• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:51
Toby-Wan schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:44:
[...]

dit is gewoon de afhankelijkheid van thermostat.otFtChEnabled = true/false van de thermostaat

CIC ziet de afkoeling gebeuren (want blijft actuele temperatuur doorkrijgen), kan daar de integraal van nemen om verloren warmte te berekenen, kan ook differentiaal nemen om afkoelsnelheid te berekeken. Zou allerlei 'slimme' dingen kunnen doen, maar het is een "dom ding" aan de muur totdat thermostaat zegt thermostat.otFtChEnabled = true. maarja is dan eigenlijk al te laat...

Heeft verder weinig tot niks met afgiftesysteem te maken
yep

Met een energie integraal meting is het zo opgelost.
Dan kun je stijging en afkoeling netjes bijhouden.
komt geen AI bij aan te pas overigens

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 18-09-2025 13:33 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:13
Palomar schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:22:
[...]

Nog een vraagje hierover. Er zijn 2 handleidingen. Een voor de Quatt Hybrid v1 en 1 voor de v1,5, v2. Hoe zie ik welke ik heb? Die van mij is in juli dit jaar geplaatst, dus het is neem ik aan een recente.
Het verschil tussen 1.5 en de 2 is goed zichtbaar aan de voorzijde.
De 1.5 heeft het logo in het midden en de 2.0 aan de onderkant.
De 1.0 (zover als ik weet) leveren ze niet meer als nieuw uit.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:54

Mickel moen

mickelmoen.nl

Timmy schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:26:
[...]

Aan de vloerverwarming en casco van mijn in 2019 gebouwde huis kan ik weinig veranderen. Het wordt allemaal wel warm, maar niet op de wijze en met het comfort waarop het destijds door Quatt is verkondigd.

Stiekem houd ik de hoop dat het nog gaat komen. Met de hoeveelheid data die Quatt van de geinstalleerde systemen krijgen zou het moeten kunnen...
Als het huis een vast gegeven is, de ingestelde stooklijn past bij het warmteverlies van het huis, het afgiftesysteem optimaal ingesteld en aangepast is, blijft er maar één factor over.

De bewoner zelf.
1. Verwachtingen bijstellen.
2. Stookgedrag dusdanig aanpassen, dat het wel passend wordt. Wellicht is er nog wat te verbeteren in verwarmen binnen de schil wat de temperaturen van de verschillende ruimtes betreft. Constante temperaturen 24/7. Dat soort dingen. Maar sowieso er voor zorgen, dat jij de baas bent aangaande gewenst comfort en niet de Quatt.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Mickel moen schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:40:
[...]

Als het huis een vast gegeven is, de ingestelde stooklijn past bij het warmteverlies van het huis, het afgiftesysteem optimaal ingesteld en aangepast is, blijft er maar één factor over.

De bewoner zelf.
1. Verwachtingen bijstellen.

2. Stookgedrag dusdanig aanpassen, dat het wel passend wordt. Wellicht is er nog wat te verbeteren in verwarmen binnen de schil wat de temperaturen van de verschillende ruimtes betreft. Constante temperaturen 24/7. Dat soort dingen. Maar sowieso er voor zorgen, dat jij de baas bent aangaande gewenst comfort en niet de Quatt.
Of.... Quatt... en geen verkeerd verhaal voorhouden / die verwachting scheppen ? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABD5s6jwxe3Q3Sr9tvBqdQTY8ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1OdqBcDRVPgr0hAgrN6sOc5I.png?f=fotoalbum_large
Zeg maar precies waar @Timmy tegenaan loopt.

Als het goed is pikt een nest thermostaat dergelijk gebruik binnen enkele dagen op, weet hoe lang het duurt om op te warmen, weet ook hoe snel het afkoelt en anticipeert daarop.
Werkt alleen niet lekker met een warmtepomp (nest), maar met stadswarmte of CV heel erg goed!

@Timmy Ik vraag me af of een nest met een MITM opentherm module zomaar eens heel goed kon werken.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 18-09-2025 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:44:
[...]

Of.... Quatt... en geen verkeerd verhaal voorhouden / die verwachting scheppen ? ;)

Als het goed is pikt een nest thermostaat dergelijk gebruik binnen enkele dagen op, weet hoe lang het duurt om op te warmen, weet ook hoe snel het afkoelt en anticipeert daarop.
Werkt alleen niet lekker met een warmtepomp (nest), maar met stadswarmte of CV heel erg goed!
Tja. Als dit de discussie is. Slachtoffer van Quatt spelen houdt het op. Dat is vervallen in herhaling.

Dat Quatt minder slim is dan wellicht voorgespiegeld is, is inmiddels wel bekend. En soms is er gewoon geen goeie match. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat er met name problemen zijn met vloerverwarming en/of te krap bemeten afgiftesystemen, met name recente, die het prima doen met een cv-ketel, maar minder goed met een WP. Dat is pech.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:40
Mwah, wat mij betreft gaat Quatt gewoon leveren wat ze beloofd hebben ;)
Maar ik verwarm twee ruimtes (woonkamer, keuken) en heb (ook met CV) altijd één temperatuur gehanteerd.

Om af te sluiten, ik ben niet ontevreden over het comfort maar het kan gewoon beter. Daarnaast kan het energieverbruik ook omlaag als Quatt beter kan anticiperen. Quatt heeft alle gegevens om echt zelflerend en proactief te worden, het moet alleen nog ontwikkeld worden.
paQ schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:44:
@Timmy Ik vraag me af of een nest met een MITM opentherm module zomaar eens heel goed kon werken.
Ik ben aan het kijken hoe ik het zelf beter kan doen. Het regelwerk, dwz het anticiperen en zelflerende deel, heb ik al en ik ben nu wat aan het experimenteren met ESP32/Opentherm. Lange termijn project ;)

• paQ
Mickel moen schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:53:
[...]

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat er met name problemen zijn met vloerverwarming en/of te krap bemeten afgiftesystemen, met name recente, die het prima doen met een cv-ketel, maar minder goed met een WP. Dat is pech.
Maar dat is jouw frame, terwijl juist een vloerverwarming de meest ideale afgever is voor een warmtepomp.

Daar gaat ook een bepaalde traagheid mee gepaard, en daar laat Quatt steken vallen. Dan kun je wel stellig posten dat er maar 1 oorzaak is "namelijk de bewoner zelf" maar dan leg je de schuld bij de verkeerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Timmy schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:55:
[...]

Maar ik verwarm twee ruimtes (woonkamer, keuken) en heb (ook met CV) altijd één temperatuur gehanteerd.

Om af te sluiten, ik ben niet ontevreden over het comfort maar het kan gewoon beter. Daarnaast kan het energieverbruik ook omlaag als Quatt beter kan anticiperen. Quatt heeft alle gegevens om echt zelflerend en proactief te worden, het moet alleen nog ontwikkeld worden.

[...]

Ik ben aan het kijken hoe ik het zelf beter kan doen. Het regelwerk, dwz het anticiperen en zelflerende deel, heb ik al en ik ben nu wat aan het experimenteren met ESP32/Opentherm. Lange termijn project ;)
Ik denk dat je best wel zelf iets in elkaar kunt zetten zodat het werkt zoals (initieel) verwacht en inderdaad anticipeert op de wijzigingen. Volgens mij had @medu80 zelf een thermostaat gebouwd met een kleine Nederlandse startup die programmeerbare displays en knoppen maakte?
Dan heb je ook gewoon een gebruikersinterface voor aan de muur die je ESP aanstuurt.

edit:
nieuws: Tweaker-project Button+ brengt smarthomebediening terug naar de basis

Dit :)

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 18-09-2025 14:08 ]

• Timmy
paQ schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:03:
Ik denk dat je best wel zelf iets in elkaar kunt zetten zodat het werkt zoals (initieel) verwacht en inderdaad anticipeert op de wijzigingen. Volgens mij had @medu80 zelf een thermostaat gebouwd met een kleine Nederlandse startup die programmeerbare displays en knoppen maakte?
Dan heb je ook gewoon een gebruikersinterface voor aan de muur die je ESP aanstuurt.
Ik houd het inderdaad in de gaten, maar ik vind het ook zelf leuk om er mee bezig te zijn. ;)

Toch hoop ik dat Quatt zich hier nog mee bezig gaat houden. Als ik met een paar regels code en een zeer beperkte hoeveelheid data een redelijk goed aan/uit moment kan genereren dan moet Quatt dat met alle beschikbare data zeker kunnen.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Timmy en @paQ

Zo blijf je in rondjes draaien. Wat de Quatt wel of niet kan heb je mee te dealen.

Je kunt jouw verwachtingen hier delen, vragen stellen in de spreadsheet, maar wat het ding doet is de werkelijkheid.

Hopen op iets wat wellicht is de toekomst nog eens verandert, heb je nu niets aan. Mopperen heb je alleen jezelf mee.

En ja, in theorie is vloerverwarming een ideale partner voor een WP. Hier lezende blijkt de praktijk weerbarstiger.

Met oude radiatorsystemen met nu (na isolatiemaatregelen) relatief een overbemeten vermogen/waterinhoud lees ik hier weinig problemen. Hoogstens wat radiatorventilatoren erbij en gaan met die banaan.

Als iemand tegen mij begint over de ideale combinatie van vloerverwarming en WP laat ik al vrij snel het woord maar vallen.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Per ongeluk mijzelf gequote.

[ Voor 98% gewijzigd door Mickel moen op 18-09-2025 14:17 ]

• paQ
Mickel moen in "Ervaringen met Quatt Deel 2"Mickel moen schreef op donderdag 18 september 2025
En ja, in theorie is vloerverwarming een ideale partner voor een WP. Hier lezende blijkt de praktijk weerbarstiger.
Niet alleen in theorie.
Als iemand tegen mij begint over de ideale combinatie van vloerverwarming en WP laat ik al vrij snel het woord maar vallen.
Dat is jammer, want zo 'dismiss' je de ladingen topics over warmtepompen (alle andere denk ik zelfs) waarbij het juist beter presteert dan middels een ander afgiftesysteem.

Als ik naar de topictitel kijk is dat de ervaring van (diverse) gebruikers, en kun je die melden en voorleggen aan Quatt in de hoop dat ze hun regeling nou eindelijk eens wat slimmer maken?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Timmy schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:06:
[...]

Tsja, vooral van het hybride aanbod had ik veel meer verwacht.

Na 2,5 jaar heeft Quatt nog steeds niet door hoe het warmteafgiftesysteem van mijn woning werkt. Quatt begint met draaien zodra de temperatuur onder het setpunt komt en heeft vervolgens 1,5-2 uur nodig alvorens de warmteafgifte merkbaar wordt. In de tussentijd blijft de temperatuur langzaam dalen. Dat Quatt hier op in zou spelen mbv A.I. was wel beloofd maar tot op heden niet waargemaakt.
Andere thermostaat gebruiken?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:22
Moet wel geduld hebben :?

We hebben op dit moment twee grote leverrondes van voorpanelen in behandeling. U maakt deel uit van de tweede batch, maar dit is een vrij grote groep klanten.

Uw aanvraag is al doorgestuurd naar onze planningsafdeling. Zij zullen ervoor zorgen dat het voorpaneel wordt verstuurd. Aangezien het om een batchlevering gaat, vragen we nog even om uw geduld — het kan even duren voordat u het voorpaneel ontvangt.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Timmy schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:55:
[...]

Maar hield je toen ook al zo minitieus bij hoe warm het overal was? Of keek je 1 of 2 keer per dag op de thermostaat die afgerond was op 0.5 of 1 graad?
Kan het comfort echt beter? Of kan het grafiekje beter? (Slaat terug op mijn vorige vraag)
[...]

Ik kan persoonlijk een OTGW aanbevelen, maar zelf maken en spelen is ook leuk! ;) Zelf heb ik inmiddels een redelijk goed design van een controller die ik vanaf HA aan de OTGW wil voeren, om zodanig de thermostaat te omzeilen voor het daadwerkelijke stookgedrag, en alleen als veredelde thermometer te gebruiken. Maar niet omdat het hier niet warm wordt hoor.. We hadden hier nooit comfort problemen, totdat ik een OTGW aanschafte, nu voelt het grafiekje niet comfortabel omdat ik weet dat het beter kan, niet omdat iemand het koud heeft..

Bedenk jezelf dus vooral ook even of het echt een comfort dingetje is, of een tweaker optimalisatie. Dat tweede is echt helemaal niks mis mee, maar dan moet je inderdaad wel tweaker oplossingen zoeken, zoals een OTGW of eigengemaakte OpenTherm module.

Zelf zou ik adviseren om voor een OTGW of vergelijkbaar te gaan. Dan omzeil je Quatt niet, maar gebruik je je kennis van hoe Quatt werkt (strikt aan OpenTherm houden) en wellicht zelfs wat van je eigen input/data/stooklijn om hem bij te sturen.

• Timmy
nairolf schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:38:
Maar hield je toen ook al zo minitieus bij hoe warm het overal was? Of keek je 1 of 2 keer per dag op de thermostaat die afgerond was op 0.5 of 1 graad?
Ik registreer al jaren de temperatuur van de thermostaat en een geijkte thermometer op de honderdsten nauwkeurig en kan dat nog steeds minutieus terug kunnen ;)

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Timmy schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:55:
[...]

Ik registreer al jaren de temperatuur van de thermostaat en een geijkte thermometer op de honderdsten nauwkeurig en kan dat nog steeds minutieus terug kunnen ;)
Duidelijk, (leuk!), dus dat is dan niet veranderd met de Quatt. Begrijp ik dan goed dat sinds de Quatt er staat de variabiliteit van de temperatuur (bijv. standaarddeviatie van de temperatuurfout) groter is geworden?

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:30

OmeJoyo

This is me

@Quatt Support Nu net na het douchen met de All Electric, weer de situatie dat er met de 2kW backup heater wordt verwarmd in plaats van met de warmtepomp. Dit is nu al meerdere keren gebeurd en heb alle keren een ticket aangemaakt en/of telefonisch gemeld. Tickets zowel via de Beta test als direct. Het zou al twee keer zijn opgelost en er is me zelfs verzekerd dat het ONMOGELIJK is dat dit vanzelf gebeurd, want dat kan alleen Quatt op afstand aanzetten. Het is dan zelf weer opletten en de CIC resetten. Maar hoe kan dit nog niet zijn opgelost, ondanks de keiharde toezeggingen die zijn gedaan?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Maurice777
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:17
Beste allemaal
Hoe zijn nu de reacties met de All electric? Ik twijfel om er een te nemen maar er kan geen garantie worden gegeven dat dit maart geleverd kan worden..
Ben benieuwd. Ook naar het verbruik en type woning en isolatie
Dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
Maurice777 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:16:
Beste allemaal
Hoe zijn nu de reacties met de All electric? Ik twijfel om er een te nemen maar er kan geen garantie worden gegeven dat dit maart geleverd kan worden..
Ben benieuwd. Ook naar het verbruik en type woning en isolatie
Dank!
Nou. Zie 1 post boven je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:15
Erik1805 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:21:
Moet wel geduld hebben :?

We hebben op dit moment twee grote leverrondes van voorpanelen in behandeling. U maakt deel uit van de tweede batch, maar dit is een vrij grote groep klanten.

Uw aanvraag is al doorgestuurd naar onze planningsafdeling. Zij zullen ervoor zorgen dat het voorpaneel wordt verstuurd. Aangezien het om een batchlevering gaat, vragen we nog even om uw geduld — het kan even duren voordat u het voorpaneel ontvangt.
Bij mij zijn de panelen vervangen voor een oude variant van het paneel. Nogal onzinnig en tijdsverspilling wat mij betreft, deze panelen zien er nog beroderder uit dan degene die ik hiervoor had. Ik heb opnieuw een ticket aangemaakt… Zucht..

• Maurice777
Klopt, dat is 1 review. Ik zit al een tijd op dit forum te kijken en lees nog niet zo veel All electric ervaringen. En de post boven me zie ik niet als een review, eerder als een losse opmerking over een onderdeel….

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:03
Belecthor schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:46:
Onze nieuwe woning (2010, label A) heeft een hele oude cv-ketel
Gebruikte cv ketel laten installeren bij de bouw? ;)

Want 15 jaar is zeker niet 'heel oud', ik heb genoeg cv ketels gezien die de 20 jaar over gingen, en recent hebben vrienden van me een huis gekocht uit '86 waar de originele cv ketel nog in zat. (met een losse geiser voor het warm water, want kennelijk werkte men toen op die manier.)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:03
Maurice777 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:04:
[...]

Klopt, dat is 1 review. Ik zit al een tijd op dit forum te kijken en lees nog niet zo veel All electric ervaringen. En de post boven me zie ik niet als een review, eerder als een losse opmerking over een onderdeel….
Zoek even terug op OmeJoyo in dit topic, hij heeft meer gezegd / gereviewed. Zoek ook even op Timmy.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Maurice777
[quote]Timmy schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:55:
[...]

Hi Timmy
Klopt mijn constatering dat jouw 2019 gebouwde huis niet comfortabel gestookt krijgt? Nu al niet in september? Als dat zo is dan lijkt de FE geen goede keuze. Zouden jullie het dan wel aanraden te bestellen?
Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
Maurice777 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:17:
Klopt mijn constatering dat jouw 2019 gebouwde huis niet comfortabel gestookt krijgt? Nu al niet in september? Als dat zo is dan lijkt de FE geen goede keuze. Zouden jullie het dan wel aanraden te bestellen?
Ik heb een woning (170 m2) uit 2019 en sinds 2,5 jaar een enkele Quatt hybride. In 2024 (alleen hybride) heb ik 950 kWh electriciteit gebruikt en 0 m3 gas voor het verwarmen van mijn woning. De temperatuur staat 24x7 op 21 graden en normaal gesproken is verwarmen niet voor half oktober nodig. Op de koudste dagen heb ik maximaal 24 kWh gebruikt, kortom Quatt kan het prima aan.

Mijn berichten van vandaag gaan echter over de belofte bij introductie waarbij Quatt gebruikmakend van A.I. het huis optimaal zou verwarmen. Dat is niet waar, Quatt gebruikt geen A.I. en leert niet of nauwelijks. Ik zie in 2,5 jaar geen tot nauwelijks verschillen qua stookgedrag. Ik ben van mening dat het beter kan. Ik heb vloerverwarming, een traag afgiftesysteem en daar zou Quatt op in moeten spelen.

Wat All Electric betreft, dat heb ik sinds april. Gisteren is de gasaansluiting definitief weggehaald. All-E voldoet, het tapwater is warm en ik heb geen problemen ervaren. Maar ook hier kan het slimmer, bijvoorbeeld het moment waarop water wordt verwarmd en hoe (via buitenunit, HeatCharger en/of HeatBattery).

Er komt wat meer intelligentie (schema voor verwarmen bv) voor All-E aan maar het is wederom vertraagd. Als je dat niet erg vindt en er op kan wachten dan is het m.i. een prima product.
Pagina: 1 ... 279 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.