Erik1805 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:10:
Zo wordt het niet besparen. Ik heb het idee dat de cv vaker aanslaat dan vorige jaar. Ik heb in de app wel dynamische tarieven aangeven. Geen idee waarom de cv steeds aanspringt. Zo heel koud is het niet. Dat wordt straks wat als het echt koud gaat worden.
[Afbeelding]
Ik heb even naar de dynamische tarieven van 25 november gekeken, maar die zijn tot 07:00 gewoon laag genoeg (25 cent all-in).
Daarnaast zie ik ook een structureel lage COP in de grafiek en slechts kleine stapjes om de temperatuur niet eens zo hoog te krijgen.
De meest logische verklaring is dat je afgiftesysteem niet goed werkt. Dus ofwel ergens een bypass die warm water meteen retour stuurt, een kleine radiator die dat doet of thermostaatknoppen die dicht slaan omdat ze lager ingesteld staan.
Als je Tado knoppen hebt, zet deze dan allemaal eens op maximaal verwarmen zodat ze niet blokkeren) en let op dat ze de warmtevraag naar de ketel niet bepalen (alleen de thermostaat mag leidend zijn voor alle ruimtes).
Meet dan bij normaal stoken (bijv constant 20 graden) de aanvoer en retour temperatuur van alle radiatoren meteen na elkaar door en noteer ze in een spreadsheet. Als er radiatoren zijn die te heet retour sturen, dan moet je die verder afknijpen met het voetventiel.
De Tado knoppen en andere thermostaatknoppen doen dit te wisselend. Die kan je wel als begrenzer gebruiken voor ruimtes die door zoninval of een dubbele functie van de ruimte soms kouder moeten, maar probeer dat zo min mogelijk te doen.
Door in elke ruimte de radiatoren hun maximale afgifte te geven krijg je balans in het systeem en hoeven andere radiatoren in huis niet harder te werken om de warmte van de Quatt af te voeren.
Met je radiator ventilatoren help je hier natuurlijk al bij, al moet je wel opletten dat die dus altijd mee moeten doen als je het waterzijdig inregelen daar op baseert. Probeer eerst om de retourtemperatuur van elke radiator gelijk te krijgen door alles eerst zo open mogelijk te houden en dan te gaan knijpen bij radiatoren die het heetst retour sturen en dan elke 15 minuten weer de balans op te maken en dan de volgende warmste retour te stellen. Je zal dan ook zien dat de overige radiatoren een hogere aanvoer en retourtemperatuur krijgen.
Zodra die temperaturen gelijk zijn kan je natuurlijk nog verder knijpen als je het ergens echt te warm vind worden voor comfort, maar voor eventuele besparingen hoef je dat niet te doen. Een warmtepomp is super gevoelig voor de aanvoertemperatuur en radiatoren hebben gewoonweg weinig vermogen, dus hoe meer er goed mee doen, hoe minder heet ze zullen worden bij dezelfde vraag.
Zorg ook dat voetventielen van de radiatoren in je woonkamer zo veel mogelijk open staan als je begint met inregelen. Die staan over het algemeen verder weg van je ketel dus die moet je minder weerstand geven. Daarnaast moet je die ook vooral niet begrenzen met thermostaatknoppen als de thermostaat daar ook hangt.
Door bij 20 graden de afgifte van elke radiator in elk vertrek te optimaliseren zal de COP omhoog gaan omdat CiC de aanvoertemperatuur minder laat stijgen om de berekende afgifte in de woning te halen. Dit werkt dan vervolgens ook bij andere temperaturen omdat het aantal liters per uur per radiator goed verdeeld is.
Je kan eventueel nog kijken naar het vermogen en de maximum aanvoertemperatuur van je ketel, maar ik denk eerder dat dit de problemen laat zien dan dat deze ze veroorzaakt.