• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33
OmeJoyo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:20:
[Afbeelding]

Krijg net dit ticket binnen van Quatt, had al wel raar gedrag gezien in HP1.

Nu kan ik me herinneren ergens te hebben gelezen dat dit bij een andere Tweaker ook was en gratis is opgelost. Aangezien de discussie voor de Quatt Care ook nog steeds loopt.

Weet verder iemand wat die ODU disconnect is? Druk in koudemiddel circuit die snap ik wel.
OutDoor Unit
Waarschijnlijk valt de modbus verbinding af en toe weg

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:41
jj85 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:53:
[...]

OutDoor Unit
Waarschijnlijk valt de modbus verbinding af en toe weg
Kan ook een slechte verbinding zijn van de drie draadjes AGB tussen de ODU en de CiC. Kan je ook zelf even losmaken en weer goed aansluiten

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:20
Magreet1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:20:
Hier een update over de status van de plaatsing van de AE. Afgelopen vrijdag kreeg ik een mail. Ik had, ik denk toevallig, ook die dag nog gebeld met de vraag of er al meer duidelijkheid was over de plaatsing. Kreeg toen te horen dat er niet meer ingepland wordt…

Korte samenvatting van de mail:

‘Dit jaar worden er geen plaatsing van de all electric meer ingepland. Ter compensatie krijg je 200 euro korting op de rekening.’

Dan een bla bla verhaal over dat het zo druk is. En een bla bla verhaal over een steeds slimmere AE. En de mededeling dat plaatsing in 2026 plaats vindt…

Kortom ik heb een aanbetaling van 70 procent gedaan. En geen idee wanneer dat ding komt.

Tegelijk een en al reclames voor nu nog subsidie op 2 duo en in plannen in 2025!
Dus dat kan wel… in 2025…?

Ben er best een beetje klaar mee… die 200 euro is dan wel weer netjes, tegelijk vind ik deze manier van werken echt geen stijl…
Op de installatie van die duo’s verdienen ze waarschijnlijk smerig veel dus beter om daar nog het jaar even mee vol te maken totdat de subsidieregelingen worden gecorrigeerd om dit geitenpaadje te voorkomen.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:00
clubeddie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:13:
[...]

Neem laatste update informatie is 3.14.0 beta, denk dat ze wat bugfixes hebben gedaan?
Is er een nieuwere versie dan 3.14.0? Ik ben betatester, maar heb nog steeds die versie.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• jj85
pietjm schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:37:
[...]

Is er een nieuwere versie dan 3.14.0? Ik ben betatester, maar heb nog steeds die versie.
3.14.3

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 29-12 08:52
Erik1805 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:16:
[...]

Dit schema heb ik al sinds het begin en gaf nooit een probleem
Springt de cv niet bij vanwege hoge dynamische elektriciteitstarieven? Dat zou verklaren waarom de cv nu meer bij springt dan bij vaste tarieven.
CPM schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:16:
[...]

Post dan even de rest van de afbeelding uit de app, want daar staat meer info. 8)
Haha soepel, Hierbij de uitdraai. Cv staat op alleen tapwater dus waarom die in het overzicht staat is mij niet duidelijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeHEVLQlIAEE66YbeIiVYmt_rvM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fb0VXpwsI1zEPDFf7Y9AnYhG.png?f=fotoalbum_large

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-12 20:35
Erik1805 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:40:
[...]

Dank je wel voor de uitgebreide toelichting. Als ik hem op duurzaam zegt en de Quatt redt echt echt niet. gaat de cv dan alsnog aan?
Ja, tenzij je de CV dusdanig hebt ingesteld dat deze niet kan bijspringen. (Sommige foremleden stellen dat zo in) Het is belangrijk dat het vermogen en/of de temperatuur van de CV-ketel niet te hoog staat anders voegt deze in een keer te veel warmte toe en krijg je overshoots. Uit mijn hoofd moet deze op 50 graden staan.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

[...]

Neem laatste update informatie is 3.14.0 beta, denk dat ze wat bugfixes hebben gedaan?
Ik zit ook op 3.14.3.
In de 3.14.0 zou de flipperkast Quatt opgelost moeten zijn, maar het is te koud om dat te kunnen testen.
Moet zeggen dat de Quatt nu behoorlijk stabiel draait.

Ik kwam trouwens een artikel tegen die ging over de Europese Data Act (Verordening (EU) 2023/2854).
ChatGPT
De Data Act geeft gebruikers controle over de data die hun slimme apparaten genereren — en verplicht bedrijven om die data eerlijk, toegankelijk en deelbaar te maken.

Kortom, kunnen we binnenkort data rechstreeks bij Quatt ophalen ipv zelf loggen?

[ Voor 31% gewijzigd door CPM op 25-11-2025 22:39 ]

Hier tekenen aub ......

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-12 13:37
CPM schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:22:
[...]

Ik zit ook op 3.14.3.
In de 3.14.0 zou de flipperkast Quatt opgelost moeten zijn, maar het is te koud om dat te kunnen testen.
Moet zeggen dat de Quatt nu behoorlijk stabiel draait.

Ik kwam trouwens een artikel tegen die ging over de Europese Data Act (Verordening (EU) 2023/2854).
ChatGPT
De Data Act geeft gebruikers controle over de data die hun slimme apparaten genereren — en verplicht bedrijven om die data eerlijk, toegankelijk en deelbaar te maken.

Kortom, kunnen we binnenkort data rechstreeks bij Quatt ophalen ipv zelf loggen?
Die wet zegt weinig over het 'hoe'. Verplicht niet tot realtime en nu. Formulier in vullen en 3 maanden later een zipje met wat data is ook prima.

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12 11:25
Ik heb sinds september een quatt hybrid, en nu zie ik net dat de hele achterkant van de buitenunit is bedekt met een wit laagje ijs. Is dat normaal?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1qRR8lAPL_U1-5YZYhw1kAvvlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8ZqN7lWtfaHLblQrH6mci7c.jpg?f=fotoalbum_large

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-12 08:30
draayertje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:05:
Ik heb sinds september een quatt hybrid, en nu zie ik net dat de hele achterkant van de buitenunit is bedekt met een wit laagje ijs. Is dat normaal?[Afbeelding]
Volledig normaal. Als je max een uurtje wacht zal je zien dat de ontdooicyclus in werking zal treden. De ventilator stopt even met draaien, de radiator warmt zich op en het ijs smelt.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• draayertje
vanquishsdiv schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:10:
[...]

Volledig normaal. Als je max een uurtje wacht zal je zien dat de ontdooicyclus in werking zal treden. De ventilator stopt even met draaien, de radiator warmt zich op en het ijs smelt.
Ah super bedankt voor je reactie! Even uit interresse: waarom zit er een laagje ijs op? Het heeft hier vannacht niet gevroren volgens de buitentemperatuurgrafiek 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7EJUOaukljLrB-xr5R3LHDYFMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzTRAnFPvErFgy4tlv11Dxcu.jpg?f=fotoalbum_large

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:50
draayertje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:24:
[...]

Ah super bedankt voor je reactie! Even uit interresse: waarom zit er een laagje ijs op? Het heeft hier vannacht niet gevroren volgens de buitentemperatuurgrafiek 🤔

[Afbeelding]
warmtepomp onttrekt warmte uit de lucht en maakt het dus nog kouder. Als buitentemperatuur 2 graden is, is het op de lamellen van de warmtepomp een paar graden kouder en dus wel onder nul. Vervolgens bevriest waterdamp uit de lucht en krijg je je laagje ijs

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

abbeyrules schreef op woensdag 26 november 2025 @ 06:40:
[...]

Die wet zegt weinig over het 'hoe'. Verplicht niet tot realtime en nu. Formulier in vullen en 3 maanden later een zipje met wat data is ook prima.
Het moet ook dezelfde kwaliteit hebben als waarover de leverancier beschikt. En dat is dus realtime en bijv. een API toegang. Je moet ook actuele data aanleveren als je daarover beschikt , en dat is dus op moment van levering de realtime informatie.
Kortom, alle data die de CiC verstuurt moet je in realtime over kunnen beschikken.

Hier tekenen aub ......

• jj85
draayertje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:24:
[...]

[Afbeelding]
Wat @Toby-Wan zegt.
Op dit moment is de verdamper temp ongeveer -2grC en buiten bijna 3grC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lqhyw_o20CIIPbRrIOhx1-XuJCE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yOMz0d5RNrIYfe10D6Uupa6n.png?f=fotoalbum_large

• draayertje
jj85 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:42:
[...]

Wat @Toby-Wan zegt.
Op dit moment is de verdamper temp ongeveer -2grC en buiten bijna 3grC

[Afbeelding]
Dat is ook wel logisch natuurlijk, dat er ijs ontstaat door warmteontrekking. Ik ben nieuw in de warmtepompwereld en ben bezig alles te ontdekken/leren.

Wat een handige infoplaatjes trouwens, kan ik die ook ergens tevoorschijn toveren?

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-12 13:47
Afgelopen maandag mijn stooklijn ‘uitgerekend’ en naar aanleiding daarvan deze bij quatt laten aanpassen. Nu zijn de temperaturen vandaag en gister opzich ook niet heel nadelig, tussen de 3 en 5 graden hier. Maar ik heb nog niet eerder zo een fijne werking gezien. Op tijd reageren op stijgingen en dalingen waardoor de under en overshoots minimaal blijven en hij gaat niet meer zo snel naar vol vermogen. Dus een tip voor iedereen. Ga aan de slag met je stooklijn, kost je 1 misschien 2 uurtjes maar het helpt echt!

• jj85
draayertje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:55:
[...]
Wat een handige infoplaatjes trouwens, kan ik die ook ergens tevoorschijn toveren?
Met de modbus sniffer: https://github.com/M10tech/Quatt-sniffer
Zie ook dit topic Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-12 09:44
Erik1805 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:10:
Zo wordt het niet besparen. Ik heb het idee dat de cv vaker aanslaat dan vorige jaar. Ik heb in de app wel dynamische tarieven aangeven. Geen idee waarom de cv steeds aanspringt. Zo heel koud is het niet. Dat wordt straks wat als het echt koud gaat worden.

[Afbeelding]
Ik heb even naar de dynamische tarieven van 25 november gekeken, maar die zijn tot 07:00 gewoon laag genoeg (25 cent all-in).

Daarnaast zie ik ook een structureel lage COP in de grafiek en slechts kleine stapjes om de temperatuur niet eens zo hoog te krijgen.

De meest logische verklaring is dat je afgiftesysteem niet goed werkt. Dus ofwel ergens een bypass die warm water meteen retour stuurt, een kleine radiator die dat doet of thermostaatknoppen die dicht slaan omdat ze lager ingesteld staan.

Als je Tado knoppen hebt, zet deze dan allemaal eens op maximaal verwarmen zodat ze niet blokkeren) en let op dat ze de warmtevraag naar de ketel niet bepalen (alleen de thermostaat mag leidend zijn voor alle ruimtes).
Meet dan bij normaal stoken (bijv constant 20 graden) de aanvoer en retour temperatuur van alle radiatoren meteen na elkaar door en noteer ze in een spreadsheet. Als er radiatoren zijn die te heet retour sturen, dan moet je die verder afknijpen met het voetventiel.

De Tado knoppen en andere thermostaatknoppen doen dit te wisselend. Die kan je wel als begrenzer gebruiken voor ruimtes die door zoninval of een dubbele functie van de ruimte soms kouder moeten, maar probeer dat zo min mogelijk te doen.

Door in elke ruimte de radiatoren hun maximale afgifte te geven krijg je balans in het systeem en hoeven andere radiatoren in huis niet harder te werken om de warmte van de Quatt af te voeren.

Met je radiator ventilatoren help je hier natuurlijk al bij, al moet je wel opletten dat die dus altijd mee moeten doen als je het waterzijdig inregelen daar op baseert. Probeer eerst om de retourtemperatuur van elke radiator gelijk te krijgen door alles eerst zo open mogelijk te houden en dan te gaan knijpen bij radiatoren die het heetst retour sturen en dan elke 15 minuten weer de balans op te maken en dan de volgende warmste retour te stellen. Je zal dan ook zien dat de overige radiatoren een hogere aanvoer en retourtemperatuur krijgen.

Zodra die temperaturen gelijk zijn kan je natuurlijk nog verder knijpen als je het ergens echt te warm vind worden voor comfort, maar voor eventuele besparingen hoef je dat niet te doen. Een warmtepomp is super gevoelig voor de aanvoertemperatuur en radiatoren hebben gewoonweg weinig vermogen, dus hoe meer er goed mee doen, hoe minder heet ze zullen worden bij dezelfde vraag.

Zorg ook dat voetventielen van de radiatoren in je woonkamer zo veel mogelijk open staan als je begint met inregelen. Die staan over het algemeen verder weg van je ketel dus die moet je minder weerstand geven. Daarnaast moet je die ook vooral niet begrenzen met thermostaatknoppen als de thermostaat daar ook hangt.

Door bij 20 graden de afgifte van elke radiator in elk vertrek te optimaliseren zal de COP omhoog gaan omdat CiC de aanvoertemperatuur minder laat stijgen om de berekende afgifte in de woning te halen. Dit werkt dan vervolgens ook bij andere temperaturen omdat het aantal liters per uur per radiator goed verdeeld is.

Je kan eventueel nog kijken naar het vermogen en de maximum aanvoertemperatuur van je ketel, maar ik denk eerder dat dit de problemen laat zien dan dat deze ze veroorzaakt.

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-12 21:46
Pringo schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:45:
[...]

Ik had het in een uurtje klaar zojuist. de data van afgelopen jaar. TIP; Laat ChatGPT de temperatuur gemiddelde van jouw locatie in een excel zetten, kan je hem zo kopiëren en plakken in je eigen overzicht(wel even wat steekproeven doen, maar bij mij klopte die).

Succes
Top, ik ga hier ook mee aan de slag! Goeie tip om chatGPT hiervoor in te zetten.
De huidige stooklijn heb je gewoon bij Quatt via support opgevraagd?

Ik heb afgelopen jaar een geschat gasverbruik van zo'n 15 kuub gas gehad, dus zo'n 138 kWh warmte van de CV-ketel. Deze data kan ik dus uit de Quatt app overnemen?

Qua Warmte kWh vul ik de data in die de Quatt app weergeeft bij "xx kWh warmte door Quatt"?
Alvast bedankt voor jullie informatie!

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• netappie
WAF1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:20:
[...]

Ja, tenzij je de CV dusdanig hebt ingesteld dat deze niet kan bijspringen. (Sommige foremleden stellen dat zo in) Het is belangrijk dat het vermogen en/of de temperatuur van de CV-ketel niet te hoog staat anders voegt deze in een keer te veel warmte toe en krijg je overshoots. Uit mijn hoofd moet deze op 50 graden staan.
@Erik1805 Let ook op dat de berekening van Quatt voor het besparen gebaseerd is op de prijs inclusief energiebelasting. Dus als je genoeg zonnepanelen hebt om het warmtepompgebruik met salderen op jaarbasis op te vangen, dan kost stroom van 25 cent je eigenlijk maar 12,7 cent.

Op dinsdag 25 november 2025 was de dynamische gasprijs bij ANWB 111 cent per m3, dus met 8,8 kWh warmte per m3 is dat 12,6 cent per kWh. Dus als je niet genoeg zonnepanelen hebt, dan is een COP van 2 ongeveer het omslagpunt met 25 cent per kWh stroom, maar met het salderen van je zonnepanelen overschot bespaar je gewoon de helft doordat je 12,3 cent terug krijgt, wat met gas niet lukt.

De instellingen van de gasketel hangen van de woning af. De Quatt gaat zelf tot 55 graden in de meest optimale omstandigheden, maar dan is de COP wel erg laag. Meer bepalend is wat je CV ketel als minimum vermogen heeft. Want als je een 35 kW model hebt hangen dan kan die op minimaal vermogen zijn warmte waarschijnlijk niet kwijt met 50 graden en een beperkt volume aan radiatoren.

Het vermogen terugschroeven tot het minimum is dan een goede manier om pendelen te voorkomen en met opentherm aansturing van de ketel heeft het hard begrenzen van de aanvoer ook minder zin omdat de CiC dat al doet.

• Pringo
Vetifuro schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:49:
[...]

Top, ik ga hier ook mee aan de slag! Goeie tip om chatGPT hiervoor in te zetten.
De huidige stooklijn heb je gewoon bij Quatt via support opgevraagd?

Ik heb afgelopen jaar een geschat gasverbruik van zo'n 15 kuub gas gehad, dus zo'n 138 kWh warmte van de CV-ketel. Deze data kan ik dus uit de Quatt app overnemen?

Qua Warmte kWh vul ik de data in die de Quatt app weergeeft bij "xx kWh warmte door Quatt"?
Alvast bedankt voor jullie informatie!
Ja stooklijn bij Quatt opvragen. Je gebruikt de kWh warmte door Quatt en de kWh cv-ketel idd. En dan pak je ze dus per dag.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:41
netappie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:11:
[...]
Op dinsdag 25 november 2025 was de dynamische gasprijs bij ANWB 111 cent per m3, dus met 8,8 kWh warmte per m3 is dat 12,6 cent per kWh. Dus als je niet genoeg zonnepanelen hebt, dan is een COP van 2 ongeveer het omslagpunt met 25 cent per kWh stroom, maar met het salderen van je zonnepanelen overschot bespaar je gewoon de helft doordat je 12,3 cent terug krijgt, wat met gas niet lukt.

De instellingen van de gasketel hangen van de woning af. De Quatt gaat zelf tot 55 graden in de meest optimale omstandigheden, maar dan is de COP wel erg laag. Meer bepalend is wat je CV ketel als minimum vermogen heeft. Want als je een 35 kW model hebt hangen dan kan die op minimaal vermogen zijn warmte waarschijnlijk niet kwijt met 50 graden en een beperkt volume aan radiatoren.

Het vermogen terugschroeven tot het minimum is dan een goede manier om pendelen te voorkomen en met opentherm aansturing van de ketel heeft het hard begrenzen van de aanvoer ook minder zin omdat de CiC dat al doet.
Ik heb geen zonnepanelen en heb al eens berekend dat mijn minimale COP niet 2 maar 1,5 is voor break even met gas omdat mijn marginale gasprijs veel hoger is ivm mijn totale gasverbruik van ca 450m3 en dat met extra gas verbruik ik snel over de 500m3 ga wat extra kosten geeft

[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 26-11-2025 10:50 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• netappie
TeslaNerd schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:47:
[...]

Ik heb geen zonnepanelen en heb al eens berekend dat mijn minimale COP niet 2 maar 1,5 is voor break even met gas omdat mijn marginale gasprijs veel hoger is ivm mijn totale gasverbruik van ca 450m3 en dat met extra gas verbruik ik snel over de 500m3 ga wat extra kosten geeft
Dat kan inderdaad ook nog een kantelpunt zijn.

Overigens heeft het bijschakelen van een te krachtige gasketel die de temperatuur van de radiatoren even omhoog stuwt ook weer invloed op de COP van de Quatt, waardoor de kostenberekening helemaal in het honderd kan lopen.

Ik laat het zelf gewoon lekker op duurzaam staan en zodra ik naar dynamisch overstap zorg ik gewoon dat de woning ruim op temperatuur is voor 17:00 waarna het thermostaat programma lager gaat en de woning op kookwarmte de piekuren door mag komen.

Momenteel mijd ik qua stoken vooral de uren tussen 23:00 en 07:00 vanwege een hoger daltarief dan normaaltarief bij Greenchoice.

@Erik1805 : Ik ben wel benieuwd of je besparen of duurzaam kiest en je thermostaatprogramma nog aanpast met al deze informatie.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:31
netappie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:55:
[...]

Dat kan inderdaad ook nog een kantelpunt zijn.

Overigens heeft het bijschakelen van een te krachtige gasketel die de temperatuur van de radiatoren even omhoog stuwt ook weer invloed op de COP van de Quatt, waardoor de kostenberekening helemaal in het honderd kan lopen.

Ik laat het zelf gewoon lekker op duurzaam staan en zodra ik naar dynamisch overstap zorg ik gewoon dat de woning ruim op temperatuur is voor 17:00 waarna het thermostaat programma lager gaat en de woning op kookwarmte de piekuren door mag komen.

Momenteel mijd ik qua stoken vooral de uren tussen 23:00 en 07:00 vanwege een hoger daltarief dan normaaltarief bij Greenchoice.

@Erik1805 : Ik ben wel benieuwd of je besparen of duurzaam kiest en je thermostaatprogramma nog aanpast met al deze informatie.
Ja ik ga dat zeker proberen. Ik zal duurzaam gaan proberen. Daarnaast zal ik ook de aanvoer temperatuur van de cv ketel verlagen. Die staat naar mijn idee nu op 60

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• draayertje
Ik merk dat hier veel experts zitten. Misschien kunnen jullie mij vertellen of mijn Quatt goed werkt.

Situatie: 2 onder 1 kap woning uit 2014, 155 m2. lage temperatuur vloerverwarming op alle verdiepingen, intergas HRE36/30 cv ketel. begane grond een houten vloer, rest van de woning pvc vloer.

Sinds september heb ik een quatt hybrid. Op koude dag heb ik het idee dat hij moeite heeft om het warm te krijgen. De thermostaat (een honeywell T6) staat ingesteld op 20 graden. Die laat de temperatuur zakken tot 19,5 alvorens te gaan stoken. Dan is de quatt de hele dag bezig om hem weer boven de 20 graden te krijgen.

Er wordt gestookt met een watertemperatuur tussen de 20 en 30 graden, is dat wel voldoende?

afgelopen zondag heeft de warmtepomp bijna 27 kwh verbruikt, is dit een normaal verbruik voor 1 dag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tj4oXY0LjXYJClbZmJQA2QICtAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsKL6u5hgc0AEc9jTRW7mLEL.jpg?f=fotoalbum_large

• netappie
Erik1805 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:10:
[...]

Ja ik ga dat zeker proberen. Ik zal duurzaam gaan proberen. Daarnaast zal ik ook de aanvoer temperatuur van de cv ketel verlagen. Die staat naar mijn idee nu op 60
Check vooral ook even op het vermogen van de ketel. Naar 60 graden hoeft geen probleem te zijn als het echt nodig is, maar hoe hard die daar naartoe gaat wel.
Op de CiC pagina kan je live meekijken wat de ketel precies doet.
http poort :8080 van het ip adres.

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-12 21:46
draayertje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:36:
Ik merk dat hier veel experts zitten. Misschien kunnen jullie mij vertellen of mijn Quatt goed werkt.

Situatie: 2 onder 1 kap woning uit 2014, 155 m2. lage temperatuur vloerverwarming op alle verdiepingen, intergas HRE36/30 cv ketel. begane grond een houten vloer, rest van de woning pvc vloer.

Sinds september heb ik een quatt hybrid. Op koude dag heb ik het idee dat hij moeite heeft om het warm te krijgen. De thermostaat (een honeywell T6) staat ingesteld op 20 graden. Die laat de temperatuur zakken tot 19,5 alvorens te gaan stoken. Dan is de quatt de hele dag bezig om hem weer boven de 20 graden te krijgen.

Er wordt gestookt met een watertemperatuur tussen de 20 en 30 graden, is dat wel voldoende?

afgelopen zondag heeft de warmtepomp bijna 27 kwh verbruikt, is dit een normaal verbruik voor 1 dag?

[Afbeelding]
Lijkt me een vrij hoog verbruik voor een woning uit 2014 met dat aantal vierkante meters, maar dat zou kunnen zitten in het terugvallen van 20 graden naar 19,5, waardoor hij daarna extra hard moet werken.

Ter vergelijk hieronder mijn grafiekjes. Thermostaat (Tado V2 (denk ik)) altijd ingesteld op 19,7 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rq-wavMZiGAGeRtu5w_xEUzj_I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/leDV0pXv9dlY8yIOiIs447i5.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:02

[Afbeelding]
Die lage watertemperatuur is juist wat je (meestal) wilt: dat geeft een hogere efficientie.

De lage watertemperatuur laat ook zien dat er met de afgifte niets mis is, wat je ook verwacht bij VVW op alle verdiepingen.

De COP vind ik persoonlijk wel wat aan de lage kant. Ik heb zondag een COP van 3.9 gedraaid (19.8KWh verbruik), terwijl jouw situatie op bijna alle punten beter zou moeten zijn. Het zit m waarschijnlijk inderdaad in de manier waarop de thermostaat de temperatuur laat teruglopen en dan vol aan de bak gaat, dat is niet perse een efficiente manier van verwarmen.

Edit: je ziet ook dat in vergelijking met Vetifuro en mijn situatie je warmtebehoefte om en nabij hetzelfde is per m2. Reken ik mijn warmtebehoefte van 77.8KWh op mijn 133 m2 om naar de 210 m2 van Vetifuro dan kom je op 122 KWh, en omgerekend naar jouw 155 m2 kom je op 90.6KWh uit. Beiden dus aardig in lijn der verwachting als je de woningkenmerken meeneemt. Maar die COP ligt daar wel wat buiten, die zou met een 2015 isolatie en VVW op alle verdiepingen echt wel wat hoger mogen liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door onlinaius op 26-11-2025 12:20 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-12 13:10

SBL

onlinaius schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:12:
Ik vroeg me wel af: stel dat ik hier een Opentherm gateway tussen had gehangen, en ik had CHenabled standaard op aan gezet, wat gebeurd er dan als de temperatuur overschreden wordt? Stel dat de temperatuur 0.2 boven de vraagtemperatuur ligt, maar CHenabled staat nog wel op aan, wat doet de Quatt dan? (met die tegenstrijdige informatie).
CHenabled geeft de CiC de ruimte om te regelen.
Bij 0,2 overschrijding van vraagtemperatuur zou CiC in principe Quatt warmtepomp rustig laten draaien.
Als de overschrijding hoger wordt, dan zet de CiC de warmtepomp op gegeven moment uit en als hij daalt, wordt vermogen stapsgewijs verder opgevoerd.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

[Afbeelding]
Ziet er in principe niet verkeerd uit. Quatt werkt best hard, ondanks lage watertemperatuur; blijkbaar verwarmt hij veel water / heb je redelijk groot huis.
Dat hij de temperatuur niet lekker haalt, ligt in mijn ogen aan de defrosts. Daarbij wordt zo te zien klein beetje gas gebruikt omdat water wat koud wordt.
Quatt begint daarna volgens mij weer met default warmte-verlies-instelling. Als dat bij jou een beetje laag is ingeschat, dan gaat hij bijvoorbeeld pas na half uur voldoende verwarmen en gaat na 50minuten dan weer uit voor volgende defrost.
Dus: als die kamer-temperatuur-dip op koude momenten structureel is, zou ik de warmteverlies-sheet invullen met een aantal van die dagen (en een paar dagen met hogere buitentemperatuur) en bij Quatt vragen of die instelling iets omhoog kan worden aangepast. (teveel wil je ook niet, want dan krijg je overshoots ipv undershoots zoals nu)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• netappie

[Afbeelding]
Zet verwarmingsopties (derde icoontje onder in app) op Duurzaam. Zo gaat de CiC zo min mogelijk de ketel bijschakelen.

Controleer of de soundslider de warmtepomp beperkt.

Zet het vermogen van de ketel maar zo laag mogelijk (36 kW is een beest van een ketel)

Beperk de aanvoertemperatuur van de CV ketel tot hooguit 40 graden. Dit voorkomt dat hij bij aanzetten de warmtepomp naar een onzuinig temperatuurbereik duwt.

Controleer met een infrarood thermometer of de vloer overal goed warm is. Het kan nodig zijn om de groepen iets beter te balanceren, de verdelers anders in te regelen of (bij een mengverdeler) de pompstand te veranderen. Vloerverwarming kan best lastig zijn om goed te krijgen.

Daarnaast kan er ook ergens een bypass zitten die te laag in staat gesteld. Dit is een noodvoorziening die water direct van warm naar koud doorlaat. Dit geeft vaak problemen bij warmtepompen.

Natuurlijk kan je ook aan Quatt vragen of ze een goede reden zien voor de lage COP en bijschakelen van de ketel, maar check eerst zelf even.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

[Afbeelding]
Nou, mja, kwee niet.
Zondag was op veel plekken een zware dage voor warmtepompen. Hoge RLV, natte sneeuw, koud.
Heb je het vorige model Quatt nog? Dan lijkt me niet veel aan de hand eerlijk gezegd.
Als je V2 hebt, dan had ik beter verwacht.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• onlinaius
Sorry, maar dit ben ik op meerdere punten niet met je eens.
SBL schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:33:
Ziet er in principe niet verkeerd uit. Quatt werkt best hard, ondanks lage watertemperatuur; blijkbaar verwarmt hij veel water / heb je redelijk groot huis.
De grootte van het huis is 155 m2 (en ook nog eens 2015, dus de isolatie zal ook wel snor zitten).
De Quatt werkt niet perse hard (voor die temperatuur) 81.55 KWh aan warmte is 3.4 KWh per uur.
SBL schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:33:
Dat hij de temperatuur niet lekker haalt, ligt in mijn ogen aan de defrosts. Daarbij wordt zo te zien klein beetje gas gebruikt omdat water wat koud wordt.
Draayertje geeft zelf aan dat de temperatuur in huis terugvalt tot 19.5 en dat daarna de Quatt op stevig niveau begint te werken. De defrosts zorgen dat er minder vermogen beschikbaar is, maar met een aanvoertemp van max 30 graden zou je alsnog een aardig vermogen moeten kunnen halen. Het lijkt mij dus (ook) in de thermostaatinstellingen te zitten.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
netappie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:50:
Zet het vermogen van de ketel maar zo laag mogelijk (36 kW is een beest van een ketel)

Beperk de aanvoertemperatuur van de CV ketel tot hooguit 40 graden. Dit voorkomt dat hij bij aanzetten de warmtepomp naar een onzuinig temperatuurbereik duwt.
Maar dit gebeurd niet, anders zou je dat in de watertemperatuur terug zien. De ketel is nauwelijks bijgesprongen, en de watertemperatuur is onder de 30 gebleven. Geen slechte tip, maar ik krijg uit de grafieken niet het idee dat de ketel meespeelt bij de lage COP.

• onlinaius
Controleer met een infrarood thermometer of de vloer overal goed warm is. Het kan nodig zijn om de groepen iets beter te balanceren, de verdelers anders in te regelen of (bij een mengverdeler) de pompstand te veranderen. Vloerverwarming kan best lastig zijn om goed te krijgen.
Ook een goede tip, maar ook daarmee is geen probleem, want dan zou je dat terug zien in een hoge watertemperatuur. En die is nu juist behoorlijk laag, wat betekend dat de afgifte prima op orde is (ja, er kan zeker een onbalans zijn in de groepen, maar dat speelt niet mee bij de COP.

• onlinaius
Daarnaast kan er ook ergens een bypass zitten die te laag in staat gesteld. Dit is een noodvoorziening die water direct van warm naar koud doorlaat. Dit geeft vaak problemen bij warmtepompen.
Ook dit zou je terug moeten zien in de watertemperatuur.

• onlinaius
Natuurlijk kan je ook aan Quatt vragen of ze een goede reden zien voor de lage COP en bijschakelen van de ketel, maar check eerst zelf even.
De ketel doet nog geen 5% van de hele verwarming. Je kunt mogelijk het verwarmingsbedrijf hierop helemaal uitschakelen, maar dit is geen raar gedrag, de ketel lijkt me het probleem niet.

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:16
draayertje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:36:De thermostaat (een honeywell T6) staat ingesteld op 20 graden. Die laat de temperatuur zakken tot 19,5 alvorens te gaan stoken. Dan is de quatt de hele dag bezig om hem weer boven de 20 graden te krijgen.
Dit is een "dingetje" van de T6. Als je de optimalisatie functie aanzet zal de thermostaat eerder inschakelen vanwege zijn "lerende" functie. Alleen is hij die geleerde waardes na een paar dagen weer "vergeten". Optimalisatie weer uit en aan zou dat dan weer oplossen. Het even spanningsloos maken van de Honeywell ketelmodule triggert de optimalisatie functie echter ook. Daarom schakel ik bij mij m.b.v. een homewizzard plug twee keer per week de ketelmodule even uit en weer aan.
Zou natuurlijk niet nodig moeten zijn, maar voor mij is het werkbaar.

• draayertje
onlinaius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:54:
[...]

[...]

De grootte van het huis is 155 m2 (en ook nog eens 2015, dus de isolatie zal ook wel snor zitten).
De Quatt werkt niet perse hard (voor die temperatuur) 81.55 KWh aan warmte is 3.4 KWh per uur.

[...]

Draayertje geeft zelf aan dat de temperatuur in huis terugvalt tot 19.5 en dat daarna de Quatt op stevig niveau begint te werken. De defrosts zorgen dat er minder vermogen beschikbaar is, maar met een aanvoertemp van max 30 graden zou je alsnog een aardig vermogen moeten kunnen halen. Het lijkt mij dus (ook) in de thermostaatinstellingen te zitten.
Ik ben sowieso niet zo tevreden over de Honeywell T6 (overigens geleverd door Quatt bij installatie). Hij blijft lang verwarmen, de tempetuur staat lang op 20,3 alvorens hij uitschakelt. En als hij dan uitgaat, laat hij hem ver terugzakken voordat hij weer het sein "aan" geeft.

Maar ook weer niet altijd. Afgelopen maandag schakelde hij al bij 19,9 in.

Ik heb overigens nog de V1 versie. Dit zijn de stats van maandag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6pOB2jW9pnk1TDdvTTiyJxhXqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XWEJgMaOnzGWEBklqCj8pUE.jpg?f=fotoalbum_large

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:52:
[...]

Nou, mja, kwee niet.
Zondag was op veel plekken een zware dage voor warmtepompen. Hoge RLV, natte sneeuw, koud.
Heb je het vorige model Quatt nog? Dan lijkt me niet veel aan de hand eerlijk gezegd.
Als je V2 hebt, dan had ik beter verwacht.
Ik heb met V1.0 een COP van 3.9 gehaald op zondag (met een hoeveelheid warmte die per m2 hoger was dan bij Draayertje). Toegegeven, mijn buitentemp lag gemiddeld gezien ruim een graad hoger over de dag, maar mijn watertemp zat ook een aanzienlijk deel van de dag boven de 30 graden, dus daar verlies je weer mee.

Ik zou met een 155 m2 woning uit 2015 met een hele goede afgifte toch wel een wat hogere COP verwachten. Ter vergelijk: mijn laagste uur cop lag op zondag tussen 7:00 en 8:00 op 3.4. Buitentemp van zo'n 1.5 graad, 4.83KWh warmte, watertemp tussen de 29 en 33.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkazrKQzdRVUw7Npnvgr-hi_guk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arSdoW2bX3nkQVCoCv86vEqZ.jpg?f=fotoalbum_large

• draayertje
Ehbrands schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:02:
[...]

Dit is een "dingetje" van de T6. Als je de optimalisatie functie aanzet zal de thermostaat eerder inschakelen vanwege zijn "lerende" functie. Alleen is hij die geleerde waardes na een paar dagen weer "vergeten". Optimalisatie weer uit en aan zou dat dan weer oplossen. Het even spanningsloos maken van de Honeywell ketelmodule triggert de optimalisatie functie echter ook. Daarom schakel ik bij mij m.b.v. een homewizzard plug twee keer per week de ketelmodule even uit en weer aan.
Zou natuurlijk niet nodig moeten zijn, maar voor mij is het werkbaar.
Dat stond bij mij uit. Ik ga dat aan zetten. Maar ik begrijp dus goee dat ik dat twee keer per week moeten uit- en aanzetten?

• netappie
onlinaius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:00:
[...]

De ketel doet nog geen 5% van de hele verwarming. Je kunt mogelijk het verwarmingsbedrijf hierop helemaal uitschakelen, maar dit is geen raar gedrag, de ketel lijkt me het probleem niet.
Het overzicht geeft slechts momentopnames van 1x per uur. Als die ketel 1 minuut later naar 80 springt en de hele boel dicht slaat en het een half uur later weer ok is, dan zie je dat niet terug.

Maargoed, het zijn vooral dingen om te checken.

Misschien is dit zo goed als het gaat worden en hebben we puur te maken met CV hulp tijdens de defrosts, een iets te laag ingesteld warmteverlies en een warmtepomp die op het maximum van zijn kunnen draait ondanks een lage aanvoertemperatuur aan een heel groot afgiftesysteem.

• jj85
draayertje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:07:
[...]

Ik ben sowieso niet zo tevreden over de Honeywell T6 (overigens geleverd door Quatt bij installatie). Hij blijft lang verwarmen, de tempetuur staat lang op 20,3 alvorens hij uitschakelt. En als hij dan uitgaat, laat hij hem ver terugzakken voordat hij weer het sein "aan" geeft.
Kan ook zijn dat je hier het regelgedrag van de Quatt CiC ziet. Uiteindelijk bepaalt die het benodigde vermogen op basis van setpoint en woonkamertemperatuur.

• netappie
jj85 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:16:
[...]

Kan ook zijn dat je hier het regelgedrag van de Quatt CiC ziet. Uiteindelijk bepaalt die het benodigde vermogen op basis van setpoint en woonkamertemperatuur.
@draayertje Bij mij is de Quatt ook wat lui in de laatste halve graad.
Ik heb een Tado V3, maar het verschil met het vorige stookseizoen is merkbaar.

Je zou de temperatuur ook gewoon een halve graad hoger kunnen zetten als er comfort klachten zijn.
Zelf kan ik die zuinigheid op de laatste halve graad heel soms voelen, maar meestal is het vooral gewoon het grafiekje dat stoort.

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:10:
[...]

Ik heb met V1.0 een COP van 3.9 gehaald op zondag (met een hoeveelheid warmte die per m2 hoger was dan bij Draayertje). Toegegeven, mijn buitentemp lag gemiddeld gezien ruim een graad hoger over de dag, maar mijn watertemp zat ook een aanzienlijk deel van de dag boven de 30 graden, dus daar verlies je weer mee.

Ik zou met een 155 m2 woning uit 2015 met een hele goede afgifte toch wel een wat hogere COP verwachten. Ter vergelijk: mijn laagste uur cop lag op zondag tussen 7:00 en 8:00 op 3.4. Buitentemp van zo'n 1.5 graad, 4.83KWh warmte, watertemp tussen de 29 en 33.
Het bouwjaar doet er niet zoveel toe. Ta + afgifte is belangrijk.
Hoe was je weer afgelopen zondag? Limburg was nagenoeg kurkdroog, gemiddeld RLV <60% volgens mij, 0 defrosts. En waarschijnlijk al compleet uitgetuned. (geoptimaliseerd op je huis(houden))

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:43
jj85 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:16:
[...]

Behalve als otFtChEnabled false is, dan doet de Quatt niks. Bij warmer weer kan hier de temperatuur ook wel wat verder terug vallen voordat de Quatt aan gaat. Maar bij 5 graden of kouder komt hij niet eens onder het setpoint voordat de CiC besluit toch te beginnen met verwarmen.

PVoutput

• jj85
s020506 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:24:
[...]

Behalve als otFtChEnabled false is, dan doet de Quatt niks. Bij warmer weer kan hier de temperatuur ook wel wat verder terug vallen voordat de Quatt aan gaat. Maar bij 5 graden of kouder komt hij niet eens onder het setpoint voordat de CiC besluit toch te beginnen met verwarmen.
Die otFtChEnabled staat hier min of meer de hele dag op true (ook bij temp > setpoint). Wat logisch is, de T6 is een modulerende regeling. Quatt bepaalt eigenlijk alles momenteel.

• s020506
jj85 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:27:
[...]

Die otFtChEnabled staat hier min of meer de hele dag op true (ook bij temp > setpoint). Wat logisch is, de T6 is een modulerende regeling. Quatt bepaalt eigenlijk alles momenteel.
Bij draayertje waarschijnlijk ook. Maar ik zag die T6 bij toch af en toe gekke dingen doen. Zeker als de Quatt even uit gaat door nachtverlaging of dat de oven aan is gezet ofzo.

PVoutput

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:23:
Het bouwjaar doet er niet zoveel toe. Ta + afgifte is belangrijk.
Uiteraard, maar de isolatie (wat voor een aardig deel in bouwjaar zit) bepaald samen met het aantal m2 en de thermostaat setpoint de warmtevraag, en die bepaalt weer samen met de afgifte bepalen samen met de Ta. Geleverde warmte kun je zien, die was bij Draayertje 81.5KWh, Ta ook, die kwam over de dag niet boven de 30.
paQ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:23:
Hoe was je weer afgelopen zondag? Limburg was nagenoeg kurkdroog, gemiddeld RLV <60% volgens mij, 0 defrosts. En waarschijnlijk al compleet uitgetuned. (geoptimaliseerd op je huis(houden))
Beter dan bij draayertje, mijn temperatuur ligt zo'n 1.5 graad hoger dan die van hem.

De buitentemperatuur was zo'n 1.5 graad in mijn voordeel op zondag, de Ta duidelijk in het voordeel van Draayertje. Op basis daarvan zou ik niet verwachten dat ik een COP haal die 30% hoger ligt.

• s020506

[Afbeelding]
Het is niet slecht, maar kan beter. Misschien nog ergens een handdoek radiator open staan die nu een bypass is?

PVoutput

• draayertje
s020506 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:36:
[...]

Het is niet slecht, maar kan beter. Misschien nog ergens een handdoek radiator open staan die nu een bypass is?
Nee, geen handdoekradiator. Ook geen bijpass elders, anders dan die Quatt ertussen heeft gezet bii de ketel.

• onlinaius
s020506 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:36:
[...]

Dat zie je terug in de watertemperatuur, en die is top, dus dat zou geen reden mogen zijn voor een matige COP.

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:36:
[...]

Uiteraard, maar de isolatie (wat voor een aardig deel in bouwjaar zit) bepaald samen met het aantal m2 en de thermostaat setpoint de warmtevraag, en die bepaalt weer samen met de afgifte bepalen samen met de Ta. Geleverde warmte kun je zien, die was bij Draayertje 81.5KWh, Ta ook, die kwam over de dag niet boven de 30.

[...]

Beter dan bij draayertje, mijn temperatuur ligt zo'n 1.5 graad hoger dan die van hem.

De buitentemperatuur was zo'n 1.5 graad in mijn voordeel op zondag, de Ta duidelijk in het voordeel van Draayertje. Op basis daarvan zou ik niet verwachten dat ik een COP haal die 30% hoger ligt.
Zoals ik al schreef was afgelopen zondag een dag met grote verschillen in het land.
De een had 12 defrosts te pakken; een ander 0.
Dat hakt er gewoon in op zo'n dag met lage temperaturen.

Even teruggekeken. Vr en za had ik resp 3.9 en 4.0. Zondag 4.5
En dat kwam omdat het (hier) zondag plotseling kurk en kurkdroog was.

• onlinaius
draayertje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:40:
[...]

Nee, geen handdoekradiator. Ook geen bijpass elders, anders dan die Quatt ertussen heeft gezet bii de ketel.
Ik gok dat je geen HomeAssistant draait. Heb je de JSON als een bekeken?

Ik ben erg benieuwd of de thermostaat warmtevraag doorgeeft zodra de temperatuur onder de vraagtemperatuur komt. Als deze warmtevraag geeft, maar de temperatuur toch redelijk ver terug loopt is het waarschijnlijk een foutief ingestelde warmteverliesinstelling bij Quatt.

Geeft deze geen warmtevraag dan ligt het aan de thermostaat.

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:41:
[...]

Zoals ik al schreef was afgelopen zondag een dag met grote verschillen in het land.
De een had 12 defrosts te pakken; een ander 0.
Dat hakt er gewoon in op zo'n dag met lage temperaturen.

Even teruggekeken. Vr en za had ik resp 3.9 en 4.0. Zondag 4.5
En dat kwam omdat het (hier) zondag plotseling kurk en kurkdroog was.
Goed punt, als behalve de temperatuur de luchtvochtigheid bij Draayertje veel hoger was dan bij ons zou dat inderdaad de verklaring kunnen zijn.

• Ehbrands
draayertje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:13:
[...]

Dat stond bij mij uit. Ik ga dat aan zetten. Maar ik begrijp dus goee dat ik dat twee keer per week moeten uit- en aanzetten?
Bij mij "onthoud" hij de optimalisatie (waarden) ongeveer 3 dagen. Vandaar de twee keer per week uit/aan.
Dit punt is hier in het verleden al vaker besproken. Het lijkt erop dat er ook T6 gebruikers zijn waarbij de optimalisatie wel blijft werken. Zet het gewoon aan hou het in de gaten zou ik zeggen.
Er zijn overigens twee optimalisaties:
De start optimalisatie en de stop optimalisatie.
De eerste is de optimalisatie die je ook in de app activeert. De tweede kan je alleen in de T6 zelf activeren.

[ Voor 35% gewijzigd door Ehbrands op 26-11-2025 14:01 ]

• draayertje
onlinaius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:43:
[...]

Ik ben erg benieuwd of de thermostaat warmtevraag doorgeeft zodra de temperatuur onder de vraagtemperatuur komt. Als deze warmtevraag geeft, maar de temperatuur toch redelijk ver terug loopt is het waarschijnlijk een foutief ingestelde warmteverliesinstelling bij Quatt.

Geen HA inderdaad... Hoe bekijk ik de JSON? 😊 (sorry, ben niet echt een tweaker)

• Ehbrands
draayertje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:00:
[...]

Geen HA inderdaad... Hoe bekijk ik de JSON? 😊 (sorry, ben niet echt een tweaker)
Kijk even in de Topic Start (TS) hiervoor. De tweede methode mbv ip adres werkt het beste, en is het veiligst.

• onlinaius
draayertje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:00:
[...]

Geen probleem!

Kijk even in de eerste post van dit topic en zoek op JSON daar staan een aantal manieren uitgelegd.

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:24
Pringo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:50:
Afgelopen maandag mijn stooklijn ‘uitgerekend’ en naar aanleiding daarvan deze bij quatt laten aanpassen. Nu zijn de temperaturen vandaag en gister opzich ook niet heel nadelig, tussen de 3 en 5 graden hier. Maar ik heb nog niet eerder zo een fijne werking gezien. Op tijd reageren op stijgingen en dalingen waardoor de under en overshoots minimaal blijven en hij gaat niet meer zo snel naar vol vermogen. Dus een tip voor iedereen. Ga aan de slag met je stooklijn, kost je 1 misschien 2 uurtjes maar het helpt echt!
Hoe krijg je Quatt service medewerker zo ver om gewoon hetgeen in te stellen dat jij wilt? Ik had blijkbaar iemand bij Quatt die totaal niets snapte van de materie. :X

• draayertje
onlinaius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:43:
[...]

Welke parameter is dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEbwC_p4SXfraSxPXwH6NeyLyHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKbxkY4sfVG8BlvSX5O7QTNL.jpg?f=fotoalbum_large

• Pringo
Onno ! schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:10:
[...]

Hoe krijg je Quatt service medewerker zo ver om gewoon hetgeen in te stellen dat jij wilt? Ik had blijkbaar iemand bij Quatt die totaal niets snapte van de materie. :X
Ik had een mailtje gestuurd met de vraag wat mijn ingestelde stooklijn was. Ik kreeg binnen een uur reactie met ook de vraag of ik hem aangepast wilde hebben. Ik gaf mijn eigen berekende stooklijn door en die was binnen een half uur doorgevoerd. Rio was de medewerker die mij hielp.

• s020506
onlinaius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:40:
[...]

Dat zie je terug in de watertemperatuur, en die is top, dus dat zou geen reden mogen zijn voor een matige COP.
Ah ja. Misschien moeten we checken of de Quatt niet in een put staat ;)

PVoutput

• Ehbrands
Pringo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:13:
[...]

Ik had een mailtje gestuurd met de vraag wat mijn ingestelde stooklijn was. Ik kreeg binnen een uur reactie met ook de vraag of ik hem aangepast wilde hebben. Ik gaf mijn eigen berekende stooklijn door en die was binnen een half uur doorgevoerd. Rio was de medewerker die mij hielp.
Welk mailadres heb je gebruikt ?

• onlinaius
Top, fijn dat het gelukt is!

De parameter die je nodig hebt is CHenabled. (met wat ervoor). False betekend dat de thermostaat momenteel aan de CiC doorgeeft dat er geen warmtevraag is.

Quatt heeft er voor gekozen dit zo te implementeren dat wanneer CHenabled op false staat er niet verwarmd wordt, ook niet als de gevraagde temperatuur hoger is dan de huidige temperatuur in de woning.

Edit: ik ben ook wel benieuwd waar je ongeveer woont. Je lage COP zou (zoals Paq ook al aangaf) ook kunnen komen doordat het bij jou bijv veel vochtiger was dan bij ons. Uiteraard hoeft het niet op het niveau 'Kerkstraat 25, Quatterdam', maar je zou eens kunnen vergelijken. Het dichtstbijzijnde weerstation bij mij is Maastricht, en daar lag de gemiddelde luchtvochtigheid zondag op 71%.

https://www.wetterzentral...jaar=2025&maand=11&dag=23

Vergelijk je dat met de Bilt dan zie je daar een gemiddelde luchtvochtigheid van 87%, dat scheelt dus nogal.

Die 1.5 graad buitentemperatuur die ik ongeveer als verschil zie tussen jouw en mijn grafieken doet wel iets, maar de luchtvochtigheid zou inderdaad nog wel eens bepalender kunnen zijn.

Je ziet dat ook terug in de (HA) logs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vh6xIRhFCyBRIi3_nNBmFsPaU7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMfVLSuMO2CElwoIGqE0LofV.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet neemt de COP tussen de defrosts (de pieken naar beneden) nauwelijks af. Eigenlijk waren die defrosts dus niet echt nodig geweest.

Als er bij jou, door een hogere luchtvochtigheid, wel ijs op de verdamper opbouwde zou dat kunnen verklaren waarom je COP lager is. De grafiek zou er bij jou dan meer uitzien als zaagtandjes. Na een defrost begin je hoog, en daarna loopt de COP terug.

Het is niet echt defrost weer meer, maar je zou dit (bij koud vochtig weer) ook visueel via de Quatt app kunnen zien: als je de COP berekend door warmtevermogen te delen door elektrisch vermogen, en die waarde wijkt (bij hetzelfde vermogen) een half uur later duidelijk af van een eerdere berekening dan heb je waarschijnlijk ijsvorming.

[ Voor 84% gewijzigd door onlinaius op 26-11-2025 15:17 ]

• Pringo
Ehbrands schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:22:
[...]

Welk mailadres heb je gebruikt ?
Info@quatt.io

• WAF1
Onno ! schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:10:
[...]

Zelfde ervaring vorig jaar daarom even in de herhaling:

WAF1 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Slecht dat dit nog steeds zo is. Je antwoord hangt af van de medewerker.

[ Voor 8% gewijzigd door WAF1 op 26-11-2025 15:19 ]

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• draayertje
onlinaius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:59:
[...]

Top, fijn dat het gelukt is!

De parameter die je nodig hebt is CHenabled. (met wat ervoor). False betekend dat de thermostaat momenteel aan de CiC doorgeeft dat er geen warmtevraag is.

Quatt heeft er voor gekozen dit zo te implementeren dat wanneer CHenabled op false staat er niet verwarmd wordt, ook niet als de gevraagde temperatuur hoger is dan de huidige temperatuur in de woning.

Edit: ik ben ook wel benieuwd waar je ongeveer woont. Je lage COP zou (zoals Paq ook al aangaf) ook kunnen komen doordat het bij jou bijv veel vochtiger was dan bij ons. Uiteraard hoeft het niet op het niveau 'Kerkstraat 25, Quatterdam', maar je zou eens kunnen vergelijken. Het dichtstbijzijnde weerstation bij mij is Maastricht, en daar lag de gemiddelde luchtvochtigheid zondag op 71%.

https://www.wetterzentral...jaar=2025&maand=11&dag=23

Vergelijk je dat met de Bilt dan zie je daar een gemiddelde luchtvochtigheid van 87%, dat scheelt dus nogal.

Die 1.5 graad buitentemperatuur die ik ongeveer als verschil zie tussen jouw en mijn grafieken doet wel iets, maar de luchtvochtigheid zou inderdaad nog wel eens bepalender kunnen zijn.

Je ziet dat ook terug in de (HA) logs:

[Afbeelding]

Zoals je ziet neemt de COP tussen de defrosts (de pieken naar beneden) nauwelijks af. Eigenlijk waren die defrosts dus niet echt nodig geweest.

Als er bij jou, door een hogere luchtvochtigheid, wel ijs op de verdamper opbouwde zou dat kunnen verklaren waarom je COP lager is. De grafiek zou er bij jou dan meer uitzien als zaagtandjes. Na een defrost begin je hoog, en daarna loopt de COP terug.

Het is niet echt defrost weer meer, maar je zou dit (bij koud vochtig weer) ook visueel via de Quatt app kunnen zien: als je de COP berekend door warmtevermogen te delen door elektrisch vermogen, en die waarde wijkt (bij hetzelfde vermogen) een half uur later duidelijk af van een eerdere berekening dan heb je waarschijnlijk ijsvorming.
Ik woon in Harderwijk. Lelystad is dan het dichtsbijzijnde weerstation, die geeft voor die dag 84% luchtvochtigheid. Het heeft hier ook aardig gesneeuwd die dag.

Sowieso is dat defrosten killing volgens mij. Ik heb dat vanochtend gemonitord, hij heeft zeker 5x gedefrost. Daarna zit de COP rond de 3,5. Maar eigenlijk begint zich gelijk alweer ijs te vormen waardoor de COP hard achteruit holt tot de volgende defrost... dus eigenlijk is een temperatuur rond het vriespunt helemaal niet gunstig voor een warmtepomp...?

• jj85
draayertje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:51:
[...]
dus eigenlijk is een temperatuur rond het vriespunt helemaal niet gunstig voor een warmtepomp...?
Klopt, je kunt beter nog wat graden kouder zitten, zodat het lekker droog weer is. Dan draait hij, wat defrost betreft, weer een stuk beter ;)

Begin dit jaar hadden we wekenlang mist/nevel, dat was niet heel denderend voor de warmtepompen. Had toen 555 defrosts geteld in 3 weken tijd (ok, wel een duo). Maar best veel.

[ Voor 15% gewijzigd door jj85 op 26-11-2025 16:14 ]

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:35
netappie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:36:
[...]

Check vooral ook even op het vermogen van de ketel. Naar 60 graden hoeft geen probleem te zijn als het echt nodig is, maar hoe hard die daar naartoe gaat wel.
Op de CiC pagina kan je live meekijken wat de ketel precies doet.
http poort :8080 van het ip adres.
@netappie

Ik hoop toch niet dat je JSON als een spannende film ziet, een keer bestuderen kan, maar je merkt ook dat je er niet veel grip op hebt.
Maar wel: JSON is het enige wat ons live laat meegenieten vanuit Quatt, de rest wordt steeds meer vertraagd, gemiddeld, op de dat bezuinigd, zodanig dat je er soms niet veel meer aan hebt om zelf mee te denken.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• SBL

SBL

onlinaius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:54:
Dat mag.
27kWh elektriciteit in 21uur = 1285W elektrisch gemiddeld. Ondanks defrosts. Ik vind het dat stevig. Dat doet die van mij niet vaak. Bij jou wel?
Ketel is niet oorzaak, ben ik met je eens.
Wat zie jij als oorzaak van de urenlange undershoot? Een T6 die geen warmtevraag meldt? Lijkt me erg onwaarschijnlijk. De kamertemperatuur in de Quatt app komt ook van de T6. Die thermostaat vraagt heus wel.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:57
Als ik het Excel bestand wil invullen en de gemiddelde temperatuur wil berekenen. Is dit ook ergens te downloaden of is dit gewoon handmatig in de app langslopen en ongeveer kijken wat je temperatuur was.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:00
[...]

Inmiddels heb ik 3.14.4. Geen info over update.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-12 19:14
[...]

Ik woon in Harderwijk. Lelystad is dan het dichtsbijzijnde weerstation, die geeft voor die dag 84% luchtvochtigheid. Het heeft hier ook aardig gesneeuwd die dag.
https://stationsweb.awekas.at/map?id=25368

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:00

Mickel moen

mickelmoen.nl

0xygen500 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:46:
Als ik het Excel bestand wil invullen en de gemiddelde temperatuur wil berekenen. Is dit ook ergens te downloaden of is dit gewoon handmatig in de app langslopen en ongeveer kijken wat je temperatuur was.
https://weerstatistieken.nl/leeuwarden

Dichtsbijzijnde weerstation opzoeken en de gewenste maand. Dan heb je de gemiddelde temperatuur per dag.

Er zijn er hier die ChatGTP deze gegevens in een excel-sheet laten zetten. Zelf geen ervaring mee.

[ Voor 9% gewijzigd door Mickel moen op 27-11-2025 08:41 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• jj85
0xygen500 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:46:
Vraag bijv ChatGPT
Kun je een tabel maken met de gemiddelde buitentemperatuur (per dag) in Brummen per 1 oktober 2025 tot vandaag.
Daarna even copy pasten

• 0xygen500
Sorry ik was niet helemaal duidelijk, ik had het over de gemiddelde temp in huis. De buitentemp heb ik via chatgpt al in excel laten zetten.

• jj85
0xygen500 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:30:
Sorry ik was niet helemaal duidelijk, ik had het over de gemiddelde temp in huis. De buitentemp heb ik via chatgpt al in excel laten zetten.
Die kun je leeg laten. Is voor de stooklijn niet van belang ;)

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:35
@Notaname

Dat ziet er mooi uit.
Maar omdat ik daar in het leger heb gezeten, en daar niet zoń goede smaak van heb overgehouden; hoe moet ik een andere plaats instellen??

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• 0xygen500
jj85 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:31:
[...]

Die kun je leeg laten. Is voor de stooklijn niet van belang ;)
Thanks, kwam er net achter dat ik de warmte van de quatt ingevoerd heb ipv de input :+

• jj85
0xygen500 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:58:
[...]

Thanks, kwam er net achter dat ik de warmte van de quatt ingevoerd heb ipv de input :+
Dat moet ook

• onlinaius
SBL schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:13:
27kWh elektriciteit in 21uur = 1285W elektrisch gemiddeld. Ondanks defrosts. Ik vind het dat stevig. Dat doet die van mij niet vaak. Bij jou wel?
Maar dat ondersteund nu juist dat het elektrisch verbruik (dankzij de lage COP) best wel hoog is. De warmtebehoefte is best wel mooi in lijn met mijn warmtebehoefte. 77.8KWh bij mij (133m2 en wat minder goede isolatie dan de 155 m2 woning van Draayertje die zondag 81.5KWh aan warmtebehoefte had).

De Quatt hoefde slechts een paar KWh aan warmte meer te maken dan bij mij. Vandaar dus ook het 'hoefde niet heel hard aan de bak'.

• onlinaius
SBL schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:13:
Ketel is niet oorzaak, ben ik met je eens.
Wat zie jij als oorzaak van de urenlange undershoot? Een T6 die geen warmtevraag meldt? Lijkt me erg onwaarschijnlijk. De kamertemperatuur in de Quatt app komt ook van de T6. Die thermostaat vraagt heus wel.
De kans is zeker aanwezig dat de thermostaat gewoon warmte vraagt, maar bij Quatt de stooklijn verkeerd staat. Maar het kan ook dat er iets mis zit in de thermostaat waardoor CHenabled op false staat.
Quatt heeft al aangegeven dat ze niet puur op basis van de kamertemperatuur en de gewenste temperatuur verwarmen, CHenabled moet op True staan voordat de Quatt daadwerkelijk gaat verwarmen.
Of dat wel of niet het geval is kan Draayertje uit de JSON halen de volgende keer dat hij / zij ongewenst gedrag ziet.

• netappie
harv schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:18:
[...]

@netappie

Ik hoop toch niet dat je JSON als een spannende film ziet, een keer bestuderen kan, maar je merkt ook dat je er niet veel grip op hebt.
Maar wel: JSON is het enige wat ons live laat meegenieten vanuit Quatt, de rest wordt steeds meer vertraagd, gemiddeld, op de dat bezuinigd, zodanig dat je er soms niet veel meer aan hebt om zelf mee te denken.
De hele dag naar kijken zou ik niet aanraden, maar als je je afvraagt wat er precies gebeurt met een opentherm aangestuurde ketel dan kan het best handig zijn.

Je kan de data natuurlijk ook gewoon in Home Assistant opnemen, maar dat is vaak meer werk dan het bespaart met een issue dat elk uur terug komt en na het fixen voor altijd weg is.

Op zich geeft de app van Quatt ook al redelijk wat inzicht, maar je kan niet verwachten dat ze elke minuut van elk uur van elke dag de komende 15 jaar op gaan slaan. Wat er nu is moet je maar eens vergelijken met de beschikbare data van veel andere merken. Neem bijvoorbeeld een Daikin die de kWh's eerst afrond en dan een COP berekening maakt om van enige noemenswaardige historie nog maar te zwijgen.

• onlinaius
[...]

Sowieso is dat defrosten killing volgens mij. Ik heb dat vanochtend gemonitord, hij heeft zeker 5x gedefrost. Daarna zit de COP rond de 3,5. Maar eigenlijk begint zich gelijk alweer ijs te vormen waardoor de COP hard achteruit holt tot de volgende defrost... dus eigenlijk is een temperatuur rond het vriespunt helemaal niet gunstig voor een warmtepomp...?
Theoretisch zou het inderdaad in het verschil in luchtvochtigheid kunnen zitten. Gevoelsmatig vind ik het verschil nog wel wat groot, maar het zou wel een verklaring kunnen zijn als jouw Quatt de helft van de tijd een ijslaag er op had staan, terwijl die van mij (nagenoeg) schoon was.

Welke Quatt variant buitenunit heb je? 1.5 of 2.0?

• 0xygen500
Gelukkig is er nog Crlt +z >:)

Ik snap alleen niet hoe ik onderstaande moet interpreteren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYQsAEoW5vb66hHE6KbYnIvS1P4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iNCax17lcC6I3SnifYMB0tdN.png?f=fotoalbum_large

• jj85
onlinaius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:18:
[...]

Theoretisch zou het inderdaad in het verschil in luchtvochtigheid kunnen zitten. Gevoelsmatig vind ik het verschil nog wel wat groot, maar het zou wel een verklaring kunnen zijn als jouw Quatt de helft van de tijd een ijslaag er op had staan, terwijl die van mij (nagenoeg) schoon was.

Zondag was hier (omgeving Zutphen) smerig koud weer met veel vocht in de lucht (en natte sneeuw).

Heel wat defrosts gehad (en ook een COP=3).
Vind die data van @draayertje niet zo gek eigenlijk...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwe68r618SLU_n55gsHZLlfWjWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2vTYysUrDfmuRAi5UXLL7KRM.png?f=fotoalbum_large

• _Hansel_
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-12 10:56
Tijdens mijn deelname aan de gezamenlijke inkoop VEH voor een Quatt All Electric, ben ik uiteindelijk afgescheept met de mededeling dat men niet wilde installeren omdat men met renovatieproject niet kon garanderen dat er voldoende warmte geleverd kon worden. Dit na 3 maanden aan het lijntje gehouden te zijn.
Hebben jullie dit mogelijk vaker gehoord bij deelname aan de collectieve inkoop VEH?

Ik moest dus nog eind september op zoek naar een warmtebron voor de winter, en gelukkig kon deze binnen 4 weken geïnstalleerd worden. De WeHeat Sparrow P60 draaide afgelopen zondag met 12.3 kWh verbruik een geleverde warmte van 58,9 kWh voor de VVW (circa 80m2) .

Behoorlijk wat ergernissen aan Quatt servicedesk over gehouden, niet zeggende dat het een slecht product is, want ik heb hem uiteindelijk niet kunnen testen, maar zeer tevreden met de WeHeat

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:16
0xygen500 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:22:
[...]

Gelukkig is er nog Crlt +z >:)

Ik snap alleen niet hoe ik onderstaande moet interpreteren?
[Afbeelding]
Je hebt eigenlijk te weinig datapunten onder nul om er echt conclusies uit te trekken..... Wacht nog even totdat het kouder is.

Alternatief, gebruik de historische gegevens van jouw gasverbruik.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• 0xygen500
verguldebarman schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:07:
[...]

Je hebt eigenlijk te weinig datapunten onder nul om er echt conclusies uit te trekken..... Wacht nog even totdat het kouder is.

Alternatief, gebruik de historische gegevens van jouw gasverbruik.
Ik zou hem ook van 2024 in kunnen vullen, als dat een beter beeld geeft.

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-12 19:14
harv schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:43:
[...]

@Notaname

Dat ziet er mooi uit.
Maar omdat ik daar in het leger heb gezeten, en daar niet zoń goede smaak van heb overgehouden; hoe moet ik een andere plaats instellen??
Je onder voor kaart en je kan op een ballon van één van de duizenden stations drukken om te kiezen.

• draayertje
onlinaius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:18:
[...]

Ik heb nog de 1.5. Ik zat die dag in Berlijn, dus ik heb het helaas niet kunnen checken. Maar ik vermoed dat hij de hele dag heeft staan defrosten elk uur.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:18
Een all-electric observatie: de top temp sensor in het vat is eigenlijk nooit hoger, en regelmatig zelfs lager, dan de midden sensor. De bodem sensor is wel altijd lager dan het midden zoals ik verwacht.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-12 13:37
Brent schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:02:
Een all-electric observatie: de top tempel sensor in het vat is eigenlijk nooit hoger, en regelmatig zelfs lager, dan de midden sensor. De bodem sensor is wel altijd lager dan het midden zoals ik verwacht.
Ik herken het niet echt, lijkt hier wel steeds 'logisch'. Wellicht wijkt jouw sensor wat af (meetfout).

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:00

Mickel moen

mickelmoen.nl

0xygen500 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:53:
[...]

Ik zou hem ook van 2024 in kunnen vullen, als dat een beter beeld geeft.
Gebruik de gegevens vanaf dag 1, dat je de Quatt hebt. Het mooiste is over 12 maanden en dan conclusies trekken.

Wat de grafiek betreft die je nu laat zien, staat de stooklijn nu te hoog, maar er zijn nog te weinig gegevens met name in koude dagen, zoals @verguldebarman ook al aangeeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Mickel moen op 27-11-2025 08:53 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• 0xygen500
Mickel moen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:48:
[...]

Gebruik de gegevens vanaf dag 1, dat je de Quatt hebt. Het mooiste is over 12 maanden en dan conclusies trekken.

Wat de grafiek betreft die je nu laat zien, staat de stooklijn nu te hoog, maar er zijn nog te weinig gegevens met name in koude dagen, zoals @verguldebarman ook al aangeeft.
Vanavond dan maar weer ff invullen. Als de stooklijn nog te hoog staat aan laten passen en dan elke maand ff bijwerken. 😁

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-12 18:44
netappie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:11:
[...]

@Erik1805 Let ook op dat de berekening van Quatt voor het besparen gebaseerd is op de prijs inclusief energiebelasting. Dus als je genoeg zonnepanelen hebt om het warmtepompgebruik met salderen op jaarbasis op te vangen, dan kost stroom van 25 cent je eigenlijk maar 12,7 cent.
Hou er wel rekening mee dat je rendementen maar een keer kunt uitgeven ;)

Dus als je je terugverdientijd of rendement van de investering op je zonnepanelen ooit hebt berekend op die 25 cent en je hanteert dan 12,7 cent als kostprijs voor je Quatt stroom dan reken je jezelf rijk.
Heb je dan ook nog eens geld geleend voor je Quatt of zonnepanelen middels bijvoorbeeld een lening bij het nationaal warmtefonds dan wordt dit nog beter zichtbaar.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• WAF1
Erveetwee schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:49:
[...]

Hou er wel rekening mee dat je rendementen maar een keer kunt uitgeven ;)

Dus als je je terugverdientijd of rendement van de investering op je zonnepanelen ooit hebt berekend op die 25 cent en je hanteert dan 12,7 cent als kostprijs voor je Quatt stroom dan reken je jezelf rijk.
Heb je dan ook nog eens geld geleend voor je Quatt of zonnepanelen middels bijvoorbeeld een lening bij het nationaal warmtefonds dan wordt dit nog beter zichtbaar.
Ik begrijp wat je zegt en het klopt ook. Maar indirect ging de discussie of je de wp op duurzaam of besparen moet zetten. Zolang je nog kan salderen en een overschot aan zonnestroom per jaar hebt dan is het verstandig om de app. van de wp op duurzaam zetten. En dat geldt meestal ook als je een batterij hebt.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:22

OmeJoyo

This is me

Brent schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:02:
Een all-electric observatie: de top temp sensor in het vat is eigenlijk nooit hoger, en regelmatig zelfs lager, dan de midden sensor. De bodem sensor is wel altijd lager dan het midden zoals ik verwacht.
Hier altijd gelijk of hoger, wellicht een net onhandige afwijking aan jouw sensoren.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Pagina: 1 ... 309 ... 324 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.