• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-04 19:12

SBL

janjanssenenzo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:25:
Hallo allen, ik heb een vraag over de Honeywell T6R thermostaat die bij mij Quatt geleverd is. Middel Home Assistance zie ik dat deze maar soms 1x per uur de binnen temperatuur doorgeeft aan de CIC.

Is dit normaal? Hoe kan de Quatt zichzelf inlezen bij zo'n lage frequentie?

Mijn installatie is pas 3 dagen oud overigens....
T6 geeft redelijk snel data door, ALS temperatuur 0,2 graden is veranderd. Ja, dat zou je anders willen (hij meet namelijk wel nauwkeurig en frequent); op deze manier reageert systeem erg traag, zeker icm vloerverwarming.
Inleren heb ik nog nooit iets van gezien, dus daarvoor maakt het niet uit. (inlezen ook niet :+ )
Voordeel is wel dat je warmtepomp mooi lange runs maakt. Dat voordeel ben je kwijt bij een "zenuwachtige" thermostaat met een kleine hysterese.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Leetness schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:41:
[...]

de verkoper vertelt je dat het zonder problemen kan en doet alsof er geen enkel probleem is. Uiteindelijk wil hij natuurlijk gewoon zo'n ding plaatsen, en als het toch blijkt te resoneren of lawaaiig blijkt staat hij er al.
Wanneer ze er staan en je ervaart overlast, dan is het jouw probleem geworden (en als je pech hebt die van je buren). Quatt doet het meestal af met 'normaal werkgeluid' en mochten ze een beetje mee willen denken dan duurt dat erg lang. Ik heb hem laten verplaatsen en dat ging op eigen kosten (bijna 700,-). Een warmtepomp maakt geluid, het is subjectief hoeveel last je ervan ervaart.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:09
[...]

Hmm, bedankt voor je input! Ik zal zeker even verder kijken, dat is een goede tip. Tevens ook mijn grootste probleem in dit aanschafproces; de verkoper vertelt je dat het zonder problemen kan en doet alsof er geen enkel probleem is. Uiteindelijk wil hij natuurlijk gewoon zo'n ding plaatsen, en als het toch blijkt te resoneren of lawaaiig blijkt staat hij er al. Omdat ik ook geen referentiekader van wwn WP heb, is het moeilijk om dit te beoordelen.
Aan een referentiekader van wwn WP heb je in feite niets, mn omdat mn bij resoneren dit afhangt van je bouwconstructie van je huis en waar je deze plaatst.
Qua geluid kun je eerder een idde krijgen, en daar is de keuze van de locatie van je warmtepomp wel bepalend, ook omdat hiervoor wettelijke eisen van 40 dB aan de erfgrens bestaan.
Betreft de dubbele units; de Quatt verkoper gaf aan dat de meerprijs van een extra unit beperkt is (~€750?) vanwege de subsidie, en dat het daarom aantrekkelijk is met het oog op de overstap naar FE. Ook zou het betekenen dat de units het werk kunnen delen/afwisselen en dus langer mee zouden gaan.
zeker bij Quatt is dat zo, en op zich geen gek idee, zeker als je later toch over wilt gaan naar FE.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Leetness Misshien een test als je op het dak klopt of buren het dan kunnen horen? Hier staat een v1 op het dak van de bijkeuken. Deels is dat ook boven de keuken bij ons en buren wat ook nog eens wat hol is en dus een klankkast. Nu staat die verderop en hoor ik het er onder wel maar geen gebruiksruimte dus niet zo’n probleem. Er liggen wel rubber tegels, beton opsluitbanden en daarop nog rubber matjes onder die bigfoots. Ander geluid zou je misschien kunnen simuleren met een speaker en redelijk nauwkeurige db meter (apple watch als je die toevallig hebt bijvoorbeeld).

• Jan-tweak
Leetness schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:09:
Ik zit op dit moment in de oriëntatie-/aankoopfase van een warmptepomp voor mijn gerenoveerde jaren '20 huis (1000 kuub/jaar). Recent een verkoper van Quatt over de vloer gehad en dit gesprek beviel goed. Het plan van Quatt is om 2 buitenunits op het dak van het schuurtje in de achtertuin te zetten. In dit schuurtje hangt nu ook de CV, en ik zou na +/- 2 jaar makkelijk kunnen overstappen op FE.

Ik heb een aantal vragen waarvan ik hoop dat hier mensen met een vergelijkbare ervaring zijn. Ik heb het topic de afgelopen dagen flink doorgespit, maar helaas geen antwoord kunnen vinden. De TS is ook al redelijk verouderd viel me op.

1. Ik ben huiverig voor geluid/trillingen gezien de ouderdom van de huizen. Hoe groot is de kans dat (of hoe bepaal ik of) mijn buren last gaan krijgen van de resonantie van de buitenunits, omdat ons schuurtje verbonden is met twee buren. Zie de afbeelding hieronder ter indicatie (rood en paars zijn buren).
[Afbeelding]
2. Hoewel ik enthousiast ben over Quatt, realiseer ik me dat dit ook veel marketing is. Hoe kan ik het beste onderzoeken of Quatt de beste oplossing is, of toch een ander A-merk warmtepomp. Ook een andere (lokale) installateur over de vloer gehad, en beide partijen prijzen zichzelf natuurlijk als beste optie aan. Ik vind het lastig om "de beste" keuze te vinden in dit oerwoud van warmptepompen en aanbieders.
3. Ik ben zelf lang niet zo technisch als veel van jullie in dit topic, en zit er eigenlijk niet op te wachten om zelf te gaan pielen/optimaliseren aan dit systeem. Ook als Quatt in de toekomst misschien omvalt, wat heb ik dan nog aan deze installatie? Zouden jullie Quatt ook aanraden als set-and-forget-systeem?
heb je zelf al een WPAC berekening gedaan met deze twee Quatt's (61 dB) ? kijk mn even naar open ramen van je buren, kun je op jou foto nu niet zien.
reflexie van de de grote muur achter kun je mogelijk door 2 schermen van geluidswerkende matten behoorlijk voorkomen.
heb je hulp nodig, laat het dan via een pm even weten.
trillingen kun je veel door veren en rubberen tegels voorkomen cq verminderen, vaak een combinatie hiervan.

• Rmaxx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-04 20:52
Leetness schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:09:
Ik zit op dit moment in de oriëntatie-/aankoopfase van een warmptepomp voor mijn gerenoveerde jaren '20 huis (1000 kuub/jaar). Recent een verkoper van Quatt over de vloer gehad en dit gesprek beviel goed. Het plan van Quatt is om 2 buitenunits op het dak van het schuurtje in de achtertuin te zetten. In dit schuurtje hangt nu ook de CV, en ik zou na +/- 2 jaar makkelijk kunnen overstappen op FE.

Ik heb een aantal vragen waarvan ik hoop dat hier mensen met een vergelijkbare ervaring zijn. Ik heb het topic de afgelopen dagen flink doorgespit, maar helaas geen antwoord kunnen vinden. De TS is ook al redelijk verouderd viel me op.

1. Ik ben huiverig voor geluid/trillingen gezien de ouderdom van de huizen. Hoe groot is de kans dat (of hoe bepaal ik of) mijn buren last gaan krijgen van de resonantie van de buitenunits, omdat ons schuurtje verbonden is met twee buren. Zie de afbeelding hieronder ter indicatie (rood en paars zijn buren).
[Afbeelding]
2. Hoewel ik enthousiast ben over Quatt, realiseer ik me dat dit ook veel marketing is. Hoe kan ik het beste onderzoeken of Quatt de beste oplossing is, of toch een ander A-merk warmtepomp. Ook een andere (lokale) installateur over de vloer gehad, en beide partijen prijzen zichzelf natuurlijk als beste optie aan. Ik vind het lastig om "de beste" keuze te vinden in dit oerwoud van warmptepompen en aanbieders.
3. Ik ben zelf lang niet zo technisch als veel van jullie in dit topic, en zit er eigenlijk niet op te wachten om zelf te gaan pielen/optimaliseren aan dit systeem. Ook als Quatt in de toekomst misschien omvalt, wat heb ik dan nog aan deze installatie? Zouden jullie Quatt ook aanraden als set-and-forget-systeem?
Denk dat ze prima zullen werken, maar met zo'n beperkte ruimte zou ik er niet aan beginnen. geluid kan nergens heen en zal weerkaatsen. die blinde muur van je buren zal ook het geluid binnen hoorbaar maken. In de winter merkje dat wel hoor, enje buren ook. :+

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:11
1000 kuub is geen Duo. Scheelt je alweer 3dB. Verder is die situatie niet ideaal, ongeacht pomp.

WPAC is lastig, maar enige houvast buiten een meting in situ wanneer het spul al staat. Ik zou dus never nooit iets kopen zonder een WPAC te doen, en een verkoper/installateur die dat voor je doet: ik moet m nog tegenkomen ;) Sowieso, in deze branch is de verkoper zeer waarschijnlijk minder geinformeerd dat elke willekeurig forumlid hier. Ga er vooral niet op af, en doe je eigen onderzoek (WPAC! koevlaas.) Je wordt vanalles aangesmeerd behalve een oplossing die netjes binnen regels en benodigdheden valt, dat moet je dus helaas zelf doen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:45
[...]

Hmm, bedankt voor je input! Ik zal zeker even verder kijken, dat is een goede tip. Tevens ook mijn grootste probleem in dit aanschafproces; de verkoper vertelt je dat het zonder problemen kan en doet alsof er geen enkel probleem is. Uiteindelijk wil hij natuurlijk gewoon zo'n ding plaatsen, en als het toch blijkt te resoneren of lawaaiig blijkt staat hij er al. Omdat ik ook geen referentiekader van wwn WP heb, is het moeilijk om dit te beoordelen.

Betreft de dubbele units; de Quatt verkoper gaf aan dat de meerprijs van een extra unit beperkt is (~€750?) vanwege de subsidie, en dat het daarom aantrekkelijk is met het oog op de overstap naar FE. Ook zou het betekenen dat de units het werk kunnen delen/afwisselen en dus langer mee zouden gaan.
Wat is je woonopp en mate van isolatie?
Hier 110 / goed nageisoleerd , en een electric met slechts een buitenunit (op plat dak 2e verd). Quatt wilde ook een 2e unit met het oog op electric , maar heb dat afgehouden. Bovendien geven de boiler en binnenunit beide ook warmte af als dit moet dus heb je met electric ook extra vermogen. Wij hebben wel de oude buitenunit (van eind ‘24)

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-04 21:01
Bedankt allen. Ik zal de offerte van Quatt nog even laten liggen totdat ik meer onderzoek heb gedaan; jullie hebben me flink wat informatie gegeven die ik nog niet had :)
Jan-tweak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:39:
[...]

heb je zelf al een WPAC berekening gedaan met deze twee Quatt's (61 dB) ? kijk mn even naar open ramen van je buren, kun je op jou foto nu niet zien.
reflexie van de de grote muur achter kun je mogelijk door 2 schermen van geluidswerkende matten behoorlijk voorkomen.
heb je hulp nodig, laat het dan via een pm even weten.
trillingen kun je veel door veren en rubberen tegels voorkomen cq verminderen, vaak een combinatie hiervan.
Bedankt, nuttig! Ik zal vandaag even een WPAC-berekenen proberen te doen, en die tip van de matten is ook goed.
bossche_bol schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:21:
[...]
Wat is je woonopp en mate van isolatie?
Hier 110 / goed nageisoleerd , en een electric met slechts een buitenunit (op plat dak 2e verd). Quatt wilde ook een 2e unit met het oog op electric , maar heb dat afgehouden. Bovendien geven de boiler en binnenunit beide ook warmte af als dit moet dus heb je met electric ook extra vermogen. Wij hebben wel de oude buitenunit (van eind ‘24)
120 M2 en dit jaar volledig gerenoveerd met vloer/muren/dak RD 4-5, HR++ glas en VVW.
Mij is door de verkoper van Quatt verteld dat een full electric installatie altijd 2 buitenunits nodig zou hebben, en dat het vanwege de subsidie en gedeelde draaitijd gunstiger is om nu al 2 units neer te zetten.

In het installatieplan vind ik het volgende ook erg opvallend; er wordt gezegd dat er minimaal 2.5 meter afstand tot de erfgrens gehouden moet worden maar in de afbeelding overschrijdt deze oppervlakte letterlijk alle erfgrenzen (Perceel met zonnescherm is mijn huis). Ik ga hier ook nog even navragen wat ze dan precies bedoelen en/of voor ogen hadden want dit lijkt niet te kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsWELCrcyK3g1-ivb9uKqTiJQ_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3JlCrwTaAQimXox7UDwl0ero.png?f=fotoalbum_large

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:39
Leetness schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:37:
Mij is door de verkoper van Quatt verteld dat een full electric installatie altijd 2 buitenunits nodig zou hebben,
dan mag je al de nodige vraagtekens zetten bij de kundigheid van deze persoon. zeker als je van 1000 m3/jaar komt 8)7
en dat het vanwege de subsidie en gedeelde draaitijd gunstiger is om nu al 2 units neer te zetten.
dit mag wel zo zijn, maar heeft niks te maken met het wel of niet all-electric kunnen.
let wel, het is een verkoper, en die verkoopt je liever 2 ipv 1 unit
In het installatieplan vind ik het volgende ook erg opvallend; er wordt gezegd dat er minimaal 2.5 meter afstand tot de erfgrens gehouden moet worden maar in de afbeelding overschrijdt deze oppervlakte letterlijk alle erfgrenzen (Perceel met zonnescherm is mijn huis). Ik ga hier ook nog even navragen wat ze dan precies bedoelen en/of voor ogen hadden want dit lijkt niet te kloppen.
Quatt & geluid (WPAC) & plaatsingsplannen is het niet altijd (of vaak niet) een winnende combinatie of van enige kennis gespeend..
Over de duur van dit topic zijn we al van "een Quatt maakt geen geluid" naar "minimale afstand", dus dat is wel winst, maarja de praktische toepassing...
Let ook op, er staat "minimaal 2.5 meter ... bij Silent dag & nacht", dat is nog niet eens full power.
Zou eens kunnen vragen of een Duo (+3dB) dag&nacht op Silent wel echt beter is dan een Single op Normal (welke geen 3dB toeslag heeft)

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 03-03-2026 09:01 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-04 23:32
Leetness schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:37:

120 M2 en dit jaar volledig gerenoveerd met vloer/muren/dak RD 4-5, HR++ glas en VVW.
Mij is door de verkoper van Quatt verteld dat een full electric installatie altijd 2 buitenunits nodig zou hebben, en dat het vanwege de subsidie en gedeelde draaitijd gunstiger is om nu al 2 units neer te zetten.
Je woont in een tussenwoning. Je hebt je isolatie op orde gebracht. Je afgifte verbeterd. Is die 1000 kuub gas nu voor of na de renovatie? Het lijkt mij namelijk nog best veel. Hoeveel verbruik je voor SWW? Kook je met een inductieplaat? Of gaat Quatt uit van de situatie zoals het voor de renovatie was? En weet je waarop Quatt je warmteverlies heeft ingeschat? En wat was het advies van de andere installateur? Op welke temperatuur wil je je huis stoken? Het is verstandig om je adviezen goed te controleren en deze onderling te vergelijken.

Waarom vind ik het persoonlijk veel; omdat mijn buren is hun tussenwoning qua gasvebruik veel lager zitten. Zij hebben oud dubbelglas, geen vloerverwarming en lagere isolatiewaarden dan jou huis namelijk RC 2,5 vloer, muren en dak. Zij zitten qua gasverbruik zo laag dat een wp op dit moment voor hun nog niet rendabel is. Ik woon zelf in een hoekhuis en in de oude situatie gebruikte wij (3 personen) 1150 m3 gas, incl. SWW en koken op gas. Geen vv. Om kosten te besparen stookte we op 19,5 graden. Samengevat ik vind 1000 m3 voor een totaal gerenoveerde tussenwoning best wel hoog, maar elke situatie is inderdaad weer anders.

Los van de vragen die ik stel, hoe realistisch is het dat je op redelijke termijn over gaat op volledig FE? Is er plek voor een boiler in de buurt van de huidige CV? Kan de vloer die boiler dragen? (Je wilt eerst hybride gaan dus de Quatt wordt onder de cv aangesloten terwijl rechtstreeks op de verdelers van de vloerverwarming met evt. een andere wp misschien ook mogelijk is) Wil je totaal afhankelijk zijn van Quatt of kies je liever een losse wpb of e-boiler? Waarom evt. niet gelijk van het gas af? Wil je met de wp ook passief kunnen koelen? Dit laatste kan een Quatt nog niet. Die vragen moet je allemaal beantwoorden voor je een beslissing neemt, welke wp je wil nemen. Inderdaad in die beslissing ook de eisen voor geluid meenemen, als eindgebruiker ben jij daar verantwoordelijk voor. Denk ook na over een evt. vergunningplicht als je een wp of airco op hoogte wil hangen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:44
okijokii schreef op maandag 2 maart 2026 @ 07:40:
[...]

Of: 4. een bepaalde frequentie overslaan met Open-Quatt 😉
Verder helemaal met je eens 👍
Als je last hebt van resonantie bij een bepaalde frequenties van de compressor, en je wil als oplossing bepaalde frequenties overslaan, dan is een via Home Assistant aanstuurbare thermostaat voldoende. Je hebt niet per se OpenQuatt nodig om de frequentie rechtstreeks in te stellen. Je kunt via de Quatt integratie met een automation de compressor frequency demand uitlezen en als deze de irritante frequentie aangeeft de temperatuur setpoint iets verhogen of verlagen. Ik heb dat op dit moment (nou ja, vandaag niet, Quatt heeft al 3 dagen niets te doen) een automation draaien om de quatt compressor juist vast te houden op een bepaalde frequentie.

WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3 op 21'C. 4 Jaga conv. met fans + rad. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A+++/NOM, veel glas, gasloos feb24. PV: 17.5kWp 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:33
MWink schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:31:
[...]

Als je last hebt van resonantie bij een bepaalde frequenties van de compressor, en je wil als oplossing bepaalde frequenties overslaan, dan is een via Home Assistant aanstuurbare thermostaat voldoende. Je hebt niet per se OpenQuatt nodig om de frequentie rechtstreeks in te stellen. Je kunt via de Quatt integratie met een automation de compressor frequency demand uitlezen en als deze de irritante frequentie aangeeft de temperatuur setpoint iets verhogen of verlagen. Ik heb dat op dit moment (nou ja, vandaag niet, Quatt heeft al 3 dagen niets te doen) een automation draaien om de quatt compressor juist vast te houden op een bepaalde frequentie.
@MWink

Klinkt zeer interressant, maar voor mij toch nog ver mijn bed, jammer genoeg.
Leg eens duidelijker uit?!

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• okijokii
  • Niet online
MWink schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:31:
[...]

Dat is interessant! Ik denk dat er meerdere tweakers zijn die graag willen weten hoe je dat doet. Ik heb er voor gekozen om de Quatt te verplaatsen naar een plek waar niemand er last van heeft, dus voor mij is het een soort van opgelost.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:44
okijokii schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:38:
[...]

Dat is interessant! Ik denk dat er meerdere tweakers zijn die graag willen weten hoe je dat doet. Ik heb er voor gekozen om de Quatt te verplaatsen naar een plek waar niemand er last van heeft, dus voor mij is het een soort van opgelost.
Aangezien dit offtopic wordt voor het algemene forum, heb ik mijn antwoord met de automation op het Quatt HA forum geplaatst:
MWink in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
Dit is een Home Assistant oplossing als je last hebt van resonantie bij bepaalde frequenties van de compressor, en je wil bepaalde frequenties overslaan, dan is een via Home Assistant aanstuurbare thermostaat voldoende.

Doe er je voordeel mee!

[ Voor 15% gewijzigd door MWink op 03-03-2026 20:07 ]

WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3 op 21'C. 4 Jaga conv. met fans + rad. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A+++/NOM, veel glas, gasloos feb24. PV: 17.5kWp 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA

• moogholland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-03 10:45
Mede Quatt gebruikers ik zoek naar een oplossing voor de plaatsing van een All Electric Installatie.
Ik ben de gelukkige gebruiker van een Quatt hybride sinds eind 2023 deze heeft al die tijd fantastisch gewerkt wij hebben 2 verdiepingen met vloer verwarming ons huis is altijd 21 graden zelf wanneer wij door de woonkamer onze tuin ingaan is het verbruik niet noemenswaardig hoog. over alle jaren is er 76 kub gas gebruikt (net nagekeken). Ons gas verbruik voor douchen, warm water en koken gaat helaas niet goed het verbruik loopt maar op. De CV ketel is dan ook oud en heeft een inefficient boilervat.
Ik wil dus al sinds meer dan anderhalf jaar de All Electric laten installeren maar ik heb het probleem dat wij te weinig stroom hebben. Slechts 20 Amp voor het hele huis. De warmte pomp was al een gok maar die viel goed.
De All Electric zal er niet mee kunnen. Toch heb ik deze gekocht ,maar heb ik steeds de installering moeten uitstellen. Het punt wil dat ik op een park woon. Als park hebben wij voor elk huis een nieuwe 3 x 25 Amp aansluiting laten aanleggen. Dat heeft enorm veel tijd gekost en problemen. Het is eigenlijk klaar maar niet gekoppeld vanwege een financiële onenigheid. Quatt kan of wil niet langer wachten met installatie of annuleren.
Ik heb voor gesteld de installatie te installeren , maar dat doen ze alleen als ze hem werkend kunnen opleveren. Ik las ergens een artikel waar iemand zijn Quatt of-grid gebruikte en of met een diesel aggregaat. Heeft iemand daar ervaring mee? of een andere oplossing. Ik kan wel even zonder warm water en over een maand ook zonder Quatt ,dan is het zeker warm genoeg als ik naar mijn app kijk is er eigenlijk geen verwarming meer vanaf april. Tegen het eind van april hoop ik mijn stroom in orde te hebben. Evenals een pakket zonnepanelen welke mijn huis van goedkope stroom kan voorzien op de dag..een accu wellicht voor de avonden.
Ik hoop dat er iemand ervaring heeft met een vergelijkbaar probleem of beter een oplossing weet. _/-\o_ _/-\o_

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:52
moogholland schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 01:41:
Mede Quatt gebruikers ik zoek naar een oplossing voor de plaatsing van een All Electric Installatie.
Ik ben de gelukkige gebruiker van een Quatt hybride sinds eind 2023 deze heeft al die tijd fantastisch gewerkt wij hebben 2 verdiepingen met vloer verwarming ons huis is altijd 21 graden zelf wanneer wij door de woonkamer onze tuin ingaan is het verbruik niet noemenswaardig hoog. over alle jaren is er 76 kub gas gebruikt (net nagekeken). Ons gas verbruik voor douchen, warm water en koken gaat helaas niet goed het verbruik loopt maar op. De CV ketel is dan ook oud en heeft een inefficient boilervat.
Ik wil dus al sinds meer dan anderhalf jaar de All Electric laten installeren maar ik heb het probleem dat wij te weinig stroom hebben. Slechts 20 Amp voor het hele huis. De warmte pomp was al een gok maar die viel goed.
De All Electric zal er niet mee kunnen. Toch heb ik deze gekocht ,maar heb ik steeds de installering moeten uitstellen. Het punt wil dat ik op een park woon. Als park hebben wij voor elk huis een nieuwe 3 x 25 Amp aansluiting laten aanleggen. Dat heeft enorm veel tijd gekost en problemen. Het is eigenlijk klaar maar niet gekoppeld vanwege een financiële onenigheid. Quatt kan of wil niet langer wachten met installatie of annuleren.
Ik heb voor gesteld de installatie te installeren , maar dat doen ze alleen als ze hem werkend kunnen opleveren. Ik las ergens een artikel waar iemand zijn Quatt of-grid gebruikte en of met een diesel aggregaat. Heeft iemand daar ervaring mee? of een andere oplossing. Ik kan wel even zonder warm water en over een maand ook zonder Quatt ,dan is het zeker warm genoeg als ik naar mijn app kijk is er eigenlijk geen verwarming meer vanaf april. Tegen het eind van april hoop ik mijn stroom in orde te hebben. Evenals een pakket zonnepanelen welke mijn huis van goedkope stroom kan voorzien op de dag..een accu wellicht voor de avonden.
Ik hoop dat er iemand ervaring heeft met een vergelijkbaar probleem of beter een oplossing weet. _/-\o_ _/-\o_
1 of 2 buitenunits? Hoeveel watt vraagt Quatt minimaal per aansluiting? Je zou een Venus D of E kunnen overwegen, die kunnen 2200 (2500 piek) watt en 2500 watt leveren op het backupstopcontact. Je stelt de batterijen dan in op UPS functie en laat deze bijv opladen op 1200 watt per stuk. Zeker de heat charger zou het daar goed mee af moeten kunnen (wss nog wel wat lager), en de buitenunit moet ook lukken mits je limiteert op bijv silent mode via de soundslider.

De Venus D lijkt mij het interessantst want hier kun je ook nog eens 4 KW aan zonnepanelen aanhangen. Sowieso dus erg interessant, hoewel ik normaal eerder 1 of meerdere Venus A units zou aanraden, maar met 1200 watt (1440 piek) kom je er niet gok ik.

Zie ook: Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:59
Ik lees dat Quatt op chronologische volgorde de Quatt Chill preorders verwerkt. Ik heb de Chills in Juni 2024 gepreorderd maar heb nog geen link ontvangen om de bestelling te plaatsen. Ik zie dat sommige mensen hier al wel verder zijn. Wanneer hebben jullie de pre-order gedaan? Gevoelsmatig was ik namelijk nog best wel vroeg.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32
TZC-T1-FX schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 07:38:
Ik lees dat Quatt op chronologische volgorde de Quatt Chill preorders verwerkt. Ik heb de Chills in Juni 2024 gepreorderd maar heb nog geen link ontvangen om de bestelling te plaatsen. Ik zie dat sommige mensen hier al wel verder zijn. Wanneer hebben jullie de pre-order gedaan? Gevoelsmatig was ik namelijk nog best wel vroeg.
Vorige week mail gehad. Pre-order 13 Juni 2024

• SBL

SBL

Mijn vervangende frontpaneel is er! Binnen 2 jaar!
27mei24 meldde ik bij Quatt dat ik graag een nieuw frontpaneel wilde
28aug25 kreeg ik bericht dat ik kon kiezen uit zelf vervangen of laten doen
30sep25 was ik het dak op geweest en stuurde ik bericht dat ik zelf wel kon vervangen
3mrt26 frontpaneel bezorgd.

Ik ga dus nooit FE doen bij Quatt, ik wil niet afhankelijk zijn van deze service-organisatie.

[ Voor 13% gewijzigd door SBL op 04-03-2026 09:28 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

TZC-T1-FX schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 07:38:
4jun24 pre-order Chill
4feb26 10:53u Chill pre-order gecancelled
4feb26 11:12u uitnodiging tot bestelling Chill (kwartier later, vast geen toeval)
6feb26 geld terug op rekening (dat was snel!)

• Jan-tweak
onlinaius schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 02:21:
[...]

1 of 2 buitenunits? Hoeveel watt vraagt Quatt minimaal per aansluiting?
Quatt wil voor de Quatt Duo (R290) een 20A aansluiting (zekering), dat is natuurlijk voor als deze op vol vermogen gaat draaien, die heb je in de lente, zomer, herfst natuurlijk niet nodig)
de HeatCharger heeft echter 3000W aan vermogen, dat is dus al 23A alleen (zonder WP)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pddvVkAvm-BTUw2DvHeV2F4HtJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TSvThhmXGJ8o7WyyJDd2ZCxp.png?f=fotoalbum_large
Je zou een Venus D of E kunnen overwegen, die kunnen 2200 (2500 piek) watt en 2500 watt leveren op het backupstopcontact. Je stelt de batterijen dan in op UPS functie en laat deze bijv opladen op 1200 watt per stuk. Zeker de heat charger zou het daar goed mee af moeten kunnen (wss nog wel wat lager), en de buitenunit moet ook lukken mits je limiteert op bijv silent mode via de soundslider.

De Venus D lijkt mij het interessantst want hier kun je ook nog eens 4 KW aan zonnepanelen aanhangen. Sowieso dus erg interessant, hoewel ik normaal eerder 1 of meerdere Venus A units zou aanraden, maar met 1200 watt (1440 piek) kom je er niet gok ik.
nee, kom je echt te kort, een plug in thuisbatterij is denk ik wel een goed idee, zeker om de tijd te overbruggen, maar heeft eigenlijk alleen zin als je ook de beschikking hebt van zonnepanelen, een Zendure kan tot 2.400W leveren, en deze heeft het voordeel dat je door de losse batterijmodules de capaciteit ook aan je behoefde kunt aanpassen.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:33
moogholland schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 01:41:
@moogholland

Op een park wonen en problemen met de " parkdirectie"??. En dan ook nog beginnen met een FE??
Zou het niet doen, kan alleen maar meer problemen geven.

Zoek naar waarom je zoveel gas nodig hebt voor WW, koken en douchen.
Zelf heb ik alleen WW nodig voor douchen en gebruik daarvoor 130 m3 gas. Maar ook ik ben overtuigd dat in mijn situatie 70 tot 80 % aan warmte in mijn cv ketel en pijpen verloren gaat. Misschien is een 2e hands cv ketel ook een oplossing voor jouw probleem!!

Succes.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• onlinaius
Jan-tweak schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:45:
een Zendure kan tot 2.400W leveren, en deze heeft het voordeel dat je door de losse batterijmodules de capaciteit ook aan je behoefde kunt aanpassen.
Maar dan kom je met die Zendure dus ook nog te kort. Met de Venus D (2200 watt met 2500 watt piekvermogen) en de Venus E (2500 watt) overigens ook. De Venus D is ook modulair, en je kunt er ook zonnepanelen op aansluiten.

Die 3000 wordt lastig met een thuisaccu, want als je 3000 watt of meer wilt terugleveren zijn dat vaak heel andere installaties in de meterkast ipv plug en play batterijen op een eigen groep. De Venus G zou genoeg vermogen moeten kunnen leveren, maar die is nog niet leverbaar (en daarnaast vraag ik me af of je die 5KW via het backup stopcontact kunt leveren en moet willen leveren).

Overigens heb ik me daar al vaker aan geirriteerd: waarom zijn die weerstandsverwarmingen in die WPB's altijd zo achterlijk hoog? Leuk dat je een keer kunt boosten als je dat door gasten echt moet, maar als ik de keuze zou hebben tussen die optie hebben, of een WPB die beperkt is tot zo'n 1000 watt, maar daardoor wel gewoon op een bestaande groep kan waardoor de muren niet open moeten om extra groepen te trekken, zou die laatste optie voor mij toch echt de voorkeur hebben. Nu kun je die boostfuncties natuurlijk vaak wel uitschakelen, maar dan moet je wel heel zeker weten dat deze ook daadwerkelijk permanent uit is als je geen risico's wilt lopen.

[ Voor 57% gewijzigd door onlinaius op 04-03-2026 11:14 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• onlinaius
harv schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:44:
[...]

@moogholland

Op een park wonen en problemen met de " parkdirectie"??. En dan ook nog beginnen met een FE??
Zou het niet doen, kan alleen maar meer problemen geven.

Zoek naar waarom je zoveel gas nodig hebt voor WW, koken en douchen.
Zelf heb ik alleen WW nodig voor douchen en gebruik daarvoor 130 m3 gas. Maar ook ik ben overtuigd dat in mijn situatie 70 tot 80 % aan warmte in mijn cv ketel en pijpen verloren gaat. Misschien is een 2e hands cv ketel ook een oplossing voor jouw probleem!!

Succes.
Nee, niet 'beginnen' met een FE. @moogholland draait al 3 jaar hybride. FE geeft mogelijk soms ook wat draaiuren van de buitenunit op de warmere momenten van het jaar, maar een buitenunit op heel laag vermogen zal ook geen probleem opleveren lijkt mij.

Of je FE moet willen gaan bij Quatt is natuurlijk vraag 2 (persoonlijk zou ik eerder voor een losse WPB gaan ipv de Quatt oplossing), maar dat is aan @moogholland .

• moogholland
Heren dank voor jullie opmerkingen. Over de AE ik heb niet de illusie in de wintertijd met panelen en een accu rond te komen. Ik beschouw het als een extraatje om gedurende de periode april t/m oktober weinig stroom te verbruiken en wellicht wat binnen het park terug te leveren. Dat levert iets wat geld op, we hebben geen last van het terug lever gedonder volgend jaar. De stroom blijft binnen het park.
Een vervangende CV al of niet 2e hands is zeker niet de wens , van het gas af is de opzet.
Quatt heeft voor de AE 2 groepen ...2 fasen gevraagd om het goed te laten werken er moet wat leiding bij en de 2 schakelaars moeten geplaatst..dat is geen probleem de CIC / warmtewisselaar en de Boiler komen in de kelder daar is even wat gedoe over geweest maar omdat de huidige aansluiting daar ook zit gaat dat wel lukken. Het is dus eigenlijk alleen maar een probleem van de oplevering die niet kan door dat ik slechts 1 fase 20Amp heb,, Ik zou van de buren een 2de fase kunnen trekken. Een buur is vaak maanden weg. kabel van een meter of 50. Maar accepteert Quatt zoiets ! ik ben niet zo technisch dus veel van jullie opmerkingen gaan aan mij voorbij...dat even gezegd. Ow voortijdig word er wel een nieuwe groepenkast aangebracht ik zorg voor de juiste aansluitingen en voor de terug levering van de panelen en verbruiks meter..ik las dat het in de app nog niet zo goed werkt. Er is geen electrische wagen en die komt er de komende 5 jaar ook niet. Alvast weer dank voor jullie opmerkingen en uitleg.

[ Voor 0% gewijzigd door moogholland op 04-03-2026 11:34 . Reden: text klopte niet ]

• Jan-tweak
onlinaius schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Maar dan kom je met die Zendure dus ook nog te kort. Met de Venus D (2200 watt met 2500 watt piekvermogen) en de Venus E (2500 watt) overigens ook. De Venus D is ook modulair, en je kunt er ook zonnepanelen op aansluiten.
klopt, mn omdat je zowel met de Quatt zelf en met de heatCharger te maken hebt, waarbij ik denk dat deze niet vaak te gelijkertijd aan zullen springen en die waarden zijn natuurlijk de maximale waarden.
Die 3000 wordt lastig met een thuisaccu, want als je 3000 watt of meer wilt terugleveren zijn dat vaak heel andere installaties in de meterkast ipv plug en play batterijen op een eigen groep. De Venus G zou genoeg vermogen moeten kunnen leveren, maar die is nog niet leverbaar (en daarnaast vraag ik me af of je die 5KW via het backup stopcontact kunt leveren en moet willen leveren).
nee, die Venus G is ook geen PiB meer, maar bedoeld voor een vaste aansluiting, en ik betwijfel of dat wel op die 20A aansluiting kan.
Overigens heb ik me daar al vaker aan geirriteerd: waarom zijn die weerstandsverwarmingen in die WPB's altijd zo achterlijk hoog? Leuk dat je een keer kunt boosten als je dat door gasten echt moet, maar als ik de keuze zou hebben tussen die optie hebben, of een WPB die beperkt is tot zo'n 1000 watt, maar daardoor wel gewoon op een bestaande groep kan waardoor de muren niet open moeten om extra groepen te trekken, zou die laatste optie voor mij toch echt de voorkeur hebben. Nu kun je die boostfuncties natuurlijk vaak wel uitschakelen, maar dan moet je wel heel zeker weten dat deze ook daadwerkelijk permanent uit is als je geen risico's wilt lopen.

• Jan-tweak
moogholland schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:32:
Heren dank voor jullie opmerkingen. Over de AE ik heb niet de illusie in de wintertijd met panelen en een accu rond te komen. Ik beschouw het als een extraatje om gedurende de periode april t/m oktober weinig stroom te verbruiken en wellicht wat binnen het park terug te leveren. Dat levert iets wat geld op, we hebben geen last van het terug lever gedonder volgend jaar. De stroom blijft binnen het park.
Een vervangende CV al of niet 2e hands is zeker niet de wens , van het gas af is de opzet.
Quatt heeft voor de AE 2 groepen ...2 fasen gevraagd om het goed te laten werken er moet wat leiding bij en de 2 schakelaars moeten geplaatst..dat is geen probleem de CIC / warmtewisselaar en de Boiler komen in de kelder daar is even wat gedoe over geweest maar omdat de huidige aansluiting daar ook zit gaat dat wel lukken. Het is dus eigenlijk alleen maar een probleem van de oplevering die niet kan door dat ik slechts 1 fase 20Amp heb,, Ik zou van de buren een 2de fase kunnen trekken. Een buur is vaak maanden weg. kabel van een meter of 50. Maar accepteert Quatt zoiets ! ik ben niet zo technisch dus veel van jullie opmerkingen gaan aan mij voorbij...dat even gezegd. Ow voortijdig word er wel een nieuwe groepenkast aangebracht ik zorg voor de juiste aansluitingen en voor de terug levering van de panelen en verbruiks meter..ik las dat het in de app nog niet zo goed werkt. Er is geen electrische wagen en die komt er de komende 5 jaar ook niet. Alvast weer dank voor jullie opmerkingen en uitleg.
de vraag is of dat van de beheerder van het park en uiteraard ook van de buurman mag, qua afrekeing geen probleem, zet daar gewoon een MID kWh meter tussen en spreek met de beste man af dat je aan hem de volledige kosten qua aanleg en verbruik vergoed. dat zal wel lukken.
Quatt kijkt denk ik niet waar die stroom vandaan komt, zolang deze gewoon via je groepenkast aankomt, voor die extra lijn van de buurman zou je daar dus bv een kleine ("PV") verdeler met 10 Din plaatsen kunnen gebruiken, met een hoofdschakelaar, en MID kWh meter en dan daarachter de standaard alamat voor de Quatt AE cq één van de Alamats voor de Quatt WP er ook nog bij.
ik verwacht dat dit ook wel dan lukt.

• moogholland
Het Park is geen probleem. een van de reden dat we het stroom uitbreiden en een droge waterleiding hebben laten aanleggen is omdat het "park" binnen afzienbare tijd gewoon gemeentegrond word. het zijn allemaal koopwoningen volle eigendom al meer dan 40 jaar gedoogd volledig bewoond. Interessant dat van de stroom, dat zou te doen zijn.. ik probeer met Quatt wel te regelen dat er nog 1 maand opgeschoven wordt. bv eind april..over ander halve week is er weer een vergadering wellicht dat ik toch binnen een maand de 3x 25 amp aangesloten krijg..alles is in principe klaar alleen de koppeling van de nieuwe gezamelijke groepenkast voor aan het park en de koppeling van mijn huis op de tussenkast. ik hebbegrepen dat er al getest was. dus het is nu puur de financiele kwestie..ik kan dat niet forceren het zijn 42 bewoners ieder met een eigen overweging bij de OV is er een stemming die is beslissend. Maar ik zal voorbereidingen treffen voor die lijn van aftap van de buren...goed idee, dank je wel

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:55
raven22 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:06:
Het valt mij uit de cijfers en grafieken op dat pomp 2 van mijn duo bij vergelijkbare condities consequent een stuk lagere cop heeft.
Als ze beide draaien snap ik nog dat pomp 2 wellicht ietsje minder efficient werkt aangezien pomp 1 iets warmer water moet verwarmen. Maar ruim 1 punt verschil in de COP vind ik wel veel.

Gister en vandaag bij vrijwel gelijke buitentemperaturen zie ik ook dat om een gelijke watertemperatuur te maken pomp 1 300W gebruikt en pomp 2 330W. Gister draaide pomp 1 en vandaag pomp 2. Zie grafiekjes.
Zien jullie ook zoiets? Of heb ik er een brakke quatt bij zitten?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een melding gedaan bij @Quatt Support mbt het feit dat van mijn Duo v1.0 de ene warmtepomp gemiddeld bijna 1 punt lagere COP heeft dan de ander. Dat is bij een Cop van 4 dus een 25% verlies in performance. Vind ik persoonlijk teveel.

Helaas wordt ik nogal afgescheept door support met de mededeling dat ze alleen naar het gemiddelde van beide pompen kijken en dat ik historisch gezien met een goede COP (4,4) draai. Even serieus naar de data kijken en een echte oorzaak vinden is er niet bij. Dat ik betaald heb voor Quatt Care maakt hierin blijkbaar ook niks uit.

Aangezien er dus blijkbaar nogal wat verschil kan zitten in de performance van de Quatts is het onderling vergelijken al helemaal zinloos geworden (los van de verschillen per woning). Je kunt dus een goede getroffen hebben, maar ook een maandagochtend modelletje.......

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• onlinaius
moogholland schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:17:
Het Park is geen probleem. een van de reden dat we het stroom uitbreiden en een droge waterleiding hebben laten aanleggen is omdat het "park" binnen afzienbare tijd gewoon gemeentegrond word. het zijn allemaal koopwoningen volle eigendom al meer dan 40 jaar gedoogd volledig bewoond. Interessant dat van de stroom, dat zou te doen zijn.. ik probeer met Quatt wel te regelen dat er nog 1 maand opgeschoven wordt. bv eind april..over ander halve week is er weer een vergadering wellicht dat ik toch binnen een maand de 3x 25 amp aangesloten krijg..alles is in principe klaar alleen de koppeling van de nieuwe gezamelijke groepenkast voor aan het park en de koppeling van mijn huis op de tussenkast. ik hebbegrepen dat er al getest was. dus het is nu puur de financiele kwestie..ik kan dat niet forceren het zijn 42 bewoners ieder met een eigen overweging bij de OV is er een stemming die is beslissend. Maar ik zal voorbereidingen treffen voor die lijn van aftap van de buren...goed idee, dank je wel
Maar ben je er ook niet al als je direct voor de batterijen en zonnepanelen gaat? Bijv 3x Venus A op een aparte groep (dus max 3600 watt terugleveren) in NOM modus. De dag voordat Quatt komt zorg je er met handmatig opladen voor dat deze 3 units alle drie volledig vol zijn. Als Quatt de heatbooster in gebruik wil stellen zorg je dat de Venus A units in NOM staan. Het verbruik van de woning daalt dan met (maximaal) 3600 watt.

Theoretisch zou er een probleem kunnen zijn met de reactietijd van de accu's. Als je dat wilt voorkomen zet je vlak voordat het testen begint de batterijen op 1200 watt per stuk terugleveren. (niet te vroeg, want de 2KWh opslagcapaciteit per Venus A is dan natuurlijk wel in 1.5 uur uitgeput).

Minder sketchy dan een 50 meter kabel van de buren trekken en op de juiste manier verwerken in de meterkast (en dat zijn ook nog eens kosten en moeite waar je verder niets aan hebt), en die batterijen zijn investeringen die je toch al grotendeels zou willen doen / je grotendeels terugverdient.

Als je het helemaal af wilt maken kun je er ook direct de permanente situatie van maken: de Venus A units gelijk op de juiste plek, aparte groep er naartoe, en de zonnepanelen er op aansluiten.

• SBL

SBL

raven22 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:20:
[...]

Ik heb een melding gedaan bij @Quatt Support mbt het feit dat van mijn Duo v1.0 de ene warmtepomp gemiddeld bijna 1 punt lagere COP heeft dan de ander. Dat is bij een Cop van 4 dus een 25% verlies in performance. Vind ik persoonlijk teveel.

Helaas wordt ik nogal afgescheept door support met de mededeling dat ze alleen naar het gemiddelde van beide pompen kijken en dat ik historisch gezien met een goede COP (4,4) draai. Even serieus naar de data kijken en een echte oorzaak vinden is er niet bij. Dat ik betaald heb voor Quatt Care maakt hierin blijkbaar ook niks uit.

Aangezien er dus blijkbaar nogal wat verschil kan zitten in de performance van de Quatts is het onderling vergelijken al helemaal zinloos geworden (los van de verschillen per woning). Je kunt dus een goede getroffen hebben, maar ook een maandagochtend modelletje.......
Zijn de watertemperatuur-metingen HP1+HP2, in+uit (en onder CVketel) goed in lijn met elkaar?

• janZw
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:41
SBL schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:10:
[...]

Zijn de watertemperatuur-metingen HP1+HP2, in+uit (en onder CVketel) goed in lijn met elkaar?
De opgeleverde warmte wordt niet direct gemeten, maar berekend als constante×debietxdeltaT. Constante en debiet zijn voor beide pompen hetzelfde, maar deltaT niet. Voor deltaT worden de temperaturen gemeten door sensoren op de in- en uitgang gebruikt. En die hebben een afwijking. Bij mij schat ik in dat de tweede WP een deltaT aangeeft die ongeveer 0,18 tot 0,2 graad te klein is. Dat scheelt al een stuk in de COP. 0,2xPuit/Pin te weinig, dus bij een weergegeven COP=4 zou het COP=4,8 moeten zijn. Een foute weergave, maar dat wil niet zeggen dat de WP zelf het niet goed doet.

Vrijstaande woning 1974 180m2 - geïsoleerd - Remeha Calenta CV (uitgeschakeld)+WW - Honeywell EvoHome- Quatt Duo - radiatoren+vent. - Altech Eclips houtkachel - 20 zonnepanelen

• raven22
janZw schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:35:
[...]

De opgeleverde warmte wordt niet direct gemeten, maar berekend als constante×debietxdeltaT. Constante en debiet zijn voor beide pompen hetzelfde, maar deltaT niet. Voor deltaT worden de temperaturen gemeten door sensoren op de in- en uitgang gebruikt. En die hebben een afwijking. Bij mij schat ik in dat de tweede WP een deltaT aangeeft die ongeveer 0,18 tot 0,2 graad te klein is. Dat scheelt al een stuk in de COP. 0,2xPuit/Pin te weinig, dus bij een weergegeven COP=4 zou het COP=4,8 moeten zijn. Een foute weergave, maar dat wil niet zeggen dat de WP zelf het niet goed doet.
Als dat de reden is dan vind ik dat Quatt support mij dat netjes moet kunnen uitleggen, en niet alleen afdoen met: we kijken naar het gemiddelde en landelijk gezien doen ze het best aardig......

De buitentemperatuur gemeten door beide pompen zijn bijna hetzelfde.
Zonder ijking kun je weinig zeggen over de in- en uitvoer temperaturen van het cv water.
Hoe weet jij dat het bij jou een afwijking van 0,18-0,2 graden is?

[ Voor 11% gewijzigd door raven22 op 04-03-2026 16:54 ]

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• jj85
raven22 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Als dat de reden is dan vind ik dat Quatt support mij dat netjes moet kunnen uitleggen, en niet alleen afdoen met: we kijken naar het gemiddelde en landelijk gezien doen ze het best aardig......
Je had je T sensoren toch vergeleken? Meen me te herinneren dat die nagenoeg niet afwijken.

• raven22
jj85 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:53:
[...]

Je had je T sensoren toch vergeleken? Meen me te herinneren dat die nagenoeg niet afwijken.
Volgens mij is als ze allebei draaien de uitgang temp van 1 zo goed als gelijk aan de ingang temp van 2, maar of de uitgang temp van 2 nauwkeurig is? Wie zal het zeggen?
Bij v1 wordt weer gemeten onder de cv ketel en er zit een aantal meters tussen de pomp en de cv.

• jj85
raven22 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:57:
[...]

Volgens mij is als ze allebei draaien de uitgang temp van 1 zo goed als gelijk aan de ingang temp van 2, maar of de uitgang temp van 2 nauwkeurig is? Wie zal het zeggen?
Bij v1 wordt weer gemeten onder de cv ketel en er zit een aantal meters tussen de pomp en de cv.
Je moet even tijdens CM98 kijken. Dan moeten ze alle 4 gelijk zijn

• raven22
jj85 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Je moet even tijdens CM98 kijken. Dan moeten ze alle 4 gelijk zijn
Om 4 uur vanochtend stonden beide pompen al 6 uur uit.
Tin-1 18.09
Tuit-1 18,19
Tin-2 18,19
Tuit-2 18,00

Dat zou dus een lagere COP van 0,8 kunnen verklaren.

• jj85
raven22 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Om 4 uur vanochtend stonden beide pompen al 6 uur uit.
Tin-1 18.09
Tuit-1 18,19
Tin-2 18,19
Tuit-2 18,00

Dat zou dus een lagere COP van 0,8 kunnen verklaren.
En die bij de CV?

• raven22
Daar was het om 4 uur 17,46
Dat is toch moeilijk vergelijkbaar met de andere waarden?

• janZw
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:41
raven22 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:49:
[...]
Hoe weet jij dat het bij jou een afwijking van 0,18-0,2 graden is?
Ik heb er op 28-2 een berichtje over geschreven.
janZw in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Vrijstaande woning 1974 180m2 - geïsoleerd - Remeha Calenta CV (uitgeschakeld)+WW - Honeywell EvoHome- Quatt Duo - radiatoren+vent. - Altech Eclips houtkachel - 20 zonnepanelen

• slak12345
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 02-04 11:21
slak12345 schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:48:
Na dit topic lang te hebben meegelezen en in de zomer een Quatt all-E systeem te hebben besteld is deze vorige week geleverd en geïnstalleerd! Omdat het huis nog in verbouwing is (50% dakbeschot is er nu uit, 50% van de muurisolatie moet nog uitgevoerd worden) staat de thermostaat nu op 17 graden. Uiteindelijk wil ik deze op 19-20 constant hebben, even kijken hoe 19 voelt als we er wonen. Met de huidige temperaturen haalt en behoudt hij dat netjes middels de al aangelegde vloerverwarming op de benedenverdieping. Boven weten we nog niet wat we doen, de hal is vrij groot en volledig voorzien van vloerverwarming waardoor ik hoop dat de warmte die daar vrij komt zich ook boven verspreidt om vervolgens door de dikke isolatie binnen te worden gehouden. In onze vorige woning uit 1910, redelijk geïsoleerd, verwarmden we boven ook niet.

Straks met PIR voorzetwanden, overal triple glas en 20cm dakisolatie (met OSB, gips en stucwerk ervoor) ben ik zeer benieuwd hoe het systeem zal presteren. Het gaat incl. souterrain om 230m2 dus ben zeer benieuwd!

De installatie verliep netjes. Drie heren hadden de hele dag de tijd en werkten goed samen. In mijn "techniekhok" had ik de nodige voorbereidingen getroffen. Sommige door Quatt aangelegde kabeltjes zal ik nog van een grijs hulsje voorzien, maar over het algemeen is de installatie keurig gedaan. Ondanks de berichten die ik hier heb gelezen maakt de binnenunit geen tot nauwelijks geluid. Ook niet toen hij vol stond te pompen op de 1e dag toen het huis was afgekoeld naar 12 graden en naar 16 moest. Ik zag dat er een zwart rubberen/foam plaat van zo'n 1cm dik achter de heat-charger zit. Wellicht is dit onlangs veranderd?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels zijn we 3 maanden onderweg met de QUATT ALL-E en tot nu toe nog steeds zeer tevreden. Ook in de koude periode, waarin mijn huis nog lang niet helemaal geïsoleerd was (in verbouwing), wist hij het op temperatuur te houden. Wel tegen een hoog energieverbruik, maar in ieder geval veel goedkoper dan gas.

Vanaf 7 graden buitentemp. of hoger verbruikt hij heel weinig stroom, mijn cop is meestal tussen de 4,5 en 6 bij 19 graden constante binnentemperatuur. Inmiddels zijn alle wanden goed geïsoleerd en heb ik overal triple glas.

Eén zaterdagochtend viel het op dat het kouder was in huis en was er geen verbinding in de app. Na een uurtje toen ik dacht; nu ga ik eens bellen, werkte alles weer.

Ook een aantal keer de waterdruk op peil gebracht, vreemd dat hier geen melding van komt in de app. Maar wel te verwachten bij een nieuw geïnstalleerde vloerverwarming natuurlijk, daar moet gewoon nog wat lucht uit.

al met al dus zeer tevreden en de voorbereidingen voor de CHILL's heb ik in de vier kamers boven al aangelegd... ben benieuwd.

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:58
Hier wordt de all electric, as we speak, geïnstalleerd…

• moogholland
Heren , nogmaals dank voor alle aangedragen oplossingen.
Na overleg met de installatie afdeling van Quatt heeft men gelijk aangeboden de installatie van de AllElectric te vertragen en pas te installeren wanneer het bij mij mogelijk is, mits dat nog dit jaar is.
Door jullie opmerkingen ben ik ook aan de slag gegaan met zonnepanelen en bijbehorende.
Dus wanneer de AllElectric geïnstalleerd wordt, zullen de panelen en waarschijnlijk ook een accupakket al aangesloten zijn.
Hierbij kan ik het hier even afsluiten. Ik kom zeker terug als ik tegen een hobbel aanloop.
Nogmaals dank.

• jj85
slak12345 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Eén zaterdagochtend viel het op dat het kouder was in huis en was er geen verbinding in de app. Na een uurtje toen ik dacht; nu ga ik eens bellen, werkte alles weer.
Zolang de CiC stroom heeft, zou het systeem gewoon moeten werken. De app is voor inzicht en beperkt aantal instellingen wijzigen, maar verder zou het systeem ook zonder verbinding gewoon moeten functioneren.
Ook een aantal keer de waterdruk op peil gebracht, vreemd dat hier geen melding van komt in de app. Maar wel te verwachten bij een nieuw geïnstalleerde vloerverwarming natuurlijk, daar moet gewoon nog wat lucht uit.
Ik vermoed dat je wel een mailtje krijgt als de druk echt te laag is, die wordt immers bij de All-E wel gemeten.
al met al dus zeer tevreden en de voorbereidingen voor de CHILL's heb ik in de vier kamers boven al aangelegd... ben benieuwd.
Aan wat voor voorbereidingen moet ik denken?

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-04 23:10
clubeddie schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:01:
[...]

Hier ook beta tester. Zelfde issue. Flow rate continue 800 liter, stroom in rust modus 24 watt, voorheen 5 watt. Deze waardes sinds de bèta update. Ik ga hem melden.
Volgens mij is nu de 4.2.0 versie in productie, want ik krijg hem zojuist gepushed naar mijn CiC. Hopelijk hebben ze wel bovenstaande kunnen fixen dan? (Maar het versienummer is gelijk gebleven zo te zien :X )

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:28
BertBertjes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:27:
[...]

Volgens mij is nu de 4.2.0 versie in productie, want ik krijg hem zojuist gepushed naar mijn CiC. Hopelijk hebben ze wel bovenstaande kunnen fixen dan? (Maar het versienummer is gelijk gebleven zo te zien :X )
Ik denk het wel. Bij mij niet meer gezien.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• slak12345
jj85 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:46:
[...]

Zolang de CiC stroom heeft, zou het systeem gewoon moeten werken. De app is voor inzicht en beperkt aantal instellingen wijzigen, maar verder zou het systeem ook zonder verbinding gewoon moeten functioneren.

[...]

Ik vermoed dat je wel een mailtje krijgt als de druk echt te laag is, die wordt immers bij de All-E wel gemeten.

[...]

Aan wat voor voorbereidingen moet ik denken?
- Nee, toevallig zag ik een uitroepteken op de heatcharger opgelicht staan, waarna ik op de drukmeters onder de unit en bij de vloerverwarming-verdeler ook zag dat de druk te laag was. Na bijvullen (Wat heel makkelijk gaat met het kraantje) verdween het uitroepteken.

2 verchroomde 15mm buisjes die uit de vloer steken per kamer, waarvoor ik deze heb gebruikt, welke dus mooi uit de vloer steken. Bevestiging net daaronder gedaan (betreft een houten verdiepingsvloer) dus geen lelijke beugels boven de vloer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgLGXDSFv8DbAMMQyXSpmkcyfpM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/P1onyKZc5ud7BzxKBZCEK1UM.webp?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door slak12345 op 05-03-2026 12:08 ]

• Toby-Wan
Magreet1 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:26:
Hier wordt de all electric, as we speak, geïnstalleerd…
Inclusief lang verwachte handmatige boost functie? (Of kan je vragen wanneer die wel beschikbaar komt..)

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Magreet1
Toby-Wan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:29:
[...]

Inclusief lang verwachte handmatige boost functie? (Of kan je vragen wanneer die wel beschikbaar komt..)
Goeie, vraag ik zo!

• BertBertjes
Bij mij hadden ze daar destijds geen antwoord op, wat er wel gebeurd is dat de Boost functionaliteit wordt getest tijdens alle initiele testen die ze uitvoeren waar ze ongeveer 45 minuten mee bezig zijn.

Toevoeging:
Persoonlijk heb ik deze functionaliteit ook nog niet gemist, het is bij ons nog niet voorgekomen dat we koud water hadden.

[ Voor 16% gewijzigd door BertBertjes op 05-03-2026 12:56 ]

• slak12345
BertBertjes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:47:
[...]

Bij mij hadden ze daar destijds geen antwoord op, wat er wel gebeurd is dat de Boost functionaliteit wordt getest tijdens alle initiele testen die ze uitvoeren waar ze ongeveer 45 minuten mee bezig zijn.
Moet eerlijk zeggen dat ik met het XL vat, een gezin van 5 en niet nadenken over zuinig zijn op warm water nog nooit geen warm water heb gehad. in de ergste gevallen een resterende douchetijd van 18 minuten volgens de app...

• Toby-Wan
BertBertjes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:47:
[...]

Toevoeging:
Persoonlijk heb ik deze functionaliteit ook nog niet gemist, het is bij ons nog niet voorgekomen dat we koud water hadden.
Maar als je iets in een nieuwsbrief op 11 januari 2024 introduceert & beloofd inclusief user interface (!!), dan schept dat verwachtingen. Nu 2 jaar later en ze kunnen nog niks laten zien..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsxKVCZ6kokSGc83PHFjs5GPI3M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7L3WuhyG6JVCoBPf5JnQL49R.png?f=user_large

• Magreet1
Quatt All Electric is geplaatst. Ze zijn van 9 tot 13 bezig geweest. Dat ging vrij snel. Het geheel ziet er netjes uit.

In de ruimte waar hij hangt, hoor je bijna hem. De muur waar hij tegenaan hangt, is de overloop. Daar hoor je hem wel goed. Ik kan nog niet zo goed inschatten of het hinderlijk is. Dat moeten we eerst even ervaren. Hopelijk valt dat mee.

Boosterfunctie komt, maar ze weten nog niet wanneer….

Hadden die afvoerkanalen niet afgedopt moeten worden, vraag ik me nu af…?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39VxIjvkENYox-64si4byTXSe0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7aix49ThtYhlvkAL3WcCveg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppvk9B-CjVPI1p7VkNwIKsgL5ZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzSV3KVDNclT2MOeWB0xlUqg.jpg?f=fotoalbum_large

• BertBertjes
Toby-Wan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:30:
[...]

Maar als je iets in een nieuwsbrief op 11 januari 2024 introduceert & beloofd inclusief user interface (!!), dan schept dat verwachtingen. Nu 2 jaar later en ze kunnen nog niks laten zien..

[Afbeelding]
Ik snap het ook niet zo goed hoor, vooral omdat dus in hun testplan expliciet deze functie wordt getest. Dan zou ik zeggen dat het alleen setting in de API / App moet zijn, maar blijkbaar heeft het toch iets meer implicaties :X

• Toby-Wan
Magreet1 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:44:
|:(
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, een rookgas afvoerkanaal is niet waterdicht aan de bovenzijde, dus het zou kunnen dat met regen onder een ongunstige hoek dat het naar beneden komt op je heatcharger, welke niet waterdicht o.i.d. is
(een CV ketel is intern erop gemaakt om dit water af te vangen en via riool aansluiting af te voeren)

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-04 21:20

OmeJoyo

This is me

Kleine meervoudig update.

De verborgen instelling op de AE in Home Assistant zorgt er nog steeds voor dat de AE niet meer op de duurste momenten oplaad. Helaas ook niet altijd op de goedkoopste, maar het is al een begin.

Daarnaast wat betreft de lopende problemen, nog steeds niets opgelost, het is druk... Gelukkig hebben we de verwarming momenteel totaal niet meer nodig, want ook in de nacht is er nog genoeg temperatuur om niet te hoeven verwarmen. Maar verder...

Dan afsluiten met iets positiefs, ze zijn eindelijk overstag wat betreft Quatt care. Ik krijg netjes de QC 1.0 voor 5 jaar en ze bieden er ook nog een korting op vanwege de problemen. Ik heb deze maar snel afgerond voordat ze er op terugkomen, dus de aankomende jaren zitten we veilig qua verwarming.

Of de destijds aangekondigde QC voor de AE er ooit nog komt en of die het waard is... tja.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Brent
OmeJoyo schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:00:
Kleine meervoudig update.

De verborgen instelling op de AE in Home Assistant zorgt er nog steeds voor dat de AE niet meer op de duurste momenten oplaad. Helaas ook niet altijd op de goedkoopste, maar het is al een begin.
Dat valt mij ook op. Het lijkt een drempel op 25 cent oid te zijn, wat nu met zon verre van het goedkoopste moment is (tussen 8 en 10 bijv duikt de prijs daaronder en gaat ie laden, terwijl de prijs nog halveert zo rond 12). Ook gaat ie soms nog om 1700 laden omdat dat het laatste moment onder 25 cent is, maar doet dan een run van 40-50 minuten, en dan zit je meestal aan het eind in het duurste tarief van de dag, zo rond 1800. Niet heel handig.

Uiteindelijk zou ik gewoon een tijdswindow willen aangeven ivm mijn opwek (integratie van Quatt met mijn panelen zal er niet inzitten), en anders via een api call (bijv die boost) op commando kunnen opwarmen.

• okijokii
  • Niet online
BertBertjes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Ik snap het ook niet zo goed hoor, vooral omdat dus in hun testplan expliciet deze functie wordt getest. Dan zou ik zeggen dat het alleen setting in de API / App moet zijn, maar blijkbaar heeft het toch iets meer implicaties :X
Het is binnenkort vast mogelijk.... Met Open-Quatt 😉

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:39
okijokii schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Het is binnenkort vast mogelijk.... Met Open-Quatt 😉
Heeft iemand al een heat pump listener of logic analyzer op de comm-poort van de Heat Charger aangesloten om de modbus te sniffen?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• bossche_bol

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij ons waren de afvoerkanalen afgeplakt met iets van tape. Verder hebben ze de pijpjes laten zitten. Dit later zelf door een dakdekker laten oplossen.
Veel plezier van je All-electric, hier zijn we er tevreden over, ook een plaatsing op de overloop van de zolder (we hebben daarom de boilerfunctie 's nachts uitgezet in de app, zodat het niet stoort op zolder).

Voor iedereen die zich afvraagt over de boosterfunctie. In het najaar 2025 hebben ze in een nieuwsbrief gezet dat deze in maart 2026 komt. Ik weet niet hoe ik hier plaatjes in kan zetten, maar dit stond in een mail van 31 oktober 2025 van Quatt:
Deze functies komen er volgend jaar aan:

Maart 2026: Boost mode

Met Boost mode in kun je straks extra snel water opwarmen. Dat is vooral handig wanneer je meer warm kraanwater gebruikt dan normaal.

Zomer 2026: Uitgebreide inzichten

Uitgebreide inzichten zijn extra schermen in de Quatt Home app, die je meer vertellen over je warmwatergebruik. Hoewel het systeem deze data al verzamelt, hebben we tot nu functies die extra controle geven voorrang gegeven.

[ Voor 7% gewijzigd door bossche_bol op 05-03-2026 20:17 ]

• onlinaius
bossche_bol schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:15:
In het najaar 2025 hebben ze in een nieuwsbrief gezet dat deze in maart 2026 komt.
Quatt time (a la Musk time) or real world time? ;)

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Totaal andere vraag: is een AVR aggregaat (met voldoende vermogen) geschikt om de Quatt+CiC+Thermostaat van stroom te voorzien?

Hier tekenen aub ......

• Jan-tweak
CPM schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:27:
Totaal andere vraag: is een AVR aggregaat (met voldoende vermogen) geschikt om de Quatt+CiC+Thermostaat van stroom te voorzien?
als je uitgaat van de maximale vermogen wat een dergelijk systeem zou moeten kunnen leveren zit je op circa
enkele Quatt op 13A (2.990W) max, een dubele Quatt zit op 20A (4.600W) max +CIC op circa 5W en thermostaat ook max 5W (afhankelijk vn thermostaat). Dus de Quatt zelf is hierbij bepalend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCPUVUhTakOaH9_p7HpjhUCqubM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JcUphZJlB3AdGyiypIkI8TZE.png?f=user_large

je kunt natuurlijk ook uitgaan van een duidelijk lagere vermogen mits je zeker steld dat de Quatt niet meer trekt.
Bedenk wel dat het mn voor de CIC maar ook voor de Quatt zelf waarschijnlijk wel een zuivere sinusgolf moet zijn.
Voor de rest maakt het denk ik voor de Quatt niets uit wat de bron van zijn 230V AC 50Hz werkelijk is.

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Mijn vraag ging niet zozeer over het vermogen maar over het AVR (Auto Voltage Regulator) stuk.
Valt de Quatt onder gevoelige elektronica, en zo ja waarom en wat gebeurt er als de sinus niet geheel zuiver is.

[ Voor 37% gewijzigd door CPM op 06-03-2026 07:06 ]

Hier tekenen aub ......

• Magreet1
Quatt All Electric is geplaatst. Ze zijn van 9 tot 13 bezig geweest. Dat ging vrij snel. Het geheel ziet er netjes uit.

In de ruimte waar hij hangt, hoor je bijna hem. De muur waar hij tegenaan hangt, is de overloop. Daar hoor je hem wel goed. Ik kan nog niet zo goed inschatten of het hinderlijk is. Dat moeten we eerst even ervaren. Hopelijk valt dat mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update:
- Gisteravond bleek dat er op verschillende plekken water lekt. Veel koppelingen lekker en ook bij de aansluiting van het expansievat lekt het.
- Gisteravond hebben er 2 personen gedoucht, totaal zo’n 18-20 min. Maar in app waren dat maar 10 min. Er waren nog 27 douche minuten over. Top dus.
- De heatcharger heeft vanmorgen van 7u tot 8u de boiler opgewarmd. Vanuit JSON zie ik wisselend gebruik van tussen de 500-700 watt. Dat geluid viel echt tegen. Het resoneert over de hele bovenverdieping, het trapgat functioneert als klankkast. Na laden gaf de app 31 douche minuten aan. Na een douche van 8 min staat de douchetijd op 30 min.

Kortom, zeer gemengde gevoelens…. Ben benieuwd wanneer het laden nu weer begint…

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Brent schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:08:
[...]

Dat valt mij ook op. Het lijkt een drempel op 25 cent oid te zijn, wat nu met zon verre van het goedkoopste moment is (tussen 8 en 10 bijv duikt de prijs daaronder en gaat ie laden, terwijl de prijs nog halveert zo rond 12). Ook gaat ie soms nog om 1700 laden omdat dat het laatste moment onder 25 cent is, maar doet dan een run van 40-50 minuten, en dan zit je meestal aan het eind in het duurste tarief van de dag, zo rond 1800. Niet heel handig.

Uiteindelijk zou ik gewoon een tijdswindow willen aangeven ivm mijn opwek (integratie van Quatt met mijn panelen zal er niet inzitten), en anders via een api call (bijv die boost) op commando kunnen opwarmen.
Vandaag kon het hem iig niets schelen, hij is om 07:20 gestart met verwarmen na het douchen en heeft ook maar meteen zijn legionella erachter aan gedaan. Dat kon natuurlijk niet even wachten tot het 40% goedkoper kon 4 uur later.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Magreet1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:49:
[...]

Update:
- Gisteravond bleek dat er op verschillende plekken water lekt. Veel koppelingen lekker en ook bij de aansluiting van het expansievat lekt het.
- Gisteravond hebben er 2 personen gedoucht, totaal zo’n 18-20 min. Maar in app waren dat maar 10 min. Er waren nog 27 douche minuten over. Top dus.
- De heatcharger heeft vanmorgen van 7u tot 8u de boiler opgewarmd. Vanuit JSON zie ik wisselend gebruik van tussen de 500-700 watt. Dat geluid viel echt tegen. Het resoneert over de hele bovenverdieping, het trapgat functioneert als klankkast. Na laden gaf de app 31 douche minuten aan. Na een douche van 8 min staat de douchetijd op 30 min.

Kortom, zeer gemengde gevoelens…. Ben benieuwd wanneer het laden nu weer begint…
Als ik zo kijk dan is het ook niet bepaald recht leidingwerk en dat is vragen om lekkages. (Tenzij dit enkel vertekening is van de foto). Welkom bij de club van het tegenvallende geluid. Als die nu pas tot zo'n 700 watt heeft opgewarmd, dan wordt het nog veel luider wanneer die tot zijn hoge vermogens gaat komen. Ik zou het zeker in de gaten houden en ook melden bij Quatt. Zou je met een DB app eens kunnen meten als die verwarmt hoeveel geluid die maakt?

De doucheminuten zijn gewoon niet zo accuraat en kunnen behoorlijk springen, soms geeft die aan dat er niet zo veel verbruikt is, maar soms staat die nog op 12 minuten en zit er nog bijna een half uur water in.

Welke maat boiler hebben jullie?

• Brent
OmeJoyo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Vandaag kon het hem iig niets schelen, hij is om 07:20 gestart met verwarmen na het douchen en heeft ook maar meteen zijn legionella erachter aan gedaan. Dat kon natuurlijk niet even wachten tot het 40% goedkoper kon 4 uur later.
Hier iets na 8:00, wat neerkomt op 32 cent oid.... Maar dit is ook de eerste run na 4.2.0, wie weet weer ander gedrag meegekomen. Maar idd, om 14:00 ben ik 5kW+ aan het net op aan het slingeren... Als die boost kom, en ik die kan triggeren via de Quatt integratie, ga ik dat gewoon steevast doen in de middag, dan komt ie hopelijk nooit toe aan het zelf opwarmen op vreemde tijden.

• Jan-tweak
CPM schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:04:
Mijn vraag ging niet zozeer over het vermogen maar over het AVR (Auto Voltage Regulator) stuk.
Valt de Quatt onder gevoelige elektronica, en zo ja waarom en wat gebeurt er als de sinus niet geheel zuiver is.
mijn verwachting is dat mn de CIC wel eens niet meer correct zou kunnen werken en mogelijk zelfs tot schade aan componenten tot gevolg kan hebben. Dat is mede afhankelijk van het ontwerp van de CIC (bedenk dat deze eigenlijk voor de Nederlandse markt hier in Nederland is ontwikkeld met gebruik aan het nederlandse net en dus met een zuivere sinusgolf.
zover je dus van een externe spanningsbron wilt gebruik maken is juist een zo hoog mogelijke correcte sinusgolf van belang.

• Toby-Wan
Brent schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Hier iets na 8:00, wat neerkomt op 32 cent oid.... Maar dit is ook de eerste run na 4.2.0, wie weet weer ander gedrag meegekomen. Maar idd, om 14:00 ben ik 5kW+ aan het net op aan het slingeren... Als die boost kom, en ik die kan triggeren via de Quatt integratie, ga ik dat gewoon steevast doen in de middag, dan komt ie hopelijk nooit toe aan het zelf opwarmen op vreemde tijden.
en dan heb je praktisch niet een heel andere oplossing dan mijn COP=1 e-boiler :+
spoiler:
welke zich sinds na een avondje HA-stoeien ook een "HeatBattery" mag noemen, inclusief boost functie ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-Yy0JE-xuHSlmyt-GQ6bfrSpT8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gfrABKhmMk4zFXpwHBIulk7N.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 06-03-2026 10:54 ]

• Brent
Toby-Wan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:52:
[...]

en dan heb je praktisch niet een heel andere oplossing dan mijn COP=1 e-boiler :+
?

Ik heb toch wel een heatrun elke dag, en stiekem zou ik het sowieso wel fijn vinden het vat naar 60 graden (ik gok dat boost dat gaat doen, maar misschien ook wel niet en blijft het 55) op te warmen ipv 55. Dat is dus geen tot klein verschil met de huidige werking.

• onlinaius
OmeJoyo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:12:
Als die nu pas tot zo'n 700 watt heeft opgewarmd, dan wordt het nog veel luider wanneer die tot zijn hoge vermogens gaat komen.
Wat voor vermogens hebben we het dan over? Want als ik naar 'normale' WPB's kijk vind ik 700 watt niet echt een rare qua max vermogen. Hogere vermogens kan vaak wel, maar dan gaat het met het backup element. (COP 1).

Heeft de Quatt Heatcharger echt zo'n hoog vermogen vergeleken met de concurrentie?

Dat zou dan voor sommigen wel een voordeel kunnen zijn: enorm veel warm water zonder de backup heater te hoeven gebruiken.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:14
Magreet1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:49:
[...]

Update:
maar.. HOE dan :?
Wordt dat nou serieus niet gecontroleerd als de druk er terug op komt?

edit:
van 9 tot 13... :F
vlug vlug snel snel. (lek lek)

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 06-03-2026 11:26 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Brent
@Magreet1 Had hier ook wat druppels rondom het vulventiel. Na snel contact met Quatt werd gezegd dat die verbinding inderdaad soms iets nalekt, maar (ik gok met wat kalkafzetting) zich binnen een paar dagen vanzelf oplost. Het stopte idd vanzelf na een paar dagen.

• Magreet1
OmeJoyo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:12:
[...]

Als ik zo kijk dan is het ook niet bepaald recht leidingwerk en dat is vragen om lekkages. (Tenzij dit enkel vertekening is van de foto). Welkom bij de club van het tegenvallende geluid. Als die nu pas tot zo'n 700 watt heeft opgewarmd, dan wordt het nog veel luider wanneer die tot zijn hoge vermogens gaat komen. Ik zou het zeker in de gaten houden en ook melden bij Quatt. Zou je met een DB app eens kunnen meten als die verwarmt hoeveel geluid die maakt?

De doucheminuten zijn gewoon niet zo accuraat en kunnen behoorlijk springen, soms geeft die aan dat er niet zo veel verbruikt is, maar soms staat die nog op 12 minuten en zit er nog bijna een half uur water in.

Welke maat boiler hebben jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPgNKhyB99gfomaEtgkAaoofGbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nhmqeq7FUX98svLF6ncG0kW3.jpg?f=fotoalbum_large

Er is grotendeels bestaand leidingwerk gebruikt. Op de foto zie je locatie van de lekkage.

Onder welke omstandigheden kan ik een hoge vermogen verwachten? Lagere buitentemperatuur?
Wij hebben een maat L boiler voor een gezin van 6 personen. Omdat we uit gingen van een boost functie hebben we hiervoor gekozen. |:( XL paste niet ivm de hoogte van de zolder.
In de JSON zie ik ook de watertemperatuur, in neem aan dat die wel accuraat is. Bij welke temperatuur gaat de heatcharger normaal gesproken verwarmen? Reageert hij op de bottum temperatuur? Of pakt hij een combinatie van de bottum, middle en top? Volgens de monteurs reageert de charger wel op dynamische tarieven. Die hebben wij nu niet, maar ik heb hem wel op die stand gezet in de hoop dat hij dan later op de dag gaat laden ipv om 7u al.

Ik ga binnenkort DB meten.

Quatt aan de telefoon gehad, zij komen binnen 3 dagen…

Ik ben zelf niet technisch en heb me alleen voor deze transitie in de materie verdiept. Dus als mijn vragen amateuristisch overkomen… Juist daarom lees ik hier mee… :)

• Brent
Cirkeltje linksboven was bij ons dus ook zo (zie eerdere reactie). Die anderen niet echter. Gewoon ticket aanmaken (zolang het niet spuit).
Die hebben wij nu niet, maar ik heb hem wel op die stand gezet in de hoop dat hij dan later op de dag gaat laden ipv om 7u al.
Dat gaat ie idd doen.
Ik ben zelf niet technisch en heb me alleen voor deze transitie in de materie verdiept. Dus als mijn vragen amateuristisch overkomen… Juist daarom lees ik hier mee… :)
Maak je geen zorgen: gewoon vragen!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-04 10:39

dollyking

duck tape

De tijd is aangebroken om te laten zien wat quatt nu kan.
voorjaar en najaar moet smarter kunnen, ik bedoel, winter is gewoon 100% aan en zomer is 100% uit.

maar nu in het voorjaar met in de vroege dure ochtend uren begint hij met verwarmen omdat het buiten koud is. maar zodra de zon opkomt en goed op de ramen staat, gaat het binnen snel.
te snel met overshoot. in de avond is de vloer nog relatief koud, maar omdat die de rest van de dag heeft uitgestaan, moet de wp een relatief stuk inhalen.

ik heb een dubbele warmtepomp met uitsluitend vloerveraming (110m2)

• Brent
dollyking schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:35:
voorjaar en najaar moet smarter kunnen, ik bedoel, winter is gewoon 100% aan en zomer is 100% uit.

maar nu in het voorjaar met in de vroege dure ochtend uren begint hij met verwarmen omdat het buiten koud is.
Heb jij nog nachtverlaging dan? Want hier bouwt het verwarmen juist netjes af in de ochtend. Koudste punt is net voor zonsopkomst, dus stookt hij dan het hardst. Idd, met dit weer is er eind ochtend tot begin avond geen verwarming meer nodig en staat Quatt dus uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 06-03-2026 11:53 ]

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

onlinaius schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Wat voor vermogens hebben we het dan over? Want als ik naar 'normale' WPB's kijk vind ik 700 watt niet echt een rare qua max vermogen. Hogere vermogens kan vaak wel, maar dan gaat het met het backup element. (COP 1).

Heeft de Quatt Heatcharger echt zo'n hoog vermogen vergeleken met de concurrentie?

Dat zou dan voor sommigen wel een voordeel kunnen zijn: enorm veel warm water zonder de backup heater te hoeven gebruiken.
Dit is een normale run met een legionella erachteraan. Temperaturen staan er ook bij :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsNGI1pfG_4HWll2sNKk1tW9bw8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9ofnW8TbyCeAZkyLi9apR6H9.png?f=fotoalbum_large

• onlinaius
dollyking schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:35:

maar nu in het voorjaar met in de vroege dure ochtend uren begint hij met verwarmen omdat het buiten koud is. maar zodra de zon opkomt en goed op de ramen staat, gaat het binnen snel.
te snel met overshoot. in de avond is de vloer nog relatief koud, maar omdat die de rest van de dag heeft uitgestaan, moet de wp een relatief stuk inhalen.

ik heb een dubbele warmtepomp met uitsluitend vloerveraming (110m2)
Welkom bij de 'ik snap die slimme AI van Quatt niet' club ;)

Ik ben bang dat je als je dit gedrag wilt veranderen op jezelf aangewezen bent (en misschien op OpenQuatt tzt).

Je kunt de Quatt wel enigszins dwingen om te doen wat jij wilt, maar daarvoor kom je eigenlijk vrij moeilijk onder Home Assistant uit. Met een slim thermostaatschema kun je ook al wat doen.

Mijn huidige HA automations doen momenteel:

Nachtverlaging naar 19.5. De tijd is afhankelijk van de gehaalde temperatuur in de woonkamer, is het warmer dan gaat de nachtverlaging er eerder op, zodat ik zo min mogelijk draai op koude momenten dat er geen zon is.

Bij bewolkt weer wordt de gewenste temperatuur geplust met 0.3 bovenop de huidige temperatuur. Verder zit er een minimumtemp op die over de dag stijgt zodat de warmtepomp gedwongen wordt harder te werken als de setpoint niet bereikt wordt. De temp mag op deze manier maximaal tot 22.5 oplopen, pas dan gaat de warmtepomp helemaal uit.

Bij zonnig weer wordt de gewenste temperatuur geplust met 0.7 bovenop de huidige temperatuur om zelfverbruik van zonne-energie te vergroten. Verder zit er een minimumtemp op die over de dag stijgt zodat de warmtepomp gedwongen wordt harder te werken als de setpoint niet bereikt wordt. De temp mag op deze manier maximaal tot 22.5 oplopen, pas dan gaat de warmtepomp helemaal uit.|

Verder wordt de soundslider automatisch aangepast op basis van de buitentemperatuur, bij warmere temperaturen staat deze op Building87, als het kouder wordt gaat deze naar hogere standen voor meer vermogen.

O ja, en het verwarmen op de ketel staat uit, anders had ik in de automations ook nog rekening moeten houden met het vermijden van gasverbruik.

• Brent
@onlinaius @OmeJoyo Misschien even goed te benadrukken dat die curve (±800W) opgenomen vermogen is. Geleverd vermogen is uiteraard hoger (heb een tijdje terug hier een sommetje van gedeeld, ca. 2500W uit mn hoofd).

• Bigfoot87
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-04 18:57
Even een vraagje; wanneer mijn warmtepomp(en) draaien en er wordt SWW afgenomen/ er is iemand aan het douchen dan loopt de watertemperatuur in mijn Quatt app rap omhoog tot zo'n 50 graden. Is dat bij jullie ook zo? Het gaat om een hybride installatie (duo). Na het dichtdraaien van de kraan neemt de temperatuur weer af tot een normale 30 tot 35 graden.

Dit was eerder zelfs zo'n 70 tot 80 graden. Quatt heeft daarop de CIC vervangen. Nu stijgt de watertemperatuur tot 50 graden. Quatt geeft aan dat ze het probleem (70 tot 80 graden) niet meer terugzien in de data. Wat natuurlijk feitelijk klopt, maar ik blijf het vreemd vinden dat de temperatuur in de app omhoog springt bij het openen van de kraan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQ37cOoNZW_KXAQ_NzSxiYMc3jk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OuFAPpKZMt6nFBZJ0I6Z8Zbb.png?f=fotoalbum_large

Quatt Duo | Marstek 5.12kwh - V151 - HWP1

• onlinaius
OmeJoyo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Dit is een normale run met een legionella erachteraan. Temperaturen staan er ook bij :)

[Afbeelding]
Vrij fors! Met een systeem wat gebruik maakt van (warm) water waardoor je toch al snel een COP rond de 4 verwacht is dat een behoorlijke plens aan warmte!

Dat kan wel een voordeel zijn van het Quatt systeem boven andere WPB's, ik vermoed dat er weinig hieraan kunnen tippen zonder het backup element te gebruiken.

• Brent
onlinaius schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:57:
[...]

Dat kan wel een voordeel zijn van het Quatt systeem boven andere WPB's, ik vermoed dat er weinig hieraan kunnen tippen zonder het backup element te gebruiken.
Is dat zo? Die hebben weliswaar lagere piekvermogens, maar draaien typisch gewoon wat langer, toch? COP is ook wat lager, dus draaien dan daardoor ook wat langer, maar 2-3 uur per dag blazen is geen issue toch?

• onlinaius
Brent schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:56:
@onlinaius @OmeJoyo Misschien even goed te benadrukken dat die curve (±800W) opgenomen vermogen is. Geleverd vermogen is uiteraard hoger (heb een tijdje terug hier een sommetje van gedeeld, ca. 2500W uit mn hoofd).
Gesnapt ;)

Maar dat viel me wel op. Bijv een Atlantic Explorer V5 doet max 600 watt op de warmtepomp, en voor zover ik weet is 400 - 700 watt een aardig gangbare vermogensrange voor WPB's.

En dan werken deze ook nog eens vaak met koudere lucht in de winter, dus ik vermoed dat de Quatt fors meer warm water kan maken dan de meeste WPB's. (uiteraard wel met zijn eigen nadelen, maar als het je gaat om heel snel heel veel warm water op de warmtepomp zou je in de Quatt wel eens een hele goede kandidaat kunnen hebben).

• onlinaius
Brent schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Is dat zo? Die hebben weliswaar lagere piekvermogens, maar draaien typisch gewoon wat langer, toch? COP is ook wat lager, dus draaien dan daardoor ook wat langer, maar 2-3 uur per dag blazen is geen issue toch?
Dat zal voor veel mensen ook geen probleem zijn, maar het heeft voor sommigen toch wel voordelen. Je kunt hierdoor mogelijk met een maatje kleiner af dan bij een vergelijkbare WPB als je een groot gezin / badderaars / lange douchers hebt. Hierdoor wordt een COP 1 boost minder vaak nodig.

• paQ
onlinaius schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:57:
[...]

:?

Ik kom op 62 op de compressor met zo'n max van ~640W (Explorer V4)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBIeGkzwVqTMxEiz9LTJj-BldQs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ea90XS709QZB3NBo5YQyQAWX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9e9TkDJOw812vTO5BRRcJdRM8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WpC1JRB53qo2BE8md2y4eCvw.png?f=fotoalbum_large

• Brent
onlinaius schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:01:
[...]

En dan werken deze ook nog eens vaak met koudere lucht in de winter, dus ik vermoed dat de Quatt fors meer warm water kan maken dan de meeste WPB's. (uiteraard wel met zijn eigen nadelen, maar als het je gaat om heel snel heel veel warm water op de warmtepomp zou je in de Quatt wel eens een hele goede kandidaat kunnen hebben).
Sure, we wachten allemaal op de boost knop zodat we er ook profijt van kunnen hebben. Het hele idee van een Heat battery is toch zoveel mogelijk eigen productie te kunnen opslaan ;) Wat mij betreft laad ik in de zomer tot 90 graden op (moet kunnen volgens vat).

• Brent
onlinaius schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Dat zal voor veel mensen ook geen probleem zijn, maar het heeft voor sommigen toch wel voordelen. Je kunt hierdoor mogelijk met een maatje kleiner af dan bij een vergelijkbare WPB als je een groot gezin / badderaars / lange douchers hebt. Hierdoor wordt een COP 1 boost minder vaak nodig.
Dacht eigenlijk dat die COP1 elementen dan alleen voor legionella runs gebruikt worden (omdat COP bij die temperaturen toch al die kant op gaat). Heb deze winter Quatt niet kunnen betrappen op het gebruik van de BUH trouwens.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:29
Brent schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Heb jij nog nachtverlaging dan? Want hier bouwt het verwarmen juist netjes af in de ochtend. Koudste punt is net voor zonsopkomst, dus stookt hij dan het hardst. Idd, met dit weer is er eind ochtend tot begin avond geen verwarming meer nodig en staat Quatt dus uit.
Juist hiervoor heb ik nachtverlaging. Vanaf 10h pas op dagtemp, zodat de zon mee kan helpen en de PV energie netjes mn huis in gaat ipv het net op.
Eerste jaar had ik dit niet, verschuift het verwarmingspunt naar midden in de nacht, om vervolgens de hele dag stil te staan.

• onlinaius
paQ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:03:
[...]

:?

Ik kom op 62 op de compressor met zo'n max van ~640W (Explorer V4)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed punt, de maximale temperatuur speelt ook mee bij de maximale hoeveelheid beschikbaar warm water. Als ik echter het opgenomen vermogen zie, icm de (veronderstelde) COP vermoed ik dat de Quatt echter wel wat sneller warm water produceert dan de meeste WPB's.

• Brent
Heinemancp schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Juist hiervoor heb ik nachtverlaging. Vanaf 10h pas op dagtemp, zodat de zon mee kan helpen en de PV energie netjes mn huis in gaat ipv het net op.
Eerste jaar had ik dit niet, verschuift het verwarmingspunt naar midden in de nacht, om vervolgens de hele dag stil te staan.
Sure, maar dan krijg je wat je verwacht toch? Een "koud" huis moeten opwarmen in de (late) ochtend? Ik zie niet wat Quatt hieraan kan doen.

• paQ
onlinaius schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Goed punt, de maximale temperatuur speelt ook mee bij de maximale hoeveelheid beschikbaar warm water. Als ik echter het opgenomen vermogen zie, icm de (veronderstelde) COP vermoed ik dat de Quatt echter wel wat sneller warm water produceert dan de meeste WPB's.
Ja uh... en een WP met 6-8 kW vermogen NOG veel sneller 8)7
Dat is natuurlijk inherent aan het vermogen van de compressor.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:29
Brent schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Sure, maar dan krijg je wat je verwacht toch? Een "koud" huis moeten opwarmen in de (late) ochtend? Ik zie niet wat Quatt hieraan kan doen.
Ergens hoop ik ooit nog wat er een anticipatie-modus komt in de aansturing als je 24/7 dezelfde temp aanhoudt. Gevolg was dat het overdag zeer warm werd, dan hele avond afkoelt als je thuis bent met aangaan midden in de nacht met vol overshooten de volgende dag.

Die anticipatie modus zou dan overdag wat meer warmte in het huis moeten brengen, zodat het pas de volgende ochtend (na zonsopkomst) verder hoeft te verwarmen. Maar goed, dat ben ik dus zelf maar aan het doen.

• bossche_bol
Brent schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:03:
[...]

Sure, we wachten allemaal op de boost knop zodat we er ook profijt van kunnen hebben. Het hele idee van een Heat battery is toch zoveel mogelijk eigen productie te kunnen opslaan ;) Wat mij betreft laad ik in de zomer tot 90 graden op (moet kunnen volgens vat).
Ik heb ooit ergens gelezen of gehoord dat boven de 65 gr. wordt afgeraden ivm slijtage en levensduur?

• onlinaius
Brent schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:03:
[...]

Ik heb daar toch mijn twijfels bij. Ja, met 'waardeloze' stroom kun je inderdaad wat COP 1 verwarmen, maar dan?

Ga je opeens heel veel meer douchen als dat vat 90 graden is?

Of laat je die warmte er langzaam weer uit ontsnappen over de dagen er na?

Het 'probleem' met zonnige en bewolkte dagen is dat ze niet volledig random zijn. Als het zonnig is, is de kans dat het morgen ook zonnig is een stuk groter, en dat geldt ook voor bewolkte dagen.

Als ik mijn boilervat (wat ik niet heb) met zonoverschot extra had opgeladen was deze vorige week woensdag (gokje) grotendeels vol geweest, en had ik die extra warmte nu nog steeds niet kunnen gebruiken.

Ik zie de winst niet zo ;)

• paQ
onlinaius schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:12:
[...]

Ik heb daar toch mijn twijfels bij. Ja, met 'waardeloze' stroom kun je inderdaad wat COP 1 verwarmen, maar dan?

Ga je opeens heel veel meer douchen als dat vat 90 graden is?

Of laat je die warmte er langzaam weer uit ontsnappen over de dagen er na?

Het 'probleem' met zonnige en bewolkte dagen is dat ze niet volledig random zijn. Als het zonnig is, is de kans dat het morgen ook zonnig is een stuk groter, en dat geldt ook voor bewolkte dagen.

Als ik mijn boilervat (wat ik niet heb) met zonoverschot extra had opgeladen was deze vorige week woensdag (gokje) grotendeels vol geweest, en had ik die extra warmte nu nog steeds niet kunnen gebruiken.

Ik zie de winst niet zo ;)
Dat. het geeft je 1, 2 dagen rek. En intussen zit je die 2 dagen met exact hetzelfde issue. Het is gerommel in de marge kwa 'winst', vs extra slijtage.

• bossche_bol
Magreet1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:30:
[...]

[Afbeelding]
Onder welke omstandigheden kan ik een hoge vermogen verwachten? Lagere buitentemperatuur?
Wij hebben een maat L boiler voor een gezin van 6 personen. Omdat we uit gingen van een boost functie hebben we hiervoor gekozen. |:( XL paste niet ivm de hoogte van de zolder.
In de JSON zie ik ook de watertemperatuur, in neem aan dat die wel accuraat is. Bij welke temperatuur gaat de heatcharger normaal gesproken verwarmen? Reageert hij op de bottum temperatuur? Of pakt hij een combinatie van de bottum, middle en top? Volgens de monteurs reageert de charger wel op dynamische tarieven. Die hebben wij nu niet, maar ik heb hem wel op die stand gezet in de hoop dat hij dan later op de dag gaat laden ipv om 7u al.
de boiler is hier nu driekwart jaar in gebruik.
De boiler (hier ook een L) laadt op bij 24 minuten. Springt dan bij begin van een laadyclus ineens terug naar 16-18 minuten. Onze theorie is dat dit komt door de gelaagdheid van de boiler en hij door het verwarmen anders meet. Indien een laag onder de 38 graden is dan telt deze ineens niet meer mee dus kleine meetverschillen kunnen dan ineens meerdere minuten schelen.

De grote trigger is dus : 24 minuten of lager, bij de L boiler.
De triggers lijken iets te zijn veranderd in de zin dat hij bij dynamisch lage tarieven in de middag neigt naar bijladen tot 31 graden, ook indien de 24 minuten nog niet is bereikt.

Hier ook de nodige herrie dus kunnen niet wachten op de boosterfunctie zodat we in de middag kunnen gaan laden, liefst via een tijdprogramma tot 60 graden ipv 55.

Offtopic : hier ook a-technisch dus lees mee om bij te leren bij tweakers.

• Brent
Plus, juist Quatt zou die warmte weer de CV in moeten kunnen dumpen (goed, in de zomer niet nodig).

Plus, met 90 graden kan ik wel een bad vullen vanuit een L en nog wat over houden. Mijn gedrag wil ik dus idd best laten beinvloeden door beschikbaarheid op dat punt.

[ Voor 46% gewijzigd door Brent op 06-03-2026 12:18 ]

Pagina: 1 ... 346 ... 352 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.