Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat is jouw actuele energieverbruik?

Pagina: 1 2 3
Acties:

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
ughe ughe.
http://van.wijk.net/pvt/gc022012.jpg
zo dat was mijn bijdrage.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 05-04 19:15

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Ik klaag niet (ondanks matige productie PV in april)...

Belangrijkste twee (wat potentiële impact op financiën betreft):

Stadswarmte 0,35 GJ (ruimteverwarming en tapwater)
Elektra minus 39 kWh (enkeltarief Ferraris, meterstand lager dan op 1 april)
Kookgas 2,4 kuub.
Drinkwater 2,0 kuub.
Wel wat treinreizen om e.e.a. te compenseren. Maar vorige maand niks, dus compensatie was al van tevoren goedgemaakt. O-)
Nauto (life-long übercompensatie van mijn overige energie"zonden"...)

Ingave veld elektra blijft protesteren als je negatief verbruik invoert bij Energiemanageronline, maar uitvoeren doet 'ie gewoon (zeg maar beginnersprobleempjes, en ff door de zure appel heen bijten en flink slikken... >:) )

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Na iets meer dan 3 maanden gegevens bijhouden komt er het volgende uit:

Gegevens:
90m2 4 kamer appartement uit +/- 1960
2 personen (waarvan 1 met onregelmatige diensten)
HR++ glas in de hele woning

Opgegeven doelverbruik:
2500kWh elektra
700m3 gas
60m3 water

Ben qua gas en water dik tevreden, zou alleen nog qua elektra willen gaan besparen om meer richting de 2000kWh uit te komen. Moet alleen nog even achterhalen waar ik dat zou kunnen besparen, aangezien ik al veel maatregelen heb genomen :o

iStockphoto | 16x SF170 (2.720Wp), 20° N/NO, hellingshoek 20°

Acties:
  • 0Henk 'm!

• madmoon
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12-06 22:39
Ik doe nu mee met de energiekrijgers van liander (link) een test van Liander.

Ik heb een nieuwe gas en energie meter gekregen die ik via een app kan uitlezen.

thuis kan ik dat realtime (per 5 sec) bekijken en ben ik weg van huis dan zie ik het gemiddelde van elk uur.
op moment van typen verbruik ik 550Watt het minimale vermogen wat ik gebruik is 300watt.

gas verbruik kan ik alleen maar per uur zien, nu kan ik 's ochtends zien wat het gas verbruik kost om even het warm water te gebruiken je wel zuiniger ben.

heb het systeem pas va 1 juni en moet zeggen dat je er wel op gaat letten, zeker omdat je overal kan bekijken wat je verbruik is, denk wel dat er een toekomst voor open ligt. En dat we in de toekomst een
thermostaat krijgen waar je alles in af kan lezen van verbruik tot kosten.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 01:51

PcDealer

HP ftw \o/

Mei 2012:
E: 249kWh
G: 20,25m3
W:12,62m3

2011-2012 (juni-mei)2012-2013 (januari-mei)

PcDealer wijzigde deze reactie 07-06-2012 21:34 (86%)

LinkedIn WoT Cash Converter

• Snowmiss
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21:34

Snowmiss

1500Wp

Ook leuk, als je net als ik al langere tijd je energieverbruik bij houdt, een grafiek als deze:

Opmerking: de maand april van dit jaar ligt beduidend hoger dan het langjarig gemiddelde van 46kWh per week. Dat komt vanwege mijn bijdrage aan de mensheid voor dit jaar (DPC stampede). Maar het gaat dus om de electriciteitsval in de eerste PV-week ;)

• Snowmiss
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21:34

Snowmiss

1500Wp

quote:
Snowmiss schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:24:
[...]

Gasverbruik hier is 7-8 m3 per week maar zal wel afnemen, als we binnenkort onze 18 jaar oude VR-ketel vervangen.
Ketel is gisteren vervangen. Dit is een beeld van het electriciteitsverbruiksverschil:

Nadat de nieuwe ketel was aangesloten, is deze uiteraard even op vol vermogen gegaan. Alleen ligt dat nog lager dan het normaal verbruik van de oude ketel :)
Nu nog even twee weken draaien, om het wekelijkse verschil in gasverbruik te zien!

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:34

Gé Brander

MS SQL Server

Nou, na bijna 1 jaar PV op het dak wordt het tijd om de balans van bezuinigen en stroom opwekken op te maken:

We wonen met 5 personen in een tussenwoning uit 1974 van 365 m3. We hebben zoveel mogelijk LED lampen en enkele spaarlampen. Er zijn nog enkele halogen lampen. Ook diverse apparaten hebben we uitgeschakeld achter een schakelaar als we ze niet gebruiken. We komen van een dikke 8.000 kWh per jaar af, dus deze cijfers zijn al een heel stuk in de goede richting. Volgend jaar hoop ik nog wat lager uit te komen.

Gasverbruik is van enkele jaren terug 1.500 m3 nu naar 1.229 m3 gegaan.

Gé Brander wijzigde deze reactie 26-06-2012 00:51 (11%)

Fun!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

quote:
Dank :)

Hier iets genuanceerder:

Maar toch 27% van de energie zelf opgewekt. Bijna 5.000 kWh verbruik totaal.

En het mooiste is de bezuiniging op kosten die ik afgelopen jaar gerealiseerd heb:

In total € 636,73 euro minder uitgegeven aan Elektra en gas. Dat zijn mooie kado'tjes in deze tijden, zonder in te boeten aan genot.

Gé Brander wijzigde deze reactie 27-06-2012 10:26 (30%)

Fun!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Op m'n splinternieuwe 3-fase kWh meter heb ik nu 19 kWh verbruikt, met het volgende resultaat:

Ik pas het voorschot nog even niet aan...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• screwbeast
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17-12-2014
Hier mijn verbruik Juni:

Electra laag: 60kWh.
Electra hoog: 62kWh.
Gas:14 m3.
Water:9 m3.

Zie gegevens hieronder 2/1 kap woning, 2 volwassen, 2 kinderen (9 jaar en 14 jaar)

screwbeast wijzigde deze reactie 01-07-2012 14:05 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Meer plaatjes dan woorden:

Gemiddelde zie je over twee maanden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Altijd leuk als je bijna 27 van de 30 dagen van de maand elders bent...

"Verbruiken" in juni:

Elektra 111 kWh negatief op enkel tarief Ferraris (140 kWh opgewekt, waarvan bijna 4 dagen "verbruik" tijdens niet vakantie dagen, en enige elektra post tijdens afwezigheid de nog steeds niet zuinige mechanische ventilatie op basis stand).
Kookgas 0,27 kuub
Stadswarmte 0,03 GJ (uitsluitend tapwater)
Drinkwater 0,34 kuub (en 8 emmers regenwater voor toiletspoeling)

2 pers. HH, begane grond huurwoning, ingebouwd in complex, bouw 1988.

Nagekomen: dat gun je toch elke zûnige 'ollander? :+

zonnigtype wijzigde deze reactie 02-07-2012 21:39 (4%)
Reden: afterburner

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online

Jaar afrekening binnen. Valt me toch behoorlijk tegen voor een 2 persoonshuishouden (maar wel vrijstaand huis).
Iemand nog tips om de kosten beter in kaar te brengen (lees meet apparatuur?) Gas lijkt me ook erg hoog, we stoken juist erg weinig (we trekken liever een trui aan dat we de verwarming aanzetten. Bovendien staat hij alleen aan in de winter).

Gas hoort natuurlijk ook bij het douchen? Dat doen we wel vaak en lang ;) Zou het daar aan kunnen liggen?

We hebben een digitale energiemeter zo te zien. Maar helaas geen stroom aansluiting of internet daar. Hebben jullie nog tips met welk apparaat (batterij en wifi wellicht) de stroom alsnog kan meten?

Workaholic wijzigde deze reactie 10-08-2012 08:53 (3%)

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

• PASware
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:10
Toch leuk dat PHP, kun je leuke grafiekjes mee maken:

Mijn verbruik sinds 'begin' dit jaar (totalen bijgehouden vanaf begin november). Mooi om te zien hoeveel invloed de kou heeft op het gasverbruik. Verwachting voor dit jaar (loopt tot eind oktober) is 1000kwh en iets boven de 400m3 aan gas. Best netjes dacht ik zo :)

Situatie: jaren 60 4 kamer flatje.

PASware wijzigde deze reactie 05-09-2012 12:23 (29%)

15-295wp Trina Full black (Dak)- 12x160wp Panasonic (platdak) - 3x 280wp suntech (gevel 90gr)

• Gaafy
  • Laatst online: 12-09-2018
Ik heb een vraag, welk 'sluipverbruik' vinden jullie normaal?

Dit is mijn grafiek als ik niet thuis ben. Als er helemaal niets aan staat ca 35 watt, en heel regelmatig de vriezer en koelkast (denk ik) die stroom vragen. Is dit normaal, of iets dan aandacht vraagt?

• Servor
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
Dit is mijn verbruik zoals gemeten door mijn YouLess sinds vannacht 0 uur:

De pieken zijn de vaatwasser die 's nachts het bio-programma afwerkt en kennelijk 2 grote vebruiksmomenten boven de 2kW kent. Rond 6 uur komt ons huishouden tot leven en dat is ook mooi terug te zien. 's Nachts ligt het laagtepunt op de 72 Watt, de kleine piekjes (van 168 Watt) zijn vermoedelijk afkomstig van de koelvriescombinatie (waarvan ik niet precies weet wat de eigenschappen zijn).

Wat nu 's nachts nog aanstaat en voor de 72 Watt zorgt zijn:

- koelvriescombinatie
- oven (klokje ;) )
- ziggo ubee wifi modem
- synology DS211J NAS
- 2 x iPhone aan de oplader naast het bed (tevens wekker)
- 2 x DECT toestel op een lader
- HR CV ketel

Redelijk onder controle dus wmb. Het wifi modem en het NAS hou ik graag aan ivm downloads en comfort, de iPhones moeten 's ochtends gewoon vol zijn en de rest (CV, koelkast, oven) is lastig uitzetten.

• zonnigtype

zonnigtype

Blijft leuk, die Energiemanageronline site, al interpoleert 'ie d'r lustig op los, tussen de (door mij) eenmalig per maand ingegeven meterstanden (meer dan genoeg wat mij betreft).

(en hij blijft maar een foutmelding geven als je een meterstand voor elektra invoert die onder de vorige ingave ligt, hij pikt hem echter wel... O-) )

M.a.w.: september alweer afgerond met een klein overschotje van 11 kWh "in de min". Waar EMO een fantasie getrapt kolommen grafiekje "onder de X-as" van in elkaar breit...

Hoogste tijd dat ik de >200 kWh zonnestroom overschot ga (proberen) op te maken voor december (gaat niet lukken, ik ga niet expres kolenstroom wegfikken).

Vreemd is, dat ik nog steeds geen (niet meer?) een benchmark voor ons tussenwoningkje van 73 m2, met 2 personen heb daar. En dat terwijl we al vele maanden meterstanden hebben ingevoerd. Misschien is ons profiel wel zo sterk afwijkend van de meute, dat de manager zich tevergeefs wezenloos heeft lopen zoeken in zijn/haar database, naar "vergelijkbare profielen"... >:)

Verder het bekende prutswerk in september, 1,9 m3 kookgas, 0,17 GJ stadswarmte (nog geen verwarming aan gehad hier), 2 kuubjes drinkwater, 2x retour met tante NS naar midden en oost Nederland, naturellemente geen auto kilometers e.d. ;)

• PASware

Als ik een hele week niet thuis ben (en dus ook niet slaap), verbruikt alles bij elkaar toch nog 11 a 12 kwh per week :| En als ik wel thuis ben zit het verbruik ongeveer 9kwh hoger.

Relatief veel sluipverbruik dus, maar heb al veel stekkers (o.a. wekkerradio, tv, pc) eruit getrokken enige wat nu nog aanstaat:
- Centrale afzuiging
- CV ketel
- UPC mediabox (in deep-sleep mode)
- Koelkast
- Magnetron
- Printer
- UPC modem/router

Alles bij elkaar toch nog constant 65w (= 11.000/7/24), waarvan centrale afzuiging het grootste gedeelte voor zijn rekening zal nemen.

15-295wp Trina Full black (Dak)- 12x160wp Panasonic (platdak) - 3x 280wp suntech (gevel 90gr)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Grappig om te zien wat het effect is van veel boodschappen doen die gekoeld moeten worden op het verbruik van de koelkast:
http://tweakers.net/ext/f/vFKFiJqQ0pHjyk6F0bXIY9XH/thumb.png
Zaterdagochtend heb ik de hele koelkast volgestopt in verband met een verjaardag binnenkort. Je ziet een duidelijk hoger verbruik op zaterdag en zondag, maar je zou verwachten dat als alles eenmaal is gekoeld, dat het verbruik dan ook wel weer iets verder terug zou zakken.

Fun!

• mrfatmen
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:05
Hier is er nog wel flink wat werk aan de winkel.
2 persoonhuis houden in een hoekhuis.
een gemiddelde dag verbruik tussen de 10 en 13 kw/h (erg veel naar mijn mening)

De piek elk uur zal de koelkast, vriezer + daalderop kookkraan boiler zijn.

Wat staat er heel de dag aan:
- Router + Wlan
- Koelkast vries combo
- Vriezer garage
- CV
- wekker
- Waterfonteintje katten

Soms aan:
- Inductie kookplaat
- Oven / magnetron
- Vloerverwarming (met tijdklok, pomp op laagste stand)
- TV, receiver, settop box alleen 's ochtends en 's avonds (tijdklok)
- TV slaapkamer, settop box alleen 's ochtends en 's avonds (tijdklok)
- Wasmachine + droger (zo min mogelijk)
- Verlichting woonkamer 6 spots van 35 watt per stuk (led spots onderweg)
- Verlichting rest van het huis elk verblijft heeft 2 spots 35 watt per stuk (led spots onderweg)

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

• Godlikev
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 07:41
Ik heb jullie hulp nodig om uit te vogelen waar ons minimale verbuik(350-500w) aan te wijten valt.
Wat er op dat moment nog aanstaat:
- grote koelkast met vriesvak
- grote koelkast
- diepvrieskastje
- diepvriesbak
- router
- modem
- vloerverwarmingspomp
- CV
- ventilatiesysteem

Nu zul je denken, dat is niet zo raar dat het minimale verbruik zo hoog blijft,
maar we hebben dus alles eruit getrokken maar we komen maar niet onder de 350w.
de koelkasten zijn met momenten aan, evenals de quooker.
Hier ook nog het verbruiksschema van ons over de laatste 24 uur.

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 24-06 11:07
quote:
Fiber schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 23:44:
[...]

Heb je ook vier koelkasten of zo...? ;)
Bijna :) een koelkast en vriezer (tafel model a+?+? beide 40w p/stuk indien aan) en een combi geval uit 19xx maar deze staan natuurlijk niet continue aan deze kan ik niet meten omdat hij dan uit de keuken gesloopt moet worden. Zodra die vervangen wordt verplaats ik wel gelijk het stopcontact zodat ik er altijd bij kan.

Ik zal nog eens kijken wat er gebeurd als ik de groepen uitschakel maar hiervoor wil ik eigenlijk nog een losse ampere tang scoren zodat ik ook echt kan meten wat welke groep doet. Ik heb nu namelijk minimaal groep 5 en 11 nodig voor het meten (5=Keuken/Meterkast en 11=Server)

Ik heb wel een overzicht met groepen maar het huis is niet volledig logisch ingedeeld

1=CV Ketel
2=Wasmachine aansluting in Douche (Vrij)
3=Huis (beneden en boven)
4=Huis (beneden en boven)
5=Keuken
6=Vrij
7=Vrij
8=Vrij
9=Bijkeuken
10=Wasmachine1
11=Wasmachine2
12=TV/Radio/Mediacenter

Groep 3 en 4 lopen door het hele huis en dat is als gevolg van de manier van bouw. Voordeel hiervan is dat wanneer een zeker springt je nog voor 50% licht hebt. Afgelopen jaar is de meterkast van 1 aardlek / 5 groepen aangepast naar 3 aardlek en 12 groepen zodat ik nog even verder kan groeien.

Gisteren wel een grafiek gemaakt zodat ik het verbruik beter kan volgen.

Ik gebruik deze meter

raymonvdm wijzigde deze reactie 16-10-2012 17:40 (58%)

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 24-06 11:07
quote:
PcDealer schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:32:
Is je hoofdzekering ook aangepast?
Ja dit is m`n nieuwe zekering

Maar nee ik heb nog steeds een 1 Fase 40A hoofdzekering en dat is ook ruim voldoende voor nu. Ik kan eventueel naar 3 Fase 40A Het aantal automaten is 12 omdat dat het maximum voor de behuizing was en om impact te spreiden zit het achter 3 aardlek schakelaars. De losse groepen zijn voor Wasmachine / CV / Server / PV installatie / en wat Reserve groepen.

raymonvdm wijzigde deze reactie 16-10-2012 17:39 (40%)

• zonnigtype

zonnigtype

Leek me wel een aardige voor dit topic.

Stroomverbruik oude versus nieuwe computer. Maandelijke meterstand opnames (eerste vd maand), resulterend in maand-verbruiken:

Uiteraard zijn de "dips" periodes dat we (deels) op vakantie waren of naar een beurs in het buitenland, dan niet achter de computer zittend... :P

Computer wordt hier dagelijks, en zeer intensief (ochtend tot aan slapen gaan, uit als ik huis uit ga) gebruikt.

Verdere uitleg op de bekende site.

Geen wonder dat we hier een "neggie" gaan worden dit jaar... 8)

• itsmario
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 03-10-2017
Ik heb 2 maanden geleden een nieuwbouwappartement opgeleverd gekregen

- 80m3 nieuwbouwappartement
- semi hoekwoning aantal verdiepingen hoog
- 1 persoon full time werkend
- 'domme' thermostaat als ik savonds thuis kom zet ik hem op 20, snachts en overdag uit, sochtends even aan
- alle radiatoren in heel het huis aan
- lucht afzuigsysteem staat altijd aan
- (nog) geen besparende maatregelen qua materiaal. CV wel ingesteld eco stand gas en water warmte, was in het weekend, woonkamer altijd sfeerverlichting

Voor zover ik in kan schatten is het verbruik redelijk normaal.

--> kan iemand mij uitleggen of je dit bedraf altijd (waarom/hoe werkt dit?) terugkrijgt?
--> Elke huishoudelijke aansluiting ontvangt ook € 385,56 teruggave energiebelasting retour op de jaarnota.

itsmario wijzigde deze reactie 01-12-2012 20:17 (104%)

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 07:05
Hier ons verbruik van januari 2012 tot nu:

Laatst opgenomen stand is 1-december-2012. Rode lijn schijnt streefgebruik te zijn ;) 2 personen. 1 persoon 5 dagen per week op het werk, 1 persoon 4 dagen per week. Koken op elektriciteit.

In oktober enkele bezuinigingsmaatregelen doorgevoerd, nadat ik alles doorgemeten had met verbruiksmeter. Enkele nog normale lampen(60 watt op dimmer) vervangen door Led lampen (Philips Myvision, 7 euro). De staande lamp (70watt minimaal tot 330 watt op maximaal) naar de stort verwezen en, het belangrijkste, een pompschakelaar geinstalleerd bij de pomp van de vloerverwarming. Verbruik is daarop flink gezakt. In november wel wat gestegen, maar 2 weken vakantie gehad en non-stop in huis bezig geweest. Als het verminderde verbruik zo doorzet heb ik de pompschakelaar binnen 2-3 maanden eruit.

Wij stoken om de dag op tot 20 graden, in 48 uur tijd zakt hij dan naar 18,5 a 19 graden. Nu met pompschakelaar blijft warm water langer in de vloer. Hierdoor wordt kamer gemakkelijker warm en dat scheelt iets in het gas. Voorheen begon de pomp afgekoeld water rond te pompen omdat de CV niet meer stookte.

Nog steeds verbruiken we ergens meer dan het jaar daarvoor, maar kan me vinger er nog niet helemaal opleggen waardoor dit komt. :/

Solaredge 18x LG Neon 2 320 - 5,76 kWp - 120 graden OZO - 38 graden helling

• zonnigtype

zonnigtype

quote:
Fiber schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:15:
[...]

Is inderdaad extreem laag. Enige manier waarop ik dat zou kunnen halen is door zeer regelmatig bij de sportschool of het zwembad of zo te douchen. Dat zou dan ook nog zo'n tien kuub gas in de maand besparen.
Hier nog een waterbespaar idioot (wat weinig oplevert, momenteel zijn variabele kosten slechts EUR 1,30/m3, exclusief wederom heftige vastrecht en precario). Data van 2012:

2 personen, waarvan 1 thuis werkt, laatste kolom is omgerekend per persoon.

DW = drinkwater; RW = regenwater uit de tonnen, waarmee we (deels) toilet spoelen (met de hand).

Kan niet zeggen dat ik me erg oncomfortabel voel met dit regime.

• VROEM!
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18-12-2013

VROEM!

broembroem!

Mijn verbruiktrends over de afgelopen jaren...dit jaar ben ik fanatieker geworden met periodiek de standen bijhouden. Ik reken ook meteen prognoses van gas en E verbruik uit volgens de curves die energie leveranciers gebruiken. Gas daarbij ook op basis van m3/graaddag gecorrigeerd voor ons gemiddelde warm tapwater + fornuis verbruik.

Ten opzichte van toen we het huis kochten geinvesteerd in:
-Geisoleerd dak
-Divers enkelglas vervangen door HR++
-Kruip ruimte isolatie
-Spouw isolatie
-Een klokthermostaat
-Finetuning van de CV installatie
-Vloerverwarming in de woonkamer

En we hebben een hele sloot hout liggen die langzaam door de kachel gedrukt wordt. Die sloot hout hadden we vorig jaar ook al.

Je ziet nu heel mooi het effect terug van de warme dagen de afgelopen weken en onze houtkachel, ik hoop voor het eind van dit energie contract onder de 1700m3 te eindigen :)

ieeeepppppp :P

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik ga pas aan zonnepanelen als ik geld over heb. Ik wacht wel met smart op de SMA Sunny Boy 240 microinverter. Dan hoef ik niet gelijk meerdere panelen aan te schaffen, maar kan ik klein beginnen.

Je kunt heel snel makkelijk een paar honderd euro besparen door gewoon iets meer na te denken over wat je doet. Sluipverbruik is makkelijk te reduceren. Kijk ook in Serieus elektriciteit besparen en Gas besparen door middel van CV tuning.

PcDealer wijzigde deze reactie 02-01-2013 10:23 (5%)

• VROEM!
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18-12-2013

VROEM!

broembroem!

Vandaag de meterstanden ingeklopt voor de jaarafrekening. We verwachten flink wat terug te krijgen :)
Zie hier mijn verbruik:

Tevens een klein voorschotje gedaan op de verbruiksprognose voor volgend jaar gebaseerd op het gasverbruik van de afgelopen maanden. We hebben in het najaar de spouw geisoleerd en daar is de laatste helft van het vorig stookseizoen natuurlijk nog niet van geprofiteerd :)

Verbruik stroom is altijd 3000-3200kWh/jaar geweest, zal ook wel bij benadering zo blijven.

Verbruik gas:
1e jaar: 2753m3/jaar
2e jaar: 2154 m3/jaar
3e jaar: 1664 m3/jaar
4e jaar: We gaan voor 1300-1400m3/jaar
Vanwege de kleine is het warm tapwaterverbruik toegenomen. De winst die we gemaakt hebben op stoken is daarom des te groter :)

Huis: 2 onder 1 kapper uit 1930.

ieeeepppppp :P

• fast-server
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 24-06 07:52
Gasverbruik grote tussenwoning van 360m3 inhoud uit 1970, 3 personen (1 dreumes) altijd iemand thuis.

Periode: 1 januari t/m 31 januari
Totaal 248,98 m3
Verwarming 218,41 m3

//
Gemiddeld gasverbruik voor verwarming voor een tussenwoning in Nederland 305 m3
//

Niet slecht dus :)

Ik heb een IR/Laser thermometer besteld, even kijken of ik de CV dan nog beter kan inregelen via de voetventielen :)

fast-server wijzigde deze reactie 09-02-2013 00:16 (23%)

• Petma
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16-02-2016
quote:
JoopC schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 17:40:
Petma deze vraag is onmogelijk te beantwoorden met de gegeven info. eea hangt af van isolatie, locatie van woning (zonlicht wind open vlakte) etc. Hoe is de bouw....spouw.....dak....vloer(isolatie) kortom het aantal variabelen is eindeloos.
JoopC,

Ik lees hieronder dat voor een kamer van 130m3 ongeveer 8000W nodig hebt. Ze gaan vanuit een ketel instelling 75/65/20. Als het klopt kom ik met mijn 2 Jaga (5150W) niet uit. Zeker niet als ik 60/50/19 stook. Denk ik !? Ik kan maar 2 radiatoren/convectoren kwijt met de afmetingen 165/40 en 90/40. De oude radiatoren zijn van de type 33. Totaal 4513W.

Terug komen op mijn vraag heb ik een te kleine capaciteit om de kamer te verwarmen? Staat de ketel onnodig lang te draaien omdat de capaciteit te klein is.

http://www.narincdesign.n...odigde_capaciteit&lang=NL

• ZaZ
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 02:53

ZaZ

Tweakers abonnee

quote:
revolution-nl schreef op maandag 18 februari 2013 @ 10:52:
[...]
Gewoon beginnen op plekken waar je eenvoudig tegen de laagste koste de hoogst mogelijke wint haalt.
Een IR meter kan je overigens gewoon bij conrad halen voor 30 euro.

Een klikaanklik uit setje van impuls ,een digitale tijdschakelaar en led lampen zijn de kosten niet, zijn zo terugverdient en je hoeft niks aan comfort in te leveren.

Een Honeywell vision klokthermostaat heb je op mp ook al voor 50 euro :)
Het gasverbruik zou ik trouwens bij houden op mindergas.nl.

Comfort behouden en een aanzienlijk lagere rekening is ook heel goed mogelijk hoor. Houd je geld over voor de leukere dingen in het leven waardoor je onder de streep nog meer comfort heb ;)

Succes!
Thanks.

Heeft zo'n thermostaat veel meerwaarde? Ik heb namelijk nu eentje die er zo uitziet

Ik heb al die automatische meuk zoveel mogelijk uitgeschakeld, want dat is bij mij gewoon niet praktisch.
Er is eigenlijk altijd iemand thuis en ik werk vaak door tot bijna 3 uur 's nachts. En de eerste die opstaat doet dat om 5:30.
Die thermostaatfuncties die proberen mee te denken zijn in mijn geval irritant. Wordt het om 22:00 ineens koud in huis, dan begin ik net met werken.
Ik probeer gewoon een gewoonte aan te houden dat als ik naar bed ga, draai ik 'm omlaag naar 16c of als we de deur uitgaan idem.
Dan bij binnenkomst is het geen vrieskist en draai je 'm weer omhoog en is het zo weer warm

@PcDealer
Bedankt voor de tips, ik ga eens kijken naar die meter

ZaZ wijzigde deze reactie 18-02-2013 11:52 (11%)

Lekker op de bank

• Dikkiedikdik
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Ik ben net bij de Ikea geweest en zag een compleet nieuwe hoek met led verlichting. Er stond duidelijk aangegeven wat je per maand bespaart met elke lamp en de lampen waren ook goedkoop (9 euro per stuk voor een led lamp ter vervanging van een 40W lamp).

Heeft iemand al ervaring met deze nieuwe Ikea ledlampen? Ik heb eerst voor de slaapkamer de investering gedaan om te zien of het bevalt, ga dat vanavond testen. Als dat bevalt ga ik voor 2 a 300 euro alles upgraden.

Ik bedoel deze types: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30222486/

Nu zoek ik alleen nog vervanging voor dit soort lampen, bestaan die? Volgens mij gebruiken deze veel energie namelijk en ik weet niet of het goedkoper kan:

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 18-06 19:59

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

Topicstarter
Mei:

Gas: 21.6m3

Electra:

Mission all-electric started

Acties:
  • 0Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 08-05 09:57

krietjur

Where am I?

Ik was toch wel wat geschrokken van mijn electra gebruik.. nu wat aan het besparen gegaan, scheelt me ongeveer de helft in het verbruik doordeweeks...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 20:08

antonboonstra

3400 Wp + warmtepomp + Zero SR

Ik noteer de standen wekelijks sinds 2009 en heb hieruit even wat grafieken geproduceerd van het lopend jaarverbruik van elektra, gas en water. Bij het elektraverbruik heb ik de zonnestroom opbrengst gesaldeerd weergegeven.

Halfvrijstaand woonhuis (1996) 130 m2 / 400 m3. Ik woon er alleen en werk 40 uur in de week. Ik heb een PC (server/mediacenter) 24/7 draaien. Hiernaast draait uiteraard de koelkast (C?), vriezer (A++), afzuiging, Ziggo kabelmodem continu. Ruim 2 kWp aan zonnepanelen met een verwachte jaaropbrengst van 1.500 kWh. Mijn huidige voorschot bij Greenchoice is € 50,- in de maand.

antonboonstra wijzigde deze reactie 30-06-2013 13:23 (5%)

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• antonboonstra

antonboonstra

'Feestje' in huize Anton. Over de afgelopen 365 dagen heb ik nu evenveel zonnestroom opgewekt, als verbruikt, tenminste volgens mijn eigen kWh meters. Volgens de hoofdmeter moet ik nog een paar kWh.
Sinds januari mijn PV installatie uitgebreid met 4 panelen op het noorden en die draait zo goed, dat ik al bezig ben om meer elektra verbruikers in te zetten. Dus elektrisch koken en een elektrische boiler in de keuken.
MaandE (kWh)PV (kWh)G (m3)W (m3)
Jan107,829,4158,40,87
Feb111,649,9153,81,02
Mrt131,5123,0153,81,15
Apr121,0194,454,30,85
Mei133,2204,221,11,28
Jun123,7211,21,31,20
Jul147,0262,51,11,03
Totaal 2013875,81074,6543,87,4
Prognose 20131510156086012

Maandvoorschot bij Greenchoice: € 50,-

antonboonstra wijzigde deze reactie 22-08-2013 09:16 (7%)
Reden: Grafiekje toegevoegd

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Kwestie van tabbladen openen, knippen en plakken.

Om het actueel te houden:

• Casper de Boer
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 08-05 12:33
quote:
JAN-B schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 12:54:
[...]
kun je hier misschien foto,s plaatsen :?
Tuurlijk kan ik dat doen:
quote:
JAN-B schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 12:54:
[...]

[...]
1 tip: je had dit bericht beter in de duurzame kroeg kunnen plaatsen, had je waarschijnlijk veel meer reacties / vragen gekregen;
kun je iets meer vertellen over je laatste opmerking - Hybride omvormer ( nog nooit van gehoord ) en net onafhankelijk - dat willen heel veel mensen , maar blijkt in de praktijk zo goed als onmogelijk.
Ik ben al actief in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2

Dit forum gaat meer over het energie verbruik ;)

Ondertussen ben ik al ongeveer een half jaar bezig met het zoeken naar een hybride omvormer, het type wat ik wil gaan proberen (Omnikhyd 5.0k) is alleen nog steeds niet leverbaar hier (via buitenlandse leveranciers krijg ik maar geen reactie)
Een hybride omvormer geeft een schakeling tussen de zonnepanelen, accu's en netstroom.
Overdag wil ik het huis voeden en de accu's opladen. Als de accu's vol zijn mag de omvormer dan terug storten op het net. wanneer de zonnepanelen geen opbrengst meer leveren moet het huis overschakelen op de accu's en als deze leeg zijn het net weer bijpakken.

Ik weet niet of dergelijk systeem voor iedereen rendabel is, doordat ik weinig energie verbruik heb hoef ik niet heel erg veel accu's te plaatsen en op te laden. (huis verbruikt overdag in rust <100W)

• EnergiebewustZL
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-03-2015

EnergiebewustZL

WZW:14x 240Wp, ONO:8x 240Wp

Yes, nog iemand met zonnepanelen op een schuur(tje) :)

Sorry, moest er eeeeventjes tussendoor :) :)

.. en leeft met dezelfde soort hybride gedachte als ik. Super! Niet dat ik nu aan de kant blijf zitten en op resultaat van hem zal wachten. Het geld/money ontbreekt op dit moment.

EnergiebewustZL wijzigde deze reactie 12-08-2013 22:37 (28%)

Live webcams : http://www.energiebewustzeeland.nl/ewebcams (inclusief terugdraaiende draaischijf-/Ferrarismeter op zonnige dagen)

• Elect
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
De Qbox mini gewonnen van Qurrent. Vind hem erg duur als je hem moet kopen, maar het is wel een mooi product.

Geeft een mooi inzicht in het sluipverbruik toen we op vakantie waren, dankjewel server + koelkast..

Specs: appartement, mannetje + vrouwtje :+

• antonboonstra

antonboonstra

2 onder 1 kap, bouwjaar 1996, 1 persoon

September 2013
E verbruik: 125 kWh (waarvan 81 uit het net en 44 rechtstreeks van de zonnepanelen)
PV opwekking: 120 kWh (waarvan 76 teruggeleverd en 44 zelf verbruikt)
Gas: 1,9 m3
Water: 0,86 m3

Year to date (oktober 2012 t/m september 2013)
E verbruik: 1525 kWh (waarvan 1046 uit het net en 479 rechtstreeks van de zonnepanelen)
PV opwekking: 1508 kWh (waarvan 1029 teruggeleverd en 479 zelf verbruikt)
Gas: 854,1 m3
Water: 12,15 m3

antonboonstra wijzigde deze reactie 02-10-2013 10:41 (12%)

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online

Eerste maandje loggen met de Qbox, zodra ik een nieuwe meter krijg komt het gasverbruik er ook bij.
Gasverbruik in oktober was 46,1m3

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 07:43
Tot 2010 deed ik niet aan energie besparing, maar in dat jaar verbruikten we > 1800 m3 gas en ongeveer 3000 kWh aan stroom. En dat was toch een beetje teveel vond ik, dus dat werd investeren. En dat werkte, de elektriciteitsrekening is naar nul door PV. De gasrekening naar < 500 m3 door isolatie, DWTW en een houtkachel. En dat geeft leuke grafiekjes op mindergas.....

23 ºC in huis is 's zomers best lekker, maar 's winter een beetje overdreven. Alhoewel, de houtkachel kreeg het kwik gisteren op 25 ºC :)

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• antonboonstra

antonboonstra

November 2013
E verbruik: 128 kWh (waarvan 105 uit het net en 23 rechtstreeks van de zonnepanelen)
PV opwekking: 42 kWh (waarvan 19 teruggeleverd en 23 zelf verbruikt)
Gas: 82,8 m3
Water: 0,74 m3

Year to date (november 2012 t/m november 2013)
E verbruik: 1563 kWh (waarvan 1063 uit het net en 500 rechtstreeks van de zonnepanelen)
PV opwekking: 1541 kWh (waarvan 1041 teruggeleverd en 500 zelf verbruikt)
Gas: 807,5 m3
Water: 11,92 m3

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:54

De grootste boosdoener zal de vriezer en de koelkast zijn....
Als die uit staan is het standby verbruik 32 a 33W :)

Die worden dan nog veroorzaakt door het modem, router, klokje combioven, decoder, cv ketel, beltrafo en waarschijnlijk ook de inductieplaat.

Lijkt mij nog niet eens zo slecht...behalve die pieken in het verbruik dan.
Totaal november : 251,9kWh

JvdW wijzigde deze reactie 03-12-2013 21:34 (3%)

• antonboonstra

antonboonstra

quote:
JAN-B schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 11:30:
[...]
Anton: mijn vriendin had in November een verbruik van 81 m3 - eengezinswoning, 1 persoon altijd thuis, terwijl jij overdag geen gas verbruikt, neem ik aan :? (niemand thuis toch)
hoe verklaar je dit?
ik zit stiekum te denken: is het "rechtsboven" meestal kouder dan "linksonder" :9

Ik woon in de buurt van Groningen. Geen idee waar je vriendin woont...

Als ik aan het werk ben, zal de CV ketel het huis nog wel op 15,6°C proberen te houden, dus als het echt koud is, verbruik ik overdag ook wel gas. Daarnaast kan het type huis nogal verschillen. Woont je vriendin in een rijtjeshuis waarin beide buren lekker hoog stoken? Ik woon in een relatief groot huis. Twee-onder-1-kap van 130 m2 / 400 m3 uit 1996. Maar misschien is mijn huis toch minder goed geïsoleerd dan ik dacht.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 07:21

Notna

Where are you?®

Schaamteloze crosspost:

Awwww yeeaahhh:

(1 okt is de start van het nieuwe contract, vandaar dat ik dat neem ;) )

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Notna

Notna

Where are you?®

Per gewogen graaddag neemt het verschil tussen temperaturen in jaren weg. Lees ook hier:

http://mindergas.nl/degree_days_calculations/explanation (daar komt ook de tabel vandaan)

Verschil zit hem vooral in HR++ beglazing tov dubbelglas/enkel glas uit 1980, CV tuning en het isoleren van de gevels onder de ramen (gemetseld tov gewoon hout met....niets)

En dan staat de verwarming eigenlijk meer te branden dan vorig jaar ook nog :P

Ow en Elect voor dezelfde periode 2013 (energiemanageronline.nl) (Let wel, hoog en laag staan in de verkeerde tabel (doh). Admins kijken of ze die kunnen omwisselen voor me):

Je ziet welke week ik begonnen ben met besparen :+ Besparing is gemeten door het verbruik van vorig jaar in te vullen (totaal verbruik that is; dat is dus de doelstelling)

2012:

Notna wijzigde deze reactie 05-12-2013 08:31 (48%)

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:52
Ter vergelijking
quote:
XeNeRgY schreef op woensdag 04 december 2013 @ 14:12:
Ik maak me enige zorgen om ons gasverbruik. Niet abnormaal hoog maar volgens mij toch vrij fors voor wat wij dagelijks doen en zeker als je kijkt dat dit wel zal stijgen als het echt koud gaat worden. De specs:

Verbruik november
150m3 dus gemiddeld 5m3 per dag
146m3

Waaraan verbruikt?
- verwarmen van 17 naar 19 graden --> verwarming aan tussen 17:00-21:00*
- verwarmen van 17 naar 20.5graden --> verwarming aan tussen 17:00-23:00 (slimme thermostaat dus schakelt eerder in/uit)
- eens per dag koken
- eens per dag koken
- gemiddeld 1.5x douchen per dag (in totaal 20 minuten)
- gemiddeld 2x douchen per dag (in totaal 20 minuten)

* alleen vloerverwarming in de kamer aan. Verder geen radiatoren open.
Geen vloerverwarming

Woning
Hoekwoning uit 2000
Hoekwoning uit 2013 van 105m2
HR++ beglazing
Geen id, denk ook HR++
Beneden vloerverwarming en 2 kleine radiatoren
Beneden 4 (kleine) radiotoren
Boven overal radiatoren
Boven overal (4) radiatoren
We gebruiken enkel de vloerverwarming en de 2 radiatoren. Boven en hal geen verwarming aan.
Overal verwarming behalve hal

Gevoel
Eigenlijk voelt de woning de hele dag koud aan. We hebben overal tochtstrips en zijn daarin stappen aan het zetten maar er is geen sprake van enorme tochtgaten of iets dergelijks. Als de verwarming om 21:00 uur uit gaat is het 19 graden, om 7:00 in de ochtend is dit gedaald tot 17 graden.
Het voelt lekker warm aan (wat wil je met 20.5 :P)

Hoe ervaren jullie dit gebruik?
Komt dus wel redelijk overeen behalve dat ik het iets warmer stook
Grafiekje van dagverbruik 28-11-2013

CISSP! Drop your encryption keys!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Plaatjes zeggen vaak meer dan cijfertjes, vooral vergeleken met voorgaande jaren :Y

• drielp
  • Registratie: juni 2012

E-verbruik totaal: 2077 kWh
E-Opwek totaal: 2712 kWh
gasverbruik: totaal: 453 m3

Twee personen in vrijstaand huis uit 1956, redelijk geisoleerd en voorzien van zonnepanelen en houtkachel

Komend jaar het E-overschot gebruiken om het gasverbruik te verminderen

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• ElectricAlex
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15-06 14:57
Plaatje van de afgelopen 16 jaar (zelfde rijtjeshuis). Nu 3 volwassen personen.
De vierde woont inmiddels een jaartje op kamers en komt af en toe een weekend logeren.
PV vermogen is nu 2340 wp. En dat blijkt voldoende om uiteindelijk het electriciteit verbruik terug te brengen van 5500 kWh per jaar naar onder 0. Met andere woorden: andere maatregelen (sluipverbruik terug dringen, zuinigere apparatuur, ledlampen, bewust omgaan met apparatuur) hebben bij ons minstens net zo veel effect gehad als die zonnepanelen.
In 2006 een nieuwe ketel aangeschaft, dat is te zien. Maar dit jaar toch weer 100 m3 gas meer verbruikt vergeleken met vorig jaar, gevolg van het koude voorjaar.
Waterverbruik gaat gestaag naar beneden.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

Het gasverbruik sinds we in dit huis wonen in relatie tot het aantal graaddagen. Let op de piek in 1992. Toen werd onze eerste geboren, maar het was blijkbaar ook een koude winter. Toen de tweede kwam in 1995 vonden we het niet echt nodig om extra te stoken.
In december 2011 is ons oude dubbelglas uit 1989 vervangen door HR++glas. Wel leuk om dat zo keihard in de grafiek terug te zien. Verder moet je er niet teveel waarde aan hechten. Er is zoveel veranderd aan installaties en bovendien sinds eind 2007 een gaswasdroger.

In het tweede grafiekje het totale verbruik en de dekking door zonnepanelen. Ook hier de nodige veranderingen, waardoor vergelijken lastig is. Zo is de elektrische droger vervangen door een gasdroger, maar het warme water in de keuken komt sinds 2012 niet meer uit de CV-ketel maar uit een Quooker Combi+. Wel was het verbruik in de jaren ervoor(1989-2008) veel hoger, gemiddeld rond 3600 kWh per jaar.

ericplan wijzigde deze reactie 04-01-2014 21:39 (4%)

ZonPHP PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
fabstar81 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 09:12:
hoe is de inductieplaat trouwens te meten? een power plugje op perilex bestaat zeker nog niet? :+
Met een 3-fase kWh-meter op de DIN-rail, bijvoorbeeld van Finder. Ons keramisch fornuis doet zo'n 350 kWh op jaarbasis.

ZonPHP PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Benedenburen zijn weer eens weg. Scheelt ruim drie graden in de vloertemperatuur. Als het dan buiten kouder is moet er meer gestookt worden. De Youless laat mooi zien hoe dat vandaag ging. De twee pieken zijn van douchegebruik.
Je ziet mooi een langzame start naar het maximale vermogen waarna iets terug gemoduleerd wordt. Daarna blijft de ketel vrijwel onafgebroken aan tot 11.00 uur. Na dat tijdstip heeft de ketel een steeds kortere tijd nodig om het huis op temperatuur te houden en je ziet gedurende de dag de intervallen dat de ketel niet stookt steeds groter worden. Tijdens het koken levert het fornuis zoveel warmte dat de thermostaat twee cycli overslaat. Overigens, het gasverbruik van onderstaande periode was 7,21 m3

ericplan wijzigde deze reactie 22-01-2014 19:38 (12%)

ZonPHP PVOutput

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 07:51
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:05:
[...]

Precies. En bij mindergas heb je weer het voordeel dat je kan vergelijken met vrienden, dat kan op energiemanager online weer niet :p

Moet zeggen dat ik die Energiemanager Online echt ideaal vind, als je een inzicht wil krijgen op je verbruik dan is dat een ideale site. Ook voor noobs die niet geïnteresseerd zijn in graaddagen bijv. Door de grafieken wordt het snel duidelijk wat je verbruik is.
Ik vraag mij af in hoeverre die grafieken kloppen. Ik heb een paar keer waardes gezien die niet overeen kwamen met de meterstanden. Verbruik van een dag op 8kWh, terwijl de standen bijvoorbeeld verbruik van 10kWh aangaf.

Ik hou nu een poosje mijn standen 2 keer per dag bij. Per nacht zitten we ongeveer op een 3kWh :X . Dan draait er het volgende:
Aquarium a 300L (Pomp 20W, verwarming 300W)
Aquarium a 25 liter (Pomp 5W, verwarming 25W)
Vijverpomp a 20W
TV + receiver op standby (TV: Energieverbruik (stand-by) Smal volgens Samsung)
1 x modem
1 x koelkast
2 x diepvrieskist A++
Babyfoon + monitor
2 keer telefoonlader
Centraal ventilatiesysteem.

Verwarmingen van beide aquariums onlangs bijgesteld, bakken zijn van 27C naar 25C gegaan. Daarnaast ververs ik de bak minder (Vaak met iets kouder water dan wat er in de bak zit, vinden de vissen érg fijn) dus de verwarming staat ook minder te branden. Plaatje zegt meer dan woorden (Let op, 2 dagen niet opgenomen dus er zit wat verloop in).

Dit laatste plaatje wordt ik wel erg blij van. Ik ben van ons verbruik van 2012-2013 uitgegaan (3600kWh, 1700m3). Vorig jaar april een kleine gekregen waar we de waterkoker veel voor gebruiken, maar blijkbaar besparen we toch nog :) .

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Notna

Notna

Where are you?®

Niet slecht imo. Doelstelling is natuurlijk minder dan 2013 verbruiken ;)

Tussenwoning uit '64, 2 volwassenen (thuiswerkend/huismoeder), 3 kinderen onder de 5, HR ++ beglazing, gevel isolatie, verwarming hele huis aan (300 m³ ), verwarming op 18/18.5

Notna wijzigde deze reactie 04-02-2014 13:12 (36%)

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19-06 16:02
pfff, zie nu waarom ik nog steeds op de één na hoogste energieverbruiker ben bij energiemanager-online. zaterdag 12,57 kWh verbruikt. Wel dagje geweest met 3 wassen waarvan 2 in de droger, half uurtje gestofzuigd, lekker series gekeken 's avonds (lees: AV-apparatuur en server a 100watt).

is dit normaal? ziet iedereen zo een piek? op een gemiddelde doordeweekse dag+nacht lijk ik ongeveer tussen de 7 en 9 kWh te verbruiken. als dit niet normaal is, dan gaan we gezellig op de bank tv kijken maar afschaffen :+

toch benieuwd overigens hoe ik dan in hemelsnaam aan 4200 kWh per jaar kom...maar dat terzijde.

wel leuk om het effect van de pompschakelaar te zien, geinstalleerd op 21-1:

lijkt +/- 3kWh per dag te schelen. even terugrekenen. pomp deed op stand 3 geloof ik 75 watt continu.
24 uur * 75 watt = 1800Wh. En staat ongeveer 16 uur per dag uit nu (geschat). En als hij aan staat staat ie op standje 1 a 35 watt (uit mijn hoofd).

o ja, en server a 100 watt ook uitgezet en vervangen door laptop a 40 watt.

dan kom ik ongeveer wel aan 3 kWh per dag. best veel al zeg ik het zelf...

fabstar81 wijzigde deze reactie 10-02-2014 12:05 (31%)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik zit in het weekend met wassen ook makkelijk aan de 13 kWh per 24 uur. Een normale dag is rond de 8:

Verbruik vorig jaar was 4350 kWh..

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:47

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Gas gaat wel lekker hier, zal best een stukje schelen op de eindrekening :)

:9

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
fabstar81 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:03:
[...]
OK, wat minder verbruik...maar dat die gast 60+% minder bespaard over heel jaar vind ik meer dan netjes en kan niet aan de "zachte winter" liggen. daar is meer aan de hand _/-\o_
Volgens mij had Rol-co een houtkachel. Ik heb een stokende benedenbuurman, waardoor de vloer 20+ is (als hij thuis is). Maar het zijn flinke verschillen met vorig jaar. Ik heb overigens de periode vanaf 1 november genomen, voor die tijd heeft de verwarming niet aan gestaan.
Ik heb bovendien m'n stookregime aangepast. Ik ben er van overtuigd dat m'n Honeywell Round Modulation ook voor een deel van de besparing verantwoordelijk is. We stoken veel bewuster.

ZonPHP PVOutput

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19-06 16:02
wel apart om te zien wat het dus voor verschil maakt als je niet dagelijks monitort...

scheelt dus maar 3,9% resp. 10% over dezelfde periode van jullie. de 10% is puur op geschat gebruik van mindergas.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
marcel87 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:20:
[...]

Echt super mooi zulke waarden. Lijkt me serieus best een kick als je dat ziet na een investering. Naast dat het sowieso ook wel wat in comfort moet doen lijkt mij.
Merkte je eigenlijk ook gewoon in de omgeving een veel geleidelijker omgeving nadat er beter glas e.d. in gezet was?
:9

En ja het is een zachte winter en ja ik heb nieuwe ramen gekregen wat al een hoop scheelt. So sue me, ik ben vooral blij dat ik een groot gedeelte van mijn maandelijkse kosten weer terug ga krijgen (en de NUON denk ik niet :P )

Volgend jaar weer nieuwe kansen met een lekkere koude winter :+

Om je vragen te beantwoorden: Ja; je merkt het vooral als je op de bank naast het raam zit. Voorheen was de koudte straling vanaf de ramen gewoon gigantisch, nog afgezien van de condens die er altijd opstond en de schimmel die er bij was wegens het niet kunnen ventileren. Ik voel nu ook gewoon de warmte van de radiatoren ipv een koudte stroom vanaf de ramen :P (of de tocht :X) En ja, elke keer als ik mijn ramen (vooral in de zomer) gewoon open kàn doen heb ik een glimlach op mijn gezicht :P

Overige waarden:

Elec:

Water:

Notna wijzigde deze reactie 28-02-2014 08:34 (3%)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
1-persoons huishouden, rijtjeshuis.
PV overschot opmaken, nog 300 kWh over voor de jaarafrekening in mei van gas en elektro.
Flink zuiniger gestookt met de HR CV, door stooktemp. verlaging, het elektrisch kacheltje (veel) meer te laten draaien, wat dagen afwezig en milde winter. 16,5 C / 17 C is te doen in huis... (met een trui aan) O-)

Nog te doen in 2014/2015:
L/W warmtepomp ter vervanging CV en tapwater, 2 zonnepanelen uitbreiding volgende week,
HR++ ipv enkelglas bovenverdieping, wtw ventilatie met eventueel een aanzuig via de bodem.

Al gedaan in 2013: 12 panelen op zuid, douche wtw, zolder isolatie, dichtpurren tochtgaten ramen bovenverdieping (zonder vensterbank zag ik de buitenmuur!), inductiekookplaat en quooker.
Best een beetje trots op mijn gasverbuik... :P

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 28-02-2014 23:52 (7%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
2 onder 1 kap, bouwjaar 2001. in november 2011 begonnen met energiebesparing

E verbruik: van 2001 tot 2012 gemiddeld 3000kWh per jaar, hierna 0. door PV opwek 5500kWh.
(voor WP en toekomstig EV)
Water: 2001 tot heden 45m3 per jaar.
Gas: van 2001 tot 2012 gemiddeld 950m3 per jaar. Prognose MinderGas.nl voor 2014 120m3.

BenEco wijzigde deze reactie 01-03-2014 12:42 (5%)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• Notna

Notna

Where are you?®

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 5 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas

Gaat best lekker zo :P

Notna wijzigde deze reactie 01-04-2014 12:02 (44%)

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07:09
Mijn verbruik meet ik sinds dat we aan het klussen zijn (november 2013). Nu wonen we sinds eind januari in de woning. Dus vanaf februari is het verbruik 'normaal'. We klussen nu nog een beetje, veel schilderen dus waterverbruik met schoonmaken.

Wat me opvalt is dat dus ook meteen dat ons waterverbruik in het rode gebied zit:

Aardgas:

Elektra:

Water:

Mijn opgegeven verwachte verbruik is nog schatten want het is mijn eerste woning, heb deze bij het Nibud weggehaald :

Mijn huisinstelling:

Wat vinden jullie van dit verbruik voor 2 personen?
- Verwarming staat op 18/19 graden, cv uit 2004 HR107 klasse met boiler van 50 liter
- 1x per week de vaatwasmachine aan (A++)
- 1x per week 2 wasjes draaien (A klasse wasmachine dacht ik)
- 1x per maand de droger aan (C klasse)
- Synology nas die 24/7 aan staat
- 's avonds TV, reciever, settopbox aan + led verlichting kamer
- Douchen doe ik in 5-10 min en mijn vriendin ongeveer 25 minuten

Verbruik water is 10m3 per maand, totaal per jaar zou je gemiddeld zeg maar 95m3 verbruiken, daar ga ik fors overheen en ik dacht dat ik nogal zuinig met water was. Misschien ergens een lekkage?

• Notna

Notna

Where are you?®

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 5 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Acties:
  • 0Henk 'm!

• trm0001
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18-03-2016

trm0001

Mr. Spareparts

quote:
ThinkPad schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 11:30:
Met onderhoudsbeurt laten ze de ketel vaak ook even volgas draaien ivm rookgasanalyse (o.a. om CO te meten en rendement te bepalen). Sommige ketels (Remeha bijv. ) hebben daar een schoorsteenvegerstand voor, en dan draait hij behoorlijk onzuinig volgens mij.

Zag dat met waterzijdig inregelen (waarbij ik de ketel dus ook continu had draaien op schoorsteenvegerstand) ook, heb er toen in 2 uurtjes ook een kuubje of 2 / 3 doorheen gestookt.
Mijn probleem met onderhoudsbeurten is dat ze de ketel eigenlijk altijd in de hoogste standen laten staan.
90+ graden voor de CV waar zeker met de afgelopen milde winter 65/70 graden afdoende is.
Een dergelijk hoge stook temp is alleen nodig wanneer het 20 graden of meer vriest.
Het resultaat is een ketel hok waar het tegen de 40 graden is en een te koud huis.

Dit soort fratsen kost echt heel erg veel onnodige kuubjes.
Ik kreeg van een collega tweaker de gouden tip om de stooktemperatuur drastisch te verlagen.
Na mijn 20 jaar oude agpo ferroli VR troep ketel met een nieuwwaarde onder de 250 euro terug gezet te hebben naar een veel lagere stook temp voor de CV ging het verbruik drastisch omlaag (40 procent).

Na vele stroom besparende maatregelen o.a. via de Youless is mijn verbruik in bijna 10 jaar terug naar ongeveer 30 procent van wat het was. Dwz een besparing van rond de 70 procent. (3800+kwh naar 1200)

De grootse winsten heb ik behaald door bijna alles achter een schakelbare stekkerdoos te plaatsen, niet in gebruik = uit. De Youless heeft inzicht gegeven in de laatste onbekendheden.
Youless pulsteller/elektriciteitsmeter

Zo'n tien jaar geleden waren stroomvreters in huis een breedbeeld beeldbuis TV, veel meer stroom verbruikende PC's, veel meuk op 24/7 draaiende adapters en stanby standen van audio en video.

Ik hou het niet per maand bij maar mijn jaarverbruik is van bijna 4000kwh naar 1200kwh gedaald in ongeveer 10 jaar tijd. Het gasverbruik is in 8 jaar van 1200 kuub per jaar naar 450 kuub per jaar. (3 kamer app.)

In 2015 krijgen we een nieuwe HR ketel welke het gasverbruik verder moet reduceren.
Ook verbruikt de huidige agpo prutketel 105 Watt wanneer hij stookt.
Via de waakvlam verbruikt hij per dag meer dan 400 liter gas wanneer hij slecht staat afgesteld.
(alleen de waakvlam heeft twee jaar lang 100+ euro per jaar gekost)

Ter compensatie voor mijn eigen verbruik had ik via Greenchoice al mijn kwh's al van windenergie en sinds dit jaar wek ik die windenergie ook zelf op met 2000kwh winddelen en op een andere locatie nog eens 2000kwh aan PV. (veel meer dan ik nodig heb maar de rest word zakelijk + elders gebruikt)
Greenchoice actie: Samen een windmolen kopen

Mijn hoop is dat ik binnen enkele jaren ook kan investeren in biogas via Greenchoice.

trm0001 wijzigde deze reactie 01-07-2014 01:40 (3%)

The Youless + Windsharing + Solar, Eco Friendly type. (2000kwh winddelen & 2000kwh PV - Prive verbruik: 1200kwh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:47

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Ja dat gebeurd hier niet, waar moet ik ze laten, terug in de kast, kinders smeren ze vaak ook onder dus dat word hem niet, maar goed, ik heb er verder geen problemen mee hoor, 2 uur tv kost het zelfde, uurtje het zwembad verwarmen zelfs iets meer.
Boeien, nog 1000kWh over :)

Ontopic

Mijn verbruik juni

Elektra

http://www.plaatjesdump.nl/upload/2ad2a4665ae194e099743872ee22d8dc.jpg

Gas

http://www.plaatjesdump.nl/upload/5dbdd5247a6c66001c6f7215e159548d.jpg

Water
N.b

Rol-Co wijzigde deze reactie 02-07-2014 20:51 (31%)

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• trm0001

trm0001

Mr. Spareparts

Inmiddels de handleiding gevonden waarin staat dat hij bij 65 graden tussen de 1.35 en 1,55 kwh doet.

Vannacht voor minder dan helft gevuld laten draaien op dit 65 graden programma waar dit uitkwam:

Vergeten om op de teller te kijken wat er netto bij kwam in die periode dus moet het met bidgely doen.

Voor zover ik het kan inschatten is dat zo rond de 1,75 kwh met dus een half volle lading.
Water temp en omgeving zijn idd gunstig tov winter dus dat kan het ook niet zijn.....

@Thinkpad:
Uiteraard dank voor de info.
Jouw machine was wel helemaal vol ?

Binnenkort zal ik hem nog een keer helemaal leeg draaien en dan op Eco 50 graden + de meterstanden.

trm0001 wijzigde deze reactie 03-07-2014 07:52 (6%)

The Youless + Windsharing + Solar, Eco Friendly type. (2000kwh winddelen & 2000kwh PV - Prive verbruik: 1200kwh)

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:59
Ik heb mijn meter aangemeld op energiemanager en heb nu mooie overzichtjes van mijn verbruik.

Elektra zit wel een duidelijke lijn in maar met gas is het echt de ene dag veel meer dan de andere.

PS. die pieken in de elektra aan het begin is van de airco die ik toen aan heb gehad.

Fable wijzigde deze reactie 03-07-2014 22:44 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

31 juli loopt mijn 1 jaar contract bij NUON af, met de volgende tarieven:

Dit jaar ga ik voor een 3 jarig contract, waarbij NUON dit voorstelde:

Echter, een korte zoektocht online leerde mij dat de verschillende sites toch echt wel scherpere deals aanboden bij NUON dan de NUON zelf. Even een belletje gedaan naar de NUON welke hiermee kwamen:

Al met al geen slechte deal als ik zo in de rondte kijk met een looptijd voor 3 jaar :) Die vastrecht verhogingen zijn echt knudde overigens, waardoor de lagere tarieven hoe dan ook al bijna teniet gedaan worden :/

Notna wijzigde deze reactie 07-07-2014 07:48 (8%)

• Notna

Notna

Where are you?®

NOTE: Wateverbruik is hoog deze maand door het vullen van een zwembad met 2500 L inhoud. Alsnog lager dan vorig jaar :X (en toen had ik eerdergenoemd zwembad NIET :P )

NOTE 2: Het verschil in gasverbruik is puur de Tapwater stand op uit zetten (ipv Eco (zelflerend) + bewsuter douchen (vrouw gaat nu 3 tot 4 minuten ipv 8 minuten) :X

Notna wijzigde deze reactie 04-08-2014 07:52 (14%)

• Workaholic
  • Niet online
We huren nu tijdelijk een nieuwbouw appartement en ik heb voor de grap een youless gekocht. Wat mij opvalt is dat ons energieverbruik voor een appartement van +- 90m2 met 1 slaapkamer aan de hoge kant is?

Met name het verbruik in de nacht 180 - 220 watt idle lijkt me hoog? De verschillen zijn denk ik de koelkast/vriezer die om de zoveel tijd aangaat? Maar wat +- 10kw per dag lijkt me hoog als ik kijk naar juiste resultaten? Zondag hebben we trouwens 2x gewassen, dus daarom wat hoger dan de andere dagen.

Apparatuur:
-2x Samsung LED (standby zullen deze echt heel weinig moeten gebruiken)
-2x Receiver (allebei nieuw, dus ook laag standby verbruik)
-UPC horizonbox (maakt gebruik van de laagste standby stand.. dus ook bijna nihil)
-Asus RT-n66u wifi
-Zelfbouw router en firewall (8 watt idle)
-UPC Cisco modem
-Synology DS412+ (staat 's nachts uit, dus telt dus niet mee)
- A+ vriezer
- Moderne ATAG koelkast / ATAG vaatwasser (keuken is van 2008)
- Nieuwe wasdroger (met luchtafvoer) en wasmachine uit 2008
- Boiler Agpo Ferroli econpact
- Mechanische ventilatie systeem AGPO HR Optifor OT-V (zou dit de grootverbruiker kunnen zijn?!)

Workaholic wijzigde deze reactie 04-08-2014 08:13 (35%)

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

• Notna

Notna

Where are you?®

@ Workaholic:

Ik zit op een idle verbruik zonder dat de koelkast of vriezer of boiler aanslaat op 75 W. Als die allemaal wel aanslaan zit ik op:

Met boiler: kortstondign 2500 W
Zonder boiler: 120 W

Het lijkt mij dat er nog wel wat te winnen valt, maar had jij niet veel servers draaien die stroom vreten? Ga eens opzoek naar nutteloos standby verbruik van stekkerdozen of onnodige apperatuur (mijn wasmachine en droger verbruiken bijv bije elkaar 10 W als de stekker er in zit en ze compleet uit staan :X )

Ter vergelijk; tussenwoning van 110m² met 5 personen, afgelopen week:

Dit was met 3 keer een vaatwasser draaien in het weekend en 5 wasbeurten @ 60C

Notna wijzigde deze reactie 04-08-2014 08:10 (24%)

• Notna

Notna

Where are you?®

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen =< 5 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas

Verwarming is nog steeds niet aan geweest in de afgelopen dagen :)

Overigens, besparing tot nu toe voor een jaar*:

Verschillen zullen natuurlijk anders worden en de gasprijs is inmiddels omlaag gegaan, maar het gaat om het idee ;)

*Mijn contract loopt van Aug to Aug voor Gas/Elec, water loopt voor een kalenderjaar. Echter gaat deze tabel over de periode 01-01 tot 31-12 (of wat daarover bekend is). Ik krijg binnenkort mijn eindafrekening van de NUON en dan kan ik zien wat een contract jaar mij aan besparing heeft gegeven

Notna wijzigde deze reactie 01-09-2014 08:38 (51%)

• antonboonstra

antonboonstra

Augustus 2014
E verbruik: 121 kWh (waarvan 67 uit het net en 54 rechtstreeks van de zonnepanelen)
PV opwekking: 172 kWh (waarvan 118 teruggeleverd en 54 zelf verbruikt)
Gas: 0,8 m3 (alleen douche, ik kook elektrisch en heb een E-boiler in de keuken)
Water: 0,84 m3

Year to date (september 2013 t/m augustus 2014)
E verbruik: 1633 kWh (waarvan 1107 uit het net en 526 rechtstreeks van de zonnepanelen)
PV opwekking: 1486 kWh (waarvan 960 teruggeleverd en 526 zelf verbruikt)
Gas: 471,6 m3 (zachte winter)
Water: 9,78 m3

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Hou de meterstanden al jaren bij in een excelletje

Tegenwoordig ook bij mindergas en energiemanageronline, maar zeker die tweede snap ik weinig van ;)

Hoekwoning uit 1982 waar ik en mijn zoon woon.
(en om het weekend ook nog twee dochters ;) )

hjs wijzigde deze reactie 26-09-2014 15:16 (18%)

• Notna

Notna

Where are you?®

Vervarming is nog steeds niet aangeweest tot nu toe, kijken hoelang we dat volhouden ;) (het is binnen nog steeds iets van 22 tot 23 graden aan het einde van de dag... met de ramen open :P

Notna wijzigde deze reactie 01-10-2014 08:08 (22%)

• hjs
  • Niet online
quote:
marcel87 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:31:
[...]

Ligt dat nou aan mij of klopt de berekening niet?
Je meet om de 14 dagen, meet en noteert een verschil en deelt dit vervolgens door een hele maand van 29/30/31 dagen?
Ja, ik bereken altijd gemiddeld dagverbruik van afgelopen maand ipv afgelopen 14 dagen ;)
Het verschil is nl ook met de meterstand van een maand ervoor.

http://i58.tinypic.com/n2eujo.jpg

• hjs
  • Niet online
quote:
marcel87 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:08:
Zit er verder nog een redenatie achter om het gemiddelde per 14 dagen over 1 maand te bepalen?
Vroegah deed ik de meterstand 1x pm, maar
Dit is de offline xlsje welke ik ook nog bij hou, maar eigenlijk staat het echte schema bij google docs en daar doe ik wel per gemeten periode berekenen en daar zie je inderdaad wel terug dat blijkbaar de verwarming is aangeslagen in de tweede helft van augustus omdat het koud was.

oh, zie dat ik nog commentaar moet toevoegen.
Heb net mijn kruipruime geisoleerd nl :*)

hjs wijzigde deze reactie 01-10-2014 11:26 (19%)

• Notna

Notna

Where are you?®

quote:
Speedfightserv schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 12:37:
wij verbruiken met z'n 2e 15 kuub gas voor douchen en warm water voor een sopje in de douche.

Denk dat het wel redelijk normaal is, 24 kuub voor 2 volwassenen en 2 kids.
Ik quote mijzelf dan maar even:
quote:
Notna schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 08:07:

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 5 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas, warmwater keuken middels build in boiler

Vervarming is nog steeds niet aangeweest tot nu toe, kijken hoelang we dat volhouden ;) (het is binnen nog steeds iets van 22 tot 23 graden aan het einde van de dag... met de ramen open :P

Notna wijzigde deze reactie 02-10-2014 12:43 (3%)

• trm0001

trm0001

Mr. Spareparts

Dankzij een mild jaar heb ik eindelijk mijn doel bereikt om meer dan 50% Gas en Elektra te besparen.

Tabel 1999-2000 en 2013-2014 (oktober-oktober):

Ruim 50 procent is bereikt ondanks dat ik groter ben gaan wonen en een airconditioning heb aangeschaft.
(ik heb een nogal ongunstige woning waar het warmer en kouder kan worden dan buiten, lang verhaal...)

Mijn huidige prive gebruik is 1200kWh / zakelijk 425kWh.

De besparingen zitten hem in alles wat uit kan in de uit stand wanneer niet in gebruik (alles zit achter schakelbare stekkerdozen), zuinige TV en computers, Isolatie + CV tuning, bijna 100% LED lampen, compacte oven en magnetron, waar mogelijk A+ zuinige apparaten, Youless etc etc.

Helaas zijn in de afgelopen 15 jaar de energiekosten nogal fors gestegen waardoor ik financieel relatief weinig merk van mijn besparingen. Had ik het echter niet gedaan was ik nu ieder jaar een kapitaal kwijt geweest.

Ik gebruik al ruim 8 jaar Greenchoice 100% Windenergie & Biogas en ben sinds begin van het jaar zelfvoorzienend qua Elektra in de vorm van Winddelen vd windcentrale:
Greenchoice actie: Samen een windmolen kopen
100% Groen was ik dus al en nu ook 50% Groen zelfvoorzienend.
Ik hoop in de toekomst via Greenchoice ook mijn eigen Biogas te kunnen opwekken (100% zelfvoorzienend) en daarmee netto niet meer afhankelijk te zijn van Aardbeving of Bandietengas.

Voor volgend jaar staat er een HR ketel op het programma :9
De huidige Agpo shit Italiaanse VR ketel verbruikt aan waakvlam 433 liter gas per dag, 150+ kuub per jaar.
Slaat hij aan dan verbruikt hij ook nog eens 105 Watt......

• PASware
Jaarnota gekregen van Energiedirect:

Verbruik:
• Stroom: 1257kwh
• Gas: 312m3

Kosten
• Stroom: € 197,52
• Gas: € 374,38
• Welkomskorting: € 285

Totaal 1 jaar: € 286,90 oftewel € 23,90 per maand.

Dat is nog eens leuk wonen in een appartement, "helaas" hoogstwaarschijnlijk laatste keer zo laag vanwege verhuisplannen naar eengezinswoning.

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

Net de meterstanden doorgegeven voor de jaarnota. Steeds meer besparing t.o.v. voorgaande jaren.

Stroom: -184 kWh (voorschot schatting was 250 kWh)
Gas: 1155 m3 (voorschot schatting was 1940 m3)

• antonboonstra

antonboonstra

Over de afgelopen 365 dagen slechts 456 m3 gas verbruikt! Leuk, zo'n zachte winter. Kijken of mijn SJV ook onder de 500 m3 gaat komen, zodat ik een lager capaciteitstarief mag betalen.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Weer een maandje om :)

oktober
E: 118 kWh (-2 t.o.v. vorige maand)
G: 24 m3 (+12,54 t.o.v. vorige maand)
W: 4,71 m3 (-0,2 t.o.v. vorige maand)

Vorige maand:
E: ~120 kWh
G: 11,6 m3
W: 4,91 m3

Totaal 2014
E: 1325 kWh
G: 359 m3
W: 45,5 m3

Verwarming is weer aan geweest en dat valt te zien. CV-ketel loopt echter wel erg mooi nu dankzij CV-tuning. Ik stook met 55/30 - 60/40 graden zo'n beetje. Die draait mooi in z'n HR-gebied dus. LCD TV uit 2010 (~140W) vervangen voor een LED TV (~70W)

Woonsituatie staat hier beschreven: ThinkPad in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"

ThinkPad wijzigde deze reactie 01-11-2014 09:32 (15%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Workaholic
  • Niet online
Mooie waardes hier :)

Hierbij mijn waardes voor de afgelopen 3 maanden (meet nog niet zo lang actief)

http://imgup.nl/images/2014/11/01/elektra03.png

Oktober is wat lager i.v.m. een week vakantie. Verbruik is aan de hoge kant voor dit relatief kleine appartement (1 slaapkamer, 75m2, nieuwbouw), maar het is voor ons tijdelijk ivm verkoop huis dus lig er ook niet echt wakker van :). Kosten zitten vooral in het standby verbruik van diverse apparaten (ventilatie systeem). Tijdens de vakantie zie je toch 2,7kwh per dag terwijl alles uitstaat (schakelaars op de stekkerdozen). Hetgeen wat wel aan stond was router, modem, vriezer, koelkast en ventilatie systeem.

Met ongeveer 260 kwh per maand kom ik uit op 3120 kwh per jaar. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Workaholic wijzigde deze reactie 01-11-2014 10:26 (3%)

• Notna

Notna

Where are you?®

Daar gaan we weer!

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 5 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas.

CV is nog niet aangweest sinds 26-03. Komende maand zal het interessant worden aangezien het dan een jaar terug is dat ik allerlei maatregelen heb genomen om te besparen op gas, water en elektra. Ben benieuwd of er tov de begin periode nog meer te besparen valt. Op een gegeven moment kan je niet heel veel meer besparen en is de kunst rond de 0% te hangen :) (uitschieters daargelaten)

Notna wijzigde deze reactie 03-11-2014 08:11 (30%)

• v1nzent-
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15-06 19:56
Heb het idee dat ik ietwat aan de hoge kant zit..
(2 volwassenen, 2 kids > 5 jaar, koken op gas).

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

quote:
ZuinigeRijder schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:44:
Net de meterstanden doorgegeven voor de jaarnota. Steeds meer besparing t.o.v. voorgaande jaren.

Stroom: -184 kWh (voorschot schatting was 250 kWh)
Gas: 1155 m3 (voorschot schatting was 1940 m3)

Net de jaarafrekening binnen. Krijg 532 euro terug. Dus in plaats van 95 euro in de maand had ik met 45 euro toe kunnen komen. En dan te bedenken dat ik kom van 215 euro in de maand een aantal jaren geleden.....de zonnepaneeltjes verdienen zichzelf terug.

De airco warmtepomp wordt momenteel geinstalleerd, dus het gasverbruik zal nog bijna alleen maar zijn voor het douchen. Nu nog een zuinigere koelkast en een schuifpui met HR++ glas in plaats van tuindeuren/raam met dubbel glas. Richting nul op de meter :9~

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ach en wee... mijn opwekking van de stroom is bijna onmeetbaar deze dagen tov mijn verbruik....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• antonboonstra

antonboonstra

Valt mee. Dit valt minder mee. Alleen het sluipverbruik is al > 10 kW...

Gelukkig hoef ik de rekening niet te betalen :+ (verbruik en opbrengst bij mij op 't werk)

antonboonstra wijzigde deze reactie 20-11-2014 15:37 (7%)

• Notna

Notna

Where are you?®

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 5 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas, om de dag bad (kinderen) en om de dag douchen (volwassenen)

Je merkt nu dat de CV meer aanstaat maar met name dat ik nu begin te vergelijken met vorig jaar dat ik ben begonnen met besparen (Ik startte in November daarmee). Met name op het kWh gedeelte is te zien dat de besparing steeds kleiner aan het worden is. De besparing op gas is groter door de nog zachtere winter dan vorig jaar. Ik gok alleen in dit tempo dat ik volgende maand percentueel gezien niets meer zal besparen op gas :)

Notna wijzigde deze reactie 01-12-2014 07:58 (6%)
Reden: Helpt wel als ik het goede plaatje gebruik :F

Pagina: 1 2 3

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 KPN

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True