Ervaringen met Quatt Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 365 366 Laatste
Acties:

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-08 12:26
WAF1 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:13:
[...]

Had je wel een mailtje gekregen?
Nee, ook niet.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:18
Ik denk dat je dan gewoon even moet wachten, ze rollen het meestal in partijen uit.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-08 08:23
Hier is de nachtslider zojuist verschenen. Zonder update van CIC of app (althans, niet nadat ik gisteren app 1.60 installeerde).

[ Voor 27% gewijzigd door Brent op 31-07-2026 09:13 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• onlinaius
WAF1 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:05:
[...]

@harv @speedmental geeft aan dat die nieuwe app. versie dus v 1.60.0 mogelijk niet werkt op een oudere versie van de CIC. Mogenlijk praat hij dan over de eerste Quatt versie maar waar hij die evt. wetenschap op baseert dat weet ik niet. Ik ben pas later ingestapt en ik heb een Quatt V1,5. en dus een latere CIC versie. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat oudere versies niet meer worden bijgewerkt.

Los van dit verhaal kreeg ik ondanks dat de app versie was bijgewerkt de slinder niet te zien, toen ik de app. sloot en weer op starte kreeg ik deze wel te zien.
Ik heb zojuist de app update ook gehad en heb nu de aanpasbare nachturen.

Kennelijk is deze toch ook voor V1 gebruikers :)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• sbar12
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 20:07
Hier en daar nog bug...ik heb update op iPhone en daar zie ik nachturen, en na zelfde update op Mac (iPhone app), zie ik nachturen niet maar wel de nieuwe sliderAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK3mpbGjpjwWpIxTIAwgdB6oxuQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0eFgWWXsZz6UN4MXC4HhOIkP.png?f=fotoalbum_large :?

• WAF1
sbar12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:51:
Hier en daar nog bug...ik heb update op iPhone en daar zie ik nachturen, en na zelfde update op Mac (iPhone app), zie ik nachturen niet maar wel de nieuwe slider[Afbeelding] :?
Ik heb een tab ( of hoe heet dat) voor slider en nog een aparte tab voor nachturen.

Toen ik de eerste keer de nieuwe app. versie opende zag ik ook de slider. De tweede keer zag ik de nachturen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-08 15:36
Vorige week gaf mijn 27 jarige Vaillant cv ketel de geest. Ik heb een installateur gebeld maar die haakte af vanwege de aanwezigheid van de Quatt en de zonneboiler (te complex/ risicovol). Dus zelf een vervangende ketel gekocht en opgehangen. In tegenstelling tot wat de installatiehandleiding doet vermoeden blijkt mijn nieuwe "Vaillant Ecotec classic" toch geen Opentherm aansluiting te hebben. Maar ja, nu hangt tie al. De ketel ondersteunt wel simpele aan/uit thermostaat (geloof ik). Vandaar mijn vraag : "kan ik zelf of met remote hulp van Quatt de CIC omzetten van opentherm naar aan/uit". Aan/uit is ook prima voor mij. Hij hoeft alleen te verwarmen in de elfsteden winter.

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:28
Ik ben wel echt blij met de nieuwe mogelijkheden na de update. De heatcharger gaat nu niet meer standaard om 7:00 aan. Ik kan nu gewoon instellen dat dat om 9:00 mag. Dan is iedereen wakker. En wil ik wel eerder, dan hoef ik alleen de nachtstand even uit te zetten. Liever had ik hier iets meer kunnen automatiseren. Maar met deze optie is 80 procent wel opgelost van wat ik wilde.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:49
rombow schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:02:
Vorige week gaf mijn 27 jarige Vaillant cv ketel de geest. Ik heb een installateur gebeld maar die haakte af vanwege de aanwezigheid van de Quatt en de zonneboiler (te complex/ risicovol). Dus zelf een vervangende ketel gekocht en opgehangen. In tegenstelling tot wat de installatiehandleiding doet vermoeden blijkt mijn nieuwe "Vaillant Ecotec classic" toch geen Opentherm aansluiting te hebben. Maar ja, nu hangt tie al. De ketel ondersteunt wel simpele aan/uit thermostaat (geloof ik). Vandaar mijn vraag : "kan ik zelf of met remote hulp van Quatt de CIC omzetten van opentherm naar aan/uit". Aan/uit is ook prima voor mij. Hij hoeft alleen te verwarmen in de elfsteden winter.
Niet direct een antwoord op je vraag, maar er zijn OpenTherm modules beschikbaar voor de Vaillant Ecotec ketels, met de bijgeleverde handleiding is die heel makkelijk te installeren.
Dus mocht Quatt het niet op kunnen lossen kun je het via die weg wellicht ook oplossen.

Edit: linkje toegevoegd

[ Voor 10% gewijzigd door Toppertje op 03-08-2026 09:38 ]

• Brent
Magreet1 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:07:
Ik ben wel echt blij met de nieuwe mogelijkheden na de update.
Idem. Ik kan nu een laadwindow instellen dat correspondeert met mijn PV piek, daar ging het me om.

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:35
Cannonballl schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:37:
[...]

Een poos geleden net als @jj85 en @Toby-Wan de DIY zelf oplossing toegepast voor het verwijderen van de CV en het volledig gas-loos gaan.

Nu heb ik een Chill besteld en komen ze die ergens begin augustus installeren, ik ben erg benieuwd of ze wat gaan "vinden" van deze setup.
Morgenochtend komen ze de Chill installeren, met de DIY setup, ben benieuwd of ik de eerste ben die dat heeft hier? Ik houd jullie op de hoogte in ieder geval 😅

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-08 16:15
Volgens mij kun je prima met Quatt Support contact opnemen om de CIC instelling te laten aanpassen. Ik meen me te herrinneren dat iemand dezelfde vraag had op het forum een poosje geleden en het snel opgelost werd.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:12
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 4.11.0-beta.0 automatisch.
Wat is er nieuw?

Nieuwe functies
  • De SoundSlider is vernieuwd met aparte, duidelijkere regelaars voor dag en nacht.
  • Eigen nachturen: stel zelf je nachtperiode in.
  • Het HeatBattery-scherm toont in één oogopslag meer informatie, waaronder anti-legionellacycli en opladen met Chill.
Verwarmingsprestaties en betrouwbaarheid
  • De LTE-back-upverbinding is robuuster gemaakt.
  • Het dagelijkse verwarmings- en comfortgedrag verandert niet in deze release.
Bugfixes en onderhoud
  • Het beginscherm springt niet meer terwijl een Chill laadt, en de thermostaat- en Chill-kaarten staan nu op gelijke hoogte.
  • Een scherpere HeatBattery-afbeelding en andere kleine visuele verbeteringen.
  • Algemene verbeteringen op het gebied van betrouwbaarheid en onderhoud.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-08 18:47
Cannonballl schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:41:
[...]

Morgenochtend komen ze de Chill installeren, met de DIY setup, ben benieuwd of ik de eerste ben die dat heeft hier? Ik houd jullie op de hoogte in ieder geval 😅
Interessant om te horen hoe het gaat morgen. Heb je een doorstroomverwarmer gebruikt of en E-cv met eigen pomp?

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-08 10:51

Ch3cker

Testlab Teamlead
Ik lees hier al een tijdje mee, gezien ik het Quatt ecosysteem erg interessant vindt. Het kunnen koelen van het huis in de zomer en tegelijkertijd met die warmte weer energiezuinig warm water maken voor douchen trekt vooral de aandacht.

Afgelopen maand dan ook een offerte getekend voor de All-Electric, met 1 buitenunit. Gezien de complete renovatie van mijn huis met bijbehorende goede isolatie (11cm PIR buitenmuren, 12cm PIR dak) ga ik dat qua wel redden. Enige probleem is dat ik me toch wel zorgen maak om de HeatCharger, die aan een houten muur komt te hangen. De sales persoon had daar ook zijn twijfels over, maar er is afgesproken om (uiteraard tegen betaling van 500 (!) euro..) iemand te laten langskomen voor een schouw. Die moet nog ingepland worden overigens.

Het huis is dus compleet verbouwd, met een heel nieuw skelet aan debinnenkant wat compleet los staat van de rest van de constructie. De nieuwe draagmuren zijn dus de houtskeletwanden van de constructie, en het enige contactgeluid zal dus via de betonvloer op de benedenverdieping zijn. Aan de houtskeletwand op de bovenverdieping komt de HeatCharger te hangen. Het is overigens een hoekhuis, en in de aangrenzende wand naar de buren zit 115mm Accoustifit. Over luchtgeluid maak ik me dus niet zo'n zorgen, maar het contactgeluid kan wel een probleem worden.

Even vooruitlopend op de schouw ben ik me aan het orienteren hoe ik de HeatCharger trillingsvrij zou kunnen ophangen. Overal is uiteindelijk een oplossing voor natuurlijk, maar gezien Quatt niet zo is van het aanpassen aan situaties ben ik dat liever voor door zelf een oplossing te bedenken.

Heeft iemand hier ervaring met een soortgelijke situatie toevallig? Hoe hebben jullie de HeatCharger zo trillingsvrij mogelijk opgehangen?

• CKSotos
  • Laatst online: 07-08 12:36

CKSotos

Ford Mustang Mach-E AWD

Ch3cker schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:57:
Ik lees hier al een tijdje mee, gezien ik het Quatt ecosysteem erg interessant vindt. Het kunnen koelen van het huis in de zomer en tegelijkertijd met die warmte weer energiezuinig warm water maken voor douchen trekt vooral de aandacht.

Afgelopen maand dan ook een offerte getekend voor de All-Electric, met 1 buitenunit. Gezien de complete renovatie van mijn huis met bijbehorende goede isolatie (11cm PIR buitenmuren, 12cm PIR dak) ga ik dat qua wel redden. Enige probleem is dat ik me toch wel zorgen maak om de HeatCharger, die aan een houten muur komt te hangen. De sales persoon had daar ook zijn twijfels over, maar er is afgesproken om (uiteraard tegen betaling van 500 (!) euro..) iemand te laten langskomen voor een schouw. Die moet nog ingepland worden overigens.

Het huis is dus compleet verbouwd, met een heel nieuw skelet aan debinnenkant wat compleet los staat van de rest van de constructie. De nieuwe draagmuren zijn dus de houtskeletwanden van de constructie, en het enige contactgeluid zal dus via de betonvloer op de benedenverdieping zijn. Aan de houtskeletwand op de bovenverdieping komt de HeatCharger te hangen. Het is overigens een hoekhuis, en in de aangrenzende wand naar de buren zit 115mm Accoustifit. Over luchtgeluid maak ik me dus niet zo'n zorgen, maar het contactgeluid kan wel een probleem worden.

Even vooruitlopend op de schouw ben ik me aan het orienteren hoe ik de HeatCharger trillingsvrij zou kunnen ophangen. Overal is uiteindelijk een oplossing voor natuurlijk, maar gezien Quatt niet zo is van het aanpassen aan situaties ben ik dat liever voor door zelf een oplossing te bedenken.

Heeft iemand hier ervaring met een soortgelijke situatie toevallig? Hoe hebben jullie de HeatCharger zo trillingsvrij mogelijk opgehangen?
Bij mij is hier ook een half jaar over gesteggeld.....
- Nee niet aan de houten muur op zolder naast trapgat waar de CV hangt.... kan dit niet aan.
- Nee niet aan de enkele stenen muur want te zwaar..
- Ja we hebben een pilot waar we een metalen frame neer kunnen zetten en hem daar aan hangen... Ja pilot is vol dus je kunt niet mee doen.

Eindeloos gevraagd laat dan een expert langs komen die wel kan bepalen of de stenen muur goed genoeg is.
Niemand geweest uiteindelijk reactie ja kan we komen dan en dan.

Datum van installatie komen de monteurs... Ja de plek van de CV is prima plek we kunnen de ophangpunten gebruiken en hoeven we aan leidingen niks te verleggen... Komt goed...

Zucht! oke prima!

Ik hoor wel een brom op de eerste / trapgat naar zolder en op zolder als hij het vat gaat opwarmen. Maar heb hem nu gewoon ingesteld dat ie dat niet na 22:00 doet. Ga dan namelijk net naar bed. Start na 7 uur in de ochtend. Prima ben dan druk met het gezin en merk ik er niks van..

Kan eventueel beelden en geluids opname met je delen als je wilt?!

Ik heb op dit moment nog niks geregeld qua trillingen helaas.

• Brent
@Ch3cker Doe sowieso alles wat je buiten Quatt om kunt doen buiten Quatt om, want zij contracten het ook uit dus je betaalt alleen maar 2x voor die service, en je hebt lang niet altijd garantie dat het dan goed gaat te lezen aan de ervaringen hier. Wat je bedoelt met luchtgeluid weet ik niet: de HC doet niets met lucht. In eerste instantie zou ik denken: waar een CV ketel hangt kan ook een HC hangen. Resonanties zijn persoonlijk en met een instelbaar nachtwindow redelijk planbaar.

@clubeddie
Wat zie ik nou, een LTE-back-upverbinding? Weet ik niks van. Die zit er dus kennelijk in?

[ Voor 25% gewijzigd door Brent op 03-08-2026 14:03 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:13
hoe was jouw oude CV aangesloten ? want op de CIC zijn dit wel twee verschillende aansluit mogelijkheden. lees even de TS

• Brent
Aha. In de tijd van deel 1 had ik nog geen Quatt :+ Ik zie dat de CiC wifi toen nog niet stabiel was en dus uit stond en dus LTE, heb ik het zo goed? Vraag me af of en waarom LTE er nu nog in zit though, en waarom ik niets meer kan zonder kabel/WiFi verbinding (kan Quatt dan nog wat?).

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13
Brent schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:14:
[...]

Aha. In de tijd van deel 1 had ik nog geen Quatt :+ Ik zie dat de CiC wifi toen nog niet stabiel was en dus uit stond en dus LTE, heb ik het zo goed? Vraag me af of en waarom LTE er nu nog in zit though, en waarom ik niets meer kan zonder kabel/WiFi verbinding (kan Quatt dan nog wat?).
Wordt volgens mij ook bij de initiële setup gebruikt als er nog geen WiFi ingesteld is. Bijv voor de installateur om checks te doen

• Sh1fty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-08 07:17
Ik ben me aan het oriënteren om van het gas af te gaan, ketel is oud en wil van vastrecht af. Situatie is enkele Quatt Hybrid v1.5 dus slechts 4kW vermogen. Onlangs op de bovenverdieping een l/l warmtepomp (4.5 kW bij -10) laten installeren voor een koele bovenverdieping in de zomer en bijverwarmen in de winter. Warmteverlies van ons huis bij -10 schat ik op 7-8kW. Tot slot is er nog een houtkachel in de huiskamer, vooral voor de gezelligheid maar altijd fijn als backup :)

Kortom, ik denk dat er voldoende verwarmingsvermogen aanwezig is om FE te gaan. Natuurlijk moet er dan een oplossing komen voor SWW. Ik volg het forum al lange tijd dus heb meerdere wegen gezien, als ik het even kort op een rijtje zet:
  1. FE met Quatt All-Electric.
    • Voordelen: Alles wordt voor je geregeld. Alles is op elkaar afgestemd en wordt ondersteund (door Quatt). Garantie blijft behouden.
    • Nadelen: Redelijk prijzig. Zeer weinig ruimte voor individuele wensen. Grote vendor lock-in.
  2. FE met een E-CV (Bosch Tronic, Ferroli, etc.) + WPB
    • Voordelen: Stuk goedkoper dan via Quatt. Groot vermogen mogelijk (24kW). Veel ruimte voor individuele wensen (denk aan zelf WPB kiezen). Garantie blijft behouden. Geen vendor lock-in. Kleinere kans op single point of failure.
    • Nadelen: COP = 1, dus moet echt backup zijn. Je moet een geschikte installateur vinden of zelf handig zijn. E-CV neemt nog aardig wat ruimte in. Niet zo goedkoop als een doorstroomverwarmer.
  3. FE met een doorstroomverwarmer (Toby-Wan) + WPB
    1. Voordelen: Vergelijkbaar met E-CV, nog goedkoper
    2. Nadelen: Vergelijkbaar met E-CV. Iets minder 'chique' dan E-CV (stel je verkoopt je huis). Kan gevolgen hebben voor je garantie. Meestal minder vermogen dan E-CV.
  4. FE zonder backup + WPB
    1. Voordelen: Goedkoopst :+ en nog minder ruimte nodig
    2. Nadelen: Geen backup in je 'CV'-circuit. Kans dat Quatt z'n minimale aanvoertemperatuur niet haalt (maar wanneer is het 5 graden in huis). Je moet zeker weten dat je voldoende vermogen (elders) hebt. Kan gevolgen hebben voor je garantie
Als men aanvullingen/correcties heeft, graag!

Ik twijfel eigenlijk met name tussen optie 2 en 4. Totaalvermogen is voldoende. Ruimte voor de E-CV kan ik wel maken en ik vind het DIY gehalte + garantiekwestie van doorstroomverwarmer het prijsverschil met E-CV niet waard. Wat zouden jullie adviseren? En wie hebben optie 4 al succesvol een tijdje draaien en willen daar wat over vertellen? Ik vond optie 4 ook lastig zoeken in dit draadje, wat gebruik je als zoekwoord voor iets wat niet geplaatst is? :P

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-08 10:51

Ch3cker

Testlab Teamlead
CKSotos schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:38:
[...]

Bij mij is hier ook een half jaar over gesteggeld.....
- Nee niet aan de houten muur op zolder naast trapgat waar de CV hangt.... kan dit niet aan.
- Nee niet aan de enkele stenen muur want te zwaar..
- Ja we hebben een pilot waar we een metalen frame neer kunnen zetten en hem daar aan hangen... Ja pilot is vol dus je kunt niet mee doen.

Eindeloos gevraagd laat dan een expert langs komen die wel kan bepalen of de stenen muur goed genoeg is.
Niemand geweest uiteindelijk reactie ja kan we komen dan en dan.

Datum van installatie komen de monteurs... Ja de plek van de CV is prima plek we kunnen de ophangpunten gebruiken en hoeven we aan leidingen niks te verleggen... Komt goed...

Zucht! oke prima!

Ik hoor wel een brom op de eerste / trapgat naar zolder en op zolder als hij het vat gaat opwarmen. Maar heb hem nu gewoon ingesteld dat ie dat niet na 22:00 doet. Ga dan namelijk net naar bed. Start na 7 uur in de ochtend. Prima ben dan druk met het gezin en merk ik er niks van..

Kan eventueel beelden en geluids opname met je delen als je wilt?!

Ik heb op dit moment nog niks geregeld qua trillingen helaas.
Kijk, dat is hele nuttige info, dank! Geluidsopname zou zeker op prijs gesteld worden!
Brent schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:01:
@Ch3cker Doe sowieso alles wat je buiten Quatt om kunt doen buiten Quatt om, want zij contracten het ook uit dus je betaalt alleen maar 2x voor die service, en je hebt lang niet altijd garantie dat het dan goed gaat te lezen aan de ervaringen hier. Wat je bedoelt met luchtgeluid weet ik niet: de HC doet niets met lucht. In eerste instantie zou ik denken: waar een CV ketel hangt kan ook een HC hangen. Resonanties zijn persoonlijk en met een instelbaar nachtwindow redelijk planbaar.

@clubeddie
Wat zie ik nou, een LTE-back-upverbinding? Weet ik niks van. Die zit er dus kennelijk in?
Luchtgeluid is geluid wat door de lucht 'reist', en is over het algemeen vrij makkelijk te isoleren. Contactgeluid is wat je krijgt via een vaste verbinding. Dus bijvoorbeeld een wasmachine die staat te centrifugeren. Als je bijvoorbeeld een washok hebt en de deur dicht doet scheelt dat enorm veel, maar kan er op een verdieping lager enorm veel overlast zijn door het contactgeluid van de machine die via de vloer doorkomt. Eigenlijk wordt je constructie er gewoon een klankkast van. Een warmtepomp trilt nogal, en geeft dus vooral bij ophangen aan een lichte constructie makkelijk trillingen door via contactgeluid. Met een frame waar @CK Sotos in zijn post het over heeft kan je dus veel makkelijker de ontkoppeling maken dan als je de HC rechtstreeks aan de muur bevestigd

[ Voor 37% gewijzigd door Ch3cker op 03-08-2026 15:34 ]

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-08 15:36
Toppertje schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

Niet direct een antwoord op je vraag, maar er zijn OpenTherm modules beschikbaar voor de Vaillant Ecotec ketels, met de bijgeleverde handleiding is die heel makkelijk te installeren.
Dus mocht Quatt het niet op kunnen lossen kun je het via die weg wellicht ook oplossen.

Edit: linkje toegevoegd
Dank! dat ga ik proberen!!!

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

• Brent
Ch3cker schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:22:
[...]

Kijk, dat is hele nuttige info, dank! Geluidsopname zou zeker op prijs gesteld worden!

[...]

Luchtgeluid is geluid wat door de lucht 'reist', en is over het algemeen vrij makkelijk te isoleren. Contactgeluid is wat je krijgt via een vaste verbinding. Dus bijvoorbeeld een wasmachine die staat te centrifugeren. Als je bijvoorbeeld een washok hebt en de deur dicht doet scheelt dat enorm veel, maar kan er op een verdieping lager enorm veel overlast zijn door het contactgeluid van de machine die via de vloer doorkomt. Eigenlijk wordt je constructie er gewoon een klankkast van. Een warmtepomp trilt nogal, en geeft dus vooral bij ophangen aan een lichte constructie makkelijk trillingen door via contactgeluid. Met een frame waar @CK Sotos in zijn post het over heeft kan je dus veel makkelijker de ontkoppeling maken dan als je de HC rechtstreeks aan de muur bevestigd
Ah, ik ga er vanuit dat je CV ketel en dus ook HC in een aparte afsluitbare ruimte hangt, waarmee je zo'n beetje alle luchtgedragen geluid wel wegneemt (kwa geluid is het een flinke koelkast/vrieskist). Risico is idd zoals bij elke wp resonanties, en dat is heel situatie- en constructie afhankelijk en lastig te voorspellen. Buiten de vuistregels kun je vooraf weinig doen: hoe meer massa de muur heeft hoe kleiner de kans, incl helemaal niet op de muur.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13
rombow schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:36:
[...]

Dank! dat ga ik proberen!!!
Even Quatt vragen of ze hem op aan/uit zetten

• Cannonballl
raven22 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:22:
[...]

Interessant om te horen hoe het gaat morgen. Heb je een doorstroomverwarmer gebruikt of en E-cv met eigen pomp?
Doorstroomverwarmer, maar las laatst hier een e-mail van een quatt mederwerker die expliciet die doorstroomverwarmer benoemde en dat dat niet de bedoeling is. Ik zal eens kijken of ik die post hier nog kan vinden.

EDIT: Gevonden! stanman23 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Ik moet wel zeggen dat ik me vraagtekens hierbij zet, het "garantie"-gedeelte. Ik heb niks aan Quatt aangepast, of hun systeem, ik heb er letterlijk niet eens aangezeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IMQ1QxP-m4t0Z0Y0EHFt8uWT-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1SEJvggM1qY2tjDybXaypg2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xq95qklTVf5TRGHDlnxqpFRdMFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6sCIc9556Qiqp7c3CoovDSI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Cannonballl op 03-08-2026 16:37 ]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik vind dat ook een bijzonder verhaal, zou niet weten waarom een doorstromer anders zou zijn dan een eCV.

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Cannonballl
Nee hoe het precies zit weet ik ook niet, ik maak me er niet zo'n zorgen om eigenlijk.

Heb er wel even een leuke illustratie van gemaakt met Claude, het proces van Quatt met CV-ketel naar Quatt met doorstroomverwarmer 😊

https://quatt-met-doorstroomverwarmer.webbuilds.nl/

• harv
  • Registratie: November 2023
Cannonballl schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

Doorstroomverwarmer, maar las laatst hier een e-mail van een quatt mederwerker die expliciet die doorstroomverwarmer benoemde en dat dat niet de bedoeling is. Ik zal eens kijken of ik die post hier nog kan vinden.

EDIT: Gevonden! stanman23 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Ik moet wel zeggen dat ik me vraagtekens hierbij zet, het "garantie"-gedeelte. Ik heb niks aan Quatt aangepast, of hun systeem, ik heb er letterlijk niet eens aangezeten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Cannonballl @leejoow

Naar mijn mening heeft een doorstromer geen WATERpomp, slechts een maximaal tempbeveiliging. Een e-cv is als een gas cv ketel, alleen veel simpeler en andere beveiligingen, met wel een WATERpomp. Dus bij totaal uitval van de WARMTEpompen buiten, kan die voor beveiliging tegen bevriezen zorgen.

Werkt natuurlijk niet als in het hele huis de stroom uitvalt!

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• raven22
leejoow schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:54:
Ik vind dat ook een bijzonder verhaal, zou niet weten waarom een doorstromer anders zou zijn dan een eCV.
Het gaat om het wel of niet aanwezig zijn van een pomp. Als je een enkele quatt hebt met een storing en het vriest dan heb je kans dat de boel buiten bevriest. Heb je een doorstromer met pomp dan is dat risico veel kleiner.

Ik heb zelf een duo en ga ervan uit dat altijd wel 1 van de pompen werkt.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• harv
raven22 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:50:
[...]

Het gaat om het wel of niet aanwezig zijn van een pomp. Als je een enkele quatt hebt met een storing en het vriest dan heb je kans dat de boel buiten bevriest. Heb je een doorstromer met pomp dan is dat risico veel kleiner.

@raven22

Slim, mee eens, zelf ook al eens bedacht. Maar of je nu een doorstromer of een e-cv moet kiezen, is eigenlijk meer een keuze voor de eventuele koper van je huis. De meeste kopers willen alles kant en klaar, en zeker geen hobbyisme, het moet te onderhouden zijn.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06:39
harv schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:01:
[...]

@raven22
De meeste kopers willen alles kant en klaar, en zeker geen hobbyisme, het moet te onderhouden zijn.
Meeste kopers hebben totaal geen idee meer hoe iets eruit "hoort te zien" wanneer het over warmtepomp binnendelen gaat. Zolang het er oke-ish uit ziet en werkt is het prima

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Toby-Wan
[...]

Als je een enkele quatt hebt met een storing en het vriest dan heb je kans dat de boel buiten bevriest.
Op zich waar, maar dat zegt meer over een ogenschijnlijk gebrek aan vertrouwen van Quatt in hun eigen materiaal (vorstbeveiliging)
Want bij DeWarmte kan het wel, en bij weheat ook, en vaillant, en ik kan nog wel even doorgaan..

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:18
Weten jullie of de Quatt All Electric in Homey toe te voegen is. Zie hem nl niet staan. De Quatt Duo heb ik er reeds een tijd in zitten.

Bvd

• raven22
harv schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:01:
[...]

@raven22

Slim, mee eens, zelf ook al eens bedacht. Maar of je nu een doorstromer of een e-cv moet kiezen, is eigenlijk meer een keuze voor de eventuele koper van je huis. De meeste kopers willen alles kant en klaar, en zeker geen hobbyisme, het moet te onderhouden zijn.
Dat is waar, maar mijne is netjes aangesloten.
De doorstromer zal ook niet nodig zijn zolang de quatts gewoon hun werk doen. Stekker is er ook altijd uit. Bij verkoop huis volstaat een kleine uitleg of handleiding. Of misschien zet ik er nog wel een keer een pomp tussen.

• harv
raven22 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:53:
[...]

Of misschien zet ik er nog wel een keer een pomp tussen.
@raven22 En dan is het dus vrijwel een e-cv!

• Cannonballl
Ik heb ook een dubbele buitenunit, dus over een kapotte pomp maak ik me niet direct zorgen, de andere pakt het dan wel op.

Tegelijkertijd heb ik in Homey softwarematig afgedekt dat als de doorstroomsnelheid te laag is, dat hij dan de doorstroomverwarmer er niet bij mag pakken.

Hardwarematig zoals @Toby-Wan dat zo vet heeft gebouwd heb ik nog niet, maar staat nog wel op de planning.
MartindM schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:38:
Weten jullie of de Quatt All Electric in Homey toe te voegen is. Zie hem nl niet staan. De Quatt Duo heb ik er reeds een tijd in zitten.

Bvd
Toevallig ben ik 1 van de ontwikkelaars van de Homey Quatt-app, samen met Robin. ALL-E is nog niet geïmplementeerd.

We zouden dit op afstand kunnen d.m.v. een JSON export, maar de meest solide manier is als we langs kunnen bij iemand die dit systeem echt heeft, zodat we een solide oplossing hiervoor kunnen inbouwen. Een andere optie zou zijn om voor ons te kijken naar de HomeAssistant plugin en daar vanaf kijken.

[ Voor 46% gewijzigd door Cannonballl op 03-08-2026 20:04 ]

• WAF1
  1. FE met een E-CV (Bosch Tronic, Ferroli, etc.) + WPB
    • Voordelen: Stuk goedkoper dan via Quatt. Groot vermogen mogelijk (24kW). Veel ruimte voor individuele wensen (denk aan zelf WPB kiezen). Garantie blijft behouden. Geen vendor lock-in. Kleinere kans op single point of failure.
    • Nadelen: COP = 1, dus moet echt backup zijn. Je moet een geschikte installateur vinden of zelf handig zijn. E-CV neemt nog aardig wat ruimte in. Niet zo goedkoop als een doorstroomverwarmer.
Het is onlogisch om zo'n groot vermogen 24 kWh te nemen voor een e-cv. Bovendien heb je dan krachtstroom nodig.3X35 A Het voordeel van een evt. hoog vermogen zie ik dus niet.

Een e-cv van 4 kWh of 6 kWh is in jouw situatie naar mijn inschatting voldoende. Het voordeel van een e-CV is dat het zijn eigen pomp heeft als de wp door storing uitvalt. .

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

[...]

Ah, duidelijk! Nooit over nagedacht, is iets waar ik met mijn split unit helemaal niet mee bezig ben. Weer wat geleerd ☺️

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:24

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

WAF1 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:30:
[...]

Het is onlogisch om zo'n groot vermogen 24 kWh te nemen voor een e-cv. Bovendien heb je dan krachtstroom nodig.3X35 A Het voordeel van een evt. hoog vermogen zie ik dus niet.

Een e-cv van 4 kWh of 6 kWh is in jouw situatie naar mijn inschatting voldoende. Het voordeel van een e-CV is dat het zijn eigen pomp heeft als de wp door storing uitvalt. .
Een e-CV is wel slecht voor het energielabel voor je huis. Dus voor verkoop helemaal niet lekker voor de waarde.
De koper krijgt tegenwoordig ook te maken met een hogere hypotheek rente bij een slechter label.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:41:
[...]

Een e-CV is wel slecht voor het energielabel voor je huis. Dus voor verkoop helemaal niet lekker voor de waarde.
De koper krijgt tegenwoordig ook te maken met een hogere hypotheek rente bij een slechter label.
Is dat echt zo? Op basis van de rekenmethode van NTA-8800?

Heeft dat dan te maken met het fossiele verbruik van een e-CV ten opzichte van de gasketel, dat dan grofweg keer twee wordt gedaan? In verband met omzetting en transport in de gascentrale?

Hoe gaat men dan om met “geen” CV cq doorstroomverwarmer?

[ Voor 24% gewijzigd door JanHenk op 04-08-2026 10:23 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Jan-tweak
JanHenk schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Heeft dat dan te maken met het fossiele verbruik van een e-CV ten opzichte van de gasketel, dat dan grofweg keer twee wordt gedaan? In verband met omzetting en transport in de gascentrale?

nee, dat klopt, een gebruikte cv-installatie ( dus type van de CV ), dus ook een e-CV heeft geen invloed op de score van de NTA-8800. Terwijl een warmtepomp die je zeker in combinatie met een e-CV toch regelmatig ziet gebruiken dat dus wel is.

• WAF1
[...]

In samenwerking met de hybride Quatt is het prima, het is precies hetzelfde als een back up element. Daar praten we over. Sommige wp's hebben een back up element ingebouwd, de AE van Quatt heeft dat ook. Het is ook de rede waarom je het vermogen van de e-cv niet te groot moet nemen. De e-cv van den Bosch heeft bovendien ook nog drie verschillende vermogen standen, waardoor je dus ook een nog een lager vermogenstand kan kiezen om evt. bij te springen. Op de hoogste stand kan hij tijdelijk de (oudere) hybride wp van Quatt vervangen als deze in storing staat. Je hebt dan altijd wat extra vermogen achter de hand om te zorgen dat je wp niet bevriest en deze zich zelf leeg gooit. Als je geen vloerverwarming hebt of geen buffervat, een Quatt heeft dat niet, lijkt mij een extra voorzorgmaatregel wel verstandig.

[ Voor 13% gewijzigd door WAF1 op 04-08-2026 10:43 ]

• Brent
[...]

Mwa, dat valt enorm mee. Ik heb vorig jaar gekocht, en je krijgt geen straf, wel bonus met A of beter. Maar die bonus is 5000 euro per stapje, waar A+++ geloof ik het max was dus 15000 bonus. Leuk maar gaat het verschil niet maken, althans, zo dicht op je max moet je sowieso niet gaan zitten.

• Brent
JanHenk schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Telt een backup CV (gas danwel electrisch) uberhaupt mee in deze telling? Ik heb een haard, en die laat ik zitten voor het geval de stroom eens uitvalt, maar had iig geen effect op het label 2 jaar geleden.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
We zouden die vraag eigenlijk eens moeten stellen aan een NTA-8800 expert. Dan weten we hoe ermee om wordt gegaan. Lijkt nu wat giswerk, of heeft iemand onderbouwing?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• WAF1
Jan-tweak schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:28:
[...]

nee, dat klopt, een gebruikte cv-installatie ( dus type van de CV ), dus ook een e-CV heeft geen invloed op de score van de NTA-8800. Terwijl een warmtepomp die je zeker in combinatie met een e-CV toch regelmatig ziet gebruiken dat dus wel is.
Ik ken de puntentelling voor het energielabel niet. Inderdaad is er ook weer een nieuw energielabel. Het lijkt mij dat een Quatt met een e-cv gewoon als een hybride wp telt voor verwarming.

• Cannonballl
Cannonballl schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:41:
[...]

De Quatt chill is geinstalleerd, ik heb de (officiele) Quatt monteur de set up laten zien van de doorstroomverwarmer, en tot mijn verbazing was hij bijzonder enthousiast! Het maakte hem in ieder geval weinig uit.

Installatie ging verder soepel en zonder problemen, de chill staat nu goed te draaien.

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:21
JanHenk schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:55:
We zouden die vraag eigenlijk eens moeten stellen aan een NTA-8800 expert. Dan weten we hoe ermee om wordt gegaan. Lijkt nu wat giswerk, of heeft iemand onderbouwing?
Geen NTA-8800 expert maar ik aangezien ik over willen stappen op een full electric met e-cv als backup heb ik wel recent wat ingelezen. Wat ik kon vinden moet elk aan het cv-circuit aangesloten verwarmingstoestel meegenomen worden. Zodra de e-cv wordt ingevoerd, schakelt de methodiek over op bivalente rekenregels. Deze wijzen (door behoudende aannames in de NTA 8800) vaak een groter deel van de warmtevraag toe aan de e-cv dan in de praktijk het geval is. Het kan dus zijn dan e-cv die puur voor backup is anders wordt meegenomen en nadelig is voor je energielabel omdat een deel van je verwarming dan als cop 1 wordt gezien.

Volledige systemen zoals Quatt electric hebben doorgaans een BCRG registratie daardoor telt de 2 kw backup heater niet of nauwelijks.

Ik denk dat ik er gewoon twee kogelkranen tussen zet. Mocht ik ooit een nieuw energielabel nodig hebben schroef ik hem los en gooi ik hem tijdelijk in de garage. Zoals ik het interpreteer is dat beter voor je energielabel...

[ Voor 5% gewijzigd door RickvdT op 04-08-2026 12:08 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

RickvdT schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:06:
[...]

Geen NTA-8800 expert maar ik aangezien ik over willen stappen op een full electric met e-cv als backup heb ik wel recent wat ingelezen. Wat ik kon vinden moet elk aan het cv-circuit aangesloten verwarmingstoestel meegenomen worden. Zodra de e-cv wordt ingevoerd, schakelt de methodiek over op bivalente rekenregels. Deze wijzen (door behoudende aannames in de NTA 8800) vaak een groter deel van de warmtevraag toe aan de e-cv dan in de praktijk het geval is. Het kan dus zijn dan e-cv die puur voor backup is anders wordt meegenomen en nadelig is voor je energielabel omdat een deel van je verwarming dan als cop 1 wordt gezien.

Volledige systemen zoals Quatt electric hebben doorgaans een BCRG registratie daardoor telt de 2 kw backup heater niet of nauwelijks.

Ik denk dat ik er gewoon twee kogelkranen tussen zet. Mocht ik ooit een nieuw energielabel nodig hebben schroef ik hem los en gooi ik hem tijdelijk in de garage. Zoals ik het interpreteer is dat beter voor je energielabel...
Bij verkoop van mijn huis enkele maanden geleden werden de split airco's ook negatief neergezet op mijn energielabel, terwijl ik dankzij die dingen juist maar 350m3 had gebruikt.
Dus de logica van de energielabels is helaas niet altijd logisch.

• onlinaius
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:24:
[...]

Bij verkoop van mijn huis enkele maanden geleden werden de split airco's ook negatief neergezet op mijn energielabel, terwijl ik dankzij die dingen juist maar 350m3 had gebruikt.
Dus de logica van de energielabels is helaas niet altijd logisch.
Ik zat recent eens het energielabel door te kijken wat mijn ouders kregen bij de verkoop van het huis. Ik wist niet of ik er van moest lachen of huilen, hoe simplistisch en knullig dat gedaan was. Van niet bestaande ramen, tot super algemene besparingsadviezen die iedere LLM vandaag de dag 10x beter kan.

"Goh, je hebt een cv ketel, wist je dat je energie kunt besparen met een warmtepomp?" |:(

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:17
JanHenk schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:55:
Hierbij een stukje onderbouwing. Ik zit voor m'n werk nogal eens in Uniec3 om zaken door te rekenen.

Het is nogal afhankelijk van de mate waarin de Quatt in de theoretische warmtebehoefte van je woning voorziet. Achter het energielabel zit vaak de Uniec3 of Vabi software waarmee een gebouw doorgerekend wordt. Hiermee wordt de warmtebehoefte van je woning bepaald, de fossiele invulling hiervan, het percentage hernieuwbaar en het energielabel. Als warmte-opwekker wordt in dit geval een Quatt geselecteerd met COP's die op de kwaliteitsverklaring in de BCRG database zijn terug te vinden. De COP en dekking van de warmtepomp is afhankelijk van de warmtebehoefte van het gebouw, de benodigde kWh's per vierkante meter en het temperatuurstraject. Dekt de Quatt 100% van de warmtebehoefte af, dan heeft een E-CV als back-up geen invloed. Dekt de Quatt maar 30% van de warmtebehoefte af dan zal dat ten koste gaan van het aandeel hernieuwbaar; de fossiele invulling van de warmtebehoefte stijgt wat ten koste gaat van het energielabel.

Als er geen kwaliteitsverklaring in de BCRG database is opgenomen dan moet er een forfaitaire waarde genomen worden. Voor warmtepompen hoort daar een COP van 2,8 bij. Vandaar dat fabrikanten zelf metingen uit laten voeren conform de EN-normen waar in de NTA8800 naar verwezen wordt. Zo mag met een hogere COP gerekend worden wat gunstig is voor het energielabel.

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-08 10:02

Alaksandus

Vae puto deus fio

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ik weet dat het dauwpunt een belangrijk gegeven is want je wilt daar nooit onder komen.

Maar hoe berekend OpenQuatt het dauwpunt precies? Gaat dat automatisch (dat ie zelf info ophaalt) of moet ik aparte meter hebben om de luchtvochtigheid te meten en wordt de omgevingstemperatuur vanuit de thermostaat gehaald?

Als het goed is ligt het bordje straks op tafel klaar om aangesloten te worden en gezien de temperatuur wil ik direct gaan koelen.. :Y)

In verkeerd draadje gepost..

[ Voor 5% gewijzigd door Alaksandus op 04-08-2026 17:17 ]

Als een god in Nijmegen.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Alaksandus schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:07:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ik weet dat het dauwpunt een belangrijk gegeven is want je wilt daar nooit onder komen.

Maar hoe berekend OpenQuatt het dauwpunt precies? Gaat dat automatisch (dat ie zelf info ophaalt) of moet ik aparte meter hebben om de luchtvochtigheid te meten en wordt de omgevingstemperatuur vanuit de thermostaat gehaald?

Als het goed is ligt het bordje straks op tafel klaar om aangesloten te worden en gezien de temperatuur wil ik direct gaan koelen.. :Y)
Ik denk dat je je vraag beter hier kunt stellen: OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• WAF1
Toby-Wan schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:13:
[...]

Op zich waar, maar dat zegt meer over een ogenschijnlijk gebrek aan vertrouwen van Quatt in hun eigen materiaal (vorstbeveiliging)
Want bij DeWarmte kan het wel, en bij weheat ook, en vaillant, en ik kan nog wel even doorgaan..
Ik kijk er net anders naar. Quatt is in de basis een hybride wp. Deze kan tegelijk de wp en op gas draaien. Daarom zit hij aangesloten bij de cv. Veel A-merk pompen die kunnen hybride draaien maar dan is het of wp of gas. Het zijn wp's die vanzelfsprekend FE kunnen draaien. Bovendien wordt er in het systeem vaak een klein buffervat geeist die kan helpen bij een defrost. Alleen als je voldoende inhoud in je vloerverwarming hebt is dat niet nodig. ,(Ik verwacht dat iemand met vv met een Quatt ook wel kan voorkomen dat de vorstbeveiliging in moet grijpen) Het probleem is naar mijn inziens niet dat Quatt geen vertrouwen in heeft dat de vorstbeveiling niet werkt, de vraag is als de vorstbeveiliging in heeft gegrepen krijg je het systeem onder koude omstandigheden nog aan de praat. Daar heb je warmte en evt. een pomp voor nodig.

• onlinaius
WAF1 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:01:
[...]

Ik kijk er net anders naar. Quatt is in de basis een hybride wp. Deze kan tegelijk de wp en op gas draaien. Daarom zit hij aangesloten bij de cv. Veel A-merk pompen die kunnen hybride draaien maar dan is het of wp of gas. Het zijn wp's die vanzelfsprekend FE kunnen draaien. Bovendien wordt er in het systeem vaak een klein buffervat geeist die kan helpen bij een defrost. Alleen als je voldoende inhoud in je vloerverwarming hebt is dat niet nodig. ,(Ik verwacht dat iemand met vv met een Quatt ook wel kan voorkomen dat de vorstbeveiliging in moet grijpen) Het probleem is naar mijn inziens niet dat Quatt geen vertrouwen in heeft dat de vorstbeveiling niet werkt, de vraag is als de vorstbeveiliging in heeft gegrepen krijg je het systeem onder koude omstandigheden nog aan de praat. Daar heb je warmte en evt. een pomp voor nodig.
Maar de vraag van @Toby-Wan is als ik het goed begrijp waarom andere warmtepompfabrikanten het wel aandurven om een monoblock warmtepomp met maar 1 pomp te laten draaien zonder backuppomp. Naieviteit? Betere pompen dan in de Quatt? Andere aanvullende maatregelen om een leeglopend systeem te voorkomen?

Zonder naar andere merken te kijken begrijp ik waarom Quatt de voorkeur heeft voor een systeem waarin een extra pomp zit, maar het zou interessant zijn om te weten wat de inschatting van andere merken op dit gebied is.

• WAF1
RickvdT schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:06:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom je een e-cv als back up in zou bouwen als in de AE een 2kW back up heeft voor verwarming en zover ik weet ook een 2kW back up voor warm water. Maar ik begrijp dat als je nu al een e-cv hebt je deze evt. wil houden. Maar het is een variant die ik nog niet eerder heb gehoord.

• WAF1
onlinaius schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:21:
[...]

Maar de vraag van @Toby-Wan is als ik het goed begrijp waarom andere warmtepompfabrikanten het wel aandurven om een monoblock warmtepomp met maar 1 pomp te laten draaien zonder backuppomp. Naieviteit? Betere pompen dan in de Quatt? Andere aanvullende maatregelen om een leeglopend systeem te voorkomen?

Zonder naar andere merken te kijken begrijp ik waarom Quatt de voorkeur heeft voor een systeem waarin een extra pomp zit, maar het zou interessant zijn om te weten wat de inschatting van andere merken op dit gebied is.
Dat geef ik toch indirect aan:

-Vaak zijn het in de basis al FE pompen. Ze hebben nooit de mogelijkheid gehad dat gas kan bijspringen. Vaak is een back up element ingebouwd. Die back up heeft de hybride Quatt dus niet en moet je nog toevoegen.

-Het vaak verplichte buffervatje kan helpen bij een defrost en die hulp heeft de Quatt niet.

-Als je systeem voldoende inhoud heeft dan zal het vaak wel los lopen. Zolang je nog kan circuleren bevriest de boel niet.

-Bij anderen werk je vaak met een lokale partij, waarvan je mag verwachten dat die sneller voor je deur staat als er problemwn zijn dan een dozenschuifer zoals Quatt.

De Flint was een vegelijkbare wp als Quatt. Die kon eerst ook alleen hybride draaien. Via een softwere update hebben ze die beperking kunnen opheffen. Deze kan nu dus volledig FE draaien. Hoeft ook niet automatisch meer bij de CV worden geplaast. Samen met de installateur bespreek je dan in hoeverre er een back up moet wordt geplaast. Ook bij Quatt zijn er mensen die zonder back up FE draaien, maar uiteraard doe je dat dan op eigen risico.

Het is een risico die ik in mijn situatie niet kan nemen omdat gas op koude dagen nog bijspringt. Als ik van het gas afwil met de Quatt 4 kWh heb ik dus in de huidige situatie een back up nodig.

• WAF1
Als er geen kwaliteitsverklaring in de BCRG database is opgenomen dan moet er een forfaitaire waarde genomen worden. Voor warmtepompen hoort daar een COP van 2,8 bij. Vandaar dat fabrikanten zelf metingen uit laten voeren conform de EN-normen waar in de NTA8800 naar verwezen wordt. Zo mag met een hogere COP gerekend worden wat gunstig is voor het energielabel.
Bedankt voor de uitleg, ik weet nu wat ons te doen staat. Zit op 98% voor verwarming.

Het viel op dat voor de Quatt V 1,5 wel een kwaliteitsverklaring is opgenomen in de BCRG en voor de V 1.0 dus niet.

• WAF1
Bedankt voor de uitleg, ik weet nu wat ons te doen staat. Zit op 98% voor verwarming.

Het viel op dat voor de Quatt V 1,5 wel een kwaliteitsverklaring is opgenomen in de BCRG en voor de V 1.0 dus niet.

• raven22
WAF1 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:31:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom je een e-cv als back up in zou bouwen als in de AE een 2kW back up heeft voor verwarming en zover ik weet ook een 2kW back up voor warm water. Maar ik begrijp dat als je nu al een e-cv hebt je deze evt. wil houden. Maar het is een variant die ik nog niet eerder heb gehoord.
Het betreft tweakers die niet de Quatt AE hebben, maar wel van het gas af zijn dmv een doe hetzelf AE oplossing. Meestal met een warmtepompboiler.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-08 16:11
Wel grappig, iemand heeft op tweakers een topic geopened met een warmtepomp vraag. Deze persoon heeft/had zich blindgestaard op Quatt, maar door iemand "dicht bij het vuur" te horen gekregen dat het daar financieel momenteel erg slecht gaat en daarom momenteel maar beter geen Quatt kon laten installeren.

Help, welke warmtepomp heb ik nodig - Duurzame energie en installaties - GoT

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

timmert26 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:14:
Wel grappig, iemand heeft op tweakers een topic geopened met een warmtepomp vraag. Deze persoon heeft/had zich blindgestaard op Quatt, maar door iemand "dicht bij het vuur" te horen gekregen dat het daar financieel momenteel erg slecht gaat en daarom momenteel maar beter geen Quatt kon laten installeren.

Dat risico dat de leverancier omvalt is van toepassing op alle merken. Of je nu quatt, weheat of dewarmte kiest. Allemaal start-up partijen. Waar het risico ligt verschilt hier en daar.
De grotere merken die geen start-up zijn betaal je vaak een stuk meer voor.

• RickvdT

Dat soort berichten zijn vrij recent nog voorbij gekomen. Bleken toen vooral cowboy verhalen van Facebook. Als het echt zo slecht zou gaan had ABN Amro ze niet dit jaar nog 10 mil financiering verschaft. Die doen echt hun due diligence wel. Ik kan mij wel voorstellen dat ze met de ontwikkeling en uitrol van de All-electric, Chill en EnergyOS er flink geld doorheen hebben gejast. Ik ben wel oprecht benieuwd of er een beetje cashflow overblijft zodra de pre-orders er doorheen zijn. Als ik kijk naar de recente prijsstijgingen en de voorgenomen wijzigingen voor warmtepompen in de ISDE dan zullen ze er in ieder geval harder aan moeten gaan trekken dan de afgelopen jaren.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

RickvdT schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:44:
[...]

Dat soort berichten zijn vrij recent nog voorbij gekomen. Bleken toen vooral cowboy verhalen van Facebook. Als het echt zo slecht zou gaan had ABN Amro ze niet dit jaar nog 10 mil financiering verschaft. Die doen echt hun due diligence wel. Ik kan mij wel voorstellen dat ze met de ontwikkeling en uitrol van de All-electric, Chill en EnergyOS er flink geld doorheen hebben gejast. Ik ben wel oprecht benieuwd of er een beetje cashflow overblijft zodra de pre-orders er doorheen zijn. Als ik kijk naar de recente prijsstijgingen en de voorgenomen wijzigingen voor warmtepompen in de ISDE dan zullen ze er in ieder geval harder aan moeten gaan trekken dan de afgelopen jaren.
Ik denk dat quatt vooral veel hybride systemen kan gaan verkopen met de verplichting van 2029.
In mijn omgeving merk ik wel dat steeds meer mensen bezig zijn met oriënteren op een wp.

• sbar12
Als ze financieel net zo slecht zijn georganiseerd als hun service afdeling zou dat niet verbazingwekkend zijn :?

• Brent

Gelukkig is er open quatt en kun jij die private equity laten meebetalen zolang ze die dingen plaatsen ;)

• Jan-tweak

waar lees je dat deze info heeft dat het met Quatt financieel momenteel erg slecht gaat, ik kan dat namelijk niet uit zijn tekst halen.

• Jan-tweak
RickvdT schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:44:
[...]

nog een reden om Facebook helemaal links te laten liggen ( of was dat nu rechts ? :? 8)7 )
En ja, de prijzenslag gaan ze niet winnen als ze steeds duurder gaan worden, aan de andere kant, het transport wordt steeds duurder.

• RickvdT
Psycho_Mantis schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:48:
[...]

Ik denk dat quatt vooral veel hybride systemen kan gaan verkopen met de verplichting van 2029.
In mijn omgeving merk ik wel dat steeds meer mensen bezig zijn met oriënteren op een wp.
Dat dacht menig fabrikant ook 3 jaar voordat het verplicht zou worden in 2026... Time will tell. Wat je wel duidelijk merkt is dat de overheid hard stuurt op slimme besturing die netcongestie kan verminderen en dit ook verplicht wil stellen voor warmtepompen vanuit ISDE. Vanuit die optiek zit Quatt in de goede hoek.

Neemt niet weg dat een enkele Quatt volgend jaar €5000 moet gaan kosten. Dat is wat anders dan de 3500 euro voor een Quatt Duo van 1,5 jaar terug en een flinke drempel voor veel mensen. Voor dat geld kun je ook een flinke multisplit airco neerzetten om ook mee te verwarmen. Ik zie juist in mijn omgeving dat steeds meer mensen daar voor kiezen. Om eerlijk te zijn denk ik dat het voor woningen met radiatoren geen verkeerde keuze is. Je hebt er in ieder geval in de zomer een stuk meer plezier van.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-08 16:11
Jan-tweak schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:45:
[...]

waar lees je dat deze info heeft dat het met Quatt financieel momenteel erg slecht gaat, ik kan dat namelijk niet uit zijn tekst halen.
Letterlijk de tweede regel. "Helaas heb ik begrepen van een kennis die dicht op het vuur zit dat het daar financieel erg slecht gaat op het moment en mij sterk afraadde om nog door hen te laten plaatsen."

• Jan-tweak
timmert26 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:15:
[...]

Letterlijk de tweede regel. "Helaas heb ik begrepen van een kennis die dicht op het vuur zit dat het daar financieel erg slecht gaat op het moment en mij sterk afraadde om nog door hen te laten plaatsen."
sorry, 8)7 jup blijkbaar helemaal er overgelezen. sorry, _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Why So Serious.
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:06
RickvdT schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:59:
[...]

Dat dacht menig fabrikant ook 3 jaar voordat het verplicht zou worden in 2026... Time will tell. Wat je wel duidelijk merkt is dat de overheid hard stuurt op slimme besturing die netcongestie kan verminderen en dit ook verplicht wil stellen voor warmtepompen vanuit ISDE. Vanuit die optiek zit Quatt in de goede hoek.

Neemt niet weg dat een enkele Quatt volgend jaar €5000 moet gaan kosten. Dat is wat anders dan de 3500 euro voor een Quatt Duo van 1,5 jaar terug en een flinke drempel voor veel mensen. Voor dat geld kun je ook een flinke multisplit airco neerzetten om ook mee te verwarmen. Ik zie juist in mijn omgeving dat steeds meer mensen daar voor kiezen. Om eerlijk te zijn denk ik dat het voor woningen met radiatoren geen verkeerde keuze is. Je hebt er in ieder geval in de zomer een stuk meer plezier van.
Maar een quatt V2 levert dan ook meer vermogen bij -7 dan een duo V1.5 samen.

Quatt duo, 152m2 twee onder 1 kap woning uit 1972 met uitgebouwde keuken 2014. Beneden HR(++) glas, 1e verdieping Hr+++ glas. Beneden vloerverwarming (deels tegels, deels parket). Boven radiatoren (3x T20, 1xT11, 1xT30, 1x handdoek radiator

• WAF1
raven22 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 07:33:
[...]

Het betreft tweakers die niet de Quatt AE hebben, maar wel van het gas af zijn dmv een doe hetzelf AE oplossing. Meestal met een warmtepompboiler.
Ik was door het woord FE even op het verkeerde been gezet. Maar ook ik denk na over de oplossing Quatt met e-cv en wpb of Quatt met e-cv en traditionele boiler.

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-08 16:36
Wij hebben 2 jaar terug een Quatt warmtepomp (Quatt Duo 2x6kw) aangeschaft en dat werkt allemaal naar onze tevredenheid. Ons gasverbruik is inderdaad flink gezakt en gebruiken nu jaarlijks nog maar 200 tot 250m3 gas.

Gezien dat lage gasverbruik willen we nu eigenlijk ook graag helemaal van het gas af en hebben we vorig jaar tijdens de Quatt keynote waarbij de Quatt All-electric werd gepresenteerd er een pre-order voor geplaatst. Lang verhaal kort, we hebben in het eerste Google Meet videogesprek met de Quatt all-electric adviseur een afwijzing gekregen omdat er bij de plaatsing van de Quatt Heat Battery XL niet voldoende werkruime zou zijn in onze kelder voor de Quatt monteur.

Wij hebben daarop gevraagd of er ook een Quatt adviseur langs zou kunnen komen en die kwam uiteindelijk in September 2025 bij ons langs. Hij heeft ter plaatse de situatie bekeken, zaken opgemeten en kwam tot de conclussie dat het plaatsen van de Quatt all-electric oplossing geen probleem zou zijn. Daarna was het wachten op de definitieve offerte maar die kwam maar niet en het bleef enkele weken stil vanuit Quatt. Tot we in Oktober een belletje kregen vanuit het Quatt kantoor in Amsterdam. De persoon die bij ons op bezoek was geweest is niet meer werkzaam bij Quatt werd medegedeeld en om de Quatt all-electric te kunnen plaatsen zou eerst de complete CV installatie (waar we juist vanaf willen) verplaatst moeten worden naar de ruimte waar de Quatt all-electric zou moeten komen.
We vonden dit maar een vreemd verhaal en hebben het toen maar even gelaten voor wat het was aangezien andere zaken onze aandacht vroegen.

Tot we in Mei 2026 een monteur van Quatt op bezoek kregen voor de installatie van de Quatt Chill. We hebben hem gevraagd of hij ook eens wilde kijken of een all-electric installatie bij ons mogelijk zou zijn en nadat hij de Quatt Chill was opgeleverd ging hij de situatie voor installatie Quatt all-electric ook eens beoordelen. Hij kwam tot de conclussie dat het mogelijk zou zijn en maakte foto's plus omschrijving naar zijn collega op het Quatt kantoor en die persoon zou er bij ons op terugkomen.

Helaas hadden we na 2 weken nog niets vernomen van Quatt en hebben toen zelf maar weer contact opgenomen. We kregen toen geen contact met de persoon waar de monteur ons verhaal naar had gestuurd maar werder weer doorverbonden met de Quatt sales afdeling. De Quatt sales afdeling stuurde vervolgens weer een Quatt adviseur naar onze woning en kwam tijdens het bezoek tot conclussie dat een Quatt all-electric plaatsing mogelijk zou moeten zijn. Hij kon door problemen in het systeem tijdens zijn bezoek nog geen offerte maken maar die zou snel volgen zo was de belofte. Helaas, enkele weken verder nog geen offerte ontvangen vanuit Quatt.

Wij hebben daarop wederom contact gezocht met Quatt en daarbij werd aangegeven dat er mensen op vakantie waren en dat 'onze case' binnenkort zou worden besproken.
Enkele weken daarop kregen we een telefoontje en e-mail van de laatste Quatt adviseur welke op bezoek was geweest met een afwijzing waarin ze spreken over het volgende;

Naar aanleiding van uw situatie hebben we de mogelijkheden intern zorgvuldig bekeken. Op dit moment hebben we helaas geen standaardoplossing voor een verticale opstelling over meerdere verdiepingen zoals bij u het geval is. Omdat ons team zich momenteel richt op andere lopende prioriteiten, kunnen we op korte termijn helaas geen gegarandeerde oplossing of installatiedatum bieden.

We monitoren op dit moment een vergelijkbare pilot-installatie om de prestaties van het systeem grondig te testen. Hierbij kijken we specifiek naar de leidingdruk en het voorkomen van luchtophoping in het leidingwerk tussen de verschillende verdiepingen.

We willen hier echter volledig transparant in zijn: uw locatie brengt extra technische uitdagingen met zich mee. De plafondhoogte op de plek waar de batterij zou komen te staan is lager dan het grondniveau. Dit zorgt voor een groter hoogteverschil en vereist langere leidingen dan ons systeem standaard ondersteunt. Zelfs als onze pilot elders succesvol blijkt te zijn, maken deze specifieke leidingbeperkingen en de indeling van uw ruimte dat een installatie mogelijk alsnog niet haalbaar is.

We begrijpen niet hoe het nu mogelijk is dat bij bezoek van 2 Quatt adviseurs en 1 Quatt monteur er word aangegeven dat de Quatt all-electric installatie mogelijk is maar zodra ze contact hebben gehad met het Quatt hoofdkantoor dit toch niet zo blijkt te zijn.

Voor de volledigheid hebben we een schets proberen te maken van onze situatie en zijn benieuwd of jullie hierin mogelijk verduidelijking in kunnen geven wat nu werkelijk het probleem is en of en hoe dit is op te lossen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2J5SrM7mWpgQ_VWywOpvJgkxGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xN9cjBB8jkdhHDnwPIGRkEUh.jpg?f=fotoalbum_large
Zijn er Tweakers die een Quatt All-Electric (of vergelijkbaar boilervat/HeatBattery) hebben draaien in een "split"-opstelling over meerdere verdiepingen (bijv. HeatCharger op de begane grond/eerste verdieping en het boilervat in de kelder)?

Herkennen jullie deze "geen standaardoplossing / andere prioriteiten"-argumentatie bij Quatt, en is dit een harde technische grens van het systeem of puur een beleidskeuze vanuit Quatt's werkvoorbereiding?

• onlinaius
lexen schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:30:
Wij hebben 2 jaar terug een Quatt warmtepomp (Quatt Duo 2x6kw) aangeschaft en dat werkt allemaal naar onze tevredenheid. Ons gasverbruik is inderdaad flink gezakt en gebruiken nu jaarlijks nog maar 200 tot 250m3 gas.

Gezien dat lage gasverbruik willen we nu eigenlijk ook graag helemaal van het gas af en hebben we vorig jaar tijdens de Quatt keynote waarbij de Quatt All-electric werd gepresenteerd er een pre-order voor geplaatst. Lang verhaal kort, we hebben in het eerste Google Meet videogesprek met de Quatt all-electric adviseur een afwijzing gekregen omdat er bij de plaatsing van de Quatt Heat Battery XL niet voldoende werkruime zou zijn in onze kelder voor de Quatt monteur.

Wij hebben daarop gevraagd of er ook een Quatt adviseur langs zou kunnen komen en die kwam uiteindelijk in September 2025 bij ons langs. Hij heeft ter plaatse de situatie bekeken, zaken opgemeten en kwam tot de conclussie dat het plaatsen van de Quatt all-electric oplossing geen probleem zou zijn. Daarna was het wachten op de definitieve offerte maar die kwam maar niet en het bleef enkele weken stil vanuit Quatt. Tot we in Oktober een belletje kregen vanuit het Quatt kantoor in Amsterdam. De persoon die bij ons op bezoek was geweest is niet meer werkzaam bij Quatt werd medegedeeld en om de Quatt all-electric te kunnen plaatsen zou eerst de complete CV installatie (waar we juist vanaf willen) verplaatst moeten worden naar de ruimte waar de Quatt all-electric zou moeten komen.
We vonden dit maar een vreemd verhaal en hebben het toen maar even gelaten voor wat het was aangezien andere zaken onze aandacht vroegen.

Tot we in Mei 2026 een monteur van Quatt op bezoek kregen voor de installatie van de Quatt Chill. We hebben hem gevraagd of hij ook eens wilde kijken of een all-electric installatie bij ons mogelijk zou zijn en nadat hij de Quatt Chill was opgeleverd ging hij de situatie voor installatie Quatt all-electric ook eens beoordelen. Hij kwam tot de conclussie dat het mogelijk zou zijn en maakte foto's plus omschrijving naar zijn collega op het Quatt kantoor en die persoon zou er bij ons op terugkomen.

Helaas hadden we na 2 weken nog niets vernomen van Quatt en hebben toen zelf maar weer contact opgenomen. We kregen toen geen contact met de persoon waar de monteur ons verhaal naar had gestuurd maar werder weer doorverbonden met de Quatt sales afdeling. De Quatt sales afdeling stuurde vervolgens weer een Quatt adviseur naar onze woning en kwam tijdens het bezoek tot conclussie dat een Quatt all-electric plaatsing mogelijk zou moeten zijn. Hij kon door problemen in het systeem tijdens zijn bezoek nog geen offerte maken maar die zou snel volgen zo was de belofte. Helaas, enkele weken verder nog geen offerte ontvangen vanuit Quatt.

Wij hebben daarop wederom contact gezocht met Quatt en daarbij werd aangegeven dat er mensen op vakantie waren en dat 'onze case' binnenkort zou worden besproken.
Enkele weken daarop kregen we een telefoontje en e-mail van de laatste Quatt adviseur welke op bezoek was geweest met een afwijzing waarin ze spreken over het volgende;

Naar aanleiding van uw situatie hebben we de mogelijkheden intern zorgvuldig bekeken. Op dit moment hebben we helaas geen standaardoplossing voor een verticale opstelling over meerdere verdiepingen zoals bij u het geval is. Omdat ons team zich momenteel richt op andere lopende prioriteiten, kunnen we op korte termijn helaas geen gegarandeerde oplossing of installatiedatum bieden.

We monitoren op dit moment een vergelijkbare pilot-installatie om de prestaties van het systeem grondig te testen. Hierbij kijken we specifiek naar de leidingdruk en het voorkomen van luchtophoping in het leidingwerk tussen de verschillende verdiepingen.

We willen hier echter volledig transparant in zijn: uw locatie brengt extra technische uitdagingen met zich mee. De plafondhoogte op de plek waar de batterij zou komen te staan is lager dan het grondniveau. Dit zorgt voor een groter hoogteverschil en vereist langere leidingen dan ons systeem standaard ondersteunt. Zelfs als onze pilot elders succesvol blijkt te zijn, maken deze specifieke leidingbeperkingen en de indeling van uw ruimte dat een installatie mogelijk alsnog niet haalbaar is.

We begrijpen niet hoe het nu mogelijk is dat bij bezoek van 2 Quatt adviseurs en 1 Quatt monteur er word aangegeven dat de Quatt all-electric installatie mogelijk is maar zodra ze contact hebben gehad met het Quatt hoofdkantoor dit toch niet zo blijkt te zijn.

Voor de volledigheid hebben we een schets proberen te maken van onze situatie en zijn benieuwd of jullie hierin mogelijk verduidelijking in kunnen geven wat nu werkelijk het probleem is en of en hoe dit is op te lossen.
[Afbeelding]
Zijn er Tweakers die een Quatt All-Electric (of vergelijkbaar boilervat/HeatBattery) hebben draaien in een "split"-opstelling over meerdere verdiepingen (bijv. HeatCharger op de begane grond/eerste verdieping en het boilervat in de kelder)?

Herkennen jullie deze "geen standaardoplossing / andere prioriteiten"-argumentatie bij Quatt, en is dit een harde technische grens van het systeem of puur een beleidskeuze vanuit Quatt's werkvoorbereiding?
Ik moet het een beetje voorzichtig zeggen, want ik schijn vaak te kritisch op Quatt te zijn (die doen immers niets verkeerd, en alles wat er mis gaat ligt aan de kant van de klant), maar weet je heel, heel, heeeel erg zeker dat je met deze ervaring(en) alsnog voor Quatt wilt gaan?

Aangezien je bij Quatt voor FE wilt gaan heb ik het vermoeden dat je geen zin hebt in zelf knutselen, maar ook dan zijn er toch ook andere opties? Je laat een cv boer komen om je cv ketel te vervangen voor een E-CV, en laat hetzelfde / een ander bedrijf een losse WPB plaatsen.

Kans is groot dat je minder betaald bij Quatt, je bent bij storingen veel minder afhankelijk van Quatt, en je verliest ook nog eens geen verwarmingscapaciteit op je buitenunit voor warm water.

Edit: lees ook even de ervaringen van verscheidene FE gebruikers hier terug. Quatt FE is ook nog niet bepaald een feilloos, en uitontwikkeld product. De kans dat je met een WPB van een gerenomeerd merk probleemloos gaat draaien, is een stuk groter dan die kans bij Quatt op het moment lijkt te zijn.

Shit, ben ik waarschijnlijk toch weer niet voorzichtig genoeg geweest met mijn mening ;)

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 06-08-2026 16:41 ]

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:49
@lexen, wij hadden een enigszins krappe situatie op zolder waar ook wat leidingwerk verplaatst zou moeten worden en dit wilden ze gewoon niet uitvoeren, ook meerdere mensen langs geweest de ene zegt kan niet de andere zegt kan wel.

Ik heb vergelijkbare situaties als die van mij hier op het forum voorbij zien komen die krapper waren waar ze alles wel geplaatst hadden waarschijnlijk omdat daar geen leidingen omgelegd moesten worden.

My 2 cents; ga niet verder met Quatt, gaat je een hoop tijd en energie kosten en een hoop gezeur opleveren, ze doen alleen standaard situaties en verder niet.

Ik heb een enkele v2 buitenunit staan en ga zelf een WPB plaatsen en op termijn een doorstroomverwarmer of e-cv (laten) plaatsen, scheelt mij een hoop frustratie in communicatie met Quatt.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

@lexen is een heatbattery L niet anders ook een optie?
Scheelt wat ruimte in hoogte.
Maar wellicht is de lengte van de leidingen tussen de battery & charger te lang.

Ik was zelf wel sceptisch of de L wel voldoende zou zijn voor 3 personen + ligbad die regelmatig gebruikt wordt. Maar is eigenlijk perfect.

• raven22
lexen schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:30:

[Afbeelding]

Hier een beetje zelfde verhaal, Quatt adviseur zag geen enkel probleem in de locatie. Die is weliswaar niet op de plek van de cv ketel, maar verder alles goed bereikbaar en leidingen vlakbij.
Echter niet standaard, dus wilden ze het nog niet. Wel was men zo gezegd bezig met een externe partij die het dan voor Quatt zou gaan installeren.
Anyway na een jaar van beloftes dat het binnenkort toch echt zou gaan lukken via de externe partij heb ik maar gecancelled en zelf een warmtepompboiler geplaatst op die plek. Zelfs voor iemand met geen installatie ervaring prima te doen.
Ben nu wel blij met de huidige oplossing, de wpb is muisstil dit in tegenstelling tot verhalen over de AE welke ik hier wel eens lees. En een stuk goedkoper van het gas af!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:26:
[...]

Kans is groot dat je veel minder betaald dan bij Quatt, je bent bij storingen veel minder afhankelijk van Quatt, en je verliest ook nog eens geen verwarmingscapaciteit op je buitenunit voor warm water.
Even wat toegevoegd ter verduidelijking ;)

• Brent
onlinaius schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:26:
[...]

Kans is groot dat je minder betaald bij Quatt, je bent bij storingen veel minder afhankelijk van Quatt, en je verliest ook nog eens geen verwarmingscapaciteit op je buitenunit voor warm water.
Dat in onzin, en daar hebben we het al eens over gehad. Zowel de HC als en wpb halen warmte van binnen de schil, oftewel, dat is al daar door een wp ingepompt. Bij een wpb moet je dus ook twee keer een COP doen. Als je dat netjes doet dan ga je een lagere COP krijgen, want warmte uit warm CV water trekken kan efficienter dan warmte uit lucht van ca. 20 graden trekken.
Edit: lees ook even de ervaringen van verscheidene FE gebruikers hier terug. Quatt FE is ook nog niet bepaald een feilloos, en uitontwikkeld product.
Het heeft zeker te lang geduurd, maar nu met het instelbare window en de boost knop is er niet veel meer wat ik nog vind ontbreken.
Shit, ben ik waarschijnlijk toch weer niet voorzichtig genoeg geweest met mijn mening ;)
Als alles wat je schreef een mening was, dan OK :)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:07
Brent schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:50:
[...]

Dat in onzin, en daar hebben we het al eens over gehad. Zowel de HC als en wpb halen warmte van binnen de schil, oftewel, dat is al daar door een wp ingepompt. Bij een wpb moet je dus ook twee keer een COP doen. Als je dat netjes doet dan ga je een lagere COP krijgen, want warmte uit warm CV water trekken kan efficienter dan warmte uit lucht van ca. 20 graden trekken.
Maar dan is bijv de Auer Edel Eau 270L toch ook een prima oplossing zonder dat je vast zit in het Quatt ecosysteem. Niet de goedkoopste oplossing, maar daar krijg je bijv ook wel een RVS vat voor terug.

Voor de rest word ik niet gehinderd door kennis over Quatt. :)

• Brent
Oilman schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:05:
[...]

Maar dan is bijv de Auer Edel Eau 270L toch ook een prima oplossing zonder dat je vast zit in het Quatt ecosysteem. Niet de goedkoopste oplossing, maar daar krijg je bijv ook wel een RVS vat voor terug.

Kijk, je moet de oplossing nemen die je wil hebben, ik heb er geen belang bij Quatt FE te verkopen. Maar er bestaat bij sommigen nogal de neiging de eigen voorkeursoptie tot beste te verklaren, dat is natuurlijk niet zo. Het hangt van je wensen en woning af (igv wpb bijv hoe je het kunt integreren in je luchtverversing).

• CKSotos
  • Laatst online: 07-08 12:36

CKSotos

Ford Mustang Mach-E AWD

Ch3cker schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:22:
[...]

[...]

Ik heb hier een filmpje voor je..
Let niet op de rommel :)
https://streamable.com/y7og2d

• RickvdT
Oilman schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:05:
[...]

Dat was ook mijn conclusie. Er staat hier inmiddels een Intuis edel eau 270l die later deze maand geïnstalleerd zal worden. Zal tzt een write-up maken als het staat en helemaal werkt zoals ik in gedachte heb. Voor de beeldvorming, Quatt biedt de all-electric upgrade met 282l nu aan voor €6724, Adlår biedt een All-electric upgrade met de Intuis 270l aan voor €2965. Ik heb hem zelf aangeschaft voor €2066, dus ik verwacht daar incl. backup heater, installatie en subsidie nog onder uit te komen.

Natuurlijk biedt de Quatt all-electric een mooiere vormgeving/integratie en betere support bij gebreken. Maar DIY full-electric geeft flexibiliteit. Daarbij is de kernfunctie en bij behorende prestaties nagenoeg gelijk en dat voor bijna 4000 euro minder. Dat is zeg maar wel significant en de moeite waard.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:49
Het houdt niet op, niet vanzelf...

Nadat de Quatt geplaatst was kreeg ik een mailtje om de rest van de factuur te voldoen. Prima. Ik klik op de link in die mail... Komt er ineens een totaalbedrag in beeld wat 250 euro hoger is dan we hadden afgesproken. En ik had al 70% aanbetaald en ook dat stond niet op deze factuur. Dus maar weer in de pen geklommen. O ja, die betaallink had ook een houdbaarheidsdatum van gisteren. Klein detail.

Ik kreeg redelijk snel reactie. De accountmanager zou er achteraan gaan. Ik begon nu wel te twijfelen of mijn aanbetaling ontvangen was. Dus ook die vraag gesteld.

Nu krijg ik gisteravond ineens een mail vanuit het Quatt info adres met een factuur als bijlage. Op twee tientjes na klopte de factuur.

Doordat de betalingstermijn van die niet kloppende factuur verlopen is begint Quatt ook te 'dreigen' met dat ze mij officieel in gebreke moeten gaan stellen. Ik ben daar niet zo bang voor, want die factuur klopt immers niet en ik ga de overige 30% ook heus wel betalen, maar deze vage manier van communiceren moet Quatt echt wat aan gaan doen. Zo communiceer je toch niet met klanten?!

Ik ben verder over de installatie an sich tevreden. De eerste partij die de Electra aan kwam leggen die kwamen einde middag en dat werdt een beetje een haastklus (wat ik al vermoede, want ze willen natuurlijk snel naar huis). Ze hebben het wel afgemaakt, maar hoe de kabel in de meterkast gaat is met een beetje een vreemde bocht. Dat had ook netter gekund door een stopcontact te verplaatsen, maar daar had men denk ik geen zin/tijd in. En ze hadden ook even de stofzuiger er naderhand doorheen kunnen halen. Dat heb ik nu zelf gedaan.

Plaatsing en installatie van de Quatt zelf ging prima en vlotjes. Daar heb ik geen klachten over. Ik moest alleen 1 fitting van de waterleiding nog een kwart strakker draaien. Er drupte heel langzaam wat water uit. Dat geven ze zelf ook als oplossing op hun site. Dat is nu ook goed. De koppeling drupt niet meer.

Nu komen we bij de subsidie... Omdat Quatt er administratief zo'n zooitje van heeft gemaakt wil ik die subsidie zelf gaan aanvragen. Als ik dat hun laat doen dan staat het in 2030 misschien op de rekening. Ik moet dit toch ook zelf kunnen aanvragen? Ik heb een factuur en betalingsbewijzen van warmtefonds die ik aan RVO kan overhandigen. Dan moet dat toch goed gaan? Of heeft RVO een betalingsbewijs van Quatt nodig?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-08 15:21
rimave schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:35:

Nu komen we bij de subsidie... Omdat Quatt er administratief zo'n zooitje van heeft gemaakt wil ik die subsidie zelf gaan aanvragen. Als ik dat hun laat doen dan staat het in 2030 misschien op de rekening. Ik moet dit toch ook zelf kunnen aanvragen? Ik heb een factuur en betalingsbewijzen van warmtefonds die ik aan RVO kan overhandigen. Dan moet dat toch goed gaan? Of heeft RVO een betalingsbewijs van Quatt nodig?
De subsidie gaat via een externe partij, hier was dat wel echt prima geregeld, snel en duidelijk proces :)

• sbar12
Razer schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:46:
[...]

De subsidie gaat via een externe partij, hier was dat wel echt prima geregeld, snel en duidelijk proces :)
Klopt gaat zeer soepel, alleen goed in de gaten houden of het bedrag dat je krijgt van de subsidie klopt met offerte. Bij mij zat er 250 € verschil in namelijk.

• Brent
Ik heb het wel zelf gedaan, want ik moest toch voor 2 andere maatregelen aanvragen. Je moet idd een factuur met meldcodes hebben, een betaalbewijs (kunnen er meerdere zijn) en een of enkele foto's van voor en na. Keer het aantal maatregelen.

Als jij betaalt via een tussenpersoon, stuur je die betaling op. Ik heb de aanbetaling ook via VEH gedaan.

't Is hier helemaal goedgekomen (ze hadden wel een kwartaal nodig :P).

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-08 10:27

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Bij mij wordt straks Hybride v2 warmtepomp van Quatt geïnstalleerd. Op advies van de schouwer een verzwaring aangevraagd 2 maanden terug, echter bij telefonisch navragen bij de netbeheerder zei de medewerker dat een 3-fase warmtepomp een no-go is. Ook een warmtepomp (1 fase zoals de R290 warmtepomp hybride van Quatt). Is dit een terechte zorgen i.c.m. volledige elektrischer keuken (inductie, elektrische oven en qooker)?

Review QNAP TS-230 NAS

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Dutchredgaming schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 00:03:
Bij mij wordt straks Hybride v2 warmtepomp van Quatt geïnstalleerd. Op advies van de schouwer een verzwaring aangevraagd 2 maanden terug, echter bij telefonisch navragen bij de netbeheerder zei de medewerker dat een 3-fase warmtepomp een no-go is. Ook een warmtepomp (1 fase zoals de R290 warmtepomp hybride van Quatt). Is dit een terechte zorgen i.c.m. volledige elektrischer keuken (inductie, elektrische oven en qooker)?
Mijn duo V2 FE staat hier ook op 1-fase aangesloten. Moet gewoon kunnen.
3-fase wel aangevraagd, maarja wachtlijst…

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-08 15:21
Hier ook op 1 fase, met inductie koken, laadpaal, elektrisch verwarmen van thuiskantoor met airco etc.
0 issues

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-08 17:12
Het is dat ik nu mijn auto sneller kan laden, maar anders was 1 fase prima geweest. 35 A is 8 kW wat je van het stroomnet af kan trekken. Ik denk niet dat je dat vaak gaat halen.

PVoutput

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:59

Ik heb de jaarcijfers 2024 van QUATT (die van 2025 zijn nog niet beschikbaar) door CoPilot laten analyseren:

Quatt is in 2024 een kapitaalintensieve scale‑up die:
  • extreem snel groeit in omzet, personeel en voorraad;
  • grote verliezen maakt door investeringen in organisatie, marketing, R&D en operatie;
  • volledig afhankelijk is van externe financiering (aandeelhouders + revenue‑based loan);
  • administratieve processen heeft verbeterd na fouten in 2023;
  • een sterke cashpositie heeft door investeringen, niet door operationele winst;
  • nieuwe strategische activiteiten opzet (software, energiecontracten);
  • een mogelijk ILT‑compliance risico heeft.
De jaarrekening toont een bedrijf in versnelling, maar nog ver verwijderd van winstgevendheid.

Alles valt of staat met de vraag of QUATT in 2025/2026 voldoende richting break-even is gegaan. En ook dat ‘ILT-dingetje’ wat volgens de jaarcijfers kan leiden tot juridische procedures en mogelijke boetes (geen idee wat dit precies inhoudt, blijkt niet uit de tekst)… Nog even de cijfers van 2025 afwachten dus.

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• Jan-tweak
welke aansluiting heb je nu? is jouw aanvraag nog voor de deadline de deur uitgegaan?
Want een enkele Quatt R290 vraagt eigenlijk helemaal niet zo veel stroom;
kijk maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEbmO7_Zax5eOseL7Y6pepEFuas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NzeLkNPu9Y4irScgkcM3vihS.png?f=fotoalbum_large
bron
dus normiaal bij een enkele Quatt is dat 7A, echter gemiddeld zal dat waarschijnlijk nog wel lager zijn, beetje afhankelijk hoe koud het buiten is en wat jouw ingestelde thermostaat temeratuur is.

• Jan-tweak
CharmingDemon schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:32:
[...]

Ik heb de jaarcijfers 2024 van QUATT (die van 2025 zijn nog niet beschikbaar) door CoPilot laten analyseren:

Quatt is in 2024 een kapitaalintensieve scale‑up die:
  • extreem snel groeit in omzet, personeel en voorraad;
  • grote verliezen maakt door investeringen in organisatie, marketing, R&D en operatie;
  • volledig afhankelijk is van externe financiering (aandeelhouders + revenue‑based loan);
  • administratieve processen heeft verbeterd na fouten in 2023;
  • een sterke cashpositie heeft door investeringen, niet door operationele winst;
  • nieuwe strategische activiteiten opzet (software, energiecontracten);
  • een mogelijk ILT‑compliance risico heeft.
De jaarrekening toont een bedrijf in versnelling, maar nog ver verwijderd van winstgevendheid.

Alles valt of staat met de vraag of QUATT in 2025/2026 voldoende richting break-even is gegaan. En ook dat ‘ILT-dingetje’ wat volgens de jaarcijfers kan leiden tot juridische procedures en mogelijke boetes (geen idee wat dit precies inhoud, blijkt niet uit de tekst)… Nog even de cijfers van 2025 afwachten dus.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is een dienstonderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en fungeert als toezichthouder voor diverse maatschappelijke domeinen in Nederland, zoals transport, infrastructuur, milieu en wonen. Zij zijn o.a. dus ook de toezichthouder op warmtepompen en m.n. of men op een juiste wijze omgaat met spec's ( bv de aangegeven COP, die ook weer effect heeft op meer of minder subsidie.
Een ‘ILT-dingetje’ kan maar hoeft financieel geen cq laag of juist een hoog risico kunnen vormen, e.e.a. de wijze wat het exact betreft. Helaas is de ILT niet bepaald sterk in zijn taak als toezichthouder, zie het ondertussen al redelijk oud rapport m.b.t. warmtepompen waar men echter verzuimd heeft om daar proactief vervolgstappen uit eigen beweging uit te voeren. Ze zijn helaas voornamelijk met zich zelf bezig.
Ik denk (vermoed) dat dit vooral een afzekering is voor claims als dit echt een probleem zou kunnen worden, want anders zijn de mogelijke risico's nog veel erger.

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:59
Jan-tweak schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:43:
[...]

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is een dienstonderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en fungeert als toezichthouder voor diverse maatschappelijke domeinen in Nederland, zoals transport, infrastructuur, milieu en wonen. Zij zijn o.a. dus ook de toezichthouder op warmtepompen en m.n. of men op een juiste wijze omgaat met spec's ( bv de aangegeven COP, die ook weer effect heeft op meer of minder subsidie.
Een ‘ILT-dingetje’ kan maar hoeft financieel geen cq laag of juist een hoog risico kunnen vormen, e.e.a. de wijze wat het exact betreft. Helaas is de ILT niet bepaald sterk in zijn taak als toezichthouder, zie het ondertussen al redelijk oud rapport m.b.t. warmtepompen waar men echter verzuimd heeft om daar proactief vervolgstappen uit eigen beweging uit te voeren. Ze zijn helaas voornamelijk met zich zelf bezig.
Ik denk (vermoed) dat dit vooral een afzekering is voor claims als dit echt een probleem zou kunnen worden, want anders zijn de mogelijke risico's nog veel erger.
Wat er letterlijk in de jaarrekening staat:

"Potential non-compliance with the ILT regulations was identified. The potential impact of this non-compliance could not be estimated at the time of preparing these financial statements."

en

"The company is in discussion with ILT to determine the impact and potential penalties."

Wat de impact is/was zal dus blijken uit de resultaten van 2025/2026.

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• Jan-tweak
CharmingDemon schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:51:
[...]

Wat er letterlijk in de jaarrekening staat:

"Potential non-compliance with the ILT regulations was identified. The potential impact of this non-compliance could not be estimated at the time of preparing these financial statements."
oke, dus blijkbaar nog geen vaststaand ( ten tijde van het rapport) afwijking dus zijn ze nog in gesprek met de ILT wat dit zou betekenen, boete, voorlopige boete of waarschuwing.
en

"The company is in discussion with ILT to determine the impact and potential penalties."

Wat de impact is/was zal dus blijken uit de resultaten van 2025/2026.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:02
Jan-tweak schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:35:
[...]

welke aansluiting heb je nu? is jouw aanvraag nog voor de deadline de deur uitgegaan?
Want een enkele Quatt R290 vraagt eigenlijk helemaal niet zo veel stroom;
kijk maar:
[Afbeelding]
bron
dus normiaal bij een enkele Quatt is dat 7A, echter gemiddeld zal dat waarschijnlijk nog wel lager zijn, beetje afhankelijk hoe koud het buiten is en wat jouw ingestelde thermostaat temeratuur is.
Het gemiddelde lijkt me niet belangrijk, wel het maximum.

Waar het om gaat is dat als je WP op een koude winterdag (bijna) continue op vol vermogen draait je ook nog je andere grootgebruikers kunt gebruiken zonder dat je hoofdzekering eruit klapt. En als je een EV en qooker hebt, kookt op inductie en een electrische oven hebt dan kan 1x35A al heel snel te weinig zijn.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model Y Juniper LR RWD | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

Pagina: 1 ... 365 366 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.