Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
En wat als je op hetzelfde adres maar met gesplitste woning op elke helft apart een wp plaatst in eigen verwarmingsysteem.. ? Dus geen duo maar 2 x aparte pomp ?jj85 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:10:
[...]
Gelukkig bestaat er subsidiegarantie![]()
[Afbeelding]
Ze geven overigens aan dat de 2e unit niet volleidg uit eigen zak komt. De subsidie gaat met 1225 euro omlaag (van 5600 naar 4375 euro)
https://www.quatt.io/subsidie-verandering
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Geen idee, even de RVO vragen lijkt me...belmonde schreef op woensdag 10 december 2025 @ 01:20:
[...]
En wat als je op hetzelfde adres maar met gesplitste woning op elke helft apart een wp plaatst in eigen verwarmingsysteem.. ? Dus geen duo maar 2 x aparte pomp ?
Het kan natuurlijk wel in zeer gunstige omstandigheden. Ik moest hier ook even een paar keer knipperen vanochtend.jj85 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:46:
[...]
Zo ver zijn we nog niet eens, ik krijg echter ook niet de indruk dat je daar behoefte aan hebt. Het is meer dat jouw COP significant hoger ligt dan dat je zou verwachten. En ja, wellicht is dat speculatie.
Maar mocht je willen, ga dan eens in de json kijken naar T_in, T_uit en T_bij_CV tijdens anti-vries-circulatie of zoals @rombow hierboven zegt, laat enkel de CVpomp draaien. Dan zouden de 3 genoemde temperaturen gelijk moeten liggen.
/f/image/D30ezdWOLD0ZoA2pOenDr4rf.png?f=fotoalbum_large)
Ik dacht ik laat hem gewoon eens lopen en kijken wat er gebeurt. Heel hoog COP, maar ook gewoon verbruik natuurlijk, terwijl ik dat anders niet zou hebben.
Maar goed. Dat het ding vandaag 8.5 doet terwijl je bijna in je t-shirt naar buiten kan vind ik niet zo spannend
Het goedkoopste is nog steeds: uit dat ding
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 10-12-2025 10:14 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Dat is vervelend, ik hoop dat ze langskomen. Hier heb ik volgende week een afspraak staan voor een adviesgesprek en zit ook in het noorden.rimave schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:57:
Een half uur geleden zou er iemand van Quatt langskomen voor een huisbezoek. Ik zit nog steeds te wachten, maar ik kreeg wel 40 minuten voor de afspraaktijd een vaag smsje dat de afspraak niet door zou gaan. Dit was een smsje vanaf een nummer uit Amerika. Het begon met +1 208. Vind dat een beetje vaag, maar vrees dat het wel correct was, omdat er nog niemand op de stoep staat.
Nog helemaal niks van ze gehoord. Communicatie is niet Quatt hun sterkste kant.Nenoki schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:52:
[...]
Dat is vervelend, ik hoop dat ze langskomen. Hier heb ik volgende week een afspraak staan voor een adviesgesprek en zit ook in het noorden.
Het eerste contact liep ook al stroef. Begin nu wel te twijfelen of Quatt wel een goede keuze is.
[ Voor 4% gewijzigd door rimave op 10-12-2025 12:45 ]
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Dank voor de aanvullende opmerking over flippen.mrdop schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:54:
[...]
Hier een i36. Quatt is 2 jaar geleden geïnstalleerd. Maar niet met OT tussen CiC en Atag, maar aan/uit.
Volgens mij is dat ook voor jou een oplossing, dan komt er geen DHW pakketje meer bij de ketel…
Flippen (in Resideo app, op T6, of via ketelmodule) doe je om het aangeleerde regelgedrag van de T6 te resetten waardoor de Quatt weer paar dagen/weken lange runs maakt.
Aan/uit sturen zou inderdaad mijn 'probleem' oplossen. Nadeel is dat ik dan geen data meer uit de ketel ontvang via OT (waterdruk, in-uit temperaturen, etc.)
1927, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt
Eens, rendement voelt bijna too good to be true. Mijn momentCOPs schommelen rond 60% van Carnot_maximum.jj85 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:35:
[...]
Met jouw analyse kom je op een η≈0,5 (als ik nog iets gedetailleerder de gemiddelde water- en luchttemperatuur bereken zelfs η≈0,53).
In het plaatjes dat @TeslaNerd eerder poste, gaat Quatt dan onder de topmodellen vallen
[Afbeelding]
Interessant, hoe heeft Quatt zo'n significante verbetering kunnen maken? Voelt bijna too good to be true.
En zoals eerder geconstateerd: de verbetering over de jaren (want was eerst echt lager) zit hem vooral in warmte-verhoging, niet in elektriciteit-verlaging en dat geeft ook geen goed gevoel.
Maar ik heb diverse controles gedaan (elektriciteitsverbruik, vergelijking temp.sensoren, warmteberekening) en geen fouten/manipulatie kunnen vinden. Heb alleen geen echte check op geleverde warmte.
Misschien is het algoritme (AI?) door de CiC heel goed voor mijn situatie, zodat de warmtepomp op meest efficiënte manier wordt bedreven.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Kleine update vanuit ons voor alle All-Electric klanten in deze groep. Sommigen van jullie hadden al opgemerkt dat in de inzichten, de warmte en het verbruik veel hoger leken te zijn dan daadwerkelijk het geval was. Sinds 4 december hebben wij deze bug in de insights berekeningen opgelost, waardoor ze vanaf nu accuraat zouden moeten zijn.
Dit zal dus zichtbaar worden in zowel de warmte, als elektriciteitsverbruik, waardoor de COP niet wezenlijk zou moeten veranderen, maar de besparingen wel kleiner lijken te zijn (die waren tot nu toe dus ook overschat). We zijn nu ook bezig met het corrigeren van alle historische inzichten voor de All-E klanten, dus die getallen worden allemaal geupdate.
- Bob
Deze relatief kleine aanpassing moet zorgen voor een verbetering in het gedrag van de warmtepomp rondom buitentemperatuur limieten voor bepaalde compressor frequenties. Waardoor in de praktijk het oscilleren van de compressor rond die grenswaardes wordt verminderd.TeslaNerd schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:48:
[...]
Nee dus 💩
@BobVI / @Quatt Support Kunnen jullie een toelichting geven op deze release note bij update 3.15?
“Verbeter de hysterese van de HeatPump compressor”
Als het één adres is dan is dat één adres toch ? Dus dan vraag je subsidie aan voor een dubbele unit als je die laat plaatsen.belmonde schreef op woensdag 10 december 2025 @ 01:20:
[...]
En wat als je op hetzelfde adres maar met gesplitste woning op elke helft apart een wp plaatst in eigen verwarmingsysteem.. ? Dus geen duo maar 2 x aparte pomp ?
Een woning is pas echt gesplits als je vanuit de gemeente een apart huisnummer hebt aangevraagd en is toegewezen.
Zelfde als met een mantelzorg unit. Voldoe je aan de voorwaarden van de gemeente dan krijg je daar ook een (tijdelijk) apart huisnummer en kan je daar nutsvoorzieningen aanvragen.
Hier tekenen aub ......
Ja, maarr, het is geen duo-opstelling.. Het zijn wel twee verschillende huishoudens... op zich. 2 verschillende warmteafgifte-installatie dus. het is niet een "truc" zoals bij quattt.CPM schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:15:
[...]
Als het één adres is dan is dat één adres toch ? Dus dan vraag je subsidie aan voor een dubbele unit als je die laat plaatsen.
Een woning is pas echt gesplits als je vanuit de gemeente een apart huisnummer hebt aangevraagd en is toegewezen.
Zelfde als met een mantelzorg unit. Voldoe je aan de voorwaarden van de gemeente dan krijg je daar ook een (tijdelijk) apart huisnummer en kan je daar nutsvoorzieningen aanvragen.
Maar ja als het om 1 adres gaat.. op geregistreerde basis. Of naam.. Dan zal het zo zijn..
Ow op die manier, tjah als je het volgens de formele weg hebt gedaan zou je idd bij de ISDE kunnen vragen of je beiden in aanmerking komt. Ik zou bij het in contact treden verder geen n.a.w. gegevens geven.belmonde schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:17:
[...]
Ja, maarr, het is geen duo-opstelling.. Het zijn wel twee verschillende huishoudens... op zich. 2 verschillende warmteafgifte-installatie dus. het is niet een "truc" zoals bij quattt.
Maar ja als het om 1 adres gaat.. op geregistreerde basis. Of naam.. Dan zal het zo zijn..
En anders een DUO op één adres opgeven en subsidie daarop aanvragen. Als de factuur geen vragen oproept.....
[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 10-12-2025 18:04 ]
Hier tekenen aub ......
[ Voor 10% gewijzigd door trobbelsjoeter op 11-12-2025 19:32 ]
Heb me al vaker afgevraagd hoe dat vat ooit geleegd kan worden, zit geen aftappunt op toch aan de onderkant?trobbelsjoeter schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:32:
Vanuit de overheid hebben we allemaal een foldertje gekregen om ons voor te bereiden op een noodsituatie. Ik vroeg mij af of er een mogelijkheid is om het schone warme water uit het buffervat van de Quatt all-electric te halen. Dit water is na afkoelen in feite drinkbaar, toch?
Wellicht iemand ervaring, het liefst recent, met het laten installeren van een Quatt hybride en dan de installatie van de unit in de tuin?
De situatie is als volgt. Hoekwoning, gasketel op de zolderverdieping tegen de buitenmuur aan. Dus door de muur leidingen naar buiten en een meter of 7 naar beneden over de muur. Andere optie is de zolder dakkapel maar dat wil ik pertinent niet vanwege resonantie.
Valt bovenstaande onder standaard installatie? Worden hier extra kosten voor gerekend?
Is ongeveer zoals ik het heb - door de zijmuur en dan beneden op de grond. Ik had een toeslag van 110 euro voor werken met een extra lange ladderHugoStiglitz schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:51:
Wellicht hier de vraag. Op de Quatt website is er niet zo wat over te vinden.
Wellicht iemand ervaring, het liefst recent, met het laten installeren van een Quatt hybride en dan de installatie van de unit in de tuin?
De situatie is als volgt. Hoekwoning, gasketel op de zolderverdieping tegen de buitenmuur aan. Dus door de muur leidingen naar buiten en een meter of 7 naar beneden over de muur. Andere optie is de zolder dakkapel maar dat wil ik pertinent niet vanwege resonantie.
Valt bovenstaande onder standaard installatie? Worden hier extra kosten voor gerekend?
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Hier 3 jaar geleden- 195,- extra toeslag voor kabellengte tussen 8 en 12 meter.HugoStiglitz schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:51:
Wellicht hier de vraag. Op de Quatt website is er niet zo wat over te vinden.
Dus zal niet meer zijn dan een paar honderd euro.
Apart.bij mij hebben ze ongeveer hetzelfde gedaan. Hier hebben ze van binnen naar buiten geboord en is er naar mijn weten geen meerwerk gerekendWouterB schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:24:
[...]
Is ongeveer zoals ik het heb - door de zijmuur en dan beneden op de grond. Ik had een toeslag van 110 euro voor werken met een extra lange ladder
[Afbeelding]
Tis maar net wie je offerte opstelt hoe ze hiermee omgaan0xygen500 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:33:
[...]
Apart.bij mij hebben ze ongeveer hetzelfde gedaan. Hier hebben ze van binnen naar buiten geboord en is er naar mijn weten geen meerwerk gerekend
Op het platte dak wil ik de unit liever niet hebben.
FYI: ik heb hier nog een ongecorrigeerde verbruikswaarde in de app, welke 1,5x mijn totale verbruik is en waar ik dus vrij zeker van ben dat deze onjuist is. Wanneer zou de correctie ong. doorgevoerd moeten zijn/worden?Quatt Support schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:05:
Hi allemaal,
Kleine update vanuit ons voor alle All-Electric klanten in deze groep. Sommigen van jullie hadden al opgemerkt dat in de inzichten, de warmte en het verbruik veel hoger leken te zijn dan daadwerkelijk het geval was. Sinds 4 december hebben wij deze bug in de insights berekeningen opgelost, waardoor ze vanaf nu accuraat zouden moeten zijn.
Dit zal dus zichtbaar worden in zowel de warmte, als elektriciteitsverbruik, waardoor de COP niet wezenlijk zou moeten veranderen, maar de besparingen wel kleiner lijken te zijn (die waren tot nu toe dus ook overschat). We zijn nu ook bezig met het corrigeren van alle historische inzichten voor de All-E klanten, dus die getallen worden allemaal geupdate.
- Bob
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Tot en met 31 december is dat ook niet relevant voor de subsidie aanvraag: daar ze je gewoon 2x dezelfde meldcode op. Op hoeveel facturen die staan maakt ook niet uit. Je mag (ja, dat is natuurlijk een beetje gek) zoveel wps neerzetten als je wil en daarvoor subsidie vangen.belmonde schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:17:
[...]
Ja, maarr, het is geen duo-opstelling..
Met het oog op dat ding ooit nog eens verplaatsen zat ik daar ook een beetje mee...jj85 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:50:
[...]
Heb me al vaker afgevraagd hoe dat vat ooit geleegd kan worden, zit geen aftappunt op toch aan de onderkant?
Het gaat over volgend jaar met de nieuwe regeling.. Wordt dit jaar toch niet..Brent schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:07:
[...]
Tot en met 31 december is dat ook niet relevant voor de subsidie aanvraag: daar ze je gewoon 2x dezelfde meldcode op. Op hoeveel facturen die staan maakt ook niet uit. Je mag (ja, dat is natuurlijk een beetje gek) zoveel wps neerzetten als je wil en daarvoor subsidie vangen.
De uitwerking van de wijziging behelst dat je evenveel subsidie krijgt als wanneer je 1 warmtepomp met het zelfde (opgetelde) vermogen zou aanschaffen. Natuurlijk ook een volkomen logische maatregel; het was eerst onlogisch en was geheel op de hand van de 'duo' van Quatt.belmonde schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:52:
[...]
Het gaat over volgend jaar met de nieuwe regeling.. Wordt dit jaar toch niet..
1 Adres is 1 adres, ongeacht hoeveel huishoudens je daar op onderverdeelt. Want je zou dan ook kunnen stellen: koop maar 1 grotere warmtepomp en splits die in 2 groepen.
Okay, maar het gaat bij ons om twee verschillende wooneenheden. Alleen we hebben de boerderij nooit gesplitst op papier. Wel eigen meterkast, eigen gang, keuken, woonkamers.. Maar goed.. Ik snap de discussie omtrent de toepassing die bij quatt op 1 woning dubbele subsidie aanvragen.paQ schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:11:
[...]
De uitwerking van de wijziging behelst dat je evenveel subsidie krijgt als wanneer je 1 warmtepomp met het zelfde (opgetelde) vermogen zou aanschaffen. Natuurlijk ook een volkomen logische maatregel; het was eerst onlogisch en was geheel op de hand van de 'duo' van Quatt.
1 Adres is 1 adres, ongeacht hoeveel huishoudens je daar op onderverdeelt. Want je zou dan ook kunnen stellen: koop maar 1 grotere warmtepomp en splits die in 2 groepen.
Is hier niet het geval. Het zou hier om 1 wp van 9kw en 1 wp van 6 kw gaan.
Dan zouden we een officiele woninsplitsing moet aanvragen. Wat zijn kosten en misschien op langere termijn voordelen heeft. Maar,...
Je kan een splitsing aanvragen. Maar dan moet je ook een nutsvoorziening laten aanleggen. Ga je dat doen uitsluitend om een startbonus extra te krijgen op de tweede warmtepomp?belmonde schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:17:
[...]
Okay, maar het gaat bij ons om twee verschillende wooneenheden. Alleen we hebben de boerderij nooit gesplitst op papier. Wel eigen meterkast, eigen gang, keuken, woonkamers.. Maar goed.. Ik snap de discussie omtrent de toepassing die bij quatt op 1 woning dubbele subsidie aanvragen.
Is hier niet het geval. Het zou hier om 1 wp van 9kw en 1 wp van 6 kw gaan.
Dan zouden we een officiele woninsplitsing moet aanvragen. Wat zijn kosten en misschien op langere termijn voordelen heeft. Maar,...
Ik durf niet te raden naar de kosten van een compleet nieuwe huisaansluiting.
Wellicht kunnen ze hem doorlussen voor de meter vanuit je huidige, wellicht een nieuwe vanaf de infra.
Maar voor minder dan 1200 euro zit dat er niet.
Nog los van de aanvraag bij de gemeente, kadaster enz enz.
Terwijl de communicatie vooraf nog het beste is, als ze eenmaal hangen is het helemaal janken. Bij twijfel nu al dus gewoon lekker andere partij kiezen. Ik heb nog steeds spijtrimave schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:44:
[...]
Nog helemaal niks van ze gehoord. Communicatie is niet Quatt hun sterkste kant.
Het eerste contact liep ook al stroef. Begin nu wel te twijfelen of Quatt wel een goede keuze is.
Je quatt is tevens een soort steun voor je haardhout?WouterB schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:24:
[...]
Is ongeveer zoals ik het heb - door de zijmuur en dan beneden op de grond. Ik had een toeslag van 110 euro voor werken met een extra lange ladder
[Afbeelding]
Dat maakt niet uit. Zoals bij wel meer subsidies: het gaat om het adres, niet hoeveel mensen daar wonen, hoe ze daar wonen, hoe de muren staan, etc. Pas bij meerdere adressen telt het als aparte woningen, niet hoe je het pand zelf hebt onderverdeeld (als je nog ergens een deur hebt tussen de woondelen zal het niet meevallen trouwens om een tweede adres te krijgen).belmonde schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:17:
[...]
Okay, maar het gaat bij ons om twee verschillende wooneenheden.
wat me wel nog steeds opvalt is dat de aansturing van de warmtepomp nog steeds een beetje 'laat' is. Met een ingestelde temperatuur van 20C gaat de Quatt pas vaak aan bij 19.8. Voordat mijn parket vloer dan weer een beetje is opgewarmd zijn we een uur of 6 tot 8 verder en wat er dan vaak gebeurd is dat eerst de Quatt op +-400W gaat draaien voor 2 uur. En daarna steeds verder gaat verhogen tot 1000W of meer. Resultaat is een grote temperatuur overshoot en daardoor relatief lage draaitijd van de warmtepomp. Op veel dagen draait de WP 4 tot 8 uur terwijl dat niet op het laagste vermogen was.
Ik kan me herinneren dat ik destijds wat waardes heb laten aanpassen bij Quatt over warmteverlies, maar ik ben bang dat dat niet een vertraagde reactie kan oplossen. En ook niet dat de WP steeds harder gaat draaien ivm een kamer temaprtuur die niet omhoog komt. Maar dit gebeurd eigenlijk alleeen snachts omdat er dan ook verder geen beweging is in de kamer en daardoor de warmte ook wat moeilijker los komt van de vloer.
ben benieuwd of hier nieuwe inzichten in zijn. Eventueel wil ik Tado ook nog wel een keer proberen. 2 jaar geleden heb ik dat ook gedaan maar dat gedrag vond ik toen minder goed dan de T6, maar er is weer een hoop veranderd afgelopen jaren.
Dit klinkt voor mij als een te laag vermogen in je stooklijn. Hij gokt namelijk op 400W, wat in de praktijk misschien 500 had moeten zijn. Dan loop je een paar uur achter de feiten aan en gaat hij overcompenseren. Ik zou dus je stooklijn nog een keer controleren en eventueel wat hoger laten zetten en kijken of het gedrag dan verandert.dikkiedik schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:35:
Inmiddels is het nu het 3e stookseizoen met de Quatt hybrid hier. Als ik zit te rekenen is de warmtepomp al volledig terugverdiend, dus dat is mooi. Ik volg niet heel actief meer dit topic want ik ben in het algemeen tevreden over de Quatt icm vloerverwarming en de honeywell T6.
wat me wel nog steeds opvalt is dat de aansturing van de warmtepomp nog steeds een beetje 'laat' is. Met een ingestelde temperatuur van 20C gaat de Quatt pas vaak aan bij 19.8. Voordat mijn parket vloer dan weer een beetje is opgewarmd zijn we een uur of 6 tot 8 verder en wat er dan vaak gebeurd is dat eerst de Quatt op +-400W gaat draaien voor 2 uur. En daarna steeds verder gaat verhogen tot 1000W of meer. Resultaat is een grote temperatuur overshoot en daardoor relatief lage draaitijd van de warmtepomp. Op veel dagen draait de WP 4 tot 8 uur terwijl dat niet op het laagste vermogen was.
Ik kan me herinneren dat ik destijds wat waardes heb laten aanpassen bij Quatt over warmteverlies, maar ik ben bang dat dat niet een vertraagde reactie kan oplossen. En ook niet dat de WP steeds harder gaat draaien ivm een kamer temaprtuur die niet omhoog komt. Maar dit gebeurd eigenlijk alleeen snachts omdat er dan ook verder geen beweging is in de kamer en daardoor de warmte ook wat moeilijker los komt van de vloer.
ben benieuwd of hier nieuwe inzichten in zijn. Eventueel wil ik Tado ook nog wel een keer proberen. 2 jaar geleden heb ik dat ook gedaan maar dat gedrag vond ik toen minder goed dan de T6, maar er is weer een hoop veranderd afgelopen jaren.
Ik merk namelijk wel eens het zelfde op hele winderige dagen. Dan moet hij ook een stuk harder stoken (woning bovenop een dijk vol in de wind). Ik heb vloerverwarming beneden (natuursteen). Op bijna alle dagen gaat het fantastisch met één hele lange run op het juiste vermogen, maar op koude dagen met harde wind, loopt hij soms achter de feiten aan en gaat dan erg laat omhoog. Maar ik heb de stooklijn bij -10 graden dan ook laten verlagen van 10.8kW ingesteld door Quatt naar 4kW door mij uitgerekend. Dat vergde wat overtuigingskracht.... Het lijkt op een niet winderige dag tot nu toe te kloppen, maar misschien is 4,5 of 5kW realistischer in mijn geval.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Zoek even op ORC of Oil Return Cycle in dit topic. Is normaal gedrag van de Quattsjoerd-p schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:03:
Heeft er trouwens iemand enig idee wat die pieken bij mij kunnen zijn die op zeer regelmatige tijden voorkomen? Hij maakt hele mooie lange runs met steeds maar één warmtepomp actief, met op heel regelmatige momenten even korte verhoging (bijna verdubbeling) van het vermogen van die éne warmtepomp die dan draait. Ik dacht eerst dat het misschien tijdens het overschakelen zou zijn of zo. Maar dat is het in ieder geval niet aangezien vandaag continue dezelfde HP gedraait heeft. Het is ook niet de all-electric die even gaat opwarmen of zo.
[Afbeelding]
Oil Return Cyclesjoerd-p schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:03:
Heeft er trouwens iemand enig idee wat die pieken bij mij kunnen zijn die op zeer regelmatige tijden voorkomen? Hij maakt hele mooie lange runs met steeds maar één warmtepomp actief, met op heel regelmatige momenten even korte verhoging (bijna verdubbeling) van het vermogen van die éne warmtepomp die dan draait. Ik dacht eerst dat het misschien tijdens het overschakelen zou zijn of zo. Maar dat is het in ieder geval niet aangezien vandaag continue dezelfde HP gedraait heeft. Het is ook niet de all-electric die even gaat opwarmen of zo.
[Afbeelding]
Top! Dat is het inderdaad. Dank voor de snelle reactie(s). En veder een mooi voorbeeld van hoe mooi stabiel het kan draaien met de juiste stooklijn er in in combinatie met langzame vloerverwarming.jj85 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:11:
[...]
Zoek even op ORC of Oil Return Cycle in dit topic. Is normaal gedrag van de Quatt
Nee vermogen is eerder te hoog. Maar de warmtepomp gaat te laat aan, plus doordat de vloerverwarming pas uren later effect heeft op binnentemperatuur gaat de Quatt in stapjes harder werken.sjoerd-p schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:43:
[...]
Dit klinkt voor mij als een te laag vermogen in je stooklijn. Hij gokt namelijk op 400W, wat in de praktijk misschien 500 had moeten zijn. Dan loop je een paar uur achter de feiten aan en gaat hij overcompenseren. Ik zou dus je stooklijn nog een keer controleren en eventueel wat hoger laten zetten en kijken of het gedrag dan verandert.
Ik merk namelijk wel eens het zelfde op hele winderige dagen. Dan moet hij ook een stuk harder stoken (woning bovenop een dijk vol in de wind). Ik heb vloerverwarming beneden (natuursteen). Op bijna alle dagen gaat het fantastisch met één hele lange run op het juiste vermogen, maar op koude dagen met harde wind, loopt hij soms achter de feiten aan en gaat dan erg laat omhoog. Maar ik heb de stooklijn bij -10 graden dan ook laten verlagen van 10.8kW ingesteld door Quatt naar 4kW door mij uitgerekend. Dat vergde wat overtuigingskracht.... Het lijkt op een niet winderige dag tot nu toe te kloppen, maar misschien is 4,5 of 5kW realistischer in mijn geval.
Ik ervaar hetzelfde maar met andere thermostaat. De Quatt is niet slim. Bij lange na niet zo slim als men adverteerde in de early days. De Quatt draait gemiddeld slechts 6 uur per dag deze maand. Maar dus niet altijd op het laagste vermogen.
Waarom denk je dat het vermogen in je stooklijn juist te hoog staat ingesteld? Toen het bij mij te hoog was ingesteld, ging hij juist op een te hoog vermogen draaien. Bij jou gaat hij op te laag (laagste) vermogen draaien en komt er dan heel laat achter dat dat te weinig was, toch? En gaat dan overcompenseren. Ik denk dus dat wanneer jouw Quatt op iets hoger vermogen zou opstarten (hogere waarde in je stooklijn), het beter zou gaan. Waarom denk jij van niet?Onno ! schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:37:
[...]
Nee vermogen is eerder te hoog. Maar de warmtepomp gaat te laat aan, plus doordat de vloerverwarming pas uren later effect heeft op binnentemperatuur gaat de Quatt in stapjes harder werken.
Ik ervaar hetzelfde maar met andere thermostaat. De Quatt is niet slim. Bij lange na niet zo slim als men adverteerde in de early days. De Quatt draait gemiddeld slechts 6 uur per dag deze maand. Maar dus niet altijd op het laagste vermogen.
Ik denk persoonlijk ook dat het te hoog staat ingesteld. De Quatt overcorrigeert binnen een paar uur als de temperatuur niet van zijn plek komt. maar dat vermogen is helemaal niet nodig om het huis op temperatuur te houden. Ik heb regelmatig dat het zelfs op koude dagen voorkomt dat de quatt 24 uur niet draait door een voorgaande overshoot. Ik verlies in de woning gewoon heel weinig warmte maar de vloer buffert zoveel dat het ook heel moeilijk is om deze op temperatuur te krijgen. Die tientallen uren dat de Quatt niet draait zorgt voor een te grote afkoeling wat daarna weer een cycle opzet van laag vermogen beginnen maar binnen 2 uur alweer bijschalen omdat de gemeten kamer temperatuur nog niet op setpoint is aangekomen.sjoerd-p schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:47:
[...]
Waarom denk je dat het vermogen in je stooklijn juist te hoog staat ingesteld? Toen het bij mij te hoog was ingesteld, ging hij juist op een te hoog vermogen draaien. Bij jou gaat hij op te laag (laagste) vermogen draaien en komt er dan heel laat achter dat dat te weinig was, toch? En gaat dan overcompenseren. Ik denk dus dat wanneer jouw Quatt op iets hoger vermogen zou opstarten (hogere waarde in je stooklijn), het beter zou gaan. Waarom denk jij van niet?
Het probleem is hier echt under utilization. Ik heb liever dubbele draaitijd op een lager vermogen.
Overigens is de COP zelfs met dit gedrag nog heel redelijk. December 5,9. November 5.0. Oktober 7.5.
Maar dit zou echt nog wel 15% hoger kunnen zijn. en ook wat comfort winst.
eigenlijk moet de Quatt gewoon aangaan op 20.1 of 20.2 graden. Het is gewoon heel dom om te wachten tot 19.8 om vervolgens dit gedrag te zien.
ik heb het idee dat de stooklijn misschien niet eens het probleem is. maar ergens in de software zit een integrator die kijkt naar de kamer temperatuursverandering. Als deze negatief blijft dan zal deze steeds verder opgeschaald worden wat je ook heb ingesteld als stooklijn.
[ Voor 7% gewijzigd door dikkiedik op 12-12-2025 16:56 ]
De Quatt leert niet dat de woning vloerverwarming heeft. Er is genoeg warmte, immers flinke overshoot enkele uren na elke run.sjoerd-p schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:47:
[...]
Waarom denk je dat het vermogen in je stooklijn juist te hoog staat ingesteld? Toen het bij mij te hoog was ingesteld, ging hij juist op een te hoog vermogen draaien. Bij jou gaat hij op te laag (laagste) vermogen draaien en komt er dan heel laat achter dat dat te weinig was, toch? En gaat dan overcompenseren. Ik denk dus dat wanneer jouw Quatt op iets hoger vermogen zou opstarten (hogere waarde in je stooklijn), het beter zou gaan. Waarom denk jij van niet?
Volgende week komen Adler en Weheat langs.wimpie007 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:26:
[...]
Terwijl de communicatie vooraf nog het beste is, als ze eenmaal hangen is het helemaal janken. Bij twijfel nu al dus gewoon lekker andere partij kiezen. Ik heb nog steeds spijt
Tot nu toe nog radiostilte bij Quatt.
Ben benieuwd. Toen mijn stooklijn veel te hoog stond, ging hij juist met veel te hoog vermogen van start en daarna weer snel (en lang) uit. Ook vloerverwarming. In het voorbeeld van Onno begint hij juist met veel te laag vermogen om dan na een aantal uur als een gek omhoog te gaan als het maar niet beter wordt en dan een overshoot te krijgen. Hij start niet met een te hoog vermogen, wat je met een te hoge stooklijn wel zou verwachten. Vandaar mijn conclusie precies andersom. Als je met een hoger vermogen start, wordt de vloer sneller warm op wat nodig is en gaat hij na een aantal uur niet in paniek omhoog. Maar er lijkt maar één manier te zijn om erachter te komen: uitproberen. Tot zover het de intelligentie van de CiC.dikkiedik schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:55:
[...]
Ik denk persoonlijk ook dat het te hoog staat ingesteld. De Quatt overcorrigeert binnen een paar uur als de temperatuur niet van zijn plek komt. maar dat vermogen is helemaal niet nodig om het huis op temperatuur te houden. Ik heb regelmatig dat het zelfs op koude dagen voorkomt dat de quatt 24 uur niet draait door een voorgaande overshoot. Ik verlies in de woning gewoon heel weinig warmte maar de vloer buffert zoveel dat het ook heel moeilijk is om deze op temperatuur te krijgen. Die tientallen uren dat de Quatt niet draait zorgt voor een te grote afkoeling wat daarna weer een cycle opzet van laag vermogen beginnen maar binnen 2 uur alweer bijschalen omdat de gemeten kamer temperatuur nog niet op setpoint is aangekomen.
Het probleem is hier echt under utilization. Ik heb liever dubbele draaitijd op een lager vermogen.
Overigens is de COP zelfs met dit gedrag nog heel redelijk. December 5,9. November 5.0. Oktober 7.5.
Maar dit zou echt nog wel 15% hoger kunnen zijn. en ook wat comfort winst.
eigenlijk moet de Quatt gewoon aangaan op 20.1 of 20.2 graden. Het is gewoon heel dom om te wachten tot 19.8 om vervolgens dit gedrag te zien.
ik heb het idee dat de stooklijn misschien niet eens het probleem is. maar ergens in de software zit een integrator die kijkt naar de kamer temperatuursverandering. Als deze negatief blijft dan zal deze steeds verder opgeschaald worden wat je ook heb ingesteld als stooklijn.
Ik heb exact hetzelfde gedrag met de T6, en ben ondanks dat nog steeds tevreden met de T6.dikkiedik schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:35:
Inmiddels is het nu het 3e stookseizoen met de Quatt hybrid hier. Als ik zit te rekenen is de warmtepomp al volledig terugverdiend, dus dat is mooi. Ik volg niet heel actief meer dit topic want ik ben in het algemeen tevreden over de Quatt icm vloerverwarming en de honeywell T6.
Wel heb ik nu sinds een paar weken een automatisering draaien in Home Assistant, waarmee ik de Silent Mode van de Quatt kan beïnvloeden. Ik laat de Quatt stapsgewijs steeds op "lagere silent mode" draaien, waardoor de overshoot veel minder is en zelfs sinds volledig niet meer voorkomt. Tot nog toe een succes dus!!
Check het zuster forum, hier; verguldebarman in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
Inmiddels heb ik nog wel wat extra tweaks doorgevoerd, dus als je interesse hebt, dan kan ik de laatste yaml code wel even delen.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
hier is de start inderdaad niet persee heel hoog. maar de integratie van de delta T verpest de lange run. Het duurt simpelweg te lang voordat er een merkbare positieve beweging gemaakt wordt.sjoerd-p schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:59:
[...]
Ben benieuwd. Toen mijn stooklijn veel te hoog stond, ging hij juist met veel te hoog vermogen van start en daarna weer snel (en lang) uit. Ook vloerverwarming. In het voorbeeld van Onno begint hij juist met veel te laag vermogen om dan na een aantal uur als een gek omhoog te gaan als het maar niet beter wordt en dan een overshoot te krijgen. Hij start niet met een te hoog vermogen, wat je met een te hoge stooklijn wel zou verwachten. Vandaar mijn conclusie precies andersom. Als je met een hoger vermogen start, wordt de vloer sneller warm op wat nodig is en gaat hij na een aantal uur niet in paniek omhoog. Maar er lijkt maar één manier te zijn om erachter te komen: uitproberen. Tot zover het de intelligentie van de CiC.
Dit probleem is vooral snachts wanneer er niemand beneden is. Hierdoor is er ook amper airflow of beweging. Anders duw je vaak de temperatuur wel een klein beetje van z'n plek.
nu zit ik op een dynamisch contract dus 's nachts stoken kost me amper wat. Dus het is ook allemaal niet een ramp. maar ik vind het bijzonder dat na 3 jaar dit soort slimmigheden er nog altijd niet in zitten. of dat je een 'stooklijn lock' functie hebt. Ik heb best geduld. En een halve graad onder setpoint ga ik ook niet dood van. Ik geef liever de WP de ruimte om binnen +- 1C de kamer op een efficiënte manier te verwarmen.
Om een voorbeeld te geven van afgelopen nacht.
Quatt gaat aan om 23:00
23:00 440W COP 7,4
24:00 535W COP 6,7
01:00 596 COP 6,5
02:00 698 COP 6,1
03:00 778 COP 5,8
04:00 906 COP 5,4
05:00 967 COP 5,2
06:00 836 COP 5,5 (eerste meting van temp stijging).
07:00 Quatt gaat uit want temperatuur stijgt in één uur tot 20,3C
Het is nu precies 12u later en de kamer is nog steeds niet afgekoeld. het is nog 20,1C.
buitentemp was zo goed als constant 7C. Dus weinig variatie. Toch zonde van die daling van de COP van 30% gedurende de nacht wat totaal onnodig was kijkende naar de vermogensbehoefte.
- beneden alleen vvw (5 groepen, totaal ong. 70m2)
- boven uitsluitend radiatoren met thermostaatknoppen (1 in elke kamer)
- garage met 1 radiator met thermostaatknop
- T6 thermostaat in de kamer
Het huis is goed geïsoleerd met beneden allemaal HR++ ramen. Het wordt snel warm en houdt ook de warmte goed vast.
Nu wordt de watertemperatuur meestal niet meer dan 30 a 35 graden en daarmee verwarm je de kamers boven niet. Het gaat met name om een werkkamer, kinderslaapkamer en de badkamer. In de werkkamer heb ik een speedcomfort gebruikt en dat helpt wel wat. In de badkamer bv kan dit niet.
Nu wil ik zones toepassen en daar lees ik in dit forum heel wat over, maar ook zeer verschillende installaties, merken en ervaringen. Nu is mijn idee het volgende:
- T6 vervangen door Honeywell Evohome (geen Tado ivm abonnement) met ketelrelais
- 3 kamers boven met HR92 knoppen
- zonneklep in aanvoer vvw plaatsen (MT4-230 of Honeywell zoneregelset 2-weg; geen idee wat beter is) met BDR91
Heeft iemand hier ervaring mee (of een beter idee) en moet Quatt ook nog aanpassingen doen?
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Als je je afgiftesysteem niet kunt aanpassen, dan is er wel eea te winnen met flow, en anders zal de temperatuur omhoog moeten.
Ik heb hier aanvoer van 34 graden nu (geen Quatt overigens) en is boven gewoon aangenaam in huis uit 78 met boven T10 en desingradiator in badkamer.
[ Voor 37% gewijzigd door MotorBeast op 13-12-2025 12:08 ]
Dat werkt niet. Zo heb ik geprobeerd de badkamer in te regelen, maar als het beneden warm is en de Quatt stopt, dan krijg ik boven ook geen warmte meer. Ik wil dus bereiken dat ik boven wel kan verwarmen als het beneden niet nodig is.paQ schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:01:
Wat hoop je te bereiken?
Als je je afgiftesysteem niet kunt aanpassen, dan is er wel eea te winnen met flow, en anders zal de temperatuur omhoog moeten.
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Correct. Maar een wp dan alleen maar laten draaien op een badkamer en bijv een werkkamer boven gaat ook gedoe opleveren als je de rest dan dicht zet.pietjm schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:08:
[...]
Dat werkt niet. Zo heb ik geprobeerd de badkamer in te regelen, maar als het beneden warm is en de Quatt stopt, dan krijg ik boven ook geen warmte meer. Ik wil dus bereiken dat ik boven wel kan verwarmen als het beneden niet nodig is.
Fluitende leidingen bijv, pendelgedrag.
Je kan in dat geval nog beter boven alles gewoon open zetten en inregelen op flow. Dan de vvw verdeler beneden sluiten, en dan iets terug regelen boven. In het 'beste geval' maak je van alles beneden en alles boven een zone. Zo houd je ws genoeg flow in elk geval.
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 13-12-2025 12:11 ]
Ik heb eraan gedacht om de thermostaatknoppen eruit te halen, maar er zitten geen voetventielen op de radiatoren (behalve badkamer), dus inregelen flow gaat niet echt. Er is weinig ruimte om voetventielen te plaatsen.MotorBeast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:05:
@pietjm Boven de thermostaatknopen eruit en gewoon inregelen op flow, 19 graden. Badkamer 22 graden en niet verlagen. Wat je alleen niet gaat lukken dan even een kamer naar 21 graden stoken.
Ik heb hier aanvoer van 34 graden nu (geen Quatt overigens) en is boven gewoon aangenaam in huis uit 78 met boven T10 en desingradiator in badkamer.
Kamertemperatuur is 20,5 continue en aanvoer komt nauwelijks boven de 30 graden uit. Daar verwarm je geen kamers mee, ook niet met het inregelen van de flow.
Alles staat nu open boven. Vvw verdeler kan ik niet sluiten. Daar zit alleen een thermostaatknop op die op 45 graden staat. Ik kan die moeilijk dicht zetten en dan op minder graden instellen. Maar dat bedoel je vast niet.paQ schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:09:
[...]
Correct. Maar een wp dan alleen maar laten draaien op een badkamer en bijv een werkkamer boven gaat ook gedoe opleveren als je de rest dan dicht zet.
Fluitende leidingen bijv, pendelgedrag.
Je kan in dat geval nog beter boven alles gewoon open zetten en inregelen op flow. Dan de vvw verdeler beneden sluiten, en dan iets terug regelen boven. In het 'beste geval' maak je van alles beneden en alles boven een zone. Zo houd je ws genoeg flow in elk geval.
Vandaar de zones die ik wil inregelen. Dan kan ik boven onafhankelijk van beneden verwarmen.
Dat gaat je denk ik alleen maar lukken met een parallel buffervat. En dat kost rendement.pietjm schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:22:
[...]
Alles staat nu open boven. Vvw verdeler kan ik niet sluiten. Daar zit alleen een thermostaatknop op die op 45 graden staat. Ik kan die moeilijk dicht zetten en dan op minder graden instellen. Maar dat bedoel je vast niet.
Vandaar de zones die ik wil inregelen. Dan kan ik boven onafhankelijk van beneden verwarmen.
YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)
Wel als je permanent 30 graden aanvoert. Trek ze er als test eens gewoon af.pietjm schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:15:
[...]
Ik heb eraan gedacht om de thermostaatknoppen eruit te halen, maar er zitten geen voetventielen op de radiatoren (behalve badkamer), dus inregelen flow gaat niet echt. Er is weinig ruimte om voetventielen te plaatsen.
Kamertemperatuur is 20,5 continue en aanvoer komt nauwelijks boven de 30 graden uit. Daar verwarm je geen kamers mee, ook niet met het inregelen van de flow.
Het hangt er ook een beetje vanaf of je hybride draait of alleen op de wp.pietjm schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:22:
[...]
Alles staat nu open boven. Vvw verdeler kan ik niet sluiten. Daar zit alleen een thermostaatknop op die op 45 graden staat. Ik kan die moeilijk dicht zetten en dan op minder graden instellen. Maar dat bedoel je vast niet.
Voor een vvw is 30 doorgaans zat de boel op te warmen en ook warm te houden. Boven wellicht ook tenzij je 22 of meer wil kunnen halen op een reguliere radiator. Dan zul je de afgifte moeten aanpassen -dus hoeveelheid warm water- en/of je methode van afgifte -dus vermogen radiator-, of de temperatuur moeten opvoeren.
Hybride draagt dan nog eigenlijk alleen maar bij aan die complexiteit. Omdat je eigenlijk overal in huis net wat anders wil. Hoe dan ook blijkt per kamer naregelen niet altijd de beste oplossing icm een warmtepomp. Zorg hoe dan ook voor afdoende flow in elke situatie. Dan kan het wellicht werken.
Ik stook zelf op alleen WP zo de verdelers en FCU in. Geen thermostatisch afknijpen of wat dan ook. Gewoon goed ingeregelde flow. 1 verdeler heeft 6 groepen, 1 heeft er 5. Beide verdelers kan ik openen en sluiten met een automatische danfoss kogelkraan. Dat gebeurt enkele keren in een stookseizoen, maar over het algemeen blijft alles gewoon open. De wp reageert netjes op de afgifte van de FCU door modulatie, en alles heeft ook flowmetertjes zodat ik kan zien wat ik eigenlijk afstel.
Hoe eenvoudiger je alles houdt, hoe makkelijker het afstellen is. Als er constant zaken veranderen door naregelingen, met name thermostatische kranen die open en dicht gaan, dan is het lastig rust in het systeem te krijgen. En in geval van hybride zit er nog een 'kaper op de kust' namelijk de CV ketel die dan af en toe er doorheen komt fietsen met nog veel warmer water, waarop de kranen dan weer reageren enz.
Edit:
Overigens zijn dit nou eventueel nog wel leuke dingen om te splitsen in 2 kleinere warmtepompen
1 voor beneden, en 1 voor boven, allebei een eigen thermostaat.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 13-12-2025 12:34 ]
Die voer ik aan. Thermostaatknoppen staan op max. Gaan dus m.i. nooit dicht. Tenzij de watertemperatuur natuurlijk bepalend is. Ik zal ze er af halen om te testen.MotorBeast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:29:
[...]
Wel als je permanent 30 graden aanvoert. Trek ze er als test eens gewoon af.
Verwarmen is hybride ingesteld. En 30 graden is ook meer dan genoeg voor beneden. Ik zit ook niet te wachten op complexe systemen, maar ik ga eerst de thermostaatknoppen eraf halen. Kijken wat het effect is. Stuk goedkoper ook dan een zonesysteem.paQ schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:31:
[...]
Het hangt er ook een beetje vanaf of je hybride draait of alleen op de wp.
Voor een vvw is 30 doorgaans zat de boel op te warmen en ook warm te houden. Boven wellicht ook tenzij je 22 of meer wil kunnen halen op een reguliere radiator. Dan zul je de afgifte moeten aanpassen -dus hoeveelheid warm water- en/of je methode van afgifte -dus vermogen radiator-, of de temperatuur moeten opvoeren.
Hybride draagt dan nog eigenlijk alleen maar bij aan die complexiteit. Omdat je eigenlijk overal in huis net wat anders wil. Hoe dan ook blijkt per kamer naregelen niet altijd de beste oplossing icm een warmtepomp. Zorg hoe dan ook voor afdoende flow in elke situatie. Dan kan het wellicht werken.
Ik stook zelf op alleen WP zo de verdelers en FCU in. Geen thermostatisch afknijpen of wat dan ook. Gewoon goed ingeregelde flow. 1 verdeler heeft 6 groepen, 1 heeft er 5. Beide verdelers kan ik openen en sluiten met een automatische danfoss kogelkraan. Dat gebeurt enkele keren in een stookseizoen, maar over het algemeen blijft alles gewoon open. De wp reageert netjes op de afgifte van de FCU door modulatie, en alles heeft ook flowmetertjes zodat ik kan zien wat ik eigenlijk afstel.
Hoe eenvoudiger je alles houdt, hoe makkelijker het afstellen is. Als er constant zaken veranderen door naregelingen, met name thermostatische kranen die open en dicht gaan, dan is het lastig rust in het systeem te krijgen. En in geval van hybride zit er nog een 'kaper op de kust' namelijk de CV ketel die dan af en toe er doorheen komt fietsen met nog veel warmer water, waarop de kranen dan weer reageren enz.
Edit:
Overigens zijn dit nou eventueel nog wel leuke dingen om te splitsen in 2 kleinere warmtepompenEen gesplitse duo
![]()
1 voor beneden, en 1 voor boven, allebei een eigen thermostaat.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
oeps, pomp ? , je ventilator lijkt me ook vrijwel niet te draaien.Erik1805 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:20:
Mijn Quatt maakt sinds kort dit geluid, iemand een idee?
YouTube: Quatt warmtepomp geluid
Verwarmen doet hij wel. En met dit warme weer draait ie sowieso heel langzaam. Of ik moet het mis hebben. Heb maar even een support ticket ingeschoten.Jan-tweak schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:26:
[...]
oeps, pomp ? , je ventilator lijkt me ook vrijwel niet te draaien.
[ Voor 41% gewijzigd door Erik1805 op 13-12-2025 14:37 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
succes, en nee, dit is zeker niet normaal, zit je al buiten de 2 jaar fabrieksgarantie ?Erik1805 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:33:
[...]
Verwarmen doet hij wel. En met dit warme weer draait ie sowieso heel langzaam. Of ik moet het mis hebben. Heb maar even een support ticket ingeschoten.
[Afbeelding]
Bedenk dat je zeker bij een warmtepomp veel langer aanspraak op de wettelijke garantie kunt maken, die is namelijk in Nederland afhankelijk van de te verwachten levensduur en zeker niet gelimiteerd op 2 jaar.
Dank je wel. Nee heb deze nu iets meer dan 1 jaarJan-tweak schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:40:
[...]
succes, en nee, dit is zeker niet normaal, zit je al buiten de 2 jaar fabrieksgarantie ?
Bedenk dat je zeker bij een warmtepomp veel langer aanspraak op de wettelijke garantie kunt maken, die is namelijk in Nederland afhankelijk van de te verwachten levensduur en zeker niet gelimiteerd op 2 jaar.
Mocht je toch voor zones gaan (ik heb er 3) waarvan 2 op continu temperatuur staan en eentje in de avond met 1 graad verhoogd (T22 radiatoren) is mijn advies om van EvoHome weg te blijven, ik ben naar Tado V3+ gegaan en dat werkt perfect.pietjm schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:45:
Ik ben al enige tijd in discussie met Quatt omdat mijn bovenverdieping niet echt warm wordt. Op zich eigenlijk wel logisch gezien de huidige opstelling:
Het huis is goed geïsoleerd met beneden allemaal HR++ ramen. Het wordt snel warm en houdt ook de warmte goed vast.
Nu wordt de watertemperatuur meestal niet meer dan 30 a 35 graden en daarmee verwarm je de kamers boven niet. Het gaat met name om een werkkamer, kinderslaapkamer en de badkamer. In de werkkamer heb ik een speedcomfort gebruikt en dat helpt wel wat. In de badkamer bv kan dit niet.
Nu wil ik zones toepassen en daar lees ik in dit forum heel wat over, maar ook zeer verschillende installaties, merken en ervaringen. Nu is mijn idee het volgende:
- T6 vervangen door Honeywell Evohome (geen Tado ivm abonnement) met ketelrelais
- zonneklep in aanvoer vvw plaatsen (MT4-230 of Honeywell zoneregelset 2-weg; geen idee wat beter is) met BDR91
Heeft iemand hier ervaring mee (of een beter idee) en moet Quatt ook nog aanpassingen doen?
Tado V3+ is in ieder geval zonder abonnement.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Zonering werkt nooit perfect met een WP. Je WP zal gezien de variatie van temperaturen en het open en (gedeeltelijk) dicht gaan van groepen varieren in retourtemperaturen en flow en dus zeer wispelturig en minder zuinig lopen.Star65 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:22:
[...]
Mocht je toch voor zones gaan (ik heb er 3) waarvan 2 op continu temperatuur staan en eentje in de avond met 1 graad verhoogd (T22 radiatoren) is mijn advies om van EvoHome weg te blijven, ik ben naar Tado V3+ gegaan en dat werkt perfect.
Tado V3+ is in ieder geval zonder abonnement.
Ik heb nu niet heel veel tijd om te reageren, dus even in een notendop:pietjm schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:45:
Ik ben al enige tijd in discussie met Quatt omdat mijn bovenverdieping niet echt warm wordt. Op zich eigenlijk wel logisch gezien de huidige opstelling:
Ik heb hier praktijkervaring mee, grofweg dezelfde situatie in huis, inmiddels naar tevredenheid. Maar: gebruik vooral een thermostaatventiel + thermostaatknop om je VVW te regelen i.p.v. een zoneklep (voor meer info kun je mijn posts in dit topic teruglezen).
Tot slot: het kan zijn dat, voor de meest efficiente aansturing, het temperen van de warmtevraag via OpenTherm loont. Maar dan hebben we het over COP +0.2, dus geen extreme verbetering, dat is meer voor de hobby.
Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)
Als de thermostaatknop op jouw vvw een RTL knop is dan kun jij die ook vervangen door een eenvoudige radiatorknop waarmee jij de flow kan knijpen. Dan krijgt de vvw minder flow en de bovenverdieping meer flow.pietjm schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:08:
[...]
Die voer ik aan. Thermostaatknoppen staan op max. Gaan dus m.i. nooit dicht. Tenzij de watertemperatuur natuurlijk bepalend is. Ik zal ze er af halen om te testen.
Zo een RTL knop reageert op de watertemperatuur om de vvw te beschermen tegen te hoge temperaturen en is dan vol open of vol dicht
[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 13-12-2025 16:19 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Nee, geen RTL. Zit op de aanvoer om max 45 graden door de leidingen te laten gaan.TeslaNerd schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:16:
[...]
Als de thermostaatknop op jouw vvw een RTL knop is dan kun jij die ook vervangen door een eenvoudige radiatorknop waarmee jij de flow kan knijpen. Dan krijgt de vvw minder flow en de bovenverdieping meer flow.
Zo een RTL knop reageert op de watertemperatuur om de vvw te beschermen tegen te hoge temperaturen en is dan vol open of vol dicht
Zones moet je echt zien te vermijden, dat levert vaak meer issues op. Je moet boven je afgifte zien te verbeteren. Ik heb de 1-1 radiatoren boven vervangen door jaga's met computerfans. Dat geeft beduidend meer afgifte. En de computersfans zijn veel efficienter en stiller dan speedcomforts. Eventueel je afgifte beneden wat knijpen door de groepen minder water te laten krijgen.pietjm schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:45:
Daarnaast gebruik ik een heel langzaam oplopend schema (via homeassistant) zodat de duo altijd in een lage stand draait en heel lang achter elkaar, daardoor krijgen de jaga's boven ook de hele dag warm water.
Wat wel perfect kan werken is werken met tweeMotorBeast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:52:
[...]
Zonering werkt nooit perfect met een WP. Je WP zal gezien de variatie van temperaturen en het open en (gedeeltelijk) dicht gaan van groepen varieren in retourtemperaturen en flow en dus zeer wispelturig en minder zuinig lopen.
Masterruimtes en Tado V3+
Beide ruimtes geef je vrijwel exact hetzelfde schema. Eén geregeld met de thermostaat en de ander met de draadloze sensor. Beide ruimtes kunnen warmtevraag doorgeven. In beide ruimtes alles geheel open. Met name een optie als er andere warmtebronnen een rol spelen, zoals intredend zonlicht, warmte van koken of een houtkachel.
Of dit een oplossing voor @pietjm kan zijn betwijfel ik, aangezien dat meer een probleem van het afgiftesysteem lijkt.
[ Voor 9% gewijzigd door Mickel moen op 13-12-2025 17:19 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ik heb geen vloerverwarming en er ook geen ervaring mee.
Mij lijkt het dat er waterzijdig onbalans is in jouw huis. Daar kan Quatt weinig aan doen lijkt mij. Dan zul je het moeten zoeken in het beperken van de afgifte van de vvw, voor zover mogelijk en het verhogen van het vermogen daar waar je het nu onvoldoende warm krijgt.
Ten eerste zou ik beginnen met alles in het hele huis helemaal open zetten en dan per ruimte de temperatuur volgen over een flink aantal dagen. Masterruimte op een continu temperatuur. De winterperiode is hier uitermate geschikt voor. Uitgangspunt 1 is dus verwarmen binnen de schil.
Een eerste stap is vervolgens waterzijdig inregelen voor zover mogelijk.
Een tweede stap kan zijn, radiatorventilatoren installeren.
Als laatste met de verkregen info een installateur naar jouw afgiftesysteem laten kijken.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Jouw posts mbt bovenstaande gelezen.jbtbnl schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:07:
[...]
Ik heb nu niet heel veel tijd om te reageren, dus even in een notendop:
Ik heb hier praktijkervaring mee, grofweg dezelfde situatie in huis, inmiddels naar tevredenheid. Maar: gebruik vooral een thermostaatventiel + thermostaatknop om je VVW te regelen i.p.v. een zoneklep (voor meer info kun je mijn posts in dit topic teruglezen).
Tot slot: het kan zijn dat, voor de meest efficiente aansturing, het temperen van de warmtevraag via OpenTherm loont. Maar dan hebben we het over COP +0.2, dus geen extreme verbetering, dat is meer voor de hobby.
Maar ik snap de truc met het ventiel en knop niet helemaal. Mijn verdeler en ketel staan in de garage. Als ik daar zo’n HR92 op zet, gaat die pas werken als mijn garage op temperatuur is. Maar als mijn kamertemperatuur bereikt is, moet de vvw geknepen worden. Vandaar dat ik de MT4-230 noemde om dat te doen.
Dat het in onbalans is, zou best kunnen. Maar nu staat alles al open en heb ik een continue temperatuur in de masterruimte. Radiatorventilatoren heb ik boven in 1 kamer en dat helpt iets. In de badkamer kan dat niet met een designradiator. De vvw knijpen is inderdaad nog een optie.Mickel moen schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:42:
@pietjm
Ik heb geen vloerverwarming en er ook geen ervaring mee.
Mij lijkt het dat er waterzijdig onbalans is in jouw huis. Daar kan Quatt weinig aan doen lijkt mij. Dan zul je het moeten zoeken in het beperken van de afgifte van de vvw, voor zover mogelijk en het verhogen van het vermogen daar waar je het nu onvoldoende warm krijgt.
Ten eerste zou ik beginnen met alles in het hele huis helemaal open zetten en dan per ruimte de temperatuur volgen over een flink aantal dagen. Masterruimte op een continu temperatuur. De winterperiode is hier uitermate geschikt voor. Uitgangspunt 1 is dus verwarmen binnen de schil.
Een eerste stap is vervolgens waterzijdig inregelen voor zover mogelijk.
Een tweede stap kan zijn, radiatorventilatoren installeren.
Als laatste met de verkregen info een installateur naar jouw afgiftesysteem laten kijken.
Inmiddels aardig wat tips gekregen en daar ga ik de komende tijd mee aan de slag.
Ik had ook een design handdoekradiator, zijn leuk maar bij lage aanvoertemperatuur totaal niet effectief. Al helemaal niet als er ook een handdoek overheen hangt. Bij mij nu een flinke jaga opgehangen en een handdoek rek erboven. De badkamer wordt nu voldoende warm bij 26-28 graden aanvoertemperatuur. I en door de fans zijn de handdoeken snel droogpietjm schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:48:
[...]
Dat het in onbalans is, zou best kunnen. Maar nu staat alles al open en heb ik een continue temperatuur in de masterruimte. Radiatorventilatoren heb ik boven in 1 kamer en dat helpt iets. In de badkamer kan dat niet met een designradiator. De vvw knijpen is inderdaad nog een optie.
Inmiddels aardig wat tips gekregen en daar ga ik de komende tijd mee aan de slag.
Wij hebben zelf vloerverwarming beneden en ik heb op alle radiatoren boven Tado knoppen zitten welke ik allemaal apart laat draaien. Tot nu toe ben ik er erg tevreden over, er loopt standaard 40 graden door de vloerverwarming en de slaapkamers/badkamer zijn warm op de momenten dat wij dat willen.MotorBeast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:52:
[...]
Zonering werkt nooit perfect met een WP. Je WP zal gezien de variatie van temperaturen en het open en (gedeeltelijk) dicht gaan van groepen varieren in retourtemperaturen en flow en dus zeer wispelturig en minder zuinig lopen.
Agree to disagree. In mijn situatie werkt het wel, de master (koudste kamer) doet altijd mee als er vanuit andere zones vraag is, daar zit ook een open verdeler in en vvw werkt in dit geval ook als een buffervat.MotorBeast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:52:
[...]
Wat ik ermee wil zeggen is dat je in basis gelijk hebt maar het kan wel goed en zuinig functioneren mits je de regeling goed hebt.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Sorry ik bedoel dat de thermostaatknop van de VV op 40 graden staat, meestal zit die dan rond de 30 gradenMotorBeast schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:49:
@supercrazy 40 graden? Je bent dus aan het mengen in een VV verdeler of buffervat en daarmee heb je een hoog verbruik. Neem aan dat je geen 40 graden de vloer in laat gaan. Normaal gesproken zal je met VV schat ik in rond de 25 tot 30 graden zitten en daarmee een fors lager verbruik. Iedere graad is 2% hoger verbruik ongeveer.
Soort van "open" dus. Dan is toch niet van naregeling te spreken?supercrazy schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:27:
[...]
Sorry ik bedoel dat de thermostaatknop van de VV op 40 graden staat, meestal zit die dan rond de 30 graden.
Hoe bedoel je precies? Hetgeen wat ik wilde aangeven voor de vraagsteller is dat we het boven (normale radiatoren) niet koud hebben doordat de Tado thermostaatkraan zelf de warmte vraagt als hij het nodig heeft en die geleverd door de Quatt. Daarmee is het voordeel dat de begane grond altijd lekker warm is omdat de vloerverwarming ook een deel van die warmte krijgt. De Tado thermostaat beneden hoeft eigenlijk nooit warmte te vragen hierdoor.paQ schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:38:
[...]
Soort van "open" dus. Dan is toch niet van naregeling te spreken?
De vraagsteller krijgt het volgens mij niet warm omdat met die radiatoren een Ta van 30 -bij die flow- onvoldoende blijkt.supercrazy schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:47:
[...]
Hoe bedoel je precies? Hetgeen wat ik wilde aangeven voor de vraagsteller is dat we het boven (normale radiatoren) niet koud hebben doordat de Tado thermostaatkraan zelf de warmte vraagt als hij het nodig heeft en die geleverd door de Quatt. Daarmee is het voordeel dat de begane grond altijd lekker warm is omdat de vloerverwarming ook een deel van die warmte krijgt. De Tado thermostaat beneden hoeft eigenlijk nooit warmte te vragen hierdoor.
In feite is dit ook een regeling met twee master-ruimtes. Wat hier voor een probleem kan zorgen is dat de Tado-knop hier thermostaat en naregeling is. Dat kan voor onrustig gedrag zorgen. Althans bij geheel met radiatoren verwarmen. Wellicht heb je dat minder bij gedeeltelijke vloerverwarming. Bij jou werkt het naar tevredenheid begrijp ik. 👍supercrazy schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:47:
[...]
Hoe bedoel je precies? Hetgeen wat ik wilde aangeven voor de vraagsteller is dat we het boven (normale radiatoren) niet koud hebben doordat de Tado thermostaatkraan zelf de warmte vraagt als hij het nodig heeft en die geleverd door de Quatt. Daarmee is het voordeel dat de begane grond altijd lekker warm is omdat de vloerverwarming ook een deel van die warmte krijgt. De Tado thermostaat beneden hoeft eigenlijk nooit warmte te vragen hierdoor.
Iedere situatie en afgiftesysteem is ook weer anders. Het proberen altijd waard.
Bij gebruik van de draadloze sensor heb je dat onrustige gedrag niet, mits je in beide ruimtes vrijwel hetzelfde schema hanteert.
Als er al behoefte is aan enige naregeling, dan beter een mechanische thermostaatknop gebruiken die op een hogere temperatuur ingesteld is dan de thermostaat/sensor. Deze gaat dan wat knijpen als de temperatuur te hoog wordt in de betreffende ruimte.
Het vergt vaak experimenteren over een lange periode.
Klopt.paQ schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:55:
[...]
De vraagsteller krijgt het volgens mij niet warm omdat met die radiatoren een Ta van 30 -bij die flow- onvoldoende blijkt.
Update over mn Quatt defrost probleem vandaag:lieverd schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:50:
[...]
Ik denk niet dat die 40 graden-limiet je defrost probleem kan verklaren. Bij mij staat CV op minimaal vermogen en max 35 graden. Misschien kon het defrost-water niet goed weglopen, of doet de bodemplaatverwarming het niet goed?
Vorige week vrijdag 5 december monteur op bezoek gehad van Quatt. Alle aansluitingen gecontroleerd en toch het hoofdboard vervangen. Ik heb op zijn advies mn flow via mn bypass op de vloerverdeler naar 740 opgeschroefd. Helaas probleem niet verholpen: vrijdagmiddag om 16.00 was de quatt bij 7 graden buiten weer dichttrokken met rijp.
S’nachts weer bevroren, maar de ochtend erna heb ik handmatig de sensor op de verdamper (klein grijs blokje) vrijgemaakt. En waarempel; ik kreeg defrost: hij moet het dus kunnen.
Daarna is hij een week niet meer bevroren door zacht weer, maar wel afgelopen vrijdag voor de tweede keer monteur op bezoek gehad van Quatt om naar het probleem te kijken. Heeft de monteur de spoel van de vierwegklep vervangen (oorzaak was te hoge weerstand op 2.08 Amp) en de aansluitingen op het hoofdboard opnieuw aangedraaid. Helaas is het vriesprobleem weer niet opgelost: Gisteravond rond 22:00 uur en gedurende de nacht zag ik opnieuw rijpvorming ontstaan. Dat is gezien de omstandigheden (2–4 graden en hoge luchtvochtigheid) op zich verklaarbaar. Maar er is blijkbaar geen defrost geslaagd, want vanmorgenvroeg de verdamper weer bevroren aangetroffen. Tot ongeveer 14:15 (toen ben ik handmatig met lauw water gaan ontdooien) vandaag was de verdamper dus bedekt met een dikke laag ijsrijp en massieve ijsvorming over de gehele verdamper. De openingen aan de randen van de bodemplaten waren ook dichtgevroren. Via het voorrooster was aan de binnenzijde van de verdamper en op de leidingen eveneens een dikke ijslaag zichtbaar. Dit terwijl de buitentemperatuur gedurende de ochtend opliep van ongeveer 4 graden naar 7,5-8,5 graden.
Naar mijn idee zou één succesvolle defrost de verdamper volledig ijsvrij moeten maken, waarna hij bij temperaturen van 5–8 graden niet opnieuw massaal zou moeten bevriezen.
In de CiC in Home Assistant zie ik dat er afgelopen nacht negen defrostpogingen lijken te zijn geweest (uitgezet/aangezet). Deze pogingen duren telkens maximaal circa tien seconden en hebben geen zichtbaar effect gehad.
Mijn observaties van gisteravond tot nu zijn als volgt:
* De flow is gedurende de nacht en ochtend continu stabiel gebleven rond de 730–740 bij actieve warmtepomp.
* De buitentemperatuursensor is gedurende de nacht en ochtend duidelijk uit de pas gaan lopen. De sensor gaf temperaturen rond het vriespunt aan, terwijl de werkelijke buitentemperatuur al urenlang rond de 4 graden lag en later opliep tot 7,5 graden.
* De warmtepomp negeert de warmtevraag. Het setpoint staat op 21 graden, maar de kamertemperatuur is sinds gisteravond onder dit setpoint gebleven (rond 20,7 en lager, later zelfs langdurig rond 20,2), misschien hysterese?
* Het vermogen blijft stabiel rond 2000–2200watt, met een power input van circa 1000–1100 watt. Dit kan erop wijzen dat de pomp in een speciaal programma blijft draaien door foutieve sensoring, of dat de pomp door de ijsvorming fysiek beperkt wordt in het leveren van meer vermogen.
* De delta is gedurende de gehele nacht en tijdens alle defrostpogingen stabiel gebleven rond de 2,3 graden. Dit wijst er voor mij op dat er feitelijk geen defrost is uitgevoerd; bij een werkende defrost zou ik juist een snel oplopende delta verwachten. Die heb ik de hele nacht niet gezien.
* De defrostpogingen (aangezet/ uitgezet in Home Assistant) vinden plaats in regelmatige intervallen, maar leiden niet tot een stijgende delta of een tijdelijke vermogenspiek.
De centrale vraag is voor mij daarom:
Waarom werden er geen succesvolle defrosts uitgevoerd gedurende afgelopen nacht, en volgt er geen acute defrost op het moment dat de pomp in de ochtend massief bevroren is?
Mijn vermoedens daarbij zijn:
* De Quatt schat de omstandigheden onjuist in en stelt defrost te lang uit?
* Door herhaald mislukte defrostpogingen blijft rijp zich opbouwen, wat een versterkend effect heeft, totdat onderdelen zodanig bevroren raken dat de pomp hier zelfstandig niet meer uitkomt. Dit zou ook kunnen verklaren waarom het vermogen niet boven de 2200–2300 watt uitkomt?
* De oorzaak ligt mogelijk in de aansturing op basis van sensoren. Het kan zijn dat de CiC denkt dat de pomp correct functioneert binnen een bepaald programma, terwijl de werkelijke omstandigheden niet goed worden herkend. Dit zou de regelmatige defrostintervallen, de stabiele delta en het ontbreken van een defrostpiek kunnen verklaren.
* Door de dikke ijslaag op de verdamper is de warmtepomp fysiek niet meer in staat om voldoende vermogen te leveren om een defrost nog succesvol uit te voeren?
Om de verdamper vanmiddag ijsvrij te krijgen, heb ik vandaag de volgende stappen getest:
* Om 12:20 heb ik de warmtevraag verhoogd naar 23 graden om een defrost te forceren. Dit had geen effect; er werd geen defrost uitgevoerd en de ketel sprong alleen bij.
* Om 13:10 heb ik de CV-temperatuur van de ketel verhoogd van 40 naar 60 graden. De water-in en water-uit temperaturen liepen hierbij duidelijk op, maar dit had geen zichtbaar effect op de verdamper. Om 13:34 heb ik de thermostaat teruggezet naar 21 graden en een minuut later de keteltemperatuur weer verlaagd naar 40 graden.
* Om 13:35 heb ik een harde reset uitgevoerd door zowel de pomp als de CiC enkele minuten spanningsloos te maken, door de stekker eruit te halen. Ook dit resulteerde daarna niet in een defrost.
* Uiteindelijk heb ik de Quatt rond 14:15 volledig spanningsloos gemaakt en de verdamper handmatig ontdooid met lauwwarm water, voorzichtig over de buitenzijde van de verdamper gegoten. Rond 14.40 heb ik de pomp weer aangesloten.
Na het handmatig ijsvrij maken van de verdamper en het instellen van een warmtevraag van 22 graden functioneert de Quatt eventjes weer 'normaal'. De COP herstelde, de delta steeg, de buitentemperatuur werd weer correct gemeten en het vermogen kwam weer boven de 2300 watt uit. Na ongeveer een half uur, dus rond 15:30 zie ik opnieuw rijpvorming op de verdamper ontstaan. Het valt me op dat de rijpvorming duidelijk ontstaat aan de onderzijde.
Voor mij lijkt het probleem oplosbaar als de defrosts op het juiste moment en succesvol worden uitgevoerd. Daarvoor ben ik in gesprek met Quatt; de monteurs en technische ondersteuning zijn overigens prima kundig; we moeten alleen de oorzaak zien te pinpointen.
Iemand hier een idee hoe ik veilig en verantwoord een defrost kan forceren, buiten bovenstaande genoemde zaken? Dan kan ik de komende dagen mijn CoP en gasbruik in elk geval redden; ze geven nog een aantal dagen redelijk zacht weer aan.
@Pistolepaultje De vraag over de bodemplaatverwarming heb je nog niet beantwoord. Mogenlijk heb je daar een probleem.lieverd schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:50:
[...]
Ik denk niet dat die 40 graden-limiet je defrost probleem kan verklaren. Bij mij staat CV op minimaal vermogen en max 35 graden. Misschien kon het defrost-water niet goed weglopen, of doet de bodemplaatverwarming het niet goed?
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Monteur zei van niet, leek me ook onwaarschijnlijk dat de bodemplaat de oorzaak is van de massief bevroren pomp. Dit was vanmiddag bij 8,5 graad buitentempWAF1 schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:02:
[...]
@Pistolepaultje De vraag over de bodemplaatverwarming heb je nog niet beantwoord. Mogenlijk heb je daar een probleem.
:strip_exif()/f/image/rjxJtQKad1QVx4MEdmWyjrjT.jpg?f=fotoalbum_large)
2 dingetjes:Pistolepaultje schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:37:
[...]
Monteur zei van niet, leek me ook onwaarschijnlijk dat de bodemplaat de oorzaak is van de massief bevroren pomp. Dit was vanmiddag bij 8,5 graad buitentemp
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Voor zover ik weet is een defrost niet handmatig te triggeren. Ze zouden automatisch moeten gaan op basis van de buitentemp.
- Je zou kunnen proberen eens wat te buigen aan het metalen stripje waar de buitentemp sensor op zit. Die te lage temperatuur kan betekenen dat deze in het ijs komt te zitten, en daardoor niet meer de juiste temperatuur oppikt. Meerderen hier (waaronder ik) hebben de tempsensor wat weggebogen, aangezien deze temperatuur lijkt op te pikken van de verdamper. Er is een hele kleine kans dat de sensor een verkeerde werking triggert. Bijv (gedachte-experimentje): buitentemp is te laag, dus defrost wordt getriggerd. Defrost begint bovenaan en aan de rand eerder dan beneden. Buitentemp pikt de temperatuur van de defrost op en schat de temperatuur van de Quatt te hoog in.
Ik schat de kans echter vrij klein in, aangezien @jj85 aangeeft dat de defrosts op basis van de verdampertemperatuur getriggerd worden, en niet door die van de tempsensor.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Gaat op verdampertemperatuur, dus niet direct de buitentemperatuur.onlinaius schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:10:
[...]
2 dingetjes:
- Voor zover ik weet is een defrost niet handmatig te triggeren. Ze zouden automatisch moeten gaan op basis van de buitentemp.
- Je zou kunnen proberen eens wat te buigen aan het metalen stripje waar de buitentemp sensor op zit. Die te lage temperatuur kan betekenen dat deze in het ijs komt te zitten, en daardoor niet meer de juiste temperatuur oppikt. Meerderen hier (waaronder ik) hebben de tempsensor wat weggebogen, aangezien deze temperatuur lijkt op te pikken van de verdamper. Er is een hele kleine kans dat de sensor een verkeerde werking triggert. Bijv (gedachte-experimentje): buitentemp is te laag, dus defrost wordt getriggerd. Defrost begint bovenaan en aan de rand eerder dan beneden. Buitentemp pikt de temperatuur van de defrost op en schat de temperatuur van de Quatt te hoog in.
Ik schat de kans echter vrij klein in, aangezien @jj85 aangeeft dat de defrosts op basis van de verdampertemperatuur getriggerd worden, en niet door die van de tempsensor.
Wel indirect op buitentemperatuur, als die laag is gaat de verdampertemp ook omlaag
Een slechte / kapotte sensor op de verdamper zou ook best een oorzaak kunnen zijn voor het niet werken van de defrosts.
Zou leuk zijn om de modbussniffer op de Quatt van @Pistolepaultje aan te sluiten om te zien wat er gebeurt
Geen antwoord op je vraag en enigszins offtopic maar ik zou persoonlijk eerder overwegen om op de kamers boven wat infraroodpanelen op te hangen i.p.v. te knoeien met een suboptimale oplossing met verschillende zones waarbij uiteindelijk je afgiftesysteem het probleem is. Wellicht iets met ingebouwde verlichting aan het plafond, en/of onder het bureau van de kids. Deze kan je ook gemakkelijk timen zodat ze enkel aangaan wanneer dat nodig is.pietjm schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:45:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/nIVTkpL4HqhVKKvAJXtbMf8z.webp?f=user_large)
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Thanks voor het meedenken beiden. Buitentempsensor is me duidelijk, waar bevind zich de verdampersensor exact op de Quatt? Kan niet vinden in je postsjj85 schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:40:
[...]
Gaat op verdampertemperatuur, dus niet direct de buitentemperatuur.
Wel indirect op buitentemperatuur, als die laag is gaat de verdampertemp ook omlaag![]()
Een slechte / kapotte sensor op de verdamper zou ook best een oorzaak kunnen zijn voor het niet werken van de defrosts.
Zou leuk zijn om de modbussniffer op de Quatt van @Pistolepaultje aan te sluiten om te zien wat er gebeurt
Geen idee eerlijk gezegd. Vermoed ergens op de ingang of uitgang van de verdamper (dus dat ding dat bevriest in jouw geval)Pistolepaultje schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:55:
[...]
Thanks voor het meedenken beiden. Buitentempsensor is me duidelijk, waar bevind zich de verdampersensor exact op de Quatt? Kan niet vinden in je posts
Ah oké ik snap de verwarring. Je kunt een Round Wireless in de woonkamer hangen als temperatuur voeler en dan een HR92 op dezelfde (woonkamer) zone als regelunit. Dat de apparaatjes fysiek niet in dezelfde ruimte zitten maakt niet uit.pietjm schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:43:
[...]
Jouw posts mbt bovenstaande gelezen.
Maar ik snap de truc met het ventiel en knop niet helemaal. Mijn verdeler en ketel staan in de garage. Als ik daar zo’n HR92 op zet, gaat die pas werken als mijn garage op temperatuur is. Maar als mijn kamertemperatuur bereikt is, moet de vvw geknepen worden. Vandaar dat ik de MT4-230 noemde om dat te doen.
Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)
Quatt draait nu al een half uur gewoon door terwijl de temperatuur allang op setpoint is.
Iemand een verklaring voor? Of is dit gewoon de PID regeling van de Tado die hiervoor zorgt? Ik heb dat nog niet eerder gezien volgens mij (of niet opgemerkt).
De Quatt zakte wel om 22:00 terug in vermogen
Onderstaande zie ik via de json.
CiC 3.15.2
[ Voor 13% gewijzigd door CPM op 14-12-2025 22:45 ]
Hier tekenen aub ......
Heb ik mijn vorige woning wel in 1 kamer gedaan, maar daar had ik ook maar in die ene kamer een probleem. Kleine radiator in uitgebouwde kamer.Animal_X schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:42:
[...]
Geen antwoord op je vraag en enigszins offtopic maar ik zou persoonlijk eerder overwegen om op de kamers boven wat infraroodpanelen op te hangen i.p.v. te knoeien met een suboptimale oplossing met verschillende zones waarbij uiteindelijk je afgiftesysteem het probleem is. Wellicht iets met ingebouwde verlichting aan het plafond, en/of onder het bureau van de kids. Deze kan je ook gemakkelijk timen zodat ze enkel aangaan wanneer dat nodig is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar hier geen oplossing. Zeker in de badkamer niet. Ga eerst wat aan thermostaatknoppen doen en vvw wat knijpen.
Ik heb een verglijkbaar probleem. Huis vvw beneden op temperatuur, boven nog koud, want enlkelpaneels radiatoren,. Geen HR++ maar gewoon dubbel glas helaas. Maar knijpen van de vloerverwarming is wel een goed idee. Gaat dat geen problemene opleveren met de pomp alleen?pietjm schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:58:
[...]
Heb ik mijn vorige woning wel in 1 kamer gedaan, maar daar had ik ook maar in die ene kamer een probleem. Kleine radiator in uitgebouwde kamer.
Maar hier geen oplossing. Zeker in de badkamer niet. Ga eerst wat aan thermostaatknoppen doen en vvw wat knijpen.
Hop,hop,hop!
Uiteraard is de bodemplaatverwarming niet de hoofdoorzaak van een massief bevroren wp. Maar of deze aan of uit staat kan misschien wel het verschil maken wat je sensor rond de 2 of 3 graden in staat is (door ijsvorming) te meten. Rond die temperatuur lijkt (uit je tekst) een probleem te ontstaan waardoor de wp niet tijdig genoeg gaat defrosten.. Ik begreep dat als je de sensor ijsvrij maakte hij wel de defrost triggerde. Het is mijn inziens dan de moeite waard om het gedrag van de bodemplaatverwarming te onderzoeken want deze zal er niet voor niks op zitten. We weten bovendien dat bij de 1,5 de temperatuur, wanneer deze aangaat, omlaag is aangepast, wanneer de verwarming aangaat, er is dus minder speeling. (Ik weet niet welke type je hebt) De meting van de temperatuur hoeft er maar net naast te zitten en dan gaat deze verwarming misschien te laat aan.Pistolepaultje schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:37:
[...]
Monteur zei van niet, leek me ook onwaarschijnlijk dat de bodemplaat de oorzaak is van de massief bevroren pomp. Dit was vanmiddag bij 8,5 graad buitentemp
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Maar als het met de buitentemp sensor te maken heeft (wat ik eerlijk gezegd betwijfel, maar het is het proberen waard), is de makkelijkste optie om dat metalen stripje waar die opzit even te buigen zodat deze haaks op de warmtepomp staat. Ik vermoed niet dat het het probleem oplost, maar proberen is 2 minuten werk, dus ik zou het zeker even doen, en kijken of het gedrag veranderd.WAF1 schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:43:
[...]
Uiteraard is de bodemplaatverwarming niet de hoofdoorzaak van een massief bevroren wp. Maar of deze aan of uit staat kan misschien wel het verschil maken wat je sensor rond de 2 of 3 graden in staat is (door ijsvorming) te meten. Rond die temperatuur lijkt (uit je tekst) een probleem te ontstaan waardoor de wp niet tijdig genoeg gaat defrosten.. Ik begreep dat als je de sensor ijsvrij maakte hij wel de defrost triggerde. Het is mijn inziens dan de moeite waard om het gedrag van de bodemplaatverwarming te onderzoeken want deze zal er niet voor niks op zitten. We weten bovendien dat bij de 1,5 de temperatuur, wanneer deze aangaat, omlaag is aangepast, wanneer de verwarming aangaat, er is dus minder speeling. (Ik weet niet welke type je hebt) De meting van de temperatuur hoeft er maar net naast te zitten en dan gaat deze verwarming misschien te laat aan.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/awGihbrCLgPF5Z0URhzTLoRn.jpg?f=fotoalbum_large)