Ervaringen met Quatt Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 362 363 Laatste
Acties:

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:09:
[...]

In welke stap gaat het nu mis bij jou?
Aanbetaling al gedaan? Installatieplan al binnen?
Ik zit nu in de aanbetaling. Die heb ik gedaan en daarna nog niets weer van Quatt gehoord.
Ik wacht nu al meer dan een paar weken.

Waar ik mij heel erg aan stoor is het totale gebrek aan communicatie bij Quatt. Prima als ze het druk hebben en het allemaal wat langer duurt, maar meld dat dan. Of bouw een portal dat de klant kan zien wat de status van zijn order is.

Eigenlijk had ik in het begin al kunnen zien welke kant dit op ging. Er is iemand van Quatt op huisbezoek geweest. Die afspraak werdt verplaatst (toen wist Quatt nog net wat communiceren was). Er kwam niemand langs op de geplande datum, maar een paar dagen later stond zomaar ineens die Quatt medewerker onaangekondigd op de stoep. Toevallig was ik thuis.

Alles bij mij begint een onderbuikgevoel te ontwikkeld waardoor ik eigenlijk gewoon van Quatt af wil. Ik wil mijn centen terug en zoek wel een ander. De hoop dat dit nog wat gaat worden vervliegt met de dag.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 17:25
@rimave ik zou Quatt in gebreke stellen met een ultimatum om te reageren, gebeurd dat niet. Stuur een bericht dat je de overeenkomst wil ontbinden en je aanbetaling terug wil.

Even de algemene voorwaarden doornemen, misschien kan je nu al er vanaf en je aanbetaling terug krijgen.

Als het bij mij zo gebeuren zou ik er ook vanaf willen. Ik snap je helemaal.

Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben, Informeer daar ook even.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

rimave schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:36:
[...]

Ik zit nu in de aanbetaling. Die heb ik gedaan en daarna nog niets weer van Quatt gehoord.
Ik wacht nu al meer dan een paar weken.

Waar ik mij heel erg aan stoor is het totale gebrek aan communicatie bij Quatt. Prima als ze het druk hebben en het allemaal wat langer duurt, maar meld dat dan. Of bouw een portal dat de klant kan zien wat de status van zijn order is.

Eigenlijk had ik in het begin al kunnen zien welke kant dit op ging. Er is iemand van Quatt op huisbezoek geweest. Die afspraak werdt verplaatst (toen wist Quatt nog net wat communiceren was). Er kwam niemand langs op de geplande datum, maar een paar dagen later stond zomaar ineens die Quatt medewerker onaangekondigd op de stoep. Toevallig was ik thuis.

Alles bij mij begint een onderbuikgevoel te ontwikkeld waardoor ik eigenlijk gewoon van Quatt af wil. Ik wil mijn centen terug en zoek wel een ander. De hoop dat dit nog wat gaat worden vervliegt met de dag.
Je accountmanager reageert ook niet op mails?
Ik had al een plaatsingsdatum voor ik mijn aanbetaling had voltooid. (Gepland voor eind deze maand)

De ervaringen lopen erg uit een.

• rimave
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:46:
[...]

Je accountmanager reageert ook niet op mails?
Ik had al een plaatsingsdatum voor ik mijn aanbetaling had voltooid. (Gepland voor eind deze maand)

De ervaringen lopen erg uit een.
Nee, die reargeert ook niet meer. Daar had ik prima contact mee. Hij reargeerde ook snel, maar nu ineens complete radio stilte. Maar hij mailt vanaf het sales adres van Quatt. Geen persoonlijk adres. Tegenwoordig is het zo dat ik meerdere keren een mail moet sturen voordat er reactie komt.

Het valt mij ook wel op dat er heel veel vacatures voor installateur voor Quatt open staan. Misschien dat ze daarom zo traag met installeren zijn. Not my problem natuurlijk en dat spreekt ook niet hun gebrek aan communicatie goed, maar het viel me wel op.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:49
rimave schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:03:
[...]

Nee, die reargeert ook niet meer. Daar had ik prima contact mee. Hij reargeerde ook snel, maar nu ineens complete radio stilte. Maar hij mailt vanaf het sales adres van Quatt. Geen persoonlijk adres. Tegenwoordig is het zo dat ik meerdere keren een mail moet sturen voordat er reactie komt.
Dat herken ik. Moest ook naar alle adressen die ik kon vinden mailen eer ik contact kreeg toen we alleen nog maar hoefden te plannen.

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 03-07-2026 09:18 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• rimave
Zojuist telefonisch contact gehad. Wel drie keer moeten bellen, omdat de verbinding de eerste twee keren gewoon verbroken werd terwijl ik al 20 minuten in de wacht hing.

De dame die ik aan de lijn kreeg heeft mijn gegevens erbij gezocht en volgens hun was de status dat de offerte nog aangepast moest worden. Dat klopt dus niet. Dat was allemaal akkoord. Ook was de laatste correspondentie tussen mij de accountmanager van een maand geleden. Dat klopt ook al niet. Mevrouw gaat het allemaal nog een keer uitzetten. Ik geef het nog maar een kans.

Dank allemaal voor het meedenken. Blij dat ik mijn ei hier toch even kwijt kan.

[ Voor 7% gewijzigd door rimave op 03-07-2026 09:33 ]

• rimave
Brent schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:18:
[...]

Dat herken ik. Moest ook naar alle adressen die ik kon vinden mailen eer ik contact kreeg toen we alleen nog maar hoefden te plannen.
Ik had ook naar de sales gemailed. Toen werdt ik als nieuwe klant behandeld. 8)7
Dus de mail in kwestie werd niet eens gelezen, want daar stond alle info al in.

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:56

Ywa

Helaas hebben we gisteravond na de installatie van de Chill een flinke lekkage gehad door een ongebruikte radiatoraansluiting die niet goed opnieuw was aangedraaid. Ontzettend balen natuurlijk, maar Quatt pakt het gelukkig snel op. Zowel de eigen servicemonteur als een ingehuurde reparatie-aannemer komen maandagochtend al langs. Het kan dus toch wel snel gaan bij Quatt. :)

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:43
[...]

Het valt mij ook wel op dat er heel veel vacatures voor installateur voor Quatt open staan. Misschien dat ze daarom zo traag met installeren zijn. Not my problem natuurlijk en dat spreekt ook niet hun gebrek aan communicatie goed, maar het viel me wel op.
@marijnflipse kom op, dit is toch zo onnodig! Ook niemand van @Quatt Support die even meeleest? Waarom blijven zulke verhalen terugkomen? Welk onderdeel in jullie business is niet goed geborgd?

Het gaat hier om een nieuwe klant én potentiële ambassadeur van jullie product(en). Ik hoop maar dat er weer allemaal nieuwe producten ontwikkeld worden en dat er binnenkort weer een pitch avond is, want dan is er tenminste weer wat te horen van jullie hier.

#vermoeiend

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• Koos51
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:30
Bij mij ging het eigenlijk allemaal best wel snel vond ik. 27 mei aangemeld via Centrale Inkoop Warmtepomp van Eigen Huis, 12 juni 's morgens huisbezoek van Quatt adviseur en 's middags offerte ontvangen. 16 juni plaatsingsplan en 1 juli geplaatst. Misschien doordat Eigen Huis betrokken was, of doordat het een eenvoudige installatie was van een hybride WP, op een plat dak recht boven de CV ruimte, maar ik vond het prima snel genoeg. Monteurs waren Slowaken, niet altijd handig als er even overlegd moest worden, maar de montage was netjes. Wel lieten ze een hoop troep achter van het boren. Dat was ik anders gewend van de servicemonteur van onze CV ketel, die altijd zijn eigen stofzuiger meebracht en alles piekfijn achterliet, maar ja, je kunt niet alles hebben.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:22
Quatt heeft mij een extra dongle gestuurd, omdat ze zagen dat mijn chill soms de verbinding verliest. Heb nu een dongle ontvangen, en nu? Geen beschrijving of iets er bij. Dongle met de usb adapter in stopcontact gedaan. Dongle knippert nu.

Weet iemand wat je dan moet doen?

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:08
HBO88 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:37:
Quatt heeft mij een extra dongle gestuurd, omdat ze zagen dat mijn chill soms de verbinding verliest. Heb nu een dongle ontvangen, en nu? Geen beschrijving of iets er bij. Dongle met de usb adapter in stopcontact gedaan. Dongle knippert nu.

Weet iemand wat je dan moet doen?
Zie handleiding

• HBO88
Fantastisch, bedankt! Precies wat ik zocht

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-07 17:20
Hi!

ik was alvast een beetje aan het kijken naar optimalisaties richting komende winter. Nu zat ik aan het volgende te denken:

Ik heb beneden vloerverwarming, boven radiatoren en in de 2 badkamers en toilet boven vloerverwarming. Beneden en boven hebben een eigen verdeler, beide met pomp. Zijn er mensen die hun verdeler hebben vervangen voor een open(of heet het dan juist gesloten?) verdeler zonder pomp? Beneden heeft 14 groepen en boven 2. Wat zijn jullie ervaringen hiermee en is het de investering waard? Ik merkte afgelopen jaar dat de quatt het rond de -2 niet meer zelf trekt en de cv gas gaat gebruiken om bij te verwarmen.

Groet

• DeDikkevanDale
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-07 07:44
Knul schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:23:
Wij hebben een maand of wat geleden iemand van Quatt op bezoek gehad voor een offerte. Het klonk allemaal goed, prijs was redelijk. We zitten alleen een beetje met het boor- en leidingwerk door het huis. De buitenunit zou in de voortuin komen te staan, vanuit daar gaan de leidingen via de gevel naar de eerste verdiepingen. Daar wordt een gat geboord die achter de knieschotten op zolder uitkomt.

Heeft iemand een soortgelijke opstelling? Zo ja, zouden daar foto's van gedeeld kunnen worden? Ik ben vooral benieuwd naar hoe ze de leidingen op de eerste verdieping wegwerken...
Dit is bij ons ook bedacht, ze komen vrijdag. Ik zal het laten weten! Maak me nog een klein beetje zorgen over boren voor mogelijk bewapend beton, maar daarover nog in afwachting van een reactie van Quatt.

• Peter Keller
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:27
Heb hier een Quatt mono v1 hangen op de voorgevel. De leidingen zijn door de voorgevel geboord naar een slaapkamertje op de 1e verdieping. Daarvandaan vrijwel direct naar boven door de verdiepingsvloer naar de zolder. Dat was meer dan een half uur boren waarbij het wapeningsijzer flink tegenspartelde. Op zolder komen de leidingen achter het knieschot van de geïsoleerde zolderverdieping uit en lopen zo naar de (inmiddels) all-electric installatie. Daarmee is het echt de kortste weg mogelijk. In de kamer op de eerste verdieping zijn de leidingen afgewerkt in de bekende witte leidingkoof. Zo lang boren vonden de monteurs niet leuk, maar ze deden het zonder mopperen.

Quatt mono v1.0, 12 zonnepanelen op eigen omvormer en 6 Enphase panelen en 10,5 kWh Enphase batterij, T6, All Electric uitbreiding sinds 15-10

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:01
Peter Keller schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:45:
Heb hier een Quatt mono v1 hangen op de voorgevel. De leidingen zijn door de voorgevel geboord naar een slaapkamertje op de 1e verdieping. Daarvandaan vrijwel direct naar boven door de verdiepingsvloer naar de zolder. Dat was meer dan een half uur boren waarbij het wapeningsijzer flink tegenspartelde. Op zolder komen de leidingen achter het knieschot van de geïsoleerde zolderverdieping uit en lopen zo naar de (inmiddels) all-electric installatie. Daarmee is het echt de kortste weg mogelijk. In de kamer op de eerste verdieping zijn de leidingen afgewerkt in de bekende witte leidingkoof. Zo lang boren vonden de monteurs niet leuk, maar ze deden het zonder mopperen.
Thanks! Zou je foto's kunnen/willen maken van het leidingwerk? De WAF houdt de komst van een warmtepomp nog wat tegen hier..

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-07 08:55
Peter Keller schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:45:
Heb hier een Quatt mono v1 hangen op de voorgevel. ........Op zolder komen de leidingen achter het knieschot van de geïsoleerde zolderverdieping uit en lopen zo naar de (inmiddels) all-electric installatie.
Hier dus gewoon een all electric met een V1 mono.

Dat terwijl bij nieuwe installaties bijna standaard een duo V2 geadviseerd wordt. Terwijl een mono V2 ook al zou voldoen.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:51
[...]

Dit heb ik ook gehad met de upgrade naar All Electric. De Account Manager, die mailt vanaf het sales adres reageerde niet meer. Blijkbaar filteren ze alles aan hun kant naar de juiste account manager en dat moet ervoor zorgen dat als de ene uit dienst gaat, de ander het makkelijk kan overnemen zonder persoonlijke mailboxen. Maar betekent ook dat je in een zwart gat komt als er iets mis gaat. Uiteindelijk heb ik ook info@ mails gestuurd en zij gingen dan bij sales erachteraan. Want info reageerde wel snel. Tot twee keer toe was het proces vastgelopen en kwam er dan een andere sales persoon na mijn escalatie in de lucht met uitleg dat de andere sales op vakantie was of ziek was of zo. Soms wel opnieuw moeten uitleggen, maar uiteindelijk na veel gedoe kunnen doorpakken. Als je telefonische poging niet gewerkt heeft, kun je dus proberen info@ erbij te betrekken en daarbij expliciet aangeven dat het je maar niet lukt om met sales in contact te komen om de koop en installatie rond te krijgen...

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:43
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 4.9.0-beta.0 automatisch.
Wat is er nieuw?

Verwarmingsprestaties en betrouwbaarheid
Deze update richt zich op de betrouwbaarheid van hoe je Quatt verbonden blijft met de Quatt cloud, en legt de basis voor toekomstige verwarmingsverbeteringen. Het dagelijkse verwarmings- en comfortgedrag verandert niet in deze release.

Bugfixes en onderhoud
Deze update bevat algemene verbeteringen op het gebied van betrouwbaarheid, connectiviteit en onderhoud.

[ Voor 6% gewijzigd door clubeddie op 06-07-2026 14:23 ]

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• Peter Keller
Hierbij wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jX88RkZdHUbYFRLmztLKCqMYa-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSWEh0LhCO1UkGZsyGA4qCj7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iej-dVQiI7qXHIAXGt3RERzKkkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wASCfHAsNBgesUMf8yjnqWEZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2kompSbSCOpt-BueDN7djILnZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsBjdDej3aKedUYgtBYFcJac.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3kwX8ITeaGjJlm-ne8dsD-ePMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1ukhj7c44biw6Cm8tZetYSs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3TJUEmuXfUbepiiiTEejcz9Mps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OcAIOhCgcI51uWnjnCDH3lI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUAXPd7WOy2JrOQJRaoLtpLlxL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJWxLnoEfv75KxGvYsy7MTUh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Z8ZWgupCK4yHzP0oU5ZYq6ngkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fog5tRWx795jHPW7nPHu85h6.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt mono v1.0, 12 zonnepanelen op eigen omvormer en 6 Enphase panelen en 10,5 kWh Enphase batterij, T6, All Electric uitbreiding sinds 15-10

• Peter Keller
Knul schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:44:
[...]

Thanks! Zou je foto's kunnen/willen maken van het leidingwerk? De WAF houdt de komst van een warmtepomp nog wat tegen hier..
Foto"s zijn toegevoegd

• Jay1972
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23:18
Pringo schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:24:
Hi!

ik was alvast een beetje aan het kijken naar optimalisaties richting komende winter. Nu zat ik aan het volgende te denken:

Ik heb beneden vloerverwarming, boven radiatoren en in de 2 badkamers en toilet boven vloerverwarming. Beneden en boven hebben een eigen verdeler, beide met pomp. Zijn er mensen die hun verdeler hebben vervangen voor een open(of heet het dan juist gesloten?) verdeler zonder pomp? Beneden heeft 14 groepen en boven 2. Wat zijn jullie ervaringen hiermee en is het de investering waard? Ik merkte afgelopen jaar dat de quatt het rond de -2 niet meer zelf trekt en de cv gas gaat gebruiken om bij te verwarmen.

Groet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwAHYxXjfJRaonunNt2DjKip7_E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vnA8xGycR2Hu7N1gzBJ4VeDL.jpg?f=user_large

Hier is vandaag de verdeler met pomp vervangen door een pomploze. Afgelopen winter is de cvketel niet bijgesprongen voor onze Duo Quatt. De vertaking op is goedgekeurde oplossing voor de aansluiting van de Chill die maandag geinstaleerd gaat worden. Nee we hebben geen flowmeters erop zitten. De oude had dat ook niet en het systeem werkte zeer goed. In september gaat de cv-ketel eraf en zal vervangen worden door een doorstroomverwarmer (zoals elders al vernoemt door verschillende forumleden) en wordt er een warmtepompboiler 270ltr geïnstalleerd. Maandag dus de Chills. Totaal 3, op iedere verdieping 1. In 2 slaapkamers komt de Chill inplaats van de radiator want die zijn van de winter ook dicht geweest.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:26
Jay1972 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:59:
[...]

[Afbeelding]

Hier is vandaag de verdeler met pomp vervangen door een pomploze. Afgelopen winter is de cvketel niet bijgesprongen voor onze Duo Quatt. De vertaking op is goedgekeurde oplossing voor de aansluiting van de Chill die maandag geinstaleerd gaat worden. Nee we hebben geen flowmeters erop zitten. De oude had dat ook niet en het systeem werkte zeer goed. In september gaat de cv-ketel eraf en zal vervangen worden door een doorstroomverwarmer (zoals elders al vernoemt door verschillende forumleden) en wordt er een warmtepompboiler 270ltr geïnstalleerd. Maandag dus de Chills. Totaal 3, op iedere verdieping 1. In 2 slaapkamers komt de Chill inplaats van de radiator want die zijn van de winter ook dicht geweest.
Goed bezig, welke versie quatt heb je buiten staan?

• Jay1972
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23:18
Toppertje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:07:
[...]

Goed bezig, welke versie quatt heb je buiten staan?
Volgens mij de V1,5 Duo. Ze zijn april 2025 geïnstalleerd. Heb de duo genomen omdat het toen een kleine meer prijs was en we ook een optie op All elektric hadden genomen. Deze hebben we in maart geannuleerd toen we toch vonden dat het een hoge prijs was.

• Why So Serious.
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:20
Pringo schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:24:
Hi!

Groet
Hier de verdeler omgebouwd naar een mengloze. In de eerste instantie het mengventiel en retour ventiel laten zitten maar dat zorgde voor erg veel ruis en druk op de radiatoren boven. Nu erg stil systeem met mooi hoge flow door de vloer heen. Sinds kort kan de aanvoertemperatuur ook via quatt worden begrenst op 40 graden dus dat verlaagt het risico op te warme vloer en de noodzaak voor een mengventiel nog minder (Hoewel ik liever een max 30/35 graden zou hebben). Houd wel rekening met lagere afgifte bij radiatoren die je misschien op slaapkamers hebt zitten. Bij ons was dit geen probleem omdat de afgifte boven flink is over bemeten en we ook airco hebben op 2 slaapkamers en elektrische vloerverwarming in de badkamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTU_XT_BfvBm5ZezsTLOhzTWjOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETOhTdcq0UbvmO9Rg9d7KmGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE2LjS-LRG85c02Y9fzs3r6y4Oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeFHUyBUxuiflLdJloDFEYsb.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt duo, 152m2 twee onder 1 kap woning uit 1972 met uitgebouwde keuken 2014. Beneden HR(++) glas, 1e verdieping Hr+++ glas. Beneden vloerverwarming (deels tegels, deels parket). Boven radiatoren (3x T20, 1xT11, 1xT30, 1x handdoek radiator

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-07 16:31
Why So Serious. schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:28:
[...]

Hier de verdeler omgebouwd naar een mengloze. In de eerste instantie het mengventiel en retour ventiel laten zitten maar dat zorgde voor erg veel ruis en druk op de radiatoren boven. Nu erg stil systeem met mooi hoge flow door de vloer heen. Sinds kort kan de aanvoertemperatuur ook via quatt worden begrenst op 40 graden dus dat verlaagt het risico op te warme vloer en de noodzaak voor een mengventiel nog minder (Hoewel ik liever een max 30/35 graden zou hebben). Houd wel rekening met lagere afgifte bij radiatoren die je misschien op slaapkamers hebt zitten. Bij ons was dit geen probleem omdat de afgifte boven flink is over bemeten en we ook airco hebben op 2 slaapkamers en elektrische vloerverwarming in de badkamer

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes! Zelf gedaan?

Ik zag het na veel wikken en wegen niet helemaal zitten (zelf) om het op deze manier te doen. Uiteindelijk heb ik daarom puur de ventielen vervangen voor 2 pijpnippels en de pomp laten zitten.

De flow is daarmee wel verbetert van zo'n 650 naar 740 l/u, maar nog steeds niet die gewenste 800 dus.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Why So Serious.
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:20
onlinaius schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:05:
[...]

Netjes! Zelf gedaan?

Ik zag het na veel wikken en wegen niet helemaal zitten (zelf) om het op deze manier te doen. Uiteindelijk heb ik daarom puur de ventielen vervangen voor 2 pijpnippels en de pomp laten zitten.

De flow is daarmee wel verbetert van zo'n 650 naar 740 l/u, maar nog steeds niet die gewenste 800 dus.
Thanks! Zelf uitgedacht, laten doen door een handige zwager die het ook leuk vind om zulke dingen op te pakken:)

Quatt duo, 152m2 twee onder 1 kap woning uit 1972 met uitgebouwde keuken 2014. Beneden HR(++) glas, 1e verdieping Hr+++ glas. Beneden vloerverwarming (deels tegels, deels parket). Boven radiatoren (3x T20, 1xT11, 1xT30, 1x handdoek radiator

• Jerry2215
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 11:30
Hebben meer mensen hier ervaring mee? In februari is bij ons een Chill geplaatst, en deze doet het top, met weinig geluid. Tot opeens afgelopen week, sindsdien maakt de compressor (denk ik) een hele harde tik telkens als deze aan of uit slaat. Tot nu toe was dit altijd maar een heel zacht tikje, nauwelijks hoorbaar. Extra vervelend, de Chill staat in de babykamer, en nu wordt de baby telkens wakker van deze kneiterharde tik (wat dus hiervoor niet gebeurde).

Volgens Quatt is dit 'een normale eigenschap van het systeem'. Erg bijzonder, aangezien dit 4 maanden lang zich niet heeft voorgedaan en nu opeens wel. Dit lijkt mij dus wel degelijk een defect.

Hierbij de video, de tik is aan het begin te horen (niet te missen....) en daarna start de ventilatie, die je bijna niet hoort: YouTube: 7 juli 2026

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-07 16:31
Jerry2215 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:09:
Hebben meer mensen hier ervaring mee? In februari is bij ons een Chill geplaatst, en deze doet het top, met weinig geluid. Tot opeens afgelopen week, sindsdien maakt de compressor (denk ik) een hele harde tik telkens als deze aan of uit slaat. Tot nu toe was dit altijd maar een heel zacht tikje, nauwelijks hoorbaar. Extra vervelend, de Chill staat in de babykamer, en nu wordt de baby telkens wakker van deze kneiterharde tik (wat dus hiervoor niet gebeurde).

Volgens Quatt is dit 'een normale eigenschap van het systeem'. Erg bijzonder, aangezien dit 4 maanden lang zich niet heeft voorgedaan en nu opeens wel. Dit lijkt mij dus wel degelijk een defect.

Hierbij de video, de tik is aan het begin te horen (niet te missen....) en daarna start de ventilatie, die je bijna niet hoort: YouTube: 7 juli 2026
Ik hoop voor je dat je een video hebt van voorheen, toen de tik niet te horen was.

Zonder blijft Quatt (gezien de herrie die mijn buitenunit begon te geven na ongeveer 1.5 jaar) gewoon volhouden dat het 'standaard werkgeluid' is.

Ook mijn advies aan iedereen die dit leest: maak filmpjes van hoe de Quatt buitenunit / HeatCharger / Chill nu draait zodat je later Quatt hiermee met hun neus op de feiten kunt drukken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online

Volgens Quatt is dit 'een normale eigenschap van het systeem'.
Wat heerlijk dat alles wat niet goed gaat een normale eigenschap van het systeem is. Dit trucje doen ze ook bij geluidsoverlast van buitenunits.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• HBO88

Heb de chill nu ook een aantal maanden, maar ik heb nog nooit een tik gehoord, zelfs geen zachte tik bij het aanzetten...

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18:04
HBO88 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 04:40:
[...]

Heb de chill nu ook een aantal maanden, maar ik heb nog nooit een tik gehoord, zelfs geen zachte tik bij het aanzetten...
Ook bij mij is deze “tik” er niet, nog niet waargenomen. Nu even niet thuis, maar kan dit weekend een video voor je maken zonder deze “tik”

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.

• charrel
  • Laatst online: 17:43

charrel

Cortisol4life..

Ik hoor hier ook een tik hoor, niet zo hard als bij jou maar beide chills doen dit.

• Jerry2215
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 11:30
charrel schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:47:
[...]

Ik hoor hier ook een tik hoor, niet zo hard als bij jou maar beide chills doen dit.
Het is altijd inderdaad heel zachtjes hoorbaar, maar niet storend. Bij mij is het soms nog steeds normaal en niet hoorbaar, maar ik denk in drie kwart van de gevallen is het geluid dus wél opeens heel hard. Je hoort het gewoon een verdieping lager. Erg irritant.

• HBO88
Jerry2215 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:02:
[...]

Het is altijd inderdaad heel zachtjes hoorbaar, maar niet storend. Bij mij is het soms nog steeds normaal en niet hoorbaar, maar ik denk in drie kwart van de gevallen is het geluid dus wél opeens heel hard. Je hoort het gewoon een verdieping lager. Erg irritant.
Heb zojuist geluisterd. Het is inderdaad een hele zachte klik, op het moment dat de compressor aan slaat. Eerst gaat de fan draaien en zo'n 10 seconden later hoor je de klik en start de compressor met zacht gebrom.

Ik denk dat je een relais hoort schakelen maar dit is dus echt nauwelijks hoorbaar. Dat in jouw filmpje lijkt me echt niet goed

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:35
Afgelopen winter is bij mij de quatt all Electric geplaatst.

Nu wil ik hem tegen de muur aanzetten ipv op een beugel. Iemand ervaring mee met het verleggen van de leidingen zelf?

• rimave
Het heeft even geduurd, maar er zit weer schot in de zaak!

Ik ben teruggebeld door de accountmanager en eind juli wordt de Quatt geplaatst. Ik nog weer een mail gestuurd met het info adres in de cc. Daarna werdt ik dezelfde dag nog gebeld. Mijn order was blijven hangen omdat ik de financiering via Warmtefonds laat lopen… Dat liep sowieso al raar, want ik heb zelf een aanbetaling over laten maken door Warmtefonds. Terwijl Quatt de suggestie wekt dat alles automatisch gaat. Dus Warmtefonds zou dan Quatt betalen zonder mijn tussenkomst.. Lijkt me sterk. Quatt heeft geen autorisatie over dat potje bij Warmtefonds en dat kan en ga ik ze ook niet geven.

Meerdere keren in het telefoon gesprek aangegeven dat de communicatie richting (nieuwe) klant gewoon ruk is geweest. Ik hoop dat ze er wat mee gaan doen voor de toekomst. Het is helemaal niet erg als iets langer duurt, maar informeer de klant daar dan over.

Ik had in mijn laatste mail wel aangegeven dat ik voor komende vrijdag reactie wilde of de aanbetaling terug. Ik was er echt klaar mee. Maar ben nu blij dat er weer schot in de zaak zit.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:22
rimave schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:02:

Ik ben teruggebeld door de accountmanager en eind juli wordt de Quatt geplaatst. Ik nog weer een mail gestuurd met het info adres in de cc. Daarna werdt ik dezelfde dag nog gebeld. Mijn order was blijven hangen omdat ik de financiering via Warmtefonds laat lopen… Dat liep sowieso al raar, want ik heb zelf een aanbetaling over laten maken door Warmtefonds. Terwijl Quatt de suggestie wekt dat alles automatisch gaat. Dus Warmtefonds zou dan Quatt betalen zonder mijn tussenkomst.. Lijkt me sterk. Quatt heeft geen autorisatie over dat potje bij Warmtefonds en dat kan en ga ik ze ook niet geven.

Meerdere keren in het telefoon gesprek aangegeven dat de communicatie richting (nieuwe) klant gewoon ruk is geweest. Ik hoop dat ze er wat mee gaan doen voor de toekomst. Het is helemaal niet erg als iets langer duurt, maar informeer de klant daar dan over.

Ik had in mijn laatste mail wel aangegeven dat ik voor komende vrijdag reactie wilde of de aanbetaling terug. Ik was er echt klaar mee. Maar ben nu blij dat er weer schot in de zaak zit.
Jij bepaalt wanneer je geld overmaakt naar quatt.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

rimave schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:02:

Het stukje aanbetalen bij quatt is een process waar ze nog aan moeten werken.
Banken zien graag eerst een factuur voordat ze gaan uitbetalen.
Echter krijg je enkel een nota bij quatt wat niet geaccepteerd wordt.

Bij mij komt het ook uit een bouwdepot, dus het standaard process werkte hier ook niet helemaal. Maar heb niet zo veel gedoe gehad zoals jou gelukkig.

Nu dan hopen op een soepele installatie.

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-07 23:31

Ch3cker

Testlab Teamlead
theorganiser schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:43:
Afgelopen winter is bij mij de quatt all Electric geplaatst.

Nu wil ik hem tegen de muur aanzetten ipv op een beugel. Iemand ervaring mee met het verleggen van de leidingen zelf?
Misschien goed om even te verduidelijken wat je precies tegen de muur aan wilt zetten. De buitenunit? De HeatCharger? De HeatBattery? Iets anders?

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:00
Voor diegenen die eerst contact hebben gehad met andere partijen voor de aanschaf van een Quatt full electric. Met welk partijen hebben jullie naast Quatt contact gehad? Bij voorkeur regio Zuid-Holland. Ik heb nu met wat partijen contact gehad, waaronder bijv. Mampaey welke de aangewezen partij is van Essent hier, maar òf zij bieden geen full electric aan òf het vermogen is minimaal.

We hebben een 2020 woning die nog net op gas zit (ja het bestaat) en wil daarom gasloos gaan met een airco optie voor op zolder. Maar buiten dat het een oerwoud is qua aanbieders/cowboys, blijf ik terugkomen bij Quatt. Met o.a. de panelen in de vorige woning ook al onderuit gegaan en bijna een jaar ellende gehad (o.a. dankzij Episolar), dus mijn “duurzaamheidservaring” is best negatief tot nu toe.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Dalive schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:27:
Voor diegenen die eerst contact hebben gehad met andere partijen voor de aanschaf van een Quatt full electric. Met welk partijen hebben jullie naast Quatt contact gehad? Bij voorkeur regio Zuid-Holland. Ik heb nu met wat partijen contact gehad, waaronder bijv. Mampaey welke de aangewezen partij is van Essent hier, maar òf zij bieden geen full electric aan òf het vermogen is minimaal.

We hebben een 2020 woning die nog net op gas zit (ja het bestaat) en wil daarom gasloos gaan met een airco optie voor op zolder. Maar buiten dat het een oerwoud is qua aanbieders/cowboys, blijf ik terugkomen bij Quatt. Met o.a. de panelen in de vorige woning ook al onderuit gegaan en bijna een jaar ellende gehad (o.a. dankzij Episolar), dus mijn “duurzaamheidservaring” is best negatief tot nu toe.
Een maat van mij heeft gekozen voor weheat geïnstalleerd door hoppenbrouwers.
Zelf ook over getwijfeld, maar wil graag de chill hebben omdat splitunits lastig zijn in dit huis.
Daarom voor mij Quatt.
Weheat heeft dan weer het voordeel dat je nog kan kiezen welke installateur je wilt. Maar hoe die ervaringen verder zijn kan je beter in het weheat topic bekijken.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:16
Dalive schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:27:

zie PB
voordeel van een niet-merkgebonden installateur is dat die overeind blijft als het merk onderuit gaat, en als installateur onderuit gaat zijn er vast andere installateurs die hetzeflde merk voeren en kunnen inspringen.
als Quatt gaat, dan gaan we met z'n allen...

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Toby-Wan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:04:
[...]

zie PB
voordeel van een niet-merkgebonden installateur is dat die overeind blijft als het merk onderuit gaat, en als installateur onderuit gaat zijn er vast andere installateurs die hetzeflde merk voeren en kunnen inspringen.
als Quatt gaat, dan gaan we met z'n allen...
Massaal aan de open quatt denk ik.
Weheat communiceert via 4G naar de fabrikant. Dus ook niet ideaal.

• Toby-Wan
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:07:
[...]
Massaal aan de open quatt denk ik.
dat sowieso >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 10-07-2026 11:11 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Dalive
  • Laatst online: 19:00
“als Quatt gaat, dan gaan we met z'n allen...”

Dat is dus precies ook de reden dat ik zo twijfel… Ik laat ze van de week nog steeds langskomen om te zien wat hun plan is en de chill is in onze woning ook een fijnere optie, maar de kans is alsnog groot dat ik toch in zee ga met een algemeen merk door een erkende installateur. Thanks beiden, ik ga ze direct contacteren 😊

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:17
Hier in Zuid Holland (groene hart) kwam eigenlijk elke installateur met WeHeat aan. Van Hoppenbrouwers tot meer lokale installateurs. Het irritante is dat elke installateur een heel andere visie had op wat mijn huis nodig had. Uiteindelijk bij Quatt uitgekomen omdat elke upsell waar plaatselijke installateurs mee op de proppen kwamen werden afgedaan als onnodig voor de installatie van quatt.

Of dit waar is zal de tijd leren, maar mijn ervaring met cowboys is ook dermate zuur dat ik maar Quatt heb gekozen.

Overigens is het heel opvallend dat eigenlijk niemand in mijn buurt een WeHeat aan zijn gevel heeft. Het overgrote deel van de warmtepompen die ik hier kan zien is de Vaillant Arotherm. Misschien zegt dat ook wel wat over de installateurs hier.

• okijokii
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d18pH5kjD8Mtyf1zlgTXp3AdC_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28kGJe2yfVgKXGaVznnASVf6.jpg?f=fotoalbum_large Ik kreeg zojuist deze mail. Wanneer je op de 'ja, ik ben geïnteresseerd' button eronder klikt krijgt je niet meer info, maar komt er gelijk een melding dat je wordt gebeld door een adviseur 😁 marketingtechnisch zit Quatt wel goed in elkaar.

Met mijn gemiddeld jaarverbruik nog van 75m3 gas voor verwarmen per jaar, kom ik volgens Claude uit op een tvt van zo'n 44 jaar?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Kaaspeer90
Je moet nog het vastrecht van je gas eraf halen en het onderhoud van je cv ketel. Das gauw zo'n 300+. Dus ik denk eerder een jaar of 10.

• Toby-Wan
Kaaspeer90 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:27:
Je moet nog het vastrecht van je gas eraf halen en het onderhoud van je cv ketel. Das gauw zo'n 300+. Dus ik denk eerder een jaar of 10.
de aanbieding lijkt alleen voor de 2e unit, dus het maakt je warm water niet gasloos..

dus vastrecht meenemen in een tvt kan (nog) niet

• Toby-Wan
okijokii schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:17:
~[Afbeelding] Ik kreeg zojuist deze mail. Wanneer je op de 'ja, ik ben geïnteresseerd' button eronder klikt krijgt je niet meer info, maar komt er gelijk een melding dat je wordt gebeld door een adviseur 😁 marketingtechnisch zit Quatt wel goed in elkaar.

Met mijn gemiddeld jaarverbruik nog van 75m3 gas voor verwarmen per jaar, kom ik volgens Claude uit op een tvt van zo'n 44 jaar?
oh grappig, die mail niet gehad (niet dat ik geinteresseerd ben ofzo ;) )
zou wel grappig zijn om gesprek in te plannen puur te vragen waarom ik nu 2700 euro zou betalen voor dezelfde unit + minder werk dan de 1700 die ik eerst had betaald :+

[ Voor 10% gewijzigd door Toby-Wan op 10-07-2026 13:59 ]

• okijokii
  • Niet online
Kaaspeer90 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:27:
Ik blijf wel gewoon douchen ;)

• okijokii
  • Niet online
Toby-Wan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:58:
[...]

oh grappig, die mail niet gehad (niet dat ik geinteresseerd ben ofzo ;) )
zou wel grappig zijn om gesprek in te plannen puur te vragen waarom ik nu 2700 euro zou betalen voor dezelfde unit + minder werk dan de 1700 die ik eerst had betaald :+
exact, hier hetzelfde. Ooit 1599,- betaald en dan is dit een aanbieding

• Kaaspeer90
Toby-Wan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:56:
[...]

de aanbieding lijkt alleen voor de 2e unit, dus het maakt je warm water niet gasloos..

Ooh sorry ik dacht te lezen dat je die tweede unit nodig had om all-electric te gaan... Ja wat heb je er dan aan...

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Toby-Wan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:56:
[...]

Ik heb een simpele cop1 boiler en met een tweede Quatt of andere elektrische ondersteuning zou het gasloos kunnen. Quatt All-electric is echter met boiler die ik niet per se nodig heb. Voorlopig wacht ik er wel mee; anders zo’n v2 of v3 die tzt vast ook wel komt en hopelijk wel stil te noemen is :) Qua geluid sowieso wel wat een probleem met een tussenwoning en is een tweede geen optie denk ik.

• Toby-Wan
Kaaspeer90 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:17:
[...]

Ooh sorry ik dacht te lezen dat je die tweede unit nodig had om all-electric te gaan... Ja wat heb je er dan aan...
Ja idd
Eerst 2700 EUR voor een 2e unit
Én daarna (hoopt Quatt) nog 4k(?) Voor de echte Heatcharger+Heatbattery.

Dus met 2e unit ben je nog maar halverwege

• Toby-Wan
bite schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:39:
[...]

Ik heb een simpele cop1 boiler en met een tweede Quatt of andere elektrische ondersteuning zou het gasloos kunnen. Quatt All-electric is echter met boiler die ik niet per se nodig heb. Voorlopig wacht ik er wel mee; anders zo’n v2 of v3 die tzt vast ook wel komt en hopelijk wel stil te noemen is :) Qua geluid sowieso wel wat een probleem met een tussenwoning en is een tweede geen optie denk ik.
Hier gasloos met BUH & cop1 boiler
hebben samen me nog niet de helft gekost van wat Quatt adverteerd in mail aan @okijokii

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Toby-Wan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:22:
[...]

Hier gasloos met BUH & cop1 boiler
hebben samen me nog niet de helft gekost van wat Quatt adverteerd in mail aan @okijokii
Hier gasloos voor 3000,- met een E-CV en WPB. Hoewel ik heel tevreden ben met mijn Quatt is het grote voordeel dat ik zie geen vendor lock-in bij toekomstige vervanging en geen gedeelde capaciteitsvraag van mijn Quatt in de winter.

[ Voor 7% gewijzigd door Flesym op 10-07-2026 22:44 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BMS V2.16 accu.

• DeDikkevanDale
  • Laatst online: 17-07 07:44
Knul schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:23:
Wij hebben een maand of wat geleden iemand van Quatt op bezoek gehad voor een offerte. Het klonk allemaal goed, prijs was redelijk. We zitten alleen een beetje met het boor- en leidingwerk door het huis. De buitenunit zou in de voortuin komen te staan, vanuit daar gaan de leidingen via de gevel naar de eerste verdiepingen. Daar wordt een gat geboord die achter de knieschotten op zolder uitkomt.

Heeft iemand een soortgelijke opstelling? Zo ja, zouden daar foto's van gedeeld kunnen worden? Ik ben vooral benieuwd naar hoe ze de leidingen op de eerste verdieping wegwerken...
Ha Knul,

De installatie is vandaag gebeurd. 1 hybride unit & 2 chills. Ze zijn wel echt de hele dag bezig geweest van 9 tot 21. Had deels te maken met boren door gewapend beton, maar ook veel ander werk. De buitenunit staat bij ons in de voortuin. Ze zijn op de eerste etage naar binnen gegaan en daarna via het plafond naar boven. Daar kwamen ze achter het knieschot uit waar ze een gat in hebben geboord zodat ze hem konden overpakken. Het lukt me even zo snel niet om er fotos van de posten, maar het kan dus wel. Wel belangrijk dat je in goed contact blijft met de installateur. Ik had twee Slovaakse heren die wel echt probeerden mee te denken.

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:35
Ch3cker schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:46:
[...]

Misschien goed om even te verduidelijken wat je precies tegen de muur aan wilt zetten. De buitenunit? De HeatCharger? De HeatBattery? Iets anders?
Excuus, de heat charge.

Deze hangt nu op. De oude beugel van cv ketel

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:41
Ik heb er niet heel veel gehad. Weheat maar daar moest ik een duur en veel ruimte innnemend buffervat bij nemen.

Quatt is snel en keurig geïnstalleerd. Ik heb verder geen tijd om te tweaken. Mijn ketel staat altijd op zomerstand, de duo doet het gewoon en het huis is warm.

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 07:04
Cannonballl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:29:
Ik heb de doorstroomverwarmer inderdaad in de aanvoer, dus na de warmtepomp, en voor me radiatoren/vvw.

Hierbij een klein totaal overzichtske van de doorstroomverwamer en de WPB samen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo fancy als dat @Toby-Wan en @jj85 het hebben met mechanische oplossing voor de doorstroomverwarmer heb ik (nog) niet. Ik doe het nu puur softwarematig. Hij zit op een eigen groep met een slimme stekker, en zodra Quatt warmte wilt vragen door middel van de CV zet ik gewoon de doorstroomverwarmer aan, die staat op ongeveer 70% vermogen, en hij heeft zelf een thermostaat dus bij genoeg warmte zal die ook uit gaan uit zichzelf. Ik ga dat misschien later nog is omzetten naar mechanisch, maar voor nu voldoet dit. Ik denk eerlijk dat ik hem voor saus gekocht heb, want ik heb nog nooit effectief de CV nodig gehad maar je weet maar nooit!

Hier het homey overzichtske van de flow met de slimme stekker:

[Afbeelding]
Een poos geleden net als @jj85 en @Toby-Wan de DIY zelf oplossing toegepast voor het verwijderen van de CV en het volledig gas-loos gaan.

Nu heb ik een Chill besteld en komen ze die ergens begin augustus installeren, ik ben erg benieuwd of ze wat gaan "vinden" van deze setup.

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-07 20:28
Flesym schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:39:
[...]

Hier gasloos voor 3000,- met een E-CV en WPB. Hoewel ik heel tevreden ben met mijn Quatt is het grote voordeel dat ik zie geen vendor lock-in bij toekomstige vervanging en geen gedeelde capaciteitsvraag van mijn Quatt in de winter.
Ik ben al 2 jaar gasloos met alleen een enkele Quatt V1, dus zonder E-CV of doorstromer. Ik wilde ook geen vendor lock in, en heb voldoende PV: Elektrische COP 1 boilers voor keuken en badkamer. Ik had ook eerst voor 2 Chills ingetekend, maar toen ik zag hoe groot en luidruchtig ze waren van afgezien. Sinds het najaar 2 airco's als backup verwarming en verkoeling. Condenserend koelen is erg fijn deze zomer. Totale kosten <2000€ (AC alleen in bedrijf laten stellen, zelf gemonteerd)

WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3 op 21'C. 4 Jaga conv. met fans + rad. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A+++/NOM, veel glas, gasloos feb24. PV: 17.5kWp 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA

• rimave
Schijnbaar was mijn aanvraag zo’n janboel geworden, omdat Quatt nu via Prets financiering met Warmtefonds aanbied. Ze zaten nog midden in dat transitieprocess neem ik aan. Hadden ze ook gewoon kunnen vertellen, maar ze besloten de klant liever in het ongewisse te laten. 8)7

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:09
Cannonballl schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:37:
[...]

Een poos geleden net als @jj85 en @Toby-Wan de DIY zelf oplossing toegepast voor het verwijderen van de CV en het volledig gas-loos gaan.

Nu heb ik een Chill besteld en komen ze die ergens begin augustus installeren, ik ben erg benieuwd of ze wat gaan "vinden" van deze setup.
Ik weet niet of het zo is, maar kijk ermee uit dat het misschien een ontbindende voorwaarde kan zijn met betrekking tot de garantie.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:27

Animal_X

Rodin

Vergelijkbaar onderwerp. Ik had hier een paar weken geleden een Quatt installateur over de vloer en die gaf aan dat ze op kantoor de hoogte zijn dat er mensen zijn die zelf eigen beheersoftware (OpenQuatt) draaien, en dat ze gebruik hiervan monitoren. Wanneer deze mensen garantie claimen zal dit naar voren gebracht worden als ontbindende voorwaarde. Erg vervelend voor de thuisklussers, zeker wanneer je kijkt naar hoe langzaam Quatt is met feature uitrol en bug fixes, maar wel begrijpelijk natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Animal_X op 15-07-2026 12:24 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:21
Animal_X schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:21:
Vergelijkbaar onderwerp. Ik had hier een paar weken geleden een Quatt installateur over de vloer en die gaf aan dat ze op kantoor de hoogte zijn dat er mensen zijn die zelf eigen beheersoftware (OpenQuatt) draaien, en dat ze gebruik hiervan monitoren. Wanneer deze mensen garantie claimen zal dit naar voren gebracht worden als ontbindende voorwaarde. Erg vervelend voor de thuisklussers, zeker wanneer je kijkt naar hoe langzaam Quatt is met feature uitrol en bug fixes, maar wel begrijpelijk natuurlijk.
Nope, dan overtreden ze keihard de Europese garantieregels die boven de NL regels staat. De onderstaande vraag is al gesteld richting Quatt en bevestigd door Quatt en Quatt Legal dat het eerste jaar de bewijslast bij de leverancier ligt dat jij hem stuk gemaakt hebt met jouw controller, 2de jaar moet jij als klant bewijzen dat het stuk is gegaan niet door jouw controller.

Dit is in strijd met de (EU) 2019/771 richtlijn. Indien een defect ontstaat wat niet door de OpenQuatt controller wordt veroorzaakt bijvoorbeeld een defecte temperatuur sensor is de fabrikant verplicht deze te vervangen binnen de garantieperiode.

Al kijk ik naar de huidige ontwikkeling van OpenQuatt en zie dat daar heel veel systeembeveiligen in zitten om te voorkomen dat er iets stuk gaat.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• Toby-Wan
VindiGoosh schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:13:
[...]

Ik weet niet of het zo is, maar kijk ermee uit dat het misschien een ontbindende voorwaarde kan zijn met betrekking tot de garantie.
& @Animal_X
ik denk wel dat er onderscheid gemaakt mag worden tussen:
1) het vervangen van Quatt apparatuur (CIC) door eigen apparatuur (OpenQuatt), dit raakt namelijk direct aan de goederen gelevered & geinstalleerd door Quatt
2) het vangen van niet-Quatt apparatuur (CV ketel)

een CV ketel vervangen door een (al dan niet DIY) doorstroomverwarmer / e-CV, is in principe niet veel anders dan een gasketel vervangen door andere gasketel: allemaal zijn het externe warmtebronnen die door CIC bijgeschakeld kunnen worden wanneer deze daarom vraagt.

edit: zo heeft Quatt in den beginne vaak beweerd het alleen met een gasketel zou werken, en met e-CV dat was niet mogelijk omdat: (onzin)redenen. elke testopstelling in hun eigen testlab staat gewoon te draaien met een e-CV als backup.

[ Voor 13% gewijzigd door Toby-Wan op 15-07-2026 13:45 ]

• Antares
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-07 09:56
Hoi Tweakers,

Ik heb misschien een naïeve vraag. Ik heb zo'n maand geleden een All-E warmtepomp van Quatt laten plaatsen (v2). Door de huidige temperaturen, staat de verwarming uiteraard volledig uitgeschakeld en had al reeds enige tijd geleden alle radiatorkranen toegedraaid.

Gisteren viel me op dat het leidingwerk dat de buitenunit met de binnenunit verbind een seriële connectie is met de centrale verwarmingsleidingen. M.a.w. de warmte wordt overgebracht van de buitenunit door het cv-water naar de binnenunit. De binnenunit was aan het draaien om het warmwatervat te voorzien van warm water. Ik voelde dat de 'koude' toevoerswaterleiding warm (> 40°C) aanvoelde tot aan de warmtepomp-veiligheidsgroep. De leiding van en naar de buitenunit voelde aan als kamertemperatuur.

Vraag 1) Wilt dit zeggen dat mijn warm water enkel met het intern warmte-element van de binnenunit werd opgewarmd tot nu, zonder gebruik te maken van de SCOP?

Vraag 2) Heeft een huis uit 2007, dus relatief moderne voorziening met radiatoren, een soort nuldebiet-leiding die het cv-water wel laat circuleren indien de radiatoren niets afnemen? Ik ga deze avond alvast de radiatoren in de ruimte van de thermostaat volledig opendraaien.

En nu ik toch bezig ben

Vraag 3) Ik heb een Honeywell T6 thermostaat. Ik wil deze koppelen met mijn iPhone maar dit lukt niet. Volgens de instructies moet ik de bevoegdheid geven aan "local networks", maar de Resideo/HoneywellHome app staat niet in het lijstje. Hoe kan ik dit oplossen om de thermostaat toch toe te voegen?

Bedankt voor de feedback!

Alain

• Toby-Wan
Antares schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:45:
Vraag 2) Heeft een huis uit 2007, dus relatief moderne voorziening met radiatoren, een soort nuldebiet-leiding die het cv-water wel laat circuleren indien de radiatoren niets afnemen? Ik ga deze avond alvast de radiatoren in de ruimte van de thermostaat volledig opendraaien.
aan deze radiator(knoppen) in de thermostaat-ruimte mag je eigenlijk helemaal niet zitten, die moeten altijd kunnen circuleren.
als je alleen radiatoren hebt, zal je geen drukverschil regelaar hebben die circulatie garandeert.
(dit in tegenstelling tot vloervewarming met pomp)

• WAF1
  • Nu online
Flesym schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:39:
[...]

Welke E-CV en WPB heb jij gekozen? Wat waren de evt. kosten + arbeid om dat plaatsen?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

sdh1981 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:45:
[...]

Nope, dan overtreden ze keihard de Europese garantieregels die boven de NL regels staat. De onderstaande vraag is al gesteld richting Quatt en bevestigd door Quatt en Quatt Legal dat het eerste jaar de bewijslast bij de leverancier ligt dat jij hem stuk gemaakt hebt met jouw controller, 2de jaar moet jij als klant bewijzen dat het stuk is gegaan niet door jouw controller.

Dit is in strijd met de (EU) 2019/771 richtlijn. Indien een defect ontstaat wat niet door de OpenQuatt controller wordt veroorzaakt bijvoorbeeld een defecte temperatuur sensor is de fabrikant verplicht deze te vervangen binnen de garantieperiode.

Al kijk ik naar de huidige ontwikkeling van OpenQuatt en zie dat daar heel veel systeembeveiligen in zitten om te voorkomen dat er iets stuk gaat.
Tsja.. Dit was 4 weken geleden en ging om een interne medewerker van Quatt, geen onderaannemer. Als men aangeeft dat ze actief aan het monitoren zijn dan kan je er dus vergif op innemen dat ze al bezig zijn met verslaglegging mbt bewijslast en je dus straks gewoon een probleem hebt wanneer er wel iets stuk gaat. Zelfs wanneer je de mogelijkheid hebt om dat aan te vechten. Een ieder zal voor zichzelf de keuze moeten maken of dat het waard is natuurlijk. Zeker voor de mensen die 5 jaar garantie hebben ivm aankoop via VEH is dat toch wel iets om rekening mee te houden.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• okijokii
  • Niet online
Animal_X schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:24:
[...]

Tsja.. Dit was 4 weken geleden en ging om een interne medewerker van Quatt, geen onderaannemer. Als men aangeeft dat ze actief aan het monitoren zijn dan kan je er dus vergif op innemen dat ze al bezig zijn met verslaglegging mbt bewijslast en je dus straks gewoon een probleem hebt wanneer er wel iets stuk gaat. Zelfs wanneer je de mogelijkheid hebt om dat aan te vechten. Een ieder zal voor zichzelf de keuze moeten maken of dat het waard is natuurlijk. Zeker voor de mensen die 5 jaar garantie hebben ivm aankoop via VEH is dat toch wel iets om rekening mee te houden.
Angst is een slechte raadgever 😉

[ Voor 17% gewijzigd door okijokii op 16-07-2026 08:24 ]

• sdh1981
Animal_X schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:24:
[...]

Gelukkig hebben we de bevestiging gekregen van de productmanager van Quatt zelf. Dit staat ook in een besloten forum groep die we met een aantal mensen hier hebben samen met Quatt. Recentelijk heb ik Quatt nog aan de telefoon gehad wegens een kapotte flowsensor. Deze heb ik gratis gekregen en mocht hem er zelf inzetten. Ze wisten ook dat ik oq heb draaien op mijn systeem daarom kreeg ik toestemming om zelf de sensor te vervangen omdat ik zelf 1 van de handige Harries ben 😅

We gaan het zien wat Quatt gaat doen. Ook vind ik zelf dat onderdelen bestelbaar moeten zijn wat nu nog niet het geval is. Daarnaast zie je ook nog eens dat men gewoon restricted parts voor amitime/Quatt gebruiken. Voorbeeld zijn de 1.5 Huba Control flowsensoren. Speciaal nummer en heb daarvoor rechtstreeks contact gehad met Huba. Deze konden hem niet leveren wegens speciaal onderdeel voor een OEM.. zelfde geval voor de Wilo waterpomp….

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:01
Is het, in jullie ervaring, mogelijk om te onderhandelen over de hoogte van de offerte, of heeft dit weinig zin?

• Trackerfire
  • Laatst online: 19-07 11:47

Trackerfire

BTC HODLER

Knul schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:48:
Is het, in jullie ervaring, mogelijk om te onderhandelen over de hoogte van de offerte, of heeft dit weinig zin?
De offerte is niet onderhandelbaar.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Nee - er zijn wel periodiek wat kortingen. Daar kan je vrijblijvend naar vragen, maar waarschijnlijk geeft men dat proactief zelf al aan in het verkoopproces. Ik heb wel onderhandeld over de aanbetaling. Ik vond een 70% aanbetaling zonder enig zicht op een planningsdatum niet acceptabel en heb toen overeengekomen om door te gaan met mijn order onder de voorwaarde om de aanbetaling uiterlijk 10 dagen voor de installatie te voldoen. Hier ging men akkoord mee en dat lijkt mij ook redelijk van Quatt. Misschien dat het qua planning nu wat rustiger is of beter georganiseerd waardoor dit wellicht nu een non-issue is. Qua prijs valt er niet te onderhandelen is mijn ervaring.

Overigens, ik ben nu na 2 jaar heel tevreden over mijn Quatt producten. Heb hier inmiddels een Duo staan, AE upgrade en Chill en ik moet zeggen dat alles perfect werkt en ik er eigenlijk geen omkijken naar heb. Ja, soms zou ik willen dat ik iets meer mogelijkheden zou hebben qua customization of integratie met eigen home automation. Echter, veel tijd heb ik daar tegenwoordig niet meer voor en het gemak dat alles perfect samenwerkt zonder omkijken is toch ook wel fijn. Inmiddels alweer 2 jaar Quatt hier in huis en voorlopig is er nog niets stuk gegaan. Mijn enige negatieve ervaring is gerelateerd aan onervaren installatiemonteurs die fouten maakten en de slechte communicatie met de supportafdeling nadien. Ik heb wel het idee dat ze hier nu stappen in hebben gemaakt.

[ Voor 29% gewijzigd door Animal_X op 16-07-2026 12:33 ]

• WAF1
  • Nu online
Toby-Wan schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:08:
[...]

& @Animal_X
1) het vervangen van Quatt apparatuur (CIC) door eigen apparatuur (OpenQuatt), dit raakt namelijk direct aan de goederen gelevered & geinstalleerd door Quatt

een CV ketel vervangen door een (al dan niet DIY) doorstroomverwarmer / e-CV, is in principe niet veel anders dan een gasketel vervangen door andere gasketel: allemaal zijn het externe warmtebronnen die door CIC bijgeschakeld kunnen worden wanneer deze daarom vraagt.

edit: zo heeft Quatt in den beginne vaak beweerd het alleen met een gasketel zou werken, en met e-CV dat was niet mogelijk omdat: (onzin)redenen. elke testopstelling in hun eigen testlab staat gewoon te draaien met een e-CV als backup.
Wat ik langs heb zien komen, ik denk op Facebook, dat Quatt wel garantie geeft als er een e-cv is aangesloten. Voor de duidelijkheid dit staat op die manier niet in hun voorwaarden, maar de desbetreffende klant had contact opgenomen met Quatt. Persoonlijk zou ik, als ik over zou gaan op e-cv, die garantie van Quatt wel op papier willen hebben. ( Ik betwijfel of ze voor een doorstromer garantie gaan geven)

Verder denk ik dat Quatt oorspronkelijk geen garantie gaf op een e-cv omdat die optie op dat moment nog niet voldoende is getest. Inmiddels zullen ze, ze gebruiken ze zelf ook in hun lab er voldoende ervaring mee hebben. Uiteraard zullen de mogelijkheid van een e-cv in eerste instantie bewust buiten de garantie hebben gehouden omdat dit niet meteen in hun belang is.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Flesym
  • Niet online
Toby-Wan schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:08:
[...]

& @Animal_X

Ik ben overgegaan van een gas-CV naar een Bosch Tronic E-CV. Dit gemeld bij Quatt en verzocht om mijn CIC om te zetten van Opentherm naar start/stop. Dit was geen enkel probleem en Quatt was heel behulpzaam. Binnen een dag geregeld met netjes als aandachtspunten dat het comfort level wat lager kan zijn omdat een E-CV trager reageert / verwarmt en dat het indicatieve CV gebruik in de Quatt app gebaseerd is op een gas-CV en dat dus deze indicatie voor een E-CV misschien incorrect is. Dus alleen maar lof voor Quatt.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BMS V2.16 accu.

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:39
We hebben nu iets meer dan een jaar een Hybride Duo opstelling staan en deze bevalt zeer goed. Nu willen we kijken naar all electric alleen het probleem is dat de CV op zolder hangt en daar is een houten vloer. In andere woorden de Heat battery kan daar niet staan. Of kan hij ondertussen al aan de muur of is er een andere oplossing?

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Dit is meer een vraag voor een bouwkundige dan voor Quatt. Quatt legt de verantwoordelijkheid hiervoor (terecht) bij de klant. Afhakelijk van welke maat heatbattery je zoekt zou je wellicht kunnen kijken naar soort plateau met een groter oppervlakte dan de heatbattery dat het gewicht over meerdere draagbalken verdeeld.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hoe ver van te voren krijg je eigenlijk te horen dat ze de spullen gaan leveren?
Over zo’n 1,5 week heb ik een installatie afspraak staan voor een all-e met 3 chills.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:58
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:02:
Hoe ver van te voren krijg je eigenlijk te horen dat ze de spullen gaan leveren?
Over zo’n 1,5 week heb ik een installatie afspraak staan voor een all-e met 3 chills.
de spullen worden veelal een dag of een of twee van te voren geleverd, is de installatie in het begin van de week dan zal de levering veelal eind de vorige week plaats vinden. Je krijgt veelal een paar dagen van te voren dan bericht waneer de voor je deur staan.

• Jan-tweak
Flesym schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:26:
[...]

Ik ben overgegaan van een gas-CV naar een Bosch Tronic E-CV. Dit gemeld bij Quatt en verzocht om mijn CIC om te zetten van Opentherm naar start/stop. Dit was geen enkel probleem en Quatt was heel behulpzaam. Binnen een dag geregeld met netjes als aandachtspunten dat het comfort level wat lager kan zijn omdat een E-CV trager reageert / verwarmt en dat het indicatieve CV gebruik in de Quatt app gebaseerd is op een gas-CV en dat dus deze indicatie voor een E-CV misschien incorrect is. Dus alleen maar lof voor Quatt.
heel veel CV staan bij de Quatt's overigens al op aan/uit, vaak heeft namelijk een OT weinig nut als de CV maar even aan moet gaan.

• Jan-tweak
Nee, totaal niet, bij Quatt staat echt alles vast, zoals hier ook al is genoemd.

• Flesym
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:01:
[...]

heel veel CV staan bij de Quatt's overigens al op aan/uit, vaak heeft namelijk een OT weinig nut als de CV maar even aan moet gaan.
Ik begrijp je opmerking en voor veel situaties zal dat wel op gaan. De nieuwere CIC heeft voor zover ik begrijp voor OpenTherm en start/stop ook aparte aansluitingen. Maar je start/stop opmerking is wel gebaseerd op een aantal aannames die in ieder geval bij mij (en een aantal andere huizen in mijn buurt) niet op gaan:
  • mijn CV doet alleen OpenTherm dus de CIC stond daar ook op. En voor een aantal andere ketels die ik ken geldt dat ook.
  • Mijn huis heeft geen "warmtebuffer" (radiatoren, houten vloeren, gipsplaat) dus koelt relatief snel af, maar wel met een relatief lage stooklijn (7kW). Dan wil je geen "stookbursts" maar een verwarming die continue het juist "aanvulvermogen" levert
  • Aan de kust is wind een veel grotere factor dan vorst (-3 of -4 is al een zeldzaamheid). Dus wil je een weersafhankelijke regeling met gedoseerd vermogen.
  • Een enkele V1 Quatt redt het bij die stooklijn tot 0 graden en luistert goed naar een weersafhankelijke regeling. Maar daaronder of bij veel wind moet mijn CV af en toe bij voorkeur voor langere tijd bijspringen. Dan wil je zeker niet start/stop op vol vermogen (CW5 ketel) maar continue laag vermogen.
Dus juist OpenTherm of een WP met weersafhankelijke regeling geeft bij mij comfort. En omdat hij zo laag meedraait was mijn gasgebruik maar 40m³ tot 60m³ voor CV per stookseizoen. En met mijn 6 kW E-CV doe ik eigenlijk hetzelfde. Als hij aan gaat staat hij maar op 2 of 4kW.

[ Voor 8% gewijzigd door Flesym op 18-07-2026 13:56 ]

• Jan-tweak
Flesym schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:52:
[...]

Ik begrijp je opmerking en voor veel situaties zal dat wel op gaan. De nieuwere CIC heeft voor zover ik begrijp voor OpenTherm en start/stop ook aparte aansluitingen. Maar je start/stop opmerking is wel gebaseerd op een aantal aannames die in ieder geval bij mij (en een aantal andere huizen in mijn buurt) niet op gaan:

[list]
• mijn CV doet alleen OpenTherm dus de CIC stond daar ook op. En voor een aantal andere ketels die ik ken geldt dat ook.
dan is het simpel, dan zul je gewoon naar OT moeten, heb je geen keuze, bij mijn ketel had ik die keuze wel.
de CIC heeft sinds het begin al twee verschillende aansluitingen voor de CV, aan/uit en OT.
• Mijn huis heeft geen "warmtebuffer" (radiatoren, houten vloeren, gipsplaat) dus koelt relatief snel af, maar wel met een relatief lage stooklijn (7kW). Dan wil je geen "stookbursts" maar een verwarming die continue het juist "aanvulvermogen" levert
• Aan de kust is wind een veel grotere factor dan vorst (-3 of -4 is al een zeldzaamheid). Dus wil je een weersafhankelijke regeling met gedoseerd vermogen.
• Een enkele V1 Quatt redt het bij die stooklijn tot 0 graden en luistert goed naar een weersafhankelijke regeling. Maar daaronder of bij veel wind moet mijn CV af en toe bij voorkeur voor langere tijd bijspringen. Dan wil je zeker niet start/stop op vol vermogen (CW5 ketel) maar continue laag vermogen.
[/list]
Dus juist OpenTherm of een WP met weersafhankelijke regeling geeft bij mij comfort. En omdat hij zo laag meedraait was mijn gasgebruik maar 40m³ tot 60m³ voor CV per stookseizoen. En met mijn 6 kW E-CV doe ik eigenlijk hetzelfde. Als hij aan gaat staat hij maar op 2 of 4kW.

• Flesym
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:44:
[...]

dan is het simpel, dan zul je gewoon naar OT moeten, heb je geen keuze, bij mijn ketel had ik die keuze wel.
de CIC heeft sinds het begin al twee verschillende aansluitingen voor de CV, aan/uit en OT.

[...]
Volgens mij heb je de essentie van mijn posts niet begrepen en nee, de CIC heeft niet vanaf het begin beide aansluitingen cq zijn er verschillende versies.

• HBO88
Flesym schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:12:
[...]

Volgens mij heb je de essentie van mijn posts niet begrepen en nee, de CIC heeft niet vanaf het begin beide aansluitingen cq zijn er verschillende versies.
Ik weet niet of dat klopt. Ik heb een van de eerste cic, was een pilot installatie jaren geleden. Maar mijn cic heeft ook OT, daar zit hij ook op aangesloten

• okijokii
  • Niet online
HBO88 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:23:
[...]

Ik weet niet of dat klopt. Ik heb een van de eerste cic, was een pilot installatie jaren geleden. Maar mijn cic heeft ook OT, daar zit hij ook op aangesloten
Klopt, de mijne ook 👍

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:25
Zijn hier toevallig al mensen die een Quatt hybrid (single) los hebben draaien zonder CV ketel?

Ik wacht al 4 jaar op de belofte van Quatt om te koelen (via vloerverwarming) die me, bij bestelling belooft is. Ben er klaar mee dus heb airco's aangeschaft.

Nu wil ik van het gas af.

Echter vind ik de all electric upgrade wel erg duur (+/- 10.000,-) voor de XL. En kan op mijn airco unit (Daikin Multi+) een warmtevat aansluiten voor warm water (tot 230 Liter) voor 1700,- Als ik ik dan mijn gasaansluiting af sluit (geen kosten daaraan) en die 300m3 gas wat ik nu nog heb, kan ik met de Airco (ook verwarmen) opvangen.

Met de Daikin warmtevat zou ik de upgrade binnen 2,5 jaar terug hebben. In plaats van bij de Quatt upgrade naar all electric die ik binnen 14,5 jaar heb terugverdiend. (Deze terugverdientijd is gebaseerd op mijn cijfers)

Ik hoor graag of er ervaringen zijn met gewoon loskoppelen en of eventuelen problemen met defrost iod.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:12
stanman23 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:29:
Zijn hier toevallig al mensen die een Quatt hybrid (single) los hebben draaien zonder CV ketel?

Ik wacht al 4 jaar op de belofte van Quatt om te koelen (via vloerverwarming) die me, bij bestelling belooft is. Ben er klaar mee dus heb airco's aangeschaft.

Echter vind ik de all electric upgrade wel erg duur (+/- 10.000,-) voor de XL. En kan op mijn airco unit (Daikin Multi+) een warmtevat aansluiten voor warm water (tot 230 Liter) voor 1700,- Als ik ik dan mijn gasaansluiting af sluit (geen kosten daaraan) en die 300m3 gas wat ik nu nog heb, kan ik met de Airco (ook verwarmen) opvangen.

Met de Daikin warmtevat zou ik de upgrade binnen 2,5 jaar terug hebben. In plaats van bij de Quatt upgrade naar all electric die ik binnen 14,5 jaar heb terugverdiend. (Deze terugverdientijd is gebaseerd op mijn cijfers)

Ik hoor graag of er ervaringen zijn met gewoon loskoppelen en of eventuelen problemen met defrost iod.
Er zijn meerdere Tweakers die dit traject gedaan hebben. Ik heb zelf een Explorer v5 geïnstalleerd samen met een doorstroom verwarmer als backup ipv de cv.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• sdh1981
stanman23 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:29:

Kijk even rond in het OpenQuatt forum. Daar vind je ideeen hoe je kan koelen en hoe je met de Quatt warm water kan maken. Zo werkt mijn systeem momenteel. 😇 of hier: OpenQuatt met DHW

• stanman23
Ja had ook al gekeken voor HA en Open Quatt.... maar dat gaat mijn pet een beetje te boven helaas. Vandaar de vraag of de quat hardwarematig gefopt kan worden voor een vriendelijk prijsje. En wil er geen omkijken aan hebben.

Andere keuze was naar de WP (lucht/water) van Daikin gaan die huis kan verwarmen en koelen met boilervat en de Quatt weghalen. Maar dat is ook ongeveer 10k a 13k. Maar dan wel 1 merk, 1 app en werkt deels samen.

[ Voor 39% gewijzigd door stanman23 op 19-07-2026 14:41 ]

• sdh1981
stanman23 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:31:
Ja had ook al gekeken voor HA en Open Quatt.... maar dat gaat mijn pet een beetje te boven helaas. Vandaar de vraag of de quat hardwarematig gefopt kan worden voor een vriendelijk prijsje. En wil er geen omkijken aan hebben.

Andere keuze was naar de WP (lucht/water) van Daikin gaan die huis kan verwarmen en koelen met boilervat en de Quatt weghalen. Maar dat is ook ongeveer 10k a 13k. Maar dan wel 1 merk, 1 app en werkt deels samen.
Standaard oq van @jj85 met de hardware van @leejoow is het volledig noob proof. Er zit een handleiding bij en het is zo gemaakt dat het in principe zonder HA kan draaien.

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:24
@stanman23 wil van het gas af en heeft dus DHW nodig.
Ik dacht dat openquatt dat niet formeel ondersteund, toch?
Want dat jij, @sdh1981 dat hebt gebouwd is mooi, maar boven zijn pet...
Of mis ik iets?

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• stanman23
En ik lees trouwens ook dat er mogelijk wat met de garantie is. Maar toch ook weer niet... Ik heb me de Care plus verlenging laten aansmeren en ben nog tot 2032 verzekerd met die Quatt Care...Zou jammer zijn als dat mogelijk niet meer werkt.,

• Toby-Wan
stanman23 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:46:
En ik lees trouwens ook dat er mogelijk wat met de garantie is. Maar toch ook weer niet... Ik heb me de Care plus verlenging laten aansmeren en ben nog tot 2032 verzekerd met die Quatt Care...Zou jammer zijn als dat mogelijk niet meer werkt.,
CV als backup: quatt buitenunit start nu ook op met lagere CV-water temperaturen, noodzaak van backup is discussiepunt (persoonlijke wensen). Er zijn genoeg mensen in dit topic met doorstroomverwarmers, E-CVs, of simpel weg de kabel naar CV ketel hebben losgetrokken (en dus zonder backup draaien)

CV voor warm water: van simpele E-boiler en warmtepompboiler, tot DIY-warm water-OpenQuatt. het keuze is reuze.

vloerkoeling: alleen nog mogelijk m.b.v. OpenQuatt. even wachten tot de plug&play hardware + software beschikbaar is (ja mogelijk jammer van je Quatt care..)

er is zeer veel mogelijk om met Quatt gasloos te gaan, zonder verder in de Quatt vendor-lock-in te duiken. vaak ook tegen een (veel) kleinere prijs

• sdh1981
m10tech schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:39:
@stanman23 wil van het gas af en heeft dus DHW nodig.
Ik dacht dat openquatt dat niet formeel ondersteund, toch?
Want dat jij, @sdh1981 dat hebt gebouwd is mooi, maar boven zijn pet...
Of mis ik iets?
Standaard oq ondersteunt dit niet. Daar heb je helemaal gelijk in. De aanpassingen die ik gemaakt heb zijn voor de gevorderde gebruiker, knutselaar of een iemand met een engineering achtergrond. Wat hij wel aangaf, is de koelfunctie; die wordt ondersteund met oq. Je kan DHW via een Atlantic WPB regelen. Mocht je een atlantic kopen met een spiraal, dan heb je een mogelijheid om daar weer iets aan te maken :henk

Pagina: 1 ... 362 363 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.