• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-03 08:16
Erveetwee schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:49:
[...]

Hou er wel rekening mee dat je rendementen maar een keer kunt uitgeven ;)

Dus als je je terugverdientijd of rendement van de investering op je zonnepanelen ooit hebt berekend op die 25 cent en je hanteert dan 12,7 cent als kostprijs voor je Quatt stroom dan reken je jezelf rijk.
Heb je dan ook nog eens geld geleend voor je Quatt of zonnepanelen middels bijvoorbeeld een lening bij het nationaal warmtefonds dan wordt dit nog beter zichtbaar.
Het punt is vooral dat je geld laat liggen als je die saldering van energiebelasting op eerder opgewekte kWh's niet gebruikt. Wat je niet saldeert levert met een vast contract door terugleverkosten vaak niks meer op en zelfs met een dynamisch contract is het vaak weinig.

• Luuk81
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-01 23:05
Ondertussen hebben we nu bijna 3 jaar de Quatt draaien. Ik denk echter dat de warmtepomp effecienter kan draaien met langere runs. Vaak lijkt de Quatt met vrij veel vermogen naar de ingestelde temperatuur in huis te gaan en gaat daarna volledig uit ipv langzaam terug te moduleren. Ons huis is uit 1920 (110 m2), 7 jaar geleden volledig verbouwd waardoor de isolatie goed is en met HR++ glas. De ruimte wordt verwarmd met radiotoren met Heitmeister booster fans.

Afgelopen week heeft Quatt de stooklijn wat aangepast van 6kW / 16 graden naar 5kW / 15 graden. Ik heb het idee dat de warmtepomp wel iets stabieler gaat, maar zie hieronder een voorbeeld. Daarnaast heb ik de excel voor de stooklijn met data van heel 2025 ingevuld. Hebben jullie tips om naar langere runs te komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5vWi4l0cK4kmlLV7ouW0qMaiII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1zMs9htZ1vuVSnz4NKPMqgRj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuNEjLfCJQheO3CrZ1fMKTC9U9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eqGpbJ6JCnUjH87GYw7d1pBL.png?f=fotoalbum_large

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-03 10:47
netappie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:40:
[...]

Het punt is vooral dat je geld laat liggen als je die saldering van energiebelasting op eerder opgewekte kWh's niet gebruikt. Wat je niet saldeert levert met een vast contract door terugleverkosten vaak niks meer op en zelfs met een dynamisch contract is het vaak weinig.
Helemaal mee eens!

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:05
@Luuk81

Je zegt niets over de afgifte in de rest van het huis. Wat kan helpen is meer ruimtes mee laten doen. Met name de ruimtes grenzend aan de ruimte waar jouw thermostaat hangt.
Dan is er minder warmteverlies naar deze ruimtes en het te verwarmen watervolume wordt groter. Dus verwarmen binnen de schil, maar wellicht doe je dat al.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 16:56
Luuk81 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:44:
Ondertussen hebben we nu bijna 3 jaar de Quatt draaien. Ik denk echter dat de warmtepomp effecienter kan draaien met langere runs. Vaak lijkt de Quatt met vrij veel vermogen naar de ingestelde temperatuur in huis te gaan en gaat daarna volledig uit ipv langzaam terug te moduleren. Ons huis is uit 1920 (110 m2), 7 jaar geleden volledig verbouwd waardoor de isolatie goed is en met HR++ glas. De ruimte wordt verwarmd met radiotoren met Heitmeister booster fans.

Afgelopen week heeft Quatt de stooklijn wat aangepast van 6kW / 16 graden naar 5kW / 15 graden. Ik heb het idee dat de warmtepomp wel iets stabieler gaat, maar zie hieronder een voorbeeld. Daarnaast heb ik de excel voor de stooklijn met data van heel 2025 ingevuld. Hebben jullie tips om naar langere runs te komen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De SoundSlider al geprobeerd?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Luuk81
Mickel moen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:10:
@Luuk81

Je zegt niets over de afgifte in de rest van het huis. Wat kan helpen is meer ruimtes mee laten doen. Met name de ruimtes grenzend aan de ruimte waar jouw thermostaat hangt.
Dan is er minder warmteverlies naar deze ruimtes en het te verwarmen watervolume wordt groter. Dus verwarmen binnen de schil, maar wellicht doe je dat al.
Rest van het huis ook radiatoren en benedenverdieping draait alles mee. Boven alleen de badkamer volledig open en slaapkamers licht bijverwarmd.

• Luuk81
onlinaius schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:10:
[...]

De SoundSlider al geprobeerd?
Wat zou ik kunnen doen met de Soundslider? Vermogen wat beperken waardoor er minder overshoot is? Aan de andere kant vrees ik dat dan de CV weer bijgeschakeld gaat worden. Vooral het terug moduleren lijkt beter te moeten kunnen denk ik? Vraag me af of de stooklijn bijvoorbeeld nog kan helpen.

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-01 21:15
Wellicht is het niet (helemaal) meer voor dit topic, maar sinds de komst van de Quatts duo hybrid ben ik dus de afgelopen dagen bezig om zoveel mogelijk begrip op te doen van de CV-installatie en de vraag waarom sommige radiatoren met bepaalde instellingen niet of nauwelijks warm worden etc.

De Quatts draaien rustig de hele dag door water te pompen op 35 tot 40 graden en voor een deel het huis is het prima, een ander deel dus niet. De CV doet vooralsnog nauwelijks mee overigens. Normaliter vraag ik 21 graden en staat de thermostaat in de woonkamer en het is goed mogelijk om de temp daar rond de 20.x te houden, kan het eenvoudig verder opstoken maar als ik dan de nodige dingen aanpas vallen radiatoren en vvw in een deel van het huis dus uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0gG1b2MgI8Md5jC64GhhVUiOAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VzfYh9bQt6yYZShtWKINbo6X.png?f=fotoalbum_large

Hier zien jullie de situatie voor het deel van huis waar het me niet lukt om de optimale instellingen te vinden zodat alles zonder problemen goed meedoet. Voor de oplettende kijker, de bypass die hier zichtbaar is staat inmiddels dicht.

Wat zou in deze situatie het advies zijn?

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:32
Brent schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:02:
Een all-electric observatie: de top temp sensor in het vat is eigenlijk nooit hoger, en regelmatig zelfs lager, dan de midden sensor. De bodem sensor is wel altijd lager dan het midden zoals ik verwacht.
@Brent

Mischien foutje: bedrading met sensor verwisseld.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-03 07:16

Je hebt een T6 als thermostaat, gok ik. Andere thermostaat met een betere resolutie kan helpen. En geen nachtverlaging.

PVoutput

• harv
  • Registratie: November 2023
Valderrama schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:30:
Wellicht is het niet (helemaal) meer voor dit topic, maar sinds de komst van de Quatts duo hybrid ben ik dus de afgelopen dagen bezig om zoveel mogelijk begrip op te doen van de CV-installatie en de vraag waarom sommige radiatoren met bepaalde instellingen niet of nauwelijks warm worden etc.

De Quatts draaien rustig de hele dag door water te pompen op 35 tot 40 graden en voor een deel het huis is het prima, een ander deel dus niet. De CV doet vooralsnog nauwelijks mee overigens. Normaliter vraag ik 21 graden en staat de thermostaat in de woonkamer en het is goed mogelijk om de temp daar rond de 20.x te houden, kan het eenvoudig verder opstoken maar als ik dan de nodige dingen aanpas vallen radiatoren en vvw in een deel van het huis dus uit.

[Afbeelding]

Hier zien jullie de situatie voor het deel van huis waar het me niet lukt om de optimale instellingen te vinden zodat alles zonder problemen goed meedoet. Voor de oplettende kijker, de bypass die hier zichtbaar is staat inmiddels dicht.

@Valderrama

Mooi verduidelijkt.
Heb je alles opnieuw ingeregeld.
Ben bang dat het zit in rtl, of de andere vloerverdelers, temperaturen overal meten en fotoś erbij.
merk en type verdeler, dan kunnen we iets opzoeken.
bypass dus nu op 5??

[ Voor 15% gewijzigd door harv op 27-11-2025 11:57 ]

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-03 08:16

[Afbeelding]

Weet je zeker dat die bypass linksonder echt niks door laat?

Daarnaast zou ik even kijken of het retourventiel van je VVW verdeler (rechts onder start blauwe pijl) ver genoeg open staat. Zonder flow gaat het niks worden.

Ook bij radiatoren moet je niet te veel knijpen. het water zoekt de weg van de minste weerstand.

Meet ook even goed het verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour van de verschillende delen. Als die badkamer het water bijvoorbeeld vrijwel even heet retour stuurt, dan zit daar je thermische kortsluiting.

Voor het zien wat er precies gebeurt kan je met een beetje schilderstape de leidingen afplakken zodat je er op kan mikken met een infrarood thermometer. Schrijf er meteen maar iets als A1 R1 A2 R2 op enz. Dan kan je een foto maken en de temperaturen er onder schrijven.

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:21
In de laatste beta van de Quatt HA integratie zit een action:quatt.get_insights. Deze haalt de statistieken op van de mobile API. Aangezien ik benieuwd was naar mijn stooklijn en geen fan ben van overtypen ben ik hier mee aan de slag gegaan om te kijken of dat te automatiseren valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHI0Bz7upn1A7r1V3h33a9yYhh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wk8Xa2UJFj48VbMsqOQrdHtd.png?f=fotoalbum_large

Eerste opzet lijkt redelijk te werken en komt ook overeen met mijn eigen ervaring dat de Quatts iets te ijverig zijn als de temperaturen richting het vriespunt gaan. Mocht je het willen proberen, de Jupyter notebook is hier te vinden https://github.com/Rickvd...n/Quatt%20stooklijn.ipynb. Zit ook veel andere data in zoals o.a. watertemperatuur, kamertemperatuur en setpoint per uur.
Vereisten:Let op elke dag is een API request dus hou het binnen de perken :)
Dagen waarop niet gestookt is lijken errors te geven, deze worden gewoon geskipt. Code is verder 95% ai gegenereerd dus er is vast ruimte voor verbetering ;)

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:00

SBL

Erveetwee schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:49:
[...]
Hou er wel rekening mee dat je rendementen maar een keer kunt uitgeven ;)

Dus als je je terugverdientijd of rendement van de investering op je zonnepanelen ooit hebt berekend op die 25 cent en je hanteert dan 12,7 cent als kostprijs voor je Quatt stroom dan reken je jezelf rijk.
Heb je dan ook nog eens geld geleend voor je Quatt of zonnepanelen middels bijvoorbeeld een lening bij het nationaal warmtefonds dan wordt dit nog beter zichtbaar.
Of je 5jaar oude zonnepanelen daarmee minder rendabel worden, doet niets af aan het feit dat je met de beste/nieuwste inzichten/uitgangspunten qua energieprijzen moet rekenen als je nu een goede keuze wil maken.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:49
RickvdT schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:03:
In de laatste beta van de Quatt HA integratie zit een action:quatt.get_insights. Deze haalt de statistieken op van de mobile API. Aangezien ik benieuwd was naar mijn stooklijn en geen fan ben van overtypen ben ik hier mee aan de slag gegaan om te kijken of dat te automatiseren valt.

[Afbeelding]

Eerste opzet lijkt redelijk te werken
Wow! Dat zou heel handig zijn. Ik hoop dat dit uiteindelijk in de Quatt integratie in HA kan komen, bijvoorbeeld op de dashboard card (die bij mij in HA nog niet zichtbaar is trouwens). Dan hebben we alles op één plek en komen de updates ook automatisch door als ik de Quatt integratie update!

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:15
WAF1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:15:
[...]

Ik begrijp wat je zegt en het klopt ook. Maar indirect ging de discussie of je de wp op duurzaam of besparen moet zetten. Zolang je nog kan salderen en een overschot aan zonnestroom per jaar hebt dan is het verstandig om de app. van de wp op duurzaam zetten. En dat geldt meestal ook als je een batterij hebt.
Het zou met een batterij niet meer uit moeten maken. Je kan dan volledig op je comfortwens stoken.
Of je nou 2 uur lang 500W gebruikt en 3 uur 1100W tegen 'goedkope tarieven', of 5 uur 850W via een thuisbatterij. Waarbij ik nog altijd durf te betwisten dat je de eerste optie überhaupt wat oplevert vs het eventuele comfortverlies.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:33
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.15.0-beta.1 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen
Verbeter de hysterese van de HeatPump compressor

Bugfixes
Los een probleem op met All-Electric debietmetingen
Los een probleem op met de schatting van de vraag naar thermisch vermogen van All-Electric

Probleem met de antivriesbeveiligingsmodus van de HeatPump opgelost

Engineer aan het woord
In deze update blijven we de ondersteuning voor Chill verbeteren en hebben we enkele kleine problemen opgelost. Je systeem zou zich zoals gewoonlijk moeten blijven gedragen.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-03 19:08

[Afbeelding]

Eerste opzet lijkt redelijk te werken en komt ook overeen met mijn eigen ervaring dat de Quatts iets te ijverig zijn als de temperaturen richting het vriespunt gaan. Mocht je het willen proberen, de Jupyter notebook is hier te vinden https://github.com/Rickvd...n/Quatt%20stooklijn.ipynb. Zit ook veel andere data in zoals o.a. watertemperatuur, kamertemperatuur en setpoint per uur.
Dagen waarop niet gestookt is lijken errors te geven, deze worden gewoon geskipt. Code is verder 95% ai gegenereerd dus er is vast ruimte voor verbetering ;)
Ik heb mijn Quatt Duo nog maar net, maar 't werkt, heb alleen nog niet zoveel data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NbCrnLilEZmmW3ze49VRA7WhhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bdrrQTTELldtmTQduROn8qgS.png?f=fotoalbum_large

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | EVCC

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:53

[Afbeelding]

Kijk, hiervoor kom ik naar Tweakers forum. Wat een geweldig tooltje is dit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_FjbbL3pHTT743MguJHqoxFQBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DYfRdLAghINKRIflC7US5RsC.png?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• SBL

SBL

clubeddie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:46:
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.15.0-beta.1 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen
Verbeter de hysterese van de HeatPump compressor

Bugfixes
Los een probleem op met All-Electric debietmetingen
Los een probleem op met de schatting van de vraag naar thermisch vermogen van All-Electric

Engineer aan het woord
In deze update blijven we de ondersteuning voor Chill verbeteren en hebben we enkele kleine problemen opgelost. Je systeem zou zich zoals gewoonlijk moeten blijven gedragen.
"Verbeter de hysterese van de HeatPump compressor"
Die van mijn thermostaat die ken ik, maar de compressor heeft er blijkbaar ook 1. Of beter gezegd de CiC, want de compressor, daar verandert natuurlijk niets aan.
Zou "verbeteren" vergroten of verkleinen zijn?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• TeslaNerd
SBL schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:11:
[...]

Die van mijn thermostaat die ken ik, maar de compressor heeft er blijkbaar ook 1. Of beter gezegd de CiC, want de compressor, daar verandert natuurlijk niets aan.
@BobVI , Mooi haakje voor @Quatt Support om met het forum te sparren over wat hier wordt bedoeld met “verbeter de hysterese van de HeatPump compressor”

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:31

Wat is er nieuw?

Dit is wel een interessante, zou die het onnodig stroomverbruik <7 graden terugdringen?

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011

Trackerfire

BTC HODLER

Ok, momentje van besef hier. Vandaag ons energielabel gekregen en tot mijn grote verbazing hebben wij minpunten gekregen op de Quatt installatie. Jawel... Omdat de V1 géén BCRG verklaring heeft (1.5 en 2.0) wel mogen ze niet met de opgegeven data werken. In ons geval scheelt het een heel plusje, omdat met een lagere COP dan opgegeven gerekend moet worden. Ben hier echt not amused over. Heb je dus een V1, dan ga je strafpunten krijgen op je warmtepompinstallatie :'(

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• SBL

SBL

jj85 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:57:
[...]

Jippie, na maanden klopt het weer :+

Van
Geel is (werkelijk) warmtevermogen, berekend op basis van deltaT en flow
Blauw is hetgeen dat Quatt rapporteerde tegen het einde van de winter (CiC 2.25).

[Afbeelding]

naar

[Afbeelding]
Ik heb de rampup vanaf negatief vermogen ook "gevangen". Linkerkolom is het nieuwst, interval ~5sec.
(CV-ketel stookt even mee tijdens defrost, daarvoor en daarna alleen standby.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AcSySAlcBvYKocVBrM60M4Ed_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mnoN0UlULVeaV2C2sCWNTb04.png?f=fotoalbum_large

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:06

[Afbeelding]

Thanks, scheelt een hoop werk :)
Dit komt er bij mij uit. Doe ik er verstandig aan om bij Quatt nog eens mijn stooklijn op te vragen en deze ernaast te plotten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LPOmvKD29tvHu0eX2-yuypVxOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/acfSTGcwbOJx8HZmjhCl6epK.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:52
Engineer aan het woord
Die engineer zegt ook al een aantal releases exact het hetzelfde _O-

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:44

[Afbeelding]

Ik zou de ruimtes waar het wel warm wordt heel voorzichtig gaan knijpen, dus het retour ventiel op de grote vloerverwarming een klein stukje dicht en het rtl ventiel in de badkamer. Deze hebben waarschijnlijk teveel flow waardoor de badkamer2 en de 1e verdieping weinig flow krijgen.

intentionally left blank

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:00
Trackerfire schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:53:
Ok, momentje van besef hier. Vandaag ons energielabel gekregen en tot mijn grote verbazing hebben wij minpunten gekregen op de Quatt installatie. Jawel... Omdat de V1 géén BCRG verklaring heeft (1.5 en 2.0) wel mogen ze niet met de opgegeven data werken. In ons geval scheelt het een heel plusje, omdat met een lagere COP dan opgegeven gerekend moet worden. Ben hier echt not amused over. Heb je dus een V1, dan ga je strafpunten krijgen op je warmtepompinstallatie :'(
Heel vreemd. In ons vorige huis hadden we ook een Quatt (v1) en moesten ivm de verkoop een energielabel hebben. Daar was de Quatt juist een pré. Ging van C naar A+, door panelen en warmtepomp.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• RickvdT
Ik heb nog een kleine wijziging toegevoegd. De COP als kleurschaal en hij berekent de theoretische stooklijn bij het plotten van de grafiek:

code:
1
2
3
4
5
----------------------------------------
Trendline Equation: Heat = -369.85 * Temp + 5959.60
Theoretical Heat Demand at -10°C: 9658 Wh/h
X-Axis Intercept (Zero Heat Needed): 16.11 °C
----------------------------------------
https://github.com/Rickvd...n/Quatt%20stooklijn.ipynb
TeslaNerd schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:08:
[...]
Kijk, hiervoor kom ik naar Tweakers forum. Wat een geweldig tooltje is dit!
[Afbeelding]
Credits vooral voor de HA integratie ontwikkelaars die de Insights toegevoegd hebben. Wel benieuwd hoe je aan zo veel stooksessies boven de 17 graden komt. Zo te zien zou je stooklijn ergens bij 16 moeten stoppen, dan zijn dit allemaal outliers.
Vetifuro schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:00:
[...]
Thanks, scheelt een hoop werk :)
Dit komt er bij mij uit. Doe ik er verstandig aan om bij Quatt nog eens mijn stooklijn op te vragen en deze ernaast te plotten?
[Afbeelding]
Ik ben geen expert maar dit ziet volgens mij netjes uit. Ik verwacht niet dat die veel af zal wijken. Vragen kan geen kwaad in ieder geval. Als genoeg mensen dat doen komt het misschien gewoon in de app :P

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Oh, dat is wel balen ja...

Kan Quatt hier nog wat in betekenen, of is het kwestie van helaas pindakaas?

Volgens mij heb ik een v1.5, maar ik weet eigenlijk niet zeker hoe ik hem kan onderscheiden van de v1. Flowmeter intern o.a. volgens mij? Installatie draait nu net een jaar.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011

Trackerfire

BTC HODLER

pietjm schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:23:
[...]

Heel vreemd. In ons vorige huis hadden we ook een Quatt (v1) en moesten ivm de verkoop een energielabel hebben. Daar was de Quatt juist een pré. Ging van C naar A+, door panelen en warmtepomp.
Het zorgt uiteraard nog steeds voor een plus, maar wel met een correctiefactor op de door hun opgegeven cijfers. Dus niet het maximale resultaat helaas :-(

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• onlinaius
Luuk81 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:15:
[...]

Wat zou ik kunnen doen met de Soundslider? Vermogen wat beperken waardoor er minder overshoot is? Aan de andere kant vrees ik dat dan de CV weer bijgeschakeld gaat worden. Vooral het terug moduleren lijkt beter te moeten kunnen denk ik? Vraag me af of de stooklijn bijvoorbeeld nog kan helpen.
Goed punt, ik ga er iets teveel automatisch vanuit dat de ketel uitstaat (omdat ik dat zelf heb), maar dat is natuurlijk bij de meeste Quatt gebruikers niet het geval. Dan wordt het werken met de Soundslider wel wat lastiger. Je zou (als het bij je ketel kan) kunnen overwegen het ook eens zonder ketel te proberen. Zeker als je geen / niet al teveel nachtverlaging hebt en het niet enorm koud is kun je dat met vrij weinig risico doen, het is hooguit een paar tienden graad te koud in je huis, en als je dat constateert kun je de boel altijd weer terug zetten. Maar dat zou zijn wat ik zou doen, YMMV.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• onlinaius
Shit, dat is knap balen voor de eventuele verkoop tzt! :-(

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:02
Ook begonnen met het bepalen van de stooklijn.
Wel de datawolk te zien . Maar geen lijn erdoorheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11JWogOsd7Rs29Cf5ZaKJS1kD3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCd1GBx06JHGQhYH9YQibnN5.png?f=fotoalbum_large

Edit: Probleem inmiddels gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ehbrands op 27-11-2025 16:46 ]

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:35

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is misschien handig om met Homewizard of Home assistent te monitoren wat je opgenomen vermogen van de wp, nu precies doet. In de staafgrafiek kan je dat alleen per uur zien. Kijk ik naar de watertemperatuur, dan lijkt het erop dat de wp nauwelijks aanstaat. Je stookt ook op een relatief lage kamertemperatuur. Je draait naar mijn indruk regelmatig onder het minimale vermogen van de warmtepomp. Die is uit mijn hoofd volgens de specificaties 500 W maar veel forumleden halen duidenlijk lagere waarden. Ik praat dan over het oudere type Quatt.

Om goed de ondergrens van het minimale opgenomen vermogen te bepalen moet je wel de radiatoren waterzijdig inregelen en het is ook nodig dat alle radiatoren daadwerkelijk openstaan. Je wil zoveel mogelijk afgifte. (Waterzijdig inregelen is lastig als je inderdaad net op of onder de ondergrens stookt, dan kan je beter wachten tot het kouder weer is) Voor goed inzicht is het handig is om de temperatuur een paar dagen evt.weken constant te houden zodat je goed kan zien wat de wp qua opgenomen vermogen doet. Mijn voorstel zou zijn stel de thermostaat op 20 graden, daar is de stooklijn van Quatt ook op afgesteld. (Zie T.S) Het kan dus zijn dat je huis dusdanig goed geïsoleerd is dat je wp in november nog op of onder zijn ondergrens draait van het opgenomen vermogen. In dat laatste geval gaat de wp,dan regelmatig aan en uit. Dit effect wordt versterkt door de relatief lage vraagtemperatuur.

Gasverbruik ziet er niet raar uit. Tussen 9.00 -10.00 reageert de CV op een dipje in de buitentemperatuur, binnen een langere dip. Als de temperatuur buiten snel daalt om 16.00 h, gaat het gas even aan, de wp kan het dan niet bijhouden, mogenlijk vindt er ook een defrost plaats, de buitenthemperatuur gaat naar de nul. Maar erg veel gas is het niet, totaal heb je geschat 0,11 m3 gas verbruikt. Niet iets om zorgen over te maken het is een hybride. Alleen door meer afgifte zal je in het gasverbruik nog een verbetering zien. Maar je afgifte is helemaal niet zo slecht want ik zie een hele aardige COP, met alleen radiatoren.Samengevat, ik denk dat er niet zoveel aan de hand is, de puntjes moeten nog op de i.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:14

[Afbeelding]

Ik heb jupyer notebook geinstalleerd en de 1.0.0b4 versie van Quatt is actief.
Zou je iets meer info kunnen geven hoe ik dit werkend krijg? Ik zie twee kolommen met code, pak ik beide of hoe werkt github :+

• TeslaNerd
0xygen500 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:37:
[...]

Ik heb jupyer notebook geinstalleerd en de 1.0.0b4 versie van Quatt is actief.
Zou je iets meer info kunnen geven hoe ik dit werkend krijg? Ik zie twee kolommen met code, pak ik beide of hoe werkt github :+
In de jupyter code van @RickvdT moet jij nog de token voor jouw home assistant invullen

• 0xygen500
TeslaNerd schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:01:
[...]

In de jupyter code van @RickvdT moet jij nog de token voor jouw home assistant invullen
Ik zal wel niet heel slim zijn, maar als ik op de link klik zie ik twee keer code die begint met in. Moet ik beide alinea's invoeren of hoe werkt het precies?

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-03 09:25
0xygen500 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:14:
[...]

Ik zal wel niet heel slim zijn, maar als ik op de link klik zie ik twee keer code die begint met in. Moet ik beide alinea's invoeren of hoe werkt het precies?
Bestand inladen in Jupyter in HA. En dan in het bovenste blok de token in plakken waar het in de comment staat. En begin / eind datum run aanpassen. Dan de bovenste runnen en daarna de onderste

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13
Bugfixes
Naast de duo flipperkast, had ik Quatt ook de antivriesflipperkast gemeld. Zou een vlotte fix zijn _/-\o_

• jj85
raven22 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:24:
[...]

Dit is wel een interessante, zou die het onnodig stroomverbruik <7 graden terugdringen?
Heb je het over antivriescirculatie of bodemplaatverwarming? ;)

• 0xygen500
abbeyrules schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:17:
[...]

Bestand inladen in Jupyter in HA. En dan in het bovenste blok de token in plakken waar het in de comment staat. En begin / eind datum run aanpassen. Dan de bovenste runnen en daarna de onderste
Thanks, inladen deed het hem :+

• jj85
RickvdT schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:33:

Credits vooral voor de HA integratie ontwikkelaars die de Insights toegevoegd hebben. Wel benieuwd hoe je aan zo veel stooksessies boven de 17 graden komt. Zo te zien zou je stooklijn ergens bij 16 moeten stoppen, dan zijn dit allemaal outliers.
Zonlicht op de buitentempsensor zou een hoge buitentemp kunnen verklaren.
En specifiek @TeslaNerd ; die heeft een tijd z'n sensor in de Quatt gehange, dus wellichth is dat ook een verklaring ;)

• raven22
jj85 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:34:
[...]

Heb je het over antivriescirculatie of bodemplaatverwarming? ;)
Antivries gaan de pompen draaien toch, dan gaat verbruik van 4-5 naar 8-9. Dat valt nog wel mee.
De bodemplaatverwarming is erger, dus als die wat efficienter kan zou mooi meegenomen zijn.

• jj85
JanHenk schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:46:
[...]

Volgens mij heb ik een v1.5, maar ik weet eigenlijk niet zeker hoe ik hem kan onderscheiden van de v1. Flowmeter intern o.a. volgens mij? Installatie draait nu net een jaar.
Staat achterop je Quatt (nouja, bij V1 staat er geen V1, maar bij V1.5 staat er wel V1.5)
Tevens flowmeter intern.
Als je de Quatt HA integratie hebt, kun je het gewoon aflezen (ODU type)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gugo4Qepae1bqSVbyZWlfoHmYLw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OcvbeSvRriZOQ9XXW1Z7TgW0.png?f=user_large

• 0xygen500
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IJy4oOWvjwqxtMJQE7nbyQqJHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tE1VZ8Hcaufhyv3c3OpCHhNb.png?f=fotoalbum_large

Quatt plott van 2024. Hoe moet je dit interpreteren?

• jj85
raven22 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:40:
[...]

Antivries gaan de pompen draaien toch, dan gaat verbruik van 4-5 naar 8-9. Dat valt nog wel mee.
De bodemplaatverwarming is erger, dus als die wat efficienter kan zou mooi meegenomen zijn.
Die circulatieflow is wel minimaal in stroomverbruik, valt dus idd mee.
Gedrag van de bodemplaatverwarming kunnen ze niet aanpassen middels een CiC update. Dat zit ingebakken in de buitenunit

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-03 09:25
jj85 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:40:
[...]

Staat achterop je Quatt (nouja, bij V1 staat er geen V1, maar bij V1.5 staat er wel V1.5)
Tevens flowmeter intern.
Als je de Quatt HA integratie hebt, kun je het gewoon aflezen (ODU type)
[Afbeelding]
Grappig, ik heb dus een V1 en een V1.5 (de 2e unit is later geplaatst bij de AE uitbreiding)

• Toby-Wan
0xygen500 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:41:
[Afbeelding]

Quatt plott van 2024. Hoe moet je dit interpreteren?
als het koud wordt, stook je meer :+

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:41:
[...]
Die circulatieflow is wel minimaal in stroomverbruik, valt dus idd mee.
Gedrag van de bodemplaatverwarming kunnen ze niet aanpassen middels een CiC update. Dat zit ingebakken in de buitenunit
Wat nog wel te doen is voor de bodemplaatverwarming is de Quatt even uit en aan te zetten (met Home Assistant) als de buitentemperatuur weer boven de 4grC komt. Dan blijft de 150watt niet nog urenlang aanstaan tot de bodemplaatverwarming hysterese van 7grC is bereikt
(bodemplaatverwarming in de systeemsoftware van de buitenunit gaat aan als de buitentemperatuur onder de 4grC duikt en pas vanzelf weer uit als de buitentemperatuur weer boven de 7grC komt :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3IzwfU2ITOiTiMsJAnq747OHGQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/wYiKYvVZ48So1pNZS1tGgo7b.gif?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 27-11-2025 19:55 ]

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:39

OmeJoyo

This is me

Hier recent een nieuw A++ label gekregen met een V1 DUO AE en zonnenpanelen. De laatste twee plussen hadden alleen nog uit het vervangen van het glas, douche WTW en de ventilatie kunnen komen begreep ik. Er staat ook in ons rapport dat er geen verklaring is. Alle isolatie is verder standaard vanaf de bouw en daar is ook mee gerekend.

Vervelend dat die verklaring er niet is voor de Quatt V1, maar onder aan de streep is het natuurlijk het totaalpakket wat het resultaat bepaalt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:35
paQ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:27:
[...]

Het zou met een batterij niet meer uit moeten maken. Je kan dan volledig op je comfortwens stoken.
Of je nou 2 uur lang 500W gebruikt en 3 uur 1100W tegen 'goedkope tarieven', of 5 uur 850W via een thuisbatterij. Waarbij ik nog altijd durf te betwisten dat je de eerste optie überhaupt wat oplevert vs het eventuele comfortverlies.
Mijn antwoord ging over de stand besparen in de app. het gaat dan om de verhouding stroomprijs/gasprijs. Daar hadden we het eerder over. Als de gasprijs zeg maar goedkoper is dan stroom dat gaat hij over op gas. En als je een batterij hebt wil je dat misschien niet, want de stroom in je batterij heb je als het goed is bij dynamisch contract, op zijn goedkoopste moment in de dag ingekocht. Je kan de Quatt dan beter op duurzaam zetten. Dan gaat de CV-ketel alleen aan als de wp het alleen niet redt. Maar ik besef ook dat het allemaal niet zo simpel ligt. Hoe groot is je batterij, met hoeveel vermogen kan deze ontladen enz. Heb je wel of geen vloerverwarming waar je mee kan bufferen enz.

@Erik 1198S, de oorsprokelijke vraagsteller, heeft een batterij want dat kon ik in het onderschrift zien. Een Marstek. De meeste mensen met een batterij hebben ook zonnepanelen. Zolang de salderingsregeling nog geldig is, kan je het best in de app. voor duurzaam kiezen, dat had hij in eerste instantie niet gedaan. En misschien zijn er inderdaad momenten met een dynamisch stroom contract dat goedkope stroom uit je batterij kan halen. Dit hangt helemaal van de persoonlijke situatie af.. Maar bijv. gisteren was het verschil tussen het hoogste tarief (spitsuren) en het laagste tarief, de nacht, 15 cent. bij Essent. Het is dus helemaal geen gekke gedachte om wat goedkope stroom voor je wp naar de ochtend te verplaatsen (de batterij te ontladen) en deze op de iets goedkopere uren weer te vullen voor de avondspits. Met een Marstek kan je dat evt. handmatig instellen.

Maar in de praktijk is allemaal niet zo simpel, een batterij met een stekker, wat Marstek is, kan maar 800 W ontladen. Dus als jou wp meer nodig heeft dan gaat hij dat van het net halen. Je bent dus niet automatisch altijd goedkoper uit dan gas. Voor je strategie maakt ook uit of je een batterij van 20 kWh hebt staan of een Marstek van 5,12 kWh die misschien net je basisverbruik dekt. Ik durf er dus niet te stellige uitspraken over te doen, daarom de slag om de arm.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• 0xygen500
Toby-Wan schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:47:
[...]

als het koud wordt, stook je meer :+
True, maar kan ik hieruit ook halen of mijn strooklijn juist is?

• Toby-Wan
0xygen500 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:57:
[...]

True, maar kan ik hieruit ook halen of mijn strooklijn juist is?
Dan zou je de (stook)lijn erbij moeten plotten
0 kW bij 17(ofzo) graden
6 (ofzo) kW bij -7 graden

Dan kan je de 2 trendlijnen vergelijken

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:15
WAF1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:56:
[...]

Mijn antwoord ging over de stand besparen in de app. het gaat dan om de verhouding stroomprijs/gasprijs. Daar hadden we het eerder over. Als de gasprijs zeg maar goedkoper is dan stroom dat gaat hij over op gas. En als je een batterij hebt wil je dat misschien niet, want de stroom in je batterij heb je als het goed is bij dynamisch contract, op zijn goedkoopste moment in de dag ingekocht. Je kan de Quatt dan beter op duurzaam zetten.
Ah! check :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Rmaxx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:25
bundit schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:51:
[...]

Ik heb vorig jaar een soortgelijk probleem gehad na een stroomonderbreking. Temperatuur ging toen ook dat maximaal 18 graden, dat is een soort noodstand verwacht ik. De CiC was destijds de configuratie kwijt van de Quatts en er is een monteur langsgeweest om het te onderzoeken. Uiteindelijk was de oplossing om de CiC opnieuw te commissionen, dat kon de monteur via de monteurversie van de Quatt app doen. Maar ik meen me te herinneren dat hij aangaf dat Quatt dit ook remote kan initieren.
Ik heb contact gezocht met quatt via chat, telefoon (zou teruggebeld worden), en 2 dagen geleden via email eindelijk contact. Dat laatste heeft ze bewogen iets met de stooklijn te doen, maar het resultaat is volledig afwezig, er klopt niks meer van. Kijk naar hoe het voor de onderbreking was op plaatje 1, strak 19 (of 20) graden mooi op de lijn, en hoe het er nu aan toe gaat. Heb ze gisteren al laten weten dat ik geen verbetering zag, maar niks meer gehoord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQ7rHxnXZJ07gZyLn6wy02Iu4dk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTiwayBiNIqjdEB1bOp1C3Cp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5cG4M3xPivvw90mVE9JwTJXjkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbZvBGn1p6s0cYhPwx5E30bm.jpg?f=fotoalbum_large

De 2 lijnen raken elkaar gewoon niet meer, geen enkele dag. En omdat onnodig de ketel aangaat, hele rrare pieken en dalen. Watertemo vaak precies omlaag of omhoog wanneer je dit niet verwacht.
Bij stijgende temperaturen buiten gaat de watertemperatuur ook omlaag, dan wordt het verschil te groot en gaat de ketel aan 8)7 .. toch anderhalve maand een werkend systeem gehad., maar net als de kou voor de deur staat dit.... |:(
Waardeloze setup eigenlijk, zo gevoelig voor een stroomuitval, laat de russen het maar niet horen.

Owja en hij staat nu op 20 , want als ik hem op 19 zet wordt het 17-18 graden, dus het is niet zo dat hij de dat wel zou halen, dit dow ik zodat ik het niet te koud heb. De lijn blijft altijd 1-2 graden lager, de doeltemperatuur haalt ie nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door Rmaxx op 27-11-2025 20:29 ]

• 0xygen500
Rmaxx schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:22:
[...]

Ik heb contact gezocht met quatt via chat, telefoon (zou teruggebeld worden), en 2 dagen geleden via email eindelijk contact. Dat laatste heeft ze bewogen iets met de stooklijn te doen, maar het resultaat is volledig afwezig, er klopt niks meer van. Kijk naar hoe het voor de onderbreking was op plaatje 1, strak 19 (of 20) graden mooi op de lijn, en hoe het er nu aan toe gaat. Heb ze gisteren al laten weten dat ik geen verbetering zag, maar niks meer gehoord.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De 2 lijnen raken elkaar gewoon niet meer, geen enkele dag. En omdat onnodig de ketel aangaat, hele rrare pieken en dalen. Watertemo vaak precies omlaag of omhoog wanneer je dit niet verwacht.
Bij stijgende temperaturen buiten gaat de watertemperatuur ook omlaag, dan wordt het verschil te groot en gaat de ketel aan 8)7 .. toch anderhalve maand een werkend systeem gehad., maar net als de kou voor de deur staat dit.... |:(
Waardeloze setup eigenlijk, zo gevoelig voor een stroomuitval, laat de russen het maar niet horen.

Owja en hij staat nu op 20 , want als ik hem op 19 zet wordt het 17-18 graden, dus het is niet zo dat hij de dat wel zou halen, dit dow ik zodat ik het niet te koud heb. De lijn blijft altijd 1-2 graden lager, de doeltemperatuur haalt ie nooit.
Wtf is dit. Elke dag aan de telefoon hangen ttot ze dit opgelost hebben...

• jj85

[Afbeelding]

Nice! Goed bezig _/-\o_

Misschien kan je dit aan Quatt verkopen, dan kunnen ze een autotune stooklijn feature maken om de CiC echt slim te maken... :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjvybqXQxG2xnRTSX2SrlKKKiA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EJh45mqAj4UUiudJOdMdXu2Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smVmCjElrFB6IfyQpwgpIjbIcJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i3yJOIWQKbOCnyaeZM1L6M5K.png?f=fotoalbum_large

• jj85
SBL schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:11:
[...]

Zou dat hiermee te maken hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0miLgAFE39n4FbwgvNCgB7C7E_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GgTLNC6QaztrMJajipUGUORo.png?f=fotoalbum_large

• raven22
TeslaNerd schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:50:
[...]

Wat nog wel te doen is voor de bodemplaatverwarming is de Quatt even uit en aan te zetten (met Home Assistant) als de buitentemperatuur weer boven de 4grC komt. Dan blijft de 150watt niet nog urenlang aanstaan tot de bodemplaatverwarming hysterese van 7grC is bereikt
(bodemplaatverwarming in de systeemsoftware van de buitenunit gaat aan als de buitentemperatuur onder de 4grC duikt en pas vanzelf weer uit als de buitentemperatuur weer boven de 7grC komt :+ )

[Afbeelding]
Goede tip, wat zet ik dan uit? Gewoon thermostaat flink omlaag? En dan weer omhoog?

• s020506
raven22 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:14:
[...]

Goede tip, wat zet ik dan uit? Gewoon thermostaat flink omlaag? En dan weer omhoog?
Dat is wat ik doe. Efkes 5 minuutjes de thermostaat 2 graden lager. Of ja, de automation doet dat.

PVoutput

• Toby-Wan
Pfff deze plaatjes en je logging zijn straks goud waard voor je rechtsbijstand als 1 of 2 van je units er vroeg mee uit zou scheiden

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
TeslaNerd schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:00:
[...]

Deze had ik nog op mijn todo-lijstje staan:
De COP vs Tlift van @SBL in een plotly card obv de Quatt data in Home Assistant
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
type: custom:plotly-graph
title: COP vs Tlift – QUADRATIC fit, last 96h, COP_Tlift resample 60secs
hours_to_show: 96
refresh_interval: 0
no_default_entities: true
raw_plotly_config: true
entities:
  - entity: sensor.heatpump_1_temperature_water_in
    internal: true
    filters:
      - resample: 60s
      - force_numeric: true
      - store_var: tout
  - entity: sensor.heatpump_1_temperature_outside
    filters:
      - store_var: tamb
  - entity: sensor.heatpump_1_quatt_cop
    filters:
      - store_var: cop_raw
  - entity: sensor.heatpump_1_compressor_frequency
    filters:
      - store_var: freq
  - entity: ""
    x: |-
      $fn(({vars}) => {
        const n = Math.min(vars.tout?.xs?.length||0, vars.tamb?.xs?.length||0, vars.cop_raw?.xs?.length||0, vars.freq?.xs?.length||0);
        const x = [], y = [], colors = [], custom = [];

for (let i = 0; i < n; i++) {
          const timestamp = (vars.tout.xs[i] || 0);
          const d = new Date(timestamp);

// Bulletproof Dutch date/time – always correct
          const day   = String(d.getDate()).padStart(2,'0');
          const month = String(d.getMonth()+1).padStart(2,'0');
          const hour  = String(d.getHours()).padStart(2,'0');
          const min   = String(d.getMinutes()).padStart(2,'0');
          const datetime = `${day}-${month} ${hour}:${min}`;

const tlift = (vars.tout.ys[i] ?? NaN) - (vars.tamb.ys[i] ?? NaN);
          const cop   = vars.cop_raw.ys[i] ?? NaN;
          const freq  = vars.freq.ys[i] ?? 0;
          const tamb  = (vars.tamb.ys[i] ?? NaN).toFixed(1);
          const tout  = (vars.tout.ys[i] ?? NaN).toFixed(1);

if (!isNaN(tlift) && !isNaN(cop) && cop > 1.5 && cop < 15 && freq > 20) {
            x.push(tlift);
            y.push(cop);
            colors.push(cop);
            custom.push([datetime, tlift.toFixed(1), cop.toFixed(2), freq.toFixed(0), tamb, tout]);
          }

}

this.xdata  = x;
        this.ydata  = y;
        this.colors = colors;
        this.custom = custom;
        return x;
      })
    "y": $fn(() => this.ydata || [])
    type: scattergl
    mode: markers
    name: COP_Tlift:96h/60s
    marker:
      color: $fn(() => this.colors || [])
      colorscale: Rainbow
      size: 5
      opacity: 0.82
      line:
        width: 1
        color: black
      symbol: circle-open
      colorbar:
        title: COP
        titleside: right
        x: 1.02
        thickness: 18
    hovertemplate: >
      <b>%{customdata[0]}</b><br> Tlift:     <b>%{customdata[1]} °C</b><br>
      COP:       <b>%{customdata[2]}</b><br> Hz:       
      <b>%{customdata[3]}</b><br> T_ambient: <b>%{customdata[4]} °C</b><br>
      T_water:   <b>%{customdata[5]} °C</b><extra></extra>
    customdata: $fn(() => this.custom || [])
    x: |-
      $fn(() => {
        if (!window.qfit) return Array.from({length:100},(_,i)=>i*0.7);
        const {xmin,xmax} = window.qfit;
        return Array.from({length:100},(_,i)=>xmin + i*(xmax-xmin)/99);
      })
    "y": |-
      $fn(({vars}) => {
        const n = Math.min(vars.tout?.xs?.length||0, vars.tamb?.xs?.length||0, vars.cop_raw?.xs?.length||0, vars.freq?.xs?.length||0);
        let sx=0, sx2=0, sx3=0, sx4=0, sy=0, sxy=0, sx2y=0, nvalid=0, sf=0, high=0;
        const points = [];

for(let i=0;i<n;i++){
          const x = (vars.tout.ys[i]??NaN) - (vars.tamb.ys[i]??NaN);
          const y = vars.cop_raw.ys[i]??NaN;
          const f = vars.freq.ys[i]??0;
          if(!isNaN(x)&&!isNaN(y)&&y>1.5&&y<15&&f>20){
            sx+=x; sx2+=x*x; sx3+=x*x*x; sx4+=x*x*x*x;
            sy+=y; sxy+=x*y; sx2y+=x*x*y;
            sf+=f;
            if(f>60) high++;
            nvalid++;
            points.push({x,y});
          }
        }
        if(nvalid<30) {
          window.qfit = null;
          return Array(100).fill(5);
        }

// Normal equations for ax² + bx + c
        const N = nvalid;
        const A = [
          [sx4,  sx3,  sx2],
          [sx3,  sx2,  sx ],
          [sx2,  sx ,  N  ]
        ];
        const B = [sx2y, sxy, sy];

// Tiny 3×3 Gauss elimination
        const mat = A.map((row,i)=>[...row, B[i]]);
        for(let i=0;i<3;i++){
          let pivot = mat[i][i];
          for(let j=i+1;j<3;j++){
            const f = mat[j][i]/pivot;
            for(let k=i;k<4;k++) mat[j][k] -= f*mat[i][k];
          }
        }
        const sol = [0,0,0];
        for(let i=2;i>=0;i--){
          let sum = mat[i].slice(i+1,3).reduce((a,v,j)=>a+v*sol[i+1+j],0);
          sol[i] = (mat[i][3] - sum)/mat[i][i];
        }
        const [a,b,c] = sol;

// R²
        const meanY = sy/N;
        let ss_res=0, ss_tot=0;
        points.forEach(p=>{
          const pred = a*p.x*p.x + b*p.x + c;
          ss_res += (p.y-pred)**2;
          ss_tot += (p.y-meanY)**2;
        });
        const r2 = ss_tot>0 ? 1 - ss_res/ss_tot : 0;

const tlifts = points.map(p=>p.x);
        const xmin = Math.max(0, Math.min(...tlifts));
        const xmax = Math.min(70, Math.max(...tlifts));
        const ymin = Math.max(1.5, Math.min(...points.map(p=>p.y)));
        const ymax = Math.min(12, Math.max(...points.map(p=>p.y)));

window.qfit = {a,b,c,r2,meanF:sf/N,xmin,xmax,ymin,ymax};

console.clear();
        console.log('%cQUADRATIC FIT – WINTER 2025','font-weight:bold;color:#c00');
        console.log(`Points: ${nvalid} | Tlift ${xmin.toFixed(1)}–${xmax.toFixed(1)} °C`);
        console.log(`COP = ${a<0?a.toFixed(6):a.toFixed(6)}·Tlift² ${b>=0?'+' : ''}${b.toFixed(4)}·Tlift + ${c.toFixed(3)}`);
        console.log(`R² = ${r2.toFixed(4)} | Avg Hz: ${(sf/N).toFixed(1)}`);

// Return smooth curve
        return Array.from({length:100},(_,i)=>{
          const x = xmin + i*(xmax-xmin)/99;
          return a*x*x + b*x + c;
        });
      })
    mode: lines
    name: Quadratic Fit
    line:
      color: red
      width: 4
    x: "$fn(() => window.qfit ? [window.qfit.xmax * 0.8] : [50])"
    "y": "$fn(() => window.qfit ? [window.qfit.ymax * 0.95] : [9])"
    text: |-
      $fn(() => {
        if (!window.qfit) return "calculating…";
        const {a,b,c,r2,meanF} = window.qfit;
        return `COP = ${a<0?'':''}${a.toFixed(6)}·Tlift² ${b>=0?'+':''}${b.toFixed(4)}·Tlift + ${c.toFixed(2)}
        R² = ${r2.toFixed(4)}
        Avg Hz: ${meanF.toFixed(0)}`;
      })
    mode: text
    textfont:
      size: 15
      color: red
      family: Arial Black
    showlegend: false
layout:
  height: 650
  width: 1050
  plot_bgcolor: white
  paper_bgcolor: white
  xaxis:
    title: Tlift (°C)
    range: "$fn(() => window.qfit ? [window.qfit.xmin, window.qfit.xmax] : [0,60])"
  yaxis:
    title: COP
    range: "$fn(() => window.qfit ? [window.qfit.ymin, window.qfit.ymax] : [1.5,10])"
  hovermode: closest
  legend:
    x: 0.01
    "y": 0.99
    bgcolor: rgba(255,255,255,0.8)
  uirevision: quadratic-winter-final-v2
Mooi stuk werk. Ik had zelf een heel simpele grafiek gemaakt op basis van plotly. Dus ik ga als ik tijd heb eens kijken wat ik van jou kan hergebruiken als je dat goed vindt. Daarnaast moet ik nog kijken hoe ik makkelijk kan schakelen tussen normaal (thuis) en vakantie. Daarvoor gebruik ik nu 2 aparte grafieken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntO-nidGqn_Bdgtm8N9eDwpzCOQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zQx21HMgUk3LqmmEkm2LUSHh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMetnLDlfwDNBy-mZe-PS8zcCIM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8VbUta9hTbwfJp3mAnNwwmrO.png?f=user_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• TeslaNerd
nairolf schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:05:
[...]

Als je dan toch Plotly gebruikt ben je niet gebonden aan de beperkte fit-algoritmes die Excel aanbiedt. Je zou dus ook een inverse-fit kunnen draaien, gezien COP nauw verband zou moeten hebben met T_a/(T_a-T_b) = COP_Carnot (de theoretische COP van de Carnot cycle), waarbij T_a = aanvoer, T_b = buiten, en dus T_a-T_b = T_lift. Beide dien je hier wel in Kelvin te pakken.

Als je dus per punt niet de waarde T_lift (= T_a - T_b) berekent maar COP_Carnot = (T_a + 273.15) / (T_a - T_b) (de theoretische COP van de carnot cycle), kan je dan de fit maken COP = alpha * COP_Carnot (gezien je code heb je volgens mij voldoende kennis om de formule voor deze fit zelf te bepalen ;) )

Als je COP_Carnot geen handige waarde vind om de grafiek mee te maken (wat ik snap! Hij is niet heel intuitief) dan kan je nog de fit COP = alpha / T_lift maken. Hiermee negeer je de T_a in de numerator van COP_Carnot, maar daar zou je als volgt doorheen kunnen redeneren: Met T_a tussen 25 en 55 graden celcius zijn de waarden T_a dus 298 - 328 Kelvin. Ten opzichte van het gemiddelde (313 Kelvin) is dat minder dan 5% verschil, en heb je dus "slechts" een +-5% fout door met T_lift te werken en niet met COP_Carnot.

En de formule voor y ~ a * x (of x nu COP_Carnot is of 1/T_lift) is vele malen simpeler dan die van een kwadratische fit.
Ik heb in HA om te beginnen maar eens een COPcarnot sensor aangemaakt om wat gevoel te krijgen voor deze theoretische COP in de Carnot cycle. Op de interwebs las ik dat een goede middenklasse warmtepomp een Carnot-efficientie kan halen van 40-50%:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqWMQS3ERcjp68AC7Ltkhawb6Yk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h6pE9kX3efbnPSzpkkPqstSd.png?f=fotoalbum_large

Met de eerste waarden voor deze sensor in HA zie ik dat de COP van mijn Quatt op ca 33% zit van de COPcarnot volgens jouw formule COPcarnot= (Taanvoer + 273.15) / (Taanvoer - Tbuiten).
Ik heb nu een nieuwe sensor gemaakt die de actuele COP van mijn Quatt laat zien tov de COPcarnot * 33% en die zit dan inderdaad de hele tijd in de buurt van de 100%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWqxz89mr30pMYSZHjR0visDeCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHNUsKLMIjk0layQBhupesGc.jpg?f=fotoalbum_large

Wordt vervolgd …

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 27-11-2025 23:09 ]

• raven22
s020506 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:16:
[...]

Dat is wat ik doe. Efkes 5 minuutjes de thermostaat 2 graden lager. Of ja, de automation doet dat.
Top, waar kan ik in ha eigenlijk zien dat de bodemplaat verwarming aan of uit is?

• TeslaNerd
raven22 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:40:
[...]

Top, waar kan ik in ha eigenlijk zien dat de bodemplaat verwarming aan of uit is?
Met de modbus sniffer kun jij het modbusregister uitlezen voor de bodemplaatverwarming. Zonder modbus sniffer is de power input 150watt hoger dan wanneer de bodemplaatverwarming uit is.

NB het is er nog niet koud genoeg voor geweest maar ik verwacht dat mijn nieuwe CarnotCOP-efficiency-sensor ook wel zal laten zien of de bodemverwarming aan of uit is *O*

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-03 19:08
Gisteren verloren mijn Tado V3+ Wireless Temperature Sensor en de Wireless Receiver beiden hun verbinding met de Internet Bridge gedurende 9 uur. De CiC bleef blijkbaar het signaal otFtChEnabled = true ontvangen van de Wireless Receiver met als gevolg dat het na 9 uur 26 graden was in de wwonkamer en de Flowmeter temperature gedurende die tijd opliep tot 52 graden.

Zodra de Tado weer verbinding had en de CiC de juiste waardes weer door kreeg van de Wireless Receiver stopte het verwarmen uiteraard.

Dit is natuurlijk niet wat je wilt. Ik zou willen dat als de Tado Wireless Receiver om wat voor reden dan ook geen verbinding meer heeft met de Bridge en/of Temperature Sensor geen otFtChEnabled = true meer uitstuurt. Dan stopt de Quatt maar gewoon met verwarmen.

Volgens mij is dit een probleem aan de kant van de Tado. Iemand enig idee of ervaring met verbindingsproblemen tussen de Tado Internet Bridge en Wireless Temperature Sensor en/of de Wireless Receiver? Het gaat dus om het radiosignaal. De Internet Bridge zelf had gewoon verbinding met internet al die tijd.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | EVCC

• s020506
raven22 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:40:
[...]

Hij gaat aan als de temperatuur onder de 4 graden zakt (bij een v1). Je kan het zien aan dat er 150 w meer vermogen wordt gevraagd, maar de output hetzelfde blijft. Een de CoP maakt een sprong naar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aaDFoWdckgH11OcMIUhihNPJIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DwUZh2YmmQ2AG5pVU9TjeCJz.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:05:
[...]

Ik heb in HA om te beginnen maar eens een COPcarnot sensor aangemaakt om wat gevoel te krijgen voor deze theoretische COP in de Carnot cycle. Op de interwebs las ik dat een goede middenklasse warmtepomp een Carnot-efficientie kan halen van 40-50%:

[Afbeelding]

Met de eerste waarden voor deze sensor in HA zie ik dat de COP van mijn Quatt op ca 33% zit van de COPcarnot volgens jouw formule COPcarnot= (Taanvoer + 273.15) / (Taanvoer - Tbuiten).
Ik heb nu een nieuwe sensor gemaakt die de actuele COP van mijn Quatt laat zien tov de COPcarnot * 33% en die zit dan inderdaad de hele tijd in de buurt van de 100%

[Afbeelding]

Wordt vervolgd …
het feit dat de Quatt niet traploos kan moduleren over z'n frequentiebereik zal hier niet in helpen..

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Rmaxx schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:22:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Quatt maakt 40 graden water en daarmee krijg jij je huis niet warm? Klinkt als een afgifte probleem.
Dat zie je ook in jouw eerste plaatje, 45 graden.

Hier tekenen aub ......

• Rmaxx
CPM schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:12:
[...]

De Quatt maakt 40 graden water en daarmee krijg jij je huis niet warm? Klinkt als een afgifte probleem.
Dat zie je ook in jouw eerste plaatje, 45 graden.
Het probleem is niet de afgifte Althans, k kreeg voor de uitval bij gelijke temperaturen het huis ook prima warm en er is niets veranderd aan de situatie. Het probleem lijkt in de aansturing te zitten, die lijkt niet aan te sluiten bij de ingestelde temperatuur. Of die temp nou 30 of 45 is, hij zal altijd achterblijven. Kijk deze bijv.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VI01SY9BiiqCm8Cy8646l2kPu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMVmQbJD85e289BgqCiKFH4S.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
Rmaxx schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:37:
[...]

Het probleem is niet de afgifte Althans, k kreeg voor de uitval bij gelijke temperaturen het huis ook prima warm en er is niets veranderd aan de situatie. Het probleem lijkt in de aansturing te zitten, die lijkt niet aan te sluiten bij de ingestelde temperatuur. Of die temp nou 30 of 45 is, hij zal altijd achterblijven. Kijk deze bijv.
[Afbeelding]
Welke thermostaat heb je?
Heb je de hele boel al eens even 10 sec spanninngsloos gemaakt? Dus thermostaat + CiC?

• Rmaxx
[quote]jj85 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:48:
[...]
Heb je de hele boel al eens even 10 sec spanninngsloos gemaakt? Dus thermostaat + CiC?
[/quot] De t6r.
Ja , dacht eerst ook dat het de thernostaat was wellicht, dus dat ook gedaan. Ook al 2x de hele resetprocedure van quatt doorlopen zoals in de chat beschreven. (2de x ook écht ruim een kwartier gewacht met weer insteken O-) ) Enige waar ik me nog aan vastklamp is dat ze hem een x helemaal opnieuw instellen zoals bij oplevering.

Aangezien @bundit hetzelfde probleem lijkt te hebben gehad, zou het toch op te lossen moeten zijn?... ik heb ze dit ook al laten weten maar geen reactie gehad nog. (Denk ook dat ze het druk hebben; tijdens het initiele telefoongesprek met de helpdesk leek het er iig erg druk op de achtergrond...)

• jj85
Rmaxx schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:24:
[quote]jj85 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:48:
[...]
[/quot] De t6r.
Ja , dacht eerst ook dat het de thernostaat was wellicht, dus dat ook gedaan. Ook al 2x de hele resetprocedure van quatt doorlopen zoals in de chat beschreven. (2de x ook écht ruim een kwartier gewacht met weer insteken O-) ) Enige waar ik me nog aan vastklamp is dat ze hem een x helemaal opnieuw instellen zoals bij oplevering.

Aangezien @bundit hetzelfde probleem lijkt te hebben gehad, zou het toch op te lossen moeten zijn?... ik heb ze dit ook al laten weten maar geen reactie gehad nog. (Denk ook dat ze het druk hebben; tijdens het initiele telefoongesprek met de helpdesk leek het er iig erg druk op de achtergrond...)
Blijft het ook daadwerkelijk koud in je woonkamer? Dus klopt die 18grC die je in de Quatt app ziet?

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

abbeyrules schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:17:
[...]

ik krijg het niet voor elkaar. :-(
Ik heb de code gedownload, token er in, HA url aangepast met het juiste IP.

code:
1
Fetching data for: 2024-10-16... SKIPPED. Error: 400 Client Error: Bad Request for url: http://192.168.80.80:8123/api/services/quatt/get_insights?return_response=true

Betreffende URL benaderen geeft: 405: Method Not Allowed

Mobile API draait gewoon.
Token testen tegen HA aan werkt ook.

:-(

[ Voor 8% gewijzigd door CPM op 28-11-2025 09:48 ]

Hier tekenen aub ......

• Rmaxx
jj85 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:30:
[...]

Blijft het ook daadwerkelijk koud in je woonkamer? Dus klopt die 18grC die je in de Quatt app ziet?
Ja helaas wel, ik heb een 2de thermometer van homewizard , die komt overeen.. Het probleem lijkt uiteindleijk ook niet de temperatuur die gemaakt kán worden, maar dat het gewoon niet gebeurd.. En als het temp.verschil nog iets groter wordt, omdat ik de thermostaat meer dan 0,5 hoger zet, gaat gewoon meteen de ketel aan om te 'helpen', maar dat resulteert ook in dat de wp daarna nog minder lijkt te doen.

Ik kan de t6 zo instellen dat de temp. een correctie krijgt, daarmee kreeg ik het gisteren wel 19 graden terwijl de thermostaat dan 18 zegt (en 19 op de wizard)... Dus het KAN warmer, maar de Quatt lijkt wel een 18graden magische grens te willen vasthouden. Ook die van gisteren, hij begon op 19 dus, maar buiten werd het gestaag warmer en binnen daalt de temperatuur en gaat zelfs de ketel erbij aan?!. Zet je de thermostaat lager om het vershil in de lijnen te verkleinen, zakt hij nog verder?! 8)7 .

Het lijkt soms wel of die juist probeert vooral NIET in de buurt te komen van de gevraagde temp. Dus dan gaat het lekker op en neer met de watertemp. Ik kan er iig geen touw meer aan vastknopen. 1 temp vastghouden is al een uitdaging, laat staan die temp die je wilt, en onder de 5 graden lijkt de wp het niet aan te kunnen, terwijl dat voor de stroomonderbreking geen issue was. Maar dan zie je dus wel weer dat hij het soms ook niet eens probeert, tot het verschil zo groot wordt dat de ketel aangaat, enfin onlogisch gedrag. ;(

[ Voor 18% gewijzigd door Rmaxx op 28-11-2025 09:44 ]

• jj85
CPM schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:38:
[...]

code:
1
Fetching data for: 2024-10-16... SKIPPED. Error: 400 Client Error: Bad Request for url: http://192.168.80.80:8123/api/services/quatt/get_insights?return_response=true

Heb je wel de laatste beta van de HA integratie?
Versie; 1.0.0b4

• jj85
Rmaxx schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:39:
[...]

Ja helaas wel, ik heb een 2de thermometer van homewizard , die komt overeen.. Het probleem lijkt uiteindleijk ook niet de temperatuur die gemaakt kán worden, maar dat het gewoon niet gebeurd.. En als het temp.verschil nog iets groter wordt, omdat ik de thermostaat meer dan 0,5 hoger zet, gaat gewoon meteen de ketel aan om te 'helpen', maar dat resulteert ook in dat de wp daarna nog minder lijkt te doen. Het lijkt soms wel of die juist probeert vooral NIET in de buurt te komen van de gevraagde temp. Dus dan gaat het lekker op en neer met de watertemp. Ik kan er iig geen touw meer aan vastknopen. 1 temp vastghouden is al een uitdaging, laat staan die temp die je wilt, en onder de 5 graden lijkt de wp het niet aan te kunnen, terwijl dat voor de stroomonderbreking geen issue was. Maar dan zie je dus wel weer dat hij het soms ook niet eens probeert, tot het verschil zo groot wordt dat de ketel aangaat, enfin onlogisch gedrag. ;(
Hoe ziet je json er uit eigenlijk?

• 0xygen500
CPM schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:38:
[...]

code:
1

Wrm url aangepast? Local kan prima.

• jj85
0xygen500 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:43:
[...]

Wrm url aangepast? Local kan prima.
Ligt er maar net aan hoe je HA draait (HA OS of docker of...). Ik moest de url ook aanpassen.

• Rmaxx
jj85 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:40:
[...]

Hoe ziet je json er uit eigenlijk?
Geen idee hoe kan ik die opvragen? Wel benieuwd naar idd...

• jj85
Rmaxx schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:45:
[...]

Geen idee hoe kan ik die opvragen? Wel benieuwd naar idd...
Lees de TS even (sectie 8.3; klik)

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:38
Quatt reargeert niet echt snel vind ik. Ik heb gevraagd om een adviesgesprek bij hun.
Ze hebben 1x gebeld en de telefoon 1x over laten gaan en that's it. Zo snel kan ik niet opnemen natuurlijk.
Hoelang duurt het normaal voordat Quatt reargeert om een gesprek in te plannen?

[ Voor 7% gewijzigd door rimave op 28-11-2025 09:51 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Rmaxx
rimave schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:51:
Quatt reargeert niet echt snel vind ik. Ik heb gevraagd om een adviesgesprek bij hun.
Ze hebben 1x gebeld en de telefoon 1x over laten gaan en that's it. Zo snel kan ik niet opnemen natuurlijk.
Ow daar zeg je wat, gisteren kreeg ik ook een belletje van een nummer 'vermoedelijk spam', ging ook maar 1x over, maar ga nu toch eens kijken wat het nr was dan :D

• jj85
rimave schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:51:
Er mist een stukje timeline. Heb je gisterochtend aangevraagd en hebben ze gistermiddag al gebeld of... ;)

Maar, zoals @WAF1, ook al wel eens benoemd. Het hangt er volledig vanaf welke persoon er aan jouw verzoek gekoppeld is. (zo gaat het ook bij problemen / tickets). Sommige medewerkers functioneren zoals je zou verwachten, anderen totaal niet...

• Rmaxx
jj85 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:47:
[...]

Lees de TS even (sectie 8.3; klik)
Ah tnx , had ik kunnen weten 8)7 . Ga die vanavond eens ff opvragen en een dashboardje voor maken dit weekend ....

• jj85
Rmaxx schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:08:
[...]

Ah tnx , had ik kunnen weten 8)7 . Ga die vanavond eens ff opvragen en een dashboardje voor maken dit weekend ....
Toch blijft het allemaal wel vreemd. Je Quatt + CV produceren een hele bult warmte. Waar blijft dat? Wel eens met @CPM z'n reactie; kan net zo goed een afgifteprobleem zijn. Maar waarom ontstaat zoiets dan na een stroomstoring.
Worden je radiatoren wel warm?
Zitten er nog bijzondere thermostaatknoppen op?

[ Voor 13% gewijzigd door jj85 op 28-11-2025 10:16 ]

• RickvdT
jj85 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:47:
[...]

Nice! Goed bezig _/-\o_

Misschien kan je dit aan Quatt verkopen, dan kunnen ze een autotune stooklijn feature maken om de CiC echt slim te maken... :X

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi om te zien dat het aardig overeenkomt!

Zelf gister nog een beetje aan het klooien gegaan met de data. Eerst de buitentemperatuur afgezet tegen de watertemperatuur. Dat bevestigd gelukkig dat de beslissing voor pomploze vvw verdelers geen risicovolle keuze is geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Horsfzt5uW6veF8i7mmH94zvzJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yEWbpqXyGD62sdkzVrvNUD2C.png?f=fotoalbum_large

Voor de All-electric kon nog geen adviesrapport op basis van data worden opgesteld maar volgens de adviseur was onze woning uitstekend geschikt en zou er geen enkel probleem zijn. Daarom eens de specs van de Quatt duo v1.5 bij W35 geplot op de stooklijn grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_G480yNkfFdqkOia1xMizQrMDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XkPme7MSJ7Ocr8yyQ6dUSIzn.png?f=fotoalbum_large

Helaas nog weinig betrouwbare data bij koude temperaturen. Quatt is pas in Februari geïnstalleerd en toen werd er nog volop verbouwd met constant deuren open e.d. De afgelopen weken was het erg mistig op de koude dagen. Voorlopig maar even afwachten, maar op basis van de stooklijn lijkt geen enkel probleem mij te voorbarig...

• Rmaxx
jj85 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:15:
[...]

Toch blijft het allemaal wel vreemd. Je Quatt + CV produceren een hele bult warmte. Waar blijft dat? Wel eens met @CPM z'n reactie; kan net zo goed een afgifteprobleem zijn. Maar waarom ontstaat zoiets dan na een stroomstoring.
Worden je radiatoren wel warm?
Zitten er nog bijzondere thermostaatknoppen op?
Ja, ze worden prima warm, maar het is wel zo dat als de temperatuur ook maar een beetje stijgt, ze al snel weer wat afkoelen. Dat is ook zo raar idd. Zelfs met de ketel aan bij 7 graden buiten wordt het systeem toch naar 18 'gedwongen', het lijkt wel dat 'als het moet' hij het water 25 graden zou maken om maar niet boven de 18 te komen. Dus stel hij haalt met 40 graden water de 18, en de vraag is 20, no way dat hij het water dan 41 of 42 zal maken. E als de temp. zou dalen, dat wordt het vershil een keer te groot, en gaat de ketel aan, en schiet hij heel even erboven (boven 18), en dan gaat die ook meteen weer uit. Én wat me het meest stoort, ik heb al een paar koude dagen gezien voor de onderbreking toen 0-5 graden buiten (bij vochtige lucht en wind) geen enkel probleem was om op enkel wp te lopen.. nu gaat de ketel aan op het moment dat de temp van +5 naar + 7 loopt? .. Ik dacht zelf aan misschien een klep of pomp die verkeerd staat/stuk is? iig moet er IETS anders zijn die het heel lastig maakt normaal te functioneren.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als ik thuiswerk kijk ik uit op een raam waar een verdieping lager de Quatt duo op de grond staat. Het is me al een paar keer opgevallen dat er opeens allemaal stoom voor mijn raam voorbij kwam. Is dat gebruikelijk bij een Quatt? Het is heel kort en als ik later ga kijken is het niet meer te zien.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
Palomar schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:32:
Als ik thuiswerk kijk ik uit op een raam waar een verdieping lager de Quatt duo op de grond staat. Het is me al een paar keer opgevallen dat er opeens allemaal stoom voor mijn raam voorbij kwam. Is dat gebruikelijk bij een Quatt? Het is heel kort en als ik later ga kijken is het niet meer te zien.
Dat heet een defrost...
Totaal normaal functioneren van een warmtepomp.

• jj85
Palomar schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:32:
https://support.quatt.io/...jn-quatt-hybrid-klopt-dat

• Toby-Wan
Let op elke dag is een API request dus hou het binnen de perken :)
dus een plot van oktober 2023 tot vandaag raadt je af? >:)

in hoeverre is het mogelijk om data die eenmaal is opgehaald weg te schrijven en die bij een volgende request weer te importeren? scheelt in aantal API requests..

• TeslaNerd
RickvdT schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:23:
[...]

Mooi om te zien dat het aardig overeenkomt!

Zelf gister nog een beetje aan het klooien gegaan met de data. Eerst de buitentemperatuur afgezet tegen de watertemperatuur. Dat bevestigd gelukkig dat de beslissing voor pomploze vvw verdelers geen risicovolle keuze is geweest.
[Afbeelding]

Voor de All-electric kon nog geen adviesrapport op basis van data worden opgesteld maar volgens de adviseur was onze woning uitstekend geschikt en zou er geen enkel probleem zijn. Daarom eens de specs van de Quatt duo v1.5 bij W35 geplot op de stooklijn grafiek.

[Afbeelding]

Helaas nog weinig betrouwbare data bij koude temperaturen. Quatt is pas in Februari geïnstalleerd en toen werd er nog volop verbouwd met constant deuren open e.d. De afgelopen weken was het erg mistig op de koude dagen. Voorlopig maar even afwachten, maar op basis van de stooklijn lijkt geen enkel probleem mij te voorbarig...
Waarom wordt de stooklijn berekend op de daggemiddelden en niet op de uurwaarden die de data scraper ook ophaalt? Dan krijg je met een kleiner data ophaal interval 24x meer datapunten

• RickvdT
Toby-Wan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:44:
[...]

dus een plot van oktober 2023 tot vandaag raadt je af? >:)

in hoeverre is het mogelijk om data die eenmaal is opgehaald weg te schrijven en die bij een volgende request weer te importeren? scheelt in aantal API requests..
800 requests gaat denk ik nog prima. Als je het script niet aanpast stuurt hij er max 5 per seconde. Gaat er meer om dat je er niet 800 in een paar seconde stuurt en dat meerdere keren. Geen idee wat de API aan kan maar hij is in principe voor de app bedoeld dus zwaar belasten gaat Quatt niet zo leuk vinden. Wegschrijven en appenden met nieuwe dagen is wel de meest nette oplossing

Quatt is redelijk tweaker friendly dus hopelijk als we het gebruik een beetje redelijk houden timmeren ze niet gelijk de mobile api dicht :)
TeslaNerd schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:18:
[...]

Waarom wordt de stooklijn berekend op de daggemiddelden en niet op de uurwaarden die de data scraper ook ophaalt? Dan krijg je met een kleiner data ophaal interval 24x meer datapunten
Dat was ook mijn eerste gedachte maar daarmee creëer je juist heel veel ruis. Zeker met vloerverwarming kan gegenereerde warmte uren later nog afgegeven worden aan de ruimte. Ook dingen als zoninval kan op uur niveau grote impact hebben terwijl dat op dag niveau wel meevalt.

Mogelijk is het wel nuttig hoor. Ik ben verre van een expert op dat gebied. Ik heb vooral de stooklijn excel in de topicstart proberen na te bootsen.

• sos
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 28-11-2025

sos

Beste mensen,

Wij gaan voor de upgrade naar All electric. Opdracht is gegeven, plaatsingsplan al goedgekeurd, maar of dit al dit jaar wordt gerealiseerd, ben ik zeer onzeker over. Hierdoor lopen wij kans om de abbo kosten op gas een jaar langer te houden terwijl wij dit eigenlijk niet nodig zullen hebben (Koken nu elektisch en beschik over een prima tweede douche met 3 fase doorstroom verwarming).
Om abbo van gasaansluiting voor kort gebruik te voorkomen wil ik eigenlijk de gasketel straks helemaal uitschakelen. Misschien de hoofdgaskraan dichtdraaien?
Wat is wijs? Stekker eruit, gaskraan dicht? In de software van de Remeha i-sense zie ik het niet.
In het boekje van de Remeha Calenta staat wel aangegeven dat via p3 op 0 te zetten SWW en cv uit zijn.
Wat denken jullie? Werkt dit, met enkel het risico dat de warmtepomp (nu single) het misschien net niet red? Of valt de WP zelf dan uit? (dan kan ik de airco nog op verwarmen aanvullend laten draaien). Misschien eerst een pilot doen komende weken?
Benieuwd !

• jj85
sos schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:13:
Hierdoor lopen wij kans om de abbo kosten op gas een jaar langer te houden terwijl wij dit eigenlijk niet nodig zullen hebben
Zodra je over bent op All-E, kun je via mijnaansluiting.nl een verzoek voor verwijderen van gasaansluiting aanvragen.
Met de bevestiging van verwijderingsaanvraag, kun je vervolgens bij je energieleverancier het gascontract opzeggen. Gaat gewoon direct in, hoef je echt niet een jaar te wachten.
(bron: onlangs zelf gedaan)

• sos
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 28-11-2025

sos

Mooi! Daarnaast: De netwerk kosten ca. 260 euro bij Stedin worden meen ik per jaar in rekening gebracht.
Hier ben je na 1 januari toe verplicht?

• jj85
sos schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:30:
Mooi! Daarnaast: De netwerk kosten ca. 260 euro bij Stedin worden meen ik per jaar in rekening gebracht.
Hier ben je na 1 januari toe verplicht?
Nee geldt hetzelfde voor. Die krijg je gewoon (na ratio van gebruik) weer terug.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:44
TeslaNerd schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:18:
[...]

RickvdT schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:40:
[...]

800 requests gaat denk ik nog prima. Als je het script niet aanpast stuurt hij er max 5 per seconde. Gaat er meer om dat je er niet 800 in een paar seconde stuurt en dat meerdere keren. Geen idee wat de API aan kan maar hij is in principe voor de app bedoeld dus zwaar belasten gaat Quatt niet zo leuk vinden. Wegschrijven en appenden met nieuwe dagen is wel de meest nette oplossing

Quatt is redelijk tweaker friendly dus hopelijk als we het gebruik een beetje redelijk houden timmeren ze niet gelijk de mobile api dicht :)
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte maar daarmee creëer je juist heel veel ruis. Zeker met vloerverwarming kan gegenereerde warmte uren later nog afgegeven worden aan de ruimte. Ook dingen als zoninval kan op uur niveau grote impact hebben terwijl dat op dag niveau wel meevalt.

Mogelijk is het wel nuttig hoor. Ik ben verre van een expert op dat gebied. Ik heb vooral de stooklijn excel in de topicstart proberen na te bootsen.
Maar pak daar dan wel de 24-uur gemiddelden weer over ;) Zo krijg je per dag 24 datapunten, maar dan zonder de ruis. Want waarom is het interval 00:00 tot 00:00 de volgende dag speciaal? Waarom niet 01:00 tot 01:00 de volgende dag, en 02:00 tot 02:00, etc.. Hiermee pak je al die 24-uurs intervallen, en krijgt je fit nog meer "body", maar ook zekerheid.

En dan krijg je dit soort leuke "paden" (dit is mijn data van afgelopen 4 weken, toevallig 2 wolken te zien en het "pad" ertussen waarin de temperatuur significant daalde.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ_mRKgAocbcx72a9o9ar5-U4ic=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NTYhbm0CipzSnwmzPE3C5O82.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 310 ... 348 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.