Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 13:17
Erveetwee schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:48:
[...]

Als ik de technische specificaties naast elkaar leg dan heeft de oude in veel situaties een COP die hoger of zelfs 'n heel stuk hoger is. Waarom kan ik er niet uithalen, maar dat dit je gedurende de jaren best wel wat centen kan schelen aan stroomkosten.
Let op dat die COP cijfers een iets vertekend beeld geven.

Neem eens die min en max COP cijfers en trek daar een rechte lijn tussen.

Als je die lijnen over elkaar legt merk je dat de nieuwe Quatt wat dichter bij de min zit op hetzelfde vermogen dan de oude Quatt.

Neem bijv de prestaties bij 35 graden, enkele oude Quatt op maximaal vermogen = COP 3.5 met 5.2KW thermisch vermogen.

Neem nu de nieuwe die een range heeft van 2.4 tot 6.1KW onder dezelfde omstandigheden.

5.2KW ligt op 75% in die range.

Als je de 75% pakt in de COP range zit je met de nieuwe niet op de minimale COP van 3.3 maar op 3.47, nagenoeg hetzelfde.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:52
jj85 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:25:
[...]

Quatt heeft net geen 0,5kg propaan
[Afbeelding]

Verder naar mijn idee allemaal grote bangmakerij...
Zou het koudecircuit lek raken, dan ben je die propaan zo kwijt in de buitenlucht. Het is even de vraag in hoeverre de het binnendeel geventileerd is...

De NPR 7910-1 vindt een gevarenzone pas 'zinvol' boven de 50kg gas in een buitenopstelling en 5kg in een binnenopstelling. Beiden zijn niet van toepassing
[Afbeelding]
Gewoon de werkschakelaar weglaten, dan hoef je je er ook niet druk over te maken :)

(Of komende we nu weer op de immer wederkerende discussie?)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Why So Serious.
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-05 07:37
Bedankt allemaal voor het advies en de tips! De cop zit voor alsnog weer op een normale waarde!

Voor nu laat ik het verder zo, we hopen eind deze maand in de woning te trekken dus voor nu zijn er andere dingen waar we ons mee bezig houden en prioriteit heeft.

Later gaan we sowieso waterzijdig (laten?) inregelen en eventueel de verdeler ombouwen.

Hier nog twee foto's om de situatie van gisteren (na aanpassingen) en eergisteren (voor aanpassingen met radiator boven op stand 3) om te laten zien hoe groot het verschil is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zxz3AAoYLdaUsUjZghehO7wUkUM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X0IBcCJpWTpA2z1IX78K7bav.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIp8ioMTLWK-E2KRoUWX2q87hiU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pU6rz6tBBMhzK1xxwWxD2Uzy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Why So Serious. op 07-05-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:08
paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:23:
[...]

Gewoon de werkschakelaar weglaten, dan hoef je je er ook niet druk over te maken :)

(Of komende we nu weer op de immer wederkerende discussie?)
je begint er zelf over, maar waarom doe je altijd zo veel moeite om iets niets te doen :N terwijl het zo eenvoudig is, gewoon dat ding buiten de 1m zone plaatsen en klaar is kees. :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:24
RickvdT schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:34:
Opvallend vind ik wel dat bij 'A-7/W35, buitenlucht -7 °C' het oude model een COP 3.1 heeft en de nieuwe een COP van 2.7. Dit terwijl R290 efficiënter zou moeten zijn bij lage temperaturen.
Is dat zo?

Bij Mitsubishi Electric zie je ook dat de R290 modellen bij -7 gr een lagere COP hebben dan de R32 modellen. En bij milde buitentemperaturen van 12 gr andersom.

Zie: cville in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:45
Komt de nieuwe Quatt buitenunit van dezelfde chinese leverancier als de oude Quatt buitenunit?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-05 09:23
Erveetwee schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:17:
[...]

Heb je zoveel warmteverlies in je huis? Hier een redelijk groot vrijstaand jaren 20 huis met radiatoren prima warm kunnen houden met de Duo afgelopen winter. Werk ik ook nog eens niet met continu dezelfde temperatuur in huis (18,5 in de nacht, 19 ochtend, gedurende dag richting avond naar 21 graden).
Yep, helaas wel. Groot vrijstaand huis, 330+m2 met hoge plafons. Helft uit 1880 (geen spouwmuur), helft nieuwbouw.

Er ligt in een van de badkamers en de keuken vloerverwarming. Heb het gevoel dat daar wellicht iets te halen valt. Zal binnenkort wat foto’s plaatsen van de setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 13:17
MacD007 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:04:
[...]

je begint er zelf over, maar waarom doe je altijd zo veel moeite om iets niets te doen :N terwijl het zo eenvoudig is, gewoon dat ding buiten de 1m zone plaatsen en klaar is kees. :)
Het beste onderdeel is geen onderdeel? ;)

Iets wat er niet is hoef je ook niet aan te schaffen, te installeren, en kan ook niet kapot gaan ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23:16

Prh

m10tech schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:01:
[...]

Even checken: dit ging toch over het maken van SWW met alleen de Quatt, toch?
Dan moet het water toch 60°C worden...
En of de Quatt dat gaat halen betwijfel ik, maar nog niet officieel geprobeerd.
Ja klopt. Er is een bestaand sww zonneboiler vat met 2e spiraal.

Dus met 3wegklep warmte van Quatt door het vat sturen. Met 50 gr kan je al prima douchen.

Met een element erin zou die nog naar 60 gebracht kunnen worden 1x per week ofzo.

Door de 3wegklep gaat de retour niet altijd door het vat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:14
Why So Serious. schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:00:
Bedankt allemaal voor het advies en de tips! De cop zit voor alsnog weer op een normale waarde!

Voor nu laat ik het verder zo, we hopen eind deze maand in de woning te trekken dus voor nu zijn er andere dingen waar we ons mee bezig houden en prioriteit heeft.

Later gaan we sowieso waterzijdig (laten?) inregelen en eventueel de verdeler ombouwen.

Hier nog twee foto's om de situatie van gisteren (na aanpassingen) en eergisteren (voor aanpassingen met radiator boven op stand 3) om te laten zien hoe groot het verschil is
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Top! en dank voor het terugmelden. Het is altijd fijn om te zien hoe zo’n traject uitpakt.
Mbt waterzijdig inregelen:
- persoonlijk zou ik het zelf doen (maar ik doe wel erg veel zelf)
- het lastigste is denk ik nog de verdeler van de vloerverwarming want die is nu wel echt compleet ontregeld. Daarvan moet je de “hetere retours” zodanig knijpen dat uiteindelijk alle retours dezelfde temperatuur hebben. Eindresultaat is dan dat de leiding die “onderweg door je vloer” de meeste warmte verliest helemaal open staat en dat de rest zodanig geknepen is dat ze betreffende retour temperatuur matchen. Dat is denk ik wat lastig zonder infrarood thermometer. Voor de vloer heeft laten doen nog wel zin maar met infrarood camera kan je het prima zelf doen.

“Rest van huis radiatoren en zo”…
- eerlijk gezegd denk ik dat je daarbij heel weinig meerwaarde hebt in “laten doen”.
- Het komt er op neer de radiatoren “stukje bij beetje” een beetje open te zetten en dan te kijken of de warmte toename in betreffende kamer niet te veel ten koste gaat van de warmte afname in de kamer met je vloerverwarming.
- dat kan je wel met een infrarood camera proberen maar het werkt eigenlijk het beste dat in kleine stapjes proefondervindelijk te doen en dan 1 of 2 dagen aan te zien. Zeker de vloerverwarming reageert immers heel traag. Op die manier is het echter onmogelijk om het te “laten” doen aangezien zo’n mannetje na een uur of 2 wel weg wil en niet elke dag even terug komt,

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Why So Serious. schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En als aanvulling op verhaal @Stefannn, zo heb ik het inregelen van mijn vvw ingevlogen:
Friezin in Ervaringen met Quatt deel 1
(Vloer kun je ook prima met IR-meter doen, gewoon op vloer richten: het is alleen even uitvogelen waar welke lus ligt. Ik heb vloer egaal warm, op lus onder mijn stoel na: daar is het 0,5°C warmer).

Radiatoren waterzijdig inregelen kun je via deze snelle actie:
YouTube: TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen!
(Zo heb ik ze ook alle 12 gedaan: alles warmt nu mooi mee)

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:55

Mickel moen

mickelmoen.nl

Stefannn schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 06:42:
[...]

Top! en dank voor het terugmelden. Het is altijd fijn om te zien hoe zo’n traject uitpakt.
Mbt waterzijdig inregelen:
- persoonlijk zou ik het zelf doen (maar ik doe wel erg veel zelf)
- het lastigste is denk ik nog de verdeler van de vloerverwarming want die is nu wel echt compleet ontregeld. Daarvan moet je de “hetere retours” zodanig knijpen dat uiteindelijk alle retours dezelfde temperatuur hebben. Eindresultaat is dan dat de leiding die “onderweg door je vloer” de meeste warmte verliest helemaal open staat en dat de rest zodanig geknepen is dat ze betreffende retour temperatuur matchen. Dat is denk ik wat lastig zonder infrarood thermometer. Voor de vloer heeft laten doen nog wel zin maar met infrarood camera kan je het prima zelf doen.

“Rest van huis radiatoren en zo”…
- eerlijk gezegd denk ik dat je daarbij heel weinig meerwaarde hebt in “laten doen”.
- Het komt er op neer de radiatoren “stukje bij beetje” een beetje open te zetten en dan te kijken of de warmte toename in betreffende kamer niet te veel ten koste gaat van de warmte afname in de kamer met je vloerverwarming.
- dat kan je wel met een infrarood camera proberen maar het werkt eigenlijk het beste dat in kleine stapjes proefondervindelijk te doen en dan 1 of 2 dagen aan te zien. Zeker de vloerverwarming reageert immers heel traag. Op die manier is het echter onmogelijk om het te “laten” doen aangezien zo’n mannetje na een uur of 2 wel weg wil en niet elke dag even terug komt,
Precies.

Ik heb ooit met mijn school aan een proef waterzijdig inregelen meegedaan. Dat was met een groot landelijk opererend installatiebedrijf. Is wel meer dan 20 jaar geleden. De sector was het waterzijdiginregelen geheel verleerd. Als je er maar genoeg vermogen op losliet, werd de school wel warm. In de praktijk betekende dit, dat de lokalen dicht bij de cv-ketels het altijd te warm hadden en de lokalen het verste weg regelmatig problemen hadden het goed warm te krijgen. Gebouw was zo’n 10 jaar oud. Er werd wat afgedraaid door leerkrachten (en kinderen) aan de thermostaatknoppen. Ramen open en dicht was zelfs een methode.

De betrokken monteurs waren hier voor in opleiding gegaan. Hebben toen zelfs bij mij op school het betreffende diploma gekregen. Het hele proces heeft wel een maand geduurd. Overal werden thermometers opgehangen en regelmatig kwam de monteur dan weer voor een uurtje terug om weer wat bij te stellen.

Precies weet ik het niet meer, maar ik meen, dat we wel zo’n 20% bespaard hebben aan gas daarna. Voor een school zijn dat heel veel €.

Ik heb er toentertijd nog een Keynote over gemaakt voor de scholen van ons bestuur. Ik ben er nog de hort mee op geweest naar een aantal andere gemeentes om een en ander vanuit de gebruiker te vertellen.

Dus ja. Koop een infrarood thermometer, zoek naar de nodige informatie en filmpjes en ga zelf aan de slag. Neem daar ruim de tijd voor en denk eerder in weken dan in dagen.

Zie ook wat ik er over op mijn website geschreven heb:

https://mickelmoen.nl/waterzijdig-inregelen/

Groot voordeel als je het zelf doet: Je leert jouw afgiftesysteem veel beter kennen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Mickel moen schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:03:
[...]

Precies.

Ik heb ooit met mijn school aan een proef waterzijdig inregelen meegedaan. Dat was met een groot landelijk opererend installatiebedrijf. Is wel meer dan 20 jaar geleden. De sector was het waterzijdiginregelen geheel verleerd. Als je er maar genoeg vermogen op losliet, werd de school wel warm. In de praktijk betekende dit, dat de lokalen dicht bij de cv-ketels het altijd te warm hadden en de lokalen het verste weg regelmatig problemen hadden het goed warm te krijgen. Gebouw was zo’n 10 jaar oud. Er werd wat afgedraaid door leerkrachten (en kinderen) aan de thermostaatknoppen. Ramen open en dicht was zelfs een methode.

De betrokken monteurs waren hier voor in opleiding gegaan. Hebben toen zelfs bij mij op school het betreffende diploma gekregen. Het hele proces heeft wel een maand geduurd. Overal werden thermometers opgehangen en regelmatig kwam de monteur dan weer voor een uurtje terug om weer wat bij te stellen.

Precies weet ik het niet meer, maar ik meen, dat we wel zo’n 20% bespaard hebben aan gas daarna. Voor een school zijn dat heel veel €.

Ik heb er toentertijd nog een Keynote over gemaakt voor de scholen van ons bestuur. Ik ben er nog de hort mee op geweest naar een aantal andere gemeentes om een en ander vanuit de gebruiker te vertellen.

Dus ja. Koop een infrarood thermometer, zoek naar de nodige informatie en filmpjes en ga zelf aan de slag. Neem daar ruim de tijd voor en denk eerder in weken dan in dagen.

Zie ook wat ik er over op mijn website geschreven heb:

https://mickelmoen.nl/waterzijdig-inregelen/

Groot voordeel als je het zelf doet: Je leert jouw afgiftesysteem veel beter kennen.
Als het afgiftesysteem in een huis niet heel groot is (ik woon niet in een school ;-) dan maak jij met het dichtdraaien van voetventielen de warmteafgifte kleiner.

Dat werkt tegengesteld tov een mogelijke kleine verbetering van de COP als de watertemperatuur al laag is.

Na 2 stookseizoenen wekenlang waterzijdig inregelen ben ik voor mijn kleine (120m2) goed geisoleerde woning met 6 radiatoren en een kleine vvw in de badkamer terug op de door Quatt aanbevolen “alle radiatoren helemaal open”.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:49:
[...]

[Afbeelding]

Elke kraan volstaat natuurlijk, maar een indicatie van hoeveelheid flow maakt het wel een stuk handiger dan slagen tellen ;)
Behalve die flow regelaar ertussen heb je dus gewoon de bijgeleverde temperatuur console op de airleaf? Werkt dat een beetje om een temperatuur verschil van bijvoorbeeld 2 graden te creëren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
SalmonAce schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Behalve die flow regelaar ertussen heb je dus gewoon de bijgeleverde temperatuur console op de airleaf? Werkt dat een beetje om een temperatuur verschil van bijvoorbeeld 2 graden te creëren?
correct

Een Airleaf heeft serieus veel vermogen, uiteraard afhankelijk van dT met de ruimte en de aanvoertemperatuur.
Maar het dT op een airleaf zelf kan best behoorlijk zijn. (en dus veel afgifte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

TeslaNerd schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:25:
[...]

Als het afgiftesysteem in een huis niet heel groot is (ik woon niet in een school ;-) dan maak jij met het dichtdraaien van voetventielen de warmteafgifte kleiner.

Dat werkt tegengesteld tov een mogelijke kleine verbetering van de COP als de watertemperatuur al laag is.

Na 2 stookseizoenen wekenlang waterzijdig inregelen ben ik voor mijn kleine (120m2) goed geisoleerde woning met 6 radiatoren en een kleine vvw in de badkamer terug op de door Quatt aanbevolen “alle radiatoren helemaal open”.
Dat zal helemaal kloppen. Uiteindelijk heb ik waterzijdig ook helemaal niets veranderd in mijn huis. Op de bypass na helemaal boven in het huis. Ik heb ontdekt, dat ik daarmee de balans tussen de twee masterruimtes beneden (woonkeuken en woonkamer) kan beïnvloeden. In de masterruimtes alles open. In de rest van het huis middels thermostaatkranen per kamer de gewenste temperatuur.

Maar dat is mijn situatie en die is uniek. Zo is ieder’s afgiftesysteem uniek.

Mate van isolatie, warmteoverdracht in het huis, bouw afgiftesysteem, ouderdom systeem, enz, enz.

Wat ouderdom betreft, kan een oud systeem vaak weer een voordeel zijn. Vaak ruim bemeten, helemaal als er naderhand geïsoleerd is. Relatief meer water, wat bij lage temperatuurverwarming weer een voordeel is.

Daarom kan ik iedereen aanraden om de exercitie waterzijdig inregelen te doen, al is het alleen maar om jouw afgiftesysteem beter te leren kennen. Zo had ik geen flauw benul, dat je die bypass kon instellen en wist ik niet welke radiatoren al dan niet voetventielen hadden.

Blijkt achteraf dat je niets hoeft te wijzigen, is er niets verloren, maar je kennis is wel vergroot.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
voor de geinteresserden hier een oplossing voor hun nieuwe Quatt Duo R290 wartmtepomp (mits Quatt hierin wil meegaan, ik zou echter niet weten waarom niet) voor het probleem van mensen die een 25A (veelal 3 fase) hoofdzekering hebben.

je zou een mini-verdeler in je CV ruimte kunnen plaatsen waar dan 2 alamats van elk B16 30mA plus 1 hoofdschakelaar (verplicht bij een sub-verdeler) kunnen plaatsen.
kosten van deze oplossing (hardware) is (ik ben hier even uitgegaan van een spanningsonafhankelijke alamat (eis NEN1010:2020) van een A-merk (dit geval Schneider electric). Let mn de goedkopere EMAT zijn dit niet.

Een verdeelkast van Hager 8 modules breed ( je hebt voor deze configuratie minimaal 6 modules breed nodig)
prijs totaal: (eletramat) incl. BTW afgerond 112 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOHtGZ5VfsMCgurES3rONeMSCnE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1hX0vnz4jkM8gi4c6nfeGf2a.jpg?f=user_large
je hebt tevensdan ook 2 Werkschakelaars nodig, (deze kost per stuk Bv ABB circa 20 euro).

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 08-05-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@MacD007 Je kunt toch perfect 2 kabels naar de zolder trekken (of waar de plek dan ook is waar je naar de wp's kan)?

Ik weet niet hoe de Quatts aangesloten zitten, maar als ze beide apart hun voeding krijgen van binnen, dan kan dat perfect. Geen complexiteit. Gewoon 2x een B16 in de hoofd meterkast.

In geval van de OVK die je suggereert moet je ook een beveiliging voor de kabel plaatsen in de HVK. In geval van 2 aparte kabels vanaf HVK naar de Quatts is dat niet nodig uiteraard.

Je kunt dan ook de Quatts ieder op hun eigen fase zetten mocht je dat willen. Dat zou je met 1x 3-aderige kabel niet kunnen doen.

Uiteraard moet dit dan wel vanuit Quatt bevestigd worden dat dit kan, mochten ze ergens de fases met elkaar verbinden of wat dan ook, dan kun je aardig vuurwerk krijgen. Maar ik ga er wel vanuit dat beide units buiten daadwerkelijk afgezonderde units zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Tanuki op 08-05-2025 11:05 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Tanuki schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:04:
@MacD007 Je kunt toch perfect 2 kabels naar de zolder trekken (of waar de plek dan ook is waar je naar de wp's kan)?

Ik weet niet hoe de Quatts aangesloten zitten, maar als ze beide apart hun voeding krijgen van binnen, dan kan dat perfect. Geen complexiteit. Gewoon 2x een B16 in de hoofd meterkast.

In geval van de OVK die je suggereert moet je ook een beveiliging voor de kabel plaatsen in de HVK. In geval van 2 aparte kabels vanaf HVK naar de Quatts is dat niet nodig uiteraard.
nee, dat is juist een veel gemaakte fout, dat heb je in de HVT dus niet nodig, daarom zit er ook een aparte hoofdschakelaar in je sub-kast.
even voor de liefhebber hier een youtube filmpje van ketel klets over een pv-verdeler (=sub-verdeler).

Maar je kunt ipv een sub-kast, waardoor je dus slechts één kabel van je HVK naar de CV-ruimte hoeft te trekken ipv 2, ook de alamats in je HVK plaatsen (mits daar nog voldoende ruimte voor is) en je hebt dan dus 2 kabels nodig. Beide oplossingen zijn in feite gelijkwaardig. De kostenbesparing van de hoofdschakelaar van circa 11 euro ben je dan al kwijt aan die extra kabel naar de zolder.
Je kunt dan ook de Quatts ieder op hun eigen fase zetten mocht je dat willen. Dat zou je met 1x 3-aderige kabel niet kunnen doen.
kan, zie ik echter het grote voordeel niet echt in, maar ook dat kan dus als je dit via de KVK doet.
Uiteraard moet dit dan wel vanuit Quatt bevestigd worden dat dit kan, mochten ze ergens de fases met elkaar verbinden of wat dan ook, dan kun je aardig vuurwerk krijgen. Maar ik ga er wel vanuit dat beide units buiten daadwerkelijk afgezonderde units zijn.
volgens mij zijn deze dat ook, vergeet niet dat dit eigenlijk gewoon twee afzondelijke Quatt's zijn, de Duo's zijn dus geen ander type en hebben gewoon elk hun eigen 230V aansluiting, bij een Duo worden deze echter gewoon doorgelust, maar je kunt deze natuurlijk net zo eenvoudig los van elkaar aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 08-05-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:44:
[...]

Het beste onderdeel is geen onderdeel? ;)

Iets wat er niet is hoef je ook niet aan te schaffen, te installeren, en kan ook niet kapot gaan ;)
ja, dat klopt mits dit echter niet tot een gevaar voor de mens gaat komen.

want als ik dit gedachtegoed doortrek doen we helemaal niets aan beveiliging dus ook je hele groepenkast er gewoon uit, want dat scheelt toch heel wat onderdelen die dan ook niet kapot kunnen gaan, gewoon alles aan elkaar knopen. :?

wacht nog beter, geen warmtepomp, want dan kan die ook niet kapotgaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-05 14:39
Vandaag mn subsidie ontvangen :) en zoals hier kan lezen is de Quatt op 17 april geplaatst. Mooi snel dus! (en ja: ik baal ook dat er nu alweer een nieuwe versie is!!)

Het leek mij leuk om te delen hoe ik de financiering hiervan heb gedaan / ga doen. Een onderwerp wat niet heel veel voorbij komt hier, maar wel erg interessant kan zijn en ook al de nodige winst gemaakt kan worden. En zeker voor de gene die een beetje risico durven te nemen (verderop meer).

Via het warmtefonds heb ik een lening aangevraagd. Onder bepaalde condities kan je hier zelfs een renteloze lening krijgen (wel gekregen, maar was niet eens de insteek). Je moet hiervoor minder dan 60k verzamelinkomen per jaar hebben. Ik had geluk dat ze naar mijn inkomensverklaring (volgens mij hetzelfde als je box1 inkomen) keken van 2023 en daardoor kreeg ik een renteloze lening.

Deel 1: Voor de Quatt Duo heb ik betaald: 9349, hier heb ik dus al 5550 euro van teruggekregen aan subsidie. Deze 9349 moet ik in 15 jaar terugbetalen, dit komt neer op ~51,94 per maand. Als ik dit eerst van de subsidie doe (zonder mijn eigen geld aan te breken) kan ik dit ~107 maand doen (bijna 9 jaar).

Deel 2, hier komt het risico stuk van mijn strategie: ik ga nog een stapje verder en stop deze 5550 euro in aandelen. Ik weet nog niet zeker waarin, maar waarschijnlijk NT World (wereld index), Nasdaq100 of S&P500. Elke maand boek ik 51,94 terug naar mijn rekening (niet omdat ik het nodig heb, maar om de strategie "eerlijk" te houden). Als ik dan reken met een gemiddeld rendement van 8% kom ik na 15 jaar uit op een positief saldo van 380 euro (gratis geld, gratis Quatt). (oke, helemaal eerlijk: met een gemiddeld rendement van 7% wordt het -651, maar dan nog!).

Let op, dit werkt niet voor iedereen even goed, want (lang) niet iedereen komt in aanmerking voor een renteloze lening. Maar ik had hetzelfde gedaan als ik toch rente had moeten betalen. Mocht je (iets meer) verdienen dan 60k valt dit nog wel te drukken om verschillende manieren (zoals bv pensioenbeleggen, maar dan wordt het allemaal wel erg offtopic).

Geen advies ;) maar doe er je voordeel mee zou ik zeggen!

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:27
BoschR schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:34:
Vandaag mn subsidie ontvangen :) en zoals hier kan lezen is de Quatt op 17 april geplaatst. Mooi snel dus! (en ja: ik baal ook dat er nu alweer een nieuwe versie is!!)

Het leek mij leuk om te delen hoe ik de financiering hiervan heb gedaan / ga doen. Een onderwerp wat niet heel veel voorbij komt hier, maar wel erg interessant kan zijn en ook al de nodige winst gemaakt kan worden. En zeker voor de gene die een beetje risico durven te nemen (verderop meer).

Via het warmtefonds heb ik een lening aangevraagd. Onder bepaalde condities kan je hier zelfs een renteloze lening krijgen (wel gekregen, maar was niet eens de insteek). Je moet hiervoor minder dan 60k verzamelinkomen per jaar hebben. Ik had geluk dat ze naar mijn inkomensverklaring (volgens mij hetzelfde als je box1 inkomen) keken van 2023 en daardoor kreeg ik een renteloze lening.

Deel 1: Voor de Quatt Duo heb ik betaald: 9349, hier heb ik dus al 5550 euro van teruggekregen aan subsidie. Deze 9349 moet ik in 15 jaar terugbetalen, dit komt neer op ~51,94 per maand. Als ik dit eerst van de subsidie doe (zonder mijn eigen geld aan te breken) kan ik dit ~107 maand doen (bijna 9 jaar).

Deel 2, hier komt het risico stuk van mijn strategie: ik ga nog een stapje verder en stop deze 5550 euro in aandelen. Ik weet nog niet zeker waarin, maar waarschijnlijk NT World (wereld index), Nasdaq100 of S&P500. Elke maand boek ik 51,94 terug naar mijn rekening (niet omdat ik het nodig heb, maar om de strategie "eerlijk" te houden). Als ik dan reken met een gemiddeld rendement van 8% kom ik na 15 jaar uit op een positief saldo van 380 euro (gratis geld, gratis Quatt). (oke, helemaal eerlijk: met een gemiddeld rendement van 7% wordt het -651, maar dan nog!).

Let op, dit werkt niet voor iedereen even goed, want (lang) niet iedereen komt in aanmerking voor een renteloze lening. Maar ik had hetzelfde gedaan als ik toch rente had moeten betalen. Mocht je (iets meer) verdienen dan 60k valt dit nog wel te drukken om verschillende manieren (zoals bv pensioenbeleggen, maar dan wordt het allemaal wel erg offtopic).

mooi!
klinkt als het vroeger maximaal 'gratis' Stufi lenen en ergens wegzetten waar je rendement krijgt, was letterlijk gratis bier _/-\o_ nu gratis Quatt

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-05 14:52
MacD007 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:39:
voor de geinteresserden hier een oplossing voor hun nieuwe Quatt Duo R290 wartmtepomp (mits Quatt hierin wil meegaan, ik zou echter niet weten waarom niet) voor het probleem van mensen die een 25A (veelal 3 fase) hoofdzekering hebben.

je zou een mini-verdeler in je CV ruimte kunnen plaatsen waar dan 2 alamats van elk B16 30mA plus 1 hoofdschakelaar (verplicht bij een sub-verdeler) kunnen plaatsen.
kosten van deze oplossing (hardware) is (ik ben hier even uitgegaan van een spanningsonafhankelijke alamat (eis NEN1010:2020) van een A-merk (dit geval Schneider electric). Let mn de goedkopere EMAT zijn dit niet.
Met welke kabel sluit je deze onderverdeler aan op de groepenkast en met welke beveiliging bescherm je de kabel naar de onderverdeler, bv B20 installatieautomaat van een bestaande eindgroep ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:42
Toby-Wan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:40:
[...]

mooi!
klinkt als het vroeger maximaal 'gratis' Stufi lenen en ergens wegzetten waar je rendement krijgt, was letterlijk gratis bier _/-\o_ nu gratis Quatt
Tot de koers een dip maakt en je zuur bent. Ook de les van menig student.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
Toby-Wan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:40:
[...]

mooi!
Ja exact! Helaas nooit gedaan. Kwam er net te laat achter hoe "deze wereld" werkt op dit gebied ;).

Maar ik denk dat heel veel mensen het Warmtefonds niet kennen (en ook niet beleggen). Daarom dacht ik juist dat het interessant was om dit hier te delen! Hopelijk help ik iemand hiermee.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Batavia schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:45:
[...]

Tot de koers een dip maakt en je zuur bent. Ook de les van menig student.
Long term, dips zijn tijdelijk, niet in paniek raken. Je mag/mocht(?) de lening terug betalen in 15 jaar (na afstuderen) met nog een pauze periode? Ik ken de details van de stufi lening niet, helaas zelf nooit gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

TeslaNerd schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:25:
[...]

Ik blijf dit een interessante discussie vinden, helemaal omdat het heel erg lastig is om het effect van waterzijdig inregelen te meten. Ik snap dat balans in afgifte belangrijk is en dat bepaalde radiatoren niet te weinig warmte moeten krijgen en het verschil onderling klein moet zijn.
Ook de stooklijn van de Quatt is van invloed. Je wilt dat de Quatt goed anticipeert op de warmte vraag, maw dat je het snel genoeg warm krijgt bij elke temperatuur. En vooral met radiatoren wil je een constante afgifte rond setpoint (zeker in minder goed geïsoleerde omstandigheden).
En je wilt zo min mogelijk start/stop vanwege mogelijke levensduur (boeiend met Quatt Care).
Iemand in een ander topic gaf aan dat je met een warmte pomp niet een te grote DeltaT wilt hebben en dat een iets hogere retour temperatuur niet zoveel uit maakt.
En bij welke water temperatuur kun je dan het beste inregelen (ook lastig in te stellen het wisselt, zeker bij koud weer en defrost om de 45-60min).

Dus de ham vraag: maakt het voor de Quatt uit dat de retour temperatuur een halve tot een hele graad hoger is?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MWink schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Met welke kabel sluit je deze onderverdeler aan op de groepenkast en met welke beveiliging bescherm je de kabel naar de onderverdeler, bv B20 installatieautomaat van een bestaande eindgroep ?
Dat is een beetje afhankelijk van de afstand en eventueel wat je nog meer met deze verdeler wilt doen.
minimaal 2,5mm2 maar ik zou zeker als je toch al nog een kabel moet trekken zou ik gewoon kiezen voor 4mm2. e.e.a. is dus oa afhankelijk van de lengte en type leiding / bevestiging. Helaas is daar dus gewoon geen standaard antwoord op te geven. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p09QUjpqMTiBgGkL8zh3GHnB6Z8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tuUcZK0eKCX02IdUDWTAf8pr.jpg?f=user_large
meer info is bv op deze link te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47
MacD007 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:39:

Een verdeelkast van Hager 8 modules breed ( je hebt voor deze configuratie minimaal 6 modules breed nodig)
prijs totaal: (eletramat) incl. BTW afgerond 112 euro.
[Afbeelding]
je hebt tevensdan ook 2 Werkschakelaars nodig, (deze kost per stuk Bv ABB circa 20 euro).
En waarom niet een krachtstroom 16A (per fase) alamat en 2 v/d 3 fasen gebruiken? Heb je aan 4 plaatsen genoeg, en alles in 1 (dus geen aparte schakelaar nodig).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
OmeJoyo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:22:
[...]

Op een vaste kabel, aangesloten op een automaat mag er gewoon 20 ampere over een 2,5mm2 heen.

Er is verder vanalles mogelijk en er zal vanalles werken, sowieso schakelt een 16 ampere automaat niet direct uit bij meer dan 16 ampere, die heeft een karakteristiek.
Correct. Mits de kabel niet ook nog weer weggestopt is in een pvc buis, want dan wordt het beveiligd met 16 A. Losse installatiedraad 2,5mm2 in een pvc buis of een vrijliggende (YMVK) kabel 3x 2,5mm2 is toegestaan op 20A.
Punt is en blijft dat het niet mag en dat Quatt dus beter kan nadenken wat de nette oplossing is dan uiteindelijk tienduizenden installaties plaatsen die eigenlijk niet aan de norm voldoen.

Kans bestaat zelfs dat die Quatt Duo combi een max van bijvoorbeeld 17 ampere gebruikt, de kans dat je automaat dan ooit eruit gaat is klein, heel klein.

Maar hij hoort dan alsnog op een 20A die niet selectief is achter een 25A hoofdzekering. ;)
In het geval de hoofdzekering (bv C25) een installatieautomaat is (die je dus ook zelf weer kunt inschakelen, dus niet een smeltveiligheid), hoef je over de selectiviteit bij kortsluiting geen zorgen te maken, want die is er niet, zowel bij B20 als B16 in de eindgroep. Dus in dat geval gewoon een B20 nemen. Die x1,6 selectiviteit regel geldt alleen bij smeltpartronen omdat bij installatie automaten of combi van smeltveiligheid en een installatieautomaat er overlap optreedt in de karakteristieken bij grote kortsluitstroom
Edit: voordat iedereen over mij heen valt: bij 2 installatieautomaten is selectiviteit voor overbelasting meestal wel in orde bij C25 hoofdautomaat combi met een B20 . Daar geldt de 1.6 regel niet, omdat de karakteristieken in het gebied van thermische overbelasting elkaar niet overlappen.

[ Voor 9% gewijzigd door MWink op 08-05-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Quatt heeft een nieuwe Youtube filmpje geplaatst: eigenlijk een remake van hun presentatie van 6 mei 2025.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 08-05-2025 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Brent schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:42:
[...]

En waarom niet een krachtstroom 16A (per fase) alamat en 2 v/d 3 fasen gebruiken? Heb je aan 4 plaatsen genoeg, en alles in 1 (dus geen aparte schakelaar nodig).
ik ben geen voorstander om een 3-fase te misbruiken voor 2 1-fase toepassingen, NEN1010 geeft hierover ook een duidelijk advies over om dit niet uit te voeren. Qua prijs spaar je hier ook niet veel uit, een 5 adergie kabel is ook nog eens een heel stuk duurder dan een 3 aderige kabel, dus onder de streep waarschijnlijk nog duurder ook.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 08-05-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
MacD007 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:20:
[...]

Dat is een beetje afhankelijk van de afstand en eventueel wat je nog meer met deze verdeler wilt doen.
minimaal 2,5mm2 maar ik zou zeker als je toch al nog een kabel moet trekken zou ik gewoon kiezen voor 4mm2. e.e.a. is dus oa afhankelijk van de lengte en type leiding / bevestiging. Helaas is daar dus gewoon geen standaard antwoord op te geven. :)

[Afbeelding]
meer info is bv op deze link te vinden.
Die tabel ken ik, maar ik vroeg welke beveiliging je dan voor die kabel in de groepenkast plaatst om de kabel naar de onderverdeler te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MWink schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Die tabel ken ik, maar ik vroeg welke beveiliging je dan voor die kabel in de groepenkast plaatst om de kabel naar de onderverdeler te beschermen?
Normaal gezien ( binnen in een huis) pas je daar dus geen beveiliging toe, je beveiligd geen kabel maar de verbruikers, dus daarvoor zitten de beveiligingen wel in de onderverdeler (vaak als pv verdeler aangeduid, maar strikt genomen is dat dus eigenlijk iets anders). let wel, dit is alleen van toepassing binnen een huis, ga je met je kabel de grond cq buiten om (bv naar je garage), dan heb je wel ivm bv sluiting naar aarde zou optreden in de grondkabel, wel een aardlekbeveiliging nodig.
de leidingen voor de Quatt's die naar buiten lopen zijn echter door de alamats prima beveiligd.

hier een topic waar dit ook wordt besproken (wel of niet verplicht in de GK een beveiliging voor de PV verdeler).
Eaton zegt hier het volgende van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FR2ViinOr_qw3FDlqujUdtNPXXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YO1n0A2SnMhF7f6NzMTad1aA.jpg?f=fotoalbum_large
vaak gaat men echter uit van een bestaande groep (waar dus in de groepenkast wel al een beveiliging aanwezig is, daar zit dan ook direct een probleem, want hier heb je dus ook weer te maken met selectiviteit en zul je zeer waarschijnlijk je standaard B16 hiervoor dus niet kunnen gebruiken. dus zul je die beveiliging hierop moeten aanpassen.

in mijn voorbeeld zou dat ook niet kunnen, een groep met in serie geschakelde B16 weet je nooit welke van de twee gaat schakelen (ivm selectiviteit)

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 08-05-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58
Timmy schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:51:
Aangezien Quatt 6 mei de introductie heeft gepland (ik heb nog geen bevestiging ontvangen maar zal daar ook proberen te zijn) zal ik geen foto's van de componenten en het eindresultaat posten, dat laat ik aan Quatt op 6 mei over.
Mag je nu wel foto's delen? 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janssuhhh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 10:50
Na maanden meelezen en informatie inwinnen hebben wij eind vorig jaar de knoop doorgehakt en zijn voor een Quatt Duo gegaan (met oog op all electric in de toekomst).

Beide Quatts zijn 22 april dit jaar geïnstalleerd door 2 Sloveense monteurs. Aardige mannen die netjes hebben gewerkt.
Mijn verzoek om de slangen op zolder zo diep mogelijk in achter de knieschotten weg te werken, moesten ze even kijken hoe het allemaal uit zou komen. Grote gatenzaag zou problemen geven ivm ruimte om te werken. Maar uiteindelijk liggen de slangen ongeveer tegen het eind van het dak aan, dus dat is echt super!

Sinds 22 april ook nog wel wat koudere dagen/nachten gehad en ik ben blij verrast dat het allemaal goed werkt.
Ons huis is momenteel nog slecht geïsoleerd maar toch weet de Duo in "silent mode" met 1 WP gedurende de nacht (buiten 6c) de kamertemperatuur van 19,7c toch weer op te krikken naar 20c met een verbruik van 6kWh. Een COP van 4,6 lijkt mij gewoon normaal.

We gaan nog een flink stuk isoleren (kunststof kozijnen + HR+++ en dakisolatie) en dan moeten we de koudere tijden maar gaan afwachten.
Het hele huis (150m²) wordt verwarmd met vvw (hoh 10cm) met nog 3 radiatoren in koude ruimtes (bijkeuken + garage). Die zal ik denk ik nog wel moeten inregelen, maar dat zien we dan wel weer.

Wel heb ik het idee dat de Honeywell T6r op sommige momenten veel te weinig wordt uitgelezen door de CiC.. In Home Assistant zie ik dan al een temperatuur die zo'n 0,5c onder de ingestelde temperatuur zit, zonder dat de Quatts aanspringen. Kijk ik vervolgens in de app (of de JSON gegevens van de CiC) zie ik daar nog een temperatuur die 0,4c hoger ligt dan de daadwerkelijk door de T6 gemeten temperatuur.

Nu nog wachten op een nieuwe factuur, de eerste factuur stonden spontaan 3 Chill pre-orders op die ik helemaal niet heb geplaatst. Wachten nu sinds 23 april op een nieuwe factuur. Quatt zal deze vast binnenkort aanmaken, want zij verwachten uiteraard ook een betaling ;-)

2-1-kap (1977) 150m² | Vloerverwarming all the way | Quatt Duo | 18 Zonnepanelen (SolarEdge + GoodWe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:08

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:26
janssuhhh schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:14:
Na maanden meelezen en informatie inwinnen hebben wij eind vorig jaar de knoop doorgehakt en zijn voor een Quatt Duo gegaan (met oog op all electric in de toekomst).

Beide Quatts zijn 22 april dit jaar geïnstalleerd door 2 Sloveense monteurs. Aardige mannen die netjes hebben gewerkt.
Mijn verzoek om de slangen op zolder zo diep mogelijk in achter de knieschotten weg te werken, moesten ze even kijken hoe het allemaal uit zou komen. Grote gatenzaag zou problemen geven ivm ruimte om te werken. Maar uiteindelijk liggen de slangen ongeveer tegen het eind van het dak aan, dus dat is echt super!

Sinds 22 april ook nog wel wat koudere dagen/nachten gehad en ik ben blij verrast dat het allemaal goed werkt.
Ons huis is momenteel nog slecht geïsoleerd maar toch weet de Duo in "silent mode" met 1 WP gedurende de nacht (buiten 6c) de kamertemperatuur van 19,7c toch weer op te krikken naar 20c met een verbruik van 6kWh. Een COP van 4,6 lijkt mij gewoon normaal.

We gaan nog een flink stuk isoleren (kunststof kozijnen + HR+++ en dakisolatie) en dan moeten we de koudere tijden maar gaan afwachten.
Het hele huis (150m²) wordt verwarmd met vvw (hoh 10cm) met nog 3 radiatoren in koude ruimtes (bijkeuken + garage). Die zal ik denk ik nog wel moeten inregelen, maar dat zien we dan wel weer.

Wel heb ik het idee dat de Honeywell T6r op sommige momenten veel te weinig wordt uitgelezen door de CiC.. In Home Assistant zie ik dan al een temperatuur die zo'n 0,5c onder de ingestelde temperatuur zit, zonder dat de Quatts aanspringen. Kijk ik vervolgens in de app (of de JSON gegevens van de CiC) zie ik daar nog een temperatuur die 0,4c hoger ligt dan de daadwerkelijk door de T6 gemeten temperatuur.

Nu nog wachten op een nieuwe factuur, de eerste factuur stonden spontaan 3 Chill pre-orders op die ik helemaal niet heb geplaatst. Wachten nu sinds 23 april op een nieuwe factuur. Quatt zal deze vast binnenkort aanmaken, want zij verwachten uiteraard ook een betaling ;-)
Gasverbruik voor verwarmen naar minder dan 1400 m3 en klaar voor gasloos

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
MacD007 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:11:
[...]

ik ben geen voorstander om een 3-fase te misbruiken voor 2 1-fase toepassingen, NEN1010 geeft hierover ook een duidelijk advies over om dit niet uit te voeren. Qua prijs spaar je hier ook niet veel uit, een 5 adergie kabel is ook nog eens een heel stuk duurder dan een 3 aderige kabel, dus onder de streep waarschijnlijk nog duurder ook.
NEN1010 staat dit juist toe, met als eis of richtlijn dat het wel om 1 "installatie" moet gaan (dus niet 2 heel verschillende apparaten). Zeker omdat het eigenlijke Quatt advies 1x20A is, is dat dus strict niet beter of slechter.

In een meerfase-first omgeving (wat in NL maar moeizaam van de grond komt) ook logischer. Je weet dan zeker dat je verschillende fases hebt, wat in het door jou voorgestelde geval (en ook de befaamde kookgroep) juist niet zo is, en vaak verkeerd wordt geïnstalleerd door elektriciëns (te weten: beide op dezelfde fase, wat zeker bij een 3x25A aansluiting buiten spec is).

Plus, je krijgt hem door 16mm PVC wegens 1 ader minder ;) Voor oudere woningen geen klein voordeel.

Maar mijn eigenlijk vraag is: kunnen de Quattunits in Duo opstelling wel via een aparte voeding/aansluiting? Of worden die doorverbonden op 1 of andere manier? Of, helemaal buiten spec (het blijft Nederland) hebben die dezelfde fase nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-05 09:33

Hier eenzelfde strategie maar dan met een duurzaamheidslening van SVn met een rente van 1,7%. Rente is deels aftrekbaar. Daarbij is het momenteel nog risicoloos weg te zetten bij een buitenlandse bank tegen 2,25%. Voorlopig is de business case in ieder geval nog positief, zelfs zonder risico :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:36

OmeJoyo

This is me

jj85 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:11:
[...]

Mag je nu wel foto's delen? 8)
Officiëel mogen we helemaal nog niets delen op Tweakers of andere media staat in het contract. Wat er in dat contract staat weet ik uiteraard zuiver bij toeval :+

Intern bij Quatt is @Timmy zijn post trouwens wel gedeeld als positieve ervaring. Ik wacht nog steeds op antwoord wanneer we meer mogen delen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Brent schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:47:
[...]

NEN1010 staat dit juist toe, met als eis of richtlijn dat het wel om 1 "installatie" moet gaan (dus niet 2 heel verschillende apparaten). Zeker omdat het eigenlijke Quatt advies 1x20A is, is dat dus strict niet beter of slechter.

In een meerfase-first omgeving (wat in NL maar moeizaam van de grond komt) ook logischer. Je weet dan zeker dat je verschillende fases hebt, wat in het door jou voorgestelde geval (en ook de befaamde kookgroep) juist niet zo is, en vaak verkeerd wordt geïnstalleerd door elektriciëns (te weten: beide op dezelfde fase, wat zeker bij een 3x25A aansluiting buiten spec is).

Plus, je krijgt hem door 16mm PVC wegens 1 ader minder ;) Voor oudere woningen geen klein voordeel.

Maar mijn eigenlijk vraag is: kunnen de Quattunits in Duo opstelling wel via een aparte voeding/aansluiting? Of worden die doorverbonden op 1 of andere manier? Of, helemaal buiten spec (het blijft Nederland) hebben die dezelfde fase nodig?
Als ik kijk hoe dit bij de huidige Quatt's Duo is gedaan en wat ook logisch lijkt hebben beide een normale 230V aansluitblok, bij een Duo is bij Quatt 1 deze op het aansluitblok gesplitst naar een tweede uitgaande kabel waarmee de tweede Quatt is verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
MacD007 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:11:
[...]

Als ik kijk hoe dit bij de huidige Quatt's Duo isgedaan en wat ook logisch lijkt hebben beide een normale 230V aansluitblok, bij een Duo is bij Quatt 1 deze op het aansluitblok gesplitst naar een tweede uitgaande kabel waarmee de tweede Quatt is verboden.
OK, dus de koppeling is niet elektrisch, maar uitsluitend via de waterleidingen en de software?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Brent schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:13:
[...]

OK, dus de koppeling is niet elektrisch, maar uitsluitend via de waterleidingen en de software?
Nee, de 230V voedingsleiding van de werkschakelaar gaat naar Quatt 1 daar wordt deze op het voedingsblok binnen de quatt gesplitst naar een tweede leiding die dan buitenom weer naar de Quatt 2 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
MacD007 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:16:
[...]

Nee, de 230V voedingsleiding van de werkschakelaar gaat naar Quatt 1 daar wordt deze op het voedingsblok binnen de quatt gesplitst naar een tweede leiding die dan buitenom weer naar de Quatt 2 gaat.
Juist. De vraag die ik aan Quatt stelde is: als 20A op 1 fase (en kabel) niet kan, moet ik dan 2 schakelaars voorbereiden (of eigenlijk: 1 tweepolige, of vierpolige)? Is dat OK? Nog geen antwoord, maar hopelijk morgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 08-05-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

CPM schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:55:
[...]

Ik blijf dit een interessante discussie vinden, helemaal omdat het heel erg lastig is om het effect van waterzijdig inregelen te meten. Ik snap dat balans in afgifte belangrijk is en dat bepaalde radiatoren niet te weinig warmte moeten krijgen en het verschil onderling klein moet zijn.
Ook de stooklijn van de Quatt is van invloed. Je wilt dat de Quatt goed anticipeert op de warmte vraag, maw dat je het snel genoeg warm krijgt bij elke temperatuur. En vooral met radiatoren wil je een constante afgifte rond setpoint (zeker in minder goed geïsoleerde omstandigheden).
En je wilt zo min mogelijk start/stop vanwege mogelijke levensduur (boeiend met Quatt Care).
Iemand in een ander topic gaf aan dat je met een warmte pomp niet een te grote DeltaT wilt hebben en dat een iets hogere retour temperatuur niet zoveel uit maakt.
En bij welke water temperatuur kun je dan het beste inregelen (ook lastig in te stellen het wisselt, zeker bij koud weer en defrost om de 45-60min).

Dus de ham vraag: maakt het voor de Quatt uit dat de retour temperatuur een halve tot een hele graad hoger is?
Wellicht heb je hier wat aan.

Ik wilde weten wat de invloed was van de stand van de Heatfan op de T22 radiator in de masterruimte woonkamer. Masterruimte woonkeuken heeft designradiatoren en geen Heatfans. Hier ook niet nodig, want het watervolume van die radiatoren is groot genoeg. De woonkamer kan echter wel Heatfans gebruiken. Deze radiator heeft twee Heatfans met elk 5 ventilatoren.

Ik heb steeds getest met een aanvoertemperatuur in de bandbreedte die het meest voorkomt bij mijn Quatt bij een buitentemperatuur zo rond de 5°C.Dat is tussen de 35°C en 40°C. Steeds op 5 verschillende momenten.

Stand 0 (Heatfan uit) scoort naar verwachting het slechtst. Stand 1 is al beter, maar stand 2,3 en 4 maakte niet veel uit. Pas bij stand 5 weer een verbetering. Maar dan maken de Heatfans veel lawaai. Ik heb ze dus nu continu op stand 2 staan. Wat een uiterst stille stand is.

Aanvullend. Comfort staat bij mij voorop. En verder, is dit dus maar wat amateurmeterij. Ik durf aan de hand hiervan niet te adviseren. Ik ga ook geen harde conclusies trekken. Bij iemand anders zullen de resultaten weer anders zijn.

Ik heb steeds gemeten met een infraroodthermometer van Bosch op de radiator direct bij de aanvoer of uitvoer. Dat mat secuurder dan op de aan- en uitvoerbuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwWaU8quHe2IElEePKhQHGdPqG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqI4dVTiMt5OVmOwDzQkYcvs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:22
Moin!

Bij mij is de installatie van de V1 gepland op 21 mei, maar kan hem nog laten switchen naar de V2 (beide Duo). Tempted quite a bit om dit te doen, de electrische installatie kan zo aangepast naar een B20 automaat (ik heb al een sub-verdeelkast op zolder geplaatst voor PV en (aankomende) warmtepomp. Het extra vermogen op lagere temperaturen klinkt aanlokkelijk en de delta in kosten is zeker overkomelijk (ik zou € €450 duurder uitkomen). Zijn er redenen om het niet te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickvdT
Brent schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:47:
[...]

Ik heb voor de Quatt duo een 3 fase krachtgroep geplaatst met een 3 fase schakelaar en deze doorverbonden naar een lasdoos. Beide quatts zijn individueel aangesloten op elk een andere fase. Dit werkt zonder problemen. Misschien overkill maar zoals hierboven geschreven zou het geen probleem moeten zijn zolang het 1 installatie is. Het voordeel is 1 kabel naar buiten en 1 werkschakelaar. Voor de beeldvorming; ik heb precies deze installatievideo gekopieerd. YouTube: Hoe installeer je de elektra voor een airco? Praktische Tips en Inst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
RickvdT schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:42:
[...]

Ik heb voor de Quatt duo een 3 fase krachtgroep geplaatst met een 3 fase schakelaar en deze doorverbonden naar een lasdoos. Beide quatts zijn individueel aangesloten op elk een andere fase. Dit werkt zonder problemen. Misschien overkill maar zoals hierboven geschreven zou het geen probleem moeten zijn zolang het 1 installatie is. Het voordeel is 1 kabel naar buiten en 1 werkschakelaar. Voor de beeldvorming; ik heb precies deze installatievideo gekopieerd. YouTube: Hoe installeer je de elektra voor een airco? Praktische Tips en Inst...
Top. Dus je hebt t/m de lasdoos opgeleverd? Ze hebben niet gezeurd over 1 nul (want dat krijg je dus om de haverklap van elektriciëns die eigenlijk niets van meerfase snappen)? Of heb je al in de schakelaar gesplitst?

En, ik moet voorbereiden op de FE. Dat betekent een extra groep, of de derde fase gebruiken. Je raad al wat mijn voorkeur heeft ;) Echter, de werkschakelaar moet voor de binnenunit binnen en de buitenunit buiten. Hoe bereid ik dat voor? Toch maar gewoon 3 schakelaars doen, en in een lasdoos de nul splitsen?

[ Voor 12% gewijzigd door Brent op 08-05-2025 16:03 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• marijnflipse
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-05 10:59
Dank iedereen voor alle feedback op 't event! Een aantal dingen om te noemen

EnergyOS zal uiteindelijk ook met 3rd party laadpalen, auto's, batterijen etc werken. Je bent dus niet "locked-in" bij Quatt. Focus ligt uiteraard eerst op eigen producten te integreren in EnergyOS.

Laadpaal: die staat niet op de planning, maar who knows! Wel de integratie met bestaande laadpalen (zie hierboven).

Mijn kleding: Yep we zijn inderdaad randstad :+
clubeddie schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:35:
Mooie presentatie, zal vast de nieuwe quatt ontdekkers over de streep zetten, maar ik ben nog niet overtuigd. Geen zin om mijn hele eco systeem van quatt afhankelijk te gaan maken. Leuk als die toko omvalt, dan ben je echt de sigaar.
Maar laten we het positief benaderen, nu alles is uit ontwikkeld hebben ze vast tijd om naar de oude frontjes te kijken, de servicelijnen weer op te tuigen en te zorgen voor goede aftersales. Toch @marijnflipse ?
Zeker! Zoals hier ergens op het forum al genoemd: we hebben nieuwe (spuitgegoten) frontpanelen voor R32 unit. Die zullen we deze zomer uitleveren. Daarnaast hebben we een aantal mensen aangenomen om service levels omhoog te brengen, en daar zijn we dan ook hard mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvdT
Brent schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Top. Dus je hebt t/m de lasdoos opgeleverd? Ze hebben niet gezeurd over 1 nul (want dat krijg je dus om de haverklap van elektriciëns die eigenlijk niets van meerfase snappen)? Of heb je al in de schakelaar gesplitst?

En, ik moet voorbereiden op de FE. Dat betekent een extra groep, of de derde fase gebruiken. Je raad al wat mijn voorkeur heeft ;) Echter, de werkschakelaar moet voor de binnenunit binnen en de buitenunit buiten. Hoe bereid ik dat voor? Toch maar gewoon 3 schakelaars doen, en in een lasdoos de nul splitsen?
Inderdaad lasdoos met gestripte kabel en wago klemmen. Monteur heeft nog wel de werkschakelaar open geschroefd om te checken of het daar goed zat. FE op de derde fase was in eerste instantie het idee omdat ik makkelijk via het gat weer naar binnen en kan via de kruipruimte naar boven waar die moet komen te staan. Echter zie ik daar steeds meer beren op de weg. Volgens mij zijn de boiler en de heat charger ook twee aparte aansluitingen maar daar heb ik mij nog totaal niet verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvdT
marijnflipse schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:16:

EnergyOS zal uiteindelijk ook met 3rd party laadpalen, auto's, batterijen etc werken. Je bent dus niet "locked-in" bij Quatt. Focus ligt uiteraard eerst op eigen producten te integreren in EnergyOS.

Laadpaal: die staat niet op de planning, maar who knows! Wel de integratie met bestaande laadpalen (zie hierboven).

[...]

Zeker! Zoals hier ergens op het forum al genoemd: we hebben nieuwe (spuitgegoten) frontpanelen voor R32 unit. Die zullen we deze zomer uitleveren. Daarnaast hebben we een aantal mensen aangenomen om service levels omhoog te brengen, en daar zijn we dan ook hard mee bezig.
Erg goed om te horen dat er third party support komt en een mooie ambitie. Als EnergyOS qua integraties en mogelijkheden richting Tibber gaat denk ik dat het een hele mooi propositie gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
RickvdT schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:17:
[...]

Inderdaad lasdoos met gestripte kabel en wago klemmen. Monteur heeft nog wel de werkschakelaar open geschroefd om te checken of het daar goed zat. FE op de derde fase was in eerste instantie het idee omdat ik makkelijk via het gat weer naar binnen en kan via de kruipruimte naar boven waar die moet komen te staan. Echter zie ik daar steeds meer beren op de weg. Volgens mij zijn de boiler en de heat charger ook twee aparte aansluitingen maar daar heb ik mij nog totaal niet verdiept.
Mij is gezegd (wij gaan dus FE + Duo laten plaatsen) dat ik binnen 1 werkschakelaar (op een gewone 1 fase groep) moet opleveren. Dus dat is op zich niets speciaals, en ze zullen dan zelf wel doorlussen.\

Ik heb een 19mm buis liggen, dus het is een kwestie van 2 aders erbij trekken en ik heb 3x16A (er is al een 3-fase alamat) en het benodigde vermogen is er. Enige nadeeltje is hoe ik dan de binnen en buiten werkschakelaars ga doen. Netter vind ik 1 3-fase schakelaar (immers: 1 alamat), maar dat 'willen' ze dus niet (want moet in zicht). Misschien nog even over navragen bij Quatt (of lezen jullie mee ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Mooie ontwikkelingen! Hoop dat ik de All-E en Chill hier snel mag verwelkomen in huis :)

In het deel van de HomeBattery spreek je over een backup-voorziening op de batterij.
Hiervan is helaas verder niks terug te vinden (uberhaupt weinig specificaties) op de website.
Kan je hiermee (deels) off-grid opereren, of moet ik het meer zien als een geïntegreerd stopcontact, zodat ik nog iets aan power heb bij een black-out.

ps. Keynote spreekt over maximaal 46kWh energie, de website over 23kWh, kleine mismatch ;)

Tweede vraag: iemand gaf aan dat de Chill momenteel alleen kan koelen, en dat verwarmingsfuncties later komen. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:18

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Mickel moen , @CPM Ik heb voor de "Heatmeister" voormaals Heatbooster gekozen.
Lijkt me nog meer mogelijkheden te hebben om te sturen en online te meten - en betere visualisatie.
En duurder is het zeker niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Brent schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:18:
[...]

Juist. De vraag die ik aan Quatt stelde is: als 20A op 1 fase (en kabel) niet kan, moet ik dan 2 schakelaars voorbereiden (of eigenlijk: 1 tweepolige, of vierpolige)? Is dat OK? Nog geen antwoord, maar hopelijk morgen.
beide kan, het voordeel is van 2 werkschakelaars dat je dit per Quatt kunt doen, gezien de prijs van zo'n ding, ABB kost circa 20 euro, zou ik voor twee kiezen. dan is er ook een zeer duidelijke toewijzing qua voeding voor elke Quatt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007

[...]

onze dank en je bent of een support medewerker van Quatt is van harte bij deze uitgenodigd om aan onze disuccies deel te nemen, dat wordt zeker gewaardeerd.
ik zelf, helaas ook door het gesukkel met mijn gezondheid was helaas niet in staat om in Amsterdam deel te nemen, maar was zeer positief verrast door jullie kickoff.
En ja, er zijn mega vragen die met en met ook hier voorbij komen, mogelijk dat we hier een steentje aan kunnen bijdragen, en uiteraard blijven we kritisch en open, maar dat hoort ook bij een tweakers comunity.
In ieder geval heel veel succes toegewenst d:)b *O*

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 17:32

[...]

Goed om van je te horen. Ik zelf ben nog een beetje kritisch op de hele line up. Begrijp me niet verkeerd, hoe jullie alle producten aan elkaar knopen en de visie erachter is echt top. Maar ik zou het zelf niet aandurven om in het hele eco systeem te stappen. Daarnaast heb ik ook de ruimte in huis er niet voor, plus nog een 3 jarig energie contract. Dus ik blijf het hier volgen
Verder is het al een paar keer voorbij gekomen, maar input vanuit jullie supportdesk in dit forum wordt echt wel gewaardeerd, niet om problemen op te lossen, maar om dingen soms te ontkrachten of te verduidelijken. En ik zou zeker als bedrijf zijnde eens een paar diehard tweakers bij jullie op kantoor uitnodigen om om de tafel te gaan met elkaar.

Ik zelf ben een tevreden gebruiker en heb geen problemen gehad en geen support nodig gehad, maar vind het zonde om problemen bij andere te zien en te lezen die relatief eenvoudig op te lossen of voorkomen kunnen worden. En uiteraard hoop ik niet dat jullie 'toko' omvalt, want dan heb ik met mijn quatt 1.0 een probleem.
Succes met alle uitbreidingen, ik hoop dat de uitrol van alles goed verloopt en het servicelevel stijgt.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Brent schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:28:
[...]

Mij is gezegd (wij gaan dus FE + Duo laten plaatsen) dat ik binnen 1 werkschakelaar (op een gewone 1 fase groep) moet opleveren. Dus dat is op zich niets speciaals, en ze zullen dan zelf wel doorlussen.\

Ik heb een 19mm buis liggen, dus het is een kwestie van 2 aders erbij trekken en ik heb 3x16A (er is al een 3-fase alamat) en het benodigde vermogen is er. Enige nadeeltje is hoe ik dan de binnen en buiten werkschakelaars ga doen. Netter vind ik 1 3-fase schakelaar (immers: 1 alamat), maar dat 'willen' ze dus niet (want moet in zicht). Misschien nog even over navragen bij Quatt (of lezen jullie mee ;)).
Als je het toch met 3-fase wilt gaan doen ligt een 4-polige voor de hand, maar hou dan wel rekening mee dat je twee uitgangen (1-fase) gaat krijgen, Quatt heeft volgens mij namelijk geen 5-polige kabel paraat, of je zou zelf deze moeten gereed hebben liggen, je zou dan al in de kabel de derde 3 (ongebruikte) fase als Nul draad uit de alamat laten komen, uiteraard deze dan ook kenmerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

dunklefaser schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:30:
@Mickel moen , @CPM Ik heb voor de "Heatmeister" voormaals Heatbooster gekozen.
Lijkt me nog meer mogelijkheden te hebben om te sturen en online te meten - en betere visualisatie.
En duurder is het zeker niet.
Die heb ik inderdaad al veel vaker voorbij zien komen. Maar ik ben zeer tevreden over de Heatfan, dus geen reden iets anders te proberen. Overigens kun je met de nieuwste controller van Heatfan ook meer in instellingen en visuslisatie. Daar weet @Friezin meer van.

Mijn doel is eigenlijk non-tweaker. Kortom 24/7 365 dagen/jaar niet meer aan de knoppen zitten. Alleen nog bij een incidentele warmtewens op mijn werkkamer, als we loge’s hebben, dat soort dingen. Dat doel heb ik vrijwel bereikt. Kortom voor iedere kamer de optimale instellingen.

Blijft natuurlijk dat ik nog wel eens kijk, kan het nog beter. Zo heb ik nu een experiment lopen, waarbij de ene masterruimte nog wel gelijk loopt met de andere, maar dan met dubbele temperatuurverhoging over een dubbele tijdsinterval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:14
CPM schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:55:
[...]

een halve of hele graad zal je de kop niet kosten.
Echter... het systeem van @Why So Serious. had een extreem beroerde cop.
Dat kan verklaard worden door bijvoorbeeld 1 badkamer radiator vlak bij de ketel die helemaal open staat en 90% van de flow pakt.
Dan gaat het niet over een halve graad maar 4.5 van de 5 graden delta.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mickel moen schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:19:
[...]

Die heb ik inderdaad al veel vaker voorbij zien komen. Maar ik ben zeer tevreden over de Heatfan, dus geen reden iets anders te proberen. Overigens kun je met de nieuwste controller van Heatfan ook meer in instellingen en visuslisatie. Daar weet @Friezin meer van.

Mijn doel is eigenlijk non-tweaker. Kortom 24/7 365 dagen/jaar niet meer aan de knoppen zitten. Alleen nog bij een incidentele warmtewens op mijn werkkamer, als we loge’s hebben, dat soort dingen. Dat doel heb ik vrijwel bereikt. Kortom voor iedere kamer de optimale instellingen.

Blijft natuurlijk dat ik nog wel eens kijk, kan het nog beter. Zo heb ik nu een experiment lopen, waarbij de ene masterruimte nog wel gelijk loopt met de andere, maar dan met dubbele temperatuurverhoging over een dubbele tijdsinterval.
Heatfans zijn, via wifi, volledig instelbaar @dunklefaser.
Kunnen eventueel bij 0°C al starten op alle 6 modi.

Zie bijv:
Friezin over Heatfan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Of
nogmaals Friezin over Heatfan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:42

ScreamGT

joejoe

Krijgen klanten die wachten op installatie de nieuwe versie van de Quatt Hybrid? Of alleen nieuwe aanwas / orders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-05 18:04
Shoot_me507 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:21:
[...]

Yep, helaas wel. Groot vrijstaand huis, 330+m2 met hoge plafons. Helft uit 1880 (geen spouwmuur), helft nieuwbouw.

Er ligt in een van de badkamers en de keuken vloerverwarming. Heb het gevoel dat daar wellicht iets te halen valt. Zal binnenkort wat foto’s plaatsen van de setup.
Hier ook een oud huis met hoge plafonds wel 'n maatje minder groot (175m2 ongeveer) 2 jaar geleden de steens muren op de benedenverdieping van binnenuit geïsoleerd (opbouw: ventilatielatten en daar tegenaan pir-gips 10 cm). Al het dubbel glas vervangen voor hr++ en heel, heel, heel veel aan kierdichting gedaan. Deed wonderen voor m'n energierekening en het comfort in huis.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-05 18:04

Ha, leuke strategie!
Rekenrendement van 8 of zelfs 7% is redelijk agressief beleggen en niet voor iedereen weggelegd.
Zet je dat nu in een defensief mixfonds bij een betrouwbare partij dan is 5 a 5,5% prima haalbaar en haal je nagenoeg alle risico's eruit.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
Erveetwee schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:29:
[...]

Ha, leuke strategie!
Rekenrendement van 8 of zelfs 7% is redelijk agressief beleggen en niet voor iedereen weggelegd.
Zet je dat nu in een defensief mixfonds bij een betrouwbare partij dan is 5 a 5,5% prima haalbaar en haal je nagenoeg alle risico's eruit.
Bedankt :).

Mix fonds bij een betrouwbare partij? All world beleggen vind ik zelf niet agressief. 7-8% is een 100jaars gemiddelde, dus realistisch. Als je S&P500 50 jaars gemiddelde pakt zit je boven de 10% uit mn hoofd. Nasdaq100 laatste 10 jaar boven de 20%.

Het gaat ook niet om een mega bedrag in dit geval. Maar beleggen is inderdaad niet voor iedereen weggelegd, terwijl het zo simpel is eigenlijk.

Maar goed, dit gaat behoorlijk offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Friezin schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:33:
[...]

Heatfans zijn, via wifi, volledig instelbaar @dunklefaser.
Kunnen eventueel bij 0°C al starten op alle 6 modi.

Zie bijv:
Friezin over Heatfan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Of
nogmaals Friezin over Heatfan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Interessant - maar overtuigt mij niet qua mogelijkheden en qua systeem (fans veel te klein)
En waarschijnlijk ook nog duurder.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dunklefaser schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:55:
[...]

Interessant - maar overtuigt mij niet qua mogelijkheden en qua systeem (fans veel te klein)
Geen idee wat die van jou kosten.
Dit is plug-and-play, muisstil, de snelheid van de fan volgt eventueel warmte, en de fans passen precies tussen de platen van de radiator. Groter lijkt me onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

dunklefaser schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:55:
[...]

Tja de één koopt een VW, een ander een Kia.

Dat van die grootte (fans veel te klein) plaats ik niet. Hoezo?

Kosten? Zelfbouw kan goedkoper zijn, soms slimmer, maar de belangrijkste drijfveer lijkt mij daarbij, dat je er plezier uithaalt. Zo heb ik met zeer veel voldoening een VW-Transporter omgebouwd naar ons campertje. Die uitdaging heb ik niet gevoeld voor radiatorventilatoren.

De eerste set Heatfans heb ik bij Heatfan zelf gekocht, de rest op marktplaats voor +/- de helft van de prijs bij verschillende aanbieders. Zo heb ik een mooie verzameling verschillende formaten. Bij een radiator kwam dat ook goed uit. Daar had ik 3 eenheden van 4 fans voor bedoeld, maar het werden twee van 5. Even geen rekening gehouden met een stangetje in het midden van de radiator.

En…. Ik heb geen enkele behoefte iemand te overtuigen. Zoals gezegd. De een koopt een VW, een ander een Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:17
Toch gaat het niet geweldig in warmtepomp land:

https://www.nu.nl/economi...r-het-eerst-in-jaren.html

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Deze was er ook: https://archive.is/6tco5 "Verkoop warmtepomp die 75% gas bespaart stijgt fors: ’Maar vrees dat groei afvlakt’"

Het is natuurlijk logisch dat, wanneer we eerst die stijging hebben, dat er een daling komt.

Uiteindelijk zal het toch een rekensom zijn en blijven. Voor de Tweaker is deze veel makkelijk er te maken. Gerda om de hoek zal haar vertrouwde CV ketel misschien blijven omarmen.

Hier was het simpel - De CV ketel moest binnen enkele jaren sowieso vervangen worden (kosten a 1000+ euro) en vastrecht + hoge gas tarieven blijven betalen zou over de jaren heen er al voor zorgen dat het duurder zou zijn dan de FE warmtepomp die we nu hebben. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• marijnflipse
jj85 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:29:
[...]

Mooie ontwikkelingen! Hoop dat ik de All-E en Chill hier snel mag verwelkomen in huis :)

In het deel van de HomeBattery spreek je over een backup-voorziening op de batterij.
Hiervan is helaas verder niks terug te vinden (uberhaupt weinig specificaties) op de website.
Kan je hiermee (deels) off-grid opereren, of moet ik het meer zien als een geïntegreerd stopcontact, zodat ik nog iets aan power heb bij een black-out.

ps. Keynote spreekt over maximaal 46kWh energie, de website over 23kWh, kleine mismatch ;)
Dank! Er zullen 2 oplossingen zijn. Back-up port, dat is gewoon "geintegreerd stopcontact" en "full off grid mode". Die laatste zal een (flinke) meerprijs zijn. We zijn nog aan 't uitzoeken hoe dit exact te installeren. Daarom noemen we ook dat die in de toekomst zal verschijnen :).

46kWh gaan we aanbieden, gaan we updaten op de website ;).
Tweede vraag: iemand gaf aan dat de Chill momenteel alleen kan koelen, en dat verwarmingsfuncties later komen. Klopt dit?
De allereerste pilot installaties zullen alleen koelen (handjevol), maar de eerste installaties bij normale klanten zullen ook gewoon verwarmen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marijnflipse
MacD007 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:01:
[...]

onze dank en je bent of een support medewerker van Quatt is van harte bij deze uitgenodigd om aan onze disuccies deel te nemen, dat wordt zeker gewaardeerd.
ik zelf, helaas ook door het gesukkel met mijn gezondheid was helaas niet in staat om in Amsterdam deel te nemen, maar was zeer positief verrast door jullie kickoff.
En ja, er zijn mega vragen die met en met ook hier voorbij komen, mogelijk dat we hier een steentje aan kunnen bijdragen, en uiteraard blijven we kritisch en open, maar dat hoort ook bij een tweakers comunity.
In ieder geval heel veel succes toegewenst d:)b *O*
Bedankt @MacD007 ! En sterkte met je gezondheid. Blijf zeker kritisch! Dat waarderen we :). We doen niet alles perfect, maar proberen met alles wat we kunnen de energietransitie vooruit te brengen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toby-Wan
Toby-Wan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:08:
Blijft de 'million dollar question':
Waarom kan de batterij wel PV productie voorspellen gebaseerd op weersvoorspelling, maar kan de CIC dat niet met het verwarmen van je huis om de WP zo rustiger én efficiënter te laten lopen??
@marijnflipse
@marijnflipse wellicht ondergesneeuwd onder de vele reacties nav de keynote, maar gezien aantal 'thumbs up', zou je hier nog een reactie/ inzicht op kunnen geven?

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
marijnflipse schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:43:
[...]

Dank! Er zullen 2 oplossingen zijn. Back-up port, dat is gewoon "geintegreerd stopcontact" en "full off grid mode". Die laatste zal een (flinke) meerprijs zijn. We zijn nog aan 't uitzoeken hoe dit exact te installeren. Daarom noemen we ook dat die in de toekomst zal verschijnen :).

46kWh gaan we aanbieden, gaan we updaten op de website ;).

[...]

De allereerste pilot installaties zullen alleen koelen (handjevol), maar de eerste installaties bij normale klanten zullen ook gewoon verwarmen.
We zagen ook een wijziging in de koppeling (QuickConnector) met de radiator tijdens de nieuwe foto's, en ook zijn er blijkbaar enkele kleuren gesneuveld (terwijl in de tekst er wel weer over vijf kleuren wordt gesproken, en ik vond ze juist zo goed getroffen) zou je hier eens nader op willen in gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nU9ijzNaxW_FfO1Xqy_4w5-8xYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npyuslffRzc9bL7PoHL7XKPS.jpg?f=fotoalbum_large
vroegere uitvoering; gekoppeld aan één buis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4obx11I7vA6q1ew86uZwjR_NBP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uz7bx9iiEyQ6GjpEDGGE6BkU.png?f=fotoalbum_large

en wat we nu zien, waarbij deze dus aan beide (toevoer en de retour buis) zijn aangesloten.
en zijn deze nog steeds hot-plugable ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKqGNPAhOsBW7UCcDwsCIF_gyjA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e7U9tO6O1MYw3uzLusI6tKsw.jpg?f=user_large

de oude kleuren waren:
- cool black
- calm green
- soft sand
- serene lavender ( helaas zijn deze dus blijkbaar gesneuveld in de nieuwe opzet) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmPaz_k-0ySzQQ7a9RavNGjjris=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fBuUHjuEAZnGdf1Em4RrkQ7y.png?f=user_large
- rustic terracotta
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYs4GeJ-izR-_bxH3GAZFyldufQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q6gyMl6U4M1ssli3UgLvazDh.png?f=user_large

dan nog mn voor de nieuwe Quatt Hybrid warmtepomp (R290), daar missen we nog heel veel informatie in de FAQ deel, denk hierbij aan de opstellingseisen (veiligheidszone R290) die de oude gezien daar nog R32 in werd gebruikt niet van toepassing was, maar ook de nieuwe CE documentatie, Energielabel enz. Mogelijk dat jullie daar ook voor de nieuwe een aparte sectie voor kunnen maken, want de gegevens voor de oude type warmtepomp zijn natuurlijk nog gewoon relevant. en ik snap dat jullie hier ook tijd voor nodig hebben, mogelijk dat al vast een kleine verwijzing (wordt binnenkort aangevuld bv) hier de mensen die hier naar op zoek zijn helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 09-05-2025 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-05 13:58

SBL

Why So Serious. schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:03:
[...]

Even de tuindeuren open gezet en de thermostaat van 18.5 naar 19 gezet, alle radiatoren staan nu dicht, die in de badkamer stond eerst op stand 3 via de thermostaatknop (enige radiator met thermostaatknop)

Flow van 800 wordt vooralsnog gehaald😃

[Afbeelding]
Een halve graad temperatuurverlies in HP1? Die staat uit, neem ik aan? Slechte meting aan de uitgang van HP1, want als hij HP2 binnenkomt is het weer 0,4 warmer. Hierdoor zal je COP ook slechter lijken dan hij in werkelijkheid is.
Maar je bent tevreden met de verbeteringen die je hebt doorgevoerd, schrijf je, en tevreden met huidige COP. Da's mooi, als hij (bij HP1) stiekem nog wat beter is dan je ziet.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

clubeddie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:25:
[...]

Ze zijn druk met de mail. Maar hier geen vraag voor omruil. Eind vorig de duo aanvraag nog ingeschoten. Quatt 1.0 staat hier sinds november 2023. Sinds wanneer heb jij hem.

Dit was mijn inhoud van de mail
Gisteravond presenteerden we onze nieuwste innovaties tijdens het Quatt evenement!

We begrijpen dat je vragen kan hebben over je uitbreiding naar Hybrid Duo. Hier kan je op rekenen:
Jij staat bovenaan onze lijst - Met jouw geaccepteerde offerte ben je als eerste aan de beurt om een afspraak in te plannen voor de uitbreiding naar Hybrid Duo.
Uiterlijk volgende maand hoor je van ons - Je ontvangt binnenkort een e-mail om jouw afspraak in te plannen.
Je hebt de beste prijs - Met jouw offerte blijf je verzekerd van de beste prijs voor de uitbreiding naar Duo.
Goed om te weten: we verwachten gedurende de zomer, en in ieder geval voor de winter, alle Duo-uitbreidingen te installeren.

Dankjewel voor je vertrouwen in Quatt. Samen versnellen we de energietransitie — huis voor huis!
Die mail heb ik ook. Quatt uit juni 2023 en eind dec 2024 Duo pre-order.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

janssuhhh schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:14:

Op het scherm van de T6 staat een "gevoel"temperatuur, daar heb je weinig aan.
De T6 app sluit hierbij aan volgens bij; ook per halve graad in elk geval.

In JSON staan wel echte+nauwkeurige metingen van T6, alleen kunnen die wat oud zijn, wanneer de meting nog geen 0,2 graad is gewijzigd want dan wordt hij door T6 pas weer doorgegeven via OpenTherm.
De Quatt app rondt de JSON waardes weer af en heeft volgens mij ~20s vertraging tov JSON.

Dus de echte meting van de T6 kan ik nergens zien, behalve als deze net is gewijzigd: in JSON.
Hoe kom jij achter de "daadwerkelijk door de T6 gemeten temperatuur"?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:25
Als dat bij de Chill de nieuwe manier van aansluiten wordt kan dat bij radiatoren met aan één kant de toevoer en aan de andere kant de retour wel een probleem worden. Ik heb er zo een in mijn woonkamer. En ook nog 3,5 mtr breed.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MacD007
*O* *O* *O* Feest *O* *O* *O* , we hebben de 1000 pagina's bereikt. aan alle proficiaat :9B
dank aan allen d:)b

[ Voor 31% gewijzigd door MacD007 op 09-05-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ehbrands schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:24:
Als dat bij de Chill de nieuwe manier van aansluiten wordt kan dat bij radiatoren met aan één kant de toevoer en aan de andere kant de retour wel een probleem worden. Ik heb er zo een in mijn woonkamer. En ook nog 3,5 mtr breed.
oeps, en dat vond ik dus juist aan die oude montage juist ook zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
MacD007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:24:
*O* *O* *O* Feest *O* *O* *O* , we hebben de 1000 pagina's bereikt. aan alle proficiaat :9B
dank aan allen d:)b
:+ *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hZgcmuEL1gXmfE2tMmf9s0CExw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qr34b1dXNNTtweVLfeoVIJ4c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Ehbrands schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:24:
Inderdaad. Ik vraag me nog steeds af of de radiator nog steeds nodig is. In sommige renders zie je geen radiator. Is deze vraag al ergens beantwoord?

Ik zou heel graag afscheid nemen van mijn radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
wat gek, heeft dat iets met je instellingen van je lettergrote of zo te maken ? beeldscherm is bij mij op 100%
met resolutie 3440 * 1440.
bij jou dus anders en dan krijg je dus een andere paginaverdeling, daar had ik dus niet aan gedacht. sorry. 8)7 |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OebBs7v2PfcVKdZWS9eDl1doxfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOIWXgodtTqLSB3Fbke51MT8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
BoschR schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:31:
[...]

Inderdaad. Ik vraag me nog steeds af of de radiator nog steeds nodig is. In sommige renders zie je geen radiator. Is deze vraag al ergens beantwoord?

Ik zou heel graag afscheid nemen van mijn radiatoren.
snap ik, maar hij zal toch echt ergens zijn warmte in kwijt moeten worden, en als je naar alleen vloerverwarming gaat heb je ook geen zichbare en dus direct bereikbare leidingen in je kamers liggen waar je de Chill op kunt aansluiten toch? :?
want die zijn als het goed is compleet weggewerkt en komen pas weer boven water bij je verdeler en die kan dus compleet ergens anders liggen (bv bij mij zit deze in de kelder, en daar heb ik geen Chill nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
MacD007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:37:
[...]

snap ik, maar hij zal toch echt ergens zijn warmte in kwijt moeten worden, en als je naar alleen vloerverwarming gaat heb je ook geen zichbare en dus direct bereikbare leidingen in je kamers liggen waar je de Chill op kunt aansluiten toch? :?
want die zijn als het goed is compleet weggewerkt en komen pas weer boven water bij je verdeler en die kan dus compleet ergens anders liggen (bv bij mij zit deze in de kelder, en daar heb ik geen Chill nodig)
Nou, beneden wil ik vloerverwarming ja, maar vind ik koeling minder belangrijk -> ben toch hoofdzakelijk buiten. En volgens mij zijn ze dit ook nog aan het onderzoeken om het mogelijk te maken met vloerverwarming?

Het gaat mij nu om de bovenverdieping. Ik wil de radiatoren verwijderen en vervangen met Chill's. Bestaande leidingen dus wel intact laten. Ik verwarm zelf nooit boven en als ik dat toch wil kan dat ook prima met de Chill zoals ik begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
BoschR schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:43:
[...]

Nou, beneden wil ik vloerverwarming ja, maar vind ik koeling minder belangrijk -> ben toch hoofdzakelijk buiten. En volgens mij zijn ze dit ook nog aan het onderzoeken om het mogelijk te maken met vloerverwarming?

Het gaat mij nu om de bovenverdieping. Ik wil de radiatoren verwijderen en vervangen met Chill's. Bestaande leidingen dus wel intact laten. Ik verwarm zelf nooit boven en als ik dat toch wil kan dat ook prima met de Chill zoals ik begrijp.
oke, ik vraag me dan wel af of dit met het ontwerp van de Chill ook wel kan, in jou geval zou dan namelijk ook de hele flow door die Chill moeten gaan, altijd. terwijl dit met radiatoren dus niet is (tenminste is dat mijn verwachting).
Ik vrees dat je deze vraag of je de Chill als pure vervanging van een radiator zou kunnen gebruiken echt aan Quatt moet gaan voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
MacD007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:53:
[...]

oke, ik vraag me dan wel af of dit met het ontwerp van de Chill ook wel kan, in jou geval zou dan namelijk ook de hele flow door die Chill moeten gaan, altijd. terwijl dit met radiatoren dus niet is (tenminste is dat mijn verwachting).
Ik vrees dat je deze vraag of je de Chill als pure vervanging van een radiator zou kunnen gebruiken echt aan Quatt moet gaan voorleggen.
Goed punt. En om de aanvoer direct op de retour aan te sluiten is ook niet iets wat je wil denk ik? Dan gaat er veel te warm water terug naar de WP? Aan de andere kant: wat gebeurd er als een radiator helemaal dicht staat? Vraagt die dan helemaal geen warm water over de aanvoer? Of stroom het dan ook direct van de aanvoer naar de retour?

Deze vraag heb ik wel eens gesteld aan Quatt. Deze medewerker gaf aan dat de radiator niet nodig was, maar zijn antwoord kwam allerminst overtuigd over. Ik ben vrij skeptisch over de aanwezige kennis bij de medewerkers van Quatt (wat ergens te begrijpen is als je zo hard groeit). En onze (tweakers) vragen zijn waarschijnlijk ook niet de meest voorkomende vragen.

Ik heb zelf het idee dat hier op Tweakers veel meer kennis en kunde zit dan bij de (meeste) medewerkers van Quatt. Enigszins zorgwekkend, maar dit is niet alleen een probleem bij Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
marijnflipse schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:46:
[...]

Bedankt @MacD007 ! En sterkte met je gezondheid. Blijf zeker kritisch! Dat waarderen we :). We doen niet alles perfect, maar proberen met alles wat we kunnen de energietransitie vooruit te brengen.
@marijnflipse In de voorwaarden voor de thuisbatterij lees ik dat de garantie beperkt is tot 3.11MWh doorvoer per kWh geinstalleerd batterijvermogen. Ik heb dit doorgerekend en vergeleken en zie dat de garantie van Quatt significant lager uitvalt dan bijvoorbeeld voor de Zonneplan thuisbatterij.
Ik zie dat de maximaal gegarandeerde doorvoer ook lager kan zijn dan de doorvoer die nodig is voor het realiseren van de door Quatt berekende terugverdientijden.
Dat betekent dat de Quatt thuisbatterij uit de garantie kan lopen voor het bereiken van de terugverdientijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:02
TeslaNerd schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:19:
[...]

@marijnflipse In de voorwaarden voor de thuisbatterij lees ik dat de garantie beperkt is tot 3.11MWh doorvoer per kWh geinstalleerd batterijvermogen. Ik heb dit doorgerekend en vergeleken en zie dat de garantie van Quatt significant lager uitvalt dan bijvoorbeeld voor de Zonneplan thuisbatterij.
Ik zie dat de maximaal gegarandeerde doorvoer ook lager kan zijn dan de doorvoer die nodig is voor het realiseren van de door Quatt berekende terugverdientijden.
Dat betekent dat de Quatt thuisbatterij uit de garantie kan lopen voor het bereiken van de terugverdientijd.
Er staat zelfs mWh :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Zie je maar weer - je moet op de kleine letters letten (ook bij de marketing).
mWAh wat zou dat kunnen zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 09-05-2025 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

ach die terugverdientijden zijn gebaseerd op de situatie van vandaag. echter
- saldering gaat eraf,
- dynamische tarieven naar van uurbasis naar kwartier
- netbeheerders kunnen (extra) maatregelen nemen om de extra onbalans door teveel onbalans-compensatie te ontmoedingen

dan is 'terugverdientijd'-indicate voor elke(!!) batterij natte vingerwerk van de bovenste plank. Dit in tegenstelling tot de tvt-indicatie van een WP, welke zich redelijk laat voorspellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Haha, uw garantie is beperkt tot de doorvoer van 3,11 milli watt uur })

Waar staat dat?

[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 09-05-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
TeslaNerd schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:38:
[...]

Haha, 3,11 milli watt uur

Waar staat dat?
Bij de Q&A onder de home battery.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8thY847yyzToXjfGjCIc8ShyJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cQB6t5sy2bpAwGacirAQ9Vvi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ik vrees dat Quatt hier een fout gemaakt heeft met zijn eenheden, zelf geven ze aan mWh (dat is milliwattuur, =0,001 Wh, dus dat lijkt al helemaal fout, Als ze echter MWh (wat je zelf ook aangeeft) bedoelen is dat eigenlijk nog niet veel, mijn jaarverbruik ligt op circa 4.000 kWh, dat is dus al 4 MWh, dus ik zou binnen één jaar al hier door mijn limiet gaan. Lijkt me met een garantie van 10 jaar niet echt de bedoeling.
1 MWh = 1.000 kWh = 1.000.000 Wh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnZrnIgOpWnC41qfkb2PSjPh8U0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqexGn4Hqju16M8NGlEN4D9o.jpg?f=fotoalbum_large

ik verwacht echter dat men hier 3,4 GWh bedoeld, en daarmee, hou ook rekening met een factor van ergens tussen de 1,5 en 2 van het verbruik voor de batterij door de extra functies om het net te stabiliseren en dergelijke functies die men heeft aangegeven.

bij een gemiddeld verbruik van circa 4.000 kWh = 4 MWh (netto, daar is dus het directe eigen verbruik van de zonnepanelen al niet in meegenomen (circa 35%)) betekend dit bij een factor 1,5 een jaarlijks verbruik van circa 6 MWh, bij 10 jaar is dat dus 60 - 80 MWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:09:
[...]

Ik vrees dat Quatt hier een fout gemaakt heeft met zijn eenheden, zelf geven ze aan mWh (dat is milliwattuur, =0,001 Wh, dus dat lijkt al helemaal fout, Als ze echter MWh (wat je zelf ook aangeeft) bedoelen is dat eigenlijk nog niet veel, mijn jaarverbruik ligt op circa 4.000 kWh, dat is dus al 4 MWh, dus ik zou binnen één jaar al hier door mijn limiet gaan. Lijkt me met een garantie van 10 jaar niet echt de bedoeling.
1 MWh = 1.000 kWh = 1.000.000 Wh.
[Afbeelding]

ik verwacht echter dat men hier 3,4 GWh bedoeld, en daarmee, hou ook rekening met een factor van ergens tussen de 1,5 en 2 van het verbruik voor de batterij door de extra functies om het net te stabiliseren en dergelijke functies die men heeft aangegeven.

bij een gemiddeld verbruik van circa 4.000 kWh = 4 MWh (netto, daar is dus het directe eigen verbruik van de zonnepanelen al niet in meegenomen (circa 35%)) betekend dit bij een factor 1,5 een jaarlijks verbruik van circa 6 MWh, bij 10 jaar is dat dus 60 - 80 MWh.
Ik lees ook "per kWh batterij"

Dus met 10 kWh batterij x 10
10 x 3.11 = 31 MWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
paQ schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:12:
[...]

Ik lees ook "per kWh batterij"

Dus met 10 kWh batterij x 10
10 x 3.11 =3.11 = 31 MWh
Dat zou neerkomen op ongeveer 3.000 laadcycli, daarmee zitten ze mooi in lijn met andere leveranciers.
Laten we inderdaad hopen dat we ze betrapt hebben op een typo en dat het aangepast wordt voor we zo'n ding bestellen met die voorwaarden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Dylanf97 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:16:
[...]

Dat zou neerkomen op ongeveer 3.000 laadcycli, daarmee zitten ze mooi in lijn met andere leveranciers.
Laten we inderdaad hopen dat we ze betrapt hebben op een typo en dat het aangepast wordt voor we zo'n ding bestellen met die voorwaarden :P
Zonneplan geeft een garantie van 6.000 laadcycli.
Met welke andere leveranciers zitten ze mooi in lijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
TeslaNerd schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:29:
[...]

Zonneplan geeft een garantie van 6.000 laadcycli.
Met welke andere leveranciers zitten ze mooi in lijn?
BYD zit ook rond de 3MWh/kWh en Huawei zit daar met de Luna serie zelfs onder met 2,6MWh/kWh.
SMA doet het dan weer een stuk beter met 7,2MWh/kWh, ik weet alleen niet hoe die zich qua prijs verhouden tot de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylanf97
We hebben een actieve meelezer, kijk aan! Het is al aangepast _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbQe2su2xiyB_5Hi8hR8WAiRKRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QlRgeXwEuEfUGQbXySGD3Kh8.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 250 ... 255 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.