Dat was niet het totale bedrag, maar de besparing, en dan nog vrij optimistisch gerekend. Deze berekening was gebaseerd op de cijfers van twain4me, die aangaf dat er 400 kwh per jaar in zijn warmtepompboiler ging, waarvan hij inschatte dat de helft salmonella runs was.
Dat zou betekenen dat 200 kwh tapwater verwarming met de warmtepomp was. Ga uit van een COP van 3 en je zit dus op 600 kwh warmtebehoefte aan tapwater + 200 kwh salmonellaruns.
600 kwh met een cv ketel is zo'n 75 kuub gas. Ik ging uit van mijn huidige energieprijzen van 1.66 en 0.36 cent.
Dan vervang je dus 124 euro aan gas door 144 euro aan elektriciteit, waarmee je zelfs geld verliest.
Uiteraard hangt er veel af van elektriciteitsprijzen, gasprijzen en of je bijv zonnepanelen hebt liggen.
Ook neem je hierin niet mee dat je van het gas af kan (ongv 150 euro per jaar) en dat je de cv ketel niet meer hoeft te kopen en te onderhouden (kan voor 300 per jaar met contract, in eigen beheer mogelijk net wat goedkoper).
Als ik de situatie neem zoals door jou geschetst gebruik je behoorlijk gas voor het tapwater. Wij zitten met 2 personen op ongeveer 6 kuub per maand aan tapwater (niet iedere dag douchen, wel een regendouche, maar een sparend model, verder alleen af en toe een emmertje warm water om de ramen te lappen, afwassen nooit met de hand).
twain4me zit omgerekend op ongeveer hetzelfde qua gasverbruik als wij (met hoeveel personen weet ik niet), dus onze cijfers zijn niet uitzonderlijk.
Als ik uitga van de door jou genoemde cijfers ga je met een warmtepompboiler wel besparen. Of full electric uitkan is de vraag.
Om even mijn situatie te schetsen, en waarom dit voor mij niet aantrekkelijk lijkt:
Zonnepanelen, die niet aan de volledige vraag kunnen voldoen om elektrisch te verwarmen, 2 l/l warmtepompen in huis (airco's). De verwarming draait nog 2x per dag een uur, om te zorgen dat de vloer niet al te koud wordt, dit levert een verbruik van zo'n 600 kuub op.
Met Quatt kan ik (als alles werkt zoals ik dat zou willen) de cv ketel alleen nog gebruiken om te stoken op extreem koude dagen, bijna als backup dus, en voor de tapwatervoorzieining, bij een te kleine warmtevoorziening springen de airco's bij. Ik denk dat ik daarmee het aantal kuubs per jaar wel onder de 100 kan krijgen. Daarmee vervang ik 500 kuub aan gas (830 EUR) voor zo'n 1600 kwh, uitgaande van een SCOP van 3. Dat komt op 576 euro. 254 euro per jaar besparing geeft een Quatt terugverdientijd van zo'n 6 jaar.
Bij full electric ga ik uit van een kostenplaatje wat minimaal 5000 hoger komt te liggen dan de Quatt (en dat lijkt me nog vrij optimistisch). Wat ik hiermee extra bespaar is 166 euro aan gas voor verwarming, wat ik vervang door zo'n 114 euro aan elektriciteit, netto dus 52 euro besparing. Verder vervang ik 72 kuub gas (tapwater) door 400 kwh elektriciteit (uitgaande van twain4me's voorbeeld), wat me 24 euro per jaar kost.
Verder gaan de kosten voor de gasaansluiting er af (150 per jaar) en de cv ketel + onderhoud (300 per jaar).
Uiteindelijk bespaart all electric me dus 478 per jaar, ten opzichte van de Quatt, en daarmee zit je op een terugverdientijd van meer dan 10 jaar.
Beide scenario's worden nog negatiever als je aanneemt dat ook een wamtepomp onderhoud nodig heeft.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.