40:
[...]
Ik ben benieuwd hoe je dat tzt ervaart. Koude zakt natuurlijk ook naar beneden, dus dat effect zal er zeker deels zijn. Ik vermoed wel dat dit (de rest van de woning meekoelen) vooral goed werkt als je de airco meer als een warmtepomp gebruikt, en wat minder als een airco of cv ketel. Dus niet even snel afkoelen, maar langere tijd kou in de woning pompen, waardoor de vloeren plafonds ook afkoelen en kou beginnen af te geven aan de lagere verdiepingen. Luchtstroom is moeilijk te zeggen, als ik de airco op de bovenverdieping (deze hangt zelfs nog op de overloop) aanzet blijft er toch wel aardig wat van de kou boven, en ook in de slaapkamers koelen duurt best even.
Met een hamer past alles... - PVOutput
Wouzziew schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:47:
Tijdens de informatieavond leek het alsof dat binnen enkele dagen zou zijn...
ja, hier erwindw871 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"Wouzziew schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:47:
Nu we het toch over de Chill & airco's hebben; iemand al meer gehoord of een uitnodiging gekregen voor een installatiegesprek voor hun Chill? Tijdens de informatieavond leek het alsof dat binnen enkele dagen zou zijn, maar we zijn alweer twee weken verder. Ik twijfel nog steeds wat de keuze moet gaan worden dus op korte termijn een gesprek om de haalbaarheid van de Chill te hebben zou wel mooi zijn.
:strip_exif()/f/image/41erE4RLnHlShsNtDYLFFdym.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LXx6D35xDCWTP8xj5pNp01I1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb mijn Quatt app voor de Pimoroni Presto nog wat aangepast. Iets andere lay-out en nu ook met weergegevens van open-meteo.com. Door het aanraken van het touchscreen kan ik wisselen van pagina en b.v. de temperatuurvoorspelling voor vandaag bekijken. Met de uitgebreide API van open-meteo.com kun je er ook eenvoudig een meerdaagse voorspelling van temperatuur, neerslag, bewolking, wind, enz van maken.
De json van de Quatt sla ik iedere 15 sec op in een database op mijn server, dus ik kan ook eenvoudig grafieken en overzichten met cumulatieve gegevens van de Quatt toevoegen. Het is maar net hoeveel tijd en fantasie je hebt.
Wow, wat een gigantisch ding. Benieuwd in hoeverre dit mensen afschrikt...jj85 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:21:
Op deze foto gezien is die Chill echt gigantisch!
[Afbeelding]
Leuk detail, die vuilafscheider (acher Bas) zit wel wat ongelukkig gemonteerd![]()
(bron)
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
- volgens de json is het water dat de tweede WP binnenkomt vaak 0,1-0,3 °C warmer dan het water dat uit de eerste gaat
- de tweede WP produceert minder warmte (lagere COP) dan de eerste
Het eerste lijkt mij een meetfout in een temperatuursensor. Voor het tweede dacht ik altijd dat het verschil in COP kwam doordat het voor de tweede WP moeilijker is om al door de eerste opgewarmd water nog verder op te warmen. Maar gezien de onlogische temperatuur in de json van het water dat de tweede WP binnenkomt denk ik dat er meer aan de hand is.
Ik denk dat de CIC de energiewaardes berekend met de formule P=c x debiet x deltaT / 3600 met c een constante (specifieke warmtecapaciteit) van ongeveer 4186.
Uitgaande van een debiet van 800L/u levert dit bij een delta T over de WP van 1,5 tot 3 de volgende berekende warmteafgifte:
ΔT warmte (Wh)
1,5 1395
1,6 1488
1,7 1581
1,8 1674
1,9 1767
2,0 1860
2,1 1953
2,2 2046
2,3 2140
2,4 2233
2,5 2326
2,6 2419
2,7 2512
2,8 2605
2,9 2698
3,0 2791
Als de sensor het water dat de tweede WP in gaat inderdaad minstens 0,2 °C te heet aangeeft, dan geeft dat dus een aanzienlijke fout in de weergegeven opgewekte warmte door de Quatt en de COP. Ook zal de besturing door de CIC dan wellicht niet optimaal zijn.
Maar gelukkig is het hier altijd aangenaam warm in huis en staat het CV-deel van de combiketel uit, ook bij -5 °C geen probleem.
Quatt bepaalt warmtevermogen op basis van flow en deltaT. Dus een afwijkende sensor geeft afwijkend warmtevermogen en dus ook afwijkende COP.
Gelukkig kan ik de json in mijn app aanpassen voordat hij de data op mijn Presto laat zien. De ingaande temperatuur van hp2 wordt de uitgaande van hp1 min een correctie, want het zal onderweg wellicht iets afkoelen.jj85 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:54:
@janZw Je analyse is juist.
Quatt bepaalt warmtevermogen op basis van flow en deltaT. Dus een afwijkende sensor geeft afwijkend warmtevermogen en dus ook afwijkende COP.
json["hp2"]["temperatureWaterIn"] = json["hp1"]["temperatureWaterOut"] - 0.1
en de opgewekte warmte bereken ik zelf.
json["hp1"]["power"] = 4168 * json["qc"]["flowRateFiltered"] * (json["hp1"]["temperatureWaterOut"] - json["hp1"]["temperatureWaterIn"]) / 3600
idem voor hp2.
Nu ziet alles er veel evenwichtiger uit. Beide WP's hebben een vergelijkbare COP. Je ziet op de Presto ook mooi dat wanneer 1 WP actief is en de COP loopt wat achteruit dat dan de tweede bijspringt. Met de waardes uit de originele json zag dit er veel willekeuriger uit.
Omdat de officiële smartphone Quatt app wel de foute waardes van de temperatuur sensor gebruikt ziet hij structureel een te lage opbrengst van WP2. En dus klopt ook de berekening van bespaard gas niet.
Misschien zijn dit soort fouten in de sensoren ook deels een verklaring van de klachten van mensen bij wie de gasketel vaak aan gaat.
Mij niet.Trackerfire schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:04:
[...]
Wow, wat een gigantisch ding. Benieuwd in hoeverre dit mensen afschrikt...
[ Voor 5% gewijzigd door Zweitse op 17-02-2026 21:24 ]
Meer mensen de mail gehad?
Moet eerlijk zeggen dat ik inderdaad beetje twijfel door die laatste foto waar ik het formaat goed zag.
Ik dacht ook om een tweede aansluiting te nemen voor 149 euro, zodat ik af en toe kan wisselen van locatie. Maar daar twijfel ik nu dus over.
Ga nog even uitzoeken wat een ac unit met installatie bij mij kost
Nou, gesprek is niet helemaal de juiste term. Ik heb foto's moeten insturen van de locatie waar de Chill komt te staan en een foto van de complete radiator. Hierop volgde een plaatsingsplan met op mijn foto's aangeduid waar de QuickConnectors moeten komen en nu is het wachten op een installatieafspraak. Dat zal denk ik nog even duren.
Ik vind het formaat van de Chill ook spannend hoor. Reden voor mij om toch voor de Chill te gaan is dat ik precies een hoek heb naast een radiator met een vrij stopcontact in de muur waar hij perfect zou passen. Hiermee hoop ik de temperatuur in de zomer (door glazen pui loopt dit soms op tot 28+ graden) een beetje lager kan houden.
Naast de Quatt hangt er ook al een buitenunit voor de airco op de slaapkamer en ik zit niet te wachten op een derde buitenunit aan de zijgevel van mijn rijtjeshuis bij nog een split unit airco
Wat ik me nog afvroeg, is er ook een veiligheidsgroep nodig in het cv circuit? Zo ja, hoeveel bar? Er zit al een expansievat.
:strip_exif()/f/image/JNqCFqqJg0n5KcxYL3uQ5uai.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer mensen opgevallen dat sinds begin februari ineens cooling enabled vanuit de thermostaat in de JSON staat en ook zichtbaar is in de HA integratie?
Zou het toch gebeuren voor de zomer dat we er koeltjes bij gaan zitten met onze Quatt?
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels
Ik was afgelopen weekend niet thuis maar kijk regelmatig in Home Assistant of mijn huis nog op temperatuur blijft. Het viel mij op dat mijn huis sterk afgekoeld was en heb de Quatt spoedlijn gebeld.
Spanning was eraf en mijn zoon heeft later op de avond bij thuiskomst de alamat weer omhoog geduwd en de Quatts kwamen daarmee weer onder spanning en begonnen weer te draaien.
Ik heb al sinds 1 december 2025 een support ticket open staan om de problemen met foute Quatt installatie
op te lossen. Dat is nog steeds niet gebeurt. Mijn CV-ketel springt niet bij als er iets met mijn Quatts aan de hand is, door de foute installatie schiet mijn Intergas CV-ketel in storingscode 1. Vandaag zou Quatt dan eindelijk langskomen maar gistermiddag werd ik wederom gebeld door Quatt dat door ziekte het servicebezoek niet door kan gaan. En zo blijft het maar doorgaan met Quatt, wel verkopen maar de ellende oplossen is er niet bij. Blijkbaar hebben ze zoveel ellende dat ze mankracht snel tekort hebben.
Ik heb gelezen dat er meedere Quatt eigenaren te maken hebben gehad dat de aardlek eruit knalde. Mijn werkschakelaar zit gewoon binnen naast de CV-ketel dus daar kan het niet aan liggen. Zoals gezegd ik heb een alamat waar alleen mijn Quatt Hybid Duo V2 op is aangesloten dus dan moet er iets niet goed zijn bij de Quatts buiten. De sneeuwperiode afgelopen december toen de Quatts de volle laag hebben gehad is er niets gebeurt maar dus afgelopen zondag wel.
Iemand een idee waar dat door zou kunnen komen dat mijn alamat er nu wel uit knalde?
Ik vind het wel slecht als de Quatts gevoelig zijn voor vochtproblemen waardoor de alamat er zomaar uit kan knallen.
't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23
Ik heb in 2024 al een pre-order gedaan voor bestelling van de Chill's gelijk met mijn bestelling van de V1,5. Nog geen mail gehad. Mijn indruk is dat sommige die later besteld hebben nu voor gaan.HBO88 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:20:
Zojuist mail gehad dat ik mijn pre order van de chill kan omzetten naar bestelling.
Moet eerlijk zeggen dat ik inderdaad beetje twijfel door die laatste foto waar ik het formaat goed zag.
Ik dacht ook om een tweede aansluiting te nemen voor 149 euro, zodat ik af en toe kan wisselen van locatie. Maar daar twijfel ik nu dus over.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
lekker bezig!raven22 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:45:
Doorstroomverwarmer en warmtepompboiler zijn besteld, dus binnenkort aan de slag met de DHZ All-electric.
Wat ik me nog afvroeg, is er ook een veiligheidsgroep nodig in het cv circuit? Zo ja, hoeveel bar? Er zit al een expansievat.
Ja, zet er gewoon de standaard 3 bar overstort in
(vergeet ook niet een ontluchter / ontluchtpunt en vulpunt etc)
die zit er (helaas) al zeker 2 jaar insdh1981 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:11:
[Afbeelding]
Meer mensen opgevallen dat sinds begin februari ineens cooling enabled vanuit de thermostaat in de JSON staat en ook zichtbaar is in de HA integratie?
Zou het toch gebeuren voor de zomer dat we er koeltjes bij gaan zitten met onze Quatt?
Quatt zelf is wat positiever (zou gek zijn als het niet zo wasTeslaNerd schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:15:
De Chill Demo werd goed bezocht. Ca 60 man/vrouw publiek aanwezig met ca 8 Quatt medewerkers plus een CEO.
Mijn indrukken van de Chill:
- groter dan ik had verwacht
- maakt veel geluid, ik stond er naast en kon de CEO niet horen bij zijn intro praatje
- Quatt medewerkers zijn nog erg onwennig met dit nieuwe product
- slangen en koppelingen zijn niet elegant
- product is nog in ontwikkeling
Hier mijn aantekeningen bij de antwoorden op de vragen die ik heb kunnen stellen:
Quatt chill
Chill compressor heeft 1 stand
Watertemp in cv leidingen: max 55, boven condensatiegrens 18 graden, rond de 20 graden
Max lengte flex pipes: 2,5m
Demo:
- op de vraag of de kwikkonnekt kan worden geprobeerd op lekvrij zijn kijken de demo jongens ongemakkelijk naar “De Productowner”
- er kwam koele lucht uit maar in de demo opstelling blies de Quatt buitenunit warme lucht dezelfde kant op![]()
- zonder die knullige kraantjes zijn de kwik connectors niet lekvrij en als de connector dan half wordt losgetrokken spuit het cv-water uit de leidingen
- Chill zoemt als een zwembadpomp
- Formaat van zo een ouderwetse centrifuge
- Geen andere formfactor gepland, eerst kijken hoe deze wordt ontvangen
- Ontvochtigen en koelen niet los van elkaar mogelijk
- Optelsom bij verbruik van Chill als verwarmer met efficienter draaiende buitenunit is positief extra stroomverbruik
- als er te weinig ruimte is bij de cv-leidingen (12 cm) is aansluiting aan de ongebruikte andere zijde van een radiator ook een optie maar dat is nog niet definitief omdat het dan mogelijk wordt dat de circulatie wordt onderbroken als iemand de radiator dichtdraait![]()
- Alle functies uit de folder 100% beschikbaar bij lancering? Ja, alles wat nu bekend is. Timer nog niet, schema nog niet, json nog niet, ontwikkelaar zet dat op zijn todo lijst ivm extra devices (5-7 Chills vs 2HPs), Chill aan op pv overschot nog niet mogelijk
- Hoeveel Chills op 1 buitenunit? Max 2 draaiende Chills tegelijk (op quatt mono en duo)
- Chill flow 300l/h met eigen pompje, 3x300 actieve Chills vraagt 900l/h flow op de ODU en dat kan nog niet
En de foto’s:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
260 vd 300 mensen is onder de indruk van het geluidsniveau en de looks van de Chill...
De afgelopen weken ontvingen we ruim 300 klanten in het Quatt Experience Center voor onze Quatt Chill Demo Nights!
Dit waren hun bevindingen:
- 87% is onder de indruk van hoe stil Chill is
- 87% vindt dat het design perfect past in hun interieur
- 83% vindt de QuickConnector een handig systeem
Wat ons het meest bijblijft? De reacties wanneer mensen Chill voor het eerst zien en voelen:
“In de winter merk ik dat het niet altijd warm is ’s ochtends. Dan vind ik het fijn dat ik met Chill een boost kan geven aan de verwarming!”
“Je kunt ‘m in verschillende ruimtes gebruiken. Met name als alternatief voor de airco vind ik het een hele flexibele oplossing!”
“Heel knap dat jullie een echt uniek product maken die samenwerkt met je verwarming en de warmtepomp.”
Die echte ‘aha-momenten’. Dáár doen we het voor! We kregen ook mogelijke verbeterpunten te horen, bijvoorbeeld voor nieuwe functies in onze app. Dat helpt ons om de Chill ervaring nog beter te maken.
Noem mij de scepticus, maar die 'reacties' voelt voor mij heel erg als verzonnen door Quatt zelf. (maar misschien staat mijn bullshitdetector te scherp afgesteld). Ik kan me nog voorstellen dat Quatt wat aan de reacties 'gesleuteld' heeft voordat deze gepubliceerd werden, want het zijn sowieso geen 1 op 1 quotes.jj85 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:29:
[...]
Quatt zelf is wat positiever (zou gek zijn als het niet zo was)
260 vd 300 mensen is onder de indruk van het geluidsniveau en de looks van de Chill...
[...]
Hier ook nog wachtend op een mail. Van wanneer was jouw pre-order?HBO88 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:20:
Zojuist mail gehad dat ik mijn pre order van de chill kan omzetten naar bestelling.
Hier begin januari '25.
Het kost veel moeite om iets van duidelijkheid te krijgen wanneer hij geplaatst wordt (de 3 update mails schrijven allemaal voor de lente van 2026) maar over een maand is de lente begonnen en alle klanten die nu hun bestelling kunnen omzetten krijgen te lezen 'plaatsing voor de zomer'. Dit staat echter ook op de website van Quatt voor hun nieuwe klanten, dus dan verwacht je met een pre-order van meer dan 12 maanden terug wel op korte termijn zicht te krijgen (eerder begin v/d lente ipv het einde). Ook vreemd dat Quatt de klanten niet pro-actief meer heeft geïnformeerd over het wijzigen van de levertijd (dit moet je links en rechts vernemen op internetfora zoals hier).
Daarom bij Quatt nagevraagd of ze iets meer duidelijkheid kunnen gaan geven over de levertijd (3 mails en 2 telefoontjes, nog niets wijzer) en intussen ook aan het oriënteren op een normale airco. (belangrijkste voordeel vind ik niet het hoeven legen van zo'n condensbak en betere luchtcirculatie, meer vermogen en belangrijkste nadeel een buitenunit en het wegwerpen van warmte die anders in de boiler had kunnen worden gepompt).
Gaaf! Dikke aanrader. Ik draai nu ongeveer 3 weken op die configuratie en ben mega tevreden. Zoas jj85 aangaf idd even drukmeter erin, 3bar veiligheidsdruk en ontluchter erop.raven22 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:45:
Doorstroomverwarmer en warmtepompboiler zijn besteld, dus binnenkort aan de slag met de DHZ All-electric.
Welke WPB heb je gekozen?
Oeps…. Het viel mij nu pas op.
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels
De atlantic explorer V5 200 liter, dacht eerst nog aan de atlantic split versie, maar door de F-gassen kun je die niet zelf installeren en komt er minimaal 2000 aan installatie kosten bij.....Cannonballl schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:16:
[...]
Gaaf! Dikke aanrader. Ik draai nu ongeveer 3 weken op die configuratie en ben mega tevreden. Zoas jj85 aangaf idd even drukmeter erin, 3bar veiligheidsdruk en ontluchter erop.
Welke WPB heb je gekozen?
Nu installeer ik zelf en stuurt een bevriende zzp'er de factuur zodat ik ook de subsidie kan krijgen.
Ik wacht met de doorstromer en cv weghalen wel even tot de lente eindelijk aanbreekt. Zal wel wat foto's plaatsen als ik aan de gang ga.
Mijn pre order was van juni 2024 @WAF1bossche_bol schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:33:
[...]
Hier ook nog wachtend op een mail. Van wanneer was jouw pre-order?
Hier begin januari '25.
Het kost veel moeite om iets van duidelijkheid te krijgen wanneer hij geplaatst wordt (de 3 update mails schrijven allemaal voor de lente van 2026) maar over een maand is de lente begonnen en alle klanten die nu hun bestelling kunnen omzetten krijgen te lezen 'plaatsing voor de zomer'. Dit staat echter ook op de website van Quatt voor hun nieuwe klanten, dus dan verwacht je met een pre-order van meer dan 12 maanden terug wel op korte termijn zicht te krijgen (eerder begin v/d lente ipv het einde). Ook vreemd dat Quatt de klanten niet pro-actief meer heeft geïnformeerd over het wijzigen van de levertijd (dit moet je links en rechts vernemen op internetfora zoals hier).
Daarom bij Quatt nagevraagd of ze iets meer duidelijkheid kunnen gaan geven over de levertijd (3 mails en 2 telefoontjes, nog niets wijzer) en intussen ook aan het oriënteren op een normale airco. (belangrijkste voordeel vind ik niet het hoeven legen van zo'n condensbak en betere luchtcirculatie, meer vermogen en belangrijkste nadeel een buitenunit en het wegwerpen van warmte die anders in de boiler had kunnen worden gepompt).
Ben nog op vakantie, thuis eens goed verdiepen in mogelijke alternatieven voordat ik bestel.
Heb al lange tijd een quatt, was een van de proef installaties en ben er erg tevreden mee. Dat geeft me wel vertrouwen om voor de chill te kiezen
Mooi dat je ook zo tevreden bent verder. Hier ook een van de proefinstallaties van de All-E en daarover ook tevreden en werkt allemaal goed. Ben benieuwd waar je voor kiest, juni '24 was je er vroeg bij dan gaat het nog wel even duren voordat ik mail krijg denk ik over de Chill. Intussen maar even wikken en wegenHBO88 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:36:
[...]
Mijn pre order was van juni 2024 @WAF1
Ben nog op vakantie, thuis eens goed verdiepen in mogelijke alternatieven voordat ik bestel.
Heb al lange tijd een quatt, was een van de proef installaties en ben er erg tevreden mee. Dat geeft me wel vertrouwen om voor de chill te kiezen
Quatt mono v1.0, 12 zonnepanelen op eigen omvormer en 6 Enphase panelen en 7 kWh Enphase batterij, T6, All Electric uitbreiding sinds 15-10
& @bossche_bol , & @BrentPeter Keller schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:00:
Nou hier ook één zeer tevreden gebruiker van een all-electric installatie (uit oktober). Geen kou geleden en altijd voldoende warm tapwater. Installatie is ook mooi stil. Kortom, niks dan lof
Mooi dat men inmiddels tevreden is over Quatt AllE installaties, echter blijft de hamvraag:
Hoe staat het met de (lang geleden) beloofde functies als boost, laden op dynamische tarieven (etc)
Dynamisch laden weet ik niet zeker, heb wel het gevoel dat de boiler meer in de middag bijlaadt sinds een tijdje, maar wat daar precies de triggers voor zijn geen idee
Ik had ook wel de AE willen hebben, maar ondanks allerlei beloftes uit het verleden weigert Quatt al lange tijd pertinent om het te plaatsen aangezien het boilervat niet bij de cv geplaatst kan worden. Dit was echter al bekend bij plaatsing van de Duo 2 jaar geleden, maar nu vinden ze het ineens teveel werk of te moeilijk.Peter Keller schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:00:
Nou hier ook één zeer tevreden gebruiker van een all-electric installatie (uit oktober). Geen kou geleden en altijd voldoende warm tapwater. Installatie is ook mooi stil. Kortom, niks dan lof
Ik ben er na lang aandringen ondertussen wel klaar mee en ga dus de DHZ all-electric uitvoeren.
Dat laatste viel mij ook op idd, al is het vaak ook gewoon om 7:00 ivm nachtstilte. Wat natuurlijk eigenlijk een duur en dom moment is. Makkelijkst zou zijn een voorkeurswindow opgeven. Mijn panelen liggen zzw, dus liever na 12 laden (en voor 1600).bossche_bol schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:52:
De boostfunctie komt in maart stond een tijdje terug in een nieuwsbrief.
Dynamisch laden weet ik niet zeker, heb wel het gevoel dat de boiler meer in de middag bijlaadt sinds een tijdje, maar wat daar precies de triggers voor zijn geen idee
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik zat eerst redelijk op de stooklijn van Quatt. Maar deze winter loopt de stooklijn naar boven. Echter de y-as stopt bij 6. Hoe krijg ik de grafiek zo, dat de y-as meer laat zien. Ik heb al gezocht of ik de grafiek kan bewerken, maar kan het niet vinden.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Heb je geen edit chart?Mickel moen schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:05:
Even een vraagje over de Google spreadsheet berekening warmteverlies/stooklijn.
Ik zat eerst redelijk op de stooklijn van Quatt. Maar deze winter loopt de stooklijn naar boven. Echter de y-as stopt bij 6. Hoe krijg ik de grafiek zo, dat de y-as meer laat zien. Ik heb al gezocht of ik de grafiek kan bewerken, maar kan het niet vinden.
[Afbeelding]
Nee. Niet op de iPad . Ik zal hem ook nog eens openen op de iMac, misschien daar wel.
Wordt vervolgd.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Er stond geen maximum aangegeven voor de Y-as.
Meteen de X-as ook wat aangepast.
Ben je meer met ramen open aan het verwarmen?Mickel moen schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:05:
Even een vraagje over de Google spreadsheet berekening warmteverlies/stooklijn.
[Afbeelding]
1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 op 6,8KW 34°C, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA
Wel zie ik dat die soms naar Status 14 gaat, die niet staat omschreven in de JSON pagina. Dat ging die voor deze setting soms ook al.
/f/image/cfUQnwh1k1FKPKBzEljQ0r86.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0WBL7p3EH1XyTll6Aj06Axfi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VlNhIunerNX6Z2alLtBAQDLg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YX0w7DaaTg4Gt110eGOFLLOt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Siy0rtV4mGZ2wu86NxyPPKoi.png?f=fotoalbum_large)
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Jij ook toch?louigi58 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:32:
[...]
Ben je meer met ramen open aan het verwarmen?
4,9kW/-10°C/19,9°C
Nee dat niet.louigi58 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:32:
[...]
Ben je meer met ramen open aan het verwarmen?
De meest voor de hand liggende verklaring is, dat januari en februari hier dit jaar beduidend kouder zijn. Met een woonkeuken waarvan de buitenwand voor 100% uit glazen wand bestaat en met voor 50% uitgebouwd en plat dak geeft dit een relatief hoger verbruik. Tot eind 2025 zat ik steeds net onder de Quatt stooklijn. In januari en februari er dus steeds meer boven. Ik meet alleen over een jaar, bij iedere nieuwe dag in de spreadsheet vervalt die van het jaar daarvoor weer.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zMANxRZzGmOzY40ZOajHn1VG.jpg?f=user_large)
Meetstation Leeuwarden
Die entity is toch gelijk aan de "besparen/duurzaam" optie in de Quatt app (meer gas of meer WP) voor verwarmen?OmeJoyo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:07:
Gisteren in HA "Use Pricing to limit heatpump" aangezet en het lijkt zowaar dat die op basis daarvan de momenten probeert te kiezen die voordelig zijn. Al heeft die de legionella die nu loopt beroerd gekozen, maar daar zal een andere logica achter zitten.
Wel zie ik dat die soms naar Status 14 gaat, die niet staat omschreven in de JSON pagina. Dat ging die voor deze setting soms ook al.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt idd, dat is dezelfde schakelaarToby-Wan schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:23:
[...]
Die entity is toch gelijk aan de "besparen/duurzaam" optie in de Quatt app (meer gas of meer WP) voor verwarmen?
Interessant, want met de AE heb je die knop namelijk niet meer. Maar hij kan dus wel ingeschakeld worden.Toby-Wan schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:23:
[...]
Die entity is toch gelijk aan de "besparen/duurzaam" optie in de Quatt app (meer gas of meer WP) voor verwarmen?
In tegenstelling tot bijvoorbeeld "building 78" , die is er ook niet, maar die kan ik ook niet activeren in HA , want dan komt die met een melding dat die setting niet wordt geaccepteerd door de CIC.
Ik laat hem eens een paar dagen zo staan en kijken of het gedrag zo blijft, want voorheen was dit nooit, hij verwarmde aan 1 stuk door en op deze rest temperatuur helemaal niet normaal gesproken.
Er was geen warm water verbruik op dat tijdstip.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Mickel moen schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:16:
[...]
Nee dat niet.
De meest voor de hand liggende verklaring is, dat januari en februari hier dit jaar beduidend kouder zijn. Met een woonkeuken waarvan de buitenwand voor 100% uit glazen wand bestaat en met voor 50% uitgebouwd en plat dak geeft dit een relatief hoger verbruik. Tot eind 2025 zat ik steeds net onder de Quatt stooklijn. In januari en februari er dus steeds meer boven. Ik meet alleen over een jaar, bij iedere nieuwe dag in de spreadsheet vervalt die van het jaar daarvoor weer.
[Afbeelding]
Meetstation Leeuwarden
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/j2RKXSSNaIlERbMAXQtrBMWC.jpg?f=user_large)
Dan hebben we hier nog geluk gehad
1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 op 6,8KW 34°C, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA
Ik heb het een paar dagen aangekeken, maar n.a.v. een discussie vlak na mijn bericht over de pompsnelheid van de vvw bleek die van mij op de laagste stand te staan. Die heb ik op stand 2 gezet en later op de dag (18 feb, zie bijlage) op stand 3. Bij stand 2 was er wel verschil t.o.v. stand 1, maar niet t.o.v. stand 3. Minder gasverbruik, maar natuurlijk spelen ook andere factoren een rol, zoals buitentemperatuur. Nu is dat iets mindere gasverbruik wel gebleven de dagen erna dat het ook ‘s nachts koud was. Dus stand 2 is goed.
Ik moet er wel bij aantekenen dat ik de vvw flink geknepen heb om het boven warmer te krijgen. Ook een reden van meer gasverbruik dan ik in mijn vorige woning (alleen radiatoren, Quatt v1) gewend was.
Al met al tevreden!
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
:strip_exif()/f/image/qvIk4DW1MzbcQCjOiW8fWL4p.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren is hier bij mijn duo V1.5 na een melding vanuit mij dat de waterflow erg fluctueerde de pomp en flowmeter vervangen voor een nieuw exemplaar. Zie verschil voor en na . Wel moet ik alle radiatoren opnieuw afstellen omdat de flow nu beduidend lager was dan voorheen. Met de quatt listner kon ik zien dat de eigenlijke flow 980l/h (pomp2) was en deze is nu weer 800l/h is. Gevolg, voetventielen opnieuw afstellen wegens halve warme radiators.
Nice! Was je zonder sniffer ook nooit achter gekomensdh1981 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:00:
[Afbeelding]
Gisteren is hier bij mijn duo V1.5 na een melding vanuit mij dat de waterflow erg fluctueerde de pomp en flowmeter vervangen voor een nieuw exemplaar. Zie verschil voor en na . Wel moet ik alle radiatoren opnieuw afstellen omdat de flow nu beduidend lager was dan voorheen. Met de quatt listner kon ik zien dat de eigenlijke flow 980l/h (pomp2) was en deze is nu weer 800l/h is. Gevolg, voetventielen opnieuw afstellen wegens halve warme radiators.
Ik kan, alleen voor deze limietverruiming een Auto-Assist abo nemen van 48 €/jaar.
of
een andere Thermostaat?
Welke is aan te raden icm met Quatt en Home Assiatant?
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Je kan eventueel de Homekit integratie gebruiken met Home Assistant, deze werkt lokaal zonder de TADO APIMarelli7 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:27:
Mijn TADO v3 zit blijkbaar aan zijn API-limiet van 100 verzoekjes aan de server.
Ik kan, alleen voor deze limietverruiming een Auto-Assist abo nemen van 48 €/jaar.
of
een andere Thermostaat?
Welke is aan te raden icm met Quatt en Home Assiatant?
Ben erg benieuwd of je verschil gaat zien. Gebruik de (hybride) Quatt opstelling die tarieven die dagprijzen voor het bepalen van dat gedrag?OmeJoyo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:35:
[...]
Interessant, want met de AE heb je die knop namelijk niet meer. Maar hij kan dus wel ingeschakeld worden.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld "building 78" , die is er ook niet, maar die kan ik ook niet activeren in HA , want dan komt die met een melding dat die setting niet wordt geaccepteerd door de CIC.
Ik laat hem eens een paar dagen zo staan en kijken of het gedrag zo blijft, want voorheen was dit nooit, hij verwarmde aan 1 stuk door en op deze rest temperatuur helemaal niet normaal gesproken.
Er was geen warm water verbruik op dat tijdstip.
Het is het overwegen waard om de gewenste temperatuur een deel van de dag te verhogen. Het zal een beetje trial en error zijn, maar persoonlijk zou ik denk ik gaan voor 21 graden tussen 10:00 en 21:00 (of zelfs in 2 stappen met een verhoging naar 21.5 vanaf een uur of 14:00). Voor wat efficienter verwarmen wil je eigenlijk dat gat in de middag opvullen, waarbij de Quatt weinig gaat doen, terwijl het juist het meest optimale moment is voor de warmtepomp. Je wilt de lijn van warmteproductie zo vlak mogelijk, en dan kun je er mogelijk ook een deel van het gasverbruik in de avond afschaven.pietjm schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:33:
[...]
Ik heb het een paar dagen aangekeken, maar n.a.v. een discussie vlak na mijn bericht over de pompsnelheid van de vvw bleek die van mij op de laagste stand te staan. Die heb ik op stand 2 gezet en later op de dag (18 feb, zie bijlage) op stand 3. Bij stand 2 was er wel verschil t.o.v. stand 1, maar niet t.o.v. stand 3. Minder gasverbruik, maar natuurlijk spelen ook andere factoren een rol, zoals buitentemperatuur. Nu is dat iets mindere gasverbruik wel gebleven de dagen erna dat het ook ‘s nachts koud was. Dus stand 2 is goed.
Ik moet er wel bij aantekenen dat ik de vvw flink geknepen heb om het boven warmer te krijgen. Ook een reden van meer gasverbruik dan ik in mijn vorige woning (alleen radiatoren, Quatt v1) gewend was.
Al met al tevreden!
[Afbeelding]
Hmm, ik zie dat ik een Homekit bridge moet toevoegen en dan de Tado Homekit code daaraan moet toevoegen, maar ik zie niet waar. Ik krijg wel een notificatie met een qr code die ik dan juist aan de bridge moet toevoegen (maar welke dan en hoe)?Fragger123 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:40:
[...]
Je kan eventueel de Homekit integratie gebruiken met Home Assistant, deze werkt lokaal zonder de TADO API
Ik heb volgens mij iets vergelijkbaars gehad, er staat een code op de Tado Bridge volgens mij moet je die dan ingeven. Weet het niet meer 100% zeker maar dit kan misschien helpen https://support.tado.com/...p-tado-with-apple-homekitBrent schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:59:
[...]
Hmm, ik zie dat ik een Homekit bridge moet toevoegen en dan de Tado Homekit code daaraan moet toevoegen, maar ik zie niet waar. Ik krijg wel een notificatie met een qr code die ik dan juist aan de bridge moet toevoegen (maar welke dan en hoe)?
Ik heb een vergelijkbare grafiek en twee weken geleden een support ticket aangemaakt bij Quatt. Ik heb nog geen reactie gehad. Hoe heb jij dit aangepakt en hoe lang heeft dit geduurd?sdh1981 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:00:
[Afbeelding]
Creatief! En leuke gehaktmolen voor kleine beestenTWN schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:51:
[Afbeelding] 56mm spacers tussen front en de ventilator en het geluid is stukker aangenamer van de V2.
Ik moet eigenlijk nog een hekje om die dingen zetten. Als ik nou een fijne maas kies (er lopen hier peuters en kleuters rondTWN schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:51:
[Afbeelding] 56mm spacers tussen front en de ventilator en het geluid is stukker aangenamer van de V2.
Hebben jullie wel eens gezien dat er niet genoeg warmte in het systeem beschikbaar is om een succesvolle defrost uit te voeren?Razer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:05:
[...]
En of er genoeg warmte in je systeem beschikbaar is om een succesvolle defrost uit te voeren
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik zou het eens kunnen proberen met een halve graad, maar ik vraag mij af of ik dan het gasverbruik niet verplaats naar het moment dat ik naar die 21 graden ga. Maar ik ben juist op een simpele thermostaat overgestapt omdat ik continue verwarm op dezelfde temperatuur.onlinaius schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:58:
[...]
Het is het overwegen waard om de gewenste temperatuur een deel van de dag te verhogen. Het zal een beetje trial en error zijn, maar persoonlijk zou ik denk ik gaan voor 21 graden tussen 10:00 en 21:00 (of zelfs in 2 stappen met een verhoging naar 21.5 vanaf een uur of 14:00). Voor wat efficienter verwarmen wil je eigenlijk dat gat in de middag opvullen, waarbij de Quatt weinig gaat doen, terwijl het juist het meest optimale moment is voor de warmtepomp. Je wilt de lijn van warmteproductie zo vlak mogelijk, en dan kun je er mogelijk ook een deel van het gasverbruik in de avond afschaven.
Jammer dat het de komende dagen wat warmer wordt ….
[ Voor 5% gewijzigd door pietjm op 20-02-2026 16:12 ]
Het ligt er een beetje aan. Bij een halve graad boven de huidige temperatuur zou de ketel niet, of zelden aan moeten springen.pietjm schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:11:
[...]
Ik zou het eens kunnen proberen met een halve graad, maar ik vraag mij af of ik dan het gasverbruik niet verplaats naar het moment dat ik naar die 21 graden ga. Maar ik ben juist op een simpele thermostaat overgestapt omdat ik continue verwarm op dezelfde temperatuur.
Jammer dat het de komende dagen wat warmer wordt ….
De vraag is daarbij natuurlijk wel of die temperatuur helemaal bereikt is zodra deze omhoog wordt gezet, als je er nog een halve graad onder zit is de kans dat de ketel aanspringt een stuk groter.
Zonder de ketel helemaal uit te schakelen, of fijnmazigere aansturing met bijv Home Assistant ga je gas gebruiken niet helemaal voorkomen, en omdat gewenst stookgedrag heel anders is bij -2 dan bij +8 is het moeilijk om helemaal goed in te spelen op het warmere moment van de dag, en een constante warmtevraag over de hele dag.
De vraag is of je met een kleine verhoging naast de COP verhogen het gasverbruik bijv 8 van de 10 dagen kan terugdringen.
Op de getoonde dag twijfel ik daar niet aan, maar het is de vraag natuurlijk wat er gebeurd als het buiten 5 graden wamer of 5 graden kouder is.
Overigens zou je op de getoonde dag het waarschijnlijk zelfs zonder de ketel kunnen doen: met die oranje stukken ketel kun je prima het gat in het midden van de dag opvullen, zeker als je bedenkt dat er een kleine stijging in maximale warmteproductie is midden op de dag vanwege de hogere buitentemp.
Wat me ook positief opvalt is dat je COP niet al teveel daalt op het moment dat de cv ketel gaat meewerken. Ik vermoed dat je deze genoeg beperkt hebt dat deze niet de COP van de warmtepomp volledig naar beneden haalt.
@Quatt Support Mooi voorbeeld dat laat zien wat er te winnen valt als jullie de aansturing van warmtepompen slimmer zouden maken. De ooit beloofde 'AI' had eergisteren bij @pietjm 2.31 kuub gas kunnen besparen. Dat moet een bedrijf wat duurzaamheid hoog in het vaandel zegt te hebben staan staan toch als muziek in de oren klinken?
[ Voor 22% gewijzigd door onlinaius op 20-02-2026 16:41 ]
Nee defrost gaat altijd goed. Zelf met WP uit 'snachts. CV-Watertemp gaat nooit onder de 16 graden. (ik draai al 1+ jaar met ketel in zomerstand (cv-loos))TeslaNerd schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:59:
[...]
Hebben jullie wel eens gezien dat er niet genoeg warmte in het systeem beschikbaar is om een succesvolle defrost uit te voeren?
200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.
lochtejans schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:47:
[...]
Ik heb een vergelijkbare grafiek en twee weken geleden een support ticket aangemaakt bij Quatt. Ik heb nog geen reactie gehad. Hoe heb jij dit aangepakt en hoe lang heeft dit geduurd?
:strip_exif()/f/image/wqKX41EfW0qyCoCNK6HtS76B.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit plaatje heb ik meegestuurd naar Quatt support en het plaatje wat je normaal ziet zonder modbus snuffelaar. Conclusie van Quatt was dat dien niet normaal was en dat ik het goed gezien had als compliment. Gisteren stonden hier de Poolse monteurs bij de CiC (natuurlijk zonder snuffelaar) 🙊 de code scannen en belde daarna met de technische support. Uit het gesprek in het Pools hoorde ik veel flowmeter terug komen. Na het telefoongesprek zei de monteur dat hij de Wilo pomp en flowmeter gaat vervangen. Dit hebben ze netjes gedaan en na alles getest te hebben zijn ze om 18:30 weer vertrokken.
Ik had de Tado bridge niet op hetzelfde subnet, dat is wel nodig voor HomeKit. Nou kan ik hem vinden en toevoegen! Mooi, geen last meer van API limieten of uberhaupt Tado infra. Ik zie alleen wel dat ruimtes enzo hier niet in staan, elke knop is apart. Ook alle knoppen die ik in een doos heb liggen en niet in de app heb staan zie ik ook ?!Fragger123 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:06:
[...]
Ik heb volgens mij iets vergelijkbaars gehad, er staat een code op de Tado Bridge volgens mij moet je die dan ingeven. Weet het niet meer 100% zeker maar dit kan misschien helpen https://support.tado.com/...p-tado-with-apple-homekit
[ Voor 12% gewijzigd door Brent op 20-02-2026 19:23 ]
Helemaal mee eens. Ketel inderdaad beperkt. Ik ga toch voorlopig maar niks meer doen. Vind het prima zo. Ook ik vind dat de CiC best veel slimmer kan zijn. Ze hebben eigenlijk alle gegevens om ook de juiste stooklijn en het warmteverlies te bepalen. Dat heb ik de servicedesk al als tip meegegeven. Benieuwd wat ze daar mee doen.onlinaius schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:31:
[...]
Het ligt er een beetje aan. Bij een halve graad boven de huidige temperatuur zou de ketel niet, of zelden aan moeten springen.
De vraag is daarbij natuurlijk wel of die temperatuur helemaal bereikt is zodra deze omhoog wordt gezet, als je er nog een halve graad onder zit is de kans dat de ketel aanspringt een stuk groter.
Zonder de ketel helemaal uit te schakelen, of fijnmazigere aansturing met bijv Home Assistant ga je gas gebruiken niet helemaal voorkomen, en omdat gewenst stookgedrag heel anders is bij -2 dan bij +8 is het moeilijk om helemaal goed in te spelen op het warmere moment van de dag, en een constante warmtevraag over de hele dag.
De vraag is of je met een kleine verhoging naast de COP verhogen het gasverbruik bijv 8 van de 10 dagen kan terugdringen.
Op de getoonde dag twijfel ik daar niet aan, maar het is de vraag natuurlijk wat er gebeurd als het buiten 5 graden wamer of 5 graden kouder is.
Overigens zou je op de getoonde dag het waarschijnlijk zelfs zonder de ketel kunnen doen: met die oranje stukken ketel kun je prima het gat in het midden van de dag opvullen, zeker als je bedenkt dat er een kleine stijging in maximale warmteproductie is midden op de dag vanwege de hogere buitentemp.
Wat me ook positief opvalt is dat je COP niet al teveel daalt op het moment dat de cv ketel gaat meewerken. Ik vermoed dat je deze genoeg beperkt hebt dat deze niet de COP van de warmtepomp volledig naar beneden haalt.
@Quatt Support Mooi voorbeeld dat laat zien wat er te winnen valt als jullie de aansturing van warmtepompen slimmer zouden maken. De ooit beloofde 'AI' had eergisteren bij @pietjm 2.31 kuub gas kunnen besparen. Dat moet een bedrijf wat duurzaamheid hoog in het vaandel zegt te hebben staan staan toch als muziek in de oren klinken?
Mocht er interesse zijn staat de review hier https://tweakers.net/prod...-electric-warmtepomp.html.
Vragen/opmerkingen zijn uiteraard welkom.
Leuk om te lezen! Alleen dit klopt denk ik niet:Tokolosh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:03:
Ik ben nog niet actief geweest in dit topic maar ik ben de gelukkige winnaar van de Quatt All-electric via het Tweakers testpanel en heb deze sinds mid december staan. Inmiddels zijn we twee maanden verder en hebben we ook een review geschreven over onze ervaringen met het hele proces vanaf het adviesgesprek tot en met de eerste ervaringen met het gebruik.
Mocht er interesse zijn staat de review hier https://tweakers.net/prod...-electric-warmtepomp.html.
terugverdientijd van ongeveer 24 jaar
Denk dat die bij jou 0 jaar is? Of bedoel je in het algemeen.
Bedankt; Ik bedoel dan inderdaad de terugverdientijd in de situatie dat ik de hele warmtepomp setup had moeten kopen.okijokii schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:37:
[...]
Leuk om te lezen! Alleen dit klopt denk ik niet:
terugverdientijd van ongeveer 24 jaar
Denk dat die bij jou 0 jaar is? Of bedoel je in het algemeen.
Leuke om te lezen hoe het jullie tot nu toe is vergaan.Tokolosh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:03:
Ik ben nog niet actief geweest in dit topic maar ik ben de gelukkige winnaar van de Quatt All-electric via het Tweakers testpanel en heb deze sinds mid december staan. Inmiddels zijn we twee maanden verder en hebben we ook een review geschreven over onze ervaringen met het hele proces vanaf het adviesgesprek tot en met de eerste ervaringen met het gebruik.
Wil graag weten hoe het in de toekomst gaat.
Zover als ik begrijp hebben jullie nog geen Chill.
Gaat dat wel gebeuren. Of heb ik er overheen gelezen?
Wij hebben inderdaad nog geen Chill, deze zat niet in de actie. Ik overweeg wel een Chill te plaatsen in ons kantoor (op zolder). Maar ik wacht de reviews hiervan af voordat ik daarover een beslissing neem.Zweitse schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:57:
[...]
Leuke om te lezen hoe het jullie tot nu toe is vergaan.
Wil graag weten hoe het in de toekomst gaat.
Zover als ik begrijp hebben jullie nog geen Chill.
Gaat dat wel gebeuren. Of heb ik er overheen gelezen?
Nog even m.b.t. de terugverdientijd. Die 24 jaar is ook nog zonder subsidie gerekend. Dat had ik ook nog even moeten noemen in de review. Dit zal ik aanpassen; want het lijkt me wel eerlijk om de subsidie mee te rekenen.Tokolosh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:16:
[...]
Bedankt; Ik bedoel dan inderdaad de terugverdientijd in de situatie dat ik de hele warmtepomp setup had moeten kopen.
Hoi, ik schreef eerder al een samenvatting m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2" over 5 gebruikers met aardlek issues.HiFive schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:17:
Afgelopen zondag om 16:30:11 is mijn alamat waarop mijn Quatt Hybrid Duo V2 is aangesloten eruit geknald.
Ik was afgelopen weekend niet thuis maar kijk regelmatig in Home Assistant of mijn huis nog op temperatuur blijft. Het viel mij op dat mijn huis sterk afgekoeld was en heb de Quatt spoedlijn gebeld.
Spanning was eraf en mijn zoon heeft later op de avond bij thuiskomst de alamat weer omhoog geduwd en de Quatts kwamen daarmee weer onder spanning en begonnen weer te draaien.
Ik heb al sinds 1 december 2025 een support ticket open staan om de problemen met foute Quatt installatie
op te lossen. Dat is nog steeds niet gebeurt. Mijn CV-ketel springt niet bij als er iets met mijn Quatts aan de hand is, door de foute installatie schiet mijn Intergas CV-ketel in storingscode 1. Vandaag zou Quatt dan eindelijk langskomen maar gistermiddag werd ik wederom gebeld door Quatt dat door ziekte het servicebezoek niet door kan gaan. En zo blijft het maar doorgaan met Quatt, wel verkopen maar de ellende oplossen is er niet bij. Blijkbaar hebben ze zoveel ellende dat ze mankracht snel tekort hebben.
Ik heb gelezen dat er meedere Quatt eigenaren te maken hebben gehad dat de aardlek eruit knalde. Mijn werkschakelaar zit gewoon binnen naast de CV-ketel dus daar kan het niet aan liggen. Zoals gezegd ik heb een alamat waar alleen mijn Quatt Hybid Duo V2 op is aangesloten dus dan moet er iets niet goed zijn bij de Quatts buiten. De sneeuwperiode afgelopen december toen de Quatts de volle laag hebben gehad is er niets gebeurt maar dus afgelopen zondag wel.
Iemand een idee waar dat door zou kunnen komen dat mijn alamat er nu wel uit knalde?
Ik vind het wel slecht als de Quatts gevoelig zijn voor vochtproblemen waardoor de alamat er zomaar uit kan knallen.
Als laatste reactie kreeg ik van Quatt support deze weinig zeggende mail over wat er na 3 minuten speelt.
Ik zie dat bij jou de ALS niet opnieuw is afgeslagen, toch?
@marklakeman Herken jij de 3 minuten?
7 feb 2026 11:25 CET
Kunnen jullie me zeggen wat er 3 minuten na opstarten een schakeling maakt?
Dat is dus nadat de CiC en Quatt tegelijk weer spanning krijgen.
Rio Uhlenbeek (Quatt)
19 feb 2026 14:21 CET
Wat er ongeveer 2–3 minuten na het inschakelen gebeurt, is in de meeste gevallen het daadwerkelijk inschakelen van de compressor. Bij het opstarten krijgt eerst de CiC spanning, daarna initialiseert de besturing de buitenunit. De ventilator en elektronica komen op, en pas daarna wordt – na een korte wachttijd en systeemcheck – de compressor vrijgegeven.
Dat “klikmoment” dat jij rond 3 minuten ziet/hoort, is dus zeer waarschijnlijk het relais of de inverter die de compressor inschakelt.
Rio
Technical Customer Specialist
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Een RBCO met een hoge lekstroom (300mA) lost het mogelijk opm10tech schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:51:
[...]
Hoi, ik schreef eerder al een samenvatting m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2" over 5 gebruikers met aardlek issues.
Als laatste reactie kreeg ik van Quatt support deze weinig zeggende mail over wat er na 3 minuten speelt.
Ik zie dat bij jou de ALS niet opnieuw is afgeslagen, toch?
@marklakeman Herken jij de 3 minuten?
[...]
[...]
Alle gekheid op een stokje. Op het moment dat de aardlek eruit klapt, is dan de compressor actief of op startende? of is het de PTC wanneer de verwarming van de bodemplaat aan gaat? Met HA en de mogelijk met de listner kan je wat dieper onderzoeken wanneer het mis gaat.
De bodemplaatverwarming bij Quatt V1 gaat aan 10 minuten nadat de compressor is gestart en de buitentemperatuur beneden de 4 graden blijftsdh1981 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:02:
[...]
Een RBCO met een hoge lekstroom (300mA) lost het mogelijk op![]()
Alle gekheid op een stokje. Op het moment dat de aardlek eruit klapt, is dan de compressor actief of op startende? of is het de PTC wanneer de verwarming van de bodemplaat aan gaat? Met HA en de mogelijk met de listner kan je wat dieper onderzoeken wanneer het mis gaat.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
En zo gauw de bodemplaat verwarming inschakelt, dan klapt de aardlek eruit?TeslaNerd schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:46:
[...]
De bodemplaatverwarming bij Quatt V1 gaat aan 10 minuten nadat de compressor is gestart en de buitentemperatuur beneden de 4 graden blijft
In dat geval, zou je het vrij simpel kunnen meten met een multimeter of er een afwijkende weerstandswaarde tussen de connector aansluiting en behuizing van de Quatt .
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/I4x9nDcJkXMOIOkRXUVVr3HZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VLvUVN0MXQSJOuZD8G37zQY7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T5gPjX14kmVUhZxri0Nk86Ob.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4AoSgLkMu5q3P6dD3rnoUIQ4.jpg?f=fotoalbum_large)