• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:10
Brent schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 15:08:
Een thermostaat weet meestal niets over het afgifte-systeem, althans, ik ken thermostaten niet waar je dat mee kunt opgeven. Daarom is de control setpoint een zwak signaal dat de CiC terecht negeert (en andere wps ook). Tado laat zien dat het gebouwd is met 1 use case: heetwater verwarming (dus blok, stadswarmte of een gasketel), en zit met die control point altijd ernaast. De CiC weet een stuk beter wat er voor afgifte hangt, ook al moet ook deze even inspoelen omdat je uiteindelijk nergens opgeeft wat voor afgifte je precies hebt hangen.

Kortom, er zijn 3 eigenschappen waarvan er 2 kunnen 'denken', maar geen van alle alle info over je systeem heeft en dus elkaar soms in de weg zit. Een thermostaat aan wie je kunt vertellen hoe je afgifte eruit zit en wat voor verwarming je hebt zou in theorie alles perfect en optimaal kunnen aansturen, maar zoiets heb ik nog niet gezien.
Goede aanvulling en geeft inzichten die ik zelf nog gemist had. Ben wel nieuwsgierig naar hoe de CiC “een stuk beter weet wat er voor afgifte hangt” en hoe jij dat inspoelen ervaart

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 19-09-2026 15:48 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
Gister is tijdens een kortsluiting hier de Cic defect geraakt, lijkt mij want het lampje gaat niet meer aan...
Hoe kan ik checken of ook de buitenunit niet ook is gesneuveld? zitten niet op dezelfde groep maar wil het toch uit kunnen sluiten voordat ik contact met Quatt opneem.

Mooi moment om een OpenQuatt module te bestellen O-)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:27
TeslaNerd schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 15:47:
[...]

Goede aanvulling en geeft inzichten die ik zelf nog gemist had. Ben wel nieuwsgierig naar hoe de CiC “een stuk beter weet wat er voor afgifte hangt” en hoe jij dat inspoelen ervaart
Het bepaalt de stooklijn aan de hand van wat historische data. Elke wp doet iets dergelijks, want het alternatief is op vol vermogen een slechte COP staan draaien, en dat heeft de klant op een gegeven moment wel door ;)

Eigenlijk blijft de wp toch wel de beste plek voor 'de kapitein': die weet tenminste alles van de wp zelf (de warmtebron), en kan met een paar dagen data wel aardig een optimale stooklijn uitrekenen. De thermostaat (Opentherm of niet) weet altijd het minst van het hele stelsel, eigenlijk alleen de gewenste temperatuur. Een wp heeft bijna altijd ook een buitendeel waarmee een buiten-T gemeten kan worden, niet onbelangrijk in het bepalen van een optimale stooklijn. Ja, Tado gebruikt een weerbericht hiervoor, prima, maar dat kan een wp/CiC zelf ook, naast de eigen meting.

Daarom is het prima dat alleen die wens-T door een wp/CiC gebruikt wordt, en de control setpoint slechts als indicator van wat de thermostaat denkt dat er moet gebeuren. Opentherm heeft niet meer opties om veel info door te seinen, maar mijn vraag is eigenlijk: waarom is de thermostaat de beste plek daar dan voor? Dat is toch de wp.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:35
Brent schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 15:08:
Kortom, er zijn 3 eigenschappen waarvan er 2 kunnen 'denken', maar geen van alle alle info over je systeem heeft en dus elkaar soms in de weg zit. Een thermostaat aan wie je kunt vertellen hoe je afgifte eruit zit en wat voor verwarming je hebt zou in theorie alles perfect en optimaal kunnen aansturen, maar zoiets heb ik nog niet gezien.
Of, keep it simple, je laat thermostaat alleen een sensor van huidige temperatuur + doorgeefluik van wens temperatuur zijn, dan volledige regeling in de controller
Et voila OpenQuatt

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY) & OpenQuatt, SWW: E-boiler 250L & PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp (SE3000H/IQ8/APsystems), 1x HW PIB

• Brent
Dat is precies wat ik bedoelde :)

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:10
Ik ben het met jullie eens dat dat de beste plek is en dat de warmtepompcontroller dan ook de gui naar de gebruiker moet presenteren. Quatt heeft gekozen de gui voor gebruiker interactie primair bij de thermostaat te laten en de klant daarbij ook dwingend een aanbevolen thermostaat voor te schrijven van een paar honderd euro met de suggestie dat de extra instellingen van zo een dure thermostaat iets toevoegen. Terecht wordt opgemerkt dat de thermostaat alleen de kamertemperatuur en een kamer setpoint hoeft door te geven wat ook met een ot thermostaat van een paar tientjes kan

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 19-09-2026 20:33 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:29
Toby-Wan schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:11:
[...]

Of, keep it simple, je laat thermostaat alleen een sensor van huidige temperatuur + doorgeefluik van wens temperatuur zijn, dan volledige regeling in de controller
Et voila OpenQuatt
Nou, precies dat. De thermostaat is een dure UI geworden om simpel een setpoint in te kunnen stellen en hij geeft ook nog eens de actuele kamertemp terug :)

En, voor de liefhebber, OpenQuatt kan ook het Control Setpoint van je thermostaat volgen als je zou willen. Die optie zit er sinds heel kort in :)

• Brent
Dat Quatt Opentherm spreekt snap ik wel. Eigenlijk hadden ze net zo goed een eigen thermostaat mee kunnen leveren. Dat tientje maakt ook niet uit.

Pagina: 1 ... 369 370 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.