Ervaringen met Quatt Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 366 367 Laatste
Acties:

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:03
Jan-tweak schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:47:
[...]
even off-topic; kijk ook eens naar wat vacuum glas voor je zou kosten, namelijk nagenoeg gelijke waarde als 3-dubbel maar krijg je wel in een bestaand kozijn.

[...]

bedenk dat de komende jaren gas steeds duurder gaat worden, zeker met de huidige situatie in Iran en dat daar de nodige zaken niet meer werken en dus uit die regio zou het dadelijk weer rustiger worden toch beduidend minder gas vandaan zou gaan komen, en dat was eigenlijk onze primaire gasvoorziening.
dus nu van gas af met een volledige all-electric is dus helemaal geen slecht idee. het voordeel is ook nog dat jullie nog steeds een noodoplossing in de vorm van die houtkachel hebben, dus hou die in ere.
ik zou gewoon een offerte van Quatt opvragen, ik denk overigens dat je waarschijnlijk wel een Quatt Duo nodig zult moeten hebben, denk dus ook even of het geluid op de locatie waar jullie de buitenunit willen geen problemen geeft ( er zijn strikte geluidseisen op basis van de erfgrens met je buren).
ik zou ook minimaal twee andere merken, bv WeHeat of een bekend merk All-eletric een offerte aanvragen.
Bedankt voor de reactie! Op zich zou hier in de meeste kozijnen zelfs driedubbel passen (goede oude hardhouten kozijnen die flink overgedimensioneerd zijn) maar qua ISDE-subsidie gaat het niks extra opleveren (want de originele kozijnen blijven). De vraag is dan ook of we die investering er wel uit gaan halen.

Precies wat ik denk inderdaad, als we nog over willen gaan dan is de komende 2 jaar wel het beste. Ook qua subsidie aangezien we dan het glas + warmtepomp kunnen aanvragen.

We gaan het eens navragen! Zijn er nog meer die ook iets vergelijkbaars als een Quatt Chill aanbieden/aan het ontwikkelen zijn?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:30
psnepvangers schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:05:
[...]

Bedankt voor de reactie! Op zich zou hier in de meeste kozijnen zelfs driedubbel passen (goede oude hardhouten kozijnen die flink overgedimensioneerd zijn) maar qua ISDE-subsidie gaat het niks extra opleveren (want de originele kozijnen blijven). De vraag is dan ook of we die investering er wel uit gaan halen.

Precies wat ik denk inderdaad, als we nog over willen gaan dan is de komende 2 jaar wel het beste. Ook qua subsidie aangezien we dan het glas + warmtepomp kunnen aanvragen.

We gaan het eens navragen! Zijn er nog meer die ook iets vergelijkbaars als een Quatt Chill aanbieden/aan het ontwikkelen zijn?
ik denk dat Quatt hier op de nederlandse markt in deze vorm wel iets heel unieks heeft neergezet, ze zijn dan ook daar toch al een hele tijd mee bezig geweest, en wat ik zelf hier lees zijn de eerste ervaringen in het algemeen best positief. Ikzelf wacht nog op die van mij, eind deze maand komt deze dan ook bij mij.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-08 23:47
TF99 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:52:
@WAF1 zojuist ook de tool ingevuld. Zonder zonnepanelen zit ik op A en met mijn zonnepanelen zit ik op A+++. Dat lijkt me wel erg positief voor een huis uit 1983. Hybride WP + mechanische ventilatie. Dakisolatie van bouwjaar. Wel of geen elektrische boiler..bij beide blijf ik op A+++ zitten.
Ik had bij het invullen ook op A+++ uit, als ik warm water met gas blijf maken. Qua elektische boiler zie ik dus iets interresant in deze tool. Als ik mijn warme water verwarm met gas, wordt dat net iets positiever beoordeelt dan verwarmen met een elektrische boiler. Qua energielabel kan ik blijkbaar beter gas blijven gebruiken als een wpb er niet in zit. Maar in een boiler kunnen we evt. wel zonnestroom opslaan. Dit voordeel komt volgens mij niet in het energielabel tot uiting. Je kunt bij de methodiek dus vragen stellen.

Maar inderdaad kritische blijven kijken. Kloppen je isolatiewaarden van je huis? Heb je ooit iets aan de isolatie gedaan? Heb je ondertussen ooit het glas vervangen? Je kan blijkbaar het huis verwarmen met een hybride wp dus slecht zal de isolatie dus niet zijn, ik dacht dat je warmteverlies zelfs vrij laag was. De hoeveelheid zonnepanelen telt ook mee, hoeveel wp heb je op je dak liggen? Qua grote ingrepen kan je naar mijn verwachting niet meer zoveel doen. Dus op en gegeven moment is het wat het is. Vervolgens inderdaad je verwachting een beetje naar beneden bijstellen, dan kan een daadwerkelijke beoordeling allleen maar meevallen. Inderdaad kan het zijn dat in jouw situatie de e-boiler niet doorslagevend is voor een beter energielabel. Maar zoals ik al aangaf is er een nieuw label met nieuwe grenzen en we weten gewoon niet waar de overgang grenzen liggen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• TF99
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 26-08 12:54
@WAF1 Ik heb dit jaar mijn huis volledig gerenoveerd en geïsoleerd (Inc vloer en spouwisolatie, geen extra dakisolatie). 11 panelen op zuid, totaal 5000 Wp aangesloten op een Alpha ESS 9,3 kWh accu. Krijg over 2 maanden overal HR++.

Laatst stap dus even die CV ketel wegkrijgen een op een voordelige manier. Er is al flink wat geld doorheen gegaan.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:59
lexen schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:20:
[...]

Dank voor het delen van je ervaring! Heel herkenbaar helaas. Het patroon lijkt dus echt te zijn: adviseurs/monteurs ter plaatse zeggen enthousiast 'kan prima', maar zodra de werkvoorbereiding op het hoofdkantoor ziet dat er leidingen verlegd moeten worden of dat het afwijkt van de standaard 'lopende band', trekken ze de stekker eruit.

Bizar eigenlijk dat een bedrijf dat zich als innovatief profileert zo strak vastzit aan platgetreden paden. Jouw ervaring bevestigt voor ons wel dat het bij ons dus ook puur een beleidskwestie/onwil tot maatwerk is, en geen fysieke onmogelijkheid van onze woning.

Als we Quatt's beleid even buiten beschouwing laten: wat is de puur natuurkundige/hydraulische uitdaging van een boilervat in de kelder (149cm lager dan de wisselaar, leidingtracé ca. 4,5m)? Loopt de leidingdruk/opvoerhoogte bij een gesloten circuit in een woning bij 1,5 meter hoogteverschil echt tegen grenzen aan, of is dit met een geschikte materialen ook eenvoudig op te lossen?
Goed omschreven denk ik, dat is ook de reden waarom ik Quatt niet zou aanraden aan anderen en waarom ik zelf toch een beetje spijt heb toch voor de hybride oplossing te zijn gegaan.
Hopelijk is de werking straks in de winter een beetje goed, dat zou een kleine pleister op de wond zijn.

Of een boilervat in de kelder mogelijk is durf ik niet te zeggen, wellicht kunnen ze je in het Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 verder helpen.

• Quadesh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-08 11:37
Hier komt komende maandag iemands van Quatt langs voor een gesprek en om te kijken waar de all electric kan worden geplaatst. Dit is via VEH geregeld.

We verbruiken 750m3 gas en willen volledig van het gas af. Een hybride is totaal niet rendabel. Daarom de keuze om voor een AE te gaan. Eventueel ook direct van het gas af te gaan, dus tijdens het gesprek bespreken hoe zij hierin kunnen ondersteunen.

Maar tijdens het volgen van het topic lees ik de laatste tijd wat negatieve berichten over Quatt. Wat zijn punten die ik maandag moet vragen of hele erg rekening moet houden?

Of zijn deze berichten met name op de hybrid gericht en niet van toepassing op de AE?

• Why So Serious.
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Quadesh schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:03:
Hier komt komende maandag iemands van Quatt langs voor een gesprek en om te kijken waar de all electric kan worden geplaatst. Dit is via VEH geregeld.

We verbruiken 750m3 gas en willen volledig van het gas af. Een hybride is totaal niet rendabel. Daarom de keuze om voor een AE te gaan. Eventueel ook direct van het gas af te gaan, dus tijdens het gesprek bespreken hoe zij hierin kunnen ondersteunen.

Maar tijdens het volgen van het topic lees ik de laatste tijd wat negatieve berichten over Quatt. Wat zijn punten die ik maandag moet vragen of hele erg rekening moet houden?

Of zijn deze berichten met name op de hybrid gericht en niet van toepassing op de AE?
En all electric via Quatt is wel rendabel?😉

Quatt duo, 152m2 twee onder 1 kap woning uit 1972 met uitgebouwde keuken 2014. Beneden HR(++) glas, 1e verdieping Hr+++ glas. Beneden vloerverwarming (deels tegels, deels parket). Boven radiatoren (3x T20, 1xT11, 1xT30, 1x handdoek radiator

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:09

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Quadesh schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:03:

Bij mij is de all-e enkele weken geplaatst geheel volgens afspraak. Was ook een fijne monteur.

1,5 week later werd nog de laatste 2 quickconnectors geinstalleerd. Dat waren wel 2 die geen idee hadden wat ze kwamen doen.

Maar verder gewoon prima installatie. Nu heb ik ook gewoon een standaard huis zonder gekke bijzonderheden.

Ik heb hier hybride ook overgeslagen. Ik wilde gewoon een installatie die geheel ondersteund is door de fabrikant. En gas behouden terwijl je het eigenlijk vrijwel niet gebruikt is ook zonde.

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-08 11:55

Ch3cker

Testlab Teamlead
CKSotos schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:42:
[...]

Ik heb hier een filmpje voor je..
Let niet op de rommel :)
https://streamable.com/y7og2d
Super fijn dit, dank!

Afgelopen week contact gehad met iemand van Quatt. Die belde mij om de installatie door te spreken. Hij gaf aan dat degene die de huisbezoeken voor hen deed en dus eigenlijk ook bij mij langs zou komen helaas niet meer bij Quatt werkte, en dat het daarom wat langer heeft geduurd. Voor mij geen punt gezien ik toch nog met mijn verbouwing bezig ben en dus geen haast heb. Heel fijn gesprek gehad. Waar mijn sales contactpersoon vooral veel beren op de weg zag en ook niet helemaal leek te begrijpen hoe mijn situatie in elkaar stak, leek deze persoon goed te snappen waar hij het over had. Eigenlijk alles in een kwartiertje wel besproken, en hij ging kijken wat er mogelijk was. Ook aangegeven dat ik graag gebruik wou maken van het frame voor de HeatCharger die op de grond stond, was geen probleem. Hij gaf aan dat ze dat vaker doen bij holle wanden.

1 of 2 dagen later werd ik weer door hem teruggebeld, dat hij het had besproken en dat er nog een paar kleine vragen waren. Zo waren er einddoppen op uponor leidingen waar ze het gereedschap niet voor hebben, maar heb ook aangegeven dat ik daar zelf nog een uponor naar koper overgang op zet. Geen probleem, en daarmee was het installatieplan klaar.
Ook wel interessant : mijn sales contactpersoon had verteld dat er voor een 'huisbezoek 500 euro in rekening werd gebracht', maar dit ontkrachtte hij met klem. De 500 euro is een stelpost voor maatwerk. Als er geen meerwerk gedaan hoeft te worden zoals bij mij wordt die 500 euro niet aangesproken en dus weer verrekend.

Al met al echt wel een fijne en goede ervaring op deze manier. Alhoewel het in eerste instantie met mijn sales contactpersoon wat stroef verliep, ging het nu echt heel soepel.

[ Voor 4% gewijzigd door Ch3cker op 15-08-2026 08:48 ]

• WAF1
Dit is nieuw voor mij:

Een Quatt die je kan leasen.

https://www.hanvoswarmtepomp.nl/quatt-warmtepomp

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• loezepoesje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 19-08 08:51
balblas schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:01:
[...]

Het gemiddelde lijkt me niet belangrijk, wel het maximum.

Waar het om gaat is dat als je WP op een koude winterdag (bijna) continue op vol vermogen draait je ook nog je andere grootgebruikers kunt gebruiken zonder dat je hoofdzekering eruit klapt. En als je een EV en qooker hebt, kookt op inductie en een electrische oven hebt dan kan 1x35A al heel snel te weinig zijn.
Ik heb een 1 fase aansluiting (welliswaar met thuisbatterij+EMS), en heb 1 keer gehad dat de hoofdzekering is doorgeklapt (door een foute aansluit-waarde in de thuisaccu). Voor de context, ik kook op inductie + elektrische oven + quooker, 2 warmtepompen van Quatt en elektrische vloerverwarming in de badkamer. Er wordt echt overschat hoeveel deze apparaten gebruiken. Mijn piekverbruik is afgelopen jaar 1x boven de 5kw uitgekomen. Als je weet wat je doet, is 1 fase meer dan voldoende. Een warmtepomp draait alleen op hoog vermogen als die net begint met verwarmen, of als die een defrost programma draait. In de winter laat ik die units lekker doordraaien waardoor ze op gemiddeld 300W uitkomen. De quooker heeft af en toe een piek van 2kW nadat ik de afwas heb gedaan (en deze is geloadbalanced met de vaatwasser en oven). Inductiekoken geeft ook een piek van 4kw, maar als de pannen eenmaal heet zijn, daalt dit ook naar 1 a 2kw; oven idem dito.

Bestaat er een kans dat het snel overbelast raakt? Ja, maar die kans minimaliseer je door je gebruik goed te timen. (Af)wassen doe ik overdag, koken doe ik in de avond, waardoor de grootverbruikers al langs elkaar lopen. En zelfs als ik wasmachine, inductieplaat en oven aan heb staan, kom ik niet boven 7kw uit. Sinds kort heb ik ook een EV, die wordt geloadbalanced middels de slimme meter van de thuisaccu, en dat werkt als een tierelier.

Zou ik graag 3 fase willen? Zeker weten, maar dan moet ik de inverter van zowel de thuisaccu als de zonnepanelen vervangen met een 3 fase variant. Dat is een grapje van ruim 3000eu, en dat geld heb ik er niet voor over. Dan maar iets slimmer omgaan met de timing van mn verbruik. En ik vermoed dat er heel veel huishoudens zijn die makkelijk met 1 fase uit de voeten kunnen

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:52
loezepoesje schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Ik heb een 1 fase aansluiting (welliswaar met thuisbatterij+EMS), en heb 1 keer gehad dat de hoofdzekering is doorgeklapt (door een foute aansluit-waarde in de thuisaccu). Voor de context, ik kook op inductie + elektrische oven + quooker, 2 warmtepompen van Quatt en elektrische vloerverwarming in de badkamer. Er wordt echt overschat hoeveel deze apparaten gebruiken. Mijn piekverbruik is afgelopen jaar 1x boven de 5kw uitgekomen. Als je weet wat je doet, is 1 fase meer dan voldoende. Een warmtepomp draait alleen op hoog vermogen als die net begint met verwarmen, of als die een defrost programma draait. In de winter laat ik die units lekker doordraaien waardoor ze op gemiddeld 300W uitkomen. De quooker heeft af en toe een piek van 2kW nadat ik de afwas heb gedaan (en deze is geloadbalanced met de vaatwasser en oven). Inductiekoken geeft ook een piek van 4kw, maar als de pannen eenmaal heet zijn, daalt dit ook naar 1 a 2kw; oven idem dito.

Bestaat er een kans dat het snel overbelast raakt? Ja, maar die kans minimaliseer je door je gebruik goed te timen. (Af)wassen doe ik overdag, koken doe ik in de avond, waardoor de grootverbruikers al langs elkaar lopen. En zelfs als ik wasmachine, inductieplaat en oven aan heb staan, kom ik niet boven 7kw uit. Sinds kort heb ik ook een EV, die wordt geloadbalanced middels de slimme meter van de thuisaccu, en dat werkt als een tierelier.

Zou ik graag 3 fase willen? Zeker weten, maar dan moet ik de inverter van zowel de thuisaccu als de zonnepanelen vervangen met een 3 fase variant. Dat is een grapje van ruim 3000eu, en dat geld heb ik er niet voor over. Dan maar iets slimmer omgaan met de timing van mn verbruik. En ik vermoed dat er heel veel huishoudens zijn die makkelijk met 1 fase uit de voeten kunnen
Hoe doe je loadbalancing van oven, vaatwasser en quooker (ik had een prioschakelaar tussen quooker en vaatwasser, maar hoe krijg je de oven erbij)?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:11
[...]
Als je weet wat je doet, is 1 fase meer dan voldoende.
Dat geldt dan in jouw huishouden. Ik zou in mijn (elektrische) huishouden nooit wegkomen met 1 x 35A. Maar je schrijft dat je ook een thuisbatterij hebt, en die ontlast dus sowieso ook je hoofdzekering.
Maar goed het kan gewoon heel hard gaan hoor. EV erbij bijvoorbeeld, een boiler op boost, de wasmachine die gaat verwarmen (30 min 2000W), de droger die de was droogt, noem maar op.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• loezepoesje
BarryH schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

Hoe doe je loadbalancing van oven, vaatwasser en quooker (ik had een prioschakelaar tussen quooker en vaatwasser, maar hoe krijg je de oven erbij)?
Niet heel netjes gedaan, maar ik heb een “wasmachine” loadbalancing stekkerblok in de quooker powerswitch gestopt, daar zitten dan vaatwasser en oven in. Nu gebruik ik de oven en vaatwasser nooit tegelijk (oven vaak voor lunch of avondeten, vaatwasser in de middag na de lunch), maar voorkomt een mogelijk overload. Dan kan de quooker gewoon warm water maken als de beide apparaten uit staan. En de 2e load balancer geeft voorkeur aan de vaatwasser (oven gaat dan niet aan als de vaatwasser dan aanstaat)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
loezepoesje schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:01:
[...]

Niet heel netjes gedaan, maar ik heb een “wasmachine” loadbalancing stekkerblok in de quooker powerswitch gestopt, daar zitten dan vaatwasser en oven in. Nu gebruik ik de oven en vaatwasser nooit tegelijk (oven vaak voor lunch of avondeten, vaatwasser in de middag na de lunch), maar voorkomt een mogelijk overload. Dan kan de quooker gewoon warm water maken als de beide apparaten uit staan. En de 2e load balancer geeft voorkeur aan de vaatwasser (oven gaat dan niet aan als de vaatwasser dan aanstaat)
Goed dat het werkt voor je, maar dit is verre van praktisch. Allemaal haken en ogen om je huis te dienen, terwijl eigenlijk je huis jouw zo moeten dienen.

Denk dat de elektra verdeling en hoe je zaken aansluit beter past als discussie in
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:37
[...]

Waarom zou je de omvormer van de zonnepanelen en accu vervangen door een 3 fase variant? Die kun je toch op 1 van de fases aansluiten? Kun je nu al naar 3 fase en sneller de EV laden.

Ben het eens, mensen zijn te bang dat 1 x 35 A niet genoeg is. Met 35 A kun je 8 kW tegelijk uit het net trekken, dat haal je niet zo snel. En voor korte tijd kun je hier ook nog overheen gaan.

PVoutput

• Lampo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-08 14:27
Interessante discussie hier, ik ben ook aan het nadenken over het afkoppelen van het gas. Ik heb een Quatt Hybrid van de eerste generatie en ik heb nu nog maar 160 m3 gas gebruik per jaar; ongeveer 120 m3 voor warm tapwater en ongeveer 40 tot 60 m3 voor die ene koude week per jaar. Ik vind het onzin om de route van Quatt te volgen, waarbij er een tweede buiten unit geplaatst wordt, aangezien dat volgens mij overkill is. Dus ik overweeg een doorstroom naverwarming (Econo) of e-CV (NEFIT/Bosch Tronic Heat 3500 of Calida Compact) op de plek waar de CV-ketel hangt op zolder en een slimme boiler in de kelder (we hebben behoorlijk wat overschot van zonnestroom en dit helpt het eigen verbruik te verhogen). Enige wat ik nog niet goed kan vinden is of de CiC een e-CV goed kan/wil aansturen via aan/uit, heeft iemand daar ervaring mee?

Overigens heb ik een A+++ label voor ons huis uit 1934 en ongetwijfeld zal dit negatief uitpakken voor ons label, maar ik ben niet van plan om te gaan verhuizen, dus het boeit me niet. In 2030 gaat die NTA 8800 op de schop, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:23
Lampo schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:32:
Dus ik overweeg een doorstroom naverwarming (Econo) of e-CV (NEFIT/Bosch Tronic Heat 3500 of Calida Compact) op de plek waar de CV-ketel hangt op zolder en een slimme boiler in de kelder (we hebben behoorlijk wat overschot van zonnestroom en dit helpt het eigen verbruik te verhogen). Enige wat ik nog niet goed kan vinden is of de CiC een e-CV goed kan/wil aansturen via aan/uit, heeft iemand daar ervaring mee?
werkt als een trein, inmiddels als 2 stookseizoenen verder.
Wat betreft het aan/uit contact heeft de CIC geen flauw benul of er een gas-CV, e-CV of een tosti ijzer aanhangt

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Lampo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-08 14:27
Goed en fijn om te horen en dank voor de uitgebreide beschrijving! Hoeveel m3 gas vangt die naverwarmer op? M.a.w. wat verbruikte jouw CV-ketel aan gas voor alleen verwarming?

• Toby-Wan
Lampo schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:15:
Goed en fijn om te horen en dank voor de uitgebreide beschrijving! Hoeveel m3 gas vangt die naverwarmer op? M.a.w. wat verbruikte jouw CV-ketel aan gas voor alleen verwarming?
Voor mij slechts 2 m3 "gas"-bijstook (dus nu 18 kWh elektra )

40 m3 gas zou dan 360 kWh (COP1) elektra worden, uiteraard aan jezelf om daar voors/tegens af te wegen

Ik heb eigenlijk de DIY variant van de Econo aquaboost 3kw.
Let wel: ik durf niet te zeggen of het aan/uit contact op de CIC 230V kan hebben, daarom gebruik ik een transformator naar 24V (verdere beschrijving via link in signature)

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 16-08-2026 22:39 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• loezepoesje
s020506 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Waarom zou je de omvormer van de zonnepanelen en accu vervangen door een 3 fase variant? Die kun je toch op 1 van de fases aansluiten? Kun je nu al naar 3 fase en sneller de EV laden.

Ben het eens, mensen zijn te bang dat 1 x 35 A niet genoeg is. Met 35 A kun je 8 kW tegelijk uit het net trekken, dat haal je niet zo snel. En voor korte tijd kun je hier ook nog overheen gaan.
Goeie vraag en heb ik zeker overwogen. Snel laden is voor mij niet nodig. Doorgaans gaat de auto van 20 naar 100 in iets van 6 uur (kleine 42kwh accu scheelt heel veel). Wat betreft 1 fase omvormers op een 3 fase netwerk verslaat het doel van de thuisbatterij. Die levert dan maar stroom aan 1 fase. Misschien iets voor de toekomst als de accu is terugverdiend

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Interessante discussie hier, ik ben ook aan het nadenken over het afkoppelen van het gas. Ik heb een Quatt Hybrid van de eerste generatie en ik heb nu nog maar 160 m3 gas gebruik per jaar; ongeveer 120 m3 voor warm tapwater en ongeveer 40 tot 60 m3 voor die ene koude week per jaar. Ik vind het onzin om de route van Quatt te volgen, waarbij er een tweede buiten unit geplaatst wordt, aangezien dat volgens mij overkill is. Dus ik overweeg een doorstroom naverwarming (Econo) of e-CV (NEFIT/Bosch Tronic Heat 3500 of Calida Compact) op de plek waar de CV-ketel hangt op zolder en een slimme boiler in de kelder (we hebben behoorlijk wat overschot van zonnestroom en dit helpt het eigen verbruik te verhogen). Enige wat ik nog niet goed kan vinden is of de CiC een e-CV goed kan/wil aansturen via aan/uit, heeft iemand daar ervaring mee?

Overigens heb ik een A+++ label voor ons huis uit 1934 en ongetwijfeld zal dit negatief uitpakken voor ons label, maar ik ben niet van plan om te gaan verhuizen, dus het boeit me niet. In 2030 gaat die NTA 8800 op de schop, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Bij mij vergelijkbare situatie, hybride Quatt met nog 240m³ gas voor SWW, 40m³ gas voor CV. Ik gebruik nu een Bosch Tronic 6kW als E-CV. Wordt prima ondersteund door de CiC, moest wel een mailtje aan Quatt sturen om de CiC over te laten zetten van OpenTherm naar start/stop.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:57
[...]

Ja, als je een thuis accu hebt, en aan load-balancing doet, en/of handmatig rekening houdt met het niet tegelijk inschakelen van al je grootverbruikers dan is 1x35A geen probleem. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Veel mensen willen daar helemaal niet over na hoeven denken, en daar zal een 1x35A aansluiting met veel grootverbruikers er wel degelijk regelmatig uit klappen.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model Y Juniper LR RWD FSD | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Flesym schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:06:
[...]

Bij mij vergelijkbare situatie, hybride Quatt met nog 240m³ gas voor SWW, 40m³ gas voor CV. Ik gebruik nu een Bosch Tronic 6kW als E-CV. Wordt prima ondersteund door de CiC, moest wel een mailtje aan Quatt sturen om de CiC over te laten zetten van OpenTherm naar start/stop.
Blijf het toch bijzonder vinden dat dit soort dingen niet zelf in te stellen is..

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ch3cker schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:49:
[...]

Blijf het toch bijzonder vinden dat dit soort dingen niet zelf in te stellen is..
spoiler:

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Te zot voor woorden dat OpenQuatt dit wel gewoon kan. Gaat wel een serieuze overweging zijn om dat te gaan gebruiken..

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:04
Ch3cker schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:35:
[...]

Te zot voor woorden dat OpenQuatt dit wel gewoon kan. Gaat wel een serieuze overweging zijn om dat te gaan gebruiken..
Je kan nu wel de maximum watertemperatuur instellen in de app. Bij 40*C zal de ketel nooit bijspringen in normale situaties lijkt mij.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-08 21:37
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 4.12.0-beta.0 automatisch.
Wat is er nieuw?

Nieuwe functies
  • De Quatt-app ondersteunt nu pushmeldingen. Heb je een Chill, dan krijg je een melding wanneer het waterreservoir vol is en geleegd moet worden. Je kunt meldingen aan- of uitzetten in de meldingsinstellingen van de app.
  • Je kunt nu je gebruikers-ID kopiëren vanaf het informatiescherm in de app — handig als je contact opneemt met Quatt-support.
Verwarmingsprestaties en betrouwbaarheid
  • Het dagelijkse verwarmings- en comfortgedrag is ongewijzigd in deze release.
Bugfixes en onderhoud
  • Een probleem opgelost op recente iOS-versies waarbij het HeatBattery-tabblad een leeg scherm kon tonen en over het Insights-tabblad heen kon vallen.
  • Vloeiendere navigatie en algemene verbeteringen op het gebied van betrouwbaarheid en onderhoud.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:25
Flesym schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:06:
[...]

Heb je deze dan gelimiteerd naar 4kw? Kan dit ook met 9kw variant?

• Flesym
  • Niet online
mklcln schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:28:
[...]

Heb je deze dan gelimiteerd naar 4kw? Kan dit ook met 9kw variant?
De Bosch Tronic 3500 heeft 3 verwarmingselementen, de 6kW versie 3x 2kW, de 9kW 3x 3kW enz. Je kunt 1, 2 of 3 verwarmingselementen inschakelen, dus niet fijnschalig regelen. Als je 3 fasen hebt sluit je ieder verwarmingselement op een andere fase aan, als je 1 fase hebt zitten ze met een brug alle 3 op dezelfde fase. Dus in mijn ogen moet je uitkijken voor een te grote E-CV, bv een 24kW betekent 8kW als minimum, 2x8kW als medium en 3x8kW als maximum.

De reden dan ik voor 6kW heb gekozen is:
- ik heb 3 fase dus belast maximaal iedere fase 2kW
- de stooklijn van mijn huis is 7kW (bij -10⁰C). Dus in theorie kan 6kW mijn huis redelijk wat houden.
- en ja, ik heb hem nu op 4kW staat maar kan hem handmatig op 6kW instellen (niet HA stuurbaar).

PS. Mijn CiC heeft geen aparte aansluitingen voor OpenTherm en start/stop. Ik begrijp dat bij anderen er wel twee aparte aansluiting op zitten

[ Voor 5% gewijzigd door Flesym op 17-08-2026 21:40 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu

• Flesym
  • Niet online
Ch3cker schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:49:
[...]

Nou, mijn CiC heeft maar 1 ketel aansluiting. Maar wat ik begrijp (van horen zeggen) zijn er ook CiCs zijn met zowel een OpenTherm en een start/stop aansluiting.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-08 17:42
Flesym schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:45:
[...]

Nou, mijn CiC heeft maar 1 ketel aansluiting. Maar wat ik begrijp (van horen zeggen) zijn er ook CiCs zijn met zowel een OpenTherm en een start/stop aansluiting.
De Aan-Uit regeling zit bij mij onder een apart kapje aan de zijkant van de CiC (wel eerst de normale kap weghalen) terwijl de Opentherm van onder zit.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• WAF1
dit is het quatt topic

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 17-08-2026 23:19 ]

• WAF1

We zijn hier allemaal met hetzelfde bezig. De CIC zijn kan die e-cv prima aansturen aan en uit. Mijn huidige ketel wordt ook aan en uit aangestuurd. Antwoord is ook wel terug te vinden in de topic. Prettig is dat je van de Bosch het vermogen ook nog sofwarematig kan dimmen. Naar die andere heb ik niet gekeken het langwerpigge formaat heeft evt. onze voorkeur. Naast onze huidige grote CV-ketel past geen boiler. Dus als we voor een boiler gaan (salderingregeling) dan moet de huidige grote ketel er ook uit., Het zou kunnen dat deze ook niet zo zuinig in het gebruik is. Maar op zich een robuuste ketel. Lastig maar ook luxe al die keuzes.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:57
Flesym schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:38:
[...]

De Bosch Tronic 3500 heeft 3 verwarmingselementen, de 6kW versie 3x 2kW, de 9kW 3x 3kW enz. Je kunt 1, 2 of 3 verwarmingselementen inschakelen, dus niet fijnschalig regelen. Als je 3 fasen hebt sluit je ieder verwarmingselement op een andere fase aan, als je 1 fase hebt zitten ze met een brug alle 3 op dezelfde fase. Dus in mijn ogen moet je uitkijken voor een te grote E-CV, bv een 24kW betekent 8kW als minimum, 2x8kW als medium en 3x8kW als maximum.
Je hebt me op een idee gebracht!

Ik heb de 9KW Bosch Tronic 3500, en die trekt dus 13A per verwarmingselement. M'n beide Quatt WPs zitten elk al op een eigen fase. Het probleem met de eCV aangesloten op 3 fasen is dat als je maar 1 verwarmingselement gebruikt hij bij iedere nieuwe start telkens wisselt naar de volgende fase, terwijl ik liever altijd dezelfde fase zou gebruiken, namelijk de fase die niet ook al door 1 van de Quatt WPs gebruikt wordt. Als ik de eCV dus aansluit op slechts 1 fase (met een brug tussen de 3 verwarmingselementen) en de instelling op max. 1x3kW laat (meer heb ik niet nodig om de minimum aanvoertemp. voor de Quatt te halen) is de totale load van 2xWP en 1x eCV altijd optimaal verdeeld over de 3 fasen van mijn 3x25A aansluiting.

Ik ga dat voor de komende winter even anders aansluiten.

Met 2 EVs, 2 doorstroomverwarmers en 2 electrische kookplaten is load balancing bij ons een must _/-\o_.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model Y Juniper LR RWD FSD | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

• gschuurman
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-08 15:06
Deze positieve service ervaring wilde ik even delen. Ik heb mijn warmtepomp sinds november 2023 en heb (gelukkig) Quatt Care Plus afgesloten.
D. B. (Quatt)

19 aug 2026 11:04 CEST

Beste Gilbert,

Bedankt voor je akkoord.

We houden onze systemen op afstand in de gaten en hebben tijdens onze eigen analyse geconstateerd dat één van de warmtepompen afwijkend gedrag vertoont. Vandaar dat je hier zelf nog geen ticket voor had ingediend of iets van had gemerkt.

Ik zal de serviceaanvraag voor de kosteloze vervanging nu indienen. Onze planning neemt vervolgens contact met je op om een geschikte datum voor de werkzaamheden af te spreken.

Met vriendelijke groet,
Denilson
Technical Customer Specialist
Afbeeldingslocatie: https://cdn.prod.website-files.com/64b7e8bbb6f945a84ca508e1/69b141abb5551d5d053d19b1_Quatt.png

Gilbert Schuurman

19 aug 2026 11:00 CEST

Beste D.,

Ik ben me niet bewust van een ingediend ticket en zo buiten het stookseizoen is mij ook niets opgevallen aan verminderde performance maar als jullie een mankement hebben vastgesteld dan ga ik uiteraard akkoord met een vervanging van de unit.

Met vriendelijke groet,

Gilbert Schuurman
D. B. (Quatt)

19 aug 2026 10:47 CEST

Beste Gilbert,

We hebben je warmtepompsysteem verder onderzocht en daarbij zien we dat één van de twee warmtepompen (HP1) niet goed functioneert.

De druk in het koelcircuit van deze warmtepomp wijkt af van de andere warmtepomp en reageert niet zoals verwacht op temperatuurveranderingen. Dit wijst erop dat er waarschijnlijk intern een probleem zit in het koelcircuit.

Om dit goed op te lossen, willen we daarom HP1 volledig vervangen door een andere buitenunit. Deze vervanging is volledig kosteloos voor jou.

Kun je aangeven of je akkoord gaat met deze vervanging? Zodra we je akkoord hebben ontvangen, kunnen we dit verder in gang zetten en laten inplannen.

Met vriendelijke groet,
D.
Technical Customer Specialist
Afbeeldingslocatie: https://cdn.prod.website-files.com/64b7e8bbb6f945a84ca508e1/69b141abb5551d5d053d19b1_Quatt.png

Woonboerderij 1850, gerenoveerd 2021, Quatt-Duo V1,begange grond 100m2 vloerverw., 10 gr mengverdeler, 1ste verd 2 rad, badkamer rad. aansluiting kortgesloten, 1 radiator kelder (anti-vorst stand), Nefit CV op zomerstand (aan/uit aangesloten op CiC), T6R

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Dat is fijn dat ze dat in de gaten houden. Ik heb eigenlijk helemaal geen aanbod gehad voor Quatt care. of doen ze dat niet voor all-e?

• onlinaius
Psycho_Mantis schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:27:
Dat is fijn dat ze dat in de gaten houden. Ik heb eigenlijk helemaal geen aanbod gehad voor Quatt care. of doen ze dat niet voor all-e?
Ik gok dat ze dat aanbieden zodra je normale garantie ongeveer gaat aflopen?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• WAF1
knipknip, commentaar op moderatie is altijd offtopic.

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 20-08-2026 09:25 ]

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-08 15:19
onlinaius schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:10:
[...]

Ik gok dat ze dat aanbieden zodra je normale garantie ongeveer gaat aflopen?
Je krijgt inderdaad ik geloof een maand of 3 voor het einde van je garantietermijn een email met de vraag of je quattcare wilt afnemen voor E16,- per mand of E189 per jaar.

• Matthijsdm
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-08 18:53
timmert26 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:11:
[...]

Je krijgt inderdaad ik geloof een maand of 3 voor het einde van je garantietermijn een email met de vraag of je quattcare wilt afnemen voor E16,- per mand of E189 per jaar.
Dat klinkt wel tegenstrijdig met onderstaand bericht wat ik een maand na plaatsing (afgelopen april) heb ontvangen van Quatt:

Quatt Care is vernieuwd! Met Quatt Care ben je vanaf € 189 per jaar verzekerd van maximale zekerheid en ondersteuning. Zo hoef je nooit te betalen voor voorrijkosten of arbeidsloon bij reparaties, krijg je altijd hulp op afstand van onze experts en ontvang je ieder jaar een persoonlijk prestatierapport om het maximale uit je systeem te halen.

Wacht niet te lang: je hebt tot 6 maanden na installatie de tijd om Quatt Care te activeren.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-08 15:19
Ik kreeg het destijds (is al weer een tijd geleden) richting het einde van mijn garantie periode.

Ze hebben gewoon de verplichting de garantie te bieden/verlenen binnen de garantieperiode, daar ben je toch geen extra quatt care voor nodig..

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

timmert26 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:46:
Ik kreeg het destijds (is al weer een tijd geleden) richting het einde van mijn garantie periode.

Ze hebben gewoon de verplichting de garantie te bieden/verlenen binnen de garantieperiode, daar ben je toch geen extra quatt care voor nodig..
CV boeren doen dat ook vaak gelijk bij verkoop CV ketel. Krijg je korting op je ketel als je gelijk een onderhoudscontract afsluit.

• robmaas
  • Laatst online: 11:25
timmert26 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:46:

Bovendien zit er in Quatt care geen gratis vevanging van onderdelen/ apparaten, slechts arbeidsloon en monitoring vlgs mij

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• Toby-Wan
Psycho_Mantis schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:56:
[...]

CV boeren doen dat ook vaak gelijk bij verkoop CV ketel. Krijg je korting op je ketel als je gelijk een onderhoudscontract afsluit.
Verschil is dat CV ketel onderhoud nodig heeft (en iedereen dat weet, al is 250eur per jaar wel een zeer bijzonder hoge inschatting), en Quatt zelf beweert dat er geen onderhoudskosten zijn voor een Quatt all-electric https://www.quatt.io/all-...4PTl6LPxS2aRoCG4QQAvD_BwE

voor een eerlijk vergelijk zouden ze dus de 0 euro moeten vervangen door 189 eur/jaar

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 20-08-2026 14:17 ]

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-08 21:05
Zijn er tweakers die een Quatt HomeBattery hebben icm een ander merk batterij ? En zo ja hoe hebben jullie de sturing gedaan.

QUATT DUO (V1) + ALL ELECTRIC / 4 X HW PIB / EV / HOMEY / 10200 WP PV

• Toppertje
Toby-Wan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:55:
[...]

voor een eerlijk vergelijk zouden ze dus de 0 euro moeten vervangen door 189 eur/jaar
Één van de vele typische Quatt marketing trucs gok ik.

• Toby-Wan
MartindM schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:50:
Zijn er tweakers die een Quatt HomeBattery hebben icm een ander merk batterij ? En zo ja hoe hebben jullie de sturing gedaan.
Batterijen van verschillende merken samen aansturen gaat doorgaans alleen goed met een eigen sturing met HA of Homey.
zie dat je al bekend bent met Quatt HomeBattery Deel 1 (onderdeel van de Quatt family), maar het lijkt niet een heel actief / populair topic..

[ Voor 10% gewijzigd door Toby-Wan op 21-08-2026 09:34 ]

• WAF1
MartindM schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:50:
Ik ben sinds deze week met iets vegelijkbaars bezig allleen wil ik een kleine thuisbatterij op het laden van de auto afstemmen. (We laden overdag) Je kunt je voorstellen dat deze twee elkaar in de weg kunnen zitten. HA is voor mij te hoog gegrepen en vergt ook regelmatig onderhoud, ik ben niet de doelgroep. Maar Homey Pro dat is voor naar verwachting goed te doen. Als onderliggende basis gebruik ik de meters van Homewizard waarvan ik sommige had ik al in mijn bezit heb omdat ik met HW monitoir. (De P1-meter, de kWh-meters en evt. sockets) Het voordeel is dat HW een open lokale API heeft die dus ook kan draaien zonder de Cloud.

Om aan te sluiten bij het Quatt topic, Ik ben aan het kijken hoe mijn Quatt FE kan laten draaien en een boiler toe te voegen om volgend jaar zonnestroom op te slaan. Op dit moment heb ik de Nymo op het oog, die ook kan samenwerken met Homey Pro. Homey Pro wordt dan de basis van mijn EMS. en Homey zet op die toepassing de komende jaren flink in. Voor de Chill ga ik sockets van HW gebruiken zodat ik ook die ook deels op overschot kan gaan aansturen. Voor meer inzicht in de Quatt is de Quatt app voor Homey, door Robin Trietsch en Dennis Smink gemaak, erg fijn. Mogenlijk kan je in de flow ook dingen aansturen, maar zover ben ik nog niet.

Uiteraard ga ik deze (dure uitgave) voor de Homey Pro ook voor andere dingen gebruiken. Een toepassing die ik zie is het automatisering van mijn zonnewering. Ik las ergens dat als je bijv. je zonnewering automatiseerd dit positief is voor je energielabel. Alle onderdelen die daarvoor nodig zijn heb ik al in huis die hoef ik dus alleen in Homey toe te voegen. Ik heb de Pro pas sinds gisteren maar ik ben nu al enthousiast. (Met Claude een brainstormsessie gedaan om te kijken wat ik wil ook met Homey kan)

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-08 23:29
WAF1 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:34:
[...]

Ik ben sinds deze week met iets vegelijkbaars bezig allleen wil ik een kleine thuisbatterij op het laden van de auto afstemmen. (We laden overdag) Je kunt je voorstellen dat deze twee elkaar in de weg kunnen zitten. HA is voor mij te hoog gegrepen en vergt ook regelmatig onderhoud, ik ben niet de doelgroep. Maar Homey Pro dat is voor naar verwachting goed te doen. Als onderliggende basis gebruik ik de meters van Homewizard waarvan ik sommige had ik al in mijn bezit heb omdat ik met HW monitoir. (De P1-meter, de kWh-meters en evt. sockets) Het voordeel is dat HW een open lokale API heeft die dus ook kan draaien zonder de Cloud.

Om aan te sluiten bij het Quatt topic, Ik ben aan het kijken hoe mijn Quatt FE kan laten draaien en een boiler toe te voegen om volgend jaar zonnestroom op te slaan. Op dit moment heb ik de Nymo op het oog, die ook kan samenwerken met Homey Pro. Homey Pro wordt dan de basis van mijn EMS. en Homey zet op die toepassing de komende jaren flink in. Voor de Chill ga ik sockets van HW gebruiken zodat ik ook die ook deels op overschot kan gaan aansturen. Voor meer inzicht in de Quatt is de Quatt app voor Homey, door Robin Trietsch en Dennis Smink gemaak, erg fijn. Mogenlijk kan je in de flow ook dingen aansturen, maar zover ben ik nog niet.

Uiteraard ga ik deze (dure uitgave) voor de Homey Pro ook voor andere dingen gebruiken. Een toepassing die ik zie is het automatisering van mijn zonnewering. Ik las ergens dat als je bijv. je zonnewering automatiseerd dit positief is voor je energielabel. Alle onderdelen die daarvoor nodig zijn heb ik al in huis die hoef ik dus alleen in Homey toe te voegen. Ik heb de Pro pas sinds gisteren maar ik ben nu al enthousiast. (Met Claude een brainstormsessie gedaan om te kijken wat ik wil ook met Homey kan)
Laat Claude hier even aan snuffelen en misschien kan hij wat van mijn projectje overzetten: https://github.com/sdh1981/energy-os

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• WAF1
sdh1981 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:26:
[...]

Laat Claude hier even aan snuffelen en misschien kan hij wat van mijn projectje overzetten: https://github.com/sdh1981/energy-os
Ik zal er zeker naar kijken.

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 27-08 09:16

TWN

Ik kan het zo gauw niet vinden binnen dit forum. Kan iemand mij antwoord geven op de volgende vragen:
  1. Welke diameter heeft de flexibele buis die Quatt levert?
  2. Hoe heet de tool die Quatt installateurs gebruiken om een platte flens te maken aan de flexibele buis?
  3. Welke maat klemmoer wordt er gebruikt om de fexibele buis aan de buitenunit zelf te monteren?

• Toby-Wan
TWN schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:27:
Ik kan het zo gauw niet vinden binnen dit forum. Kan iemand mij antwoord geven op de volgende vragen:
  2. Hoe heet de tool die Quatt installateurs gebruiken om een platte flens te maken aan de flexibele buis?
  3. Welke maat klemmoer wordt er gebruikt om de fexibele buis aan de buitenunit zelf te monteren?
1. DN20
2. geen idee
3. 1" vlakafdichtende wartel
soort van deze: https://www.amazon.nl/Dub...expln=0&gad_source=1&th=1
of deze:
https://www.groene-energi...lf94AMO19LxsaAo8rEALw_wcB
of alleen de wartel: https://www.groene-energi...l?_globalsearch=wartelset

edit:
duitse webshops vaak goedkoper:
https://www.solardirekt24...ringe-bis-2600C-MFC2001-4

[ Voor 11% gewijzigd door Toby-Wan op 24-08-2026 09:39 ]

• jj85
  • Nu online
Volgens mij kan @Toby-Wan dit zo voor je opdreunen :) Edit: sneller dan het licht _/-\o_
(uit m'n hoofd; DN20 flex)

Beetje dit spul
https://www.groene-energi...-dn20--14mm-isolatie.html

Inclusief instructie voor platte flens maken
https://myshop.s3-externa...structie-wartelmoeren.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 24-08-2026 09:37 ]

• TF99
Deze ochtend de warmtepomp even 2 uur aan gehad nadat het een beetje was afgekoeld in huis. Hij staat hier onder een groot raam bij de eetkamer, dus tegen de gevel aan. Na veel klachten naar Quatt toe afgelopen April (plaatsen) is afgelopen zomer het ventilatorblad vervangen van een 4 bladen naar 3 bladen en dit maakt een gigantisch verschil in geluid. Het is nu onhoorbaar binnen (wel op laagste modulatiestand aangehad, maar ook op hoger vermogen lijkt het niet hoorbaar binnen). Ik heb een V2 en we hoorden bij de 4 bladen ventilator een heel irritant monotoon geluid. Ook zijn de bevestigingen in de gevel van de leidingen losgehaald omdat die een beetje aan het trillen/resoneren waren en ook zijn er trillingsdempers onder de warmtepomp gezet en is de warmtepomp enkele cm verder van de gevel geplaatst. Staat verder gewoon op de grond.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
TF99 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:38:
Ik heb een V2 en we hoorden bij de 4 bladen ventilator een heel irritant monotoon geluid.
Hopelijk is dit voor jullie opgelost. Mocht het monotone geluid vanuit de compressor komen, dan zal je het straks bij koude temperaturen mogelijk wel weer horen. Ik ben benieuwd! Gun jullie in ieder geval een goede nachtrust.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• TF99
@okijokii ik weet bijna zeker dat het niet van de compressor kwam, omdat het bij elke buitentemperatuur aanwezig was. Hoorde het vooral als die tussen 500 en 900 watt draaide, als die harder ging dan hoorde ik het niet meer. Het geluid was echt verschrikkelijk en we konden het op zolder nog horen. Ik werd er gewoon nerveus van.

Ondertussen heb ik al over tal van verschillende geluidswerende mogelijkheden nagedacht, waarvan eentje binnenkort zal worden uitgevoerd: geluidswerend HR++ glas (gelaagd veiligheidsglas voor alle ramen op de gehele achtergevel). Als de V2 straks iets meer geluid zal produceren dan zullen de ramen dit beter opvangen en horen wij (hopelijk!!) niets meer ‘s nachts. Als dit niet nu al het geval is :)

• okijokii
  • Niet online
TF99 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:20:
@okijokii het bij elke buitentemperatuur aanwezig was. Hoorde het vooral als die tussen 500 en 900 watt draaide, als die harder ging dan hoorde ik het niet meer. Het geluid was echt verschrikkelijk en we konden het op zolder nog horen. Ik werd er gewoon nerveus van.
Ik weet precies wat je bedoelt. Ik heb mijn 3e Quatt (nu de versie 1.5) en werd er ook knettergek van. Wat je hierboven beschrijft is precies waarom ik er bang voor ben dat dit het probleem niet gaat oplossen, maar ik hoop echt voor jou dat ik het mis heb.

Ik heb deze 3e Quatt op eigen kosten laten verplaatsen naar een heel eind bij de slaapkamer vandaan en nu is het goed (niet weg, maar ik hoor het niet meer).

De compressor maakte in alle 3 Quatts hetzelfde geluid, bij verschillende standen. Daarom ben ik ervan overtuigd dat het bij de Quatt hoort. Ik weet inmiddels ook dat dit geluid voor de één gekmakend is en de ander hoort het niet. Mijn vrouw had ook nergens last van....

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• TF99
@okijokii balen, maar gelukkig opgelost voor jou dan. Ik heb dit niet eerder gelezen/gehoord over de 1.5, wel heb ik van de monteur gehoord tijdens het vervangen van de ventilator dat er veel klachten zijn binnengekomen over het geluid van de nieuwe V2 en dat ze druk bezig zijn om de ventilator bij deze mensen te vervangen. Ook zei hij dat ze in hun lab deze nieuwe ventilator hebben getest en dit tot een grote geluidsreductie heeft geleid (3 bladen i.p.v. 4, wel grotere ventilator).

Ik heb dit vaak proberen op te zoeken in dit forum maar kon er maar weinig over vinden, dacht 1 iemand die er iets over had gepost.

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-08 16:45
Ik heb 2x een 1.5 staan. En nooit gepiept. Wat wel een piep heeft gegeven is een wilowpomp die is door Quatt vervangen. En daarna geen enkele piep niet als ze hard of minder hard moeten werken. Dus of het nu bij de Quatt hoort nee deze 2 niet.

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-08 23:29
zoiets maar deze is voor DN25 : flenstool

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• okijokii
  • Niet online
Zweitse schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:52:
Ik heb 2x een 1.5 staan. En nooit gepiept. Wat wel een piep heeft gegeven is een wilowpomp die is door Quatt vervangen. En daarna geen enkele piep niet als ze hard of minder hard moeten werken. Dus of het nu bij de Quatt hoort nee deze 2 niet.
Ik bedoel ook geen piep maar een toon

Dit ongeveer: YouTube: 317 hz

[ Voor 10% gewijzigd door okijokii op 24-08-2026 23:26 ]

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-08 16:45
okijokii schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:07:
[...]

Ik bedoel ook geen piep maar een toon

Dit ongeveer: YouTube: 317 hz
A nee dat is echt zeer onprettig. Maar is daar niets aan te doen dan? Het klinkt mss niet leuk om te zeggen. Ik ken dit echt niet. Dus is mijn gevoel, dat dit oplosbaar is. ik zeg met nadruk gevoel. Dus geen kennis.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

TF99 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:30:
@okijokii balen, maar gelukkig opgelost voor jou dan. Ik heb dit niet eerder gelezen/gehoord over de 1.5, wel heb ik van de monteur gehoord tijdens het vervangen van de ventilator dat er veel klachten zijn binnengekomen over het geluid van de nieuwe V2 en dat ze druk bezig zijn om de ventilator bij deze mensen te vervangen. Ook zei hij dat ze in hun lab deze nieuwe ventilator hebben getest en dit tot een grote geluidsreductie heeft geleid (3 bladen i.p.v. 4, wel grotere ventilator).

Ik heb dit vaak proberen op te zoeken in dit forum maar kon er maar weinig over vinden, dacht 1 iemand die er iets over had gepost.
Bij mij is de V2 (AMH6-2) al direct geleverd met 3 bladen ventilator. Dus zal wel de standaard geworden zijn.

• okijokii
  • Niet online
Zweitse schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:07:
[...]

A nee dat is echt zeer onprettig. Maar is daar niets aan te doen dan? Het klinkt mss niet leuk om te zeggen. Ik ken dit echt niet. Dus is mijn gevoel, dat dit oplosbaar is. ik zeg met nadruk gevoel. Dus geen kennis.
Ik denk ook wel dat er vast Quatts tussen zitten die dit geluid niet hebben. Bij sommige kwam dit geluid na een aantal jaren. Ik heb er 3 gehad en alle 3 dit geluid. Niet op elke stand, maar op sommige standen echt een naar geluid.

• TF99
@Psycho_Mantis oh super. Dan heb je ‘m ook pas kort waarschijnlijk.

Goed om te weten voor de aankomende Quatt bezitters dat dit probleem dus al is opgelost.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

TF99 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:50:
@Psycho_Mantis oh super. Dan heb je ‘m ook pas kort waarschijnlijk.

Goed om te weten voor de aankomende Quatt bezitters dat dit probleem dus al is opgelost.
Klopt, staat net een maandje. Hier moet nog maar blijken van de winter of het geluid te doen is.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:37

OmeJoyo

This is me

Ik zie net dat er de hele dag nog niet verwarmd is in de All-electric. In de app staat dat de backup heater aan staat, zo ook in de JSON, maar de temperatuur daalt alleen maar. Er wordt ook geen stroom gebruikt behalve de standaard +/- 30 watt zie ik op de externe monitoring, dus der zal ook geen warmte inkomen.

Ach, ben ook pas 3 maanden aan het wachten op de rest van de opvolging.

Aan de telefoon net gehoord dat er zo snel mogelijk misschien een mailtje komt, misschien een belletje, maar vandaag eigenlijk niet. Ook staan er geen tickets meer open.... Ik ben ziedend.

Wat een ongelooflijk kut bedrijf is het toch.

Zelf bezig als vrijwilliger voor een kinder vakantieweek en onder het zweet en de bagger thuiskomen bij een Quatt die niet werkt en vervolgens horen dat ze het vanzelf wel een keer oplossen...

@Quatt Support @marijnflipse, ik begrijp het echt niet meer. Duizenden euro's uitgegeven, zelfs Quatt Care afgenomen, maar problemen oplossen duurt meer dan een jaar en nu voor de zoveelste keer is het feit dat er nog opgevolgd moet worden uit het systeem verdwenen en zou ik dus nooit meer iets gehoord hebben! Bedankt voor het verpesten van de dag, niet doordat het stuk is, dingen kunnen stuk gaan, maar door het totale gebrek aan service.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

De boodschap lijkt te zijn aangekomen want ze hebben gebeld en komen morgen in ieder geval langs. Ik heb net ergens de compressor heel even horen lopen en daar lijkt een schrapend/sissend bijgeluid te zijn.

Ben benieuwd, ook naar wanneer de rest wordt opgelost.

• Toppertje
@OmeJoyo, gelukkig hebben ze nu contact opgenomen, maar helaas lijkt dit toch echt een hardnekkig patroon bij Quatt, dat zo klagen nodig is om contact te krijgen is natuurlijk niet normaal.

In mijn geval hielp het ook even om via internet te klagen, maar al vrij snel verslapt dat weer, nu is bij ons 2 maanden geleden de installatie gedaan met veel pijn en moeite en zou ik wat horen over de subsidie, je kunt wel raden of ik daar ook maar iets van gehoord heb....

• paQ
Toppertje schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:41:
@OmeJoyo, gelukkig hebben ze nu contact opgenomen, maar helaas lijkt dit toch echt een hardnekkig patroon bij Quatt, dat zo klagen nodig is om contact te krijgen is natuurlijk niet normaal.

In mijn geval hielp het ook even om via internet te klagen, maar al vrij snel verslapt dat weer, nu is bij ons 2 maanden geleden de installatie gedaan met veel pijn en moeite en zou ik wat horen over de subsidie, je kunt wel raden of ik daar ook maar iets van gehoord heb....
Erika stuurt je alvast een bericht voor meer informatie op te vragen :')
*klacht afvinken doet

• Kleigraaf
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:36
Wie kan mij helpen aan de prijs voor uitbreiding van de Duo Quatt zoals geldig was in februari 2025 en beantwoorden of ik nog mag verwachten dat Quatt die prijs ook nu nog hanteert. Ik heb namelijk op 18 februari 2025 een aanbetaling gedaan voor uitbreiding van mijn Duo Quatt (in oktober 2024 geïnstalleerd)) naar AE XL vat. Er was toen een actie, waar ik nog gebruik van heb gemaakt, door 99,-- aan te betalen. Daarmee heb ik naar mijn weten toen de prijs vastgezet. Heb daarna meerdere emails gestuurd wanneer Quatt zo komen, maar vandaag pas is er iemand geweest. Het is een standaard installatie, op de begane grond in de garage, direct naast de ketel, volledig vrije ruimte. Ik schrok vanochtend dat ik nu een offerte kreeg voor 7449,-- (excl. 950 subsidie). Naar mijn weten was de prijs toen flink lager. Zelf vind ik dat ik recht heb op die prijs, omdat ik met de aanbetaling de prijs ook heb vastgelegd en er niets aan kan doen dat Quatt ondanks mijn meerdere emails niet eerder is op komen dagen. Hoor graag of iemand dus de prijs nog weet en of ik dus nog recht heb op die prijs.

• jj85
  • Nu online
Kleigraaf schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:05:
Wie kan mij helpen aan de prijs voor uitbreiding van de Duo Quatt zoals geldig was in februari 2025 en beantwoorden of ik nog mag verwachten dat Quatt die prijs ook nu nog hanteert. Ik heb namelijk op 18 februari 2025 een aanbetaling gedaan voor uitbreiding van mijn Duo Quatt (in oktober 2024 geïnstalleerd)) naar AE XL vat. Er was toen een actie, waar ik nog gebruik van heb gemaakt, door 99,-- aan te betalen. Daarmee heb ik naar mijn weten toen de prijs vastgezet. Heb daarna meerdere emails gestuurd wanneer Quatt zo komen, maar vandaag pas is er iemand geweest. Het is een standaard installatie, op de begane grond in de garage, direct naast de ketel, volledig vrije ruimte. Ik schrok vanochtend dat ik nu een offerte kreeg voor 7449,-- (excl. 950 subsidie). Naar mijn weten was de prijs toen flink lager. Zelf vind ik dat ik recht heb op die prijs, omdat ik met de aanbetaling de prijs ook heb vastgelegd en er niets aan kan doen dat Quatt ondanks mijn meerdere emails niet eerder is op komen dagen. Hoor graag of iemand dus de prijs nog weet en of ik dus nog recht heb op die prijs.
Kan nog wel iets terugvinden
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• Kleigraaf
Bedankt voor snelle reactie, had wel in het forum gezocht, maar deze niet gezien. Prijs lag dus toen op 5199 (incl. subsidie en pre-order). Mocht iemand gebruik gemaakt hebben toen van de actie en daar nog een printscreen van hebben, dan zou dat fijn zijn. Als Quatt die prijs niet wil hanteren dan ga ik op zoek naar een oplossing met WPB en extra doorstroomverwarmer. Maar ben helaas zelf niet technisch genoeg om het zelf te monteren en uit te zoeken en ben bang dat ik geen bedrijf kan vinden die dit wil doen voor een redelijke prijs. Tips wie dit zou kunnen doen in regio tussen Rotterdam en Gouda ook welkom :)

[ Voor 40% gewijzigd door Kleigraaf op 28-08-2026 12:26 ]

• paQ
18 maanden later pas! 8)7
Dat je nog iets wil van die leverancier...

Lekker WPB installeren voor je SWW. Kun je later alsnog uitzoeken hoe je eventueel het gas achter wegen kan laten. Dan wel met een extra verwarmer (elektrisch) of gewoon een warmtepomp aanhaken die het in zijn eentje rooit.

• onlinaius
paQ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:04:
18 maanden later pas! 8)7
Dat je nog iets wil van die leverancier...

Lekker WPB installeren voor je SWW. Kun je later alsnog uitzoeken hoe je eventueel het gas achter wegen kan laten. Dan wel met een extra verwarmer (elektrisch) of gewoon een warmtepomp aanhaken die het in zijn eentje rooit.
Tja, aan de andere kant...

Als Quatt dit had willen voorkomen waren er opties genoeg geweest. Stuur 3 - 6 maanden na intro van de FE een email dat het tijd is om de aanbetaling in een order om te zetten, met een 'je hebt nog X maanden om dit in orde te maken, daarna maken we je pre-order bedrag terug over.'

Of een voorwaarde dat je tot X maanden na introductie van de FE hebt om de pre-order om te zetten in een definitieve bestelling (hebben ze misschien ook wel gedaan, het lijkt mij vrij logisch om dat te doen).

Of ze maken zo'n dikke winst op die FE dat ze besloten hebben om eventueel nog openstaande aanbetalingen te laten staan, omdat het ook voor het orginele bedrag prima uit kan.

Met je conclusie trouwens wel eens: ik zou ook die 5199 er niet voor willen betalen, zeker niet met bijbehorende Quatt service.

• paQ
onlinaius schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Met je conclusie trouwens wel eens: ik zou ook die 5199 er niet voor willen betalen, zeker niet met bijbehorende Quatt service.
Het niet vastzitten in hun ecosysteem zou me een boel waard zijn. Verbaas me nog altijd hoeveel mensen soms slikken van Quatt als klant zijnde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MTUsvKjoC2rgK8ruUnKVfmZtBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WqKPrCNnC3tbbMOzEbj9kXWE.png?f=fotoalbum_large

2 maanden verlaat
duurder geworden
meterkast vervangen
rommel
app werkt niet
monteurs spreken geen Nederlands

prima ervaring
4 sterren

:?
Als 'de schade' slechts 1 Hybrid v1 is, dan zou ik zeggen: stap eruit nu dat nog kan.

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 28-08-2026 13:34 ]

• onlinaius
paQ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:29:
Als 'de schade' slechts 1 Hybrid v1 is, dan zou ik zeggen: stap eruit nu dat nog kan.
Is dat een advies aan mij? ;) (ik voel me een beetje aangesproken, want ik heb 1 hybrid V1).

Ik ga komende winter lekker experimenteren met OpenQuatt, loop weinig risico, want de airco's houden mij ook wel warm, en voor slechts 1600 euro vind ik dat ik wel wat negatieve punten mag accepteren. Ik heb een Aliexpress kwaliteit warmtepomp met Aliexpress service voor een Aliexpress prijs. En dat is ook gelijk mijn grootste kritiek op Quatt, je kunt geen Aliexpress kwaliteit leveren, en daar V & D prijzen voor vragen.

Ik zou dan ook zeker niet opnieuw voor Quatt kiezen, want het blijft een B (ok, C) merk, met beroerde service en een (op zijn best) middelmatig product.

En (tenzij je OpenQuatt voor een tientje of 60 meerekent) pieker er ik niet over om verder in het Quatt ecosysteem te stappen, mocht deze het ooit opgeven dan zet ik zelf een fatsoenlijke warmtepomp op het dak.

Maar er nu uitstappen heeft voor mij op dit moment ook weinig toegevoegde waarde.

[ Voor 16% gewijzigd door onlinaius op 28-08-2026 13:54 ]

• paQ
onlinaius schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

Is dat een advies aan mij? ;) (ik voel me een beetje aangesproken, want ik heb 1 hybrid V1).
aan @Kleigraaf
In de zin van: graaf je niet verder in, in de vendor lock-in.
Ik ga komende winter lekker experimenteren met OpenQuatt, loop weinig risico, want de airco's houden mij ook wel warm, en voor slechts 1600 euro vind ik dat ik wel wat negatieve punten mag accepteren. Ik heb een Aliexpress kwaliteit warmtepomp voor een Aliexpress prijs. En dat is ook gelijk mijn grootste kritiek op Quatt, je kunt geen Aliexpress kwaliteit leveren, en daar V & D prijzen voor vragen.

Ik zou dan ook zeker niet opnieuw voor Quatt kiezen, want het blijft een B (ok, C) merk, met beroerde service en een middelmatig product.

En (tenzij je OpenQuatt voor een tientje of 60 meerekent) pieker er ik niet over om verder in het Quatt ecosysteem te stappen, mocht deze het ooit opgeven dan zet ik zelf een fatsoenlijke warmtepomp op het dak.

Maar er nu uitstappen heeft voor mij op dit moment ook weinig toegevoegde waarde.
Nee zo bedoel ik het ook niet, maar het zou me dus best wat waard zijn in bovenstaande situaties om me in elk geval niet nog verder te committeren, en juist voor te sorteren op een installatie waarbij je het altijd zelf in de hand hebt.

Middels OpenQuatt, of in elk geval alle latere uitbreiding ook open te houden. Dus niet afhankelijk van Quatt, WeHeat of wie dan ook.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Je moet ook maar net zin hebben om dat allemaal zelf uit te zoeken.
Ik wilde zelf gewoon 1 systeem waar ik zelf niet aan hoef te rommelen.

• Toppertje
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:00:
Je moet ook maar net zin hebben om dat allemaal zelf uit te zoeken.
Ik wilde zelf gewoon 1 systeem waar ik zelf niet aan hoef te rommelen.
Heel begrijpelijk, maar je moet natuurlijk ook maar net zin hebben in de "service en kwaliteit" en de rest wat misgaat van Quatt :X
Inmiddels heb ik het ervoor over om dat allemaal zelf uit te zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppertje op 28-08-2026 14:13 ]

• Kleigraaf
Toppertje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:13:
[...]

Heel begrijpelijk, maar je moet natuurlijk ook maar net zin hebben in de "service en kwaliteit" en de rest wat misgaat van Quatt :X
Omdat ik op een paar montage dingen na over bijv. de plaats van het drukvat, lelijke montage van leidingen etc, en afgebladderde panelen geen problemen heb gehad met de Quatts, ben ik er niet ontevreden over en inderdaad alles zelf uitzoeken kost met tijd die ik liever ergens anders aan besteed. Dus daarom gaat mijn voorkeur uit naar alles houden bij 1 leverancier. Mede omdat bijv. het bedrijf die mijn ketel onderhield dit niet meer wilde doen omdat er nu een Quatt aan gekoppeld is. Dus hoop dat ze de prijs van 2025 hanteren, zo niet dan ga ik toch maar voor de WPB en doorstroomverwarmer. Hou jullie op de hoogte.

• Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-08 15:04
Ik ga eerst eens een winter afwachten voordat ik een oordeel vel over de kwaliteit van Quatt.
Tot nu toe valt het nog niet tegen. 2 bestellingen gedaan die beide op korte termijn geïnstalleerd zijn en vlot verliepen.
Wat ik zo lees is dat het ook heel erg regio afhankelijk is hoe de service en snelheid een beetje verloopt.
Wel heb ik nog een kleine discussie over een factuurverschil van 100 Euro.
Uiteraard zie ik ook wel dat niet alle verkooppraatjes waar gemaakt worden. Maar dat zie ik op mijn werk ook wel gebeuren. Na de winter komt er nog wel een review van mijn FE Systeem met 1 V2 buitenunit en sinds gisteren ook een Chill. Ik hoop dat ik dan nog net zo positief ben ;) .
Misschien dat tegen die tijd er ook een OpenQuatt is voor een FE.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Toppertje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:13:
[...]

Ik heb zelf eigenlijk geen problemen gehad met de installatie van de all-e, alles volgens afspraak verlopen.
Alleen de monteurs die de laatste chill (van de 3) kwamen installeren waren beetje onervaren, maar uiteindelijk wel gelukt.

Maar als ik dit topic mag geloven dan is het alleen maar ellende en pech. Ik geloof niet dat het zo geheel is.

• paQ
Kleigraaf schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:24:
[...]

Omdat ik op een paar montage dingen na over bijv. de plaats van het drukvat, lelijke montage van leidingen etc, en afgebladderde panelen geen problemen heb gehad met de Quatts, ben ik er niet ontevreden over en inderdaad alles zelf uitzoeken kost met tijd die ik liever ergens anders aan besteed. Dus daarom gaat mijn voorkeur uit naar alles houden bij 1 leverancier. Mede omdat bijv. het bedrijf die mijn ketel onderhield dit niet meer wilde doen omdat er nu een Quatt aan gekoppeld is. Dus hoop dat ze de prijs van 2025 hanteren, zo niet dan ga ik toch maar voor de WPB en doorstroomverwarmer. Hou jullie op de hoogte.
Snap ik.
Alleen bij Quatt betekent alles bij 1 bedrijf ook bij dat bedrijf blijven voor alles.
Je installateur heeft misschien wel veel minder moeite met andere WP merken.
Er zijn ook leveranciers die alles aan je kunnen leveren zonder dat dat perse 1 merk is, zit je evengoed bij 1 partij. Die je zelf kunt bellen. En die dan ook opneemt. En waar je een afspraak mee kunt maken.

• paQ
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:30:
[...]

Ik heb zelf eigenlijk geen problemen gehad met de installatie van de all-e, alles volgens afspraak verlopen.
Alleen de monteurs die de laatste chill (van de 3) kwamen installeren waren beetje onervaren, maar uiteindelijk wel gelukt.

Maar als ik dit topic mag geloven dan is het alleen maar ellende en pech. Ik geloof niet dat het zo geheel is.
Welnee. Maar die kun je ook omkeren en zeggen dan het leeuwendeel van de positieve reviews over de hardwerkende monteurs gaat.

Zo lang alles werkt is er ook niets aan de hand natuurlijk. Maar lees de verhalen van mensen die wel iets aan de hand hebben. Hier, of op trustpilot, of andere plekken. Die raken ondergesneeuwd door de vele, vele "De monteurs hebben keihard gewerkt en ze wilden nieteens koffie!"

Wees gewoon blij met je WP als dat zo is :)
Daar houdt ook niemand je in tegen.

Het is wel een product / bedrijf waarbij je hoopt dat je nooit iets aan te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 28-08-2026 15:02 ]

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Nou, de monteur was dit keer op tijd maar is wel 2 uur zoet geweest.

De keerklep die maanden geleden is verplaatst en vervangen is wederom vervangen. Dit keer voor ene nieuw model. Deze keerklep zit er nog twee keer in, 1 ervan (richting de heat battery, bovenop) is ook vervangen voor het nieuwe model. Hier zat kalk in en bleef daarom dicht staan, hierdoor kon het water dus niet de battery instromen.

De connector naar het Backup element bleek niet goed in elkaar te zitten, deze is weer op de juiste manier in elkaar gezet. Ook heeft die geprobeerd zo veel mogelijk vast te zetten, want ook deze monteur vond hem wel behoorlijk geluid maken.

Hij staat op dit moment weer te verwarmen, hij gaat een notitie in dit ticket zetten dat de rest ook nog opgelost moet worden, maar hij hoort helaas vaak dat de communicatie niet optimaal is. De monteurs klagen hier zelf ook over maar het lijkt gewoon geen prioriteit, aangezien dit online toch veel voor komt en ik dit nu van twee monteurs en iemand van de service afdeling bevestigd heb gekregen.

Maargoed , we hebben weer warm water. Dus het is iig binnen 24 uur opgelost in dit geval.

Echter lijkt er dus geen monitoring te zijn dat als de HC denkt dat er verwarmt wordt maar er niets gebeurd dat het systeem dan snapt dat het niet goed gaat.

• BLRacing
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 23:06
Quatt opent nu ook een fysieke winkel :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_W5L5mnukgQbTXD0mTMieJG_mE4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kHt6vdOugFvj4PzaDoMVmZzT.png?f=fotoalbum_large

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:44
@BLRacing

opent

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• robmaas
Ik blijf me erover verbazen dat er mensen zijn die zo fanatiek op zoek zijn naar stokken om de hond te slaan, en elk punt aangrijpen om negatief te zijn en zelfs postivieve reacties menen te moeten omkeren in een negatief punt.

Er zijn ook gewoon tevreden gebruikers die geen problemen hebben ook al lijkt dat voor sommigen zogoed als onaanvaardbaar en moet er altijd een negatief punt tegenovergesteld worden. vaak zelfs met een aanvulling dat je veel beter af bent met een ander merk (zonder daar enig bewijs voor te leveren)

[ Voor 41% gewijzigd door robmaas op 28-08-2026 22:59 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-08 22:17
robmaas schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:20:
Ik blijf me erover verbazen dat er mensen zijn die zo fanatiek op zoek zijn naar stokken om de hond te slaan, en elk punt aangrijpen om negatief te zijn en zelfs postivieve reacties moeten omkeren in een negatief punt.
Eens.

Ik ben zéér blij met mijn Quat en de ondersteuning is bij mij altijd prima geweest.

Bereken je warmteverlies

• okijokii
  • Niet online
robmaas schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:20:
Ik blijf me erover verbazen dat er mensen zijn die zo fanatiek op zoek zijn naar stokken om de hond te slaan, en elk punt aangrijpen om negatief te zijn en zelfs postivieve reacties menen te moeten omkeren in een negatief punt.

Er zijn ook gewoon tevreden gebruikers die geen problemen hebben ook al lijkt dat voor sommigen zogoed als onaanvaardbaar en moet er altijd een negatief punt tegenovergesteld worden. vaak zelfs met een aanvulling dat je veel beter af bent met een ander merk (zonder daar enig bewijs voor te leveren)
En zo verbazen sommigen zich over wat jij schrijft. Wanneer je negatieve ervaringen hebt gehad is dat het uitgangspunt. Die heb jij niet en dat is mooi voor jou maar niet de waarheid. Die ligt altijd in het midden. Mooi toch?

• okijokii
  • Niet online
Spykie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

Eens.

Ik ben zéér blij met mijn Quat en de ondersteuning is bij mij altijd prima geweest.
Mooi man!

• robmaas
En zo verbazen sommigen zich over wat jij schrijft. Wanneer je negatieve ervaringen hebt gehad is dat het uitgangspunt. Die heb jij niet en dat is mooi voor jou maar niet de waarheid. Die ligt altijd in het midden. Mooi toch?
Er zijn er ook die geen ervaringen hebben (want (nog) geen Quatt) en toch over ervaringen spreken en er ook nog een conclusie aan verbinden.

(als ik een "content-maker" voor de concurrentie zou zijjn zou ik het tegenwoordig zo ongeveer zo aanpakken .... )

Zeker ieder zijn meug, maar het moet toch mogelijk zijn dat tevreden gebruikers hun tevredenheid uitspreken zonder dat daar door anderen meteen denigrerend over wordt gedaan.

Iedereen heeft zn eigen waarheid !

Voor mij functioneert de Quatt op het niveau van een koelkast, stekker er in en het werkt ( na dat ie 1x aangesloten is). Het is opvallend hoe weinig mensen klagen over hun koelkast of deze ophemelen als hij het goed doet. Bij warmtepompen ligt dat kennelijk heel anders?

[ Voor 28% gewijzigd door robmaas op 29-08-2026 00:42 ]

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:37
robmaas schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:25:
[...]

[...]

Er zijn er ook die geen ervaringen hebben (want (nog) geen Quatt) en toch over ervaringen spreken en er ook nog een conclusie aan verbinden.

(als ik een "content-maker" voor de concurrentie zou zijjn zou ik het tegenwoordig zo ongeveer zo aanpakken .... )

Zeker ieder zijn meug, maar het moet toch mogelijk zijn dat tevreden gebruikers hun tevredenheid uitspreken zonder dat daar door anderen meteen denigrerend over wordt gedaan.

Voor mij functioneert de Quatt op het niveau van een koelkast, stekker er in en het werkt ( na dat ie 1x aangesloten is). Het is opvallend hoe weinig mensen klagen over hun koelkast of deze ophemelen als hij het goed doet. Bij warmtepompen ligt dat kennelijk heel anders?
Volgens mij gaat het niet zo zeer over de functioneren van de Quatt zelf, maar over het bedrijf. De service is nu niet echt optimaal. De buitenunit wordt soms op een onmogelijke plek geplaatst. Afwerking is niet super. Om de vergelijking met de koelkast door te trekken: net als dat blauwe bedrijf met alles voor een glimlach heel je huis beschadigd voordat de koelkast ingebouwd is.

Als het ding eenmaal fatsoenlijk staat, werkt hij overal wel naar behoren.

Ben het wel met je eens dat er een review van een andere site wordt aangehaald en daar commentaar op gegeven wordt. Voegt niet echt iets toe hier.

PVoutput

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:58
robmaas schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:25:
[...]

[...]

Als jij een koelkast koopt met de veronderstelling dat die in de toekomst smart wordt gemaakt en dit later niet zo is, dan mag je toch klagen?

Als de fabrikant van de koelkast een vriesfunctie heeft belooft en je hierna een geheel nieuwe vriezer er naast moet kopen van €1700 waarvan condensbakje elke 2 dagen moet worden geleegd. Dit in plaats van de beloofde vriesfunctie in de koelkast zelf (wat blijkbaar met custom software prima kan. Dan kan je daar toch vragen bij stellen?

Daarnaast als je naar de fabrikant mailt terwijl je koelkast lekt of enorm bromt en ze zeggen ja dit is normaal of ja we hebben het nu heel druk met het hoog seizoen we komen volgend kwartaal wel eens langs, dan is dat toch geen service?

[ Voor 8% gewijzigd door 0xygen500 op 29-08-2026 09:55 ]

• robmaas
0xygen500 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:54:
[...]

Als jij een koelkast koopt met de veronderstelling dat die in de toekomst smart wordt gemaakt en dit later niet zo is, dan mag je toch klagen?

Als de fabrikant van de koelkast een vriesfunctie heeft belooft en je hierna een geheel nieuwe vriezer er naast moet kopen van €1700 waarvan condensbakje elke 2 dagen moet worden geleegd. Dit in plaats van de beloofde vriesfunctie in de koelkast zelf (wat blijkbaar met custom software prima kan. Dan kan je daar toch vragen bij stellen?

Daarnaast als je naar de fabrikant mailt terwijl je koelkast lekt of enorm bromt en ze zeggen ja dit is normaal of ja we hebben het nu heel druk met het hoog seizoen we komen volgend kwartaal wel eens langs, dan is dat toch geen service?
Natuurlijk gaan er (te ) veel dingen verkeerd en dat mag/moet hier ook benoemd worden.

Het ging mij meer om het stelselmatig downgraden van de quatt en zelfs omdraaien van reviews, met het advies om maar vooral ver weg te blijven van de Quatt en aanverwante producten (in plaats van mensen te wijzen op de in dit Forum ook gemelde serieuze oplossingen.)

(Het gekke is eigenlijk dat een aantal van de door jou genoemde "beloofde" zaken bij onze orientering en aanschaf niet genoemd en zeker niet benadrukt zijn.)

• paQ
Als je na 18 maanden wachten (hallo! anderhalf jaar! 8)7 ) de spelregels verandert, en ik hier regelmatig lees dat eerder gedane toezeggingen niets waard blijken, dan zou ik die 5200 lekker in mijn zak houden en ze aan een andere oplossing uitgeven ja.
Het verbaast mij dat jij je over zo'n mening / stelling verbaast. Dan zal die gene toch wel voor de concurrent werken zeker! :o

:F

En ter illustratie de review erbij gepakt die eigenlijk vol fout gelopen zaken staat, en men het als prima ervaring bestempeld. Is dat niet zelfs een heel klein beetje lachwekkend dan?

We zitten hier op een discussieforum toch? Of mag het alleen maar een groepje users zijn die alleen elkaar op de schouder mogen kloppen over hoe goed hun keuze is om voor Quatt te kiezen?

• robmaas
paQ schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:33:
Als je na 18 maanden wachten (hallo! anderhalf jaar! 8)7 ) de spelregels verandert, en ik hier regelmatig lees dat eerder gedane toezeggingen niets waard blijken, dan zou ik die 5200 lekker in mijn zak houden en ze aan een andere oplossing uitgeven ja.
Het verbaast mij dat jij je over zo'n mening / stelling verbaast. Dan zal die gene toch wel voor de concurrent werken zeker! :o

:F

En ter illustratie de review erbij gepakt die eigenlijk vol fout gelopen zaken staat, en men het als prima ervaring bestempeld. Is dat niet zelfs een heel klein beetje lachwekkend dan?

We zitten hier op een discussieforum toch? Of mag het alleen maar een groepje users zijn die alleen elkaar op de schouder mogen kloppen over hoe goed hun keuze is om voor Quatt te kiezen?
Ja dit is een discussieforum met ruimte voor meningen en constateringen van alle kanten, en ik gelooof niet dat ik ergens heb gezegd of gesuggereerd heb dat dit alleen een een forum zou mogen zijn voor Quatt knuffelaars, in tegendeel zelfs. Je reactie is verder duidelijk en herkenbaar.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:58
robmaas schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Natuurlijk gaan er (te ) veel dingen verkeerd en dat mag/moet hier ook benoemd worden.

Het ging mij meer om het stelselmatig downgraden van de quatt en zelfs omdraaien van reviews, met het advies om maar vooral ver weg te blijven van de Quatt en aanverwante producten (in plaats van mensen te wijzen op de in dit Forum ook gemelde serieuze oplossingen.)

(Het gekke is eigenlijk dat een aantal van de door jou genoemde "beloofde" zaken bij onze orientering en aanschaf niet genoemd en zeker niet benadrukt zijn.)
Komt omdat ze dit in een stille dood hebben laten sterven. Quatt zou de slimste warmtepomp zijn. AI zou je huishouden leren kennen en zo goed mogelijk hier op inspelen. Koelen zou er aan komen(dacht addon voor 250 euro) , dit is uiteindelijk gewoon de quatt chill geworden voor 1750
Pagina: 1 ... 366 367 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.