Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:47
Erveetwee schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:49:
[...]

Hou er wel rekening mee dat je rendementen maar een keer kunt uitgeven ;)

Dus als je je terugverdientijd of rendement van de investering op je zonnepanelen ooit hebt berekend op die 25 cent en je hanteert dan 12,7 cent als kostprijs voor je Quatt stroom dan reken je jezelf rijk.
Heb je dan ook nog eens geld geleend voor je Quatt of zonnepanelen middels bijvoorbeeld een lening bij het nationaal warmtefonds dan wordt dit nog beter zichtbaar.
Het punt is vooral dat je geld laat liggen als je die saldering van energiebelasting op eerder opgewekte kWh's niet gebruikt. Wat je niet saldeert levert met een vast contract door terugleverkosten vaak niks meer op en zelfs met een dynamisch contract is het vaak weinig.

• Luuk81
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:22
Ondertussen hebben we nu bijna 3 jaar de Quatt draaien. Ik denk echter dat de warmtepomp effecienter kan draaien met langere runs. Vaak lijkt de Quatt met vrij veel vermogen naar de ingestelde temperatuur in huis te gaan en gaat daarna volledig uit ipv langzaam terug te moduleren. Ons huis is uit 1920 (110 m2), 7 jaar geleden volledig verbouwd waardoor de isolatie goed is en met HR++ glas. De ruimte wordt verwarmd met radiotoren met Heitmeister booster fans.

Afgelopen week heeft Quatt de stooklijn wat aangepast van 6kW / 16 graden naar 5kW / 15 graden. Ik heb het idee dat de warmtepomp wel iets stabieler gaat, maar zie hieronder een voorbeeld. Daarnaast heb ik de excel voor de stooklijn met data van heel 2025 ingevuld. Hebben jullie tips om naar langere runs te komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5vWi4l0cK4kmlLV7ouW0qMaiII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1zMs9htZ1vuVSnz4NKPMqgRj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuNEjLfCJQheO3CrZ1fMKTC9U9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eqGpbJ6JCnUjH87GYw7d1pBL.png?f=fotoalbum_large

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:45
netappie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:40:
[...]

Het punt is vooral dat je geld laat liggen als je die saldering van energiebelasting op eerder opgewekte kWh's niet gebruikt. Wat je niet saldeert levert met een vast contract door terugleverkosten vaak niks meer op en zelfs met een dynamisch contract is het vaak weinig.
Helemaal mee eens!

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:29

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Luuk81

Je zegt niets over de afgifte in de rest van het huis. Wat kan helpen is meer ruimtes mee laten doen. Met name de ruimtes grenzend aan de ruimte waar jouw thermostaat hangt.
Dan is er minder warmteverlies naar deze ruimtes en het te verwarmen watervolume wordt groter. Dus verwarmen binnen de schil, maar wellicht doe je dat al.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Luuk81 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:44:
Ondertussen hebben we nu bijna 3 jaar de Quatt draaien. Ik denk echter dat de warmtepomp effecienter kan draaien met langere runs. Vaak lijkt de Quatt met vrij veel vermogen naar de ingestelde temperatuur in huis te gaan en gaat daarna volledig uit ipv langzaam terug te moduleren. Ons huis is uit 1920 (110 m2), 7 jaar geleden volledig verbouwd waardoor de isolatie goed is en met HR++ glas. De ruimte wordt verwarmd met radiotoren met Heitmeister booster fans.

Afgelopen week heeft Quatt de stooklijn wat aangepast van 6kW / 16 graden naar 5kW / 15 graden. Ik heb het idee dat de warmtepomp wel iets stabieler gaat, maar zie hieronder een voorbeeld. Daarnaast heb ik de excel voor de stooklijn met data van heel 2025 ingevuld. Hebben jullie tips om naar langere runs te komen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De SoundSlider al geprobeerd?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Luuk81
Mickel moen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:10:
@Luuk81

Je zegt niets over de afgifte in de rest van het huis. Wat kan helpen is meer ruimtes mee laten doen. Met name de ruimtes grenzend aan de ruimte waar jouw thermostaat hangt.
Dan is er minder warmteverlies naar deze ruimtes en het te verwarmen watervolume wordt groter. Dus verwarmen binnen de schil, maar wellicht doe je dat al.
Rest van het huis ook radiatoren en benedenverdieping draait alles mee. Boven alleen de badkamer volledig open en slaapkamers licht bijverwarmd.

• Luuk81
onlinaius schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:10:
[...]

De SoundSlider al geprobeerd?
Wat zou ik kunnen doen met de Soundslider? Vermogen wat beperken waardoor er minder overshoot is? Aan de andere kant vrees ik dat dan de CV weer bijgeschakeld gaat worden. Vooral het terug moduleren lijkt beter te moeten kunnen denk ik? Vraag me af of de stooklijn bijvoorbeeld nog kan helpen.

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:08
Wellicht is het niet (helemaal) meer voor dit topic, maar sinds de komst van de Quatts duo hybrid ben ik dus de afgelopen dagen bezig om zoveel mogelijk begrip op te doen van de CV-installatie en de vraag waarom sommige radiatoren met bepaalde instellingen niet of nauwelijks warm worden etc.

De Quatts draaien rustig de hele dag door water te pompen op 35 tot 40 graden en voor een deel het huis is het prima, een ander deel dus niet. De CV doet vooralsnog nauwelijks mee overigens. Normaliter vraag ik 21 graden en staat de thermostaat in de woonkamer en het is goed mogelijk om de temp daar rond de 20.x te houden, kan het eenvoudig verder opstoken maar als ik dan de nodige dingen aanpas vallen radiatoren en vvw in een deel van het huis dus uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0gG1b2MgI8Md5jC64GhhVUiOAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VzfYh9bQt6yYZShtWKINbo6X.png?f=fotoalbum_large

Hier zien jullie de situatie voor het deel van huis waar het me niet lukt om de optimale instellingen te vinden zodat alles zonder problemen goed meedoet. Voor de oplettende kijker, de bypass die hier zichtbaar is staat inmiddels dicht.

Wat zou in deze situatie het advies zijn?

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:42
Brent schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:02:
Een all-electric observatie: de top temp sensor in het vat is eigenlijk nooit hoger, en regelmatig zelfs lager, dan de midden sensor. De bodem sensor is wel altijd lager dan het midden zoals ik verwacht.
@Brent

Mischien foutje: bedrading met sensor verwisseld.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:31
Luuk81 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:44:

Je hebt een T6 als thermostaat, gok ik. Andere thermostaat met een betere resolutie kan helpen. En geen nachtverlaging.

PVoutput

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:42
Valderrama schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:30:
Wellicht is het niet (helemaal) meer voor dit topic, maar sinds de komst van de Quatts duo hybrid ben ik dus de afgelopen dagen bezig om zoveel mogelijk begrip op te doen van de CV-installatie en de vraag waarom sommige radiatoren met bepaalde instellingen niet of nauwelijks warm worden etc.

De Quatts draaien rustig de hele dag door water te pompen op 35 tot 40 graden en voor een deel het huis is het prima, een ander deel dus niet. De CV doet vooralsnog nauwelijks mee overigens. Normaliter vraag ik 21 graden en staat de thermostaat in de woonkamer en het is goed mogelijk om de temp daar rond de 20.x te houden, kan het eenvoudig verder opstoken maar als ik dan de nodige dingen aanpas vallen radiatoren en vvw in een deel van het huis dus uit.

[Afbeelding]

Hier zien jullie de situatie voor het deel van huis waar het me niet lukt om de optimale instellingen te vinden zodat alles zonder problemen goed meedoet. Voor de oplettende kijker, de bypass die hier zichtbaar is staat inmiddels dicht.

@Valderrama

Mooi verduidelijkt.
Heb je alles opnieuw ingeregeld.
Ben bang dat het zit in rtl, of de andere vloerverdelers, temperaturen overal meten en fotoś erbij.
merk en type verdeler, dan kunnen we iets opzoeken.
bypass dus nu op 5??

[ Voor 15% gewijzigd door harv op 27-11-2025 11:57 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:47
Valderrama schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:30:

[Afbeelding]

Weet je zeker dat die bypass linksonder echt niks door laat?

Daarnaast zou ik even kijken of het retourventiel van je VVW verdeler (rechts onder start blauwe pijl) ver genoeg open staat. Zonder flow gaat het niks worden.

Ook bij radiatoren moet je niet te veel knijpen. het water zoekt de weg van de minste weerstand.

Meet ook even goed het verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour van de verschillende delen. Als die badkamer het water bijvoorbeeld vrijwel even heet retour stuurt, dan zit daar je thermische kortsluiting.

Voor het zien wat er precies gebeurt kan je met een beetje schilderstape de leidingen afplakken zodat je er op kan mikken met een infrarood thermometer. Schrijf er meteen maar iets als A1 R1 A2 R2 op enz. Dan kan je een foto maken en de temperaturen er onder schrijven.

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:17
In de laatste beta van de Quatt HA integratie zit een action:quatt.get_insights. Deze haalt de statistieken op van de mobile API. Aangezien ik benieuwd was naar mijn stooklijn en geen fan ben van overtypen ben ik hier mee aan de slag gegaan om te kijken of dat te automatiseren valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHI0Bz7upn1A7r1V3h33a9yYhh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wk8Xa2UJFj48VbMsqOQrdHtd.png?f=fotoalbum_large

Eerste opzet lijkt redelijk te werken en komt ook overeen met mijn eigen ervaring dat de Quatts iets te ijverig zijn als de temperaturen richting het vriespunt gaan. Mocht je het willen proberen, de Jupyter notebook is hier te vinden https://github.com/Rickvd...n/Quatt%20stooklijn.ipynb. Zit ook veel andere data in zoals o.a. watertemperatuur, kamertemperatuur en setpoint per uur.
Vereisten:Let op elke dag is een API request dus hou het binnen de perken :)
Dagen waarop niet gestookt is lijken errors te geven, deze worden gewoon geskipt. Code is verder 95% ai gegenereerd dus er is vast ruimte voor verbetering ;)

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:07

SBL

Erveetwee schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:49:
[...]
Hou er wel rekening mee dat je rendementen maar een keer kunt uitgeven ;)

Dus als je je terugverdientijd of rendement van de investering op je zonnepanelen ooit hebt berekend op die 25 cent en je hanteert dan 12,7 cent als kostprijs voor je Quatt stroom dan reken je jezelf rijk.
Heb je dan ook nog eens geld geleend voor je Quatt of zonnepanelen middels bijvoorbeeld een lening bij het nationaal warmtefonds dan wordt dit nog beter zichtbaar.
Of je 5jaar oude zonnepanelen daarmee minder rendabel worden, doet niets af aan het feit dat je met de beste/nieuwste inzichten/uitgangspunten qua energieprijzen moet rekenen als je nu een goede keuze wil maken.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:24
RickvdT schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:03:
In de laatste beta van de Quatt HA integratie zit een action:quatt.get_insights. Deze haalt de statistieken op van de mobile API. Aangezien ik benieuwd was naar mijn stooklijn en geen fan ben van overtypen ben ik hier mee aan de slag gegaan om te kijken of dat te automatiseren valt.

[Afbeelding]

Eerste opzet lijkt redelijk te werken
Wow! Dat zou heel handig zijn. Ik hoop dat dit uiteindelijk in de Quatt integratie in HA kan komen, bijvoorbeeld op de dashboard card (die bij mij in HA nog niet zichtbaar is trouwens). Dan hebben we alles op één plek en komen de updates ook automatisch door als ik de Quatt integratie update!

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
WAF1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:15:
[...]

Ik begrijp wat je zegt en het klopt ook. Maar indirect ging de discussie of je de wp op duurzaam of besparen moet zetten. Zolang je nog kan salderen en een overschot aan zonnestroom per jaar hebt dan is het verstandig om de app. van de wp op duurzaam zetten. En dat geldt meestal ook als je een batterij hebt.
Het zou met een batterij niet meer uit moeten maken. Je kan dan volledig op je comfortwens stoken.
Of je nou 2 uur lang 500W gebruikt en 3 uur 1100W tegen 'goedkope tarieven', of 5 uur 850W via een thuisbatterij. Waarbij ik nog altijd durf te betwisten dat je de eerste optie überhaupt wat oplevert vs het eventuele comfortverlies.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1 ... 309 310 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.