• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:52
Vetifuro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:55:
Ik lees nu een en ander over de druk. Mijn Quatt hangt inmiddels sinds november 2024 en in de tijd is mijn druk teruggelopen naar 1.2/1.3 bar. Binnenkort komt de installateur voor de 2-jaarlijkse controle/onderhoud van de CV-ketel. Ben benieuwd wat hij gaat zeggen over de Quatt en over de druk.
8)7 je kunt hem toch gewoon weer even opdrukken naar zo'n 1,8 bar? Daar is toch geen installeur voor nodig?
Quatt heeft daar sinds kort zelfs een mooi filmpje voor
https://support.quatt.io/...warmingssysteem-bijvullen

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-03 09:12
jj85 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:03:
[...]

8)7 je kunt hem toch gewoon weer even opdrukken naar zo'n 1,8 bar? Daar is toch geen installeur voor nodig?
Quatt heeft daar sinds kort zelfs een mooi filmpje voor
https://support.quatt.io/...warmingssysteem-bijvullen
Ja zeker, dat kan ook. Heb ik inderdaad geen installateur voor nodig _/-\o_

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• yuehan
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-03 12:47
Kruimelvlaai schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:38:
Mijn quatt duo v2 is geïnstalleerd. Na een dag kreeg ik een melding per mail dat de druk te laag is en stond deze op 1.0 bar. Gister aangevuld tot 2.1bar en vanmorgen stond hij weer op 0.9bar. is dit een lekkage of kan het ook iets anders zijn?
Dit had ik ook bij 1 van mijn Quatt duo. Het bleek een lekke overdukklep te zijn. Het water liep er aan de rechter zijkant onder uit bij de Quatt na het bijvullen van de CV. Gemeld bij Quatt als spoed, 2 dagen erna is het verholpen. Destorings monteur vertelde dat dit een bekend probleem is. Als hij een installatie doet, dan vervangt hij deze klep direct uit voorzorg door 1 van een betere kwaliteit.

Vrijstaand 1995 | Noord-Brabant | 192m2 | Quatt Hybrid Duo | Honeywell Lyric T6 | 80 m2 VVW + standaard radiatoren | Nefit Trendline II HRC25 CW4 | HR | spouwmuur isolatie | dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 2100m3

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11

EMP

Krulloos!

Sinds deze week heb ik een all-electric thuis, met vloerverwarming op de begane grond en jaga-conventoren op de eerste verdieping. Werkt perfect tot nu toe, douchen ook uiteraard.

Ik zou graag wat meer inzicht hebben in de gegevens. Hoe heet het water in de boiler is bijvoorbeeld. Is er een app of manier om meer uit te kunnen lezen?

Verder is de subsidieaanvraag ingediend, ik heb begin november getekend, dus zou de 2025 subsidie moeten krijgen, maar de aanvraag via SimpelSubsidie geeft aan dat er €950 voor de HeatCharger + battery, €2825 voor de eerste warmtepomp en €1800 voor de tweede warmtepomp aangevraagd wordt.

Weet iemand hoe dit zit? Ik ben vorig jaar per mail verzekerd dat ik de 2025 subsidie (van 950+5600) zou krijgen, dus legt Quatt het verschil dan bij?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:45
EMP schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:58:
Ik zou graag wat meer inzicht hebben in de gegevens. Hoe heet het water in de boiler is bijvoorbeeld. Is er een app of manier om meer uit te kunnen lezen?
Veel mensen gebruiken Home Assistant voor het weergeven van de gegevens van Quatt (en vele andere apparaten). Er is een speciaal topic waar je meer informatie kan vinden.

En mocht je niet aan Home Assistant (of iets dergelijks) willen beginnen dan kan je de gegevens van Quatt bekijken door in je browser naar http://x.x.x.x:8080 te gaan (waarbij x.x.x.x vervangen moet worden door het IP-adres van de Quatt CiC).

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:32
clubeddie schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:01:
[...]

Hier ook beta tester. Zelfde issue. Flow rate continue 800 liter, stroom in rust modus 24 watt, voorheen 5 watt. Deze waardes sinds de bèta update. Ik ga hem melden.
Heb ik ook gedaan. Maar vanochtend was alles weer als vanouds. Stroom eraf halen hielp, maar zou niet moeten.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:49
Sinds deze week heb ik een all-electric thuis, met vloerverwarming op de begane grond en jaga-conventoren op de eerste verdieping. Werkt perfect tot nu toe, douchen ook uiteraard.

Verder is de subsidieaanvraag ingediend, ik heb begin november getekend, dus zou de 2025 subsidie moeten krijgen, maar de aanvraag via SimpelSubsidie geeft aan dat er €950 voor de HeatCharger + battery, €2825 voor de eerste warmtepomp en €1800 voor de tweede warmtepomp aangevraagd wordt.

Weet iemand hoe dit zit? Ik ben vorig jaar per mail verzekerd dat ik de 2025 subsidie (van 950+5600) zou krijgen, dus legt Quatt het verschil dan bij?
Heb je in de app " uitgebreid inzicht" bij instellingen aanstaan?

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:13
@EMP als je installatie in 2026 is geplaatst is het logisch dat je de subsidie van 2926 krijgt. Als Quatt gegarandeerd heeft dat je de subsidie van 2025 krijgt, dan zullen ze dat verschil zelf moeten bijleggen. Mooi dat je dit ook op papier hebt. Ik neem aan dat ze dat op de factuur zelf verrekenen. Als dat niet het geval is moet je daar bij hen achteraan.
Quatt heeft als service dat ze de subsidie voor je regelen, maak je daar geen gebruik van? Excuus, dat doe je dus inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door Magreet1 op 25-02-2026 16:54 ]

• jj85
Magreet1 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:17:
Quatt heeft als service dat ze de subsidie voor je regelen, maak je daar geen gebruik van?
@EMP schrijft al ' maar de aanvraag via SimpelSubsidie...' die partij regelt het voor Quatt

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:11
Timmy schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:03:
[...]

Veel mensen gebruiken Home Assistant voor het weergeven van de gegevens van Quatt (en vele andere apparaten). Er is een speciaal topic waar je meer informatie kan vinden.

En mocht je niet aan Home Assistant (of iets dergelijks) willen beginnen dan kan je de gegevens van Quatt bekijken door in je browser naar http://x.x.x.x:8080 te gaan (waarbij x.x.x.x vervangen moet worden door het IP-adres van de Quatt CiC).
@EMP dat is uitvoerig in de TS door @MacD007 uitvoerig omschreven, mogelijk dat je maar eerst eens de volledige TS kunt doornemen.

• Jan-tweak

helaas is in 2026 geen afwijking van de subsidieregels voor de situatie (dat je wel al in 2025 besteld had maar pas in 2026 geplaatst is) gemaakt.
Voor warmtepompen die je al in 2024 had besteld (bv offerte) maar pas in 2025 of 2026 zijn geplaatst is die uitzondering er dus wel, want dan gelden de subsidieregels van 2024.
"Uitzonderingen voor warmtepompen aangeschaft in 2024
Heeft u in 2024 een warmtepomp aangeschaft? Dan geldt er voor u mogelijk een uitzondering op het subsidiebedrag. Voor warmtepompen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas in 2025 of 2026 zijn geïnstalleerd, geldt er een overgangsregeling voor het subsidiebedrag. Als u bij uw aanvraag een bewijs aanlevert dat u de warmtepomp al in 2024 kocht, dan komt u in aanmerking voor het hogere subsidiebedrag van 2024. Dit bewijs kan zijn: een kopie van de opdrachtbevestiging uit 2024, een digitaal ondertekende offerte of een digitaal schriftelijke bevestiging van het installatiebedrijf. bron RVO)

Als Quatt echter de subsidie hebben gegarandeerd en je dat ook zwart of wit hebt zal Quatt dit aan jou moeten betalen. Ik verwacht echter dat je daar na de afwikkeling van de nieuwe subsidieregels (2026) zelf bij Quatt achter aan moet gaan. zij willen waarschijnlijk namelijk wel weten hoeveel subsidie je hebt ontvangen.
laat ons maar weten hoe het afgelopen is. succes :)

• pietjm
pietjm schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:33:
[...]

Heb ik ook gedaan. Maar vanochtend was alles weer als vanouds. Stroom eraf halen hielp, maar zou niet moeten.
Helaas niet als vanouds. Vanavond rond 22.15u ging het weer naar 37W, 800 l/u en supervisory.controlmode op 1. Er was geen reden tot verwarmen. Kamertemperatuur ruim boven 21 graden met thermostaat op 20,5.
Slaat nergens op en CiC 4.2.0 werkt dus niet goed. Ga ook dit melden.

Ook bij andere testers zo?

[ Voor 9% gewijzigd door pietjm op 25-02-2026 22:55 ]

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:26
janZw schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:37:
[...]

Dat vermoeden heb ik ook. Zonder dat ik de instelling van de thermostaat of de radiatoren had veranderd werd er vanaf 28 januari 15:00 uur ineens gas bijgestookt terwijl het buiten boven 0 graden was. Eerder ging de ketel zelfs bij -5 niet aan. Aan/uit zetten van de CC loste het niet op. Gelukkig was het maar zo'n 0,3 kuub gas per dag en daarom heb ik Quatt niet direct gebeld. Na 9 februari ging de ketel niet meer aan, ook al was het op b.v. 15 febr buiten -5 graden.

Ik denk dat er remote instellingen zijn aangepast op 28 januari en 9 februari, anders kan ik dit niet verklaren. Verder heb ik de indruk dat het setpoint tegenwoordig hoger is dan voorheen, maar dat moet ik nog controleren in mijn historische gegevens.
@janZw @jj85 @clubeddie

Wat betreft aanpassingen, waar het de laatste uren over gaat in deze tread; ik heb al een week geleden geopperd dat er veranderingen zijn zonder andere cic-versies.
Hier nog steeds versie 3.16.3, maar zelfs de ingestelde kamertemp tijdens rust van de wp zomaar uit het startblad van de app verdwenen.
Bijzonder storend. En inderdaad, de vermogensvraag tijdens afschakelen is ook soms anders geworden.

Het is gewoon niet bij te houden. De klant bij de veranderingen betrekken, zou toch wel handig zijn.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
pietjm schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:53:
[...]

Helaas niet als vanouds. Vanavond rond 22.15u ging het weer naar 37W, 800 l/u en supervisory.controlmode op 1. Er was geen reden tot verwarmen. Kamertemperatuur ruim boven 21 graden met thermostaat op 20,5.
Slaat nergens op en CiC 4.2.0 werkt dus niet goed. Ga ook dit melden.

Ook bij andere testers zo?
Hier ook. Het lijkt alsof die in de opstart fase blijft hangen. Ook met warmtevraag van de t6 maar cic die beslist dat het niet nodig is.
Ik had het vanmiddag gemeld. Eerder ook wel gehad dat de boel even spanningsloos moest maar nu maakt dat geen verschil. Niet voor niets beta hè.
Ik kan ook een Chill gaan bestellen nu en je kan op dat moment nog extra aanschaffen als je er slechts één hebt gereserveerd zoals ik. Zwart komt na de zomer. Weet niet of hier al wat van was gedeeld, anders dus bij deze :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOpenX_TjybUzsilSIvceL02lC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0TdecKZBIhxPb8tlK3bSIyb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awdKrWL5ysbBg8OY1jTKF2XybZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lh8ZWzgu1rw5deaLxZsPUmQb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvLzSCrIWi8WRFD-Bih_MKQjd70=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/IueXkaWurZFHAoGMau0Ulaa7.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hEchyuTfHmChpDFUL-SkPq41uw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/ta5vBxLQrOxkG9m7ocb5iA2V.webp?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmUZ0vEa3SnkVR2YZYcOZGKueIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfV3EZPL2gOZ1Lj7c9Bj7swf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door bite op 26-02-2026 00:47 ]

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:01
Gisteren ook de mail bestellen Chill gehad. Meteen gedaan. Eerst deelbetaling. Vervolgens geef je in een paar stappen de plaatsingssituatie weer. Twee foto’s gemaakt.

Later op de dag werd ik teruggebeld. Mijn situatie is iets afwijkend. Leidingen zitten in knieschotkast. Plaatsing Chill is permanent. Ik heb geen plannen tot afkoppelen. Mijn bedoeling is, dat de slangen van de Chill door de wand gaan. Om dit netjes te kunnen doen, wil ik de maten van de slangen weten. Zowel diameter dikste deel, maar ook hoogte vanaf de vloer en onderlinge afstand aan achterkant Chill. Ik heb hem dus gevraagd of hij daar ook een technische tekening van had. Kon hij zo snel niet vinden. Zou hij nasturen. In de mail staat, dat levering en dus ook plaatsing wel enkele maanden kan duren. Uit het gesprek maakte ik op, dat het wel wat vlotter kan gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 26-02-2026 08:13 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Over waterdruk gesproken. Ik monitor dit nu al enkele maanden en bij mij loopt de druk ook steeds terug. CV installatie lekt nergens. Aangezien het niet heel snel gaat en lastig aan te tonen is dat het de Quatt is, hoe kan ik dit het beste aanvliegen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bCj1h0jlXSsHttSO1H5PSCZcwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/weXm86SWjVDDT2XZSLx16CB7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door CPM op 26-02-2026 08:36 ]

Hier tekenen aub ......

• jj85
CPM schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:36:
Over waterdruk gesproken. Ik monitor dit nu al enkele maanden en bij mij loopt de druk ook steeds terug. CV installatie lekt nergens. Aangezien het niet heel snel gaat en lastig aan te tonen is dat het de Quatt is, hoe kan ik dit het beste aanvliegen?[Afbeelding]
Toch maar alles bijlangs lopen. Had hier onlangs een ontluchter op één van m'n Jaga's die iets druppelde.
Maar ik zou eens beginnen bij de antivrieskleppen van je Quatts buiten. Kijken of het daar nat is.

Ze steken door de behuizing, dus je hoeft niks open te maken. Betreft dat 'messingkleurige' deel dat je ziet op deze foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSKJj-bhpqR5yfUB7fmttFVQlZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHbZdGtpynTLTq5GWd3aIlI4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hzigRlCIoB9iKq1LOkip63d6v4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViZ49rCYmxb5W0lDPv6Vp2pA.jpg?f=fotoalbum_large

En anders misschien de automatische ontluchter. Daarvoor moet de kast wel open.
Die zit bovenin en is voorzien van een doorzichtige slang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zw-AH8DnekpMT1v5Fjs3zzxdR-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QmSxgXpIRXFHJljugr5Gwij.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door jj85 op 26-02-2026 09:13 ]

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@jj85 thanks voor de tips, de kast ga ik niet open maken, dat mag Quatt doen.
De druk zakt op een gegeven moment ook niet meer verder, dus ik vermoed een ventiel.

Hier tekenen aub ......

• jj85
CPM schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:27:
@jj85 thanks voor de tips, de kast ga ik niet open maken, dat mag Quatt doen.
De druk zakt op een gegeven moment ook niet meer verder, dus ik vermoed een ventiel.
Kan net zo goed een lek in je eigen CV-circuit zijn ;)
Zou op z'n minst wel even zelf die antivriesklep checken, daarvoor hoeft de kast niet open.

• pietjm
@bite Er was geen sprake van opstartfase en de thermostaat vroeg ook niet om warmte. Quatt startte pas vanmorgen rond 04.00u pas op. Eerder was ook niet nodig.

• janZw
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfdFAV6p5shfET5fIPOq0e5OKLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dByry5H9oKUA4uhKMJxLWq81.png?f=fotoalbum_large

Een plaatje van het energieverbruik van gisteren. Het toont mooi een paar externe factoren. Tussen 9 en 11 uur scheen de zon op de WP-en en was in de json een snel oplopende buitentemperatuur te zien. Na 11 uur komen ze in de schaduw en daalt de bij de WP-en gemeten buitentemperatuur. Omdat inmiddels het leidingwater ook iets is afgekoeld besluit de CIC dat de WP-en even moeten werken. De ketel wordt niet bijgeschakeld, maar dat had zomaar gekund (gebeurd bij mij heel zelden en de ketel staat trouwens ook uit). Van 12 tot 20 uur is er geen warmtevraag meer en blijven de WP-en uit. 's Avond hadden we een paar blokjes hout in de houtkachel gegooid en was er nauwelijks warmtevraag, ondanks dat het buiten kouder werd.
Als de WP-en aangaan verandert de luchtstroom rond de sensoren. Wellicht daarom om 21 uur ook een kleine verhoging van de gemeten buitentemperatuur in de json.

Dus niet alleen de buitentemperatuur speelde een rol, maar ook tijdelijk de zon op de WP-en met zijn temperatuursensoren en ook de houtkachel.

(plaatje gemaakt van periodiek in een mariaDB opgeslagen json waardes, Python met pandas en matplotlib)

[ Voor 5% gewijzigd door janZw op 26-02-2026 11:09 ]

Vrijstaande woning 1974 180m2 - geïsoleerd - Remeha Calenta CV (uitgeschakeld)+WW - Honeywell EvoHome- Quatt Duo - radiatoren+vent. - Altech Eclips houtkachel - 20 zonnepanelen

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Mickel moen schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:07:

In de mail staat, dat levering en dus ook plaatsing wel enkele maanden kan duren. Uit het gesprek maakte ik op, dat het wel wat vlotter kan gaan.
Lijkt me niet meer dan de klassieke marketingtruc om urgentie (of schaarste) te creëren en klanten psychologisch op te jagen tot snelle aankoop.

Benieuwd naar je ervaringen straks

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:40
Sinds november 2024 staat er hier een duo. De laatste tijd is mijn COP omhoog gegaan. Zat deze eerst rond 2,6 - 3,5 kom ik nu regelmatig opeens 4+ tegen. Helemaal prima natuurlijk. Blijkbaar is er toch iets verbeterd aan de aansturing (Want in mijn huis is alles hetzelfde gebleven en de ketel staat al die tijd op zomerstand en doet niks).

• janZw
MeTooPV schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:34:
Sinds november 2024 staat er hier een duo. De laatste tijd is mijn COP omhoog gegaan. Zat deze eerst rond 2,6 - 3,5 kom ik nu regelmatig opeens 4+ tegen. Helemaal prima natuurlijk. Blijkbaar is er toch iets verbeterd aan de aansturing (Want in mijn huis is alles hetzelfde gebleven en de ketel staat al die tijd op zomerstand en doet niks).
De buitentemperatuur is nu hoger ==> WP werkt efficiënter ==> hogere COP

Vrijstaande woning 1974 180m2 - geïsoleerd - Remeha Calenta CV (uitgeschakeld)+WW - Honeywell EvoHome- Quatt Duo - radiatoren+vent. - Altech Eclips houtkachel - 20 zonnepanelen

• Mickel moen
janZw schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:37:
[...]

De buitentemperatuur is nu hoger ==> WP werkt efficiënter ==> hogere COP
Nee dat is het niet. Ik constateer ook een +/- 25% hogere COP in januari en februari van dit jaar in vergelijking met januari en februari 2025. Dit terwijl de gemiddelde buitentemperatuur hier beduidend lager was,

Ik heb de Quatt het hele jaar op Silent staan. Wat mij opvalt is, dat Silent begin vorige jaar tot hogere vermogens ging. Hij schakelt nu dus eerder gas bij. Dat zou een deel van de verklaring kunnen zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Mickel moen op 26-02-2026 19:34 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-03 10:30
Vandaag de laatste hand gelegd aan onze noodstroomvoorziening.
Stroom afgekoppeld van het net, generator opgestarten en voorzichtig ‘groepen’ bijschakelen.
Wat mij toen verraste is dat nadat de CIC en cv ketel spanning kregen, de ketel ging stoken.

Is dit een normaal scenario? Had altijd het idee dat ik de bedrading thermostaat, cic en ketel anders moest aansluiten naar de oude situatie.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
pietjm schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:48:
@bite Er was geen sprake van opstartfase en de thermostaat vroeg ook niet om warmte. Quatt startte pas vanmorgen rond 04.00u pas op. Eerder was ook niet nodig.
Hier wel zonder en met warmtevraag, in ieder geval geen actieve verwarming en wel die status 1 en 800l/u. Nu in ieder geval weer opgelost.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KySfDK2o9k-j4hyOUORa_F79RAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0Vx9Sv03Ut27vmCMh0Wx6qh.jpg?f=fotoalbum_large

• okijokii
  • Niet online
Mickel moen schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:04:
[...]

Nee dat is het niet. Ik constateer ook een +/- 25% hogere COP in januari en februari van dit jaar in vergelijking met januari en februari 2025. Dit terwijl de gemiddelde buitentemperatuur hier beduidend lager is.

Ik heb de Quatt het hele jaar op Silent staan. Wat mij opvalt is, dat Silent begin vorige jaar tot hogere vermogens ging. Hij schakelt nu dus eerder gas bij. Dat zou een deel van de verklaring kunnen zijn.
Hier een veel lagere COP dan vorig jaar. 1 zwaluw maakt dus geen zomer

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:51

charrel

Cortisol4life..

okijokii schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:58:
[...]

Hier ook hoor, ongeveer 0,5-0,7 lager dan vorig jaar. Meer wind en kou vermoedelijk en de vrouw zet de verwarming steeds hoger dan het schema :O
4.6-4.7-4.1 en dit jaar nog op 3.6 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door charrel op 26-02-2026 14:23 ]

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:48
okijokii schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:58:
[...]

Ik zie ook nog niet echt een duidelijke verandering. Vorig jaar in jan COP 3,5 in januari en dit jaar 2026 3,2. Naar mijn indruk is het afgelopen januari ook kouder geweest.

Over het jaar 2025 draai ik een gemiddelde COP (SCOP?) van 3,9 en dit jaar in 2026 zit ik op een gemiddelde COP van 3,4. Deze wordt tijdens het seizoen nog wel omhoog getrokken. Maar ik verwacht geen spectaculaire verhoging van deze waarde.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Mickel moen
Hier dus:

Januari en februari 2025: 3,3 en 3,2
Januari en februari 2026; 3,8 en 4,1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biou1PRSGdFGtIWtFLOEGcmTlR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uy6JiI99hE7vkDRGTSvoQ17c.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nogmaals, kan het niet zo zijn, dat er iets gewijzigd is in de instellingen van de Soundslider.? Naar mijn idee tikte de Quatt vorig jaar in Silent nog wel eens 1400 Watt aan. Nu hoogstens 1100Watt. Als de Quatt op hoger vermogen werkt gaat de COP omlaag.

Wie de soundslider altijd op Normal heeft zal bij relatief koudere maanden juist een lagere COP hebben.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:48
Mickel moen schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:23:
Hier dus:

Januari en februari 2025: 3,3 en 3,2
Januari en februari 2026; 3,8 en 4,1

[Afbeelding]

Maar nogmaals, kan het niet zo zijn, dat er iets gewijzigd is in de instellingen van de Soundslider.? Naar mijn idee tikte de Quatt vorig jaar in Silent nog wel eens 1400 Watt aan. Nu hoogstens 1100Watt. Als de Quatt op hoger vermogen werkt gaat de COP omlaag.

Wie de soundslider altijd op Normal heeft zal bij relatief koudere maanden juist een lagere COP hebben.
Dat sluit ik niet uit hoor. Maar je moet gewoon meer meetgegevens hebben om daarover iets te zeggen. Ook moet je weten of mensen in hun individuele situatie (onbewust) iets hebben verandert, bijv. een nieuwe voordeur die niet tocht kan al iets in je COP schelen. Eigenlijk zou het gewoon fijn zijn als Quatt gewoon transparant is als ze dingen veranderen of bezig zijn met experimenten. Het staat mijn inziens vast gezien eerdere opmerkingen van Quatt dat ze bij sommigen met de Soundslider hebben zitten klooien.

Inderdaad staat mijn Soundslider altijd op normaal. Als ik wil dat het gas zo min mogelijk bijspringt (en dat wil ik) dan moet de wp het maximale vermogen kunnen leveren. Alleen dan kan ik zien wat ik qua vermogen en/of afgifte ik nog te kort kom om evt. in de toekomst gasloos te gaan. En dat leverde deze winter verassende inzichten op, er zijn dagen dat ketel flink bijspringt.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04:45
Mickel moen schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:07:
Gisteren ook de mail bestellen Chill gehad. Meteen gedaan. Eerst deelbetaling. Vervolgens geef je in een paar stappen de plaatsingssituatie weer. Twee foto’s gemaakt.

Later op de dag werd ik teruggebeld. Mijn situatie is iets afwijkend. Leidingen zitten in knieschotkast. Plaatsing Chill is permanent. Ik heb geen plannen tot afkoppelen. Mijn bedoeling is, dat de slangen van de Chill door de wand gaan. Om dit netjes te kunnen doen, wil ik de maten van de slangen weten. Zowel diameter dikste deel, maar ook hoogte vanaf de vloer en onderlinge afstand aan achterkant Chill. Ik heb hem dus gevraagd of hij daar ook een technische tekening van had. Kon hij zo snel niet vinden. Zou hij nasturen. In de mail staat, dat levering en dus ook plaatsing wel enkele maanden kan duren. Uit het gesprek maakte ik op, dat het wel wat vlotter kan gaan.
Hier precies dezelfde situatie qua leidingen achter het knieschot.
Wanneer had jij de pre-order gedaan?

Ik merk dat we hier een beetje twijfelen over Chill versus airco. En als het nog enkele maanden kan duren bij klanten die net hebben besteld vraag ik me af of we er in de zomer wel koel bij zitten.
In de eerdere 3 update mails van Quatt stond plaatsing voor de lente van 2026 (of in de winter van 2026), in de laatste Februari update die pre-order klanten krijgen die nog op de wachtlijst voor bestellen staan, staat dat je de mail kan krijgen op volgorde van binnenkomst en dan snel moet bestellen voor plaatsing vóór de zomer. (direct navraag gedaan of ze dat dan ook garanderen omdat het ook op de website stond voor nieuwe klanten, daarop krijg je als antwoord "nee plaatsing voor 21 juni garanderen we niet".
Hoe dan ook, voor de zomer of voor de lente: Dat is dus 3 maanden verschil t.o.v. hun eerdere belofte. Stoort me dat ze dat niet zelf opmerken en uitleggen en eerdere beloftes steeds verleggen.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:09
harv schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:33:
[...]

@janZw @jj85 @clubeddie

Wat betreft aanpassingen, waar het de laatste uren over gaat in deze tread; ik heb al een week geleden geopperd dat er veranderingen zijn zonder andere cic-versies.
Hier nog steeds versie 3.16.3, maar zelfs de ingestelde kamertemp tijdens rust van de wp zomaar uit het startblad van de app verdwenen.
Bijzonder storend. En inderdaad, de vermogensvraag tijdens afschakelen is ook soms anders geworden.

Het is gewoon niet bij te houden. De klant bij de veranderingen betrekken, zou toch wel handig zijn.
Wat zegt quatt ervan?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• harv
  • Laatst online: 23:26
@clubeddie

Daar heb ik niet om gevraagd.
Ik zie zoveel dingen waar een antwoord op zijn plaats zou zijn, en bij een volgende versie is het misschien weer opgelost. En ik kijk alleen naar json en de cic, dat hebben ze zelf hiervoor ontwikkeld!
En natuurlijk lezen ze wel mee, maar antwoorden ligt toch wat moelijker.

Maar het zou toch echt verstandig zijn, als ze reageren met ten minste een reactie van herkenning, nog beter een erkenning of oplossing, en dat gestructureerd, zodat we steeds beter onze gegevens kunnen vertrouwen. En niet na een echte klacht, maar gewoon gestructureerd op openbare geschikte media, bv Tweakers.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:34
Vandaag is onze Quatt V2 Duo geïnstalleerd. Nu ga ik in het voorjaar het afgifte systeem aanpakken. Jaga Strada ophangen, leiding diameters vergroten en Eclipse 300 kranen gebruiken.

Logischerwijs moet dan de Quatt anders gaan werken daar ik dan veel lagere temperaturen nog maar nodig heb.

De instellingen in de Quatt app zijn nogal karig, zeg maar gewoon ruk....betekend dit dat ik Quatt of de installateur moet bellen om aanpassingen door te voeren?

Of zit er ergens een achterdeurtje in de software zodat we wat meer instellingen kunnen aanpassen?

• Mickel moen
bossche_bol schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:43:
[...]

Hier precies dezelfde situatie qua leidingen achter het knieschot.
Wanneer had jij de pre-order gedaan?
15 juni 2024

• okijokii
  • Niet online
janjanssenenzo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:49:
Vandaag is onze Quatt V2 Duo geïnstalleerd. Nu ga ik in het voorjaar het afgifte systeem aanpakken. Jaga Strada ophangen, leiding diameters vergroten en Eclipse 300 kranen gebruiken.

Logischerwijs moet dan de Quatt anders gaan werken daar ik dan veel lagere temperaturen nog maar nodig heb.

De instellingen in de Quatt app zijn nogal karig, zeg maar gewoon ruk....betekend dit dat ik Quatt of de installateur moet bellen om aanpassingen door te voeren?

Of zit er ergens een achterdeurtje in de software zodat we wat meer instellingen kunnen aanpassen?
Wat zou er dan gewijzigd moeten worden? Ze stellen alleen je warmteverlies/stooklijn in volgens mij. Maar je hebt nog niets om te vergelijken?

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-03 14:52

Quatt bedenkt alleen hoeveel vermogen je huis in moet. Als je je afgiftesysteem verbeterd gaat de aanvoertemperatuur vanzelf omlaag.

PVoutput

• janjanssenenzo
s020506 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:21:
[...]

Quatt bedenkt alleen hoeveel vermogen je huis in moet. Als je je afgiftesysteem verbeterd gaat de aanvoertemperatuur vanzelf omlaag.
Top. Helder antwoord 👍

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-03 07:26

In principe regelt de Quatt de totale warmte afgifte op basis van buitentemperatuur, de thermostaat en het geschatte warmteverlies van jouw woning.

Als je zorgt dat er zo veel mogelijk radiatoren/VVW netjes in balans zonder naregeling mee doen, dan gaat de aanvoertemperatuur vanzelf omlaag. De warmtepomp stopt de energie in het water, maar als het even heet retour komt omdat er radiatoren dicht staan (evt door thermostaatknoppen) of juist te veel doorlaten (mini badkamer radiator), dan lukt het niet om die energie weer aan je huis af te geven bij lage temperaturen. De CiC gaat dan net zo lang verhogen tot die energie er wel uit komt zodat je huis in ieder geval warm is.

Dus regel eerst in wat je hebt (retourtemperatuur gelijk over all radiatoren/VVW-verdelers) en ga dan nog eens kijken of je iets moet vervangen.

Het enige dat Quatt helaas wel aan moet passen is het warmteverlies als je gaat isoleren. Jammer dat we dit niet zelf in kunnen zien of kunnen tunen (20% hoger of lager zou geweldig zijn).

P.S. Die Eclipse 300 kranen kunnen je warmtepomp juist tegen gaan werken als je ze verkeerd gebruikt. Een thermostaatknop is handig als noodrem of tijdelijke verlaging als de ruimte 2 functies heeft. Het werkt niet om er mee te balanceren.

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 27-02-2026 08:44 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:16
netappie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:31:
[...]

P.S. Die Eclipse 300 kranen kunnen je warmtepomp juist tegen gaan werken als je ze verkeerd gebruikt. Een thermostaatknop is handig als noodrem of tijdelijke verlaging als de ruimte 2 functies heeft. Het werkt niet om er mee te balanceren.
We denk ik de grootste kou door en eigenlijk is het heel goed gegaan met de T11'jes hier, nooit systematisch boven de 50 graden geweest, en vrij gebalanceerd door het hele huis warm geweest (geen enkele ruimte echt warmer dan een andere). Oftewel, bij toeval heel aardig 'afgesteld': de radiatoren hebben geen voetventielen en de open/dicht kranen staan allemaal helemaal open.

Ook hier wilde ik deze zomer toch het zaakje door T22s vervangen, want 35 is beter dan 45 graden. Dat ga ik doen met behoud van relatieve afgifte: elke radiator wordt ca. 50% groter (niet precies, maar ong zodat ik overal op een zelfde W/m2 kom en blijf). Oftewel, de balancering blijft dan ook behouden? Is het in dat geval net zo handig, indien je eigenlijk niet gaat regelen tussen kamers, het zo te houden: geen thermostaatkranen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-03 16:00

SBL

Brent schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:23:
[...]

We denk ik de grootste kou door en eigenlijk is het heel goed gegaan met de T11'jes hier, nooit systematisch boven de 50 graden geweest, en vrij gebalanceerd door het hele huis warm geweest (geen enkele ruimte echt warmer dan een andere). Oftewel, bij toeval heel aardig 'afgesteld': de radiatoren hebben geen voetventielen en de open/dicht kranen staan allemaal helemaal open.

Ook hier wilde ik deze zomer toch het zaakje door T22s vervangen, want 35 is beter dan 45 graden. Dat ga ik doen met behoud van relatieve afgifte: elke radiator wordt ca. 50% groter (niet precies, maar ong zodat ik overal op een zelfde W/m2 kom en blijf). Oftewel, de balancering blijft dan ook behouden? Is het in dat geval net zo handig, indien je eigenlijk niet gaat regelen tussen kamers, het zo te houden: geen thermostaatkranen?
Meer afgifte is efficiënter, dus goed idee.
Balancering/inregelen zou ik dan wel even opnieuw doen.
Thermostaatkranen zijn dan nog steeds niet nodig in principe, inderdaad. Alleen als een kamer te warm wordt, of soms wel en soms niet mee moet doen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-03 14:55
[...]

In principe regelt de Quatt de totale warmte afgifte op basis van buitentemperatuur, de thermostaat en het geschatte warmteverlies van jouw woning.

Als je zorgt dat er zo veel mogelijk radiatoren/VVW netjes in balans zonder naregeling mee doen, dan gaat de aanvoertemperatuur vanzelf omlaag. De warmtepomp stopt de energie in het water, maar als het even heet retour komt omdat er radiatoren dicht staan (evt door thermostaatknoppen) of juist te veel doorlaten (mini badkamer radiator), dan lukt het niet om die energie weer aan je huis af te geven bij lage temperaturen. De CiC gaat dan net zo lang verhogen tot die energie er wel uit komt zodat je huis in ieder geval warm is.

Dus regel eerst in wat je hebt (retourtemperatuur gelijk over all radiatoren/VVW-verdelers) en ga dan nog eens kijken of je iets moet vervangen.

Het enige dat Quatt helaas wel aan moet passen is het warmteverlies als je gaat isoleren. Jammer dat we dit niet zelf in kunnen zien of kunnen tunen (20% hoger of lager zou geweldig zijn).

Kun je die opmerking over Eclipse 300 uitleggen? Deze worden verkocht als ideaal instrument om waterzijdig in te regelen, je kunt er een debiet tussen 30-300 liter/uur mee instellen. Eventueel kun je er ook een thermostaatknop aan toevoegen, maar dat staat los van de debietfunctie.

• janjanssenenzo
[...]

Wat er straks gaat veranderen is dat er overal Jaga Strada radiatoren gaan komen met de Eclipse 300 erop die dan ingesteld worden volgens de specificaties van Jaga op 40/35/20 vermogen. Deze zal de WP niet gaan tegenwerken maar regelt alleen dat het debiet niet boven de x aantal liter gaat komen ongeacht druk. Standaard zullen 5 radiatoren altijd open staan. Hier komen gewoon standaard knoppen op. De ruimtes welke standaard niet verwarmt worden krijgen een thermostaatkraan maar ook wederom op een Eclipse.

Als elke radiator voorzien is van een Eclipse heb je altijd een ingeregeld afgiftesysteem voor zover ik weet en zal de deta t altijd goed zijn en zal dus de WP zo efficiënt mogelijk kunnen gaan draaien.

• netappie
lieverd schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:41:
[...]

Kun je die opmerking over Eclipse 300 uitleggen? Deze worden verkocht als ideaal instrument om waterzijdig in te regelen, je kunt er een debiet tussen 30-300 liter/uur mee instellen. Eventueel kun je er ook een thermostaatknop aan toevoegen, maar dat staat los van de debietfunctie.
Het liefst regel je debet op de retour, niet op de aanvoer (sproei effect).
Maar het kan zeker werken als je de thermostaatknop weg laat of ruim genoeg instelt zodat die niet te heftig ingrijpt op de flow. De CiC werkt toch heel anders dan hoe de meeste warmtepompleveranciers het aanpakken.

Overigens ga ik hier (op den duur) ook thermostaatknoppen toevoegen in ruimtes die soms kouder moeten zijn. Maar de afstelling van het debet doe ik dan toch echt liever op de retour zodat eventuele sproei-effecten door de beperking daar optreden in de retourleiding en niet boven in de radiator.

• netappie
janjanssenenzo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Wat er straks gaat veranderen is dat er overal Jaga Strada radiatoren gaan komen met de Eclipse 300 erop die dan ingesteld worden volgens de specificaties van Jaga op 40/35/20 vermogen. Deze zal de WP niet gaan tegenwerken maar regelt alleen dat het debiet niet boven de x aantal liter gaat komen ongeacht druk. Standaard zullen 5 radiatoren altijd open staan. Hier komen gewoon standaard knoppen op. De ruimtes welke standaard niet verwarmt worden krijgen een thermostaatkraan maar ook wederom op een Eclipse.

Als elke radiator voorzien is van een Eclipse heb je altijd een ingeregeld afgiftesysteem voor zover ik weet en zal de deta t altijd goed zijn en zal dus de WP zo efficiënt mogelijk kunnen gaan draaien.
Dan is het prima. Let wel op dat de 800 liter/uur altijd haalbaar blijft en een eventuele CV ketel die bijspringt met zijn circulatiepomp ook nog kan gaan duwen. Die goed afstellen is dan wel belangrijk als de Eclipse overal echt zo hard beperkt.

• netappie
SBL schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:28:
[...]

Meer afgifte is efficiënter, dus goed idee.
Balancering/inregelen zou ik dan wel even opnieuw doen.
Thermostaatkranen zijn dan nog steeds niet nodig in principe, inderdaad. Alleen als een kamer te warm wordt, of soms wel en soms niet mee moet doen.
@Brent 100% mee eens.

• Jan-tweak

Qua instellingen in de Quatt app ben je snel klaar mee, dat was het en zo ver ik weet is er ook geen achterdeurtje.
Via HA kun je wel wat meer, maar dat is volgens mij mn inzicht krijgen in een iets breedere dataset dan via Json. echter vanuit HA waar overigens voor de Quatt een apart topic bestaat, moet je vooral eens daar kijken wat de mogelijkheden zijn. :)

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:50
Ik heb toch iets vreemds.
Mijn Honeywell T6 is niet hoger in te stellen als 19,5 graden 😳
Wel naar beneden maar niet omhoog.
Ik zit waarschijnlijk in het verkeerde topic met deze vraag. Maar kon alleen maar dode draadjes vinden over de T6
En hij is geplaatst door Quatt😉
Dus ik dacht probeer het hier maar even.
Er wordt hier zo nu en dan wel wat geschreven over de T6 vandaar.
Mss is er iemand die mij een pm wil sturen. Mocht er iets van een oplossing zijn.
Bvd groet Zweitse

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:22
Zweitse schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:52:
Ik heb toch iets vreemds.
Mijn Honeywell T6 is niet hoger in te stellen als 19,5 graden 😳
Wel naar beneden maar niet omhoog.
Ik zit waarschijnlijk in het verkeerde topic met deze vraag. Maar kon alleen maar dode draadjes vinden over de T6
En hij is geplaatst door Quatt😉
Dus ik dacht probeer het hier maar even.
Er wordt hier zo nu en dan wel wat geschreven over de T6 vandaar.
Mss is er iemand die mij een pm wil sturen. Mocht er iets van een oplossing zijn.
Bvd groet Zweitse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZeShpNeeGYOWRXRWWUZHPB0PwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U20ZxZ1xbZTmgtbvuDD20Dio.png?f=fotoalbum_large

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:50
Je bent een held👍👍👍👍👍 het werkt.
En ik heb me echt rot gezocht. Maar kon er niets over vinden. Zegt iets van mijn zoeken.

Wij hebben hem altijd standaard 24/7 op 19,5 staan.
Maar gisteren was de uitzondering. De cvketel kreeg een onderhoudsbeurt. En de monteur vroeg. Zet hem even wat hoger. Dan kan ik zien of alles weer werkt. Nou ja niet dus😳
Maar hartelijk dank niets kapot dus 👍

• janjanssenenzo
Jan-tweak schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 00:23:
[...]

Qua instellingen in de Quatt app ben je snel klaar mee, dat was het en zo ver ik weet is er ook geen achterdeurtje.
Via HA kun je wel wat meer, maar dat is volgens mij mn inzicht krijgen in een iets breedere dataset dan via Json. echter vanuit HA waar overigens voor de Quatt een apart topic bestaat, moet je vooral eens daar kijken wat de mogelijkheden zijn. :)
Ik halen idd al de HA plugin erop staan en zie hier wat meer bruikbare data. Ik heb ergens wel het vermoeden dat de aansturing wat beter zou kunnen maar laat voorlopig Quatt zelf het werk doen. Had al iets gevonden van OpenQuatt maar das voor later. Eerst maar eens kijken van de Quatt software zelf doet.

Overigens ondanks allerlei negatieve verhalen of niet fatsoenlijk werken en geluiden wil ik toch ook eens een positief bericht hierover kwijt.

Mijn installatie is echt prima opgeleverd. De units hoor of voel ik absoluut niet (staat op een plat dak) en vind het nu al in huis aangenamer door de langzamere afgiftes en 24/7 verwarmen.

• Jan-tweak
janjanssenenzo schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:48:
[...]

Ik halen idd al de HA plugin erop staan en zie hier wat meer bruikbare data. Ik heb ergens wel het vermoeden dat de aansturing wat beter zou kunnen maar laat voorlopig Quatt zelf het werk doen. Had al iets gevonden van OpenQuatt maar das voor later. Eerst maar eens kijken van de Quatt software zelf doet.

Overigens ondanks allerlei negatieve verhalen of niet fatsoenlijk werken en geluiden wil ik toch ook eens een positief bericht hierover kwijt.

Mijn installatie is echt prima opgeleverd. De units hoor of voel ik absoluut niet (staat op een plat dak) en vind het nu al in huis aangenamer door de langzamere afgiftes en 24/7 verwarmen.
Dat is mooi, en je bent echt niet de enige die zeer tevreden is met de Quatt, ik zelf draai al redelijk sinds het begin een Quatt, toen was deze nog even duur als de Chill nu, en ook qua geluid ed totaal geen probleem mee gehad.
Of je op een plat dak wel of geen problemen gaat krijgen is sterk afhankelijk van de dakconstructie en veel minder van de Quatt zelf.

• Kruimelvlaai
  • Laatst online: 19-03 10:37
Magreet1 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:50:
@Kruimelvlaai en je kan hier gewoon de spoedlijn voor bellen. Zo veel druk verlies een dag na plaatsing klinkt niet goed. Wij hadden de weken na plaatsing ook druk verlies, wel een stuk minder dan jij, na contact opgenomen te hebben kwamen er vrij snel monteurs van Quatt. Bleek idd een lekkage bij een aansluiting.
Hoe snel was dit bij jou? Ik heb woensdag de spoedlijn gebeld en het probleem uitgelegd, die zouden iets laten weten. Erna de verkoop afdeling dat ik wacht met mijn betaling tot het opgelost is. Dat vond hij prima. Maar voor de zekerheid heb ik dit zelf ook nog per mail gecommuniceerd. Gister nog gereageerd op de mail van de probleemmelding bevestiging met de vraag wanneer ze langskomen, omdat met lage druk mijn cv ook niet meer werkt. En dat ze eigenlijk zaterdag (vandaag) moeten langskomen, omdat ik niet zomaar van werk kan thuisblijven. Maar vooralsnog schitteren ze in afwezigheid. Of wat is de definitie van spoed?

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:13
@Kruimelvlaai bij ons was het in april of mei geloof ik. Dus na het stookseizoen. Ik heb niet eens hoeven bellen. Ik een ticket aangemaakt met lage urgentie, en kreeg vrij snel (ik dacht na een paar dagen) een bericht dat er een monteur langs zou komen.

Nu moet ik ook steeds veel moeite doen om onze Quatt All Eletric gepland en geplaatst te krijgen. Ik heb wekelijks telefonisch contact en contact via mail. Op mail wordt sowieso slecht tot niet gereageerd en via de telefoon moet je goed doorvragen en aanhouden om iets gedaan te krijgen.

De enige optie is blijven bellen ben ik bang. 😟 En in jouw geval echt het spoednummer. Ik vind het echt niet kunnen dat je geen reactie krijgt. Voor de service moet je Quatt niet hebben helaas. Mijn ervaringen met de monteurs is gelukkig wel heel positief.

En dit jaar door salderen het hele jaar ‘gratis’ kunnen verwarmen. Daar focus ik dan maar op…

• Jan-tweak
Magreet1 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:16:
@Kruimelvlaai bij ons was het in april of mei geloof ik. Dus na het stookseizoen. Ik heb niet eens hoeven bellen. Ik een ticket aangemaakt met lage urgentie, en kreeg vrij snel (ik dacht na een paar dagen) een bericht dat er een monteur langs zou komen.

Nu moet ik ook steeds veel moeite doen om onze Quatt All Eletric gepland en geplaatst te krijgen. Ik heb wekelijks telefonisch contact en contact via mail. Op mail wordt sowieso slecht tot niet gereageerd en via de telefoon moet je goed doorvragen en aanhouden om iets gedaan te krijgen.

De enige optie is blijven bellen ben ik bang. 😟 En in jouw geval echt het spoednummer. Ik vind het echt niet kunnen dat je geen reactie krijgt. Voor de service moet je Quatt niet hebben helaas. Mijn ervaringen met de monteurs is gelukkig wel heel positief.

En dit jaar door salderen het hele jaar ‘gratis’ kunnen verwarmen. Daar focus ik dan maar op…
het is gewoon jammer dat Quatt blijkbaar hun service niet op orde kunnen krijgen, het is helaas steeds een terugkerend probleem waar vanuit de leiding steeds beterschap wordt beloofd maar uiteindelijk het alleen maar slechter wordt. ik vrees dat ze gewoon de verkeerde keuzes maken.
Wil je als bedrijf langdurig succes hebben is gewoon een werkend service van imens belang, ik snap gewoon niet dat ze dat niet willen begrijpen.

• janZw
Zweitse schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:39:
[...]
Maar gisteren was de uitzondering. De cvketel kreeg een onderhoudsbeurt. En de monteur vroeg. Zet hem even wat hoger. Dan kan ik zien of alles weer werkt. Nou ja niet dus😳
[...]
Denk er bij een onderhoudsbeurt wel aan om de Quatt uit te zetten. Bij mij kwam de monteur eens onverwachts (dorpsgenoot, we doen niet alles precies op afspraak) en ik dacht er even niet aan om de WP uit te zetten. De monteur moest een test doen op hoog vermogen, maar raakte met geen mogelijkheid de warmte kwijt. Omdat de thermostaat hoger was gezet ging de WP ook vol aan...

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:32
Voor de hard core tweakers deze kijk tip met een creatieve hvac tweaker die een $150 lucht/lucht airco heeft aangepast naar een water/lucht airco, zodat de werking overeenkomt met bijvoorbeeld de Chill van Quatt:

YouTube: Turning a $150 AC Into a Super-Efficient Geothermal Unit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtAd7rZNqdN6vzXClB7OfYGYEX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cKuBp6AAfhmQW5p2oSfdYy92.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door TeslaNerd op 28-02-2026 13:14 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
onlinaius schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:11:
[...]

Blijft toch 'grappig' (dieptriest?) om te zien hoe een Chinese fabrikant, die ook nog eens niets met jou als consument te maken heeft behulpzamer is dan Quatt zelf...
Ik was pas vandaag in de gelegenheid de OpenQuatt firmware update van @leejoow te testen.
Het werkt prima en in de OpenQuatt settings ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zfv2Rgkl3XvLd7XOJY85oj-2PbU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3UeMFlB1Mq8tNRWH2VYpA92m.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 28-02-2026 14:02 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• janZw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSRmCvxORKYXVBog3lrw13ybl20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/11lJxCWnMFx4nN1WiyDNnyQW.png?f=fotoalbum_large

Op 26/2 was het mooi weer en bleven de beide WP-en een paar uur uit. Een goede gelegenheid om eens naar de waardes in de json van de temperatuursensoren te kijken. De WP-en hebben elk sensoren voor de buitentemperatuur en de temperatuur van het in- en uitgaande water. Je zou verwachten dat na (langere) tijd van rust alle sensoren ongeveer dezelfde temperatuur aangeven.

In de eerste grafiek het globale beeld. Voor 10 uur werken de WP-en nog en zie je logischerwijs verschil tussen in- en uitgaand water. De grafieken van de buitentemperatuur vallen over elkaar heen al is er voor 10 uur wel iets verschil te zien. Ik neem aan dat dat door verschillende luchtstromen komt wanneer de ene WP aan en de andere uit staat.
Tussen 10 en 16 uur gaan de lijnen steeds meer naar elkaar toe, zoals verwacht. Daarna wordt het verschil tussen de buitentemperatuur en het water weer groter. Dat kan komen doordat de waterleidingen zijn geïsoleerd en daardoor langzamer afkoelen. Misschien moet ik dit over een tijdje nog eens bekijken wanneer de WP-en helemaal niet meer aan gaan.

Wat opvalt is dat de temperaturen ingaand beide ongeveer gelijk zijn en de temperaturen beide uitgaand ook. Maar tussen ingaand en uitgaand blijft een vast verschil. Waarom is dat? Wellicht verwarmt de elektronica in standby de sensor van uitgaand iets of de temperatuur daalt daar iets vertraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEAgPxqjiRyJgEwuE70tQE0qxcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N4ELRaAeTvooUoLl0SyKttSc.png?f=fotoalbum_large
Ingezoomd zie je dat inkomend water helemaal even warm is, maar uitgaand is 0,2C verschil tussen beide WP-en. Maar dat kan ook een verschuiving in de tijd zijn waarbij WP1 iets achter ligt met afkoelen.

Waarom dit onderzoekje? Met deltaT wordt de geleverde energie berekend en het is een belangrijke parameter in de besturing. Je wilt dus dat de sensoren de juiste waarde aangeven of eventueel een vaste afwijking compenseren in de software. Wat leverde het op? Nog niet veel. Ik zal het later nog eens bekijken en dat is eenvoudig, omdat ik deze grafiekje nu met één commando met als parameter de datum kan aanmaken

• jj85
janZw schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:10:
[Afbeelding]

Op 26/2 was het mooi weer en bleven de beide WP-en een paar uur uit. Een goede gelegenheid om eens naar de waardes in de json van de temperatuursensoren te kijken. De WP-en hebben elk sensoren voor de buitentemperatuur en de temperatuur van het in- en uitgaande water. Je zou verwachten dat na (langere) tijd van rust alle sensoren ongeveer dezelfde temperatuur aangeven.

In de eerste grafiek het globale beeld. Voor 10 uur werken de WP-en nog en zie je logischerwijs verschil tussen in- en uitgaand water. De grafieken van de buitentemperatuur vallen over elkaar heen al is er voor 10 uur wel iets verschil te zien. Ik neem aan dat dat door verschillende luchtstromen komt wanneer de ene WP aan en de andere uit staat.
Tussen 10 en 16 uur gaan de lijnen steeds meer naar elkaar toe, zoals verwacht. Daarna wordt het verschil tussen de buitentemperatuur en het water weer groter. Dat kan komen doordat de waterleidingen zijn geïsoleerd en daardoor langzamer afkoelen. Misschien moet ik dit over een tijdje nog eens bekijken wanneer de WP-en helemaal niet meer aan gaan.

Wat opvalt is dat de temperaturen ingaand beide ongeveer gelijk zijn en de temperaturen beide uitgaand ook. Maar tussen ingaand en uitgaand blijft een vast verschil. Waarom is dat? Wellicht verwarmt de elektronica in standby de sensor van uitgaand iets of de temperatuur daalt daar iets vertraagd.

[Afbeelding]
Ingezoomd zie je dat inkomend water helemaal even warm is, maar uitgaand is 0,2C verschil tussen beide WP-en. Maar dat kan ook een verschuiving in de tijd zijn waarbij WP1 iets achter ligt met afkoelen.

Waarom dit onderzoekje? Met deltaT wordt de geleverde energie berekend en het is een belangrijke parameter in de besturing. Je wilt dus dat de sensoren de juiste waarde aangeven of eventueel een vaste afwijking compenseren in de software. Wat leverde het op? Nog niet veel. Ik zal het later nog eens bekijken en dat is eenvoudig, omdat ik deze grafiekje nu met één commando met als parameter de datum kan aanmaken
Leuke experimenten (komen me bekend voor :+ )

Als je de T-sensoren wilt vergelijken kun je het beste in antivriescirculatie zitten (CM98). Daarbij wordt water gecirculeerd door de Quatts / CV-systeem, zonder warmte-input. Dan horen alle T-sensoren nagenoeg gelijk te zijn. CM98 wordt actief indien geen warmtevraag en buitentemp <6grC. (misschien vanavond?).
De flow in CM98 kan trouwens dusdanig laag zijn dat je flowmeter niks oppikt. Verschilt een beetje per installatie.

Alternatief is om dit te bekijken in CM1 (standby-heating), maar die duurt maar vrij kort (1 minuut uit mn hoofd), daarna slaat de compressor aan.

De meting die jij hebt gedaan zegt niet zoveel, naar mijn idee door impact van het zonnetje + eventueel restwarmte uit het warmtepompcircuit (R32/R290). Door bijv zonlicht warmt een deel van de Quatt op en krijg je meetbare temperatuurverschillen tussen T-in en T-uit.
Heb afgelopen zomer ook wel dT van 10grC gezien.
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:44
TeslaNerd schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:59:
[...]

Ik was pas vandaag in de gelegenheid de OpenQuatt firmware update van @leejoow te testen.
Het werkt prima en in de OpenQuatt settings ziet het er zo uit:

[Afbeelding]
Je kunt dus gewoon handmatig voor elke freq stap een frequentie kiezen!? :o

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TeslaNerd
paQ schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:39:
[...]

Je kunt dus gewoon handmatig voor elke freq stap een frequentie kiezen!? :o
ja, dat kan live terwijl de compressor draait. De documentatie geeft een bereik aan van 0-120Hz. Ik houd het voorlopig maar bij de door Quatt gebruikte 30-90Hz

[ Voor 19% gewijzigd door TeslaNerd op 28-02-2026 14:53 ]

• paQ
TeslaNerd schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:52:
[...]

ja, dat kan live terwijl de compressor draait
wtf. _/-\o_ @leejoow
(en shame on you Quatt)

Bewaart ie die settings ook? Ergo: kun je nare resonantie frequenties zo anders programmeren?

• jj85
paQ schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:54:
[...]

wtf. _/-\o_
(en shame on you Quatt)

Bewaart ie die settings ook? Ergo: kun je nare resonantie frequenties zo anders programmeren?
Vermoedelijk niet direct Jordi_ in "OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware"

Maar je kunt als dirty fix natuurlijk elke dag je eigen freq tabel pushen.

Heb in mijn regeling de variant gemaakt om een compressorlevel uit te schakelen. Die wordt dan simpelweg overgeslagen.

• paQ
jj85 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:58:
[...]

Vermoedelijk niet direct Jordi_ in "OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware"

Maar je kunt als dirty fix natuurlijk elke dag je eigen freq tabel pushen.

Heb in mijn regeling de variant gemaakt om een compressorlevel uit te schakelen. Die wordt dan simpelweg overgeslagen.
Dan nog... prima op te lossen met de CIC lijkt me. (bij klanten die getergd zijn)
(ook al schrijf je de EEPROM niet)

• TeslaNerd
Voor mij nog onduidelijk of dit daadwerkelijk via een EEPROM update gaat. Ik heb het nieuw beschikbare register voor compressor level 1 (30Hz) aangepast naar 32Hz en zag dat de compressorsnelheid op het huidige (11 graden buiten!) level 1 na ca 10 seconden van 30Hz naar 32Hz ging en op die nieuwe frequentie bleef doordraaien

• jj85
paQ schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Dan nog... prima op te lossen met de CIC lijkt me. (bij klanten die getergd zijn)
Ja eens, net zoals de rare BPV-regeling op de V1. Het lijkt heel goed mogelijk om dit gedrag aan te passen.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:22
TeslaNerd schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:16:
Voor mij nog onduidelijk of dit daadwerkelijk via een EEPROM update gaat. Ik heb het nieuw beschikbare register voor compressor level 1 (30Hz) aangepast naar 32Hz en zag dat de compressorsnelheid op het huidige (11 graden buiten!) level 1 na ca 10 seconden van 30Hz naar 32Hz ging en op die nieuwe frequentie bleef doordraaien
Dus het is in dat opzicht mogelijk om een ESP firmware te maken die traploze operatie mogelijk maakt door altijd op hetzelfde compressor level te draaien en daarvan de frequentie aan te passen? :*)

Hangt er natuurlijk beetje vanf hoe dat gaat. Als dat steeds een EEPROM flash is dan is dat misschien niet goed voor de levensduur van de buitenunit/flash. Maar als het een register write is dan valt het mee toch?

• TeslaNerd
nairolf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:44:
[...]

Dus het is in dat opzicht mogelijk om een ESP firmware te maken die traploze operatie mogelijk maakt door altijd op hetzelfde compressor level te draaien en daarvan de frequentie aan te passen? :*)

Hangt er natuurlijk beetje vanf hoe dat gaat. Als dat steeds een EEPROM flash is dan is dat misschien niet goed voor de levensduur van de buitenunit/flash. Maar als het een register write is dan valt het mee toch?
Hoe test ik dat?

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:22
Dat vraag je aan de verkeerde haha. Ik denk de code bekijken, zien wat het code pad is van een frequentie-verandering.

• Jan-tweak
TeslaNerd schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:09:
Voor de hard core tweakers deze kijk tip met een creatieve hvac tweaker die een $150 lucht/lucht airco heeft aangepast naar een water/lucht airco, zodat de werking overeenkomt met bijvoorbeeld de Chill van Quatt:

[Afbeelding]
Als ik dat zie dan kies ik toch maar voor de Chill, anders loop ik de kans dat ik met een koffer buiten kom te staan. :)

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:16

jappo

eens een prutser altijd ....

TeslaNerd schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:52:
[...]

ja, dat kan live terwijl de compressor draait. De documentatie geeft een bereik aan van 0-120Hz. Ik houd het voorlopig maar bij de door Quatt gebruikte 30-90Hz
Ik zie in HA op mijn v2 20hz als laagste stand voor de compressor.
Is er een verschil tussen de v1, v1.5 en v2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-GG2Bk5Meu4nHz4w3HssBObd1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhTU00vLearBG4N2YIfS1zWZ.jpg?f=fotoalbum_large

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

• janZw
jj85 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:25:
[...]

Leuke experimenten (komen me bekend voor :+ )

Als je de T-sensoren wilt vergelijken kun je het beste in antivriescirculatie zitten (CM98). Daarbij wordt water gecirculeerd door de Quatts / CV-systeem, zonder warmte-input. Dan horen alle T-sensoren nagenoeg gelijk te zijn. CM98 wordt actief indien geen warmtevraag en buitentemp <6grC. (misschien vanavond?).
De flow in CM98 kan trouwens dusdanig laag zijn dat je flowmeter niks oppikt. Verschilt een beetje per installatie.
[..]
Bedankt voor de tip en de link naar de foto. De plaatsing van de sensoren verklaart wellicht ook iets.

Op 19 februari had ik 's avonds een uurtje mode 98 en ik heb daar een temperatuurgrafiek van gemaakt. Tin en Tuit van HP1 liggen redelijk op elkaar, maar bij HP2 wijkt het iets af. Ik heb vervolgens bij HP2 een correctie van -0,18 in Tin gemaakt en weer een grafiek gemaakt. Nu komen Tin en Tuit beter overeen. Na afloop van de mode 98 is Tin van HP2 dan ook lager dan Tuit van HP1 en dat is ook logischer.
Geen enorm grote afwijking, maar ik wilde het wel graag weten. Ik vond het namelijk storend dat mijn dashboard liet zien dat het water warmer in HP2 ging dan het uit HP1 kwam 8) .

ingezoomd, mode 98 het linkse, dalende deel. Tussen de lijnen van HP2 zit ca. 0,2 C ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yy88Kqkaxilbqr-dfYAVu6X0weQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4E6OXuFRatirKFDS6ctdj3mi.png?f=fotoalbum_large

met correctie -0,18 C correctie op Tin van HP2 liggen de lijnen beter op elkaar. Wel afstand tot HP1, maar dat kan, want het zijn gescheiden units:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WLsO5qpTtmUuefZF6vwyjUrP74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ki1h8qto5UB26HPsVHoxZMpd.png?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
paQ schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:08:
[...]

En ook de presets voor de DC fan power die nu op 10, 20 en 35 Watt staan. Het gedreun van de luchtverplaatsing obv de fan speed is ook een individuele irritatie die met een kleine verandering van de fan power een grote verlichting van de irritatie kan geven zonder dat de functionaliteit van de wp significant wijzigt

• okijokii
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:00:
[...]

En ook de presets voor de DC fan power die nu op 10, 20 en 35 Watt staan. Het gedreun van de luchtverplaatsing obv de fan speed is ook een individuele irritatie die met een kleine verandering van de fan power een grote verlichting van de irritatie kan geven zonder dat de functionaliteit van de wp significant wijzigt
Wat ik niet begrijp is waarom Quatt deze oplossing zelf niet aanbiedt. Er zijn best veel klachten op Tweakers, Facebook en Trustpilot over het irritante geluid bij bepaalde frequenties. Ergens zullen ze toch een reden hebben om dit niet aan te willen passen?

• TeslaNerd
okijokii schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:03:
[...]
Wat ik niet begrijp is waarom Quatt deze oplossing zelf niet aanbiedt. Er zijn best veel klachten op Tweakers, Facebook en Trustpilot over het irritante geluid bij bepaalde frequenties. Ergens zullen ze toch een reden hebben om dit niet aan te willen passen?
Goede vraag! Dit is ook al eens door @jj85 aan @quattsupport voorgelegd in de vragenlijst:

Kan het mogelijk gemaakt worden om meer zaken zelf in te stellen op de warmtepomp/CiC? Bijvoorbeeld de stooklijn, waterflow, type regeling (kamertemperatuur vs watertemperatuur. Bijvoorbeeld als een soort van 'Advanced Settings', onder een dikke disclaimer dat er onder aangepaste settings geen / verminderde support geleverd wordt.

Met deze reactie van @BobVI :

Bob Quatt: Momenteel focust onze product strategie er zich nog niet op om 'geavanceerde' instellingen van onze producten beschikbaar te maken voor de eindgebruiker via de app, maar willen we juist meer een ervaring aanbieden waarbij we de gebruiker ontzorgen en automatisch de juiste keuzes maken (zo ook later met EnergyOS bijvoorbeeld). Maar dat neemt niet weg dat het zeker een interessant idee is om te sparren met de community over potentiele verbeteringen!

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 01-03-2026 11:18 ]

• janjanssenenzo
Hallo allen, ik heb een vraag over de Honeywell T6R thermostaat die bij mij Quatt geleverd is. Middel Home Assistance zie ik dat deze maar soms 1x per uur de binnen temperatuur doorgeeft aan de CIC.

Is dit normaal? Hoe kan de Quatt zichzelf inlezen bij zo'n lage frequentie?

Mijn installatie is pas 3 dagen oud overigens....

• paQ
[...]

Gedoe, tijd, bij iedereen anders, te weinig kennis bij te weinig medewerkers, user-error, enz enz.
Het bedrijfseconomische deel heeft blijkbaar prio boven de klachtenstroom op trustpliot.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 01-03-2026 11:27 ]

• okijokii
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:16:
[...]

een ervaring aanbieden waarbij we de gebruiker ontzorgen en automatisch de juiste keuzes maken
Maar dat is het niet... @BobVI 😉 Het levert sommige klanten enorm veel stress op die blijkbaar wel opgelost kán worden, maar bewust niet gedaan wordt. Naar mijn mening is dat heel kwalijk (ik heb er veel slapeloze nachten van gehad).

• TeslaNerd
janjanssenenzo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:25:
Hallo allen, ik heb een vraag over de Honeywell T6R thermostaat die bij mij Quatt geleverd is. Middel Home Assistance zie ik dat deze maar soms 1x per uur de binnen temperatuur doorgeeft aan de CIC.

Vraag Quatt om een andere thermostaat die beter presteert icm jouw installatie.

Of overweeg zelf een andere aan te schaffen of bouw eventueel zelf een thermostaat.

Zoek in dit topic met zoekwoord “thermostaat” en er gaat een wereld voor jou open. En blijf vragen stellen en jouw ervaringen delen op dit forum. Daar is het voor

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:25
TeslaNerd schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:09:

Eeehm, dit is een aanpassing van een normale airco door de kou te winnen uit de aarde, dat is toch heel wat anders dan de chill? (wel een heel tof project, van zoiets gaan mijn handen jeuken om dat ook te proberen ;) )

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• TeslaNerd
onlinaius schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:21:
[...]

Eeehm, dit is een aanpassing van een normale airco door de kou te winnen uit de aarde, dat is toch heel wat anders dan de chill? (wel een heel tof project, van zoiets gaan mijn handen jeuken om dat ook te proberen ;) )
Dmv stromend water kou te winnen uit de aarde of met stromend water kou te winnen uit de Quatt buitenunit: tomato, tomato

Als jij een tuin hebt graaf zo een gat, als jij een Quatt hebt activeer Working Mode Cooling met OpenQuatt 🥳

[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 01-03-2026 12:30 ]

• Jan-tweak
janjanssenenzo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:25:

volgens mij niet, de termostaat is hierbij in de lead, dus kijken of bij dit type je daar iets bij kunt instellen, overigens heb ik dat met mijn T6 (zonder R) dus niet. maar zou dat niet nu aan de relatieve hoge buitentemperaturen liggen, dus je warmteverlies binnen is ook lager waardoor de afname van je binnentemperatuur dus ook veel langzamer verloopt.

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:15
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:42:
[...]

volgens mij niet, de termostaat is hierbij in de lead, dus kijken of bij dit type je daar iets bij kunt instellen, overigens heb ik dat met mijn T6 (zonder R) dus niet. maar zou dat niet nu aan de relatieve hoge buitentemperaturen liggen, dus je warmteverlies binnen is ook lager waardoor de afname van je binnentemperatuur dus ook veel langzamer verloopt.
Ik heb dat destijds ook opgemerkt, soms meer dan 2 uur geen wijziging, maar volgens mij was dat per 0,2℃ dus bij meer verschil zie je de wijziging. Stoorde mij ook ontzettend vooral de hoge hysterese, ik zag vaak 20,6 inschakelen en 21,3 uitschakelen. Dan duurde het soms erg lang voordat de thermostaat weer inschakelde en was het CV water soms afgekoeld tot 14℃.
Hiervoor ben ik overgestapt op de Tado X, deze geeft soms meerdere malen per minuut de temperatuur wisselingen door tot op 0,01℃. Verder heb ik via HA nog verdere optimalisatie doorgevoerd waardoor ik nu een mooi rustig systeem zonder veel schommelingen heb.

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• janjanssenenzo
louigi58 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Ik heb dat destijds ook opgemerkt, soms meer dan 2 uur geen wijziging, maar volgens mij was dat per 0,2℃ dus bij meer verschil zie je de wijziging. Stoorde mij ook ontzettend vooral de hoge hysterese, ik zag vaak 20,6 inschakelen en 21,3 uitschakelen. Dan duurde het soms erg lang voordat de thermostaat weer inschakelde en was het CV water soms afgekoeld tot 14℃.
Hiervoor ben ik overgestapt op de Tado X, deze geeft soms meerdere malen per minuut de temperatuur wisselingen door tot op 0,01℃. Verder heb ik via HA nog verdere optimalisatie doorgevoerd waardoor ik nu een mooi rustig systeem zonder veel schommelingen heb.
Die Tado X, is het eenvoudig deze aan te sluiten op de CiC? Dezelfde ingang als de huidge T6R?

• jj85
TeslaNerd schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:00:
[...]

ik ga er eigenlijk vanuit dat dit alarmgrenzen zijn (en ook van de waterpomp). Aangezien beide niet op vermogen aangestuurd worden maar midddels PWM / toerental.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Or25QQuF8NkSG8lCiHRGfktQZJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vlXfWaEHf25mhUyUEq7nVUsK.png?f=fotoalbum_large

• jj85
[...]

Uit dit soort 'irritaties' ontstaan initiatieven als OpenQuatt.

Binnenkort is er een oriënterend overleg tussen Quatt en een aantal Tweakers omtrend dit topic. Dan lijkt mij dit aspect ook een mooi agendapunt :)

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:37
jj85 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:25:
[...]

Uit dit soort 'irritaties' ontstaan initiatieven als OpenQuatt.
Of erger: eigenaren die Quatt om die reden afraden. Want dat is nu wel wat ik doe. Niet de basics (watertemperatuur, geavanceerdere schema's voor geluid, etc) kunnen instellen is wel echt een no-go.

Ik ben blij dat mijn vloer het overleefd heeft nadat quatt het verstandig vond om de temp naar 55 graden te brengen (en daarbij max aanvoertemperatuur van tado negerend)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:00
[...]

Jazeker een goede reden.
Je moet met veel dingen rekening houden ..niet even alleen een PID regeling.
Mocht een freq uitsluiten dan is het meestal nog wel te doen.. alleen het algoritme en de bijbehorende regels kunnen vreemde effecten geven. zeker bij meerdere freq uitsluiten.
Dus effe snel instellen door de gebruiker is niet raadzaam.

Mocht je zoals "vele" ander gebruikers van warmpompen last hebben van geluid (irritante freq).
Bezoek eens "Trillingen warmtepomp dempen"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Efz29Mv3XqwI-tiC4UsDnSJ2G0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mg2RcleF6Si0GaMWzrLomlDw.png?f=fotoalbum_large

• jj85
X21r schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:53:
[...]

Jazeker een goede reden.
Mocht een freq uitsluiten dan is het meestal nog wel te doen.. alleen het algoritme en de bijbehorende regels kunnen vreemde effecten geven. zeker bij meerdere freq uitsluiten.

Mocht je zoals "vele" ander gebruikers van warmpompen last hebben van geluid (irritante freq).
[Afbeelding]
Wat een duidelijke filmpjes! Hulde _/-\o_

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:15
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:42:
[...]

janjanssenenzo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:40:
[...]

Die Tado X, is het eenvoudig deze aan te sluiten op de CiC? Dezelfde ingang als de huidge T6R?
Ja dat is vrij simpel, Tado X heeft zelfs een stap voor stap handleiding, waarbij je aangeeft welke thermostaat je vervangt. Je geeft dus op Honeywel T6 en je krijgt stap voor stap uitleg hoe je hem aan moet sluiten.

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• janjanssenenzo
louigi58 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:15:
[...]

[...]

Ja dat is vrij simpel, Tado X heeft zelfs een stap voor stap handleiding, waarbij je aangeeft welke thermostaat je vervangt. Je geeft dus op Honeywel T6 en je krijgt stap voor stap uitleg hoe je hem aan moet sluiten.
Hij is al besteld en komt morgen binnen >:)

• okijokii
  • Niet online
X21r schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:53:
[...]

Jazeker een goede reden.

[Afbeelding]
Ik heb op dat forum meegelezen tijdens de slapeloze nachten, maar dat is niet hetgene waar ik last van heb. Want of ik de Quatt optilde, verzwaarde, andere veren eronder zette, schroeven losser draaide en daarna juist weer vaster met rubber ertussen, of zoals nu verplaatst van dak naar grond, het geluid is altijd hetzelfde gebleven helaas. Dus een frequentie aanpassen was voor mij (en ik denk voor best wat anderen) de enige optie.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:25
okijokii schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:35:
[...]

Ik heb op dat forum meegelezen tijdens de slapeloze nachten, maar dat is niet hetgene waar ik last van heb. Want of ik de Quatt optilde, verzwaarde, andere veren eronder zette, schroeven losser draaide en daarna juist weer vaster met rubber ertussen, of zoals nu verplaatst van dak naar grond, het geluid is altijd hetzelfde gebleven helaas. Dus een frequentie aanpassen was voor mij (en ik denk voor best wat anderen) de enige optie.
Wat gelijk een goede les meebrengt voor iedereen die last heeft van vervelende geluiden uit een warmtepomp. Ik hoor hier een hoop (vast goedbedoelde) adviezen: is het niet een resonantie in de dakconstructie of in de Quatt zelf? Kan, en dat vind je eenvoudig uit met 3 tests:

1. Verandert het geluid als je de schroeven van de warmtepomp aandraait? Ja? Resonantie in de panelen van de warmtepomp.
2. Verandert het geluid als je iets zwaars (10 - 20 kilo) op de warmtepomp legt? Resonantie in de dakconstructie of de panelen.
3. Verandert het geluid als je de warmtepomp (tijdelijk) op een extra zachte mat zet? Resonantie in de dakconstructie.

Werkt geen van de 3? Dan komt het geluid van de fan of de compressor. Overlast door deze geluiden voorkom je alleen door:

1. De soundslider permanent lager zetten.
En / of
2. De compressor extra geluidsisoleren
En / of
3. De warmtepomp verplaatsen naar een plek verder weg.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• okijokii
  • Niet online
onlinaius schreef op maandag 2 maart 2026 @ 01:17:
[...]

Wat gelijk een goede les meebrengt voor iedereen die last heeft van vervelende geluiden uit een warmtepomp. Ik hoor hier een hoop (vast goedbedoelde) adviezen: is het niet een resonantie in de dakconstructie of in de Quatt zelf? Kan, en dat vind je eenvoudig uit met 3 tests:

1. Verandert het geluid als je de schroeven van de warmtepomp aandraait? Ja? Resonantie in de panelen van de warmtepomp.
2. Verandert het geluid als je iets zwaars (10 - 20 kilo) op de warmtepomp legt? Resonantie in de dakconstructie of de panelen.
3. Verandert het geluid als je de warmtepomp (tijdelijk) op een extra zachte mat zet? Resonantie in de dakconstructie.

Werkt geen van de 3? Dan komt het geluid van de fan of de compressor. Overlast door deze geluiden voorkom je alleen door:

1. De soundslider permanent lager zetten.
En / of
2. De compressor extra geluidsisoleren
En / of
3. De warmtepomp verplaatsen naar een plek verder weg.
Of: 4. een bepaalde frequentie overslaan met Open-Quatt 😉
Verder helemaal met je eens 👍

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-03 10:59
Ik zit op dit moment in de oriëntatie-/aankoopfase van een warmptepomp voor mijn gerenoveerde jaren '20 huis (1000 kuub/jaar). Recent een verkoper van Quatt over de vloer gehad en dit gesprek beviel goed. Het plan van Quatt is om 2 buitenunits op het dak van het schuurtje in de achtertuin te zetten. In dit schuurtje hangt nu ook de CV, en ik zou na +/- 2 jaar makkelijk kunnen overstappen op FE.

Ik heb een aantal vragen waarvan ik hoop dat hier mensen met een vergelijkbare ervaring zijn. Ik heb het topic de afgelopen dagen flink doorgespit, maar helaas geen antwoord kunnen vinden. De TS is ook al redelijk verouderd viel me op.

1. Ik ben huiverig voor geluid/trillingen gezien de ouderdom van de huizen. Hoe groot is de kans dat (of hoe bepaal ik of) mijn buren last gaan krijgen van de resonantie van de buitenunits, omdat ons schuurtje verbonden is met twee buren. Zie de afbeelding hieronder ter indicatie (rood en paars zijn buren).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGcb48OJs5pWOndoTsbdNyyokDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22WZLsvzsZylodIlpHtLcALc.jpg?f=fotoalbum_large
2. Hoewel ik enthousiast ben over Quatt, realiseer ik me dat dit ook veel marketing is. Hoe kan ik het beste onderzoeken of Quatt de beste oplossing is, of toch een ander A-merk warmtepomp. Ook een andere (lokale) installateur over de vloer gehad, en beide partijen prijzen zichzelf natuurlijk als beste optie aan. Ik vind het lastig om "de beste" keuze te vinden in dit oerwoud van warmptepompen en aanbieders.
3. Ik ben zelf lang niet zo technisch als veel van jullie in dit topic, en zit er eigenlijk niet op te wachten om zelf te gaan pielen/optimaliseren aan dit systeem. Ook als Quatt in de toekomst misschien omvalt, wat heb ik dan nog aan deze installatie? Zouden jullie Quatt ook aanraden als set-and-forget-systeem?

[ Voor 4% gewijzigd door Leetness op 02-03-2026 08:23 ]

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:40
Leetness schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:09:
Ik zit op dit moment in de oriëntatie-/aankoopfase van een warmptepomp voor mijn gerenoveerde jaren '20 huis (1000 kuub/jaar). Recent een verkoper van Quatt over de vloer gehad en dit gesprek beviel goed. Het plan van Quatt is om 2 buitenunits op het dak van het schuurtje in de achtertuin te zetten. In dit schuurtje hangt nu ook de CV, en ik zou na +/- 2 jaar makkelijk kunnen overstappen op FE.

Ik heb een aantal vragen waarvan ik hoop dat hier mensen met een vergelijkbare ervaring zijn. Ik heb het topic de afgelopen dagen flink doorgespit, maar helaas geen antwoord kunnen vinden. De TS is ook al redelijk verouderd viel me op.

1. Ik ben huiverig voor geluid/trillingen gezien de ouderdom van de huizen. Hoe groot is de kans dat (of hoe bepaal ik of) mijn buren last gaan krijgen van de resonantie van de buitenunits, omdat ons schuurtje verbonden is met twee buren. Zie de afbeelding hieronder ter indicatie (rood en paars zijn buren).
[Afbeelding]
2. Hoewel ik enthousiast ben over Quatt, realiseer ik me dat dit ook veel marketing is. Hoe kan ik het beste onderzoeken of Quatt de beste oplossing is, of toch een ander A-merk warmtepomp. Ook een andere (lokale) installateur over de vloer gehad, en beide partijen prijzen zichzelf natuurlijk als beste optie aan. Ik vind het lastig om "de beste" keuze te vinden in dit oerwoud van warmptepompen en aanbieders.
3. Ik ben zelf lang niet zo technisch als veel van jullie in dit topic, en zit er eigenlijk niet op te wachten om zelf te gaan pielen/optimaliseren aan dit systeem. Ook als Quatt in de toekomst misschien omvalt, wat heb ik dan nog aan deze installatie? Zouden jullie Quatt ook aanraden als set-and-forget-systeem?
Eerlijk gezegd lijkt de tuin me niet heel diep en een enorme muur aan de achterzijde, dat betekent dat geluid (grofweg) 1 kant op kan: terug richting je huis.
Over de v2 zijn er al meerdere berichten geweest over irritatie over geluid welke Quatt nu onderzoekt en mogelijk met andere type fan-blad komt. Zeker omdat je een duo voorstelt, betekent dat ook nog een dubbele geluidsdruk.

Ik zou even verder kijken naar andere opties voordat je hier voor tekent.

Daarnaast, een dubbele unit om 1000m3 gas te vervangen, dat is bijna absurd, een enkele zou dat prima aan moeten kunnen

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-03 10:59
Toby-Wan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:03:
[...]

Eerlijk gezegd lijkt de tuin me niet heel diep en een enorme muur aan de achterzijde, dat betekent dat geluid (grofweg) 1 kant op kan: terug richting je huis.
Over de v2 zijn er al meerdere berichten geweest over irritatie over geluid welke Quatt nu onderzoekt en mogelijk met andere type fan-blad komt. Zeker omdat je een duo voorstelt, betekent dat ook nog een dubbele geluidsdruk.

Ik zou even verder kijken naar andere opties voordat je hier voor tekent.

Daarnaast, een dubbele unit om 1000m3 gas te vervangen, dat is bijna absurd, een enkele zou dat prima aan moeten kunnen
Hmm, bedankt voor je input! Ik zal zeker even verder kijken, dat is een goede tip. Tevens ook mijn grootste probleem in dit aanschafproces; de verkoper vertelt je dat het zonder problemen kan en doet alsof er geen enkel probleem is. Uiteindelijk wil hij natuurlijk gewoon zo'n ding plaatsen, en als het toch blijkt te resoneren of lawaaiig blijkt staat hij er al. Omdat ik ook geen referentiekader van wwn WP heb, is het moeilijk om dit te beoordelen.

Betreft de dubbele units; de Quatt verkoper gaf aan dat de meerprijs van een extra unit beperkt is (~€750?) vanwege de subsidie, en dat het daarom aantrekkelijk is met het oog op de overstap naar FE. Ook zou het betekenen dat de units het werk kunnen delen/afwisselen en dus langer mee zouden gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Leetness op 02-03-2026 09:51 ]

Pagina: 1 ... 345 ... 349 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.