Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:31:
In beginsel heb ik een basistemperatuur van 21 graden in huis (lekker). Ik laat nu Home Assistant iedere vijf minuten het 20 minuten rollend gemiddelde van het (negatieve) vermogen. Als dit meer dan 500 watt teruglevering is, moet ie de temperatuur van Tado instellen op de huidige temperatuur + 0.3 graden. Met een maximum van 22,5 graden. Als het rollende gemiddelde onder deze waarde komt, moet ie de temperatuur (weer) instellen op 21 graden.
Van het voorjaar iets vergelijkbaars opgezet voor het aansturen van de warmtepomp van het zwembad. Het staat nog op mijn todo lijst om zoiets te maken om de Quatts dynamisch aan te sturen. Ik had een simpele below xx watts for xx minutes trigger. Dat werkte suboptimaal op dagen met wisselende bewolking. Een rollend gemiddelde zou een mooie oplossing moeten zijn.

Ik denk dat ik dit over ga nemen als startpunt, dank voor het delen!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
sjoerd-p schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:50:
[...]

Laten we hopen dat de medewerker het dan niet goed begrepen heeft. Hij gaf aan dit alleen te kunnen activeren bij een Quatt Energy contract en dat dit allemaal in Energy OS ingebakken gaat worden die dan de aansturing van de CiC gaat doen mits je een Quatt Energy contract hebt...

Wat ik wil is dus gewoon harder draaien als de prijzen laag zijn, zachter draaien als de prijzen hoog zijn. Dat kunnen we ook in Home Asssistent bakken, maar zou toch in de CiC moeten kunnen als die zo slim is... En aangezien ik over wil op All Electric wil ik dan ook de boiler in de goedkope momenten laten opwarmen! En misschien zelfs warmte terugleveren tijdens de dure prijzen. Zonder Quatt Energy contract....
Gaat dit niet over de HomeBattery? Die is gekoppeld aan Quatt Energy...

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07:41
sjoerd-p schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:50:
[...]

Laten we hopen dat de medewerker het dan niet goed begrepen heeft. Hij gaf aan dit alleen te kunnen activeren bij een Quatt Energy contract en dat dit allemaal in Energy OS ingebakken gaat worden die dan de aansturing van de CiC gaat doen mits je een Quatt Energy contract hebt...

Wat ik wil is dus gewoon harder draaien als de prijzen laag zijn, zachter draaien als de prijzen hoog zijn. Dat kunnen we ook in Home Asssistent bakken, maar zou toch in de CiC moeten kunnen als die zo slim is... En aangezien ik over wil op All Electric wil ik dan ook de boiler in de goedkope momenten laten opwarmen! En misschien zelfs warmte terugleveren tijdens de dure prijzen. Zonder Quatt Energy contract....
Is een warmtepompboiler dan niet makkelijker en flexibeler (& goedkoper)?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:33
JanHenk schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:31:
Nu heb stookseizoen weer langzaamaan begint, heb ik een automatisering gemaakt in Home Assistant die mijn thermostaat (Tado) instelt aan de hand van teruggeleverde zonne-energie.

In beginsel heb ik een basistemperatuur van 21 graden in huis (lekker). Ik laat nu Home Assistant iedere vijf minuten het 20 minuten rollend gemiddelde van het (negatieve) vermogen. Als dit meer dan 500 watt teruglevering is, moet ie de temperatuur van Tado instellen op de huidige temperatuur + 0.3 graden. Met een maximum van 22,5 graden. Als het rollende gemiddelde onder deze waarde komt, moet ie de temperatuur (weer) instellen op 21 graden.

Zo hoop ik warmte te bufferen overdag, met een hoger rendement (in verband met hogere buitentemperatuur) en meer comfort in de avond. Daarnaast zou het inschakelen dus meer verplaatsen naar de daguren in plaats van nachturen. En als er geen zon is, mag ie dus gewoon de basistemperatuur (blijven) hanteren.

Nu eerst even testen, maar eens bekijken of ik de waarden nog wat moet tweaken. Vorig jaar heb ik al de maximum cv-setpunt vanuit Tado verlaagd naar 30 graden en dat lijkt prima te werken om te voorkomen dat de CV wordt ingeschakeld. :)
Zodra die goed werkt zou ik die regeling heel graag ontvangen! Ik doe heel basaal hetzelfde, maar dan op een stuk minder geavanceerde manier.

Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk afgelopen stookseizoen zie ik 1 punt in je aanpak die ik zou aanpassen: als het zonne-overschot wegvalt zou ik de huidige temperatuur van de woning + 0.2 (of iets in die richting) aanhouden. Stel bijv dat je woning 21.5 is, en het bewolkt wordt. Je setpoint gaat terug naar 21 en de Quatt stopt met verwarmen. In de praktijk kan dit betekenen dat de Quatt het dan weer oppakt in de avonduren tegen een lagere COP.

Rollende gemiddeldes was ik nog teveel een HA beginner voor. Mijn huidige regeling is:

HA checkt ieder kwartier of:
- Er meer dan 800 watt overschot is.
- De temperatuur in huis boven de 20.5 is.
- Het buiten onder de 12 graden is.
- Het tussen 12:00 en 19:00 is.

Als aan deze 4 voorwaarden voldaan wordt, gaat de setpoint naar 22.5 (maximale wat ik nog comfortabel vind).

Dit combineer ik met een nachtverlaging die eerder ingaat boven een bepaalde temperatuur.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12
jj85 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:51:
Met het stookseizoen zo langzaamaan weer begonnen (bij de een wat eerder dan de ander :) ), kan ik me al weer verbazen over de regeling van de Duo.

Om te beginnen met:
Waarom moet de tweede Quatt nu voor 2,5 minuut bijspringen...

Thermostat CSP is stabiel
Thermostat room setpoint is stabiel
Thermostat room temperature is stabiel

Ik begrijp het niet :X

[Afbeelding]

Het wordt nog interessanter als ik een dag verder terug kijk
[Afbeelding]

2x bijspringen voor zo'n 4 minuten
8x bijspringen voor (jawel) 10 seconden! 8)7

Tijdsframe voor beide grafieken is 1 uur.

@Quatt Support Mag ik de oude CIC firmware van vorig jaar weer terug? Die had deze gekke nukken niet.
Lijkt me niet heel erg bevordelijk voor de warmtepomp.
offtopic:
(en dan is @Rowwan misschien ook van z'n DT4M probleem af :X )
Let op wat je wenst! Voordat je het weet zegt Quatt dat quatt-duo niet wordt ondersteund. Probleem opgelost!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:47
Zijn er Quatt-gebruikers die praktijkervaring hebben met een geluidswerende omkasting? Wat was de ervaring voor en na de plaatsing. Geplaatst op een plat dak, begane grond, effect voeten?

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

• onlinaius
Toby-Wan schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:20:
[...]

Is een warmtepompboiler dan niet makkelijker en flexibeler (& goedkoper)?
Hoewel je opties als dynamische prijzen en zonne-overschot ook in (de meeste?) WPB's zelf (via HA bijv) moet verwerken. Ik heb recent met een familielid mij eens verdiept in de Atlantic Explorer, en die kun je sginalen doorgeven op basis van 2 contacten. Een WPB die je zonnepanelen kan uitlezen / dynamische tarieven kan opvragen ben ik tot nu toe nog niet tegen gekomen (maar ik sluit ook niet uit dat deze al bestaat en dat ik die gewoon nog niet ken).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:08
onlinaius schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:07:
[...]

Hoewel je opties als dynamische prijzen en zonne-overschot ook in (de meeste?) WPB's zelf (via HA bijv) moet verwerken. Ik heb recent met een familielid mij eens verdiept in de Atlantic Explorer, en die kun je sginalen doorgeven op basis van 2 contacten. Een WPB die je zonnepanelen kan uitlezen / dynamische tarieven kan opvragen ben ik tot nu toe nog niet tegen gekomen (maar ik sluit ook niet uit dat deze al bestaat en dat ik die gewoon nog niet ken).
Maar je genoemde WPB heeft wel een PV contact idd.
HW stekker eraan (of iets simpelers als je een ander eco-systeem hebt) en klaar is Kees.
En middels Auqamqtt kun je menig WPB ook gewoon aansturen / modus / setpoint wijzigen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 20:09
Ik loop een beetje achter, maar inmiddels zijn er twee beta releases uitgebracht. Voor een ieder die een changelog willen hebben, deel ik ze, aangezien er verder (online) nergens iets te vinden is.
versie 3.8.0-beta.1
Wat is er nieuw?
Verbeteringen
Verbeterde ondersteuning voor Chill
Verbeterde ondersteuning voor communicatie tussen apparaten
Ondersteuning toegevoegd voor extra aan/uit-ketelmodellen

Bugfixes
Netwerkgebruiks-tellers hersteld
Opstartprobleem verholpen voor ketel-, flowmeter- en knopdrivers
Beveiliging van circulatiepomp voor All Electric herstel

Engineer aan het woord
In deze update blijven we de ondersteuning voor Chill verbeteren, terwijl we enkele kleine bugs oplossen. Je systeem zou zich nog steeds zoals gewoonlijk moeten gedragen.

versie 3.10.0-beta.0 (geen idee waar 3.9.0.beta gebleven is?)
Wat is er nieuw?
Verbeteringen
Ondersteuning toevoegen voor dynamische prijzen
Eigenschappen voor dynamische prijzen beschikbaar maken in lokale feed
Verbeterde ondersteuning voor Chill

Bugfixes
Opgelost: sporadisch probleem met Ethernet-verbinding

Engineer aan het woord
In deze update blijven we de ondersteuning voor Chill verbeteren en we introduceren ondersteuning voor dynamische energieprijzen. Je systeem zou zich nog steeds zoals gewoonlijk moeten gedragen.

Geen idee of er mensen zijn met een dynamisch energiecontract? In de app kan ik nu wel de huidige dynamische energieprijzen bekijken (geen idee of dit al een tijdje zichtbaar is, de app al een paar maanden niet hoeven openen, maar het gaat niet lang meer duren voordat de Quatt uit winterslaap gaat komen ;-) ).
Heinemancp schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:07:
Zijn er al ergens release notes beschikbaar? Zit nu 3.8.1 maar kan nog steeds nergens vinden wat ik (als V1 bezitter) aan die updates heb.
Niet online, ik probeer de Beta Releases notes hier te plaatsen als ik een update krijg. Ik ga ervanuit dat er bij de daadwerkelijke uitrol geen wijzigingen meer zijn. Echter lijkt versie 3.9.x overgeslagen te zijn?
Fidelity schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:01:
Heeft iemand de hint al gespot in de changelog op de iPhone app van Quatt omtrent dynamische tarieven? ;-)

Zou in deze release moeten zitten. Maar vermoed dat ze het op afstand afgesloten hebben en pas open gooien na de nieuwsbrief ergens deze week
Er is nu een wijziging in de CIC aanstaande, wellicht dat het bij de uitrol hiervan het ook in de app iets gaat kunnen doen?
BertBertjes schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:39:
[...]

Dat denk ik inderdaad ook, heb de Mobiele API zojuist nog even bekeken maar zie nog geen verandering ten opzichte van de vorige keer (het toevoegen van hasDynamicPricing)
Zie hierboven

Edit: Oeps, ik zie dat iemand anders ook de beta release notes heeft gedeeld, betreft dus versie 3.10.0
bite schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:07:
Beta update:

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: werkt ook met historische gegevens en lijkt wel wat verschil met de homewizard gegevens hier maar dat is er ook wel tussen de metingen. Mooie update vind ik en handig als die dan met eventuele dure uren op gas overschakelt (slimmere regeling zou mooi zijn maar is sowieso beperkt door de thermostaat).

[ Voor 13% gewijzigd door clubeddie op 24-09-2025 19:23 ]

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
onlinaius schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:27:
[...]

Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk afgelopen stookseizoen zie ik 1 punt in je aanpak die ik zou aanpassen: als het zonne-overschot wegvalt zou ik de huidige temperatuur van de woning + 0.2 (of iets in die richting) aanhouden. Stel bijv dat je woning 21.5 is, en het bewolkt wordt. Je setpoint gaat terug naar 21 en de Quatt stopt met verwarmen. In de praktijk kan dit betekenen dat de Quatt het dan weer oppakt in de avonduren tegen een lagere COP.
Dat is ook meer een algemene “nachtverlaging cq dagverhoging” afweging. Mijn woning koelt niet zo snel af, afgelopen nacht minder dan een graad bijvoorbeeld. Ik ga het even testen de komende tijd en als ik denk dat ik sowieso een soort algemene dagverhoging moet toepassen (los van de PV-energie dus) zal ik dat ook wel doen.

Voor het rollende gemiddelde heb ik een helper aangemaakt en deze gebruikt als conditie. Een rollend gemiddelde-helper kun je aanmaken als sensor onder “filter”, en dan bij de dropdown kiezen voor moving-average. @RickvdT Ik heb nu twintig minuten ingegeven als tijdspanne voor het gemiddelde. Met de bedoeling om niet meteen bij een pluk bewolking de thermostaat aan te laten passen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• jj85
  • Nu online
clubeddie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:23:

Echter lijkt versie 3.9.x overgeslagen te zijn?
Nope , mn CiC staat nu op 3.9.0 ;)

• jj85
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:28:
[...]

HW stekker eraan (of iets simpelers als je een ander eco-systeem hebt) en klaar is Kees.
En middels Auqamqtt kun je menig WPB ook gewoon aansturen / modus / setpoint wijzigen.
offtopic:
@onlinaius
Koop overigens een Explorer V4 als AquaMQTT een wens is. Op de nieuwe V5 werkt het helaas (nog) niet.

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:45
onlinaius schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:36:
[...]

Is dat een volledig kunststof variant (behoorlijk licht vergeleken met het orgineel), wat van zwart kunststof gemaakt lijkt te zijn ipv een zwarte coating te hebben?

(als dat zo is) heb ik die ook sinds een maand of 2 en ook bij mij houd deze zich tot nu toe goed.
Ja ik geloof het wel inderdaad, ziet er qua design ook anders uit dan de voorgaande modellen.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:28:
[...]

Maar is dat nu heel anders dan de Quatt / thermostaat via HA aansturen?

Als ik voor een WPB allerlei kunstgrepen moet toepassen met mqtt, pv contacten, modbussen etc vervalt voor mij dat 'makkelijker' waar Toby-Wan het over heeft wel een beetje.

Het ging er over dat het wel prettig zou zijn als dynamische contracten / zonne-opwek rechtstreeks in de Quatt in te voeren zou zijn, terwijl er tegelijkertijd (voor zover ik weet) geen WPB is die dat native heeft ingebakken.

Ik ben niet perse een enorme voorvechter van Quatt, en ik 'vind' er genoeg van, maar laten we nu niet doen alsof de rest van de markt zo ongelofelijk slim / uitgewerkt / AI is.

Ooit zag ik dit als een unieke selling point van Quatt, ze zouden de slimste van de markt worden, maar die kans hebben ze helaas niet gepakt, waardoor er (voor zover ik weet) eigenlijk nog steeds geen warmtepompen / boilers op de markt zijn die je zonder HA kunt laten draaien als je het uiterste er uit wilt halen.

• onlinaius
JanHenk schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:35:
[...]

Dat is ook meer een algemene “nachtverlaging cq dagverhoging” afweging. Mijn woning koelt niet zo snel af, afgelopen nacht minder dan een graad bijvoorbeeld. Ik ga het even testen de komende tijd en als ik denk dat ik sowieso een soort algemene dagverhoging moet toepassen (los van de PV-energie dus) zal ik dat ook wel doen.
Die dagverhoging had ik er inderdaad ook al in zitten. Maar ik bedoel meer dat je die opgebouwde warmte beter kunt vasthouden tot een kouder moment van de dag, voordat je deze weer opgeeft. Een warmtepomp is erg efficient als deze op 350 watt voortpruttelt.

Qua efficientie zit je dan ook waarschijnlijk beter als je na een verhoging bij zon, die temperatuur vasthoud, en die op een kouder moment van de dag weer laat schieten (en het zorgt ook voor een mooie lange run, waardoor je temperatuur stabieler is over de dag, ipv aan-uit gedrag bij zon / bewolking).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:08
onlinaius schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:48:
[...]

Maar is dat nu heel anders dan de Quatt / thermostaat via HA aansturen?

Als ik voor een WPB allerlei kunstgrepen moet toepassen met mqtt, pv contacten, modbussen etc vervalt voor mij dat 'makkelijker' waar Toby-Wan het over heeft wel een beetje.

Het ging er over dat het wel prettig zou zijn als dynamische contracten / zonne-opwek rechtstreeks in de Quatt in te voeren zou zijn, terwijl er tegelijkertijd (voor zover ik weet) geen WPB is die dat native heeft ingebakken.

Ik ben niet perse een enorme voorvechter van Quatt, en ik 'vind' er genoeg van, maar laten we nu niet doen alsof de rest van de markt zo ongelofelijk slim / uitgewerkt / AI is.

Ooit zag ik dit als een unieke selling point van Quatt, ze zouden de slimste van de markt worden, maar die kans hebben ze helaas niet gepakt, waardoor er (voor zover ik weet) eigenlijk nog steeds geen warmtepompen / boilers op de markt zijn die je zonder HA kunt laten draaien als je het uiterste er uit wilt halen.
naja dat is de vraag
Ik neem aan dat Quatt middels hun eigen energiecontract je die functies zal gaan geven.
Zodat het integraal werkt met hun... portemonnee :+
Het mag nu toch geen geheim meer zijn dat je je steeds dieper in de vendor lock-in ingraaft door ja te zeggen op dergelijke functies / apparaten.

Met een losse WPB hoef je niet te stunten hoor als je er een uitzoekt die je gewoon zelf kunt bedienen.
Zo'n Explorer V4 of V5 kun je gewoon zelf bedienen op het apparaat zelf.
Een V5 via de app.
De V4 kan ook via de app, maar dan moet je een cozy touch hub kopen, OF bijv aquamqtt module inprikken (kost 25 piek) en dan kun je er 'alles' mee doen. Maar allemaal los van een energiecontract van wie dan ook.

Menig WPB zal een 'droogcontact' voor PV hebben (net als de Explorer). Kortgezegd: Als je dat kortsluit gaat de WPB verwarmen tot zijn ingestelde max, met minimaal 30 min (in geval van Explorer). Dus als je een kabel van bijv een HW stekker naar dat PV contact aanlegt, kun je in de HW app een automation aanmaken:
Als PV = x W, dan stekker aan.

Het kan allemaal zo poepiesimpel zijn ;)
En komt geen HA bij kijken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ik heb voor nu de basis van @JanHenk als automation erin gezet. Eens een tijdje aan kijken hoe het werkt. Ik zie de komende 1,5 week veel zon dus ben benieuwd.

Ik heb wel een aanpassing gedaan. Aangezien de bedoeling is dat de Quatt aanschiet op het minimum vermogen van ~350 watt heb ik de trigger om aan te gaan verlaagd naar 400 watt. De off trigger verhoogd naar 0 watt verbruik. Zolang het niks kost mag de Quatt blijven draaien tot de max temperatuur is bereikt. Ook is het logisch om de offset van je Quatt verbruik mee te nemen in de off trigger anders zou je zonneopbrengst in 20 min met minimaal 350 watt toe moeten nemen anders gaat de boel weer uit.
onlinaius schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:56:
[...]
Qua efficientie zit je dan ook waarschijnlijk beter als je na een verhoging bij zon, die temperatuur vasthoud, en die op een kouder moment van de dag weer laat schieten (en het zorgt ook voor een mooie lange run, waardoor je temperatuur stabieler is over de dag, ipv aan-uit gedrag bij zon / bewolking).
Dit is wel een valide punt. Even aankijken de komende weken maar ik kan mij voorstellen dat je in de winter frequent aan/uit gedrag gaat krijgen. Misschien een conditie dat hij pas uit mag als er minimaal 0,3 graad is toegevoegd?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@RickvdT Goede aanvulling! Zal eens kijken of ik het nog wat kan bijslijpen. In dit tussen-/winterseizoen geef ik de voorkeur aan niet terugleveren boven wat afnemen. Dus wellicht kan de trigger inderdaad wat naar beneden. Ik heb ook gedacht om hem misschien dynamisch maken aan de hand van het vermogen dat de Quatt neemt wanneer ie in werking is. Maar dat moet ik even uitzoeken… :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BenVlie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23:14
Op verzoek wat foto's van de heat charger met de kappen verwijderd en deurtje open.

Aanblik met geopende binnendeur, met oa zichtbaar de CV-circulatiepomp en mengklep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsODU0lpEUuUk7YsEu7ztmh_O-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5qSHrfCd2fvlToipcEoiqeZ.jpg?f=fotoalbum_large

Aanblik links met (moeilijk zichtbaar) onderin de compressor in een zwarte 'jas' tbv geluiddemping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqg0YXm36hhXFtL77GNEGOeW1CY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgoRVsUS6mIZdSGEis2yEgjz.jpg?f=fotoalbum_large

Aanblik rechts met o.a. de 2kW backup CV-doorstroomverwarmer (COP1) en rechtsbovenaan een warmtewisselaar (beide met een automatische ontluchter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ygJm_Ndle_unDX69qwW0EH-7HY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBxxOYHFOXB7eD9BtBi3zQ4o.jpg?f=fotoalbum_large

En de handigste: een sticker (binnenkant binnendeur) met benoeming van de componenten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzBq5NtaHPZcM5tr9iIXS4peDN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Mx4qrFEYGdRyiBKwYruWBJE.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvullend: Ik heb in een eerdere reactie aangegeven dat ik de charger flink wat geluid vond maken (55dB vlakbij en 45dB op 1m afstand). Het was een zeer laag frequente brom. Tijdens het verwijderen van de kappen viel me op dat het geluid sterk veranderde: de zware brom verdween bijna. Waarschijnlijk trilde er dus een kap mee in een bepaalde resonantie. Zal eens kijken of we dat kunnen tegengaan door de kap net een paar mm anders terug te plaatsen.

• jj85
  • Nu online
BenVlie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:31:
Op verzoek wat foto's van de heat charger met de kappen verwijderd en deurtje open.

Aanblik met geopende binnendeur, met oa zichtbaar de CV-circulatiepomp en mengklep:
[Afbeelding]

Aanblik links met (moeilijk zichtbaar) onderin de compressor in een zwarte 'jas' tbv geluiddemping:
[Afbeelding]

Aanblik rechts met o.a. de 2kW backup CV-doorstroomverwarmer (COP1) en rechtsbovenaan een warmtewisselaar (beide met een automatische ontluchter):
[Afbeelding]

En de handigste: een sticker (binnenkant binnendeur) met benoeming van de componenten:
[Afbeelding]

Aanvullend: Ik heb in een eerdere reactie aangegeven dat ik de charger flink wat geluid vond maken (55dB vlakbij en 45dB op 1m afstand). Het was een zeer laag frequente brom. Tijdens het verwijderen van de kappen viel me op dat het geluid sterk veranderde: de zware brom verdween bijna. Waarschijnlijk trilde er dus een kap mee in een bepaalde resonantie. Zal eens kijken of we dat kunnen tegengaan door de kap net een paar mm anders terug te plaatsen.
Thank! Wat een ontzettend compact ding is het eigenlijk geworden als je ziet wat er allemaal in gepropt zit. Leuk!
Tzt eens een keertje het schema hiervan uittekenen :+ Maar redelijk in lijn als verwacht.
Had je ook een fotootje gemaakt van het schema voorop het deurtje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenVlie
jj85 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:55:
[...]

Thank! Wat een ontzettend compact ding is het eigenlijk geworden als je ziet wat er allemaal in gepropt zit. Leuk!
Tzt eens een keertje het schema hiervan uittekenen :+ Maar redelijk in lijn als verwacht.
Had je ook een fotootje gemaakt van het schema voorop het deurtje?
Graag gedaan. Ja de ruimte is goed benut ;-) Is ook een zwaar ding al met al.
Zie hier foto van elektrische schema (niet super scherp, kan morgen wel ff betere maken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwTrhIdP3GhzlM5OB4rBVCxq-uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNp8R2AkGzKd506wkkyUlk8K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door BenVlie op 24-09-2025 23:03 ]

• jj85
  • Nu online
BenVlie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:02:
[...]

Graag gedaan. Zie hier foto van elektrische schema (niet super scherp, kan morgen wel ff betere maken):

[Afbeelding]
Dank!
Hoe zit hij eigenlijk op de CiC aangesloten?

Dit lijkt bijna hetzelfde driverboard van de v1 en v1.5 buitenunit :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0he2UMPpbT_bXIIODHtMnLA4ck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFI7uNFk2C6mFTnKxjyyAxNw.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 31% gewijzigd door jj85 op 24-09-2025 23:06 ]

• BenVlie
jj85 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:03:
[...]

Dank!
Hoe zit hij eigenlijk op de CiC aangesloten?
Gewoon een 2 polig snoertje (zelfde als naar de CV-ketel liep als 'thermostaat'-snoertje)

• jj85
  • Nu online
BenVlie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:06:
[...]

Gewoon een 2 polig snoertje (zelfde als naar de CV-ketel liep als 'thermostaat'-snoertje)
ok, dat is wel apart, volgens het schema is hij ook met een 3-aderig kabeltje op de CiC aangesloten via Modbus (rechtsonderin het schema).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenVlie
jj85 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:08:
[...]

ok, dat is wel apart, volgens het schema is hij ook met een 3-aderig kabeltje op de CiC aangesloten via Modbus (rechtsonderin het schema).
Oh, misschien heb je gelijk, zal morgen ff checken voor je! (nu ff te bed)

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:39
jj85 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:08:
[...]

Rs485 met alleen A en B aangesloten werkt ook voor de modbus communicatie
If devices are close together, share the same power supply, or are in a low-noise environment, the ground connection may be omitted, as the differential nature of RS485 can still function reliably.

[ Voor 24% gewijzigd door TeslaNerd op 24-09-2025 23:25 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• djlorenz
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Ik hoopte hier terug te komen voor het nieuwe seizoen en een heleboel nieuwe functies te zien, met name goede ondersteuning voor dynamische prijzen met optimalisatie door gebruik te maken van het duo wanneer elektriciteit bijvoorbeeld goedkoop is.

Het lijkt erop dat het nog in een zeer vroeg stadium is en ik ben bang dat het weer een winter wordt waarin tado de temperatuur in de vroege namiddag verhoogt.

Jammer

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:18
Als zeer tevreden Quatt Hybrid gebruiker is afgelopen dinsdag een tweede hybrid en all electric geplaatst. Plaatsing ging vlot met twee man, netjes opgeleverd. Een dag later zijn de verpakkingen en oude ketel opgehaald. Prima! Ze hebben zelfs het frontpaneel van de bestaande hybrid vervangen door een nieuwe. Is natuurlijk ingecalculeerd maar dat zijn toch de puntjes op de i.

Maar de Heat Charger resoneert flink bij opwarmen. Geen gerammel, het is een diepe brom. Een simpele app op mijn telefoon geeft 75dB aan, nou is dat geen gecertificeerde meting maar ik denk dat het niet veel zal afwijken als je ziet dat 75dB gelijkgesteld wordt aan verkeer op de snelweg.

De HC hangt aan een muur van kalkzandsteen. Quatt heeft nog niet gereageerd maar dit moet toch wel opgelost worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Ruud op 25-09-2025 08:18 ]

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
djlorenz schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:29:
Ik hoopte hier terug te komen voor het nieuwe seizoen en een heleboel nieuwe functies te zien, met name goede ondersteuning voor dynamische prijzen met optimalisatie door gebruik te maken van het duo wanneer elektriciteit bijvoorbeeld goedkoop is.

Het lijkt erop dat het nog in een zeer vroeg stadium is en ik ben bang dat het weer een winter wordt waarin tado de temperatuur in de vroege namiddag verhoogt.

Jammer
Er zijn hier recent al wat experimenten langs gekomen met andere warmtepompen. Uiteindelijk levert het allemaal niet zo veel op om voor te verwarmen als ik de resultaten zo zag.

Maar het is inderdaad wel jammer dat we nog steeds geen dynamische prijzen in kunnen stellen, al is het maar voor het inzicht. Ik ken wat mensen die door andere apparaten dynamisch zitten en die hebben nu geen idee wat het kost zonder zelf van alles in home assistant te gaan bakken en een externe meter aan te sluiten.

@Quatt Support Kan dit er snel in? Het lijkt mij toch niet het allermoeilijkste om te implementeren voor een programmeur. Daar maken jullie een heleboel mensen blij mee en maakt de Quatt een aantrekkelijker product voor wie nu eenmaal aan dynamisch moet wegens een EV lader of een flink dak vol zonnepanelen.

Naar gas omschakelen of verwarmen zelfs even terug moduleren bij extreme prijzen voor een betere COP op die tijden zou natuurlijk ook mooi zijn (de netbeheerder vind het vast ook fijn), maar ik snap dat dit lastiger is. Dat kunnen we deels ook wel met de thermostaat regelen.
Pagina: 1 ... 281 282 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.