Mickel moen schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:22:
[...]
Het begint natuurlijk met voldoende radiatoren geheel open. Neem dat niet te krap. Zo werk ik met twee masterruimtes waarin de radiatoren geheel open staan. Ook bij ons staat de radiator in de gang geheel open. Dan nog een ruimte die een deel van de dag meeloopt met het schema.
Wat waterzijdig inregelen en naregelen betreft, daar kom ik later nog wat uitgebreider op terug.
Zoals toegezegd nog een en ander over waterzijdig-inregelen.
Ik maakte zo’n 25 jaar geleden kennis met waterzijdig-inregelen. Ik werkte op een school, gebouwd begin jaren negentig. Geheel met radiatoren verwarmd. Er waren nogal wat klachten over de verwarming. De lokalen vlak bij het ketelhuis hadden het snel te warm, die op het voeteneind konden het met moeite warm krijgen. Kortom de thermostaat stond hoog en er werd wat afgedraaid aan de knoppen. Ook werd de temperatuur geregeld met de ramen meer of minder open. Een flipperkast. Ik had er bij het bestuur al eens een klacht over ingediend, maar actie bleef uit. Tot ik een telefoontje kreeg. Een groot installatiebedrijf zocht een proefschool voor …… waterzijdig-inregelen. Iets wat aan het begin van de vorige eeuw regel was bij cv-installaties, was de sector inmiddels verleerd. Goed WZI kost nogal wat uren en dus geld. Stoken op hoge watertemperatuur en naregelen met thermostatische knoppen was gangbaar geworden. Een paar monteurs van dat bedrijf gingen op nascholing en men zocht dus een object om in te regelen. Meteen ja gezegd natuurlijk. Al met al heeft het enkele weken geduurd. Overal werden thermometers opgehangen en om de paar dagen kwam de monteur langs om te meten en bij te stellen. Het resultaat mocht er zijn. Er was weer balans in het gebouw, de thermostaat kon omlaag en ik had geen klachten meer. Na en jaar bleek dat het gasverbruik met zo’n 40% gedaald was. De monteur heeft met een aantal collega’s bij ons op school zijn diploma gekregen. Een feestje waard. Naderhand ben ik nog bij een paar besturen langs geweest om vanuit de gebruiker het verhaal te vertellen.
Met de komst van de WP is er ook weer meer aandacht voor WZI gekomen. In het voortraject tot de aanschaf van de Quatt heb ik van een andere leverancier een offerte gekregen waar het WZI standaard á €500 in was opgenomen.
Nu is mijn huis geen school, geen grote bungalow en ook geen woonboerderij. Leidinglengtes zijn dus relatief kort en de installatie klein. Of WZI noodzakelijk is, is maar de vraag. Je kunt dus ook zo €500 of meer betalen voor iets wat helemaal niet nodig is.
Maar ik heb mij verdiept in het technische, zo’n infrarood thermometer gekocht en een paar dagen druk geweest met meten van inkomende en retourtemperaturen.
https://mickelmoen.nl/waterzijdig-inregelen/
Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het in ons huis niet hoefde.
Brengt mij op wat anders. De veel gebruikte methode van meten van de watertemperaturen op de radiator houdt geen rekening met de ruimte zelf. Veel of weinig warmteverlies, plaats van de radiator, mate van naisolatie, dat soort dingen. In het schoolproject werd hier wel rekening mee gehouden.
Voor een eerste indruk zou je het dus ook als volgt kunnen aanpakken.
Koop een paar goedkope kamer-thermometers.
Meet hiermee in iedere ruimte op de meest optimale plek, zoals die ook voor thermostaten geldt: op 150 cm hoogte, ver van radiatoren, ramen en deuren en op een binnenwand.
Zet de thermostaat in de masterruimte op een constante temperatuur bv 21°C en draai in alle overige ruimtes alle radiatoren geheel open.
Doe dit liefst op bewolkte dagen en met een redelijk stabiele buitentemperatuur.
Zijn er grote temperatuurverschillen, is er reden om in te regelen. Te beginnen met de warmste ruimte. Zo niet, dan volstaat naregelen.
Dezelfde methode heb ik gebruikt om de Tado-knoppen te calibreren.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard