Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
sos schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:30:
Mooi! Daarnaast: De netwerk kosten ca. 260 euro bij Stedin worden meen ik per jaar in rekening gebracht.
Hier ben je na 1 januari toe verplicht?
Volgens mij per maand en je betaalt minder als je gasverbruik onder de 500m3 per jaar is maar vervelende is dat dat waarschijnlijk pas na één jaar is. Bij veel ketels kan je het verwarmen wel uitzetten ofwel zomerstand aanzetten, dan maakt die alleen warm water en je voorkomt dat die alsnog automatisch kan worden ingeschakeld. Afhankelijk van je tarieven (en evt boiler, accu, zonnepanelen) kan gas wel goedkoper zijn voor warm water.

[ Voor 5% gewijzigd door bite op 28-11-2025 13:05 . Reden: Toevoeging ]

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-11 13:47

SBL

Wat een rust na 15:02u!
Ze hebben hysterese ingebouwd/vergroot voor de frequentie-aanpassing?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-11 13:47

SBL

nairolf schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:05:
[...]

Als je dan toch Plotly gebruikt ben je niet gebonden aan de beperkte fit-algoritmes die Excel aanbiedt. Je zou dus ook een inverse-fit kunnen draaien, gezien COP nauw verband zou moeten hebben met T_a/(T_a-T_b) = COP_Carnot (de theoretische COP van de Carnot cycle), waarbij T_a = aanvoer, T_b = buiten, en dus T_a-T_b = T_lift. Beide dien je hier wel in Kelvin te pakken.

Als je dus per punt niet de waarde T_lift (= T_a - T_b) berekent maar COP_Carnot = (T_a + 273.15) / (T_a - T_b) (de theoretische COP van de carnot cycle), kan je dan de fit maken COP = alpha * COP_Carnot (gezien je code heb je volgens mij voldoende kennis om de formule voor deze fit zelf te bepalen ;) )

Als je COP_Carnot geen handige waarde vind om de grafiek mee te maken (wat ik snap! Hij is niet heel intuitief) dan kan je nog de fit COP = alpha / T_lift maken. Hiermee negeer je de T_a in de numerator van COP_Carnot, maar daar zou je als volgt doorheen kunnen redeneren: Met T_a tussen 25 en 55 graden celcius zijn de waarden T_a dus 298 - 328 Kelvin. Ten opzichte van het gemiddelde (313 Kelvin) is dat minder dan 5% verschil, en heb je dus "slechts" een +-5% fout door met T_lift te werken en niet met COP_Carnot.

En de formule voor y ~ a * x (of x nu COP_Carnot is of 1/T_lift) is vele malen simpeler dan die van een kwadratische fit.
Ik vind de grafiek waarin ik direct de COP kan zien beter te begrijpen dan de rechte lijnen in de 1/COP.
Wel de Carnot punten obv jouw formule erin gezet (zwarte puntjes). Ik zit de afgelopen weken gemiddeld op 57% van Carnot. Te mooi om waar te zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-Ay_G0a3lANGqHuV1-lNcJsNB0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UuEsWXad81wVsRvFUDdJn5xk.png?f=user_large

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23:27
SBL schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:47:
[...]

Ik vind de grafiek waarin ik direct de COP kan zien beter te begrijpen dan de rechte lijnen in de 1/COP.
Wel de Carnot punten obv jouw formule erin gezet (zwarte puntjes). Ik zit de afgelopen weken gemiddeld op 57% van Carnot. Te mooi om waar te zijn?
[Afbeelding]
Nee laat me vooral voorop stellen dat 1/COP geen fijne grafiek is om naar te kijken, dus zeker niet doen. En omdat jij met Excel werkt ben je beperkt tot de mogelijkheden van excel, die geen 1/x fitting doet.

Mijn opmerking was specifiek omdat @TeslaNerd Plotly gebruikt, en die niet van die beperkingen heeft. Daarom kan daar wel een 1/x fit gemaakt worden.

En die Carnot efficiëntie.. ja, geen idee.. formules even nakijken, maar anders vooral van genieten zou ik zeggen!

[ Voor 6% gewijzigd door nairolf op 28-11-2025 14:54 ]

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

RickvdT schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:40:
[...]

800 requests gaat denk ik nog prima. Als je het script niet aanpast stuurt hij er max 5 per seconde. Gaat er meer om dat je er niet 800 in een paar seconde stuurt en dat meerdere keren. Geen idee wat de API aan kan maar hij is in principe voor de app bedoeld dus zwaar belasten gaat Quatt niet zo leuk vinden. Wegschrijven en appenden met nieuwe dagen is wel de meest nette oplossing

Quatt is redelijk tweaker friendly dus hopelijk als we het gebruik een beetje redelijk houden timmeren ze niet gelijk de mobile api dicht :)
[...]
Ik heb het al eerder aangegeven, maar ze moeten gewoon hier aan voldoen.
https://www.digitaleoverh...-van-toepassing-geworden/

Hier tekenen aub ......

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:55
Graag zou ik even jullie mening willen horen. Ik heb sinds maart van dit jaar een Quatt en ook meteen het warmteverlies bij gehouden. Heb nog niet heel veel data maar volgens mij kan ik wel concluderen dat de stooklijn te hoog staat ingesteld. Heb veel last van overschoot. Zal ik de stooklijn nu al laten aanpassen of deze winter nog even aanzien? Wel duurt het heel lang voordat het hier een halve graad warmer wordt met de vloerverwarming. Zal dat nog langer worden als ik de stooklijn laat verlagen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvPNPNvazWlnUWR0YUfrW8YnEHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfEfWL1lxc7mJiGdIEX2nivZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:27
Na de 3.14.4 update lijkt mijn COP ietwat ingestort: vandaag zou voorheen een mooie ±4,5 geweest zijn, maar is 3,8. AE hier, er was een bug in elk geval het opgenomen vermogen, maar ik heb nog geen geschiedenis om te checken of dat gefixt was en evt gerelateerd aan dit verschil.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:04
speedmetal35 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:17:
Graag zou ik even jullie mening willen horen. Ik heb sinds maart van dit jaar een Quatt en ook meteen het warmteverlies bij gehouden. Heb nog niet heel veel data maar volgens mij kan ik wel concluderen dat de stooklijn te hoog staat ingesteld. Heb veel last van overschoot. Zal ik de stooklijn nu al laten aanpassen of deze winter nog even aanzien? Wel duurt het heel lang voordat het hier een halve graad warmer wordt met de vloerverwarming. Zal dat nog langer worden als ik de stooklijn laat verlagen? [Afbeelding]
uit deze afbeelding neem ik aan dat je een v1.5 duo hebt, waar een enkele had kunnen volstaan.

Vvw is altijd traag, echter de traagheid tov ingestelde warmteverlies, dat kan ook aan instelling van de vvw-pomp & mengverhouding liggen

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Toby-Wan
Brent schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:29:
Na de 3.14.4 update lijkt mijn COP ietwat ingestort: vandaag zou voorheen een mooie ±4,5 geweest zijn, maar is 3,8. AE hier, er was een bug in elk geval het opgenomen vermogen, maar ik heb nog geen geschiedenis om te checken of dat gefixt was en evt gerelateerd aan dit verschil.
Zo, hier (ZH) is het niet beneden 8 graden geweest dus COP zit ruim boven de 6

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Brent
Toby-Wan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:33:
[...]

Zo, hier (ZH) is het niet beneden 8 graden geweest dus COP zit ruim boven de 6
Vraag is of het minder lijkt dat voorheen? (Hier was het pas om 10 uur boven de 8.)

• Toby-Wan
Brent schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:36:
[...]

Vraag is of het minder lijkt dat voorheen? (Hier was het pas om 10 uur boven de 8.)
15 november ziet het buitentemperatuur profiel nagenoeg hetzelfde eruit. Warmteverlies ook vergelijkbaar, COP 6.4 toen, 6.8 nu. Weet niet welke software versie ik die dag had

• speedmetal35
Toby-Wan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:31:
[...]

uit deze afbeelding neem ik aan dat je een v1.5 duo hebt, waar een enkele had kunnen volstaan.

Vvw is altijd traag, echter de traagheid tov ingestelde warmteverlies, dat kan ook aan instelling van de vvw-pomp & mengverhouding liggen
Nee ik heb geen duo maar een enkele v1.5.

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:02
Ik heb nu ook 3.14.4 met AE en heb de COP die ik zou verwachten (5.8). Of het gebruik klopt kan ik nu niet bevestigen, lijkt nog steeds te hoog (maar dus nog geen cross check kunnen doen)

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-11 12:08
Misschien heeft iemand dit al meegemaakt. Bij ons is de all-electric geïnstalleerd en daarbij is de CV ketel verwijderd. Dus is ook de rookafvoer afgesloten.

Nu regende het laatst en toen bleek er wat water uit die rookafvoer op de quatt te druppelen. Afsluiten betekent dat er een dop op gedaan is met wat tape om het dicht te maken. Maar niet waterdicht dus.

Sowieso vraag ik me af of dit wel de goede manier is om dit te doen. Zelfs als die rookafvoer helemaal waterdicht is, krijg ik uiteindelijk een buis vol met water. Dat lijkt me geen duurzame oplossing.

Wij zijn vast niet de eerste waar dit probleem speelt. Iemand ervaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvFwt8hhSK2DJ2xOwy2WkfD-adU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdjvStrnsocRo6aIAxLXi6jH.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4BNVTCPoIuOrRAwgkbGWgs8GvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMNkrvg6TJkFXITwtIWU0bld.jpg?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:14
kwetterpletter schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:01:
Misschien heeft iemand dit al meegemaakt. Bij ons is de all-electric geïnstalleerd en daarbij is de CV ketel verwijderd. Dus is ook de rookafvoer afgesloten.

Nu regende het laatst en toen bleek er wat water uit die rookafvoer op de quatt te druppelen. Afsluiten betekent dat er een dop op gedaan is met wat tape om het dicht te maken. Maar niet waterdicht dus.

Sowieso vraag ik me af of dit wel de goede manier is om dit te doen. Zelfs als die rookafvoer helemaal waterdicht is, krijg ik uiteindelijk een buis vol met water. Dat lijkt me geen duurzame oplossing.

[Afbeelding][Afbeelding]
Als leek vraag ik mij af waarom ze dit njeit gewoon bij het plafond hebben dichtgemaakt?

• speedmetal35

[Afbeelding][Afbeelding]
Waarschijnlijk heeft het dan al langer gelekt maar heb je het nooit gemerkt omdat het water toen via de condensafvoer van je ketel weg liep. Dus ik zou even op het dak gaan kijken of je wat kunt zien.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:31

@kwetterpletter

[color=24]
[h1]Niet afdichten/plakken,,,>>> gewoon verwijderen[/h1]
[/color]

[Afbeelding][Afbeelding]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:57
Hier 3.15.0 nu en een mooie COP van 6.7. Maar COP’s vergelijken is iets met appels en peren. Quatt draaide gisteren en vandaag voortreffelijk.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Brent
pietjm schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:47:
[...]

Hier 3.15.0 nu en een mooie COP van 6.7. Maar COP’s vergelijken is iets met appels en peren. Quatt draaide gisteren en vandaag voortreffelijk.
Daarom vroeg ik ook niet naar je cop, maar of die voor anderen ook lager lijkt met de laatste update. Lijkt dat alleen ik daar last van heb though.

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:52
SBL schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:07:
[...]

Of je 5jaar oude zonnepanelen daarmee minder rendabel worden, doet niets af aan het feit dat je met de beste/nieuwste inzichten/uitgangspunten qua energieprijzen moet rekenen als je nu een goede keuze wil maken.
Rekenen met de nieuwste inzichten en uitgangspunten is absoluut de juiste manier.

Ik probeerde alleen maar inzichtelijk te maken dat men voorzichtig moet zijn met zichzelf rijk rekenen door de rendementen op twee plekken uit te geven. Dat komt niet uit. Als je er dan ook nog voor gaat lenen (die zonnepanelen en/of warmtepomp) dan ga je 't helemaal voelen in de portemonnee.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-11 10:52
Vandaag quatt op bezoek gehad. Eerste tegenvaller was dat de ronkende folder met blackfriday helemaal niet kan omdat wij kennelijk een unit met R290 nodig hebben. Vond ik een vervelend verkooptruukje; ik had mij verder niet ingelezen in dit topic, maar ik wist wel dat ik geen koelmiddel wilde dat in de toekomst op een zwarte lijst komt. Hij deed er laconiek over.
Tweede tegenvaller was dat er geen DUO rond ons huis past. Overal zit wel een raam, deur, doorgang oid, en langs de muur op de erfgrens (beoogde plek) is kennelijk niet toegestaan. Toen is de offerte uitgewerkt met plaatsing in het midden van de tuin in een perk. Waar mijn vrouw instant een heel dikke streep door trok want je ziet ze ontzettend staan vanuit de zithoek en ook als je buiten zit. Bovendien kunnen we dan onze tuin amper meer herinrichten want dat komt nog wel in de komende 3~5 jaar.
Derde tegenvaller was dat het echt niet op 2 fases kon van de reeds aanwezige krachtgroep, dus de nette verdeling die onze installateur in de groepenkast had gemaakt heeft geen zin, 20A op 1 fase is niet tof als daar toevallig net een andere heavy user op zit. Ik heb immers smeltzekeringen in mijn hoofdzekering, dus verzegeld.
1 quatt zou wel kunnen; op de beoogde plek (Want minder dB's), maar aangezien mijn CV ketel 27 jaar oud is (een onverwoestbare Nefit Ecomline) wil ik de optie om naar full electric te gaan nadrukkelijk open houden.
Offerte afgewezen dus. Jammer want an sich vind ik het een mooi product. Met name dat er rond mijn woning gewoon niks blijkt te passen zonder hinderlijk in de weg te staan cq niet toegestaan vond ik wel een tegenvaller. En de berekende TVT van bijna 9 jaar vond ik behoorlijk lang ook.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:00
Sinds eind september 2025 hier een Quatt V2 Duo. Met Quatt in gesprek over de stooklijn en warmteverlies bijgesteld van 7kW naar 6kW en inmiddels op 6,5kW.

Op basis van de stooklijn (gegevens van 2 maanden) lijkt 6,5kW wel goed te zijn. De maximum buitentemperatuur weet ik niet, zou het zinvol zijn om dit bij Quatt op te vragen en aan te laten passen naar 20 graden? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JmTjT1a6IeoON0NftPpmupCLmY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iVznmp1fwm3Vr3SYxy5tVZCb.png?f=user_large

• Pistolepaultje
  • Registratie: Maart 2022
Heb sinds eind november 2024 een Quatt Hybride warmtepomp, gekoppeld aan een nieuwe cv-ketel. Tot en met afgelopen weekend werkte alles perfect: sinds de plaatsing vrijwel volledig (99%) op de warmtepomp, alleen tijdens de koude dagen in februari minimaal gasverbruik.

Sinds afgelopen woensdag geeft de ketel ineens veel meer ondersteuning (tot 50%-60%) en ik krijg regelmatig meldingen in de app “Kan niet verbinden met Quatt Cloud”. Donderdag bleek de buitenunit volledig vastgevroren, terwijl bij 5–8 graden juist de warmtepomp zou moeten draaien. Ik heb wifi van de CiC en thermostaat opnieuw verbonden en beide units meerdere keren hard gereset, zonder resultaat.

Vrijdagochtend contact opgenomen met Quatt. De technisch adviseur zag dat het elektrisch vermogen de afgelopen zeven dagen meerdere keren per dag was weggevallen. Ook bleek de defrost sinds woensdagmiddag niet meer geactiveerd, wat het massieve ijs donderdagavond verklaart. Ik heb de unit zelf voorzichtig ontdooid met lauwwarm water.

Op hun advies heb ik de stroomtoevoer gecontroleerd. De Quatt hangt op een aparte groep; daar lijkt niets mis mee. Ook op een andere groep trad exact hetzelfde wegvalgedrag op. Andere apparaten op die groepen hebben geen uitval en in mijn energiedata zie ik regelmatige dips die niet lijken op willekeurige spanningsproblemen.

Technisch adviseur vermoedt desondanks een probleem met de stroomaansluiting van de warmtepomp. De planningsafdeling zou “binnenkort” een monteur inplannen, maar ik twijfel aan dit scenario omdat er niets gewijzigd is en de dips er vrij consistent uitzien. De connectiviteitsproblemen en het uitschakelen van de pomp blijven bovendien ook nu de unit is ontdooid, waardoor ik denk dat defrost niet defect is, maar simpelweg niet werd aangestuurd door het wegvallen van vermogen.

Hoe lang duurt het doorgaans voordat Quatt plant en een monteur langskomt? Zijn er mensen die vergelijkbare stroomuitval of kabelproblemen hebben gehad? Kunnen software- of CiC-issues dit soort symptomen veroorzaken? En zijn er andere mogelijke oorzaken die ik zelf kan uitsluiten zonder op hen te hoeven wachten?

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:03
Pistolepaultje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:57:
Heb sinds eind november 2024 een Quatt Hybride warmtepomp, gekoppeld aan een nieuwe cv-ketel. Tot en met afgelopen weekend werkte alles perfect: sinds de plaatsing vrijwel volledig (99%) op de warmtepomp, alleen tijdens de koude dagen in februari minimaal gasverbruik.

Sinds afgelopen woensdag geeft de ketel ineens veel meer ondersteuning (tot 50%-60%) en ik krijg regelmatig meldingen in de app “Kan niet verbinden met Quatt Cloud”. Donderdag bleek de buitenunit volledig vastgevroren, terwijl bij 5–8 graden juist de warmtepomp zou moeten draaien. Ik heb wifi van de CiC en thermostaat opnieuw verbonden en beide units meerdere keren hard gereset, zonder resultaat.

Vrijdagochtend contact opgenomen met Quatt. De technisch adviseur zag dat het elektrisch vermogen de afgelopen zeven dagen meerdere keren per dag was weggevallen. Ook bleek de defrost sinds woensdagmiddag niet meer geactiveerd, wat het massieve ijs donderdagavond verklaart. Ik heb de unit zelf voorzichtig ontdooid met lauwwarm water.

Op hun advies heb ik de stroomtoevoer gecontroleerd. De Quatt hangt op een aparte groep; daar lijkt niets mis mee. Ook op een andere groep trad exact hetzelfde wegvalgedrag op. Andere apparaten op die groepen hebben geen uitval en in mijn energiedata zie ik regelmatige dips die niet lijken op willekeurige spanningsproblemen.

Technisch adviseur vermoedt desondanks een probleem met de stroomaansluiting van de warmtepomp. De planningsafdeling zou “binnenkort” een monteur inplannen, maar ik twijfel aan dit scenario omdat er niets gewijzigd is en de dips er vrij consistent uitzien. De connectiviteitsproblemen en het uitschakelen van de pomp blijven bovendien ook nu de unit is ontdooid, waardoor ik denk dat defrost niet defect is, maar simpelweg niet werd aangestuurd door het wegvallen van vermogen.

Hoe lang duurt het doorgaans voordat Quatt plant en een monteur langskomt? Zijn er mensen die vergelijkbare stroomuitval of kabelproblemen hebben gehad? Kunnen software- of CiC-issues dit soort symptomen veroorzaken? En zijn er andere mogelijke oorzaken die ik zelf kan uitsluiten zonder op hen te hoeven wachten?
Installeer Home assistant zodat jij alle data kan verzamelen van de Quatt dan kun jij zelf terugkijken waarom de Quatt iets heeft gedaan

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• harv

@Pistolepaultje

Is een jaar geleden ook de meterkast uitgebreid met extra groepen?
Welke groepen vallen uir?
Maak eens fotoś van de metgerkast.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• harv
Hambo schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:00:
Sinds eind september 2025 hier een Quatt V2 Duo. Met Quatt in gesprek over de stooklijn en warmteverlies bijgesteld van 7kW naar 6kW en inmiddels op 6,5kW.

Op basis van de stooklijn (gegevens van 2 maanden) lijkt 6,5kW wel goed te zijn. De maximum buitentemperatuur weet ik niet, zou het zinvol zijn om dit bij Quatt op te vragen en aan te laten passen naar 20 graden? [Afbeelding]
@Hambo

Het is nog vroeg, maar ik zou een aanpassing vragen van later beginnen en hoger doorgaan. Nu begint de pomp a; met ongeveer 23 gtraden, lijkt me hoog.
Dus, 9 kwh en 15 graden.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:13

[Afbeelding][Afbeelding]
nee, eigenlijk moeten ze de hele rookgasafvoer en luchttoevoer compleet verwijderen, dus ook de rookgasafvoer op het dak verwijderen.
heb je een foto hoe e.e.a. op je dak uitziet. ?
Die andere unit lijkt op een Stork CMFe Ventilatiebox, maar die zal toch een andere eigen afvoer op het dak hebben?
En wat is die andere grijze buis die achter de Quatt Heat Battery verdwijnt?

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 29-11-2025 16:16 ]

• Pistolepaultje
Ja, deze pompgroep was er al eerder voor mijn wasmachine/ droger/ ketel. Die apparaten heb ik alledrie verplaatst naar een andere bestaande groep met mijn panelenomvormer. De eerste groep kwam dus volledig vrij voor de pomp.

Er is overigens nog geen enkele keer een groep uitgevallen in de meterkast, geen stop omgeslagen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-tZ7Dkpa_p7ulTUuY65e5ZMvbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1rOXm39P1g1hU5bPC8Pooyg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Pistolepaultje op 29-11-2025 16:19 ]

• Pistolepaultje
TeslaNerd schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:03:
[...]

Installeer Home assistant zodat jij alle data kan verzamelen van de Quatt dan kun jij zelf terugkijken waarom de Quatt iets heeft gedaan
Thanks, meteen effe uitzoeken en doen

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:13
Pistolepaultje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:16:
Ja, deze pompgroep was er al eerder voor mijn wasmachine/ droger/ ketel. Die apparaten heb ik alledrie verplaatst naar een andere bestaande groep met mijn panelenomvormer. De eerste groep kwam dus volledig vrij voor de pomp.

Er is overigens nog geen enkele keer een groep uitgevallen in de meterkast, geen stop omgeslagen

[Afbeelding]
oeps; de PV op een aardlekgroep, dus als die er uitvliegt gaan de andere gewoon mee, een aardlek bij een PV net als bij de Quatt Warmtepomp (monoblok) kan beter op een eigen alamat, biede dus, waarbij als daar iets gebeurt deze niet andere beinvloeden. Overigens zal de PV op een 300mA cq 100mA moeten zitten, een 30mA is bij vrijwel alle PV een te lage waarde. Solaregde bv moet maximaal 100mA (hoger mag, lager niet) aardlek hebben, die zijn echter behoorlijk duur, daarom mag ook een 300mA gebruikt worden.
ik hoop ook dat je een goede groepenkaart hebt, de groepen zelf zouden eigenlijk beter goed gemerkt moeten worden. waarvoor is de krachtgroep en wat zit daar achter?

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 29-11-2025 16:30 ]

• Pistolepaultje
Jan-tweak schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:23:
[...]

oeps; de PV op een aardlekgroep, dus als die er uitvliegt gaan de andere gewoon mee, een aardlek bij een PV net als bij de Quatt Warmtepomp (monoblok) kan beter op een eigen alamat, biede dus, waarbij als daar iets gebeurt deze niet andere beinvloeden. Overigens zal de PV op een 300mA cq 100mA moeten zitten, een 30mA is bij vrijwel alle PV een te lage waarde. Solaregde bv moet maximaal 100mA (hoger mag, lager niet) aardlek hebben, die zijn echter behoorlijk duur, daarom mag ook een 300mA gebruikt worden.
ik hoop ook dat je een goede groepenkaart hebt, de groepen zelf zouden eigenlijk beter goed gemerkt moeten worden. waarvoor is de krachtgroep en wat zit daar achter?
Klopt, eens dat PV ideaal op een eigen 100 of 300 mA aardlek zou moeten. Tot nu toe echter nooit problemen gehad en alles blijft netjes binnen de vermogens, dus voor nu laat ik dat effe zo. De krachtgroep is voor mijn elektrische kookplaat.

Er is bij mij nog geen enkele aardlek of groep uitgegaan, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit iets met de drop-outs (als het dat zijn) van de Quatt te maken heeft?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:50

Ter info, defrosts worden autonoom door de buitenunit gedaan. Daar heeft de CiC dus geen invloed op.

Wel kan CiC de CV inschakelen tijdens een defrosts om extra warmte in te kunnen brengen

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:54
Jan-tweak schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:10:
[...]

nee, eigenlijk moeten ze de hele rookgasafvoer en luchttoevoer compleet verwijderen, dus ook de rookgasafvoer op het dak verwijderen.
heb je een foto hoe e.e.a. op je dak uitziet. ?
Die andere unit lijkt op een Stork CMFe Ventilatiebox, maar die zal toch een andere eigen afvoer op het dak hebben?
En wat is die andere grijze buis die achter de Quatt Heat Battery verdwijnt?
Dat heb ik toen ook gevraagd @Jan-tweak @kwetterpletter, dus om het pijpje weg te halen, maar de Quatt monteurs zeiden dat ze dat niet deden. Toen is het ook afgeplakt aan de binnenkant.
Hier hebben we dus na een aantal maanden maar de dakdekker gevraagd om dit pijpje weg te halen van het dak en er een gewone dakpan voor terug te leggen. Dus denk even kijken hoe het er bij je op het dak uitziet is een goede tip.

• Brent
Hier hebben ze ook slechts een afdekkapje op de aan-/afvoerbuis gedaan. Viel me een beetje tegen. Maar ik wilde het gat toch hergebruiken, dus ja, heel erg vond ik het ook weer niet.

• 0xygen500
Zo kan je dat toch niet achter laten? Dat is toch geen gezicht. Absurd dat ze dat niet ff direct weghalen.

• Pistolepaultje
jj85 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:44:
[...]

Ter info, defrosts worden autonoom door de buitenunit gedaan. Daar heeft de CiC dus geen invloed op.

Wel kan CiC de CV inschakelen tijdens een defrosts om extra warmte in te kunnen brengen
Oke, dus uitblijven van defrosts hebben altijd lokale oorzaak? Maakt vermogensverlies waarschijnlijker, maar waarom dan die regelmatige uitval opeens? Slijtage op onderdelen/ aansluiting na krap 1 jaar zou echt teleurstellend zijn

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

0xygen500 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:32:
Zo kan je dat toch niet achter laten? Dat is toch geen gezicht. Absurd dat ze dat niet ff direct weghalen.
Het is maar net wat je afspreekt. Normaliter hoort er geen water in een dakdoorvoer te komen dus zou het geen probleem hoeven zijn. Kan me ook heel goed voorstellen dat de Quatt mannen niet een dak op gaan.
Maar zoiets moet gewoon gecommuniceerd worden tijdens een intake.

Hier tekenen aub ......

• 0xygen500
CPM schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:10:
[...]

Het is maar net wat je afspreekt. Normaliter hoort er geen water in een dakdoorvoer te komen dus zou het geen probleem hoeven zijn. Kan me ook heel goed voorstellen dat de Quatt mannen niet een dak op gaan.
Maar zoiets moet gewoon gecommuniceerd worden tijdens een intake.
Inderdaad. Je kan toch gewoon van te voren aangeven we doppen alleen af? Dan zeg je tegen quatt dus ik blijf met lelijke pijpen zitten?
Pagina: 1 ... 310 311 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.