Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat is jouw actuele energieverbruik?

Pagina: 1 2
Acties:

• Neanderthaler71
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 31-07-2012

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

Januari gaf hier een E-verbruik van 191 kWh.
2 volwassenen en 2 kleine kinderen
Elektrisch koken inclusief

Niet gek...toch?

Jullie mogen het nu wel weten, ik heb een bedrijf in PV, Zonnekompas is de naam.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

quote:
Notna schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 08:57:
[...]

Ik denk dat het wel te doen moet zijn, zeker gezien ik over wil schakelen naar het verwarmen van 1 vertrek (huiskamer) en deze goed geïsoleerd is. Maar dat zou een praktijk test moeten zijn of dat wel of niet kan.
[...]
Ik bedoel niet of het praktisch/technisch haalbaar is, maar of het financieel aantrekkelijk is om elektrisch te gaan verwarmen ipv met gas.
Het is een nobel streven om minder gas te gebruiken (ik ben je als Groninger dankbaar iig :+) maar het moet economisch wel uit kunnen natuurlijk :p

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17-07 18:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
ReLight schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:11:
Elec: 436 Kw :( Er staat veel te veel aan altijd. En een cooker helpt niet ook maar is wel fijn.
Een Quooker (neem aan dat je die bedoelt) heeft een verbruik van 7 kWh per maand om op temperatuur te blijven, dus dat draagt nauwelijks iets bij aan je hoge maandverbruik. Daarnaast kan een Quooker energie besparen als de CV-ketel op zolder minder lang aan het werk hoeft (want je hebt meteen warm water uit de kraan) en kook je nooit meer water dan nodig is (dat kan wel gebeuren met een waterkoker/fluitketel). Ook is kokend water uit de Quooker simpelweg met minder verlies geproduceerd dan een pan op het vuur waar veel warmte langs de pan verdwijnt.

Oftewel: een Quooker kan juist wel helpen en ik zou het probleem ergens anders zoeken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 00:25
Afgelopen maand de Raspberry PI met domoticz geïnstalleerd.
Vanaf 4 Dec gemeten:

T1 241 Kwh
T2 126 Kwh

een gezinds woning Bouwjaar sept 2015 :+

Wij hebben een volledig electrisch huis, geen stadsverwarming en GAS..
Warmte komt uit de bodem (bodemwarmte) een warmte pomp 5,5Kwh

Sluipverbruik is ong 60 watt, dat komt ook door een servertje dat 24/7 draaid.

De warmtepomp schiet voornamelijk snachts tussen 3 en 6 aan.. de rest van de dag geen warmte vraag huis blijft lang genoeg op temperatuur (21,5 Graad) Als ik conteneu aan de temp gaat zitten.. zal de warmte pomp meer gebruiken dus 1 confort temp zoeken en afblijven :)

de 200 liter boiler lijkt alleen 1x per 2 dagen aan te springen. Ik heb nog geen sensor op de water meter staan helaas wel in de planning voor dit jaar :)
Ook vanwege de kleine die er aan zit te komen wil ik beetje de kosten in de gaten houden.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01:08

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

er zijn wat offtopic berichtjes "gearchiveerd"

Wise enough to play the fool

• Benedict Tokkie
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 02-04-2017
Problemen met zeer hoog standby verbruik zijn verholpen. Onze diepvries is defect en kan niet meer vriezen, alleen nog koelen. Ik dacht dat ik hem uit had geschakeld. De diepvries bleek toch nog aan te staan, je kon hem elders helemaal uit draaien.

Standby verbruik is nu gezakt van 185W naar 57W. Goeiendag, wat een verschil. Dat is 1140 kWh op jaarbasis. Vrijdag komt onze nieuwe koelvries, een zuinige Bosch met een jaarlijks verbruik van 150 kWh (fabrieksopgave).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jmachiels
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
Februari, rijtjeshuis met 2 personen:

Elektriciteit: 129,22 kWh
Gas: 190.13 m3

Nog steeds fors verbruik als ik het zo vergelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:04

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Een heerlijk idee toch dat je juist met de brandende zon plenty energie kan gebruiken om te koelen 8)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 02:56
quote:
MdO82 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:16:
Hoe rekenen sommige van jullie eigenlijk het verschil in percentage ?
Ik zit daar eigenlijk al dagen mee te stoeien :)
(gegevens uit 2015 -(min) gegevens uit 2016 / (gedeeld door) gegevens uit 2015)* (vermenigvuldigd met)100

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:37

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
Barrycade schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 22:09:
Ik snap dat het een sport kan zijn om zo ver mogelijk te besparen, maar laten we wel wezen; je vrouw en kinderen in een badjas laten lopen en de kachel na 18.00 uur uit gaat best ver.

Maar hoe ver wil je gaan?

Denk als ik dat zou doen ik er qua energie kosten er op vooruit ga, maar dat die kosten als alimentatie terug komen ;)

Wij zitten qua opwek ongeveer neutraal; kleine afname op jaarbasis (als onze C klasse wasdroger wordt vervangen moet worden door een warmtepomp droger zal de balans omslaan in overproductie)

En een 800-1000 m3 gas op jaarbasis (afhankelijk van de winter).

Wij zitten nu op 56 euro per maand voor gas (en licht). Daar ga ik niet voor in een onesie zitten ;)
Je hebt altijd extremen zoals hier boven, maar ik doe er niet aan mee hoor :)
Geen concessie's op comfort, het is in de winter nog nooit zo lekker in huis geweest als afgelopen seizoen, heerlijk warme vloer, kamer 24/7 tussen de 20,5 en jawel 23 graden.
Je moet het zo construeren dat het het zelfde effect geeft met minder energie.....anders kan je ook gewoon niets meer doen, dan bespaar je het meest.
Leuke is ook om die dingen te verzinnen, van de zomer gaat het hier ook weer op de schop, 7kW inverter warmtepomp, 30 liter sww elektrische boiler, cv verhuizen enz enz, voor onder de 1000,- aan kosten.
Dan is het leuk rommelen.

@schinnen
Ik ben al jaren de enige "verdiener" in huis, dus ook altijd iemand thuis en dat merk je best op je verbruik, ook de kamer is altijd warm.
De afwas met de hand afwassen is mijn inziens een stuk duurder dan een vaatwasser, minder efficient, zeker zonder boilertje in een aanrecht kastje en cv op zolder. Dan kost een afwas 2x zoveel water iedergeval.
1 van de reden dat ik een boilertje gebruik, puur voor die kleine afwasjes naast de vaatwasser die veel gas kosten.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20:35

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
Rol-Co schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 23:53:
Kijk, hier gaan we al te ver, :)
Ik "bewaar" geen water, of recycle water, vuil is weg en gewoon nieuw, wc's hebben gewoon de kleine en grote boodschap knop dus geen flessen :+

Natuurlijk heb ik de kleine afwasjes ook nog tussendoor, geen broodplanken, snijplanken zijn allemaal hdpe dus kunnen zo in de vaatwasser, maar er gaat wel wat tussendoor, daar heb ik het boilertje voor wat door de pv afgevangen word.
Verbruik is 130 m3 water op jaarbasis, ik denk niets te veel.
Even gespiekt in het spreadsheet. Ons waterverbruik is 112 m3, in 2015. Erg veel dus. Ik gok op de twee oude WC's en het badderen dus. Maar vanaf augustus moet dat dus flink naar beneden.
Je hebt wel een punt m.b.t. die broodplanken, maar de baas heeft een duidelijke voorkeuze.

Maar ik wil ook wel even een schouderklopje voor deze Limbo's: we zijn van 142 m3 naar dit niveau gegaan met allerlei voorzieningen.
Dit met het spul dat we hier in 2005 gekocht hebben.
Belachelijk veel voor 2 personen, maar als we in augustus de nieuwe badkamer hebben gerealiseerd zal dit zeker minder worden.
Het is erg ziek om er achter te komen dat twee WC's meer gebruikten dan een regelmatig ligbad.

Dit gezegd hebbende, met een grote tuin en een beperkte hoeveelheid regenwater moet je ook soms wat duur drinkwater toevoegen.
Enig idee hoeveel dieren hier veel profijt van hebben?
Ik had hier geen idee van. En het is hen van harte gegund >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
(jarig!)
quote:
ik222 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 10:26:
Hier zitten we tussen n de 370 en 500 Watt in de nacht, voor een gedeelte komt dat door mijn server en bijbehorende spullen (ongeveer 150 Watt) en de rest komt door twee koelkasten en nog een losse diepvries die allemaal 15+ jaar oud zijn.

Kan dus best nog flink bespaard worden maar aangezien we nu al 8000kWh met PV opwekken op jaarbasis en 'slechts' 6200 kWh verbruiken kan het economisch niet uit om de oude meuk te vervangen.
Draai het eens om?
Als je niet zoveel verbruik had, had je niet zoveel hoeven te investeren in zonnepanelen... :)
Loonde het dan nog steeds niet (voordat je geinvesteerd had in panelen) om de oude meuk te vervangen?

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19:51

antonboonstra

3400 Wp + warmtepomp + Zero SR

quote:
Schinnen-groen schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:51:
[...]
Is, om dit soort situaties te voorkomen niet de Trias Energetica uitgevonden?
Wikipedia: Trias energetica
In theorie is de Trias Energetica de juiste volgorde. In de praktijk blijkt de volgorde eerst zonnepanelen, daarna besparen juist erg veel voor te komen. Ik vind het allemaal prima, zolang beide onderdelen uiteindelijk maar worden behandeld.

Zelf heb ik beide onderdelen in kleine stapjes verbeterd.
  • In februari 2009 eerst mijn ketel vervangen.
  • In april 2010 mijn Rucon afzuigventilator vervangen voor een Itho Ecofan
  • In mei 2010 3 zonnepanelen van 185Wp gekocht
  • In mei 2011 mijn server vervangen die 24/7 draait
  • Juni 2011 3 panelen van 190Wp toegevoegd
  • In januari 2013 uitbreiding met 4 panelen van 240Wp op noord.
  • Juni 2013 vanwege stroomoverschot een elektraboiler voor in de keuken gekocht.
  • November 2014 een nieuwe koelkast A++.
  • April 2015 al mijn zonnepanelen vervangen door een 2650Wp installatie.
  • Juni 2015 een Daikin L/L warmtepomp gekocht om de 1000 kWh overschot te gebruiken om de gasrekening te verlagen
  • Oktober 2015 Dubbelglas in bijkeuken en schuifpui laten vervangen voor HR++ (4,5 m2)
  • April 2016 een Zero SR elektrische motor omdat ik nog steeds wat overschot heb (en natuurlijk omdat het gewoon leuk is >:) ).
  • Januari 2017 3x 250Wp bijgeplaatst op mijn garage
  • April 2017 Elektrische close-in boiler geïnstalleerd voor het douchewater, zodat mijn gasverbruik helemaal op nul komt te liggen
Resultaat is dat ik over de afgelopen 365 dagen netto nog steeds 171 kWh teruglever en 26 m3 gas verbruik (voornamelijk om te douchen) :)

antonboonstra wijzigde deze reactie 03-12-2017 19:48 (26%)

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 06:15
quote:
Atomic2005 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:06:
[...]

Hier 4,12kuub water deze maand met 4persoonshuishouden. Kwam deels door 11dagen op vakantie. Na toiletbezoek de knop heel kort indrukken, en meteen weer stoppen. Met douchen alleen de kraan even aan om nat te worden. Dan inzepen, haar wassen etc zonder water. Daarna de kraan weer heel kort aan om even af te spoelen. Maar de andere 3houden er veel minder rekening mee. :+
:X

2250 WP Zuid PVoutput

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 15-07 20:10

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

Topicstarter
quote:
Nhz schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:59:
[...]

135kWh gebruik in de hele maand juli...wat weinig zeg. Waar gaat dat gebruik aan op, enig idee? Volgens mij trekken de koelkast, vrieskist, afwasmachine, wasmachine en droogtrommel dat hier in een maand al. Met e-boiler, kantoor aan huis, 2x5 siergloeilampen en alle andere gebruikers zitten we bijna aan 400kWh per maand. :|
Niets bijzonders.
Koelkast, vrieskist, vaatwasser, wasmachine, (droger gebruiken we niet in de zomer), tuin sierverlichting, tv, etc.

Wel alles met zuinig energielabel A (++) :)
quote:
Rol-Co schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:19:
Vandaag de meterstanden doorgegeven voor de jaarrekening.

Jaarverbruik

Elektriciteit 206 kWh
Gas 186 m3

390 m3 rijtjes huis "89 met schuifpui op zuid, zoveel mogelijk elektrisch, alles A++ of beter, warmtepomp verwarming, led verlichting. 5 personen waar altijd 1 of meer thuis. :)
5650Wp aan panelen op dak die in dat lopende jaar 5396kWh hebben binnen geharkt

Prima :)
Netjes _/-\o_ . Jij bent ook van ver gekomen, ik weet nog wel dat je begon met een paar panelen op je veels te grote omvormer.

Mooi om te zijn wat voor stappen tweakers maken door de tijd. Een voorbeeld voor velen _/-\o_

revolution-nl wijzigde deze reactie 01-08-2016 22:13 (36%)

Mission all-electric started

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 17-07 19:28

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Op een dag zonder vaatwasser en wasmachine zo'n 5 kWh. Onze A+++ vaatwasser doet daar iets meer dan 1 kWh bij, onze wasmachine weet ik niet precies, moet ik eens meten, maar zal 1-2 zijn.

12 hebben wij alleen als de hele dag de wasmachine aanstaat enzo. Droger hebben we niet

PVoutput

• AUijtdehaag
  • Niet online
(jarig!)
Ik werp een blik in de meterkast en ik weet het ook. :)
A= verbruik
B= opwek
Geplaatst 2013, een uur nadat de controlleur is langs geweest voor de ferrarisstand op te nemen... >:)

• Pascal_X
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17-07 12:38
Vorige week de eerste jaarafrekening ontvangen:

Gasverbruik: 171 m3
Elektra verbruik: 2414 kWh

Alles is HR++ glas, HR107 ketel met A label pomp, NEST thermostaat, 10 cm dak isolatie, 45 cm bodemisolatie (Drowa chips), alle kierdichting vervangen, voordeur vervangen, 80% LED verlichting en alle apparatuur is vorig jaar nieuw gekocht met de beste energielabels.

Laatste verbetering die nog gedaan moet worden zijn de zonnepanelen. Er komt voor ongeveer 2100 kWh aan PV op het dak, meer kan ik helaas niet kwijt.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

De verwarming staat hier al twee maanden uit :? Appartement uit 1986, ik heb buren onder mij en een plat zwart dak boven mij. Toen het een aantal weken terug echt HEET was had ik het in huis 27 graden en de afgelopen tijd is het nog steeds lekker 22 - 21 graden.

Streven is om pas in oktober de verwarming weer aan te hoeven zetten :P

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
Pascal_X schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 23:51:
Vorige week de eerste jaarafrekening ontvangen:

Gasverbruik: 171 m3
Elektra verbruik: 2414 kWh

Alles is HR++ glas, HR107 ketel met A label pomp, NEST thermostaat, 10 cm dak isolatie, 45 cm bodemisolatie (Drowa chips), alle kierdichting vervangen, voordeur vervangen, 80% LED verlichting en alle apparatuur is vorig jaar nieuw gekocht met de beste energielabels.

Laatste verbetering die nog gedaan moet worden zijn de zonnepanelen. Er komt voor ongeveer 2100 kWh aan PV op het dak, meer kan ik helaas niet kwijt.
Bij jouw gasverbruik zou interessant zijn: Type woning & bouwjaar, verwarmd oppervlak c.q. inhoud & gemiddelde temperatuur, afgifte systeem (vloerverwarming?), nachtverlaging?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Mattie112
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:20

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

quote:
marcel87 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:07:
[...]

Damn wat een pech dan. Moet je dit ook volledig zelf betalen of bestaat er voor dit soort ongelukkige toevallen ook een potje? Anders behoorlijke kostenpost lijkt me.
Toevallig kwam ik het laatst tegen toen ik de tarieven opzocht bij de Dunea:
quote:
Dunea kan een korting verlenen bij een hoog extra verbruik als gevolg van een lekkage in
een woning. De korting bedraagt 50% over het extra verbruik. De korting wordt alleen
toegekend als is voldaan aan de volgende zeven voorwaarden:
3.1 De lekkage is ondergronds en niet waarneembaar vanuit de woning;
3.2 Het hoge extra verbruik is het verschil tussen het verbruik over het afgelopen jaar
en het gemiddelde verbruik over de voorgaande twee jaren;
3.3 Het ontstaan van het lek is het gevolg van onvoorziene omstandigheden en niet van
handelingen die redelijkerwijs zijn toe te rekenen aan de aanvrager of verbruiker;
3.4 Bij lekkages in loden drinkwaterinstallaties wordt alleen korting verleend nadat de
hele loden drinkwaterinstallatie binnen een jaar na constatering is vervangen;
3.5 Reparatie of vervanging moet zijn uitgevoerd door een persoon die vakbekwaam
en met het juiste materiaal heeft gewerkt. Dit volgens de Aansluitvoorwaarden
van Dunea en de NEN 1006. Meer informatie op: www.infodwi.nl;
3.6 De aanvrager of verbruiker moet schriftelijk om korting vragen en voegt daarbij een
factuur met daarop vermeld aan welk deel van de installatie de reparatie is verricht,
een specificatie van de gebruikte materialen en een foto waarop de reparatie en de
gebruikte materialen duidelijk herkenbaar zijn. Het bedrijf behoudt zich het recht
voor om een controle uit te voeren op de kwaliteit van de uitgevoerde reparatie.
3.7 De korting is nog niet eerder toegekend binnen de contractperiode op een
verbruiksadres.
De korting is niet van toepassing:
3.8 Als het extra hoge verbruik minder dan 50 m³ is;
3.9 Als de aanvrager of verbruiker de lekkage redelijkerwijs had kunnen constateren;
3.10 Op lekkages in meterputten en toiletten;
3.11 Op lekkages in toestellen, leidingen en/of aansluitingen die niet voor huishoudelijke
doeleinden worden gebruikt.
De periode waarover korting wordt verleend is maximaal één verbruiksjaar voorafgaand
aan de datum van constatering

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:31

mux

99% efficient!

Dit is nu mijn favoriete jaarafrekening:

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17-07 19:17
Ons actuele energieverbruik is niet zo hoog. Geloof dat we (jong gezin van 3) €30,- per maand betalen aan stroom. Helaas zitten wij vast aan stadsverwarming (en een monopol positie van een leverancier). En daarin is een eerste stap gezet. Zaterdag de 29e aanwezig bij Kassa op de TV.

Vrijwel alles hier in redelijk nieuw met goede labels. En eigenlijk wordt er maar zeer weinig op standby gezet..

Noord27 wijzigde deze reactie 20-10-2016 19:33 (25%)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Prius PHEV Executive

• urk_forever
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12-07 15:45
quote:
AUijtdehaag schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 18:01:
[...]

Ik zou eens op de koffie gaan bij medetweaker Albert Hakvoort... ;)
Grootste besparing gas is je verwarming en meestal niet je SWW. Dus ik denk dat je beter af bent met veel PV en een WP (en een eventueel buffer/boilervat voor SWW)
Albert woont twee straten van me af :) Wij hebben thuis alleen vloerverwarming, daarom wil ik ook de vloerverwarming zoveel mogelijk via de zonneboiler laten lopen en zo dus besparen op gas. Omdat de temperatuur niet zo hoog hoeft te zijn kan ik er hopelijk een groot gedeelte van het jaar mee uit de voeten.

Hail to the king baby!

• adjego
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19:45
quote:
adjego schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:45:
Geschakelde 2-onder-1-kap, 1-persoonshuishouden.
Kook elektrisch, en heb een 55 inch Plasma TV.

2015:
Augustus: 109 kWh
September: 90 kWh
Oktober: 91 kWh
November: 82 kWh
December: 98 kWh

2016:
Januari: 101 kWh
Februari: 93 kWh
Maart: 87 kWh
April: 93 kWh
Mei: 83 kWh
Juni: 107 kWh
Juli: 97 kWh
Augustus: 52 kWh verbruikt en 320 kWh teruggeleverd.
September: 52 kWh verbruikt en 284 kWh teruggeleverd.
Oktober: 76 kWh verbruikt en 132 kWh teruggeleverd.

Domoticz | Z-Wave | 2900 Wp JA Solar | Solaredge SE2200 | P300 Optimizers | PVOutput | Tesla Model 3 SR+

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
dunklefaser schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 08:35:
[...]

Md082 heeft een Slimme meter! - Geen terugloop ferraris.
Daarom
Dan kan hij toch geen bruto verbruik aflezen?

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
MdO82 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 13:25:
Ik denk dat het probleem bij mij is dat ik geen Finder oid kan gebruiken in mijn groepenkast.
Ik bedoel ik denk ik dat ik een extra meter mis om het verbruik goed te kunnen meten.
Helaas heb ik daar ook geen ruimte voor in mijn groepenkast.

Hier een opzet van mijn Excellijst zoals ik hem nu gebruik

***members only***
Jouw verbruik is verbruik + opwek - teruglevering.
Dus als je 200 verbruik hebt en 150 opwek en 50 terug geleverd dan heb je 300 kWh bruto verbruik.
Maar aflezen kan je het niet.

Ik heb een DMM metering STD140 naast de meterkast voor bruto verbruik, de panelen hebben een eigen meter die voor bovenstaande meter aangesloten zit.
.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Zo, energiecontract afgelopen en de balans even opgemaakt:

18-11-2015 t/m 18-11-2016
E: 1769 kWh
G: 626 m3 (0,165 m3/graaddag)
W: 61,3 m3

Woonsituatie: ThinkPad in "Wat is jouw actuele energieverbruik?". TL;DR: 2 personen in 56m2 appartement uit 1988 op bovenste woonlaag, overal LED-verlichting, A+ apparatuur waar mogelijk.

Water is vrij veel, we douchen bijna elke dag wel. Gas ben ik wel tevreden over gezien de leeftijd van de woning. CV-ketel is tot in de puntjes ingeregeld: Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Elektra is ook wel netjes voor een 2-persoons huishouden. Sluipverbruik is 78W ofzo, maar dat krijg ik niet echt meer lager. Komt ook omdat ik een servertje heb draaien die al 30W doet, CV-ketel 12W continu, aantal domotica modules/stekkers e.d. De getallen liggen i.i.g. onder het gemiddelde van Nibud en CBS

Vorig jaar: ThinkPad in "Wat is jouw actuele energieverbruik?". Jaarrekening nog niet ontvangen, maar als ik reken qua verbruik, netbeheerkosten, belastingen, cashback e.d. en daar het betaalde voorschot tegen afzet dan kom ik op -424 euro. Had sowieso in september het voorschot al van 90 euro naar 70 gezet. Voor volgend jaar zet ik hem voor het hele jaar op 70 euro.

ThinkPad wijzigde deze reactie 21-11-2016 10:30 (16%)

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 07:24
quote:
ThinkPad schreef op zondag 20 november 2016 @ 11:02:
Zo, energiecontract afgelopen en de balans even opgemaakt:

18-11-2015 t/m 18-11-2016
E: 1769 kWh
G: 626 m3 (0,165 m3/graaddag)
W: 61,3 m3

Woonsituatie: ThinkPad in "Wat is jouw actuele energieverbruik?". TL;DR: 2 personen in 56m2 appartement uit 1988 op bovenste woonlaag, overal LED-verlichting, A+ apparatuur waar mogelijk.

Water is vrij veel, we douchen bijna elke dag wel. Gas ben ik wel tevreden over gezien de leeftijd van de woning. CV-ketel is tot in de puntjes ingeregeld: Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Elektra is ook wel netjes voor een 2-persoons huishouden. Sluipverbruik is 78W ofzo, maar dat krijg ik niet echt meer lager. Komt ook omdat ik een servertje heb draaien die al 30W doet, CV-ketel 12W continu, aantal domotica modules/stekkers e.d. De getallen liggen i.i.g. onder het gemiddelde van Nibud en CBS

Vorig jaar: ThinkPad in "Wat is jouw actuele energieverbruik?". Jaarrekening nog niet ontvangen, maar als ik reken qua verbruik, netbeheerkosten, belastingen, cashback e.d. en daar het betaalde voorschot tegen afzet dan kom ik op -424 euro. Had sowieso in september het voorschot al van 90 euro naar 70 gezet. Voor volgend jaar zet ik hem voor het hele jaar op 70 euro.
Ik zit in een vergelijkbare situatie, twee personen, 50 m2 en een appartment uit 1914 op de derde (bovenste) etage. De isolatie is niet al te best, komt o.a. wat kou door kieren bij de kunststof kozijnen. Ik moet hier nog even iemand voor laten komen.

November
G: 100 m3
W: ±6,25 m3*
L: 83,69 kWh

* Gemiddelde uit jaarafrekening. Ik houd het zelf niet elke maand bij.

25-11-2015 tot 25-11-2016*
G: 790 m3
W: 75 m3
L: 1072 kWh*

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maandbedrag van de energieleverancier staat hier op 71 euro en we kregen nog 169 euro terug. Plus nog eens 295 euro extra korting, is totaal 464. Vanaf november tot januari hebben we echter nog niet in dit huis gewoond, alleen geklust. Ik verhoog de maandelijkse betaling daarom naar 75 euro, dan komen we (inclusief kortingen) dan volgend jaar hopelijk rond de 0 uit.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
Dat gaat echt niet passen op een rijtjeshuis :P

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Ebbie73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17-07 16:31
quote:
Speedy-Andre schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:04:
[...]

Dat gaat echt niet passen op een rijtjeshuis :P
Misschien kom je in de buurt als je het hele huizenblok+tuinen gebruikt.

Scherp! :D

*haalt 1 letter weg...

• ImmortalSoul
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 13-07 01:23
quote:
Ebbie73 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:51:
[...]

Mijn bovenverdieping houd ik ook expres koud. Hoelang ben je dagelijks in de slaapkamer(slapen niet meegerekend) en/of badkamer? Het is bij mij maar een fractie van een hele dag, mijns inziens nutteloos om deze mee te verwarmen.
Uiteraard is het niet de moeite waard om het te verwarmen, zeg dat ik één uur per dag in die ruimte's ben.

Ik kan prima tegen kou, maar momenteel is het 8 graden in mijn slaapkamer en het is gewoon echt niet prettig om daar te zijn. Ik loop standaard al met een trui/vest rond, maar zelfs dat is eigenlijk niet genoeg om langer dan een minuut daar te zijn. Ik begin meestal ook als een gek te hoesten als ik net in die ruimte's ben.

Maarja, verwarmen is inderdaad weer weggegooid geld. Dus ik laat het maar ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DON PAPA
  • Laatst online: 01:28

DON PAPA

Tweaker-fan

quote:
Rol-Co schreef op zondag 1 januari 2017 @ 10:47:
[...]

Wat heb je gedaan dat je zo gezakt bent in je gasverbruik?
Het geen wat ik heb gedaan is de volgende instellingen op de CV ketel veranderd (aanvoertemperatuur CV ketel verlaagd van 85 naar 60 graden, pompsnelheid CV-ketel verlaagd van stand 3 naar 2, temperatuur van tapwater verlaagd van 75 naar 65 graden & tapcomfortfunctie uitgezet). Verder heb ik een modulerende thermostaat geplaatst, de 4 radiatoren beneden waterzijdig ingeregeld.

Wat verder nog van invloed kan zijn op mijn stookkosten is dat ik op de hele beneden verdieping een nieuwe vloer (dikke ondervloer & laminaat) over mijn oude vinyl vloer (had geen zin om die te verwijderen) heb neergelegd.

DON PAPA wijzigde deze reactie 01-01-2017 11:08 (16%)

• BeeJee78
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16-06 11:11
quote:
hjs schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:55:
[...]

Het is ook een kwestie van wat je gewend bent.
Als ik in een huis kom waar de verwarming op 21 staat krijg ik het aardig benauwd.
Wat zal jij het zwaar hebben in de zomer dan 8)

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
HereIsTom schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:00:
Hé jongens is dat jullie electra verbruik per maand?

Verbruik januari 2017

Dagstroom 30 kWh
Nachtstroom 49 kWh
Gas 47 m³
Water 1 m³
Opwek 5 kWh
Ja, is dat jouw gasverbruik per maand ? :+

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
PCJR schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:11:
Of überhaupt thuis zijn. En niet met 2 truien en de sjaal aan tafel zitten :P

Anyway, hier nieuwbouw, alles led, onder vloerverwarming, Calenta 40c op max 50 aanvoer. 480 m3 hoekhuis, 21graden in de avond, 19.5 nacht, 20 ochtend, altijd comfort, inductie.
Ach ja, er zijn ook mensen die 21 graden gewoon te warm vinden en het niet nodig vinden om in hun t-shirt aan tafel te zitten. Of dat kwartiertje in de badkamer er wel tegen kunnen als het geen 20 graden is, wordt je tenminste een beetje wakker alvast ;)

Maar goed, jouw gasverbruik haal ik niet met mijn jaren 80 hoekwoning. Ik zit hoger.

hjs wijzigde deze reactie 08-02-2017 09:41 (6%)

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:33

Notna

Where are you?®

Overzicht van Jan. Warm gehouden door de Airco (L/L warmtepomp), dus het elec verbruik is een stuk hoger dan vorig jaar. Daarnaast flink de droger vaker aangehad omdat het kouder is dit jaar dan vorig jaar.

Prognose Mindergas voor periode 10-2016 tot 10-2017:

178m³

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 7 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas, om de dag bad (kinderen) en om de dag douchen (volwassenen)

Notna wijzigde deze reactie 08-02-2017 12:10 (6%)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Xtr3me4me
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

_O- _O- _O-

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• AUijtdehaag
  • Niet online
(jarig!)

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

quote:
HereIsTom schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:00:
[...]Das een mooi gasvebruik voor een woning uit 1972 :Y
Ja ben er ook heel blij mee :) Vorig jaar was het nog 1038 kub maar door het plaatsen van een modulerende thermostaat en wat instellingen op de CV te veranderen + waterzijdig inregelen van de radiatoren heeft dit een besparing opgeleverd van 50%. En het volgend verbruikersjaar zal het waarschijnlijk zelfs nog iets lager zijn, want de eerste twee maanden (februari en maart) van mijn afgelopen verbruikersjaar waren al bijna voorbij toen ik deze veranderingen heb gedaan.

DON PAPA wijzigde deze reactie 01-03-2017 09:13 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wow, er is hierboven nog wel wat winst te behalen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

quote:
TerraGuy schreef op maandag 1 mei 2017 @ 00:37:
[...]

Da's een stevige besparing die je gerealiseerd hebt qua gas :) Wat heb je anders gedaan?
Ik heb vorig jaar Maart/April een aantal instellingen op de CV veranderd, (aanvoertemperatuur CV ketel verlaagd van 85 naar 60 graden, pompsnelheid CV-ketel verlaagd van stand 3 naar 2, temperatuur van tapwater verlaagd van 75 naar 65 graden & tapcomfortfunctie uitgezet). Een honeywell round connected modulation thermostaat geplaatst en waterzijdig ingeregeld van de radiatoren (vooral dit laatste heeft het gasverbruik van mijn CV ketel behoorlijk verminderd).

Sinds deze veranderingen verbruik ik dan ook bijna 50% minder gas :)

2015/2016

2016/2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

1-persoonshuishouden, halfvrijstaand woonhuis (1996) 130 m2 / 400 m3, L/L warmtepomp, 2 elektraboilers

April 2017
verbruikt: 256 kWh (waarvan 82 kWh voor de warmtepomp en 39 kWh voor de E motor)
opgewekt: 397 kWh
gas: 0,22 m3
water: 0,75 m3 (+ 0,15 m3 regenwater)
benzine: 22,2 liter (369 km met de auto)

Afgelopen 12 maanden
verbruikt: 2910 kWh (waarvan 993 kWh voor de warmtepomp en 369 kWh voor de E motor)
opgewekt: 3026 kWh
gas: 7,6 m3
water: 10,83 m3 (+ 0,4 m3 regenwater)
benzine: 543 liter (8458 km met de auto, 869 km met de motor)

Sinds 15 april ook een close-in elektraboiler voor de douche, dus sindsdien verbruik ik geen gas meer. Door slim schakelen gaat 43% van alle zonnestroom niet langs de hoofdmeter, omdat ik dit gelijk zelf verbruik (normaal gesproken zit dit misschien op de 25%). Alvast voorbereid op het afschaffen van de saldering. Voorschot elektriciteit + gas € 8,- in de maand

antonboonstra wijzigde deze reactie 01-05-2017 10:59 (16%)

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pascal_X
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17-07 12:38
De cijfers van vorige maand zijn binnen:

April:
gas verbruik: 27 m3
elektra verbruik: 191 kWh
elektra opgewekt: 305 kWh

2017
gas verbruik: 277 m3 (prognose hele jaar 546 m3)
elektra verbruik: 784 kWh (prognose hele jaar 2208 kWh)
elektra opgewekt: 643 kWh (prognose hele jaar 2496 kWh)

Woning uit 1915, tweepersoons huishouden, alleen de begane (inclusief de badkamer) wordt gestookt op 20 graden middels radiatoren (ongeveer 45m2). We wonen hier bijna 2 jaar en hebben de woning inmiddels verbeterd van label E naar label A :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online
quote:
Rol-Co schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:27:
[...]

Zie je het vakje links boven? Daar staat maart en het vakkenblok er onder april. 8)
Oh ja, nu zie ik het idd. Ik zat alleen te kijken naar de datum van de post zelf. Denk al, hoe kan zijn gebruik teruglopen naarmate de tijd vordert. Zo krijgt het woord lekstroom een hele andere betekenis. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Terpen Tijn schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:08:
Ik heb alleen jaargegevens van 1 mei 2016 - 30 april 2017:

3037 kWh totaal verbruik, waarvan 931 kWh direct opgewekt, en daarnaast nog 2864 kWh teruggeleverd. De totale opbrengst van mijn zonnepanelen in deze periode was daarmee 3795 kWh (888Wh/kWp; systeem op West). 'Plotseling' ruim 750 kWh in de plus (min) geschoten dus; moet toch maar eens in een waterkoker o.i.d. gaan investeren. :)

1215 m3 gas voor verwarming & heet water. Dat is 'all-in' .409 m3 per graaddag in een 2-1kap uit de 80s met 4 personen en vrijwel 100% bezetting. Het is bijna exact wat ik vorig jaar ook verbruikte. Voordat ik isolerende maatregelen nam (vloer, spouwmuren, glas, dak) zat ik nog bijna 50% hoger. Maar nog meer isoleren/besparen zal lastig worden, vrees ik.
Kokend waterkraantje :P verbruikt hier +/- 35-40 kWh per maand, scheelt gas en water.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 17-07 14:21
quote:
Terpen Tijn schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:57:
[...]
Door een overstap-bonus 'gedwongen' lever ik helaas terug voor 7 cent.
7 cent is ongeveer het financiële break-even point tov verwarmen van lucht of water met COP 1 zoals in een quooker of kacheltje.
Afgezien van de financiele overweging is het toch dan nog groener om terug te leveren.
quote:
Ik vind het daarnaast moeilijk te overzien wat er met een kWh overschot gebeurt. Het zou kunnen dat door het terugleveren van mijn kWh'tjes ik net de allervieste kolencentrale brodeloos maak. Maar het kan ook zijn dat er dan 'toevallig' al zoveel zonne-kWh het net instromen, dat er nauwelijks nog iets afgeschakeld kan worden. Toch?
Het is nooit precies te bepalen wat er met je kWh die je teruglevert gebeurt maar aan de ene kant kunnen producenten hun productie en distributie plannen en aanpassen obv ervaringscijfers en weersvoorspellingen en aan de andere kant kunnen afnemers bepalen wanneer stroom duur of goedkoop is en dan hun gebruik daarop aanpassen. Je mag er daarom best vanuit gaan dat de kwh die je teruglevert ook vrijwel geheel bespaart wordt door lagere productie van producent of hogere afname van een gebruiker.
quote:
Thuis kan je de kWh's direct converteren en gas uitsparen, wat me ook behoorlijk groen lijkt.
Het is naar mijn mening echter vaak minder groen dan terugleveren.
Met name niet als je een overschot gebruikt voor direct verwarmen van water of lucht.
Als je elektriciteit uit je panelen in je elektrische auto laadt dan is het wel even groen als terugleveren.
Gebruik je de elektriciteit uit je panelen in een warmtepomp dan is zelf groener dan terugleveren.

Ik denk dat dit ongeveer de volgorde is qua groenheid als je elektriciteit uit je panelen inzet
  • Warmtepomp verwarmen ruimtes
  • Warmtepomp heet water
  • Ledverlichting/mechanische elektrische apparatuur
  • Elektrische auto/producten met batterijen/accu's
  • Spaarlampen
  • Stroom terugleveren aan net
  • Waterkoker/quooker
  • Inductiekoken
  • Elektrisch/keramisch koken
  • Elektrisch kacheltje
  • Elektrische boiler
  • Gloeilampen
(mede tov alternatieven zoals gebruik van gas benzine/diesel of netstroom)

Ik heb producten als de koelkast, wasmachine, droogtrommel, televisie, computer eruit gelaten omdat deze geen alternatieven hebben. Deze kun je in theorie allemaal zien als 'groener' dan terugleveren aan het net. Gebruik van energiezuinige varianten is dan wel het groenste natuurlijk

TWyk wijzigde deze reactie 03-05-2017 17:16 (7%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MdO82
quote:
Speedy-Andre schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:20:
[...]

Dus als de vaatwasser net draait en de boiler slaat aan dan gaat de vaatwasser uit? :+
Ik heb het liever andersom, laat de boiler maar ff wachten :>
Stekkers omdraaien ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
Zanzibar-1337 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 19:00:
Heb hier ook zo'n ding er tussen zitten, tussen de vaatwasser en de Grohe Red. Vaatwasser gaat zijn gang en de boiler schakelt af en toe uit wanneer de belasting te hoog is. Werkt perfect!
Hij kijkt dus naar het totaal, dan snap ik het want 1 apparaat blijft dan aan :)
Ik vraag dit omdat een broer met inductie wil beginnen en een vaatwasser op dezelfde groep heeft.
Echter heeft hij ook een boiler op een aparte groep, daar kan de kookplaat misschien beter bij als hij de boiler dan laat schakelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 17-07 14:21
quote:
Atomic2005 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:18:
4persoons huishouden. 2onder1kap 1993. Orginele dubbelglas. Gas alleen voor sww. Sporadisch in de winter de CV een keer aan. Rest op pelletkachel.

Verbruik mei 2017

Elec verbruik 231,02 kWh
Opgewekt PV 514,02 kWh
Gas 21,65 m3
Water 5,46 m3

Ytd 2017
Elec 1174,28
opgewekt 1641,28
gas 155,47
water 26
Houtpellets zijn ook verbruik.

Het is raar om een brandstof te vervangen voor een andere brandstof en deze dan niet meer te vermelden als verbruik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
(jarig!)
@Kasai
Houtstook is misschien wel fijn voor jou, maar niet voor je buren...

Je kan beter zonnepanelen installeren met een L/L of L/W warmtepomp.
Je hebt dus nu een "open" trekgat in je huis, waar alle warmte verloren gaat?
Het zal ook wel "bloedheet" zijn in de zomer, met enkel glas boven, geen spouwmuur isolatie en geen fatsoenlijke dakisolatie (waarschijnlijk)
(Mijn maandbedrag is slechts -47 euro per maand, krijg dus geld toe :z )

Edit: een maandbedrag zegt niks. Comfort is ook een dingetje... vandaar al die "duur"zame investeringen.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 10-06-2017 13:00 (41%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:49:
@Kasai
Houtstook is misschien wel fijn voor jou, maar niet voor je buren...
Je hebt dus nu een "open" trekgat in je huis, waar alle warmte verloren gaat?
Dat is te kort door de bocht, wat mij betreft. Een goed fik stoken (in een goede kachel) hoeft geen overlast voor de buurt te geven. Kwestie van snel de temperatuur flink laten stijgen. Dan verbrandt alles en is er nauwelijks geur of rook.

Geur en rook (al dan niet bij buren) zijn vooral een teken van slecht stoken (bv. te nat hout, verkeerd aangemaakt, te weinig zuurstof erbij, te open constructie waardoor er niet voldoende hitte onstaat, etc.). Met een goede kachel en goed stookgedrag is dat probleem van geur of rook er niet of nauwelijks.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
(jarig!)
@Atomic2005
Graag gedaan, en die spierpijn krijg je er ook gratis bij...
(en garantie tot de drempel)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 10-06-2017 20:52 (16%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
(jarig!)
1-persoonshuishouden, rijtjeshuis 1986, geen gasaansluiting, all-electric, 5 kW mitsubsidie, douchewtw, 7,25 kW doorstromer, Grohe red, inductie, PV op zuid en noord.

Juni 2017
verbruikt: 192 kWh
opgewekt: 765 kWh
gas: nvt

2017 YTD
verbruikt: 1549 kWh
opgewekt: 2806 kWh
gas: nvt

Niet helemaal eerlijk. Er draaien 3x SF-170S mee op mijn verbruiksmeter...dus verbruik ligt wat hoger. :>

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Aktueel jaarverbruik elektra ca. 2,5 MWh/a (3 pers., elektr. koken)

Zelfgemeten > 1 jaar (verbruiksgegevens per maand beschikbaar):

KOELING
Diepvries Bauknecht GK GKEA 245 (208 l): 150 kWh/a (in niet verwarmde! berging) bj. 2004
Koelkast Liebherr KTP 1740 (150 l): 88 kWh/a (keuken/eetkamer) bj. 2006
Totaal koeling: 233 kWh/a

Ter vergelijking: gemiddeld 610 kWh voor koeling volgens milieucentraal (geciteerd in "eigen huis" juli/augustus 2017)
Wat ik hier mis is de inhoud van de koelkast/vriezer en de gemiddelde leeftijd van de apparaten.

Op de 2de plaats staat bij milieucentraal de verlichting met 485 kWh
(mix van gloei-, halogeen-, spaar- en LED-lampen)

VERLICHTING
Bij mij is alles LED (ca. 25 stuks): Schatting <= 200 kWh/a

Helaas verbruikt mijn resterende electronica incl TV veel meer als milieucentraal aangeeft:
I.p.v. 615 kWh/a is dit bij mij ca. 1150 kWh/a!! (gemeten)
(electronica: TV/audio, 2 x NAS, 2 x PC, (opladers 3 tablets, 3 smartfoons), 2 x netwerkswitches, glasvezelmediaconverter, antenneversterker, router+telefooncentrale, 2 extra AP's, 10 x booster ventilatoren JAGA's, mechanische ventilatie, etc. pp.)
Gelukkig hebben we geen vaatvasser of wasdroger :+.

De rest is elektr. koken ca. 600 kWh/a,
hr-ketel incl. nieuwe A-labelpomp vloerverwarming: ca.170 kWh/a (schatting),
wasmachine ca. 150 kWh/a.

Wat ik wel erg vond in het verhaal van "eigen huis":
Een STB kan soms tot 30 W-40 W continu! verbruiken = 263 - 351 kWh/a!!
Mijn Amino STB (maar 8 W continu) staat daarom ook de hele tijd uit.

Mijn diepvries verbruikt minder dan 17 W gemiddeld.
en die doet dan ook nog iets nuttigs _/-\o_ .

Ik hoop de TV (55 W) bij gelegenheid door een exemplaar met < 40 W vermogen
te kunnen vervangen.

------------

VERWARMING/WARMWATER:
Vvrijstaand huis bj. 1984: 155 m² woonoppervlak (geschakeld via garage) @ 19 °C (2016/2017):

hr-ketel (bj. 12/2000): verwarming 710 m³ gas + sww 120 m³ gas = 830 m³ (0,26 m³/gew. graaddag)
Alles HR++ (warm edge), vloerisolatie, spouwmuurisolatie etc. = energielabel B (2015))

===========
Een L/W-warmtepomp zou in principe kunnen, maar het subsidiebeleid van de overheid
maakt dit niet interessant genoeg. Misschien als de gasprijs volgend jaar sterk omhoog gaat?

YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 16-07 12:10
Ik heb voor ons huishouden een dashboard (met Qlik Sense) gemaakt voor de financiën en energie. E.e.a. wordt gevuld middels een administratie database, slimme meter, raspberry pi en ordinair excel.

Juni 2017:
https://i.imgur.com/VtFY6Wl.png

2017 Cumulatief:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

1-persoonshuishouden, halfvrijstaand woonhuis (1996) 130 m2 / 400 m3, L/L warmtepomp, 2 elektraboilers, elektrische motor

Juni 2017
verbruikt: 185 kWh (waarvan 4 kWh voor de warmtepomp en 39 kWh voor de E motor)
opgewekt: 423 kWh
gas: 0,00 m3
water: 0,84 m3 (+ 0,10 m3 regenwater)
benzine: 38,5 liter (657 km met de auto)

Afgelopen 12 maanden
verbruikt: 2957 kWh (waarvan 1019 kWh voor de warmtepomp en 354 kWh voor de E motor)
opgewekt: 3169 kWh
gas: 6,15 m3
water: 10,89 m3 (+ 0,6 m3 regenwater)
benzine: 534 liter (8028 km met de auto, 1291 km met de motor)

Sinds 15 april ook een close-in elektraboiler voor de douche, dus sindsdien verbruik ik geen gas meer. Door slim schakelen gaat 43% van alle zonnestroom niet langs de hoofdmeter, omdat ik dit gelijk zelf verbruik (normaal gesproken zit dit misschien op de 25%). Alvast voorbereid op het afschaffen van de saldering. Voorschot elektriciteit + gas € 8,- in de maand

antonboonstra wijzigde deze reactie 10-07-2017 13:12 (16%)

• antonboonstra

antonboonstra

1-persoonshuishouden, halfvrijstaand woonhuis (1996) 130 m2 / 400 m3, L/L warmtepomp, 2 elektraboilers, elektrische motor

Juli 2017
verbruikt: 172 kWh (waarvan 2 kWh voor de warmtepomp en 38 kWh voor de E motor)
opgewekt: 419 kWh
water: 0,78 m3 (+ 0,20 m3 regenwater)
benzine: 36,0 liter (614 km met de auto)

Afgelopen 12 maanden
verbruikt: 2943 kWh (waarvan 1015 kWh voor de warmtepomp en 344 kWh voor de E motor)
opgewekt: 3233 kWh
gas: 5,3 m3
water: 10,65 m3 (+ 0,8 m3 regenwater)
benzine: 535 liter (7920 km met de auto, 1444 km met de motor)

Sinds 15 april ook een close-in elektraboiler voor de douche, dus sindsdien verbruik ik geen gas meer. Door slim schakelen gaat 42% van alle zonnestroom niet langs de hoofdmeter, omdat ik dit gelijk zelf verbruik (normaal gesproken zit dit misschien op de 25%). Alvast voorbereid op het afschaffen van de saldering. Voorschot elektriciteit + gas € 8,- in de maand

• Burgerman
  • Niet online
Dank voor het delen @Gecko123! Lekker praktisch.

'k Zal mijn vorderingen ook eens delen. Ook omdat ik bij het besparen veel heb gehad aan Tweakers. Rond 2015 zat ons jaarverbruik op 4.000 kWh en 2.000 m3 gas. Dat met een huishouden van twee volwassenen en twee kinderen, in een hoekhuis uit 1978 van circa 160 m2. We betaalden toen € 180 per maand.

De afgelopen twee jaar heb ik heel wat dingen aangepast. En dat begint nu merkbaar te worden, de maandlasten zijn gedaald naar circa € 60 per maand, dat is een derde! En dat terwijl er twee extra mensen in huis zijn bijgekomen op de bovenste verdieping (inclusief extra koelkast en inductieplaat).

*O*

Besparingen stroomverbruik
Het stroomverbruik is gedaald van 4.000 kWh per jaar naar circa 3.400 kWh, Dat is een besparing van 15% én het ongedaan maken van de extra stroomconsumptie van twee personen.

Daarbij zijn er zonnepanelen bij gekomen met een totaalvermogen van 4.200 Wattpiek (15 x 280 Wp). Vanwege de oost-west-ligging was ons voorspeld dat dat 3.600 kWh per jaar zou opleveren, maar dat blijkt mee te vallen. We stevenen af op een jaaropbrengst van 4.000 kWh (rendement 97% i.p.v. de voorspelde 85%). Dat betekent dat we leverancier van stroom zijn geworden met 600 kWh.

Welke maatregelen hebben hieraan bijgedragen?
  1. Nagenoeg alle lampen zijn vervangen door LED-lampen. Hier en daar heb ik dimmers vervangen door eenvoudige aan/uit-knoppen om flikkering te voorkomen.
  2. De oude koelkast en vriezer in de keuken zijn vervangen door een nieuwe, zuinige koelvriescombi.
  3. Een koelvriescombi in de schuur is vervangen door een zuiniger koelvriescombi van Marktplaats.
  4. De stroommeter is vervangen door een slimme meter, ik heb daar ook een Youless bij aangeschaft om (in combinatie met Enelogic) beter zicht te krijgen op het energieverbruik.
  5. Daarnaast heb ik van alle apparatuur in huis het sluipverbruik gemeten met een energiemeter. Dat bracht me op het spoor van nieuwe besparingen.
  6. Klokje en verlichting van de magnetron is nu uitgeschakeld.
  7. De tuinverlichting is vervangen door LED-lampen (zes lampen). Besparing: 50 watt als het aan staat.
  8. De meestgebruikte PC's zijn vervangen door Chromeboxen met Windows 10 erop. Besparing: circa 130 watt als beiden aan staan.
  9. Veel apparatuur met sluipverbruik is achter een geautomatiseerde schakelaar gekomen, zodat het uit staat als het uit kan. Dit met hulp van KlikAanKlikUit (KaKu) en een ICS-1000 van Marktplaats. Zo staan de TV-hoek (met versterker, Wii, TV en Sonos) vaak uit en idem dito met alle opladers. Bijkomend voordeel van KaKu is dat bij vakanties allerlei lampen automagisch aan en uit gaan.
  10. Alle internetapparatuur is vervangen door zuiniger versies. De Experiabox is vervangen door een Fritz!Box 7360. En twee routers (Asus en D-link) die als wifi AP's dienden, zijn vervangen door Ubiquiti AP's. Besparing: 125 kWh per jaar en terugverdiend in 3 jaar tijd. En betere wifi als bonus! Daarbij mis ik de 5 gHz niet.
  11. De vijverpomp van tientallen watts is vervangen door een zuiniger exemplaar van 7 watt.
  12. Computermonitoren van voor 2014 zijn vervangen door zuiniger LED-exemplaren van Marktplaats.
  13. Een oude stereotoren met hoog sluipverbruik in het schuurtje is naar de vuilstort gebracht.
  14. Het sluipverbruik is met al deze maatregelen teruggebracht van 120 watt continu naar 70 watt. Alleen dat scheelt al zo'n 300 tot 400 kWh per jaar.
Besparingen gasverbruik
Het gasverbruik is gedaald van circa 2.000 m3 naar minder dan 1.000 m3 (naar verwachting). Dat is een besparing van zeker 50 procent!

d:)b

Hier waren wel wat duurdere ingrepen voor nodig:
  1. De spouwmuur is geïsoleerd met SupaFil van Knauf. Kosten waren circa € 1.250,-.
  2. De vloer is geïsoleerd met EPS-vlokken. Kosten waren circa € 1.200,-. (Hier merken we overigens niet zoveel van...hadden we wellicht beter anders kunnen doen.)
  3. Het dubbelglas in de keuken en woonkamer is vervangen door HR++ glas. Kosten circa € 1.600,-.
  4. De oude CV-ketel (HR) was al vrij oud (14 jaar) en is preventief vervangen door een een zuinige Nefit Trendline II. Was circa € 1.700,-. Dat draagt ook bij aan minder stroomverbruik.
  5. Het dak is geïsoleerd met 10 cm steenwol, dat was ingrijpend (qua gedoe) en kostte circa € 2.500,-.
  6. Toen we geveldelen moesten vervangen is daar wat extra isolatie (steenwol) achter gegaan.
  7. Alle tochtstrips zijn vervangen (of aangebracht als ze er nog niet waren).
  8. Het kozijn en glas in een dakkapel is vervangen door HR++ glas. En wat extra isolatie in het plafond. Dat was ook € 2.500,- maar sowieso onvermijdelijk vanwege een rot raamkozijn.
  9. Last but not least, we hebben een erg efficiënte speksteenkachel (een Altech Eclips, stookt op hout) aangeschaft. Dat was circa € 2.500,- inclusief installatie en bespaart ons veel gas.
Vervolgstappen
Komende winter wil ik nog wat aan CV-tuning doen: de verwarmingsplaten in de woonkamer en op de bovenste verdieping waterzijdig inregelen. Op de slaapverdieping heeft dat geen zin, want daar staat de verwarming altijd uit.

Het enige wat ik verder kan bedenken, is om een lucht/lucht-warmtepomp (airconditioning) aan te schaffen, om nog zo'n circa 500 m3 gas te besparen qua verwarming. De overige 500 m3 gas zijn voor warmwaterverbruik en koken...en het lijkt me te ingrijpend (douche slopen enzo) om dat te veranderen.

Conclusie
We hebben onze energiekosten in twee jaar met tweederde teruggebracht. Daarnaast is energie besparen een sport geworden, 'k heb er lol in gekregen. Het heeft heel wat gekost, maar is op de lange termijn toch leuk voor de portemonnee. Het levert veel meer op als een spaarrekening. En het is goed voor het milieu bovendien.

Feedback is welkom!

Burgerman wijzigde deze reactie 18-08-2017 09:44 (16%)

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 06:49
@Burgerman mooie uiteenzetting. Maar ik mis een ding:
Je bespaard flink op gas, maar wat ben je aan kosten kwijt aan hout als vervanging? want dat is toch ook energie die je moet inkopen.

@Gecko123
Wassen kan ook prima op 30 graden, mits het geen keuken/handdoeken zijn. Weet alleen niet wat dat zou schelen. Wij moesten laatst een nieuwe droger. Van een gewone naar een warmtepomp gegaan. Dat verdienden wij in 3 jaar al terug 8)7

• waah
Droogmolen is het goedkoopst natuurlijk. Onze droger was wat ouder (en defect). En de nieuwe kostte 399 voor een A++ warmtepompdroger.

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 17-07 14:09

Wailing_Banshee

You're Next

@Burgerman dat sluipverbruik van jou kunnen wij alleen maar van dromen. Wij zijn nu eenmaal grootverbruikers en ik heb me erbij neergelegd dat ik gewoon meer moet betalen als ik mijn comfort wil houden (die vrieskist gaat de deur niet uit, alleen die tweede koel/vries moet nog eens vervangen worden door een tafelmodel vrieskast, de server blijft ook 24/7 aan, en de mediacenter pc gaat ook zeker de deur niet uit en gaat absoluut niet uit, want die moet ook op kunnen blijven nemen). En qua totaal verbruik (wij zitten op zo'n 12kWh/d), we zijn geen van beide bereid onze game pc de deur uit te doen :p (net zelfs een nieuwe monitor erbij gekocht)

Maar wij hebben dan wel geen droogtrommel (nooit gehad ook niet).

Qua gas zijn we wel aan het dalen, maar dat zou ook kunnen komen omdat we al een tijdje geen koude winter meer hebben gehad (het gros van ons gasverbruik is verwarming, in de zomer gebruiken we zo'n 0,4m3 per dag (alleen warm water voor douchen en wat koken, terwijl dit over het jaar gemiddeld iets meer dan 5m3 per dag is)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• waah
@Burgerman kom ik aan met 220 watt aan gemiddeld sluipverbruik -_-

Binnenkort maar weer eens met de electra-meter door het huis heen. sowieso wel benieuwd naar het daadwerkelijke verbruik van sommige apparaten......

Ga sowieso eens kijken naar de WIFI en wat dat aan stroom kost. Misschien dat ik daar nog op kan "besparen" op lange termijn.

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
@Burgerman Goeie uitleg. Veel overlap met wat ik heb gedaan maar je pikt ook wel weer ideetjes op :)
Vraag: sluipverbruik 70W. Wat meet je daaronder? Is dat alles wat continu aan staat, inclusief koelen etc.? Of is dat het laagste punt wat je op een dag tegen komt (dus als je koeling/vriezer ook even niet draait). Met name die modulerende apparaten vind ik wel lastig te monitoren wat ze nu gemiddeld echt verbruiken, daar moet ik nog eens beter meten.

Het laagste punt gedurende de nacht is bij ons ongeveer 85W. De modulatie komt (neem ik toch aan) door de koelkast en vriezer (2 losse apparaten).

mddd wijzigde deze reactie 18-08-2017 09:12 (26%)

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@mddd ik heb een tijdje geleden eens opgezocht wat nou de definitie is van sluipverbruik. En degene die ik het meest logisch vond heb ik gebruikt. En dat is het laagste verbruik tussen 2:00 en 5:00. En die zit bij ons zo rond de 230W. Dus de pieken van de vriezer/koelkasten zijn dan niet meegeteld, maar wel alle laders/wekkers/pc/routers/etc die continue hetzelfde vragen. En dan nog zie ik een variatie tussen de 220W en 250W...

(150W daarvan zijn de diverse computer gerelateerde apparaten die 24/7 aan staan, zoals de server, NAS, router, etc).

@Burgerman die Experiabox die vreet dan echt veel! Wij hebben op de slaapkamer een humax, tv en venz media player hangen op 1 stekker. En die gebruiken (bij geen gebruik) samen iets meer dan 1W... Zelfs de tv in de woonkamer (tv + Windows 8 Media Center PC) gebruiken bij geen gebruik maar iets meer dan 5W...

@Sircuri In mijn beleving is sluipverbruik verbruik wat altijd gebruikt wordt. 24/7. Dus als je een oude koelkast hebt, heeft die mogelijk een sluipverbruik van 10W (omdat er altijd iets draait) en pieken als hij aanslaat.

Wailing_Banshee wijzigde deze reactie 18-08-2017 10:13 (11%)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• DigiK-oz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17-07 14:54
quote:
The Executer schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:18:

Ik vindt het erg vreemd dat ik op sommige dagen overdag geen verbruik heb volgens de meter (zou kunnen, als de waarde de dag ervoor net versprongen is) en vervolgens 's nachts dik verbruik terwijl het dan een stuk lager zou moeten zijn doordat aquariums geen verlichting draaien en er geen wasmachine/droger aanstaat. Vaatwasser staat 1 keer in de 2 a 3 nachten aan, dus ook niet elke nacht.
Weekend? >:) (=24 uur per dag laag)

PV : 1500wp SSW 35°, 2500wp NNE 23° PVoutput

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
quote:
Burgerman schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:33:
Je zegt dat je veel overlap hebt qua aanpak. Wat is jouw besparing geweest afgelopen jaren?
Ik ben pas aan het meten sinds vorige zomer, toen ik zonnepanelen kreeg. Sommige dingen (verlichting naar led) deed ik al rond die tijd dus echt verschil meten is lastig. Ik bedoelde met de aanpak vooral dat ik in hetzelfde proces zit als jij: meten, standby aanpakken, zuinigere versies van apparaten.

Concreet hebben wij nu echt bijna alle lampen om naar led (moet nog eens een checkrondje maken).

Droger vervangen door een warmtepomp model. Scheelt flink, omdat wij hem vaak gebruiken. Alleen voor handdoeken, theedoeken e.d. maar met kleine kinderen heb je toch flink wat doeken ook voor verschonen, afdrogen etc.

NAS/server/netwerk spul zuiniger maken is ook een punt van aandacht, maar ook lastig vind ik. NAS en server gaan op slaapstand (maar verbruikt dan toch nog wel iets). De router, switches, access points zijn lastiger. Alles geheel uit wil ik ook weer niet, want ik ben 's nachts ook wel eens wakker en de logging van verbruik e.d. wil ik natuurlijk juist wel laten doorlopen.
quote:
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:10:
@mddd ik heb een tijdje geleden eens opgezocht wat nou de definitie is van sluipverbruik. En degene die ik het meest logisch vond heb ik gebruikt. En dat is het laagste verbruik tussen 2:00 en 5:00. En die zit bij ons zo rond de 230W. Dus de pieken van de vriezer/koelkasten zijn dan niet meegeteld, maar wel alle laders/wekkers/pc/routers/etc die continue hetzelfde vragen. En dan nog zie ik een variatie tussen de 220W en 250W...
Ja het is lastig te definiëren. Zelf zie ik het meer als "alles wat continu aanstaat of je er nu bent of niet". Dus ook de koelkasten e.d. Als ik op die manier kijk, dan zie ik in een nacht waar ik geen vaatwasser of wasmachine/droger aan heb, een verbruik tussen 0:00 en 6:00 van ongeveer 0,8 kWh. Dus een gemiddeld idle verbruik van 135W.

(Vergelijk dat met het laagste punt van ca 85W. Het verschil zit hem in de koelkast en vriezer die moduleren. Die gebruiken dus per dag ongeveer 24h * (135W - 85W) = 1.2 kWh. Ik hoop daar met onze aankomende nieuwe koelkast een stuk vanaf te halen!)

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Gecko123 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:25:
[...]

Jup. Mijn DS214play (2 schijven) gebruikt volgens de specificaties (niet zelf gemeten) Aan 30w, Slaapstand 7w, Uit 0w.

Van aan naar slaapstand scheelt 23w continue is 201 kWh/jr
Dat gaat alleen niet werken als je surveilance station gebruikt. ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
(jarig!)
@Wailing_Banshee
Ik heb mijn 2-bay nas ook even gemeten en kom op 9.9 watt - 16 watt als die wakker is. (gaat niet in slaapstand, want domoticz)
Syno 716+II met 1x SSD 1TB

Edit: ik zal hem eens wat langer meten. (fibaro tussenstekker)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 21-08-2017 11:31 (35%)

• UUDIBUUDI
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online
Rijtjeshuis uit 1987, 120m2, Intergas 28/24 ketel. 3 personen. Beneden dubbelglas/hr++, 1e verdieping enkelglas, zolder dubbelglas. Tochtstrips, radiatorfolie, cv-leiding isolatie (grotendeels). Meestal iemand thuis. Tijdens het stookseizoen staat de thermostaat op 20, nachtverlaging naar 18. Verlichting is grotendeels led/spaarlamp. Sluipverbruikers veelal achter een schakelaar. A+++ wasmachine (2017/04), A++ warmtepompdroger (2017/04), vaatwasser en koelvriescombi uit 2010. Dagelijks douchen, 10 minuten (iets langer als de kleine meedoet).

We gebruiken regelmatig de oven en de actifry. De vaatwasser draait meestal om de dag (zolang we geen bezoek krijgen, lukt dat wel). Wasdroger gebruiken we alleen voor 60-graden was (handdoeken, sokken, ondergoed). En voor nachtelijke noodgevallen :-).

Changelog:
2015/09: start uitlezen slimme meter
2015/11: vanaf nu meestal iemand thuis.
2016/02: player 3 has entered the game
2016/03 .. 2016/06: G4 ledjes aanrecht+afzuigkap, diverse leds sfeerverlichting woonkamer
2016/11: droger buiten gebruik (kat had erin gepist, was niet meer te redden (had ook geen restwaarde overigens))
2016/12: aquarium de deur uit (-250kWh/jaar)
2017/03: knutselwerk aan cv leiding (met dank aan GoT) om flow te verbeteren
2017/04: wasmachine (5kg uit 2008 naar nieuwe 8kg A+++) en droger (el-cheapo luchtdroger uit 2006 @ 3,5-4kWh/run --> nieuwe A++ warmtepomp) vervangen. Samen plm. 400kWh/jaar (geschat)
2017/08: open vliering doorgetrokken (was: 2 slaapkamers op zolder (puntdak) met daarboven een open vliering, boven de trap was de boel nog open). 18mm underlayment, kieren dichtgekit
2017/08: Telfort ipv Ziggo (Modem van 11W naar 6W. Geen extra always-on wifi router meer nodig, bespaart nog eens 5W, dus -10W =~ -90kWh. TV nu via Knippr, dus ook geen STB meer nodig).

Planning:
2017:
- enkelglas 1e verdieping vervangen (5m2) door hr++.
- laatste loodjes qua isolatie en LED-vervanging
- zonnepanelen voorzijde (ZZO), ruimte voor 8 a 10 panelen schaduwvrij, 2400 a 3000Wp =~2200 a 2700kWh
2018:
- dakbedekking dakkapel laten vervangen en gelijk extra isolatie laten toevoegen
- quooker (of variant daarop) aanschaffen (maybe, maybe not)
- douche WTW (indien die in de trapkoof terecht kan)
Ooit:
- mechanische afzuiging vervangen/upgraden naar WTW.
- zonnepanelen op NNW (schaduwvrij passen er 8)

Interpretatie van grafiekjes: paars en blauw niet bij elkaar optellen! Paars is de reductie t.o.v. het jaar daarvoor.

Stroomverbruik in 2016 was ongeveer gelijk aan 2015. Gas is omhoog gegaan wegens gezinsuitbreiding (iets van 150-200m3 extra). Electra in 2017 daalt waarschijnlijk tot onder de 1800kWh. In 2018 heul heul misschien naar de 1600kWh: de verbeteringen gedaan in de loop van 2017 helpen in 2018 vanaf de eerste maand mee, plus minder thuiswerken. Quooker niet meegerekend uiteraard O-) .

De wasmachine is een verrassing: 60% meer inhoud en het ding verbruikt voor een wasje (zij het 40 of 60 graden) haast nog minder dan de vorige (welke ik, voor zijn tijd, redelijk zuinig achtte). De wasdroger tikt ook hard aan, ook al is het maar iets meer dan 1x per week.

Het afdichten van de vliering gaat wel wat opleveren: 16m2 schuin dak en een lap beton/baksteen van de schoorsteen die niet meer direct worden verwarmd door de binnenlucht. Isoleren is natuurlijk beter, maar de vliering kost nu inclusief verf ongeveer 250 euro aan materiaal en levert ook nog eens extra ruimte op (en het ziet er eindelijk eens netjes uit). Ook al stoken we alleen in de woonkamer en in de babykamer (thermostaatkraan op 17), de warmte vertrekt en-masse via de hal+trap naar de zolder. Het is daar in de winter best fris, een besparing van 50m3 gas op jaarbasis lijkt me wel het minimum.

Het enkelglas op de 1e verdieping gaan we ook vervangen. Dit zal een stuk meer besparen dan de vliering afdichten (kost ook ietsje meer). Isolatie van de bestaande dakkapel voorkomt dat we er wegbranden in de zomer en houdt de ergste kou buiten in de winter (het is nu een werkkamer).

Zonnepanelen: tot 2023 moeten we met salderen en 2200-2700kWh aardig rond kunnen komen. Financieel is dat iig optimaal, tegen die tijd zijn panelen naar verwachting weer goedkoper en kunnen we dan wel zien of we de achterkant van het huis ook volgooien. Wel alvast de omvormer zo kiezen dat 'ie over 5 jaar kan blijven hangen.

Douche WTW: langs de trap loopt een koof met alle leidingen, als daar een douche-WTW in te proppen valt dan is dat mooi. Ik ga de douche er niet voor open breken. De koof moet voor de quooker toch nog een keer open (om de warmwaterleiding naar de keuken af te doppen), dus kan dan mooi bekijken wat er mogelijk is. Het zal nog even puzzelen worden om te bekijken hoe dat met de huidige cv combineert. Huidige douchekop is redelijk (geen waterval, maar ook geen spaarkop met pis-straaltje) en hangt aan een thermostaatkraan.

• UUDIBUUDI
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online
Onderstaande excelfile gebruikte ik om het overzicht te krijgen. Niet helemaal up-to-date (heb het even opgeschoond en wat voorbeelden erin gezet), maar het idee is hopenlijk duidelijk, grijze velden zijn in te vullen.

Het verbruik kan erin op allerlei manieren, dat maakt het makkelijk om even wat stelposten erin te gooien op basis van b.v. leefgewoontes. Was voor mij de manier om met een energy logger 4000 en de slimme meter de boel in kaart te brengen en aan te vullen met stelposten.

"Overig verbruik" wordt uitgerekend op basis van het ingevulde verwachte jaarverbruik minus de som van bovenstaande lijst. De post is wel groot, maar dingen als oven, stofzuiger, magnetron, strijkijzer of waterkoker gebruiken we toch alleen als we het nodig hebben en gaan we niet prematuur vervangen, zelf al zijn ze iets onzuiniger in het verbruik.

Edit: dropbox linkje

UUDIBUUDI wijzigde deze reactie 25-08-2017 13:46 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Mijn verbruik

September 2017
verbruikt: 181 kWh (waarvan 16 kWh voor de warmtepomp en 33 kWh voor de E motor)
opgewekt: 288 kWh
water: 0,73 m3 (+ 0,28 m3 regenwater)
benzine: 24,7 liter (433 km met de auto)

Afgelopen 12 maanden
verbruikt: 2928 kWh (waarvan 1026 kWh voor de warmtepomp en 305 kWh voor de E motor)
opgewekt: 3.284 kWh
gas: 4,19 m3
water: 10,33 m3 (+ 1,24 m3 regenwater)
benzine: 539 liter (8063 km met de auto, 1358 km met de motor)

Sinds 15 april ook een close-in elektraboiler voor de douche, dus sindsdien verbruik ik geen gas meer. Door slim schakelen komt 45,7% van mijn verbruik rechtstreeks vanaf de zonnepanelen en lever ik 'slechts' 58,4% van de zonnestroom terug aan het net (normaal gesproken zit dit misschien op de 75%). Alvast voorbereid op het afschaffen van de saldering. Voorschot elektriciteit + gas € 8,- in de maand

• Bl4ckviper
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 07:06

Bl4ckviper

BlaBlaBla

3-persoonshouden, vrijstaand huis uit 1989, sinds deze maand all electric (nog een gashaard maar deze is niet gebruikt)
Oktober 2017

Bruto afgenomen: 663 kWh
Bruto opgewekt pv: 436 kWh
Teruglevering pv: 277 kWh
Netto afgenomen: 386 kWh
Netto verbruik: 545 kWh
Gas: 0 m3

Be fast .... Be furious....

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21:45

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
PcDealer schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:30:
Verschil:
7 kg katoen kastdroog 1.000 toeren van 3,92 kWh, 607 kWh per jaar
8 kg katoen kastdroog 1.000 toeren van 1,99 kWh, 235 kWh per jaar
Daar wordt je vrolijk :Y van !

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• waah
quote:
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:36:
[...]

Wij doen het juist wel. Met name voor de badkamer (vloerverwarming pomp blijft wel uit). En in ons geval (met name op koudere winterweken) scheelt het veel stoken, omdat je twee keer per dag warmte in het huis pompt. Nu staat hij 's morgens maar op 19 graden en gaat hij 's avonds naar 20 graden. Als we hem 's morgens niet aan zouden hebben, zou hij uiteindelijk meer tijd nodig hebben om het 's middags warm te krijgen (dus meer dan dat hij 's morgens nodig heeft). (wij hebben geen "slimme" thermostaat, wel een slimme thermostaat, oftewel, hij is niet verbonden met wat voor een netwerk dan ook, alleen aan de ketel, maar leert wel, dus hij kan berekenen wanneer hij aan moet gaan om het op een bepaald moment een bepaalde temperatuur te laten zijn)
maar je stookt dus wel 2x. En dat maakt het per definitie duurder volgens mij.

Ja het klopt dat die verder moet stoken als je maar 1x per dag stookt. Maar nu doe je dat in 2 stappen dat opstoken, met verlies overdag wanneer je er niet bent.

zie ook:
Gas besparen door middel van CV tuning

waah wijzigde deze reactie 03-11-2017 10:46 (3%)

• MdO82
quote:
PcDealer schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:51:
[...]

Ik schrik van het gas, maar goed ik heb een zonneboiler. (en een kleinere tussenwoning)
Volgens Nibud is 2.430 m3 normaal :)
Ik vind het ook veel verbruik, maar komt ook dat wij zelf door een grote schuifpui op het zuiden afgelopen jaar op 599m3 zaten.

Als ik dan zie dat familie rond de 1500 - 1700 zit dan denk ik van tjonge wat een verbruik, maar niet elk huis is hetzelfde :)

Wellicht dat ik dit jaar onder de 500m3 kom :*)

2250 WP Zuid PVoutput

• Tutti-frutti
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Tussenwoning uit 1971, 385 m³.
magere dakisolatie (origineel)
spouwmuur denk eind '80/begin '90 met glaswolvlokken
vloerisolatie 12cm pirplaten. Deels oud dubbelglas, deels HR++ glas.
Vloerverwarming BG, rads op verdiepingen.
Remeha Tzerra CW4
geen zonnepanelen/warmtepomp

2 volwassenen, 1 kleine van 1-2 jaar.

Afgelopen jaar (16 okt 2016 - 16 okt 2017)

847,15 m3 gas
1650 Kwh

Niet verkeerd volgens mij :)

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Van 't weekend heb ik de standen ingestuurd voor de jaarafrekening: 1781kWh en 571m3, in een jaren 30 rijtjes woning (2 personen), vorig jaar was het 2248kWh en 677m3.

* Raven denkt aan een jaar of 6-7 terug, toen het verbruik nog boven de 3000kWh en 1500m3 lag :o

Eens kijken of het volgend jaar nog lager kan :P

Overigens is er op dubbele beglazing in de woonkamer na nergens iets qua isolatie. Wel 42½m aan tochtstrips. De ketel is sinds een paar jaar geen Agpo Econforte HMC23 meer maar een ATAG A244EC.

Raven wijzigde deze reactie 06-11-2017 11:26 (22%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Zie daar geen enkele met vriesvak tussen staan...

@OgWok of ze worden zo duur dat je dat van z'n levensdagen er niet uit krijgt...

• jsaturnus
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 02-07 17:33
quote:
PcDealer schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:42:
[...]

Hoe doe je dat? Regelaar met voetventielen verbonden of zo?
De radiatoren hebben een kloktermostaat. Die zijn voor een euro of 8 te heb op ebay ( https://www.ebay.de/itm/e...27018?hash=item2cb89c874a ) Ik heb de uitvoering zonder bluetooth.
In de afvoer van de radiator zit dan nog een debietregelaar, zodat je de installatie qua water kunt regelen.

In ruimtes waar ik vloerverwarming heb gelegd (nu slaapkamer en badkamer) hangt een "normale" thermostaat, die een ventiel op de verdeler stuurt. Het ventiel zit aan de koude kant, aan de warme kant zit een ventiel waarmee het debiet van de kring ingesteld kan worden. Die ventielen zijn een euro of drie, qua thermostaat zijn de mogelijkheden eindeloos.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16-07 23:33
3 kamer appartement van 75m² uit 1990 met 2 personen.

Maand oktober
41 kWh dag
58 kWh nacht
1 m³ gas

Jaar 1 November 2016 - 1 November 2017
338 kWh dag
578 nacht
176 m³ gas

Remeha Tzerra CW3 2015
A+++ koelkast en vrieskast
4 pits keramische kookplaat
Magnetron + Airfryer
A+++ wasmachine
Audio en Videoset (120W) gemiddeld.
Alle verlichting is LED.
En alles uit bij geen gebruik.

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• HereIsTom
quote:
PcDealer schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:05:
[...]
Gaat dat nog uit een dag- en nachttarief? De uren worden steeds korter zie ik. En ik ben daar ook zelf te lui voor om daar op te letten :p

[...]

CV ook?
Wat bedoel je met CV ook?
Edit: Je bedoelt denk ik CV uit, nee die blijf, net als de koelkast en vriezer, altijd aan.
De Remeha Tzerra is overigens niet alleen zuinig in gasverbruik, maar ook met stroomverbruik!
Wel heb ik de warmwatertap functie uit staan, dat scheelt weer tientalen kuubs gas en maar 15sec langer wachten op warm water.

Dag en nacht tarief levert me nog net enkele tientjes per jaar op, in het weekend en na 23:00 wassen en alles opladen.

HereIsTom wijzigde deze reactie 08-11-2017 22:54 (26%)

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• petervandenberg
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 17-07 19:22
@jsaturnus Een vergelijkbaar iets is https://energiemanageronline.nl/, deze gebruik ik naast mindergas.nl, hierin kun je naast gas en electra, ook je water en bv je zonnepanelen in bij houden.

• Mooijekind
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17-07 16:21

Mooijekind

Manager Product Content
quote:
PcDealer schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:42:
[...]

Klopt! Hierbij een nieuwe filtering, maar zelfs dan zitten er modellen tussen zonder vriesvak... @mooijekind11
Sorry voor de trage reactie,
De filtering zou nu goed moeten zijn , 3*** vriesvak , tafelmodel en onder 100kWh

• HereIsTom
quote:
ImmortalSoul schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:18:
Energieverbruik is zo te zien vrij stabiel. Midden in de nacht verbruik ik 76W, waarvan 37W toe te wijden is aan mijn NAS die 24/7 aanstaat. 7W aan een TV meubel, dan nog wat opladers/PI's/routers/koelkast en een CV ketel.
Das best veel, alleen je NAS is al 342kWh per jaar en je sluipverbruik dus 665kWh

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
HereIsTom schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 01:19:
[...]

Das best veel, alleen je NAS is al 342kWh per jaar en je sluipverbruik dus 665kWh
@ImmortalSoul De NAS beheersoftware kan meestal wel voor energiebesparing geconfigureerd worden
door o.a. minimaal de HD's te stoppen en vervolgens vaak de NAS zelf in "deep sleep" te brengen
of helemaal uit te zetten (en via WOL op te starten/wakker te laten worden).
Hiermee reduceer ik het opgenomen vermogen van mijn 2 Synology NAS in stappen van ca. 2 x 16 W (idle)
tot ca. 2 x 2,5 W nachts - het duurt dan natuurlijk ca. 2-3 minuten voordat alles weer online is.
YMMV

@HereIsTom 324 kWh/a (niet 342 kWh/a)

dunklefaser wijzigde deze reactie 11-11-2017 13:08 (4%)
Reden: getallendraaier

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:29
Vrijstaand huis uit 1979 met 740m3 inhoud en 205m2 woonoppervlak.

Beneden convectorputten en een radiator. Boven overal radiatoren. Beneden HR glas en boven HR++.

Oktober 2017: 214kWh - 71m3 gas.

Best fors maar ben niet ontevreden. Zijn met 4 personen en mijn vriendin werkt maar 2 dagen dus 5 dagen per week de verwarming de hele dag op 21C en dagelijks wasmachine en droger aan.

Huis koelt tussen 21:00-07:00 af van 21C naar 18C.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• HereIsTom
quote:
Rol-Co schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:48:
[...]

Mooi :)
Gas mag van mij 10,- per m3 worden, dat heb ik toch niet. Stroom komt van eigen dak.
Owh.. ja dan heb je het goed voor elkaar, zonder gas kan hier helaas niet of het gaat heel veel kosten, dus niet rendabel en ook zonnepanelen kan helaas niet :(
Vandaar maar bezuinigen zover het kan.

• HereIsTom
quote:
Cerebral schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:24:
Met Enelogic heb ik inzicht gekregen en ben daar toch behoorlijk van geschrokken.

Maandag, sportdag. Dus in de ochtend douchen, naar werk, rond 18:30 thuis en eten voorbereid (elektrisch) en daarna weer weg. De hele dag de thermostaat op 15 graden.

[afbeelding]
Alleen stroom:
[afbeelding]

Dinsdag, thuisdag. In de ochtend douchen, naar werk, rond 18:30 thuis en eten voorbereid (elektrisch) en thuisgebleven. Beetje TV gekeken, beetje op de laptop. Tussen 18:30 en 23:00 de thermostaat op 19 graden, daarbuiten op 15 graden.

[afbeelding]
Alleen stroom:
[afbeelding]

Ofwel: €1,86 om het 24 uur lang op 15 graden te houden met een buitentemperatuur van gemiddeld 8 graden. Appartement met energieklasse B, bouwjaar 2000, 80m2. Wel veel ramen, buren die weinig stoken en geen gedeelde muren.

De CV ketel is een Vaillant uit het jaar 2000 zonder modulatie.
Weet je zeker dat het gasverbruik van de verwarming komt?
Vaak zit er een boiler in de CV om het tapwater warm te houden, bij oudere ketels kun je die niet uitzetten, hadden wij ook en die verbruikte ook zoveel gas per dag.
Nu met de nieuwe Remeha Tzera Plus hebben we de tapwaterfunctie uit en het verbruik is met ruim 1m3 per dag afgenomen!

• MdO82
quote:
EOSfoto schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:18:
Laat ik even beginnen om even een korte introductie over onze situatie te geven, voordat ik mijn eerste vragen ga stellen:
We hebben een 2-persoonshuishouden en wonen in een 2-onder-1 kap. Ons historisch gasverbruik zit zo rond de 1700m3 en elektriciteit op ongeveer 2700 Kwh.
Hoewel ik lang sceptisch ben geweest, heb ik uiteindelijk toch besloten om 12 panelen te laten leggen met een verwachte jaaropbrengst van ongeveer 3000 Kwh.

De opbrengst van de zonnepanelen monitor ik nu nog met de app van de leverancier (SolarEdge) en sinds vandaag heb ik een Slimme Meter.

Ik zou graag mijn energieverbruik en de opbrengst van de zonnepanelen willen monitoren en de gegevens zelf opslaan en live willen bekijken.
Eerlijk gezegd heb ik weinig kaas gegeten van programmeren en nog minder van solderen, maar zoek toch naar de bovengenoemde oplossing.

De kant-en-klare oplossingen die ik tot nu heb kunnen vinden, zijn allemaal verbonden aan abonnementen bij commerciële partijen. Buiten het feit dat ik liever niet heb dat ik de gegevens met die partijen deel, zie ik de kosten die daaraan (duurzaam) verbonden zitten, ook niet zitten. De theoretische besparingen die ik daarmee zou kunnen behalen, gaan dan vaak op aan de kosten van een jaarabonnement (+ 300m3 gas/jaar of 1000 Kwh) bij zo'n dienst. 8)7

Natuurlijk zitten er ook kosten aan het monitoren als je het zelf doet, maar het grote voordeel is dat dan -behalve mijn netbeheerder- niemand beschikt over de gegevens van mij, dus dat het geld mag kosten staat vast, maar ik zoek natuurlijk de oplossing die de beste prijs-kwaliteit geeft.

Wie kan mij een hint geven of eventueel naar een link die mij verder kan helpen?
Lees dit topic eens op je gemak :)

Slimme meter uitlezen via P1-poort

En

[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

MdO82 wijzigde deze reactie 01-12-2017 17:39 (3%)

2250 WP Zuid PVoutput

• MdO82
quote:
AUijtdehaag schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:26:

Aanstaande vrijdag overstap naar 3-fase, en 3-fase doorstromer (en 3-fase omvormer)
en "slimme" meter helaas. (volgens de folder ga ik met die slimme meter energie besparen :+ :9~ )
Hebben ze nog geen herdruk van de folder ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• HereIsTom
quote:
ImmortalSoul schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 16:33:
Ik heb een oude VR ketel (voor CV en warmwater), wat is een normaal verbruik voor alléén warmwater/douche in een maand (voor twee personen)?

Ik zit in de zomer op 20m3 per maand, maar ik verbaas me dat sommige mensen hier soms op 6m3 zitten.
Hier met HR ketel verbruiken we gemiddeld per douchebeurt 0,2 m3, met twee personen iedere dag douchen zou dat ongeveer 12 m3 per maand zijn.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 15-07 20:10

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

Topicstarter
quote:
HereIsTom schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 21:56:
[...]

Hier met HR ketel verbruiken we gemiddeld per douchebeurt 0,2 m3, met twee personen iedere dag douchen zou dat ongeveer 12 m3 per maand zijn.
Wij zitten met zitten met zijn twee inderdaad rond de 15 m3 voor tapwater, daarbij zit de vaatwasser die op een hotfill zit en houden we van lang douchen,

Mission all-electric started

• jsaturnus
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 02-07 17:33
quote:
stoffels schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:39:
[...]

heb je deze al in je bezit, al aangesloten ?
Yep, hij hangt er al 2 weken in en ik ben er zeer tevreden over.

Ik heb er nog 3 bijbesteld. Zo kan ik op elke fase alles monitoren, en ook het direct zien wat er terug geleverd wordt door de zonnepanelen.

Als de rest er in hangt zal ik een foto posten van mijn meterkast. Ziet er wel space uit.

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 00:32

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
mathy_ schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:55:
[...]

Misschien je lampjes vervangen?
Veel mensen die 11 maanden per jaar zeer zuinig zijn, en dan met de kerst de lampen van 20 jaar oud in de boom hangen.

Wij zelf zijn omhoog gegaan qua stroom verbruik, dit komt door onze kleine man die nu 6 maanden oud is.
vorig jaar 2500 kWh verbruikt.
Nu na 6 maanden 1500 kWh verbruikt.
9 van de 10 lampjes zijn nog geen week oud :+ Het zijn er vooral _heel_ erg veel.

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• Ruben0s
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:49
Mijn verbruik van 2017:

Elektra 1920 kWh
Gas 1921 m3
Water 184 m3

Situatie: 2 personen. Fulltime aan het werk. Slecht geïsoleerde woning.

Waterverbruik is aan de extreem hoge kant wat mij betreft. Wil ik hier op besparen zal ik mijn vriendin uit huis moeten doen.

In 2018 gaat hopelijk het verbruik van gas naar beneden. Woon inmiddels in een beter geïsoleerde woning.

PSN: Baklapper

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
nldls schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:58:
[...]

Ik heb een Siebel EWA250 machine. Zuigt warme lucht uit het huis en verwarmt er een 300 liter boiler mee. Is niet een heel jaar overigens, ben eind maart verhuisd. Qua gas ben ik wel tevreden, maar zou toch willen kijken of ik de verwarming ook over de pomp kan doen.

Ik zou mj technisch gezien zo laag mogelijk willen zitten. Zonnepanelen heb ik niet, maar eigenlijk ook geen behoefte aan als ik naar de terugverdientijd kijk. Blijft toch ca 8 jaar op dit moment als ik dat doorreken voor 3000 wp.
Dit eerste 3/4e jaar was ook nodig om te zien wat er gebeurt met al het verbruik. Overigens heb ik ook nog een oude vriezer met een ijs laag erin die teveel kost. Nu leeg aan het maken en zsm vervangen voor zuinige machine. Verder zit er niet veel in de pijplijn. Misschien nieuwe warmtepomp die zuiniger is en beter werkt. De verhalen over deze machine zijn ook niet heel erg goed.
Rare beredenering :S
Je wilt geen zonnepanelen omdat het niet rendeert maar wel de diepvries die je nooit terugverdiend 8)7

Het is een combinatie van alles, 2013 investeerde ik 10000,- in nieuwe apparaten en een set zonnepanelen en spaar dasr 2500,- per jaar aan energiekosten mee.
alles terugverdiend in 4 jaar.

Met de huidige stijgende energiekosten zeker goed om daar in te investeren.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Notna schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:37:
[...]

Geen watermeter in je meterkast? Je zou altijd kunnen kijken naar de kosten voor zoiets, maar de vraag is wat de kosten/baten daarbij zijn.

Hoe geef je dan je verbruik per jaar op aan het waterbedrijf?
nee, hij zit als enige nog in de kelder (de gas meter is ondertussen verplaatst). En ik ga die kelder niet in. Hij wordt één keer per jaar uitgelezen door m'n partner. Ik heb nog geprobeerd om hem zo ver te krijgen om hem dagelijks te checken, maar hij trapte er niet in :p

En het verplaatsen is iets wat al wel voorbereid is in de meterkast, maar heeft nog wel wat voeten in de klei nodig...

• MdO82
quote:
dbzfan schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:55:
Schrik ervan dat er mensen zijn die maar 3x per week douchen...
Onderbouw je opmerking dan eens of vertel eens meer ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• Zaph
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 27-03-2018
Teveel douchen is juist ongezond. ;)
quote:
“People think they’re showering for hygiene or to be cleaner, but bacteriologically, that’s not the case.”
link

42

Pagina: 1 2

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True