'Geheel van het gas af' blijft leuk, gaat niemand ooit lukken zolang ruim 30% van de stroom die bij je in huis binnenkomt is gemaakt door middel van gas...

maar dat even terzijde
@
TeslaNerd probeer eerst eens een week of twee de quatt gewoon zijn ding te laten doen. Volgens mij heb jij dat ding op laten hangen, bent vervolgens op vakantie gegaan, zet in de tussentijd de temperatuur op 15 graden. Wen aan het principe van een warmtepomp (denk dus even om), probeer een comfortabele temperatuur te krijgen in je huis met een mooi schema (dus of 24/7 hetzelfde of met kleine nachtverlaging) en ga van daaruit verder kijken. Hier als tweakers wil iedereen uiteraard continu aan de knoppen draaien, maar ik kan me niet herinneren waar ik in de afgelopen 15 jaar zoveel bezig zou zijn geweest met mijn cv qua warmte afgifte etc. Gewoon niet en nu ik een warmtepomp heb met mega veel logging zou ik zogenaamd ineens iets heel de dag door met mijn systeem wat moeten afstellen.
Bij mij is de Quatt precies geplaatst in de periode dat het eindelijk een beetje koud werd, cop onder de 3, ik had kunnen paniekeren omdat ik hier op het forum alleen maar hogere cop waardes voorbij zie komen (maar appels met peren vergelijken, aangezien elk type huis anders is, zie specs van mijn huis hieronder). Nu heb ik bijna dagelijks een COP van 6... lijkt me prima, maar waar ik meer naar kijk is het gasverbruik van deze maand. Vorig jaar 220 m3 in de maand december, op dit moment zit ik op de 23 m3... en ook dat is nog steeds een beetje appels met peren vergelijken aangezien deze maand anders was dan de december vorig jaar.
Aan de andere kant is het stroomverbruik in december verdrievoudigd van 233 vorig jaar naar 620 kwh dit jaar.
Valt er nog wat te verbeteren, vast zeer en zeker. Maar ik wacht hier nog even tot mijn nieuwe kozijn in de woonkamer is vervangen, waarbij ook een aantal nieuwe radiatoren worden geplaatst. Tot die tijd lees ik mee wat er hier voorbij komt en sla op wat voor mij interessant kan zijn, maar nogmaals, heb een beetje geduld.
Als je systeem echt heel raar doet neem je contact op met Quatt, maar geef het systeem even een beetje de tijd.
p.s. is het je al gelukt om je HA installatie te virtualiseren in de cloud en zo ja, wil je dan je howto hiervoor delen in het andere forum. Daar kan je andere tweakers blij mee maken.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245