Ter info: Deze nieuwsbrief is inmiddels verstuurd (31-10-'25). Ik zag niet niet dat de inhoud hier gedeeld was, dus copy-paste hier even aankomende updates:
Eind oktober: nachtelijk laden uitschakelen
Eén deze dagen krijg je de mogelijkheid om nachtelijk opladen uit te schakelen. Zo blijft het 's nachts stil in huis en wordt het water gewoon overdag opgewarmd wanneer je het nodig hebt. Op dit moment wordt de software van All-Electric geüpdate met deze functie.
Begin november: dynamische energietarieven
Vanaf begin november houdt All-Electric rekening met dynamische energietarieven. De CiC kiest dan automatisch de voordeligste momenten van de dag om HeatBattery op te laden. Heb jij een dynamisch energiecontract? Dan kun je dit na deze update activeren in de Quatt Home app. Zo bespaar je extra op energiekosten, zonder dat je iets hoeft te doen of in te leveren op comfort.
Maart 2026: Boost mode
Met Boost mode in kun je straks extra snel water opwarmen. Dat is vooral handig wanneer je meer warm kraanwater gebruikt dan normaal.
Zomer 2026: Uitgebreide inzichten
Uitgebreide inzichten zijn extra schermen in de Quatt Home app, die je meer vertellen over je warmwatergebruik. Hoewel het systeem deze data al verzamelt, hebben we tot nu functies die extra controle geven voorrang gegeven.
Najaar 2026: EnergyOS
Eind 2026 gaan we een stap verder door All-Electric te koppelen aan EnergyOS - ons eigen energiemanagement systeem. Deze functie brengt niet alleen een heleboel unieke voordelen, het zorgt er ook voor dat meerdere Quatt-producten met elkaar verbinden. Hiermee komt de visie van het ecosysteem tot leven en wordt jouw systeem zó slim dat je niet alleen bespaart, maar zelfs kan gaan verdienen door mee te helpen het stroomnet in balans te houden. Dit is een complexe stap waar we meer tijd voor nodig hebben en daarom staat deze functie nu gepland voor eind 2026.
Waarom is HeatBattery bijna nooit volledig opgeladen?
All-Electric zorgt voor een goede balans tussen energie besparen en comfort. Bij normaal gebruik laadt HeatBattery op tot ongeveer 80%. Het water in HeatBattery wordt dan verwarmd tot ongeveer 55 °C.
Een klein deel van de capaciteit gebruikt de HeatBattery alleen voor de anti-legionellacyclus. Tijdens die cyclus wordt het water verwarmd tot 60 °C om veilig kraanwater te garanderen. Na zo’n anti-legionellacyclus zie je in de app dat HeatBattery volledig is opgeladen.
HeatCharger verwarmt standaard tot maximaal 55 °C, omdat deze op hogere temperaturen veel minder efficiënt werkt. Als HeatCharger verder zou verwarmen, kost dat meer energie en dus meer geld.
Over dit laatste punt heb ik Quatt een vraag gesteld. Ik wil namelijk meer warmtecapaciteit hebben + de watertemperatuur hoger zodat ik een lauw bad kan bijvullen met een kleine hoeveelheid heet water. Ik wil de heatbattery dus naar minimaal 60C opwarmen. Mijn vraag aan Quatt is daarom: "Ik heb echter zonnepanelen en eigenlijk altijd een overschot rond de middag. Ik snap dat het opwarmen van 55C naar 60C minder efficiënt is, maar ik heb dan gratis stroom die ik toch echt wil benutten. Belangrijk is om te beseffen dat, ook al is de efficiëntie lager, het is altijd beter dan 's avond weer warmte tekort te hebben en op dat moment te moeten opwarmen (of zelfs de boost functie te moeten gebruiken).
NB. De stap van 55C naar 60C lijkt vrij klein, maar 5 graden op 275 liter is wel een flink stuk warmtecapaciteit. Zoals eerder gezegd zou je een watertemperatuur van ca. 45C al moeten beschouwen als een 'lege' battery (vanwege douchemengkranen). Door op te warmen naar 60 ipv 55 C wordt de warmwatercapaciteit dus 1,5x zo groot! Dat is echt een aanzienlijke vergroting."
Als ik antwoord heb, meld ik het wel ff.