Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste
Acties:
  • 1.825.982 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 15:42
Hebben meerdere mensen dit beeld? Mijn boiler supply inlet is altijd steady 35 en out 0. T6 met intergas kompakt HReco 36 is dit normaal? Quatt presteert goed geen problemen oid.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8VQ7gco_kCx3DAXMVc_08Y2Ab4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjVoewD4x8YQReSMsKJlgJx7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door DeltaBro op 30-12-2023 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:53
DeltaBro schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:06:
Hebben meerdere mensen dit beeld? Mijn boiler supply inlet is altijd steady 35 en out 0. T6 met intergas kompakt HReco 36 is dit normaal? Quatt presteert goed geen problemen oid.[Afbeelding]
Niet OpenTherm aangesloten als ik het zo zie, dus de CiC verbind alleen twee draadjes als de CV mee moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:54
netappie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:16:
[...]

Hoe denk je dat dit met een CV ketel goed gaat? Je huis is na 10, 20 of zelfs 30 minuten douchen niet opeens steenkoud ofzo. Door een driewegklep blijft het warme CV water waar het is. Naarna moet de CV weer aan de bak, en als die binnen oplossing ook een eigen WP heeft dan kan die gewoon weer helpen.

Maar als je inderdaad niet genoeg vermogen hebt om 30 minuten warmteverlies te overbruggen, dan is het een tweede Quatt toevoegen, isoleren of accepteren dat je niet gasloos kan zonder een veel duurder systeem.
In het scenario dat je binnen 30 minuten meer dan een halve graad afkoelt heb je eerder een isolatie dan een warmtepomp uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
olafmol schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:15:
[...]

In het scenario dat je binnen 30 minuten meer dan een halve graad afkoelt heb je eerder een isolatie dan een warmtepomp uitdaging.
Nou ja, bij -10 kan het natuurlijk weel iets harder gaan, maar dan is het niet anders dan met een CV ketel. Die kan ook maar 1 ding tegelijk.
Wat dat betreft is de Quatt hybride opstelling zelfs beter. Je kan gewoon het hele voetbalelftal laten douchen terwijl de Quatt het huis warm houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:44
olafmol schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:15:
[...]

Zo'n thermische batterij opladen duurt ongeveer 2.5 uur.
En dan ook nog eens bij een behoorlijk hoge temperatuur. Dus daar gaan we weer, dan moet je weer COP1 bijstoken.
Als zo'n ding het ei van Columbus was, dan had niemand nog een warmtepompboiler.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 30-12-2023 13:23 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
netappie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:15:
[...]

Niet OpenTherm aangesloten als ik het zo zie, dus de CiC verbind alleen twee draadjes als de CV mee moet doen.
Oke ze zeiden van wel toen 🧐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
okijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:07:
[...]

Zo staat het wel op de bouwtekening. Het huis is van 1990 en tot nu toe geen last van vocht op zolder...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En voor het overzicht:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@okijokii als ik je bouwtekening zie is die DPC folie alleen aangebracht onder je onderste dakpan, het is hier eigenlijk gewoon een slap, wat je ook veel ziet bij kozijnen. de zou ook zin maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfka--dF6c1u3kwPVZe_KcjAuUY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2WBG2yhDzC22kil6yzvpMm3n.jpg?f=user_large
wat ik ook uit je tekening zie dat je een vaste dakisolatie bezit, door de dikte te meten kun je waarschijnlijk ook de isolatiewaarde berekenen.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 30-12-2023 13:35 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
DeltaBro schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:27:
[...]

Ik kan het mis hebben. Even kijken hoe het in je ketel aangesloten zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
[...]

Lijkt me wel OT

dit ⤵️ is aan/uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kTm_Ivr9CyUI8VZd15BMVqXUQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebOFNKszgdQid2ucsJuKSB83.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-09 11:38
MacD007 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:27:
[...]

@okijokii als ik je bouwtekening zie is die DPC folie alleen aangebracht onder je onderste dakpan, het is hier eigenlijk gewoon een slap, wat je ook veel ziet bij kozijnen. de zou ook zin maken.
En wat zou dat betekenen voor isolatie van binnenuit qua dampwerende folie en dergelijke zodat ik geen last ga krijgen van vocht?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:34:
[...]

En wat zou dat betekenen voor isolatie van binnenuit qua dampwerende folie en dergelijke zodat ik geen last ga krijgen van vocht?
dat is afhankelijk van je huidige dakisolatie, ik verwacht een soort EPS, dus lastig te zeggen, normaal is er ook een dampscherm geplaatst, echter kan ik dat dus op de tekening niet zien, kan zijn dat dit dampscherm geintegreerd is met het EPS (gok, kan overigens ook PIR of PUR (minst waarschijnlijk) zijn.
Mogelijk dat je dat kunt zien als je op het dek een of meerdere dakpannen kunt weghalen (nu echter geen tijd/weer voor, dus een klus voor de zomer) als je geluk hebt zie je aan de bovenkant het merknaam van die platen. (bv isobouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:47:
[...]

dat is afhankelijk van je huidige dakisolatie, ik verwacht een soort EPS, dus lastig te zeggen, normaal is er ook een dampscherm geplaatst, echter kan ik dat dus op de tekening niet zien, kan zijn dat dit dampscherm geintegreerd is met het EPS (gok, kan overigens ook PIR of PUR (minst waarschijnlijk) zijn.
Mogelijk dat je dat kunt zien als je op het dek een of meerdere dakpannen kunt weghalen (nu echter geen tijd/weer voor, dus een klus voor de zomer) als je geluk hebt zie je aan de bovenkant het merknaam van die platen. (bv isobouw).
Dank! In het voorjaar maar eens het dak op 🤜🤛

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:15:
[...]

ook OT heeft maar twee draadjes. dus daaraan kun je het helaas niet zien, wel even kijken waar je CIC (Quatt) met je CV ketel is verbonden.
zie onderstaande foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgG-FTDE5yXsUfpXoZ0ds6691Mk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V4qopn5UeTu5g1dqgxQHdo83.webp?f=user_large

aan/uit zit de aansluiting aan de rechterkant.
OT zit de aansluiting naar je CV aan de onderkant naast de aansluiting van je thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:56:
[...]

ook OT heeft maar twee draadjes. dus daaraan kun je het helaas niet zien, wel even kijken waar je CIC (Quatt) met je CV ketel is verbonden.
zie onderstaande foto.
[Afbeelding]

aan/uit zit de aansluiting aan de rechterkant.
OT zit de aansluiting naar je CV aan de onderkant naast de aansluiting van je thermostaat.
Ja, die had ik ook even moeten noemen. Veel ketels hebben echter ook een aparte OT aansluiting, dus vandaar dat ik die noemde.

Die terug gemelde 35 graden zou trouwens ook de SWW buffer kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
okijokii schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:48:
[...]

Dank! In het voorjaar maar eens het dak op 🤜🤛
De kans dat een pur of tempex isolatie (pir is niet erg waarschijnlijk in 1990) een dampscherm hebben is minimaal. Dampschermen zijn vooral van belang bij een minerale wol (Isover of Rockwool bijvoorbeeld) bij een harde isolatie buiten is zonder dampscherm in dit geval een meevaller. Van binnenuit dan een hogere isolatiewaarde halen en afsluiten met een zeer goed aangelegd dampscherm is een optie. Maar altijd door een deskundige ter plekke laten beoordelen is mijn advies _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Bennobang schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:18:
[...]

De kans dat een pur of tempex isolatie (pir is niet erg waarschijnlijk in 1990) een dampscherm hebben is minimaal. Dampschermen zijn vooral van belang bij een minerale wol (Isover of Rockwool bijvoorbeeld) bij een harde isolatie buiten is zonder dampscherm in dit geval een meevaller. Van binnenuit dan een hogere isolatiewaarde halen en afsluiten met een zeer goed aangelegd dampscherm is een optie. Maar altijd door een deskundige ter plekke laten beoordelen is mijn advies _/-\o_
als je losse EPS platen op je dak hebt ben ik het met je eens, echter bij complete dakplaten (zoals je die bij bv isobouw ziet, en die waren toen ook al gebruikt) zijn deze soms wel en soms niet van een of ander dampscherm voorzien.
gewoon kijken zou ik zeggen.
je laatste opmerking is zeker juist, vooral bij een dergelijke constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-09 19:58
[...]

Bij mij hetzelfde. Wel OT aangesloten.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
MacD007 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:30:
[...]

als je losse EPS platen op je dak hebt ben ik het met je eens, echter bij complete dakplaten (zoals je die bij bv isobouw ziet, en die waren toen ook al gebruikt) zijn deze soms wel en soms niet van een of ander dampscherm voorzien.
gewoon kijken zou ik zeggen.
je laatste opmerking is zeker juist, vooral bij een dergelijke constructie.
Ik denk dat je een waterkerende buitenlaag verward met een dampscherm. Dampscherm zit aan de warme zijde van de isolatie dus op het dak onder de isolatie.

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:20
pentaw1nz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:08:
@SBL @netappie
Heb een offerte van een lokale installateur van 6200,- voor een Elga Ace.

Daar gaat dan 2400 subsidie vanaf en in deze gemeente nog 500 euro.

Kom je op 3300.
Quatt vraagt dat ook als je de (sterk geadviseerde) extra's er bij optelt.
Vrijwel niemand heeft m denk ik all in voor 2799 hangen
Hij hangt hier niet voor 2799,- maar staat wel op de grond voor dit bedrag. Enige extra kosten waren (de niet sterk geadviseerde (althans niet door Quatt wel door mede tweakers) vuil afscheider (die ze gratis mee hebben geinstalleerd).

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:20
paQ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:40:
[...]

of het zet mensen aan om geheel van het gas af te gaan ;) (en heel de hybride stap over te slaan)
'Geheel van het gas af' blijft leuk, gaat niemand ooit lukken zolang ruim 30% van de stroom die bij je in huis binnenkomt is gemaakt door middel van gas... ;) maar dat even terzijde

@TeslaNerd probeer eerst eens een week of twee de quatt gewoon zijn ding te laten doen. Volgens mij heb jij dat ding op laten hangen, bent vervolgens op vakantie gegaan, zet in de tussentijd de temperatuur op 15 graden. Wen aan het principe van een warmtepomp (denk dus even om), probeer een comfortabele temperatuur te krijgen in je huis met een mooi schema (dus of 24/7 hetzelfde of met kleine nachtverlaging) en ga van daaruit verder kijken. Hier als tweakers wil iedereen uiteraard continu aan de knoppen draaien, maar ik kan me niet herinneren waar ik in de afgelopen 15 jaar zoveel bezig zou zijn geweest met mijn cv qua warmte afgifte etc. Gewoon niet en nu ik een warmtepomp heb met mega veel logging zou ik zogenaamd ineens iets heel de dag door met mijn systeem wat moeten afstellen.

Bij mij is de Quatt precies geplaatst in de periode dat het eindelijk een beetje koud werd, cop onder de 3, ik had kunnen paniekeren omdat ik hier op het forum alleen maar hogere cop waardes voorbij zie komen (maar appels met peren vergelijken, aangezien elk type huis anders is, zie specs van mijn huis hieronder). Nu heb ik bijna dagelijks een COP van 6... lijkt me prima, maar waar ik meer naar kijk is het gasverbruik van deze maand. Vorig jaar 220 m3 in de maand december, op dit moment zit ik op de 23 m3... en ook dat is nog steeds een beetje appels met peren vergelijken aangezien deze maand anders was dan de december vorig jaar.
Aan de andere kant is het stroomverbruik in december verdrievoudigd van 233 vorig jaar naar 620 kwh dit jaar.

Valt er nog wat te verbeteren, vast zeer en zeker. Maar ik wacht hier nog even tot mijn nieuwe kozijn in de woonkamer is vervangen, waarbij ook een aantal nieuwe radiatoren worden geplaatst. Tot die tijd lees ik mee wat er hier voorbij komt en sla op wat voor mij interessant kan zijn, maar nogmaals, heb een beetje geduld.
Als je systeem echt heel raar doet neem je contact op met Quatt, maar geef het systeem even een beetje de tijd.

p.s. is het je al gelukt om je HA installatie te virtualiseren in de cloud en zo ja, wil je dan je howto hiervoor delen in het andere forum. Daar kan je andere tweakers blij mee maken.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:55
pentaw1nz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:03:
[...]

In Mijn call met Quatt hadden ze het over "een jaar of 2" over de FE optie.
Hier was nu een team mee bezig en de optie zou minder duur zijn dan de Quatt zelf.

Er zou geen groot boilervat komen, maar een kleine aanvulling.
Meer details konden niet worden gedeeld.

Wel werd de kanttekening gemaakt "dit is nu één van de projecten en heeft prio, maar als de markt inzakt kan het zijn dat we dit op de lange baan schuiven"
.
Dat is mij anders vertelt door een monteur: men was een half jaar geleden aan het experimenteren met een boilervat van Remeha. Zonder boilervat lijkt me ook erg raar, doorstroomverwarmer is in Nederland vrij ingewikkeld met onze relatief lage watertemperaturen in de winter.

Mijn gok: boilervat waarbij het hitte-element via een driewegklep ook wordt gebruikt als backup verwarming en om de 18 graden starttemperatuur te halen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Bennobang schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:16:
[...]

Ik denk dat je een waterkerende buitenlaag verward met een dampscherm. Dampscherm zit aan de warme zijde van de isolatie dus op het dak onder de isolatie.
ik denk dat je gelijk hebt, in dit geval heeft @okijokii geen kans om het te zien, omdat onder zijn isolatie nog plaatwerk van hout zit. dus dan denk eerder ik dat daar geen dampscherm zit.
in dat geval heeft hij wel wat meer mogelijkheden met isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:55
netappie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:16:
en als die binnen oplossing ook een eigen WP heeft dan kan die gewoon weer helpen.
Wat ik begreep uit mijn gesprek met de monteur enige tijd geleden was dat in ieder geval toendertijd niet het idee, geen WPB, maar een klassieke boiler die door de Quatt verwarmd wordt.

Overigens is de behoefte aan warm water bij veel mensen nu ook weer niet zo heel heftig, wij verbruiken vrij weinig, nog geen 10 kuub aan gas per maand (2 personen) om te douchen.

Even met simpele nummers: 90 KWh aan warmte verdouchen, 2 KWh per dag aan verlies uit de tank, is 150KWh warmtebehoefte. Als de Quatt op 4KW draait is dat 37.5 uur per maand draaien voor warm water.

Heb je 3x zoveel SWW verbruik als wij dan zit je op 112.5 uur draaien, 3.75 uur per dag. Tenzij je echt aan je bovengrens zit qua vermogen van de Quatt moet dat vaak wel te doen zijn. En als je 3 dagen in het jaar dat vat COP 1 moet verwarmen is dat geen ramp.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
netappie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:57:
[...]

Zou het echt? Toch wel raar dat ze dan een hele fabriek optuigen voor alleen het binnendeel en een sticker:
https://solarmagazine.nl/...fabriek-voor-warmtepompen
Geen idee wat exact ze in nieuwe fabriek gaat maken, maar als ze nu wel buitendelen gaan maken zijn ze net zo nieuw als een Quatt of eenieder ander, met enige verschil dat de merknaam wat langer bestaat

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Toby-Wan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:45:
[...]

Geen idee wat exact ze in nieuwe fabriek gaat maken, maar als ze nu wel buitendelen gaan maken zijn ze net zo nieuw als een Quatt of eenieder ander, met enige verschil dat de merknaam wat langer bestaat
Je kan een fabriek ook een assemblagehal noemen maar is minder fancy _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04:26
Toby-Wan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:45:
[...]

Volgens mij is het buitendeel van Quatt ook Chinese import. Alleen de CiC is hun eigen ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-09 13:46

SBL

TeslaNerd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:43:
Is al bekend hoe de CiC de buitenunit aanstuurt en of Quatt daarvoor dezelfde logica gebruikt als andere warmtepompen?
Andere logica: Quatt = vermogen obv gemeten (kamer)temperaturen
Anderen vaak WAR= aanvoerwatertemperatuur obv buitentemperatuur.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rowwan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:09:
[...]

Volgens mij is het buitendeel van Quatt ook Chinese import. Alleen de CiC is hun eigen ding.
ja, dit is al heel lang bekend, is in het verleden hier ook al uitvoerig aan de orde geweest.
Zonder import vanuit China was dit ook niet voor een dergelijke prijs mogelijk geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
MacD007 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:44:
[...]

ja, dit is al heel lang bekend, is in het verleden hier ook al uitvoerig aan de orde geweest.
Zonder import vanuit China was dit ook niet voor een dergelijke prijs mogelijk geweest.
De westerse maatschappij kan niet meer zonder China. Kan je wat van vinden of niet…., maar we doen er allemaal aan mee _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pentaw1nz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:08:
@SBL @netappie
Heb een offerte van een lokale installateur van 6200,- voor een Elga Ace.

Daar gaat dan 2400 subsidie vanaf en in deze gemeente nog 500 euro.

Kom je op 3300.
Quatt vraagt dat ook als je de (sterk geadviseerde) extra's er bij optelt.
Vrijwel niemand heeft m denk ik all in voor 2799 hangen
Dus, ik verwacht overigens niet dat iedereen in jouw gemeente woonachtig is, is de prijs van een Elga Ace dus gewoon 3.800 euro, is dat de 4 kW of is die prjs voor de 6 kW (die overigens in de zelfde subsidiegroep als de Quatt zit, dus eigenlijk ook gewoon onder de 5 kW vermogen heeft.)
als ik overigens de technische documentatie inzie, dan kan ik ook gewoon zeggen, wat een heleboel onzin en de echt noodzakelijke informatie (koelmiddel, geluid ed) is of totaal niet of is zeer verstopt te vinden.
Het betreft hier oa een split-unit systeem met R32, dus de installateur moet over een speciaal F-gassen certificaat kunnen tonen, ik zou dit ook gewoon aan de installateur eisen, geen juiste certificatie geen levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
[...]
Ja en dat weet ik en heb ik geen probleem mee.
Ging om de bewustwording dat Remeha net zoveel warmtepomp buitenunits maakt als Quatt, namelijk 0
Ze maken beide alleen wat er binnen hangt.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
netappie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:00:
[...]

Ja, die had ik ook even moeten noemen. Veel ketels hebben echter ook een aparte OT aansluiting, dus vandaar dat ik die noemde.

Die terug gemelde 35 graden zou trouwens ook de SWW buffer kunnen zijn.
Geen SWW want als ik warm water gebruik blijft hij ook 35 in en 0 uit
Ik zal is de verwarming 4graden hoger zetten en kijken of het veranderd als de cv bij moet springen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
pietjm schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:43:
[...]

Bij mij hetzelfde. Wel OT aangesloten.
Hmm 🤔 apart toch? Ook een intergas? Misschien merk/model gebonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
DeltaBro schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:44:
[...]

Ik zal is de verwarming 4graden hoger zetten en kijken of het veranderd als de cv bij moet springen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZn_gUHiGN9iNvguIPoeWcaPsII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytr2oHxaBakovZqp8n9e7rz3.jpg?f=fotoalbum_large
Geen verschil. Op de cic is hij OT aangesloten op de ketel kan ik het. Iet zien zonder hem open temaken dus dat bekijk ik later wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
DeltaBro schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:45:
[...]

Hmm 🤔 apart toch? Ook een intergas? Misschien merk/model gebonden
Extreme 36 van Intergas.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
DeltaBro schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:25:
[...]

[Afbeelding]
Geen verschil. Op de cic is hij OT aangesloten op de ketel kan ik het. Iet zien zonder hem open temaken dus dat bekijk ik later wel
Net uit nieuwgierigheid gelezen wat die ketel kan en hoe je hem correct met OT aansluit.

Voor een modulerende thermostaat op Connector X4 verbinden met 11-12
Daarbij opletten dat 6-7 niet verbonden zijn.
Even checken dat er geen buitentemperatuurvoeler op 8-9 zit waardoor de ketel de aanvoertemperatuur berekent met weercompensatie.

Bron: https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaBro
netappie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:47:
[...]

Net uit nieuwgierigheid gelezen wat die ketel kan en hoe je hem correct met OT aansluit.

Voor een modulerende thermostaat op Connector X4 verbinden met 11-12
Daarbij opletten dat 6-7 niet verbonden zijn.
Even checken dat er geen buitentemperatuurvoeler op 8-9 zit waardoor de ketel de aanvoertemperatuur berekent met weercompensatie.

Bron: https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf
Thanks voor de info! Ik zal er naar kijken na oud en nieuw 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jero22
  • Laatst online: 18-03-2024
DeltaBro schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:44:
[...]

Het is wel sww zodra ik warm water vraag veranderd deze bij mij
Dus waarschijnlijk toch draadjes in cv niet op de juiste plaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtshKsCcB6t8CU4RRrAvmo2Mq9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUQfT1eeD3XtqhfZAlxaWCre.jpg?f=fotoalbum_large

Wat doet deze knop?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:45
Vroeg ik me ook al af.
Die activeerd de AI ? B)

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
Die knop moest ik indrukken om de cic met de app te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
Jero22 schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:54:
[...]

Ow echt dan zal ik nog is kijken of die echt niet veranderd maar dan is het toch raar dat hij constant 35graden weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
Jero22 schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:54:
[...]

Blijft onveranderd ook tijdens douchen zal de draden even nalopen. Of misschien is het de intergas ketel zelf die de info niet doorgeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
prakka schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:29:
Een paar pagina's terug, is er een discussie geweest over de Netatmo modulation thermostaat, ik heb deze nu net binnen gehad (via ibood). Maar helaas is bij deze, de Opentherm variant, welke ook een andere app gebruikt. De mogelijkheid voor de hysterese niet te vinden in de app. Er zit dus een duidelijk verschil met de niet Opentherm variant.

Ook is de web interface niet beschikbaar voor deze en ook geen Google home integratie. Verder zie ik dat de "Heatpump Thermostat control setpoint" direct naar mijn ketel ingestelde 35 graden gaat, de Lyric t6 moduleert deze wel.

Ik heb nog wel een ticket aangemaakt bij Netatmo hierover maar ik denk dat het bij deze variant er niet in zit. Verder is er ook niet veel aan te passen dan alleen de auto adapt aan of uit zetten.
Ai dat is zuur. Wel vreemd, in hun Docs maken ze geen onderscheid tussen modulating (de groene) en de aan/uit (oranje) variant. Hebben ze al gereageerd op je vragen?

Mijn broertje heeft een Mitsubishi ecodan warmtepomp en in dat topic zijn ze erg enthusiast over een paar simpele aan/uit thermostaten, bv de panasonic PAW-A2W-RTWIRED en de Netatmo aan/uit. De Honeywells worden daar sterk afgeraden ivm “te slim” PWM gedrag (low load) dat voor cv ketels is ontworpen maar warmtepompen echt slecht aanstuurt.

Tis dat de CiC blijkbaar opentherm thermostaten nodig heeft voor bepaalde sensor data, anders zou je hopen dat Quatt de CiC ook compatible met aan/uit thermostaten maakt voor tweakers die zelf wat meer kunnen en willen instellen qua stooklijnen en gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
berrieberrie schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:18:
[...]

Vroeg ik me ook al af.
Die activeerd de AI ? B)
Ok, dus niet een knop waarmee de CiC software kan worden geupdate?
Ook na een week afwezigheid met de Quatt veel op standby zit mijn CiC nog steeds op 2.7.1 ipv de nieuwe software 2.8.0. Of is er al een nieuwere?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TeslaNerd schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:28:
[...]

Ook na een week afwezigheid met de Quatt veel op standby zit mijn CiC nog steeds op 2.7.1 ipv de nieuwe software 2.8.0. Of is er al een nieuwere?
Ik zou even proberen om de CiC van de stroom af te halen voor een paar minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
olafmol schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:33:
[...]

Ik zou even proberen om de CiC van de stroom af te halen voor een paar minuten.
Heb ik ook al gedaan maar nog steeds op 2.7.1.
Hoe ziet het update proces er uit?
Gaat er een led knipperen? Duurt het 10 seconden, een paar minuten of enkele uren?

Is er een update notificatie in de app?

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 31-12-2023 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
DeltaBro schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:26:
[...]

Die knop moest ik indrukken om de cic met de app te verbinden.
@MacD007 ook iets voor de startpost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
DeltaBro schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:33:
[...]

Blijft onveranderd ook tijdens douchen zal de draden even nalopen. Of misschien is het de intergas ketel zelf die de info niet doorgeeft
Bij mij ook. Net getest en de bedrading nagekeken. Klopt allemaal. Alles OT aangesloten op Intergas Xtreme 36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
olafmol schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:41:
[...]

Ai dat is zuur. Wel vreemd, in hun Docs maken ze geen onderscheid tussen modulating (de groene) en de aan/uit (oranje) variant. Hebben ze al gereageerd op je vragen?

Mijn broertje heeft een Mitsubishi ecodan warmtepomp en in dat topic zijn ze erg enthusiast over een paar simpele aan/uit thermostaten, bv de panasonic PAW-A2W-RTWIRED en de Netatmo aan/uit. De Honeywells worden daar sterk afgeraden ivm “te slim” PWM gedrag (low load) dat voor cv ketels is ontworpen maar warmtepompen echt slecht aanstuurt.

Tis dat de CiC blijkbaar opentherm thermostaten nodig heeft voor bepaalde sensor data, anders zou je hopen dat Quatt de CiC ook compatible met aan/uit thermostaten maakt voor tweakers die zelf wat meer kunnen en willen instellen qua stooklijnen en gedrag.
Nee ze hebben alleen een automatische reactie gestuurd dat het erg druk is ( bij welk bedrijf niet ) dus nog even afwachtend. Het enige wat ik kan aanpassen is het volgende meer instellingen zijn er niet te vinden in de app anders dan de kamertemperatuur aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X65oEeSdQEbdv7XtI0Re4Wekd9o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t7RN1xx2cmZrExBweYZVxT5T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
prakka schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:56:
[...]

Nee ze hebben alleen een automatische reactie gestuurd dat het erg druk is ( bij welk bedrijf niet ) dus nog even afwachtend. Het enige wat ik kan aanpassen is het volgende meer instellingen zijn er niet te vinden in de app anders dan de kamertemperatuur aanpassen.

[Afbeelding]
heb je wel gewoon klokschema en historische graphs enzo in je app? Wat voor opties heb je allemaal verder in je hoofdmenu van je app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:28:
[...]

Nee, daarmee start je de verbinding met je App, wordt ook zo uitgelegd als je de app installeerd, echter in de handleiding wordt deze knop helaas ook niet besproken.
voor de rest heeft hij zo ver ik weet geen andere functie. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borisheyl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-01-2024
olafmol schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:41:
[...]

Ik vermoed dat de room temperature die met een grote nauwkeurigheid via opentherm wordt aangeleverd de belangrijke reden is dat Quatt opentherm kiest voor de CiC. Daarmee vervalt voor Quatt de noodzaak van het ontwikkelen van een eigen thermostaat unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
olafmol schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:06:
[...]

heb je wel gewoon klokschema en historische graphs enzo in je app? Wat voor opties heb je allemaal verder in je hoofdmenu van je app?
Een schema zit erop inderdaad maar grafieken heb ik niet kunnen vinden. Zie hierbij een screenshot van het menu, thermisch comfort is de vorige screenshot.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAkjhncKkKcUvaL7VAjRQsyF0B8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SiKYt2S4SKwEeX66VJdVJUiP.png?f=fotoalbum_large

App is dus heel basaal, Netatmo had beter de aan uit app kunnen hergebruiken met ook de functies dan was de OpenTherm thermostaat echt veel beter. Ook een gemis vind ik dat er geen web interface is zoals de aan uit variant.

[ Voor 13% gewijzigd door prakka op 31-12-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-09 12:28
DeltaBro schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:33:
[...]

Ik meende dat een Intergas geen sensor heeft in zijn retour of dat deze geen OT gegevens verstrekt van ID 28.

ID28 is retourtemperatuur zo uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
prakka schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:27:
[...]

Een schema zit erop inderdaad maar grafieken heb ik niet kunnen vinden. Zie hierbij een screenshot van het menu, thermisch comfort is de vorige screenshot.[Afbeelding]

App is dus heel basaal, Netatmo had beter de aan uit app kunnen hergebruiken met ook de functies dan was de OpenTherm thermostaat echt veel beter. Ook een gemis vind ik dat er geen web interface is zoals de aan uit variant.
Hmmm is idd raar, en jammer. Kun je nog evt retourneren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
borisheyl schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:24:
[...]

Ik vermoed dat de room temperature die met een grote nauwkeurigheid via opentherm wordt aangeleverd de belangrijke reden is dat Quatt opentherm kiest voor de CiC. Daarmee vervalt voor Quatt de noodzaak van het ontwikkelen van een eigen thermostaat unit
Zoiets idd. Maar andere warmtepompen hoeven ook geen eigen thermostaat te ontwikkelen. Volgens mij zit de crux met name in de logica mbt wanneer de CV wel of niet bij te schakelen, en met welke aanvoer temperatuur.

Dat doet Quatt op een nogal "eigenwijze" manier (volgens hun quickstart guide:
Quatt Hybrid verwarmt je woning anders dan andere warmtepompen. De vermogensregeling van Quatt is onafhankelijk van de CV temperatuur, het past zich automatisch aan aan je woning. Hierdoor wordt het vinden van de juiste instellingen voor jouw woning aanzienlijk eenvoudiger en beperkt zich tot 2 getallen: het vermogen en de stookgrens.
Volgens mij hebben ze die OpenTherm huidige en gemeten temperatuur puur nodig voor het wel of niet aanslingeren van de CV.

Zou ook een stuk simpeler kunnen denk ik. De meeste mensen willen gewoon dat de Quatt bij warmtevraag lang en op laag vermogen blijft draaien, en op die manier de boel op temp houdt. Volgens mij zouden ze dan beter kunnen kijken naar de retourtemp en delta tussen aanvoer en retour, en als die te groot is het vermogen omhoog schroeven. Als dat over een bepaalde tijd nog steeds te groot is (of als de aanvoertemp te laag is om echt operationeel te komen, zoals nu de <18C), dan de CV bijschakelen, met een vaste lage aanvoertemp (bv 35C oid). Dan heb je alleen maar een basale aan/uit thermostaat nodig en hoef je alleen maar te reageren op warmtevraag van die thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-09 19:04
Zou ook een stuk simpeler kunnen denk ik. De meeste mensen willen gewoon dat de Quatt bij warmtevraag lang en op laag vermogen blijft draaien, en op die manier de boel op temp houdt. Volgens mij zouden ze dan beter kunnen kijken naar de retourtemp en delta tussen aanvoer en retour, en als die te groot is het vermogen omhoog schroeven. Als dat over een bepaalde tijd nog steeds te groot is (of als de aanvoertemp te laag is om echt operationeel te komen, zoals nu de <18C), dan de CV bijschakelen, met een vaste lage aanvoertemp (bv 35C oid). Dan heb je alleen maar een basale aan/uit thermostaat nodig en hoef je alleen maar te reageren op warmtevraag van die thermostaat.
Zo zie ik het ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ik begin de gedachte van Quatt wel te volgen denk ik. Met het volgen van het verloop van de kamertemperatuur in 1/256ste van een graad kan de CiC snel zien welke richting de trend in de kamertemperatuur is. Dat is uiteindelijk toch het doel van iedere verwarmingsregeling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Denk wel meer mensen :) Alleen vereist dit wel van de gebruiker dat ie zelf de stookcurve en bijbehorende parameters zelf kan instellen en finetunen. Maar volgens mij zijn er best veel warmtepomp gebruikers die onderhand wel weten op welke aanvoertemp ze hun huis warm kunnen krijgen en vooral houden. Dat is volgens mij de belangrijkste parameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
TeslaNerd schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:51:
Ik begin de gedachte van Quatt wel te volgen denk ik. Met het volgen van het verloop van de kamertemperatuur in 1/256ste van een graad kan de CiC snel zien welke richting de trend in de kamertemperatuur is. Dat is uiteindelijk toch het doel van iedere verwarmingsregeling
Zou kunnen. Maar je wilt niet veel slimmigheid die elkaar gaat zitten tegenwerken. Als de CiC de kapitein van het schip is, dan moet je de thermostaat zo simpel mogelijk hebben, zonder allerlei optimalisatie, modulatie, PWM, low-load, en "comfort" gedoe. Of je maakt de CiC super-basaal, en dan leg je de verantwoordelijkheid bij de thermostaat.

Ik zou het zelf bij de CiC leggen, dan heb je als fabrikant meer controle en kun je slimmer werken, maar dan moet je ook echt heel specifiek zijn over wat je wel en niet van een thermostaat verwacht, en idealiter zelfs je eigen thermostaat ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Alleen kan de Quatt niet weten wat jij dan wil. Want hoe maak je hem dan duidelijk dat de thermostaat wel aan staat (vraag heeft), aan moet blijven, maar dat je eigenlijk niet wilt dat het opwarmt? Als je de thermostaat puur als temperatuursensor in zou zetten, en signaal zou laten geven: "yo... ga eens aan", dan weet het ding niet hoeveel aan precies. De doeltemperatuur zit daar dan niet bij inbegrepen. Dan zouden ze dat in hun CIC moeten verwerken dat dat op die manier functioneert. Dat doen meer WP fabrikanten; dat je kunt bepalen of de controller ook als sensor wordt ingezet. Dan heeft ie een parameter extra om het doel te halen EN vast te houden.
Het OT signaal van de thermostaat gebruiken heeft iig best wat haken en ogen, dat is in de afgelopen 700 pagina's wel duidelijk geworden dacht ik zo. Ja, d'r zullen zicht nu vast weer 5 personen melden dat het bij hen anders prima werkt, maar er is een enorm grijs gebied. (overshoot, te ver laten terugkoelen, de thermostaat telkens even van optimaal terugzetten, etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
olafmol schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:51:
[...]

Denk wel meer mensen :) Alleen vereist dit wel van de gebruiker dat ie zelf de stookcurve en bijbehorende parameters zelf kan instellen en finetunen. Maar volgens mij zijn er best veel warmtepomp gebruikers die onderhand wel weten op welke aanvoertemp ze hun huis warm kunnen krijgen en vooral houden. Dat is volgens mij de belangrijkste parameter.
dat

Ik snap ook niet waarom men daar zo bekrompen over doet.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 31-12-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:51:
ligt een beetje er aan over welke periode. Dat kan goed werken mits je de trend neemt over de afgelopen 3 uren bijv. Als je 2 keer een deur open en dicht doet, kan dat dus al (ongewenst) invloed hebben op de regeling. Zelfde geldt als de zon heel even de boel wat opwarmde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
paQ schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:57:
[...]

dat

Ik snap ook niet waarom men daar zo bekrompen over doet.
Idem: lijkt me simpel:
3 knoppen toevoegen in de app:

1 x voor instellen eigen stooklijn
1 x voor instellen eigen warmteverlies
1 x reset naar "optimale" instellingen volgens Quatt

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Friezin schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:07:
[...]

Idem: lijkt me simpel:
3 knoppen toevoegen in de app:

1 x voor instellen eigen stooklijn
1 x voor instellen eigen warmteverlies
1 x reset naar "optimale" instellingen volgens Quatt
yep
vind dat ze het bij AO De Warmte echt keurig doen. Het is super eenvoudig aanpassen, en eigenlijk op een hele heldere manier grafisch weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
paQ schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:09:
[...]

yep
vind dat ze het bij AO De Warmte echt keurig doen. Het is super eenvoudig aanpassen, en eigenlijk op een hele heldere manier grafisch weergegeven.
Die had ik al eens meegegeven in een ticket, toen ik vroeg of het nog invloed had dat er in mijn technisch rapport enkel "vloerverwarming" was opgenomen (3 soorten configuratie zag ik bij deWarmte).
Maar daar deed Quatt niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
olafmol schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:54:
[...]

Zou kunnen. Maar je wilt niet veel slimmigheid die elkaar gaat zitten tegenwerken. Als de CiC de kapitein van het schip is, dan moet je de thermostaat zo simpel mogelijk hebben, zonder allerlei optimalisatie, modulatie, PWM, low-load, en "comfort" gedoe. Of je maakt de CiC super-basaal, en dan leg je de verantwoordelijkheid bij de thermostaat.

Ik zou het zelf bij de CiC leggen, dan heb je als fabrikant meer controle en kun je slimmer werken, maar dan moet je ook echt heel specifiek zijn over wat je wel en niet van een thermostaat verwacht, en idealiter zelfs je eigen thermostaat ontwikkelen.
Ik heb het gevraagd en dan krijg je deze reactie van Quatt technical support:

about the thermostaat is not something that we can control, the temperature in the house is something that you can control in the app of the thermostaat or directly in the thermostaat.
About the cic we can change the " Rated maximum house power" that I can change but in this way you should take in consideration that we can change it in order to take more time but less gas or faster heat but more gas consumption.
Please let me know if you want to change it or keep it as it is.
Thank you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Nog even over die hele COP discussie, en welke aspecten invloed hebben...

Hier zie je duidelijk wat er nou invloed heeft op het COP als je Ta en flow vast zet ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yprKstMvWr34GEAzlEsskumnmH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pacqnzWLTij28nHLRs2jvBqH.png?f=fotoalbum_large

De Ta is niet gewijzigd, de kamertemperatuur niet, het deltaT niet, alleen.... de buitentemperatuur.
M.a.w. het verschil tussen OAT en Ta is wat in dat geval de conversie bepaalt.
Kouder > harder werken
Warmer > minder hard werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:01:
[...]

ligt een beetje er aan over welke periode. Dat kan goed werken mits je de trend neemt over de afgelopen 3 uren bijv. Als je 2 keer een deur open en dicht doet, kan dat dus al (ongewenst) invloed hebben op de regeling. Zelfde geldt als de zon heel even de boel wat opwarmde.
Als je de json data bekijkt dan zie je dat met 1/256ste graad over enkele minuten al een trend op de kamertemperatuur zichtbaar wordt. Incidenten als deur open dicht en zelfs met je hand de thermostaat bedienen zijn korter en kun je als ruis uit de trend filteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:18:
Nog even over die hele COP discussie, en welke aspecten invloed hebben...

Hier zie je duidelijk wat er nou invloed heeft op het COP als je Ta en flow vast zet ;)
[Afbeelding]

De Ta is niet gewijzigd, de kamertemperatuur niet, het deltaT niet, alleen.... de buitentemperatuur.
M.a.w. het verschil tussen OAT en Ta is wat in dat geval de conversie bepaalt.
Kouder > harder werken
Warmer > minder hard werken
De flow van mijn quatt is idd vast op 800l/uur maar hoe zet jij de Ta op jouw quatt vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:23:
[...]

De flow van mijn quatt is idd vast op 800l/uur maar hoe zet jij de Ta op jouw quatt vast?
door geen Quatt te installeren :+

Het ging me er even om dat er een aantal parameters zijn die samen als resultaat "COP" hebben.
En ook al gaat de deur vandaag tig keer open (laat ik zeggen: matige isolatie daardoor) heeft dat alsnog geen (direct) invloed op het COP. Wel als ik dat dagen volhoudt, en daardoor het Ta uiteindelijk moeilijker bereikt wordt. Maar dat is een gevolg, en staat verder los van de regeling van de wp.
Het drukt dan daardoor de algehele prestatie.

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 31-12-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:25:
[...]

door geen Quatt te installeren :+

Het ging me er even om dat er een aantal parameters zijn die samen als resultaat "COP" hebben.
En ook al gaat de deur vandaag tig keer open (laat ik zeggen: matige isolatie daardoor) heeft dat alsnog geen (direct) invloed op het COP. Wel als ik dat dagen volhoudt, en daardoor het Ta uiteindelijk moeilijker bereikt wordt. Maar dat is een gevolg, en staat verder los van de regeling van de wp.
Het drukt dan daardoor de algehele prestatie.
Fijn dat dat bij jou zo werkt omdat jij geen Quatt hebt. Maar dus niet bij mijn Quatt omdat de CiC het vermogen met AI regelt en daarbij niet alleen kijkt naar de buitentemperatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:48:
[...]

Fijn dat dat bij jou zo werkt omdat jij geen Quatt hebt. Maar dus niet bij mijn Quatt omdat de CiC het vermogen met AI regelt en daarbij niet alleen kijkt naar de buitentemperatuur.
Jawel, zo werkt COP ook bij Quatt... bij elke WP.
ZELFS met "AI" :')
Ik heb alleen alle parameters vastgezet, zodat duidelijk wordt waar het nou in zit.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 31-12-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:01

RobertowNL

For your gear!

Tja, die blackbox is wat mij betreft ook het grootste nadeel van de Quatt.
Mijn ouders hebben er eentje van DeWarmte waar je de stooklijn in kan stellen en een keuze daarin is wat mij betreft een prima oplossing. Inderdaad om wat @paQ aanhaalt, hoe kan je nu zien wat wel en niet je COP goed beïnvloed.

Hier overigens niets te klagen met de Quatt, ik heb hem sinds januari dit jaar en heb sinds september amper 3 kuub gas gebruikt voor verwarming.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quattdummy
Hi!

Gisteren viel me ineens op dat t rooster van de buitenunit krom is getrokken. Moet ik hierover aan de bel trekken bij Quatt denken jullie en hebben meer mensen hier last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GydMao5_UbUhQbiglPR8E5aqb1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D98LMYlI90Ov0qH7BCT8BEth.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzmuAi7K0ffKq9ZNZ2q-LHZpG1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZID9roaCfcV6IE3u16Vl1q1q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Quattdummy schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:07:
Hi!

Gisteren viel me ineens op dat t rooster van de buitenunit krom is getrokken. Moet ik hierover aan de bel trekken bij Quatt denken jullie en hebben meer mensen hier last van?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, hier ook last van en ik ben bang op termijn iedereen.

Mijn V1 rooster had het overigens iets minder, ik heb er bijna spijt van dat ik die heb laten vervangen.
De nieuwe heeft namelijk het zelfde probleem en staat ondertussen ook zo krom als een hoepel.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quattdummy
RobertowNL schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:09:
[...]

Ja, hier ook last van en ik ben bang op termijn iedereen.

Mijn V1 rooster had het overigens iets minder, ik heb er bijna spijt van dat ik die heb laten vervangen.
De nieuwe heeft namelijk het zelfde probleem en staat ondertussen ook zo krom als een hoepel.
Dus advies is eigenlijk: laat maar gewoon zitten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Quattdummy schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:17:
[...]

Je kunt dat beter aan Quatt zelf vragen dan hier denk ik zo ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Quattdummy schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:17:
[...]

Ik ga hem wel weer aanmelden, zeker omdat hij in het zicht staat.
Maar ik heb nu liever een permanente oplossing dan weer over 6 maand laten vervangen ;).

Jaaroverzicht 2023
Mijn jaar afgesloten met 464kWh aan verbruik en 2.4MWh aan warmte - SCOP 5,1

Verbruik CV volgens Quatt 3,19m3 ofwel 28,06kWh.
Waarvan het meeste in november. Daarna de nachtverlaging aangepast, waarna ik nog maar 1,4m3 heb gebruikt).

Vanaf nu is iedere slok gas verbruikt door de Quatt. Dit omdat ik sinds een week een warmtepompboiler heb, warm water was naast de CV de laatste gasverbruiker na verbouwing van de keuken.

Ook is er al een elektrische CV (Bosch Tronic) in huis, met het beperkte verlies in mijn tussenwoning is het grote kans dat ik die installeer na deze winter. Ik hoop dat er voor die tijd nog een paar koude dagen volgen zodat ik het nog even kan testen. Als de Quatt het dan trekt dan gaat de gasaansluiting er in 2024 uit.

Iedereen een mooi 2024, met een hoge SCOP toegewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
RobertowNL schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:45:
[...]

Ik ga hem wel weer aanmelden, zeker omdat hij in het zicht staat.
Maar ik heb nu liever een permanente oplossing dan weer over 6 maand laten vervangen ;).

Jaaroverzicht 2023
Mijn jaar afgesloten met 464kWh aan verbruik en 2.4MWh aan warmte - SCOP 5,1

Verbruik CV volgens Quatt 3,19m3 ofwel 28,06kWh.
Waarvan het meeste in november. Daarna de nachtverlaging aangepast, waarna ik nog maar 1,4m3 heb gebruikt).

Vanaf nu is iedere slok gas verbruikt door de Quatt omdat ik sinds een week een warmtepompboiler heb, warm water was naast de CV de laatste gasverbruiker na verbouwing van de keuken.

Ook is er al een elektrische CV (Bosch Tronic) in huis, met het beperkte verlies in mijn tussenwoning is het grote kans dat ik die installeer na deze winter. Ik hoop dat er voor die tijd nog een paar koude dagen volgen zodat ik het nog even kan testen. Als de Quatt het dan trekt dan gaat de gasaansluiting er in 2024 uit.

Iedereen een mooi 2024, met een hoge SCOP toegewenst!
Appels vs peren, maar hier mijn waardes met een SCOP van 3.9:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbMKC2viHh2KFU0uLGO-UT1tDQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTL0dX04hZwB9RXWFmFRqPqs.jpg?f=fotoalbum_large

Thermostaat op 20, in de avonduren naar 20.5 en in weekenden naar 21.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Kunnen we verbruik-dumps aub in het relevante topic plaatsen? Bvd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-09 12:28
okijokii schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:59:
[...]

Appels vs peren, maar hier mijn waardes met een SCOP van 3.9:

[Afbeelding]

Thermostaat op 20, in de avonduren naar 20.5 en in weekenden naar 21.
Hmmm, vraag me af wat je in het weekend doet dat de temperatuur omhoog moet....

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
olafmol schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:01:
Kunnen we verbruik-dumps aub in het relevante topic plaatsen? Bvd
Heb je een link? Ik wist niet dat die er was.... Excuus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:03:
[...]

Heb je een link? Ik wist niet dat die er was.... Excuus
Ik vermoed dat Olaf deze bedoeld:
Wat is jouw actuele energieverbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Zitten ze daar te wachten op mijn screenshot? *O*
Maar hier blijkbaar ook niet :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bennobang
okijokii schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:09:
[...]

Ik vond het prima hoor *O* _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-08 21:24
Quattdummy schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:07:
Hi!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Altijd melden!
Het is de terugkopelling waar ze van kunnen leren.
Bij mij zijn hiervoor langs geweest en na overleg heb we een klein gaatje geboord en er een mooi klein zwart schroefje in gedraaid welke ik had liggen;-)

Had ik zelf ook kunnen doen echter voor een nieuw product hoort dat bij hun.

[ Voor 3% gewijzigd door HarryInia op 31-12-2023 17:52 ]

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-08 21:24
[...]

De CiC is dus in samenwerking met Betronic; prima NL bedrijf. Zie ook youtube link @Friezin.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Ik ook hoor @okijokii .
Want deze hoort 1 op 1 bij een Quatt.
Dat andere forum is heel algemeen.

Ik kan nog niet veel bijdragen.
Vanaf plaatsing in de middag van 9 november werd ik "geteisterd" door de stille modus die niet uit wilde.
Toen dat (eind november) opgelost was, zat ik met een te laag ingeschat warmteverlies.
Dat werd, in december, rond een bepaalde datum van 6 naar 8 gezet 😁.
Die datum is duidelijk zichtbaar.
Op naar januari 🥂.

PS: met gas had ik dit echt niet verbruikt. Het adagium was vorig jaar: zuinig stoken.
Nu 24/7 een warm huis. Ontzettend tevreden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8G3IIdhSGxcQfjBfwpmbTodV6nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33H2Tr3rj8rGYN7LBsIJSACn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 31-12-2023 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
HarryInia schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:57:
[...]

De CiC is dus in samenwerking met Betronic; prima NL bedrijf. Zie ook youtube link @Friezin.
En... https://www.betronic.nl/produceren/

⤵️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTtfqJEq7DNPj-wjXoK159Q0ce4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sU3vCCElq1csoD8YGDFcoJTH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
TeslaNerd schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:55:
[...]

Dit mysterie nog niet opgelost. Een vriend met mijn sleutel is gisteravond even gaan kijken en zag niets vreemds in mijn huis. Hij heeft de Honeywell Round thermostaat weer omlaag gezet op mijn 15 graden vakantiestand.

Ik lees in het OTGW forum dat mijn Honeywell Round een remote constant temperature setpoint override ondersteunt. Is het mogelijk dat mijn Intergas ketel of de CiC met zo een override mijn thermostaat heeft aangepast?
Vanavond weer een reset van de ingestelde temperatuur op mijn Honeywell gehad na verbindingsproblemen met de CiC en een herstart van de CiC (stekker er uit / stekker er in)

Ik heb nog geen definitieve verklaring gevonden hoe de room set point van mijn Honeywell Round Modulation zichzelf(?) reset naar 17 graden.

Iemand hier een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GszY3THX0oUiyIfgoEp6vTo7lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gy69DQ8xIXrOmPL0dDsSU06A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08 16:08

simplemouse

*.*.*.*

SBL schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:17:
[...]

Geef de thermostaat eens een slinger, +2 graden boven kamertemperatuur bijvoorbeeld, zodat de ketel erbij wordt aangeslingerd. En kijk dan welke watertemperaturen je ziet bij de boiler (als opentherm) of bij HP1 en flowmeter (als aan/uit). Of allebei/screenshot als je het niet weet.
Ben benieuwd of de ketel dan netjes onder 40 blijft. Bij mij dus niet, bij @prakka wel..
Net even een testje gedaan van 19 > 23gr gezet en dit zijn wat screenshots vanuit de CIC.
De max die ik zie is 41gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5YTIp7WE6ZvU_NO_S8W87fNg1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxw7nIXxLqPFrRIGkyWbAMsw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dU4pSLI0MT6Ja60hNLjYjxt_H9E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3MDJZkshy3B931ZAsDqQnMp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cz_6k-qRAZqzIrq0daPKz_kYkag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APCaffkX61Viq580wdsm16mY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/641boQKVVhYTTrHgu8UjMu2KJAo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teoIFm6EKmzYtR4X0maKEteO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6ALI0paH5f2_4naVyjgXX9VWrs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoxpLiuKnddYLOXfuordGzjb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdC-Fq_BLqwCmW2y8kUrGgWAl1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4EuEJwOFvo1WNfwt9P4CH02.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbxyKoVUmCdSSr3yCq54j34hnfM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7a1be4nyQf8HGHGAjf6bmOcZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarmee lijkt het erop dat hij netjes op de grens blijft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
okijokii schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:09:
[...]

Die van mij voor 2023. So far so good😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FcOFlVAW4bmsvh6_Dr11_svLF8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8ySL1VMPCwQpsrCmXBLmJu7j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Friezin schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:07:
[...]

Toen dat (eind november) opgelost was, zat ik met een te laag ingeschat warmteverlies.
Dat werd, in december, rond een bepaalde datum van 6 naar 8 gezet 😁.
Die datum is duidelijk zichtbaar.

[Afbeelding]
Bij mij is er geen instelling aangepast, maar mijn balkjes zien er ongeveer hetzelfde uit qua kleuren (ze zijn allemaal iets korter) dus overschat de impact door de aanpassing van het warmteverlies niet. T/m 8dec was het koud (defrosts) en de Quatt eigenlijk te klein.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

simplemouse schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:12:
[...]

Net even een testje gedaan van 19 > 23gr gezet en dit zijn wat screenshots vanuit de CIC.
De max die ik zie is 41gr.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Daarmee lijkt het erop dat hij netjes op de grens blijft
Temperatuur wordt niet heel hoog, da's mooi inderdaad.

Maar hij staat wel heel hard: als Quatt Ta van 25graden maakt en CVketel doet er 15graden bovenop = 15kW van ketel! Hij haalt de Quatt al het werk uit handen.

Hoe was het een kwartiertje later, toen water rond was gepompt? HP1.temperatureWaterIn is dan opgelopen? Dan gaat ketel uit? Quatt alleen verder?

Bij mij:
Ketel remt pas als kamertemperatuur gehaald wordt.
Ik heb vanmorgen een soortgelijke test gedaan toen ik nog in bed lag en WAF het koud had. Vraag kamertemperatuur +1,6graad = Remeha-ketel weer Ta ruim boven ingestelde max watertemperatuur! (vermogen wel beperkt tot 8kW)
Toch maar vragen aan Quatt of deze aan/uit kan worden aangesloten. Dan kan CVketel snel het water op gewenste temperatuur brengen en doet de Quatt het verder zelf. Ook beter bij defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:21:
[...]

Als je de json data bekijkt dan zie je dat met 1/256ste graad over enkele minuten al een trend op de kamertemperatuur zichtbaar wordt. Incidenten als deur open dicht en zelfs met je hand de thermostaat bedienen zijn korter en kun je als ruis uit de trend filteren
Dat is bij de meesten van ons niet te zien, want trage opentherm-pakketjes van T6 thermostaat.
Zie je CiC/Quatt reageren op een deur die open gaat? (ik verlies warmte, dus moet meer vermogen leveren?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Temperatuur wordt niet heel hoog, da's mooi inderdaad.

Maar hij staat wel heel hard: als Quatt Ta van 25graden maakt en CVketel doet er 15graden bovenop = 15kW van ketel! Hij haalt de Quatt al het werk uit handen.

Hoe was het een kwartiertje later, toen water rond was gepompt? HP1.temperatureWaterIn is dan opgelopen? Dan gaat ketel uit? Quatt alleen verder?

Bij mij:
Ketel remt pas als kamertemperatuur gehaald wordt.
Ik heb vanmorgen een soortgelijke test gedaan toen ik nog in bed lag en WAF het koud had. Vraag kamertemperatuur +1,6graad = Remeha-ketel weer Ta ruim boven ingestelde max watertemperatuur! (vermogen wel beperkt tot 8kW)
Toch maar vragen aan Quatt of deze aan/uit kan worden aangesloten. Dan kan CVketel snel het water op gewenste temperatuur brengen en doet de Quatt het verder zelf. Ook beter bij defrosts.
Bijzonder dat je ketel veel te heet levert. Minimale pompsnelheid verlagen kan er mogelijk voor zorgen dat er relatief meer via de bypass loopt waardoor het terug mengt.

Wat ik ook heb zien gebeuren is het veel te laag instellen van de maximale aanvoertemperatuur waardoor de ketel maar bleef pendelen en daardoor in het hoge start toerental terecht kwam, wat weer te snel een te hoge temperatuur opleverde, enzovoorts.

Op een goed afgestelde ketel kan je het start toerental ook verlagen en (tegen instructies van Remeha in) het minimum toerental. Let hierbij wel op dat je het start toerental hoog genoeg houdt voor ontsteking, wat eenvoudig te testen is door na het aanpassen de ketel uit en aan te zetten.

Let er ook op dat veel thermostaten de grenzen van de OpenTherm ketels maar 1x uitlezen. Dus spelen met je ketel kan een compleet verkeerd gedrag van de CiC veroorzaken, die dan bijvoorbeeld denkt dat 75% modulatie een heel ander vermogen is dan wat de ketel op dat moment geeft, of buiten de max parameter van de TA gaat vragen. Ik weet niet zeker of je de CiC ook moet herstarten na tunen van je ketel, maar het kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
SBL schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:12:
[...]

Bij mij is er geen instelling aangepast, maar mijn balkjes zien er ongeveer hetzelfde uit qua kleuren (ze zijn allemaal iets korter) dus overschat de impact door de aanpassing van het warmteverlies niet. T/m 8dec was het koud (defrosts) en de Quatt eigenlijk te klein.
Heeft ongetwijfeld invloed, hoewel wij hier in het noorden over het algemeen wat kouder weer hebben gehad.
Wat ik zie: Vanaf 9 december is de hoeveelheid geleverde warmte duidelijk hoger dan in die koude periode toen afgifte nog op 6 stond:
4 december bijv. 88,88 kWh geleverd door Quatt en 52,68 kWh gas (141 kWh totaal)
27 december (ook koud en defrosts) Quatt: 109,49 kWh en gas 23,76 (samen 133 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:30
Modbreak:Nieuw jaar, nieuw topic :Y
Ervaringen met Quatt Deel 2

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 01-01-2024 13:32 ]

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste

Dit topic is gesloten.