Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Hebben jullie wel eens gezien dat er niet genoeg warmte in het systeem beschikbaar is om een succesvolle defrost uit te voeren?Razer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:05:
[...]
En of er genoeg warmte in je systeem beschikbaar is om een succesvolle defrost uit te voeren
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik zou het eens kunnen proberen met een halve graad, maar ik vraag mij af of ik dan het gasverbruik niet verplaats naar het moment dat ik naar die 21 graden ga. Maar ik ben juist op een simpele thermostaat overgestapt omdat ik continue verwarm op dezelfde temperatuur.onlinaius schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:58:
[...]
Het is het overwegen waard om de gewenste temperatuur een deel van de dag te verhogen. Het zal een beetje trial en error zijn, maar persoonlijk zou ik denk ik gaan voor 21 graden tussen 10:00 en 21:00 (of zelfs in 2 stappen met een verhoging naar 21.5 vanaf een uur of 14:00). Voor wat efficienter verwarmen wil je eigenlijk dat gat in de middag opvullen, waarbij de Quatt weinig gaat doen, terwijl het juist het meest optimale moment is voor de warmtepomp. Je wilt de lijn van warmteproductie zo vlak mogelijk, en dan kun je er mogelijk ook een deel van het gasverbruik in de avond afschaven.
Jammer dat het de komende dagen wat warmer wordt ….
[ Voor 5% gewijzigd door pietjm op 20-02-2026 16:12 ]
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Het ligt er een beetje aan. Bij een halve graad boven de huidige temperatuur zou de ketel niet, of zelden aan moeten springen.pietjm schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:11:
[...]
Ik zou het eens kunnen proberen met een halve graad, maar ik vraag mij af of ik dan het gasverbruik niet verplaats naar het moment dat ik naar die 21 graden ga. Maar ik ben juist op een simpele thermostaat overgestapt omdat ik continue verwarm op dezelfde temperatuur.
Jammer dat het de komende dagen wat warmer wordt ….
De vraag is daarbij natuurlijk wel of die temperatuur helemaal bereikt is zodra deze omhoog wordt gezet, als je er nog een halve graad onder zit is de kans dat de ketel aanspringt een stuk groter.
Zonder de ketel helemaal uit te schakelen, of fijnmazigere aansturing met bijv Home Assistant ga je gas gebruiken niet helemaal voorkomen, en omdat gewenst stookgedrag heel anders is bij -2 dan bij +8 is het moeilijk om helemaal goed in te spelen op het warmere moment van de dag, en een constante warmtevraag over de hele dag.
De vraag is of je met een kleine verhoging naast de COP verhogen het gasverbruik bijv 8 van de 10 dagen kan terugdringen.
Op de getoonde dag twijfel ik daar niet aan, maar het is de vraag natuurlijk wat er gebeurd als het buiten 5 graden wamer of 5 graden kouder is.
Overigens zou je op de getoonde dag het waarschijnlijk zelfs zonder de ketel kunnen doen: met die oranje stukken ketel kun je prima het gat in het midden van de dag opvullen, zeker als je bedenkt dat er een kleine stijging in maximale warmteproductie is midden op de dag vanwege de hogere buitentemp.
Wat me ook positief opvalt is dat je COP niet al teveel daalt op het moment dat de cv ketel gaat meewerken. Ik vermoed dat je deze genoeg beperkt hebt dat deze niet de COP van de warmtepomp volledig naar beneden haalt.
@Quatt Support Mooi voorbeeld dat laat zien wat er te winnen valt als jullie de aansturing van warmtepompen slimmer zouden maken. De ooit beloofde 'AI' had eergisteren bij @pietjm 2.31 kuub gas kunnen besparen. Dat moet een bedrijf wat duurzaamheid hoog in het vaandel zegt te hebben staan staan toch als muziek in de oren klinken?
[ Voor 22% gewijzigd door onlinaius op 20-02-2026 16:41 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Nee defrost gaat altijd goed. Zelf met WP uit 'snachts. CV-Watertemp gaat nooit onder de 16 graden. (ik draai al 1+ jaar met ketel in zomerstand (cv-loos))TeslaNerd schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:59:
[...]
Hebben jullie wel eens gezien dat er niet genoeg warmte in het systeem beschikbaar is om een succesvolle defrost uit te voeren?
200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.
lochtejans schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:47:
[...]
Ik heb een vergelijkbare grafiek en twee weken geleden een support ticket aangemaakt bij Quatt. Ik heb nog geen reactie gehad. Hoe heb jij dit aangepakt en hoe lang heeft dit geduurd?
:strip_exif()/f/image/wqKX41EfW0qyCoCNK6HtS76B.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit plaatje heb ik meegestuurd naar Quatt support en het plaatje wat je normaal ziet zonder modbus snuffelaar. Conclusie van Quatt was dat dien niet normaal was en dat ik het goed gezien had als compliment. Gisteren stonden hier de Poolse monteurs bij de CiC (natuurlijk zonder snuffelaar) 🙊 de code scannen en belde daarna met de technische support. Uit het gesprek in het Pools hoorde ik veel flowmeter terug komen. Na het telefoongesprek zei de monteur dat hij de Wilo pomp en flowmeter gaat vervangen. Dit hebben ze netjes gedaan en na alles getest te hebben zijn ze om 18:30 weer vertrokken.
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.