Ik zit op dit moment in de oriëntatie-/aankoopfase van een warmptepomp voor mijn gerenoveerde jaren '20 huis (1000 kuub/jaar). Recent een verkoper van Quatt over de vloer gehad en dit gesprek beviel goed. Het plan van Quatt is om 2 buitenunits op het dak van het schuurtje in de achtertuin te zetten. In dit schuurtje hangt nu ook de CV, en ik zou na +/- 2 jaar makkelijk kunnen overstappen op FE.
Ik heb een aantal vragen waarvan ik hoop dat hier mensen met een vergelijkbare ervaring zijn. Ik heb het topic de afgelopen dagen flink doorgespit, maar helaas geen antwoord kunnen vinden. De TS is ook al redelijk verouderd viel me op.
1. Ik ben huiverig voor geluid/trillingen gezien de ouderdom van de huizen. Hoe groot is de kans dat (of hoe bepaal ik of) mijn buren last gaan krijgen van de resonantie van de buitenunits, omdat ons schuurtje verbonden is met twee buren. Zie de afbeelding hieronder ter indicatie (rood en paars zijn buren).
:strip_exif()/f/image/22WZLsvzsZylodIlpHtLcALc.jpg?f=fotoalbum_large)
2. Hoewel ik enthousiast ben over Quatt, realiseer ik me dat dit ook veel marketing is. Hoe kan ik het beste onderzoeken of Quatt de beste oplossing is, of toch een ander A-merk warmtepomp. Ook een andere (lokale) installateur over de vloer gehad, en beide partijen prijzen zichzelf natuurlijk als beste optie aan. Ik vind het lastig om "de beste" keuze te vinden in dit oerwoud van warmptepompen en aanbieders.
3. Ik ben zelf lang niet zo technisch als veel van jullie in dit topic, en zit er eigenlijk niet op te wachten om zelf te gaan pielen/optimaliseren aan dit systeem. Ook als Quatt in de toekomst misschien omvalt, wat heb ik dan nog aan deze installatie? Zouden jullie Quatt ook aanraden als set-and-forget-systeem?
[
Voor 4% gewijzigd door
Leetness op 02-03-2026 08:23
]