120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.
Op een Intergas ketel kan je het al helemaal gemakkelijk regelen.TeslaNerd schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:46:
[...]
Met het cv-water op maximaal 30 graden gaat mijn Intergas helemaal niet aan omdat het water dan door de Quatt al warmer wordt gemaakt dan die 30 graden. Misschien dat niet iedere cv ketel zo slim is als mijn Intergas maar hier geen aan/uit/aan/uit/aan/uit.
Kwestie van parameter q instellen op 1 en dan kan je met 1 druk op de knop de zomerstand in en uitschakelen.
Dit heeft als voordeel dat je de ketel gewoon op een temperatuur kan houden die niet tot pendelen leidt als je Quatt een storing heeft of het echt super koud is.
Je ketel begrenzen op 30 doet namelijk ook niet veel goeds als de Quatt het met 29 aanlevert.
3x raden wanneer de stooklijn is aangepastRickvdT schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:26:
Inmiddels mijn stooklijn laten aanpassen naar mijn eigen berekende 'optimale' stooklijn. Eens kijken hoe dat gaat de komende weken. Overigens werden mails binnen twee werkdagen beantwoord in een periode rond de feestdagen met vorst, terwijl ik aangevinkt had dat het geen haast had. Dat is toch netjes.
[...]
Hebben jullie nog tips om bevriezing tegen te gaan? Ik kon op mijn cv geen functie vinden om de pomp constant te laten draaien.
Wat is je defect? Wat gaat er exact mis bij je?dzuijlek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:18:
Ik zit sinds afgelopen vrijdag met een defecte Quatt. Ik heb al 4x gebeld en telkens krijg ik dezelfde melding: ik moet gewoon geduldig afwachten totdat de planning contact met me opneemt voor een afspraak. Ik wordt er echt heel pissig van. Voelt gewoon niet goed met temperaturen ver beneden nul en een cv die ook soms even een of twee uur uitstaat. Kans op bevriezing is dan wel reëel. Ik ga ze in ieder geval iedere dag bellen.
Hebben jullie nog tips om bevriezing tegen te gaan? Ik kon op mijn cv geen functie vinden om de pomp constant te laten draaien.
De aardlek knalt er telkens uit als ik de stekker van de Quatt erin stop. Ik iemand op dit forum dacht aan de waterpomp die het begeven heeft.Pistolepaultje schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:21:
[...]
Wat is je defect? Wat gaat er exact mis bij je?
De Quatt werkt nog niet optimaal bij ons. Het afgifte systeem op begane grond en 1ste verdieping vraagt om verbetering, ik ben voornemens om dit de komende tijd gefaseerd aan te pakken en zal proberen om zo uitvoerig mogelijk te beschrijven waar ik tegenaan loop.
Afgifte:
Begane grond: Vloerverwarming in woonkamer en keuken: Comfortline 8-groeps LTV-verdeler met WILO pomp, 5 lange groepen (100m, 2017), 3 korte groepen (60m, 2025), 2 radiatoren in gang en WC.
1ste verdieping: 4 radiatoren (3 slaapkamers, 1 badkamer)
2de verdieping: 42 m2 Vloerverwarming WARP-systems (werkt TOP!)
Stap 1: Het afgifte systeem op de begane grond aanpakken
De Quatt levert water van 32/35 graden, echter de aanvoertemperatuur van de vloer is maar 28 graden. De mengkraan staat open, de 8 groepen hebben een goede flow, het hydraulische inregelventiel zo dicht mogelijk. Het lijkt erop dat de LTV-verdeler retourwater blijft mengen waardoor de aanvoertemperatuur te laag blijft met als gevolg dat de ketel zeer regelmatig bijspringt! Zodra de (Remeha) ketel aan gaat (45 graden), dan gaat er wel 45 graden de vloer in (en dat wil ik dan weer niet, max. 40!) :-)
De radiatoren vinden 45 graden trouwens ook fijner dan 32 graden, maar dat is een volgende stap (waterzijdig inregelen, ventilatoren, etc.). De Quatt zou deze hogere temperatuur ook moeten kunnen leveren, maar de Quatt helpdesk kan mij niet vertellen hoe ik dit kan realiseren?
Na van alles geprobeerd te hebben is mijn conclusie dat de LTV-verdeler op de begane grond niet geschikt is voor een hybride systeem en deze vervangen dient te worden door een hybride verdeler (b.v. ROBOT Hybride LTVC verdeler 8 groeps Wilo). Dit is echter een redelijke prijzige oplossing. Is dit de beste oplossing voor mijn specifieke situatie?
Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.
Ziet er inderdaad een stuk beter uit.RickvdT schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:13:
[...]
3x raden wanneer de stooklijn is aangepastSindsdien een super stabiele run van 20 uur tot de zon doorbrak i.p.v. elke 2/3 uur even uit. Even afwachten wat het met nog lagere temperaturen doet maar vooralsnog is dit een aanzienlijke vooruitgang met vloerverwarming.
[Afbeelding]
@Quatt Support Misschien een goede om hier eens een stagiair op te zetten die analyseert welke Quatts hier nog meer last van hebben? Dat hoeft niet eens een WO stagiair te zijn, een HBO student die een beetje goed met SPSS / Stata is kan dit er ook zo uitvissen, want voor een goede statisticus is dit kinderlijk eenvoudig.
- Neem de warmteopwek data van alle Quatts over een aantal (bijv 10) willekeurige dagen in het stookseizoen.
- Verwijder de uren waar de Quatt uitstond.
- Bereken de gemiddelde warmteopwek over de uren waarop de Quatt aanstond.
- Stel een grens waarop je kunt zeggen dat de Quatt pendelt. Bijv 20% boven de gemiddelde warmtevraag en 20% er onder.
- Stel een grens hoeveel uren hieraan moet worden voldaan voordat je kunt spreken van (onnodig) pendelgedrag, bijv 5 uur.
- Maak per stookdag een pendelgedrag dummy variabele.
- Stel een grens hoeveel van de 10 dagen de pendelgedrag dummy op 1 moet staan voordat je de Quatt bestempelt als een mogelijk probleemgeval. (bijv 3).
Nu heb je een lijst van Quatts die je dieper kunt analyseren, en waarbij je de stooklijnen kunt aanpassen.
Best leuk, kan die stagiair op zijn stageverslag zetten dat zijn korte stage bijv. 16 ton Co2 per jaar heeft bespaart.
(vergeef eventuele foutjes, mijn statistiek is wat roestig)
Volgende stap: detecteer pendelen automatisch, en pas de stooklijn automatisch aan (eerst supervised waarbij een medewerker de aanpassingen goed moet keuren, en als dat een paar honderd keer goed is gegaan automatisch, waarbij je de gebruiker via email informeert over de aangepaste stooklijn, en wat te doen als dit toch niet naar wens is).
[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 06-01-2026 12:10 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.
Ik ben overgestapt van een mengverdeler naar een pomploze LTV verdeler en dat werkt in mijn geval aanzienlijk beter. Voor een 8 groeps verdeler (rvs) ben je ongeveer €380 kwijt bij warmyteservice. Zorg ook ervoor als je dat gaat doen dat je aanvoerleidingen minimaal 22mm zijn, liefst nog groter.Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:02:
Na van alles geprobeerd te hebben is mijn conclusie dat de LTV-verdeler op de begane grond niet geschikt is voor een hybride systeem en deze vervangen dient te worden door een hybride verdeler (b.v. ROBOT Hybride LTVC verdeler 8 groeps Wilo). Dit is echter een redelijke prijzige oplossing. Is dit de beste oplossing voor mijn specifieke situatie?
[ Voor 13% gewijzigd door Star65 op 06-01-2026 12:23 ]
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Even voor de zekerheid: zie je dat in het gebruikte elektrisch vermogen, of het thermisch vermogen (de warmte die er wordt opgewekt?). Want het maximale vermogen kun je alleen aflezen aan het gebruikte elektrisch vermogen (als dit ergens rond de 1600 watt ligt (even uit mijn hoofd) draait je Quatt ongeveer maximaal).Erik1805 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:13:
Ik ga toch een keer proberen met de stand op duurzaam. Kijken of de Quatt het zonder cv ook zou redden. Aangezien ik wel zie dat de Quatt niet zijn maximale vermogen gebruikt en dan de cv snel bijschakeld. Heb dat nog nooit geprobeerd.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Heel mooi, maar ik blijf het bizar vinden dat de cic dat zelf niet kan met al die ingebouwde AI. Of zou dat ooit nog komen?RickvdT schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:13:
[...]
3x raden wanneer de stooklijn is aangepastSindsdien een super stabiele run van 20 uur tot de zon doorbrak i.p.v. elke 2/3 uur even uit. Even afwachten wat het met nog lagere temperaturen doet maar vooralsnog is dit een aanzienlijke vooruitgang met vloerverwarming.
[Afbeelding]
En dan de CV terug naar 40 om te voorkomen dat er te warm water de vloer in gaat?Star65 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:20:
[...]
Ik ben overgestapt van een mengverdeler naar een pomploze LTV verdeler en dat werkt in mijn geval aanzienlijk beter. Voor een 8 groeps verdeler (rvs) ben je ongeveer €380 kwijt bij warmyteservice. Zorg ook ervoor als je dat gaat doen dat je aanvoerleidingen minimaal 22mm zijn, liefst nog groter.
En leveren de pomp van de Quatt en CV dan genoeg druk voor voldoende flow op de 8 groepen?
[ Voor 8% gewijzigd door Hueify op 06-01-2026 13:00 ]
Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.
Het is niet zo koud dat met een uurtje of 2 gelijk al je leidingen kapot vriezen. En dan gaat sowieso het overstort ventiel eerst open. En als het zo koud is, lijkt het me ook sterk dat de CV 2 uur niet aan staat.dzuijlek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:18:
Ik zit sinds afgelopen vrijdag met een defecte Quatt. Ik heb al 4x gebeld en telkens krijg ik dezelfde melding: ik moet gewoon geduldig afwachten totdat de planning contact met me opneemt voor een afspraak. Ik wordt er echt heel pissig van. Voelt gewoon niet goed met temperaturen ver beneden nul en een cv die ook soms even een of twee uur uitstaat. Kans op bevriezing is dan wel reëel. Ik ga ze in ieder geval iedere dag bellen.
een Quatt laat zich niet sturen op een specifieke aanvoertemperatuur, dus "ik wil 45 graden", dat gaat simpelweg niet.Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:02:
De radiatoren vinden 45 graden trouwens ook fijner dan 32 graden, maar dat is een volgende stap (waterzijdig inregelen, ventilatoren, etc.). De Quatt zou deze hogere temperatuur ook moeten kunnen leveren, maar de Quatt helpdesk kan mij niet vertellen hoe ik dit kan realiseren?
als de (master) thermostaat het huis (danwel de master-ruimte) op temperatuur kan houden met 32 graden, dan is dat de temperatuur waar je het mee moet doen.
voor overige ruimten (met radiatoren): de afgifte is de bottleneck, niet de WP. Dus los het probleem op waar het ontstaat i.p.v. "pleisters plakken / symptoom bestrijding" bij de WP.
Grappig overigens dat je de oplossing al op de 2e verdieping hebt liggen, maar dat terzijde.
WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik heb een 36/30 CW5 voor veel warm water. Die heeft al 20 jaar probleemloos gependeld tot de Quatt het heeft overgenomen en pendelt probleemloos verder zonder dat ik mij daar enige zorgen over zal maken. Jouw ophef hierover herken ik totaal nietnetappie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:27:
[...]
Op een Intergas ketel kan je het al helemaal gemakkelijk regelen.
Kwestie van parameter q instellen op 1 en dan kan je met 1 druk op de knop de zomerstand in en uitschakelen.
Dit heeft als voordeel dat je de ketel gewoon op een temperatuur kan houden die niet tot pendelen leidt als je Quatt een storing heeft of het echt super koud is.
Je ketel begrenzen op 30 doet namelijk ook niet veel goeds als de Quatt het met 29 aanlevert.
[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 06-01-2026 13:19 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Wij draaien hier volledig op vloerverwarming met pomploze verdelers op een flink aantal groepen. Daarbij een constante thermostaat temperatuur. Qua modelleren is het een setup met minimale ruis dus dat ging best prima. Ik kan mij echter voorstellen dat het bij de meeste Quatt bezitters dit een stuk lastiger zal zijn.raven22 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:33:
[...]
Heel mooi, maar ik blijf het bizar vinden dat de cic dat zelf niet kan met al die ingebouwde AI. Of zou dat ooit nog komen?
Daarbij zal het overgrote deel van de klanten niet of nauwelijks opmerken dat het efficiënter kan, terwijl het overgrote deel van de klanten zal klagen als het niet comfortabel warm is. Dus ik snap dat ze aan de veilige kant gaan zitten qua stooklijn, want te veel sturen op efficiëntie kost Quatt alleen maar geld aan servicecontact. (WeHeat intelligence wordt bijvoorbeeld ook een betaalde dienst.)
Kijk even of je de pomp nadraaitijd in kan stellen. Bij sommige merken kan deze op 24 uur worden gezet (of in ieder geval meer dan een uur) tegen bevriezing.dzuijlek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:18:
Waarom niet het inregelventiel van de LTV verdeler helemaal dicht zodat hij niet meer bijmengt en dan de max thermostaat van de verdeler naar 40 graden, of eventuel de max aanvoer van de ketel ook verlagen naar 40 graden? 45 graden is overigens ook geen probleem mijn inziens.Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:02:
Na dit topic al een tijdje met aandacht gevolgd te hebben, heeft het me doen besluiten om na een ingrijpende verbouwing aan onze woning in 2025 (200+ m2, vrijstaand, 1966, veel grote ramen) een Quatt aan te schaffen. Sinds Oktober 2025 helpt een enkele Quatt V2 hybrid met het verwarmen van onze woning. Iedere situatie is uniek, zo ook die van mij. :-)
De Quatt werkt nog niet optimaal bij ons. Het afgifte systeem op begane grond en 1ste verdieping vraagt om verbetering, ik ben voornemens om dit de komende tijd gefaseerd aan te pakken en zal proberen om zo uitvoerig mogelijk te beschrijven waar ik tegenaan loop.
Afgifte:
Begane grond: Vloerverwarming in woonkamer en keuken: Comfortline 8-groeps LTV-verdeler met WILO pomp, 5 lange groepen (100m, 2017), 3 korte groepen (60m, 2025), 2 radiatoren in gang en WC.
1ste verdieping: 4 radiatoren (3 slaapkamers, 1 badkamer)
2de verdieping: 42 m2 Vloerverwarming WARP-systems (werkt TOP!)
Stap 1: Het afgifte systeem op de begane grond aanpakken
De Quatt levert water van 32/35 graden, echter de aanvoertemperatuur van de vloer is maar 28 graden. De mengkraan staat open, de 8 groepen hebben een goede flow, het hydraulische inregelventiel zo dicht mogelijk. Het lijkt erop dat de LTV-verdeler retourwater blijft mengen waardoor de aanvoertemperatuur te laag blijft met als gevolg dat de ketel zeer regelmatig bijspringt! Zodra de (Remeha) ketel aan gaat (45 graden), dan gaat er wel 45 graden de vloer in (en dat wil ik dan weer niet, max. 40!) :-)
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Tegelijkertijd maakt dat het hele 'wij zijn o zo duurzaam, zie wat wij allemaal betekenen voor het milieu', aardig hypocriet.RickvdT schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:21:
Daarbij zal het overgrote deel van de klanten niet of nauwelijks opmerken dat het efficiënter kan, terwijl het overgrote deel van de klanten zal klagen als het niet comfortabel warm is. Dus ik snap dat ze aan de veilige kant gaan zitten qua stooklijn, want te veel sturen op efficiëntie kost Quatt alleen maar geld aan servicecontact. (WeHeat intelligence wordt bijvoorbeeld ook een betaalde dienst.)
In de praktijk is dat dus meer 'het milieu kan ons roesten, als we maar warmtepompen verkopen.'
Als je met zulke relatief eenvoudige aanpassingen veel energie kunt besparen, en je laat dat na, dan is het moeilijk vol te houden dat je veel met het milieu op hebt.
Hier continu flow van 800 l/h dus dat mag geen probleem zijn en ik heb de CV begrensd op 45 graden.Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:34:
[...]
En dan de CV terug naar 40 om te voorkomen dat er te warm water de vloer in gaat?
En leveren de pomp van de Quatt en CV dan genoeg druk voor voldoende flow op de 8 groepen?
Ik zou wel met flowmeters gaan werken zodat je iedere groep mooi kunt inregelen, zelf heb ik de Robot RVS verdeler maar er zijn natuurlijk nog tig andere mogelijkheden.
[ Voor 17% gewijzigd door Star65 op 06-01-2026 13:57 ]
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga lekker experimenteren deze week. Heb de nachtverlaging eraf gehaald en zie nu al inderdaad dat de ketel niet bijgeschakeld wordt. Logisch ook wel. Helaas minder goed nieuws voor het verbruiken van zelf opgewekte stroom maar dat dan eenmaal zo. Ik wil de ketel zo lang mogelijk preserveren als warm water bron.netappie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 06:07:
[...]
Ok, dan zou je kunnen kijken of je de ketel in zomerbedrijf kan zetten zodat die niet meeverwarmt, zelfs als de Quatt dit vraagt. Ik zag dat je een Nefit hebt, dus dan zou het ongeveer zoiets moeten zijn:
https://www.handleidi.ng/...rc-30-cw5/handleiding?p=9
Dit kan anders zijn op jouw specifieke ketel, dus lees ook de handleiding die er bij zit.
Tot je de afgifte gerepareerd hebt kan je de soundslider eventueel gebruiken om het vermogen 24 uur per dag te beperken zodat de aanvoertemperatuur niet te ver oploopt.
Kijk eens met een constante thermostaat temperatuur en Building 87 in de Soundslider of je daarmee de vraag en geleverde hoeveelheid energie stabiel kan krijgen. Door geen nachtverlaging toe te passen kan die vloerverwarming dan 24 uur per dag het verlies aanvullen.
Die fancoils aansluiten gaat je afgifte waarschijnlijk wel weer repareren, dus dan hoeft je warmteverlies instelling bij Quatt, die gebaseerd is op de hele woning, mogelijk niet omlaag.
Beneden 1 verdeler met pomp en 14 groepen(+-120m2 oppervlakte)
Boven radiatoren +(1 verdeler met pomp) vloerverwarming op de beide badkamers en toilet
om mijn systeem efficiënter te laten werken zat ik te denken aan het volgende:
bij beide verdelers de pomp stroomloos maken en thermostaatkraan helemaal open, dit om bijmenging te voorkomen. CV uiteraard niet hoger dan 45.
Iemand die dit geprobeerd heeft en hoe heeft dit uitgepakt?
Niet mee eens, bij mij zie je de temp langzaam 0,4 graden wegzakken en dan moet alsnog de CV bijspringen en krijg ik een overshoot die ik begrens door het vermogen van de CV ketel te beperken en de max temp op 55⁰C te hebben.TeslaNerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:24:
[...]
Ik denk dat Quatt met de CiC veel te snel de cv-ketel bijschakelt terwijl met iets meer geduld ook een enkele Quatt buitenunit veel kan doen bij een redelijk goed geisoleerde woning. Zelfs bij dit weer. Maar iedere woning is anders en dit zijn ideale dagen voor iedere tweaker met een warmtepomp om dat zelf uit te vinden
Dus het is sterk afgiftesysteem / huis afhankelijk. En zonder instelmogelijkheden kiest Quatt "de gulden middenweg".
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Alleen, vorige week (uiteraard terwijl je net op vakantie bent, en toevallig of niet: weer code oranje vanwege mist), valt de stroom weer uit thuis. Gelukkig hebben we familie in de buurt wonen die even op onderzoek kon en de stroom weer aan kon doen. Ook nu kwam het weer door de Quatt, dus de stekker er maar weer uit. Meteen weer een afspraak gemaakt, en afgelopen vrijdag kwam de service dienst weer langs. Dit keer deden ze de stekker er in, en weer springt de aardlek eruit. Alles weer gecontroleerd, andere bekabeling, moederbord vervangen, maar de aardlek bleef springen. Het kon nog aan 1 onderdeel liggen, maar die hadden ze niet bij zich, dus er zou een nieuwe afspraak worden ingepland. Tot die tijd moet ik het doen met de CV.
Vandaag maar weer contact opgenomen, er is namelijk nog steeds geen afspraak ingepland, en ik moet ook nog steeds maar rustig afwachten totdat ze contact met mij opnemen.
Net toch ook maar weer even geprobeerd de stekker er in te doen, en warempel: de aardlek spring niet...
Geen idee wat er aan de hand is, maar toch voelt het niet goed. Ik heb nu toch het idee dat het elk moment weer kan klappen, waardoor weer het hele huis geen stroom heeft...
't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23
Ja, alleen gaat het prima met een CV ketel omdat die alle warmte levert.TeslaNerd schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:16:
[...]
Ik heb een 36/30 CW5 voor veel warm water. Die heeft al 20 jaar probleemloos gependeld tot de Quatt het heeft overgenomen en pendelt probleemloos verder zonder dat ik mij daar enige zorgen over zal maken. Jouw ophef hierover herken ik totaal niet
Met de Quatt er bij levert hij alleen wat niet lukt, maar de Quatt levert dan al 4 kW, waardoor er eigenlijk te weinig bereik over blijft om de ketel op zijn minimale modulatie draaiend te houden.
Ik heb inmiddels zelf de Remeha ketel ook in zomerstand gezet om te testen of ik helemaal gasloos kan zonder comfortklachten.
In de praktijk ging die alleen aan tijdens de defrost of als iemand aan de thermostaat ging prutsen. Daarbij heb ik de nachtverlaging er voorlopig wel af gehaald, want anders komt de Quatt net tekort om de inhaalslag tijdig te maken.
Overigens stond de maximum aanvoertemperatuur ook niet gigantisch hoog, maar zelfs op het laagste vermogen moet je iets van ruimte hebben zodat die ketel niet onmiddelijk afslaat.
Het effect is goed te meten met een HomeWizard stekker aan de CV ketel. Het elektrische vermogen verklikt heel mooi waar de ketel mee bezig is, van de opstartprocedure tot hoog vermogen voor warm water.
Maar regel het hoe je zelf wilt. Die ketel doet toch niks bij jou.
en welk onderdeel is dat dan?Oboeman schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:31:
Ik lees de laatste tijd al wat vaker berichten over een Quatt die eruit klapt op de aardlek, en ik heb precies hetzelfde probleem. Afgelopen november viel 's ochtends plots de stroom uit in het hele huis, en na een kort onderzoek bleek dat de Quatt (een enkele, van het eerste uur) de aardlek eruit liet klappen. Het was die dag erg mistig, ik dacht code geel/oranje vanwege mist, dus ik had het vermoeden dat dat ermee kon maken. Meteen contact opgenomen, en een afspraak gemaakt voor een week later om het te laten onderzoeken/verhelpen. De dag na de stroomuitval nog een keer geprobeerd de Quatt er weer in te doen, maar weer springt de aardlek eruit. Een week later kwamen ze dus van Quatt op bezoek, zij doen de stekker erin, en je raad het al: hij blijft het gewoon doen. Uit voorzorg hebben ze toen een pomp vervangen.
Alleen, vorige week (uiteraard terwijl je net op vakantie bent, en toevallig of niet: weer code oranje vanwege mist), valt de stroom weer uit thuis. Gelukkig hebben we familie in de buurt wonen die even op onderzoek kon en de stroom weer aan kon doen. Ook nu kwam het weer door de Quatt, dus de stekker er maar weer uit. Meteen weer een afspraak gemaakt, en afgelopen vrijdag kwam de service dienst weer langs. Dit keer deden ze de stekker er in, en weer springt de aardlek eruit. Alles weer gecontroleerd, andere bekabeling, moederbord vervangen, maar de aardlek bleef springen. Het kon nog aan 1 onderdeel liggen, maar die hadden ze niet bij zich, dus er zou een nieuwe afspraak worden ingepland. Tot die tijd moet ik het doen met de CV.
Vandaag maar weer contact opgenomen, er is namelijk nog steeds geen afspraak ingepland, en ik moet ook nog steeds maar rustig afwachten totdat ze contact met mij opnemen.
Net toch ook maar weer even geprobeerd de stekker er in te doen, en warempel: de aardlek spring niet...
Geen idee wat er aan de hand is, maar toch voelt het niet goed. Ik heb nu toch het idee dat het elk moment weer kan klappen, waardoor weer het hele huis geen stroom heeft...
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als het hele huis geen stroom heeft dan ga ik uit van een 1 fase aansluiting met maar 1 aardlekschakelaar voor alle groepen.Oboeman schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:31:
Ik lees de laatste tijd al wat vaker berichten over een Quatt die eruit klapt op de aardlek, en ik heb precies hetzelfde probleem. Afgelopen november viel 's ochtends plots de stroom uit in het hele huis, en na een kort onderzoek bleek dat de Quatt (een enkele, van het eerste uur) de aardlek eruit liet klappen. Het was die dag erg mistig, ik dacht code geel/oranje vanwege mist, dus ik had het vermoeden dat dat ermee kon maken. Meteen contact opgenomen, en een afspraak gemaakt voor een week later om het te laten onderzoeken/verhelpen. De dag na de stroomuitval nog een keer geprobeerd de Quatt er weer in te doen, maar weer springt de aardlek eruit. Een week later kwamen ze dus van Quatt op bezoek, zij doen de stekker erin, en je raad het al: hij blijft het gewoon doen. Uit voorzorg hebben ze toen een pomp vervangen.
Dat kan soms net te weinig zijn, vooral als andere apparaten ook allemaal een klein beetje lekken.
Je zou kunnen kijken of er ruimte is voor een tweede aardlekschakelaar of alamat (combinatie van automaat/aardlekschakelaar) om de groep waar de Quatt op zit te isoleren qua lekstroom.
Hoe dan ook is meer dan 1 aardlekschakelaar geen overbodige luxe.
Als de aardlek er weer uit klapt dan kan je ook kijken of andere groepen uit laten helpt.
Het kan ook nog door slechte bedrading/contacten in het traject vanaf de meterkast komen.
Als je een dik verlengsnoer hebt liggen, dan kan je ook even kijken of het vanaf een eigen groep zoals die van een wasmachine wel goed gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 06-01-2026 18:18 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Het hele huis is misschien wat overdreven. Wij hebben 2 aardlekschakelaars, en 1 vliegt eruit (waar de Quatt op zit, Tv, CV en de thuisserver), op de andere aardlekschakelaar zit onder andere de wasmachine, garage en elektrisch fornuis. Aangezien wij toch van plan zijn de meterkast aan te pakken komt de Quatt in ieder geval achter een eigen aardlek(automaat).netappie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:30:
[...]
Als het hele huis geen stroom heeft dan ga ik uit van een 1 fase aansluiting met maar 1 aardlekschakelaar voor alle groepen.
Dat kan soms net te weinig zijn, vooral als andere apparaten ook allemaal een klein beetje lekken.
Je zou kunnen kijken of er ruimte is voor een tweede aardlekschakelaar of alamat (combinatie van automaat/aardlekschakelaar) om de groep waar de Quatt op zit te isoleren qua lekstroom.
Hoe dan ook is meer dan 1 aardlekschakelaar geen overbodige luxe.
Als de aardlek er weer uit klapt dan kan je ook kijken of andere groepen uit laten helpt.
Het kan ook nog door slechte bedrading/contacten in het traject vanaf de meterkast komen.
Als je een dik verlengsnoer hebt liggen, dan kan je ook even kijken of het vanaf een eigen groep zoals die van een wasmachine wel goed gaat.
De delta T per Quatt is dan wel weer gelijk.
Het water gaat van nummer 1 naar nummer 2. De uitgaande watertemperatuur van nummer 1 zou dus om en nabij de ingaande temperatuur voor nummer 2 moeten zijn.Star65 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:27:
Zijn er hier meer met een Quatt Duo waarvan er eentje (bij ongeveer gelijke input qua vermogen) er eentje de watertemperatuur ongeveer een graad of 4 lager heeft dan de ander?
De delta T per Quatt is dan wel weer gelijk.
Weer wat geleerd, had het eigenlijk kunnen weten. Klopt inderdaad dat uitgaande temp van Quatt 1 ongeveer ingaande is van Quatt2.onlinaius schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:30:
[...]
Het water gaat van nummer 1 naar nummer 2. De uitgaande watertemperatuur van nummer 1 zou dus om en nabij de ingaande temperatuur voor nummer 2 moeten zijn.
Even in aanvulling op de "geruchten",WAF1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:55:
[...]
Even aansluiten op je post. Vandaag in de Facebookgroep van Quatt las ik een zeer verontrustend bericht. Ik kan natuurlijk niet controleren of het waar is, maar het kwam er op neer dat ze geen krediet meer krijgen van de bank. Dat ongeveer de helft van het personeel weg is e.d.
[mbr]Voordat je mensen ongerust maakt: extraordinary claims require extraordinary evidence, hier hoort een facebook link bij zodat mensen zelf de betrouwbaarheid van de bron kunnen controleren.[/mbr]
Om eerlijk te zijn knijp ik hem. Komt ook omdat ik vorige week €400 voor verlengde garantie heb over gemaakt. Zoals ik al eerder aangeven heb, Quatt Care, ze zijn op zoek naar geld. Inderdaad plaats ik een negatief bericht maar ik vind ook dat evt. nieuwe klanten dit moeten weten. Bovendien zijn er hier misschien mensen die meer zicht hebben op de jaarcijfers e.d. Ik zeg eerlijk dat ik destijds heel goed wist dat ik een risico nam. En nog steeds is het in mijn belang dat Quatt slaagt. Tot nu toe werkt mijn Quatt prima en heb er geen spijt van dat ik eerst voor een goedkopere hybride ben gegaan. Ik weet nu een beetje wat er in mijn huis wel of niet mogenlijk is en kijk ondertussen ook naar andere warmtepompen. Maar ik hoop gewoon dat Quatt overleeft of dat andere partijen in zullen springen.
Ik neem aan dat jullie dan dit bericht bedoelen:
https://www.facebook.com/share/p/1H9hwUJ5ht/
/f/image/lBEFOshuEVw74VvQphc08Cd3.png?f=fotoalbum_large)
Maar ik geloof alleen druiven.
Hier tekenen aub ......
Ik heb sinds half november een Quatt Hybrid Duo V2 die op mijn dakkapel staat.
In het begin zag ik hp1 en hp2 allebei wel draaien.
De laatste tijd valt mij op dat hp1 bijna altijd draait en hp2 niet meer.
Gisteren zag ik nog kort hp1 én hp2 kort samen draaien.
Het viel mij wel op dat hp2 met COP van <1 (0,75) draaide, dat lijkt mij niet de bedoeling toch!?
/f/image/kScfWhEa5dFG0QiXKaqjGapQ.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag heb ik enkel hp1 nog zien draaien, hp2 helpt niet meer mee. Mijn COP is slecht en ik heb T6 thermostaat vast op 18C staan. Vanmiddag naar 18,5C verhoogd en de Quatt lukte het niet om deze naar 18,5C te krijgen. Beneden staan alle drie T22 radiatoren en plintverwarming keuken volledig open, 1e verdieping staat T23 radiator half open, T21 radiator stukje open, T22 radiator stukje open, zolder T22 radiator stukje open. Flowrate is altijd goed ~800L/h.
/f/image/jQrrwa6vfogzoE8jH6QvnWL0.png?f=fotoalbum_large)
Zoals hieronder staat horen beide hp1 en hp2 elkaar af te wisselen. Dat gebeurt bij mij dus niet.
Betekent het dat mijn hp2 iets niet goed mee is of dat de CiC aansturing niet goed werkt?
Ik draai de laatste CiC versie: 3.15.4
Wat doet de CiC:
- Gelijkmatige levensduur: De regelaar verdeelt de draaiuren over beide buitenunits zodat ze allebei evenveel gebruiken en even lang meegaan.
- Efficiënte werking: De CiC start met één unit en schakelt de tweede pas in als de warmtevraag toeneemt, wat 'pendelen' (kort aan-uit-cycli) voorkomt en energie bespaart.
- Optimalisatie: Het systeem zoekt naar de meest efficiënte manier om te verwarmen, waarbij het vermogen van beide units wordt geoptimaliseerd op basis van de buitentemperatuur en de benodigde watertemperatuur.
Hoor graag of dit bekend probleem is.
't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23
Zie foto:jj85 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:38:
@HiFive Heb je al buiten bij je Quatts gekeken? Mogelijk dat HP2 volledig dichtgevroren zit?
hp2 staat links op de foto, die niet (meer) draait en is naar wat ik kan zien niet dichtgevroren, ik zag licht aan de voorkant door de lamellen heen namelijk
en
hp1 staat rechts op de foto die de hele dag draait en om de zoveel uur defrosts uitvoert.
Dat is het nu net… Het lukt de Quatt niet om de begane grond op temperatuur (master 20,5) te houden, ik verbruik 7 m3 gas op koude dagen als vandaag met standje duurzaam, geen nachtverlaging. Van Quatt Servicedesk alleen antwoorden die ChatGPT me ook geeft en geen oplossing bieden.Toby-Wan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:07:
[...]
een Quatt laat zich niet sturen op een specifieke aanvoertemperatuur, dus "ik wil 45 graden", dat gaat simpelweg niet.
als de (master) thermostaat het huis (danwel de master-ruimte) op temperatuur kan houden met 32 graden, dan is dat de temperatuur waar je het mee moet doen.
voor overige ruimten (met radiatoren): de afgifte is de bottleneck, niet de WP. Dus los het probleem op waar het ontstaat i.p.v. "pleisters plakken / symptoom bestrijding" bij de WP.
Grappig overigens dat je de oplossing al op de 2e verdieping hebt liggen, maar dat terzijde.
Vloerverwarming op 1ste verdieping is helaas geen optie wegens te ingrijpende verbouwing, daarbij volgens Quatt (sales) moest het prima warm worden met de overgedimensioneerde radiatoren die daar hangen. Ketel op 45 krijgt de hele hut (gelukkig) wel warm.
Het inregelventiel staat helemaal naar rechts, maar gaat bij LTV schijnbaar nooit helemaal dicht? Daarom adviseert de installateur een hybride verdeler ipv LTV-verdeler.Animal_X schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:43:
[...]
Waarom niet het inregelventiel van de LTV verdeler helemaal dicht zodat hij niet meer bijmengt en dan de max thermostaat van de verdeler naar 40 graden, of eventuel de max aanvoer van de ketel ook verlagen naar 40 graden? 45 graden is overigens ook geen probleem mijn inziens.
45 kan idd nog net, maar vindt mijn parketvloer niet zo leuk na een tijdje.
[ Voor 21% gewijzigd door Hueify op 06-01-2026 21:17 ]
Dan zit er onbelans in je systeem? Radiatoren geboost, waterzijdig ingeregeld? Er moet meer flow naar je beneden verdieping en de rest knijpen. Boost je radiatoren, kijk eens hoe ver je met deze acties komt.Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:11:
[...]
Dat is het nu net… Het lukt de Quatt niet om de begane grond op temperatuur (master 20,5) te houden, ik verbruik 7 m3 gas op koude dagen als vandaag met standje duurzaam, geen nachtverlaging. Van Quatt Servicedesk alleen antwoorden die ChatGPT me ook geeft en geen oplossing bieden.
Vloerverwarming op 1ste verdieping is helaas geen optie wegens te ingrijpende verbouwing, daarbij volgens Quatt (sales) moest het prima warm worden met de overgedimensioneerde radiatoren die daar hangen. Ketel op 45 krijgt de hele hut (gelukkig) wel warm.
Onbalans zou goed kunnen. De Flow van de Quatt zit op 805 liter en als de ketel bijspringt gaat de flow naar 890.Razer schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:17:
[...]
Dan zit er onbelans in je systeem? Radiatoren geboost, waterzijdig ingeregeld? Er moet meer flow naar je beneden verdieping en de rest knijpen. Boost je radiatoren, kijk eens hoe ver je met deze acties komt.
Radiatoren slaapkamers 1ste verdieping zijn al geknepen, die slurpten eerst te veel en werden veel te warm op momenten dat de ketel aansloeg. De eerste verdieping is nu acceptabel (18 graden) met radiatoren op 2,5. Als het warmer moet doe ik wel met de airco’s bijwarmen.
Wat bedoel je met radiatoren boosten, is dat ventilatoren plaatsen?
Slaapkamer zolder is ook acceptabel, +/- 19 graden. Als ik de vloerverwarming van de zolder hoger zet is dat geen prettige slaaptemperatuur meer.
De radiatoren in gang en wc staan volledig open.
En wat zijn de T6 instellingen? Laag uit regeling op Uit?Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:29:
[...]
Onbalans zou goed kunnen. De Flow van de Quatt zit op 805 liter en als de ketel bijspringt gaat de flow naar 890.
Radiatoren slaapkamers 1ste verdieping zijn al geknepen, die slurpten eerst te veel en werden veel te warm op momenten dat de ketel aansloeg. De eerste verdieping is nu acceptabel (18 graden) met radiatoren op 2,5. Als het warmer moet doe ik wel met de airco’s bijwarmen.
Slaapkamer zolder is ook acceptabel, +/- 19 graden. Als ik de vloerverwarming van de zolder hoger zet is dat geen prettige slaaptemperatuur meer.
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Sorry, ben nog redelijk nieuw in Quatt-land. Wat bedoel je hier precies mee?pietjm schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:56:
[...]
En wat zijn de T6 instellingen? Laag uit regeling op Uit?
Het inregelventiel van mijn composiet Therminon LTV verdeler kan ik gewoon helemaal dicht draaien. Dat kan je simpel controleren door de RTL beveiliging / max thermostaat van de verdeler volledig dicht te draaien. Als het inregelventiel dan volledig dicht staat valt de flow op de debietmeters volledig weg. Misschien niet te lang doen, ik weet niet hoe bevorderlijk dat is voor je verdeler/pomp omdat hij dan in zichzelf staat te malen.Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:11:
[...]
Dat is het nu net… Het lukt de Quatt niet om de begane grond op temperatuur (master 20,5) te houden, ik verbruik 7 m3 gas op koude dagen als vandaag met standje duurzaam, geen nachtverlaging. Van Quatt Servicedesk alleen antwoorden die ChatGPT me ook geeft en geen oplossing bieden.
[...]
Het inregelventiel staat helemaal naar rechts, maar gaat bij LTV schijnbaar nooit helemaal dicht? Daarom adviseert de installateur een hybride verdeler ipv LTV-verdeler.
45 kan idd nog net, maar vindt mijn parketvloer niet zo leuk na een tijdje.
Als ik de verdeler hier laat bijmengen krijg ik het beneden met VW ook niet goed warm bij deze temperaturen.
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
In je T6 thermostaat instellingen bedoelt hij (mocht je die hebben)Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:41:
[...]
Sorry, ben nog redelijk nieuw in Quatt-land. Wat bedoel je hier precies mee?
Foutje van mij. Sorry. Dacht dat je een T6 thermostaat had, maar vergiste mij met een andere post.Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:41:
[...]
Sorry, ben nog redelijk nieuw in Quatt-land. Wat bedoel je hier precies mee?
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Thermostaatkraan helemaal open (70);Animal_X schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:52:
[...]
Het inregelventiel van mijn composiet Therminon LTV verdeler kan ik gewoon helemaal dicht draaien. Dat kan je simpel controleren door de RTL beveiliging / max thermostaat van de verdeler volledig dicht te draaien. Als het inregelventiel dan volledig dicht staat valt de flow op de debietmeters volledig weg. Misschien niet te lang doen, ik weet niet hoe bevorderlijk dat is voor je verdeler/pomp omdat hij dan in zichzelf staat te malen.
Als ik de verdeler hier laat bijmengen krijg ik het beneden met VW ook niet goed warm bij deze temperaturen.
Inregelventiel staat helemaal naar rechts;
WP aanvoer: 32 (Quatt out)
Vloer aanvoer: 28
CV aanvoer: 45 (CV out)
Vloer aanvoer: 35
Er lijkt dus “iets” in de verdeler te zitten dat de temperatuur van het ingaande water van de vloerverwarming verlaagt? Is dat bij jou ook het geval?
Bij mij is 28 graden vloeraanvoer te laag om de ruimte op temperatuur te houden…
Ik heb inderdaad een draadloze Tado v3+ daar kan ik vrijwel niets op instellen?pietjm schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:57:
[...]
Foutje van mij. Sorry. Dacht dat je een T6 thermostaat had, maar vergiste mij met een andere post.
Heel raar. Wat is de flow op de groepen als je naar de debietmeters kijkt?Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:05:
[...]
Thermostaatkraan helemaal open (70);
Inregelventiel staat helemaal naar rechts;
WP aanvoer: 32 (Quatt out)
Vloer aanvoer: 28
CV aanvoer: 45 (CV out)
Vloer aanvoer: 35
Er lijkt dus “iets” in de verdeler te zitten dat de temperatuur van het ingaande water van de vloerverwarming verlaagt? Is dar bij ook het geval?
Bij mij is 28 graden vloeraanvoer te laag om de ruimte op temperatuur te houden…
Het kan natuurlijk ook dat de thermostaat op je verdeler niet goed werkt. Die kan je er bij mijn Therminon zo uittrekken, zit simpelweg in een kunstof busje in de onderste balk.
Ik heb 5 lange groepen (100m, parketvloer), daar is de flow 2+ liter. De 3 korte groepen (60m, betonvloer) zijn geknepen op 1 liter, want anders worden die ruimtes te warm.Animal_X schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:13:
[...]
Heel raar. Wat is de flow op de groepen als je naar de debietmeters kijkt?
Het kan natuurlijk ook dat de thermostaat op je verdeler niet goed werkt. Die kan je er bij mijn Therminon zo uittrekken, zit simpelweg in een kunstof busje in de onderste balk.
Ik kan de aanvoer thermostaat er ook zo uittrekken bij de Comfortline. Echter ik denk wel dat die klopt, anders zou de retour-thermostaat ook niet kloppen? Deze is namelijk altijd een paar graden lager dan de aanvoer.
Iets simpels als een klein radiatortje ergens dat helemaal open staat kan een enorme onbalans geven. Een CV installatie is een parallel systeem en het water volgt de weg van de minste weerstand. Als dat een klein wc radiatortje is zal daar veel water doorheen gaan dat weinig afkoelt. Dit nog warme water wordt gemengd met het koude water dat terugkomt uit je woonkamer radiatoren. Warm met koud mengen is precies wat je niet wilt. Ga maar na, wat je warmtepomp doet is het omgekeerde: warm en koud uit elkaar halen. Als je dan ergens in je systeem warm en koud loopt te mengen moet de warmtepomp dat eerst weer ongedaan maken voordat hij zich nuttig begint te maken.Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:29:
[...]
Onbalans zou goed kunnen. De Flow van de Quatt zit op 805 liter en als de ketel bijspringt gaat de flow naar 890.
@netappieHiFive schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:42:
Als je je Quatt op een aparte aardlekautomaat had aangesloten/gebruikt dan hebben je andere groep(en) automaten die op (een) aardlekschakelaar(s) zitten geen last dat ze door kortsluiting in je Quatt stroomloos komen te staan. Ik heb bewust een aardlekautomaat daarom voor mijn Quatt Hybrid Duo gebruikt.
Zou een aardlekadapter ook al voldoende kunnen zijn om kortsluiting in de Quatt te voorkomen? Ik heb namelijk geen mogelijkheid om een losse aardlekautomaat te plaatsen.....
Ik dacht zelf aan deze, Plug-it Plug brennenstuhl BDI-A 2 30 1290631:
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Als je een losse aardlekautomaat gebruikt dan zal deze wel sneller moeten schakelen dan de "hoofd" aardlek in je meterkast. We gebruikten dit soort automaten op mijn werk in de fabriekshal. De stopcontacten daar hadden aardleks van 100mA. De losse aardleks waren 30mA. Dus ook een zelfde soort selectiviteit als bij zekeringen/automaten.verguldebarman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:00:
[...]
@netappie
Zou een aardlekadapter ook al voldoende kunnen zijn om kortsluiting in de Quatt te voorkomen? Ik heb namelijk geen mogelijkheid om een losse aardlekautomaat te plaatsen.....
[Afbeelding]
Omdat alle stopcontacten in een huisinstallatie in de regel achter een 30mA aardlek zitten zou een losse aardlekautomaat geen zin hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Ehbrands op 07-01-2026 09:57 ]
Hoe moet ik mij dit precies voorstellen? Warme en koude waterstromen die met 800 liter per uur door een cv pijp mengen naar een gewogen gemiddelde watertemperatuur en dan in de buitenunit weer moeten worden gescheiden naar aparte koude en warme waterstromen die dan in een volgende processtap nuttig worden opgewarmd 😅lieverd schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 00:53:
[...]
Iets simpels als een klein radiatortje ergens dat helemaal open staat kan een enorme onbalans geven. Een CV installatie is een parallel systeem en het water volgt de weg van de minste weerstand. Als dat een klein wc radiatortje is zal daar veel water doorheen gaan dat weinig afkoelt. Dit nog warme water wordt gemengd met het koude water dat terugkomt uit je woonkamer radiatoren. Warm met koud mengen is precies wat je niet wilt. Ga maar na, wat je warmtepomp doet is het omgekeerde: warm en koud uit elkaar halen. Als je dan ergens in je systeem warm en koud loopt te mengen moet de warmtepomp dat eerst weer ongedaan maken voordat hij zich nuttig begint te maken.
Had je de warme en koude waterstromen gescheiden gehouden, en in de warmtepomp eerst het koude water naar de warme temperatuur gebracht en vervolgens het warme water naar de gewenste aanvoertemperatuur verder verwamd, dan had dat een hogere COP opgeleverd. In thermodynamische termen, bij mengen van koud en warm neemt de entropie toe zonder dat je daar iets voor terug krijgt.TeslaNerd schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:25:
[...]
Hoe moet ik mij dit precies voorstellen? Warme en koude waterstromen die met 800 liter per uur door een cv pijp mengen naar een gewogen gemiddelde watertemperatuur en dan in de buitenunit weer moeten worden gescheiden naar aparte koude en warme waterstromen die dan in een volgende processtap nuttig worden opgewarmd 😅
Daar komt nog bij dat bij onbalans de afgiftecapaciteit van de radiatoren niet ten volle wordt benut, wat tot een hogere systeemtemperatuur leidt.
Blij dat ik dat gevonden heb!
Ik zie nu alleen wel in HomeAssistant dat sinds vanochtend 7 uur de rechter quatt geen defrosts meer doet, en de linker wel elk uur; waardoor de CoP van de rechter natuurlijk ook compleet beroerd is. Wellicht iemand een idee hoe ik een defrost kan forceren?
:strip_exif()/f/image/YgBOnmzQAZOmrlRRCTFKzHxh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben me aan het oriënteren op een full electric warmtepomp en wil graag jullie ervaringen en overwegingen ophalen, specifiek rond geluid en dakplaatsing.
Mijn situatie:
- Tussenwoning
- Dakopbouw + uitbouw begane grond
- Warmtepomp moet op het dak van de uitbouw komen
- Buren links en rechts direct aangrenzend
- Bij ons en bij beide buren liggen slaapkamers aan de uitbouwzijde
- Oriëntatie dak: noord-oost
- Afgiftesysteem is warmtepompgeschikt
Vanwege deze burensituatie en eigen slaapkamer ben ik extra alert op laagfrequent geluid en constructietrillingen.
Ik kijk o.a. naar Quatt, mede vanwege prijs, transparantie en het alles-in-één concept.
Omdat ik het topic over H-frames en ontkoppeling ken:
Trillingen warmtepomp dempen
overweeg ik zelf een H-frame met dempers te plaatsen om trillingen richting dakconstructie zoveel mogelijk te beperken.
Ik heb dit voorgelegd aan Quatt, met de vraag of zij bereid zijn de unit op zo’n frame te installeren als ik zelf zorg voor frame en dempers. Hun reactie was (samengevat):
"Wij installeren de Quatt niet op een dergelijk frame. Wat je kunt doen tegen trillingen is extra rubber matten toepassen."
Dat roept bij mij wat vragen en twijfel op, vooral omdat rubber matten naar mijn weten vooral helpen tegen hoogfrequente trillingen, en minder tegen laagfrequent constructiegeluid.
Mijn vragen aan jullie:
- Zijn er hier mensen met ervaring met Quatt op een dak (uitbouw) in de buurt van slaapkamers?
- Hoe wordt geluid in de praktijk ervaren, met name bij buren?
- Heeft iemand ervaring met de H-frames volgens het tweakers topic?
- Vinden jullie het standpunt van Quatt logisch of juist een rode vlag?
- Zijn er alternatieven of aandachtspunten die ik in deze specifieke situatie zeker moet meenemen?
Ik probeer een weloverwogen keuze te maken en hoor graag jullie ervaringen en tips.
Alvast dank!
Nice catch! Daar kan je lang naar zoeken...ChaosZ0ne schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:52:
Gisteravond vielen beide Quatt buitenunits uit, en kreeg ik daar al gauw een mailtje van vanuit quatt. Heeft even geduurd voordat ik er achter was wat het was. Door een ietwat onhandige plaatsing van de werkschakelaar onderaan mijn zonnepanelen door Quatt, is de sneeuw vanaf mijn zonnepanelen naar beneden gegleden, en had de werkschakelaar uit gezet.
Blij dat ik dat gevonden heb!
(ben dan stiekem dan toch blij met m'n werkschakelaar binnen, al is het wellicht niet helemaal conform de regeltjes)
Een aardlekschakelaar kan kortsluiting niet voorkomen.verguldebarman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:00:
[...]
@netappie
[Afbeelding]
Kortsluiting is wanneer de stroom te hard van de fase naar de nul loopt. Daarvoor is je automaat of stop.
Aardlek is wanneer stroom van de fase naar de aarde wegloopt. Dat kan via een persoon zijn, bijvoorbeeld als je een apparaat met metalen behuizing hebt waar de fase contact mee maakt door een defect of vocht in het apparaat.
Als je groepenkast helemaal vol zit dan zou je eventueel een uitbreidingskast kunnen plaatsen.
Zit de Quatt op een eigen groep, dan kan je die groep eventueel ook buiten de aardlek om doen en dan met en PV verdeler voorzien van eigen aardlek werken waar je de Quatt in steekt. Dan heb je ook meteen nieuwe stopcontacten.
Zo'n los apparaat kan in theorie werken, maar de kans dat de aardlekschakelaar in de groepenkast gevoeliger is of door andere apparaten met kleine beetjes lekstroom eerder af gaat, blijft gewoon groot.
Persoonlijk zou ik eerder naar de oorzaak op zoek gaan als je aardlekschakelaar af gaat, maar als het zelden gebeurt en de oorzaak gewoon ontzettend lastig te vinden is, dan is een aparte aardlekschakelaar een prima manier om de impact te beperken.
Maar je kan het altijd proberen. Dit is een vrij kleine investering.
Je kan in onderstaande grafiek precies zien wanneer het sneeuwde of mistig was (dips naar -20grC)
/f/image/o11i8j2yxnNOfNm82GJXV8np.png?f=fotoalbum_large)
De defrosts van mijn duo-setup vinden op hetzelfde moment plaats. Dat geeft wel forse dips in de watertemperatuur. Niet erg, het huis blijft prima op temperatuur, maar toch voelt het niet helemaal efficient.
/f/image/W4gj69iLzeax3JlZps1Wy3br.png?f=fotoalbum_large)
Al met al wel tevreden met de performance van de Quatt (maar ook m'n Jaga's met fans
24 defrosts op 6 januari ?jj85 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:30:
Het is echt wel rottig weer voor de Quatts. Verdampers slaan behoorlijk dicht. Verdampertemperatuur gaan onder de -20grC door sneeuw of mist.
Je kan in onderstaande grafiek precies zien wanneer het sneeuwde of mistig was (dips naar -20grC)
[Afbeelding]
De defrosts van mijn duo-setup vinden op hetzelfde moment plaats. Dat geeft wel forse dips in de watertemperatuur. Niet erg, het huis blijft prima op temperatuur, maar toch voelt het niet helemaal efficient.
[Afbeelding]
Al met al wel tevreden met de performance van de Quatt (maar ook m'n Jaga's met fans) de afgelopen tijd. Back-up heater heeft maar af en toe even bijgesprongen (na verhogen setpoint thermostaat). Echt nodig was het eigenlijk niet.
Ben het met je eens dat de hoge luchtvochtigheid en de lage temperatuur niet bevorderlijk zijn maar ik had op 6 januari maar 9 defrosts (en hele huis continue op 21 - 21,5 graden)
Mijn enkele Quatt V2 kan het tot nu toe prima alleen aan, zeer tevreden over.
>>>> Zou overigens fijn zijn als bij de avonturen ook de Quatt versie vermeld wordt <<<<
1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)
Hier draait de Quatt solo nog 100% gasloos probleemloos door defrosts die ongeveer ieder uur plaatsvinden.jj85 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:30:
Het is echt wel rottig weer voor de Quatts. Verdampers slaan behoorlijk dicht. Verdampertemperatuur gaan onder de -20grC door sneeuw of mist.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al met al wel tevreden met de performance van de Quatt (maar ook m'n Jaga's met fans) de afgelopen tijd. Back-up heater heeft maar af en toe even bijgesprongen (na verhogen setpoint thermostaat). Echt nodig was het eigenlijk niet.
Aanstaand weekend en meer precies zondagochtend gaat de temperatuur verder omlaag naar -5 tot mogelijk -10.
Benieuwd of mijn enkele V1 Quatt het dan nog steeds lukt zonder gas het huis warm te houden.
Ik zal de modbus ook weer aansluiten voor wat extra koudweer data 🤓
Yup, de Quatt v1 en v1.5 zijn niet slim. Defrosten bij deze omstandigheden elke 55 minuten.
Met een duo setup zijn er dat dus 48 per dag!
Mijn situatie: Quatt op carport van houten balken, schuin onder raam kantoortje. Ik heb deze laten plaatsen op rubber matten, met daarop 2 dikke opsluit banden van beton. Deden ze niet moeilijk over.Pusherman_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:58:
Hoi allemaal,
Ik ben me aan het oriënteren op een full electric warmtepomp en wil graag jullie ervaringen en overwegingen ophalen, specifiek rond geluid en dakplaatsing.
Mijn situatie:
- Tussenwoning
- Dakopbouw + uitbouw begane grond
- Warmtepomp moet op het dak van de uitbouw komen
- Buren links en rechts direct aangrenzend
- Bij ons en bij beide buren liggen slaapkamers aan de uitbouwzijde
- Oriëntatie dak: noord-oost
- Afgiftesysteem is warmtepompgeschikt
Vanwege deze burensituatie en eigen slaapkamer ben ik extra alert op laagfrequent geluid en constructietrillingen.
Ik kijk o.a. naar Quatt, mede vanwege prijs, transparantie en het alles-in-één concept.
Omdat ik het topic over H-frames en ontkoppeling ken:
Trillingen warmtepomp dempen
overweeg ik zelf een H-frame met dempers te plaatsen om trillingen richting dakconstructie zoveel mogelijk te beperken.
Ik heb dit voorgelegd aan Quatt, met de vraag of zij bereid zijn de unit op zo’n frame te installeren als ik zelf zorg voor frame en dempers. Hun reactie was (samengevat):
"Wij installeren de Quatt niet op een dergelijk frame. Wat je kunt doen tegen trillingen is extra rubber matten toepassen."
Dat roept bij mij wat vragen en twijfel op, vooral omdat rubber matten naar mijn weten vooral helpen tegen hoogfrequente trillingen, en minder tegen laagfrequent constructiegeluid.
Mijn vragen aan jullie:
- Zijn er hier mensen met ervaring met Quatt op een dak (uitbouw) in de buurt van slaapkamers?
- Hoe wordt geluid in de praktijk ervaren, met name bij buren?
- Heeft iemand ervaring met de H-frames volgens het tweakers topic?
- Vinden jullie het standpunt van Quatt logisch of juist een rode vlag?
- Zijn er alternatieven of aandachtspunten die ik in deze specifieke situatie zeker moet meenemen?
Ik probeer een weloverwogen keuze te maken en hoor graag jullie ervaringen en tips.
Alvast dank!
Ik hoor binnen nagenoeg geen trillingen, niet beneden in de woonkamer (onder de Quatt) als op het kantoor (achter de muur waar de Quatt tegen staat)
/f/image/srql935oejo6M8fHP3TP74mK.png?f=fotoalbum_large)
Een collega van mij heeft hem laten plaatsen op platdak van nieuwe aanbouw. Over de constructie van het dak kan ik niet veel zeggen, hij heeft in eerste instantie ook op rubber matten + opsluitbanden laten plaatsen. Daarna heeft hij toch nog de rubber matten vervangen door deze: https://www.ventilatiesho...trilmat-100-x-100-x-20mm/
Hierna was het fluister stil binnen.
Ik zie overigens in de reviews van dat product dat Quatt mensen heeft aangeraden om deze te plaatsen onder hun WPs
Ik weet het helaas alleen van die T6. Er zijn veel Tado gebruikers hier. Misschien weten die het.Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:09:
[...]
Ik heb inderdaad een draadloze Tado v3+ daar kan ik vrijwel niets op instellen?
Zit dat niet in de AI software ?jj85 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:52:
[...]
Yup, de Quatt v1 en v1.5 zijn niet slim. Defrosten bij deze omstandigheden elke 55 minuten.
Ik kan aan de hand van de afnemende COP (< 2 circa) zelf al bijna voorspellen wanneer er een defrost aan komt.
Overigens hangt mij Quatt aan de noordgevel waardoor er weinig sneeuw / regen in waait. Dat scheelt wellicht ook nog.
1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)
Nope, tenminste niet voor de 1e generatie.Metsubsidie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:23:
[...]
Zit dat niet in de AI software ?
Ik kan aan de hand van de afnemende COP (< 2 circa) zelf al bijna voorspellen wanneer er een defrost aan komt.
Overigens hangt mij Quatt aan de noordgevel waardoor er weinig sneeuw / regen in waait. Dat scheelt wellicht ook nog.
Is gewoon een hele domme/simpele regeling op de buitenunit zelf. Is dus ook niet te updaten
appels/perenMetsubsidie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:23:
[...]
Zit dat niet in de AI software ?
Locatie, RLV, temp, sneeuw / mist. Allemaal zeer grote invloed op wanneer een defrost zich aandient. Als de verdamper dicht zit en geen lucht meer doorlaat, komt er vanzelf een defrost.
Bijv:
Als de fan sneeuw door de toch al ijskoude lamellen trekt, is het snel gedaan met luchtdoorvoer en haalt de wp geen warmte meer uit de lucht (die er niet is)
3 keer raden hoe laat het is gaan sneeuwen
[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 07-01-2026 12:35 ]
Mijn jaga's met fans doen het ook meer dan uitstekend. Bij aanvoertemperaturen tot 27 graden doen ze het goed, maar met aanvoertemperatuur van 32 komt er een puist meer warmte vanaf. Laat staan als je naar >35 graden gaat.jj85 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:30:
Nee, de Quatt V1.x zijn niet slim, de kortste tijd tussen defrosts is inderdaad zo'n 55 minuten, dat zou wel door de fabrikant van de buitenunit zo gelimiteerd zijn. De laatste dagen zie ik de COP tussen de defrosts na een half uur op 3.2 zakken naar 2.0. Elke 40 minuten zou optimaler zijn. Ik heb dus 25 defrosts per dag en dat zouden er dus nog meer moeten zijn. Ik houd de 200m2 vrijstaand nog wel op 21 graden gelukkig met 1 Quatt V1.0! Ik heb de soundslider op Library staan (85 Hz), dan zakt de COP minder snel in dan op Normal.jj85 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:52:
[...]
[ Voor 22% gewijzigd door MWink op 07-01-2026 13:00 ]
WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3. 4 Jaga convectoren met zelfbouw fans, rest radiatoren. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A++++/NOM, gasloos feb24. PV: 60x, totaal 17.5kWp, 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA integr
Maar 9 defrosts? Dat zijn wel erg weinig defrosts. Ik heb al dagen 25 defrosts per dag, met zelfde warmtebehoefte van de woning denk ik. Nu heeft de Quatt V1 wel minder capaciteit dan de Quatt V2 en ik ben gasloos, dus Quatt moet het alleen redden..Metsubsidie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:50:
[...]
24 defrosts op 6 januari ?
Ben het met je eens dat de hoge luchtvochtigheid en de lage temperatuur niet bevorderlijk zijn maar ik had op 6 januari maar 9 defrosts (en hele huis continue op 21 - 21,5 graden)
Mijn enkele Quatt V2 kan het tot nu toe prima alleen aan, zeer tevreden over.
>>>> Zou overigens fijn zijn als bij de avonturen ook de Quatt versie vermeld wordt <<<<
[ Voor 3% gewijzigd door MWink op 07-01-2026 13:06 ]
WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3. 4 Jaga convectoren met zelfbouw fans, rest radiatoren. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A++++/NOM, gasloos feb24. PV: 60x, totaal 17.5kWp, 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA integr
Ik heb gekeken tijdens rondpompen (98) hoe snel het water afkoelt, als het water ongeveer 20 graden is, net als mijn huis. Het was toen buiten ongeveer 5 graden.
Het water koelde toen 0,7graden af per kwartier (toen water warmer was wel 3 maar toen ook afgifte binnen, en toen water kouder was 0,1 want dan warmde het binnen weer op).
Ik denk dat ik ongeveer 180kg water in mijn systeem heb * 4,2 kJ/kg.K = 756 kJ/K.
In een kwartier raakte ik daarvan 0,7 gr * 756 = 529 kJ kwijt in 15 min.
/3600 kJ/kWh * 4 kwartieren/uur = 0,59 kW bij een delta van 15 graden temperatuursverschil.
Dus 39Wth warmteverlies per graad.
Als het buiten 0 graden is en mijn water 40 graden, dan stook ik 1568Wth voor de vogeltjes?!?!
Maak ik een rekenfout? Zien jullie ook zulke temperatuurdalingen in modus 98?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Met rondpompen zorg je dat de Quatt niet bevriest. Dat is niet voor de vogeltjes.SBL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:06:
Ik heb even een berekening gemaakt van de hoeveelheid warmte die ik verlies doordat het warme water buiten langs loopt (~7m) en door mijn Quatt. En ik schrok, dus maak ik ergens een fout?
Ik heb gekeken tijdens rondpompen (98) hoe snel het water afkoelt, als het water ongeveer 20 graden is, net als mijn huis. Het was toen buiten ongeveer 5 graden.
Het water koelde toen 0,7graden af per kwartier (toen water warmer was wel 3 maar toen ook afgifte binnen, en toen water kouder was 0,1 want dan warmde het binnen weer op).
Ik denk dat ik ongeveer 180kg water in mijn systeem heb * 4,2 kJ/kg.K = 756 kJ/K.
/3600 kJ/kWh * 4 kwartieren/uur = 0,59 kW bij een delta van 15 graden temperatuursverschil.
Als het buiten 0 graden is en mijn water 40 graden, dan stook ik 1568Wth voor de vogeltjes?!?!
Heb je ook meegerekend dat de radiatoren, vvw en buizen binnen mee doen met het warmteverlies als er 40 graden water in zit en dat het verlies na elke ronde zonder bijverwarmen steeds kleiner wordt?
Met 7 meter goot buiten zou je eventueel nog kunnen kijken naar extra isolatie als daar ruimte voor is. Want wat is wel 14 meter slang.
Misschien wat radiatorfolie in de goot om de slangen doen? https://www.action.com/nl-nl/p/3202825/radiatorfolie/
Bedoel je met rondpompen als in vorstbeveiliging ? Dan verlies je toch ook warmte in de Wp?SBL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:06:
Ik heb even een berekening gemaakt van de hoeveelheid warmte die ik verlies doordat het warme water buiten langs loopt (~7m) en door mijn Quatt. En ik schrok, dus maak ik ergens een fout?
En over hoeveel €€ praten we in je reken voorbeeld?
Laatste 5 dagen tussen 8 a 11 defrosts per dag. Er zit ook nog verschil in de intensiteit. (Negatieve warmte)MWink schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:05:
[...]
Maar 9 defrosts? Dat zijn wel erg weinig defrosts. Ik heb al dagen 25 defrosts per dag, met zelfde warmtebehoefte van de woning denk ik. Nu heeft de Quatt V1 wel minder capaciteit dan de Quatt V2 en ik ben gasloos, dus Quatt moet het alleen redden..
Ik vermoed dat een beetje radiatorfolie je niet gaat helpen (of minimaal)netappie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:02:
[...]
Met 7 meter goot buiten zou je eventueel nog kunnen kijken naar extra isolatie als daar ruimte voor is. Want wat is wel 14 meter slang.
Misschien wat radiatorfolie in de goot om de slangen doen? https://www.action.com/nl-nl/p/3202825/radiatorfolie/
De slangen buiten zijn al geisoleerd door Quatt zelf, deze flexibele buizen hebben al een jasje vanuit de fabriek.
In CM98 is de flow minimaal. Dus geen 800L/h, maar waarschijnlijk iets van 100L/h?SBL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:06:
Dat is 25L/kwartier
Dus wellicht zou je moeten rekenen met 25kg water ipv 180kg.
https://connect.quatt.io/chill-demo-2026
Op dinsdag 3 en woensdag 4 februari openen we de deuren van ons Experience Center in Amsterdam voor een reeks demo-sessies van Quatt Chill. Als pre-order klant krijg jij de kans om Chill als één van de eersten te ervaren!
Dit is hét moment om de Chill van dichtbij te bekijken, te horen en al je vragen direct te stellen aan onze engineers en accountmanagers. Tijdens de demo zie je precies hoe Chill werkt, hoe het apparaat wordt aangesloten op de leidingen en op welke manier dit naadloos samenwerkt met je warmtepomp. Ervaar hoe Chill comfortabel koelt én verwarmt, zodat je met een vertrouwd gevoel kiest voor deze uitbreiding van jouw Quatt-ecosysteem.
De demo is gratis maar aanmelden is verplicht. Per sessie is er een beperkt aantal plekken beschikbaar. Zo houden we de groepen klein en heb jij genoeg kans vragen te stellen en het apparaat uitgebreid te bekijken. Kies via onderstaande knop een tijdslot dat jou het beste uitkomt.
Dit kun je verwachten
Het totale programma duurt anderhalf uur (inclusief inloop met koffie en thee) en ziet er zo uit:Kies uit deze tijdsloten
- Kijkje achter de schermen: In een korte presentatie leggen we uit hoe de Chill werkt en hoe de installatie in zijn werk gaat.
- Ervaar het zelf: Je kunt de Chill van dichtbij bekijken én horen terwijl deze koelt en verwarmt tijdens een demo.
- Stel je vragen: Onze engineers en accountmanagers staan klaar om al je technische en praktische vragen te beantwoorden.
Je kan kiezen tussen een moment in de middag of in de avond.
Dinsdag 3 februari: 16:00 – 17:30 of 19:00 – 20:30
Woensdag 4 februari: 16:00 – 17:30 of 19:00 – 20:30
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
De Innova WaterloopBrent schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:17:
De Chill verwarmt ook? Kan de radiator dan weg? Ik denk dat al trouwens sinds het begin, ze hadden beter een koel-radiator-combi kunnen ontwikkelen, zodat het de radiator gewoon vervangt, ipv je iets ernaast op de grond zet. Ik blijft het een gekke keuze vinden.
https://www.innova.it/en/...pump-terminals/wlhp/wlhp/
De slangen hebben isolatie, maar die is vooral effectief tegen geleiding.Fragger123 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:48:
[...]
Ik vermoed dat een beetje radiatorfolie je niet gaat helpen (of minimaal)
De slangen buiten zijn al geisoleerd door Quatt zelf, deze flexibele buizen hebben al een jasje vanuit de fabriek.
Ik heb ze net even nagekeken en er zit geen infrarood reflecterende laag op en met 40 graden water in die buizen kan dat toch behoorlijk schelen.
Zo'n rolletje radiatorfolie kost bijna niks, Dus zolang je er gemakkelijk bij kan, is dit het proberen waard met 7 meter lengte. Die rol is 50x400 cm, dus misschien pas het net met twee stroken van 25 cm breed.
Hoe doe je dat? 1 Quatt, op Library, en dan zonder gas je vrijstaande woning op 21 graden houden? Bijna onvoorstelbaar 😁MWink schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:54:
[...]
Ik houd de 200m2 vrijstaand nog wel op 21 graden gelukkig met 1 Quatt V1.0! Ik heb de soundslider op Library staan (85 Hz), dan zakt de COP minder snel in dan op Normal.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Dit is verlies dat ik niet had toen ik alleen met CVketel verwarmde. Verlies door warmtepomp. Voor vogeltjes.netappie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:02:
[...]
Met rondpompen zorg je dat de Quatt niet bevriest. Dat is niet voor de vogeltjes.
Ja, daarom heb ik gekeken naar het verlies toen mijn water 20graden was, net zo warm als mijn kamer en de radiatoren.Heb je ook meegerekend dat de radiatoren, vvw en buizen binnen mee doen met het warmteverlies als er 40 graden water in zit en dat het verlies na elke ronde zonder bijverwarmen steeds kleiner wordt?
Als het aan de leiding ligt, is dat een goed idee. Als het aan de vorstbeveiliging ligt of verlies in buitenunit, dan helpt dat niet. Daarom even checken of het probleem inderdaad zo groot is en waar die warmte dan verloren wordt.Met 7 meter goot buiten zou je eventueel nog kunnen kijken naar extra isolatie als daar ruimte voor is. Want wat is wel 14 meter slang.
Ja, klopt. Maar niet veel in buitenunit, want tussen pomp_in en pomp_uit zit meestal 0,0 en soms 0,1 graad.Metsubsidie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:22:
[...]
Bedoel je met rondpompen als in vorstbeveiliging ? Dan verlies je toch ook warmte in de Wp?
En over hoeveel €€ praten we in je reken voorbeeld?
2000 draai+pompuren * 35 tempdelta * 39W 27W / 1000 / COP 4 * 0,25 €/kWh = € 170 € 120 per jaar?
Flow was hier 500l/uur (Quatt v1.0), dus dan moet ik met 125kg rekenen ipv 180, dat scheelt al wat.jj85 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:49:
[...]
In CM98 is de flow minimaal. Dus geen 800L/h, maar waarschijnlijk iets van 100L/h?
Dat is 25L/kwartier
Dus wellicht zou je moeten rekenen met 25kg water ipv 180kg.
Van 1568Wth verlies dan naar 1089Wth verlies.
Misschien wordt er trouwens ook nog wel wat nuttig afgegeven bij water van 20 graden, want het is in de kamer wel ~20 graden, maar boven is het wat koeler en de radiator in de garage en bijkeuken op anti-bevriesstand zullen ook nog wel wat gebruiken.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Draait jouw V1 Quatt op continue 90Hz?MWink schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:54:
[...]
Nee, de Quatt V1.x zijn niet slim, de kortste tijd tussen defrosts is inderdaad zo'n 55 minuten, dat zou wel door de fabrikant van de buitenunit zo gelimiteerd zijn. De laatste dagen zie ik de COP tussen de defrosts na een half uur op 3.2 zakken naar 2.0. Elke 40 minuten zou optimaler zijn. Ik heb dus 25 defrosts per dag en dat zouden er dus nog meer moeten zijn. Ik houd de 200m2 vrijstaand nog wel op 21 graden gelukkig met 1 Quatt V1.0! Ik heb de soundslider op Library staan (85 Hz), dan zakt de COP minder snel in dan op Normal. [Afbeelding]
Edit: ik zie nu dat met de soundslider op 85Hz de COP minder snel inzakt. De COP zakt omdat de watertemperatuur oploopt. Ik draai continu op 90Hz en zet de Quatt ca 5 minuten uit als het water te warm wordt en daarmee de COP niet inzakt. Mijn V1 Quatt maakt is ook stiller op 90Hz dan op 85Hz.
[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 07-01-2026 17:09 ]
Hmm, ik heb een meter of 3 buiten huis recht omhoog tegen de gevel deze slangen liggen inderdaad. Daarom heen zit ook een plastic "huls" weet even niet de term.netappie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:15:
[...]
De slangen hebben isolatie, maar die is vooral effectief tegen geleiding.
Ik heb ze net even nagekeken en er zit geen infrarood reflecterende laag op en met 40 graden water in die buizen kan dat toch behoorlijk schelen.
Zo'n rolletje radiatorfolie kost bijna niks, Dus zolang je er gemakkelijk bij kan, is dit het proberen waard met 7 meter lengte. Die rol is 50x400 cm, dus misschien pas het net met twee stroken van 25 cm breed.
Zie ook deze foto: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84351692
Vraag me af of het veel toevoegd om deze in te pakken met radiator folie. Zou je daar nog veel winst mee kunnen behalen? Investering is relatief klein natuurlijk.
Ben 100% geen expert in isolatie
[ Voor 14% gewijzigd door Fragger123 op 07-01-2026 17:01 ]
Ik niet. Voor ons lijkt het een ideale oplossing.Brent schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:17:
De Chill verwarmt ook? Kan de radiator dan weg? Ik denk dat al trouwens sinds het begin, ze hadden beter een koel-radiator-combi kunnen ontwikkelen, zodat het de radiator gewoon vervangt, ipv je iets ernaast op de grond zet. Ik blijft het een gekke keuze vinden.
Maar is dat met veel dingen niet zo. De een vind het geweldig, een ander moet er niet aan denken.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ik heb al de buisisolatie van de cv-leidingen onder de vloer omwikkelt met daarvoor bestemde bandage. Wellicht ook een idee.netappie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:02:
[...]
Met rondpompen zorg je dat de Quatt niet bevriest. Dat is niet voor de vogeltjes.
Heb je ook meegerekend dat de radiatoren, vvw en buizen binnen mee doen met het warmteverlies als er 40 graden water in zit en dat het verlies na elke ronde zonder bijverwarmen steeds kleiner wordt?
https://tonzon.nl/shop/is...agefolie/hr-bandagefolie/
[ Voor 17% gewijzigd door Mickel moen op 07-01-2026 17:31 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Woonboerderij 1850, gerenoveerd 2021, Quatt-Duo V1,begange grond 100m2 vloerverw., 10 gr mengverdeler, 1ste verd 2 rad, badkamer rad. aansluiting kortgesloten, 1 radiator kelder (anti-vorst stand), Nefit CV op zomerstand (aan/uit aangesloten op CiC), T6R
Het ligt er aan wat voor weer het is. Is het droog, dan vriest de warmtewisselaar niet dicht en is de power output ok. Maar als het sneeuwt (of mistig is) zakt het vermogen snel in en dan zou een defrost na een half uur al eigenlijk moeten. Ik kan vandaag aan de output grafiek zien wanneer het sneeuwde.TeslaNerd schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:54:
[...]
Draait jouw V1 Quatt op continue 90Hz?
Edit: ik zie nu dat met de soundslider op 85Hz de COP minder snel inzakt. De COP zakt omdat de watertemperatuur oploopt. Ik draai continu op 90Hz en zet de Quatt ca 5 minuten uit als het water te warm wordt en daarmee de COP niet inzakt. Mijn V1 Quatt maakt is ook stiller op 90Hz dan op 85Hz.
Dat ziet er ook wel mooi uit, maar is toch een andere prijsklasse.Mickel moen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:29:
[...]
Ik heb al de buisisolatie van de cv-leidingen onder de vloer omwikkelt met daarvoor bestemde bandage. Wellicht ook een idee.
https://tonzon.nl/shop/is...agefolie/hr-bandagefolie/
[Afbeelding]
Het mooie van die goedkope radiatorfolie is dat het wat stugger is, waardoor je het gewoon langs de slangen kan duwen.
Ik heb hier ook een restje tonzon folie liggen, maar dat is niet te hanteren in zo'n goot.
[...]
Dit is verlies dat ik niet had toen ik alleen met CVketel verwarmde. Verlies door warmtepomp. Voor vogeltjes.
@netappie
@SBL
Toch blijft het extra warmteverlies wel een punt, ook bij mij.
Toen ik gas stookte gebruikte ik ongeveer voor verwarming 1150 m3, is dus x 8,8 ongeveer 10100 kwh.
Nu ik alles heb ingeregeld, ideale aanvoer/retour temperaturen heb, en inderdaad ook een sensor-meetfout van 0,3 positief bij een quatt, dus voor elk draaiuur een te positieve opbrengstberekening van 0,3 kwh, ga ik nu naar ongeveer 14.500 kwh.
Mijn stookgedrag is iets veranderd, ik stook nu continue dezelfde temperatuur in huis, vroeger een dag/nacht verschil van een halve graad, gedwongen door toch "altijd" thuis en een laag cv vermogen/temperatuur.
En ik zie andere kosten voor elektro, cv ketel en pomp vvw, samen 170 watt zijn er niet meer. elektro dus 150 dagen x 24 uur x 170 watt = 612 kwh minder, inderdaad!
Ik zie ook extra kosten door mijn warmtepompen die geen warmte opleveren, , kosten 2 quatts continue/ jaar, 10 watt/uur, 86 kwh
bodemverwarming 200 uur x 300 watt (duo v 1.5), 60 kwh
lopen waterpompen tijdens antifreese perioden grofweg 100 kwh.
En natuurlijk het kwh verlies tijdens de defrost-perioden, bij temperaturen van < 4 graden, per quatt, voorzichtige schatting tijdens 650 uur, 12 x per uur, 650/12 = 54 uur defrosten per quatt.
Extra kwh verlies 2 x 54 x 4 kwh(???) = 432 kwh.
Opgeteld 86+60+100+432=678 kwh extra verliezen, en de sensorfout zorgt ook nog voor een "te hoge" door quatt berekende opbrengst van 1500 draaiuren x 0,3 = 450 kwh
Maar,
Als ik vroeger 10.100 kwh verbruikte voor warmte, nu 14.500, er extra gebruik is van 678 kwh, een sensorfout van 450 kwh ben ik nog steeds grofweg 14.500- 10.100-678 - 450 = 3272 kwh kwijt.
Wat is er fout in mijn berekening, of wat mis ik?
Of zijn er ergens nog meer verliezen?
Wie heeft ook eens een herberekening gemaakt?
Benieuwd!!
Maar ook dan, tot nu zeer tevreden over het rendement van mijn duo ten opzichte van gas, ik hoop dat dat blijft!
Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Ik zou er geen halsbrekende toeren voor uit gaan halen.Fragger123 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:56:
[...]
Hmm, ik heb een meter of 3 buiten huis recht omhoog tegen de gevel deze slangen liggen inderdaad. Daarom heen zit ook een plastic "huls" weet even niet de term.
Zie ook deze foto: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84351692
Vraag me af of het veel toevoegd om deze in te pakken met radiator folie. Zou je daar nog veel winst mee kunnen behalen? Investering is relatief klein natuurlijk.
Ben 100% geen expert in isolatieklikt wel als een voorjaars klusje
Het is mogelijk slechts geneuzel in de marge op de meeste dagen, maar op een dag als deze scheelt de marge zeker wat omdat de aanvoertemperatuur zo hoog is en de buitentemperatuur zo laag.
Je CV ketel verloor vast minstens hetzelfde door de schoorsteen en dat had verder geen enkele functie.SBL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:30:
Dit is verlies dat ik niet had toen ik alleen met CVketel verwarmde. Verlies door warmtepomp. Voor vogeltjes.
Het water blijft rond pompen om de warmtepomp en de leidingen te beschermen. Dat is best nuttig. De andere optie was een verwamingslint geweest dat met een COP van 1 voorkomt. Maar ik neem aan dat dit niet zuniger is dan een beetje warmte terug geven die eerst met een veel hogere COP door de warmtepomp geleverd is.
Maar die 7 meter is wel lang als dat de lengte van de goot is en dus de dubbele lengte aan aanvoer/retour leiding. Daar valt vast wel wat te winnen.
Je vergeet de COP in dit verhaal.harv schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:30:
[quote]SBL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:30:
[...]
@netappie
@SBL
Toch blijft het extra warmteverlies wel een punt, ook bij mij.
Toen ik gas stookte gebruikte ik ongeveer voor verwarming 1150 m3, is dus x 8,8 ongeveer 10100 kwh.
Nu ik alles heb ingeregeld, ideale aanvoer/retour temperaturen heb, en inderdaad ook een sensor-meetfout van 0,3 positief bij een quatt, dus voor elk draaiuur een te positieve opbrengstberekening van 0,3 kwh, ga ik nu naar ongeveer 14.500 kwh.
Mijn stookgedrag is iets veranderd, ik stook nu continue dezelfde temperatuur in huis, vroeger een dag/nacht verschil van een halve graad, gedwongen door toch "altijd" thuis en een laag cv vermogen/temperatuur.
En ik zie andere kosten voor elektro, cv ketel en pomp vvw, samen 170 watt zijn er niet meer. elektro dus 150 dagen x 24 uur x 170 watt = 612 kwh minder, inderdaad!
Ik zie ook extra kosten door mijn warmtepompen die geen warmte opleveren, , kosten 2 quatts continue/ jaar, 10 watt/uur, 86 kwh
bodemverwarming 200 uur x 300 watt (duo v 1.5), 60 kwh
lopen waterpompen tijdens antifreese perioden grofweg 100 kwh.
En natuurlijk het kwh verlies tijdens de defrost-perioden, bij temperaturen van < 4 graden, per quatt, voorzichtige schatting tijdens 650 uur, 12 x per uur, 650/12 = 54 uur defrosten per quatt.
Extra kwh verlies 2 x 54 x 4 kwh(???) = 432 kwh.
Opgeteld 86+60+100+432=678 kwh extra verliezen, en de sensorfout zorgt ook nog voor een "te hoge" door quatt berekende opbrengst van 1500 draaiuren x 0,3 = 450 kwh
Maar,
Als ik vroeger 10.100 kwh verbruikte voor warmte, nu 14.500, er extra gebruik is van 678 kwh, een sensorfout van 450 kwh ben ik nog steeds grofweg 14.500- 10.100-678 - 450 = 3272 kwh kwijt.
Wat is er fout in mijn berekening, of wat mis ik?
Of zijn er ergens nog meer verliezen?
Wie heeft ook eens een herberekening gemaakt?
Benieuwd!!
Maar ook dan, tot nu zeer tevreden over het rendement van mijn duo ten opzichte van gas, ik hoop dat dat blijft!
Je verbruikte vroeger inderdaad 1150 m3 aan gas en dat leverde mogelijk 10.120 aan warmte, maar feitelijk was het met 9,77 kWh per m3 dus 11.235 kWh aan gebruik.
Nu krijg je (als ik het goed begrijp) 14.500 kWh aan warmte waarvan niet alles binnen de woning en dat kost je slechts een fractie.
Ik zie niet precies wat, maar als je een SCOP van 4 haalt, dan hebben we het over 3625 kWh aan electriciteit.
Met het verlies dat je zelf noemt van 3272 tegen dezelfde SCOP hebben we het dus over 818 kWh, wat met een gunstig contract nog geen 200 euro kost.
Die 1150 m3 aardgas had mij minstens zo'n 1357 euro gekost en 3625 kWh zou op 870 euro uit komen.
Dan lijkt mij die 200 euro van dat bedrag om deze warmtepompen heel te houden en altijd in een warm huis thuis te komen, niet zo'n enorme kostenpost in verhouding tot de besparing die je ondanks deze "verliezen" realiseert.
Dit heb ik ook, terwijl mijn elektrische CV uit staat. Het komt door meet verschillen in de warmte sensoren lijkt mij. Bij mij denkt de CIC dat ik circa 0,3m³ bij-stook, dus relatief klein verschil.gschuurman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:59:
Ik vond dat mijn CV vaak en onnodig werd bijgeschakeld en heb daarom mijn CV op zomerstand gezet. Volgens mij krijgen de Quatt's het met z'n tweeën prima op temperatuur. Toch zie ik in de Quatt app dat er gas-verbruik wordt geregistreerd. Kan iemand dit verklaren?[Afbeelding]
Mijn T6 roept uit zichzelf heel hoge temperaturen (omdat CiC wat rustiger doet dan thermostaat vraagt). Als de ketel bijgeschakeld wordt en daarnaar luistert, stookt hij veel en gaat Quatt zachter en kan ketel nog meer doen, enzovoort. Die loop wil ik voorkomen.s020506 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:25:
Waarom zet iedereen de aanvoertemperatuur zo laag? Volgens mij kun je beter het vermogen begrenzen.
Tenzij je een open verdeler hebt. Ik snap dat je geen heet water je vloer in wil pompen.
Daarom Remeha ketel op max 55. Die ketel slaat dan aan als de Quatt geen 45 meer maakt, en draait mee totdat al het water weer wat warmer is (half uur?) en gaat dan weer uit. Dit vind ik fijne ketel-instelling en ondanks enkele Quatt die voor mijn huis te klein is, kan Quat zo wel volop meedoen: tikt bij -1,5 buiten regelmatig de 6kW warmte aan (uit 1600W elektriciteit).
Vermogen verlagen is inderdaad een goed idee.s020506 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:25:
Waarom zet iedereen de aanvoertemperatuur zo laag? Volgens mij kun je beter het vermogen begrenzen.
Tenzij je een open verdeler hebt. Ik snap dat je geen heet water je vloer in wil pompen.
Met een aan/uit aangestuurde ketel is de aanvoertemperatuur begrenzen daarnaast ook handig.
Je moet wel wat marge houden zodat die zijn werk kan doen als het echt nodig is.
Inmiddels heb ik de ketel zelf vanochtend uit zomerstand gehaald omdat het toch niet goed ging zonder hulp van de ketel. Maar ik hou die toch wel een beetje in het gareel, aangezien een te hoge aanvoertemperatuur de COP drukt, waardoor de Quatt nog minder gaat leveren en de ketel soms dus langer mee zal draaien.
Het hangt allemaal af van je ketel, je afgiftesysteem, je comfort wensen (snelheid opwarmen na nachtverlaging of vakantie) en het warmteverlies van je huis.
Maar je moet het in ieder geval niet te laag zetten. Geef de ketel nog minimaal 5 graden ruimte om mee te helpen waar de Quatt ophoudt en probeer hem maximaal op 60 te houden zodat je in ieder geval een condenserende HR ketel hebt. En als je geen gasverbruik wilt dan zet je de ketel (indien aanwezig) in zomerstand tot je klachten krijgt met extreem koud weer. Dit is eenvoudig weer aan te zetten als de sneeuw gesmolten is en de gaspieken je mooie grafiek verpesten.
[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 07-01-2026 19:50 ]
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.