Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.812.768 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 11:22
Interessant stukje op 2 maart gepubliceerd.
Inmiddels zijn er bij Quatt in de afgelopen maand al ruim 100 pre-orders voor de hybride warmtepompen geplaatst, die naar verwachting in de herfst van 2022 worden geïnstalleerd.
Erg benieuwd naar de planning.

https://www.duurzaam-bele...ing-adoptie-warmtepompen/

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:15
krizzziz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:29:
Interessant stukje op 2 maart gepubliceerd.

[...]

Erg benieuwd naar de planning.

https://www.duurzaam-bele...ing-adoptie-warmtepompen/
zeker, ik ook. zit nog eens goed te lezen, maar er staat toch echt dat ze van plan zijn om in 10 jaar 1 miljoen warmtepompen te leveren.

Dat is bijna 350 per dag.. 8)7
Je moet groots denken, maar dit lijkt mij toch echt niet reeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Nou lijkt 265.000 euro veel maar met 100 voorlopige klanten is dat 2650 euro per klant aan voorfinanciering. Daar moet je dan op korte termijn productie en inkoop zien te regelen. En vergeet niet niet dat installatiebedrijven het ook al retedruk hebben en financiele garanties willen hebben voordat ze aan het werk gaan. Voorlopig geloof ik er niet in.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trobbelsjoeter
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik heb er zojuist eentje gekocht, destijds wilde ik ook al een BREAT kopen. Eerlijk gezegd denk ik dat dit pioniers bedrijf vast wel nog wat vertraging oploopt en daardoor pas ergens in 2023 zal beginnen met de eerste uitleveringen. Maar ach, ik zit nu tenminste op de boot. Mocht het bootje uiteindelijk toch niet drijven, dan hebben we het tenminste een kans gegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:20
Zie in de specs dat het geluids niveau 52 DB is, is dit bij 100% load?
Doen jullie ook nog extra moeite om de buitenunit stiller te maken dan concurenten?, dit ook met het oog op de max aantal DB op de Nederlandse erfgrens.

Die extra koeler optie van 7gr, word die op een extra water circuit aangesloten?

Kan de unit ook SWW opwarmen met een warmtewisselaar in een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-06 12:27
@marijnflipse Ik ben sinds afgelopen december eigenaar van een bedrijfsverzamelpand waar we nu ongeveer 30.000m3 verstoken op jaarbasis. Is jullie oplossing mogelijk ook interessant voor ons?

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SteefB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
Mooi product.
Technische vraagjes
Vermogen van Quatt bij 2 en minus 7 graden voor 4Kw en 8Kw?
Modulatie? Zo ja, tot welke vermogen moduleert WP 4Kw en 8Kw terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
marijnflipse schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Ligt eraan welke. We zullen op termijn API integraties maken met bijv Tado en Honeywell systemen om AI optimaal te laten functioneren, anders teveel onbekende factoren. Dat werkt waarschijnlijk nog niet eind dit jaar to be honest. Je kan natuurlijk wel verwarmen, maar AI werkt niet optimaal. O-)
Thx Marijn. Ik was op zoek naar dit antwoord! Wat is het termijn voor die integratie van Honeywell evohome (opentherm,met een remeha avanta ketel).

Want werkelijk nergens zie je,buiten de Remeha opentherm aansturing. Alles is aan/uit.
Is de min. buitentemperatuur 4° voor 55° watertemperatuur of kan het nog lager? Onze ketel staat nu op 50 graden (voor 2 radiatoren die op 18° staan) ,rest is 1 zone vloerverwarming. Of levert de warmtepomp ook nog bij lagere temperaturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:18
Ik heb ook maar een pre-order geplaatst. Ik kan op dit moment mijn huis verwarmen met 35 graden en op hele koude dagen heb ik echt 45 nodig. Ik hoop dat het echt iets moois wordt en dat we niet Tim Hofman moeten inschakelen met Marije.

We gaan het meemaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 14:49
@marijnflipse

Vraag:

Wat is het gewicht van een unit van 8kw en 4kw per stuk?

Ik ben met dakkapelen bezig waar zonnepanelen met ballast op moeten komen.. En ik ' reken' op papier ook een plekje voor jullie. Waar moet ik aan denken, 40kg?

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabit_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:07
Ook pre-order gedaan zojuist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjanus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 10:50
Ik waag ook de gok, pre-order gedaan. Hoop dat het wat meer voorstelt dan een gepimpte zwembadpomp.

@marijnflipse

Is de target aan pre-orders al binnen?
Wanneer weet je zeker of deze pomp onder de subsidie regeling valt?
Kan je al gedetailleerdere specificaties delen dan op de site of brochure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:18

spacy

+++

Ook een pre order geplaatst, hoekwoning van '91, gebruik nu 1100m3, en voorzien van 10 panelen.

Ben benieuwd hoeveel we gaan besparen, al zou het de helft zijn dan zijn we al blij om zo een bijdrage te kunnen leveren aan minder gasverbruik de komende jaren.

Zie hier in omgeving nog weinig buitenunits hangen, maar misschien plaatst men dat meer uit het zicht dan waar ik ze verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Na wat twijfel toch de pre order geplaatst, ik heb vertrouwen in de founders Flipse (zie hyperloop) geen scam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Op zich een geinig concept om all-electric te gaan met twee monoblocks.
Zo kunnen ze elkaar helpen bij een defrost en heb je niet meteen koude radiatoren of een buffervat nodig.
Ik had zelf uiteraard R290 gekozen, vooral vanwege anti-legionella zonder hulpelement, maar voor een upgrade van hybride waar een gasketel de vorstdagen deed is de hogere temperatuur misschien ook soms handig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 20:37
Ik wil wel een gokje wagen om met Quatt in zee te gaan! Ik ga zo een pre-order plaatsen.

Afgelopen weken veel prijsopgaves gevraagd en dan kom ik toch niet onder de 3500 euro uit na aftrek van subsidie bij andere installatiebedrijven. Dat maakt het zo'n 100% tot 150% duurder en kom je snel in de knel met je terugverdientijd.

Zijn er mensen die mij kunnen helpen in de keuze tussen een 4kW of 8kW unit? Bij ons komt de warmtepomp in een relatief nieuwe woning (2018) en is zeer goed geïsoleerd met HR++ glas en alle isolatie verder tip top in orde. Beneden vloerverwarming. Wel is de woning ruim 150m². Maar de bovenetage wordt niet of nauwelijks gestookt, dus gaat vooral om beneden met vloerverwarming (+- 60 m²).

Ik denk dat een 4kW unit voldoende zal zijn icm de huidige Intergas HR+ ketel. Een beetje gas verbruiken is niet een probleem. We hebben wel 20 zonnepanelen, dus evt wel ruimte voor een 8kW unit qua opgewekte stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:23
Ik heb wel interesse, alleen kan ik de afmetingen niet vinden in de brochure.

Nu zou ik deze in mijn appartement binnen willen ophangen. Nu wil ik graag dat die een gedeelte van de binnen(kamer) lucht gebruikt, om daarmee de efficiëntie te verhogen. Zou dit blok ook binnen opgehangen kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 20:16
Afmetingen staan onderop de website naast specificaties.

90cm breed, 70cm hoog en 35cm diep.

Voor wat betreft je idee om hem binnen te hangen kan ik je niet verder helpen. Ik ken wel mensen die van een gewone airco (lucht/lucht warmtepomp) de buitenunit op een klein inpandig balkonnetje hebben staan, daar staat ie wel vrij beschut. Maar wel gewoon buitentemperatuur natuurlijk.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
dikkiedik schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:28:
Ik wil wel een gokje wagen om met Quatt in zee te gaan! Ik ga zo een pre-order plaatsen.

Afgelopen weken veel prijsopgaves gevraagd en dan kom ik toch niet onder de 3500 euro uit na aftrek van subsidie bij andere installatiebedrijven. Dat maakt het zo'n 100% tot 150% duurder en kom je snel in de knel met je terugverdientijd.

Zijn er mensen die mij kunnen helpen in de keuze tussen een 4kW of 8kW unit? Bij ons komt de warmtepomp in een relatief nieuwe woning (2018) en is zeer goed geïsoleerd met HR++ glas en alle isolatie verder tip top in orde. Beneden vloerverwarming. Wel is de woning ruim 150m². Maar de bovenetage wordt niet of nauwelijks gestookt, dus gaat vooral om beneden met vloerverwarming (+- 60 m²).

Ik denk dat een 4kW unit voldoende zal zijn icm de huidige Intergas HR+ ketel. Een beetje gas verbruiken is niet een probleem. We hebben wel 20 zonnepanelen, dus evt wel ruimte voor een 8kW unit qua opgewekte stroom.
Vuistregel voor rekenliefhebbers
Een bruikbare vuistregel voor het benodigde verwarmingsvermogen. Meet op een gemiddelde, niet zeer koude winterdag hoeveel kuub gas je in een etmaal verbruikt. Deel dat vervolgens door 24. Vermenigvuldig het dan met 9.
Bijvoorbeeld: Op een druilerige dag met temperaturen tussen 0 en 5 graden gebruik je nu 10m3 volgens je energiemeter. De som luidt dan:
10/24 x 9 = 3,75. Een benadering van het geschikt aantal kilowatt (kW) verwarmingsvermogen voor een hybride warmtepomp is dan 4 kW.

bron:consumentenbond.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
DJustin schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:50:
Ik heb wel interesse, alleen kan ik de afmetingen niet vinden in de brochure.

Nu zou ik deze in mijn appartement binnen willen ophangen. Nu wil ik graag dat die een gedeelte van de binnen(kamer) lucht gebruikt, om daarmee de efficiëntie te verhogen. Zou dit blok ook binnen opgehangen kunnen worden?
Ik begrijp je idee maar dit is niet handig. Hij maakt continu een aardig geluid (52dB) en je hebt ook veel verse lucht nodig. Als je dit ergens in een kamer zet heeft de warmtepomp al snel te weinig circulatie om goed te werken waardoor het te warm of te koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
HBO88 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:38:
[...]

Ik begrijp je idee maar dit is niet handig. Hij maakt continu een aardig geluid (52dB) en je hebt ook veel verse lucht nodig. Als je dit ergens in een kamer zet heeft de warmtepomp al snel te weinig circulatie om goed te werken waardoor het te warm of te koud wordt.
52db valt best mee. Maar sommige warmtepompen meten dit op 1 meter, andere op 3. Mijn zwembadwarmtepomp is ook maar max 50db, maar die heb ik wel uit s'avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-06 09:34
Ik heb ook een pre-order geplaatst, prijs, looks en kosteloos annuleren/wijzigen modeltype voor installatie vind ik goede voorwaarden. Ben benieuwd of het gerealiseerd gaat worden :)

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:20
marijnflipse schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:27:
Onze website staat nog maar een weekje live, en ben erg benieuwd welke specifieke info je mist om een overwogen besluit te kunnen maken, zodat we die kunnen toevoegen.
Ik mis de volgende gegevens voor een overwogen beslissing:
  • COP bij meerdere buitentemperaturen
  • KW thermisch vermogen vermogen bij meerdere buiten temperaturen (bijv. 0 gr, -7gr)
  • Laagste buitentemperatuur dat de unit nog warmte kan produceren
Kan de unit ook nog goed functioneren als de cloud niet bereikbaar is of als Quatt onverhoopt niet meer bestaat?
Word de unit (in de toekomst?) ook ontsloten via een API zodat deze lokaal uit te lezen en aan te sturen is? (bijv. met Domoticz, Homey etc.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Ik zie de laatste tijd weinig antwoorden van quatt?
Ik zou wel willen weten:
-hoe de aansluiting op de ketel eruit ziet
-als hij tot 55 graden kan, produceert hij dan ook mijn douchewater?
-moet ik zelf de subsidie regelen?
-als ik nu aanmeld, war sta ik dan op de lijst en wanneer ben ik aan de beurt
-welke garanties heb ik op updates mocht quatt failliet gaan
-welke strategie hebben jullie om 100000 van die dingen te installeren in 10 jaar en daarnaast ook uit te breiden in be en de?
-waar komt de hardware vandaan
-ik mis praktijk rekenvoorbeelden of testresultaten

[ Voor 7% gewijzigd door dirkmuis op 12-03-2022 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:58
Hoe zit het met onderhoud? Kunnen alle installateurs dit uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Buiten mijn vragen hierboven, stel nu dat alle waarden tegenvallen, dan heb je toch nog een terugverdientijd van onder de 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-06 10:26

SFA

dirkmuis schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:59:
Ik zie de laatste tijd weinig antwoorden van quatt?
Ik zou wel willen weten:
-hoe de aansluiting op de ketel eruit ziet
-als hij tot 55 graden kan, produceert hij dan ook mijn douchewater?
-moet ik zelf de subsidie regelen?
-als ik nu aanmeld, war sta ik dan op de lijst en wanneer ben ik aan de beurt
-welke garanties heb ik op updates mocht quatt failliet gaan
-welke strategie hebben jullie om 100000 van die dingen te installeren in 10 jaar en daarnaast ook uit te breiden in be en de?
-waar komt de hardware vandaan
-ik mis praktijk rekenvoorbeelden of testresultaten
Naast deze vragen ben ik eigenlijk erg benieuwd naar wat de mogelijkheden zijn om direct voor all-electric te gaan?

Wij wonen in een 2-kapper uit 1963, onlangs gerenoveerd met o.a. spouwmuurisolatie, nieuwe kozijnen met triple glas en jaga strada hybrid radiatoren. Ik hoef alleen de b.g. (ongeveer 70 m2) te verwarmen en warm water voor de douche voor 4 personen verdeeld over de dag. Mijn verbruik aan gas kwam deze winter nooit boven de 9 m3 gas per dag uit (totaal net geen 1000m3 per jaar). Zou dan bijvoorbeeld een Quatt 8 KW stand alone kunnen werken?

ID.4 1ST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Hier zit ik op 1200m3 per jaar ongeveer waarvan 50% tapwater is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
En installatie tot het stopcontact? Wie kijkt er of ik een vrije groep ofzo heb? Neem aan dat je de unit, zeker de 8kw, ergens zomaar in prikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
dirkmuis schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:37:
En installatie tot het stopcontact? Wie kijkt er of ik een vrije groep ofzo heb? Neem aan dat je de unit, zeker de 8kw, ergens zomaar in prikt
Volgens mij is het niet 8KW wat het verbruikt maar 8KW wat het genereert. Op de site staat ook dat ze niet een nieuwe groep aansluiten, maar een bestaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-06 13:16
Een cop van 4.6 zou dus 900W opgenonen vermogen betekenen. De aansluitwaarde zal echter vast een stuk hoger liggen, want meestal zit er nog een direct elektrische backup heater in van bijvoorbeeld 3kW. Echter zou het prima kunnen dat zij die hebben overgeslagen, gezien er de cv ketel als backup is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Typisch zaken die handig zijn om te weten voordat je denkt dat je voor 1500e klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkeenidja
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-01 20:32
Weet niet wat KA subsidie certificaat is....
Wie doet dan de installatie? Probeer deze Tweak verder te volgen wbt de info.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 08:12
dirkmuis schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:50:
Hier zit ik op 1200m3 per jaar ongeveer waarvan 50% tapwater is.
Douche je 5x per dag?
600m3 aan tapwater is nogal... fors

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
Je hebt gelijk, ik zat verkeerd. Eerder 300 naar boven afgerond. In juni vorig jaar 26m3 bijvoorbeeld.
Wel 2 kinderen en 2 volwassenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Ik neem aan dat hij maar op 1 circuit wordt aangesloten en niet op 2 zoals hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kory1yqN3cXjCmNe3-HlLh4ZGA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rlpNQYqUihap9EVFe6ubtEey.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkeenidja
Wil op zich best wel een Pre-order doen. Maar hoe controleer je daarna hoe dit verder verloopt?
En wat ook belangrijk is, de Module die nu in ontwikkeling is, hoever is dit ontwikkeld...
Uiteindelijk willen we van het gas af....
*Hoe ziet zo'n Module er ongeveer uit?
*Wat zijn dan de verwachtte kosten.

Vind het voorlopig allemaal erg vaag. En een deskundige op het warmtepomp gebied ben ik ook niet.....

Hou deze Tweak voorlopig maar even in de gaten.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkeenidja
Onderstaand de eind resultaten bij een vorige Crowdfunding🤔

https://www.quotenet.nl/z...pompt-in-scooter-startup/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HBO88
Ja vind het ook nog erg vaag maar heb al wel een reservering staan.
Ik hoop dat de komende maanden meer duidelijk wordt en als het allemaal bevalt sta ik niet achteraan in de rij.
Hetzelfde mocht het niet bevallen kan ik de reservering annuleren en krijg je je geld terug. In mijn ogen dus altijd slim om de reservering alvast te plaatsen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkmuis
Er staat nergens binnen hoeveel tijd je je geld terugkrijgt en je geld wordt ook niet bewaard in een Escrow bijvoorbeeld. Dus in theorie ben je bij een faillissement je aanbetaling gewoon kwijt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jago2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-02 10:08
Ik heb de reservering ook geplaatst. Vrij wilde gok, maar ergens anders een warmtepomp vandaan halen is nu ook geen optie.
De bedrijven die ze verkopen/plaatsen hebben nog nét geen auto-reply met een middelvinger ingesteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dirkmuis
Misschien kan @marijnflipse even uitgebreid antwoorden op afgelopen 2-3 pagina's aan vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
@dirkmuis Ik vind je reacties bijzonder stemmingsmakend. Het is een nieuw bedrijf en nieuw te ontwikkelen systeem. De vraag is, wil je 100 euro investeren in de hoop dat je als eerste aan de beurt bent en een apparaat met "eventuele"kinderziektes ontvangt. Of wil je een beproefd systeem, want als het de laatste is, moet je verder zoeken.

Veel van ons willen een gokje wagen en nemen de eventuele 100 euro verlies op de koop toe. En we vertrouwen erop dat er daadwerkelijk iets gefabriceerd wordt. Tevens komt een warmtepomp op je CV leiding "er bij op", dus niet een apart circuit, daarom is het ook een hybride die samenwerkt met je huidige CV ketel.

Ik zou als ik jouw was, even wachten tot er meer bekend is. Gezien de huidige wereldsituatie verwacht ik eigenlijk niet eens dat het dit jaar klaar is. Zoals zoveel kickstarter-achtige projecten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkmuis
@medu80 Als er op een forum een topic over een bepaald product gemaakt wordt dan is het toch vrij logisch dat daar juist naar alle ins en outs gevraagd wordt? Het lijkt me niet dat dit topic gemaakt is zodat iedereen even een '+1' kan posten zodra hij de 100 euro heeft betaald?

Dat het een opstart is dat snapt iedereen nog wel. Dat je 100e gokt snapt ook iedereen nog wel.
Maar het apparaat van 1600 of 2100 euro mag je toch gewoon vragen over hebben die ik niet nogmaals zal herhalen. Ik neem aan dat de ontwikkelaars hiervan prima antwoord weten te geven op 80% van de vragen en die andere 20% kan ik dan op de weegschaal gooien of ik dat vind horen bij een kickstarter.

Uiteraard komt een warmtepomp op je CV. Maar je CV is een gesloten systeem. Dus een warmtepomp die puur op je CV komt heeft volgens mij 1 in en 1 uit. Een warmtepomp die ook je tapwater (voor)verwarmt heeft 2 in en 2 uit, aangezien hij ook op de waterleiding moet worden aangesloten. Ook al ben ik geen installateur, het zal iets dergelijks zijn en ik was benieuwd of de quatt dus op beide aangesloten wordt of slechts op 1 circuit.

Tenslotte is het toch logisch dat mensen niet alleen vragen hebben zoals ik, maar ook nog eens enorm geïnteresseerd zijn in de voortgang en hoe men zaken voor elkaar denkt te krijgen zonder dat het meteen een aanval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 12:43

twain4me

medu80 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:16:

Ik zou als ik jouw was, even wachten tot er meer bekend is. Gezien de huidige wereldsituatie verwacht ik eigenlijk niet eens dat het dit jaar klaar is. Zoals zoveel kickstarter-achtige projecten.
de bekende merken hebben al moeite met hun eigen shit uitleveren, ze gaan echt geen voorrang geven voor de productie van quatt unit's dus ze gaan het stookseizoen met tegen zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid gewoon niet halen.. dus maak je daar waarschijnlijk gewoon verlies mee (gemiste besparing).. een 7KW pana naast je cv ketel zetten of een L/L wp ophangen is dan zoon gek idee niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dirkmuis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:29:

Uiteraard komt een warmtepomp op je CV. Maar je CV is een gesloten systeem. Dus een warmtepomp die puur op je CV komt heeft volgens mij 1 in en 1 uit. Een warmtepomp die ook je tapwater (voor)verwarmt heeft 2 in en 2 uit, aangezien hij ook op de waterleiding moet worden aangesloten. Ook al ben ik geen installateur, het zal iets dergelijks zijn en ik was benieuwd of de quatt dus op beide aangesloten wordt of slechts op 1 circuit.
zo werkt een (hybride) warmtepomp niet. warm water gaat echt niet gemaakt worden door de Quatt dan moet er een boilervat komen met een spiraal of een doorstroom verwarmer (nu de cv ketel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@twain4me Dat bedoelt @dirkmuis ook wel. Hij doelt op extra uitgang voor boilervat denk ik?
En dat zal dan in de vorm van 230v output zijn voor een 3 wegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

!null schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:23:
@twain4me Dat bedoelt @dirkmuis ook wel. Hij doelt op extra uitgang voor boilervat denk ik?
En dat zal dan in de vorm van 230v output zijn voor een 3 wegklep.
Het is in basis een hybride wp.. die maken helemaal geen warm water. dat is juist de winst (als je daar al van kan spreken) van dat concept. geen stilstand verliezen, geen extra investeringen (behalve dan een cv ketel :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@dirkmuis Ik begrijp je angst. Vragen stellen mag altijd, daar is dit forum ook voor. Maar veel van je vragen zijn te vinden als je je enigszins verdiept in hybride warmtepompen.
Nogmaals mijn advies, ik zou voor een gerenommeerd en gevestigd merk gaan. Zoals @twain4me al zegt, dit project zal ergens 2023 gereed zijn, als het al ooit op de markt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Hoe werkt het dan? Klopt mijn plaatje niet? Hij moet toch ergens in het circuit komen en dan voor de cv anders gaat die alsnog aan?

En tapwater en cv zijn 2 gescheiden circuits mag ik aannemen dus 4 aansluitingen op je pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@dirkmuis tapwater gaat ongetwijfeld net als alle andere warmtepompen met een (externe) driewegklep door een boilerspiraal.
De cv wordt, wederom net als alle andere aftermarket hybride systemen, apart aangestuurd als de warmtepomp hulp wil.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@twain4me Dat zou gemiddeld gezien best economischer kunnen zijn ja. Maar groot gezien en goed geisoleerd huis, dan is tapwater echt een groot verbruik. Dan wil je liever wel vat met warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:51
Proton_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:00:
@dirkmuis tapwater gaat ongetwijfeld net als alle andere warmtepompen met een (externe) driewegklep door een boilerspiraal.
De cv wordt, wederom net als alle andere aftermarket hybride systemen, apart aangestuurd als de warmtepomp hulp wil.
Weet je zeker dat dit systeem uberhaupt tapwater maakt? Het is me zelf nog niet helemaal duidelijk. Ergens werd hier aangegeven dat er met een 2e unit ook tapwater gemaakt kan worden, en dat deze kan helpen met verwarmen. Het 'helpen met verwarmen' suggereert dan wel weer dat er meer dan 1 circuit op zit, maar echt duidelijk is het me niet.

Overigens snap ik niet zo goed dat er volgens mij nooit een warmtepomp als preheater gebruikt wordt. Het lijkt me toch niet zo heel ingewikkeld om het tapwater alvast voor te verwarmen en het resterende deel aan de cv ketel over te laten. Maar misschien is het de toegevoegde complexiteit niet waard.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
onlinaius schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:16:
[...]

Weet je zeker dat dit systeem uberhaupt tapwater maakt? Het is me zelf nog niet helemaal duidelijk. Ergens werd hier aangegeven dat er met een 2e unit ook tapwater gemaakt kan worden, en dat deze kan helpen met verwarmen. Het 'helpen met verwarmen' suggereert dan wel weer dat er meer dan 1 circuit op zit, maar echt duidelijk is het me niet.
Inderdaad, de 2e module moet dan tapwater gaan doen, de eerste niet.
De vraag is dan inderdaad hoe dat zit qua leidingwerk.

Ik vermoed dat dit binnen geregeld wordt met een extra box met een klep.
En dat er van iedere buitenunit 2 buizen naar binnen gaan.

Het is dus even een vraag, maar wel een mooi systeem opzich. Want in sommige oudere huizen is het niet altijd welkom dat een warmtepomp anderhalf uur o.i.d. niet aan de verwarming toe komt omdat hij een groot vat verwarmt.
Overigens snap ik niet zo goed dat er volgens mij nooit een warmtepomp als preheater gebruikt wordt. Het lijkt me toch niet zo heel ingewikkeld om het tapwater alvast voor te verwarmen en het resterende deel aan de cv ketel over te laten. Maar misschien is het de toegevoegde complexiteit niet waard.
In het geval van een monoblock add-on hybride lijkt het me vooral veel gecompliceerder van worden, hoewel het wel zou kunnen ja.
Maar dan moet je dus alles onder een minuut tapwatervraag niet gaan bedienen.

Laten we zeggen dat je 1/5e van het tapwater dan met een iets hogere efficientie kan doen. Dus je bespaart niet eens 1/5e maar eerder 1/10e o.i.d.

En de volledige systemen werken toch weer met hun buffervat en dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
!null schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:13:
@twain4me Dat zou gemiddeld gezien best economischer kunnen zijn ja. Maar groot gezien en goed geisoleerd huis, dan is tapwater echt een groot verbruik. Dan wil je liever wel vat met warmtepomp.
Ligt er natuurlijk een beetje aan hoe het gezin omgaat met tapwater, als je een forse regendouche met een stevige hoeveelheid water hebt zal het wat harder gaan, maar zelf vond ik tapwater echt behoorlijk meevallen.

Voor 2 personen gebruikten wij zo'n 6 kuub per maand totaal aan gas. Laat dat met een groot gezin (8 personen) x 4 gaan, dan zit je dus op 24 kuub per maand.

Reken met de huidige hoge gasprijzen dan zit je dus op zo'n 720 euro per jaar aan gas. Tapwater met een warmtepomp maken is over het algemeen niet super efficient, dus ik denk dat je blij mag zijn als je hierop de helft bespaard. Dan is de terugverdientijd nog steeds niet enorm goed. Mogelijk kan het wel uit, binnen een over het algemeen redelijk aanvaarde terugverdientijd van zo'n 3 jaar, maar ook daar twijfel ik wel een beetje over, als er een paar factoren wat negatiever uitvallen dan hier door mij geschetst wordt het al moeilijk, tenzij je verbruik echt veel hoger ligt per persoon.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dirkmuis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:56:
Hoe werkt het dan? Klopt mijn plaatje niet? Hij moet toch ergens in het circuit komen en dan voor de cv anders gaat die alsnog aan?

En tapwater en cv zijn 2 gescheiden circuits mag ik aannemen dus 4 aansluitingen op je pomp
Nogmaals een wp kan niet direct warm water maken er gaat dus geen koud water in en er komt dus ook geen warm water uit hij heeft in basis dus 2 aansluitingen aanvoer en retour van het cv systeem die warmte kan je eventueel gebruiken om SWW te maken maar dat gaat dus via een boilervat.
Dat cv water gaat dan door een spiraal om watermte af te geven aan een boilervat om warmwater te maken.. maar dat is dus bij hybride pompen niet aan de orde. zeker niet op een cascade opstelling of iets wat daarop lijkt. Dat is ook exact waarom ik steeds roep plaats gewoon een 7KW pana oid. dan ben je klaar voor de toekomst mocht je de stap naar full electric willen maken, hoeft er ook geen 2e quatt naast gezet te worden. elke warmtepomp kan samen met een cv in een systeem staan, dat is echt niet alleen voorbehouden aan Quatt en veel van die andere warmtepompen kan je gewoon vandaag bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

!null schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:13:
Zeker! zoals je al een paar keer kan lezen in dit topic, ben ik niet echt een fan van hybride, ik leg alleen uit hoe het werkt :+ de hoge temperaturen zoals tapwater en een hoge aanvoertemp worden dan geleverd door de cv ketel. afhankelijk van je energie contract kom je momenteel vaak uit op een minimale cop van ~2,25 voor tapwater en dan is het goedkoper dan gas. ik kom ongeveer uit op 2,7 ofzo dus de winst is klein het zit hem vooral in dat je geen cv ketel meer hebt(+ onderhoud+ afschrijving) en uiteraard geen vastrecht voor gas meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Maar goed, geen fan van hybride oke. Mijn ketel is net 1 jaar oud, dus dan is hybride natuurlijk een interessante aanvulling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-06 14:05
Ik heb precies hetzelfde. Ketel 1 jaar oud, zou icm hybride niet verkeerd zijn en heeft lagere kosten in aanschaf.
Tuurlijk is full Electric beter en op lange termijn voordeliger, maar de aanschaf van zo'n systeem, afschrijving van de cv ketel + isolatie maatregelen zoals hr++ glas is mij gewoon teveel.
Daarnaast wil de vrouw, die heeft ook een mening 😉, niet een kolos aan de muur zien hangen.
De quatt lijkt mij een mooie tussenoplossing, want het zou het gasverbruik fors kunnen verlagen en niet duur.
Voor de rest ken ik niet veel andere hybride mogelijkheden met een kleine buitenunit, zonder of een minimale binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
onlinaius schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:28:
[...]

Voor 2 personen gebruikten wij zo'n 6 kuub per maand totaal aan gas.
Jij gebruikt 72 kuub gas per jaar??
Dan is het idd niet de moeite om te investeren in een (hybride) warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
HBO88 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:39:
[...]

Alleen voor tapwater gedeelte bedoelt hij denk ik.
Dan kun je dus ook gewoon een elektrische boiler ophangen als je van het gas af gaat ipv hybride. Dan is tapwater je probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
onlinaius schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:28:
[...]

Ligt er natuurlijk een beetje aan hoe het gezin omgaat met tapwater, als je een forse regendouche met een stevige hoeveelheid water hebt zal het wat harder gaan, maar zelf vond ik tapwater echt behoorlijk meevallen.

Voor 2 personen gebruikten wij zo'n 6 kuub per maand totaal aan gas. Laat dat met een groot gezin (8 personen) x 4 gaan, dan zit je dus op 24 kuub per maand.

Reken met de huidige hoge gasprijzen dan zit je dus op zo'n 720 euro per jaar aan gas. Tapwater met een warmtepomp maken is over het algemeen niet super efficient, dus ik denk dat je blij mag zijn als je hierop de helft bespaard. Dan is de terugverdientijd nog steeds niet enorm goed. Mogelijk kan het wel uit, binnen een over het algemeen redelijk aanvaarde terugverdientijd van zo'n 3 jaar, maar ook daar twijfel ik wel een beetje over, als er een paar factoren wat negatiever uitvallen dan hier door mij geschetst wordt het al moeilijk, tenzij je verbruik echt veel hoger ligt per persoon.
Ja klopt.

Wij hadden een zeer goed geisoleerd huis waarin een cv ketel niks te zoeken had. Er ging jaarlijks slechts 250kWh op aan verwarming middels warmtepomp, maar toch al 400kWh aan het boilervat ondanks zonneboiler. Legionella runs waren de helft van het verhaal vermoed ik.

Dus die verhouding kan wel omslaan bedoel ik te zeggen. Nou is het wel zo dat dit vaak om huizen gaat waar een hybride warmtepomp niet zo nuttig is, en cv ketel beter helemaal weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
twain4me schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:37:
[...]
Dat cv water gaat dan door een spiraal om watermte af te geven aan een boilervat om warmwater te maken.. maar dat is dus bij hybride pompen niet aan de orde. zeker niet op een cascade opstelling of iets wat daarop lijkt.
Pure interesse, maar waarom kan dit bij een hybride opstelling niet? Het principe veranderd toch niet zou ik denken?

Even om de loop voor te stellen:

--- warmtepomp ---- boilervat ---- cv ketel ---- verwarmingssysteem ---

Naar mijn idee zou het dan toch niet veel uitmaken of de cv ketel daar nog tussen zit, behalve als backup?

Ik kan me voorstellen dat je nog een aftakking plaatst tussen boilervat en cv ketel, terug naar de warmtepomp om te voorkomen dat je koud water (als de boiler net is gevuld met koud water), door je cv installatie gaat pompen, maar verder zie ik niet echt waarom dit niet met hybride zou kunnen, even afgezien van het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
HBO88 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:39:
[...]

Excuses, dat gaat puur om tapwater. Het is een inschatting op basis van de zomermaanden waarin de verwarming niet gebruikt wordt. Varieerde ergens tussen de 5 en de 8 kuub per maand, gemiddeld zo'n 6 als ik er even snel overheen keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@dirkmuis @Tomi63

Dat je een jonge CV ketel hebt moet je mijn inziens niet meenemen in het verhaal.
Je moet zuiver bedenken waar je van hieruit het verstandigst aan doet. Dat kan best full electric zijn. Maar kan inderdaad ook hybride zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
!null schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:50:
[...]
Legionella runs waren de helft van het verhaal vermoed ik.
Nog een reden waarom ik denk dat een warmtepomp voor tapwater niet zo enorm veel toevoegt, die legionellaruns houd je ook bij een warmtepomp gewoon, en ook dan gaat het gewoon op het hitte-element.

Ik kan me voorstellen dat je er voor gaat als je daarmee volledig van het gas afkan, vanwege de besparing op het vastrecht, maar puur op efficientie van de tapwater generatie denk ik dat het een moeilijk verhaal gaat worden, tenzij je echt een heel groot gezin hebt.

400 kwh op de boiler is zo'n 50 kuub gas per jaar, tikt nu ook niet echt enorm aan. Als je inschatting is dat de helft hiervan legionella runs is, (die je ook houd met een warmtepomp), kun je met een SCOP van 3 (en dat is nog vrij positief voor een tapwater warmtepomp) daar 133 kwh van wegstrepen, dat ga je er zelfs met de huidige kwh prijzen in nog geen 30 jaar uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
onlinaius schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:01:
[...]

Nog een reden waarom ik denk dat een warmtepomp voor tapwater niet zo enorm veel toevoegt, die legionellaruns houd je ook bij een warmtepomp gewoon, en ook dan gaat het gewoon op het hitte-element.

Ik kan me voorstellen dat je er voor gaat als je daarmee volledig van het gas afkan, vanwege de besparing op het vastrecht, maar puur op efficientie van de tapwater generatie denk ik dat het een moeilijk verhaal gaat worden, tenzij je echt een heel groot gezin hebt.
Ik had het vat al als zonneboiler staan. Daar de warmtepomp op toegevoegd. Dus viel wel mee.
400 kwh op de boiler is zo'n 50 kuub gas per jaar, tikt nu ook niet echt enorm aan. Als je inschatting is dat de helft hiervan legionella runs is, (die je ook houd met een warmtepomp), kun je met een SCOP van 3 (en dat is nog vrij positief voor een tapwater warmtepomp) daar 133 kwh van wegstrepen, dat ga je er zelfs met de huidige kwh prijzen in nog geen 30 jaar uithalen.
400kWh was stroom aan de warmtepomp, niet warmte. Dus je moet dat nog maal de SCOP doen.
Die is soms inderdaad maar 3 ofzo, maar ik draaide het vat meestal op 45 graden dus dat werkte nog best goed. Ik gok dus dat dit zo rond de 1200kWh zit. Hij draaide efficienter dan 3 denk ik, maar legionella runs weer killing, dus lastig te zeggen.
Anyway, de zon deed het meest.

Het gaat er voornamelijk om dat je van het gas af kan, en al die overhead kosten van gas ook kwijt bent.
Maar een elektrische boiler is soms gewoon praktischer en/of kostenefficienter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
!null schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:21:
[...]

In het geval van een monoblock add-on hybride lijkt het me vooral veel gecompliceerder van worden, hoewel het wel zou kunnen ja.
Maar dan moet je dus alles onder een minuut tapwatervraag niet gaan bedienen.
Als je het heel simpel zou willen doen:

--- warmtepomp -------------------------------- cv ketel ---- verwarmingssysteem ---
---------------------------- heat exchanger
Koudwateraanvoer ---------------------------- cv ketel

Enige puntje is dan volgens mij dat je wel moet zorgen dat de cv loop altijd blijft lopen zodat de warmtepomp haar warmte kwijt kan aan het koude aanvoerwater, en dat je centrale verwarming tijdelijk een lagere temperatuur krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 14-03-2022 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
!null schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:07:
[...]

400kWh was stroom aan de warmtepomp, niet warmte. Dus je moet dat nog maal de SCOP doen.
Die is soms inderdaad maar 3 ofzo, maar ik draaide het vat meestal op 45 graden dus dat werkte nog best goed. Ik gok dus dat dit zo rond de 1200kWh zit. Hij draaide efficienter dan 3 denk ik, maar legionella runs weer killing, dus lastig te zeggen.
Anyway, de zon deed het meest.

Het gaat er voornamelijk om dat je van het gas af kan, en al die overhead kosten van gas ook kwijt bent.
Maar een elektrische boiler is soms gewoon praktischer en/of kostenefficienter.
My bad, ik dacht dat het om een klassieke boiler ging. Als de helft legionellaruns is zou je dus met een klassieke boiler met een SCOP van 3 op 600 kwh komen, zo'n 75 kuub gas equivalent.

Met mijn huidige energie (0.36) en gas kosten (1.66) komt dit neer op een besparing van zo'n 39.6 euro per jaar. Als je het vastrecht en netbeheerskosten ook uitspaart komt daar nog zo'n 150 euro per jaar bovenop.

Ik begrijp op zich wel dat je het doet, zeker als je er nog een leuke subsidie overheen kunt krijgen, en je minder afhankelijk wordt van onze russische kameradski's, maar voor het tapwater is het moeilijk rendabel te krijgen.

Edit: maar misschien een beetje erg veel algemeen gel*l over warmtepompen. Back to Quatt dan maar ;)

Ik heb zojuist ook een reservering gedaan.

Edit 2: rekenfoutjes gemaakt. Aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 15-03-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
onlinaius schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:17:
[...]

My bad, ik dacht dat het om een klassieke boiler ging. Als de helft legionellaruns is zou je dus met een klassieke boiler met een SCOP van 3 op 1000 kwh komen, zo'n 125 kuub gas equivalent.

Met mijn huidige energie (0.36) en gas kosten (1.66) komt dit neer op een besparing van zo'n 66 euro per jaar. Als je het vastrecht en netbeheerskosten ook uitspaart komt daar nog zo'n 150 euro per jaar bovenop.

Ik begrijp op zich wel dat je het doet, zeker als je er nog een leuke subsidie overheen kunt krijgen, en je minder afhankelijk wordt van onze russische kameradski's, maar voor het tapwater is het moeilijk rendabel te krijgen.

Edit: maar misschien een beetje erg veel algemeen gel*l over warmtepompen. Back to Quatt dan maar ;)
Het is nog steeds relevant in de discussie, want velen zien de hybride warmtepomp als stap naar gasloos later. En Quatt adverteert daar ook mee.

Voor ons was het een no brainer want het was een dikke lokale subsidie en zijn we naar energie neutraal gegaan. En ik had de zonneboiler al.

Maar voor vele huishouden met klein tapwater gebruik of bepaalde ruimte constraints, is de elektrische boiler helemaal prima.
Wij hadden dus zonneboiler+warmtepomp, maar mijn ouders zijn gasloos gegaan met een elektrische boiler, die dan weinig pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Hier geen zonneboiler maar wel zonnepanelen. Dus electriciteit wek ik deels zelf op.
Een (hybride) warmtepomp zal voornamelijk voor de CV zijn aangezien de vloerverwarming een factor 5 is van het tapwater. Echter is het mooi meegenomen als hij ook bij tapwater bespaart.

De puur electrische boiler heeft wel wat beperkingen natuurlijk, los van de salmonella runs.
Je moet een schema hebben waarop je het kunt gebruiken OF je water altijd op temperatuur houden. Daarnaast kun je niet, in tegenstelling tot een gasketel, even de kinderen in bad gooien, vervolgens nog even douchen zonder je druk te maken over de hoeveelheid water in de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
dirkmuis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:04:
De puur electrische boiler heeft wel wat beperkingen natuurlijk, los van de salmonella runs.
Salmonellaruns heeft een warmtepompboiler ook. Dit gebeurd op het normale hitte-element, en dus op lage efficientie.

@marijnflipse We draaien hier op dit moment het grootste deel van de verwarming op een L/L warmtepomp. Het nadeel is dat hierdoor de vloerverwarming niet gebruikt wordt, wat de vloer vrij koud maakt. Daarom stoken we de cv ketel nog 2x per dag om de grootste kou van de vloer te halen.

Qua verwarmingscapaciteit zullen we het met de Quatt en de L/L warmtepomp 95% van de tijd wel halen, waarbij de Quatt de hoofdverwarming wordt, en de L / L automatisch bijspringt als het nodig is.. Is het mogelijk de cv ketel alleen bij te laten springen bij een bepaalde (behoorlijk koude) buitentemperatuur / als er een bepaalde tijd niet aan de warmtevraag voldaan kan worden?

Heb je nog wat meer COP waardes voor andere temperaturen? (voor ons is het bijv ook belangrijk dat de Quatt ook bij lagere temperaturen nog een redelijke COP heeft. Hiervoor had ik de ATAG Energion M Hybrid in gedachten, en deze heeft ook bij -7 / 35 nog een COP van 3.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

onlinaius schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:51:
[...]

Pure interesse, maar waarom kan dit bij een hybride opstelling niet? Het principe veranderd toch niet zou ik denken?

Even om de loop voor te stellen:

--- warmtepomp ---- boilervat ---- cv ketel ---- verwarmingssysteem ---

Naar mijn idee zou het dan toch niet veel uitmaken of de cv ketel daar nog tussen zit, behalve als backup?

Ik kan me voorstellen dat je nog een aftakking plaatst tussen boilervat en cv ketel, terug naar de warmtepomp om te voorkomen dat je koud water (als de boiler net is gevuld met koud water), door je cv installatie gaat pompen, maar verder zie ik niet echt waarom dit niet met hybride zou kunnen, even afgezien van het vermogen.
Zoiets kan wel, het is doorgaans alleen niet heel zinvol.. waarom heb je dan nog een hybrid opstelling? uiteindelijk is dat dan voor een paar te kleine radiatoren? de winst is minimaal en de kosten heel behoorlijk de winst moet dan eigenlijk komen uit het feit dat je helemaal geen cv meer hebt en dus geen onderhoudskosten/afschrijving en geen gas aansluiting, wat dus niet opgaat zolang je die cv ketel maar in de "loop" laat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Maar dan moet je 'alternatief' ook je tapwater 100% overnemen en dat gaat de quatt niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dirkmuis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:10:
Maar dan moet je 'alternatief' ook je tapwater 100% overnemen en dat gaat de quatt niet doen.
En daarom zou ik veder kijken dan Quatt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
twain4me schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:07:
[...]

Zoiets kan wel, het is doorgaans alleen niet heel zinvol.. waarom heb je dan nog een hybrid opstelling? uiteindelijk is dat dan voor een paar te kleine radiatoren? de winst is minimaal en de kosten heel behoorlijk de winst moet dan eigenlijk komen uit het feit dat je helemaal geen cv meer hebt en dus geen onderhoudskosten/afschrijving en geen gas aansluiting, wat dus niet opgaat zolang je die cv ketel maar in de "loop" laat zitten.
In veel gevallen omdat

--- warmtepomp ---- boilervat ---- verwarmingssysteem 8000 euro meer kost als je het zo moet overdimensioneren dat je ook in die 3 weken per 10 jaar dat het -10 vriest het huis warm kan houden. Maar inderdaad een boilervat in de loop plaatsen is eigenlijk niet zo tactisch: je mag blij zijn als je per jaar 100 euro bespaart, maar een beetje boilervat, en het extra aansluitwerk zal toch al snel rond de 1000 euro zitten, niet erg rendabel dus.

Vanuit die redenatie is echter volledig op de warmtepomp gaan ook niet echt rendabel. Al zou het 'maar' 5000 euro extra kosten vergeleken met een hybride systeem: je bespaart misschien 100 euro tapwaterkosten, en 150 euro per jaar voor de gasaansluiting, maar dat geeft alsnog een terugverdientijd van 20 jaar.

Wel vermoed ik dat de prijzen voor warmtepompen nog aardig gaan zakken. Een prijs als die van Quatt lijkt me in de toekomst niet onrealistisch voor alle (normale) warmtepompen. Waarom zou een l/w warmtepomp immers 2 - 3x zo duur moeten zijn als een vergelijkbaar gedimensioneerde l/l warmtepomp? Ik kan me niet voorstellen dat een warmtewisselaar naar water duizenden euro's duurder is dan een warmtewisselaar naar lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
dirkmuis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:10:
Was een reactie op?

Ik kan me voorstellen dat het prettig is als de warmtepomp ook kan helpen met het tapwater verwarmen, maar als je het puur op kosten bekijkt is (ook mijn eerder aangehaalde rekenvoorbeelden in gedachten houdend), tapwater eigenlijk zelden winstgevend te krijgen. Bij het rekenen met de situatie van twain4me, kwam je puur qua efficientiewinst op ongv 66 euro per jaar. Een cv ketel kun je leasen voor zo'n 25 per maand (koop kan gemiddeld gezien dus waarschijnlijk net nog wat goedkoper, maar laten we uit gaan van 25 per maand). Verder heb je nog 150 euro vaste kosten aan de gasaansluiting, per jaar ongv (op dit moment).
Je bespaart dus 66 + 150 +300 = 516 per jaar als je helemaal van het gas af kunt. Als je ziet wat volledig elektrisch kost ten opzichte van een hybride is dat nog een forse terugverdientijd. (even aangenomen dat je de installatie niet zelf kunt, wat voor 99% van de mensen zal opgaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-05 23:23
onlinaius schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 02:04:
[...]

In veel gevallen omdat

--- warmtepomp ---- boilervat ---- verwarmingssysteem 8000 euro meer kost als je het zo moet overdimensioneren dat je ook in die 3 weken per 10 jaar dat het -10 vriest het huis warm kan houden. Maar inderdaad een boilervat in de loop plaatsen is eigenlijk niet zo tactisch: je mag blij zijn als je per jaar 100 euro bespaart, maar een beetje boilervat, en het extra aansluitwerk zal toch al snel rond de 1000 euro zitten, niet erg rendabel dus.

Vanuit die redenatie is echter volledig op de warmtepomp gaan ook niet echt rendabel. Al zou het 'maar' 5000 euro extra kosten vergeleken met een hybride systeem: je bespaart misschien 100 euro tapwaterkosten, en 150 euro per jaar voor de gasaansluiting, maar dat geeft alsnog een terugverdientijd van 20 jaar.

Wel vermoed ik dat de prijzen voor warmtepompen nog aardig gaan zakken. Een prijs als die van Quatt lijkt me in de toekomst niet onrealistisch voor alle (normale) warmtepompen. Waarom zou een l/w warmtepomp immers 2 - 3x zo duur moeten zijn als een vergelijkbaar gedimensioneerde l/l warmtepomp? Ik kan me niet voorstellen dat een warmtewisselaar naar water duizenden euro's duurder is dan een warmtewisselaar naar lucht.
Hoe kom jij aan €100 tapwaterkosten per jaar? Ik gebruik met 2 personen ca. 180 m3 gas per jaar voor warm water en dan zijn wij nog aardig zuinig. Dat gaat komende jaren niet minder zijn dan 3 a 400 euro als je een goeie deal hebt. Daarnaast heb je dubbel onderhoud. Dus die som van jou klopt niet helemaal.

Ik heb zelf die €100,- aanbetaald, maar met de huidige energieprijzen en mijn aankomende zonnepanelen ga ik denk ik toch maar over naar full electric. Die heb ik er ook met ca 8 jaar wel uit samen met mijn zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-06 10:26

SFA

brewer schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:03:
[...]

Hoe kom jij aan €100 tapwaterkosten per jaar? Ik gebruik met 2 personen ca. 180 m3 gas per jaar voor warm water en dan zijn wij nog aardig zuinig. Dat gaat komende jaren niet minder zijn dan 3 a 400 euro als je een goeie deal hebt. Daarnaast heb je dubbel onderhoud. Dus die som van jou klopt niet helemaal.

Ik heb zelf die €100,- aanbetaald, maar met de huidige energieprijzen en mijn aankomende zonnepanelen ga ik denk ik toch maar over naar full electric. Die heb ik er ook met ca 8 jaar wel uit samen met mijn zonnepanelen.
Wil je full electric gaan met de Quatt? Zo ja, hoe dan/heb je hier meer info over?

ID.4 1ST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Laatst online: 08-06 14:49
twain4me schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:12:
[...]

En daarom zou ik veder kijken dan Quatt ;)
Dit kan toch met een warmtepomp boiler vat er naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

onlinaius schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 02:04:
[...]
In veel gevallen omdat
--- warmtepomp ---- boilervat ---- verwarmingssysteem 8000 euro meer kost als je het zo moet overdimensioneren dat je ook in die 3 weken per 10 jaar dat het -10 vriest het huis warm kan houden.
Dat klopt niet; een 5 kW warmtepomp kost ca €3k, een 12 kW warmtepomp €6k. Dan heb je genoeg voor verwarming.
Voor SWW (douche) heb je een goed warrmtepompboilervat nodig, dat is ca €1500-2000. De rest is loodgietersspul en arbeid, dat hangt niet echt van het vermogen af (al is 32mm pexbuis wel merkbaar duurder dan 25mm).
Het ding zelf is niet heel veel duurder, maar voor integratie in het systeem is er veel meer maatwerk nodig dan lucht/lucht.
Dat betekent duurdere appendages, arbeid en leidingwerk, en tenzij je je haar gaat wassen met hete lucht zal je toch een boilervat moeten plaatsen :)
Maar een warmtepompboiler met eigen compressor is veel goedkoper en makkelijker te plaatsen dan moeilijk doen met driewegkleppen en lange spiralen, dus ik zou het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ZveenT schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Ja het kan ,maar nogmaals: Waarom zou je het doen? waar heb je dan nog hybrid voor? geeft trouwens ook mooi aan wat de zin en met name onzin van hybrid is. want zo klein is idd de stap van hybrid naar full electric een beetje SWW en wellicht wat afgifte regelen. ik snap dat die goedkope wortel die Quatt voor ieder zijn neus probeerd te bungelen erg smakelijk eruit ziet... maar eigenlijk is het een onnodig concept en een onnodige tussenstap in het grootste deel van de nederlandse woningen.

Heb je alleen als doel geld besparen kan je een poging wagen, al zou ik dat nog steeds niet snel doen omdat de kans dat ze iets gaan leveren voor het volgende stookseizoen wat mij betreft extreem klein is. En als het doel is om gasloos te worden zou ik het echt helemaal links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

SFA schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:13:
[...]

Wil je full electric gaan met de Quatt? Zo ja, hoe dan/heb je hier meer info over?
in een gemiddeld huis plaatsen ze er 2 van 4 KW 8)7 en zal je iets moeten regelen voor warm water eventueel WPB of met een driewegklep en een boilervat en je afgifte moet uiteraard op orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Proton_ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:32:
[...]

Maar een warmtepompboiler met eigen compressor is veel goedkoper en makkelijker te plaatsen dan moeilijk doen met driewegkleppen en lange spiralen, dus ik zou het wel weten.
In een huis met wtw zou ik er toch nog een keer extra over nadenken. dan heeft de ventilatie versie ook nadelen, maarja de subsidie maakt die wpb's wel lekker goedkoop. Het is bijna een nobrainer, zeker in oudbouw zonder wtw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
brewer schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:03:
[...]

Hoe kom jij aan €100 tapwaterkosten per jaar?
Dat was niet het totale bedrag, maar de besparing, en dan nog vrij optimistisch gerekend. Deze berekening was gebaseerd op de cijfers van twain4me, die aangaf dat er 400 kwh per jaar in zijn warmtepompboiler ging, waarvan hij inschatte dat de helft salmonella runs was.

Dat zou betekenen dat 200 kwh tapwater verwarming met de warmtepomp was. Ga uit van een COP van 3 en je zit dus op 600 kwh warmtebehoefte aan tapwater + 200 kwh salmonellaruns.

600 kwh met een cv ketel is zo'n 75 kuub gas. Ik ging uit van mijn huidige energieprijzen van 1.66 en 0.36 cent.

Dan vervang je dus 124 euro aan gas door 144 euro aan elektriciteit, waarmee je zelfs geld verliest.

Uiteraard hangt er veel af van elektriciteitsprijzen, gasprijzen en of je bijv zonnepanelen hebt liggen.

Ook neem je hierin niet mee dat je van het gas af kan (ongv 150 euro per jaar) en dat je de cv ketel niet meer hoeft te kopen en te onderhouden (kan voor 300 per jaar met contract, in eigen beheer mogelijk net wat goedkoper).

Als ik de situatie neem zoals door jou geschetst gebruik je behoorlijk gas voor het tapwater. Wij zitten met 2 personen op ongeveer 6 kuub per maand aan tapwater (niet iedere dag douchen, wel een regendouche, maar een sparend model, verder alleen af en toe een emmertje warm water om de ramen te lappen, afwassen nooit met de hand).
twain4me zit omgerekend op ongeveer hetzelfde qua gasverbruik als wij (met hoeveel personen weet ik niet), dus onze cijfers zijn niet uitzonderlijk.

Als ik uitga van de door jou genoemde cijfers ga je met een warmtepompboiler wel besparen. Of full electric uitkan is de vraag.

Om even mijn situatie te schetsen, en waarom dit voor mij niet aantrekkelijk lijkt:

Zonnepanelen, die niet aan de volledige vraag kunnen voldoen om elektrisch te verwarmen, 2 l/l warmtepompen in huis (airco's). De verwarming draait nog 2x per dag een uur, om te zorgen dat de vloer niet al te koud wordt, dit levert een verbruik van zo'n 600 kuub op.

Met Quatt kan ik (als alles werkt zoals ik dat zou willen) de cv ketel alleen nog gebruiken om te stoken op extreem koude dagen, bijna als backup dus, en voor de tapwatervoorzieining, bij een te kleine warmtevoorziening springen de airco's bij. Ik denk dat ik daarmee het aantal kuubs per jaar wel onder de 100 kan krijgen. Daarmee vervang ik 500 kuub aan gas (830 EUR) voor zo'n 1600 kwh, uitgaande van een SCOP van 3. Dat komt op 576 euro. 254 euro per jaar besparing geeft een Quatt terugverdientijd van zo'n 6 jaar.

Bij full electric ga ik uit van een kostenplaatje wat minimaal 5000 hoger komt te liggen dan de Quatt (en dat lijkt me nog vrij optimistisch). Wat ik hiermee extra bespaar is 166 euro aan gas voor verwarming, wat ik vervang door zo'n 114 euro aan elektriciteit, netto dus 52 euro besparing. Verder vervang ik 72 kuub gas (tapwater) door 400 kwh elektriciteit (uitgaande van twain4me's voorbeeld), wat me 24 euro per jaar kost.
Verder gaan de kosten voor de gasaansluiting er af (150 per jaar) en de cv ketel + onderhoud (300 per jaar).

Uiteindelijk bespaart all electric me dus 478 per jaar, ten opzichte van de Quatt, en daarmee zit je op een terugverdientijd van meer dan 10 jaar.

Beide scenario's worden nog negatiever als je aanneemt dat ook een wamtepomp onderhoud nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
ZveenT schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Houd er wel rekening mee dat deze ook hun nadelen kennen. Zo hebben (de meeste?) geen buitenunit, waardoor je de warmte uit de ruimte onttrekt. Het warmtepomp boilervat moet dus om je verwarming niet fors tegen te werken buiten de geisoleerde schil geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

onlinaius schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Dat was niet het totale bedrag, maar de besparing, en dan nog vrij optimistisch gerekend. Deze berekening was gebaseerd op de cijfers van twain4me, die aangaf dat er 400 kwh per jaar in zijn warmtepompboiler ging, waarvan hij inschatte dat de helft salmonella runs was.

Dat zou betekenen dat 200 kwh tapwater verwarming met de warmtepomp was. Ga uit van een COP van 3 en je zit dus op 600 kwh warmtebehoefte aan tapwater + 200 kwh salmonellaruns.

600 kwh met een cv ketel is zo'n 75 kuub gas. Ik ging uit van mijn huidige energieprijzen van 1.66 en 0.36 cent.
.
dat was ik niet :) een gemiddeld huishouden in nederland heeft 6-7kwh nodig per dag voor warm water. dus je zit wat laag

[ Voor 63% gewijzigd door twain4me op 15-03-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Proton_ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:32:
[...]

Dat klopt niet; een 5 kW warmtepomp kost ca €3k, een 12 kW warmtepomp €6k. Dan heb je genoeg voor verwarming.
Voor SWW (douche) heb je een goed warrmtepompboilervat nodig, dat is ca €1500-2000. De rest is loodgietersspul en arbeid, dat hangt niet echt van het vermogen af (al is 32mm pexbuis wel merkbaar duurder dan 25mm).
Dan is 8000 misschien aan de hoge kant. 3000 extra om van 5 kw naar 12 kw te gaan, 1750 voor het boilervat, laten we zeggen 1000 euro extra montagekosten.5750 voor de vermogensverhoging en tapwaterfunctionaliteit, ten opzichte van een 'normale' hybride.

Als de prijzen van de quatt kloppen zit kom je wel in de buurt van die 8000 verschil uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
twain4me schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:49:
[...]

dat was ik niet :) een gemiddeld huishouden in nederland heeft 6-7kwh nodig per dag voor warm water. dus je zit wat laag
Even teruggelezen, en die 400 kwh die je aangaf was incl zonneboiler, dus dat veranderd de zaak, dan zal een warmtepomp voor het tapwater wel wat gaan besparen als je geen zonneboiler hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

twain4me schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:42:
[...]
In een huis met wtw zou ik er toch nog een keer extra over nadenken. dan heeft de ventilatie versie ook nadelen, maarja de subsidie maakt die wpb's wel lekker goedkoop. Het is bijna een nobrainer, zeker in oudbouw zonder wtw.
Ik ga er dan ook vanuit dat hij buiten/buiten wordt aangesloten (de Vaillant 150l unit gebruikt daar een vergelijkbare concentrische doorvoer voor als een hr-ketel) of een waterbron boiler als die in mijn sig.
Maar ik weet niet wat Quatt van plan is, daar is weinig over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

onlinaius schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:58:
[...]

Even teruggelezen, en die 400 kwh die je aangaf was incl zonneboiler, dus dat veranderd de zaak, dan zal een warmtepomp voor het tapwater wel wat gaan besparen als je geen zonneboiler hebt.
ik denk dat je @!null bedoeld.. of ik moet heel erg dronken zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja die 400kWh was bij ons, gezinshuishouden. En lag zo laag vanwege aanwezige zonneboiler.

Nu heb ik een elektrische boiler, die zeker meer dan 400kWh doet, maar ik heb dan ook extra zonnepanelen gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 09:15
jurjen_g schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:37:
Tegen mijn principes (zekerheid voor alles) in heb ik besloten met Quatt in zee te gaan, althans de pre-order staat. Ik zal mijn ervaringen in dit topic wel delen ter info voor anderen.

Hoofdredenen om wel mee te doen:
1. Prijs
2. Mogelijkheid tot uitbreiding naar all-e = geen desinvestering (*)
3. Startup met ambitie, regeling niet ouderwets maar op basis van data vind ik op z'n minst interessant.
4. Prijs

Angsten:
1. Aanloopproblemen / uitstel installatie
2. Installatie alsnog veel duurder dan ze doen voorkomen
3. Overleven ze het wel. Met voldoende klandizie hopelijk wel :)
Ik heb ook gereserveerd en zit met dezelfde redenen/angsten. Laten we uitgaan van het positieve :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:14
Tremio schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:27:
[...]

Ik heb ook gereserveerd en zit met dezelfde redenen/angsten. Laten we uitgaan van het positieve :-)
Ik sluit me hier ook volledig bij aan, reservering gedaan met dezelfde redenen en bedenkingen.
Ik ben erg benieuwd wat er de komende tijd allemaal duidelijker wordt omtrent de Quatt en zijn opties.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:05
Het ziet er meer dan interessant uit, maar voor mij is het allemaal nog te onduidelijk en onzeker. Plaats er eerst maar eens 1000 en laat die een jaar draaien, dan hebben we een beter idee hoe het allemaal werkt.

Reserveren doe ik niet, ik zou niet weten waarom je 99 euro moet betalen terwijl er grote investeerders achter zouden zitten. Het risico op verdwijnen van die 99 euro is mij te groot, als ik dan straks wat verder achter aan in de rij sta dan neem ik dat voor lief.

Hoop wel dat dit doorgezet en de doelen gehaald worden, want zoals gezegd ziet het er echt veelbelovend uit. Mooi design, mooie techniek en mooi verwacht rendement.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-06 14:05
Wat mag en kun je eigenlijk verwachten van de te reserveren koeling naast de warmtepomp?
Is dit een soort airco (warm/koud) die je kunt installeren op een kamer (bijv. Zolder) om de temperatuur daar op orde te krijgen? De prijs is € 900. Is dat een redelijke prijs, of toch best duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-06 16:14
Wat ik altijd zo vertroebelend vind in de discussie tussen all electric en hybride is het gescherm met de "Monoblock prijs - subsidie" als vergelijking. Hoe kom je aan de subsidie als je zelf installeert? Ik ken persoonlijk geen installateurs die de moeite nemen voor alleen een in-bedrijf-stelling met factuur, en als je de boel laat installeren, dan begint de meter snel te tikken. Je hebt het dan toch al lang niet meer over zeg 2k netto investering vs de hybride van 1500? Het gaat juist vaak om 7-9k na subsidie versus 1500. Daar kun je vastrecht tegenover zetten, maar voor 8k verschil kun je een hoop stoken :)

Dat is in deze toch gewoon de charme: voor een investering van 1500 (en ja er komt vast nog wat bij, al was het maar bigfoots oid) een besparing doen van ca. 50/60% gasgebruik.
In mijn eigen situatie zou dat een besparing van ca. 700- 840 m3 gas zijn. Als ik die wegstreep tegen gratis zonnestroom (en dat kan voorlopig nog even) heb ik met mijn huidige gasprijs de aanschaf er na 1,5 jaar uit..
Als ik dat vergelijk met de 8k NA subsidie voor de all electric versie (offerte oktober 2021), dan zie je waar de schoen wringt...

[ Voor 30% gewijzigd door PVPaneel op 15-03-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
ik las pas een artikel waarin gesproken werd over een warmtepomp met een dubbel circuit, die dus ook bij -10 graden nog functioneert. link naar artikel
Zou de Quatt ook een dubbel circuit hebben?
https://www.woud-energiea...mp/sprsun-cgk-c-12-l-evi/
Wat is bijv. bovenstaande monoblock dan anders dan de quatt?

[ Voor 16% gewijzigd door HBO88 op 15-03-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-05 23:23
SFA schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:13:
[...]

Nee, ik bedoelde met een gewone andere full electric warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jago2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-02 10:08
Meer info in onderstaand artikel van gister.

https://www.gawalo.nl/12003/nieuwe-slimme-hybride-warmtepomp-op-de-markt

edit: artikel is inmiddels verdwenen achter registratie / paywall

[ Voor 27% gewijzigd door Jago2 op 16-03-2022 22:34 ]

Pagina: 1 2 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.