Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Weet je nog waar?bossche_bol schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:11:
[...]
Ik heb ooit ergens gelezen of gehoord dat boven de 65 gr. wordt afgeraden ivm slijtage en levensduur?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
De heatcharger moduleert ook niet. Dat is gewoon aan/uit. (right?)onlinaius schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:18:
[...]
Correct, maar die bestaan (voor zover ik weet) alleen door een buitenunit te gebruiken met een 3weg klep.
En als je niet die route wilt gaan zal de Quatt oplossing qua 'snel warm water' vrij hoog zitten vermoed ik.
Ik vermoed dat de meeste WPB's lager zitten omdat ze niet kunnen moduleren. Zou misschien een volgende stap kunnen zijn in de evolutie van de warmtepomp, want dat vind ik wel een (klein) nadeel van de huidige garde.
Het is best mooi als je met zonoverschot tijdelijk op 1500 watt kunt draaien om zo die boiler extra op te warmen, zonder dat je gelijk COP 1 je energie weggooit.
Elke WPB heeft een boost functie met de warmteweerstand. Zelfde als de BUH van de heatcharger.
COP1 met compressor COP gecombineerd uiteraard, maar dat is wel wat die boost functie gaat doen.
Tevens geldt ie als noodoplossing als de compressor een defect heeft.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Heb nog geen ander gedrag gezien idd.paQ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:20:
[...]
De heatcharger moduleert ook niet. Dat is gewoon aan/uit. (right?)
Op zich is laag en traag beter in PV budget te passen, dus vind ik het logisch, maar idd, overschotten opslaan is een modus die technisch gewoon zou kunnen en dus mooi zou zijn als die beschikbaar komt.
[ Voor 32% gewijzigd door Brent op 06-03-2026 12:28 ]
Call me a critic, maar ook hier zie ik echt niet de toegevoegde waarde van. De waarde hiervan lijkt me nog beperkter dan van tijdelijk extra warmte opslaan op zonnige momenten om later via SWW te gebruiken.Brent schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:17:
Plus, juist Quatt zou die warmte weer de CV in moeten kunnen dumpen (goed, in de zomer niet nodig).
Plus, met 90 graden kan ik wel een bad vullen vanuit een L en nog wat over houden. Mijn gedrag wil ik dus idd best laten beinvloeden door beschikbaarheid op dat punt.
Op welke dagen heeft dit potentieel nut?
Naar mijn idee op dagen dat:
- Er een overschot is aan zonnestroom
EN
- die zo koud zijn dat je Quatt effectief al het hele zonnige gedeelte van de dag op maximaal vermogen draait (anders had je ook extra vermogen van de Quatt kunnen vragen en was COP 1 warmtebufferen niet nodig geweest).
Om het concreet te maken in mijn geval zijn dat dagen dat:
De zonnepanelen over een substantieel deel van de dag meer dan (ruwweg) 1700 watt opwekken, en het tegelijkertijd buiten rond de 0 of daaronder is. Mijn gok zou zijn: nog geen 5 dagen in het jaar.
EN
dan moet Quatt deze situatie ook nog eens implementeren in de software, EN dat nagenoeg feilloos doen, want als dat een keer mis gaat is je winst weg.
Als ik zie wat voor enorme weerstand Quatt heeft tegen zelfs maar de meest basale (slimme / AI) efficientieverbeteringen zie ik dat echt never nooit niet gebeuren.
Onderstaand een voorbeeldje waar Quatt met wat slimme 'AI' al snel 10000 KWh had kunnen besparen in 1 nacht. Als ze dat al niet willen (kunnen?), zie jij ze dan effectief gebruik maken van het bufferen van warmte in een boilervat?
onlinaius in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
[ Voor 21% gewijzigd door onlinaius op 06-03-2026 12:34 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Het spul staat en kan dit (kwestie van aansturing), dus waarom niet? Ja, het levert in verhouding tot jaarverbruik niet veel op, maar het is toch weer een half procent oid. Op dit punt is het hobby, zekeronlinaius schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:29:
[...]
Call me a critic, maar ook hier zie ik echt niet de toegevoegde waarde van.
Heel wat lui hebben ooit daken vol laten leggen wegens terugleververgoedingen. Dit lijkt me dus best wel gangbaar. Op zonnige dagen in feb (zelfs jan dit jaar) met een bescheiden 14 paneeltjes heb ik dat toch gezien: 2,5kW+ productie. Zijn ook altijd momenten van veel zoninval dus verminderde WP vraag. Die stroom (bij gebrek aan batterijen) gebruiken om het vat te laden is niet heel incidenteel hier schat ik in.De zonnepanelen over een substantieel deel van de dag meer dan (ruwweg) 1700 watt opwekken, en het tegelijkertijd buiten rond de 0 of daaronder is.
Het zal natuurlijk van weer, je PV enzo afhangen. Maar omdat het spul al staat: waarom er niet achter komen?Mijn gok zou zijn: nog geen 5 dagen in het jaar.
Klopt. Deze lijkt standaard op een wat hoger vermogen te draaien dan de meeste WPB's, en dat zal iets aan COP kosten. Dat maakt Quatt extra geschikt voor hen die veel warm water gebruiken, maar geen buitenunitsysteem met 3wegklep willen, en de COP net wat minder belangrijk vinden (wat sowieso waarschijnlijk al het geval was, want zoals we hier eerder al eens hebben doorgerekend werken 2 warmtepompen om warmte het vat in te verplaatsen zeer waarschijnlijk minder efficient dan 1 warmtepomp die dat zelfstandig doet).paQ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:20:
[...]
De heatcharger moduleert ook niet. Dat is gewoon aan/uit. (right?)
Nee sorry. Zie wel dat een van de techneuten hier ook al iets zei over slijtage als reactie op jou, dus misschien kan diegene het uitleggen?
Vergeet je het 2e punt nu niet? Het moet dan namelijk ook nog voldoende koud zijn dat de warmtepomp tijdens alle uren met overschot al maximaal staat te stampen.Brent schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:35:
Heel wat lui hebben ooit daken vol laten leggen wegens terugleververgoedingen. Dit lijkt me dus best wel gangbaar. Op zonnige dagen in feb (zelfs jan dit jaar) met een bescheiden 14 paneeltjes heb ik dat toch gezien: 2,5kW+ productie. Zijn ook altijd momenten van veel zoninval dus verminderde WP vraag. Die stroom (bij gebrek aan batterijen) gebruiken om het vat te laden is niet heel incidenteel hier schat ik in.
Wat overigens ook een goede optimalisatie zou zijn, mits Quatt dat goed zou kunnen implementeren, waar ik mijn twijfels over heb.
En dat is ook nog een puntje: kan Quatt dit daadwerkelijk implementeren? En daarbij is ook de vraag: kan dat COP 1 element wel moduleren? Want om dit effectief te implementeren moet dat element dan bijv ook 1000 watt kunnen doen, want 2200 watt COP 1 is best wel zonde als je hiervoor 1200 watt van het net afneemt.
Qua track record heb ik geen reden om aan te nemen dat Quatt dit kan maken, want tot nu toe heb ik ze nog geen enkele vergelijkbare optimalisatie succesvol zien implementeren (zelfs de dynamische tarieven, wat toch echt heeeeel erg simpel is lijkt nog vrij matig te werken tot nu toe).
[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 06-03-2026 12:48 ]
ligt mogelijk ook aan gebruikte flexibele slangen, gebruikte afdichtingen etc.
ik heb voor warm water veel meerlagenbuis, dat heeft een maximale (continue) temperatuur van 70 en (incidenteel) tot 90 graden.
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
OF... de HC heeft gewoon compressor technisch net wat meer vermogen dan de doorsnee WPB en verbruikt daarom ook vanzelf wat meer.onlinaius schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:39:
[...]
Klopt. Deze lijkt standaard op een wat hoger vermogen te draaien dan de meeste WPB's, en dat zal iets aan COP kosten. Dat maakt Quatt extra geschikt voor hen die veel warm water gebruiken, maar geen buitenunitsysteem met 3wegklep willen, en de COP net wat minder belangrijk vinden (wat sowieso waarschijnlijk al het geval was, want zoals we hier eerder al eens hebben doorgerekend werken 2 warmtepompen om warmte het vat in te verplaatsen zeer waarschijnlijk minder efficient dan 1 warmtepomp die dat zelfstandig doet).
Soms zijn dingen heel eenvoudig te verklaren.
Die 250W verschil in opgenomen vermogen gaat het verschil ook niet maken hoor kwa 'snel' warm water hebben.
Juist niet toch, energie opslaan is uiteraard alleen nuttig als er PV overschot is, dus na verbruik. Enige wat ik opmerk: op zonnige winterdagen hebben we hier al snel een uurtje of twee PV overschot, na verbruik dus. Mensen met 20 panelen+ dus zeker.onlinaius schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:46:
[...]
Vergeet je het 2e punt nu niet? Het moet dan namelijk ook nog voldoende koud zijn dat de warmtepomp tijdens alle uren met overschot al maximaal staat te stampen.
Geef mij een api endpoint om een run te triggeren (en evt een instelbare vat T setpoint) en we zijn er. Wat vergt dat behalve wat een paar regels software op de CiC?Wat overigens ook een goede optimalisatie zou zijn, mits Quatt dat goed zou kunnen implementeren, waar ik mijn twijfels over heb.
En dat is ook nog een puntje: kan Quatt dit daadwerkelijk implementeren?
Dat is een ander verhaalQua track record heb ik geen reden om aan te nemen dat Quatt dit kan maken, want tot nu toe heb ik ze nog geen enkele vergelijkbare optimalisatie succesvol zien implementeren (zelfs de dynamische tarieven, wat toch echt heeeeel erg simpel is lijkt nog vrij matig te werken tot nu toe).
[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 06-03-2026 13:07 ]
Als ze gewoon 3 knoppen geven in de app, Laad nu, laad intelligent, laad niet. Bij voorkeur dan nog een knop doe nu legionella, dan regelen de Tweakers de rest welBrent schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:05:
[...]
Juist niet toch, energie opslaan is uiteraard alleen nuttig als er PV overschot is, dus na verbruik. Enige wat ik opmerk: op zonnige winterdagen hebben we hier al snel een uurtje of twee PV overschot, na verbruik dus. Mensen met 20 panelen+ dus zeker.
[...]
Geef mij een api endpoint om een run te triggeren (en evt een instelbare vat T setpoint) en we zijn er. Wat vergt dat behalve wat een paar regels software op de CiC?
[...]
Dat is een ander verhaalMaar met een boost-functie zijn we er bijna zou je zeggen. Maar ik heb begrepen dat hier enkelen aan alternatieve firmware werken
Bedoel, de boost zoals Quatt die wilt aanbieden, leuk, cop1 2kw rammen, maar gewoon de heatcharger aan en uit kunnen zetten lijkt me vele malen wenselijker.
Dan nog de beloofde setting en planning voor voorraad (ofwel temperatuur) en oh... sorry laat me weer even gaan.
[ Voor 14% gewijzigd door OmeJoyo op 06-03-2026 13:38 ]
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Urf, is dat de Boost? Ik dacht gewoon een extra wp run tot evt een hogere T.OmeJoyo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:38:
[...]
Bedoel, de boost zoals Quatt die wilt aanbieden, leuk, cop1 2kw rammen, maar gewoon de heatcharger aan en uit kunnen zetten lijkt me vele malen wenselijker.
Zo te zien zijn alle sites waar dit zo op stond er niet meer. Dit is wel de uitleg die ik heb gekregen toen er iemand van Quatt engineering bij was tijdens de AE installatie.Brent schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:39:
[...]
Urf, is dat de Boost? Ik dacht gewoon een extra wp run tot evt een hogere T.
Eens, ik mis de functie om tijdelijk bijv niet te laden na het douchen. Dat is meestal wanneer de EPEX prijzen het hoogste zijn (tussen 18:00 en 20:00). Nu gaat hij meteen de HeatBattery weer opwarmen terwijl er echt nog voldoende in zit voor nog een douchebeurt. Ik zou dit zelf willen regelen dat hij daarna niet meteen gaat opwarmen, maar dit in de nacht (en nog beter de dag er na wanneer de prijzen lager zijn / zonnestroom). Laat ik voorop stellen dat ik zeer tevreden ben met de All-E maar deze slimmigheidjes zijn volgens mij redelijk makkelijk (desnoods in de API) te realiseren.OmeJoyo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:38:
[...]
Als ze gewoon 3 knoppen geven in de app, Laad nu, laad intelligent, laad niet. Bij voorkeur dan nog een knop doe nu legionella, dan regelen de Tweakers de rest wel![]()
Dan nog de beloofde setting en planning voor voorraad (ofwel temperatuur) en oh... sorry laat me weer even gaan.
Lijkt mij ook ja: Boost is weerstand (erbij) aan.OmeJoyo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:47:
[...]
Zo te zien zijn alle sites waar dit zo op stond er niet meer. Dit is wel de uitleg die ik heb gekregen toen er iemand van Quatt engineering bij was tijdens de AE installatie.
En ik zie bij de WPB dat juist die weerstand 'moduleert' om niet over het gezamenlijke opgenomen vermogen te komen. Misschien zit daar de crux nog bij de HC?
in principe zou je beide tegelijkertijd aan kunnen zetten omdat ze los van elkaar opereren en 2 +0.7 kW ook ruim binnen de afgezekerde waarde zit.OmeJoyo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:38:
[...]
als je de boiler met 5kW thermisch kan laden, ja dan kan je wel over een boost spreken, met alleen de 2kW not so much
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
De COP1 heater moduleert niet, kan ik met zekerheid zeggen. Die dit gewoon met een relais.paQ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:21:
[...]
Lijkt mij ook ja: Boost is weerstand (erbij) aan.
En ik zie bij de WPB dat juist die weerstand 'moduleert' om niet over het gezamenlijke opgenomen vermogen te komen. Misschien zit daar de crux nog bij de HC?
@Brent Wat extra boosten om zonne-energie op te slaan nog een stukje problematischer maakt, want dat betekend dat je op die koude(re) winterdag niet minimaal 1700 watt opbrengst op je panelen moet hebben, maar richting de 3700 watt moet gaan. Een paar honderd watt afname is mogelijk nog ok, meer dan dat maakt het bijna altijd oninteressant met dank aan energiebelasting en btw. Met een thuisbatterij zou je de verschillen nog kunnen opvangen, maar batterij cycles in COP 1 verwarming steken is ook twijfelachtig.OmeJoyo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:36:
[...]
De COP1 heater moduleert niet, kan ik met zekerheid zeggen. Die dit gewoon met een relais.
[Afbeelding]
Als test heb ik de kamertemperatuur naar 15 graden verlaagd. Maar ook dat heeft geen effect. Warmtepomp blijft draaien.
:strip_exif()/f/image/3rc9Coh8EozBY8d5kSQKUm0q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PiieHyFi5Q9H0c0w6wWhCcDp.jpg?f=fotoalbum_large)
Geluid is met een DB app 57-59 decibel. Die wisseling van 57 naar 59 is een soort dreun steeds. Alsof er een zware vrachtwagen stationair staat te draaien op je overloop. Die decibel is zowel gelijk bij de charger, je voelt het apparaat ook letterlijk trillen, als op de trap naar beneden.
Interessant. Ik zag afgelopen winter ook enige daling van de druk. Niet erg veel, maar ik was gewend dat de druk vrij stabiel bleef. Ik heb net even gegoogled op vorstbescherming met automatische kleppen in de leidingen bij de WP. Of de Quatt dit ook op deze manier gebruikt weet ik niet, maar ik las ergens:0xygen500 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:18:
Vandaag is quatt langs geweest om te kijken waarom ik vaak drukverlies heb. Water liep er bij de quatt onder uit. Bleek een kapotte ring en de defrost koppeling? Twee slowaakse mannen, halfuurtje en ze gingen weer.
Technische werking van een mechanische vorstbeveiligingsklep
De klep bevat een thermisch element, vaak een bimetaal of een andere temperatuurgevoelige actuator. Zodra de omgevingstemperatuur onder een ingestelde waarde (rond 3 °C) daalt, zet het materiaal uit of krimpt, waardoor het mechanisme opent:
Boven circa 4 °C: de klep blijft gesloten
Rond 3 °C: het ventiel opent automatisch
Afvoer: een beperkte hoeveelheid water stroomt weg
Temperatuurstijging: het ventiel sluit vanzelf weer
Deze werking vereist geen elektrische voeding, wat het systeem robuust maakt bij stroomstoringen of in netloze omgevingen. Er bestaan ook modellen met dubbele temperatuurmeting: één in de leiding en één in de buitenlucht. Dit voorkomt onnodig waterverlies bij incidentele afkoeling zonder echt bevriesrisico.
Als de Quatt WP ook zo'n klep heeft die onder een omgevingstemperatuur van 3 graden iets water laat weglopen, dan snap ik waar het drukverlies vandaan komt. Weet iemand hier meer van?
Vrijstaande woning 1974 180m2 - geïsoleerd - Remeha Calenta CV (uitgeschakeld)+WW - Honeywell EvoHome- Quatt Duo - radiatoren+vent. - Altech Eclips houtkachel - 20 zonnepanelen
Ja, die kleppen zitten erin. Maar ze kijken niet naar omgevingstemp, maar naar watertemperatuur. Die zou normaliter niet zo laag kunnen komen.janZw schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:23:
[...]
Interessant. Ik zag afgelopen winter ook enige daling van de druk. Niet erg veel, maar ik was gewend dat de druk vrij stabiel bleef. Ik heb net even gegoogled op vorstbescherming met automatische kleppen in de leidingen bij de WP. Of de Quatt dit ook op deze manier gebruikt weet ik niet, maar ik las ergens:
Technische werking van een mechanische vorstbeveiligingsklep
De klep bevat een thermisch element, vaak een bimetaal of een andere temperatuurgevoelige actuator. Zodra de omgevingstemperatuur onder een ingestelde waarde (rond 3 °C) daalt, zet het materiaal uit of krimpt, waardoor het mechanisme opent:
Boven circa 4 °C: de klep blijft gesloten
Rond 3 °C: het ventiel opent automatisch
Afvoer: een beperkte hoeveelheid water stroomt weg
Temperatuurstijging: het ventiel sluit vanzelf weer
Deze werking vereist geen elektrische voeding, wat het systeem robuust maakt bij stroomstoringen of in netloze omgevingen. Er bestaan ook modellen met dubbele temperatuurmeting: één in de leiding en één in de buitenlucht. Dit voorkomt onnodig waterverlies bij incidentele afkoeling zonder echt bevriesrisico.
Als de Quatt WP ook zo'n klep heeft die onder een omgevingstemperatuur van 3 graden iets water laat weglopen, dan snap ik waar het drukverlies vandaan komt. Weet iemand hier meer van?
Dat is het idee van de All-electricMagreet1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:20:
Ik zie steeds dat als de heatcharger de boiler opwarmt een van de 2 warmtepompen ook gaat draaien rond de 300 w., terwijl er geen warmtevraag is. Ik zie in JSON duidelijk dat er ook geen warmtevraag doorgegeven wordt. Ik heb dit nu bij 2 cyclussen gezien. Herkenbaar?
Als test heb ik de kamertemperatuur naar 15 graden verlaagd. Maar ook dat heeft geen effect. Warmtepomp blijft draaien.
1. Warmtepomp buiten haalt enerige uit buitenlucht en 'drukt' dit in CV-circuit, daardoor wordt CV-water iets warmer.
2. HeatCharger peutert energie uit CV-circuit en 'drukt' dit in de HeatBattery. CV-water wordt iets kouder.
3. Ga terug naar 1
Dat is beter. Maar stel dat ik op een koude avond een tijd geen geen warmtevraag heb, omdat ik in de woonkamer de houtkachel aan heb. Dan zouden ze theoretisch misschien toch iets kunnen lekken wanneer het debiet een tijd nul is. Daarvoor is de beveiliging natuurlijk ook, maar dan verklaard het misschien de kleine daling van de druk die ik zag.jj85 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:24:
[...]
Ja, die kleppen zitten erin. Maar ze kijken niet naar omgevingstemp, maar naar watertemperatuur. Die zou normaliter niet zo laag kunnen komen.
Vrijstaande woning 1974 180m2 - geïsoleerd - Remeha Calenta CV (uitgeschakeld)+WW - Honeywell EvoHome- Quatt Duo - radiatoren+vent. - Altech Eclips houtkachel - 20 zonnepanelen
Quatt Home 1.52.0 (1146) is ready to test on iOS.
What to Test:
Multi-Chill support
Support for a future CiC update that allows for the limiting of the max water temperature
Bug fixes and improvements
—
Wel belangrijke voor vloerverwarming met open verdeler denk ik (zelf alleen radiatoren).
Nee, daarvoor heeft de Quatt een beveiliging in de CiC zitten. Bij een buitentemperatuur <6grC gaat het systeem (op hele lage snelheid) circuleren. Dit is ControlMode 98. Antivries-circulatie. Als het water echt te ver afkoelt, dan kan de boiler even inschakelen.janZw schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:32:
[...]
Dat is beter. Maar stel dat ik op een koude avond een tijd geen geen warmtevraag heb, omdat ik in de woonkamer de houtkachel aan heb. Dan zouden ze theoretisch misschien toch iets kunnen lekken wanneer het debiet een tijd nul is. Daarvoor is de beveiliging natuurlijk ook, maar dan verklaard het misschien de kleine daling van de druk die ik zag.
Dit voorkomt dus lokaal afkoelen van het systeem met openen van de antivriesklep als gevolg.
De antievriesklep is echt het uiterste redmiddel, bijv als door stroomuitval de circulatie ook niet meer werkt.
Zie ook https://support.quatt.io/...ar-quatt-hybrid-bevriezen
Dan is het totale verbruik dus dan ook geen 700, maar 1000 watt tijdens het opwarmen op dit moment. Het verbruik van de buitenunits is dan afhankelijk van de weersomstandigheden verwacht ik?
Ps. In de app wordt dit verbruik wel bij verwarmen opgeteld. Verbruik van de heatcharger is niet weergegeven in de app.
[ Voor 9% gewijzigd door Magreet1 op 06-03-2026 19:41 ]
Verdorie, straks is Quatt nog eerder met de max-water temperatuur dan OpenQuattbite schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:33:
Beta App update:
What to Test:
Multi-Chill support
Support for a future CiC update that allows for the limiting of the max water temperature
—
Wel belangrijke voor vloerverwarming met open verdeler denk ik (zelf alleen radiatoren).
Snel aan de bak!
HeatCharger kan ook werken zonder buitenunit, dan trekt hij de warmte uit het huis (bij vloerverwarming uit je vloer).Magreet1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:37:
@jj85 Dank voor je reactie. Tja.. ik zei het al, ik ben een geïnteresseerde leek…Ik vroeg dit gister aan de monteur omdat ik wilde weten of de silent modus invloed heeft op de snelheid van het opwarmen van de charger. Toen vertelde hij dat de buitenunits geen warmte toevoegen aan de boiler. Maar wel dus… De CV leidingen worden hierdoor ook warmer, is dat geen nadeel voor in de zomer?
Dan is het totale verbruik dus dan ook geen 700, maar 1000 watt tijdens het opwarmen op dit moment. Het verbruik van de buitenunits is dan afhankelijk van de weersomstandigheden verwacht ik?
Ps. In de app wordt dit verbruik wel bij verwarmen opgeteld. Verbruik van de heatcharger is niet weergegeven in de app.
Ik vermoed dat het zo is geregeld:
1. Als watertemperatuur van CV-systeem >20grC, dan HeatCharger aan zonder buitenunit.
2. Als watertemperatuur van CV-systeem <20grC, dan buitenunit aan om CV-water iets op te warmen.
En die 20grC kan best een iets ander getal zijn, bijv 18grC.
Daar zullen een hoop mensen blij mee zijn! ( Waaronder ik zelf)bite schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:33:
Beta App update:
What to Test:
Multi-Chill support
—
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.