Dacht dat Quatt die optie niet heeft. Maar je bent vast niet de eerste. Vraag Quatt support eensmichel3vb schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:51:
Sinds afgelopen mei zijn wij in het bezit van een Quatt DUO warmtepomp in ons nieuwe huis. In ons nieuwe huis heb ik zowel beneden als boven vloerverwarming aangelegd. Door lange tijd verbouwen en daarna verhuizen was het er nog niet van gekomen om de DUO aan te slingeren.
Ik wil nu een opstookprotocol gaan volgen waarbij de eerste 24 uur 20 graden wordt geadviseerd. De volgende 24 uur 25 graden en zo verder.
Hoe kan ik dit regelen via de Quatt app?
De Quatt is aangesloten op een twee open verdelers waar ik verder (behalve de zones open/dicht) niets aan kan regelen.
Contact gehad met Quatt en het is niet mogelijk om de max watertemperatuur lager dan 40 in te stellen.jj85 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:31:
[...]
Dacht dat Quatt die optie niet heeft. Maar je bent vast niet de eerste. Vraag Quatt support eens
Toch vraag ik mij dan af hoe andere tweakers een opstookprotocol hebben uitgevoerd?
ik niet ;-)michel3vb schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 20:42:
[...]
Contact gehad met Quatt en het is niet mogelijk om de max watertemperatuur lager dan 40 in te stellen.
Toch vraag ik mij dan af hoe andere tweakers een opstookprotocol hebben uitgevoerd?
Bij mij was opstook-instructie met een megverdeler (met pomp), terwijl ik een systeem zonder menging of pomp heb.
Met openquatt kan je wel stooklijn volgen en dus aanvoertemperatuur bepalen
[ Voor 9% gewijzigd door Toby-Wan op 25-09-2026 22:52 ]
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY) & OpenQuatt, SWW: E-boiler 250L & PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp (SE3000H/IQ8/APsystems), Indevolt SolidFlex 3000AC (5.4kWh)
Binnenkort gaan wij vloerverwarming aanleggen op de begane grond. De enkele Quatt V2 staat op de grond naast het huis en de CV ketel hangt op zolder, hier zit circa 18m leidingwerk tussen. De dikste leidingen in mijn CV systeem zijn op dit moment 22mm. (in de toekomst wellicht E-CV of doorstroomverwarmer).
Wat is de beste positie om de aanvoer/retour van de vloerverwarming op het huidige systeem aan te koppelen?
Mijn eerste gedachte was zo dicht mogelijk bij de CV en dan via een koof waar de WTW kanalen doorheen lopen naar beneden de kruipruimte in om iets verderop in de trapkast weer naar boven te komen naar de vloerverwarming verdeler. Leidingen 32mm meerlagenbuis.
Maar de vloerverwarming ligt natuurlijk op de begane grond en de Quatt staat er hemelsbreed eigenlijk maar 5m vanaf. Of is het niet mogelijk gelijk bij de Quatt een aftakking te maken voor de doorstroming richting boven?
Wat is de beste positie om de aanvoer/retour van de vloerverwarming op het huidige systeem aan te koppelen?
Mijn eerste gedachte was zo dicht mogelijk bij de CV en dan via een koof waar de WTW kanalen doorheen lopen naar beneden de kruipruimte in om iets verderop in de trapkast weer naar boven te komen naar de vloerverwarming verdeler. Leidingen 32mm meerlagenbuis.
Maar de vloerverwarming ligt natuurlijk op de begane grond en de Quatt staat er hemelsbreed eigenlijk maar 5m vanaf. Of is het niet mogelijk gelijk bij de Quatt een aftakking te maken voor de doorstroming richting boven?
Toppertje schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:32:
Binnenkort gaan wij vloerverwarming aanleggen op de begane grond. De enkele Quatt V2 staat op de grond naast het huis en de CV ketel hangt op zolder, hier zit circa 18m leidingwerk tussen. De dikste leidingen in mijn CV systeem zijn op dit moment 22mm. (in de toekomst wellicht E-CV of doorstroomverwarmer).
Quatt hybride is gemaakt om bij de ketel aan te sluiten.. De wp draait indien nodig daadwerkelijk samen met de cv-ketel. Het is niet zoals sommige in hybride opstelling draaien of wp of cv-ketel.. Als het leidingwerk niet is aangepast (grotere diameter) is dit mogelijk qua doorstroming ook de beste optie. Maar er zijn inderdaad wel warmtepompen die rechtstreeks op de vloerverwarming wordt aangesloten, ook in de bestaande situatie. Zover ik weet, als het al mogenlijk is, zal Quatt dat niet snel doen.
Hoekhuis 1993, Quatt V1,5 hybride, Tado V3+, 2 Chills, 14 zonnepanelen O/W, Apsystems, Radiatoren, Indevolt 2000 powerflex, laadpaal Eneco Connectric, gebruik Homewizard-meters, toekomstig EMS Homey Pro
Bij Quatt is dit niet mogelijk, Quatt en de CV-ketel staan in serie met elkaar waarbij de Quatt eerst het retourwater opwarmt. Daarna zit een hydraulische bypass klep waar de CV-ketel warmte toe kan voegen. Vervolgens gaat het water naar het afgifte systeem. Dus Quatt en CV-ketel moeten bij elkaar worden aangesloten, er mogen geen afnemers tussen zitten. En dat kan alleen als de Quatt het eerste device in de string is en de CV-ketel de tweede.Toppertje schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:32:
Een mogelijke optie is de E-CV gelijk al beneden te plaatsen, maar dan moet je je sanitair warm water nog oplossen.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.