Ervaringen met Quatt Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 351 352 Laatste
Acties:

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:58

OmeJoyo

This is me

Magreet1 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:37:
[...]

Hier nog geen 4.3.0. Is het probleem van structurele warm water vraag hiermee verholpen?

Hier ook meer fluctuatie in watertemperatuur. Helpt de soundslider zo laag mogelijk? Heb ik wel gedaan, maar zie beperkt effect, En wat gebeurt er als ik te weinig vermogen heb met AE? Ik kan nergens in de app zien wat hij gedaan heeft, hoogstens op het moment zelf zien dat het verbruik hoog is.
Warmt de ruimte dan langzamer op of pakt hij backup? Heb jij daar ervaring mee?

Edit: inmiddels wel 4.3.0 maar nog steeds structurele warmwatervraag (rood pijltje bij begin scherm en lopende douche) terwijl er geen enkele kraan aan staat)
Als bij de AE de soundslider te laag staat heb je wel kans dat die vaker 1 van de 2kW verwarmers aanspreekt heb ik inmiddels ondervonden. Let hier wel op, want dat kost behoorlijk wat extra ten opzicht van de warmtepompen. :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:23
OmeJoyo schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:00:
[...]
Als bij de AE de soundslider te laag staat heb je wel kans dat die vaker 1 van de 2kW verwarmers aanspreekt heb ik inmiddels ondervonden. Let hier wel op, want dat kost behoorlijk wat extra ten opzicht van de warmtepompen. :)
Heb jij al een modbus sniffer om de communicatie tussen de CiC en de AE af te luisteren?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:58

OmeJoyo

This is me

TeslaNerd schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:15:
[...]

Heb jij al een modbus sniffer om de communicatie tussen de CiC en de AE af te luisteren?
Nee en die zit nog niet in de planning op dit moment. Zowel omdat Quatt NOG STEEDS niet de problemen op is komen lossen en ik geen verdere discussie wil, als mede dat ik helaas nog even andere prioriteiten heb.

In mei verwacht ik behoorlijk wat meer vrije tijd te hebben (en energie :P) en hopelijk zijn de problemen tegen die tijd dan echt eens opgelost. Maarja, we zijn dan ook pas een jaar onderweg, het is niet dat het langzaam bespottelijk begint te worden ofzo. 8)7

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
OmeJoyo schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:18:
[...]

Nee en die zit nog niet in de planning op dit moment. Zowel omdat Quatt NOG STEEDS niet de problemen op is komen lossen en ik geen verdere discussie wil, als mede dat ik helaas nog even andere prioriteiten heb.

In mei verwacht ik behoorlijk wat meer vrije tijd te hebben (en energie :P) en hopelijk zijn de problemen tegen die tijd dan echt eens opgelost. Maarja, we zijn dan ook pas een jaar onderweg, het is niet dat het langzaam bespottelijk begint te worden ofzo. 8)7
Dat is wel bespottelijk, net als het frontje van @Gophlin

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:16
Wij staan op het punt een Quatt all electric systeem aan te schaffen, we twijfelen eigenlijk alleen nog aan de grootte van de Heatbattery, formaat L kan iets handiger geplaatst worden onder het schuine dak, formaat XL zal in de dakkapel voor een raam (wat al niet open kan) moeten komen te staan.

Onze huidige douche verbruikt 6L water per minuut bij 38 graden.
Met formaat L (182Liter) zouden we 32 minuten kunnen douchen en met een XL (282liter) 47 minuten.
Het komt maar zelden voor dat we allemaal gelijk achter elkaar (2 volwassenen, 3 kinderen) douchen vanwege leeftijd en verschillende sport tijden etc. maar dit kan in de toekomst natuurlijk veranderen.

Of is het zo dat de temperatuur in het vat warmer is en dit nog gemixt wordt met koud water waardoor je er langer mee kan douchen?

We neigen dus naar een XL maar ben benieuwd of jullie hier nog adviezen over hebben?

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:05
Toppertje schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:34:
Wij staan op het punt een Quatt all electric systeem aan te schaffen, we twijfelen eigenlijk alleen nog aan de grootte van de Heatbattery, formaat L kan iets handiger geplaatst worden onder het schuine dak, formaat XL zal in de dakkapel voor een raam (wat al niet open kan) moeten komen te staan.

Onze huidige douche verbruikt 6L water per minuut bij 38 graden.
Met formaat L (182Liter) zouden we 32 minuten kunnen douchen en met een XL (282liter) 47 minuten.
Het komt maar zelden voor dat we allemaal gelijk achter elkaar (2 volwassenen, 3 kinderen) douchen vanwege leeftijd en verschillende sport tijden etc. maar dit kan in de toekomst natuurlijk veranderen.

Of is het zo dat de temperatuur in het vat warmer is en dit nog gemixt wordt met koud water waardoor je er langer mee kan douchen?

We neigen dus naar een XL maar ben benieuwd of jullie hier nog adviezen over hebben?
Ik heb een XL en dat is voor 4 personen (2 douches en 1 bad) prima. Het water is meestal 52 graden als ie 'vol' is en dan loopt de temperatuur terug naar mate er meer warm water gebruikt is omdat er van onderaf kouder water weer in het vat komt. Je mengt dus eerst wel koud water in de douche, maar dat wordt op het einde minder. Die 47 minuten is redelijk accuraat bij ons als 1 douche gebruikt wordt (waterbesparende douchekop). Als het vat leeg is, gaat de naverwarmer (COP 1) aan. Dus het water is nooit helemaal 'op'. Je krijgt dat wel nog 'warmig' water (net conformtabel, maar niet echt heet)

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:50
Gophlin schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:45:
Zucht.. Begin deze maand is het nieuwe frontje afgeleverd, maar helaas lijkt deze niet te passen omdat deze net een fractie dikker is dan het oude front en de bouten simpelweg in de weg zitten. Zit dit bij iedereen zo gemonteerd die de Quatt op een plat dak heeft staan?

[Afbeelding]
Serieus? Je zit op een tweakers forum, dan vervang je het boutje toch door een kortere of zaagt het af, 5 min werk. Sneller gedaan dan hier te klagen.

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/17,9°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-04 18:01
Inmiddels zouden er toch al wat Quatt Chills geleverd moeten zijn. Ik zie nog opvallend weinig reviews.

CardMapr.nl

• Mainshooter
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-04 20:18
Ik heb vandaag een mailtje gehad dat de installatie van de Chills die ik besteld heb wordt ingepland. Vorige week bestelling geplaatst en de foto’s opgestuurd.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:16
Uit de Chill-mail die ik vandaag gekregen heb:

Door de grote hoeveelheid bestellingen hebben we inmiddels een tweede productielijn geopend. Helaas hebben de aanhoudende spanningen in het Midden-Oosten ook onze logistieke keten geraakt. We doen er alles aan om de impact te beperken zodat we ook jouw Chill vóór de zomer kunnen installeren.

(Orderbevestiging 3 maart)

[ Voor 6% gewijzigd door Mickel moen op 30-03-2026 13:49 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid 1.5/Silent//6kW/-10°C/16°C/SCOP 4,2, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:45

copykat

Good copy isn't bad

Ik ben erg benieuwd of andere w/w wp producenten ook mini "aircos" gaan maken. Het concept van lichte extra koeling met lekbak op warmtepomp koeling vind ik wel een vondst.
Grote aantrekkingskracht om voor quatt te kiezen als t goed werkt.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• TeslaNerd
Mickel moen schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:45:
Uit de Chill-mail die ik vandaag gekregen heb:

Door de grote hoeveelheid bestellingen hebben we inmiddels een tweede productielijn geopend. Helaas hebben de aanhoudende spanningen in het Midden-Oosten ook onze logistieke keten geraakt. We doen er alles aan om de impact te beperken zodat we ook jouw Chill vóór de zomer kunnen installeren.

(Orderbevestiging 3 maart)
Haha, zoals ze in de USA zeggen: never waste a good crisis

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Jay1972
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 01-04 15:44
We hebben vorige week de optie die we hadden op de all electric van Quatt geannuleerd. We hebben een Quatt Duo maar vinden de all electric oplossing (hoe mooi ook geïntegreerd) te duur. Wij hebben een gezin met 4 personen en willen graag van het gas af. Onze CV installatie is na 19 jaar goede dienst aan vervanging toe. Dus het lijkt ons het goede moment. Het gasverbruik voor alleen tab water is over 2025 600m3. Als we niet kiezen voor de Quatt optie, wat zou dan een goede combinatie zijn? Alvast bedankt voor het meedenken.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:14
Jay1972 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:14:
We hebben vorige week de optie die we hadden op de all electric van Quatt geannuleerd. We hebben een Quatt Duo maar vinden de all electric oplossing (hoe mooi ook geïntegreerd) te duur. Wij hebben een gezin met 4 personen en willen graag van het gas af. Onze CV installatie is na 19 jaar goede dienst aan vervanging toe. Dus het lijkt ons het goede moment. Het gasverbruik voor alleen tab water is over 2025 600m3. Als we niet kiezen voor de Quatt optie, wat zou dan een goede combinatie zijn? Alvast bedankt voor het meedenken.
In hoeverre heb/had je nog gas nodig om in de winter te verwarmen?

Voor tapwater kan je bijv naar een warmtepompboiler kijken.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:22
Mainshooter schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:41:
Ik heb vandaag een mailtje gehad dat de installatie van de Chills die ik besteld heb wordt ingepland. Vorige week bestelling geplaatst en de foto’s opgestuurd.
Een maand geleden mijn chill pre order besteld, nog steeds geen mail voor foto's ontvangen..
Paar mails gestuurd, niets gehoord en uiteindelijk vanmorgen zelf gebeld.
Kreeg opmerking dat er een reminder naar werkvoorbereider wordt gestuurd, dus afwachten maar. Voelt niet erg als proactief helpen van de klantenservice

[ Voor 3% gewijzigd door HBO88 op 30-03-2026 22:54 ]

• Jay1972
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 01-04 15:44
jj85 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:18:
[...]

In hoeverre heb/had je nog gas nodig om in de winter te verwarmen?

Voor tapwater kan je bijv naar een warmtepompboiler kijken.
Afgelopen jaar heeft de cv 1x 0,2m3 bijgesprongen in december en dat was een nacht met -5°C. Daarna niet meer.

• jj85
Jay1972 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:59:
[...]

Afgelopen jaar heeft de cv 1x 0,2m3 bijgesprongen in december en dat was een nacht met -5°C. Daarna niet meer.
Dan kun je de cv er wel uit halen. WPB voor tapwater en bijv een doorstroomverwarmer in het cv circuit. Al zou je die laatste ook weg kunnen laten met je minimale gasverbruik

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:51
Jay1972 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:14:
Ik zit met hetzelfde dilemma, maar mijn ketel is nog prima en het gasverbruik voor warm water heel laag, dus dat maakt het nog wat lastiger.
Met 600 m3 voor warm water en een ketel die je echt moet vervangen is de full electric optie van Quatt toch wel redelijk snel terug verdiend, vooral als je ook zonnepanelen hebt.
Reken maar:
Geen ketel kopen 2000 euro
Geen gasaansluiting 300 euro per jaar
6 maanden per jaar goedkope stroom uit panelen, vooral per 2027.
6 maanden per jaar door hoge COP nog steeds relatief lage kosten voor warm water.

Ik schat in dat jullie over de levensduur van 15 jaar met dergelijk gasverbruik toch wel zo'n 8.000 tot 10.000 euro kunnen besparen, afhankelijk van de vraag of het gezin zo lang uit 4 personen blijft bestaan.

Bij mij is het lastiger, gewoonweg omdat de piekvraag er wel is, maar er meestal maar 1 tot 2 personen thuis onder de douche staan. Quatt heeft een prachtige oplossing, maar voor mij is het nu te veel gedoe met te weinig toegevoegde waarde, en dat geldt eigenlijk voor elke oplossing waarbij er zo'n enorme watertank naar zolder moet.

Ik wacht dus waarschijnlijk nog even tot de ketel kapot gaat, Quatt met een betere aanbieding komt of de gasprijs verdubbelt.

• TeslaNerd
Met OpenQuatt is het nu ook mogelijk de aansturing van de Quatt door de CiC te vergelijken met de eigen aansturing in OpenQuatt.
Hieronder de vergelijking van mijn huis vandaag waarbij OpenQuatt al wat eerder start (Compressor Frequency in de blauwe lijn) en met het laagste compressorniveau het huis geleidelijk opwarmt naar het setpoint. De CiC wordt wat later wakker (Compressor Freq in de gele lijn) en met de aansturing van de CiC obv verschil tussen Room Setpoint en Room Temperature wil de CiC sneller naar het setpoint door te kiezen voor hogere compressor levels.

NB de werkelijke aansturing wordt gedaan door OpenQuatt. De gele lijn laat zien wat de CiC in dit geval zou willen doen obv de ontvangen sensorwaarden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7guZwSl-5PCsfLC_DuV36hEwVUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fx8FCgPtq6JAqyxjIvD4RDTa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 31-03-2026 12:49 ]

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-04 23:38

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Een tijdje geleden heb ik ook een advies-gesprek gehad voor een ALL-ELECTRIC oplossing. MIjn huidige installatie is een single opstelling. Ik heb een goed geisoleerd huis met 140m2. En verwarm alleen de benedenverdieping met de Quatt (geen vloerverwarming). De temp staat hier constant op 21c overigens.

In het gesprek raakte ik in een (vriendelijke) discussie over de data van Quatt, volgens hun metingen en berekeningen zou ik niet genoeg warmte hebben bij -8. Hierbij gaven ze zelfs aan dat ze misschien / mogelijk niet eens zouden willen plaatsen als ik geen DUO zou nemen. Een DUO is naast de extra kosten ook in plaatsing vanwege geluidsnormen problematisch.

Dit moest overlegd worden.
In mijn eigen ervaring heeft de ketel wel bijgesprongen maar echt zeer minimaal (5m3) over een jaar. Daarnaast zijn de periodes waarin we voor langere periodes -8 hebben gehad in Nederland verwaarloosbaar imho.

De dekking van afgelopen winter was 100%.

Mijn gevoel is dat de aannames van Quatt wel erg voorzichtig zijn, kan ik mij goed voorstellen je wil geen klachten. Maar misschien zit ik hier fout?

Dit is het advies:

Geschiktheid All-Electric

Zoals besproken, kunnen wij een All-Electric systeem installeren in de woning maar blijkt uit de data van de winter van 2024/2025 dat de woning bij -7 graden dan verwarmd kan worden tot maximaal 17,4 graden. Bij een buitentemperatuur tot -4,4 graden verwachten wij de woning tot 20 graden te kunnen verwarmen. Met een tweede unit heb je wel genoeg vermogen om de woning bij -7 graden te verwarmen tot 20 graden, maar dan moeten wij de huidige Quatt wel verplaatsen. De kosten hiervoor bedragen €390 en we moeten dan een plek vinden waar je beide units kwijt kan zonder de geluidsnorm te overschrijden. Een derde optie zou zijn om de huidige Quatt te vervangen door ons nieuwste model, dit is de duurste optie. Waarbij een tweede warmtepomp ongeveer €1.300 kost na subsidie betaal je voor een nieuw model zo'n €4.000.

Hoe kijken jullie hiertegen aan?

Overigens heb ik ook nog 2 Quatt Chills in bestelling staan die ook kunnen bijverwarmen...

[ Voor 11% gewijzigd door juggle op 31-03-2026 13:04 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:02
juggle schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:55:

Het is natuurlijk waarschijnlijk bij iedereen zo dat de DUO alleen nodig is voor een paar winterweken, en de rest van het jaar in principe niet. Als jij er van overtuigd bent dat het zo moet kunnen, en dat risico dan ook wil nemen, kun je evt nog zeggen dat je iets gaat naisoleren en je dat risico accepteert ofzo.
Overigens heb ik ook nog 2 Quatt Chills in bestelling staan die ook kunnen bijverwarmen...
Die halen hun warmte via de WP van buiten, dit helpt dus alleen in de afgifte. Zou kunnen betekenen dat je met net een paar graden minder toekan in je CV water.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-04 23:38

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Brent schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:04:
[...]

Het is natuurlijk waarschijnlijk bij iedereen zo dat de DUO alleen nodig is voor een paar winterweken, en de rest van het jaar in principe niet. Als jij er van overtuigd bent dat het zo moet kunnen, en dat risico dan ook wil nemen, kun je evt nog zeggen dat je iets gaat naisoleren en je dat risico accepteert ofzo.

[...]

Die halen hun warmte via de WP van buiten, dit helpt dus alleen in de afgifte. Zou kunnen betekenen dat je met net een paar graden minder toekan in je CV water.
Ja Quatt zelf gaf aan om een jaar te wachten en met nieuwe data te kijken wat ik helemaal geen slecht advies vind hoor maar ben wel benieuwd of hier Tweakers zijn die tegen advies in bij een single opstelling zijn gebleven terwijl ze op het randje zaten en hoe die hier tegenaan kijken?

Met de DUO zou ik op een warmtedekking van 148% komen bij -7 en temp op 20

[ Voor 4% gewijzigd door juggle op 31-03-2026 13:11 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:04
TeslaNerd schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:35:
NB de werkelijke aansturing wordt gedaan door OpenQuatt. De gele lijn laat zien wat de CiC in dit geval zou willen doen obv de ontvangen sensorwaarden

[Afbeelding]
Ja, maar nee.. CiC denkt dat er gebeurt wat de gele lijn laat zien, maar omdat de warmtepomp(en) niet daadwerkelijk dat uitvoeren, maar de blauwe lijn, is het niet eerlijk vergelijken.

Het is net alsof je een kind met een speelstuur naast je in de auto zet, gaat observeren wat hij doet, en dan roept "kijk hij kan echt niet rijden, want hij stuurt veel te hard naar rechts", ja nogal wiedes, als de auto niet reageert op zijn stuur dan gaat hij extra corrigeren.

Dus je moet heel erg oppassen met dit soort "vergelijkingen" van de CiC en OpenQuatt, want het is gewoon geen eerlijke vergelijking: de controller die afgesneden is (CiC in dit geval) kan makkelijk "uit de bocht vliegen" omdat er niet gebeurt wat hij wil, en dan gaat je vergelijking gewoon mank.

• Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:05
Ik ben ook aan het kijken naar een all-electric oplossing.
Een hoekhuis uit 1973, goed geisoleerd (spouwmuur, dak en HR++ beglazing)
Gasverbruik is 1100 m3 met radiatoren en we hebben geen zonnepanelen.
Gezin van 5 mensen.
Er wordt alleen op de benedenverdieping verwarmt nu en op de badkamer.
Op de slaapkamers en zolder is de verwarming al 20 jaar niet aan geweest.
Heb een goed werkende C.V. ketel maar die is ondertussen wel 15 jaar oud.

Het liefst zou ik meteen gasloos gaan, maar ben benieuwd naar de adviezen hier...
Ik heb ondertussen een offerte liggen van Quatt en de optie van de Chill spreekt me ook erg aan.

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:07

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

@Brent @juggle
Toen ik vorig jaar begon met 1 Quatt V2 (en 2 stuks Chill besteld) had ik het idee om ook FE te gaan. Mijn huidige CV ketel kan echter wellicht nog enkele jaren mee.

Als ik nu na de eerste winter evalueer ben ik tevreden over de Quatt (nagenoeg geen gas gebruik voor CV) maar geef toch de voorkeur aan een aparte CV ketel voor warmwater en als extra backup voor verwarming.

Mijn overwegingen :
- de investering naar FE van circa € 9.000 , dat is net zo duur als een gas oplossing.
- de afhankelijkheid van slechts 1 energiebron, die nu al erg te lijden heeft onder netcongestie. Wat als dadelijk iedereen elektrisch verwarmd.
- wat als het in de toekomst eens 3-4 weken -10 a -15 graden is ? Dan heeft de Quatt het hard te halen en het is niet uitgesloten dat dat eens gebeurd.

Dan heb ik toch liever mijn beproefde CV achter de hand.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)

• BertBertjes
  • Laatst online: 17:58
Metsubsidie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:24:
@Brent @juggle
- wat als het in de toekomst eens 3-4 weken -10 a -15 graden is ? Dan heeft de Quatt het hard te halen en het is niet uitgesloten dat dat eens gebeurd.

En hiermee geef je dus antwoord op @juggle waarom Quatt volgens mij zo voorzichtig is. Bij mij hebben ze uiteindelijk wel de FE geplaatst (ondanks dat ze te weinig data hadden) Maar ik heb nog een back-up kachel staan, dus mocht de FE + hybrid duo echt ontoereikend zijn (wat niet zo gaat zijn, maar goed) dan heb ik nog de kachel als back-up voor warmte.

• Brent
Metsubsidie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:24:
@Brent @juggle
- de investering naar FE van circa € 9.000 , dat is net zo duur als een gas oplossing.
Ik was voor 9k klaar, all-in (na subsidie). FE bij een bestaande Quatt is geen 9k.
- de afhankelijkheid van slechts 1 energiebron, die nu al erg te lijden heeft onder netcongestie. Wat als dadelijk iedereen elektrisch verwarmd.
Dat is een keuze. Onze backup is een haard.
Zeker met een DUO heb je wss flink overcapaciteit dat die situatie ook geen issue is.
-15 is geen issue hoor. Daaronder verwacht ik pas problemen.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Brent schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:31:
[...]

Ik was voor 9k klaar, all-in (na subsidie). FE bij een bestaande Quatt is geen 9k.

[...]
Was dat voor een V2 of nog voor de V1 ?

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)

• Okidoki4u
Ik heb een offerte voor € 13.148,-
Na subsidie € 9.598,-
Inclusief installatie en dergelijke.

Full Electric met Hybrid Single 7KW met XL vat

[ Voor 3% gewijzigd door Okidoki4u op 31-03-2026 14:08 ]

• TeslaNerd
nairolf schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:16:
[...]
Ja, maar nee.. CiC denkt dat er gebeurt wat de gele lijn laat zien, maar omdat de warmtepomp(en) niet daadwerkelijk dat uitvoeren, maar de blauwe lijn, is het niet eerlijk vergelijken.

Het is net alsof je een kind met een speelstuur naast je in de auto zet, gaat observeren wat hij doet, en dan roept "kijk hij kan echt niet rijden, want hij stuurt veel te hard naar rechts", ja nogal wiedes, als de auto niet reageert op zijn stuur dan gaat hij extra corrigeren.

Dus je moet heel erg oppassen met dit soort "vergelijkingen" van de CiC en OpenQuatt, want het is gewoon geen eerlijke vergelijking: de controller die afgesneden is (CiC in dit geval) kan makkelijk "uit de bocht vliegen" omdat er niet gebeurt wat hij wil, en dan gaat je vergelijking gewoon mank.
Nee, maar ja. De CiC “denkt” obv het verschil tussen Room Setpoint en Room Temperature. Dat kun jij hier ook goed zien waar de setpoint is bereikt gaat de CiC de compressor verlagen en na de verhoging van het setpoint naar 19,5 verhoogt de CiC de compressor om het verschil van 0,5 graden met de kamertemperatuur met de door Quatt voor de CiC-aansturing bedachte snelheid op te warmen.
Dat wordt niet beinvloed door een kind dat de andere kant op stuurt

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Okidoki4u schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:44:
Ik heb een offerte voor € 13.148,-
Na subsidie € 9.598,-
Inclusief installatie en dergelijke.

Full Electric met Hybrid Single 7KW
Dat is dus 1 stuks V2, lijkt mij voor mijn situatie toch te krap.

Bij minus 5 graden draait de WP hier zowat 24 uur op hoog vermogen en is er geen of beperkte capaciteit over om water te verwarmen.

• Okidoki4u
Metsubsidie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:53:
[...]

Dat is dus 1 stuks V2, lijkt mij voor mijn situatie toch te krap.

Bij minus 5 graden draait de WP hier zowat 24 uur op hoog vermogen en is er geen of beperkte capaciteit over om water te verwarmen.
Wat was dan jouw gasverbruik voor aanschaf van de Quatt ?
Dan kan ik het een beetje vergelijken met mijn verbruik.

• Brent
Metsubsidie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:35:
[...]

Was dat voor een V2 of nog voor de V1 ?
DUO V2 met L vat.

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:24
Dit waren de prijzen eind 2025 voor alleen de upgrade incl subsidie. Bijzonder dat ze die nergens meer vermelden.
All-Electric upgradeMLXL
Als je al een Quatt Hybrid hebtVoor 1 tot 2 personen
€ 4.999
Voor 3 tot 4 personen
€ 5.499
Voor 4+ personen
€ 5.999
Hier ook al een tijdje twijfel over de all-electric upgrade. Hoe erg ik mijn best doe komt de berekende terugverdientijd voor de XL altijd tussen de 12-14 jaar. Het valt nog maar te bezien of het apparaat het zo lang volhoud.

Aangezien we een groot oppervlakte vloerverwarming hebben ben ik mij gaan oriënteren op een Auer/dimplex Edel Eau. Daar is ook redelijk wat ervaring mee op deze site:
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

Inmiddels een offerte voor de 270l variant van 2750 euro incl installatie en subsidie. Dat is minder dan de helft van de Quatt oplossing... Als ik er een backup heater aan toe zou voegen gaat het wel over de helft heen, maar alsnog minimaal 2500 euro goedkoper.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Okidoki4u schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:03:
[...]

Wat was dan jouw gasverbruik voor aanschaf van de Quatt ?
Dan kan ik het een beetje vergelijken met mijn verbruik.
Ik kwam de laatse jaren op ongeveer 1.000 m3 gas verbruik tbv verwarming .
Plus circa 250 a 300 m3 gas voor warm water (ik heb een ingebouwde boiler die verbruikt ook wat extra gas).

Maar dat is met nu niet direct vergelijkbaar want ik heb vorig jaar ook HR++ glas laten plaatsen en dat scheelt ook al behoorlijk.

Bovendien heb ik de gemiddelde temperatuur circa 1 graad hoger nu dan voorheen, comfort is ook stuk beter.

Al met al kom ik tov de huidige tarieven met mijn energiemaatregelen nu circa € 2.000 per jaar lager uit.
De totale netto investering in het huis voor alles was bijna € 16.000 (excl energie zuinige apparaten)

Ik ben er blij mee !

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:04

Ywa

RickvdT schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:04:
Dit waren de prijzen eind 2025 voor alleen de upgrade incl subsidie. Bijzonder dat ze die nergens meer vermelden.
All-Electric upgradeMLXL
Als je al een Quatt Hybrid hebtVoor 1 tot 2 personen
€ 4.999
Voor 3 tot 4 personen
€ 5.499
Voor 4+ personen
€ 5.999
De upgrade (en alle andere) prijzen staan nog op https://www.quatt.io/subsidie-prijzen

• Brent
Ywa schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:47:
[...]

De upgrade (en alle andere) prijzen staan nog op https://www.quatt.io/subsidie-prijzen
Heb de indruk dat de Large regel nog foutief oude subsidie-tarieven heeft en dus onder de streep iets hoger moet zijn.

• Okidoki4u
Metsubsidie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Ik kwam de laatse jaren op ongeveer 1.000 m3 gas verbruik tbv verwarming .
Plus circa 250 a 300 m3 gas voor warm water (ik heb een ingebouwde boiler die verbruikt ook wat extra gas).

Maar dat is met nu niet direct vergelijkbaar want ik heb vorig jaar ook HR++ glas laten plaatsen en dat scheelt ook al behoorlijk.

Bovendien heb ik de gemiddelde temperatuur circa 1 graad hoger nu dan voorheen, comfort is ook stuk beter.

Al met al kom ik tov de huidige tarieven met mijn energiemaatregelen nu circa € 2.000 per jaar lager uit.
De totale netto investering in het huis voor alles was bijna € 16.000 (excl energie zuinige apparaten)

Ik ben er blij mee !
mmmm... dat is redelijk vergelijkbaar met mijn verbruik van 1100m3 totaal (zal rond 900-200 verhouding liggen).
Misschien toch ook een duo overwegen icm een FE :?

• Okidoki4u
Brent schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:52:
[...]

Heb de indruk dat de Large regel nog foutief oude subsidie-tarieven heeft en dus onder de streep iets hoger moet zijn.
De adviseur vertelde mij dat de L iets zuiniger is in verhouding en dat daarom de subsidie hoger is dan voor een M of XL.

• Brent
Okidoki4u schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:53:
[...]

De adviseur vertelde mij dat de L iets zuiniger is in verhouding en dat daarom de subsidie hoger is dan voor een M of XL.
Ah, wist ik niet! Zie dat ik (weliswaar vorig jaar) 950 heb terug gekregen idd.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Op basis van deze prijslijst kom ik dan voor een extra buitenunit en (extra) large vat dan rond de € 8.000 a € 9.000 (all-in gemonteerd). De minimale optie met alleen Medium vat komt op € 5.000.

Ik zou voor de grootste uitvoering gaan , dus ja dan is de CV ketel wel weer interessant !

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:03
jj85 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 06:59:
[...]

Dan kun je de cv er wel uit halen. WPB voor tapwater en bijv een doorstroomverwarmer in het cv circuit. Al zou je die laatste ook weg kunnen laten met je minimale gasverbruik
Mijn cv heeft sinds de duo geen gas meer gebruikt voor verwarming. Nu ook niet meer voor warmwater omdat ik een wpb geinstalleerd heb. Stuk goedkoper en een voordeel van het niet geintegreerd zijn in het quatt gebeuren is dat ze onafhankelijk van elkaar werken.
Ben erg tevreden over de atlantic explorer V5.
De cv ketel (18 jaar oud) gaat er eerdaags uit, gas is al afgesloten, en vervang ik door een doorstroomverwarmer van 3kw. Zal hem waarschijnlijk nooit gebruiken, maar het is wel een fijn idee om hem te hebben.

• raven22
juggle schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:55:
Een tijdje geleden heb ik ook een advies-gesprek gehad voor een ALL-ELECTRIC oplossing. MIjn huidige installatie is een single opstelling. Ik heb een goed geisoleerd huis met 140m2. En verwarm alleen de benedenverdieping met de Quatt (geen vloerverwarming). De temp staat hier constant op 21c overigens.

In het gesprek raakte ik in een (vriendelijke) discussie over de data van Quatt, volgens hun metingen en berekeningen zou ik niet genoeg warmte hebben bij -8. Hierbij gaven ze zelfs aan dat ze misschien / mogelijk niet eens zouden willen plaatsen als ik geen DUO zou nemen. Een DUO is naast de extra kosten ook in plaatsing vanwege geluidsnormen problematisch.

Dit moest overlegd worden.
In mijn eigen ervaring heeft de ketel wel bijgesprongen maar echt zeer minimaal (5m3) over een jaar. Daarnaast zijn de periodes waarin we voor langere periodes -8 hebben gehad in Nederland verwaarloosbaar imho.

De dekking van afgelopen winter was 100%.

Mijn gevoel is dat de aannames van Quatt wel erg voorzichtig zijn, kan ik mij goed voorstellen je wil geen klachten. Maar misschien zit ik hier fout?

Dit is het advies:

Geschiktheid All-Electric

Zoals besproken, kunnen wij een All-Electric systeem installeren in de woning maar blijkt uit de data van de winter van 2024/2025 dat de woning bij -7 graden dan verwarmd kan worden tot maximaal 17,4 graden. Bij een buitentemperatuur tot -4,4 graden verwachten wij de woning tot 20 graden te kunnen verwarmen. Met een tweede unit heb je wel genoeg vermogen om de woning bij -7 graden te verwarmen tot 20 graden, maar dan moeten wij de huidige Quatt wel verplaatsen. De kosten hiervoor bedragen €390 en we moeten dan een plek vinden waar je beide units kwijt kan zonder de geluidsnorm te overschrijden. Een derde optie zou zijn om de huidige Quatt te vervangen door ons nieuwste model, dit is de duurste optie. Waarbij een tweede warmtepomp ongeveer €1.300 kost na subsidie betaal je voor een nieuw model zo'n €4.000.

Neem een warmtepompboiler indien mogelijk.

• Brent
Die 4.3.0 heeft die 'oververhitting' toch nog niet goed opgelost. Het is hier 20,8 graden, thermostaat op 19,5, en toch staat Quatt 5kW naar binnen te pompen.

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:12
Geen AE van Quatt maar een WPB met een E-CV. Deze E-CV is regelmatig bijgesprongen afgelopen winter. Omdat het een 4 Kw versie is, 3 x 1,3 Kw elementen, kan ik kiezen hoeveel elementen ik gebruik. Ik had eerst alle drie aanstaan en heb dit gewijzigd naar 1 element, feitelijk dus een hulpje van 1,3 Kw.

Werkt prima, waarschijnlijk had dit zonder E-CV ook gewerkt maar iet langer geduurd.

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:40
Iemand ook bij de Quatt Chill installatiecheck onderstaande bericht gekregen?

“Onze experts hebben zorgvuldig naar de ingestuurde foto’s van je huidige situatie gekeken. Hieruit blijkt dat er bijzonderheden zijn.”

Ik moet nog gebeld worden, maar ben benieuwd wat ongeveer de insteek van het gesprek zal zijn.

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:23
raven22 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:04:
[...]

Mijn cv heeft sinds de duo geen gas meer gebruikt voor verwarming. Nu ook niet meer voor warmwater omdat ik een wpb geinstalleerd heb. Stuk goedkoper en een voordeel van het niet geintegreerd zijn in het quatt gebeuren is dat ze onafhankelijk van elkaar werken.
Ben erg tevreden over de atlantic explorer V5.
De cv ketel (18 jaar oud) gaat er eerdaags uit, gas is al afgesloten, en vervang ik door een doorstroomverwarmer van 3kw. Zal hem waarschijnlijk nooit gebruiken, maar het is wel een fijn idee om hem te hebben.
Ik zie mijzelf ook voor deze uitdaging staan. Sinds de Quatt Duo is geplaatst (dec 2024) is mijn gasverbruik ook naar nul gegaan. Dus van 1100m3 naar nu 340m3 voor alleen SWW. Mijn Cv ketel boiler (80ltr Daalderop) is nu 22j en binnenkort is de driewegmengklep aan de beurt. Gas kost mij nu €750,-/jaar (dure kuubs dus). Een nieuwe cv ketel (gemonteerd en oud verwijderd) kost denk ik €2500,-
Helaas kan ik geen WPB meer plaatsen omdat ik al 4 buitenunits (2X AIRCO en 2x Quatts) heb staan en er geen ruimte is voor nog een buitenunit voor de WPB.
Ik krijg net per mail een prijskaartje voor Quatt FE met buffervat L. Kosten na subsidie €5500,-

Vragen:
1. kan iemand mij een indicatie geven met ongeveer hoeveel kWh mijn energierekening per jaar gaat toenemen (3 persoons huishouden, gemiddelde douchers) igv FE met buffervat L?
2. Nu dacht ik gelezen te hebben dat de Heatcharger veel herrie kan maken. Kan iemand dat toelichten?

• TeslaNerd
Brent schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:47:
Die 4.3.0 heeft die 'oververhitting' toch nog niet goed opgelost. Het is hier 20,8 graden, thermostaat op 19,5, en toch staat Quatt 5kW naar binnen te pompen.
Zie mijn vergelijking van CiC (4.3.0) met mijn aansturing in OpenQuatt eerder vandaag

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
MrSweety66 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:00:
[...]

Ik zie mijzelf ook voor deze uitdaging staan. Sinds de Quatt Duo is geplaatst (dec 2024) is mijn gasverbruik ook naar nul gegaan. Dus van 1100m3 naar nu 340m3 voor alleen SWW. Mijn Cv ketel boiler (80ltr Daalderop) is nu 22j en binnenkort is de driewegmengklep aan de beurt. Gas kost mij nu €750,-/jaar (dure kuubs dus). Een nieuwe cv ketel (gemonteerd en oud verwijderd) kost denk ik €2500,-
Helaas kan ik geen WPB meer plaatsen omdat ik al 4 buitenunits (2X AIRCO en 2x Quatts) heb staan en er geen ruimte is voor nog een buitenunit voor de WPB.
Ik krijg net per mail een prijskaartje voor Quatt FE met buffervat L. Kosten na subsidie €5500,-

Vragen:
1. kan iemand mij een indicatie geven met ongeveer hoeveel kWh mijn energierekening per jaar gaat toenemen (3 persoons huishouden, gemiddelde douchers) igv FE met buffervat L?
2. Nu dacht ik gelezen te hebben dat de Heatcharger veel herrie kan maken. Kan iemand dat toelichten?
een typische WPB heeft geen buitenunit. De warmtepomp zit bovenop het boilervat

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:11
Vragen:
Ik heb één v1 unit met FE large. Twee personen en dagelijks tenminste eenmaal douchen heeft ons in de afgelopen 11 maanden net geen 400 kWh gekost. Dat is puur de heatcharger en boilervat.

Het geluid valt mee en is redelijk te sturen door in de app aan te geven dat je 's nachts het water in je boiler niet wil opwarmen. Ik zou het willen schrijven als een stevige brom.

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:23
Toby-Wan schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:28:
[...]

een typische WPB heeft geen buitenunit. De warmtepomp zit bovenop het boilervat
Hee, dat is nieuw voor mij! Maar dan heb je alle herrie toch binnen? Ik ga eens naar wat voorbeelden zoeken.
Thx!

• jj85
MrSweety66 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:45:
[...]

Hee, dat is nieuw voor mij! Maar dan heb je alle herrie toch binnen? Ik ga eens naar wat voorbeelden zoeken.
Thx!
Buurt hier eens anders Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 ;)

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:12
TZC-T1-FX schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:00:
Iemand ook bij de Quatt Chill installatiecheck onderstaande bericht gekregen?

“Onze experts hebben zorgvuldig naar de ingestuurde foto’s van je huidige situatie gekeken. Hieruit blijkt dat er bijzonderheden zijn.”

Ik moet nog gebeld worden, maar ben benieuwd wat ongeveer de insteek van het gesprek zal zijn.
Ook gehad, voordat ik kon reageren kreeg ik de 2e mail dat installatie op lokatie 1 niet mogelijk was, wel op lokatie 2. Ik heb toen direct aangegeven dat op de Chill demo in Amsterdam werd uitgelegd dat er een t-stuk geplaatst kan worden etc. kreeg toen de bevestiging dat lokatie 1 wel kan met als extra onderdeel een t-stuk. Ik heb 2 groene besteld dus moet nog even wachten op de afspraak.

• raven22
MrSweety66 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:45:
[...]

Thx!
Het geluid van de V5 valt echt reuze mee. Mijn vrouw is nogal gevoelig voor geluid maar vindt dit prima, het is ook vooral wind geruis, geen brom of trillingen

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:12

SBL

[...]

Vragen:
ad1. 340m3 gas * 8,8 kWh/m3 =3000 kWh warmte. Met COP 2,5 zou je daar 1200 kWh elektriciteit voor nodig hebben.
ad2. Belangrijk en ik heb zelfde gelezen, maar moeilijk om gevoel bij omvang van het probleem te krijgen. Misschien kun je er een poll van maken: Heatcharger in huis is a. best stil, b. lawaaiig maar heb er geen last van, c. heb last van teveel geluid

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• TeslaNerd
Ik heb een Intergas HRE36/30 met dubbele warmtewisselaar. Kan ik dan met het door mijn Quatt warmtepomp opgewarmde cv-water van 55 graden douchen als dat cv-water door mijn Intergas cv-ketel stroomt?

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:34:
Ik heb een Intergas HRE36/30 met dubbele warmtewisselaar. Kan ik dan met het door mijn Quatt warmtepomp opgewarmde cv-water van 55 graden douchen als dat cv-water door mijn Intergas cv-ketel stroomt?
Nope, om bijv 6 liter/min op te warmen van 10 naar bijv 38grC heb je (zonder verliezen) 12kW aan vermogen nodig. Dat trekt jouw Quatt niet.

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:37:
[...]

Nope, om bijv 6 liter/min op te warmen van 10 naar bijv 38grC heb je (zonder verliezen) 12kW aan vermogen nodig. Dat trekt jouw Quatt niet.
Met een Quatt Duo zou dat dan wel kunnen?

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:39:
[...]

Met een Quatt Duo zou dat dan wel kunnen?
De grootste delta T die je moet overbruggen voor je tapwater heb je als het buiten koud is.
Maar dan is ook de buitenlucht koud.

Je zult CV-water van 60grC (???) moeten maken om je tapwater eningszins op te kunnen warmen.
Hoge aanvoer + lage buitenluchttemp is voor de presetaties van je Quatt niet heel lekker.

Volgens mij ga je dat nooit voor elkaar krijgen. En dan nog is 6L/m voor sommigen een pisstraaltje ;)

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:46:
[...]

De grootste delta T die je moet overbruggen voor je tapwater heb je als het buiten koud is.
Maar dan is ook de buitenlucht koud.

Je zult CV-water van 60grC (???) moeten maken om je tapwater eningszins op te kunnen warmen.
Hoge aanvoer + lage buitenluchttemp is voor de presetaties van je Quatt niet heel lekker.

Volgens mij ga je dat nooit voor elkaar krijgen. En dan nog is 6L/m voor sommigen een pisstraaltje ;)
En zou het kunnen met een indirect verwarmd boilervat op de Intergas?

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:27
SBL schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:33:
[...]

ad1. 340m3 gas * 8,8 kWh/m3 =3000 kWh warmte. Met COP 2,5 zou je daar 1200 kWh elektriciteit voor nodig hebben.
ad2. Belangrijk en ik heb zelfde gelezen, maar moeilijk om gevoel bij omvang van het probleem te krijgen. Misschien kun je er een poll van maken: Heatcharger in huis is a. best stil, b. lawaaiig maar heb er geen last van, c. heb last van teveel geluid
@SBL

Het probleem bij Quatt AE, en dan specifiek het economisch rendement hierbij, is toch wel de COP over het tapwatergedeelte, lijkt me.
Kijken naar mijn ouderwetse nefit met ingebouwde boiler, zie ik dat deze eigenlijk bij elke keer watergebruik weer opnieuw opstart om zich te voorbereiden voor het volgende watergebruik. Dus voor het simpele handen wassen in de keuken, aangesloten via 5 meter 15mm leiding, dus een gebruik van ongeveer 2 liter warm water van 45 graden, dus 30 graden opgewarmd.
Dat is dus zo gebeurd met mijn nefit met weinig gasgebruik zou je zeggen. Toch gooit die er nog ongeveer 60 liter gas per handen wassen doorheen, dus ongeveer 530 wh.
Waar blijft die warmte?? Vooral in de cv ketel, ook die, met een gewicht van 60 kilo, wordt opgewarmd en wel van 30 naar 60 graden. Eigenlijk breng ik dus vooral de cv ketel weer op temperatuur.

Terug naar AE.
Als die gaat opwarmen tbv het heetwaterreservoir, moeten zowel de DUO, als het leidingwerk op temperatuur komen. Ze wegen 2 x 60 kilo, het leidingwerk schat ik van 7 tot 15 meter met 1 inch leiding. Hoeveel warmte gaat daarin zitten, en wat wordt dan de COP??

Ik weet wel, elk gezin, elk huis is anders. En ik weet niet hoe slim de regeling is die Quatt heeft uitgevonden, dus hoe vaak hij start na warmtevraag. Hij moet wel bijblijven , want owee als het water te koud is.

Ik denk dat er veel te veel warmteverliezen zijn om tapwater op temperatuur te houden, zeker buiten de winter. Naar mijn mening zou een simpele elektrische boiler, en dan ook nog op je zonnepanelen, veel beter voldoen, en veel beter te regelen zijn. En prijstechnisch een wereld van verschil aan het einde van het jaar.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:34
EvtK schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:32:
[...]

Exact ditzelfde beeld ineens. Ik heb vrijwel nooit gasverbruik en nu op onverklaarbare momenten. Erg vreemd. Ik ga ook melding maken bij quatt. Niet echt fraai met de gasprijzen nu.

[Afbeelding]
Voor wie dit probleem nog steeds ervaart, reactie van Quatt:
Ik heb dit intern nagevraagd en IT heeft aangegeven dat dit probleem bekend is. Er wordt momenteel gewerkt aan een fix door het controls team.

De verwachting is dat deze wordt meegenomen in CiC versie V4.5.0.

Zodra deze update beschikbaar is, zou dit gedrag dus verholpen moeten zijn.

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben bezig om te kijken of we via de soundslider het vermogen van de Quatt kunnen knijpen, om zo een rustiger stookgedrag te krijgen. Weet iemand toevallig wat het effect is van de verschillende geluidsniveaus op bv de maximale output van de Quatts?

• jj85
EvtK schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:22:
[...]

Voor wie dit probleem nog steeds ervaart, reactie van Quatt:

[...]
"De verwachting is dat deze wordt meegenomen in CiC versie V4.5.0."
Ben je mooi klaar mee. Tegen die tijd is het ongeveer zomer
(Quatt release flow is zo'n 6 weken vertelde men)

• jj85
Appesteijn schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:23:
Ik ben bezig om te kijken of we via de soundslider het vermogen van de Quatt kunnen knijpen, om zo een rustiger stookgedrag te krijgen. Weet iemand toevallig wat het effect is van de verschillende geluidsniveaus op bv de maximale output van de Quatts?
Volgens mij heeft @Mickel moen daar wel eens een lijstje van gemaakt

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:34
jj85 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:29:
[...]

"De verwachting is dat deze wordt meegenomen in CiC versie V4.5.0."
Ben je mooi klaar mee. Tegen die tijd is het ongeveer zomer
(Quatt release flow is zo'n 6 weken vertelde men)
Ik heb voor nu maar even de instelling aangepast dat ie voor duurzaam moet gaan en niet voor besparing. In de hoop dat ie dan minder snel gas pakt.

• TeslaNerd
EvtK schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:35:
[...]Ik heb voor nu maar even de instelling aangepast dat ie voor duurzaam moet gaan en niet voor besparing. In de hoop dat ie dan minder snel gas pakt.
Gratis reclame voor OpenQuatt! *O*

Met OpenQuatt v0.25 van @jj85 heb jij hier geen last van _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 01-04-2026 12:19 ]

• jj85
Magreet1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:08:
@jj85 Erg mooi project zeg!

Zo lang ik nog garantie heb blijf ik bij Quatt, met de CiC. Daarna heb ik mogelijk wel interesse, alleen onvoldoende kennis denk ik om dit zelf te regelen. Wat is er voor nodig qua kennis om hier zelf mee aan de slag te gaan?
Naar aanleiding van jouw post en wat feedback van @harv ook eens gaan nadenken over OpenQuatt voor gebruikers zonder Home Assistant. Ik heb een route gevonden om soort van web-app te laten draaien op de OpenQuatt controller. Daarmee kun je dus inzicht krijgen in je warmtepomp en ook wat default instellingen aanpassen.

Even een sneak peak (let niet op de exacte inhoud en bewoording). Wordt dus ook aan gewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrxT8_ZubqR_TRQEGTjnaAyrI40=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zXCbDErC2TjRkEeIdRyXTSjC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANaKvD4OKQxITpJW4k7xIZBpmKQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ytpFxF7bib8vxKnjSOMH8NK0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pF1bZYlXLUxlkGSb11hpDM6lc7k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MzCEMDO8QDL06jaJveYuZcCo.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8v_eKbZXXXhSL9ZuwmhGqd2b6w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BLjCIsOkhbSylswF6068kHx5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pZFWfic94RvPMNBHs0os-MrbbA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yOfGyGZw0pnd7MJT7uyUw4Wy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXXFZWDBqKetmanqBMDN0Do2De4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tzDNgvpjRwgUxjziSrip2ar6.png?f=fotoalbum_tile

:o :o
Poll: Heb je interesse in een OpenQuatt-controller (circa 60 euro)?Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407505&layout=1&sort=prc&v=20

[ Voor 10% gewijzigd door jj85 op 02-04-2026 19:55 ]

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:13:
[...]

Gratis reclame voor OpenQuatt! *O*

Met OpenQuatt v0.25 van @jj85 heb jij hier geen last van _/-\o_
spoiler:
hehe, sowieso heeft OpenQuatt geen duurzaamheidsinstelling. Duurzaamheid is momenteel the only way to go O-)

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:50
harv schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:05:
[...]

@SBL

Het probleem bij Quatt AE, en dan specifiek het economisch rendement hierbij, is toch wel de COP over het tapwatergedeelte, lijkt me.
Kijken naar mijn ouderwetse nefit met ingebouwde boiler, zie ik dat deze eigenlijk bij elke keer watergebruik weer opnieuw opstart om zich te voorbereiden voor het volgende watergebruik. Dus voor het simpele handen wassen in de keuken, aangesloten via 5 meter 15mm leiding, dus een gebruik van ongeveer 2 liter warm water van 45 graden, dus 30 graden opgewarmd.
Dat is dus zo gebeurd met mijn nefit met weinig gasgebruik zou je zeggen. Toch gooit die er nog ongeveer 60 liter gas per handen wassen doorheen, dus ongeveer 530 wh.
Waar blijft die warmte?? Vooral in de cv ketel, ook die, met een gewicht van 60 kilo, wordt opgewarmd en wel van 30 naar 60 graden. Eigenlijk breng ik dus vooral de cv ketel weer op temperatuur.

Terug naar AE.
Als die gaat opwarmen tbv het heetwaterreservoir, moeten zowel de DUO, als het leidingwerk op temperatuur komen. Ze wegen 2 x 60 kilo, het leidingwerk schat ik van 7 tot 15 meter met 1 inch leiding. Hoeveel warmte gaat daarin zitten, en wat wordt dan de COP??

Ik weet wel, elk gezin, elk huis is anders. En ik weet niet hoe slim de regeling is die Quatt heeft uitgevonden, dus hoe vaak hij start na warmtevraag. Hij moet wel bijblijven , want owee als het water te koud is.

Ik denk dat er veel te veel warmteverliezen zijn om tapwater op temperatuur te houden, zeker buiten de winter. Naar mijn mening zou een simpele elektrische boiler, en dan ook nog op je zonnepanelen, veel beter voldoen, en veel beter te regelen zijn. En prijstechnisch een wereld van verschil aan het einde van het jaar.
Dus voor het simpele handen wassen in de keuken, aangesloten via 5 meter 15mm leiding, dus een gebruik van ongeveer 2 liter warm water van 45 graden, dus 30 graden opgewarmd.

Daarom heb ik al 20 jaar een 10 liter close in boiler in de keuken, optimaal comfort met maar 40cm leiding vrijwel direct warm water met een gemiddeld dagverbruik van 0,7 KWh/24h waarvan het grootste gedeelte zonnestroom.

[ Voor 3% gewijzigd door louigi58 op 01-04-2026 13:53 ]

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/17,9°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• Mickel moen
jj85 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:30:
[...]

Daar heb ik niet echt een lijstje van gemaakt.
Wel de verschillende standen geprobeerd, maar niet verwerkt met dB e.d. Is ook best lastig. Je moet dan meten bij verschillende vermogens. Die wisselen nogal eens op een dag.

Wel is mijn ervaring, dat Silent bij mij de stilste stand is. Zelfs stiller dan Building. Nu heb ik er niet veel verstand van, maar dan betreft het met name de compressor vermoed ik.

Al met al, heb ik met nogal wat buren te maken, dus Silent 24/7 bevalt mij uitstekend. Dat er dan in de wintermaanden relatief meer gas bij komt, vind ik geen probleem.(2025 / 12%)

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid 1.5/Silent//6kW/-10°C/16°C/SCOP 4,2, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:28
louigi58 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:50:
[...]

Dus voor het simpele handen wassen in de keuken, aangesloten via 5 meter 15mm leiding, dus een gebruik van ongeveer 2 liter warm water van 45 graden, dus 30 graden opgewarmd.

Daarom heb ik al 20 jaar een 10 liter close in boiler in de keuken, optimaal comfort met maar 40cm leiding vrijwel direct warm water met een gemiddeld dagverbruik van 0,7 KWh/24h waarvan het grootste gedeelte zonnestroom.
Ik heb vergelijkbare oplossing volledig gasloos. Nu al 2 jaar, een Quatt V1 single, zonder CV ketel, met direct warm water in de keuken met een 10 liter close in elektrische boiler. Warm water voor de badkamers met elektrische boiler. Weinig kosten, geen geluid van warmtepomp boiler die bovendien in de winter warmte uit de woning opneemt. Beide kunnen evt alleen op PV elektra verwarmd worden via Home Assistant.

WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3 op 21'C. 4 Jaga conv. met fans + rad. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A+++/NOM, veel glas, gasloos feb24. PV: 17.5kWp 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA

• okijokii
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:30:
[...]

@MWink heeft daar wel iets over geschreven:
Het begrenzen van de compressor frequentie gaat het eenvoudigst met de Soundslider. Op Library (begrenzing op 85 Hz, stand 9), Silent (begrenzing op 55 Hz, stand 4), Building 87 (begrenzing op 49 Hz, stand 3).

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:56
harv schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:05:
[...]
Met dit verschil dat die cv ketel inderdaad iedere keer voor iedere hoeveelheid warm water volledig opwarmt, terwijl de buitenunits veel minder vaak alleen hiervoor opwarmen.

Ruwweg 3 scenarios:

1. Er is warmtevraag vanuit het huis. De buitenunits draaien toch al en het systeem is toch al warm, er gaat geen extra warmte verloren.
2. Er is geen warmtevraag vanuit het huis, maar de warmte kan uit het huis worden gehaald: buitenunits gaan niet aan.
3. Er is geen warmtevraag vanuit het huis, maar zodra de heatcharger aan gaat zakt de temperatuur in het systeem ver genoeg dat de buitenunit aan gaat: alleen in dit scenario warmen de buitenunit en het cv systeem alleen op voor de heatcharger.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• TeslaNerd
okijokii schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:52:
[...]
@MWink heeft daar wel iets over geschreven:
Het begrenzen van de compressor frequentie gaat het eenvoudigst met de Soundslider. Op Library (begrenzing op 85 Hz, stand 9), Silent (begrenzing op 55 Hz, stand 4), Building 87 (begrenzing op 49 Hz, stand 3).
Met de kennis van OpenQuatt vraag ik mij dan toch af waarom Quatt met die slider de gebruiker niet de mogelijkheid geeft dat hij de compressor op ieder niveau kan begrenzen van 1-11 waarbij 11 de cv-ketel is.

Met de maximale stand 11 “Spinal tap” waar de cv ketel ook mee mag doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGKjZIBTqSlKQDpryUqAJlJMfd4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/iBIVKD7ssIKbG96pHOlfYwyX.gif?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 01-04-2026 21:37 ]

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:12
jj85 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:26:
[...]

Naar aanleiding van jouw post en wat feedback van @harv ook eens gaan nadenken over OpenQuatt voor gebruikers zonder Home Assistant. Ik heb een route gevonden om soort van web-app te laten draaien op de OpenQuatt controller. Daarmee kun je dus inzicht krijgen in je warmtepomp en ook wat default instellingen aanpassen.

Even een sneak peak (let niet op de exacte inhoud en bewoording). Wordt dus ook aan gewerkt.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

:o :o
Poll: Heb je interesse in een OpenQuatt-controller (circa 60 euro)?Tussenstand:
[Afbeelding]
Dat ziet er heel mooi uit. Denk dat ik daar wel mee uit de voeten zou kunnen.
Nu hebben wij wel net een All-Electric. Hopelijk is er tegen de tijd dat de garantie voorbij is ook zo’n variant. Dan wordt het pas echt besparen!
Ik voel me wel een vooral een consumeerder hier… :'( dus nogmaals dank voor alle energie die hierin gaat zitten! En sowieso voor het meedenken in alle vragen!

• okijokii
  • Niet online
TeslaNerd schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:33:
[...]

Met de kennis van OpenQuatt vraag ik mij dan toch af waarom Quatt met die slider de gebruiker niet de mogelijkheid geeft dat hij de compressor op ieder niveau kan begrenzen van 1-11 waarbij 11 de cv-ketel is.

Met de maximale stand 11 “Spinal tap” waar de cv ketel ook mee mag doen
[Afbeelding]
Of uitsluiten van bepaalde niveaus

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:27
onlinaius schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:19:
[...]

Met dit verschil dat die cv ketel inderdaad iedere keer voor iedere hoeveelheid warm water volledig opwarmt, terwijl de buitenunits veel minder vaak alleen hiervoor opwarmen.

Ruwweg 3 scenarios:

1. Er is warmtevraag vanuit het huis. De buitenunits draaien toch al en het systeem is toch al warm, er gaat geen extra warmte verloren.
2. Er is geen warmtevraag vanuit het huis, maar de warmte kan uit het huis worden gehaald: buitenunits gaan niet aan.
3. Er is geen warmtevraag vanuit het huis, maar zodra de heatcharger aan gaat zakt de temperatuur in het systeem ver genoeg dat de buitenunit aan gaat: alleen in dit scenario warmen de buitenunit en het cv systeem alleen op voor de heatcharger.
@onlinaius

De volgende opmerkingen:
1 De duo draait,maar voor verwarming. Nu moet hij 25 graden hoger gaan, alles opwarmen en de v1.5 kan maar maximaal tot 55 graden.
2 het is zomer, de heatcharcher pompt de warmte uit het huis. Ook daar verlies, maar waarschijnlijk een redelijke cop
3 dus het hele systeem wordt heet, duo, leidingwerk en heatcharger, 55 graden dus sowieso lage cop.
Voor een warm bad, 100 liter, kan rendabel zijn. De afwas, 10 liter, ik betwijfel het. En uitval voor verwarming tijdens defrosten en nu ook al voor tapwater.

Ik loop nog niet warm met mijn vrij lage tapwater- en doucheverbruik. Sowieso geen AE, misschien een wpb, maar voorlopig denk ik aan een elektrische op zoveel mogelijk zonnestroom.

Maar ik blij rustig en meelezen

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik probeer in te schatten wáárom een aantal tweakers een eigen controlcenter willen bouwen/hebben gebouwd voor de quatt systemen.
Ik ben mij aan het oriënteren en quatt met chill AE is 1 van de gegadigde. En ik probeer in te schatten of ik een gespecificeerde offerte moet opvragen of dat t verspilde tijd is omdat concurenten t beter voor elkaar hebben.
(Off topic:Weheat schijnt weer andere dingen te hebben als in steeds meer data wordt afgeschermt voor lokale interpretatie software als HA.(betaal abo voor wel die data mogen afnemen in de maak?)
Dus concreet gezien:
1 is concept Quatt in de software zijde (zo) instabiel , niet verfijnt genoeg, onvoldoende zodat zelf een controler koppelen die wél goed werkt wenselijk/noodzakelijk is. Of is t veel genuanceerder en voor de casual gebruiker geen enkel probleem om de originele controler te gebruiken.
2 welke installateurs werken met Quatt in noordholland? ( veel bieden andere merken aan, dus t lijkt voor hun niet populair.)
3 chill is blijkbaar zo nieuw concept dat er nog geen review van gebruikers is.
Enige inschatting of t product levert wat de "folders" zeggen?
4 totslot, meeste post gaan uiteraard over problemen maar geen problemen word meeestal niet gepost. Welk percentage vh jaar is probleemloos (gebruik zonder na te denken) te noemen? 80% 90%. Of is (micro)management van stooklijn e.d. een continu proces met de cic?

Bij voorbaat dank voor jullie inzichten.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Toby-Wan
  • Nu online
copykat schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:55:
1 is concept Quatt in de software zijde (zo) instabiel , niet verfijnt genoeg, onvoldoende zodat zelf een controler koppelen die wél goed werkt wenselijk/noodzakelijk is. Of is t veel genuanceerder en voor de casual gebruiker geen enkel probleem om de originele controler te gebruiken.
hier staat quatt nu 3 jaar en heb nooit 'problemen' gehad met de software, dus het is niet instabiel.
echter, het is ook zeker niet verfijnd: geen zelflerend vermogen, enige 'slimmigheid' is totaal afhankelijk van een wel/niet stoken signaal van thermostaat.
de Quatt controller (CIC) krijgt continue data van de thermostaat, maar wanneer de thermostaat een grote hysterese (bandbreedte) heeft, dan ziet de CIC het huis afkoelen maar doet niks totdat de thermostaat zegt: nu is temperatuur laag genoeg gezakt dat je weer mag verwarmen. Dan knalt de CIC de Quatt 'vol' aan omdat er ineens een achterstand in temperatuur is die ingehaald moet worden. Dit soort gedrag wil men met de OpenQuatt / eigen controller voorkomen. een warmtepomp werkt het doorgaans het beste wanneer deze continu je warmteverlies compenseert: zo lang mogelijk aan op een lage modulatie.

Daarnaast, kan eigen controller de Quatt ook in koel-modus zetten wat interessant is voor passieve koeling met vloerverwarming. Quatt heeft wel beloofd dit "ooit" zelf mogelijk te maken, maar ja ze willen eerst zoveel mogelijk Chills verkopen voordat ze dat gaan doen.

omdat je zelf geinteresseerd ben in de AE upgrade: in januari 2024 heeft Quatt de boost functie & slim verwarmen al aangekondigd. Nu april 2026, en boost functie is er nog niet en slim verwarmen "soort van wel" als in er is wel een dynamisch tarief component, maar de AE pakt nog lang niet altijd het goedkoopste moment..

voor het serieuze bedrag dat je voor een AE upgrade neerlegt, mag je (in mijn optiek) daar meer van verwachten dan wat Quatt daar nu in presteert.
2 welke installateurs werken met Quatt in noordholland? ( veel bieden andere merken aan, dus t lijkt voor hun niet populair.)
dat is volgens mij niet te zeggen. alles gaat via Quatt en die hebben dan weer contact met lokale installateurs. Let wel, support na installatie gaat dus (in principe) ook via Quatt en niet via de lokale installateur
3 chill is blijkbaar zo nieuw concept dat er nog geen review van gebruikers is.
Enige inschatting of t product levert wat de "folders" zeggen?
zoals je zelf al schrijft is het daar nog iets te vroeg voor.
er was laatst wel een presentatie bij Quatt waar ook een aantal tweakers bij aanwezig waren, de een vind het geluid oke, de ander storend.
4 totslot, meeste post gaan uiteraard over problemen maar geen problemen word meeestal niet gepost. Welk percentage vh jaar is probleemloos (gebruik zonder na te denken) te noemen? 80% 90%. Of is (micro)management van stooklijn e.d. een continu proces met de cic?
Er gaat heel veel goed dat kunnen we best voorop stellen, maar het service systeem van Quatt is nogal hit-or-miss / wisselvallig, ja dat kan ook goed gaan, maar ook tergend traag. Hoewel de CEO ook hier in dit forum meerdere keren heeft erkent dat e.e.a. niet op orde is, lijkt er nog geen duidelijke verbetering te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Toby-Wan op 02-04-2026 09:42 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:55
Ach, mbt de service. Mijn ouders hebben een Bosch warmtepomp, met uitstekende service van hun installateur. De installateur is alleen afhankelijk van onderdelen van Bosch en die zijn kennelijk zeer moeilijk leverbaar. Is ze nu al twee keer voorgekomen dat ze dagen zonder warmte zaten omdat onderdelen niet leverbaar waren.

Snap dat het gras mogelijk groener aan de overkant is, maar zelfs bij bekende merken heb je zo nu en dan gelazer.

• Brent
Ik probeer in te schatten wáárom een aantal tweakers een eigen controlcenter willen bouwen/hebben gebouwd voor de quatt systemen.
Uit principe. Cloud == zwakke schakel. Nu kan de CiC op zich prima autonoom draaien, en zal zijn gedrag aanpassen oiv de thermostaat, maar instellingen (geluid ed) gaan via de Grote Wolk. Liever niet. Offline == beter, zelfs als ik de app en de werkzaamheid verder prima vind.

We hebben nu een half jaar een DUO v2 AE, verder zeer tevreden over, zeker de prijs (9k rond). Een voordeel van OpenQuatt is meer controle over gedrag, bijv het recente te reactieve gedrag. Geen deal breaker, want de winter is verder uitstekend overlopen, maar offline en in eigen beheer is altijd beter dan online en niet in eigen beheer.

99% van de tijd: prima spul. Daarbij gezegd: op den duur gaat pas blijken hoe goed het spul is.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Bij mij is recent de ventilator van de V2 vervangen, tevens zijn nieuwe dempende voetjes (ivm trillingen aan de muur) aangebracht.
Zoals het zich nu laat aanzien is beide al een aanzienlijke verbetering. Maar heeft nog niet op max capaciteit gedraaid.

Wat de Open Quatt betreft, prima initiatief, maar ik kan niet zeggen dat ik het nu echt mis, ben het wat dat betreft wel met @Brent eens. Bij mij werkt de Quatt/CIC en T6 stabiel en naar tevredenheid.

Ik heb voldoende aan de integratie die ik nu in Domoticz heb obv de huidige (lokale) API informatie en op basis daarvan heb ik wat automatisering in Domoticz gemaakt

Nu doet mijn HHEMS systeem nog wat automatisering buiten om.

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11:57

TWN

Metsubsidie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:06:
Bij mij is recent de ventilator van de V2 vervangen, tevens zijn nieuwe dempende voetjes (ivm trillingen aan de muur) aangebracht.
Zoals het zich nu laat aanzien is beide al een aanzienlijke verbetering. Maar heeft nog niet op max capaciteit gedraaid.
Goed om te horen! Heb je wellicht een foto van de nieuwe ventilator? Die van mij worden eind deze maand vervangen.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:04
@copykat Ik denk dat @Toby-Wan en @Brent het al redelijk volledig hebben verteld. Maar laat ik wel nog even wat dingen benadrukken:
- Nadeel: Quatt heeft geen traploze modulatie. Er zijn 10 (of 11?) compressor frequenties ingeprogrammeerd (OpenQuatt kan die overschrijven dacht ik), en daar moet je het mee doen. Heb je een frequentie waarbij je huis begint te zingen dan heb je pech. Dat heb je opzich ook met WeHeat, maar daar is de compressor frequentie dacht ik traploos, waardoor je minder "kans" hebt dat dit gebeurt. (WeHeat Flint even buiten beschouwing gelaten, die komt weer van hetzelfde white-label meoderbedrijf als Quatt en ook Itho Amber: Amitime)
- Nadeel: Als je geen OpenQuatt gebruikt dan moet het aanpassen van de stooklijn via een service ticket bij de support afdeling van Quatt. Soms hoor je dat dat binnen minuten gebeurt, soms gaat er dagen overheen dacht ik.
- Voordeel: De CiC hangt aan je lokale netwerk (in tegenstellig tot WeHeat), en je krijgt via de CiC JSON een hele hoop data over de WP te zien. Als ik het me goed herrinner update deze JSON iedere seconde, dus je hebt echt detail-data, in tegenstelling tot WeHeat. Die kunnen ze natuurlijk alsnog "afpakken" door een CiC update, net als WeHeat nu lijkt te doen, maar voor nu lijkt het er zelfs op dat deze data op den duur alleen maar verder uitgebreid gaat worden (was ergens tijdje geleden een comment over)
- Voordeel: Je kan met een "modbus sniffer" (de voorloper van OpenQuatt) de communicatie tussen CiC en buitenunit aflezen. Daaruit krijg je echt de technische in-depth data die zelfs niet in JSON staat. Die kan Quatt je niet afpakken met een CiC update natuurlijk.

Zoals @Kaaspeer90 al zegt: Het gras is echt niet altijd groener aan de andere kant. Ieder merk heeft zijn voor- en nadelen. Kies een merk waar de nadelen je niet of nauwelijks in de weg zitten en de voordelen voor jou ook pluspunten zijn.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

TWN schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:36:
[...]

Goed om te horen! Heb je wellicht een foto van de nieuwe ventilator? Die van mij worden eind deze maand vervangen.
Geen foto van gemaakt. Maar het is een 3-blads met inkepingen.

Gevoelsmatig leek het mij of de oorspronkelijke 4 blads veel luchtdruk opbouwt in de kast en daardoor het zware lucht geluid wordt veroorzaakt. Het geluid van de 3 blads is subtieler.

Ik ben benieuwd of deze ventilator een zelfde COP haalt.

• LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09:53
Metsubsidie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:11:
[...]

Geen foto van gemaakt. Maar het is een 3-blads met inkepingen.

Gevoelsmatig leek het mij of de oorspronkelijke 4 blads veel luchtdruk opbouwt in de kast en daardoor het zware lucht geluid wordt veroorzaakt. Het geluid van de 3 blads is subtieler.

Ik ben benieuwd of deze ventilator een zelfde COP haalt.
Ik zit er ook op te wachten. Heel benieuwd. Vanaf 1000 watt begint het flink te blazen hier.
Ik heb begrepen dat niet alleen de fam vervangen wordt. Er komt ook een andere motor en motorophanging in omdat hij anders tegen het frontje aankomt.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

LTS_2000 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:35:
[...]

Ik zit er ook op te wachten. Heel benieuwd. Vanaf 1000 watt begint het flink te blazen hier.
Ik heb begrepen dat niet alleen de fam vervangen wordt. Er komt ook een andere motor en motorophanging in omdat hij anders tegen het frontje aankomt.
De motorophanging (aparte beugel was bijgeleverd) is inderdaad ook vervangen, of de motor ook is vervangen weet ik niet. (Het was hoog aan de muur en ik heb geen toezicht gehouden)

• onlinaius
nairolf schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:49:
- Nadeel: Quatt heeft geen traploze modulatie. Er zijn 10 (of 11?) compressor frequenties ingeprogrammeerd (OpenQuatt kan die overschrijven dacht ik),
Theoretisch is het mogelijk, maar @jj85 heeft al aangegeven dat hij dit waarschijnlijk niet gaat implementeren, omdat bij dergelijke aanpassingen er ook altijd een risico is op schade aan de warmtepomp.
Als ik het goed heb begrepen is de huidige inzet dat de BPV van de V1 en V1.5 waarschijnlijk wel aangepast gaat worden, maar dat er verder geen wijzigingen in de software van de buitenunit worden gemaakt om risico's te beperken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• onlinaius
Metsubsidie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:45:
[...]

De motorophanging (aparte beugel was bijgeleverd) is inderdaad ook vervangen, of de motor ook is vervangen weet ik niet. (Het was hoog aan de muur en ik heb geen toezicht gehouden)
Interessant. Dat betekend waarschijnlijk dat Quatt de beperktere airflow van de 3 blads fan tov de 4 blads fan opvangt door de fanbladen verder te roteren (waardoor de fan dus wat dikker wordt), en dus per omwenteling meer lucht te laten verplaatsen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@nairolf ,@Brent , @Toby-Wan
Dat online cloud verhaal en de duidelijke macht vd cloud holder is duidelijk.
Dat is 1 vd redenen dat ik bij WeHeat wat terughoudend ben met kiezen. Ondanks dat hun sparrow AE duidelijk een interresante deal is kwa hardware.
(Waar is de goeie oude tijd van de lokale instellingen op de gasketel? Niks geen internet nodig geen privedata de deur uit enz. :) gewoon een lokale bekende installateur/serviceman die elk of om de 2 jaar even kwam schoonmaken en afstellen.)
Die mogelijkheid in de toekomst dat dingen achter een betaalmuur komen is steeds meer een trend als verdienmodel door de hogere hoeveelheid werk die ze moeten leveren om de software veilig en werkbaar te houden.
Vooral de nu kopen is geen garantie dat je niet later geconfronteert word met kosten wegens eenzijdig aangepaste service overeenkomst. En dat met een opensource initiatief te ondervangen.

Opzich kan ik mij nog geen goed beeld voor ogen krijgen hoe zo'n beheer app van een leverancier werkt in praktijk en inhoeverre de openquatt cic er dan mee vergelijkt. En hoeveel tijd je er mee bezig bent.
(Zijn er YT filmpjes die hier een soort tutorial van laten zien?)

Ik krijg nog 1 adviseur over de vloer.
Kijken waar hij mee aan komt.
Dat "zingen" is iets dat ik toch bij veel mensen hoor als ik kan slecht slapen of in de tuin relaxen is toch storend met dat gezoem.
Maar ja randstad en ik woon recht onder de traumahelicopter route tussen adam en alkmaar dus eh doodse stilte is er toch nooit.
Maar traploos is altijd beter dan beperkte mogelijkheden.
Ga quatt toch maar vragen om een offerte te schrijven vergelijken kan je alleen maar met offertes. En technische data.

• Toby-Wan
  • Nu online
copykat schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:51:
@nairolf ,@Brent , @Toby-Wan
gewoon een lokale bekende installateur/serviceman die elk of om de 2 jaar even kwam schoonmaken en afstellen.)
Die mogelijkheid in de toekomst dat dingen achter een betaalmuur komen is steeds meer een trend als verdienmodel door de hogere hoeveelheid werk die ze moeten leveren om de software veilig en werkbaar te houden.
eerlijk gezegd denk ik dat de belangrijkere reden achter de betaalmuur verdienmodel of andere WP-gerelateerde-abonnementen het gebrek aan noodzakelijk onderhoud en daar bijbehorende omzet is.
zoals gezegd, staat de quatt hier 3 jaar, ik haal 1x per jaar er een doekje over haal wat blaadjes weg van de achterzijde & klaar is kees :henk

voor de aloude 2 jaarlijkse bezoek aan je CV ketel ben je 80-100 euro per jaar kwijt, doe dat * levensduur en * aantal klanten, dan heb je een serieuze omzet waar je relatief weinig voor hoeft te doen.

• Okidoki4u
Magreet1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:39:
[...]

Dat ziet er heel mooi uit. Denk dat ik daar wel mee uit de voeten zou kunnen.
Nu hebben wij wel net een All-Electric. Hopelijk is er tegen de tijd dat de garantie voorbij is ook zo’n variant. Dan wordt het pas echt besparen!
Ik voel me wel een vooral een consumeerder hier… :'( dus nogmaals dank voor alle energie die hierin gaat zitten! En sowieso voor het meedenken in alle vragen!
Ik heb een All-electric als offerte uitstaan, dus ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Welk vat heb je erbij ?
En heb je een Duo of single ?
En wat was je gasverbruik voor het gebruik van een warmtepomp ?

Zo kan ik een beetje vergelijken met mijn situatie. Ik las eerder van iemand met een soortgelijke situatie die een single uitvoering heeft waarbij de buitenunit dan bijna continu volle toeren draait...
Ik twijfel tussen een warmtepomp (quatt) voor verwarming en daarbij een losse Atlantic Explorer V5 voor warm water.
Of de volledige All-electric oplossing van Quatt.

• TeslaNerd
onlinaius schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:45:
[...]
Theoretisch is het mogelijk, maar @jj85 heeft al aangegeven dat hij dit waarschijnlijk niet gaat implementeren, omdat bij dergelijke aanpassingen er ook altijd een risico is op schade aan de warmtepomp.
Als ik het goed heb begrepen is de huidige inzet dat de BPV van de V1 en V1.5 waarschijnlijk wel aangepast gaat worden, maar dat er verder geen wijzigingen in de software van de buitenunit worden gemaakt om risico's te beperken.
Niet alleen theoretisch. Het mooie van OpenQuatt is dat het ook echt open source is. Door @jj85 is een enorme inspanning verricht om een plug&play firmware voor OpenQuatt te maken met alle voorzorgsmaatregelen van de CiC icm uitgebreide settings zoals iedere cv-ketel die heeft.
Maar het staat voor iedereen open om met de volledig gedocumenteerde OpenQuatt kennis een andere eigen OpenQuatt firmware te draaien.

In de basis is het ook niet heel ingewikkeld: de aansturing van de chinese buitenunits van een Quatt (en ook een Itho Amber en WeHeat Flint) gaat met 4 waarden die je kan sturen met een generieke module voor industriële aansturing (modbus/rs485, 10-20 euro online):
- working mode (0=standby, 1=koelen, 2=verwarmen)
- waterpomp (Aan/Uit)
- waterpomp level (0-1000 voor de waterpompkracht)
- compressor level van de warmtepomp in 10 stappen (30-90Hz)

Ik heb zelf wat geknutseld met Home Assistant en dat draait hier prima sinds januari dit jaar met variabele flow (500-900L/uur) en efficiënte bodemplaatverwarming op mijn Quatt V1. *En sinds vorige week ook weer met alle insights in de Quatt App via de OpenQuatt-naar-CiC-bridge*

Maar ga vooral eerst eens kijken bij @jj85, die heeft net weer een nieuwe versie V0.26 via OTA en met complete release notes!

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 02-04-2026 14:06 ]

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:12
Okidoki4u schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:20:
[...]

Ik heb een All-electric als offerte uitstaan, dus ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Welk vat heb je erbij ?
En heb je een Duo of single ?
En wat was je gasverbruik voor het gebruik van een warmtepomp ?

Zo kan ik een beetje vergelijken met mijn situatie. Ik las eerder van iemand met een soortgelijke situatie die een single uitvoering heeft waarbij de buitenunit dan bijna continu volle toeren draait...
Ik twijfel tussen een warmtepomp (quatt) voor verwarming en daarbij een losse Atlantic Explorer V5 voor warm water.
Of de volledige All-electric oplossing van Quatt.
Ik kan idd mijn ervaringen delen. Jaren 30 huis (vrijstaand), grotendeels radiotoren, klein deel vloerverwarming. Verwarm beneden en bovenverdieping. Beneden ruim 100m2. Aardig geïsoleerd, kan beter.
Februari 2025 Quatt Duo laten plaatsen, 1 week na verhuizing, dus historisch verbruik is lastig in te schatten. Met name omdat een er ook een hele winter een bijgebouw is mee verwarmd omdat dit bewoond werd. Wij gebruiken dat gebouw niet structureel, en verwarmen dat ook niet. Dat vertekend ons verbruik. Onze inschatting is dat er 1000 m3 verbruik zou zijn geweest voor verwarming. Wij verwarmen rond 17 graden. (Dat is ook niet standaard, ik weet het). In een jaar tijd ongeveer 2500 kW verbruikt voor de hybride warmtepomp. Vonden wij heel netjes. Gasverbruik nihil, iets van 5m3. En dat was eigenlijk vooral door een test van mij (bij 0 graden de doeltemperatuur fors verhogen)

Daarnaast gebruikten we 20-30 m3 per maand voor douchen. Gezin met 6 personen. Wij hebben sinds begin maart de All-E. Maat L, groter paste niet op onze zolder. Wij hebben veel last van resonantie van geluid (zie mijn eerdere post). Quat is daarmee bezig.
Daarnaast wel tevreden over hoeveelheid warm water, hier douchen max 3 personen achter elkaar. Dat gaat prima. Ook ‘s avonds als de heatcharger uit staat ivm geluid. De volgende morgen warmt hij dan in 1,5 u op. M’n inschatting is dat dit verbruik dan 1,5 kW is.
Verbruik van de heatcharger is niet uit te lezen via de app. Wel real via de data via JSON, maar ik lees dit niet uit, dus weet het verbruik niet. De logica van de heatcharger is me ook nog niet duidelijk. Kan daar nog niet echt een lijn in ontdekken.
Gemiddeld gaat heatcharger hier 1 a 2 keer per dag aan.

• okijokii
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Y-cmOB-DXvIuSwE2dpH_YqWKZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jL4PVP3QXaURkz5eCVau41s.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
onlinaius schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:45:
[...]

correct, ik wil in principe niet allerlei eeprom parameters gaan aanpassen. Voelt gewoon niet goed ;)
Met uitzondering van die BPV.

Al wel enig inzicht verkregen in het wegschrijven van de eeprom met crc-check: jj85 in "OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware"

• Mickel moen
Aangezien de aansluiting van de Chill bij ons op de leidingen achter het knieschot gepland is, heb ik Quatt gevraagd om enige maten, zodat ik de wand daarop kan voorbereiden.
Ik heb hierop het volgende antwoord gekregen:

De hartafstand van de slangen aan de achterkant van de Chill tot aan de vloer bedraagt 12cm.
De hartafstand van de slangen onderling bedraagt 5,5cm
Met betrekking tot de diameter van de slangen kan ik u het volgende aangeven: de maximale diameter bedraagt 2,4cm. Indien u een gat maakt voor de doorvoer, adviseren wij om dit iets ruimer te nemen, bijvoorbeeld circa 3cm, zodat de slangen eenvoudig kunnen worden doorgevoerd.

Ik ga een 38mm gatenzaag gebruiken, omdat ik ook de elektriciteitskabel achter de wand wil brengen. Uitgaande van een reguliere geaarde schuko stekker voldoet die maat.

Voor wie de slangen ook door een wandje wil voeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Mickel moen op 03-04-2026 09:47 ]

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:12

SBL

jj85 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:26:
[...]

Is toch wel superinteressant, dit.

Ik moest niet teveel op de inhoud letten, schreef je, maar:
-in afb2 bij HP2 bereken je tijdens defrost een COP van -220 warmte/438 el=2,1. Ik zou -0,5 verwachten

En over Heating Curve, een soort WAR:
-Gaat de Quatt bij start dan naar max compressorfreq tot gewenste watertemp gehaald is?
-Wat doet thermostaat dan nog?
  • uitschakelen als kamertemp max bereikt van 22graden?
  • kun je bijsturen met thermostaat? Doe watertemp maar wat lager omdat de zon schijnt?
  • nachtverlaging?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• jj85
SBL schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:26:
[...]

Is toch wel superinteressant, dit.

Ik moest niet teveel op de inhoud letten, schreef je, maar:
-in afb2 bij HP2 bereken je tijdens defrost een COP van -220 warmte/438 el=2,1. Ik zou -0,5 verwachten
Niet op de inhoud letten ;-) COP wordt niet op de dashboard berekend, maar in OpenQuatt zelf. Deze waarden die je hier ziet komen uit een soort random generator ;) Puur vulling dus.
En over Heating Curve, een soort WAR:
-Gaat de Quatt bij start dan naar max compressorfreq tot gewenste watertemp gehaald is?
Nee, hangt aan een PID regeling. Dus zal langzaam freq opbouwen en, afhankelijk van de respons, daarop weer sturen.
-Wat doet thermostaat dan nog?
Thermostaat (setpoint vs gemeten waarde) geeft wel een demping op de watertempregeling. Dus als setpoint bereikt is, dan zal hij de compressor wel wat terug gaan drukken. Basis blijft wel de stooklijn.
  • uitschakelen als kamertemp max bereikt van 22graden?
  • kun je bijsturen met thermostaat? Doe watertemp maar wat lager omdat de zon schijnt?
  • nachtverlaging?
Pagina: 1 ... 351 352 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.