• jrv88
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:28
Ik heb een Quatt Duo in 2024 laten installeren in een huis uit 1910 met 210m2/800m3 inhoud. Naast een nieuwe CV. Bruto/netto prijs destijd 9k/3k.

Het idee was dit te testen of full electric zou kunnen werken.
Na 2 winters nagenoeg geen gasverbruik.
Dus full electric zou moeten kunnen.

Heb hiervoor een offerte opgevraagd bij quatt (9000,-). voor de upgrade maar vind het echt enorm veel voor het plaatsen van een elektrische boiler + arbeid.

Dan heb ik in totaal 18k aan arbeid + materiaal uitgegeven.

Dan had ik beter moeten wachten tot de full electric uitwas ipv de upgrade.

Hebben mensen andere ervaringen voor upgrade naar FE in een 2e fase?

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:50
jrv88 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:22:
Ik heb een Quatt Duo in 2024 laten installeren in een huis uit 1910 met 210m2/800m3 inhoud. Naast een nieuwe CV. Bruto/netto prijs destijd 9k/3k.

Het idee was dit te testen of full electric zou kunnen werken.
Na 2 winters nagenoeg geen gasverbruik.
Dus full electric zou moeten kunnen.

Heb hiervoor een offerte opgevraagd bij quatt (9000,-). voor de upgrade maar vind het echt enorm veel voor het plaatsen van een elektrische boiler + arbeid.

Dan heb ik in totaal 18k aan arbeid + materiaal uitgegeven.

Dan had ik beter moeten wachten tot de full electric uitwas ipv de upgrade.

Hebben mensen andere ervaringen voor upgrade naar FE in een 2e fase?
De uitbreiding naar All Electric voor XL is 5999 toch? Hoe kom je aan 9000 euro? Is er zoveel meerwerk nodig?

Je geeft aan totaal op 18000 euro uit te komen. Bedoel je inclusief nieuwe CV 2 jaar geleden? Als je CV nog zo jong is is het inderdaad de vraag of het rendabel is om nu te vervangen.

Hier sinds februari 2025 Quatt Duo en deze maand All Electric. Wij hadden nog korting omdat we vrij snel ingetekend hebben, volgens mij april 2025.Totaal rond de 4600 euro voor maat L boiler na aftrek subsidie en korting ivm wachttijd, aanpassingen in de meterkast komen daar wel nog bij.

Daarnaast zou ik voor de plaatsing van een All Electric in een huis uit 1910 rekening houden met mogelijk resonantie van geluid. Daar zitten wij nu mee (huis jaren ‘20). Quatt denkt tot nog toe goed mee, maar het is verre van ideaal dat je beneden op de bank trilling voelt terwijl de heat charger op zolder hangt… en ‘s morgens wakker schrikt als de heatcharger begint om 7:00

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

Interessepeiling voor een custom OpenQuatt-controller

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Br3fvza4W_rXhtuY2tP2jItLXJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IdJxPDpH9TsK3osVw0pAtPru.png?f=fotoalbum_large
Inleiding
OpenQuatt is open-source firmware voor Quatt-warmtepompen. Het draait op een ESP-controller en is gebouwd op basis van ESPHome. Het kan de rol van de standaard Quatt-controller (CiC) overnemen en biedt daarbij veel extra functionaliteit.

Het doel is eenvoudig: meer inzicht, meer eigen instelmogelijkheden en minder afhankelijkheid van Quatt. OpenQuatt is geschikt voor Quatt V1 en V1.5, voor zowel Single- als Duo-opstellingen.

In de afgelopen weken begint deze OpenQuatt implementatie steeds meer vorm te krijgen.
Interessepeiling
Omdat het niet rendabel is om voor een klein aantal gebruikers een custom PCB te ontwikkelen, lijkt het zinvol om eerst de interesse in een OpenQuatt-controller te peilen. Meer informatie over OpenQuatt en de voorgestelde controller staat hieronder, maar eerst de peiling ;) .

De verwachte prijs ligt rond de 60 euro voor een OpenQuatt-controller met ethernetaansluiting en behuizing. Een versie met alleen wifi zal waarschijnlijk iets goedkoper uitvallen.

Poll: Heb je interesse in een OpenQuatt-controller (circa 60 euro)?Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407505&layout=1&sort=prc&v=3
Ook een poll maken? Klik hier
Wat kan OpenQuatt?
  • Verwarmen met een zelf te kiezen regelstrategie
  • Passieve koeling (vloerkoeling) met dauwpunt- en condensbewaking
  • Ondersteuning voor Single- en Duo-opstellingen
  • Voorzien van de benodigde beveiligingen, zoals antivriescirculatie, sticky pump protection en low-flowbewaking
  • Uitgebreid inzicht, tuning en diagnose via Home Assistant
  • Gebruik van meerdere sensorbronnen, zoals lokale sensoren, OpenTherm, CIC en Home Assistant
  • Mogelijkheid om bepaalde compressorfrequenties / levels over te slaan
  • Volledig stand-alone te gebruiken; Home Assistant is niet vereist
  • OpenTherm-support: koppeling met de kamerthermostaat, zodat onder meer kamersetpoint en kamertemperatuur binnen OpenQuatt gebruikt kunnen worden
OpenQuatt kent momenteel grofweg twee verwarmingsstrategieën:
  • Power House: vraaggestuurd en comfortgericht, vergelijkbaar met de huidige Quatt-aansturing. OpenQuatt kijkt naar de warmtevraag en bouwt het vermogen rustig op en af.
  • Water Temperature Control: meer gericht op stooklijn en gewenste aanvoertemperatuur.
To do
Ondersteuning voor Quatt V2 toevoegen.
OpenQuatt-controller / PCB
Op dit moment draait OpenQuatt vooral op bestaande of losse ESP-hardware. Er is inmiddels behoefte ontstaan aan een specifieke OpenQuatt-controller: een nettere, compactere en meer geïntegreerde oplossing die in principe plug-and-play aangesloten kan worden, met zo min mogelijk aanpassingen aan de bestaande installatie.

@leejoow en partner hebben aangeboden om hiervoor de hardware te ontwikkelen _/-\o_

Globaal wordt gedacht aan de volgende ontwerpspecificaties:
  • ESP32-S3 als basis
  • USB-C voor voeding en data
  • 2x RS485 Modbus-aansluiting: één voor de buitenunit en één extra aansluiting voor een toekomstige HeatCharger of andere toepassingen
  • 1x specifieke aansluiting voor de Quatt flowmeter en temperatuursensor onder de cv, zodat de bestaande sensorunit rechtstreeks op de OpenQuatt-controller aangesloten kan worden
  • 1x extra 3-draads Pt1000-temperatuursensoringang
  • 1x OpenTherm-slave voor aansluiting van een OpenTherm-thermostaat
  • 2x low-power relais voor het schakelen van de cv-ketel (aan/uit) en eventueel een driewegklep voor tapwatertoepassingen
  • Ethernetaansluiting als alternatief voor wifi (onder voorbehoud)
  • Optie om een pinheader te plaatsen voor het benutten van overige GPIO's en het gebruik van eigen firmware
  • Passende behuizing
De extra aansluitmogelijkheden, zoals relais en een extra temperatuursensoraansluiting, bieden ruimte voor aanvullende functionaliteit. Denk daarbij bijvoorbeeld aan ondersteuning voor een niet-Quatt-boiler via een extra temperatuursensor in combinatie met een driewegklep.
Tot slot
Aan OpenQuatt is tot op heden veel bijgedragen door @TeslaNerd, @m10tech, @sdh1981 en @leejoow _/-\o_

Meer informatie en de broncode zijn te vinden in de OpenQuatt GitHub-repository.
Let op
OpenQuatt is een open-source hobbyproject en nog volop in ontwikkeling. Het is geen officieel Quatt-product. Gebruik kan effect hebben op de oorspronkelijke garantie en is volledig op eigen verantwoordelijkheid.

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Goed initiatief! Zou het wel mogelijk zijn om in listening mode te draaien en softwarematig te kunnen switchen tussen de CiC en OpenQuatt?

• jrv88
Magreet1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:54:
[...]

De uitbreiding naar All Electric voor XL is 5999 toch? Hoe kom je aan 9000 euro? Is er zoveel meerwerk nodig?

Je geeft aan totaal op 18000 euro uit te komen. Bedoel je inclusief nieuwe CV 2 jaar geleden? Als je CV nog zo jong is is het inderdaad de vraag of het rendabel is om nu te vervangen.

Hier sinds februari 2025 Quatt Duo en deze maand All Electric. Wij hadden nog korting omdat we vrij snel ingetekend hebben, volgens mij april 2025.Totaal rond de 4600 euro voor maat L boiler na aftrek subsidie en korting ivm wachttijd, aanpassingen in de meterkast komen daar wel nog bij.

Daarnaast zou ik voor de plaatsing van een All Electric in een huis uit 1910 rekening houden met mogelijk resonantie van geluid. Daar zitten wij nu mee (huis jaren ‘20). Quatt denkt tot nog toe goed mee, maar het is verre van ideaal dat je beneden op de bank trilling voelt terwijl de heat charger op zolder hangt… en ‘s morgens wakker schrikt als de heatcharger begint om 7:00
De 18000 zou komen van de originele bruto installatieprijs van de quatt duo (9k) plus de uitbreidingsprijs (9k) welke ik ontvangen heb.

Een nieuwe full electric setup zou nu netto 11k ongeveer moeten zijn. Dat verschil kan ik niet terugplaatsen.

We hebben een aparte systeemkamer waar de huidige cv en boilervat zitten. Maakt de heatcharger veel meer geluid dan een standaard cv?

Ik ga nog eens terug voor de prijs want ik vind 4,5k dichter in de buurt zitten van verwachting dan de 9k welke ik nu ontving.

• Magreet1
@jj85 Erg mooi project zeg!

Zo lang ik nog garantie heb blijf ik bij Quatt, met de CiC. Daarna heb ik mogelijk wel interesse, alleen onvoldoende kennis denk ik om dit zelf te regelen. Wat is er voor nodig qua kennis om hier zelf mee aan de slag te gaan?

• jj85
Appesteijn schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:06:
Goed initiatief! Zou het wel mogelijk zijn om in listening mode te draaien en softwarematig te kunnen switchen tussen de CiC en OpenQuatt?
Niet beoogd, maar zou in theorie wel mogelijk moeten zijn denk ik.

• Magreet1
jrv88 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:07:
[...]

De 18000 zou komen van de originele bruto installatieprijs van de quatt duo (9k) plus de uitbreidingsprijs (9k) welke ik ontvangen heb.

Een nieuwe full electric setup zou nu netto 11k ongeveer moeten zijn. Dat verschil kan ik niet terugplaatsen.

We hebben een aparte systeemkamer waar de huidige cv en boilervat zitten. Maakt de heatcharger veel meer geluid dan een standaard cv?

Ik ga nog eens terug voor de prijs want ik vind 4,5k dichter in de buurt zitten van verwachting dan de 9k welke ik nu ontving.
Reken je zonder de subsidie? Mijn basis installatie was 9300 euro maar daar ging dan 5500 euro (even uit mn hoofd) aan subsidie vanaf.

Het geluid is echt anders, lastig te vergelijken. Bij ons lijkt het op een stationair draaiende vrachtwagen voor je huis.
Als je een aparte systeemkamer hebt, dan lijkt me de locatie en vooral de wand waaraan de heatcharger wordt bevestigd van invloed. Is dat beneden in een uitbouw (oid) of op zolder tegen een muur die aan de andere kant in een trapgat uitkomt (bij ons), waardoor het trapgat als klankkast lijkt te functioneren?

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:00:

[Afbeelding]
Inleiding
OpenQuatt is open-source firmware voor Quatt-warmtepompen. Het draait op een ESP-controller en is gebouwd op basis van ESPHome. Het kan de rol van de standaard Quatt-controller (CiC) overnemen en biedt daarbij veel extra functionaliteit.

Het doel is eenvoudig: meer inzicht, meer eigen instelmogelijkheden en minder afhankelijkheid van Quatt. OpenQuatt is geschikt voor Quatt V1 en V1.5, voor zowel Single- als Duo-opstellingen.

In de afgelopen weken begint deze OpenQuatt implementatie steeds meer vorm te krijgen.
Interessepeiling
Omdat het niet rendabel is om voor een klein aantal gebruikers een custom PCB te ontwikkelen, lijkt het zinvol om eerst de interesse in een OpenQuatt-controller te peilen. Meer informatie over OpenQuatt en de voorgestelde controller staat hieronder, maar eerst de peiling ;) .

De verwachte prijs ligt rond de 60 euro voor een OpenQuatt-controller met ethernetaansluiting en behuizing. Een versie met alleen wifi zal waarschijnlijk iets goedkoper uitvallen.

[Afbeelding]
Wat kan OpenQuatt?
  • Voorzien van de benodigde beveiligingen, zoals antivriescirculatie, sticky pump protection en low-flowbewaking
  • Gebruik van meerdere sensorbronnen, zoals lokale sensoren, OpenTherm, CIC en Home Assistant
  • OpenTherm-support: koppeling met de kamerthermostaat, zodat onder meer kamersetpoint en kamertemperatuur binnen OpenQuatt gebruikt kunnen worden
  • Power House: vraaggestuurd en comfortgericht, vergelijkbaar met de huidige Quatt-aansturing. OpenQuatt kijkt naar de warmtevraag en bouwt het vermogen rustig op en af.
  • Water Temperature Control: meer gericht op stooklijn en gewenste aanvoertemperatuur.
To do
Op dit moment draait OpenQuatt vooral op bestaande of losse ESP-hardware. Er is inmiddels behoefte ontstaan aan een specifieke OpenQuatt-controller: een nettere, compactere en meer geïntegreerde oplossing die in principe plug-and-play aangesloten kan worden, met zo min mogelijk aanpassingen aan de bestaande installatie.

@leejoow en partner hebben aangeboden om hiervoor de hardware te ontwikkelen _/-\o_

• ESP32-S3 als basis
  • 2x RS485 Modbus-aansluiting: één voor de buitenunit en één extra aansluiting voor een toekomstige HeatCharger of andere toepassingen
  • 1x specifieke aansluiting voor de Quatt flowmeter en temperatuursensor onder de cv, zodat de bestaande sensorunit rechtstreeks op de OpenQuatt-controller aangesloten kan worden
  • 2x low-power relais voor het schakelen van de cv-ketel (aan/uit) en eventueel een driewegklep voor tapwatertoepassingen
  • Optie om een pinheader te plaatsen voor het benutten van overige GPIO's en het gebruik van eigen firmware
  • Passende behuizing
De extra aansluitmogelijkheden, zoals relais en een extra temperatuursensoraansluiting, bieden ruimte voor aanvullende functionaliteit. Denk daarbij bijvoorbeeld aan ondersteuning voor een niet-Quatt-boiler via een extra temperatuursensor in combinatie met een driewegklep.
Tot slot
Aan OpenQuatt is tot op heden veel bijgedragen door @TeslaNerd, @m10tech, @sdh1981 en @leejoow _/-\o_

Meer informatie en de broncode zijn te vinden in de OpenQuatt GitHub-repository.
Let op
OpenQuatt is een open-source hobbyproject en nog volop in ontwikkeling. Het is geen officieel Quatt-product. Gebruik kan effect hebben op de oorspronkelijke garantie en is volledig op eigen verantwoordelijkheid.
Ik doe heel graag mee en heb daar zeker 60,- voor over. Bedankt voor alle moeite!

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• jj85
Magreet1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:08:
Daarna heb ik mogelijk wel interesse, alleen onvoldoende kennis denk ik om dit zelf te regelen. Wat is er voor nodig qua kennis om hier zelf mee aan de slag te gaan?
Poeh, dat vind ik een lastige vraag eigenlijk...ga ik nog eens over nadenken.

• jrv88
Magreet1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:14:
[...]

Reken je zonder de subsidie? Mijn basis installatie was 9300 euro maar daar ging dan 5500 euro (even uit mn hoofd) aan subsidie vanaf.

Het geluid is echt anders, lastig te vergelijken. Bij ons lijkt het op een stationair draaiende vrachtwagen voor je huis.
Als je een aparte systeemkamer hebt, dan lijkt me de locatie en vooral de wand waaraan de heatcharger wordt bevestigd van invloed. Is dat beneden in een uitbouw (oid) of op zolder tegen een muur die aan de andere kant in een trapgat uitkomt (bij ons), waardoor het trapgat als klankkast lijkt te functioneren?
Klopt ik had dezelfde bruto/netto prijzen.
De kamer is bij ons aan het einde van een gang.
Montage zou wel aan de muur zijn waar de keuken aan de andere zijde is.
Ben erg benieuwd naar een video/geluidsfragment van de heat battery, mocht je dat via de DM willen delen heel graag 😄

Is een installatie met meer rubbers geen oplossing? Lijkt me dat quatt hier ook wat mee moet doen.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:20
jj85 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:00:

[Afbeelding]
Inleiding

Interessepeiling

[Afbeelding]
Wat kan OpenQuatt?
To do

• ESP32-S3 als basis
  • Passende behuizing
Tot slot

Let op
Chapeau!
als een v1 eigenaar, in hoeverre is het mogelijk iets met de bodemplaatverwarming te doen? want als dat mogelijk zou zijn, dan is die controller binnen no-time terugverdiend O-)

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Hoe zie je dat switchen voor je? Als je de CiC wil gebruiken zal sowieso een en ander omgestekkerd moeten worden (flow/thermometer, thermostaat en ketel). Het is wel mogelijk een aangepaste versie van de software te installeren die ook op de Heatpump Listener draait en de module parallel aan de CiC te zetten en enkel mee te luisteren. Dan heb je wel direct de hardware om in de toekomst wel OpenQuatt te kunnen draaien.

De prijs die @jj85 noemt is nog even een richtprijs: de PCB moet nog designed worden, dat even als disclaimer vanuit mijn kant 😎

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:12
Als @leejoow op de pcb kiest voor 2x een relais met een wisselcontact dan wordt softwarematig switchen tussen CiC en OpenQuatt ook mogelijk

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
Toby-Wan schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:49:
[...]

Chapeau!
als een v1 eigenaar, in hoeverre is het mogelijk iets met de bodemplaatverwarming te doen? want als dat mogelijk zou zijn, dan is die controller binnen no-time terugverdiend O-)
Daar zijn wel mogelijkheden voor. De setting daarvoor kan wel aangepast worden, maar overleeft een powercycle vd buitenunit nog niet. Maar dat kan ongetwijfeld verder uitgediept worden en anders een workaround (af en toe opvragen en indien nodig opnieuw wegschrijven)

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:52
Toby-Wan schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:47:
[...]

Met nagenoeg eenzelfde historisch gasverbruik stook ik 99% op een v1 Quatt (huisverwarming niet warm water), welke de helft minder krachtig is dan een enkele V2. Dus die tweede unit is in mij optiek wel overdreven. Die zou je niet zozeer voor jezelf aanschaffen maar om de omzet van Quatt te spekken

De tendens over de all electric lijkt dat men nog geen koude douches heeft gehad, maar functionaliteit die in januari 2024 aangekondigd is laat nog steeds op zich wachten (boost functie, slimme tijdstippen verwarmen). Dus ik zou ze zeker even kritisch daarop bevragen.
Dat ga ik ze even per mail vragen, resultaat zal ik hier even laten weten.
Zou ik met die boost functie dan eventueel kunnen gaan voor sowieso 1 unit (of een kleiner vat) of is dat niet waar je op doelt?

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:45
Knap project van het Open quatt. Zoiets durf ik echter niet aan ivm de garantie. Mogelijk als dat verlopen is maar met 5 jaar Care is dat voorlopig niet het geval. Wat me verder tegenhoudt is gebrek aan kennis, dus om dit zelf in te regelen. Net zoals sommigen hier ook al zeggen. Ik lees uit interesse mee!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
bossche_bol schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:45:
Knap project van het Open quatt. Zoiets durf ik echter niet aan ivm de garantie. Mogelijk als dat verlopen is maar met 5 jaar Care is dat voorlopig niet het geval. Wat me verder tegenhoudt is gebrek aan kennis, dus om dit zelf in te regelen. Net zoals sommigen hier ook al zeggen. Ik lees uit interesse mee!
Ik heb op dit moment ook een gebrek aan kennis, maar leer graag

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Pagina: 1 ... 349 350 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.