Goede aanvulling en geeft inzichten die ik zelf nog gemist had. Ben wel nieuwsgierig naar hoe de CiC “een stuk beter weet wat er voor afgifte hangt” en hoe jij dat inspoelen ervaartBrent schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 15:08:
Een thermostaat weet meestal niets over het afgifte-systeem, althans, ik ken thermostaten niet waar je dat mee kunt opgeven. Daarom is de control setpoint een zwak signaal dat de CiC terecht negeert (en andere wps ook). Tado laat zien dat het gebouwd is met 1 use case: heetwater verwarming (dus blok, stadswarmte of een gasketel), en zit met die control point altijd ernaast. De CiC weet een stuk beter wat er voor afgifte hangt, ook al moet ook deze even inspoelen omdat je uiteindelijk nergens opgeeft wat voor afgifte je precies hebt hangen.
Kortom, er zijn 3 eigenschappen waarvan er 2 kunnen 'denken', maar geen van alle alle info over je systeem heeft en dus elkaar soms in de weg zit. Een thermostaat aan wie je kunt vertellen hoe je afgifte eruit zit en wat voor verwarming je hebt zou in theorie alles perfect en optimaal kunnen aansturen, maar zoiets heb ik nog niet gezien.
[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 19-09-2026 15:48 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel