Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Erik1805 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Bij mij zeiden ze dat ze op waren alleen later kreeg ik een mail dat ze weer voorraad hadden.
Na weer 3 weken radiostilte “de logistieke afdeling neemt contact op voor de bezorging” vandaag deze mail ontvangen:
Beste ,

We hebben momenteel twee grote batches van voorpanelen om te verwerken. De eerste groep klanten wordt inderdaad als eerste geholpen, omdat sommigen van hen al meer dan een jaar wachten.

Voor jouw batch, waarbij je gekozen hebt voor de doe-het-zelf-optie, zal het proces gelukkig een stuk sneller verlopen. Daarom is het lastig om de situatie één op één met andere klanten te vergelijken.

We hebben jouw verzoek inmiddels doorgezet naar onze planningsafdeling. Zij zorgen ervoor dat het voorpaneel zo snel mogelijk wordt verzonden. Houd er rekening mee dat het om een grote groep klanten tegelijk gaat, waardoor de levering iets langer kan duren.

Alvast bedankt voor je geduld en begrip.
Met vriendelijke groet,
Technisch Customer Support

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:08
paQ schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:52:
[...]

Waarna ze dachten: nee, dit doen we zo niet meer
daar zijn oa pilots voor
Waar baseer je dat op? De monteurs waren uiterst positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
BenVlie schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:04:
[...]

Waar baseer je dat op? De monteurs waren uiterst positief.
Op de instructies met minimale vrije ruimte zodat ze zichzelf niet in onmogelijke posities hoeven te vouwen :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:33
Stefannn schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:22:
[...]

Zie hier wat metingen aan mijn zonneboiler.
Zonder na-isolatie verloor ik meer warmte door afkoeling dat met douchen, na de extra isolatie 50/50.
Dat zet het rendement van een warmtepomp boiler dus ook onder druk. De cop is bij 60 graden “legionella veilige temperatuur” al niet zo hoog, 2 a 2.5. Als je dan vervolgens de helft aan standverlies kwijt bent is dat effectief nog maar cop=1 a 1.25. Dan is een doorstroomverwarmer helemaal niet zo slecht. En wat wellicht nog belangrijker is: heeft geen grote plek nodig en is vele malen goedkoper.
Mag ik je vragen @Stefannn een doorstroomboiler voor een normale douche, regelt die zichzelf zo dat je een normale goed geregelde temperatuur water uit de douche komt???
Is het bv 3 kw aan/uit, 1 tot 3 kw aan/uit,,,regelbaar en/of andere moeilijke zaken??

Ik wil graag gasloos worden, maar mijn huis moet ook voor toelkomstige kopers te snappen zijn.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:35
TeslaNerd schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:58:
[...]

Na weer 3 weken radiostilte “de logistieke afdeling neemt contact op voor de bezorging” vandaag deze mail ontvangen:

[...]
Ik heb er ook nog eens achteraan gemaild (met meerdere vragen over terugbetalingen en de frontjes) en ik kreeg dit:
Wat betreft het frontpaneel: dit vormt gelukkig geen probleem voor de werking van de warmtepomp. Zodra wij deze binnen hebben, nemen we direct contact met je op om dit netjes af te ronden.

Dank voor je geduld en begrip.
Gaat weer lekker soepel 8)7

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:49
harv schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:57:
[...]

Mag ik je vragen @Stefannn een doorstroomboiler voor een normale douche, regelt die zichzelf zo dat je een normale goed geregelde temperatuur water uit de douche komt???
Is het bv 3 kw aan/uit, 1 tot 3 kw aan/uit,,,regelbaar en/of andere moeilijke zaken??

Ik wil graag gasloos worden, maar mijn huis moet ook voor toelkomstige kopers te snappen zijn.
Ik heb het niet, er zijn vast varianten. Specs lezen.
Het is Nederland vrij onbekend maar je ziet ze veel op zuidelijke campings en in Engeland heb ik ze ook vaak gezien.
Ik heb al sinds 2008 een zonneboiler. Toen was PV nog onbetaalbaar. Als ik opnieuw zou beginnen zou ik denk ik naar een doorstromer gaan. Bij voorkeur in combinatie met warmte terugwin op de afvoer.
Het is enerzijds off-topic in dit quatt forum, maar anderzijds is toch de vraag “hoe ga je het beste full electric”. Dat scheelt toch gauw 200euro vaste lasten per jaar (ik heb het exacte bedrag niet bij de hand).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:17
Cybje schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:27:
[...]

Goede tip, ga ik inderdaad doen. Ik heb een Remeha Tzerra Ace 24c, maar heb de installateurshandleiding hier wel liggen. Een zonneboiler heeft weinig nut inderdaad. Mijn ouders hadden er ook eentje, maar dan kun je inderdaad beter gewoon zonnepanelen pakken. Dat geeft ook meer vrijheid hoe je de zonne-energie inzet. In Zuid-Europese landen zie je veel zonneboilers, maar daar is veel meer zonuren en -kracht.
Oh, dat is wel een goede ketel.

Code Beschrijving Bereik standaardwaarde 24c
DP003 Max. ventilatortoerental voor warmwaterbedrijf 1200 - 7400Rpm 5600
GP007 Maximum ventilator toerental tijdens CV bedrijf 1200 - 7400Rpm 4700
GP008 Minimum ventilator toerental tijdens CV en warm water bedrijf 1200 - 5000Rpm 1870
GP009 Ventilatortoerental bij het starten app. 1200 - 4000Rpm 3000

Zet maximum CV vermogen GP007 eens op 1870 (6 kW van de 24 kW bij 7400 RPM
Zet starttoerental GP009 eens op 1870 (6 kW van de 24 kW bij 7400 RPM)
Je kan spelen met minimum toerental GP008. Die kan minimaal tot 1200 toeren (1200/7400) * 24 kW =3,9 kW, maar dat kan net te laag zijn om de ketel goed draaiend te houden.

Het startoerental houden we op wat standaard het minimum vermogen is om het goed starten met de eerste vonk te garanderen.

[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 22-09-2025 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
harv schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:57:
[...]

Met 3kW heb je mogelijk net genoeg voor een kraan. Ik was op vakantie in Duitsland en daar was er een elektrische doorstromer; fijn ding maar het huisje had een 3x40a aansluiting (wat dus nogal ruim is tov die relatief dan toch kneuterige aansluitingen hier, tenzij het veel mag kosten - zou handig zijn als je met een accu wel grotere vermogens kan gebruiken van bijvoorbeeld 20kW op 1x35). Ik weet niet zeker meer welk type het was maar beschrijving van een andere is wat een indicatie van wat je nodig hebt. Met douche warmteterugwinning kan het wellicht iets minder zijn.
https://www.elektrische-b...mverwarmer-110324134.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ih9i8LyrpVwtCuKcaz6Zds2su3I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/QvSD1siPkbKEzsSpwjmWfqEy.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenVlie
paQ schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:39:
[...]

Op de instructies met minimale vrije ruimte zodat ze zichzelf niet in onmogelijke posities hoeven te vouwen :)
De foto/situatie waaraan gerefereerd wordt is bij mij thuis, en zoals gezegd waren de monteurs daar juist erg positief. Dus juist niet "nee, dit doen we zo niet meer". De adviseurs bij Quatt zijn wel bereid om een beetje mee te denken en af te wijken van de maten in de tekeningen. Dat gezegd hebbende, het moet natuurlijk wel gewoon passen en nog een beetje werkbaar zijn. Maar de situatie in de foto is dus juist een voorbeeld van waar het wel gewoon kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BenVlie schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:04:
[...]

De foto/situatie waaraan gerefereerd wordt is bij mij thuis, en zoals gezegd waren de monteurs daar juist erg positief. Dus juist niet "nee, dit doen we zo niet meer". De adviseurs bij Quatt zijn wel bereid om een beetje mee te denken en af te wijken van de maten in de tekeningen. Dat gezegd hebbende, het moet natuurlijk wel gewoon passen en nog een beetje werkbaar zijn. Maar de situatie in de foto is dus juist een voorbeeld van waar het wel gewoon kan.
Ik begrijp dat de monteurs dat waren, maar pilot-installaties worden uiteraard ook geëvalueerd bij Quatt zelf. Ik lees hier ook al 2 (of zo) verhalen van tweakers bij wie de installatie niet wordt uitgevoerd omdat het net wat te krap zou zijn volgens de opgegeven specificaties, en nog 'ruimer' zijn dan in jouw situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenVlie
paQ schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:08:
[...]

Ik begrijp dat de monteurs dat waren, maar pilot-installaties worden uiteraard ook geëvalueerd bij Quatt zelf. Ik lees hier ook al 2 (of zo) verhalen van tweakers bij wie de installatie niet wordt uitgevoerd omdat het net wat te krap zou zijn volgens de opgegeven specificaties, en nog 'ruimer' zijn dan in jouw situatie.
Ok, over andere situaties kan ik niet oordelen. Bij mij ging het meer dan prima, ondanks iets krapper dan de 'voorwaarden'. Ik moet overigens wel zeggen dat mijn contactpersoon in eerste instantie niet erg enthousiast was en ik hem wel een beetje heb moeten overtuigen. Dus de aanhouder wint wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
BenVlie schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:12:
[...]

Ok, over andere situaties kan ik niet oordelen. Bij mij ging het meer dan prima, ondanks iets krapper dan de 'voorwaarden'. Ik moet overigens wel zeggen dat mijn contactpersoon in eerste instantie niet erg enthousiast was en ik hem wel een beetje heb moeten overtuigen. Dus de aanhouder wint wellicht?
Bij installatie van de leidingen van de Mono gaan mij door de kruipruimte, installateur vond het geen probleem om door de isolatie chips te 'zwemmen'. Maar sindsdien meerdere voorbeelden hier dat Quatt niet meer door kruipruimte wilt :o

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:49
netappie schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:26:
[...]

Oh, dat is wel een goede ketel.

Code Beschrijving Bereik standaardwaarde 24c
DP003 Max. ventilatortoerental voor warmwaterbedrijf 1200 - 7400Rpm 5600
GP007 Maximum ventilator toerental tijdens CV bedrijf 1200 - 7400Rpm 4700
GP008 Minimum ventilator toerental tijdens CV en warm water bedrijf 1200 - 5000Rpm 1870
GP009 Ventilatortoerental bij het starten app. 1200 - 4000Rpm 3000

Zet maximum CV vermogen GP007 eens op 1870 (6 kW van de 24 kW bij 7400 RPM
Zet starttoerental GP009 eens op 1870 (6 kW van de 24 kW bij 7400 RPM)
Je kan spelen met minimum toerental GP008. Die kan minimaal tot 1200 toeren (1200/7400) * 24 kW =3,9 kW, maar dat kan net te laag zijn om de ketel goed draaiend te houden.

Het startoerental houden we op wat standaard het minimum vermogen is om het goed starten met de eerste vonk te garanderen.
@Cybje
Bovenstaande geeft eigenlijk exact aan dat je met quatt minder gaat pendelen dan met de cv nu.
Je had eerder gevraagd/gediscusseerd/gefocussed op water temperatuur. Het gaat echter om vermogen.
Aannemende dat @netappie het goed heeft opgezocht….
Je cv heeft nu een minimum vermogen van 6kW…..
Voor de quatt is dat eerder ongeveer het maximum vermogen. Hij kan terug regelen tot iets van een factor 4 lager (ik heb geen quat dus weet de getallen niet exact). Dat betekent 4x minder pendelen.
Zoals ik eerder zei: ik gok dat je met die “6kW minimaal” in combinatie met slechts enkele radiatoren open niet in staat was de minimaal ingestelde temperatuur te handhaven. Waarschijnlijk overshoot tot de max waardoor je ging pendelen.
(Ik heb dat zelf met schade en schande geleerd. Ik dacht 50 te hebben gesteld maar het werd veel meer vanwege exact dit)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Stefannn schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:25:
[...]

@Cybje
Bovenstaande geeft eigenlijk exact aan dat je met quatt minder gaat pendelen dan met de cv nu.
Je had eerder gevraagd/gediscusseerd/gefocussed op water temperatuur. Het gaat echter om vermogen.
Aannemende dat @netappie het goed heeft opgezocht….
Je cv heeft nu een minimum vermogen van 6kW…..
Voor de quatt is dat eerder ongeveer het maximum vermogen. Hij kan terug regelen tot iets van een factor 4 lager (ik heb geen quat dus weet de getallen niet exact). Dat betekent 4x minder pendelen.
Zoals ik eerder zei: ik gok dat je met die “6kW minimaal” in combinatie met slechts enkele radiatoren open niet in staat was de minimaal ingestelde temperatuur te handhaven. Waarschijnlijk overshoot tot de max waardoor je ging pendelen.
(Ik heb dat zelf met schade en schande geleerd. Ik dacht 50 te hebben gesteld maar het werd veel meer vanwege exact dit)
@Cybje Het is nog mooier. De ketel start nu op 3000 RPM, wat dus 9,7 kW is. Voordat het water een rondje gemaakt heeft en de ketel terug moduleert (danwel afslaat) zit je zo waarschijnlijk al met een radiator op saunastand.

De maximum aanvoertemperatuur verlagen is ook goed, maar eerst zorgen dat de ketel niet in standje "schots kasteel" staat is handiger. Het is wel slim om de ketel even te herstarten na de aanpassing zodat de Tado de waardes opnieuw inleest via opentherm. Die worden niet vanzelf ververst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:23

Cybje

First Post!

@netappie Ik heb even zitten spelen met het starttoerental, maar ik weet niet hoeveel effect dat nou gaat hebben. Hij draait maar zo'n 5 seconden op dat toerental en daarna gaat hij in 10-20 seconden terug naar het minimumtoerental. Sterker nog, hij lijkt nu moeite te hebben met starten en er kwam een keer ook een bonk/plof uit de ketel, dus ik heb 'm maar weer hoger gezet.

Maximum toerental heb ik wel omlaag gezet, dat lijkt me weinig kwaad kunnen. Dus ben benieuwd wat het effect gaat zijn tijdens het stookseizoen en of hij dus ook constanter / comfortabeler verwarmt.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Cybje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:16:
@netappie Ik heb even zitten spelen met het starttoerental, maar ik weet niet hoeveel effect dat nou gaat hebben. Hij draait maar zo'n 5 seconden op dat toerental en daarna gaat hij in 10-20 seconden terug naar het minimumtoerental. Sterker nog, hij lijkt nu moeite te hebben met starten en er kwam een keer ook een bonk/plof uit de ketel, dus ik heb 'm maar weer hoger gezet.

Maximum toerental heb ik wel omlaag gezet, dat lijkt me weinig kwaad kunnen. Dus ben benieuwd wat het effect gaat zijn tijdens het stookseizoen en of hij dus ook constanter / comfortabeler verwarmt.
Je moet inderdaad niet een te laag toerental hebben bij het starten. Het kan zijn dat je ketel niet helemaal lekker ingesteld staat qua gas/lucht verhouding en dan is het moeilijker.

Je kan er nog iets er tussenin proberen of het op de standaard laten als de ketel toch snel terug moduleert.
Het beperken van het maximum vermogen gaat wel flink wat schelen. Ik zou in ieder geval even na gaan wanneer het laatste onderhoud op de ketel is geweest en of er toen een rookgasmeting op is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51
Rowwan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 05:34:
[...]

@Quatt Support zou je nog eens kunnen checken wat de status is omtrent de DT4M? Het stookseizoen is inmiddels weer begonnen. Waar het in de zomer "vervelend" is dat het setpoint wordt verlaagd, gaat het nu gewoon geld kosten. Het zich ervoor dat de thermostaat handmatig meerdere graden omhoog moet worden gezet, waardoor de quatt gas gaat stoken.

Afgelopen nacht was het weer raak en stond hij opeens weer op 18 ipv 20.5.
Zag dat jouw vraag ook beantwoord is:
Sinds April dit jaar bevelen wij de DT4M niet meer aan als 'ondersteunde thermostaat', onder andere vanwege het grillige/ongewenste gedrag dat je beschrijft. Een van onze hypotheses is dat het grillige gedrag kan komen omdat de DT4M een van de weinige (voormalig) ondersteunde thermostaten is die de OpenTherm aansluiting ook gebruikt voor voeding, ipv een batterij.

We hebben geprobeerd om in samenwerking met Honeywell de oorzaak van de problemen met zekerheid vast te stellen en vervolgens een oplossing te vinden, maar dat is niet gelukt. De feature die je voorstelt is een oplossing die we ook op onze radar hebben, maar die nog niet in ontwikkeling is.

2. De veranderende setpoint van de thermostaat is altijd dezelfde: hij valt terug op de minimale temperatuur die op de DT4M is ingesteld. Deze is standaard 5 graden. De enige work-around die wij voor nu kunnen adviseren is om die minimum temperatuur (Setting LL) hoger te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
jj85 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:42:
[...]

@Quatt Support De HeatCharger kan warmte uit de woning ontrekken om de HeatBattery op te laden. Indien er niet genoeg warmte (meer) aanwezig is, dan zal de buitenunit aanspringen. Waar ligt de grens hiervoor? Gaat dit op basis van buitentemperatuur of wordt dit anders geregeld? Kunnen jullie hier wat meer uitleg over geven?

(vraag ook aan de Vragenlijst toegevoegd)
Antwoord Quatt mbt werking HeatCharger:
Als er geen warmtevraag vanuit de thermostaat is, zal de HeatCharger inderdaad het CV water koelen wanneer hij begint met het laden van de HeatBattery. We starten niet direct met verwarmen met de buitenunit, maar wachten tot de watertemperatuur onder de 18 °C komt. Wanneer dat gebeurt, start de buitenunit om de All-E te ondersteunen.

- In warmere omstandigheden kan het langer duren voordat het water kouder wordt dan 18 °C, en in dat geval kan enige koeling merkbaar zijn. De aanname is dat dit een gewenst effect is, waarbij we automatisch bijdragen aan de verkoeling van het huis op een warme dag
- Bij 18 °C moeten we echt beginnen met verwarmen om condensatie te voorkomen. Daarom is dit de laagst toegestane temperatuur voordat we beginnen met verwarmen.
- Wanneer er warmtevraag vanuit de thermostaat komt, zal de buitenunit sowieso al aanstaan, en zal het niet voorkomen dat de HeatCharger ongewenst het huis afkoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:07:
[...]

Antwoord Quatt mbt werking HeatCharger:

[...]
Ik mis de situatie:
buiten 8 graden, thermostaat afgeslagen, er is vraag van de heatbattery

Gaat de BU dan aan (want 8 graden), of wordt er eerst (opnieuw) geput uit de aanwezige warmte in het huis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Ik zit wat te twijfelen over ik Quatt Care wil gaan afsluiten.
Dan zou ik in principe kiezen voor Quatt Care Plus - 5 jaar extra garantie bovenop de wettelijke garantietermijn voor (eenmalig) 549 euro. Redelijk dezelfde ordegrootte als CV-onderhoud? Maar voor een Quatt die in principe geen onderhoud nodig heeft, is het toch wel weer een hoog bedrag ;)

Maar anderzijds vraag ik me af wat nou de meest voorkomende problemen zullen zijn. Mijn (onderbuik)gevoel is dat problemen in het watercircuit het meest waarschijnlijk zijn, zoals circulatiepomp die kapot gaat of een automatische ontluchter die lekt of de antivriesklep die niet goed functioneert. Dat zijn prima componenten om zelf te vervangen.

Dus ik ben wel eens benieuwd in hoeverre Quatt-eigenaren gebruik maken van Quatt Care ;)
(zal mijn keuze in principe niet beïnvloeden, maar ben wel eens nieuwsgierig)

Poll: Maak je gebruik van Quatt Care?
Ja, ik heb Quatt Care afgesloten / ben van plan dit tzt te doen.
Ik twijfel nog.
Nee, ik wil geen Quatt Care.
Nee, ik heb geen Quatt (maar wil wel graag stemmen)
Quatt Care?! Wat is dat?
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407254&layout=1&v=12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:31:
[...]

Ik mis de situatie:

Gaat de BU dan aan (want 8 graden), of wordt er eerst (opnieuw) geput uit de aanwezige warmte in het huis?
Ik denk zomaar dat laatste :o :X
@Quatt Support Hoe zit dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
paQ schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:31:
[...]

Ik mis de situatie:
De warmte voor de heat charger wordt in alle gevallen uit het CV water gehaald. Het punt waarop de buitenunit aan zal slaan, staat geheel los van de buitentemperatuur en wordt alleen gestuurd door de actuele CV-watertemperatuur (< 18 C watertemp = buitenunit actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BenVlie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:37:
[...]

De warmte voor de heat charger wordt in alle gevallen uit het CV water gehaald. Het punt waarop de buitenunit aan zal slaan, staat geheel los van de buitentemperatuur en wordt alleen gestuurd door de actuele CV-watertemperatuur (< 18 C watertemp = buitenunit actief)
Dus, dan heeft de BU net water van bijv 31 staan maken, en vervolgens gaat de HC dat weer afkoelen tot 18 ten gunste van SWW? (dubbele omzetting in wezen)
Je koelt je huis zo weer potentieel af, waarna je weer een inhaalslag moet maken.
Wat genuanceerder: ipv dat je een zo stabiel mogelijke binnentemperatuur houdt, ga je in die situaties 'koeling' toepassen. :?

Ik weet niet of het als 8 (bijvoorbeeld he) graden is geweest bij je waarbij je dit zag gebeuren?
Het zou mij logischer lijken dat bij een bepaald delta met buiten de BU sowieso de HC voorziet ipv dat ie het uit je aanwezige warmte haalt.

edit:
hoe langer ik er over nadenk, hoe gekker ik het vind.
Stel het is 13 graden, het is binnen 21, ik wil het 22. En dat lukt met +3K (echte situatie).
Ik stop met die +3K evenveel energie (vanaf 21) in het CV systeem als dat ik er met -3K (naar 18 dus) uit zou halen.
Dat water wordt redelijk vlot al 18 natuurlijk, waarna de BU dan aanspringt, maar dan blijf ik dus zitten met water van 18 graden in de vloer, terwijl dat ergens rond kamertemperatuur was blijven steken.
Je creëert op die wijze een negatief delta tussen het aanwezige water en de vloer waardoor er warmte-overdracht van de vloer naar het water plaatsvindt.

Krijg je wel weer een uitstekende COP score op je verwarming daarna :')

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 23-09-2025 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenVlie
jj85 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:31:
Dan zou ik in principe kiezen voor Quatt Care Plus - 5 jaar extra garantie bovenop de wettelijke garantietermijn voor (eenmalig) 549 euro. Redelijk dezelfde ordegrootte als CV-onderhoud? Maar voor een Quatt die in principe geen onderhoud nodig heeft, is het toch wel weer een hoog bedrag ;)

Maar anderzijds vraag ik me af wat nou de meest voorkomende problemen zullen zijn. Mijn (onderbuik)gevoel is dat problemen in het watercircuit het meest waarschijnlijk zijn, zoals circulatiepomp die kapot gaat of een automatische ontluchter die lekt of de antivriesklep die niet goed functioneert. Dat zijn prima componenten om zelf te vervangen.
Ik deed mijn CV onderhoud ook altijd zelf, dus de Quatt buitenunits zou ook moeten kunnen (technisch minder complex). Het enige waar ik geen gevoel bij krijg is in hoeverre bij een storing zonder Care contract door Quatt nog wel meegedacht wordt. Zullen ze helpen en aangeven hoe ik bijvoorbeeld een kapotte printplaat kan testen? En snel onderdelen leveren? Misschien een vraag om aan Quatt voor te leggen?

Overigens heb ik All elec en daar is nog geen Quatt care voor beschikbaar (immers, valt allemaal nog binnen 2 jaar). Ben wel benieuwd wat de kosten daarvan zullen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenVlie
paQ schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:43:
[...]

Dus, dan heeft de BU net water van bijv 31 staan maken, en vervolgens gaat de HC dat weer afkoelen tot 18 ten gunste van SWW? (dubbele omzetting in wezen)
Je koelt je huis zo weer potentieel af, waarna je weer een inhaalslag moet maken.
Wat genuanceerder: ipv dat je een zo stabiel mogelijke binnentemperatuur houdt, ga je in die situaties 'koeling' toepassen. :?

Ik weet niet of het als 8 (bijvoorbeeld he) graden is geweest bij je waarbij je dit zag gebeuren?
Het zou mij logischer lijken dat bij een bepaald delta met buiten de BU sowieso de HC voorziet ipv dat ie het uit je aanwezige warmte haalt.
Klopt, dat is precies wat er gebeurd, maar de onttrokken hoeveelheid warmte is natuurlijk minimaal en daarom dus geen issue. De hoeveel warmte die onttrokken is, is dan ook niet de reden dat de buitenunit aan gaat, maar de mogelijkheid op (binnenshuis) condensatie op leidingen bij een watertemp van <18C wil men voorkomen, en dus laten ze de buitenunit om die reden even iets bijverwarmen.
Hier bij mij zie ik bv dat bij de huidige koudere buitentemps de buitenunit soms even mee doet, maar meestal is de CV watertemp gewoon nog >18C en dus is alleen de HC aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BenVlie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:55:
[...]

Klopt, dat is precies wat er gebeurd, maar de onttrokken hoeveelheid warmte is natuurlijk minimaal en daarom dus geen issue. De hoeveel warmte die onttrokken is, is dan ook niet de reden dat de buitenunit aan gaat, maar de mogelijkheid op (binnenshuis) condensatie op leidingen bij een watertemp van <18C wil men voorkomen, en dus laten ze de buitenunit om die reden even iets bijverwarmen.
Hier bij mij zie ik bv dat bij de huidige koudere buitentemps de buitenunit soms even mee doet, maar meestal is de CV watertemp gewoon nog >18C en dus is alleen de HC aan het werk.
Ik help het je hopen later in de herfst / begin winter dan.
Het resultaat blijft dat je met 'opzettelijk' teruggekoeld water in je CV systeem achter blijft.

Je 'laadt' op die manier de warmtebatterij op met warmte die in je huis zat. Leuk in de zomer; onwenselijk daarbuiten.

[insert Johan Cruijf opmerking]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
paQ schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:58:
[...]

Het resultaat blijft dat je met 'opzettelijk' teruggekoeld water in je CV systeem achter blijft.

Je 'laadt' op die manier de warmtebatterij op met warmte die in je huis zat. Leuk in de zomer; onwenselijk daarbuiten.
Klopt, de warmte voor het tapwater is 100% afkomstig uit je CV systeem. In de zomer dus een marginaal stukje koeling, en in de winter een marginaal stukje warmte'verlies'. Maar zoals gezegd onttrekt de HC slechts heel weinig warmte, dus dit vormt geen probleem. Het enige moment waarop dit wel een probleem zou vormen is wanneer het zó koud is dat de buitenunit al 100% van de tijd op vollast staat te draaien om het huis warm te krijgen. In dat geval wil je natuurlijk niet nog net effe wat extra warmte onttrekken, want dan gaat het ten koste van je binnentemperatuur (voor zover meetbaar/merkbaar). Als backup zit er daarom nog een verwarmingselement van ik meen 2 kW (COP 1) in de charger voor het geval het niet wenselijk is om warmte van de CV te snoepen.

EDIT: Je moet beide systemen echter niet los van elkaar zien. Het geheel is immers integraal en zo ontworpen dat de buitenunits gewoon onderdeel zijn van het totaal systeem. Het is dus niet onwenselijk dat de warmte uit het CV water gehaald wordt. Het CV water is puur een medium dat gebruikt wordt om warmte van plek A naar plek B of C te brengen. Soms gaat van het de buitenunits in het huis, en soms gaat het van de buitenunits naar de heatbattery. De buitenunits hebben een dubbeldoel.

[ Voor 17% gewijzigd door BenVlie op 23-09-2025 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
paQ schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:58:
[...]

[insert Johan Cruijf opmerking]
De bal is rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BenVlie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:08:
[...]

Maar zoals gezegd onttrekt de HC slechts heel weinig warmte, dus dit vormt geen probleem.
Als je 200l van 35 naar 50 moet brengen, heb je daar 3.5 kWh energie voor nodig.
Bij COP 3, is dan nog steeds 1150 Wh die je dan uit je huis trekt.
Hoe je het ook wendt of keert, je haalt warmte er uit.

Begrijp dat het een integraal onderdeel is, en dat is ook zo mooi er aan, het lijkt me alleen logischer om bij bepaalde omstandigheden juist niet die route te kiezen maar via de BU de warmte op te wekken ipv het uit je woning te halen, het in de battery te stoppen alwaar je weer naar het standverlies kunt kijken, dat wel weer binnen de schil blijft, maar dan heb je al 3 omzettingen erop zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
elk voordeel heb z'n nadeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
paQ schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:16:
[...]
Begrijp dat het een integraal onderdeel is, en dat is ook zo mooi er aan, het lijkt me alleen logischer om bij bepaalde omstandigheden juist niet die route te kiezen maar via de BU de warmte op te wekken ipv het uit je woning te halen, het in de battery te stoppen alwaar je weer naar het standverlies kunt kijken, dat wel weer binnen de schil blijft, maar dan heb je al 3 omzettingen erop zitten.
Zie mijn EDIT tav het Cv water als medium om warmte te transporteren. Je moet het dus niet zien als warmte onttrekken uit het huis, maar warmte onttrekken aan hetzelfde water waar toevallig ook het huis mee opgewarmd wordt. Dat water is puur een transport medium. De ene keer maakt de buitenunit het warm voor het huis, en de andere keer voor de battery.

[ Voor 14% gewijzigd door BenVlie op 23-09-2025 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:36
paQ schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:16:
[...]

Als je 200l van 35 naar 50 moet brengen, heb je daar 3.5 kWh energie voor nodig.
Bij COP 3, is dan nog steeds 1150 Wh die je dan uit je huis trekt.
Tijd voor een bakje koffie paQ? ;)

Je haalt gewoon 3.5KWh aan (warmte)energie uit je woning hoor, die 1150 Wh is het elektrisch verbruik bij COP 3 .

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:59
Dus ik ben wel eens benieuwd in hoeverre Quatt-eigenaren gebruik maken van Quatt Care ;)

Ik mis de optie: "In Nederland heb je wettelijk rechts op garantie zolang als je van een producttype mag verwachten. Oftewel bij een warmtepomp minstens 5 jaar. Quatt Care afsluiten is daarom een sigaar uit eigen doos." :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:24:
[...]

Tijd voor een bakje koffie paQ? ;)

Je haalt gewoon 3.5KWh aan (warmte)energie uit je woning hoor, die 1150 Wh is het elektrisch verbruik bij COP 3 .
I stand corrected :)
Dan is het verlies groter, namelijk de resterende 3.5-1.15 = 2.35 kWh aan warmte.

Die 18 is dat trouwens de Tr van de HC? (neem ik aan?)
(Waarbij de verdeling weer wat anders komt te liggen)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 23-09-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BenVlie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:21:
[...]

Zie mijn EDIT tav het Cv water als medium om warmte te transporteren. Je moet het dus niet zien als warmte onttrekken uit het huis, maar warmte onttrekken aan hetzelfde water waar toevallig ook het huis mee opgewarmd wordt. Dat water is puur een transport medium. De ene keer maakt de buitenunit het warm voor het huis, en de andere keer voor de battery.
I know :)
Je verplaatst warmte / energie.
Er zijn omstandigheden waarbij je wellicht niet uit vaatje A, maar uit vaatje B moet tappen. Da's alles ;)
Dat stukje ontbreekt in de reactie van Quatt.

Als je met een L/W WPB in dit topic post dat je vanuit binnen aanzuigt, NOU! dat is toch wel zo stom! 8)7
Dit is niet heel veel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
paQ schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:35:
[...]

Er zijn omstandigheden waarbij je wellicht niet uit vaatje A, maar uit vaatje B moet tappen. Da's alles ;)

Als je met een L/W WPB in dit topic post dat je vanuit binnen aanzuigt, NOU! dat is toch wel zo stom! 8)7
Inderdaad, exact hetzelfde, je gebruikt dan alleen de lucht als medium voor het warmtetransport ipv water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

@BobVI @Quatt Support

Hoe kan Quatt dit als een probleem zien voor “sommige” thermostaten als Quatt altijd aanbeveelt over te stappen naar de Honeywell T6 thermostaat?

NB thermostaten verkorten niet het communicatieinterval om de batterij te sparen maar zullen met dat doel het communicatieinterval juist verlengen

NB2 ga eens praten met de ontwikkelaars van de DIYless 3 thermostaat. Daar zit veel kennis die jullie vast goed kan helpen met vinden van een goede CiC-thermostaat-integratie.

De link naar de Quatt Support-vragenlijst in de Google-sheet
Ik had met het door @BobVI voorgestelde “sparren met dit forum” een meer actieve inbreng verwacht van “Quatt Customer Support en mensen vanuit het Quatt Product team” dan alleen af en toe een vraag beantwoorden op de vragenlijst.

Lees jij ook nog mee @marijnflipse ?

[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 23-09-2025 10:50 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Quatt Support
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:05

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
TeslaNerd schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:38:
[...]

Ik had met het door @BobVI voorgestelde “sparren met dit forum” een meer actieve inbreng verwacht van “Quatt Customer Support en mensen vanuit het Quatt Product team” dan alleen af en toe een vraag beantwoorden op de vragenlijst.
Hi,

De vragenlijst is voor mij een makkelijke en overzichtelijke manier om te kunnen zien wat er leeft, en helpen mij om met concrete vragen bij collegas aan te kunnen kloppen wanneer ik de expertise zelf mis om te antwoorden. Alhoewel we nog steeds de intentie hebben om actiever bij te dragen op dit forum (wat volgensmij al wel beter lukt dan een paar maanden geleden), kun je helaas nog niet van me verwachten dat ik me heel actief in elke discussie meng.

We zijn nu bezig met een initiatief om wat meer te gaan communiceren waaraan we precies werken op software gebied, in welke vorm is nog niet helemaal zeker. Maar we erkennen de behoefte van bestaande klanten om ook te zien wat we doen om onze huidige producten te verbeteren.

Dat gezegd hebbende, is de focus van Quatt het afgelopen jaar (en nog steeds) geweest om eerst ons ecosysteem aan producten te ontwikkelen, en daar vervolgens (met nieuwe software features) op te gaan uitbouwen. Dit zullen jullie dan tzt ook in die "roadmap" nog terug gaan zien.

Het sparren over bijvoorbeeld alternatieve oplossingen in de aansturing van de Hybrid nu is daardoor nog niet haalbaar/relevant, omdat min of meer ons hele softwareteam vooral op de Chill en All-E zit momenteel. Daarom heb ik voor nu bij veel van de vragen op de lijst aangegeven wat een 'feature verzoek' is, en die ook intern gedocumenteerd om het te kunnen blijven tracken (en tzt te evalueren met het team).

Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid schept over wat ik de komende tijd hier kan bijdragen, ook al is het misschien minder dan gewenst.

- Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23:11
paQ schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:35:
[...]

Waarom is dat zo stom? Ja, je gebruikt warmte van binnen, en ja die heeft al getransporteerd moeten worden. Als je met een L/W WP via individuele stromen (bijv. via een 3-wegklep of zoals bij WeHeat met 2 pompen) je SWW maakt dan kaap je ook warmte van binnen. Niet omdat je die warmte direct verbruikt, maar omdat je tijdens het interval dat je SWW maakt je huis niet kan verwarmen, terwijl dat bij strenge vorst wel nodig is. Daardoor moet de andere ~22 uur van de dag de WP ~2/24*100% oftewel ongeveer 8.3% harder werken om het warmte/temperatuurverlies van die 2 uur te compenseren.

Ik zie niet zo goed hoe het een beter is dan het andere. Het enige waarbij je een dergelijke situatie niet hebt is inderdaad als je compleet gescheiden systemen hebt, dus L/W WPB met in- en uitlaat van buiten en WP voor verwarming. Dat is "ideaal" inderdaad, maar ideaal is niet altijd realistisch en pragmatisch.

Dus kan je me a.u.b. uitleggen waarom warmte kapen uit het CV-water zo stom is, terwijl 2 uur per dag CV niet aan hebben staan dat niet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BenVlie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:38:
[...]

Inderdaad, exact hetzelfde, je gebruikt dan alleen de lucht als medium voor het warmtetransport ipv water.
Met koud water in je vloer maak je er een soort van systemische koeling van.
Lucht die afkoelt (weinig thermische massa) is binnen no time weer aangevuld.

Energetisch is het 'exact hetzelfde' inderdaad. En toch onttrek ik dan liever warme lucht dan warm water uit een vloerverwarming. Zodoende de initiële vraag aan Quatt of het bij een bepaalde buitentemperatuur niet sowieso van de BU komt ipv uit je vloer.

HET voordeel van een W/W WPB is dat de bron thermisch stabieler is. En dat kan dus op bepaalde momenten ook averechts werken.
Misschien moet eea ook nog gewoon blijken uit gebruik de komende maanden. Het neven-effect van koeling is prettig. Kan bij een L/W WPB net zo. Maar, daar kun je wel kiezen welke richting op, of vanuit waar het medium gaat/komt. Die keuze maakt de Quatt HC natuurlijk net zo. De vraag is: maakt ie omwille van een drempelwaarde van de buitentemperatuur de keuze het van de BU te halen ipv uit het CV water?

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 23-09-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Mja... had ik het tussen " " moeten zetten?

Ik onttrek het zelf ook uit het huis. Maar dat wordt/werd dan als nadeel uitgelegd.
Een BU loopt nou doorgaans eenmaal efficiënter dan de WPB. Geen idee of dat ook bij een HC geldt natuurlijk.

Voor de rest, zie hier boven.
Het zou gewoon fijn zijn als Quatt wat technische uitleg / onderbouwing gaf van de werking.
en precies dat stukje ontbrak in hun antwoord
@Quatt Support

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 23-09-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Quatt Support schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:58:
[...]

Hi,

De vragenlijst is voor mij een makkelijke en overzichtelijke manier om te kunnen zien wat er leeft, en helpen mij om met concrete vragen bij collegas aan te kunnen kloppen wanneer ik de expertise zelf mis om te antwoorden. Alhoewel we nog steeds de intentie hebben om actiever bij te dragen op dit forum (wat volgensmij al wel beter lukt dan een paar maanden geleden), kun je helaas nog niet van me verwachten dat ik me heel actief in elke discussie meng.

We zijn nu bezig met een initiatief om wat meer te gaan communiceren waaraan we precies werken op software gebied, in welke vorm is nog niet helemaal zeker. Maar we erkennen de behoefte van bestaande klanten om ook te zien wat we doen om onze huidige producten te verbeteren.

Dat gezegd hebbende, is de focus van Quatt het afgelopen jaar (en nog steeds) geweest om eerst ons ecosysteem aan producten te ontwikkelen, en daar vervolgens (met nieuwe software features) op te gaan uitbouwen. Dit zullen jullie dan tzt ook in die "roadmap" nog terug gaan zien.

Het sparren over bijvoorbeeld alternatieve oplossingen in de aansturing van de Hybrid nu is daardoor nog niet haalbaar/relevant, omdat min of meer ons hele softwareteam vooral op de Chill en All-E zit momenteel. Daarom heb ik voor nu bij veel van de vragen op de lijst aangegeven wat een 'feature verzoek' is, en die ook intern gedocumenteerd om het te kunnen blijven tracken (en tzt te evalueren met het team).

Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid schept over wat ik de komende tijd hier kan bijdragen, ook al is het misschien minder dan gewenst.

- Bob
Dankjewel voor jouw snelle reactie. Het voorbeeld dat ik in mijn vraag in de quote had gezet waren vervolgvragen op een antwoord van jou in de vragenlijst. Kun jij op mijn vervolgvragen (en op andere vervolgvragen) reageren? Of werkt dat beter als wij die vervolgvragen met bijvoorbeeld extra kolommen in de vragenlijst gaan opnemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
[...]

Hi,

Eens, het is al een hele verbetering t.o.v. de afgelopen maanden! Fijn om te zien dat hier wel tijd en moeite in gestoken wordt.
Ik heb net een CIC update naar 3.9.0 gehad. Een changelog hiervan zou wellicht een goede eerste (en makkelijke?) stap zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quatt Support

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
TeslaNerd schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:14:
[...]

Dankjewel voor jouw snelle reactie. Het voorbeeld dat ik in mijn vraag in de quote had gezet waren vervolgvragen op een antwoord van jou in de vragenlijst. Kun jij op mijn vervolgvragen (en op andere vervolgvragen) reageren? Of werkt dat beter als wij die vervolgvragen met bijvoorbeeld extra kolommen in de vragenlijst gaan opnemen?
Ja een extra lijn in de vragenlijst met verwijzing naar je originele vraag zou me dan helpen het overzicht te houden inderdaad! Dan kan de vragenlijst toch ook nog een soort van dialoog worden op die manier, en raakt het niet verloren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Wat mij betreft mag er ook best wat in de vragenlijst geschoven worden, de volgorde van de vragen doet er naar mijn idee niet zo enorm veel toe. (of ik nu vraag 12 of vraag 38 heb vind ik niet zo heel spannend).

Iemand er hier mee oneens dat opvolgende vragen onder de originele vraag geplaatst mogen worden?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
onlinaius schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:34:
Wat mij betreft mag er ook best wat in de vragenlijst geschoven worden, de volgorde van de vragen doet er naar mijn idee niet zo enorm veel toe. (of ik nu vraag 12 of vraag 38 heb vind ik niet zo heel spannend).

Iemand er hier mee oneens dat opvolgende vragen onder de originele vraag geplaatst mogen worden?
Er zijn wat verwijzingen her en der naar vraag xx.
Dus dan zou een subnummer wel goed zijn.

Dus opvolgende vraag wordt bijv 12.1?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quatt Support

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
paQ schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:06:
[...]

Mja... had ik het tussen " " moeten zetten?

Ik onttrek het zelf ook uit het huis. Maar dat wordt/werd dan als nadeel uitgelegd.
Een BU loopt nou doorgaans eenmaal efficiënter dan de WPB. Geen idee of dat ook bij een HC geldt natuurlijk.

Voor de rest, zie hier boven.
Het zou gewoon fijn zijn als Quatt wat technische uitleg / onderbouwing gaf van de werking.
en precies dat stukje ontbrak in hun antwoord
@Quatt Support
De HeatCharger onttrekt warmte uit het water dat uit de retour van je woning komt, water dat dus al flink is afgekoeld zodra het de HeatCharger ingaat (als je afgifte systeem zijn werk heeft gedaan). Die temperatuur zal dan in de situatie die jij omschrijft (waarbij het buiten koud is, en de thermostaat geen warmtevraag heeft, maar je wel daarvoor nog verwarmd hebt) dus al snel 18 graden bereiken, waarna de buitenunit aan zal gaan. Een schatting (op basis van onze modellen) is dat dit voor veel huizen binnen 2 minuten al het geval is, waardoor je echt maar minimale ongewenste koeling zou ervaren in je woning. Mocht dit in de praktijk toch storend gaan werken deze winter, kunnen we dit met behulp van een software update oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Quatt Support schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:39:
[...]

De HeatCharger onttrekt warmte uit het water dat uit de retour van je woning komt, water dat dus al flink is afgekoeld zodra het de HeatCharger ingaat (als je afgifte systeem zijn werk heeft gedaan). Die temperatuur zal dan in de situatie die jij omschrijft (waarbij het buiten koud is, en de thermostaat geen warmtevraag heeft, maar je wel daarvoor nog verwarmd hebt) dus al snel 18 graden bereiken, waarna de buitenunit aan zal gaan. Een schatting (op basis van onze modellen) is dat dit voor veel huizen binnen 2 minuten al het geval is, waardoor je echt maar minimale ongewenste koeling zou ervaren in je woning. Mocht dit in de praktijk toch storend gaan werken deze winter, kunnen we dit met behulp van een software update oplossen.
thanks voor de opheldering :)

Ik denk ook dat je (HC uit) al snel een Tr van 18 hebt te pakken.
Punt is wel dat daarna je dus water van 18 graden in je 'warme' vloer hebt zitten.
Zodoende de vraag waarom dan niet meteen van buiten pakken als het toch al binnen 2 min op dat punt aankomt. Ik zie er -in die omstandigheden- geen enkel voordeel van in. (wel nadelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quatt Support

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
paQ schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:42:
[...]

thanks voor de opheldering :)

Ik denk ook dat je (HC uit) al snel een Tr van 18 hebt te pakken.
Punt is wel dat daarna je dus water van 18 graden in je 'warme' vloer hebt zitten.
Zodoende de vraag waarom dan niet meteen van buiten pakken als het toch al binnen 2 min op dat punt aankomt. Ik zie er -in die omstandigheden- geen enkel voordeel van in. (wel nadelen)
Dit nadeel zou dan dus voor slechts minimale tijd optreden (zonder merkbaar koelend effect), iets wat wij vooralsnog hebben geaccepteerd om een meer robuuste aansturing te implementeren (en niet bij voorbaat meer afhankelijkheden/variabelen meenemen, zoals bijvoorbeeld de temperatuursensor op de buitenunit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Quatt Support schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:57:
[...]

Dit nadeel zou dan dus voor slechts minimale tijd optreden (zonder merkbaar koelend effect), iets wat wij vooralsnog hebben geaccepteerd om een meer robuuste aansturing te implementeren (en niet bij voorbaat meer afhankelijkheden/variabelen meenemen, zoals bijvoorbeeld de temperatuursensor op de buitenunit).
gotcha ;)
(zon erop enzo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenVlie
paQ schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:03:
[...]
En toch onttrek ik dan liever warme lucht dan warm water uit een vloerverwarming.
In tegendeel (naar mijn mening): Juist vanwege de geringe soortelijke warmte van lucht zou je flink wat m3 lucht afkoelen, en dat merk je direct. Dat het water in je vloer 0,1 graad in warmte zakt voel je juist niet (zeker niet aan de temp vd vloer zelf). Energetisch maakt het niet uit, maar qua comfortgevoel wel.
De vraag is: maakt ie omwille van een drempelwaarde van de buitentemperatuur de keuze het van de BU te halen ipv uit het CV water?
Dat is dus alleen CV watertemp. (of beter gezegd: Het is geen 'keuze' want de warmte komt altíjd uit het CV water, alleen soms wordt aanvullend de BU even ingeschakeld om het boven de 18C te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:24
Erveetwee schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:41:
[...]

Ik ben geen vloerverwarming expert. Echter, ik lees een wat ouder huis (1927) met wellicht geen perfecte isolatie.
Hier in ons huis van ongeveer zelfde bouwjaar wat flink is nageïsoleerd moet de Quatt duo toch best aan de bak om de boel warm te krijgen. Zeker als je beetje nachtverlaging toepast zoals wij (1 graad) i.c.m. de goed koude dagen. Regelmatig toevoer temperaturen boven de 40 graden gezien afgelopen winter. Wij hebben wel radiatoren als afgiftesysteem, flink overbemeten systeem met ventilatoren, wellicht zit daar nog veel verschil in?).
mag ik vragen wat je zoal geisoleerd hebt aan het huis? ik neem aan geen spouwmuurisolatie gezien het bouwjaar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:42
Rmaxx schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:38:
[...]

mag ik vragen wat je zoal geisoleerd hebt aan het huis? ik neem aan geen spouwmuurisolatie gezien het bouwjaar ?
Spouwmuren zijn vanaf 1920 gebruikelijk geworden.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
  • Laatst online: 16:24
Gerardwaz schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:51:
[...]

Spouwmuren zijn vanaf 1920 gebruikelijk geworden.
Ja dat ze er zijn wel, maar meestal niet geschikt voor isolatie ivm speciebaarden en puin e.d..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 0xygen500
[...]

Hi,

- Bob

Wat denk je van een change log openbaar te zetten? Dit zal al meer inzicht geven aan de gebruikers.

Dit is helder, dat quatt zo denkt. Nu zijn er veel producten half af en komen er al weer veel andere producten uit. Dit geeft oude klanten niet echt incentive om verder in jullie ecosysteem te investeren.

Het sparren over bijvoorbeeld alternatieve oplossingen in de aansturing van de Hybrid nu is daardoor nog niet haalbaar/relevant, omdat min of meer ons hele softwareteam vooral op de Chill en All-E zit momenteel.

Tsja dit heb je als je 10 dingen tegelijk op de markt brengt.. Dit betekent wss ook dat grote updates voor de quatt wp nog een jaar of 2 uitblijven, want dan is er of weer een nieuwe product of is de chill of all e volwassen genoeg

Ps. Dit zijn geen verwijten naar jou toe bob, meer naar de strategie van quatt

[ Voor 4% gewijzigd door 0xygen500 op 23-09-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:22
Onno ! schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:29:
[...]

Ik mis de optie: "In Nederland heb je wettelijk rechts op garantie zolang als je van een producttype mag verwachten. Oftewel bij een warmtepomp minstens 5 jaar. Quatt Care afsluiten is daarom een sigaar uit eigen doos." :+
Deels heb je gelijk. Naast dat er een verschil zit tussen het gelijk hebben en halen is er ook nog een ander punt. Als de fout ten tijden van aankoop al in het product staat dan heb je recht op herstel of vervanging zonder kosten, dit moet je dan wel zelf kunnen aantonen (na 6 maanden). Bijv een uitval over een hele lijn wat dus aan te tonen is. Maar als dat niet is dan kijkt de wet naar het feit dat je er x aantal jaar zonder problemen hebt genoten van het product, en door herstel de levensduur van het product gaat verlengen. In andere woorden je betaald deels mee. In geval van levensduur van 5 jaar en in 3de jaar vindt er herstel plaats, dan is 3/5de van de kosten voor de rekening van de consument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
supercrazy schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:33:
[...]

Deels heb je gelijk. Naast dat er een verschil zit tussen het gelijk hebben en halen is er ook nog een ander punt. Als de fout ten tijden van aankoop al in het product staat dan heb je recht op herstel of vervanging zonder kosten, dit moet je dan wel zelf kunnen aantonen (na 6 maanden). Bijv een uitval over een hele lijn wat dus aan te tonen is. Maar als dat niet is dan kijkt de wet naar het feit dat je er x aantal jaar zonder problemen hebt genoten van het product, en door herstel de levensduur van het product gaat verlengen. In andere woorden je betaald deels mee. In geval van levensduur van 5 jaar en in 3de jaar vindt er herstel plaats, dan is 3/5de van de kosten voor de rekening van de consument.
Correctie: De levensduur van een warmtepomp die een consument mag verwachten ligt eerder bij 15 jaar dan bij 5:
In geval van levensduur van 15 jaar en in 3de jaar vindt er herstel plaats, dan is 3/15de van de kosten voor de rekening van de consument. Dat is dan 20% van de rekening.
Als het een waterpomp is die na 3 jaar al vervangen moet worden dan is het natuurlijk de vraag of de vervangende pomp dan ook maar 3 jaar meegaat en dat er dan geen sprake is van dat "door herstel de levensduur van het product gaat verlengen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Frontjes update:
03-06-2025 gemeld.
19-08-2025 plannings verzoek geaccepteerd (vervang maar een keer).
20-09-2025 zijn ze (onverwachts) vervangen (wat prima is).

Daarnaast is er door Warmgarant (een ZZPer) onderhoud gedaan aan de (Intergas HRE) CV ketel. Volgens de monteur was een warmtepomp helemaal geen probleem. Positie van het expansievat was marginaal van invloed maar niet de moeite waard om over te discussiëren, volgens hem. 8) >:)

V.w.b. het Quatt-care verhaal, ik heb er lang over getwijfeld. Zeker met het wettelijke garantie verhaal. Ik heb het wel betaald omdat als er nu iets is ik ook redelijkerwijs mag verwachten dat het binnen afzienbare tijd word opgelost zonder in discussie te treden.
Toch vind ik dat ze, als de Quatt het niet meer doet en daardoor ook de CV niet meer, dat ze sowieso binnen 24-48 op de stoep staan om de boel te fiksen. Response tijden of oplostermijn staat helaas niet in de voorwaarden, wat natuurlijk belachelijk is.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
CPM schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:56:
Frontjes update:
03-06-2025 gemeld.
19-08-2025 plannings verzoek geaccepteerd (vervang maar een keer).
20-09-2025 zijn ze (onverwachts) vervangen (wat prima is).

Daarnaast is er door Warmgarant (een ZZPer) onderhoud gedaan aan de (Intergas HRE) CV ketel. Volgens de monteur was een warmtepomp helemaal geen probleem. Positie van het expansievat was marginaal van invloed maar niet de moeite waard om over te discussiëren, volgens hem. 8) >:)

V.w.b. het Quatt-care verhaal, ik heb er lang over getwijfeld. Zeker met het wettelijke garantie verhaal. Ik heb het wel betaald omdat als er nu iets is ik ook redelijkerwijs mag verwachten dat het binnen afzienbare tijd word opgelost zonder in discussie te treden.
Toch vind ik dat ze, als de Quatt het niet meer doet en daardoor ook de CV niet meer, dat ze sowieso binnen 24-48 op de stoep staan om de boel te fiksen. Response tijden of oplostermijn staat helaas niet in de voorwaarden, wat natuurlijk belachelijk is.
en betaal jij dan over 5 jaar weer 500+ euro voor nog 5 jaar >:) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:00:
[...]

en betaal jij dan over 5 jaar weer 500+ euro voor nog 5 jaar >:) ?
Nope
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r63r0_GMpl-J7ImWk9rdzbK4YmU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6Yusg8mXM2J9rAjQW96Wwwkv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Dan is het te duur voor quatt en kan did 500 euro niet uit 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04
jj85 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:05:
[...]

Zag dat jouw vraag ook beantwoord is:

[...]
@Quatt Support
Over de DT4M support. Wat een kolder antwoord! Het probleem wordt door verschillende mensen gemeld, allemaal vanaf één specifieke firmware update. Het is dus niet is wat random optreed, maar is veroorzaakt door iets dat jullie gewijzigd hebben.

Makkelijke manier om klanten op kosten te jagen: na een jaar klooien hem gewoon van de website halen.

Teleurgesteld hier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
De garantievoorwaarden van Quatt bevatten meerdere punten die mogelijk in strijd zijn met het Nederlandse consumentenrecht of als onredelijk bezwarend kunnen worden aangemerkt:

Artikel 9.1: De beperking tot reparatie/vervanging als enige verhaalsmogelijkheid is in strijd met art. 7:21 BW, dat ook ontbinding en prijsvermindering toestaat.
Artikel 9.4: Het uitsluiten van impliciete garanties is in strijd met de wettelijke conformiteit (art. 7:17 BW).
Artikel 9.5: Brede uitsluitingen (bijv. weersinvloeden) kunnen onredelijk zijn voor een product dat buiten wordt gebruikt.
Artikel 9.6: Vooral sub e (verval bij niet-betaling) is in strijd met dwingend recht, en sub d en f zijn mogelijk te vaag of onredelijk.
Misleidende indruk: De voorwaarden vermelden nergens expliciet dat de wettelijke garantie (15-20 jaar voor een warmtepomp) blijft gelden na afloop van de Standaard Garantie. Dit kan consumenten het idee geven dat hun rechten na 24 maanden vervallen, wat misleidend is.

Aanbevelingen voor consumenten

Vraag om verduidelijking: Als je een warmtepomp van Quatt hebt, vraag schriftelijk of de wettelijke garantie (conformiteit) na de 24 maanden blijft gelden.
Meld defecten tijdig: Doe dit schriftelijk en binnen een redelijke termijn (art. 7:23 BW).
Bewaar bewijs: Aankoopbewijs, installatiedocumenten, en onderhoudsrapporten zijn essentieel.
Geschil: Als Quatt zich beroept op deze voorwaarden om je rechten te beperken, neem contact op met ConsuWijzer, de Consumentenbond, of een rechtsbijstandverzekering. Je kunt een klacht indienen bij de Geschillencommissie of een jurist inschakelen om de voorwaarden te toetsen.

Aanbeveling voor Quatt
Quatt zou de voorwaarden moeten aanpassen om:

Expliciet te vermelden dat wettelijke rechten blijven gelden na de Standaard Garantie.
Beperkingen zoals "enige verhaalsmogelijkheid" en "uitsluiting impliciete garanties" te schrappen of aan te passen.
Vage of onredelijke uitsluitingen (bijv. betalingsverplichtingen, updates) te herzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 08:03

Animal_X

Rodin

Vraag aan de mensen die een nieuw frontpaneel hebben geplaatst 6+ maanden geleden, in hoeverre behoudt deze zijn kleur en blijft hij er fris uitzien? Hier zijn de oude versie frontpanelen ook helemaal afgebladderd en verbleekt na ongeveer een half jaar. Ik twijfel om een ticket aan te maken want ik bespaar mijzelf liever de moeite als de nieuwe kunstof frontpanelen er na een halfjaar ook weer helemaal verbleekt uitzien.

[ Voor 10% gewijzigd door Animal_X op 23-09-2025 16:07 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-10 09:52
Heeft iemand de hint al gespot in de changelog op de iPhone app van Quatt omtrent dynamische tarieven? ;-)

Zou in deze release moeten zitten. Maar vermoed dat ze het op afstand afgesloten hebben en pas open gooien na de nieuwsbrief ergens deze week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Fidelity schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:01:
Heeft iemand de hint al gespot in de changelog op de iPhone app van Quatt omtrent dynamische tarieven? ;-)

Zou in deze release moeten zitten. Maar vermoed dat ze het op afstand afgesloten hebben en pas open gooien na de nieuwsbrief ergens deze week
En ook in de mobiele api zijn er hints te vinden
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-10 15:08

SBL

TeslaNerd schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:30:
De garantievoorwaarden van Quatt bevatten meerdere punten die mogelijk in strijd zijn met het Nederlandse consumentenrecht of als onredelijk bezwarend kunnen worden aangemerkt:

Artikel 9.1: De beperking tot reparatie/vervanging als enige verhaalsmogelijkheid is in strijd met art. 7:21 BW, dat ook ontbinding en prijsvermindering toestaat.
Artikel 9.4: Het uitsluiten van impliciete garanties is in strijd met de wettelijke conformiteit (art. 7:17 BW).
Artikel 9.5: Brede uitsluitingen (bijv. weersinvloeden) kunnen onredelijk zijn voor een product dat buiten wordt gebruikt.
Artikel 9.6: Vooral sub e (verval bij niet-betaling) is in strijd met dwingend recht, en sub d en f zijn mogelijk te vaag of onredelijk.
Misleidende indruk: De voorwaarden vermelden nergens expliciet dat de wettelijke garantie (15-20 jaar voor een warmtepomp) blijft gelden na afloop van de Standaard Garantie. Dit kan consumenten het idee geven dat hun rechten na 24 maanden vervallen, wat misleidend is.

Vraag om verduidelijking: Als je een warmtepomp van Quatt hebt, vraag schriftelijk of de wettelijke garantie (conformiteit) na de 24 maanden blijft gelden.
Meld defecten tijdig: Doe dit schriftelijk en binnen een redelijke termijn (art. 7:23 BW).
Bewaar bewijs: Aankoopbewijs, installatiedocumenten, en onderhoudsrapporten zijn essentieel.
Geschil: Als Quatt zich beroept op deze voorwaarden om je rechten te beperken, neem contact op met ConsuWijzer, de Consumentenbond, of een rechtsbijstandverzekering. Je kunt een klacht indienen bij de Geschillencommissie of een jurist inschakelen om de voorwaarden te toetsen.

Aanbeveling voor Quatt

Expliciet te vermelden dat wettelijke rechten blijven gelden na de Standaard Garantie.
Beperkingen zoals "enige verhaalsmogelijkheid" en "uitsluiting impliciete garanties" te schrappen of aan te passen.
Vage of onredelijke uitsluitingen (bijv. betalingsverplichtingen, updates) te herzien.
ACM biedt ook informatie/ondersteuning bij garantie-zaken na 2jaars-termijn, met o.a. een pop-up-store, voorbeeldbrieven etc https://www.acm.nl/nl/pub...antiewinkel-op-utrecht-cs

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:21
Fidelity schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:01:

Dat denk ik inderdaad ook, heb de Mobiele API zojuist nog even bekeken maar zie nog geen verandering ten opzichte van de vorige keer (het toevoegen van hasDynamicPricing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online

Ja, ik heb Quatt Care afgesloten / ben van plan dit tzt te doen.
Ik twijfel nog.
Nee, ik wil geen Quatt Care.
Nee, ik heb geen Quatt (maar wil wel graag stemmen)
Quatt Care?! Wat is dat?
Tussenstand:
[Afbeelding]
Het was 399 voor de eerste versie of maandelijks 8,99. Ik koos maandelijks want kan je opzeggen (bedrag is nu ook meer waard, inflatie) en qua voorwaarden nou niet heel duidelijk wat je precies kan verwachten qua snelheid van de service. Nu lijkt dat beter maar het heeft dec ‘24 een maand geduurd tussen melding van een probleem en de service afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
SBL schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:39:
[...]

ACM biedt ook informatie/ondersteuning bij garantie-zaken na 2jaars-termijn, met o.a. een pop-up-store, voorbeeldbrieven etc https://www.acm.nl/nl/pub...antiewinkel-op-utrecht-cs
Helaas is het verhaal van @TeslaNerd weer eens een ChatGPT- of Grok-mening aan het hoogdravende woordgebruik te zien. Is daar regelmatig op gewezen, daarom misschien deze keer geen bron vermeld. Maar ik neem inmiddels dit soort posts met 3 eetlepels zout: oftewel, zelf nadenken na dit soort info.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
bite schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:39:
[...]

Het was 399 voor de eerste versie of maandelijks 8,99. Ik koos maandelijks want kan je opzeggen (bedrag is nu ook meer waard, inflatie) en qua voorwaarden nou niet heel duidelijk wat je precies kan verwachten qua snelheid van de service. Nu lijkt dat beter maar het heeft dec ‘24 een maand geduurd tussen melding van een probleem en de service afspraak.
Toen viel het vast ook nog onder garantie?
(Want geen idee wanneer Quatt bij jou is geïnstalleerd)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Voor de liefhebbers van een dynamisch contract https://share.google/6sRvtelf7Sg1idnh4

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
bite schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:39:
[...]

Maandag een probleem gemeld en vrijdag opgelost, prima service toch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Friezin schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 23:01:
[...]

Toen viel het vast ook nog onder garantie?
(Want geen idee wanneer Quatt bij jou is geïnstalleerd)
Ja, nog steeds garantie.
Gerardwaz schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 23:33:
[...]

Maandag een probleem gemeld en vrijdag opgelost, prima service toch!
Hier 23 september reactie en 1 oktober komen ze langs. Eigenlijk nog steeds het probleem waar het mee begonnen is, aardlek die uitschakelt. Ik had mede daarom al een nieuwe groepenkast laten plaatsen. Het is met tussenpozen een probleem. Nadat de circulatiepomp was vervangen kon ik ‘m meestal na een tijdje weer aanzetten en me steeds afgevraagd of dat het was want met de oude pomp werkte die wel weer.
De laatste keer was er overleg geweest evt de Quatt te vervangen maar moest het toch maar weer aankijken en ze zouden het gaan meten. Probleem was wel dat die bijvoorbeeld op zondag uitviel en maandag weer werkte.. of ik merkte het niet ivm zomerperiode.
Nu weer wat langer aanhoudende problemen. Misschien gaan ze nu die verbinding die waarschijnlijk buiten is gemaakt met verplaatsen nakijken (al vaker voorgesteld).
Op een andere groep werkte die wel, maar ook niet stabiel.
Dat ik er eerder zo lang op heb moeten wachten vond ik erg frustrerend, mede ivm gasverbruik want was eerst netjes onder de 500m3 en leek er dan weer bovenuit te komen; ivm lager vastrecht vervelend. En het niet weten of je er van op aan kan; stel je gaat in de winter op vakantie en de cv groep ligt er uit dan is dat niet handig.

Verder natuurlijk die hinderlijke resonantie van de ±340hz :X
Maar toch 95% warmte van de Quatt en met name in het tussenseizoen wel rustig en efficient. Jaar cop 4.1 en dit jaar 4 dus om positief te eindigen is dat wel beter dan verwacht.

(Ik had eens een nieuwe lease auto die willekeurig ‘emissiestoring’ gaf; vervolgens kon ik dan soms maar 60 of 80Km/u of de hele motor viel uit. Na stil staan was die te starten en kon ik weer door. Bij de garage controles en niets gevonden.
Op een gegeven moment reed ik naast vrachtwagens met verkeer achter me en viel die motor uit met z’n storing.. levensgevaarlijk.. getoeter achter me en ik kon alleen maar zo goed mogelijk uitrollen naar de vluchtstrook.. Een garage ver van huis waar ik na die nare actie heen was gegaan was van ‘We hebben niets gevonden maar je bent al zover gekomen, dan red je de rest ook wel toch?’ En dat van een grote autofabrikant pfft Uiteindelijk was na gedoe met de fabrikant de EGR vervangen en was alles in opgelost. Soms zit het tegen..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Met het stookseizoen zo langzaamaan weer begonnen (bij de een wat eerder dan de ander :) ), kan ik me al weer verbazen over de regeling van de Duo.

Om te beginnen met:
Waarom moet de tweede Quatt nu voor 2,5 minuut bijspringen...

Thermostat CSP is stabiel
Thermostat room setpoint is stabiel
Thermostat room temperature is stabiel

Ik begrijp het niet :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D12Z3Cddkry5TsuPakMsH8fvITo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5mh0qekKj9c8qRIMpiCkYMrd.png?f=fotoalbum_large

Het wordt nog interessanter als ik een dag verder terug kijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f094FopVfbBbTKmJ-ALhFFN3woY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YdAZSgpzgqIQc80NM6tyNM93.png?f=fotoalbum_large

2x bijspringen voor zo'n 4 minuten
8x bijspringen voor (jawel) 10 seconden! 8)7

Tijdsframe voor beide grafieken is 1 uur.

@Quatt Support Mag ik de oude CIC firmware van vorig jaar weer terug? Die had deze gekke nukken niet.
Lijkt me niet heel erg bevordelijk voor de warmtepomp.
offtopic:
(en dan is @Rowwan misschien ook van z'n DT4M probleem af :X )

• jwjol
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:50
Beste Tweakers,

Sinds afgelopen donderdag zijn wij de trotse bezitters van een Quatt Hybrid Duo v2. De installatie is netjes verlopen en de warmtepompen draaien sinds vannacht zoals het hoort.

Nu ben ik de instellingen aan het verkennen en loop ik tegen iets aan bij de optie 'Optimaal besparing' in de app. Ik heb mijn huidige energietarieven ingevoerd:

Stroom: €0,18 per kWh
Gas: €1,22 per m³

Tot mijn verbazing adviseert de app om bij deze tarieven de warmtepompen juist minder te gebruiken (Optimale besparing dus uit). De exacte melding is: "Met je huidige tarief zal Quatt Hybrid minder werken en de cv-ketel meer".

Mijn verwachting was dat bij deze verhouding tussen de stroom- en gasprijs de warmtepompen juist maximaal zouden worden ingezet om te besparen.

Mijn vraag is dan ook: welke logica of berekening zit hierachter? Zie ik wellicht een belangrijke factor (zoals de COP van de warmtepomp versus het rendement van de cv-ketel) over het hoofd die deze aanbeveling van de app verklaart?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
jwjol schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:54:
Beste Tweakers,

Sinds afgelopen donderdag zijn wij de trotse bezitters van een Quatt Hybrid Duo v2. De installatie is netjes verlopen en de warmtepompen draaien sinds vannacht zoals het hoort.

Nu ben ik de instellingen aan het verkennen en loop ik tegen iets aan bij de optie 'Optimaal besparing' in de app. Ik heb mijn huidige energietarieven ingevoerd:

Tot mijn verbazing adviseert de app om bij deze tarieven de warmtepompen juist minder te gebruiken (Optimale besparing dus uit). De exacte melding is: "Met je huidige tarief zal Quatt Hybrid minder werken en de cv-ketel meer".

Mijn verwachting was dat bij deze verhouding tussen de stroom- en gasprijs de warmtepompen juist maximaal zouden worden ingezet om te besparen.

Mijn vraag is dan ook: welke logica of berekening zit hierachter? Zie ik wellicht een belangrijke factor (zoals de COP van de warmtepomp versus het rendement van de cv-ketel) over het hoofd die deze aanbeveling van de app verklaart?

Die melding is meer een disclaimer IPV een resultaat van je ingevoerde waarden.
Zet stroom eens op 1 cent, dan staat de melding er nog steeds

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Beste Tweakers,

Of je optimale besparing aan of uit zet maakt voor de melding niet, deze blijft hetzelfde. Gewoon uitlaten.

• jj85
Beste Tweakers,

Foto! Er zijn hier nog veel te weinig V2's in het wild geplaatst hier ;)
Nee, je ziet niks over het hoofd. Je analyse is volgens mij prima.
Dat zinnetje is al tijden lang altijd hetzelfde en verandert ook niet bij andere tarieven. Denk eerder dat de app op dat vlak (nog steeds) niet goed is. :X

• TeslaNerd
  • Nu online
jj85 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:51:
Met het stookseizoen zo langzaamaan weer begonnen (bij de een wat eerder dan de ander :) ), kan ik me al weer verbazen over de regeling van de Duo.

Om te beginnen met:
Waarom moet de tweede Quatt nu voor 2,5 minuut bijspringen...

Thermostat CSP is stabiel
Thermostat room setpoint is stabiel
Thermostat room temperature is stabiel

Ik begrijp het niet :X

[Afbeelding]

Het wordt nog interessanter als ik een dag verder terug kijk
[Afbeelding]

2x bijspringen voor zo'n 4 minuten
8x bijspringen voor (jawel) 10 seconden! 8)7

Tijdsframe voor beide grafieken is 1 uur.

@Quatt Support Mag ik de oude CIC firmware van vorig jaar weer terug? Die had deze gekke nukken niet.
Lijkt me niet heel erg bevordelijk voor de warmtepomp.
offtopic:
(en dan is @Rowwan misschien ook van z'n DT4M probleem af :X )
CiC Monitor Tip: maak in Home Assistant een sensor aan voor de delta tussen het Thermostat room setpoint en de Thermostat room temperature

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jwjol
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:50
[quote]jj85 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:01:
[...]

Foto! Er zijn hier nog veel te weinig V2's in het wild geplaatst hier ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFp6YJR8xm2Wx-xpG1jAPYm4SGk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W1dryyrME39OYEnpIQX5uqfJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXHJ1ACx_9tDMRDNZyEnfSWfVf8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gBqGUV7MBrvZlWT5gbVDggxk.jpg?f=user_large

Er komt nog grind in de bak (met afvoer) en wat plantjes ervoor.

[ Voor 56% gewijzigd door jwjol op 24-09-2025 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Friezin schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:56:
[...]
Helaas is het verhaal van @TeslaNerd weer eens een ChatGPT- of Grok-mening aan het hoogdravende woordgebruik te zien. Is daar regelmatig op gewezen, daarom misschien deze keer geen bron vermeld. Maar ik neem inmiddels dit soort posts met 3 eetlepels zout: oftewel, zelf nadenken na dit soort info.
Zelf nadenken is altijd een goed idee👍

De verwijzingen in mijn post zijn overgenomen uit kanttekeningen bij vergelijkbare garantiebepalingen. Kan met zelf nadenken en nalezen in de genoemde wetteksten worden bevestigd. Heb ik ook gedaan 🤓

Aanbeveling voor Quatt

[ Voor 60% gewijzigd door TeslaNerd op 24-09-2025 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43

jappo

eens een prutser altijd ....

Hier nog een foto van een v2. Sinds vorige week draait hij naar tevredenheid. De flowmeter bleek DOA en moest eerst nog vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2eLRA_nNdAEOS_UB2sj94okVdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1t8CFniVe0UXkOHrj2noKSS0.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
jappo schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:13:
Hier nog een foto van een v2. Sinds vorige week draait hij naar tevredenheid. De flowmeter bleek DOA en moest eerst nog vervangen.
[Afbeelding]
Netjes met een setje Soleco trillingsdempers. Moest je daar zelf om vragen of uit initiatief van Quatt?

Ben ook wel benieuwd naar het bedradingschema van de V2. Heeft een van de V2 bezitters deze gezien of er een fotootje van gemaakt? (zit waarschijnlijk onder de kap).

V1.5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmYr7yWNHbMixK8USx1OnS1iNSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFI7uNFk2C6mFTnKxjyyAxNw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door jj85 op 24-09-2025 13:30 ]

• badnews.nl
  • Laatst online: 15:00
jappo schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:13:
[Afbeelding]
Heb je ook een foto van de binnenunit? Ik heb op dit moment slechts een paar binnenfotos in het wild gezien, dus van eigenaren…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43

jappo

eens een prutser altijd ....

jj85 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:25:
[...]

Netjes met een setje Soleco trillingsdempers. Moest je daar zelf om vragen of uit initiatief van Quatt?

Ben ook wel benieuwd naar het bedradingschema van de V2. Heeft een van de V2 bezitters deze gezien of er een fotootje van gemaakt? (zit waarschijnlijk onder de kap).

V1.5:
[Afbeelding]
De dempers werden op eigen initiatief en zonder verder overleg ingezet. Had een van de monteurs zelf meegenomen van kantoor.
Ik heb geen foto's van de binnenkant van de V2.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Beta update:
Wat is er nieuw?

Verbeteringen
Ondersteuning toevoegen voor dynamische prijzen

Eigenschappen voor dynamische prijzen beschikbaar maken in lokale feed
Verbeterde ondersteuning voor Chill
Bugfixes
Opgelost: sporadisch probleem met Ethernet-verbinding

Engineer aan het woord

In deze update blijven we de ondersteuning voor Chill verbeteren en we introduceren ondersteuning voor dynamische energieprijzen. Je systeem zou zich nog steeds zoals gewoonlijk moeten gedragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Thu8mu3qbcgiyYpBZBs6PO3qsRM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g1O7FxNand55RwUEqmKWCdvZ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMRibuP95R7yx5XIdll7ftuZJqE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UATJpI3Z0a2dhEnjvwllWjyp.png?f=fotoalbum_large
Edit: werkt ook met historische gegevens en lijkt wel wat verschil met de homewizard gegevens hier maar dat is er ook wel tussen de metingen. Mooie update vind ik en handig als die dan met eventuele dure uren op gas overschakelt (slimmere regeling zou mooi zijn maar is sowieso beperkt door de thermostaat).

[ Voor 44% gewijzigd door bite op 24-09-2025 14:38 . Reden: Ging mis met screenshot ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:58
Animal_X schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:56:
Vraag aan de mensen die een nieuw frontpaneel hebben geplaatst 6+ maanden geleden, in hoeverre behoudt deze zijn kleur en blijft hij er fris uitzien? Hier zijn de oude versie frontpanelen ook helemaal afgebladderd en verbleekt na ongeveer een half jaar. Ik twijfel om een ticket aan te maken want ik bespaar mijzelf liever de moeite als de nieuwe kunstof frontpanelen er na een halfjaar ook weer helemaal verbleekt uitzien.
Er is nu een compleet nieuw frontpaneel uit, 6 maanden geleden nogmaals dezelfde gekregen en voor anderhalf maand terug het nieuwe ontwerp en deze houd zich toch nu toe erg goed.

Ik zou dus zeker aanraden om nu hun nieuwe v3 frontpaneel te laten plaatsen. :)

It's All In The "Mix"

• 0xygen500
bite schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:07:
Beta update:

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: werkt ook met historische gegevens en lijkt wel wat verschil met de homewizard gegevens hier maar dat is er ook wel tussen de metingen. Mooie update vind ik en handig als die dan met eventuele dure uren op gas overschakelt (slimmere regeling zou mooi zijn maar is sowieso beperkt door de thermostaat).
De engineer aan het woord zegt je systeem zou nog steeds hetzelfde reageren. Neem aan dat er dan dus niet echt gestuurd wordt op dynamische tarieven door meer op te warmen in de goedkopere uren?

• TeslaNerd
  • Nu online
bite schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:07:
Beta update:

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Quatt app/CiC met dynamische prijzen zal dan flink meer gas gaan gebruiken obv de ingevoerde gasprijs per m3. Is de werkelijkheid niet ook dynamischer dan dat? Als je nu <500m3 gas verbruikt per jaar en daar met deze dynamische dynamiek over heen gaat, hoe moet ik dat dan instellen?
Kunnen de beta-testers die vraag stellen aan de Quatt-ontwikkelaars?

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 24-09-2025 15:36 ]

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:18
TeslaNerd schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:34:
[...]

De Quatt app/CiC met dynamische prijzen zal dan flink meer gas gaan gebruiken obv de ingevoerde gasprijs per m3. Is de werkelijkheid niet ook dynamischer dan dat? Als je nu <500m3 gas verbruikt per jaar en daar met deze dynamische dynamiek over heen gaat, hoe moet ik dat dan instellen?
Ik heb contact gehad met Quatt en zij geven aan voorlopig geen dynamische contracten te gaan ondersteunen behalve hun eigen contract. Wat natuurlijk onzin is, want de prijzen van alle aanbieders zijn op hetzelfde moment hoog of laag. Het is gewoon een vendor lockin om hun eigen dynamische energiecontract te verkopen. Ik zou verwachten dat het niet heel moeilijk is om op goedkope tijden wat harder te draaien en op dure tijden wat minder hard, zonder dat de temperatuur met vloerverwarming echt enorm gaat schommelen. Dus het gaat me niet alleen om het overschakelen naar gas, maar vooral om harder en zachter draaien op handige momenten.... Dat kan prima zonder energiecontract van Quatt lijkt me...

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

• 0xygen500
sjoerd-p schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:40:
[...]

Ik heb contact gehad met Quatt en zij geven aan voorlopig geen dynamische contracten te gaan ondersteunen behalve hun eigen contract. Wat natuurlijk onzin is, want de prijzen van alle aanbieders zijn op hetzelfde moment hoog of laag. Het is gewoon een vendor lockin om hun eigen dynamische energiecontract te verkopen. Ik zou verwachten dat het niet heel moeilijk is om op goedkope tijden wat harder te draaien en op dure tijden wat minder hard, zonder dat de temperatuur met vloerverwarming echt enorm gaat schommelen. Dus het gaat me niet alleen om het overschakelen naar gas, maar vooral om harder en zachter draaien op handige momenten.... Dat kan prima zonder energiecontract van Quatt lijkt me...
Hahaha, quatt doet er enorm zijn best voor om steeds minder likeable te zijn.

• TeslaNerd
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:07:
[...]
Hahaha, quatt doet er enorm zijn best voor om steeds minder likeable te zijn.
En ook steeds minder likeable voor goede ontwikkelaars:
Ik probeerde meer te weten te komen over Quatt Energy door de aanvraag te doen op de website maar zelfs die krijgen ze nog niet goed werkend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtgYsb5p4_wto4LxoaIpgRTUZ7A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nWUK5z2sMvRuumbBqahwA3MO.png?f=fotoalbum_large

• bite
  • Niet online
TeslaNerd schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:34:
[...]

Hoe gaat het Quatt systeem weten hoeveel je nog over hebt van die 500m3? Tenzij je dat ergens kan invullen of ze de meter gaan uitlezen is die mogelijkheid er denk ik niet.
Eerder had ik bv een geiser met waakvlam wat ca 25m3/maand verbruikte dus dan nog maar 200 over. Nu is die weg en kan ik in principe die hele 500 gebruiken voor (bij)verwarming als dat goedkoper is. Dat zal ongeveer bij >0,35/kWh zijn bij een cop van 2.5 maar bij cop van 3 moet het al meer dan 0,42/kWh zijn voordat gas goedkoper is. En meestal was het een paar uren in de ochtend en avond. Het is afwachten wat het wordt qua tarieven. (Voor gas heb een vast contract genomen om evt op terug te vallen en was gunstig met een cashback)

• bite
  • Niet online
[...]Ik heb contact gehad met Quatt en zij geven aan voorlopig geen dynamische contracten te gaan ondersteunen behalve hun eigen contract.
Wat betekend ‘ondersteunen’ in dit geval?, hulp/helpdesk/klantenservice?
Het zal zijn dat ze in de app (nog) geen rekening houden met bepaalde kosten die je hebt bovenop het epex prijzen die overal gelijk zijn. En bijvoorbeeld Tibber in oktober de kwartierprijzen waar nog niet alle leveranciers in mee gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:45
[...]

Ik heb contact gehad met Quatt en zij geven aan voorlopig geen dynamische contracten te gaan ondersteunen behalve hun eigen contract. Wat natuurlijk onzin is, want de prijzen van alle aanbieders zijn op hetzelfde moment hoog of laag. Het is gewoon een vendor lockin om hun eigen dynamische energiecontract te verkopen.
De ambitie van Quatt is in ieder geval om third-party producten (en energie aanbieders?) te ondersteunen.
marijnflipse schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:16:
EnergyOS zal uiteindelijk ook met 3rd party laadpalen, auto's, batterijen etc werken. Je bent dus niet "locked-in" bij Quatt. Focus ligt uiteraard eerst op eigen producten te integreren in EnergyOS.
Maar goed, vanuit @Quatt Support is duidelijk geworden dat de komende tijd de focus blijft liggen op de eigen producten en software. Dit maakt mij ook een beetje huiverig. Ik heb wel interesse in een All-electric oplossing maar niet in Quatt energy of thuisbatterij. Mijn onderbuik gevoel zegt dat je in dat geval de komende jaren geen slimme regeling hebt. Mocht ik het mis hebben hoor ik het graag @Quatt Support.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Nu heb stookseizoen weer langzaamaan begint, heb ik een automatisering gemaakt in Home Assistant die mijn thermostaat (Tado) instelt aan de hand van teruggeleverde zonne-energie.

In beginsel heb ik een basistemperatuur van 21 graden in huis (lekker). Ik laat nu Home Assistant iedere vijf minuten het 20 minuten rollend gemiddelde van het (negatieve) vermogen checken. Als dit meer dan 500 W teruglevering is, moet ie de temperatuur van Tado instellen op de huidige temperatuur + 0.3 graden. Met een maximum van 22,5 graden. Als het rollende gemiddelde onder deze waarde komt, moet ie de temperatuur (weer) instellen op 21 graden.

Zo hoop ik warmte te bufferen overdag, met een hoger rendement (in verband met hogere buitentemperatuur) en meer comfort in de avond. Daarnaast zou het inschakelen dus meer verplaatsen naar de daguren in plaats van nachturen. En als er geen zon is, mag ie dus gewoon de basistemperatuur (blijven) hanteren.

Nu eerst even testen, maar eens bekijken of ik de waarden nog wat moet tweaken. Vorig jaar heb ik al de maximum cv-setpunt vanuit Tado verlaagd naar 30 graden en dat lijkt prima te werken om te voorkomen dat de CV wordt ingeschakeld. :)

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

• onlinaius
Mixpower schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:43:
[...]

Er is nu een compleet nieuw frontpaneel uit, 6 maanden geleden nogmaals dezelfde gekregen en voor anderhalf maand terug het nieuwe ontwerp en deze houd zich toch nu toe erg goed.

Ik zou dus zeker aanraden om nu hun nieuwe v3 frontpaneel te laten plaatsen. :)
Is dat een volledig kunststof variant (behoorlijk licht vergeleken met het orgineel), wat van zwart kunststof gemaakt lijkt te zijn ipv een zwarte coating te hebben?

(als dat zo is) heb ik die ook sinds een maand of 2 en ook bij mij houd deze zich tot nu toe goed.

• onlinaius
[...]

Ik heb contact gehad met Quatt en zij geven aan voorlopig geen dynamische contracten te gaan ondersteunen behalve hun eigen contract.
Bedoelen ze daarmee niet dat ze uitgaan van de dynamische prijzen van het Quatt contract? Want als dat het geval is kun je die optie natuurlijk gewoon aanzetten, aangezien die vrij aardig overeen zullen komen met de prijzen van andere dynamische contracten.

Ik zie in de foto van @bite ook niet echt aanwijzinge dat de dynamische optie alleen werkt als je een Quatt energie contract hebt.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:18
onlinaius schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:39:
[...]

Bedoelen ze daarmee niet dat ze uitgaan van de dynamische prijzen van het Quatt contract? Want als dat het geval is kun je die optie natuurlijk gewoon aanzetten, aangezien die vrij aardig overeen zullen komen met de prijzen van andere dynamische contracten.

Ik zie in de foto van @bite ook niet echt aanwijzinge dat de dynamische optie alleen werkt als je een Quatt energie contract hebt.
Laten we hopen dat de medewerker het dan niet goed begrepen heeft. Hij gaf aan dit alleen te kunnen activeren bij een Quatt Energy contract en dat dit allemaal in Energy OS ingebakken gaat worden die dan de aansturing van de CiC gaat doen mits je een Quatt Energy contract hebt...

Wat ik wil is dus gewoon harder draaien als de prijzen laag zijn, zachter draaien als de prijzen hoog zijn. Dat kunnen we ook in Home Asssistent bakken, maar zou toch in de CiC moeten kunnen als die zo slim is... En aangezien ik over wil op All Electric wil ik dan ook de boiler in de goedkope momenten laten opwarmen! En misschien zelfs warmte terugleveren tijdens de dure prijzen. Zonder Quatt Energy contract....

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Pagina: 1 ... 281 ... 295 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.