Over september, met EV, 14.4kWh batterij, PV en zonneplan dynamisch contract, 2 personen
549 kWh PV opbrengst
862 kWh afgenomen
563 kWh terug geleverd
0.230 euro gemiddeld afname tarief
0.378 euro gemiddeld teruglever tarief
-14 euro elektriciteits kosten.
Interessanter is het jaar overzicht, en dat vergeleken met "wat het met vast gekost zou hebben"
Bij het extreem lage vast kWh tarief van de eigenhuis actie van nov 2025
- Kosten bij de gerealiseerde meterstanden
- Kosten indien batterij zoveel mogelijk NOM was gebruikt in plaats van dynamisch optimaal
Bij gemiddeld VAST contract 0.23euro/kWh afname en 0.10euro/kWh terugleverkosten
- Kosten bij de gerealiseerde meterstanden
- Kosten indien batterij zoveel mogelijk NOM was gebruikt in plaats van dynamisch optimaal
En extrapolatie naar 2027, indien zoveel mogelijk NOM zou zijn gedraaid:
- dynamisch
- vast tegen beste "nu afsluitbaar contract": 0.28 euro/kWh, 0.01 euro bij terugleveren (0.27 euro/kWh terugleverkosten)
Conclusie:
- Dynamisch verslaat op dit moment alle vaste opties
- Dat dynamisch in de zomer de beste keuze zou zijn was wel te verwachten maar ik vind het "verlies" in januari/februari verrassend klein. En afgelopen winter nog geen batterij. Vanaf vandaag is de warmtepomp weer aan. Dat zal het beeld voor oktober sterk veranderen.
- Voor 2027 komt dynamisch ook als beste keuze uit de bus. Daar wreekt zich ook dat vaste contracten nu heel duur zijn en je daar dan (ook als prijzen eventueel dalen) wel een heel jaar aan vast zit. "NU" is echt een heel slecht moment voor afsluiten van vast contract.
- Over september was het gemiddelde teruglever tarief 15 cent hoger dan het gemiddelde afname tarief. Dat is wel een trendbreuk. De "spread" lag voorheen tussen de 6 en 10 cent maar is nu 1.5x zo hoog. We zien het natuurlijk ook dagelijks: "hele hoge avond tarieven".
- Het gemiddelde afname tarief lag met 0.23 euro op vergelijkbaar nivo als afgelopen februari en maart. Ik vrees echter dat dat in de laatste maanden van het jaar wel omhoog zal gaan.
Daarnaast ook een opbrengst monitoring van de batterij.
Die heb ik sinds april maar de monitoring werkt vanaf mei. Ik laad middags tegen het laagste day ahead tarief en ontlaad avonds tegen het hoogste day ahead tarief. Getoonde data is Inclusief RTE verliezen. Puur het aantal kWh wat er in gaat tegen aankooptarief verminderd met aantal kWh wat er uit gaat tegen verkooptarief.
Het valt me in deze maanden niet tegen. Ik had gerekend op ongeveer 1 euro/dag maar dat zit rond de 2.5 euro/dag. In de winter zal het denk ik minder zijn. We zullen zien.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV