Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste
Acties:
  • 1.810.622 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
okijokii schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:09:
[...]

Zitten ze daar te wachten op mijn screenshot? *O*
Maar hier blijkbaar ook niet :+
Die van mij voor 2023. So far so good😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FcOFlVAW4bmsvh6_Dr11_svLF8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8ySL1VMPCwQpsrCmXBLmJu7j.png?f=fotoalbum_large

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-05 13:58

SBL

Friezin schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:07:
[...]

Toen dat (eind november) opgelost was, zat ik met een te laag ingeschat warmteverlies.
Dat werd, in december, rond een bepaalde datum van 6 naar 8 gezet 😁.
Die datum is duidelijk zichtbaar.

[Afbeelding]
Bij mij is er geen instelling aangepast, maar mijn balkjes zien er ongeveer hetzelfde uit qua kleuren (ze zijn allemaal iets korter) dus overschat de impact door de aanpassing van het warmteverlies niet. T/m 8dec was het koud (defrosts) en de Quatt eigenlijk te klein.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

simplemouse schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:12:
[...]

Net even een testje gedaan van 19 > 23gr gezet en dit zijn wat screenshots vanuit de CIC.
De max die ik zie is 41gr.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Daarmee lijkt het erop dat hij netjes op de grens blijft
Temperatuur wordt niet heel hoog, da's mooi inderdaad.

Maar hij staat wel heel hard: als Quatt Ta van 25graden maakt en CVketel doet er 15graden bovenop = 15kW van ketel! Hij haalt de Quatt al het werk uit handen.

Hoe was het een kwartiertje later, toen water rond was gepompt? HP1.temperatureWaterIn is dan opgelopen? Dan gaat ketel uit? Quatt alleen verder?

Bij mij:
Ketel remt pas als kamertemperatuur gehaald wordt.
Ik heb vanmorgen een soortgelijke test gedaan toen ik nog in bed lag en WAF het koud had. Vraag kamertemperatuur +1,6graad = Remeha-ketel weer Ta ruim boven ingestelde max watertemperatuur! (vermogen wel beperkt tot 8kW)
Toch maar vragen aan Quatt of deze aan/uit kan worden aangesloten. Dan kan CVketel snel het water op gewenste temperatuur brengen en doet de Quatt het verder zelf. Ook beter bij defrosts.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:21:
[...]

Als je de json data bekijkt dan zie je dat met 1/256ste graad over enkele minuten al een trend op de kamertemperatuur zichtbaar wordt. Incidenten als deur open dicht en zelfs met je hand de thermostaat bedienen zijn korter en kun je als ruis uit de trend filteren
Dat is bij de meesten van ons niet te zien, want trage opentherm-pakketjes van T6 thermostaat.
Zie je CiC/Quatt reageren op een deur die open gaat? (ik verlies warmte, dus moet meer vermogen leveren?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:26
SBL schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Temperatuur wordt niet heel hoog, da's mooi inderdaad.

Maar hij staat wel heel hard: als Quatt Ta van 25graden maakt en CVketel doet er 15graden bovenop = 15kW van ketel! Hij haalt de Quatt al het werk uit handen.

Hoe was het een kwartiertje later, toen water rond was gepompt? HP1.temperatureWaterIn is dan opgelopen? Dan gaat ketel uit? Quatt alleen verder?

Bij mij:
Ketel remt pas als kamertemperatuur gehaald wordt.
Ik heb vanmorgen een soortgelijke test gedaan toen ik nog in bed lag en WAF het koud had. Vraag kamertemperatuur +1,6graad = Remeha-ketel weer Ta ruim boven ingestelde max watertemperatuur! (vermogen wel beperkt tot 8kW)
Toch maar vragen aan Quatt of deze aan/uit kan worden aangesloten. Dan kan CVketel snel het water op gewenste temperatuur brengen en doet de Quatt het verder zelf. Ook beter bij defrosts.
Bijzonder dat je ketel veel te heet levert. Minimale pompsnelheid verlagen kan er mogelijk voor zorgen dat er relatief meer via de bypass loopt waardoor het terug mengt.

Wat ik ook heb zien gebeuren is het veel te laag instellen van de maximale aanvoertemperatuur waardoor de ketel maar bleef pendelen en daardoor in het hoge start toerental terecht kwam, wat weer te snel een te hoge temperatuur opleverde, enzovoorts.

Op een goed afgestelde ketel kan je het start toerental ook verlagen en (tegen instructies van Remeha in) het minimum toerental. Let hierbij wel op dat je het start toerental hoog genoeg houdt voor ontsteking, wat eenvoudig te testen is door na het aanpassen de ketel uit en aan te zetten.

Let er ook op dat veel thermostaten de grenzen van de OpenTherm ketels maar 1x uitlezen. Dus spelen met je ketel kan een compleet verkeerd gedrag van de CiC veroorzaken, die dan bijvoorbeeld denkt dat 75% modulatie een heel ander vermogen is dan wat de ketel op dat moment geeft, of buiten de max parameter van de TA gaat vragen. Ik weet niet zeker of je de CiC ook moet herstarten na tunen van je ketel, maar het kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
SBL schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:12:
[...]

Bij mij is er geen instelling aangepast, maar mijn balkjes zien er ongeveer hetzelfde uit qua kleuren (ze zijn allemaal iets korter) dus overschat de impact door de aanpassing van het warmteverlies niet. T/m 8dec was het koud (defrosts) en de Quatt eigenlijk te klein.
Heeft ongetwijfeld invloed, hoewel wij hier in het noorden over het algemeen wat kouder weer hebben gehad.
Wat ik zie: Vanaf 9 december is de hoeveelheid geleverde warmte duidelijk hoger dan in die koude periode toen afgifte nog op 6 stond:
4 december bijv. 88,88 kWh geleverd door Quatt en 52,68 kWh gas (141 kWh totaal)
27 december (ook koud en defrosts) Quatt: 109,49 kWh en gas 23,76 (samen 133 kWh)

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:29
Modbreak:Nieuw jaar, nieuw topic :Y
Ervaringen met Quatt Deel 2

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 01-01-2024 13:32 ]

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste

Dit topic is gesloten.