Tanuki schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:10:
[...]
Mijn full electric warmtepomp moet ook officieel volgens de labeltjes op een B25 dacht ik.
Hij is aangesloten op een B16 voor nu. Als ik ooit wat gemene pieken zie ga ik dat vervangen door een B20.
De fabrikant heeft die B16 bij een andere tweaker ook expliciet goedgekeurd. En dan wordt het een voorschrift van de fabrikant, welke dan voor het strict naleven van bijvoorbeeld de NEN1010 gaat.
Als je een B16 gebruiikt waar eigenlijk een B25 is voorgeschreven (volgens de specs) voldoe je hooguit niet aan de vereisten van de fabrikant maar als deze B16 gewoon op een C25 (hoofdzakering) is gebruikt voldoe je prima aan de selectiviteitseisen van uit de norm NEN1010.
Dat dit blijkbaar bij jou goed werkt geeft eigenlijk aan dat deze warmtepomp nooit tegen zijn maximale vermogen is gekomen, en de door jou gebruikte B16 dus in jou situatie werkt. Infeite hoef je daar niets aan te doen, bij langdurig overbelasting zal deze B16 gaan trippen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TVWKs9cZ4e1p2D82kZS76iYv.jpg?f=user_large)
Er is een verschil tussen ratings en de praktijk. Natuurlijk moet je je wel binnen een veilige marge blijven bewegen...
jou verschil ligt dus eerder dat je warmtepomp niet aan zijn maximale vermogen komt, dat heeft infeite niets te maken met een verschil tussen "ratings" en praktijk.
Ik praat het niet goed, om de regels te overtreden.
het grappige isdat je dat hier dus niet doet en het bij jou werkt, dit kan in een andere situatie met dezelfde warmtepomp echter ook helemaal anders lopen, en er voor kan zorgen dat een B16 hier continue gaat trippen, en wordt dus wel een risico.
Maar dit gaat in de praktijk gewoon heel vaak zo.
Mijn airco buitenunit heeft een max current van 29A. Die had hier eigenlijk nooit mogen staan, de installatie is eigenlijk ook overkill, in de zin dat het beter een 7kw en een 5kw hadden kunnen zijn, ipv 1x 12,5kw.
Dan hadden die 2 gewoon netjes op 2 aparte B16 aangesloten kunnen worden.
Nu zit die grote buitenunit gewoon op een B16 en dat gaat zowel met koelen als verwarmen gewoon prima. Soms eens een uitschieter naar 17 of 18 met verwarmen, maar dat kan een B16 ook kortstondig hebben.
Just my 2 cents. Ik vind het ook niet correct. Maar ja.
met 17 a 18A zal de gemiddelde B16 niet gaan schakelen, kijk maar naar de bovenstaande grafiek. hij kan 1 uur hebben (3600s bij I/In=1,13 ( dus pas bij 18,1A (min) en 23A (max))