N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
https://www.weheat.nl/inzichten/warmtepomp-als-thuisbatterij
https://content.weheat.nl...atterij_ontlast_stroomnet
Comfortverlies is inderdaad wel een ding. Je merkt toch dat het gevoelsmatig warmer is op de periodes dat de verwarming aan staat ook al is de kamertemperatuur gelijk.
Als ik op internet zoek, zou het een kapotte condensator zijn. Ik heb in ieder geval een support ticket aangemaakt, maar ben ook even benieuwd of 1 van jullie dit al eens heeft gehad? (en of mijn aanname klopt?)
Deed hij het verder wel OK?Frozen-Bullet schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:54:
Van de week de Quatt (duo v1.5) even laten proefdraaien. Meteen viel mij op dat er een soort olieachtige lucht/stank van 1 van de units vandaan kwam. De geur blijft ook aardig hangen, maar is er niet constant even sterk.
Als ik op internet zoek, zou het een kapotte condensator zijn. Ik heb in ieder geval een support ticket aangemaakt, maar ben ook even benieuwd of 1 van jullie dit al eens heeft gehad? (en of mijn aanname klopt?)
Er zit natuurlijk olie in de compressor. Hopelijk heb je daar geen lek in zitten.. Maar dan zul je je koelmiddel ook kwijt zijn (raken). Quatt zou daar dan wel een lage-druk-alarm van moeten krijgen
[ Voor 13% gewijzigd door jj85 op 15-09-2025 15:05 ]
Deed de Quatt wel wat ie moest doen bij het proefdraaien?Frozen-Bullet schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:54:
Van de week de Quatt (duo v1.5) even laten proefdraaien. Meteen viel mij op dat er een soort olieachtige lucht/stank van 1 van de units vandaan kwam. De geur blijft ook aardig hangen, maar is er niet constant even sterk.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ja, hij doet normaal z'n ding, COP van 9 (logisch met deze buitentemperaturen).. Niks geks ontdekt verder, kan ook geen lekkage o.i.d. ontdekken bij/rondom de unit zelf (is ook wat lastig met de regenbuien van afgelopen tijd)
Misschien dat het de geur is van de PVC tape waarmee de ribbelslangen zijn vastgemaakt? Dat ze weer warm worden en/of de lijmlaag wat loslaat wat de geur veroorzaakt?
Je kan het (af en toe) op 1,5m afstand ook ruiken..
Edit: net even weer laten draaien. Zodra ik hem uit zet (temp omlaag gezet) hoor ik een aantal keren een soort bonkend geluid uit 1 van de quatts..
[ Voor 8% gewijzigd door Frozen-Bullet op 15-09-2025 15:36 ]
Maar kan je 2 buitenunits boven elkaar plaatsen? Dus een op de grond, de andere hoger tegen de muur?
Bij de V1(.5) wel, de V2 niet. Zou met het hogere gewicht van de V2 te maken hebben dat ze die niet meer ophangen.badnews.nl schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:30:
Misschien een domme vraag en moet ik wachten op een bezoek van Quatt…
Maar kan je 2 buitenunits boven elkaar plaatsen? Dus een op de grond, de andere hoger tegen de muur?
[ Voor 3% gewijzigd door jbtbnl op 15-09-2025 15:36 ]
Ook een WC-eend verhaal heRickvdT schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:45:
Je woning gebruiken als 'batterij' om energie op te slaan is een bekend concept waar best goede resultaten mee te behalen zijn. WeHeat stuurt daar actief op. Werkt mijn inziens eigenlijk alleen echt goed met vloerverwarming en gereguleerde ventilatie.
Comfortverlies is inderdaad wel een ding. Je merkt toch dat het gevoelsmatig warmer is op de periodes dat de verwarming aan staat ook al is de kamertemperatuur gelijk.
Hoe dan ook. Het kan werken, het kan ook een averechts effect geven.
Die golfbeweging van de tarieven moeten ook maar net in je huishouden passen.
Stroom is voornamelijk goedkoop als er zon en/of wind is in het weekend. Ik ga dan niet de thermostaat op 24 zetten, Zodat het tegen 21:18 is 'afgekoeld' tot 22 waardoor de wp het dan weer overneemt.
Lijkt me knap oncomfortabel. Te warm overdag, en daardoor juist gevoel van 'te koud' als het weer een normale temperatuur wordt.
Maar nogmaals: probeer het
Kijk of het bevalt, EN kijk wat je er financieel mee opgeschoten bent en of dat het je waard is.
“Bufferen” is iets om de legionella run van de wpb handig mee in te plannen bijv. En zelfs dan verdien je er hooguit enkele dubbeltjes mee.
De wasdroger overdag aanzetten is denk ik financieel effectiever.
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 15-09-2025 16:04 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Kun jij een filmpje maken?Frozen-Bullet schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:07:
Edit: net even weer laten draaien. Zodra ik hem uit zet (temp omlaag gezet) hoor ik een aantal keren een soort bonkend geluid uit 1 van de quatts..
En met een kruiskopschroevendraaier haal jij ook eenvoudig de behuizing los en kun jij de printplaat inspecteren op een doorgebrande condensator
:strip_exif()/f/image/cbrvIjO3fJWMw7yEcaqiegtb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BcHUH3C4TBaFxdaGAgwyo5I4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 59% gewijzigd door TeslaNerd op 15-09-2025 16:18 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
@T.I.M Misschien begrijp ik het niet, en misschien zit ik er helemaal naast, ik ben ook maar een leek, maar ik zie hier een stooklijn zonder een meetpunt onder de 2 graden. Dat lijkt mij niet erg betrouwbaar want juist als het echt koud is ga je (veel) gas verstoken en onder de 5 graden ontstaat het problemen van (te) veel gas gebruiken. Mijn eerste indruk is, als ik deze grafiek zie, is dat je gas langdurig en regelmatig in de winter aan zal gaan als er inderdaad sprake is van een enkele Quatt want deze kan niet genoeg vermogen leveren. Ook valt mij op dat als het buiten 18 of 19 graden is, dat er al meetpunten opduiken. De Quatt gaat dus even aan, om het op 20 graden te houden. Hoe zit dat dus met het warmteverlies, want als het huis goed geïsoleerd is zou ik dat niet meteen verwachten. Zonder ook het gebruikte gas, qua energie, in deze stooklijn te betrekken, weet je niet wat je daadwerkelijke warmteverlies is. (Wanneer) ging het gas in bovenstaande grafiek aan?T-!-M schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:10:
[...]
O wat erg ditIk heb de data per maand ingevoerd. Gedeeld door het aantal dagen van die maand kom ik op deze lijn. Die is dan weer vrij normaal
![]()
[Afbeelding]
Mijn inziens geef je te weinig informatie om op af te gaan. Van welke maand is deze grafiek? Want naar mijn inschatting gaat het niet om een koude een wintermaand. Wat was voorheen je gasverbruik en wat is deze nu? En hoeveel stroom ben je extra gaan verbruiken? Wat was je SCOP over de afgelopen jaren? Wat doet je aanvoer en retour temperatuur. Als je om een of andere reden (zonesysteem?) niet genoeg afgifte hebt, zal door onvoldoende warmtecompensatie. je cv-ketel inderdaad vaker aan gaan omdat het tussendoor te veel afkoelt, zeker als je de thermostaat op 20 graden zet. Misschien heb je voor jouw situatie wel gewoon te weinig vermogen om met één Quatt af te kunnen, maar zelfs in die situatie zou je gasvebruik moeten dalen. Heb je van te voren de test gedaan of je met de CV op 50 graden, in een koude week, je huis warm kon houden? Wat is eigelijk de verhouding stroom- en gasvebruik in de app van Quatt? Woon je vrijstaand? Naar mijn inzicht is er dus te weinig informatie om echt zinnige conclusies uit bovenstaande grafiek te trekken.
Inderdaad kan het, als je voorheen een sober regiem aanhield, bijv. in de nacht en overdag 17 graden en alleen in de avond verhoogde naar 20 graden en nu altijd 20 graden stookt, dan is het niet helemaal raar dat je in verhouding meer energie (MWh) gaat gebruiken. Maar nog steeds zou je energierekening goedkoper moeten worden en je gasverbruik moeten dalen. Naar mijn indruk wijst het hoge gasverbruik op een afgifteprobleem, mogelijk door zonering, maar daar ben je ook door anderen al op gewezen. Natuurlijk kan je ook de optimalisatie uit zetten maar daar los je niet het achterliggende probleem mee op. Ook niet met een extra verlaging van je CV-ketel.
Verder betwijfel ik dat als er een probleem is met de afgifte, of Quatt dat als hun probleem ziet, de wp doet het gewoon en schakelt over op de CV-ketel wanneer dat nodig is. Neemt niet weg dat je bij problemen ook contact op moet nemen met Quatt. Erg zuur als je gasverbruik nog even hoog is als voorheen, met daarboven op nog een hogere stroomrekening.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Waarom wc-eend?
Want meerdere sites maken melding van het bufferend vermogen van een vloer met vvw.
Vloer was vanmorgen 26°C, nu nog steeds een heerlijke 22°C: ik zit net onder een buienstraat dus weinig zon.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ik zou dat inderdaad even kunnen doen.. Maar wil de reactie van Quatt even afwachten.TeslaNerd schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:57:
[...]
Kun jij een filmpje maken?
En met een kruiskopschroevendraaier haal jij ook eenvoudig de behuizing los en kun jij de printplaat inspecteren op een doorgebrande condensator
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb vrij vlot al een reactie gehad: ze kunnen een monteur sturen.. MAAR als hij niks kan vinden en/of het niks met het Quatt systeem te maken heeft dan brengen ze kosten in rekening. (hoe hoog die kosten zijn stond er niet bij)
Nu is dat opzich wel logisch (bedrijfstechnisch gezien), maar gezien mijn Quatt installatie en al het gedoe wat ik heb gehad (er zijn al 8 monteurs hier geweest, 2 maanden na installatie had ik pas een goed functionered systeem) vind ik een stukje coulance wel zo prettig in plaats van zo'n bericht. Of geef dan in ieder geval een paar tools/tips om te bepalen waar het probleem zit. Volgens mij heb ik nog steeds Installatiegarantie van een jaar en 2 jaar productgarantie? Of zie ik dat verkeerd?
Het enige wat ze aan de telefoon zeiden: gebruik de Quatt voorlopig maar niet voordat we weten wat het precies is..
Ik heb ze gemaild met bovenstaand en ben benieuwd naar de reactie.
Overigens zijn die boards op mijn Quatt afgelopen jaar nog vervangen (vanwege resonantie-/geluid compressor), zou wel heel snel zijn als die het nu al hebben begeven..
EDIT: kreeg net een mail erachteraan dat ze er vanuit gingen dat de Quatt al meer dan 2 jaar oud was. Ze sturen dus gewoon een monteur

[ Voor 7% gewijzigd door Frozen-Bullet op 15-09-2025 17:10 ]
Interessant. Uit het laatste artikel:RickvdT schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:45:
Je woning gebruiken als 'batterij' om energie op te slaan is een bekend concept waar best goede resultaten mee te behalen zijn. WeHeat stuurt daar actief op. Werkt mijn inziens eigenlijk alleen echt goed met vloerverwarming en gereguleerde ventilatie.
:strip_exif()/f/image/ilEfjiYccWG3q2kmcv9nsOGr.jpg?f=fotoalbum_large)
@Friezin houdt van hogere temperaturen, maar dat is een kwestie van het verwarmingsschema en dus ook de bandbreedte hoger zetten.
Voor wie en vloerverwarming heeft en dynamisch tarief zeker interessant om nader te onderzoeken.
Voor mij niet. Beide heb ik niet en ook geen plannen in die richting. Waar bemoei je je dus weer mee, zal mijn vrouw wel zeggen.
Maar, altijd goed voor de kennis en een beter begrip van verwarmen binnen de schil.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Dus na 2 jaar is monteursbezoek zonder kosten?Frozen-Bullet schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:06:
Ik heb vrij vlot al een reactie gehad: ze kunnen een monteur sturen.. MAAR als hij niks kan vinden en/of het niks met het Quatt systeem te maken heeft dan brengen ze kosten in rekening. (hoe hoog die kosten zijn stond er niet bij)
EDIT: kreeg net een mail erachteraan dat ze er vanuit gingen dat de Quatt al meer dan 2 jaar oud was. Ze sturen dus gewoon een monteur![]()
[ Voor 46% gewijzigd door TeslaNerd op 15-09-2025 17:22 ]
Intussen wel nieuwsgierig wat jij onder "hogere bandbreedte" verstaat...Mickel moen schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:15:
[...]
Interessant. Uit het laatste artikel:
[Afbeelding]
@Friezin houdt van hogere temperaturen, maar dat is een kwestie van het verwarmingsschema en dus ook de bandbreedte hoger zetten.
Voor wie en vloerverwarming heeft en dynamisch tarief zeker interessant om nader te onderzoeken.
Voor mij niet. Beide heb ik niet en ook geen plannen in die richting. Waar bemoei je je dus weer mee, zal mijn vrouw wel zeggen.
Maar, altijd goed voor de kennis en een beter begrip van verwarmen binnen de schil.
Andere zender?
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ik plaats nogmaals het schema, uit de post van vanochtend. Gooi er een halve of hele graad bij tot aan jouw minimaal gewenste temperatuur en je schuift de bandbreedte op. Dit zijn ingestelde temperaturen. Het effect in werkelijke temperaturen en of dit prettig is, is persoonlijk.Friezin schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:23:
[...]
Intussen wel nieuwsgierig wat jij onder "hogere bandbreedte" verstaat...
Andere zender?
Eerst zou ik bepalen de maximale en minimale temperatuur, bijvoorbeeld 20,5°C en 22,5°C
Stel de temperatuur mag om 23.00 weer dalen. Om 3 uur is het het goedkoopst. Om 6 uur begint de piek om 11 uur weer dal. Om 17.00 piek.
Ik zou het schema dan als volgt maken.
23 uur: 20,5°C
3 uur tot 6 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 22,5°C.
6 uur 20,5°C
11 uur tot 17 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 22,5°C.
17 uur 21,5°C
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Waarom wc eend? Omdat weheat ook warmtepompen verkoopt. Wel goede reclame als die ook ineens als een batterijfunctie kan dienenFriezin schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:00:
[...]
Waarom wc-eend?
Want meerdere sites maken melding van het bufferend vermogen van een vloer met vvw.
Vloer was vanmorgen 26°C, nu nog steeds een heerlijke 22°C: ik zit net onder een buienstraat dus weinig zon.
Mijn minimale en maximale temperatuur ligt tussen 21,5 en 22°C...Mickel moen schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:40:
[...]
Ik plaats nogmaals het schema, uit de post van vanochtend. Gooi er een halve of hele graad bij tot aan jouw minimaal gewenste temperatuur en je schuift de bandbreedte op. Dit zijn ingestelde temperaturen. Het effect in werkelijke temperaturen en of dit prettig is, is persoonlijk.
Eerst zou ik bepalen de maximale en minimale temperatuur, bijvoorbeeld 20,5°C en 22,5°C
Stel de temperatuur mag om 23.00 weer dalen. Om 3 uur is het het goedkoopst. Om 6 uur begint de piek om 11 uur weer dal. Om 17.00 piek.
Ik zou het schema dan als volgt maken.
23 uur: 20,5°C
3 uur tot 6 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 22,5°C.
6 uur 20,5°C
11 uur tot 17 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 22,5°C.
17 uur 21,5°C
En heb 6 schakelmomenten en 2 dure momenten waar hij uit en aan moet (=4 schakelmomenten foetsie) .
Ik peins niet eens over 20,5 🥶 brrr.
Zit je 's nachts in koude kamer terwijl stroom juist tussen 21 en 06 uur vaak goedkoop is.
Voorbeeld wat redelijk standaard is door de week.:
:strip_exif()/f/image/oGJqLlm0sZNLepFKOaVVEqCK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Friezin op 15-09-2025 17:53 . Reden: Plaatje erbij ]
Tja zo kun je het stellen, maar ook Quatt buffert mijn vloer 😁.0xygen500 schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:40:
[...]
Waarom wc eend? Omdat weheat ook warmtepompen verkoopt. Wel goede reclame als die ook ineens als een batterijfunctie kan dienen
En ze geven aan dat (onderdelen van) het huis de batterij is vlgs mij (niet helemaal gelezen)
Zijn er idd nog uren met negatieve stroomprijzen voor de consument? Of zijn dit prijzen exclusief de energiebelasting?Friezin schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:44:
[...]
Voorbeeld wat redelijk standaard is door de week.:
[Afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 15-09-2025 18:03 ]
Het verschil tussen jouw minimale en maximaal ingestelde temperatuur is slechts een halve graad. Dat lijkt mij erg weinig om mee te bufferen.
Nogmaals het schema, maar dan met de door jouw gewenste minimale temperatuur:
3 uur tot 6 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 23,5°C.
6 uur 21,5°C
11 uur tot 17 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 23,5°C.
17 uur 21,5°C
Hou maar op, ik ga het niet doen.Mickel moen schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:03:
@Friezin
Het verschil tussen jouw minimale en maximaal ingestelde temperatuur is slechts een halve graad. Dat lijkt mij erg weinig om mee te bufferen.
Nogmaals het schema, maar dan met de door jouw gewenste minimale temperatuur:
3 uur tot 6 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 23,5°C.
6 uur 21,5°C
11 uur tot 17 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 23,5°C.
17 uur 21,5°C
Probeer ik al een hele tijd duidelijk te maken.
Hiermee brand ik huis uit 😂
Dat was mij ook al duidelijk, maar waarom dan wel die moeite om te bufferen. Ga dan gewoon voor 24/7 constante temperatuur. Heb je er geen omkijken naar en ook geen zorgen.
Dit is zonder Energiebelasting.TeslaNerd schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:02:
[...]
Zijn er idd nog uren met negatieve stroomprijzen voor de consument? Of zijn dit prijzen exclusief de energiebelasting?
Zie
https://www.change.inc/tr...tterijtrein-breekt-record
Edit
@TeslaNerd kom ik net tegen
(zit niet meer actief op twitter maar volg nog wel een paar interessante accounts):
https://x.com/BM_Visser/s..._Er5JHaAgGO-D2g7EhAQ&s=19
[ Voor 19% gewijzigd door Friezin op 16-09-2025 07:47 ]
Ik heb geen zorgen.Mickel moen schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:08:
@Friezin
Dat was mij ook al duidelijk, maar waarom dan wel die moeite om te bufferen. Ga dan gewoon voor 24/7 constante temperatuur. Heb je er geen omkijken naar en ook geen zorgen.
Geef ook al vanaf begin aan dat ik test.
Hopelijk mag dat haha
Klinkt heel logisch; in Nederland hebben we als consument wettelijke garantie gedurende de verwachtte levensduur van een product.TeslaNerd schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:21:
[...]
Dus na 2 jaar is monteursbezoek zonder kosten?
Mocht Quatt na twee jaar al geen garantie meer willen verlenen dan zeggen ze eigenlijk dat het product maar c.a. twee jaar mee gaat. Dat lijkt mij einde business case voor zo'n beetje alle potentiële klanten, dus dat is niet in het belang van Quatt.
Hm, geen idee. Dat zou je hier wel uit kunnen opmaken (of het verschilt per casus?).. Levensduur van zo’n warmtepomp is natuurlijk wel een jaar of 10. Maar of je ook zo lang garantie krijgt is natuurlijk de vraag. (Quatt care heb je natuurlijk ook nog).TeslaNerd schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:21:
[...]
@Frozen-BulletTeslaNerd schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:21:
[...]
Andersom toch. Na twee jaar rekenen ze kosten (tenzij je Quatt Care hebt)
Toch nog even mijn uitleg want je hebt geen vvw:Mickel moen schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:08:
@Friezin
ik gaf al aan dat ik al 4 van de 6 T6-schakelpunten gebruik voor "duur".
Het schema wat jij geeft, geeft aan: gelijke stapjes. Die heb ik niet meer over. Van 21,5 naar 22,5 is dan enige mogelijkheid. En we weten wat dan gebeurt. Dus dat is al een nee.
Vandaar dus mijn test met --> 21,5 - 22 - 21 - 21,5 - 22 - 21 en terug naar eerste 21,5.
De 21 is voor "dure tijden".
Vvw warmt na. Wanneer ik de thermostaat langer dan 3 uur hoger zet dan 22, wordt het die temperatuur, maar om de 3 "dure uren" te overbruggen precies genoeg: na die 3 uur is kamertemperatuur weer 21,5°C (vanaf 22) tot nu. 23,5 is dus echt te warm.
Heb de tijden iets anders. Meer niet.
Heb je ook vloerverwarming? Bevalt het schema?
(Net paar dagen aan het testen)
@jj85 we kijken naar een schema
:strip_exif()/f/image/CUvg60xhKWSXE5Ftp23ndQaN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja duh

Ik ga er van uit dat @Seven_09 'm postte nav mijn post er net boven.jj85 schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:10:
[...]offtopic:
Ja duhMaar dit is een schema zonder enige context / uitleg etc.
Het stookschema is gemaakt Comfort Touch. Werkt perfect en makkelijk aan te passen. Jaarverbruik ronde 2200 Kw/U
Dank voor de info!Seven_09 schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:36:
Jazeker, ik heb vloerverwarming als bijverwarming, stook ik zo 21-22 graden, zonder problemen me de WP. Bijna 100 m2 VW Radiatoren heb ik bijna nooit aanstaan. Behalve badkamer
Het stookschema is gemaakt Comfort Touch. Werkt perfect en makkelijk aan te passen. Jaarverbruik ronde 2200 Kw/U
Een foto van een tablet gemaakt met een randomreader
Of je moet een buffertank ergens in huis plaatsen. Dat wil misschien nog wel uit ook. Maar dan kies ik toch liever voor een batterij, kan ik de stroom ook gebruiken om een wasje te draaien
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
ja maar weheat zegt....s020506 schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:12:
Dat bufferen gaat nooit werken met een simpel tijdschema. Als je wilt bufferen, moet de Quatt aan op het moment dat de stroom goedkoop is, ook als de zon op de raam staat. Anders is de vloer koud op het moment dat de stroom duur is; er is dan niks gebufferd. Maar dat lijkt mij niet erg comfortabel. En in de winter, als het koud is buiten, is je buffer (de vloer) zo leeg. Dan het is gerommel in de marge.
Of je moet een buffertank ergens in huis plaatsen. Dat wil misschien nog wel uit ook. Maar dan kies ik toch liever voor een batterij, kan ik de stroom ook gebruiken om een wasje te draaien
Het deel dat lukt om gebufferd te krijgen is centenwerk idd.
Ik zou het knap vinden als mensen er meer dan EUR 18,62 mee weten te besparen per jaar.
1/ heb je een vloerverwarming in een cementdekvloer gestort: dat is supertraag en dan heeft bufferen effect (zelfde idee als de massakachels in Oostenrijk)
2/ hoe kritisch ben je zelf op de binnentemperatuur? is tussen 19 en 21 prima, of veel liever 19,8-20,2?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hoe groot moet zo een buffertank zijn?s020506 schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:12:
[ Voor 37% gewijzigd door TeslaNerd op 15-09-2025 21:24 ]
Ik denk dat je de aanschaf van de tank nooit terugverdient.
Mijn 200l WPB tank elke keer 'bufferen" tot 62 graden sloeg ook eigenlijk nergens op.
hoe dan ook!!!
Als het prettig is voor iemand, vooral doen.
Ik zet nu op de mooie koude dagen vaak ook de wp al wat eerder aan, maar dat omdat er afkoeling geconstateerd wordt.. of 'het' ding weet hoe lang het nog gaat duren om mijn gewenste temperatuur te bereiken.
Dat 'het' heet een thermostaat...
Persoonlijk wil ik niet dat energieboeren / tarieven mij opleggen wanneer ik mijn apparaten mag gebruiken die er voor mijn comfort en gemak zijn.
[ Voor 49% gewijzigd door paQ op 15-09-2025 21:29 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Heet? De buffertank gaat op de retour naar de buitenunit en zal dan toch niet warmer dan 30-35 graden worden?paQ schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:25:
Groot, en heet. Waardoor je warmtepomp inefficient loopt, en meer standverlies hebt.
Ik denk dat je de aanschaf van de tank nooit terugverdient.
Mijn 200l WPB tank elke keer 'bufferen; tot 62 graden sloeg ook eigenlijk nergens op.
hoe dan ook!!!
Als het prettig is voor iemand, vooral doen.
Ik zet nu op de mooie koude dagen vaak ook de wp al wat eerder aan, maar dat omdat er afkoeling geconstateerd wordt.. en 'het' ding weet hoe lang het nog gaat duren om mijn gewenste temperatuur te bereiken.
Dat 'het' heet een thermostaat...
Persoonlijk wil ik niet dat energieboeren / tarieven mij opleggen wanneer ik mijn apparaten mag gebruiken die er voor mijn comfort en gemak zijn.
Maar dat vergroot alleen je inhoud.TeslaNerd schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:29:
[...]
Heet? De buffertank gaat toch op de retour naar de buitenunit en zal dan toch niet warmer dan 30-35 graden worden?
Als je een buffertank wil waaruit je warmte kunt tappen wanneer dat je het nodig hebt, dus in wezen bijmengen, dan moet je die parallel aansluiten.
edit:
Ik heb een vaatje van 40l in de retour in de kelder staan. Dat trekt je net wat eenvoudiger door een defrost, en fungeert als 'verwarming' in de kelder. Opzettelijk niet geïsoleerd dus.
Eigenlijk is dat een voorschakelvat
[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 15-09-2025 21:38 ]
Dat is inderdaad een goede om eens naar te kijken inderdaad. Want als alles dan door de radiatoren gaat kan ik de pomp beneden er beter niet tussenuit halen. Ik heb boven ook een verdeler voor de radiatoren (en VVW badkamer) dus mogelijk zou ik die ook nog kunnen knijpen. Maar goed om naar te kijken voor ik te drastisch de pomp er tussenuit haal.Friezin schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:11:
[...]
Dus wanneer jij je vvw-pomp uit zet heb jij nog doorstroming?
Dan kun je toch mooi eens testen door boven radiatoren open te zetten?
Het zal misschien per pomp schelen, maar die van mij lijkt niet enorm veel tegen te houden. Staat deze aan dan helpt het uiteraard wel mee. Ik ga van zo'n 640 liter per uur naar zo'n 760 liter per uur door de Quatt als ik de VVW pomp aanzet. Het vervelende is dat samen met die pomp ook een paar nauwe doorgangen op de VVW verdeler zitten, 1 voor de thermostatische knop, en 1 voor de retour. Ik hoop dat als ik de verdeler open maak ik wel die 800 haal zonder VVW pomp.Friezin schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:11:
Kan de pomp die doorstroming tegenhouden? Geen idee, want dan is pomploos toch gemakkelijk? Gewoon stekker eruit (maar lees vaak dat men vvw-verdeler gaat ombouwen naar pomploos....).
Die is inderdaad sowieso kleiner dan bij jouFriezin schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:11:
Het zal misschien ook samenhangen met de grootte van je verwarmingssysteem? Nu vind ik zelf 800l/uur niet veel (een open waterkraan doet dat ook), want hier ongeveer 200 liter wat rond moet. Hier was inregelen van eea een flinke klus.
Ik gok een litertje of 50, maar het is moeilijk in te schatten. Bij het vervangen van het expansievat in de kelder heb ik een liter of 30 weg moeten gooien, en het water in de radiatoren doet natuurlijk niet echt mee boven.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dat valt bij mij dus wel mee. De flow gaat van zo'n 640 naar zo'n 760, maar dat komt waarschijnlijk meer omdat de pomp meehelpt dan omdat deze echt de flow blokkeert. Ik gok dat de restrictie vooral in de thermostatische knop zit, en in het retourventiel.raven22 schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:36:
[...]
Een stilstaande pomp heeft volgens mij veel weerstand.
Dat is dus geen probleem, want ik verwarm boven niet (behalve de badkamer). Mocht ik dat ooit wel gaan doen dan zullen er een paar ventilatoren op de gebruikte radiator moeten komen.raven22 schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:36:
In mijn huis met vvw beneden en radiatoren (jaga's) boven is de iets hogere aanvoer temp nodig om het boven ook warm genoeg te krijgen. Je kunt dus de balans in huis verstoren door de pomp weg te halen..
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dat hangt er van af. Mijn verdeler had gelukkig een schroef waarmee je het mengen uit kan zetten. Die staat dan ook volledig uit, en de thermostatische klep op de verdeler wordt puur nog gebruikt om de boel af te sluiten bij een graad of 55 om eventuele schade aan de vloer te voorkomen, mocht er bijv iets mis gaan in de instellingen van de cv.netappie schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:40:
Als het een mengverdeler is, dan stroomt het water met de pomp uitgeschakeld gewoon direct van de aanvoer naar de retour.
Ik zou dan toch meer geneigd zijn om te gaan voor radiator ventilatoren 45 graden is vrij beroerd voor de COP van je warmtepomp als je ook op 35 kan draaien.netappie schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:40:
Met de aanwezigheid van radiatoren die ooit geplaatst zijn op basis van een Delta T van 10 of 20 graden en een aanvoertemperatuur van 70 of 90 graden is het vrij lastig om deze goed werkend te krijgen op vloerverwarming temperaturen. Het helpt wel om flink te isoleren en natuurlijk kan je ook meer of krachtigere radiatoren ophangen (doet men vaak in de UK).
Uiteindelijk is een mengverdeler vaak toch de handigste oplossing, zelfs als de isolatie goed is. Het bijmengen hoeft echt niet van 70 naar 35 graden en komt gewoon neer op retourwater uit de vloer dat gemengd met bijvoorbeeld 45 graden water uit warmtepomp nog een rondje maakt.
Ik ben een beetje bang dat die bij mijn belangrijkste vraag ook zeggen: probeer maar, of 'vervang de hele boel'.netappie schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:40:
Dus een VVW specialist of CV monteur er bij halen kan handig zijn als je twijfelt over de staat van het systeem.
Dat is namelijk: gaat de Quatt de 800 liter halen als ik het thermostaatventiel en het retourventiel vervang door kogelkranen, en de aanvoer rechtstreeks op de aanvoerbalk zet.
:strip_exif()/f/image/qpDu9wQCnSBtxWlDwiCltC6p.jpg?f=fotoalbum_large)
Stukje pijp ben ik op terug gekomen, het lijkt me handiger om de leiding om te leggen en direct op de aanvoerbalk aan te sluiten (die bij mij van boven zit, schijnt meestal andersom gemonteerd te worden, waar de retour aan de bovenkant zit heb ik mij laten vertellen).
[ Voor 13% gewijzigd door onlinaius op 15-09-2025 22:16 ]
Ik kan je niet helemaal helpen, maar wel wat perspectief geven.onlinaius schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:14:
[...]
Ik ben een beetje bang dat die bij mijn belangrijkste vraag ook zeggen: probeer maar, of 'vervang de hele boel'.
Dat is namelijk: gaat de Quatt de 800 liter halen als ik het thermostaatventiel en het retourventiel vervang door kogelkranen, en de aanvoer rechtstreeks op de aanvoerbalk zet.
[Afbeelding]
Stukje pijp ben ik op terug gekomen, het lijkt me handiger om de leiding om te leggen en direct op de aanvoerbalk aan te sluiten (die bij mij van boven zit, schijnt meestal andersom gemonteerd te worden, waar de retour aan de bovenkant zit heb ik mij laten vertellen).
Ten eerste is “wat je van plan bent” zeer zeker niet stom. Het zit bij mij, na 3x dingen ombouwen sinds 2008, ongeveer net zo uit zoals je van plan bent. Zie plaatje. De thermostaatkraan links onder is afgedopt en doet niks meer.
Ten tweede,
Je kan situatie zonder pomp echt niet vergelijken met situatie zoals hij nu is.
Zoals het nu is stuurt quatt (of cv) water van links onder naar rechts onder (in jouw plaatje). Door de onderste buis dus. Minimale stromingsweerstand.
De circulatiepomp duwt het water van links onder naar links boven. Het creeert een flow met de wijzers van de klok mee. In de onsterste balk dus tegengesteld aan de quatt of cv flow. Daar gaan echt geen 2 stromen tegen elkaar in lopen. Wat er loopt is gewoon de som (het verschil eigenlijk) van de twee.
Het idee is dat de pomp zorgt voor de circulatie.
Via de thermostaatkraan wordt er genoeg warm water bijgemengd om de bovenste balk op temperatuur te krijgen (daarom zit daar de voeler).
In de nieuwe situatie duw je het quatt water dus rechtstreeks door de vloer. Dat doe ik ook. Niet met een quatt maar met een Vaillant water/water warmtepomp.
Of je de flow gaat halen hangt vooral ook af van de lengte van de lussen.
Je hebt er 5 parallel dus dat kan best redelijk gaan.
Mijn systeem met 2 lussen. Ik krijg er 400l/uur doorheen.
:strip_exif()/f/image/AJQ5AooaAlUiGi3WHwkHyvq7.jpg?f=fotoalbum_large)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ja dat verhaal van weheat lijkt mij ook te nerdy.. Ga een uur extra werken !paQ schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:20:
[...]
ja maar weheat zegt....
Het deel dat lukt om gebufferd te krijgen is centenwerk idd.
Ik zou het knap vinden als mensen er meer dan EUR 18,62 mee weten te besparen per jaar.
besteldGerardwaz schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:17:
[...]
https://thermostaat.eu/ Dit is een topper.
Ik heb een vraag aan de vragenlijst toegevoegd over de vaste 800l/u flow van de Quatt wp en op het algemene lucht/water wp forum gevraagd of andere wp-en een lagere flow zien bij een lager vermogen in het voorseizoen van het stookseizoen.paQ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:58:
[...]
Dus..... ook de V2 heeft een "9-stappen-frequentie" plan?
my flabber has been gasted....
@Quatt Support reageert op de eerdere vraag over de vaste compressorfrequenties dat Quatt wel meer compressorstappen zou willen maar dat de firmware van de buitenunit dat niet toelaat.
Als dat de beperking is voor een betere regeling dan zou je toch verwachten dat Quatt voor de CiC met een variabele flow tot een verbeterde regeling kan geraken?
[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 16-09-2025 12:51 ]
Ik zou verwachten dat als je anno 2025 een 3e versie van je warmtepomp op de markt brengt, je zorgt voor een compressoraansturing die niet een off-the-shelf frequentieregeling heeft uit 2004. Helemaal niet als je 'dat zelf ook wel zou willen'.TeslaNerd schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:45:
[...]
Ik heb een vraag aan de vragenlijst toegevoegd over de vaste 800l/u flow van de Quatt wp en op het algemene lucht/water wp forum gevraagd of andere wp-en een lagere flow zien bij een lager vermogen in het voorseizoen van het stookseizoen.
@Quatt Support reageert op de vaste compressorfrequenties dat Quatt wel meer compressorstappen zou willen maar dat de firmware van de buitenunit dat niet toelaat.
Als dat de beperking is voor een betere regeling dan zou je toch verwachten dat Quatt voor de CiC met een variabele flow tot een verbeterde regeling kan geraken?
Ik heb er ook nog steeds moeite mee te geloven dat de V2 echt alleen maar een stappencompressor heeft. Je gaat gewoon terug in de tijd dan.
Je kan met flow wel dingen bereiken, inzake de afgifte, maar niet perse hoeveel vermogen de WP afgeeft.
Het is met name een dT effect. Bijv: lagere flow, groter dT. Maar daardoor zal je compressor vanzelf weer optoeren om het 'verlies' goed te maken.
Als je de flow verder opvoert, daalt het dT, compressor gaat trager draaien, minder warm dus, en dan ook minder afgifte.
Er zit ergens een sweetspot, afhankelijk van tal van factoren.
Het enige dat je met een Quatt zelf in de hand hebt is het deel waterzijdig afstellen. (vooruit: en via omwegen de compressor een standje hoger of lager te laten draaien)
Mocht je trouwens altijd de maximale flow willen, trek dan de PWM-kabel van de pomp losTeslaNerd schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:45:
[...]
Ik heb een vraag aan de vragenlijst toegevoegd over de vaste 800l/u flow van de Quatt
Dan wordt het een aan/uit pomp (via pomprelais) ipv een freq. gestuurde pomp.
Pomp gaat naar maximale toerental. Flow wordt dan bepaald door de drukval in je CV-systeem.
Nadeel: tijdens anti-vries circulatie doet hij ook maximaal rondpompen
[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 16-09-2025 13:11 ]
Hoera! Die is goed voor de tweak van de dag 🥳jj85 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:10:
[...]
Mocht je trouwens altijd de maximale flow willen, trek dan de PWM-kabel van de pomp los![]()
Dan wordt het een aan/uit pomp (via pomprelais) ipv een freq. gestuurde pomp.
Pomp gaat naar maximale toerental. Flow wordt dan bepaald door de drukval in je CV-systeem.
Nadeel: tijdens anti-vries circulatie doet hij ook maximaal rondpompen
NB zijn er meer PWM tweaks mogelijk? Bijvoorbeeld een PWM sturing via arduino of ESPHome?
Ongetwijfeld.TeslaNerd schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:19:
[...]
Hoera! Die is goed voor de tweak van de dag 🥳
NB zijn er meer PWM tweaks mogelijk? Bijvoorbeeld een PWM sturing via arduino of ESPHome?
Hier wat leesvoer. Betreft het iPWM1 protocol van Wilo.
https://cms.media.wilo.co...91/4683951/wilo429191.pdf
/f/image/8RTrOR4AlSuPAYOAQVBEjnTP.png?f=fotoalbum_large)
Ik doe met je mee en neem even de proef op de som.
Vanavond willen we het ws toch 22 hebben, dus ik ga nu 'bufferen' en alvast de vloer op temperatuur brengen.
Ik heb momenteel ca 8kW aan PV overschot

De warmtepomp heeft zaterdag even 1 uurtje gelopen, dus de boel heeft flink kunnen afkoelen.
/f/image/rJdC1OafYDqnd6Xq0PcADKCp.png?f=fotoalbum_large)
Alleen de woonkamer / keuken en de FCU in de hal doen mee.
(en het voorschakelvaatje in de kelder)
De vederdeler kantoor staat dicht.
Ik heb geen ramen op het zuiden.
de momentopname (10 min geleden aangezet)
/f/image/TOhNr4wt2849Xyx4jp7Dm4vL.png?f=fotoalbum_large)
Ik ga nu kijken wanneer hij afslaat, en hoeveel energie we dan hebben verbruikt.
De maximale besparing zou dan zijn aantal kWh x 11 cent, gegeven er ook niets meer afkoelt tot (na) het moment dat de stroom 11 cent kost.
Denk dat dit sowieso iets is dat alleen met weinig warmtevraag kan werken. Als het koud is gaat ie nieteens uit.
tussen de 'tussen'seizoenen?
ONE HOUR LATER
Hij heeft een uur gelopen, en afgeslagen (anders overshoot ivm na-warmen uit de massa)
Temp in de woonkamer / keuken + 0.6K (edit 15:00: +0.72K)
Temp in de hal + 1.3K (lucht)
/f/image/juEy8bCMamh1TTLizee0zeqq.png?f=fotoalbum_large)
Verbruikt 430Wh (x 11 cent = 4.73 cent)
Thermische energie 2900 Wh
COP deze run 6.74
[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 16-09-2025 15:01 ]
Alles werkte prima, maar zag de geleverde power oplopen tot ruim 6600 en dat heb ik nog nooit zo hoog gezien.
:strip_exif()/f/image/tdGgWv5pK6LX2UHCxmg2ljgU.jpg?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
:strip_exif()/f/image/vtUu039sloaGBWABq0hRVjww.png?f=user_large)
Wel even interessant om te kijken of flowMeter.waterSupplyTemperature gelijk is aan WaterOut
Al een tijdje geleden gestopt met de test. Kan ik dus niet meer zien.jj85 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:42:
@pietjm Relatief hoge buitentemperatuur -> hoge COP.
[Afbeelding]
Wel even interessant om te kijken of flowMeter.waterSupplyTemperature gelijk is aan WaterOut
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Al vermoed ik dat je het straks gewoon in je 48 kWh batterij gaat drukken
Mooi HA dashboard
ookjj85 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:56:
@paQ Leuk experiment!
Al vermoed ik dat je het straks gewoon in je 48 kWh batterij gaat drukkenofftopic:
Mooi HA dashboard
Ik zie de eerste 'daling' van ca 0.15K intussen.
Dan had ik naar 22,5 of 23 gemoeten denk ik.
Maar er alleen al over moeten nadenken en bezig mee zijn om die 10 cent 'te pakken'...
Over 25 min zijn er allemaal mensen thuis, gaan er lampen aan, wordt er gekookt. Dan komt er best veel energie weer bij. (en de afzuiger gaat aan dus wordt er ook weer warmte naar buiten geblazen, stroom weer duur, en zo kunnen we nog wel even doorgaan met redeneren)
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 16-09-2025 16:32 ]
Offtopic, maar daarvoor zou je balansventilatie met WTW kunnen plaatsen.paQ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:28:
[...]
(en de afzuiger gaat aan dus wordt er ook weer warmte naar buiten geblazen, stroom weer duur, en zo kunnen we nog wel even doorgaan met redeneren)
Ook de afzuiging van de kookplaatBenVlie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:29:
[...]
Offtopic, maar daarvoor zou je balansventilatie met WTW kunnen plaatsen.
Dat schijn je inderdaad niet te moeten doen, vanwege vette afzetting in de warmtewisselaar.
De badkamer schijnen sommigen al niet te doen (vanwege vocht) via de WTW.
Afzuigkap idd niet doen vanwege vet.onlinaius schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:28:
[...]
Dat schijn je inderdaad niet te moeten doen, vanwege vette afzetting in de warmtewisselaar.
De badkamer schijnen sommigen al niet te doen (vanwege vocht) via de WTW.
Badkamer geen probleem, de WTW heeft altijd een condensafvoer.
Zo'n kookplaat met geïntegreerde afzuiging, dan blijft warmte wel binnenshuis
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Niet nodig hoor, dat meedoen.paQ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:34:
@Friezin
Ik doe met je mee en neem even de proef op de som.
Vanavond willen we het ws toch 22 hebben, dus ik ga nu 'bufferen' en alvast de vloer op temperatuur brengen.
Ik heb momenteel ca 8kW aan PV overschot, en indien dynamisch: het tarief is nu 0 cent ex alle belastingen, en vanavond 11 cent.
De warmtepomp heeft zaterdag even 1 uurtje gelopen, dus de boel heeft flink kunnen afkoelen.
[Afbeelding]
Alleen de woonkamer / keuken en de FCU in de hal doen mee.
(en het voorschakelvaatje in de kelder)
De vederdeler kantoor staat dicht.
Ik heb geen ramen op het zuiden.
de momentopname (10 min geleden aangezet)
[Afbeelding]
Ik ga nu kijken wanneer hij afslaat, en hoeveel energie we dan hebben verbruikt.
De maximale besparing zou dan zijn aantal kWh x 11 cent, gegeven er ook niets meer afkoelt tot (na) het moment dat de stroom 11 cent kost.
Denk dat dit sowieso iets is dat alleen met weinig warmtevraag kan werken. Als het koud is gaat ie nieteens uit.
tussen de 'tussen'seizoenen?
ONE HOUR LATER
Hij heeft een uur gelopen, en afgeslagen (anders overshoot ivm na-warmen uit de massa)
Temp in de woonkamer / keuken + 0.6K (edit 15:00: +0.72K)
Temp in de hal + 1.3K (lucht)
[Afbeelding]
Verbruikt 430Wh (x 11 cent = 4.73 cent)
Thermische energie 2900 Wh
COP deze run 6.74
Kan prima zelf beslissen of comfort hier gehandhaafd blijft bij mijn testje 😁.
Het is nu eenmaal niet Mi casa es su casa.
Maar wie weet.
Zou het alleen niet vandaag doen want besparen op stroom is natuurlijk al onmogelijk bij deze lage dynamische bedragen en buitentemperaturen.
Ps: en al helemaal niet met de invulling van de rest van je avond.
Totaal onzinnig in jouw geval. Maar dat wist je. Dus verspilde moeite dat beetje nadenken.
Die heb ik, maar de kooldampen stuur ik lekker naar buiten hoor.Toby-Wan schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:02:
[...]
Zo'n kookplaat met geïntegreerde afzuiging, dan blijft warmte wel binnenshuis
@Quatt Support zou je nog eens kunnen checken wat de status is omtrent de DT4M? Het stookseizoen is inmiddels weer begonnen. Waar het in de zomer "vervelend" is dat het setpoint wordt verlaagd, gaat het nu gewoon geld kosten. Het zich ervoor dat de thermostaat handmatig meerdere graden omhoog moet worden gezet, waardoor de quatt gas gaat stoken.TeslaNerd schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:54:
De vragenlijst voor @Quatt Support is weer uitgebreid. Ik zie dat het probleem met de “supported” DT4M thermostaat nog steeds niet is opgelost.
Afgelopen nacht was het weer raak en stond hij opeens weer op 18 ipv 20.5.
Wij zijn bezig met de verbouwing en nu komt er ook een nieuwe vloerverwarmerverdeling. Nu ben ik door dit topic heen gegaan en ben ik benieuwd of ik het zo goed heb:
1. Er moet een vloerverwarming komen met pomp om te zorgen, dus geen pomploze verdeler.
2. Je wilt kunnen instellen hoeveel/vanaf welke temperatuur erbij gemengd gaat worden: Quatt out = vloer in.
3. Zelf heb ik nog de wens altijd te kunnen zien hoeveel bar er per groep staat om eventueel zaken af te kunnen stellen.
Hebben jullie nog tips/aanvullingen?
Als je een nieuwe vloerverwarmingsverdeler aanschaft, zou ik kiezen voor een hybride verdeler. Deze kan automatisch regelen of er koud water moet worden bijgemengd.TalkingCarrot schreef op woensdag 17 september 2025 @ 06:44:
Hey,
Wij zijn bezig met de verbouwing en nu komt er ook een nieuwe vloerverwarmerverdeling. Nu ben ik door dit topic heen gegaan en ben ik benieuwd of ik het zo goed heb:
1. Er moet een vloerverwarming komen met pomp om te zorgen, dus geen pomploze verdeler.
2. Je wilt kunnen instellen hoeveel/vanaf welke temperatuur erbij gemengd gaat worden: Quatt out = vloer in.
3. Zelf heb ik nog de wens altijd te kunnen zien hoeveel bar er per groep staat om eventueel zaken af te kunnen stellen.
Bij een warmtepomp werkt een open verdeler vaak het beste. Maar omdat je met de Quatt niet kunt garanderen dat er nooit hoge temperaturen ontstaan, brengt dat een klein risico met zich mee.
Het nieuwe type hybride verdeler meet de temperatuur en bepaalt op basis daarvan of er retourwater moet worden bijgemengd. Deze temperatuur kun je zelf instellen.
Therminon heeft de hybrid line. Robot heeft ook hybride versie en vast ook nog wel andere merken.
Op zich best een mooie aanbieding. De Duo voor netto €3.498.Paul Hewson schreef op woensdag 17 september 2025 @ 00:57:
Voucher: Quatt Warmtepomp Korting op iBood. Geen idee of het wat is, maar ik denk ik het meld even voor de geïnteresseerden.
Het betreft wel het oude model, tegenwoordig met de naam Hybrid Classic!
Ter referentie: vorig jaar met de (hogere) 2024 subsidie was de prijs €4.099
[ Voor 8% gewijzigd door jj85 op 17-09-2025 08:24 ]
Beetje korting om van de ouwe meuk af te komenjj85 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:23:
[...]
Op zich best een mooie aanbieding. De Duo voor netto €3.498.
Ik ben nu dus wel heel benieuwd of er al nieuwe ervaringen zijn met de all-electric en vooral of een en ander al beter/slimmer werkt.
Overleg met je installateur.TalkingCarrot schreef op woensdag 17 september 2025 @ 06:44:
Hey,
Want geen idee van de specs van je woning, het aantal Quatts, of je gas gebruikt, hoeveel m2 vvw je wilt, hoofd- of bijverwarming? Houd je radiatoren (flow) etc. Daar is een goede installateur kundig in.
Kunnen mengen is altijd goed, dus een LTV-verdeler.
Een hybride verdeler zie ik de meerwaarde (vooral prijstechnisch) nog niet van t.o.v. een gewone mengknop I.c.m. de thermostaatknop, maar ik laat me graag overtuigen (nooit weer aan gedraaid).
Je komt in ieder geval goed beslagen ten ijs, omdat je weet wat er mogelijk is.
Netjes dat je zo'n mailtje krijgtjj85 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:48:
Gisteravond elektra voorbereid voor m'n WPB, daarbij ging de spanning ook van de Quatt af. CiC zit op een andere groep en bleef actief.
Daarna vergeten de spanning weer in te schakelen.
Werd daar vervolgens netjes aan herinnert door QuattDat hebben ze wel aardig voor elkaar eigenlijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kwa “bufferen”….
Het gaat het beste met vloerverwarming omdat dat een enorme betonnen plaat cq warmtebuffer is.
Wat heel erg belangrijk is om te realiseren is dat “om het gewoon een constante binnen temperatuur te hebben”, de vloer op een hogere temperatuur moet staan naarmate het buiten kouder wordt. Bij mij moet ik de vloer ongeveer een graad warmer stoken als het buiten 4 graden kouder wordt.
Dus…
Nog los van de afkoeling… alleen al om dezelfde binnen temperatuur te houden moet je die vloer een graad opwarmen en dat kost een flinke duit energie want die heeft een flinke warmtecapaciteit.
Juist eind van de dag daalt de buitentemperatuur dus als je niks bijzonders doet zal je excessief veel stoken in de dure dynamische periode tussen 17:00 en 21:00.
Je hoeft de boel echt niet tot 24 graden te stoken. 1 a 1.5 graad warmer om 17:00 werkt al heel goed.
Persoonlijk vind ik dat absoluut niet raar. Het hele zomerseizoen zijn we gewend dat de temperatuur over een etmaal enorm fluctueert en dat vinden we geen probleem. In de winter moet het dan opeens op 0.1graad nauwkeurig….. Ik ben er toe over gegaan “een minimum comfort temperatuur te willen”, maar “overshoot van 1 of 2 graden niet erg te vinden”.
Zoiets wil je zeker niet steeds handmatig doen. Een simpel thermostaat schema zoals @Mickel moen doet kan al heel goed werken. Ikzelf ben bezig met een volledig automatische controller op basis van weervoorspelling en dynamische prijzen. Dat publiceer ik in het water/water warmtepomp forum want dat past hier niet.
Nb… de theorie…
Warmte flux uit de kamer = Kout * (Tkamer - Tout) = warmte flux vloer naar kamer = Kin * (Tvloer - Tkamer)
Dus
Tvloer = - Kout/Kin * Tout + (1 + Kout/Kin) * Tkamer
De constante Kout/Kin ken je niet maar die kan je wel meten door alles te monitoren (bij mij worden ze met een zelflerende systeem gecalibreerd).
Anyway… als het buiten kouder wordt moet de vloer dus warmer om de kamer temperatuur constant te houden.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Dus wil je ook op de bovenverdieping je comfort behouden dan is een batterij denk ik een slimmere en flexibelere oplossing.
Dus een verhaal als het "wij van weheat" met hun 56 kWh 'batterij', is niets nieuws onder de zon. Dat is gewoon code voor: Koop geen thuisbatterij maar een weheat warmtepomp
Een huis (met name massa) neemt warmte op. Niet als je de thermostaat altijd op 16 hebt, en een beetje met IR panelen in de avonduren onder een dekentje zit te pielen nee.
ALS de WP nu al aanspringt draait ie 25~25.5 graden.
Als het echt koud is, zeg -6, dat zit ik meestal rond de 36~39, maar warmer niet. En dan is het gewoon 22 in huis. Maar dan is het niet meer bufferen, dan is het warmhouden. Het verlies compenseren dus.
Bewust een overshoot creëren in de herfst of lente kan dus alleen maar op gezette tijden en/of weersomstandigheden. Die moeten behalve zich maar net voordoen, ook nog passen in je huishouden.
Er zijn gewoon erg veel parameters om een paar euro te kunnen besparen.
Dus al zou ik in gisteren een overshoot van 1K toepassen, dan zat ik niet aan 4,5 cent besparing maar aan bijv 9, of 13,2. Hoeveel dagen per jaar zal dat lukken? 13? 42? 55?
Gisteren was het verschil met de dynamische tarieven 11 cent/kWh. Vandaag is dat 5 cent/kWh.
Maar als het voor @Friezin bijv gewoon past in het leefritme en comfortwensen; vooral doen!
Ik ben zelf veel meer overgestapt op: comfort staat absoluut op 1! Binnen die kaders kijk ik dan graag naar hoe dat zo efficiënt mogelijk kan en met hoeveel moeite dat gepaard gaat. Het moet vooral vanzelf gaan (want comfort op 1)
Set and forget dus.
Maar voor de "set and forget" moet je dus wel ff testen of dat vergeten ook kan. Vandaar steeds 3 uur lang op vaste tijd laag en mijn opmerking in een eerdere post: "Als er een duurder uurtje doorglipt, het zij zo".paQ schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:43:
@Stefannn mijn punt is meer dat bij een efficiënte thermostaat en/of regeling, dan wel een schema dat voor je eigen huishouden (@Mickel moen ) goed werkt, dat in wezen al 'vanzelf' voor het leeuwendeel is opgelost.
Dus een verhaal als het "wij van weheat" met hun 56 kWh 'batterij', is niets nieuws onder de zon. Dat is gewoon code voor: Koop geen thuisbatterij maar een weheat warmtepomp
Een huis (met name massa) neemt warmte op. Niet als je de thermostaat altijd op 16 hebt, en een beetje met IR panelen in de avonduren onder een dekentje zit te pielen nee.
ALS de WP nu al aanspringt draait ie 25~25.5 graden.
Als het echt koud is, zeg -6, dat zit ik meestal rond de 36~39, maar warmer niet. En dan is het gewoon 22 in huis. Maar dan is het niet meer bufferen, dan is het warmhouden. Het verlies compenseren dus.
Bewust een overshoot creëren in de herfst of lente kan dus alleen maar op gezette tijden en/of weersomstandigheden. Die moeten behalve zich maar net voordoen, ook nog passen in je huishouden.
Er zijn gewoon erg veel parameters om een paar euro te kunnen besparen.
Dus al zou ik in gisteren een overshoot van 1K toepassen, dan zat ik niet aan 4,5 cent besparing maar aan bijv 9, of 13,2. Hoeveel dagen per jaar zal dat lukken? 13? 42? 55?
Gisteren was het verschil met de dynamische tarieven 11 cent/kWh. Vandaag is dat 5 cent/kWh.
Maar als het voor @Friezin bijv gewoon past in het leefritme en comfortwensen; vooral doen!
Ik ben zelf veel meer overgestapt op: comfort staat absoluut op 1! Binnen die kaders kijk ik dan graag naar hoe dat zo efficiënt mogelijk kan en met hoeveel moeite dat gepaard gaat. Het moet vooral vanzelf gaan (want comfort op 1)
Set and forget dus.
En nee: een paar centen tikt niet aan, maar kijk ook bijv. eens bij 8 en 9 september: wanneer je dan 2x tussen 6 en 9 uur (AM/PM) geen stroom gebruikt, tikt dat wel aan.
Btw, mijn waarneming tot nu: heerlijk warme vloer wanneer ik van bed stap om 06.30 uur (27°C), een aangename 22°C in de kamer 😁 en een Quatt die niets doet.
(Quatt draait de 21,5 toch al op 750W, voor dat half graadje extra 3 uur lang op 1200W)
Zo zie je maar weer dat iedereen zijn quatt Anders gebruikt. 22 graden wordt hier ervaren als broeien 😄Friezin schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:25:
[...]
Maar voor de "set and forget" moet je dus wel ff testen of dat vergeten ook kan. Vandaar steeds 3 uur lang op vaste tijd laag en mijn opmerking in een eerdere post: "Als er een duurder uurtje doorglipt, het zij zo".
En nee: een paar centen tikt niet aan, maar kijk ook bijv. eens bij 8 en 9 september: wanneer je dan 2x tussen 6 en 9 uur (AM/PM) geen stroom gebruikt, tikt dat wel aan.
Btw, mijn waarneming tot nu: heerlijk warme vloer wanneer ik van bed stap om 06.30 uur (27°C), een aangename 22°C in de kamer 😁 en een Quatt die niets doet.
Tja, en vandaar dat ik al zei dat je, voor het verbruik, beter niet MIJN Quatt kon vergelijken 🤪.0xygen500 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:30:
[...]
Zo zie je maar weer dat iedereen zijn quatt Anders gebruikt. 22 graden wordt hier ervaren als broeien 😄
Ook vorig jaar was dit in de zomer met hogere korting te verkrijgen. Ik heb zelf mijn enkele Quatt vorig jaar voor €2700 gekocht. Een tweede zou uit mijn hoofd €900 meer kosten, dus €3600. dus iets hoger dan de huidige aanbieding, maar dan wel weer met een gratis Tado. Waar naar mijn indruk vooral op geanticipeerd wordt zijn de subsidieregels die fors gaan veranderen. Maar inderdaad zullen ze het oude model niet lang meer op voorraad hebben omdat ze R32 moeten gaan uitfaseren. Klanten met een duo, zullen eerder overstappen op All Electric-opstelling dan diegene met een enkele. Quatt heeft er dus baat bij als meer klanten met een classic model, een duo nemen.jj85 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:23:
[...]
Op zich best een mooie aanbieding. De Duo voor netto €3.498.
Wat de plannen voor warmtepompen gaan betekenen dat weet men nog niet precies, maar naar mijn indruk gaan die fors zijn.
https://www.installatie.n...e-gaat-fors-naar-beneden/
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Bij mij gaat de Quatt voorlopig nog niet aan, maar toch nu 21,6 graden beneden. Ook elk huis en situatie is anders.0xygen500 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:30:
[...]
Zo zie je maar weer dat iedereen zijn quatt Anders gebruikt. 22 graden wordt hier ervaren als broeien 😄
‘s morgens gaat warmte bufferen zelfs extreem goed.Friezin schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:25:
[...]
Maar voor de "set and forget" moet je dus wel ff testen of dat vergeten ook kan. Vandaar steeds 3 uur lang op vaste tijd laag en mijn opmerking in een eerdere post: "Als er een duurder uurtje doorglipt, het zij zo".
(Quatt draait de 21,5 toch al op 750W, voor dat half graadje extra 3 uur lang op 1200W)
Als je zorgt dat je de vloer om 7 uur op temperatuur hebt dan heb je dat gedaan met de goedkope nacht stroom.
Vanaf dat moment neemt de buitentemperatuur toe en heb je steeds minder vloertemperatuur nodig om dezelfde binnetemperatuur te houden. In praktijk (en dat draait al 1.5 jaar bij mij zo) kan de verwarming vanaf 7 uur nagenoeg uit en dan houd je het tot een uur of 12 heel behoorlijk.
Doe je dat niet….
Dan ga je dus vanaf 7 uur als je opstaat “juist met dure stroom stoken”.
Ik heb een water/water warmtepomp en dan werkt dat super.
Met lucht/watr zoals quatt moet je de lage cop ‘s nachts wel meewegen.
Kan het ook bij de cv monteur navragen, maar wil het ook niet moeilijker maken dan het is. Hoe wordt onderhoud van de cv ketel bij jullie gedaan? Zelfde als voor de Quatt of anders?
Sommige CV monteurs beginnen te piepen zodra er een Quatt geinstalleerd is en zeggen (vanaf hun kant) het eventuele onderhoudscontract opPalomar schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:48:
Bij ons is afgelopen zomer de Quatt hybride warmtepomp geïnstalleerd. Ik kwam erachter dat onze cv ketel al 2 jaar geen onderhoud meer heeft gehad, dus voordat het stookseizoen begint direct maar even een afspraak gemaakt met de cv onderhoudsmonteur die voorheen ook altijd langskwam. Ik vroeg mij later alleen af, kan een cv onderhoudsmonteur gewoon zijn werk doen nu er een Quatt op zit aangesloten? Of moet dat via een monteur die ook met Quatt overweg kan?
Kan het ook bij de cv monteur navragen, maar wil het ook niet moeilijker maken dan het is. Hoe wordt onderhoud van de cv ketel bij jullie gedaan? Zelfde als voor de Quatt of anders?

(bron: diverse ervaringen in dit topic)
Quatt heeft eea opgeschreven mbt CV onderhoud
https://support.quatt.io/...eiding-cv-ketel-onderhoud
Monteur kwam, deed zijn werk en ging weer weg.Palomar schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:48:
Bij ons is afgelopen zomer de Quatt hybride warmtepomp geïnstalleerd. Ik kwam erachter dat onze cv ketel al 2 jaar geen onderhoud meer heeft gehad, dus voordat het stookseizoen begint direct maar even een afspraak gemaakt met de cv onderhoudsmonteur die voorheen ook altijd langskwam. Ik vroeg mij later alleen af, kan een cv onderhoudsmonteur gewoon zijn werk doen nu er een Quatt op zit aangesloten? Of moet dat via een monteur die ook met Quatt overweg kan?
oh thanks, dan houd ik die even bij de hand.jj85 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:53:
[...]
Sommige CV monteurs beginnen te piepen zodra er een Quatt geinstalleerd is en zeggen (vanaf hun kant) het eventuele onderhoudscontract op![]()
Heb m ooit naar mijn installateur gestuurd, zit in mijn "dossier".jj85 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:53:
[...]
Sommige CV monteurs beginnen te piepen zodra er een Quatt geinstalleerd is en zeggen (vanaf hun kant) het eventuele onderhoudscontract op![]()
Zie dat inmiddels telnr voor hulp aan de monteur gelijk is gemaakt aan algemeen nummer... Tja.
Ik las op Facebook deze week, een CV-monteur gaf toelichting waarom hij geen onderhoud wou plegen, dat het probleem voor hem o.a. in de bereikbaarheid van Quatt zat. Hij had slechte ervaringen. Dus klant heeft een probleem met de verwarming en probeert dan Quatt te bereiken maar dat lukt niet. Heeft ook een onderhoudscontract met de CV-monteur. dus die gaat hij/zij die bellen. Klant zit in de kou dus CV-monteur probeert het probleem toch op te lossen. Maar de aansturing van de CV wordt door de CIC geregeld. Dus moet Quatt eigenlijk in actie komen. Via een omweg kreeg de monteur de CV toch aan de praat. Nadat Quatt geweest is moet de Cv-monteur alsnog enkele dingen omzetten en dus terug komen. Het waren allemaal extra kosten, die de klant niet wou betalen omdat die had een contract had. Ik kan mij eigenlijk wel voorstellen dat een CV- bedrijf daar geen zin in heeft. Als er ook geen telefoonnummer voor de monteur beschikbaar is, dan is dat een achteruitgang.jj85 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:53:
[...]
Maar dat ligt wat mij betreft anders als er helemaal geen contract is. Dan betaal je gewoon een bedrijf voor zijn diensten. Wij hebben geen contract en de monteur kwam gewoon (wist niet dat we een Quatt hadden) en maakte er helemaal geen probleem van. Wel zijn we een bestaande klant en krijgen we bericht wanneer er weer onderhoud moet worden gepleegd. Maar zoals @Friezin de CV-ketel heeft aangesloten is misschien wel slim, zij heeft dacht ik extra kogelkranen geplaatst, zodat je buiten de Quatt om met CV kan verwarmen. Maar hoe dat met de aansturing zit dat weet ik niet.
Maar door de toelichting begrijp ik wel beter waarom een CV-bedrijf klanten uit hun onderhoudscontract gooit. Uiteraard speelt concurrentie ook een rol, ze verkopen liever zelf die (hybride)warmtepomp. Maar volgens de site van mijn CV-bedrijf zou mijn huis nog steeds niet geschikt zijn voor een hybride warmtepomp en als ik op hun advies had af moeten gaan had ik deze waarschijnlijk nog niet genomen. Uiteindelijk dus toch bij een externe partij uitgekomen.
[ Voor 13% gewijzigd door WAF1 op 17-09-2025 16:00 ]
Goed dit te lezen. Niet iets waar ik al bij stil had gestaan. Al moet ik zeggen, wanneer mijn CV onderhoudscontract wordt opgezegd om deze reden, zoek ik sowieso liever meteen een andere partij. Het zou voor de algemene werking van de CV geen invloed moeten hebben lijkt me. Maar dat ga ik ongetwijfeld meemaken .....WAF1 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:45:
[...]
Ik las op Facebook deze week, een CV-monteur gaf toelichting waarom hij geen onderhoud wou plegen, dat het probleem voor hem o.a. in de bereikbaarheid van Quatt zat. Hij had slechte ervaringen. Dus klant heeft een probleem met de verwarming en probeert dan Quatt te bereiken maar dat lukt niet. Heeft ook een onderhoudscontract met de CV-monteur. dus die gaat hij/zij die bellen. Klant zit in de kou dus CV-monteur probeert het probleem toch op te lossen. Maar de aansturing van de CV wordt door de CIC geregeld. Dus moet Quatt eigenlijk in actie komen. Via een omweg kreeg de monteur de CV toch aan de praat. Nadat Quatt geweest is moet de Cv-monteur alsnog enkele dingen omzetten en dus terug komen. Het waren allemaal extra kosten, die de klant niet wou betalen omdat die had een contract had. Ik kan mij eigenlijk wel voorstellen dat een CV- bedrijf daar geen zin in heeft. Als er ook geen telefoonnummer voor de monteur beschikbaar is, dan is dat een achteruitgang.
Maar dat ligt wat mij betreft anders als er helemaal geen contract is. Dan betaal je gewoon een bedrijf voor zijn diensten. Wij hebben geen contract en de monteur kwam gewoon (wist niet dat we een Quatt hadden) en maakte er helemaal geen probleem van. Wel zijn we een bestaande klant en krijgen we bericht wanneer er weer onderhoud moet worden gepleegd. Maar zoals @Friezin de CV-ketel heeft aangesloten is misschien wel slim, zij heeft dacht ik extra kogelkranen geplaatst, zodat je buiten de Quatt om met CV kan verwarmen. Maar hoe dat met de aansturing zit dat weet ik niet.
Maar door de toelichting begrijp ik wel beter waarom een CV-bedrijf klanten uit hun onderhoudscontract gooit. Uiteraard speelt concurrentie ook een rol, ze verkopen liever zelf die (hybride)warmtepomp. Maar volgens de site van mijn CV-bedrijf zou mijn huis nog steeds niet geschikt zijn voor een hybride warmtepomp en als ik op hun advies had af moeten gaan had ik deze waarschijnlijk nog niet genomen. Uiteindelijk dus toch bij een externe partij uitgekomen.

Het is maar hoe je het bekijkt, met name in voor en najaar kan de buitentemperatuur overdag en snachts flink verschillen.Stefannn schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:47:
[...]
‘s morgens gaat warmte bufferen zelfs extreem goed.
Als je zorgt dat je de vloer om 7 uur op temperatuur hebt dan heb je dat gedaan met de goedkope nacht stroom.
Vanaf dat moment neemt de buitentemperatuur toe en heb je steeds minder vloertemperatuur nodig om dezelfde binnetemperatuur te houden. In praktijk (en dat draait al 1.5 jaar bij mij zo) kan de verwarming vanaf 7 uur nagenoeg uit en dan houd je het tot een uur of 12 heel behoorlijk.
Doe je dat niet….
Dan ga je dus vanaf 7 uur als je opstaat “juist met dure stroom stoken”.
Ik heb een water/water warmtepomp en dan werkt dat super.
Met lucht/watr zoals quatt moet je de lage cop ‘s nachts wel meewegen.
Over het algemeen is de buitentemperatuur vlak voor zonsopgang het laagst. En als je om 7 uur je vloer warm wilt hebben dan buffer je met een veel lagere COP.... niet erg efficient dus. Wellicht beter om dan toch een paar uurtjes te wachten.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.