2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
Tikje zijdelings gerelateerd, maar met een dergelijk SWW gebruik zou ik ook zeker een douchewater warmtewisselaar overwegen als dat enigszins te doen is, scheelt al snel 30% qua boiler tankinhoud.Erveetwee schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:30:
[...]
Investering is super schappelijk en zo'n boiler is stuk eenvoudiger aan te sluiten in huis natuurlijk.
Tegelijkertijd duwen we er hier behoorlijk wat warm water doorheen.
600 kuub gas voor alleen warm water en 'n beetje koken.
Als ik koken eraf haal, en het restant converteer naar kWh stroom.
Dan zou ik ongeveer 4800 kWh moeten inkopen waarvan ik er 1650 ongeveer 'over' heb van m'n zonnepanelen die 'gratis' zijn.
3200 kWh stroom extra inkopen maakt dat een Cop1 boiler wel een heel onrendabele oplossing is tov een warmtepompboiler.
Redeneer ik fout?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Ik durf het niet “hard” aan te bevelen maar als je een beetje tweaker bent wel als sterke overweging.Erveetwee schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:30:
[...]
Investering is super schappelijk en zo'n boiler is stuk eenvoudiger aan te sluiten in huis natuurlijk.
Tegelijkertijd duwen we er hier behoorlijk wat warm water doorheen.
600 kuub gas voor alleen warm water en 'n beetje koken.
Als ik koken eraf haal, en het restant converteer naar kWh stroom.
Dan zou ik ongeveer 4800 kWh moeten inkopen waarvan ik er 1650 ongeveer 'over' heb van m'n zonnepanelen die 'gratis' zijn.
3200 kWh stroom extra inkopen maakt dat een Cop1 boiler wel een heel onrendabele oplossing is tov een warmtepompboiler.
Redeneer ik fout?
Ik zou dit gaan doen als ik opnieuw moest beginnen: Doorstroomverwarmer.
Dat is cop=1, maar heeft als voordeel dat het geen stand-by verlies heeft.
Ik heb nu een zonneboiler met electrische spiraal om de winter door te komen. Die heatpipes liggen er al sinds 2009 dus “dat is allemaal prima”, maar ik zou dat nu zeker niet meer zo doen.
Zie deze pos.
zonder extra isolatie 3.8kWh thermisch verlies per dag. Met na-isolatie van 8cm rockwool nog steeds 1.4kWh/ dag. Wij zijn met 2, kinderen de deur uit. Dit verlies is net zo groot als wat we gebruiken.
Voor ons betekent dit..
Een doorstroomverwarmer zou ons net zoveel energie kosten als een warmtepomp boiler (zoals een quatt full electric) want voor 60graden haal je daar een cop van niet veel meer dan 2. Die factor 2 verliezen we net zo hard omdat de helft verloren gaat als stand-by.
We zouden de helft kwijt zijn van wat we nu hebben terwijl dat mega veel minder plek inneemt.
Jij hebt een veel grotere gezins situatie dus het stand-by verlies zal procentueel minder erg zijn.
Maar toch… ik zou het sterk overwegen.
Het “echt lastige probleem” is dat een doorstromer veel “momentane” stroom vraagt. 10kW “kan” maar is net een beetje weinig. 17kW is ideaal maar past niet echt op een 3x25A aansluiting.
Echter…..
Met stroombewaking (zoals bij laadpaal) en met hulp van een thuisbatterij moet dat op te lossen zijn.
Ik denk ook dat je met een warmte terugwin op de douche met 10kW ook prima zit.
Hoeveel je nodig hebt kan je uitvogelen door de straal “zo hard te zetten als je prettig vindt” en te kijken hoe lang het dan duurt een emmer van 10 liter te vullen. Dan kan je uitrekenen hoeveel energie het had gekost het water op 38 graden te brengen.
Als ik opnieuw zou beginnen zou ik dit doen.
Nu “werkt het allemaal”. 8 maanden per jaar douche ik van de heatpipes en houd energie over. Dus ik laat het nu maar.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Met dynamische stroomprijzen en de meeste plannen om mogelijk ook dynamische nettarieven klinkt dat als een dure oplossing.Stefannn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:26:
[...]
Ik durf het niet “hard” aan te bevelen maar als je een beetje tweaker bent wel als sterke overweging.
Ik zou dit gaan doen als ik opnieuw moest beginnen: Doorstroomverwarmer.
Dat is cop=1, maar heeft als voordeel dat het geen stand-by verlies heeft.
Ik heb nu een zonneboiler met electrische spiraal om de winter door te komen. Die heatpipes liggen er al sinds 2009 dus “dat is allemaal prima”, maar ik zou dat nu zeker niet meer zo doen.
Zie deze pos.
zonder extra isolatie 3.8kWh thermisch verlies per dag. Met na-isolatie van 8cm rockwool nog steeds 1.4kWh/ dag. Wij zijn met 2, kinderen de deur uit. Dit verlies is net zo groot als wat we gebruiken.
Voor ons betekent dit..
Een doorstroomverwarmer zou ons net zoveel energie kosten als een warmtepomp boiler (zoals een quatt full electric) want voor 60graden haal je daar een cop van niet veel meer dan 2. Die factor 2 verliezen we net zo hard omdat de helft verloren gaat als stand-by.
We zouden de helft kwijt zijn van wat we nu hebben terwijl dat mega veel minder plek inneemt.
Jij hebt een veel grotere gezins situatie dus het stand-by verlies zal procentueel minder erg zijn.
Maar toch… ik zou het sterk overwegen.
Het “echt lastige probleem” is dat een doorstromer veel “momentane” stroom vraagt. 10kW “kan” maar is net een beetje weinig. 17kW is ideaal maar past niet echt op een 3x25A aansluiting.
Echter…..
Met stroombewaking (zoals bij laadpaal) en met hulp van een thuisbatterij moet dat op te lossen zijn.
Ik denk ook dat je met een warmte terugwin op de douche met 10kW ook prima zit.
Hoeveel je nodig hebt kan je uitvogelen door de straal “zo hard te zetten als je prettig vindt” en te kijken hoe lang het dan duurt een emmer van 10 liter te vullen. Dan kan je uitrekenen hoeveel energie het had gekost het water op 38 graden te brengen.
Als ik opnieuw zou beginnen zou ik dit doen.
Nu “werkt het allemaal”. 8 maanden per jaar douche ik van de heatpipes en houd energie over. Dus ik laat het nu maar.
Je vergeet helemaal mee te nemen dat je zo’n boilervat verwarmd wanneer energie goedkoop is. Vaak is stroom 3 tot 4 keer zo duur in de ochtend en avond.
Met doorstroom oplossing kan je niet dynamisch schakelen, je hebt geen buffer. Sta je te douchen, heb je koud water omdat je vaatwasser net aanstaat.
Tja, qua hoogte past ie er net in. 5 cm vrije ruimte plus n driehoek ruimte (staat onder n puntdak).raven22 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:39:
[...]
Als boven bij de cv geen plaats is voor de AE van Quatt dan houdt dat op. Uit eigen ervaring weet ik dat ze er niet aan beginnen om de AE niet op de plaats van de oude CV ketel te plaatsen.
Dus wordt het een (warmtepomp)boiler op een andere locatie of weer (al dan niet tijdelijk) een andere ketel plaatsen.
In mijn geval heb ik zoals meerdere tweakers hier een warmtepompboiler geplaatst en de cv ketel vervangen door een backup doorstroomheater.
Het zou dus net kunnen, maar de vrije werkruimte die ze formeel vragen (30 cm erboven) ga ik niet halen.
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
das n dure oplossing hier. Veel tapwaterverbruik, dus veel energie nodig. Als ik reken met cop 2,5 voor een wpb en 25 cent voor stroom scheelt t 700 euro per jaar aan energiekosten.Stefannn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:26:
[...]
Ik durf het niet “hard” aan te bevelen maar als je een beetje tweaker bent wel als sterke overweging.
Ik zou dit gaan doen als ik opnieuw moest beginnen: Doorstroomverwarmer.
Dat is cop=1, maar heeft als voordeel dat het geen stand-by verlies heeft.
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Prima. Ik gaf het als overweging. Met zoveel gebruikers kan ik het me voorstellen.Erveetwee schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:42:
[...]
das n dure oplossing hier. Veel tapwaterverbruik, dus veel energie nodig. Als ik reken met cop 2,5 voor een wpb en 25 cent voor stroom scheelt t 700 euro per jaar aan energiekosten.
Succes met verder puzzelen!
Dat klopt ook. Deze gedachte stamt nog van toen ik een vast contract had.Psycho_Mantis schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:39:
[...]
Met dynamische stroomprijzen en de meeste plannen om mogelijk ook dynamische nettarieven klinkt dat als een dure oplossing.
Je vergeet helemaal mee te nemen dat je zo’n boilervat verwarmd wanneer energie goedkoop is. Vaak is stroom 3 tot 4 keer zo duur in de ochtend en avond.
Met doorstroom oplossing kan je niet dynamisch schakelen, je hebt geen buffer. Sta je te douchen, heb je koud water omdat je vaatwasser net aanstaat.
Toch…. In mijn geval… met slechts 2 mensen… waarbij het stand-by verlies net zo groot is als het gebruik…
Als ik opnieuw zou beginnen zou ik alles nog eens heel heel goed uitpuzzelen.
Sowieso ook WTW op douche.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
En als ik dan toch weer eens met een fantastisch plan kom om het helemaal anders te doen wijzen mijn gezinsleden altijd eerst naar de tegelspreuk: Keep It Simpel Stupid!
[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 06-06-2026 10:36 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Bij ons 2 pers huishouden met al sinds de V1 Quatt een doorstroom verwarmer voor het douchen. Deze trekt max 3x20A. Exact verbruik meet ik niet. Er komt binnenkort een Douche WTW bij om verbruik zegmaar te halveren.Stefannn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:26:
[...]
Ik durf het niet “hard” aan te bevelen maar als je een beetje tweaker bent wel als sterke overweging.
Ik zou dit gaan doen als ik opnieuw moest beginnen: Doorstroomverwarmer.
Dat is cop=1, maar heeft als voordeel dat het geen stand-by verlies heeft.
Ik heb nu een zonneboiler met electrische spiraal om de winter door te komen. Die heatpipes liggen er al sinds 2009 dus “dat is allemaal prima”, maar ik zou dat nu zeker niet meer zo doen.
Zie deze pos.
zonder extra isolatie 3.8kWh thermisch verlies per dag. Met na-isolatie van 8cm rockwool nog steeds 1.4kWh/ dag. Wij zijn met 2, kinderen de deur uit. Dit verlies is net zo groot als wat we gebruiken.
Voor ons betekent dit..
Een doorstroomverwarmer zou ons net zoveel energie kosten als een warmtepomp boiler (zoals een quatt full electric) want voor 60graden haal je daar een cop van niet veel meer dan 2. Die factor 2 verliezen we net zo hard omdat de helft verloren gaat als stand-by.
We zouden de helft kwijt zijn van wat we nu hebben terwijl dat mega veel minder plek inneemt.
Jij hebt een veel grotere gezins situatie dus het stand-by verlies zal procentueel minder erg zijn.
Maar toch… ik zou het sterk overwegen.
Het “echt lastige probleem” is dat een doorstromer veel “momentane” stroom vraagt. 10kW “kan” maar is net een beetje weinig. 17kW is ideaal maar past niet echt op een 3x25A aansluiting.
Echter…..
Met stroombewaking (zoals bij laadpaal) en met hulp van een thuisbatterij moet dat op te lossen zijn.
Ik denk ook dat je met een warmte terugwin op de douche met 10kW ook prima zit.
Hoeveel je nodig hebt kan je uitvogelen door de straal “zo hard te zetten als je prettig vindt” en te kijken hoe lang het dan duurt een emmer van 10 liter te vullen. Dan kan je uitrekenen hoeveel energie het had gekost het water op 38 graden te brengen.
Als ik opnieuw zou beginnen zou ik dit doen.
Nu “werkt het allemaal”. 8 maanden per jaar douche ik van de heatpipes en houd energie over. Dus ik laat het nu maar.
Nu ben ik al een tijd van plan om dit met een circa 80/100 liter elektrische boiler te gaan combineren. Dan kan deze opwarmen op goedkope / gratis stroom vanuit eigen PV en de daluren. De doorstromer blijft dan voor de momenten dat de boiler koud is. Maar een elektrische boiler kost inderdaad veel ruimte, is nog steeds cop van 1, heeft stilstand verlies en brengt weer extra complexiteit mee met leidingen (zeker icm douche-WTW). De boiler zou op de plek van de oude CV kunnen hangen.
Nu zeg jij dus eigenlijk dat ik mijn plan beter kan wijzigen. Misschien dan toch maar een Accu om PV overschot in te stoppen ipv een boiler?
Bestel vóór 19 juni en bespaar
Je hebt nog tot en met 18 juni. Wie nú bestelt wordt geïnstalleerd binnen 90 dagen. Je betaalt de huidige prijs én kan gegarandeerd besparen op de energierekening vanaf de herfst.
Stel jouw warmtepomp online samen en bestel direct.
Klopt dus geen reet van, want ze reargeren prima om je als klant binnen te harken, maar nu ze mogen installeren is er radio stilte.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Moet je er een Chill bij bestellen, dan is het zelfs binnen 3 wekenrimave schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:02:
Ja hoor, er is weer spam mail van Quatt:
Bestel vóór 19 juni en bespaar
Je hebt nog tot en met 18 juni. Wie nú bestelt wordt geïnstalleerd binnen 90 dagen. Je betaalt de huidige prijs én kan gegarandeerd besparen op de energierekening vanaf de herfst.
Stel jouw warmtepomp online samen en bestel direct.
Klopt dus geen reet van, want ze reargeren prima om je als klant binnen te harken, maar nu ze mogen installeren is er radio stilte.![]()
![]()
Dus die 90 dagen is je reinste bullshit.
/f/image/WWdeUTgl9eKpGD3LrURkiFJT.png?f=fotoalbum_large)
Best zuur dat bijv @Toppertje 4 weken moet wachten voordat ze z'n installatie komen afmaken...
Toppertje in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
"dat zeg ik eigenlijk ja".Onno ! schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:57:
[...]
Bij ons 2 pers huishouden met al sinds de V1 Quatt een doorstroom verwarmer voor het douchen. Deze trekt max 3x20A. Exact verbruik meet ik niet. Er komt binnenkort een Douche WTW bij om verbruik zegmaar te halveren.
Nu ben ik al een tijd van plan om dit met een circa 80/100 liter elektrische boiler te gaan combineren. Dan kan deze opwarmen op goedkope / gratis stroom vanuit eigen PV en de daluren. De doorstromer blijft dan voor de momenten dat de boiler koud is. Maar een elektrische boiler kost inderdaad veel ruimte, is nog steeds cop van 1, heeft stilstand verlies en brengt weer extra complexiteit mee met leidingen (zeker icm douche-WTW). De boiler zou op de plek van de oude CV kunnen hangen.
Nu zeg jij dus eigenlijk dat ik mijn plan beter kan wijzigen. Misschien dan toch maar een Accu om PV overschot in te stoppen ipv een boiler?
Een accu heeft 10..15% RTE verlies. Mijn doucheboiler dus 50%.
Maar zoals ik mijn post begon: "ik durf het niet hard aan te bevelen, maar sterke overweging voor tweaker".
De getallen zijn zoals ze zijn:
- in de zomer werkt mijn doucheboiler 100% als zonneboiler op mijn heatpipes en is het allemaal prima
- maar in de winter verlies ik net zoveel aan afkoeling als dat ik aan douchen gebruik. "beoordeel zelf het experiment dat ik in de link heb geplaatst".
(NB: Ik zou trouwens ook nooit meer heatpipes/zonneboiler aanschaffen. Het is complex en foutgevoelig. In 2009 was dat echter een goede keuze. PV op betreffend dakoppervlak is veel simpeler)
NB: houd me op de hoogte hoe dit je vergaat (wellicht het beste in PM aangezien dit hier heel erg off topic is). Het blijft me intrigeren. Ik speel heel erg met de gedachte om voor de winter een doorstromer te plaatsen maar eigenlijk wil ik dat alleen doen als er dan ook een WTW op de afvoer komt en het is me nog niet gelukt te verzinnen hoe ik die retrofit kan plaatsen.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Ja, dat is niet best. Zo laat je ook wel het vertrouwen in het product zelf en de toekomst er van zakken. Ik bedoel, als contact nu al zo stroef gaat dan mag je hopen dat als de Quatt eenmaal hangt (hopelijk voor 2030) je hun support nooit nodig zult hebben.jj85 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:14:
[...]
Moet je er een Chill bij bestellen, dan is het zelfs binnen 3 weken![]()
[Afbeelding]
Best zuur dat bijv @Toppertje 4 weken moet wachten voordat ze z'n installatie komen afmaken...
Toppertje in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ik heb in 'n halve dag tijd heel veel advies en input gehad. Heel fijn en super waardevol!
Maandag krijg ik een voorstel van het onderhoudsbedrijf Als die een schappelijk voorstel doen voor een nieuwe ketel (dwz zij betalen manuren etc. die ze niet kwijt zijn aan mijn oude repareren), dan neig ik ernaar dat te accepteren.
Route 2 is een nette tweedehands cv-ketel en iemand zien te vinden die 'm kan monteren, staan er een paar op Marktplaats voor schappelijke bedragen.
Beide routes geven me de rust om te werken naar all-electric.
Voorkeur heeft een externe wpb icm doorstroomverwarmer. Nadeel van deze optie is de locatie; die moet op de 1e verdieping met lucht toe en afvoer via zolder naar buiten. Voordeel is niet helemaal vastzitten aan de Quatt-omgeving en dat de Quatt maximaal ingezet kan worden voor het verwarmen van m'n huis.
Ik ga Quatt ook vragen of ze met die krappe ruimte het zien zitten.
Dan zou de hele installatie op zolder staan, dat trekt ook nog steeds. En het is een stuk minder complexiteit als lucht toe en afvoer vanuit 1e verdieping naar zolder naar buiten brengen.
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Vandaag heb ik mijn oude cv eruit gehaald en een e-cv er voor in de plaats gehangen.
Nu wil testen of alles weer werkt maar de CiC start met geen mogelijkheid meer de warmtepompen op. Volgens de app zou er geen warmtevraag zou terwijl ik in Home Assistant deze warmtevraag wel zie op de CiC. CiC ziet ook beide buitenunit en kan alles uitlezen maar starten ho maar.
Ik hoor ook een relais als ik warmte ga vragen en weer her relais als ik de thermostaat uit zet. De CiC krijg dus wel iets van een signaal binnen waar het dan op reageert.
Ik heb de buitenunits 48 uur van de stroom gehad zou dat iets kunnen hebbeb gedaan?
Lucht in het systeem?janjanssenenzo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:07:
Goede avond,
Vandaag heb ik mijn oude cv eruit gehaald en een e-cv er voor in de plaats gehangen.
Nu wil testen of alles weer werkt maar de CiC start met geen mogelijkheid meer de warmtepompen op. Volgens de app zou er geen warmtevraag zou terwijl ik in Home Assistant deze warmtevraag wel zie op de CiC. CiC ziet ook beide buitenunit en kan alles uitlezen maar starten ho maar.
Ik hoor ook een relais als ik warmte ga vragen en weer her relais als ik de thermostaat uit zet. De CiC krijg dus wel iets van een signaal binnen waar het dan op reageert.
Ik heb de buitenunits 48 uur van de stroom gehad zou dat iets kunnen hebbeb gedaan?
Zal vast nog wel wat lucht in zitten maar denk dat ik het gevonden heb. Nadat ik van 1.3 bar naar over de 1.5 ging met bijvullen en de kranen naar de verwarmingsleidingen had open gezet begon de boel op te starten.
Ik had gedacht dat even starten zonder de radiatoren eraan te koppelen ik sneller kon zien of alles waterdicht was...
Ik heb nu 3 maanden een atlantic V5 200 liter (staat in een onverwarmde berging en watertemp op 50 gr) en heb 85kwh aan stroom verbruikt. Dus zelfs zonder douchen is dat een standby verbruik van minder dan 1kwh per dag.Stefannn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:26:
[...]
Ik durf het niet “hard” aan te bevelen maar als je een beetje tweaker bent wel als sterke overweging.
Ik zou dit gaan doen als ik opnieuw moest beginnen: Doorstroomverwarmer.
Dat is cop=1, maar heeft als voordeel dat het geen stand-by verlies heeft.
Ik heb nu een zonneboiler met electrische spiraal om de winter door te komen. Die heatpipes liggen er al sinds 2009 dus “dat is allemaal prima”, maar ik zou dat nu zeker niet meer zo doen.
Zie deze pos.
zonder extra isolatie 3.8kWh thermisch verlies per dag. Met na-isolatie van 8cm rockwool nog steeds 1.4kWh/ dag. Wij zijn met 2, kinderen de deur uit. Dit verlies is net zo groot als wat we gebruiken.
Voor ons betekent dit..
Een doorstroomverwarmer zou ons net zoveel energie kosten als een warmtepomp boiler (zoals een quatt full electric) want voor 60graden haal je daar een cop van niet veel meer dan 2. Die factor 2 verliezen we net zo hard omdat de helft verloren gaat als stand-by.
We zouden de helft kwijt zijn van wat we nu hebben terwijl dat mega veel minder plek inneemt.
Jij hebt een veel grotere gezins situatie dus het stand-by verlies zal procentueel minder erg zijn.
Maar toch… ik zou het sterk overwegen.
Het “echt lastige probleem” is dat een doorstromer veel “momentane” stroom vraagt. 10kW “kan” maar is net een beetje weinig. 17kW is ideaal maar past niet echt op een 3x25A aansluiting.
Echter…..
Met stroombewaking (zoals bij laadpaal) en met hulp van een thuisbatterij moet dat op te lossen zijn.
Ik denk ook dat je met een warmte terugwin op de douche met 10kW ook prima zit.
Hoeveel je nodig hebt kan je uitvogelen door de straal “zo hard te zetten als je prettig vindt” en te kijken hoe lang het dan duurt een emmer van 10 liter te vullen. Dan kan je uitrekenen hoeveel energie het had gekost het water op 38 graden te brengen.
Als ik opnieuw zou beginnen zou ik dit doen.
Nu “werkt het allemaal”. 8 maanden per jaar douche ik van de heatpipes en houd energie over. Dus ik laat het nu maar.
Aangezien er ook 1 a 2 x per dag gedoucht wordt is het standby verbruik dus veel lager dan 1kwh per dag. Ik denk dat jouw boiler niet zo goed geisoleerd is, of de beruchte 1 pijpscirculatie speelt bij jouw een rol.
Ik denk niet dat ik voor 1kwh per dag met een doorstromer kan douchen. Los van het feit dat ik een behoorlijke douchestraal warmwater heb en niet een 'pisstraaltje' van een te kleine doorstroomverwarmer.
Nu moet ik erbij zeggen dat wij een simpele opbouw douche wtw (sanura flatmate) gebruiken.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Dank voor het vergelijk. Dat geeft toch weer extra perspectief.raven22 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:35:
[...]
Ik heb nu 3 maanden een atlantic V5 200 liter (staat in een onverwarmde berging en watertemp op 50 gr) en heb 85kwh aan stroom verbruikt. Dus zelfs zonder douchen is dat een standby verbruik van minder dan 1kwh per dag.
Aangezien er ook 1 a 2 x per dag gedoucht wordt is het standby verbruik dus veel lager dan 1kwh per dag. Ik denk dat jouw boiler niet zo goed geisoleerd is, of de beruchte 1 pijpscirculatie speelt bij jouw een rol.
Ik denk niet dat ik voor 1kwh per dag met een doorstromer kan douchen. Los van het feit dat ik een behoorlijke douchestraal warmwater heb en niet een 'pisstraaltje' van een te kleine doorstroomverwarmer.
Nu moet ik erbij zeggen dat wij een simpele opbouw douche wtw (sanura flatmate) gebruiken.
Mijn boiler is zeer zeker “zo gekocht” slecht geïsoleerd maar zelfs na na-isolatie met 8cm rockwool blijft het verlies hoog. Zie hier.
Een-pijps circulatie ken ik maar kan ik me niet voorstellen. Alle leidingen gaan er aan de onderkant uit.
Ik wil de isolatie eigenlijk nog een keer vervangen door pir-platen in stroken te snijden en met purschuim af te dichten.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
ik heb sinds nov 2025 een all-electric opstelling (2x Quatt v1.5, 187L vat).Psycho_Mantis schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:00:
Ik ben mij aan het oriënteren op het Quatt systeem. Hoeveel groepen heeft het all-electric systeem nodig? En waar zijn deze nodig in de installatie?
Ik ga binnenkort wat kabels trekken in mijn huis en wil het graag al voorbereiden.
Mijn meterkast was vol, en toen is er een klein los kastje bijgeplaatst met twee automaten: 1tje voor beide Quatts, 1tje voor de HeatCharger. (De CIC zit op een gewone aansluiting op een andere gedeelde groep)
Ik zit te denken om op zolder een PV-splitter ertussen te zetten. Dan hoef ik niet nog een kabel te trekken en scheelt weer ruimte in de meterkast.edovino schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:45:
[...]
ik heb sinds nov 2025 een all-electric opstelling (2x Quatt v1.5, 187L vat).
Mijn meterkast was vol, en toen is er een klein los kastje bijgeplaatst met twee automaten: 1tje voor beide Quatts, 1tje voor de HeatCharger. (De CIC zit op een gewone aansluiting op een andere gedeelde groep)
Een thuisbatterij staat ook nog op de planning, dus daar wil ik ook nog een groep voor houden.
Vandaag uiteindelijk reactie van @Quatt Support gehad dat ze in ieder geval niet eerder gaan komen. Daarnaast geven ze ons deels de schuld dat we een gedeelte van de voorbereidingen die wij zouden doen, niet gedaan zouden hebben, wat dit dan zou zijn noemen ze niet.jj85 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:17:
[...]
https://www.quatt.io/hulp
Of misschien dat @Quatt Support hier wat voor je kan betekenen.spoiler:En als het allemaal niet werkt, dan kan je nog een 1 ster review op Trustpilot schrijven, dan heb je snel reactie
Erg teleurstellend, als ze nou even hadden gebeld met excuses en met een uitleg dat ze niet eerder kunnen komen had ik (heel) misschien nog begrip, maar we kregen gewoon een standaard mail. Waarin ook nog vrolijk het volgende benoemd staat: "Als we op de dag van installatie niet kunnen installeren brengen we €500 in rekening. Bijvoorbeeld wanneer de voorbereidingen niet zijn gedaan."
Nu hebben ze zelf de voorbereidingen niet juist gedaan EN kunnen we vier weken wachten op een werkende installatie....
Wat er mis ging op 2 juni bij de installatie;
- De monteurs zouden om 8:45 starten, maar waren er pas rond 9:30.
- De benodigde hoogwerker werd geleverd stipt om 8:45uur, de monteurs kwamen dus pas rond 9:30uur. Toen was de leverancier van de hoogwerker natuurlijk al weg, waardoor de monteurs geen sleutel hadden van de hoogwerker en niet wisten hoe deze werkte, hierdoor duurde het ongeveer anderhalf uur voordat de monteurs de hoogwerker in beweging en bij het huis hadden geplaatst en konden starten met de werkzaamheden (overigens zonder enige beveiliging in de hoogwerker).
- De monteurs zijn begonnen met het boren van het gat voor de doorvoor van leidingen, helaas bleek gedurende de werkzaamheden dat de monteurs niet het juiste gereedschap bij zich hadden en hebben daarom gereedschap van mij moeten lenen om het gat af te maken, vooraf was bekend dat het om beton ging (hiervoor was zelfs een aparte post mee genomen op de offerte).
- Tevens hadden de monteurs geen (werkende) stofzuiger bij zich waardoor wij onze eigen stofzuiger hebben moeten gebruiken om het vrijgekomen stof op te ruimen in huis. via de telefoon hoorde ik dat een stofzuiger zelfs geen standaard uitrusting is van een monteur en dat de klant daar zelf voor verantwoordelijk is

- Niet alle benodigde materialen voor de leiding goot waren aanwezig.
- Ze zouden de voorbereiding van de Quatt Chill doen, echter bleek dat ze hiervoor niet de juiste materialen bij zich hadden.
Werkelijk wat een gepruts.
Je zou zeggen dat ze na duizenden warmtepompen wel weten hoe en wat....
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Heb je nou 4 weken geen warm water?
Dat gaf ik ook aan, als je alles in de muur moet boren (de heatcharger, CiC, beugels voor leidingen, etc.) moet je toch een stofzuiger mee, maar was volgens hun niet standaard...Psycho_Mantis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:44:
Nou lekker dan. Wat kost nou een simpele bouwstofzuiger, mag je wel verwachten dat een monteur dit gewoon heeft.
Heb je nou 4 weken geen warm water?
Ook voor de doorvoering hadden ze alleen een accuboormachine mee, terwijl ik aangegeven had dat het dik beton was, op de offerte stond ook een aparte post van 200euro voor boren in beton, dus ik had gedacht dat er gewoon een professionele betonboorder kwam, maar nee, gewoon een accuboormachine
Gelukkig heb ik nog wel warm water, dat moest er nog eens bij komen.
Jeetje... hier hebben ze zelfs nog met een vochtige doek de trap staan schoonvegen om hun sporen weer uit te wissen... wat een enorme verschillenToppertje schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:54:
[...]
Dat gaf ik ook aan, als je alles in de muur moet boren (de heatcharger, CiC, beugels voor leidingen, etc.) moet je toch een stofzuiger mee, maar was volgens hun niet standaard...
Ook voor de doorvoering hadden ze alleen een accuboormachine mee, terwijl ik aangegeven had dat het dik beton was, op de offerte stond ook een aparte post van 200euro voor boren in beton, dus ik had gedacht dat er gewoon een professionele betonboorder kwam, maar nee, gewoon een accuboormachinemet dat ene gat zijn ze ongeveer 4,5uur zoet geweest, met 2 man.
Gelukkig heb ik nog wel warm water, dat moest er nog eens bij komen.
"Standaard installatie" is nu misschien laten we de bende werkend achter (getuige ook het chill topic)jj85 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:08:
[...]
Jeetje... hier hebben ze zelfs nog met een vochtige doek de trap staan schoonvegen om hun sporen weer uit te wissen... wat een enorme verschillen
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 08-06-2026 20:38 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zal wat filmpjes en foto’s doorsturen zodra het allemaal staat indien er interesse is.
Snel groeien == niet per se altijd de beste werkvoorbereiders en monteurs aannemen. We hebben hier al eerder geconstateerd dat naast installatie-ervaring/kwaliteit ook de voorbereiding sterk verschilt: van vooraf op de centimeter ingetekend tot de monteur bepaalt ter plekke.paQ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:14:
Werkelijk wat een gepruts.
Je zou zeggen dat ze na duizenden warmtepompen wel weten hoe en wat....
@Toppertje Wat heb je van de afspraken vooraf op papier? Daarmee moet je desnoods over het hoofd van je contactpersoon heen gaan. Zo hoort het niet.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Het is sowieso ontzettend lastig met Quatt te communiceren, ze hebben alleen algemene nummers en algemene mail adressen, je moet dus geluk hebben dat je contactpersoon aanwezig is en reageert.Brent schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:27:
[...]
Snel groeien == niet per se altijd de beste werkvoorbereiders en monteurs aannemen. We hebben hier al eerder geconstateerd dat naast installatie-ervaring/kwaliteit ook de voorbereiding sterk verschilt: van vooraf op de centimeter ingetekend tot de monteur bepaalt ter plekke.
@Toppertje Wat heb je van de afspraken vooraf op papier? Daarmee moet je desnoods over het hoofd van je contactpersoon heen gaan. Zo hoort het niet.
Maar ik heb e.e.a. per mail naar ze benoemd, maar daar reageren ze gewoon niet op. Ze zeggen gewoon dat ze niet eerder kunnen om de installatie af te maken (cq. nieuw werk heeft voorrang op het afmaken van werk) en dat het niet volledig aan hun ligt. Dat het boren in beton niet wilde noemen ze "onvoorziene omstandigheden".
Over de missende materialen (de gehele Quatt chill) heb ik ze vooraf gebeld en daar zouden ze op terug komen (nog steeds niet gebeurd).
Voor de leiding goot hadden ze 1 hoekstuk mee terwijl er in de installation manual duidelijk 3 staan.
Die manual was overigens professioneel samengesteld met screenshots en paint
Recent hier de pre-order voor all-electric upgrade geannuleerd vanwege slechte communicatie. De onderbouwing m.b.t. capaciteit van de adviseur sloeg nergens op. Telefonisch duidelijke afspraken gemaakt hoe verder. Na 8 maanden zonder communicatie geen betere onderbouwing maar opeens wel een bericht dat de installatie is ingepland. In de kleine lettertjes schuift Quatt in ieder geval alle verantwoordelijkheid van zich af m.b.t. foutief advies. Ik ben er inmiddels wel uit dat ik niet volledig afhankelijk wil zijn van Quatt voor een warm huis.
Helemaal mee eens. Ik maak me geen zorgen omdat ik ook nog 2 airco's heb, maar als ik geen airco / pelletkachel / haard of een andere aanvullende manier van verwarming had zou ik m toch wel knijpen.RickvdT schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:32:
Ik ben er inmiddels wel uit dat ik niet volledig afhankelijk wil zijn van Quatt voor een warm huis.
Ooit dacht ik dat dit bij hybride geen probleem zou zijn: je kunt immers altijd nog verwarmen op de cv ketel (eventueel met afkoppelen van de CiC), maar als je systeem leegloopt zoals afgelopen winter bij velen gebeurde heb je daar natuurlijk ook niets aan.
Je zou het systeem robuuster kunnen maken door kogelkranen te (laten) plaatsen waarmee je de Quatt af kunt sluiten en een extra bypass waarmee water van de retour naar de ketel kan. Dat zou ik zeker overwegen als ik geen andere manier van verwarmen had.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Wat is er nieuw?
- Verbonden Quatt-apparaten worden nu weergegeven met hun serienummer in plaats van een technische code, zodat ze makkelijker te herkennen zijn in de app.
- All-Electric-gebruikers met een ingesteld gastarief zien nu een uitleg over hoe deze instelling wordt gebruikt.
- Voor All-Electric-systemen: de HeatBattery maakt nu slimmer gebruik van momenten waarop stroom gratis is, door op te laden wanneer de prijs nul of negatief is.
Verwarmingsprestaties en betrouwbaarheid
- Een probleem opgelost waarbij de ketel kortstondig een onjuiste vermogensvraag kon ontvangen, met korte vermogenspieken als gevolg.
- De ketel neemt de verwarming nu betrouwbaar over wanneer de buitenunits niet verbonden zijn.
- Verbeterde temperatuurregeling wanneer de meting van de buitentemperatuursensor afwijkt terwijl de buitenunit uit staat.
- Verbeterde regeling van het verwarmings- en koelvermogen voor Chill, voor stabielere kamertemperaturen.
- Onderbrekingen in de verbinding opgelost bij systemen die zowel via ethernet als wifi verbonden zijn.
- Het verbindingslampje van de Chill geeft nu correct aan wanneer het apparaat online is.
Bugfixes en onderhoud
- Deze update bevat daarnaast algemene foutoplossingen, beveiligingsupdates en verbeteringen aan de betrouwbaarheid en connectiviteit van het systeem.
Ik heb ook idd op gegeven moment wat emailadressen moeten spammen, kwam toen goed.Toppertje schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:12:
[...]
Het is sowieso ontzettend lastig met Quatt te communiceren, ze hebben alleen algemene nummers en algemene mail adressen, je moet dus geluk hebben dat je contactpersoon aanwezig is en reageert.
Ik heb ergens hier een screenshot uit mijn document gedeeldDie manual was overigens professioneel samengesteld met screenshots en paint
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
4.6.2+?bite schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:57:
Beta update:
Wat is er nieuw?
- Voor All-Electric-systemen: de HeatBattery maakt nu slimmer gebruik van momenten waarop stroom gratis is, door op te laden wanneer de prijs nul of negatief is.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
4.7.0-beta.0 🙂 edit, CIC heeft de de update al maar hier geen all electric en voor de Chill wacht ik nog op een installatie afspraak.
[ Voor 26% gewijzigd door bite op 10-06-2026 13:02 ]
:strip_exif()/f/image/k6stKteAFJymQrZxtknNgh5n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/51IP0toTZuqdorzYvlil902W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u6ndJLb2QJKlYkwACQDYletG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Dh52pNRivNeiJUE6aEiGEwM.jpg?f=fotoalbum_large)
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Dan ben ik blij dat er een ethernet poort op de OpenQuatt controller komtstanman23 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:08:
Als ik van die gaten had was het idd het internet verhaal dat niet werkte. Ik heb hem nu bedraad aangesloten en dat geeft veel minder problemen (bij mij).
Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module
Die van 21 mei en 9 juni heb ik ook. Zal dus ergens in de Quatt cloud mis gaan...okijokii schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:19:
Ik keek na lange tijd weer eens in de app en zag dat het best vaak gebeurt dat er een gat zit bij 'inzicht'. Iemand die dit herkent of een idee heeft waar dit door komt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
status.quatt.io geeft daar echter niks weer.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Lijkt me meer iets mis met de ketel. Hij gaat van ventileren (3), naar ontsteken (4), naar cv-bedrijf (5). En dan opnieuw.Slurpgeit schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:00:
Nou, mijn ketel vindt de laatste beta update niet heel tof in ieder geval. Hij doet continu dit tot ik de stekker van de CIC er even uit haal. Maar gaat het na een tijdje weer doen:
[YouTube: PXL 20260611 065039351]
Waarom heb je nu trouwens de verwarming aan? En al helemaal, waarom moet de cv nu bijstoken?
Hier ook een intergas ketel. Die heb ik van de zomerstand gehaald en de verwarming aangezet maar de ketel blijft gewoon uit tot ik de thermostaat veel hoger zet en dan start die normaal op. Kan evengoed iets geks doen in jouw situatie, ook wel eens iets mee gehad, en stekker van de cic er even uit hielp dan.Slurpgeit schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:00:
Nou, mijn ketel vindt de laatste beta update niet heel tof in ieder geval. Hij doet continu dit tot ik de stekker van de CIC er even uit haal. Maar gaat het na een tijdje weer doen:
[YouTube: PXL 20260611 065039351]
Ik heb op precies dezelfde momenten ook een gat in het inzicht van mijn Quatt Duo v1.5.okijokii schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:19:
Ik keek na lange tijd weer eens in de app en zag dat het best vaak gebeurt dat er een gat zit bij 'inzicht'. Iemand die dit herkent of een idee heeft waar dit door komt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij zijn dit stuur momentjes vanuit Quatt
Das het hele probleem, ik heb de verwarming niet aan. Volgens de Quatt app was hij aan het "verwarmen" van 21,5 graden naar 19..s020506 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Lijkt me meer iets mis met de ketel. Hij gaat van ventileren (3), naar ontsteken (4), naar cv-bedrijf (5). En dan opnieuw.
Waarom heb je nu trouwens de verwarming aan? En al helemaal, waarom moet de cv nu bijstoken?
Heb jij ook beta CiC software zoals @Slurpgeit ?s020506 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Lijkt me meer iets mis met de ketel. Hij gaat van ventileren (3), naar ontsteken (4), naar cv-bedrijf (5). En dan opnieuw.
Waarom heb je nu trouwens de verwarming aan? En al helemaal, waarom moet de cv nu bijstoken?
Aja, dan is het wel bijzonder. Of ze proberen te koelen via de CV ketelSlurpgeit schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:15:
[...]
Das het hele probleem, ik heb de verwarming niet aan. Volgens de Quatt app was hij aan het "verwarmen" van 21,5 graden naar 19..
Nope.jj85 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:36:
[...]
Heb jij ook beta CiC software zoals @Slurpgeit ?
Nu had ik een redelijk eenvoudige installatie aangezien ik in een hoekhuis woon en de leiding direct naar buiten kan door de muur en de unit daar op een platdak geplaatst kan worden.
De monteurs (naar eigen zeggen de allerbeste die Quatt heeft
Het XL boilervat ging direct verwarmen. De laatste update van CiC heb ik nog niet gehad, ik zit nog op 4.6.1.
Bij mij staat de buiten unit altijd op vol vermogen, aangezien ik aan die kant ook geen directe buren heb en het rendement het hoogst zal zijn. Ik heb buiten even geluisterd toen hij het vat aan het verwarmen was en ik hoor hem amper.
Voor mij is het nog een kwestie van de CV afvoer verwijderen (als het weer een beetje meezit).
Al met al een zeer positief verhaal.
Ik heb de gasaansluiting afgemeld bij de netwerkbeheerder en deze zal ergens komend jaar verwijderd worden.
Nu de subsidie aanvraag nog afmaken.
Ik begreep van de monteur dat de boosterfunctie er nu toch echt aankomt...
Ondertussen de Quatt ook toegevoegd in m'n Home Assistant. Even kijken nog wat ik daar allemaal mee kan.
:strip_exif()/f/image/yPMswgs6jp3UQayvs5ovFhD9.jpg?f=fotoalbum_large)
FYI; 4.6.1 is de huidige / laatset versieOkidoki4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:53:
De laatste update van CiC heb ik nog niet gehad, ik zit nog op 4.6.1.
bij mij komt er een all-electric duo opstelling.
Van de week met de adviseur gesproken van Quatt. Langs de gevel is geen plek, dus de leidingen moeten helaas binnendoor. Dus zal daar wel een koof voor moeten maken.
pak m beet 12 x 6 cm. daarnaast zijn ze nooit perfect rechtPsycho_Mantis schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:14:
Hoe dik zijn die leidingen die van de buitenunits naar de CV moeten?
bij mij komt er een all-electric duo opstelling.
Van de week met de adviseur gesproken van Quatt. Langs de gevel is geen plek, dus de leidingen moeten helaas binnendoor. Dus zal daar wel een koof voor moeten maken.
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ok, dan weet ik ongeveer wat ik kan verwachten.Toby-Wan schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:18:
[...]
pak m beet 12 x 6 cm. daarnaast zijn ze nooit perfect recht
Nou, blijkbaar vinden ze toch dat een compensatie op zijn plaats is, ze spreken zelf over een "kleine tegemoetkoming" in de vorm van een dinerbon van 100euro.Toppertje schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:47:
[...]
Vandaag uiteindelijk reactie van @Quatt Support gehad dat ze in ieder geval niet eerder gaan komen. Daarnaast geven ze ons deels de schuld dat we een gedeelte van de voorbereidingen die wij zouden doen, niet gedaan zouden hebben, wat dit dan zou zijn noemen ze niet.
Erg teleurstellend, als ze nou even hadden gebeld met excuses en met een uitleg dat ze niet eerder kunnen komen had ik (heel) misschien nog begrip, maar we kregen gewoon een standaard mail. Waarin ook nog vrolijk het volgende benoemd staat: "Als we op de dag van installatie niet kunnen installeren brengen we €500 in rekening. Bijvoorbeeld wanneer de voorbereidingen niet zijn gedaan."
Nu hebben ze zelf de voorbereidingen niet juist gedaan EN kunnen we vier weken wachten op een werkende installatie....
Wat er mis ging op 2 juni bij de installatie;
- De monteurs zouden om 8:45 starten, maar waren er pas rond 9:30.
- De benodigde hoogwerker werd geleverd stipt om 8:45uur, de monteurs kwamen dus pas rond 9:30uur. Toen was de leverancier van de hoogwerker natuurlijk al weg, waardoor de monteurs geen sleutel hadden van de hoogwerker en niet wisten hoe deze werkte, hierdoor duurde het ongeveer anderhalf uur voordat de monteurs de hoogwerker in beweging en bij het huis hadden geplaatst en konden starten met de werkzaamheden (overigens zonder enige beveiliging in de hoogwerker).
- De monteurs zijn begonnen met het boren van het gat voor de doorvoor van leidingen, helaas bleek gedurende de werkzaamheden dat de monteurs niet het juiste gereedschap bij zich hadden en hebben daarom gereedschap van mij moeten lenen om het gat af te maken, vooraf was bekend dat het om beton ging (hiervoor was zelfs een aparte post mee genomen op de offerte).
- Tevens hadden de monteurs geen (werkende) stofzuiger bij zich waardoor wij onze eigen stofzuiger hebben moeten gebruiken om het vrijgekomen stof op te ruimen in huis. via de telefoon hoorde ik dat een stofzuiger zelfs geen standaard uitrusting is van een monteur en dat de klant daar zelf voor verantwoordelijk is
- Niet alle benodigde materialen voor de leiding goot waren aanwezig.
- Ze zouden de voorbereiding van de Quatt Chill doen, echter bleek dat ze hiervoor niet de juiste materialen bij zich hadden.
Zelf dreigen ze dus met een rekening van 500euro als ik mijn voorbereiding niet doe, en dan komen ze aan met een dinerbon... ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden.
Dit vind ik niet normaal. Ze dreigen zelf met hoge bedragen bij slechte voorbereiding/annulering, maar dat geldt blijkbaar niet de andere kant op. Ik zou de overige €400 gewoon inhouden bij opleveringsfactuur. Laat ze daar zelf maar even achter aan gaan (of 4 weken op moeten wachten iigToppertje schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:22:
[...]
Nou, blijkbaar vinden ze toch dat een compensatie op zijn plaats is, ze spreken zelf over een "kleine tegemoetkoming" in de vorm van een dinerbon van 100euro.
Zelf dreigen ze dus met een rekening van 500euro als ik mijn voorbereiding niet doe, en dan komen ze aan met een dinerbon... ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden.
Ik zit zelf ook nog met een vergelijkbare kwestie, ik had vrijgenomen van werk (vrije dagen waren op dus moest ze bijkopen), prive wat afspraken verzet/dingen geregeld zodat Quatt langs kon komen, word ik op maandag middag 16.15 gebeld dat de afspraak van dinsdag ochtend om 09.00 niet door kan gaan om dat de onderdelen blijkbaar nog bij de douane vast zitten....
Ik ben te spreken over mijn Quatt Hybrid, maar door de nalatigheid van Quatt wil ik echt niet afhankelijk van deze partij zijn. Daarom laat ik mijn All-Electric plannen van Quatt ook schieten.
Yep, dat is nu het ritueel elke ochtend. Quattt reageert met een oorverdovende stilte. De app is ook nog steeds in de war:s020506 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:24:
[...]
Aja, dan is het wel bijzonder. Of ze proberen te koelen via de CV ketel. Stekker eruit dan maar.
:strip_exif()/f/image/pG8slcRmgwtu3C087w7VFhXK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lAgUrHjoE0YWmsXEGeOjuPdo.jpg?f=fotoalbum_large)
De Lyric is op zo'n moment aan het klagen dat er geen communicatie is met de ketel:
Ach, het is toch warm. Dan maar permanent de stekkers eruit
Je zou op je HRe ook nog in de zomerstand kunnen zetten. Hoeft de stekker er niet uit.Slurpgeit schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:38:
[...]
Yep, dat is nu het ritueel elke ochtend. Quattt reageert met een oorverdovende stilte. De app is ook nog steeds in de war:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Lyric is op zo'n moment aan het klagen dat er geen communicatie is met de ketel:
[Afbeelding]
Ach, het is toch warm. Dan maar permanent de stekkers eruit
Strategieen komen uit Homebattery Control van GitCodeBob welke voorheen via NodeRed liep en nu lokaal op ESP niveau staat. Mocht HA eruit klappen, dan blijft alles gewoon doorgaan :)
:strip_exif()/f/image/DGkmSUziQy1FZNEcoP11d5xz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P6w5XG5nO24BiSMdccfsH9ka.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NeM916nT6MZ9u5DHKw03pltR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SayWlmHbKbEJEVXzhItNhC2u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f9q0FE68hEDLdlInquS5QtDI.jpg?f=fotoalbum_large)
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
Nice! Heb je dit ook al ergens staan in Github oid?sdh1981 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:25:
Ondertussen heb ik een link gemaakt tussen OpenQuatt, Marstek batterijen en Zonnepanelen. Een soort van Energy OS welke op de ESP32 draait welke aan de Marstek`s modbus hangt. Ook daar heb ik zoals bij OpenQuatt de Lilygo T-connect eraan hangen met 3x modbus +CAN. P1 meter heb ik een ESP32-S3 aan de meter hangen welke per seconden data richting de EOS (EnergyOS) zend. Ik kan dus nu batterijen laden met zonnestroom, dynamisch laden bij lage stroomprijs, DHW boosten bij negatieve prijs of lage prijs. Daarnaast ook een bewaking tegen overbelasting bij auto aan de lader, boosten als het niet kan en bewaking de OpenQuatt niet volgas gaat als de prijs hoog is of de stoomvraag tegen het limiet loopt.
Strategieen komen uit Homebattery Control van GitCodeBob welke voorheen via NodeRed liep en nu lokaal op ESP niveau staat. Mocht HA eruit klappen, dan blijft alles gewoon doorgaan :)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zal hem eens doordrukken naar Github:)Appesteijn schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:29:
[...]
Nice! Heb je dit ook al ergens staan in Github oid?
Energy-OS
[ Voor 12% gewijzigd door sdh1981 op 13-06-2026 18:06 ]
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Nog niet meegemaakt. Als er tekort aan warmte is gaat de back-up-heater erbij aan (getest door de temp heel hoog te zetten). Mijn duo kan het trouwens gewoon aan, ook met -10 dus de noodzaak zal er niet snel zijnAnimal_X schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:02:
Voor de mensen met een AE systeem, ik lees dat de heatcharger in de winter wanneer de woning te snel afkoelt zijn werking kan omdraaien om de buitenunits te ondersteunen, en daarmee dan neem ik aan warmte te onttrekken uit de heatbattery. Kan iemand dit bevestigen en wat is de ervaring hierin? Er is geen mogelijkheid om dit instelbaar te maken zie ik. B.v. onttrek nooit meer dan 30% warmte uit de heatbattery?
Tja, ook dit is niet zoals Quatt het origineel in de markt heeft gezet. Waren veel mooie animaties waar de mogelijkheid tot 'omkeren' van de warmte duidelijk was aangegeven.abbeyrules schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:45:
[...]
Als er tekort aan warmte is gaat de back-up-heater erbij aan (getest door de temp heel hoog te zetten).
Edit: netappie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
@bossche_bol zit dit aspect ook in je ingebrekestelling?
[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 14-06-2026 11:36 ]
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Idd cop1. Warmte uit het vat trekken heb ik nog zien gebeurenAnimal_X schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:40:
Ok dus de backup heater zit in de heatbattery en is een een soort COP1 doorstroomverwarmer? Dus hij gaat niet de warmtepompfunctie omdraaien en warmte uit het buffervat intrekken, correct?
Daarom ook de term HeatBattery, maar tot zover heeft Quatt dit niet geimplementeerd. Ook werd in het begin volgens mij voorgespiegeld dat je de HeatBattery kon opwarmen tot 90gr om zodoende veel extra energie beschikbaar te hebben voor de CV. Met name in voor en najaar zodat de warmtepompen zelf niet aan zouden hoeven.Toby-Wan schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:34:
[...]
Tja, ook dit is niet zoals Quatt het origineel in de markt heeft gezet. Waren veel mooie animaties waar de mogelijkheid tot 'omkeren' van de warmte duidelijk was aangegeven.
Edit: netappie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
@bossche_bol zit dit aspect ook in je ingebrekestelling?
Ik ben bang dat ook dit van tafel geveegd is.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Echt gaaf dit! Misschien kan Claude of Chatgpt een strakke demo video maken met die oude promoplaatjes van Quatt en jouw screenshots hoe het wel kan als de komjoenitie het zelf oplost 😜sdh1981 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:25:
Ondertussen heb ik een link gemaakt tussen OpenQuatt, Marstek batterijen en Zonnepanelen. Een soort van Energy OS welke op de ESP32 draait welke aan de Marstek`s modbus hangt. Ook daar heb ik zoals bij OpenQuatt de Lilygo T-connect eraan hangen met 3x modbus +CAN. P1 meter heb ik een ESP32-S3 aan de meter hangen welke per seconden data richting de EOS (EnergyOS) zend. Ik kan dus nu batterijen laden met zonnestroom, dynamisch laden bij lage stroomprijs, DHW boosten bij negatieve prijs of lage prijs. Daarnaast ook een bewaking tegen overbelasting bij auto aan de lader, boosten als het niet kan en bewaking de OpenQuatt niet volgas gaat als de prijs hoog is of de stoomvraag tegen het limiet loopt.
Strategieen komen uit Homebattery Control van GitCodeBob welke voorheen via NodeRed liep en nu lokaal op ESP niveau staat. Mocht HA eruit klappen, dan blijft alles gewoon doorgaan :)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lol. De code kunnen we downloaden en aanpassen naar hun smaakje. Ik zou zeggen het zou mogelijk zijn om binnen 2 weken een smart OS te releasen voor de Quatt productenAliExpres schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Echt gaaf dit! Misschien kan Claude of Chatgpt een strakke demo video maken met die oude promoplaatjes van Quatt en jouw screenshots hoe het wel kan als de komjoenitie het zelf oplost 😜
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
Ik zie op github dat je Enphase omvormers hebt. Haal je de Enphase PV data binnen op de esp32?sdh1981 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:47:
[...]
Ik zal hem eens doordrukken naar Github:)
Energy-OS
Helaas niet. Deze komen via HA binnen. Ik heb er wel eens over nagedacht wat er mogelijk is om recht streeks van de microinverters data te trekken zonder de Envoy. Overigens gebruik ik nu de homewizzard 3 fase kWh meter om realtime de zonnepanelen opbrengst realtime te hebben.Ferdinand Oeinck schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:36:
[...]
Ik zie op github dat je Enphase omvormers hebt. Haal je de Enphase PV data binnen op de esp32?
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
Komt waarschijnlijk na de booster functionaliteitabbeyrules schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:58:
[...]
Idd cop1. Warmte uit het vat trekken heb ik nog zien gebeuren
Idd, nu is het een HeatVat en niks meerraven22 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:33:
[...]
Daarom ook de term HeatBattery, maar tot zover heeft Quatt dit niet geimplementeerd. Ook werd in het begin volgens mij voorgespiegeld dat je de HeatBattery kon opwarmen tot 90gr om zodoende veel extra energie beschikbaar te hebben voor de CV. Met name in voor en najaar zodat de warmtepompen zelf niet aan zouden hoeven.
Ik ben bang dat ook dit van tafel geveegd is.
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Mooie installatie, heb zelf een situatie welke installatie op vrijwel dezelfde manier toe staat. Ga wel voorlopig hybride ivm meerdere projecten/kosten. Lang leve het opknappen van een '73 woning.Okidoki4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:53:
Hier is gisteren de Quatt AE met 1 buitenunit geïnstalleerd.
Nu had ik een redelijk eenvoudige installatie aangezien ik in een hoekhuis woon en de leiding direct naar buiten kan door de muur en de unit daar op een platdak geplaatst kan worden.
De monteurs (naar eigen zeggen de allerbeste die Quatt heeft) waren er rond 9 uur (3 stuks) en gingen vrijwel direct aan de slag. Om 14:30 uur waren ze al weer vertrokken na een probleemloze installatie.
Het XL boilervat ging direct verwarmen. De laatste update van CiC heb ik nog niet gehad, ik zit nog op 4.6.1.
Bij mij staat de buiten unit altijd op vol vermogen, aangezien ik aan die kant ook geen directe buren heb en het rendement het hoogst zal zijn. Ik heb buiten even geluisterd toen hij het vat aan het verwarmen was en ik hoor hem amper.
Voor mij is het nog een kwestie van de CV afvoer verwijderen (als het weer een beetje meezit).
Al met al een zeer positief verhaal.
Ik heb de gasaansluiting afgemeld bij de netwerkbeheerder en deze zal ergens komend jaar verwijderd worden.
Nu de subsidie aanvraag nog afmaken.
Ik begreep van de monteur dat de boosterfunctie er nu toch echt aankomt...
Ondertussen de Quatt ook toegevoegd in m'n Home Assistant. Even kijken nog wat ik daar allemaal mee kan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Okidoki4u zou ervoor kiezen om de afvoer af te doppen of beter nog tijdelijk de rookgasafvoer/luchttoevoer hiermee te verbinden totdat je de ketel dakdoorvoer en schoorsteen hebt verwijderd. regenwater en evt. condens loopt nu niet meer weg via de ketel condensafvoer maar dit water zoekt wel het laagste punt en hoopt daar op met alle gevolgen van dien.
Dat lijkt me lastig. Data zit gemoduleerd op de 220V kabels die van de IQ's naar de envoy gaan.sdh1981 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Helaas niet. Deze komen via HA binnen. Ik heb er wel eens over nagedacht wat er mogelijk is om recht streeks van de microinverters data te trekken zonder de Envoy.
Die gebruik ik ook daarvoor. Plus extra info via de locale envoy api.Overigens gebruik ik nu de homewizzard 3 fase kWh meter om realtime de zonnepanelen opbrengst realtime te hebben.
Lees je de 3 fase Kwh meter dan uit op ESP32?
Gebruik nu HA als de middleman om data door te sturen. Ik zou ook de ESP met de API van Homewizzard verbinden. Stof tot nadenken uhh bedoel Claude laten nadenkenFerdinand Oeinck schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:48:
[...]
Dat lijkt me lastig. Data zit gemoduleerd op de 220V kabels die van de IQ's naar de envoy gaan.
[...]
Die gebruik ik ook daarvoor. Plus extra info via de locale envoy api.
Lees je de 3 fase Kwh meter dan uit op ESP32?
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
De vraag is waarom... Alle hardware ligt er en softwarematig moeten dit soort dingen toch relatief simpel te implementeren zijn. In Amsterdam, waar Quatt zit, zijn genoeg slimme SW engineers die dit in een paar dagen geïmplementeerd krijgen. Wat zou de reden zijn om zo af te wijken van eerdere plannen.raven22 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:33:
[...]
Daarom ook de term HeatBattery, maar tot zover heeft Quatt dit niet geimplementeerd. Ook werd in het begin volgens mij voorgespiegeld dat je de HeatBattery kon opwarmen tot 90gr om zodoende veel extra energie beschikbaar te hebben voor de CV. Met name in voor en najaar zodat de warmtepompen zelf niet aan zouden hoeven.
Ik ben bang dat ook dit van tafel geveegd is.
[ Voor 12% gewijzigd door Animal_X op 14-06-2026 17:50 ]
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Met wat bloed, zweet en tranen is dat uiteindelijk gelukt (eerste keer dat ik zelf iets met het cv systeem doe) en na wat losdraaien / harder aandraaien heb ik het ook nog lekdicht weten te krijgen.
Ik heb hierbij echter 1 grote fout gemaakt: toen ik wilde gaan testen ben ik vergeten 2 kogelkranen te openen.
Daardoor heeft de Quatt een poosje staan pompen terwijl het water nergens heen kon... Shit.
Helaas moest ik zaterdag begin van de avond weg, dus ik heb de verwarming weer uitgezet, en heb de rest van het testen tot vandaag uitgesteld.
Nu krijg ik de Quatt echter niet meer in beweging. Ik krijg alleen de modus 'Heating - Boiler only'. Heb ik mijn pomp gesloopt? Of zit er een beveiliging in de pomp die kan zijn getriggerd? Of zie ik iets anders over het hoofd? (en ja, je mag me vertellen hoe stupide ik ben, dat vind ik zelf ook). Onderstaand wat HA output die mogelijk wat meer inzicht geeft.
Edit: met dank aan JJ85 kon ik de betreffende pomp vinden (die van mij is al vervangen dus ik neem aan dat de Wilo er in zit) en de bijbehorende handleiding. Morgen de Quatt maar eens open schroeven en kijken wat de LED's aangeven.
https://cms.media.wilo.com/dcidocpfinder/wilo189132/4230368/wilo189132.pdf
Edit: te snel gewanhoopt, half uurtje op verwarmen laten staan (ketel staat uit, dus die gaat niets doen) en opeens zag ik de heatpump af en toe bijspringen en ook af en toe flow.
Ik heb de VVW verdeler een poosje mee laten pompen, maar er komt nog een enorme lading aan lucht uit, dus de flowrate varieert behoorlijk.
Nu voor vandaag maar even mee opgehouden, want de vriendin ligt te slapen, en dan wil ik niet elke 5 minuten de trap op rennen om te kijken of de druk bij de cv ketel nog op het juiste niveau ligt.
Morgen verder testen. De waterpomp lijkt gelukkig dus nog wel wat te doen.
(de CiC en de Quatt even stroomloos maken had ik inderdaad al eerder gedaan, dat leek niet veel op te lossen. Of mogelijk heeft dat het wel opgelost, maar dan met wat vertraging).
[ Voor 23% gewijzigd door onlinaius op 15-06-2026 01:20 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Bij mij is laatst ook de waterpomp vervangen door Quatt support en omdat ik mijn cv ketel op zomerstand had staan lukte het de monteur niet om de Quatt V1 met de nieuwe Wilo aan de praat te krijgen. Nadat de cv ketel uit de zomerstand was gehaald begon hier de flow ook te lopen en ging de Quatt wel aan. Heeft een recente CiC wellicht toegevoegd dat de CiC eerst test of het cv systeem goed werkt op alleen de cv ketel voordat de Quatt wordt ingeschakeld?onlinaius schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:57:
Omdat ik de 800 l/u flow van de Quatt niet helemaal haalde (bij alleen VVW open zat ik rond de 670 l/u) ben ik afgelopen zaterdag bezig geweest om het thermostatisch ventiel en het retourventiel van de VVW verdeler te vervangen voor 2 pijpnippels.
Met wat bloed, zweet en tranen is dat uiteindelijk gelukt (eerste keer dat ik zelf iets met het cv systeem doe) en na wat losdraaien / harder aandraaien heb ik het ook nog lekdicht weten te krijgen.
Ik heb hierbij echter 1 grote fout gemaakt: toen ik wilde gaan testen ben ik vergeten 2 kogelkranen te openen.
Daardoor heeft de Quatt een poosje staan pompen terwijl het water nergens heen kon... Shit.
Helaas moest ik zaterdag begin van de avond weg, dus ik heb de verwarming weer uitgezet, en heb de rest van het testen tot vandaag uitgesteld.
Nu krijg ik de Quatt echter niet meer in beweging. Ik krijg alleen de modus 'Heating - Boiler only'. Heb ik mijn pomp gesloopt? Of zit er een beveiliging in de pomp die kan zijn getriggerd? Of zie ik iets anders over het hoofd? (en ja, je mag me vertellen hoe stupide ik ben, dat vind ik zelf ook). Onderstaand wat HA output die mogelijk wat meer inzicht geeft.
Edit: met dank aan JJ85 kon ik de betreffende pomp vinden (die van mij is al vervangen dus ik neem aan dat de Wilo er in zit) en de bijbehorende handleiding. Morgen de Quatt maar eens open schroeven en kijken wat de LED's aangeven.
https://cms.media.wilo.com/dcidocpfinder/wilo189132/4230368/wilo189132.pdf
Edit: te snel gewanhoopt, half uurtje op verwarmen laten staan (ketel staat uit, dus die gaat niets doen) en opeens zag ik de heatpump af en toe bijspringen en ook af en toe flow.
Ik heb de VVW verdeler een poosje mee laten pompen, maar er komt nog een enorme lading aan lucht uit, dus de flowrate varieert behoorlijk.
Nu voor vandaag maar even mee opgehouden, want de vriendin ligt te slapen, en dan wil ik niet elke 5 minuten de trap op rennen om te kijken of de druk bij de cv ketel nog op het juiste niveau ligt.
Morgen verder testen. De waterpomp lijkt gelukkig dus nog wel wat te doen.
(de CiC en de Quatt even stroomloos maken had ik inderdaad al eerder gedaan, dat leek niet veel op te lossen. Of mogelijk heeft dat het wel opgelost, maar dan met wat vertraging).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik voel met je meeonlinaius schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:57:
Ik heb hierbij echter 1 grote fout gemaakt: toen ik wilde gaan testen ben ik vergeten 2 kogelkranen te openen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik heb ze de vraag gesteld of ze in het systeem rare waardes konden zien die konden verklaren waarom de Quatt niet begon te verwarmen.
De reactie was dat het systeem inderdaad wat rare variaties in de flowsnelheid zag. De policy is dan kennelijk: alleen cv ketel. De variaties lagen volgens Quatt in een systeem waar nog veel lucht in zit, de boel goed ontluchten zou moeten helpen.
Inderdaad wat ik ook al heb gezien gisteravond.
Ondanks dat ik geregeld kritiek heb op Quatt moet ik zeggen dat ik hier wel erg tevreden over ben: snelle reactie, en waarschijnlijk inderdaad de juiste diagnose. Top!
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Check...de eerst druppels waren al zichtbaar.Brinckie77 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:43:
[...]
Mooie installatie, heb zelf een situatie welke installatie op vrijwel dezelfde manier toe staat. Ga wel voorlopig hybride ivm meerdere projecten/kosten. Lang leve het opknappen van een '73 woning.
@Okidoki4u zou ervoor kiezen om de afvoer af te doppen of beter nog tijdelijk de rookgasafvoer/luchttoevoer hiermee te verbinden totdat je de ketel dakdoorvoer en schoorsteen hebt verwijderd. regenwater en evt. condens loopt nu niet meer weg via de ketel condensafvoer maar dit water zoekt wel het laagste punt en hoopt daar op met alle gevolgen van dien.
Ik heb er nu even een emmer onder staan, maar deze week als het weer droog weer is verwijder ik meteen de rookgasafvoer. Ik heb de dakpannen nog liggen.
Maar ik ben tot zover tevreden met het systeem. De minimale warmtevraag die nu ontstaat (in de ochtend) gaat prima.
Ook heb ik nu meer warm water dat uit de kraan komt (door het voorraad vat uiteraard)
Hier overigens ook een '73 woning. Eerst alles geïsoleerd. Ik ben wel benieuwd naar de winter vanwege "maar" een enkele buitenunit. Volgens de warmte verlies berekeningen zou het voldoende moeten zijn.
Overigens was OpenQuatt hierbij best wel handig geweest. In principe hoefde alleen de pomp te lopen, maar nu is de verwarming gisteren een aantal uur aangeweest om de lucht uit de VVW te pompen.onlinaius schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:57:
Edit: te snel gewanhoopt, half uurtje op verwarmen laten staan (ketel staat uit, dus die gaat niets doen) en opeens zag ik de heatpump af en toe bijspringen en ook af en toe flow.
Ik heb de VVW verdeler een poosje mee laten pompen, maar er komt nog een enorme lading aan lucht uit, dus de flowrate varieert behoorlijk.
Nu voor vandaag maar even mee opgehouden, want de vriendin ligt te slapen, en dan wil ik niet elke 5 minuten de trap op rennen om te kijken of de druk bij de cv ketel nog op het juiste niveau ligt.
Morgen verder testen. De waterpomp lijkt gelukkig dus nog wel wat te doen.
(de CiC en de Quatt even stroomloos maken had ik inderdaad al eerder gedaan, dat leek niet veel op te lossen. Of mogelijk heeft dat het wel opgelost, maar dan met wat vertraging).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Best handig @Quatt Support , een knop in de app waarmee je de pomp handmatig aan kunt zetten voor een aantal uur.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Volgens Quatt moet dat ontluchten zo:onlinaius schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:22:
[...]
Overigens was OpenQuatt hierbij best wel handig geweest. In principe hoefde alleen de pomp te lopen, maar nu is de verwarming gisteren een aantal uur aangeweest om de lucht uit de VVW te pompen.
Best handig @Quatt Support , een knop in de app waarmee je de pomp handmatig aan kunt zetten voor een aantal uur.
Ik heb met Openquatt ervaren dat de pompen automatisch stoppen als je een systeem vol met lucht hebt. Dus het zit niet in de CiC maar puur in de pomp of Megmeet/Amitime SW in de ODU. Vullen wachten, korte burst en dan wachten. Dit is hoe je het voor elkaar krijgt. Orginele CiC firmware heeft deze functie, alleen kunnen we niet met onze app in de service mode komen. Ik heb toen de tijd @jj85 een ontluchtprotocol gegeven dat hij nu in de OpenQuatt heeft gebouwd.onlinaius schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:22:
[...]
Overigens was OpenQuatt hierbij best wel handig geweest. In principe hoefde alleen de pomp te lopen, maar nu is de verwarming gisteren een aantal uur aangeweest om de lucht uit de VVW te pompen.
Best handig @Quatt Support , een knop in de app waarmee je de pomp handmatig aan kunt zetten voor een aantal uur.
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
Nope, dit gebeurt niet. Ik heb het getest en de pompen blijven uit.jj85 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:44:
[...]
Volgens Quatt moet dat ontluchten zo:
[Afbeelding]
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
Goede! Dat had ik wat eerder moeten weten, maar inderdaad goed om te weten mocht ie nog eens leeg moeten!jj85 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:44:
[...]
Volgens Quatt moet dat ontluchten zo:
[Afbeelding]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Op zich zou dat wel logisch zijn: geen contact met CiC is voor de zekerheid circuleren om eventuele vorstschade / oververhitting van de buitenunit te voorkomen.sdh1981 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:43:
[...]
Nope, dit gebeurt niet. Ik heb het getest en de pompen blijven uit.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
hoe heb je dat gecontroleerd?sdh1981 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:43:
[...]
Nope, dit gebeurt niet. Ik heb het getest en de pompen blijven uit.
want als dat via modbus-> flowsensor is, dan is er dus communicatie en gaat hij niet preventief circuleren
[ Voor 20% gewijzigd door jj85 op 16-06-2026 17:17 ]
Bij mij lijkt dit wel zo te werken. Als ik de stekker van de cic er uit trek zie ik even later de waterdruk een klein beetje toenemen. En je voelt de stroming door de buis als je je hand er op legt.sdh1981 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:43:
[...]
Nope, dit gebeurt niet. Ik heb het getest en de pompen blijven uit.
Na de stekker er weer in gedaan te hebben, zie je de druk plotseling weer een klein beetje dalen en voel ik geen stroming meer in de buis.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Toen ik de flowmeter had vervangen in de ODU is al het water eraf geweest. Dus ook een waterkolom van 4 meter die eerst omhoog moet vanaf het garagedak naar de zolder. Systeem spanningsloos (om te voorkomen dat water in de odu sluiting maakt tijden leeglopen) Flowmeter vervangen, systeem gevuld op 2 bar en de schakelaar omgezet van de odu (zonder openQuatt of CiC) Buitenunit doet gewoon niks en gaat niet vanzelf pompen.
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
Misschien verschil tussen de 1.0 en 1.5 quatt? Ik heb hier 2x de 1.5 staan.raven22 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:15:
[...]
Bij mij lijkt dit wel zo te werken. Als ik de stekker van de cic er uit trek zie ik even later de waterdruk een klein beetje toenemen. En je voelt de stroming door de buis als je je hand er op legt.
Na de stekker er weer in gedaan te hebben, zie je de druk plotseling weer een klein beetje dalen en voel ik geen stroming meer in de buis.
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
ik duo v1sdh1981 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:19:
[...]
Misschien verschil tussen de 1.0 en 1.5 quatt? Ik heb hier 2x de 1.5 staan.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
mijn 1.5 doet het ook wel.. toch vreemd dansdh1981 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:19:
[...]
Misschien verschil tussen de 1.0 en 1.5 quatt? Ik heb hier 2x de 1.5 staan.
Stroomkabel van de CiC losgegooid, en daardoor gaat de buitenunit bij mij inderdaad gaat pompen.
Ik heb niet het idee dat dit op vol vermogen is, maar hij doet het wel degelijk.
Wat me wel opviel: kennelijk stroomt het water bij mij gewoon nog door de ketel, ipv de bypass.
Ik had namelijk vlak voor dit experimentje onder de douche gestaan, en de ketel was nog 55 graden, daardoor liep de temp in de VVW verdeler even op naar een kleine 40 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 17-06-2026 00:37 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Toen ik nog een cv ketel had gebeurde dat bij mij ook. Ze moeten toch ook in serie staan omdat de cv ketel de quatt helpt indien nodig. Er zit ook geen aan te sturen klep in de bypass.onlinaius schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:04:
Ok, dan ook maar even my two cents.
Stroomkabel van de CiC losgegooid, en daardoor gaat de buitenunit bij mij inderdaad gaat pompen.
Ik heb niet het idee dat dit op vol vermogen is, maar hij doet het wel degelijk.
Wat me wel opviel: kennelijk stroomt het water bij mij gewoon nog door de ketel, ipv de bypass.
Ik had namelijk vlak voor dit experimentje onder de douche gestaan, en de ketel was nog 55 graden, daardoor liep de temp in de VVW verdeler even op naar een kleine 40 graden.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Kennelijk is de weerstand door de ketel dan lager dan de weerstand door de bypass. Op zich niet erg / raar, dan is de bypass meer een backup mocht de cv ketel teveel van de flow blokkeren.raven22 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:50:
[...]
Toen ik nog een cv ketel had gebeurde dat bij mij ook. Ze moeten toch ook in serie staan omdat de cv ketel de quatt helpt indien nodig. Er zit ook geen aan te sturen klep in de bypass.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Kan zijn dat die terugslagklep wat blijft hangen en niet goed opent (of verkeerd om gemonteerd)onlinaius schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:14:
[...]
Kennelijk is de weerstand door de ketel dan lager dan de weerstand door de bypass. Op zich niet erg / raar, dan is de bypass meer een backup mocht de cv ketel teveel van de flow blokkeren.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/wJ3oL4nsXAF75iNZU4p0BfB9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HOc5zU3qjSgaaYsSi3gEc4KN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kiHVUuwexeztQnbZwT8MzPDZ.jpg?f=fotoalbum_large)