Pistolepaultje schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:16:
[...]
Quatt en cic zitten allebei op een eigen groep (kookplaat ook een aparte krachtstroomgroep), dus gelijktijdige belasting op dezelfde fase lijkt minder waarschijnlijk. Zo’n homewizard-stekker is goed idee en goedkoper dan home assistant.
Ik heb nog eens goed naar mijn verbruik van mijn probleemdagen gekeken, kan de Quatt-CIC eigenlijk de aanvoertemperatuur van een intergas extreme hoger aansturen tijdens defrost? Mijn ketel stond ingesteld op 40°C, en ik begin te vermoeden dat dit te laag was om de Quatt vandeweek met voldoende warm water te ondersteunen om uit een massieve ijslaag te komen. Als de CIC geen hogere temperatuur mag of kan sturen dan de ketel-limiet, zou dat de mislukte defrost kunnen verklaren?
Een 3 fase aansluiting is eigenlijk niets meer dan 3 aparte kabels met stroom die afwisselend pieken (beetje als een 3 cylinder motor). Elke fase heeft een hoofdzekering van 25A, een contactpunt op je hoofdschakelaar en ze delen de 0 kabel (geen probleem omdat ze niet tegelijk pieken).
Daarna gaat het bij jou door naar 1 aardlekschakelaar per fase en op elke aardlekschakelaar zitten 4 groepen aangesloten. De belasting van die 4 groepen aan dezelfde 25A fase kan dus problematisch worden omdat het kan pieken tot maximaal 4x 16A. De hoofdzekering geeft kortstondig wel wat meer, maar je kan het kortstondig zodanig belasten dat het voltage zo ver zakt dat bijvoorbeeld de Quatt uitvalt.
Zelf heb ik de Quatt op een fase gezet waar verder alleen maar stopcontacten en een PV installatie staan. De wasmachine, droger, vaatwasser, oven, koffiemachine etc kunnen dus hooguit elkaar in de weg zitten.
Qua CV temperatuur moet je vooral kijken naar de temperaturen die je in de Quatt app ziet. Blijf je meestal ruim onder de 35 graden ondanks dat het buiten vriest, dan is dat een prima instelling, maar die ketel slaat wel af als het water boven de 40 graden komt, dus tel gewoon 5 graden op bij wat je zonder CV ondersteuning ziet, dan kan die ketel gemakkelijker helpen als het nodig is.
Met OpenTherm aansturing ipv aan/uit zal de CiC toch een aanvoertemperatuur doorgeven. Je kan eventueel wel het vermogen van de ketel terugschroeven om te voorkomen dat die bij de minste vraag te veel gaat helpen.