• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
sos schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:30:
Mooi! Daarnaast: De netwerk kosten ca. 260 euro bij Stedin worden meen ik per jaar in rekening gebracht.
Hier ben je na 1 januari toe verplicht?
Volgens mij per maand en je betaalt minder als je gasverbruik onder de 500m3 per jaar is maar vervelende is dat dat waarschijnlijk pas na één jaar is. Bij veel ketels kan je het verwarmen wel uitzetten ofwel zomerstand aanzetten, dan maakt die alleen warm water en je voorkomt dat die alsnog automatisch kan worden ingeschakeld. Afhankelijk van je tarieven (en evt boiler, accu, zonnepanelen) kan gas wel goedkoper zijn voor warm water.

[ Voor 5% gewijzigd door bite op 28-11-2025 13:05 . Reden: Toevoeging ]

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:04

SBL

Wat een rust na 15:02u!
Ze hebben hysterese ingebouwd/vergroot voor de frequentie-aanpassing?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:04

SBL

nairolf schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:05:
[...]

Als je dan toch Plotly gebruikt ben je niet gebonden aan de beperkte fit-algoritmes die Excel aanbiedt. Je zou dus ook een inverse-fit kunnen draaien, gezien COP nauw verband zou moeten hebben met T_a/(T_a-T_b) = COP_Carnot (de theoretische COP van de Carnot cycle), waarbij T_a = aanvoer, T_b = buiten, en dus T_a-T_b = T_lift. Beide dien je hier wel in Kelvin te pakken.

Als je dus per punt niet de waarde T_lift (= T_a - T_b) berekent maar COP_Carnot = (T_a + 273.15) / (T_a - T_b) (de theoretische COP van de carnot cycle), kan je dan de fit maken COP = alpha * COP_Carnot (gezien je code heb je volgens mij voldoende kennis om de formule voor deze fit zelf te bepalen ;) )

Als je COP_Carnot geen handige waarde vind om de grafiek mee te maken (wat ik snap! Hij is niet heel intuitief) dan kan je nog de fit COP = alpha / T_lift maken. Hiermee negeer je de T_a in de numerator van COP_Carnot, maar daar zou je als volgt doorheen kunnen redeneren: Met T_a tussen 25 en 55 graden celcius zijn de waarden T_a dus 298 - 328 Kelvin. Ten opzichte van het gemiddelde (313 Kelvin) is dat minder dan 5% verschil, en heb je dus "slechts" een +-5% fout door met T_lift te werken en niet met COP_Carnot.

En de formule voor y ~ a * x (of x nu COP_Carnot is of 1/T_lift) is vele malen simpeler dan die van een kwadratische fit.
Ik vind de grafiek waarin ik direct de COP kan zien beter te begrijpen dan de rechte lijnen in de 1/COP.
Wel de Carnot punten obv jouw formule erin gezet (zwarte puntjes). Ik zit de afgelopen weken gemiddeld op 57% van Carnot. Te mooi om waar te zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-Ay_G0a3lANGqHuV1-lNcJsNB0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UuEsWXad81wVsRvFUDdJn5xk.png?f=user_large

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:14
SBL schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:47:
[...]

Ik vind de grafiek waarin ik direct de COP kan zien beter te begrijpen dan de rechte lijnen in de 1/COP.
Wel de Carnot punten obv jouw formule erin gezet (zwarte puntjes). Ik zit de afgelopen weken gemiddeld op 57% van Carnot. Te mooi om waar te zijn?
[Afbeelding]
Nee laat me vooral voorop stellen dat 1/COP geen fijne grafiek is om naar te kijken, dus zeker niet doen. En omdat jij met Excel werkt ben je beperkt tot de mogelijkheden van excel, die geen 1/x fitting doet.

Mijn opmerking was specifiek omdat @TeslaNerd Plotly gebruikt, en die niet van die beperkingen heeft. Daarom kan daar wel een 1/x fit gemaakt worden.

En die Carnot efficiëntie.. ja, geen idee.. formules even nakijken, maar anders vooral van genieten zou ik zeggen!

[ Voor 6% gewijzigd door nairolf op 28-11-2025 14:54 ]

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

RickvdT schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:40:
[...]

800 requests gaat denk ik nog prima. Als je het script niet aanpast stuurt hij er max 5 per seconde. Gaat er meer om dat je er niet 800 in een paar seconde stuurt en dat meerdere keren. Geen idee wat de API aan kan maar hij is in principe voor de app bedoeld dus zwaar belasten gaat Quatt niet zo leuk vinden. Wegschrijven en appenden met nieuwe dagen is wel de meest nette oplossing

Quatt is redelijk tweaker friendly dus hopelijk als we het gebruik een beetje redelijk houden timmeren ze niet gelijk de mobile api dicht :)
[...]
Ik heb het al eerder aangegeven, maar ze moeten gewoon hier aan voldoen.
https://www.digitaleoverh...-van-toepassing-geworden/

Hier tekenen aub ......

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:41
Graag zou ik even jullie mening willen horen. Ik heb sinds maart van dit jaar een Quatt en ook meteen het warmteverlies bij gehouden. Heb nog niet heel veel data maar volgens mij kan ik wel concluderen dat de stooklijn te hoog staat ingesteld. Heb veel last van overschoot. Zal ik de stooklijn nu al laten aanpassen of deze winter nog even aanzien? Wel duurt het heel lang voordat het hier een halve graad warmer wordt met de vloerverwarming. Zal dat nog langer worden als ik de stooklijn laat verlagen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvPNPNvazWlnUWR0YUfrW8YnEHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfEfWL1lxc7mJiGdIEX2nivZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:58
Na de 3.14.4 update lijkt mijn COP ietwat ingestort: vandaag zou voorheen een mooie ±4,5 geweest zijn, maar is 3,8. AE hier, er was een bug in elk geval het opgenomen vermogen, maar ik heb nog geen geschiedenis om te checken of dat gefixt was en evt gerelateerd aan dit verschil.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:50
speedmetal35 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:17:
Graag zou ik even jullie mening willen horen. Ik heb sinds maart van dit jaar een Quatt en ook meteen het warmteverlies bij gehouden. Heb nog niet heel veel data maar volgens mij kan ik wel concluderen dat de stooklijn te hoog staat ingesteld. Heb veel last van overschoot. Zal ik de stooklijn nu al laten aanpassen of deze winter nog even aanzien? Wel duurt het heel lang voordat het hier een halve graad warmer wordt met de vloerverwarming. Zal dat nog langer worden als ik de stooklijn laat verlagen? [Afbeelding]
uit deze afbeelding neem ik aan dat je een v1.5 duo hebt, waar een enkele had kunnen volstaan.

Vvw is altijd traag, echter de traagheid tov ingestelde warmteverlies, dat kan ook aan instelling van de vvw-pomp & mengverhouding liggen

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Toby-Wan
Brent schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:29:
Na de 3.14.4 update lijkt mijn COP ietwat ingestort: vandaag zou voorheen een mooie ±4,5 geweest zijn, maar is 3,8. AE hier, er was een bug in elk geval het opgenomen vermogen, maar ik heb nog geen geschiedenis om te checken of dat gefixt was en evt gerelateerd aan dit verschil.
Zo, hier (ZH) is het niet beneden 8 graden geweest dus COP zit ruim boven de 6

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Brent
Toby-Wan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:33:
[...]

Zo, hier (ZH) is het niet beneden 8 graden geweest dus COP zit ruim boven de 6
Vraag is of het minder lijkt dat voorheen? (Hier was het pas om 10 uur boven de 8.)

• Toby-Wan
Brent schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:36:
[...]

Vraag is of het minder lijkt dat voorheen? (Hier was het pas om 10 uur boven de 8.)
15 november ziet het buitentemperatuur profiel nagenoeg hetzelfde eruit. Warmteverlies ook vergelijkbaar, COP 6.4 toen, 6.8 nu. Weet niet welke software versie ik die dag had

• speedmetal35
Toby-Wan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:31:
[...]

uit deze afbeelding neem ik aan dat je een v1.5 duo hebt, waar een enkele had kunnen volstaan.

Vvw is altijd traag, echter de traagheid tov ingestelde warmteverlies, dat kan ook aan instelling van de vvw-pomp & mengverhouding liggen
Nee ik heb geen duo maar een enkele v1.5.

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-01 13:06
Ik heb nu ook 3.14.4 met AE en heb de COP die ik zou verwachten (5.8). Of het gebruik klopt kan ik nu niet bevestigen, lijkt nog steeds te hoog (maar dus nog geen cross check kunnen doen)

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-12-2025
Misschien heeft iemand dit al meegemaakt. Bij ons is de all-electric geïnstalleerd en daarbij is de CV ketel verwijderd. Dus is ook de rookafvoer afgesloten.

Nu regende het laatst en toen bleek er wat water uit die rookafvoer op de quatt te druppelen. Afsluiten betekent dat er een dop op gedaan is met wat tape om het dicht te maken. Maar niet waterdicht dus.

Sowieso vraag ik me af of dit wel de goede manier is om dit te doen. Zelfs als die rookafvoer helemaal waterdicht is, krijg ik uiteindelijk een buis vol met water. Dat lijkt me geen duurzame oplossing.

Wij zijn vast niet de eerste waar dit probleem speelt. Iemand ervaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvFwt8hhSK2DJ2xOwy2WkfD-adU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdjvStrnsocRo6aIAxLXi6jH.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4BNVTCPoIuOrRAwgkbGWgs8GvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMNkrvg6TJkFXITwtIWU0bld.jpg?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:42
kwetterpletter schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:01:
Misschien heeft iemand dit al meegemaakt. Bij ons is de all-electric geïnstalleerd en daarbij is de CV ketel verwijderd. Dus is ook de rookafvoer afgesloten.

Nu regende het laatst en toen bleek er wat water uit die rookafvoer op de quatt te druppelen. Afsluiten betekent dat er een dop op gedaan is met wat tape om het dicht te maken. Maar niet waterdicht dus.

Sowieso vraag ik me af of dit wel de goede manier is om dit te doen. Zelfs als die rookafvoer helemaal waterdicht is, krijg ik uiteindelijk een buis vol met water. Dat lijkt me geen duurzame oplossing.

[Afbeelding][Afbeelding]
Als leek vraag ik mij af waarom ze dit njeit gewoon bij het plafond hebben dichtgemaakt?

• speedmetal35

[Afbeelding][Afbeelding]
Waarschijnlijk heeft het dan al langer gelekt maar heb je het nooit gemerkt omdat het water toen via de condensafvoer van je ketel weg liep. Dus ik zou even op het dak gaan kijken of je wat kunt zien.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:46

@kwetterpletter

[color=24]
[h1]Niet afdichten/plakken,,,>>> gewoon verwijderen[/h1]
[/color]

[Afbeelding][Afbeelding]

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:08
Hier 3.15.0 nu en een mooie COP van 6.7. Maar COP’s vergelijken is iets met appels en peren. Quatt draaide gisteren en vandaag voortreffelijk.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Brent
pietjm schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:47:
[...]

Hier 3.15.0 nu en een mooie COP van 6.7. Maar COP’s vergelijken is iets met appels en peren. Quatt draaide gisteren en vandaag voortreffelijk.
Daarom vroeg ik ook niet naar je cop, maar of die voor anderen ook lager lijkt met de laatste update. Lijkt dat alleen ik daar last van heb though.

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01:38
SBL schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:07:
[...]

Of je 5jaar oude zonnepanelen daarmee minder rendabel worden, doet niets af aan het feit dat je met de beste/nieuwste inzichten/uitgangspunten qua energieprijzen moet rekenen als je nu een goede keuze wil maken.
Rekenen met de nieuwste inzichten en uitgangspunten is absoluut de juiste manier.

Ik probeerde alleen maar inzichtelijk te maken dat men voorzichtig moet zijn met zichzelf rijk rekenen door de rendementen op twee plekken uit te geven. Dat komt niet uit. Als je er dan ook nog voor gaat lenen (die zonnepanelen en/of warmtepomp) dan ga je 't helemaal voelen in de portemonnee.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Vandaag quatt op bezoek gehad. Eerste tegenvaller was dat de ronkende folder met blackfriday helemaal niet kan omdat wij kennelijk een unit met R290 nodig hebben. Vond ik een vervelend verkooptruukje; ik had mij verder niet ingelezen in dit topic, maar ik wist wel dat ik geen koelmiddel wilde dat in de toekomst op een zwarte lijst komt. Hij deed er laconiek over.
Tweede tegenvaller was dat er geen DUO rond ons huis past. Overal zit wel een raam, deur, doorgang oid, en langs de muur op de erfgrens (beoogde plek) is kennelijk niet toegestaan. Toen is de offerte uitgewerkt met plaatsing in het midden van de tuin in een perk. Waar mijn vrouw instant een heel dikke streep door trok want je ziet ze ontzettend staan vanuit de zithoek en ook als je buiten zit. Bovendien kunnen we dan onze tuin amper meer herinrichten want dat komt nog wel in de komende 3~5 jaar.
Derde tegenvaller was dat het echt niet op 2 fases kon van de reeds aanwezige krachtgroep, dus de nette verdeling die onze installateur in de groepenkast had gemaakt heeft geen zin, 20A op 1 fase is niet tof als daar toevallig net een andere heavy user op zit. Ik heb immers smeltzekeringen in mijn hoofdzekering, dus verzegeld.
1 quatt zou wel kunnen; op de beoogde plek (Want minder dB's), maar aangezien mijn CV ketel 27 jaar oud is (een onverwoestbare Nefit Ecomline) wil ik de optie om naar full electric te gaan nadrukkelijk open houden.
Offerte afgewezen dus. Jammer want an sich vind ik het een mooi product. Met name dat er rond mijn woning gewoon niks blijkt te passen zonder hinderlijk in de weg te staan cq niet toegestaan vond ik wel een tegenvaller. En de berekende TVT van bijna 9 jaar vond ik behoorlijk lang ook.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:26
Sinds eind september 2025 hier een Quatt V2 Duo. Met Quatt in gesprek over de stooklijn en warmteverlies bijgesteld van 7kW naar 6kW en inmiddels op 6,5kW.

Op basis van de stooklijn (gegevens van 2 maanden) lijkt 6,5kW wel goed te zijn. De maximum buitentemperatuur weet ik niet, zou het zinvol zijn om dit bij Quatt op te vragen en aan te laten passen naar 20 graden? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JmTjT1a6IeoON0NftPpmupCLmY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iVznmp1fwm3Vr3SYxy5tVZCb.png?f=user_large

• Pistolepaultje
  • Registratie: Maart 2022
Heb sinds eind november 2024 een Quatt Hybride warmtepomp, gekoppeld aan een nieuwe cv-ketel. Tot en met afgelopen weekend werkte alles perfect: sinds de plaatsing vrijwel volledig (99%) op de warmtepomp, alleen tijdens de koude dagen in februari minimaal gasverbruik.

Sinds afgelopen woensdag geeft de ketel ineens veel meer ondersteuning (tot 50%-60%) en ik krijg regelmatig meldingen in de app “Kan niet verbinden met Quatt Cloud”. Donderdag bleek de buitenunit volledig vastgevroren, terwijl bij 5–8 graden juist de warmtepomp zou moeten draaien. Ik heb wifi van de CiC en thermostaat opnieuw verbonden en beide units meerdere keren hard gereset, zonder resultaat.

Vrijdagochtend contact opgenomen met Quatt. De technisch adviseur zag dat het elektrisch vermogen de afgelopen zeven dagen meerdere keren per dag was weggevallen. Ook bleek de defrost sinds woensdagmiddag niet meer geactiveerd, wat het massieve ijs donderdagavond verklaart. Ik heb de unit zelf voorzichtig ontdooid met lauwwarm water.

Op hun advies heb ik de stroomtoevoer gecontroleerd. De Quatt hangt op een aparte groep; daar lijkt niets mis mee. Ook op een andere groep trad exact hetzelfde wegvalgedrag op. Andere apparaten op die groepen hebben geen uitval en in mijn energiedata zie ik regelmatige dips die niet lijken op willekeurige spanningsproblemen.

Technisch adviseur vermoedt desondanks een probleem met de stroomaansluiting van de warmtepomp. De planningsafdeling zou “binnenkort” een monteur inplannen, maar ik twijfel aan dit scenario omdat er niets gewijzigd is en de dips er vrij consistent uitzien. De connectiviteitsproblemen en het uitschakelen van de pomp blijven bovendien ook nu de unit is ontdooid, waardoor ik denk dat defrost niet defect is, maar simpelweg niet werd aangestuurd door het wegvallen van vermogen.

Hoe lang duurt het doorgaans voordat Quatt plant en een monteur langskomt? Zijn er mensen die vergelijkbare stroomuitval of kabelproblemen hebben gehad? Kunnen software- of CiC-issues dit soort symptomen veroorzaken? En zijn er andere mogelijke oorzaken die ik zelf kan uitsluiten zonder op hen te hoeven wachten?

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:49
Pistolepaultje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:57:
Heb sinds eind november 2024 een Quatt Hybride warmtepomp, gekoppeld aan een nieuwe cv-ketel. Tot en met afgelopen weekend werkte alles perfect: sinds de plaatsing vrijwel volledig (99%) op de warmtepomp, alleen tijdens de koude dagen in februari minimaal gasverbruik.

Sinds afgelopen woensdag geeft de ketel ineens veel meer ondersteuning (tot 50%-60%) en ik krijg regelmatig meldingen in de app “Kan niet verbinden met Quatt Cloud”. Donderdag bleek de buitenunit volledig vastgevroren, terwijl bij 5–8 graden juist de warmtepomp zou moeten draaien. Ik heb wifi van de CiC en thermostaat opnieuw verbonden en beide units meerdere keren hard gereset, zonder resultaat.

Vrijdagochtend contact opgenomen met Quatt. De technisch adviseur zag dat het elektrisch vermogen de afgelopen zeven dagen meerdere keren per dag was weggevallen. Ook bleek de defrost sinds woensdagmiddag niet meer geactiveerd, wat het massieve ijs donderdagavond verklaart. Ik heb de unit zelf voorzichtig ontdooid met lauwwarm water.

Op hun advies heb ik de stroomtoevoer gecontroleerd. De Quatt hangt op een aparte groep; daar lijkt niets mis mee. Ook op een andere groep trad exact hetzelfde wegvalgedrag op. Andere apparaten op die groepen hebben geen uitval en in mijn energiedata zie ik regelmatige dips die niet lijken op willekeurige spanningsproblemen.

Technisch adviseur vermoedt desondanks een probleem met de stroomaansluiting van de warmtepomp. De planningsafdeling zou “binnenkort” een monteur inplannen, maar ik twijfel aan dit scenario omdat er niets gewijzigd is en de dips er vrij consistent uitzien. De connectiviteitsproblemen en het uitschakelen van de pomp blijven bovendien ook nu de unit is ontdooid, waardoor ik denk dat defrost niet defect is, maar simpelweg niet werd aangestuurd door het wegvallen van vermogen.

Hoe lang duurt het doorgaans voordat Quatt plant en een monteur langskomt? Zijn er mensen die vergelijkbare stroomuitval of kabelproblemen hebben gehad? Kunnen software- of CiC-issues dit soort symptomen veroorzaken? En zijn er andere mogelijke oorzaken die ik zelf kan uitsluiten zonder op hen te hoeven wachten?
Installeer Home assistant zodat jij alle data kan verzamelen van de Quatt dan kun jij zelf terugkijken waarom de Quatt iets heeft gedaan

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• harv

@Pistolepaultje

Is een jaar geleden ook de meterkast uitgebreid met extra groepen?
Welke groepen vallen uir?
Maak eens fotoś van de metgerkast.

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• harv
Hambo schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:00:
Sinds eind september 2025 hier een Quatt V2 Duo. Met Quatt in gesprek over de stooklijn en warmteverlies bijgesteld van 7kW naar 6kW en inmiddels op 6,5kW.

Op basis van de stooklijn (gegevens van 2 maanden) lijkt 6,5kW wel goed te zijn. De maximum buitentemperatuur weet ik niet, zou het zinvol zijn om dit bij Quatt op te vragen en aan te laten passen naar 20 graden? [Afbeelding]
@Hambo

Het is nog vroeg, maar ik zou een aanpassing vragen van later beginnen en hoger doorgaan. Nu begint de pomp a; met ongeveer 23 gtraden, lijkt me hoog.
Dus, 9 kwh en 15 graden.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:19

[Afbeelding][Afbeelding]
nee, eigenlijk moeten ze de hele rookgasafvoer en luchttoevoer compleet verwijderen, dus ook de rookgasafvoer op het dak verwijderen.
heb je een foto hoe e.e.a. op je dak uitziet. ?
Die andere unit lijkt op een Stork CMFe Ventilatiebox, maar die zal toch een andere eigen afvoer op het dak hebben?
En wat is die andere grijze buis die achter de Quatt Heat Battery verdwijnt?

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 29-11-2025 16:16 ]

• Pistolepaultje
Ja, deze pompgroep was er al eerder voor mijn wasmachine/ droger/ ketel. Die apparaten heb ik alledrie verplaatst naar een andere bestaande groep met mijn panelenomvormer. De eerste groep kwam dus volledig vrij voor de pomp.

Er is overigens nog geen enkele keer een groep uitgevallen in de meterkast, geen stop omgeslagen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-tZ7Dkpa_p7ulTUuY65e5ZMvbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1rOXm39P1g1hU5bPC8Pooyg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Pistolepaultje op 29-11-2025 16:19 ]

• Pistolepaultje
TeslaNerd schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:03:
[...]

Installeer Home assistant zodat jij alle data kan verzamelen van de Quatt dan kun jij zelf terugkijken waarom de Quatt iets heeft gedaan
Thanks, meteen effe uitzoeken en doen

• Jan-tweak
Pistolepaultje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:16:
Ja, deze pompgroep was er al eerder voor mijn wasmachine/ droger/ ketel. Die apparaten heb ik alledrie verplaatst naar een andere bestaande groep met mijn panelenomvormer. De eerste groep kwam dus volledig vrij voor de pomp.

Er is overigens nog geen enkele keer een groep uitgevallen in de meterkast, geen stop omgeslagen

[Afbeelding]
oeps; de PV op een aardlekgroep, dus als die er uitvliegt gaan de andere gewoon mee, een aardlek bij een PV net als bij de Quatt Warmtepomp (monoblok) kan beter op een eigen alamat, biede dus, waarbij als daar iets gebeurt deze niet andere beinvloeden. Overigens zal de PV op een 300mA cq 100mA moeten zitten, een 30mA is bij vrijwel alle PV een te lage waarde. Solaregde bv moet maximaal 100mA (hoger mag, lager niet) aardlek hebben, die zijn echter behoorlijk duur, daarom mag ook een 300mA gebruikt worden.
ik hoop ook dat je een goede groepenkaart hebt, de groepen zelf zouden eigenlijk beter goed gemerkt moeten worden. waarvoor is de krachtgroep en wat zit daar achter?

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 29-11-2025 16:30 ]

• Pistolepaultje
Jan-tweak schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:23:
[...]

oeps; de PV op een aardlekgroep, dus als die er uitvliegt gaan de andere gewoon mee, een aardlek bij een PV net als bij de Quatt Warmtepomp (monoblok) kan beter op een eigen alamat, biede dus, waarbij als daar iets gebeurt deze niet andere beinvloeden. Overigens zal de PV op een 300mA cq 100mA moeten zitten, een 30mA is bij vrijwel alle PV een te lage waarde. Solaregde bv moet maximaal 100mA (hoger mag, lager niet) aardlek hebben, die zijn echter behoorlijk duur, daarom mag ook een 300mA gebruikt worden.
ik hoop ook dat je een goede groepenkaart hebt, de groepen zelf zouden eigenlijk beter goed gemerkt moeten worden. waarvoor is de krachtgroep en wat zit daar achter?
Klopt, eens dat PV ideaal op een eigen 100 of 300 mA aardlek zou moeten. Tot nu toe echter nooit problemen gehad en alles blijft netjes binnen de vermogens, dus voor nu laat ik dat effe zo. De krachtgroep is voor mijn elektrische kookplaat.

Er is bij mij nog geen enkele aardlek of groep uitgegaan, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit iets met de drop-outs (als het dat zijn) van de Quatt te maken heeft?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29

Ter info, defrosts worden autonoom door de buitenunit gedaan. Daar heeft de CiC dus geen invloed op.

Wel kan CiC de CV inschakelen tijdens een defrosts om extra warmte in te kunnen brengen

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:02
Jan-tweak schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:10:
[...]

nee, eigenlijk moeten ze de hele rookgasafvoer en luchttoevoer compleet verwijderen, dus ook de rookgasafvoer op het dak verwijderen.
heb je een foto hoe e.e.a. op je dak uitziet. ?
Die andere unit lijkt op een Stork CMFe Ventilatiebox, maar die zal toch een andere eigen afvoer op het dak hebben?
En wat is die andere grijze buis die achter de Quatt Heat Battery verdwijnt?
Dat heb ik toen ook gevraagd @Jan-tweak @kwetterpletter, dus om het pijpje weg te halen, maar de Quatt monteurs zeiden dat ze dat niet deden. Toen is het ook afgeplakt aan de binnenkant.
Hier hebben we dus na een aantal maanden maar de dakdekker gevraagd om dit pijpje weg te halen van het dak en er een gewone dakpan voor terug te leggen. Dus denk even kijken hoe het er bij je op het dak uitziet is een goede tip.

• Brent
Hier hebben ze ook slechts een afdekkapje op de aan-/afvoerbuis gedaan. Viel me een beetje tegen. Maar ik wilde het gat toch hergebruiken, dus ja, heel erg vond ik het ook weer niet.

• 0xygen500
Zo kan je dat toch niet achter laten? Dat is toch geen gezicht. Absurd dat ze dat niet ff direct weghalen.

• Pistolepaultje
jj85 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:44:
[...]

Ter info, defrosts worden autonoom door de buitenunit gedaan. Daar heeft de CiC dus geen invloed op.

Wel kan CiC de CV inschakelen tijdens een defrosts om extra warmte in te kunnen brengen
Oke, dus uitblijven van defrosts hebben altijd lokale oorzaak? Maakt vermogensverlies waarschijnlijker, maar waarom dan die regelmatige uitval opeens? Slijtage op onderdelen/ aansluiting na krap 1 jaar zou echt teleurstellend zijn

• CPM
  • Niet online

CPM

0xygen500 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:32:
Zo kan je dat toch niet achter laten? Dat is toch geen gezicht. Absurd dat ze dat niet ff direct weghalen.
Het is maar net wat je afspreekt. Normaliter hoort er geen water in een dakdoorvoer te komen dus zou het geen probleem hoeven zijn. Kan me ook heel goed voorstellen dat de Quatt mannen niet een dak op gaan.
Maar zoiets moet gewoon gecommuniceerd worden tijdens een intake.

Hier tekenen aub ......

• 0xygen500
CPM schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:10:
[...]

Het is maar net wat je afspreekt. Normaliter hoort er geen water in een dakdoorvoer te komen dus zou het geen probleem hoeven zijn. Kan me ook heel goed voorstellen dat de Quatt mannen niet een dak op gaan.
Maar zoiets moet gewoon gecommuniceerd worden tijdens een intake.
Inderdaad. Je kan toch gewoon van te voren aangeven we doppen alleen af? Dan zeg je tegen quatt dus ik blijf met lelijke pijpen zitten?

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:23
Pistolepaultje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:53:
[...]
Klopt, eens dat PV ideaal op een eigen 100 of 300 mA aardlek zou moeten. Tot nu toe echter nooit problemen gehad en alles blijft netjes binnen de vermogens, dus voor nu laat ik dat effe zo. De krachtgroep is voor mijn elektrische kookplaat.

Er is bij mij nog geen enkele aardlek of groep uitgegaan, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit iets met de drop-outs (als het dat zijn) van de Quatt te maken heeft?
De meeste recente omvormers i.c.m. een fatsoenlijk aangelegd PV systeem met aarding en vereffening kan prima op 30 mA. Als je 30 panelen neer gaat leggen is het natuurlijk wat anders en een eigen alamat is altijd handig omdat het dan niks anders omtrekt.

Die alamat kan ook in een PV verdeler tussen de groepenkast en de PV omvormer. Zo bespaar je een ruimte voor andere groepen en kan je een wasmachine aansluiten op de PV verdeler, waarbij de stroom direct maar veilig van je dak naar de wasmachine gaat.

Je zou kunnen (laten) controleren of alles goed vast zit in de groepenkast. Hoofdschakelaar en alle groepen uit, PV omvormer uit en dan checken of alles fatsoenlijk vast zit in het stopcontact voor de Quatt en de groep in de meterkast. Niet zelf doen als je er geen ervaring mee hebt.

Een andere gemakkelijkere optie is een slimme stekker van HomeWizard gebruiken om de Quatt te voeden en te meten en eventueel een HomeWizard P1 Meter nemen die je met een 99 cent pm energy+ abonnement keurig vertelt hoe het met de voltages en belasting van de 3 fase meter gaat. Het zou namelijk ook kunnen zijn dat andere apparaten op dezelfde fase dit veroorzaken. Met 3x25A en een 13A Quatt is het niet heel moelijk om problemen op een fase te krijgen als daar gelijktijdig ook een 15A oven en een 13A wasmachine aan zitten te trekken.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:36

OmeJoyo

This is me

[Afbeelding][Afbeelding]
Hier hebben ze de afvoeren dicht gespoten met pur en daarna met inwendige doppen afgedicht, was vrij dicht tegen het plafond al. De rest is inmiddels afgeslepen en opnieuw afgewerkt bij het plaatsen van een muurtje.

Het is een beetje dubbel, want zoals andere ook al opmerkten, er zou sowieso niets naar binnen moeten lekken, dat ging dus voorheen door je ketel heen. Of dit netjes is nu is ook een beetje persoonlijk, de ene zal zich eraan storen de andere niet. De definitie weghalen van de CV is ook discutabel natuurlijk wat dat inhoudt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• jj85
Dit zegt Quatt er zelf over Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQGE6a6WI96QoBmNP-weJHVEFJo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ImNX0igtJVWtEbOm0riCfdvs.png?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
bossche_bol schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:57:
[...]

Dat heb ik toen ook gevraagd @Jan-tweak @kwetterpletter, dus om het pijpje weg te halen, maar de Quatt monteurs zeiden dat ze dat niet deden. Toen is het ook afgeplakt aan de binnenkant.
Hier hebben we dus na een aantal maanden maar de dakdekker gevraagd om dit pijpje weg te halen van het dak en er een gewone dakpan voor terug te leggen. Dus denk even kijken hoe het er bij je op het dak uitziet is een goede tip.
juist, lijkt me een goede zaak, je wilt zeker geen water in dit soort pijpen hebben, ik vraag me wel nog af hoe je daar water in gaat krijgen (condens ?).
Ik snap alleen niet dat men de afvoer direct bij het dak heeft afgedicht, en de binnenkant van de afvoer naar buiten niet heeft afgepurd ( met een linning, zodat de pur alleen binnen de afvoer blijft en indien nodig deze weer kan verwijderen.)

• Jan-tweak
dus, compleet direct onder de aansluiting dakdoorvoer afsluiten en en weghalen.

• Pistolepaultje
netappie schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:48:
[...]

De meeste recente omvormers i.c.m. een fatsoenlijk aangelegd PV systeem met aarding en vereffening kan prima op 30 mA. Als je 30 panelen neer gaat leggen is het natuurlijk wat anders en een eigen alamat is altijd handig omdat het dan niks anders omtrekt.

Die alamat kan ook in een PV verdeler tussen de groepenkast en de PV omvormer. Zo bespaar je een ruimte voor andere groepen en kan je een wasmachine aansluiten op de PV verdeler, waarbij de stroom direct maar veilig van je dak naar de wasmachine gaat.

Je zou kunnen (laten) controleren of alles goed vast zit in de groepenkast. Hoofdschakelaar en alle groepen uit, PV omvormer uit en dan checken of alles fatsoenlijk vast zit in het stopcontact voor de Quatt en de groep in de meterkast. Niet zelf doen als je er geen ervaring mee hebt.

Een andere gemakkelijkere optie is een slimme stekker van HomeWizard gebruiken om de Quatt te voeden en te meten en eventueel een HomeWizard P1 Meter nemen die je met een 99 cent pm energy+ abonnement keurig vertelt hoe het met de voltages en belasting van de 3 fase meter gaat. Het zou namelijk ook kunnen zijn dat andere apparaten op dezelfde fase dit veroorzaken. Met 3x25A en een 13A Quatt is het niet heel moelijk om problemen op een fase te krijgen als daar gelijktijdig ook een 15A oven en een 13A wasmachine aan zitten te trekken.
Quatt en cic zitten allebei op een eigen groep (kookplaat ook een aparte krachtstroomgroep), dus gelijktijdige belasting op dezelfde fase lijkt minder waarschijnlijk. Zo’n homewizard-stekker is goed idee en goedkoper dan home assistant.

Ik heb nog eens goed naar mijn verbruik van mijn probleemdagen gekeken, kan de Quatt-CIC eigenlijk de aanvoertemperatuur van een intergas extreme hoger aansturen tijdens defrost? Mijn ketel stond ingesteld op 40°C, en ik begin te vermoeden dat dit te laag was om de Quatt vandeweek met voldoende warm water te ondersteunen om uit een massieve ijslaag te komen. Als de CIC geen hogere temperatuur mag of kan sturen dan de ketel-limiet, zou dat de mislukte defrost kunnen verklaren?

• 0xygen500
Pistolepaultje schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:16:
[...]
Quatt en cic zitten allebei op een eigen groep (kookplaat ook een aparte krachtstroomgroep), dus gelijktijdige belasting op dezelfde fase lijkt minder waarschijnlijk. Zo’n homewizard-stekker is goed idee en goedkoper dan home assistant.

Ik heb nog eens goed naar mijn verbruik van mijn probleemdagen gekeken, kan de Quatt-CIC eigenlijk de aanvoertemperatuur van een intergas extreme hoger aansturen tijdens defrost? Mijn ketel stond ingesteld op 40°C, en ik begin te vermoeden dat dit te laag was om de Quatt vandeweek met voldoende warm water te ondersteunen om uit een massieve ijslaag te komen. Als de CIC geen hogere temperatuur mag of kan sturen dan de ketel-limiet, zou dat de mislukte defrost kunnen verklaren?
Home assistant is gewoon gratis, net zoals de Quatt integratie. Home Wizard is wel gemakkelijker.

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:14
[...]

De CIC kan alleen bepalen of de ketel moet meedoen. Ketelparameters sturen kan niet.
40 graden zou wel voldoende moeten zijn om te defrosten. Een ketel temperatuur van 55 graden is misschien zinvoller.

• harv
[...]

@Pistolepaultje

Als jezelf in de meterkast de groepen hebt aangepast en verplaatst zou ik dat eens nakijken.
Anders Quatt activeren.

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-12-2025
Vandaag is mijn hoofdzekering gesprongen, bij tegelijk auto laden en quatt aan hebben staan. Dit is niet eerder voorgevallen. Aardlekschakelaars van de beide groepen stonden allemaal gewoon omhoog, quatt is aangesloten op een B20 schakelaar. Kan deze combinatie met deze schakelaar dit tot gevolg hebben? Zou een C20 bijv beter zijn, of is dat niet relevant in deze? Ik laat sowieso een elektricien komen, maar wilde het ook even hier voorleggen

• harv
bronstige schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:25:
Vandaag is mijn hoofdzekering gesprongen, bij tegelijk auto laden en quatt aan hebben staan. Dit is niet eerder voorgevallen. Aardlekschakelaars van de beide groepen stonden allemaal gewoon omhoog, quatt is aangesloten op een B20 schakelaar. Kan deze combinatie met deze schakelaar dit tot gevolg hebben? Zou een C20 bijv beter zijn, of is dat niet relevant in deze? Ik laat sowieso een elektricien komen, maar wilde het ook even hier voorleggen
@bronstige

Aan de Quatt kan het niet liggen, maar ja, we weten zelfs niet of je een enkele of duo hebt.

Trok je enthousiast 11 kw of netjes 5 kw????

Wat je aan informatie geeft is te veel een gegeven in het luchtledige.

[ Voor 4% gewijzigd door harv op 30-11-2025 18:13 ]

• jj85
Staat eigenlijk los van je b20 automaat.
Maar zoals @harv er mist info.
Heb je 1 of 3 fase?
Zit laadpaal en Quatt op dezelfde fase?
Hoeveel vermogen trokken deze toen de hoofdschakelaar eruit vloog (hoop dat je hoofdautomaten hebt ipv smeltzekeringen).

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:42
Een aardlekschakelaar springt ook niet om bij overbelasting. Althans, dat zou niet moeten.
Wel de automaat. Als je hoofdzekering automaat eerder is gegaan dan je B20, dan heb je dus meerdere (20 / 16) automaten gehad die samen bijv 1 minuut 32A hebben getrokken op die fase, waardoor je hoofdzekering eruit klapt. (een optelsom van meerdere verbruikers dus)
Dus nee, een C20 helpt niets als je de fase blijft overbelasten.
De elektricien kan weinig meer voor je doen dan de boel wat husselen / herverdelen; beter is dat je zorgt dat er loadbalancing op je autolader is / komt.

[ Voor 58% gewijzigd door paQ op 30-11-2025 19:12 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:51
Ik heb een quatt duo.
De EV laden in de zomermaanden lijkt geen probleem (quatt verbruikt dan zeer weinig tot niets).
In de donkere maanden natuurlijk wel.
Heb een Volt Time One laadpaal op 3 fasen.
Verder heb ik ook een quooker. Ik merk dat deze ca om de 20 min sterk piekt (ca +10A) om de boiler op te warmen.
Samen met de reguliere verbruikers betekent dit dat de loadbalancing inkomt en het laden van de EV zeer sterk terugschroeft.
Is natuurlijk goed en de bedoeling van load balancing. Maar ca elke 20 min, vind ik helemaal niks.
Ik raadt je aan om als je een P1 meter hebt te kijken wat je verbruikers doen met amperage/wattage.
Bij mij betekent dat dat ik de quooker wellicht op een andere fase ga laten zetten, danwel uitzet bij laden EV middels smartplug. Zowieso in de donkere maanden ‘s nachts laden (veel minder invloed door reguliere verbruikers).

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:57
[...]

Ik denk niet dat die 40 graden-limiet je defrost probleem kan verklaren. Bij mij staat CV op minimaal vermogen en max 35 graden. Misschien kon het defrost-water niet goed weglopen, of doet de bodemplaatverwarming het niet goed?

• MeTooPV
  • Laatst online: 01-01 14:52
Eerst even de situatie bij jou thuis;
- 1 of 3 fase aansluiting
- Hoofdzekering met stoppen of automaten
-Enkele of duo Quatt
- Laadsnelheid laadpaal, load balancing?

Met een 3x25A aansluiting en een laadpaal die 11 kW trekt in combinatie met hoofdzekering-automaten dan kan je best wel over de grens gaan.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:23
[...]

Een 3 fase aansluiting is eigenlijk niets meer dan 3 aparte kabels met stroom die afwisselend pieken (beetje als een 3 cylinder motor). Elke fase heeft een hoofdzekering van 25A, een contactpunt op je hoofdschakelaar en ze delen de 0 kabel (geen probleem omdat ze niet tegelijk pieken).

Daarna gaat het bij jou door naar 1 aardlekschakelaar per fase en op elke aardlekschakelaar zitten 4 groepen aangesloten. De belasting van die 4 groepen aan dezelfde 25A fase kan dus problematisch worden omdat het kan pieken tot maximaal 4x 16A. De hoofdzekering geeft kortstondig wel wat meer, maar je kan het kortstondig zodanig belasten dat het voltage zo ver zakt dat bijvoorbeeld de Quatt uitvalt.
Zelf heb ik de Quatt op een fase gezet waar verder alleen maar stopcontacten en een PV installatie staan. De wasmachine, droger, vaatwasser, oven, koffiemachine etc kunnen dus hooguit elkaar in de weg zitten.

Qua CV temperatuur moet je vooral kijken naar de temperaturen die je in de Quatt app ziet. Blijf je meestal ruim onder de 35 graden ondanks dat het buiten vriest, dan is dat een prima instelling, maar die ketel slaat wel af als het water boven de 40 graden komt, dus tel gewoon 5 graden op bij wat je zonder CV ondersteuning ziet, dan kan die ketel gemakkelijker helpen als het nodig is.

Met OpenTherm aansturing ipv aan/uit zal de CiC toch een aanvoertemperatuur doorgeven. Je kan eventueel wel het vermogen van de ketel terugschroeven om te voorkomen dat die bij de minste vraag te veel gaat helpen.

• Pistolepaultje
lieverd schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:50:
[...]

Ik denk niet dat die 40 graden-limiet je defrost probleem kan verklaren. Bij mij staat CV op minimaal vermogen en max 35 graden. Misschien kon het defrost-water niet goed weglopen, of doet de bodemplaatverwarming het niet goed?
Eens, vorig jaar ook nul last van gehad met 40c. Maar kan geen kwaad om te testen, omstandigheden vorig weekend waren behoorlijk ongunstig.

Overigens was hij vanmorgen weer aardig dichtgevoren, hetgeen bijzonder is met een buitentemp van 3 graden. Hoe is dat bij jullie?
Volgens mij had ik minimaal 1x een defrost mogen verwachten, even kijken of die vandaag gaat activeren.

Heb Quatt inderdaad ingeschakeld en planning neemt contact op, maar heb wel wat vrees voor de responstijd.

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01:38
RickvdT schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:03:
In de laatste beta van de Quatt HA integratie zit een action:quatt.get_insights. Deze haalt de statistieken op van de mobile API. Aangezien ik benieuwd was naar mijn stooklijn en geen fan ben van overtypen ben ik hier mee aan de slag gegaan om te kijken of dat te automatiseren valt.

[Afbeelding]

Eerste opzet lijkt redelijk te werken en komt ook overeen met mijn eigen ervaring dat de Quatts iets te ijverig zijn als de temperaturen richting het vriespunt gaan. Mocht je het willen proberen, de Jupyter notebook is hier te vinden https://github.com/Rickvd...n/Quatt%20stooklijn.ipynb. Zit ook veel andere data in zoals o.a. watertemperatuur, kamertemperatuur en setpoint per uur.
Vereisten:Let op elke dag is een API request dus hou het binnen de perken :)
Dagen waarop niet gestookt is lijken errors te geven, deze worden gewoon geskipt. Code is verder 95% ai gegenereerd dus er is vast ruimte voor verbetering ;)
Dit zou ik ook graag up and running krijgen. Heb hier 'n HA draaien met de Quatt integratie.
Die mobiele API aangezet krijgen kan ik niet zoveel informatie over vinden, kun je me in de juiste richting wijzen daarvoor?

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• slak12345
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 29-12-2025
Na dit topic lang te hebben meegelezen en in de zomer een Quatt all-E systeem te hebben besteld is deze vorige week geleverd en geïnstalleerd! Omdat het huis nog in verbouwing is (50% dakbeschot is er nu uit, 50% van de muurisolatie moet nog uitgevoerd worden) staat de thermostaat nu op 17 graden. Uiteindelijk wil ik deze op 19-20 constant hebben, even kijken hoe 19 voelt als we er wonen. Met de huidige temperaturen haalt en behoudt hij dat netjes middels de al aangelegde vloerverwarming op de benedenverdieping. Boven weten we nog niet wat we doen, de hal is vrij groot en volledig voorzien van vloerverwarming waardoor ik hoop dat de warmte die daar vrij komt zich ook boven verspreidt om vervolgens door de dikke isolatie binnen te worden gehouden. In onze vorige woning uit 1910, redelijk geïsoleerd, verwarmden we boven ook niet.

Straks met PIR voorzetwanden, overal triple glas en 20cm dakisolatie (met OSB, gips en stucwerk ervoor) ben ik zeer benieuwd hoe het systeem zal presteren. Het gaat incl. souterrain om 230m2 dus ben zeer benieuwd!

De installatie verliep netjes. Drie heren hadden de hele dag de tijd en werkten goed samen. In mijn "techniekhok" had ik de nodige voorbereidingen getroffen. Sommige door Quatt aangelegde kabeltjes zal ik nog van een grijs hulsje voorzien, maar over het algemeen is de installatie keurig gedaan. Ondanks de berichten die ik hier heb gelezen maakt de binnenunit geen tot nauwelijks geluid. Ook niet toen hij vol stond te pompen op de 1e dag toen het huis was afgekoeld naar 12 graden en naar 16 moest. Ik zag dat er een zwart rubberen/foam plaat van zo'n 1cm dik achter de heat-charger zit. Wellicht is dit onlangs veranderd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pj-ZUi8MUuZBoH37CjsI-jcqXBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4Oq9x2zvqJq7c3yaFmpy7cc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pf9kAMYB14ys6aX3IKHFX3X3ZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USvl9IzoZW6BePknqrC3beW1.jpg?f=fotoalbum_large

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:50
Pistolepaultje schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:18:
[...]
Eens, vorig jaar ook nul last van gehad met 40c. Maar kan geen kwaad om te testen, omstandigheden vorig weekend waren behoorlijk ongunstig.

Overigens was hij vanmorgen weer aardig dichtgevoren, hetgeen bijzonder is met een buitentemp van 3 graden. Hoe is dat bij jullie?
Volgens mij had ik minimaal 1x een defrost mogen verwachten, even kijken of die vandaag gaat activeren.

Heb Quatt inderdaad ingeschakeld en planning neemt contact op, maar heb wel wat vrees voor de responstijd.
Dat er vochtige lucht condenseert en bevriest op de buitenunit is volkomen normaal met een buitentemperatuur van 3 graden boven nul. De buitenunit onttrekt immers warmte aan de buitenlucht en wordt dus kouder dan het vriespunt.
Defrosten gaat hier prima met een watertemperatuur van 30 graden. Dus puur aan de temperatuur van het water kan het niet liggen. (Bij ons enkel vloerverwarming, dus zit er wel veel water in het systeem.)

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:31
Erveetwee schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:47:
[...]

Dit zou ik ook graag up and running krijgen. Heb hier 'n HA draaien met de Quatt integratie.
Die mobiele API aangezet krijgen kan ik niet zoveel informatie over vinden, kun je me in de juiste richting wijzen daarvoor?
Staat inmiddels uitgebreid beschreven in de readme https://github.com/marcob...quatt/blob/main/README.md
Niet vergeten te updaten naar de laatste beta versie!

• CPM
  • Niet online

CPM

Erveetwee schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:47:
[...]

Iets met een zoekfunctie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2214480 ;)

Hier tekenen aub ......

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
jj85 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:40:
[...]

Staat achterop je Quatt (nouja, bij V1 staat er geen V1, maar bij V1.5 staat er wel V1.5)
Tevens flowmeter intern.
Als je de Quatt HA integratie hebt, kun je het gewoon aflezen (ODU type)
[Afbeelding]
Was een goede reden om even de integratie te updaten naar de versie die de mobile API kan uitlezen, want die was hiervoor wel nodig ;)

Flowmeter intern en ODU V1.5 inderdaad.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Rmaxx
  • Laatst online: 01-01 09:22
jj85 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:15:
[...]

Toch blijft het allemaal wel vreemd. Je Quatt + CV produceren een hele bult warmte. Waar blijft dat? Wel eens met @CPM z'n reactie; kan net zo goed een afgifteprobleem zijn. Maar waarom ontstaat zoiets dan na een stroomstoring.
Worden je radiatoren wel warm?
Zitten er nog bijzondere thermostaatknoppen op?
Heb dit weekend eens een dashboard in elkaar gezet om wat meer inzicht te krijgen, het lijkt er sterk op dat de quatts het niet helemaal trekken. Ik moet e.a. nog finetunen en debuggen, maar de huidige prestaties lijken idd niet op die ik voor de stroomonderbrekeing had. Gek genoeg is er niet iets veranderd aan de afgifte, maar de installatie doet op het eerste gezicht ook niks vreemds. :? Het lijkt alleen of hij erg hoge temp. nodig heeft om de doelen te bereiken, en dat dus ook (net) niet haalt, wat voorheen dus wél lukte. :-( .
Al is het afgelopen weekend wel beter geworden (maar ook relatief warm buiten).... Ik heb alleen meer datapunten nodig om er al echt iets mee te kunnen, dus zal het even op een thuisservertje of R-pi moeten gooien om continu te gaan meten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CglNubd_0F2tLBFiEB3ga-tz_PE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/r3goYQJtOkCpFgFbIs3tE1jB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2187U4oBSMcPrhGtIdyp2gJlDQE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2gwiUUmSSxgHUHApXvfqAtDX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu9f1iVbx3D0ASM1PJLB1mCydVU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bbm1rsL9sU4QvfjIiX6d4QXw.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hwh0mfRiFBbN94LYTs6wQCRyf9Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GzYTTEbKOiGvLZI767eCAFnm.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnC793OGdj5bTiPTA4t3mnWoWh8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/POBtxgPwlvwmRUp0TTm5yKdU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Goo0-ZzX1cZ0TNvPU3gSt0ps7HQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vyYtoIyrlVTtBxE3pjY5mOFC.png?f=fotoalbum_tile

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:52
slak12345 schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:48:
Na dit topic lang te hebben meegelezen en in de zomer een Quatt all-E systeem te hebben besteld is deze vorige week geleverd en geïnstalleerd! Omdat het huis nog in verbouwing is (50% dakbeschot is er nu uit, 50% van de muurisolatie moet nog uitgevoerd worden) staat de thermostaat nu op 17 graden. Uiteindelijk wil ik deze op 19-20 constant hebben, even kijken hoe 19 voelt als we er wonen. Met de huidige temperaturen haalt en behoudt hij dat netjes middels de al aangelegde vloerverwarming op de benedenverdieping. Boven weten we nog niet wat we doen, de hal is vrij groot en volledig voorzien van vloerverwarming waardoor ik hoop dat de warmte die daar vrij komt zich ook boven verspreidt om vervolgens door de dikke isolatie binnen te worden gehouden. In onze vorige woning uit 1910, redelijk geïsoleerd, verwarmden we boven ook niet.

Straks met PIR voorzetwanden, overal triple glas en 20cm dakisolatie (met OSB, gips en stucwerk ervoor) ben ik zeer benieuwd hoe het systeem zal presteren. Het gaat incl. souterrain om 230m2 dus ben zeer benieuwd!

De installatie verliep netjes. Drie heren hadden de hele dag de tijd en werkten goed samen. In mijn "techniekhok" had ik de nodige voorbereidingen getroffen. Sommige door Quatt aangelegde kabeltjes zal ik nog van een grijs hulsje voorzien, maar over het algemeen is de installatie keurig gedaan. Ondanks de berichten die ik hier heb gelezen maakt de binnenunit geen tot nauwelijks geluid. Ook niet toen hij vol stond te pompen op de 1e dag toen het huis was afgekoeld naar 12 graden en naar 16 moest. Ik zag dat er een zwart rubberen/foam plaat van zo'n 1cm dik achter de heat-charger zit. Wellicht is dit onlangs veranderd?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Was de cv voorheen op dezelfde plek geplaatst?

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:31
Van het weekend mij eens verdiept in de All-electric en dan met name of het nog een verstandige keuze is.
Situatie:
Vorig jaar december een nieuwe woning gekocht met een cv ketel die aan zijn einde was. Woning van 204m2 nagenoeg geheel laten voorzien van LT vvw met een Quatt duo v1.5 met de ambitie om full-electric te gaan. Voordat Quatt all-electric uit de pilot fase was is de cv ketel gesneuveld. Deze relatief goedkoop kunnen vervangen voor een tweedehandsje die nog een paar jaar mee kan.

Na een verbouwing die zoals gebruikelijk duurder uitvalt dan begroot ben ik kritisch aan het kijken naar het budget en dus ook de all-electric. Wij hebben nog een offerte voor de pre-order prijs van 5425 voor de XL. Onderstaand een poging tot een business case voor de all-electric. Hierin zitten wat aannames.
  • Capaciteitstarief op basis van <500m3
  • ketelonderhoud eens in de 3 jaar a 150 euro
  • Geen onderhoud All-Electric (realistisch?)
  • Ketel moet na 5 jaar vervangen worden a 1500 euro
  • Geld wat niet wordt uitgegeven levert rente op
  • +- 6maanden volledig op zonnestroom
  • Geen ambitie om te verhuizen de komende 20 jaar (waardestijging woning niet relevant)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1x8V26ckuQRBNnj7L9P_-ioMMMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YIKQGG1QwdIultjTEjEmdNBW.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard de nodige onzekerheden m.b.t. tarieven met name voor het gas scenario. Overtollige zonnestroom heb ik sinds een thuisbatterij zeer waarschijnlijk ook niet meer, vandaar ook het scenario zonder zonnestroom. Ik ben benieuwd of er vanuit hier aanvullingen/aanmerkingen zijn op deze berekening. Overall blijft de terugverdien tijd denk ik altijd boven de 10 jaar. Ik neig er naar om de komende 5 jaar even de kat uit de boom te kijken en dan eens te kijken welke van deze opties het meest verstandig is: nieuwe gasketel, quatt all-electic, standalone all-electric of gehele nieuwe all-electric wp.

• Toby-Wan
RickvdT schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:27:
Van het weekend mij eens verdiept in de All-electric en dan met name of het nog een verstandige keuze is.
Situatie:
Vorig jaar december een nieuwe woning gekocht met een cv ketel die aan zijn einde was. Woning van 204m2 nagenoeg geheel laten voorzien van LT vvw met een Quatt duo v1.5 met de ambitie om full-electric te gaan. Voordat Quatt all-electric uit de pilot fase was is de cv ketel gesneuveld. Deze relatief goedkoop kunnen vervangen voor een tweedehandsje die nog een paar jaar mee kan.

Na een verbouwing die zoals gebruikelijk duurder uitvalt dan begroot ben ik kritisch aan het kijken naar het budget en dus ook de all-electric. Wij hebben nog een offerte voor de pre-order prijs van 5425 voor de XL. Onderstaand een poging tot een business case voor de all-electric. Hierin zitten wat aannames.
  • Capaciteitstarief op basis van <500m3
  • ketelonderhoud eens in de 3 jaar a 150 euro
  • Geen onderhoud All-Electric (realistisch?)
  • Ketel moet na 5 jaar vervangen worden a 1500 euro
  • Geld wat niet wordt uitgegeven levert rente op
  • +- 6maanden volledig op zonnestroom
  • Geen ambitie om te verhuizen de komende 20 jaar (waardestijging woning niet relevant)
[Afbeelding]

Uiteraard de nodige onzekerheden m.b.t. tarieven met name voor het gas scenario. Overtollige zonnestroom heb ik sinds een thuisbatterij zeer waarschijnlijk ook niet meer, vandaar ook het scenario zonder zonnestroom. Ik ben benieuwd of er vanuit hier aanvullingen/aanmerkingen zijn op deze berekening. Overall blijft de terugverdien tijd denk ik altijd boven de 10 jaar. Ik neig er naar om de komende 5 jaar even de kat uit de boom te kijken en dan eens te kijken welke van deze opties het meest verstandig is: nieuwe gasketel, quatt all-electic, standalone all-electric of gehele nieuwe all-electric wp.
je kan ook nu een WPB / e-boiler (laten) installeren voor max. 2500,-. dan heb je je warm water vraagstuk opgelost. of de quatt(s) nog een backup nodig hebben (e-CV) kan je later nog besluiten.
Zeer grote kans dat je sowieso goedkoper uit ben dan de Quatt all-E upgrade, en ja, wat je niet uitgeeft hoef je niet terug te verdienen..

voor je afweging:
- capacteits tarief gas stijgt elk jaar
- belasting op gas stijgt elk jaar

• CPM
  • Niet online

CPM

Rmaxx schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:47:
[...]

Heb dit weekend eens een dashboard in elkaar gezet om wat meer inzicht te krijgen, het lijkt er sterk op dat de quatts het niet helemaal trekken. Ik moet e.a. nog finetunen en debuggen, maar de huidige prestaties lijken idd niet op die ik voor de stroomonderbrekeing had. Gek genoeg is er niet iets veranderd aan de afgifte, maar de installatie doet op het eerste gezicht ook niks vreemds. :? Het lijkt alleen of hij erg hoge temp. nodig heeft om de doelen te bereiken, en dat dus ook (net) niet haalt, wat voorheen dus wél lukte. :-( .
Al is het afgelopen weekend wel beter geworden (maar ook relatief warm buiten).... Ik heb alleen meer datapunten nodig om er al echt iets mee te kunnen, dus zal het even op een thuisservertje of R-pi moeten gooien om continu te gaan meten.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Persoonlijk vind ik jouw dashboard niet heel overzichtelijk.
Ik kan alleen zien dat er ineens veel hogere temperatuur wordt gemaakt. En ik zou verwachten dat de deltaT groter wordt bij hogere temperaturen.
Probeer eens zoiets te maken:

- wattage verbruik per Quatt
- Water temperatuur in en uit en de deltaT
- Buiten temperatuur
- thermostat control setpoint
- flow rate
- gevraagde temperatuur en actuele temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwE_0wFkX3schoEvv1lK8mC3iIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ih7Fr01uwmHWsurmkhyE7Kfc.jpg?f=fotoalbum_large

Hier tekenen aub ......

• jj85
Pistolepaultje schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:18:
[...]

Is niet bijzonder, dat is juist de werking van de warmepomp. Die onttrekt warmte uit de lucht, dus die 3grC buitenlucht wordt na de verdamper een stukje kouder.

Hieronder de buitentemp (geel) en de temperatuur van de verdamper (blauw). Je ziet dat ie heel erg koud kan worden ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppzB-OB3GwfFra186R5NOIxIXww=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zH9nUimHHHgn6RuVX8DkTRXh.png?f=user_large

• Rmaxx
CPM schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:36:
[...]

Persoonlijk vind ik jouw dashboard niet heel overzichtelijk.
Ik kan alleen zien dat er ineens veel hogere temperatuur wordt gemaakt. En ik zou verwachten dat de deltaT groter wordt bij hogere temperaturen.
Probeer eens zoiets te maken:

- wattage verbruik per Quatt
- Water temperatuur in en uit en de deltaT
- Buiten temperatuur
- thermostat control setpoint
- flow rate
- gevraagde temperatuur en actuele temperatuur

[Afbeelding]
Overzichtelijkheid zal ik zeker aan werken kan zeker beter, maar de punten die je aangeeft die je mist staan er wel in hoor.

• jj85
slak12345 schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:48:
Ondanks de berichten die ik hier heb gelezen maakt de binnenunit geen tot nauwelijks geluid. Ook niet toen hij vol stond te pompen op de 1e dag toen het huis was afgekoeld naar 12 graden en naar 16 moest. Ik zag dat er een zwart rubberen/foam plaat van zo'n 1cm dik achter de heat-charger zit. Wellicht is dit onlangs veranderd?
Je maakt een denkfout. De binnenunit / HeatCharger doet (normaalgesproken) niks tbv verwarmen van je woning. Deze is vooral actief als je boilervat opgewarmd moet worden.

Nette installatie trouwens! Dat is niet altijd het geval ;)
Heeft Quatt dat Flamco vuilfilter geplaatst? Zie ze op al die All-E foto's terug...
(Quatt beveelt zelf namelijk geen vuilfilter aan...)

[ Voor 14% gewijzigd door jj85 op 01-12-2025 11:51 ]

• slak12345
raven22 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:58:
[...]

Was de cv voorheen op dezelfde plek geplaatst?
Nee, die zat op de begane grond. Dit is een ruimte in de kelder.

• slak12345
jj85 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:49:
[...]

Je maakt een denkfout. De binnenunit / HeatCharger doet (normaalgesproken) niks tbv verwarmen van je woning. Deze is vooral actief als je boilervat opgewarmd moet worden.

Heeft Quatt dat Flamco vuilfilter geplaatst? Zie ze op al die All-E foto's terug...
Ah oke! Ik zal er eens op letten wanneer de boiler moet opwarmen. Toen hij net gevuld was hoorde ik ook niet meer dan het geluid van een normale ketel die zachtjes aan het stoken is...

Ja zeker netjes gedaan! Al moet ik wel bekennen dat ik de grindbak zelf heb gemaakt en de buitenunits achteraf nog waterpas heb gezet en op gelijke afstand tov de muur :*)

Vuilfilter is idd door Quatt geplaatst.

• 0xygen500
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door 0xygen500 op 01-12-2025 12:24 ]

• Pistolepaultje
jj85 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:47:
[...]

Is niet bijzonder, dat is juist de werking van de warmepomp. Die onttrekt warmte uit de lucht, dus die 3grC buitenlucht wordt na de verdamper een stukje kouder.

Hieronder de buitentemp (geel) en de temperatuur van de verdamper (blauw). Je ziet dat ie heel erg koud kan worden ;)
[Afbeelding]
ja akkoord. Mijn probleem is vandaag ook weer terug nu hij bevroren is geraakt; ik heb in elk geval geen defrostfunctie. Vanochtend 3 momenten waarop mijn ketel draait en mijn pomp uit staat en de watertemperatuur van de pomp komt niet boven de 34-35 graden

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:52
slak12345 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:58:
[...]

Nee, die zat op de begane grond. Dit is een ruimte in de kelder.
ok, had jezelf alle leidingen omgelegd?
Bij mij willen ze het namelijk niet verplaatsen

• harv
jj85 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:49:
[...]

@slak12345 @jj85

Nette installatie, echter hoe repareer je de linker quatt; je kunt er niet bij aan de rechterzijde waar de slimmigheid zit.
En vuilfilter werd er al bij mij plots meegeleverd zonder kosten in september 24.

• CPM
  • Niet online

CPM

Rmaxx schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:47:
[...]

Overzichtelijkheid zal ik zeker aan werken kan zeker beter, maar de punten die je aangeeft die je mist staan er wel in hoor.
Ik zat even te kijken naar wanneer hij naar de 40/45 graden gaat en wat de DeltaT is. Die is op 30 graden 2.5 en bij 45 graden 5 ?

Je geeft aan dat met deze watertemperatuur (40/45) je huis niet warm wordt. Dan lijkt het mij dat je of een slechte isolatie hebt of onvoldoende afgifte. Of er gaat ergens een bypass open en het warme water bereikt de radiatoren niet.
Je hebt eerder screenshot gestuurd met behoorlijke temperatuur spikes die ineens weer snel dalen. Alsof er ergens ineens warmte heen gaat en dan weer niet.
Nogmaals je dashboard vind ik niet handig uit te lezen. Je kunt beter de "standaard" gebruiken van HA.

[ Voor 12% gewijzigd door CPM op 01-12-2025 14:37 ]

Hier tekenen aub ......

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:11
Gistermorgen toen ik opstond was de verwarming koud. De Quatts waren spanningsloos, CIC wel in de lucht. Ik zag ook een automatisch gegenereerde mail van Quatt dat er geen spanning was op de buitenunits.
Nu had ik al een paar dagen een "verbrande" lucht in de meterkast geroken die ik ook al had opengemaakt maar niks vreemds kom ontdekken, geen automaat die eruit lag, geen warmte etc. Ik zag gisteren direct dat de Kwh meter van Homewizard die ik ertussen heb voor Quatts dood was. De Quatts weer rechtstreeks op de 16A automaat aangesloten en de zaak draaide weer. De Kwh meter had een duidelijk verbrand contact, blijkbaar heb ik vorig jaar toen ik die ertussen heb gezet de ader niet genoeg gestript waardoor deze ader niet genoeg contact maakte. Mea Culpa.

Maar de vraag die bij mij naar boven komt waarom de CV het niet overneemt zodra de Quatts eruit liggen? De CIC weet dat de Quatts spanningsloos zijn, dan zou toch in mijn ogen de CV ketel het automatisch moeten overnemen. Hoe kan ik dwingen dat de CV de taken overneemt?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• jj85
harv schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:16:
[...]

@slak12345 @jj85

Nette installatie, echter hoe repareer je de linker quatt; je kunt er niet bij aan de rechterzijde waar de slimmigheid zit.
En vuilfilter werd er al bij mij plots meegeleverd zonder kosten in september 24.
Door de flexibele leidingen zit er wel wat speling in. Je kunt dus bijv de rechterunit een stuk draaien, zodat er ruimte bij de linker komt.
(maar ideaal is het niet)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:42
Star65 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:36:
Gistermorgen toen ik opstond was de verwarming koud. De Quatts waren spanningsloos, CIC wel in de lucht. Ik zag ook een automatisch gegenereerde mail van Quatt dat er geen spanning was op de buitenunits.
Nu had ik al een paar dagen een "verbrande" lucht in de meterkast geroken die ik ook al had opengemaakt maar niks vreemds kom ontdekken, geen automaat die eruit lag, geen warmte etc. Ik zag gisteren direct dat de Kwh meter van Homewizard die ik ertussen heb voor Quatts dood was. De Quatts weer rechtstreeks op de 16A automaat aangesloten en de zaak draaide weer. De Kwh meter had een duidelijk verbrand contact, blijkbaar heb ik vorig jaar toen ik die ertussen heb gezet de ader niet genoeg gestript waardoor deze ader niet genoeg contact maakte. Mea Culpa.
De kooiklemmen van die eastron meters zijn echt zwaar kut. Ik controleer ze hier serieus met enige regelmaat.
Met name met massieve draad erin grijpen ze zeer slecht. Ze zijn glad, totaal geen grip. Dus als een massief stukje koper een braam heeft, en verplaatst / draait, dan is de druk er ook grotendeels weer af.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• slak12345
raven22 schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:46:
[...]

ok, had jezelf alle leidingen omgelegd?
Bij mij willen ze het namelijk niet verplaatsen
Ja, had toegezegd zelf de voorbereidingen te treffen wat ook zeer duidelijk in het contract stond.

• slak12345
jj85 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:43:
[...]

Door de flexibele leidingen zit er wel wat speling in. Je kunt dus bijv de rechterunit een stuk draaien, zodat er ruimte bij de linker komt.
(maar ideaal is het niet)
Precies. Ze vonden het ook niet ideaal voor evt. service maar er is genoeg ruimte om naar voor/achter te schuiven, dus het is wel te doen. Maar waarschijnlijk gaan ze toch nooit stuk en is onderhoud niet nodig :X

• Star65
paQ schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:06:
[...]

De kooiklemmen van die eastron meters zijn echt zwaar kut. Ik controleer ze hier serieus met enige regelmaat.
Met name met massieve draad erin grijpen ze zeer slecht. Ze zijn glad, totaal geen grip. Dus als een massief stukje koper een braam heeft, en verplaatst / draait, dan is de druk er ook grotendeels weer af.
Helemaal mee eens, ik heb in mijn leven al tientallen automaten aangesloten maar dit is de eerste keer dat me dit gebeurd. Maar goed ik had dit misschien beter moeten controleren. Lesje geleerd en weet dat ik met die eastron dingen er beter op moet gaan letten.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• CPM
  • Niet online

CPM

Star65 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:18:
[...]

Helemaal mee eens, ik heb in mijn leven al tientallen automaten aangesloten maar dit is de eerste keer dat me dit gebeurd. Maar goed ik had dit misschien beter moeten controleren. Lesje geleerd en weet dat ik met die eastron dingen er beter op moet gaan letten.
Volgens mij is hier al vaker een doorgebrande Homewizard DIN voorbij gekomen. ;) Die persoon kreeg toen behoorlijk wat commentaar op zijn groepenkast en heeft volgens mij alle posts weer verwijderd.

[ Voor 11% gewijzigd door CPM op 01-12-2025 16:44 ]

Hier tekenen aub ......

• Rmaxx
CPM schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:27:
[...]
.
Je hebt eerder screenshot gestuurd met behoorlijke temperatuur spikes die ineens weer snel dalen. Alsof er ergens ineens warmte heen gaat en dan weer niet.
Nogmaals je dashboard vind ik niet handig uit te lezen. Je kunt beter de "standaard" gebruiken van HA.
Allereerst rnx voor het meekijke. Idd ik zat ook te denken aan een bypass oid, dat zou ook verkleren waarom het ineens hard gaat als het een beetje kouder wordt, terwijl dat eerst niet zon issue was.. dashboard pas ik nog wel ff aan, ik heb in principe nu dezelfde data als in de HA, maar ik heb geen HA :+ . Kwestie van de interface aanpassen nog, ga ik zeker doen.. en meer datapunten minen, zal makkelijker zijnnals ik het op een servertje heb gezet ipv op de laptop.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:49
Star65 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:18:
[...]

Goede vraag blijft staan waarom Quatt hybrid als de buitenunit geen stroom heeft dan niet de CV ketel aan zet?

@BobVI / @Quatt Support ?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:14
TeslaNerd schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:24:
[...]

Goede vraag blijft staan waarom Quatt hybrid als de buitenunit geen stroom heeft dan niet de CV ketel aan zet?

Hier net even getest. Thermostaat omlaag zodat Quatt uitgaat. Quatt stroomloos gemaakt en thermostaat weer omhoog. Van control mode 0 naar 1 en na een minuutje naar mode 4. Cv slaat aan.
Wel een Quatt mono, maar dat zou niets uit mogen maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ehbrands op 01-12-2025 17:42 ]

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
Toby-Wan schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:32:
[...]

je kan ook nu een WPB / e-boiler (laten) installeren voor max. 2500,-. dan heb je je warm water vraagstuk opgelost. of de quatt(s) nog een backup nodig hebben (e-CV) kan je later nog besluiten.
Zeer grote kans dat je sowieso goedkoper uit ben dan de Quatt all-E upgrade, en ja, wat je niet uitgeeft hoef je niet terug te verdienen..

voor je afweging:
- capacteits tarief gas stijgt elk jaar
- belasting op gas stijgt elk jaar
In hoeverre is dit eigenlijk mogelijk? Dus letterlijk je CV weghalen, ontkoppelen van de CiC? Gaat Quatt dan niet in storing?

Ik draai zelf volledig op Quatt, er is nooit een ketel nodig, alles is strak ingeregeld, dus ik twijfel er wel over om gewoon een WPB op te hangen voor het douchen/bad. De wasbakkranen zitten al op een boilertje, het is puur voor het douchen en bad dat ik het gebruik.

Of zijn er al mensen die dit gedaan hebben? 8)

• 0xygen500
Cannonballl schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:13:
[...]

In hoeverre is dit eigenlijk mogelijk? Dus letterlijk je CV weghalen, ontkoppelen van de CiC? Gaat Quatt dan niet in storing?

Ik draai zelf volledig op Quatt, er is nooit een ketel nodig, alles is strak ingeregeld, dus ik twijfel er wel over om gewoon een WPB op te hangen voor het douchen/bad. De wasbakkranen zitten al op een boilertje, het is puur voor het douchen en bad dat ik het gebruik.

Ja klik op tobiwan zijn signature.

• Toby-Wan
[...]

Er kan een verschil zitten of je ketel aan CIC zit via opentherm (Intergas & Remeha ketels) of via aan/uit contact (overige merken).
In eerste geval is er daadwerkelijke communicatie tussen CIC & CV ketel en weet Quatt of er een CV ketel aan hangt of niet.
In tweede geval (aan/uit) is er geen signaal via de CIC, die heeft alleen een aan/uit contact welke bij wijze van spreken een lichtknop schakelt (een lichtknop 'weet' net zo min of een lamp aan of uit is)

Ik heb Quatt de CIC-CV Ketel communicatie om laten zetten van opentherm naar aan/uit, en daarna een doorstroomverwarmer eraan gehangen. De CIC heeft geen benul

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:24:
[...]

De waterpomp in de Quatt gaat altijd aan en dicteert de flow in het systeem, zelfs in mode 4 boiler only

Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Pomp in CV ketel is wellicht niet opgewassen voor de extra leiding (-weerstand / -hoogte), dus dit kan een beveiliging zijn

[ Voor 21% gewijzigd door Toby-Wan op 01-12-2025 18:49 ]

• jj85
Ehbrands schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:41:
[...]

Hier net even getest. Thermostaat omlaag zodat Quatt uitgaat. Quatt stroomloos gemaakt en thermostaat weer omhoog. Van control mode 0 naar 1 en na een minuutje naar mode 4. Cv slaat aan.
Wel een Quatt mono, maar dat zou niets uit mogen maken.
Is ook mijn ervaring idd. Fase waarop Quatt draaide viel weg, CV werd ingeschakeld (cic en cv zaten op andere fase).

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-12-2025
WAF1 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:55: Het geintje rond Quatt Care, neem ik ze echter niet in dank af, ik heb gisteren mij rechtbijstand ingeschakelt, eens kijken wat die zegt. Ik voel mij bedonderd.
Is hier nog wat uitgekomen?

Toevallig hoorde ik een klant van ons vandaag hier ook over. Die heeft na enige juridische druk uiteindelijk alsnog Quatt Care onder de oude voorwaarden afgesloten.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-12-2025
VindiGoosh schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:18:
[...]

Toevallig hoorde ik een klant van ons vandaag hier ook over. Die heeft na enige juridische druk uiteindelijk alsnog Quatt Care onder de oude voorwaarden afgesloten.
Toen ik hier vorige maand las dat ze de oude voorwaarden en ook de link om het af te sluiten hadden opgeheven heb ik ze een mailtje gestuurd met het verzoek toch de oude voorwaarden nog te krijgen tegen het oude bedrag net zoals een aantal andere op tweakers. Binnen een dag kreeg ik het oude aanbod weer.

• Star65
Ik heb nog een plaatje toegevoegd van de JSON data waar je duidelijk kan zien dat de Quatts in mode 2 blijven en de cv niet aanspringt.
De ingestelde temperatuur van de thermostaat is niet veranderd gedurende die tijd, @Ehbrands heeft net nog een keer dezelfde test gedaan en nu met geen wijziging in thermostaatinstelling en toen was het effect hetzelfde als bij mij, de cv springt niet aan als er geen wijziging is in de warmtevraag.
Lijkt me toch een bugje in de CIC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ejgoh3PdZjm9ju1nSS5Gagc3Ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2J2chh3aTVyMhQ8dBCDyzdiD.png?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
VindiGoosh schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:18:
[...]

Mag ik vragen hoe hij dat heeft voormelkaar gekregen, want me die nieuwe voorwaarden ben ik eigenlijk niet van plan om alsnog Quatt care af te sluiten.

• jj85
Star65 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:58:
Ik heb nog een plaatje toegevoegd van de JSON data waar je duidelijk kan zien dat de Quatts in mode 2 blijven en de cv niet aanspringt.
De ingestelde temperatuur van de thermostaat is niet veranderd gedurende die tijd, @Ehbrands heeft net nog een keer dezelfde test gedaan en nu met geen wijziging in thermostaatinstelling en toen was het effect hetzelfde als bij mij, de cv springt niet aan als er geen wijziging is in de warmtevraag.
Lijkt me toch een bugje in de CIC.

[Afbeelding]
Bij welke tijd moeten we kijken?

Je moet trouwens supervisory control mode pakken, niet working mode

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 01-12-2025 21:11 ]

• Star65
jj85 schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:10:
[...]

Bij welke tijd moeten we kijken?

Je moet trouwens supervisory control mode pakken, niet working mode
Oke, my bet.
Die is idd wel van 2 -> 3 -> 4 gegaan. Maar de cv ketel is niet aangesprongen.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
[...]

Heb je heel toevallig al een airco (of iets als een pelletkachel), waarop in noodgevallen verwarmt kan worden? Geeft je naast wat extra zekerheid ook een mogelijkheid om de Quatt weer op te starten, in het heel unieke geval dat na een storing / stroomuitval de minimale aanvoertemperatuur niet meer toereikend is. Mocht je die airco / kachel al hebben dan zou ik het persoonlijk zonder doorstroomverwarmer doen, maar zonder extra verwarmingsapparaat zou ik dat niet aandurven.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-12-2025
Jan-tweak schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:46:
[...]

Mag ik vragen hoe hij dat heeft voormelkaar gekregen, want me die nieuwe voorwaarden ben ik eigenlijk niet van plan om alsnog Quatt care af te sluiten.
Hier heb ik al het een en ander over geschreven. Dit is het makkelijkst terug te vinden door hierboven te zoeken op “Quatt care” of “Care”.

De korte samenvatting is dat ze je een persoonlijke aanbod hebben gedaan met looptijd, en ze er door die looptijd dus aan gehouden zijn om het oorspronkelijke aanbod na te komen.

Het gemakkelijkste is om gelijk je rechtsbijstand erop te zetten. Maar wellicht dat ze inmiddels makkelijker meebewegen als je ze er gewoon om vraagt.
Pringo schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:46:
[...]

Toen ik hier vorige maand las dat ze de oude voorwaarden en ook de link om het af te sluiten hadden opgeheven heb ik ze een mailtje gestuurd met het verzoek toch de oude voorwaarden nog te krijgen tegen het oude bedrag net zoals een aantal andere op tweakers. Binnen een dag kreeg ik het oude aanbod weer.
Goed om te lezen dat ze dat netjes lijken op te lossen nu d:)b

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Pagina: 1 ... 311 ... 324 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.