• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:45
copykat schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:42:
Ik lees hier dat 15mm leiding te weinig is?
Geldt dat alleen als alles 15mm is of zo als bij mij alleen laatste stuk naar bg.
( zitten de grootste radiatoren dat wel)
1ste etage en zolder is hoofdleiding 22mm en aftakkingen 15mm

Moet toch nieuwe radiatoren plaatsen dus leiding werk is maar een beetje extra werk
Star65 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:59:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt alles zoveel mogelijk 22mm maken.
HGBMason schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:55:
[...]

Mee eens, maar de koppelingen naar de radiatoren zijn meestal ook maar 15 mm. Dus een laatste stukje 15 mm buis zal niet zo erg zijn.
Er zijn 2 redenen voor "grote" buizen: Stromingsgeluid en waterpompvermogen.

Pompvermogen.
Dunnere leidingen creeren meer weerstand dan dikkere, waardoor de waterpomp harder moet werken om het water er met de juist snelheid doorheen te krijgen. In principe zijn de waterpompen van WPs krachtig genoeg dat het ze wel lukt, maar het kost ze meer energie (lees: stroom). Je maakt het de pomp makkelijker door dikkere buizen te hebben.

Maar ongeveer net zo belangrijk als dikke buizen is niet teveel "knietjes", van die harde knikken in de buis. Bochten hebben ruim minder weerstand dan knietjes.

Stromingsgeluid.
Als water met meer dan ongeveer 1 m/s door buizen gaat, dan kan je het gaan horen. Soms meteen heel goed, soms een beetje, soms zelfs al eerder dan 1 m/s. Je kan berekenen hoe snel water stroomt met het debiet (L/h of m3/h) en de leidingdikte. In het geval van Quatt is het 800L/h oftewel 0.8 m3/h.

Als de WP zijn volledige debiet door een 15mm buis moet duwen (met 1mm wanddikte) dan moet hij 0.8 m3/h door een oppervlak van (13mm / 2)^2 * pi ~= 1.33e-4 m2 aan oppervlak drukken. Dat betekent dus dat het water er met een snelheid van ~6015 m/h doorheen stroomt, oftewel ~1.67 m/s. Dat gaat dus geheid stromingsgeluid geven.

Doe je deze berekening met 22mm & 1mm wanddikte, dan komt je op 0.8 / ((20mm / 2)^2 * pi) / 3600 ~= 0.71 m/s, dus dat is prima, zelf als je (zoals sommige bronnen doen) een veiligheidsmarge houdt en als limiet niet 1 m/s pakt maar 0.8.

Splitst je 22mm buis daarna in 2 keer 15mm buis, dan heb je niet 1.33e-4 m2 aan oppervlak om die 800L/h door te drukken, maar 2x zoveel, en zal de stroomsnelheid (als de flow 50/50 verdeeld wordt) dus ongeveer 0.83 m/s zijn door die 15mm buizen. Dat is nog redelijk OK. Als je 1m/s geen probleem vind dan kan je dus zelfs naar een "verdeling" van 60/40 gaan over de 2 15mm buizen.

Als we het hebben over het laatste stukje buis voor een radiator: Die krijgt natuurlijk nooit in zijn eentje de volle lading van 800 L/h, waarschijnlijk maximaal een kwart ervan (en dat zou al veel zijn) wat dus neerkomt op rond de 0.4 m/s, ruim acceptabel dus.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-04 21:31
nairolf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:28:
[...]

[...]

[...]

Er zijn 2 redenen voor "grote" buizen: Stromingsgeluid en waterpompvermogen.

Pompvermogen.
Dunnere leidingen creeren meer weerstand dan dikkere, waardoor de waterpomp harder moet werken om het water er met de juist snelheid doorheen te krijgen. In principe zijn de waterpompen van WPs krachtig genoeg dat het ze wel lukt, maar het kost ze meer energie (lees: stroom). Je maakt het de pomp makkelijker door dikkere buizen te hebben.

Maar ongeveer net zo belangrijk als dikke buizen is niet teveel "knietjes", van die harde knikken in de buis. Bochten hebben ruim minder weerstand dan knietjes.

Stromingsgeluid.
Als water met meer dan ongeveer 1 m/s door buizen gaat, dan kan je het gaan horen. Soms meteen heel goed, soms een beetje, soms zelfs al eerder dan 1 m/s. Je kan berekenen hoe snel water stroomt met het debiet (L/h of m3/h) en de leidingdikte. In het geval van Quatt is het 800L/h oftewel 0.8 m3/h.

Als de WP zijn volledige debiet door een 15mm buis moet duwen (met 1mm wanddikte) dan moet hij 0.8 m3/h door een oppervlak van (13mm / 2)^2 * pi ~= 1.33e-4 m2 aan oppervlak drukken. Dat betekent dus dat het water er met een snelheid van ~6015 m/h doorheen stroomt, oftewel ~1.67 m/s. Dat gaat dus geheid stromingsgeluid geven.

Doe je deze berekening met 22mm & 1mm wanddikte, dan komt je op 0.8 / ((20mm / 2)^2 * pi) / 3600 ~= 0.71 m/s, dus dat is prima, zelf als je (zoals sommige bronnen doen) een veiligheidsmarge houdt en als limiet niet 1 m/s pakt maar 0.8.

Splitst je 22mm buis daarna in 2 keer 15mm buis, dan heb je niet 1.33e-4 m2 aan oppervlak om die 800L/h door te drukken, maar 2x zoveel, en zal de stroomsnelheid (als de flow 50/50 verdeeld wordt) dus ongeveer 0.83 m/s zijn door die 15mm buizen. Dat is nog redelijk OK. Als je 1m/s geen probleem vind dan kan je dus zelfs naar een "verdeling" van 60/40 gaan over de 2 15mm buizen.

Als we het hebben over het laatste stukje buis voor een radiator: Die krijgt natuurlijk nooit in zijn eentje de volle lading van 800 L/h, waarschijnlijk maximaal een kwart ervan (en dat zou al veel zijn) wat dus neerkomt op rond de 0.4 m/s, ruim acceptabel dus.
Op zich ben ik met je redenering eens. Maar uit mijn hoofd is de stroomsnelheid van een V2 1000l/h dus als dit inderdaad klopt, zou je dus daar de berekening mee moeten maken. Maar als je de mogelijk hebt om diameter van de leiding te vergroten, dat kan vaak met een jaren 30 huis, dan zou ik dat zeker overwegen. Vooral als je al overal LTV-verwarming hebt. Je gaat dan voor de maximale SCOP. Maar als de ingreep dus te duur of de verbouwing te ingrijpend is dan zou ik het nalaten.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:15
WAF1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:17:
[...]

Op zich ben ik met je redenering eens. Maar uit mijn hoofd is de stroomsnelheid van een V2 1000l/h dus als dit inderdaad klopt, zou je dus daar de berekening mee moeten maken. Maar als je de mogelijk hebt om diameter van de leiding te vergroten, dat kan vaak met een jaren 30 huis, dan zou ik dat zeker overwegen. Vooral als je al overal LTV-verwarming hebt. Je gaat dan voor de maximale SCOP. Maar als de ingreep dus te duur of de verbouwing te ingrijpend is dan zou ik het nalaten.
V2 is ook 'gewoon' 800.
Er was eerder idd 1000 in de spec opgenomen.

Quatt gaf onlangs in meeting aan dat die 800 de sweet spot is qua performance en geluid. Daarom dat 3 Chills op 900 L/h ook een lastig punt is.

• WAF1
Piete2022 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:10:
[...]

In de woonkamer hebben we vloerverwarming en de andere kamers boven hebben lage temperatuur radiatoren van Jaga. De aanvoer temperatuur is momenteel 55 graden. Moet eerlijk zeggen dat ik nooit getest hebt met deze lager te zetten om te ervaren hoe het comfor dan is.
Kan het zijn dat je een mengverdeler hebt? Die 55 graden gaat naar mijn indruk niet rechtstreeks de vloer in. Een mengverdeler is voor een wp niet erg efficiënt, hoewel Quatt dat wel aanraad. Dat komt naar mijn mening omdat je op dit moment de temperatuur bij Quatt (nog) niet kan begrenzen. En in een hybride opzet kan de CV-ketel dus een hogere temperatuur maken. Hoewel ik zelf geen vloerverwarming heb, is mijn indruk dat veel Tweakers met een open of evt. een hybride verdeler draaien. Maar ik ben dus een leek, vraag het aan de ervaringsdeskundigen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• WAF1
jj85 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:33:
[...]

V2 is ook 'gewoon' 800.
Er was eerder idd 1000 in de spec opgenomen.

Quatt gaf onlangs in meeting aan dat die 800 de sweet spot is qua performance en geluid. Daarom dat 3 Chills op 900 L/h ook een lastig punt is.
Goed om te weten, want ik had het destijds wel in de specificaties opgezocht. Ik vraag mij af hoe het kan dat bij de V1 en de V1,5, die 800l/h doen, dan ooit de aansluiting van drie Chills is beloofd.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:35
leejoow schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:47:
[...]

Helemaal eens. Mijn module is te gebruiken om jouw firmware op te draaien en dat zou ik ook zeker aanraden ipv mijn “OpenQuatt” firmware 😎
Voor enkel sniffen is mijn module uiteraard wel goed te gebruiken met de voorgeïnstalleerde software (dat is immers zijn bestaansrecht)

Ik zou wel met alle liefde custom hardware voor jouw software maken! Als er genoeg interesse is kunnen we daar zeker een keer naar kijken.
Zeker interesse!

Mijn grootste wensen:

Vloerkoeling
Aanpassen van die verrekte BPV
Goede HA integratie
Statistieken vergelijkbaar met Quatt (mag via HA)

Als dit beschikbaar komt in een plug en play formaat heb ik hier wel tot zo'n 100 euro voor over (bij meer moet ik er nog eens goed over nadenken).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• onlinaius
Zou dit ook de andere kant op kunnen, namelijk hogere max temp?

Dat zou namelijk wel het direct verwarmen van een boiler via een 3 wegklep mogelijk maken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• jj85
onlinaius schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:16:
[...]

Zou dit ook de andere kant op kunnen, namelijk hogere max temp?

Dat zou namelijk wel het direct verwarmen van een boiler via een 3 wegklep mogelijk maken.
Ik denk dat ik je niet begrijp. Kun je nog eens een poging doen? O-)

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:27
jj85 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:58:
[...]

Denk dat @onlinaius bedoeld of je met soortgelijke instelling ook geforceerd op hogere temperatuur kan draaien (50-55 graden), zodat je dan met 3 wegklep een boilervat met warmtewisselaar kan opwarmen

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• jj85
Toby-Wan schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:27:
[...]

Denk dat @onlinaius bedoeld of je met soortgelijke instelling ook geforceerd op hogere temperatuur kan draaien (50-55 graden), zodat je dan met 3 wegklep een boilervat met warmtewisselaar kan opwarmen
de ODU heeft zelfs een DHW mode (working mode 3 uit m'n hoofd). Geen idee wat die precies doet en of dat ook echt werkt. Volgens mij had een testje van @TeslaNerd nog weinig inzicht daarin gebracht.
Maar zoiets zou prima in te bouwen moeten zijn. Bijv compressor op hoge frequentie + driewegklep schakelen idd.
Daarom wil ik bij een custom boardje ook minimaal 2 relais, 1 voor thermostaat on/off en 1 voor een eventuele 3-wegklep.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:03
onlinaius schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:13:
[...]

Zeker interesse!

Mijn grootste wensen:

Vloerkoeling
Goede HA integratie

Als dit beschikbaar komt in een plug en play formaat heb ik hier wel tot zo'n 100 euro voor over (bij meer moet ik er nog eens goed over nadenken).
Dit is allemaal al beschikbaar met de firmware0-0-2 van @leejoow op zijn plug en play OpenQuatt controller.

Mijn Quatt draait sinds eind januari met deze firmware en deze controller.

- de BPV van mijn Quatt is nu aangepast
- firmware0-0-2 geeft HA controle over de Quatt buitenunit waarmee ik in HA een eigen regeling heb geschreven met HA-automations
- met HA heb ik alle statistieken van Quatt en meer
- vloerkoeling is met OpenQuatt in HA eenvoudig mogelijk met het activeren van Working Mode #1 Cooling ipv Working Mode #2 Heating

OpenQuatt geeft tweakers volledige controle over de Quatt warmtepompen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2IOGGLgbO8n9tIoq4ZDNBCiozw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqO7Zg2hUKGQbMIVpZSagJep.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlPKB7NygCf2OcSard_ZJGTXToE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrbYE312HCn5ZfEPE1t3vfvH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door TeslaNerd op 20-03-2026 09:06 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Piete2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-04 20:58
WAF1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:35:
[...]

Kan het zijn dat je een mengverdeler hebt? Die 55 graden gaat naar mijn indruk niet rechtstreeks de vloer in. Een mengverdeler is voor een wp niet erg efficiënt, hoewel Quatt dat wel aanraad. Dat komt naar mijn mening omdat je op dit moment de temperatuur bij Quatt (nog) niet kan begrenzen. En in een hybride opzet kan de CV-ketel dus een hogere temperatuur maken. Hoewel ik zelf geen vloerverwarming heb, is mijn indruk dat veel Tweakers met een open of evt. een hybride verdeler draaien. Maar ik ben dus een leek, vraag het aan de ervaringsdeskundigen.
Dat zou zomaar kunnen inderdaad. Er zit nog een thermostaat kraan op de verdeelunit zelf.
We hebben deze verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAXZdsy1s9BWPLCArc3lFVNzFEQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EVmmgxIAZF807DX0u0oCWza5.jpg?f=user_large

• TeslaNerd
[...]

Ja, dat kan zeker. Die 55 graden vallen ook binnen de eigen specificaties van Quatt voor de Quatt warmtepompen.
Met OpenQuatt is dat eenvoudig aan te sturen voor een tweaker met een eigen boilervat met warmtewisselaar.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
WAF1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:49:
[...]

Goed om te weten, want ik had het destijds wel in de specificaties opgezocht. Ik vraag mij af hoe het kan dat bij de V1 en de V1,5, die 800l/h doen, dan ooit de aansluiting van drie Chills is beloofd.
Ik denk dat ze dat eerst op basis van warmte (of koude)vermogen bepaald hebben. En dat dit later is verschoven naar een beperking op basis van flow toen het design meer definitief werd. Blijkbaar heeft de Chill 300L/h nodig om goed te kunnen functioneren...

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Animal_X

Rodin

Gewetensvraag voor de mensen die al een tijd lang ervaring hebben nu met een AE upgrade: mocht je de keuze hebben om terug in de tijd te gaan, zou dan alsog voor Quatt AE kiezen of toch een zelfstandige WPB+doorstroomverwarmer van een willekeurig ander merk en waarom?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• onlinaius
jj85 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:58:
[...]

Sorry, mijn hersenspinsels klinken in mijn hoofd soms logischer dan ze voor anderen zijn 🤣
[...]

Bijna, die 55 zou je nu ook met wat kunstgrepen al kunnen doen: 3 weg klep en thermostaat op 30. Het probleem hiermee is dat 55 aanvoer net wat laag is, daarmee krijg je het vat (gokje) ergens in de 50 tot 52 graden range.

Het wordt nuttiger als je bijv een graad of 70 aanvoer kan halen (65 in het vat) dan kun je ook de legionellarun op de warmtepomp doen.

Zou dat theoretisch kunnen, mits de Quatt dat fysiek zou kunnen? (mogelijk makkelijker met V2 op R290 dan met V1)

• TeslaNerd
onlinaius schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Sorry, mijn hersenspinsels klinken in mijn hoofd soms logischer dan ze voor anderen zijn 🤣

[...]

Bijna, die 55 zou je nu ook met wat kunstgrepen al kunnen doen: 3 weg klep en thermostaat op 30. Het probleem hiermee is dat 55 aanvoer net wat laag is, daarmee krijg je het vat (gokje) ergens in de 50 tot 52 graden range.

Het wordt nuttiger als je bijv een graad of 70 aanvoer kan halen (65 in het vat) dan kun je ook de legionellarun op de warmtepomp doen.

Zou dat theoretisch kunnen, mits de Quatt dat fysiek zou kunnen? (mogelijk makkelijker met V2 op R290 dan met V1)
De R32 en R290 gaat naar 100grC als de Quatt warmtepomp op vol vermogen (90HZ) draait. Via de warmtewisselaar en met de juiste flow is 70 graden in het vat dan ook mogelijk

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:24
Animal_X schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:51:
Gewetensvraag voor de mensen die al een tijd lang ervaring hebben nu met een AE upgrade: mocht je de keuze hebben om terug in de tijd te gaan, zou dan alsog voor Quatt AE kiezen of toch een zelfstandige WPB+doorstroomverwarmer van een willekeurig ander merk en waarom?
Dat is een vraag die ik niet kan beantwoorden, althans de keuze niet. AE (icm 1 Quatt v1 warmtepomp) draait hier sinds eind april vorig jaar naar volle tevredenheid. Warm water als het nodig is en het verbruik is gunstiger dan verwacht. Quatt maakt alleen de beloften wat betreft features (oa boost-functie en statistieken/inzicht) niet waar.

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:25:
[...]

De R32 en R290 gaat naar 100grC als de Quatt warmtepomp op vol vermogen (90HZ) draait. Via de warmtewisselaar en met de juiste flow is 70 graden in het vat dan ook mogelijk
Bij 70grC water krijg je een condensatietemperatuur die daarboven moet liggen. Bij R32 praatje dan over drukken van 45-50 bar. Dat gaat je systeem niet leuk vinden (en ook niet accepteren). Dus technisch gaat je dat niet lukken met de V1 / V1.5.

Bij R290 liggen die verzadegingsdrukken veel lager en daardoor dat de V2 het wel zou moeten kunnen.

Edit: Toch wel meer dan ik had verwacht, max 42 bar. Dat kom je uiteindelijk ergens richting de 55-60grC watertemp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOC1ihVaQAl5j4MnJfVjRbqoDQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MRzodLMBGajQRmzCU8qzgLWg.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door jj85 op 20-03-2026 18:35 ]

• jj85
onlinaius schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:04:
[...]

[...]

Theoretisch kan dat wel met R32, maar dan kom je in hele hoge drukken uit. Dus ik denk niet dat dit met de hardware die Quatt hiervoor gebruikt mogelijk is.

Maar is wel een interessant idee. Laat Quatt m'n WPB opwarmen (via spiraal) naar 50grC (of iets dergelijks) en laat de WPB de rest doen.

[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 20-03-2026 18:30 ]

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
jj85 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:29:
[...]

Theoretisch kan dat wel met R32, maar dan kom je in hele hoge drukken uit. Dus ik denk niet dat dit met de hardware die Quatt hiervoor gebruikt mogelijk is.

Maar is wel een interessant idee. Laat Quatt m'n WPB opwarmen (via spiraal) naar 50grC (of iets dergelijks) en laat de WPB de rest doen.
@jj85

Niet interessant
En het hele wpcirquit warm stoken voor slechts weinig toe te voegen warmte, en weer een probleem te regelen voor Quatt of Open Quatt.
Laat maar even rustig blijven!

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:31
Animal_X schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:51:
Ik heb lang gewacht op Quatt om bij mij een AE te installeren. Echter dit werd steeds afgehouden omdat de AE niet bij de CV geplaatst kan worden ivm ruimtegebrek. Een andere locatie die bijzonder geschikt was, ook volgens de Quatt adviseur, wilde men niet aan.

Nu heb ik op die locatie zelf een wpb neergezet en heb er absoluut geen spijt van. Een stuk goedkoper, stil en ook zuinig in gebruik.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Animal_X
  • Nu online

Animal_X

Rodin

Timmy schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:38:
[...]

Dat is een vraag die ik niet kan beantwoorden, althans de keuze niet. AE (icm 1 Quatt v1 warmtepomp) draait hier sinds eind april vorig jaar naar volle tevredenheid. Warm water als het nodig is en het verbruik is gunstiger dan verwacht. Quatt maakt alleen de beloften wat betreft features (oa boost-functie en statistieken/inzicht) niet waar.
Hoe is je plaatsing tov buren? Hier een vrijstaande woning maar de Quatt Duo staat op het dak van de garage die aansluitend is aan de tuin van de buren. In de winter geen enkel probleem want het huis van de buren staat pas 5 meter verderop en in de winter zijn ramen gesloten. Echter, hoe is dit in de zomer wanneer de buitenunits staan te draaien om tapwater te verwarmen, en evt. Koelen met een Chill? Ik maak mij wat zorgen dat de buren toch overlast ervaren als ze met mooi weer op het terras in de tuin zitten. Ervaringen?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Kruimelvlaai
  • Laatst online: 13-04 00:46
jj85 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Eens, dat moet een keer ophouden.
Ik weet niet of de v2's tegenwoordig ook een overstort in de buitenunit hebben... staat me ergens iets van bij, maar kan het uiteraard niet terugvinden.
En de mechanische antivriesklep / automatische ontluchter in de buitenunits blijven bekende mogelijk oorzaken...

edit: gevonden; buitenunit lijkt dus ook nog een interne overstort te hebben (met rode knop)
[Afbeelding]
Ik kreeg hem niet verder dan 2 bar gevuld maar met thermostaat op laag (dus uit) lekte de linker unit al. En toen ik de thermostaat 1 uur later op 3 graden verwarmen zette nog meer. Ik denk een kwart glas vol water na 2,5 uur.

Bij de rechter unit leek er ook wat druppels aan de binnenkant van het kanaal te zitten, ook voor het vullen naar 2 bar, maar die drupte net nog niet. Aanvoer en retour zijn natuurlijk dezelfde kleur leidingen, hoe kan ik zien welke unit als eerste en als tweede het koude water krijgen? Kan mij voorstellen dat als de rechter de 2e is, dat deze straks ook kan lekken.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:24
Pakweg 7 meter van een raam van de buren.

Als wij buiten zitten is het niet veel meer dan een zuis en de buren zeggen mij dat ze er geen last van hebben. Gelukkig maar want geluidsoverlast is voor iedereen anders.

Het is

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:29
Ik merk sinds 2 dagen dat onze Quatt heel erg is gaan pendelen.

CiC draait versie 4.2. Ik weet niet wanneer deze versie is uitgekomen of bij ons is geïnstalleerd.

Zijn er meer mensen die dit ervaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZFC51KoFSP_Fpt_UROkoQsai60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQRw1xnwrGl4etJ8x03fhj0P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pp0XkbQD2CQbGPR53aviDnUpH_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jy51rZ07HWf5h4lpE0b7Xjq1.jpg?f=fotoalbum_large

• Animal_X
  • Nu online

Animal_X

Rodin

Abom schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:25:

CiC draait versie 4.2. Ik weet niet wanneer deze versie is uitgekomen of bij ons is geïnstalleerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen verschil hier, geen pendelgedrag. CiC 4.2 Duo v1.5

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:54
Kruimelvlaai schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:13:
[...]

Na 24 uur is de druk van 2.0 bar gezakt tot 1.4 bar
Is/zijn de Quatt(s) nat?

Om het uit te sluiten kun je ook 2 keerkleppen plaatsen op de vertakkingen naar de Quatt(s).

1) Zet de Quatt(s) uit met de werkschakelaar
2) Sluit de leidingen van de Quatt(s) af met de keerkleppen
3) Vul leidingen naar 2,5 bar
4) Wacht 24u en controleer de druk

Druk afgenomen? —> Lek in CV systeem
Druk niet afgenomen?:

5) Open de leidingen naar de Quatt(s) met de keerkleppen
6) Zet de Quatt(s) in bedrijf
7) Wacht 24u

Druk afgenomen? —> Lek in de Quatt(s). Welke van de 2 is dan het probleem van Quatt.

Dan zou je je afvragen: zonde van het geld om 2 keerkleppen te plaatsen: maar dat valt wel mee. Het is namelijk makkelijk werken als je eens bij de Quatt(s) moet zijn of juist bij je CV-installatie, zonder dat je dan gelijk alles moet laten leeglopen / vullen en ontluchten.

Gewoon maar een idee. Succes!

• Kruimelvlaai
  • Laatst online: 13-04 00:46
VindiGoosh schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:38:
[...]

Is/zijn de Quatt(s) nat?

Om het uit te sluiten kun je ook 2 keerkleppen plaatsen op de vertakkingen naar de Quatt(s).

1) Zet de Quatt(s) uit met de werkschakelaar
2) Sluit de leidingen van de Quatt(s) af met de keerkleppen
3) Vul leidingen naar 2,5 bar
4) Wacht 24u en controleer de druk

Druk afgenomen? —> Lek in CV systeem
Druk niet afgenomen?:

5) Open de leidingen naar de Quatt(s) met de keerkleppen
6) Zet de Quatt(s) in bedrijf
7) Wacht 24u

Druk afgenomen? —> Lek in de Quatt(s). Welke van de 2 is dan het probleem van Quatt.

Dan zou je je afvragen: zonde van het geld om 2 keerkleppen te plaatsen: maar dat valt wel mee. Het is namelijk makkelijk werken als je eens bij de Quatt(s) moet zijn of juist bij je CV-installatie, zonder dat je dan gelijk alles moet laten leeglopen / vullen en ontluchten.

Gewoon maar een idee. Succes!
Het lijkt erop dat ik het lek gevonden heb in de Quatt, zie mijn quote hieronder. Maar welke keerkleppen zou je anders aanraden? Heb je dan niet een kogelkraan of iets dergelijks nodig in plaats van een keerklep?
Kruimelvlaai schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:42:
[...]

Ik kreeg hem niet verder dan 2 bar gevuld maar met thermostaat op laag (dus uit) lekte de linker unit al. En toen ik de thermostaat 1 uur later op 3 graden verwarmen zette nog meer. Ik denk een kwart glas vol water na 2,5 uur.

Bij de rechter unit leek er ook wat druppels aan de binnenkant van het kanaal te zitten, ook voor het vullen naar 2 bar, maar die drupte net nog niet. Aanvoer en retour zijn natuurlijk dezelfde kleur leidingen, hoe kan ik zien welke unit als eerste en als tweede het koude water krijgen? Kan mij voorstellen dat als de rechter de 2e is, dat deze straks ook kan lekken.

• janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-04 19:06

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja hetzelfde gedrag ook bij ons thuis. Ik heb pas sinds een maand een duo opstelling maar lees de boel wel via HA uit. Het pendelen lijkt vaak te gebeuren indien de temperatuur buiten laag is (onder de 5 a 6 graden).

Ik had een beetje gehoopt dat de Quatt nog moet leren op welke temperatuur te moeten draaien maar gezien jouw bericht is dat niet het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CD3GhfBpvKPbmwq1GS7v4h39RJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FcyuOvjLT7xCX8Nxjj5fVQiI.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de rode lijn bij mij constant aan het spiken is terwijl ik had verwacht dat deze een stabiele lijn zou zijn en langzaam zou klimmen indien de buiten temperatuur zakt en daalt als de buitentemperatuur stijgt...

De COP is nu ook niet echt denderend hoog....zo rond de 3.5 tot 3.8

• Abom
janjanssenenzo schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:08:
[...]

Ja hetzelfde gedrag ook bij ons thuis. Ik heb pas sinds een maand een duo opstelling maar lees de boel wel via HA uit. Het pendelen lijkt vaak te gebeuren indien de temperatuur buiten laag is (onder de 5 a 6 graden).

Ik had een beetje gehoopt dat de Quatt nog moet leren op welke temperatuur te moeten draaien maar gezien jouw bericht is dat niet het geval.

[Afbeelding]

Je ziet dat de rode lijn bij mij constant aan het spiken is terwijl ik had verwacht dat deze een stabiele lijn zou zijn en langzaam zou klimmen indien de buiten temperatuur zakt en daalt als de buitentemperatuur stijgt...

Onze Quatt staat al meer dan een jaar en ik kom hier toevallig achter omdat ik een paar keer in de Quatt app keek en zag dat het ding op vol vermogen draaide. Gelukkig is het huis nog wel warm.

Onze COP is helemaal ingestort van 5-6 naar 3-4. Gelukkig vriest het niet meer echt, maar het is toch zonde van het energieverbruik.

Ik heb een support ticket geopend bij Quatt.

• jj85
@Abom @janjanssenenzo
de Duo optimizer is bij deze temperaturen een lastig punt voor de Quatt

Eerder had Quatt het bijv wel eens over een kantelpunt bij zo'n 2grC buitentemperatuur
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Binnen mijn OpenQuatt projectje merk ik dit ook, bij deze buitentemperaturen is het soms best lastig om een nette stabiele regeling te krijgen (en die dan ook het meest optimaal is).

Eerst even notatie-afspraak; als ik 1+2 noem, dan draait HP1 op compressorlevel 1 en HP2 op comrpessorlevel 2.
Om een voorbeeld te geven.
Bij deze temperaturen (en dan speelt naast Tbuiten ook Taanvoer mee) is het min of meer even efficient (COP-wise) om op level 1+1 te draaien of op level 6+0. Beide 'configuraties' leveren dan ongeveer dezelfde hoeveelheid thermisch vermogen.
Dus de duo optimizer kan gaan 'pendelen' tussen deze twee configuraties.

Mischien niet helemaal een verklaring voor jullie problemen, maar ik zie wel in dat dit voor duo's 'lastige' temperaturen kunnen zijn ;-)

• janjanssenenzo
jj85 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:39:
@Abom @janjanssenenzo
de Duo optimizer is bij deze temperaturen een lastig punt voor de Quatt

Eerder had Quatt het bijv wel eens over een kantelpunt bij zo'n 2grC buitentemperatuur
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Binnen mijn OpenQuatt projectje merk ik dit ook, bij deze buitentemperaturen is het soms best lastig om een nette stabiele regeling te krijgen (en die dan ook het meest optimaal is).

Eerst even notatie-afspraak; als ik 1+2 noem, dan draait HP1 op compressorlevel 1 en HP2 op comrpessorlevel 2.
Om een voorbeeld te geven.
Bij deze temperaturen (en dan speelt naast Tbuiten ook Taanvoer mee) is het min of meer even efficient (COP-wise) om op level 1+1 te draaien of op level 6+0. Beide 'configuraties' leveren dan ongeveer dezelfde hoeveelheid thermisch vermogen.
Dus de duo optimizer kan gaan 'pendelen' tussen deze twee configuraties.

Mischien niet helemaal een verklaring voor jullie problemen, maar ik zie wel in dat dit voor duo's 'lastige' temperaturen kunnen zijn ;-)
Wat ik initieel zie gebeuren is dat de CIC start met 1 unit op 78 hz te zetten en vervolgens de 2e unit erbij pakt. Dan gaat unit 1 naar 30 hz en unit 2 op 48 hz. Maar op dat moment zit de aanvoer temperatuur al boven de 40 graden. Dit is veel te hoog voor een woning die al reeds 19.9 graden is. 30 a 35 graden zou voldoende moeten zijn en 2 units op 20 hz zou dit denk ik al moeten kunnen maken.

• onlinaius
jj85 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:29:
[...]

Maar dan heb je dus een dubbele warmtepomp. Voordeel omdat het het laatste inefficiënte stukje dan wat makkelijker zonder luchtkanalen kan doen, maar het idee van een warmtepomp met tank via 3 weg is over het algemeen dat de tank dan vrij eenvoudig kan zijn.

Ruime 50 via de Quatt aanhouden en af en toe naar 60+ met het element is natuurlijk ook een optie, maar met een goede wpb heb je het element niet nodig heb ik begrepen, dus dat voelt wel als een stapje terug.

• jj85
onlinaius schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Maar dan heb je dus een dubbele warmtepomp. Voordeel omdat het het laatste inefficiënte stukje dan wat makkelijker zonder luchtkanalen kan doen, maar het idee van een warmtepomp met tank via 3 weg is over het algemeen dat de tank dan vrij eenvoudig kan zijn.

Ruime 50 via de Quatt aanhouden en af en toe naar 60+ met het element is natuurlijk ook een optie, maar met een goede wpb heb je het element niet nodig heb ik begrepen, dus dat voelt wel als een stapje terug.
Klopt, met m'n Atlantic Explorer v5 kan ik makkelijk naar 62grC zonder element.

Maar ik wil nog wel een keer een sommetje maken. Of het efficienter is om met WPB m'n vat op te warmen of het door Quatt te laten doen (of combi (turbo boost :henk )).

De WPB overdag aan is prima, maar 's nachts zou die iets teveel geluit maken. Dus als ik dat bijv kan overpakken met de Quatt kan best interessant zijn.

Maargoed... misschien gewoon zo lekker laten is ook een optie :+

[ Voor 11% gewijzigd door jj85 op 21-03-2026 10:01 ]

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:54
Kruimelvlaai schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:55:
[...]

Het lijkt erop dat ik het lek gevonden heb in de Quatt, zie mijn quote hieronder. Maar welke keerkleppen zou je anders aanraden? Heb je dan niet een kogelkraan of iets dergelijks nodig in plaats van een keerklep?

[...]
Sorry! Ik bedoelde inderdaad afsluiters in de vorm van een kogelkraan.

Fijn dat je het probleem al gevonden hebt!

• TeslaNerd

[Afbeelding]

[Afbeelding]
6x starten in de 3 uur tussen 02 en 05 uur is volgens Quatt niet heel erg voor pendelen. Bij de oplopende buitentemperaturen nu wij het einde van het stookseizoen naderen gaat uiteindelijk iedere warmtepomp pendelen omdat jouw woning minder warmte nodig heeft dan het minimale vermogen dat jouw warmtepomp levert op zijn laagste stand

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
janjanssenenzo schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:08:
[...]

[Afbeelding]

T6 thermostaat? Die gaat in het tussen seizoen de verwarming wel afkappen zodra de temperatuur is bereikt en weer aan als het .2 er onder is ipv continu door te laten draaien. Even de stekker van de thermostaat er uit is vaak een oplossing.

• Abom
TeslaNerd schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:28:
[...]

6x starten in de 3 uur tussen 02 en 05 uur is volgens Quatt niet heel erg voor pendelen. Bij de oplopende buitentemperaturen nu wij het einde van het stookseizoen naderen gaat uiteindelijk iedere warmtepomp pendelen omdat jouw woning minder warmte nodig heeft dan het minimale vermogen dat jouw warmtepomp levert op zijn laagste stand
Wat ik vreemd vind is dat het een week geleden, met vergelijkbare buiten temperaturen, het gedrag heel anders was. Sowieso is het vreemd dat het ding een hele tijdje op volvermogen draait en dan stopt, ipv langere tijd op een lager vermogen.

Wij hebben een Quatt solo met een Tado thermostaat.

Misschien de thermostaat en CiC zo meteen even resetten.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Abom schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:29:
[...]

Wat ik vreemd vind is dat het een week geleden, met vergelijkbare buiten temperaturen, het gedrag heel anders was. Sowieso is het vreemd dat het ding een hele tijdje op volvermogen draait en dan stopt, ipv langere tijd op een lager vermogen.

Heb je home assistant of andere manier om te controleren of de Tado misschien iets vergelijkbaars doet? Bij de T6 lijkt het of die minder tolerant wordt voor een overshoot van de ingestelde temperatuur, vervolgens dan pas laat weer actief > quatt hard werken > kleine overshoot > uit en opnieuw.

• janjanssenenzo
bite schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:17:
[...]

[...]

T6 thermostaat? Die gaat in het tussen seizoen de verwarming wel afkappen zodra de temperatuur is bereikt en weer aan als het .2 er onder is ipv continu door te laten draaien. Even de stekker van de thermostaat er uit is vaak een oplossing.
Tado thermostaat. T6 heb ik na 2 dagen al vervangen.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:12
@Abom en @janjanssenenzo

Wellicht een tip. Bij deze temperaturen kan de soundslider omlaag. Breng je het max vermogen beetje naar beneden en worden runs langer.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 23-03-2026 12:21 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid 1.5/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado-V3+/T̄ 20,2°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• janjanssenenzo
Mickel moen schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:36:
@Abom en @janjanssenenzo

Wellicht een tip. Bij deze temperaturen kan de soundslider omlaag. Breng je het max vermogen naar beneden en worden runs langer.
Thanks for de tip. Sound sider staat tijdens de nacht al helemaal laag...

• Abom
Bij ons slaat de soundslider altijd op max, dat heeft nooit problemen veroorzaakt.

Ik zie dat er vanmorgen om 10:00 zelfs een klein beetje gas is gebruikt om te verwarmen.

Ik heb de CiC, thermostaat en CV-ketel opnieuw gestart. Ik ben benieuwd of dat iets verbetert.

• jj85
onlinaius schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:13:
[...]

Zeker interesse!

Mijn grootste wensen:

Vloerkoeling
Goede HA integratie

Kleine terugkoppeling :+
- Passieve koeling: wordt (as we speak) aan gewerkt.
- Aanpassen van die verrekte BPV: ik heb vooralsnog niet de intentie om EEPROM instellingen via mijn OpenQuatt integratie te gaan wijzigen (denk aan frequenties etc). De BPV van de v1 is daarbij wel een grote uitzondering. Als we dit met elkaar goed kunnen testen en 100% zeker zijn dat dit goed functioneert, dan bouw ik met alle liefde daar een optie voor in :) (@TeslaNerd: bij jou loopt die BPV-aanpassing nog goed?)
- Goede HA-integratie: OpenQuatt is gemaakt om optimaal met HA te integreren (al werkt het ook prima zonder HA)
- Statistieken: via HA is alle info voorhanden, OpenQuatt slaat zelf geen data op, dus dat moet de gebruiker zelf regelen. Hij spuugt wel zelf het elektrisch verbruik (kWh) en warmte-energie (kWh) uit, dus je hoeft niet HA nog eens te laten integreren.

Over passieve koeling gesproken: bij Quatt staat deze dus nu ook echt op de roadmap om uitgewerkt te worden... enkel geen garanties over wanneer dit uitgerold gaat worden ;)

Tevens heeft Quatt aangegeven de lokale API (de CiC JSON) significant uit te gaan breiden. Van de huidige ±50 items naar een stuk of 200 _/-\o_ ergens in de komende maanden als ik mij niet vergis

[ Voor 11% gewijzigd door jj85 op 21-03-2026 20:08 ]

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:03:
- Aanpassen van die verrekte BPV: ik heb vooralsnog niet de intentie om EEPROM instellingen via mijn OpenQuatt integratie te gaan wijzigen (denk aan frequenties etc). De BPV van de v1 is daarbij wel een grote uitzondering. Als we dit met elkaar goed kunnen testen en 100% zeker zijn dat dit goed functioneert, dan bouw ik met alle liefde daar een optie voor in :) (@TeslaNerd: bij jou loopt die BPV-aanpassing nog goed?)
- Goede HA-integratie: OpenQuatt is gemaakt om optimaal met HA te integreren (al werkt het ook prima zonder HA)
- Statistieken: via HA is alle info voorhanden, OpenQuatt slaat zelf geen data op, dus dat moet de gebruiker zelf regelen. Hij spuugt wel zelf het elektrisch verbruik (kWh) en warmte-energie (kWh) uit, dus je hoeft niet HA nog eens te laten integreren.
Jazeker, vanacht dook de buitentemperatuur hier weer even onder de 4 graden zonder dat de bodemplaatverwarming is aangegaan

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 21-03-2026 20:08 ]

• jj85
TeslaNerd schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:07:
[...]

Jazeker, vanacht dook de buitentemperatuur hier weer even onder de 4 graden zonder dat de bodemplaatverwarming is aangegaan
Top, ben benieuwd of die setting een powercycle van de ODU overleeft of dat je hem elke keer moet zetten

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:09:
[...]
Top, ben benieuwd of die setting een powercycle van de ODU overleeft of dat je hem elke keer moet zetten
Goeie! Ga ik testen

• onlinaius
Dank je!
ik heb vooralsnog niet de intentie om EEPROM instellingen via mijn OpenQuatt integratie te gaan wijzigen (denk aan frequenties etc). De BPV van de v1 is daarbij wel een grote uitzondering. Als we dit met elkaar goed kunnen testen en 100% zeker zijn dat dit goed functioneert, dan bouw ik met alle liefde daar een optie voor in :)
Die BPV is ook veruit de grootste wens op dit gebied. Mijn huidige Zigbee schakelaar zit ergens verkeerd aangesloten. De schakelaar schakelt, maar ik heb het idee dat het lint niet warm wordt. Voorlopig geen probleem, volgende winter oplossen, maar als het via Open Quatt dan al geregeld is, heeft dat duidelijk mijn voorkeur.
Die frequenties stoor ik mij niet echt aan. Ik regel al een hoop via home Assistant en heb hierbij ook een stijgende temperatuur lijn over de dag dus de niet traploze manier van aansturen heeft voor mij weinig nadelen. Voor andere gebruikers kan ik mij echter wel voorstellen dat een traploze manier van aansturen voordelen kan hebben aangezien het dan wel makkelijker wordt om storende frequenties uit te sluiten zonder gelijk 10 Herz hoger te komen zitten in de frequentieband. Voor mij echter niet echt van toepassing.
En tegen die tijd is er vast iemand die zijn Dummy sensoren en mooie HA card weergave wil delen.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:31
onlinaius schreef op zondag 22 maart 2026 @ 05:40:

Die BPV is ook veruit de grootste wens op dit gebied. Mijn huidige Zigbee schakelaar zit ergens verkeerd aangesloten. De schakelaar schakelt, maar ik heb het idee dat het lint niet warm wordt. Voorlopig geen probleem, volgende winter oplossen, maar als het via Open Quatt dan al geregeld is, heeft dat duidelijk mijn voorkeur.
Als je zigbee device ook stroom kan meten, dan zie je ook wanneer het lint warm zou moeten worden.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• onlinaius
raven22 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:47:
[...]

Als je zigbee device ook stroom kan meten, dan zie je ook wanneer het lint warm zou moeten worden.
Klopt, dat doet ie dus ook niet. Ik snap niet precies wat ik mis heb gedaan. Volgende winter maar eens naar kijken, hoewel ik de kans aardig groot inschat dat ik dan naar Open Quatt ben.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Mickel moen schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:36:
@Abom en @janjanssenenzo

Wellicht een tip. Bij deze temperaturen kan de soundslider omlaag. Breng je het max vermogen naar beneden en worden runs langer.
Vannacht even geprobeerd, maar dan wel gasverbruik (0,5 m3, maar toch). Dus voor mij niet de beste tip ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlUMDZU27TJtU9oDqztjRg2vJqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYGCrtYcx8K5xxvjHtDUQ5zn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door okijokii op 22-03-2026 18:37 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• TeslaNerd
okijokii schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:25:
[...]
Vannacht even geprobeerd, maar dan wel gasverbruik (0,5 m3, maar toch). Dus voor mij niet de beste tip ;)

[Afbeelding]
Ik zou jouw Intergas cv ketel op zomerstand, alleen SWW, of laagst mogelijke cv temperatuur instellen. Dan zal die ook geen onnodig gas meer verbruiken

• okijokii
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Ik zou jouw Intergas cv ketel op zomerstand, alleen SWW, of laagst mogelijke cv temperatuur instellen. Dan zal die ook geen onnodig gas meer verbruiken
Volgens mij heeft deze intergas (Xtreme 36) geen zomerstand. CV temperatuur naar beneden zou ik nog kunnen proberen 👍👍

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• TeslaNerd
okijokii schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:01:
[...]

Volgens mij heeft deze intergas (Xtreme 36) geen zomerstand. CV temperatuur naar beneden zou ik nog kunnen proberen 👍👍
Dat gaat bij Intergas via het Service Menu:

P001 instellen op waarde 2 : Xtreme Tap

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9gYElaPKOK2RzuqsJ45_r3YNTc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ml3a5LAEa9CRSSzFcNktMt0A.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 22-03-2026 22:51 ]

• okijokii
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:51:
[...]

[Afbeelding]
Super, dank!

• Toby-Wan
[...]

[Afbeelding]
@okijokii je kan in expert instellingen menu ook P037 (wachttijd CV vraag beantwoording) op een 2-5 minuten zetten, dan wacht ie voordat ie daadwerkelijk begint te stoken. Zo voorkwam ik 2 jaar geleden de 'opstart' gasstook

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• okijokii
  • Niet online
Toby-Wan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:36:
[...]

@okijokii je kan in expert instellingen menu ook P037 (wachttijd CV vraag beantwoording) op een 2-5 minuten zetten, dan wacht ie voordat ie daadwerkelijk begint te stoken. Zo voorkwam ik 2 jaar geleden de 'opstart' gasstook
Ik zal beide opties eens testen. Dankjewel!

• Olimar1980
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 27-04 17:01
Goedemorgen,

Ik lees hier al een tijd mee, dank voor alle informatie en ervaringen. Ik wil graag advies van andere Hybrid Duo V1-V1.5 eigenaren. Bij mij is de COP sinds de uitbreiding naar de DUO erg naar beneden gegaan. Uiteindelijk bleek dat de flowmeters in mijn systeem defect waren en dat de bypass altijd open stond, waardoor warmte bovenin de leidingen bleef hangen. Hierdoor heb ik het grootste deel van het stookseizoen met een slechte COP gedraaid, vaak was deze 1,9-2 als het vroor.

Dit is nu allemaal verholpen, de flow is nu constant op 800 l/h, de warmte stroom goed door het afgifstesysteem en het lukt sindsdien om het huis goed warm te houden met een aanvoertemperatuur van 30-35 graden. Ik houd de temperatuur constant op 19.5 graden en heb in de verwarmde ruimtes radiatoren met Heatfans die op lage temperatuur al gaan draaien. Ik verwachtte hierdoor een goede COP te kunnen halen.

Toch blijf ik regelmatig een lage COP zien. Bijvoorbeeld gedurende een uur 2,6 bij A2W35, waarbij dit volgens de specificaties 4 zou moeten zijn. Voor de uitbreiding naar DUO heb ik nooit dit soort lage waardes gezien. Zijn hier andere verklaringen voor dan een defect? Kan dit normaal zijn bij draaien op laag vermogen of bijvoorbeeld door een defrost komen? Kan dit aan de stooklijninstellingen liggen?

Ik heb bij Quatt een ticket lopen en aangegeven dat ik een COP volgens specificaties verwacht, maar zij lijken dit niet heel serieus te nemen omdat mijn COP in maart over het geheel wel 3.8 is.

Ik hoop dat iemand een tip of idee heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Olimar1980 op 23-03-2026 12:07 ]

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-04 22:27
Abom schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:29:
[...]

Hier ook sinds 18maart verandering van stookgedrag, met vaak gasverbruik. Er lijkt iets recent veranderd te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0dW2NbAMQ5uJaDJRcZAvixcvs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1ReqKpCtjJONNDEk6XMwnrh.jpg?f=fotoalbum_large

Vergeleken met:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cj3ej95XCc9YsWf6MEqs87XG24k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nq0PjeizTE4Sm9KELLSadg2X.jpg?f=fotoalbum_large

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:11
Ook hier met AE een erg hoog nachtverbruik sinds ong 18 maart (dat de nachten weer richting nul gaan). Piekstroomvermogens van 4 kW, waar het eerder deze winter 7 graden voor moest vriezen.

Afgelopen vrijdag ook gemeld bij Quatt.

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 23-03-2026 13:55 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-04 11:09
Hier het zelfde beeld.
Quatt duo 1.5 die als een dolle van 3kw naar 0 kw schiet.
Heb indertijd een kw meter van Homewizzard op de aanvoer van de Quatt’s laten plaatsen.
En daar zie je ook heel duidelijk een vreemd patroon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIbION2HlNUFP1iOuwPm2pIJJs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8zHxeGQcIomPEOikskS9AwFl.png?f=fotoalbum_large
Ondertussen een melding bij Quatt gemaakt.

• Toby-Wan
Zweitse schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:21:
Hier het zelfde beeld.
Quatt duo 1.5 die als een dolle van 3kw naar 0 kw schiet.
Heb indertijd een kw meter van Homewizzard op de aanvoer van de Quatt’s laten plaatsen.
En daar zie je ook heel duidelijk een vreemd patroon.
[Afbeelding]
Ondertussen een melding bij Quatt gemaakt.
Heb je toevallig een T6 thermostaat?
bij die thermostaat kan het een "normaal" patroon zijn onder bepaalde weerstomstandigheden, vanwege de over- & undershoots die bij deze thermostaat horen.
wanneer je de T6 'flipt' (even stroomloos maakt), dan zou die daarna constanter moeten verwarmen.
ik heb de T6 hier op een HW slimme stekker zitten en die maakt m elke dat stroomloos van 23.30-23.35

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 23-03-2026 14:05 ]

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-04 11:09
Toby-Wan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:04:
[...]

Heb je toevallig een T6 thermostaat?
bij die thermostaat kan het een "normaal" patroon zijn onder bepaalde weerstomstandigheden, vanwege de over- & undershoots die bij deze thermostaat horen.
wanneer je de T6 'flipt' (even stroomloos maakt), dan zou die daarna constanter moeten verwarmen.
ik heb de T6 hier op een HW slimme stekker zitten en die maakt m elke dat stroomloos van 23.30-23.35
Ja idd ik heb een T6,
Dank voor het meedenken. Maar denk niet dat hij het is.
Heb ondertussen al 2 jaar de Quatt’s draaien.
En dit heb ik in die 2 jaar nog nooit gezien.
En ondanks de T6 (ben er ook geen echte fan van)
Modelleerde mijn systeem juist heel goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWlf_l1Y0nBvmfqw2ZL6l4PhjzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/an3NifCTkfx7TTHO6rrTKnS3.png?f=fotoalbum_large
Dit is zoals het de dag ervoor was. Met redelijk vergelijkbare temperaturen.
Maar als ik meer van Quatt heb gehoord. Laat ik het zeker ff weten.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdjF-6AF58TPy6bKqcLO788zeoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WivP5kEM29pkucG2YjbxbuXd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SRY5C_IwJB_5jqiX6QtPaR5IWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDKz6MHn3RXQxRKUPL0Uwy4Q.jpg?f=fotoalbum_large

hier ook onrustig beeld van beide quatt sinds 13-14 maart

ben waarschijnlijk onzin aan het verkopen. De grafieken zijn tot en met 13 maart in de lange termijn geschiedenis van HA gedumpt en die heeft een dunnere lijn dan de recentelijke geschiedenis... 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door berrieberrie op 23-03-2026 16:27 ]

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• TeslaNerd
Olimar1980 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:59:
Goedemorgen,

Ik lees hier al een tijd mee, dank voor alle informatie en ervaringen. Ik wil graag advies van andere Hybrid Duo V1-V1.5 eigenaren. Bij mij is de COP sinds de uitbreiding naar de DUO erg naar beneden gegaan. Uiteindelijk bleek dat de flowmeters in mijn systeem defect waren en dat de bypass altijd open stond, waardoor warmte bovenin de leidingen bleef hangen. Hierdoor heb ik het grootste deel van het stookseizoen met een slechte COP gedraaid, vaak was deze 1,9-2 als het vroor.

Dit is nu allemaal verholpen, de flow is nu constant op 800 l/h, de warmte stroom goed door het afgifstesysteem en het lukt sindsdien om het huis goed warm te houden met een aanvoertemperatuur van 30-35 graden. Ik houd de temperatuur constant op 19.5 graden en heb in de verwarmde ruimtes radiatoren met Heatfans die op lage temperatuur al gaan draaien. Ik verwachtte hierdoor een goede COP te kunnen halen.

Toch blijf ik regelmatig een lage COP zien. Bijvoorbeeld gedurende een uur 2,6 bij A2W35, waarbij dit volgens de specificaties 4 zou moeten zijn. Voor de uitbreiding naar DUO heb ik nooit dit soort lage waardes gezien. Zijn hier andere verklaringen voor dan een defect? Kan dit normaal zijn bij draaien op laag vermogen of bijvoorbeeld door een defrost komen? Kan dit aan de stooklijninstellingen liggen?

Ik heb bij Quatt een ticket lopen en aangegeven dat ik een COP volgens specificaties verwacht, maar zij lijken dit niet heel serieus te nemen omdat mijn COP in maart over het geheel wel 3.8 is.

Ik hoop dat iemand een tip of idee heeft.
De COP is ook sterk afhankelijk van de calibratie van de temperatuur sensoren voor water in en water uit in de Quatt buitenunits. Kun jij kijken hoe die sensoren gelijke of ongelijke temperaturen geven wanneer de warmtepompen een tijdje uit hebben gestaan en de waterpompen net gaan draaien

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-04 20:19
stroom schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Hier ook sinds 18maart verandering van stookgedrag, met vaak gasverbruik. Er lijkt iets recent veranderd te zijn.
Exact ditzelfde beeld ineens. Ik heb vrijwel nooit gasverbruik en nu op onverklaarbare momenten. Erg vreemd. Ik ga ook melding maken bij quatt. Niet echt fraai met de gasprijzen nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYGsSL15wmQNYGH1JSQBgFS1LsY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DBbShKry2f1PfI9Ko6nCB3qZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door EvtK op 23-03-2026 18:42 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• Olimar1980
TeslaNerd schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:21:
[...]

De COP is ook sterk afhankelijk van de calibratie van de temperatuur sensoren voor water in en water uit in de Quatt buitenunits. Kun jij kijken hoe die sensoren gelijke of ongelijke temperaturen geven wanneer de warmtepompen een tijdje uit hebben gestaan en de waterpompen net gaan draaien
Dank voor je reactie! Ik heb net de thermostaat even een zetje gegeven. Ik zie best wat verschillen tussen de sensoren, dit is een momentopname als er al flow is, maar voordat de warmtepomp begint met verwarmen:

Flowmeter onder ketel: 19.3
HP1 in: 19.31
HP1 out: 19.0
HP2 in 19.52 (!)
HP2 out: 19.42

Ik weet alleen niet precies op basis van welke sensoren de COP berekend wordt en of deze verschillen veel effect kunnen hebben.

• jj85
Olimar1980 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:34:

Ik weet alleen niet precies op basis van welke sensoren de COP berekend wordt en of deze verschillen veel effect kunnen hebben.
Per HP: Tout, Tin, Flow
en uiteraard Powerinput

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 23-03-2026 22:09 ]

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:51

• Mickel moen
Leuk. Vooral het Chill gedeelte. De flexibiliteit van de slangen vind ik positief en ook het aan- en afkoppelen ziet er goed uit.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid 1.5/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado-V3+/T̄ 20,2°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• TeslaNerd
Op ca 1 minuut mag Anouar even meekijken in het monitoring systeem waarmee Quatt al onze installaties in real time kan meekijken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVqGvjLQ8Nh7Z8fqy-Le5tGVOJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nUhkb93CO8VbmGWTXCWVbUVi.png?f=fotoalbum_large

• Toby-Wan
Mickel moen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:34:
Leuk. Vooral het Chill gedeelte. De flexibiliteit van de slangen vind ik positief en ook het aan- en afkoppelen ziet er goed uit.
Valt me inderdaad mee dat het volledig droog blijft, de kracht waarmee die aan-/afgekoppeld moet worden is misschien wel een punt van aandacht.. je ziet die hele stalen leiding mee flexen.
Ook mooi dat men er beeld van het geluid kan krijgen.

• okijokii
  • Niet online
Ik ben inmiddels wat sceptisch geworden over dit soort filmpjes. Denk dat Anouar hier wat aan verdient....

• Toby-Wan
okijokii schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Ik ben inmiddels wat sceptisch geworden over dit soort filmpjes. Denk dat Anouar hier wat aan verdient....
Ach ik vond het geen overdreven hosanna verhaal zoals we wel gezien hebben in andere filmpjes. Het was ook wel zo ge-edit dat de focus oprecht lijkt te liggen op zijn zoektocht, en gebruikelijke statements van Quatt ("wij zijn de slimste") zitten er niet echt in / eruit geknipt
Wel benieuwd of hij nog bij andere fabrikanten langs gaat

[ Voor 6% gewijzigd door Toby-Wan op 24-03-2026 08:59 ]

• TeslaNerd
Toby-Wan schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:59:
[...]

Ach ik vond het geen overdreven hosanna verhaal zoals we wel gezien hebben in andere filmpjes. Het was ook wel zo ge-edit dat de focus oprecht lijkt te liggen op zijn zoektocht, en gebruikelijke statements van Quatt ("wij zijn de slimste") zitten er niet echt in / eruit geknipt
Wel benieuwd of hij nog bij andere fabrikanten langs gaat
Misschien wil Anouar ook een keer kennismaken met OpenQuatt *O*

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02:57
okijokii schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:47:
[...]
Mooi dat het filmpje begint met het verhaal dat hij zich als installateur moet ontwikkelen en moet oriënteren wat hij zijn klanten kan aanbieden. Gaat vervolgens als eerste langs bij een fabrikant die alleen met eigen installateurs werkt...

Anyway, wel een leuke kijk in de keuken!

• Mickel moen
RickvdT schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Mooi dat het filmpje begint met het verhaal dat hij zich als installateur moet ontwikkelen en moet oriënteren wat hij zijn klanten kan aanbieden. Gaat vervolgens als eerste langs bij een fabrikant die alleen met eigen installateurs werkt...

Dat kun je van meerdere kanten bekijken. Onze Quatt is twee jaar geleden ook geplaatst door een installateur hier uit de provincie, in opdracht van Quatt. Ik zie dat als een voordeel. Stel dat de cv-ketel vervangen moet worden of je wilt iets aan je afgiftesysteem wijzigen, dan is zo’n lokale installateur wel een van de eersten waar je aan denkt om de klus te klaren, want bekend met de Quatt.

https://www.quatt.io/waar...ud-cv-ketel#installer-map

Wellicht is het voor Anouar interessant om ook zo’n installateur te worden,

[ Voor 10% gewijzigd door Mickel moen op 24-03-2026 09:44 ]

• RickvdT
Mickel moen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:27:
[...]

Dat kun je van meerdere kanten bekijken. Onze Quatt is twee jaar geleden ook geplaatst door een installateur hier uit de provincie, in opdracht van Quatt. Ik zie dat als een voordeel. Stel dat de cv-ketel vervangen moet worden of je wilt iets aan je afgiftesysteem wijzigen, dan is zo’n lokale installateur wel een van de eersten waar je aan denkt om de klus te klaren, want bekend met de Quatt.
Eens, maar zover ik weet kan je als lokale installateur geen Quatt aan je klanten verkopen. Sales gaat volgens mij altijd direct via Quatt, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld WeHeat die je vooral via een installateur aanschaft.
Mickel moen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:27:
[...]
Wellicht is het voor Anouar interessant om ook zo’n installateur te worden,
Zijn bedrijf staat er al tussen 'ANO Loodgieter Service' :)

• Mickel moen
@RickvdT

Kijk dat is mooi, dat Anouar er al bij staat. Hij heeft dus al een relatie met Quatt.

Het verschil is mij bekend. De kneep zit’m er in, dat, als je als installateur kiest voor de reguliere leveranciers , je ook invloed hebt op de marge. Eén van de redenen, dat deze warmtepompen in de regel flink duurder zijn.

Plaats je in opdracht van Quatt, verzorg je alleen de installatie. After-sales, garantie en dat soort sores blijft bij Quatt. Wel heb je er mogelijk weer een klant bij voor andere klussen. Bijvoorbeeld het leveren van een nieuwe ketel.

[ Voor 13% gewijzigd door Mickel moen op 24-03-2026 12:50 ]

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-04 16:28
Zojuist is mijn CiC geuprade naar versie 4.3.0. Heeft er iemand releasenotes toevallig?

• jj85
BertBertjes schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:04:
Zojuist is mijn CiC geuprade naar versie 4.3.0. Heeft er iemand releasenotes toevallig?
clubeddie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• WAF1
RickvdT schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Volgens mij was het al langer de bedoeling dat ze ook gingen werken met installateurs van buiten de organisatie.

https://www.quatt.io/zake...gfmCuLZ224-_mMikK_s5MIKXn

• RickvdT
WAF1 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Volgens mij was het al langer de bedoeling dat ze ook gingen werken met installateurs van buiten de organisatie.

https://www.quatt.io/zake...gfmCuLZ224-_mMikK_s5MIKXn
Aha, dat partnerprogramma was vroeger alleen voor sales leads zonder installatie. Dan is Quatt inderdaad een optie voor derden tegenwoordig en neem ik mijn woorden terug. :)

• Hueify
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-04 10:21
Een aantal maanden geleden een ticket ingediend bij Quatt. De watertemperatuur van de Quatt v2 komt niet boven de 35 graden, terwijl mijn huis dit wel nodig heeft op de koude dagen. Om een watertemperatuur van 45 graden te leveren moet telkens de ketel bijspringen.
Onlangs bij Quatt Sales aangegeven dat dit mij weerhoudt om over te stappen naar FE / dubbele pomp.

Vandaag een antwoord dat ik niet direct verwacht had, maar ben er wel positief over! Ik ga snel een afspraak maken. :-)
Ik heb je systeem van de afgelopen 90 dagen grondig bekeken. Daarin zie ik dat de doorstroming niet optimaal wordt doorgegeven door de flowmeter. Hierdoor kan de ketel vaker bijspringen dan je zou willen. Ik stel voor om een service aan te maken en door te zetten naar de planning, zodat wij de flowmeter kunnen vervangen.
Op basis van wat ik nu zie, verwachten wij dat het ketelverbruik door deze aanpassing zal afnemen wanneer wij de flowmeter vervangen.

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• datatweaker2
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-04 21:21
Zelf ben ik vanuit een andere hoek bezig geweest: ik wil mijn Quatt-data kunnen terugkijken over langere periodes. COP per maand, ketelgedrag bij verschillende buitentemperaturen. Voor dit soort analyses, oa over seizoenen heen, werkt influxDB erg makellijk.
Heb er nu een simpel Python-scriptje voor gemaakt dat de CIC lokale API pollt en alles automatisch naar InfluxDB schrijft. Geen velden configureren of iets dergelijks — hij ontdekt zelf welke datasecties er zijn (flowmeters, wp-modules, ketel, thermostaat, etc.) en schrijft alles naar Influxdb. Als Quatt iets toevoegt in een firmware-update pikt hij dat ook vanzelf op.
Draait bij mij als systemd service in een LCX op Proxmox. Als je Proxmox draait is het een one-liner om een LXC-container ervoor op te zetten, maar gewoon op Linux/macOS werkt ook prima.
Ik visualiseer het zelf met de InfluxDB dashboard-app, maar Grafana kan uiteraard ook.

Zie https://github.com/antongitnow/quatt-influxdb-bridge

[ Voor 3% gewijzigd door datatweaker2 op 24-03-2026 23:07 ]

• Animal_X
  • Nu online

Animal_X

Rodin

Hueify schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:07:
Een aantal maanden geleden een ticket ingediend bij Quatt. De watertemperatuur van de Quatt v2 komt niet boven de 35 graden, terwijl mijn huis dit wel nodig heeft op de koude dagen. Om een watertemperatuur van 45 graden te leveren moet telkens de ketel bijspringen.
Onlangs bij Quatt Sales aangegeven dat dit mij weerhoudt om over te stappen naar FE / dubbele pomp.

Vandaag een antwoord dat ik niet direct verwacht had, maar ben er wel positief over! Ik ga snel een afspraak maken. :-)

[...]

[...]
Zag je zelf niet in de CiC JSON dat de flow niet stabiel op 800l/u liep tijdens verwarmen? Of zag Quatt iets wat jij niet kon zien? Zo ja, op basis van welke waardes?

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:52
[...]

[Afbeelding]
Goeie tip!!

Weet jij toevallig ook het verschil tussen Tap en Solo?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:34

Ywa

verguldebarman schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:24:
[...]

Weet jij toevallig ook het verschil tussen Tap en Solo?
Ik vermoed dat Solo juist alleen verwarming levert en geen warm water. Dus tegenovergestelde van Tap. :)

• TeslaNerd
datatweaker2 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:47:
Zelf ben ik vanuit een andere hoek bezig geweest: ik wil mijn Quatt-data kunnen terugkijken over langere periodes. COP per maand, ketelgedrag bij verschillende buitentemperaturen. Voor dit soort analyses, oa over seizoenen heen, werkt influxDB erg makellijk.
Heb er nu een simpel Python-scriptje voor gemaakt dat de CIC lokale API pollt en alles automatisch naar InfluxDB schrijft. Geen velden configureren of iets dergelijks — hij ontdekt zelf welke datasecties er zijn (flowmeters, wp-modules, ketel, thermostaat, etc.) en schrijft alles naar Influxdb. Als Quatt iets toevoegt in een firmware-update pikt hij dat ook vanzelf op.
Draait bij mij als systemd service in een LCX op Proxmox. Als je Proxmox draait is het een one-liner om een LXC-container ervoor op te zetten, maar gewoon op Linux/macOS werkt ook prima.
Ik visualiseer het zelf met de InfluxDB dashboard-app, maar Grafana kan uiteraard ook.

Zie https://github.com/antongitnow/quatt-influxdb-bridge
Mooi project om de Quatt data in InfluxDB te zetten!
Zie jij met jouw Quatt data dat de temperatuursensoren voor water IN/UIT goed zijn gecalibreerd voor een correcte berekening van de COP?

• Hueify
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-04 10:21
Animal_X schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:57:
[...]

Zag je zelf niet in de CiC JSON dat de flow niet stabiel op 800l/u liep tijdens verwarmen? Of zag Quatt iets wat jij niet kon zien? Zo ja, op basis van welke waardes?
Op de momenten dat ik kijk op JSON, zit de flow rond de 800l/u (=/- 5 l/u). Nu kijk ik niet continu naar de JSON en heb ook geen HA of rapportages ingericht. Dus of het die waarde is of een andere waarde waarop ze dit baseren durf ik niet te zeggen?

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• Olimar1980
Hueify schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Op de momenten dat ik kijk op JSON, zit de flow rond de 800l/u (=/- 5 l/u). Nu kijk ik niet continu naar de JSON en heb ook geen HA of rapportages ingericht. Dus of het die waarde is of een andere waarde waarop ze dit baseren durf ik niet te zeggen?
Die flow op JSON hoeft niet alles te zeggen. Bij een DUO installatie is dit bijvoorbeeld een gemiddelde en flowmeters kunnen ook verkeerde waardes geven als deze defect of deels verstopt zijn. Bij mij stond er altijd keurig 800l/u terwijl dit in werkelijkheid 1150 tot 1600l/h bleek te zijn. Met een hoge druk in het systeem, geruis en een lage COP tot gevolg.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Even een vraagje tussendoor :P

Is er bij iemand de CiC vervangen en achtergebleven?

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:11
leejoow schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:34:
Even een vraagje tussendoor :P

Is er bij iemand de CiC vervangen en achtergebleven?
Vervangen en achterblijven lijkt me wederzijds uitgesloten. Wat bedoel je precies?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Dat iemand een nieuwe CiC heeft gekregen en dat de monteur zo vriendelijk is geweest om die defecte achter te laten :) Heb ik laatst met de main PCB van mijn Itho Daalderop gehad.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:06
leejoow schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:41:
Dat iemand een nieuwe CiC heeft gekregen en dat de monteur zo vriendelijk is geweest om die defecte achter te laten :) Heb ik laatst met de main PCB van mijn Itho Daalderop gehad.
Zijn er straks genoeg over toch? Als iedereen OpenQuatt heeft. Maare, ik zocht ook al tevergeefs naar een te koop staande CiC.

Helaas is het TCP verkeer van de CiC naar mender.io versleuteld via poort 443, anders had ik een poging gewaagd een firmware update te onderscheppen....

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• TeslaNerd
Ferdinand Oeinck schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:13:
[...]

Zijn er straks genoeg over toch? Als iedereen OpenQuatt heeft. Maare, ik zocht ook al tevergeefs naar een te koop staande CiC.

Helaas is het TCP verkeer van de CiC naar mender.io versleuteld via poort 443, anders had ik een poging gewaagd een firmware update te onderscheppen....
firmware onderscheppen op de CiC is dacht ik al gedaan door @Slurpgeit in deel 1 via de pinheader op de pcb

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 25-03-2026 14:04 ]

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
Vandaag hebben wij de offerte ontvangen voor het Quatt All Electric systeem met 2 buitenunits en een XL vat cq. Heatbattery.
We wonen in een hoekhuis van 110m2 met 2 volwassenen en 3 kinderen. Huidig gasverbruik is circa 900m3 per jaar (afgelopen jaar 858m3) voor verwarming, warm water en koken.
Offerte kwam uit op bijna 11k, inclusief subsidies.

Ben even benieuwd hoe jullie hier naar kijken en wat jullie ervaringen met het Quatt All Electric systeem zijn.
Zelf ben ik een totale leek op het gebied van CV/verwarming dus Quatt sprak mij wel aan omdat het volledig door één partij geregeld wordt.

• Toby-Wan
Toppertje schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:22:
Vandaag hebben wij de offerte ontvangen voor het Quatt All Electric systeem met 2 buitenunits en een XL vat cq. Heatbattery.
We wonen in een hoekhuis van 110m2 met 2 volwassenen en 3 kinderen. Huidig gasverbruik is circa 900m3 per jaar (afgelopen jaar 858m3) voor verwarming, warm water en koken.
Offerte kwam uit op bijna 11k, inclusief subsidies.

Ben even benieuwd hoe jullie hier naar kijken en wat jullie ervaringen met het Quatt All Electric systeem zijn.
Zelf ben ik een totale leek op het gebied van CV/verwarming dus Quatt sprak mij wel aan omdat het volledig door één partij geregeld wordt.
Met nagenoeg eenzelfde historisch gasverbruik stook ik 99% op een v1 Quatt (huisverwarming niet warm water), welke de helft minder krachtig is dan een enkele V2. Dus die tweede unit is in mij optiek wel overdreven. Die zou je niet zozeer voor jezelf aanschaffen maar om de omzet van Quatt te spekken

De tendens over de all electric lijkt dat men nog geen koude douches heeft gehad, maar functionaliteit die in januari 2024 aangekondigd is laat nog steeds op zich wachten (boost functie, slimme tijdstippen verwarmen). Dus ik zou ze zeker even kritisch daarop bevragen.

[ Voor 11% gewijzigd door Toby-Wan op 25-03-2026 19:50 ]

Pagina: 1 ... 349 ... 356 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.