Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.806.239 views

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Mede-auteur:
  • geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:33

geerttttt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3c33KcRdiI8R44mJRSSEhVlZg94=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zBO0BwWmzrYpIUxuvef2BfBs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDxqhxDSHqsHOUZ58eS0M6QrNeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h9kzikGOJVERAxpkzljLuRsh.png?f=fotoalbum_edium

Quatt - hybride warmtepomp

Quatt is een start-up die in 2021 is opgericht. Het bedrijf levert een hybride warmtepomp aan voor een relatief bescheiden bedrag en is om deze reden door een groot aantal Tweakers gepreorderd.

Het doel van het bedrijf is een betaalbare (monoblock) hybride warmtepomp te leveren. Bij introductie in 2022 koste de Quatt na subsidie slechts €1599 voor het 4KW model en €2199 voor het 8KW model.
In september 2022 zijn de prijzen omhoog gegaan voor nieuwe pre-orders.

Quatt levert bij de unit een computer voor de aansturing mee die ment Commander in Chief (CIC) noemt. Deze zou door AI efficiënter moeten werken.

De onderneming heeft diverse keren venture capital opgehaald, de laatste maal 2 miljoen in 2022.
Controverse
Vorige ondernemingen
Het bedrijf is opgericht door de broers Marijn & Bas Flipse. Marijn is bekend van de startup Etergo die in 2020 is overgenomen door Ola Electric. (crowdfunding) investeerders hebben een groot deel van hun geld daarbij verloren en ook klanten hebben last gehad van deze overname. Vooral in de begin dagen van Quatt was er om deze reden sprake van sceptische Tweakers.

Voldoen aan wetgeving
Daarnaast heeft de onderneming op dit moment (januari 2023) nog geen energielabel aangeleverd waardoor het niet voldoet aan de geldende wetgeving.
Ook of installatie bij 4kW aan de NEN 1010 voldoet bij aansluiting van de stekker binnen de woning wordt aan getwijfeld. Bij de 8kW versie van de Quatt wordt gebruik gemaakt van een werkschakelaar. Iets wat een heel aantal Tweakers ook bij installatie van hun 4kW unit zelf hebben geregeld.
.
Uitvoeringen & prijs
De Quatt is verkrijgbaar in de volgende varianten. De versie met koeling is momenteel niet meer te bestellen op de site. Deze is uitgesteld tot een nader te bepalen moment.

Vermogenuitvoeringprijssubsidienetto prijs
Quatt 4KWZonder koeling€5099,- €2700,- €2399,- **
Quatt 8KWZonder koeling€8599,- €5400,- €3199,-**
Quatt 4KWMet koeling*€5999,- €2700,- €3299,-
Quatt 8KWMet koeling*€9499,- €5400,- €4099,-

* Een uitvoering met koeling wordt nog niet geleverd. Meerprijs was bij introductie €900,-
** Pre-orders voor 01/09/2022 betalen resp. €1599,- en €2199 na subsidie
Specificaties
Quatt 4kWQuatt 8kW
Type warmtepompMonoblock 2x monoblock
Vermogen A7 / W354.5 kW9.0KW (2x 4.5 kW
COP A7 / W354.94.9
Vermogen A-7 / W353.6kW7.2kW
COP -A7 / W352.82.8
Vermogen A7 / W454 kW8 kW
COP A7 / W53.43.4
Koelvermogen A35/W73.2KW6.4KW
Temperatuurbereik18-55℃ 18-55℃
KoudemiddelR32 R32
Gewicht60 kg120 kg (2x 60 kg)
Geluidsvermogen55dB(A)58dB(A)
Geluidsvermogen nacht52dB(A) onbekend dB(A)

Afmetingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSGoyBb5JQix7SKAdymWlVuYDW8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qk7OqqXGSOW6xokQihmWBL9X.png?f=user_large

Installatie

De installatie van de Quatt zal in de regel binnen 1 dag plaatsvinden. Er komen twee monteurs die de pomp installeren, leiding naar je CV-ketel leggen en daar aansluiten.

Wat heb je nodig voor de aansluiting?

- Een vrije groep waarop de Quatt aangesloten kan worden
- Twee stopcontacten (1 voor de Commander in Chief die bij de ketel wordt geplaatst en 1 voor de Quatt)
- Een thermostaat (aan/uit of Opentherm)*

* Quatt werkt nog niet met alle thermostaten. Ze raden daarom een Honeywell Lyric T6 thermostaat aan

Wat is inbegrepen?
Voor de prijs die Quatt vraagt wordt de installatie opgeleverd met:
  • Quatt
  • Commander in chief (CIC)
  • één dak of muurdoorvoer (geen beton)
  • maximaal 8 meter geïsoleerde leiding (50mm inclusief isolatie, 100mm gecombineerd)
  • leidinggoot om de leiding weg te werken (13x8 cm)
  • wandmontage of geluiddempende voetjes in verschillende uitvoeringen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5LaSpv2vlic0G5gK9KEjRszH88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PRp190AsJVedu8TiZTsBAkRd.png?f=user_large

En wat niet? (meerkosten)
Quatt doet niet alles bij de installatie voor de standaard prijs. Dat houdt in dat er diverse meerkosten worden gerekend of werkzaamheden zelf moeten worden (uitbesteed).

Zo dien je zelf te zorgen voor een goede opstelplaats met grind (als je dit wil), dit voert Quatt niet uit.
Ook installatie van een microbelontluchter of magnetische vuilvanger is voor een meerprijs niet mogelijk en dien je zelf in te voorzien.

Hieronder staan de eventuele extra werkzaamheden en de prijs weergegeven (zover bekend).
  • Extra boring: €75,00 per stuk
  • Boring door beton: €50,00 bovenop boring.
  • Extra leidingwerk >8m en =<12meter: €195,00
  • plaatsen op hoogte (steiger): €175,00
  • Honeywell Lyric T6: €235,00
Tweakers met een Quatt & Tweakers op de wachtlijst
Met een wachtlijst van een paar duizend Quat's is niet iedere Quatt gelijktijdig geïnstalleerd.
Daarom is er een Google spreadsheet waarin je kan bijhouden wat de status is van je installatie. Dit geeft anderen wellicht een beter beeld hoe het staat met de installaties.

Ondertussen zijn er al diverse Tweakers met een Quatt, deze staan in onderstaande lijst.
Quatt plekIDuserPlaatsingsdatumRegioType woning4kW/8kW
#6xx@OmverOosten
@Llowboy10 Nov '22Rijtjeshuis4kW
#138@Luuk8111 Nov '22
#68@HBO8824 Nov '22Randstad
@medu80
#2**@burgerfreerkMid-oosten2-onder-1 kap
#691@ReneQ691n.n.b.Noord-BrabantVrijstaand8kW
#68x@RobertowNL11 Jan '23Kop van OverijsselRijtjeshuis4kW

Deze tabel is dus oud en zal niet bijgewerkt worden. Voeg jezelf toe in bovenstaande Google Spreadsheet link! :)

[ Voor 160% gewijzigd door geerttttt op 07-01-2023 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Heel eerlijk, zou ik deze voorlopig nog ontwijken.

Puur omdat er bijna niks te vinden is over het bedrijf zelf. Mis ook kvk gegevens etc.
Zeer karige marketing pilot site in mijn ogen.

Edit: Ziet er eerder als een scam uit, gezien de verwijzing naar quatt.com email gaat. ( totaal ander bedrijf )

Zie bericht onder mij. is blijkbaar een startende onderneming.

[ Voor 35% gewijzigd door corporalnl op 24-01-2022 20:09 ]

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• marijnflipse
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-05 22:17
Thanks voor je bericht @Lelletje! Ik ben één van de oprichters van Quatt, en wij zijn geen scam ;-). Wij hebben als doel om de energietransitie te versnellen. We doen dit door hybride warmtepompen een stuk slimmer te maken, en het simpel te maken om 'm geinstalleerd te krijgen.

Onze website staat nog maar een weekje live, en ben erg benieuwd welke specifieke info je mist om een overwogen besluit te kunnen maken, zodat we die kunnen toevoegen.

@corporalnl Thanks voor je feedback! We hebben direct kvk gegevens toegevoegd en het foute mail adres aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genivos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 10:42
marijnflipse schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:27:
Thanks voor je bericht @Lelletje! Ik ben één van de oprichters van Quatt, en wij zijn geen scam ;-). Wij hebben als doel om de energietransitie te versnellen. We doen dit door hybride warmtepompen een stuk slimmer te maken, en het simpel te maken om 'm geinstalleerd te krijgen.

Onze website staat nog maar een weekje live, en ben erg benieuwd welke specifieke info je mist om een overwogen besluit te kunnen maken, zodat we die kunnen toevoegen.

@corporalnl Thanks voor je feedback! We hebben direct kvk gegevens toegevoegd en het foute mail adres aangepast.
Ik zit ook rond te kijken naar mogelijkheden en kwam jullie bedrijf ook tegen maar vond de hoeveelheid info toch te karig op dit moment. Ik wil niet eerst bestellen en aanbetalen (ook al is het niet heel veel wat er aanbetaald moet worden, maar toch). Eigenlijk wil ik graag weten of het haalbaar is met mijn huidige situatie ketel en zonnepanelen. Ook of dat goed gaat qua ruimte en niet veroorzaken van een schaduwplek op het dak ivm de panelen etc. Ik wil dit niet pas in het bestel proces later naar voren krijgen maar van te voren helder. DIe mogelijkheid mis ik nu bij jullie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• genivos
Daarnaast:
- hebben jullie kapitiaal genoeg, wat gebeurd er als jullie failiet gaan? Risico met 99,- inleg is redelijk laag, toch wil ik het weten;
- jullie claimen een beter rendement dan de concurrent, maar als dat niet gehaald wordt wat gaat er dan gebeuren? Wordt er dan gekeken of dat opgelost kan worden?
- is de prijs zonder subsidie of is die erin mee verrekend, kan er uberhaupt subsidie aangevraagd worden?
- met de meeste ketels kan het overweg, is er een lijst bekend met welke ketels wel/niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Mijn vragen:
- hoe duur zijn de modules die je later kan/wil aanschaffen ter uitbreiding?
- hoe ziet het eruit, er is 1 plaatje te vinden, maar dat is de buitenunit?
- later kan deze de CV ketel ook vervangen, hoe gaat dat in zijn werk en wat is ervoor nodig? En wat zijn de kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik mis info over het bedrijf zelf.
Algemene voorwaarden.

KVK ( er staat CoC voor ) wordt gelinkt aan E-Trans B.V. ( waarschijnlijk hoofd naam )

Ofwel, zou nog meer informatie plaatsen. Want er is niks te vinden over jou bedrijf en ook gegevens incompleet. Dit voorkomt dat het als een scam gezien wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marijnflipse
genivos schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:45:
[...]

Ik zit ook rond te kijken naar mogelijkheden en kwam jullie bedrijf ook tegen maar vond de hoeveelheid info toch te karig op dit moment. Ik wil niet eerst bestellen en aanbetalen (ook al is het niet heel veel wat er aanbetaald moet worden, maar toch). Eigenlijk wil ik graag weten of het haalbaar is met mijn huidige situatie ketel en zonnepanelen. Ook of dat goed gaat qua ruimte en niet veroorzaken van een schaduwplek op het dak ivm de panelen etc. Ik wil dit niet pas in het bestel proces later naar voren krijgen maar van te voren helder. DIe mogelijkheid mis ik nu bij jullie.
Begrijp je overwegingen! Of 't een schaduwplek of niet veroorzaakt is idd lastig te zeggen online. Hij is ca 70cm hoog, dus als je panelen op een plat dak liggen onder een hoek, zal het meevallen. Qua ketel werkt het 't best met OpenTherm, maar ook met aan/uit. Wij hebben nu helaas niet de capaciteit om die application engineering nu al voldoende uit te voeren, vooral niet gegeven de honderden aanvragen die we krijgen. Excuus hiervoor. O-)
genivos schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:55:
Daarnaast:
- hebben jullie kapitiaal genoeg, wat gebeurd er als jullie failiet gaan? Risico met 99,- inleg is redelijk laag, toch wil ik het weten;
- jullie claimen een beter rendement dan de concurrent, maar als dat niet gehaald wordt wat gaat er dan gebeuren? Wordt er dan gekeken of dat opgelost kan worden?
- is de prijs zonder subsidie of is die erin mee verrekend, kan er uberhaupt subsidie aangevraagd worden?
- met de meeste ketels kan het overweg, is er een lijst bekend met welke ketels wel/niet?
Thanks voor je feedback @genivos! Zie hieronder mijn antwoorden.

Kapitaal: Yes, we hebben investeerders achter ons.

Rendement: Ja, onze focus is hybride warmtepompen en dan (op het begin zelfs maar 1 product). We hebben dus maniakele focus om dat ding goed te laten presteren voor onze klanten. Daarom doen we installatie op 't begin ook zelf. Mocht 't dus niet (optimaal) werken, dan komen we dat fixen. Ook voeren we OTA updates uit, dus over tijd zal het systeem sowieso verbeteren.

Subsidie: Prijs is €3799 ex subsidie - €1599 incl subsidie (en in beide gevallen incl installatie)

Ketel compatibility: Er is nog geen lijst, die gaan we maken. Maar in principe iedere ketel van een bekend merk. We interfacen namelijk op dezelfde manier als een thermostaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marijnflipse
corporalnl schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:22:
Heel eerlijk, zou ik deze voorlopig nog ontwijken.

Puur omdat er bijna niks te vinden is over het bedrijf zelf. Mis ook kvk gegevens etc.
Zeer karige marketing pilot site in mijn ogen.

Edit: Ziet er eerder als een scam uit, gezien de verwijzing naar quatt.com email gaat. ( totaal ander bedrijf )

Zie bericht onder mij. is blijkbaar een startende onderneming.
Thanks voor de strike-through!
corporalnl schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:14:
Ik mis info over het bedrijf zelf.
Algemene voorwaarden.

KVK ( er staat CoC voor ) wordt gelinkt aan E-Trans B.V. ( waarschijnlijk hoofd naam )

Ofwel, zou nog meer informatie plaatsen. Want er is niks te vinden over jou bedrijf en ook gegevens incompleet. Dit voorkomt dat het als een scam gezien wordt.
Fair points! E-Tranz is inderdaad de naam van de BV. CoC passen we aan. Algemene voorwaarden hebben we (nog) niet, voegen we toe! We pre-order voorwaarden hebben we uiteraard wel.

In 't algemeen: Stel gerust vragen, en we proberen ze te beantwoorden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trobbelsjoeter
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-01-2024
Een tijdje geleden was er een andere Nederlandse startup genaamd BREAT, zij wilde ook een slimme hybride warmtepomp uitbrengen met een mooi design, inclusief installatie en ota updates. Opeens is hun website opgeheven en kom ik QUATT reclame tegen. Zit dezelfde organisatie hierachter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijnflipse
@trobbelsjoeter Yep, dat klopt. We waren toen in de early stages en hadden nog een andere naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorpjes
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-04 20:24
Zeer geïnteresseerde hier, ben al een tijdje op zoek maar zit helaas vast aan stadsverwarming. Kan deze hybride samenwerken in een stadsverwarming situatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marijnflipse
Nice @Dorpjes!

[ Voor 67% gewijzigd door marijnflipse op 14-01-2023 12:41 . Reden: Quatt ondersteunt momenteel nog geen stadsverwarming ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:10
@Dorpjes
tja dat het leuk kan samen werken is technisch een goed antwoord.
water wat in je CV rond gepompt word discrimineert niet waar mee het word verwarmt.
of dat nu warmer word van de stads verwarming of via de warmtepomp, heeft het 0 problemen mee. ;)

alleen jouw portemonnee is het daar wel wat minder mee eens. >:)
dit komt door dat stads verwarming een erg hoog vastrecht kent.
dus al gebruik je weinig GJ uit je stadsverwarming, dan nog blijf je erg veel betalen voor het hebben van de stadsverwarming.
de GJ's die je van de stads verwarming krijgt, die zijn (relatief) aardig goedkoop te noemen.
dit maakt hybride systemen met stads verwarming gewoon over het algemeen aardig zinloos.

dus laat je niet gek maken door een verkoop clubje, maar reken het eens goed uit voor je zelf. ;)

bron:
https://ennatuurlijk.nl/s...evenblad%202022%20ENN.pdf

edit:
voordeel van stadsverwarming is wel als je over gaat naar 100% (dus niet hybride) warmtepomp.
je wel erg snel goedkoper uit bent, je knalt meteen een 430-560€ per jaar van de rekening.
deze casus is al een stuk beter. ;)
en als je dit dan koppelt met nog (flink) wat zonnepanelen, dan word je spekkoper.

maar dan nog, is dit beter voor het milieu? lastig te bepalen.
heb je echt rest warmte dan is dat ook al niet slecht. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 02-02-2022 12:14 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23
Erg interessant, maar ook wel erg weinig info om nu al aan mee te doen. Ik zie op LinkedIn en Forbes dat de oprichter eerder succesvol is geweest met via crowdfunding gestarte e-scooter (gefeliciteerd), dus op zichzelf zou ik Quatt niet als scam zien. Wel zou ik denk ik liever of nog duidelijker gepositioneerd als crowdfunding, of gewoon meer info over de warmtepomp die gebruikt wordt. Nu lijkt het alsof er een magisch veel goedkoper apparaat ineens bestaat bij Quatt, in vergelijking met bestaande aanbieders. En hoe weet je wanneer je aan de beurt gaat zijn (vanaf herfst 2022).

Uit de tekst denk ik echter te destilleren dat vooral de aansturing is waar ze de meerwaarde in hebben, en er een mooi kastje omheen ontwerpen. Ik dus zou vermoeden dat het overige gedeelte van de warmtepomp van een bestaande leverancier zou zijn, of wordt de hele pomp ontwikkeld?

Daarnaast zie ik wel erg weinig voorbehouden voor de "kosten inclusief installatie", ik ga er eigenlijk van uit dat er nog wel wat meerkosten blijken te ontstaan als je instapt. Als consument zou ik graag dat vermeld zien (of bijv disclaimer "deze prijs geld bij gebouw van max x hoogte met max y meter afstand tot CV en installatie aan de gevel / op de grond - meerprijs op dak circa yyyy ) en dergelijke.

De prijs is namelijk wel enorm veel concurrender dan wat dan ook, zelfs als je nog een spaarpomp op de kop weet te tikken ben je snel meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinvanvliet.1
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-03-2022
Interesse. Hoeveel kw is er mogelijk? Huis heeft 6 kamers.
5kw lijkt me te weinig.

Uw advies?

*snip* laten we nou niet hier personalia gaan posten. Dit is ook geen persoonlijk adviestopic.

[ Voor 37% gewijzigd door Señor Sjon op 02-02-2022 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:14
Edwinvanvliet.1 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:35:
Interesse. Hoeveel kw is er mogelijk? Huis heeft 6 kamers.
5kw lijkt me te weinig.

Uw advies?

*snip*
Wellicht kun je beter even het contact formulier op de website invullen dan je gegeven delen op een openbaar forum? Bovendien is de informatie die je deelt echt mega beperkt om een advies uit te brengen.... Maak eens een eigen topic aan zoals er vele zijn die willen overstappen naar een warmtepomp. Krijg je van een hoop fanatieke tweakers respons waar je wellicht meer aan hebt dan een leverancier van 1 apparaat :P

Goed advies, quote het dan ook vooral... :X ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 02-02-2022 14:52 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bo0bz schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:43:
[...]

dan een leverancier van 1 apparaat :P
En die op de sfeer foto nieteens hun eigen apparaat hebben staan :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEfW_lIv1IpdQ9SKEXPShV6w9DA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KAoCTHYzVvYz5PWKswjRGj70.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:14
twain4me schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:51:
[...]

En die op de sfeer foto nieteens hun eigen apparaat hebben staan :+

[Afbeelding]
Heerlijke foto's van het wereldwijde web :+ Google afbeeldingen search geeft ook deze foto's uit allerlei hoeken

@Señor Sjon Excuus voor de personalia quote 8)7 Je hebt gelijk!

[ Voor 6% gewijzigd door Bo0bz op 02-02-2022 14:55 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:51
Nou, weinig overtuigende site inderdaad, informatie is ook nog eens misleidend/verwarrend. Bij prijzen staat dat de goedkopere actieve koeling heeft, wat niet zo is.
Als je zoveel fouten maakt dan zou ik toch echt op zoek gaan naar een alternatief.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Knielen schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:19:
Nou, weinig overtuigende site inderdaad, informatie is ook nog eens misleidend/verwarrend. Bij prijzen staat dat de goedkopere actieve koeling heeft, wat niet zo is.
Als je zoveel fouten maakt dan zou ik toch echt op zoek gaan naar een alternatief.
Pak gewoon een panasonic of Mitsubishi oid, die maken al vele jaren warmtepompen hoeven het wiel niet uit te vinden middels een vage van naam veranderende startup en ja het kastje is wat minder hip, maar je kan er wel je hele huis mee warm maken. geen vastrecht voor stadsverwarming of gas. hybride is in 99/100 gevallen gewoon gelul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijnflipse
migjes schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:48:
@Dorpjes
alleen jouw portemonnee is het daar wel wat minder mee eens. >:)
dit komt door dat stads verwarming een erg hoog vastrecht kent.
dus al gebruik je weinig GJ uit je stadsverwarming, dan nog blijf je erg veel betalen voor het hebben van de stadsverwarming.
de GJ's die je van de stads verwarming krijgt, die zijn (relatief) aardig goedkoop te noemen.
dit maakt hybride systemen met stads verwarming gewoon over het algemeen aardig zinloos.

dus laat je niet gek maken door een verkoop clubje, maar reken het eens goed uit voor je zelf. ;)

bron:
https://ennatuurlijk.nl/s...evenblad%202022%20ENN.pdf

edit:
voordeel van stadsverwarming is wel als je over gaat naar 100% (dus niet hybride) warmtepomp.
je wel erg snel goedkoper uit bent, je knalt meteen een 430-560€ per jaar van de rekening.
deze casus is al een stuk beter. ;)
en als je dit dan koppelt met nog (flink) wat zonnepanelen, dan word je spekkoper.

maar dan nog, is dit beter voor het milieu? lastig te bepalen.
heb je echt rest warmte dan is dat ook al niet slecht. ;)
Yep, je hebt gelijk dat vastrecht bij stadsverwarming duurder is dan bij gas. Alsnog is hybride (regelmatig) financieel interessanter dan all-electric, afhankelijk van kW's, temperatuur die je nodig hebt en of je de afgifte etc. moet aanpassen.

All Electric kost gemiddeld €6.5- €14k (ex subsidie, volgens Milieu centraal). Maar dan moet je waarschijnlijk ook verwarmingen vervangen, boiler installeren (en daar ruimte voor hebben), etc. Dat verschil in prijs moet je terugverdienen met je vastrecht, douche kosten en wat strenge winterdagen. Het zou kunnen, maar het is niet klaar als een klontje ;) Anyways, ik raad iedereen aan om voor zichzelf een berekening te (laten) maken! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijnflipse
Knielen schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:19:
Bij prijzen staat dat de goedkopere actieve koeling heeft, wat niet zo is.
Gefixt O-) , teksten waren omgewisseld

[ Voor 6% gewijzigd door marijnflipse op 03-02-2022 16:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marijnflipse
jurjen_g schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:20:Wel zou ik denk ik liever of nog duidelijker gepositioneerd als crowdfunding, of gewoon meer info over de warmtepomp die gebruikt wordt.
De aanbetalingen zijn nadrukkelijk geen crowdfunding en zijn alleen ter bevestiging van de reservering. Dit betekent dat ze ten alle tijde annuleerbaar en refundable zijn - no questions asked :X. Quatt is momenteel gefinancierd door professionele investeerders.
jurjen_g schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:20:
Nu lijkt het alsof er een magisch veel goedkoper apparaat ineens bestaat bij Quatt, in vergelijking met bestaande aanbieders.
Wij doen niet aan magie hoor ;). Wij verkopen direct aan de consument zonder tussenkomst van distributeurs etc, hierdoor kunnen we marge uit de keten halen en toedoen aan de klant. Daarbij ontwikkelen wij inderdaad een slimmer regelsysteem die voortdurend het goedkoopste verwarmingspad berekend met behulp van simulaties.
En hoe weet je wanneer je aan de beurt gaat zijn (vanaf herfst 2022).
First come, first serve! Voor mensen die nu bestellen, zit je rond eind Nov begin Dec.
jurjen_g schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:20:Ik dus zou vermoeden dat het overige gedeelte van de warmtepomp van een bestaande leverancier zou zijn, of wordt de hele pomp ontwikkeld?
Het koudecircuit ontwikkelen we op maat met een gerenommeerde partij.
Daarnaast zie ik wel erg weinig voorbehouden voor de "kosten inclusief installatie", ik ga er eigenlijk van uit dat er nog wel wat meerkosten blijken te ontstaan als je instapt. Als consument zou ik graag dat vermeld zien (of bijv disclaimer "deze prijs geld bij gebouw van max x hoogte met max y meter afstand tot CV en installatie aan de gevel / op de grond - meerprijs op dak circa yyyy ) en dergelijke.
Ik snap je vraag. Wij streven echt naar een all-in prijs zonder verborgen kosten. Alleen in uitzonderlijke situaties (bijv het aanleggen van ondergrondse waterleidingen) zullen we in samenspraak met de klant een oplossing zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door marijnflipse op 03-02-2022 16:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marijnflipse
Thanks voor alle suggesties en feedback! Wij proberen zoveel mogelijk te reageren & jullie feedback te implementeren, maar omdat we een startend bedrijf zijn houden we ons voornamelijk bezig met de ontwikkeling zelf uiteraard. Dus dank voor jullie begrip.

Mocht je persoonlijk advies willen, mail ons dan: info@quatt.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genivos
marijnflipse schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:40:
[...]

Wij doen niet aan magie hoor ;). Wij verkopen direct aan de consument zonder tussenkomst van distributeurs etc, hierdoor kunnen we marge uit de keten halen en toedoen aan de klant. Daarbij ontwikkelen wij inderdaad een slimmer regelsysteem die voortdurend het goedkoopste verwarmingspad berekend met behulp van simulaties.
Ik heb nog eens even zitten kijken bij 1 van de grote energie leveranciers. In dit geval Enenco. Die bieden ook de optie om een hybride pomp te installeren. Dan kom ik uit op 1700Euro (inclusief subsidie). Die marge die er dan uitgehaald wordt is dan ook minimaal vind ik, 100euro. Eerlijk is eerlijk,de besparing per jaar is lager voor zover aangegeven wordt. Maar ook weer eerlijk is eerlijk, dan moet ik er maar op vertrouwen dat ik bij jullie echt 80% besparing behaal. De vraag is dan durf ik die gok aan.

Qua uiterlijk maakt het mij niks uit hoe de kast eruit ziet want ik gooi hem toch op het platte dak. Daar zie je niks van. Ik moet toch nog wat meer overtuigd worden dan mooie verhaaltjes. Ik snap dat het lastig is maar ik zou graag ervaringen en testen willen zien. Simpel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@genivos waarom hybride?

hybrid is eigenlijk een niche markt die als mainstreem oplossing wordt verkocht. lekker makkelijk voor de instalateur (hoeft niet te rekenen) lekker makkelijk voor de bewoner (hoeft niet in te zien dat zijn lauwwater angst niet reel is) vast recht blijf, onderhoud aan de ketel blijft.. Uiteindelijk schiet iedereen er iets mee op, maar blijft de bewoner de verliezer.

ik ben nog maar bar weinig woningen tegen gekomen die niet 100% op een wp kunnen draaien. ja soms moet je wat veranderingen aanbrengen aan het afgifte systeem, maar wat maakt dat nu uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapiteinbrul
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-11-2024
werkt het met radio zoneverwarmimg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• genivos
twain4me schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:17:
@genivos waarom hybride?

hybrid is eigenlijk een niche markt die als mainstreem oplossing wordt verkocht. lekker makkelijk voor de instalateur (hoeft niet te rekenen) lekker makkelijk voor de bewoner (hoeft niet in te zien dat zijn lauwwater angst niet reel is) vast recht blijf, onderhoud aan de ketel blijft.. Uiteindelijk schiet iedereen er iets mee op, maar blijft de bewoner de verliezer.

ik ben nog maar bar weinig woningen tegen gekomen die niet 100% op een wp kunnen draaien. ja soms moet je wat veranderingen aanbrengen aan het afgifte systeem, maar wat maakt dat nu uit?
Ik zou behoorlijk wat aanpasingen moeten doen om volledig over te stappen. Ten eerste past zo'n installatie niet in het washok zonder dat het helemaal vol gaat staan. Dus dat zal op een andere plek moeten, buiten? Tja, ook niet echt een optie. Ten tweede ben ik bang dat ik veel meer aan moet passen of gaan verbouwen om het werkend te krijgen. Huis van 1994, wel geisoleerd maar niet optimaal voor warmtepomp (voor zover mij bekend).

Ik heb zonnepanelen dus een hyrbide pomp (naast de bestaande ketel idd) zou wel degelijk gaan schelen voor mij. Waarom zou ik er niets mee opschieten? Als ik op gas bespaar en ook nog eens opgewekte stroom van tijd tot tijd kan gebruiken heb ik er toch voordeel aan. Althans, dat zou ik verwachten.

Maar .. wat veranderingen aanbrengen zoals je schetst kan best snel resulteren in flinke invsteringen. Dat duurt dan ook veel langer om het terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-03 10:21
Het apparaat installeren behelst ook het elektrisch aansluiten? Ik ga er gezien de vermogens vanuit dat de 8kW versie in ieder geval 3-fase 400V is. Hoe wordt omgegaan met elektrische installaties die hiervoor niet geschikt zijn?

Tevens ben ik persoonlijk ook geïnteresseerd in eventueel een aantal binnenunits tbv koeling, hoe gaan deze units eruit zien en wat hiervan de specificaties zijn?

Het meeste werk bij dergelijke systemen gaat volgens mij toch zitten in het installeren. Ik vind het knap dat jullie dat in de prijs hebben zitten, zonder eerst een situatie te kennen, denk aan doorvoeren, elektra, koelleidingen, etc.

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijnflipse
genivos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Ik heb nog eens even zitten kijken bij 1 van de grote energie leveranciers. In dit geval Enenco. Die bieden ook de optie om een hybride pomp te installeren. Dan kom ik uit op 1700Euro (inclusief subsidie). Die marge die er dan uitgehaald wordt is dan ook minimaal vind ik, 100euro.
Volgens mij wordt hier ergens een rekenfout gemaakt. Wij zien bij Eneco staan: "De Elga Ace is een slimme hybride warmtepomp, verkrijgbaar vanaf € 3.336 (na subsidie).". Of dit in of ex installatie is, is niet duidelijk. In ieder geval ligt de prijs dus minimaal 2x zo hoog. Op andere plekken wordt de Ace aangeboden vanaf ca. €2300 incl subsidie, exclusief installatie.
genivos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:53:
[...]
Ik snap dat het lastig is maar ik zou graag ervaringen en testen willen zien. Simpel.
Understood! We gaan zo snel we gaan, dus dat duurt dan nog even. Maar die goede ervaring zal er komen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marijnflipse
DARKviper123 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:11:
Het apparaat installeren behelst ook het elektrisch aansluiten? Ik ga er gezien de vermogens vanuit dat de 8kW versie in ieder geval 3-fase 400V is. Hoe wordt omgegaan met elektrische installaties die hiervoor niet geschikt zijn?
8kW zijn 2x4kW units (voor betere efficiency curve). Units zijn zo gedesigned dat ze samen op 1 fase groep kunnen.
Tevens ben ik persoonlijk ook geïnteresseerd in eventueel een aantal binnenunits tbv koeling, hoe gaan deze units eruit zien en wat hiervan de specificaties zijn?
Vergelijkbaar met (mooie) wand airco units. Designs komen binnenkort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marijnflipse
kapiteinbrul schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:57:
werkt het met radio zoneverwarmimg?
Ligt eraan welke. We zullen op termijn API integraties maken met bijv Tado en Honeywell systemen om AI optimaal te laten functioneren, anders teveel onbekende factoren. Dat werkt waarschijnlijk nog niet eind dit jaar to be honest. Je kan natuurlijk wel verwarmen, maar AI werkt niet optimaal. O-)

• genivos
marijnflipse schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:26:
Volgens mij wordt hier ergens een rekenfout gemaakt. Wij zien bij Eneco staan: "De Elga Ace is een slimme hybride warmtepomp, verkrijgbaar vanaf € 3.336 (na subsidie).". Of dit in of ex installatie is, is niet duidelijk. In ieder geval ligt de prijs dus minimaal 2x zo hoog. Op andere plekken wordt de Ace aangeboden vanaf ca. €2300 incl subsidie, exclusief installatie.
Mijn advies was persoonlijk en kwam uit op 1700Euro (na subsidie). Ik heb nu eens een offerte aangevraagd om gewoon eens te kijken wat daar nu precies uitkomt. Dan is de vergelijking wat eerlijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
8kW is thermisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:41
@marijnflipse
Ik ben geinteresseerd maar heb een aantal vragen:

* volgens de specs kan hij verwarmen tot 55 graden. Dat is vrij hoog voor een warmtepomp. Kun je dat instellen en wat is het rendement bij die temperatuur?
* Bij andere merken zonder binnenunit is er nog wel een compacte regelunit nodig. Zit dat hier ook bij en hoe groot is die?
* prijs is zeer concurrerend en incl. installatie. Wat zijn de voorwaarden voor de gratis installatie en wat zit er niet bij (tot hoe ver mag de unit gemonteerd worden bij de CV vandaan etc. Een aparte elektrische groep aanleggen hoort er denk ik niet bij? voorrijkosten etc)
* Op de huidige lijst van de ISDE voor subsidie kan ik de Quatt niet vinden. Hoe kan ik controleren dat je 2200 subsidie krijgt?
* als ik zou pre orderen, wat is de huidige levertijd?
* Nu is het nog pre order, verwachten jullie dat de prijs gaat stijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fijnisdat
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-04 21:20
[quote]HBO88 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:21:
@marijnflipse
Ik ben geinteresseerd maar heb een aantal vragen:

* Op de huidige lijst van de ISDE voor subsidie kan ik de Quatt niet vinden. Hoe kan ik controleren dat je 2200 subsidie krijgt?

============
Quatt staat niet op de lijst. Is die lijst definitief, dan wordt het niks dit jaar.
De subsidie geldt alleen als er in 2022 IS geplaatst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:05
ik ben benieuwd maar geloof eigenlijk niks van de claims. Ik installeer zelf hybride WP's dus heb wel beetje gevoel voor de materie.

De ongeloofwaardigheid die ik zie:

1. de prijs lijkt mij volstrekt onhaalbaar. Een hele goedkope monoblock van 5kW kost je nu rond de 3.000 euro. Reken daar nog minimaal 1000 euro aan installatiekosten + voorbereiding etc. bij en je zit op al 4 tot 4,5k. Dan is er natuurlijk wel ISDE (alleen voor huizen die voor 2018 gebouwd zijn) maar dan nog vind ik 1700 netto wel heeul scherp.

2. De genoemde besparing is onzinning hoog. Niemand bespaard echt 80% aan aardgas met een hybride, dat kan eigenlijk alleen als je EN geen warm tapwater maakt met gas maar dat al elektrisch deed PLUS je een redelijk nieuw huis met lage energievraag/laag temp. afgiftesysteem hebt.

3. vertrouwen qua garantie: dit is natuurlijk het moeilijkst als je iets nieuws op zet maar ik wil over 5 jaar ook nog onderdelen kunnen kopen. Als je iets van een grote speler koopt dan ben je daar redelijk zeker van. Hoe regelt Quatt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Een hybride warmtepomp klinkt als een leuke tussenstap, maar als je iets van plan bent kun je beter gelijk een goede stap maken.
Van de mensen die ik ken met zo’n hybride warmtepomp valt het rendement behoorlijk tegen.
Ze verbruiken iets minder gas, maar wel veel meer stroom.
Dan kun je beter gelijk in een goede warmtepomp investeren, is dat (financieel, bouwkundig) niet mogelijk kun je kiezen voor een Airco warmtepomp (Lucht/Lucht), hebben wij nu ook.
Deze geeft een besparing op gas van 95%, alleen nog gas voor warm water, dat is de volgende stap.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
HereIsTom schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:46:
Een hybride warmtepomp klinkt als een leuke tussenstap, maar als je iets van plan bent kun je beter gelijk een goede stap maken.
Van de mensen die ik ken met zo’n hybride warmtepomp valt het rendement behoorlijk tegen.
Ze verbruiken iets minder gas, maar wel veel meer stroom.
Dat wel, maar als je zonnepanelen hebt dempt dat de kosten. zeker bij mensen die nu een nieuw energiecontract hebben en bijna 2 euro per kuub gas betalen en 40 cent voor stroom kan een hybride warmptepomp wel zeker interessant worden. Een airco gebruiken om te verwarmen zoals je zegt is leuk, maar dan is dan voor 1 ruimte. per ruimte moet je dan een airco hebben dus dat schiet ook niet op.

[ Voor 11% gewijzigd door HBO88 op 17-02-2022 09:36 ]

• HereIsTom
HBO88 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Dat wel, maar als je zonnepanelen hebt dempt dat de kosten. zeker bij mensen die nu een nieuw energiecontract hebben en bijna 2 euro per kuub gas betalen en 40 cent voor stroom kan een hybride warmptepomp wel zeker interessant worden. Een airco gebruiken om te verwarmen zoals je zegt is leuk, maar dan is dan voor 1 ruimte. per ruimte moet je dan een airco hebben dus dat schiet ook niet op.
Met een Airco warmtepomp kun je het hele huis verwarmen (en koelen) als je wil, met een multisplit kun je in iedere kamer die je wilt verwarmen een Airco hangen.
Wij verwarmen ook het hele huis met een Airco warmtepomp, werkt prima en stuk goedkoper dan met gas.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• HBO88
HereIsTom schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:13:
[...]

Met een Airco warmtepomp kun je het hele huis verwarmen (en koelen) als je wil, met een multisplit kun je in iedere kamer die je wilt verwarmen een Airco hangen.
Wij verwarmen ook het hele huis met een Airco warmtepomp, werkt prima en stuk goedkoper dan met gas.
Kun je dat dan even toelichten, want nu snap ik er niets meer van :)
Met een airco heb je zo'n binnen unit waar de koude (of warme) lucht uit komt. Dat is voor 1 ruimte.
Hoe verwarm je het hele huis dan met 1 zo'n ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@HBO88 Een Airco multisplit heeft één buitenunit en verschillende binnenunits waarmee je kan verwarmen en koelen.
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:36
Ik vind het een interessant (en mooi ogend) product, wat ik wel mis is enige berekening van de besparing die in onderstaand plaatje worden genoemd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s94elUU7g47S6sYtB_ewaodU8-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OesiBDNrIElfazcdxZuCV0XT.png?f=fotoalbum_large

Hoeveel m3 gas bespaard dit en hoeveel extra elektriciteit word er dan verbruikt + hoeveel m3 gas bespaart Quatt voor mij? Bij voorkeur met een voorbeeld van een aantal woning types zoals bijvoorbeeld een tussenwoning van 150m2.

Ik heb zelf zonnepanelen en zou het bijvoorbeeld erg interessant vinden of ik voldoende overcapaciteit heb om te leveren wat 'de Quatt' nodig heeft.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:17
Kijk ook even mee hier. Zojuist op Instagram voorbij zien komen. In tegenstelling tot de grote jongen ziet er deze in ieder geval fraai uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
@marijnflipse zou u nog kunnen reageren op mijn vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 15:30
ik ga deze ook zeker even volgen.
in mijn situatie zouden ze in elk geval met een Intergas cv moeten samenwerken wat mij geen issue lijkt.
De Tado daar in tegen lees ik zou nog wel een probleem zijn.

Wellicht dat ik maar niet de voorloper moet zijn om dit te testen (zie vrouw slaat me de hersens in als het straks een keer koud is en het wordt maar niet warm :D )

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 11:15
Vandaag mijn gegevens ingevuld om een brochure te ontvangen. E-mail gekregen om de brochure te krijgen. Daar zit een link in naar een docsend pagina die het vervolgens niet doet. Of althans op mijn iPhone met Safari niet toont. Lastig om dan de energie te hebben om ermee door te gaan.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:05
sja, hun website is ook nog vrij summier met rare zinnen en scheve vertalingen. Misschien wordt het nog wel wat hoor, maar voorlopig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
krizzziz schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:47:
Vandaag mijn gegevens ingevuld om een brochure te ontvangen. E-mail gekregen om de brochure te krijgen. Daar zit een link in naar een docsend pagina die het vervolgens niet doet. Of althans op mijn iPhone met Safari niet toont. Lastig om dan de energie te hebben om ermee door te gaan.
Heb de brochure paar weken terug gedownload maar er staat exact dezelfde info als op de site. Geen extra info in ieder geval.

Ze reageren ook niet op mijn vragen die ik hier een tijdje terug heb geplaatst helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brewer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-04 14:28
Ik ben ook wel geïnteresseerd, jammer dat @marijnflipse al anderhalve week niet heeft gereageerd.
Heb ook nog een vraag. Hoe willen jullie van 2 hybride warmtepompen een full electric warmtepomp maken?(zo lees ik het in ieder geval in de brochure) is die 2e dan voor SSW? Ik neem aan dat er dan ook een boiler(vat) moet komen en wellicht nog wat andere zaken.. (ben geen expert).
En voor het koelen wordt een airco binnenunit geplaatst? Het is niet zo dat de pomp direct het water kan koelen en zo via een vloerverwarming kan koelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0EFFO4Dc2Msh4fJ81TT4zJzOH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qmjdMTbsRW0lAopq8TU3dErr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:49
Ik heb niets met quatt te maken voor de duidelijkheid :)

een cascade oplossing voor meerdere warmtepompen is een gebruikelijke opstelling om meer vermogen te creëren.

Een hybride pomp is in wezen ook niets anders dan een gewone warmtepomp. (Alleen wat minder vermogen) dus ze doen niets raars.

En qua koeling is het precies wat jij zegt: koel water door de vloer en radiatoren. Niets anders nodig. Dat het meestal weinig zoden aan de dijk zet is wat anders.

sww vraag ik me ook af inderdaad.

Ondanks m’n bedenkingen over hybride warmtepompen vindt ik het concept best aardig. Ziet er mooi uit, toegankelijk gepresenteerd, je kan hybride beginnen en, zonder desinvesteringen dooorgroeien.
brewer schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:02:
Ik ben ook wel geïnteresseerd, jammer dat @marijnflipse al anderhalve week niet heeft gereageerd.
Heb ook nog een vraag. Hoe willen jullie van 2 hybride warmtepompen een full electric warmtepomp maken?(zo lees ik het in ieder geval in de brochure) is die 2e dan voor SSW? Ik neem aan dat er dan ook een boiler(vat) moet komen en wellicht nog wat andere zaken.. (ben geen expert).
En voor het koelen wordt een airco binnenunit geplaatst? Het is niet zo dat de pomp direct het water kan koelen en zo via een vloerverwarming kan koelen?

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Laatst online: 20:33
overhyped schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:17:

En qua koeling is het precies wat jij zegt: koel water door de vloer en radiatoren. Niets anders nodig. Dat het meestal weinig zoden aan de dijk zet is wat anders.

[...]
Ik las wel op de website dat de koeling gebruik maakt van een op een binnenunit van een airco lijkende unit. Ik denk eerder dat ze gebruik gaan maken van een fancoil systeem. Eventueel aangevuld met de vloer en radiatorkoeling.
Met de additionele koeling kun je één aparte kamer (bijvoorbeeld de slaap of woonkamer) voorzien van koeling. Dit doe je door een binnenunit te installeren, die zowel kan verwarmen als koelen. Deze binnenunit kun je vergelijken met een airco binnenunit, en zal ook net zo goed koelen.
Bron: website Quatt.io (homepage) onderaan bij Vraag & antwoord staat een vraag 'Hoe werkt de additionele koeling'

SWW ben ik ook benieuwd naar. Dat moet ergens worden opgeslagen, instant naar 60 graden verwarmen lukt voorlopig alleen nog met een gasketel / of een hele zware doorstromer.

[ Voor 22% gewijzigd door TheIbex op 22-02-2022 11:10 ]

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
overhyped schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:17:
een cascade oplossing voor meerdere warmtepompen is een gebruikelijke opstelling om meer vermogen te creëren.
is een gasketel + warmtepomp (hybride of niet) eigenlijk niet gewoon een cascade oplossing. ;)

tja het leuke van CV-water wat in je radiatoren/buizen zit, dat doet totaal niet discrimineren door welke warmtebron het word verwarmt.
van 2 gasketels word het warmer, of een gasketel + warmtepomp of 2 warmtepompen.
geen enkel probleem het verwarmt je huis.
(wel opletten dat als je ook 2 waterpompen installeert, dat je dan ook 2x de hoeveelheid water gaat rond pompen, als dat echt teveel word dan kun je het gaan horen en buisruis is niet tof. dus dynamische pompen of ze iets rustiger zetten is soms wel nodig.)

hybride is ook niks mis mee, maar veel mensen zijn bang dat een warmtepomp het huis niet warm kan krijgen.
en dat is totaal ongegronde angst.
vandaar de stelling: hybride warmtepompen is gestold angst zweet. ;)

ik heb zelf een kleine warmtepomp, waar mee ik mijn gas gebruik van 750m3 naar 150m3 gas heb gebracht.
het is dan wel dat deze warmtepomp maar 1,4kW aan warmte levert.
tja de quatt is 4kW, daar kan ik met gemak 100% van mijn verwarming mee doen.

en als ik het gas de deur uit zou doen (dus ook koken elektrisch doen) dan word er al snel 175€ per jaar aan vastrecht besparen alleen al, nog zonder de kosten van het gas zelf.
tja dat 10 jaar lang is toch 1750€ en daar koop je met gemak de zwaardere warmtepomp voor.
again: hybride warmtepompen is gestold angst zweet, die je fouten laat maken in je beslissing. ;)

probleem met warmtepompen is nu nog: te veel cowboy installateurs.
die absurde prijzen durven te vragen.
maar als je ziet wat de zelf installeerders doen hier op het forum.
(over het algemeen monoblock unit's van 5kW zoals de panasonic/Mitsubishi etc etc)
die zitten ongeveer op de zelfde prijzen na die creatieve berekeningen met subsidie.

dan mag van mij dit reclame bureau (sorrie ik zie er nog steeds niet meer in.) een nieuw product gaan zoeken.
ik heb liever een monoblock met handleiding en installatiehandleiding(erg uitgebreid), als een vaag het komt vast wel eens keer met onduidelijke aanbetaling reclame product.
dit is mij teveel op de hype wagon springen, en als het niet lukt met de pot er van door gaan. ;)

maar ach, het is maar een mening. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g

[Afbeelding]
Die laatste vraag heb ik eerder via mail gesteld aan Quatt en al wel antwoord gehad: topkoeling (dus water van 18 graden in de vloer / convector) zal gewoon mogelijk zijn met het basismodel. Het specifieke "Cool" model is echt inclusief een specifieke fan coil unit die kouder kan.

Ik wacht nog even af tot ik iets meer echt "zie" voordat ik in stap. Het klinkt enerzijds geloofwaardig, anderzijds kan ik me echt niet voorstellen dat ze inclusief installatie kunnen gaan winst maken, wat het wat spannend maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
Thanks @jurjen_g zover was ik nog niet. De combi met een airco unit waar je mee kan koelen en verwarmen vind ik interessant. Die kan ik mooi op zolder hangen, heb ik daar ook direct verwarming / koeling.

Ze zijn wel heel wat van plan als je die investment paper leest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marijnflipse
HBO88 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:21:
@marijnflipse
* volgens de specs kan hij verwarmen tot 55 graden. Dat is vrij hoog voor een warmtepomp. Kun je dat instellen en wat is het rendement bij die temperatuur?
COP van 2.3 - 3.2. 't zal dus van buiten temperatuur, gas & elektriciteitsprijzen en optimalisatie criteria (CO2 besparen vs. kosten besparen) afhangen of hij dan nog aanslaat of de CV zal aanzetten.
@marijnflipse
* Bij andere merken zonder binnenunit is er nog wel een compacte regelunit nodig. Zit dat hier ook bij en hoe groot is die?
Niet groot, want circulatiepomp zit in de monoblock. Er zit in sommige gevallen een open verdeler en in alle gevallen een controller-unit in de CV kast (ter grootte van een thermostaat).
@marijnflipse
* prijs is zeer concurrerend en incl. installatie. Wat zijn de voorwaarden voor de gratis installatie en wat zit er niet bij (tot hoe ver mag de unit gemonteerd worden bij de CV vandaan etc. Een aparte elektrische groep aanleggen hoort er denk ik niet bij? voorrijkosten etc)
Wat er niet bij zit: Ondergrondse leidingen, >10m buitenleidingen (gedreven vanuit verlies vd leidingen dan kosten voor ons), aparte elektrische groep (want dat is in principe niet nodig voor Quatt). Voorrijkosten zitten er wel in.
@marijnflipse
Klopt. We komen er dit jaar op, dus dat kan je nog niet controleren. Maar we komen er op ;-)
@marijnflipse
Houd rekening met December '22. We kijken nog of we dit kunnen vervroegen.
@marijnflipse
* Nu is het nog pre order, verwachten jullie dat de prijs gaat stijgen?
Dat is iig niet gepland voor de komende 12 maanden, maar wij hebben uiteraard geen grip op allerlei grondstoffen die gaan spiken met de huidige onrust in de wereld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marijnflipse

[Afbeelding]
Yep, dat willen we uiteindelijk inderdaad gaan doen. Die 2e stap is nu nog een concept, dus kan geen specs oid geven. Die 2e unit zal inderdaad warm tapwater leveren, en op zeer koude dagen bijverwarmen. Of er een boilervat moet komen is nog afhankelijk van de technologie die we voor all-electric pomp gaan kiezen, maar is wel likely ja.
De WP koelt het water direct, maar stuurt dit naar een binnenunit omdat je geen water dat meer dan een paar graden van de lucht temperatuur verschilt naar de radiatoren/vloer kan sturen ivm condens problemen.

Als je geen binnenunit wilt kun je wel alsnog een paar graden koelen met vloerverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marijnflipse
jurjen_g schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:03:
[...]

Die laatste vraag heb ik eerder via mail gesteld aan Quatt en al wel antwoord gehad: topkoeling (dus water van 18 graden in de vloer / convector) zal gewoon mogelijk zijn met het basismodel. Het specifieke "Cool" model is echt inclusief een specifieke fan coil unit die kouder kan.
Dit dus O-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jurjen_g
Tegen mijn principes (zekerheid voor alles) in heb ik besloten met Quatt in zee te gaan, althans de pre-order staat. Ik zal mijn ervaringen in dit topic wel delen ter info voor anderen.

Hoofdredenen om wel mee te doen:
1. Prijs
2. Mogelijkheid tot uitbreiding naar all-e = geen desinvestering (*)
3. Startup met ambitie, regeling niet ouderwets maar op basis van data vind ik op z'n minst interessant.
4. Prijs

Angsten:
1. Aanloopproblemen / uitstel installatie
2. Installatie alsnog veel duurder dan ze doen voorkomen
3. Overleven ze het wel. Met voldoende klandizie hopelijk wel :)

(*) Ik zit al 2 jaar in dubio wat nu verstandig is; mijn huis is geschikt voor all-e, maar de investering in all-e is (bij normale installateurs) zodanig dat dit eigenlijk bijna niet rendabel is (**) vanwege het relatief lage gasverbruik wat ik nu heb. Met de Quatt methode (eerst 1 hybride, later een cascade erbij voor full) kan ik ook nog eens daadwerkelijk meten / ervaren hoeveel een 4kW warmtepomp nu echt aan verwarming bijdraagt in mijn situatie. Misschien hoef ik daarnaast namelijk straks alleen nog een warmtepompboiler voor SWW, als de CV afdoende gedekt kan worden.

(**) Ja ik weet dat je dan ook de 200 Euro vastrecht gaat besparen, maar dat is wel zo'n beetje de enige echte besparing omdat de efficientie van de warmtepompen voor SWW en de echt koude dagen zodanig is, en de totale kWh aan warmte die dat zou zijn, dat gas zelfs met de huidige prijzen nauwelijks duurder is daarvoor.

[ Voor 17% gewijzigd door jurjen_g op 23-02-2022 14:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HBO88
jurjen_g schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:37:
Tegen mijn principes (zekerheid voor alles) in heb ik besloten met Quatt in zee te gaan, althans de pre-order staat. Ik zal mijn ervaringen in dit topic wel delen ter info voor anderen.

1. Prijs
3. Startup met ambitie, regeling niet ouderwets maar op basis van data vind ik op z'n minst interessant.
4. Prijs

Angsten:

(*) Ik zit al 2 jaar in dubio wat nu verstandig is; mijn huis is geschikt voor all-e, maar de investering in all-e is (bij normale installateurs) zodanig dat dit eigenlijk bijna niet rendabel is vanwege het relatief lage gasverbruik wat ik nu heb. Met de Quatt methode (eerst 1 hybride, later een cascade erbij voor full) kan ik ook nog eens daadwerkelijk meten / ervaren hoeveel een 4kW warmtepomp nu echt aan verwarming bijdraagt in mijn situatie. Misschien hoef ik daarnaast namelijk straks alleen nog een warmtepompboiler voor SWW, als de CV afdoende gedekt kan worden.
Ik twijfel ook heel erg. Heb altijd gezegd dat ik geen warmtepomp ga doen omdat het niet rendabel is. Heb een oud huis, maar wel alles geisoleerd en een paar zonnepanelen.
Het concept hybride met een enkele buitenunit, dus geen boilervaten en units binnen was voor mij nieuw en spreekt me daarom erg aan.
Ook aangezien ik net een nieuw contract heb voor bijna 2 euro per m3 gas..
1600 euro vind ik de investering wel waard, met 100 euro aanbetaling durf ik te overzien.

Mijn angsten zijn hetzelfde, daarnaast ben ik ook benieuwd hoe netjes e.e.a. geinstalleerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:19
Is er ook ergens de ruwe data/onderzoeken achter jullie grafieken? Nu moeten we maar geloven dat die mooie rooskleurige grafieken echt kloppen. Bij gerenommeerde partijen vertrouw ik mooie cijfertjes al niet, waarom zou ik jullie wel moeten geloven?

Waarom heeft een hoekwoning bijvoorbeeld een kortere terugverdientijd t.o.v. een 2 onder 1 kap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:54
@marijnflipse jullie adverteren op de site met de prijs inclusief installatie en subsidie. Kan ik hieruit opmaken dat als ik met jullie in zee ga, dat jullie die subsidie dus regelen en mijn rekening alleen wordt aangesproken voor die €1599,-, uitgaande van de 4KW versie zonder bijzondere installatie wensen?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
1. Prijs
tja als je een warmtepomp krijgt zoals een monoblock panasonic/valiant etc etc.
dan is de prijs niet slecht.
krijg je een omgebouwde zwembadwarmtepomp, tja dan is het erg slecht.
die heb je namelijk al voor 800€ voor 4kW. tja dan maken ze wel heel veel winst zeker als je de subsidie er bij rekent. >:)
tja als hybride kan met een gasketel, dan kun je ook hybride met 2 warmtepompen.
of cascade met 2 gasketels, dat is ook een soort van hybride.
of te wel elk systeem, is uit te breiden, ik heb nu ook een gasketel + warmtepomp + elektra verwarming in huis (met alle een eigen thermostaat).
kijk dit vind ik dan weer een hele goede rede. ;)
vind ik ook mooi.

maar als ik dan kijk naar de nieuwerwetse regeling van de b.v ELGA, dan was die gewoon een ramp.
dat was ook hybride met gasketel, maar pas nadat mensen heb ombouwde naar losse verwarmer.
kijk ik dan naar de hybride regeling van mijn inventum, precies het zelfde verhaal.
mijn gasgebruik daalde met 50% na dat ik heb ombouwde als losse verwarmer.
dus die nieuwerwetse regeling kan ik missen als kiespijn, heb ik al veel te veel problemen mee gezien.
geef mij maar eerst een fatsoenlijke installatie handleiding. ;)
(*) Ik zit al 2 jaar in dubio wat nu verstandig is; mijn huis is geschikt voor all-e, maar de investering in all-e is (bij normale installateurs) zodanig dat dit eigenlijk bijna niet rendabel is (**) vanwege het relatief lage gasverbruik wat ik nu heb. Met de Quatt methode (eerst 1 hybride, later een cascade erbij voor full) kan ik ook nog eens daadwerkelijk meten / ervaren hoeveel een 4kW warmtepomp nu echt aan verwarming bijdraagt in mijn situatie. Misschien hoef ik daarnaast namelijk straks alleen nog een warmtepompboiler voor SWW, als de CV afdoende gedekt kan worden.
laag gas gebruik, dan is het altijd lastig, maar dat is voor all-e en voor hybride.
een 4kW warmtepomp zou zonder hybride gewoon een 600m3 moeten kunnen all-e doen.

maar ik heb +/-10 jaar aan gegevens, van mijn gas gebruik.
aantal jaar zonder warmtepomp + aantal jaar met warmtepomp + jaar met warmtepomp met boiler.
als je wil kan ik je dit al wel vertellen, maar blij word de Quatt daar niet van. ;)
(ik heb die ervaring al, met veel methodes, en dit is echt niet voordelig voor het verkoop verhaal van de quatt, kan ik al vertellen)
(**) Ja ik weet dat je dan ook de 200 Euro vastrecht gaat besparen, maar dat is wel zo'n beetje de enige echte besparing omdat de efficientie van de warmtepompen voor SWW en de echt koude dagen zodanig is, en de totale kWh aan warmte die dat zou zijn, dat gas zelfs met de huidige prijzen nauwelijks duurder is daarvoor.
ik gebruik <400kWh cop 1 elektra element voor mijn SWW.
+ <300kWh cop 4 warmtepomp voor SWW.
(warmtepomp boiler 50l voor grote 200l eletra boiler.)
eigenlijk haal ik de 600kWh per jaar niet eens, dit is echt pinda's ;)

mijn grootste probleem is nu: gasgebruik voor koken, afgelopen jaar 42m3.
dit vervang ik met gemak voor 400kWh per jaar.
allen de grote kosten om gasfornuis + pannen + elektra aansluiting en nog flink wat meer te gaan doen.
ik zie daar tegen op, en eigenlijk zijn het niet de kosten.
maar ook zie ik op tegen gaan koken op elektra.
(wetende dat het eigenlijk best goed kan, alleen ik blijf er tegen op zien.)

1000kWh en ik ben los van de gas aansluiting.
die mij 175€ per jaar kost (ja lage prijs ik heb een kookgas aansluiting, niet een normale aansluiting)
maar hier komt nog een 75€ bij voor de leverancier.
dus we hebben het over 250€ en daar koop ik ook 500+kWh voor.
en dan nog xkWh voor de m3 gas die ik bespaar.

(even bij vertellen dat ik wel 6500kWh van mijn zonnepanelen heb elk jaar.
de zonnepanelen zijn terugverdiend, dus alles wat de warmtepomp in gaat in mijn huis is nu gratis.
die geeft wel hele andere mogelijkheden, en kun je veel experimenteren. ;) )

maar goed als je mijn gegevens wil inzien over het gas gebruik en een warmtepomp hybride (die maar 1/2 van de kracht heeft), dan kan dat hoor.
is wel een heel verhaal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
migjes schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:46:
[...]
maar goed als je mijn gegevens wil inzien over het gas gebruik en een warmtepomp hybride (die maar 1/2 van de kracht heeft), dan kan dat hoor.
is wel een heel verhaal. ;)
Dank voor je toelichting. Ik heb al vele posts van je gelezen dus denk wel aardig te kunnen inschatten hoe je het hebt geregeld allemaal. Voor wat betreft mogelijheden loop ik op 1 punt zelfs voor op jou, ik heb geen kookgas nodig (inductie). Maar net als jij vind ik het wel prettig om eerst te meten en te weten om uiteindelijk een slimme keuze te maken. Ik ga er even van uit dat Quatt een serieuze goede bestaande warmtepompbouwer als leverancier van de hardware gebruikt; de cijfers waarmee ze adverteren zijn weliswaar nog "aan wijzigingen onderhevig" maar zodanig ik dat wel ff als uitgangspunt zie. Ik hoop eigenlijk dat het aansturen van hun regeling, ook nog zelf te tweaken is met eigen Home automation :-p

In dat geval heb ik straks voor CV dus een best goede, volgens mijn eigen berekeningen net niet dekkende jaar situatie op warmtepomp. Ik kan dat dan mooi zelf testen door op heel koude dagen eens de regeling op "warmtepomp only" te zetten, kijken of ie het trekt met z'n eigen interne elektrische bijverwarming. Zo ja dan is CV helemaal gedekt, en is voor SWW eens rustig te beoordelen of cascade (vervanging gasketel door 2e quatt en boiler), of een andere warmtepompboiler/zonneboiler/ elektrische boiler het meest wijs is.

In elk geval ben ik op dat moment nog steeds maar 1600 (wordt vast nog wel meer) kwijt, stel ventilatiewarmtepompboiler erbij met subsidie kan inclusief installatie echt wel voor 3.000, dus dan minder dan 5.000. Of de all-e van Quatt erbij, ook rond 3.000 (ze adverteren met minder). Als ik op dit moment besluit om toch direct een all-e L/W aan te schaffen, dan is tot nu toe de laagste offerte / prijsinschatting (inclusief die van hier op het forum) meer dan 10.000. Voor die 5.000 die ik sowieso dan heb bespaard, wil ik best wel eens wat pionieren met rare nieuwe oplossingen :)

Enkel een doorstromer ipv boiler gaan we niet redden met 5 waarvan 4 dames.

[ Voor 4% gewijzigd door jurjen_g op 23-02-2022 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brewer

1. Prijs
4. Prijs

Angsten:

...
Ik heb het ook gedaan, met eigenlijk dezelfde afwegingen..
Heb al meerdere offertes voor full / hybride WP-en gehad. De goedkoopste hybride was €3200,- dat scheelt dan de helft in aanschaf met deze prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
Vanavond ook de reservering gedaan. Viel me op dat je niet de configuratie terugziet op de factuur die je krijgt. Ik ga nu namelijk twijfelen over wat ik gekozen heb.

De prijs en extra koelunit hebben me over de streep getrokken. Daarnaast heb ik zoveel werk al verzet om überhaupt iemand te laten kijken naar mijn situatie en om offertes op te vragen dat dit weer mega handig is.

Heb wel nog veel vragen. Ik kijk dus uit naar de antwoorden die vast nog zullen volgen.

- all electric wanneer?
- wie levert de warmtepomp hardware?
- aparte afstandsbediening voor de koelunit?
- kan de tweee unit echt niet verwarmen?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Laatst online: 02-05 14:46
Ik vind het een mooie unit, echter ben ik altijd terughoudend met nieuwe producten zonder dat er gedetailleerde specificaties en test resultaten zijn. De informatie is summier en er is ook geen planning voor de accessoires. Ook de lange levertijd lijkt me een risico, met stijgende grondstof prijzen en hogere vraag naar deze producten kan het best zijn dat ze productie capaciteit tekort gaan komen. Als dit via eem crowd funding was gestart had je in iedergeval nog controle gehad op de geldstroom en de hoeveelheid mensen met interesse. Dan weet je of het überhaupt kans van slagen heeft, "inveseerders" is weerderom niet echt concreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
-NRG- schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:08:
Ik vind het een mooie unit, echter ben ik altijd terughoudend met nieuwe producten zonder dat er gedetailleerde specificaties en test resultaten zijn. De informatie is summier en er is ook geen planning voor de accessoires. Ook de lange levertijd lijkt me een risico, met stijgende grondstof prijzen en hogere vraag naar deze producten kan het best zijn dat ze productie capaciteit tekort gaan komen. Als dit via eem crowd funding was gestart had je in iedergeval nog controle gehad op de geldstroom en de hoeveelheid mensen met interesse. Dan weet je of het überhaupt kans van slagen heeft, "inveseerders" is weerderom niet echt concreet.
Met alles eens! Daarom is de aanbetaling van €99 ok. Ik wil niks installeren zonder meer info zoals je aangeeft. Dus ik geef quatt de kans om die op te leveren in de komende periode!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
krizzziz schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:25:
[...]

Met alles eens! Daarom is de aanbetaling van €99 ok. Ik wil niks installeren zonder meer info zoals je aangeeft. Dus ik geef quatt de kans om die op te leveren in de komende periode!
Zelf heb ik gisteren ook de knoop doorgehakt en reservering geplaatst. Heb genoeg vragen en twijfels, je bent tenslotte toch een early adopter. Maar 99 euro aanbetaling die ook terugbetaald wordt vind ik prima dus ben benieuwd wanneer we meer info krijgen over specificaties/levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Voordeel van de twijfel.. die twijfel is juist het probleem. je hebt doorgaans helemaal geen hybride nodig. sla het over, heb je echt lauwwatervrees plaats hem dan het eerste jaar in cascade of hou de cv als backup 2 warmte pompen in cascade is leuk maar je maakt ook 2 keer gebruik van de subsidie dat is niet slim of handig.. dat is minimaal de regels anders gebruiken dan de intensie van de regels zijn. en daarnaast heb je van alles 2 wat dus ook betekend dat de kans groter is dat dingen eerder stuk zullen gaan. hybride is nagnoeg altijd onzin met de huidige prijzen heb je een cop van 2,25 nodig om beter uit te zijn met stroom ipv gas je kan makelijk met een cop van 2,25 warm water maken en uiteindelijk is dat waar de winst van de hybride wp zou moeten zitten,en zelfs daar verliest hij het van een gewone wp. dus dan blijft alleen afgifte over. zijn jullie echt zo bang om een paar radiatoren te moeten aanpassen/vervangen? laat dat hybride toch gewoon los of plaats een L/L WP kan je nog doeltreffend koelen ook in de zomer. Ga langs in de vele warmtepomp topics en kijk naar de mogelijkheden en ervaringen met hybride (die zijn niet best) en dat helemaal gratis, is geen 100 euro aanbetaling voor nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 25-02-2022 09:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -NRG-
  • Laatst online: 02-05 14:46
Nog leuk om toe te voegen, het adres zowel op de KVK en de brochure is Kanaalstraat 20A te Amsterdam. Dit is gewoon een woon appartement. Als ze als iets maken laten ze het volledig extern ontwikkelen. Daarnaast welke monteurs gaan dit installeren? Zelf hebben ze blijkbaar niemand in dienst en volgens mij is er een aardig tekort aan airco/warmtepomp monteurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
twain4me schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:59:
Voordeel van de twijfel.. die twijfel is juist het probleem. je hebt doorgaans helemaal geen hybride nodig. sla het over, heb je echt lauwwatervrees plaats hem dan het eerste jaar in cascade of hou de cv als backup 2 warmte pompen in cascade is leuk maar je maakt ook 2 keer gebruik van de subsidie dat is niet slim of handig.. dat is minimaal de regels anders gebruiken dan de intensie van de regels zijn. en daarnaast heb je van alles 2 wat dus ook betekend dat de kans groter is dat dingen eerder stuk zullen gaan. hybride is nagnoeg altijd onzin met de huidige prijzen heb je een cop van 2,25 nodig om beter uit te zijn met stroom ipv gas je kan makelijk met een cop van 2,25 warm water maken en uiteindelijk is dat waar de winst van de hybride wp zou moeten zitten,en zelfs daar verliest hij het van een gewone wp. dus dan blijft alleen afgifte over. zijn jullie echt zo bang om een paar radiatoren te moeten aanpassen/vervangen? laat dat hybride toch gewoon los of plaats een L/L WP kan je nog doeltreffend koelen ook in de zomer. Ga langs in de vele warmtepomp topics en kijk naar de mogelijkheden en ervaringen met hybride (die zijn niet best) en dat helemaal gratis, is geen 100 euro aanbetaling voor nodig.
Misschien heb je een punt, maar voor 1600 euro incl installatie een hybride wamtepomp is niet duur. ook snap ik je opmerking niet van de cop van 2.25 nodige en dat de hybride dat verliest. De cop van deze hybride warmtepomp is boven de 4 volgens de specs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HBO88 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Misschien heb je een punt, maar voor 1600 euro incl installatie een hybride wamtepomp is niet duur. ook snap ik je opmerking niet van de cop van 2.25 nodige en dat de hybride dat verliest. De cop van deze hybride warmtepomp is boven de 4 volgens de specs?
Voor een veredelde zwembad pomp is het heel erg duur, voor een fatsoenlijke wp niet. Maar dan nog kan je imho beter een L/L wp plaatsen bijna zelfde gas besparing maar dan met een lekker koel huis in de zomer. of loos de hybride opstelling helemaal en pak de voordelen van geen gasleiding meer hebben. voor iets meer geld ben je all ellectric en dan is 1600 euro voor een half bakken oplossing ineens wel veel geld.

Het idee van (deze) hybride is dat de wp het warme tap water niet maakt. en eventueel de cv hogere temp kan maken op het moment dat het afgifte systeem het niet aan kan.
Mijn laatste berekening (paar weken geleden) gaf weer dat het verschil tussen warmte met gas en warmte met electra 2,25 is ofwel als je een cop hoger hebt dan 2,25 ben je met een wp goedkoper uit. en dat kan bv een gemiddelde panasonic makkelijk. ook om tapwater te maken. Dus waarom dan nog een hybride?

uiteraard het afgifte systeem, maar dat is makkelijk aanpassen. (en in de meeste gevallen maar beperkt nodig)

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 25-02-2022 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brewer
twain4me schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:59:
[...]

Voor een veredelde zwembad pomp is het heel erg duur, voor een fatsoenlijke wp niet. Maar dan nog kan je imho beter een L/L wp plaatsen bijna zelfde gas besparing maar dan met een lekker koel huis in de zomer. of loos de hybride opstelling helemaal en pak de voordelen van geen gasleiding meer hebben. voor iets meer geld ben je all ellectric en dan is 1600 euro voor een half bakken oplossing ineens wel veel geld.
Als jij een full electric we kan regelen inclusief installatie voor iets meer dan 1600, dan bestel ik hem vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

brewer schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:11:
[...]

Als jij een full electric we kan regelen inclusief installatie voor iets meer dan 1600, dan bestel ik hem vandaag!
appels met peren. je krijgt bij quatt ook geen full electric voor 1600 euro

al kost een 7kw pana na subsidie niet veel meer dan 800 euro dus dan heb je nog 800 euro over om hem te laten instaleren. en aangezien leidingen er toch niet bij horen hoef ik die ook niet mee te rekenen :+

[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 25-02-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
twain4me schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:11:
[...]

appels met peren. je krijgt bij quatt ook geen full electric voor 1600 euro
Jij zegt het zelf… snap dan niet wat je bedoelde of je hebt zelf iets verkeerd gezegd.
al kost een 7kw pana na subsidie niet veel meer dan 800 euro dus dan heb je nog 800 euro over om hem te laten instaleren. en aangezien leidingen er toch niet bij horen hoef ik die ook niet mee te rekenen :+
Wat voor full electric warmtepomp is dat dan van Panasonic? Als ik zoek kosten die krengen namelijk 6 a 7k zonder installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

brewer schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:02:
[...]

Jij zegt het zelf… snap dan niet wat je bedoelde of je hebt zelf iets verkeerd gezegd.

[...]

Wat voor full electric warmtepomp is dat dan van Panasonic? Als ik zoek kosten die krengen namelijk 6 a 7k zonder installatie.
bv deze gaat uiteraard nog subsidie vanaf dat is ongeveer 2800 euro voor dit model

https://www.climamarket.e...fGqjTtQ22T6smuyeGHyyqH3nI

voor meer info kan je beter in en ander topic kijken. zeker niet de goedkoopste mogelijkheid (ik weet niet waar hij nu het goedkoopste is) maar voor de gemiddelde doortocht woning ruim voldoende als full electric en dan heb je dus 7KW ipv 4 KW

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 25-02-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenisbakker
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-03-2022
Ik heb een vrijstaand huis uit 1948 dat onlangs volledig gerenoveerd is incl isolatie en nieuw cv ketel + radiatoren. Alleen dus nog wel op gas en geen zonnepanelen. Is een dergelijke warmtepomp dan nog steeds rendabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Meijer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-03-2022
[quote]marijnflipse schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:00:
[...]

COP van 2.3 - 3.2. 't zal dus van buiten temperatuur, gas & elektriciteitsprijzen en optimalisatie criteria (CO2 besparen vs. kosten besparen) afhangen of hij dan nog aanslaat of de CV zal aanzetten.

In de gegevens op de website staat een COP van 4.6 vermeld. Dat scheelt het een en ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jeroenisbakker schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:18:
Ik heb een vrijstaand huis uit 1948 dat onlangs volledig gerenoveerd is incl isolatie en nieuw cv ketel + radiatoren. Alleen dus nog wel op gas en geen zonnepanelen. Is een dergelijke warmtepomp dan nog steeds rendabel?
heb je rekening gehouden met LTV? dan kan je er gewoon een normale WP in knallen. en hybride lekker links laten liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Laatst online: 20:33
Harry Meijer schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:53:
[...]

In de gegevens op de website staat een COP van 4.6 vermeld. Dat scheelt het een en ander.
Die cop van 4,6 is bij A7/W35 dat betekent; buitentemperatuur 7 graden en watertemperatuur 35 graden. Dat is vergelijkbaar met bovengenoemde Panasonic warmtepomp. Die kan overigens ook op 60 graden draaien, maar dan zal de cop ook een stuk lager zijn.

Bij het aangeven van de koelcapaciteit draaien ze het om; dan is het buitentemperatuur 35 graden en watertemperatuur 7 graden.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Harry Meijer schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Dat was een antwoord op mijn vraag wat het rendement is bij een watertemp. van 55 graden.
Die COP van 4.6 hoort bij 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:09

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:59:
Mooi topic dit, zeker als all eletric gebruiker of niet @twain4me #pana rules..

Maar moet wel zeggen dat ik zelf ook wel toepassingen zie waar ons japanse monster wat minder goed uit de verf komt.

Bijvoorbeeld met veel rij woningen bij elkaar, zou een binnen unit met profi dakdoorvoeren en als hybride best wel een alternatief kunnen zijn toch? Hoewel Quatt kiest voor een buitenunit...
Ik verwacht dat Quatt een externe monoblock heeft als basis zonder binnendeel en daar met domotica op stuurt.

Zou me niks verbazen dat de eerst die hem opentrekt, Home Assistant en github tegen gaat komen :-) Neemt niet weg dat ze een goed idee met goede marketing combineren, want anders hadden wij het er nu niet over...

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Weet iemand hoe ze hem hydraulisch aan gaan sluiten op de cv circuit?

1-Buffervat (kosten en ruimte die niet zou kunnen denk ik)
2-"Koud" (met t stukken en terugslagklep) er bij op?
Dus of CV werkt of Warmtepomp werkt waasrbij tijdens warmtevraag één circulatiepomp blijft draaien
3-Open verdeler op de retour van warmtepomp en aanvoer en retour CV

Vermoed keuze drie maar, weet iemand dit?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ErikVers schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:26:
[...]

Mooi topic dit, zeker als all eletric gebruiker of niet @twain4me #pana rules..

Maar moet wel zeggen dat ik zelf ook wel toepassingen zie waar ons japanse monster wat minder goed uit de verf komt.

Bijvoorbeeld met veel rij woningen bij elkaar, zou een binnen unit met profi dakdoorvoeren en als hybride best wel een alternatief kunnen zijn toch? Hoewel Quatt kiest voor een buitenunit...
Ik verwacht dat Quatt een externe monoblock heeft als basis zonder binnendeel en daar met domotica op stuurt.

Zou me niks verbazen dat de eerst die hem opentrekt, Home Assistant en github tegen gaat komen :-) Neemt niet weg dat ze een goed idee met goede marketing combineren, want anders hadden wij het er nu niet over...
meh, eigenlijk de enige echte zinnige hybrid oplossing is cvketel icm L/L wp de rest is m.i. zonde van je investering. uiteraard zijn er uitzonderingen maar ik ben ze nog maar weinig tegen gekomen. de hybrid makers spelen daar prima in op angst en ontwetendheid van de consument.

De waarheid is dat een gemiddelde jaren 70 rijtjes woning heel erg zuinig kan draaien op een 100% wp icm dakisolatie en een beetje fatsoenlijk glas. en dan hoef je maar zeer weinig te doen aan de afgifte. verre weg de meeste woningen van die tijd hebben al 1 of meerdere upgrades gehad in de loop der jaren en de radiatoren zijn in de jaren 70 in het algemeen al met een vork berekend dus die zijn vaak nog groot genoeg ook.. maarja mensen geloven nu eenmaal graag verkopers met mooie blauwe ogen. en die bouw periode is volgens die verkopers toch echt te slecht om te draaien op een wp.

Mijn eigen huis is nog een paar honderd jaar ouder met nagenoeg geen isolatie en enkel glas. en ik draai al 100% electric.(ik verbruik wel veel, maar het is nogsteeds stukken goedkoper dan op gas) het gaat dan ook alleen maar over de verhouding tussen afgifte en warmteverlies, over helemaal niets anders. dus of je warmteverlies beperken of je afgifte verhogen. maarja wel lekker makkelijk hybride wptje erin en alles kan blijven zoals het was. je hoeft nergens "bang" voor te zijn en je hoeft al helemaal niet te snappen wat er aan de hand is.. maarja je zit wel met dubbele kosten (aanschaf+ onderhoud cv ketel en vaste kosten gasaansluiting) naast de afschrijving van de hybride wp voor de komende jaren.

ik had trouwens liever een mitsu gehad dan een pana, zoon hele grote fanboy ben ik niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:50:
[...]

meh, eigenlijk de enige echte zinnige hybrid oplossing is cvketel icm L/L wp de rest is m.i. zonde van je investering. uiteraard zijn er uitzonderingen maar ik ben ze nog maar weinig tegen gekomen. de hybrid makers spelen daar prima in op angst en ontwetendheid van de consument.

De waarheid is dat een gemiddelde jaren 70 rijtjes woning heel erg zuinig kan draaien op een 100% wp icm dakisolatie en een beetje fatsoenlijk glas. en dan hoef je maar zeer weinig te doen aan de afgifte. verre weg de meeste woningen van die tijd hebben al 1 of meerdere upgrades gehad in de loop der jaren en de radiatoren zijn in de jaren 70 in het algemeen al met een vork berekend dus die zijn vaak nog groot genoeg ook.. maarja mensen geloven nu eenmaal graag verkopers met mooie blauwe ogen. en die bouw periode is volgens die verkopers toch echt te slecht om te draaien op een wp.

Mijn eigen huis is nog een paar honderd jaar ouder met nagenoeg geen isolatie en enkel glas. en ik draai al 100% electric.(ik verbruik wel veel, maar het is nogsteeds stukken goedkoper dan op gas) het gaat dan ook alleen maar over de verhouding tussen afgifte en warmteverlies, over helemaal niets anders. dus of je warmteverlies beperken of je afgifte verhogen. maarja wel lekker makkelijk hybride wptje erin en alles kan blijven zoals het was. je hoeft nergens "bang" voor te zijn en je hoeft al helemaal niet te snappen wat er aan de hand is.. maarja je zit wel met dubbele kosten (aanschaf+ onderhoud cv ketel en vaste kosten gasaansluiting) naast de afschrijving van de hybride wp voor de komende jaren.

ik had trouwens liever een mitsu gehad dan een pana, zoon hele grote fanboy ben ik niet :+
Spreekt een stuk makkelijker uit Panasonic, dus toch ook daar marketing :-)

Helemaal eens, all electric it is!
Maar zoals je hier kan lezen is er voldoende markt voor Hybrid en dat moeten we gecombineerd met goed advies en harde data ook gewoon kunnen bedienen, als ik een tip aan Quatt mag geven, gebruik iets meer specs en wat minder marketing, de marketing lijkt nu de boventoon te voeren en data ontbreekt aan de klant zijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ErikVers schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:57:
[...]

Spreekt een stuk makkelijker uit Panasonic, dus toch ook daar marketing :-)
En panasonic heeft tenminste hun eigen wp's op hun sfeerbeelden staan. :+ al geloof ik dat ze dat plaatje nu hebben weggehaald. trieste bedoeling.

opdat we het nooit zullen vergeten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEfW_lIv1IpdQ9SKEXPShV6w9DA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KAoCTHYzVvYz5PWKswjRGj70.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
twain4me schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:50:
[...]

Ik zit in veel topics, maar het is financieel vrij simpel met mijn nog 3 jaar lopende gas en stroomprijzen
1. Hybride Quatt, EUR 1600 all-in, 70% gas verbruik vermindering, 1600 kWh stroom meer (duim): besparing circa 225 Euro per jaar = 7 jaar tvt
2. Goedkoopste Hybride via offertes: EUR 3000 all-in, vergelijkbare besparing = 14 jaar tvt
3. Goedkoopste All-e via offertes: EUR 15.000, 2000/ 2500 kWh meer stroom (duim) = 650 besparing per jaar; tvt maar niet berekenen
4. Goedkoopste All-e volgens gewaardeerde ervaren forumleden: EUR 8.000 = tvt 12,5 jaar
edit:
was 1k minder

BIj alle bovengenoemde investeringen is de subsidie al verwerkt en is inclusief installatie door erkende installateur. Een handige doe-het-zelver kan uiteraard een paar honderd of wellicht duizend schelen. @twain4me jij schermt telkens met netto prijzen voor alleen een warmtepomp, maar als je all-e gaat moet er ook een boiler bij en de boel moet ook aangesloten. Anders kan ik bijv ook zeggen dat ik nog beter een Inventum Spaarpomp (aka Warmtewinner) kan kopen, omdat die vrijwel gratis zijn na subsidie (minder dan 700 Euro). Echter moet dat ding nog wel aangesloten (en is het rendement niet zo mooi als ze destijds beweerden).

Kortom, leuk dat ik geen watervrees hoef te hebben voor all-e, en dat heb ik ook niet, maar het financiele plaatje klopt nog niet voor zuinige woningen met een relatief beperkt gasverbruik.

Zodra je wat oudere / grotere woningen hebt met zeg 1,5 a 2 keer zoveel gas, gaat het wel veel sneller goed in berekeningen, en als gas over 3 jaar nog steeds 2 Euro is (en stroom niet harder duur wordt) dan kan het ook sneller gaan. Maar - uiteraard zolang Quatt haar beloftes gaat waarmaken - ik kan dan ook over 3 jaar de installatie uitbreiden naar all-e als dat dan financieel handig blijkt.

edit:
verkeerde gequote

[ Voor 60% gewijzigd door jurjen_g op 02-03-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Misschien leuk om deze eens in te vullen gezien alle reacties? Ik zal de uitkomst anoniem delen.
Vooral benieuwd naar de eerste vraag!

Poll voor keuzemogelijkheid bij inzet van Hybride Warmtepomp
https://forms.office.com/r/zMhgSJfe7T

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1LRDh9C45DAmjyYHoS8S4_Ly1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/z8omzTB3j8m8UPNlZWgA7piF.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jurjen_g schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:06:
[...]

Ik zit in veel topics, maar het is financieel vrij simpel met mijn nog 3 jaar lopende gas en stroomprijzen
1. Hybride Quatt, EUR 1600 all-in, 70% gas verbruik vermindering, 1600 kWh stroom meer (duim): besparing circa 225 Euro per jaar = 7 jaar tvt
2. Goedkoopste Hybride via offertes: EUR 3000 all-in, vergelijkbare besparing = 14 jaar tvt
3. Goedkoopste All-e via offertes: EUR 15.000, 2000/ 2500 kWh meer stroom (duim) = 650 besparing per jaar; tvt maar niet berekenen
4. Goedkoopste All-e volgens gewaardeerde ervaren forumleden: EUR 9.000 = tvt 14 jaar

BIj alle bovengenoemde investeringen is de subsidie al verwerkt en is inclusief installatie door erkende installateur. Een handige doe-het-zelver kan uiteraard een paar honderd of wellicht duizend schelen. @twain4me jij schermt telkens met netto prijzen voor alleen een warmtepomp, maar als je all-e gaat moet er ook een boiler bij en de boel moet ook aangesloten. Anders kan ik bijv ook zeggen dat ik nog beter een Warmtewinner kan kopen, omdat die vrijwel gratis zijn na subsidie. Echter moet dat ding nog wel aangesloten (en is het rendement niet zo mooi als ze destijds beweerden).

Kortom, leuk dat ik geen watervrees hoef te hebben voor all-e, en dat heb ik ook niet, maar het financiele plaatje klopt nog niet voor zuinige woningen met een relatief beperkt gasverbruik.

Zodra je wat oudere / grotere woningen hebt met zeg 1,5 a 2 keer zoveel gas, gaat het wel veel sneller goed in berekeningen, en als gas over 3 jaar nog steeds 2 Euro is (en stroom niet harder duur wordt) dan kan het ook sneller gaan. Maar - uiteraard zolang Quatt haar beloftes gaat waarmaken - ik kan dan ook over 3 jaar de installatie uitbreiden naar all-e als dat dan financieel handig blijkt.

edit:
verkeerde gequote
Eerste gratis tip: boiler met zonnecollector is de subsidie fors meer dan de hardware.

Verder ga ik nu eens lekker aan mijn lunch en genieten van mijn warmtepomp die gratis staat de draaien, o nee sorry niet gratis er wordt zelfs meer opgewekt dan opgenomen laatste paar dagen, dus zolang we kunnen salderen....

TvT All electric netto-netto met zelf installatie met inbedrijfsstelling factuur kan al rond de 3 jaar maar daar is dit topic niet voor.

Snap wel dat als je niet zelf kan/wilt of niet de ruimte hebt dat er hybride toepassingen zijn, zeker met Gazprom als leverancier :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jurjen_g schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:06:
[...]

4. Goedkoopste All-e volgens gewaardeerde ervaren forumleden: EUR 9.000 = tvt 14 jaar

BIj alle bovengenoemde investeringen is de subsidie al verwerkt en is inclusief installatie door erkende installateur. Een handige doe-het-zelver kan uiteraard een paar honderd of wellicht duizend schelen.

edit:
verkeerde gequote
9k :') iets reelere bedragen gebruiken en je komt vast tot een betere conclusie.

Je poot voor bar weinig meer geld 7kW pana in de tuin (ook een monoblock) en die kan je ook gewoon in cascade aansluiten en zoals Quatt zelf al aangaf leidingen zitten niet in de prijs, dus daar gaat je 1600 euro al. Als dan blijkt dat je toch geen cv nodig hebt pleur je die gewoon weg bij quatt zal je dan nog een unit neer moeten zetten en nog een keer gebruik moeten maken van subsidie. dubbel onderhoud/afschrijving wat ga je doen als 1 unit stuk gaat en er is geen subsidie meer etc.. als je het in stapjes wil doen kan dat met nagenoeg elke wp maar de wp kleiner kiezen dan je uiteindelijk nodig hebt is niet heel slim dan.

boiler vaten zijn duur dat klopt, maar ook daar zijn elcheapo oplossingen voor je kan een WPB plaatsen met zijn eigen subsidie of ja je moet een keer door de zure appel heen bijten ik zeg nergens dat je all ellectric kan gaan voor het bedrag van quatt ik zeg dat het een half bakke oplossing is en je nog steeds vast recht betaald een (rvs)boilervat is duur maar gaat tientallen jaren mee maar bespaard je uiteindelijk wel die jaren vast recht voor gas en onderhoud voor een ketel, maar daar zijn dus ook nog andere oplossingen voor.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 02-03-2022 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
twain4me schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:36:
[...]

9k :') iets reelere bedragen gebruiken en je komt vast tot een betere conclusie.

Je poot voor bar weinig meer geld 7kW pana in de tuin (ook een monoblock) en die kan je ook gewoon in cascade aansluiten en zoals Quatt zelf al aangaf leidingen zitten niet in de prijs, dus daar gaat je 1600 euro al. Als dan blijkt dat je toch geen cv nodig hebt pleur je die gewoon weg bij quatt zal je dan nog een unit neer moeten zetten en nog een keer gebruik moeten maken van subsidie. dubbel onderhoud wat ga je doen als 1 unit stuk gaat en er is geen subsidie meer etc.. als je het in stapjes wil doen kan dat met nagenoeg elke wp maar de wp kleiner kiezen dan je uiteindelijk nodig hebt is niet heel slim dan.

boiler vaten zijn duur dat klopt, maar ook daar zijn elcheapo oplossingen voor je kan een WPB plaatsen met zijn eigen subsidie of ja je moet een keer door de zure appel heen bijten ik zeg nergens dat je all ellectric kan gaan voor het bedrag van quatt ik zeg dat het een half bakke oplossing is en je nog steeds vast recht betaald een (rvs)boilervat is duur maar gaat tientallen jaren mee maar bespaard je uiteindelijk wel die jaren vast recht voor gas. maar daar zijn dus ook nog andere oplossingen voor.
wat zijn dan de reelere bedragen volgens jou? Ik ben zo'n onwetende consument.
De Quatt is 1600 all in, ja leidingen tot 10m zitten er wel gewoon bij. de WP kan aan mijn muur, slechts kort stukje leiding naar cv die op zolder hangt. Mijn huidige gasprijs is bijna 2 euro/kuub en 35c/kWh. heb 8 zonnepanelen.

1600 euro vind ik een goede investering en volgens jouw posts kunnen mensen beter all electric gaan. wat zijn daar de reele kosten incl. installatie van? 10k of meer. dan kies ik op dit moment denk ik toch voor de quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
twain4me schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Je poot voor bar weinig meer geld 7kW pana in de tuin (ook een monoblock) en die kan je ook gewoon in cascade aansluiten en zoals Quatt zelf al aangaf leidingen zitten niet in de prijs, dus daar gaat je 1600 euro al. Als dan blijkt dat je toch geen cv nodig hebt pleur je die gewoon weg bij quatt zal je dan nog een unit neer moeten zetten en nog een keer gebruik moeten maken van subsidie. dubbel onderhoud/afschrijving wat ga je doen als 1 unit stuk gaat en er is geen subsidie meer etc.. als je het in stapjes wil doen kan dat met nagenoeg elke wp maar de wp kleiner kiezen dan je uiteindelijk nodig hebt is niet heel slim dan.

boiler vaten zijn duur dat klopt, maar ook daar zijn elcheapo oplossingen voor je kan een WPB plaatsen met zijn eigen subsidie of ja je moet een keer door de zure appel heen bijten ik zeg nergens dat je all ellectric kan gaan voor het bedrag van quatt ik zeg dat het een half bakke oplossing is en je nog steeds vast recht betaald een (rvs)boilervat is duur maar gaat tientallen jaren mee maar bespaard je uiteindelijk wel die jaren vast recht voor gas en onderhoud voor een ketel, maar daar zijn dus ook nog andere oplossingen voor.
Uiteraard ik zei al dat als je zelf handig bent dat vast honderden euro's of zelfs duizenden goedkoper kan . Dat geldt voor alles (zelf je huis bouwen scheelt ook wel wat).

Ik kan dat niet dus moet het laten doen. Het zou prettig zijn als de mede forummers die zeker weten dat het veeeeel goedkoper kan dan wat ik qua offertes krijg te horen, eens even aangeven bij wie dat dan in vredesnaam kan. Ik ben zelf van mening dat hybride ervoor zorgt dat veel meer mensen veel eerder al veel had gaan besparen dan als dit niet bestaat.

Als jij mij kunt voorrekenen met een offerte dat all-e in mijn geval (900 tot 1000 M3, 5 personen die allemaal achter elkaar douchen) dezelfde (in elk geval op z'n minst vergelijkbare) tvt geeft, dan teken ik direct. Maar zoals aangegeven is de allerlaagste serieuze prijsindicatie via hier, 12000 11.000 euro (vandaar mijn 9000 8.000). Via bedrijven tot nu toe laagste 18.000.

Overigens heeft Quatt mij gezegd dat het echt hun bedoeling is om het bedrag all-in te houden, bij korte leidingen geen meerprijs. We zullen zien hoe dat echt uitpakt want zoals je kon lezen ben ik daar ook sceptisch over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HBO88 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:47:
[...]

wat zijn dan de reelere bedragen volgens jou? Ik ben zo'n onwetende consument.
De Quatt is 1600 all in, ja leidingen tot 10m zitten er wel gewoon bij. de WP kan aan mijn muur, slechts kort stukje leiding naar cv die op zolder hangt. Mijn huidige gasprijs is bijna 2 euro/kuub en 35c/kWh. heb 8 zonnepanelen.

1600 euro vind ik een goede investering en volgens jouw posts kunnen mensen beter all electric gaan. wat zijn daar de reele kosten incl. installatie van? 10k of meer. dan kies ik op dit moment denk ik toch voor de quatt.
mijn excuus, ik had de ondergondse leidingen onthouden als leidingen buiten.

Mijn punt is dat je niet hoeft te kiezen je kan een pana 7KW neer zetten die exact het zelfde doet als de quatt namelijk hybride draaien naast de cv ketel met het verschil als je er klaar voor bent kan je gewoon de cv ketel weg mikken en een boilervat plaatsen en je bent 100% electric geen extra unit nodig dat vermogen heb je dan gewoon al. dus het kan nog steeds stapje voor stapje je kan nog steeds stoppen na een stap. maar je bent niet beperkt door het max vermogen van de wp. en dan ga ik ervanuit dat dit dus het doel is. als je doel iets anders is namelijk gas besparen en niet persee richting all electric werken kan je imho beter een L/L wp ophangen dan heb je er in de zomer ook nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
ErikVers schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:35:
[...]

Eerste gratis tip: boiler met zonnecollector is de subsidie fors meer dan de hardware.
Vertel hier eens meer over. Want als ik kijk online is de subsidie wel wat minder dan de aanschaf. Zou ook raar zijn. Of zijn er specifieke modellen waarbij dit zo is?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jurjen_g schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:06:
[...]

Uiteraard ik zei al dat als je zelf handig bent dat vast honderden euro's of zelfs duizenden goedkoper kan . Dat geldt voor alles (zelf je huis bouwen scheelt ook wel wat).

Ik kan dat niet dus moet het laten doen. Het zou prettig zijn als de mede forummers die zeker weten dat het veeeeel goedkoper kan dan wat ik qua offertes krijg te horen, eens even aangeven bij wie dat dan in vredesnaam kan. Ik ben zelf van mening dat hybride ervoor zorgt dat veel meer mensen veel eerder al veel had gaan besparen dan als dit niet bestaat.
het bestaat al je kan gewoon een L/L wp ophangen. :9 helaas geen subsidie en ook daar schrijven ze momenteel met een hark.
Als jij mij kunt voorrekenen met een offerte dat all-e in mijn geval {900 tot 1000 M3, 5 personen die allemaal achter elkaar douchen) dezelfde (in elk geval op z'n minst vergelijkbare) tvt geeft, dan teken ik direct. Maar zoals aangegeven is de allerlaagste serieuze prijsindicatie via hier, 12000 euro (vandaar mijn 9000). Via bedrijven tot nu toe laagste 18.000.
mag ik het even omdraaien, is er toevallig een gespecificeerde offerte tussen en kan je mij die sturen. (ik wil alleen de omschrijvingen plus prijzen) en begrijp ik dat je 1000m3 per jaar gas verbruikt? je uitdaging zal liggen in de 5 personen die allemaal na elkaar douchen. afhankelijk van de douchekop kan dat een heleboel water zijn.
Overigens heeft Quatt mij gezegd dat het echt hun bedoeling is om het bedrag all-in te houden, bij korte leidingen geen meerprijs. We zullen zien hoe dat echt uitpakt want zoals je kon lezen ben ik daar ook sceptisch over
zoals ik net aangaf had ik de opmerking dat leidingen onder de grond extra kosten verkeerd onthouden. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Maverick schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:12:
[...]

Vertel hier eens meer over. Want als ik kijk online is de subsidie wel wat minder dan de aanschaf. Zou ook raar zijn. Of zijn er specifieke modellen waarbij dit zo is?
je kan een vrij kleine kopen met een boilervat dan is de subsidie groot genoeg dat je eigenlijk gratis een vat hebt. ik denk alleen dat je daar nu net als bij de wp's het probleem hebt dat je het moet laten plaatsen omdat je anders geen subsidie krijgt (en ook daar scrhijven ze nu uren met een hark) maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Maverick schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:12:
[...]

en @twain4me

Kijk eens naar deze set, en er zijn diverse Nederlandse doorverkopers. Solmax - Hewalex.
Dat weet deze handelaar.de ook en heeft speciaal een Nederlands artikel met (nog oude) code voor ISDE erbij gezet.

https://www.heizung-solar...udelijk-gebruik::962.html

Uitdaging is dat je een installateur moet vinden die (deel) installatie doet inclusief uiteraard de factuur.

(subsidie is dacht rond de €2800 en de investering €2500..... en ja daar komt nog aardig wat fittingen en arbeid bij kijken maar in mijn geval ging het kosten neutraal. En dat is maar goed ook want zoveel valt er niet op SWW te besparen, 80-90% zit hem in het verwarmingsdeel.

Een installateur wil (en terecht) nog 20 - 30% verdienen en 60+ € per uur ex btw.
Dan word terug verdienen op je SWW zeer uitdagend.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin Peters
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik heb er een gereserveerd dus we gaan het zien. Ik woon in een vrijstaande rietgedekte boerderij met traditionele radiatoren. Gas verbruik is 2300 m2 per jaar nu en ik heb al 40 panelen en nog ruimte voor 80 extra dus ben erg nieuwsgierig. Mijn verwachting is een reductie van rond de 30 tot 40 % gas. Aangezien mijn zonnepanelen 10000 kwh per jaar opleveren gaat dat me met de huidige gas prijzen behoorlijk schelen in de portemonee,
Pagina: 1 2 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.