Maar hield je toen ook al zo minitieus bij hoe warm het overal was? Of keek je 1 of 2 keer per dag op de thermostaat die afgerond was op 0.5 of 1 graad?
Om af te sluiten, ik ben niet ontevreden over het comfort maar het kan gewoon beter. Daarnaast kan het energieverbruik ook omlaag als Quatt beter kan anticiperen. Quatt heeft alle gegevens om echt zelflerend en proactief te worden, het moet alleen nog ontwikkeld worden.
Kan het comfort echt beter? Of kan het grafiekje beter? (Slaat terug op mijn vorige vraag)
[...]
Ik ben aan het kijken hoe ik het zelf beter kan doen. Het regelwerk, dwz het anticiperen en zelflerende deel, heb ik al en ik ben nu wat aan het experimenteren met ESP32/Opentherm. Lange termijn project

Ik kan persoonlijk een OTGW aanbevelen, maar zelf maken en spelen is ook leuk!

Zelf heb ik inmiddels een redelijk goed design van een controller die ik vanaf HA aan de OTGW wil voeren, om zodanig de thermostaat te omzeilen voor het daadwerkelijke stookgedrag, en alleen als veredelde thermometer te gebruiken. Maar niet omdat het hier niet warm wordt hoor.. We hadden hier nooit comfort problemen, totdat ik een OTGW aanschafte, nu voelt het grafiekje niet comfortabel omdat ik weet dat het beter kan, niet omdat iemand het koud heeft..
Bedenk jezelf dus vooral ook even of het echt een comfort dingetje is, of een tweaker optimalisatie. Dat tweede is echt helemaal niks mis mee, maar dan moet je inderdaad wel tweaker oplossingen zoeken, zoals een OTGW of eigengemaakte OpenTherm module.
Zelf zou ik adviseren om voor een OTGW of vergelijkbaar te gaan. Dan omzeil je Quatt niet, maar gebruik je je kennis van hoe Quatt werkt (strikt aan OpenTherm houden) en wellicht zelfs wat van je eigen input/data/stooklijn om hem bij te sturen.