Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dat gaat dus voor heel veel wel een probleem geven, want in feite zou je voor die 20A wel een 35A hoofdzekering moeten hebben, voor een huis met 1-faseaansluiting is deze nog vrij normaal en komt veel voor, echter voor huizen met een 3-fase aansluiting hebben hier vaak wel pech, want die is uit netkosten overweging namelijk slechts 3 * 25A, en dat zou wel eens tot problemen kunnen leiden. een 3 * 35A aansluiting kost namelijk circa 1.000 euro per jaar meer, dus dat doe je niet zo maar.jj85 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:04:
[...]
20A voor de nieuwe Quatt Duo...
https://25848718.fs1.hubs...ische%20specificaties.pdf
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Twee groepen?MacD007 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 23:03:
[...]
Dat gaat dus voor heel veel wel een probleem geven, want in feite zou je voor die 20A wel een 35A hoofdzekering moeten hebben, voor een huis met 1-faseaansluiting is deze nog vrij normaal en komt veel voor, echter voor huizen met een 3-fase aansluiting hebben hier vaak wel pech, want die is uit netkosten overweging namelijk slechts 3 * 25A, en dat zou wel eens tot problemen kunnen leiden. een 3 * 35A aansluiting kost namelijk circa 1.000 euro per jaar meer, dus dat doe je niet zo maar.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Heel apart dit, lijkt of de retourslangen niet terug komen op de verdeler, klopt dat?lochtejans schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:28:
[...]
Ik ben hier ook aan het stoeien met de therminon verdeler. De snelheid van de pomp heb ik op stand 1 (laagste stand van de 3) gezet. De temperatuur van de pompschakelaar op 22 graden. Ik kan geen "knop" vinden om het mengen in te stellen. Ik vraag me wel af wat deze knop (rood gearceerd) doet bij de retour. De knop staat dicht.
[Afbeelding] [Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
De foto met 30 graden is er een uit het tijdperk zonder quatt 😉Friezin schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:46:
[...]
Geven zowel pompschakelaar als retourmeter ongeveer 30°C aan?
Bij deze lage verwarmingstemperaturen is e.e.a. lastig in te schatten ook ken ik deze configuratie niet (wie wel?).
Wanneer er geen gevaar is dat je iets naar "leeg laten lopen" open zet, gewoon eens draaien aan die knop wanneer Quatt draait zou ik zeggen.
Kijk naar wat meter op retour doet. Beter nog: (IR) meten is weten
Je mag niet zomaar twee groepen samenvoegen dus dan zouden beide Quatts apart aangesloten moeten worden. Dat lijkt mij ook niet ideaal. Benieuwd hoe ze dit voor zich zien.
Overigens zijn er genoeg partijen die de selectiviteitsregels wat betreft omvormers ook “negeren” dus wellicht dat ze dat hier ook doen?
Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.
Ja, volgens de engineer die ik gesproken heb kan dat. Ik heb ook gevraagd of de V2 als tweede unit ook goedkoper zal zijn (dan als eerste installatie) kon hij geen antwoord op geven.Zweitse schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:46:
Ik ben benieuwd of je de (oud) Quatt met de nieuwe in duo kan zetten.
Lijkt mij een mooie optie.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Nu de ik zo de nieuwe producten van Quatt zie raak ik toch nog wel steeds meer geïnteresseerd hierin.
Ennnnn daar gaan ze weer. 'Dankzij onze super slimme, state of the art AI..."0xygen500 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 00:18:
Site van quatt heeft weer een mooi marketingsausje erover heen gehad. Batterij zou de slimste zijn van het moment. Staat nergens bij waarom. Waarom zou ik voor de quatt batterij gaan ipv een Zonneplan batterij?
Maar deze keer gaat dat helemaal goedkomen...
Hee Quatt, stelletje vuile laaielichters, wanneer krijgt mijn Quatt de beloofde AI?
Gewoon iets heel geavanceerds, zoals het kunnen onthouden van mijn verwarmingsschema, en daarop kunnen inspelen. Keivette space age tech zeg maar...
[ Voor 20% gewijzigd door onlinaius op 07-05-2025 01:22 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
En zijn de nieuwe frontjes ook toe te passen op de oude modellen? Ik ben verder tevreden, alleen mogen de frontjes wel vervangen worden door materiaal waarbij niet na 5 maanden draaien de vellen er al aan hangen
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Mijn huis is ook vrijstaand en ruim 100 jaar oud. Ik zit dezelfde richting op als je ouders mbt feb. Wel in de loop der jaren glas, muur en dak geïsoleerd. Afgelopen januari Quatt laten installeren. Alleen in de keuken vloerverwarming, dat liep niet lekker met de mengpomp. Deze door andere installateur laten vervangen en systeem laten hervullen en ontluchten. Ik merk sindsdien een significant lager gebruik, sindsdien is cv ook op koude dagen niet meer aan geweest.Shoot_me507 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:49:
[...]
Helaas weinig met een redelijke ROI. Groot vrijstaand huis uit 1880 waarvan later de helft extra is aangebouwd. De nieuwe kant van het huis beschikt over goede isolatie. De kant uit 1880 daarentegen ;-).
Alle voornaamste maatregelen (HR++, etc) zijn al reeds genomen. Nog steeds blij met het resultaat echter!
Zie hieronder een screenshot van februari:
[Afbeelding]
Memento mori
Je post is wat ondergesneeuwd in het quatt presentatie verhaal. Maar goed.Why So Serious. schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:03:
[...]
Even de tuindeuren open gezet en de thermostaat van 18.5 naar 19 gezet, alle radiatoren staan nu dicht, die in de badkamer stond eerst op stand 3 via de thermostaatknop (enige radiator met thermostaatknop)
Flow van 800 wordt vooralsnog gehaald😃
[Afbeelding]
Mooi! Flow wordt gehaald.
Of het ideaal is valt te bezien maar dat betekent dat je in ieder geval de boel in een goed werk gebied moet kunnen krijgen.
Ik heb je andere Posts ook gelezen:
- op zich kan de thermostaatkraan lager, inderdaad meet hij op het “gemengde water”. Maar letop,… als hij dicht gaat dan kom je in een soort “spin-out”, de vloer wordt niet warm dus de quatt wil steeds meer leveren maar omdat de kraan dicht staat kan dat niet en omdat de quatt steeds meer gaat leveren gaat de kraan alleen maar dichter en dichter.
Mijn advies: laat hem in deze test fase nog open staan. Pas “minder” doen als alles in een werkgebied zit. Zolang de cv niet bijspringt heb je niet echt risico op oververhitting. De quatt “maakt geen water van absolute (potentieel te hoge) temperatuur”, de quatt “maakt water dat een paar graden warmer is als de retour temperatuur”. Kortom… zolang de retour temperatuur niet te hoog is zal de aanvoer temperatuur dat ook niet zijn, zolang de cv niet bijspringt ga je echt geen oververhitting krijgen. Eventueel cv uitzetten.
- mengverdeler is niet ideaal, die eet de helft van de quatt delta op. Dus bij aanvoer/retour verschil van 5 graden moet de quatt 2.5 graden hoger stoken voor hetzelfde resultaat. De mengverdeler mengt alles namelijk naar de gemiddelde temperatuur in plaats van dat de aanvoer temperatuur de vloer in gaat. (Meer uitgebreide uitleg is op dit en andere forums te vinden).
Dit is een ouderwets model waarbij aanvoer en retour van quatt op dezelfde balk zitten. Daar kan je met de pomp niet zo veel aan efficiency mee winnen. Zie plaatje voor principe.
Echter… installatie zal 2.5 graad te hoog moeten stoken.. dat is ook weer geen doodzonde.
- in deze setup kan je proberen je vloer warm te krijgen. Je weet nu in ieder geval zeker dat 100% van de warmte door de vloer gaat. Het weer is een beetje te warm om goed te kunnen inregelen maar ik zou in deze setup beginnen, alles open van de vloer dus en alles dicht dat geen vloer is.
- zoals @paQ ook zegt, we kunnen ons bijna niet voorstellen dat het links geen afsluiter betreft. Maar goed.. je hebt de gebruiksaanwijzing dus het zal toch wel. Check dat echt nog 3 dubbel, check of plaatje met werkelijkheid overeenkomt en zo. Zou erg zonde zijn als daar een restrictie zit die je gemist hebt.
- Eerste stap is dan om alle vloerlussen te balanceren. Daartoe checken welke het warmste wordt (die vreet alle warmte op) en die wat dimmen. Steeds de warmste dimmen tot alles in balans is.
- vervolgens checken “waar in huis het nog te koud is”, en aldaar de verwarming een beetje open zetten.
Defacto is dit “waterzijdig inregelen in een nutshell”. Komt erop neer de “warmste afgevers te dimmen” zodat de zwakke broeders genoeg flow krijgen.
Tot slot kan je verdeler vervangen door pomp loze verdeler. Dat levert je dus 2.5graad lagere stook temperatuur op. Je kan de hele verdeler vervangen maar ook gewoon de pomp er tussenuit halen. Bovenste aansluiting afdopppen en retour op onderste aansluiting zetten. Als je een knutselaar bent kan je dat zelf en dan is het heel goedkoop. Zie plaatje mbt hoe het bij mij zit. Ik had exact dezelfde verdeler alleen zit hij onderste boven. (Bij mij is het wat rommelig want ik heb mijn installatie echt al 3 of 4x omgebouwd. Ik heb hem een keer doorgezaagd.
:strip_exif()/f/image/Tz6wHHJd8czuNvZZStwTFYce.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AJQ5AooaAlUiGi3WHwkHyvq7.jpg?f=fotoalbum_large)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ze zijn nu ook druk bezig om de chill aan te kunnen sluiten op vvw.Mickel moen schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:11:
Wat mij opvalt is de gewijzigde aansluiting van de Chill:
Oude foto’s:
[Afbeelding]
Nieuw:
[Afbeelding]
Dat maakt aansluiting op een radiator zoals in de eerste foto lastiger/minder mooi.
Deze snap ik je niet helemaal:MacD007 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 23:03:
[...]
Dat gaat dus voor heel veel wel een probleem geven, want in feite zou je voor die 20A wel een 35A hoofdzekering moeten hebben, voor een huis met 1-faseaansluiting is deze nog vrij normaal en komt veel voor, echter voor huizen met een 3-fase aansluiting hebben hier vaak wel pech, want die is uit netkosten overweging namelijk slechts 3 * 25A, en dat zou wel eens tot problemen kunnen leiden. een 3 * 35A aansluiting kost namelijk circa 1.000 euro per jaar meer, dus dat doe je niet zo maar.
“want in feite zou je voor die 20A wel een 35A hoofdzekering moeten hebben“
Zolang je netaansluiting gewoon automaten betreft monteert men prima normaal een B20A na één van de C25A en als er twee nodig zijn dan uiteraard elk op een andere fase.
Vanwaar je veronderstelling dat je een netverzwaring moet toepasen?
Ps de 1.6 factor is van de tijd van paard en wagen en tegenwoordig legt men de karakteristiek van een automaat over elkaar heen ter controle.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Er liepen zo veel Quatt medewerkers rond dat je genoeg 1 op 1 vragen kon stellen en ook Marijn Flipse was gewoon bereikbaar.Friezin schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:54:
[...]
Mochten/mogen jullie vanuit zaal nog vragen stellen?
Maar geen "hier is de microfoon" momentje. Dat is niet heel erg, ze hadden verschillende plekken ingericht voor de pers en de mensen die nu al wilde bestellen en de mensen die technische vragen hadden.
Ook kon je uitgebreid aan de apparatuur zitten om een gevoel te krijgen.
Leuk om mee te maken.
Dat zou mooi zijn: want met het zonnetje rondom mijn kamer van opkomst tot ondergang en ongeveer 13m1 raam van 2,30 meter hoog kost het me moeite de kamer onder de 30°C te houden in de zomer 🌞raven22 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:27:
[...]
Ze zijn nu ook druk bezig om de chill aan te kunnen sluiten op vvw.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Dit zou wat mij betreft het comfort zeker verhogen.
@marijnflipse kun je iets zeggen over een roadmap qua doorontwikkeling? Of kan er hier eens geïnventariseerd worden wat er beter kan ?
[ Voor 17% gewijzigd door CPM op 07-05-2025 07:41 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Maar de quatt is toch al de slimste? Laat ze eerst eens de app beschikbaar maken voor iedereen. In plaats van dat je nu met een Quatt zit zonder appCPM schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:39:
Ik hoop ook dat ze nog inzetten op doorontwikkeling van de CiC en het "slim" kunnen verwarmen. Het is niet heel moeilijk om afhankelijk van het type thermostaat (aangegeven in de app oid) en je afgifte systeem een bepaald gedrag toe te passen. Of een bepaalde naloop tijd te hanteren of een betere afbouw in het vermogen om aan/uit gedrag te voorkomen. Er is hier al heel veel over geschreven en sommigen doen het met HomeAssistan (wat eigenlijk van de zotte is).
Dit zou wat mij betreft het comfort zeker verhogen.
@marijnflipse kun je iets zeggen over een roadmap qua doorontwikkeling? Of kan er hier eens geïnventariseerd worden wat er beter kan ?
Maar het grootste risico van een proprietary ecosysteem dat ik zie is dat het een soort van Hotel California wordt; you can check out any time you want but you can never leave. Dus ook nog even gevraagd of de interfaces tussen de producten open standard zijn / worden? Daar was het antwoord heel ontwijkend over.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
En dat is ook mijn struikelpunt: alles in handen van één bedrijf heeft niet mijn voorkeur.Flesym schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:50:
De hele visie van Quatt en ook de presentatie van "a day at home" was natuurlijk aansprekend hoewel het bij mij ook veel vragen opriep. Ook de afzonderlijke producten zien er goed uit hoewel het even afwachten is hoe het met de specks zit.
Maar het grootste risico van een proprietary ecosysteem dat ik zie is dat het een soort van Hotel California wordt; you can check out any time you want but you can never leave. Dus ook nog even gevraagd of de interfaces tussen de producten open standard zijn / worden? Daar was het antwoord heel ontwijkend over.
(PS: had mail van Quatt over deze presentatie en installatie bestelde Quatt 2.
Gelijk maar vraag propaan-versie voor nr 2 en Chill aan vvw gesteld
@marijnflipse de eerste 15 minuten van de presentatie is je placeholder...
[ Voor 12% gewijzigd door Friezin op 07-05-2025 08:05 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
De Chill had ik nog een bijzonder gesprek over met een engineer, in eerste instantie zei hij dat de Chill niet kan verwarmen. Toen ik hem hun eigen website liet zien zei hij dat daar dan waarschijnlijk aan gewerkt wordt. Maar timing wordt dan interresant, als hij alleen kan koelen is levering in september jammer en als hij dan nog niet kan verwarmen is levering in september ook jammer. Dus ik hoop sterk dat de engineer niet goed geïnformeerd was.Friezin schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:59:
[...]
En dat is ook mijn struikelpunt: alles in handen van één bedrijf heeft niet mijn voorkeur.
(PS: had mail van Quatt over deze presentatie en installatie bestelde Quatt 2.
Gelijk maar vraag propaan-versie voor nr 2 en Chill aan vvw gesteld)
Even afgezien, hoe ze het oplossen. Het zijn toch twee apparaten? Volgens mij kan de een ook doorwerken zonder de ander. Twee groepen zou in die zin in voorkomende situaties zelfs een voordeel kunnen zijn. Tenminste zolang de CIC kan aansturen.ardjuno schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 23:18:
[...]
Je mag niet zomaar twee groepen samenvoegen dus dan zouden beide Quatts apart aangesloten moeten worden. Dat lijkt mij ook niet ideaal. Benieuwd hoe ze dit voor zich zien.
Overigens zijn er genoeg partijen die de selectiviteitsregels wat betreft omvormers ook “negeren” dus wellicht dat ze dat hier ook doen?
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Elke Chill kan tot 2 kW verwarmen en koelen.Flesym schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:06:
[...]
De Chill had ik nog een bijzonder gesprek over met een engineer, in eerste instantie zei hij dat de Chill niet kan verwarmen. Toen ik hem hun eigen website liet zien zei hij dat daar dan waarschijnlijk aan gewerkt wordt. Maar timing wordt dan interresant, als hij alleen kan koelen is levering in september jammer en als hij dan nog niet kan verwarmen is levering in september ook jammer. Dus ik hoop sterk dat de engineer niet goed geïnformeerd was.
Er zal vooral ruimte moeten komen om alles ook zelf eenvoudig te kunnen bëinvloeden, niet iedereen heeft een standaard leven, sterker nog met de steeds grotere hoeveelheid parttimers en de toenemende 24 uurs maatschappij zal het niet lekker werken als ze dan proberen een ritme te herkennen. Dit is natuurlijk ook waar voor gescheiden ouders bijvoorbeeld die om de week kinderen hebben of elke zoveel dagen enz. Ploegendienstwerkers idem.Flesym schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:50:
De hele visie van Quatt en ook de presentatie van "a day at home" was natuurlijk aansprekend hoewel het bij mij ook veel vragen opriep. Ook de afzonderlijke producten zien er goed uit hoewel het even afwachten is hoe het met de specks zit.
En ja het zou fantastisch zijn, al is het maar een niet ondersteunde, experimentele optie dat je het hele zaakje aan home assitent kunt koppelen. Je kunt zelfs stellen dat het ze meer klanten op zou leveren op de lange termijn. Bedoel er zijn momenteel al vele huishoudens die al een deel hebben geautomatiseerd. Of ze hebben al home automation met verschillende merken, een batterij, of al airco's of noem maar op. Mogelijk hebben mensen ook al een ander dynamisch contract of nu nog een contract voor 3 - 5 jaar. Als alles bovenstaande situaties buiten de boot zouden vallen om te integreren, wat zou dan nog de reden zijn om voor Quatt te kiezen.
Ik denk dat zelf ook dat ze vooral op gebied van software op korte termijn flinke stappen zullen moeten maken en zeker een vorm van compatibiliteit moeten bieden.
Verder is het natuurlijk een mooie visie en denk ik dat ze een mooi totaalplaatje bieden voor wie nu nog niets heeft verder.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Gister op verkeerde tijdstip gepost hehe, net rondom de presentatie. Vandaar even dat ik hem nog eens aanhaal, wellicht iemand een tip?JeerT schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:42:
Wellicht dat hier iemand het antwoord heeft/weet.
Ik ben bezig met Quatt voor het plaatsen van een Hybride warmtepomp en het plaatsingsplan en alles was al rond toen ze toch gingen twijfelen over mijn leidingen naar de CV. Ik heb diverse foto's gemaakt maar ze kunnen niet achterhalen welk merk leiding het is en of ze hier dus een wijziging op kunnen maken.
Hun advies: nieuwe koperen leidingen laten aanleggen. Voordat ik die stap ga verkennen, wellicht dat hier iemand weet/herkend welk merk leidingen het zijn? Hopelijk kan iemand helpen.
Mijn CV is een Thermomaster 3HR geplaatst na 2010.
Hierbij de afbeeldingen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat klopt, was ook in de presentatie bevestigd. Maar door het gesprek met de engineer is mijn vraag: is dat ook vanaf dag 1? Als dat niet zo is is dat een teleurstelling.
Ik heb voor de Quatt duo een drie fase krachtgroep en 3 fase werkschakelaar geïnstalleerd. Daarachter een lasdoos om aan te sluiten per fase. Beetje overkill maar het idee is ook om de full electric ook op deze werkschakelaar te zetten als ze daar geen probleem van maken. Quatts kunnen prima draaien op aparte groepen/fases.Mickel moen schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:13:
[...]
Even afgezien, hoe ze het oplossen. Het zijn toch twee apparaten? Volgens mij kan de een ook doorwerken zonder de ander. Twee groepen zou in die zin in voorkomende situaties zelfs een voordeel kunnen zijn. Tenminste zolang de CIC kan aansturen.
Kan het aan het opschrift niet zien maar is het niet gewoon meerlaagse CV buis?JeerT schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:22:
[...]
Gister op verkeerde tijdstip gepost hehe, net rondom de presentatie. Vandaar even dat ik hem nog eens aanhaal, wellicht iemand een tip?
Ben benieuwd waarom ik die optie nu al krijg dan, zouden ze een andere adviseur sturen met kennis van het tweede model ofzo? Of algemene metrics verzamelen hoe de interesse is
![]() | ![]() | ![]() |
Hoe sluiten jullie deze aan op het home wizzard systeem?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
Mail ook gehad, en ze komen over een paar uurtjes hier langs. Er is al aanbetaald. Op basis van de specsheet gaan we het doen: we willen voor de full electric gaan, maar volgens mijn eigen sommetjes zou dat eigenlijk niet uitkomen bij -7 en lager. Quatt zat toch meer aan de kant van mooi-weer-pomp dan de echt goede. Dat is nu een flink stuk opgeschoven naar de juiste kant. Ik wacht wel even het gesprek af, maar we gaan het er zeker over hebbenThermometer schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:39:
Net de mail binnengekregen met de vraag of ik interesse heb in het tweede model van de Hybrid. Ik heb een vrijblijvend huisbezoek staan dus ben nog geen klant.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
kWh meter in meterkast op de Duo groepberrieberrie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:40:
Vraagje over quatt duo.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Meterkast of gewoon op de muur boven (toekomstige) werkschakelaar, nu nog stopcontact.berrieberrie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:40:
Vraagje over quatt duo.
:strip_exif()/f/image/YzbsAM4eeaR4om7Otvul8Sbj.jpg?f=fotoalbum_large)
nou hier de mail binnen of ik wil omwisselen, wellicht wordt de oude Quatt echt een full stop en gaan ze het omwisselen gebruiken om 'gratis' spare parts te verkrijgen om niet gewisselde oude Quatts nog 5 jaar van Care te kunnen voorzienLasoul schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:39:
[...]
De inruil kan dan prima voor onderdelen worden gerecycled.
Prima, sustainable
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Echt? Je oude Quatt omwisselen voor een nieuw model? Dat wil ik ook welToby-Wan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:51:
[...]
nou hier de mail binnen of ik wil omwisselen, wellicht wordt de oude Quatt echt een full stop en gaan ze het omwisselen gebruiken om 'gratis' spare parts te verkrijgen om niet gewisselde oude Quatts nog 5 jaar van Care te kunnen voorzien
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Ja bij Quatt moesten ze het merk weten.. Dus daar is het op blijven hangen. Zonder merk kon hij niet garanderen dat ze erop aan kunnen sluiten.Flesym schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:29:
[...]
Kan het aan het opschrift niet zien maar is het niet gewoon meerlaagse CV buis?
Waar zat je in het verkoopproces? Ik ben aan het wachten op een installatiedatum en als de nieuwe versie beter en goedkoper is...Toby-Wan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:51:
[...]
nou hier de mail binnen of ik wil omwisselen, wellicht wordt de oude Quatt echt een full stop en gaan ze het omwisselen gebruiken om 'gratis' spare parts te verkrijgen om niet gewisselde oude Quatts nog 5 jaar van Care te kunnen voorzien
Vreemd, maar dit zal hun issue wel zijn:JeerT schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:55:
[...]
Ja bij Quatt moesten ze het merk weten.. Dus daar is het op blijven hangen. Zonder merk kon hij niet garanderen dat ze erop aan kunnen sluiten.
"Meerlagenbuis wordt meestal als beste keuze gezien voor de doe het zelver maar 1 van de nadelen vergeleken met koper/staal is dat de doorvoeren in persfittingen kleiner zijn dan de buisdiameter zelf en dus voor meer weerstand zorgen"
Kan je huidige CV boer geen aansluiting maken voor Quatt komt? Dan is dat probleem opgelost.JeerT schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:55:
[...]
Ja bij Quatt moesten ze het merk weten.. Dus daar is het op blijven hangen. Zonder merk kon hij niet garanderen dat ze erop aan kunnen sluiten.
Moet een 22mm aansluiting worden met schroefdraad.
dat is de grap, de Quatt Mono staat hier al 2+ jaar en ben niet in de running voor enige upgrade of iets.Appesteijn schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:57:
[...]
Waar zat je in het verkoopproces? Ik ben aan het wachten op een installatiedatum en als de nieuwe versie beter en goedkoper is...
Ik laat ze wel contact met me opnemen over een 'wissel' en dan hoor ik het wel aan
En wat zijn de prijzen van de nieuwe solo en duo? Ook zonder subsidie.
Heb je zoveel warmteverlies in je huis? Hier een redelijk groot vrijstaand jaren 20 huis met radiatoren prima warm kunnen houden met de Duo afgelopen winter. Werk ik ook nog eens niet met continu dezelfde temperatuur in huis (18,5 in de nacht, 19 ochtend, gedurende dag richting avond naar 21 graden).Shoot_me507 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:10:
Jammer van de nieuwe Quatt Duo, bij ouders afgelopen januari de vorige Duo laten plaatsen en ze komen eigenlijk net te kort om geen gas te hoeven gebruiken de in de winter. Daar zou dit extra vermogen goed van pas komen :-).
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
[ Voor 26% gewijzigd door carpebios op 07-05-2025 09:22 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
En misschien ook goed om te weten: de Chill produceert qua geluid iets tussen een split airco en een mobiele airco in. Beduidend meer geluid als een split airco in ieder geval (volgens een van de engineers gisteravond).Mickel moen schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:11:
Wat mij opvalt is de gewijzigde aansluiting van de Chill:
Oude foto’s:
[Afbeelding]
Nieuw:
[Afbeelding]
Dat maakt aansluiting op een radiator zoals in de eerste foto lastiger/minder mooi.
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Hebben ze uit zichzelf contact met je opgenomen?Toby-Wan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:00:
[...]
dat is de grap, de Quatt Mono staat hier al 2+ jaar en ben niet in de running voor enige upgrade of iets.
Ik laat ze wel contact met me opnemen over een 'wissel' en dan hoor ik het wel aan
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Ik heb die van mij nu 6 maanden
[ Voor 16% gewijzigd door Erik1805 op 07-05-2025 09:32 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Opvallend vind ik wel dat bij 'A-7/W35, buitenlucht -7 °C' het oude model een COP 3.1 heeft en de nieuwe een COP van 2.7. Dit terwijl R290 efficiënter zou moeten zijn bij lage temperaturen. Het lijkt er dus op dat het hogere vermogen ten koste gaat van de efficiëntie. Ben wel benieuwd hoe ze dat technisch bewerkstelligen. Maakt in ieder geval dat een stuk meer huizen voldoende hebben aan een enkele Quatt.
Van wat ik uit de keynote begrijp kan de Heatcharger ook nog 4kw aan warmte leveren. Waarschijnlijk tegen een lagere COP dan de warmtepomp. T.o.v. van de huidige prijzen ben ik 1200 euro goedkoper uit voor een full electric duo opstelling. Dat is ruim 6000kwh dat ik extra kan verbruiken voordat het pijn doet. Gezien de hoeveelheid vorstdagen tegenwoordig gaat dat heel wat jaren duren gelukkig.
Ik ben geen elektricien maar veiligheid technisch is dat een stuk ingewikkelder. Want de pompen zijn nog steeds met elkaar verbonden via de CiC. Die mag geen stroompad vormen tussen de 2 groepen. Maar goed wellicht dat zij er wel een oplossing voor vinden. Beter is gewoon 1 groep.Mickel moen schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:13:
[...]
Even afgezien, hoe ze het oplossen. Het zijn toch twee apparaten? Volgens mij kan de een ook doorwerken zonder de ander. Twee groepen zou in die zin in voorkomende situaties zelfs een voordeel kunnen zijn. Tenminste zolang de CIC kan aansturen.
Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.
Betekent dan wel de 16A automaat vervangen door 20A, de draad van 3x 2.5m zou dat moeten aankunnen.
@Toby-Wan zou opnieuw subsidie kunnen aanvragen; met 4 maanden kan dat niet.carpebios schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:18:
Hier nu 4 maanden een Quatt en ook de mail. Maar zeer onduidelijk wat dat wisselen voor kosten met zich meebrengt.
Geldt overigens voor elke andere wp net zo.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Hmm, ik heb hier de installatie voorbereid met een 3-fase groep (er is ruimte voor 1 extra kabel in de buis, dus er kan 7,2kW komen, verdeeld over 2 fasen). Zou dat een issue zijn met het nieuwe model (uitgaande van FE opstelling)?ardjuno schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:45:
[...]
Ik ben geen elektricien maar veiligheid technisch is dat een stuk ingewikkelder. Want de pompen zijn nog steeds met elkaar verbonden via de CiC. Die mag geen stroompad vormen tussen de 2 groepen. Maar goed wellicht dat zij er wel een oplossing voor vinden. Beter is gewoon 1 groep.
Gisteren was best een behoorlijk nieuws qua nieuwe Quatt producten.
De al begonnen nieuwe opzet en ook deels al geschreven TS voor Deel 3 kan door deze ontwikkeling en nieuwe producten spec eigenlijk in de prullenbak.
sterker nog door dat de oude warmtepomp niet meer op hun site bestellbaar is betekend dit dat we waarschijnlijk deel 2 gewoon voor de bestaande warmtepomp en duo aanhouden en zo nodig daar een Quatt Deel 2 "het vervolg" gaan opzetten.
Voor Deel 3 wat eigenlijk de Quatt 2.0 gaat worden met als hoofdpunt de nieuwe Quatt R290 Warmtepomp incl Duo en de AE/FE aanvulling van de HeatCharger/HeatBattery met zoals het idee gaat worden een splitsing specifiek voor
a) de Chill als koeling
b) de Quatt Thuisbatterij incl. energy OS
c) Quatt Energy (dynamisch contract)
die elk hun eigen topic gaan krijgen.
ivm binnenkort een geplande vakantie en een verplichte rust (gezondheidsredenen) zal ik echter pas in juni aan deze nieuwe structuur kunnen werken. dus voorlopig zal dit topic gewoon door blijven gaan.
het worden in ieder geval spannende tijden.
Heb dit inderdaad uitgezet bij 3 loodgieters, maar 1 heeft 0 tijd en andere reageren (nog) niet...dreamer2 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:00:
[...]
Kan je huidige CV boer geen aansluiting maken voor Quatt komt? Dan is dat probleem opgelost.
Moet een 22mm aansluiting worden met schroefdraad.
Ze zijn druk met de mail. Maar hier geen vraag voor omruil. Eind vorig de duo aanvraag nog ingeschoten. Quatt 1.0 staat hier sinds november 2023. Sinds wanneer heb jij hem.Toby-Wan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:51:
[...]
Dit was mijn inhoud van de mail
Gisteravond presenteerden we onze nieuwste innovaties tijdens het Quatt evenement!
We begrijpen dat je vragen kan hebben over je uitbreiding naar Hybrid Duo. Hier kan je op rekenen:
Jij staat bovenaan onze lijst - Met jouw geaccepteerde offerte ben je als eerste aan de beurt om een afspraak in te plannen voor de uitbreiding naar Hybrid Duo.
Uiterlijk volgende maand hoor je van ons - Je ontvangt binnenkort een e-mail om jouw afspraak in te plannen.
Je hebt de beste prijs - Met jouw offerte blijf je verzekerd van de beste prijs voor de uitbreiding naar Duo.
Goed om te weten: we verwachten gedurende de zomer, en in ieder geval voor de winter, alle Duo-uitbreidingen te installeren.
Dankjewel voor je vertrouwen in Quatt. Samen versnellen we de energietransitie — huis voor huis!
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
welke hoofdzekering heb je want dat is ook in de NEN1010:2020 nog steeds van belang, de eisen aan de selectiviteit is zelfs verder uitgebreid en helaas ook een stuk complexer.alikebab1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:49:
Quatt gebeld, die gaat mijn contactpersoon vragen om contact met mij op te nemen of ik nog kan 'wisselen' voordat de installatie wordt uitgevoerd.
Betekent dan wel de 16A automaat vervangen door 20A, de draad van 3x 2.5m zou dat moeten aankunnen.
Is je hoofdzekering 35A (enkelfasig) of 3*35A (3-fasig) of hoger is toepassing van een 20A Alamat geen probleem mits deze opelkaar afgestemd zijn, dus je kunt hier niet meer zo maar de goedkopste kiezen (moet ook nog spanningsonafhankelijk zijn), door de "oude" factor (die eigenlijk voor smeltzekeringen geld) toe te passen zal het in de meeste gevallen wel goedkomen.
Echter is mn bij 3-fase een 3*35A niet erg standaard en gewild, mn omdat de jaarlijkse netwerkkosten hiervan een heel stuk hoger liggen dan de standaard 3*25A.
Echter bij die 3*25A heb je onvoldoende selectiviteit, bij 25A is 16A als zekering de maximale zekering.
Heb je dus die 25A (3-fase) dan zou je aan Quatt kunnen vragen of je niet de voeding met 2 keer 16A kunt uitvoeren, dus elke Quatt krijgt zijn eigen voeding en dus helaas ook zijn eigen leiding, zekering en werkschakelaar.
Het mengen in de verdeler is inderdaad iets minder efficient, maar het heeft ook een voordeel. De quatt levert daardoor water met een iets hogere temperatuur en dat is in mijn geval op de bovenverdieping met radiatoren wel fijn. Die geven daardoor net even wat meer warmte af en heb ik een mooie balans in huis.Stefannn schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:13:
[...]
Tot slot kan je verdeler vervangen door pomp loze verdeler. Dat levert je dus 2.5graad lagere stook temperatuur op. Je kan de hele verdeler vervangen maar ook gewoon de pomp er tussenuit halen. Bovenste aansluiting afdopppen en retour op onderste aansluiting zetten. Als je een knutselaar bent kan je dat zelf en dan is het heel goedkoop. Zie plaatje mbt hoe het bij mij zit. Ik had exact dezelfde verdeler alleen zit hij onderste boven. (Bij mij is het wat rommelig want ik heb mijn installatie echt al 3 of 4x omgebouwd. Ik heb hem een keer doorgezaagd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
betekend dat je nu dan nog een "oude" R32 Quatt krijgt of krijg je nu dan al de "nieuwe"R290 Quatt.clubeddie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:25:
[...]
Ze zijn druk met de mail. Maar hier geen vraag voor omruil. Eind vorig de duo aanvraag nog ingeschoten. Quatt 1.0 staat hier sinds november 2023. Sinds wanneer heb jij hem.
Gisteravond presenteerden we onze nieuwste innovaties tijdens het Quatt evenement!
We begrijpen dat je vragen kan hebben over je uitbreiding naar Hybrid Duo. Hier kan je op rekenen:
Jij staat bovenaan onze lijst - Met jouw geaccepteerde offerte ben je als eerste aan de beurt om een afspraak in te plannen voor de uitbreiding naar Hybrid Duo.
Uiterlijk volgende maand hoor je van ons - Je ontvangt binnenkort een e-mail om jouw afspraak in te plannen.
Je hebt de beste prijs - Met jouw offerte blijf je verzekerd van de beste prijs voor de uitbreiding naar Duo.
Goed om te weten: we verwachten gedurende de zomer, en in ieder geval voor de winter, alle Duo-uitbreidingen te installeren.
Dankjewel voor je vertrouwen in Quatt. Samen versnellen we de energietransitie — huis voor huis!
De oude heet de "Hybrid", de nieuwe noemen ze "HeatPump" toch?clubeddie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:25:
[...]
Ze zijn druk met de mail. Maar hier geen vraag voor omruil. Eind vorig de duo aanvraag nog ingeschoten. Quatt 1.0 staat hier sinds november 2023. Sinds wanneer heb jij hem.
Ik denk verder ook niet dat je zomaar een R32 pal naast een R290 apparaat mag plaatsen zonder afscheiding.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 07-05-2025 10:31 ]
heb jede afmetingen gemeten met een schuifmaat ook paraat, ik denk dat dit wel belangrijk is.JeerT schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:22:
[...]
Gister op verkeerde tijdstip gepost hehe, net rondom de presentatie. Vandaar even dat ik hem nog eens aanhaal, wellicht iemand een tip?
https://www.quatt.io/hybride-warmtepomppaQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:30:
[...]
De oude heet de "Hybrid", de nieuwe noemen ze "HeatPump" toch?
Lijkt me een vrij duidelijke nee
nee, kijk maar, heet ook nog gewoon Quatt Hybrid.paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:30:
[...]
Ik denk verder ook niet dat je zomaar een R32 pal naast een R290 apparaat mag plaatsen zonder afscheiding.
:strip_exif()/f/image/ZhSkkAId3aIJSff0tIenWUhe.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben dus ook heel benieuwd waar ze mee gaan komen, maar ben meer benieuwd waarom sommige mensen een omruil aanbod krijgen.paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:30:
[...]
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ah, in de specs noemen ze hem heatpump en heatpump duo.OmeJoyo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:32:
[...]
https://www.quatt.io/hybride-warmtepomp
Lijkt me een vrij duidelijke nee
https://25848718.fs1.hubs...ische%20specificaties.pdf
Zodra ze contact opnemen laat ik het weten.MacD007 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:28:
[...]
betekend dat je nu dan nog een "oude" R32 Quatt krijgt of krijg je nu dan al de "nieuwe"R290 Quatt.
Dat niet alleen, het nieuwe EnergyOS wordt geheel zelfdenkend, daar is niets zelf aan in te stellen.Flesym schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:50:
De hele visie van Quatt en ook de presentatie van "a day at home" was natuurlijk aansprekend hoewel het bij mij ook veel vragen opriep. Ook de afzonderlijke producten zien er goed uit hoewel het even afwachten is hoe het met de specs zit.
ja dit, doe mij dan ook maar ben ik misschien ook van die .... piep af...clubeddie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:33:
[...]
Ben dus ook heel benieuwd waar ze mee gaan komen, maar ben meer benieuwd waarom sommige mensen een omruil aanbod krijgen.
Weet je zeker dat een 20A niet op een 3*25A aansluiting kan? Dat heb ik namelijk.MacD007 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:25:
[...]
welke hoofdzekering heb je want dat is ook in de NEN1010:2020 nog steeds van belang, de eisen aan de selectiviteit is zelfs verder uitgebreid.
Is je hoofdzekering 35A (enkelfasig) of 3*35A (3-fasig) of hoger is toepassing van een 20A Alamat geen probleem mits deze opelkaar afgestemd zijn, dus je kunt hier niet meer zo maar de goedkopste kiezen (moet ook nog spanningsonafhankelijk zijn), door de "oude" factor (die eigenlijk voor smeltzekeringen geld) toe te passen zal het in de meeste gevallen wel goedkomen.
Echter is mn bij 3-fase een 3*35A niet erg standaard en gewild, mn omdat de jaarlijkse netwerkkosten hiervan een heel stuk hoger liggen dan de standaard 3*25A.
Echter bij die 3*25A heb je onvoldoende selectiviteit, bij 25A is 16A als zekering de maximale zekering.
Heb je dus die 25A (3-fase) dan zou je aan Quatt kunnen vragen of je niet de voeding met 2 keer 16A kunt uitvoeren, dus elke Quatt krijgt zijn eigen voeding en dus helaas ook zijn eigen leiding, zekering en werkschakelaar.
Tapwater is een apart circuit (als het goed isKruimelvlaai schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:45:
Als de nieuwe warmtepomp trouwens kan verwarmen tot 70 graden, dan kan je daar in principe toch ook je tapwater mee maken zonder de full-electric unit? Zou dat nog een optie zijn die kan worden toegevoegd?
Tegelijkertijd stroomt daar dan koud water langs in de andere richting, dat moet de juiste temperatuur hebben voor het uit je kraan komt. Ik denk dat de Quatt daar niet genoeg vermogen (continu ca. 11kW voor 3,6L/minuut) voor een "douche doorstromer" voor heeft, en vandaar de keuze is gevallen op een buffervat.
Ik heb die zelfde mail ook gehad.clubeddie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:25:
[...]
Maar zoals ik hem lees. Gaat het over de Quatt die ik begin December heb besteld.
Of lees ik het verkeerd 😑
De vuistregel is x 1.6, dus eigenlijk mag 16 ampere al niet zondermeer achter een 25 ampere. Echter als je dan in de specsheets gaat kijken naar da aanspreekwaarde/karaktarastiek mag dit meestel wel.alikebab1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:41:
[...]
Weet je zeker dat een 20A niet op een 3*25A aansluiting kan? Dat heb ik namelijk.
20 achter 25 mag feitelijk nooit omdat de kans dat de hoofdzekering er dan uitgaat bij een sluiting te groot is.
Dank voor de informatie. Hoe zou Quatt dat voor zich zien dan? Meeste mensen met 3fase hebben namelijk 3x 25A voor zover ik weet.OmeJoyo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:02:
[...]
De vuistregel is x 1.6, dus eigenlijk mag 16 ampere al niet zondermeer achter een 25 ampere. Echter als je dan in de specsheets gaat kijken naar da aanspreekwaarde/karaktarastiek mag dit meestel wel.
20 achter 25 mag feitelijk nooit omdat de kans dat de hoofdzekering er dan uitgaat bij een sluiting te groot is.
Bij menig warmtepomp kun je dit nog zelf instellen of middels een dip switch aan / uit zetten.
Ja klopt, ik weet niet of Quatt zich uberhaupt van deze uitdaging bewust is, voorheen voorzagen ze niet in de aanlsuiting tot de werkschakelaar, weet niet of dat nog steeds zo is. Als dat zo is maakt het Quatt feitelijk niet uit wat je doet en ligt de verantwoording van het goed afzekeren bij jou/je installateur.alikebab1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:06:
[...]
Dank voor de informatie. Hoe zou Quatt dat voor zich zien dan? Meeste mensen met 3fase hebben namelijk 3x 25A voor zover ik weet.
Er zijn opzich natuurlijk oplossingen bij 3 fase door twee apparte groepen aan te leggen, dat is natuurlijk wel duurder.
Dat het in de praktijk gewoon gaat werken ben ik met je eens, maar dat wil niet zeggen dat het volgens voorschrift is.paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:07:
Als een wp geen hoge startpiek heeft, dan zie ik geen probleem met 20A.
Bij menig warmtepomp kun je dit nog zelf instellen of middels een dip switch aan / uit zetten.
3x25A inderdaad. En dat blijft ook zo. Ik dacht alleen wel dat bij meerfaseleidingen (er kan en gaat geen 2P2N komen maar 2P+N) de installatie als geheel moet schakelen ivm wandelende nullen enzo.
Omdat we toevallig net wat dagen gehad hebben met koude nachten en warm zonnig weer overdag leek "a day at home" een willekeurig voorbeeld, maar er zijn niet veel dagen in het jaar volgens dat stramien, typisch iets voor April/Oktober. En dan ga je met enigszins goedkope nachtstroom met lage COP je huis zitten opwarmen terwijl je overdag een berg warmte en stroom cadeau krijgt. Lijkt mij niet perse de beste strategie. Even afwachten dus wat er aan EnergyOS allemaal getweakt kan worden.Flesym schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:50:
De hele visie van Quatt en ook de presentatie van "a day at home" was natuurlijk aansprekend hoewel het bij mij ook veel vragen opriep. Ook de afzonderlijke producten zien er goed uit hoewel het even afwachten is hoe het met de specs zit.
Het opslaan van warmte die de Chill op warme zomerse dagen produceert is leuk maar weinig significant, op die paar dagen dat je echt koeling nodig hebt kun je ook je COP=1 boiler met overtollige zonnestroom opwarmen.
Maar ook zonder de marketing prietpraat heeft Quatt een mooie serie producten ontwikkeld, vooral de Quatt 2.0 dat is echt een flinke upgrade. Iets om naar uit te kijken als over 15 jaar de Quatt 1.0 vervangen gaat worden.
In de tussentijd zie ik wel kansen voor een batterij als deze off-grid kan werken voor als we straks op de koudste dag van het jaar allemaal onze backup COP=1 kacheltjes aanzetten en de stroom uitvalt, met leeglopen of kapotvriezen van onze monoblocks tot gevolg. Over off-grid werd gemeld dat dit "in the future" mogelijk wordt. Voor mij geeft dat rust, ik wacht gewoon even af tot "the future" is aangebroken.
Ik denk niet dat er snel een elektricien zal zijn die er een probleem van zal makenOmeJoyo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:11:
[...]
Dat het in de praktijk gewoon gaat werken ben ik met je eens, maar dat wil niet zeggen dat het volgens voorschrift is.
Ik mag hopen dat de wp niet in 1 klap het volle amperage trekt bij inschakelen. En daarmee is het probleem ook in wezen verholpen.
Ze willen die oude niet echt hard kwijt, ik zou als ik dit aanbod zie eigenlijk niet echt weten waarom je nog voor de oude zou gaan.Thermometer schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:39:
Net de mail binnengekregen met de vraag of ik interesse heb in het tweede model van de Hybrid. Ik heb een vrijblijvend huisbezoek staan dus ben nog geen klant.
Ben benieuwd waarom ik die optie nu al krijg dan, zouden ze een andere adviseur sturen met kennis van het tweede model ofzo? Of algemene metrics verzamelen hoe de interesse is
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ben gisterenavond naar de presentatie geweest en zal daar op een later moment nog meer over schrijven. Ik had en ik heb evt. intresse in de batterij en heb donderdag een adviesgesprek via video, dus dan kan ik misscien meer vertellen. Echt goedkoop vind ik de batterij niet, maar de batterij heeft wel de kwaliteiten die ik zoek o.a. opslag van mijn eigen zonnestroom. Postief vond ik dat de batterij als noodstroomvoorziening kon dienen en dat er plannen zijn om in de toekomst de batterij ook off-grid te kunnen laten draaien.carpebios schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:05:
Prijzen zijn prima, maar geen dynamisch graag!
Hoe ik denk dat het in elkaar steekt (daar had ik ook eerder over geschreven) is dat je je BTW op je batterij terug krijgt als je ook een dynamisch contract hebt. Je bent dan zeg maar een soort "ondernemer" die ook energie teruglevert op het net. Om je BTW terug te kunnen krijgen heb je vanuit de overheid gezien een dynamisch contract nodig. Het niet hoeven betalen van de BTW is indirect natuurlijk een vorm van subsidie. In mijn adviesgesprek hoor ik meer over (die) subsidie, die term wordt in mijn bevestiginsmail namelijk wel gebruikt. Ik vond het een gemiste kans dat dit verband deze avond niet nadrukkenlijker aan bod kwam. Eigenlijk werd het waarom van een dynamisch contract naar mijn mening niet voldoende belicht. Ook hier op het forum heb ik met leden discussie over het gegeven of de kans in de nabije toekomst de stroom af en toe uit zal vallen groter is geworden. Ondertussen moet men in het Paasweekend in Zeeland aggregaten ingezetten om de stroomvoorziening overeind te houden.
Persoonlijk denk ik dat in de nabije toekomst een dynamisch contract gewoon de standaard norm gaat worden en dat Quatt daar simpelweg op voorsorteerd. Wil je het energienet enigzins stabiel houden dan zijn er prijsprikkels nodig. Met een campagne gaan we het naar mijn mening niet redden. Maar ook ik heb liever een vast contract, zekerheid, maar dit gaat het in de nabije toekomst niet meer worden, ik lever in de zomer te veel stroom terug, de terugleverkosten gaan oplopen. Of zo'n dynamisch contract dan ook per se via Quatt moet lopen, dat is weer een geheel andere vraag.
Maar ik begin de stap om ook energieleveranciertje te spelen wel steeds beter te snappen. Quatt zal veel klanten hebben met zonnepanelen die als de zon schijnt ontzettend goedkoop energieopwekken, die stroom kan Quatt aan klanten zonder zonnepanelen "relatief" goedkoop verkopen. Als het lukt om ook woningcorperaties binnen te halen, huurders hebben niet altijd zonnepanelen is dat een gouden cirkel. Het is mijn inziens voor Quatt om allerlei redenen interresant om ook voor energieleverancier te gaan spelen, ze beschikken over kostbare data en hebben bovendien de mogenlijkheid om via de CIC je installatie aan te sturen.
Op vijf manieren kan je met de Quatt batterij in samenwerking met een dynamisch contract van hun, je investering in je batterij enigzins terugverdienen:
-Je eigen zonnestroom opslaan (hoef je minder van het net af te nemen)
-Je voorkomt door dat te doen terugleverkosten
-Je kan je huis en/of je boiler opstoken in de goedkope uren
-handelen op de onbelans markt waarbij je een (kleine) vergoeding krijgt voor het terugleveren van stroom aan het net
-Een gunstiger dynamisch contract dan andere aanbieders van dynamische contracten omdat Quatt op dit punt geen winstoogmerk heeft.
Persoonlijk verwacht ik met een batterij ook enige waardestijging van het huis omdat je gewoon minder geld kwijt bent aan je energierekening. Ik zeg enigzins omdat ik niet in sprookjes geloof. Ook komen er altijd extra kosten bij. Maar niet enigzins verduurzamen en in spelen op de nieuwe werkenlijkheid is naar mijn idee geen optie.
https://thuisbatterijnede...latie%20van%20je%20woning.
Misschien kan je wel de keus maken om alleen je zonnestroom op te slaan en gewoon een vast contract te houden, maar dan mis je de nodige financiële voordelen van deze batterij en zijn aansturing. Die batterij zelf is niet zozeer uniek, het is simpelweg een rebrand van AlphaESS, het verschil zal gaan zitten in het achterliggende Energie Managment Systeem en het "ecosysteem" dat Quatt heeft ontwikkelt.
Inhoudelijk vond ik de presentatie niet op alle punten even sterk en had ik daar net iets meer van verwacht. Ik vond de avond gezellig en goed verzorgd, maar ik had wat meer de engineers aan het woord willen horen, wat hebben ze ontwikkelt, hoe vaak moet ik die bak van de Chill legen, hoeveel warmte kan je in de energiebattery opslaan enz. Je kon wel na afloop van de presentie vragen stellen maar het was ontzettend druk waardoor je lang niet alles kon verstaan.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
@MacD007 heeft het over een alamat (EDIT: gecombineerde groep/aardlekschakelaar).alikebab1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:41:
[...]
Weet je zeker dat een 20A niet op een 3*25A aansluiting kan? Dat heb ik namelijk.
Daarvan mag het wel meer zijn (EDIT: als je daarna ook een automaat toevoegt voor selectiviteit). Dit is namelijk alleen om af te slaan bij een lekstroom die gevaarlijk is voor de mens, niet om de kabels of hoofdzekering te beschermen.
Je zou dus in feit wel een dikke 4 mm2 naar boven kunnen laten lopen en dan de warmtepompen ieder met een 10A automaat af kunnen zekeren zodat ze vanaf daar via een PV verdeler met 2,5 mm2 kunnen en beschermd zijn tegen overbelasting.
Het is wel belangrijk om te voorkomen dat de groepen op 1 hoofdzekering niet langdurig tegelijk over die 25A heen gaan. Dus daarnaast nog meer dan 5A aan constant verbruik is dan niet handig.
Het is dan mogelijk handiger om de twee warmtepompen te verdelen over 2 fase als het kabeltraject geen uitdaging is. dan nog is het even oppassen wat je er naast zet.
De oplossing voor al deze beperkingen zou een thuisbatterij kunnen zijn die de extra vermogen kan leveren. Bij voorkeur een 3 fase oplossing met iets van 10 kW en minimaal zo'n 7,5 kWh. Dan heb je net wat meer speling, ook als de apparaten allemaal wat langer aan moeten. En dan het liefst met integratie zodat de warmtepomp zich even in kan houden zodra de keuken nodig is.
Klinkt als een kans voor Quatt......
[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 09-05-2025 07:48 ]
Klopt, maar afgerond geeft de bekende 1,6 regel gewoon aan dat 16A bij 25A klopt. Alleen dus met de combinatie 20A voor de groep en 25A hoofdzekering is dat dus niet meer zo.OmeJoyo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:02:
[...]
De vuistregel is x 1.6, dus eigenlijk mag 16 ampere al niet zondermeer achter een 25 ampere. Echter als je dan in de specsheets gaat kijken naar da aanspreekwaarde/karaktarastiek mag dit meestel wel.
Nu zal die 20A wel een type B zijn en die is een type C, bij een verbruikersgroep zou ik dat dus zeker niet doen.
Toby-Wan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:00:
[...]
dat is de grap, de Quatt Mono staat hier al 2+ jaar en ben niet in de running voor enige upgrade of iets.
Ik heb m niet, ik ben te stout naar Quatt denk ikcarpebios schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:18:
Hier nu 4 maanden een Quatt en ook de mail. Maar zeer onduidelijk wat dat wisselen voor kosten met zich meebrengt.
(of ze sturen de mail niet naar iedereen tegelijk, dat lijkt me ook wel logisch, want als je 8000 upgrade aanvragen krijgt brengt dat de lopende bedrijfsvoering aardig in de problemen).
Dat is een ander discussiepunt.netappie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:16:
[...]
@MacD007 heeft het over een alamat (aardlekschakelaar).
Daarvan mag het wel meer zijn. Dit is namelijk alleen om af te slaan bij een lekstroom die gevaarlijk is voor de mens, niet om de kabels of hoofdzekering te beschermen.
Het gaat bij die 20A erom dat de hoofdzekering sneller af ZOU kunnen slaan dan de automaat voor de warmtepomp wanneer er te snel te veel amperage gevraagd wordt.
Nu heb ik er niet veel verstand van, sorryMacD007 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:17:
[...]
Klopt, maar afgerond geeft de bekende 1,6 regel gewoon aan dat 16A bij 25A klopt. Alleen dus met de combinatie 20A voor de groep en 25A hoofdzekering is dat dus niet meer zo.
Nu zal die 20A wel een type B zijn en die is een type C, bij een verbruikersgroep zou ik dat dus zeker niet doen.
Heb je nog geen quatt? Ik heb in december gebruik gemaakt om eventueel de stap naar duo te maken die ze tien aanboden waardoor je nog gebruik kon maken van de subsidie regeling. Nu weer een winter gedraaid te hebben met maar 3 kuub gas voor verwarming denk ik niet dat het nodig is. Maar de aanvraag staat nog uit.Zweitse schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:00:
[...]
Ik heb die zelfde mail ook gehad.
Maar zoals ik hem lees. Gaat het over de Quatt die ik begin December heb besteld.
Of lees ik het verkeerd 😑
Efficienter of 'kan hogere temperaturen maken'? Want ik dacht eigenlijk altijd dat vooral de temperatuurrange van R290 wat hoger was (als in, kan ook 75 graden maken in sommige apparaten, waar het bij R32 vaak rond de 60 wel ophoud).RickvdT schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:34:
Opvallend vind ik wel dat bij 'A-7/W35, buitenlucht -7 °C' het oude model een COP 3.1 heeft en de nieuwe een COP van 2.7. Dit terwijl R290 efficiënter zou moeten zijn bij lage temperaturen. Het lijkt er dus op dat het hogere vermogen ten koste gaat van de efficiëntie.
https://docs.lib.purdue.e...rticle=2576&context=iracc
Bovenstaande paper laat zien (pagina 9) dat R290 qua COP zelfs nog iets onder R410a zit, en ruim onder R32.
mogelijk, alleen moeten we nu uitgaan wat in de specs staat, en daar staat gewoon 20A, en niet bij wat en hoe kan mogelijk is.paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:07:
Als een wp geen hoge startpiek heeft, dan zie ik geen probleem met 20A.
waar het hier echter om gaat dat je op basis van de specs dus eigenlijk een 20A zekering nodig hebt en deze in combinatie met een 25A hoofzekering qua selectiviteit niet aan de geldende normen voldoet. Ik kan daar helaas ook niet anders van gaan maken.
of je het risico van een hoofdzekering die hierdoor kan afgaan ligt aan de betreffende eigenaar.
Zeker als deze niet bereikbaar (veelal is dat zo) is moet daar dus een monteur van de netwerkbeheerder komen, en je huis is dan tot die tijd spanningsloos.
het voordeel is dan wel dat je dan in die tijd op NOM zit
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 07-05-2025 11:58 ]
Die zitten onder wel op de verdeler aangesloten. Zie ook onderstaande (oude) foto.Gerardwaz schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 23:11:
[...]
Heel apart dit, lijkt of de retourslangen niet terug komen op de verdeler, klopt dat?
Ik had Therminon ook een mail gestuurd. Dit is hun antwoord:
De verdeler kan niet worden ingeregeld en zal ook niet gaan werken met een warmtepomp omdat deze een veel te kleine doorlaat heeft.
Met wat voor temperatuur ga je aankomen bij de verdeler? Als dit max. 40 graden is kun je namelijk het beste een open verdeler (zonder pomp) aanschaffen, deze heeft een grote doorlaat en de pomp van de warmtepomp zou genoeg kracht moeten hebben om het water door de vloerverwarming heen te pompen.
Ze geven dat deze niet werkt maar bedoelen ze eigenlijk niet minder goed/niet optimaal werkt?
:strip_exif()/f/image/TJ8XHmqCPV4oZtsy7wRDzHqf.jpg?f=fotoalbum_large)
Formeel niet.supercrazy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:22:
[...]
Nu heb ik er niet veel verstand van, sorry. Maar voor onze Quatt en onze airco's gaan ze 2x de ABB aardlekautomaat 1-polig+nul 20A B-kar 30mA (DSN201E B20 A30) plaatsen en wij hebben 3x 25A, is dat dan niet op elkaar passend om het zo te zeggen?
Ik heb (of had, moet ik nakijken) volgens mij zelfs een 25A aardlekautomaat op een PV zitten.
Een beetje hoofdzekering gaat niet meteen haywire op 25.2A hoor. Ik 'rek' ze wel eens tot rond de 30A hier
niet opzettelijk; gebeurde gewoon wel eens als er veel tegelijk wordt gebruikt in de keuken bijv, en ook altijd van korte duur.
Heb de warmtepomp daarom ook twee jaar geleden op een andere fase aangesloten omdat met de kerst een hoofdzekering het met 32A wel welletjes vond

Dat was ook eerder de reden om meer voor de bekende koudemiddelen te kiezen zoals de genoemde R410a en R32. alleen die worden nu dus verboden, en dan blijft er niet meer al te veel over en is propaan (R290) vaak de meest voor de hand liggende keuze.onlinaius schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:25:
[...]
Efficienter of 'kan hogere temperaturen maken'? Want ik dacht eigenlijk altijd dat vooral de temperatuurrange van R290 wat hoger was (als in, kan ook 75 graden maken in sommige apparaten, waar het bij R32 vaak rond de 60 wel ophoud).
https://docs.lib.purdue.e...rticle=2576&context=iracc
Bovenstaande paper laat zien (pagina 9) dat R290 qua COP zelfs nog iets onder R410a zit, en ruim onder R32.
Het zal verschillen per elektricien of ze er een probleem van maken idd. Maar toch zou ik het persoonlijk ook niet direct willen, ervanuitgaande dat ze dus verwachten echt over die 16 heen te gaan blijkbaar dan houdt je weinig over om verder op die fase te gebruiken. Zeker omdat die nu hogere temperaturen zal gaan produceren zal er op koude dagen mogelijk langdurig veel vermogen worden gevraagd.paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:14:
[...]
Ik denk niet dat er snel een elektricien zal zijn die er een probleem van zal maken
Ik mag hopen dat de wp niet in 1 klap het volle amperage trekt bij inschakelen. En daarmee is het probleem ook in wezen verholpen.
Nee het is geen garantie dat het bij iedereen misgaat, dat weet ik ook wel
Waarom zou dat zijn? 2x R290 lijkt me ingewikkelder, omdat je daarbij de hoeveelheid brandbare stof verdubbeld, maar voor zover ik weet zijn de regels daar ook niet al te strikt over zo lang het R290 apparaat buiten staat (binnen zijn hier wel regels voor, met een maximaal aantal gram R290 per apparaat).paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:30:
[...]
Ralph Peper from Quatt woensdag 7 mei om 11:20 a.m.
Helaas is dat niet mogelijk, als u graag het nieuwe model wilt kunnen wij uw huidige installatie ontkoppelen en de nieuwe installeren. Alleen kunnen wij geen inruilkorting geven
dat jij dat had wil niet zeggen dat eea conform de NEN1010 is, de eisen qua selectiviteit zelfs nog een stuk cloplexer geworden.paQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:28:
[...]
Formeel niet.
Ik heb (of had, moet ik nakijken) volgens mij zelfs een 25A aardlekautomaat op een PV zitten.
Een beetje hoofdzekering gaat niet meteen haywire op 25.2A hoor. Ik 'rek' ze wel eens tot rond de 30A hier
niet opzettelijk; gebeurde gewoon wel eens als er veel tegelijk wordt gebruikt in de keuken bijv, en ook altijd van korte duur.
Heb de warmtepomp daarom ook twee jaar geleden op een andere fase aangesloten omdat met de kerst een hoofdzekering het met 32A wel welletjes vond
Nu is bij een PV ( geen pure verbruiker, maar meer een bron) de risico's een stuk kleiner, waardoor je ziet dat men daar ook wel één stop lager wil gaan toepassen en dit vaak ook probleemloos kan (echter nog steeds niet conform Norm) maar 25A groepzekering op een 25A hoofdzekering is echt uit den boze.
Bedenk dat je hoofdzekering van het type C is.
Er geldt regelgeving dat horizontaal gezien geen te openen raam of deur binnen 1 meter mag zitten. Zelfde met een 'koekoek' naar een kelderverdieping. (Propaan zakt)onlinaius schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:29:
[...]
Waarom zou dat zijn? 2x R290 lijkt me ingewikkelder, omdat je daarbij de hoeveelheid brandbare stof verdubbeld, maar voor zover ik weet zijn de regels daar ook niet al te strikt over zo lang het R290 apparaat buiten staat (binnen zijn hier wel regels voor, met een maximaal aantal gram R290 per apparaat).
Ik kan me zomaar voorstellen dat er best wel grotere risico's zijn als dat 2 soorten koelmiddel betreft.
Maar wellicht zit het wel in hetzelfde straatje als een 20A automaat op een 25A hoofdzekering
Verbruiker of producent maakt in wezen niet uit.MacD007 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:33:
[...]
dat jij dat had wil niet zeggen dat eea conform de NEN1010 is, de eisen qua selectiviteit zelfs nog een stuk cloplexer geworden.
Nu is bij een PV ( geen pure verbruiker, maar meer een bron) de risico's een stuk kleiner, waardoor je ziet dat men daar ook wel één stop lager wil gaan toepassen en dit vaak ook probleemloos kan (echter nog steeds niet conform Norm) maar 25A groepzekering op een 25A hoofdzekering is echt uit den boze.
Bedenk dat je hoofdzekering van het type C is.
Ik weet dat ik niet aan die selectiviteit voldoe, maar ik weet ook zeker dat er geen apparaten daar deel van uit maken die in 1 klap voor (plotselinge) overbelasting kunnen zorgen op de hoofdzekering.
[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 07-05-2025 11:39 ]
Over het algemeen werkt dat anders, met een tapwatervat en een 3weg klep waarmee de aanvoer van de Quatt door een spiraal in het SWW vat loopt, ipv door het cv circuit. Voor zover ik weet zijn er geen warmtepompen die het rechtstreeks doen, dan heb je een aardig vermogen nodig, en het maakt de warmtepomp technisch een stuk ingewikkelder, terwijl een 3weg klep en een tapwatervat vrij simpele techniek is.Dylanf97 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:56:
[...]
Tapwater is een apart circuit (als het goed is), dan zou je een warmtewisselaar moeten inzetten wat de Quatt dan een soort doorstroomverwarmer maakt.
Tegelijkertijd stroomt daar dan koud water langs in de andere richting, dat moet de juiste temperatuur hebben voor het uit je kraan komt. Ik denk dat de Quatt daar niet genoeg vermogen (continu ca. 11kW voor 3,6L/minuut) voor een "douche doorstromer" voor heeft, en vandaar de keuze is gevallen op een buffervat.
Jammer, ik had ze ook wel om willen laten ruilen. Begin maart bij mij geplaatst. Huidige verkopen 2e hands en nieuwe aanschaffen is niet echt financieel aantrekkelijk denkik.Suicideman schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:32:
Zojuist ook gevraagd naar de mogelijkheden om de quatts om te ruilen voor de nieuwe variant (24 februari geïnstalleerd).
Ralph Peper from Quatt woensdag 7 mei om 11:20 a.m.
Helaas is dat niet mogelijk, als u graag het nieuwe model wilt kunnen wij uw huidige installatie ontkoppelen en de nieuwe installeren. Alleen kunnen wij geen inruilkorting geven
DEYE SUN 20K-SG01HP3-EU-AM2 met Tesla Model 3 60kw accu. 20x580wp bifacial panelen op dak. Quatt Duo warmtepomp.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.