tja als je een warmtepomp krijgt zoals een monoblock panasonic/valiant etc etc.
dan is de prijs niet slecht.
krijg je een omgebouwde zwembadwarmtepomp, tja dan is het erg slecht.
die heb je namelijk al voor 800€ voor 4kW. tja dan maken ze wel heel veel winst zeker als je de subsidie er bij rekent.

2. Mogelijkheid tot uitbreiding naar all-e = geen desinvestering (*)
tja als hybride kan met een gasketel, dan kun je ook hybride met 2 warmtepompen.
of cascade met 2 gasketels, dat is ook een soort van hybride.
of te wel elk systeem, is uit te breiden, ik heb nu ook een gasketel + warmtepomp + elektra verwarming in huis (met alle een eigen thermostaat).
3. Startup met ambitie, regeling niet ouderwets maar op basis van data vind ik op z'n minst interessant.
kijk dit vind ik dan weer een hele goede rede.
vind ik ook mooi.
maar als ik dan kijk naar de nieuwerwetse regeling van de b.v ELGA, dan was die gewoon een ramp.
dat was ook hybride met gasketel, maar pas nadat mensen heb ombouwde naar losse verwarmer.
kijk ik dan naar de hybride regeling van mijn inventum, precies het zelfde verhaal.
mijn gasgebruik daalde met 50% na dat ik heb ombouwde als losse verwarmer.
dus die nieuwerwetse regeling kan ik missen als kiespijn, heb ik al veel te veel problemen mee gezien.
geef mij maar eerst een fatsoenlijke installatie handleiding.

(*) Ik zit al 2 jaar in dubio wat nu verstandig is; mijn huis is geschikt voor all-e, maar de investering in all-e is (bij normale installateurs) zodanig dat dit eigenlijk bijna niet rendabel is (**) vanwege het relatief lage gasverbruik wat ik nu heb. Met de Quatt methode (eerst 1 hybride, later een cascade erbij voor full) kan ik ook nog eens daadwerkelijk meten / ervaren hoeveel een 4kW warmtepomp nu echt aan verwarming bijdraagt in mijn situatie. Misschien hoef ik daarnaast namelijk straks alleen nog een warmtepompboiler voor SWW, als de CV afdoende gedekt kan worden.
laag gas gebruik, dan is het altijd lastig, maar dat is voor all-e en voor hybride.
een 4kW warmtepomp zou zonder hybride gewoon een 600m3 moeten kunnen all-e doen.
maar ik heb +/-10 jaar aan gegevens, van mijn gas gebruik.
aantal jaar zonder warmtepomp + aantal jaar met warmtepomp + jaar met warmtepomp met boiler.
als je wil kan ik je dit al wel vertellen, maar blij word de Quatt daar niet van.
(ik heb die ervaring al, met veel methodes, en dit is echt niet voordelig voor het verkoop verhaal van de quatt, kan ik al vertellen)
(**) Ja ik weet dat je dan ook de 200 Euro vastrecht gaat besparen, maar dat is wel zo'n beetje de enige echte besparing omdat de efficientie van de warmtepompen voor SWW en de echt koude dagen zodanig is, en de totale kWh aan warmte die dat zou zijn, dat gas zelfs met de huidige prijzen nauwelijks duurder is daarvoor.
ik gebruik <400kWh cop 1 elektra element voor mijn SWW.
+ <300kWh cop 4 warmtepomp voor SWW.
(warmtepomp boiler 50l voor grote 200l eletra boiler.)
eigenlijk haal ik de 600kWh per jaar niet eens, dit is echt pinda's
mijn grootste probleem is nu: gasgebruik voor koken, afgelopen jaar 42m3.
dit vervang ik met gemak voor 400kWh per jaar.
allen de grote kosten om gasfornuis + pannen + elektra aansluiting en nog flink wat meer te gaan doen.
ik zie daar tegen op, en eigenlijk zijn het niet de kosten.
maar ook zie ik op tegen gaan koken op elektra.
(wetende dat het eigenlijk best goed kan, alleen ik blijf er tegen op zien.)
1000kWh en ik ben los van de gas aansluiting.
die mij 175€ per jaar kost (ja lage prijs ik heb een kookgas aansluiting, niet een normale aansluiting)
maar hier komt nog een 75€ bij voor de leverancier.
dus we hebben het over 250€ en daar koop ik ook 500+kWh voor.
en dan nog xkWh voor de m3 gas die ik bespaar.
(even bij vertellen dat ik wel 6500kWh van mijn zonnepanelen heb elk jaar.
de zonnepanelen zijn terugverdiend, dus alles wat de warmtepomp in gaat in mijn huis is nu gratis.
die geeft wel hele andere mogelijkheden, en kun je veel experimenteren.

)
maar goed als je mijn gegevens wil inzien over het gas gebruik en een warmtepomp hybride (die maar 1/2 van de kracht heeft), dan kan dat hoor.
is wel een heel verhaal.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)