Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 10:55
paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:21:
[...]

Dat is een ander discussiepunt.
Het gaat bij die 20A erom dat de hoofdzekering sneller af ZOU kunnen slaan dan de automaat voor de warmtepomp wanneer er te snel te veel amperage gevraagd wordt.
Nee.

Maar mijn aardlekschakelaars kunnen 40A aan. Dat maakt niks uit. Het gaat uiteindelijk om de belasting door groepen.

Met twee groepen van 16A (er mogen er 4 op een aardlekschakelaar) kan je de hoofdzekering ook al stuk krijgen als je er bijvoorbeeld een 7 kW domme EV lader aan hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:02
paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:28:
[...]

Formeel niet.
Ik heb (of had, moet ik nakijken) volgens mij zelfs een 25A aardlekautomaat op een PV zitten.

Een beetje hoofdzekering gaat niet meteen haywire op 25.2A hoor. Ik 'rek' ze wel eens tot rond de 30A hier :+
niet opzettelijk; gebeurde gewoon wel eens als er veel tegelijk wordt gebruikt in de keuken bijv, en ook altijd van korte duur.
Heb de warmtepomp daarom ook twee jaar geleden op een andere fase aangesloten omdat met de kerst een hoofdzekering het met 32A wel welletjes vond O-)
Hij is voorgesteld door de installateur dus ging ervan uit dat deze mocht haha :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
netappie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:16:
[...]

@MacD007 heeft het over een alamat (aardlekschakelaar).

Daarvan mag het wel meer zijn. Dit is namelijk alleen om af te slaan bij een lekstroom die gevaarlijk is voor de mens, niet om de kabels of hoofdzekering te beschermen.
sorry, dat is zeker onjuist. Een alamaat is in feite niets anders dan een automatische zekering (LS) en een aardlekschakelaar (ALS) in één apparaat. Deze heeft dus ook beide functies, beschermen tegen overspanning, kortsluiting en lekstromen.
Je zou dus in feit wel een dikke 4 mm2 naar boven kunnen laten lopen en dan de warmtepompen ieder met een 10A automaat af kunnen zekeren zodat ze vanaf daar via een PV verdeler met 2,5 mm2 kunnen en beschermd zijn tegen overbelasting.
de nieuwe Quatt R290 Hybride (mono) heeft een 16A type B nodig, de Duo (R290) een 20A type B, conform specs. dus met 10A kom je al te kort.
overigens, beetje afhankelijk van lengte en type kabel kun je met de standaard 2,5mm2 prima ook 20A aan.
Het is wel belangrijk om te voorkomen dat de groepen op 1 hoofdzekering niet langdurig tegelijk over die 25A heen gaan. Dus daarnaast nog meer dan 5A aan constant verbruik is dan niet handig.

Het is dan mogelijk handiger om de twee warmtepompen te verdelen over 2 fase als het kabeltraject geen uitdaging is. dan nog is het even oppassen wat je er naast zet.

De oplossing voor al deze beperkingen zou een thuisbatterij kunnen zijn die de extra vermogen kan leveren. Bij voorkeur een 3 fase oplossing met iets van 10 kW en minimaal zo'n 7,5 kWh. Dan heb je net wat meer speling, ook als de apparaten allemaal wat langer aan moeten. En dan het liefst met integratie zodat de warmtepomp zich even in kan houden zodra de keuken nodig is.
Nee, want een thuis-batterij heeft geen directe invloed op de zekering van een groep cq toestel, nog erger is is een groep op zich zelf. De selectiviteit blijft ook dan gewoon in kracht, want bv de batterij zou ook gewoon leeg kunnen zijn en dan loopt de stroom toch weer gewoon via je netaansluiting.
Klinkt als een kans voor Quatt...... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 07-05-2025 11:53 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:41
clubeddie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Heb je nog geen quatt? Ik heb in december gebruik gemaakt om eventueel de stap naar duo te maken die ze tien aanboden waardoor je nog gebruik kon maken van de subsidie regeling. Nu weer een winter gedraaid te hebben met maar 3 kuub gas voor verwarming denk ik niet dat het nodig is. Maar de aanvraag staat nog uit.
Sorry ja had ik erbij moet zetten. Ik heb al een Quatt.
En ik wil naar een duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:42
(jarig!)
netappie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:37:
[...]

Nee.

Maar mijn aardlekschakelaars kunnen 40A aan. Dat maakt niks uit. Het gaat uiteindelijk om de belasting door groepen.

Met twee groepen van 16A (er mogen er 4 op een aardlekschakelaar) kan je de hoofdzekering ook al stuk krijgen als je er bijvoorbeeld een 7 kW domme EV lader aan hangt.
Dat staat toch echt los van selectiviteit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:05
MacD007 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:28:
[...]

Dat was ook eerder de reden om meer voor de bekende koudemiddelen te kiezen zoals de genoemde R410a en R32. alleen die worden nu dus verboden, en dan blijft er niet meer al te veel over en is propaan (R290) vaak de meest voor de hand liggende keuze.
Klopt, maar het verklaart wel waarom de COP van de propaan pomp niet altijd beter is dan van de R32 variant. De techniek is wat gevorderd, en daarom is de COP in sommige gevallen beter, maar R290 is niet per definitie een beter koelgas dan R32, afgezien van de GWP.

Maar kennelijk is GWP alles, terwijl 20% minder energieverbruik me ook een aardige Co2 besparing lijkt op te leveren zolang het net niet 100% groen is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:40:
[...]
sorry, dat is zeker onjuist. Een alamaat is in feite niets anders dan een automatische zekering (LS) en een aardlekschakelaar (ALS). Deze heeft dus ook beide functies, beschermen tegen overspanning, kortsluiting en lekstromen.

[...]
de nieuwe Quatt R290 Hybride (mono) heeft een 16A type B nodig, de Duo (R290) een 20A type B, conform specs. dus met 10A kom je al te kort.
overigens, beetje afhankelijk van lengte en type kabel kun je met de standaard 2,5mm2 prima ook 20A aan.

[...]
Oh. even in de war over die alamat. Maar met een 3 fase aansluiting kom je dan helemaal in de problemen met een 1 fase 20A alamat die concurreert met 4 andere groepen op een aardlekschakelaar op dezelfde fase (zoals meestal standaard opgeleverd)

Ik had nog niet naar de specs van de nieuwe Hybrid gekeken. Iets met een late avond in Amsterdam.

Maar als ze samen tot 20A beperkt zijn en je maar 1 kabel kwijt kan. dan kan je toch beter gewoon 2 16A groepen nemen vanuit een PV verdeler en die 4 mm2 bekabeling zou ik gewoon doen als zo'n kabel uren lang 4600W moet kunnen leveren.

Die PV verdeler is dan meer een uitbreiding van je groepenkast (kan ook een andere installatiekast zijn, maar een PV verdeler koop je met 0% BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
netappie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:51:
[...]

Oh. even in de war over die alamat. Maar met een 3 fase aansluiting kom je dan helemaal in de problemen met een 1 fase 20A alamat die concurreert met 4 andere groepen op dezelfde fase.
Dat gaat weer over capaciteit, en niet selectiviteit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:54:
[...]

Dat gaat weer over capaciteit, en niet selectiviteit ;)
Selectiviteit zal mij worst wezen als de hoofdzekering alsnog klapt door te veel verbruikers op 1 fase.

Bovendien wordt die selectiviteit gegarandeerd door de groepen, niet door de aardlekschakelaar en die hou ik keurig op de standaard 16A in mijn voorstel.

Het doel van het creëren van selectiviteit is dat bij twee in serie geschakelde beveiligingen alleen het toestel dat het dichtst bij de plaats van de fout zit wordt aangesproken. Selectiviteit gaat dus over de continuïteit van de bedrijfsvoering

[ Voor 23% gewijzigd door netappie op 07-05-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
netappie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:58:
[...]

Selectiviteit zal mij worst wezen als de hoofdzekering alsnog klapt door te veel verbruikers op 1 fase.

Bovendien wordt die selectiviteit gegarandeerd door de groepen, niet door de aardlekschakelaar en die hou ik keurig op de standaard 16A in mijn voorstel.
Selectiviteit zit tussen groep(en) en hoofdzekering, niet tussen gebruikers en groepen.
Het doel van het creëren van selectiviteit is dat bij twee in serie geschakelde beveiligingen alleen het toestel dat het dichtst bij de plaats van de fout zit wordt aangesproken. Selectiviteit gaat dus over de continuïteit van de bedrijfsvoering
Dat is dus de groep, en niet een verbuiker

hoe dan ook, want we dwalen volgens mij best af, zal Quatt naar ik aanneem dit stuk heus wel hebben afgekaart, of afkaarten bij installatie of vooraf kenbaar maken waar je huisinstallatie aan dient te voldoen.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 07-05-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
Ik heb afgelopen winter een Quatt laten installeren. Nu ben ik boven flink aan het verbouwen en wil voor de twee slaapkamers innova airleaf fan coils bestellen (SL 600). Wat is nu een verstandige manier om dit aan te sluiten? vanuit de mengverdeler lopen 2x2 leidingen naar de kamers. Is een ingebouwde thermostaat in de fan coils dan voldoende? of moet hier een zoneregeling tussen? Ik neem aan dat de ingebouwde thermostaat niet in staat is warmte te krijgen van de warmtepomp als de vloerverwarming beneden uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:53
raven22 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:26:
[...]

Het mengen in de verdeler is inderdaad iets minder efficient, maar het heeft ook een voordeel. De quatt levert daardoor water met een iets hogere temperatuur en dat is in mijn geval op de bovenverdieping met radiatoren wel fijn. Die geven daardoor net even wat meer warmte af en heb ik een mooie balans in huis.
Ik heb hetzelfde voor-nadeel.
Mijn DUO water temp uit gaat ~ 5gr hoger de VVW (voor mening) in. Dus op de radiatoren heb ik 5 gr hoger maar op mijn VVW, welke de hoofdverwarming is, heeft de DUO meer energie nodig voor die plus 5gr. Ik kan het niet kwatificeren, maar ik denk dat ik toch of ombouw met pomp eruit (is ook -55W-) dus zonder menging of vervang. Dit zal bij koude dagen ook het verschil maken. Nu is max rond de 42gr welke na menging >5 lager uit komt. Opwarmen van de kamer duurt ook langer

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
SalmonAce schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:02:
Ik heb afgelopen winter een Quatt laten installeren. Nu ben ik boven flink aan het verbouwen en wil voor de twee slaapkamers innova airleaf fan coils bestellen (SL 600). Wat is nu een verstandige manier om dit aan te sluiten? vanuit de mengverdeler lopen 2x2 leidingen naar de kamers. Is een ingebouwde thermostaat in de fan coils dan voldoende? of moet hier een zoneregeling tussen? Ik neem aan dat de ingebouwde thermostaat niet in staat is warmte te krijgen van de warmtepomp als de vloerverwarming beneden uit staat?
Ik raad aan er sowieso een flowregelaar (met aflezing) voor te zetten, zodat je nog zelf met de flow op de FCU's kunt spelen. Je kunt met een Airleaf ingebouwde thermostaat / controller ook nog regelen uiteraard.
Wat die controller alleen maar doet is het regelen van de fanspeed adhv gemeten Ta in verhouding tot gewenste temperatuur en huidige temperatuur.
Je kan ook handmatig de fanspeed instellen natuurlijk. Dat heeft verder geen effect op de flow; die blijft gelijk.
(Bij een 2-pipe)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 07-05-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:02:
[...]

Selectiviteit zit tussen groep(en) en hoofdzekering, niet tussen gebruikers en groepen.

[...]

Dat is dus de groep, en niet een verbuiker

hoe dan ook, want we dwalen volgens mij best af, zal Quatt naar ik aanneem dit stuk heus wel hebben afgekaart, of afkaarten bij installatie of vooraf kenbaar maken waar je huisinstallatie aan dient te voldoen.
Ik denk dat je het doel van selectiviteit een beetje mist.
Met 3x25A moet je gewoon opletten wat er op de groepen zit en hoe dit verdeeld is. Een 16A groep met een meterkast er aan is toch net wat anders dan een 16A groep met een EV lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:39
Suicideman schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:32:
Zojuist ook gevraagd naar de mogelijkheden om de quatts om te ruilen voor de nieuwe variant (24 februari geïnstalleerd).

Ralph Peper from Quatt woensdag 7 mei om 11:20 a.m.
Helaas is dat niet mogelijk, als u graag het nieuwe model wilt kunnen wij uw huidige installatie ontkoppelen en de nieuwe installeren. Alleen kunnen wij geen inruilkorting geven
Tenzij er wat mis mee is waarschijnlijk.

Misschien toch die verzekering maar eens afsluiten.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
@paQ

Ik heb het ook even aan chatGPT gevraagd, die komt met de volgende oplossing zodat de innovas zelf warmtevraag kunnen doen aan de Quart:

Samenvatting van het proces:

1. Honeywell thermostaten boven meten de temperatuur in de kamer.

2. Ze sturen draadloos een signaal naar de BDR91 relaismodule.

3. De BDR91 stuurt een aan/uit-signaal naar de CIC van de Quatt om de warmtepomp in werking te stellen.

4. De CIC zorgt voor de warmtevoorziening naar de Innova fan coils.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
SalmonAce schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:21:
@paQ

Ik heb het ook even aan chatGPT gevraagd, die komt met de volgende oplossing zodat de innovas zelf warmtevraag kunnen doen aan de Quart:

3. De BDR91 stuurt een aan/uit-signaal naar de CIC van de Quatt om de warmtepomp in werking te stellen.

Ah zo, je wil dat ze ook de WP in kunne schakelen?
Pas op met meerdere (te veel) kapiteins op 1 schip.

Maar ook dan blijft van kracht wat ik schreef. De controllers van airleaf bepalen de fanspeed uiteindelijk.
Voorbeeld: Meet ie heet water, dan blijft de fanspeed relatief laag (want veel afgifte). Is de temperatuur aan de lage kant, dan zal hij harder gaan blazen waardoor er meer afgifte ontstaat, waardoor de Tr daalt, waardoor....enfin.. er ontstaat een kettingreactie dus.
Ik vraag me af of veel korte runs niet op de loer liggen als zo lokaal gaat bepalen of de wp aan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:30
lochtejans schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Die zitten onder wel op de verdeler aangesloten. Zie ook onderstaande (oude) foto.

Ik had Therminon ook een mail gestuurd. Dit is hun antwoord:

De verdeler kan niet worden ingeregeld en zal ook niet gaan werken met een warmtepomp omdat deze een veel te kleine doorlaat heeft.
Met wat voor temperatuur ga je aankomen bij de verdeler? Als dit max. 40 graden is kun je namelijk het beste een open verdeler (zonder pomp) aanschaffen, deze heeft een grote doorlaat en de pomp van de warmtepomp zou genoeg kracht moeten hebben om het water door de vloerverwarming heen te pompen.

Ze geven dat deze niet werkt maar bedoelen ze eigenlijk niet minder goed/niet optimaal werkt?

[Afbeelding]
Ik zou het komende winter gewoon gaan proberen, er zijn genoeg mensen met eenzelfde aansluiting waar het gewoon werkt. Vervangen kan altijd nog.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:24:
[...]

Ah zo, je wil dat ze ook de WP in kunne schakelen?
Pas op met meerdere (te veel) kapiteins op 1 schip.

Maar ook dan blijft van kracht wat ik schreef. De controllers van airleaf bepalen de fanspeed uiteindelijk.
Voorbeeld: Meet ie heet water, dan blijft de fanspeed relatief laag (want veel afgifte). Is de temperatuur aan de lage kant, dan zal hij harder gaan blazen waardoor er meer afgifte ontstaat, waardoor de Tr daalt, waardoor....enfin.. er ontstaat een kettingreactie dus.
Ik vraag me af of veel korte runs niet op de loer liggen als zo lokaal gaat bepalen of de wp aan moet.
Het zou prettig zijn als quatt zelf hier een helder advies in heeft maar de klantenservice laat het ongelooflijk afweten in mijn ervaring. De kennis zit hier op tweakers.

Ik heb er geen ervaring mee maar de warmtevraag boven en beneden zijn niet gelijk. Beneden een dikke betonnen plaat met vloerverwarming en dus weinig warmteverlies. Daardoor vraag ik me af of het gaat werken als de fan coils boven alleen warmte krijgen als de vloerverwarming aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
SalmonAce schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:33:
[...]

Het zou prettig zijn als quatt zelf hier een helder advies in heeft maar de klantenservice laat het ongelooflijk afweten in mijn ervaring. De kennis zit hier op tweakers.

Ik heb er geen ervaring mee maar de warmtevraag boven en beneden zijn niet gelijk. Beneden een dikke betonnen plaat met vloerverwarming en dus weinig warmteverlies. Daardoor vraag ik me af of het gaat werken als de fan coils boven alleen warmte krijgen als de vloerverwarming aan staat.
Ik heb een SL800 in de hal hangen. Die laat ik gewoon meepruttelen op de VVW beneden, weliswaar geknepen kwa flow. (Dat kost echt een paar dagen fine tunen)
Mocht ie zijn setpoint kwa ambient temperatuur al bereiken, dan gaat ie steeds zachter blazen tot het bereikt is.
De flow blijft echter ongewijzigd.
De Tr zal dan wel langzaam stijgen, waardoor de compressor terugmoduleert.
Dat effect is best wel groot, en zal bij 2x SL600 ook best zichtbaar zijn in grafieken.

Ik zou de ruimte(thermostaat) waar je het meest verblijft leidend laten zijn. Zoneregeling met een WP is al lastig, laat staan als dat bepaald wordt door een apparaat met enorme variabele afgifte afhankelijk van Ta en ruimte. (Een FCU bijv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 12:50
is er al meer info over hoe de Chill aangesloten wordt op de cv leiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
HBO88 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:46:
Volgens de laatste renders aftakkingen op zowel de aanvoer als retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SalmonAce schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:33:
[...]

Quatt geeft ook duidelijk advies hoor.
GEEN zoneregeling.

https://connect.quatt.io/...n-quatt-hybrid-warmtepomp
Thermostaten met een zoneregeling (zoals sommige 'slimme thermostaten') kunnen op dit moment nog niet goed samenwerken met een warmtepomp. Lees hier meer over slimme thermostaten en warmtepompen.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:30

OmeJoyo

This is me

HBO88 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:46:
Ze gaan hem nu paralel zitten ipv in serie, ze hebben de laatste keer dat ik iemand van Quatt engineering sprak nog een paar opties qua plaatsing van de quick connect. Het soort is wel duidelijk, mogelijk blijven er ook verschillende oplossingen omdat er nu eenmaal veel verschillende manieren zijn om radiatoren aan te sluiten.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SalmonAce schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:21:
@paQ

Tja, chatGPT is niet heilig
Zie mijn link hier net voor

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:51
onlinaius schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:25:
[...]

Efficienter of 'kan hogere temperaturen maken'? Want ik dacht eigenlijk altijd dat vooral de temperatuurrange van R290 wat hoger was (als in, kan ook 75 graden maken in sommige apparaten, waar het bij R32 vaak rond de 60 wel ophoud).

https://docs.lib.purdue.e...rticle=2576&context=iracc

Bovenstaande paper laat zien (pagina 9) dat R290 qua COP zelfs nog iets onder R410a zit, en ruim onder R32.
Interessant. Mijn basering was ook vooral op het feit dat ik meerdere keren voorbij heb zien komen dat in scandinavie vooral propaan wordt gebruikt omdat het beter werkt bij koude temperaturen. Na wat googlen lijkt het omslagpunt voor R290 rond de -10 te zitten. Dat is dus scandinavisch koud en verklaart mogelijk ook waarom R32 nog een hogere COP heeft bij -7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:02:
Quatt is hier net geweest voor de schouw ivm Duo+FE. Het 20A icm 3x25A verhaal was ze niet bekend, maar ze gaan het na en hebben hopelijk deze week een antwoord. Oplossing is of 2 aparte 'groepen', of toch de oude Duo (maar dat wilde hij zelf eigenlijk niet, en ik ook niet).

Ik heb wel een vraag. Stel dat 2 aparte groepen mag, en ik heb er een nodig voor de FE deel, dan kom ik uit op 3. Nu had ik al een krachtgroep laten plaatsen en heb ik volgens mij een 19mm pvc lopen naar een stopcontact ter plaatse. Ben ik er dan met 2 extra fasekabels? Of gaan ze steigeren met die gedeelde nul? Ik merk dat dat vaak heel lastig is in Nederland, want hier hebben we zelfs die akelige kookgroepen in 3-fase meterkasten, waarbij ook 'electriciens' niet weten dat 2N+P had gekunt, of bestaat...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:02
Is het nog van belang welke werkschakelaar er geplaatst wordt voor een Duo? De installateur wilt de ASN SONTHEIMER PV-werkschakelaar 2-polig 25A IP65 (A551019) installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
Friezin schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:07:
[...]

Quatt geeft ook duidelijk advies hoor.
GEEN zoneregeling.

https://connect.quatt.io/...n-quatt-hybrid-warmtepomp

[...]
Hier heb ik net naar gevraagd bij het gesprek: belangrijk is dat er 1 hoofdthermostaat is, die een totaalvraag naar de CiC stuurt. Tado v3+ en Honeywell evohome is wat men 'officieel' aanraadt en accepteert.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brent schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:15:
[...]

Hier heb ik net naar gevraagd bij het gesprek: belangrijk is dat er 1 hoofdthermostaat is, die een totaalvraag naar de CiC stuurt. Tado v3+ met starterkit/ Honeywell evohome is wat men 'officieel' aanraad en accepteert.
Oftewel, niet meerdere kapiteins op een schip.
Het kan wel, maar dan zoals @Mickel moen het heeft opgelost: 2 bijna identieke schema's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

supercrazy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:11:
Is het nog van belang welke werkschakelaar er geplaatst wordt voor een Duo? De installateur wilt de ASN SONTHEIMER PV-werkschakelaar 2-polig 25A IP65 (A551019) installeren.
Voor Quatt maakt het opzich niet uit welke, als er maar twee wartels aan de uitgaande zijde zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:51
OmeJoyo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Voor Quatt maakt het opzich niet uit welke, als er maar twee wartels aan de uitgaande zijde zitten.
Ik heb dat destijds zo voorbereid, maar toch hebben ze de twee kabels naar de units toe door 1 wartel gepropt en die andere wartel met een blinddop weer afgedekt. Was ik niet zo blij mee, maar het functioneert.

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:40:
[...]

Ik heb een SL800 in de hal hangen. Die laat ik gewoon meepruttelen op de VVW beneden, weliswaar geknepen kwa flow. (Dat kost echt een paar dagen fine tunen)
Mocht ie zijn setpoint kwa ambient temperatuur al bereiken, dan gaat ie steeds zachter blazen tot het bereikt is.
De flow blijft echter ongewijzigd.
De Tr zal dan wel langzaam stijgen, waardoor de compressor terugmoduleert.
Dat effect is best wel groot, en zal bij 2x SL600 ook best zichtbaar zijn in grafieken.

Ik zou de ruimte(thermostaat) waar je het meest verblijft leidend laten zijn. Zoneregeling met een WP is al lastig, laat staan als dat bepaald wordt door een apparaat met enorme variabele afgifte afhankelijk van Ta en ruimte. (Een FCU bijv)
Oke en die flowregelaar is niet hetzelfde als de witte knop op je mengverdeler een stukje dichtdraaien? Zou je eens een linkje willen toevoegen wat je er tussen hebt zitten? `

En verder gebruik je dan dus gewoon de ingebouwde thermostaat op je SL800 die dan dus mbv de fanspeed een temperatuur verschil in de ruimte kan realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Dylanf97 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:32:
[...]

Ik heb dat destijds zo voorbereid, maar toch hebben ze de twee kabels naar de units toe door 1 wartel gepropt en die andere wartel met een blinddop weer afgedekt. Was ik niet zo blij mee, maar het functioneert.
Dat slaat wel ongeveer nergens op eigenlijk en maakt het geheel ook minder waterdicht.
Snap dat je daar niet blij mee bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:04
(jarig!)
Ik ben blij dat ik een warmtepomp heb. Maar man, ik baal er wel van dat voor (bijna) het zelfde geld er nu een 7kw warmtepomp beschikbaar is ipv een 4kw.

Zou wel mooi zijn als producten ook met zelfinstalatie beschikbaar zouden zijn. Zeker een chill ziet er uit alsof ik dat op een ochtend ook zelf kan monteren.

[ Voor 34% gewijzigd door Batavia op 07-05-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
OmeJoyo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Bij R290 moet dat wel buiten zone 1 (en 2?) zijn.
Anders moet er een explosieveilige variant geplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
SalmonAce schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:35:
[...]

Oke en die flowregelaar is niet hetzelfde als de witte knop op je mengverdeler een stukje dichtdraaien? Zou je eens een linkje willen toevoegen wat je er tussen hebt zitten? `

En verder gebruik je dan dus gewoon de ingebouwde thermostaat op je SL800 die dan dus mbv de fanspeed een temperatuur verschil in de ruimte kan realiseren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oC42MuLSX1_O8O3ftrH-2TDyu_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGZrnfSKaLApFaQm5EgCs77r.jpg?f=fotoalbum_large

Elke kraan volstaat natuurlijk, maar een indicatie van hoeveelheid flow maakt het wel een stuk handiger dan slagen tellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:46:
[...]

Bij R290 moet dat wel buiten zone 1 (en 2?) zijn.
Anders moet er een explosieveilige variant geplaatst worden.
Is dat niet afhankelijk van de hoeveelheid propaan? Ik heb oprecht nog niet gekeken hoeveel erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
OmeJoyo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:49:
[...]

Is dat niet afhankelijk van de hoeveelheid propaan? Ik heb oprecht nog niet gekeken hoeveel erin zit.
Ja ook dat, want anders mag die chill niet binnen staan, maar ga er nu even van uit dat dat bij een Quatt buitenunit al wel het geval zal zijn, aangezien andere merken dat ook voorschrijven.

Volgens GPT boven de 150 gram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:28
Batavia schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:37:
Ik ben blij dat ik een warmtepomp heb. Maar man, ik baal er wel van dat voor (bijna) het zelfde geld er nu een 7kw warmtepomp beschikbaar is ipv een 4kw.

Zou wel mooi zijn als producten ook met zelfinstalatie beschikbaar zouden zijn. Zeker een chill ziet er uit alsof ik dat op een ochtend ook zelf kan monteren.
Snap dat je baalt, maar ik kijk er zo naar: je bespaart nu iets van 90% van je oude gasverbruik, bijv 150 m3 ipv 1500. Had je een jaar langer gewacht dan had je nu 1350 m3 gas extra moeten aftikken. Die kun je nu mooi over de komende 9 jaar uitspreiden, en dan koop je daarna de Quatt 3, 4 of 5.0.

Heb je de Quatt 1.0 pas na de winter gekregen, dan is het zuur, maar wel uit de categorie luxeprobleem.
Komende drie jaar geen nieuwe iphone en je kunt een mooie glimmende Quatt 2.0 ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:52:
[...]

Ja ook dat, want anders mag die chill niet binnen staan, maar ga er nu even van uit dat dat bij een Quatt buitenunit al wel het geval zal zijn, aangezien andere merken dat ook voorschrijven.

Mooie vraag dan voor Quatt wanneer ze bij @Brent weer contact opnemen. En ja hopelijk stouwen ze dan niet net als bij @Dylanf97 twee kabels in 1 wartel want dan is die ook niet meer explosiefpoof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
clubeddie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Heb je nog geen quatt? Ik heb in december gebruik gemaakt om eventueel de stap naar duo te maken die ze tien aanboden waardoor je nog gebruik kon maken van de subsidie regeling. Nu weer een winter gedraaid te hebben met maar 3 kuub gas voor verwarming denk ik niet dat het nodig is. Maar de aanvraag staat nog uit.
Had deze winter ± 300m3 verbruikt en dezelfde mail als jou en @Zweitse .
Wil wel naar 2x propaan (maar van beide 1 mag ook: warmteverlies is 9).
Wanneer jij die ene kunt omruilen ben je er ook al vermoedelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:51
lieverd schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:53:
[...]

Snap dat je baalt, maar ik kijk er zo naar: je bespaart nu iets van 90% van je oude gasverbruik, bijv 150 m3 ipv 1500. Had je een jaar langer gewacht dan had je nu 1350 m3 gas extra moeten aftikken. Die kun je nu mooi over de komende 9 jaar uitspreiden, en dan koop je daarna de Quatt 3, 4 of 5.0.

Heb je de Quatt 1.0 pas na de winter gekregen, dan is het zuur, maar wel uit de categorie luxeprobleem.
Komende drie jaar geen nieuwe iphone en je kunt een mooie glimmende Quatt 2.0 ophangen.
Het is vooral zuur voor degene aan wie een duo is verkocht terwijl met de nieuwe variant een enkele had volstaan. Of degene waar de warmtevraag van full electric in de winter krap wordt waar dit met de nieuwe geen probleem is. De specs zullen al maanden intern bekend zijn maar goed ik snap dat ze blijven doorverkopen in de tussentijd.

Ik zag wel voorbijkomen dat er mails uitgaan om geïnstalleerde units om te wisselen naar het nieuwe model. Mogelijk zijn ze actief aan het kijken voor wie bovenstaande geld. Dat zou dan weer erg klantvriendelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWB89
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-07 19:41
Via vereniging eigen huis zijn we bezig om de Quatt warmtepomp aan te schaffen.. Naar mijn idee een prima warmtepomp en goed qua prijs/kwaliteit verhouding. Waar ik me wel zorgen over maak is de klantenservice bij Quatt, is die nog steeds zo slecht als ik lees op internet en zijn hier soortgelijke ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:52
LWB89 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:18:
Waar ik me wel zorgen over maak is de klantenservice bij Quatt, is die nog steeds zo slecht als ik lees op internet en zijn hier soortgelijke ervaringen?
Persoonlijk heb ik nooit problemen ervaren. Maar je kan je vast wel voorstellen dat de meeste vragen tijdens het stookseizoen komen, dan kan het gerust een week duren alvorens je een reactie krijgt. Over de noodlijn lees je zowel positieve als negatieve verhalen.

Gisteren begreep ik wel dat ze de klantenservice aan het uitbreiden zijn. Laten we hopen dat het ook in het stookseizoen afdoende zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:47
Net bericht gehad van Quatt: ik kan switchen naar de V2 en de installatie wordt verplaatst. Ik krijg een nieuwe offerte.

Elektricien gaf aan wel een 20A te kunnen installeren, afhankelijk van hoe zwaar de fase al wordt belast. Dat gaan we ter plekke bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:34
Ik ben ook wel geïnteresseerd om van pomp te wisselen, aangezien ik nog de flow meter onder de cv heb en hoogstwaarschijnlijk een Chinese compressor. Kunnen ze ook het expansievat meteen op de retour aansluiten 8)7 Hopelijk krijg ik een mail van Quatt

[ Voor 15% gewijzigd door rinkh op 07-05-2025 15:23 ]

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zweitse
Friezin schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:06:
[...]

Heb afgelopen winter ongeveer 200m3 gas verbruikt.
Ik zeg ongeveer want mijn Quatt die vorig jaar februari geplaatst is kapot ging.
Ze hebben hem in November vervangen. Alles was aan electronica doorgebrand.
Reden onbekend.

Dus een duidelijk beeld van afgelopen winter heb ik niet. Maar heb in december de offerte geaccepteerd. Dus krijg ik idd de subsidie van 2024.
De 2de Quatt graag een v2. Als dat gaat.
Want ik wil uiteindelijk naar full electric.
Nou zou dat denk ik ook met 2x v1 model kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:53
Suicideman schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:32:
Zojuist ook gevraagd naar de mogelijkheden om de quatts om te ruilen voor de nieuwe variant (24 februari geïnstalleerd).

Ralph Peper from Quatt woensdag 7 mei om 11:20 a.m.
Helaas is dat niet mogelijk, als u graag het nieuwe model wilt kunnen wij uw huidige installatie ontkoppelen en de nieuwe installeren. Alleen kunnen wij geen inruilkorting geven
Wel raar, want in hun mail staat duidelijk de vraag of je hem wil inruilen?

Stukje uit de mail boven de knop
Quatt innoveert om duurzame verwarming voor iedereen betaalbaar te maken. Daarom geven we jou de kans om te profiteren van deze innovatie en te wisselen naar het nieuwe model via onderstaande knop. Je technisch adviseur bij Quatt neemt dan binnenkort contact met je op.

*Reageer voor 21 mei om te wisselen naar het nieuwe model

[ Voor 3% gewijzigd door carpebios op 07-05-2025 15:59 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
supercrazy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:22:
[...]

Nu heb ik er niet veel verstand van, sorry :). Maar voor onze Quatt en onze airco's gaan ze 2x de ABB aardlekautomaat 1-polig+nul 20A B-kar 30mA (DSN201E B20 A30) plaatsen en wij hebben 3x 25A, is dat dan niet op elkaar passend om het zo te zeggen?
Formeel is dat inderdaad verkeerd, her risico loop je daarbij zelf, nu is het bij automaten nog eens gecompliceerder, je zou de karakteristieken van zowel de groepzekeringen (de B20A dus) moeten vergelijken met die van de hoofdzekeringen, zeer waarschijnlijk C25A, maar elk merk en type is weer afwijkend.
Erg lastig te bepalen en door een leek al helemaal niet te doen.
Daarom is de zekere weg om naar de fector 1,6 te kijken of een stopgrote (16,20,25,35 enz) te gaan, dus bij 20A hoort eigenlijk een 32A, maar die zijn er als hoofdzekering niet en wordt dus de volgende beschikbare maat (in dit geval 35A) gekozen, terug kun je de berekening dus ook maken, bij 25A hoofdzekering hoort dus met factor 1,6 de waarde (afgerond) 16A.
De auto Quatt WP (R32) had ook in de duo uitvoering een aansluitwaarde van 16A, de nieuwe Quatt Duo (R290) is helaas 20A.
is je hoofdzekering bereikbaar en kun je deze in geval van nood zelf omzetten ? zo niet, loop je dus een risico, vergeet niet dat je echt rekening moet houden met enkele uren uitval van al je stroom in huis. Die monteur staat normaal gezien echt niet binnen een 30 minuten op je stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Toby-Wan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:27:
[...]

Weet alleen niet of het Quatt apparaat dat aankan, gezien ze @Tanuki z'n naam en/of betaling ook kwijt zijn 7(8)7
Een update: De collega's zijn het bankafschrift dat ik heb gestuurd aan het verifiëren... Ik ben benieuwd.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
MacD007 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:53:
[...]

Formeel is dat inderdaad verkeerd, her risico loop je daarbij zelf, nu is het bij automaten nog eens gecompliceerder, je zou de karakteristieken van zowel de groepzekeringen (de B20A dus) moeten vergelijken met die van de hoofdzekeringen, zeer waarschijnlijk C25A, maar elk merk en type is weer afwijkend.
Erg lastig te bepalen en door een leek al helemaal niet te doen.
Daarom is de zekere weg om naar de fector 1,6 te kijken of een stopgrote (16,20,25,35 enz) te gaan, dus bij 20A hoort eigenlijk een 32A, maar die zijn er als hoofdzekering niet en wordt dus de volgende beschikbare maat (in dit geval 35A) gekozen, terug kun je de berekening dus ook maken, bij 25A hoofdzekering hoort dus met factor 1,6 de waarde (afgerond) 16A.
De auto Quatt WP (R32) had ook in de duo uitvoering een aansluitwaarde van 16A, de nieuwe Quatt Duo (R290) is helaas 20A.
is je hoofdzekering bereikbaar en kun je deze in geval van nood zelf omzetten ? zo niet, loop je dus een risico, vergeet niet dat je echt rekening moet houden met enkele uren uitval van al je stroom in huis. Die monteur staat normaal gezien echt niet binnen een 30 minuten op je stoep.
Sorry voor de domme vraag maar wat is de 'hoofdzekering'? Bij mij ziet de meterkast er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rv8391kQuTSJIuIaZxggskmjArc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hOkKuIFa9k45nrkIKOufZD2.jpg?f=fotoalbum_large

Die onderste 3 C25 automaten, is dat de hoofdzekering? Er zou dus nu bij mij hierboven op de plek van het gele stukje tape een 20A automaat komen voor de nieuwe Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicideman
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 12:33
carpebios schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:47:
[...]

Wel raar, want in hun mail staat duidelijk de vraag of je hem wil inruilen?

Stukje uit de mail boven de knop

[...]
Ik heb ze zelf gewoon aangeschreven, jij hebt de quatts al staan en evengoed een mailtje gehad om ze om te laten ruilen begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Suicideman schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:09:
[...]

Ik heb ze zelf gewoon aangeschreven, jij hebt de quatts al staan en evengoed een mailtje gehad om ze om te laten ruilen begrijp ik?
Klopt, ze staan hier nu een paar maanden met quatt care erbij (duo dus).
En de mail kreeg ik deze ochtend om 07:00.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
alikebab1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:07:
[...]

Sorry voor de domme vraag maar wat is de 'hoofdzekering'? Bij mij ziet de meterkast er zo uit:

[Afbeelding]

Die onderste 3 C25 automaten, is dat de hoofdzekering? Er zou dus nu bij mij hierboven op de plek van het gele stukje tape een 20A automaat komen voor de nieuwe Quatt.
idd die 3 automaten in het onderste kastje.
Als er daar een van af springt, kun je die zelf weer inschakelen.
Geen netbeheerder bij nodig.

edit:
Gaat het hier nog goed allemaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZNCILslFRK3rZRhnwGtN7iMNYE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MlbYfcUQEMmfhO9ubXVTbuCs.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 07-05-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:16:
[...]

idd die 3 automaten in het onderste kastje.
Als er daar een van af springt, kun je die zelf weer inschakelen.
Geen netbeheerder bij nodig.
Duidelijk, dank! De vraag is dus of dit kan gebeuren met een aansluiting van 1 fase 20A, moet ik even goed bekijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mljoek
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-08 13:26
paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:16:
[...]
edit:
Gaat het hier nog goed allemaal?
[Afbeelding]
Dat is een smelt automaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
alikebab1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:17:
[...]

Duidelijk, dank! De vraag is dus of dit kan gebeuren met een aansluiting van 1 fase 20A, moet ik even goed bekijken.
20A B kar. Alamat (gelet op de discussie op de vorige pagina's) moet in wezen gewoon gaan mits je die op een fase zet waar geen andere grote gebruikers op zitten.

Ik vind het wel wat verwarrend dat je 4 aardlekschakelaars hebt met 3 x 4 en 1 x 5 groepen daar achter.
Net of je een 4e fase hebt :+

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 07-05-2025 16:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carpebios
Net een mail van Quatt
Vanmorgen kreeg je een mail van ons over de nieuwe Quatt Hybrid. Die was eigenlijk bedoeld voor een andere groep klanten en jij had ‘m dus niet hoeven ontvangen. Onze excuses daarvoor.

Goed om te weten: de nieuwe versie van de Quatt Hybrid is voor jouw situatie niet van toepassing. Je hoeft dus niets te doen, en je kunt de eerdere e-mail negeren.

We werken hard om onze communicatie zorgvuldig en relevant te houden. Sorry voor de verwarring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alikebab1
paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:27:
[...]

20A B kar. Alamat (gelet op de discussie op de vorige pagina's) moet in wezen gewoon gaan mits je die op een fase zet waar geen andere grote gebruikers op zitten.

Ik vind het wel wat verwarrend dat je 4 aardlekschakelaars hebt met 3 x 4 en 1 x 5 groepen daar achter.
Net of je een 4e fase hebt :+
Haha we wonen hier nog geen jaar en ik heb nog vele vragen over de woning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
alikebab1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:44:
[...]

Haha we wonen hier nog geen jaar en ik heb nog vele vragen over de woning!
Het is wel van belang goed inzichtelijk te hebben wat nou eigenlijk waarachter gebeurt. Zeker als je een Alamat gaat bijplaatsen. Je zal toch een fase moeten kiezen dan.

Nog even gecheckt hier
Idd B20 30mA voor de warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqvGBSBIiGtbq0esrnqb-Ip3IEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWg7OdNdT1vtYRMwYu5cBFJD.jpg?f=fotoalbum_large

offtopic:
en om de discussie voor te zijn over de B25 300mA:
Die SE5000 PV lag al op het steile dak toen ik het huis kocht, destijds nog op een 1x35A aansluiting.
Deze PV piekt in de lente soms rond de 4800W, waarbij een B20 net wel / net niet uit kan afhankelijk van het voltage.
Bewust dus B25 300 gelaten/gekozen om iig geen warmlopende alamat te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 07-05-2025 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
carpebios schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:12:
[...]

Klopt, ze staan hier nu een paar maanden met quatt care erbij (duo dus).
En de mail kreeg ik deze ochtend om 07:00.
Ik begin me nu wel af te vragen op basis van welke criteria ze klanten dit aanbod doen.

Ik heb geen mail ontvangen.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
VindiGoosh schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:49:
[...]

Ik begin me nu wel af te vragen op basis van welke criteria ze klanten dit aanbod doen.

Ik heb geen mail ontvangen.
Zie mijn bericht hierboven, was een communicatiefout.
Of bedoel je wat erin staat? Mogelijk mensen die nog wachten op installatie?

[ Voor 11% gewijzigd door carpebios op 07-05-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:50
Flesym schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:59:
[...]

Vreemd, maar dit zal hun issue wel zijn:

"Meerlagenbuis wordt meestal als beste keuze gezien voor de doe het zelver maar 1 van de nadelen vergeleken met koper/staal is dat de doorvoeren in persfittingen kleiner zijn dan de buisdiameter zelf en dus voor meer weerstand zorgen"
Er zijn een aantal merken die afwijkende maten hebben. Zo heeft Uponor 16x2.25 IPV de meer gangbare 16x2, en zo zijn er wellicht nog een paar.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
RickvdT schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:34:.

Van wat ik uit de keynote begrijp kan de Heatcharger ook nog 4kw aan warmte leveren. Waarschijnlijk tegen een lagere COP dan de warmtepomp.
Technische specificaties zegt 3000 W heating power, voordat je jezelf rijk rekent aan (wederom) verkeerde info uit de keynote

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Kruimelvlaai schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:45:
Als de nieuwe warmtepomp trouwens kan verwarmen tot 70 graden, dan kan je daar in principe toch ook je tapwater mee maken zonder de full-electric unit? Zou dat nog een optie zijn die kan worden toegevoegd?
Lees even technische specs IPV keynote PowerPoint te geloven. Max 65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Zweitse schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:40:
[...]

Sorry ja had ik erbij moet zetten. Ik heb al een Quatt.
En ik wil naar een duo.
Dan is dit de update mail over je aanvraag. Waarschijnlijk willen ze de vragen voor zijn met betrekking tot de nieuwe productlijn, terwijl jij al maanden wacht op info over iets wat je in december heb aangevraagd. Had ik niets gehoord dan had ik ze zelf gemaild. Nu mag ik nog een paar weken braaf wachten.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Friezin schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:06:
[...]

We wachten hun gesprek af. Wellicht zien zij op basis van mijn verbruik dat de quatt 2.0 een betere oplossing is dan 2 x 1.0 en stellen ze wel iets voor. Voor het einde van deze maand weten we het.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
alikebab1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:07:
[...]

[Afbeelding]

er zijn geen dome vragen, uitsluitend domeantwoorden, ik hoop niet dat mijn antwoord daarin zalvallen.

Zie pijl dat zijn je hoofdzekeringen en dezezijn zoals ik dat zien kun je deze zelf omzetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1zXxSXGlhQQH1cdfkzZtpA_KV4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FqeDgcXqFvqRz5G0eurOsiEv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:13:
Beste Quatt topic leden en lezers

Gisteren was best een behoorlijk nieuws qua nieuwe Quatt producten.

De al begonnen nieuwe opzet en ook deels al geschreven TS voor Deel 3 kan door deze ontwikkeling en nieuwe producten spec eigenlijk in de prullenbak.
sterker nog door dat de oude warmtepomp niet meer op hun site bestellbaar is betekend dit dat we waarschijnlijk deel 2 gewoon voor de bestaande warmtepomp en duo aanhouden en zo nodig daar een Quatt Deel 2 "het vervolg" gaan opzetten.
Voor Deel 3 wat eigenlijk de Quatt 2.0 gaat worden met als hoofdpunt de nieuwe Quatt R290 Warmtepomp incl Duo en de AE/FE aanvulling van de HeatCharger/HeatBattery met zoals het idee gaat worden een splitsing specifiek voor
a) de Chill als koeling
b) de Quatt Thuisbatterij incl. energy OS
c) Quatt Energy (dynamisch contract)
die elk hun eigen topic gaan krijgen.

ivm binnenkort een geplande vakantie en een verplichte rust (gezondheidsredenen) zal ik echter pas in juni aan deze nieuwe structuur kunnen werken. dus voorlopig zal dit topic gewoon door blijven gaan.
het worden in ieder geval spannende tijden.
Al die verschillende topics, raakt alles niet heel erg gefragmenteerd? Krijgen we dan ook ander topic voor all electric op R32 Duo en waarom niet weer een ander voor R290 all electric?
Om een vraag te stellen of probleem aan te kaarten moet dat dan in 3-voud?

Suggestie: 1 topic voor alles dat aan verwarmingssysteem hangt (mono, duo, oud of nieuw, all electric & chill)
1 topic voor wat primair met stoom te maken heeft (batterij, energyOS, dynamisch contract). Want batterij zal waarschijnlijk vaak verkocht worden icm hun dynamische contract vanwege de BTW teruggave

Er is geen ander topic op Tweakers dat (mogelijk!) zoveel opgeknipt wordt als Quatt. Alle types Vaillant, WeHeat, Mitsubishi warmtepompen kunnen ook samen in 1 merk specifiek topic, dan waarom voor Quatt alles opsplitsen?

Om nog maar te zwijgen over het werk om 2 topics of 4-5-of-nog-meer-? topics / TS'en bij te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Toby-Wan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:00:
[...]

dat is de grap, de Quatt Mono staat hier al 2+ jaar en ben niet in de running voor enige upgrade of iets.
Ik laat ze wel contact met me opnemen over een 'wissel' en dan hoor ik het wel aan
En de aap komt uit de mouw.. geen wisseling van de Quatt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bm6ZsofQRaLwr5H0g0I2Y8-4ao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DKTO21DskCqHSlX2nFRCwmhI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StillLife
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-08 00:32
Het lijkt erop dat mijn timing om serieus over de aanschaf van een Quatt na te denken perfect is. De hele nieuwe line up en de visie erachter lijkt heel goed te passen bij mensen zoals ik, die een systeem willen dat werkt zonder dat je ernaar om hoeft te kijken.

In de oude situatie overwoog ik een duo, om helemaal zeker te zijn dat ik genoeg vermogen heb. Nu lees ik dat de enkele v2 net zo krachtig is als een oude duo, Dat zou heel fijn zijn, maar ik snap t niet helemaal. Duo v1 was 12kw toch, en enkel v2 is 7kw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
StillLife schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:57:
Het lijkt erop dat mijn timing om serieus over de aanschaf van een Quatt na te denken perfect is. De hele nieuwe line up en de visie erachter lijkt heel goed te passen bij mensen zoals ik, die een systeem willen dat werkt zonder dat je ernaar om hoeft te kijken.

In de oude situatie overwoog ik een duo, om helemaal zeker te zijn dat ik genoeg vermogen heb. Nu lees ik dat de enkele v2 net zo krachtig is als een oude duo, Dat zou heel fijn zijn, maar ik snap t niet helemaal. Duo v1 was 12kw toch, en enkel v2 is 7kw?
Kijk naar nominale vermogen.
Je hebt niets aan 12kW als het buiten 13 graden is.
Wel aan 7kW als het buiten -4 is ;)

Alhoewel ik de indruk krijg dat er een fout staat bij -7/W45?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 07-05-2025 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
carpebios schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:49:
[...]

Zie mijn bericht hierboven, was een communicatiefout.
Of bedoel je wat erin staat? Mogelijk mensen die nog wachten op installatie?
Ahh, helder! Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:44
Brent schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:42:
[...]

Mail ook gehad, en ze komen over een paar uurtjes hier langs. Er is al aanbetaald. Op basis van de specsheet gaan we het doen: we willen voor de full electric gaan, maar volgens mijn eigen sommetjes zou dat eigenlijk niet uitkomen bij -7 en lager. Quatt zat toch meer aan de kant van mooi-weer-pomp dan de echt goede. Dat is nu een flink stuk opgeschoven naar de juiste kant. Ik wacht wel even het gesprek af, maar we gaan het er zeker over hebben :)
Wat zijn de echt goede?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:21:
[...]

Al die verschillende topics, raakt alles niet heel erg gefragmenteerd? Krijgen we dan ook ander topic voor all electric op R32 Duo en waarom niet weer een ander voor R290 all electric?
Om een vraag te stellen of probleem aan te kaarten moet dat dan in 3-voud?

Suggestie: 1 topic voor alles dat aan verwarmingssysteem hangt (mono, duo, oud of nieuw, all electric & chill)
1 topic voor wat primair met stoom te maken heeft (batterij, energyOS, dynamisch contract). Want batterij zal waarschijnlijk vaak verkocht worden icm hun dynamische contract vanwege de BTW teruggave

Er is geen ander topic op Tweakers dat (mogelijk!) zoveel opgeknipt wordt als Quatt. Alle types Vaillant, WeHeat, Mitsubishi warmtepompen kunnen ook samen in 1 merk specifiek topic, dan waarom voor Quatt alles opsplitsen?

Om nog maar te zwijgen over het werk om 2 topics of 4-5-of-nog-meer-? topics / TS'en bij te houden
oke, als dat jullie wens is, maar dat zou ik dan wel van meer willen horen, is hoe we dit gaan doen, nogmaals dit is een topic voor jullie maar vooral ook met en door jullie.
Dan gaan we alle verwarmingsaspecten (excl. koelen, want die wil ik eerst even hier buiten houden) oud en nieuw hier en later in deel 3 verder voeren, let wel op de TS van deel 3 gaat dan alleen over de nieuwe lichting producten, voor de oude kun je dan altijd nog terug naar deel 2, ik zal dan daar ook een sprong functie voor inbouwen zodat je eenvoudig heen en terug kunt springen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Toby-Wan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:46:
[...]

[Afbeelding]
“Goed om te weten!”

Nou geweldig.. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
alikebab1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:41:
[...]

Weet je zeker dat een 20A niet op een 3*25A aansluiting kan? Dat heb ik namelijk.
zonder hier dieper op in te gaan, nee lijkt mij niet verstandig en is zeker niet conform de norm. maar om het zeker te weten stuur maar even het merk en type van beide zekeringen op in een DM, want ik wil dit topic hier niet voor gebruiken, gaat hier off-topic worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:38
Toby-Wan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:46:
[...]

[Afbeelding]
Hahaha lekker geregeld Quatt mensen met een dooie mus blij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweitse
MacD007 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:31:
[...]

oke, als dat jullie wens is, maar dat zou ik dan wel van meer willen horen, is hoe we dit gaan doen, nogmaals dit is een topic voor jullie maar vooral ook met en door jullie.
Dan gaan we alle verwarmingsaspecten (excl. koelen, want die wil ik eerst even hier buiten houden) oud en nieuw hier en later in deel 3 verder voeren, let wel op de TS van deel 3 gaat dan alleen over de nieuwe lichting producten, voor de oude kun je dan altijd nog terug naar deel 2, ik zal dan daar ook een sprong functie voor inbouwen zodat je eenvoudig heen en terug kunt springen.
Zover ik tot nu toe heb begrepen, werken de 2 warmtepomp versies samen. Mocht dat zo zijn.
Is het dan niet vreemd dat ze niet samen in een topic zitten?
En wel bv een accu, wat voor mijn gevoel dan veel verder uit elkaar ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31
MacD007 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:55:
[...]

zonder hier dieper op in te gaan, nee lijkt mij niet verstandig en is zeker niet conform de norm. maar om het zeker te weten stuur maar even het merk en type van beide zekeringen op in een DM, want ik wil dit topic hier niet voor gebruiken, gaat hier off-topic worden.
Zo off-topic is het niet (in mijn ogen meer sowieso on-topic dan de lelijke kleuren in de app waar al heel veel over geschreven is :+ ), want dit is straks relevant voor alle 3x25A huizen die een Duo willen :)
Ben wel benieuwd naar je bevindingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:59:
[...]

Zo off-topic is het niet (in mijn ogen meer sowieso on-topic dan de lelijke kleuren in de app waar al heel veel over geschreven is :+ ), want dit is straks relevant voor alle 3x25A huizen die een Duo willen :)
Ben wel benieuwd naar je bevindingen
Mijn full electric warmtepomp moet ook officieel volgens de labeltjes op een B25 dacht ik.
Hij is aangesloten op een B16 voor nu. Als ik ooit wat gemene pieken zie ga ik dat vervangen door een B20.
De fabrikant heeft die B16 bij een andere tweaker ook expliciet goedgekeurd. En dan wordt het een voorschrift van de fabrikant, welke dan voor het strict naleven van bijvoorbeeld de NEN1010 gaat.

Er is een verschil tussen ratings en de praktijk. Natuurlijk moet je je wel binnen een veilige marge blijven bewegen...

Ik praat het niet goed, om de regels te overtreden. Maar dit gaat in de praktijk gewoon heel vaak zo.

Mijn airco buitenunit heeft een max current van 29A. Die had hier eigenlijk nooit mogen staan, de installatie is eigenlijk ook overkill, in de zin dat het beter een 7kw en een 5kw hadden kunnen zijn, ipv 1x 12,5kw.
Dan hadden die 2 gewoon netjes op 2 aparte B16 aangesloten kunnen worden.
Nu zit die grote buitenunit gewoon op een B16 en dat gaat zowel met koelen als verwarmen gewoon prima. Soms eens een uitschieter naar 17 of 18 met verwarmen, maar dat kan een B16 ook kortstondig hebben.

Just my 2 cents. Ik vind het ook niet correct. Maar ja.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
Tanuki schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:10:
[...]

Mijn full electric warmtepomp moet ook officieel volgens de labeltjes op een B25 dacht ik.
Hij is aangesloten op een B16 voor nu. Als ik ooit wat gemene pieken zie ga ik dat vervangen door een B20.
De fabrikant heeft die B16 bij een andere tweaker ook expliciet goedgekeurd. En dan wordt het een voorschrift van de fabrikant, welke dan voor het strict naleven van bijvoorbeeld de NEN1010 gaat.

Er is een verschil tussen ratings en de praktijk. Natuurlijk moet je je wel binnen een veilige marge blijven bewegen...

Ik praat het niet goed, om de regels te overtreden. Maar dit gaat in de praktijk gewoon heel vaak zo.

Mijn airco buitenunit heeft een max current van 29A. Die had hier eigenlijk nooit mogen staan, de installatie is eigenlijk ook overkill, in de zin dat het beter een 7kw en een 5kw hadden kunnen zijn, ipv 1x 12,5kw.
Nu zit die grote buitenunit gewoon op een B16 en dat gaat zowel met koelen als verwarmen gewoon prima. Soms eens een uitschieter naar 17 of 18 met verwarmen, maar dat kan een B16 ook kortstondig hebben.

Interessant wat je zegt, want dit klinkt erg herkenbaar. Mijn pa sprak de elektricien waar hij alles zakelijk mee doet en legde de casua voor: 20A moet dat op een B20 met draad van 3x2.5mm.

Zijn antwoord: installeer een C16 automaat. Die kan het namelijk beter aan dan een B20. Als ik toch een B20 wil moest ik met een dikkere kabel gaan werken.

Ik snap er niks van, maarja ik ben geen elektricien maar accountant! Geneigd dit te geloven en dus een C16 te laten installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

alikebab1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:13:
[...]

Interessant wat je zegt, want dit klinkt erg herkenbaar. Mijn pa sprak de elektricien waar hij alles zakelijk mee doet en legde de casua voor: 20A moet dat op een B20 met draad van 3x2.5mm.

Zijn antwoord: installeer een C16 automaat. Die kan het namelijk beter aan dan een B20. Als ik toch een B20 wil moest ik met een dikkere kabel gaan werken.

Ik snap er niks van, maarja ik ben geen elektricien maar accountant! Geneigd dit te geloven en dus een C16 te laten installeren.
Op een vaste kabel, aangesloten op een automaat mag er gewoon 20 ampere over een 2,5mm2 heen.

Er is verder vanalles mogelijk en er zal vanalles werken, sowieso schakelt een 16 ampere automaat niet direct uit bij meer dan 16 ampere, die heeft een karakteristiek.

Punt is en blijft dat het niet mag en dat Quatt dus beter kan nadenken wat de nette oplossing is dan uiteindelijk tienduizenden installaties plaatsen die eigenlijk niet aan de norm voldoen.

Kans bestaat zelfs dat die Quatt Duo combi een max van bijvoorbeeld 17 ampere gebruikt, de kans dat je automaat dan ooit eruit gaat is klein, heel klein.

Maar hij hoort dan alsnog op een 20A die niet selectief is achter een 25A hoofdzekering. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:52:
[...]

Quatt heeft net geen 0,5kg propaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0yKXdTRwpNKntvX3_-wyHqBbag=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uS8YqAMilVx3UpcbKMK19cwj.png?f=user_large

Verder naar mijn idee allemaal grote bangmakerij...
Zou het koudecircuit lek raken, dan ben je die propaan zo kwijt in de buitenlucht. Het is even de vraag in hoeverre de het binnendeel geventileerd is...

De NPR 7910-1 vindt een gevarenzone pas 'zinvol' boven de 50kg gas in een buitenopstelling en 5kg in een binnenopstelling. Beiden zijn niet van toepassing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrFkQGGd0qnsOWzASfz44K5IEL8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Pj0ceKaV3QrimQFfwI1VsZBl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
Samenvatting door ChatGPT, vind wel interessant!

Nu houd ik erover op hoor :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIujX5HIUHwsOI-Lz7EvFop1PIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNlj9JwSqPLNc82iQ0MEeChe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
alikebab1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:26:

[Afbeelding]
ChatGPT volgt jou gewoon. Als je nu opvolgt met "Maar volgens de specificatie zou een B25 juist moeten zijn". Dan gaat hij weer zeggen hoe slim je bent.

Gebruik een redeneer model en dan gaat hij eerst echt de specs opzoeken voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Tanuki schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:10:
[...]

Als je een B16 gebruiikt waar eigenlijk een B25 is voorgeschreven (volgens de specs) voldoe je hooguit niet aan de vereisten van de fabrikant maar als deze B16 gewoon op een C25 (hoofdzakering) is gebruikt voldoe je prima aan de selectiviteitseisen van uit de norm NEN1010.
Dat dit blijkbaar bij jou goed werkt geeft eigenlijk aan dat deze warmtepomp nooit tegen zijn maximale vermogen is gekomen, en de door jou gebruikte B16 dus in jou situatie werkt. Infeite hoef je daar niets aan te doen, bij langdurig overbelasting zal deze B16 gaan trippen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZvhZ7cdp67yJABHRDotc6PD06U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TVWKs9cZ4e1p2D82kZS76iYv.jpg?f=user_large
jou verschil ligt dus eerder dat je warmtepomp niet aan zijn maximale vermogen komt, dat heeft infeite niets te maken met een verschil tussen "ratings" en praktijk.
Ik praat het niet goed, om de regels te overtreden.
het grappige isdat je dat hier dus niet doet en het bij jou werkt, dit kan in een andere situatie met dezelfde warmtepomp echter ook helemaal anders lopen, en er voor kan zorgen dat een B16 hier continue gaat trippen, en wordt dus wel een risico.
Maar dit gaat in de praktijk gewoon heel vaak zo.

met 17 a 18A zal de gemiddelde B16 niet gaan schakelen, kijk maar naar de bovenstaande grafiek. hij kan 1 uur hebben (3600s bij I/In=1,13 ( dus pas bij 18,1A (min) en 23A (max))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]
oeps, juist daarom ga ik hier ChatGPT niet voor gebruiken.
je vergeet een punt; zorg voor een hotline richting de brandweer, want alles wat ChatGPT hier opnoemd is risicoverhoogend.
sorry, het meest belangrijke wat deze ChatGPT blijkbaar vergeet is dat bij toepassing van een C karakteristiek de toegestande kabellengte met de helft wordt verkleind, en dat laatste is zeer lastig in een bestand huis te controleren of je nog goed zit, doe je dat namelijk niet kun je zo maar kabelbrand (een van de grootste brandoorzaken in huizen) krijgen. ik geloof niet dat je daar op zit te wachten.
Dat zou eventueel ook betekenen dat de hoofdzekering die standaard een C karakteristiek is nog wel afdoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:01:
[...]

Kijk naar nominale vermogen.
Je hebt niets aan 12kW als het buiten 13 graden is.
Wel aan 7kW als het buiten -4 is ;)

Alhoewel ik de indruk krijg dat er een fout staat bij -7/W45?
Dank. Ik begrijp je antwoord niet goed, maar ik leid er uit af dat 7kw in de nieuwe Quatt prima is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
Nog een nitwitvraagje. De quatt komt bij mij waarschijnlijk vol in de zon. Dat is geen probleem hoop ik, met dat propaan erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
StillLife schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:47:
Nog een nitwitvraagje. De quatt komt bij mij waarschijnlijk vol in de zon. Dat is geen probleem hoop ik, met dat propaan erin?
Ongeveer net zo gevaarlijk als je propaantank van je gas-BBQ of campingkooksetje ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

MacD007 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:44:
[...]
oeps, juist daarom ga ik hier ChatGPT niet voor gebruiken.
je vergeet een punt; zorg voor een hotline richting de brandweer, want alles wat ChatGPT hier opnoemd is risicoverhoogend.
Ik denk zelfs dat het beter is dat mensen hier niet gaan zeggen: ja maar ChatGPT zegt dit....
Mensen moeten meer werken met bron informatie, niet blind afgaan op een chatbot. Ik zie het steeds meer en ChatGPT geeft echt vaak onjuiste info. Ga je er tegen in krijg je een andere reactie "je hebt gelijk....blablabla". |:(

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
0xygen500 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:56:
[...]

Wel nog iets beter dan dood met een blije mus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
CPM schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:57:
[...]

Ik denk zelfs dat het beter is dat mensen hier niet gaan zeggen: ja maar ChatGPT zegt dit....
Mensen moeten meer werken met bron informatie, niet blind afgaan op een chatbot. Ik zie het steeds meer en ChatGPT geeft echt vaak onjuiste info. Ga je er tegen in krijg je een andere reactie "je hebt gelijk....blablabla". |:(
offtopic:
Ja, het is wel tricky.
Onlangs een vraagstuk om een zuurstofpercentage te berekenen in voor een ruimte met een x-voud ventilatie en een afgebroken stikstofleiding.

De vraag ook eens aan ChatGPT voorgelegd. Eerste antwoord was zo'n 14%, dat vindt de gemiddelde mens niet fijn ;)
Exact dezelfde vraag/formulering (copy C +V) nog een keer ingeklopt, toen was de rekenmethode/benadering opeens anders en kwam hij op een percentage van 20%, niks aan de hand...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StillLife
jj85 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:50:
[...]

Ongeveer net zo gevaarlijk als je propaantank van je gas-BBQ of campingkooksetje ;)
Ik kampeer nooit… :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:44
onlinaius schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Ze willen die oude niet echt hard kwijt, ik zou als ik dit aanbod zie eigenlijk niet echt weten waarom je nog voor de oude zou gaan.
Als ik de technische specificaties naast elkaar leg dan heeft de oude in veel situaties een COP die hoger of zelfs 'n heel stuk hoger is. Waarom kan ik er niet uithalen, maar dat dit je gedurende de jaren best wel wat centen kan schelen aan stroomkosten.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:05
0xygen500 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:56:
[...]

Ik vond het al onkenmerkend netjes van ze ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:44
Batavia schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:37:
Snap dat gevoel heel goed. Hier hangt mijn Quatt duo er ook pas 'n goed jaar.
Wat wellicht de pijn verzacht: rendement/COP van de nieuwe warmtepomp is echt 'n heel stuk minder volgens de specs.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

[Afbeelding]
Ooit dacht men zelf na 🤪.
Lijkt mij ook verstandiger (maar goed vrouwen hebben, blijkbaar niet voor niets, een hogere levensverwachting hihi)

Pagina: 1 ... 249 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.