Ervaringen met Quatt Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 347 348 Laatste
Acties:

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48
Ik zie steeds dat als de heatcharger de boiler opwarmt een van de 2 warmtepompen ook gaat draaien rond de 300 w., terwijl er geen warmtevraag is. Ik zie in JSON duidelijk dat er ook geen warmtevraag doorgegeven wordt. Ik heb dit nu bij 2 cyclussen gezien. Herkenbaar?
Als test heb ik de kamertemperatuur naar 15 graden verlaagd. Maar ook dat heeft geen effect. Warmtepomp blijft draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPo_xDpuTk1yEtorlbXSZeVHb7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rc9Coh8EozBY8d5kSQKUm0q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICWDe0He5H4gOUawmP-LnJ-5TAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiieHyFi5Q9H0c0w6wWhCcDp.jpg?f=fotoalbum_large

Geluid is met een DB app 57-59 decibel. Die wisseling van 57 naar 59 is een soort dreun steeds. Alsof er een zware vrachtwagen stationair staat te draaien op je overloop. Die decibel is zowel gelijk bij de charger, je voelt het apparaat ook letterlijk trillen, als op de trap naar beneden.

• janZw
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:06
0xygen500 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:18:
Vandaag is quatt langs geweest om te kijken waarom ik vaak drukverlies heb. Water liep er bij de quatt onder uit. Bleek een kapotte ring en de defrost koppeling? Twee slowaakse mannen, halfuurtje en ze gingen weer.
Interessant. Ik zag afgelopen winter ook enige daling van de druk. Niet erg veel, maar ik was gewend dat de druk vrij stabiel bleef. Ik heb net even gegoogled op vorstbescherming met automatische kleppen in de leidingen bij de WP. Of de Quatt dit ook op deze manier gebruikt weet ik niet, maar ik las ergens:

Technische werking van een mechanische vorstbeveiligingsklep
De klep bevat een thermisch element, vaak een bimetaal of een andere temperatuurgevoelige actuator. Zodra de omgevingstemperatuur onder een ingestelde waarde (rond 3 °C) daalt, zet het materiaal uit of krimpt, waardoor het mechanisme opent:
Boven circa 4 °C: de klep blijft gesloten
Rond 3 °C: het ventiel opent automatisch
Afvoer: een beperkte hoeveelheid water stroomt weg
Temperatuurstijging: het ventiel sluit vanzelf weer
Deze werking vereist geen elektrische voeding, wat het systeem robuust maakt bij stroomstoringen of in netloze omgevingen. Er bestaan ook modellen met dubbele temperatuurmeting: één in de leiding en één in de buitenlucht. Dit voorkomt onnodig waterverlies bij incidentele afkoeling zonder echt bevriesrisico.

Als de Quatt WP ook zo'n klep heeft die onder een omgevingstemperatuur van 3 graden iets water laat weglopen, dan snap ik waar het drukverlies vandaan komt. Weet iemand hier meer van?

Vrijstaande woning 1974 180m2 - geïsoleerd - Remeha Calenta CV (uitgeschakeld)+WW - Honeywell EvoHome- Quatt Duo - radiatoren+vent. - Altech Eclips houtkachel - 20 zonnepanelen

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:56
janZw schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:23:
[...]

Interessant. Ik zag afgelopen winter ook enige daling van de druk. Niet erg veel, maar ik was gewend dat de druk vrij stabiel bleef. Ik heb net even gegoogled op vorstbescherming met automatische kleppen in de leidingen bij de WP. Of de Quatt dit ook op deze manier gebruikt weet ik niet, maar ik las ergens:

De klep bevat een thermisch element, vaak een bimetaal of een andere temperatuurgevoelige actuator. Zodra de omgevingstemperatuur onder een ingestelde waarde (rond 3 °C) daalt, zet het materiaal uit of krimpt, waardoor het mechanisme opent:
Deze werking vereist geen elektrische voeding, wat het systeem robuust maakt bij stroomstoringen of in netloze omgevingen. Er bestaan ook modellen met dubbele temperatuurmeting: één in de leiding en één in de buitenlucht. Dit voorkomt onnodig waterverlies bij incidentele afkoeling zonder echt bevriesrisico.

Als de Quatt WP ook zo'n klep heeft die onder een omgevingstemperatuur van 3 graden iets water laat weglopen, dan snap ik waar het drukverlies vandaan komt. Weet iemand hier meer van?
Ja, die kleppen zitten erin. Maar ze kijken niet naar omgevingstemp, maar naar watertemperatuur. Die zou normaliter niet zo laag kunnen komen.

• jj85
Magreet1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:20:
Ik zie steeds dat als de heatcharger de boiler opwarmt een van de 2 warmtepompen ook gaat draaien rond de 300 w., terwijl er geen warmtevraag is. Ik zie in JSON duidelijk dat er ook geen warmtevraag doorgegeven wordt. Ik heb dit nu bij 2 cyclussen gezien. Herkenbaar?
Als test heb ik de kamertemperatuur naar 15 graden verlaagd. Maar ook dat heeft geen effect. Warmtepomp blijft draaien.
Dat is het idee van de All-electric :)
1. Warmtepomp buiten haalt enerige uit buitenlucht en 'drukt' dit in CV-circuit, daardoor wordt CV-water iets warmer.
2. HeatCharger peutert energie uit CV-circuit en 'drukt' dit in de HeatBattery. CV-water wordt iets kouder.
3. Ga terug naar 1 ;)

• janZw
  • Laatst online: 00:06
jj85 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:24:
[...]

Ja, die kleppen zitten erin. Maar ze kijken niet naar omgevingstemp, maar naar watertemperatuur. Die zou normaliter niet zo laag kunnen komen.
Dat is beter. Maar stel dat ik op een koude avond een tijd geen geen warmtevraag heb, omdat ik in de woonkamer de houtkachel aan heb. Dan zouden ze theoretisch misschien toch iets kunnen lekken wanneer het debiet een tijd nul is. Daarvoor is de beveiliging natuurlijk ook, maar dan verklaard het misschien de kleine daling van de druk die ik zag.

Vrijstaande woning 1974 180m2 - geïsoleerd - Remeha Calenta CV (uitgeschakeld)+WW - Honeywell EvoHome- Quatt Duo - radiatoren+vent. - Altech Eclips houtkachel - 20 zonnepanelen

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Beta App update:
Quatt Home 1.52.0 (1146) is ready to test on iOS.

What to Test:

Multi-Chill support
Support for a future CiC update that allows for the limiting of the max water temperature
Bug fixes and improvements

Wel belangrijke voor vloerverwarming met open verdeler denk ik (zelf alleen radiatoren).

• jj85
janZw schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:32:
[...]

Dat is beter. Maar stel dat ik op een koude avond een tijd geen geen warmtevraag heb, omdat ik in de woonkamer de houtkachel aan heb. Dan zouden ze theoretisch misschien toch iets kunnen lekken wanneer het debiet een tijd nul is. Daarvoor is de beveiliging natuurlijk ook, maar dan verklaard het misschien de kleine daling van de druk die ik zag.
Nee, daarvoor heeft de Quatt een beveiliging in de CiC zitten. Bij een buitentemperatuur <6grC gaat het systeem (op hele lage snelheid) circuleren. Dit is ControlMode 98. Antivries-circulatie. Als het water echt te ver afkoelt, dan kan de boiler even inschakelen.
Dit voorkomt dus lokaal afkoelen van het systeem met openen van de antivriesklep als gevolg.

De antievriesklep is echt het uiterste redmiddel, bijv als door stroomuitval de circulatie ook niet meer werkt.

Zie ook https://support.quatt.io/...ar-quatt-hybrid-bevriezen

• Magreet1
@jj85 Dank voor je reactie. Tja.. ik zei het al, ik ben een geïnteresseerde leek… ;) Ik vroeg dit gister aan de monteur omdat ik wilde weten of de silent modus invloed heeft op de snelheid van het opwarmen van de charger. Toen vertelde hij dat de buitenunits geen warmte toevoegen aan de boiler. Maar wel dus… De CV leidingen worden hierdoor ook warmer, is dat geen nadeel voor in de zomer?

Dan is het totale verbruik dus dan ook geen 700, maar 1000 watt tijdens het opwarmen op dit moment. Het verbruik van de buitenunits is dan afhankelijk van de weersomstandigheden verwacht ik?

Ps. In de app wordt dit verbruik wel bij verwarmen opgeteld. Verbruik van de heatcharger is niet weergegeven in de app.

[ Voor 9% gewijzigd door Magreet1 op 06-03-2026 19:41 ]

• jj85
bite schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:33:
Beta App update:

What to Test:

Multi-Chill support
Support for a future CiC update that allows for the limiting of the max water temperature

Wel belangrijke voor vloerverwarming met open verdeler denk ik (zelf alleen radiatoren).
Verdorie, straks is Quatt nog eerder met de max-water temperatuur dan OpenQuatt :o
Snel aan de bak! :henk

• jj85
Magreet1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:37:
@jj85 Dank voor je reactie. Tja.. ik zei het al, ik ben een geïnteresseerde leek… ;) Ik vroeg dit gister aan de monteur omdat ik wilde weten of de silent modus invloed heeft op de snelheid van het opwarmen van de charger. Toen vertelde hij dat de buitenunits geen warmte toevoegen aan de boiler. Maar wel dus… De CV leidingen worden hierdoor ook warmer, is dat geen nadeel voor in de zomer?

Dan is het totale verbruik dus dan ook geen 700, maar 1000 watt tijdens het opwarmen op dit moment. Het verbruik van de buitenunits is dan afhankelijk van de weersomstandigheden verwacht ik?

Ps. In de app wordt dit verbruik wel bij verwarmen opgeteld. Verbruik van de heatcharger is niet weergegeven in de app.
HeatCharger kan ook werken zonder buitenunit, dan trekt hij de warmte uit het huis (bij vloerverwarming uit je vloer).
Ik vermoed dat het zo is geregeld:
1. Als watertemperatuur van CV-systeem >20grC, dan HeatCharger aan zonder buitenunit.
2. Als watertemperatuur van CV-systeem <20grC, dan buitenunit aan om CV-water iets op te warmen.

En die 20grC kan best een iets ander getal zijn, bijv 18grC.

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:38
bite schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:33:
Beta App update:

What to Test:

Multi-Chill support

Daar zullen een hoop mensen blij mee zijn! ( Waaronder ik zelf) ;)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:06
jj85 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:53:
[...]

HeatCharger kan ook werken zonder buitenunit, dan trekt hij de warmte uit het huis (bij vloerverwarming uit je vloer).
Ik vermoed dat het zo is geregeld:
1. Als watertemperatuur van CV-systeem >20grC, dan HeatCharger aan zonder buitenunit.
2. Als watertemperatuur van CV-systeem <20grC, dan buitenunit aan om CV-water iets op te warmen.

En die 20grC kan best een iets ander getal zijn, bijv 18grC.
Ik heb all een paar runs gezien waarbij de HC draait maar niet de buitenunits. Op die momenten lag de kamer T idd (ruim) boven setpoint.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
janZw schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:23:
[...]

Ik ging echt van 1.7 naar 0.1 bar druk 😂

• jj85
Zijn er meer gebruikers met modbus-sniffers die problemen ondervinden na de CIC 4.2.0 update?
Zie bijv @Ferdinand Oeinck: Ferdinand Oeinck in "OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen"

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-03 17:56
Kan iemand met een chill een foto delen van de connector, en dan vooral hoe die eruit ziet als de chill niet is aangekoppeld?

Ik heb de pre order omgezet in order, de aanbetaling gedaan.
Hoe lang duurt het voordat ik een mail krijg om aanvullende fotos/info aan te leveren?

• Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13-03 11:36
HBO88 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:09:
Kan iemand met een chill een foto delen van de connector, en dan vooral hoe die eruit ziet als de chill niet is aangekoppeld?

Ik heb de pre order omgezet in order, de aanbetaling gedaan.
Hoe lang duurt het voordat ik een mail krijg om aanvullende fotos/info aan te leveren?
Bij mij duurde dat ongeveer 5 minuten

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-03 07:21
Mijn quatts (v2 duo) staan nu in een grindbak. Als ik in de toekomst de grindbak wil vervangen voor tegels en afvoer, kan ik quatts dan loskoppel (waterleiding) en zelf weer aansluiten? Heeft iemand hier ervaring mee?

• HBO88
Ronald21 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:08:
[...]

Bij mij duurde dat ongeveer 5 minuten
Ow ben al 3 dagen verder

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:57
Kruimelvlaai schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:20:
Mijn quatts (v2 duo) staan nu in een grindbak. Als ik in de toekomst de grindbak wil vervangen voor tegels en afvoer, kan ik quatts dan loskoppel (waterleiding) en zelf weer aansluiten? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja dat kan best
Stroom eraf, druk eraf, wartels los, tegels leggen
Wartels vast, water vullen, ontluchten, op druk zetten en stroom weer aan (staat ook beschreven in onderhouds documenten)

Zorg wel dat je even een setje pakkingen (1 inch) voor de wartels hebt. Die zijn niet bedoeld voor hergebruik

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 07-03-2026 21:47 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:00

Animal_X

Rodin

Toby-Wan schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:46:
[...]

Ja dat kan best
Stroom eraf, druk eraf, wartels los, tegels leggen
Wartels vast, water vullen, ontluchten, op druk zetten en stroom weer aan (staat ook beschreven in onderhouds documenten)

Zorg wel dat je even een setje pakkingen (1 inch) voor de wartels hebt. Die zijn niet bedoeld voor hergebruik
Wat is de procedure om ze te ontluchten?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-03 15:52
BertBertjes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:27:
[...]

Volgens mij is nu de 4.2.0 versie in productie, want ik krijg hem zojuist gepushed naar mijn CiC. Hopelijk hebben ze wel bovenstaande kunnen fixen dan? (Maar het versienummer is gelijk gebleven zo te zien :X )
Sinds een uurtje is bij mij dit euvel weer terug. Opstartmoeilijkheden of toch een probleem?

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Pistolepaultje
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-03 20:53
Pistolepaultje schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:40:
[...]

Mijn case loopt sinds eind november (falende defrosts, pomp stond voor een groot deel van bijna 3 maanden stil). Inmiddels 4 bezoeken en 1 gecanceld bezoek verder. Ikzelf beredeneerde eind december, mede met behulp van enkele tweakers hier en data in HA, dat mijn vierwegklep zeer waarschijnlijk de oorzaak is. Monteur zag dat half januari ook en een nieuwe buitenunit was afgesproken, maar het productteam dacht daar anders over, die wilden eerst de CiC verbinding testen. Dat gebeurde vorige week vrijdag: oorzaak bleek zoals verwacht niet de dataverbinding. Nadat de monteur weg was heb ik een definitieve oplossing verzocht, maar na nu een week geen reactie.

Zodra mijn case opgelost is en afgehandeld is, zal ik hier een write up maken met learnings en tips voor de pechvogels onder ons.
Ik heb dus afgelopen maanden een behoorlijk traject gehad met de hybride 1.5 Quatt vanwege falende defrosts. Begon eind november met eerste koude weer, vanaf een graad of 3 bleef de verdamper dichtvriezen omdat de defrosts faalden. Home Assistant opgezet en met enkele tweakers (thanks @jj85 en @paQ ) steeds hetzelfde patroon gezien bij een defrost: poging start, flow naar nul, vermogen weg en geen defrost. Dit deed hij twee keer in een paar minuten en ging daarna weer in heating mode. Elke uur probeerde hij het opnieuw, met als gevolg een volledig bevroren verdamper.

Inmiddels 5 servicebezoeken en circa 230m3 gas verder (dat was net zoveel als mijn totale jaarverbruik laatste 12 maanden met werkende quatt, incl. tapwater) is uiteindelijk 3 weken geleden besloten de buitenunit te vervangen, dat is afgelopen vrijdag gebeurd. Met testen hadden we op die nieuwe 1.5 unit de negatieve delta die bij defrost hoort.

Mijn learnings (waar je al dan niet je voordeel mee kunt doen bij problemen) zijn: Technical support communiceert alleen met je via mail en krijg je niet aan de lijn. Planning loopt via een aparte afdeling en zijn telefonisch goed bereikbaar. Ze hebben een zogenaamd ‘productteam’ zitten, die volgens de technical support de pomp ontworpen hebben en in mijn casus achter de schermen de belangrijkste rol in de diagnose hadden. Dit productteam heeft lang aangestuurd op een kapot datakabel, maar hier op Tweakers werd al snel gesuggereerd dat dat onwaarschijnlijk was vanwege de autonomie van defrosts: de CiC stuurt die niet aan. Spoel van de vierwegklep is vervangen, zonder resultaat. Servicemonteur (naam hoef ik hier niet te noemen, maar is 4 van de 5 keer geweest en was een topgozer) kwam bij bezoek in januari na fysiek testen van de vierwegklep tot dezelfde conclusie: die klep schakelt niet. Het productteam wilde alsnog een nieuwe datakabel testen. Dat hebben we daarna gedaan, zonder resultaat. Vervolgens kwam het ok om de buitenunit om te ruilen. Achteraf denk ik dat een eerdere vervanging van de buitenunit tijd en kosten had kunnen besparen. Feedback richting Quatt is om het productteam het vertrouwen in hun servicemonteurs te laten uitspreken.

Feit is dat als je een probleem hebt in de winter, je heel veel geduld moet hebben. Mijn traject heeft bijna 4 maanden geduurd. Op Trustpilot lees je soms ongenuanceerde uitspraken, maar ik vond niet dat er bij technical, planning of monteurs onwil zit. Belangrijkste oorzaken in mijn ogen zijn te weinig monteurs, zoals welbekend (rond de kerst 2 weken radiostilte en wekenlange planningsvertraging vanwege monteursvakantie), lang vasthouden aan de datakabel-hypothese en testen daarvan (ook dit was geen echte onwil, product team was echt overtuigd van die datakabel), trage planning om allerlei redenen (product trainingen bij quatt gingen vóór mijn serviceafspraak en ik werk doordeweeks gewoon) en planningsmisverstanden (ik heb 2 weken vertraging gehad omdat de levering van een simpele ladder niet was meegepland en die we met logisch nadenken niet nodig hadden bij het testen van die nieuwe datakabel).

Zelf plotten via HA bij problemen is dus verstandig, maakt het ook voor monteurs makkelijk praten: Ik kon heel goed met ze sparren. Dus eerste werk bij problemen is HA installeren. Hulpmiddelen bij serviceafspraken zoals een ladder kunnen voor grote vertraging zorgen, dus denk logisch na als je planafspraken met ze maakt en communiceer duidelijk als jij zelf hoogwerkers/ ladders of andere tools zelf hebt of niet nodig hebt voor het servicedoel. Garantieafspraken en kostendekking binnen garantie komt Quatt na zonder discussie, maar ik heb zelf natuurlijk nergens aan gezeten.

• jj85
Pistolepaultje schreef op zondag 8 maart 2026 @ 06:39:
[...]
lang vasthouden aan de datakabel-hypothese en testen daarvan (ook dit was geen echte onwil, product team was echt overtuigd van die datakabel),
Misschien geen onwil, maar ruikt behoorlijk naar onkunde... :X
Wat een verhaal 8)7

Dat Quatt geen reparaties aan het koudemiddelcircuit doet kan ik wel begrijpen. Maar zorg er dan voor dat je binnen enkele dagen (zeker in de winter) een vervangende ODU kunt installeren ipv dit inefficiënte gedoe :-(

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:51
Mickel moen schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:41:
[...]

Vervolg.

Uit mijn eerste experiment met een constante temperatuur op de begane grond en de rest van het huis bleek dat, bij de door ons gewenste temperaturen het meerverbruik in energie aanzienlijk is.

Vorige week gestart met het volgende experiment. Het zoeken naar de juiste temperatuur voor het verwarmen van ongebruikte kamers. De berekeningen van o.a. HeatGeek laten zien, dat juist wel verwarmen van deze kamers tot minder energieverbruik kan leiden, maar er wordt niet bij vermeld bij welke temperaturen. Dat kan ook niet, want dit lijkt mij geheel huis- en gebruikafhankelijk. Nu heb ik deze kamers vorig jaar het hele jaar op 15°C gehouden. Het betreft 2 incidenteel gebruikte slaapkamers en een badkamer op de verdieping. Vorige week deze kamers op 18°C gehouden. De resultaten toen lieten zien, dat er bij 18°C duidelijk meer verbruik was dan bij 15°C. Deze week dezelfde vergelijking maar nu bij 17°C. Steeds weer dagen erbij gezocht met vergelijkbare buitentemperaturen. (Meetstation Leeuwarden)
Het resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het meerverbruik bij 17°C is in deze vergelijking duidelijk lager dan bij 18°C. Echter nog maar minimaal in vergelijking met die 15°C. Op naar de volgende week. Nu testen op 16°C.
Het vervolg op de start van mijn experiment in januari.

Waar ging het al weer over?

Dikwijls wordt hier aangehaald dat je het hele huis mee moet verwarmen voor efficiëntie of zoiets. Dat je ook ongebruikte ruimtes mee moet verwarmen, omdat die anders veel warmte wegnemen van de verwarmde ruimtes. Vaak wordt hier dan het youtube filmpje van HeatGeek aangehaald. Op zich is deze redenatie niet onwaar. Maar omdat het vaak zonder verdere nuancering genoemd wordt, noem ik het ook een warmtepomp-dogma. Immers ieder huis is weer anders.

Ik was daarom wel benieuwd wat dit voor mijn huis betekent. Waar zit voor ons huis en gebruik de “sweet spot”? In december was ik er al achter gekomen, dat zo’n ander dogma, altijd verwarmen op een constante temperatuur, bij mij aanzienlijk meer energie vergt en dus ook euro’s.

Ik heb incidenteel gebruikte ruimtes. Dat betreft het grootste deel van de verdieping en in 2025 had ik in die ruimtes het gehele jaar de thermostaatkranen op 15°C staan.

De zolder daarboven is onze slaapkamer en wordt wel verwarmd volgens schema. De zoldervloer is geïsoleerd dus de afdracht van warmte vanuit de verdieping is beperkt.

Ik ben dus gaan experimenteren met de ingestelde temperatuur van de betreffende incidenteel gebruikte ruimtes op de verdieping.

Om te beginnen heb ik in deze kamers de thermostaten op 18°C gezet. Vervolgens over een periode van 6 dagen de data Quatt verwerkt en van iedere dag de gemiddelde buitentemperatuur van meetstation Leeuwarden.

Hierna heb ik uit dezelfde maand in 2025 vergelijkbare dagen in buitentemperatuur opgezocht en ook hiervan de data verzameld. Uiteindelijk er voor gezorgd dat de gemiddelde buitentemperatuur over de 6 dagen in dit jaar gelijk was als in 2025. Kortom buitentemperatuur gelijk en ingestelde temperatuur verschillend.

Ik heb dit gedaan bij verschillende ingestelde temperaturen. Achtereenvolgens 18, 17 en 16°C. Hierna dit nog eens verfijnd naar 17,5, 17 en 16,5°C. Ik bespaar jullie hier de dagelijkse data en beperk mij tot de resultaten per 6 dagen.

Hierop de verschillen berekend. Netto, maar ook in procenten en tenslotte in kosten per dag.

Hieronder de resultaten.

Wat ten eerste opvalt, is dat ik dit jaar verhoudingsgewijs meer energie verbruik, maar dat de COP ook beduidend hoger is. Het kan zijn, dat door wat aanpassingen mijn verwarmingspatroon iets veranderd is naar meer comfort. Ik kan mij echter niets herinneren wat een dermate groot verschil verklaart. Ook waren de maanden januari en februari dit jaar hier gemiddeld zo’n 2 graden kouder, maar in de metingen ben ik uitgegaan van vergelijkbare buitentemperaturen in 2025.

Ik kijk voor de conclusie daarom niet naar de netto verschillen, maar naar “trends” en dan met name in het verschil in meer-of minder kosten per dag.

Dan kom ik tot de voorlopige conclusie, dat 17°C de meest efficiënte vast ingestelde temperatuur is voor de ongebruikte kamers in ons huis.

Ik ben van plan om in november en december dit jaar het experiment nog eens over te doen. Kijken of het dan nog geldt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0g2tcz6n17kcHMH04Ri3I9iHY2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2v2RRSxfjCm5U3Y3lG3Gd1I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcYuVU76isH_3Nnq-BqtuA5s8Dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdOCCrpULeyzHhCB5CQBe6jF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O48xqIfDfPyZwl3FdPa112ntI5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wd80noPQD0gXeQjTU5pVh0LV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63qpQNF4VLYJNzBkZ3RlePIyGxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7ZbNX0j3CDZMTlfzb3AsAt8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QqYyrNGNgmeJjgMCNjAf2l2g64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neEgGaOh2J1y5ul5A6hubexs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysrC96jUK840xXUAGshUTrWL3Bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYEnmdHRSRBRxgWcarLZtCYR.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:46
Jan-tweak schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:24:
[...]

mijn verwachting is dat mn de CIC wel eens niet meer correct zou kunnen werken en mogelijk zelfs tot schade aan componenten tot gevolg kan hebben. Dat is mede afhankelijk van het ontwerp van de CIC (bedenk dat deze eigenlijk voor de Nederlandse markt hier in Nederland is ontwikkeld met gebruik aan het nederlandse net en dus met een zuivere sinusgolf.
zover je dus van een externe spanningsbron wilt gebruik maken is juist een zo hoog mogelijke correcte sinusgolf van belang.
Gebruik dan OpenQuatt op een battery pack. De module van @leejoow draait op 5v via usb-c.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
TeslaNerd schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:13:
[...]

Gebruik dan OpenQuatt op een battery pack. De module van @leejoow draait op 5v via usb-c.
Dat is natuurlijk ook een optie maar dat was niet de vraag, de CIC heeft geen DC ingang mbt de spanning, dus dan zit je gewoon aan een stabiele AC bron vast.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Heinemancp schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Juist hiervoor heb ik nachtverlaging. Vanaf 10h pas op dagtemp, zodat de zon mee kan helpen en de PV energie netjes mn huis in gaat ipv het net op.
Eerste jaar had ik dit niet, verschuift het verwarmingspunt naar midden in de nacht, om vervolgens de hele dag stil te staan.
Ik gebruik tegenwoordig een dagverhoging op de thermostaat; 20,5 is onze 'basislijn' en als er teruglevering is door de zonnepanelen, heb ik een automatisering in Home Assistant die de thermostaat (Tado) 0,2 graad boven de roomtemp zet (met een maximum natuurlijk). Die draait iedere vijf minuten. Volledig lokaal 8)

De afgelopen week constateer ik dat dit perfect werkt om wat warmte te bufferen in huis; hiermee heb ik nagenoeg geen verbruik in de nacht en vroege ochtend. Voordelen zijn dat zowel de stroom gratis (in mijn geval) is én dat de buitentemperatuur doorgaans hoger is, dus warmte in huis tegen (best flink) hogere COP.

Vanochtend was het ondanks een vrij frisse nacht (3 graden) nog op onze basislijn (20,5 graad), de Quatt is inmiddels weer aan het werk op de zonnestroom en loopt straks lekker door in de middag. Vaak is het dan aan het einde van de dag zo'n 21,5 tot 22 graden. Lekker warm en kost niks.

Is er geen zon, dan constateer ik dat de temperatuurverschillen ook klein zijn en het dus mij niet veel uitmaakt wanneer Quatt draait: hij moet het dan gewoon op 20,5 graad houden en dat doet ie ook prima.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Magreet1
OmeJoyo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:12:
[...]

Als ik zo kijk dan is het ook niet bepaald recht leidingwerk en dat is vragen om lekkages. (Tenzij dit enkel vertekening is van de foto). Welkom bij de club van het tegenvallende geluid. Als die nu pas tot zo'n 700 watt heeft opgewarmd, dan wordt het nog veel luider wanneer die tot zijn hoge vermogens gaat komen. Ik zou het zeker in de gaten houden en ook melden bij Quatt. Zou je met een DB app eens kunnen meten als die verwarmt hoeveel geluid die maakt?
Weet iemand of ergens te lezen is hoeveel geluid de heatcharger maakt? In de folder, of plaatsingsplan staat er niets over. Ik las hier ergens dat iemand van Quatt zelf gehoord heeft dat het 42 DB zou moeten zijn. Ik meet met een app tussen de 57-59. Dat de overloop als een klankkast functioneert is inmiddels zeker, als we de overloopdeur (helaas wel directe toegang tot de slaapkamer) open laten, en de verdieping beneden de WC deur, dan gaat het aantal DB naar 52-54. Ook trilt de verdiepingsvloer niet meer zo sterk mee en is de cadans er uit.

We hebben in de ruimte zelf een groot schuimmatrassen van 200 bij 120 bij 5 cm opgevouwen en voor het apparaat gezet. Dat lijkt ook effect te hebben.

Verder nog geen reactie van Quatt, behalve betaalherinneringen…

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-03 15:10
Magreet1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Weet iemand of ergens te lezen is hoeveel geluid de heatcharger maakt? In de folder, of plaatsingsplan staat er niets over. Ik las hier ergens dat iemand van Quatt zelf gehoord heeft dat het 42 DB zou moeten zijn. Ik meet met een app tussen de 57-59. Dat de overloop als een klankkast functioneert is inmiddels zeker, als we de overloopdeur (helaas wel directe toegang tot de slaapkamer) open laten, en de verdieping beneden de WC deur, dan gaat het aantal DB naar 52-54. Ook trilt de verdiepingsvloer niet meer zo sterk mee en is de cadans er uit.

We hebben in de ruimte zelf een groot schuimmatrassen van 200 bij 120 bij 5 cm opgevouwen en voor het apparaat gezet. Dat lijkt ook effect te hebben.

Verder nog geen reactie van Quatt, behalve betaalherinneringen…
Dit zijn de specificaties volgens Quatt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsz52gqzNbGUJoVDL2DH135sbjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yzCj9zgL2jcB65Tkko9rt8tF.png?f=fotoalbum_large

• Magreet1
@BertBertjes dank, waar kan ik deze informatie vinden?

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 16:56
JanHenk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:11:
[...]

Ik gebruik tegenwoordig een dagverhoging op de thermostaat; 20,5 is onze 'basislijn' en als er teruglevering is door de zonnepanelen, heb ik een automatisering in Home Assistant die de thermostaat (Tado) 0,2 graad boven de roomtemp zet (met een maximum natuurlijk). Die draait iedere vijf minuten. Volledig lokaal 8)

De afgelopen week constateer ik dat dit perfect werkt om wat warmte te bufferen in huis; hiermee heb ik nagenoeg geen verbruik in de nacht en vroege ochtend. Voordelen zijn dat zowel de stroom gratis (in mijn geval) is én dat de buitentemperatuur doorgaans hoger is, dus warmte in huis tegen (best flink) hogere COP.

Vanochtend was het ondanks een vrij frisse nacht (3 graden) nog op onze basislijn (20,5 graad), de Quatt is inmiddels weer aan het werk op de zonnestroom en loopt straks lekker door in de middag. Vaak is het dan aan het einde van de dag zo'n 21,5 tot 22 graden. Lekker warm en kost niks.

Is er geen zon, dan constateer ik dat de temperatuurverschillen ook klein zijn en het dus mij niet veel uitmaakt wanneer Quatt draait: hij moet het dan gewoon op 20,5 graad houden en dat doet ie ook prima.
Ik doe het aardig vergelijkbaar, maar ik heb wat meer nachtverlaging (naar 19.5), ik heb ook een schema voor bewolkte dagen (bij elektriciteitsoverschot wordt de setpoint aggressiever omhoog gebracht), en de nachtverlaging is dynamisch op basis van de gehaalde temperatuur, des te hoger, des te eerder de nachtverlaging ingaat om bij zonnig weer draaien op uren zonder zon te minimaliseren.

Verder heeft ieder uur een minimale temperatuur, zodat de warmtepomp harder gaat draaien als bepaalde temperaturen niet gehaald worden, en wordt de soundslider aangepast op basis van de buitentemperatuur.

Wel weer met als disclaimer dat mijn ketel uit staat, dus ik hoef geen rekening te houden met ongewenst gasverbruik.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@onlinaius Dat is een stuk complexere regeling, maar klinkt wel goed uitgewerkt voor jouw specifieke woning.

Ik ben simpel begonnen, maar merk nu dat ik niet de behoefte heb om het verder uit te werken. Dus ik laat het lekker zo. :) Waarschijnlijk reageren onze woningen ook anders; ik heb een betonnen woning met flink wat vloerverwarming en buffercapaciteit en een prima isolatie (bouwjaar 2015). Daardoor zijn de schommelingen qua temperatuur al behoorlijk laag en loopt de quatt doorgaans al heel rustig (< 30 aanvoer temp).
In de tussenseizoenen pak ik de winst. Januari bijvoorbeeld was hier in noorden flink koud, op die momenten draait de Quatt heel veel uren per dag en kun je dus ook niet veel regelen. Afgelopen week heeft ie echter nagenoeg alleen op mijn eigen zonne-energie gedraaid.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 16:56
JanHenk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:42:
Waarschijnlijk reageren onze woningen ook anders; ik heb een betonnen woning met flink wat vloerverwarming en buffercapaciteit en een prima isolatie (bouwjaar 2015). Daardoor zijn de schommelingen qua temperatuur al behoorlijk laag en loopt de quatt doorgaans al heel rustig (< 30 aanvoer temp).
Dat is inderdaad wel een ander verhaal. 1965 met een 'ok' isolatie hier betekend dat ik tijdens de nacht een stuk sneller warmte kwijt zal raken, en dus (ook vooral in het tussenseizoen) effectiever kan bufferen (ook omdat ik wel die VVW heb, zodat warmteopslag al een stuk beter mogelijk is dan met radiatoren) tijdens de dag om het verbruik tijdens de nacht laag te houden.
JanHenk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:42:
Afgelopen week heeft ie echter nagenoeg alleen op mijn eigen zonne-energie gedraaid.
Dat lukt mij nu inderdaad ook heel aardig. Ik heb een bescheiden formaat (6KWh) thuisaccu staan, maar als de Quatt de hele avond doorloopt redt deze het niet om het de hele nacht vol te houden. Met deze temperaturen en zon krijg ik de woning echter met vrij veel gemak 22.5 - 23 graden in de vroege avond, en dan blijft het wel boven die 19.5 tot de volgende ochtend.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:52
RickvdT schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Nog een laatste update van mijn stooklijn avontuur. Inmiddels 2,5 week en aardig wat draaiuren verder kan ik concluderen dat het een hele verbetering is. Nu mooie lange runs en veel minder overshoots. Ondanks dat ik het gevoel had dat de berekende stooklijn erg optimistisch was draait het voorlopig prima bij elke temperatuur.

2,5 week data is nog niet super veel maar de voorlopige inschatting is een efficiëntie winst van 5-7%. Niet gigantisch maar mooi meegenomen met hopelijk nog heel wat jaren voor de boeg. Vooral net boven defrost gebied een aanzienlijk betere COP. Wat opvalt is dat mijn Quatt duo nu bij 6 graden al overgaat op een enkele unit. Een enkele unit op 3,5kw is toch iets minder efficient dan een duo op 2x 2kw. Daardoor is de winst tussen de 6 en 8 graden er minder.
Desalniettemin; efficientiewinst + meer comfort + langere levensduur wp = de moeite waard geweest :)

[Afbeelding]

[...]
Toch nog een korte update omdat met meer data het niet lineare verloop duidelijk is geworden. Daarom ook nog eens iets gemaakt met een niet lineare fit. De relatie tussen COP en buitentemperatuur zou redelijk linear moeten zijn maar bij een Duo zie je duidelijk dat twee units op een lagere frequentie efficiënter zijn (vs enkele unit bij dezelfde warmtevraag). Met de aangepaste stooklijn is het omslagpunt twee graden lager en heb ik hier nu een stuk meer profijt van.

Het was een weg met hobbels om er te komen maar inmiddels zeer content met de Quatt. De COP prestaties spreken voor zich. Nu alleen nog hopen dat koeling zonder chill er daadwerkelijk komt voor de zomer zoals beloofd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EenOHNFL2_j1kv51Qb-y8pcbL9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/71bmRycn9rxgbKWPUJSj4fSA.png?f=fotoalbum_large

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-03 15:10
Magreet1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:07:
@BertBertjes dank, waar kan ik deze informatie vinden?
Die kan je vinden op de support pagina van quatt: https://support.quatt.io/nl/

Dit is de directe link naar de PDF:
https://25848718.fs1.hubs...0Quatt%20All-Electric.pdf

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:16
Met dank aan de info van medetweakers is deel 1 van Quatt DHZ AE afgerond.
De 200L warmtepompboiler is geinstalleerd en we kunnen douchen.
Was (voor een amateur) zeker niet altijd eenvoudig omdat ik leidingen moest maken naar een aangrenzende koker in een trapkast en de ruimte om iets te doen zeer beperkt is. Maar erg leuk en leerzaam om te doen. En ik heb Liander de opdracht gegeven om de gasaansluiting te komen verwijderen!

Straks als de CV niet meer aanhoeft en het gas definitief is afgesloten ga ik deel 2 doen, de doorstroomverwarmer op de plaats van de ketel installeren. En nog een paar andere dingetjes zoals een stukje 15mm buis naar de vvw vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esHfkQQ5IvPQb-MQCK9PZJYTabY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abuQ1VzkHwOl5mejslv2WH6T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBarhEOv4yLzvPxeszXLZkh-uZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oBZmmn9jQOGJIzuPKYT9qGO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVOVhW3lcg12Tr4CKZkWxbkmFO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOW7bMBTdB6LZqCdSDFfNVgS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TqXAhP9kgZE4lwKrx962oGP4wg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41hrIAFEhWhj9OoGnYvQAgds.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcFJxij6o9-Z1FyAolVl_u0B_BI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDoHcXUFEPBHiicWSsUwas3c.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
@raven22 Nice! Staat daar mooi compact in de hoek!
offtopic:
Praktisch punt; ik zie geen drainafsluiter op het laagste punt. Als je het vat ooit leeg wil maken wordt dat misschien wel een uitdaging...

• Brent
jj85 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:21:
offtopic:
Praktisch punt; ik zie geen drainafsluiter op het laagste punt. Als je het vat ooit leeg wil maken wordt dat misschien wel een uitdaging...
offtopic:
Weet iemand al hoe dit met de Quatt HB moet? Ik zie daar ook niets om m te legen...

• raven22
jj85 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:21:
offtopic:
Was nog wel even een tour om hem daar te krijgen ook omdat daar precies de aangrenzende koker zit. En ik wilde niet teveel ruimte opgeven.
Aftap had ik nog wel aangedacht, maar is niet zoveel ruimte ivm de opgaande bocht. Maar als ik de leiding boven bij de veiligheidsgroep loshaal staat er iets minder druk op en kan ik de slang zo in een emmer doen (en dan met 2 emmers om en om naar buiten, de deur is vlakbij.

• jj85
Brent schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:25:
[...]
offtopic:
Weet iemand al hoe dit met de Quatt HB moet? Ik zie daar ook niets om m te legen...
Vroeg ik me ook al eerder af.. Raar dat daar niks voor voorzien is, zeker met de aansluitingen aan de bovenkant.
Enig dat ik nog kan bedenken is dan leegpumpen met de DHW-pomp in de HC...

@Quatt Support Hoe kan de HeatBattery geleegd worden indien dat een keer nodig zou zijn?

• Toby-Wan
jj85 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Vroeg ik me ook al eerder af.. Raar dat daar niks voor voorzien is, zeker met de aansluitingen aan de bovenkant.
Enig dat ik nog kan bedenken is dan leegpumpen met de DHW-pomp in de HC...

@Quatt Support Hoe kan de HeatBattery geleegd worden indien dat een keer nodig zou zijn?
Waarschijnlijk zoals je een benzinetank leegt: slang erin en hard zuigen :+

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Toby-Wan
raven22 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:28:
[...]

Was nog wel even een tour om hem daar te krijgen ook omdat daar precies de aangrenzende koker zit. En ik wilde niet teveel ruimte opgeven.
Aftap had ik nog wel aangedacht, maar is niet zoveel ruimte ivm de opgaande bocht. Maar als ik de leiding boven bij de veiligheidsgroep loshaal staat er iets minder druk op en kan ik de slang zo in een emmer doen (en dan met 2 emmers om en om naar buiten, de deur is vlakbij.
Een t stuk is de oplossing als je omhoog moet.
Bijkomend voordeel: bijna volledige inhoud als een 'nood'-voorraad beschikbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXu_4zEAP5HD2M2Sr9N6gW3c0HY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3QCB3qrDtGE0OgaL7UwA2Aj0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 09-03-2026 17:23 ]

• raven22
Toby-Wan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:17:
[...]

Een t stuk is de oplossing als je omhoog moet.
Bijkomend voordeel: bijna volledige inhoud als een 'nood'-voorraad beschikbaar
[Afbeelding]
Eigenlijk moet je eerst naar beneden ivm warmtesifon werking. Maar in het stuk naar beneden kan ik wel een t stuk zetten met aftak opzij.

• Toby-Wan
raven22 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:52:
[...]

Eigenlijk moet je eerst naar beneden ivm warmtesifon werking. Maar in het stuk naar beneden kan ik wel een t stuk zetten met aftak opzij.
Klopt, inmiddels ook aangepast

• Mr.White
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-03 15:37
Zijn er al tweakers waarbij de eerder aangekondigde ventilator is vervangen voor de nieuwe 3-blads ventilator?

• HBO88
Mr.White schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:40:
Zijn er al tweakers waarbij de eerder aangekondigde ventilator is vervangen voor de nieuwe 3-blads ventilator?
Zouden ze bestaande fans vervangen dan? Ik dacht dat het enkel in nieuwe units zou komen

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:43

OmeJoyo

This is me

BertBertjes schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Dit zijn de specificaties volgens Quatt:
[Afbeelding]
Hahaha, hoe hebben ze dat gemeten. ik heb een specificatielijst waar enkel die 42 in staat, ging er vanuit dat die op 1 meter afstand zou zijn. Hij blaft hier nog altijd 60-70 dB uit, wat deels oplosbaar lijkt maar dat zullen we uiteindelijk zelf wel moeten gaan doen, want Quatt doet het in ieder geval niet.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Magreet1
Ik werd gisteren gebeld door Quatt. Ik had een vriendelijke man aan de telefoon die aangaf het heel vervelend te vinden hoe het gelopen was (lekkage, schade aan de vloer, geluidsoverlast ) Hij probeert deze week een monteur langs te sturen om te beoordelen waar het probleem zit wat betreft geluid, en om de lekkage op te lossen. Hij gaf aan dat dit geluidsniveau absoluut niet de bedoeling was. Hij hoopte dat het aan het apparaat zelf lag en dat daar iets aan gedaan kan worden, en anders wordt er naar andere oplossingen gezocht. Hij gaf aan dat ik niet teveel moest hopen dat het bij een eerste bezoek gelijk opgelost zou zijn, maar dat ze wel naar de oplossing gaan zoeken.

Ik was blij verrast door dit telefoontje, ik had dit niet zo snel verwacht. Ik kreeg ook een reactie op mijn mail, ik mag de betaling (laatste 30 procent) uitstellen tot alle problemen naar behoren zijn opgelost.

Ben benieuwd naar het verdere verloop… ik houd jullie op de hoogte.

• TWN
  • Laatst online: 13-03 11:59

TWN

Mr.White schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:40:
Na het inschieten van een klacht over het geluid van de V2 units ben ik vorige week gebeld door een support medewerker, ze komen in april langs voor het verwisselen van de ventilator.

• Brent
OmeJoyo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:18:
[...]

Hahaha, hoe hebben ze dat gemeten. ik heb een specificatielijst waar enkel die 42 in staat, ging er vanuit dat die op 1 meter afstand zou zijn. Hij blaft hier nog altijd 60-70 dB uit, wat deels oplosbaar lijkt maar dat zullen we uiteindelijk zelf wel moeten gaan doen, want Quatt doet het in ieder geval niet.
Hier zeker geen 60-70dB, dan kan ik met het blote oor zo toezeggen. Of we de 42dB halen weet ik niet, maar denk niet dat we er erg ver vanaf zetten.

Het is en blijft gewoon enorm afhankelijk van resonanties, en daar kun je pech of geluk mee hebben.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Brent schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Hier zeker geen 60-70dB, dan kan ik met het blote oor zo toezeggen. Of we de 42dB halen weet ik niet, maar denk niet dat we er erg ver vanaf zetten.

Het is en blijft gewoon enorm afhankelijk van resonanties, en daar kun je pech of geluk mee hebben.
Denk je dat je het een keertje kunt meten, al is het maar met een app?

• Brent
TWN schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Na het inschieten van een klacht over het geluid van de V2 units ben ik vorige week gebeld door een support medewerker, ze komen in april langs voor het verwisselen van de ventilator.
En het aantal bladen is genoemd?

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Magreet1 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:12:
Ik werd gisteren gebeld door Quatt. Ik had een vriendelijke man aan de telefoon die aangaf het heel vervelend te vinden hoe het gelopen was (lekkage, schade aan de vloer, geluidsoverlast ) Hij probeert deze week een monteur langs te sturen om te beoordelen waar het probleem zit wat betreft geluid, en om de lekkage op te lossen. Hij gaf aan dat dit geluidsniveau absoluut niet de bedoeling was. Hij hoopte dat het aan het apparaat zelf lag en dat daar iets aan gedaan kan worden, en anders wordt er naar andere oplossingen gezocht. Hij gaf aan dat ik niet teveel moest hopen dat het bij een eerste bezoek gelijk opgelost zou zijn, maar dat ze wel naar de oplossing gaan zoeken.

Ik was blij verrast door dit telefoontje, ik had dit niet zo snel verwacht. Ik kreeg ook een reactie op mijn mail, ik mag de betaling (laatste 30 procent) uitstellen tot alle problemen naar behoren zijn opgelost.
Niet dat ik de pret wil drukken, maar ik ben hierover al bijna een jaar met Quatt bezig. Laatste bezoek was 8 december en de laatste update was wederom "Zo snel mogelijk".

Ik hoop oprecht dat het bij jullie vlotter gaat, maar hoor ook graag wat er uiteindelijk gedaan wordt en hoeveel het heeft geholpen. :)

• Brent
OmeJoyo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:30:
[...]

Denk je dat je het een keertje kunt meten, al is het maar met een app?
Ik heb geen vertrouwen in apps, want de responscurve van de telefoon zit er niet in (in een andere situatie ooit enorm behoefte gehad aan zo'n meting, en dat goed uitvoeren bleek echt lastig. Nou net die frequentie werd nauwelijks opgepikt, zelfs met een gekalibreerd apparaat, wat ik niet heb gehouden). Bovendien is de vraag waar je meet: hier staat het spul in de bijkeuken, waar we nooit echt zijn, en in de rest van het huis hoor je het alleen als het echt stil is.

Uiteraard mag iedereen hier langskomen om te meten (staat ook een v2 Duo buiten, als we toch bezig zijn). DM indien je wil langskomen ;)

• TWN
  • Laatst online: 13-03 11:59

TWN

Brent schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:30:
[...]

En het aantal bladen is genoemd?
Yep! Heb het zelfs zwart-wit op de mail staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ehe2Gz1OE4zzPUviwXPAiVhxrAI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IxJ1xhzxT2VGnSTZRM1vPZyy.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door TWN op 10-03-2026 09:44 ]

• Magreet1
OmeJoyo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:34:
[...]

Niet dat ik de pret wil drukken, maar ik ben hierover al bijna een jaar met Quatt bezig. Laatste bezoek was 8 december en de laatste update was wederom "Zo snel mogelijk".

Ik hoop oprecht dat het bij jullie vlotter gaat, maar hoor ook graag wat er uiteindelijk gedaan wordt en hoeveel het heeft geholpen. :)

Jullie zitten nu een jaar in de herrie van de heatcharger? Heb je wel betaald?

Ik hoop vooral dat het snel opgelost wordt, verwachten eerlijk gezegd nog niet…
Is bij jullie ook toegegeven dat het geluidsniveau van de Heatcharger niet acceptabel is? Dat vond ik namelijk een goede eerste stap vanuit Quatt.
Is het geluid gemeten of vastgesteld door Quat tijdens huisbezoek als ,’te veel/ te hard’? En zijn er aanpassingen gedaan of voorgesteld?

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Magreet1 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:13:
[...]

Jullie zitten nu een jaar in de herrie van de heatcharger? Heb je wel betaald?

Ik hoop vooral dat het snel opgelost wordt, verwachten eerlijk gezegd nog niet…
Is bij jullie ook toegegeven dat het geluidsniveau van de Heatcharger niet acceptabel is? Dat vond ik namelijk een goede eerste stap vanuit Quatt.
Is het geluid gemeten of vastgesteld door Quat tijdens huisbezoek als ,’te veel/ te hard’? En zijn er aanpassingen gedaan of voorgesteld?
Ik zou zeggen, het snelste is een search in dit topic op mijn username als poster :) , verschillende herries en andere problemen en beloftes.

• yuehan
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-03 12:47
Ik heb sinds vrijdag 6 maart 2026 dat in de nacht of vroege ochtend als de v2 duo warmtepomp weer aangaat (omdat dan de temperatuur onder het setpoint komt, permanent op 20 C) er een beetje gas verbuikt wordt (82-157 Wh warmte). Instelling verder dag en nacht normaal en duurzaam. Daarvoor was dit niet. Heeft dit te maken met de laatste software wijziging 4.2.0 ? Zijn er meer gebruikers die dit hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door yuehan op 10-03-2026 13:35 ]

Vrijstaand 1995 | Noord-Brabant | 192m2 | Quatt Hybrid Duo | Honeywell Lyric T6 | 80 m2 VVW + standaard radiatoren | Nefit Trendline II HRC25 CW4 | HR | spouwmuur isolatie | dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 2100m3

• HBO88
Kan iemand nog een foto plaatsen van de quick connector van de chill, wanneer deze niet is aangekoppeld?

• Toby-Wan
HBO88 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:32:
Kan iemand nog een foto plaatsen van de quick connector van de chill, wanneer deze niet is aangekoppeld?
ik weet niet of ze al daadwerkelijk al geplaatst zijn, heb daar uberhaupt nog niks over voorbij zien komen

dit is enige dat ik kon terugvinden:
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[ Voor 14% gewijzigd door Toby-Wan op 10-03-2026 16:51 ]

• Magreet1
De All Electric gebruikt hier de backup heater om de boiler op te warmen. Dus staat hier met 2KW op te laden… terwijl de heatcharger ook op warmt. Komt dat bij jullie ook voor?

Als dat bij minder dan 8 min douchetijd is, kan ik dat me nog voorstellen. Maar bij 23 min douchetijd lijkt me dat verspilling van energie…

• Wouzziew
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-03 16:45
HBO88 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:32:
Ik had deze twee foto's nog van de demo-avond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUrxbODqAyQboGEax-4fBToC0Jw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fhwj2tD9WWTYarjrsHdd8ROF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBqzkz1VJ_7Gf5xdAH-iXC646DU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1IC9M34WTnCU03EAOoSS49V.jpg?f=fotoalbum_tile
Overigens wel nog steeds aan het wachten op een mail om de bestelling voor de Chills in orde te maken... Heb het idee dat het niet heel vlot gaat? Pre-order gedaan in juli 2024.

Met een hamer past alles... - PVOutput

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Magreet1 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:39:
De All Electric gebruikt hier de backup heater om de boiler op te warmen. Dus staat hier met 2KW op te laden… terwijl de heatcharger ook op warmt. Komt dat bij jullie ook voor?

Als dat bij minder dan 8 min douchetijd is, kan ik dat me nog voorstellen. Maar bij 23 min douchetijd lijkt me dat verspilling van energie…
Ik verwacht eignelijk niet anders dan dat dat zo werkt. Zowel warmteweerstand in het vat + compressor samen.
Alles wat de compressor aan warmte produceert hoeft het element niet te doen.

Zo'n weerstand wordt normaliter alleen ingeschakeld als omwille van een (te) lage temperatuur in aanvoer de compressor het niet trekt, en/of wanneer de temperatuur voor een legionella run heel hoog moet worden.
OF wanneer je dat zelf initieert met een Boost.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• JRBonenberg
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:19
yuehan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:33:
Ik heb sinds vrijdag 6 maart 2026 dat in de nacht of vroege ochtend als de v2 duo warmtepomp weer aangaat (omdat dan de temperatuur onder het setpoint komt, permanent op 20 C) er een beetje gas verbuikt wordt (82-157 Wh warmte). Instelling verder dag en nacht normaal en duurzaam. Daarvoor was dit niet. Heeft dit te maken met de laatste software wijziging 4.2.0 ? Zijn er meer gebruikers die dit hebben?
Bij mij op 6 maart rond 14:32 uur is de CIC naar 4.2.0 geüpdatet en vanaf 7 maart zie ik hetzelfde als jij hebt in de app. Heel klein beetje gas bij het opstarten van verwarmen. Quatt v1 hier trouwens.

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-03 20:14
yuehan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:33:
Je bent niet de enige. Hier precies hetzelfde... is volgens mij nergens voor nodig dat beetje gas… Voorheen namelijk ook nog nooit gezien.

• paQ
  • Nu online
Wouzziew schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:48:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Overigens wel nog steeds aan het wachten op een mail om de bestelling voor de Chills in orde te maken... Heb het idee dat het niet heel vlot gaat? Pre-order gedaan in juli 2024.
Dat lijken wel perslucht koppelingen en afsluiter :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ban3BdLsVFWmsccEpqjeFU6mfZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YsUSAv8jH0JanNsyUxsjLcZz.png?f=fotoalbum_large

bijzonder :/
De insert is eigenlijk gewoon een 1-weg ventiel dat pas wordt ingedrukt als je de slang er op aansluit. Om CV verlies en waterballet te voorkomen zit de kogelafsluiter er nog voor.
Dus aanklikken, dan pas kogelkraag open.
Ik zou evengoed heel erg oppassen met afkoppelen na een seizoen. Dat is dood, vies en stinkend water. En het water in je slangen moet ook ergens blijven.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 10-03-2026 20:07 ]

• jj85
Frozen-Bullet schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:00:
[...]

Je bent niet de enige. Hier precies hetzelfde... is volgens mij nergens voor nodig dat beetje gas… Voorheen namelijk ook nog nooit gezien.
@Frozen-Bullet @JRBonenberg @yuehan wordt er ook echt gas verbruikt of 'denkt' de CiC op basis van een kleine dT (sensorafwijking bijvoorbeeld) over HP-uit en CV-uit dat de CV aan staat?

• jj85
jj85 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:37:
[...]

Verdorie, straks is Quatt nog eerder met de max-water temperatuur dan OpenQuatt :o
Snel aan de bak! :henk
Zo, fixed :henk :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxBW8vC4nziqPGncsUoY_nXm5V0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7yV4U3MJuqArySWokcWKgfqB.png?f=fotoalbum_large

• HBO88
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik in juni 2024, heb de mail gehad en omgezet in order en betaald. Wacht alleen nu al wel een week op de mail met verzoek om fotos terwijl anderen aangaven die mail direct te hebben ontvangen

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Bij mij zijn ze juist een beetje aan het drammen (preorder juni 2024):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvcZ9a8zX6l8n3djsARIfpDYTTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFeXDochdDwzlAv0tT0f5ss5.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 21:51
jj85 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:29:
[...]

@Frozen-Bullet @JRBonenberg @yuehan wordt er ook echt gas verbruikt of 'denkt' de CiC op basis van een kleine dT (sensorafwijking bijvoorbeeld) over HP-uit en CV-uit dat de CV aan staat?
Nee, er wordt echt gas verbruikt. Ik zie dit gedrag ook sinds 6 maart, niet op alle dagen overigens. Omdat ik ook mijn gas verbruik log kan ik dat zien. Op 9 maart bijvoorbeeld om 6 uur 's nachts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Np8aD5WM9DaQKkaz7FERuT1ovc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H5JIIYMsM5tmSKi6WZhjaG34.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_MxHLn9H4obEOz0Y5MoqkA7G68=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MIFy89Qaif2taxecOOCQAtea.png?f=fotoalbum_large

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• JRBonenberg
[...]

Ik log gas niet separaat, dus met zekerheid kan ik het niet zeggen. Het maakt mij ook eigenlijk niet zo veel uit, als het daadwerkelijk verbruik is, dan gaat het om 0,01m3 bij de start. Het is alleen wel weer vreemd dat ik dit niet had bij -5 en nu bij +3 wel en dat dit precies samenvalt met een firmware update van de CiC. Ik heb dit in het verleden ook wel vaker voor zien komen, zal wel weer goed komen.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Magreet1 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:39:

De backup heater komt aan wanneer de Quatt denkt dat het water te koud is om nog verder te douchen. Gebeurt vooral in de situatie wanneer er iemand gaat douchen terwijl die aan het verwarmen is. Wanneer die aan springt blijft die helaas dan nog heel lang onnodig hierop verwarmen.

Ik heb dit bij Quatt gemeld, heb twee verschillende antwoorden gehad.

"Nee dit is niet juist, wordt gefixed" (Zijn ook meerdere updates hiervoor geweest)
"Ja dit is zoals het bedoeld is en schakelt nooit onnodig aan" (Terwijl net als bij jou dit wel degelijk soms onnodig aan gaat)

Wij hebben ons douchegedrag erop aangepast, door direct achter elkaar te gaan, zodat de HC geen kans krijgt om te verwaremen. Nu is dat met "kleine" kinderen nog wel haalbaar, dus hoop ik maar dat deze bug/feature niet meer bestaat over een jaar of twee. Ook deze is trouwens terug te vinden in mijn post historie :)

En voor wie nu denkt, ja maar het verwarmen maakt mogelijk het water bovenin de boiler te koud! Dat heb ik gecontroleerd op Home Assistant, dat was niet het geval helaas, want anders had ik het nog kunnen begrijpen.

• yuehan
[...]

Ja, er wordt echt gas verbruikt, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQieuk-Mcyshmv4S5q4K6pUeFtk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lCKQ2PLSoXzUYKQHOXdhkP0Y.jpg?f=user_largehet is maar een beetje, zeker in verhouding tot de douche momenten, maar het valt precies samen met de start van de WP rond 04:00. En dit elke dag sinds vorige week vrijdag.

Vrijstaand 1995 | Noord-Brabant | 192m2 | Quatt Hybrid Duo | Honeywell Lyric T6 | 80 m2 VVW + standaard radiatoren | Nefit Trendline II HRC25 CW4 | HR | spouwmuur isolatie | dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 2100m3

• jj85
yuehan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:04:
[...]

Ja, er wordt echt gas verbruikt, [Afbeelding]het is maar een beetje, zeker in verhouding tot de douche momenten, maar het valt precies samen met de start van de WP rond 04:00. En dit elke dag sinds vorige week vrijdag.
Bijzonder idd!
@Frozen-Bullet @JRBonenberg @yuehan hebben jullie ook zicht op de bijgehorende ControlMode? Is dat dan CM3 of wat anders?

• yuehan
jj85 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Bijzonder idd!
@Frozen-Bullet @JRBonenberg @yuehan hebben jullie ook zicht op de bijgehorende ControlMode? Is dat dan CM3 of wat anders?
Nee, ik weet niet de status van de controlmode op dat moment.
Ik heb nog wel even gezocht op dit forum en vond daar iets vergelijkbaars in deze post van @TeslaNerd van 5 februari 2024: https://gathering.tweaker...message/78039682#78039682

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:12
In het verleden kon de Quatt niet starten als de aanvoer temperatuur onder de 18?(weet niet zeker) graden was. En gebruikte hij de CV om eerst het water te verwarmen naar minimaal de start temperatuur.

Zou dit een regressie zijn? Overigens heb ik hier geen last van op dit moment, hij is vannacht prima gestart met een water in temperatuur van 14.7

Quatt Hybrid single v1.5

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-03 15:52
Er wordt bij mij ook te veel gas gestookt en naar mijn idee onnodig. Quatt draait niet op vol vermogen en zou ook in de tijd voor het gasverbruik harder mogen werken. Ik heb het Quatt gemeld, maar het systeem werkt prima volgens hun. Dit jaar al veel meer gasverbruik dan vorig jaar vanaf de installatie in februari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TYEm3ZKsfxDm77InLto-nC2NEA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NzOR6JEA4eaIrBP9I1BwLKaP.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• TeslaNerd
paQ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:02:
[...]

Dat lijken wel perslucht koppelingen en afsluiter :?
[Afbeelding]

bijzonder :/
De insert is eigenlijk gewoon een 1-weg ventiel dat pas wordt ingedrukt als je de slang er op aansluit. Om CV verlies en waterballet te voorkomen zit de kogelafsluiter er nog voor.
Dus aanklikken, dan pas kogelkraag open.
Ik zou evengoed heel erg oppassen met afkoppelen na een seizoen. Dat is dood, vies en stinkend water. En het water in je slangen moet ook ergens blijven.
Voor meer quick connector pr0n kijk wat de boer gebruikt: https://www.parker.com/co...ick_Coupling_Products.pdf

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• paQ
  • Nu online
Dat is wel het meer serieuze spul zo te zien.

• TeslaNerd
paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:40:
[...]

Dat is wel het meer serieuze spul zo te zien.
Dat is toch waar wij hier naar op zoek zijn als alternatief voor wat Quatt aanbiedt })

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Dat is toch waar wij hier naar op zoek zijn als alternatief voor wat Quatt aanbiedt })
koop een paar alternatieve koppelingen en samen met een bahco en beetje teflon tape heb je in no time je eigen custom-lengte slangen & aansluit locaties gefixt

• JRBonenberg
jj85 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Bijzonder idd!
Dit is achtereenvolgens het verloop van de controlmode bij het starten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nCE8SmIUBqlA3pLSSDBibAb8zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UzyTHe821mJZ6tw1wtTX0cO.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
JRBonenberg schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:48:
[...]

Dit is achtereenvolgens het verloop van de controlmode bij het starten:

[Afbeelding]
En hierbij is gas gebruikt? Want dan zit er een dikke fout in de CiC, Gasgebruik zou enkel kunnen in CM3, CM4 en CM96.

• stephan-v
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-03 19:27
Wat een grap die Chill connectoren. Ik zie niet wat daar mis kan gaan, 2 van die connectoren van 15cm lang op enkelhoogte terwijl je in het midden van de nacht even uit bed stapt en langs je bedzijde radiator loopt. Ik voel hem nu al.

• JRBonenberg
jj85 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:50:
[...]
En hierbij is gas gebruikt? Want dan zit er een dikke fout in de CiC, Gasgebruik zou enkel kunnen in CM3, CM4 en CM96.
De Quatt App rapporteert hierbij gasverbruik.
Ik heb dus gezien in de Quatt App dat in het tijdblok 00:00 tot 01:00 uur de Quatt is gestart en een klein beetje gasverbruik rapporteert. In HA heb ik daarna gekeken naar het precieze tijdstip dat de Quatt is ingeschakeld en vervolgens daar de CM bij gezocht.

Ik monitor gas verbruik niet separaat met een P1 meter, dus of er daadwerkelijk gas wordt gebruikt, dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door JRBonenberg op 11-03-2026 12:12 ]

• jj85
JRBonenberg schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:10:
[...]

De Quatt App rapporteert hierbij gasverbruik.
Ik heb dus gezien in de Quatt App dat in het tijdblok 00:00 tot 01:00 uur de Quatt is gestart en een klein beetje gasverbruik rapporteert. In HA heb ik daarna gekeken naar het precieze tijdstip dat de Quatt is ingeschakeld en vervolgens daar de CM bij gezocht.

Ik monitor gas verbruik niet separaat met een P1 meter, dus of er daadwerkelijk gas wordt gebruikt, dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Je zou de aansturing van CV er nog bij kunnen plotten
Boiler CIC on/off mode
bij OT geschakelde CV kan dat misschien anders heten...

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13-03 22:04
stephan-v schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:55:
Wat een grap die Chill connectoren. Ik zie niet wat daar mis kan gaan, 2 van die connectoren van 15cm lang op enkelhoogte terwijl je in het midden van de nacht even uit bed stapt en langs je bedzijde radiator loopt. Ik voel hem nu al.
Of de kinderen die er aan gaan lopen sjorren, zodra we mail krijgen wordt dat wel een van de vragen om nog te stellen hoe stevig het vastzit.

• Toby-Wan
bossche_bol schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:57:
[...]

Of de kinderen die er aan gaan lopen sjorren, zodra we mail krijgen wordt dat wel een van de vragen om nog te stellen hoe stevig het vastzit.
die rode hendel zou zeker een bijzonder sterke aantrekkingskracht op m'n zoontje van 3 hebben gehad

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:58

copykat

Good copy isn't bad

Ik post hier ook maar even, kopie van de energiekroegtopic, ik zocht meer info op deze link:
url="https://tweakers.net/plan/4482/uniek-testpanel-review-de-nieuwe-all-electric-warmtepomp-van-quatt.html"].plan: Uniek testpanel: review de nieuwe all-electric warmtepomp van Quatt[/url]
Heeft iemand hier op gereageerd en een meer gedetaileerde informatie op gekregen? ( edit misschien al draait op full electric wp?)
De posts onder zijn vooral wellus niettus posts. Niet echt verhelderend in of t in de basis een goed idee is.

Op eerste gezicht klinkt de setup wel als wat ik zoek. 1 pakket die verwarmt, buffert, warmtapwater verzorgt. Maar in de post kom ik er niet achter of dit een 150m2 aan vloeroppervlakte huis kan handelen zonder je energie rekening duurder te maken dan je hr cv nu

Inhoeverre is de app, software easy going kwa inregelen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-03 08:24
@copykat voor wat het waard is mijn n=1 ervaring. Woning uit 2002, 190 m2. Duo Quatt. 4m2 vloerverwarming in een badkamer. De rest met Jaga radiatoren waarbij woonkamer en hal altijd open staan en voorzien zijn van HeatBooster / ventilatoren. De woning staat aan open veld en kan veel koude wind krijgen. De CV ketel staat inmiddels al 1,5 jaar uit, ik laat de Quatt alles in z'n eentje doen en dat gaat prima. De kosten zijn lager dan met gas. Omdat ik ook een zonneboiler heb handhaaf ik mijn oude ketel voor warm water.

• Brent
copykat schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:49:
Ik post hier ook maar even, kopie van de energiekroegtopic, ik zocht meer info op deze link:
url="https://tweakers.net/plan/4482/uniek-testpanel-review-de-nieuwe-all-electric-warmtepomp-van-quatt.html"].plan: Uniek testpanel: review de nieuwe all-electric warmtepomp van Quatt[/url]
Heeft iemand hier op gereageerd en een meer gedetaileerde informatie op gekregen? ( edit misschien al draait op full electric wp?)
De posts onder zijn vooral wellus niettus posts. Niet echt verhelderend in of t in de basis een goed idee is.

Op eerste gezicht klinkt de setup wel als wat ik zoek. 1 pakket die verwarmt, buffert, warmtapwater verzorgt. Maar in de post kom ik er niet achter of dit een 150m2 aan vloeroppervlakte huis kan handelen zonder je energie rekening duurder te maken dan je hr cv nu

Inhoeverre is de app, software easy going kwa inregelen.
Hier 300m2 huis, prima de winter door gekomen met een v2 Duo (AE) en overal T11 radiatoren. COP ook conform verwachting. Uiteraard kan dat beter, dus die T11's gaan T22's worden. En uiteraard is Quatt niet perfect, maar de Nibe van mn ouders ook niet. Hangt van jou, je voorkeuren en wellicht prijs af wat een goede optie is. Alles bij elkaar: prima voor een goede prijs. In praktijk merken we geen enkel verschil tov de gasketel. Geen spijt van, en tov gas: reken maar dat je bespaart.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:58

copykat

Good copy isn't bad

@MeTooPV ik heb een 11 jaar oude hr CV en 1980 woning. Geen vloerverwarming.
Gezien de einde saldering en 4Mwh opwek ben ik een beetje aan t twijfelen of ik in stapjes of 1 sprong moet.
Accu neig ik naar enphase q5 gezien t pv systeem.
Kwa (toekomstige) verwarming ben ik geswitched van LL naar LW. ( ik zou 2 buiten units moeten hebben om 4 kamers te voorzien. En dan nog een wwtapwater boiler.)

Waar ik bij Quatt gecharmeerd van ben is de all in one optie. Zelfs een koeler unit als de chill. ( die zou op zolder kunnen helpen. Rest vh huis blijft redelijk koel in de zomer.)
Waar ik niet geheel duidelijk een mening over heb is hun staat van dienst.
De lange termijn kwaliteit zeg maar.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• JRBonenberg
jj85 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:16:
[...]

Je zou de aansturing van CV er nog bij kunnen plotten
Boiler CIC on/off mode
bij OT geschakelde CV kan dat misschien anders heten...
Nog even naar gekeken, die is dan weer niet aan geweest volgens de log in HA.

• etmmvdp
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-03 09:14
Zien jullie ook dat stickyPumpProtectionEnabled uit http://<cic>:8080/beta/feed/data.json de waarde null heeft? Bij mij is dit veld sinds 7 maart niet meer true of false maar null. De sensor binary_sensor.cic_qc_pump_protection wordt in HA als Onbekend getoond.

Aangezien Quatt geen assistentie wil verlenen op de beta json feed, gooi ik het hier maar in de groep. Is het een foutje of wordt sticky pump protection niet meer uitgevoerd? Weet iemand hier meer van?

• Magreet1
@etmmvdp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhXcuebo0HARYDIz6B2H4xlsXs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULAtkPuE6t3lf8GR0dfvsSts.jpg?f=fotoalbum_large

De waarde is bij mij leeg. Ik weet niet hoe dat eerst was eigenlijk.

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:12
etmmvdp schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:14:
Zien jullie ook dat stickyPumpProtectionEnabled uit http://<cic>:8080/beta/feed/data.json de waarde null heeft? Bij mij is dit veld sinds 7 maart niet meer true of false maar null. De sensor binary_sensor.cic_qc_pump_protection wordt in HA als Onbekend getoond.

Aangezien Quatt geen assistentie wil verlenen op de beta json feed, gooi ik het hier maar in de groep. Is het een foutje of wordt sticky pump protection niet meer uitgevoerd? Weet iemand hier meer van?
Hier idem, sinds nieuwe FW update is die leeg in de json. Zal vast nog uitgevoerd worden maak me er op dit moment niet erg druk om gezien de ODU dagelijks aan staat.

Wel even iets om in de gaten te houden tijdens warmere periodes inderdaad.

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 21:51
Kreeg net een telefoontje van Quatt. Bij mijn V2 Duo gaan ze dempers plaatsen en de ventilatoren vervangen om de harde brom (resonantie bij 89Hz) te verhelpen!

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:51
Het is vandaag precies twee jaar geleden, dat onze Quatt geplaatst is. Vorig jaar een uitgebreide eerste jaars evaluatie gemaakt.

https://mickelmoen.nl/evaluatie-een-jaar-quatt-warmtepomp/

Zo uitgebreid hoeft het nu niet. Belangrijkste wijzigingen dit jaar:
1. Circulatiepomp is vervangen door een Willo in april.
2. Ook in april, het Tadoschema iets steiler gemaakt: van 0,1°C/45 minuten naar 0,1°/40 minuten. Later dit jaar voor de woonkamer dit nog aangepast voor het grootste deel van de dag naar 0,1°C/80 minuten.
3. In januari/februari j.l. de meest efficiënte temperatuur voor de ongebruikte kamers bepaald. Mickel moen in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Ik beperk mij nu daarom tot een vergelijking in data uit de Quatt-app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aApls9hVYPDiT-T3PuqojxIMJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p9eCKS3dGOi7ifsDHpUIv0Xa.png?f=fotoalbum_large

Zet ik de gegevens van vorig jaar hierbij dan krijg ik de volgende vergelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZhgP06F4HmkFSNSpletW3888TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkaR0bMkj5cgHNc8APbbEEVN.jpg?f=fotoalbum_large

Wat opvallende zaken. Van links naar rechts.

A. Buitentemperatuur. Het gasverbruik is fors hoger dit jaar. Dit is deels te verklaren door de beduidend lagere buitentemperatuur in december, januari en februari. Gemiddeld was het in deze maanden 0,6°C kouder dan het jaar daarvoor. Aangezien ik de Quatt op Silent heb staan wordt er dan ook naar verwachting meer gas verbruikt.

B. COP. De behaalde SCOP is dit jaar beduidend hoger. 4,6 in vergelijking met 3,8 het jaar daarvoor. Een echte verklaring heb ik niet. Wel heb ik het idee, dat in de Silent modus de Quatt nu eerder stopt dan een jaar geleden. Nu rond 1100W, daarvoor tikte hij de 1400W nog wel eens aan. Dat betekent ook eerder gas bijstoken en dus een hogere COP. Dan zou dit een aanpassing van Quatt moeten zijn. Zeker weet ik dit niet.

C. Met een hogere COP wekt de Quatt meer warmte op tegen dezelfde hoeveelheid elektriciteit. Liefst 1,63 MWh tegen iets minder stroom (-0,03)

D. De cv-ketel heeft dus meer gewerkt. 1,76 MWh wat 88 m3 gas is. Dat is 4% minder aandeel van de Quatt.

E. Dit jaar in totaal dus 2,38 MWh meer warmte nodig gehad.

F. Dan de besparingen volgens de Quatt-app. In totaal dit jaar € 972. Over de twee jaar € 1680.
De Quatt heeft ons € 3250 gekost. Daarmee kom ik nu op een terugverdientijd van 3 jaar en 10 maanden.
Ik vergelijk dit niet meer met het verbruik voor de komst van de Quatt. Dan is de besparing weliswaar minder groot, maar het comfort is behoorlijk toegenomen. Dus prima zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1-RH1ziZTIZ2WJGqEcC8IIzvKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5QpXQe3Gb4FSx503DsgiYWKF.png?f=fotoalbum_large

De stooklijn. Tot december zat mijn stooklijn vrijwel op de door Quatt ingestelde. Met de flink koudere dagen in januari is deze flink hoger komen te liggen. Ik ben benieuwd wat deze het komende jaar gaat doen. Overigens laat ik het mooi zo. Niets mis met een lager ingestelde stooklijn.

Al met al zeer tevreden met de Quatt.

Binnenkort zal de Chill geplaatst worden. Nog geen datum ontvangen. Weer een nieuw avontuur aan de Quatt-boom.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:50:
Kreeg net een telefoontje van Quatt. Bij mijn V2 Duo gaan ze dempers plaatsen en de ventilatoren vervangen om de harde brom (resonantie bij 89Hz) te verhelpen!
Laat je komende winter even weten of het geholpen heeft?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Pagina: 1 ... 347 348 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.