Ervaringen met Quatt Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 329 330 Laatste
Acties:

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:24
balblas schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:34:
[...]

Mijn Duo v1.5 gaat wel degelijk soms naar de 90Hz. Weliswaar nooit langer dan een paar minuten, en dan gedurende langere tijd naar 79Hz, maar toch...
ah ja idd, zie het nu ook. Heel soms, heel kort
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIKRpbYA1APmF35ejhIa1LYVuxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rAlJYhZVEn1CGf2LCqOWn9LM.png?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
jj85 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:31:
Nooit echt gerealiseerd, maar zie dat de beide Quatts (v1.5 duo) nooit boven de 79Hz komen als compressor frequentie. Terwijl ze ook best een standje harder zouden kunnen.
Ik vemoed dat dit de vermogenbeperking van de duo-setup is; beide op 79Hz = ongeveer 3kW elektrisch. Quatt moet natuurlijk onder de 16A blijven.
Dat is 2 niveaus onder het maximum! Level 9 en 10 met 85Hz en 90Hz. Kan een V1 duo dat wel binnen 16A?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
  • Nu online
jj85 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:38:
[...]

ah ja idd, zie het nu ook. Heel soms, heel kort
[Afbeelding]
Kun jij de frequency demand er ook bij zetten?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
TeslaNerd schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Kun jij de frequency demand er ook bij zetten?
Natuurlijk (even opgesplitst voor HP1 en HP2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IDzloywdxkXCgFRz2ydyS2U9Bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TEBRomQyWK3frgQVQdTIOR9X.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMZ2vSlTuvQPz_rIaAxaNt1ZDF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZ7MCDsU5e6X2LhiQDBvd8gV.png?f=fotoalbum_large

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-01 21:14
Ik zie hier nu verschillend defrosts terwijl de units dit nu nog helemaal niet nodig hebben: vrij droge lucht nu.

Hoe zat dat ook al weer?
- Standaard iedereen 55 minuten (indien rond 0 graden Celsius?)
- een eerdere defrost na een bepaalde drop in performance?

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:18
Johnn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:17:
[...]

Dat is alleen met CV ketel neem ik aan. Is dat dan ook gunstig voor een hybride systeem vraag ik me af.
Hij verlaagt de capaciteit van de pomp ook naar 40, maar wat doet dat met de flow? Ik heb alleen maar radiatoren in het hele huis.
Heeft geen invloed op de flow. Eerlijk gezegd denk ik dat de 40% misschien iets te laag is. Ik ga eens testen met een paar dagen verhogen met 5% per dag.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:57
Frozen-Bullet schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:37:
Ik zie hier nu verschillend defrosts terwijl de units dit nu nog helemaal niet nodig hebben: vrij droge lucht nu.

Hoe zat dat ook al weer?
- Standaard iedereen 55 minuten (indien rond 0 graden Celsius?)
- een eerdere defrost na een bepaalde drop in performance?
Met dank aan @jj85 : indien de verdamper onder een bepaalde temperatuur komt wordt er na een bepaalde tijd een defrost getriggerd. Hierbij wordt er niet gekeken of de verdamper zo koud is omdat er veel ijsvorming is, of omdat het buiten gewoon erg koud is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:22
Hoe gaat het bij de mensen met -10?

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:17
Animal_X schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:03:
[...]

Nog een andere gedachte... staat het voetventiel van je verdeler volledig open? Die zit meestal achter een kapje op je retourleiding:

[Afbeelding]

Pas even op, als je hem te ver open draait kan het zijn dat er water uit komt. Rustig aan open draaien dus tot hij volledig open staat (indien dit niet het geval is).
Net wat ik dacht.

Bij @Hueify kan het zijn dat er gewoonweg te weinig doorstroming is naar de VVW verdeler op de begane grond.

Zo'n VVW verdeler kan je zien als radiator en zelfs als dit voetventiel niet beperkend is, dan kan het zijn dat de voetventielen van de zolder VVW verdeler en de overige radiatoren gewoonweg verder dicht moeten om de 800 liter per uur beter te verdelen.

@Hueify Pak eens een infrarood thermometer en wat schilderstape en meet de aanvoer en retour naar iedere VVW verdeler en radiator.
Zet dit allemaal in een spreadsheet.
Waar de retourtemperatuur te hoog is in verhouding tot de rest, stroom het te hard door om warmte te verliezen.
Die retour kan je die knijpen en na 15 minuten weer alles meten.
Door dit te herhalen kan je alles in balans krijgen.
Je moet ook niet schrikken als radiatoren daardoor kouder aanvoelen. Het gaat uiteindelijk om de kamertemperatuur, niet of de radiator dit met 40 graden of met 25 graden water bereikt.

Waarschijnlijk moet je de snelheid van de VVW pomp ook minimaliseren zodat de pomp niet veel harder rond duwt dan de aanvoer en retour dat doen. Stel dat je VVW pomp 400 liter/uur duwt en de VVW verdeler maar 200 liter/uur krijgt/afvoert, dan is er sprake van bijmengen. Precies even veel is ook niet nodig, maar dicht in de buurt is wel fijn.

Na het balanceren kan je nog stellen naar comfort. Dus als de woonkamer nog steeds te koud is, maar de rest goed, dan zet je die verder open of al het andere verder dicht qua voetventiel.

Zijn bepaalde vertrekken te warm voor comfort, dan knijp je daar de retour langzaam af en meet je elk uur tot het prettig is. Dit bespaart niks, maar als je ergens wilt slapen of sporten dan is 20 misschien te veel en als je het beneden 22 graden wilt maken en boven 20 dan kan dat ook prima door zo te stellen. Veel verder dan dat zou ik niet gaan, want dan gaat de COP omlaag.

• GWashington
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 09:40
Heeft iemand anders sinds kort ook het probleem dat de watertemperatuur niet meer weer gegeven wordt in de app? De uitgebreide inzichten staan aa en heb de app al eens opnieuw geïnstalleerd.

• netappie
rinkh schreef op zondag 11 januari 2026 @ 07:41:
-10 ? Dat is wel koud.

Hier is het -4,8 buiten (-5 volgens weer app).
De Quatt v1 doet het nog keurig alleen met 20 graden binnen en uitsluitend radiatoren.

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-01 21:59
Misschien een dag te laat maar dacht er net aan op deze koude ochtend.
Voor degenen die:
  • De woonkamer vooral met radiatoren verwarmen én
  • radiatorventilatoren gebruiken, aangestuurd door Heatmeister (Heatbooster) Ik heb geen link met Heatmeister, gewoon blije gebruiker én
  • dit gekoppeld hebben aan Home Assistant (zal vast ook met Homey werken).
Crosslink naar de post die ik een jaar geleden maakte om de ventilatoren harder te zetten als we naar bed zijn. Overdag draaien ze hier op 20% van de snelheid zodat ze alleen hoorbaar zijn op zeer korte afstand.
Functioneel ongeveer:
ALS het tussen 23:00 en 06:30 is EN een bepaalde lamp in de woonkamer uit is DAN Heatmeister boostmode aan ANDERS Heatmeister boostmode uit.
Boostmode heb ik arbitrair op 60% van de max snelheid gezet.
Link

toch even in dit algemene topic gezet, verdere aanvullingen discussie maar in het het zustertopic. Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

NB1: 5 Arctic 14cm fans gebruiken ongeveer 2 Watt als ze aan staan en rond de 4W in boost mode. Nog wel even van je CoP aftrekken 8)7.

NB2: Geen -10 °C hier maar -5 °C minimaal volgens de Quatt.
Geen gas gebruikt vannacht en bijna niet dit jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FK9QJqE7mliRGnoLcXWcNsU_9vs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J3K58t0MO8pJR67MxmNX28vF.png?f=fotoalbum_large

NH, 2-ond-1-kap, 1988, 190m², radiatoren met 20m² vv in serre (warmtelek in winter, onderdak gemaakt onder dubbelglas), muren nageïsoleerd, kruipruimte extra geïsoleerd, triple glas behalve serre, Quatt 1.5 Duo, Thermostaat 24x7 op 20 °C

[ Voor 1% gewijzigd door oeps op 11-01-2026 08:16 . Reden: huiseigenschappen aangevuld ]

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Hier was het vannacht wel -10 (volgens de Quatt app -9). Thermostaat op 20,5 graden en het was ongeveer 50/50. Enkele Quatt (v1.5) heeft z'n best gedaan, maar heeft behoorlijk wat gas nodig.
Ps. Moet wel zeggen dat de radiator in de niet geïsoleerde garage ook vol open staat om ervoor te zorgen dat de vriezer blijft werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw0HEvm4NmejdX3i-ulBA-Jl2Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m35A87tKieYF1q42cV7VytTv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5SjitAQhlmUNPOoAeWDST3DhFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIqc4wcvM6VB9oAdOmEd4TWG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door okijokii op 11-01-2026 09:23 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-01 23:03
Temp tot -6,5, aanvoertemp tot 40 graden volgens CIC, geen gasgebruik, iets meer jankend geluid, tevreden!

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-01 22:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFhC3DyU8JUFx3MDJbr7HcBshHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZjwAdjF0LthnxWr8E4tz0uh.jpg?f=fotoalbum_large

Toch zonde om 24*7 150 watt te verbruiken voor een bodemplaatverwarming en alsnog een ijsplaat te krijgen. Eerdere jaren niet gehad. Sinds dit jaar wel het slangetje eruit getrokken omdat deze dicht vroor. Het is een paar dagen met de sneeuw goed gegaan, maar vanmorgen lag hij dus dicht. En kunnen de mussen schaatsen.

Je kan nergens zien in de json of quatt HA sensoren of dat de bodemplaatverwarming wellicht stuk is denk ik?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:39

WouterB

3680 Wp

clubeddie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:25:
[Afbeelding]

Toch zonde om 24*7 150 watt te verbruiken voor een bodemplaatverwarming en alsnog een ijsplaat te krijgen. Eerdere jaren niet gehad. Sinds dit jaar wel het slangetje eruit getrokken omdat deze dicht vroor. Het is een paar dagen met de sneeuw goed gegaan, maar vanmorgen lag hij dus dicht. En kunnen de mussen schaatsen.

Je kan nergens zien in de json of quatt HA sensoren of dat de bodemplaatverwarming wellicht stuk is denk ik?
Ik had in die hoek ook ijs zitten. Denk dat de bodemplaat verwarming die hoek niet haalt, en dat er zich met dit weer sneeuw of smeltwater ophoopt, warmt dan weer bevriest. Zolang het bij een klein hoekje blijft, maak ik me er niet druk om.

Hier was het vanmorgen vroeg -6 op zn koudst volgens de sensor in de quatt. Elke defrost komt de CV even meehelpen, en het water wordt opgestookt tot een graad of 40.

[ Voor 7% gewijzigd door WouterB op 11-01-2026 09:39 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:06
clubeddie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:25:
[Afbeelding]

Kijk maar eens door de ventilator naar binnen, dan zie je dat onder de ventilator en de warmtewisselaar de bodemplaatverwarming alles ijsvrij houdt. Dat hoekje is geen probleem. Bij mij is de onderkant van de lamellen aan de buitenzijde ook bedekt door een ijsrand van ca. 2 cm, zelfs na een defrost.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe

• balblas
Prima!

De Bosch 9kW e-CV is gelimiteerd to 3kW en is met deze temperaturen alleen 's nachts nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-yTHBYTAzhFp-BVnVVCDWFrrhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nf8crA4cxeqcellen3WWXj17.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door balblas op 11-01-2026 09:55 ]

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-01 19:09
Hier inmiddels de bodemverwarming sinds donderdag avond uitgezet. Witte draad los gehaald.

Quatt Duo V1.0 staat beschut naast de bijkeuken. Is volgens de app niet kouder geworden dan momenteel -5. Vrijdag boven 0 tot 12:00, daarna alles onder 0.

Zie hier hetzelfde ijs als clubeddie, maar het afwatergat in de hoek is nog open en ook degene die je kunt zien als je door de ventilator naar de achterzijde van de Quatt kijkt.

Verder zit die laag ijs over de gehele bodem, maar niet veel hoger dan schat is 2 cm. Eerder minder dan meer.

Quatt staat hier niet continue aan. Stooklijn zou nog naar beneden moeten. Temp overdag 19 graden snachts 18.

Sinds donderdag avond zo'n 100kW verbruikt, dus het is niet zo dat hij heel veel uit is geweest.

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd, HR++ glas, 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 6 convectoren en 13 radiatoren. 7x Heatmeister

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:27
Hier -8 vannacht, alleen wat gasverbruik tijdens een defrost. Maar wat mij opvalt als de cv even aanslaat is dat de boiler inlet temperatuur hoger is dan de boiler outlet temperatuur. Dat is toch vreemd? Iemand een verklaring hiervoor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUrCbcaOMzbKEytHgHwaSMPMbcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Av53O9K3RUqJMzCcq8YkgJt.jpg?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
  • Nu online
Zo ziet de watertemperatuur in Home Assistant er uit als de buitenunit leegloopt omdat de vorstbeveiliging opengaat.

EDIT: deze zag ik vanmorgen voorbij komen op de Itho Daalderop discord voor het modbus listener project.
Eindigde met: Mijn schoonma gaat hopelijk straks even langs. Erg klote dit. Is ineens gekomen, snap het niet, heb ook niet aan settings lopen klooien niks

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHPdoJqruxNMWCUhhlKMb0FxBUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KQNct6xunnIUqJ8AeIbuEVV6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg-6v_Lclramcx1lIUWBFTUsLu0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/QieMuOzIQNHui75LABjzNGlB.webp?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door TeslaNerd op 11-01-2026 12:29 ]

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:36
TeslaNerd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:55:
Zo ziet de watertemperatuur in Home Assistant er uit als de buitenunit leegloopt omdat de vorstbeveiliging opengaat
[Afbeelding]
Dat is niet goed. Wat is er gebeurd

• balblas
speedmetal35 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:53:
Hier -8 vannacht, alleen wat gasverbruik tijdens een defrost. Maar wat mij opvalt als de cv even aanslaat is dat de boiler inlet temperatuur hoger is dan de boiler outlet temperatuur. Dat is toch vreemd? Iemand een verklaring hiervoor?
[Afbeelding]
Dan lijkt me dat de sensor op de verkeerde pijp zit (of de aan- en afvoer zijn omgewisseld, nog erger).

Bij mij hadden ze de pijpen verkeerd om aangesloten. Ik heb een e-CV en de monteurs gingen er klakkeloos vanuit dat de aanvoer aan de kant van de cv-pomp was. Bij mijn e-CV zit de cv-pomp echter in de retour. Ik moest de installatiehandleiding erbij halen om ze te kunnen overtuigen.

Ik vind het echt schokkend hoe vaak het blijkbaar voorkomt dat monteurs aanvoer en retour verkeerd hebben, of een scheidingsfilter verkeerd om monteren of een sensor verkeerd plaatsen...

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01:04
balblas schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:54:
[...]

Dan lijkt me dat de sensor op de verkeerde pijp zit (of de aan- en afvoer zijn omgewisseld, nog erger).

Bij mij hadden ze de pijpen verkeerd om aangesloten. Ik heb een e-CV en de monteurs gingen er klakkeloos vanuit dat de aanvoer aan de kant van de cv-pomp was. Bij mijn e-CV zit de cv-pomp echter in de retour. Ik moest de installatiehandleiding erbij halen om ze te kunnen overtuigen.

Ik vind het echt schokkend hoe vaak het blijkbaar voorkomt dat monteurs aanvoer en retour verkeerd hebben, of een scheidingsfilter verkeerd om monteren of een sensor verkeerd plaatsen...
om dat te voorkomen wordt in de industrie op leidingen dus veelal ook de stromingsrichting met een pijl aangegeven, juist omdat daar veel mensen aan kunnen gaan werken die niet altijd de installatie op hun duimpje kennen. Mogelijk dat dit ook gewoon handig is voordat je een warmtepomp laat plaatsen (hybride dan).

• jj85
balblas schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:54:
[...]

@speedmetal35 de betreffende temperaturen worden vanuit de CV via OpenTherm aan de CiC doorgeven. Heeft dus niks te maken met onjuiste aansluitingen door Quatt.

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:27
jj85 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:09:
[...]

@speedmetal35 de betreffende temperaturen worden vanuit de CV via OpenTherm aan de CiC doorgeven. Heeft dus niks te maken met onjuiste aansluitingen door Quatt.
Dat lijkt mij ook. Ik heb de aansluitingen nog even nagelopen en dat zit allemaal wel goed. Het wordt ook prima warm en je ziet de watertemperatuur in de app ook wel oplopen als de cv bij springt. Toch vreemd.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Het werd hier net geen -6 en dat was eigenlijk hetzelfde verbruik als bij -2. Geen enkel probleem, AE werkt hier dus als een trein. Wel is het terras rondom de pompen een ijsbaan, de goot is denk ik ook dichtgevroren. Maar geen gevaar, er zijn nog zeker 10cm voor de laag boven de voet zou uitkomen en dan moet het echt weken zo blijven. Reken ik niet op.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-01 20:33
Afgelopen nacht tot -6.3 graden hier (volgens KNMI, mijn Quatt heeft -5.3 gemeten).
De Quatt duo hield het huis min of meer keurig op temperatuur (20 graden constant ingesteld, zakte af naar 19,1 graden). Daar waar ik op sommige dagen hiervoor af en toe een beetje gas nodig had op de koudste momenten.

Zag 'n half uurtje geleden dat de CIC al sinds vannacht 5 uur op heatpump+boiler staat.
Toch maar eens bij de ketel gaan kijken. Waterdruk veel te laag dus bijgevuld.

Eigenlijk mag die cv ketel van mij wat minder snel bijspringen. Deze waterdruk-storing maakt eigenlijk dat ik ontdekt heb dat we tot -5 prima op de Quatt alleen kunnen draaien mits we accepteren dat het in huis 'n half graadje koeler is op dat soort langdurige koude momenten. We hebben hier nog 'n forse houtkachel staan dus voldoende backup capaciteit.

Paar vragen:
-kan ik dit nog ergens manipuleren of instellen?
-is er een verklaring waarom de Quatt wel blijft draaien met een te lage waterdruk en de cv ketel niet?
-ik ben gevoelsmatig wel veel waterdruk verloren in relatief korte tijd bijvullen heb ik paar weken geleden ook gedaan (schat 'n week of 3 a 4 geleden) moet ik denken aan een lekkage? Of kan die koude er ook iets mee te maken hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJEKRsOiEtHzK0I17zg-PhA6TCw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yeDLrEkmTOBkC7uUFNtz1RTK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjN3WjdBCMx0lk7eq2wQOPP2Mx8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6Oi1dKb7jbDIXqDfzyzLu0j2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqLCRpWxFSgFUO_WSrsDtnPLf8o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mVz9D7Svn1kSR4NBCBDY0pox.png?f=fotoalbum_tile

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:34
Erveetwee schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:12:
Afgelopen nacht tot -6.3 graden hier (volgens KNMI, mijn Quatt heeft -5.3 gemeten).
De Quatt duo hield het huis min of meer keurig op temperatuur (20 graden constant ingesteld, zakte af naar 19,1 graden). Daar waar ik op sommige dagen hiervoor af en toe een beetje gas nodig had op de koudste momenten.

Zag 'n half uurtje geleden dat de CIC al sinds vannacht 5 uur op heatpump+boiler staat.
Toch maar eens bij de ketel gaan kijken. Waterdruk veel te laag dus bijgevuld.

Eigenlijk mag die cv ketel van mij wat minder snel bijspringen. Deze waterdruk-storing maakt eigenlijk dat ik ontdekt heb dat we tot -5 prima op de Quatt alleen kunnen draaien mits we accepteren dat het in huis 'n half graadje koeler is op dat soort langdurige koude momenten. We hebben hier nog 'n forse houtkachel staan dus voldoende backup capaciteit.

Paar vragen:
-is er een verklaring waarom de Quatt wel blijft draaien met een te lage waterdruk en de cv ketel niet?
-ik ben gevoelsmatig wel veel waterdruk verloren in relatief korte tijd bijvullen heb ik paar weken geleden ook gedaan (schat 'n week of 3 a 4 geleden) moet ik denken aan een lekkage? Of kan die koude er ook iets mee te maken hebben?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
waarschijnlij zit in de quatt geen drukmeter en in de cv ketel wel.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• RienS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-01 14:52
Quatt DUO classic All Electric heeft het afgelopen nacht prima gedaan. Laagst gemeten temperatuur door de Quatt zelf was -5C. Dat is wel een temperatuur op ongeveer 5-6m boven de grond. Aan de grond is het naar verwachting kouder geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tt7KC1OBPFcvmK2F16YTglsqVNc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WIbGjwbWJSaXQ3zoEkjLDjV5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door RienS op 11-01-2026 14:49 ]

• onlinaius
Hangt een beetje van de situatie af, en wat je wilt doen.

- Je kunt verwarming op de ketel helemaal uitschakelen. Als je het in de ketel kunt instellen (kan bijv bij onze Nefit) zou ik dat daar doen. Je zou ook de ketel aan-uit kunnen laten schakelen, en dan het draadje van de CiC naar het ketel contact fysiek los kunnen koppelen. Nadeel is wel dat je de backup van de ketel niet meer hebt, en bij problemen moet je deze dus zelf fysiek opnieuw inschakelen. Er is een kleine kans dat als bijv je elektriciteit uitvalt terwijl je met wintersport bent je cvsysteem leegloopt / er schade aan je woning ontstaat. Let wel: dit zijn uiteraard heel kleine kansen, en om deze te voorkomen als de cv ketel wel mag meedraaien heb je de Quatt op een eigen Alamat nodig (heb ik begrepen van de kenners hier).

- Je kunt de verwarming op de ketel op een hele lage temperatuur zetten. Als bijv de Quatt bijna altijd minimaal 30 graden haalt, en de ketel op 30 graden ingesteld staat, schakelt deze alleen bij het opstarten even bij of als de Quatt (om wat voor reden dan ook) die 30 graden niet kan halen.

- Je kunt een regeling via HomeAssistant maken die zorgt dat de vraagtemperatuur nooit meer dan 0.5 boven de huidige temperatuur zit, hierdoor wordt de ketel minder bijgeschakeld. Nadeel is wel dat de Quatt hierdoor ook soms op lager vermogen kan gaan lopen.

En er zijn vast nog andere oplossingen te bedenken ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Erveetwee
onlinaius schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Hangt een beetje van de situatie af, en wat je wilt doen.

- Je kunt de verwarming op de ketel op een hele lage temperatuur zetten. Als bijv de Quatt bijna altijd minimaal 30 graden haalt, en de ketel op 30 graden ingesteld staat, schakelt deze alleen bij het opstarten even bij of als de Quatt (om wat voor reden dan ook) die 30 graden niet kan halen.

- Je kunt een regeling via HomeAssistant maken die zorgt dat de vraagtemperatuur nooit meer dan 0.5 boven de huidige temperatuur zit, hierdoor wordt de ketel minder bijgeschakeld. Nadeel is wel dat de Quatt hierdoor ook soms op lager vermogen kan gaan lopen.
Kijk, optie van keteltemperatuur verlagen is een prima variant lijkt me. Daar ga ik eens mee spelen (al is de kou voorlopig weer weg na vandaag).

Regeling HA heb ik getracht, is boven mijn HA kennis/pet. Los daarvan wil ik dat de Quatt juist zoveel mogelijk vermogen blijft afgeven.

Dank voor het meedenken!

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• pietjm
Drukverlies kan komen door bv lucht in de leidingen. Ga de radiatoren eens ontluchten.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• TeslaNerd
  • Nu online
BobVI schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:13:
[...]
Wij hebben inderdaad zelf een Dongle ontwikkeld die Thread functionaliteiten aan de CiC zal toevoegen, én ook op zichzelf als repeater kan werken (en nog meer toekomstige use-cases gaat dienen).
Als de usb-poort aan de linker zijkant van de CiC zo een thread dongle kan voeden kan die usb poort dan ook worden gebruikt als voeding voor bijvoorbeeld een diyless thermostaat of een modbus sniffer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_7ckYBIKcDaIByW_-YQdd6XeDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xul601JjB67drXt0xfrlPWDD.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
TeslaNerd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:32:
[...]

Als de usb-poort aan de linker zijkant van de CiC zo een thread dongle kan voeden kan die usb poort dan ook worden gebruikt als voeding voor bijvoorbeeld een diyless thermostaat of een modbus sniffer?

[Afbeelding]
Werkt uitstekend als voeding voor de sniffer, tenminste hier al maanden zo ;)

• jj85
Brent schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:09:
Het werd hier net geen -6 en dat was eigenlijk hetzelfde verbruik als bij -2. Geen enkel probleem, AE werkt hier dus als een trein. Wel is het terras rondom de pompen een ijsbaan, de goot is denk ik ook dichtgevroren. Maar geen gevaar, er zijn nog zeker 10cm voor de laag boven de voet zou uitkomen en dan moet het echt weken zo blijven. Reken ik niet op.
Veel duo's (zonder EA) schakelen heel af en toe de CV bij, bijv tijdens defrost of een setpointwijziging thermostaat (of er staat een deur onbedoeld open...). Hoe doet de EA dit eigenlijk? Gewoon de buitenunits nog iets meer gas laten geven of wordt er dan extra warmte uit de HeatBattery onttrokken? Of gaat de doorstroomverwarmer aan? (is daar zicht op?)

• jj85
speedmetal35 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Dat lijkt mij ook. Ik heb de aansluitingen nog even nagelopen en dat zit allemaal wel goed. Het wordt ook prima warm en je ziet de watertemperatuur in de app ook wel oplopen als de cv bij springt. Toch vreemd.
Soortgelijke issues zijn hier wel vaker langsgekomen als ik mij niet vergis. Kan allemaal geen kwaad, volgens mij doet de Quatt er verder ook helemaal niks mee.

• jj85
balblas schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:50:
[...]

Prima!

De Bosch 9kW e-CV is gelimiteerd to 3kW en is met deze temperaturen alleen 's nachts nodig.

[Afbeelding]
Draai je 's nachts met silent mode aan?
Als het geen bezwaar is, dan zou ik die eraf halen. Dan heb je mogelijk je E-cv ook nog niet eens nodig op die hele koude uurtjes. En dan kun je toch met een COP 2+ de boel warm houden :)

• Brent
  • Nu online
jj85 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:27:
[...]

Hoe doet de EA dit eigenlijk? Gewoon de buitenunits nog iets meer gas laten geven of wordt er dan extra warmte uit de HeatBattery onttrokken? Of gaat de doorstroomverwarmer aan? (is daar zicht op?)
De app geeft dit niet direct aan, maar je kunt een goede gok doen door naar de vermogens te kijken. Via die weg heb ik het nog niet op heterdaad kunnen betrappen. De doorstroom verwarmer zit ook in de json. Maar hier zitten we ook bij -6,5 nog ruim onder het max vermogen (piek lag op 8kW van de 10kW bij -7/45 die ik op een haar na haalde). zou dus ook niet hoeven.

Bij een defrost zie je dat de ene pomp de andere ong. warm houd gedurende die paar minuten.

Het vat? Die 'meting' is ook bij beter weer niet betrouwbaar. Of hieruit geput wordt (want idd: heat battery) durf ik niet te zeggen. Pas als ik HA optuig denk ik.

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-01 20:01
MWink schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Ja, ik ben ook blij verrast over de performance van de Quatt V1. Vorige winter 24/25 was ik al gasloos en had ik nog helemaal geen backup naast de Quatt in de vorm van airco's (alleen eventueel 1800W olieradiator met CoP=1), maar was het ook niet zo koud als nu. Wel een paar mistige dagen gehad dat de temperatuur net niet gehaald werd door de defrosts.

Hier (Flevoland) wordt zondag -8 voorspeld, maar wel met helder weer. Dus dan zal het minder vochtig zijn, kans dat er minder defrosts nodig zijn. Maar ik verwacht dat de Quatt het dan net niet meer redt, dan laat ik de airco's beetje mee helpen (gaan via Home Assistant automatisch aan als het verschil tussen thermostaat setpoint en roomtemperature te groot wordt).
Het is hier zondagochtend uiteindelijk -7 geworden volgens de Quatt. Gedurende de nacht werd de temperatuur setpoint van 21 graden niet meer gehaald (single Quatt V1 op Library, 85 Hz, geen CV) en rond 6:30 uur 's ochtends is de backup airco van de woonkamer ingeschakeld (via HA, kamertemperatuur kwam 0,5 graad onder setpoint). Duidelijk te zien dat bij kouder weer de CoP nauwelijks meer afzakt tussen de defrosts, ik zag vanmorgen ook geen ijs aan de lamellen. Afgegeven vermogen was 3,8 - 4,0kW tussen de defrosts met een CoP van 2,7 - 2,9.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZcRdaaewZCamRj6SxEg9JuGEeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t14Ge4H0F7a2I0b10F4dgLQ8.png?f=fotoalbum_large

WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3. 4 Jaga convectoren met zelfbouw fans, rest radiatoren. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A++++/NOM, gasloos feb24. PV: 60x, totaal 17.5kWp, 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA integr

• Erveetwee
pietjm schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:31:
[...]

Drukverlies kan komen door bv lucht in de leidingen. Ga de radiatoren eens ontluchten.
Yes, gedaan en vorige keer ook gedaan. zit niet (nauwelijks) lucht in, 2 radiatoren heel minimaal.

• balblas
jj85 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:34:
[...]

Draai je 's nachts met silent mode aan?
Als het geen bezwaar is, dan zou ik die eraf halen. Dan heb je mogelijk je E-cv ook nog niet eens nodig op die hele koude uurtjes. En dan kun je toch met een COP 2+ de boel warm houden :)
Nope. Ik heb geluid en besparing op maximaal staan dag en nacht en de thermostaat continue op 20 graden. De Quatt Duo staat achter het pand en de buren zitten honderden meters verder, dus ze mogen flink lawaai maken. Overigens is de geluidsproductie van mijn installatie zeer laag.

Het was vannacht -11 bij ons, dan mag de e-CV van mij wel even bijspringen. De afgelopen weken kwam dat nagenoeg niet voor.

[ Voor 12% gewijzigd door balblas op 11-01-2026 20:41 ]

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Exact dit probleem loop ik ook tegen aan. Drukverlies over de tijd heen en vaker moeten bijvullen. Recent ook ineens één grote radiator (dichtste bij de ketel) vol met lucht in een korte periode (mogelijk een op zich staand incident?)
Druk verlies na ontluchten kan ik begrijpen maar ik heb afgelopen maanden ook vaker moeten bijvullen.
Expansievat is in orde en nergens lekt er iets.
Ik monitor nu de druk via de mobiele API.

Hier tekenen aub ......

• Frozen-Bullet
  • Laatst online: 11-01 21:14
CPM schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:59:
[...]

Exact dit probleem loop ik ook tegen aan. Drukverlies over de tijd heen en vaker moeten bijvullen. Recent ook ineens één grote radiator (dichtste bij de ketel) vol met lucht in een korte periode (mogelijk een op zich staand incident?)
Druk verlies na ontluchten kan ik begrijpen maar ik heb afgelopen maanden ook vaker moeten bijvullen.
Voor wat het waard is: hier ook 2 maand gelden bijgevuld (0.1-0.2 verlies over een maand of 2(?)) en pas was de cv druk weer 0,3 gedaald (dus weer bijgevuld).

Al was het laatste drukverlies misschien te danken aan een 4-5 uur durende stroomstoring tijdens vorst waardoor de leidingen ietwat zijn afgekoeld? Geen idee..

• jj85
MWink schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:01:
[...]

Het is hier zondagochtend uiteindelijk -7 geworden volgens de Quatt. Gedurende de nacht werd de temperatuur setpoint van 21 graden niet meer gehaald (single Quatt V1 op Library, 85 Hz, geen CV) en rond 6:30 uur 's ochtends is de backup airco van de woonkamer ingeschakeld (via HA, kamertemperatuur kwam 0,5 graad onder setpoint). Duidelijk te zien dat bij kouder weer de CoP nauwelijks meer afzakt tussen de defrosts, ik zag vanmorgen ook geen ijs aan de lamellen. Afgegeven vermogen was 3,8 - 4,0kW tussen de defrosts met een CoP van 2,7 - 2,9.

[Afbeelding]
Netjes!
Bij hele lage temperaturen gaat de defrostfreq van ~55 min naar 1:15 en zelfs 1:30. Weet niet exact waar die grenzen liggen.

Dan trekt de temp op de verdamper ook wel flink onderuit richting -20grC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUJvnB8InNVZ909T38eiECWAmTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f5UJknimmzejnNcQF2Fotc83.png?f=fotoalbum_large

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:15
balblas schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Nope. Ik heb geluid en besparing op maximaal staan dag en nacht en de thermostaat continue op 20 graden. De Quatt Duo staat achter het pand en de buren zitten honderden meters verder, dus ze mogen flink lawaai maken. Overigens is de geluidsproductie van mijn installatie zeer laag.

Het was vannacht -11 bij ons, dan mag de e-CV van mij wel even bijspringen. De afgelopen weken kwam dat nagenoeg niet voor.
Als je een e-CV hebt naast de Quatt, moet je dan een versie met circulatiepomp hebben?

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:07

Animal_X

Rodin

YouTube: Quatt warmtepomp inspectie | Werkt HTV wel efficiënt bij all-electric?

Deze al langs gekomen hier? Controle van een Quatt AE systeem door een derde partij na installatie. Apart dat er via de bypass water teruggestuurd wordt en het advies is om de inregeling te verwijderen.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• jj85
raven22 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:20:
[...]

Als je een e-CV hebt naast de Quatt, moet je dan een versie met circulatiepomp hebben?
Bij mijn doorstroomverwarmer heb ik dat niet. De Quatt (in mijn geval duo) blijft de waterpomp aansturen in geval de CV (doorstoomverwarmer / E-CV etc) bijgeschakeld wordt. Dus flow wordt door Quatt geregeld.

Als beide Quatts niks meer doen, dan heb ik geen flow meer... Maar die kans acht ik klein. O-)

• jj85
Animal_X schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:25:

Deze al langs gekomen hier? Controle van een Quatt AE systeem door een derde partij na installatie. Apart dat er via de bypass water teruggestuurd wordt en het advies is om de inregeling te verwijderen.
idd, raar (fout?) advies om die bypass te verwijderen. Zag op het filmpje ook niet duidelijk dat die doorlaat...

• onlinaius
Erveetwee schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:32:
[...]

Yes, gedaan en vorige keer ook gedaan. zit niet (nauwelijks) lucht in, 2 radiatoren heel minimaal.
Even voor de zekerheid: expansievat al gecontroleerd? Dit doe je eenvoudig door met een metalen voorwerp op de boven en de onderkant van het vat te tikken. Het geluid moet duidelijk anders klinken, als beide delen hetzelfde klinken is je expansievat kapot. Hoeft het uiteraard niet te zijn, maar het zou een reden kunnen zijn voor het leeglopen van je systeem.

• Mainshooter
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:50
Ik heb op advies van Quatt mijn thermostaat gereset Tado V6. Alleen wordt de temperatuur niet meer uitgelezen in de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XTuwfHG_NV1ADMcQuEvUV1RL8w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kDxxtNhdUOKWoZsIg82NBn4O.png?f=fotoalbum_large

• clubeddie

#offtopic muziek van de film Schindler's List is minder depressief

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:54
jj85 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:39:
[...]

idd, raar (fout?) advies om die bypass te verwijderen. Zag op het filmpje ook niet duidelijk dat die doorlaat...
Dat was inderdaad niet helemaal duidelijk.
Aan andere kant, heb je de duurst mogelijke Quatt opstelling en het systeem presteert dusdanig (slecht) dat eigenaar zich genoodzaakt voelt om een derde partij in te schakelen.

Dan kan dan best de schuld zijn van een compleet brakke afgifte, maar los daarvan is dit toch ook geen goede reclame voor Quatt ..

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• clubeddie
Toby-Wan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:23:
[...]

Dat was inderdaad niet helemaal duidelijk.
Aan andere kant, heb je de duurst mogelijke Quatt opstelling en het systeem presteert dusdanig (slecht) dat eigenaar zich genoodzaakt voelt om een derde partij in te schakelen.

Dan kan dan best de schuld zijn van een compleet brakke afgifte, maar los daarvan is dit toch ook geen goede reclame voor Quatt ..
Als ik het filmpje zo bekijk betreft het volledig over het niet goed ingeregelde afgiftesysteem en isolatie. Iets wat hier heel vaak voorbij komt als eerste advies. Ik zie weinig dat vanuit Quatt fout zou zijn. Dus prima dat deze persoon zijn huis laat checken, maar wellicht dat hij dat voor plaatsing van de Quatt ook al had moeten doen. Toch?

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:01

Bij mij staat de bypass ook helemaal dicht nu die geen toegevoegde functie meer heeft. Sinds ombouw naar LTV voor de vloerverwarming is het Quatt aan, water gaat altijd door die vloer. Er kan niks meer dichtlopen waar die bypass voor bedoeld is.
In die situatie van het filmpje heb ik wel mijn twijfels over het advies van verwijderen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:10
clubeddie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:31:
[...]

Als ik het filmpje zo bekijk betreft het volledig over het niet goed ingeregelde afgiftesysteem en isolatie. Iets wat hier heel vaak voorbij komt als eerste advies. Ik zie weinig dat vanuit Quatt fout zou zijn. Dus prima dat deze persoon zijn huis laat checken, maar wellicht dat hij dat voor plaatsing van de Quatt ook al had moeten doen. Toch?
En een werkschakelaar die wellicht een keer gaat lekker, een opmerking over de afwerking van de gebeugelde leidingen, en een provisorische meting van 62dB (ipv 58dB)
Maar vooral duidelijk is dat het wel meer is dan installeren, aanzetten en binnen 4 uur weer zien te vertrekken.

Bij vlug vlug gauw gauw krijg je een dito resultaat.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 11-01-2026 22:36 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mainshooter
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:50
Mainshooter schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:14:
Ik heb op advies van Quatt mijn thermostaat gereset Tado V6. Alleen wordt de temperatuur niet meer uitgelezen in de app.
[Afbeelding]
Bericht was kort maar mijn huis werd niet meer verwarmt. Dus ik had gehoopt op snelle hulp en ondertussen zelf zoeken naar een oplossing.

Oorzaak van het probleem; op advies van Quatt mijn thermostaat reset met hun instellingen. Hierdoor zag ik op een gegeven moment in HA dat de kamer temperatuur hetzelfde bleef. Daarop besloten om de stekker in en uit de CIC te halen. Toen was het probleem groter namelijk helemaal geen verwarming meer.

De oplossing:
Downloaden van de tado Pro app. Opnieuw OpenTerm kiezen en daarna bij de ketel aangeven dat het om een Quatt control unit gaat. Daarna was na 2 min de thermostaat temperatuur weer zichtbaar.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

paQ schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:35:
[...]

En een werkschakelaar die wellicht een keer gaat lekker, een opmerking over de afwerking van de gebeugelde leidingen, en een provisorische meting van 62dB (ipv 58dB)
Maar vooral duidelijk is dat het wel meer is dan installeren, aanzetten en binnen 4 uur weer zien te vertrekken.

Bij vlug vlug gauw gauw krijg je een dito resultaat.
Eens... bij de LG therma WP installatie van de buurman hier kwam de installateur langs voor het inregelen van het systeem, inclusief uitgebreide uitleg, waterzijdig inregelen, documentatie en zelfs het aanbrengen van heatfans. Toegegeven dat was een all electric installatie incl. zonneboiler en was een onafhankelijke lokale installateur. Ik neem aan dat Quatt bij een AE installatie hier ook iets meer tijd voor neemt dan bij een hybride installatie?

[ Voor 6% gewijzigd door Animal_X op 11-01-2026 23:02 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• paQ
Animal_X schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:00:
[...]

Ik neem aan dat Quatt bij een AE installatie hier ook iets meer tijd voor neemt dan bij een hybride installatie?
nope... en dit was een AE installatie.
Dit is wat je krijgt voor dat bedrag.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

paQ schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:02:
[...]

nope... en dit was een AE installatie.
Dit is wat je krijgt voor dat bedrag.
Tsja, dat is wel bedroevend. Bij de gemiddelde gebruiker hier op het forum komen ze daar wel mee weg. Heel ander verhaal bij de gemiddelde minder technische klant natuurlijk. Uiteindelijk gaan ze dat een keer tegen komen. Slechte mond op mond reclame zo.

• okijokii
  • Niet online
Het was een bijzondere dag voor de Quatt 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqf4k2xbvqgW21zXJodAaQAyfks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMLOAsSgb7av34GVZZfpbP72.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Brent
  • Nu online
Animal_X schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:13:
[...]

Tsja, dat is wel bedroevend. Bij de gemiddelde gebruiker hier op het forum komen ze daar wel mee weg. Heel ander verhaal bij de gemiddelde minder technische klant natuurlijk. Uiteindelijk gaan ze dat een keer tegen komen. Slechte mond op mond reclame zo.
Het is een crapshoot. Ik heb iig nog nooit iemand gehoord over dat soort service als wat je beschrijft met die LG. Zal best voorkomen, ben wel benieuwd naar het prijskaartje. Die magische goede installateur die ook nog een beetje bepaalbaar is heb ik iig niet kunnen vinden.

Bij de AE intake vroeg ik of ze de afgifte nog wilden nalopen. Dat ze daar helemaal niet naar wilde kijken vond ik wel gek. Hij kan tot 70 graden zij die nog. Gelukkig had ik zelf al alles opgemeten en opgezocht en mijn verwachting kwam afgifte is eigenlijk precies uitgekomen. Maar ja, erg netjes vond ik dat niet. Maar niet minder dan de andere opties die ik had.

[ Voor 22% gewijzigd door Brent op 11-01-2026 23:36 ]

• TeslaNerd
  • Nu online

Waarom dit advies om de bypass te verwijderen? Die is daar toch door Quatt bewust ingezet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RzDDbi35DiW7UfzayrgWOGI2JY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/knmmgbu3hjON7TXZTLSH2tHz.png?f=fotoalbum_large

NB en als ik zie waar het rode streepje staat denk ik dat de bypass met opzet is opengedraaid voor het filmpje

[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 11-01-2026 23:41 ]

• balblas
raven22 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:20:
[...]

Mijn Bosch Tronic Heat 3500-9 heeft een ingebouwde circulatiepomp, net zoals een normale gasgestookte CV.

Een doorstroomverwarmer heeft dat natuurlijk niet, en is dus volledig afhankelijk van de pomp van de Quatt. Als die het niet doet krijg je dus geen flow. De vraag is natuurlijk wel of je door wilt blijven verwarmen via die doorstroomverwarmer (of e-CV) als de Quatt kapot is. Dat kost klauwen met geld met een COP van 1.

Ik kan met mijn e-CV iig wel voorkomen dat de boel niet bevriest en de Quatt leegloopt om bevriezing te voorkomen, maar het hele huis verwarmen naar 20 graden op enkel de e-CV zal ik niet snel doen. Ik heb maar een 3x25A, en met de e-CV op volle toeren hou ik te weinig over voor de rest van de stroomvreters in huis (2 EVs, doorstroomverwarmers voor douche en sanitair). Vandaar dat ik de e-CV ook maar 1 fase maximaal laat gebruiken.

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:20
Animal_X schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:00:
[...]

Eens... bij de LG therma WP installatie van de buurman hier kwam de installateur langs voor het inregelen van het systeem, inclusief uitgebreide uitleg, waterzijdig inregelen, documentatie en zelfs het aanbrengen van heatfans. Toegegeven dat was een all electric installatie incl. zonneboiler en was een onafhankelijke lokale installateur. Ik neem aan dat Quatt bij een AE installatie hier ook iets meer tijd voor neemt dan bij een hybride installatie?
Ik heb zelf een all electric installatie op basis van een Midea R290 Thermal Arctic 8 (ik volg dit Quatt-topic uit interesse, omdat ik me helemaal in de beginperiode heb ingeschreven voor een Quatt, maar me uiteindelijk heb teruggetrokken omdat ik volledig van het gas wilde, wat Quatt nog niet aanbood. Mooi om te zien hoe actief de community is!).

Mijn installateur (nogal een warmtepompfreak) heeft ook mijn hele afgiftesysteem waterzijdig ingeregeld (hij vindt dat een must bij een warmtepomp) en houdt op de achtergrond de prestaties bij om te kijken of de stooklijn etc. nog geoptimaliseerd kan worden. Dat doet hij bij al zijn klanten... Mijn SCOP is dan ook bijna 5, terwijl ik een redelijk, maar helemaal geen optimaal huis heb qua afgifte en isolatie (vrijstaand huis uit 1995 met vloerverwarming beneden + badkamer en in de overige kamers T11 radiatoren).

M.i. is met waterzijdig inregelen en optimaliseren van de stooklijn veel meer winst te behalen dan met een slimme of AI-gestuurde controller.

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• onlinaius
CharmingDemon schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:55:

M.i. is met waterzijdig inregelen en optimaliseren van de stooklijn veel meer winst te behalen dan met een slimme of AI-gestuurde controller.
Er leiden meerdere wegen naar Rome.

Mijn situatie: alle warmte wordt afgezet via de vvw op de benedenverdieping en de vvw in de badkamer boven. Radiatoren doen niet mee (=lagere COP). Mijn VVW verdeler bevat nog de oude pomp en haalt een flow rate van max 650 l/7 (=lagere cop). Mijn isolatie is redelijk, maar met oud glas en een woning van 1965 zeker niet top (=lagere COP).

Mijn SCOP over de laatste jaren is 4.7 en stijgt verder over de tijd.

Hoe kan dat? Slim inregelen. De warmtepomp draait de hele dag op een laag niveau aangestuurd door Home Assistant. Zelfs met dit koude weer staat de soundslider op een lager niveau om ervoor te zorgen dat de warmtepomp lange lage runs maakt. Als de temperatuur niet gehaald wordt gaat de warmtepomp niet (veel) harder werken maar springt de airco bij op een heel laag niveau. De warmtepompen draaien zoveel mogelijk gedurende de dag terwijl het warmer is en zo min mogelijk tijdens de nacht. Alleen als het qua temperatuur echt niet anders kan draait de Quatt 's nachts door.

En dan heb ik nog niet eens regelingen die rekening houden met zoninval wind weersvoorspellingen etcetera.

M.i. is met een slimme of AI-gestuurde controller veel meer winst te behalen dan met waterzijdig inregelen en optimaliseren van de stooklijn.

OK, let's meet in de middle: beide hebben positief effect op de (S)COP maar onderschat echt slimme sturing niet, want de mijne doet het al heel aardig en kan echt nog veel, veeeeel slimmer (zodra Quatt hun beloofde AI gaat uitrollen |:( ).

Ik ben er dan ook vast van overtuigt dat het eerste bedrijf dat echt een slimme sturing ontwikkelt een grote kans heeft de grootste warmtepompfabrikant ter wereld te worden. (could be you, Quatt!)

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 12-01-2026 01:38 ]

• paQ
Zo kan iedereen een uitstekend scop halen he 8)7. Dat is natuurlijk niet toe te schrijven aan prestaties maar aan zoveel mogelijk ontzien. (Door andere warmtebronnen te laten werken)

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 12-01-2026 05:55 ]

• netappie
okijokii schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:20:
Het was een bijzondere dag voor de Quatt 😅

[Afbeelding]
Heeft je thermostaat al door dat je ketel nu meer dan 45 graden kan leveren?
Die lezen dat met OpenTherm uit tijdens het opstarten. Als je daarna handmatig de ketel omhoog zet, dan heeft de thermostaat dat niet door en houdt zich dus keurig aan die grens.

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 12-01-2026 06:51 ]

• okijokii
  • Niet online
netappie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 06:50:
[...]

Heeft je thermostaat al door dat je ketel nu meer dan 45 graden kan leveren?
Die lezen dat met OpenTherm uit tijdens het opstarten. Als je daarna handmatig de ketel omhoog zet, dan heeft de thermostaat dat niet door en houdt zich dus keurig aan die grens.
Ik heb dat inderdaad een aantal dagen geleden verhoogd. Hoe leer ik dat de T6?

• netappie
okijokii schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:04:
[...]

Ik heb dat inderdaad een aantal dagen geleden verhoogd. Hoe leer ik dat de T6?
Leest hij uit bij het opstarten.

Soft Reset (stroom onderbreken)
Dit is de snelste manier om de thermostaat opnieuw op te starten zonder instellingen te wijzigen:
1. Verwijder de thermostaat van de muurplaat (als het een T6 is) of haal de stekker van de stroomadapter uit het stopcontact (als het een T6R is).
2. Wacht ongeveer 30 seconden.
3. Plaats de thermostaat terug op de muurplaat of steek de stekker weer in het stopcontact. Het apparaat zal opnieuw opstarten.

• Star65
TeslaNerd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:34:
[...]

Waarom dit advies om de bypass te verwijderen? Die is daar toch door Quatt bewust ingezet?
[Afbeelding]

NB en als ik zie waar het rode streepje staat denk ik dat de bypass met opzet is opengedraaid voor het filmpje
Volgens mij staat ie hier helemaal dicht.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• jj85
Star65 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:55:
[...]

Volgens mij staat ie hier helemaal dicht.
In het filmpje staat hij op 0,5 bar ingesteld, dus ook zo ver mogelijk 'dicht'.

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:20
onlinaius schreef op maandag 12 januari 2026 @ 01:33:
[...]

(...)

Ik ben er dan ook vast van overtuigt dat het eerste bedrijf dat echt een slimme sturing ontwikkelt een grote kans heeft de grootste warmtepompfabrikant ter wereld te worden. (could be you, Quatt!)
Bedoel je zoiets? https://www.homelyenergy.com/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JKo3saiwMTo5EvXCM_C0pF-Mko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nCGqutQcYWVaLGtOAkFnLGyG.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ermee geëxperimenteerd en het scheelt zeker iets, maar kan bijvoorbeeld slecht omgaan met onverwachte omstandigheden, waardoor het juist weer minder goed werkt. Daarom heb ik de originele controller weer in gebruik genomen (nu is en blijf mijn gehele woning gewoon weer altijd op een vaste temperatuur). En als je geen goed ingeregeld afgiftesysteem hebt, dan kan zo'n regeling dat niet voor je oplossen.

De Quatt is een prima apparaat en met een goed ingeregeld afgiftesysteem haal je er m.i. het maximale uit.

[ Voor 7% gewijzigd door CharmingDemon op 12-01-2026 08:19 ]

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• netappie
[...]

[Afbeelding]

Waarschijnlijk uit voorzorg omdat de VVW verdeler geen bypass heeft. Misschien watt overdreven, maar zolang je hem goed instelt hoeft het geen problemen te geven met de beperkte 800 liter/uur.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:54
clubeddie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:31:
[...]

Dat is wellicht duidelijk voor jou, mij en eenieder die dit topic volgt, maar voor een "technische leek" die een WP koopt en denkt ontzorgt te zijn wellicht niet (nee, ik wil die discussie over ontzorgen niet opnieuw opstarten, iedereen mag daar zijn/haar eigen interpretatie of verwaching van hebben ;) )

Blijft wel dat dit filmpje niet goed op Quatt afstraalt, puur omdat de naam eraan hangt. Terwijl zelfs met een kleine blik op de afgifte systeem Quatt een hoop gezeur voor kan zijn (iets met laag hangend fruit, of in dit geval1 blik op die brakkte verdeler die letterlijk onder de heatcharger zit..)
Ze kunnen het ook aan de meerwerk optielijst toevoegen (& extra marge maken): "Wilt u dat we gelijk het afgifte systeem bekijken a paar honderd / duizend euro extra?"
Dan kan de klant daar een duidelijke ja/nee op geven en is de verantwoordelijkheid 100% duidelijk en niet meer afhankelijk van verschillende interpretaties of verwachtingen

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• onlinaius
paQ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 05:54:
Zo kan iedereen een uitstekend scop halen he 8)7. Dat is natuurlijk niet toe te schrijven aan prestaties maar aan zoveel mogelijk ontzien. (Door andere warmtebronnen te laten werken)
Uiteraard. Slim aansturen is ook gebruik maken van alle mogelijkheden die je hebt, en deze zo efficient mogelijk samen laten werken.

Had ik die airco niet gehad dan had ik de boel weer anders ingeregeld, met minder nachtverlaging. Normaal gesproken springt de airco alleen in de ochtend een uurtje bij om de aanbouw op temperatuur te krijgen, en tijdens de koude dagen van de afgelopen tijd werkt deze een stuk meer mee.

In een echt slimme regeling houd een warmtepomp ook rekening met andere vormen van verwarming. Heb je een houtkachel, airco of een huis met bijzonder veel zoninval? Dan zijn dat factoren om mee te nemen om zo slim mogelijk te sturen.

• onlinaius
CharmingDemon schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:13:
Bedoel je zoiets? https://www.homelyenergy.com/

[Afbeelding]

Ik heb ermee geëxperimenteerd en het scheelt zeker iets, maar kan bijvoorbeeld slecht omgaan met onverwachte omstandigheden, waardoor het juist weer minder goed werkt.
Interessant! Ik kende het nog niet!

Kun je iets meer uitweiden over wat je verstaat onder 'onverwachte omstandigheden'?

Want ik merk ook wel een beetje dat als ik met een feestje 10 - 30 gasten over de vloer heb de automatiseringen soms een tikje tegen mij kunnen werken (bijv dat de temperatuur via de VVW omhoog wordt gebracht tijdens de namiddag met een stevige marge om s nachts niet te hoeven verwarmen, precies op een moment dat je helemaal geen verwarming meer nodig hebt door het grote aantal mensen, met een overshoot tot gevolg), dat zou voor mij een 'onverwachte omstandigheid' zijn.

Aan de andere kant werkt de sturing 98% van het stookseizoen wel gewoon goed, mits ik (mede dankzij een kleine nachtverlaging) accepteer dat het in de ochtend ook wel eens 19 graden is ipv 20).

• onlinaius
CharmingDemon schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:13:
De Quatt is een prima apparaat en met een goed ingeregeld afgiftesysteem haal je er m.i. het maximale uit.
Eens. Een echt slimme sturing die gebruik maakt van de statistiek van duizenden gebruikers zou overigens (mogelijk icm een eigen LLM om te kunnen communiceren in Jip en Janneketaal en parameters terug aan het model te voeren) ook vrij makkelijk moeten kunnen detecteren hoe goed je Quatt werkt.

"Je geeft aan dat je beneden zowel vloerverwarming als radiatoren hebt. Ik zie dat je systeem qua efficientie bij de laagste 10% zit. Je Quatt verwarmt het huis nu al heel goedkoop (beetje reclame zit er uiteraard ook in), maar er valt nog veel te winnen. Wil je dat ik met je door de woning loop om te kijken wat we kunnen verbeteren?"

"Kun je een foto schieten van de vloerverwarming verdeler? (die ziet er ongeveer zo uit: *foto* en hangt meestal in de kelder / kruipruimte / meterkast)."

"Ik heb je VVW verdeler even opgezocht op het internet. Het gaat om een *merk + type*. Dit is een 'normale' VVW verdeler. Uit onze statistieken blijkt dat het omschakelen naar een open verdeler gemiddeld zorgt voor X % meer efficientie. Mocht je dit willen dan kost dit ongeveer X euro. De gemiddelde jaarlijkse besparing bij onze gebruikers hiermee is Z euro. We hebben goede ervaringen met installatiebedrijf Y. Mocht je dit willen dan kunnen we een offerte voor je opvragen."

"Kun je een foto maken van alle radiatoren, zowel van de voorkant op afstand, als van de bovenkant?"

"De meeste radiatoren zijn goed qua maat. Vervangen heeft niet veel nut. Je kunt nog radiatorventilatoren overwegen. Die kun je *hier* kopen. De gemiddelde jaarlijkse besparing bij onze gebruikers hiermee is Z euro."

"Je hebt ook een airco? Tof! Zou je er voor open staan dat we die ook aansturen vanuit onze software? Dan optimaliseren we altijd zodat je zo efficient en comfortabel mogelijk verwarmd!"

Etc.

• paQ
onlinaius schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Uiteraard. Slim aansturen is ook gebruik maken van alle mogelijkheden die je hebt, en deze zo efficient mogelijk samen laten werken.
Door jouw airco in te zetten gaat jouw Quatt niet beter presteren; hij hoeft alleen minder (hard) te werken.
Dat is net als stellen dat een hybride auto 1 op 90 rijdt.

• Brent
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Hmm, zal ook eens kijken. Kan ik die misschien eens dichtdraaien of is dat dom?

• okijokii
  • Niet online

Klimaattechniek Nederland (volgens mij een eenmanszaak), is vanaf het begin Quatt al aan het bashen op Facebook. Net als met het bericht op Facebook over het ontslaan van de hele technische afdeling, kan wat mij betreft ook dit met vele kilo's strooizout genomen worden :+

• Brent
  • Nu online
okijokii schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Klimaattechniek Nederland (volgens mij een eenmanszaak), is vanaf het begin Quatt al aan het bashen op Facebook. Net als met het bericht op Facebook over het ontslaan van de hele technische afdeling, kan wat mij betreft ook dit meet vele kilo's strooizout genomen worden :+
Klimaattechniek Nederland heeft natuurlijk een zeker belang tegen partijen die zoals Quatt hem buitenspel zetten. Journalisten en historici willen niet voor niets weten _wie_ iets zegt.

• Star65
Brent schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Hmm, zal ook eens kijken. Kan ik die misschien eens dichtdraaien of is dat dom?
Die bypass heeft zeker een functie bij systemen waar door het dichtlopen van radiatoren/vvw er geen flow meer is. In zo'n geval wordt de aanvoer via de bypass direct naar retour gestuurd voordat de CV/warmtepomp uitschakelt.
Indien je altijd flow hebt heeft die bypass niet zoveel zin en kun je die dichtdraaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Star65 op 12-01-2026 09:59 ]

• onlinaius
paQ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Door jouw airco in te zetten gaat jouw Quatt niet beter presteren; hij hoeft alleen minder (hard) te werken.
Beter presteren is een kwestie van hoe je 'beter presteren' interpreteert.

Ik kan (hypothetisch) op een bepaalde dag 4.8KW constant via de Quatt doen tegen COP 3.2. Of 3.2KW tegen COP 4.1 en de airco de overige 1.6KW laten doen tegen opnieuw die COP 4.1 (opnieuw hypothetisch, COP inzien van de airco is wat lastiger dan bij een L/L, maar de airco is wel vrij efficient).

Een slimme sturing maakt met alle beschikbare gegevens en warmtebronnen de juiste afweging om zo efficient mogelijk te verwarmen.
paQ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:37:
Misschien meer als zo nu en dan de fiets pakken, en dan het gemiddelde energieverbruik van je km's uitrekenen? Eens, het is dan niet helemaal meer de Quatt COP, het is de COP van je totale verwarming, maar daar gaat het toch om? Daar kijk je ook bij andere warmtepompen (als het goed is naar). Als je warmtepomp een COP van 4 doet, maar 20% van het stookseizoen heb je een 3KW backup heater nodig dan doe je toch iets fout, ondanks dat de warmtepomp zelf helemaal niet zo slecht draait.

En omgekeerd, stel dat je kunt kiezen tussen een 5KW warmtepomp die bijna constant maximaal loopt, of een 9KW die op 60% loopt, zeg je dan ook dat die 9KW niet beter presteert, maar gewoon een heel stuk groter is, en daardoor op efficienter vermogen kan lopen?

Want dat is wat ik effectief doe: ik combineer 2 warmtepompen tot 1 efficientere warmtepomp met een hoger vermogen.

En anderen doen dat weer anders, die zwengelen de pelletkachel aan, of doen alles via een (al dan niet zwaardere) warmtepomp. Dat zijn afwegingen die je maakt, en die afwegingen bepalen dan in totaal weer de efficientie, comfort en prijs van je verwarming.

• Brent
  • Nu online
Star65 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Die bypass heeft zeker een functie bij systemen waar door het dichtlopen van radiatoren/vvw er geen flow meer is. In zo'n geval wordt de aanvoer via de bypass direct naar retour gestuurd voordat de CV/warmtepomp uitschakelt.
Indien je altijd flow hebt heeft die bypass niet zoveel zin en kun je die dichtdraaien.
Hier staan 11 radiatoren wagenwijd open (het zijn nog T11's, dus het kan ook niet anders). Flow is altijd netjes 800 als ik in je json kijk.

Ik zal het eens proberen.

• paQ
onlinaius schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Beter presteren is een kwestie van hoe je 'beter presteren' interpreteert.

Ik kan (hypothetisch) op een bepaalde dag 4.8KW constant via de Quatt doen tegen COP 3.2. Of 3.2KW tegen COP 4.1 en de airco de overige 1.6KW laten doen tegen opnieuw die COP 4.1 (opnieuw hypothetisch, COP inzien van de airco is wat lastiger dan bij een L/L, maar de airco is wel vrij efficient).

Een slimme sturing maakt met alle beschikbare gegevens en warmtebronnen de juiste afweging om zo efficient mogelijk te verwarmen.

[...]

Misschien meer als zo nu en dan de fiets pakken, en dan het gemiddelde energieverbruik van je km's uitrekenen? Eens, het is dan niet helemaal meer de Quatt COP, het is de COP van je totale verwarming, maar daar gaat het toch om? Daar kijk je ook bij andere warmtepompen (als het goed is naar). Als je warmtepomp een COP van 4 doet, maar 20% van het stookseizoen heb je een 3KW backup heater nodig dan doe je toch iets fout, ondanks dat de warmtepomp zelf helemaal niet zo slecht draait.

En omgekeerd, stel dat je kunt kiezen tussen een 5KW warmtepomp die bijna constant maximaal loopt, of een 9KW die op 60% loopt, zeg je dan ook dat die 9KW niet beter presteert, maar gewoon een heel stuk groter is, en daardoor op efficienter vermogen kan lopen?

Want dat is wat ik effectief doe: ik combineer 2 warmtepompen tot 1 efficientere warmtepomp met een hoger vermogen.

En anderen doen dat weer anders, die zwengelen de pelletkachel aan, of doen alles via een (al dan niet zwaardere) warmtepomp. Dat zijn afwegingen die je maakt, en die afwegingen bepalen dan in totaal weer de efficientie, comfort en prijs van je verwarming.
Ja, staat echt allemaal los van een warmtepomp zonder zijwieltjes zo optimaal mogelijk te laten presteren. Ik geloof dat het toch echt daar om draaide.
Dat zit uiteraard in een goeie regeling, en zoals @Toby-Wan aanhaalde: het laaghangend fruit. Soms doodeenvoudig opnieuw inregelen en logisch nadenken over de werking van je nieuwe warmtesysteem.

• paQ
onlinaius schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Dat was de casus toch helemaal niet?
Er staat daar verdorie voor 14 kW aan warmtepompen op het dak, terwijl het CV systeem niet eens de kans krijgt warmte af te staan 8)7 (En dan ligt er al een hele batterij fans in de convectorput)
Het zo achterlaten strookt met bijna niets wat op de Quatt website staat.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 12-01-2026 10:33 ]

• paQ
okijokii schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Klimaattechniek Nederland (volgens mij een eenmanszaak), is vanaf het begin Quatt al aan het bashen op Facebook. Net als met het bericht op Facebook over het ontslaan van de hele technische afdeling, kan wat mij betreft ook dit met vele kilo's strooizout genomen worden :+
Ja dat verklaart wel eea ja.
Zo'n zelf-benoemde 'autoriteit' met echt een cringe filmpje.

• balblas
CPM schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:59:
[...]

Als je de druk ziet oplopen tot bijvoorbeeld boven de 3 bar en vervolgens weer omlaag ziet gaan enige tijd later is het toch je expansievat. Als die niet goed meer functioneert zal het veiligheidsventiel bij hoge druk water lozen (tijdens een verwarmingscyclus), en als het systeem weer afkoelt gaat je druk dan weer onder het minimum. Als je verder nergens lekkage of lucht in je systeem hebt lijkt dat me de meest logische verklaring.

Welk model WP heb je?

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:02

OmeJoyo

This is me

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXf6N5sA5OY31oCN9hYHybnki-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mi1pJgqey4Blu9eSt1850UQe.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ik toch in ene weer een CV ketel in de app vandaag :o
Toch apart met een AE :P

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Even de werkschakelaar opgeschroefd, daar zat gelukkig geen vocht in

Nu zag ik wel dat mijn flow rate wel zeer enthousiast is, mogelijk is er toch iets mis met de waterpomp.
de vermogen meter heeft een omgedraaide CT spoel, het is een alamat (B-kar 16A, 30mA) die alleen de quatt Duo voedt. 2500W is veel, maar zou natuurlijk ruim binnen de 16A moeten blijven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaXb9jdBEhIJVn9cK8lemnMNg14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CaqAj1z1Zr5VkZnpD1nt8ENz.png?f=fotoalbum_large

• onlinaius
paQ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Er staat daar verdorie voor 14 kW aan warmtepompen op het dak, terwijl het CV systeem niet eens de kans krijgt warmte af te staan 8)7 (En dan ligt er al een hele batterij fans in de convectorput)
Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. Dit was een reactie op

"Door jouw airco in te zetten gaat jouw Quatt niet beter presteren; hij hoeft alleen minder (hard) te werken.
Dat is net als stellen dat een hybride auto 1 op 90 rijdt."

En dat slim aansturen was een reactie op de stelling dat een systeem (hardwarematig) optimaliseren beter werkt dan een warmtepomp slim aansturen. Dat ging niet over het zeer matig uitgewerkte systeem uit het youtubefilmpje, maar over de hardwarematig helemaal uitgewerkte Midea R290 Thermal Arctic 8 van CharmingDemon, waarbij ik liet zien dat een matig uitgewerkt systeem (zoals bij mij, waar echt nog een hoop aan te optimaliseren valt) een hoop efficientie kan halen uit slimme sturing.

• paQ
Jouw 'slimme sturing' zit in de inzet van andere apparaten, niet in optimalisatie van de werking van de warmtepomp zelf.

• TeslaNerd
  • Nu online
harv schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:43:
[...]
En als ik dan kijk naar die sniffer, en dat vergelijk met json, dan begin ik toch wel eens te twijfelen of ik niet wat betere info omtrent mijn quatts kan gebruiken, ook om quatt te helpen met verbeteringen.
Wij willen immers graag dat we en een super werkende quatt hebben, maar ook dat we op een bepaalde manier invloed hebben om die quatt te verbeteren!
...
Leg me nou eens simpel uit als eenvoudige, maar wel bewuste gebruiker van de quatt warmtepomp, hoe ik de sniffer op een simpele manier kan aansluiten/gebruiken. Niet dat ik zelf een halve print moet kopen, maar een pakket dat werkt als ik het aansluit! Plug and Play, noemen we dat geloof ik!!
Ik ben benieuwd!!
Update: Het testen van de Plug and Play modbus oplossing van @leejoow van dit topic gaat voorspoedig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkT3S_q7U6iJMGPWsvbnvDMJaSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TPUAXnRBKhf9VNeeABQYMJ9o.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEo49gidTPYGiETxmIHiFuPp0pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31rB1RoM7minNASmfc3F1LkB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 12-01-2026 12:25 ]

• paQ
TeslaNerd schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Update: Het testen van de Plug and Play modbus oplossing van @leejoow van dit topic gaat voorspoedig:
[Afbeelding]
not bad :)

Wat zijn relais 1 en relais 2?

• onlinaius
paQ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:50:
Jouw 'slimme sturing' zit in de inzet van andere apparaten, niet in optimalisatie van de werking van de warmtepomp zelf.
Deels, dat houd zeker de prestaties in de koudste weken van het jaar op peil. Maar boven een graad of 4 springt die airco nauwelijks aan (en zou dat helemaal niet hoeven doen als ik geen nachtverlaging zou toepassen), vandaag heeft ie een uurtje gedraait in de ochtend.

En de warmtepomp werkt het meest efficient als deze op laaglast draait, wat ik bereik met de airco. Hoe is dat verschillend van radiatorventilatoren toepassen (ander apparaat) of het cv systeem optimaliseren? Dat is ook geen directe optimalisatie van de warmtepomp, maar een optimalisatie van het afgiftesysteem, waardoor de warmtepomp beter draait.

En dat doe ik in principe ook: ik splits het afgiftesysteem en de warmteopwek over de airco en de warmtepomp, waardoor ik een hogere efficientie krijg.

Slimme sturing is soms ook de aanwezige kansen benutten.

Het effect (zo efficient mogelijk verwarmen) had ik uiteraard ook op andere manieren kunnen bereiken, bijv door te kiezen voor een 2e Quatt waardoor ik ze beide bijna altijd op laaglast had kunnen draaien, en een optimalisatie van het afgiftesysteem

• pietjm
Voor degenen die net als ik vvw beneden hebben, HT radiatoren boven, 24/7 constante temperatuur, geen zoneregeling én een houthaard is dit misschien een tip.

Mijn probleem was dat als ik de haard aanstak, de temperatuur in de woonkamer behoorlijk omhoog ging met als resultaat dat de Quatt uitging. Op zich prima, maar op alle andere plaatsen in het huis werd het ook koud en dat vond ik minder goed. En natuurlijk veel warmteverlies in het huis. Ook bij het weer starten van de Quatt (bij een kamertemperatuur ietsje onder het setpoint van de thermostaat) moest eerst de vloer van de woonkamer worden opgewarmd waarna pas langzaam weer de kamer op temperatuur kwam en de koud geworden ruimtes in de rest van het huis weer helemaal moesten worden opgewarmd. Dat kost onnodig veel energie.

Ik heb daartoe in de bijkeuken - waar het doorgaans ongeveer 1,5 graad kouder is dan in de woonkamer - een tweede thermostaat geplaatst. Exact dezelfde als die in de woonkamer, maar met daarbij een schakelaar. Als ik nu de haard aansteek zet ik met die schakelaar de 2e thermostaat aan en gaat direct de thermostaat in de woonkamer uit. Die 2e thermostaat heeft een setpoint van 1,5 graad lager dan die in de woonkamer. De schakelaar heb ik gemaakt door van 2 wisselschakelaars er 1 te maken en het binnenwerk "tegengesteld" erin heb gezet. Zo zijn er nooit 2 thermostaten actief.

Gevolg is dat bij het aansteken van de haard de rest van het huis warm blijft en ik minder warmteverlies heb waardoor de Quatt (en CV!) 's nachts bij het weer opwarmen minder hard hoeft te werken. Maar vooral meer comfort in de rest van het huis.

• TeslaNerd
  • Nu online
paQ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:03:
[...]

not bad :)

Wat zijn relais 1 en relais 2?
Van @leejoow : Voor de relais: bij de Itho heb je vier contacten: warmtevraag, koudevraag en smart grid (om aan de hand van bijvoorbeeld de stroomprijs een hogere watertemperatuur in je tapwater te maken). Bij de Quatt zou je bijvoorbeeld de thermostaat kunnen schakelen vanuit HA. Maar dan blijft het inderdaad bij 1 relais dat je daadwerkelijk gebruikt

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:19

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Dit blijft een eindeloze discussie. Mijn interpretatie. Men wil een systeem voor de prijs van een Quatt met de service van een all round cv-installateur.

En ja Quatt zou daar helderder over kunnen communiceren. Dat zij dat niet zijn en niet verantwoordelijk voor het bestaande systeem waar de Quatt bijgeplaatst wordt.

Ze zouden inderdaad wellicht ook beter kunnen wijzen op waar risico's zitten met bestaande systemen. Met name met vloerverwarming, want ik heb wel de indruk, dat daarmee de meeste problemen zijn. Althans wat hier voorbij komt.

Ik meen dat er inmiddels zo'n 20.000 Quatts geplaatst zijn. Zij die klachten hebben weten dit forum wel te vinden vermoed ik.

Hoeveel zijn dat er?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Brent
  • Nu online
Mickel moen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:12:
[...]

Dit blijft een eindeloze discussie. Mijn interpretatie. Men wil een systeem voor de prijs van een Quatt met de service van een all round cv-installateur.
En wat een goede all-round CV installateur is, is niet wat ik gemiddeld aantref bij niet-Quatt wp's. Ook daar zie ik vooral is-het-warm-dan-werkt-het installateurs. Het efficiency-tunen, dat zit er zelden bij. Mooi natuurlijk als jij net geluk hebt, maar dit goed in kaart brengen om daar vooraf een goed beeld bij een gegeven offerte te krijgen is wmb meer werk da zelf een beetje inzicht in je eigen sittuatie en afgifte opbouwen zodat je waar nodig zelf verbeteringen kunt aanbrengen.

Pagina: 1 ... 329 330 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.