• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:07

SBL

janjanssenenzo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:25:
Hallo allen, ik heb een vraag over de Honeywell T6R thermostaat die bij mij Quatt geleverd is. Middel Home Assistance zie ik dat deze maar soms 1x per uur de binnen temperatuur doorgeeft aan de CIC.

Is dit normaal? Hoe kan de Quatt zichzelf inlezen bij zo'n lage frequentie?

Mijn installatie is pas 3 dagen oud overigens....
T6 geeft redelijk snel data door, ALS temperatuur 0,2 graden is veranderd. Ja, dat zou je anders willen (hij meet namelijk wel nauwkeurig en frequent); op deze manier reageert systeem erg traag, zeker icm vloerverwarming.
Inleren heb ik nog nooit iets van gezien, dus daarvoor maakt het niet uit. (inlezen ook niet :+ )
Voordeel is wel dat je warmtepomp mooi lange runs maakt. Dat voordeel ben je kwijt bij een "zenuwachtige" thermostaat met een kleine hysterese.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq, laadpunt Volt Time Source 2s

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Leetness schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:41:
[...]

de verkoper vertelt je dat het zonder problemen kan en doet alsof er geen enkel probleem is. Uiteindelijk wil hij natuurlijk gewoon zo'n ding plaatsen, en als het toch blijkt te resoneren of lawaaiig blijkt staat hij er al.
Wanneer ze er staan en je ervaart overlast, dan is het jouw probleem geworden (en als je pech hebt die van je buren). Quatt doet het meestal af met 'normaal werkgeluid' en mochten ze een beetje mee willen denken dan duurt dat erg lang. Ik heb hem laten verplaatsen en dat ging op eigen kosten (bijna 700,-). Een warmtepomp maakt geluid, het is subjectief hoeveel last je ervan ervaart.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Leetness schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:41:
[...]

Hmm, bedankt voor je input! Ik zal zeker even verder kijken, dat is een goede tip. Tevens ook mijn grootste probleem in dit aanschafproces; de verkoper vertelt je dat het zonder problemen kan en doet alsof er geen enkel probleem is. Uiteindelijk wil hij natuurlijk gewoon zo'n ding plaatsen, en als het toch blijkt te resoneren of lawaaiig blijkt staat hij er al. Omdat ik ook geen referentiekader van wwn WP heb, is het moeilijk om dit te beoordelen.
Aan een referentiekader van wwn WP heb je in feite niets, mn omdat mn bij resoneren dit afhangt van je bouwconstructie van je huis en waar je deze plaatst.
Qua geluid kun je eerder een idde krijgen, en daar is de keuze van de locatie van je warmtepomp wel bepalend, ook omdat hiervoor wettelijke eisen van 40 dB aan de erfgrens bestaan.
Betreft de dubbele units; de Quatt verkoper gaf aan dat de meerprijs van een extra unit beperkt is (~€750?) vanwege de subsidie, en dat het daarom aantrekkelijk is met het oog op de overstap naar FE. Ook zou het betekenen dat de units het werk kunnen delen/afwisselen en dus langer mee zouden gaan.
zeker bij Quatt is dat zo, en op zich geen gek idee, zeker als je later toch over wilt gaan naar FE.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Leetness Misshien een test als je op het dak klopt of buren het dan kunnen horen? Hier staat een v1 op het dak van de bijkeuken. Deels is dat ook boven de keuken bij ons en buren wat ook nog eens wat hol is en dus een klankkast. Nu staat die verderop en hoor ik het er onder wel maar geen gebruiksruimte dus niet zo’n probleem. Er liggen wel rubber tegels, beton opsluitbanden en daarop nog rubber matjes onder die bigfoots. Ander geluid zou je misschien kunnen simuleren met een speaker en redelijk nauwkeurige db meter (apple watch als je die toevallig hebt bijvoorbeeld).

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Leetness schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:09:
Ik zit op dit moment in de oriëntatie-/aankoopfase van een warmptepomp voor mijn gerenoveerde jaren '20 huis (1000 kuub/jaar). Recent een verkoper van Quatt over de vloer gehad en dit gesprek beviel goed. Het plan van Quatt is om 2 buitenunits op het dak van het schuurtje in de achtertuin te zetten. In dit schuurtje hangt nu ook de CV, en ik zou na +/- 2 jaar makkelijk kunnen overstappen op FE.

Ik heb een aantal vragen waarvan ik hoop dat hier mensen met een vergelijkbare ervaring zijn. Ik heb het topic de afgelopen dagen flink doorgespit, maar helaas geen antwoord kunnen vinden. De TS is ook al redelijk verouderd viel me op.

1. Ik ben huiverig voor geluid/trillingen gezien de ouderdom van de huizen. Hoe groot is de kans dat (of hoe bepaal ik of) mijn buren last gaan krijgen van de resonantie van de buitenunits, omdat ons schuurtje verbonden is met twee buren. Zie de afbeelding hieronder ter indicatie (rood en paars zijn buren).
[Afbeelding]
2. Hoewel ik enthousiast ben over Quatt, realiseer ik me dat dit ook veel marketing is. Hoe kan ik het beste onderzoeken of Quatt de beste oplossing is, of toch een ander A-merk warmtepomp. Ook een andere (lokale) installateur over de vloer gehad, en beide partijen prijzen zichzelf natuurlijk als beste optie aan. Ik vind het lastig om "de beste" keuze te vinden in dit oerwoud van warmptepompen en aanbieders.
3. Ik ben zelf lang niet zo technisch als veel van jullie in dit topic, en zit er eigenlijk niet op te wachten om zelf te gaan pielen/optimaliseren aan dit systeem. Ook als Quatt in de toekomst misschien omvalt, wat heb ik dan nog aan deze installatie? Zouden jullie Quatt ook aanraden als set-and-forget-systeem?
heb je zelf al een WPAC berekening gedaan met deze twee Quatt's (61 dB) ? kijk mn even naar open ramen van je buren, kun je op jou foto nu niet zien.
reflexie van de de grote muur achter kun je mogelijk door 2 schermen van geluidswerkende matten behoorlijk voorkomen.
heb je hulp nodig, laat het dan via een pm even weten.
trillingen kun je veel door veren en rubberen tegels voorkomen cq verminderen, vaak een combinatie hiervan.
Pagina: 1 ... 345 346 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.