Ervaringen met Quatt Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 255 256 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakpapier
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-05 07:47
MacD007 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:56:
[...]

Beste @Kraakpapier, ik ben het hier met @pietjm helemaal eens, zolang de oude cv nog technisch in orde is en geen duidelijke technische mankementen vertoond zou deze “oude” cv ketel waarschijnlijk nog heel lang zijn dienst kunnen voltooien. Zeker met met nieuwe Quatt met 7 kW zou dit mogelijk al een voldoende capaciteit geven, hooguit als op een later tijdstip naar Quatt AE wilt overstappen zou een Quatt duo mogelijk een beter optie worden mits je deze kunt plaatsen, m’n ook ivm geluidsaspecten. Wat geeft Quatt aan?

Vergeet niet dat de cv nu vaak alleen nog voor SWW moet draaien, daarvan slijt een cv echter niet echt.
Met 1200 m3 hou je circa 200-250 m3 over, de rest doet de Quatt, dus ook mijn advies zou zijn om gewoon de bestaande cv te laten hangen, zou deze op een bepaald moment toch aan vervanging toe zijn kun je alsnog besluiten wat te doen.
Bedankt voor je reactie! Quatt zet zelf heel erg in op een duo bij het intake gesprek want het is 'maar' €700 duurder en het zou de ketel nog minder belasten. Maar ik begrijp de toegevoegde waarde niet helemaal van die tweede warmtepomp indien ik niet AE zou gaan. Geluid zou geen enkel probleem zijn volgens Quatt. Voldoene ruimte ook vanaf de erfgrens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:11
Kraakpapier schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:25:
[...]

Bedankt voor je reactie! Quatt zet zelf heel erg in op een duo bij het intake gesprek want het is 'maar' €700 duurder en het zou de ketel nog minder belasten. Maar ik begrijp de toegevoegde waarde niet helemaal van die tweede warmtepomp indien ik niet AE zou gaan.
voor jou is het 'slechts' 700 euro extra, echter voor Quatt is het 3500 euro extra omzet
'ketel nog minder belasten' is uit de duim gezogen, het gaat gewoon om de euro's

als je van 1200m3 gas komt heeft een Duo 0 toegevoegde waarde.
als die 1200m3 inclusief warm water bereiding is, dan is een Mono ook al voldoende (volgens koevlaas formule heb je dan 1200 / 1650 * 8 = 5.8 kW warmtepomp nodig )

[ Voor 12% gewijzigd door Toby-Wan op 26-05-2025 21:05 ]

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:30
Toby-Wan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:02:
[...]

voor jou is het 'slechts' 700 euro extra, echter voor Quatt is het 3500 euro extra omzet
'ketel nog minder belasten' is uit de duim gezogen, het gaat gewoon om de euro's

als je van 1200m3 gas komt heeft een Duo 0 toegevoegde waarde.
als die 1200m3 inclusief warm water bereiding is, dan is een Mono ook al voldoende (volgens koevlaas formule heb je dan 1200 / 1650 * 8 = 5.8 kW warmtepomp nodig )
Ook voor @Kraakpapier mee eens wat hier aangegeven wordt, ik ga hier wel uit van de nieuwe Quatt met R290, dit is zeker indien je dus niet gasloos wilt gaan als grote kanttekening.
Wil je wel de optie open houden dat je over een tijd wel overgaan is de stap nu naar de duo mogelijk wel te overwegen, je moet dat dus wel makkelijk kunnen betalen omdat het een gok is, met een duo ga je in ieder geval qua verwarming volledig op warmtepomp draaien en zal de oude cv eigenlijk alleen nog voor SWW gebruikt worden.
Wat je ook beslist doe in ieder geval een WPAC berekening, lukt dat niet stuur dan een dm, ik help dan wel.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:29
Zijn er hier ook personen die zelf al een rubbermat onder de units hebben geplaatst en een specifieke mat kunnen aanraden? Ik zie uiteindelijke producten van 5-100 euro en geef liever geen 100 euro uit aan een stuk rubber als ik het even kan voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:14
hondsdol schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:59:
Zijn er hier ook personen die zelf al een rubbermat onder de units hebben geplaatst en een specifieke mat kunnen aanraden? Ik zie uiteindelijke producten van 5-100 euro en geef liever geen 100 euro uit aan een stuk rubber als ik het even kan voorkomen...
Ja, mits je rubberen tegels ook onder rubberen mat vind vallen.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet kan vergelijken: ik heb nooit zonder gedraaid.

Het is nu bij mij bitumen dak --> rubberen tegels --> opsluitbanden --> Quatt op rubberen bigfoots.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:12:
[...]

Juist vanwege gezelligheid thuis / WAF zou ik de Quatt all-E niet aandurven, te groot risico op kinderziektes, zeker tegen die prijs..
100% mee eens. Het is dat ik hier de airco heb die kan meeverwarmen, zodat de Quatt bijna altijd op building 87 kan draaien, anders had het wel eens kunnen gebeuren dat de Quatt op 'raadselachtige' wijze opeens van het dak af geblazen werd.

@marijnflipse hoewel je monteurs me goed genoeg hebben afgescheept dat ik het er maar bij laat zitten, zou ik het heel errug lief vinden mocht er nog wat aan gedaan worden zodra jullie ooit de irritante piep en zoemtonen op weten te lossen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:18:
En zelfs als je die lucht van buiten haalt, dan nog moet je jezelf vooral niet rijk rekenen. Met luchtkanalen zorg je voor een hoop luchtweerstand en dat kost ook weer stroom en die buitenlucht is ook niet altijd geweldig voor de COP.
Lucht pompen is niet echt iets waar ik qua stroomverbruik mee zou zitten: een beetje doucheventilator gebruikt 10 - 20 watt en heeft meer dan genoeg CFM voor een WPB.

Wat mijn grootste probleem is met (traditionele) luchtkanalen is de extra gaten in de geisoleerde schil.

Wel kun je hier (zoals @paQ aangeeft) leuke creatieve oplossingen mee verzinnen.

Bijvoorbeeld door de aanvoer en de afvoer van warme / koude lucht in de zomer op te draaien, voor 'gratis' koeling in de zomer.

Er zijn echter nog veel meer oplossingen te verzinnen om de efficientie te verhogen en het verbruik te verlagen. Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen de WPB aan te sluiten op de balansventilatie, waarbij warmteverlies uit de woning (deels) terugwint.

Of (dat zou waarschijnlijk mijn optie zijn): je haalt de aanvoer (wel met een extra filtertje om stof en spinnenwebben uit de WPB te houden) van de ongeisoleerde zolder af. Hiermee win ik warmteverlies (van de bovenverdieping naar de zolder) deels terug en zodra de zon schijnt pakt de WPB zonnewarmte die door het dak komt op, voor een fors hogere COP. Met wat automatisering erop (opwarmen zodra de zon schijnt) haal je daarmee het maximale voordeel uit je zonne-energie.

Creatieve opties te over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Ik heb een Quatt Duo.
In homey geeft de variabele pomp 1 en pomp 2 buitentemperatuur nagenoeg dezelfde temperatuur aan.
Echter er is ook een variabele buitentemperatuur.
Deze geeft een temperatuur aan die ca 3 graden hoger is dan de 2 eerde genoemde.
Zie foto.

Ideeen waarom dit zo is.
Hoe is dat bij jullie.

Ik wil nl zaken sturen op de buitentemperatuur. En wil dan wel de juiste hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMYiv_6cgp8kcivoxPnUpEMnnAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUioLwq1bdThmv2qGv7xBlrD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:19
Quatt heeft uiteindelijk toch zonder extra “werkvoorbereidingskosten” mijn v1 omgezet naar een v2. Is het enige verschil qua electra dat er een 20A groep nodig is ipv 16A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:22
MartindM schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:24:
Ik heb een Quatt Duo.
In homey geeft de variabele pomp 1 en pomp 2 buitentemperatuur nagenoeg dezelfde temperatuur aan.
Deze geeft een temperatuur aan die ca 3 graden hoger is dan de 2 eerde genoemde.
Zie foto.

Ideeen waarom dit zo is.
Hoe is dat bij jullie.

Ik wil nl zaken sturen op de buitentemperatuur. En wil dan wel de juiste hebben.

[Afbeelding]
Zou de buitentemperatuur via opentherm kunnen zijn. Is jouw cv via opentherm aangesloten op de CiC en heeft jouw cv een buitentemperatuursensor?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:38
Kraakpapier schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:25:
[...]

Bedankt voor je reactie! Quatt zet zelf heel erg in op een duo bij het intake gesprek want het is 'maar' €700 duurder en het zou de ketel nog minder belasten. Maar ik begrijp de toegevoegde waarde niet helemaal van die tweede warmtepomp indien ik niet AE zou gaan. Geluid zou geen enkel probleem zijn volgens Quatt. Voldoene ruimte ook vanaf de erfgrens.
Ook zonder AE kan je met een duo waarschijnlijk je hele huis met de warmtepomp verwarmen. Mijn combiketel staat altijd op zomerstand, en de quatt vindt dat prima. Elk jaar dat mijn ketel nu langer meegaat omdat deze alleen nog maar sanitair water hoeft te doen is meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Laatst online: 28-05 15:30

SBL

Ik heb dezelfde constructie als @onlinaius :
bitumen dak --> rubberen tegels --> opsluitbanden --> Quatt op rubberen bigfoots
Waarbij ik dikke (4,5cm) rubberen tegels heb, van de Hornbach
https://www.hornbach.nl/p...art-50x50x4-5-cm/7011220/

Heb ik er meteen onder gelegd, dus geen vergelijkingsmateriaal, maar ik hoor niets in de garage eronder.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-05 17:16
Ben net terug van vakantie en in de tussentijd is de CV installatie volledig leeg gelopen (de CV zegt dat er 0,0 bar druk is). Ik kon nog wel warm douchen, dus dat is al vreemd. Er was in die periode geen warmtevraag.

Afgelopen zaterdag wilde de warmtepomp niet starten, dus toen maar even gaan kijken. Inmiddels mijn CV installatie bijgevuld, en ontlucht.

Nu zag ik ook dat de json-feed sinds een paar maanden ook de waterdruk doorgeeft. Dat is handig want nu heb ik ook data. Het blijkt dat op 30 april de waterdruk in één dag (of op één moment, dat kan ik niet meer zien), van 1,2 bar naar 0 bar is gegaan. Na het bijvullen blijft de waterdruk goed, dus er is geen sprake van lekkage. Dan denk ik dat de warmtepomp zelf besloten heeft om te de druk eraf te halen (anti-freeze-protection ?)

Het expansievat klinkt nog prima.

Iemand een idee wat hier de oorzaak (en de oplossing) voor zou kunnen zijn ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RijNDPXZvQ-4xW-otP6hQ2wli44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fOY2gpqsfC4R5w5iBtgQ0B1i.png?f=fotoalbum_large

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:29
SBL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:45:
[...]

bitumen dak --> rubberen tegels --> opsluitbanden --> Quatt op rubberen bigfoots

Heb ik er meteen onder gelegd, dus geen vergelijkingsmateriaal, maar ik hoor niets in de garage eronder.
Heb je misschien een foto van de setup? Ik ben echt een volledige leek en ben wel benieuwd, met name naar de opslutibanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:54
AlfredPteD schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:03:
Ben net terug van vakantie en in de tussentijd is de CV installatie volledig leeg gelopen (de CV zegt dat er 0,0 bar druk is). Ik kon nog wel warm douchen, dus dat is al vreemd. Er was in die periode geen warmtevraag.

Afgelopen zaterdag wilde de warmtepomp niet starten, dus toen maar even gaan kijken. Inmiddels mijn CV installatie bijgevuld, en ontlucht.

Nu zag ik ook dat de json-feed sinds een paar maanden ook de waterdruk doorgeeft. Dat is handig want nu heb ik ook data. Het blijkt dat op 30 april de waterdruk in één dag (of op één moment, dat kan ik niet meer zien), van 1,2 bar naar 0 bar is gegaan. Na het bijvullen blijft de waterdruk goed, dus er is geen sprake van lekkage. Dan denk ik dat de warmtepomp zelf besloten heeft om te de druk eraf te halen (anti-freeze-protection ?)

[Afbeelding]
je druk was al sinds begin (?) 11 april aan het afnemen.
Dat je kunt douchen is niet gek; dat is geen CV ;)

offtopic:
'leeglopen' hoeft niet perse waar te zijn; de druk is 0. Een vol systeem kan ook 0 bar druk hebben op de systeemmeter, alleen is er geen (extra) druk.
Maar, staat je 'lek' op het laagste punt, ja dan kan het helemaal leeg.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 27-05-2025 10:22 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:22

[Afbeelding]
Klinkt als de eerste beschrijving hier op het forum van de anti-freeze koppeling bij de wateraansluiting op de buitenunit die in actie is gekomen.
Vragen die ik heb:
- was het bij jouw buitenunit nog koud genoeg om de anti-freeze koppeling te activeren?
- hoe hoog stond jouw thermostaat?
- heeft Quatt of de Quatt app een alarm of melding gegeven van deze leegloop en drukverlies?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Hier was het 30-4 8°C+ (wat was 't bij jou?) dus anti-freeze lijkt me stug.
Al gevraagd aan Quatt?
Want ik zie voor 11 april ook ontzettend lage druk.
Je hebt bijgevuld, maar is hij nu al weer aan het dalen?

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kan ook het overdrukventiel in je CV ketel zijn. Al dan niet icm expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Ik hoorde wel wat in de garage er onder, maar wel echt alleen als ik er ongeveer recht onder stond. Een hele donkere, diepe brom, alsof er voor het huis een auto stationair stond te draaien.

Ik zat hier niet echt mee, dus heb er ook nooit een probleem van gemaakt, maar het is verholpen door Quatt met het plaatsen van veerpootjes. Hiermee hield de donkere bromtoon op, maar de irritantere hogere zoemtoon was hiermee helaas niet verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
hondsdol schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Heb je misschien een foto van de setup? Ik ben echt een volledige leek en ben wel benieuwd, met name naar de opslutibanden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfSDKHDg4m7rFXsU0zw3vCRdDsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQ2f7Eby6YvUevxu9eBWTcE3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQH2u4VqgqU3F9XQooYMI1uAw2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJFozyETgi8NycEMYKw3BOoA.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: dit is inderdaad een oude foto. De manier waarop de Quatt op het dak staat is niet veranderd, maar de leidingen hangen nu wel aan de muur. Ze zo laten liggen is uiteraard geen goed idee.

[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 27-05-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je benoemt niet of ze worden opgehangen, op een dak(kapel) komen te staan of op de grond.

Edit: ff teruggelezen, dak dus 🤦🏻‍♀️

Ik heb 4 betonnen bielzen (60x15x15cm) daarbovenop rubber matje (reepjes van de simpelste uit de bouwmarkt, 2,5 cm) en dan de Quatt. Geruisloos en geen trillingen in de Quatt (rubber absorbeert voordat bielzen bereikt worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jofuwNq41I6BMxySZHAwpxEUR1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wk136AgpqgC8oeTut1CwXfL.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
TeslaNerd schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:20:
[...]

Klinkt als de eerste beschrijving hier op het forum van de anti-freeze koppeling bij de wateraansluiting op de buitenunit die in actie is gekomen.
Vragen die ik heb:
- was het bij jouw buitenunit nog koud genoeg om de anti-freeze koppeling te activeren?
- hoe hoog stond jouw thermostaat?
- heeft Quatt of de Quatt app een alarm of melding gegeven van deze leegloop en drukverlies?
Het was in de nacht wel onder de 10°C, maar het is niet onder de 5°C geweest (info rotterdam airport). De temperatuur gemeten door de warmtepomp is ook niet laag geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RCPAzM7bEuIrCJrGZwT9hc48h8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KBfDzvOqdmjWNhfRbXSqCo70.png?f=user_large

De thermostaat stond vast op 12°C

Quatt kwam gisteren, dus bijna een maand na het voorval, maar wel vrij snel nadat ik überhaupt een warmtevraag had, met een bericht dat de waterflow te laag is, en welke acties ik zou moeten uitvoeren. Dat heb ik uiteraard gedaan.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
Friezin schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:24:
[...]

Hier was het 30-4 8°C+ (wat was 't bij jou?) dus anti-freeze lijkt me stug.
Al gevraagd aan Quatt?
Want ik zie voor 11 april ook ontzettend lage druk.
Je hebt bijgevuld, maar is hij nu al weer aan het dalen?
Ik heb wel ergens wat lekkage in mijn cv systeem, daarom neemt de druk langzaam af. Maar niet in die mate als op 30 april.

Ik heb inmiddels in HA een trigger gezet dat ik een melding krijg als de waterdruk onder de 1 bar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
paQ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:16:
[...]

je druk was al sinds begin (?) 11 april aan het afnemen.
Dat je kunt douchen is niet gek; dat is geen CV ;)

offtopic:
'leeglopen' hoeft niet perse waar te zijn; de druk is 0. Een vol systeem kan ook 0 bar druk hebben op de systeemmeter, alleen is er geen (extra) druk.
Maar, staat je 'lek' op het laagste punt, ja dan kan het helemaal leeg.
Met 'leeg' bedoel ik dat er geen druk meer is. Helemaal geen druk is helemaal leeg. Dat er dan toch nog wel ergens water in het systeem staat vind ik niet zo interessant. Als alle leidingen geen water meer zouden bevatten, dan zit er wel lucht in, en is het nog steeds niet leeg. Maar ik kan leren. Welk woord zou jij gebruiken om aan te geven dat er geen druk meer is ?

Bij een druk van onder de 0.6 bar kan ik normaliter niet meer warm douchen (zo merk ik soms dat het tijd is om bij te vullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:04:
[...]

Ik heb wel ergens wat lekkage in mijn cv systeem, daarom neemt de druk langzaam af. Maar niet in die mate als op 30 april.

Ik heb inmiddels in HA een trigger gezet dat ik een melding krijg als de waterdruk onder de 1 bar komt.
Ik had ook licht verlies (koffiemok per 2 week).
Groot verwarmingssysteem, dus niet te traceren.
Heb de installateur in februari leakseal toe laten voegen.
Opgelost

PS: moest hij echt flink bijgevuld?
Je Quatt staat op heel hoog punt, tot welke hoogte (verdieping?) was installatie leeg?

(Quatt moest worden geïsoleerd van dat goedje vlgs Quatt, maar (oude) flowmeter is niet te isoleren hihi. Niets aan de hand)

[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 27-05-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
AlfredPteD schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Met 'leeg' bedoel ik dat er geen druk meer is. Helemaal geen druk is helemaal leeg. Dat er dan toch nog wel ergens water in het systeem staat vind ik niet zo interessant. Als alle leidingen geen water meer zouden bevatten, dan zit er wel lucht in, en is het nog steeds niet leeg. Maar ik kan leren. Welk woord zou jij gebruiken om aan te geven dat er geen druk meer is ?

Bij een druk van onder de 0.6 bar kan ik normaliter niet meer warm douchen (zo merk ik soms dat het tijd is om bij te vullen).
het was maar off topic he ;)

maar er lekt overduidleijk iets, hoeft helemaal niet de Quatt te zijn natuurlijk.
Overdrukventiel in je CV ketel gecontroleerd? Drupt dat? (constant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
paQ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:22:
[...]

het was maar off topic he ;)

maar er lekt overduidleijk iets, hoeft helemaal niet de Quatt te zijn natuurlijk.
Overdrukventiel in je CV ketel gecontroleerd? Drupt dat? (constant)
Ik denk dat ik een paar liter heb moeten bijvullen (half expansievat ?). Dan verwacht ik binnen ergens veel water, of in dit geval restanten van veel water. Die heb ik niet gezien. Of kan dat afgevoerd worden via de condenswater-afvoer van de CV ketel ?

Vòòr het moment van leegloop (drukafloop ? 8)7 ) was de druk normaal, er was geen warmtevraag, dus er was geen overdruk. Maar zo'n overdrukventiel kan natuurlijk ook een storing hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
AlfredPteD schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:34:
[...]

Ik denk dat ik een paar liter heb moeten bijvullen (half expansievat ?). Dan verwacht ik binnen ergens veel water, of in dit geval restanten van veel water. Die heb ik niet gezien. Of kan dat afgevoerd worden via de condenswater-afvoer van de CV ketel ?

Vòòr het moment van leegloop (drukafloop ? 8)7 ) was de druk normaal, er was geen warmtevraag, dus er was geen overdruk. Maar zo'n overdrukventiel kan natuurlijk ook een storing hebben...
Het water uit je overdrukventiel in je CV ketel wordt direct afgevoerd ja, dus dat vind je nergens terug. (als het goed is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-05 11:32
MartindM schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:24:
Ik heb een Quatt Duo.
Zie foto.

Ideeen waarom dit zo is.
Hoe is dat bij jullie.

[Afbeelding]
Ik denk dat dit meer een vraag is voor degene welke de Homey-App (kun je vinden bij de App details) heeft gemaakt.
De basis informatie komt uit de CiC-JSON. Elke waterpomp heeft zijn eigen buitentemperatuur sensor welke in JSON staat vermeld. Deze 3e buitentemperatuur sensor staat niet in JSON dus komt niet bij de CiC vandaan.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
@onlinaius dit had ik eigenlijk niet van je verwacht, de leidingen liggen in het water, zeker ivm de isolatie lijkt me dat geen goed idee. Hier op het topic waren al tal van mogelijkheden voorbijgekomen hoe je dit kunt opvangen.
Of het is nog een oude foto en heb je dat al prima opgelost. Zo niet beschouw het maar als vriendelijke hint. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bronstige schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:31:
Quatt heeft uiteindelijk toch zonder extra “werkvoorbereidingskosten” mijn v1 omgezet naar een v2. Is het enige verschil qua electra dat er een 20A groep nodig is ipv 16A?
Ja, alleen de vraag welke hoofdzekering heb je thuis? Als dat de normale 3-Fase 25A is heb je wel één probleem met de 20A. De afstand tussen je eigen zekeringen en die van de hoofdzekering is afgerond namelijk een factor 1,6. 16A keer 1,6 wordt dus de bekende 25A.

Alternatief kun je voor elke Quatt een eigen voeding nemen, dus 2 keer 16A B , advies, gebruik hier een alamat 16A B 30mA en deze dient spanningsonafhankelijk te zijn, let daar op, helaas zijn m’n de goedkope versies van bv EMAT dat helaas niet. voor en geen IA. Dit zul je wel aan Quatt moeten vragen, nadeel is ook dat je dan met twee werkschakelaars zit, maar gezien deze circa 20 euro per stuk zijn bv ABB, val dat ook nog wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
[...]

Overdrukventiel of antivriesklep kunnen beiden een storing hebben.

Die laatste is een Samee QS, deze zit in de buitenunit (in de V1.5 units). In rechter foto verstopt onder de isolatie. Geen idee of dat kwalitatief goed spul is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R2OqoEeHZ03fOXoZxG_6meS17E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w09WXaM37Cv8dyPdegCmgFIo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyTAZxLzTUS42Z-XZViJ5T1WMhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHbZdGtpynTLTq5GWd3aIlI4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Alternatief kun je voor elke Quatt een eigen voeding nemen, dus 2 keer 16A B , advies, gebruik hier een alamat 16A B 30mA en deze dient spanningsonafhankelijk te zijn, let daar op, helaas zijn m’n de goedkope versies van bv EMAT dat helaas niet. voor en geen IA. Dit zul je wel aan Quatt moeten vragen, nadeel is ook dat je dan met twee werkschakelaars zit, maar gezien deze circa 20 euro per stuk zijn bv ABB, val dat ook nog wel mee.
offtopic:
Ik heb nog wel een goed Marktplaats-adresje die de ABB DS301C B16 30mA 1p+N 230VAC aardlekautomaten voor €31,50 per stuk verkoopt ;)
DM maar voor info indien interesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Laatst online: 28-05 15:30

SBL

hondsdol schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:15:
[...]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77739430

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qroy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-05 17:03
Iemand ervaring met extra demping aanbrengen als de units al op het dak staan? Hoe flexibel zijn de leidingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
qroy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:55:
Iemand ervaring met extra demping aanbrengen als de units al op het dak staan? Hoe flexibel zijn de leidingen?
Leidingen zijn redelijk flexibel.
Zijn genoeg voorbeelden in dit topic van mensen die extra demping (achteraf) aangebracht hebben. Van rubber matten tot veerdempers. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:45
bronstige schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:31:
En je grindbak moet groter zijn omdat de V2 ook breder is, maar als het goed is dan staat het in het planningsplan. Let wel op dat je voor een 20A groep "eigenlijk" een 35A hoofdzekering moet hebben en niet een 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:10:
[...]

Zou de buitentemperatuur via opentherm kunnen zijn. Is jouw cv via opentherm aangesloten op de CiC en heeft jouw cv een buitentemperatuursensor?
Mbt opentherm aansluiting weet ik niet.
Er heeft vroeger nooit een aparte buitentemperatuur sensor op de CV gezeten.
Dus dacht mss hebben ze er een op de cic aangesloten.

Mss dat de Mede tweakers die vroeger seker geen buiten temp sensor hadden eens kunnen kijken of zij nu ook die variabelen hebben. Hetzij in Homey/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Al gecontroleerd of het expansievat nog goed is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:42:
[...]

@onlinaius dit had ik eigenlijk niet van je verwacht, de leidingen liggen in het water, zeker ivm de isolatie lijkt me dat geen goed idee. Hier op het topic waren al tal van mogelijkheden voorbijgekomen hoe je dit kunt opvangen.
Of het is nog een oude foto en heb je dat al prima opgelost. Zo niet beschouw het maar als vriendelijke hint. :)
Hele goede hint, is inderdaad een oude foto ;)

Ik had ze zelf al opgehangen, en Quatt heeft dat nog een stukje netter gedaan recent toen ze voor het geluidsprobleem kwamen.

Monteur gaf ook aan dat dat indertijd niet zo opgeleverd had mogen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
supercrazy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:30:
[...]
Let wel op dat je voor een 20A groep "eigenlijk" een 35A hoofdzekering moet hebben en niet een 25A.
Daarom snap ik niet waarom ze niet om 2x B16 vragen (eigenlijk als fornuisgroep)
Niemand, maar dan ook niemand gaat een netaansluiting upgraden naar 3x35A voor een correcte selectiviteit voor de 20A Duo Quatt

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:24:
[...]

Hele goede hint, is inderdaad een oude foto ;)

Ik had ze zelf al opgehangen, en Quatt heeft dat nog een stukje netter gedaan recent toen ze voor het geluidsprobleem kwamen.

Monteur gaf ook aan dat dat indertijd niet zo opgeleverd had mogen worden.
Ik schrok namelijk al, gelukkig had ik het dus bij het verkeerde eind.
En is nu je geluidsprobleem opgelost en overigens ook weer positiever berichten van de service te horen, tenminste als ik nu niet te vroeg juich ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:29:
[...]

Daarom snap ik niet waarom ze niet om 2x B16 vragen (eigenlijk als fornuisgroep)
Niemand, maar dan ook niemand gaat een netaansluiting upgraden naar 3x35A voor een correcte selectiviteit voor de 20A Duo Quatt
Ik zou hier geen fornuisgroep gebruiken maar echt twee afzonderlijke IA, want bij een fornuisgroep schakelen blijde af als er een aanslaat, en dat wil je eigenlijk niet.
Beter is overigens, ivm de bedrijfszekerheid (geen gemeenschappelijke aardlekschakelaar met andere groepen) om hier gewoon twee Alamats cq aardlekautomaten ( is het zelfde), wel spanningsonafhankelijk, (eis NEN1010) @jj85 heeft daar iets interessants over gepost vandaag, te gebruiken.
Ook is dit veelal goedkoper dan twee IA en een aardlekschakelaar 40A, je mag namelijk slechts 4 IA op een aardlekschakelaar aansluiten.
En ja, dat verbaast mij ook, ik vrees dat het trucje wat ze bij de oude Quatts hebben gedaan nu niet meer paste en dan is de volgende stap de 20A, daar zit helaas niets meer tussen.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 27-05-2025 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
MacD007 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:31:
[...]

Ik zou hier geen fornuisgroep gebruiken maar echt twee afzonderlijke IA, want bij een fornuisgroep schakelen blijde af als er een aanslaat, en dat wil je eigenlijk niet.
Beter is overigens, ivm de bedrijfszekerheid (geen gemeenschappelijke aardlekschakelaar met andere groepen) om hier gewoon twee Alamats cq aardlekautomaten ( is het zelfde), wel spanningsonafhankelijk, (eis NEN1010) @jj85 heeft daar iets interessants over gepost vandaag, te gebruiken.
Ook is dit veelal goedkoper dan twee IA en een aardlekschakelaar 40A, je mag namelijk slechts 4 IA op een aardlekschakelaar aansluiten.
En ja, dat verbaast mij ook, ik vrees dat het trucje wat ze bij de oude Quatts hebben gedaan nu niet meer paste en dan is de volgende stap de 20A, daar zit helaas niets meer tussen.
Het is een aparte keuze, in mijn ogen hadden ze ook bij de duo kunnen zeggen dat elke unit zijn eigen 16A groep moet hebben. Dan was het voor iedereen makkelijker. Het is iig voor ons wel de keuze geweest om V1 aan te houden. Had geen zin om nog een keer 30 meter kabel te laten trekken haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-05 22:00
Mede-tweakers,

Na een paar genieten van de Quatt is het helaas zo ver: de bitumen van het huidige dakwerk moet vervangen worden. Ik moet de Quatt daarom loskoppelen en even verplaatsen naar het dakje van de buren. Geen probleem, maar nu ben ik even benieuwd of iemand een handleiding of stappenplan heeft om de Quatt los te koppelen. Op de website van Quatt lijk ik niets te vinden. Het zal hier vast eerder voorbij zijn gekomen, maar met de zoektermen die ik gebruik kom ik niet uit de voeten.

Mijn dank is groot!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
TalkingCarrot schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:50:
Mede-tweakers,

Na een paar genieten van de Quatt is het helaas zo ver: de bitumen van het huidige dakwerk moet vervangen worden. Ik moet de Quatt daarom loskoppelen en even verplaatsen naar het dakje van de buren. Geen probleem, maar nu ben ik even benieuwd of iemand een handleiding of stappenplan heeft om de Quatt los te koppelen. Op de website van Quatt lijk ik niets te vinden. Het zal hier vast eerder voorbij zijn gekomen, maar met de zoektermen die ik gebruik kom ik niet uit de voeten.

Mijn dank is groot!
zorgen dat Quatt, CIC & CV stroomloos zijn
Druk van CV systeem eraf
Koppelingen van achterzijde Quatt losmaken met een flinke Bahco (zorg dat je de pakkingen niet kwijtraakt tussen dakkiezels)
Stroomkabel losmaken
Quatt verplaatsen

In een notendop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
TalkingCarrot schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:50:
Mede-tweakers,

Mijn dank is groot!
Zit er nog wat speling in je leidingen?

Zo ja, is het niet handiger om de Quatt een half metertje opzij te verplaatsen, de bitumen te doen en de Quatt dan weer terug te zetten?

Bitumen branden gaat vrij snel, en je mag er ook nagenoeg gelijk weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:23:
[...]

Ik schrok namelijk al, gelukkig had ik het dus bij het verkeerde eind.
En is nu je geluidsprobleem opgelost en overigens ook weer positiever berichten van de service te horen, tenminste als ik nu niet te vroeg juich ?
Nee hoor, het geluidsprobleem is niet opgelost (of het moet zichzelf opgelost hebben, dat zien we volgende winter dan ;) ). Ik heb het wel een klein beetje weten te verminderen door de Quatt van binnen vol te pakken met isolatiemateriaal.

Ik heb me er bij neergelegd. Quatt gaat er toch niets aan doen, en ik laat de Quatt gewoon altijd op Building 87 draaien, wat ook nog eens geweldig is voor de COP, dus ellek nadeel hep se foordeel.

[ Voor 7% gewijzigd door onlinaius op 27-05-2025 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-05 17:34
onlinaius schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:13:
[...]

Ik heb me er bij neergelegd. Quatt gaat er toch niets aan doen, en ik laat de Quatt gewoon altijd op Building 87 draaien, wat ook nog eens geweldig is voor de COP, dus ellek nadeel hep se foordeel.
Maaar in de app wordt bij Building87 wel aangegeven dat je besparing in € dan het allerlaagst is ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:21
Mooie blouse heeft Marijn aangetrokken voor de foto bij Qoute young miljonairs!! :)

[ Voor 19% gewijzigd door harv op 27-05-2025 23:44 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
robmaas schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:57:
[...]

Maaar in de app wordt bij Building87 wel aangegeven dat je besparing in € dan het allerlaagst is ?
Dat is inderdaad mogelijk het geval ALS je cv ketel mag bijspringen. En die doet alleen SWW sinds ik de Quatt heb.

Het is dus niet perse onjuist, maar het is wel weer een simplificatie op het niveau waarop Quatt haar gebruikers inschat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:11:
[...]

Druk van CV systeem eraf
Koppelingen van achterzijde Quatt losmaken met een flinke Bahco (zorg dat je de pakkingen niet kwijtraakt tussen dakkiezels)
Stroomkabel losmaken
Quatt verplaatsen

In een notendop
Even een vraag, weet je welke soort pakking daar tussen zit ? Want als deze van het type eenmalig is zul je dus wel voor nieuwe pakkingen moeten zorgen.
Weet ook niet of je de koppelingen ook weer met een momentsleutel moet aandraaien, en welk moment heb je dan nodig.
Aanvullend kleine tip, sluit zowel de leidingen als ook de open openingen van de Quatt af zodat daar geen vuil in kan komen, zeker bij een grindbak is dat zo gebeurt ( bv stevige plastic zak om de leiding direct na het losdraaien en het leeg laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronstige
MacD007 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Ja, alleen de vraag welke hoofdzekering heb je thuis? Als dat de normale 3-Fase 25A is heb je wel één probleem met de 20A. De afstand tussen je eigen zekeringen en die van de hoofdzekering is afgerond namelijk een factor 1,6. 16A keer 1,6 wordt dus de bekende 25A.

Mijn elektricien adviseert om een C20 automaat te installeren, omdat hij het risico op aanspreken van de hoofdzekering verwaarloosbaar vindt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:33

Mickel moen

mickelmoen.nl

onlinaius schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:49:
[...]

Dat is inderdaad mogelijk het geval ALS je cv ketel mag bijspringen. En die doet alleen SWW sinds ik de Quatt heb.

Het is dus niet perse onjuist, maar het is wel weer een simplificatie op het niveau waarop Quatt haar gebruikers inschat ;)
Zo heb ik de Quatt dag en nacht, het hele jaar door, op Silent staan. Zo draait ie bij mij het mooist. Ook overdag aangezien mijn perceel aan veel buren grenst.

Op koude dagen springt de cv dan bij. Over een jaar is dit zo’n 10% gas. Probleem? In het geheel niet. Immers, voor hybride gekozen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-05 20:32
Mickel moen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:02:
[...]

Zo heb ik de Quatt dag en nacht, het hele jaar door, op Silent staan. Zo draait ie bij mij het mooist. Ook overdag aangezien mijn perceel aan veel buren grenst.

Op koude dagen springt de cv dan bij. Over een jaar is dit zo’n 10% gas. Probleem? In het geheel niet. Immers, voor hybride gekozen.
Gas gaan gebruiken omdat de warmtepomp dan mooier draait is een beetje raar argument. Als je dat door trekt kun je misschien beter helemaal niet gebruiken, dan slijt hij echt niet ;)

Niemand maakt er hier een probleem van. Ik ook echt niet, you do you. Dat laatste stukje vind ik dan ook een rare toevoeging.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:36
MacD007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 00:26:
[...]

Weet ook niet of je de koppelingen ook weer met een momentsleutel moet aandraaien, en welk moment heb je dan nodig.
Nee hoor, gewoon met de Bahco. Quatt zet de leidingen er bijna vastgedraaid op, vult het systeem weer, waarbij er dus water en lucht kan ontsnappen en na een aantal minuten wordt de leiding aangedraaid en dat is het.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-05 22:00
onlinaius schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:12:
[...]

Zit er nog wat speling in je leidingen?

Zo ja, is het niet handiger om de Quatt een half metertje opzij te verplaatsen, de bitumen te doen en de Quatt dan weer terug te zetten?

Bitumen branden gaat vrij snel, en je mag er ook nagenoeg gelijk weer op.
Hij hangt aan de gevel, zwevend boven de bitumen, en heb onvoldoende speling om hem te verlagen en een meter te verplaatsen. Maar hij hangt net weer te laag voor de dakdekker om er goed bij te kunnen :+ .
Toby-Wan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:11:
[...]

Druk van CV systeem eraf
Stroomkabel losmaken
Quatt verplaatsen

In een notendop
Dank, dit gaat goed komen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:18:
[...]

Gas gaan gebruiken omdat de warmtepomp dan mooier draait is een beetje raar argument. Als je dat door trekt kun je misschien beter helemaal niet gebruiken, dan slijt hij echt niet ;)

Niemand maakt er hier een probleem van. Ik ook echt niet, you do you. Dat laatste stukje vind ik dan ook een rare toevoeging.
Op mijn beurt vind ik dit weer een rare reactie. Ik reageerde op @onlinaius, die vertelt dat hij de Quatt continu op Building heeft staan. Naar wat ik erop uitmaak, vanwege het geluid. Hier idem. Mijn perceel grenst kadastraal aan 11 andere percelen. Sec zouden zo’n 4 a 5 buren last van mijn Quatt kunnen hebben. Kortom ik wil de Quatt mooi stil. Dat doet hij bij mij op Silent. Dan loopt ie mooi rustig zonder dat ik mij druk hoef te maken over mogelijke overlast. Een belangrijk punt dus.

Verder gaat het mij primair om comfort. Ook dat red ik met de Quatt + cv-ketel uitstekend. Sterker, dat is toegenomen.

Het gaat mij er dus in het geheel niet om of de Quatt meer of minder slijt. Ik zou ook niet weten waar ik een probleem van maak.

Ieder heeft zo zijn prioriteiten. Als iemand zo weinig mogelijk gas wil gebruiken en dat dus het doel is: Mooi toch, maar dat heeft niet bij iedereen de prioriteit. Ik ben helemaal tevreden met nog 10% gas van de energiebehoefte voor verwarming. Hybride dus. Ik zou niet weten, wat daar raar aan is. Na 1 jaar gebruik, kom ik op een tvt van 4 jaar en 6 maanden. Helemaal tevreden dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 28-05-2025 08:43 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 11:01
onlinaius schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:49:
[...]

Heb jij je cv uitgezet voor verwarming dan of hoe moet ik dat zien? en werkt dat als het goed koud is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Mickel moen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:00:
[...]

Op mijn beurt vind ik dit weer een rare reactie. Ik reageerde op @onlinaius, die vertelt dat hij de Quatt continu op Building heeft staan. Naar wat ik erop uitmaak, vanwege het geluid. Hier idem. Mijn perceel grenst kadastraal aan 11 andere percelen. Sec zouden zo’n 4 a 5 buren last van mijn Quatt kunnen hebben. Kortom ik wil de Quatt mooi stil. Dat doet hij bij mij op Silent. Dan loopt ie mooi rustig zonder dat ik mij druk hoef te maken over mogelijke overlast. Een belangrijk punt dus.

Verder gaat het mij primair om comfort. Ook dat red ik met de Quatt + cv-ketel uitstekend. Sterker, dat is toegenomen.

Het gaat mij er dus in het geheel niet om of de Quatt meer of minder slijt. Ik zou ook niet weten waar ik een probleem van maak.

Ieder heeft zo zijn prioriteiten. Als iemand zo weinig mogelijk gas wil gebruiken en dat dus het doel is: Mooi toch, maar dat heeft niet bij iedereen de prioriteit. Ik ben helemaal tevreden met nog 10% gas van de energiebehoefte voor verwarming. Hybride dus. Ik zou niet weten, wat daar raar aan is. Na 1 jaar gebruik, kom ik op een tvt van 4 jaar en 6 maanden. Helemaal tevreden dus.
Da's precies het punt. Het is geen probleem. Ik vind het compleet normaal dat je die warmtepomp inzet zoals jij dat zelf wil. Wat ik storend vind is dat je verwacht dat mensen er een probleem van maken. En stemming maakt. Ik zou je reactie zo veel beter vinden:

Op koude dagen springt de cv dan bij. Over een jaar is dit zo’n 10% gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
KVS138 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:11:
[...]

Heb jij je cv uitgezet voor verwarming dan of hoe moet ik dat zien? en werkt dat als het goed koud is?
Ja, klopt. Dat werkt goed omdat ik hier ook nog een airco heb die via HA automatisch bijspringt als bepaalde temperaturen niet worden gehaald op bepaalde tijden.

In de praktijk komt het er op neer dat de airco in de ochtend vaak een uurtje meeblaast (na een kleine nachtverlaging) en als het rond of onder de 0 is af en toe wat aanvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 11:01
onlinaius schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:29:
[...]

Ja, klopt. Dat werkt goed omdat ik hier ook nog een airco heb die via HA automatisch bijspringt als bepaalde temperaturen niet worden gehaald op bepaalde tijden.

In de praktijk komt het er op neer dat de airco in de ochtend vaak een uurtje meeblaast (na een kleine nachtverlaging) en als het rond of onder de 0 is af en toe wat aanvult.
ah met airco erbij, ja goed idee. Gaat niet op voor mij helaas - maar misschien kan ik het proberen op silent mode en kijken of die het kan bijbenen in de winter met continu verwarming. Want de piep is niet chill :)

in ander nieuws: quatt heeft gereageerd en stelde dat het normaal werkgeluid is - maar bied wel aan om gratis de quatt op een andere plek te zetten omdat het de plek zo zijn waardoor je last hebt van het geluid. Zou teveel weerkaatsen omdat er glas achterzit... weet nog niet wat ik hiervan vind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:27:
[...]

Da's precies het punt. Het is geen probleem. Ik vind het compleet normaal dat je die warmtepomp inzet zoals jij dat zelf wil. Wat ik storend vind is dat je verwacht dat mensen er een probleem van maken. En stemming maakt. Ik zou je reactie zo veel beter vinden:

[...]
Ah, nu begrijp ik je. Jij valt op mijn toevoeging
Probleem? In het geheel niet. Immers, voor hybride gekozen.
Dat zie jij als stemmingmakerij? Wel, tja, als jij dat zo ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 00:26:
[...]
Even een vraag, weet je welke soort pakking daar tussen zit ? Want als deze van het type eenmalig is zul je dus wel voor nieuwe pakkingen moeten zorgen.
zijn pakkingen (HD ring) als onderstaande link (disclaimer: wel even nameten, weet niet of gelinkte maat de correcte is)
https://www.warmteservice...3vuNwzuVHNeBoCZzoQAvD_BwE
vast is vast :+
lekt het? dan loshalen en kijken of pakking correct zit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Toby-Wan schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:37:
[...]

zijn pakkingen (HD ring) als onderstaande link (disclaimer: wel even nameten, weet niet of gelinkte maat de correcte is)

[...]

Deze lag onder de CV na installatie van de Quatt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU1NJ8uClCXkCKD5Yn5k7eXVld4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8CcwoSR1aVAfpJt1i39fjI2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq9bFoOhF7LScOyVm937TB63kdw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgQipvHD9BQv2rauoZhmFLOs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9VZPxFPESgHRAkv9B4HrjDk4s8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3fO79KT1fVB49OU7vKKKJAN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
Mickel moen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:50:
[...]

Ah, nu begrijp ik je. Jij valt op mijn toevoeging
[...]

Dat zie jij als stemmingmakerij? Wel, tja, als jij dat zo ziet.
Stemmingmakerij is niet het goede woord, reacties uitlokken is beter. Ik ben het met je eens dat het een hybride is. Als jij het niet erg vind om gas te verstoken, helemaal goed. Vind je het mooi om te kijken of je met zo weinig mogelijk gas af kan, ook goed. Ik wil een beetje af van discussies hier over hoe mensen hun Quatt inzetten, dat moeten men zelf weten.

Jij hebt je setup netjes voor elkaar, met doordachte keuzes erachter. Zou het raar vinden als iemand dat een probleem vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
KVS138 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:34:
[...]

ah met airco erbij, ja goed idee. Gaat niet op voor mij helaas - maar misschien kan ik het proberen op silent mode en kijken of die het kan bijbenen in de winter met continu verwarming. Want de piep is niet chill :)

in ander nieuws: quatt heeft gereageerd en stelde dat het normaal werkgeluid is - maar bied wel aan om gratis de quatt op een andere plek te zetten omdat het de plek zo zijn waardoor je last hebt van het geluid. Zou teveel weerkaatsen omdat er glas achterzit... weet nog niet wat ik hiervan vind
Dat is bij mij zeer onwaarschijnlijk. De Quatt staat bij mij op de garage, en staat voor een meter of 2 aan alle kanten vrij, muv een kleine verhoging die eerder wat geluid van ons huis weg zou moeten kaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:37:
[...]

[...]

top, dit zijn wel in feite eenmalige pakkingen, als je er mee goed omgaat willen ze soms ook nog wel voor een tweede keer lekdicht blijven maar je hebt daaar eigenlijk geen garantie op, gezien de prijs gewoon door nieuwe (met de juiste maat) vervangen, bij twijfel gewoon d oude meenamen naar bv warmteservice.
En ik zag dat @jj85 deze al heeft nagemeten, heb zijn post even gepind.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 28-05-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 18:54
Ik heb vorig jaar een offerte aangevraagd voor een Hybrid Duo, om zo de hogere subsidie veilig te stellen. Vanmiddag heb ik mijn adviesgesprek gehad.

Hierin werd, zonder te vragen, de Duo ingeruild voor een enkele V2. Op zich prima, één apparaat in plaats van 2.

Ik las al een aantal commentaren van jullie over het aansluiten van de V2 op een groep. De adviseur van Quatt vertelde mij dat deze "gewoon" op dezelfde groep als de CV ketel zou kunnen komen en dat ik geen aparte groep nodig ben.

Mijn inziens, en graag begrip als ik het niet begrijp, zegt Quatt toch ook dat dit niet kan. We hebben een 3x25A aansluiting in huis, ik vermoed dat er 16A aardlekautomaten in de meterkast zitten.

Doe ik er goed aan om de Quatt op een aparte groep aan te sluiten of is dat niet nodig?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bronstige schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:59:
[...]

Mijn elektricien adviseert om een C20 automaat te installeren, omdat hij het risico op aanspreken van de hoofdzekering verwaarloosbaar vindt
grappige advies, zo tegen het advies van de NEN1010 in, maar waarschijnlijk vertrouwd hij meer zijn eigen regels.
Sorry, zal en kan zeker niet mijn advies zijn, als ik dergelijke dingen hoor wordt ik een beetje wantrouwend over de vakkundigheid van een dergelijk persoon.

bv ook de netcode omschrijft het als volgt.
Artikel 2.13
1. De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.

als je nu naar de norm kijkt om te kijken wat men daar over selectief omschrijft wordt bij smeltzekeringen uitgegaan van de reeds eerder door mijn aangegeven factor 1,6. Dus als jou hoofdzekering nog bestaat uit smetzekeringen (zeer veelkomend, maar weinig hoofdzekeringen hebben een automaat (dat kun je ook zien, omdat je dan dezeautomaat ookzelf kunt bedienen) is het echter een gesloten deksel dan is het vrijwel altijd een smeltzekering.
bij twee automaten ligt het zaakje een stuk compliceerder en dan heb je vrijwel altijd het zelfde merk en serie nodig, omdat je deze veelal heel lastig kunt vergelijken, voor een normale elektricien, die daar vrijwel niet mee te doen heeft, is dat veelal onbegonnen werk en is qua benodigde tijd ook veel te duur.
Dus ook daar wordt veelal teruggegrepen op die factor 1,6, dan zit in in ieder geval save.
hier een stuk als je dat nog eens nader wilt nalezen, let op dit is behoorlijk technisch en je hebt hier echt kennis mbt laagspanning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Jassy schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:54:
Ik heb vorig jaar een offerte aangevraagd voor een Hybrid Duo, om zo de hogere subsidie veilig te stellen. Vanmiddag heb ik mijn adviesgesprek gehad.

Hierin werd, zonder te vragen, de Duo ingeruild voor een enkele V2. Op zich prima, één apparaat in plaats van 2.

Ik las al een aantal commentaren van jullie over het aansluiten van de V2 op een groep. De adviseur van Quatt vertelde mij dat deze "gewoon" op dezelfde groep als de CV ketel zou kunnen komen en dat ik geen aparte groep nodig ben.

Mijn inziens, en graag begrip als ik het niet begrijp, zegt Quatt toch ook dat dit niet kan. We hebben een 3x25A aansluiting in huis, ik vermoed dat er 16A aardlekautomaten in de meterkast zitten.

Doe ik er goed aan om de Quatt op een aparte groep aan te sluiten of is dat niet nodig?
Ik zou hem altijd op een aparte groep zetten, bij voorkeur alamat. Los daarvan wordt het door Quatt in het plaatsingsplan gevraagd. Let wel op dat als je ooit FE wilt gaan je toe zal moeten naar 2 units en dan vragen ze een 20A groep voor de V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

als ik de spec's van Quatt bekijk :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VntOcSx-Oe0tfDy9nhMCiMX7VPM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aD1wpkaSbKcRK2EoUQBu7HX6.jpg?f=user_large
zie je dat bij een enkele Quatt maximaal 13A gaat trekken, er blijft dus nog 3A over, gezien je waarschijnlijk ook je CIC wilt gaan aansluiten, die echter met zijn 5W verbruik hier niet echt een vlink stuk er van af knabelt.

dus zul je moeten kijken of je CV-ketel (en ga hier dus uit van max benodige stroomsterkte (als het buiten koud is en je Quatt het niet meer aankan en behoorlijke ondersteuning van je CV kunt gebruiken)) nu benodigd.
vaak zie je ook de max vermogenswaarde voor de stroomaansluiting, ook dan kun je met die gegevens kijken of er nog voldoende lucht is.
echter mijn avies zou eigenlijk een onafhankelijke groep zijn,want dan kun je bv indien of er een electrische fout van of je CV of je warmtepomp is tenminste nog die andere gebruiken, zit alles op één groep, heb je dus dan geen enkele verwarming meer.
dus mijn advies is plaats voor de nieuwe Quatt R290 Hybride gewoon een eigen groep met een alamat B16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

als je wilt mag je me via DM een foto van je meterkast sturen, doe daar aub ook direct een foto van je hoofdzekering meesturen, dat is het (vaak zwarte kastje) onder je slimme meter.
ik vind dus van wel, zie mijn eerdere post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:39
20A... wat is wijsheid....

Als je helemaal volgens het boekje een maximale installatie maakt op een gebruikelijk 3x25A aansluiting dan heb je 12 16A groepen:
4x16A -> 25A
4x16A -> 25A
4x16A -> 25A

Als je dat zou vervangen door:
4x20A -> 25A
4x16A -> 25A
4x16A -> 25A

dan is dat vragen om problemen.

Maar ook:
16A Oven & vaatwasser
16A wasmachine & droger
16A quatt V2
16A electrische boiler en terrasverwarmer
==> naar 1e 25A groep

16A woonkamer ledverlichting
16A woonkamer TV & computer
16A slaapkamers
16A buitenstopcontact
==> naar 2de 25A groep

16A badkamer
16A zolder
16A schuurtje
16A zonnepanelen
==> naar 3de 25A groep

Is vragen om problemen:
de 1e 25A fase is compleet overbelast terwijl de ander 2 bijna niks te doen hebben.

Kortom....
"netjes is het zeker niet"
" het is compleet belachelijk dat quatt verzonnen heeft dat je een 20A groep moet hebben hetgeen in Nederland eigenlijk "not done" is"

Maar als je een beetje kijkt wat er allemaal op elke fase zit dan kan best:
2x16A +1x20A -> 25A
4x16A -> 25A
4x16A -> 25A

Waarbij je de quatt V2 dan op die 20A groep zet
en breng dan even in kaart welke grootgebruikers op welke fase zitten en wat de kans voor gelijktijdigheid is (airco en quatt zullen niet tegelijk aan staan bijvoorbeeld)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Stefannn schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:34:
20A... wat is wijsheid....

Als je helemaal volgens het boekje een maximale installatie maakt op een gebruikelijk 3x25A aansluiting dan heb je 12 16A groepen:
4x16A -> 25A
4x16A -> 25A
4x16A -> 25A

Als je dat zou vervangen door:
4x20A -> 25A
4x16A -> 25A
4x16A -> 25A

dan is dat vragen om problemen.

Maar ook:
16A Oven & vaatwasser
16A wasmachine & droger
16A quatt V2
16A electrische boiler en terrasverwarmer
==> naar 1e 25A groep

16A woonkamer ledverlichting
16A woonkamer TV & computer
16A slaapkamers
16A buitenstopcontact
==> naar 2de 25A groep

16A badkamer
16A zolder
16A schuurtje
16A zonnepanelen
==> naar 3de 25A groep

Is vragen om problemen:
de 1e 25A fase is compleet overbelast terwijl de ander 2 bijna niks te doen hebben.

Kortom....
"netjes is het zeker niet"
" het is compleet belachelijk dat quatt verzonnen heeft dat je een 20A groep moet hebben hetgeen in Nederland eigenlijk "not done" is"
als je kijkt wat één enkele Quatt R290 doet (max) is dat 13A twee max zou dat dus 26A zijn, ze hebben dus de vermogen van beide iets verlaagd om zodoende op die 20A te komen.
Dat zelfde trukje hebben ze ooka bij de eerste versie Quatt uitgevoerd; aleen was daar de max stroomsterkte bij 10A ipv nu 13A. , toen kwamen ze dus met een kleine reductie op de standaard 16A uit.
Met de nieuwe zouden ze veel te veel hierbij verliezen om ook deze met 16A te laten draaien.
kijk maar naar de spec's: oud R32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvRZ1ysmt4AMaEcKKdFSbSa00O4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YCZ3Eyej9MiilbVsilZNRCoI.jpg?f=user_large
nieuwe R290 Versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VntOcSx-Oe0tfDy9nhMCiMX7VPM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aD1wpkaSbKcRK2EoUQBu7HX6.jpg?f=user_large
Maar als je een beetje kijkt wat er allemaal op elke fase zit dan kan best:
2x16A +1x20A -> 25A
4x16A -> 25A
4x16A -> 25A

Waarbij je de quatt V2 dan op die 20A groep zet
en breng dan even in kaart welke grootgebruikers op welke fase zitten en wat de kans voor gelijktijdigheid is (airco en quatt zullen niet tegelijk aan staan bijvoorbeeld)
wat mogelijk zou kunnen en wat gewoon conform de regels zou moeten is mijn keuze hier heel duidelijk, dat risico wil ik niet ingaan:
en hier gewoon kiezen voor voldoende selectiviteit tussen de twee beveiligingen (sorry met beveiligingen ga je gewoon niet rotzooien, dat is gewoon vragen om ongelukken, en sorry, die heb ik al meer dan voldoende gezien)
de oplossing voor dit probleem is overgens ook nog heel simpel: gebruik gewoon twee afzondelijke groepen per Quatt dus 1 alamat, dus totaal 2 extra alamats, @jj85 liet pas zien dat je deze zelfs in een 1-Din formaat hebt en ook nog je juiste type en een goed merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:26
MacD007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:49:
[...]
als je kijkt wat één enkele Quatt R290 doet (max) is dat 13A twee max zou dat dus 26A zijn, ze hebben dus de vermogen van beide iets verlaagd om zodoende op die 20A te komen.
Dat zelfde trukje hebben ze ooka bij de eerste versie Quatt uitgevoerd; aleen was daar de max stroomsterkte bij 10A ipv nu 13A. , toen kwamen ze dus met een kleine reductie op de standaard 16A uit.
Met de nieuwe zouden ze veel te veel hierbij verliezen om ook deze met 16A te laten draaien.
kijk maar naar de spec's: oud R32
[Afbeelding]
nieuwe R290 Versie:
[Afbeelding]

[...]

wat mogelijk zou kunnen en wat gewoon conform de regels zou moeten is mijn keuze hier heel duidelijk, dat risico wil ik niet ingaan:
en hier gewoon kiezen voor voldoende selectiviteit tussen de twee beveiligingen (sorry met beveiligingen ga je gewoon niet rotzooien, dat is gewoon vragen om ongelukken, en sorry, die heb ik al meer dan voldoende gezien)
de oplossing voor dit probleem is overgens ook nog heel simpel: gebruik gewoon twee afzondelijke groepen per Quatt dus 1 alamat, dus totaal 2 extra alamats, @jj85 liet pas zien dat je deze zelfs in een 1-Din formaat hebt en ook nog je juiste type en een goed merk.
Leuk dilemma inderdaad met 20A die softwarematig gerealiseerd is met 2 apparaten die samen meer kunnen trekken.

Als er geen uitdagingen zijn qua bedrading trekken dan zou ik zo'n duo opstelling over 2 fasen verdelen en ieder met een eigen B16 aansluiten, maar helaas is dat in moderne huizen met gewapend beton en leidingen die overal kunnen lopen vaak een hoop gedoe.

Het alternatief is vrij simpel. Zorg dat deze duo opstelling zijn eigen fase van 25A heeft. Plaats een 20A Alamat die de software begrenzing nogmaals hardwarematig garanteert en laat dat met 4 mm2 naar de plek lopen waar je gemakkelijk naar buiten kan.

Daar kan je dan met een verdeler (PV verdeler, want geen BTW) twee 16A groepen beschikbaar stellen zodat je iets verlengd nog steeds aan de selectiviteit voldoet en ook nog warmte in huis hebt als 1 van de warmtepompen onverhoopt kortsluiting veroorzaakt. Ook kan je niet lang meer dan 20A overschrijden als er iets heel erg mis gaat in de software, hardware of bekabeling, wat weer een bezoekje van je netbeheerder scheelt.

Dan is het natuurlijk wel slim om er verder niet al te veel aan te hangen op die fase. Misschien wat zonnepanelen, want die voeden alleen maar in, en/of de CV ketel, CiC of iets anders waarvan je weet dat het nooit over de resterende 5A heen gaat als de warmtepompen samen los gaan. Of misschien die schuur waar je in de zomer van alles aan hebt staan, maar in de winter niet komt.

En ik vermoed dat het zo zelfs NEN 1010 proof is als je de afstand tussen de groepenkast en de verdeler kort genoeg houdt. Dan kan je het simpelweg zien als uitbreiding van die groepenkast als ik mij het goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:48:
[...]

Leuk dilemma inderdaad met 20A die softwarematig gerealiseerd is met 2 apparaten die samen meer kunnen trekken.

Als er geen uitdagingen zijn qua bedrading trekken dan zou ik zo'n duo opstelling over 2 fasen verdelen en ieder met een eigen B16 aansluiten, maar helaas is dat in moderne huizen met gewapend beton en leidingen die overal kunnen lopen vaak een hoop gedoe.

Het alternatief is vrij simpel. Zorg dat deze duo opstelling zijn eigen fase van 25A heeft. Plaats een 20A Alamat die de software begrenzing nogmaals hardwarematig garanteert en laat dat met 4 mm2 naar de plek lopen waar je gemakkelijk naar buiten kan.
lijkt pausiebel maar is het dus niet, zie mijn eerdere post vandaag op dit thema. 20A achter een 25A kan dus gewoon niet. Daar is slechts een uitzondering bij, met een slimme 1-fase 20A PV aansluiting kun je mits je aan een een aantal voorwaarden voldoet (en met een beetje kunst en vliegwerk) gebruiken bij een 25A hoofdzekering. (maar dan moet je wel echt weten wat je doet)
Daar kan je dan met een verdeler (PV verdeler, want geen BTW) twee 16A groepen beschikbaar stellen zodat je iets verlengd nog steeds aan de selectiviteit voldoet en ook nog warmte in huis hebt als 1 van de warmtepompen onverhoopt kortsluiting veroorzaakt. Ook kan je niet lang meer dan 20A overschrijden als er iets heel erg mis gaat in de software, hardware of bekabeling, wat weer een bezoekje van je netbeheerder scheelt.
sorry, je bedoeld eigenlijk een onderverdeler, het wordt pas een PV verdeler als zich daar achter ook een PV installatie verbergt, en dan heb je geen BTW, echter een onderverdeler voor een warmtepomp heeft helaas geen BTW vrijstelling, dus daar mag je gewoon die BTW gaan afrekenen.
deze lijn, en ja ik zou daar dus wel 4mm2 of zelfs 6mm2 voor gebruiken zul je moeten beveiligen met een aparte aardlekschakelaar 40A (als beveiliging van de leiding tussen groepenkast en de onderverdeler, plus ook nog een hoofdschakelaar en verdeelkast, ben je dan echt veel goedkoper uit dan de door @jj85 genoemde alamats en standaard kabels van 2,5mm2. ik vraag me dat af?
Dan is het natuurlijk wel slim om er verder niet al te veel aan te hangen op die fase. Misschien wat zonnepanelen, want die voeden alleen maar in, en/of de CV ketel, CiC of iets anders waarvan je weet dat het nooit over de resterende 5A heen gaat als de warmtepompen samen los gaan. Of misschien die schuur waar je in de zomer van alles aan hebt staan, maar in de winter niet komt.

En ik vermoed dat het zo zelfs NEN 1010 proof is als je de afstand tussen de groepenkast en de verdeler kort genoeg houdt. Dan kan je het simpelweg zien als uitbreiding van die groepenkast als ik mij het goed herinner.
ja, dat kan, als deze er direct naast staat (uit mijn hoofd is dacht ik de maximale afstand 50cm), maar als je dat in een andere kamer doet bij de CV ruimte dan geld dit niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:03:
[...]
lijkt pausiebel maar is het dus niet, zie mijn eerdere post vandaag op dit thema. 20A achter een 25A kan dus gewoon niet. Daar is slechts een uitzondering bij, met een slimme 1-fase 20A PV aansluiting kun je mits je aan een een aantal voorwaarden voldoet (en met een beetje kunst en vliegwerk) gebruiken bij een 25A hoofdzekering. (maar dan moet je wel echt weten wat je doet)

[...]
sorry, je bedoeld eigenlijk een onderverdeler, het wordt pas een PV verdeler als zich daar achter ook een PV installatie verbergt, en dan heb je geen BTW, echter een onderverdeler voor een warmtepomp heeft helaas geen BTW vrijstelling, dus daar mag je gewoon die BTW gaan afrekenen.
deze lijn, en ja ik zou daar dus wel 4mm2 of zelfs 6mm2 voor gebruiken zul je moeten beveiligen met een aparte aardlekschakelaar 40A (als beveiliging van de leiding tussen groepenkast en de onderverdeler, plus ook nog een hoofdschakelaar en verdeelkast, ben je dan echt veel goedkoper uit dan de door @jj85 genoemde alamats en standaard kabels van 2,5mm2. ik vraag me dat af?

[...]

ja, dat kan, als deze er direct naast staat (uit mijn hoofd is dacht ik de maximale afstand 50cm), maar als je dat in een andere kamer doet bij de CV ruimte dan geld dit niet meer.
Een PV verdeler kan je gewoon bestellen met 0% BTW. Dat die zonnepanelen er niet zijn is dan niet relevant. Zo kan je ook zonnepanelen bestellen met 0% BTW en er een tuinhek van maken. Aansluiten is optioneel.

Maar volgens mij voldoet het zo wel ruimschoots qua veiligheid, zeker met 4 mm2 tussen de groepenkast en verdeler en de selectiviteit kan ook niet beter van hoofdzekering tot apparaat. Alles wat er tussen groter is voegt weinig toe, maar neemt ook niks weg als er uiteindelijk gewoon B16 automaten voor de twee warmtepompen hangen.

Of het de letterlijke tekst van de NEN 1010 volgt vind ik dan bijzaak. Zolang dat nog achter een paywall zit is het zeker geen wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:10
supercrazy schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:01:
Let wel op dat als je ooit FE wilt gaan je toe zal moeten naar 2 units en dan vragen ze een 20A groep voor de V2.
Is het niet mogelijk FE te gaan met een unit? Als je geen hele grote woning hebt, moet een unit toch ook voldoende kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mausssie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:34:
[...]

Is het niet mogelijk FE te gaan met een unit? Als je geen hele grote woning hebt, moet een unit toch ook voldoende kunnen zijn?
Ik denk dat je daar gelijk in hebt, uiteraard is je woning en m’n je warmtebehoefte daar wel belangrijk in. Zeker nu met de 7 kW R290 Quatt mono zou dat wel eens voldoende voor een FE kunnen zijn. Hier was pas iemand die dit ook in praktijk wil gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Mausssie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:34:
[...]

Jawel, zelfs met een v1. Zie bijv Timmy in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:19:
[...]

Een PV verdeler kan je gewoon bestellen met 0% BTW. Dat die zonnepanelen er niet zijn is dan niet relevant. Zo kan je ook zonnepanelen bestellen met 0% BTW en er een tuinhek van maken. Aansluiten is optioneel.

Maar volgens mij voldoet het zo wel ruimschoots qua veiligheid, zeker met 4 mm2 tussen de groepenkast en verdeler en de selectiviteit kan ook niet beter van hoofdzekering tot apparaat. Alles wat er tussen groter is voegt weinig toe, maar neemt ook niks weg als er uiteindelijk gewoon B16 automaten voor de twee warmtepompen hangen.
hoezo, je vergelijkt de selectiviteit van 20A->25A van 1,25 factor met de standaard (netcode (en ja, dat is gewoon een wet) van 16A ->25A met factor 1,6, ik vind dat dus best wel een verschil, zeker als je weet hoe dit ook werkt heb je die factor van 1,6 gewoon nodig, en juist dat bereik je dus met die twee B16 automaten wel.
rn ja, dit blijft gewoon lastig, maar ik vrees dat het niet anders is, ik hoop alleen dat Quatt stopt met verkeerde info te geven en die 20A aanpraat terwijl je daarvoor gewoon minimaal een 35A (per fase) hoofdzekering nodig hebt. En je hebt volledig gelijk dat je gezien de nu al zeer hoge netwerkkosten (en die worden alleen maar hoger) van dergelijke 35A aansluitingen dit voor enkel een warmtepomp een zinvolle stap is, daarvoor heb je echt nog wel andere eisen nodig om deze stap verstandig te noemen.
Of het de letterlijke tekst van de NEN 1010 volgt vind ik dan bijzaak. Zolang dat nog achter een paywall zit is het zeker geen wet.
een Norm is nooit zo maar een wet, dat heeft dus niets met een paywall te maken, bepaalde aspecten, mn veiligheidsaspecten uit de NEN 1010 hebben echter via de omgevingswet wel een wettelijke status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:10
Dat dacht ik ook. Daarom snap ik de reactie van @supercrazy niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Mausssie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:50:
[...]

Dat dacht ik ook. Daarom snap ik de reactie van @supercrazy niet helemaal.
Excuses, my bad. Zie nu dat ze bij de enkele unit erbij gezet hebben dat je in sommige gevallen FE kan gaan, stond er namelijk normaal niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:46
supercrazy schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:56:
Excuses, my bad. Zie nu dat ze bij de enkele unit erbij gezet hebben dat je in sommige gevallen FE kan gaan, stond er namelijk normaal niet bij.
Ik heb het voordeel dat mijn woning recent is gebouwd en zeer goed is geïsoleerd. Met alleen de ene unit buiten heb ik in ruim 2 jaar tijd nimmer een dag gehad waarbij de unit meer dan 40% van de capaciteit heeft moeten gebruiken. Het toevoegen van FE was hier dus relatief simpel en ik ben nog steeds erg tevreden over de werking en het stroomgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronstige
MacD007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:01:
[...]

grappige advies, zo tegen het advies van de NEN1010 in, maar waarschijnlijk vertrouwd hij meer zijn eigen regels.
Sorry, zal en kan zeker niet mijn advies zijn, als ik dergelijke dingen hoor wordt ik een beetje wantrouwend over de vakkundigheid van een dergelijk persoon.

bv ook de netcode omschrijft het als volgt.
Artikel 2.13
1. De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.

als je nu naar de norm kijkt om te kijken wat men daar over selectief omschrijft wordt bij smeltzekeringen uitgegaan van de reeds eerder door mijn aangegeven factor 1,6. Dus als jou hoofdzekering nog bestaat uit smetzekeringen (zeer veelkomend, maar weinig hoofdzekeringen hebben een automaat (dat kun je ook zien, omdat je dan dezeautomaat ookzelf kunt bedienen) is het echter een gesloten deksel dan is het vrijwel altijd een smeltzekering.
bij twee automaten ligt het zaakje een stuk compliceerder en dan heb je vrijwel altijd het zelfde merk en serie nodig, omdat je deze veelal heel lastig kunt vergelijken, voor een normale elektricien, die daar vrijwel niet mee te doen heeft, is dat veelal onbegonnen werk en is qua benodigde tijd ook veel te duur.
Dus ook daar wordt veelal teruggegrepen op die factor 1,6, dan zit in in ieder geval save.
hier een stuk als je dat nog eens nader wilt nalezen, let op dit is behoorlijk technisch en je hebt hier echt kennis mbt laagspanning nodig.
Ik heb inderdaad smeltzekeringen, en 3x25A. Zou je in dat geval B20 adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bronstige schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:11:
[...]

Ik heb inderdaad smeltzekeringen, en 3x25A. Zou je in dat geval B20 adviseren?
Nee, juist niet, ik zou zeker met smeltzekeringen hier geen 20A gaan toepassen, je hoofdzekeringen zijn zeer waarschijnlijk type D, dus D25.
bedenk als in dit geval je hoofdzekering er uit legt heb je dus echt helemaal niets mee, en het kan dan echt enkele uren duren voor dat er een monteur van de netbeheerder langs komt. Ik zou zou daar echt geen risico willen nemen.
Mijn advies is neem contact op met Quatt en vraag of je ook voor elke Quatt een losse voeding mag aanleggen en die zeker je af met het liefste elk een eigen alamat B16 30mA, dan kan er ook helemaal niets mee misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronstige
MacD007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Nee, juist niet, ik zou zeker met smeltzekeringen hier geen 20A gaan toepassen, je hoofdzekeringen zijn zeer waarschijnlijk type D, dus D25.
bedenk als in dit geval je hoofdzekering er uit legt heb je dus echt helemaal niets mee, en het kan dan echt enkele uren duren voor dat er een monteur van de netbeheerder langs komt. Ik zou zou daar echt geen risico willen nemen.
Mijn advies is neem contact op met Quatt en vraag of je ook voor elke Quatt een losse voeding mag aanleggen en die zeker je af met het liefste elk een eigen alamat B16 30mA, dan kan er ook helemaal niets mee misgaan.
Het is toch juist zo dat bij een B20 de hoofdzekering minder snel aangesproken zal worden, zeker vergeleken met een C20. Als dit probleem zich echt voordoet (wat mijn elektricien onwaarschijnlijk acht) kan ik altijd nog een extra voeding aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
bronstige schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:41:
[...]

Het is toch juist zo dat bij een B20 de hoofdzekering minder snel aangesproken zal worden, zeker vergeleken met een C20. Als dit probleem zich echt voordoet (wat mijn elektricien onwaarschijnlijk acht) kan ik altijd nog een extra voeding aanleggen.
Selectiviteit schrijft een factor 1,6 voor op de groepen achter een andere zekering. Eigenlijk is 16A puur rekentechnisch gezien dus ook al te veel voor een 25A hoofdzekering, maar die had iedereen al.

Wat men vooral wil voorkomen is dat alle 4 de groepen op de fase onbruikbaar worden als ergens kortsluiting ontstaat. Selectiviteit helpt daarbij en is dus een middel, geen doel.

Waar @MacD007 en ik over van mening verschillen is dat je een B20 gewoon toe kan passen als je verder niks noemenswaardigs op die fase hebt zitten (Dus maximaal 5A) . Er is dan geen overcommitment meer en die B20 knalt er uit als een van beide warmtepompen kortsluiting krijgt of ze door een bug allebei tegelijk los gaan.

Met een onderverdeler verder in het traject naar de warmtepompen kan je gewoon weer 2x16A toevoegen om de selectiviteit alsnog te borgen zolang er verder niks tussen zit, ook al is het niet letterlijk volgens het boekje.

Wil je wel volgens het boekje doen, verdeel het dan over 2 B16 automaten (of alamats) die ieder op een andere fase zitten. Dan kan je de B16 (of alamat) voor de FE uitbreiding uiteindelijk op de resterende fase zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

sorry, nee, dat is dus niet het probleem, zeker bij een automaat maar dat heeft een smeltzekering dus ook is er geen exacte lijn waarop deze gaan triggeren, het is een gebied.
Juist door voldoende afstand tot deze gebieden te houden en zeker deze niet in elkaars gebied te laten komen, want dan weet je dus niet meer welke gaat triggeren.

B is hier een B16A en A is hier een C25A. en deze zal dus bij een B20A en een D25A zal dat nog veel erger worden. dus hieruit zie je dat je wel gewoon die factor 1,6 nodig hebt om met enige zekerheid een onbedoelde trip van je hoofdzekering te vermijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpaEmj8ATTo0KmYsrOl96VSb7vU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/atyGTMZgVYWQJ73RE9sgKyf6.jpg?f=user_large

Daar gaat dus selectiviteit over, voldoende afstand tot elkaar zodat je geen dobbelsteen gaat gooien met de vraag welke gaat nu eerst. dus daarom bij een D25A hoofzekering maximaal met 16A als verbruiker afzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Selectiviteit schrijft een factor 1,6 voor op de groepen achter een andere zekering. Eigenlijk is 16A puur rekentechnisch gezien dus ook al te veel voor een 25A hoofdzekering, maar die had iedereen al.
16A versus 25A bied in dit geval voldoende afstand ookal bereik je rekenkundig niet helemaal deze 1,6 (wel met afronding), dit heeft ook te maken in de steps die vanuit de industrie worden geleverd.
Wat men vooral wil voorkomen is dat alle 4 de groepen op de fase onbruikbaar worden als ergens kortsluiting ontstaat. Selectiviteit helpt daarbij en is dus een middel, geen doel.
dit geld voor alle eisen en adviezen binnen de NEN1010; deze zijn een middel met als doel je elektrische installatie bedrijfszeker en veilig te houden. Daar heb je helemaal gelijk in. :)
Waar @MacD007 en ik over van mening verschillen is dat je een B20 gewoon toe kan passen als je verder niks noemenswaardigs op die fase hebt zitten (Dus maximaal 5A) . Er is dan geen overcommitment meer en die B20 knalt er uit als een van beide warmtepompen kortsluiting krijgt of ze door een bug allebei tegelijk los gaan.
zelfs dan nog niet, maar laten we eerlijk zijn, slechts 5A overige belasting op één fase (bij een 3-fase systeem) is zeer onwaarschijnlijk, want normaal gesproken verdeel je al je groepen redelijk gelijkmatig over deze 3 fases, slechts 5A is dus vrij onwaarschijnlijk.
Met een onderverdeler verder in het traject naar de warmtepompen kan je gewoon weer 2x16A toevoegen om de selectiviteit alsnog te borgen zolang er verder niks tussen zit, ook al is het niet letterlijk volgens het boekje.

Wil je wel volgens het boekje doen, verdeel het dan over 2 B16 automaten (of alamats) die ieder op een andere fase zitten. Dan kan je de B16 (of alamat) voor de FE uitbreiding uiteindelijk op de resterende fase zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Persoonlijk vind ik de zorg nu wel heel erg op "de grotere last van een B20 automaat ten opzichte van een B16 automaat"

Persoonlijk denk ik dat je met 2x B16 & 1xB20 op een 25A fase beter uit bent dan met 4xB16 op betreffende 25A fase.

En dan nog zal de 25A smelt zekering er uit gaan als de quatt op vol vermogen 20A trekt en de andere twee 16A groepen ook zwaar belast zijn. Daarom ook mijn eerdere advies: breng eens in kaart wat er achter elke groep hangt.

NB, helemaal volgens de NEN1010 mag je de de quatt v2 duo uitsplitsen over twee 16A groepen en die alsnog achter 1 25A smeltzekering zetten. Dat is echt exact even belastend voor de 25A smeltzekering als 2xB16 + 1xB20.

Overigens (in Nederland):
- wettelijk is NEN1010 niet verplicht maar moet een installatie veilig zijn.
- NEN1010 is daarbij een geaccepteerde methodiek om veilig te zijn.
(een typisch Nederlandse kronkel)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronstige
netappie schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Het enige andere op de fase nu zijn wat tuinlampen en 2 airco buitenunits. Maargoed, die zijn natuurlijk niet in gebruik als ik aan het verwarmen ben. Ik neig dan ook naar B20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
Quatt Duo mag je gewoon op 2x B16 aansluiten, ze willen alleen 1 werkschakelaar hebben op de plaats van de units (buiten). Zolang je zelf de electra aansluiting daar levert helemaal uiteraard.

Ik vind de electra eisen en schema’s ook redelijk slordig niveau (heb 3 verschillende gehad) met veel tekstuele foutjes.

[ Voor 12% gewijzigd door jordy5 op 29-05-2025 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
bronstige schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:08:
[...]

Het enige andere op de fase nu zijn wat tuinlampen en 2 airco buitenunits. Maargoed, die zijn natuurlijk niet in gebruik als ik aan het verwarmen ben. Ik neig dan ook naar B20.
Ik zou toch even goed gaan optellen.
"wat halogeen tuinlampen" kan zomaar best veel zijn, "2 ledlampen" stelt daarentegen niks voor.
De 2 airco buiten units belasten de groep geheid volledig, dus die moet je zeker niet tegelijk met de quatt aan zetten. In de zomer zal je de quatt wellicht niet gebruiken, als het echt bere koud is en de quatt tegen zijn 20A gebruik aan zit dus ook niet aan zetten om nog wat bij te verwarmen.

(en dit sluit aan bij wat ik eerder zei, staar je niet blind op die 20/25 combinatie maar breng de belasting van de groepen in kaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jordy5 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:17:
Quatt Duo mag je gewoon op 2x B16 aansluiten, ze willen alleen 1 werkschakelaar hebben op de plaats van de units (buiten). Zolang je zelf de electra aansluiting daar levert helemaal uiteraard.

Ik vind de electra eisen en schema’s ook redelijk slordig niveau (heb 3 verschillende gehad) met veel tekstuele foutjes.
ja, indien het een oude Quatt R32Duo betreft.
zie spec's hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvRZ1ysmt4AMaEcKKdFSbSa00O4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YCZ3Eyej9MiilbVsilZNRCoI.jpg?f=user_large
echter bij de nieuwe Quatt R290 Duo is dat dus niet meer zo, daar schrijft Quatt een B20 voor, en dat is in combinatie met een 25A hoofdzekering dus niet meer oke.

zie specs nieuwe Quatt R290 Duo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
MacD007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:25:
[...]

ja, indien het een oude Quatt R32Duo betreft.
zie spec's hieronder:
[Afbeelding]
echter bij de nieuwe Quatt R290 Duo is dat dus niet meer zo, daar schrijft Quatt een B20 voor, en dat is in combinatie met een 25A hoofdzekering dus niet meer oke.

zie specs nieuwe Quatt R290 Duo's.
[Afbeelding]
Als je de quatt op 2x 16B aansluit en zelfs met 2 verschillende fases is dat echt geen issue hoor (persoonlijk beter). Je mag hem niet op 1x 16B gooien, maar dat is logisch en dat geef ik ook niet aan.

Er staat al voldoende in dit topic. Ik geef alleen aan, dat als je 3-fases hebt, je beter de 2 kan verdelen over 2 fases, dan op 1 groep en fase gooien.

[ Voor 8% gewijzigd door jordy5 op 29-05-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jordy5 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Als je de quatt op 2x 16B aansluit en zelfs met 2 verschillende fases is dat echt geen issue hoor (persoonlijk beter). Je mag hem niet op 1x 16B gooien, maar dat is logisch en dat geef ik ook niet aan.

Er staat al voldoende in dit topic. Ik geef alleen aan, dat als je 3-fases hebt, je beter de 2 kan verdelen over 2 fases, dan op 1 groep en fase gooien.
het zou wel handig zijn als je aangeeft over welke Quatt Duo je het hebt, want er zijn dus twee smaken.
met 3 fasen is het uiteraard normaal dat je de twee Quatts dan verdeeld over twee verschillende fases, echter wat hier de vraag was, juist omdat Quatt zelf aangeeft dat een Quatt Duo met één voerdingslijn en een B20 zou aangesloten zijn, en dat is dus geen 3-fase en slechts 1-fase waarbij indien je hoofdzekering slechts 25A bedraagd een 20A zekering dus eigenlijk niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
Ik krijg over 2 weken de nieuwe DUO geïnstalleerd. De 20A komt door deze verklaring: “ Wat betreft de aansluiting moeten de pompen aangesloten op 1 groep omdat het 1 systeem is. Wettelijk is bepaald dat de pompen via 1 handeling uitgeschakeld moeten kunnen worden, vandaar dat de aansluiting van beiden groepen verplicht is op 1 groep, 1-fase.”

Maar ze gaan akkoord met 1 werkschakelaar waarmee de 2 tegelijk worden uitgeschakeld. (hoewel bij sommige ze er niet moeilijk over doen). Tenzij dit totaal fout is ;) dan zou ik het graag weten voordat de installtie gebeurt 🫣

Dus de werkschakelaar in hun schema wordt er 1 waar 2 fases in komen en daarmee beide pompen los aangesloten kunnen worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvtszL5j3mQUPJIlNhSpvUfUaIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jApmc2wzpeyOVGeIq13RNfLk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door jordy5 op 29-05-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
jordy5 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:42:
Ik krijg over 2 weken de nieuwe DUO geïnstalleerd. De 20A komt door deze verklaring: “ Wat betreft de aansluiting moeten de pompen aangesloten op 1 groep omdat het 1 systeem is. Wettelijk is bepaald dat de pompen via 1 handeling uitgeschakeld moeten kunnen worden, vandaar dat de aansluiting van beiden groepen verplicht is op 1 groep, 1-fase.”

Maar ze gaan akkoord met 1 werkschakelaar waarmee de 2 tegelijk worden uitgeschakeld. (hoewel bij sommige ze er niet moeilijk over doen). Tenzij dit totaal fout is ;) dan zou ik het graag weten voordat de installtie gebeurt 🫣

Dus de werkschakelaar in hun schema wordt er 1 waar 2 fases in komen en daarmee beide pompen los aangesloten kunnen worden.
[Afbeelding]
2 fases of 2 groepen?
Wat voor hoofdaansluiting heb je?
Pagina: 1 ... 255 256 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.