WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY) & OpenQuatt, SWW: E-boiler 250L & PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp (SE3000H/IQ8/APsystems), 1x HW PIB
Kleven er nadelen aan mét pomp? Behalve duurder?
Ligt er aan. Als de pomp puur wordt gebruikt omdat de warmtepomp niet (snel) genoeg water door de VVW gepompt krijgt is het enige nadeel het stroomverbruik van de pomp (maar dat win je dan terug door de betere flow = betere efficientie van de warmtepomp). Als je Quatt toch al 800 l/u doet (met de radiatoren genoeg geknepen zodat het merendeel van de flow daadwerkelijk door de VVW gaat), is de pomp alleen maar een nadeel. Wordt er een thermostaatkraan geinstalleerd bij de VVW dan geldt wat @Toby-Wan enkele berichten geleden aangaf.Spykie schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:45:
Wij krijgen deze week ook vloerverwarming. Zou eerst zonder pomp geïnstalleerd worden maar nu opeens met pomp (de reden voor ik morgen).
Kleven er nadelen aan mét pomp? Behalve duurder?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Hoe meer mee doet en warmte afgeeft, hoe lager de benodigde aanvoertemperatuur om het warmteverlies van de woning aan te vullenToppertje schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:52:
[...]
Uiteraard, dat snap ik heel goed, ik doelde ook meer op de technische werking van de Quatt; heeft die de flow (of het water) nodig van de radiatoren op de slaapkamers als we vloerverwarming hebben?
Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe hoger de COP. De COP is de verhouding tot de elektriciteit die je er in stopt en warmte die je er uit krijgt.
Dus stel dat die radiatoren allemaal mee doen met een aanvoer en retour temperatuur gelijk aan de vloerverwarming en daarmee in de winter de COP laten stijgen van 3 naar 4 bij een warmteverlies van de woning van 6000W, dan hoeft er maar 1500W elektriciteit naar de warmtepomp in plaats van 2000W.
Het dicht zetten van radiatoren doe je eigenlijk alleen omdat het qua comfort nodig is, bijvoorbeeld als het daar te warm is om te slapen, te klussen of te sporten. Qua totaal warmteverlies van de woning heeft het bijna geen impact behalve een vertraging.
Er zijn situaties denkbaar waarin je een deel van de woning niet wilt verwarmen, maar dan moet je eigenlijk binnen dikke isolatie aan gaan brengen, want binnenmuren en plafonds laten vrijwel alles door. Ze werken als een soort hittepit die aan de warme kant energie opneemt en aan de koude kant weer uitstraalt.
Als je de radiatoren boven lelijk vind, dan kan je daar ook vloerverwarming nemen. In combinatie met een actieve Chill in huis kan dat het plafond van de begane grond zelfs helpen koelen, aangezien alle leidingen gewoon parallel lopen en de buitenunit niet kan sturen waar het afgekoelde water naartoe gaat. Dat werkt zelfs beter dan vloerverwarming op de begane grond omdat het de grote betonnen plaat die beneden boven je hoofd hangt afkoelt.
De Chill heeft altijd een aanvoer en retour leiding met voldoende doorstroming nodig. Die zou je technisch gezien het beste buiten de VVW verdeler kunnen regelen zodat de balans los te stellen is.
Bedankt voor je antwoord! Ik heb ook antwoord van onze loodgieter (aangestuurd via aannemer):onlinaius schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 23:31:
[...]
Ligt er aan. Als de pomp puur wordt gebruikt omdat de warmtepomp niet (snel) genoeg water door de VVW gepompt krijgt is het enige nadeel het stroomverbruik van de pomp (maar dat win je dan terug door de betere flow = betere efficientie van de warmtepomp). Als je Quatt toch al 800 l/u doet (met de radiatoren genoeg geknepen zodat het merendeel van de flow daadwerkelijk door de VVW gaat), is de pomp alleen maar een nadeel. Wordt er een thermostaatkraan geinstalleerd bij de VVW dan geldt wat @Toby-Wan enkele berichten geleden aangaf.
Hoe zie jij dit?er moet een pomp tussen omdat het een hybride systeem is geeft de loodgieter aan
dit is eigenlijk indekken tegen de mogelijkheid dat de CV ketel alsnog 60-80 graden water het circuit ingooit.Spykie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:34:
[...]
Bedankt voor je antwoord! Ik heb ook antwoord van onze loodgieter (aangestuurd via aannemer):
[...]
Hoe zie jij dit?
heb je de watertemperatuur gemaximeerd in Quatt app naar 40 graden?
heb je max CV water temperatuur instelling in CV ketel aangepast?
dan wellicht nog wat overredings kracht
ik heb recent ook een pomploze verdeler, maar ik heb geen CV ketel meer. Er werd eigenlijk ook niet om gevraagd.
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY) & OpenQuatt, SWW: E-boiler 250L & PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp (SE3000H/IQ8/APsystems), 1x HW PIB
Dit was tot voor kort waar omdat de aanvoertemperatuur niet hard te beperken was vanuit de Quatt app. Die kon zelfstandig dus meestal al ruim boven wat goed is voor de vloerverwarming.Spykie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:34:
[...]
Bedankt voor je antwoord! Ik heb ook antwoord van onze loodgieter (aangestuurd via aannemer):
[...]
Hoe zie jij dit?
Waar je wel rekening mee moet houden is de warmte afgifte in ruimtes zonder vloerverwarming. Dat kan best wel tegen gaan vallen als die radiatoren berekend zijn op water van 50 of 60 graden.
Met een mengverdeler die een deel van het water rond pompt heb je dus meer flexibiliteit om het in ruimtes met uitsluitend radiatoren ook warm genoeg te krijgen.
Zelf ga ik ofwel die radiatoren vervangen door dubbel dikke exemplaren, danwel ook vloerverwarming aanleggen op de eerste verdieping. Dat is zonder buitendeur ook prima te doen met wat hoogteverlies en vereist dus geen freesmachine.
Ik denk dat dit wel woning afhankelijk is. Een vierkanten blokkendoos of bij een vrijstaande woning zal dit heel anders werken. Mijn woning in bijna geheel onderkelderd en bestaat uit veel laagbouw. Ook zijn er veel vertrekken die een buitenmuur hebben. Één vertrek zit boven een onverwarmd gedeelte van de kelder en heeft 3 buitenmuren. Deze mee verwarmen kost alleen maar extra. Leuk dat de COP mogelijk iets hoger gaat worden maar er zal ook energie naar toe moeten. De vraag is dan of je deze ruimte moet mee verwarmen of dat je wat extra energie in de aangrenzende vertrekken stop. Ik denk dat de gehele kelder mee verwarmen meer kost dan dat de vertrekken die er boven liggen profijt van hebben.netappie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:24:
[...]
Hoe meer mee doet en warmte afgeeft, hoe lager de benodigde aanvoertemperatuur om het warmteverlies van de woning aan te vullen
Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe hoger de COP. De COP is de verhouding tot de elektriciteit die je er in stopt en warmte die je er uit krijgt.
Dus stel dat die radiatoren allemaal mee doen met een aanvoer en retour temperatuur gelijk aan de vloerverwarming en daarmee in de winter de COP laten stijgen van 3 naar 4 bij een warmteverlies van de woning van 6000W, dan hoeft er maar 1500W elektriciteit naar de warmtepomp in plaats van 2000W.
Het dicht zetten van radiatoren doe je eigenlijk alleen omdat het qua comfort nodig is, bijvoorbeeld als het daar te warm is om te slapen, te klussen of te sporten. Qua totaal warmteverlies van de woning heeft het bijna geen impact behalve een vertraging.
Er zijn situaties denkbaar waarin je een deel van de woning niet wilt verwarmen, maar dan moet je eigenlijk binnen dikke isolatie aan gaan brengen, want binnenmuren en plafonds laten vrijwel alles door. Ze werken als een soort hittepit die aan de warme kant energie opneemt en aan de koude kant weer uitstraalt.
Als je de radiatoren boven lelijk vind, dan kan je daar ook vloerverwarming nemen. In combinatie met een actieve Chill in huis kan dat het plafond van de begane grond zelfs helpen koelen, aangezien alle leidingen gewoon parallel lopen en de buitenunit niet kan sturen waar het afgekoelde water naartoe gaat. Dat werkt zelfs beter dan vloerverwarming op de begane grond omdat het de grote betonnen plaat die beneden boven je hoofd hangt afkoelt.
De Chill heeft altijd een aanvoer en retour leiding met voldoende doorstroming nodig. Die zou je technisch gezien het beste buiten de VVW verdeler kunnen regelen zodat de balans los te stellen is.
Volgens mij erg lastig om te berekenen of tijdintensief. Neemt niet weg dat ik het heel graag zou willen weten, want een kelder mee stoken heeft als voordeel dat de boel veel minder vochtig is. Dus als iemand zin heeft in een uitdaging en dit inzichtelijk wil maken dan staat de koffie met gebak klaar.
Hier tekenen aub ......
Inderdaad, opnieuw wat @Toby-Wan al aangeeft.Spykie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:34:
[...]
[...]
Hoe zie jij dit?
Het is niet geheel onjuist, maar gaat er ook 'soort van' vanuit dat je altijd hybride blijft draaien. Als het plan is tzt naar FE over te gaan zou ik in de meeste gevallen pomploos gaan, tenzij de VVW te groot is / teveel weerstand heeft om genoeg flow te houden.
Persoonlijk heb ik in mijn (oude) VVW de pomp ook nog zitten, maar deze staat volledig uit (en geeft dus wat extra weerstand in het systeem). Ik neem de 730 l/u die ik nu haal voor lief om de 80 watt van die oude onzuinige pomp uit te sparen.
Voor de efficientie van de warmtepomp wil je dat er niet wordt bijgemengd door de thermostaat van de verdeler en de pomp.
Wel wil je voorkomen dat er 60 graden water de vloer in gaat. Theoretisch kan het natuurlijk gebeuren dat je de ketel op 40 graden max zet, maar dat door een reset van de ketel (onderhoudsmonteur die eigenwijs de boel omhoog zet) de ketel niet altijd op die 40 blijft staan.
Persoonlijk heb ik dit risico afgevangen door een pompschakelaar op de ketel te zetten die ook een maximumtemperatuur kan bewaken. Komt de aanvoer van de ketel boven de 45 graden dan gooit de schakelaar de stroom van de ketel af.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Dit is een belangrijke factor die je niet moet vergeten. Ik heb boven allemaal jaga's en toch heb ik de pomp in mijn verdeler van de vvw beneden laten zitten.netappie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:54:
[...]
Waar je wel rekening mee moet houden is de warmte afgifte in ruimtes zonder vloerverwarming. Dat kan best wel tegen gaan vallen als die radiatoren berekend zijn op water van 50 of 60 graden.
Met een mengverdeler die een deel van het water rond pompt heb je dus meer flexibiliteit om het in ruimtes met uitsluitend radiatoren ook warm genoeg te krijgen.
De aanvoertemperatuur is nu iets hoger dan eigenlijk nodig zonder menging, maar daardoor leveren de jaga's boven precies voldoende warmte om de zaak in balans te houden.
Bij aanvoertemperatuur van 25-28 graden doen jaga's (met 14cm ventilatoren) ook niet heel veel. Boven de 30 worden ze pas echt efficient.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Dit is idd een aandachtspunt wanneer je vvw en radiatoren combineert. Met een mooie COP je vloer met 30 graden verwarmen betekent dat die T11's boven in de winter (veel) te weinig vermogen leveren. Doorgaans heb je de radiatoren in slaapkamers waar velen sowieso een lagere T willen, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Een heel goede manier om dit te regelen ken ik niet: het komt erop neer dat je ondanks je vvw toch voor een hogere CV-water temperatuur moet gaan met een mindere COP als gevolg. De wp water van 50-60 graden laten leveren en vervolgens voor je vloer naar beneden brengen dmv bijmengen en een pompje levert niet die verbeterde sCOP op. Niet dat dat per se erg is, zeker niet als je toch nog eens van plan bent overal vvw te leggen, maar wel goed om te verwachtingen op aan te passen.netappie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:54:
[...]
Ik verwarm een grotere woning met T11s en ben zeer tevreden met mijn sCOP van 3,7 (en meer nog het comfort van 19 a 20 graden in de winter overal), maar er valt dus ook duidelijk nog te verbeteren. In onze situatie zou het vvw icm radiatoren wel echt een probleem opleveren, de woonkamer is maar een kwart van de woning en overal vvw is een operatie waar we nog even helemaal geen zin in hebben. En die sCOP wordt pas echt beter als je de hoofdmoot van het vermogen via een lage T kunt leveren, en dat komt neer op vvw en/of meer/dikkere radiatoren.
Enige manier om dat af te stemmen is toch de spreadsheet induiken en kijken bij welke T je welk vermogen (in elke kamer) haalt tov van nu en radiator-ruimtes tov vvw-ruimtes. Ik hou zelf gewoon een constant vermogen per m2 aan in dat sommetje: al mag het misschien op sommige plekken wat kouder zijn, de warmte moet toch de schil in, en vermogen in de ene kamer knijpen betekent in de andere kamer moeten vergroten en er ontstaat dan toch wel een warmtedoorgifte, zijn het door lucht zij het door muren/vloeren heen.
[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 09-09-2026 11:28 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Wij hebben zometeen een combinatie van vvw beneden en radiatoren boven. Die pomp is dus zo'n slecht idee nog niet.
@onlinaius, wanneer is de vloerverwarming te groot? in onze gehele benedenverdieping, circa 65m2 willen we graag vloerverwarming.
Inmiddels hebben we ook een warmtepompboiler staan voor het warme water en wil ik komende winter kijken of de CV nog nodig is icm de enkele Quatt V2 en op basis daarvan kijken wat voor E-cv (of doorstroomverwarmer) we gaan installeren.
In dat geval kan ik dus beter een vloerverwarming verdeler kiezen zonder pomp?
Of met radiatorventilatoren?Brent schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:25:
Een heel goede manier om dit te regelen ken ik niet: het komt erop neer dat je ondanks je vvw toch voor een hogere CV-water temperatuur moet gaan met een mindere COP als gevolg.
Ik moet zeggen dat ik ook (nog) niet in dat schuitje zit, omdat ik boven niet verwarm, behalve de badkamer (waar ook VVW ligt).
Ik bedenk me net dat ik ons huis in de situatie zonder vloerverwarming verwarmde met CV op Max 40 graden.Spykie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:06:
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden.
Wij hebben zometeen een combinatie van vvw beneden en radiatoren boven. Die pomp is dus zo'n slecht idee nog niet.
Dan kan ik toch prima af zonder pomp?
Dat lijkt mij wel, maar om het net wat preciezer te maken: dat kun je (waarschijnlijk) af zonder de thermostaat (voor de pomp). De pomp zorgt voor het mengen, en het (opnieuw) pompen door de VVW, de thermostaat knijpt het inkomende water voor de VVW af, zodat de temperatuur in de VVW lager blijft, en de temperatuur in de rest van het systeem dus oploopt.Spykie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:52:
[...]
Ik bedenk me net dat ik ons huis in de situatie zonder vloerverwarming verwarmde met CV op Max 40 graden.
Dan kan ik toch prima af zonder pomp?
Ik schat de kans behoorlijk groot in dat je inderdaad zonder pomp kunt, maar het vergt mogelijk wel wat inregeling op het systeem. Als je namelijk VVW legt op je benedenverdieping verschuif je de warmteafgifte behoorlijk naar beneden.
Stel bijv dat je nu met je ketel met 5 uur verwarmen op 40 graden het zowel boven als beneden warm genoeg krijgt.
Door de VVW zakt de aanvoertemperatuur bijv naar 30 graden. Door de fors hogere afgifte beneden verwarm je nog steeds 5 uur lang (maar nu op 30 graden via de VVW) om de gewenste temperatuur op de thermostaat te halen. Met die 5 uur op 30 graden krijg je echter niet meer je bovenverdieping goed warm.
Dit kan waarschijnlijk prima opgelost worden zonder pomp: je knijpt je VVW een beetje dicht en zet je verwarmingen boven (indien mogelijk) wat extra open, zodat er meer flow door de verwarmingen boven gaat, en wat minder de VVW in. Hiermee stijgt de aanvoertemperatuur ook een beetje, tot er een nieuwe balans ontstaat.
Wil je dat niet, en wil je de maximale efficientie uit je warmtepomp halen dan kun je ook nog radiatorventilatoren onder je radiatoren plaatsen om meer uit de radiatoren te halen, maar die hebben uiteraard ook hun aanschafkosten en stroomverbruik, dus dat is een afweging die je dan moet maken.
Hoeveel m2 VVW gaat het worden, en heb je een enkele of een dubbele Quatt?
(even voor de zekerheid want als je 400 m2 VVW legt ga je die pomp wel nodig hebben, is dat 50 m2 dan is de kans dat je Quatt genoeg pompt om het water door de VVW te krijgen veel groter).
Gaat wel goed komen qua afgifte met T22 en geen koukleumen in die kamers.Toppertje schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:22:
@netappie en @Brent Dank voor de uitleg hierboven! de radiatoren boven vind ik verder niet lelijk, maar doordat we graag zo koud mogelijk slapen hadden we ze gewoon niet aan. het zijn overigens wel allemaal type 22 radiatoren. Op welke temperatuur de radiatoren berekend zijn om het warm te houden weet ik niet. We laten de thermostaatkranen nu wel eerst zo staan zoals de quatt monteur ze ingeregeld heeft, dan kunnen we even kijken of het te warm wordt of niet.
@onlinaius, wanneer is de vloerverwarming te groot? in onze gehele benedenverdieping, circa 65m2 willen we graag vloerverwarming.
Inmiddels hebben we ook een warmtepompboiler staan voor het warme water en wil ik komende winter kijken of de CV nog nodig is icm de enkele Quatt V2 en op basis daarvan kijken wat voor E-cv (of doorstroomverwarmer) we gaan installeren.
In dat geval kan ik dus beter een vloerverwarming verdeler kiezen zonder pomp?
Als je zo'n vertrek echt niet gebruikt dan kan je ze dus ook van binnen isoleren en uit de thermische schil halen. Realiseer je dan wel dat het er qua vocht en onderhoud niet beter op gaat worden.CPM schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:39:
[...]
Ik denk dat dit wel woning afhankelijk is. Een vierkanten blokkendoos of bij een vrijstaande woning zal dit heel anders werken. Mijn woning in bijna geheel onderkelderd en bestaat uit veel laagbouw. Ook zijn er veel vertrekken die een buitenmuur hebben. Één vertrek zit boven een onverwarmd gedeelte van de kelder en heeft 3 buitenmuren. Deze mee verwarmen kost alleen maar extra. Leuk dat de COP mogelijk iets hoger gaat worden maar er zal ook energie naar toe moeten. De vraag is dan of je deze ruimte moet mee verwarmen of dat je wat extra energie in de aangrenzende vertrekken stop. Ik denk dat de gehele kelder mee verwarmen meer kost dan dat de vertrekken die er boven liggen profijt van hebben.
Volgens mij erg lastig om te berekenen of tijdintensief. Neemt niet weg dat ik het heel graag zou willen weten, want een kelder mee stoken heeft als voordeel dat de boel veel minder vochtig is. Dus als iemand zin heeft in een uitdaging en dit inzichtelijk wil maken dan staat de koffie met gebak klaar.
Je kan ook eens naar de gratis versie van heatpunk kijken om zelf een poging te doen om te kijken hoe het zit met het warmteverlies van jouw specifieke woning:
https://heatpunk.co.uk/home#pricing
Als die kelder diep genoeg is, dan kan je de vloer ook van onderaf isoleren. Niet de fijnste klus, maar er is subsidie voor als je het laat doen.
Bedankt! Erg duidelijk.onlinaius schreef op donderdag 10 september 2026 @ 00:29:
[...]
Dat lijkt mij wel, maar om het net wat preciezer te maken: dat kun je (waarschijnlijk) af zonder de thermostaat (voor de pomp). De pomp zorgt voor het mengen, en het (opnieuw) pompen door de VVW, de thermostaat knijpt het inkomende water voor de VVW af, zodat de temperatuur in de VVW lager blijft, en de temperatuur in de rest van het systeem dus oploopt.
Ik schat de kans behoorlijk groot in dat je inderdaad zonder pomp kunt, maar het vergt mogelijk wel wat inregeling op het systeem. Als je namelijk VVW legt op je benedenverdieping verschuif je de warmteafgifte behoorlijk naar beneden.
Stel bijv dat je nu met je ketel met 5 uur verwarmen op 40 graden het zowel boven als beneden warm genoeg krijgt.
Door de VVW zakt de aanvoertemperatuur bijv naar 30 graden. Door de fors hogere afgifte beneden verwarm je nog steeds 5 uur lang (maar nu op 30 graden via de VVW) om de gewenste temperatuur op de thermostaat te halen. Met die 5 uur op 30 graden krijg je echter niet meer je bovenverdieping goed warm.
Dit kan waarschijnlijk prima opgelost worden zonder pomp: je knijpt je VVW een beetje dicht en zet je verwarmingen boven (indien mogelijk) wat extra open, zodat er meer flow door de verwarmingen boven gaat, en wat minder de VVW in. Hiermee stijgt de aanvoertemperatuur ook een beetje, tot er een nieuwe balans ontstaat.
Wil je dat niet, en wil je de maximale efficientie uit je warmtepomp halen dan kun je ook nog radiatorventilatoren onder je radiatoren plaatsen om meer uit de radiatoren te halen, maar die hebben uiteraard ook hun aanschafkosten en stroomverbruik, dus dat is een afweging die je dan moet maken.
(even voor de zekerheid want als je 400 m2 VVW legt ga je die pomp wel nodig hebben, is dat 50 m2 dan is de kans dat je Quatt genoeg pompt om het water door de VVW te krijgen veel groter).
Het gaat om zo'n 50m2 VVW, dus zeker geen 400
De ruimte wordt gebruikt maar niet intensief (speelkamer). Dus anders isoleren is niet aan de orde.netappie schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:58:
[...]
Als je zo'n vertrek echt niet gebruikt dan kan je ze dus ook van binnen isoleren en uit de thermische schil halen. Realiseer je dan wel dat het er qua vocht en onderhoud niet beter op gaat worden.
Je kan ook eens naar de gratis versie van heatpunk kijken om zelf een poging te doen om te kijken hoe het zit met het warmteverlies van jouw specifieke woning:
https://heatpunk.co.uk/home#pricing
Als die kelder die diep genoeg is, dan kan je de vloer ook van onderaf isoleren. Niet de fijnste klus, maar er is subsidie voor als je het laat doen.
Het plafond van de kelder isoleren hebben we naar gekeken, maar dan moeten alle verlaagde plafonds er uit
Ik zal die app eens proberen. 👍🏼
Hier tekenen aub ......
Ik heb sinds begin dit jaar Quatt all-electric met 2 buitenunits op mijn dak staan, en mijn woning (uit 2009) wordt enkel door vloerverwarming verwarmd. Nu ben ik aan het kijken naar vervanging van mijn vloerverwarming pompen, want deze zijn nog uit 2009, dus zijn verre van efficiënt en staan standaard te draaien, maar nu vraag ik me af wat de betere keuze is:
Vervang ik de vloerverwarming pompen met efficiënte, moderne modellen met vergelijkbare pompcapaciteit, of ga ik mijn systeem omzetten naar open verdelers.
Ik heb deze vraag ook gesteld bij installatie aan de monteurs, maar zij raadden een open verdeler af in verband met de "extra pompcapaciteit" die ze met zich mee zouden brengen, maar ik denk eigenlijk dat ze vooral een makkelijk antwoord wilden geven in de trant van "lekker zo laten". Het makkelijke aan de pompen vervangen is natuurlijk dat ik zeker weet dat het gaat werken, maar mogelijk is dat weer voor de komende 15 jaar onnodig extra verbruik.
In totaal heb ik 140m2 woonoppervlakte waarbij het gros van die vierkante meters dus vloerverwarming heeft.
1 Heeft het all-electric systeem (met 2 buiten units) genoeg pompvermogen om de hele woning te verwarmen bij een open verdeler?
2 Aangezien ik geen radiatoren heb, hebben de losse pompen überhaupt zin? Er hoeft niks gemengd te worden met een max uitvoertemp van 45 graden op de warmtepomp.
3 Zie ik iets over het hoofd?
4 Bonus: Is het de moeite waard om het vloerverwarming systeem "door te laten spoelen" door een professioneel bedrijf na 17 jaar? Ik lees hier verschillende meningen over, van geldverspilling, tot "essentieel".
hugoy schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:48:
Vraagje voor de experts hier:
Ik heb sinds begin dit jaar Quatt all-electric met 2 buitenunits op mijn dak staan, en mijn woning (uit 2009) wordt enkel door vloerverwarming verwarmd. Nu ben ik aan het kijken naar vervanging van mijn vloerverwarming pompen, want deze zijn nog uit 2009, dus zijn verre van efficiënt en staan standaard te draaien, maar nu vraag ik me af wat de betere keuze is:
Vervang ik de vloerverwarming pompen met efficiënte, moderne modellen met vergelijkbare pompcapaciteit, of ga ik mijn systeem omzetten naar open verdelers.
Ik heb deze vraag ook gesteld bij installatie aan de monteurs, maar zij raadden een open verdeler af in verband met de "extra pompcapaciteit" die ze met zich mee zouden brengen, maar ik denk eigenlijk dat ze vooral een makkelijk antwoord wilden geven in de trant van "lekker zo laten". Het makkelijke aan de pompen vervangen is natuurlijk dat ik zeker weet dat het gaat werken, maar mogelijk is dat weer voor de komende 15 jaar onnodig extra verbruik.
In totaal heb ik 140m2 woonoppervlakte waarbij het gros van die vierkante meters dus vloerverwarming heeft.
1 Heeft het all-electric systeem (met 2 buiten units) genoeg pompvermogen om de hele woning te verwarmen bij een open verdeler?
2 Aangezien ik geen radiatoren heb, hebben de losse pompen überhaupt zin? Er hoeft niks gemengd te worden met een max uitvoertemp van 45 graden op de warmtepomp.
3 Zie ik iets over het hoofd?
4 Bonus: Is het de moeite waard om het vloerverwarming systeem "door te laten spoelen" door een professioneel bedrijf na 17 jaar? Ik lees hier verschillende meningen over, van geldverspilling, tot "essentieel".
- 140 m2 is wel een behoorlijke oppervlakte aan VVW. Ik ben benieuwd wat de anderen hier er over denken. Mag je pompcapaciteit van de DUO bij elkaar optellen?
- Wat mij betreft hebben die losse pompen alleen zin als je buitenunits niet genoeg pompcapaciteit hebben om het water netjes door die 140 m2 te pompen.
- Wat is de redenatie hier achter? Mogelijk is dat alleen met die zwarte (naam even kwijt) slangen die langzaam oplossen? Het lijkt mij persoonlijk niet nodig bij die 'modernere' slangen. Onze woning heeft in 97 zulke slangen gekregen, en ik zie geen reden om aan te nemen dat daar ook maar iets aan rotzooi in ontstaat. Wel zou ik een vuilfilter aanraden als je die nog niet hebt.
1 Ja dat zijn eigenlijk precies ook mijn overwegingen. Het gaat uiteindelijk om een flink volume wat rondgepompt moet worden, geen idee of een DUO ook 2x zo veel "pompcapaciteit" heeft, klinkt wat mij betreft wel logisch eigenlijk.onlinaius schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:24:
[...]
- 140 m2 is wel een behoorlijke oppervlakte aan VVW. Ik ben benieuwd wat de anderen hier er over denken. Mag je pompcapaciteit van de DUO bij elkaar optellen?
- Wat mij betreft hebben die losse pompen alleen zin als je buitenunits niet genoeg pompcapaciteit hebben om het water netjes door die 140 m2 te pompen.
- Wat is de redenatie hier achter? Mogelijk is dat alleen met die zwarte (naam even kwijt) slangen die langzaam oplossen? Het lijkt mij persoonlijk niet nodig bij die 'modernere' slangen. Onze woning heeft in 97 zulke slangen gekregen, en ik zie geen reden om aan te nemen dat daar ook maar iets aan rotzooi in ontstaat. Wel zou ik een vuilfilter aanraden als je die nog niet hebt.
2 Check, dit was ook mijn gedachte, maar kan ik dus geen uitsluitsel over vinden.
3.
4. Bij het monteren van de Quatt bleek het expansievat redelijk verroest van binnen, en kwam er allemaal roestwater uit. Ik kan me zo voorstellen dat dit impact heeft op de doorstroming. Er is bij de installatie wel een vuilfilter gemonteerd.
Hier 170m2, met 10cm hoh, 28 groepen en volgens de offerte richting de 2000 meter buis. Quatt duo v1.5 trekt het makkelijk met pomploze verdelers. Quatt adviseerde destijds om geen pomploze verdelers te nemen. Standaard advies om te hoge temperaturen in de vloer te voorkomen. Tegenwoordig kan je dat instellen dus ik weet niet of ze dat nog steeds adviseren.hugoy schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:35:
[...]
1 Ja dat zijn eigenlijk precies ook mijn overwegingen. Het gaat uiteindelijk om een flink volume wat rondgepompt moet worden, geen idee of een DUO ook 2x zo veel "pompcapaciteit" heeft, klinkt wat mij betreft wel logisch eigenlijk.
2 Check, dit was ook mijn gedachte, maar kan ik dus geen uitsluitsel over vinden.
3.
4. Bij het monteren van de Quatt bleek het expansievat redelijk verroest van binnen, en kwam er allemaal roestwater uit. Ik kan me zo voorstellen dat dit impact heeft op de doorstroming. Er is bij de installatie wel een vuilfilter gemonteerd.
Werkt in ieder geval prima, geen flowissues en een zeer goede COP. Met Openquatt en koelen een tijdje op 1200l/h gedraaid en dat trok hij ook zonder probleem. V2 heeft zover ik weet geen mindere pompen en de all-electric zou zijn eigen pomp moeten hebben. Naar mijn idee zou dat prima moeten gaan.
Klinkt goed, ik had inderdaad zelf ook een vermoeden van "simpel standaardadvies" om mensen met scheurende/kromtrekkende vloeren van 55 graden te voorkomenRickvdT schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:02:
[...]
Hier 170m2, met 10cm hoh, 28 groepen en volgens de offerte richting de 2000 meter buis. Quatt duo v1.5 trekt het makkelijk met pomploze verdelers. Quatt adviseerde destijds om geen pomploze verdelers te nemen. Standaard advies om te hoge temperaturen in de vloer te voorkomen. Tegenwoordig kan je dat instellen dus ik weet niet of ze dat nog steeds adviseren.
Werkt in ieder geval prima, geen flowissues en een zeer goede COP. Met Openquatt en koelen een tijdje op 1200l/h gedraaid en dat trok hij ook zonder probleem. V2 heeft zover ik weet geen mindere pompen en de all-electric zou zijn eigen pomp moeten hebben. Naar mijn idee zou dat prima moeten gaan.
Qua oppervlak moet het lukken, maar je moet wel zeker zijn dat de hoofdleidingen geen beperking vormen qua diameter. Mocht dat toch een probleem worden, dan kan je dat beter oplossen met een extra circulatiepomp in serie om de doorstroming te ondersteunen in plaats van een onnodig complexe mengverdeler.hugoy schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:20:
[...]
Klinkt goed, ik had inderdaad zelf ook een vermoeden van "simpel standaardadvies" om mensen met scheurende/kromtrekkende vloeren van 55 graden te voorkomenMet jouw ervaring in het achterhoofd neig ik in ieder geval naar het omzetten naar open verdelers!
om verkeerde interpretaties te voorkomen, zou ik termen 'open' vs 'gesloten' verdeler niet gebruiken, kunnen beide kanten op beredeneerd worden
(iig op tweakers wordt term 'open verdeler' juist vaak gebruikt voor een verdeler 'met pomp', omdat deze een 'open' verbinding heeft tussen aanvoerblok & retourblok. dit in tegenstelling tot een 'pomploze' verdeler waar een geen verbinding is en dus 'gesloten' wordt genoemd)
'Pomploos' vs 'met pomp' laat geen ruimte voor misinterpretatie
Enerzijds heb je gelijik maar anderzijds is de tem open verdeler een term die gangbaar is in de wereld van de vloerverwarming. Juist als leek weet ik dan waar het over gaat.Toby-Wan schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:16:
[...]
om verkeerde interpretaties te voorkomen, zou ik termen 'open' vs 'gesloten' verdeler niet gebruiken, kunnen beide kanten op beredeneerd worden
(iig op tweakers wordt term 'open verdeler' juist vaak gebruikt voor een verdeler 'met pomp', omdat deze een 'open' verbinding heeft tussen aanvoerblok & retourblok. dit in tegenstelling tot een 'pomploze' verdeler waar een geen verbinding is en dus 'gesloten' wordt genoemd)
'Pomploos' vs 'met pomp' laat geen ruimte voor misinterpretatie
dhttps://online-vloerverwarming.nl/blog/mengverdeler-of-open-verdeler/?srsltid=AfmBOoqWnKD44iSR4iwDspiknHCzcNMaDoL5q03G5y2KmsAgohtqhLqi
Hoekhuis 1993, Quatt V1,5 hybride, Tado V3+, 2 Chills, 14 zonnepanelen O/W, Apsystems, Radiatoren, Indevolt 2000 powerflex, laadpaal Eneco Connectric, gebruik Homewizard-meters, toekomstig EMS Homey Pro
Check, die hou ik in het achterhoofd. Die extra pomp zou evt ook nog achteraf aangebracht kunnen worden als het niet voldoende blijkt door te stromen toch?netappie schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 07:23:
[...]
...Mocht dat toch een probleem worden, dan kan je dat beter oplossen met een extra circulatiepomp...
Pomploos bedoel ik inderdaad, vond de terminologie ook wat verwarrend, maar pomploos is helder 👍'Pomploos' vs 'met pomp' laat geen ruimte voor misinterpretatie
Er zijn helaas geen tekeningen/plannen voor de vloerverwarming overgedragen bij aankoop, maar het gaat in totaal om 2 verdiepingen, 2 verdelers met elk 5 groepen voor in totaal dus ~140m2 verwarmd oppervlak. Ik weet niet of daar dan een inschatting van lengte aan te koppelen is?Brent schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:35:
Belangrijkste lijkt me doorstroomweerstand, en dus diameter(s) en groeplengtes. Heb je die?
De leidingen in/uit de verdelers die naar de hoofdleiding gaan zijn 15mm, en de hoofdleiding is 20mm. De leidingen die de vloer in gaan zijn ook elk 15mm.
Voor een beter beeld, dit is de verdeler op de begane grond:
:strip_exif()/f/image/Rwyi4aenRtwy7kH6q3OsSbMs.jpg?f=fotoalbum_medium)
Zien jullie nog beren op de weg bij deze opstelling? Is 15mm diameter aanvoer en 20mm voor de hoofdleidingen genoeg om dit systeem met een pomploze verdeler te vervangen?
Aan de vloer kun je weinig doen (het goede nieuws: dit is geen tyleen), maar die 20 en 15, ja, daar mag je 28 of 32 van maken. Evt mogen de stukken 15 wel wat dunner als daar om een reden 28/32 lastig is, maar ik denk dat het om kleine stukje gaat dus neem vooral die weerstand weg. Je moet het zo zien: door een dun rietje 800l/u persen kost meer kracht dan door een grote buis. Als je via een dun rietje door andere dunne rietjes moet pompen wordt het nog zwaarder. Hoe dunner, hoe groter de kans dat de pomp van Quatt inderdaad wat hulp nodig gaat hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door Brent op 11-09-2026 13:13 ]
in aanvulling op wat @Brent al heeft gezegd:hugoy schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:27:
[...]
Pomploos bedoel ik inderdaad, vond de terminologie ook wat verwarrend, maar pomploos is helder 👍
[...]
Er zijn helaas geen tekeningen/plannen voor de vloerverwarming overgedragen bij aankoop, maar het gaat in totaal om 2 verdiepingen, 2 verdelers met elk 5 groepen voor in totaal dus ~140m2 verwarmd oppervlak. Ik weet niet of daar dan een inschatting van lengte aan te koppelen is?
De leidingen in/uit de verdelers die naar de hoofdleiding gaan zijn 15mm, en de hoofdleiding is 20mm. De leidingen die de vloer in gaan zijn ook elk 15mm.
~~~~~~~[Afbeelding]
~~~~~~~[Afbeelding]
Zien jullie nog beren op de weg bij deze opstelling? Is 15mm diameter aanvoer en 20mm voor de hoofdleidingen genoeg om dit systeem met een pomploze verdeler te vervangen?
1) rood kruis: drukverschilklep kan weg als je pomploos & thermostaat-loos gaat
2) blauw: dit hele stuk vervangen en minstens 20mm intern maken. zou kunnen afdoppen, en een paar nieuwe T-stukken in de 22mm leiding een stuk naar beneden.
Pomploze verdelers hebben aansluiting doorgaans aan zijkant ipv bovenzijde
/f/image/CAn807G6gNoLp1nDsX8DMB6X.png?f=fotoalbum_large)
mijn situatie:
[ Voor 13% gewijzigd door Toby-Wan op 11-09-2026 13:25 ]
Toby-Wan schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:23:
[...]
in aanvulling op wat @Brent al heeft gezegd:
1) rood kruis: drukverschilklep kan weg als je pomploos & thermostaat-loos gaat.
2) blauw: dit hele stuk vervangen en minstens 20mm intern maken. waarschijnlijk makkelijkst is nog afdoppen, en een paar nieuwe T-stukken in de 22mm leiding een stuk naar beneden. Pomploze verdelers hebben aansluiting doorgaans aan zijkant ipv bovenzijde
[Afbeelding]
mijn situatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Kan, maar je kunt m ook laten zitten, mits je deze maar zo instelt dat er niets doorheen gaat.
- Eens, ik voorzie ook problemen bij 15mm icm een forse lap aan VVW.
wanneer je al het 15mm weghaalt, komt gaat de drukverschil klep ook automatisch meeonlinaius schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:25:
[...]
- Kan, maar je kunt m ook laten zitten, mits je deze maar zo instelt dat er niets doorheen gaat.
- Eens, ik voorzie ook problemen bij 15mm icm een forse lap aan VVW.
Zoek even op mijn eerdere posts in dit forum. Ik heb de mengverdeler omgebouwd naar mengloos en hier in de eerste instantie de thermostaatkraan, en retour ventiel laten zitten.hugoy schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:27:
[...]
Check, die hou ik in het achterhoofd. Die extra pomp zou evt ook nog achteraf aangebracht kunnen worden als het niet voldoende blijkt door te stromen toch?
[...]
[...]
Pomploos bedoel ik inderdaad, vond de terminologie ook wat verwarrend, maar pomploos is helder 👍
[...]
Er zijn helaas geen tekeningen/plannen voor de vloerverwarming overgedragen bij aankoop, maar het gaat in totaal om 2 verdiepingen, 2 verdelers met elk 5 groepen voor in totaal dus ~140m2 verwarmd oppervlak. Ik weet niet of daar dan een inschatting van lengte aan te koppelen is?
~[Afbeelding]
~[Afbeelding]
Kreeg vervolgens erg veel ruis boven bij de leidingen
Later beide weg gehaald en de aansluitingen waar eerst de pomp zat gebruikt en leidingen vervangen door 22mm. Sindsdien veel betere doorstroming en stil systeem
Quatt duo, 152m2 twee onder 1 kap woning uit 1972 met uitgebouwde keuken 2014. Beneden HR(++) glas, 1e verdieping Hr+++ glas. Beneden vloerverwarming (deels tegels, deels parket). Boven radiatoren (3x T20, 1xT11, 1xT30, 1x handdoek radiator
Toen ik de loodgieter in het echie sprak was hij het met je eens dat er geen pomp nodig is. Volgens mij zit er trouwens wél een thermostaat op.onlinaius schreef op donderdag 10 september 2026 @ 00:29:
[...]
Dat lijkt mij wel, maar om het net wat preciezer te maken: dat kun je (waarschijnlijk) af zonder de thermostaat (voor de pomp). De pomp zorgt voor het mengen, en het (opnieuw) pompen door de VVW, de thermostaat knijpt het inkomende water voor de VVW af, zodat de temperatuur in de VVW lager blijft, en de temperatuur in de rest van het systeem dus oploopt.
Jaren 30 huis, CV op 40 graden, single Quat v1, beneden 50m2 vvw zonder pomp, boven overal type 11 radiatoren.
Ben benieuwd naar de COP straks!
Ik stookte voor de Quatt het huis warm met 800 m3 gas, met hoogste dagverbruik in de winter 9 m3, dus vandaar dat 1 Quatt voldoende is. De airco's heb ik nog niet echt nodig gehad als bijverwarming, een paar keer om te proberen. Ik stook 24/7 op 20,5 - 21 graden en als ik een weekje weg ben in de winter gaat de thermostaat naar 17. Het gas verbruik hieronder is niet werkelijk gemaakt maar komt door afwijking in de flow sensor temperatuur meting. Dus als je backup verwarming hebt en niet te extreem laat afkoelen in huis zou het kunnen.TF99 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:46:
[...]
Naar deze reactie zocht ik op dit forum, maar vlgs mij ben je de enige of een van de weinige die dus helemaal geen elektrische back up hebt. Zelf ben ik daar ook erg geïnteresseerd (met een V2) in maar ik kon niet veel ervaringen hierover vinden, en ik las dat het inderdaad nodig kon zijn bij een defrost. Waarom zeg je dat je voldoende capaciteit hebt, bedoel je dat meehelpt bij het leveren van (kamertemperatuur)water voor de defrost?
Ik zie dat je een huis hebt van 200 m2, alleen 1 solo Quatt V1 is dan wel te weinig lijkt me? Maar zo te lezen aan je profielbeschrijving onder je tekst maak je ook gebruik van airco's om op te warmen.
WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3 op 21'C. 4 Jaga conv. met fans + rad. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A+++/NOM, veel glas, gasloos feb24. PV: 17.5kWp 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA
Dat is toch niet normaal, als een wp draait hoort dat tenminste een uur aan een stuk te zijn.
Het wordt tijd dat ik mijn open quatt controller ga installeren, waarop ik in elk geval meer inzicht en instellingsmogelijkheden heb!
Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.
Hopelijk stelt het niet teleur, en zo wel, dan gaan we dat analyseren en proberen er wat aan te doenharv schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:31:
Het wordt tijd dat ik mijn open quatt controller ga installeren, waarop ik in elk geval meer inzicht en instellingsmogelijkheden heb!
[ Voor 67% gewijzigd door bite op 12-09-2026 22:29 ]
Is je isolatie wel in orde als je nu al moet stoken?harv schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:31:
Het stookseizoen met mijn Quatt v 1.5 is begonnen. Het was gisteren fris en goed nat geworden. Dus mijn thermostaat V3 om 12.00 ś nachts tot 08.30 uur naar 21,5, boven de binnenhuis temperatuur van 21,4. Doel: het moest op temperatuur blijven. ś morgens de quatt app en homewizzard bestudeerd. 1,7 kwh stroomverbruik, opbrengst 8,6 kwh, maar het vervelende; maar lieft 40 korstondige runs. De helft van de tijd draaiden de quatts niet, dus de runs duurden gemiddeld 270 minuten/ 40 is bijna 7 minuten. De kamertemperatuur bleef wel keurig 21,6 graden
Dat is toch niet normaal, als een wp draait hoort dat tenminste een uur aan een stuk te zijn.
Als je thermostaat op 21.5 staat vind ik het niet zo gek.Psycho_Mantis schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:36:
[...]
Is je isolatie wel in orde als je nu al moet stoken?
Quatt duo, 152m2 twee onder 1 kap woning uit 1972 met uitgebouwde keuken 2014. Beneden HR(++) glas, 1e verdieping Hr+++ glas. Beneden vloerverwarming (deels tegels, deels parket). Boven radiatoren (3x T20, 1xT11, 1xT30, 1x handdoek radiator
En helaas, als Quatt de v3+ levert zou de samenwerking moeten kloppen, maar ook daar zie je dat er uitzonderingen zijn die besproken worden bij de verkoop!
We gaan het zien met Open Quatt, ik heb er vertrouwen in, alles gelezen hebbende.
Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.
Je zult dit zelfde gedrag ook gewoon zien bij je CV ketel met deze thermostaat. Die draait ook geen uur door. (Pomp CV kan wel langer door draaien). Dit is gewoon "normaal" bij deze buiten temperaturen. Al zou je idd wel een slimmere regeling willen zien. Hoe dit komt is al vele malen besproken hier. Doet Quatt er iets aan, nee. Kun je er iets aan doen? Weinig. Je stooklijn laten aanpassen maar er zullen dagen zijn dat pendelen er bij hoort. Als je warmtepomp op minimaal vermogen draait en de gevraagde temperatuur is bereikt kun je twee dingen doen: stoppen of doorgaan. Doorgaan is (uiteindelijk )overshoot in temperatuur en stoppen is pendelen of wachten tot het een stuk kouder is en dan weer een warmte vraag genereren.harv schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 23:09:
In principe is een OT thermostaat leidend. Bij mij de Tado V3+, geleverd door Quatt!, beter kan niet. Maar jammer genoeg is het OT protocol niet erg consequent, veel uitzonderingen in de diverse thermostaten, vaak wordt niet naar de master geluisterd. De T6 heeft volgens mij een grote hysteresis, de V3 een kleine. Blijkbaar hebben we toch bij kleine temperatuurverschillen dit soort problemen.
En helaas, als Quatt de v3+ levert zou de samenwerking moeten kloppen, maar ook daar zie je dat er uitzonderingen zijn die besproken worden bij de verkoop!
We gaan het zien met Open Quatt, ik heb er vertrouwen in, alles gelezen hebbende.
Of je moet het warmteverlies kunnen beïnvloeden. Dus werken met twee zones die elke een warmte vraag kunnen doen en in één zone automatisch een raam openlaten doen, stoken voor de mussen zeg maar. (Of dit gewoon in je woonkamer doen).
Of je maakt een programma op je thermostaat waarin de gevraagde temperatuur daalt en stijgt over een x periode aan tijd. Maar dan krijg je schommelingen en dat is niet prettig voor het comfort.
Of inderdaad de garantie riskeren en OpenQuatt gaan gebruiken en iets "slims" maken.
[ Voor 23% gewijzigd door CPM op 13-09-2026 11:14 ]
Hier tekenen aub ......
Tussenwoning 1983 | 98 m² | Quatt Hybrid V2 7 kW | 35 m² VVW | 3x T21 180 x 50 + T22 80 x 50 radiatoren boven | HR++ | 5,1 kWp | AlphaESS 9,3 kWh | NextEnergy dynamisch | Warmteverlies 5,8 kW @ −10 °C
Dat is toch elke 24h? Ik heb al sinds dag 1. (unknown is de status als alleen de pomp even 1 min draait)Dersan schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:22:
Ik hoorde net mijn speedfans onder de radiatoren inschakelen....vreemd. Schijnbaar heeft Quatt heel even de pompen laten draaien. Zou dat hun eigen start stook seizoen check zijn?
Koelen en verwarmen met de Chill werkt wel, maar thermostaat op 27 graden zetten, doet helemaal niks
Wat zegt de json informatie? Kabels gecontroleerd?djneo-nl schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:35:
Vorige week de seizoenscheck gedaan, en lijkt dat de Cic niet luistert naar de thermostaat, service verzoek bij quatt gedaan maar ontvang daar ook geen confirmatie email van :(
Koelen en verwarmen met de Chill werkt wel, maar thermostaat op 27 graden zetten, doet helemaal niks
Hier tekenen aub ......
Json informatie heb ik op het moment niet beschikbaar, maar data in Home Assistant lijkt allemaal correctCPM schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:40:
[...]
Wat zegt de json informatie? Kabels gecontroleerd?
Room Set point is het zelfde als waar de thermostaat naar gezet word, dus dat signaal lijkt binnen te komen.
Alleen verder geen activiteit vanuit de CiC
Verrekt je hebt gelijk…. Echt nog nooit opgevallen, sorry!Heinemancp schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:30:
[...]
Dat is toch elke 24h? Ik heb al sinds dag 1. (unknown is de status als alleen de pomp even 1 min draait)
[Afbeelding]
Waarschijnlijk al geprobeerd, maar stekkers er even uit gehaald?djneo-nl schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:46:
[...]
Json informatie heb ik op het moment niet beschikbaar, maar data in Home Assistant lijkt allemaal correct
Room Set point is het zelfde als waar de thermostaat naar gezet word, dus dat signaal lijkt binnen te komen.
Alleen verder geen activiteit vanuit de CiC
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Jup, was ook een stap van quatt in de help wizard voor contact op te nemen.okijokii schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:59:
[...]
Waarschijnlijk al geprobeerd, maar stekkers er even uit gehaald?
Cic 15 minuten uit gehad, Thermostaat kastje ook. maar dat signaal lijkt wel binnen te komen. de pompen niet gedaan. maar denk dat het daar niet in zit
[ Voor 23% gewijzigd door djneo-nl op 14-09-2026 12:02 ]
De Wilo waterpomp in de buitenunit wordt na 24h stilstand even gestart (1 minuut) om vastlopen te voorkomen (anti sticky protection).Dersan schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:22:
Ik hoorde net mijn speedfans onder de radiatoren inschakelen....vreemd. Schijnbaar heeft Quatt heel even de pompen laten draaien. Zou dat hun eigen start stook seizoen check zijn?
Vroeger was dat gewoon in controlmode 0 waarbij een stickyProtection bitje actief werdt, nu is het een eigen controlmode geworden geloof ik.
Maar wel raar dat je fans erop reageren...
Minimaal 1 keer in de twee jaar conform voorschrift van de fabrikant Intergas.lochtejans schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:36:
Om de hoeveel tijd laten jullie onderhoud uitvoeren aan je CV in combinatie met een Quatt? Voorheen deed ik dit jaarlijks maar is dat met een Quatt nog wel elk jaar nodig? De CV heeft afgelopen jaar 230m3 gas verbruikt waarvan hooguit 15m3 voor verwarmen.
Hier tekenen aub ......
| Vandaag rollen we een software-update uit naar al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden, dan ontvang je versie 4.14.0-beta.0 automatisch. |
Wat is er nieuw?Verwarmingsprestaties en betrouwbaarheid
Bugfixes en onderhoud
|
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Succes!TF99 schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:41:
@MWink bedankt voor je bericht. Na de winter laat ik mijn cv ketel ook weghalen om gasloos te gaan zonder elektrische back up. dus je hebt 1600 kWh per jaar gebruikt om je huis van 200m2 te verwarmen? Dat klinkt heel goed.
Als je de CV verwijdert wel eerst zorgen dat ze bij Quatt de CiC zo instellen dat de CV op het aan/uit contact wordt geschakeld ipv via OpenTherm. Anders krijg je foutmeldingen vanuit Quatt.
Ik had inderdaad in 2024 ongeveer 1600 kWh nodig voor verwarming, en in 2025 1800 kWh, rendement was toen wat lager o.a. vanwege een koudere periode met veel mist (veel defrosts) en somberder weer. Daarnaast natuurlijk nog verbruik voor elektrische boilers voor warm water.
Het hangt natuurlijk wel van de woning af of dit verbruik haalbaar is, mijn woning warmt bij zon vrij snel op. En ik heb een goed rendement door het grote afgiftevermogen in het verwarmingssysteem door veel radiatoren, leidingen en Jaga convectoren met totaal 20 fans (zelfbouw 14cm), de aanvoertemperatuur komt zelden boven de 32 graden, meestal 28 - 30 graden. Een kleine warmtepomp kan een grote woning alleen maar warm houden, niet snel opwarmen, dus thermostaat altijd op dezelfde temperatuur laten staan..
WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3 op 21'C. 4 Jaga conv. met fans + rad. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A+++/NOM, veel glas, gasloos feb24. PV: 17.5kWp 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA
We hebben vrij groot huis (225 m2+), over volledige benedenverdieping vloerverwarming. Boven nog wel radiotoren maar ik heb nog nooit bovenverdieping (ook niet in vorige woningen) warm gestookt. Op den duur wil ik ook nog airco's plaatsen hier, ook boven. Dus mocht ik die behoefte wel ooit voelen kan het middels de airco.
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen hier omtrent de chill. Ik hoor er best wel wat negatieve ervaringen over, vooral t.o.v. "normale" split-unit airco. Luide compressor, andere / minder prettige koele lucht al was het alleen vanwege positie chill. Wat zij de ervaringen hier?
Ik zou volledig van gas af willen, dus zonder CV. Met bovengenoemde oplossing dan dus ook niet echt een back-up scenario. Dom...?
Nu zit er nog leuke subsidie op, nog steeds behoorlijke investering maar concept plannen ISDE doen vermoeden dat subsidie per 2027 flink naar beneden gaat? FOMO trucje of...? Net als aangekondige prijsverhoging van quatt op de website...
Ik zoek de balans tussen FOMO, principieel van gas af willen maar wel ook willen terugverdienen (terugverdientijd vs levensduur installatie). Dus advies is welkom.
Vorige bewoners "stookten" volgens de aangeleverde papieren bij verkoop zo'n 1350 m3 per jaar.
ik heb idee dat met nieuwe ISDE vooral dubbel opstellingen als Duo minder subsidie krijgen, Quatt presenteert dit uiteraard alsof subsidie enorm omlaag gaat en ja spelen dus in op FOMO..Axel schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:07:
Overweeg ook Quatt (All-Eletric Extra Large Duo). Recent sleutels van ons huis, wou initieel nog even wachten met aanschaf warmtepomp maar met huidige energieprijzen en optie om wat extra zonnepanelen eenvoudig op overkapping te leggen hier begint het toch wel erg aantrekkelijk te worden om de overwaarde van vorige woning hieraan te spenderen...
We hebben vrij groot huis (225 m2+), over volledige benedenverdieping vloerverwarming. Boven nog wel radiotoren maar ik heb nog nooit bovenverdieping (ook niet in vorige woningen) warm gestookt. Op den duur wil ik ook nog airco's plaatsen hier, ook boven. Dus mocht ik die behoefte wel ooit voelen kan het middels de airco.
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen hier omtrent de chill. Ik hoor er best wel wat negatieve ervaringen over, vooral t.o.v. "normale" split-unit airco. Luide compressor, andere / minder prettige koele lucht al was het alleen vanwege positie chill. Wat zij de ervaringen hier?
Ik zou volledig van gas af willen, dus zonder CV. Met bovengenoemde oplossing dan dus ook niet echt een back-up scenario. Dom...?
Nu zit er nog leuke subsidie op, nog steeds behoorlijke investering maar concept plannen ISDE doen vermoeden dat subsidie per 2027 flink naar beneden gaat? FOMO trucje of...? Net als aangekondige prijsverhoging van quatt op de website...
Ik zoek de balans tussen FOMO, principieel van gas af willen maar wel ook willen terugverdienen (terugverdientijd vs levensduur installatie). Dus advies is welkom.
Vorige bewoners "stookten" volgens de aangeleverde papieren bij verkoop zo'n 1350 m3 per jaar.
bovenverdieping hoef je niet warm te stoken, maar beste met warmtepomp is wel om radiatoren iets op te zetten zodat de kamers hun eigen warmteverlies compenseren ipv dit alsnog van de benedenverdieping halen.
met 1350m3/jaar zit je m.i. op de wip tussen wel/niet Duo
Misschien beter in het Chill topic vragen.Axel schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:07:
Zoals @Toby-Wan aangeeft, de subsidie voor de tweede unit gaat weg/wordt minder volgend jaar, een DUO wordt niet meer opgeteld zoals tot nu toe. Dus dat is wel iets 'echts', en als je in de markt bent voor Quatt, dan is het zonder dat mis te lopen.Ik zou volledig van gas af willen, dus zonder CV. Met bovengenoemde oplossing dan dus ook niet echt een back-up scenario. Dom...?
Dat is lastig, want de balans zoeken kan alleen jijIk zoek de balans tussen FOMO, principieel van gas af willen maar wel ook willen terugverdienen (terugverdientijd vs levensduur installatie). Dus advies is welkom.
Dat kan zelfs op 1 unit, maar je weet nooit hoe Calvinistisch er gestookt werdVorige bewoners "stookten" volgens de aangeleverde papieren bij verkoop zo'n 1350 m3 per jaar.
Dank voor je reactie. Het zou bij mij waarschijnlijk wel om die Duo gaan. Die 1350 is wat in jaarcijfers leverancier van vorige bewoners stond, echter als mijn huidige leverancier de boel opvraagt wordt er 1600 en beetje genoemd. Laatste klinkt mij logischer met vrij groot benedenoppervlak die volledig is voorzien van vloerverwarming...Toby-Wan schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:52:
[...]
ik heb idee dat met nieuwe ISDE vooral dubbel opstellingen als Duo minder subsidie krijgen, Quatt presenteert dit uiteraard alsof subsidie enorm omlaag gaat en ja spelen dus in op FOMO..
bovenverdieping hoef je niet warm te stoken, maar beste met warmtepomp is wel om radiatoren iets op te zetten zodat de kamers hun eigen warmteverlies compenseren ipv dit alsnog van de benedenverdieping halen.
met 1350m3/jaar zit je m.i. op de wip tussen wel/niet Duo
Helemaal eens, kan uiteindelijk alleen zelf die afweging maken maar laat mij graag voeden in kennis door de medemens (lees Tweaker in dit geval)! Zeker vanuit praktijkervaring.Brent schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:11:
[...]
Zoals @Toby-Wan aangeeft, de subsidie voor de tweede unit gaat weg/wordt minder volgend jaar, een DUO wordt niet meer opgeteld zoals tot nu toe. Dus dat is wel iets 'echts', en als je in de markt bent voor Quatt, dan is het zonder dat mis te lopen.
[...]
Dat is lastig, want de balans zoeken kan alleen jijIk heb 11 maanden geleden een DUO+FE+L laten plaatsen voor net geen 9000 euro, ik ben zeer tevreden met die keuze. Niets meer te maken met gas en gasprijzen, niet de hoofdprijs (dit was de laagste offerte, en hoor om mij heen mensen die zo het dubbele neerleggen), en het heeft vorige winter uitstekend gewerkt.
[...]
Dat kan zelfs op 1 unit, maar je weet nooit hoe Calvinistisch er gestookt werdHier wil ik het moeiteloos het hele huis 20 graden kunnen houden. Als je het boven koeler wil/niet wil direct wil verwarmen: bedenk je dat vanuit oogpunt van efficientie eigenlijk onvoordelig is: je gaat je schil met minder verwarmingsvermogen verwarmen (opp. vvw en/of radiatoren), waardoor je een hogere water-T en lagere COP gaat krijgen. De warmte stroomt toch naar boven (verspreid zich binnen te schil), beter is het er via de aldaar aanwezige radiatoren te krijgen zodat je verwarming beneden alle vermogen voor beneden kan gebruiken.
DUO + FE + L Doel je op zelfde set-up die ik overweeg maar met 187 liter vat?
Ik heb wel hetzelfde, wil ook een keer moeiteloos de boel halve graad kunnen opdraaien. Net als dat ik met een huishouden van nu 3 en wellicht in toekomst meer niet krap wil zitten met het vat. Dus vandaar dat ik de EL overweeg.
Goede tip van jullie beide @Brent @Toby-Wan om misschien juist wel radiotoren boven mee te laten verwarmen. Domme vraag wellicht: Gewoon middels bestaande radiotoren die dan gewoon lagere aanvoer temperatuur krijgen? Of dien ik die dan te vervangen?
Radiatoren: open draaien en de eerste winter gewoon kijken hoe t gaat. Haal je de gewenste temperaturen en COP: mission accomplished. Wil je verbeteren, dan weet je dan waar.
Ter referentie, ik heb een offerte van Quatt uit april dit jaar voor een enkele buitenunit AE met XL vat voor iets minder dan 8k (incl. subsidie), als ik die nu op de site invoer zit diezelfde installatie al op bijna 11k (incl. subsidie).
Dank voor je reactie. Ga ook zeker ander offertes opvragen, dank voor de tip.Toppertje schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:20:
@Axel Ze spelen alleen maar meer in op je FOMO met de aangekondigde prijsverhoging vanaf 21 september. Ik zou je aan willen raden wel bij verschillende partijen prijzen op te vragen en niet blind staren op Quatt, ik vind ze behoorlijk duur geworden en qua service en communicatie heb ik hele slechte ervaring... anderen hebben daar minder/geen problemen mee gehad.
Ter referentie, ik heb een offerte van Quatt uit april dit jaar voor een enkele buitenunit AE met XL vat voor iets minder dan 8k (incl. subsidie), als ik die nu op de site invoer zit diezelfde installatie al op bijna 11k (incl. subsidie).
Ben wel gecharmeerd van Quatt door 1e hands ervaringen van meerdere mensen om mij heen en die juist positieve ervaring hadden op gebied van communicatie. Maar ook goed om deze kant te horen, waarvoor dank nogmaals!
Die 11k die je noemt is wel voor een duo… Single is 10k… alsnog verhoging van 2K daar niet van. Maar dat effect zie je wel op meerdere plekken (bijv. “De warmte” verhoogt per 1 oktober ook met 500 euro) door de geopolitieke situatie natuurlijk. En ergens ben ik bang dat die lijn alleen maar doortrekt. Na 21 september is het verschil al 2,5K tov jouw offerte in April.
Uiteindelijk blijft het koffiedik kijken natuurlijk
Quatt is in potentie een leuk systeem maar als "Tweaker" stelt het (vind ik) niet zoveel voor, als je ziet wat ze hier op tweakers met OpenQuatt voor elkaar krijgen in veel minder tijd zijn de software updates van Quatt kinderspel.Axel schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:39:
[...]
Dank voor je reactie. Ga ook zeker ander offertes opvragen, dank voor de tip.
Ben wel gecharmeerd van Quatt door 1e hands ervaringen van meerdere mensen om mij heen en die juist positieve ervaring hadden op gebied van communicatie. Maar ook goed om deze kant te horen, waarvoor dank nogmaals!
Die 11k die je noemt is wel voor een duo… Single is 10k… alsnog verhoging van 2K daar niet van. Maar dat effect zie je wel op meerdere plekken (bijv. “De warmte” verhoogt per 1 oktober ook met 500 euro) door de geopolitieke situatie natuurlijk. En ergens ben ik bang dat die lijn alleen maar doortrekt. Na 21 september is het verschil al 2,5K tov jouw offerte in April.
Uiteindelijk blijft het koffiedik kijken natuurlijk
Ik was in eerste instantie ook wel gecharmeerd door Quatt, maar moet zeggen dat de software een stuk minder slim aanvoelt dan ze doen beloven vooraf, en dan heb ik de verwarming nog niet eens aangehad, die ervaring is voornamelijk met de Chill.
Kun je een slimmer alternatief aanbevelen?Toppertje schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:14:
[...]
Quatt is in potentie een leuk systeem maar als "Tweaker" stelt het (vind ik) niet zoveel voor, als je ziet wat ze hier op tweakers met OpenQuatt voor elkaar krijgen in veel minder tijd zijn de software updates van Quatt kinderspel.
Ik was in eerste instantie ook wel gecharmeerd door Quatt, maar moet zeggen dat de software een stuk minder slim aanvoelt dan ze doen beloven vooraf, en dan heb ik de verwarming nog niet eens aangehad, die ervaring is voornamelijk met de Chill.
Maar ik ben toch erg blij met mijn Quatt. Want perfecte installatie, (bij mij) erg stil, ondanks plaatsing op dakkapel, geen omkijken naar, geen buffervat nodig, klaagt niet dat de CV altijd in zomerstand staat, en een lage investering.
En dan de Chill dat was ook een van je vragen. Die is net voor de zomer geplaatst. En ook die werkt gewoon goed. Hij staat op de slaapkamer. En overdag de deur open (wij wonen in een bungalow) was het heerlijk 24 graden in de woonkamer. Terwijl hij niet vol vermogen stond te draaien. Nadeel ja dat is er. Dat stomme waterbakje. Al moet ik zeggen dat het toen de lucht in het huis mindert vochtig was. Het van 2 keer per dag legen naar 1 keer in de 2 dagen ging.
Service is wat mij overkomen is juist heel erg goed. Communicatie is ronduit slecht.
Zou ik nogmaals met Quatt in zee gaan? Ja ik wel. Is het slim om alles onder één dak onder te brengen? Weet je het gras lijkt altijd groener aan de overkant. Maar links van ons hebben ze een maandenlang lopende twist tussen de installateur en de leverancier. En die pomp begint met een W😉 en aan de andere kant hebben ze de pomp al verschillende keren uit moeten zetten. Omdat het ding ging gillen. En die begint met de letter V😉 ik wil maar zeggen bij elke pompenbakker is wel wat.
Succes met het kiezen.
[ Voor 21% gewijzigd door Zweitse op 17-09-2026 08:43 ]
Mijn enige echte punt van kritiek is de claim van 'slim'. Ik kan dat echt op geen enkele manier onderschrijven. Sterker nog, ik heb echt het gevoel dat dat er gewoon (nog) niet in zit. Zo zie ik eigenlijk elke dag na het douchen dat de heat charger gewoon gaat verwarmen, zelfs als de variabele prijs 0,83 per kWh is.
Ik heb laatst ook eens historische data in Claude gegooid om eens te vragen of er een patroon is te herkennen die wijst op enige intelligentie. Maar dat was niet zo.
Precies dit, ik heb dit volgens mij ook al eerder in het topic benoemd, maar het zou echt fijn zijn om een soort "uitstel" knop te maken. Ik heb een XL vat, en vaak komt het voor dat er echt niet meteen een tweede douche beurt na komt en dat het vat best even kan wachten met opwarmen totdat de prijzen gunstiger zijn. En tevens zou er dan nog genoeg water in zitten voor een tweede douche beurt. Achja wie weet, de Chill is er nu al een tijdje en misschien zijn daar de meeste kinderziektes uit, en kunnen ze nu beginnen met het "echt slim" maken!Bartjuh! schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:09:
Ik ben ook een erg tevreden gebruiker van een Quatt Duo met FE. Eigenlijk op een paar kleine dingen na geen enkel probleem gehad. En als er wat is krijg ik binnen een week wel een oplossing om te proberen. En dat helpt vaak. Maar zoals je kunt lezen is dat niet overal zo helaas.
Mijn enige echte punt van kritiek is de claim van 'slim'. Ik kan dat echt op geen enkele manier onderschrijven. Sterker nog, ik heb echt het gevoel dat dat er gewoon (nog) niet in zit. Zo zie ik eigenlijk elke dag na het douchen dat de heat charger gewoon gaat verwarmen, zelfs als de variabele prijs 0,83 per kWh is.
Ik heb laatst ook eens historische data in Claude gegooid om eens te vragen of er een patroon is te herkennen die wijst op enige intelligentie. Maar dat was niet zo.
Ik heb hem hier ook op dynamisch staan. Maar hier gaat de Heat Charger ook gewoon aan op de dure momenten.Brent schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:13:
Voor wat betreft de heatcharger: ik heb hier de boel onder controle door de tarieven op dynamisch te zetten (dan gaat hij zoveel mogelijk op het goedkoopste moment van de dag laden, wat neerkomt op wanneer je waarschijnlijk PV hebt) en het custom tijdwindow (dat heb ik ook rondom mijn PV window gezet). Daarmee laad hij enkel op als wij er niet zijn en er zon is.
Dat is misschien een call naar Quatt waard. Hier zie ik dat niet meer, behalve natuurlijk op dagen waar er weinig verschil in prijs zit (maar dan heb ik het tijdwindow nog). Ik zie wel dat hij niet altijd wacht tot de allerlaagste prijs maar een soort logica vanPsycho_Mantis schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:41:
[...]
Ik heb hem hier ook op dynamisch staan. Maar hier gaat de Heat Charger ook gewoon aan op de dure momenten.
1
| if (price_now<1.1*price_min): heat() |
Net zoals ze kunnen beginnen met de quatt 1.0 slim te maken 😂. Sowieso zou je een functie verwachten dat je een dynamisch contract kan koppelen aan wanneer quatt je vat gaat verwarmen.BertBertjes schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:11:
[...]
Precies dit, ik heb dit volgens mij ook al eerder in het topic benoemd, maar het zou echt fijn zijn om een soort "uitstel" knop te maken. Ik heb een XL vat, en vaak komt het voor dat er echt niet meteen een tweede douche beurt na komt en dat het vat best even kan wachten met opwarmen totdat de prijzen gunstiger zijn. En tevens zou er dan nog genoeg water in zitten voor een tweede douche beurt. Achja wie weet, de Chill is er nu al een tijdje en misschien zijn daar de meeste kinderziektes uit, en kunnen ze nu beginnen met het "echt slim" maken!
Dit zijn de componenten:
- Quott - CiC - Commander in Chief - energiebeheercontroller - AI gestuurd
- Quatt Hybrid Duo
- Nefit Topline HR45 - cv ketel
- Nefit indirect gestookte boiler 120 liter 40kW
- Cenvax electronic vag3000 - weersafhankelijke cv-regeling
- Honeywell Home en Y6H810WF1005 T6 wandmontage model, bedraad - wit - bedrade slimme thermostaat
Ik zag in ieder geval al dat de cv-temperatuur op 70 graden stond. Die heb ik maar alvast verlaagd. Even kijken wat daarvan het effect is.
Welke versie Quatt is dit ? 1 of 1.5 of 2.ahbart schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:03:
In het huis van mijn schoonvader is een Quott duo geplaatst. Ik probeer deze installatie te begrijpen maar zie het nog niet helemaal.
Dit zijn de componenten:Voor mijn begrip, is dit een logische setup?
- Quott - CiC - Commander in Chief - energiebeheercontroller - AI gestuurd
- Quatt Hybrid Duo
- Nefit Topline HR45 - cv ketel
- Nefit indirect gestookte boiler 120 liter 40kW
- Cenvax electronic vag3000 - weersafhankelijke cv-regeling
- Honeywell Home en Y6H810WF1005 T6 wandmontage model, bedraad - wit - bedrade slimme thermostaat
Ik zag in ieder geval al dat de cv-temperatuur op 70 graden stond. Die heb ik maar alvast verlaagd. Even kijken wat daarvan het effect is.
Hoe groot is het huis ? Ligging, belendingen ? VVW en of radiatoren ?
Nefit Topline HR45 lijkt mij een behoorlijke ketel met wat meer capaciteit.
2 stuks Quatt lijkt mij in eerste instantie wat veel voor een gemiddeld huis.
Ik kan zelf met 1 stuks V2 toe.
Ik heb voor verwarming en warmwater een Daalderop Comfort Classic met ingebouwd 80 liter boiler. Dat gaat ook goed samen met de Quatt.
In winter 2025/2026 heb ik geen gas gebruikt voor verwarming bij een constante temperatuur van 21,5 graad.
[ Voor 5% gewijzigd door Metsubsidie op 17-09-2026 10:51 ]
13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |
Waar kan ik zien welke versie die Quatt duo is? Ze zijn ongeveer in januari geplaatst.Metsubsidie schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:48:
[...]
Welke versie Quatt is dit ? 1 of 1.5 of 2.
Hoe groot is het huis ? Ligging, belendingen ? VVW en of radiatoren ?
Nefit Topline HR45 lijkt mij een behoorlijke ketel met wat meer capaciteit.
2 stuks Quatt lijkt mij in eerste instantie wat veel voor een gemiddeld huis.
Ik kan zelf met 1 stuks V2 toe.
Ik heb voor verwarming en warmwater een Daalderop Comfort Classic met ingebouwd 80 liter boiler. Dat gaat ook goed samen met de Quatt.
In winter 2025/2026 heb ik geen gas gebruikt voor verwarming bij een constante temperatuur van 21,5 graad.
type plaatjes zal ik volgende keer als ik daar ben bekijken.
Er is geen vloerverwarming. Het is geen gemiddeld huis. 270m2, vrijstaand, en voornamelijk radiatoren. En er is een ringleiding warmwater met pomp.
[ Voor 6% gewijzigd door ahbart op 17-09-2026 11:24 ]
De V2 heeft een koperkleurige balk onderin.ahbart schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:21:
[...]
Waar kan ik zien welke versie die Quatt duo is? Ze zijn ongeveer in januari geplaatst.
type plaatjes zal ik volgende keer als ik daar ben bekijken.
Er is geen vloerverwarming. Het is geen gemiddeld huis. 270m2, vrijstaand, en voornamelijk radiatoren. En er is een ringleiding warmwater met pomp.
V1 en V1.5 in het midden.
Maar idd een fors huis, zal ouder zijn, dat heeft niet voldoende aan 1 Quatt.
[ Voor 8% gewijzigd door Metsubsidie op 17-09-2026 11:37 ]
13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |
Installatiedatum bleek niet uit de eerste post, maar recent bood Quatt nog V 1.5 installaties aan.Axel schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:04:
Ik neem aan dat nieuwe installaties automatisch de 2.0 is, of mag ik deze aanname niet doen?
Die werden alleen aangeboden aan klanten met al een enkele 1.x in bezitMetsubsidie schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:26:
[...]
Installatiedatum bleek niet uit de eerste post, maar recent bood Quatt nog V 1.5 installaties aan.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dit was op 10 juli:TeslaNerd schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:20:
doet Quatt dat nog steeds? een tweede V1.5 als er al een 1.x staat. Ik kan dat zo snel niet terugvinden op de website en wat dat dan zal kosten
Voor 800,- wil ik er nog een keer over nadenken @Quatt Support 🥳
Vraag een offerte aan, misschien kunnen ze wat korting doen omdat alles er al ligt. Of houd marktplaats in de gaten, een enkele keer staat er eentje te koop.okijokii schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:58:
Het bedrag is te hoog. Alle leidingen, boringen, CIC, alles ligt er al. Ik kocht mijn Quatt voor 1599,- inclusief alles. Dan is deze prijs voor uitbreiding veel te hoog en niet terug te verdienen. Ik verbruik nu 200 m3 gas en dat is inclusief douchen.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Die prijs IS al voor "uitbreiding" toch?raven22 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:28:
[...]
Vraag een offerte aan, misschien kunnen ze wat korting doen omdat alles er al ligt. Of houd marktplaats in de gaten, een enkele keer staat er eentje te koop.
Uiteraard teneinde je dan ook nog FE mee te kunnen verkopen.
het is echt far reached hoor
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nee, helaas heb ik mij vooraf niet voldoende ingelezen en ben te snel gevallen voor de mooie marketing plaatjes en praatjes van Quatt, daar heb ik achteraf spijt van (wel weer wat geleerdAxel schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:44:
[...]
Kun je een slimmer alternatief aanbevelen?
dus warmtepompboiler en kleine eCV?okijokii schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:58:
Het bedrag is te hoog. Alle leidingen, boringen, CIC, alles ligt er al. Ik kocht mijn Quatt voor 1599,- inclusief alles. Dan is deze prijs voor uitbreiding veel te hoog en niet terug te verdienen. Ik verbruik nu 200 m3 gas en dat is inclusief douchen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Eigenlijk vind ik het wel goed zo. Heb nog een vrij nieuwe (2021) Intergas xtreme 36 hier hangen. Over een jaar of 10 kijk ik een keer weer en koop ik de stilste warmtepomp ooit. Ben bang dat dat geen Quatt weer wordt, maar wie weet. Misschien alleen al voor al die leuke forums op Tweakers 😁
En de OpenQuatt controller ook al besteld?Toppertje schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:18:
[...]
Nee, helaas heb ik mij vooraf niet voldoende ingelezen en ben te snel gevallen voor de mooie marketing plaatjes en praatjes van Quatt, daar heb ik achteraf spijt van (wel weer wat geleerd)
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dat risico probeer ik wel te mijden maar andere partijen zijn niet perse goedkoper zie ik en ook die merken hoor je negatieve verhalen over (net als quatt).Toppertje schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:18:
[...]
Nee, helaas heb ik mij vooraf niet voldoende ingelezen en ben te snel gevallen voor de mooie marketing plaatjes en praatjes van Quatt, daar heb ik achteraf spijt van (wel weer wat geleerd)
Openquatt controller is leuke optie voor toekomst mocht ik de slimmigheid wel missen, zeker gezien er ook Homey app voor is. Die mij veel meer mogelijkheden lijkt te bieden voor de slimme kant (in de toekomst). Voor nu is het primaire doel wel om van gas af te zijn en dat deze in basis stabiel werkt.
Blijf wel benieuwd: als je nu opnieuw zou mogen kiezen bij welk merk zou je dan uitkomen?
open Quatt is blijkbaar alleen voor hybrid…
[ Voor 12% gewijzigd door Axel op 17-09-2026 22:01 ]
Mooie unit idd, die van mij hangt nu bij m'n schoonvader, was bijna plug & playokijokii schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:22:
[...]
Eigenlijk vind ik het wel goed zo. Heb nog een vrij nieuwe (2021) Intergas xtreme 36 hier hangen.
Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt?Garage263839 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:01:
Heeft iemand ervaring met het toevoegen van een buffervat ipv een doorstroomwarmer om met een enkele v1.5 hybride naar all electric te gaan?
Een buffervat is geen boilervat, een buffervat vergroot je systeem volume, wat handig kan zijn bij een kleine systeeminhoud. Een warmtepomp kan een boilervat opwarmen (en dus SWW maken) doormiddelvan een warmtewisselaar in een boilervat.
De doorstroomwarmers die hier benoemd worden zijn voor 99% van de gevallen als nood-backup voorziening, waar dan vervolgens nog een warmtepomp boiler voor het SWW staat.
Ik begrijp waarom dit vreemd klinkt. Ik zoek naar een zo simpel mogelijke oplossing. De gedachtegang is dat je een nog stabieler systeem maakt waardoor je niet zomaar onder de 18 graden C ondergrens komt. Een koude nacht werkt dan trager door, warmtecapaciteit van je systeem is namelijk groter.Razer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:48:
[...]
Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt?
Een buffervat is geen boilervat, een buffervat vergroot je systeem volume, wat handig kan zijn bij een kleine systeeminhoud. Een warmtepomp kan een boilervat opwarmen (en dus SWW maken) doormiddelvan een warmtewisselaar in een boilervat.
De doorstroomwarmers die hier benoemd worden zijn voor 99% van de gevallen als nood-backup voorziening, waar dan vervolgens nog een warmtepomp boiler voor het SWW staat.
SWW wil ik inderdaad separaat met warmtepompboiler oplossen.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.