Ah fuck it. heb dat idd maar gedaan.. is de enige manier ook, wel een foto erbij gedaan dat het om 2 units gaat. Zien ze iig dat er ook 2 apparaten zijn, ondanks maar 1 factuur met aantal 1.

Ah fuck it. heb dat idd maar gedaan.. is de enige manier ook, wel een foto erbij gedaan dat het om 2 units gaat. Zien ze iig dat er ook 2 apparaten zijn, ondanks maar 1 factuur met aantal 1.

Onder maatregelen moet je hem twee keer toevoegen.Rmaxx schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:31:
[...]
:strip_exif()/f/image/ACJI4dgUu8eMDDJKgWm23Tme.png?f=user_large)

Ok , top! Heb ik ook zo gedaan ,maar ze verwachten per wp een factuur en betalingsbewijs, dus 2x dezelfde factuur dan maar. Was toch beter als er op de factuur bij aantal 2 stond... beetje raar nu, hopelijk snappen ze het.jj85 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:37:
[...]
Onder maatregelen moet je hem twee keer toevoegen.
[Afbeelding]offtopic:
Niet klagen als het straks nog weer x weken duurt door een onjuiste aanvraag
[ Voor 13% gewijzigd door Rmaxx op 29-10-2025 15:52 ]
Je hebt weinig geduld imo. Je had ook gewoon even simpel subsidie kunnen bellen om te vragen naar de status.Rmaxx schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:40:
[...]
Ok , top! Heb ik ook zo gedaan ,maar ze verwachten per wp een factuur en betalingsbewijs, dus 2x dezelfde factuur dan maar. Was toch beter als er op de factuur bij aantal 2 stond... beetje raar nu, hopelijk snappen ze het.
Hoe kom je op dat scherm trouwens? Bij mij ziet 'mijn aanvragen' er heel anders uit ? Of is dat een oud screenshot van tijdens de aanvraag?
[ Voor 8% gewijzigd door CPM op 29-10-2025 16:02 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Klopt , ben mss ongeduldig, maar ik heb nog nooit contact gehad met simpelsubsidie, ook geen mails van gehad oid. Dus het meest voor de hand liggend is dat het niet loopt. Van quatt krijg ik geen (snel) antwoord. Ik neem aan dat als de RVO ziet dat op dit adres al iets loopt ze 1 vd 2 aanvragen wel gaan afkeuren. .. ik zou ook bij de rvo op mijn adres de aanvraag verwachten te kunnen zien, het is immers gebonden aan het adres en mijn digid.CPM schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:01:
[...]
Je hebt weinig geduld imo. Je had ook gewoon even simpel subsidie kunnen bellen om te vragen naar de status.
Waarschijnlijk ga je nu twee aanvragen door elkaar heen gooien.
Daarnaast is de RVO ook telefonisch heel behulpzaam en kunnen ze vragen over het aanvraagproces ook prima beantwoorden.
Er zullen geen twee aanvragen lopen, want dan was je daar tijdens jouw eigen aanvraag wel op gewezen.Rmaxx schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:07:
[...]
Klopt , ben mss ongeduldig, maar ik heb nog nooit contact gehad met simpelsubsidie, ook geen mails van gehad oid. Dus het meest voor de hand liggend is dat het niet loopt. Van quatt krijg ik geen (snel) antwoord. Ik neem aan dat als de RVO ziet dat op dit adres al iets loopt ze 1 vd 2 aanvragen wel gaan afkeuren. .. ik zou ook bij de rvo op mijn adres de aanvraag verwachten te kunnen zien, het is immers gebonden aan het adres en mijn digid.
[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 29-10-2025 16:22 ]
@RmaxxRmaxx schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:07:
[...]
Klopt , ben mss ongeduldig, maar ik heb nog nooit contact gehad met simpelsubsidie, ook geen mails van gehad oid. Dus het meest voor de hand liggend is dat het niet loopt. Van quatt krijg ik geen (snel) antwoord. Ik neem aan dat als de RVO ziet dat op dit adres al iets loopt ze 1 vd 2 aanvragen wel gaan afkeuren. .. ik zou ook bij de rvo op mijn adres de aanvraag verwachten te kunnen zien, het is immers gebonden aan het adres en mijn digid.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Dat was voorheen wel zo idd.Rmaxx schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:40:
[...]
Ok , top! Heb ik ook zo gedaan ,maar ze verwachten per wp een factuur en betalingsbewijs, dus 2x dezelfde factuur dan maar. Was toch beter als er op de factuur bij aantal 2 stond... beetje raar nu, hopelijk snappen ze het.
/f/image/81Ro3JugrOHpIUaSHPx6uUfB.png?f=fotoalbum_large)
Screenshot is van vanmiddag. Dit is een geopende aanvraag, met daarin de maatregelen.Hoe kom je op dat scherm trouwens? Bij mij ziet 'mijn aanvragen' er heel anders uit ? Of is dat een oud screenshot van tijdens de aanvraag?
Je hebt gelijk, excuses voor de vele berichten, maar mss helpt het in ieder geval toekomstige gebruikers nog in het subsidie proces ..harv schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:25:
[...]
@Rmaxx
Zou je misschien een eigen of meerdere topics kunnen openen??
Blijft het voor anderen ook een topic over quatt met al zijn ellende of toch ook vaak vreugde.
[ Voor 58% gewijzigd door Rmaxx op 30-10-2025 14:33 ]
Waarom zou je niet een hybride quatt nemen met een WPB? of ben je van plan helemaal gasloos te gaan?Robbie-1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:33:
Quatt heeft 2 basis uitvoeringen, Hybride en full electric.
Maar wat als ik:
Mijn huidige CV ketel verwarmt mijn radiatoren, en het badwater.
Ik wil vloerverwarming gaan aanleggen.
Ik wil eigenlijk de Quatt enkel op de vloerverwarming aansluiten, en de ketel nog even laten hangen voor het badwater. dus helemaal los van elkaar.
Later zal de ketel eruit moeten. ik wil een bad van 500 liter in 1 keer kunnen vullen.
Dat zou met een flink boiler vat moeten lukken toch?
Kan ik met mijn mijn Quatt ook een boilervat van een dergelijk formaat opwarmen?
Op mijn blog en hier heb ik er een en ander over geschreven.--Christiaan-- schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:31:
Er wordt hier bovengenoemd dat er een aantal mogelijkheden voor zoneregelingen zijn (Tado of Honeywell) maar dat die flinke nadelen hebben. Wat zijn de nadelen precies?
Hier in huis zit ik het toch wel erg te overwegen. We hebben een kelder met keuken die vloerverwarming heeft. Daarboven de begane grond waar de thermostaat hangt met radiatoren, en dan een bovenverdieping met slaapkamers.
Boven is het eigenlijk te koud als we naar bed gaan, maar de Quatt gaat vaak 's nachts aan omdat de benedenverdieping dan is afgekoeld, en dan wordt het boven juist te warm. Lijkt me met zoneregeling allemaal een stuk fijner te regelen.
Zou iemand me uit kunnen leggen wat zoal de nadelen zijn aan zoneregeling met Quatt?
Ik zal er de radiatorknoppen sowieso voor moeten gaan vervangen door thermostartknoppen, dat weet ik.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
WPB kan je gewoon naast je quatt hybrid hebben. Je kan ook bij quatt een gasloze optie kiezen. Die optie moet je zelf maken. Er zijn er hier ook die een quatt hybride hebben en wpb met daarbij een doorloopverwarmingRobbie-1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:51:
De ketel is 16 jaar oud, dus het liefst wil ik van het gas af.
Je bedoelt een Warmtepomp boiler? dus helemaal los van de Quatt? Dat heb ik ook al overwogen, maar ik weet niet of dat bij Quatt mogelijk is.
Zoiets zoek ik eigenlijk, maar tijdens mijn eerste gesprek met Quatt leek dat niet te kunnen.0xygen500 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:04:
[...]
WPB kan je gewoon naast je quatt hybrid hebben. Je kan ook bij quatt een gasloze optie kiezen. Die optie moet je zelf maken. Er zijn er hier ook die een quatt hybride hebben en wpb met daarbij een doorloopverwarming
Ook al zal het komen dat het door de (traagheid) van de vloerverwarming komt, dan nog is het in mijn ogen debiel dat daar niet gewoon mee om gegaan kan worden. Gebruik je ook de T6? En zo ja heb je de slim start/ stop aan of uit staan?pietjm schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:36:
[...]
Hier exact hetzelfde. Ben met Quatt in discussie hierover. M.i. is de watertemperatuur te laag om snel te verwarmen. Volgens Quatt komt het door de vvw. Nu hadden we vanmiddag een hoge buitentemperatuur en veel zon. Dan wordt het ook al snel warmer binnen. En eigenlijk tot nu best wel heel comfortabel.
[Afbeelding]
Quatt duo, 152m2 twee onder 1 kap woning uit 1972 met uitgebouwde keuken 2014. Beneden HR glas, 1e verdieping standaard dubbelglas. Beneden vloerverwarming (deels tegels, deels parket). Boven radiatoren (3x T20, 1xT11, 1xT30, 1x handdoek radiator
Quatt nog niet gevraagd wat er gebeurd is. Die undershoots zijn niet optimaal maar ook weer niet super erg aangezien het telkens snachts gebeurd. Tijdens de overshoot waren wij niet thuis dus door koken oid komt het niet. Wel zie je dat de buitentemperatuur ook toenam tegelijkertijd.onlinaius schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:01:
[...]
Interessante grafiekjes!
Ik vind vooral die undershoot vrij extreem voor een constante (denk ik te zien) vraagtemperatuur van 20 graden. Quatt produceert een hoop warmte, maar is hier echt te laat mee begonnen. De overshoot kan meerdere dingen betekenen. Het kan komen omdat er bijvoorbeeld een oven / huishoudelijke apparatuur aangaat (zeker als dat in de buurt van de thermostaat is) of dat er zon in de woning valt. Als de overshoot op zo'n manier verklaarbaar is denk ik bij de grafiek aan een te lage warmteverlies instelling wat een reden kan zijn van de undershoot.
Als dit niet het geval is vind ik het helemaal een raadsel, want volgens mij krijg je bij een verkeerde verliesinstelling oftewel undershoots oftewel overshoots, maar niet beide.
Quatt al gevraagd wat hier gebeurd?
Quatt duo, 152m2 twee onder 1 kap woning uit 1972 met uitgebouwde keuken 2014. Beneden HR glas, 1e verdieping standaard dubbelglas. Beneden vloerverwarming (deels tegels, deels parket). Boven radiatoren (3x T20, 1xT11, 1xT30, 1x handdoek radiator
Ja, dat is ook heel logisch. Full electric met heat accu is hun product. De WPB koop je dan ook niet bij Quatt, maar gewoon los.Robbie-1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:08:
[...]
Zoiets zoek ik eigenlijk, maar tijdens mijn eerste gesprek met Quatt leek dat niet te kunnen.
Het is of hybride, of full electric met hun eigen heat accu.
Ja, maar ook toen ik aangaf, dat ik enkel een Quatt WP wilde, en die aansluiten op mijn nieuw aan te leggen vloer verwarming kon dat eigenlijk niet. Dat heet in mijn ogen niet echt Hybride, (omdat ik de ketel en de Quatt niet met elkaar laat comuniceren) . In de praktijk regel ik met Home Assistant natuurlijk wel, dat de CV in principe niet verwarmd.0xygen500 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:44:
[...]
Ja, dat is ook heel logisch. Full electric met heat accu is hun product. De WPB koop je dan ook niet bij Quatt, maar gewoon los.
Je moet Quatt niet teveel vertellen waar ze iets van vinden. 'Normaal' trekken ze hun handen af van afgifte, dat regel je zelfRobbie-1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:57:
[...]
Ja, maar ook toen ik aangaf, dat ik enkel een Quatt WP wilde, en die aansluiten op mijn nieuw aan te leggen vloer verwarming kon dat eigenlijk niet. Dat heet in mijn ogen niet echt Hybride, (omdat ik de ketel en de Quatt niet met elkaar laat comuniceren) . In de praktijk regel ik met Home Assistant natuurlijk wel, dat de CV in principe niet verwarmd.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Bedankt, ik ga jou systeem even rustig nalezen. ziet er voor mij ook goed uit.Toby-Wan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:24:
[...]
Je moet Quatt niet teveel vertellen waar ze iets van vinden. 'Normaal' trekken ze hun handen af van afgifte, dat regel je zelf
1) plaats Quatt als hybride naast je ketel
2) plaats vloerverwarming
3) schat in of je een backup nodig hebt: nee, prima, zo ja: zoek elektrische CV of doorstroomverwarmer (zie link in m'n signature)
4) plaats een aparte oplossing voor warm water (E-boiler, WPB, sanitair doorstroomverwarmer, of combi bij erg grote warm watervraag)
Op deze manier houd je eigen regie & controle
Uiteraard kan bovenstaand ook met andere merken WP
DIt inderdaad. Wat heeft Quatt te zeggen over of je vloerverwarming neemt of niet. Als je tegen ze zegt dat je een full electric optie wilt terwijl je al vloerverwarming hebt, dan is dit ook geen probleem.Toby-Wan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:24:
[...]
Je moet Quatt niet teveel vertellen waar ze iets van vinden. 'Normaal' trekken ze hun handen af van afgifte, dat regel je zelf
1) plaats Quatt als hybride naast je ketel
2) plaats vloerverwarming
3) schat in of je een backup nodig hebt: nee, prima, zo ja: zoek elektrische CV of doorstroomverwarmer (zie link in m'n signature)
4) plaats een aparte oplossing voor warm water (E-boiler, WPB, sanitair doorstroomverwarmer, of combi bij erg grote warm watervraag)
Op deze manier houd je eigen regie & controle
Uiteraard kan bovenstaand ook met andere merken WP
[ Voor 42% gewijzigd door Robbie-1 op 29-10-2025 21:34 ]
Yup, desnoods schakel je dat met een 3-wegklep op het cv contact vd Quatt CiC. Dan onttrek je geen warmte als het niet nodig is.Robbie-1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:53:
Ik snap het technische verhaal ook niet helemaal.
Als ik de buitenunit, evt. met een extra buffervat op mijn vloerverwarmingsssysteem aan laat sluiten, en verder niets, dan heb ik toch gewoon en werkende vloerverwarming? of zit ik met die opstart temperatuur? is dat het probleem?
Update:
Ik snap het nu, het is inderdaad die opstart temperatuur.
ik zit even te brainstormen, misschien een domme opmerking, maar als ik een grote boiler voor mijn bad neem, deze verwarm met solar stroom, of collector, of WP Boiler, dan is dat water natuurlijk warmer dan 18 graden. Als ik een boiler met een extra afgesloten cirquit neem, waar de aanvoer van de WP doorstroomt, dan gaat ie toch gewoon opstarten?
ik lees iedere keer de afkorting CiC sorry, maar wat wordt daarmee bedoeld?jj85 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:59:
[...]
Yup, desnoods schakel je dat met een 3-wegklep op het cv contact vd Quatt CiC. Dan onttrek je geen warmte als het niet nodig is.

[ Voor 16% gewijzigd door Robbie-1 op 29-10-2025 22:03 ]
Command in Control. Het (AI)brein van Quatt.Robbie-1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:01:
[...]
ik lees iedere keer de afkorting CiC sorry, maar wat wordt daarmee bedoeld?
Als ik een buffervat van 400 liter neem met een aantal spiralen, lukt het dan om een bad van 500 liter snel vol te laten lopen?
Als je dat wilt, dan moet je niet bij Quatt kijken, en dat gaat je ook niet lukken met een standaard WPB (max 270 liter).Robbie-1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:01:
[...]
Als ik een buffervat van 400 liter neem met een aantal spiralen, lukt het dan om een bad van 500 liter snel vol te laten lopen?
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Commander-In-Chief0xygen500 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:15:
[...]
Command in Control. Het (AI)brein van Quatt.
ligt er natuurlijk helemaal aan hoe heet (of koud) je het bad wilt hebben. Buffervat (of Boiler) is normaal heter dan het badwater dus het zou eigenlijk makkelijk moeten lukken. ( zeker als je het bad niet helemaal tot de rand vultRobbie-1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:01:
[...]
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Niet rechtstreeks, maar je weet dat de temperatuur oploopt als de warmte niet volledig afgegeven kan worden. Thermostaat op 35, en het water met een 3wegklep door de boiler en het zou grotendeels moeten werken lijkt mij?Toby-Wan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:28:
Quatt buitenunit kan geen boilervat verwarmen, omdat er geen controle is over aanvoertemperatuur.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Bij mij is het dus eigenlijk andersom, ik heb het idee dat de watertemperatuur nu met milde buitentemperaturen al vrij hoog wordt (richting 35 graden). Dan vraag ik me af hoe het gaat zijn als het buiten een stuk kouder wordt, ik wil eigenlijk niet warmer water dan 35 graden door m'n vloer heen. Het zou echt fijner zijn als een maximale watertemperatuur kan worden ingesteld, ik vind het niet erg om langer te wachten tot eea warm wordt en in de woonkamer hangt een airco voor bijverwarming indien nodig.pietjm schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:17:
[...]
Bij mij zelfde situatie, maar beneden geen radiatoren. Wel in de garage. Ik ben nu met de servicedesk van Quatt in discussie omdat bij mij ook de watertemperatuur laag blijft en het vele uren duurt om de kamer met 0,5 graden te verwarmen. Op zich zeer comfortabel nu, maar hoe gaat dat als het echt koud wordt. Ik ga er van uit dat het water dan toch echt wel veel warmer wordt. De thermostaat bij de verdeler staat bij mij op 45 graden. Ook een pvc vloer en dat moet prima kunnen. De vloer zelf wordt nooit zo warm.
Boven blijft het nu wat kouder omdat de watertemperatuur niet boven de 25 a 30 graden uitkomt en dat is al een uitschieter. Ik denk er ook over om daar simpele radiatorknoppen te plaatsen ipv de huidige thermostaatknoppen. Hier ook geen voetventiel.
Ik zou zeker zo veel mogelijk radiatoren mee laten draaien. Maar ook afwachten tot het echt kouder wordt.
Ik zou het inderdaad eerst in je afgiftesysteem zoeken en het daar proberen op te lossen. Wij hebben volledig vloerverwarming met pomploze verdelers en tikten bij temperaturen onder het vriespunt de 35 graden aan. Momenteel komt de aanvoertemperatuur zelden boven de 25 graden. Dus als je daar al 10 graden boven zit momenteel is 35 graden niet realistisch in de winter verwacht ik.Hambo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:41:
[...]
Bij mij is het dus eigenlijk andersom, ik heb het idee dat de watertemperatuur nu met milde buitentemperaturen al vrij hoog wordt (richting 35 graden). Dan vraag ik me af hoe het gaat zijn als het buiten een stuk kouder wordt, ik wil eigenlijk niet warmer water dan 35 graden door m'n vloer heen. Het zou echt fijner zijn als een maximale watertemperatuur kan worden ingesteld, ik vind het niet erg om langer te wachten tot eea warm wordt en in de woonkamer hangt een airco voor bijverwarming indien nodig.
Binnenkort komt een installateur langs om te kijken naar de radiatorkranen, kijken of het mee laten draaien van een flink aantal radiatoren beneden en boven verschil gaat maken voor de aanvoertemperatuur.
Ander ding waar ik mee zit is de thermostaat, een Honeywell Lyric T6R. Los van dat deze thermostaat langzaam de ruimtetemperatuur doorgeeft met als gevolg undershoots (bv houdt heel lang vol dat het nog 20 graden is, totdat de temperatuur geüpdate wordt en het nog maar 19,5 graden blijkt te zijn zodat Quatt vol aan de bak moet) ben ik ook nog aan het experimenteren met de juiste plek.
Onze benedenverdieping heeft drie ruimtes waarin geleefd worden: werkkamer (droogbouw vloerverwarming), keuken (ingefreesd in tegels) en woonkamer (ingefreesd in deels beton, deels zandcement). De vloerverwarming reageert het snelst in de werkkamer, daarna in de keuken en tot slot in de woonkamer.
De woonkamer heeft daarnaast ook de meeste 'last' van zoninval. Ik zeg last omdat als de thermostaat daar staat het al snel te warm wordt waardoor de Quatt uit gaat en het in de rest van het huis afkoelt. Voordat de vloerverwarming het dan weer heeft opgewarmd wordt het eerst flink kouder (zeker in combinatie met de trage T6R). Daarnaast hebben we de airco in de woonkamer voor snel bijverwarmen (m'n vrouw is nogal wispelturig met temperatuur, dan te koud dan te warm, vloerwarming/ warmtepomp werkt te traag voor haar).
De woonkamer is dus niet de beste plek voor de thermostaat. De keuken wordt wat sneller warm via de vloerverwarming, heeft geen zoninval maar wel weer warmtebronnen als gasfornuis en oven. Ook niet ideaal dus.
Ik kom dan uit bij de werkkamer voor de beste plek voor de thermostaat. Ik merk echter dat het moeilijk is om in de kamer een geschikte plek te vinden om de temperatuur niet alle kanten op te laten gaan: niet te dicht bij de buitenmuur, niet te dicht bij waar ik aan het werk ben (ivm warmte die van mij af komt) en niet boven de vloerwarming. Zo blijven we lekker aan het experimenteren
:strip_exif()/f/image/S7JbcSIL94goHiTMYbVxx3II.jpg?f=fotoalbum_large)
Quatt geeft aan, dat men alleen bij de CV ketel wil installeren, omdat ze nog geen opgeleide installateurs hebben. Ook als ik aangeef, dat ik zelf de leidingen van de ketel naar de kelder breng, (ik wil de nieuwe apperatuur graag in de kelder) dan wil Quatt het niet installeren.Toby-Wan schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:28:
[...]
Als je dat wilt, dan moet je niet bij Quatt kijken, en dat gaat je ook niet lukken met een standaard WPB (max 270 liter).
Quatt buitenunit kan geen boilervat verwarmen, omdat er geen controle is over aanvoertemperatuur.
Beste is een goede lokale installateur zoeken die met je mee wilt denken
Vanwege wat dan precies?Robbie-1 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:49:
[...]
Jammer, ik vond die Quatt een goede optie verder.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het vermogen wat de quatt wil leveren komt rechtstreeks van het door quatt ingestelde vermogensverlies. Dat bepaalt de stooklijn. Er wordt door de cic een correctie op toegepast indien het verschil tussen vraag en actuele temperatuur te groot wordt.Hambo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:41:
[...]
Bij mij is het dus eigenlijk andersom, ik heb het idee dat de watertemperatuur nu met milde buitentemperaturen al vrij hoog wordt (richting 35 graden). Dan vraag ik me af hoe het gaat zijn als het buiten een stuk kouder wordt, ik wil eigenlijk niet warmer water dan 35 graden door m'n vloer heen. Het zou echt fijner zijn als een maximale watertemperatuur kan worden ingesteld, ik vind het niet erg om langer te wachten tot eea warm wordt en in de woonkamer hangt een airco voor bijverwarming indien nodig.
Binnenkort komt een installateur langs om te kijken naar de radiatorkranen, kijken of het mee laten draaien van een flink aantal radiatoren beneden en boven verschil gaat maken voor de aanvoertemperatuur.
Ander ding waar ik mee zit is de thermostaat, een Honeywell Lyric T6R. Los van dat deze thermostaat langzaam de ruimtetemperatuur doorgeeft met als gevolg undershoots (bv houdt heel lang vol dat het nog 20 graden is, totdat de temperatuur geüpdate wordt en het nog maar 19,5 graden blijkt te zijn zodat Quatt vol aan de bak moet) ben ik ook nog aan het experimenteren met de juiste plek.
Onze benedenverdieping heeft drie ruimtes waarin geleefd worden: werkkamer (droogbouw vloerverwarming), keuken (ingefreesd in tegels) en woonkamer (ingefreesd in deels beton, deels zandcement). De vloerverwarming reageert het snelst in de werkkamer, daarna in de keuken en tot slot in de woonkamer.
De woonkamer heeft daarnaast ook de meeste 'last' van zoninval. Ik zeg last omdat als de thermostaat daar staat het al snel te warm wordt waardoor de Quatt uit gaat en het in de rest van het huis afkoelt. Voordat de vloerverwarming het dan weer heeft opgewarmd wordt het eerst flink kouder (zeker in combinatie met de trage T6R). Daarnaast hebben we de airco in de woonkamer voor snel bijverwarmen (m'n vrouw is nogal wispelturig met temperatuur, dan te koud dan te warm, vloerwarming/ warmtepomp werkt te traag voor haar).
De woonkamer is dus niet de beste plek voor de thermostaat. De keuken wordt wat sneller warm via de vloerverwarming, heeft geen zoninval maar wel weer warmtebronnen als gasfornuis en oven. Ook niet ideaal dus.
Ik kom dan uit bij de werkkamer voor de beste plek voor de thermostaat. Ik merk echter dat het moeilijk is om in de kamer een geschikte plek te vinden om de temperatuur niet alle kanten op te laten gaan: niet te dicht bij de buitenmuur, niet te dicht bij waar ik aan het werk ben (ivm warmte die van mij af komt) en niet boven de vloerwarming. Zo blijven we lekker aan het experimenteren
Ik vind dit ook beetje onzin, als je een cv kunt installeren is het leggen van waterleidingen ook niet zo ingewikkeld lijkt me. En een overloop afvoertje aanleggen is ook niet zo spannend.Robbie-1 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:49:
[...]
Quatt geeft aan, dat men alleen bij de CV ketel wil installeren, omdat ze nog geen opgeleide installateurs hebben. Ook als ik aangeef, dat ik zelf de leidingen van de ketel naar de kelder breng, (ik wil de nieuwe apperatuur graag in de kelder) dan wil Quatt het niet installeren.
Ik zou dan eerst de oude ketel moeten verplaatsen naar de kelder, een jaar mee werken, en dan maar weer in de lucht komen.
Jammer, ik vond die Quatt een goede optie verder.
Bij mij zat een kraantje voor de wasmachine (ongebruikt) een beetje in de weg: 10cm te hoog voor de ideale plaatsing. Ik zei: snij/dop gerust af, gebruiken we nu toch niet, fixen we later indien nodig. Nee, kon niet, "dat doen wij niet". Ik had het evt zelf moeten doen als dat uit het installatieplan was voortgekomen, maarja, dat was echt niet op de cm uitgemeten.raven22 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:57:
[...]
Ik vind dit ook beetje onzin, als je een cv kunt installeren is het leggen van waterleidingen ook niet zo ingewikkeld lijkt me.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Een goed installatieplan maken vinden ze ook lastig of kost teveel tijd.Brent schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:16:
[...]
Bij mij zat een kraantje voor de wasmachine (ongebruikt) een beetje in de weg: 10cm te hoog voor de ideale plaatsing. Ik zei: snij/dop gerust af, gebruiken we nu toch niet, fixen we later indien nodig. Nee, kon niet, "dat doen wij niet". Ik had het evt zelf moeten doen als dat uit het installatieplan was voortgekomen, maarja, dat was echt niet op de cm uitgemeten.
Nou ja, via vereniging eigen huis, best een redelijke prijs. En het ding ziet er ook mooi uit. :-)paQ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:52:
[...]
Vanwege wat dan precies?
Je wil allerlei dingen die Quatt je niet kan leveren
ja, mits standaard alles en verder geen wensen.Robbie-1 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:52:
[...]
Nou ja, via vereniging eigen huis, best een redelijke prijs.
Ik ben het met je eens. Ik heb de T6 zonder slimme start en stop. Heeft geen zin, want ik heb mijn kamertemperatuur op continue staan.Why So Serious. schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:27:
[...]
Ook al zal het komen dat het door de (traagheid) van de vloerverwarming komt, dan nog is het in mijn ogen debiel dat daar niet gewoon mee om gegaan kan worden. Gebruik je ook de T6? En zo ja heb je de slim start/ stop aan of uit staan?
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ja, T6(R) is traag, maar het werkt wel wat anders (mijn verhaal komt van T6, maar ik verwacht dat de draadloze variant T6R niet anders is):Hambo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:41:
[...]
Ander ding waar ik mee zit is de thermostaat, een Honeywell Lyric T6R. Los van dat deze thermostaat langzaam de ruimtetemperatuur doorgeeft met als gevolg undershoots (bv houdt heel lang vol dat het nog 20 graden is, totdat de temperatuur geüpdate wordt en het nog maar 19,5 graden blijkt te zijn zodat Quatt vol aan de bak moet)
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik heb ook VVW (meng) en Lyric T6. Dat er wat vertraging inzit klopt wel , maar bij mij is dat prima. De Quatt maakt nu, mede daardoor, hele lange runs aan een stuk.SBL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Ja, T6(R) is traag, maar het werkt wel wat anders (mijn verhaal komt van T6, maar ik verwacht dat de draadloze variant T6R niet anders is):
De temperatuur wordt door T6 zeer nauwkeurig gemeten, maar alleen via OpenTherm doorgegeven als deze minimaal 0,2 graden is gewijzigd. Die vertraging is zeker icm vloerverwarming erg vervelend.
(Het scherm wijzigt met 0,5 graad en geeft (meestal) gevoelstemperatuur in plaats van meting, dus redelijk waardeloos.)
1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren
Moeilijk te begrijpen dat Quatt de T6 adviseert als de CiC besturing al reageert op verschillen tussen gemeten en ingestelde temperatuur die kleiner zijn dan zelfs 0,1 graden, maar de T6 wijzigingen pas doorgeeft boven 0,2 graden.SBL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Ja, T6(R) is traag, maar het werkt wel wat anders (mijn verhaal komt van T6, maar ik verwacht dat de draadloze variant T6R niet anders is):
De temperatuur wordt door T6 zeer nauwkeurig gemeten, maar alleen via OpenTherm doorgegeven als deze minimaal 0,2 graden is gewijzigd. Die vertraging is zeker icm vloerverwarming erg vervelend.
(Het scherm wijzigt met 0,5 graad en geeft (meestal) gevoelstemperatuur in plaats van meting, dus redelijk waardeloos.)
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
misschien beter,CPM schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:59:
Heb je vloerverwarming: Tado.
Heb je radiatoren: T6.
Of ben ik dan te kort door de bocht.
[ Voor 7% gewijzigd door Toby-Wan op 30-10-2025 17:26 ]
Of een slimme stekker tussen je t6 zetten en elke 24 uur even een minuutje stroomloos.Toby-Wan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:24:
[...]
misschien beter,
bij vvw: geen T6
radiatoren: T6 of Tado (naar voorkeur)
als er hier volgend jaar (pomploze) vloerverwarming komt, dan gaat de T6 wel de kliko in / op marktplaats.
de grote hysterese & quatt die daardoor (te) hard gaat lopen, is dan niet zo'n goede combi.
aangezien ik binnenkort toch aan de HA ga om PV overschot in e-boiler te dumpen, zit ik nu te denken om voor DIYLESS thermostaat te gaan
Hmm ja dat is wel andere koek bij jou. Ik heb een huis uit 1927 maar dacht dat enkel vloerverwarming wel genoeg zou moeten zijn. Wellicht is een lagere aanvoertemperatuur ook wel voldoende maar heeft de cic niet zoveel geduld en voert het al snel de temperatuur op.RickvdT schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:33:
[...]
Ik zou het inderdaad eerst in je afgiftesysteem zoeken en het daar proberen op te lossen. Wij hebben volledig vloerverwarming met pomploze verdelers en tikten bij temperaturen onder het vriespunt de 35 graden aan. Momenteel komt de aanvoertemperatuur zelden boven de 25 graden. Dus als je daar al 10 graden boven zit momenteel is 35 graden niet realistisch in de winter verwacht ik.
[Afbeelding]
Dit zijn wel de optimale tijden voor een warmtepomp. Bijna 15 uur stoken voor nog geen euro aan energiekosten.
Interessant, ik zal eens bij Quatt informeren wat het verlies nu is en of deze verlaagd kan worden.raven22 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:54:
[...]
Het vermogen wat de quatt wil leveren komt rechtstreeks van het door quatt ingestelde vermogensverlies. Dat bepaalt de stooklijn. Er wordt door de cic een correctie op toegepast indien het verschil tussen vraag en actuele temperatuur te groot wordt.
Als de 35 graden die de quatt nu levert teveel is, en de quatt dus vrij korte runs maakt dan is je ingestelde vermogensverlies te hoog. Dit kun je door quatt laten aanpassen. Ik ging in stapjes van 9,5 naar 6.
De quatts draaien nu mooi rustig en langdurig en ja het duurt met de vvw vele uren om 0,5 graad te verhogen, maar dat is nu eenmaal een feature van warmtepompen.
Thanks voor de verheldering, blijft kansloosSBL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Tado lijkt me wel interessant, vooral door de mogelijkheid om met 2 of meer thermostaten te werken die warmtevraag kunnen werken, omdat ik meerdere ruimtes heb die anders reageren. Het flipperen van de Quatts wat sommige mensen hier hebben weerhoud me wel tot nu toe.CPM schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:59:
Heb je vloerverwarming: Tado.
Heb je radiatoren: T6.
Of ben ik dan te kort door de bocht.
Ik heb begin van het jaar een DIYLess aangeschaft, maar ik ga hem niet gebruiken. Als je interesse hebt, mag je hem wel voor een zacht prijsje overnemen.Toby-Wan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:24:
[...]
misschien beter,
bij vvw: geen T6
radiatoren: T6 of Tado (naar voorkeur)
als er hier volgend jaar (pomploze) vloerverwarming komt, dan gaat de T6 wel de kliko in / op marktplaats.
de grote hysterese & quatt die daardoor (te) hard gaat lopen, is dan niet zo'n goede combi.
aangezien ik binnenkort toch aan de HA ga om PV overschot in e-boiler te dumpen, zit ik nu te denken om voor DIYLESS thermostaat te gaan
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
[ Voor 8% gewijzigd door Sebastiaanslk op 30-10-2025 20:48 ]
Quatt Classic is een onder geschoven kindje. ik zou voor de nieuwere gaan.Sebastiaanslk schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:45:
BlackFriday aanbiedingen gehad van Quatt
https://www.quatt.io/blac...=DM&bg_source_id=BFCMDM26
Deze kiezen of toch voor de nieuwe versie? De classic is denk ik voor ons ook genoeg vermogen. Maar de nieuwe is misschien beter?
De 14kwh versie is ongeveer 800 duurder naar subsidies
[ Voor 38% gewijzigd door Hetisookwat op 30-10-2025 22:00 ]
Kun je iets specifieker zijn? Het lijkt alsof hij aanslaat om 17uur, wanneer de gevraagde temperatuur wordt verhoogd naar 22graden. Daarvoor zit de kamertemperatuur nog 0,3 boven de gevraagde temperatuur. Is toch niet gek dat hij dan niet aanslaat?Hetisookwat schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:24:
[Afbeelding]
Zo ziet het er bij mij uit momenteel. A-label huis, wel met heel veel glas. Quatt Duo uit ‘24, vloerverwarming beneden. Honeywell T6.
Voor mijn gevoel zakt ie te ver door voordat de quatt aanslaat. Kan iemand adviseren of ik hier wat mee zou moeten?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Verkeerde screenshot. Sorry. Ik doel meer op hetgeen hier gebeurt; hij duikt best een eind onder de doeltemperatuur voordat de quatt aanspringt. Idealiter is de temperatuur binnen stabiel en springt hij eerder aan om de kamer OP temperatuur te houden ipv bij te trekken.SBL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:54:
[...]
Kun je iets specifieker zijn? Het lijkt alsof hij aanslaat om 17uur, wanneer de gevraagde temperatuur wordt verhoogd naar 22graden. Daarvoor zit de kamertemperatuur nog 0,3 boven de gevraagde temperatuur. Is toch niet gek dat hij dan niet aanslaat?
:strip_exif()/f/image/ly7s5zv9l5Y7kOWp1YtTWeuE.jpg?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 13% gewijzigd door Hetisookwat op 30-10-2025 22:09 ]
:strip_exif()/f/image/MsKHxdOFlf2CqzRkBmc1jxHa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tfyHnW5HiYsryTE16tljtky7.jpg?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 6% gewijzigd door okijokii op 30-10-2025 22:52 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
 net een flipperkast
  net een flipperkast /f/image/EkdgkgQroODaBko2c3baT09f.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/R6eAFchLM6EQLZ2OTGLUU3dM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jxzUuFQm5VPQ5toEtZPjIokC.png?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 16% gewijzigd door jj85 op 31-10-2025 10:17 ]
Wat bereik je daarmee?Dersan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:38:
[...]
Of een slimme stekker tussen je t6 zetten en elke 24 uur even een minuutje stroomloos.
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Voor mijn beeldvorming; gaat dat op de t6 zelf of op het “kastje bij de ketel”?
Bij de ketelHetisookwat schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:18:
[...]
Voor mijn beeldvorming; gaat dat op de t6 zelf of op het “kastje bij de ketel”?
De t6 zit bij mij in de ketel namelijk aangesloten.
Lijkt mij een gevalletje T6 hysteresis en een Quatt op te hoog vermogen.Hetisookwat schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:04:
[...]
Verkeerde screenshot. Sorry. Ik doel meer op hetgeen hier gebeurt; hij duikt best een eind onder de doeltemperatuur voordat de quatt aanspringt. Idealiter is de temperatuur binnen stabiel en springt hij eerder aan om de kamer OP temperatuur te houden ipv bij te trekken.
[Afbeelding]
Voor de zonder-modbus-sniffer Quatt eigenaren: zie jij dit geflipper dan ook in de power input van de beide Quatts?jj85 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:09:
Leuk trouwens die anti freeze water circulation. Temp schommelt rond de 6grC. De waterpomp wordt aan- en uitgestuurd op setpoint 6grC. Niks geen hysterese...net een flipperkast
22x aan en uit in 4 minuten
Soortgelijk voor HP2
@Quatt Support Valt falen van de waterpomp nu wel of niet onder de Quatt Care garantie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
serieus de 3e?okijokii schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:49:
Na het installeren van de 3e Quatt in 3 jaar in verband met het geluid, helaas weer geen verschil gemerkt. Daarom toch maar besloten om de Quatt van het garagedak te halen en op de grond te plaatsen.
Ik moet zeggen dat Quatt (medewerker Rio) dit keer steeds ontzettend snel heeft gereageerd en alles in werking heeft gezet via de planning. Vandaag twee hardwerkende Slowaakse monteurs die de Quatt naar beneden hebben verplaatst. Nu staat hij helemaal los van de woning. Benieuwd of het geluid nu verleden tijd is. We gaan het meemaken de komende winter.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ja klopt, Quatt hoopte het op die manier voor mij op te lossen. Zelf ben ik tijden bezig geweest met andere oplossingen, zoals veren, extra gewicht, rubber matten, etc. Maar hopelijk is het nu opgelost. Staat een stuk verder van het slaapkamerraam vandaan, op de grond. Benieuwd naar de winterperiode.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Wat voor geluid? Het 317 Hz geval?okijokii schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:11:
[...]
Ja klopt, Quatt hoopte het op die manier voor mij op te lossen. Zelf ben ik tijden bezig geweest met andere oplossingen, zoals veren, extra gewicht, rubber matten, etc. Maar hopelijk is het nu opgelost. Staat een stuk verder van het slaapkamerraam vandaan, op de grond. Benieuwd naar de winterperiode.
Ja, die 🫡
De mijne doet dat ook. Gelukkig hebben we er geen last van, maar je hoort het wel. Ik heb me voorgenomen om hier van de winter een opname van te maken. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet (relatief eenvoudig) op te lossen is.
Ben benieuwd, is mij niet gelukt. Staat die van jou op de grond? Ik heb namelijk wel het idee dat ons houten garagedak sowieso niet geschikt is voor een warmtepomp qua resonantie.s020506 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:17:
[...]
De mijne doet dat ook. Gelukkig hebben we er geen last van, maar je hoort het wel. Ik heb me voorgenomen om hier van de winter een opname van te maken. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet (relatief eenvoudig) op te lossen is.
Nah, niet echt. Denk een te lage resolutie (volgens mij staat de powerinput op 10sec data)TeslaNerd schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:49:
[...]
Voor de zonder-modbus-sniffer Quatt eigenaren: zie jij dit geflipper dan ook in de power input van de beide Quatts?
/f/image/jxzUuFQm5VPQ5toEtZPjIokC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 31-10-2025 09:27 ]
Hangt aan de achtergevel. En je hoort best goed in de kamer waar hij langs hangt. Maar in de andere kamers op de eerste verdieping hoor je het nauwelijks.okijokii schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:20:
[...]
Ben benieuwd, is mij niet gelukt. Staat die van jou op de grond? Ik heb namelijk wel het idee dat ons houten garagedak sowieso niet geschikt is voor een warmtepomp qua resonantie.
Ik ben wel benieuwd naar dat geluid. Zelf slapen we aan de andere kant van het huis, dus horen hem niet in de nacht. Als ik buiten zit hoor ik soms wel wat gebrom, maar dat kan ook de airco zijn van de burens020506 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:17:
[...]
Is inderdaad nieuw. Niet standaard bij de Speedcomfort, maar komt binnenkort op de markt. Deze info heb ik van Speedcomfort zelf.0xygen500 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:36:
[...]
Deze kreeg ik niet bij mijn speedcomfort, zal wel nieuw zijn.
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ja ik ben er ook erg benieuwd naar. Alle 3 de Quatts konden bij mij hetzelfde geluid produceren. Mijn idee is dan dat het ook bij een 4e of 100ste (dus alle) zal gebeuren. Alleen geeft de ene gebruiker aan dat die niets hoort en de Quatt super stil is en de ander er heel veel last van heeft.0xygen500 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:44:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar dat geluid. Zelf slapen we aan de andere kant van het huis, dus horen hem niet in de nacht. Als ik buiten zit hoor ik soms wel wat gebrom, maar dat kan ook de airco zijn van de buren
Dat relatief eenvoudig ligt toch wel wat gecompliceerder dan je in eerste instantie zou denken.s020506 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:17:
[...]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ja denk dat er heel veel factoreren zijn die meespelen. Een wp telkens op dezelfde plek neerzetten zal niet het probleem ineens oplossen. Helpt denk ik ook niet dat je actief weet dat de wp een bepaalt geluid kan maken.okijokii schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:58:
[...]
Ja ik ben er ook erg benieuwd naar. Alle 3 de Quatts konden bij mij hetzelfde geluid produceren. Mijn idee is dan dat het ook bij een 4e of 100ste (dus alle) zal gebeuren. Alleen geeft de ene gebruiker aan dat die niets hoort en de Quatt super stil is en de ander er heel veel last van heeft.
Bij ons thuis ben ik de enige die er last van heeft, anderen horen het wel, maar doen er verder niets mee. Ik lig er wakker van. Ja, zeg het maar... Is denk ik een combinatie van locatie, resonantie, verwerken door de hersenen, en misschien nog wel meer variabelen.
Hij maakt dat geluid op de nieuwe locatie net zo goed hoor. Alleen hoort @okijokii hem daar wellicht niet.0xygen500 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:00:
[...]
Ja denk dat er heel veel factoreren zijn die meespelen. Een wp telkens op dezelfde plek neerzetten zal niet het probleem ineens oplossen. Helpt denk ik ook niet dat je actief weet dat de wp een bepaalt geluid kan maken.
Dat is de reden dat ik hem graag zo ver mogelijk bij me vandaan wilde hebben en nergens aan gekoppeld om welk geluid dan ook niet te stimuleren bij mij terecht te komenpaQ schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:02:
[...]
Hij maakt dat geluid op de nieuwe locatie net zo goed hoor. Alleen hoort @okijokii hem daar wellicht niet.
Het dak maakt echt geen resonerende 317Hz (316) toon bij harmonische verdubbeling die zo uit het staatje van compressorsnelheden komt.
[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 31-10-2025 10:07 ]
Het is geen brom. Meer dit: okijokii in "Ervaringen met Quatt Deel 2"0xygen500 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:44:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar dat geluid. Zelf slapen we aan de andere kant van het huis, dus horen hem niet in de nacht. Als ik buiten zit hoor ik soms wel wat gebrom, maar dat kan ook de airco zijn van de buren
Da's inderdaad een goede reden om Quatt niet aan te raden. In mijn geval heb ik het specifiek over het 317Hz. Ik hoor dat alleen als de compressor op 89 Hz draait. De rest van de tijd is het ding stil, ik hoor dan alleen de fan als ik buiten sta, binnen hoor ik niks. En ik weet ook nog niet of bevriezing en rol speelt of niet.onlinaius schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:59:
[...]
Dat relatief eenvoudig ligt toch wel wat gecompliceerder dan je in eerste instantie zou denken.
Het probleem is:
1. Dat er meerdere frequenties zijn waar de Quatt herrie op maakt. Ik dacht ook last te hebben van het 317Hz geluid, maar na goed luisteren / vergelijken, lijkt mijn geluid toch wel op een net wat andere frequentie te zitten.
2. Dit soort geluiden niet een eenduidige oorzaak lijken te hebben. Ze komen allemaal bij de compressor vandaan, maar daar houd de vergelijking wel ongeveer op. (en dan heb je nog de hogere fluittoon van de printplaten, maar dat lijkt een probleem wat Quatt aardig heeft opgelost door vervanging). Ik heb in het verleden wat gespart met @okijokii over deze geluiden. Wat daarbij erg opviel was dat bij okijokii het geluid beinvloedbaar was door kappen wel of niet verder aan te schroeven / druk op uit te oefenen. Bij mij is er geen enkele mogelijkheid om het geluid te beinvloeden van buitenaf de Quatt. Na het open maken van de Quatt kon ik het geluid wel beinvloeden, door druk uit te oefenen op een van de koelleidingen vanuit de compressor.
3. Het kan een resonantie zijn in de constructie waar de Quatt op staat, maar dit hoeft niet. Ik had OOK een resonantie, en deze is door Quatt opgelost (was niet nodig geweest, ik wilde van het rotgeluid uit de compressor af) met 4 veerpootjes. Die resonantie was een hele donkere brom, direct onder de Quatt in de garage. Het hogere vervelende geluid is geen resonantie in de constructie, want extra gewicht zou daar invloed op moeten hebben, en ik kan gewicht toevoegen tot ik een ons weeg, maar dat maakt geen verschil voor het geluid.
Volgens de Quatt monteur is mijn vervelende geluid 'heel normaal', hoort er bij.
Ik ben sinds dit voorjaar door mijn garantie heen, en ik laat het er maar bij zitten, want proberen je gelijk te halen bij Quatt is als trekken aan een dood paard. Beetje lafjes van me, maar ik heb de tijd, zin en energie er niet voor. Ik laat de Quatt nu het hele jaar door op Building87 staan (dan is het geluid zo zacht dat ik er geen last van heb), en resterende warmtebehoefte op de koudste momenten van het jaar zal automatisch worden opgepakt door de airco. Het is niet anders, maar mede vanwege deze reden raad ik eigenlijk nooit Quatt aan in mijn omgeving.
"Jij hebt toch al een warmtepomp, hoe bevalt die?"
"Mwah, ik heb er indertijd 1500 euro voor betaald, en dat is precies wat ie waard is, voor de huidige prijs zou ik wat anders kopen."
Kan ook zomaar zijn dat niet elke compressor er last van heeft.okijokii schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:07:
[...]
Dat is de reden dat ik hem graag zo ver mogelijk bij me vandaan wilde hebben en nergens aan gekoppeld om welk geluid dan ook niet te stimuleren bij mij terecht te komen
Blijft wel 'raar' dat niet iedereen het hoort dan...
OK bij 89Hz kun je dan 178 en 356 Hz zien uitslaan.s020506 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:10:
[...]
Da's inderdaad een goede reden om Quatt niet aan te raden. In mijn geval heb ik het specifiek over het 317Hz. Ik hoor dat alleen als de compressor op 89 Hz draait. De rest van de tijd is het ding stil, ik hoor dan alleen de fan als ik buiten sta, binnen hoor ik niks. En ik weet ook nog niet of bevriezing en rol speelt of niet.
[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 31-10-2025 10:12 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8zxmG179yeJSBCB279O7Gt0y.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/w3ODgCBVHeUrM9oKZL7i5iSl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3Y7cS1a3Lr5NATWsvJbdNmrk.jpg?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 31-10-2025 10:22 ]
Die had ik door GPT gegooid dat bestand. Dat zal dan van de 89Hz of 90 Hz (?) trede afkomen.onlinaius schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:19:
Om wat meer context te geven, dit zijn mijn geluiden (of waren, afgelopen voorjaar, ik heb het dit jaar nog niet getest of ze er nog zijn).
https://1drv.ms/v/c/16fd9...J62MYSZoJqqlIA2A?e=Rdg4Ac
Schaamteloos van @paq gejat plaatje met een frequentieanalyse: (waarbij hij indertijd aangaf dat dit mooi op meervouden van 90 hz ligt)
[Afbeelding]
En dit is hoe ik mijn Quatt op dit moment behandeld heb. Dat maakt een wat hoger vermogen op de soundslider schaal net wat dragelijker. Waar je tape ziet zitten is overigens geen geluidsdemping, maar primair bedoeld als extra isolatie, omdat ik vind dat Quatt daar wat weinig isolatiemateriaal had geplaatst / openliggende metalen delen had.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie aanpassingen. Zou de isolatie ook beter worden door dat deel van de kast vol te storten met eps parels/korrels?onlinaius schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:19:
[Afbeelding]
En dit is hoe ik mijn Quatt op dit moment behandeld heb. Dat maakt een wat hoger vermogen op de soundslider schaal net wat dragelijker. Waar je tape ziet zitten is overigens geen geluidsdemping, maar primair bedoeld als extra isolatie, omdat ik vind dat Quatt daar wat weinig isolatiemateriaal had geplaatst / openliggende metalen delen had.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 31-10-2025 10:32 ]
Dat zal vast werken, maar ik heb liever geen bende, de komende keer dat de kap open moet. Of je moet het zoals bij spouwmuurisolatie verlijmen, maar dan moet je voorzichtig gaan snijden als je ooit ergens bij wilt.TeslaNerd schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:30:
[...]
Mooie aanpassingen. Zou de isolatie ook beter worden door dat deel van de kast vol te storten met eps parels/korrels?
[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 31-10-2025 11:08 ]
Ja, hier snap ik wat je bedoelt. Dit is inderdaad een trage reactie van T6+CiC/Quatt. De thermostaat ziet dit wel, en verhoogt het ControlSetpoint, maar daar doet CiC/Quatt niets mee (tenzij hij wordt gestuurd op watertemperatuur, met andere nadelen).Hetisookwat schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:04:
[...]
Verkeerde screenshot. Sorry. Ik doel meer op hetgeen hier gebeurt; hij duikt best een eind onder de doeltemperatuur voordat de quatt aanspringt. Idealiter is de temperatuur binnen stabiel en springt hij eerder aan om de kamer OP temperatuur te houden ipv bij te trekken.
[Afbeelding]
Dat zie ik toch snel foutgaan met aan het eind een confetti-explosie je tuin inTeslaNerd schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:30:
[...]
Mooie aanpassingen. Zou de isolatie ook beter worden door dat deel van de kast vol te storten met eps parels/korrels?
[ Voor 31% gewijzigd door Brent op 31-10-2025 11:46 ]
Hoe ontstaat die explosie? Knalt de compressor uit elkaar met te veel isolatie?Brent schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:44:
[...]
Dat zie ik toch snel foutgaan met aan het eind een confetti-explosie je tuin in
Ik bedoel: de parels lekken ongetwijfeld vroeg of laat ergens in de windstroom van de fan en je hebt een zwaar uitgevoerd confettikanon.
Haha, daar had ik nog niet aan gedacht. Niet van die saaie grijze eps parels gebruiken dan 🥳Brent schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:53:
[...]
Ik bedoel: de parels lekken ongetwijfeld vroeg of laat ergens in de windstroom van de fan en je hebt een zwaar uitgevoerd confettikanon.
[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 31-10-2025 12:01 ]
Toevallig heb daar de Quatt servicedesk net over gemaild. “Als de CiC slim was, overruled hij het setpoint van de T6.”. Ik ben benieuwd of ze op deze opmerking nog reageren.SBL schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:31:
[...]
Ja, hier snap ik wat je bedoelt. Dit is inderdaad een trage reactie van T6+CiC/Quatt. De thermostaat ziet dit wel, en verhoogt het ControlSetpoint, maar daar doet CiC/Quatt niets mee (tenzij hij wordt gestuurd op watertemperatuur, met andere nadelen).
Quatt reageert op z'n vroegst 0,3 graden boven setpoint (maar nu niet, dan was hij om 17u al aangesprongen). Ik denk dat dit op tijd reageren vooral gebeurt als een snelle daling zichtbaar is, maar bij vloerverwarming is deze meestal langzamer en het herwarmen van de vloer ook nog eens. Dit is precies wat wordt bedoeld als wordt gezegd dat T6+Quatt bij vloerverwaming te traag reageert. Dit zou Quatt op kunnen lossen in hun algoritme, maar is tot nu toe niet gebeurd.
Ik wacht je foto's afTeslaNerd schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:57:
[...]
Haha, daar had ik nog niet aan gedacht. Niet van die saaie grijze eps parels gebruiken dan 🥳
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €2,05 | 20 stks EPS Hard Foam Visserijvlotter Diameter 5mm-27mm Bobber Drijfvermogen Bal Vlotter Visvlotter Outdoor Drijvende Visgerei
https://a.aliexpress.com/_EI0uTxE
Room setpoint? Of Control setpoint?pietjm schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:12:
[...]
Toevallig heb daar de Quatt servicedesk net over gemaild. “Als de CiC slim was, overruled hij het setpoint van de T6.”. Ik ben benieuwd of ze op deze opmerking nog reageren.
onlinaius schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:19:
[..]
[..]
:strip_exif()/f/image/7yXZmmuEe9xEXt5ayDWulSCN.jpg?f=fotoalbum_large)
Control setpoint
Dat overrulen ze al, als in: ze doen er niets mee. (behalve misschien richting CVketel)
:strip_exif()/f/image/VUdaef8ImIHwbx4kzxJuDNHl.png?f=user_large) 
                                                [ Voor 27% gewijzigd door SBL op 31-10-2025 13:09 ]
Controlmode 3, je CV doet ook mee? Dat is dan je turboSBL schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:24:
Hebben jullie de Turbo knop al gevonden?
3 kwartier 8000Wthermisch!
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door jj85 op 31-10-2025 14:35 ]
Rubberen stoeptegels inderdaad en daar bovenop 4 opsluitbanden voor extra gewicht. Of het nodig was is nog maar de vraag, want de resonantie interesseerde me niet heel veel (ik zit niet voor de lol uren in de garage direct onder de warmtepomp te luisteren tenslotte), maar ik dacht een beetje goed voorbereiden vlak voor de Quatt kwam.Brent schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:44:
[...]
Dat zie ik toch snel foutgaan met aan het eind een confetti-explosie je tuin in
Ik heb de wp zelf dus ook de vaste grond, en wel op in beton gezette tegels. Ik hoor de resonantie van de Heatcharger dus wel (zachtjes), maar de wps totaal niet. Ook niet met het raam open (dan hoor ik alleen de fans blazen). @onlinaius Ik zie geloof ik betonnen stoeptegels onder de wp?
Mijn garantie is 'gelukkig' al verlopen. Maar toen die nog wel gold was het geluid 'normaal'.bite schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:51:
[...]
[Afbeelding]
Misschien komt het (deels) vanuit omcirkelde gebied met de koelleiding daar. Ik heb er weinig last van tot het weer vochtig en koud weer is. Op de leiding ontstaat ook rijp en waarschijnlijk ontdooit dat met de defrost cycle. Misschien trekt het vocht vervolgens in de isolatie, die bevriest weer en er instaat contact tussen de leiding en de behuizing. De achterkant trilt en de bovenkant gaat ook meedoen. Als ik gewicht op de bovenkant leg ontstaat het weer bij andere frequenties.
Ik had wat rubber ringetjes tussen schroeven gedaan waardoor die achterplaat iets meer ruimte zal hebben maar loste het nog niet helemaal op. Verder nog anti dreun liggen wat je kan plakken, al gaf Quatt support aan dat het niet in de binnenkant mocht ivm garantie lijkt me dat bij de deksel wel een goed idee.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
                Tweakers is onderdeel van
                DPG Media B.V.

Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
                •
                Hosting door TrueFullstaq