Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Dat is toch waar wij hier naar op zoek zijn als alternatief voor wat Quatt aanbiedt
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
koop een paar alternatieve koppelingen en samen met een bahco en beetje teflon tape heb je in no time je eigen custom-lengte slangen & aansluit locaties gefixtTeslaNerd schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:58:
[...]
Dat is toch waar wij hier naar op zoek zijn als alternatief voor wat Quatt aanbiedt
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Dit is achtereenvolgens het verloop van de controlmode bij het starten:jj85 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:24:
[...]
Bijzonder idd!
@Frozen-Bullet @JRBonenberg @yuehan hebben jullie ook zicht op de bijgehorende ControlMode? Is dat dan CM3 of wat anders?
En hierbij is gas gebruikt? Want dan zit er een dikke fout in de CiC, Gasgebruik zou enkel kunnen in CM3, CM4 en CM96.JRBonenberg schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:48:
[...]
Dit is achtereenvolgens het verloop van de controlmode bij het starten:
[Afbeelding]
De Quatt App rapporteert hierbij gasverbruik.jj85 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:50:
[...]
En hierbij is gas gebruikt? Want dan zit er een dikke fout in de CiC, Gasgebruik zou enkel kunnen in CM3, CM4 en CM96.
Ik heb dus gezien in de Quatt App dat in het tijdblok 00:00 tot 01:00 uur de Quatt is gestart en een klein beetje gasverbruik rapporteert. In HA heb ik daarna gekeken naar het precieze tijdstip dat de Quatt is ingeschakeld en vervolgens daar de CM bij gezocht.
Ik monitor gas verbruik niet separaat met een P1 meter, dus of er daadwerkelijk gas wordt gebruikt, dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
[ Voor 11% gewijzigd door JRBonenberg op 11-03-2026 12:12 ]
Je zou de aansturing van CV er nog bij kunnen plottenJRBonenberg schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:10:
[...]
De Quatt App rapporteert hierbij gasverbruik.
Ik heb dus gezien in de Quatt App dat in het tijdblok 00:00 tot 01:00 uur de Quatt is gestart en een klein beetje gasverbruik rapporteert. In HA heb ik daarna gekeken naar het precieze tijdstip dat de Quatt is ingeschakeld en vervolgens daar de CM bij gezocht.
Ik monitor gas verbruik niet separaat met een P1 meter, dus of er daadwerkelijk gas wordt gebruikt, dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Boiler CIC on/off mode
bij OT geschakelde CV kan dat misschien anders heten...
Of de kinderen die er aan gaan lopen sjorren, zodra we mail krijgen wordt dat wel een van de vragen om nog te stellen hoe stevig het vastzit.stephan-v schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:55:
Wat een grap die Chill connectoren. Ik zie niet wat daar mis kan gaan, 2 van die connectoren van 15cm lang op enkelhoogte terwijl je in het midden van de nacht even uit bed stapt en langs je bedzijde radiator loopt. Ik voel hem nu al.
die rode hendel zou zeker een bijzonder sterke aantrekkingskracht op m'n zoontje van 3 hebben gehadbossche_bol schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:57:
[...]
Of de kinderen die er aan gaan lopen sjorren, zodra we mail krijgen wordt dat wel een van de vragen om nog te stellen hoe stevig het vastzit.
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
url="https://tweakers.net/plan/4482/uniek-testpanel-review-de-nieuwe-all-electric-warmtepomp-van-quatt.html"].plan: Uniek testpanel: review de nieuwe all-electric warmtepomp van Quatt[/url]
Heeft iemand hier op gereageerd en een meer gedetaileerde informatie op gekregen? ( edit misschien al draait op full electric wp?)
De posts onder zijn vooral wellus niettus posts. Niet echt verhelderend in of t in de basis een goed idee is.
Op eerste gezicht klinkt de setup wel als wat ik zoek. 1 pakket die verwarmt, buffert, warmtapwater verzorgt. Maar in de post kom ik er niet achter of dit een 150m2 aan vloeroppervlakte huis kan handelen zonder je energie rekening duurder te maken dan je hr cv nu
Inhoeverre is de app, software easy going kwa inregelen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Hier 300m2 huis, prima de winter door gekomen met een v2 Duo (AE) en overal T11 radiatoren. COP ook conform verwachting. Uiteraard kan dat beter, dus die T11's gaan T22's worden. En uiteraard is Quatt niet perfect, maar de Nibe van mn ouders ook niet. Hangt van jou, je voorkeuren en wellicht prijs af wat een goede optie is. Alles bij elkaar: prima voor een goede prijs. In praktijk merken we geen enkel verschil tov de gasketel. Geen spijt van, en tov gas: reken maar dat je bespaart.copykat schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:49:
Ik post hier ook maar even, kopie van de energiekroegtopic, ik zocht meer info op deze link:
url="https://tweakers.net/plan/4482/uniek-testpanel-review-de-nieuwe-all-electric-warmtepomp-van-quatt.html"].plan: Uniek testpanel: review de nieuwe all-electric warmtepomp van Quatt[/url]
Heeft iemand hier op gereageerd en een meer gedetaileerde informatie op gekregen? ( edit misschien al draait op full electric wp?)
De posts onder zijn vooral wellus niettus posts. Niet echt verhelderend in of t in de basis een goed idee is.
Op eerste gezicht klinkt de setup wel als wat ik zoek. 1 pakket die verwarmt, buffert, warmtapwater verzorgt. Maar in de post kom ik er niet achter of dit een 150m2 aan vloeroppervlakte huis kan handelen zonder je energie rekening duurder te maken dan je hr cv nu
Inhoeverre is de app, software easy going kwa inregelen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Gezien de einde saldering en 4Mwh opwek ben ik een beetje aan t twijfelen of ik in stapjes of 1 sprong moet.
Accu neig ik naar enphase q5 gezien t pv systeem.
Kwa (toekomstige) verwarming ben ik geswitched van LL naar LW. ( ik zou 2 buiten units moeten hebben om 4 kamers te voorzien. En dan nog een wwtapwater boiler.)
Waar ik bij Quatt gecharmeerd van ben is de all in one optie. Zelfs een koeler unit als de chill. ( die zou op zolder kunnen helpen. Rest vh huis blijft redelijk koel in de zomer.)
Waar ik niet geheel duidelijk een mening over heb is hun staat van dienst.
De lange termijn kwaliteit zeg maar.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Nog even naar gekeken, die is dan weer niet aan geweest volgens de log in HA.jj85 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:16:
[...]
Je zou de aansturing van CV er nog bij kunnen plotten
Boiler CIC on/off mode
bij OT geschakelde CV kan dat misschien anders heten...
Aangezien Quatt geen assistentie wil verlenen op de beta json feed, gooi ik het hier maar in de groep. Is het een foutje of wordt sticky pump protection niet meer uitgevoerd? Weet iemand hier meer van?
Hier idem, sinds nieuwe FW update is die leeg in de json. Zal vast nog uitgevoerd worden maak me er op dit moment niet erg druk om gezien de ODU dagelijks aan staat.etmmvdp schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:14:
Zien jullie ook dat stickyPumpProtectionEnabled uit http://<cic>:8080/beta/feed/data.json de waarde null heeft? Bij mij is dit veld sinds 7 maart niet meer true of false maar null. De sensor binary_sensor.cic_qc_pump_protection wordt in HA als Onbekend getoond.
Aangezien Quatt geen assistentie wil verlenen op de beta json feed, gooi ik het hier maar in de groep. Is het een foutje of wordt sticky pump protection niet meer uitgevoerd? Weet iemand hier meer van?
Wel even iets om in de gaten te houden tijdens warmere periodes inderdaad.
https://mickelmoen.nl/evaluatie-een-jaar-quatt-warmtepomp/
Zo uitgebreid hoeft het nu niet. Belangrijkste wijzigingen dit jaar:
1. Circulatiepomp is vervangen door een Willo in april.
2. Ook in april het Tadoschema iets steiler gemaakt: van 0,1°C/45 minuten naar 0,1°/40 minuten. Later dit jaar voor de woonkamer dit nog aangepast voor het grootste deel van de dag naar 0,1°C/80 minuten.
3. In januari/februari j.l. de meest efficiënte temperatuur voor de ongebruikte kamers bepaald. Mickel moen in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ik beperk mij nu daarom tot een vergelijking in data uit de Quatt-app.
/f/image/p9eCKS3dGOi7ifsDHpUIv0Xa.png?f=fotoalbum_large)
Zet ik de gegevens van vorig jaar hierbij dan krijg ik de volgende vergelijking.
:strip_exif()/f/image/MkaR0bMkj5cgHNc8APbbEEVN.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat opvallende zaken. Van links naar rechts.
A. Buitentemperatuur. Het gasverbruik is fors hoger dit jaar. Dit is deels te verklaren door de beduidend lagere buitentemperatuur in december, januari en februari. Gemiddeld was het in deze maanden 0,6°C kouder dan het jaar daarvoor. Aangezien ik de Quatt op Silent heb staan wordt er dan ook naar verwachting meer gas verbruikt.
B. COP. De behaalde SCOP is dit jaar beduidend hoger. 4,6 in vergelijking met 3,8 het jaar daarvoor. Een echte verklaring heb ik niet. Wel heb ik het idee, dat in de Silent modus de Quatt nu eerder stopt dan een jaar geleden. Nu rond 1100W, daarvoor tikte hij de 1400W nog wel eens aan. Dat betekent ook eerder gas bijstoken en dus een hogere COP. Dan zou dit een aanpassing van Quatt moeten zijn. Zeker weet ik dit niet.
C. Met een hogere COP wekt de Quatt meer warmte op tegen dezelfde hoeveelheid elektriciteit. Liefst 1,63 MWh tegen iets minder stroom (-0,03)
D. De cv-ketel heeft dus meer gewerkt. 1,76 MWh wat 88 m3 gas is. Dat is 4% minder aandeel van de Quatt.
E. Dit jaar in totaal dus 2,38 MWh meer warmte nodig gehad.
F. Dan de besparingen volgens de Quatt-app. In totaal dit jaar € 972. Over de twee jaar € 1680.
De Quatt heeft ons € 3250 gekost. Daarmee kom ik nu op een terugverdientijd van 3 jaar en 10 maanden.
Ik vergelijk dit niet meer met het verbruik voor de komst van de Quatt. Dan is de besparing weliswaar minder groot, maar het comfort is behoorlijk toegenomen. Dus prima zo.
/f/image/5QpXQe3Gb4FSx503DsgiYWKF.png?f=fotoalbum_large)
De stooklijn. Tot december zat mijn stooklijn vrijwel op de door Quatt ingestelde. Met de flink koudere dagen in januari is deze flink hoger komen te liggen. Ik ben benieuwd wat deze het komende jaar gaat doen. Overigens laat ik het mooi zo. Niets mis met een lager ingestelde stooklijn.
Al met al zeer tevreden met de Quatt.
Binnenkort zal de Chill geplaatst worden. Nog geen datum ontvangen. Weer een nieuw avontuur aan de Quatt-boom.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Laat je komende winter even weten of het geholpen heeft?Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:50:
Kreeg net een telefoontje van Quatt. Bij mijn V2 Duo gaan ze dempers plaatsen en de ventilatoren vervangen om de harde brom (resonantie bij 89Hz) te verhelpen!
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/ULAtkPuE6t3lf8GR0dfvsSts.jpg?f=fotoalbum_large)