Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
[ Voor 18% gewijzigd door Mickel moen op 24-11-2025 10:06 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
het wordt nog steeds warm hier en in januari worden er weer isolatie maatregelen genomen. Een mooi streven om te bekijken of Q1 2026 dichter bij die 7kW gaat komenMickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:02:
@CPM Wow. Dat lijkt mij niet goed. Met al zoveel gegevens zou ik aanpassing van de stooklijn aanvragen.
De stooklijn is destijds op mijn verzoek naar beneden gezet (was 11kW) en is eenvoudig weer omhoog te zetten.
Ook heb ik recent weer radiatoren (andere vertrekken) toegevoegd (en er gaan er nog meer komen) en dan mag ik weer aan de slag met inregelen.
Hier tekenen aub ......
Mhh, van 11 naar 7 is wel een hele grote sprong. 9kW/-10°C//16°C lijkt gezien jouw schema, nu de optimale instelling te zijn. Waarom die niet aanvragen?
Later weer een bijstelling aanvragen kan toch altijd? Het lijkt mij dat het nu niet optimaal werkt. Een betrouwbaar beeld heb je eigenlijk pas een jaar na de genomen maatregelen.
[ Voor 12% gewijzigd door Mickel moen op 24-11-2025 10:29 ]
Dit klinkt interessant. Is dit de stooklijn zoals je hem van Quatt ontvangt als je hem opvraagt?Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:41:
De stooklijn is toch een vast gegeven op basis van de gegevens bij ingebruikstelling? Tenzij je een aanpassing hebt aangevraagd.
Vorig jaar heb ik die opgevraagd ten behoeve van de warmteverliesberekening die ik sindsdien dagelijks bijhoud.
Als Quatt de stooklijn automatisch aanpast, is die berekening niet meer betrouwbaar. Althans, dan weet je de ingestelde stooklijn niet meer. Toen ik de stooklijn opvroeg, heeft Quatt niets gezegd over automatische aanpassing.
[Afbeelding]
En wat bedoel je met bijhouden?
Punt 12 openingspost.Pringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:45:
[...]
Dit klinkt interessant. Is dit de stooklijn zoals je hem van Quatt ontvangt als je hem opvraagt?
Hier tekenen aub ......
Wat @CPM ook al aangeeft zie punt 12.Pringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:45:
[...]
Dit klinkt interessant. Is dit de stooklijn zoals je hem van Quatt ontvangt als je hem opvraagt?
Aanvullend.
In weerstatistieken.nl zoek je de gegevens op van het weerstation bij jou in de buurt. Bij mij is dat Leeuwarden.
:strip_exif()/f/image/u5MvCgJs4PimrS36yHpnQPj1.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens verwerk je de gemiddelde buitentemperatuur per dag in de sheet. De gebruikte warmte uit de gegevens van Quat voer je vervolgens in. Zowel die van de Quatt en die van de CV-ketel.
:strip_exif()/f/image/rMPYtGYWCFlNW9vXsONE7TW3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik houd het over een jaar bij. De gegevens van het jaar daarvoor overschrijf ik steeds. Kan ik zien of aanpassingen in de afgifte en in stookgedrag ook invloed hebben.
Klik je vervolgens op tabblad stooklijn. Krijg je jouw stooklijn. Het is geduld hebben, want je moet gegevens hebben over het grootste deel van het jaar, voor een betrouwbaar beeld.
Maar vanaf dag 1 kun je al een indruk krijgen van welke kant het op gaat. Hoe meer dagen, hoe constanter de stooklijn.
Natuurlijk kun je de historische gegevens van jouw Quatt en van weerstatistieken alvast invoeren. Heb je de Quatt al een jaar is het even een paar uurtjes werk, maar dan heb je een betrouwbare stooklijn.
[ Voor 26% gewijzigd door Mickel moen op 24-11-2025 12:21 ]
Voor de COP is meer afgifte altijd beter. Voor je verbruik niet per se, dan alleen binnen de schil verwarmen.okijokii schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:08:
[...]
Is meer afgifte altijd beter? Ook bijvoorbeeld een radiator openzetten in een niet geïsoleerde garage?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:58:
[...]
Wat @CPM ook al aangeeft zie punt 12.
Aanvullend.
In weerstatistieken.nl zoek je de gegevens op van het weerstation bij jou in de buurt. Bij mij is dat Leeuwarden.
[Afbeelding]
Vervolgens verwerk je de gemiddelde buitentemperatuur per dag in de sheet. De gebruikte warmte uit de gegevens van Quat voer je vervolgens in. Zowel die van de Quatt en die van de CV-ketel.
[Afbeelding]
Ik houd het over een jaar bij. De gegevens van het jaar daarvoor overschrijf ik steeds. Kan ik zien of aanpassingen in de afgifte en in stookgedrag ook invloed hebben.
Klik je vervolgens op tabblad stooklijn. Krijg je jouw stooklijn. Het is geduld hebben, want je moet gegevens hebben over het grootste deel van het jaar, voor een betrouwbaar beeld.
Maar vanaf dag 1 kun je al een indruk krijgen van welke kant het op gaat. Hoe meer dagen, hoe constanter de stooklijn.
Natuurlijk kun je de historische gegevens van jouw Quatt en van weerstatistieken alvast invoeren. Heb je de Quatt al een jaar is het even een paar uurtjes werk, maar dan heb je een betrouwbare stooklijn.
[Afbeelding]
is al bekend wat de verschillende SoundSlider standen exact doen met de besturing door de Quatt/CiC?onlinaius schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:57:
[...]
Als ik het gedrag van 'heatpump only' en 'heating + boiler' zie neem ik aan dat het gaat op basis van een vermogensberekening. Er is 4KW vermogen nodig, de warmtepomp kan 3 leveren op Building 87 modus, dus de cv moet bijspringen.
Als dit het geval is kun je het alleen oplossen door het gevraagde vermogen te beperken, het beschikbare vermogen te vergroten (= soundslider omhoog) of de ketel uit te schakelen en te accepteren dat de temperatuur een beetje terug loopt.
Normal: geen beperkingen
Library: ??
Silent: ??
Building 87: beperking van toerental van de fan en beperking van het vermogen of de frequentie van de compressor
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Als je de historische gegevens invoert, heb je afhankelijk van de hoeveelheid gegevens wel even werk. Stel je hebt de Quatt al langer dan een jaar, kun je al die dagen opzoeken en invullen. En ja, ik doe het handmatig. Alleen van de zomermaanden als de Quatt niet gewerkt heeft, heb je geen gegevens, dus ook geen werk. Succes. Het is de moeite waard.KVS138 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:52:
paar uurtjes werk nog? moet alles handmatig, wil dit ook wel is doen!
[...]
Ik heb hem op Silent staan. Deze winter nog niet boven 1200W geweest. Naar ik mij herinner vorige winter wel.TeslaNerd schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:53:
[...]
is al bekend wat de verschillende SoundSlider standen exact doen met de besturing door de Quatt/CiC?
Building 87: beperking van toerental van de fan en beperking van het vermogen of de frequentie van de compressor
Ergens tussen 1300W en 1400W.
Echter, naar mijn idee, gebruik ik nu ook minder gas en heb een hogere COP.
[ Voor 9% gewijzigd door Mickel moen op 24-11-2025 13:11 ]
Ik had het in een uurtje klaar zojuist. de data van afgelopen jaar. TIP; Laat ChatGPT de temperatuur gemiddelde van jouw locatie in een excel zetten, kan je hem zo kopiëren en plakken in je eigen overzicht(wel even wat steekproeven doen, maar bij mij klopte die).KVS138 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:52:
paar uurtjes werk nog? moet alles handmatig, wil dit ook wel is doen!
[...]
Succes
Thanks! ik heb hem zojuist gemaakt met de data van afgelopen jaar.Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:58:
[...]
Wat @CPM ook al aangeeft zie punt 12.
Aanvullend.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu is dit het resultaat:
:strip_exif()/f/image/omNm80k9QVoHBG2LDZeYSYQS.png?f=user_large)
Quatt reageerde erg snel met de stooklijn: 10,8kWh en 13 graden en met de vraag: wil je dat we iets aanpassen?
Wat zouden jullie doen met uiteraard mijn data daar in meegenomen?
Bij mijn huis hadden ze hem ook op 10,8 en 13,5 graden gezet. Dat was erg onrustig en echt veel te veel t.o.v. wat ik zelf uitgerekend had. Ze hebben hem eerst teruggezet naar 8 en toen zelfs naar 4kW bij -10 en cut-off temperatuur op 15 graden gezet. Zij vonden dat zelf veel te laag met risico op comfortproblemen, maar dat hebben wij nog niet ervaren. CV sprong nooit meer bij en huis bleef keurig 19 graden met lange runs. Inmiddels all-electric en nog steeds tevreden met deze stooklijn al zegt hij dat we veel meer dan deze lijn aan kWh gebruiken al rond het vriespunt. Maar dat komt door de verkeerde data in de app voor All Electric gebruikers en ik hoop dat ze dat snel oplossen zodat ik mijn eigen stooklijn beter kan bepalen/controleren. Alhoewel ik nog niet weet of de getallen van Quatt nog gebruikt kunnen worden omdat een deel van de warmte die gegenereerd wordt naar de boiler gaat...Pringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:48:
[...]
Quatt reageerde erg snel met de stooklijn: 10,8kWh en 13 graden en met de vraag: wil je dat we iets aanpassen?
Dus mijn tip: verlaag het naar wat jij zelf uitgerekend hebt of zelfs net daaronder. Merk je dat de Quatt het niet bij kan houden, laat het dan weer iets verhogen. Ook afhankelijk van of je het prima vindt dat het af en toe iets langer duurt voordat verhogingen ook daadwerkelijk merkbaar zijn.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
Prachtig. Snel gedaan ook. Mooie tip om ChatGPT in te zetten.Pringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:48:
[...]
Thanks! ik heb hem zojuist gemaakt met de data van afgelopen jaar.
Nu is dit het resultaat:
[Afbeelding]
Ik zou nu inderdaad vragen om aan te passen. Vervolgens weer een jaar volgen.
Ik heb het anders aangepakt. Elke dag rond 00:00 stuurt HA die data naar de Google Sheet toe, dus verbruik van die dag + gemiddelde temperatuur van die dag (op basis van de Quatt temp sensoren). Werkt ook primaPringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:45:
[...]
Ik had het in een uurtje klaar zojuist. de data van afgelopen jaar. TIP; Laat ChatGPT de temperatuur gemiddelde van jouw locatie in een excel zetten, kan je hem zo kopiëren en plakken in je eigen overzicht(wel even wat steekproeven doen, maar bij mij klopte die).
Succes
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Waarom slaat die CiC dat dan niet gewoon op als een soort default? Mijn verwarming lijkt volledig de weg kwijt.. 18 graden vind ie wel prima, of ik nu 19 of 20 instel om mijn T6.. cop van 4.3... Heb inmiddels eerste reactie van Quatt, benieuwd of ze iets kunnen vinden/fixen..Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:41:
De stooklijn is toch een vast gegeven op basis van de gegevens bij ingebruikstelling?
:strip_exif()/f/image/tXpTj23ap0nS8kvzenDcTIHl.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij werkt hij prima, maar ik stuur de quatt dan ook aan op water tempratuur zodat ik een maximale water temperatuur kan instellen.carpebios schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:57:
Een jaar terug waren er problemen dacht ik met de Tado X. Is daar al een update voor, of werkt het allen nog goed met een V3+?
Installatie via Matter geen probleem, in HA beperkte mogelijkheden.
Ik heb vorig jaar een soortgelijk probleem gehad na een stroomonderbreking. Temperatuur ging toen ook dat maximaal 18 graden, dat is een soort noodstand verwacht ik. De CiC was destijds de configuratie kwijt van de Quatts en er is een monteur langsgeweest om het te onderzoeken. Uiteindelijk was de oplossing om de CiC opnieuw te commissionen, dat kon de monteur via de monteurversie van de Quatt app doen. Maar ik meen me te herinneren dat hij aangaf dat Quatt dit ook remote kan initieren.Rmaxx schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:58:
[...]
Waarom slaat die CiC dat dan niet gewoon op als een soort default? Mijn verwarming lijkt volledig de weg kwijt.. 18 graden vind ie wel prima, of ik nu 19 of 20 instel om mijn T6.. cop van 4.3... Heb inmiddels eerste reactie van Quatt, benieuwd of ze iets kunnen vinden/fixen..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tnx! Kon me al niet voorstellen dat ik de enige was met zoiets.. wel heel eng dat je dus altijd zo afhankelijk bent/kunt zijn van quatt na stroomuitvalbundit schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:51:
[...]
Ik heb vorig jaar een soortgelijk probleem gehad na een stroomonderbreking. Temperatuur ging toen ook dat maximaal 18 graden, dat is een soort noodstand verwacht ik. De CiC was destijds de configuratie kwijt van de Quatts en er is een monteur langsgeweest om het te onderzoeken. Uiteindelijk was de oplossing om de CiC opnieuw te commissionen, dat kon de monteur via de monteurversie van de Quatt app doen. Maar ik meen me te herinneren dat hij aangaf dat Quatt dit ook remote kan initieren.
Interessante vraag, want dat zou kunnen betekenen dat Silent mogelijk efficienter kan zijn dan Building87 als in Silent de fan wel voluit mag draaien.TeslaNerd schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:53:
[...]
is al bekend wat de verschillende SoundSlider standen exact doen met de besturing door de Quatt/CiC?
Ik ga het in de vragenlijst naar Quatt zetten.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
@TeslaNerd CiC stuurt enkel de compressor aan (en flow waterpomp).onlinaius schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:02:
[...]
Interessante vraag, want dat zou kunnen betekenen dat Silent mogelijk efficienter kan zijn dan Building87 als in Silent de fan wel voluit mag draaien.
Ik ga het in de vragenlijst naar Quatt zetten.
Snelheid van de ventilator wordt door de buitenunit zelf geregeld en kan niet beïnvloed worden.
Silent mode heeft enkel invloed op max compressorlevel.
Ik heb de laatste tijd ook een wat vreemde werking. Ik vraag mij alleen af of dat nu aan de CiC of aan de T6 ligt.Rmaxx schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:58:
[...]
Waarom slaat die CiC dat dan niet gewoon op als een soort default? Mijn verwarming lijkt volledig de weg kwijt.. 18 graden vind ie wel prima, of ik nu 19 of 20 instel om mijn T6.. cop van 4.3... Heb inmiddels eerste reactie van Quatt, benieuwd of ze iets kunnen vinden/fixen..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij een constante kamertemperatuur van 20,5 graden zag ik vandaag de volgende waarden van resp. de gemeten temperatuur en het ControlSetpoint van de T6:
20,6 en 51
20,5 en 70
20,3 en 34
Volstrekt onlogische waarden van het ControlSetpoint waarop de CiC toch nog steeds wel acteert.
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/78rU2mPO8eOL8ZCVJMmIrq0b.jpg?f=fotoalbum_large)