• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

De stooklijn is toch een vast gegeven op basis van de gegevens bij ingebruikstelling? Tenzij je een aanpassing hebt aangevraagd.

Vorig jaar heb ik die opgevraagd ten behoeve van de warmteverliesberekening die ik sindsdien dagelijks bijhoud.

Als Quatt de stooklijn automatisch aanpast, is die berekening niet meer betrouwbaar. Althans, dan weet je de ingestelde stooklijn niet meer. Toen ik de stooklijn opvroeg, heeft Quatt niets gezegd over automatische aanpassing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBMtgnfhFxj1oDXgmuSUDYMsrV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5u5ze6uC8RZvJegikCxcyuDW.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@Mickel moen Die grafiek is mooi on point! 8)

Hier die van mij die mijn vermoedden bevestigd.
:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcHec-XVytA1VjY-J8VBpWtDw60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78rU2mPO8eOL8ZCVJMmIrq0b.jpg?f=fotoalbum_large

Hier tekenen aub ......

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

@CPM Wow. Dat lijkt mij niet goed. De stooklijn lijkt mij veel te laag ingesteld. Met al zoveel gegevens zou ik aanpassing van de stooklijn aanvragen.

[ Voor 18% gewijzigd door Mickel moen op 24-11-2025 10:06 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• CPM
  • Niet online

CPM

Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:02:
@CPM Wow. Dat lijkt mij niet goed. Met al zoveel gegevens zou ik aanpassing van de stooklijn aanvragen.
het wordt nog steeds warm hier en in januari worden er weer isolatie maatregelen genomen. Een mooi streven om te bekijken of Q1 2026 dichter bij die 7kW gaat komen :+
De stooklijn is destijds op mijn verzoek naar beneden gezet (was 11kW) en is eenvoudig weer omhoog te zetten.
Ook heb ik recent weer radiatoren (andere vertrekken) toegevoegd (en er gaan er nog meer komen) en dan mag ik weer aan de slag met inregelen. O-) En gaat de "besparing" van de isolatie weer op aan warmte in andere vertrekken. :X

Hier tekenen aub ......

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

@CPM

Mhh, van 11 naar 7 is wel een hele grote sprong. 9kW/-10°C//16°C lijkt gezien jouw schema, nu de optimale instelling te zijn. Waarom die niet aanvragen?
Later weer een bijstelling aanvragen kan toch altijd? Het lijkt mij dat het nu niet optimaal werkt. Een betrouwbaar beeld heb je eigenlijk pas een jaar na de genomen maatregelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mickel moen op 24-11-2025 10:29 ]

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-12 13:47
Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:41:
De stooklijn is toch een vast gegeven op basis van de gegevens bij ingebruikstelling? Tenzij je een aanpassing hebt aangevraagd.

Vorig jaar heb ik die opgevraagd ten behoeve van de warmteverliesberekening die ik sindsdien dagelijks bijhoud.

Als Quatt de stooklijn automatisch aanpast, is die berekening niet meer betrouwbaar. Althans, dan weet je de ingestelde stooklijn niet meer. Toen ik de stooklijn opvroeg, heeft Quatt niets gezegd over automatische aanpassing.

[Afbeelding]
Dit klinkt interessant. Is dit de stooklijn zoals je hem van Quatt ontvangt als je hem opvraagt?
En wat bedoel je met bijhouden?

• CPM
  • Niet online

CPM

Pringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:45:
[...]

Dit klinkt interessant. Is dit de stooklijn zoals je hem van Quatt ontvangt als je hem opvraagt?
Punt 12 openingspost.

Hier tekenen aub ......

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Pringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:45:
[...]

Wat @CPM ook al aangeeft zie punt 12.

Aanvullend.

In weerstatistieken.nl zoek je de gegevens op van het weerstation bij jou in de buurt. Bij mij is dat Leeuwarden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69Kex8l0TbXJsdPXSO8r1ezspvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5MvCgJs4PimrS36yHpnQPj1.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens verwerk je de gemiddelde buitentemperatuur per dag in de sheet. De gebruikte warmte uit de gegevens van Quat voer je vervolgens in. Zowel die van de Quatt en die van de CV-ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk6Rz1b5g9DgK2i446kf6w-1qkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMPYtGYWCFlNW9vXsONE7TW3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik houd het over een jaar bij. De gegevens van het jaar daarvoor overschrijf ik steeds. Kan ik zien of aanpassingen in de afgifte en in stookgedrag ook invloed hebben.

Klik je vervolgens op tabblad stooklijn. Krijg je jouw stooklijn. Het is geduld hebben, want je moet gegevens hebben over het grootste deel van het jaar, voor een betrouwbaar beeld.
Maar vanaf dag 1 kun je al een indruk krijgen van welke kant het op gaat. Hoe meer dagen, hoe constanter de stooklijn.

Natuurlijk kun je de historische gegevens van jouw Quatt en van weerstatistieken alvast invoeren. Heb je de Quatt al een jaar is het even een paar uurtjes werk, maar dan heb je een betrouwbare stooklijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBMtgnfhFxj1oDXgmuSUDYMsrV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5u5ze6uC8RZvJegikCxcyuDW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Mickel moen op 24-11-2025 12:21 ]

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-12 13:10

SBL

okijokii schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:08:
[...]
Is meer afgifte altijd beter? Ook bijvoorbeeld een radiator openzetten in een niet geïsoleerde garage?
Voor de COP is meer afgifte altijd beter. Voor je verbruik niet per se, dan alleen binnen de schil verwarmen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12 08:46
paar uurtjes werk nog? moet alles handmatig, wil dit ook wel is doen!
Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:58:
[...]

Aanvullend.

In weerstatistieken.nl zoek je de gegevens op van het weerstation bij jou in de buurt. Bij mij is dat Leeuwarden.

[Afbeelding]

Vervolgens verwerk je de gemiddelde buitentemperatuur per dag in de sheet. De gebruikte warmte uit de gegevens van Quat voer je vervolgens in. Zowel die van de Quatt en die van de CV-ketel.

[Afbeelding]

Ik houd het over een jaar bij. De gegevens van het jaar daarvoor overschrijf ik steeds. Kan ik zien of aanpassingen in de afgifte en in stookgedrag ook invloed hebben.

Klik je vervolgens op tabblad stooklijn. Krijg je jouw stooklijn. Het is geduld hebben, want je moet gegevens hebben over het grootste deel van het jaar, voor een betrouwbaar beeld.
Maar vanaf dag 1 kun je al een indruk krijgen van welke kant het op gaat. Hoe meer dagen, hoe constanter de stooklijn.

Natuurlijk kun je de historische gegevens van jouw Quatt en van weerstatistieken alvast invoeren. Heb je de Quatt al een jaar is het even een paar uurtjes werk, maar dan heb je een betrouwbare stooklijn.

[Afbeelding]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-12 17:05
onlinaius schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:57:
[...]

Als ik het gedrag van 'heatpump only' en 'heating + boiler' zie neem ik aan dat het gaat op basis van een vermogensberekening. Er is 4KW vermogen nodig, de warmtepomp kan 3 leveren op Building 87 modus, dus de cv moet bijspringen.

Als dit het geval is kun je het alleen oplossen door het gevraagde vermogen te beperken, het beschikbare vermogen te vergroten (= soundslider omhoog) of de ketel uit te schakelen en te accepteren dat de temperatuur een beetje terug loopt.
is al bekend wat de verschillende SoundSlider standen exact doen met de besturing door de Quatt/CiC?
Normal: geen beperkingen
Library: ??
Silent: ??
Building 87: beperking van toerental van de fan en beperking van het vermogen of de frequentie van de compressor

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

KVS138 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:52:

[...]
Als je de historische gegevens invoert, heb je afhankelijk van de hoeveelheid gegevens wel even werk. Stel je hebt de Quatt al langer dan een jaar, kun je al die dagen opzoeken en invullen. En ja, ik doe het handmatig. Alleen van de zomermaanden als de Quatt niet gewerkt heeft, heb je geen gegevens, dus ook geen werk. Succes. Het is de moeite waard.

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

TeslaNerd schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:53:
[...]

is al bekend wat de verschillende SoundSlider standen exact doen met de besturing door de Quatt/CiC?
Building 87: beperking van toerental van de fan en beperking van het vermogen of de frequentie van de compressor
Ik heb hem op Silent staan. Deze winter nog niet boven 1200W geweest. Naar ik mij herinner vorige winter wel.
Ergens tussen 1300W en 1400W.

Echter, naar mijn idee, gebruik ik nu ook minder gas en heb een hogere COP.

[ Voor 9% gewijzigd door Mickel moen op 24-11-2025 13:11 ]

• Pringo
KVS138 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:52:

[...]
Ik had het in een uurtje klaar zojuist. de data van afgelopen jaar. TIP; Laat ChatGPT de temperatuur gemiddelde van jouw locatie in een excel zetten, kan je hem zo kopiëren en plakken in je eigen overzicht(wel even wat steekproeven doen, maar bij mij klopte die).

Succes

• Pringo
Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:58:
[...]

Aanvullend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks! ik heb hem zojuist gemaakt met de data van afgelopen jaar.
Nu is dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aojhkce4971099gUnbgpy1s4_FA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/omNm80k9QVoHBG2LDZeYSYQS.png?f=user_large

Quatt reageerde erg snel met de stooklijn: 10,8kWh en 13 graden en met de vraag: wil je dat we iets aanpassen?

Wat zouden jullie doen met uiteraard mijn data daar in meegenomen?

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:45
Pringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:48:
[...]

Quatt reageerde erg snel met de stooklijn: 10,8kWh en 13 graden en met de vraag: wil je dat we iets aanpassen?

Bij mijn huis hadden ze hem ook op 10,8 en 13,5 graden gezet. Dat was erg onrustig en echt veel te veel t.o.v. wat ik zelf uitgerekend had. Ze hebben hem eerst teruggezet naar 8 en toen zelfs naar 4kW bij -10 en cut-off temperatuur op 15 graden gezet. Zij vonden dat zelf veel te laag met risico op comfortproblemen, maar dat hebben wij nog niet ervaren. CV sprong nooit meer bij en huis bleef keurig 19 graden met lange runs. Inmiddels all-electric en nog steeds tevreden met deze stooklijn al zegt hij dat we veel meer dan deze lijn aan kWh gebruiken al rond het vriespunt. Maar dat komt door de verkeerde data in de app voor All Electric gebruikers en ik hoop dat ze dat snel oplossen zodat ik mijn eigen stooklijn beter kan bepalen/controleren. Alhoewel ik nog niet weet of de getallen van Quatt nog gebruikt kunnen worden omdat een deel van de warmte die gegenereerd wordt naar de boiler gaat...

Dus mijn tip: verlaag het naar wat jij zelf uitgerekend hebt of zelfs net daaronder. Merk je dat de Quatt het niet bij kan houden, laat het dan weer iets verhogen. Ook afhankelijk van of je het prima vindt dat het af en toe iets langer duurt voordat verhogingen ook daadwerkelijk merkbaar zijn.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Pringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:48:
[...]

Thanks! ik heb hem zojuist gemaakt met de data van afgelopen jaar.
Nu is dit het resultaat:

[Afbeelding]

Prachtig. Snel gedaan ook. Mooie tip om ChatGPT in te zetten.

Ik zou nu inderdaad vragen om aan te passen. Vervolgens weer een jaar volgen.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Pringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:45:
[...]

Ik had het in een uurtje klaar zojuist. de data van afgelopen jaar. TIP; Laat ChatGPT de temperatuur gemiddelde van jouw locatie in een excel zetten, kan je hem zo kopiëren en plakken in je eigen overzicht(wel even wat steekproeven doen, maar bij mij klopte die).

Succes
Ik heb het anders aangepakt. Elke dag rond 00:00 stuurt HA die data naar de Google Sheet toe, dus verbruik van die dag + gemiddelde temperatuur van die dag (op basis van de Quatt temp sensoren). Werkt ook prima :)

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:01
Een jaar terug waren er problemen dacht ik met de Tado X. Is daar al een update voor, of werkt het allen nog goed met een V3+?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Rmaxx
  • Laatst online: 29-12 21:04
Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:41:
De stooklijn is toch een vast gegeven op basis van de gegevens bij ingebruikstelling?
Waarom slaat die CiC dat dan niet gewoon op als een soort default? Mijn verwarming lijkt volledig de weg kwijt.. 18 graden vind ie wel prima, of ik nu 19 of 20 instel om mijn T6.. cop van 4.3... Heb inmiddels eerste reactie van Quatt, benieuwd of ze iets kunnen vinden/fixen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QU1E2fQIAH_3GU2cDTFvbRng9MQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXpTj23ap0nS8kvzenDcTIHl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrR1Wyu8bLvaUYQdO0jnqRz_9UM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZdaRv0IG3PURd1RblO3J6BV.jpg?f=fotoalbum_large

• rutgervdf
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:29
carpebios schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:57:
Een jaar terug waren er problemen dacht ik met de Tado X. Is daar al een update voor, of werkt het allen nog goed met een V3+?
Bij mij werkt hij prima, maar ik stuur de quatt dan ook aan op water tempratuur zodat ik een maximale water temperatuur kan instellen.

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Hier geen klachten over Tado X. Eenvoudig systeem: geen vloerverwarming, alleen grote convectoren en kleinere radiatoren. Quatt duo, Atag cv, Tado X, losse sensoren meten temperatuur i.p.v. de thermostaatkranen.
Installatie via Matter geen probleem, in HA beperkte mogelijkheden.

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:10
Rmaxx schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:58:
[...]

Waarom slaat die CiC dat dan niet gewoon op als een soort default? Mijn verwarming lijkt volledig de weg kwijt.. 18 graden vind ie wel prima, of ik nu 19 of 20 instel om mijn T6.. cop van 4.3... Heb inmiddels eerste reactie van Quatt, benieuwd of ze iets kunnen vinden/fixen..
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb vorig jaar een soortgelijk probleem gehad na een stroomonderbreking. Temperatuur ging toen ook dat maximaal 18 graden, dat is een soort noodstand verwacht ik. De CiC was destijds de configuratie kwijt van de Quatts en er is een monteur langsgeweest om het te onderzoeken. Uiteindelijk was de oplossing om de CiC opnieuw te commissionen, dat kon de monteur via de monteurversie van de Quatt app doen. Maar ik meen me te herinneren dat hij aangaf dat Quatt dit ook remote kan initieren.

• Rmaxx
  • Laatst online: 29-12 21:04
bundit schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:51:
[...]

Ik heb vorig jaar een soortgelijk probleem gehad na een stroomonderbreking. Temperatuur ging toen ook dat maximaal 18 graden, dat is een soort noodstand verwacht ik. De CiC was destijds de configuratie kwijt van de Quatts en er is een monteur langsgeweest om het te onderzoeken. Uiteindelijk was de oplossing om de CiC opnieuw te commissionen, dat kon de monteur via de monteurversie van de Quatt app doen. Maar ik meen me te herinneren dat hij aangaf dat Quatt dit ook remote kan initieren.
Tnx! Kon me al niet voorstellen dat ik de enige was met zoiets.. wel heel eng dat je dus altijd zo afhankelijk bent/kunt zijn van quatt na stroomuitval |:(

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:11
TeslaNerd schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:53:
[...]

Interessante vraag, want dat zou kunnen betekenen dat Silent mogelijk efficienter kan zijn dan Building87 als in Silent de fan wel voluit mag draaien.

Ik ga het in de vragenlijst naar Quatt zetten.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• jj85
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:02:
[...]

Interessante vraag, want dat zou kunnen betekenen dat Silent mogelijk efficienter kan zijn dan Building87 als in Silent de fan wel voluit mag draaien.

Ik ga het in de vragenlijst naar Quatt zetten.
@TeslaNerd CiC stuurt enkel de compressor aan (en flow waterpomp).
Snelheid van de ventilator wordt door de buitenunit zelf geregeld en kan niet beïnvloed worden.

Silent mode heeft enkel invloed op max compressorlevel.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:00
Rmaxx schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:58:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de laatste tijd ook een wat vreemde werking. Ik vraag mij alleen af of dat nu aan de CiC of aan de T6 ligt.

Bij een constante kamertemperatuur van 20,5 graden zag ik vandaag de volgende waarden van resp. de gemeten temperatuur en het ControlSetpoint van de T6:

20,6 en 51
20,5 en 70
20,3 en 34

Volstrekt onlogische waarden van het ControlSetpoint waarop de CiC toch nog steeds wel acteert.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• jj85
  • Nu online
pietjm schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:14:
[...]

Ik heb de laatste tijd ook een wat vreemde werking. Ik vraag mij alleen af of dat nu aan de CiC of aan de T6 ligt.

Bij een constante kamertemperatuur van 20,5 graden zag ik vandaag de volgende waarden van resp. de gemeten temperatuur en het ControlSetpoint van de T6:

20,6 en 51
20,5 en 70
20,3 en 34

Volstrekt onlogische waarden van het ControlSetpoint waarop de CiC toch nog steeds wel acteert.
CSP komt vanuit de T6. Wel gek dat hij 70 is bij 20,5 (weet je zeker dat je setpoint op 20,5 staat ? ;) )
CSP=70 betekent Quatt vol gas + CV aan...

• pietjm
jj85 schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:37:
[...]

CSP komt vanuit de T6. Wel gek dat hij 70 is bij 20,5 (weet je zeker dat je setpoint op 20,5 staat ? ;) )
CSP=70 betekent Quatt vol gas + CV aan...
Nou, niks dus cv aan. Dit was het rond die tijd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLLqBp6HwwoLkRGlalnHDNxVKHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHjIZCjW5o7kkkGWoGcH7ioY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpIysIHS35N73hUdblylJabADmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3udOLwyNIgQPatmUjVjJqY7h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door pietjm op 24-11-2025 17:44 ]

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Pringo
Mickel moen schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:43:
[...]

Prachtig. Snel gedaan ook. Mooie tip om ChatGPT in te zetten.

Ik zou nu inderdaad vragen om aan te passen. Vervolgens weer een jaar volgen.
Thanks! De stooklijn is aangepast.

• jj85
  • Nu online
pietjm schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:39:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder... geen idee dan

• TeslaNerd
pietjm schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:39:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het control setpoint van de thermostaat doet alleen wat als in de working mode ook de boiler aan staat. Dat heeft @m10tech vorig jaar uitgezocht.

Edit: en het control setpoint is continue leidend als de CiC op watertemperatuur is ingesteld door Quatt Support

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 24-11-2025 21:21 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
  • Nu online
Over CSP gesproken...
Vanmiddag is het huis even gelucht, gevolg; temperatuur daalt. T6 en CiC besluiten dat het een goed idee is om wat extra te verwarmen. Best logisch.

T in woonkamer gaat na enige tijd weer omhoog. T6, ziet dat gebeuren, en pas al netjes het CSP weer aan naar beneden (om een overshoot straks te voorkomen). T6 / CSP doet wat je van een fatsoenlijke (PID) regelaar mag verwachten.
Quatt daarentegen niet... die blijft flink doorstoken met een overshoot van bijna 1grC als gevolg. Eigenwijs ding :+
(even setpoint naar 19,5grC en ook Quatt stopt meteen volledig met verwarmen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjQnWZUzLa1fOQBZRiLvqiMkhEM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r3P7joCVeTfGhqiJAXjRkrxR.png?f=fotoalbum_large

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 29-12 08:52
rutgervdf schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:36:
[...]

Bij mij werkt hij prima, maar ik stuur de quatt dan ook aan op water tempratuur zodat ik een maximale water temperatuur kan instellen.
Interessant, begrijp ik goed dat je Tado X de water temperatuur laat bepalen en dat de cic daar naar luistert? Werkt dit efficiënt en komt de watertemperatuur niet over de ingestelde max heen?

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 29-12 08:52
CPM schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:45:
[...]

Als er advies moet komen op basis van dit plaatje alleen dan is het giswerk. Punt 16 openingspost.
Excuses helemaal gelijk:
Type Quatt: V2 duo
Opstelling: grond
CV: Niet in gebruik, enkel voor tapwater
Thermostaat: T6R
Thermostaat instellingen
Zoneregeling: nee
Schema actief: nee
Afgifte systeem: vloerverwarming beneden en badkamer, radiator hal
Aantal ruimtes: 10
Isolatie staat: dak + spouwmuur, glas nog slecht
Radiatoren: t22 in hal
Waterzijdig ingeregeld: nee
Ontlucht: ja
Radiatoren worden gelijkmatig warm: ja
Radiatorfans aanwezig: nee
Optimaal besparen: uit
Sound Slider actief: ja, silent

• TeslaNerd
rutgervdf schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:36:
[...]
Doe jij dat met de CiC ingesteld op watertemperatuur? Of heb jij een eigen besturing op watertemperatuur?

• CPM
  • Niet online

CPM

Hambo schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:44:
[...]

Excuses helemaal gelijk:
Type Quatt: V2 duo
Opstelling: grond
CV: Niet in gebruik, enkel voor tapwater
Thermostaat: T6R
Thermostaat instellingen
Zoneregeling: nee
Schema actief: nee
Afgifte systeem: vloerverwarming beneden en badkamer, radiator hal
Aantal ruimtes: 10
Isolatie staat: dak + spouwmuur, glas nog slecht
Radiatoren: t22 in hal
Waterzijdig ingeregeld: nee
Ontlucht: ja
Radiatoren worden gelijkmatig warm: ja
Radiatorfans aanwezig: nee
Optimaal besparen: uit
Sound Slider actief: ja, silent
Post dan even de rest van de afbeelding uit de app, want daar staat meer info. 8)

Hier tekenen aub ......

• TeslaNerd
SBL schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:26:
Is mijn Quatt v1.0 nog efficiënter geworden? Blauw = stookseizoen 1, roze = seizoen 2, groen = nu.
Zou me eerlijk gezegd verbazen, omdat ik het gevoel heb dat focus meer ligt op nieuwe producten dan op optimaliseren van de oude.
[Afbeelding]
Deze had ik nog op mijn todo-lijstje staan:
De COP vs Tlift van @SBL in een plotly card obv de Quatt data in Home Assistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZ_o1kQXCcd_yqd5kDxMvZevito=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xr3WKCS11hk8sPPbNkwuhyXx.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
type: custom:plotly-graph
title: COP vs Tlift – QUADRATIC fit, last 96h, COP_Tlift resample 60secs
hours_to_show: 96
refresh_interval: 0
no_default_entities: true
raw_plotly_config: true
entities:
  - entity: sensor.heatpump_1_temperature_water_in
    internal: true
    filters:
      - resample: 60s
      - force_numeric: true
      - store_var: tout
  - entity: sensor.heatpump_1_temperature_outside
    filters:
      - store_var: tamb
  - entity: sensor.heatpump_1_quatt_cop
    filters:
      - store_var: cop_raw
  - entity: sensor.heatpump_1_compressor_frequency
    filters:
      - store_var: freq
  - entity: ""
    x: |-
      $fn(({vars}) => {
        const n = Math.min(vars.tout?.xs?.length||0, vars.tamb?.xs?.length||0, vars.cop_raw?.xs?.length||0, vars.freq?.xs?.length||0);
        const x = [], y = [], colors = [], custom = [];

for (let i = 0; i < n; i++) {
          const timestamp = (vars.tout.xs[i] || 0);
          const d = new Date(timestamp);

// Bulletproof Dutch date/time – always correct
          const day   = String(d.getDate()).padStart(2,'0');
          const month = String(d.getMonth()+1).padStart(2,'0');
          const hour  = String(d.getHours()).padStart(2,'0');
          const min   = String(d.getMinutes()).padStart(2,'0');
          const datetime = `${day}-${month} ${hour}:${min}`;

const tlift = (vars.tout.ys[i] ?? NaN) - (vars.tamb.ys[i] ?? NaN);
          const cop   = vars.cop_raw.ys[i] ?? NaN;
          const freq  = vars.freq.ys[i] ?? 0;
          const tamb  = (vars.tamb.ys[i] ?? NaN).toFixed(1);
          const tout  = (vars.tout.ys[i] ?? NaN).toFixed(1);

if (!isNaN(tlift) && !isNaN(cop) && cop > 1.5 && cop < 15 && freq > 20) {
            x.push(tlift);
            y.push(cop);
            colors.push(cop);
            custom.push([datetime, tlift.toFixed(1), cop.toFixed(2), freq.toFixed(0), tamb, tout]);
          }

}

this.xdata  = x;
        this.ydata  = y;
        this.colors = colors;
        this.custom = custom;
        return x;
      })
    "y": $fn(() => this.ydata || [])
    type: scattergl
    mode: markers
    name: COP_Tlift:96h/60s
    marker:
      color: $fn(() => this.colors || [])
      colorscale: Rainbow
      size: 5
      opacity: 0.82
      line:
        width: 1
        color: black
      symbol: circle-open
      colorbar:
        title: COP
        titleside: right
        x: 1.02
        thickness: 18
    hovertemplate: >
      <b>%{customdata[0]}</b><br> Tlift:     <b>%{customdata[1]} °C</b><br>
      COP:       <b>%{customdata[2]}</b><br> Hz:       
      <b>%{customdata[3]}</b><br> T_ambient: <b>%{customdata[4]} °C</b><br>
      T_water:   <b>%{customdata[5]} °C</b><extra></extra>
    customdata: $fn(() => this.custom || [])
      $fn(() => {
        if (!window.qfit) return Array.from({length:100},(_,i)=>i*0.7);
        const {xmin,xmax} = window.qfit;
        return Array.from({length:100},(_,i)=>xmin + i*(xmax-xmin)/99);
      })
    "y": |-
      $fn(({vars}) => {
        const n = Math.min(vars.tout?.xs?.length||0, vars.tamb?.xs?.length||0, vars.cop_raw?.xs?.length||0, vars.freq?.xs?.length||0);
        let sx=0, sx2=0, sx3=0, sx4=0, sy=0, sxy=0, sx2y=0, nvalid=0, sf=0, high=0;
        const points = [];

for(let i=0;i<n;i++){
          const x = (vars.tout.ys[i]??NaN) - (vars.tamb.ys[i]??NaN);
          const y = vars.cop_raw.ys[i]??NaN;
          const f = vars.freq.ys[i]??0;
          if(!isNaN(x)&&!isNaN(y)&&y>1.5&&y<15&&f>20){
            sx+=x; sx2+=x*x; sx3+=x*x*x; sx4+=x*x*x*x;
            sy+=y; sxy+=x*y; sx2y+=x*x*y;
            sf+=f;
            if(f>60) high++;
            nvalid++;
            points.push({x,y});
          }
        }
        if(nvalid<30) {
          window.qfit = null;
          return Array(100).fill(5);
        }

// Normal equations for ax² + bx + c
        const N = nvalid;
        const A = [
          [sx4,  sx3,  sx2],
          [sx3,  sx2,  sx ],
          [sx2,  sx ,  N  ]
        ];
        const B = [sx2y, sxy, sy];

// Tiny 3×3 Gauss elimination
        const mat = A.map((row,i)=>[...row, B[i]]);
        for(let i=0;i<3;i++){
          let pivot = mat[i][i];
          for(let j=i+1;j<3;j++){
            const f = mat[j][i]/pivot;
            for(let k=i;k<4;k++) mat[j][k] -= f*mat[i][k];
          }
        }
        const sol = [0,0,0];
        for(let i=2;i>=0;i--){
          let sum = mat[i].slice(i+1,3).reduce((a,v,j)=>a+v*sol[i+1+j],0);
          sol[i] = (mat[i][3] - sum)/mat[i][i];
        }
        const [a,b,c] = sol;

// R²
        const meanY = sy/N;
        let ss_res=0, ss_tot=0;
        points.forEach(p=>{
          const pred = a*p.x*p.x + b*p.x + c;
          ss_res += (p.y-pred)**2;
          ss_tot += (p.y-meanY)**2;
        });
        const r2 = ss_tot>0 ? 1 - ss_res/ss_tot : 0;

const tlifts = points.map(p=>p.x);
        const xmin = Math.max(0, Math.min(...tlifts));
        const xmax = Math.min(70, Math.max(...tlifts));
        const ymin = Math.max(1.5, Math.min(...points.map(p=>p.y)));
        const ymax = Math.min(12, Math.max(...points.map(p=>p.y)));

window.qfit = {a,b,c,r2,meanF:sf/N,xmin,xmax,ymin,ymax};

console.clear();
        console.log('%cQUADRATIC FIT – WINTER 2025','font-weight:bold;color:#c00');
        console.log(`Points: ${nvalid} | Tlift ${xmin.toFixed(1)}–${xmax.toFixed(1)} °C`);
        console.log(`COP = ${a<0?a.toFixed(6):a.toFixed(6)}·Tlift² ${b>=0?'+' : ''}${b.toFixed(4)}·Tlift + ${c.toFixed(3)}`);
        console.log(`R² = ${r2.toFixed(4)} | Avg Hz: ${(sf/N).toFixed(1)}`);

// Return smooth curve
        return Array.from({length:100},(_,i)=>{
          const x = xmin + i*(xmax-xmin)/99;
          return a*x*x + b*x + c;
        });
      })
    mode: lines
    name: Quadratic Fit
    line:
      color: red
      width: 4
    x: "$fn(() => window.qfit ? [window.qfit.xmax * 0.8] : [50])"
    "y": "$fn(() => window.qfit ? [window.qfit.ymax * 0.95] : [9])"
    text: |-
      $fn(() => {
        if (!window.qfit) return "calculating…";
        const {a,b,c,r2,meanF} = window.qfit;
        return `COP = ${a<0?'':''}${a.toFixed(6)}·Tlift² ${b>=0?'+':''}${b.toFixed(4)}·Tlift + ${c.toFixed(2)}
        R² = ${r2.toFixed(4)}
        Avg Hz: ${meanF.toFixed(0)}`;
      })
    mode: text
    textfont:
      size: 15
      family: Arial Black
    showlegend: false
layout:
  height: 650
  width: 1050
  plot_bgcolor: white
  paper_bgcolor: white
  xaxis:
    title: Tlift (°C)
    range: "$fn(() => window.qfit ? [window.qfit.xmin, window.qfit.xmax] : [0,60])"
  yaxis:
    range: "$fn(() => window.qfit ? [window.qfit.ymin, window.qfit.ymax] : [1.5,10])"
  hovermode: closest
  legend:
    x: 0.01
    "y": 0.99
    bgcolor: rgba(255,255,255,0.8)
  uirevision: quadratic-winter-final-v2

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:39
sjoerd-p schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:55:
[...]

Bij mijn huis hadden ze hem ook op 10,8 en 13,5 graden gezet. Dat was erg onrustig en echt veel te veel t.o.v. wat ik zelf uitgerekend had. Ze hebben hem eerst teruggezet naar 8 en toen zelfs naar 4kW bij -10 en cut-off temperatuur op 15 graden gezet. Zij vonden dat zelf veel te laag met risico op comfortproblemen, maar dat hebben wij nog niet ervaren. CV sprong nooit meer bij en huis bleef keurig 19 graden met lange runs. Inmiddels all-electric en nog steeds tevreden met deze stooklijn al zegt hij dat we veel meer dan deze lijn aan kWh gebruiken al rond het vriespunt. Maar dat komt door de verkeerde data in de app voor All Electric gebruikers en ik hoop dat ze dat snel oplossen zodat ik mijn eigen stooklijn beter kan bepalen/controleren. Alhoewel ik nog niet weet of de getallen van Quatt nog gebruikt kunnen worden omdat een deel van de warmte die gegenereerd wordt naar de boiler gaat...

Dus mijn tip: verlaag het naar wat jij zelf uitgerekend hebt of zelfs net daaronder. Merk je dat de Quatt het niet bij kan houden, laat het dan weer iets verhogen. Ook afhankelijk van of je het prima vindt dat het af en toe iets langer duurt voordat verhogingen ook daadwerkelijk merkbaar zijn.
@sjoerd-p

Toch vreemd, je hebt dus een duo en die heb je dus bij -10 graden begrensd tot 4 kwh.
Dan heb je toch een quatt te veel, of wij hebben allemaal veel te weinig quatts in huis...
En eerst hadden ze hem op 10,8 kwh gezet.
Wat is er hier allemaal fout gegaan, of, wat is er nog fout???

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• rutgervdf
Hambo schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:40:
[...]

Interessant, begrijp ik goed dat je Tado X de water temperatuur laat bepalen en dat de cic daar naar luistert? Werkt dit efficiënt en komt de watertemperatuur niet over de ingestelde max heen?
Als je quatt support een mailtje stuurd kunnen ze de sturing overzetten naar water temp i.p.v. dat de cic dat zelf bedenkt, het is niet veel efficienter maar ik vindt het wel prettig om het zelf in de hand te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNCDAsKX3D6eSY8gnyLonvdYHLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aH1T11BqhDy7QSigcXH3s4g5.jpg?f=fotoalbum_large

Geel flow temp gemeten
Blauw control setpoint uit de thermostaat

Het is wel zo dat hij het probeerd aan te houden maar zal er meestal een beetje onder zitten

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
jj85 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:33:
Over CSP gesproken...
Vanmiddag is het huis even gelucht, gevolg; temperatuur daalt. T6 en CiC besluiten dat het een goed idee is om wat extra te verwarmen. Best logisch.

T in woonkamer gaat na enige tijd weer omhoog. T6, ziet dat gebeuren, en pas al netjes het CSP weer aan naar beneden (om een overshoot straks te voorkomen). T6 / CSP doet wat je van een fatsoenlijke (PID) regelaar mag verwachten.
Quatt daarentegen niet... die blijft flink doorstoken met een overshoot van bijna 1grC als gevolg. Eigenwijs ding :+
(even setpoint naar 19,5grC en ook Quatt stopt meteen volledig met verwarmen)
[..]
Hier ook zo door warmte van de zon. Het ene moment kapt de T6 het af bij 0,2 overshoot (korte runs bij ±10 graden buiten), maar een keer de stekker er uit en de tolerantie voor een overshoot is weer veel groter.
Soms ook wel goed want gebruikt wat extra van de zonnepanelen of wanneer bijvoorbeeld de oven wordt gebruikt (tussenwoning, thermostaat hangt aan de noordzijde tegenover de keuken) plus als je vloerverwarming hebt, heb ik niet, dan is verwarmen als het afkoelt waarschijnlijk te laat. Jammer dat je ook bij die T6 ook niets kan instellen wat dat betreft maar over het algemeen werkt het goed.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:33
rutgervdf schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:07:
[...]

Als je quatt support een mailtje stuurd kunnen ze de sturing overzetten naar water temp i.p.v. dat de cic dat zelf bedenkt, het is niet veel efficienter maar ik vindt het wel prettig om het zelf in de hand te hebben.

[Afbeelding]

Geel flow temp gemeten

Het is wel zo dat hij het probeerd aan te houden maar zal er meestal een beetje onder zitten
@s020506 Kreeg jij niet 'nee' op het rekest?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• rutgervdf
paQ schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:33:
[...]

Nee bij mij was het na 1 mailtje geregeld, ik denk dat ik geluk had

• TeslaNerd
rutgervdf schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:07:
[...]

[Afbeelding]

Geel flow temp gemeten

Wie/wat bestuurde jouw Quatt tussen 01:00 en 8:00 als het control setpoint op nul staat maar de flowtemp wel op en neer gaat?

• rutgervdf
TeslaNerd schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:43:
[...]

Wie/wat bestuurde jouw Quatt tussen 01:00 en 8:00 als het control setpoint op nul staat maar de flowtemp wel op en neer gaat?
Heb ik effe uitgezocht, maar dit komt door als ik de cv ketel gebruik er ook wat warm water uit komt en mijn temp sensor zit er vrij dicht op

• s020506
  • Laatst online: 07:05
paQ schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:33:
[...]

Eerst zei de meneer dat de CiC aansturing niet gewijzigd hoefde te worden als ik een Nest op hing. Toen ik hem wees op de start guide, zei hij dat ik wel 50 tot 60% minder ging besparen met een Nest. Ik weet niet meer precies waarom, maar ik heb het plan toen laten varen.

Inmiddels hangt er een honeywell round modulation via een OTGW, en dat werkt hier prima.

PVoutput

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:16
jj85 schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:59:
[...]

Druk nog maar een paar keer op de CIC knop. Mogelijk verschijnen opeens die sensoren erbij. (waarschijnlijk hangt de integratie ook nog ergens in het pairing process, aangezien je die optie nu niet ziet)
(spreek uit ervaring en ervaring van anderen ;) )
Dank voor de tip! Heb een reload voor Quatt integratie gedaan en direct daarna de pairing button op de CIC wat langer ingedrukt. Binnen een paar tellen zag ik alle entities weer.

Even m'n dashboard bijgewerkt en heb nu mooi overzicht met alle info die ik wil monitoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6F5-r_96qvel3hxOeW2oLMIIY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nKnCzREnnCGHvJpbbL7hPBR9.png?f=fotoalbum_large

Heb de Quatt Duo nu een dikke week. Tot nu toe zeer tevreden. Hij is ontzettend stil (zeker vergeleken met de Nefit Enviline All-electric die ik in m'n vorige woning had). De e-CV gaat eigenlijk nooit aan. Aantal runs en defrosts vallen volgens mij mee, maar dat kan ik nu de mobile-api ook werkt pas goed monitoren.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:07
Zo wordt het niet besparen. Ik heb het idee dat de cv vaker aanslaat dan vorige jaar. Ik heb in de app wel dynamische tarieven aangeven. Geen idee waarom de cv steeds aanspringt. Zo heel koud is het niet. Dat wordt straks wat als het echt koud gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPR445igRt6vwBZdpirNs9Zl4kI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/avDWVnz2wFDojImlUPJ598Ot.png?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:13
Erik1805 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:10:
Zo wordt het niet besparen. Ik heb het idee dat de cv vaker aanslaat dan vorige jaar. Ik heb in de app wel dynamische tarieven aangeven. Geen idee waarom de cv steeds aanspringt. Zo heel koud is het niet. Dat wordt straks wat als het echt koud gaat worden.

[Afbeelding]
Ik zou eens proberen zonder verhogingen en 24/7 op zelfde temp. Je bent nu temp verhogingen aan het doen als het -2 buiten is, dat zal die niet heel erg lekker vinden. Je gevraagde water temp schiet omhoog op die momenten.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:16

[Afbeelding]
Waar staat je verwarmingsopties op? Besparen of Duurzaam?

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe

• Erik1805
balblas schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:14:
[...]

Waar staat je verwarmingsopties op? Besparen of Duurzaam?
Besparen

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• Erik1805
Razer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:12:
[...]

Ik zou eens proberen zonder verhogingen en 24/7 op zelfde temp. Je bent nu temp verhogingen aan het doen als het -2 buiten is, dat zal die niet heel erg lekker vinden. Je gevraagde water temp schiet omhoog op die momenten.
Dit schema heb ik al sinds het begin en gaf nooit een probleem

• TeslaNerd

[Afbeelding]
Ja, herkenbaar en sinds een van de laatste CiC updates. Ik heb mijn cv weer op de zomerstand gezet en mijn Quatt doet het prima als de cv dan niet aan gaat, maar dit gaat niet goed in de Quatt Commander in Chief

@Quatt Support , @BobVI , @marijnflipse Hier moeten jullie direct mee aan de slag!
NB En jullie zijn opvallend afwezig in de dialoog met Quatt gebruikers, ondanks de eerder aangekondigde ambities meer te gaan sparren op het forum 🤷‍♂️

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 25-11-2025 09:40 ]

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-12 11:01
ben de laatste tijd aan het experimenteren met duo-gebruik van een airco('s) (lucht-lucht warmtepomp) en een DUO Quatts. Als het stabiel draait versterken de twee elkaar mooi.

Doordat de airco rechtstreeks meehelpt in de woonkamer, blijft de watertemperatuur laag waardoor de COP uitstekend is gezien de buitentemperatuur.
Als de airco niet aan zou hebben gestaan was de watertemperatuur boven de 40 graden gekomen, COP onder de 3 en energieverbruik van de Quatt boven de 2 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8u6C7ZuwN6r76kmwptz8QdX8lcc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XAq01592m0NHdRe52dG8d6uR.png?f=fotoalbum_large

Kunst is wel de Quatt aan te houden en de watertemperatuur voldoende hoog (30-32 zou beter zijn voor de badkamer en overige ruimtes).

Deze is nog handmatig ingesteld. Ik ben bij mijn eigen huis bezig met een Home assistant integratie om het allemaal te sturen. Leuke hobby wel.

• sjoerd-p
harv schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:05:
[...]

@sjoerd-p

Toch vreemd, je hebt dus een duo en die heb je dus bij -10 graden begrensd tot 4 kwh.
Dan heb je toch een quatt te veel, of wij hebben allemaal veel te weinig quatts in huis...
En eerst hadden ze hem op 10,8 kwh gezet.
Wat is er hier allemaal fout gegaan, of, wat is er nog fout???
Klopt. Op basis van mijn gasverbruik kwam ik op de volgende stooklijn uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOYct0jmFc1MY_T382Yv976XF0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FnPpXr9Z2RorxnZNVAdrLYw9.png?f=fotoalbum_large

Het is een twee onder één kap woning met vier woonlagen (souterain, woonkamer, slaapkamers, zolder) waar we alleen de woonkamer (vloerverwarming) en badkamer (vloerverwarming) actief verwarmen (c.a. 90 vierkante meter). Dat verwarmen deden we meestal op 18,5 graden.

Één enkele Quatt is dan net niet voldoende, temeer daar ik naar All Electric wilde gaan (wat nu inmiddels gebeurd is) en de temperatuur wel wat verder omhoog zou gaan in de loop van de jaren (19 of 20 graden moet ook kunnen). Daarnaast werken twee langzamer draaidende Quatts beter dan één op vol vermogen. En heb je een backup voor als er één kapot gaat. En het prijsverschil was héél erg weinig, dus gelijk voor twee gegaan.

Als ik in de praktijk kijk, zit ik deze dagen (rond de vier graden temperatuur) vaak rond de 2kW warmte continue geproduceerd door de Duo (input vermogen wisselt en is afhankelijk van de COP, dus ik kijk naar geproduceerde warmte). Wat keurig overeenkomt met de stooklijn toen ik nog op gas stookte. Helaas kan ik door een bug bij Quatt (zie eerder in deze threat) niet het gemiddelde of totaal per dag zien in de app, maar in HA kan ik wel het actuele geproduceerde vermogen zien en dat is vaak meerdere uren achter elkaar gelijk met af en toe een hele korte uitschieter. Dus daarmee weet ik redelijk het gemiddelde vermogen ondanks dat de app even stuk is. En voor de AE upgrade waren de getallen in de app wel juist.

Wat ik ermee wilde zeggen: Quatt gokt maar wat op basis leeftijd huis en vloeroppervlak. Mijn systeem draaide echt veel te fanatiek (vol gas, uit, vol gas, uit, grote overshoot door trage vloerverwarming, etc) met de waardes die Quatt afleverde omdat we niet het hele huis stoken. In twee stappen terug van 10,8 naar 4kW (bij -10) en ik heb een goed werkend systeem met lange runs (vaak continue aan één stuk door bij deze temperaturen). Ik heb het gevoel dat de werkelijkheid eerder richting 5 of 6kW bij -10 gaat (zeker als het waait), maar tot nu toe draait het systeem prima en rustig, dus laat ik niets aanpassen. Ik vind het dus niet raar dat anderen ook van 10,8 (toeval?) terug gaan naar bijvoorbeeld 8kW bij -10. Als hij het niet bij kan benen en regelmatig onder de doeltemperatuur zit, kun je het altijd weer wat omhoog laten bijstellen.

Wij werken trouwens niet met nachtverlaging (continu 19 graden nu). Wel geprobeerd, maar leek niet zuiniger te zijn door hoger vermogen (hogere temperatuur in de vloer en lagere COP) wat nodig is om weer op te warmen i.c.m. trage vloerverwarming. Vandaar dat ik het gemiddelde over een paar uur wel als "gemiddeld vermogen per dag" bij die temperatuur durf te gebruiken.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• Bigbrains
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-12 08:59

[Afbeelding]
Bij mij een redelijk gelijk beeld met ook ca. 3m3 gas gebruikt. Bij mij haalt de warmtepomp echter nog wel een COP van 3 waardoor ik nog wel een besparing heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcLod8BgyTiwoU2Gw_43pTZx0Bc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aH1sWp5SUWpim9yxCBCHgIu2.png?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1982, HR++ glas, 168m2 woonoppervlak, vloerverwarming beneden + jaga radiatoren boven, Quatt Mono + Intergas HRE, Honeywell T6, 12 zonnepanelen.

• Erik1805
Bigbrains schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:31:
[...]

Bij mij een redelijk gelijk beeld met ook ca. 3m3 gas gebruikt. Bij mij haalt de warmtepomp echter nog wel een COP van 3 waardoor ik nog wel een besparing heb.

[Afbeelding]
Heb jij hem op besparen of duurzaam staan?

• Bigbrains
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-12 08:59
Erik1805 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:33:
[...]

Heb jij hem op besparen of duurzaam staan?
Hij staat op besparen

Woning:Hoekwoning uit 1982, HR++ glas, 168m2 woonoppervlak, vloerverwarming beneden + jaga radiatoren boven, Quatt Mono + Intergas HRE, Honeywell T6, 12 zonnepanelen.

• pietjm

[Afbeelding]
Ik had exact hetzelfde sinds een week en dacht dat de pompschakelaar het probleem was. Bleek dus niet zo te zijn, maar de pomp van de verdeler was stuk. Gisteren is er een nieuwe pomp opgezet en omdat ik ook een test met een halve graad nachtverlaging wilde doen (goede isolatie, nieuwe HR++ ramen), deed ik dat maar meteen. Hier werkt de CiC dus prima. Zie hier het resultaat van vannacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDxUaXKg3DtBe3FucFGV3S22Hdg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/osECPBbKHVSKqvJFinl3QB0b.png?f=fotoalbum_large

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
pietjm schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:51:
[...]

Ik had exact hetzelfde sinds een week en dacht dat de pompschakelaar het probleem was. Bleek dus niet zo te zijn, maar de pomp van de verdeler was stuk. Gisteren is er een nieuwe pomp opgezet en omdat ik ook een test met een halve graad nachtverlaging wilde doen (goede isolatie, nieuwe HR++ ramen), deed ik dat maar meteen. Zie hier het resultaat van vannacht:

[Afbeelding]
Hier heeft de Quatt afgelopen nacht de thermostaat genegeerd, waardoor het huis afgekoeld is tot 18 graden (met een setpoint van 19,5). Vanochtend op z'n gemak met 35 graden dat verschil proberen te compenseren..... Nu lijkt het weer stabiel, maar het is op z'n minst vreemd gedrag.
Gasverbruik is gelukkig niet aan de orde geweest, dus het kan nog erger als ik dat hier zo lees.

https://dylight3dprints.etsy.com

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-12 13:10

SBL

TeslaNerd schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:00:
[...]

Deze had ik nog op mijn todo-lijstje staan:
De COP vs Tlift van @SBL in een plotly card obv de Quatt data in Home Assistant
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
type: custom:plotly-graph
title: COP vs Tlift – QUADRATIC fit, last 96h, COP_Tlift resample 60secs
hours_to_show: 96
refresh_interval: 0
no_default_entities: true
raw_plotly_config: true
entities:
  - entity: sensor.heatpump_1_temperature_water_in
    filters:
      - store_var: tout
  - entity: sensor.heatpump_1_temperature_outside
    filters:
      - store_var: tamb
  - entity: sensor.heatpump_1_quatt_cop
    filters:
      - store_var: cop_raw
  - entity: sensor.heatpump_1_compressor_frequency
    filters:
      - store_var: freq
      $fn(({vars}) => {
        const x = [], y = [], colors = [], custom = [];

for (let i = 0; i < n; i++) {
          const timestamp = (vars.tout.xs[i] || 0);
          const d = new Date(timestamp);

// Bulletproof Dutch date/time – always correct
          const day   = String(d.getDate()).padStart(2,'0');
          const month = String(d.getMonth()+1).padStart(2,'0');
          const hour  = String(d.getHours()).padStart(2,'0');
          const min   = String(d.getMinutes()).padStart(2,'0');
          const datetime = `${day}-${month} ${hour}:${min}`;

const tlift = (vars.tout.ys[i] ?? NaN) - (vars.tamb.ys[i] ?? NaN);
          const cop   = vars.cop_raw.ys[i] ?? NaN;
          const freq  = vars.freq.ys[i] ?? 0;
          const tamb  = (vars.tamb.ys[i] ?? NaN).toFixed(1);
          const tout  = (vars.tout.ys[i] ?? NaN).toFixed(1);

if (!isNaN(tlift) && !isNaN(cop) && cop > 1.5 && cop < 15 && freq > 20) {
            x.push(tlift);
            y.push(cop);
            colors.push(cop);
            custom.push([datetime, tlift.toFixed(1), cop.toFixed(2), freq.toFixed(0), tamb, tout]);
          }

}

this.xdata  = x;
        this.ydata  = y;
        this.colors = colors;
        this.custom = custom;
        return x;
      })
    "y": $fn(() => this.ydata || [])
    mode: markers
    name: COP_Tlift:96h/60s
    marker:
      color: $fn(() => this.colors || [])
      colorscale: Rainbow
      size: 5
      opacity: 0.82
      line:
        width: 1
        color: black
      symbol: circle-open
      colorbar:
        titleside: right
        x: 1.02
        thickness: 18
    hovertemplate: >
      <b>%{customdata[0]}</b><br> Tlift:     <b>%{customdata[1]} °C</b><br>
      COP:       <b>%{customdata[2]}</b><br> Hz:       
      <b>%{customdata[3]}</b><br> T_ambient: <b>%{customdata[4]} °C</b><br>
      T_water:   <b>%{customdata[5]} °C</b><extra></extra>
    customdata: $fn(() => this.custom || [])
      $fn(() => {
        if (!window.qfit) return Array.from({length:100},(_,i)=>i*0.7);
        const {xmin,xmax} = window.qfit;
        return Array.from({length:100},(_,i)=>xmin + i*(xmax-xmin)/99);
      })
    "y": |-
      $fn(({vars}) => {
        let sx=0, sx2=0, sx3=0, sx4=0, sy=0, sxy=0, sx2y=0, nvalid=0, sf=0, high=0;
        const points = [];

for(let i=0;i<n;i++){
          const x = (vars.tout.ys[i]??NaN) - (vars.tamb.ys[i]??NaN);
          const y = vars.cop_raw.ys[i]??NaN;
          const f = vars.freq.ys[i]??0;
          if(!isNaN(x)&&!isNaN(y)&&y>1.5&&y<15&&f>20){
            sx+=x; sx2+=x*x; sx3+=x*x*x; sx4+=x*x*x*x;
            sy+=y; sxy+=x*y; sx2y+=x*x*y;
            sf+=f;
            if(f>60) high++;
            nvalid++;
            points.push({x,y});
          }
        }
        if(nvalid<30) {
          window.qfit = null;
          return Array(100).fill(5);
        }

// Normal equations for ax² + bx + c
        const N = nvalid;
        const A = [
          [sx4,  sx3,  sx2],
          [sx3,  sx2,  sx ],
          [sx2,  sx ,  N  ]
        ];
        const B = [sx2y, sxy, sy];

// Tiny 3×3 Gauss elimination
        const mat = A.map((row,i)=>[...row, B[i]]);
        for(let i=0;i<3;i++){
          let pivot = mat[i][i];
          for(let j=i+1;j<3;j++){
            const f = mat[j][i]/pivot;
            for(let k=i;k<4;k++) mat[j][k] -= f*mat[i][k];
          }
        }
        const sol = [0,0,0];
        for(let i=2;i>=0;i--){
          let sum = mat[i].slice(i+1,3).reduce((a,v,j)=>a+v*sol[i+1+j],0);
          sol[i] = (mat[i][3] - sum)/mat[i][i];
        }
        const [a,b,c] = sol;

// R²
        const meanY = sy/N;
        let ss_res=0, ss_tot=0;
        points.forEach(p=>{
          const pred = a*p.x*p.x + b*p.x + c;
          ss_res += (p.y-pred)**2;
          ss_tot += (p.y-meanY)**2;
        });
        const r2 = ss_tot>0 ? 1 - ss_res/ss_tot : 0;

const tlifts = points.map(p=>p.x);
        const xmin = Math.max(0, Math.min(...tlifts));
        const xmax = Math.min(70, Math.max(...tlifts));
        const ymin = Math.max(1.5, Math.min(...points.map(p=>p.y)));
        const ymax = Math.min(12, Math.max(...points.map(p=>p.y)));

window.qfit = {a,b,c,r2,meanF:sf/N,xmin,xmax,ymin,ymax};

console.clear();
        console.log('%cQUADRATIC FIT – WINTER 2025','font-weight:bold;color:#c00');
        console.log(`Points: ${nvalid} | Tlift ${xmin.toFixed(1)}–${xmax.toFixed(1)} °C`);
        console.log(`COP = ${a<0?a.toFixed(6):a.toFixed(6)}·Tlift² ${b>=0?'+' : ''}${b.toFixed(4)}·Tlift + ${c.toFixed(3)}`);
        console.log(`R² = ${r2.toFixed(4)} | Avg Hz: ${(sf/N).toFixed(1)}`);

// Return smooth curve
        return Array.from({length:100},(_,i)=>{
          const x = xmin + i*(xmax-xmin)/99;
          return a*x*x + b*x + c;
        });
      })
    mode: lines
    name: Quadratic Fit
    line:
      width: 4
    x: "$fn(() => window.qfit ? [window.qfit.xmax * 0.8] : [50])"
    "y": "$fn(() => window.qfit ? [window.qfit.ymax * 0.95] : [9])"
    text: |-
      $fn(() => {
        if (!window.qfit) return "calculating…";
        const {a,b,c,r2,meanF} = window.qfit;
        return `COP = ${a<0?'':''}${a.toFixed(6)}·Tlift² ${b>=0?'+':''}${b.toFixed(4)}·Tlift + ${c.toFixed(2)}
        R² = ${r2.toFixed(4)}
        Avg Hz: ${meanF.toFixed(0)}`;
      })
    mode: text
    textfont:
      size: 15
      family: Arial Black
    showlegend: false
layout:
  height: 650
  width: 1050
  plot_bgcolor: white
  paper_bgcolor: white
  xaxis:
    title: Tlift (°C)
    range: "$fn(() => window.qfit ? [window.qfit.xmin, window.qfit.xmax] : [0,60])"
  yaxis:
    range: "$fn(() => window.qfit ? [window.qfit.ymin, window.qfit.ymax] : [1.5,10])"
  hovermode: closest
  legend:
    x: 0.01
    "y": 0.99
    bgcolor: rgba(255,255,255,0.8)
  uirevision: quadratic-winter-final-v2
Opvallend dat je maar weinig Tlift < 27 hebt. Daar haal ik de mooiste COPs. Wellicht heb ik meer waterinhoud en koelt mijn water verder af.
(mijn Tlift komt ook regelmatig boven 40, maar dat is niet raar omdat we heel verschillende huizen hebben)
Maar ook het rechterblok is vreemd laag in mijn ogen. Bij Tlift 35 zit jij rond COP 2,5 en ik rond COP 4,0. Dat verschil hebben we al eerder geprobeerd te analyseren; ben benieuwd waar de andere Tweakers op zitten.

De kleuren voegen nu niet zoveel toe = zelfde als verticale as. Kun je met kleur andere waarde aangeven, bijvoorbeeld buitentemp of Hz? (misschien is dan bodemplaat/defrost te zien)

ter referentie mijn grafiek nog een keer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow1Y3eWsRiFXrahQCghB37fPJcE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6DJoswqmqHljtWc4oBq7Zmnf.png?f=user_large

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:57

[Afbeelding]
Hoe heb je de verhoging ingesteld? Strict elk uur een vast getal, of slim met bijv (huidig temp. +0.2) via bijvoorbeeld Homey of HA. Dat laatste werkt hier - ook met de lage temperaturen buiten - erg goed. Daarnaast heeft de SoundSlider ook behoorlijke impact, dus die heb ik in HA ook gestuurd dat ipv 19:00 (default) de WP om 20:30 in stille modus gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDfmwP_p6myiRo7gvmUuvI6XQAk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QH9c7r1bB6ZI9mTU3s0YyE3X.png?f=fotoalbum_large

CardMapr.nl

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:56

OmeJoyo

This is me

[Afbeelding]
Waar staat de sound slider op? Hoe lager die staat hoe meer CV die erbij gaat pakken.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• TeslaNerd
SBL schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:55:
[...]

Opvallend dat je maar weinig Tlift < 27 hebt. Daar haal ik de mooiste COPs. Wellicht heb ik meer waterinhoud en koelt mijn water verder af.
(mijn Tlift komt ook regelmatig boven 40, maar dat is niet raar omdat we heel verschillende huizen hebben)
Maar ook het rechterblok is vreemd laag in mijn ogen. Bij Tlift 35 zit jij rond COP 2,5 en ik rond COP 4,0. Dat verschil hebben we al eerder geprobeerd te analyseren; ben benieuwd waar de andere Tweakers op zitten.

De kleuren voegen nu niet zoveel toe = zelfde als verticale as. Kun je met kleur andere waarde aangeven, bijvoorbeeld buitentemp of Hz? (misschien is dan bodemplaat/defrost te zien)

ter referentie mijn grafiek nog een keer:
[Afbeelding]
Ik had daar weinig Tlift<27 omdat in het voorbeeldscript de data van de laatste 4 dagen (96 uur) wordt gebruikt. Hieronder een aangepaste met meer Tlift<27 uit de data van de laatste 20 dagen en met jouw suggestie de kleuren te gebruiken voor de buitentemp:

NB dat plukje blauw met COP<2 was vorige week toen mijn buitenunit was dichtgevroren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsymIeBs_ATWQlrN6jJX_3v0qZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ueGxhV7aVeQXPUX37FIn8CR4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 25-11-2025 10:44 ]

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:12
TeslaNerd schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:37:
[...]

Ik had daar weinig Tlift<27 omdat in het voorbeeldscript de data van de laatste 4 dagen (96 uur) wordt gebruikt. Hieronder een aangepaste met meer Tlift<27 uit de data van de laatste 20 dagen en met jouw suggestie de kleuren te gebruiken voor de buitentemp:

[Afbeelding]
Als je dan toch Plotly gebruikt ben je niet gebonden aan de beperkte fit-algoritmes die Excel aanbiedt. Je zou dus ook een inverse-fit kunnen draaien, gezien COP nauw verband zou moeten hebben met T_a/(T_a-T_b) = COP_Carnot (de theoretische COP van de Carnot cycle), waarbij T_a = aanvoer, T_b = buiten, en dus T_a-T_b = T_lift. Beide dien je hier wel in Kelvin te pakken.

Als je dus per punt niet de waarde T_lift (= T_a - T_b) berekent maar COP_Carnot = (T_a + 273.15) / (T_a - T_b) (de theoretische COP van de carnot cycle), kan je dan de fit maken COP = alpha * COP_Carnot (gezien je code heb je volgens mij voldoende kennis om de formule voor deze fit zelf te bepalen ;) )

Als je COP_Carnot geen handige waarde vind om de grafiek mee te maken (wat ik snap! Hij is niet heel intuitief) dan kan je nog de fit COP = alpha / T_lift maken. Hiermee negeer je de T_a in de numerator van COP_Carnot, maar daar zou je als volgt doorheen kunnen redeneren: Met T_a tussen 25 en 55 graden celcius zijn de waarden T_a dus 298 - 328 Kelvin. Ten opzichte van het gemiddelde (313 Kelvin) is dat minder dan 5% verschil, en heb je dus "slechts" een +-5% fout door met T_lift te werken en niet met COP_Carnot.

En de formule voor y ~ a * x (of x nu COP_Carnot is of 1/T_lift) is vele malen simpeler dan die van een kwadratische fit.

• Erik1805
OmeJoyo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:26:
[...]

Waar staat de sound slider op? Hoe lager die staat hoe meer CV die erbij gaat pakken.
Staat op normaal

• sjoerd-p
All Electric gebruikers:
Eerder plaatste ik hier een bericht dat ik waarschijnlijk last heb van tegenstroomcirculatie. Warm water gaat omhoog de leidingen in, koelt af en gaat weer terug het vat in. Ook te zien met warmtecamera (ondanks de aangebrachte isolatie).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzHNN7yed7hOjgv85rRd38TqIUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUWNB0oe8D6gFcAfILeyZx6q.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik vier vragen voor andere All Electric gebruikers:
1) Hebben jullie al een manier gevonden om de totale energie (in kWh) per dag inzichtelijk te krijgen? In de Quatt app zit dat niet. Dat zou de verbruikte energie van de Heat Charger moeten zijn (ik kan alleen actueel vermogen vinden, niet totaal vermogen in de HA entiteiten) plus natuurlijk de energie die de Quatt Duo nodig had om de onttrokken warmte weer toe te voegen aan de CV leidingen. Ik zou toch wel eens willen weten wat ik nu per dag aan elektra verbruik om te douchen, maar ook het standby verlies.
2) Ik heb regelmatig in de Quatt app staan dat er iemand aan het douchen is. Maar dat is dan niet zo. Herkennen jullie dat? Zou dat door mijn warmteverlies komen? Zit er geen flow sensor in die bepaalt of er warm water onttrokken wordt? Ik kan in de Quatt App en de HA entiteiten niets vinden.
3) Vaak zakt mijn aantal doucheminuten terug van rond de 30 naar 26 of zo gedurende een aantal uren. Maar als we dan gaan douchen, stort het binnen een paar minuten in naar maar 12 minuten resterend. Oftewel: er was al veel meer warmte "ontsnapt" uit het vat dan Quatt door had waarschijnlijk. Herkennen jullie ook dit probleem? Resultaat is dat de temperatuur van het douchewater hard zakt, er minder koud water bijgemengd wordt en de (normale handdouche) aanmerkelijk minder water krijgt.
4) Quatt heeft beloofd de legionella run (sinds nomvember) op relatief goedkope momenten te doen als je dynamische energietarieven hebt ingeschakeld. Bij mij doet hij dat stug nog op dinsdag rond etenstijd. Absoluut niet een goedkoop moment en zeker vandaag niet. Herkennen jullie dat en hoe voorkom ik dat vanavond tegen ongeveer 50 cent/kWh dynamisch tarief? Ik heb trouwens wel het idee dat hij dit doet met de Heat Charger en niet met de backup heater. Maar ik heb nog niet gevonden hoe ik kan zien of de backup heater stroom verbruikt.

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

[Afbeelding]
Ik vind het wel meevallen hoor, met een buitentemperatuur bij jou die -2°C aantikt.

Of de cv-ketel vaker bijspringt? Zou kunnen. Ik heb echter niet het idee, dat er meer gas gebruikt wordt dan vorig jaar. Wel dat ik gemiddeld een hogere COP heb.

Maar wat maakt het ook. Uiteindelijk is het hybride toch?!
Hierbij die van mij vandaag. Silent en besparen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCiJpeLbjplHWAQAo3aGIIDCLt0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JAc0eq5sQWswDsGdNprVFXik.png?f=fotoalbum_large

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:12
sjoerd-p schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:40:
All Electric gebruikers:
Eerder plaatste ik hier een bericht dat ik waarschijnlijk last heb van tegenstroomcirculatie. Warm water gaat omhoog de leidingen in, koelt af en gaat weer terug het vat in. Ook te zien met warmtecamera (ondanks de aangebrachte isolatie).
[Afbeelding]

1) Hebben jullie al een manier gevonden om de totale energie (in kWh) per dag inzichtelijk te krijgen? In de Quatt app zit dat niet. Dat zou de verbruikte energie van de Heat Charger moeten zijn (ik kan alleen actueel vermogen vinden, niet totaal vermogen in de HA entiteiten) plus natuurlijk de energie die de Quatt Duo nodig had om de onttrokken warmte weer toe te voegen aan de CV leidingen. Ik zou toch wel eens willen weten wat ik nu per dag aan elektra verbruik om te douchen, maar ook het standby verlies.
2) Ik heb regelmatig in de Quatt app staan dat er iemand aan het douchen is. Maar dat is dan niet zo. Herkennen jullie dat? Zou dat door mijn warmteverlies komen? Zit er geen flow sensor in die bepaalt of er warm water onttrokken wordt? Ik kan in de Quatt App en de HA entiteiten niets vinden.
3) Vaak zakt mijn aantal doucheminuten terug van rond de 30 naar 26 of zo gedurende een aantal uren. Maar als we dan gaan douchen, stort het binnen een paar minuten in naar maar 12 minuten resterend. Oftewel: er was al veel meer warmte "ontsnapt" uit het vat dan Quatt door had waarschijnlijk. Herkennen jullie ook dit probleem? Resultaat is dat de temperatuur van het douchewater hard zakt, er minder koud water bijgemengd wordt en de (normale handdouche) aanmerkelijk minder water krijgt.
4) Quatt heeft beloofd de legionella run (sinds nomvember) op relatief goedkope momenten te doen als je dynamische energietarieven hebt ingeschakeld. Bij mij doet hij dat stug nog op dinsdag rond etenstijd. Absoluut niet een goedkoop moment en zeker vandaag niet. Herkennen jullie dat en hoe voorkom ik dat vanavond tegen ongeveer 50 cent/kWh dynamisch tarief? Ik heb trouwens wel het idee dat hij dit doet met de Heat Charger en niet met de backup heater. Maar ik heb nog niet gevonden hoe ik kan zien of de backup heater stroom verbruikt.
Geen antwoorden op je vragen, maar wellicht wat context:
Zoek eens op de term "thermosifon". Bijvoorbeeld in het WeHeat topic. Daar gaat het ook nog wel eens mis dat installateurs de water in- en uitvoerleidingen niet eerst omlaag laten lopen, dan weer omhoog en dan pas naar de gewenste locatie.

Het is net als een gewoon watersifon: Water is zwaarder dan lucht, en het sifon vult dus met water, waardoor de lucht van je wasbak en je riool niet "mengen", zodat je dus geen rioollucht in je wasbak krijgt.

Een thermosifon werkt op hetzelfde principe: Koud water is zwaarder, en zakt dus in het thermosifon. Daardoor komen het warme water in het vat en het water in de leiding naar douche/wasbak niet in aanraking, en wordt er dus niks opgewarmd in die leiding.

Heb je geen thermosifon, dan gebeurt wat je ziet: Het warme water stijgt op, geeft warmte af aan het koudere water verderop in de leiding, zakt, wordt vervangen door warmer water wat bovenin het vat zit, en de cyclus herhaalt zich.

Dit zorgt (in ieder geval in het WeHeat topic) voor een groter warmteverlies dan geadverteerd wordt bij de boilervaten.

Nu is het Quatt vat natuurlijk een vreemde eend in de bijt, omdat hij ook gebruikt kan worden door de HC om het CV-water op te warmen, en het zou dus kunnen dat dit in het design hoort (om de leidingen zo klein mogelijk te maken ofzo, idk). Maar het zorgt voor groter warmteverlies dan de standaard 40/50/60 W van een boilervat.

Edit: Thermosifon: https://klimaatproductenkiezen.eu/glossarium/thermosifon

• jj85
  • Nu online
@sjoerd-p Er zit een flowmeter in de aanvoer van koud water.

Wat misschien gebeurt is het volgende.
HeatBattery is opgeladen. Na verloop van tijd koelt het vat af, water krimpt hierbij iets in (dichtheid als functie van temperatuur). Er zal dus weer wat water toegevoerd worden via de inlaatcombinatie. Je kunt dus wel een hele kleine flow hebben, maar die zal imo bijzonder klein zijn. Vraag me af of de flowmeter dit uberhaupt kan detecteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8S2XvsWUIQTIXx6r4N4t3IiLno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQwnGMeUJUve0XIzSntCJNrS.png?f=fotoalbum_large

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:31
All Electric gebruikers:
[Afbeelding]

Zou het ook graag zien.
Er is wel een opwarm/ontrek animatie, maar die is zeker niet perfect. Ook heb ik soms best een groot verlies terwijl er niet gedoucht is, en wat ook geen isolatieverlies is. Ik vermoed dat er niet per se vaak gemeten wordt, en/of dat de meting gevoelig is voor bijv het effect wat jij ziet met je warmtecamera (en idd, die buizen zijn warm ook als er al uren niet gevuld/ontrokken is).
Juist, precies wat ik hierboven beschreef. Uiteindelijk douchen wij kort en zelden met meer dan 2 achter elkaar, dus aan het eind van het latijn komen we tot nu toe niet.
Hoe weet jij wanneer hij die run doet en wat is etenstijd bij jou? Ik kan er eens op letten. Heb tot nu toe geen feedback in de app gezien iig.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• sjoerd-p
nairolf schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:54:
[...]
Nu is het Quatt vat natuurlijk een vreemde eend in de bijt, omdat hij ook gebruikt kan worden door de HC om het CV-water op te warmen, en het zou dus kunnen dat dit in het design hoort (om de leidingen zo klein mogelijk te maken ofzo, idk). Maar het zorgt voor groter warmteverlies dan de standaard 40/50/60 W van een boilervat.

Edit: Thermosifon: https://klimaatproductenkiezen.eu/glossarium/thermosifon
Ja, ik ben inmiddels bekend met de Thermosyphon en het principe, maar krijg helaas geen reactie van support@quatt via de mail. Moet dus uitzoeken of ik nog via een ander kanaal kan melden.

En dat van die vreemde eend in de bijt: ik denk dat dat voor nu nog puur marketing is. In theorie kan het vast, maar in praktijk werkt het volgens mij nog niet of wordt het in ieder geval niet gebruikt. Als ik in HA kijk, zie ik de Heat Charger alleen maar energie verbruiken na een douchebeurt of als hij teveel is afgekoeld door warmteverlies. Ik heb nog nooit kunnen vaststellen dat hij ook de CV gaat helpen. De afgelopen maand draait er altijd gewoon één Quatt op laag vermogen en dat houdt de temperatuur prima in balans zonder dat daar de Heat Charger voor buffering voor nodig is. En dat is natuurlijk ook efficiënter dan eerst energie verliezen door het op te krikken naar een hogere temperatuur en dan weer terug te brengen naar CV temperatuur via een wisselaar. Behalve dat mijn dynamische energietarieven dat tóch interessant zouden kunnen maken, maar daar houdt Quatt vast nog geen rekening mee.

All Electric heeft het er niet inzichtelijker op gemaakt wat ik nu aan energie verbruik voor SWW en waar die energie vandaan komt... Of wat er eventueel teruggeleverd wordt van boiler naar CV (als dat überhaupt al gebruikt kan worden).

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14:12
Weet iemand een escalatie contactpersoon bij quatt? Communicatie met de Technical account manager gaat extreem moeizaam en nu ik de koop wil doorzetten heeft hij de prijzen op de facturen verhoogd. Contactpersoon mag ook gedeeld worden via DM.

• sjoerd-p
Brent schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:27:
[...]

Er is wel een opwarm/ontrek animatie, maar die is zeker niet perfect. Ook heb ik soms best een groot verlies terwijl er niet gedoucht is, en wat ook geen isolatieverlies is. Ik vermoed dat er niet per se vaak gemeten wordt, en/of dat de meting gevoelig is voor bijv het effect wat jij ziet met je warmtecamera (en idd, die buizen zijn warm ook als er al uren niet gevuld/ontrokken is).
Bij mij laat het startscherm ook echt water uit de douchekop komen in de animatie. Het is dus niet alleen de leiding die oranje wordt in de annimatie.
[...]

Juist, precies wat ik hierboven beschreef. Uiteindelijk douchen wij kort en zelden met meer dan 2 achter elkaar, dus aan het eind van het latijn komen we tot nu toe niet.
Wij hebben ook nog nooit te kort gehad, maar de waterdruk neemt wel sterk af (door minder koud water) en het geeft aan dat er ergens dus heel veel minder energie in zat dan de voorspelde aantal doucheminuten.
[...]
Hoe weet jij wanneer hij die run doet en wat is etenstijd bij jou? Ik kan er eens op letten. Heb tot nu toe geen feedback in de app gezien iig.
Etenstijd is lekker hollands rond 18:00 ;-) In Home Assistant kun je de CiC Anti Legionella Active waarde in de gaten houden. Bovendien zie je de Heat Charger dan energieverbruiken gedurende ongeveer 45 minuten dacht ik. En zie je je watertemperatuur in het vat hoger dan normaal. Allemaal gerelateerd aan de legionella run. Maar de makkelijkste is de Legionella Active waarde natuurlijk. In de Quatt App kun je dat niet zien helaas. Behalve dat je Heat Battery voller is dan 80 procent waar hij normaal op start.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-12 20:35

[Afbeelding]
Op basis van mijn ervaring zie ik niks vreemds. Je temperatuur daalt in de nacht onder het nulpunt dus lage COP. Tegelijkertijd ben je de temperatuur langzaam aan het opbouwen. Ook heb je de app op besparen staan. Dat triggert de gasketel. Het zijn de omstandigheden die samen vallen. Het is precies de reden waarom ik vorig jaar laat in de herfst, toen het kouder werd, af stapte van een opbouwend schema.

Ik weet dat in mijn huis, dat zodra de buitentemperatuur richting de min 2 graden gaat, het gas (even) aan gaat. Dat is dus niet het moment dat ik ook de temperatuur weer moet opbouwen, want dan gaat het gas langer aan. Persoonlijk wil ik juist testen in hoeverre ik mijn huis alleen op stroom kan verwarmen, ik heb de app. daarom op duurzaam staan. Sinds augustus vorig jaar, scoor ik 99%, wat ik met alleen radiatoren, die nog niet optimaal zijn ingeregeld, heel netjes vind.

Wil jij goed kunnen vergelijken dan moet je de omstandigheden niet veranderen. Ik betwijfel dan ook of het nut heeft, als je alleen radiatoren in huis hebt, je tarieven op dynamisch te zetten. Je hebt namelijk met alleen radiatoren nauwelijks bufferend vermogen. Gebruik je zoals jij ook nog een batterij dan zou het in mijn redenering het handiger zijn om de app. op duurzaam te zetten.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-12 13:37
All Electric gebruikers:
[Afbeelding]

1. Ik meet de HC, dus weet alleen hoeveel die verbruikt. En wat de rest van de Quatt verbruikt, maar het stuk wat daarvan voor warm water is kan je er niet uithalen.

2. Ja, de app lijkt maar gewoon wat te doen / laten zien. Douche aan als er geen water wordt gepakt, warmte uit het vat juist als de HC hem aan het vullen is.

3. Het instorten herken ik ook. Eigenlijk kan ik in de praktijk weinig met aantal minuten wat er staat. Soms staat ie na even kort douchen van 45 naar 18, soms het bad vol en dan geeft ie nog 38 aan. Ook in HA zie ik de minuten gewoon altijd naar beneden duiken als er een tijdje water gepakt is. Daarna blijft het de hele tijd gewoon op dat niveau totdat er bijgeladen wordt. Ongeacht hoe lang er gedouched wordt. We hebben nog niet onder een koude douche gestaan, wel gezien dat op gegeven moment het 2KW heater element bij springt.

4. Ik heb geen dynamisch. Maar ook nog geen echt patroon kunnen vinden in wanneer de legionella run gaat. Wel kan je in HA zien dat ze wel gebeuren.

Verder werkt de ''s nachts niet verwarmen'' setting wel goed. Jammer dat je de tijd niet zelf in kan stellen

• sjoerd-p
abbeyrules schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:57:
3. Het instorten herken ik ook. Eigenlijk kan ik in de praktijk weinig met aantal minuten wat er staat. Soms staat ie na even kort douchen van 45 naar 18, soms het bad vol en dan geeft ie nog 38 aan. Ook in HA zie ik de minuten gewoon altijd naar beneden duiken als er een tijdje water gepakt is. Daarna blijft het de hele tijd gewoon op dat niveau totdat er bijgeladen wordt. Ongeacht hoe lang er gedouched wordt. We hebben nog niet onder een koude douche gestaan, wel gezien dat op gegeven moment het 2KW heater element bij springt.
Hoe zie jij dat die 2kW bijspringt? Telt hij dat op bij het vermogen van de Heat Charger? Dan is dat bij mij nog nooit gebeurd, want ik blijf maximaal op iets van 800W zitten als vermogen van de Heat Charger.

En hoe bereken jij het gebruik van je Heat Charger? Ik kan alleen actueel vermogen aflezen, niet hoeveel kWh per dag. Dat bereken je dan zelf door steeds actueel vermogen x tijd te doen?

Of bepaal je beiden met een extra energiemeter op de Heat Charger? Ik had gehoopt dat het in de data van Quatt zelf zat, en heb er geen extra energiemeter tussengestopt.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:31
sjoerd-p schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:40:
[...]

Bij mij laat het startscherm ook echt water uit de douchekop komen in de animatie. Het is dus niet alleen de leiding die oranje wordt in de annimatie.
Die animatie is verbeterd sinds oplevering (midden oktober), misschien dat de laatste week/weken het wel goed is. Niet echt op gelet.
Etenstijd is lekker hollands rond 18:00 ;-) In Home Assistant kun je de CiC Anti Legionella Active waarde in de gaten houden. Bovendien zie je de Heat Charger dan energieverbruiken gedurende ongeveer 45 minuten dacht ik. En zie je je watertemperatuur in het vat hoger dan normaal. Allemaal gerelateerd aan de legionella run. Maar de makkelijkste is de Legionella Active waarde natuurlijk. In de Quatt App kun je dat niet zien helaas. Behalve dat je Heat Battery voller is dan 80 procent waar hij normaal op start.
Ik denk dat ik net een sessie heb betrapt: hij ging van ±65% naar 85% (and climbing volgens animatie) met 0W warmte en 2kW electraverbruik. Wel een uurtje lopen tuffen, maar kan komen doordat ivm vervangen kozijnen de verwarming uit staat.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• abbeyrules
sjoerd-p schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:02:
[...]

Hoe zie jij dat die 2kW bijspringt? Telt hij dat op bij het vermogen van de Heat Charger? Dan is dat bij mij nog nooit gebeurd, want ik blijf maximaal op iets van 800W zitten als vermogen van de Heat Charger.

En hoe bereken jij het gebruik van je Heat Charger? Ik kan alleen actueel vermogen aflezen, niet hoeveel kWh per dag. Dat bereken je dan zelf door steeds actueel vermogen x tijd te doen?

Of bepaal je beiden met een extra energiemeter op de Heat Charger? Ik had gehoopt dat het in de data van Quatt zelf zat, en heb er geen extra energiemeter tussengestopt.
Ik heb er inderdaad een aparte Homewizard energy meter tussen. Dan kan je het actuele verbruik en ook het totaal zien. Daarom kan ik nu ook zien dat de weergave in de app op de totaal pagina niet klopt wat er daadwerkelijk aan stroom in de Quatts is gegaan

• onlinaius
Ik mag hier dan het risico lopen dat ik het verwijt krijg Quatt aan het bashen te zijn, maar ik vind de ervaringen die ik hier in de laatste pagina's lees met AE toch wel aardig op het alpha testniveau. De basisfunctionaliteit is beperkt beschikbaar, maar alles er omheen werkt niet of nauwelijks.
onlinaius schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:16:
Ik word de laatste weken niet goed van mijn thermostaat.

Mijn (geroote) Toon 1 lijkt opeens een hele andere manier van regelen gekregen te hebben (raar, je zou denken dat hier niets meer aan veranderd), en thermostat heating staat opeens regelmatig uit, zelfs 0.4 graden onder de setpoint. De ellende hiermee is dat mijn hele HA schema wat er voor zou moeten zorgen dat de Quatt zo netjes mogelijk draait niet lekker meer werkt. Op dit moment staat de gevraagde temperatuur op 20.3, de huidige temperatuur is 20, en thermostat heating staat weer lekker uit. Een reset van de Toon hielp. Voor 2 dagen, daarna begon de thermostaat weer eigenwijs te worden.

Nu zit ik er over te twijfelen wat ik hiermee aan moet.

De interessantste opties vind ik zelf:

Diyless thermostaat met touchscreen:
Voordelen:
- Ziet er mooi uit
- De Toon kan de deur uit
Nadelen:
- Aansluiten is lastig. De Diyless moet worden gevoed via netspanning (heb ik op de plek van de huidige thermostaat niet liggen), of 5V usb (en een usb kabel die over de muur loopt wordt ik ook niet echt blij van).

Diyless thermostaat module:
Voordelen:
- Aansluiten direct bij de ketel mogelijk
Nadelen:
- Als scherm zou ik dan mogelijk de oude Toon nog moeten gebruiken, maar dan moet ik vraag en huidige temperaturen gaan pushen via HA, niet de meest cleane oplossing.
- Als ik de Toon blijf gebruiken, maar dan via HA is er geen directe verbinding meer tussen thermostaat (Toon) en de CiC. Best vervelend als HA een probleem heeft (en uiteraard gebeurd zoiets altijd net als je op vakantie bent en je familie een paar dagen in je huis logeert).

Opentherm gateway (bijv van Nodoshop).
- Voordelen: hiermee kan ik alleen het thermostat heating vinkje veranderen, verder blijft alles hetzelfde.
- Nadelen: schijnt eigenlijk niet gemaakt te zijn voor directe ketelbesturing, meer voor het uitlezen.
- Extra stap in het systeem, en dus een mogelijke extra point of failure.

Wat zouden jullie mij aanraden om de Quatt weer netjes via HA te kunnen aansturen, waarbij de logica bij HA ligt, en niet bij de thermostaat?
Om hier even op terug te komen: (ook omdat er misschien ooit iemand anders nog tegenaan loopt, hoewel de Toon 1 waarschijnlijk niet zo heel veel meer gebruikt wordt met warmtepompen)

Het lijkt dat ik de Toon 1 weer goed ingesteld heb gekregen.

De Toon had een instelling voor aanvoertemperatuur, en voor het aantal graden dat het systeem per uur kan (mocht?) opwarmen. Deze had ik laag gezet, op 1 graad per uur, en (als ik het goed had uit mijn hoofd 35 of 30 graden aanvoertemperatuur).

Hoe dit precies werkte en wat het deed is me niet helemaal duidelijk, maar nu ik dat naar cv instellingen (3 graden per uur en 80 graden aanvoer) gedraagt de Toon zich weer prima en staat CHenabled ook aan als de temperatuur maar 0.1 onder de vraagtemperatuur zit.

Ik vroeg me wel af: stel dat ik hier een Opentherm gateway tussen had gehangen, en ik had CHenabled standaard op aan gezet, wat gebeurd er dan als de temperatuur overschreden wordt? Stel dat de temperatuur 0.2 boven de vraagtemperatuur ligt, maar CHenabled staat nog wel op aan, wat doet de Quatt dan? (met die tegenstrijdige informatie).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• sjoerd-p
onlinaius schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:12:
Ik mag hier dan het risico lopen dat ik het verwijt krijg Quatt aan het bashen te zijn, maar ik vind de ervaringen die ik hier in de laatste pagina's lees met AE toch wel aardig op het alpha testniveau. De basisfunctionaliteit is beperkt beschikbaar, maar alles er omheen werkt niet of nauwelijks.
Het is inderdaad even net hoe je ertegenaan kijkt. Is mijn huis warm en kan ik warm douchen? Ja! Maar het inzicht via de Quatt app klopt niet en ik ben bang dat ik veel meer energie verbruik dan nodig zou zijn en op de verkeerde momenten. En om dat goed vast te kunnen stellen heb ik dus eigenlijk juist weer dat inzicht nodig. Dus misschien toch maar losse energiemeters ertussen gaan stoppen. De Duo zit op 1 fase en kwam in het verleden overeen met de metingen die gedaan werden. Rapporteerde iets teveel t.o.v. werkelijkheid. Helaas klopt die data nu niet meer in de app voor de AE gebruikers en Quatt is dat aan het oplossen (hier op het forum bevestigd). De AE zit op een andere fase en die zou ik los kunnen gaan meten. Want in de data feed zit die informatie helaas niet, voor zover ik het nu kan zien.

Dus is het een Alpha product? Het doet in principe wat het moet doen. Warm huis en warm water. Maar of het echt efficiënt werkt, is nog even gissen helaas. Warmtebeeld camera en dergelijke laten zien dat er misschien toch wat foute designkeuzes gemaakt zijn in de aansluitingen en losse energiemetingen laten zien dat er totaal niets "slims" in de aansturing lijkt te zitten. En dat vind ik wel erg zuur, want was juist een reden om met dynamisch energiecontract voor AE te kiezen.

Maar als ik ook problemen had gehad met een warm huis of warm water, was de wife acceptance factor veel meer omlaag gegaan dan wanneer we mogelijk alleen teveel energiekosten maken _/-\o_

• abbeyrules
Eens, het doet wat het moet doen. Eigenlijk zijn we functioneel meer tevreden dan verwacht. Hoeveelheid water in de XL versie is meer dan verwacht, nog niet onder een koude douche gestaan terwijl we dat stiekem wel ingecalculeerd hadden. De app en de slimmigheidjes blijven wat achter inderdaad. Maar het systeem doet wel wat het moet doen. Ik heb met het koude weer wat kunnen pielen en de HC werkt zowel in normaal gebruik als in back-up zoals verwacht. Dus ook 2KW extra erbij stoppen in de verwarming als de duo al op max staat te stampen.

En heel eerlijk wist ik bij de CV ketel ook niet hoeveel gas er naar de douche ging en hoeveel naar de verwarming. Of wat de COP was en of het zuinig was of niet. Hij deed het en verstookte gas, aan het eind van het jaar een rekening op de mat. Warm water en warm huis. Dat is er nu ook (warm water en warm huis), terwijl de kosten daarvoor lager liggen.

• Erik1805
WAF1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:19:
[...]

Op basis van mijn ervaring zie ik niks vreemds. Je temperatuur daalt in de nacht onder het nulpunt dus lage COP. Tegelijkertijd ben je de temperatuur langzaam aan het opbouwen. Ook heb je de app op besparen staan. Dat triggert de gasketel. Het zijn de omstandigheden die samen vallen. Het is precies de reden waarom ik vorig jaar laat in de herfst, toen het kouder werd, af stapte van een opbouwend schema.

Ik weet dat in mijn huis, dat zodra de buitentemperatuur richting de min 2 graden gaat, het gas (even) aan gaat. Dat is dus niet het moment dat ik ook de temperatuur weer moet opbouwen, want dan gaat het gas langer aan. Persoonlijk wil ik juist testen in hoeverre ik mijn huis alleen op stroom kan verwarmen, ik heb de app. daarom op duurzaam staan. Sinds augustus vorig jaar, scoor ik 99%, wat ik met alleen radiatoren, die nog niet optimaal zijn ingeregeld, heel netjes vind.

Wil jij goed kunnen vergelijken dan moet je de omstandigheden niet veranderen. Ik betwijfel dan ook of het nut heeft, als je alleen radiatoren in huis hebt, je tarieven op dynamisch te zetten. Je hebt namelijk met alleen radiatoren nauwelijks bufferend vermogen. Gebruik je zoals jij ook nog een batterij dan zou het in mijn redenering het handiger zijn om de app. op duurzaam te zetten.
Dank je wel voor de uitgebreide toelichting. Als ik hem op duurzaam zegt en de Quatt redt echt echt niet. gaat de cv dan alsnog aan?

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

All Electric gebruikers:
[Afbeelding]

1) Ik heb er een kWh meter tussen zitten, dus ik weet in ieder geval hoeveel er wordt opgenomen. Kanttekening hierbij is als je bijvoorbeeld de sound slider niet op normaal hebt staan hij ook de backup heater gaat gebruiken om ofwel het vat op te laden als het koud is buiten, ofwel om de verwarming te ondersteunen. Die is duidelijk te herkennen, ook aan de app aan 2 kW extra gebruik op dat moment.

2) Dit probleem heb ik al meerdere malen gemeld, dit gebeurd hier vooral tijdens het verwarmen in de laatste 20 minuten ofzo. Helaas geen antwoord anders als : Ja, de software is nog niet optimaal

3) Die doucheminuten zijn feitelijk gewoon onbruikbaar (hier iig op een XL). Hij lijkt alleen te meten op de onderste temperatuur, ik had van de week na 20 minuten warm water gebruik al een melding dat we op 25% resterend zaten, terwijl de middelste en bovenste temperatuur sensor nog 58 graden aan gaven. Ook zie ik geregeld dat hij in eerste instantie vrijwel niets detecteert, vervolgens in ene dropt naar bijvoorbeeld nog maar 15 minuten, maar als je dan nog 20 minuten water gebruikt is die nog niet leeg zoals verwacht. Hij zakt dan naar bijvoorbeeld 12 minuten en blijft daar lang op hangen. Als je dit aan 1 stuk door gebruikt gaat dit nog wel goed, als er een pauze in zit van bijvoorbeeld 2 minuten, dan gaat die ondanks dat het warme water heet genoeg is toch te 2kW verwarmen erbij zetten voor de rest van het verbruik. Inmiddels ook 3x gemeld, het antwoord kwam voor mij over alsof het voor hun een non-issue is. Hij blijft daarna ook vrolijk verwarmen met de 2kW, tot je de CIC reset.

4) Hij draait bij ons meestal meer dan eens per week een Legionella run. Ik heb de belofte van de voordelige momenten nog niet gezien, dat is bij ons denk 1 keer gebeurd. Je kunt die status zien op de Json pagina, maar ook aan het maximale verbruik wat bij ons dan rond de 1000 watt is maar ook is dat het enige moment dat de doucheminuten naar, in ons geval 53 minuten gaan, wat 88% is. Want sinds de verbeterde indicatie van de tijd kan die geen 100% meer aangeven.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Je kan het wellicht Beta testing noemen, maar er zitten gewoon nog vreemde bugs in, dan de geluidsproblemen die dus bij een aantal installaties spelen. Ik las nu ook online dat je nu kunt kiezen wat voor instroom beperking je hebt (Liters per minuut), dat heb ik ook al een keer gevraagd bij Quatt of dat dan bij ons kan worden aangepast, want hij is hier 8 liter per minuut en als de AE dan niet erg heet is, duurt het vullen van het bad heel erg lang. Maar zag dat hier bij sommige als 9 en/of 10 liter per minuut is aangeboden.

Feitelijk zou de AE ook zeker nog niet de Pilot Fase uit moeten zijn, want lang niet alles werkt zoals het zou moeten. Ja we hebben warm water en verwarming, maar zeker niet volledig efficient of voordelig. Daarnaast blijven we hier dus om de bugs en het geluid heen werken, wat het dus in dat opzicht heel oncomfortabel maakt.

Maar ik ben blij dat je je echte mening deelt, want er moet toch een moment komen dat Quatt wakker wordt en bedenkt: Ja, dit moeten we echt nu gaan oplossen en niet Q4 2027 ofzo.

• onlinaius
Toch wat positiever dus dan ik op basis van de eerdere posts gedacht had dus.
Eigelijk dus ook een beetje wat je ziet bij de Hybrid, de software is matig.

Ik blijf het apart vinden, omdat ik Quatt lang heb gezien als een softwarebedrijf, maar toch lijkt de focus daar niet echt op te liggen. Waar de focus dan wel ligt vind ik moeilijk. De hardware, de installatie of de klantenservice lijkt het ook niet te zien. Nieuwe producten verzinnen misschien?

Ik heb het afgelopen dagen al eerder aangehaald zien worden: volgens Quatt is er een aardig development team (Quatt lab?), maar ik kan moeilijk mijn vinger leggen op waar die momenteel mee bezig te zijn. Er moet toch binnenkort een knaller van een softwarepakket (EnergyOS?) komen, want ik kan me niet voorstellen dat je met een heel development team in meerdere maanden niet verder komt dan het basaal implementeren van dynamische tarieven.

• s020506
  • Laatst online: 07:05

Ik vroeg me wel af: stel dat ik hier een Opentherm gateway tussen had gehangen, en ik had CHenabled standaard op aan gezet, wat gebeurd er dan als de temperatuur overschreden wordt? Stel dat de temperatuur 0.2 boven de vraagtemperatuur ligt, maar CHenabled staat nog wel op aan, wat doet de Quatt dan? (met die tegenstrijdige informatie).
Uit ervaring: dat ligt eraan hoe warm het buiten is. En waarschijnlijk aan de door Quatt ingestelde stooklijn. Op zondag ochtend redde de Quatt het zelf niet meer en pompte de cv behoorlijk wat warmte het huis in. Maar zelfs op 0,8 boven setpoint bleef hij rustig doordraaien. Maar bij een graad of 10 buiten slaat hij af bij 0,2 boven setpoint. Bij mij dan.

PVoutput

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik ben ook niet echt enthousiast, zou op zich graag AE willen als aanvulling op mijn Duo V1. Maar:
- (te)veel geluidsproductie
- geen betrouwbare available douche minuten indicatie
- aansluiten zonder thermosifon
- weinig invloed op wanneer er verwarmd wordt
Vind ik toch wel zaken waarop bij ons de WAF absoluut gaat scoren

• onlinaius
OmeJoyo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:03:
Je kan het wellicht Beta testing noemen.
Beta is voor mij toch wat meer 'het product is af, maar we hebben een wat grootschaligere test nodig om de laatste bugs er uit te halen.'

Dit is voor mij toch echt meer een Alpha: we laten een eerste basis zien, en alles er omheen moet nog ontwikkeld worden.
OmeJoyo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:03:
Ik las nu ook online dat je nu kunt kiezen wat voor instroom beperking je hebt (Liters per minuut), dat heb ik ook al een keer gevraagd bij Quatt of dat dan bij ons kan worden aangepast, want hij is hier 8 liter per minuut en als de AE dan niet erg heet is, duurt het vullen van het bad heel erg lang. Maar zag dat hier bij sommige als 9 en/of 10 liter per minuut is aangeboden.
Dat is wel een mogelijk voordeel van de Quatt oplossing ten opzichte van een normale WPB. Die laatste zit op de waterleiding aangesloten, en daarbij kun je de instroom (neem ik aan) niet beperken (want dan ben je de druk op het vat kwijt).

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eahho_O0UpJ-WYU3IK1neLTPqvc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zAxbrSnyP2KdzO4tO9PxviyB.png?f=fotoalbum_large

Krijg net dit ticket binnen van Quatt, had al wel raar gedrag gezien in HP1.

Nu kan ik me herinneren ergens te hebben gelezen dat dit bij een andere Tweaker ook was en gratis is opgelost. Aangezien de discussie voor de Quatt Care ook nog steeds loopt.

Weet verder iemand wat die ODU disconnect is? Druk in koudemiddel circuit die snap ik wel.

• onlinaius
raven22 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:12:
[...]

Ik ben ook niet echt enthousiast, zou op zich graag AE willen als aanvulling op mijn Duo V1. Maar:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik altijd een beetje een azijnpisser ben geweest op de AE, dus misschien is mijn mening daarin niet zo representatief.

Toen deze werd voorgesteld was mijn reactie ongeveer:

"Dit klinkt als een nodeloos ingewikkeld concept. Ik snap dat er voordelen kunnen zitten aan slim integreren, bijvoorbeeld doordat je warmte kunt opslaan in het boilervat, en doordat je warmte uit de woning kunt terugwinnen. De math klopt echter niet: je wint fors bedrag aan extra installatiekosten niet terug (toen was nog niet bekend wat de prijzen werden) met een klein beetje warmteopslag, en door in de zomer wat warmte van de chills te kunnen hergebruiken. Daarnaast heb je in een complexer systeem meer plekken waar het mis kan gaan, en mis je de flexibiliteit van 2 losse systemen."

Tot nu toe ben ik niet overtuigt dat ik toen ongelijk had. Als Quatt opeens met fabelachtige software komt die dit allemaal perfect weet te regelen, en daarbij alle beschikbare data gebruikt om de meest efficiente manier van verwarmen en SWW bereiden te voorspellen krijg ik misschien ongelijk, maar vooralsnog zie ik geen reden om aan te nemen dat hun software opeens wel neusje van de zalm gaat worden.

• sjoerd-p
raven22 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:12:
[...]

- (Te)veel geluidsproductie hebben wij gelukkig niet. Hij zit in een ketelhok en de slaapkamer ernaast hoort hem nauwelijks. En eventueel kan ik hem 's nachts automatisch uitzetten via de app, maar dat doen we dus niet. Wel bijzonder dat de brom (rond de 50Hz) elders in het huis soms harder te horen is dan de kamer ernaast.
- Geen betrouwbare minuten is vervelend, maar omdat we nog nooit zonder warm water hebben gezeten, voor ons nog niet echt een probleem. Met ons L vat gebruiken we gewoon wanneer we willen en douchen we wanneer we willen. Dus in de praktijk merk ik vooral dat de waterdruk minder wordt omdat er minder koud water bij komt. Maar nog niet tot een echt storende slappe straal.
- Die thermosyphon is echt wel een dingetje. Gecombineerd met dat ik dus nog niet het totaalverbruik kan zien om te snappen hoeveel we echt verspillen. Want dan moet ik zowel de Heat Charger meten, maar ook welk deel van de Duo nodig was om dat vermogen weer aan de Heat Charger te leveren. Ik heb echt geen idee of we het hier over een Euro per dag of meer hebben. In de zomer waar er geen warmtevraag in het huis is, is het misschien beter te zien.
- Weinig invloed op wanneer er verwarmd wordt vind ik wel echt een groot issue. Dat moet echt slimmer met dynamische tarieven. En al helemaal niet de 2kW verwarming bijschakelen tenzij ik dat handmatig toesta. Dan maar langer wachten tot de volgende persoon kan douchen als hij echt leeg zou zijn (wat nog nooit gebeurd is). Geef me op z'n minst de keuze om verspilling tegen te gaan! Prima als hij 's avonds leeg is en de volgende ochtend pas weer vol. Hoef je echt niet de 2kW bij te schakelen. En ik zou dus wel graag ergens in de datafeed willen zien wanneer die 2kW wordt bijgeschakeld om inzicht te krijgen. Maar dat is volgens mij ook niet mogelijk zonder eigen meter te plaatsen op deze groep.

• onlinaius
sjoerd-p schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:24:
- Die thermosyphon is echt wel een dingetje. Gecombineerd met dat ik dus nog niet het totaalverbruik kan zien om te snappen hoeveel we echt verspillen. Want dan moet ik zowel de Heat Charger meten, maar ook welk deel van de Duo nodig was om dat vermogen weer aan de Heat Charger te leveren. Ik heb echt geen idee of we het hier over een Euro per dag of meer hebben. In de zomer waar er geen warmtevraag in het huis is, is het misschien beter te zien.
De HC laat via de HA integratie nog niets los?

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
sjoerd-p schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:24:
[...]

- (Te)veel geluidsproductie hebben wij gelukkig niet. Hij zit in een ketelhok en de slaapkamer ernaast hoort hem nauwelijks. En eventueel kan ik hem 's nachts automatisch uitzetten via de app, maar dat doen we dus niet. Wel bijzonder dat de brom (rond de 50Hz) elders in het huis soms harder te horen is dan de kamer ernaast.
Hij zou bij ons bovenaan een open trappenhuis komen. Dat gaat dus nooit goedkomen hier. Een betere plek is de inpandige garage, maar dan moet de zaak verplaatst worden. En hoewel dat prima zou kunnen weigert Quatt dat omdat 'hun installateurs' daar geen ervaring mee hebben. Pff zou het zelf nog wel aandurven, zo ingewikkeld is het nou ook weer niet. En d emannen die hier de duo hebben aangesloten waren volgens mij zeer capabel.

[ Voor 6% gewijzigd door raven22 op 25-11-2025 16:57 ]

• sjoerd-p
onlinaius schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:28:
[...]

De HC laat via de HA integratie nog niets los?
Jawel, o.a. het actuele verbruik van de Heat Charger en allerlei andere waardes. Maar dus niet het verbruik per uur/dag (tenzij ik zelf actuele waarde x tijdsduur steeds blijf berekenen?). En ik twijfel of die 2kW backup heater die in de boiler zelf zit wel in die waarde opgenomen is. Ik vermoed van niet. Ik heb hem nooit boven de 800W zien gaan, maar misschien wordt onze backup heater niet gebruikt? Als het er niet in zit, kan er dus 2kW extra gestookt worden die ik volgens mij nergens in de data terug kan vinden....

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:07
Hier een update over de status van de plaatsing van de AE. Afgelopen vrijdag kreeg ik een mail. Ik had, ik denk toevallig, ook die dag nog gebeld met de vraag of er al meer duidelijkheid was over de plaatsing. Kreeg toen te horen dat er niet meer ingepland wordt…

Korte samenvatting van de mail:

‘Dit jaar worden er geen plaatsing van de all electric meer ingepland. Ter compensatie krijg je 200 euro korting op de rekening.’

Dan een bla bla verhaal over dat het zo druk is. En een bla bla verhaal over een steeds slimmere AE. En de mededeling dat plaatsing in 2026 plaats vindt…

Kortom ik heb een aanbetaling van 70 procent gedaan. En geen idee wanneer dat ding komt.

Tegelijk een en al reclames voor nu nog subsidie op 2 duo en in plannen in 2025!
Dus dat kan wel… in 2025…?

Ben er best een beetje klaar mee… die 200 euro is dan wel weer netjes, tegelijk vind ik deze manier van werken echt geen stijl…

• onlinaius
sjoerd-p schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:09:
[...]

Jawel, o.a. het actuele verbruik van de Heat Charger en allerlei andere waardes. Maar dus niet het verbruik per uur/dag (tenzij ik zelf actuele waarde x tijdsduur steeds blijf berekenen?). En ik twijfel of die 2kW backup heater die in de boiler zelf zit wel in die waarde opgenomen is. Ik vermoed van niet. Ik heb hem nooit boven de 800W zien gaan, maar misschien wordt onze backup heater niet gebruikt? Als het er niet in zit, kan er dus 2kW extra gestookt worden die ik volgens mij nergens in de data terug kan vinden....
En bij die waarde zit niet heel toevallig hoeveel warmte er verplaatst wordt? Want met het actuele verbruik en verplaatste warmte (kan ook met stroomsnelheid + watertemp in en watertemp uit) kun je berekenen wat de COP van de HC is, en welk stroomverbruik van de buitenunit je kunt toewijzen aan SWW. Je hebt al HA draaien, dus daar kun je (mits die data beschikbaar is) van alles mee berekenen.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:30
CPM schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:18:
@clubeddie heb je nog meer info over de 3.14.3 firmware gekregen?
Neem laatste update informatie is 3.14.0 beta, denk dat ze wat bugfixes hebben gedaan?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:57
Erik1805 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:40:
[...]

Dank je wel voor de uitgebreide toelichting. Als ik hem op duurzaam zegt en de Quatt redt echt echt niet. gaat de cv dan alsnog aan?
Ja, cv zal gewoon meehelpen alleen minder snel.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-12 11:01
onlinaius schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:08:
Ik blijf het apart vinden, omdat ik Quatt lang heb gezien als een softwarebedrijf, maar toch lijkt de focus daar niet echt op te liggen. Waar de focus dan wel ligt vind ik moeilijk. De hardware, de installatie of de klantenservice lijkt het ook niet te zien. Nieuwe producten verzinnen misschien?
veel nieuwe producten. Ik ben persoonlijk niet echt blij dat ze ook nog thuisbatterijen verkopen (lijkt me al overvolle markt met cowboys) en nu zelfs energiecontracten gaan verkopen? Als je alles perfect op orde hebt kwa service kun je dat misschien gaan overwegen maar nu vind ik het vooral storend.
De oprichters zijn toch vrij snelle/commerciële jongens. Op zich ben ik wel tevreden met het product of eigenlijk het feit dat ik nu een warmtepomp heb dus laat ik niet teveel mopperen.
Pagina: 1 ... 308 ... 324 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.